چگونه در شب عکس بگیریم

 
helpkade
چگونه در شب عکس بگیریم
چگونه در شب عکس بگیریم

یکی از مشکلات اساسی تلفن های هوشمند امروزی، سنسور های بسیار کوچک گیرنده تصویر آن ها است. شاید در نور روز این مشکل چندان خودنمایی نکند. اما اگر در شب که نور چندانی وجود ندارد هوای عکاسی به سرتان بزند ، با مشکل تاری عکس ها رو به رو خواهید شد.

به همین منظور دست روی همین قضیه گذاشته ایم و می خواهیم با معرفی چند راهکار ساده این مشکل را تا حدودی حل کنیم. پس اگر به دنبال گرفتن عکس های بهتر در نور شب هستید ادامه این مقاله را در دیجیاتو مطالعه کنید.

پیش از آنکه به سراغ هر چیزی برویم، بهتر است کمی از دلایل سختی عکس گرفتن در محیط تاریک برایتان بگوییم. همانطور که در شروع مطلب اشاره کردیم، اندازه کوچک سنسورهای گیرنده تصویر مسبب تمامی این مشکل هاست.

اندازه بخش حساس به نور بسیاری از سنسورها که به صورت یکپارچه در تلفن های هوشمند جای گرفته اند، تقریبا با عددی میان ۱۵ تا ۳۰ میلی متر مربع برابری می کند. این در حالی است که این بخش در یک دوربین DSLR حرفه ای، ابعادی در حدود ۸۶۰ میلی متر مربع دارد؛ یعنی ۳۰ تا ۶۰ برابر بزرگتر.چگونه در شب عکس بگیریم

همین فاصله ابعاد است که باعث تفاوت های چشمگیر می شود. سنسور های دوربین تلفن های هوشمند اگر چه در طول روز با هیچ مشکلی مواجه نیستند، اما در شب توانایی دریافت نور کافی را ندارند. با این حال، این مشکلات را می شود با راهکارهایی رفع کرد که هر کدام از آن ها مزایا و معایب خود را نیز دارند.

یک راه ساده برای رساندن نور بیشتر به سنسورها، اعمال تغییرات در تنظیمات ISO است که می توان با استفاده از آن سنسورهای گیرنده تصویر را تا اندازه بسیار زیادی حین عکس برداری در نور کم تقویت کرد.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که تلفن های هوشمند، این کار را به صورت خودکار برای تان انجام می دهند. اما گاهی اوقات می شود با دست بردن در تنظمیات عکس برداری، تصاویر بهتری به ثبت رساند.

اکثر اپ های دوربین تلفن های هوشمند هم امکان تغییر اعداد و ارقام تنظیمات ISO را به کاربر می دهند. اما در صورتی که قادر به انجام این کار نبودید می توانید خیلی راحت با نصب اپ های شخص ثالث ( Camera FV-5 Lite برای اندروید و Pro Camera برای آیفون) به تنظیمات ISO دست پیدا کنید.

اما اینکه یک راست به سراغ تنظیمات ISO برویم راه چاره مان نیست. بلکه ایجاد تغییر در تنظیمات ISO نیز می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند رنگ زدایی یا کاهش جزئیات در تصاویر شود.

پس با بهره گیری از این روش، هم پیروز هستید و هم بازنده. در اصل با تغییر تنظیمات ISO به عکس های روشن و شارپ تری دست پیدا می کنید که شاید آنقدرها از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نباشند.

برای گرفتن یک عکس خوب، نیازمند نور بیشتر برای پایین نگه داشتن حساسیت سنسور دوربین هستید. به همین منظور بهتر است برای عکس برداری در نور کم، از یک منبع نور غیر طبیعی کمک بگیرید.

اینجاست که فلش LED های موجود روی تلفن های هوشمند به کار می آیند. اغلب موبایل های امروزی همگی حداقل یک فلش LED پر قدرت دارند که می توان به کمک آن ها به سوژه عکس، نور تاباند و تصاویر بهتری دریافت کرد.

با این حال باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که استفاده نادرست از فلش LED ها نیز می تواند از زیبایی عکس بکاهد. در بسیاری از مواقع، نور فلش LED به طور کامل سایه اطراف سوژه عکس را از بین می برد.

این موضوع شاید برای کاربران معمولی آنقدرها اهمیت نداشته باشد. اما از نگاه حرفه ای ها این عکس ها اغلب تخت و دو بعدی دیده می شوند که چندان ظاهر خوشی ندارند. پس در این صورت باید هنگام استفاده از فلش LED خیلی دقت داشته باشید.

به عنوان مثال اگر می خواهید یک پرتره بگیرید، بهتر است چند قدمی به یک منبع نور نزدیک شوید یا به یک گوشه روشن تر بروید. اگر یاد بگیرید که چطور با نور بازی کنید می توانید عکس های جذابی بگیرید. اما در غیر این صورت، استفاده از فلش LED نیز خود باعث غیر طبیعی شدن تصاویر می شود.

در صورتی که به هیچ منبع نوری دسترسی نداشتید، بهتر است زمان بیشتری در اختیار دوربین موبایل تان قرار دهید. افزایش زمان اکسپوژر به تنهایی باعث بهتر دیده شدن سوژه توسط سنسور گیرنده تصویر می شود. علاوه بر این با این کار فوتون های بیشتری هم به سنسور دوربین می رسد که خود در کیفیت نهایی عکس تاثیر بسزایی دارد.

برای ایجاد تغییرات اکسپوژر باید به سراغ تنظیمات دستی دوربین موبایل تان بروید و از آنجا به دنبال shutter speed یا exposure time بگردید. اعداد و ارقام مناسب برای زمان اکسپوژر نیز برای هر عکس فرق می کند.

به عنوان مثال برای عکس برداری از یک ماشین در حال حرکت یا آتش بازی در آسمان نیاز به تنظیم زمان اکسپوژر روی ۲ تا ۸ ثانیه دارید. در حالیکه برای عکس برداری از روشنایی ماه حدودا به ۳۰ ثانیه زمان نیاز پیدا خواهید کرد که در واقع طولانی ترین حالت اکسپوژر در اکثر تلفن های هوشمند است.

در صورتی هم که عکس های تان در اکسپوژرهای طولانی تر خیلی روشن بود، بهتر است از تنظمیات خودکار برای حساسیت ISO استفاده کنید. اکسپوژر طولانی به راحتی عکس های با کیفیت و روشن تری در اختیارتان قرار می دهد. اما استفاده از این روش یک عوارض جانبی بزرگ هم دارد. تنها کافیست یک حرکت کوچک در قاب تصویر رخ دهد تا تمامی زحماتتان به باد برود.

پس حواستان باشد که هنگام عکاسی با اکسپوژر طولانی نباید چیزی در تصویر حتی یک تکان ساده بخورد. علاوه بر این باید مراقب لرزش دست هایتان نیز باشید. چون حتی کوچکترین نوسانات نیز باعث تار شدن تمامی تصویر می شود.

استفاده از لوازم جانبی هنگام عکس برداری در نور شب نیز جای خود را دارند. خصوصا اگر خیلی اهل عکاسی در شب هستید حتما باید برای خرید یک سه پایه مناسب اقدام کنید. به عنوان مثال می توانید در ایران یک گوریلا پاد شرکت جابی را با قیمتی در حدود ۳۵ هزار تومان خریداری کنید و از آن هنگام عکس برداری با زمان اکسپوژر طولانی تر بهره بگیرید.

در پایان باید گفت، بیشمار راه مختلف برای عکس برداری بهتر در نور شب وجود دارند. اما در این مقاله ما سعی کردیم بهترین ها را در اختیارتان قرار دهیم. علاوه بر این، ابزارهای مختلفی نیز وجود دارند که به وسیله آن های می توان عکس های با کیفیت تری ثبت کرد.

با این حال، استفاده از تمامی این راهکار ها باعث نمی شود که یک شبه به عکاسی حرفه ای تبدیل شوید. عکاسی یک هنر واقعی است و باید برای ثبت عکس های فوق العاده سال های تلاش کرد و تجربه کسب نمود.

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.


Downloads-icon


Username or email


Password

Keep me signed in until I sign out


عکاسی در نور کم مخصوصا با دوربین موبایل همیشه برامون با نتایج نه چندان جالب همراه بوده. کیفیت پایین، ثبت نشدن جزییات و نویز زیاد از مشکلات اصلی عکاسی در محیط های تاریک هستند.چگونه در شب عکس بگیریم

در بین محیط های با نور کم آسمان شب از جمله سخت ترین و کم نور ترین محیط ها محسوب میشه که عکاسی از اون نیازمند تجهیزات و رعایت نکات مناسب هست. با ما در این مقاله همراه باشین تا به شما یاد بدیم چگونه با موبایل از آسمان شب عکس بگیریم.

اگر از علاقه مندان به آسمان شب باشین یا اهل مسافرت و سفر به طبیعت هستین حتما براتون پیش اومده که آسمان شب رو خارج از شهرهای بزرگ مشاهده کنین. یه آسمون صاف و پر از ستاره بر خلاف چیزی که توی شهرها می بینیم.

آلودگی نوری علت اصلی دیده نشدن جزییات آسمان شب توی شهرها یا روستاهای بزرگ هست. نور زیاد منتشر شده از سطح شهر به ذرات ریز موجود در جو برخورد می کنه و به سمت پایین یعنی چشمان شما منعکس میشه. نتیجه این که نورهای ضعیف بیشتر ستاره ها موفق نمیشن به چشم های ما برسن و ما آسمان شب شهرها رو خیلی بد و کم ستاره می بینیم.

اگر دقت بکنین وقت هایی که هوا خیلی تمیز هست و ابر یا ماه در آسمان نباشن وضعیت بهتره ولی مادامی که در شهرهای بزرگ یا نزدیک اونها هستین باید قید یه آسمان پر ستاره رو بزنین. پس قدم اول پیدا کردن یه جای مناسب با آسمان پر ستاره هست مثل کویرها یا مناطقی که دور از شهر و روستاهای پرجمعیت هستند.

مساله بعدی که باید حواستون بهش باشه غبار طبیعی، ابرها و ماه هستند. قبل از رفتن باید آب و هوا رو حتما چک کنین که اون شب هوا ابری یا طوفانی نباشه. وضعیت ماه هم خیلی مهم هست. زمان ماه نو بهترین زمان برای عکاسی از آسمان شب، ستاره ها و راه شیری هست مگر اینکه قصد عکاسی از خود ماه رو داشته باشین که باید برعکس عمل کنید و وقتی ماه کامل هست به شکار ماه برید.

عکاسی نور کم نیازمند تجهیزات و لوازم مناسب مخصوص به خودش هست. از اونجایی که ما میخوایم عکاسی با موبایل رو به شما آموزش بدیم تجهیزات اصلی که لازم خواهید داشت یک پایه مناسب یا تریپاد هست. همونطور که در ادامه صحبت توضیح خواهم داد فیکس کردن دوربین عکاسی یا موبایل برای عکاسی در محیط های کم نور خیلی مهم و حیاتی هست.

برای انتخاب پایه مناسب باید چند نکته رو رعایت کنید. اول اینکه آیا پایه شما فقط روی محیط های مسطح قابل استقرار هست یا انعطاف قرار گرفتن روی سطح های ناهموار رو داره؟ توصیه میشه از پایه های منعطف استفاده کنین ولی اگر پایه اتون این ویژگی رو نداره به فکر تهیه یه سطح مسطح برای قرار دادن پایه روی اون باشین. این دیگه به خلاقیت خودتون بستگی داره که از یه جعبه، سینی یا هر چیز دیگه ای برای فیکس کردن پایه عکاسی تون استفاده کنین.

پایه هارو به شکل دست ساز هم میشه ساخت ولی قدرت مانوور و بدون لرزش بودن بالایی رو از دست ساخته هاتون انتظار نداشته باشین. وسیله لازم دیگه ای که ممکن هست به کارتون بیاد لنزهای تله قابل نصب روی موبایل هستند. می دونیم که موبایل ها در مقایسه با دوربین های حرفه ای محدودیت های زیادی دارند. یکی از این محدودیت ها لنز دوربین گوشی هست که استفاده از لنزهای قابل نصب با کیفیت مناسب میتونه کیفیت عکاسی با موبایل رو بالاتر ببره.

اول از همه توقعتون رو پایین بیارین! حتی دوربین های بعضا حرفه ای DSLR در عکاسی آسمان شب با چالش های زیادی مواجه هستند. فراموش نکنید که شما دارین از موبایل که به مراتب قابلیت های عکس برداری کمتری از یک دوربین حرفه ای داره، برای عکس برداری از یه محیط کم نور و متحرک استفاده می کنید. پس کاملا طبیعی هست که کیفیت نهایی خارق العاده نشه ولی ما به شما کمک می کنیم بهترین خروجی ممکن رو تجربه کنین.

گوشی هایی که دوربینشون توی این چند ویژگی که در پایین توضیح داده میشن قوی عمل کنن میتونن تو این زمینه موفق تر باشند. این ویژگی ها برای عکاسی نور کم بسیار مهم هستند. گوشی های جدید اکثرا دارای حالت عکاسی شب یا Night mode هستند ولی اون گزینه برای کار ما خیلی کلی هست و زیاد قابل اتکا نیست.

۱ – دهانه یا aperture: بدون اینکه وارد جزییات تخصصی بشیم همین قدر بدونین که هرچقدر دهانه سنسور دوربین شما بیشتر باز بشه طبیعتا نور بیشتری به سنسور میرسه و جزییات بیشتر ثبت میشن. حد نهایی باز شدن دهانه رو با f نشون میدن برای مثال F/1.8. خب چه عددی بهتره؟ هرچی کمتر بهتر ولی در کل برای عکاسی در محیط های کم حتما این عدد باید زیر ۲ باشه. در حال حاضر بهترین گوشی ها در زمینه عکاسی دهانه ای تا ۱.۵ یا ۱.۶ دارند که به معنای توانایی دریافت نور بسیار زیاد توسط سنسور در شرایط لازم هست.

۲ – ISO: در عکاسی دیجیتال ایزو میزان حساسیت سنسور شما به نور هست. هرچی عدد ایزو کمتر باشه عکس شما تاریک تر میشه اما فراموش نکنید بالا بردن ایزو به معنای نویز بیشتر هست چون شما دهانه رو باز نمی کنین بلکه حساسیت سنسور رو به شکل دیجیتال مثل یک امپیلی فایر بالا میبرین که اگر عدد مناسبی رو انتخاب نکنین تصویرتون بیش از حد تاریک یا بیش از حد روشن و پر از نویز ثبت میشه. برای عکاسی محیط کم نور هرچی زمان باز موندن دهانه سنسور بیشتر باشه ایزو باید کمتر بشه و بالعکس.

۳ – سرعت بسته شدن شاتر یا Shutter speed: این سرعت مشخص میکنه سنسور شما چه مدت در معرض نور قرار بگیره. برای مثال اگر سنسور خیلی زیاد باز باشه و یه منبع نور در حال حرکت باشه توی تصویر کشیدگی مشاهده خواهید کرد. که خودش یه سبک عکاسی هست به اسم عکاسی با نور دهی طولانی یا Long exposure.

این تکنیک به شکل خلاصه یعنی وقتی که دهانه دوربین شما برای ثبت آسمان یا یه محیط خیلی تاریک برای مدت زمان زیادی باز هست سوژه روشن دومی رو هم ثبت کنه. این کار خودش آموزش و مهارت میخواد ولی از تجربه کردن نترسید. با استفاده از فیکس کردن گوشی روی پایه، بالا بردن شاتر اسپید و تنظیم دو فاکتور دیگه میتونین این تکنیک عکاسی رو هم تمرین کنید.

فاکتورهای دیگه ای مثل white balance هم هستند که دست کاری اونها میتونه در نتیجه عکاسی شما اثر بذاره ولی فعلا ما با تنظیم همین سه فاکتور اصلی سعی می کنیم بهترین عکاسی نور کم رو تجربه کنیم.

خب حالا که با نکات اصلی آشنا شدین بریم سراغ آموزش. قدم اول همونطور که گفتیم رفتن به جای مناسب با آسمان پر ستاره و شفاف هست. مرحله بعدی استقرار گوشیتون روی سه پایه و در جای مناسب هست. این که لنز دوربین به چه سمتی باشه بستگی به هدف شما توی آسمان شب داره.

عموما بهترین نتیجه رو وقتی میگیرین که دوربین گوشی شما تقریبا زاویه ای نزدیک به قائم با آسمون بسازه. هرچی دوربین رو بیشتر به سمت افق تنظیم کنین ممکن هست جزییات کمتری ثبت بشن ولی این مساله قطعی نیست و به عوامل مختلف بستگی داره. اگر قصد عکاسی از محیط اطراف، کوه ها یا کمپ و آسمان شب رو باهم دارین بحث کلا جدا میشه و تکنیک های خاص خودش رو میطلبه. فعلا تمرکز ما روی عکاسی از خود آسمان هست.

برای تنظیمات حرفه ای گوشی باید حالت Pro یا Manual رو در دوربین گوشیتون فعال کنین که این حالت بسته به مدل و نوع سیستم عامل گوشیتون ممکن هست اسم یا جاش فرق بکنه ولی بدونید که دنبال گزینه ای هستیم که عکاسی اتوماتیک همیشگی نیست و کلی قابلیت های قابل تنظیم به شما میده. اگر دوربین اصلی گوشیتون این بخش رو نداره ناچار به نصب برنامه های جانبی هستین.

اول از همه برای عکس برداری به گوشیتون تایمر بدین. این زمان برای این هست که شما فرصت کافی برای فیکس کردن گوشی داشته باشین. فراموش نکنین که کوچترین لرزشی مثل لرزش برخورد انگشت شما با صفحه نمایش گوشی برای شروع عکس برداری میتونه عکس رو تار کنه. برای تایمر هر عددی بالای ۱۰ ثانیه به شما فرصت کافی رو میده.چگونه در شب عکس بگیریم

حالا که تایمر تنظیم شده به تنظیمات دهانه یا همون aperture گوشی برین.در بعضی گوشی ها ممکنه این حالت قابل تغییر نباشه که اگر نبود معنیش این هست که نباید زیاد روی قابلیت های عکس برداری اون گوشی حساب کنید. مهمترین نشونه این بخش همون کلمه و عدد F1.8 هست که البته عددش توی گوشی های مختلف متفاوت هست. اگر گوشیتون قابلیت تغییر این فاکتور رو داره اون روی روی پایین ترین عدد ممکن تنظیم کنین تا سنسور بیشترین نور رو دریافت کنه.

قدم بعدی تنظیم ایزو هست این هم باز به نسبت ویژگی های دوربین گوشی شما میتونه نتایج مختلفی رو به همراه داشته باشه پس عدد مشخصی رو برای همه نمیشه پیشنهاد کرد. باید چندتا عکس با عددهای مختلف ایزو بگیرین تا به یه حد تعادلی از نویز و روشنایی برسین. عدد حدودی پیشنهادی ما روی موبایل برای شروع ایزو ۲۰۰ هست. از اونجایی که شاید به علت محدودیت های لنز گوشی مجبور باشین مدت زمان زیادی شاتر رو باز نگه دارین طبیعتا ایزو رو نمیشه خیلی بالا برد.

آخرین فاکتور سرعت بسته شدن شاتر هست. این زمان هرچی بیشتر باشه نور و جزییات بیشتری به سنسور دوربین گوشی شما میرسونه ولی فراموش نکنین که آسمان شب از دید ما به علت حرکت چرخشی زمین در حال حرکت هست. پس اگر مدت زمان باز بودن شاتر شما برای مثال ۱۰ ثانیه باشه ممکنه مشکل کشیدگی نور یا ابیراهی نور ستاره ای رو تجربه کنین. این یعنی در عکستون ستاره ها بجای اینکه نقطه باشن به شکل خط ثبت میشن. این تکنیک به شکل اغراق آمیز برای ثبت تصاویر لانگ اکسپوژر (عکاسی با نور دهی طولانی) استفاده می شه.

البته واید بودن لنز هم در این فاکتور دخیل هست که وارد بحثش نمیشیم چون کلا روی موبایل قابلیت تغییر و تعویض لنز رو ندارین مگر در گوشی های چند دوربینه که به علت سیستم ثبت عکس اونها نمیشه به طور یقین گفت نتیجه استفاده از یکی از دوربین های تله گوشی تون بهتر از حالت استفاده از همه لنزها باهم بشه پس این حالت هم با گرفتن عکس های مختلف میتونین تست کنید.

برای این بخش هم مثل ایزو باید با آزمون و خطا بهترین عدد رو پیدا کنین. عددی که بیشترین جزییات با کمترین کشیدگی نور در عکس رو به شما بده.

نکته دیگه ای که باید حواستون بهش باشه تنظیم فوکوس هست. سوژه شما خیلی دور از دوربین قرار داره پس فوکوس رو روی دورترین حالت یعنی حالت بی نهایت قرار بدین.

فراموش نکنین که این سه فاکتور نسبی هستند و روی هم اثر میذارن پس پیدا کردن بهترین ترکیب این سه فاکتور میتونه به شما بهترین خروجی عکاسی در نور کم و آسمان شب رو بده. با یکم آزمون و خطا معمولا به بهترین حالت ممکن دست پیدا می کنید.

تمیز بودن لنز جزو اولین نکات عکس برداری هست پس فراموش نکنین که قبل از هر کاری لنز گوشی رو با یه دستمال نرم تمیز کنین.

اگر در محلی که دارین عکاسی میکنین تلکسوپی هست میتونین اول با تنظیم تلسکوپ روی سوژه اتون که میتونه ماه یا یه خوشه ستاره ای باشه چشمی تلسکوپ رو تبدیل به لنز دوربین موبایل بکنین. دوربین موبایلتون روی روی چشمی قرار بدین و عکس بگیرین به همین سادگی.

ویرایش تصاویر با برنامه های مخصوص (مثل لایت روم) یکی از کارهای رایج بین عکاسان حرفه ای هست. بیشتر گوشی های جدید امروزی گزینه عکس بردای خام یا RAW رو دارند. شما میتونین با برنامه های ویرایش عکس خود گوشی یا نمونه های حرفه ای رو کامپیوتر کیفیت عکس های خودون رو چند برابر بالاتر ببرید!

فراموش نکنین کیفیت واقعی عکس ها توی صفحه گوشی مشخص نمیشه. همیشه برای دیدن کیفیت واقعی عکس ها اونهارو توی کامپیوتر باز کنین و در سایز واقعی میزان نویز و جزییات رو بررسی کنید.

به هیچ وجه موقع عکاسی در نور کم از زوم دیجیتال استفاده نکنین چرا که این مترادف نابود کردن کیفیت عکس هست. حتی زوم اپتیکال هم در عکاسی با موبایل خیلی توصیه نمیشه.

از فلش و فعال کردن گزینه HDR هم تا جایی که ممکن هست پرهیز کنین. این دو فاکتور معمولا در عکاسی آسمان شب نتیجه مطلوبی نمیدن مگر اینکه بخواید از تکنیک نورمالی برای ثبت یه سوژه درکنار عکس از آسمان شب استفاده کنین که اون هم نیازمند دوربین بسیار خوب و تخصص و مهارت بالا در عکاسی هست.

در پایان اگر میخواهید بهترین گوشی ها در زمینه عکاسی را بشناسید به این آدرس بروید و بررسی تخصصی دوربین گوشی ها را مشاهده کنید.

اگر سوال یا پیشنهادی دارین حتما با ما در قسمت نظرها درمیان بگذارین.

 

زمانی که کادر هم در راستای افقی و هم در راستای عمودی به سه قسمت مساوی تقسیم می شود. و سوژه در عکس در محل تلاقی این خطوط قرار میگیرد و تصاویر جذاب تر خواهد بود.

کادربندی مثلثی سوژه یا سوژه ها و استفاده ازخطوط شیب دار در تصویر باعث حرکت چشم در تصویر و القای حس پویایی و جذابیت بیشتر تصاویر خواهد شد.

اطلاعات مرا برای دفعه های بعد به یاد بسپار.


خرید اولین لپ تاپ تاشو بازار


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

 

 

 

چگونه در شب عکس بگیریم

 

عکاسی در شب می‌تواند عکس‌هایی زیبا و دیدنی را برایتان به ارمغان بیاورد. خیابان‌های شهر در رنگارنگ‌ترین زمانشان هستند، هنگامی که چراغ‌های رنگارنگ خیابان‌ها روشن هستند. غروب آفتاب رنگ‌های درخشانی را می‌سازد که می‌تواند منظره‌ی زیبایی را برایتان به منظور عکاسی در شب ایجاد کند. شما می‌توانید عکس‌های در نور کم شب را به کمک یک اس‌ال‌آر و کیت‌لنزی که به همراه آن گرفته‌اید بگیرید. همه اس‌ال‌آرها نیازهای مقدماتی برای عکاسی در شب را دارند. دوربین‌های کامپکت «فشار بده و بگیر» یا point and shot که دارای تنظیمات دستی باشند نیز می‌توانند برای این‌کار استفاده شوند. در ادامه چند نکته مقدماتی برای گرفتن عکسای زیبا در شب و یا نور کم ارائه می‌شود.

 

از سه پایه استفاده کنیداولین چیزی که شما به آن احتیاج دارید یک سه‌پایه است، حتی اگر حمل کردن آن ناراحت کننده و دردناک باشد. در عوض، این کار بهترین راه برای مطمئن شدن این مسئله است که عکس‌‌هایی که در نور کم می‌گیرید شارپ خواهند بود. تعدادی از دوربین‌های جدید دارای قابلیت کاهش لرزش هستند که به شما عکس‌هایی شارپ در سرعت کم شاتر می‌دهند. اما همچنان استفاده از سه پایه بهترین گزینه برای داشتن عکس‌هایی شارپ‌تر در نور کم خواهد بود. شما به راحتی می‌توانید سه‌پایه‌ای متناسب با بودجه‌ی خود پیدا کنید، ولی حتما مطمئن شوید که این سه‌پایه توانایی حمل وزن نهایی دوربین و لنزتان را داشته باشد و به اندازه‌ی کافی برای حمل کردن راحت باشد.

 

از تنظیمات «اولویت با دیافراگم» دوربین خود استفاده کنیددر این حالت شما با کنترل کردن دیافراگم، به دوربین اجازه می‌دهید که خودش سرعت شاتر مناسب را برای نوردهی صحیح انتخاب کند. در دوربین‌های معمول اس‌ال‌آر میزان دیافراگم f/8 ، شما را مطمئن خواهد کرد که عکس‌هایتان کاملاً شارپ و با عمق میدان مناسب خواهند بود. در دوربین‌های point-and-shot که سنسورهای کوچکی دارند، این کار را می‌توان با میزان دیافراگم f/4 نیز انجام داد. دوباره در اینجا استفاده از سه پایه به شما کمک خواهد کرد که عکس‌هایی که با سرعت‌های شاتر یک یا دوثانیه و یا بیشتر، می‌گیرید بدون بلور یا محوشدگی باشند. همچنین در این حالت بهتر است که ISO دوربین خود را در کمترین میزان قرار دهید تا عکس‌های شما نویز کمتری داشته باشند.

 

از سلف‌تایمر دوربین‌تان برای گرفتن عکس استفاده کنیداز سلف‌تایمر دوربینتان یا کابل شاتر (دکلانشور) و یا کنترل از راه دور برای گرفتن عکس استفاده کنید تا از هرگونه تکان خوردن دوربین هنگام فشردن دکمه شاتر جلوگیری کنید. اکثر دوربین‌ها دارای سلف‌تایمر ۲ یا ۱۰ ثانیه هستند، که استفاده از این قابلیت بهترین گزینه خواهد بود.

تراز سفیدی دوربین را روی نور روز تنظیم کنیداکثر دوربین‌های دیجیتال به طور پیش‌فرض تنظیم تراز سفیدی (وایت بالانس) آن‌ها روی حالت اتوماتیک است. اما در حالت اتوماتیک دوربین سعی می‌کند تا رنگ نور چراغ‌ها به سفید برساند و در نتیجه رنگ‌های شفاف و زنده‌ی عکس را تغییر خواهد داد. تنظیم «نور روز» رنگ‌های زیبا و زنده‌ی غروب خورشید را بدون آنکه دستکاری زیادی بکند، بهتر حفظ خواهد کرد.

در بهترین زمان نور عکس بگیریدبهترین زمان شب برای عکاسی هنگامی است که هنوز مقداری رنگ در آسمان باقی مانده است. این زمان عکس‌های رنگارنگ‌تری را نسبت به زمانی که هوا کاملا تاریک است، به شما می‌دهد. عکس زیر که میدان تایمز شهر نیویورک می‌باشد، در حدود ۱۵ دقیقه بعذ از غروب که آخرین رنگ‌های آسمان همچنان پابرجا بودند گرفته شده بود. هنگامی‌که نور طبیعی با نورهای خیابان مخلوط می‌شود، نتیجه کار می‌تواند کاملاً چشمگیر باشد. نیم‌ساعت قبل، همزمان و بعد از غروب می‌توانند بهترین زمان برای عکاسی باشند.

 

عکس‌ها و تنظیمات را بررسی کنیدعکس‌هایتان روی صفحه ال‌سی‌دی دوربینتان بررسی و مقایسه کنید. آیا از عکس‌هایی که گرفته‌اید راضی هستید و آن‌ها را دوست دارید؟ اگر عکس‌هایتان تاریک هستند از ابزار تصحیح نوردهی (exposure compensation) برای تنظیم نوردهی در سرعت شاتر بالا استفاده کنید. همینطور اگر عکس‌هایتان بیش از حد روشن است از همان ابزار برای تصحیح نوردهی در سرعت شاتر کم استفاده کنید. معمولا اکثر دوربین‌های اس‌ال‌آر ممکن است به تصحیح نوردهی نیاز داشته باشند تا عکس‌های گرفته شده زیبا و با نور مناسب به نظر بیایند.

 

توضیحات اضافیتصحیح نوردهی چیست؟ابزارهای سنجش نور دوربین‌ها کامل نیستند. گاهی اوقات اندازه‌های انتخاب شده توسط دوربین عکس‌هایی با نور خیلی زیاد و یا با نور خیلی کم ایجاد می‌کنند. تصیح نوردهی ویزگی‌ای در دوربین است که به شما اجازه می‌دهد تا نوردهی را تنظیم کنید. با انجام این کار شما می‌توانید به صورت دستی نوردهی را تا جایی‌که عکس به اندازه‌ی کافی روشن‌تر و یا تیره‌تر شود تنظیم کنید. معمولاً میزان این تغییرات بین -۲ تا +۲ EV و با گام‌های ۱/۳ (یک‌سوم) می‌باشد. هر دوربین ممکن است تفاوت‌های اندکی در روش‌های اعمال این تنظیمات داشته باشد، بنابراین لطفا به دفترچه راهنمای دوربین خود مراجعه کنید.

حالت الویت با دیافراگم چیست؟حالت الویت با دیافراگم یا تقدم با دیافراگم، یک تنظیم در دوربین است که به شما اجازه می‌دهد تا عدد دیافراگم را خودتان انتخاب کنید. در این حالت دوربین به طور خودکار سرعت شاتر مناسب برای این دیافراگم را تشخیص می‌دهد. هدف اصلی از حالت الویت با دیافراگم کنترل عمق میدان است. عمق میدان فاصله‌ای است که در آن اشیا در پیش‌زمینه و پس‌زمینه‌ای که شما انتخاب کرده‌اید شارپ و یا محو (بلور) هستند. در عکاسی منظره در شب شما باید مطمئن باشید که فوکوس تصویرتان کاملا شارپ باشد. برای این‌کار بایستی عدد دیافراگم‌تان به میزان مناسب بزرگ باشد. دیافراگم لنز شما ممکن است از ۲٫۸ یا ۳٫۶ به عنوان بازترین دریچه شروع شود تا کوچک‌ترین دریچه که ممکن است f/16 یا f/22 باشد. دیافراگم (دریچه) بازتر منجر به محوتر شدن بک‌گراند عکستان و کاهش عمق میدان می‌شود. بسته‌تر شدن دیافراگم که همان بزرگتر شدن عدد آن است باعث شارپ‌تر شدن پس‌زمینه و پیش‌زمینه عکستان خواهد شد. تنظیم دیافراگم روی f/8 یا f/11 معمولاً برای بدست آوردن فوکوسی کاملاً شارپ در عکاسی منظره مناسب هستند.منبع: 1pezeshk.com

چند گام بالاتر


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


قیمت امروز بلیط هواپیما به هرکجای ایران

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید

معتبرترین فروشگاه خرید گیفت کارت در ایران

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف

جدیترین یخچال ها رو باکمترین قیمت بازاربخر


مشاوره تحصیلی و انتخاب شغل


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


ارزانتر سفر کنید! بلیط زمینی وهوایی

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

مرا به خاطر بسپار

*عکس تزئینی است و تقریبا گرفتن همچین عکسی با گوشی‌های موبایل معمولی غیرممکنه!چگونه در شب عکس بگیریم

بعد از اینکه امروز صبح دیدم که بیشتر تایم‌لاین توییتر و اینستاگرامم پر شده از تلاش‌های ناموفق برای گرفتن عکس خوب با استفاده از گوشی موبایل از ماه‌گرفتگی دیشب، تصمیم گرفتم که این مطلب رو بنویسم و شرح بدم که چجوری میشه یه عکس خوب از ماه‌گرفتگی با گوشی موبایل‌تون بگیرید.

البته لازمه که بدونید ماه‌گرفتگی خیلی دیر به دیر رخ میده و یه ماه‌گرفتگی کامل و طولانی، ممکنه در طول عمر یک آدم، فقط و فقط یک‌بار اتفاق بیفته! البته منظورم این نیست که خوندن این مطلب دیگه ممکنه به دردتون نخوره، بلکه معتقدم که دونستن هر چیزی بهتر از ندونستن هست و اینکه با خوندن این مطلب می‌تونید از گرفتن عکس با گوشی همراه‌تون از ماه، تو شب‌هایی که ماه کامله یا موقعیت‌های ماه‌گرفتگی‌های معمولی یا کامل و طولانی دیگه (اگه خوش‌شانس و خیلی جوون باشید)، لذت ببرید.

نکته‌ی مهم دیگه اینه که بدونید عکاسی توی تاریکی و عکاسی از ماه و سیاره‌ها و ستاره‌ها مواردی هست که دانش عکاسی و شناخت مثلث نور و تجهیزات لازم رو برای گرفتن یه عکس خوب می‌طلبه. در واقع عکس‌های خیلی قشنگ و خوشگلی که تو تاریکی شب از ماه‌گرفتگی و کهکشان راه‌شیری و ستاره‌‌ها و سیاره‌ها(مثل عکس هدر این مطلب) می‌بینید، عکس‌های حرفه‌ای هستن که با تجهیزات حرفه‌ای گرفته شدن و قاعدتن نباید انتظار گرفتن همچین عکس‌هایی رو از گوشی موبایل‌تون داشته باشید! (حتی اگه چیزی بیشتر از ۱۱ میلیون تومن بابت خرید یه گوشی آیفون ۱۰ داده باشید)

نکته‌ی اول و مهم برای هر گونه تصویر برداری تو نور کم، فارغ از اینکه با چه نوع دوربین و تجهیزاتی عکاسی می‌کنید اینه که حتما و حتما احتیاج به سه پایه برای دستگاه‌تون دارید.

خوشبختانه انواع و اقسام سه‌پایه‌های جمع و جور برای تلفن‌های همراه با قیمت‌های نسبتا مناسب وجود داره و تهیه‌ش تا این لحظه که دارم متن رو می‌نویسم کار دشواری نیست و تو بیشتر مغازه‌های فروش گوشی تلفن همراه و تجهیزات جانبی تلفن همراه امکان‌پذیر هست.

نکته‌ی بعدی اینه که تنظیمات پیش‌فرض دوربین گوشی شما خیلی جنرال و کلی برای تصویربرداری‌های معمولی تنظیم شده و قطعا برای گرفتن عکس از ماه‌گرفتگی تنظیم نشده.

بنابراین باید تنظیمات گوشی تلفن همراه‌تون رو در حالت دستی یا Manual قرار بدید. البته باید توجه داشته باشید که بیشتر تلفن‌های همراه ممکنه چنین امکانی رو نداشته باشن و باید از نرم‌افزارهای کمکی که امکان عکاسی با تنظیمات دلخواه رو به شما میده، روی گوشی‌تون استفاده کنید.

برنامه‌هایی نظیر Camera+ یا ProCam می‌تونن چنین قابلیتی رو در اختیار شما قرار بدن.

مرحله‌ی بعدی، مرحله‌ی تنظیم دوربین گوشی همراه و آماده‌سازی اون برای عکاسی از ماه هست. قبل از توضیح چگونگی این تنظیمات باید یه مختصری در مورد مثلث نور و تاثیر اون تو عکاسی یخورده توضیح بدم، در نتیجه اگه اطلاعات کافی در مورد ISO و Shutter Speed و Aperture دارید، می‌تونید این پاراگراف رو نخونید.

همه‌ی ما می‌دونیم که تمام تصاویری که با چشم‌مون می‌بینیم، حاصل ترکیب نورهایی هست که در محیط اطراف ما وجود داره و از طریق چشم جذب میشه و پس از پردازش مغز، توسط ما دیده میشه. در واقع چشم حاوی ابزاریه که میزان و شدت ورودی نور رو تنظیم می‌‌کنه تا ما بتونیم در نهایت، تصویر مناسبی رو از محیط اطرافمون ببینیم.

این در حقیقت همون کاری هست که بشر مدل‌سازیش کرده و تو جعبه‌ای به اسم دوربین قرارش داده. هر تصویر گرفته شده توسط هر دوربینی، حاصل پردازش مقدار نور تابیده شده به سنسور دوربین هست.

اگه این نور زیاد باشه، تصویر سفید و اگه کم باشه تصویر سیاه میشه. تو نور روز، به دلیل اینکه نور در محیط خیلی زیاد هست، ورود نور تنها تو چند صدم ثانیه کافیه برای گرفتن یه عکس شفاف و واضح. اما گرفتن عکس تو تاریکی شب قدری متفاوت هست. با توجه به توضیحاتی که گفتم، کاملا مشخصه که برای گرفتن عکس توی شب، مقدار نور خیلی بیشتری(بستگی به میزان تاریکی داره) نیاز هست تا تصویر خوب و واضحی گرفته بشه. این دقیقن کاری هست که دوربین‌ها با استفاده از Shutter Speed انجام میدن. هر چه سرعت باز و بسته شدن شاتر دوربین کمتر باشه، نور بیشتری به سنسور دوربین تابیده میشه.

درو اقع هر چقدر محیط اطراف تاریک‌تر باشه، احتیاج به باز بودن شاتر دوربین به مدت طولانی‌تری خواهد بود. دقیقا به همین دلیل هست که وجود سه‌پایه برای عکاسی توی شب لازم و ضروریه، چون اگه گوشی رو دست باشه و شاتر دوربین مدت زمان زیادی باز باشه، لرزش دست باعث میشه که عکس صاف و شفافی گرفته نشه. تا اینجه به این نتیجه رسیدیم که شاتر اسپید دوربین را باید رو مناسب‌ترین تایم که به نظر من حداقل ۱/۶۰ هست قرار بدیم.

آیتم بعدی تو تنظیمات دوربین، Aperture هست که با استفاده از بازوهای دیافراگم لنز دوربین،میزان نور ورودی به سنسور رو تنظیم می‌کنه. در واقع اپرچر به روزنه‌ای میگن که بازوها و پره‌های دیافراگم دوربین در وسط خودش ایجاد میکنه. هر چقدر این روزنه بزرگتر باشه نور بیشتری به سنسور دوربین تابیده میشه و هر چقدر کوچیک‌تر باشه نور کمتر.

با توجه به این توضیحات و توضیحات قبلی در مورد عکاسی تو شب و نور کم، میشه این نتیجه رو گرفتن که تنظیمات Aperture هم برای جذب حداکثری نور، باید در کوچک‌ترین حالت ممکن و قابل پشتیبانی توسط دوربین گوشی شما قرار بگیره(توضیحات در مورد Aperture و کاربردهاش کامل نیست و فقط در حد مورد نیاز این نوشته بیان شده).

البته این توضیحات رو برای دوربین‌های گوشی‌هایی گفتم که لنزشون و پره‌های دیافراگم لنزشون امکان تغییر و تنظیم دارن. گوشی‌هایی که امکان تنظیم اپرچر رو دارن معمولا باید این مقدار رو روی حداقل Aperture 1.8 بذارن. البته قابل ذکره که بیشتر گوشی‌های مدرنی که امکان تنظیم دستی برای بازوهای دیافراگم رو ندارن، به صورت پیش‌فرض از مقادیر پایین و ثابت اپرچر که همون ۱.۸ یا ۱.۴ هست سود میبرن و جای نگرانی برای تنظیم نشدن این آیتم وجود نداره.
آیتم بعدی ISO هست. حتما تا حالا دیدید که عکس‌هایی که توی شب با گوشی همراه‌تون می‌گیرید، دون‌دون‌های رنگی دارن و از کیفیت به مراتب پایین‌تری نسبت به عکس‌هایی که تو روز گرفتید برخوردارن. این دقیقا به این دلیل هست که گوشی شما سعی میکنه که کمک‌تون کنه و با زدن یه کلیک و بدون دونستن موارد بالا و بدون داشتن سه‌پایه و تجهیزات خاص عکاسی، حتی توی تاریکی، به سرعت، یک عکس در بهترین حالت ممکن بگیره و تحویل‌تون بده.

همون‌طور که گفتم، عکاسی توی شب نیاز به جذب نور بیشتری داره و این امر بدون سه‌پایه و تنظیم عوامل شرح داده شده‌ی بالا غیرممکنه و عکس‌های با سرعت بالا توی شب، بدون شک موشن خواهند داشت و کیفیت خوبی نباید داشته باشن. حالا سوال اینه که پس چجوری دوربین‌های تلفن‌های همراه، با وجود موارد شرح داده شده، حتی توی شب، عکس خوب و با کیفیتی می‌گیرن و تحویلمون میدن؟

جواب سوال ISO هست. ایزو در واقع یک تراشه هست که می‌تونه ضعف وجود نور محیطی رو جبران کنه و کمبود نور رو توی عکس‌هایی که نور کمتری به سنسور تابیده شده رو تقویت و شبیه‌سازی کنه. ایزو هم توی برنامه‌های کمکی عکاسی تو تلفن‌های همراه قابل تنظیم هست. طبیعیه که هر چقدر دخالت ایزو توی تصویر کمتر باشه، تصویر واقعی‌تر و شفاف‌تر و واضح‌تری تولید خواهد شد.

هر چقدر میزان ایزو بالاتر باشه، دوربین سعی میکنه که ضعف‌های وجود نور تو تصویر رو به صورت دیجیتالی شبیه‌سازی و برطرف کنه. این دقیقا همون دون‌دون‌های رنگی هست که تو عکس‌هایی که تو شب میگیرید نمایان میشه.

اما حالا که ما می‌تونیم میزان ورود نور به سنسور رو کنترل کنیم و از سه‌پایه برای جلوگیری از لرزش گوشی همراه استفاده می‌کنیم، نیازی به ISO بالا نداریم و می‌تونیم برای گرفتن عکس شفاف‌تر و بهتر، مقدار ISO رو روی حداقل ۱۰۰ یا ۲۰۰ تنظیم کنیم و دخالت این تراشه رو روی خروجی عکس‌مون به حداقل برسونیم.

خب تا این لحظه و با انجام این تنظیمات، میشه گفت که دوربین تقریبن آماده‌ی عکس‌برداری از ماه و ماه‌گرفتگی شده. اما یک نکته‌ی خیلی مهم هنوز وجود داره و اون نکته‌ی مهم، فاصله‌ی ماه تا دوربین گوشی ما هست. این فاصله خیلی زیاد هست و معمولا عکاس‌های حرفه‌ای با دوربین‌ها و لنزهای حرفه‌ای فقط می‌تونن بزرگترین تصویر با جزئیات دقیق رو از ماه ثبت کنن. لنزهایی که فاصله‌ی کانونی بیشتر ۴۰۰ میلی‌متر و حدود ۸۰۰ میلی‌متر دارن و می‌تونن تصویر ماه رو به نزدیک‌ترین حد ممکن برسونن.

دوربین‌های تلفن‌های همراه، به دلیل تطابق با چشم انسان، با شبیه‌سازی استانداردهای چشم انسان و فاصله‌ی کانونی چشم انسان ساخته میشن. فاصله‌ی کانونی که بین ۴۰ تا ۵۸ میلی‌متر هست. یه مقایسه‌ی کوچیک بین این دو بازه‌ی عددی کاملن مشخص میکنه که چرا عکس‌های گرفته شده از ماه با استفاده از گوشی تلفن همراه کوچیک هستن.

نکته‌ی خیلی مهم اینه که تا جایی که من میدونم بیشتر تلفن‌های همراه، به صورت پیش‌فرض، لنزی ندارن که امکان بزرگ‌نمایی اپتیکال یا همون تغییر فاصله‌ی کانونی رو داشته باشن به همین دلیل، اگه گوشی شما قابلیت زوم اپتیکال نداره، از زوم کردن تصویر به صورت دستی روی صفحه‌ی تلفن همراه‌تون جدن خودداری کنید، به خاطر اینکه زومی که دارید انجام میدید در واقع زوم دیجیتال هست و فقط کیفیت تصویر‌تون رو کاهش خواهد داد.

اما راه حل برای گرفتن عکس نزدیک‌تر از ماه چیه؟ دو راه حل وجود داره. راه‌حل اول، استفاده از لنزهایی هست که برای نصب رو گوشی‌های تلفن همراه تولید شدن و تعدادشون هم خیلی زیاد هست و تولید این‌گونه لنزها این روزها خیلی رقابتی شده و نتیجه‌ی رقابت خیلی جذاب! با یه جستجوی ساده تو گوگل می‌تونید تنوع تعداد بالای این محصولات رو پیدا کنید و ببینید.

راه حل دوم یه خورده به نظرم جذاب‌تره اما زمان و حوصله‌ی بیشتری می‌خواد. توی اینترنت انواع و اقسام روش‌های ساخت لنزهای تله‌فوتو برای گوشی‌های همراه وجود داره و با پیدا کردن یکی از اون‌ها و ساختن لنز خودتون، می‌تونید لذت عکاسی از ماه رو چند برابر کنید.

اما اگه هیچ کدوم از دو راه‌حل بالا رو نخواستید انجام بدید مهم نیست، ما قصد داریم تلاش کنیم با تلفن همراه‌مون عکس با کیفیت‌تر و بهتری به نسبت عکس‌‌هایی که دوست‌هامون با موبایل گرفتن و به اشتراک گذاشتن، بگیریم. پس بریم سراغ مراحل بعد.

بعد از اینکه تجهیزات‌مون وتنظیمات گوشی تلفن همراه‌مون رو برای عکس گرفتن آماده کردیم، نوبت به گرفتن عکس می‌رسه.

حالا شما می‌تونید تو زاویه‌های مختلف و با دستکاری جزئیات تنظیمات دوربین تلفن‌همراه خودتون و با استفاده از آزمون و خطا، بهترین عکس ممکن رو با گوشی تلفن همراه‌تون بگیرید. اما باید توجه داشته باشید که نباید انتظار معجزه از تلفن همراه‌تون داشته باشید.

بهتون پیشنهاد می‌کنم اگه خوندن این مطلب براتون جذاب بود، در اسرع وقت یه دوربین DSLR تهیه کنید و به عکاسی بپردازید! چون که با خوندن همین مطلب، تا حدود زیادی با مبانی پایه‌ای عکاسی آشنا شدید و با داشتن یه دوربین DSLR و یه لنز تله‌ی مناسب و با رعایت همین موارد ساده که اینجا گفتم، می‌تونید انتظاری که از گرفتن عکس از ماه دارید رو (شبیه عکس هدر این مطلب) برآورده کنید.

آدرس: کاشان، خیابان امیرکبیر، روبروی بانک ملی ایران، کوچه شهید ناظری – فرعی اول

تلفن آموزشگاه: ۰۳۱۵۵۳۳۴۵۶۴
تلفن همراه و شبکه های اجتماعی: ۰۹۱۳۸۲۹۶۰۰۹

خوش آمدید، وارد اکانت خود شوید

بازیابی رمز عبور

رمز عبور برای شما ایمیل خواهد شد

آی تی رسان – مقالات روز تکنولوژی، موبایل، لپ تاپ و کامپیوتر

دوربین‌های موبایل یک مشکل اساسی دارند؛ سنسور آن‌ها بسیار کوچک است! پس در شب، نمی‌توان به‌درستی عکس‌های خوب و عالی توسط آن‌ها گرفت. نتیجه عکاسی در شب توسط گوشی‌ها تصاویری محو و یا مملو از نویز خواهد بود. پس ما تصمیم گرفتیم که برای شما عزیزان چند ترفند و آموزش تهیه کنیم تا عکس‌های بهتری در تاریکی و شرایط کم‌نور بگیرید. اگر می‌خواهید (در این زمینه) یک عکاس حرفه‌ای شوید٬ پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید…چگونه در شب عکس بگیریم

برای شروع٬ در این‌جا جنبه‌ها و زمینه‌های فنی هم به خودی‌خود عکس‌برداری در نور ضعیف را مشکل می‌کنند. همان‌طور که در مقدمه گفتیم «اندازه سنسور به‌تنهایی یک مانع است.» منطقه حساس به‌ نور در بیش‌تر اسمارت‌فون‌های حال‌حاضر، تقریبا 15 تا 30 میلی‌متر است. اما در طرف دیگر٬ اندازه سنسور دوربین‌های پیشرفته و دیجیتال 860 میلی‌متر بوده که 30 تا 60 برابر بیش‌تر از موبایل‌های بالا‌رده است. درصورتی‌که هوا روشن باشد٬ سنسور کوچک گوشی شما نور زیادی دریافت می‌کند. اما وقتی هوا تاریک است٬ کم‌ترین میزان نور ممکن دریافت خواهد شد و عکس‌ها به همین دلیل به‌خوبی روز ثبت نمی‌شوند. هرچند که تعدادی شیوه وجود دارد تا شما عکس‌های روشنی در شب‌هنگام بگیرید. البته ناگفته نماند که هرکدام از این راه‌ها٬ منتقدان یا طرفدارانی نیز دارند.

آیا قبل از این با مقادیر ایزو (ISO) سروکار داشته‌اید یا نه؟ باید با این اصطلاح کاربردی آشنا شوید و قادر باشید که به بهترین نحو از آن بهره ببرید. برای تولید یک تصویر روشن در نور کم با استفاده از یک سنسور کوچک، شما می‌توانید به سادگی حساسیت نور سنسور تصویر را تقویت کنید. البته اگر از این‌کار خوش‌تان نمی‌آید و حال‌ و حوصله انجام آن را ندارد٬ خود دوربین گوشی (در حالت خودکار) این‌کار را به ثمر می‌رساند و به کاربر کمک می‌کند تا عکس‌های روشنی را در تاریکی ثبت کند. با این حال٬ حساسیت بیش‌تر ایزو مشکلاتی را از جمله: از دست‌رفتن جزئیات٬ نویز تصویر٬ رنگ‌پریدگی ایجاد می‌کند. همچنین احتمالا شما عکس‌های پرنور و شفافی بگیرید اما اغلب اوقات آن‌ها قابل توصیف نیستند. ضمنا اگر با اسمارت‌فون‌تان نمی‌توانید ایزو را به‌صورت دستی تنظیم کنید٬ می‌توانید از اپلیکیشن کاربردی Camera FV-5 Lite (برای اندروید) و Pro Camera (برای محصولات اپل) بهره ببرید. ولی بیش‌تر موبایل‌های اندرویدی و آی‌فون‌ها قابلیت تنظیم دستی ایزو را دارند.

نور بیشتر برای حفظ حساسیت حسگر و  کاهش نویز تصویر مورد نیاز است. شما می‌توانید با افزودن چشمه‌های نور به عکس‌ خود رنگ و لعابی جذاب ببخشید. فلاش گوشی‌ها دم‌دست‌ترین منبع نور است. بسیاری از اسمارت‌فون‌های بالارده (یا شاید هم میان‌رده) به فلاش دورنگ (Dual-Tone) مجهز هستند که یار و یاور دوربین در لحظات تاریک یا نور ضعیف هستند. با استفاده از آن‌ها می‌توانید تصاویری واضح و پرنور بگیرید و نگران هیچ‌چیز نباشید! با این‌حال بهره‌بردن از این دو فلاش نقاط ضعفی نیز دارد. فلاش سبب می‌شود که سایه‌های زیادی روی عکس بیافتد و سوژه موردنظر «مسطح و دوبعدی» به‌نظر برسند. پس نتیجه می‌گیریم که باید از فلاش یا فلاش‌ها در زمان لازم استفاده کنید. با این وجود در اغلب موارد باید اطمینان حاصل کنید که نور به‌خوبی روی سوژه می‌تابد. مثلا وقتی که از یک شی متحرک عکس می‌گیرید یا درحال برداشت یک پرتره شیک‌ هستید٬ باید توجه داشته باشید که نور از بالا نتابیده باشد. اگر این‌‌طور شود٬ سایه‌ زشتی روی صورت سوژه می‌افتد.

اگر برای‌تان ممکن نیست که یک منبع نور اضافه کنید٬ پس بهتر است زمان بیش‌تری برای Exposure قرار دهید. این‌کار باعث می‌شود که دقت دوربین بالاتر برود و فوتون بیش‌تری دریافت کند و در نتیجه عکس‌ها روشن‌تر خواهند شد. اما در بدترین‌ حالت این‌کار سبب می‌شود تصاویر تار شوند و ضمنا ماشین‌های پرسرعت در اتوبان‌ها را شبیه خطوط‌ بلند نور می‌کند. برای زیادتر‌ کردن زمان Exposure لازم است که به بخش تنظیمات دستی دوربین بروید و  قسمت افزایش زمان Exposure با نام «S» (و یا نام های دیگر) را پیدا کنید. این گزینه زمان نوردهی یا سرعت شاتر نامیده شده است که درحال حاضر با حرف اختصاری «S» شناخته می‌شود. بیش‌تر اسمارت‌فون‌ها با حداکثر سرعت 1/10 ثانیه عکس می‌گیرند. زمان بیش‌تر Exposure شما را مجبور می‌کند که خودتان را بی‌حرکت و ثابت نگه دارید و اگر این‌کار را نکنید٬ عکس‌های‌تان تار خواهند شد و افکت بوکه به‌خود می‌گیرند!

گذرگاه‌ها٬ ماشین‌ها و آتش‌بازی‌‌ها در آسمان به‌صورت نورهایی درمی‌آیند و بسیار زیبا و خیره‌کننده هستند. لازم به‌ذکر است که برای گرفتن محیطی که به‌وسیله نور ماه روشن‌شده٬ باید زمان نوردهی را تا 30 ثانیه افزایش دهید و این حداکثر مقدار زمان در موبایل‌ها است. اگر در حالت «زمان بیش‌تر Exposure» عکس‌های‌تان نور زیادی از خود می‌تابانند٬ باید ایزو را در حالت اتوماتیک قرار دهید یا این‌که آن را روی کم‌ترین مقدار بگذارید. اگر با انجام این‌کار اتفاق مثبتی نیافتاد٬ می‌بایست تغییری در نوردهی سوژه خود اعمال کنید. البته که زمان بیش‌تر Exposure به تکان‌نخوردن گوشی بستگی دارد و شما می‌توانید با استفاده از لوازم‌جانبی مخصوص کار خود را آسان کنید.

هرکسی که زیاد در شب عکس می‌گیرد و به عکاسی در محیط‌های کم‌نور علاقه دارد٬ باید (طبیعتا) این وسیله جانبی را داشته باشد. سه‌پایه! دوربین‌های موبایل٬ کوچک‌تر و سبک‌تر از دوربین‌های حرفه‌ای هستند و دقیقا همین موضوع درمورد سه‌پایه‌ها نیز صدق می‌کند. مثلا شما می‌توانید Gorillapod را با پرداخت تنها 15 دلار خریداری نمایید یا قادرید یک عدد Gorillapod با یک آداپتور بین‌المللی برای تمامی اسمارت‌فون‌ها را یک‌جا با خرج‌ فقط 20 دلار به خانه ببرید. موبایل‌ها و سه‌پایه‌ها به‌راحتی در جیب شما جای می‌گیرند و به‌ سرعت راه‌اندازی می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید٬ اکثر گوشی‌های ساخت شرکت سونی تخت هستند. پس دیگر لازم نیست که برای آن‌ها یک سه‌پایه بخرید و در حقیقت با یک‌تیر دو‌ نشان را زده‌اید!

شما به‌عنوان یک عاشق عکاسی می‌توانید از بین بسیاری از لوازم‌جانبی‌ یکی را برگزینید تا تصاویرتان در نور ضعیف یا تاریکی، روشن و شفاف شوند. درآخر باید بگوییم که چیزهای جدید را امتحان کنید و با تنظیمات دوربین موبایل‌تان آشنا شوید و عکس‌های بسیار زیادی بگیرید؛ زیرا خود عکس‌گرفتن در کنار خواندن چنین مقالاتی شما را تبدیل به یک عکاس حرفه‌ای می‌کند!

آموزش برگرداندن اکانت غیرفعال شده در اینستاگرام

آموزش نصب اپلیکیشن بر روی تلویزیون اندرویدی بدون نیاز به گوگل پلی

چه مقدار حافظه رم برای یک گوشی هوشمند کافی است؟

چگونه با استفاده از مایکروسافت ورد، تصاویر خود را آینه کنیم؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد.

ذخیره اسم و ایمیل من

آخرین مطالب سایت

ویدیو پلاس: طناب ورزشی هوشمند Smart Rope

آیا در طول روز باید ده هزار قدم برداریم؟

نسخه جدید زولا منتشر شد

چگونه همه‌گیرشناسی در همه‌گیری ویروس کرونا ایفای نقش کرده…

کمیسیون اروپا مانع از به‌کارگیری آزادانه فناوری تشخیص چهره…

آخرین قیمت‌ها

لیست قیمت گوشی‌های هواوی در بازار ایران

لیست قیمت انواع ماشین لباسشویی در بازار ایران

لیست قیمت تلویزیون سامسونگ در بازار ایران

لیست قیمت آیفون در بازار ایران

لیست قیمت لپ‌تاپ‌های ایسوس در بازار ایران

چگونه در شب عکس بگیریم

لیست قیمت لپ‌تاپ‌های لنوو در بازار ایران

سرگرمی

تصاویری خنده‌دار و فتوشاپی از سناتور برنی سندرز در مراسم تحلیف جو بایدن

معرفی بهترین فیلم‌ها در مورد اسکیزوفرنی

معرفی فیلم Amelie به کارگردانی Jean Pierre Jeunet: یک کمدی عاشقانه

ایمیل خود را وارد کنید

خوش آمدید، وارد اکانت خود شوید

بازیابی رمز عبور

رمز عبور برای شما ایمیل خواهد شد

در این مقاله به ذکر نکات، تکنیک ها و ابزارها برای ثبت عکس های زیبا از آسمان پرستاره می پردازیم.
امروزه میزان حساسیت دوربین ها آن چنان افزایش یافته است که اکنون می توانید
بدون تجهیزات تخصصی، به روش آسترو عکاسی نمایید (آستروفوتوگرافی – astrophotography).

تصور کنید که در لبه صخره در یک ناحیه دور ایستاده اید و در یک شب بدون ماه (اول و يا آخر ماه قمري)، به اقیانوس نگاه می کنید.
کهکشان راه شیری بسیار روشن و تابناک است و در اقیانوس انعکاس می یابد و انشعاب
خطوط آسمان به ساحل کوچکی که در مقابل شما قرار دارد، می رسد.
در حال حاضر تصویربرداری از چنین صحنه هایی با لنز ها و DSLR های مدرن بسیار آسان تر است.
در حالی که مجبورید با نوردهی بالا ( long exposure ) عکاسی کنید و نیاز به انجام برخی
از اقدامات و صبر زیاد دارید، اما نتیجه یا عکسی که می گیرید، خوشحال کننده است
و شما را از اینکه تمام شب در آنجا مانده اید، پشیمان نخواهد کرد.

منظور از قرارگیری در معرض نور یا اکسپوژر (exposure)، میزان نوردهی است.
برای عکاسی در شب از ستاره های نزدیک به زمین، شما باید مدت زمان قرار گیری در معرض
منظره را محدود کنید، زیرا چرخش زمین باعث می شود که ستاره ها تغییر مکان دهند و حرکت کنند.
( مثلا در 25 ثانیه، با ƒ/2.8، ISO 3200 و فاصله کانونی 14 میلی متر )
این تنظیمات باعث می شود که ستاره ها در یک چاپ بزرگ از عکس، واضح و مشخص
دیده شوند اما پس زمینه، خارج از فوکوس خواهد بود (و به احتمال زیاد کم نور خواهد بود)
زیرا شما برای ستاره ها میزان فوکوس ƒ/2.8 را اعمال کرده اید.

برای ستاره های کوچک، به عنوان یک قاعده کلی، می توانید فاصله کانونی خود را
بر 500 یا 400 تقسیم کنید تا حداکثر زمان قرارگیری در معرض نور را در اختیار داشته باشید
شما می توانید پس زمینه خود را در همان شات روشن تر کنید، اما باز هم خارج از فوکوس خواهد بود.
بنابراین برای عکسبرداری دقیق از ستاره های نزدیک و داشتن یک پس زمینه با نور
و فوکوس خوب، شما نیاز به نوردهی جداگانه برای آسمان و پیش زمینه در تنظیمات مختلف دارید.
سپس باید آنها را با هم در نرم افزار فتوشاپ ترکیب کنید.

برای نوردهی پس زمینه فوکوس شده، بسته به نوع وضعیت، مقادیر متفاوتی را
برای نقطه فوکوس، ƒ-stop، ISO و مدت زمان قرار گیری در معرض انتخاب کنید.
به عنوان مثال میتوانید برای پیش زمینه، از ایزوهای بالاتر از ISO 1600 و برای گرفتن یک عکس روشن و شفاف تر از ISO 1600 یا ایزوهای کمتر استفاده کنید.
اگر می خواهید جزئیات عکس شما در سایز بزرگ نیز، واضح و روشن باشد، باید اختلال ها (یا نویزها) و عمق میدان را نیز مورد توجه قرار دهید.چگونه در شب عکس بگیریم

قبل از اینکه بتوانید از راه شیری عکس بگیرید، باید بدانید که چه موقع و کجا می توانید آن را ببینید.
مرکز کهکشانی در نیمکره شمالی زمین و در اواسط فوریه ( اواخر اسفند) تا اواسط نوامبر ( اواخر آذر ماه ) در شب قابل مشاهده است.
یک مکان را انتخاب کنید که دارای عناصر پیش زمینه ای جالب باشد و با راه شیری
مطابقت داشته باشد، مثلا یک خط ساحلی یا کوه ناهموار یا رودخانه و جاده.
راه شیری هر شب، همان جور به نظر می رسد (بدون توجه به نور و آلودگی نوری)،
بنابراین بیشتر بر روی فریم هایی که از راه شیری به عنوان عنصر ترکیبی استفاده می کنند، تمرکز کنید.

تعدادی از نرم افزارهای مفید برای هر دو دستگاه اپل و اندروید وجود دارند که مکان را
نمایش می دهند، مانند نرم افزارهای SkySafari، Star Walk، Planets و Star Chart.
اگر شما دستگاه آیفون دارید، می توانید برنامه PhotoPills را نصب کنید، که موقعیت
راه شیری نسبت به هر نقطه ای را در یک نقشه دو بعدی نشان می دهد و
ابزار خوبی برای برنامه ریزی دقیق به منظور عکاسی در شب از منظره است.

شما می توانید از ستاره های کوچک با حداقل نویز و استفاده از روش هایی که چند
عکس از ستاره های در معرض نور کوتاه مدت را قبل از تراز کردن آنها با هم ترکیب می کنند، عکس بگیرید.
شما می توانید این کار را با ماسکه یا پنهان کردن کامل پیش زمینه از هر عکس،
تراز کردن تصاویر، ترکیب همه آنها در Smart Object و استفاده از حالت ترکیب “متوسط” برای Smart Object در فتوشاپ انجام دهید.

با این حال، اگر دارای مک (Mac) هستید، می توانید این فرایند را با استفاده از مثلا ابتدا 10 بار قرارگیری در معرض 10 ثانیه ای را با ISO 6400 انجام دهید و سپس
آنها را ترکیب کنید، هرچند که فقط پنج بار قرارگیری در معرض نور هم کافی است.
حتی سطح نویز کاهش یافته نیز، باز هم عالی است.
عکس های دارای پیش زمینه با نوردهی زیاد و شارپ، نشان دهنده یک شب آرام هستند.
ترکیب نوردهی یا قرار گیری در معرض نور چندین عکس می تواند، پس زمینه ستاره ها را با یک فووکوس دقیق (pinpoint focus) به شما ارائه دهد.

اگر هنگام عکاسی در شب ، برای عکاسی از آسمان و پس زمینه از چندین نوردهی استفاده می کنید،
باید آنها را در نرم افزار ترکیب کنید.
شما می توانید این کار را به صورت دستی یا با استفاده از فتوشاپ و تکنیک ماسک کردن
لایه (layer masking) و گزینه Auto-Blend Layers انجام دهید.
یکی دیگر از نرم افزار ها Helicon Focus است که برای ترکیب فاصله های کانونی مختلف استفاده می شود.
نکته ای که باید بدان توجه شود این است که بهترین ابزار نیز به وضعیت مورد نظر بستگی دارد.
می توانید از ترکیب دستی و ماسک های روشنایی (luminosity) برای موارد پیچیده استفاده کنید .
برای بعضی از صحنه ها و ترکیب آسمان با پس زمینه، می توان از ماسک گرادیانت (gradient mask) استفاده کرد.

نور پردازی در عکاسی

استفاده از بهترین دوربین ها برای عکاسی در شب واقعا می تواند یک تفاوت ایجاد کند.
در اکثر عکاسی ها، دوربین مهم نیست.
تصاویری که ثبت می کنید، شامل عواملی از قبیل ترکیب بندی، نورپردازی، سوژه و خلاقیت هستند.
همانطور که چیس جارویس معروف (مدیر عامل CreativeLive) می گوید: “بهترین دوربین، همان دوربینی است که شما دارید”. ما هم به این امر واقعا معتقدیم.

البته، داشتن یک لنز سریع شما را قادر می سازد تا به عنوان مثال، عمق میدان بسیار کمی را در عکاسی پرتره ثبت نمایید.
به طور مشابه، داشتن یک دوربین با قدرت ثبت تعداد زیادی فریم در هر ثانیه (fps) برای عکاسی از سوژه های در حال حرکت، مانند عکاسی در ورزش بهتر است.
با این حال اشتباه است که فکر کنید که داشتن یک دوربین با مگاپیکسل های بالاتر،
سنجش نقطه ای بهبود یافته (improved spot-metering) و یا فوکوس اتوماتیک سریعتر، تصاویر بهتری را برای شما ثبت خواهند کرد.
بهبودی واقعی، از یادگیری نحوه کار با دوربین، یادگیری نحوه نورپردازی و شناخت نور و آموزش چشمان شما حاصل می شود.

چه تنظیماتی برای عکاسی در شب مهم هستند؟
چه ویژگی ها و قابلیت هایی باعث ایجاد تفاوت می شوند و چر؟
شاید این سوالات در ذهن شما نیز نقش بسته باشد.1-  ISO: این یکی از بزرگترین چالش ها برای طراحی دوربینی مناسب برای عکاسی در شب است.
عملکرد خوب در ISO های بالا، نشان دهنده ثبت یک تصویر از صحنه ای با نور محیط بسیار کم است.
معمولا شما از ISO 3200، 6400 یا حتی بالاتر استفاده خواهید کرد.

2- محدوده پویایی (Dynamic Range): اگر شما دارای یک تصویر هستید که کمتر از
حد لزوم در معرض نور قرار گرفته است و این امر اغلب در هنگام عکسبرداری در شب
اتفاق می افتد، واقعا مهم است که دوربین شما بتواند سایه ها را پس از پردازش بدون
وارد کردن آسیب جدی به تصویر شما، بیفزاید و قادر به روشن کردن سایه ها یا نواحی تاریک صحنه، بدون ایجاد نویز اضافی، باشد.
اگر دوربینی چنین ویژگی ها را داشته باشد، قطعا بهترین دوربین برای عکاسی در شب است.

در طی فیلمبرداری از مراسم هفته عکاسی در شب در آلاباما هیلز، کالیفرنیا،
مربی لنس کیمیگ (Lance Keimig) توصیه هایی را درباره انتخاب بهترین دوربین برای عکاسی در شب ارائه داد.
لنس می گوید که هیچ دوربینی کمتر از یک DSLR فول فریم از نوع ultra high-end نمی تواند تصاویری با کیفیت در شب ثبت کند.

با این حال، او می گوید که با پیشرفت های اخیر در تکنولوژی ساخت دوربین، مهم است
که شما یک دوربین جدید و یا مدرن داشته باشید، نه اینکه فقط بر کامل بودن فریم (فول فریم بودن دوربین) تکیه کنید.
این خبر برای آنهایی که بیشتر از DSLR با سنسور برش mid-range APS-C استفاده می کنند و می خواهند که در شب نیز بتوانند عکاسی کنند، خوب است.
گفته می شود که بیشتر عکاسان حرفه ای شب، بر این اعتقادند که که همه چیز، فول فریم بودن دوربین است؛
زیرا این ویژگی به شما امکان می دهد که صحنه وسیع تری را عکس بگیرید که اغلب یک ترکیب مورد علاقه برای عکاسی در شب است.

این دوربین دارای رزولوشن فوق العاده 7/45 مگاپیکسلی، محدوده پویایی عالی و عملا بدون ریسک خطای moire است.
سنسور: سنسور FX فول فریم BSI CMOS 7/45 مگاپیکسلی
حساسیت ISO: 25600-64

Nikon D750 Full-Frame DSLR

این دوربین به ویژه در ISO های بالا، بسیار عالی عمل می کند.
این ویژگی، به دوربین قدرت قابل توجهی می بخشد تا بتواند سایه های کم نور (یعنی کمتر از حد لزوم در معرض نور قرار گرفته است- underexposed) را پس پردازش از بین ببرد.
سنسور: سنسور CMOS با فرمت FX 3/24 مگاپیکسلی
حساسیت ISO: 12800-100 (حالت قابل تعمیم یا کلی: 51200-50)

Nikon D810 Full-Frame DSLR

این دوربین، بالاترین یا بهترین دوربین نیکون برای عکاسی منظره و در شب است.
در حالی که اکثر افراد لزوما نیاز به مگاپیکسل های اضافی ندارند، اما کسانی که از این دوربین استفاده می کنند، به شدت معتقدند که خوب است.
سنسور: سنسور CMOS با فرمت FX 3/36 مگاپیکسلی
حساسیت ISO: 12800-64 (حالت حساسیت بالا: 51200-32)

Canon 7D Mark II APS-C DSLR

سنسور: سنسور APS-C CMOS 2/20 مگا پیکسلی
حساسیت ISO: 16000-100 (حالت قابل تعمیم: 51200-100)

این دوربین، نسبتا سبک و مقرون به صرفه است و در ISO های بالا بسیار خوب عمل می کند.
سنسور: سنسور Full-Frame CMOS 2/20 مگا پیکسلی
حساسیت ISO: 25600-100 (حالت قابل تعمیم: 102400-50)

Canon 5D Mark III/IV Full-Frame DSLR

این دوربین ها عالی هستند، اما لنس معتقد است که لزوما نیازی به خریدن دوربین های گران قیمت برای این نوع عکاسی نیست.
در درجه اول به این دلیل که شما به سرعت بالای فریم این دوربین های با کیفیت بالا نیازی ندارید.
سنسور: سنسور Full-Frame CMOS 3/22 مگا پیکسلی
حساسیت ISO: 25600-100 (حالت حساسیت بالا: 102400-50)

Pentax K1 Full-Frame DSLR

با توجه به آنچه که دریافت می کنید، این دوربین ارزش فوق العاده ای دارد.
همچنین در ISO های بالا و در نور کم، بسیار خوب عمل می کند.
محدودیت اصلی Pentax این است که نسبتا لنزهای کمی برای آن وجود دارد.
سنسور: سنسور Full-Frame CMOS 4/36 مگاپیکسلی
حساسیت ISO: 204800-100

Fuji X-T2 APS-C Mirrorless

سنسور: سنسور APS-C X-Trans CMOS III 3/24 مگاپیکسلی
حساسیت ISO: 1280-200 (حالت قابل تعمیم: 51200-100)

Sony A7S Full-Frame Mirrorless

سنسور: سنسور Full-Frame Exmor CMOS 2/12 مگاپیکسلی
حساسیت ISO: 102400-100 (حالت قابل تعمیم: 409600-50)
محدوده بالای ISO در این دوربین بدون آینه، برای عکاسی در شب، بسیار مناسب است.

Sony Alpha a9

سنسور: Full-Frame 35.6×23.8mm
حساسیت ISO: اتوماتیک، 51200-100 (قابل گسترش تا 204800-50)

به طور خلاصه، دوربین های نیکون دارای حساسیت ISO و محدوده پویایی پیشرفته ای هستند.
از سوی دیگر، دوربین های کانن دارای نما یا نمایش زنده (live-view) بسیار عالی
هستند که در شب بسیار خوب عمل می کنند و فوکوس در نور کم را آسان تر می کند.
دوربین های سونی، مانند نیکون، دارای ISO با کیفیت بالا و تجربه نسبتا خوب نمایش زنده هستند.
اما در سیستم بدون آینه سونی برای عکاسی در شب ضعف وجود دارد و عمر باتری بسیار کوتاه است.
به این صورت که در اواسط عکاسی به مدت چند ساعت و چند بار با چندین نوردهی طولانی، باتری تمام یم شود.
این به این معنی نیست که دوربین های بدون آینه سونی برای عکاسی در شب مناسب نیستند، بلکه فقط یک عاملی است که باید آن را بدانید.

اگر در حال عکاسی در شب هستید، احتمالا به یک سه پایه برای اتصال به دوربین
نیاز دارید تا در سرعت های مختلف شاتری که با آن کار می کنید، به راحتی بتوانید دوربین را در دست نگه دارید.
سه پایه می تواند بسیار گران باشد و انواع زیادی دارد، اما خبر خوب این است که برای
این نوع عکاسی، الزامات خاص زیادی برای تهیه سه پایه وجود ندارد.

آلومینیوم، به جای فیبر کربن:
اگر دارای کوله پشتی هستید و مکان مد نظر شما دور است و باید پیاده بروید و نمی خواهید وزن زیادی را حمل کنید، فیبر کربن سبک تر و بهتر است.
مزیت دیگر سه پایه فیبر کربنی این است که در محیط های سرد، سرد نمی شود.
با این حال، اغلب از همتایان آلومینیومی خود بسیار گران تر هستند (اغلب دو برابر یا بیشتر).
علاوه بر این، چون سبک تر هستند، ممکن است برای محیط های بادی مناسب نباشند.

اگر قرار است سفر کنید، بسیار ضروری است که سه پایه ای محکم داشته باشید و در کیف دوربین DSLR شما بدون انعطاف پذیری یا خم شدن، جا بگیرد.
یکی دیگر از ویژگی های جالب بهترین سه پایه برای عکاسی در شب، سطح مقطع است.
این ویژگی مهم است زیرا اجازه می دهد تا سه پایه را بدون در نظر گرفتن اینکه زمین مسطح است یا خیر، تنظیم کنید.
به ویژه اگر قصد عکاسی پانورامیک را دارید، این یک ویژگی واقعا با ارزش است.
هر دوربین، فقط زمانی قادر به ثبت تصاویر شگفت انگیز خواهد بود که همه برنامه ها، تنظیمات و تکنیک های لازم برای عکاسی در شب را بدانید.

سوالات و پاسخ هایی  که در این بخش بیشتر مطرح شده است .چگونه در شب عکس بگیریم

یکی از المان های مهم در عکاسی چه چیزی است؟

این واژه به گرمایی که یک لامپ ایجاد می کند اشاره ندارد بلکه منظور سایه رنگ یا رنگ نور تولید شده از یک منبع نور است.

چگونه می توانیم کیفیت عکس را بالا ببریم؟

با وارد کردن عکس ها به صورت یک مجموعه در فوتوشاپ و سپس ترکیب آنها با یکدیگر می توانید کیفیت عکس تان را بالا ببرید.

آیا شما آموزش دوره های عکاسی را هم دارید ؟

بله ، هم بصورت حضوری و هم بصورت آنلاین و غیرحضوری برگزار می کنیم
برای اطلاعات بیشتر به بخش دوره های آموزشی در همین سایت مراجعه کنید .

آیا رنگ نور طبیعی متغیر است؟

قبل از طلوع خورشید، زمانی که اولین نور روز در آسمان ظاهر می شود، نور به رنگ آبی سرد است.
در زمان طلوع خورشید، نور طلایی است.
همانطور که خورشید در آسمان بالاتر می رود، روشن تر شده و مایه (ته) رنگ آن کمتر می شود.

ساعت آبی نور تبیعی به چه معنا است؟

خورشید زیر خط افق قرار دارد و یک نور نرم، یکنواخت و سرد به شما می دهد.
جهت نور در اینجا اهمیت ندارد.

ویژگی های بهترین سه پایه برای عکاسی در شب چیست؟

سه پایه می تواند بسیار گران باشد و انواع زیادی دارد، اما خبر خوب این است که برای
این نوع عکاسی، الزامات خاص زیادی برای تهیه سه پایه وجود ندارد.

دوربین ها در شی باید قادر به انجام چه کاری باشند؟

واقعا مهم است که دوربین شما بتواند سایه ها را پس از پردازش بدون
وارد کردن آسیب جدی به تصویر شما، بیفزاید و قادر به روشن کردن سایه ها یا نواحی تاریک صحنه، بدون ایجاد نویز اضافی، باشد.

پیش از انتخاب رشته مورد نظر خود، از همکاران این مجموعه که پاسخگوی سوالات شما هستند، مشاوره لازم را دریافت کنید .

با ۲۹ سال قدمت آموزشی ،افتخار این را داریم که آموزش های تخصصی هنرهای تجسمی، هنرهای دیجیتال، طراحی لباس، جواهرسازی و …
ویژه بازار کار را بنا نهادیم .موفقیت هزاران هنرجوی متخصص تربیت شده توسط ما خود گواه و گویای این واقعیت است .

تهران – پاسداران – ابتدای گلستان سوم – ساختمان 120  مرکز تخصصی آموزش های هنر – تصویرگران پویا اندیش

05 05 58 22 – 587 587 22 – ( 021 )      پیام برای واتساپ : 60 73 973 0912ساعت کاری آموزشگاه : از شنبه تا پنجشنبه _ ساعت 9 الی 19

با ما در ارتباط باشید :

   

چگونه در شب عکس بگیریم
چگونه در شب عکس بگیریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *