چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم

 
helpkade
چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم
چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم

سیب زمینی ها دارای سه نوع هستند، و برای مواقعی که فضای زیادی برای کاشت آن نداریم توصیه می شود از نوع زود رس آن استفاده کنید. این سیب زمینی های زود رس دارای مزیت های دیگر همچون احتمال آفت زدگی پایین تر نسبت به دیگر گونه ها نیز هستند. گونه های معمولی از سیب زمینی در مدت زمان ۱۶ تا ۱۷ هفته بعد از کاشت آماده برای برداشت می باشند، و با توجه زمان کاشت آنها می توانید از اوایل تیر تا مرداد آنها را برداشت کنید. نوع دیگر، گونه اصلی سیب زمینی است که حدود ۱۸ تا ۲۰ هفته بعد از کاشت، آماده‌ی برداشت می شود و عموما بین تیرماه تا مهر می توان آنها را برداشت کرد. اگر باغچه شما دارای فضای زیادی است و می خواهید بخشی از محصول خود را ذخیره کنید بهتر است از گونه اصلی سیب زمینی بکارید.

در این روش سیب زمینی بذری را قبل از کاشت برای جوانه زدن آماده می کنیم. برای اینکار شش هفته قبل از کاشت در نواحی گرم‌تر، در اواخر دی ماه و در نواحی سردتر، در بهمن‌ماه این کار را انجام می دهیم. هر سیب زمینی بذری دارای سر گرد و ضخیمی است که چند چشم در آن نقطه دارد. قسمت های غده ای شکل سیب زمینی را طوری قرار می دهیم که قسمت ضخیم آن در بالاترین نقطه سینی و یا جعبه تخم مرغی قرار بگیرد. به این قسمت باید نور طبیعی و زیادی بخورد، وقتی جوانه ها رشد کردند و به اندازه یک ونیم تا دو نیم سانتی متر رسیدند نشان از این دارد که سیب زمینی آماده کاشت در خاک می باشد.

میانه اسفند ماه یا ابتدای فروردین، زمان مناسبی برای کاشت سیب زمینی های جوانه زده می باشد، زیرا در این زمان خاک در حال گرم شدن است. برای این منظور شیاری به عمق ۷.۵ تا ۱۳ سانتی‌متر ایجاد کرده و لایه ای نازک از کود در آن بریزید، سپس سیب زمینی های زود رس را در فاصله ای ۳۰ سانتی متری از هم با فاصله ای ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری از ردیف ها بکارید. توجه داشته باشید سیب زمینی ها معمولی و اصلی برای کاشت باید در فاصله های ۳۸ متری از یکدیگر و ۷۵ سانتی متری از ردیف ها کنار هم کاشته شوند. حال غده هایی که جوانه زده اند برداشته و به آرامی به صورتی که جوانه ها رو به بالا باشند داخل شیار قراردهید. روی سیب زمینی را با خاک پوشانده و به محض ظاهر شدن جوانه ها از روی خاک مقدار دیگر روی آن خاک بریزید تا جوانه ها کاملا زیر خاک باشند.

چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم

از زمان شروع کاشت به مدت یکماه بعد هریک از سیب زمینی ها دارای ۱۵ سانتی متر خاک در اطراف خود هستند. سیب زمینی‌ها به نور زیادی نیاز دارند؛ بنابراین آن‌ها را در مکان‌های سرد و مستعد سرما نکارید؛ چرا که سرما به رشد برگ‌های گیاه لطمه می‌زند. گونه‌های زود رس را زمانی که جوانه‌های روی خاک، هنوز سبز هستند؛ می‌توانید برداشت و مصرف کنید. گونه‌های معمولی و اصلی را می‌توان در زمان طولانی‌تری، معمولا تا شهریورماه در خاک نگه داشت؛ حتی اگر جوانه‌ی روی خاک، از حالت سبز و تازگی خود، افتاده باشند. توجه داشته باشید دو هفته قبل از برداشت محصول، جوانه‌های روی زمین را بِبُرید؛ با این کار، پوست سیب‌زمینی، کلفت‌تر می‌شود و هنگام برداشت، آسیب‌ کم‌تری می‌بیند؛ انبار کردن آن هم راحت‌تر خواهد بود.

شمعدانی گیاهی بهشتی و زیبا و گل‌دار است که نام علمی آن Pelargonium hortorum است و از خانواده Geraniaceae است. شمعدانی‌ها دارای دو نوع یک‌ساله و چندساله هستند و اغلب در ایران نمونه چندساله آن یافت خواهد شد. این نوع از گیاه چندساله را می‌توان در گلدان…

سرخس بوستون یکی از دسته گیاهان زیبایی است که بانام سرخس برگ شمشیری نیز معروف است. سرخس بوستون از دسته گیاهانی بسیار زیبا بوده که برای رشد خود نیازی به نور زیاد ندارد ازاین‌رو بسیار مناسب برای استفاده در آپارتمان‌ها است. سرخس‌ها نیاز به رطوبت بسیار…

گیاهان یکی از بهترین عناصر دکوراتیو در دکوراسیون بشمار می‌روند که علاوه بر زیبایی منجر به تصفیه هوای شما نیز شده و طراوت زیادی را به فضای داخلی شما خواهند بخشید. آب نقش بسیار مهمی در زندگی گیاهان دارد و در هر فصلی نیاز گیاه به آب تغییر خواهد کرد؛…

کلیه حقوق این وبلاگ متعلق به شرکت آوای اسکانو نوین شرق می باشد

کاشت سیب زمینی در گلدان : بعضی مواقع پیش اومده که سیب زمینی هایی که خونه داریم جوانه زده و یا چروک شده، دور ریختن این سیب زمینی ها حیف هست و بهتره ازشون یک ساتفاده بهتر داشته بشایم و اونها رو داخل گلدان بکاریم و بریا خودمون سیب زمینی ارگانیک پرورش بدیم. ما در این مطلب به شما آموزش میدیم که چطوری سیب زمینی رو داخل گلدان بکارید و برداشت کنید. با ما همراه باشید.

بنا به تعداد سیب زمینی گلدان مناسب خود را انتخاب کنید توجه داشته باشید که هرچقد فضای بیشتری داشته باشید تعداد غده های سیب زمینی که میتوانید برداشت کنید بیشتر خواهد شد، پس سعی کنید از گلدان بزرگ استفاده کنید.

گلدان را با استفاده از خاک سبک پر کنید تاکید میکنم حتما از خاک سبک که در بالا گفتم استفاده کنیم و خاک ها را با هم ترکیب کنید، اگر ورمی کمپوست هم دارید به خاک اضافه کنید تا حاصلخیزی را بالا ببرید.

اگر سیب زمینی که جوانه زده بزرگ هست اون رو به قسمت های کوچک برش بزنید فقط توجه داشته باشید که روی هر قسمت حتما جوانه ها وجود داشته باشه و نکته دیگه این هست که سعی کنید سیب زمینی های برش خورده را به مدت 24 ساعت در یک محیط تاریک قرار دهید و سپس به خاک منتقل کنید. بعد از قرار دادن سیب زمین در خاک روی آن را با یکی لایه نازک بپوشانید. توجه کنید که بسته به گلدان و یا کیسه ای که انتخاب میکنید تعداد جوانه ها متفاوت هست ولی از 2 ای 5 عدد در میتویند در هر گلدان بکارید.

در زمین های کساورزی عمق کشت تا 15 سانتی متر هم میرسه که شما هم میتونید در همین عمق بکارید.

چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم

گلدان را آبیاری کنید به شکلی که آب از زیر گلدانی خارج بشه و خاک کاملا خیس بشه

بعد از اینکه گیاه شما شروع به جوانه زدن و خارج شدن جوانه از خاک کرد میتویند گیاه رو کوددهی کنید ولی من استفاده از کود رو پیشنهاد نمیکن در حدی کود بدین که گیاه رشد کنه چون میخواهیم یک محصول ارگانیک داشته باشیم.

کاشت سیب زمینی در گلدان در مراحل بالا به پایان رسید و حالا نوبت برداشت هست شما باید حدود 2 الی 4 ماه صبر کنید تا بتویند سیب زمینی های درشت و خوشمزه خودتون رو برداشت کنید، این زمان بیشتر به نحوه نگهداری و شرایط شما داره . حتما دو هفته قبل از برداشت ساقه های سیب زمنی را بزنید چون با این کار شما گیاه رو وادار میکنید تا پوست سیب زمینی ضخیم بشه و نگهداری راحت و طولانی بشه.

وقتی شما آن را در گلدان میکارید به هیچ وجه در مقابل نور مستقیم قرار ندیهد و به گیاه نور فیلتر شده بدید.

سیب زمینی های سبز سمی هستند و به هیچ وجه برای خوراک از آنها استفاده نکنید. برای اینکه مطمئن شوید که زمان برداشت فرا رسیده است خاک رو همی کنار بزنید و اگر اندازه اونها به اندازه یک تخم مرغ شده و رنگ پوست طبیعی داشتند برداشت را انجام دهید.

اگر شما هم کنجکاو هستید که بدونید شرایط کلی کاشت سیب زمینی چگونه است و در باغچه آن را میخواهید بکارید باید بگم که:

این گیاه در خاکی با بافت شنی به خوبی رشد میکند یعنی هرچقدر خاک شما شنی تر باشد رشد و ایجاده غده گیاه بهتر خواهد شد. سعی کنید به خاک باغچه خود کمی شن اضافه کنید تا محصولی بهتر برداشت کنید. مناسب‌ترین خاک برای کاشت سیب زمینی در گلدان خاک شنی به همراه ورمی کمپوست و زهکشی بالا هست. که شما میتونید از ترکیب  50 درصد خاک گلدانی (از فروشگاه ها میتونید تهیه کنید) را 25 درصد ماسه و 25 درصد کود مخلوط کنید.

زمانی که گیاه را در حیاط میکارید گیاه به نور مستقیم عادت کرده و به راحتی رشد خواهد کرد ولی زمانی گیاه را در داخل گلدان میکارید بهتر است نور فیلتر شده یا در بالکن جنوبی قرار دهید که نور ملایم بهش برسه.

سیب زمینی به گرمای خیلی زیاد حساس هست ولی سرما رو دوست داره و دمای 8 تا 34 درجه را به راحتی تحمل میکنه ولی بهتیرن دما برای رشد آن 18 تا 20 درجه در گلدان به حساب میاد.

سیب زمینی یناز آبی متوسطی داره و نیاز نیست خیلی زیاد آبیاری بشه و سعی کنید خاک گلدان مرطوب باشه دقت کنید مرطوب باشه نه خیس خیس بودن گلدان و نداشتن زهکشی مناسب باعث پوسیدگی غده ها خواهد شد.

کاشت سبزیجات در خانه

مراحل کاشت حسن یوسف از طریق بذر

کاشت هویج در گلدان مرحله به مرحله در خانه

کاشت فلفل در گلدان و نگهداری آن

در چه فصلی

اگر داخل خونه میخواهید این کار رو انجام بدید هر فصلی میشه

در چه فصلی

در خونه میتونید همیشه بکارید فقط باید شرایط ایده آل رو فراهم کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمامی حقوق محفوظ است . در گل من و تو ما با ♥ برای شما

جدیترین یخچال ها رو باکمترین قیمت بازاربخر

رفع‌دعاوی‌ملکی/کوتاهترین زمان،کمترین هزینه

 

هر سیب زمینی بذری دارای سر گرد‌تر و ضخیمی است که چند «چشم» دارد

چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم

 

چه چیزی بکاریم؟

سیب زمینی گونه‌های مختلفی دارد که معمولاً با نام زودرس، معمولی (second early) و اصلی (main crop) توصیف می‌شوند. این نام‌ها نشان می‌دهند که این سیب زمینی‌ها کی محصول می‌دهند، به چه فضایی نیاز دارند، با چه فاصله‌ای از هم و چه موقع باید کاشته شوند. اگر فضای زیادی ندارید، بهتر است سیب زمینی‌های زودرس بکارید و همچنین خوب است خاطرنشان کنیم که احتمال آفت زدگی گونه‌های زودرس از آنجا که خیلی زود برداشت می‌شوند، کمتر است. گونه معمولی (second earlies) شانزده تا هفده هفته بعد از کشت می‌رسند بنابراین باید بتوانید از اوایل تیر تا شروع مرداد آن‌ها را برداشت کنید. گونه اصلی (main crops) هجده تا بیست هفته بعد از کاشت آماده برداشت هستند. بنابراین معمولاً از تیر تا مهر ماه می‌توانید آن‌ها را برداشت کنید. گونه اصلی بیشتر از سایر گونه ها فضای باغچه را اشغال می‌کنند، اما اگر می‌خواهید مقداری از آن را ذخیره کنید، بهترین گونه برای انبار کردن است.

 

نحوه القای جوانه زنی

Chitting یعنی ترغیب سیب زمینی بذری به جوانه زدن قبل از کشت. حدود ۶ هفته قبل از نشاء کردن آن‌ها این کار را از اواخر دی در نقاط گرم‌تر کشور و یا در ماه بهمن در نقاط سرد‌تر کشور شروع کنید. هر سیب زمینی بذری دارای سر گرد‌تر و ضخیمی است که چند «چشم» دارد. قسمت‌های غده مانند سیب زمینی را به گونه‌ای قرار دهید که سر ضخیم آن در بالا‌ترین قسمت سینی یا جعبه تخم مرغ و در مقابل نور طبیعی زیادی قرار گیرد. وقتی جوانه‌ها به 1.5 تا 2.5 سانتی متر رسیدند، آماده کاشت در بیرون هستند.

 

نحوه کاشت سیب زمینی :

سیب زمینی‌های جوانه زده را زمانی که خاک شروع به گرم شدن کرده است بکارید – معمولاً از اواسط اسفند یا اوایل فروردین. برای شروع شیاری به عمق 7.5 تا 13 سانتی متر ایجاد کنید، البته عمق دقیق آن بسته به گونه‌ای که می‌کارید، متفاوت است.

 

قبل از کشت سیب زمینی‌ها یک لایه نازک کود به شیار اضافه کنید. سیب زمینی‌های زودرس را در فاصله حدوداً ۳۰ سانتی متری از هم با ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر فاصله بین ردیف‌ها بکارید. سیب زمینی های معمولی (second early) و اصلی (main crop) را در فاصله ۳۸ سانتی متری با ۷۵ سانتی متر فاصله بین ردیف‌ها بکارید. غده‌های جوانه زده (chitted tubers) را با دقت بردارید، آن را به آرامی داخل شیار قرار دهید به گونه‌ای که جوانه‌ها به سمت بیرون باشن. مواظب باشید جوانه‌ها نشکنند. روی سیب زمینی‌ها را با خاک بپوشانید. به محض ظاهر شدن جوانه‌ها روی آن یک تل خاک بریزید، به گونه‌ای که جوانه‌ها زیر خاک دفن شوند. این کار را باید در فواصل زمانی معین انجام دهید و تا آخر فصل هر یک از گیاهان یک تل خاک کوچکی در اطراف خود (حدود ۱۵ سانتی متر) خواهند داشت.

 

نحوه برداشت سیب زمینی :

سیب زمینی های خانگی شما بسته به نوع و شرایط پرورش باید از تیر تا شهریور آماده برداشت شوند. گونه‌های زودرس را به محض آماده شدن (یعنی زمانی که جوانه‌های روی خاک هنوز سبز هستند و معمولاً به محض باز شدن گل‌های آن) می‌توانید برداشت و مصرف کنید. گونه‌های معمولی (second early) و اصلی (main crop) را می‌توان به مدت طولانی تری در خاک نگه داشت- تا ماه شهریور – حتی اگر جوانه روی خاک از حالت افتاده باشد. دو هفته قبل از برداشت محصول، جوانه‌های روی زمین را ببرید. با این کار پوست سیب زمینی فرصت ضخیم شدن پیدا کرده و هنگام برداشت کمتر آسیب دیده و انبار کردن آن راحت‌تر می‌شود.

 

* نکته :

سیب زمینی‌ها نیاز به نور زیادی دارند، بنابراین آن‌ها را در مکان‌های مستعد سرما نکارید، زیرا این شرایط به رشد برگ‌های آن آسیب می‌رساند. اگر قصد دارید در یک زمین پر از علف هرز یا در علفزاری قدیمی سبزی بکارید، سیب زمینی‌ها می‌توانند با برگ‌های زود رشد و زیاد خود به زدودن علف‌های هرز کمک کنند.

 

اگر جا به اندازه کافی ندارید، سیب زمینی ها را در ظرفی بکارید که به اندازه کافی زهکشی شده و عمق و عرض آن حداقل ۳۰ سانتی متر باشد. گلدان را تا نیمه پر از کود چند منظوره یا کود مرغوب خاک باغچه کنید، دو بذر سیب زمینی را روی کود قرار داده و بعد روی آن خاک یا کود بریزید – تا فاصله 2.5 سانتی متری از لبه گلدان.

 

همین که قسمت غده مانند سیب زمینی (tuber) به اندازه یک تیله رسیدند، دادن آب کافی به آن‌ها مساله بسیار مهمی خواهد شد

اگر به سیب زمینی‌ها آب ندهید، اندازه و کیفیت آن‌ها کم می‌شود، مگر اینکه به طور منظم و به میزان فراوان باران ببارد.

 

چگونه سیب زمینی بکاریم؟

سیب زمینی یکی از محصولاتیست که فصل بخصوصی نداره و همه فول به راحتی در دسترس است. در اکثر غذاها مورد نیاز است و حتی خودش هم می تواند یک وعده غذایی به حساب بیاید. سیب زمینی های سرخ کرده عصرانه را یادتان هست؟ ته دیگ طلایی کنار بشقاب غذا چطور؟ شاید دوست داشته باشید خودتان دست به کشت و کار بزنید و داخل خانه در یک فضای کوچک سیب زمینی بکارید. برای کاشت آن چیزی زیادی لازم نیست با داشتن یک گلدان بزرگ و خاک و دکمه سیب زمینی می توانید کشت و کار را آغاز کنید.

 

بذر سیب زمینی تهیه کنید: بذر سیب زمینی به دکمه یا تکمه معروف است را خریداری کنید. این بذر فقط برای کاشت است و مصرف خوراکی ندارد.

 

بذر سیب زمینی به دکمه یا تکمه معروف است را خریداری کنید

 

گلدان بزرگی تهیه کنید: سیب زمینی از جمله گیاهانی است که زیر خاک رشد می کند، بنابراین هر چه گلدان بزرگتر و عمیق تر باشد، سیب زمینی ها بهتر رشد خواند کرد. گلدانی به اندازه یک گالن ۱۰ لیتری مناسب است.

 

ته گلدان را سوراخ کنید: بذر سیب اگر به مدت طولانی در آب زیاد قرا بگیرد می پوسد. پس لازم است برای جلوگیری از این امر، سوراخ هایی را ته ظرف ایجاد کنید تا آب اضافی از آن خارج شود.

 

چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم

غنی سازی خاک: اگر خاک گلدان را با کود چند منظوره مخلوط کنید، مواد غذایی مورد نیاز بذر تامین می شود. همچنین شما می توانید مقدار کود حیوانی مثل کود مرغی، ماهی خشک خرد شده، پودر استخوان و خزه دریایی نیز استفاده کنید.

 

بذرهای سیب زمینی را در جای سرد و تاریک قرار دهید: بذرها را درون ظرفی مثل جعبه تخم مرغ قرار دهید و در جای تاریک، خشک و خنک قرا دهید. کابینت یا انباری درون زیر زمین بهترین مکان برای نگهداری آنهاست. هر روز به آنها سر بزنید.

 

بعد از اینکه تعدادی دکمه روی آنها ایجاد شد، سیب زمینی ها را به مکانی روشن و خنک انتقال دهید. سیب ها را در آنجا قرار دهید تا دکمه های آن زیادتر شده و جوانه هایی به رنگ سبز تیره کوچک روی آن رشد کند.

 

دکمه های اضافی را جدا کنید: هر چه دکمه های بیشتری داشته باشید، سیب زمینی های بیشتری خواهید داشت. از طرفی هر چه تعداد دکمه ها زیادتر باشد، سیب های کوچک تری برداشت خواهید کرد در واقع کیفیت کمتری خواهند داشت؛ پس بهتر است سه تا از دکمه های بزرگ تر و سفت تر را نگه دارید و بقیه را یا چاقویی تیز جدا کنید.

 

سیب زمینی را نصف کنید: اگر نمی خواهید دکمه ها را جدا کنید، می توانید سیب را نصف کرده و از هر نیمه به عنوان یک بذر مستقل استفاده کنید. هر نیمه باید وزنی حدود ۴۵ تا ۶۰ گرم داشته باشد و دو یا سه دکمه روی آن باشد. هر نیمه را چند روز در معرض هوای آزاد قرار دهید تا سطح باز آنها خشک و پینه ای شود.

 

کاشت: کف گلدان را سنگ ریزه یا تکه های شکسته شده گلدان های سفالی بریزید. وجود آن ها روند زهکشی را آسان تر کرده و باعث می شود آب اضافی از گلدان خارج شود.

 

۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر از گلدان را خاک بریزید با دستتان به آرامی روی خاک فشار وارد کنید تا هوای بین خاک از بین رفته و توده منسجم و محکمی ایجاد شود.

 

بذر سیب زمینی را در گلدان قرار دهید: توجه داشته باشید دکمه ها باید به طرف بالا باشند. دکمه ها را با فاصله ای مناسب از یکدیگر قرار دهید. گلدان را خیلی شلوغ نکنید. به طور کلی در گلدانی با قطر ۵۰ سانتیمتر بیش از ۳ بذر قرار ندهید.

 

دکمه ها را با خاک بپوشانید: به اندازه ۱۰ الی ۱۳ سانتیمتر روی دکمه ها خاک بریزید و با دست آهسته ( به طوری که دکمه ها اسیب نبینند) فشار وارد کنید.

 

آبیاری کنید: همواره خاک گلدان را مرطوب نگه دارید. توجه داشته باشید که خیس و گلی نشود.

 

مقدار خاک را زیاد کنید: با رشد و قد کشیدن گیاه مقدار خاک روی آن بریزید. به طور کلی عمق خاک گلدان باید ۴۶ تا ۶۱ سانتیمتر باشد.

 

مرتبا به گلدان آب دهید: خاک گلدان باید همواره مرطوب باشد. توجه داشته باشید که خاک نباید خیس یا خشک باشد. برای اطمینان انگشتتان را در خاک فرو ببرید تا از میزان رطوبت آن مطلع شوید. در تابستانها به علت گرمی هوا، لازم است روزی دو مرتبه به گلدان آب داده شود. در زمستان که عموما بارش های فصلی شروع می شود، ۲/۵ سانتیمتر آب باران در هفته برای رشد آنها کافی است.

 

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که بارش زیادی ندارد خودتان دستی به آن آب دهید. یک باران سنج نزدیک گلدان قرار دهید تا متوجه بشوید آیا بارش کافی را در هفته دریافت کرده است.

 

گلدان را در معرض آفتاب شدید قرار ندهید: سیب زمینی گیاهی است که به نور خورشید احتیاج دارد اما اگر برای مدت زمان طولانی در معرض نورشدید و مستقیم باشد ضعیف می شود. بنابراین گلدان را بیرون از اتاق درآفتاب ملایم قرار دهید.

 

گلدان سیب زمینی را بیرون از اتاق درآفتاب ملایم قرار دهید

 

Ph خاک را چک کنید: این کار عموما در اواسط فصل صورت می گیرد مخصوصا اگر برگ های گیاه زرد و ضعیف شوند. برای اینکار از کاغذ لیتموس استفاده کنید. سیب زمینی در خاکی با ph=6 به خوبی رشد می کند. اگر ph خاک گلدان شما بیش از این مقدار است برای کاهش آن کود شیمیایی اضافه کنید. برای افزایش ph خاک از آهک زراعی استفاده کنید.

 

از کود مایع استفاده کنید: هر دو هفته یکبار مقداری کود مایع به خاک اضافه کنید. رسیدگی مناسب به گیاه منجر به برداشت محصولی با کیفیت خواهد شد.

 

مراقب آفت زدگی گیاه باشید: بعضی از این آفت ها مانند حشراتی که روی برگ سیب زمینی هستند را می توان با دست جدا کرد اما برای سایر آفت ها از مواد آفت کش استفاده کنید.

 

حواستان به بیماری های گیاهی باشد: بسیاری از بیماری ها مثل زنگ گیاه واگیردار هستند. پس اگر گلدان شما هر یک از علایم این بیماری را داشت سریعا آن را از سایر گیاهان جدا کنید.

 

به جستجوی محصول بشتابید: چند هفته بعد از گل دادن گیاه اولین محصول شما آماده برداشت می شود. اما دقت داشته باشید سیب های سبز سمی و نارس هستند و نباید چیده شوند. بهتر است قبل از چیدن، با کنار زدن خاک سیب زمینی ها را در سطح خاک انتقال بدهید تا از رسیده بودن آنها مطلع شوید. سیب هایی که حداقل به اندازه تخم مرغ شده باشند و رنگ طبیعی داشته باشند برای مصرف آماده اند.

 

سه هفته قبل از برداشت آخر، دیگر به گلدان آب ندهید. زمانی که ساقه و برگ گیاه کاملا زرد شد، محصول شما آماده برداشت است.

 

دستکشی دست کنید و کل ساقه و برگ گیاه را گرته و از خاک بیرون بکشید. سیب زمینی ها را بچینید. خاک گلدان را زیر و رو کنید زیرا ممکن است تعدادی سیب درون خاک جا مانده باشد.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته

چند دقیقه با دانستنی ها

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟

مهیج ترین کمپین های پیشنهادی سفر نوروز1400

لذت تماشای فیلم باجزییات وکیفیت بالای نور

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


پرداخت سریع هزینه بلیط با کارت عضو شتاب


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان

ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟


زیباترین باغ رستوران فشم تهران

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها


مشاوره روانشناسی به صورت ویدیو کال


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک


مطمئن ترین درگاه خرید لپ تاپ های استوک

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

اگر تا به حال طعم یک سیب زمینی ارگانیک و طبیعی کاشت خودتان را امتحان نکرده اید بدانید که تا بحال طعم زندگی واقعی را  نچشیده اید ! در این مقاله قصد داریم راحت ترین شیوه کاشت سیب زمینی در گلدان را به شما آموزش بدهیم. کاشت سیب زمینی داخل گلدان یکی از ساده ترین راه های پرورش سیب زمینی برای محیط و فضاهای کوچک است. در این روش شما علاوه بر تعداد زیادی سیب زمینی خوش طعم، یک تجربه فوق العاده از باغبانی نیز به دست می آورید.

ابتدا پیش از شروع کاشت بهتر است سیب زمینی ها را برای یک روز در یک محیط خنک و تاریک نگهداری کنید. در صورت بزرگ بودن سیب زمینی ها میتوانید آنها را از وسط برش بزنید. توجه کنید در هر نیمه از سیب زمینی جوانه برای رشد وجود داشته باشد. پس از انتخاب گلدان مناسب با تعداد سوراخ های کافی برای زهکشی ، در حدود نصف حجم گلدان را با خاک پر میکنیم. در گلدان با عمق 30 سانتی متر در حدود 15 سانتی متر خاک مناسب می باشد. توجه کنید هر چه حجم گلدان بیشتر باشد تعداد جوانه ها و سیب زمینی های برداشتی بیشتر خواهد بود.

در این مرحله سیب زمینی هایی که در حدود یک روز در فضای تاریک و خنگ نگهداری شده است را بر روی خاک گذاشته، به صورتی که جوانه ها به سمت بالا باشند. توجه داشته باشید در گلدانی با عمق 30 سانتی متر در حدود 3 سیب زمینی با فاصله های معین بکارید تا باعث شلوغی و تراکم گلدان نشود. پس از ثابت کردن جای سیب زمینی ها روی آنها را با خاک می پوشانید. در هنگام پر کردن گلدان ، خاک را فشار ندهید تا به جوانه های سیب زمینی آسیبی وارد نشود.

چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم

پس از اتمام کاشت ،گلدان را مقداری آبیاری نمایید تا خاک خیس شده و کمی آب از زیر گلدان خارج شود. سیب زمینی به صورت کلی نیاز به آب زیادی ندارد. با توجه به منطقه جغرافیایی و وضعیت دما به آبیاری گلدان ادامه دهید. به طور معمول گلدان به 30 الی 50 میلی لیتر آب در هفته نیازمند است. در فصل گرما گلدان نیاز به آبیاری بیشتری دارد. توجه داشته باشید که خیس بودن خاک باعث پوسیدگی سیب زمینی ها خواهد شد. اگر در ابتدای کاشت به گلدان آب زیادی بدهید و سپس به گلدان آب لازم نرسد باعث بد شکل شدن سیب زمینی ها خواهد شد. در حدود 2 هفته قبل از برداشت آبیاری را قطع کنید.

 

سیب زمینی در داخل خاک رشد می کند اما ساقه ها و برگ های آن بیرون از خاک هستند و غده ها در زمان رشد نیاز به محافظت از نور خورشید دارند. نور زیاد خورشید باعث سبز شدن سیب زمینی میشود. بهترین مکان برای رشد سیب زمینی بیرون از فضای خانه و در محیطی هست که هم در معرض سایه و هم نور خورشید باشد . ساقه ها و برگ های سیب زمینی در زمان رشد نیاز به نور خورشید دارند به همین منظور گلدان را در جایی قرار دهید که در روز حدود 6 الی 8 ساعت نور آفتاب دریافت کند.

زمان برداشت سیب زمینی در حدود 4 الی 6 ماه بعد از کاشت می باشد. پس از رشد و آبیاری صحیح ، سیب زمینی جوانه زده و از خاک بیرون می آید سپس ساقه و برگ های آن رشد میکند. زمان برداشت محصول پس از زرد شدن برگ ها و ساقه های سیب زمینی می باشد. در صورت زرد شدن برگ ها و ساقه ها میتوانید گیاه را از گلدان خارج کنید. در قسمت وسط و بالای ریشه ها به دنبال سیب زمینی ها بگردید.

تبریک میگوییم شما سیب زمینی ارگانیک و فوق العاده خوش مزه‌ی خودتان را برداشت کردید. امیدواریم از این مقاله راضی بوده و تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

 

ایا سیب ها بزرگ تر از این نمیشوند ؟

پیشنهاد خوبی است . از این فعالیت مفید و سازنده شما سپاسگزارم .
من در بالکن سیب زمینی کاشته ام . حدود دو ماه است . بعضی برگ ها رو به زردی رفته و بعضی هم در حال مچاله شدن هستند به نظر شما نباید به آن کود بدهم ؟

سلام شرایط نگهداریتون چه طوریه؟ ممکنه از آبیاری زیاد یا کم باشه. بهتره اول این مورد رو بررسی کنید. اگر مشکلی در آبیاری ندارید زرد شدن برگ ها می تونه به علت کمبود مواد مغذی مثل آهن باشه و کود دادن به گیاه لازمه.

خیلی خوبه
ادامه بدین

خوشم اومد کار لذت بخشیه

سلام ممنون از نظرتون.

سلام
آیا در فصل زمستان هم می توان سیب زمینی کاشت؟

ایا میشود درفصل پاییز سیبزمینی بکاریم

ایا میشود درفصل پاییز سیبزمینی بکاریم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ایران درخت

امروز ، فروشگاه اینترنتی گل و گیاه  ایران درخت با بیش از 500 نوع محصول گوناگون اعم از گیاهان آپارتمانی ، انواع تقویت کننده ها و کود های گل و گیاه ، انواع گلدان های پلاستیکی ، سفالی ، سرامیکی و … ، انواع خاک های مخصوص گیاهان توانسته است نیاز های گل و گیاه شما مشتریان عزیز را در کمترین زمان ممکن فراهم آورد.

ماموریت و رساله ی فروشگاه اینترنتی گل و گیاه ایران درخت ، تامین سریع تمامی گل و گیاه ، ملزومات باغبانی و جلب رضایت شما مشتریان گرامی میباشد.


آدرس ایمیل:



نام کاربری یا ایمیل *


رمز عبور *


ورود

به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

دو مرحله:آموزش رشد جوانه سیب زمینیآموزش کشت جوانه های سیب زمینی

اگر  پنجره آفتاب گیر یا لامپ  مخصوص رشد گیاه  دارید می توانید تمام طول سال در خانه سیب زمینی پرورش دهید.سیب زمینی ها یک منبع فوق العاده از نیتروژن هستند و میتوان مدت زمان زیادی را بعد از برداشت  ازآ نها نگه داری کرد.

چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم

در میان بیش از دو هزار مطلب آموزشی منتشر شده در زراعت یار جستجو کنید …


کتاب آموزش گلخانه داریDownloads-icon


کتاب آموزش کاشت گیاهانDownloads-icon


کتاب آموزش گلخانه داریDownloads-icon


کتاب آموزش کاشت گیاهانDownloads-icon

سیب زمینی گونه های مختلفی دارد و به ارقام زودرس، معمولی و اصلی دسته بندی می شود. قرار گرفتن در هر یک از این دسته ها نشان دهنده این می باشد که سیب زمینی چه موقع محصول می دهد، نیازمند چه فضایی است و حتی باید در چه فاصله ای کاشته شود. کاشت سیب زمینی نیز همانند دیگر محصولات زراعی از جمله صیفی جات نیازمند رعایت آداب و اصول مخصوص به خود می باشد و انتخاب نوع سیب زمینی بسته به سایر شرایط از جمله عوامل مهم در این زمینه می باشد.

اگر در فضای کمی می خواهید به کاشت سیب زمینی بپردازید بهتر است که از سیب زمینی زودرس استفاده کنید. این گونه از سیب زمینی چون زود برداشت می شود از آفت زدگی نیز در امان می ماند. گونه های معمولی سیب زمینی به شانزده تا هفده هفته زمان برای رسیدن نیازمند هستند و از اوایل تیرماه تا شروع مرداد ماه می توانید جهت برداشت این نوع سیب زمینی اقدام کنید. سیب زمین های اصلی به هجده تا بیست هفده زمان برای رسیدن نیاز دارند و از تیر تا مهر ماه برای برداشت آن اقدام می شود، این گونه فضای زیادی را اشغال می کند اما برای انبار کردن بسیار مناسب است.

ما در مطالب قبلی مجله سبزانه از کاشت سیر و پرورش آن در منزل، کاشت نخود، کاشت خیار در گلدان، کاشت فلفل دلمه ای و دیگر صیفی جات و میوه جات و سبزیجات برای شما همراهان همیشگی سایت سبزانه نوشته ایم.

ترغیب سیب زمینی بذری به جوانه زنی قبل از کشت را chitting می گویند. تقریبا شش هفته قبل از نشاء کاری از اواخر دی ماه در نقاط گرم تر و از اوایل بهمن در نقاط سردتر شروع می کنند. هر سیب زمینی بذری دارای یک سر گرد و ضخیم با چند چشم می باشد. قسمت های غده مانند سیب زمینی را به شکلی قرار دهید که سر ضخیم آن در بالاترین قسمت سینی یا جعبه تخم مرغ و در برابر نور طبیعی فراوانی قرار بگیرد. هنگامی که جوانه ها به ۱/۵ تا ۲/۵ سانتی متر رسیدند برای کشت در بیرون آماده شده اند.

چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم

هنگامی که خاک شروع به گرم شدن می کند، سیب زمینی های جوانه زده را بکارید. این کار به طور معمول از اواسط اسفند تا فروردین ماه صورت می گیرد. برای آغاز کار شیاری به عمق ۷/۵ تا ۱۳ سانتی ایجاد کنید با توجه به این نکته که عمق این شیار بسته به گونه سیب زمینی متفاوت است. پیش از آنکه جوانه سیب زمینی را درون خاک بکارید یک لایه نازک کود نیز در شیاری که ایجاد کرده اید، بیفزایید.

سیب زمین های زودرس را در فاصله ای حدودا سی سانتی متری از هم و با چهل تا پنجاه سانتی متر فاصله بین ردیف ها بکارید.

در کاشت سیب زمینی های معمولی و اصلی رعایت فاصله سی و هشت سانتی متری و با هفتاد و پنج سانتی متر فاصله بین ردیف ها الزامی می باشد.

غده های جوانه زده را با دقت بردارید و درون شیار به شکلی که جوانه ها به سمت بیرون باشند، قرار دهید. حواستان باشد که جوانه ها نشکنند. روی سیب زمینی ها را با خاک بپوشانید. بعد از ظاهر شدن جوانه روی آنها را با یک تل خاک بپوشانید به گونه ای که جوانه ها در زیر خاک مدفون شوند. این کار را باید در فاصله های زمانی معین انجام دهید. به شکلی که در آخر فصل هر یک از گیاهان در اطراف خود یک تل خاک کوچک به حدود پانزده سانتی متر خواهند داشت.

سیب زمینی های کاشته شده شما بسته به گونه آن باید از تیر ماه تا ماه شهریور آماده برداشت باشند. گونه های زودرس را زمانی که جوانه های روی خاک سبز هستند و گل های آن باز شده است می توانید برداشت کنید و به مصرف برسانید. نوع معمولی و اصلی سیب زمینی را می توان به مدت بیشتری در دل خاک نگه داشت و این کار تا شهریور امکان پذیر است. دو هفته قبل از اینکه به برداشت سیب زمینی مشغول شوید جوانه های روی خاک را ببرید تا پوست گیاه فرصت ضخیم شدن پیدا کند و در هنگام برداشت آسیب کمتری ببیند و برای انبار کردن آمادگی پیدا کند.

سیب زمینی گیاهی روز بلند است و به نور فراوانی نیاز دارد. از کاشت سیب زمینی در مکان های مستعد سرما بپرهیزید زیرا به رشد برگ های آن آسیب می زند. سیب زمینی با رشد زود هنگام خود می تواند به زدودن علف های هرز درون یک باغ یا باغچه کمک کند.

اگر می خواهید سیب زمینی ها را درون گلدان بکارید توجه داشته باشید که عمق و عرض آن حداقل سی سانتی متر باشد و از زهکشی خوبی برخوردار باشد. گلدان را تا نصفه از کود چند منظوره یا کود مرغوب باغچه پر کنید. روی کود دو عدد بذر سیب زمینی قرار دهید و روی آن را با خاک بپوشانید. این کار تا فاصله ۲/۵ سانتی متری از لبه گلدان انجام دهید. بعد از اینکه غده های سیب زمینی به اندازه یک تیله شدند آبیاری آن مسئله مهمی می باشد. اگر به سیب زمینی به اندازه کافی آب ندهید کیفیت و اندازه سیب زمینی ها کاهش پیدا می کند. آبیاری باید در فواصل منظم انجام شود.

در کاشت سیب زمینی به نکات و مسائل کلیدی درج شده در این مطلب توجه فرمایید و شرایط اکولوژیک محیطی را برای کاشتن گیاه بررسی کنید تا بازدهی خوبی از کشت سیب زمینی بگیرید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ورود


نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار


در تماشا وارد شوید تا به ویدیو‌ها و کانال‌های
مد نظر خود دسترسی پیدا کنید

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

از با ما به روز باشید:MicroSoftco.ir

برای ارسال دیدگاه لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

در تماشا وارد شوید تا به ویدیو‌ها و کانال‌های
مد نظر خود دسترسی پیدا کنید

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

از با ما به روز باشید:MicroSoftco.ir

برای ارسال دیدگاه لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

دسته بندی ها همه دسته هادسته بندی نشدهHome » محصولاتانواع انگورانواع بادمجانانواع خربزه و هندوانهانواع خیارانواع کلمانواع گل رز و محمدیبذر حبوباتبذر سبزیجاتبذر صیفیجاتبذر کاکتوسبذر گل و گیاهان زینتیبذر میوه ها و درختپیاز هاپیاز، نشا و نهالتربچه و تربخاک ، کود و سمدمنوش و خشکبارزاموفیلیا و سانسوریاسبزیجات مشهورفروش عمدهفلفل هاکاکتوس هاکاهو هاکود سم و ابزار آلات کشاورزیگل رزگل محمدیگل و گیاهان زینتیگوجهگوجه قوطی

وضعیت محصول همه محصولاتفقط موجود ها

آموزش کاشت و تکثیر سیب زمینی در مزرعه ، باغچه و گلدان

سیب زمینی گونه‌های مختلفی دارد که معمولاً با نام زودرس، معمولی (second early) و اصلی (main crop) توصیف می‌شوند. این نام‌ها نشان می‌دهند که این سیب زمینی‌ها کی محصول می‌دهند، به چه فضایی نیاز دارند، با چه فاصله‌ای از هم و چه موقع باید کاشته شوند. اگر فضای زیادی ندارید، بهتر است سیب زمینی‌های زودرس بکارید و همچنین خوب است خاطرنشان کنیم که احتمال آفت زدگی گونه‌های زودرس از آنجا که خیلی زود برداشت می‌شوند، کمتر است. گونه معمولی (second earlies) شانزده تا هفده هفته بعد از کشت می‌رسند بنابراین باید بتوانید از اوایل تیر تا شروع مرداد آن‌ها را برداشت کنید. گونه اصلی (main crops)  هجده تا بیست هفته بعد از کاشت آماده برداشت هستند. بنابراین معمولاً از تیر تا مهر ماه می‌توانید آن‌ها را برداشت کنید. گونه اصلی بیشتر از سایر گونه‌ها فضای باغچه را اشغال می‌کنند، اما اگر می‌خواهید مقداری از آن را ذخیره کنید، بهترین گونه برای انبار کردن است.

انواع سیب زمینی : – سیب زمینی پوست قهوه ای (russet): پوست قهوه ای و درون سفید دارد. شکل آن کشیده است و سطح آن زبر و ناهموار است. میزان نشاسته آن زیاد و آب کمتری دارد. بهترین سیب زمینی برای سرخ کردن و پختن میباشد– سیب زمینی با پوست زرد (yu con): پوست زرد رنگ دارد و طعم کره میدهد.برای پختن و تهیه پوره مناسب است.– سیب زمینی شیرین (sweet): دارای مغز زرد، سفید و یا نارنجی رنگ است. ارزش تغذیه ای بالایی دارد.– سیب زمینی های انگشتی (finger):کوچک و باریک هستند.– سیب زمینی قرمز:پوست قرمز و درون سفید دارد. برای آب پز کردن، بخار پز کردن و تنوری کردن مناسب است.

چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم

Chitting یعنی ترغیب سیب زمینی بذری به جوانه زدن قبل از کشت. حدود ۶ هفته قبل از نشاء کردن آن‌ها این کار را از اواخر دی در نقاط گرم‌تر کشور و یا در ماه بهمن در نقاط سرد‌تر کشور شروع کنید. هر سیب زمینی بذری دارای سر گرد‌تر و ضخیمی است که چند «چشم» دارد. قسمت‌های غده مانند سیب زمینی را به گونه‌ای قرار دهید که سر ضخیم آن در بالا‌ترین قسمت سینی یا جعبه تخم مرغ و در مقابل نور طبیعی زیادی قرار گیرد. وقتی جوانه‌ها به 1.5 تا 2.5 سانتی متر رسیدند، آماده کاشت در بیرون هستند.

ازدیاد سیب زمینی بوسیلهیذر و یا غالبا رویشی و بوسیله غده صورت می گیرد. تنها روش معمول و عملی ازدیاد سیب زمینی همان طریقه رویشی یا کاشت غده سیب زمینی است. گیاه بوجود آمده از بذر دارای یک ریشه عمودی با تعداد زیادی ریشه فرعی است و تعداد ساقه هایی که اغلب منشعب می شند درهمه بوته ها یکسان نبوده و نوسان زیادی دارد ولی گیاه بوجود آمده از غده دارای ریشه های افشان یکنواخت می باشد که اغلب از بن ساقه و همچنین از استولن ها خارج می شوند.

بهترین نوع خاک برای کاشت سیب زمینی زمینهای هوموسی نرم و حاصلخیز ، از جنس رسی شنی تا شنی رسی است . تولید سیب زمینی در خاکهای سنگین موجب اشکال در رشد ، برداشت محصول می گردد بنابراین خاکهای عمیق و بارور ، با بافت متوسط و ساختمان عالی ، زهکش خوب و PH  ۵٫۵ تا ۶ برای کاشت سیب زمینی بسیار مناسب است . ضمنا سیب زمینی به خشکی و شوری خاک حساس است.

جهت تولید ۳۰ تن غده به ۱۵۰ کیلوگرم ازت ، ۶۰ کیلو گرم فسفر ، ۲۴۰کیلوگرم پتاس ، ۳۰ کیلوگرم منیزیم ، ۳۵ کیلوگرم منگنز ، ۵۰ کیلو گرم کلسیم و ۵۰ گرم مس احتیاج دارد.

سیب زمینی‌های جوانه زده را زمانی که خاک شروع به گرم شدن کرده است بکارید – معمولاً از اواسط اسفند یا اوایل فروردین. برای شروع شیاری به عمق 7.5 تا 13 سانتی متر ایجاد کنید، البته عمق دقیق آن بسته به گونه‌ای که می‌کارید، متفاوت است. قبل از کشت سیب زمینی‌ها یک لایه نازک کود به شیار اضافه کنید. سیب زمینی‌های زودرس را در فاصله حدوداً ۳۰ سانتی متری از هم با ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر فاصله بین ردیف‌ها بکارید. سیب زمینی‌های معمولی (second early) و اصلی (main crop) را در فاصله ۳۸ سانتی متری با ۷۵ سانتی متر فاصله بین ردیف‌ها بکارید. غده‌های جوانه زده (chitted tubers) را با دقت بردارید، آن را به آرامی داخل شیار قرار دهید به گونه‌ای که جوانه‌ها به سمت بیرون باشن. مواظب باشید جوانه‌ها نشکنند. روی سیب زمینی‌ها را با خاک بپوشانید. به محض ظاهر شدن جوانه‌ها روی آن یک تل خاک بریزید، به گونه‌ای که جوانه‌ها زیر خاک دفن شوند. این کار را باید در فواصل زمانی معین انجام دهید و تا آخر فصل هر یک از گیاهان یک تل خاک کوچکی در اطراف خود (حدود ۱۵ سانتی متر) خواهند داشت.

در ایران کشت سیب زمینی در مناطق جنوبی از اواسط بهمن ماه تا اواخر اسفند ماه و در مناطق معتدل شمالی مانند : اطراف شهرستان قزوین ، کرج ، دماوند ، منطقه آذربایجان ، و شمال خراسان از اوایل فروردین ماه پس ازسپری شدن خطر سرمای بهاره شروع و تا اواخر فروردین ماه انجام خواهد گرفت .

غده های آماده شده برای کاشت را به فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر از یکدیگر روی ردیف هایی که فاصله آنها از یکدیگر ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر باشد زیر خاک می کنند . ( سیب هائی را که به چند قسمت تقسیم کرده اند قبل از کاشت بایستی در محلی سایه روی زمین پهن کرد تا قسمت بریده شده از یک لایه پوشش حفاظتی پوشیده شود و یا آن که وسیله خاکسترو خاکه زغال آن قسمت ها را پوشش داد ) پس از کاشت و زمانی که جوانه ها از خاک خارج شدند و شروع به رشد نمودند پای بوته ها را خاک می دهند که موجب ازدیاد محصول گردد . قبل از کاشت این گیاه ، زمین را آبیاری می کنند و زمانی که زمین خیس شد و اصطلاحا گاورو گردید ، سیب زمینی ها را می کارند و نوبت دوم آبیاری به دو هفته بعد موکول می گردد .

 بطور کلی مزرعه سیب زمینی را تا زمان گل دادن بوته ها هفته ای یک نوبت آبیاری می کنند و پس از به گل نشستن گیاه آبیاری را کم می کنند .

بایستی پس از آن که کاملا برگ ها خشک شدند و ساقه ها زرد گردیدند انجام عمل برداشت سیب زمینی گیرد. سیب زمینی‌های خانگی شما بسته به نوع و شرایط پرورش باید از تیر تا شهریور آماده برداشت شوند. گونه‌های زودرس را به محض آماده شدن (یعنی زمانی که جوانه‌های روی خاک هنوز سبز هستند و معمولاً به محض باز شدن گل‌های آن) می‌توانید برداشت و مصرف کنید.، گونه‌های معمولی (second early) و اصلی (main crop) را می‌توان به مدت طولانی تری در خاک نگه داشت- تا ماه شهریور – حتی اگر جوانه روی خاک از حالت افتاده باشد. دو هفته قبل از برداشت محصول، جوانه‌های روی زمین را ببرید. با این کار پوست سیب زمینی فرصت ضخیم شدن پیدا کرده و هنگام برداشت کمتر آسیب دیده و انبار کردن آن راحت‌تر می‌شود.

سیب زمینی‌ها نیاز به نور زیادی دارند، بنابراین آن‌ها را در مکان‌های مستعد سرما نکارید، زیرا این شرایط به رشد برگ‌های آن آسیب می‌رساند. اگر قصد دارید در یک زمین پر از علف هرز یا در علفزاری قدیمی سبزی بکارید، سیب زمینی‌ها می‌توانند با برگ‌های زود رشد و زیاد خود به زدودن علف‌های هرز کمک کنند. اگر جا به اندازه کافی ندارید، سیب زمینی‌ها را در ظرفی بکارید که به اندازه کافی زهکشی شده و عمق و عرض آن حداقل ۳۰ سانتی متر باشد. گلدان را تا نیمه پر از کود چند منظوره یا کود مرغوب خاک باغچه کنید، دو بذر سیب زمینی را روی کود قرار داده و بعد روی آن خاک یا کود بریزید – تا فاصله 2.5 سانتی متری از لبه گلدان. همین که قسمت غده مانند سیب زمینی (tuber) به اندازه یک تیله رسیدند، دادن آب کافی به آن‌ها مساله بسیار مهمی خواهد شد. اگر به سیب زمینی‌ها آب ندهید، اندازه و کیفیت آن‌ها کم می‌شود، مگر اینکه به طور منظم و به میزان فراوان باران ببارد.

ممنون خیلی عالی بود

مرسی عالی بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام شما (اجباری)

ایمیل شما (اجباری)

اطلاعات مرا در مرورگر ذخیره کن

کد امنیتی*

جستجو در بین محتوای وبلاگ

مشاهده تمام محصولات : چه برایمان آورده ای مارکو ؟

اکنون تو اینجایی . گسترده چون عطر اقاقی ها. در کوچه های صبح….

حرفه ای باشید .

فروشگاه تخصصی کشاورزی و باغبانی

کد امنیتی

چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم
چگونه در خانه سیب زمینی بکاریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *