چگونه دل بشکنیم؟

 
helpkade
چگونه دل بشکنیم؟
چگونه دل بشکنیم؟

همه گناهان احتياج به توبه فوري دارندو انسان گنهكار بايد با ندامت و پشيماني قلبي و توبه به سوي خدا برگردد و روح تيره و حجاب گرفته خود را صيقلي دهد و دوباره پيمان بندگي و عبوديت با خداوند ببندد. البته در اين مورد گناهان با يكديگر تفاوت دارند. برخي گناهان كه مربوط به حق خداوند مي باشد و حقي از حقوق الهي ناديده گرفته شده و پايمال گشته مثلا فرد نمازش را سال ها ترك كرده واز روزه گرفتن خودداري نموده، در اين موارد معناي توبه اين است كه علاوه بر پشيماني و ندامت، اين اعمال فوت شده تدارك گردد و نماز و روزه هاي ترك شده قضا گردند. ولي برخي گناهان مربوط به حقوق مردم است. مثلا مالي از كسي برده و يا حقي از كسي ضايع كرده ايم كه در اينجا بعد از پشيماني و توبه بايد حقوق مردم به آنها بازگردانده شود و يا طبق احكامي كه در رساله هاي عمليه آمده است اگر دسترسي به صاحبان حق نداريم و از يافتن آنها نااميد شده ايم، بايد از طرف آنها صدقه دهيم.

 قبل از پرداختن به موضوع مورد سئوال بايد عرض شود كه جواب بستگي دارد كه دل چه كسي شكسته شده باشد.اگر مثلاً دل پسري كه از دختر كار نامشروع يا غير عرفي داشته و دراثر پاسخ منفي دختر  ، دلش شكسته است  در اين مورد بايد دختر قاطعيت وعفت خود را حفظ كند واين دل شكستن گناه نمي باشد . اگر دل پدر يا مادر يا خواهريا همكلاسي را شكسته ممكن است در اين دل شكستن خود دختر مقصر باشدممكن هم هست آن فرد ( فرد دل شكسته شده) خودش به خاطر حساسيتهاي رواني دل شكسته باشد كه هر كدام مبحثي جدا از هم مي باشد وحكم هريك با ديگري متفاوت است .

شكستن دل انساني و ناراحت كردن او از گناهاني است كه داراي عواقب بدي است و بايد خيلي سريع از آن توبه كرد و در اين مورد فقط پشيمان شدن و طلب آمرزش از خداوند كافي نيست بلكه بايد به نحوي دل آن فرد را به دست آورد و او را از خود راضي و خشنود نمود و با عذرخواهي و جبران كردن به وسيله احسان و يا هديه اي و يا كلمات دلنشيني اندوه و گرفتگي را از آن فرد برطرف نمود چون دل شكستن آثار بدي به دنبال دارد و شكستگي او در اعمال و زندگي و آسايش ما تأثير منفي دارد و بدون شك در زندگي ما تأثيري عميق دارد.چگونه دل بشکنیم؟

در حديث آمده است كه خداوند مي فرمايد: «انا عند المنكسره قلوبهم؛ من همدم قلب هاي شكسته هستم» يعني انسان دل شكسته در پيشگاه خداوند داراي جايگاه ويژه اي است و مورد توجه خداوند مي باشد و دعا و نفرين انسان دل شكسته خيلي زود اثر مي بخشد.

امام زين العابدين(عليه السلام) در حديث شريفي مي فرمايد: پدرم در لحظاتآخر عمر عزيزش، در آن شرايط سخت روز عاشورا در حالي كه خون در رگ هايش مي غلطيد مرا در آغوش گرفت و به من فرمود تو را به آن چه پدرم نزديك وفاتش به من فرمود وصيت مي كنم و آن اين كه: «يا بني! اياك و ظلم من لا تجد عليك ناصرا الا الله؛ پسر عزيزم! از ظلم و ستم به كسي كه يار و ياوري جز خدا ندارد بپرهيز» (منتهي الامال، ج 1، ص 713، انتشارات هجرت).

پرسش:اگر دل کسی را بشکنیم چگونه باید جبران کنیم؟

پاسخ:دل اگر بشکست خرسند کردن مشکل است/شیشه بشکسته را پیوند کردن مشکل است

شکستن دل انسان مومن بدون جهت شرعی که در قالب مسخره کردن،عیب جویی،افشاء سرّ،اهانت،…می‌باشد از مصادیق بارز آزار و اذیت می‌باشد آنهم اذیت روحی که قابل قیاس با آزار و اذیت جسمانی نیست و ممکن است درد آن تا مدتها و چه بسا تا آخر عمر همراه انسان باشد و در اسلام به شدت ازآن نهی شده، امام صادق عليه السلام در این زمینه فرمودند:

“قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لِيَأْذَنْ بِحَرْبٍ مِنّي مَنْ آذي عَبْدِيَ الْمُؤْمِنَ وَ لَْيأْمَنْ غَضَبي مَنْ اَكْرَمَ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنَ؛(1) «خداوند عزيز و جليل مي فرمايد: كسي كه بنده مؤمن مرا اذيت كند، با من اعلان جنگ كرده و كسي كه بنده مؤمن مرا تكريم كند، از خشم و غضب من خود را در امان بداند. »

لذا باید به طور جدّ، مراقب زبان و حرکات و سکنات خود باشیم که مبادا اسباب دل شکستن کسی را فراهم آوریم و اگر چنین کاری رخ داد بعد از توبه و استغفار جدی به درگاه ربوبی، باید، عملا جبران کنیم و پیش آن شخص برویم و دلش را به دست آوریم و اگر به او دسترسی نداریم در کنار کار خیری مانند قرآن و نماز خواندن به نیت او،صدقه‌ای هم به عنوان رد مظالم به فقیر بدهیم .پی‌نوشت:1-الكافي، ج 2، ص 350، ح 1.چگونه دل بشکنیم؟

کلیه حقوق مادی و معنوی این سامانه متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی میباشد.

| Copyright 2011 Pasokhgoo.ir All rights reserved 

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

چگونه دل بشکنیم؟

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

چگونه دل بشکنیم؟
چگونه دل بشکنیم؟
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *