مختصات: ۳۵°۳۵٫۴۳′ شمالی ۵۱°۲۹٫۵۸′ شرقی / ۳۵٫۵۹۰۵۰°شمالی ۵۱٫۴۹۳۰۰°شرقی / 35.59050; 51.49300
‘شهربانو، جهانشاه، ، شاه زنان شاهدخت ایرانی و دختر یزدگرد، پادشاه ساسانی بود که با یک تاجر ایرانی ازدواج کرد. [۱][۲][۳][۴][۵] ]] ایزدی شاهنشاهان ایران باستان محسوب داشتند.IWR1 IMPERATORWORKS Brand Gaming chair, Computer chair for office and home; For triple monitors
[۱]
[[[۶][۷]
بنوشته امیر معزی، هیچیک از تاریخنگاران باستان که به موضوع و سرنوشت خانواده ساسانیان پرداختهاند، به ارتباط میان یکی از دختران یزدگرد سوم و حسین بن علی اشاره نکردهاند. ضمن اینکه محمد بن سعد بن منیع و ابن قتیبه مورخ عرب قرن سوم هجری مادر علی بن حسین را بردهای از اهالی ناحیه سند معرفی کردهاند.[۸]ویلفرد مادلونگ هم، هویت تاریخی شاهدخت شهربانو را رد کرده و آن را افسانه میداند.[۹]
ایتان کولبرگ هم ادعای شیعیان در مورد شخصیت تاریخی شهربانو را رد میکند. او مینویسد که نام مادر علی بن حسین، بَرَه، جَیدا یا غَزاله یا امولدی از ناحیه سند یا سجستان بودهاست. بنابر سنت شیعه، نام مادر علی بن حسین جَیدا بوده، برخی میگویند که او خودش را به رود فرات انداخت، در حالی که بقیه میگویند او جز بازماندگان جنگ کربلا بود. علی بن حسین، [۱۰]
چگونه دختر پادشاه ساسانی زن امام حسین شد
مرتضی مطهری و سید جعفر شهیدی و علی شریعتی در صحت داستان ازدواج حسین پسر علی با شهربانو تردید کرده و این روایات را رد کردهاند.[۶][۷]
کوه شهربانو در جنوب تهران منتسب به شهربانو است و میگویند مقبره وی در آن مکان مخفی است.[نیازمند منبع] [[آرامگاه شهربانو]
مری بویس نیز به دلیل قرار گرفتن زیارتگاه بر فراز کوه، مجاورت آن با چشمه، ویژگیهای معماری سنگی، اختصاص زیارت آن به زنان در برخی دورهها، کاربرد واژه بانو و شهربانو برای الهه آناهید و تشابه افسانه بیبی شهربانو با داستان زیارتگاه زرتشتی (بانوی پارس) در یزد بر این عقیده است این بنا در اصل از نیایشگاههای آناهید، الهه آبها و باروری و از پرستشگاههای زرتشتیان پیش از اسلام بودهاست.[۱۱][۱۲]
در تعزیه مجلس شهربانو چنین است: چون سیدالشهدا شهید میشود، ذوالجناح به خیمه آمده و شهربانو را به شهرری میبرد. شهربانو به اشتباه بهجای «یا هو»، «یا کوه» گفته و کوه از هم شکافته میشود.[۱۳]
در باورهای بعضی از مردم تهران آمدهاست که زنان حاملهای که خود یا همسرشان سید نیستند، به آرامگاه شهربانو نمیروند، چون ممکن است جنین پسر باشد و به شهربانو نامحرم بوده و کور شود.[۱۴]
مختصات: ۳۵°۳۵٫۴۳′ شمالی ۵۱°۲۹٫۵۸′ شرقی / ۳۵٫۵۹۰۵۰°شمالی ۵۱٫۴۹۳۰۰°شرقی / 35.59050; 51.49300
‘شهربانو، جهانشاه، ، شاه زنان شاهدخت ایرانی و دختر یزدگرد، پادشاه ساسانی بود که با یک تاجر ایرانی ازدواج کرد. [۱][۲][۳][۴][۵] ]] ایزدی شاهنشاهان ایران باستان محسوب داشتند.IWR1 IMPERATORWORKS Brand Gaming chair, Computer chair for office and home; For triple monitors
[۱]
[[[۶][۷]
بنوشته امیر معزی، هیچیک از تاریخنگاران باستان که به موضوع و سرنوشت خانواده ساسانیان پرداختهاند، به ارتباط میان یکی از دختران یزدگرد سوم و حسین بن علی اشاره نکردهاند. ضمن اینکه محمد بن سعد بن منیع و ابن قتیبه مورخ عرب قرن سوم هجری مادر علی بن حسین را بردهای از اهالی ناحیه سند معرفی کردهاند.[۸]ویلفرد مادلونگ هم، هویت تاریخی شاهدخت شهربانو را رد کرده و آن را افسانه میداند.[۹]
ایتان کولبرگ هم ادعای شیعیان در مورد شخصیت تاریخی شهربانو را رد میکند. او مینویسد که نام مادر علی بن حسین، بَرَه، جَیدا یا غَزاله یا امولدی از ناحیه سند یا سجستان بودهاست. بنابر سنت شیعه، نام مادر علی بن حسین جَیدا بوده، برخی میگویند که او خودش را به رود فرات انداخت، در حالی که بقیه میگویند او جز بازماندگان جنگ کربلا بود. علی بن حسین، [۱۰]
چگونه دختر پادشاه ساسانی زن امام حسین شد
مرتضی مطهری و سید جعفر شهیدی و علی شریعتی در صحت داستان ازدواج حسین پسر علی با شهربانو تردید کرده و این روایات را رد کردهاند.[۶][۷]
کوه شهربانو در جنوب تهران منتسب به شهربانو است و میگویند مقبره وی در آن مکان مخفی است.[نیازمند منبع] [[آرامگاه شهربانو]
مری بویس نیز به دلیل قرار گرفتن زیارتگاه بر فراز کوه، مجاورت آن با چشمه، ویژگیهای معماری سنگی، اختصاص زیارت آن به زنان در برخی دورهها، کاربرد واژه بانو و شهربانو برای الهه آناهید و تشابه افسانه بیبی شهربانو با داستان زیارتگاه زرتشتی (بانوی پارس) در یزد بر این عقیده است این بنا در اصل از نیایشگاههای آناهید، الهه آبها و باروری و از پرستشگاههای زرتشتیان پیش از اسلام بودهاست.[۱۱][۱۲]
در تعزیه مجلس شهربانو چنین است: چون سیدالشهدا شهید میشود، ذوالجناح به خیمه آمده و شهربانو را به شهرری میبرد. شهربانو به اشتباه بهجای «یا هو»، «یا کوه» گفته و کوه از هم شکافته میشود.[۱۳]
در باورهای بعضی از مردم تهران آمدهاست که زنان حاملهای که خود یا همسرشان سید نیستند، به آرامگاه شهربانو نمیروند، چون ممکن است جنین پسر باشد و به شهربانو نامحرم بوده و کور شود.[۱۴]
مختصات: ۳۵°۳۵٫۴۳′ شمالی ۵۱°۲۹٫۵۸′ شرقی / ۳۵٫۵۹۰۵۰°شمالی ۵۱٫۴۹۳۰۰°شرقی / 35.59050; 51.49300
‘شهربانو، جهانشاه، ، شاه زنان شاهدخت ایرانی و دختر یزدگرد، پادشاه ساسانی بود که با یک تاجر ایرانی ازدواج کرد. [۱][۲][۳][۴][۵] ]] ایزدی شاهنشاهان ایران باستان محسوب داشتند.IWR1 IMPERATORWORKS Brand Gaming chair, Computer chair for office and home; For triple monitors
[۱]
[[[۶][۷]
بنوشته امیر معزی، هیچیک از تاریخنگاران باستان که به موضوع و سرنوشت خانواده ساسانیان پرداختهاند، به ارتباط میان یکی از دختران یزدگرد سوم و حسین بن علی اشاره نکردهاند. ضمن اینکه محمد بن سعد بن منیع و ابن قتیبه مورخ عرب قرن سوم هجری مادر علی بن حسین را بردهای از اهالی ناحیه سند معرفی کردهاند.[۸]ویلفرد مادلونگ هم، هویت تاریخی شاهدخت شهربانو را رد کرده و آن را افسانه میداند.[۹]
ایتان کولبرگ هم ادعای شیعیان در مورد شخصیت تاریخی شهربانو را رد میکند. او مینویسد که نام مادر علی بن حسین، بَرَه، جَیدا یا غَزاله یا امولدی از ناحیه سند یا سجستان بودهاست. بنابر سنت شیعه، نام مادر علی بن حسین جَیدا بوده، برخی میگویند که او خودش را به رود فرات انداخت، در حالی که بقیه میگویند او جز بازماندگان جنگ کربلا بود. علی بن حسین، [۱۰]
چگونه دختر پادشاه ساسانی زن امام حسین شد
مرتضی مطهری و سید جعفر شهیدی و علی شریعتی در صحت داستان ازدواج حسین پسر علی با شهربانو تردید کرده و این روایات را رد کردهاند.[۶][۷]
کوه شهربانو در جنوب تهران منتسب به شهربانو است و میگویند مقبره وی در آن مکان مخفی است.[نیازمند منبع] [[آرامگاه شهربانو]
مری بویس نیز به دلیل قرار گرفتن زیارتگاه بر فراز کوه، مجاورت آن با چشمه، ویژگیهای معماری سنگی، اختصاص زیارت آن به زنان در برخی دورهها، کاربرد واژه بانو و شهربانو برای الهه آناهید و تشابه افسانه بیبی شهربانو با داستان زیارتگاه زرتشتی (بانوی پارس) در یزد بر این عقیده است این بنا در اصل از نیایشگاههای آناهید، الهه آبها و باروری و از پرستشگاههای زرتشتیان پیش از اسلام بودهاست.[۱۱][۱۲]
در تعزیه مجلس شهربانو چنین است: چون سیدالشهدا شهید میشود، ذوالجناح به خیمه آمده و شهربانو را به شهرری میبرد. شهربانو به اشتباه بهجای «یا هو»، «یا کوه» گفته و کوه از هم شکافته میشود.[۱۳]
در باورهای بعضی از مردم تهران آمدهاست که زنان حاملهای که خود یا همسرشان سید نیستند، به آرامگاه شهربانو نمیروند، چون ممکن است جنین پسر باشد و به شهربانو نامحرم بوده و کور شود.[۱۴]
مختصات: ۳۵°۳۵٫۴۳′ شمالی ۵۱°۲۹٫۵۸′ شرقی / ۳۵٫۵۹۰۵۰°شمالی ۵۱٫۴۹۳۰۰°شرقی / 35.59050; 51.49300
‘شهربانو، جهانشاه، ، شاه زنان شاهدخت ایرانی و دختر یزدگرد، پادشاه ساسانی بود که با یک تاجر ایرانی ازدواج کرد. [۱][۲][۳][۴][۵] ]] ایزدی شاهنشاهان ایران باستان محسوب داشتند.IWR1 IMPERATORWORKS Brand Gaming chair, Computer chair for office and home; For triple monitors
[۱]
[[[۶][۷]
بنوشته امیر معزی، هیچیک از تاریخنگاران باستان که به موضوع و سرنوشت خانواده ساسانیان پرداختهاند، به ارتباط میان یکی از دختران یزدگرد سوم و حسین بن علی اشاره نکردهاند. ضمن اینکه محمد بن سعد بن منیع و ابن قتیبه مورخ عرب قرن سوم هجری مادر علی بن حسین را بردهای از اهالی ناحیه سند معرفی کردهاند.[۸]ویلفرد مادلونگ هم، هویت تاریخی شاهدخت شهربانو را رد کرده و آن را افسانه میداند.[۹]
ایتان کولبرگ هم ادعای شیعیان در مورد شخصیت تاریخی شهربانو را رد میکند. او مینویسد که نام مادر علی بن حسین، بَرَه، جَیدا یا غَزاله یا امولدی از ناحیه سند یا سجستان بودهاست. بنابر سنت شیعه، نام مادر علی بن حسین جَیدا بوده، برخی میگویند که او خودش را به رود فرات انداخت، در حالی که بقیه میگویند او جز بازماندگان جنگ کربلا بود. علی بن حسین، [۱۰]
چگونه دختر پادشاه ساسانی زن امام حسین شد
مرتضی مطهری و سید جعفر شهیدی و علی شریعتی در صحت داستان ازدواج حسین پسر علی با شهربانو تردید کرده و این روایات را رد کردهاند.[۶][۷]
کوه شهربانو در جنوب تهران منتسب به شهربانو است و میگویند مقبره وی در آن مکان مخفی است.[نیازمند منبع] [[آرامگاه شهربانو]
مری بویس نیز به دلیل قرار گرفتن زیارتگاه بر فراز کوه، مجاورت آن با چشمه، ویژگیهای معماری سنگی، اختصاص زیارت آن به زنان در برخی دورهها، کاربرد واژه بانو و شهربانو برای الهه آناهید و تشابه افسانه بیبی شهربانو با داستان زیارتگاه زرتشتی (بانوی پارس) در یزد بر این عقیده است این بنا در اصل از نیایشگاههای آناهید، الهه آبها و باروری و از پرستشگاههای زرتشتیان پیش از اسلام بودهاست.[۱۱][۱۲]
در تعزیه مجلس شهربانو چنین است: چون سیدالشهدا شهید میشود، ذوالجناح به خیمه آمده و شهربانو را به شهرری میبرد. شهربانو به اشتباه بهجای «یا هو»، «یا کوه» گفته و کوه از هم شکافته میشود.[۱۳]
در باورهای بعضی از مردم تهران آمدهاست که زنان حاملهای که خود یا همسرشان سید نیستند، به آرامگاه شهربانو نمیروند، چون ممکن است جنین پسر باشد و به شهربانو نامحرم بوده و کور شود.[۱۴]
یک باور قدیمی وجود دارد مبنی بر اینکه همسر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و مادر حضرت امام سجاد (ع)، دختر یزدگرد پادشاه ساسانی به نام «شهربانو» بوده است و از این باب، برخی امام حسین (ع) را داماد ایرانیان میدانند.
به گزارش ایسنا، استاد شهید آیتالله مرتضی مطهری در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» به این موضوع پرداخته و آن را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده است. گزیده استدلالهای شهید مطهری در این زمینه را در ادامه میخوانید:
«… یزدگرد پس از آنکه در پایتخت نتوانست مقاومت کند، با دربار و حرمسرای خود در حالی که هزار طباخ و هزار تن رامشگر و هزار تن یوزبان و هزار تن بازبان و جماعتی کثیر از سایر خدمه همراه او بودند و او هنوز این گروه را کم میدانست شهر به شهر و استان به استان فرار میکرد و پناه میجست. قطعا اگر مردم مرکز ایران میخواستند از او حمایت کنند و جلوی لشکر مهاجم را بگیرند قادر بودند اما او را پناه ندادند تا به خراسان رفت. در آنجا نیز حمایتی ندید و عاقبةالامر به آسیابی پناه برد و به دست آسیابان یا به دست یکی از مرزداران ایرانی کشته شد. چگونه است که ایرانی به خود یزدگرد پناه نمیدهد ولی بعد اهلبیت پیغمبر اسلام را به خاطر پیوند با یزدگرد، معزز و مکرم میشمارد و آنها را در حساسترین نقاط قلب خود جای میدهد و عالیترین احساسات خود را نثار آنها میکنند؟!»
«… هر مسلمان ایرانی میداند که شهربانو مقام و موقعی بیشتر و بالاتر از مادران سایر ائمه اطهار که بعضی عرب و بعضی آفریقایی بودند، ندارد. کدام شیعه ایرانی یا غیرایرانی در دل خود نسبت به مادر حضرت سجاد (ع) احترامی بیشتر از مادران سایر ائمه اطهار (ع) احساس میکند؟ نرجس خاتون، والده ماجده حضرت حجةبنالحسن (عج) یک کنیز رومی است؛ قطعا احترام این بانوی رومی در میان ایرانیان بیش از احترام شهربانو است.»
«… اگر از زاویه تاریخ بنگریم، اصل داستان شهربانو و ازدواج او با امام حسین (ع) و ولادت امام سجاد (ع) از شاهزادهای ایرانی مشکوک است. داستان علاقه ایرانیان به ائمه اطهار به خاطر انتساب آنها به خاندان ساسانی از طریق شهربانو، از نظر تاریخی عیناً همان داستان کسی است که گفت: «امامزاده یعقوب را در بالای مناره گرگ درید». دیگری گفت: «امامزاده نبود پیغمبرزاده بود، یعقوب نبود یوسف بود، بالای مناره نبود ته چاه بود، تازه اصل مطلب دروغ است و گرگ یوسف را ندرید.» در اینجا نیز اصل داستان که یزدگر دختری به نام شهربانو یا نام دیگر داشته و به افتخار عقد زناشویی حسین بن علی (ع) و مادری امام سجاد (ع) نائل شده باشد، از نظر مدارک تاریحی سخت مشکوک است. مورخین عصر حاضر عموما در این قضیه تشکیک میکنند و آن را بیاساس میدانند. میگویند در میان همه مورخین تنها «یعقوبی» جملهای دارد به این مضمون که گفته است: مادر علیبن الحسین (ع) «حرار» دختر یزدجرد بود و حسین (ع) نام او را غزاله نهاد. خود ادوارد براون از کسانی است که داستان را مجعول میداند. کریستن سن نیز قضیه را مشکوک تلقی میکند. سعید نفیسی در تاریخ اجتماعی ایران آن را افسانه میداند و اگر فرض کنیم این داستان را ایرانیان به همین منظور جعل کرده و ساختهاند، حتما پس از حدود دویست سال از اصل واقعه بوده است؛ یعنی مقارن با استقلال سیاسی ایران بوده است و این پس از آن است که از پیدایش مذهب شیعه نیز در حدود دویست سال گذشته بوده است. اکنون چگونه ممکن است که گرایش ایرانیان به تشیع، مولود شایعه شاهزادگی ائمه اطهار بوده باشد؟ اینکه گفتیم پیوند زناشویی امام حسین (ع) با دختر یزدگرد مشکوک است از نظر تاریخ است ولی در پارهای از احادیث این مطلب تایید شده است. از آن جمله روایت کافی است که میگوید: دختران یزدگرد را در زمان عمر به مدینه آوردند و دختران مدینه به تماشا آمدند. عمر به توصیه امیرالمومنین (ع) او را آزاد گذاشت که هرکه را میخواهد انتخاب کند و او حسین بن علی (ع) را انتخاب کرد. ولی گذشته از عدم انطباق مضمون این روایت با تاریخ، در سند این روایت دو نفر قرار دارند که این روایت را غیرقابل اعتماد میکند: یکی ابراهیم بن اسحاق احمری نهاوندی است که علمای رجال او را از نظر دینی متهم میدانند و روایات او را غیرقابل اعتماد میشمارند و دیگری عمرو بن شمر است که او نیز کذاب و جعال خوانده شده است.»
چگونه دختر پادشاه ساسانی زن امام حسین شد
«… اگر مردم ایران احترامی که برای ائمه اطهار (ع) قائلند به خاطر انتساب آنها به خاندان ساسانی است، میبایست به همین دلیل برای خاندان اموی نیز احترام قائل باشند زیرا حتی کسانی که وجود دختری به نام شهربانو را برای یزدگرد انکار میکنند، این مطلب را قبول کردهاند که در زمان ولید بن عبدالملک در یکی از جنگهای قتیبه بن مسلم، یکی از نوادگان یزدگرد به نام «شاه آفرید» به اسارت افتاد و ولید بن عبدالملک شخصا با او ازدواج کرد و از او یزید بن ولید بن عبدالملک معروف به «یزید ناقص» متولد شد. پس یزید ناقص که خلیفهای اموی است نسب به شاهان ایرانی میبرد و قطعا از طرف مادر، شاهزاده ایرانی است. چرا ایرانیان برای ولید بن عبدالملک به عنوان داماد یزدگرد و برای یزید بن الولید به عنوان یک شاهزاده ایرانی ابراز احساسات نکردند اما فیالمثل برای امام رضا (ع) به عنوان کسی که در ششمین پشت به یزدگرد میرسد، این همه ابراز احساسات کرده و میکنند؟! اگر ایرانیان چنین احساسات به اصطلاح ملی میداشتند، باید برای عبیدالله بن زیاد احترام فوقالعادهای قائل باشند زیرا عبیدالله قطعا نیمهایرانی است. زیاد پدر عبیدالله مرد مجهولالنسبی است اما مرجانه مادر عبیدالله یک دختر ایرانی شیرازی است که در زمانی که زیاد والی فارس بود با او ازدواج کرد. چرا ایرانیان که به قول این آقایان آن اندازه احساسات ملی داشتهاند که ائمه اطهار (ع) را به واسطه انتسابشان به خاندان سلطنتی ایران به آن مقام رفیع بالا بردند، عبیدالله زیاد نیمهایرانی و مرجانه تمامایرانی را این اندازه پست و منفور میشمارند؟!»
انتهای پیام
حالا جناب آقای نویسنده منظورت از این همه توضیح و تفسیر چی بود ما که نفهمیدیم.
سلام و تسليت برأى اين ايام خونين
احسنت. كاملا با اين مطلب موافقم
آقا قربون امام حسین ولی بجای این حرف ها که همسر ایشان چه کسی بوده بهتر نیست در این ایام از هدف امام که مقابله با ظلم و فساد یزید و دربارش بوده، صحبت کنید!
عجب واقعاً عجب. در حالی که در خصوص همسر سید الشهدا (ع) و مادر چهارمین امام معصوم بحث و گفتگو است آنوقت آقایان مداحان و برخی از معممین به عنوان مثال می فرمایند در روز تاسوعا یا عاشورا حضرت در خیمه حضرت زینب به خواهرشان چه مطلبی را فرمودند!!!!!!!!!!!!!
مرتضی مطهری و بطور کلی اکثر مورخین بطور یقین نمی دانند که مادر امام چهارم کیست. آنوقت از کجا آنچنان دقیق می دانند که مادر عبیدالله همان مرجانه اول ایرانی بوده و دوم شیرازی. احتمالا مرجانه از اجداد همان کسانی است که او را از منتسب به شیراز می دانند. مردم شیراز از ابتدای تاریخ بشریت مردمی بسیار اصیل نجیب و پاکدامن بوده اند
ایسنا حرف ایشان مزخرف است. باید به این پیوند افتخار کنیم و کسانی را که از روی حسادت و فقاهت نمی خواهند این پیوند را باور کنند طرد کنیم. عجیب است اگر هرکشور دیگری بود به این مهم مباهات میکرد و ما درحال خودسانسوری هستیم.
سلام و تسليت برأى اين ايام خونين
احسنت. كاملا با اين مطلب موافقم
دروغ بزرگ تاریخی، ازدواج شهربانو دختر یزدگرد سوم ساسانی با امام حسین(ع):
پس از مرگ پیامبر(ص) دو گروه تلاش میکردند از اسلام به نفع خود بهره برداری کنند .
گروه نخست که از بازماندگان کودتاچیانی بودند که حکومت را از علی(ع) ربوده بودند.و با احادیث ساختگی (جعلی) از پیامبر اسلام عربی را ترویج میکردند و با ایرانیان در ستیز بودند.گروه دوم ایرانیان مسلمان شده که تلاش داشتند با احادیث جعلی از پیامبر وامامان وهنوز هم ادامه دارد به اسلام چهره ایرانی بدهند(شعوبیه).
یکه نمونه آن دختری موهوم به نام شهربانو که دختر یزدگرد سوم است .که باید با امام حسین(ع)ازدواج کند و امام زین العابدین از وی متولد شود و امامان بعد امام حسین(ع) ایرانی زاده باشد.حتی اگه به شهرستان نور برویم ما امامزاده سید بیژن و امام زاده شیرین بانو داریم که میگویند از نوادگان امام سجاد هستند البته بیژن نامی ایرانی است و روی تابلویش نوشته اند سید بی جن چون ژ در عربی نداریم.
در اینجا حدیثی از ازدواج شهربانو با امام حسین میآوریم که جالب است علی (ع) در این حدیث فارسی صحبت میکند و شهربانو یا جهان شاه که ایرانی است به عربی سخن میگوید:
امام علی گفت :چه نام داری ای کنیزک
شهربانو یا جهان شاه -قالت :جهان شاه
حضرت علی:بل شهربانویه
شهربانو به عربی گفت:تلک اختی
حضرت علی به فارسی میگوید:راست گفتی
وعلی(ع)در ادامه میگوید:ای ابا عبدالله!!حقا که از این زن صاحب فرزند خواهی شد که بهترین مردم روی زمین باشد(رواندی قرن ششم/خراءج،مندرج در بحار۱۱،۱۰/۴۶)شیعیان ایرانی یا شعوبیه روشن نساختند چرا علی فارسی سخن میگوید و شهر بانوی ایرانی عربی!!!
در این کتاب گفته شده در این داستان شیعیان ایرانی یا شعوبیه تلاش داشته اند؛فره ایزدی از پادشاه به دخترش شهربانو که از اهورا مزدا میباشد و خون پاک ساسانی جفت می جوید و به خون الله که در رگهای حسین است می پیوندد،تخمه ی ساسان و یادگار سلطنت اهورایی با وارث نبوت محمدی و امامت علوی ازدواج میکند ازاینجا به بعد امامت جریان ایرانی پیدا میکند.که البته دیدگاه شعوبیه است. وهمچنین در زمان یورش اعراب به ایران یزدگرد فقط پانزده سال بیشتر نداشته و هیچ یک از بستگان یزدگرد در مداین نبوده اند که دخترش به اسارت اعراب در آید.
یاری نامه:
اسلام در ایران شعوبیه نهضت مقاومت ملی ایرانیان نویسندگان دکتر ر.ناث -پرفسورگلد زیهر….برگردان و تحقیق محمود افتخار زاده چاپ۱۳۷۱
کاملا درسته،منم از یه بنده خدایی که داشت دکترای علوم قرآنی میگرفت در این رابطه پرسیدم و ایشون گفت به احتمال ۹۹ درصد چنین چیزی دوغ هست و اتفاقا ایشون علتش رو همین سن پایین یزدگرد میدونستن و میگفتن دور از انتظار هست که کسی با چنین سن کمی دختری با سن شهربانو داشته باشد،البته ایشون میگفت یزدگرد در اون زمان ۲۳ سال داشته،و نکته دیگه اینکه ایشون گفتن احتمالا شهربانو دختر یکی از اشراف زادگان ساسانی بوده است
چگونه دختر پادشاه ساسانی زن امام حسین شد
درباره سن یزدگرد نقل قول های دیگه ای هم هست؛مثلا گفته شده در ۲۱ سالگی به سلطنت رسید و ۲۰ سال هم حکومت کرد که با این حساب بعید نیست نوه هم داشته باشه!!
ولی در کل باید درِ تاریخ رو گِل گرفت،هیچ روایت قاطعی از هیچ رویداد تاریخی(حتی رویدادهای معاصر)وجود نداره و درباره هر موضوع تاریخی که بخوای بحث کنی با انبوهی از روایات متضاد و متناقض روبرو میشی.
فقط خدا میدونه و بس…
به نظر من سنداتون کامل نیس اینکه بعض ها میگفتن مادر امام سجاد کنیز بوده دلیلش این بوده ک پس از فوت شهربانو کنیزی امام رو بزرگ کرده ک بعضیا فکر کردن این کنیز با امام حسین ازدواج کرده که اشتباهه…. یا هم شاید بعد از ب اسارت در اومدن دیگه ب عنوان کنیز میشناختنش چون اسیر بوده
اقا سعید به قول خودتون که میگید یزدگرد اونموقع۲۳ سالش بوده,چطور میگید نمیتونسته دختری به سن شهرباداشته باشه. دران زمان که هم پسرها وهم دخترها در سن خیلی پایین ازدواج میکردن.اگر یزدگرد در۱۳_۱۴ سالگی ازاج کرده باشه در۲۳ سالگیمیتونسته یهدختر ۹ ساله داشته باشه.پس نمیشه به دلیل کم بودن سن یزدگرد بگیم این موضوع دروغ هست.د
در سن ۲۳سالگی به پادشاهی رسیده.وحدود ۲۰سال حکومت کرده.طبیعیست دختر بزرگ داشته باشه
شما جانبدارانه صحبت میکنید. درسته اسناد اینکه شهربانو با امام حسین ازدواج کرده حتمی نیست اما احتمالش نصف نصفه و نمیشه ردش کرد. به علاوه شاید شهربانو دختر یزدگرد همسر امام حسین نبوده اما به هر حال طبق اسنادی که در مورد اصالت همسر امام حسین و مادر امام سجاد هست، ایشون زنی از ایران اون زمان بوده
شما که در مورد یک امامزاده بیژن نمی توانی درست تحقیق کنی لازم نکرده در مورد شهربانو افاضات کنی. امامزاده «بیژن» همان امامزاده «سید محمد» است که در گذشته به دلیل وجود دو امامزاده به نام «سید محمد» در روستای «کُپ سفلی» از توابع استان نوز استان مازندران، نام یکی از آن ها، به انتخاب مردم محلی تغییر کرد. آنها برای یکی از سیدمحمدها، «بی جِن» را انتخاب کردند، به این دلیل که آن مکان را امن و بدون جن می دانستند و معتقد بودن جن ها جرات ورود به این امامزاده را ندارند. بعدها، «بی جن» در محاوره به «بیژن» تغییر کرد؛ نامی ایرانی که بسیاری را نسبت به واقعی بودن آن به شبهه انداخته است.
اینجا نوشته که یزدگرد ۱۵ سال داشته و اصلا بچه نداشته خب دوست عزیز حداقل یکم مطالع کن یزدگرد سوم در سن بیست و یک سالگی بر تخت حکومت نشت و جنگ با اعراب در اواخر حکومت یزدگرد انجام شد که بد نیست بدونید یزدگرد سوم حدودا بیست تا بیست پنج سال بر ایران حکومت کرده ینی وقتی اعراب به ایران حمله کردن یزدگرد سوم حداقل چهل ساله بوده با توجه به اینکه در آن زمان در سن پایین هم ازدواج میکردند
باتشکر
موبد گرامی اقای نیکنام. پل چینود چگونه است؟ آیا همان پل صراط است.
درود استاد نیکنام، در آیین زردشتی همه چیز اختیاری است حتا نماز خواندن، پس تفاوت کسی که نماز می…
درود بر استاد نیکنام، آیا نگاره فروهر مربوط به زرتشتیان است؟ شنیدم بال های آن نشانِ اندیشه،…
درود آقای نيكنام. آيا واقعا فيثاغورث از شاگردان زرتشت بوده؟
موبد نیکنام، چنانکه اشاره کردید، زرتشت معجزه ای نداشته و بعدها به او نسبت داده اند پس خندیدن او…
چگونه دختر پادشاه ساسانی زن امام حسین شد
گاهی شنیده می شود که «شهربانو»، یک بانوی ایرانی و یکی از دختران یزدگرد ساسانی، آخرین پادشاه سلسله ساسانی به همسری امام حسین درآمده است. با پژوهشی که در تاریخ دوران آغازین اسلام، گزارش تاریخ نگاران واسلام شناسان به یادگار مانده است؛ چنین باوری در تاریخ گذشته ایران مستند نمی باشد وتنها باوری بوده است تا ایرانیان نگاه خویشاوندی نیز با امام سوم شیعیان داشته باشند.
در یکی از روایت ها آمده است که نام مادر علیابنحسین شهربانویه یا شاهِ زنان بودهاست، برخی دیگر میگویند که او خودش را به رود فرات انداخته است. گروهی نیز میگویند او جزو بازماندگان جنگ کربلا بوده است.
آشکار است که یزدگرد دخترانی بزرگ وبالغ نداشته است تا درجنگ اعراب اسارت آمده باشند. هنگامیکه اعراب به ایران یورش آوردند، پس از غزوهها و نبردهای گوناگون قادسیه و نهاوند سرانجام با کشته شدن سرداران دلیر ایرانی همچون رستم فرخزاد و پیروزی سعدابن وقاص، حکومت ساسانی نیز برچیده شد و یزدگرد سوم متواری شد. پساز آن چندینبار اعراب ایرانیان رامورد آزار واذیت قرارداند وهربار غنیمتهای باارزش جنگی را باخود به صحرای عربستان می بردند، ازجمله زنان، دختران و پسرانِ جوان را اسیر کرده و در بازار بَردهفروشی کوفه، مکه و مدینه و شهرهای دیگر به عنوان کنیز وغلام میفروختند. درگزارشهایی آمدهاست که آن زمان دختران و زنان خانواده بزرگان ایرانی را به بازار بَرده فروشی نمی بردند بر بلکه آنان رابه بزرگان وسرداران سپاه اسلام و خاندان دینی اعراب میبخشیدند. ولی اینکه شهربانو دختر یزدگرد، پادشاه ساسانی نیز با یان گروه همراه بوده باشد درجایی نام برده نشده است. نیایشگاههایی هم اکنون در برخی از شهرهای ایران و دامنه کوهها، رو به خاور وجود دارد که پیشینه (قدمت) آنها به هزاران سال پیش می رسد وبیگمان پیش از اسلام نیایشگاه های مهر(روشنایی) وآناهیتا(آب پاک وبالنده) درفرهنگ وباور نیاکان ما بودهاست.
پس از ساسانیان ودگرگونی اندیشه ها در ایران، برای اینکه همچنان ارزش وسپنتایی (مقدسی) خود داشته باشند. بگونه امامزادهها درآمدند و یا بهعنوان نیایشگاه، به افراد مقدس فرهنگ تازه وارد نسبت داده شدند تا از ویرانی و آسیب احتمالی در امان باشند. نیایشگاه پیر بیبی شهربانو در جنوب تهران و دردامنه کوهی درشهر ری قرار دارد که همانند نیایشگاههای ترادادی (سنتی) زرتشتیان در کوههای استان یزد که پیرِ پارس بانو، پیرِ سبز، پیرِ نارکی و پیرِهای دیگر نام دارند و یا در اوراماناتِ کرمانشاه بهنام پیرِ شالیار باقیماندهاست همگی یادآور واژه “پیر” بوده که این واژه آخرین مرحله دررازوری (عرفان) آیینِ مهر ایرانی بوده و بیگمان مربوط به فرهنگ وترادادهای آیین مهری است.
«امیر معزی»- اسلامشناس که درمذهب شیعه پژوهش کرده، می نویسد: هیچ یک از تاریخنگاران باستان که به موضوع حمله اعراب به ایران و سرنوشت خانواده ساسانیان پرداختهاند، به ارتباط میان یکی ازدختران یزدگرد سوم و حسینابنعلی اشاره نکردهاند. ضمن اینکه ابنِ سعد وابنِ قتیبه تاریخ نگاران ایرانی قرن سوم هجری، مادر علیابنحسین را بَردهای از اهالی ناحیه سِند معرفی کردهاند.
«ویلفرد مادلونگ»- اسلامشناس آلمانی، نیز هویت تاریخی شاهدخت شهربانو را ردکرده و آن را افسانه میداند.
«ایتان کولبرگ»- خاورشناس معاصر و شیعه شناس نیز باور شیعیان در مورد شخصیت تاریخی شهربانو را رد کرده و مینویسد: که نام مادر علیابنحسین، « بَرَه جَیدا» یا « امولدی» از ناحیه سند یا سَجستان بودهاست.
«دهخدا»- مینویسند: پژوهشها نشان دادهاست که این داستان واقعی نیست و یزدگرد را دختری بهنام شهربانو نبودهاست. داستان شهربانو در واقع از ربیع الابرار زمخشری و قابوس نامه اخذ شدهاست.
«سید جعفر شهیدی»- پژوهشگر برجسته زبان و ادبیات پارسی، فقه و تاریخ اسلام در کتاب زندگانی علیابنالحسین با دلایل و ادلههای تاریخی ماجرای شهربانو را رد میکند.
«تبری»- مورخ، فیلسوف و نویسنده کتاب معتبر “تاریخ طبری” است و به پدر تاریخ نامور است درباره زنی بهنام شهربانو که زن امامحسینعرب بوده باشد نامی نبردهاست و مینویسید: یزدگرد در هنگام مرگ تنها ۲۸ سال داشت. برخی دیگرنیز نوشتهاند که یزدگردبه هنگام درگذشت،۳۶ سال داشته شدهاست.
کسانی هم که این داستان را بکلی رد کردهاند: زندهیاد “سعید نفیسی” ، “ادوارد براون” ، “کریستین سن” ، “آیتاله مطهری” ، “علی شریعتی” و… هستند.
بههرروی آنچه آشکار است اینکه یزدگرد دختری بهنام «شهربانو» نداشته است و این داستان را برخی به زبان آورده اند که آشنایی درستی به تاریخ پادشاهان ساسانی وشکست ایرانیان درآغاز اسلام وفرار یزدگرد سوم نداشته اند.
شهربانو دختر یزدگرد-ازدواج امام حسین(ع)-همسر امام حسین(ع)
۱۳۸۸/۰۲/۱۳
–
۲۴۶۹ بازدید
نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
چند روز گذشته در مطلبی می خواندم که یکی از روحانیون، ازدواج شهربانو، دختر یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی، را اراده ای از سوی خدا می خواند که بدین وسیله مهر امامان بر دل ایرانیان بنشیند. اگرچه قبلاً درباره ی این ازدواج چیزهایی شنیده بودم، اما لازم دانستم در این باره روشنگری نمایم.
این ماجرا توسط سه گروه نقل شده و مورد تایید قرار گرفته است: گروه نخست همان شیعیان بوده اند که بدین وسیله قصد داشتند میان ایرانیان و اهل بیت رابطه ای احساسی و عاطفی برقرار کنند. دسته ی دوم نیز شامل ناسیونالیست های ایرانی می گردد که بدین وسیله ازدواج یکی از ائمه [یا بزرگان عرب] را با یک دختر ایرانی، نشان پاکی و بزرگی ایرانیان و خاندان سلطنتی می خوانند. برخی از این گروه، فرزندان و نوادگان امام حسین را وارث خورنه یا فره ایزدی شاهنشاهان ایران باستان محسوب داشته اند. اما دسته ی سوم شامل کسانی می گردند که قصد داشته اند تا با انتساب امام سجاد(ع) به مادری ایرانی، او را نیمه عرب خوانده و جایگزینی و امامت او را از طریق اصالت اش، به زیر پرسش برند. در هر حال، هر سه گروه معتقدند شهربانو مادر امام سجاد(ع) بوده است و قصد هر سه آن است که به نوعی ادامه ی امامت را با خون ایرانیان پیوند زنند. اما اصل داستان:
بعد از شکست ایرانیان در مقابل اعراب، اسرای ایرانی را در میان شادی مردم به مدینه آوردند. چون دختر یزدگرد را در مسجد نزد عمر[به گفته ی برخی نزد عثمان] آوردند، عمر به او نگریست، دختر رخسار خود را پوشید و گفت[به فارسی پهلوی]: “اف بیروج بادا هرمز” (واى، روزگار هرمز[فرمانروا] سیاه شود) عمر گفت: این دختر مرا ناسزا مىگوید و بدو حمله ور شد! امام علی(ع) به عمر گفت: تو این حق را ندارى که به او آسیبی برسانی، به او اختیار ده که خودش مردى از مسلمانان را انتخاب کند و در سهم غنیمت اش حساب کن. عمر به او اختیار داد. دختر آمد و دست خود را به سوی حسین(ع) به عنوان اشاره دراز نمود. امام علی (ع) سپس به حسین(ع) فرمود: از این دختر بهترین شخص روى زمین براى تو متولد مىشود و بدین ترتیب، على بن حسین (ع)[امام سجاد] از او متولد گشت. آن حضرت را “ابن الخیرتین” (پسر دو برگزیده) مىگفتند؛ زیرا امام سجاد هم از عرب [ بنی هاشم] بود و هم از عجم [فارس]. يعقوبي مينويسد نام مادر امام سجاد (ع) حرار دختر يزدگرد بود و چون به همسري امام حسين (ع) در آمد، امام نام وي را به غزاله تغيير داد.
در مورد سرنوشت شهربانو نیز چنین روایت شده است: برخی نوشته اند وی پس از تولد امام سجاد(ع) در حین زایمان درگذشت. برخی نیز نوشته اند که وی پس از شهادت امام حسین(ع) خود را در شط فرات افکند و غرق شد. بسیاری دیگر نیز نوشته اند که او در حادثه کربلا حاضر بود و پس از شهادت امام حسین(ع) سوار بر اسب امام شد و یکسره به ایران تاخت و در نزدیکی ری به کوهی که اکنون به کوه بی بی شهربانو مشهور است رسید. در حالی که دشمن در پی او بود، کوه شکافته شد و او در دل کوه جای گرفت. سال هاست که در شرق شهر ری در تهران، کوهی به نام بی بی شهربانویه و آرامگاهی به این نام وجود دارد که مکان پرستش بسیاری از علاقه مندان است. اما داوری در این باب:
دسته ی نخست: تایید کنندگان
چگونه دختر پادشاه ساسانی زن امام حسین شد
اصل این ماجرا با اندکی تفاوت در روایت آن، توسط افراد زیر در آثارشان پذیرفته شده و همگی مادر امام سجاد(ع) را شهربانو، دختر پادشاه ایران، خوانده اند: نصر بن مزاحم (در گذشت 212)، محمد بنسعد (درگذشت 230)، قاضي نعمان(درگذشت 263)، يعقوبي(درگذشت 284)، محمد بن حسن صفار (درگذشت 290)، طبري (درگذشت 310)، ابن اَبي ثلج بغدادي (درگذشت 325)، كليني (درگذشت329)، حسن بن محمد (درگذشت378)، شیخ صدوق (درگذشت 381)، شیخ مفيد (درگذشت 413)، محمد بن جرير رستم طبري امامي (درگذشت در قرن پنجم)، فتال نيشابوري(درگذشت 508)، زمخشري (درگذشت 528)، علامة طبرسي (درگذشت (548)، ابنشهرآشوب (درگذشت 588)، سبط ابن جوزي (درگذشت 666)، ابن خلكان(درگذشت 681)، ابوالفتح اربيلي (درگذشت 693) و علامة حلي (درگذشت726)، شهيد اول (شهادت 786)، ابن صباغ مالكي، (درگذشت 855). اما مهم ترین منبع در تایید این داستان، از علامه مجلسی در کتاب بحارالنوار می باشد که بیشتر منابع و روایت های ذکر شده از این کتاب می باشند.
دسته دوم: تردید کنندگان
این دسته از افراد تین موضوع را از جنبه ی تاریخی مورد بررسی قرار داده و نه از نظر روایتی و احادیث و در مورد این مساله نه آن را رد می کنند و نه تایید، مانند: كريستین سن که قضيه را مشكوك می خواند، علی شریعتی، مرتضی مطهری و علامه محمد حسین طباطبایی.
دسته ی سوم: نفی کنندگان
عده ای دیگر که آن ها هم از منظر بررسی های تاریخی این مساله را مورد توجه قرار داده اند، چنین مساله ای را به کل رد می کنند و آن را ساخته و پرداخته ی متعصبین و داستان سرایان می خوانند. دهخدا معتقد است پژوهشها نشان داده است که این داستان واقعی نیست و یزدگرد را دختری بنام شهربانو نبوده است. داستان شهربانو در واقع از کتاب های “ربیع الابرار” زمخشری و “قابوس نامه” و “مجملالتواریخ و القصص” اخذ شده است. سید جعفر شهیدی نیز در کتاب “زندگانی علی بن الحسین” این مساله را به کل رد می کند. سعيد نفيسي نیز در کتاب خود “تاريخ اجتماعي ايران” آن را افسانه ميداند. حتی برخی از اسلام شناسان غربی همچون ادوارد براون این داستان را ساختگی ميدانند.
نتیجه گیری نهایی:
– در خصوص به اسارت گرفته شدن شهربانو دختر یزدگرد سوم و ازدواج او با امام حسین(ع)، من خود بر اساس منابع تاریخی و دلایل عقلی، آن را نه رد می کنم و نه تایید.
– در خصوص این که شهربانو مادر امام سجاد(ع) بوده است نیز این مساله را کاملاً ساخته و پرداخته ی شیعیان متعصب و ناسیونالیست های افراطی می دانم. چون هیچ منبع معتبری به جز شنیده ها و گفته های غیر بی طرف در این خصوص وجود ندارد.
– اما در مورد نحوه ی فرار شهربانو و آمدن اش به ایران [ماجرای کربلا] نیز بنابر دلایل تاریخی و عقلی این قضیه را رد می نمایم. چگونه همه ی خانواده ی امام حسین(ع) در ماجرای کربلا اسیر می شوند ولی شهربانو از آن جا جان سالم به در می برد. چرا یک بار هم امام سجاد(ع) و دیگرانی که در کربلا بوده اند، از این ماجرا چیزی نگفته اند؟
– سرانجام در مورد آرامگاه بی بی شهربانو نیز مردد بوده و آن را به عنوان محل دفن شهربانو همسر امام حسین و نه مکان غیب شدن اش در دل کوه، نه رد می کنم و نه تایید. چرا که این مکان در گذشته ها مکان دفن و زیارتگاه مهرآیین ها و زرتشتیان ایرانی بوده و تنها زمان صفویه و قاجاریه مورد توجه و بازسازی قرار گرفته است.
در پایان لازم به ذکر است که همه ی اقوام و ملیت ها به منظور حقیقی خواندن و هویت بخشیدن به خود، به افسانه ها و اسطوره سازی ها روی می آورند که این تنها خاص ایرانیان نیست، تا بدین وسیله هم خود را حقانی جلوه دهند، هم دین و اعتقادات خود را مورد توجه خاص آفریدگار معرفی نمایند و هم از این طریق برای خود هویت سازی کنند.
در میان این همه طرفداری ها و دشمنی های تعصب وار، باز هم فقط خدا می داند. از این رو، هیچ نوشته ای را نه می توان کاملاً رد نمود و نه تایید کرد.
0