چگونه در قلب فنر میگذارند

 
helpkade
چگونه در قلب فنر میگذارند
چگونه در قلب فنر میگذارند

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

گرفتگی رگ قلب به عنوان شایع ترین بیماری قلبی محسوب می شود که عوارض کوتاه مدت و بلند مدت متعددی را ایجاد می نماید. خوشبختانه درمان های دارویی، جراحی و فنر قلب در بیماری گرفتگی رگ قلب بسیار کارآمد و سودبخش هستند.

اﮔﺮ ﺳﺮﺧﺮگ ﻫﺎی ﻛﺮوﻧﺮی ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ دﻟﻴﻞ ﺗﻨﮓ و ﺑﺎرﻳﻚ ﺷﻮد، در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻣﺎﻫﻴﭽﻪ ی ﻗﻠﺒﺘﺎن از رﺳﻴﺪن ﺧﻮن و اﻛﺴﻴﮋن ﻛﺎفی ﻣﺤﺮوم میﻣﺎﻧﺪ و آﺳﻴﺐ در ﻣﺎﻫﻴﭽﻪ ﻗﻠﺐ رخ می دﻫﺪ.

اﮔﺮ ﺧﻮن و اﻛﺴﻴﮋن ﺑﻪ اﻧﺪازه ﻛﺎفی ﺑﻪ ﻗﻠﺒﺘﺎن ﻧﺮﺳﺪ، در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻣﻤکن اﺳﺖ در ﻫﻨﮕﺎم اﺳﺘﺮاﺣﺖ، ﻣﺸﻜلی ﺑﺮای ﺷﻤﺎ اﻳﺠﺎد ﻧﺸﻮد ، اﻣﺎ وﻗتی ﻛﻪ ﻗﻠﺒﺘـﺎن ﻣﺠﺒﻮر اﺳﺖ ﻛﺎر ﺑﻴﺸﺘﺮي اﻧﺠﺎم ﺑﺪﻫﺪ، ﻣﺜﻼً در ﻫﻨﮕﺎم ﻛﺎر و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻳﺎ ﺑﺎﻻرﻓﺘﻦ از ﭘﻠـﻪ و ﻳـﺎ ﺣﺘـﻲ راه رﻓﺘﻦ و دوﻳﺪن، ﺳﺮﺧﺮگ ﻫﺎی ﻛﺮوﻧﺮی ﺷﻤﺎ ﻧمی توانند اﻛﺴﻴﮋن و ﺧﻮن را ﺑﻪ اﻧﺪازه ﻛـﺎفی ﺑـﻪ ﻗﻠـﺐ ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ علائم بیماری گرفتگی رگ قلب بروز می کنند که عبارتند از:

چگونه در قلب فنر میگذارند

– درد قفسه سینه (از گردن تا ناف) و انتشار به دست چپ

– تنگی نفس

– تپش قلب

– احساس ضعف و خستگی

ﻫﻨﮕﺎمی ﻛﻪ ﺳﺮﺧﺮگ ﻫﺎی ﻛﺮوﻧﺮی ﻛﺎﻣﻼً ﺑﺴﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ، در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻗﺴﻤتی از ﻣﺎﻫﻴﭽﻪ ﻗﻠﺐ ﻛﻪ ﺧﻮن و اﻛﺴﻴﮋن ﻛﺎفی نداشته است، دﭼﺎر ﻣـﺮگ ﺷﺪه و ﺳﻜﺘﻪ ﻗﻠبی رخ می دﻫﺪ.

ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺸﺨﻴﺺ از “ﺑﺎز ﻳﺎ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮدن ﺳﺮﺧﺮگ ﻫﺎی ﻗﻠﺒﺘﺎن” گاهی پزشک صلاح می داند که ﺗﺴﺖ آﻧﮋﻳـﻮﮔﺮافی ﺻـﻮرت ﺑﮕﻴﺮد.

در اﻳﻦ روش ﻳﻚ ﺑﻲ ﺣﺴﻲ ﻣﻮضعی اﻳﺠﺎد ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ و ﻳﻚ ﻟﻮﻟﻪ ﻛﻮﭼﻚ ﺗﻮﺧﺎﻟﻲ (ﻛﺎتتر) از ﻃﺮﻳﻖ ﻛﺸﺎﻟﻪ ران وارد ﺳﺮﺧﺮگ ﻫﺎ ﻳﺎ ﺳﻴﺎﻫﺮگ ﻫﺎﻳﺘﺎن ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ و ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻗﻠب ﻣﻲ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪ، ﺗـﺎ ﺑﻪ سرخرگ روی ﻗﻠﺐ وارد شود، سپس ﻳﻚ ﻣﺎﻳﻊ ﺧﺎص (ﺣﺎﺟﺐ) ﺗﺰرﻳﻖ می گردد تا ﺑـﻪ وﺳـﻴﻠﻪ اﺷﻌﻪ اﻳﻜﺲ ﻗﺎﺑﻞ رؤﻳﺖ شده و ﺗﺼﺎوﻳﺮ ﺗﻬﻴﻪ ﺷﺪه روی ﻓﻴﻠﻢ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﻮد.

آنژیوگرافی فیلم کوتاهی از وضعیت سرخرگ های قلب آماده می کند.

لازم است بدانید که پزشک ممکن است بر اساس معاینات، تست عملکرد قلب (اکو)، نوار قلب و آنژیوگرافی، یکی از گزینه های درمانی از قبیل توصیه های پیشگیرانه، درمان دارویی، جراحی و یا فنر قلب در بیماری گرفتگی رگ، برای انتخاب درمان شما تصمیم قطعی را بگیرد.

اﻳﻦ روش ﺣﺪ ﻓﺎﺻﻞ درﻣﺎن دارویی و ﺟﺮاحی اﺳﺖ، ﺑﻪ اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻛﻪ ﻳﻚ ﻣﺠﺮای ﻓﻠﺰی ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺗﻨﮓ ﺷﺪه در ﺳﺮﺧﺮگ ﻛﺮوﻧﺮی ﻗﻠﺒﺘﺎن ﻓﺮﺳﺘﺎده ﻣﻲﺷﻮد.

ﻣﺠﺮای ﻓﻠﺰی (اﺳﺘﻨﺖ) در ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺗﻨگی ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد و ﺳﺮﺧﺮگ را ﮔﺸﺎد ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺧﻮن ﺑﺘﻮاﻧﺪ براحتی ﺟﺮﻳﺎن ﭘﻴﺪا ﻛﻨﺪ و ﺑﻪ ﻣﺎﻫﻴﭽـﻪ قلب ﺧـﻮن و اﻛﺴﻴﮋن رﺳﺎنی ﻛﻨﺪ.

اﮔـﺮ ﺳﺮﺧﺮگ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﺎﻣﻞ ﻣﺴﺪود ﺷﺪه ﺑﺎشند، گذاشتن فنر قلب در بیماری گرفتگی رگ ﻧمیﺗﻮاﻧﺪ درﻣﺎنی ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ.

دوست عزیز، اصلا نگران نباشید، فنر قلب در بیماری گرفتگی رگ یک درمان مناسب و ایمن است و پزشکان با دقت کامل، این روش درمانی را اجرا می کنند فلذا بعد از گذاشتن فنر در رگ قلبتان، به طور کاملا واضح، از علائم آزار دهنده بیماری قلبی رهایی پیدا خواهید کرد.

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص قلب و عروق روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص قلب و عروق دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام و احترام آیا فنر آنژیوگرافی زنگ میزند؟ جنس آن چیست؟

سلام نه اصلا زنگ نميزنه

سلام من۵۲ سال دارم که ده سالاست که عملقلب باز کردم و الان به مدت یک هفته است که عمل فنرگذاشتن در قلب را انجام دادم که جای آن سفت شد است میخواستم بدانم که خطر دارد یا معمولی است ممنون از شما

سلام بهتره پزشك قلبتون معاينتون كنه چون حتي اگه بي خطر هم باشه شرايط شما پر خطره

با سلام و احترام مادر بزرگ من 64 ساله هستند سه هفته قبل عمل آنژيوپلاستي انجام دادند متاسفانه بعد از يك هفته قسمتهاي زيادي از بدنشان كبود شده است. علت آنرا مي فرماييد لطفا.

سلام لطفا آزمايش كامل خون و ادرار دهند و توسط متخصص داخلي ويزيت شوند

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

بالن زدن قلب که در فرهنگ عامیانه به آن فنر قلبی می گویند یک روش پزشکی است که برای باز کردن شریان های مسدود شده انجام می شود. این روش، یک روش بی خطر و معمولی است که در حال حاضر به عنوان یک درمان استاندارد در نظر گرفته می شود. در این روش ابتدا بیمار را آنژیوگرافی می‌کنند و پس از آنکه متوجه شدند کدام رگ، در کجا و به چه میزان دچار گرفتگی یا انسداد شده‌ است، از روش بالن زدن برای درمان وی استفاده می‌کنند.

اصل فنر گذاشتن قلب این است که یک بالون کوچک را به قسمتی از شریان های تنگ شده باد می کنند و جریان خون را بهبود می بخشند.

تصویر زیر نشانگر یک بالون آنژیوپلاستی است که منجر به باز شدن شریان می شود.

قبل از بالن زدن یا فنر قلبی چه دستورالعمل هایی لازم است؟
پیش از اینکه گرفتگی و انسداد رگ در بیمار توسط فنر انداختن رفع شود، فرد باید یکسری آزمایش‌ ها انجام دهد تا پزشک بتواند موارد خطرناک را کنترل کند. این آزمایشات شامل آزمایش خون، الکتروکاردیوگرام و اشعه ایکس قفسه سینه است. بیمار از شب قبل در بیمارستان بستری می شود و از نیمه های شب حق نوشیدن و خوردن چیزی را نخواهد داشت و پزشک دستورالعمل های لازم را تجویز می کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که پیش از انجام این کار ضروری است، این است که بیماران باید خون رقیقی داشته‌ باشند.
به همین دلیل پزشک برای رقیق کردن خون مصرف آسپیرین و دیگر داروها را تجویز می کند. این داروها از چسبندگی پلاکت‌ها جلوگیری می‌کنند، زیرا یکی از مهم‌ترین عوامل مهم انعقاد خون تجمع پلاکت‌ها در محل است.

چگونه در قلب فنر میگذارند

فنر قلبی چگونه انجام می شود؟
روش فنر قلبی یک روش ایمن است که در یک اتاق عمل به نام آزمایشگاه کاتتریزاسیون انجام می شود. آزمایشگاه Cath یک اتاق استریل شده است که شامل ابزارهای پزشکی متعدد، مانیتورهای تلویزیونی و سایر تجهیزات پزشکی است. هنگامی که به آزمایشگاه منتقل می شوید، در یک جدول قرار می گیرید. هنگامی که در این جدول قرار گرفتید، فشار خون، پالس و سایر علائم حیاتی از طریق یک مانیتور ثبت می شود. روش فنر قلبی با استفاده از بیهوشی محلی انجام می شود و در طی انجام این روش بیدار خواهید بود.

این مراحل عبارتند از:

– برای شروع این روش، پزشک یکی از شریان های بزرگ را تعیین می کند که در پای راست یا پای چپ قرار دارد. این شریان، شریان فمورال نامیده می شود و شریان اصلی پا است.

– پزشک ناحیه مورد نظر را تمیز می کند و بیهوشی موضعی را به داخل ناحیه وارد می کند تا در طول درمان احساس درد نکنید.

– از یک سوزن مخصوص برای ورود به شریان در کشاله ران استفاده می شود. با توجه به بی حسی موضعی نباید احساس درد کنید.

– در این مرحله یک رنگ بی ضرر به سرخرگ تزریق می شود، فرآیند تزریق رنگ آنژیوگرافی نامیده می شود.

– یک سیم بسیار نازک به نام “سیم راهنما” به قسمت شریان های مسدود شده هدایت می شود. این باعث می شود که بالون آنژیوپلاستی به محل درمان هدایت شود.

– در ناحیه شريان تنگ شده، بالون دمیده می شود تا روی پلاک فشار وارد شود و آن را در برابر دیواره شريانی فشرده کند.

– در انتهای عمل، سیم راهنما و بالون حذف می شود. برای جلوگیری از خونریزی به محلی که کاتتر وارد شده است فشار کلی فیزیکی اعمال می شود. سپس ناحیه مورد نظر باند می شود.

فواید فنر انداختن قلب:
– شریان های تنگ و مسدود شده باز می شوند، در نتیجه گردش جریان خون بهبود می یابد.

– عوارض عمده آن غیر معمول است.

– در مدت کوتاهی پس از انجام این کار می توانید به فعالیتهای طبیعی خود بازگردید.

– این روش معمولا با استفاده از بیهوشی محلی انجام می شود، که خطرات کمتری نسبت به بیهوشی عمومی دارد.

عوارض فنر انداختن قلب:

– گاهی پس از عمل فنر قلبی شریان ها دوباره مسدود می شوند.

– حمله قلبی از جمله عوارض بالن زدن قلب است که بسیار نادر است.

– پس از فنر قلبی، لخته های خونی ممکن است از کاتتر جدا شده و به سمت مغز حرکت کنند. در نتیجه باعث سکته مغزی می شود.

– در هفته یا ماه های اول پس از فنر قلبی ممکن است لخته های خونی تشکیل شود که یکی از عوارض فنر قلب است.

– شریان کرونر ممکن است حین انجام فنر قلبی پاره یا کنده شود. این مورد از عوارض بالون زدن قلب است که در صورت وخیم بودن می تواند به ضرورت به انجام عمل قلب باز اورژانسی بینجامد.

– ممکن است در محل نصب کاتتر در دست یا پا خونریزی دیده شود. معمولا این خونریزی ها در حدی است که تنها موجب ایجاد کبودی می شود.

– قلب ممکن است در اثر بالون زدن عروق کرونر تحریک شود و ضربان آن بسیار تند یا کند گردد.

ممنون آیا سن بالا ریسک را بالاتر می برد؟

بله

از چه منابعی استفاده کردین؟

سلام
میخواستم بدونم فنر قلب چطور ساخته میشه و چه کسانی اینو میسازن ؟





هلدینگ مدیکالا مفتخر به واردات، فروش و خدمات پس از فروش انواع محصولات پزشکی از قبیل استنت های قلبی است که کشور ایران به آن نیاز داشته و یکی از مهمترین وجه تمایز آن پایبند بودن به تعهدات از قبیل کیفیت کالا، زمان تحویل، حمل کالا و انجام امورات گمرکی برای جلب رضایت مشتریان عزیز به عنوان یکی از اصول کلی مد نظر بوده است.

هلدینگ مدیکالا بیش از 2 سال است که به صورت تخصصی در زمینۀ واردات برترین برند های اسنت های قلبی فعالیت دارد.

استنت یک لوله کوچک است که نقش مهمی را در درمان بیماری قلبی شما ایفا می‌کند و به باز نگه داشتن شریان‌های شما کمک می‌نماید. شریان به عروق خونی گفته می‌‌شود که خون را از قلب به سایر نقاط بدن از قبیل عضله خود قلب هدایت می‌کنند. اکثر استنت‌ها از شبکه‌های سیمی ساخته شدند و دائمی ‌هستند و برخی دیگر از یک بافت سبک ساخته می‌شوند. به آنها گرافت‌های استنت گفته می‌‌شود و اغلب برای شریان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایر انواع استنت از موادی ساخته می‌‌شود که قابل جذب هستند و بدن به تدریج جذب آنها می‌پردازد. این نوع استنت توسط دارو پوشانده شده است و به آرامی به درون شریان آزاد می‌‌شود تا از مسدود شدن مجدد آن جلوگیری شود.

عمل جراحی استنت در اتاق عمل و در بخش خصوصی بیمارستان به کمک تجهیزات مخصوص انجام می‌شود. این عمل جراحی توسط متخصص قلب و عروق که در زمینه استنت گذاری و آنژیوپلاستی تخصص دارد انجام می‌شود. تیم درمان شامل چند پرستار و متخصصین دیگر است. اعضای تیم پزشکی اطلاعات لازم را در خصوص این که چه زمانی باید به آنها مراجعه کنید در اختیار شما قرار خواهند داد. در صورتی که دچار هریک از علایم و نشانه‌های زیر شدید باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

فهرست مطالب

چگونه در قلب فنر میگذارند

در صورتی که یک ماده چرب که پلاک نام دارد درون شریان جمع شود باعث می‌شود گردش خون به قلب شما کاهش پیدا کند که به این وضعیت بیماری عروق کرونری گفته می‌‌شود و می‌‌تواند باعث احساس درد در قفسه سینه شود. پلاک درون شریان همچنین باعث تشکیل لخته خون خواهد شد که از گردش خون در قلب جلوگیری می‌کند و می‌تواند باعث بروز حمله قلبی شود. کاشت استنت با باز نگه داشتن شریان ریسک بروز درد قفسه سینه را کاهش خواهد داد و می‌تواند ریسک بروز سکته قلبی را نیز به حداقل برساند.

پزشک تصمیم می‌گیرد از کدام قسمت بدن شما به عنوان بهترین نقطه برای دسترسی به یکی از شریان‌های شما استفاده کند کشاله ران، مچ دست یا بازو. سپس ناحیه انتخاب شده تمیز می‌شود، شیو می‌شود و با بی حسی موضعی بی حس خواهد شد. اگر قرار است عمل کاشت استنت در شما انجام شود با پزشک خود صحبت کنید تا اطلاعات لازم را در خصوص مراقبت‌های قبل از عمل و آماده شدن برای درمان را در اختیار شما قرار دهد. در صورتی که از یک داروی خاص استفاده می‌کنید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. در اکثر موارد شما باید همه داروهای خود را مانند قبل مصرف کنید به ویژه داروهای مخصوص کنترل فشار خون. فهرست کاملی از داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک قرار دهید تا در خصوص ادامه مصرف یا قطع مصرف آنها شما را راهنمایی کند. درباره موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

احتمالاً پزشک از شما می‌خواهد که تا چند روز قبل از کاشت استنت به مصرف آسپرین و سایر داروهای خود ادامه بدهید. مصرف این داروها از تشکیل لخته خون در هنگام انجام عمل جراحی جلوگیری خواهد کرد. ممکن است پزشک از شما بخواهد که به مدت چند ساعت قبل از عمل ناشتا باشید و از مصرف آب و مواد غذایی خودداری کنید. در صورتی که پزشک از شما خواسته است داروهای خود را مانند قبل مصرف کنید بهتر است آنها را با یک جرعه آب بخورید.

پزشک استنت را از طریق یک کاتتر وارد شریان می‌‌کند، این روش شبیه آنژیوپلاستی است. شما باید به پشت روی میز مخصوص جراحی دراز بکشید وسایل موجود در اتاق عمل ضربان قلب و فشار خون شما را ارزیابی خواهند کرد. کاشت استنت با انجام تست آنژیوپلاستی و با هدف مشخص کردن محل و تعداد انسدادهای موجود در قلب شروع شود. پس از آن که پزشک به این نتیجه رسید که شما دچار انسداد شریان هستید و به درمان نیاز دارید به کاشت استنت خواهد پرداخت.

خطرات کاشت استنت به شرح زیر می‌باشد:

حدود ۱ تا ۲ درصد از افرادی که فنر قلب دارند ممکن است در محل کاشت آن دچار تشکیل لخته خون شوند. این امر می‌تواند بیمار را در معرض خطر سکته قلبی یا حمله قلبی قرار دهد. ریسک تشکیل لخته خون در چند ماه اول پس از عمل بسیار بالا است.

در بخش زیر به چند نکته در ارتباط با بهبود پس از جراحی کاشت استنت اشاره می‌کنیم اما باید از دستورات پزشک در خصوص مراقبت‌های بعد از عمل و پیشنهادات او در خصوص از سرگیری فعالیت‌های روزمره بر اساس شرایط فعلی قلب شما و موقعیت خاصی که در آن قرار دارید پیروی کنید.

پس از عمل شما می‌توانید به تدریج و انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید. با پزشک خود صحبت کنید تا شما را در خصوص زمان مناسب برای انجام فعالیت جسمانی و سطح مجاز برای تحرک داشتن راهنمایی کند.

متخصص قلب و عروق داروهایی را برای شما تجویز می‌کند که به رقیق شدن خون کمک می‌‌کنند و از تشکیل لخته خون و چسبیدن آنها به سطح فنر قلب جلوگیری خواهد کرد. نباید بدون اجازه پزشکی که اقدام به کاشت استنت کرده است داروهای تجویز شده را قطع کنید. اگر قبل از آن که پزشک به شما بگوید دیگر نیازی به مصرف این داروها ندارید به صورت خودسرانه آنها را قطع نمایید ریسک تشکیل لخته خون روی فنر، حمله قلبی یا حتی مرگ افزایش خواهد یافت. در صورتی که شما به یک جراحی دیگر یا ترمیم دندان نیاز دارید و باید قبل از درمان داروهای خود را قطع کنید و پزشک باید با دقت همه خطرات و مزایای این عمل جراحی یا ترمیم دندان را با خطرات احتمالی حاصل از قطع زود هنگام این داروها مقایسه کند و تصمیم درستی را بگیرد. در صورتی که شما به علت احتمال خونریزی به قطع زود هنگام این داروها نیاز داشته باشید متخصص قلب و عروق بررسی عوارض احتمالی حاصل از عدم مصرف آنها خواهد پرداخت. پس از آنکه شرایط شما پایدار شد متخصص قلب و عروق احتمالاً دوباره به تجویز این داروها خواهد پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص داروهای مخصوص استنت باید با پزشک خود مشورت کنید.

شما باید در فواصل زمانی معین شده به پزشک خود مراجعه کنید حتی اگر احساس می‌کنید حال شما بهتر شده است. معمولا اولین مراجعه شما به پزشک ۲ تا ۴ هفته پس از کاشت استنت است و پس از آن به مدت یک سال باید هر ۶ ماه یک بار به پزشک خود مراجعه کنید. در این جلسات پزشک به بررسی میزان پیشرفت شما می‌پردازد، داروهای شما را ارزیابی می‌کند و وضعیت بیماری عروق کرونری شما را چک می‌کند و از عملکرد صحیح استنت اطمینان حاصل می‌کند.

پس از کاشت استنت شما باید همیشه کارت مخصوص خود را در هر شرایطی همراه خود داشته باشید. اگر شما به خدمات دندان پزشکی آثار خدمات درمانی نیاز داشته باشید یا به واحد اورژانس مراجعه کردید باید این کارت را به پزشک خود نشان دهید. این کارت هنگامی ‌که قرار است کاشت استنت انجام شود به شما تحویل داده خواهد شد و حاوی اطلاعاتی درباره نام شما و نام پزشک، شماره تلفن و اطلاعات مربوط به استنت مورد استفاده است.

مطالعات انجام شده نشان داده که بیمارانی که از استنت استفاده می‌کنند می‌توانند در صورت نیاز از اسکن ام ‌آر آی بهره بگیرند. در صورتی که شما به اسکن ام‌ آر آی نیاز داشته باشید حتماً با پزشک خود یا پزشک بخش اسکن اطلاع بدهید که از استنت استفاده می‌کنید و کارت خود را به او نشان دهید.

پاسخ این سوال منفی است و فنر قلب شما باعث تحریک شناساگرهای فلزی نخواهد شد و شما می‌توانید با خیال راحت به زندگی خود ادامه دهید.

پزشک به شما پیشنهاد می‌دهد که به منظور کاهش ریسک بروز مشکلات قلبی عروقی در آینده رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از مواد غذایی کم چربی و کم روغن استفاده کنید تا سطح چربی خون شما کاهش پیدا کند و ریسک پیشرفت بیماری عروق کرونری به حداقل برسد.

پاسخ این سوال مثبت است و احتمال آنکه شما به علت انسداد جدید در ناحیه درمان شده یا انسداد در سایر نقاط شریان دچار درد شوید وجود دارد. پزشک به طور کامل به بررسی میزان پیشرفت شما خواهد پرداخت.

اگرچه هیچ راهی برای جلوگیری از علائم بیماری وجود ندارد شما می‌توانید با ورزش منظم و عدم استعمال دخانیات و رژیم غذایی سالم ریسک بروز آنها را به حداقل برسانید. از پزشک خود در خصوص تغییر سبک زندگی سوال بپرسید تا بتوانید زندگی سالمی داشته باشید.

در صورتی که شما پس از کاشت فنر قلب دچار درد شدید فورا به پزشک خود یا مرکزی که در آنجا جراحی شدید مراجعه کنید.

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا فنر قلب مانعی برای انجام اسکن ام ‌آر آی است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “مطالعات انجام شده نشان داده که بیمارانی که از استنت استفاده می‌کنند می‌توانند در صورت نیاز از اسکن ام ‌آر آی بهره بگیرند. در صورتی که شما به اسکن ام‌ آر آی نیاز داشته باشید حتماً با پزشک خود یا پزشک بخش اسکن اطلاع بدهید که از استنت استفاده می‌کنید و کارت خود را به او نشان دهید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا شناساگرهای فلزی باعث از کار افتادن فنر قلب می‌شوند؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پاسخ این سوال منفی است و فنر قلب شما باعث تحریک شناساگرهای فلزی نخواهد شد و شما می‌توانید با خیال راحت به زندگی خود ادامه دهید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا تغییر در رژیم غذایی ضروری است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پزشک به شما پیشنهاد می‌دهد که به منظور کاهش ریسک بروز مشکلات قلبی عروقی در آینده رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از مواد غذایی کم چربی و کم روغن استفاده کنید تا سطح چربی خون شما کاهش پیدا کند و ریسک پیشرفت بیماری عروق کرونری به حداقل برسد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا احتمال عود علائم و نشانه‌ها وجود دارد؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پاسخ این سوال مثبت است و احتمال آنکه شما به علت انسداد جدید در ناحیه درمان شده یا انسداد در سایر نقاط شریان دچار درد شوید وجود دارد. پزشک به طور کامل به بررسی میزان پیشرفت شما خواهد پرداخت.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “چگونه می‌توان از علائم بیماری جلوگیری کرد؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “اگرچه هیچ راهی برای جلوگیری از علائم بیماری وجود ندارد شما می‌توانید با ورزش منظم و عدم استعمال دخانیات و رژیم غذایی سالم ریسک بروز آنها را به حداقل برسانید. از پزشک خود در خصوص تغییر سبک زندگی سوال بپرسید تا بتوانید زندگی سالمی داشته باشید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا احساس درد پس از کاشت فنر قلب طبیعی است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “در صورتی که شما پس از کاشت فنر قلب دچار درد شدید فورا به پزشک خود یا مرکزی که در آنجا جراحی شدید مراجعه کنید.”
}
}]
}

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

استنت یک لوله کوچک است که نقش مهمی را در درمان بیماری قلبی شما ایفا می‌کند و به باز نگه داشتن شریان‌های شما کمک می‌نماید. شریان به عروق خونی گفته می‌‌شود که خون را از قلب به سایر نقاط بدن از قبیل عضله خود قلب هدایت می‌کنند. اکثر استنت‌ها از شبکه‌های سیمی ساخته شدند و دائمی ‌هستند و برخی دیگر از یک بافت سبک ساخته می‌شوند. به آنها گرافت‌های استنت گفته می‌‌شود و اغلب برای شریان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایر انواع استنت از موادی ساخته می‌‌شود که قابل جذب هستند و بدن به تدریج جذب آنها می‌پردازد. این نوع استنت توسط دارو پوشانده شده است و به آرامی به درون شریان آزاد می‌‌شود تا از مسدود شدن مجدد آن جلوگیری شود.

عمل جراحی استنت در اتاق عمل و در بخش خصوصی بیمارستان به کمک تجهیزات مخصوص انجام می‌شود. این عمل جراحی توسط متخصص قلب و عروق که در زمینه استنت گذاری و آنژیوپلاستی تخصص دارد انجام می‌شود. تیم درمان شامل چند پرستار و متخصصین دیگر است. اعضای تیم پزشکی اطلاعات لازم را در خصوص این که چه زمانی باید به آنها مراجعه کنید در اختیار شما قرار خواهند داد. در صورتی که دچار هریک از علایم و نشانه‌های زیر شدید باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

فهرست مطالب

چگونه در قلب فنر میگذارند

در صورتی که یک ماده چرب که پلاک نام دارد درون شریان جمع شود باعث می‌شود گردش خون به قلب شما کاهش پیدا کند که به این وضعیت بیماری عروق کرونری گفته می‌‌شود و می‌‌تواند باعث احساس درد در قفسه سینه شود. پلاک درون شریان همچنین باعث تشکیل لخته خون خواهد شد که از گردش خون در قلب جلوگیری می‌کند و می‌تواند باعث بروز حمله قلبی شود. کاشت استنت با باز نگه داشتن شریان ریسک بروز درد قفسه سینه را کاهش خواهد داد و می‌تواند ریسک بروز سکته قلبی را نیز به حداقل برساند.

پزشک تصمیم می‌گیرد از کدام قسمت بدن شما به عنوان بهترین نقطه برای دسترسی به یکی از شریان‌های شما استفاده کند کشاله ران، مچ دست یا بازو. سپس ناحیه انتخاب شده تمیز می‌شود، شیو می‌شود و با بی حسی موضعی بی حس خواهد شد. اگر قرار است عمل کاشت استنت در شما انجام شود با پزشک خود صحبت کنید تا اطلاعات لازم را در خصوص مراقبت‌های قبل از عمل و آماده شدن برای درمان را در اختیار شما قرار دهد. در صورتی که از یک داروی خاص استفاده می‌کنید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. در اکثر موارد شما باید همه داروهای خود را مانند قبل مصرف کنید به ویژه داروهای مخصوص کنترل فشار خون. فهرست کاملی از داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک قرار دهید تا در خصوص ادامه مصرف یا قطع مصرف آنها شما را راهنمایی کند. درباره موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

احتمالاً پزشک از شما می‌خواهد که تا چند روز قبل از کاشت استنت به مصرف آسپرین و سایر داروهای خود ادامه بدهید. مصرف این داروها از تشکیل لخته خون در هنگام انجام عمل جراحی جلوگیری خواهد کرد. ممکن است پزشک از شما بخواهد که به مدت چند ساعت قبل از عمل ناشتا باشید و از مصرف آب و مواد غذایی خودداری کنید. در صورتی که پزشک از شما خواسته است داروهای خود را مانند قبل مصرف کنید بهتر است آنها را با یک جرعه آب بخورید.

پزشک استنت را از طریق یک کاتتر وارد شریان می‌‌کند، این روش شبیه آنژیوپلاستی است. شما باید به پشت روی میز مخصوص جراحی دراز بکشید وسایل موجود در اتاق عمل ضربان قلب و فشار خون شما را ارزیابی خواهند کرد. کاشت استنت با انجام تست آنژیوپلاستی و با هدف مشخص کردن محل و تعداد انسدادهای موجود در قلب شروع شود. پس از آن که پزشک به این نتیجه رسید که شما دچار انسداد شریان هستید و به درمان نیاز دارید به کاشت استنت خواهد پرداخت.

خطرات کاشت استنت به شرح زیر می‌باشد:

حدود ۱ تا ۲ درصد از افرادی که فنر قلب دارند ممکن است در محل کاشت آن دچار تشکیل لخته خون شوند. این امر می‌تواند بیمار را در معرض خطر سکته قلبی یا حمله قلبی قرار دهد. ریسک تشکیل لخته خون در چند ماه اول پس از عمل بسیار بالا است.

در بخش زیر به چند نکته در ارتباط با بهبود پس از جراحی کاشت استنت اشاره می‌کنیم اما باید از دستورات پزشک در خصوص مراقبت‌های بعد از عمل و پیشنهادات او در خصوص از سرگیری فعالیت‌های روزمره بر اساس شرایط فعلی قلب شما و موقعیت خاصی که در آن قرار دارید پیروی کنید.

پس از عمل شما می‌توانید به تدریج و انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید. با پزشک خود صحبت کنید تا شما را در خصوص زمان مناسب برای انجام فعالیت جسمانی و سطح مجاز برای تحرک داشتن راهنمایی کند.

متخصص قلب و عروق داروهایی را برای شما تجویز می‌کند که به رقیق شدن خون کمک می‌‌کنند و از تشکیل لخته خون و چسبیدن آنها به سطح فنر قلب جلوگیری خواهد کرد. نباید بدون اجازه پزشکی که اقدام به کاشت استنت کرده است داروهای تجویز شده را قطع کنید. اگر قبل از آن که پزشک به شما بگوید دیگر نیازی به مصرف این داروها ندارید به صورت خودسرانه آنها را قطع نمایید ریسک تشکیل لخته خون روی فنر، حمله قلبی یا حتی مرگ افزایش خواهد یافت. در صورتی که شما به یک جراحی دیگر یا ترمیم دندان نیاز دارید و باید قبل از درمان داروهای خود را قطع کنید و پزشک باید با دقت همه خطرات و مزایای این عمل جراحی یا ترمیم دندان را با خطرات احتمالی حاصل از قطع زود هنگام این داروها مقایسه کند و تصمیم درستی را بگیرد. در صورتی که شما به علت احتمال خونریزی به قطع زود هنگام این داروها نیاز داشته باشید متخصص قلب و عروق بررسی عوارض احتمالی حاصل از عدم مصرف آنها خواهد پرداخت. پس از آنکه شرایط شما پایدار شد متخصص قلب و عروق احتمالاً دوباره به تجویز این داروها خواهد پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص داروهای مخصوص استنت باید با پزشک خود مشورت کنید.

شما باید در فواصل زمانی معین شده به پزشک خود مراجعه کنید حتی اگر احساس می‌کنید حال شما بهتر شده است. معمولا اولین مراجعه شما به پزشک ۲ تا ۴ هفته پس از کاشت استنت است و پس از آن به مدت یک سال باید هر ۶ ماه یک بار به پزشک خود مراجعه کنید. در این جلسات پزشک به بررسی میزان پیشرفت شما می‌پردازد، داروهای شما را ارزیابی می‌کند و وضعیت بیماری عروق کرونری شما را چک می‌کند و از عملکرد صحیح استنت اطمینان حاصل می‌کند.

پس از کاشت استنت شما باید همیشه کارت مخصوص خود را در هر شرایطی همراه خود داشته باشید. اگر شما به خدمات دندان پزشکی آثار خدمات درمانی نیاز داشته باشید یا به واحد اورژانس مراجعه کردید باید این کارت را به پزشک خود نشان دهید. این کارت هنگامی ‌که قرار است کاشت استنت انجام شود به شما تحویل داده خواهد شد و حاوی اطلاعاتی درباره نام شما و نام پزشک، شماره تلفن و اطلاعات مربوط به استنت مورد استفاده است.

مطالعات انجام شده نشان داده که بیمارانی که از استنت استفاده می‌کنند می‌توانند در صورت نیاز از اسکن ام ‌آر آی بهره بگیرند. در صورتی که شما به اسکن ام‌ آر آی نیاز داشته باشید حتماً با پزشک خود یا پزشک بخش اسکن اطلاع بدهید که از استنت استفاده می‌کنید و کارت خود را به او نشان دهید.

پاسخ این سوال منفی است و فنر قلب شما باعث تحریک شناساگرهای فلزی نخواهد شد و شما می‌توانید با خیال راحت به زندگی خود ادامه دهید.

پزشک به شما پیشنهاد می‌دهد که به منظور کاهش ریسک بروز مشکلات قلبی عروقی در آینده رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از مواد غذایی کم چربی و کم روغن استفاده کنید تا سطح چربی خون شما کاهش پیدا کند و ریسک پیشرفت بیماری عروق کرونری به حداقل برسد.

پاسخ این سوال مثبت است و احتمال آنکه شما به علت انسداد جدید در ناحیه درمان شده یا انسداد در سایر نقاط شریان دچار درد شوید وجود دارد. پزشک به طور کامل به بررسی میزان پیشرفت شما خواهد پرداخت.

اگرچه هیچ راهی برای جلوگیری از علائم بیماری وجود ندارد شما می‌توانید با ورزش منظم و عدم استعمال دخانیات و رژیم غذایی سالم ریسک بروز آنها را به حداقل برسانید. از پزشک خود در خصوص تغییر سبک زندگی سوال بپرسید تا بتوانید زندگی سالمی داشته باشید.

در صورتی که شما پس از کاشت فنر قلب دچار درد شدید فورا به پزشک خود یا مرکزی که در آنجا جراحی شدید مراجعه کنید.

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا فنر قلب مانعی برای انجام اسکن ام ‌آر آی است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “مطالعات انجام شده نشان داده که بیمارانی که از استنت استفاده می‌کنند می‌توانند در صورت نیاز از اسکن ام ‌آر آی بهره بگیرند. در صورتی که شما به اسکن ام‌ آر آی نیاز داشته باشید حتماً با پزشک خود یا پزشک بخش اسکن اطلاع بدهید که از استنت استفاده می‌کنید و کارت خود را به او نشان دهید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا شناساگرهای فلزی باعث از کار افتادن فنر قلب می‌شوند؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پاسخ این سوال منفی است و فنر قلب شما باعث تحریک شناساگرهای فلزی نخواهد شد و شما می‌توانید با خیال راحت به زندگی خود ادامه دهید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا تغییر در رژیم غذایی ضروری است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پزشک به شما پیشنهاد می‌دهد که به منظور کاهش ریسک بروز مشکلات قلبی عروقی در آینده رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از مواد غذایی کم چربی و کم روغن استفاده کنید تا سطح چربی خون شما کاهش پیدا کند و ریسک پیشرفت بیماری عروق کرونری به حداقل برسد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا احتمال عود علائم و نشانه‌ها وجود دارد؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پاسخ این سوال مثبت است و احتمال آنکه شما به علت انسداد جدید در ناحیه درمان شده یا انسداد در سایر نقاط شریان دچار درد شوید وجود دارد. پزشک به طور کامل به بررسی میزان پیشرفت شما خواهد پرداخت.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “چگونه می‌توان از علائم بیماری جلوگیری کرد؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “اگرچه هیچ راهی برای جلوگیری از علائم بیماری وجود ندارد شما می‌توانید با ورزش منظم و عدم استعمال دخانیات و رژیم غذایی سالم ریسک بروز آنها را به حداقل برسانید. از پزشک خود در خصوص تغییر سبک زندگی سوال بپرسید تا بتوانید زندگی سالمی داشته باشید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا احساس درد پس از کاشت فنر قلب طبیعی است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “در صورتی که شما پس از کاشت فنر قلب دچار درد شدید فورا به پزشک خود یا مرکزی که در آنجا جراحی شدید مراجعه کنید.”
}
}]
}

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

استنت یک لوله کوچک است که نقش مهمی را در درمان بیماری قلبی شما ایفا می‌کند و به باز نگه داشتن شریان‌های شما کمک می‌نماید. شریان به عروق خونی گفته می‌‌شود که خون را از قلب به سایر نقاط بدن از قبیل عضله خود قلب هدایت می‌کنند. اکثر استنت‌ها از شبکه‌های سیمی ساخته شدند و دائمی ‌هستند و برخی دیگر از یک بافت سبک ساخته می‌شوند. به آنها گرافت‌های استنت گفته می‌‌شود و اغلب برای شریان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایر انواع استنت از موادی ساخته می‌‌شود که قابل جذب هستند و بدن به تدریج جذب آنها می‌پردازد. این نوع استنت توسط دارو پوشانده شده است و به آرامی به درون شریان آزاد می‌‌شود تا از مسدود شدن مجدد آن جلوگیری شود.

عمل جراحی استنت در اتاق عمل و در بخش خصوصی بیمارستان به کمک تجهیزات مخصوص انجام می‌شود. این عمل جراحی توسط متخصص قلب و عروق که در زمینه استنت گذاری و آنژیوپلاستی تخصص دارد انجام می‌شود. تیم درمان شامل چند پرستار و متخصصین دیگر است. اعضای تیم پزشکی اطلاعات لازم را در خصوص این که چه زمانی باید به آنها مراجعه کنید در اختیار شما قرار خواهند داد. در صورتی که دچار هریک از علایم و نشانه‌های زیر شدید باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

فهرست مطالب

چگونه در قلب فنر میگذارند

در صورتی که یک ماده چرب که پلاک نام دارد درون شریان جمع شود باعث می‌شود گردش خون به قلب شما کاهش پیدا کند که به این وضعیت بیماری عروق کرونری گفته می‌‌شود و می‌‌تواند باعث احساس درد در قفسه سینه شود. پلاک درون شریان همچنین باعث تشکیل لخته خون خواهد شد که از گردش خون در قلب جلوگیری می‌کند و می‌تواند باعث بروز حمله قلبی شود. کاشت استنت با باز نگه داشتن شریان ریسک بروز درد قفسه سینه را کاهش خواهد داد و می‌تواند ریسک بروز سکته قلبی را نیز به حداقل برساند.

پزشک تصمیم می‌گیرد از کدام قسمت بدن شما به عنوان بهترین نقطه برای دسترسی به یکی از شریان‌های شما استفاده کند کشاله ران، مچ دست یا بازو. سپس ناحیه انتخاب شده تمیز می‌شود، شیو می‌شود و با بی حسی موضعی بی حس خواهد شد. اگر قرار است عمل کاشت استنت در شما انجام شود با پزشک خود صحبت کنید تا اطلاعات لازم را در خصوص مراقبت‌های قبل از عمل و آماده شدن برای درمان را در اختیار شما قرار دهد. در صورتی که از یک داروی خاص استفاده می‌کنید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. در اکثر موارد شما باید همه داروهای خود را مانند قبل مصرف کنید به ویژه داروهای مخصوص کنترل فشار خون. فهرست کاملی از داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک قرار دهید تا در خصوص ادامه مصرف یا قطع مصرف آنها شما را راهنمایی کند. درباره موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

احتمالاً پزشک از شما می‌خواهد که تا چند روز قبل از کاشت استنت به مصرف آسپرین و سایر داروهای خود ادامه بدهید. مصرف این داروها از تشکیل لخته خون در هنگام انجام عمل جراحی جلوگیری خواهد کرد. ممکن است پزشک از شما بخواهد که به مدت چند ساعت قبل از عمل ناشتا باشید و از مصرف آب و مواد غذایی خودداری کنید. در صورتی که پزشک از شما خواسته است داروهای خود را مانند قبل مصرف کنید بهتر است آنها را با یک جرعه آب بخورید.

پزشک استنت را از طریق یک کاتتر وارد شریان می‌‌کند، این روش شبیه آنژیوپلاستی است. شما باید به پشت روی میز مخصوص جراحی دراز بکشید وسایل موجود در اتاق عمل ضربان قلب و فشار خون شما را ارزیابی خواهند کرد. کاشت استنت با انجام تست آنژیوپلاستی و با هدف مشخص کردن محل و تعداد انسدادهای موجود در قلب شروع شود. پس از آن که پزشک به این نتیجه رسید که شما دچار انسداد شریان هستید و به درمان نیاز دارید به کاشت استنت خواهد پرداخت.

خطرات کاشت استنت به شرح زیر می‌باشد:

حدود ۱ تا ۲ درصد از افرادی که فنر قلب دارند ممکن است در محل کاشت آن دچار تشکیل لخته خون شوند. این امر می‌تواند بیمار را در معرض خطر سکته قلبی یا حمله قلبی قرار دهد. ریسک تشکیل لخته خون در چند ماه اول پس از عمل بسیار بالا است.

در بخش زیر به چند نکته در ارتباط با بهبود پس از جراحی کاشت استنت اشاره می‌کنیم اما باید از دستورات پزشک در خصوص مراقبت‌های بعد از عمل و پیشنهادات او در خصوص از سرگیری فعالیت‌های روزمره بر اساس شرایط فعلی قلب شما و موقعیت خاصی که در آن قرار دارید پیروی کنید.

پس از عمل شما می‌توانید به تدریج و انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید. با پزشک خود صحبت کنید تا شما را در خصوص زمان مناسب برای انجام فعالیت جسمانی و سطح مجاز برای تحرک داشتن راهنمایی کند.

متخصص قلب و عروق داروهایی را برای شما تجویز می‌کند که به رقیق شدن خون کمک می‌‌کنند و از تشکیل لخته خون و چسبیدن آنها به سطح فنر قلب جلوگیری خواهد کرد. نباید بدون اجازه پزشکی که اقدام به کاشت استنت کرده است داروهای تجویز شده را قطع کنید. اگر قبل از آن که پزشک به شما بگوید دیگر نیازی به مصرف این داروها ندارید به صورت خودسرانه آنها را قطع نمایید ریسک تشکیل لخته خون روی فنر، حمله قلبی یا حتی مرگ افزایش خواهد یافت. در صورتی که شما به یک جراحی دیگر یا ترمیم دندان نیاز دارید و باید قبل از درمان داروهای خود را قطع کنید و پزشک باید با دقت همه خطرات و مزایای این عمل جراحی یا ترمیم دندان را با خطرات احتمالی حاصل از قطع زود هنگام این داروها مقایسه کند و تصمیم درستی را بگیرد. در صورتی که شما به علت احتمال خونریزی به قطع زود هنگام این داروها نیاز داشته باشید متخصص قلب و عروق بررسی عوارض احتمالی حاصل از عدم مصرف آنها خواهد پرداخت. پس از آنکه شرایط شما پایدار شد متخصص قلب و عروق احتمالاً دوباره به تجویز این داروها خواهد پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص داروهای مخصوص استنت باید با پزشک خود مشورت کنید.

شما باید در فواصل زمانی معین شده به پزشک خود مراجعه کنید حتی اگر احساس می‌کنید حال شما بهتر شده است. معمولا اولین مراجعه شما به پزشک ۲ تا ۴ هفته پس از کاشت استنت است و پس از آن به مدت یک سال باید هر ۶ ماه یک بار به پزشک خود مراجعه کنید. در این جلسات پزشک به بررسی میزان پیشرفت شما می‌پردازد، داروهای شما را ارزیابی می‌کند و وضعیت بیماری عروق کرونری شما را چک می‌کند و از عملکرد صحیح استنت اطمینان حاصل می‌کند.

پس از کاشت استنت شما باید همیشه کارت مخصوص خود را در هر شرایطی همراه خود داشته باشید. اگر شما به خدمات دندان پزشکی آثار خدمات درمانی نیاز داشته باشید یا به واحد اورژانس مراجعه کردید باید این کارت را به پزشک خود نشان دهید. این کارت هنگامی ‌که قرار است کاشت استنت انجام شود به شما تحویل داده خواهد شد و حاوی اطلاعاتی درباره نام شما و نام پزشک، شماره تلفن و اطلاعات مربوط به استنت مورد استفاده است.

مطالعات انجام شده نشان داده که بیمارانی که از استنت استفاده می‌کنند می‌توانند در صورت نیاز از اسکن ام ‌آر آی بهره بگیرند. در صورتی که شما به اسکن ام‌ آر آی نیاز داشته باشید حتماً با پزشک خود یا پزشک بخش اسکن اطلاع بدهید که از استنت استفاده می‌کنید و کارت خود را به او نشان دهید.

پاسخ این سوال منفی است و فنر قلب شما باعث تحریک شناساگرهای فلزی نخواهد شد و شما می‌توانید با خیال راحت به زندگی خود ادامه دهید.

پزشک به شما پیشنهاد می‌دهد که به منظور کاهش ریسک بروز مشکلات قلبی عروقی در آینده رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از مواد غذایی کم چربی و کم روغن استفاده کنید تا سطح چربی خون شما کاهش پیدا کند و ریسک پیشرفت بیماری عروق کرونری به حداقل برسد.

پاسخ این سوال مثبت است و احتمال آنکه شما به علت انسداد جدید در ناحیه درمان شده یا انسداد در سایر نقاط شریان دچار درد شوید وجود دارد. پزشک به طور کامل به بررسی میزان پیشرفت شما خواهد پرداخت.

اگرچه هیچ راهی برای جلوگیری از علائم بیماری وجود ندارد شما می‌توانید با ورزش منظم و عدم استعمال دخانیات و رژیم غذایی سالم ریسک بروز آنها را به حداقل برسانید. از پزشک خود در خصوص تغییر سبک زندگی سوال بپرسید تا بتوانید زندگی سالمی داشته باشید.

در صورتی که شما پس از کاشت فنر قلب دچار درد شدید فورا به پزشک خود یا مرکزی که در آنجا جراحی شدید مراجعه کنید.

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا فنر قلب مانعی برای انجام اسکن ام ‌آر آی است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “مطالعات انجام شده نشان داده که بیمارانی که از استنت استفاده می‌کنند می‌توانند در صورت نیاز از اسکن ام ‌آر آی بهره بگیرند. در صورتی که شما به اسکن ام‌ آر آی نیاز داشته باشید حتماً با پزشک خود یا پزشک بخش اسکن اطلاع بدهید که از استنت استفاده می‌کنید و کارت خود را به او نشان دهید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا شناساگرهای فلزی باعث از کار افتادن فنر قلب می‌شوند؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پاسخ این سوال منفی است و فنر قلب شما باعث تحریک شناساگرهای فلزی نخواهد شد و شما می‌توانید با خیال راحت به زندگی خود ادامه دهید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا تغییر در رژیم غذایی ضروری است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پزشک به شما پیشنهاد می‌دهد که به منظور کاهش ریسک بروز مشکلات قلبی عروقی در آینده رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از مواد غذایی کم چربی و کم روغن استفاده کنید تا سطح چربی خون شما کاهش پیدا کند و ریسک پیشرفت بیماری عروق کرونری به حداقل برسد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا احتمال عود علائم و نشانه‌ها وجود دارد؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پاسخ این سوال مثبت است و احتمال آنکه شما به علت انسداد جدید در ناحیه درمان شده یا انسداد در سایر نقاط شریان دچار درد شوید وجود دارد. پزشک به طور کامل به بررسی میزان پیشرفت شما خواهد پرداخت.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “چگونه می‌توان از علائم بیماری جلوگیری کرد؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “اگرچه هیچ راهی برای جلوگیری از علائم بیماری وجود ندارد شما می‌توانید با ورزش منظم و عدم استعمال دخانیات و رژیم غذایی سالم ریسک بروز آنها را به حداقل برسانید. از پزشک خود در خصوص تغییر سبک زندگی سوال بپرسید تا بتوانید زندگی سالمی داشته باشید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا احساس درد پس از کاشت فنر قلب طبیعی است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “در صورتی که شما پس از کاشت فنر قلب دچار درد شدید فورا به پزشک خود یا مرکزی که در آنجا جراحی شدید مراجعه کنید.”
}
}]
}

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

استنت یک لوله کوچک است که نقش مهمی را در درمان بیماری قلبی شما ایفا می‌کند و به باز نگه داشتن شریان‌های شما کمک می‌نماید. شریان به عروق خونی گفته می‌‌شود که خون را از قلب به سایر نقاط بدن از قبیل عضله خود قلب هدایت می‌کنند. اکثر استنت‌ها از شبکه‌های سیمی ساخته شدند و دائمی ‌هستند و برخی دیگر از یک بافت سبک ساخته می‌شوند. به آنها گرافت‌های استنت گفته می‌‌شود و اغلب برای شریان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. سایر انواع استنت از موادی ساخته می‌‌شود که قابل جذب هستند و بدن به تدریج جذب آنها می‌پردازد. این نوع استنت توسط دارو پوشانده شده است و به آرامی به درون شریان آزاد می‌‌شود تا از مسدود شدن مجدد آن جلوگیری شود.

عمل جراحی استنت در اتاق عمل و در بخش خصوصی بیمارستان به کمک تجهیزات مخصوص انجام می‌شود. این عمل جراحی توسط متخصص قلب و عروق که در زمینه استنت گذاری و آنژیوپلاستی تخصص دارد انجام می‌شود. تیم درمان شامل چند پرستار و متخصصین دیگر است. اعضای تیم پزشکی اطلاعات لازم را در خصوص این که چه زمانی باید به آنها مراجعه کنید در اختیار شما قرار خواهند داد. در صورتی که دچار هریک از علایم و نشانه‌های زیر شدید باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

فهرست مطالب

چگونه در قلب فنر میگذارند

در صورتی که یک ماده چرب که پلاک نام دارد درون شریان جمع شود باعث می‌شود گردش خون به قلب شما کاهش پیدا کند که به این وضعیت بیماری عروق کرونری گفته می‌‌شود و می‌‌تواند باعث احساس درد در قفسه سینه شود. پلاک درون شریان همچنین باعث تشکیل لخته خون خواهد شد که از گردش خون در قلب جلوگیری می‌کند و می‌تواند باعث بروز حمله قلبی شود. کاشت استنت با باز نگه داشتن شریان ریسک بروز درد قفسه سینه را کاهش خواهد داد و می‌تواند ریسک بروز سکته قلبی را نیز به حداقل برساند.

پزشک تصمیم می‌گیرد از کدام قسمت بدن شما به عنوان بهترین نقطه برای دسترسی به یکی از شریان‌های شما استفاده کند کشاله ران، مچ دست یا بازو. سپس ناحیه انتخاب شده تمیز می‌شود، شیو می‌شود و با بی حسی موضعی بی حس خواهد شد. اگر قرار است عمل کاشت استنت در شما انجام شود با پزشک خود صحبت کنید تا اطلاعات لازم را در خصوص مراقبت‌های قبل از عمل و آماده شدن برای درمان را در اختیار شما قرار دهد. در صورتی که از یک داروی خاص استفاده می‌کنید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. در اکثر موارد شما باید همه داروهای خود را مانند قبل مصرف کنید به ویژه داروهای مخصوص کنترل فشار خون. فهرست کاملی از داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک قرار دهید تا در خصوص ادامه مصرف یا قطع مصرف آنها شما را راهنمایی کند. درباره موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

احتمالاً پزشک از شما می‌خواهد که تا چند روز قبل از کاشت استنت به مصرف آسپرین و سایر داروهای خود ادامه بدهید. مصرف این داروها از تشکیل لخته خون در هنگام انجام عمل جراحی جلوگیری خواهد کرد. ممکن است پزشک از شما بخواهد که به مدت چند ساعت قبل از عمل ناشتا باشید و از مصرف آب و مواد غذایی خودداری کنید. در صورتی که پزشک از شما خواسته است داروهای خود را مانند قبل مصرف کنید بهتر است آنها را با یک جرعه آب بخورید.

پزشک استنت را از طریق یک کاتتر وارد شریان می‌‌کند، این روش شبیه آنژیوپلاستی است. شما باید به پشت روی میز مخصوص جراحی دراز بکشید وسایل موجود در اتاق عمل ضربان قلب و فشار خون شما را ارزیابی خواهند کرد. کاشت استنت با انجام تست آنژیوپلاستی و با هدف مشخص کردن محل و تعداد انسدادهای موجود در قلب شروع شود. پس از آن که پزشک به این نتیجه رسید که شما دچار انسداد شریان هستید و به درمان نیاز دارید به کاشت استنت خواهد پرداخت.

خطرات کاشت استنت به شرح زیر می‌باشد:

حدود ۱ تا ۲ درصد از افرادی که فنر قلب دارند ممکن است در محل کاشت آن دچار تشکیل لخته خون شوند. این امر می‌تواند بیمار را در معرض خطر سکته قلبی یا حمله قلبی قرار دهد. ریسک تشکیل لخته خون در چند ماه اول پس از عمل بسیار بالا است.

در بخش زیر به چند نکته در ارتباط با بهبود پس از جراحی کاشت استنت اشاره می‌کنیم اما باید از دستورات پزشک در خصوص مراقبت‌های بعد از عمل و پیشنهادات او در خصوص از سرگیری فعالیت‌های روزمره بر اساس شرایط فعلی قلب شما و موقعیت خاصی که در آن قرار دارید پیروی کنید.

پس از عمل شما می‌توانید به تدریج و انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید. با پزشک خود صحبت کنید تا شما را در خصوص زمان مناسب برای انجام فعالیت جسمانی و سطح مجاز برای تحرک داشتن راهنمایی کند.

متخصص قلب و عروق داروهایی را برای شما تجویز می‌کند که به رقیق شدن خون کمک می‌‌کنند و از تشکیل لخته خون و چسبیدن آنها به سطح فنر قلب جلوگیری خواهد کرد. نباید بدون اجازه پزشکی که اقدام به کاشت استنت کرده است داروهای تجویز شده را قطع کنید. اگر قبل از آن که پزشک به شما بگوید دیگر نیازی به مصرف این داروها ندارید به صورت خودسرانه آنها را قطع نمایید ریسک تشکیل لخته خون روی فنر، حمله قلبی یا حتی مرگ افزایش خواهد یافت. در صورتی که شما به یک جراحی دیگر یا ترمیم دندان نیاز دارید و باید قبل از درمان داروهای خود را قطع کنید و پزشک باید با دقت همه خطرات و مزایای این عمل جراحی یا ترمیم دندان را با خطرات احتمالی حاصل از قطع زود هنگام این داروها مقایسه کند و تصمیم درستی را بگیرد. در صورتی که شما به علت احتمال خونریزی به قطع زود هنگام این داروها نیاز داشته باشید متخصص قلب و عروق بررسی عوارض احتمالی حاصل از عدم مصرف آنها خواهد پرداخت. پس از آنکه شرایط شما پایدار شد متخصص قلب و عروق احتمالاً دوباره به تجویز این داروها خواهد پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص داروهای مخصوص استنت باید با پزشک خود مشورت کنید.

شما باید در فواصل زمانی معین شده به پزشک خود مراجعه کنید حتی اگر احساس می‌کنید حال شما بهتر شده است. معمولا اولین مراجعه شما به پزشک ۲ تا ۴ هفته پس از کاشت استنت است و پس از آن به مدت یک سال باید هر ۶ ماه یک بار به پزشک خود مراجعه کنید. در این جلسات پزشک به بررسی میزان پیشرفت شما می‌پردازد، داروهای شما را ارزیابی می‌کند و وضعیت بیماری عروق کرونری شما را چک می‌کند و از عملکرد صحیح استنت اطمینان حاصل می‌کند.

پس از کاشت استنت شما باید همیشه کارت مخصوص خود را در هر شرایطی همراه خود داشته باشید. اگر شما به خدمات دندان پزشکی آثار خدمات درمانی نیاز داشته باشید یا به واحد اورژانس مراجعه کردید باید این کارت را به پزشک خود نشان دهید. این کارت هنگامی ‌که قرار است کاشت استنت انجام شود به شما تحویل داده خواهد شد و حاوی اطلاعاتی درباره نام شما و نام پزشک، شماره تلفن و اطلاعات مربوط به استنت مورد استفاده است.

مطالعات انجام شده نشان داده که بیمارانی که از استنت استفاده می‌کنند می‌توانند در صورت نیاز از اسکن ام ‌آر آی بهره بگیرند. در صورتی که شما به اسکن ام‌ آر آی نیاز داشته باشید حتماً با پزشک خود یا پزشک بخش اسکن اطلاع بدهید که از استنت استفاده می‌کنید و کارت خود را به او نشان دهید.

پاسخ این سوال منفی است و فنر قلب شما باعث تحریک شناساگرهای فلزی نخواهد شد و شما می‌توانید با خیال راحت به زندگی خود ادامه دهید.

پزشک به شما پیشنهاد می‌دهد که به منظور کاهش ریسک بروز مشکلات قلبی عروقی در آینده رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از مواد غذایی کم چربی و کم روغن استفاده کنید تا سطح چربی خون شما کاهش پیدا کند و ریسک پیشرفت بیماری عروق کرونری به حداقل برسد.

پاسخ این سوال مثبت است و احتمال آنکه شما به علت انسداد جدید در ناحیه درمان شده یا انسداد در سایر نقاط شریان دچار درد شوید وجود دارد. پزشک به طور کامل به بررسی میزان پیشرفت شما خواهد پرداخت.

اگرچه هیچ راهی برای جلوگیری از علائم بیماری وجود ندارد شما می‌توانید با ورزش منظم و عدم استعمال دخانیات و رژیم غذایی سالم ریسک بروز آنها را به حداقل برسانید. از پزشک خود در خصوص تغییر سبک زندگی سوال بپرسید تا بتوانید زندگی سالمی داشته باشید.

در صورتی که شما پس از کاشت فنر قلب دچار درد شدید فورا به پزشک خود یا مرکزی که در آنجا جراحی شدید مراجعه کنید.

{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “FAQPage”,
“mainEntity”: [{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا فنر قلب مانعی برای انجام اسکن ام ‌آر آی است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “مطالعات انجام شده نشان داده که بیمارانی که از استنت استفاده می‌کنند می‌توانند در صورت نیاز از اسکن ام ‌آر آی بهره بگیرند. در صورتی که شما به اسکن ام‌ آر آی نیاز داشته باشید حتماً با پزشک خود یا پزشک بخش اسکن اطلاع بدهید که از استنت استفاده می‌کنید و کارت خود را به او نشان دهید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا شناساگرهای فلزی باعث از کار افتادن فنر قلب می‌شوند؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پاسخ این سوال منفی است و فنر قلب شما باعث تحریک شناساگرهای فلزی نخواهد شد و شما می‌توانید با خیال راحت به زندگی خود ادامه دهید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا تغییر در رژیم غذایی ضروری است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پزشک به شما پیشنهاد می‌دهد که به منظور کاهش ریسک بروز مشکلات قلبی عروقی در آینده رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از مواد غذایی کم چربی و کم روغن استفاده کنید تا سطح چربی خون شما کاهش پیدا کند و ریسک پیشرفت بیماری عروق کرونری به حداقل برسد.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا احتمال عود علائم و نشانه‌ها وجود دارد؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “پاسخ این سوال مثبت است و احتمال آنکه شما به علت انسداد جدید در ناحیه درمان شده یا انسداد در سایر نقاط شریان دچار درد شوید وجود دارد. پزشک به طور کامل به بررسی میزان پیشرفت شما خواهد پرداخت.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “چگونه می‌توان از علائم بیماری جلوگیری کرد؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “اگرچه هیچ راهی برای جلوگیری از علائم بیماری وجود ندارد شما می‌توانید با ورزش منظم و عدم استعمال دخانیات و رژیم غذایی سالم ریسک بروز آنها را به حداقل برسانید. از پزشک خود در خصوص تغییر سبک زندگی سوال بپرسید تا بتوانید زندگی سالمی داشته باشید.”
}
},{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا احساس درد پس از کاشت فنر قلب طبیعی است؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “در صورتی که شما پس از کاشت فنر قلب دچار درد شدید فورا به پزشک خود یا مرکزی که در آنجا جراحی شدید مراجعه کنید.”
}
}]
}

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250


آدرس

تهران، اشرفی اصفهانی، ابتدای بلوار مرزداران، مرکز درمانی بهار، طبقه 2


تماس با مرکز قلب بهار

0214800096209021122962

آخرین بروز رسانی در 11 آبان 1397

چگونه در قلب فنر میگذارند

فنر قلب یا استنت یک لوله کوچک است که دکتر آن را به یک رگ مسدود شده وارد می‌کند تا آن را باز نگه دارد. فنر قلب موجب جریان خون یا سایر مایعات می‌گردد، بسته به‌جایی که قرار می‌گیرد.

 

استنت ها از فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند. فنر قلب بزرگ‌تر برای شریان‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود. آن‌ها ممکن است از یک بافت تخصصی ساخته شوند. فنر قلب به همراه داروها پوشش داده تا برای باز نگه داشتن و عدم بسته شدن شریان‌های مسدودی استفاده شوند.

 

هنگامی که پلاک در یک رگ خون ایجاد می‌شود، معمولاً فنر قلب مورد نیاز است. پلاک از کلسترول و سایر مواد تشکیل شده است که به دیواره‌های یک رگ متصل می‌شوند.

 

در یک حالت اضطراری ممکن است به یک فنر قلب نیاز داشته باشید. یک روش اضطراری شایع‌تر است، هنگامی که یکی از رگ‌ها به‌عنوان مثال عروق کرونری مسدود شده باشد. پزشک شما برای اولین بار کاتتر را به دلیل مسدود شدن رگ‌ها تجویز می‌کند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا آنژیوپلاستی بالون را برای باز کردن انسداد انجام دهند. سپس آن‌ها را در شریان قرار می‌دهند تا رگ باز شود.

 

استنت ها همچنین می‌توانند برای جلوگیری از بسته شدن آنوریسم در مغز، آئورت یا سایر عروق خونی مفید باشند.

 

 

این لوله‌ها هم می‌توانند مانند رگ‌های خونی آسیب دیده، یا مسدود شوند و با کمک فنرها باز شوند.

 

آماده سازی یک فنر قلب بستگی به نوع استنت مورد استفاده دارد. برای قرار دادن یک استنت در یک رگ خون، معمولاً با انجام این مراحل بیمار آماده می‌شود:

 

 

چند راه برای وارد کردن استنت وجود دارد.

 

 

با استفاده از ابزارهای ضروری، پزشک شما رگ شکسته یا مسدود شده را پیدا کرده و فنر قلب را، نصب می‌کند. سپس ابزارها را از بدن خارج کرده و قسمت برش را بخیه می‌زنند.

 

 

هر گونه جراحی مانند جراحی باز قلب و یا غیره … دارای خطراتی است. گاهی ممکن است جراحی فنر قلب به‌منظور باز کردن رگ انسداد شده در مغز صورت گیرد. در این صورت خطرات زیادی وجود دارد.

 

 

 

عوارض چندانی با استنت گزارش نشده است، و احتمال کمی وجود دارد که بدن فنر قلب را رد کند. تمامی این خطرات باید توسط پزشک به بیمار انتقال داده شود. فنر قلب گاهی فلزی بوده و یا اجزایی از جنس فلز داشته باشد. در این صورت ممکن است بیمار نسبت به فلزات آلرژی داشته باشد. تولید کنندگان فنر قلب توصیه می‌کنند که اگر کسی نسبت به فلزات حساسیت دارد، نباید از فنر قلب استفاده کند. در این زمینه حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

اگر دارای خونریزی هستید، باید معاینات لازم در این زمینه توسط پزشک شما انجام شود. به‌طورکلی، شما باید این مسائل را با پزشک خود در میان بگذارید. آن‌ها می‌توانند اطلاعات و راه کارهایی برای نگرانی‌هایی که دارید را به شما بدهند.

 

در اغلب موارد خطر اصلی مربوط به دریافت فنر قلب نیست. مسدود شدن عروق و کم شدن جریان خون خطرات جدی‌تری را به وجود می‌آورند که منجر به مرگ هم خواهد شد.

 

 

ممکن است احساس درد در محل برش وجود داشته باشد. مسکن‌های خفیف می‌توانند این را درمان کنند. پزشک شما احتمالاً داروهای ضد انعقادی را برای پیشگیری از لخته شدن خون تجویز می‌کند.

چگونه در قلب فنر میگذارند

 

معمولاً پزشک شما می‌خواهد که یک شب در بیمارستان باقی بمانید. این برای آن است که پزشک مطمئن شود هیچ گونه خطری برای شما وجود ندارد. گاهی ممکن است که این زمان بستری شدن به دلیل یک رویداد، مثل حمله قلبی یا سکته مغزی طولانی‌تر هم شود.

 

وقتی به خانه برگردید، مقدار زیادی مایعات بنوشید و برای مدت زمانی انجام فعالیت بدنی را محدود کنید. حتماً تمام توصیه‌های پزشک خود را جدی گرفته و به آن عمل کنید.

 

 

 

این روش معمولاً زمانی انجام می‌شود که یک ماده چربی شناخته شده به‌عنوان پلاک، به دیواره‌های یک شریان متصل شود. در این شرایط جریان خون محدود شده، که باکم شدن جریان خون عوارض زیادی به وجود می‌آید. زیرا در صورتی که قلب نتواند جریان خون کافی به ارگان‌های بدن برساند، کار همه آن‌ها مختل شده و در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

چسبیدن پلاک به دیواره رگ خونی، وضعیتی است که به نام آترواسکلروز شناخته شده است.

هنگامی که پلاک بر روی شریان‌های عروق اثر می‌گذارد، به‌عنوان بیماری قلبی عروقی شناخته می‌شود که یک وضعیت جدی برای سلامتی است. ایجاد پلاک در شریان‌ها به‌طور خاص تهدید کننده سلامتی است، زیرا سرخرگ‌های عروق کرونر قلب خون تازه سرشار از اکسیداسیون را حمل می‌کنند. خون سرشار از اکسیژنی که عدم جریان آن مانع فعالیت طبیعی قلب و حیات است.

 

آنژیوپلاستی و قرار دادن فنر قلب می‌توانند مانع از انسداد شریان و آنژین، یا درد قفسه سینه پایدار شوند، که داروها نمی‌توانند آن‌ها را کنترل کنند. آن‌ها همچنین در موارد اضطراری مانند حمله قلبی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

آنژیوپلاستی و فنر قلب در بعضی شرایط کمک کننده و راه درمان توصیه شده‌ای نیستند. به‌عنوان مثال، جراحی بای پس عروق کرونر می‌تواند یک گزینه بهتر باشد، زمانی که آئورت اصلی در سمت چپ قلب دچار انسداد شده است. یک پزشک همچنین ممکن است جراحی بای پس عروق کرونری را در مواردی که بیمار دچار انسداد عروق کرونری شده است را تجویز کند.

همان طور که قبلاً گفته شد، هر روش جراحی دارای خطراتی است. خطر بروز عوارض جانبی در آنژیوپلاستی با قرار دادن استنت وجود دارد زیرا این روش با شریان‌های قلب در ارتباط هستند.

 

 

اگر نیاز به انجام آنژیوپلاستی یا قرار دادن استنت در شریان‌های عروق کرونر به دلیل یک حادثه اضطراری، مانند حمله قلبی به علت بیماری عروق کرونر باشد. زمان کمی برای آماده شدن موجود است.

 

 

مراحل زیر انجام می‌شود:

 

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مرکز قلب و عروق بهار می باشد. طراحی، توسعه و پشتیبانی توسط دیجینگ.

فنر یا استنت نوعی لوله کوچک مشبک و توری مانند است که در داخل رگ بسته قرار می گیرد و آن را باز نگه می دارد. 

فنر یا استنت در واقع تورینه بافته شده و جمع شده کوچکی از آلیاژهای مختلف فلزی است که بوسیله بالونی خالی بافته شده و در طی آنژیوگرافی درمانی (بنام آنژیوپلاستی )، آن را از طریق شریان کشاله ران یا دست ، وارد رگ کرونری می کنند و توسط بالونی که داخل آن است، فنر را باز می نمایند تا هم اندازه دیواره درونی رگ شود.

بالن برای باز کردن رگ بسته قلب بکار می رود و استنت روی آن زده می شود. استنت برای باز نگه داشتن شریان های کرونر قلبی یا سایر عروق بدن مثل عروق کاروتید مغزی ، عروق کلیوی و… که تنگ یا بسته شده اند، استفاده می شود.

تعبیه استنت یا استنت گذاری قلب بعد بالون زدن موجب کاهش واضح و قابل توجه عوارض روش استفاده از بالون به تنهایی مثل بازگشت فوری تنگی یا انسداد مجدد و تدریجی آن با گذشت زمان می شود. اما عوارض خاص خود را هم دارد؛ مثلا پس از کارگذاری استنت فلزی در برخی از بیماران در روزهای اول (معمولا طی ماه اول)، لخته خون در داخل استنت ایجاد می‌شود که بیمار بایستی مجددا تحت آنژیوپلاستی قرار گیرد و گاهی حتی بدلیل ماهیت انسداد ناگهانی و کامل، سکته وسیع قلبی و مرگ بیمار رخ می دهد.

چگونه در قلب فنر میگذارند

لذا مصرف داروهای ضد تجمع پلاکتی و بروز لخته خون مانند آسپیرین به همراه کلوپیدوگرل ( با نام تجاری پلاویکس ، اوسفیکس و…) سفارش می شود. با تجویز داروهای فوق، میزان بروز لخته خون بسیار کاهش می یابد و لذا میزان موفقیت آنژیوپلاستی افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

مشکل دیگری که پس از این مرحله دیده می شد، ایجاد تنگی مجدد عروق ناشی از تشکیل بافت اضافی در داخل استنت یا فنر بود که معمولا ۴-۳ ماه پس از گذاشتن فنر قلب بروز می‌ کرد. با توجه به بافت اضافی تشکیل شده در این محل (شامل سلول‌ های طبیعی داخل رگ که بیش از حد رشد کرده بودند)، محققان به فکر استفاده از داروهایی بر روی استنت افتادند که مانع بروز این تنگی مجدد از طریق کاهش رشد سلول‌های داخلی رگ شود.

لذا در سال ۲۰۰۳ با استفاده از پلی‌ مرهای حاوی دارو که داخل استنت کار گذاشته بودند (استنت های دارویی) دارو را به صورت تدریجی وارد رگ می ‌کردند، استنت دارویی موجب رفع این مشکل شد ولی بواسطه عدم اپیتلیالیزه شدن داخل رگ، مشکل افزایش احتمال تشکیل لخته و انسداد ناگهانی داخل رگ تا حدود یک سال باقی می ماند (بر خلاف فنر معمولی که در طی ماه اول این خطر زیاد بود) که با مصرف طولانی مدت داروهای ضد پلاکتی ، این مشکل نیز قابل حل شد.

۱- استنت دارویی

۲-استنت غیر دارویی

فنر های دارویی به تدریج از خود موادی آزاد می کنند که جلوی بسته شدن مجدد استنت را تا حدی می گیرند؛ بنابراین باعث کاهش میزان بروز تنگی مجدد عروق کرونر و کاهش نیاز به انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب در ماه‌ های پس از آنژیوگرافی می ‌شوند.

پیشنهاد دکتر محمد حسین نجفی برای مطالعه بیشتر:
حتما درباره آنژیوپلاستی عروق کرونر بخوانید. برای آگاهی بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

آنژیوپلاستی عروق کرونر (Angioplasty)

هرچند استنت‌ های دارویی باعث کاهش بروز تنگی مجدد در داخل فنر و کاهش انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب می ‌گردند و تاثیری در طول عمر و یا مرگ و میر ندارند، اما استنت ‌های بدون دارو نیز مرگ و میر بسیار ناچیزی دارند. پس فلسفه تولید استنت‌های دارویی، افزایش طول عمر نیست، بلکه کاهش بروز تنگی مجدد در داخل فنر در بیماران خاص یا آناتومی های خاص انسداد عروقی با احتمال بالای تنگی مجدد می‌ باشد.

این فواید بیشتر در عروق باریک و تنگی‌ های طویل بیماران دیابتی و… رویت می‌ گردد. لذا توصیه‌ می ‌شود بیمار در مورد انتخاب نوع استنت (معمولی یا دارویی) حتما نظر پزشک معالج خود را ملاک عمل قرار دهد و برای استفاده از استنت دارویی اصرار نکند.

هنگام ترخیص از بیمارستان به شما خلاصه پرونده ای داده می شود که نام و سایز فنر استفاده شده در آن ذکر شده است؛ در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید می توانید از پزشک معالج خود سوال کنید.

فنر ها وسیله های دائمی هستند و در رگ باقی مانده و خارج نمی شوند.

۱-در ۶ ماه اول پس از تعبیه استنت انجام MRI ممنوع است. در مواردی که نیاز به انجام MRI بصورت اورژانسی در ۶ ماه پس از آنژیولاستی باشد، حتما با پزشک قلب خود مشورت کنید.

۲-وجود فنر قلبی باعث به صدا درآوردن زنگ خطرهای موجود در ایستگاه های بازرسی فرودگاه نمی شود.

۳-خطر انسداد فنر قلب بخصوص در کسانی که سیگاری هستند و یا داروهای ضد پلاکت ( آسپرین ، پلاویکس ، اوسویکس و کلوپیدوگرل) را مرتب مصرف نمی کنند، وجود دارد.

یکی از راه های باز کردن عروق بخصوص عروق قلب استفاده از استنت یا به اصطلاح عوام فنر است.  در مجموع امروزه دو گروه استنت بیشتر استفاده می شود:

قیمت استنت های غیر دارویی به مراتب کمتر از استنت های داروئی است. هزینه قرار دادن استنت دارویی بر اساس اینکه بیمه پایه ( بیمه تامین اجتماعی – خدمات درمانی و یا نیروهای مسلح ) چه باشد، و اینکه آیا فرد بیمه تکمیلی ( آتیه سازان حافظ، ایران، آسیا، دانا،…. مخابرات و غیره) دارد یا خیر، متفاوت است.

بیمارستان هایی که در آن روش درمانی استنت گذاری یا آنژیوپلاستی انجام می شود، تعرفه گوناگون دارند. در برخی بیمارستان ها مانند بیمارستان شهید مصطفی خمینی، اگر بیمار بیمه پایه و نیز بیمه مکمل مانند آتیه سازان حافظ داشته باشد، می تواند بدون پرداخت هزینه تحت استنت گذاری یا قرار دادن فنر قرار بگیرد.

بیمارستان ها بر اساس نهاد موسس، دولتی یا خصوصی و یا هیات امنایی هستند. هزینه استنت قلب یا قیمت فنر زدن در بیمارستان های دولتی برای یک رگ به همراه گذاشتن یک استنت دارویی حدود یک و نیم میلیون تومان خواهد بود.

هزینه استنت گذاری یا فنر زدن قلب در یک بیمارستان خصوصی که با هیچ بیمه ای از قبیل بیمه پایه یا تکمیلی قرارداد ندارند، حدودا ده میلیون تومان می باشد.

هزینه استنت قلب در بیمارستان هیات امنایی تقریبا چیزی ما بین هزینه های فنر قلب در بیمارستان های دولتی و خصوصی است. هزینه آنژیوپلاستی یا بعبارتی قیمت فنر قلب حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان خواهد بود.

تعرفه های ذکر شده برای باز کردن یک رگ با یک استنت یا فنر دارویی است. لازم به ذکر است که چنانچه این روند در شرایط اورژانسی مانند سکته حاد صورت گیرد، قیمت استنت قلب متفاوت خواهند بود.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

دکتر قلب در تهران

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سلام متاسفانه بدون معاینه نمی شه اظهار نظر کرد بعد از برطرف شدن شرایط  بامدارک مراجعه کنید

سلام

احتمالا این نوع دردها قلبی نیست 

اما بهتره معاینه شوید

کبودی جزیی اشکالی نداره

سلام

در این جور مواقع ریسک تشکیل لخته در استنت بالاتره

ولی اینطور نیست که غیر قابل انجام باشه

باید سی دی آنژیو دیده بشه تا بشه اظهار نظر دقیق کرد

چگونه در قلب فنر میگذارند

سلام

احتمالاً علتش حملات اضطراب و پانیک است اگر اضطراب دارید به روانپزشک مراجعه کنید و حتما به پزشک تان هم شرایط تان را اطلاع بدید

سلام

حتمالا مشکلتون اضطرابی هست

به روانپزشک مراجعه کنید و در ضمن  برای اطمینان علائمتون را به پزشکتون اطلاع بدید

سلام

 پیاده‌روی آهسته در سطح صاف ایرادی نداره

عملکرد قلب هم اگر قلب آسیب جدی ندیده باشه با برقراری خونرسانی و مصرف دارو بهتر میشه

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

اگرچه آنژیوپلاستی عروق کرونر یک روش کم تهاجمی باز نمودن رگ های بسته قلب است ولی باید عوارض بالون زدن قلب یا عوارض گذاشتن فنر در قلب را نیز مدنظر داشت.

بالون زدن قلب یا بالن قلب روشی است که از آن برای باز کردن شریان های بسته قلب استفاده می شود.در آنژیوپلاستی عروق کرونر یک بالون کوچک به صورت موقت در ناحیه بسته شریان جایگذاری می شود تا به عریض نمودن آن کمک کند.

بسیاری از بیماران پیش از آنکه برایشان وقت گذاشتن فنر در قلب را در بیمارستان ها مشخص کنم، از من می پرسند که آیا استنت گذاری عوارض دارد یا خیر؟

من نیز در پاسخ همیشه این سوال را از بیمارانم می پرسم که اگر قرار باشد از خیابان عبور کنند، آیا ممکن است حادثه ای برایشان رخ دهد یا خیر؟

چگونه در قلب فنر میگذارند

بیمار نیز در پاسخ می گوید: بله! پس در آنژیوپلاستی یا گذاشتن فنر در قلب نیز مانند هر کار دیگری ممکن است عوارضی ایجاد شود. خونریزی شایعترین عارضه آنژیوپلاستی یا فنر گذاشتن قلب است. این خونریزی ممکن است در محل ورود وسایل آنژیوگرافی در کشاله ران یا مچ دست رخ دهد. امروزه توسعه در روش رادیال یا همان آنژیوگرافی از طریق مچ دست شانس خونریزی محل آنژیوگرافی را به شدت کاهش داده است.

از دیگر عوارض گذاشتن فنر در قلب این است که  گاهی ممکن است به هنگام بادکردن بالن آنژیوپلاستی و استنت گذاری ، رگ قلب دچار پارگی شود. پزشک متخصص قلب و عروق در این مورد با استفاده از وسایل موجود می تواند از ادامه خونریزی ممانعت بعمل آورد. گاهی حین گذاشتن فنر در قلب عوارضی اتفاق می افتد که مجبوریم بیمار را به طور اورژانسی برای عمل قلب باز آماده کنیم؛ مثلا ممکن است پارگی رگ در حین آنژیوپلاستی به خوبی درمان نشود.

توضیح دکتر محمد حسین نجفی در مورد آنژیوپلاستی عروق کرونر را با زدن روی دکمه زیر بخوانید.

آنژیوپلاستی عروق کرونر

درد قفسه سینه به طور شدید نیز از عوارض گذاشتن فنر در قلب است که علت آن در معرض کم اکسیژن قرار گرفتن قلب بوده و حالت شبیه سکته قلبی باشد. به صورت کلی عوارض آنژیوپلاستی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

از عوارض آنژیوپلاستی این است که در برخی مواقع جریان خون رگ مسدود می شود که علت آن هم آزاد شدن موادی است که از پشت استنت به داخل جریان خون آزاد می شود. تنگ شدن مجدد در ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد از جمله عوارض بالون زدن قلب است. فنر قلب به منظور کاهش تنگی مجدد طراحی شده است. استنت های فلزی خالص اصل، شانس تنگی مجدد را تا ۲۰ درصد کاهش می دهند و استفاده از استنت دارویی این میزان را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می دهد.

تشکیل لخته های خونی حتی در هفته یا ماه های اول پس از آنژیوپلاستی عروق کرونر در لابه لای استنت از جمله عوارض فنر قلب است. این لخته ها ممکن است سبب بروز حمله قلبی شوند. به منظور کاهش عوارض بالون زدن قلب و شانس ایجاد لخته در استنت ها، مصرف آسپیرین ، کلوپیدوگرل یا پلاویکس و داروهای دیگر، دقیقا طبق دستور دکتر متخصص قلب و عروق بسیار مهم است. در مورد مدت زمان مصرف این داروها یا قطع آن ها در صورت انجام جراحی باز قلب با دکتر قلب خود مشورت کنید.

ممکن است در محل نصب کاتتر در دست یا پا خونریزی دیده شود. معمولا این خونریزی ها در حدی است که تنها موجب ایجاد کبودی می شود. اما در صورت خونریزی جدی به تزریق خون و اقدامات جراحی نیاز دارد.

حمله قلبی از جمله عوارض بالن زدن قلب بسیار نادر است اما ممکن است طی انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر صورت گیرد.

شریان کرونر ممکن است حین انجام آنژیوپلاستی پاره یا کنده شود. این مورد از عوارض بالون زدن قلب است که در صورت وخیم بودن میتواند به ضرورت انجام عمل قلب باز اورژانسی بینجامد.

موادی که طی آنژیوپلاستی و جایگذاری استنت ها استفاده می شود، ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود؛ به خصوص در افرادی که از پیش مشکلات کلیوی دارند. اگر جزء افراد در معرض خطر هستید، متخصص قلب و عروق ممکن است دارویی تجویز کند تا به حفاظت از کلیه ها کمک کند.

طی آنژیوپلاستی عروق کرونر، لخته های خونی که ممکن است روی کاتتر ایجاد شوند می توانند جدا شده و به سمت مغز حرکت کنند. رقیق کننده های خونی به منظور کاهش این خطر تجویز می شوند. سکته مغزی از جمله عوارض بالون زدن قلب است که می تواند در اثر جدا شدن پلاک چربی هنگامی که کاتتر در آئورت پیچ خورده است نیز اتفاق بیفتد.

قلب ممکن است در اثر بالون زدن عروق کرونر تحریک شود و ضربان آن بسیار تند با کند گردد. این مورد از عوارض بالون زدن قلب حالت معمولا گذراست اما گاهی استفاده از دارو یا دستگاه تنظیم ضربان قلب لازم است.

البته پزشک متخصص برای اغلب موارد فوق راه حل مناسب را پیدا می کند؛ پس نباید به خاطر ترس از تصادف، از خیابان عبور نکرد!

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سلام

بدون دیدن و معاینه بیمار نمیشه گفت فشار خون داره یا نداره

فعلا داروها رو به روال قبل مصرف کنید و بعد از برطرف شدن شرایط با مدارک مراجعه کنید

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق در تهران –

بیشتر افرادی که آنژیوپلاستی انجام می دهند، در شریان مسدود شده استنت نیز می گذارند. معمولا بعد از باز شدن شریان توسط بالن، استنت گذاری انجام می شود. مراقبت های بعد از استنت گذاری از گرفتگی مجدد عروق جلوگیری می کند.

استنت از دیواره شریان ها محافظت کرده تا پس از آنژیوپلاستی دوباره تنگ نشوند. استنت شبیه یک سیم حلقه ای کوچک است.

دستورالعمل های جزئی در مورد ورزش کردن، مصرف دارو، زمان مراجعات بعدی و مراقبت از زخم، قبل از مرخص شدن از بیمارستان به بیمار داده می‌شود.

فهرست موضوعات

چگونه در قلب فنر میگذارند

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از استنت گذاری، داشتن رژیم غذایی سالم است. داشتن رژیم غذایی سالم باعث تسریع بهبود و کاهش برخی خطرات احتمالی می‌شود. کاهش خطر رسوب مجدد در داخل دیواره عروق را می توان به عنوان یکی دیگر از مزایای رژیم غذایی سالم نام برد.

بر اساس مطالعات فراوان می‌توان ادعا کرد، رژیم غذایی سالم شامل میوه، سبزی، غلات، مغزها و آجیل می‌شود. این مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

رژیم غذایی سالم مواد مغذی مورد نیاز بدن از قبیل ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرهای لبنی و آنتی اکسیدان ها را تأمین می‌کند. رژیم غذایی ایده آل باید در برگیرنده مواد غذایی زیر باشد:

✅ گوشت

یا مواد غذایی جایگزین گوشت مانند تخم مرغ، بقولات و آجیل

✅ ماهی

مصرف ماهی به خصوص ماهی های سالمون، ماکرل‌ و ساردین که سرشار از امگا ۳ هستند به صورت دو بار در هفته به شدت توصیه می‌شود.

✅ غلات

از قبیل نان، کراکر، برنج قهوه ای، پاستا و جو

✅ لبنیات

مصرف لبنیات به خصوص لبنیات کم چرب، از جمله شیر و پنیر کم چرب

✅ آب

مصرف زیاد آب و پرهیز از نوشیدن نوشابه های قندی و مشروبات الکلی

✅ چربی های مفید

آجیل ها، آووکادو و برخی از ماهی ها دارای این نوع چربی ها هستند.

دو نمونه دیگر از موارد مرتبط با رژیم غذایی عبارت‌اند از:

✅ کاهش مصرف نمک

کاهش مصرف نمک باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود.

✅ پرهیز از مصرف مواد غذایی شیرین

مصرف مواد غذایی شیرین، مضرات بسیاری دارند که یکی از آن‌ها افزایش وزن و چاقی است.

مصرف دارو پس از فنر گذاشتن قلب ، یکی دیگر از مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب است، که باعث کاهش عوارض ناشی از بیماری های قلبی می‌شود.

باید توجه داشت مصرف دارو زمانی مؤثر است که همراه با ورزش، پرهیز از مصرف دخانیات و داشتن رژیم غذایی سالم باشد. به طور کلی مصرف انواع داروهای ذیل برای بیمار تجویز می‌شود:

این داروها مانع از انعقاد خون در داخل استنت می شوند و موجب پیشگیری از حمله قلبی می‌شوند.

این داروها علاوه بر این که موجب کاهش کلسترول یا چربی خون می‌شوند، همچنین بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده سبب کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته و حملات قلبی می‌شوند.

👈 مطلب مرتبط: تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. اما برای کاهش کلسترول چی بخوریم؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.

کاهش کلسترول

در صورت داشتن سابقه ی مشکلات قلبی، بیمار ممکن است از داروهایی مانند بتابلاکرها استفاده نماید، این داروها باعث کنترل فشار خون بالا و پیشگیری از آنژین قلبی و حملات قلبی می‌شوند.

داروهای ضد انعقاد خون، سبب نازک شدن رگ‌های خونی می‌شوند. از این رو ممکن است این داروها باعث بروز مشکلاتی از قبیل موارد زیر شوند:

برنامه مصرف دارو برای هر بیمار مختص خود اوست. به همین دلیل هرگونه سؤال و مشکل در این زمینه باید با پزشک در میان گذاشته شود.

برای بسیاری از بیمارانی که آنژیوپلاستی شده و در رگ های ایشان استنت تعبیه می شود، دو داروی آسپیرین و پلاویکس تجویز می گردد.

بسیاری از بیماران در مورد مدت زمان لازم مصرف آسپرین بعد از استنت گذاری عروق قلب پرسیده بودند، دکتر یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در پاسخ به این پرسش می گویند :

رعایت مصرف منظم داروها پس از تعبیه استنت در عروق کرونر به جهت جلوگیری از تکرار گرفتگی عروق بسیار اهمیت دارد. برای بیمار آنژیوپلاستی شده، مصرف قرص آسپیرین روزانه باید مادام العمر ادامه داشته باشد.

چگونه در قلب فنر میگذارند

در مورد پلاویکس نیز حداقل تا ۶ ماه بعد از عمل بیمار باید روزانه آن را مصرف کند و پس از اتمام دوره، با نظر پزشک معالج تصمیم به قطع یا ادامه مصرف دارو بگیرد.

داشتن سبک زندگی سالم پس از عمل استنت گذاری و رعایت برخی نکات به منظور کاهش خطرات احتمالی مجدد، بسیار حائز اهمیت است. موارد ذیل نیز از جمله مواردی هستند که پس از عمل استنت گذاری باید آنها را کاملاً جدی گرفت:

انجام برخی آزمایشات از قبیل آزمایش خون، نوار قلب و عکس‌برداری توسط اشعه ایکس در سال اول پس از انجام عمل آنژیوپلاستی نیز ممکن است توسط پزشک برای بیمار تجویز گردد.

در بعضی اوقات ممکن است ناراحتی در ناحیه قفسه سینه احساس شود. این ناراحتی ممکن است منقطع و به صورت سوزش در این ناحیه باشد که علت آن مربوط به عمل آنژیوپلاستی می‌شود و هیچ جای نگرانی ندارد.

ورزش باعث تسریع در روند بهبودی بیمار شده و همچنین باعث کنترل فشار خون، وزن و کلسترول می‌شود. برای انجام فعالیت های ورزشی توصیه می‌شود ابتدا با حرکات ساده آغاز کرده و سپس شدت و زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید.

پیاده روی یکی از ورزش های ایده آل برای هر فرد است. علاوه بر این نیز می‌توان هرگونه سؤال راجع برنامه ورزشی را از پزشک خود سؤال کرد.

در ارزیابی درد سینه بعد از آنژیوپلاستی زمان شروع درد اهمیت دارد در صورتی که آنژیوپلاستی بصورت موفقیت آمیز انجام شده باشد و درد در زمان بین سه تا شش ماه بعد از آنژیوپلاستی شروع شده باشد احتمال تنگی مجدد داخل استنت هست و در صورتی که زمان شروع درد در فاصله زمانی کمی بعد از آنژیوپلاستی باشد معمولا در این افراد عروق حساستر بوده و تمایل بیشتری به اسپاسم عروقی دارند.

حالت اخیر در بیست درصد افرادی که آنژیوپلاستی می‌شوند دیده می‌شود. علت دیگر این دردها میتواند بعلت اتساع زیاد رگ توسط استنت باشد.

بعد از آنکه بهبودی حاصل شد، فرد نیز به مرور قادر به انجام فعالیت هایی روزمره خود خواهد شد، از قبیل:

◼ رانندگی

در صورتی که فرد بیمار دچار حملات قلبی نشده باشد، پس از گذشت دو روز از عمل، قادر به رانندگی خواهد بود. اما در غیر این صورت، رانندگی باید با توجه به نظر پزشک انجام شود.

◼ برداشتن اجسام سنگین

پس از عمل باید از برداشتن و بلند کردن اجسام سنگین تر از ۵ کیلوگرم خودداری کرد. انجام فعالیت و ورزش که مستلزم بلند کردن اجسام سنگین است نیز باید بر اساس نظر پزشک انجام شود.

👈 مطلب مرتبط: بالون زدن قلب ( آنژیوپلاستی ) چگونه انجام میشود؟ آیا بالون زدن قلب با خطر همراه است؟ برای یافتن پاسخ برروی لینک زیر کلیک  کنید.

بالون زدن قلب

دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی برای پرسش از دکتر سعید یزدانخواه برروی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

.برای ارتقاء کیفیت مطالب امتیاز دهید

دکتر سعید یزادان‌خواه متخصص آنژیوگرافی و قلب و عروق | بیمارستان های طرف قرار داد: بیمارستان نیکان، بیمارستان محب مهر، بیمارستان پیامبران | شماره تماس: ۰۲۱۲۶۷۵۲۲۹۴

پست قبلی

انواع آنژین قلبی (درد قفسه سینه) و راه های درمان آن

پست بعدی

علائم اولیه سکته قلبی در زنان

مراحل آنژیوپلاستی عروق پا چیست؟

مقایسه آنژیوپلاستی و عمل قلب باز

رژیم بعد از آنژیوپلاستی

معجزه ی بالن قلب و فنر قلب در آنژیوپلاستی

پستهای اخیر

آیا آمبولی ریه درمان می شود؟

هولتر مانیتورینگ، نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون

طبقه بندی و جدول فشار خون نرمال در سنین مختلف

چگونه در قلب فنر میگذارند
چگونه در قلب فنر میگذارند
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *