چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم

 
helpkade
چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم
چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم

نوشته پیش رو توسط وکیل خانواده در خصوص اجازه ازدواج مجدد از دادگاه توسط زوج و  نحوه روش اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه و شرایط اجازه ازدواج  مجدد از دادگاه جهت آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است.

اصل این است که زوج نمی تواند با داشتن همسر اقدام به ازدواج مجدد نماید، مگر در موارد استثنایی که در ماده 16 قانون حمایت از خانواده ذکر شده است که در این صورت زوج می تواند با داشتن دلایل و مستندات اجازه ازدواج مجدد را  از دادگاه بگیرد.

مطابق بند 12 شرط مندرج در سند نکاحیه، چنانچه زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت نکند زوجه حق طلاق دارد و می تواند با مراجعه به دادگاه  پس از انتخاب نوع طلاق خود را مطلقه نماید. این بند دارای ابهاماتی به شرح ذیل است

1 – نوع ازدواج دوم را تعیین نکرده است که این مسئله باعث اختلاف نظر میان حقوقدانان و قضات گردیده است که به نظر می رسد محدود ساختن حق زوجه به تحقق ازدواج مجدد زوج به طور دائم بر خلاف موازین حقوقی و انصاف قضائی است.

2 – همچنین بند 12 مشخص نکرده است که در صورت استفاده زوجه از حق طلاق، آیا زوجه برای اخذ طلاق باید حقوق مالی خویش را بذل کند یا می تواند تماما حقوق مالی خود را دریافت و خود را مطلقه نماید ؟چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم

بنابراین مطابق با ماده 1119 قانون مدنی زوجین می توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد نکاح نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند از جمله شرط عدم ازدواج مجدد مرد که در بند 12 سند نکاح قید شده است.

شرط  عدم ازدواج مجدد مطابق ماده 1119 قانون مدنی و 10 قانون مدنی صحیح است ولی صحیح بودن شرط، ازدواج بعدی مرد را باطل نمی کند چون مستندی برای ابطال آن وجود ندارد ولی اگر شرط شود زوج برای همیشه حتی بعد از فوت ازدواج نکند این شرط سلب حق به صورت کلی است و باطل خواهد بود.

مطالب مرتبط : وکیل طلاق توافقی

برابر ماده 16 قانون حمایت از خانواده ( مصوب 1353 ) 9 شرط برای اجازه ازدواج مجدد به مرد ذکر کرده است :

دادگاه پس از بررسی های لازم و وجود هر یک از این موارد و همچنین کلیه شرایط لازم مبادرت به صدورحکم اجازه  ازدواج مجدد را خواهد نمود.

1 – مرد می تواند با به همراه داشتن دلایل و مستندات و به همراه مدارک شناسایی به دفتر خدمات الکترونیک قضائی و دادخواست را به طرفیت همسر اول خود تنظیم نماید و خواسته خود را ” کسب اجازه ازدواج مجدد ” از دادگاه درخواست نماید.

2 – پس از ارجاع به شعبه و رسیدگی، قاضی پرونده پس از اقدامات ضروری و تحقیق از آن و پس از احراز توانایی مالی مرد و اجرای عدالت بین همسران چنانچه دلایل او را قوی بیابد به شوهر اجازه ازدواج مجدد می دهد و در صورتی که مرد شرایط مالی مساعدی نداشته باشد و این امر برای دادگاه محرز شود که مرد نمی تواند از پس از هزینه های زندگی براید  با دادخواست مرد برای ازدواج مجدد مخالفت می کند.

“اگر مردی با حکم دادگاه به دلیل نشوز زن و عمل نکردن زن به وظایف زناشویی همسر اول، اجازه ازدواج مجدد را اخذ کرده باشد زن اول نمی تواند به استناد بند 12 شرط مندرج در سند ازدواج تقاضای طلاق نماید.”

رأی وحدت رویه شماره 716 مورخ 20 / 07 / 1389 ” نظر به اینکه مطابق ماده 1108 قانون مدنی تمکین از زوج تکلیف قانونی زوجه است بنابراین در صورتی که زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع نماید و زوج این امر را در دادگاه اثبات نماید و با اخذ اجازه از دادگاه همسر دیگری اختیار نماید، وکالت زوجه از زوج در طلاق به حکم ماده 1119 قانون مدنی ضمن عقد نکاح شرط و مراتب در سند ازدواج ذیل بند ب شرایط ضمن عقد در ردیف 12 قید گردیده محقق و قابل اعمال نیست.

لذا به نظر اکثریت اعضاء هیأت عمومی دیوان عالی کشور و رأی شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان همدان که با این نظر انطباق دارد مورد تأیید است این رأی طبق ماده 270 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه شعب دیوان عالی کشور و کلیه دادگاه ها لازم الاتباع است “.

جهت مشاوره حقوقی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

شرط نصف دارایی نهادی جدید در حقوق ما می باشد و این شرط  یکی از شروط ضمن عقد نکاح

پرونده های طلاق از طرف زن  دارای پیچیدیگهایی می باشد و نیاز به داشتن اطلاعات کاف

در نوشته پیش رو که توسط وکیل خانواده تنظیم گردیده است به بررسی مسائل مربوط به طل

نوشته پیش رو توسط وکیل خانواده در خصوص مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر و نحوه مطالب

در نوشته پیش رو که توسط وکیل خانواده تنظیم گردیده است به بررسی موانع مشروع برای

نوشته پیش رو توسط وکیل خانواده در خصوص نحوه مطالبه مهریه و نحوه مطالبه مهریه از

سلام اگر زوجه از زوج تمکین نکند درخواست ازدواج مجدد از طرف زوج مورد قبول واقع می شود؟

با سلام یکی از مواردی که شایع می باشد مسله تمکین زوجه است در صورتی که زوجه از شوهر خود تمکین ننماید زوج باید دادخواست الزام به تمکین مطرح نماید در صورتی که زوجه در مرحله اجرا از همسرش تمکین ننماید مرد میتواند دادخواست اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه بخواهد

اگر من با حکم دادگاه اجازه ازدواج مجدد را بگیرم زن اولم میتواند از دادگاه حکم طلاق را بگیرد

با سلام و احترام .چنانچه شما اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه بگیرید برای زن حق طلاق ایجاد نمی شود و حق طلاق برای زن زمانی ایجاد می شود که مرد بدون حکم دادگاه زن دیگری اختیار کند

سلام خسته نباشید.
اگر زوج درخواست الزام به تمکین به دادگاه بدهد و عدم تمکین زوجه بواسطه ترک زندگی مشترک ثابت شود بعد تز چند مدت میتواند حکم ازدواج مجدد بگیرد

با سلام و احترام . شما بعد از قطعیت رای الزام به تمکین و بعد از صدور اجراییه چنانچه زوجه در مرحله اجرای حکم حاضر به تمکین نشود می توانید نسبت به طرح دعوای ازدواج مجدد اقدام نمائید.

گروه وکلای یعقوبی با بیش از 10 سال سابقه وکالت و با داشتن وکلای با تجربه ومتخصص در زمینه وکالت در دعاوی کیفری، ملکی و خانواده آماده ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان می باشند.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به فاطمه یعقوبی می باشد .

قانون حمایت خانواده در سال ۱۳۹۱ اصلاح شد و بعضی چنین تصور می کنند که قانون قبلی یعنی قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ نسخ شده است در حالی که چنین نیست و درست آن است که خود قانون حمایت خانواده جدید قوانین منسوخ را ذکر کرده است که قانون حمایت خانواده قبلی جزء آن ها نیست ولی بدیهی است مقررات جدیدی که در تعارض با مقررات قبلی است به تعبیر حقوقی نسخ ضمنی شده است.
اما با توجه به این که قانون حمایت خانواده جدید و قانون مدنی در خصوص شرایط گرفتن زن دوم مردان اشاره ای نکرده است هنوز مقررات مربوط به ازدواج مجدد در قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ پابرجاست و قانون حاکم است. بنابراین شرایط گرفتن زن دوم در ماده ۱۶ این قانون آمده است:

«مرد نمی‌تواند با داشتن زن همسر دوم اختیار کند مگر در موارد زیر:

۱-    رضایت همسر اول‌

۲-    عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی‌

۳-    عدم تمکین زن از شوهر

چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم

۴-    ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب العلاج موضوع بندهای ۵ و۶ ماده ۸ : (۵- ابتلا هر یک از زوجین به امراض صعب العلاج به نحوی که‌ دوام زناشویی برای طرف دیگر در مخاطره باشد. ۶- جنون هر یک از زوجین در مواردی که فسخ نکاح ممکن نباشد.)

۵-    محکومیت زن وفق بند ۸ ماده ۸ : (محکومیت زن به حکم قطعی به مجازات پنج سال‌حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به‌پنج سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به پنج سال یا بیشتر حبس و بازداشت شود و حکم مجازات‌ در حال اجرا باشد.)

۶-    ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر برابر بند ۹ ماده ۸ : (ابتلا به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس‌ زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و ادامه زندگی زناشویی را غیر ممکن سازد.)

۷-    ترک زندگی خانوادگی از طرف زن‌

۸-    عقیم بودن زن‌

۹-    غائب مفقودالاثر شدن زن برابر بند ۱۴ ماده ۸: (در مورد غایب مفقودالاثر با رعایت مقررات ماده ۱۰۲۹ قانون‌مدنی‌) »

 

سایت خوبی دارید امیدوارم که موفق باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وکلای مجرب و پایه یک گروه پارسای متخصص در پرونده های طلاق توافقی فوری، انحصار وراثت نامحدود، انحصار وارثت محدود، تقسیم ارث، طلاق از طرف زوج، طلاق به درخواست زوجه، مطالبه مهريه، توقيف اموال، تقسيط مهريه، تمکين، اثبات نسب، اثبات زوجيت، مطالبه نفقه زوجه، مطالبه نفقه فرزندان و فسخ نکاح می باشند . در صورت تمایل به اخذ مشاوره یا اعطای وکالت هموطنان مقیم تهران و کرج و همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق راه های ارتباطی معرفی شده در سایت با ما تماس حاصل نمایید

آدرس دفتر تهران

تهران فلکه دوم صادقیه بلوار آیت الله کاشانی بعد از بلوار ابوذر نرسیده به خیابان مهران پلاک ۹۱ ساختمان مهر طبقه چهارم واحد ۱۳

آدرس دفتر کرج

کرج سه راه گوهر دشت خیابان شهید بهشتی بین میثم ۸ و ۹ جنب رایتل ساختمان پاسارگاد ط۶ واحد ۱۱

در این مختصر سعی می شود به سوالات زیر نیز پاسخ داده شود.این سوال مطرح است که آیا زن می تواند با اثبات ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت او و با وجود مخالفت شوهر طلاق بگیرد؟

آیا ازدواج مجدد شوهر شامل ازدواج موقت (صیغه) می شود؟

آیا ازدواج مجدد شوهر با اجازه دادگاه موجب دلیل برای طلاق همسر اول می شود؟

آیا با وجود ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت همسر اول، امکان گرفتن طلاق توأم با مهریه برای زن اول وجود دارد؟

در بند ۱۲ شروط چاپی مندرج در سند ازدواج آمده است: “زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند …” اگر زوج (شوهر) این شرط را امضاء کرده باشد و شوهر ازدواج مجدد بدون اذن همسر اول کرده باشد، زن اول وکیل او درطلاق خواهد شد.چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم

در بند ۱۰ ماده ۸ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ نیز یکی از مواردی را که زن می تواند طلاق بگیرد را اختیار همسر از جانب شوهر، تعیین کرده است شایان ذکر است که با تصویب قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ به طور کامل نسخ نشده است. با این توضیح که در ماده ۵۸ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ قوانین منسوخ ذکر شده است که قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ از آن جمله نیست. بدیهی است که مقرراتی که در قانون جدید آمده است و در تعارض با قانون قبلی باشد، نسخ ضمنی محسوب می شود. اما سایر مقررات قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ هنوز پابرجاست. نظریه مشورتی ۵۵۸/۹۲/۷  مورخ ۱۳۹۲/۳/۲۶ اداره حقوقی قوه قضاییه هم موید این نظر است.

از بحث اصلی دور نشویم، گفته شد که اختیار همسر دوم بدون رضایت زن اول از موجبات طلاق برای همسر اول است امااگر زوج به تجویز دادگاه و در اثر ناشزه بودن همسر اول و یا مریضی و امثالهم، حکم اجازه ازدواج مجدد از دادگاه اخذ کرده باشد، آیا همسر اول می تواند تقاضای طلاق کند؟

نظر حقوقدان ها چنین است که اگر مردی شرط ۱۲ عقدنامه را امضاء کرده باشد، شرط مذکور مقید نیست و مطلق است و هر ازدواجی بدون رضایت همسر اول را شامل می شود و لو این که با اجازه دادگاه باشد. در نظریه مشورتی ۷/۳۶۴۲ مورخ ۱۳۸۲/۵/۴ اداره حقوقی آمده است: « سؤال: چنانچه در قباله نکاحیه به زوجه اختیار و وکالت تفویض شده باشد که در صورت ازدواج مجدد، زوجه بتواند خود را مطلقه نماید و زوج به علت عدم تمکین زوجه از دادگاه ازدواج دوم را بگیرد آیا این امر موجب محرومیت زوجه از حق استفاده از وکالت‌نامه برای طلاق می‌شود یا خیر؟

نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائیه : طبق ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی زوج و زوجه به شرایطی که ضمن عقد قرار داده‌اند مأخوذه و مقید می‌باشند و تحصیل اجازه ازدواج مجدد، به علت عدم تمکین زوجه از زوج از دادگاه، منافی شرط ضمن عقد بین زوج و همسر اول نیست. بنابراین، چنانچه به زوجه به موجب شروط مندرج در قباله نکاحیه، در صورت انتخاب همسر دوم از ناحیه زوج، وکالت جهت درخواست طلاق داده شده باشد می‌تواند از آن استفاده نماید.»

 

اما در حال حاضر در این مورد رای وحدت رویه ۷۱۶ مورخ ۸۹/۷/۲۰ تعیین تکلیف نهایی کرده است در این رای چنین آمده است: « نظر به اینکه مطابق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی تمکین از زوج تکلیف قانونی زوجه است، بنابراین در صورتی که بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع و زوج این امر را در دادگاه اثبات و با اخذ اجازه از دادگاه همسر دیگری اختیار نماید، وکالت زوجه از زوج در طلاق که به حکم ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی ضمن عقد نکاح شرط و مراتب در سند ازدواج ذیل بند ب شرایط ضمن عقد در ردیف۱۲ قید گردیده، محقق و قابل اعمال نیست، لذا به نظر اکثریت اعضاء هیأت عمومی دیوان عالی کشور رأی شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان همدان که با این نظر انطباق دارد مورد تأیید است. این رأی طبق ماده۲۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و کلیه دادگاه‌ها لازم‌ الاتباع است. »

با این توضیحات اگر مردی با اجازه دادگاه و به دلیل نشوز زن و عمل نکردن به وظایف زناشویی همسر اول، اجازه ازدواج مجدد اخذ کرده باشد، زن اول نمی تواند به استناد بند ۱۲ شروط عقدنامه تقاضای طلاق کند.

اگر اجازه ازدواج مجدد از دادگاه به دلیل عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی – ابتلا به جنون یا امراض صعب العلاج – محکومیت کیفری او – اعتیاد مضر – ترک زندگی و یا عقیم بودن زن باشد، زن اول می تواند به استناد بند ۱۲ شروط عقدنامه تقاضای طلاق کند زیرا رای وحدت رویه پیش گفته متصرف به زن ناشزه است.

اما در خصوص استفاده از شرط ۱۲ شروط سند ازدواج اگر به تشخیص دادگاه محقق شود و زن بتواند به استناد آن رای طلاق اخذ نماید با توجه به این که وکیل همسرش در طلاق می شود به وکالت از همسرش می تواند مقدار کمی از مهریه را بذل نماید و عمده آن را بر عهده (ذمه) شوهر باقی بگذارد.

آنچه در بالا گفته شد ازدواج مجدد زوج با اذن دادگاه و ایجاد حق طلاق برای زن بود

ازدواج دائم شوهر بدون رضایت زن

اگر مردی بدون رضایت زن اول و اخذ اجازه دادگاه، ازدواج دائم مجدد انجام بدهد. زن اول می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند؛ به عبارت عامیانه حق طلاق برای زن در صورت ازدواج مجدد مرد به وجود می آید؛ در این خصوص چند نکته حائز اهمیت است:

ازدواج موقت (صیغه) زوج بدون رضایت زن اول

موضوع کمی اختلافی است و دادگاه ها در این خصوص رویه یکسانی ندارند؛ به طور قطعی نمی توان جواب صحیح داد و آراء متناقضی صادر شده است ولی به چند نکته باید توجه کرد:

ازدواج مجدداشتباهه یعنی یه اشتباه بزرگ وغیرقابل جبران من خودم شوهرم به هیچکس نمیدم بفهمم با کسیه میکشمش

وقتی بفهمی با کسی بوده عین آشغال میندازیش بیرون از زندگیت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وکلای مجرب و پایه یک گروه پارسای متخصص در پرونده های طلاق توافقی فوری، انحصار وراثت نامحدود، انحصار وارثت محدود، تقسیم ارث، طلاق از طرف زوج، طلاق به درخواست زوجه، مطالبه مهريه، توقيف اموال، تقسيط مهريه، تمکين، اثبات نسب، اثبات زوجيت، مطالبه نفقه زوجه، مطالبه نفقه فرزندان و فسخ نکاح می باشند . در صورت تمایل به اخذ مشاوره یا اعطای وکالت هموطنان مقیم تهران و کرج و همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق راه های ارتباطی معرفی شده در سایت با ما تماس حاصل نمایید

آدرس دفتر تهران

تهران فلکه دوم صادقیه بلوار آیت الله کاشانی بعد از بلوار ابوذر نرسیده به خیابان مهران پلاک ۹۱ ساختمان مهر طبقه چهارم واحد ۱۳

آدرس دفتر کرج

کرج سه راه گوهر دشت خیابان شهید بهشتی بین میثم ۸ و ۹ جنب رایتل ساختمان پاسارگاد ط۶ واحد ۱۱

آنچه به صورت واقعی در جامعه اتفاق می‌افتد اینگونه نیست که مردان به دادگاه مراجعه نمایند و اجازه ازدواج مجدد بگیرند و سپس به خواستگاری رفته و خانمی را راضی به ازدواج با خود نمایند. معمولاً مرد و زن با یکدیگر آشنا شده و احساساتی بین آنها بوجود می‌آید و با شدت گرفتن این احساسات تصمیم می‌گیرند که با یکدیگر ازدواج نمایند. در چنین حالتی فرصت و علاقه‌ای برای صرف زمان طولانی در دادگاه‌ها و گرفتن اجازه ازدواج مجدد، و ضمناً اطلاع همسر اول و مداخله او وجود ندارد.

مرد می‌تواند علی‌رغم داشتن همسر به ازدواج مجدد مبادرت کند. این ازدواج مجدد می‌تواند دائم یا موقت باشد. لیکن در ثبت رسمی ازدواج مجدد مسائلی وجود دارد. ثبت ازدواج موقت لازم نیست مگر با توافق زوجین و یا باردار شدن زوجه. ولی از آنجا که ثبت ازدواج دائم اجباری است و عدم ثبت برای مرد مجازات در پی خواهد داشت، و از سوی دیگر ثبت ازدواج مجدد ممنوع است مگر با اجازه دادگاه، مردان به دو روش این ازدواج را ثبت می‌کنند.

[block:block=15]

در صورتیکه برای ازدواج مجدد، اثبات رابطه زوجیت، ثبت ازدواج، ازدواج دائم و یا ازدواج موقت و یا ثبت واقعه رجوع به ازدواج نیاز به تنظیم دادخواست و یا وکیل داشتید میتوانید با گروه وکلای یاسا مشورت کنید.

طی شروط ضمن عقد دوازده‌گانه‌ای که در عقدنامه‌های نکاحیه درج شده است، زوجه می‌تواند در شرایطی با وکالت اعطائی از جانب زوج، خود را مطلقه نماید. یکی از این شرایط آن است که مرد همسر دوم اختیار نماید. بنابراین اگر شوهر در عقدنامه آن شرط را امضاء نموده باشد، به محض ازدواج مجدد وی، همسر اولش حق طلاق پیدا کرده و می‌تواند با مراجعه به دادگاه حکم طلاق دریافت دارد. از این جهت تفاوتی بین عقد دائم و موقت نیز وجود ندارد.چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم

مطابق ماده 16 قانون حمایت خانواده مصوب 1353 مرد نمی‌تواند با داشتن زن همسر دوم اختیار کند مگر در موارد زیر:

بر اساس ماده 17 آن قانون متقاضی باید دادخواستی به دادگاه تسلیم و دلایل تقاضای خود را در آن قید نماید. ‌یک نسخه از دادخواست ضمن تعیین وقت رسیدگی به همسر او ابلاغ خواهد شد. ‌دادگاه با انجام اقدامات ضروری و در صورت امکان تحقیق از زن فعلی و احراز توانایی مالی مرد و اجرای عدالت اجازه ازدواج مجدد خواهد داد.

رویه معمول آن است که مردان دادخواست الزام به تمکین همسر را مطرح نموده و پس از محکومیت وی به تمکین و عدم رعایت حکم از سوی همسر اول، دادخواست تجویز ازدواج مجدد را مطرح می‌نمایند. با صدور حکم اجازه ازدواج مجدد مرد و همسر جدید می‌توانند به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه نموده و پس از عقد نکاح آن را ثبت رسمی نمایند.

آنچه به صورت واقعی در جامعه اتفاق می‌افتد اینگونه نیست که مردان به دادگاه مراجعه نمایند و اجازه ازدواج مجدد بگیرند و سپس به خواستگاری رفته و خانمی را راضی به ازدواج با خود نمایند. معمولاً مرد و زن با یکدیگر آشنا شده و احساساتی بین آنها بوجود می‌آید و با شدت گرفتن این احساسات تصمیم می‌گیرند که با یکدیگر ازدواج نمایند. در چنین حالتی فرصت و علاقه‌ای برای صرف زمان طولانی در دادگاه‌ها و گرفتن اجازه ازدواج مجدد، و ضمناً اطلاع همسر اول و مداخله او وجود ندارد.

مرد و همسر دوم برای حل مشکل به دو گونه عمل می‌نمایند:

در صورت نبود اصل سند ازدواج باید رونوشت آن را از دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح دریافت کنید.

در لیست زیر تمام سوالات حقوقی پرسیده شده در دادراه و پاسخ وکیل یا وکلا به هر پرسش حقوقی در حوزه ” اجازه ازدواج مجدد از دادگاه , ازدواج مجدد , طلاق , تمکین ” قابل مشاهده است. شما می توانید با کلیک بر روی گزینه مشاهده، مشاوره حقوقی وکلای عضو دادراه را در قالب پرسش و پاسخ حقوقی در حوزه ” اجازه ازدواج مجدد از دادگاه , ازدواج مجدد , طلاق , تمکین ” مشاهده کنید.

دادراه یک درگاه و پلتفرم ارتباطی است و به عنوان یک واسطه مردم را به وکلا، حقوقدانان و کارشناسان وصل
می‌کند. دادراه خود به مردم خدماتی به جز برقراری ارتباط بین آن‌ها با وکلا، حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران
ارائه نمی‌دهد. همچنین دادراه امکان ثبت پرسش‌های مردم، ثبت درخواست آن‌ها برای استفاده از خدمات وکلا،
حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران و ثبت درخواست گرفتن وکیل یا مشاور را فراهم می‌آورد و این سوالات و
درخواست‌ها را در معرض دید وکلا، حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران قرار می‌دهد تا به صلاحدید خود به این
درخواست‌ها و سوالات پاسخ دهند.

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه 34، پلاک 4

تلفن: 02188886412

ایمیل: dadrah.ir@gmail.com

چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم

ایمیل شکایات: report@dadrah.ir

ارسال پیام

© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت
الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.

اگر سوالات حقوقی درباره ازدواج مجدد دارید وارد صفحه درستی شده اید. دادراه این امکان را برای شما فراهم آورده است تا با مرور سوالات حقوقی در مورد ازدواج مجدد از مشاوره حقوقی در مورد ازدواج مجدد به صورت رایگان بهره مند شوید. می توانید با مطالعه سوالات حقوقی زیر و پرسش و پاسخ حقوقی سایر افرادی که سوال درباره ازدواج مجدد داشته اند ، اطلاعات خود را درباره ازدواج مجدد افزایش دهید. یا اگر این سوالات پاسخگوی نیاز شما نیست می توانید با کلیک بر روی گزینه زیر، سوال در مورد ازدواج مجدد طرح کنید.


1396/7/11

دعوی تمکین از جانب زوج

سلام شوهرم من را از خانه بیرون کرده بدلیل ازدواج مجدد خود و من 3ماه در خانه پدرم هستم و تقاضای طلاق داده ام. ماه قبل اظهارنامه داده و برگرد و من جواب …چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم


1396/7/8

ازدواج مجدد

با سلام، آیا بعد از ازدواج مجدد زوج بدلیل عدم تمکین زوجه و با اجازه همسر اول و صدور حکم ازدواج مجدد توسط دادگاه، زوجه میتواند ادعای عسر و حرج نماید آی …


1397/1/15

اثبات ازدواج در خارج از کشور

همسر من شهروند کشور خارجی است. اخیرا متوجه شدم طی سفرهایش با خانومی به مدت 2 سال ارتباط دارد. چگونه مطلع شوم که ایشان با آن خانوم طبق قوانین آن کشور ا …


1396/7/11

تمکین زوج

سلام با درخواست تمکین از طرف زوج در صورتی ک زن یکی از شروط ضمن عقد را دارد یعنی ازدواج مجدد زوج که ادعا میکند طلاق داده ایا دادخواست تمکین از طرف زوج …


1396/6/27

ازدواج مجدد

باسلام و خسته نباشید خدمت استاید محترم.
من عدم تمکین و گواهی نشوز زوجه رو گرفتم حالا میتونم ازدواج مجدد بدم؟شریط ازدواج مجدد چیه؟زوجه الان خونه باباش …


1398/7/6

ازدواج مجدد

با سلام. من و همسرم در دوران عقد هستیم. برای تمکین اقدام کردم چون باکره بود از حق حبس استفاده کرد. پس تمکین من رد شد. الان میخاستم بدونم در حال حاضر ق …


1398/4/17

حقوق زن در صورت ازدواج مجدد مرد

با سلام
من 18 سال هست که ازدواج کرده ام و یک فرزند 13 ساله دارم
همسرم چندین بار خیانت کرده و هر بار اظهار پشیمانی کرده و برگشته ولیکن از حدود 3 الی 4 …


1396/12/28

وکالت در طلاق

سلام. اگر به حکم دادگاه زن ناشزه باشد یعنی حکم الزام به تمکین زوجه صادر شده باشد و زوج به واسطه آن از دادگاه حکم ازدواج مجدد بگیرد و اقدام به ازدواج …چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم


1399/8/14

طلاق غیابی

با سلام و خسته نباشید. خانومم من رو یک سال ترک کرده و من قصد ازدواج مجدد دارم. پیداش نمیکنم که طلاق بگیرم. باید چی کار کنم؟ در ضمن یک دختر 11 ساله دار …


1399/4/4

مهریه

سلام در ازدواج عقد دائم قبلی خانم مهریه گرفته است خانم با شوهر قبلی خود ازدواج عقد دائم می کند آیا می تواند باز هم از شوهرش که دوباره با او ازدواج عقد …


1398/10/18

طلاق

من دارای 34سال و همسرم دارای 35 سال می‌باشد و 15سال از زندگی مشترکمان میگذره و دارای دو فرزند 9و 5 ساله هستیم همسرم بسیار بددهن است و بتازگی زنی …


1398/7/17

طلاق از سوی زوجه

با سلام و خستپه نباشید
بنده به موجب حکم دادگاه به دلیل عدم تمکین زوجه حکم بر ازدواج مجدد گرفته ام
وکیل خانمم با بنده تماس گرفته و می گوید به دلیل ازدو …


1398/6/28

حضانت فرزند دختر

فرزند دختری که 10 سال دارد و پس طلاق طبق رای دادگاه حضانتش بعهده مادر است ؛ ایا پدر میتواند با توجه به ازدواج دایم مادر فرزند دختر خود را از مادرش بگی …


1398/4/23

ازدواج مجدد

با سلام و عرض ادب
از ترک منزل توسط همسرم بنده ایشان را به عدم تمکین محکوم و پس از 3 سال مجوز ازدواج مجدد از دادگاه را اخذ کردم .اکنون 1-همسرم پس از ا …


1397/5/9

ازدواج مجدد

با سلام
همسر بنده 17 ماه است منزل مشترک را ترک کرده و 7 ماه پیش دادخواست الزام به تمکین دادم و با اجرای احکام حکم ناشزه بودنشو داد. اگر من ازدواج م …


1396/8/12

ازدواج مجدد زوج

با سلام
آیا مرد با استناد به حکم عدم تمکین و رای بدوی ازدواج مجدد می تواند ازدواج دوم داشته باشد؟ …


1396/5/19

ازدواج مجدد بدون رضایت همسر

سلام
ببخشید ایا مرد می تواند ازدواج مجدد انجام دهد بدون
رضایت زن اول درحالی که زن اول به دلیل اختلاف
تمکین نکرده و ادعای مهریه قبل تمکین رادارد …


1399/6/26

ازدواج مجدد

سلام، خسته نباشید. سوالم این هست؛ اگر بنده مهریه و نفقه همسرم رو قسطی پرداخت کنم، آیا میتونم ازدواج مجدد داشته باشم؟ کلی بگم نمیخوام با همسرم زندگی کن …


1399/6/22

حکم عدم تمکین و ازدواج مجدد

باسلام بعلت دخالتهای خانواده همسرم ایشون 32ماهه با دوتا فرزند دخترم که 20ساله و 14میباشد به خانه استیجاری پدرش در کرج رفته ضمنا محل زندگی
مشترکمان شه …


1399/5/26

طلاق خانم

با سلام
اگر خانمم رو طلاق ندم و اجازه ازدواج بگیرم . خانمم میتونه یکطرفه با بخشش همه مهریه از دادگاه بدون بهانه ای طلاق بگیره با وجود اینکه تو جلسات …


1398/12/19

ازدواج مجدد با همسر سابق

با سلام و خسته نباشید
من از همسرم جدا شدم طلاق ما از نوع طلاق توافقی مبارات و بائن میباشد
در صورت لزوم یک عکس از حکم دادگاه را برای شما ارسال میکنم
س …


1398/10/11

توقیف خودرو

سلام خسته نباشید… اگر زن ناشزه بودنش ثابت بشه میتونه خودروی بنده رو بابت مهریش توقیف کنه یا خیر …. و اگر مرد زنشو طلاق نده چند سال زن نمیتونه ازدو …


1398/10/9

ازدواج مجدد

سلام اگه من الزام به تمکین بشم ولی تمکین نکنم همسرم در چه صورت میتونه ازدواج مجدد بگیره؟ ایا فقط صرفا عدم تمکین شرطه یا استطاعت مالی هم شرطه؟ همسرم با …


1398/6/27

عدم تمکین زن و ازدواج مرد

سلام. من خانمی هستم بعلت مشاجره و اینکه همسرم چندین بار گفته بود بروم(البته از روی عصبانیت گفته) دلخور شدم و یکماهه منزل را ترک کردم. اصلا زنگی نزده ک …


1398/4/12

دادخواست ازدواج مجدد

سلام. وقت بخیر
همسر بنده دو سال پیش محکوم به تمکین شد ولی ایشان علیرغم رای دادگاه و صدور اجراییه و ابلاغ حضوری اجراییه جهت اجرای حکم حاضر به تمکین نشد …


1397/10/12

تمکین نکردن

سلام همسر اینجانب در دادگاه تمکین ناشزه شد و برنگشت برای زندگی کردن ولی در دادگاه ازدواج مجددا گفت به منزل برمیگردم ولی متاسفانه آمد و منزل دید و دادگ …


1397/8/22

درخواست تمکین و ازدواج مجدد

باسلام بنده دوسال میباشد همسرم حاضر به زندگی با بنده نمیباشد و من را به منزل شخصی مشترکمان راه نمیدهد درخواست مهریه داد و بنده در حال پرداخت هستم در د …


1396/9/22

شکایت

سلام من به عنوان زن اول بدلیل ازدواج دایم مجدد شوهرم با عقدنامه عادی شرعی بدون اجازه من که ثبت نشده بود درخواست طلاق داده و بدلیل اعتراض پرونده به دیو …


1396/6/22

شروط ضمن عقد

باسلام هنگام ثبت عقد ازدواج محضری سر دفتر محضر از ما نخواست شروط ضمن عقد را امضا کنیم! و در محل امضاء خط کشیده! در اینصورت اگر من اقدام به ازدواج مجدد …


1396/6/18

طلاق غیابی

اگر مردی به همسرش وکالت غیابی داده ولی همسرش اقدامی نکرده باشد آیا مردمی تواند ازدواج مجدد کند؟ …

دادراه یک درگاه و پلتفرم ارتباطی است و به عنوان یک واسطه مردم را به وکلا، حقوقدانان و کارشناسان وصل
می‌کند. دادراه خود به مردم خدماتی به جز برقراری ارتباط بین آن‌ها با وکلا، حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران
ارائه نمی‌دهد. همچنین دادراه امکان ثبت پرسش‌های مردم، ثبت درخواست آن‌ها برای استفاده از خدمات وکلا،
حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران و ثبت درخواست گرفتن وکیل یا مشاور را فراهم می‌آورد و این سوالات و
درخواست‌ها را در معرض دید وکلا، حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران قرار می‌دهد تا به صلاحدید خود به این
درخواست‌ها و سوالات پاسخ دهند.

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه 34، پلاک 4

تلفن: 02188886412

ایمیل: dadrah.ir@gmail.com

ایمیل شکایات: report@dadrah.ir

ارسال پیام

© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت
الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.

آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟

در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید…

تمام موضوعات خانواده شامل طلاق، طلاق توافقی، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و بسیار اطلاعات دیگر

موضوعات پیرامون مسائل کیفری مانند جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر

شما می‌توانید درخواست ارزیابی حقوقی خود را بطور مستقیم برای ارسال کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ایشان پاسخ
بگیرید.چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم

لطفا دقت داشته باشید، شما در هر روز تنها
می‌توانید ۳
درخواست ارزیابی حقوقی رایگان ویا ارتباط مستقیم با متخصص ثبت نمایید.
همچنین دقت داشته باشید درصورت عدم انتخاب متخصص، پیام شما برای تمامی متخصصان ارسال شده و ایشان
می توانند ارزیابی خود را از درخواست شما مطرح نمایند.

با سلام
یک سال و نیم پیش عقد کردم و همسرم ( زوجه) حاضر به زندگی با من نیست و از حق حبس خود استفاده می کند من درخواست ازدواج مجدد به دادگاه دادم.
خواستم بپرسم آیا زوجه می تونه بعد از ازدواج مجدد من درخواست طلاق بده؟
چون یکی از شروط عقدنامه که به زوجه حق طلاق می ده ازدواج مجدد زوج هست.
سوال دومم این هست که دادگاه آیا با ازدواج مجدد من موافقت می کند؟
الان زوجه مهریه اش رو اجرا گذاشته هر ۶ ماه یک سکه.
آیا برای ازدواج مجدد باید کل مهریه زوجه رو بدم؟

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

مهریه سر جایش است مگر طلاق زن قبل نزدیکی نصف میشه…بعضی از دادگاهها با وجود حق حبس ازواج مجدد را تجویز می دن ولی نظر غالب دادگاه به شما حق ازدواج مجدد ممکن است ندهد ودرصورتی حکم به ازدواج مجدد بدهند زوجه نمی تونه طلاق بگیره

با سلام
اگر ازدواج مجدد با اجازه دادگاه باشه حق طلاق بابت این موضوع به همسرتان ثابت نمیشه
دادگاه در شرایطی خاص با ازدواج مجدد موافقت میکنه
تا وقتیکه معسر باشید تقسیط ادامه داره

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

با سلام و احترام
در صورت عدم تمکین زوجه میتوانید درخواست ازدواج مجدد نمایید و این حق طلاق برای زوجه ایجاد نخواهد نکرد لیکن باید کل مهریه زوجه را پرداخت نمایید

دادگاه این درخواست تجویز ازدواج مجدد را قبول نخواهد کرد زیرا زوجه از حق قانونی خود به عنوان حبس استفاده میکند. ضمنا چنانچه به فرض چنین حکمی را دادگاه به شما بدهد و شما ازدواج مجدد نمایید زوجه میتواند به عنوان عسر و حرج و تحقق یکی از شرایط ضمن عقد درخواست طلاق بدهد. ضمنا دادخواست ازدواج مجدد میتواند قرینه استطاعت ماتلی شما باشد و ممکن است در حکم اعسار و تقسیط شما موثر بوده و طرف مقابل از همین موضوع جهت تعدیل و افزایش مبلغ اقساط متعلقه استفاده نماید.

سلام ز مانی که زوجه از حق حبس استفاده می کند زوج حق درخواست الزام به تمکین و به طریق اولی حق درخواست تجویز ازدواج مجدد ندارد . اگر کل مهریه پرداخت شود و زوجه تمکین نکند زوج می توان دادخواست تجویز ازدواج مجدد مطرح نماید .

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

با سلام دوست عزیز اگر دادگاه اجازه ازدواج مجدد بدهد زوجه نمیتواند با این دلیل درخواست طلاق دهد

اگر ازدواج مجدد با اذن دادگاه باشد زوجه نمی تواند به این واسطه درخواست طلاق نماید

دادگاه این درخواست تجویز ازدواج مجدد را قبول نخواهد کرد زیرا زوجه از حق قانونی خود به عنوان حبس استفاده میکند. ضمنا چنانچه به فرض چنین حکمی را دادگاه به شما بدهد و شما ازدواج مجدد نمایید زوجه میتواند به عنوان عسر و حرج و تحقق یکی از شرایط ضمن عقد درخواست طلاق بدهد. ضمنا دادخواست ازدواج مجدد میتواند قرینه استطاعت ماتلی شما باشد و ممکن است در حکم اعسار و تقسیط شما موثر بوده و طرف مقابل از همین موضوع جهت تعدیل و افزایش مبلغ اقساط متعلقه استفاده نماید

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

باسلام
درصورتیکه زوجه از حق حبس استفاده نماید دادگاه با تقاضای زوج مبنی بر ازدواج مجدد موافقت نمیکند.برفرض که حکم ازدواج مجدد شما نیز صادر شود با ازدواج مجدد شما و تحقق شروط ضمن عقد زوجه میتواند تقاضای طلاق نماید

سلام
زوجه می تواند در صورت وقوع عقد ازدواج دوم تقاضای طلاق کند
مهریه را در هر حال باید پرداخت کنید

سلام وقت بخیر
مهریه و طلاق دو مقوله جدا از هم هستن
مهریه را باید شما پرداخت کنید
و درمورد ازدواج مجدد هم طبق رویه دادگاها اجازه ازدواج مجدد به شما داده میشود

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

اختلاف نظر وجود دارد لیکن انصاف و عقل حکم می کند که برای جلوگیری از عسر و حرج و توالی فساد، با ازدواج مجدد موافقت شود کمااینکه چنین آرایی در رویه قضیه وجود دارد.

سلام
اگر ازدواج مجدد با اجازه دادگاه باشه حق طلاق بابت این موضوع به همسرتان ثابت نمیشه

سلام
در صورت عدم تمکین زوجه میتوانید درخواست ازدواج مجدد نمایید و این حق طلاق برای زوجه ایجاد نخواهد نکرد لیکن باید کل مهریه زوجه را پرداخت نمایید

سلام
ازدواج مجدد با رضایت همسر اول و یا اثبات عدم تمکینشان صادر میشود و مهریه هم می بایست پرداخت کنید

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

با سلام.به استنادسند ازدواج که زوجه می تواندحسب مورداز دادگاه تقاضای طلاق نماید. بند ۱۲سند ازدواج است که در صورتی که زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند ویا نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید زوجه می تواند طلاق بگیرد ومهریه در هر صورت باید پرداخت شود.

مشاوره حقوقی تلفنی یکی از سریعترین و بهترین نوع مشاوره است.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با تضمین کیفیت مشاوره ارائه
می‌شود.

قبل از رزرو مشاوره
حقوقی تلفنی می‌توانید با بررسی
وکیل و متخصصین حقوقی بر
اساس عملکرد و امتیاز فعالیت تخصصی آنها فرد مناسب جهت دریافت مشاوره
حقوقی تلفنی
را انتخاب کنید.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با
بهترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟

در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید…

تمام موضوعات خانواده شامل طلاق، طلاق توافقی، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و بسیار اطلاعات دیگر

موضوعات پیرامون مسائل کیفری مانند جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر

شما می‌توانید درخواست ارزیابی حقوقی خود را بطور مستقیم برای ارسال کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ایشان پاسخ
بگیرید.چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم

لطفا دقت داشته باشید، شما در هر روز تنها
می‌توانید ۳
درخواست ارزیابی حقوقی رایگان ویا ارتباط مستقیم با متخصص ثبت نمایید.
همچنین دقت داشته باشید درصورت عدم انتخاب متخصص، پیام شما برای تمامی متخصصان ارسال شده و ایشان
می توانند ارزیابی خود را از درخواست شما مطرح نمایند.

با سلام و خسته نباشید
دادخواست نفقه همسرم با توجه به عدم تمکینش طی حکمی رد شده.
سوال اول:آیا میتونم با توجه به همون حکم ، دادخواست ازدواج مجدد بدم؟
سوال دوم:آیا در آینده باز هم میتونه واسه نفقه شکایت کنه؟
سوال سوم:آیا این حالت بلاتکلیفی میتونه برای زوجه حق طلاق بوجود بیاره؟
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

1.بله شما میتوانید به همان حکم عدم تمکین ایشان استناد کرده و اجازه جهت ازدواج از دادگاه بگیرید.
2.خیر تا زمانیکه تمکین نکنند دادخواست مطالبه نفقه ایشان رد خواهد شد.
3.خیر.در صورتیکه شروط ضمن عقد را دارا نباشند نمیتوانند برای طلاق اقدام کنند.
موید باشید

مشاوره حقوقی تلفنی یکی از سریعترین و بهترین نوع مشاوره است.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با تضمین کیفیت مشاوره ارائه
می‌شود.

قبل از رزرو مشاوره
حقوقی تلفنی می‌توانید با بررسی
وکیل و متخصصین حقوقی بر
اساس عملکرد و امتیاز فعالیت تخصصی آنها فرد مناسب جهت دریافت مشاوره
حقوقی تلفنی
را انتخاب کنید.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با
بهترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

درباره اختیار مرد نسبت به نکاح با زنان متعدد و موضوعات مربوط به ازدواج مجدد حقوق ما در سال های اخیر تحولات گوناگون یافته است.

به اجمال می توان گفت این تغییر قوانین همیشه در جهت محدود ساختن مرد بوده و اخلاق عمومی نیز در این تحول با قوانین همگام بوده است.

در قانون مدنی موادی 900 ،901 و 942، به اجمال این مفهوم را می رساند که مرد می تواند زنان متعدد بگیرد.

این اختیار در مرحله اول توسط عرف و عادت مسلم که ریشه مذهبی نیز دارد، به چهار مورد نکاح دائم محدود شده است و مرد برای دفعه پنجم نمی تواند با زنی به طور دائم ازدواج کند.

آنچه در این مقاله بررسی می شود، شرایط ازدواج مجدد زوج در قوانین مدنی و لایحه حمایت از خانواده است و اینکه دریابیم آیا تحدید موارد نکاح به چهار مورد، صرفا به نکاح دائم محدود می گردد و یا بالعکس، زوجه حتی برای ازدواج مجدد بصورت عقد موقت نیز نیاز به احراز شرایط از جانب دادگاه و اذن همسر اول دارد؟چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم

به منظور جلوگیری از سوء استفاده مرد و محدود کردن چندزنی و حمایت از زن برای نخستین  بار قانون حمایت از خانواده مصوب 1346 اجازه دادگاه را در این خصوص لازم شمرد. ماده 14 این قانون مقرر می دارد:

 هرگاه مرد بخواهد با داشتن زن، همسر دیگری اختیار کند  باید از دادگاه تحصیل اجازه کند. دادگاه زمانی اجازه ازدواج مجدد را به زوج خواهد داد که با انجام اقدامات ضروری و در صورت امکان تحقیق از زن فعلی، توانایی مالی مرد و قدرت او را به اجرای عدالت احراز کند.

قانونگذار در جهت تضمین اجرای مقرره مذکور، ضمانت اجرایی مطابق با ماده5 قانون ازدواج مصوب 1316-1310 در نظر گرفته است که در انتهای همین ماده به آن اشاره می کند:

هرگاه مردی بدون تحصیل اجازه از دادگاه اقدام به ازدواج مجدد نماید به مجازات شش ماه تا دو سال حبس‌تأدیبی محکوم خواهد شد.

قانون مدنی تشخیص شرط احراز تمکن مالی و رعایت مساوات و عدلت را به شوهر واگذار کرده بود و همین امر سبب سوء استفاده پاره ای از مردان می شد.

بنابراین قانون حمایت خانواده تحقیق درباره امکان ایجاد عدالت و توانایی مالی مرد را به دادگاه واگذار کرد. اخلاق عمومی نیز تعدد زوجات را ناپسند می شمرد و به مردی که زنان متعدد گرفته است به دیده احترام نمی نگرد.

ماده 16 قانون حمایت از خانواده مصوب بهمن 1353، اجرای عدالت را برای جایز شمردن تعدد زوجات کافی ندانست. به موجب این ماده:

مرد نمی تواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کند، مگر در موارد زیر:

1 – رضایت همسر اول.

2 – عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی.

3 – عدم تمکین زن از شوهر.

4 – ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج موضوع بندهای 5 و 6 ماده 8.

5 – محکومیت زن وفق بند 8 ماده 8.

6 – ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر برابر بند 9 ماده 8.

7 – ترک زندگی خانوادگی از طرف زن.

8 – عقیم بودن زن.

9 – غایب مفقودالاثر شدن زن برابر بند 14 ماده 8.

یادآوری ماده8:

در موارد زیر زن یا شوهر حسب مورد می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش نماید و دادگاه در صورت احراز آن موارد ‌گواهی عدم امکان سازش صادر خواهد کرد.(جهت اجتناب از زیاده گویی از برشمردن موارد صرف نظر کرده ایم.)

در ماده17 همین قانون نیز پس از لزوم ابلاغ تقاضانامه مرد به همسر اول وی چنین آمده است که متقاضی ازدواج مجدد باید تقاضانامه‌ای در دو نسخه به دادگاه تسلیم و علل و دلایل تقاضای خود را در آن قید نماید.

یک نسخه از تقاضانامه ضمن تعیین وقت رسیدگی به همسر او ابلاغ خواهد شد. دادگاه با انجام اقدامات ضروری و در صورت امکان تحقیق از زن فعلی و احراز توانایی مالی مرد و اجرای عدالت در مورد بند یک ماده 16 اجازه اختیار‌همسر جدید خواهد داد.

به هر حال در تمام موارد مذکور این حق برای همسر اول باقی است که اگر بخواهد گواهی عدم امکان سازش از دادگاه به نماید. 

نکته های درخور توجه!!!

نسبت به موارد پیش بینی شده در قانون باید افزود که این شرایط در صورتی مجوز صدور اجازه برای انتخاب همسر دوم است که هنگام صدور آن فعلیت یافته باشد و موجود باشد. برای مثال چنانچه زنی در گذشته از شوهر خود تمکین نکرده است ولی اکنون در حال نشوز نیست، نمی توان اجازه گرفتن همسر دوم به شوهر داد. همچنین به استناد اعتیادهای مضر زن در گذشته نباید به شوهر زنی که اکنون سالم است اجازه داد که همسر دیگر انتخاب کند.

مفاد ماده ۵۶ قانون حمايت خانواده مصوب ۱/۱۲/۱۳۹۱ حاكي از لزوم اخذ حكم دادگاه در مورد تجويز ازدواج مجدد براي ثبت آن مي‌باشد.

بنا به مراتب فوق چنانچه مردي بدون رعايت مفاد قانون صدرالاشاره و بدون اجازه دادگاه مبادرت به ازدواج مجدد نمايد، دادگاه خانواده مجوز قانوني براي صدور راي در خصوص ثبت ازدواج مجدد چه به درخواست زوج باشد و چه به درخواست زوجه دوم ندارد و برابر ماده ۵۸ قانون حمايت خانواده مصوب ۹۱ كه ماده ۱۶ و قسمت اول ماده ۱۷ قانون حمايت خانواده مصوب ۵۳ را نسخ نكرده و هم چنان به اعتبار و قوت خود باقي هستند چنانچه مرد و زني بدون اخذ حكم اجازه ازدواج مجدد از دادگاه مبادرت به ازدواج مجدد نمايد، و هر يك از ايشان دادخواست ثبت چنين نكاحي را بدهد به لحاظ عدم رعايت نظامات قانوني مذكور در ازدواج مجدد، دعوي به كيفيت مطروحه قابليت استماع نداشته و دادگاه رسيدگي كننده در خصوص دعوي ثبت چنين ازدواجي مي‌بايستي قرار عدم استماع دعوي صادر نمايد و خلاف اين امر به معناي ناديده گرفتن قانون است توافق طرفين در دادگاه موجب تنظيم گزارش اصلاحي كه در حكم قطعي دادگاه مي‌باشد، نخواهد بود و دادگاه نمي‌تواند گزارش اصلاحي تنظيم نمايد.

مطابق با این نظر مواردی از قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ که به موجب قوانین بعدی نسخ نشده و شورای نگهبان هم آنها را خلاف شرع اعلام ننموده و با قانون حمایت خانواده مصوب ۱/۱۲/۹۲ مغایرتی نداشته باشد از جمله اخذ اجازه ازدواج مجدد از دادگاه مندرج در ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ ، به قوت خود باقی است .

بنابراین در شرایط فعلی هم ، اجازه مجدد ازدواج با دادگاه است و دادگاه با بررسی شرایط و احراز ملائت زوج و اجرای عدالت از طرف وی اجازه ازدواج مجدد را صادر می نماید و دفاتر ازدواج ، ازدواج مجدد را بدون اجازه دادگاه ثبت نمی نمایند .

اگر شخصی بدون اجازه دادگاه اقدام به ازدواج مجدد نماید این عمل وی جرم نبوده و قابل تعقیب و مجازات نمی باشد ولی به واسطه عدم ثبت واقعه ازدواج به استناد ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱/۱۲/۹۲ این ترک فعل جرم و قابل تعقیب و مجازات است.

چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می ‌ شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.

اگر مرد متاهلی بخواهد با زن دیگری به عقد موقت ازدواج کند، آیا رعایت موارد گفته شده در مواد 16 و17 قانون حمایت خانواده و اجازه دادگاه برای ازدواج مجدد لازم است؟

گفته می شود قانون حمایت از خانواده ناظر به ازدواج دائم و منصرف از نکاح موقت است و بدین دلیل قانون احراز توانایی مالی مرد را برای اداره زندگی دو زن و پرداخت نفقه به زنان متعدد،شرط دانسته است. این در حالی است که پرداخت نفقه در عقد موقت منتفی است مگر اینکه ضمن عقد شرط شده باشد. پس ازدواج منقطع مشمول مواد 16و17 قانون خانوتده نبوده و نیازی به تحصیل اجازه از دادگاه ندارد.

نکته: رای اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور مصوب1346، اذن دادگاه را در ازدواج موقت لازم دانسته است:

“هر مردی که بدون تحصیل اجازه از دادگاه اقدام به ازدواج مجدد کند به مجازات مقرر در ماده 5 قانون ازدواج محکوم خواهد شد و نظر به اینکه همسر با نکاح دائم یا موقت اختیار می شود و اطلاق ازدواج به هرمورد اطلاق صحیحی است و قانون مدنی نیز عقد موقت را در فصل ششم از کتاب هفتم تصریح کرده و آن را از اقسام نکاح دانسته است، توجیه و استدلال دادگاه مبنی بر حصر اختیار شوهر در ازدواج مجدد با نکاح دائم و عدم شمول نکاح منقطع،با عموم و اطلاق ماده مزبور موافق نبوده و پشتوانه منطقی ندارد.لذا ازدواج مجدد چه به صورت دائم و چه منقطع،باید با تحصیل اجازه از دادگاه باشد.”

مشاوره تلفنی با وکیل

چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم

مشاوره حقوقی آنلاین رایگان  لیست وکلای متخصص 

کارشناس ارشد حقوق دانشگاه شهیدبهشتی تهران_دانشجوی دکترای حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران،پژوهشگر در حوزه دعاوی حقوق اداری،دعاوی کارگر و کارفرما و دعاوی ثبتی،فعال حقوق بشر

مدت زمان حکم ازدواج مجدد از دادگاه چقدر طول میکشه

با سلام
معمولا بین 3 تا9ماه زمان می برد.
موید باشید.

اگع شوهرم ازدواج موقت بدون ثبت توی شناسنامه و ثبت احوال داشته، میتونم از طریق دفترخانه یا ثبت احوال استعلام بگیرم؟

با سلام
ازدواج موقت،جز در موارد خاص مثل فرزند دار شدن زوجه دوم یا شرط ضمن عقد،نیازی به ثبت ندارد و قابل استعلام نیست.
موید باشید.

با سلام
با موارد و قوانین ذکر شده در صورتی که همسر ترک تمکین کرده باشه و ناشزه شده باشه آیا برای صیغه موقت یا ازدواج مجدد بازهم نیاز به اجازه دادگاه هست یا نه؟
با تشکر از شما

در ازدواج موقت اجازه همسر اول لازم است؟

با سلام
علی الاصول چون ازدواج موقت جز در موارد خاص نیازی به ثبت ندارد،اذن دادگاه در آن مدخلیت ندارد.اما طبق رایی اصراری صادره از هیئت عمومی دیوان عالی کشور،اطلاق عنوان نکاح، هردو ازدواج دائم و موقت را در بر می گیرد لذا اذن دادگاه در ازدواج مجدد در صیغه موقت نیز لازم است.اما قانونی مبنی بر این تصدیق وجود ندارد.ازدواج دوم در بستر نکاح موقت نیازی به اذن زوجه ندارد،آنچه محل تامل است، اخذ اذن دادگاه در مواردی است که فرد ملزم به ثبت ازدواج موقت نیز می شود؛شرایطی مثل باردار شدن زوجه یا شرط ضمن عقد.
موید باشید.

با سلام
ازدواج دوم در بستر نکاح موقت نیازی به اذن زوجه ندارد،آنچه محل تامل است، اخذ اذن دادگاه نیز در مواردی است که فرد ملزم به ثبت ازدواج موقت می شود؛شرایطی مثل باردار شدن زوجه یا شرط ضمن عقد.
موید باشید.

با سلام
علی الاصول چون ازدواج موقت جز در موارد خاص نیازی به ثبت ندارد،اذن دادگاه در آن مدخلیت ندارد.اما طبق رایی اصراری صادره از هیئت عمومی دیوان عالی کشور،اطلاق عنوان نکاح، هردو ازدواج دائم و موقت را در بر می گیرد لذا اذن دادگاه در ازدواج مجدد در صیغه موقت نیز لازم است.اما قانونی مبنی بر این تصدیق وجود ندارد.ازدواج دوم در بستر نکاح موقت نیازی به اذن زوجه ندارد،آنچه محل تامل است، اخذ اذن دادگاه در مواردی است که فرد ملزم به ثبت ازدواج موقت نیز می شود؛شرایطی مثل باردار شدن زوجه یا شرط ضمن عقد.
موید باشید.

با سلام
ازدواج مجدد در بستر نکاح دائم،باید با اجازه دادگاه باشد.اما در خصوص ازدواج موقت منعی به نظر نمی رسد هرچند رای اصراری اخیرالذکر محل تامل است.
موید باشید.

آیا مردی که زن اول دارد و بدون اجازه زن اول زنی دیگری صیغه موقت نماید زن دوم حق طلاق را دارا می‌باشد یا همچنان حق طلاق در این مواقع همچنان با مرد میباشد

آیا می‌توان در شروط ضمن عقد شری کرد که در صورت ازدواج موقت یا دائم مرد‌ زن حق طلاق خود را داشته باشد

نام و ایمیل من را برای دفعات بعدی ذخیره کن

چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم
چگونه حکم ازدواج مجدد بگیرم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *