چگونه دختری مذهبی باشیم

 
helpkade
چگونه دختری مذهبی باشیم
چگونه دختری مذهبی باشیم

همواره در تمام جوامع، اعم از جوامع غربی یا شرقی، دختران جوان در معرض آسیب های اجتماعی بوده و از این رهگذر بسیار آسیب دیده اند. یکی از مکاتبی که به طور نادر به زنان و دختران تمام جوامع، احترام گذاشته و برای آنان حقوقی قرار داده و آن ها را قسمت مهمی از افراد جامعه می داند، دین اسلام است. در اسلام به بانوان و دختران، اندرز شده که پیرو قوانینی باشند که عدل و انصاف و مساوات در آن رعایت شده باشد. هرآن چه زنان و دختران مسلمان رعایت می کنند و انجام می دهند به نفع آن هاست. برخی از دخترانی که به تازگی به دین اسلام روی آورده اند، با این پرسش در ذهن خود روبه رو هستند که با گناهان گذشته ی خود چه کنند؟

اگر از آن دسته دختران مسلمان هستید که در انجام وظایفش کوتاهی کرده، نگران نباشید. هنوز دیر نشده و راهی برای جبران هست؛ پس به این نکته ها توجه کنید:

1. یقین داشته باشید که خدا بهترین ها را برای شما آرزو دارد. اگر بسیار گناه کرده ای و فکر می کنی برای بازگشت خیلی دیر است، اگر واقعاً سعی کنی، می توانی به آغوش او بازگردی. خداوند گناهان کوچک را می بخشد؛ زیرا او «دانا و بخشنده» است.

2. سعی کن موارد اختلاف محیط زندگی خودت و اسلام را مشخص کنی. شاید بتوانی رد پای اشتباه های خانواده یا دوستانت که تو را به مسیر غلط می اندازد، پیدا کنی! اگر رفتار دوستانت را اشتباه دیدی، دوستانت را ترک کن. آن ها در روز رستاخیز نمی توانند در پیشگاه پروردگار در کنار تو باشند. اگر افراد خانوده ات در مسیر غلط باشند، در این صورت کار برای تو کمی مشکل می شود. باید آرام آرام و با تأنی و ملایمت خود را از زندگی خانواده ات بیرون بکشی؛ البته دوست داشتن آن ها برایت مشکل هایی به همراه می آورد.

3. اگر در زمره ی کسانی هستی که تصمیم داری بهترین دختر مسلمان باشی، باید حجاب داشته باشی. حجاب تنها یک تکه پارچه نیست که موی سر را بپوشاند، بلکه روح و ذهن تو را تغییر می دهد. در نظر داشته باش که این راه حمایت خداوند از زنان است. به محض این که حجاب داشته باشی، ارزش های تو اتوماتیک وار بالا می رود. در قرآن صریحاً در چند مورد به پوشش زنان اشاره شده خود را بپوشانند. در جامعه ی عرب آن زمان، مانند قبایل آفریقایی یا جنوب آمریکا، سنت بود که زنان خود را نپوشانند و تو خوب می دانی که زن در آن دوره چه بی بها بود.

چگونه دختری مذهبی باشیم

4. پنج بار در روز نماز بخوانید. قبل از آن که نماز را در آغوش بگیرید، معانی و مفهوم کلمه های آن را بیاموزید. اگر به زبان عربی صحبت نمی کنی، دست کم ترجمه ی کلمه ها و مفهوم آن را بیاموز. نماز را به عنوان قسمتی از کار روزانه ی خود بدان. بدن ما برای زنده ماندن به غذا نیاز دارد و روح ما به نماز.

5. تلاوت قرآن. قرآن را بخوان و سعی کن معنی آن را درک کنی؛ حتی می توانی معنی قرآن را به انگلیسی بخوانی. تلاوت قرآن در ایجاد ارتباط صحیح تو با خدا مؤثر است و اجازه می دهد که از زیبایی مناطق دیگر لذت ببری و از آن آگاه شوی. به آوای قرآن گوش بده و به او نزدیک و نزدیک تر شو.

6. درباره ی اسلام بیش تر بدان. آن چه بر تو واجب است، باید انجام دهی و آن چه بر تو حرام است از آن حذر کن. در اینترنت منابع ارزش مندی را درباره ی قوانین اسلام می یابی و هم چنین از عقوبت و مجازات کارهای بد و نهی شده نیز آگاه می شوی. مطمئن شو که از وب سایت درست و قابل اعتمادی برای اطلاعات خود استفاده می کنی. مجازات ها شاید گاهی وقت ها خیلی سخت به نظر آیند؛ اما این قوانین سخت، تنها برای حمایت از جامعه است و راهنمای پیروان راه خدا.

7. سعی کن در طول روز چند ساعت از وقت خود را به فعالیت اسلامی اختصاص دهی. به عنوان مثال، چهار ساعت برای نماز، قرآن و فعالیت اسلامی؛ این کار تو را به خدا نزدیک می کند و دانش تو را می افزاید. به یاد داشته باش نماز پنج گانه، تو را در قالب خداپرستی فرو می برد.

8. پوشش اسلامی. داشتن پوشش اسلامی به معنای پوشیدن لباس زشت و مندرس و خارج از مد نیست، فقط باید لباس بلندتر بپوشی و از پوشیدن لباس های کوتاه و تنگ صرف نظر کنی. به خاطر داشته باش یکی از قوانین محکم خداوند در پوشاندن تمام بدن به استثنای صورت و دست هاست. این نوع پوشش به شناخت و انتخاب تو در پذیرش امور کمک می کند.

9. کسانی را برای دوستی انتخاب کن و با آنان دوست شو که مسلمانان خوبی باشند. اگر خوش شانس باشی، دختر مسلمانی هم سن خودت پیدا می کنی. مطمئن باش در دوستی با او آسیب نمی بینی. با او در میان بگذار که می خواهی مسلمان خوبی باشی و او حتماً به تو کمک خواهد کرد.

10. از دوستان ناباب بپرهیز؛ حتی اگر دوست قدیم تو باشد. شاید او شخصیت منفی خود را آشکار کند و تأثیر بدی بر تو بگذارد. شیطان در تلاش است تا تو را از مسئولیتی که در این راه برعهده گرفته ای، بازدارد؛ بنابراین باید برای سرنوشت خود با دوستان بد و شیطان بجنگی.

11. خود را ببخش و از خدا بخواه تا تو را به خاطر گناهان کوچکت ببخشد. لازم است به گذشته برگردی و برای ممانعت از تکرار اشتباه های پیشین آن ها را مرور کنی. تو در گذشته مرتکب گناه شده ای و نمی توانی زمان را به عقب بازگردانی؛ اما می توانی از تکرار آن جلوگیری کرده و آن را تغییر دهی.

12. به نقاط ضعف خود توجه کن و آن را از بین ببر. لازم نیست همیشه تو از آسیب پسران فرار کنی، بلکه باید یاد بگیری که به آن ها خیره نشوی و رابطه نداشته باشی. به یاد داشته باش که زنان و دختران مسلمان در گذشته هم با مردان در جامعه و محل کار ارتباط داشتند. زنان در جامعه به مشاغلی مانند تعلیم و تحقیق می پرداختند و به خوبی مورد تشویق و ستایش قرار می گرفتند. آن ها می دانستند نباید زیبایی و جذابیت زنانه ی شان در ایجاد احترام دیگران به آن ها و یا اعتماد به نفس بیش تر و یا حتی سهیم بودن آنان در جامعه، هیچ نقشی داشته باشد. به یاد دار که خدا بسیار سخت مجازات می کند؛ اما در کنار آن، بسیار مهربان و بخشایش گر نیز هست. رحمان و رحیم است. اینان که تو را به راه بد و منفی هدایت می کنند، کسانی نیستند که در زندگی ات به ایشان نیاز داشته باشی.

13. هرروز بهتر از دیروز باش. این مسأله را هرروز در ذهن خود زنده نگه دار که بهترین دختر مسلمان باشی، به این هدف دست نمی یابی مگر آن را کاملاً درک کنی. هرگاه مایل به انجام کاری بودی حتماً از خود سؤال کن «آیا انجام این کار با شریعت موافق است؟» اگر نبود، انجامش نده. به سادگی می توانی بر خود مسلط شوی و آن را انجام ندهی. در هر لحظه از روز، تنها در فکر خوشایند خدا باش.

14. با مردی ازدواج کن که الگوی خوبی برای فرزندانت باشد. پرورش فرزندان به وسیله ی یک مرد شیطان صفت، آنان را به قهقرا می برد و یا دست کم الگوی بسیار بدی برای آن ها می شود. این ازدواج های نامناسب و بد، شیوه ی شیطان را در دنیا می پراکند. اگر قبل از مسلمان شدن با این چنین مردی ازدواج کرده ای، از او طلاق بگیر و با دشمنان خدا بجنگ.

15. اسلام هرگز تو را از تفریح کردن و خوب زندگی کردن، منع نمی کند. زندگی و تفریح سالم در اسلام ممنوع نیست.

منبع: WIKIHOW.COM

Written by: Rob S, KnowItSome, Nicole Willson, Sondra C

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

حوزه/ حيات و زندگى دختر به عشق و علاقه بستگى دارد؛ دلش مى خواهد محبوب ديگران باشد. هر چه محبوبتر باشد شاداب تر خواهد بود. براى بدست آوردن محبوبيت تا سرحد فداكارى كوشش مى كند. اگر بداند محبوب كسى واقع نشده خودش را شكست خورده و بى اثر پنداشته دائما پژمرده و افسرده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «آداب رفتار با دختران‏» اثری از خانم معصومه حیدری پیرامون موضوع نحوه رفتار با دختران است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* فصل ششم: رفتار اسلامى و صحيح در شخصيت دختران

 

چگونه دختری مذهبی باشیم

– خودشناسى و هدفدارى

خودشناسى و هدفدارى را بايد والدين به گلهاى سرخ زندگى ، دختران بياموزند.

حيوان عقل و آگاهى كامل ندارد، خوب و بد را تميز نمى دهد، بدين جهت ، تكليف و مسئوليت هم ندارد، حساب و كتاب و ثواب و عقاب ندارد و در زندگى برنامه و هدف عاقلانه ندارد.

اما انسان كه اشرف مخلوقات است يك حيوان نيست ، انسان عقل و شعور و آگاهى دارد. خوب و بد را و زشت و زيبا را تميز مى دهد. براى زندگانى هميشگى و جاودان آفريده شده است نه براى نابودى و فنا. بدين جهت ، تكليف و مسئوليت دارد. خليفه الهى و امانتدار خدايى است . حاصل عمر انسان نمى تواند خوردن و خوابيدن و شهوترانى و توليد مثل و كار كردن باشد. انسان بايد در مسيرى حركت كند كه از فرشته ها هم بالاتر رود. او انسان است ، بايد انسانيت خويش را پرورش دهد و تكامل دهد، انسان در زندگى هدف دارد اما هدف عالى انسان نه هدفهاى پست حيوانى .

 

اميرالمومنين عليه السلام فرمود:

كسى كه نفس خويشتن را نشناسد از طريق نجات دور مى گردد و در طريق جهالت و گمراهى واقع مى شود.

حضرت على عليه السلام فرمود:

كسى كه سعادت اخروى را هدف خويش بداند به بالاترين خوبيها نائل خواهد شد.

اگر پدر و مادر، خودشناس و هدفدار باشند و به مسئوليت خويش واقف باشند مى توانند انسانهاى خودشناس و هدفدار پرورش دهند.

 

– وفاى به عهد

لزوم وفاء به عهد ريشه فطرى دارد و هر انسانى فطرتا آن را درك مى كند و تخلف از پيمان را يك كار زشت و قبيح مى شمارد. هر كس كه با ديگرى عهد و پيمان بست ، از او انتظار دارد كه به عهد خويش عمل كند. هر جمعيتى كه به تعهدات خويش وفادار باشند امور اجتماعى آنان به خوبى اداره مى شود به واسطه اعتماد و حسن ظنى كه نسبت به يكديگر دارند، از آسايش و آرامش روانى برخوردار خواهند بود. نزاع و مرافعه در بينشان زياد نيست ، به ضعف اعصاب و ناراحتى هاى روانى كمتر مبتلا مى شوند.

آئين مقدس اسلامى كه دين فطرى است ، درباره اين امر حياتى سفارشها كرده ، وفا به عهد را واجب و از علائم ايمان شمرده است از باب نمونه ، خدا در قرآن مى فرمايد:

به پيمان هاى خويش عمل كنيد، زيرا در قيامت مورد سؤ ال و بازخواست قرار مى گيريد.

همچنين مى فرمايد: مؤمن امانتدار است و به عهد خويش وفا مى كند.

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مى فرمايد: هر كسى به عهد خويش وفا نكند دين ندارد.

پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:

هر كسى به خداوند و روز جزا ايمان دارد بايد به وعده اش عمل كند.

پدر و مادر ارجمند اگر خود عهدشكن باشيد و به وعده هاى دروغ دختران را فريب دهيد و به وعده هاى خويش عمل نكنيد، با رفتار نادرست خويش ‍ به دختران بى گناه درس عهدشكنى مى دهيد و عملا به آنها ياد مى دهيد كه انسان مى تواند بنا بر مصالح خود، وعده هاى دروغ بدهد سپس همان وعده ها را نقص كند.

 

– كمك به صعود و ترقى دختران

بشر بالذات قابليت ترقى دارد، عشق به كمال در نهادش نهفته و براى تكامل آفريده شده است ، هر كس در هر مقام و با هر شرائط و در هر سنى باشد، مى تواند به ترقيات خويش ادامه داده كاملتر گردد، انسان كه براى هر گونه كمالى آماده است نبايد هيچگاه به موجوديت خويش قناعت نموده هدف آفرينش را از دست بدهد، تا زنده است بايد بكوشد تا كامل و كاملتر گردد.

 

هر انسانى خواهان ترقى است ، ليكن همه موفق نمى گردند و همت بلند و كوشش فراوان لازم دارد، بايد زمينه كار را فراهم ساخت و موانع را برطرف نمود آنگاه كوشيد تا به مقصد رسيد.

 

والدين محترم و دلسوز شما نيز مى توانيد به پيشرفت و ترقى دلبندتان ، دخت زيبايتان ، كمك نموده او را در مسير ترقى قرار دهيد و در حدود شرائط و امكاناتى كه برايتان موجود است ، شخصيت بزرگتر و عاليترى را برايش در نظر بگيريد و براى رسيدن به آن تشويق را فراموش نكرده هميشه او را تحسين كنيد.

 

– مهرورزى با دختر

دختر كانون محبت و يك موجود صد در صد عاطفى است و از وجودش ‍ مهر و محبت مى بارد، با او مهرورزى كنيد.

حيات و زندگى او به عشق و علاقه بستگى دارد، دلش مى خواهد محبوب ديگران باشد، هر چه محبوبتر باشد شاداب تر خواهد بود. براى بدست آوردن محبوبيت تا سرحد فداكارى كوشش مى كند. اگر بداند محبوب كسى واقع نشده خودش را شكست خورده و بى اثر پنداشته دائما پژمرده و افسرده خواهد بود.

خانه شما كه از عشق و محبت خالى گشت به صورت جهنم سوزانى تبديل مى گردد، گر چه اسباب و وسائلش مرتب باشد اما چون بوى عشق و محبت نمى دهد، صفا و رونق نخواهد داشت.

مهر و محبت خانوادگى از همه چيز ارزش دارتر است بدين جهت خداوند بزرگ در قرآن مجيد آن را يكى از آثار قدرت و نعمتهاى بزرگ شمرده و بر بندگان منت نهاده .

 

– برقرارى انس و الفت

چگونه دختری مذهبی باشیم

انسان را به يك لحاظ زائيده و نشاءت گرفته از انس دانستيم ، و از نظر اخلاقى و اجتماعى هم ، افرادى كه داراى خصلت انس و الفت هستند و جاذبه و گيرايى اجتماعى دارند، مورد ستايش و درخور تقدير مى باشند.

در فرهنگ اسلامى و به استناد قرآن كريم ، از ويژگيها و نعمتهاى بسيار بزرگى كه به جاى كينه ها، كدورتها، عداوتها، اختلافها و جدائيهاى خانمانسوز زمان جاهليت به امت اسلامى عطا شده و پيوسته قرآن مجيد يادآورى مى كند، كه مسلمانان هرگز اين نعمت را فراموش نكنند و بلكه در ميان خود آنرا بكار گيرند و حفظ كنند، نعمت الفت و اخوت است .

قرآن كريم در اين باره مى فرمايد:

 

وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا/ به ياد آوريد كه آن روزگار همه شما دشمنان همديگر بوديد، اما خداوند مهربان بين دلهاى شما الفت و پيوستگى برقرار نمود و به بركت نعمت اسلامى ، شما برادر يكديگر شديد.

 

امام على عليه السلام ضمن اينكه از الفت و مودت تجليل به عمل آورد، محور و ملاك انس و الفت را كه جداى از انگيزه هاى گناه آلود و تباه كننده بوده و بر اساس هدف مقدس اطاعت الهى صورت مى گيرد، بدين شرح بيان مى كند:

طوبى لمن يالف الناس و يالفونه على طاعة الله

خوشا به حال كسى كه چنين روحيه اى دارد، كه با مردم الفت و پيوند برقرار مى كند و ديگران نيز بر اساس پاكى و دوستى و اطاعت خداوند، با وى الفت و معاشرت برقرار مى سازند.

امام رضا عليه السلام نيز درباره فائده انس و الفت ، براى خانواده و فرد و اجتماع مى فرمايد:

الانس يذهب بالمهانة/ انس و الفت با ديگران ، سستى ها و كمبودها و نواقص اجتماعى را برطرف مى گرداند.

بنابراين انس و الفت پيوستگى پرجاذبه ، از خصلت هاى لازم اخلاقى و اجتماعى است ، دلها را به هم نزديك و مهربان و همدل مى كند و معيار و ملاك آن هم بايد عواطف انسانى و ارزشهاى معنوى باشد و خاصيت چنين روابطى هم در كانون خانواده ها و سطح جامعه ، زدودن كجى ها و كاستى ها و نواقص اخلاقى و فرهنگى و بالاخره دريافت منافع مادى و معنوى خواهد بود.

 

– تواضع و فروتنى

نقطه مقابل سركشى ها و بلندپروازيهاى پوچ و پوكى كه انسان را مانند مركب چموشى به دره هاى مخوف پرتاب مى كند، حالت تواضع و فروتنى است ؛ با برداشتن چنين روحيه مساعدى براى دريافت معارف و هدايتها و راهنمائيهاى سودمند و تعالى بخش است كه انسان مى تواند گامى بهتر در جهت سازندگى خود بردارد.

 

امام صادق عليه السلام در مورد ارزش و ثمره تواضع مى فرمايد:

التواضع اصل كل شرف نفيس و مرتبة رفيعة/ تواضع و فروتنى ريشه همه شرافتهاى ارزشمند انسانى است و موجب رسيدن انسان به مقام والاى معنوى مى گردد.

 

آن حضرت به منظور درس زندگى به ما، با وجود داشتن مقام والاى عظمت و عصمت ، آنقدر از خود فروتنى و تواضع نشان مى دهد كه مى فرمايد:

احب اخوانى الى من اهدى الى عيوبى/ دوست داشتنى ترين برادران در نظر من ، كسى است كه معايب و نواقص مرا به عنوان هديه برايم ارمغان بياورد!

 

اين روحيه ارزشمند را مورد مطالعه قرار دهيد، و روحيه افرادى كه وقتى تخلف و اشتباهى از آنان سر مى زند، و به آنان تذكر و توجهى داده مى شود، آنان برآشفته و آتشين مى گردند، وقتى گاهى از خود عكس العمل شديد نشان مى دهند، و گويى در علم و دانش افلاطونند در معنويت و عصمت پيامبر اولى العزم ؛ با اين روحيه ، مقايسه كنيد و ببينيد كمبود و انحطاط بعضى از افراد تا چه حدى است ؟ و براى اصلاح چنين بيچارگى ها و زبونى ها چقدر تلاش و كوشش بايد نمود؟!

 

آرى ، موضوع تواضع به خرج دادن ، و در مقام شناسائى معايب و نواقص ‍ برآمدن ، و به اين كار اهميت دادن و سرمايه گذارى كردن ، در نظر پيشوايان عاليقدر اسلام ، آنقدر داراى ضرورت مى باشد كه توصيه شده ، براى اين كار اصولا وقت مناسب و برنامه دقيق تنظيم شود.

 

– هديه دادن

اصل اين سنت ، يك سنت محبوب و مطلوب اسلامى و اخلاقى و اجتماعى است و بدين لحاظ بايد رهنمودهاى شرع و پيشوايان اسلام ، در آن به كار گرفته شود از اين جهت موارد زير را مورد مطالعه قرار مى دهيم :

 

امام صادق عليه السلام فرموده: تهادوا تحابوا، فان الهدية تذهب بالضغائن .

براى همديگر هديه ببريد، تا مورد مهر و محبوبيت يكديگر واقع شويد، زيرا هديه و چشم روشنى بردن ، كينه ها و كدورت هاى قلبى افراد را برطرف مى كند.

 

پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم فرموده: من تكرمه الرجل الاخيه المسلم ان يقبل تحفت ، او قيحفه مما عنده ، و لايتكلف سئيا.

از نشانه هاى احترام گذاشتن به برادر مسلمان اين است كه انسان هديه و تحفه او را قبول كند، يا اينكه توانايى دارد براى او هديه و چشم روشنى ببرد، اما خود را در اين باره ، به مشقت و خرج سنگين نيندازد!

امام صادق عليه السلام مى فرمايد:

نعم الشى الهديه امام الحاجة

بهترين كار اين است كه انسان براى كسى هديه اى ببرد كه به آن احتياج داشته باشد و آن هديه بتواند براى او مشكلى از مشكلات زندگى را حل نمايد.

امام على عليه السلام مى فرمايد:

نعم الهديه الموعظه/ بهترين هديه اى كه براى ديگران مى توان برد، عبارت از موعظه و نصيحت آموزنده و سازنده خواهد بود.

 

بنابراين ، در مورد هديه بردن ، همه نيروها نبايد، صرف مظاهر مادى شود، در اين زمينه با هديه دادن يك كتاب خوب ، آموزنده و مناسب و هر سخن و چيزى كه ارزش اخلاقى و هدايتگرى داشته باشد، مى توان نسبت به خانواده ها و جمعيتى ، خدمت فرهنگى به جاى ماندنى و جاويدان هم انجام داد، كه خوشبختانه اين روش هم در جامعه اسلامى امروز ما، اهميت و گسترش چشمگيرى پيدا كرده است و بسيار درخور تقدير خواهد بود كه اين كار رايجتر و راسختر و عمومى تر شود.

 

اسلام يك كودك دختر را به حدى احترام مى گذارد كه بارها آورده كه بايد حتى در دادن پيشكشها و كادوها بر پسر مقدم دارند و اگر هر دو را با يكديگر مى دهند به دختر با دست راست بدهند و چون مادر شد اگر پسر در نماز مستحبى است و مادر او را صدا كرد جواب بدهد و شوهر در زمان آبستنى و شيردادنش او را چون مجاهدى كه در ميدان شهادت مى جنگد و چون به پيرى رسيد رسول خدا او را با مردى كه به پيرى رسيد فرقى نمى گذارد و مى فرمايد هر كس مويش در اسلام سفيد شد حرمت پيامبرى دارد و سخنان ديگر كه بارها آورده ام . (78)

 

– نصيحت و خيرخواهى

الف: اهميت نصيحت در سازندگى اخلاقى

اصل نصيحت كردن و خيرخواهى نمودن ، و يكديگر را آيينه وار متوجه معايب و اشتباهات ساختن ، شيوه بسيار پسنديده اى است كه مورد توصيه پيشوايان عالى مقام اسلام قرار گرفته و در يك جامعه اسلامى هم اين حالت مى تواند جريان رشد و تعالى معنوى راه به صورت يك پيوند معنوى و انسانى ، در همه ابعاد زندگى سرايت دهد؛ و چنانچه اين ويژگى در سطح جامعه به فراموشى سپرده شود، خير و سعادت ، نيز دامن برمى چيند و عواقب و عوارض دردناكى به وجود خواهد آمد.

 

امام على عليه السلام فرموده است: لاخير فى قوم ليسوا بناصحين ، و لايحبون الناصحين .

در ملتى كه يكديگر را نصيحت و سفارش به نيكى ها نمى كنند و نيز افراد نصيحتگر را دوست نمى دارند و با آنان برخورد مناسب ندارند، هيچگونه خيرى و سعادتمندى وجود نخواهد داشت !

 

آن حضرت درباره تاءثير نصيحت و خيرخواهى ، و توجه داشتن به ديگران مى فرمايد:

المواعظ شفاء لمن عمل بها/ موعظه ها و اندرزهاى سودمند، شفا و درمان دردهاى اخلاقى و روانى افرادى است كه بدان عمل مى كنند.

ب: چگونه بايد نصيحت كرد؟

كسى كه مى خواهد ديگرى را نصيحت كند و با اين كار اشتباهاتى را مبدل به صواب ، نواقصى را تبديل به كمال ، و خلاصه شخص خلافكارى را به صراط مستقيم هدايت گرداند، همانطور كه امام زين العابدين عليه السلام فرموده : بايد روحيه رحمت و شفقت ، نرمش و ملايمت داشته و خلاصه بايد روحيه خيرخواهى و مسالمت ، به اين مسئوليت مهم اخلاقى و دينى اقدام نمايد.

همچنين از روش هاى نصيحت آميزى كه در ملاء عام و در حضور ديگران بوده و موجب اهانت و اذيت و ضربه زدن به حيثيت و خورد كردن شخصيت ديگرى باشد به طور جدى خوددارى نمايد!

امام على عليه السلام فرموده است :

نصحك بين الملأ تقريع/ اگر كسى در حضور افراد براى نصيحت و توجه طرف به لغزش هاى او اقدام كند، با اين عمل شخصيت او را ضربه دار و خورد كرده است !

 

به هر حال ، اين كار مسئوليت بسيار ظريفى است ، آگاهى و دانائى مى خواهد و بر اساس آگاهى و توانائى ، و حتى خود اهل صداقت و عمل بودن است كه مى شود خلافكار را بيمار دانست و طبيبانه به اصلاح او پرداخت .

 

براى اين منظور، راهنمائيهاى خالصانه و دلسوزانه پيشوايان بزرگوار اسلام ، كه بر اساس آن منافع نصيحت پذيرى و زبانهاى گردنكشى و خوددارى از نصيحت پذيرى را بيان مى دارد، شايان وقت است و مى تواند براى همه ما راهگشا و سازنده باشد.

 

امام على عليه السلام فرموده است :

اسمعوا النصيحة ممن اهداها اليكم ، و اعقلوها على انفسكم/ نصيحت آن كس را كه به منظور راهنمائى و هدايت شما انجام مى شود گوش كنيد و مورد توجه قرار دهيد و جهت سازندگى خود به آن فكر كنيد.

آن حضرت نيز مى فرمايد:

من بصرك عيبك و حفظك فى غيبك فهو الصديق ، فاحفظه/ هر كس كه تو را نسبت به معايب و نواقص تو آگاهى مى گرداند و در غياب نيز ترا حفظ و حراست مى گرداند، دوست واقعى تست و نيز تو بايد براى حفظ و نگهدارى او مراقبت معمول دارى .

آن بزرگوار در بيان ديگرى فرموده :

مرارة النصح انفع من حلاوة الغش/ تلخى نصيحت پذيرى ، از شيرينى رفتار كسى كه تو را فريب مى دهد، و خرسند مى گرداند، شيرين تر خواهد بود!

 

امام باقر عليه السلام مى فرمايد:

اتبع من يبكيك و هو لك ناصح و لاتتبع من يضحك و هو لك غاش/ از نصيحت كننده خيرخواهى كه تو را راهنمائى مى مند، اگر چه نصيحت او موجب گريه تو شود پيروى كن ، اما از كسى كه به خاطر خوشايند تو را مى خنداند، ولى تو را اغفال مى نمايد، هرگز شنوائى و اطاعت بخرج مده .

 

امام على عليه السلام مى فرمايد:

من ابان لك عيوبك فهو و دودك ، و من ساتر عيبك فهو عدوك/ هر كس عيب و ايراد تو را روشن مى گرداند، دوست صميمى تو است و آن كس كه روى نواقص و ضعفهاى تو پرده پوشى مى كند و تو را در اغفال و نادانى نگه مى دارد، يقينا دشمن تو خواهد بود.

 

آن حضرت در بيان ديگرى مى فرمايد:

لا ترددن على النصيح/ هرگز در مقابل شخص نصيحت كننده ، در مقام پاسخگوئى و جواب رد دادن و طفره رفتن از مسير اصلاح بر نيا.

 

آن بزرگوار، در بيان بسيار ارزشمند و حكيمانه اى مى فرمايد:

من قبل النصيحة امن من الفضيحة/ آن كس كه نصيحت ها و راهنمائيهاى دلسوزانه افراد را مى پذيرد و در صدد بكارگيرى و اصلاح معايب خويش برمى آيد، از رسوائيها و فضاحتها ناراحت كننده و شرم آور محفوظ مى ماند!

 

اين را هم بايد توجه داشته باشيم كه روحيه نصيحت پذيرى و گوش شنوا داشتن ، اضافه بر اينكه از يك نوع سلامت روان و انصاف و مروت داشتن حكايت مى كند، يك نوع توفيق الهى و عنايت خداوندى هم نسبت به انسان مى باشد. به همين دليل افراديكه اسير خودخواهى و غرور و لجبازى هستند، توفيق نصيحت پذيرى را از ذات مقدس خداوند بايد درخواست نمايد، تا به كمك عنايت خداوندى به اين راز موفقيت دست يابند.

 

امام على عليه السلام مى فرمايد:

من اكبر التوفيق ، الاخذ بالنصيحة/ از بزرگترين توفيقها و عنايات خداوند نسبت به بنده اين است كه در وجود وى روحيه نصيحت پذيرى وجود داشته باشد.

 

 

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری حوزه محفوظ است. ۱۳۹۸©
بازنشر مطالب خبرگزاری حوزه در سایر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بدون ذکر منبع آزاد است.

زن نمونه و شايسته از ديدگاه قرآن، زني است با تقوا که آن را در تمامي عرصه هاي زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي (روابط و مناسبات اقتصادي، سياسي و فرهنگي) مراعات مي کند. با اندک تأمل در آيات قرآن اين حقيقت به دست مي آيد که تقواپيشگي از ارزشمندترين و والاترين منزلت ها براي انسان ها از زن و مرد است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری-تحلیلی خبرگزاری صدای افغان(آوا) می باشد

صفات یک دختر خوب و مومن

۱۳۹۶/۰۵/۳۰


۱۲۸۹۰ بازدید

نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

سلام. یک سوال از دختر خانم های مذهبی و چادری ای که اینجا حضور دارن دارم و میخوام جوابم رو با آرامش و به صورت حقیقی بدن. متشکرم.

سوالم اینه:

من یک پسر 27 ساله مجرد هستم، ظاهر نسبتا خوب، ولی بالای موهام خیلی کمه امه خیلی مرتب و تمیز هستم و موهام رو یکدست کم میکنم. بسیار خوش اندام هستم و به هیکلم اهمیت میدم و حالم بهم میخوره اگه یه مقدار پهلو و شکم داشته باشم و دوست دارم همیشه بدنی قوی، زیبا و ورزیده داشته باشم و خوشتیب و ساده پوش باشم. یادمه از سن نوجوانی کار کردم و برای لحظه ای بیکار نموندم و اعتقاد به روزی حلال دارم. همیشه ورزش کردم. اعتقاد دارم به اینکه حتی اگه نیاز باشه جانم رو فدای همسرم میکنم. بی اندازه بهش محبت میکنم و … اما با اینکه درآمد خوبی داشتم، تا الان چون مجرد بودم هیچ پس اندازی ندارم.

حالا اگه با این شرایط برم خواستگاری یک دختر و ازش بخوام که با مهریه 5 سکه با من ازدواج کنه. من هم بهش قول میدم که به هیچ وجه هرگز به فکر خیانت و اینجور مسائل نباشم. (چون من حتی تاکنون دوست دختر هم نداشتم، چه برسه به چنین کاری) یک لحظه بیکار نمیمونم و شبانه روز تلاش و کار میکنم برای زندگیمون (کاری به نتیجه و خروجیش ندارم، قول میدم که یک مرد بیخیال و تن لش و تنبل نباشم و تمام تلاشم رو هرچه در توانم هست انجام بدم) همیشه ورزش کنم و سالم بمونم. نمازم رو که همیشه سروقت میخونم. از ماهواره بدم میاد و نگاه نمیکنم. رفتار سنگینی دارم و با جنس مخالف راحت و باز نیستم و …

نه اینکه اینها رو به خاطر اون انجام بدم. اینها تو زات منن. اینها سالها به خاطر اعتقاداتم به خاطر خودم و خدای خودم هست. حالا وقتی اون دختر خانم خوب هم به زندگیم اضافه میشه. ایمانم قویتر میشه. تلاشم بیشتر میشه. اگه تاحالا پولامو خرج الکی میکردم (البته برای تفریحات سالم مثل ورزش، موبایل و کامپیوتر و اتوموبیل و …) از این به بعد خرج اونو زندگیم میکنم و بیکار نمیمونم و تمام تلاشم رو انجام میدم.

چگونه دختری مذهبی باشیم

فقط تنها توقعی که ازش دارم اینه که همونطوری که وقتی میرم سراغش چادری و خوب هست، خوب بمونه. نصف دارایی رو نخواد (در سند ازدواج درج شده و امضا میکنن ولی من میخوام امضا نکنم. البته تمام زندگی من برای اون هست و باور کنید که اگه زنی اینطوری همسرم بشه تمام هست و نیستم رو فداش میکنم اما اونجا امضا نمیکنم) و با مهریه 5 سکه به نیت 5 تن، همسرم بشه. یک جشن خیلی ساده بگیریم یا یک سفر زیارتی بریم. سرویس طلای گرون نخواد.

در عوضش من هم حتی یک بشقاب هم ازش جهیزیه نمیخوام. نه تنها نمیخوام. بلکه سرکوفت نمیزنم و اعتقادی به این هم ندارم که دختر باید جهیزیه بیاره. خانواده ام هم حتی یک کلمه در اینباره نمیگن و خیلی بادرک و با شعور هستن. و اعتقاد خودمم اینه که خودم باید همه چیزو تهیه کنم و همینکه اون خانم فرشته و چادری زنم میشه خیلی هم ممنونم ازش و سرم منت گذاشته و من مثل ملکه ها باهاش رفتار میکنم. و فقط توقع خانه و بچه داری و محبت به همسر ازش دارم.

آیا من اگه با این شرایط بیام خواستگاری شما دختر خانم های مذهبی و چادری. حاضرید با یک پسر کاملا سالم (خیلی خیلی مثبت و سالم) که حتی در این سالها که تابستان بود. حتی یک عدد روزه ام رو هم نخوردم و حتی در حین ورزش کردن در مسابقات ورزشی هم روزه بودم. به هیچ وجه به رابطه پیش از ازدواج با دختر اعتقاد نداشتم و ندارم. خیلی به اندام و ورزش خودم اهمیت میدم. خیلی پرکار، اکتیو و پرتلاش هستم. اصلا اهل وقت تلف کردن و تلویزیون و ماهواره نیستم و … آیا حاضرید با شرایطی که گفتم اگه مثلا من میومدم خواستگاری شما به من بله بگید و با هم زندگی رو از صفر و کم کم و خیلی کوچک شروع کنیم؟

پاسخ به این سوال برام خیلی مهمه. ممنون میشم پاسخ بدید. من میخوام با همین شرایط برم سراغ یک دختر خوب و شرایطم رو بهش بگم.و میخوام نظر شما رو بدونم. البته هنوز اون دختر خوب رو پیدا نکردم. که در لینک زیر در همین وب سایت هم موضوع رو مطرح کردم و دوستان دارن پاسخ میدن.

http://welayatnet.com/node/134996

اما ان شاء الله اون شخص رو بلاخره پس از سالها طبق راهنمایی های دوستان پیدا میکنم. اگه با این شرایط برم سراغش و شرایطمو بهش بگم. قبول میکنه و با من ازدواج میکنه؟ آیا هنوز هم برای دختران مذهبی مهمه که فقط پسر خوب و درستگار و اکتیو و پرتلاش و متعهد و معتقد و دوستار و عاشق همسر باشه؟

————————————-

کاربران محترم مي‌توانيد در همين بحث و يا مباحث ديگر انجمن نيز شرکت داشته باشيد: http://www.welayatnet.com/fa/forums
همچنين مي‌توانيد سوالات جديد خود را از طريق اين آدرس ارسال و از طریق کدپیگیری که دریافت میکنید پاسخ را مشاهده نمائید: http://www.welayatnet.com/fa/node/add/forum
تمامي کاربران مي‌توانند با عضويت در سايت نظرات و سوالاتي را که ارسال ميکنند را به عنوان يک رزومه فعاليتي براي خود محفوظ نگه‌دارند و به آن استناد کنند و همچنين نظراتشان جهت نمايش بعد از فعالیت مفید، ديگر منتظر تاييد مديرانجمن نيز نباشد؛ براي عضويت در سايت به آدرس مقابل مراجعه فرمائيد: www.welayatnet.com/fa/user/register

اطلاعات بیشتر در مورد فرمت‌های متنی

به نظر من هردختر مذهبی ارزو داره همچین همسری داشته باشه.

ازقبل هم همینطوری بوده مگه تو خواستگاریا ندیدی سر قیمت دختره توافق میکنن پدر دختر میگه اینقدر پدرومادر پسرهم میگن نه اینقد مقصرهم نه منم نه شما ونه کس دیگه ای مقصر خود همون دختره که خودشو با مثلا به 14 تا سکه شیش هفت میلیونی معاوضه میکنه متاسفم برای این طرز فکر عاااااا

سلام

آقا سعید واقعا موندم همجین پسری هم هست ان شالله موفق باشین و از ته دل می خوام به همسر رویاییتون برسین.

آخه چون از طرف مقابلم خیانت دیدم یعنی از قبل نامزدیمون با اون طرف بود و من و خانوادش بی خبر بودیم .

حقیقت من یه دختر خیلی خوب از دوستانم سراغ دارم که مهریه فقط 14 تا قبول میکنه و خیلی دختر ماهی هست حیف که اینجا نمیشه آدما رو شناخت

…….

موفق باشین و پیروز

یا علی التماس دعای فرج

 

 

مهریه یعنی زن رو خریدن متاسفم برای زن ها ودخترایی که رو خودشون قیمت میزارن 

والا هر چی که یک دختر چادی می خواد رو شما دارید….دختر های چادری معمولا به مهریه اهمیت نمیدن اونام یک زندگی خوشبخت رو می خوان…دختر ها ظاهر انسان ها رو میبینن به قیافه و سر و شکل فرد….در عوض مرد ها درون و باطن انسان هارو می بینن اصلا قیافه و شکل براشون مهم نیست نه اینکه مهم نباشه.نه…..منظورم اینه که مرد ها خصوصیات و اخلاق زن ها رو میبینن تا ظاهر….

ببین ما چادیا بیشتر آقایون بسیجی و مذهبی رو میپسندیم….چون با علایق مون یکیه…خواسته ها و نظر هامون یکیه و ب خاطر همین با هم بیشتر می سازیم…

 میگن که زن و شوهر باید مکمل هم باشن نه مثل هم 

 

منم یک خانم مجرد چادری ومذهبی هستم .مهم ترین چیز درزندگی اعتقادات و اخلاق وخانواده طرف مقابل مهم .  واین شرایطی شما از خودگفتید خیلی خوب وافرادی که براشون اعتقادات واخلاق مهم باشه آروزشون رو دارن که بااین شخص ازدواج کنن .مهریه ملاک نیست اگر فردی دین دار نباشه و اخلاق بدی داشته باشه زندگی براش دیگه معنا ندار.

 

خو نمیشه که مهریه اصل ازدواجه باید باشه

حتی جهازم باید باشه مگه میشه پدری

دخترشو بدون جهاز بفرسته خونه شوهر

الان ترس از مهریه هست

چون خیلیا طلاق میخواند که به مهریه برسند

فامیل ما هم همینطور شده مهریشو میخواد

الان پسره فامیلمون همش میگه زجرم میده

دلم میخواد زود مهریشو بدم از شرش خلاص شم

چگونه دختری مذهبی باشیم

مهریه جهاز باید باشه تو انتخابت باید دقت کنی

که طرفت واقعا خوب باشه نه به ظاهر

اگر قرار که مهریه شوهر ادم رو نگر داره همون بهتر که شوهر بره 

منم چادریم مجرد خیلی خوشتیپ بودن طرف برام مهمه

حاظرم هیچی نداشته باشه ولی تیپو داشته باشه

تیپ نه جلف ساده و در عین حال شیک

صادق باشه وفادار غیرتی

همیشه برای حفظ آبرو خانوادم برام غیرتی شدند

ولی من دوست داشتم کسیا داشتم 

که از رو علاقه برام غیرتی شه مهم بودن دوست داشتن

تو هر معیاری کسی برا ازدواج هست

فقط باید ملاکتو به طرفت بگی

یا قبول میکنه یا هم نه 

سلام من یه دختر 17 ساله , مذهبی و مجرد هستم دقیقا به دنبال همچین پسری هستمم پاک,سالم, اهل محبت,دین و ایمانش قوی باشه, به اندازه ای که خرج زندگی بچرخه پول داشته باشه

خوشااا به حال همسرتون من اگه همچین پسری پیدا بشه من خودم به شخصه نه نمیگم

من که خودم مهریه برام اولویت نیست حالا 5تا یا 14 به هر حال مهریه کم خوبه منم همین فکرا می کنم که زندگیو از0شروع کنم واز این حرفا ولی وقتی‌ آدم خودش تو گود باشه فرق می کنه البته نمی گم شدنی نیس ولی ی وقت می بینی آدمی که آینا افکارشن وپایبندم هست ولی درعمل سخته ونمی تونه متوجه منطورم هستین

شما بايد پس انداز می کردین وحداقل خونه جور می کردین…. 

امیدوارم دختر مناسبنونُ تا حالا پیدا کرده باشین

مهریه یعنی یک اهرم فشار برای زن!

که هر غلطی خواست بکنه

هر ارتباطی خواست داشته باشه

اگر هم مرد اعتراض کرد بگه مهریم رو میزارم اجرا!!!!

حتی اگر فاحشه هم باشه باید مهریه اش رو بدی!

اونوقت اهرم فشار واسه مرد نیس؟؟؟!!!

که چون مهریه ش کمه هر چی بشه بگه مهریه تو میدم و طلاقت میدم

آقایی حامدی…….مهریه برای یک خانوم تضمین میکنه که شوهرش خیانت نکنه……..اگر خدایی نکرده روزی خواستن جدا بشن بتونه به بهونه مهریه بچه هاش رو پیش خودش نگه داره

ی خانوم بعداز طلاقش ازکجا باید بوجه داشته باشه که نیاز هاش رو برطرف کنه.

امروزه خیلی بد به زنایی مطلقه نگاه نمی کنه

 

 

لطفا توهین نکنین

آقایی حامدی…….مهریه برای یک خانوم تضمین میکنه که شوهرش خیانت نکنه……..اگر خدایی نکرده روزی خواستن جدا بشن بتونه به بهونه مهریه بچه هاش رو پیش خودش نگه داره

ی خانوم بعداز طلاقش ازکجا باید بوجه داشته باشه که نیاز هاش رو برطرف کنه.

امروزه خیلی بد به زنایی مطلقه نگاه نمی کنه

 

 

لطفا توهین نکنین

شما یک فرد کامل برای زندگی هستین.امیدوارم باشخصی که لایق شماست ازدواج کنید.

البته آدم ها خوب فکر می کنن ولی اکثرا خوب عمل نمی کنند

سلام بزرگوار……..شما بااین عقاید گوهرکم یاب هستید.

سلام نظر شخصی بنده ، اگه چنین فردی با معیارهای اخلاقی اعتقادی رفتاری فرهنگی خانوادگی  ورزشی و کاری شما به خواستگاری بنده بیاد در صورتی که به دلم بنشینه و محدودیت شغلی و تحصیلی نذاره و با قلدری نگه که امضا نمیکنم اصلا حرف امضا نمیکنم و مهریه نمیدم نزنه و نهایتا یه فرزند بخواد و اهل تحصیل علم هم باشه من با مهریه یک جلد قرآن مجید رضایت میدم. به شرطی که مرد باشه مرد عمل مرد درستکاری و منطق و عواطف و احساسات بجا.

اگه تو واقعا دین رو میشناختی

نمیگفتی نهایتا یک فرزند!!!

شما قطعا همچین آدمی هستین،ولی تا قبل از عقد اصلا نمیشه به حرف های طرف مقابل اطمینان صد در صد کرد.من حتی تو دوستی هایی که با همجنس های خودم دارم به دلیل رفتارهای بدی مثل غرور و تکبر و تمسخر و ظاهربینی و هزاران اخلاق بد دیگه نمیتونم به راحتی با کسی دوست بشم چه برسه به ازدواج..

من واقعا آدم سخت گیری نیستم ولی مشکل اینجاست که خیلی از حرف ها فقط حرف است،عقیده و باور است و به مرحله عمل نرسیده..نمیگم که من فرشته ام و هیچ ویژگی بدی ندارم ولی اخلاق و عمل به چیزی که بهش باور داری خیلی از بقیه چیزها مهمتره..

بنده هم دوست دارم پسری باتقواوپاک ازدواج کنم امیدوارم همسری پاک وباتقواهم قسمت شماشود

اقا سعید مطمئن باشید دختر دلخواهتون رو پیدا میکنید کم نیستند این دخترا من ب شخصه دیدم دور و اطرافم و زندگی خوبی رو باهم دارن..انشاا… خوشبخت بشید …من اگ شوهرم واقعا ادم خوبی باشه و تااخرش خوب بمونه مهریه هم بهش میدم خخخخخخ

ای بابا سعید آبرو بردی که

اول گفتی 5 تا

بعد گفتی 14 تا

بعد گفتی 25 تا

روزی ده تا مهریه رو میبری بالا

فکر کنم آخر سر همون پونصدتا رو قبول کنی خخخخخخخخ

میگفتن ما پسرها بی عرضه ایم باورمون نمیشد خخخخخخخ

25 رو نگفتم قبول دارم. فقط گفتم نسبت به 200 سکه و 114 تا و … پیشنهاد بهتریه. ولی بازم گفتم که خوب نیست و قبولش ندارم.

هرچند نظرات سعید رو کامل قبول ندارم اما از ادب پاسخگوییش خوشم اومده خدا خیرت بده ببینم میتونی فرهنگ سازی کنی و بر سپاه زنان پول دوست پیروز بشی 🙂

درهر صورت چ مهریه بدید چ ندید باید ب شریک زندگیتون اعتماد داشته باشید اگ اعتماد داشته باشید ترس ازمهریه بالا هم ندارید واین اعتماد با شناخت کامل از همسر بوجود میاد درغیر این صورت باید دنبال شخصی باشید ک همون جلسات اول این قضیه رو قبول کنه ..برای دخترها چون احساساتی ترن و پشتوانه مالی زیادی ندارن ی مسئله ایه ک فکرشون رو درگیر میکنه ..کسایی بودن ک ب قول دوستمون مهریه کم زدن و بعد گفتند نمیخوامت و رفتند سراغ کیس بهتر..بازم ب قول شما همیشه ی استثنا هست

سلام خانم صبورا. من حرف شما رو کاملا قبول دارم. کاملا. و هیچ مخالفتی ندارم.

اما فقط چند سوال دارم! شما میگید که {باید ب شریک زندگیتون اعتماد داشته باشید اگ اعتماد داشته باشید ترس ازمهریه بالا هم ندارید واین اعتماد با شناخت کامل از همسر بوجود میاد}

سوال اینه که آیا فقط من باید نسبت به خانم شناخت پیدا کنم؟ آیا فقط من باید به ایشون اعتماد داشته باشم؟ آیا من فقط باید چشم پوشی بکنم و مهریه بالا رو بپذیرم و شروط رو نخوانده امضا کنم؟ آیا من فقط باید کَسی باشم که در هر صورتی اگر این ازدواج به احتمال کمتر از 1 درصد موفق نشد و مقصر خانوم بودن، تاوانش رو پس بدم ؟ به نظر من تمامی احتمالات و شروط بر بد درآمدن مرد و خطای مرد قرار داده شده. در صورتی که اگر در جامعه به آمارهای رسمی نگاه کنید، زنان هم کمتر از مردان در حال جرم و خلاف شرع و اعتیاد و خیانت و … نیستند.

باور کنید که من هیچ دید بدی نسبت به زن ندارم. و همیشه زنان خوب وجود دارن. و قرار هم هست فقط اون خوبش گیر من بیاد و اعتقاد قلبی من اینه. اما این دلیل نمیشه که من عقل نداشته باشم. اما این دلیل نمیشه که من شروط یکطرفه و حال بهم زن و رسوم غلط و عرف غلط رو چشم بسته بپذیرم. و این دلیل نمیشه که من دقیقا همون اشتباهی رو انجام بدم که اکثر مردم دارن انجام میدن. اگر اکثر مردم شیوه شون درست بود. الان خیانت کمتر، طلاق کمتر، و زندگی ها با تفاهم و لذت و آرامش بیشتر بود. اما آیا به آمار طلاق و خیانت و … نگاهی کرده اید؟ آیا به توجه به این آمارها و چیزهایی که دور و برمون میبینیم چند درصد خانواده هایی وجود دارن که دارن به سلامت اخلاقی و رفتاری و آرامش زندگی میکنند؟ پس اگر اکثر خانواده ها معیوب هستند، نگاهی بکنید به رسوم. مگر در زمان ازدواج اکثر خانواده ها مانند هم رفتار نمیکنند و طبق رسوم غلط و عرف جا افتاده پیش نمیرن؟ پس همین اکثرها، میشن همون اکثر خانواده های ناموفق.

پس دلیل نمیشه که منم دقیقا همون اشتباهات رو انجام بدم و منم بخوام برم جزو اکثریت بشم. این به هیچ وجه قابل قبول نیست. باز هم میگم من تمامی حرف های شما در این نظر رو قبول دارم. من حالا میخوام نرمش بیشتری نشون بدم. اما این منت گذاشتن ها و این بساطی که برای ازدواج به وجود اومده صحیح نیست. من نمیخوام دیدگاه شما رو تغییر بدم. همه نباید مثل من فکر کنن. اما لطف دقت کنید که الان که اکثریت در اشتباه هستن. خیلی سخته که یکی راه درست رو بره. و اینی که داره راه درست رو میره همه باهاش مخالفن، مسخرش میکنن و … دقیقا مانند زمان امامان که همه در جهالت بودن، یک نفر که میخواست راه درست رو بره، اون رو دار میزدن و سلاخی میکردن. آیا درباره تاریخچه پزشکی مطالعه کردید؟ در قدیم برخی افراد که میومدن بیماری های افراد رو درمان میکردن. مردم میگفتن که این جادوگره یا مشکلی در کارش هست. اون رو میکشتن!؟ کَسی رو میکشتن که جان خودشون رو نجات داده! آیا الان اگر به جامعه خودمون نگاه کنیم. همون بسیاری از رسوم غلط و بدون عقل و جاهلیت داره پیاده نمیشه؟ آیا دلیل مشکلات بسیار عمده جوانان این نیست؟ همین مشکلات ازدواج باعث شده که بسیاری از دختر و پسر ها از روش های معمول و نامعمول و مکروه و صحیح و … از همه جای بدن خودشون. پیش از ازدواج رابطه داشته باشن. و بعد از هم مخفی کنن. و بعد ازدواج کنن. و شخصی هم که مانند من سالم هست و خودش رو پاک نگه میداره، باید خرد بشه. باید نابود بشه.

جالب اینجاست که من نگفتم که کاری رو انجام نمیدم. عروسی رو گفتم میگریم. جهیزیه رو گفتم که من خرید میکنم نه خانوم. اصلا دختر نباید جهیزیه داشته باشه و اصلا ربطی نداره و رسم غلطیه. درآمد دارم و کار میکنم. مانند این همه پسری نیستم که هم میخوان دولت بهشون زن بده هم کار و پول و خانه و ماشین

ولی فقط به خاطر یک مهریه اون هم نه مهریه خیلی کم. حالا بر فرض خیلی کم با توجه به عرف جامعه که پیشنهاد دادم. و امضا نکردن یک بند. کلا زیر سوال رفتم. کلا. و با این شرایط امیدی نیست که کسی دختر عزیزتر از جانشون رو به من بده! یا باید من هم سرم رو بیارم پایین تا بزنن تو سرم. یا باید من هم تسلیم بشم و همون بی عقلی ها و رسوم غلط رو بپذیرم. یا اینکه مجرد بمونم. و در مجردی خودم تا ابد ازدواج نکنم و پاک بمونم. یا تبدیل به انسان خطا کاری بشم.

این اقا سعید ترس عجیبی از مهریه داره باید ریشه یابی بشه
البته الان بالای 110 تا زندان نمیندازن.شاید قیمت سکه رفت بالا شما یهو مهریه تک رقمی یشنهاد میکنی

به نظر من اصلااااا مهریه رو کم نگیرید دخترا هیچی از مردها بعید نیس حتی پاکترینشون کلا هیچ از ادمیزاد بعید نیس
حداقل اگر طرفت بد در اومد یه سر پناه داری برای خودت
اگر خودتم بد در اومودی نگیر مهریتوو

مشکل اینجاست که هیچ کسی قبول نداره که خودش بد هست. همیشه در دعواها دقت کنید. در دادگاه ها دقت کنی. هر کَسی میگه حق با خودشه. حتی یک قاتل!

بسیاری از قاتلین رو مصاحبه هاشون رو مطالعه کنید. اینها میگن ما بی گناه هستیم (شوخی هم نمیکنن. جدا و واقعا هم میگن) میگن به این دلیل و به آن دلیل و به این اتفاقی و آن اتفاقی که در زندگی ما افتاد. ما کاملا بی گناه هستیم. ما هم دستمون نبود که پدر و مادر معتاد و شراب خوار و خائن و بد دهن و دزد داشته باشم!

و نباید این چکش قاضی فقط دست زن باشه. من هم از اول بحثم سر این بود. اگر زن بد شد و مهریه اش هم گرفت (که خیلی ها این کارو انجام دادن) تکلیف چیه؟ شما به نفع خودتون صحبت میکنید اما من عالانه به قضیه نگاه میکنم. من از اونطرف گفتم که دختر هم نباید جهیزیه بیاره. من هم تو کارای خونه کمکش میکنم و …

چطور میخوای مطمئن بشی اصلا دختره پاکدامن بوده و هست و خواهد بود؟ بعد برو رو بحث مهریه و چادری بودن و… اما مهریه 5 سکه خیلی برای یک دختر پاکدامن و مومن واقعی کمه به نظرم یخورده به ارزش دختری مومن توجه کنید هیچ چیز به اندازه یک همسر مومن و قابل اعتماد ارزش نداره پس اگر می‌خواهید مهریه مناسب بدهید پیشنهاد میکنم به مهرالسنه توجه کنید که 50 دینار یا برابر حدود 25 سکه میشه. البته 110 سکه که مرسوم شده هم مسلما حق یک دختر پاکدامن و مومن هست اما واقعا با شرایط اقتصادی سازگاری نداره و شبیه دزدی مرد از همسرش میشه چون وقتی مهریه یا صداق رو تعیین میکنه باید با شرایط درآمدی حال و آینده همخوانی داشته باشه (110 تا الان میشه 330 میلیون تومن!) که حداقل بتونی اسم عندالاستطاعه بذاری و معادل سالیانه براش داشته باشی( مثلا ماهی یک میلیون توان مهریه دادن(درآمد منهای تمام هزینه های معمول ) میشه سالی 12 میلیون که برای 110 سکه میشه چند ده سال که کاملا غیر منطقی و غیر شرعی میشه)  پس حدی مناسب حال دو طرف میتونه همین 25 سکه باشه. 

سلام دوست عزیز. پیشنهاد شما پیشنهاد خوبی هست. حداقل از روی 5 سکه و 14 سکه به یکباره نپریدید بر روی عدد 110 ! من نمیدونم که چطور این همه عدد مابین وجود داره. این اعداد رو از کجا میارن.

البته با توجه به قیمت سکه، 25 سکه میشه حدود 72 میلیون تومان. اگر بر فرض اینکه آقا همین میزان رو هم الاستطاعه در نظر گرفته باشن و ماهیانه یک میلیون تومان درآمد داشته باشن و بخوان نیمی از اون رو برای زنده ماندن استفاده کنن و نیمی از اون رو هر ماه برای پرداخت مهریه بپردازن.

پرداخت همین 25 سکه در عرض 144 ماه طول میکشه. یعنی 12 سال! یعنی 12 سال طول میکشه تا همین مهریه رو پرداخت کنن با حقوقشون. من یک حقوق متوسط در جامعه رو حساب کردم. حقوق از این کمتر هم داریم. اگر ماهیانه 700 هزار تومان پرداخت کنن. تقریبا حدود 9 سال طول میکشه.

تا حالا فکر کردید عمر انسان چقدر هست و چقدر قرار هست که زندگی کنه که حداقل ده سال اون رو بخواد مهریه پرداخت کنه (لطفا دقت کنید که این در صورت شکست در ازواج هم نیست. بلکه حق زن هست و اگر زن خیلی خوبی هم باشن باز هم میتونن این مبلغ رو دریافت کنن) جدای از اینکه نیمی از دارایی هم با توجه به شرط تنصیف دارایی برای خانم هست.

بنابراین تصور نمیکنم که مهریه 5 سکه یا نهایتا 14 سکه مهریه کمی باشه. و تصور نمیکنم که پیشنهاد شما هم پیشنهاد خیلی خوبی باشه. اینکه مردم به اشتباه مهریه بالا رو رسم کردند. الان مابین این همه 500 و 300 و 214 و 313 و 113 و 110 و 2000 سکه و … این میزان به چشم نمیاد و وقتی کَسی صحبت از 5 میکنه به نظر خنده دار و کم میاد، یا 14 به نظر خیلی خنده دار و کم هست (همین هم میشه 40 میلیون) ولی اگر کمی حساب کنید همین هم کم نیست.

و باز قرار هست زن و مرد با هم زندگی کنن. فقط زن داره با مرد زندگی نمیکنه که مرد فقط باید چنین بهای سنگینی رو بپردازه. زنان هم به همان اندازه دوست دارن مادر بشن (مردان دوست دارن پدر بشن) زنان هم میخوان نیاز جنسی خودشون رو رفع کنن. دینشون رو کامل کنن و …

شاید این میزان مهریه برای دو خانواده ثروتمند اصلا درست نباشه. باید با توجه به شرایط افراد گرفته بشه. اگر یک داماد ثروتمند هست. 500 سکه بگیره و بیشتر. در اون صورت احتمالا با یک عروس خانم ثروتمند هم ازدواج میکنن که پدر عروس هم چند عدد ملک و جهیزیه بالای 200 میلیون و … ارائه میکنن.

چیزی که متاسفانه در نظر گرفته نمیشه این هست که مهریه باید با توجه به شرایط هر فرد گرفته بشه. نه عرف جامعه. باید با توجه به توانایی و درآمد داماد در همون ابتدا و شروع زندگی (هر چقدر که هست) گرفته بشه. و نباید رسوم و عرف من درآوردی و اعداد هوایی و کیلیویی استفاده کرد. ازدواج دو طرفه هست.

بنده مخالفتی با پیشنهاد شما ندارم. حداقل پیشنهاد شما نسبت به پیشنهاد دوستان که کلا از 14 یکباره 110 بود بهتر بود. اما کلا پیشنهاد خوبی نبود.

چون با توجه به شرایط سوال کننده و متن اصلی این صفحه و نیازهایی که این آقا پسر داشت نبود. این آقا پسر سوالش این بود که آیا دختران مذهبی و مومن و خوب و چادری حاضرند با شرایطش ازدواج کنن. بعد شما برای همین ها هم 25 سکه پیشنهاد کردید. اینها قطعا ارزش بسیار بالایی دارن و از هر دختری بالاتر. اما مگه مهریه تعیین ارزش هست؟ مگر مهریه یک هدیه نیست؟ مگر مهریه نباید با توجه به درآمد و دارایی و شرایط داماد تنظیم بشه؟ مگر دختران خوب و مومن به اخلاقیات و آدمیت داماد فکر نمیکنن و فقط این موارد براشون مهم هست. ضمن اینکه فقط مهریه رو نگاه نکنید. یک شرط تنصیف دارایی من درآوردی و غلط هم در کنارش داره امضا میشه. یعنی همون به تنهایی هم میتونه کافی باشه. پس همون 1 سکه و امضای اون شرط یا 5 سکه و امضای اون شرط. اگر کمی وضع داماد بهتر بود 14 سکه و امضای اون شرط و کنار اومدن با خرید طلای سبکتر و مراسم ارزانتر و … پیشنهاد مناسب تری هست.

اگر داماد توانایی نداشته باشه پرداخت کنه. در همون ابتدا. یعنی یک دروغگو هست. قطعا دختران مذهبی و چادری و فرشته واقعی با درغگو دوست ندارن ازدواج کنن. و اگر چنین شروطی میذارن. پس باید نگاهی به اعتقادات خودشون بندازن و یک مرور دوباره ای انجام بدن.

به هر جهت من اگر یک دختر خوب پیدا کنم. همین میزان مهریه پیشنهادی شما رو هم قرار میدم. هرچند که نمیشه از خوب بودنش هم اطمینان داشت. اما عیبی نداره. من حاضرم نقش یک دروغگو رو بازی کنم و این مهریه رو بپذیرم. از اونطرف مطمئنم چنین دختری که با شرایطم کنار اومده و توقع کمتری نسبت به بسیاری از دختران داشته. هرگز درخوات مهریه نمیکنه. البته اگر بکنه هم باید با عشق و محبت پرداخت کنم که میکنم و اگر درخواست نکنه هم خودم پرداخت میکنم به مرور زمان. و باز هم این رو میگم که در این حالت هم همه تضمین ها رو داره مرد میده و زن تضمینی نمیده. ولی ممکنه زن هم خوب در نیاد.

ولی پیشنهادم به شما دختران خوب این هست که به خاطر مهریه ازدواج نکنید. اگر فرد خوبی پیدا کردید با همون 5 سکه هم ازدواج کنید. خوبی یک شخص و صداقتش بیشتر از این ارزش داره که مرد بیاد چشم بسته شروط رو قبول کنه. این نشانه خوبی یک مرد نیست. اتفاقا این مرد سلامت عقلی نداره. این نشانه دست و دل بازی مرد نیست. په بسیارند چنین مردانی که بعدا تو زرد از آب در اومدن و هستند مردانی که با یک جلد قرآن ازدواج کردن ولی بعدا خانه و … به نام همسرشون کردن. و فکر نکنید مهریه بالا زندگی و ابروی شما رو حفظ میکنه. مرد اگر هوایی بشه زیرآبی میره و به خاطر اینکه مهریه شما بالاست، طلاق نمیگیره. چنین مرد کثیفی که بدون گفتن به شما در آغوش یک شخص دیگر هست و بعد در آغوش شما. همون بهتر که مهریه اش یک برگ گل باشه و به خاطر مهریه پایبند نباشه و با خیانت و … به زندگی ادامه نده و اگر هوایی شد. همون برگ گل رو بده و بره چنین مردی لیاقت یک دختر خوب رو نداره و حیفه که شما ندونید و اون اشتراکی باشه. ولی منظورم هم این نیست که هیچ چی هم مهریه و شرط نباشه که راحت مرد هم بذاره بره. ولی با توجه به شرایط مهر بذارید و اگر پسر خوب بود باهاش کنار بیاید. این مثال رو زدم فقط به خاطر اینکه بدونید مهریه بالا هیچ کاری نمیکنه بلکه بدتر میکنه.

من اگر زن بودم و نمیدونستم که مردم از من راضی نیست و به خاطر اینکه نمیتونه مهریه پرداخت کنه طلاقم نمیده و بدون اطلاع من خودش رو کثیف کرده و با شخص دیگری جز من رابطه داره. حاضر بودم هرگز هیچ مهریه ای نداشت ولی به این روز نمیوفتادم و بدن خودم رو کثیف نمیکردم به خاطر اینجور مرد.

خلاصه کلام اینکه زندگی رو با مهریه دروغین و دروغ آغاز نکنید. عادلانه صحبت میکنم. با توجه به شرایط بگیرید. اگر پسر خوب بود و مهریه بالا قرار نداد. قبولش بکنید. ضرر نمیکنید. شما هم نیازهایی دارید و نباید تا ابد مجرد بمونید. قدر و ارزش خودتون رو بدونید. اما مرد هم حق داره. مرد هم حق داره که اگر زنش خوب در نیمود. تاوان خوب در نیومدن و خوب نماندن اون رو نباید پس بده. خدا نگهدار. باز هم از شما کاربر محترم متشکرم که حداقل پیشنهاد بهتری نسبت به سایرین دادید و کمی منطقی تر و بهتر بود. هرچند که باز هم زیاد هست. بالاتر توضیح دادم. اما کیلویی و الکی نبود و حداقل یک فکری پشتش بود.

شاید یخورده بهتر باید توضیح میدادم  نظر بنده روی حداکثر مهریه 25 سکه هست به جای 110 سکه دلایل هم خدمتتون عرض کردم در هرحال اعداد مطلوب مانند 12 ، 14 هم میتونه حد مناسبی باشه درکل گفتم اگر دختر خانمی مناسب پیدا کردید به عدد مهر السنه (مهریه همسران و فرزندان پیامبر) توجه کنید. 

متشکرم. هرچند که با توجه به محاسباتی که انجام شده بود، اعلام شده بود که مهریه فاطمه زهرا حدود 14 سکه بود (البته با دلار 4200 تومانی و طلایی که قبلا نصف این قسمت بود) احتمالا با قیمت الان و نرخ های جدید. چیزی حدود همون 5 تا 6 یا 7 سکه بشه. به هر جهت حتما درباره مهرالسنه هم مطالعه خواهم کرد.

فقط نکته ای که باید در نظر گرفت این هست که در اون زمان شرط نصف دارایی وجود نداشت. الان این هم وجود داره.

به هر جهت مهریه خوب هست که با توجه به شرایط پسر و دختر گرفته بشه. دو خانواده ثروتمند دختر و پسر شاید مهریه کمتر از 14 مناسب نباشه اصلا و باید بالاتر باشه. اما برای مردمی که مهریه هایی قرار میدن که هرگز چند عدد سکه از اون رو هم دختر در کل زندگی اش ندیده، درست نیست.

ضمن اینکه چه دیده باشه و چه ندیده باشه. باید با توجه به شرایط حال حاضر پسر گرفته بشه. نه آینده. ضمن اینکه هیچ مردی نیست که فقط مهریه رو برای همسر در نظر بگیره. چیزی که شاهدش هستیم این هست که مردها هم بسیار بیشتر از وظایفشون دارن برای همسرانشون انجام میدن. البته برخی خانوم های فداکار هم همینطور.

جالب اینجاست که وقتی خانواده پسر حساب و کتاب بکنه بر روی مهریه و پسر بگه که مثلا پرداخت همین 25 سکه در حالت عادی برای یک کارمند یا شخص کارگر حدود 12 سال طول میکشه تا پرداخت کنه یا دست کم بیش از 5 یا 6 سال. میگن که پسر بدی هست و از همون اول چانه میزنه و حساب و کتاب میکنه.

سوالی که به وجود میاد این هست که اگر دختر حساب و کتاب بکنه و بگه کمه! و خانواده دختر حساب و کتاب بکنن. در اون صورت دختر پر رو و بد و نساز و پرتوقع و … نیست؟ فقط پسر اگر حساب و کتاب بکنه بده؟ کجای اسلام و غیراسلام گفته شده که آدم کاری انجام بده که اصلا عقل جوابگوش نباشه! و چشم بسته پیش بره؟ این نه بدی پسر هست و نه چانه زنی. این خیلی هم منطقی و درست هست. منم نگفتم که همه باید کمتر از 14 بگیرن. من گفتم که باید حساب و کتابی داشته باشه و کیلویی و شکمی و هوایی نباشه. اتفاقا خیلی از همون دامادهای خوب و سر به زیر که هر چی گفتن، گفت چشم. من خودم دیدم که دعواهایی گرفتن و زدن توی گوش همسر و پدر زن و … خودشون و چقدر هم دامادهای بدی شدن.

اتفاقا دامادی که حساب و کتاب بکنه و عاقلانه صحبت کنه و چشم بسته امضا نکنه. خیلی آدم رو، تری هست و خیلی صاف و صادق تر هست و هیچ شیشه خرده ای هم نداره.

ضمن اینکه شما این رو هم در نظر بگیرید که قرار نیست حتما دختر بد از آب در بیاد تا مهریه رو بخواد. مرد باید توانی پرداخت مهریه رو به راحتی داشته باشه. زن اگر در حد فاطمه زهرا و زینب و مادر مسیح ع هم باشه. باز هم میتونه مهریه اش رو درخواست بکنه و این حق کاملا طبیعی و قانوی اون هست.

من میگم که الان که خیلی ها مسیرو دارن در جامعه اشتباه میرن. به خداوندی خدا که آدمی مثل من که یک حرف درست میزنه و میگه حداقل به اینها فکر کنیم. حداقل مرد هم در خواستگاری حق حرف زدن داشته باشه و فقط دهنشو نبنده و سرشو زیر نندازه و انقدر از این تعارف های بیخودی و رسوم غلط وجود نداشته باشه. همه به من تهمت میزنن، همه میگن این یه مشکلی داره از همون اول فکر طلاق و حساب کتابه و … اگر دختر به فکرش باشه و همه احتمالات رو در نظر بگیره، دختر بد نیست؟ فقط پسر بده؟ نمیدونم اگر من بد حرف زدم، اگر من بی احترامی کردم و … منو ببخشید. ولی فکر نمیکم درست نباشه حرفام.

دیدم از این مردها که از این شعارها میدادند

بعدا احساس کردند دختره میل بابشون نیست و دختر مومنتری رو میتونند پیدا کنند

آرزوی موفقیت برای این دختر بدبخت کردند و با 5 یا 14 سکه به امام خدا رها کردند و گفتند من که نمیتونم پاسوز تو بشم!!!!!!!!!!!!

ب هرحال امیدورارم اونی ک دلتون میخواد رو پیدا کنید و خوشبخت بشید من ی سوالی ازشما دارم. کاملا بی منظور میپرسم.اگه دخترمورد نظرتون رو پیدا کردید و همون دختری بود ک میخواستین مهریه بیشتر از 5 سکه هم نگرفت و همه چیز خوب پیش رفت ولی بعد از ازدواج. خدایی نکرده توزرد از آب دراومد اونموقع چیکار میکنید اگر مشکلتون حل شدنی نبود طلاقش میدید؟با مهریه 5 سکه؟

به خدا کاری که انجام میده این هست صبورا خانوم. سعی میکنم منطقی باشم و اگر مشکل رو بتونیم حل کنیم، حل کنیم. ولی شما گفتید که اگر مشکل حل شدنی هم نبود. من در اون حالت نه تنها 5 سکه. بلکه 14 سکه یا اگر داشته باشم بیشتر از اون رو با مهربانی تقدیم ایشون میکنم و خیلی آرام و ساکت میریم طلاق میگیریم. دیگی که برای من نجوشه، بذارید سر … توش بجوشه.

اگر هر کَسی بدی میکنه. به خودش میکنه. من هم احتمالا یه مدت تنها میمونم و تو خودم قضیه رو حل میکنم. و برای ازدواج دوم باز هم میرم سراغ دختری با شرایط خودم و همین ویژگی ها. و نمیگم که چون یک بار چنین اتفاقی افتاد پس همه بدن و همه اینجوری ها مشکل دارن و … خلاصه آدمه دیگه اشتباه کرده. ولی اشتباهش رو هم نمیبخشم (اگر قابل بخشش نباشه) به چند دلیل. 1. اون من رو فریب داده بود و سرم کلاه گذاشته بود و به قول شما بد یا تو زرد از آب در اومده بود. 2. بستگی به اتفاقی که افتاده داره ولی اگر بخشش هم بیش از حد باشه در جامعه رواج پیدا میکنه و به اصطلاح قبح گناه از بین میره و رایج میشه. 3. من با چنین زنی احتمالا دیگه نتونم زندگی کنم و ادامه بدم. من به دنبال این نیستم که از زنم امتیاز بگیرم و بگم که اگر بد شد. من سریع و راحت طلاقش بدم و اگر هم من بد شدم. پس بازم راحت طلاق بدم. کمترین تبعات طلاق گرفتن کلی آثار و مشکلات روحی و روانی و … هست. پس در هر صورت این پول و سکه و مال به تنهایی چیزی رو نمیتونه حل بکنه. پس اگر دختری با شرایطم کنار اومد و با هم زندگی کردیم و آخرش به قول شما بد از آب در اومد. من بیش از اون چیزی که بهش وعده داده بودم رو هم بهش میدم. نه به عنوان جایزه کارش و گناهی که کرده و … بلکه من اونو که نبخشیدم (البته در قلبم برای آرامش خودم میبخشم اما به خودش اینو نمیگم) بلکه به خاطر اینکه من روشم اینه و چون حالم گرفته شده. بیشتر از اون چیزی که قول داده بودم هم بهش میدم و اون هم بره هر کاری دوست داره بکنه.

چقدر جو گیر شدی

واقعا فکر کردی الان زن داری و اون به تو خیانت کرده؟ احساس کردم یه هو افسرده شدی

مرد باش ، مرد خخخخخخخخخ

پ ن پ نگهش میداره قابش میکنه سیصدتا هم بهش سکه میده خخخخخخخ

من باز هم با نظر شما مخالفم چون دقیقا خلاف اونچه ک هست رو گفتید من توضیح زیادی دراین رابطه ندادم چون باعث سوتفاهم میشد و نمیخواستم با گفته هام خودمو بالا ببرم ولی اینو بگم ک من واقعا در تعداد سکه و مهریه هیچ نقشی نداشتم و طبق آداب و رسوم شکل گرفت من حتی مخالفت هم میکردم فایده ای نداشت و خانواده ها با شرایط موافق بودند و چیز زوری و اجباری نبود.حالا ک این امر پیش اومد و مهریم اینقدر شد باید بهتون بگم من وفاداریمو ثابت کردم و 4سال ب خاطر شوهرم عقد موندم تا شرایطش هماهنگ بشه و درسش رو تموم کنه و قبل از اون 1سال نامزد بودم و بارها مشکلاتی پیش اومد ک راحت میتونستم طلاق بگیرم حتی بجایی رسیدم ک میخواستم بگم مهرم حلال جونم آزاد ولی باز صبوری کردم و زندگیمو جمع کردم محبت کردم پا ب پاش تو مریضی هاش مشکلاتش درس و دانشگاهش بودم پا ب پاش گشتم براش کار پیدا کردم با شرایط سختی راه و کارش ساختم خیلی تحمل کردم تا ب اینجا رسیدم درست نیس از خودم تعریف کنم ولی خیلی از خودم زدم تا همسرم خوشبخت باشه کمتردختری پیدا میشه پس انداز چندساله مجردی و طلاهای مجردیشو بده بخاطر خرید خونه ولی من اینکارو کردم چون دوست داشتم کمتر اذیت بشه..من برای خریدن خونه و ماشین تحت فشارش نزاشتم ولی خودش اقدام کرد هیچی ازش نخواستم ولی خودش خواست ککاین امکاناتو فراهم کنه چون عشق و علاقم بهش ثابت شد و هنوزم همینجوره…لطفا قضاوت الکی نکنید چون وجهتون خراب میشه و منم میتونم بگم بخاطر قضاوت بیخودتون ی مشکل اساسی دارید وهمچین پسر خوب و مومنی هم نیستید پس توقع دختر خوبم نداشته باشید..اینم ی ضعف شماست..خدانگهدار

خانم صبورا عزیز. من قضاوت نکردم. تازه تو نظرم برای شما نوشتم (احتمالا) پس فکر میکنم دقت نکردید. به هر جهت حرفم چندان غلط هم نبود. شاید در مورد شخص شما درست نبوده. منم گفتم که شما خانم خوبی هستید. اما در مورد بسیاری از دخترهایی که میگن ما نمیتونیم روی حرف پدر و مادرمون حرف بزیم کاملا درسته (بیش از 90 درصد اونها) چون در این مورد براشون صرف داره و خودشون هم بدشون نمیاد. وگرنه خیلی هم قشنگ با پدر و مادرشون مخالفت میکنن. مگر اینکه کلا بچه ای باشن که در تمام موارد زندگی همیشه به پدر و مادرشون گفتن چشم و به جز چشم از دهانشون خارج نشده (که فکر نمیکنم وجود داشته باشه چنین بچه ای. البته همیشه استثنا هم هست) 

در ضمن شما چرا با اون شخص ازدواج کردید؟ آیا مجبور بودید؟ خیر. بلکه شما هم نیازهایی داشتید مانند پسر و برای رفع نیازهای روحی، جنسی و عاطفی خودتون ازدواج کردید. پس اگر پسر رو تحمل کردید و با شرایطش ساختید هم به دلیل این بوده که 1. نمیتونستید و نمیخواستید زندگیتون بهم بخوره 2. اگر بهم میخورد شما دیگه یک دختر مجرد و ازدواج نکرده نبودید 3. همونقدری که شما دارید گذشت میکنید و برای زندگی زحمت میکشید، شوهر شما هم میکشه حالا شاید کمتر و یا بیشتر. به هر جهت حتی اگر شوهر شما بد هم باشه. باز هم شما برای حفظ زندگی و آبروی خودتون و کم کردن رنج زندگی خودتون و زیاد کردن لذت و آسایش زندگی خودتون این کارها رو انجام دادید. شما که طلاها رو ندادید به اون، و اون هم نبرده برای عمه اش خرج نکرده! اون رو در زندگی مشترک شما خرج کرده و شما به صورت مشترک از اون استفاده میکنید. باز هم میگم که شما خیلی خانوم محترم و خوبی هستید و بارها اینو تکرار کردم.

اما این دلایلی که آوردید نه تنها نتونست چیزهایی که گفته بودم رو زیر سوال ببره. بلکه به طور کلی دلایل خوب و قانع کننده ای هم نبودن. هر شخصی حداقل برای زندگی خودش هم که شده و آسایش بیشتر خودش این کارها رو انجام میده. شما میتونستید غرغر کنید و داد بزنید و به شوهرتون بگید چشمت کو و دنت نرم و باید انجام بدی. ولی در اون صورت آیا اون شوهر، این شوهری بود که الان هست؟ (موارد استثنا همیشه وجود دارد) آیا به جز این موضوع شما اون آسایشی که به دنبالش بودید رو داشتید؟ یا اینکه همیشه دعوا و درگیری داشتید که تو باید انجام بدی. تو باید انجام بدی. چشمت کور و … !

نخیر اسرا

تا حالا چند تا دختر اومدند خواستگاریم

بهشون گفتم برید دنبال کارتون

میخوام ادامه تحصیل بدم

ظاهرا چندتاشون خودکشی کردن

خخخخخخ

مهریه رو من تعیین نکردم و نمیتونستم روی حرف خونوادم حرف بزنم ولی اگ همسرم تو زندگی امتحانشو درست پس بده و اونی باشه ک من باهاش ارامش داشته باشم چرا باید ازش مهریه بخوام؟وگفتم زیر فشار بدهی هستیم ن هستند!!ینی من هم هستم و حقوقم صرف بدهی و وام میشه

و من هم یکی از همین مجردها و جوان ها هستم و از مشکل خودم گفتم. به نمایندگی جوان های مانند خودم. ان شاء الله که نتیجه نهایی خوب تاثیرگذار شده باشه.

بله صبورا خانم محترم. درسته. البته با اجازه شما من میخوام با این فکر مخالفت بکنم که شما نقشی در تعیین مهریه نداشتید. (همچنین دخترانی که این صحبت ها رو میکنن) شما مخالفت آنچنانی ای نداشتید چون پدر و مادر شما هم به ضرر شما هم حرفی رو نزدند و اونها بد بچشون رو نمیخواستن و شما هم بدتون نیومد که حق اضافه تری برای شما گرفتن. اگر پدر و مادر شما میگفتن 1 سکه، اونجا دیگه شما اون فرزند خوب و حرف گوش کن نمیشدید و احتمالا هم با داماد مخالفت میکردید و هم با پدر و مادرتون. البته بنده تهمت نمیزنم احتمال در حد یقین بود. اما ممکن هم بود که این کار رو نمیکردید!

به هر جهت من منظور شما رو متوجه شدم و مخالفتی با شما ندارم. اما فقط بحث خواستن یا نخواستن نیست. اگر شما مردتون بهتون ثابت بشه. باید مهریه خودتون رو ببخشید نه اینکه نخواید. البته طبق اسلام شما تماما حق دارید که مهریه رو دریافت کنید و اون شخص هم باید بپذیره و هیچ مشکلی وجود نداره. چون از اول قبول کرده اون رو. این رو هم بگم که خیلی از زن ها مهریه رو میخواستن ببخشن و مردشون گفت نه این کار رو نکن و همون بذار بمونه. اینها دیگه ترفنده زن میخواد خوبی خودشون ثابت کنه. بعضی ها هم میخوان کلا واقعا ببخشن. برخی هم میخوان مرد رو محک بزنن و تست کنن. برخی هم با علم به اینکه اگر بگن مرد موافقیت نمیکنه. میگن، مرد هم موافقیت نمیکنه و طبق همون قرار قبلی مهریه باقی میمونه.

به هر جهت بیشتر بحث بر روی همون اول زندگی و شروعش بود. اینکه مهریه و شرایط باید با توجه به حالت فعلی داماد گذاشته بشه. بعدا خودشون در زندگی به هم محبت میکنن و بعدا با هم کار میکنن و بعدا به هم میبخشن. هدیه میکنن و … به هر جهت ممنونم که نظر نوشتید. زیبایی در همین اخلاف عقیده هاست و ما اینجا هستیم تا باورهای غلط و رسوم غلط رو از بین ببریم و در نهایت یک ازدواج اسان تر رو در جامع رسم کنیم. یک ازدواج صحیح تر، با آرامش بیشتر و پایدارتر. و یک هدف دیگر این بوده که مجردها رو سر و سامان بدیم و انقدر دختر و پسران مجرد، به خاطر همین باورهای غلط عذاب نکشن. خدا نگهدار.

 

سلام
 همه ما اینجا اومدیم تا نظراتمونو محترمانه بگیم،  راهنمایی بشیم و راهنمایی کنیم که اگر هدفی غیر این داشته باشیم ( مثلن زیر سوال بردن خانواده همدیگه، پاک بودن یا نبودن، و خییییلی اشکالات کوچیک و کاااملن قابل اقماض و سطحی دیگه واقعا شاید به اون بلوغ عقلی نرسیده باشیم، اول به خودم میگم چون هرشخصی ابتدا باید خودش عمل کننده باشه و بعد به دیگران گوشزد کنه)

این سوال باعث شد که من ب تعهدات، مهریه و جهیزیه ای ک زوج های جوان در سایر کشورهای غیر اسلامی دارند نگاهی بندازم و دیدم واقعا چرا ما ک دم از اسلام میزنیم گاهی بعضیا حاضرن( ماکه حاضر نیستیم 🙂 ) انقدر بریز و بپاش کنن و اول زندگی و خوشی هاشونو با استرس بدهکاری و قرض و وام بگذرونن
تو کشورهای اروپای غربی ازدواج رو خیلی راحت میگیرن و جهیزیه ی آنچنانی هم نمیزارن
مثلن ایرلند هلند اسکاتلند بلژیک ایتالیا حتی ممکنه اطرافیان جهیزیه رو فراهم کنن و یا از لوازم دست دوم استفاده کنن
و سرویس طلای آنچنانی هم ندارن
اینا واقعا پسندیده و ارزشمنده وتو این موارد خیلی درست عمل میکنن و نباید ازدواج رو سخت و تشریفاتی کرد

از نظر مهریه هرکسی نظری داره برا خودش و نمیشه گفت حتما ۵ سکه ۱۴ سکه
چون به قول مادر عزیزم ک بسیار سرد و گرم روزگار رو چشیدن مهم دوست داشتنه
و اثبات روحیه مردانگی مرد و اینکه زن بفهمه پشت و پناه امن و مطمئنی داره

مهم عشق و محبت و ایمان و اخلاق و متعهد بودن  هست ک زوجین بعد ازدواجشون باید به هم ثابت کنن  و پر پروازی باشن برا رسیدن به کمالات و نزدیکتر شدن به خدا و رشد فکری اجتماعی عاطفی مالی و….
 البته  تعهد و عدم خیانت دختر به همسر آیندش و پاکدامن موندش اهمیت بسزایی داره و چه زیباتر میشه که این خصوصیت دو طرفه باشه
طبق آیه قرآن « برای شما همسرانی از جنس خودتان آفریدیم» دختر پاکدامن برای پسر پاک و برعکسش

خیلی از دخترا دوست دارن ک تو مهریه و جهیزیه و مراسم سخت نگیرن اما حرف بستگان داماد که بگن این چ مشکلی داشت ک سخت نگرفت وجهیزیش بدرد نخور بود و … ممکنه بعدن عروس رو ناراحت کنه 
ایشالله ک همسر لایق و شایسته نصیب همه جوونای لایق و شایسته بشه ، الهی آمین

 

سلام خانم محترم. زهرا. چقدر نظر شما آرامش بخش و عاقلانه و منطقی بود. بله کاملا همه حرف های شما درست هست. همه حرف های شما در این نظر رو قبول دارم.

همونطوری که اشتباهات خانواده های دختر رو گفتم. اشتباهات خانواده های پسر رو هم گفتم. مثلا جهیزیه که ابزاری هست برای اینکه دامادها و خانواده داماد، از اون طرف که مهریه زیاد گرفته شده و کوتاه نیومدن. اینها هم به شدت بر روی جهیزیه حساس هستن و متلک میگن و کلی اختلافات دیگه در باقی زمینه ها.

اینکه میگید خانواده های پسر هم ممکنه اینجور حرف ها رو بزنن، بعضی اوقات هست. اما برای همه نیست و خانواده های با شعور و فهمیده اینطوری نیستن. اون خانواده هایی که برای کم بودن مهریه دختر بهش متلک میگن، باور کنید که اگر مهریه دختر زیاد باشه هم یک بهانه ای پیدا میکنن که متلک بگن و حال دختر رو خراب کنن. چون مشکل اونا در کم دیدن مهریه یا زیاد دینش نیست. مشکل اونها در شعور هست و درکی که باید داشته باشن و ندارن. پس بستگی به خانواده ها داره.

هر کَسی باید بشینه و دو دوتا چهار تا کنه. مثلا شرایطی که من گفتم. با تمام خوبی هایی که دارم. شاید وقتی برم خواستگاری یک دختر بسیار ثروتمند، مناسب نباشه. و اون دختر ثروتمند یک مهریه 114 سکه ای براش مهریه چندان زیادی محسوب نمیشه. چون اون ثروتمندان کلی خانه و ماشین هم به نام داماد میکنن.

شرایط من برای یک خانواده خوب و متوسط مناسب هست و به قول معروف یکی به نعل زدم و یکی به میخ و سعی کردم دو طرفه نگاه کنم. بنده در یکی از نظرات همینجا هم اعلام کردم. و میخواستم بگم که شروط نباید فقط توسط خانواده دختر گذاشته بشه و پسر هم همه رو پذیره. و گفتم که اون پسری که چشم بسته همه رو قبول میکنه خیلی باکلاس و جنتلمن و عاشق نیست. و از اون هم خیلی زیاد انتظار بد درآمدن و خیانت و اعتیاد و … میره و اینها نمیتونه کاری بکنه. و میخواستم بگم که دختران به ما پسران نیاز دارن و پسران هم شما دختران. ما نیازهای عاطفی، جنسی و روحی هم رو برآورده میکنیم و یکدگیر رو کامل میکنیم. پس نباید انقدر بر روی سر هم منت بذاریم و انقدر درگیر تجملات و چیزهای غیرضروری بشیم که نهایتا آرامش از ما گرفته بشه.

به امام زمان، به خدا قسم در همین کوچه ما (همه شما خودتون هم نمونه هایی رو دیدید) 5 شش دختر ازدواج کردن. مهریه بالای 300 سکه بود. عروسی آنچنانی گرفتن. داماد ها چانه زن نبودن و هیچ نه ای نگفتن. و خانواده دختر هم خوشحال از اینکه داماد خوب گیرشون اومده. و … اما ازدواجشون حتی به یک سال هم کشیده نشد. چند ماه تا یک سال که عقد بود (منظورم بعد از عروسی بود) همین که جشن عروسی گرفته شد، چند ماه بعد طلاق. برخی مهریه هاشون رو بخشیدن. برخی گذاشتن اجرا. برخی دامادها مقصر بودن و برخی هم عروس ها. من میخوام بگم که اینهایی که مهریه های بالای 300 سکه داشتن، چقدر باعث شد که مردشون بد نشه؟ چقدر باعث شد خودشون خیانت نکنن و حتی اگر خیانت کنن و یا ناسازگار باشن و … مرد اونها رو نگه داره؟ چقدر باعث خوشبختی اونها شد؟ هیچ، هیچ، هیچ. اگر فقط مهریه کم باعث خوشبختی نشه، قطعا مهریه زیاد هم باعث خوشبختی نمیشه. خانم های گرامی لطفا به قیمت های جدید دلار و سکه هم توجه کنن. الان اگر میخواین بگین سرویس طلا شرایطش با چند سال پیش هم فرق داره. خیلی. الان 114 سکه چیزی حدود 330 میلیون تومان هست و …

و من هدفم این نبود که حتما مرغ یک پا داشته باشم و بگم 5 سکه و تمام و به هیچ وجه حتی یکی هم زیاد نمیکنم. نه منظورم این نبود. من میخواستم بگم که من به دنبال فلسفه ماجرا هستم. من اگر میرم دنبال دختر مذهبی و چادری به خاطر این نیست که حجاب خوب و قشنگی دارن. به خاطر این هست که احساس میکنم پشت اون چادر و حجاب فلسفه و نگرشی هست. من به دنبال اون فلسفه و نگرش هستم. نه فقط چند متر پارچه سیاه! پس وقتی به دنبال چنین دختری میرم. میخوام اون هم به درون من نگاه کنه و به اون همه از ویژگی های خوبی که از خودم گفتم. نه سکه و نه حرف مردم و کلی از بهانه های دیگه.

چه بسیار هستن مردانی که اولش یک جلد قرآن مهریه همسر کردن. ولی بعدا خانه و ماشین و … به نامشون کردن. ولی بعدا بهترین مرد روزگار شدن برای همسرشون. پس قرار نیست هر چیزی که اونجا امضا میشه و قرارداد بسته میشه. همون باشه و بس. شاید برخی افراد میخوان ببینن که چقدر زنشون به خاطر خودشون اونها رو میخوان. و جدای از این میخوان ببینن که زنی که با این شرایط ازدواج میکنه. حتما بینش عمیقی داره و به خوبی های درونی فرد توجه کرده. از اونطرف در مثال های بالا گفتم که اشخاصی که مهریه بالا گرفتن. نهایتا به چه سرنوشتی دچار شدن. البته استثنا در هر دو قشر وجود داره و تمامیت نداره.

ولی من حاضرم اگر یک دختر خوب پیدا کردم و اون دختر خوب، خوبیش رو به من ثابت کرد. من هم خودم رو فدای اون بکنم و بهترین ها رو براش فراهم کنم. باز هم از شما بانوی گرامی بابت پاسخی که نوشتید و کمکی که کردید متشکرم. قرار نیست همه مثل هم فکر کنن. من هم علاقه ای به تغییر نگرش دیگران ندارم. اما همونطوری که از این همفکری و سوال و جواب ها و نظرات من هم برخی مواضع خودم رو تغییر دادم و تغییر کردم. برخی دختر و پسرهای دیگر هم به این موارد فکر میکنن و ان شاء الله تغییر میکنن. بخدا سخت نگیرید زندگی رو برای هم. حدود 30 ساله مجرد موندیم. چه فایده ای داشته این افکار برای ما؟ آسون بگیریم و از در کنار هم بودن لذت ببریم. دختر و پسرها به هم نیاز دارن. هم دخترا و هم پسرا آسون بگیرید و به خوبی های درونی توجه کنید. هیچوقت نگفتم مادیات مهم نیست و هیچوقت هم نمیگم. حتما باید به اون هم توجه بشه. اما تمام مشکلات زنان و مردانی که الان وجود داره. بخش عمده اش همین هست که به مادیات توجه کردن و اصل ها و خوبی های دیگر رو در نظر نگرفتن. و به این شکل آرامش ازشون گرفته شد و عذاب و سختی کشیدن. و میکشن.

گفت آسان گیر بر خود کارها کز روی طبع

سخت می‌گردد جهان بر مردمان سخت‌کوش

من متاهلم زمانی ک میخواستم نامزد کنم پدرم گف حتما 500 سکه و کوتاه نمیومد ولی مادرم احازه نداد و 114 سکه زدنددر صورتی ک از نظر جهاز خانوادم سنگ تموم گذاشتن ولی من کلا مال و ثروت برام مهم نبود و فقط دوست داشتم همسرم مهربون باشه و بهم توجه کنه دوستم داشته باشه..انتظاری ازش نداشتم ولی خداروشکر تودوران عقد هم خونه خریدیم هم ماشین و حتی من طلاهامو پس اندازمو بهش دادم ..الان ی ماه دیگه عروسیمه و زیر فشار بدهی هستیم ولی جون هردوشاغلیم کمک همدیگه میکنیم…ولی همه اینها باید دوطرفه باشه ی طرفه کمی بی انصافیه خیلی جاها دیدم خانواده دختر بیشتر زیر فشارن تا پسر!

ی ماه دیگه هم عروسی شماست و زیر فشار بدهی هستید. اصلا هم مادیات برای شما مهم نیست!

در ضمن شما اصلا مهریه کمی نگرفتید. با قیمت طلای امروز مهریه شما تقریبا چیزی حدود 327 میلیون تومان میشه. به جز اون تنصیف دارایی و …

مادیات هیچ اهمیتی برای شما نداره!!!

دختر زنده به گور کسی است از خود بیگانه که احساس حقارت می کند و پسر بودن را بهتر و قرین موفقیت می پندارد. به همین دلیل می کوشد مثل پسرها حرف بزند، بپوشد، بی قید وبند باشد، رفتاری تصنعی و هیجانی و سبک داشته باشد و هیچ حرمت و ارزشی برای خود قائل نشود. به پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) بشارت تولد دختری دادند. حضرت با نگاهی به چهره اصحاب دریافت كه آنها از این خبر ناخرسندند، از این روی فرمود: شما را چه شده، گلی به من داده شده كه او را ببویم و روزی‌اش بر عهده خداوند متعال است.(1)یک بانوی مسلمان باید هفت خصوصیت داشته باشد تا شایسته این همه لطف رسول خدا صلی الله علیه و آله گردد. این خصوصیات به قرار زیرند:1- با وقار و زیبا و در یک کلام “تماشایی”‌  استدختران “شش سال” زودتر از پسرهای هم سنش به عقلانیت، خودکاری، خودباوری، خود انضباطی، خود مدیری و بلوغ می رسند. دختری که به این مراحل از رشد رسیده است، خود را گنج بی پایانی از مهر و محبت و “صفات” زیبا می بیند و نیازی به “خودنمایی”‌، “بدن نمایی”، ،”‌ریاکاری”‌ و رفتارهای مصنوعی” ندارد. بنابراین گفتار، رفتار و اخلاق او خردمندانه و شایسته و شخصیت او و با وقار و زیبا و در یک کلام “تماشایی”‌ است.او قدر و قیمت خود را می داند و مانند آن زنانی نیست که به گفته رسول خدا (صلی الله علیه و آله  در عین پوشیدگى برهنه اند (لباس هاى بدن نما و جوراب هاى نازك مى پوشند) هوسباز و دلفریب مى باشند، موهاى خود را طورى آرایش مى كنند كه مانند كوهان شتر جلوه مى كند. اینان داخل بهشت نمى شوند و حتى بوى آن را استشمام نمى كنند، با این كه بوى بهشت از راه بسیار دور شنیده مى شود.(2) جهانگردان فراوانی با تحمل هزینه های سنگین از کشورهای مختلف به عشق تماشای متانت “راه رفتن”‌ و ظرافت “چای ریختن” دختران ژاپنی همه ساله به ژاپن سفر و وقار آنها را تحسین می کنند.همه دختران جهان کانون مهر و عاطفه اند و بنابراین در زبان عربی “آنسه‌” نامیده می شوند. زیرا از همان خردسالی “نوازشگری”‌” را “بدون هیچ آموزشی”‌‌ نسبت به هر عروسک بی جان و بی تحرکی ابراز می کنند و با مهربانی با عروسک شان سخن می گویند2- توجه قلبی اش به “خدا”‌ استیک هنرپیشه که شاید اعتقادی به حجاب هم نداشته باشد، وقتی در نقش مادران، همسران و دختران پیامبران و اولیای الهی صلوات الله علیهم(مثلا در نقش حضرت مریم سلام الله علیها) بازی می کند، با پوشش کامل و ساده و رفتار متین و موقرانه ظاهر می شود. در این حالت هر بیننده ای او را بسیار زیباتر و جالب تر می بیند، چرا که چهره ای روحانی و معصومانه دارد. این است که همه ی دختران و زنان در لباس احرام و با چادر نماز و بر سر سجاده، زیباتر و جالب ترند. اعتقاد به خدا و حیایی که در سیمای یک دختر ظاهر می شود، با هم ربط دارند.3- عامل “رشد اجتماعی”‌ استدختری که عاقلانه به زندگی نگاه می کند و به “هنر زن بودن”‌ رسیده است، متوجه است که کار اصلی او این نیست که خود به کاری در اجتماع روی آورد و “نان آور”‌ خانواده گردد، زیرا او به فرموده امام على علیه السلام چون گُلى است (ظریف و آسیب پذیر) نه قهرمان و كار فرما.(3) بلکه هنر اصلی او این است که با “هدایت نامحسوس”‌ و “روحیه ی شاد و سازنده”‌ خود مردی را که همسر اوست، به سوی کار سوق دهد. او توانایی پرورش فرزندانی را دارد که از “خودخواهی”‌، “خودسری”، “خجالتی بودن”‌، گبی مسئولیتی”‌ و “هرزگی”‌ دورند و آنان را به “رشد اجتماعی”‌ و “قدرت تعامل با مردم”‌ می رساند و به طور نامحسوس به “احساس مسئولیت و انجام وظیفه”‌ هدایت شان می کند.4- عامل “تشویق”‌ و “آرامش”‌ استهمه دختران جهان کانون مهر و عاطفه اند و بنابراین در زبان عربی “آنسه” نامیده می شوند. زیرا از همان خردسالی “نوازشگری”‌ را “بدون هیچ آموزشی”‌ نسبت به هر عروسک بی جان و بی تحرکی ابراز می کنند و با مهربانی با عروسک شان سخن می گویند.دختری که رشد و رفتار طبیعی دارد، به جای “احساس نیاز کاذب به پشتوانه”‌ می تواند با شیرین زبانی، آراستگی  و متانت رفتاری خود پشتیبان دیگران باشد و به آنها “امید”‌ بدهد و برای “درس و کار و عبادت و زندگی”‌ انگیزه بخش باشد و در عین حال “آرامش”‌ ببخشد.5- توانایی دارد از شوهرش یک “مرد” بسازدمانند مهندسی که از یک “ویرانه”‌، قصری زیبا و رفیع می سازد، هر دختری با هر رنگ و قد و اندامی اگر خودش را به درستی بشناسد و بخواهد، می تواند مظهر “صفات”‌ جمال الهی باشد و هنرمندانه و با تکیه بر نکات مثبت، از شوهرش که ممکن است فراموشکار، هوسباز، رفیق باز، متغیر، خشن، افسرده، خسیس و یا ولخرج باشد، مردی عاقل، بالغ، ذاکر، وظیفه شناس، مومن، امیدوار، متعهد، متعادل و مجاهد در یک کلام یک “مرد”‌ بسازد. بی جهت نیست که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اَلمَرأَةُ الصّالِحَةُ أَحَدُ الكاسِبَینِ: زن شایسته یكى از دو عامل پیشرفت خانواده است.(4)6- به “زن بودن”‌ خود افتخار می کندزن، موجودی فوق بهشتی و خورشیدی جذاب، گرم و نورانی است که خداوند او را معلم عاطفه، عشق، شور، نشاط، زندگی است و ماموریت آسمانی کردن انسان به او سپرده شده است. دختری که این کرامت و شأن و مقام والا و رسالت الهی خود را می فهمد، هرگز از زن بودن خود متنفر و بیزار نیست و از اسباب عیاشی شدن برای نامحرمان و نیز گفتار و رفتار مردانه پرهیز می کند. او استعدادهای زیبا، صدا و صورت زیبا و جذابش را بیهوده هدر نمی دهد و این همه توانایی را به هرز(در راه هرزگی) تلف نمی کند. او خود را “زنده به گور” نمی کند.دختر زنده به گور کسی است از خود بیگانه که احساس حقارت می کند و پسر بودن را بهتر و قرین موفقیت می پندارد. به همین دلیل می کوشد مثل پسرها حرف بزند، بپوشد، بی قید وبند باشد، رفتاری تصنعی و هیجانی و سبک داشته باشد و هیچ حرمت و ارزشی برای خود قائل نشود.دختری که عاقلانه به زندگی نگاه می کند و به “هنر زن بودن”‌‌ رسیده است، متوجه است که کار اصلی او این نیست که خود به کاری در اجتماع روی آورد و “نان آور””‌ خانواده گردد، زیرا او به فرموده امام على علیه السلام چون گُلى است (ظریف و آسیب پذیر) نه قهرمان و كار فرما7- “حضور” در جامعه را به “ظهور” در جامعه ترجیح می دهددر هر فیلمی، مهمترین نقش را کارگردان دارد و در هر تصویری حضور موثر او را می توان دید، اما در هر فیلمی این هنرپیشگان هستند که “ظهور”‌ دارند و اندیشه و نظر کارگردان را با صدا و رفتار و حالات خود ابراز و اظهار می کنند.در مدیریت خانواده و جامعه و در همه ابعاد اقتصادی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی نیز دو نقش اصلی وجود دارد: حضور و ظهور. یک گروه حضوری موثر دارند و یک گروه هم ظهوری واسطه ای.خداوند حکیم به زن موقعیت، صفات و استعدادهایی داده که می تواند در بیشترین ابعاد زندگی خانواده و جامعه و جهان، نقش کارگردان، یعنی حضوری موثر اما نامحسوس را داشته باشد.زن انبیا، اولیاء و عقلا را مجذوب خود می کند و مردان را با سر انگشت هنرمندی خود به مسیر حق و خیر و کمال و یا باطل و شر و فساد می کشاند.اگر دختر از کرامت و قداست خود به عنوان یک زن غافل بماند، گرفتار “بحران هویت”‌ می شود. در این صورت تبرج و ظهور و انگشت نما شدن در کوچه و خیابان برای او “ارزش”‌ می شود، مسحور زبان بازی جوانان هرزه می گردد، اسیر بی بند و بارترین افراد خواهد شد و برده ی جنایتکارترین صاحبان ثروت و قدرت و تزویر می شود. چنین دختری نارضایتی، ابتذال و متلاشی شدن از درون خود را با تداوم خودنمایی و هرزگی پنهان کند.حرف آخر این که زن مسلمان پشتوانه و معمار شخصیت مرد است و مرد، معمار تاریخ.پی نوشت ها:1.  من لایحضره‌الفقیه، ج3، ص482، ح 4693.2.لسان العرب ج11 ، ص637.3.  نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 405، نامه 31.4.مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج14 ، ص171 ، ح16411.فاطمه سرفرازی                بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیانمنابعسخنان استاد جعفر غفرانی برگرفته از سایت به دخت، پایگاه تخصصی زنان و دخترانسایت شهید آوینیمطالب مرتبطرابطه مستقیم بی عفتی با بی حجابی من طبق سلیقه‌ام لباس می‌پوشم!! مصائب اختلاط زن و مرد نامحرم 

دختر زنده به گور کسی است از خود بیگانه که احساس حقارت می کند و پسر بودن را بهتر و قرین موفقیت می پندارد. به همین دلیل می کوشد مثل پسرها حرف بزند، بپوشد، بی قید وبند باشد، رفتاری تصنعی و هیجانی و سبک داشته باشد و هیچ حرمت و ارزشی برای خود قائل نشود.

چگونه دختری مذهبی باشیم

به پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) بشارت تولد دختری دادند. حضرت با نگاهی به چهره اصحاب دریافت كه آنها از این خبر ناخرسندند، از این روی فرمود: شما را چه شده، گلی به من داده شده كه او را ببویم و روزی‌اش بر عهده خداوند متعال است.(1)

یک بانوی مسلمان باید هفت خصوصیت داشته باشد تا شایسته این همه لطف رسول خدا صلی الله علیه و آله گردد. این خصوصیات به قرار زیرند:

دختران “شش سال” زودتر از پسرهای هم سنش به عقلانیت، خودکاری، خودباوری، خود انضباطی، خود مدیری و بلوغ می رسند. دختری که به این مراحل از رشد رسیده است، خود را گنج بی پایانی از مهر و محبت و “صفات” زیبا می بیند و نیازی به “خودنمایی”‌، “بدن نمایی”، ،”‌ریاکاری”‌ و رفتارهای مصنوعی” ندارد. بنابراین گفتار، رفتار و اخلاق او خردمندانه و شایسته و شخصیت او و با وقار و زیبا و در یک کلام “تماشایی”‌ است.

او قدر و قیمت خود را می داند و مانند آن زنانی نیست که به گفته رسول خدا (صلی الله علیه و آله  در عین پوشیدگى برهنه اند (لباس هاى بدن نما و جوراب هاى نازك مى پوشند) هوسباز و دلفریب مى باشند، موهاى خود را طورى آرایش مى كنند كه مانند كوهان شتر جلوه مى كند. اینان داخل بهشت نمى شوند و حتى بوى آن را استشمام نمى كنند، با این كه بوى بهشت از راه بسیار دور شنیده مى شود.(2) جهانگردان فراوانی با تحمل هزینه های سنگین از کشورهای مختلف به عشق تماشای متانت “راه رفتن”‌ و ظرافت “چای ریختن” دختران ژاپنی همه ساله به ژاپن سفر و وقار آنها را تحسین می کنند.

یک هنرپیشه که شاید اعتقادی به حجاب هم نداشته باشد، وقتی در نقش مادران، همسران و دختران پیامبران و اولیای الهی صلوات الله علیهم(مثلا در نقش حضرت مریم سلام الله علیها) بازی می کند، با پوشش کامل و ساده و رفتار متین و موقرانه ظاهر می شود. در این حالت هر بیننده ای او را بسیار زیباتر و جالب تر می بیند، چرا که چهره ای روحانی و معصومانه دارد. این است که همه ی دختران و زنان در لباس احرام و با چادر نماز و بر سر سجاده، زیباتر و جالب ترند. اعتقاد به خدا و حیایی که در سیمای یک دختر ظاهر می شود، با هم ربط دارند.

دختری که عاقلانه به زندگی نگاه می کند و به “هنر زن بودن”‌ رسیده است، متوجه است که کار اصلی او این نیست که خود به کاری در اجتماع روی آورد و “نان آور”‌ خانواده گردد، زیرا او به فرموده امام على علیه السلام چون گُلى است (ظریف و آسیب پذیر) نه قهرمان و كار فرما.(3) بلکه هنر اصلی او این است که با “هدایت نامحسوس”‌ و “روحیه ی شاد و سازنده”‌ خود مردی را که همسر اوست، به سوی کار سوق دهد. او توانایی پرورش فرزندانی را دارد که از “خودخواهی”‌، “خودسری”، “خجالتی بودن”‌، گبی مسئولیتی”‌ و “هرزگی”‌ دورند و آنان را به “رشد اجتماعی”‌ و “قدرت تعامل با مردم”‌ می رساند و به طور نامحسوس به “احساس مسئولیت و انجام وظیفه”‌ هدایت شان می کند.

همه دختران جهان کانون مهر و عاطفه اند و بنابراین در زبان عربی “آنسه” نامیده می شوند. زیرا از همان خردسالی “نوازشگری”‌ را “بدون هیچ آموزشی”‌ نسبت به هر عروسک بی جان و بی تحرکی ابراز می کنند و با مهربانی با عروسک شان سخن می گویند.

دختری که رشد و رفتار طبیعی دارد، به جای “احساس نیاز کاذب به پشتوانه”‌ می تواند با شیرین زبانی، آراستگی  و متانت رفتاری خود پشتیبان دیگران باشد و به آنها “امید”‌ بدهد و برای “درس و کار و عبادت و زندگی”‌ انگیزه بخش باشد و در عین حال “آرامش”‌ ببخشد.

5- توانایی دارد از شوهرش یک “مرد” بسازد

مانند مهندسی که از یک “ویرانه”‌، قصری زیبا و رفیع می سازد، هر دختری با هر رنگ و قد و اندامی اگر خودش را به درستی بشناسد و بخواهد، می تواند مظهر “صفات”‌ جمال الهی باشد و هنرمندانه و با تکیه بر نکات مثبت، از شوهرش که ممکن است فراموشکار، هوسباز، رفیق باز، متغیر، خشن، افسرده، خسیس و یا ولخرج باشد، مردی عاقل، بالغ، ذاکر، وظیفه شناس، مومن، امیدوار، متعهد، متعادل و مجاهد در یک کلام یک “مرد”‌ بسازد. بی جهت نیست که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اَلمَرأَةُ الصّالِحَةُ أَحَدُ الكاسِبَینِ: زن شایسته یكى از دو عامل پیشرفت خانواده است.(4)

زن، موجودی فوق بهشتی و خورشیدی جذاب، گرم و نورانی است که خداوند او را معلم عاطفه، عشق، شور، نشاط، زندگی است و ماموریت آسمانی کردن انسان به او سپرده شده است. دختری که این کرامت و شأن و مقام والا و رسالت الهی خود را می فهمد، هرگز از زن بودن خود متنفر و بیزار نیست و از اسباب عیاشی شدن برای نامحرمان و نیز گفتار و رفتار مردانه پرهیز می کند. او استعدادهای زیبا، صدا و صورت زیبا و جذابش را بیهوده هدر نمی دهد و این همه توانایی را به هرز(در راه هرزگی) تلف نمی کند. او خود را “زنده به گور” نمی کند.

دختر زنده به گور کسی است از خود بیگانه که احساس حقارت می کند و پسر بودن را بهتر و قرین موفقیت می پندارد. به همین دلیل می کوشد مثل پسرها حرف بزند، بپوشد، بی قید وبند باشد، رفتاری تصنعی و هیجانی و سبک داشته باشد و هیچ حرمت و ارزشی برای خود قائل نشود.

در هر فیلمی، مهمترین نقش را کارگردان دارد و در هر تصویری حضور موثر او را می توان دید، اما در هر فیلمی این هنرپیشگان هستند که “ظهور”‌ دارند و اندیشه و نظر کارگردان را با صدا و رفتار و حالات خود ابراز و اظهار می کنند.

در مدیریت خانواده و جامعه و در همه ابعاد اقتصادی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی نیز دو نقش اصلی وجود دارد: حضور و ظهور. یک گروه حضوری موثر دارند و یک گروه هم ظهوری واسطه ای.

خداوند حکیم به زن موقعیت، صفات و استعدادهایی داده که می تواند در بیشترین ابعاد زندگی خانواده و جامعه و جهان، نقش کارگردان، یعنی حضوری موثر اما نامحسوس را داشته باشد.

زن انبیا، اولیاء و عقلا را مجذوب خود می کند و مردان را با سر انگشت هنرمندی خود به مسیر حق و خیر و کمال و یا باطل و شر و فساد می کشاند.

اگر دختر از کرامت و قداست خود به عنوان یک زن غافل بماند، گرفتار “بحران هویت”‌ می شود. در این صورت تبرج و ظهور و انگشت نما شدن در کوچه و خیابان برای او “ارزش”‌ می شود، مسحور زبان بازی جوانان هرزه می گردد، اسیر بی بند و بارترین افراد خواهد شد و برده ی جنایتکارترین صاحبان ثروت و قدرت و تزویر می شود. چنین دختری نارضایتی، ابتذال و متلاشی شدن از درون خود را با تداوم خودنمایی و هرزگی پنهان کند.

حرف آخر این که زن مسلمان پشتوانه و معمار شخصیت مرد است و مرد، معمار تاریخ.

پی نوشت ها:

1.  من لایحضره‌الفقیه، ج3، ص482، ح 4693.

2.لسان العرب ج11 ، ص637.

3.  نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 405، نامه 31.

4.مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج14 ، ص171 ، ح16411.

فاطمه سرفرازی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

سخنان استاد جعفر غفرانی برگرفته از سایت به دخت، پایگاه تخصصی زنان و دختران

سایت شهید آوینی

چگونه دختری مذهبی باشیم

رابطه مستقیم بی عفتی با بی حجابی

من طبق سلیقه‌ام لباس می‌پوشم!!

مصائب اختلاط زن و مرد نامحرم 

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

دختران ایده آل ویژگی های متفاوتی نسبت به بقیه دختران دارند که این ویژگی ها ، دیگران را به خود جذب می کند. بهتر است بدانید زیبایی ظاهر تنها خصوصیت بارز یک زن نیست، آنچه یک زن را زیبا و جذاب می کند، خصوصیات اخلاقی اوست. اگر می خواهید بدانید که یک دختر ایده آل چه ویژگی هایی دارد ، با این بخش از نمناک همراه شوید.

اگر میخواهید از همه نظر دختر ایده آل و فوق العاده ای باشید بهتر است با ویژگی های دختران ایده آل آشنا شوید.

1- خودتان را دوست داشته باشید

این مورد یکی از اساسی ترین بخش های این فرآیند است.بسیاری از دختران در سن بلوغ احساس افسردگی و یا رقابت با دیگران دارند اگر شما نیز چنین حسی دارید بدانید که تنها نیستید . بهتر است بهترین ویژگی خود را بیابید ، اگر در کلاستان شاگرد اول هستید به این فکر کنید که در آینده می توانید یک شغل خوب و درآمد خوب داشته باشید . شاید نسبت به دوستانتان درشت تر باشید اما ناراحت نباشید فقط کافیست لبخند بزنید و لباس های مناسب بپوشید و کمی ورزش کنید . افراد دیگر قبل از هر چیزی ابتدا متوجه لبخند شما خواهند شد.

 

چگونه دختری مذهبی باشیم

2- لبخند بزنید

هر روز دو بار از دهانشویه سفید کننده استفاده کنید و دندان های خود را مسواک بزنید و هنگام مسواک زدن زبان خود را نیز تمیز کنید . گاهی اوقات برای خوشبو شدن دهانتان آدامس بجوید اما در لحظات مهم و حساس مانند مدرسه، کتابخانه، هنگام مصاحبه و محل کار آدامس نجوید .

3- ورزش کنید

برای ورزش کردن حتما نیاز به صرف هزینه هنگفت نیست و شما احتیاج به رفتن به یک باشگاه گران را ندارید . شما می توانید در اطراف منزلتان بدوید و یا هنگام رفتن به محل کارتان قسمتی از راه را پیاده بروید . باید بدانید قدم زدن در هوای تازه می تواند آکنه های شما را درمان کند .

 

4- سرگرمی داشته باشید

برای اینکه پولتان هدر نرود ، احساسی خرید نکنید وهدفدار و در مواقع لزوم خرید نمایید . برای اینکار رسید خرید را نگه دارید و خریدهای اشتباهتان را در اتاق تان نگه دارید تا وقتی پشیمان شدید ، با خود عهد کنید که دیگر ولخرجی نکنید چون نمی توانید دیگر آن را پس بدهید.

 5- دختر ایده آل درست می ایستد

در وضعیت درستی بایستید ، بلند شوید و پای چپ تان را به صورت عمودی و رو به پایین نسبت به شانه هایتان قرار دهید. پاشنه پای راست تان را در قوس پای چپ تان قرار دهید و حدود 20 درجه بچرخانید. این کار سبب می شود که شما زیباتر و با وقارتر به نظر برسید و پاهایتان باریک تر به نظر آید . هنگام راه رفتن شانه هایتان را پایین بگیرید و کمی به سمت عقب بدهید و مستقیم به جلو نگاه کنید.

هنگام نشستن قوز نکنید ودرست بنشینید. پاهایتان را روی زمین بگذارید و به پشتی صندلی تان تکیه دهید. اگر احساس گردن درد ویا شانه درد دارید ، روی یک سطح صاف بخوابید و به کشش عضلات تان بپردازید. سپس برعکس روی مبل دراز بکشید به صورتی که سرتان رو به زمین باشد. این کار سبب کم شدن درد شما و کشیده شدن ستون فقرات تان می شود.

6- زیور آلات مناسب انتخاب کنید

چیزهای ساده و کلاسیک انتخاب کنید و استفاده ازسرویس طلای مصنوعی پهن بپرهیزید و در مورد طلا و جواهر و زیور آلات زیاده روی نکنید. یک کیف دستی ساده مشکی به دست بگیرید و یک عینک آفتابی مناسب با شکل صورت تان بزنید ، واز یک روسری ساتن استفاده نمایید.

7- از نظر ظاهری شیک و زیبا باشید

اگر از لباسی که دوستتان خریده است ، خوشتان آمده است باید بدانید این لباس حتما در تن شما نیز به آن خوبی نیست پس لباسهایی را بخرید که مناسب اندام خودتان باشد و به رنگ پوست شما و زندگی شخصیتان جور در بیاید . از خرید لباس مد بپرهیزید و لباس هایی بپوشید که دوستشان دارید.

 

8-از پوست تان مراقبت کنید

برای حفاظت از پوستتان از مرطوب کننده های طبیعی مثل گلاب و دیگر مواردی که در بخش بهداشت و سلامت بارها گفته ایم استفاده کنید و در صورت خشک نبودن پوست صورتتان در حمام به لایه برداری صورتتان بپردازید، البته در حد مجاز نه بیش از حد . برای بدنتان نیز از مرطوب کننده استفاده کنید . بهتر است مرطوب کننده های بدن و پوست جدا از یکدیگر باشد زیرا مرطوب کننده های بدن بیش از حد چرب و معطر هستند و پوست صورت را تحریک می کنندپس هرگز این نوع مرطوب کننده ها را به پوست صورتتان نزنید . برای خوشبو شدن بدنتان از یک اسپری دئودورانت 48 ساعته استفاده نمایید . برای از بین خشکی لب های خود از نرم کننده لب استفاده نمایید.

9- فوق العاده به نظر برسید

آرایش ساده ای انجام دهید و برای پوشاندن لکه های صورت از کانسیلر جادوگر استفاده کنید. اگر مژه هایتان فر نیست ، از فرمژه استفاده کنید و ریمل بزنید و خط چشم ظریفی به آرایش چشمهایتان اضافه کنید. اگر دوست دارید می توانید سایه بزنید زیرا استفاده از سایه صورت تان را تازه و ظاهرتان را فریبنده می کند.

 

10- کار سختی است

فرقی نمی کند دانشجو باشید یا دانش آموز. گرفتن نمره خیلی مهم است. اما بهتر است خوب درس بخوانید و سختی بکشید تا بعداً وقتی یک شغل خوب پیدا کردید یا مرد رویاهایتان را جذب کردید، زندگی برایتان آسان تر شود. کارهای مدرسه را سازماندهی کنید و برنامه ریزی مفید داشته باشید. اگر همکلاسی هایتان به خاطر باهوش بودن تان مسخره تان می کنند، فقط به این فکر کنید که در ده سال آینده زندگی شما از آنها بهتر خواهد بود.

11- خوب غذا بخورید

بیش از حد غذا نخورید و اگر احساس گرسنگی کردید ، اول یک لیوان آب بخورید شاید واقعاً تشنه بوده اید . به اندازه کافی در طول روز آب بنوشید و برای صبحانه موز خرد شده و غلات میل کنید و برای وعده ناهار سالاد و همچنین دو وعده سبزیجات بخورید. در طول روز 5 بار سبزی و میوه بخورید .

 

12- استعداد خودتان را کشف کنید

برای بهبود مهارت هایتان یک زبان یاد بگیرید تا بتوانید با کسانی که به خاطر زبان شان با آنها نمی توانستید ارتباط برقرار کنید ، صحبت نمایید و یا می توانید به یک کشور دیگر سفر کنید و با مردم آن کشور ارتباط برقرار نمایید و به این ترتیب اقامت تان را در آن کشور بسیار جالب تر و سرگرم کننده تر می کنید . ممکن است در ورزش خوب باشید و استعداد داشته باشید پس به کلاس رقص یا فوتبال بروید.

13- خودتان باشید

اگر به هم سن و سالان خود اعتماد دارید و برایشان ارزش قائلید و آنها دارای هدف هستند ، انتقادشان را به کار بگیرید و اگر از روی حسادت به شما نظر داده اند، انتقاد را نشنیده بگیرید و به خاطر حرف یک مرد خودتان را تغییر ندهید.

اگر کسی نتواند شما را آن گونه که هستید بپذیرد و درک کند، هیچ گاه نمی تواند صادقانه دوست تان داشته باشد . چشم های خود را باز کنید ، شاید او مرد ایده آلتان را در جایی بیابید که کمترین احتمال را می دهید.

 

14- چیزی که به آن “ایده آل” می گویند، قابل بحث است

نظر شما درباره کلمه ایده آل شاید متفاوت تر از نظر دیگران باشد . پس نظر خودتان مهم است و از نظر خود ایده آل باشید وبه نظر دیگران اهمیتی ندهید.

 

“مادرانه” عنوان طرحی
است که زوجین عزیزی
که در دوره بیست و
یکم و بیست و دوم ازدواج
دانشجویی حضور داشته
اند در صورتی که حداکثر
تا یک سال پس از تشرف
به مشهد مقدس صاحب
فرزند شوند با ثبت
نام در طرح تشویقی
مادرانه می توانند
ضمن استفاده از آموزش
های مجازی مهارتهای
فرزند پروری جوایز
ارزنده نیز دریافت
نمایند


سؤال :

سلام من ميخوام از يه دختر كه تقريباً يك سال و دو سه ماه از من كوجيكتره و از لحاظ مالي و فرهنگي به هم تقريبا نزديك هستيم خواستگاري كنم (يعني با پدر مادر مطرح كنم تا برن جلو). من هم خيلي اين دختر خانومو نديدم ولي ايشون خيلي مذهبي هستن. من از اين بابت مي ترسم كه اين مذهبي بودن بيش از حد ايشون باعث مشكلاتي بشه، به خصوص مي ترسم كه از لحاظ نياز جنسي ارضا نشوم و مشكلاتي رو به همراه داشته باشه. حال من چه كنم؟ بعلاوه من مشكلات ديگه اي كه ميتونه باشه رو هم نميدونم . البته من هم تا حدودي مذهبي هستم ولي نه خيلي. در ضمن من دانشجو هستم و ايشون هم دانشجو هستن . اين نكته به نظرم خيلي مهمه كه من اصلاً تا حالا باهاشون صحبت هم نكردم . کمکم کنید تا از این دغدغه ها (به خصوص، ارضای جنسی پس از ازدواج با دختر مذهبی) رها شم.

جواب :

چگونه دختری مذهبی باشیم

بسيار خرسنديم، با فردي هم صحبت هستيم كه در رويارويي با دغدغه هاي ذهني اش راه زيباي مشورت را در پيش مي گيرد. اين را بدانيد كه يكي از نشانه هاي افراد عاقل و پويا، كسب آگاهي در زمينه هاي مورد نياز است. به خاطر اين فهم زيبا به شما تبريك مي گوييم؛ همچنين، بسيار خوشحاليم كه در سنين جواني و براي حفظ عفاف و پاكدامني خود و دوري از وسوسه هاي شيطاني، تصميم به قدم گذاشتن در وادي مقدس ازدواج گرفته ايد. اميدواريم در اين راه موفق باشيد و بتوانيد زندگي زيبايي را براي آينده تان رقم بزنيد و ما نيز راهنماي خوب برايتان در اين زمينه باشيم.

*** پرسشگر گرامي؛ براي رهايي از اين دغدغه هاي ذهني كه معمولاً براي هر جواني كه تصميم به ازدواج مي گيرد، پيش مي آيد، توجهتان را به نكات زير جلب مي كنيم تا با مطالعه آن ها و كسب آگاهي، آرامش لازم را براي حركت در اين مسير زيبا به دست آوريد :
1. ازدواج از مستحبات موكد در دين اسلام مي باشد و بي شك هدف مقدسي است و شايسته است هر جوان مسلماني پس از احراز شرايط لازم در اين راه نهايت تلاش خود را بكند؛ اما براي اينكه فرد ازدواج موفقي داشته باشد بايد ملاحظاتي را در نظر بگيرد تا بعدها از انتخاب خود پشيمان نشود : كسي كه مي خواهد ازدواج كند، ابتدا بايد ببيند آمادگي و موقعيت آن را دارد يا نه؛ سپس در مورد ويژگي هاي همسر آينده اش فكر كند و معيارهاي اصلي را كشف كند؛ در مرحله سوم بايد بكوشد تا افرادي را در نظر بگيرد كه بهترين و بيشترين معيار همسر خوب را دارا هستند (ایمان، اخلاق، اصالت خانوادگی، تحصیلات و …). پس از اين مراحل بايد رضايت خانواده ها هم براي ازدواج جلب شود، چون ازدواجي كه از رضايت و حمايت خانواده ها بر خوردار نباشد ازدواج موفقي نخواهد بود و دختر و پسر با كمبودي در زندگي خود مواجه مي شوند كه تا آخر عمر با هيچ چيز ديگر جبران نمي شود. اين مراحل، از اصول اساسي ازدواج هستند و بايد رعايت شوند تا بعدها پشيماني به بار نيايد. اگر به اين مراحل توجه شود، با احتمال بسيار بالا مي توان گفت يك زندگي و خوب مطمئني شكل خواهد گرفت.
2. براي عقلاني عمل كردن در ازدواج ابتدا بايد ملاك هايي داشته باشيد و بر اساس آن ملاك ها انتخاب كنيد. نه اينكه ابتدا به شخصي علاقمند شويد و بعد از آن، به چيزهاي ديگر مانند اينكه او ملاك هاي مورد نظر شما را دارد يا خير، فكر كنيد. چون علايق و احساسات بر شناختهاي ما تاثير مي گذارند و اجازه نمي دهند، ما واقعيت را آنگونه كه هست ببينيم. بايد عاقلانه ازدواج كرد و عاشقانه زندگي كرد. افرادي كه اينگونه عمل كنند و با چشماني باز ازدواج كنند، زندگي سالم و شادابي خواهند داشت.
3. اين يك خطاي شناختي است كه تصور كنيد دختران مذهبي در زمينه مسائل جنسي مشكل دارند و ممكن است لذت جنسي لازم را به همسر خود ندهند و مانع از ارضاي او شوند. بر عكس مي توان گفت زنان مذهبي، با ايمان و معتقد و آگاه، به خوبي پاسخگوي نيازهاي جنسي شوهرانشان خواهند بود، چون نگاهشان به زندگي نگاهي ديني است و در دين ما بسيار سفارش شده كه زن بايد در هر شرايط (به جز ایامی که عذر شرعی دارد؛ که البته در این ایام هم به غیر از دخول، زن و شوهر می توانند ارتباطات جنسی دیگری برقرار کنند) پاسخگوي نيازهاي جنسي شوهرش باشد و تمکین کند و البته متقابلاً مرد نيز بايد پاسخگو باشد. زني كه چنين ديدي نسبت به زندگي دارد، در كنار شوهر خود حيا را كنار مي گذارد و به ارضاي نيازهاي جنسي شوهرش مي پردازد ولي در اجتماع اسوه حيا و عفت و پاكدامني مي شود.
4. به اين فكر كنيد، مردها با زناني كه پايبند به دين و مذهب نيستند، در زمينه مسائل جنسي، شايد بيشتر به مشكل بر بخورند؛ زيرا هر زمان كه خواسته هاي مادي اين گونه زنان برطرف نمي شود ( طلا، ماشين، خریدهای بی رویه و غیرضروری و تجملاتی، مسافرت های آنچنانی و …) ممكن است براي تنبيه مرد با او ارتباط جنسي برقرار نكنند و همين امر باعث مي شود روابطشان به سردي بگرايد؛ در حاليكه زنان مذهبي با توجه به تفكر ديني خود، اقدام به اين كار نمي كنند.
5. اين جزو ويژگي هاي زنان است كه در مسائل جنسي معمولاً پيش قدم نمي شوند و مأخوذ به حيا هستند. انتظار نداشته باشيد كه زنان در مسائل جنسي با شوهرشان بي پرده وارد عمل شوند.
6. اين نكته هم بر كسي پوشيده نيست كه برخي از افراد به دليل ناآگاهي و تربيت غلط، نسبت به مسائل جنسي زناشویی، ديد درستي ندارند، كه آن هم با كسب آگاهي، قابل رفع است.
7. اگر اين موضوع (مسائل جنسي با همسر) برايتان به دغدغه اي اساسي تبديل شده است، مي توانيد پس از خواستگاري، در جلسات دوم و سوم و …، براي آشنايي بيشتر و صحبت هاي تكميلي تر در باره ملاك هاي ازدواج، به طور بسیار كلي سوالاتي كه مربوط به مسائل جنسي هست را بپرسيد (در جلسات اولیه، به هیچ عنوان اقدام به مطرح کردن این نوع مسائل نکنید)؛ البته بايد بسيار بسیار مراقب باشيد كه مطرح كردن اين مسائل باعث ديد منفي دختر نسبت به شما و دادن جواب رد نشود، چون دختران روي اين موضوع بسيار حساس هستند و وقتي كسي در جلسات خواستگاري بي پرده سراغ اين مسائل برود ممكن است اين فكر را به طرف مقابل القا كند، كه نسبت به او تنها ديد جنسي دارد و همين موضوع باعث جواب منفي از طرف دختر مي شود. بهتر است بدانيد در جنس زن، ارضاي عاطفي اولويت اول را دارد و بعد ارضاي جنسي مطرح مي شود. گفتني است به احتمال بسيار زياد، شما به خصوصيات جنسي طرف مقابلتان (حتي با پرسيدن سوالات جنسي)، به طور كامل، آگاه نخواهيد شد (تا قبل از ازدواج )؛ حتي بسیاری از زنان تا قبل از ازدواج به خصوصيات جنسي خود آگاه نيستند و این طبیعی است و اگر شما سوالي هم بپرسيد پاسخي كلي دريافت مي كنيد كه شايد مطابق با واقعيت جنسي او نباشد، چون اطلاع دقیقی درباره آن ندارد و تجربه جنسي نداشته است. پس عقل اقتضا مي كند، كسي كه معيارهاي مناسب يك همسر را دارد براي ازدواج انتخاب شود . مطمئن باشيد اگر فردي از لحاظ فيزيولوژيكي و رواني سالم باشد و زوجين در طول زندگي باعث سردي رفتار يكديگر نشوند، طرفين در طول زندگي در اين مسائل هماهنگ خواهند شد و لذت لازم را خواهند برد. پيشنهاد ما به شما اين است كه روي اين مساله هنگام خواستگاري خيلي حساس نباشيد؛ همینکه شما در جلسه خواستگاری از دختر مورد نظر بپرسید آیا از لحاظ جسمی و روانی سالم است و پاسخ بگیرید و با تحقیقات مربوطه (همسایه ها، آشنایان و …) به پاسخی که گرفتید صحه بگذارید، خیالتان از این بابت راحت خواهد شد؛ در اغلب موارد فردی که از لحاظ جسمی و روانی سالم است، به لحاظ جنسی نیز سالم خواهد بود.
8. برخي افراد نگران سرد مزاجي همسر آينده خود هستند، بهتر است بدانيد، سرد مزاجي زن، با پيشرفت هايي كه در زمینه پزشكي و همچنين روانشناسي و روان پزشكي صورت گرفته است، به راحتي قابل درمان است و جاي هیچ نگراني ندارد.
9. گفتيد «من تا حالا با ايشون صحبت نكردم»؛ اين مساله طبيعي است؛ البته قرار نيست شما بدون رسيدن به شناخت لازم و گفتگو با ايشان اقدام به ازدواج كنيد، چراكه هيچ عقل سليمي اين را قبول نمي كند؛ وقتي خواستگاري از كانال مطمئن خانواده صورت مي گيرد، دختر و پسر بدون نظارت خانواده هايشان با يكديگر گفتگو نمي كنند تا از آسيب هاي اين نوع ارتباطات پنهاني به دور باشند. شما پس از خواستگاري، فرصت هاي فراواني را براي صحبت با شريك احتمالي زندگي آينده تان داريد؛ و اين فرصت ها را خانواده هايتان برايتان فراهم مي كنند؛ پس نگران اين مسأله نباشيد؛ شما پس از تحقيقات لازم و گفتگو درباره مسائل اساسي و تأثيرگذار زندگي (اعتقادات، اهداف زندگی و …)، مي توانيد تصميم بگيريد كه آيا هم كفو هم هستيد و مي توانيد زوجي خوشبخت را تشكيل دهيد يا نه؟ اگر جواب هر دو مثبت بود، اين خواستگاري تبديل به ازدواج مي شود و اگر جواب يكي از طرفين منفي بود، ازدواجي هم صورت نخواهد گرفت.

نویسنده : علی حسینعلی پور

email info@ezdevaj.org

کلید واژه ها:

چگونه دختری مذهبی باشیم
چگونه دختری مذهبی باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *