چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم

 
helpkade
چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم
چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم

از مرورگرهای مطمئن و بروز مانند کروم و فایرفاکس استفاده کنید.

0

0

چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم


سلام کاربر میهمان


ورود و عضویت

بسیاری از سخنرانان موفق به خصوص در حوزه قانون جذب نظیر ایسترهیکس نظریه جالبی دارند. رابطه خلا و موفقیت،  آنها می گویند اگر انسان بتواند فقط ۱۸ ثانیه روی چیزی که واقعاً می خواهد تمرکز کند یک زنگ بزرگ در کاینات به صدا در می آید که توجه کل هستی را به سمت این شخص لب می کند.

اگر این ۱۸ ثانیه بتواند تا ۶۸ ثانیه ادامه یابد دیگر کار تمام است و کل هستی به تکاپو می افتد تا برای فکر متمرکز شده یک راه حل پیدا کند.

اگر آرزوست برآورده اش کند و اگر سوال است برایش جوابی بیابد.
در نگاه اول شاید این عدد ۶۸ ثانیه خیلی کم و ناچیز به نظر برسد.
۶۸ ثانیه یعنی فقط یک دقیقه و هشت ثانیه و بسیاری از افراد می گویند که تمرکز به مدت ۶۸ ثانیه هیچ کاری ندارد!؟
خب آیا شما هم همین طور فکر می کنید؟
بسیار عالی است! امتحان کنید.
خواهید دید که هنوز ۱۸ ثانیه اول رد نشده فکرتان منحرف می شود.
ایده ای جدید بلافاصله از اعماق افکارتان ظاهر می شود و نجواگر درونی تان به سخن در می آْید که جدی نگیر و دست از این بازی ها بردار و به مسایل مهم تر زندگی بپرداز و …
ما عادت کرده ایم و در حقیقت عادت داده شده ایم که بدون فکر و بر اساس عادت زندگی کنیم.
ما صبح از خواب بر می خیزیم بدون این که فقط ۶۸ ثانیه برای کارهای روزانه وقت بگذاریم شروع می کنیم به خوردن صبحانه و سر کار رفتن.
بدون اینکه ۶۸ ثانیه مستمر ناقابل برای ارزیابی کارهایمان وقت بگذاریم اسب سرکش ذهن را به این سو و آن سو می تازانیم تا ظهر شود و ناهاری بخوریم و استراحتی و بعد دوباره کار و سپس شب و دور هم جمع شدن و تلویزیون دیدن و بعد خوابیدن.
هر ساعت ۶۰ دقیقه است و شبانه روز شامل هزار و چهارصد و چهل دقیقه است اما ما خیلی مواقع در این ۱۴۴۰ دقیقه شبانه روزمان نمی توانیم ۶۸ ثانیه روی یک موضوع خاص فکرمان را متمرکز کنیم!!
به راستی این فکر پر جست و خیز که نمی تواند ۶۸ ثانیه آرام بگیرد به چه دردی می خورد؟!
فکر پریشان و ناآرام چیزی جز بی قراری و آشفتگی به همراه ندارد.
پیر و جوان و زن و مرد هم نمی شناسد.
فکری که نتواند آرام گیرد و چند لحظه ای روی موضوعی که صاحب فکر صلاح می داند متمرکز شود، مطمئناً به هنگام نیاز و بحران که تمرکز بیشتر لازم است، کارآیی ندارد و فلج می شود.
باید همین الان هر کاری که داریم زمین بگذاریم و به سراغ ذهن ناآرام خود برویم و ۶۸ ثانیه آن را مهار کنیم.
۶۸ ثانیه به شرایطی که الان در آن قرار داریم بیندیشیم.
۶۸ ثانیه بعد به این که واقعا در زندگی چه می خواهیم فکر کنیم.
۶۸ ثانیه بعد به خوشبختی های خودمان بیندیشیم و ۶۸ ثانیه دیگر به این فکر کنیم که چقدر آرام می شویم وقتی روی مسائل زندگی خودمان با آرامش فکر می کنیم.
کاینات بیرون از بدن ما گوش به فرمان ماست تا هر چه را می خواهیم به او ابلاغ کنیم.
اما به یک شرط و آن این است که موقع دستور دادن این طرف و آن طرف نپریم.
۶۸ ثانیه یک جا بایستیم و صریح و شفاف بگوییم چه می خواهیم.
آن وقت می بینی که می توانی …

قانون جذب می گوید ماآنچه را جذب می کنیم که بیشترین فکر را به آن داریم و بر این نکته تاکید دارد که اگر بخواهیم به خواسته ای دست یابیم اگر همه افکار منفی را کنار زده و مطمئن باشیم که بدان خواهیم رسید این امر تحقق خواهد یافت.به نظر این قانون مهمترین چیز در هر امری آن اندیشه ای است که نسبت به آن چیز داریم.اگر چیزی را در ذهن داریم و می خواهیم بدان دست یابیم نباید به جنبه های منفی ای که ممکن است ما را از نیل به آن هدف باز دارد بیاندیشیم.بزرگترین دانشمندان و افراد موفق این قانون را به کار گرفته اند چرا که اگر به زندگی دانشمندان و اختراع ها توجه کنید با یک چیز شگفت انگیز مواجه خواهید شد و آن اینکه اکثر دانشمندان به این اختراعات به طور تصادفی دست یافته اند. زمانی که ما با کسی یا چیزی چه دور و چه نزدیک ارتباط داریم مغز ما شروع می کند به ساتع کردن امواجی در کل جهان هستی و همه hی کائنات این امواج را زمانیکه با ما مواجه می شوند دریافت می کنند.اگر ما امواج مثبتی از خود بفرستیم واکنش ما واکنش مثبت دیگران را در پی خواهد داشت.فرض کنید زمانیکه می خواهید با کسی ارتباط برقرار کنیم اگر بیاندیشیم که ممکن است طرف مقابل ما را طرد کند یا از ما خوشش نیاید یا نخواهد به ما رو نشان دهد به احتمال قوی با این برخورد مواجه خواهیم شد چرا که از یک جهت این امواج را به کائنات ارائه داده ایم و از جهتی دیگر این حسی که در درون خود داریم در چهره ی ما نمایان خواهد بود.انسان های خوشبین همواره در زندگی خود موفق اند.اگر ما در حالیکه در عین فقر حس کنیم ثروتمندیم روزی به آن نقطه خواهیم رسید اما اگر ما از این بترسیم که برای آینده ی خود برخی چیز ها را از زندگی خود حذف کنیم تا به یک هدفی برسیم موفق نخواهیم بود چرا که با حذف این عناصر از یک جهت به آنها و کائنات خوشبین نبوده ایم و از یک جهت امواج منفی خود را نسبت به آنها ساتر کرده ایم که ممکن است در تمام جهان هستی نفوذ کند.قانون جذب به ما می گوید اگر چیزی را می خواهیم نباید هیچگونه محدودیتی برایش در ذهن خود قائل شویم.ما به واقع با ایجاد برخی سد هایی که در مقابل نیل به اهدافمان در ذهن خود می سازیم مانع از رسیدن خود به آن هدف می شویم.قانون جذب از منظری دیگر همسو با اندیشه هایی افراد و دانشمندان بسیاری است که تاکید دارند ما در زمان حال زندگی کنیم.این افراد می گویند گذشته دست یافتنی نیست و نمی توان آن را تغییر داد و آینده را نمی توان به دلخواه تغییر داد.بنابر این بهترین گزینه این است که زمان حال را به دلخواه خود بسازیم.اگر از زمان حال لذت ببریم آینده بر مراد دل ما خواهد بود.فانون جذب به ما می گوید اگر با کائنات لج کنیم جهان هستی با ما لج خواهد کرد.زمانی که ما در بدترین شرایط بتوانیم حال خوبی داشته باشیم کائنات به ما لبخند خواهد زد.فرض کنید یک روز صبح که از خواب پا می شوید همه چیز باشما لج می کند اگر قرار باشد اینگونه احساس کنید روز شما تلف خواهد شد اما اگر با عینک خوشبینی بدان بنگرید همه چیز بر وفق مراد خواهد بود.آنچه در واقع بر ما اثر می گذارد همه نیروی درونی ما یعنی اندیشه و طرز برخورد ما با هر چیزی است.

ایمان داشته باش که تو می توانی زیرا دیگران به آنها رسیده اند
چگونه می توان همیشه از یک چیز خاص شانس آورد ؟
آیا می شود چنین برنامه ای را به ذهن داد و ذهن هم دایم برای ما شانس بیاورد ؟
شما وقتی ذهنتان را شرطی می کنید این اتفاق میفتد. به خود بنگرید ببینید از کجا همیشه خوش شانسی می آورید و از کجا بدشانسی ؟
با کمی فکر متوجه می شوید که این ذهنتان است که شرطی شده و شانس خوب یا بد را برای شما رقم می زند.
رابطه خلا و موفقیت مثلا من صبح با دیدن چیز های خوب تا آخر روز شاد و خوش شانس هستم ولی با دیدن چیز زشت و منفی روزم تا آخر شب خراب می شود.
از این تکنیک استفاده کنید. و همیشه منتظر خبر خوش باشید ولی منتظر جواب آن نباشید زیرا
انتظار کشیدن = انتظار کشیدن
یعنی تا آخر عمر باید منتظر باشید. پس هر کاری را انجام دادید منتظر نتیجه نباشید و می بینید که برایتان اتفاق میفتد.موفق و سرافراز باشید.

ایا ۲۱ دسامبر زمین ایکه در ان زندگی میکنیم با برخورد شهاب سنگ از بین خواهد رفت ؟
در طول این چند سال شایعات زیاد در رسانه ها تصویری خبری و سایتهای انترنیتی موجود است که سال ۲۰۱۲ …..
اگر چه ابر قدرت ها ما را به ادیان و گروپ های مختلف سیاسی مذهبی یا ضد مذهبی بین خود تقسیم نمودند اما فراموش نکنیم که زمین خانه مشترک همه ای ماست، همه ای ما باید در سرسبزی ادامه حیات و نگهداری ان از بلاهای اسمانی و زم…ینی کوشا باشیم ، زمین ایکه در ان زندگی میکنیم دارای میدان مقناطیسی فوق العاد قوی است که سنگ های اسمانی را دفع میکند و نمیگذارد به زمین سقوط کند، از طرف دیگر وقتی شما تمرکز میکنید، با تمرکز روی خواست و هدف تان یا در وقتی ایکه دعا میکنید ( تمرکز به خداوند ) ویا با تمرکز و توجه روی تصاویرایکه میخواهید تصویرسازی ذهنی کنید، درهمه ای این حالات نه تنها میدان مقناطیسی بدن شما منظم میشود و مغز شما فریکونسهای منظم امواج الکترومقناطیس مغزشما را به عالم هستی متصاعد و مغز شما فریکونسها هم سو جذب میکند، بلکه شما با تمرکز ذهنی روی خواست یا هدف تان به یک کانال انرژی امواج الکترومقناطیس با عالم هستی مبدل میشوید، رابطه خلا و موفقیت مغز شما خاصیت اهن ربا را دارد به هرچی فکر میکنید و یا در ان مورد حرف میزنید از همان فریکونس یا جنس جذب میکند، زمین ایکه در ان زندگی میکنیم مانند بدن انسانها دارای ۷ چاکره اصلی است، وقتی شما کره زمین یا زمین ایکه در ان زندگی میکنید در کف دستهای تان کوچک تجسم کنید و توسط چاکره های دست تان به زمین انرژی میفرستید، چاکره های زمین منبسط و در تعادل میشوند میدان مقناطیسی زمین منظم میشود، در ضمن با ذکر عبارات تاکیدی: صد هزار بار شکر که من زنده هستم، من در زمین ایکه زندگی میکنم برایش سرسبزی و طول عمر میخواهم، فقط با استفاده از قدرت ذهن شما میتوانید برای بقایا و ادامه حیات به زمین کمک کنید، حتی با استفاده از این روش میتوانید جلوی طوفانها و زمین لرزه ها را گرفت، شما میتوانید موفقیت خود و دوستان تانرا با تصویر سازی ذهنی با استفاده از قدرت ذهن تجسم کنید، فراموش نکنید که تصاویر ذهنی شما رنگه باشد، مغز شما تصاویر رنگه را باور میکند نه سیاه و سفید را .


چیزی که باعث جذب میشود فقط خلا است. هر جه خلا بیشترباشد جذب بیشتر است. به عنوان مثال برای جا دادن موبلمان جدیدی که خریده اید قبل از هر چیز باید جای آن را در اتاقی شلوغئ که پر از اسباب است باز کنید. مادامئ که جایی باز نشود و یا بعضی از وسائل بلااستفاده از اتاق بیرون برده نشود ممکن نیست که بتوانیم مبلمان را در اتاق جای داد و از آن لذت برد.

زندگی هم همینطور است. اگر ما میخواهیم مواهب الهی را جذب ک…نیم باید ابتدا جائ خالی باز کنیم.اگر میخواهید برنامه ریزیها تلاشهای جسمی تلقین تجسمات و تلاشهای جسمی تلقین ها تجسمات و تلاشهای ذهنیتان نتیجه دهد اگر میخواهید دعاها و نیایشهایتان نتیجه دهد اول باید جا باز کنید و درون را خالی کنید. این خالی درون در همه ابعاد انسانی قابل بررسی است.

خلا ذهنی و خلا دل اولین خلا است که باید ایجاد شود.

از هر انچه بیهوده در آن جای دارد. هر انچه وجودش زیانبار است و یا سودی ندارد. از کینه ها نفرت ها انتقامها حسادت حسرت یاس و ناامیدی سوظن و ناامیدی بدخواهی و کج اندیشی و خلاصه همه آنچیزهایی که ذهن و دل ما را بی سبب پر کرده اند. ذهن و دلی که از این چیزها آکنده است دیگر جای خالی برای پذیرش و جذب موهبتهائ الهی ندارد. اما چطور ذهن ودل را از این چیزهای جاگیر رها کرد و جا برای پذیرش نعمت ها و موهبتهای الهی باز کرد.

قانون خلا در واقع این حقیقت را بیان میکند که برای رسیدن به آرزوها و خواسته هایتان می بایست از هر چیز ناخوشایند دوری کنید باید درونتان را تهی از هرگونه امر غیر خواستنی کنید؛
بدین گونه هنگامی که درونتان را از هر نا خواستنی رها کردید جا برای خواستنی باز میشود ؛ آن عامل نا مطلوب میتواند هر چیزی در اطرافتان باشد از وسایل داخل اتاق گرفته تا ارتباط با دوستانتان، هر آن چیزی که غیر لازم میبینید باید اززندگی تان خارج سازید.

با دقت در تجربه های زندگی درک خواهید کرد که علت عدم موفقیت در کارهایتان این بوده است که میبایست در زندگی چیزهایی را رها میکردید تا جا برای آنچه میخواسته اید باز کنید؛ تا بدین صورت قانون خلاء به کمک شما آمده و در راه رسیدن به امور یاریتان کندکه البته برای رسیدن به آن لازم است دلی جسور و ایمانی قوی داشته باشیم تا بتوانیم از نتایجش بهره برداری کامل را بکنیم.

در اجرای قانون خلاء قبل از هر چیز شما باید نگرش مثبتی نسبت به خود و اطرافتان داشته باشید ، با دیدی دلسوزانه و غیرمنتقدانه خود را ارزیابی کنید سپس با تمام نیرو در برابر احساس عجز و درماندگی بعد از شکست مقابله کنید و بدانید با چنین ایمانی طبیعت هم سر تسلیم فرو خواهد آورد و برکت همواره همراه شما خواهد بود.

به خاطر داشته باشید نباید منتظر فرصتها نشست بلکه باید خود فرصتها را به وجود آورد و از تمام ابزارهای که هم اکنون در دست داریم برای رسیدن به آرزویمان استفاده کنیم .

اگر در زندگی شکستی یا مشکلی سد راه شما شد هرگز درون و اطرافتان را با یاس و پریشانی پر نکنید برای اینکه اثر قانون خلاء را دریابید خودتان را از هر گونه امر غیر مطلوب رها سازید و جا برای خواسته تان باز کنید و این را باور کنید که آدم موفقی هستید و به آن عمل کنید.

این را به خود تلقین کنید که در زندگی خواهان بهترین هستید، پس هم اکنون جرات به خود راه بدهید و خلاء را در زندگی بیافرینید.

بهترین راه برای حفظ کارمندان خوب، برقراری ارتباط با آن ها و آگاهی از طرز فکرشان است. آیا از کار شما لذت می برند؟ آیا نیاز آنها به دستیابی به…

تاریخچه این باور که تصویرسازی ذهنی می‌تواند به شفای بیماری‌ها کمک کند، باوری بسیار قدیمی است. تصویرسازی تقریباً در همه فرهنگ‌های دنیا به عنوان یک ابزار درمانی مورد توجه بوده…

برای موفقیت در زندگی اگر به تاریخ جهان نگاه کنیم، همه آنهایی که کار نیک انجام می‌داده‌اند با همان سطح نیکی پاسخ نمی‌گرفتند. بعنوان مثال، مسیح را در نظر بگیرید….

به همین دلیل چت،توییتر، فیسبوک و همه شبکه‌های اجتماعی دیگر را بسته‌اند تا مطمئن شوند که کارمندان همان کاری را انجام می‌دهند که به خاطرش به آن‌ها پول می‌دهند.اما شاید…

پرونده ده‌ها پرتال موفق کسب و کار اینترنتی در عرصه‌های مختلف از علی بابا و توییتر گرفته تا expedia و donedeal.ie، مورد بررسی واقع شده است و این روال همچنان…

در این مقاله روش ساده و جذاب برایان تریسی برای رسیدن به اهداف و آرزوهایتان بیان شده است. به کمک این هفت روش ساده می توانید با سرعت بیشتری به…

آلمان که بهره‌وری بالاتری نسبت به کارخانه‌های انگلیسی داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌دادند کارخانه‌های اتومبیل‌سازی آلمان ۴ برابر کارخانه‌های انگلستان بهره‌وری بالاتری داشتند!پس از بررسی و تحقیقات…

برای ثروتمند شدن چه باید کرد؟ البته هیچکس قادر به پیش بینی آینده نیست، اما انتخاب های ما در زندگی می تواند روند احتمالی آینده را تعیین کند. هر یک…

هدیه الهی :به قدری درگیر خاطرات گذشته و یا رؤیاهای آینده بوده ایم که فراموش کرده ایم از لحظه لحظه عمرمان لذت ببریم و از روند فعلی زندگی خویش خرسند…

NLP چیست؟ NLP مخفف عبارت برنامه ربزی عصبی کلامی  (Nero Linguistic Programming)  و یک تکنولوژی رفتاری است که شامل یکسری تکنیکها، روشها و اصول راهنما در مورد زندگی واقعی است….

علم روابط جدیدی بین کارهایی که می توانیم روزانه انجام دهیم تا ظرفیت کلی تمرکز و حافظه مان افزایش یابد، کشف می کند. مغز شما مانند یک ماهیچه است. ماهیچه…

 موفقیت درونی اغلب مردم و همچنین متخصصان علوم روانشناسی، موفقیت را شاد زیستن و رضایت مندی از زندگی می دانند. هر چند دارایی و ثروت خوب است، اما لزوما افراد…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم

ایمیل *

وب‌ سایت

مرکز تحقیقات متافیزیک استاد گیلکی

فعالیت های تخصصی متافیزیک
عکسبرداری چاکرا – عکسبردار هاله – پاکسازی چاکرا – گردش انرژی در بدن – مشاوره – تله پاتی – قانون جذب – راز – موفقیت – علوم روحی – خلسه -مدیتیشن -ریلاکسیشن-هیپودرمانی-خود هیپنوتیزم-دگر هیپنوتیزم-چشم سوم -علوم غریبه-جهان های موازی-جهان های متافیزیکی-کالبدهای متافیزیک-فنگ شویی -مشاوره تخصصی در زمینه های قانون جذب و قانون راز، مدیریت کسب و کار و جذب ثروت، تکنیک های کسب ثروت – آموزش متافیزیک

آدرس: تهران – جنت آباد جنوبی


02144479728

gilaki.dr@gmail.com

عکسبرداری چاکرا – عکسبرداری هاله – پاکسازی چاکرا – گردش انرژی در بدن – مشاوره – تله پاتی – قانون جذب – راز – موفقیت – علوم روحی – خلسه – مدیتیشن -ریلاکسیشن – افزایش ارتعاش الکترو مغناطیس هاله – خود هیپنوتیزم – هیپنوتیزم – چشم سوم – جهان های موازی – جهان های متافیزیکی – کالبدهای متافیزیک – فنگ شویی – مشاوره تخصصی در زمینه های قانون جذب و قانون راز، مدیریت کسب و کار و جذب ثروت، تکنیک های کسب ثروت – آموزش متافیزیک – بالانس چاکرا – مشاوره متافیزیک

فعالیت شرکت علوم ماورایی و متافیزیک استاد گیلکی تحت هیچ عنوان پزشکی و یا روانشناسی نمی باشد.

window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(‘js’, new Date());
gtag(‘config’, ‘UA-102587715-1’);

© کليه حقوق محصولات و محتوای اين سایت متعلق به سایت استاد گیلکی می باشد و هر گونه کپی برداری از محتوا و محصولات سایت پیگرد قانونی دارد.

0

0


سلام کاربر میهمان


ورود و عضویت

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

پرورش افکار – رسیدن به موفقیت قطعی از طریق آموزش و یادگیری قانون جذب توسط دوره کارشناس جذب شوید استاد شریفی

چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم

شما برای رسیدن به اهداف و رویاهای خود در زندگی و یا کسب موفقیت در کار و زندگی فردی تان نیاز به کار و تلاش زیادی دارید. اما در کنار کار و تلاش، باید طرف فکر درست و ذهنیت مناسبی هم داشته باشید. آن چیزی که ذهنیت شما را نسبت به زندگی، فردیت و شخصیت خودتان شکل می دهد، باورهای شما است. قوانین زیادی در دنیای فیزیک و متافیزیک می تواند به شما در شکل دهی ذهنیت و باورهای تان کمک کنند. قانون خلاء یکی از قوانینی است که می تواند به شما در رسیدن به چنین ذهنیت و باوری و درنتیجه در رسیدن به اهداف و حتی آرزوهای دست نیافتنی تان کمک کند.

قانون خلاء به معنی این است که شما برای هر چیزی که می خواهید به آن برسید، آن را در زندگی تان جذب کنید و یا انجامش دهید، مثل موفقیت ها، اهداف و آرزوهای تان، باید برای آنها فضایی خالی در زندگی تان ایجاد کنید. خالی کردن یک فضا و یا ایجاد یک فضای خالی به این معنی است که یاد بگیرید چطور افکار و باورهای قدیمی را رها کنید و چگونه از شر این الگوهای فکری در ذهن تان که شما را مدام از رسیدن به خواسته ها و جذب موفقیت دور می کنند، خلاص شوید. این بخش مهمی از قانون جذب هم به شمار می رود که بیشتر افراد از آن غافل می شوند. شما باید افکار پوسیده و محکوم به شکست قدیمی را از ذهن تان حذف کنید تا فضا برای افکار جدید باز شود.

زندگی هر فردی پر از مشغله های زیاد است. این مشغله ها مربوط به دغدغه ها شخصی، کاری و یا ارتباطات اجتماعی هستند. ازطرفی، برخی از مشغله های ما مربوط به موفقیت های نصفه و نیمه ماست. چیزهایی که فکر میکنیم جزو دستاوردهای زندگی ما هستند ولی عملا این طور نیست و قلبا از داشتن آنها راضی نیستیم.

خیلی وقت ها این داشته ها را صرفا برای حفظ ظاهر و یا گول زدن خودمان به دنبال خودمان می کشیم. خیلی وقت ها این داشته ها چندان فایده زیادی برای ما و زندگی مان ندارد بلکه به دلیل عادت کردن به آن و یا ابزاری برای پنهان کردن ضعف های مان، رهایشان نمی کنیم.

رها کردن داشته ها و تعلقات چندان ساده و راحت نیست. چون از طرفی به عادت های مان مربوط می شود که علاقه داریم همچنان در زندگی مان باید باشند و از طرف دیگر هم به ضعف های ما مربوط می شود که از مواجه شدن با آنها و ترس های مان هراس داریم. ولی قانون خلاء با جدیت و قدرت این داشته ها را از ما جدا می کند. جدایی و رهایی از این موجودیت ها آغاز ورود موفقیت ها و آرزوهای جدید و بزرگ تر است.

طبیعت همیشه خلاء را نادیده می گیرد. چون طبیعت ذاتی جهان هستی خوب است، بنابراین هر خلاء ای با خیر و خوبی پر می شود. بنابراین یکی از سریع ترین روش ها برای آشکار کردن سعادت در زندگی تان ایجاد خلاء ها است… اگر شما مدام به چیزی منفی پیله کنید، دیگر جایی برای مثبت اندیشی و انرژی های مثبت نیست که وارد زندگی تان شوند. بنابرانی وقتی افرادی به نزد من برای مشاوره می آیند و می گویند که سعادت و خوشبختی را در زندیگ شان مشاهده نمی کنند، سوال که از آنها می پرسم این است: « هنوز روی چه چیزی گیر کرده ای که باید از دستش رها شوی؟»

گاهی اوقات که سر کار هستم و احساس خستگی و کلافه گی می کنم، یک نگاه به میز و اطراف در دفتر کاری ام همه چیز را برایم شرح می دهد. در هر طرف انبوهی از وسایل انباشته شده است. محیط اطراف من بی نظم و آشفته است و درنتیجه من هم احساس آشفتگی و خستگی می کنم.

بنابراین کارم را متوقف کردم و شروع کردم به مرتب کردن و تمیز کردن اطرافم. تمام چیزهای که روی هم انباشته شده بوند را روی زمین گذاشتم و بر طبق پروژه شان مرتب کردم و سپس هر پروژه را در داخل فایل مربوط به خودش گذاشتم. بعد یک لیست از کارهایی که باید انجام می دادم را نوشتم. در این لیست، تمام کارهای مهمی را که برای هر پروژه باید انجام می دادم، لحاظ کردم. سپس فایل ها را در قفسه و یا روی میز خودم قرار دادم.

با تهیه این لیست، حتی اگر ۴۰ تا کار متفاوت هم داشتم، فورا احساس آرامش می کردم و با تمرکز و راحتی به سراغ انجام کارها می رفتم. معمولا کارهای لیست را الویت بندی می کنم و پس از انجام هر کار و پایان آن لذت می برم. این باعث ایجاد انرژی مثبت در اطرافم می شود و حتی قبل از اینکه خودم متوجه شوم، کار را تمام می کنم.

درنتیجه، وقتی که با آرامش درونی و تمرکز کار می کنم، نتیجه بهتری می گیرم و پروژه ها را موفق تر به پایان می رسانم. بنابراین باید تمام چیزهایی که حواسم را پرت می کنند و باعث مشغولین ذهنی و عدم تمرکز من می شوند را از خودم و اطرافم حذف کنم و یک فضای خالی و یک خلاء در ذهنم ایجاد کنم. وقتی شما با فضایی باز و مرتب شده احاطه شوید، احساس فراخی، خلاق بودن و مسلط بودن بیشتری می کنید.

موفقیت می تواند در هر سنی رخ دهد. فقط به این ۶ کارآفرین موفق…


موفقیت را چگونه توصیف کنیم؟

فرمول اصلی موفقیت: ۳ استراتژی برای دستیابی به اهداف

چگونه موفق باشیم؟ ۹ موردی که برای موفقیت در زندگی مورد نیاز…


اصول اثبات شده برای موفق شدن قسمت سوم

این ذهنیت (طرز فکر) مهم باعث موفقیت بیشتر شما خواهد شد

همین اصل در جذب تمام اهداف، رویاها و تمام آرزوهای دست نیافتنی در زندگی کاربرد دارد. اگر یک کفش تازه می خواهید، باید چند تا از کفش هایتان را دور بیندازید. یا اگر لباس تازه ای می خواهید، باید کمدتان را تمیز و کمی خالی کنید یا اصطلاحا وکیوم کنید و یک فضای خالی در کمدتان ایجاد کنید تا جا برای لباس های جدید باز شود. می توانید لباس هایتان را به دیگران مخصوصا افراد بی خانمان ببخشید.

جهان هستی نمی تواند خوبی و سعادت را در کف دستان شما قرار دهد مگر اینکه شما چیزی را که در دستان خود نگه داشته اید، رها کنید.

اگر شما به کنار دریا بروید و روی شن های ساحل قدم بزنید، رد قدم های تان روی شن ها می ماند. ولی بعد از چند دقیقه، باد و امواج آن رد پاها را پر می کنند. همانطور که سبزه ها و علف ها دشت ها را پر می کنند.

البته این قانون خلاء برای سلامتی هم کاربرد دارد و گاهی می تواند معجزه ای درمانی برای معالجه دردهای تان باشد. من مشکلات جسمانی زیادی در ۳۰ سال اول زندگی ام داشتم. همین طور مشکلات مالی و فردی زیادی هم داشتم. ریشه مشکلات این بود که من بیمار، شکسته و نادان بودم.

من درواقع نمی توانستم دلیل تمام ناکامی ها و کمبودهایم را متوجه شوم. بعد توانستم کشف کنم که من درواقع درحالت گسترش دادن تمام کمبودها در زندگی ام هستم چون یک ذهن ناخودآگاه زخمی و قربانی داشتم. من به کمبودهایم چسبیده بودم چون به من اجازه می دادند که مدام چیزهای بد را به رخ بکشم تا قصه قربانی بودن خود را تغذیه کنم.

بنابراین من با اصرار به بازی کردن نقش یک زخمی و قربانی، هیچ فضایی در ذهنم برای قهرمان و پیروز شدن ایجاد نمی کردم. من تمام درها را به روی فرصت های جدید و انرژی های مثبت بسته بودم. درنتیجه تمام ذهن من را افکار مسموم ضعف و بیماری پر کرده بود. در واقع من اسیر افکار منفی و محدود کننده خود شده بودم. افکار و ذهنیت هایی که باور بازنده بودن را در من مدام تقویت می کردند.

اما به محض اینکه موفق شدم از قلاب قربانی بودن رها شوم، دنیایی از فرصت ها و امکانات جید به روی من گشوده شد. تمام مشکلات جسمی که تمام عمر با خودم یدک می کشیدم، محو شد و توانایی های جدید در من پدیدار شد.

البته مشکلات جسمی و سلامتی من واقعی بودند. این مشکلات واقعی بودند چون من تصور می کردم واقعی هستند. چون به آنها نیاز داشتم تا وجه زخمی و قربانی خودم را همچنان داشته باشم. به محض اینکه دیگر نخواستم یک قربانی باشم، آنها به شکل معجزه آسایی درمان شدند.

چون دیگر به آنها نیازی نداشتم که هویتم و شخصیتم را تعریف کنند. درنتیجه بدن من به راحتی آنها را رها کرد. و دوباره بافت ها سالم تولید کرد.

برای استفاده از این قانون باید به آن ایمان داشته باشید. شما ابتدا باید بخواهید که چیزهایی را رها کنید و دیگر به آنها تعلق خاطر نداشته باشید. وقتی درک کنید که جهان هستی تا چه حد خوب و ذاتا بخشنده است، راحت تر به قانون خلاء و رسیدن به آرزوهای دست نیافتنی تان ایمان می آورید. دیگر ترسی از رها کردن داشته های ناچیزتان نخواهید داشت چون می دانید که با چیزی مشابه و یا حتی چیز بهتر و موفقیت بزرگ تری جای آن را پر خواهید کرد.

اطراف تان را خوبی و سعادت فراگرفته است و وسعت و فراوانی موهبت های جهان هستی پایان ناپذیر و نامحدود است. تنها کمبودی که حس می کنید، کمبودی است که در ذهن تان ساخته اید. اگر تصور می کنید آرزویی که دارید، دست نیافتنی است، دلیل آن ذهنیت منفی شماست. وقتی چیزی به اسم آرزو یا رویا در ذهن تان شکل بگیرد، پس قطعا در دنیای بیرون وجود داشته و یا قابل ایجاد شدن است. پس کافی است فضای مناسبی را برای آن در ذهن و باورتان و در زندگی تان خالی کنید.

ذهن تان را برای دریافت سعادت و خوشبختی باز کنید، یک فضای خلاء برای نگه داشتن آن ایجاد کنید و مطمئن باشید که آن را جذب خواهید کرد.

مطلب قبلی

تاثیر مثبت اندیشی در حذف منفی گرایی در زندگی چیست؟

مطلب بعدی

تاثیر منفی خشم و عصبانیت در زندگی چیست؟

اصول اثبات شده برای ثروتمند تر شدن، سالم بودن و شاد بودن قسمت دوم

اصول اثبات شده برای ثروتمند تر شدن، سالم بودن و شاد بودن

چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم

استیو جابز و ۷ قانون موفقیت

آیا بهترین زندگی را دارید؟ 20 سوالی که همین حالا باید از خود بپرسید

آیا بهترین زندگی را دارید؟ 20 سوالی که همین حالا باید از خود…


12 عادت آخرهفته افراد موفق

12 اصلاحیه‌ی کوچک که باعث ایجاد تفاوت میان موفقیت و شکست در…

برای چت کردن با ما روی آیکون مشاور فروش کلیک کنید

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

تسلط بر ذهن یکی از رازهایی است که انسان سالهای بسیار زیادیست که بدنبال دستیابی به آن می باشد. مهارت تسلط بر ذهن یک رویای همیشگی برای بشر بوده است که نیازمند شناخت ساختار ذهن است. قدرت بالای ذهن انسان و تاثیر بسیار آن بر زندگی باعث شکل گیری و نوشتن این مقاله شد.

آیا تا بحال در مورد تسلط بر ذهن چیزی شنیده اید؟ آیا می دانید که اگر افسار ذهن را رها کنید دیگر نمی توانید بر آن مسلط شوید؟ آیا می دانید که عدم تمرکز نشانه این است که شما از مقوله تسلط بر ذهن غافل شده اید و ذهن به صورتی کاملاً نامرئی مسیر زندگی تان را تحت اراده خود درآورده است؟ آیا می دانید علت بسیاری از استرس ها و افسردگی ناشی از عدم تسلط بر ذهن می باشد؟ آیا از قدرت ذهن انسان و روش های کنترل ذهن آگاهید؟

ذهن ابزار قدرتمندی است و ما برای پیشبرد کارهای مان می توانیم از آن بهره ببریم و در واقع به خدمت بگیریم. این خود گواه اهمیت بالای تسلط بر ذهن و کنترل ذهن می باشد. در هر جایی که نیاز است، موضوعی که نیاز داریم را به ذهن آورده و بعد از اتمام کار تصویر ذهنی بعدی که مورد نیاز است به کمک ما بیاید. هر گاه به حدی برسیم که ذهن ما در هر لحظه از زندگی از این روند تبعیت کند، به آن تسلط بر ذهن می گویند. یعنی به اختیار ما تصویری بیاید و با اختیار ما برود.

بسیاری از افراد چنین مهارتی ندارند و یا حتی نمی دانند که مهارت تسلط بر ذهن هم وجود دارد. در نتیجه افکار متفاوتی به صورت تصادفی به ذهن ما می آیند و می روند، به خصوص لحظاتی که کاملاً هوشیار نیستیم و تحت فشارهای روحی و روانی هستیم.

انسان به هر چیزی که می بیند توجه ویژه نشان می دهد و چیزهایی که از مقابل چشم نمی گذرند، گاهی اوقات در حافظه ذهن به فراموشی سپرده می شوند. اگر قسمتی از جسم دچار مشکلی شود، به پزشک مراجعه می کنید و تلاش می کنید تا به سرعت مشکل را حل کنید. اما آیا در مورد ذهن هم اینگونه با شتاب به دادش می رسید؟

چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم

ذهن انسان نیز قسمتی از وجود انسان است که شاید به این دلیل که ظاهراً دیده نمی شود، گاهی نادیده گرفته شود. همین موضوع باعث شده که ذهن از تسلط انسان خارج شود. اگر کمی دقت کنیم سازماندهی کل جسم با مغز صورت می گیرد و این ابزار قدرتمند نیاز به آرامش، برنامه ریزی و استراحت دارد.

گاهی کلافه می شویم، گاهی احساس می کنیم در سرمان گفتگوهای زیادی در حال انجام است، گاه هیچ تسلطی بر ذهن مان نداریم، حتی گاهی حس می کنیم آنقدر اطلاعات طبقه بندی نشده در آن وجود دارد که دچار سردرد می شویم.

تمام این موارد دال بر این است که ما بطور شبانه روز و ناخودآگاه از ذهن مان بیگاری می کشیم. حتی در موقع خواب هم رهایش نمی کنیم و با گوشی موبایلی که درکنارمان است سرگرمیم و حتی مجال نفس کشیدن هم به ذهن مان نمی دهیم. با این همه مشغله فکری تسلط بر ذهن کاری غیر ممکن به نظر می رسد!

اما قدرت ذهن و کارایی مغز به این مواردی که گفتیم ختم نمی شود. شاید بیشترین چیزی که ما از مغز خود بدانیم این است که وظیفه اش بخاطرسپاری اطلاعاتی است که ما به او می دهیم و انتظار داریم آن ها را حفظ کند. البته این قسمت از طریق خودآگاه ذهن یا ضمیر خودآگاه صورت می گیرد.

اما شاید ندانید، مواردی که به صورت ناخودآگاه به ذهن خود ارسال می کنید ، می توانند صدمات جبران ناپذیری به شما وارد کنند.

این را بدانید که ذهن بخشی از وجود ماست و باید در خدمت ما باشد، نه اینکه ما کاری کنیم که خود را به خدمت او در آوریم. پس باید یاد بگیریم که چگونه تسلط بر ذهن داشته باشیم!

اگر از قدرت تسلط بر ذهن آگاه باشیم، می توانیم با کنترل ذهن به راحتی از ورود افکار مخرب جلوگیری کنیم و نگذاریم تا بر ذهن ناخودآگاه مان چیره شود و فکری دیگر را با قدرت خود به ذهن بسپاریم.

به طور مثال، تصور کنید اگر در ذهنتان افکار مثبت و جملات زیبا وارد کنید، به صورت ناخودآگاه حس درونی شما همواره با آرامش درونی همراه است، بالعکس اگر فیلمی ترسناک و پر از استرس و اضطراب را دیده باشید و در ذهنتان نقش بسته باشد، شاید تا مدتها احساس دلهره در وجودتان باشد و حتی خودتان هم علت آن را ندانید. با این تفاسیر تسلط بر ذهن نیازمند رسیدن به آرامش درون بواسطه ی افکار مثبت است.

به منظور کاهش استرس و اضطراب مقاله زیر را مطالعه کنید.

پس سعی کنید به دنبال افکار منفی نباشید، و اگر هم زمانی چنین فکری به سراغتان آمد ، کنترل ذهن داشته و سعی کنید دکمه هشداری برای خود تدارک ببینید و به او فرمان ایست (stop) بدهید و سپس مانند برنامه های تلویزیون کانال را عوض کنید و به سراغ فکر بعدی بروید.

برای درک خود، برای درک زندگی، برای درک بازیهای ذهنی، فرصتی باید جست. تاملی باید داشت. ذهن تمام موجودیت هستی ما نیست ولی می تواند روی همه موجودیت ما تأثیر بگذارد. با تسلط بر ذهن می توان ضمیر ناخودآگاه را کنترل و برنامه ریزی کرد. ذهن به هر سوئی که جهت پیدا کند وجود ما هم به همان سو کشیده می شود.

ماهیت عمیق و نیرومند ناخودآگاهی ما تحت تأثیر ذهن برنامه ریزی شده و به حرکت در می آید. پس این موضوع فوق العاده مهمی است که چه ذهنیتی به آن خط و جهت می دهد. ذهن اکثر انسانها بر حسب عادتهای گذشته و تعصبات کهنه عمل می کند.

اکثر ما هرگز نیاموخته ایم مسئول تفکر و کلام درونی خود باشیم. بنابر عادات و به طور خودکار عقاید و ایده هائی را به نیروی عظیم ناخود آگاهی خود (جهان درونی) دیکته می کنیم که ممکن است بسیار خطرناک و بیمار گونه باشند. چه بسا تسلط پیدا کردن بر ذهن ، زندگی انسان را بسوی سعادت و خوشبختی سوق می دهد.

بیماری و شفا هر دو محصول ذهن هستند. ذهنیات ما را می آفریند و عملکرد ما را در کائنات رقم می زنند. جهان درونی ما کاملا بر حسب ظرفتیهای ذهنی ما عمل می کند. هر اعتقاد و اندیشه ای را که بر گزینیم عینا در دنیای درون منعکس می گردد و کائنات ما را در آن جهت حمایت می نماید، خواه مثبت و خواه منفی.

شاید یکی از دلایل هجوم افکار منفی ، به هدر دادن زمان است. اینکه بیکار باشیم و وقت خود را به بطلالت هدر دهیم. حس ناخوشایندی که از این وضعیت به ما دست می دهید، باعث ورود افکار منفی به ذهن ما می شود و نمی توانیم با این روند تسلط بر ذهن پیدا کنیم.

در جوامع امروزی مدام به افراد زیادی برخورد می کنیم، بعضی ها خوش بین و مثبت نگر و بعضی ها هم منفی نگر و بدبین هستند. تمام چیزهایی که می بینیم و می شنویم، همگی در ذهن ما ثبت می شوند؛ اگر تسلطی بر ذهن نداشته باشیم.

حال تصور کنید صبح که از خواب بیدار می شوید تا شب و زمانی که بخوابید با چه افراد و اتفاقات و گفتگوهایی روبرو هستید؟

اگر فیلتری برای ذهن نداشته باشیم، در انتهای روز به اندازه اطلاعات طبقه بندی نشده یک هارد کامپیوتر، داده های مختلف در ذهن مان ثبت کرده ایم.

به سادگی می توان ذهن را تربیت کرد تا همان چیزی را ثبت کند که ما می خواهیم. تمرین مستمر به شما کمک می کند تا بتوانید اختیار ذهن خود را در دست بگیرید و تسلط بر ذهن داشته باشید.

سیب قرمزی را در دست بگیرید و دقیق به آن نگاه کنید. حال چشمانتان را ببندید و سیب را با تمام خصوصیاتش تصور کنید. بعد از چند لحظه چشمانتان را باز کنید. دوباره چشمانتان را ببندید و سیب قرمز را تصور کنید. این عمل را چندین بار تکرار کنید.  شما به راحتی توانستید فرمانی به ذهن دهید و او هم فرمانبرداری کرد.

این تمرین ساده ای بود و شما می توانید در هر زمانی که اراده کردید اطلاعاتی را که می خواهید به ذهن بسپرید و باید این توان را هم داشته باشید تا جلوی افکار مزاحم را بگیرید. به همین سادگی یک تمرین برای تسلط بر ذهن انجام دادید.

ذهن آرام و بدون تشویش، به سادگی اطلاعاتی را که شما می خواهید در خود جای می دهد، اما ذهنی مشوش و پر مشغله قادر نخواهد بود با نظمی خاص  فرمان شما را اطلاعت کند.

در دنیای پر استرس امروز باید محتاطانه گام برداشت، پیرامون ما پر است از وقایع و افرادی که همه را با عینک بدبینی نظاره می کنند و کلاً همه چیز برایشان سیاه و سفید جلوه می کند. در چنین محیطی چگونه می توان تسلط بر ذهن پیدا کرد؟! فکر کنید اگر قرار باشد مدام با چنین افرادی مقابله کنید و نگذارید تا افکار منفی آن ها در شما رسوخ کند چه استراتژی باید به کارببرید؟!!

کار ساده ای نیست، افرا منفی نگر فراوانند، شاید حتی مجبوریم با آن ها زندگی کنیم، موزیک هایی که این روزها ساخته می شوند، همگی پر از پیغام های منفی و بدبینانه نسبت به دنیا و افراد، حتی فیلم هایی که از تلویزیون پخش می شود، پر از پیام های پر استرس و تشویش هستند.

یکی از راه هایی که به شما پیشنهاد می کنم تا به بتوانید ذهن خود را به آرامش برسانید تا نهایتا بتوانید تسلط بر ذهن داشته باشید انجام مرتب و روزانه مراقبه است. با مراقبه به سکوت ذهن می رسید و خیلی راحت تر می توانید افکار را از فیلتر حفاظتی عبور دهید.

شدت احساس شما، تعیین کننده عمق و دوام جای گیری تصویر مذکور در ذهن نیمه هوشیار شماست.

حواس تان باشد باید در لحظه حضور داشته باشید. این نکته مهمی برای فیلتر کردن اطلاعاتی است که می خواهند وارد ذهن شما شوند. آگاه باشید، گذشته ای که گذشته را به حال خود رها کنید و برای آینده ای هم که نیامده استرس بی مورد به خود راه ندهید. در حال حضور داشته باشید و آگاه باشید به اعمال و کردار و گفتارتان. یکی از راه های تسلط بر ذهن حضور در لحظه است.

باید کنترل ذهن را یاد بگیریم و افکار خود را مدیریت کنیم تا نتایج بهتری در زندگی مشاهده کنیم.

اگر بتوانیم کنترل ذهن مان را بدست گیریم بر بسیاری از مشکلات زندگی فائق می آییم و  در واقع این ما هستیم که ذهن را کنترل می‌کنیم نه اینکه ذهن ما را کنترل کند و به هر سمتی که خواست هدایت کند.

اگر بتوانیم ذهن مان را مدیریت کنیم:

به طور مثال، فردی دلش می خواهد که ورزش کند و می داند که به این کار نیاز دارد، اما نمی تواند و همیشه چیزی از درون مانعش می شود. حال بین حس درونی و نیاز بیرونی درگیر است و دچار حس ناخوشایندی شده است. ذهن ناخودآگاه ورزش را نیاز نمی بیند و چون این فرد تسلطی بر ذهنش ندارد، به طور ناخودآگاه به سمت ورزش نمی رود. با مدیریت و تسلط بر ذهن می توان این دستور را لغو کرد و به ذهن فرمان داد که بدن به ورزش نیاز دارد.

برای مطالعه مقاله ضمیر ناخودآگاه به لینک زیر مراجعه کنید.

علت این امر فقط این است که ما ذهن مان را به حال خود رها کرده و هر چه او می گوید انجام می دهیم. یعنی در خدمت و تحت تسلط ذهن خود هستیم.

چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم

حال فکر کنید که لیست طولانی از این کارهای عقب افتاده در ذهن ما فهرست شده اند، ذهن به صورت ناخودآگاه از کار جدید پرهیز می کند و مدام استرس وارد کرده و کارهای قبلی عقب افتاده را گوشزد می کند، چون توان صرف انرژی بیشتر را ندارد.

چگونه می توانیم کنترل ذهن داشته و با تسلط بر ذهن آن را مدیریت کنیم؟

یکی از بهترین راه ها این است که قبل از انجام هر تصمیمی چند لحظه صبر کنیم و به صورت آگاهانه و هوشیار فکرکنیم و نگذاریم که ذهن بدون اجازه فرمان دهد و ما هم اقدام کنیم.

کسانی که مدام در گذشته زندگی می کنند و خود را با فکرناکامی ها و شکست های آن آزار می دهند، خود را فرمانبردار ذهن کرده اند و ذهن را بر خود مسلط می کنند ؛ به او اجازه می دهند تا با یادآوری آن چه که می خواهد باعث آزار شود.

هر زمان که دچار چنین حالتی شدید محکم به خود نهیب بزنید که نمی خواهید تحت تسلط ذهن باشید و هر فکرمثبتی که می توانید به جای آن وارد ذهن کنید. شما از قدرت ذهن آگاهید، پس می توانید تسلط بر ذهن داشته باشید به شرطی که بخواهید و اقدام کنید.

در روز، زمانی را برای خود و ذهنتان در نظر بگیرید. لبخند بزنید، کارهای مرود علاقه تان را انجام بدهید، به تماشای فیلم بنشینید، پیاده روی کنید، به دل طبیعت بروید و به دور از هر چه دست و پای شما را بسته است، شاد باشید. چیزی که حال و هوایتان را تغییر مثبت بدهد. کاری که حال دلتان را خوب کند. هر کدام این موارد باعث می شوند که ذهن با شادی درونی به آرامش برسد و خود را از دغدغه هایی که با افکار و اعمال روزانه به او اجبار می کنیم برهاند. این کارها هم سلامتی جسم را تضمین می کند و هم به سلامت روح کمک می کند.

دومین راه برای تسلط بر ذهن و یکی از راه های رسیدن به موفقیت و اهداف تان تجسم رویاهایتان به صورت روزانه می باشد. می توانید چشمانتان را ببندید و در گوشه ای آرام و بدور از هیاهوهای روزانه بنشینید و یا اگر می خواهید دراز بکشید. مو به مو رسیدن به آرزویتان را تجسم کنید. احساسش کنید، لذت رسیدن به آن را لمس کنید. این روش یکی از راه های موثر برای تمرکز ذهن و تسلط بر ذهن می باشد. بعد از مدتی تأثیرات مثبت را در روح و روان و حتی زندگی خود لمس خواهید کرد.

در دوره ای زندگی می کنیم که بجای دور همی های خانوادگی مدام در وب گشت و گذار می کنیم و این حالت در تمام رده های سنی به یک اپیدمی تبدیل شده است. بسیاری از افراد بیشتر ساعات شبانه روز خود را در اینترنت می گذرانند و اگر کمی با آن ها همکلام شوی تصویر درستی از وضع و حال خود ندارند.

ذهن نیز نیاز به آرامش و استراحت دارد. وفور اطلاعات درهم و برهم که گاهی شاید بیشتر آن ها قابل استفاده نباشد ذهن را دچار پریشانی و استرس می کند؛ تا جایی که به بیخوابی و کم خوابی های شبانه تبدیل می شود. فکر کنید چنین فردی چگونه می تواند فردایی پرنشاط و پر انرژی داشته باشد و در کارهایش موفق باشد. پس بهتر است گاهی خود را از دسترس چنین امکاناتی دور نگه داشته و برای تسلط بر ذهن تمرکز ذهن را بالا ببرید.

در عصر مدرن امروزی، افراد وابستگی عجیبی به راحتی پیدا کرده اند. هر چیزی را به راحت ترین شکل ممکن خواهان هستند. بیشتر از حافظه های مجازی استفاده می کنند تا ذهن خود و این باعث شده تا ذهن از خود فعالیتی نشان ندهد و همین دلیل باعث فرسوده شدن و خاک خوردگی ذهن می شود.

هر چیزی هم که بلااستفاده بماند مانند رودی به مرداب بدل می شود و سردی در مغز پدید می آید. مغز سرد فرد را دچار افسردگی می کند و ناخودآگاه به سمت مسائلی می رود که به این حال و روز دامن میزنند. مثل شکست ها و اتفاقات تلخ گذشته و یا دلشوره و اضطراب آینده. تسلط بر ذهن داشتن نیازمند یک ذهن فعال و گرم است، بنابراین هر از گاهی سعی کنید چند تمرین به ذهن بدهید تا همیشه سالم بماند و آن را کنترل کرده و به موقع بتوانید از آن استفاده کنید.

در زندگی خیلی از مواقع پیش می آید که دچار ناملایمات می شویم، زندگی بر وفق مراد نیست و ممکن است دچار مشکل شویم. اما در این موارد باید چه راه کاری در پیش بگیریم تا بتوانیم درست تصمیم بگیریم؟ باید به این باور برسید که خداوند همیشه مراقب بندگانش است، پس بپذیرید و همه چیز را رها کنید و بخداوند بسپرید.

فکر و روح و روانتان را آزاد کنید و باور داشته باشید که خداوند بهترین راه حل را برای کنترل شرایط و تسلط بر ذهن پیش پای شما می گذارد و شما را هدایت می کند. این باعث می شود تا ذهنتان مدام در آشوب نباشد و شما را سردرگم نکرده و بی دلیل به این سو و آن سو نبرد.

منظور از ترس، ترس از تنهایی و تاریکی و ارتفاع نیست. ترسی که از عدم اطلاع از آینده نشأت می گیرد. اکثراً انسان های امروزی برای آینده ای که هنوز نیامده خود را دچار تشویش و دلهره می کنند. برای اتفاقی که شاید هرگز پیش نیاید، پیشاپیش سوگواری می کنند و آنقدر در این حال و روز خود را غرق می کنند تا تسلط بر ذهن را از دست داده و دچار بردگی ذهن می شوند.

هر روز به صورت اعتیاد آن تصور را برای خود پررنگتر کرده و نادانسته آن قدر به آن پر و بال می دهند  که قانون جذب را وادار می کنند که آن اتفاق را برایشان رقم بزند. با افکار و ارتعاشات مخربی که ارسال می کنند ، جهان هستی را بر آن می دارند که خواسته شان را اجرا کند. حال آیا این افکار و عدم تسلط بر ذهن مخرب نیستند؟

برای مطالعه کاملترین مقاله قانون جذب وارد لینک زیر شوید.

 

ذهن عملاً دلش می خواهد خودسرانه شما را به هر سو که می خواهد بکشاند و این شما هستید که باید افسار آن را در دست بگیرید. ذهن از در زمان حال بودن و در «اکنون بودن» فراری است و سعی می کند کنترل شما را بدست گیرد و بر شما تلسط داشته باشد، مدام در تلاش است تا شما را به هر جایی غیر از حالا ببرد. رنج کشیدن هم بخشی از اجبارات ذهن بر شماست.

اتفاقی که در گذشته رخ داده و مدت زمان زیادی از آن می گذرد، با تلنگری شما را وادار به قضاوت و سرزنش خودتان کرده و به شما امر می کنید که با ماندن در آن وضعیت به حال خرابتان دامن بزنید. منشأ بسیاری از  استرس ها و اضطراب های این زمانه اتفاق های گذشته است که ذهن با دامن زدن به هر کدام از آن ها باعث تخریب شما و روح و روانتان می شود.

پس بکوشید با این تفسیر که گذشته ها گذشته و دیگر نمی توان به گذشته برگذشت، ذهن را در وضعیت کنونی حاضر کرده و به او فهماند که باید در حالی که هستید بماند و تمام سعی خود را کنید تا در آن زمان بر ذهن خود تسلط داشته باشید.

مراقبه در حال را هر لحظه انجام دهید. آگاه باشید، به قدم زدن، به نفس کشیدن، به غذا خوردن، به دیدن و شنیدن. در لحظه حضور داشته باشید. با آگاهی تمام واقف بر هر ثانیه از زندگی تان باشید. مراقبه در حال کمک بسیار زیادی برای تسلط بر ذهن به شما می کند.

در ابتدا شاید سخت به نظر بیاید، اما اگر یاد بگیرید که مثلاً در موقع غذاخوردن فقط به غذایتان بیندیشید و نگذارید هیچ فکر دیگری به سراغتان بیایید مراقبه حال کرده اید. و یا در موقع غذا خوردن حواستان باشد که به تلویزیون نگاه نکنید و روزنامه نخوانید. حاکم بر لحظه های خود باشید و با افکار متفاوت ذهن را به پریشانی نکشید.

شادی درونی زمانی ایجاد می شود که به شناخت دقیقی در مورد خود رسیده باشیم، در این دنیا سردرگم رها نشده باشیم، بدانیم رسالتمان چیست؟ اصلاً دلیل حضور ما در این دنیا چیست؟ این کار نیز  فقط با سفری درونی امکان پذیر است، سفری به ژرفای درون. در این سفر آنقدر پیش می رویم تا لایه لایه وابستگی های بیرونی را کنار بزنیم و بدون وابستگی خود را ببینیم، می توان از مدیتیشن پراتی هارا استفاده کرد.

دست کشیدن از تمام تعلقات دنیایی به ما کمک می کند که بدانیم که هستیم و چرا هستیم! و این جواب ما را به آرامش و شادی درونی می رساند، زیرا به منبع انرژی کیهانی متصل شده و خود را در آغوش خداوند می بینیم. این حس و حال باعث می شود که با دیدی آگاهانه به زندگی و لحظاتمان تمرکز کنیم و تسلط بر ذهن خود داشته باشیم و کنترل ذهن را در دست بگیریم.

برای کسب آرامش و رسیدن به تمرکز بالا حتما دوره جامع و کامل آموزش مراقبه و مدیتیشن را تهیه کنید.

احتمالاً یکی از قوی ترین و مؤثرترین راه های رسیدن به آرامش و سکوت ذهن انجام مراقبه می باشد. در مدیتیشن فقط ناظرهستیم و به تماشای افکار درهم و برهم می نشینیم. آنقدر می آیند و می روند که تا دیگر فکری وجود نخواهد داشت و ذهن آرام می گیرد. به سکوت می رسد و آرام در خود فرو می رود.

مانند رودی آرام که می گذرد، بدون هیچ جنجال و هیاهویی. در این حال است که ذهن آرام می گیرد و فقط فرمانبردار است  و با کمی تمرین و افزایش قدرت ذهن می توانیم هر فکری را که می خواهیم به ذهن بیاوریم و هر زمان که نخواستیم به سراغ فکر بعدی برویم. این همان تسلط بر ذهن است و این وضعیت فقط در صورت آرامش ذهن اتفاق می افتد.

در زندگی مراقب چیزهایی که می شنوید و می بینید باشید، ممکن است با افرادی منفی ملاقات کنید. ناخودآگاه صحنه ای که ارتعاش منفی دارد دیده باشید، و یا حتی مجبور باشید با فردی منفی گرا و بدبین زندگی کنید. تمام این موارد بر ذهن ناخودآگاه تأثیر می گذارد و با ارتعاشات مستمر و روزانه باعث می شود تا این امواج منفی بیشتر وارد زندگی شما شوند.

پس تلاش کنید و روزانه به طور مداوم از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید. افکار مثبت را آنقدر در ذهنتان مرور کنید که جایی برای گنجاندن افکار منفی نماند و با مثبت اندیشی ذهن خود را مثبت کنید.

در جهان هستی ما دقیقا در جایگاهی می ایستیم که ظرفیتهای وجودی ما استحقاق آن را دارد. درسهای مهمی که همواره باید به خاطر داشته باشیم این است که:

ذهن ماهیتی است که تحت تأثیر آگاهی ما قرار دارد.
ما قدرت تغییر و تسلط بر ذهن را داریم. ما هر گونه که بخواهیم می اندیشیم.
آری ما آزادیم که هر گونه که بخواهیم بیندیشیم. ما می توانیم هر گونه که صلاح می دانیم بیندیشیم. زندگی فرآیندی پویاست. هر لحظه زندگی نقطه آغازی است.
این بزرگترین قدرت، آزادی و امکان عاملیت انسان است.
می توانیم بیندیشیم که انسان شادمان و یا غمگینی باشیم و بعد جهان درونی ما آن را برایمان برنامه ریزی نموده و بسازد. با اندیشه خاصی که طرح می کنیم، با تسلط بر ذهن می توانیم تحولی در جهان درونی خود ایجاد نمائیم.
با این توضیحات بی شک یکی  از رازهای مهمی که باید در زندگی بدانیم راز تسلط بر ذهن است.

جهان درونی ما بنیادی ترین و اساسی ترین جهان ارتباطی ماست. از جهان درونی ما کیفیت دنیای ما رقم می خورد.
با اندیشه های نوین، اندیشه های عادتی و شرطی شده و قدیمی خود را زیر سوأل ببریم. به این امر واقف باشیم که اندیشه های قدیمی به طور خودکار تا مدتها به سراغ ما می آیند.
به خاطر داشته باشیم که اندیشه ما در هر لحظه فرمان جدید و یا سکوی هدایت پر قدرت ما هستند.
هنگامی که بر اندیشه ای استوار باقی می مانید، تجربه ای جدید و رفتار های جدید خلق می شود.
وقتی این بینش را یافتید که شما قادرید به جهان درونی خود مسلط باشید، تازه در آغاز راه برای ایجاد دگرگونیهای فوق العاده اید. تازه در مسیر خوشبختی هستید.
واقعا این ما هستیم که مسیر خوشبختی را با اندیشه های خاص خود هموار می سازیم ( گر بود اندیشه ات گل، گلشنی) چه بدانید و چه ندانید هر رویدادی در زندگی ما بازتاب تفکر ماست.
مهمترین ابزار دست شما اندیشه شماست که خود شما آنها را انتخاب می کنید. اگر این اندیشه مرتبط با نفرت، ترس، سرزنش، انتقاد و احساس گناه باشد شما به سمت بیماری، حقارت و ضعف پیش می روید و اگر مرتبط با عشق، شجاعت، پذیرش، تدبیر و احساس قدرت باشد سلامتی، اعتماد به نفس و شادمانی بازتاب آن خواهد بود.
تا زمانیکه ما درکی از ذهن خود نداشته باشیم ، تسلط بر ذهن کاری بسیار دشوار و غیر ممکن خواهد بود. فکر کردن در مورد ذهن ممکن است به نظر بسیار طاقت فرسا و مشکل باشد و در واقع نیز بسیار پیچیده است. اما برخی از قوانین بسیار مهمی وجود دارد که حاکم بر نحوه عملکرد ذهن بوده و درکنار هم کلیدهایی را در خود نگه می دارند که آنها طرز کار را به وضوح تشریح می کنند.

درونتان دنیای بیرونتان را می سازد، پس آگاه باشید که به چه می اندیشید و چه می گویید و چه می کنید.

لطفا پس از مطالعه نظر خود را در مورد این مقاله بنویسید. با تشکر مدیریت سایت

 

لطفا با لایک این مطلب ما را دلگرم و حمایت کنید.

بنام یزدان پاک
درود
خیلی مفید بود
ممنون

سپاس از نگاه زیباتون

سلام خدمت نویسنده من برای حل مشکل خود به دنبال روانشناس بودم ولی مطلب شما بسیار جااب بود

درود بر شما دوست عزیز

منم همینطور با خوندنه این پیج زندگیم به کل تغییر کرد شاید باور نکنی ولی با خوندنه مطالبه اینپیج اروم تر . اگاه تر . و باهوش تر شدم میدونم که درک میکنی چی میگم حسه خیلی خوبی بهم داد (امید) انگار همه مشکلاتمونو خلاصه شده و مرتب وکامل در اختیارمون داد اول از ناشر این پیج از صمیم قلبم ممنونم دوم از خدا که کمکم کرد شرطمیبندم هم سنه منم هستی تو این سن ما نیاز داریم یکی کمکمونکنه اما کسی نتونسته یعنی نمیشه کمک کنه فقط خودتی که میتونیبه خودت کمک کنی جالبه فک میکردیم بازن گرفتن یا رفتن به سربازی یا رفتن سره کار یا گپو گف با رفیقا یا خوندن و گشتو گذار تو پیج های اینترنت و بد تر از همه تنها بودن و فک کردن درست میشه وااای خدا ممنونم که این پیجوسره راهم گذاشتی کاری که صد تا روانشناس نمیتونستنو انجام داد انگار این پیج برا من ساخته شده بازم سپاس

درود بر شما
سپاس از نگاه پرمهرتون
بقول استاد بهاری در پناه یکتای بی همتا برقرار باشید

سلام..بسیار عالی و کامل.بنده مطالعاتی در مورد تمرکز و قدرت ذهن دارم.مطالب شما هم پس از مدتی فاصله گرفتنم از مسایل و تمرینهای ذهنی بسیار مفید بود….فقط در این مقاله به برخی موارد اشاره نشده….تفکر ما و کنترل ضمیر خودآگاه بر ذهن…و آیا ضمیر ناخودآگاه همان ذهن است یا زیر مجموعه آن و این وسط روح در کجای وجودمان است. لطف اگر فرصت جواب داشتید برایم ایمیل کنید.

با تشکر فرآوان

درود بر شما دوست عزیز
میتونید مقاله های مربوط به ضمیرناخودآگاه هم مطالعه کنید.

آقا بسیار عالی بود ممنون

درود بر شما دوست عزیز

تشکر از مطالبتون

درود بر شما

لطفاً فایل چاپی یا پی دی اف مطلب را در زیر مطلب برای دانلود قرار دهید. ممنون

سلام بسیار لذت بردم از مطالب واقعا عالی

خیلی عالی بود . تا یه حدودی بهم راهکار داد تا ترس هایی رو که دارم کنترل کنم.اما برای یه سری افکارم نتونستم راهکار درست رو پیدا کنم.
از وقتی که بچه بودم یعنی حدود 6 ، 7 سال ذهنم درگیر مسایل عاطفی بود و خیلی وقتها توی ذهنم خیالپردازی و داستان سرایی میکردم از شخصیت هایی ساختگی یچیزی مثل همون کارتونهایی که میدیدم مثل سیندرلا و زیبای خفته.مساله ای از نظر من یکم عجیب بود این بود که خیلی به بعد جنسی قضیه فکر میکردم با اینکه اصلا چیزی زیادی بجز یه بوسه نمیدونستم
به هر حال تو همه ی این سالها این مساله طول کشید تا اینکه توی دبیرستان در مورد مسایل جنسی اگاهی کامل پیدا کردم و ذهنم به صورت کاملا روشن خیالپردازی میکرد در موردشون
حالا که 21 سالمه هنوز هم از این موضوع رنج میبرم
چون اصلا کنترل شده نیست و تمام ساعت ها میتونم بهش فکر کنم و کنترلش واقعا سخته . شاید یک لحظه پسش بزنم ولی دوباره میاد سراغم
و حالا سوال من از شما و چیزی که میخوام ازش مطمین بشم اینه که با همه ی اینها، همه میدونیم مسایل جنسی جز لاینفک زندگی هستن و اصلا نمیشه در موردشون فکر نکرد.هر انسانی بهش فکر میکنه.چه متاهل چه مجرد
اگر من ذهنم رو بتونم کنترل کنم و از این افکار پاک کنم ، امکان نداره که دیگه هیچ وقت بهشون فکر نکنم.و ترسم از اینه که با فکر کردن بهشون تو یه شرایطی که مطمینا پیش میاد در اینده ، دوباره کنترل ذهنم از دستم در بره و باز هم دچار یجور اعتیاد فکری بشم
این افکار رو به نظرم نه میشه حذف کرد به طور کامل ، و نه میشه جایگزین کردشون با افکار مثبت
به نظرتون با همچین افکاری چطور باید برخورد بکنیم؟
ممنون میشم در صورت پاسخ به سوالم اون رو به جیمیلم ارسال کنید
با تشکر

سلام دوست عزیز
این مسائلی که گفتید جزیی از زندگی هر انسانی میتونه باشه، اما بطور متعادل، نه اینکه هر لحظه بهش اعتیاد داشته باشید، به نظر من مسئله شما عدم مشغولیت هست که باعث فکر به این مسائل میشه، شما اگر از وقت و زمانی که در طول روز دارید به نحوی استفاده کنید که بیکار نباشید و حتما در روز مخصوصا عصرها ورزش و یا پیاده روی انجام بدید باعث میشه که خیلی از این مسائل از ذهنتون دور بشن. پس ورزش در کنار پر کردن ساعات بیکاری در طول روز فراموش نکنید.

درود بر سرشت پاک
از مطالب مفید ومنحصر به فرد که عنوان کردید صمیمانه سپاس گزارم بله دنیا با سخنان خوب و حس شادی برگرفته از درون تبدیل به مکان زیباتری برای زندگی همگان می شود فراموش نکنیم گیاه پیش از گل دادن نیاز به ریشه دواندن دارد مراقب ریشه افکارمان باشیم تا بتوانیم روزی نظاره گر دشتی پر از گل در جهان باشیم
شاد و پاینده باشید

درود بر شما دوست عزیز
ممنون از نگاه زیباتون

باسپاس ازمطالب خوبتان،مدتی بوددرپی این ایه قران که می فرماید:ان الله لایغیروامابقوم حتی یغیروامابانفسهم به دنبال درک درست بودم که خوندن این مطالب درکی رادرمن نسبت به ان بوجوداوردودایره فهمم راوسیع ترساخت.

درود بر شما دوست عزیز

بسیار عالی بود یک جهان سپاس. این مطالب شما را هفته یک بار میخوانم تا اینکه در ذهنم باشد. بسیار تشکر از شما

درود بر شما دوست عزیز

عرض سلام و قدردانی فراوان. خیلی مطلبتون عالی و تاثیرگذار و مفید بود. براتون ارزومند سلامتی و عشق هستم.

درود بر شما
سپاس از نگاه پرمهرتون

بادورود فراوان
فرمانهایی که صادر میکنم بی چون و چرا انجام می شود مثلا شخصی که میخواهد به دیدنم بیاید ولی کار دارم وقتی فرمان را ارسال میکنم به آن شخص ونمیاد وقتی بعد از مدتی میبینمش ومیگویم چرا نیامدی داشتم میامدم که کاری برآیم پیش آمد ونتوانستم بیام

علی بود

سلام ، مطالبتون عالى بود ، دعاى خير ما بدرقه راهتان .

درود بر شما. سپاس بیکران.

بسیار ساده و روان و قابل فهم .با سپاس از زحمات شما موفق باشید

درود و سپاس از شما دوست عزیز. نگاهتون زیباست.

واقعا عالی بود..میتونم بگم حتی خوندن این مطالب نوید یه تحولی بزرگ در درون وجودم ایجاد کرد.البته به هیچ عنوان جو گیر نشدم نه سرسوزن شناختی به نویسندش دارم یانه ریالی گیرم میاد که دارم اینجوری تعریفا تمجید میکنم.انگار ذهنم تشنه ی همچین مطالبی بود تا خیلی چیزارو بهم بفهمونه

درود بر شما محمد عزیز
خوشحالیم که مقاله تسلط بر ذهن تونسته در شما انرژی خوب و مثبت ایجاد کنه، رسالت ریلکس سام وان بر همین امر پایه ریزی شده، موفق باشی

بسیار عالی بود توشرایطسختی هستم تلاش میکنم قوی تر ومثبت تر بشم.به امید روزای خوووب

بسیار عالی بود. سپاسگزارم. متن پرسودی نوشته اید.

درود بر شما دوست عزیز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هر چیزی در این دنیا دو بار آفریده می شود یک بار در ذهن و بار دیگر در دنیای ماده آفریده خواهد شد، برای رسیدن به موفقیت باید ابتدا آن را باور کرد و قبل از باور به موفقیت باید خود را باور کرد. انگیزه بخشیدن و ایجاد روحیه عالی خط مشی ریلکس سام وان می باشد، با ما همراه باشید…

آیا حساب کاربری ندارید؟

باسلام وعرض ادب وخسته نباشید خدمت شماو همکاران محترمتون ببخشید برای ایجاد خلا ذهنی موقع مطالعه چه راهکاری وجود داره؟

با سلام خدمت شما
برادر گرامی؛ ذهن ما در هنگام تولد با ما متولد گردیده و مسئولیت تولید افکار، احساسات و خاطرات را در طول زندگی ما بر عهده خواهد داشت. بنابراین هیچ گاه از این مسئولیت فارغ نگردیده و تا لحظه مرگ ما نیز مسئولیت خود را به درستی انجام خواهد داد. در واقع ذهن ما با انجام این مسئولیت خود و تولید افکار و احساسات مختلف در ما باعث ایجاد رشد و پیشرفت گردیده و پرورش ما نیز مرهون و مدیون قدرت ذهن ماست. البته ذهن ما تولید کننده افکار و احساسات و خاطرات و میلهای مثبت و منفی می باشد که ما موظفیم از ذهن خود بابت تولید این افکار و …. تشکر نموده ولی ملزم به انجام همه آنها نبوده و با قوه تعقل خود به تمیز در خصوص این افکار پرداخته و موارد مثبت و مؤثر آن را جهت رشد و پیشرفت بکار می گیریم و موارد منفی را در جای خود باقی می گذاریم. این افکار مدام در حال تولید و رفت و آمد در ذهن ما می باشند ولی مدیریت این افکار و … به دست ما بوده و ما باید اجازه اجرا و تأثیرگذاری آنها را در زندگی شخصی خود فراهم نموده و یا مانع گردیم. در اینجا نیز خدمت شما دوست گرامی عرض می نمایم که ما هیچ گاه نمی توانیم ذهن خود را خالی کنیم ولی قادر خواهیم بود که با کنترل این افکار و احساسات و ایجاد زمینه تمرکز، به یک مطالعه خوب و مؤثردست یابیم. در اینجا نیز شما را با راهکارهایی جهت تقویت تمرکز آشنا خواهیم ساخت که توصیه می گردد با بکارگیری این راهکارها به افزایش تمرکز و دقت در مطالعه خود افزوده و امکان یک مطالعه مؤثر را برای خود فراهم سازید.
1. با قصد و نیت قبلی اقدام به یادگیری کنید. همه آزمایش ها نشان می دهد که یادگیری ارادی مؤثرتر از یادگیری اتفاقی است. منظور از یادگیری اتفاقی این است که شما بدون انگیزه و بدون نیت قبلی چیزی را یاد بگیرید پس باید با انگیزه قوی و نیت یادگیری مطالعه کنید یا در کلاس درس حاضر شوید.
2. به هنگام مطالعه و خواندن یک مطلب، سعی کنید تمرکز حواس داشته باشید اگر در کلاس یا هنگام مطالعه حواس خود را جمع کنید و به مطالب کتاب یا گفته های استاد خوب گوش دهید یادگیری شما بهتر خواهد شد. هرگز چیزی را همراه با چرت زدن و به خواب رفتن مطالعه نکنید یا چند کار را با هم انجام ندهید. همچنین مکانی را انتخاب کنید که کمترین محرک مزاحم را برای شما نداشته باشد.
3. سعی کنید از آنچه می خوانید یک تصویر ذهنی برای خود بسازیدn.
4. بین آموخته های خود ارتباط برقرار کنید.
5. هرگاه چیز تازه ای را می آموزید آن را با آموخته های پیشین خود مرتبط نمایید با انجام این کار، شما اطلاعات تازه را چنان دسته بندی خواهید کرد که به سادگی می توانید آنها را بازیابی کنید.
6. مطالب را با فاصله زمانی یاد بگیرید تا از پراکندگی وقت شما در اثر خستگی جلوگیری شود. آزمایش ها نشان می دهد که یادیگری با فاصله زمانی بهتر از یادگیری بدون فاصله زمانی است.
7. پس از آن که مطلبی را یاد گرفتید سعی کنید در فرصت های مناسب آن را برای خود تکرار کنید.
8. آموخته های خود را به همکلاسی های خود منتقل کنید و برای آنها بازگو نمایید.
9. مطالب یاد گرفته شده را در قالب پرسش از هم کلاسی های خود یا دیگران مطرح کرده و از آنها بپرسید.
10. ذهن خود را با مطالب غیر ضروری انباشته نکنید.
11. هنگام مطالعه یک فصل یا یک کتاب اول به کل آن نظر بیاندازید و سپس به مطالعه جزئیات و زیر عنوان ها بپردازید نه آن که از همان آغاز فصل، پاراگراف به پاراگراف و بدون یک نگاهی کلی به تمام فصل یا کتاب مطالعه را شروع کنید.
12. پس از مطالعه هر فصلی، خلاصه فصل را به دقت بخوانید، عنوان های درشت را از نظر بگذرانید آنها را روی یک صفحه کاغذ بنویسید.
13. به مقدرا کافی بخوابید زیرا در هنگام خواب است که اطلاعات جدید پردازش و اندوزش می شوند.
14. معنادار کردن: این روش بهتر از هر شیوه دیگر به حافظه کمک می کند و هر چه معنا عمیق تر یا با جزئیات بیش تری رمزگردانی شود، مطلب بهتر به یاد می ماند. بنابراین، وقتی می خواهید نکته ای را از کتابی به خاطر بسپارید، احتمال یادآوری آن در صورتی بیش تر است که توجه خود را بیش تر بر معنای آن متمرکز کنید. هر چه عمیق تر و کامل تر به معنا توجه کنید، بهتر آن را به یاد می آورید.
15. سازماندهی: با سازماندهی مطالب می توان به راحتی آن ها را یاد گرفت، حفظ کرد و سپس به یاد آورد؛ برای یادگیری و حفظ موضوع و مطلبی که دارای زیر مجموعه و زیرشاخه های متعدد و متکثر است، آن را در سلسله مراتبی منطقی قرار دهید و از کل به جزء و از بالا به پایین به زیرشاخه های جزئی تر تقسیم کرده، به خاطر بسپارید.
16. بافت: ما معمولاً مطالب را در شرایط زمانی، مکانی و… خاص یاد می گیریم. مجموعه شرایط حاکم بر فضای یادگیری بافت نام دارد. ما وقتی می توانیم به آسانی مطالب را بازیافت کنیم که بافت حاکم بر بازیابی همان بافت زمان وقوع یادگیری باشد؛ مثلاً اگر قرار باشد شما نام همکلاسی های دوران راهنمایی خود را به یاد آورید، گردش در راهروهای مدرسه ای که دوره راهنمایی را در آن گذرانیده اید بازیابی اسامی دوستان همکلاسی را آسان تر می سازد.
17. روش پس ختام: نام این روش متشکل از حروف اول شش مرحله آن است: پیش خوانی، سؤال کردن، خواندن، تفکر، حفظ کردن و مرور کردن. فرض کنید می خواهید بخشی از یک کتاب را به خاطر بسپارید و سپس بازیابی کنید. ابتدا باید با پیش خوانی برداشت کلی از موضوعات مهم انجام دهید. این نوع پیش خوانی سبب می شود مطالب مهم فصل را سازماندهی کنید. در مرحله دوم، باید درباره هر بخشی پرسش هایی طرح کنید. در مرحله سوم، باید هر بخش را باهدف پاسخ دادن به پرسش های طرح شده بخوانید. در مرحله چهارم، باید هنگام خواندن، ساختن پرسش و ایجاد ارتباط بین دانسته های خود درباره مطلب بیندیشید و به مطالب خوانده شده معنا دهید. سپس در مرحله پنجم و ششم، یعنی مراحل از حفظ گفتن و مرور کردن، باید بکوشید واقعیت های اصلی مطالب خوانده شده را به یاد آورید و به پرسش هایی که خود طرح کرده اید، پاسخ دهید.
18. اگر می خواهید اعداد را به حافظه خود بسپارید از روش تقطیع استفاده کنید به این گونه که اعداد و ارقام را به اعداد معنادار تبدیل کنید مثلا زنجیره عددی 83، 619، 2177، 149 را به زنجیره 1492، 1776، 1983 که سال های میلادی است تبدیل کنید.
19. از مواد حاوی گلوکز (خرما، عسل و شیرینی جات طبیعی)، مواد دارای کلسیم و فسفر و ویتامین های D، C، B و A؛ مانند لبنیات، روغن ماهی، پرتقال، گوجه فرنگی، سبوس گندم، سبزیجات تازه، هویج و جگر به مقدار کافی استفاده کنید.
20. با توجه به آموزه های دینی روشن می شود اجتناب از گناه و دوری از محرمات شرعی و اخلاقی نقش مؤثری در تقویت حافظه دارد.
با آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز


|zip code ایران و تهرانDownloads-icon

همانند بدبینی، خوش‌بینی هم همۀ جهان را سیاه و سفید می‌بیند

سواد زندگی؛ توسعه توانمندی‌های فردی؛ سید محمد مهدی شهیدی- در بخش اول “چرا و چگونه مراقبه کنیم” کلیاتی راجع به مراقبه و همچنین نتایج مطالعات و تحقیقات علمی راجع به مراقبه بیان شد. در ادامه با روش‌های مختلف مراقبه به همراه دستورالعمل‌هایی برای تمرین مراقبه آشنا می‌شوید.

مراقبه معنوی

چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم

این مراقبه را می‌توان سه بار در روز و هر بار
به مدت 15 تا 20 دقیقه انجام داد. بدیهی است ذهن را باید رها کنید تا با سکوت
پیرامون شما یکی شود.

مراقبه معنوی را می‌توان در خانه یا در مکان
عبادت تمرین کرد. این روش برای کسانی که در سکوت شکوفا می‌شوند و به دنبال رشد معنوی
هستند مفید است.

 مراقبه متمرکز

مراقبه متمرکز شامل تمرکز با استفاده از هر
یک از پنج حواس است. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید بر روی چیزهای درونی، مانند جریان
تنفس خود تمرکز کنید، یا می‌توانید از عوامل بیرونی برای کمک به تمرکز توجه خود استفاده
کنید. استفاده از تسبیح‌های بزرگ چوبی، گوش دادن به اصوات طبیعی مثل صدای آب، باد،
پرندگان و … یا خیره شده به شعله شمع ازجمله مواردی است که می‌توان از آن برای
ایجاد تمرکز عمیق بهره گرفت.

این روش ممکن است ازنظر تئوری ساده به نظر
بیاید، اما می‌تواند برای مبتدیان مشکل باشد که در آغاز بیشتر از چند دقیقه تمرکز خود
را حفظ کنند. اگر ذهن شما سرگردان می‌شود بهتر است دوباره و دوباره به تمرین تمرکز
اقدام کنید. پس از تمرین‌های مداوم زمانی می‌رسد که شما می‌توانید در کسری از
ثانیه به تمرکز عمیق فروروید، مهم این است که خسته و یا ناامید نشوید و به تمرین
خود ادامه دهید.

همان‌طور که از نام این روش پیداست، این مراقبه
برای کسانی که نیاز به تمرکز اضافی در زندگی خود داشته باشد ایده آل است. توصیه می‌شود
این مراقبه را در آغاز روز یا ساعات پایانی روز

مراقبه حرکت

اگرچه بیشتر افراد هنگام شنیدن نام مراقبه به
نشستن در یکجا یا انجام حرکات یوگا فکر می‌کنند، اما مراقبه می‌تواند با انجام
اعمالی مثل پیاده‌روی، باغبانی و سایر اشکال حرکتی آرام باشد. این شکلی فعال از مراقبه
است که در آن حرکت شما را راهنمایی می‌کند.

مراقبه حرکت برای افرادی که به هنگام عمل آرامش
پیدا می‌کنند خوب است و می‌تواند بسیاری از اعمال روزانه ما را در برگیرد. در این
روش نفس عملی که انجام می‌شود چنان فرد را در خود غرق می‌کند که آرامشی عمیق بر
فرد و دنیای او حاکم می‌شود. انجام این روش مستلزم داشتن تمرکز عمیق و رها کردن
خود در کاری است که انجام می‌دهید. بدیهی است که تنفس شکمی جزء جدایی‌ناپذیر این
نوع مراقبه است.

 مراقبه مانترا

مراقبه مانترا متکی بر تکرار واژه یا صوتی
است که موجب می‌شود ذهن از سایر صداها و افکار پاک و منزه شود. در مراقبه مانترا
ذکر یا واژه‌ای به‌صورت مداوم و هماهنگ با جریان تنفس تکرار می‌شود. تکرار این
کلمه به‌تدریج ذهن را از هر نوع فکر یا صدای دیگری رها می‌کند. این واژه می‌تواند یک
کلمه، عبارت یا صدا باشد، مانند “Om”.

فرقی نمی‌کند مانترا با صدای بلند انجام شود
یا بی سروصدا. بعد از مدتی تکرار مانترا، هوشیارتر و متناسب با محیط خود خواهید بود.
این مراقبه به شما امکان می‌دهد سطح عمیق‌تری از آگاهی را تجربه کنید.

برخی از افراد از مراقبه مانترا لذت می‌برند
زیرا تمرکز روی یک کلمه آسان‌تر از تمرکز روی نفس کشیدن است. مانترا همچنین روشی خوب
برای افرادی است که سکوت را دوست ندارند و از تکرار لذت می‌برند.

برای انجام مراقبه مانترا لازم است که در
حالت نیلوفری بنشینید ولی به‌تدریج می‌توانید مانترا را به هنگام راه رفتن یا
انجام سایر اعمال روزانه نیز انجام دهید.

مراقبه متعالیه (TM)

مراقبه متعالیه محبوب‌ترین نوع مراقبه در سراسر
جهان است و علمی‌ترین موردمطالعه است. این مراقبه به نام علمی Transcendental Meditation
یا TM
نامیده می‌شود. این تمرین با استفاده از مانترا یا یک سری کلماتی که برای هرکس اختصاصی
است انجام می‌شود. مانترای هر فرد اختصاصاً توسط استاد به او داده می‌شود.

مراقبه متعالیه یا TM
برای کسانی که ساختار را دوست دارند و در انجام تمرین مراقبه جدی هستند
بسیار مفید است. باید توجه داشت که مراقبه متعالیه حتماً باید تحت نظر استاد انجام
و آموخته شود.

دستورالعمل‌هایی برای تمرین مراقبه

نکته مهم

وقتی شخص، تمرین مدیتیشن یا مراقبه
می‌کند، در هفته‌های نخست شاهد تشتت افکار و پرش حواس است، اما به‌تدریج قادر به خاموش
کردن ذهن و آرام کردن حواس می‌شود. رسیدن به این حالت و موفقیت در آن، درون گری و اتحاد
ذهنی را فراهم می‌آورد. لحظه‌ای که افکار کاملاً خاموش می‌شود و حواس متوقف می‌گردد
و شخص به خلأ ء ذهنی می‌رسد، این اتفاق بزرگی در زندگی روانی فرد است. در این حالت
یک‌باره فرد، هویت و فردیت خود را از دست می‌دهد و تنها یک احساس غریبی باقی می‌ماند:
هشیاری بسط یافته و نامحدود. شخص حس می‌کند در همه‌جا گسترش‌یافته و با همه‌چیز یکی
شده. این مرحله در یوگا تحت عنوان صمدی (samadi) یا اتحاد است: وحدت با آگاهی کیهانی (روح کلی)؛ اما این تجربه اوایل
کوتاه و موقت است به همین خاطر بدان تغییر شکل تدریجی یا کشانیکا (kshanika) یعنی صمدی موقت گویند. اگر این تجربه به‌طور مستقیم ادامه یابد، مدت
تجربه و حضور این اتفاق، طولانی‌تر و دائمی‌تر می‌شود و صمدی دائمی یا نیتیا (nitya) به وجود می‌آید.

در این حالت، شخص در هوشیاری‌های مختلف و حالت‌های
متنوع زندگی، خاموشی ذهنی را خواهد داشت و به آگاهی عمیق از خود و پیرامون دست‌یافته
با آن یکی می‌شود.

احتمالا با خواندن این تیتر، شوکه شده اید. زیرا تا الان همه جا خوانده اید که تصویر سازی و قصد شماست که عامل جذب خواسته های شما میشود. اما عامل بسیار سری تر و خاص تری در جریان است.

تاکنون احتمالا در جاهای مختلفی خوانده اید که احساسات، اشتیاقها و تصویرسازیهای ذهنی هستند که باعث جذب رویدادهای مورد نظر به زندگیتان میشوند. اما از دیدگاه متافیزیکی، عامل بسیار مهم دیگری وجود دارد که خالق اصلی جذب رویدادهای مورد نظرشماست. و آن عامل شدت و نحوه رهاسازی شماست.

عامل اصلی که باعث جذب رویداد مورد نظرتان میشود، این است که چقدر میتوانید نیرو، سطح انرژی و حس خوب ایجاد شده از تصویر سازیها و قصد ها در جهت هدفتان را، به یکباره در “خلاء” رها کرده و ذهن خود را از هرچیزی تهی کنید و خواسته خود را هم کاملا فراموش کنید.

وقتی شما احساس عالی را توسط تصویرسازی ذهنی یا سایر تکنیکها در خود ایجاد کرده و به یکباره آنرا در “خلاء” رها میکنید، شما در حقیقت با ایمان درونی قوی، ادامه انجام آنرا به کائنات میسپارید و کاری ناتمام را در جهان آفرینش به وجود می آورید(KARMA). همانطور که اگر ادامه این جمله را به یکباره رها کنم، ذهن شما گرفتار اثر زیگارنیک شده و ذهنتان برای مدتها به دنبال علت ادامه ندادن این جمله میگردد، با رها کردن یکباره سطح انرژی بالای خود و سپس ایمان داشتن به نیروهای دارای هوشیاری فراتر در کائنات و وجودتان(که همه واحد هستند)، شما کاری نیمه تمام را برای ذهن ناخودآگاه، کائنات و حتی من حقیقی خود ایجاد میکنید و سپس با ایمان داشتن به اینکه رخ میدهد، به قصد و نیت خود قدرت اثر گذاری بسیار بالایی را در جهان فیزیکی میدهید.

چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم

اگر به دنبال یک فرمول بسیار خاص و فشرده برای جذب متافیزیکی میگردید، سه مرحله را برای شما مطرح میکنم. 1. سطح انرژی خود را بالاتر ببرید(احساساتی مثل آرامش مطلق، عشق، سرخوشی، امید و…) 2. به آرامی قصد و خواسته پیوسته خود در جهان آفرینش را در ذهن ایجاد کنید و با تصویر سازی ذهنی داشتن آن چیز در همین لحظه به اوج احساسات خوب برسید. 3. به یکباره همه چیز را رها کنید و حتی پی اش را هم نگیرید و به نتیجه ایمان داشته باشید. در میان این سه مرحله، مرحله 3 بسیار بسیار مهمتر است و دقیقا چیزی است که کمتر کسی میتواند آنرا انجام دهد !

یکی از تمرینات بسیار مؤثر در ایجاد خلأ فکری و قرار گرفتن در وضعیت بی فکری که برای تمرکز حواس فوق العاده مفید و لازم است، روشی است به نام “مراقبه” یا “مدیتیشن (Meditation)”. این تکنیک، که امروزه علم آن را کاملاً تأیید کرده است، نقش مؤثری در ایجاد آرامش دارد. کسانی که روزی ۲ بار و هر بار ۲۰ دقیقه تمرین را به طور مداوم انجام دهند، پس از مدتی از تمرکز حواس، خلاقیت، آرامش و سلامت بیشتر برخوردار می گردند. مراقبه و مدیتیشن تکنیکی برای “دستیابی به لایه های عمیق فکر” است و شخص می تواند با این تمرین، به منشأ ایجاد فکر دست پیدا کند.

آنچه که ما آن را فکر می نامیم، انرژی است که به سطح مغز آمده است یعنی از منشأ خود به مرور بالا آمده تا به سطح مغز رسیده است. تولید و ایجاد فکر را غالباً به سطح و عمق دریا تشبیه می کنند. همان طور که یک حباب، ابتدا در عمق دریا به صورت بسیار کوچک ایجاد می شود و کم کم بالا می آید و هم زمان با بالا آمدن بزرگ و بزرگتر می شود تا به سطح آب می رسد، فکر نیز چنین روندی را طی می کند. ابتدا از لایه های عمیق مغز عبور می کند و آنجا ما آن را احساس و تجربه می کنیم و می گوییم که فکری به ذهنمان خطور کرد.

در دریا، سطح آب پر از موج و تلاطم است و حرکت، نوسان فراوان دارد. اما عمق دریا کاملاً ساکت و آرام است و آن تلاطم و نوسانی که در سطح مشاهده می شود، ابداً در عمق نیست. با آنکه همه حبابها که در سطح به چشم می خورند از همین قسمتهای عمیق می آیند اما اینجا کاملاً ساکت و آرام است.

ما معمولاً با سطح مغز خود در ارتباطیم. آنجا که همه چیز، شلوغ و پر هیاهوست. ما اگر قادر باشیم به قسمتهای عمیق تر مغز دست پیدا کنیم و به منشأ فکر راه یابیم، عملاً هم سکوت و سکون ذهنی برایمان میسر می شود و هم به جایی می رسیم که منشأ خلاقیت، تدبیر و تمرکز فراوان است. مراقبه، چنین کاری می کند. مراقبه شما را به قسمتهای عمیق مغز می برد. به سکوت ذهن، به سکون فکر و به خالی ِ درون با تمام فواید فوق العاده ای که یک مراقبه مداوم دارد، تمرین آن بسیار ساده و آسان است.

چگونه مراقبه کنیم؟

چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم

شما در هر وضعیتی که دوست دارید بنشینید. توجه دارید که مراقبه حتماً باید در حالت نشسته انجام شود. مراقبه در حالت خوابیده نداریم. وضعیتی راحت به خود می گیریم. چشمهای خود را می بندیم و سکوت می کنیم.

مانترا

مانترا یا ذکر در مراقبه، غالباً واژه ای بی معنی است که صرفاً یک فرکانس صوتی دارد. یک صدا و صوت است و دیگر هیچ. نه معنی دارد نه مفهوم. نه فکر را به خود مشغول می کند. البته جلوتر، که از نقش ذکر در عرفان اسلامی به عنوان یک تمرین مؤثر برای ایجاد تمرکز صحبت می کنیم، می گوییم که ذکر در ابتدا باید با معنی باشد و سپس در اثر تکرار بر زبان و در ذهن بی معنی می شود. در مدیتیشن وقتی به مراقبه نشستید و چشمها را بستید، حالا باید واژه ای بی معنی را مدام در ذهن خود تکرار کنید. این واژه به میل خودتان، هر واژه بی معنایی می تواند باشد.

در نزد یوگیها مهمترین و متداول ترین مانتراها صوت “اوم” می باشد. یعنی شخص می نشیند، چشمها را می بندد و مدام در ذهن خود تکرار می کند: اوم، اوم، اوم . . . و این عمل را ۲۰ دقیقه مداوم انجام می دهد.

روان شناسی امروز ثابت کرده است که با ذکر یک مانترا عملاً بعد از دقایقی تمام قسمتهای ذهن را خستگی و رخوت می گیرد و صرفاً یک نقطه فعال باقی می ماند. مانترای شما نیز می تواند واژه “اوم” یا هر واژه بی معنای دیگری باشد که انتخاب می کنید. اما آنچه بسیار مهم است این است که این مانترا همیشه ثابت باشد و هیچ وقت آن را تغییر ندهید و همیشه با این مانترا مراقبه کنید. اشتباه مسلمی که بعضی از معلمان تکنیک مدیتیشن مرتکب می شوند و امروزه علم آن را به شدت مردود اعلام می کند، این است که می گویند هر کس مانترا یا صوتی مخصوص به خود دارد و ادعا می کنند که قادرند مانترای هر کسی را کشف کنند و مانترای مخصوصش را به طور خصوصی اعلام کنند و حتی به او می گویند که این واژه صرفاً مال شماست و مراقب باشید که آن را با هیچ کس در میان نگذارید. علم این موضوع را امروزه کاملاً رد کرده است. شما می توانید هر واژه ثابتی را که دوست دارید انتخاب کنید و همیشه از آن استفاده کنید.

نکات مهم

۱. مراقبه یا مدیتیشن را روزی دوبار صبح و بعد ازظهر و هر بار۲۰ دقیقه انجام دهید.

۲. در مراقبه همه چیز باید طبیعی پیش برود و هیچ قصد و منظوری نباید داشته باشید. اگر چه مراقبه دستاوردهای فراوانی از جمله بهبود تمرکز دارد اما هنگام انجام تکنیک، مطلقاً نباید انتظار چیزی را داشته باشید. حتی به این فکر نکنید که دارید با قسمتهای عمیق مغز ارتباط برقرار می کنید. فقط تکنیک را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید و مانترا را تکرار و تکرار کنید. پس هر انتظاری در طول مراقبه، خود نوعی فکر محسوب می شود که این تفکر با فلسفه انجام مدیتیشن منافات دارد.

۳. فکرهایی که در طول مراقبه به ذهن شما خطور می کند کاملاً طبیعی است. مثلاً شاید حدوداً یک دقیقه از جریان مراقبه شما نگذشته باشد که فکری یا خاطره ای به ذهنتان خطور کند. این کاملاً طبیعی است و مطلقاً نباید جلوی این روند طبیعی را بگیرید. بگذارید فکر، شما را با خود به هر جایی که می خواهد ببرد و دوباره به مانترای خود باز گردید. دوباره فکر ایجاد می شود و دوباره مانترا. همان قدر از تکرار مانترا استقبال کنید که از فکر استقبال می کنید. هر دو را به عنوان یک طبیعت و یک واقعیت بپذیرید.

۴. در طول مراقبه لحظاتی هست که در ذهن شما فقط مانترا وجود دارد و لحظاتی هم هست که می بینید از مانترایتان غافل شده اید و دارید فکر می کنید. لحظاتی وجود دارد که شما در ذهن خود هم مانترا دارید و هم فکر، و سرانجام زمانی پیش می آید که شما نه مانترا دارید نه فکر. همه اینها طبیعی است. چه مانترا، چه فکر، چه فکر و مانترا با هم و چه هیچ کدام. برای همین است که می گویند در مدیتیشن همه چیز طبیعی است. بگذارید با تکرار مانترایی که اراده کرده اید، فکرتان به هر سو که می خواهد برود؛ یا در مانترا غوطه ور شوید یا در فکر، یا در هردو و یا در هیچکدام. تأکید می کنیم هر مقاومتی در مقابل جریانهای فکری که به ذهنتان خطور می کند غلط است. فقط آسوده بنشینید و به تکرار مانترا بپردازید و این را بیست دقیقه ادامه دهید.

۵. فکرهایی که به ذهن شما خطور می کند، در حقیقت نوعی پالایش است. این فکرها از قسمتهای عمیق ذهن یا ناخودآگاه یا حافظه بلند مدت به سطح می آیند و خالی می شوند. گاهی اوقات خاطره دیروز، رؤیای فردا و گاهی اوقات رویدادهای گذشته شما به ذهنتان می آیند. بگذارید همه اینها بیرون آیند و درونتان پالایش شود. پس از چند روز تا چند هفته انجام تمرین مداوم این تمرین، به چنان پاکی درون و خلأ ذهنی می رسید که تجربه اش برایتان بسیار جالب و دوست داشتنی است.

۶. شرایط محیطی که در آن به انجام مراقبه می پردازید با شرایط ریلکسیشن تفاوتی ندارد. محیطی آرام، نسبتاً ساکت و بی دغدغه.

فرآیند مراقبه

اما ببینیم مراقبه یا مدیتیشن چگونه پالایش ذهن را موجب می شود و درون را از تنشهای عصبی و فشارهای روحی پاک می کند. با تکرار مانترا، کم کم ذهن آسوده و خالی و راحت می شود و به دنبال آن، جسم راحت می شود. وقتی جسم راحت شد و ذهن آسوده بود، شما در یک حالت استراحت عمیق به سر می برید که می گویند این استراحت عمیق دو برابر، مؤثرتر از خواب است.

در یک استراحت عمیق، شما به ناخودآگاه دسترسی دارید و با لایه های عمیق مغز مانند خواب که در آن رؤیا می بینید، ارتباط برقرار می کنید. در این آرامش و استراحت عمیق و ارتباط با ناخودآگاه، تنشهای عصبی، فکرهای مزاحم و خصوصاً شاید افکار ناراحت کننده شما از عمق به سطح بیاید. بیرون آمدن این خاطرات، شاید کمی جسم را پر تنش و منقبض کند. این انقباضات عضلانی ذهن را فعال می کند و در نتیجه این فعالیت فکر، تولید می شود. پس از لحظاتی فرو رفتن در فکر، مجدداً به مانترای خود باز می گردید و مانترا ذهن را آسوده می کند و این چرخه مجدداً تکرار می شود. شاید در بیست دقیقه مراقبه یک وعده شما این چرخه چندین بار تکرار شود و این پالایش چندین بار صورت گیرد.

مدیتیشن واقعی

عده زیادی از این مسأله نگران هستند که آیا تمرین را درست انجام می دهند یا خیر. علت این نگرانی و وسواس، غالباً بدان خاطر است که شخص در جستجوی انبوهی از جنبه های سحرآمیز است.

ریلکسیشن (Relaxation) و مراقبه یا مدیتیشن (Meditation)، تمرینات بسیار ساده و راحت و معمولی هستند که عمدتاً به هدف آرامش و تمرکز و آگاهی خالص انجام می شود. به هیچ عنوان تصورات عجیب و غریب درباره این تمرینات نداشته باشید و منتظر نباشید که اتفاق خاصی بیفتد. مدیتیشن باید یک روند ساده، آرام، دایمی و همراه با زندگی داشته باشد. مشکل دیگر این است که عده ای ادعا می کنند که نمی توانند در مدیتیشن تمرکز داشته باشند و با ناراحتی می گویند افکار نمی گذارند من در مانترا متمرکز شوم. مجدداً تأکید می کنیم که افکار، بخشی از مدیتیشن هستند. البته به تدریج که تمرین را به طور مستمر انجام می دهید، ذهن شما کمتر متفرق می شود و دیگر از این شاخه به آن شاخه نمی پرد و آن تمرکز فکری که مد نظر شماست به تدریج خود را نشان می دهد.

تلفیق ریلکس و مراقبه برای تمرکز

گاهی اوقات ما حتی توصیه می کنیم ریلکسیشن و مدیتیشن را با هم و با کمی تفاوت انجام دهید. ابتدا وارد مرحله ریلکس شوید و این سؤال را به طور ذهنی از باطن خود بپرسید که: “من چه کسی هستم؟”. پاسخ شما این است که “من جسم نیستم.” بر این معنی فکر و تعمق کنید. مجدداً از خود بپرسید: “من چه کسی هستم؟” و پاسخ دهید:”من اضطرابها و هیجانها نیستم.” بر این معنی فکر و تعمق کنید. دوباره سؤالی را مطرح کنید: “من چه کسی هستم؟” جواب این است: “من افکارم نیستم”. بر این معنی فکر و تعمق کنید. سؤال کنید: “من چه کسی هستم؟” “پس من چه کسی هستم؟” و جواب نهایی شما این است: “من یک مرکز شعور ناب هستم.” بر معنی این فراز تعمق و دقت کنید. گاهی اوقات توصیه می شود که هر بار یکی از این سؤالات را از خودتان بپرسید و گاهی می توانید این سؤالات را به همان ترتیبی که گفتیم در یک مراقبه به طور کامل انجام دهید.

چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم
چگونه در ذهن خود خلا ایجاد کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *