چگونه دل حضرت زهرا را شاد کنیم

 
helpkade
چگونه دل حضرت زهرا را شاد کنیم
چگونه دل حضرت زهرا را شاد کنیم

چه کنیم تا حضرت فاطمه را خوشحال کنیم ؟ با وجود اینکه از برکات و آثار وجودی آن حضرت بیش از هزار سال می‌گذرد، اما همچنان زندگی ایشان به عنوان سیده نساء العالمین بهترین الگو و اسوه برای همه انسان‌های عالم است. در این میان انجام یکسری اعمال و واجبات از طرف شیعیان می‌تواند موجب شادی و خوشحالی حضرت فاطمه شود.

در ادامه لیستی از این اعمال، از خواندن قرآن تا عمل به احادیث این بانوی بزرگوار آورده شده است.

 

تلاوت و توجه به قرآن کریم یکی از موضوعاتی است که ما مسلمانان از آن غافل شده و کمتر به آن توجه می‌کنیم. همه‌ ما بهترین نوع قرآن را در خانه‌هایمان داریم، ولی قرائت، تفکر و عمل به آن را جدی نمی‌گیریم. این در حالی است که خداوند حکیم در این مورد می‌فرماید:

«ای مردم، از سوی پروردگارتان موعظه و اندرزی برای شما آمد، کلامی و قرآنی که مایه شفای بیماری دل‌ها و روان‌ها است و چیزی که مایه هدایت و راهنمایی است و رحمت برای مومنان است. پیامبر به مردم بگو به فضل پروردگار و به رحمت بی پایان او و این کتاب بزرگ آسمانی که جامع همه نعمت‌ها است باید خشنود بشوند نه به ثروت اندوزی و پست و مقام دنیا و فزونی قوم و قبیله.» (سوره یونس آیات ۵۸-۵۷)

چگونه دل حضرت زهرا را شاد کنیم

همچنین با تلاوت قرآن کریم می‌توانیم نور و برکت برای خود به ارمغان بیاوریم. چنانچه در روایتی داریم که می‌فرماید:

«خانه‌های خود را با تلاوت قرآن نورانی کند؛ خانه‌ای که زیاد در آن قرآن تلاوت شود خیر و برکتش فزونی یابد؛ به اهلش فراخی رسد و نورش به اهل آسمان روشنایی دهد؛ بدان سان که ستاره‌های آسمان به اهل زمین، روشنایی دهند.» (اصول کافی، ج ۲، ص ۶۱۰)

از نظر حضرت زهرا (علیها السلام) نگاه کردن به صورت رسول الله دارای دو مزیت است:

در این زمان که ما از حضور رسول خدا صلی الله و علیه وآله محروم هستیم، فرصت نگاه پر محبت داشتن به پدران و نیکی کردن به آن‌ها را از دست ندهیم که ثواب این کاری برابر است با خواندن قرآن.

انفاق یعنی بخشش از چیزی که انسان در اختیار دارد و می‌تواند به دیگران بدهد. این چیز با ارزش می‌تواند علم باشد، یا مال و ثروت و یا حتی انفاق محبت و همدلی و همدردی با دیگران. خداوند در کنار نماز اهمیت ویژه‌ای به انفاق می‌دهد و ارزش آن را بسیار بالا می‌خواند. در آیه از قرآن آمده است:

«هرگز به (حقیقت) نیکوکارى نمى‌رسید مگر اینکه از آنچه دوست مى‌دارید، (در راه خدا) انفاق کنید و آنچه انفاق مى‌کنید، خداوند از آن آگاه است.» (آل عمران: ۹۲)

همچنین حضرت علی (ع) می‌فرمایند:

«ای فرزند آدم! خودت وصی مال خویش باش، امروز به گونه‌ای عمل کن که دوست داری پس از مرگت عمل کنند.» (نهج البلاغه، حکمت ۲۵۴)

در روایتی امام کاظم علیه السلام می‌فرمایند:

«خدا می‌فرماید من پولدار را به جهت شأن و کرامتی که بر من دارد پولدار نکردم، و بینوا را به سبب اهانتی که بر من کرده بینوا نکردم، بلکه من سرمایه‌داران را به وسیله‌ی بینوایان آزمایش می‌کنم و اگر بینوایان نمی‌بودند سرمایه‌داران هرگز مستوجب بهشت نمی‌گردیدند.»

تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها عبارتند از

امام صادق علیه السلام فرمود:

«تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها مصداق ذکر کثیر است که در قرآن آمده: «اذکرواللّه ذکراً کثیراً» و «تسبیح حضرت زهرا سلام الله علی‌ها در هر روز بعد از هر نماز محبوب‌تر است نزد من از خواندن هزاررکعت نماز مستحبى.»

امام باقر علیه السلام فرمود:

«اگر چیزى بهتر از تسبیحات حضرت زهرا بود پیامبر آن را به فاطمه مى‌آموخت.»

در تعدادى از روایات آمده است که تسبیحات این حضرت را بلافاصله بعد از اتمام نماز انجام دهید. همچنین خوب است که به فرزندان خود آن‌ها را بیاموزید.

در روایتی پیامبر (ص) می‌فرماید:

«انبیا خوشبو هستند. بوی خوش گلابی از آنان استشمام می‌شود. از حور العین بهشتی هم بوی عطر آس (آس نام درختی است که برگ‌هایش عطر بسیار خوبی دارد؛ احتمالا یاس باشد) می‌آید. همچنان که ملائکه رایحه گل سرخ دارند. دخترم زهرا نیز رایحه آس و گلابی و گل سرخ دارد.»

با توجه به این که گل یاس لطیف‌ترین و خوشبو‌ترین گل بوده و سفید است از این رو احتمال دارد حضرت زهرا (س) را گل یاس نامیده‌اند. پس بوییدن و هدیه دادن این گل می‌تواند باعث خشنودی سیده نساء العالمین شود.

خواندن و عمل به احادیث پیامبران و امامان می‌تواند موجب قرب الهی و شادی و رضایت حضرت فاطمه شود.

حضرت فاطمه زهرا (س) می‌فرماید:

«هر کس عبادات و کار‌های خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می‌کند.»

«خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را برای طهارت از شرک و نجات از گمراهی‌ها و شقاوت‌ها قرار داد؛ و نماز را برای خضوع و فروتنی و پاکی از هر نوع تکّبر، مقرّر نمود؛ و زکات (و خمس) را برای تزکیه نفس و توسعه روزی تعیین کرد؛ و روزه را برای استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست و حجّ را برای استحکام اساس شریعت و بنای دین اسلام واجب کرد.»

«اگر آنچه را که ما اهل بیت دستور داده ایم عمل کنی و از آنچه نهی کرده‌ایم خودداری کنی، تو از شیعیان ما هستی وگرنه، خیر.»

تمام ابعادی که برای زن متصوّر است و برای یک انسان متصوّر است، در فاطمه زهرا علیهاالسلام جلوه کرده و بوده است. همانطور که خواندید در این بخش ۶ مورد از اعمال که باعث می‌شود حضرت فاطمه را خوشحال کنیم را آوردیم. امیدواریم از خواندن آن‌ها لذت برده باشید و سعی کنید به هر کدام از آن‌ها عمل کرده تا نزد خدا و حضرت زهرا (س) عزیز شوید.

در پایان،‌ برای آشنایی با فضایل حضرت فاطمه زهرا (س)، مطالعه مطلب «القاب حضرت زهرا (س)» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فاطمه علیها السّلام می ‏گفت: هیچ كس جز خداوند نمی داند كه من چقدر خوشحال شدم از اینكه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم كارهاى بیرون از خانه را به عهده من قرار نداد و مرا از مراوده با مردان نجات داد.

چگونه دل حضرت زهرا را شاد کنیم

زندگی سراسر نور حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به عنوان سیده نساء العالمین بهترین الگو و اسوه برای همه انسان های عالم است. امام حسن عسگری می فرماید: ما حجت های الهی بر بندگان خداهستیم و جده ما فاطمه حجت خدا بر ماست.[1]

عبادت و بندگی فطرت انسان است و انسان اگر خدا را بشناسد و بداند که برای اوخدایی عظیم است خود را موظف به بندگی او می کند. فاطمه زهرا سلام الله علیها اینگونه بود. در روایت آمده است که: در این امت عبادت کننده تر از فاطمه کسی نبود او همواره به عبادت بر می خاست تا اینکه قدم هایش ورم می کرد.[2] به این روایت جالب از امام صادق علیه السلام توجه نمایید که درپاسخ به این سوال  که چرا فاطمه را زهرا نامیدند؟ می فرماید: براى اینكه هر گاه فاطمه در محراب عبادت می ‏ایستاد و به عبادت مشغول می ‏شد نور او براى اهل آسمان می درخشید همان طور كه ستارگان براى اهل زمین می درخشند.[3]

یکی از صفات برجسته انسان صداقت وراستگویی است، که از فضائل اخلاق شمرده می شود. وقرآن کریم هم سفارش می کند که با راستگویان باشید. کونوامع الصادقین[4] نمونه صادقان و راستگویان فاطمه زهرا سلام الله علیهاست. عایشه همسر پیامبر که با فاطمه زهرا سلام الله علیها عداوت ودشمنی داشت این گونه بیان می کند که: من هیچ كس را ندیدم كه از نظر سخن گفتن و نقل حدیث، شبیه‏ تر از فاطمه علیها السّلام به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم باشد.

هر گاه فاطمه علیها السّلام به حضور پیامبر می ‏آمد رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم به وى خوشامد می ‏گفت، و دستان فاطمه را بوسیده، او را در جاى خود می ‏نشانید. و من احدی را ندیدیم که در صدق لهجه به پایه فاطمه برسد مگر آن کسی که سبب ولدت فاطمه است یعنی رسول خدا صلی الله عله وآله)[5]

من هیچ كس را ندیدم كه از نظر سخن گفتن و نقل حدیث، شبیه‏ تر از فاطمه علیها السّلام به رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم باشد

آری فاطمه اصدق و صادق بود و تا جایی که عایشه لب به چنین سخنی می گشاید. الفَضلُ ما شَهِدَ بِه الاَعداء.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به هنگام وصیت به همسر خود امیرمومنان علیه السلام  می فرماید: ای پسر عمویم! تو هرگز مرا دروغگو و خیانت پیشه نیافتی و می دانی که در سراسر زندگی مشترکمان نسبت به تو نافرمانی نکرده ام.

خانه داری و تقسیم کار فاطمی

زندگی مشترک باید بر اساس محبت و همکاری اداره شود تا کانون خانواده، محل صفا و صمیمت باشد و اینکه افرادی می خواهند نهاد خانواده حقوقی اداره شود کار شایسته ای نیست وبر نهاد خانواده تاثیر منفی دارد. اکنون، تفاهم وهمکاری را در زندگی پر افتخار فاطمه زهرا سلام الله علیها با حضرت علی علیه السلام مشاهده نمایید:

امام صادق علیه السلام از پدرش نقل می کند که حضرت على و فاطمه علیهما السّلام از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم تقاضا كردند كه آن حضرت كارهاى خانه و بیرون خانه را بین آنها تقسیم نماید. پیامبر انجام كارهاى داخل خانه را به عهده فاطمه نهاد و امور خارج از منزل را به عهده على علیه السّلام گذاشت. امام باقر علیه السّلام مى‏گوید: فاطمه علیها السّلام می ‏گفت: هیچ كس جز خداوند نمی داند كه من چقدر خوشحال شدم از اینكه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم كارهاى بیرون از خانه را به عهده من قرار نداد و مرا از مراوده با مردان نجات داد.[6]

بانوی بزرگوار اسلام كه مجسمه حجب و حیا، عفت و پاکدامنى و صدها خصلت خوب انسانى بوده است و در گفتار و رفتار بهترین الگوی برای زنان عالم است. بانویی كه نزدیكترین ترین حالت زن به خدا را زمانی می داند كه در دورن خانه باشد. در روایتی داریم كه پیامبر سۆال فرمود: در چه هنگامى زن به خداوند نزدیكتر است؟ولى اصحاب پیامبر نتوانستند به این سۆال وى پاسخ بگویند؛ هنگامى كه این سۆال به فاطمه سلام الله علیها عرضه شد، گفت: هنگامى زن به خداوند نزدیكتر است كه در كنج خانه‏ اش قرار داشته و از اختلاط با نامحرمان به دور باشد.چون این پاسخ به گوش رسول خدا رسید فرمود: همانا فاطمه پاره ‏اى از وجود من است.[7]

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به هنگام وصیت به همسر خود امیرمومنان علیه السلام می فرماید: ای پسر عمویم! تو هرگز مرا دروغگو و خیانت پیشه نیافتی و می دانی که در سراسر زندگی مشترکمان نسبت به تو نافرمانی نکرده ام

همچنین این بانوی عظیم الشان در پاسخ به پرسش رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم وقتی كه سوال می كند چه چیزى براى زن بهتر و نیكوتر است؟می فرماید: اینكه او مردى را نبیند، و مردى نیز او را نبیند.[8]

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در عمل نیز نمونه كامل عفاف و حجاب است. وقتی به فاطمه خبر می رسد كه ابوبكر یكسره بر منع فاطمه از فدك مصمم است، حضور همراه با عفاف و حجاب و خطبه شورانگیز حضرت زهرا یك نمونه روشن بر مدعای ماست. وقتى أبو بكر و عمر براى منع حضرت زهرا علیها السّلام از فدك همدست شدند و آن حضرت با خبر شد، مقنعه بر سر كشیده و پارچه‏اى بر سر انداخته و با چند تن از اطرافیان و زنان قوم خود به سوى مجلس أبو بكر حركت فرمود، جامه های او به طوری بلند بود كه گاهی زیر قدم زهرا قرار می گرفت و با كمال طمأنینه و آرامش و همچون رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله راه می ‏رفت، چون وارد مسجد شد أبو بكر با گروهى از جماعت مهاجر و انصار نشسته بودند. حضرت صدیقه كبری دستور داد بین او و مردم پرده ای بیاویزند، پس پرده اى زدند، و آن حضرت در پشت آن پرده جلوس فرمود، سپس آن حضرت آه دردناكی ‏از دل سوزان خود كشید و همه مجلس به گریه و ناله افتاده و یكپارچه اندوه و عزا شد، سپس آن حضرت اندكى صبر نمود تا مجلس آرام گشت سپس خطبه را آغاز فرمود…[9]

پی نوشت ها :

[1] – اطیب البیان ج13 ص33

[2] – مناقب ابن شهر آشوب ج 3 ص 341

[3] – معانی الأخبار-ترجمه محمدى، ج‏1، ص: 147

[4] – توبه، 119

[5] – بحار الأنوار الجامعة ، ج‏43،ص 68

[6] – وسائل ‏الشیعة ج : 20 ص : 172 ،بَابُ اسْتِحْبَابِ خِدْمَةِ الْمَرْأَةِ زَوْجَهَا فِی الْبَیْتِ حدیث 89

[7] –  بحار الأنوار، ج‏43، ص: 92

[8] – بحار الأنوار، ج‏43، ص: 84

[9] – ر.ك. بحار الأنوار ، ج‏29، ص: 216

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

چگونه دل حضرت زهرا را شاد کنیم

منبع: وبلاگ ساقی

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

خداوند در سوره انعام آیه 108 می فر ماید: به معبود کسانی که غیر خدا را می خوانند دشنام ندهید مبادا آن ها (نیز) از روی (ظلم و) جهل خدا را دشنام دهند.

پیامبر (ص) فرمودند: به مردم فحش وناسزا نگویید که از آنان عداوت ودشمنی خواهید دید.

امام  رضا (ع)وامام صادق (ع) فرمودند: با رفتار خودتان زینت برای ما باشید نه مایه خجالت وشرمندگی ما.

بنابراین پرهیز از دشنام یک اصل قرآنی واسلامی است.مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:

هر گونه گفتار یا کردار ورفتاری که در زمان حاضر سوژه وبهانه به دست دشمن دهد ویا موجب اختلاف وتفرقه بین مسلمانان شود شرعاَ حرام است.

چگونه دل حضرت زهرا را شاد کنیم

معرفی کتاب درباره عید الزهراء : کتاب نهم ربیع خسارت ها، جهالت ها نوشته مهدی مسائلی ،انتشارات وثوق

نویسنده در این کتاب می نویسد: 9ربیع تاریخ قتل خلیفه دوم نیست قتل خلیفه دوم 26 یا 27 ذی الحجه سال 23 هجری بوده وروز کشته شدن عمربن سعد توسط مختار 9 ربیع بوده است که بعد ها به دلیل هم اسم بودن عمربن سعد با خلیفه دوم به (عمر کشون) معروف شد.

از صحت وسقم انتساب این روز به مرگ عمر خلیفه دوم که بگذریم، آن چه موجب نگرانی است انجام اعمال وگفتار خلاف شرعی است که در بعضی  از این مجالس صورت می گیرد واز ساحت فرد مسلمان وشیعه اهل بیت (ع) به دور است وآن چه بر این نگرانی می افزاید وجهه شرعی دادن بعضی افراد به این اعمال خلاف شرع است که با بهانه (رفع القلم: روزی که در آن گناهی نوشته نمی شود) انجام می گیرد وباعث تفرقه میان مسلمانان می شود وباید ما شیعیان با آگاهی دادن به سایر شیعیان از انجام این اعمال جلوگیری کنیم وبا متابعت وپیروی از پیامبر(ص) واهل بیت (ع)  وپرهیز از گناه دل حضرت زهرا(س) را شاد کنیم.

SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از دانشجو، لوحی
به رنگ سبز که جابر صحابی پیامبر گمان کرد که زمردین است را در دستان حضرت زهرا
سلام الله علیها دید. آن لوحی بود که خداوند متعال به حبیب خویش رسول خدا هدیه داده
بود و در آن اسم پنج تن آل عبا و اسماء اوصیای پیامبر از فرزندان حضرت زهرا سلام
الله علیها آمده بود و پیامبر برای اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها را خوشحال کند
آن لوح را به تنها دختر خویش اعطاء کردند و حضرت زهرا سلام الله علیها به جابر اذن
استنساخ از آن لوح را می‌دهد.خداوند مدح کننده امام صادقاز جمله کسانی که از اوصیای رسول خدا (صلی الله علیه واله) در آن لوح آمده
است نام شریف امام صادق (علیه السلام) است. حضرت جعفرین محمد الصادق را خداوند در آن لوح
مکتوب اینگونه مدح می‌کند: «سَیَهْلِکُ الْمُرْتَابُونَ فِی جَعْفَرٍ الرَّادُّ
عَلَیْهِ کَالرَّادِّ عَلَیَّ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأُکْرِمَنَّ مَثْوَى جَعْفَرٍ
وَ لَأَسُرَّنَّهُ فِی أَشْیَاعِهِ وَ أَنْصَارِهِ وَ أَوْلِیَائِه‏»؛( 1) شک
کنندگان در باره جعفربن محمد هلاک خواهند شد. رد کننده او مانند رد کننده من است
بر من است که این مطلب را محقق سازم مطمئنا گرامی خواهم داشت مقام جعفربن محمد را
و او را خوشحال می‌کنم در باره شیعیانش و یارانش و اولیائش.این لوح که برای شاد نمودن حضرت زهرا به ایشان هدیه داده
شده است کلمات خداوند است و حضرت حق در ابتدا با تهدید مخالفان امام صادق (علیه
السلام) شروع کرده است و خبر از هلاکت و نابودی شک کنندگان در باره حضرت امام صادق
(علیه السلام) را داداه است و منکرین آن امام را مانند انکار کننده خداوند متعال
اعلام می‌دارد سپس خداوند متعال وعده ای حق به پیامبر و حضرت زهرا سلام الله
علیهما می‌دهد که مقام حضرت جعفربن محمد را گرامی خواهد داشت و ایشان را در باره
شیعیانش خوشحال خواهد نمود.شیعیان امام صادق (علیه السلام) مورد عنایت ویژه خداوندبی شک هم در دنیا و هم در آخرت خداوند متعال شیعیان و
یاران و دوستان امام صادق (علیه السلام) را گرامی خواهد داشت؛ چرا که وعده به
پیامبرش و حبیبش و وعده به کنیزش؛ حضرت زهرا سلام الله علیها داده است که در این
خصوص حضرت جعفر بن محمد را خوشحال کند.شاید اولین چیزی که به ذهن متبادر شود در این مورد این
خواهد بود که شفاعت شفاعت کنندگان در باره شیعیان و یاران حضرت امام صادق (علیه
السلام) پذیرفته خواهد شد و بلکه شفاعت شیعیان و یاران امام صادق (علیه السلام)
درباره اشخاص دیگر نیز پذیرفته خواهد شد.عظمت امام صادق (علیه السلام)مقام و منزلت امام صادق (علیه السلام) فوق توان درک و
فهم بشری می‌باشد؛ چرا که خداوند متعال که خالق بی مثال عالم هستی است. تنها
موجودی است که شایستگی بندگی را دارد. و همه کائنات تحت اراده و سیطره او لباس
وجود را بر اندام کرده‌اند. از این جهت همه عالم هستی در پی عبادت او و کسب رضایت
خداوند و دوری از سخط و غضب او می‌باشند. هر کسی که عبادت می‌کند به دنبال این است
که رضایت و خشنودی حضرت حق را به دست آورد. اما در این حدیث خداوند متعال به دنبال
خوشحال کردن امام صادق (علیه السلام) است. خداوند متعال وعده می‌دهد که او را
خوشحال و شاد خواهم کرد. به راستی امام صادق (علیه السلام) در چه مقام و منزلتی
قرار دارد که خداوند برای خوشحال نمودن حضرت زهرا و پیامبر وعده خوشحال کردن امام
صادق (علیه السلام) را می‌دهد؟این از مقام بلند امام صادق (علیه السلام) و عظمت ایشان
است است که خداوند متعال شیعیان و یاران و دوستان آن حضرت را آن مقدار مورد لطف و
عنایت قرار خواهد داد که امام صادق (علیه السلام) مسرور شود. به راستی آیا این
بدان معنا نیست که یاران امام صادق (علیه السلام) همان یاران خداوند متعال هستند؟
و شیعیان امام صادق (علیه السلام) همان متقینی هستند که بارها و بارها خداوند در
قرآن کریم وعده بهشت و رستگاری را به ایشان داداه است؟ و آیا اینگونه نیست که
دوستان امام صادق (علیه السلام) همان دوستان خداوند متعال می‌باشند؟ و خداوند به غیر
از شیعیان و یاران و دوستان امام صادق (علیه السلام)، عبادت کننده و یاور و دوست
داری ندارد.زراره بن اعین یار حقیقی امام صادق (علیه السلام)چه کسی از یاوران حضرت امام صادق (علیه السلام) می‌باشد؟
برخی از اصحاب امام صادق (علیه السلام) آن چنان در یاری حضرتش کوشیدند و ایثار
کردند که امام صادق (علیه السلام) درباره ایشان فرمود: «اینان از کسانی هستند که
خداوند متعال در باره ایشان فرمود السابقون السابقون اولئک المقربون»به درستیکه امثال زراره بن اعین و محمد بن مسلم با همه
وجودشان امام عصرشان را یاری کردند و وجود آن‌ها یک سره محو انجام اوامر مولا و
مقتدایشان حضرت جعفربن محمد الصادق شد. در روایتی از امام صادق (علیه السلام)
ایشان بین زراره و اصحاب امیرالمومنین مقایسه می‌کنند. ابوبصیر می‌گوید به امام
صادق (علیه السلام) گفتم: «پدر شما من را حدیث کرد که زبیر و مقداد و سلمان فارسی حلق
راس کردند (موهای سر خویش را تراشیدند) تا با ابوبکر (خلیفه غاصب) مقاتله کنند.
امام (علیه السلام) در جواب او فرمود: «اگر زراره نبود گمان می کنم که احادیث پدرم
(امام باقر (علیه السلام))کلا می رفت(نابود می شد)».(2)امام صادق (علیه السلام) در این روایت شریف به مخاطب می‌فهماند
که کار زراره در حد مقاتله با غاصب خلافت و قاتل حضرت زهرا (س) است و بلکه بالاتر
از مجاهده با غاصبین حق اهل بیت است؛ چرا که اگر مجاهدت‌های زراره نبود احادیث
امام باقر از میان می‌رفت و از بین رفتن احادیث یعنی از بین رفتن آن دینی که خداوند
به آن راضی است و از دین خشنود است. و شاید امام (علیه السلام) به کنایه می‌خواهد
به ابابصیر بفهمان تو نیز اگر می‌خواهی مانند سلمان فارسی باشی یا مثل مقداد مدافع
حریم ولایت باشی، مانند زراره عمل کن شمشیر تو زبان تو و نیزه‌ات قلمت باشد تا
علوم آل الله محفوظ بماند.در نقلی دیگر امام صادق (علیه السلام) در باره زراره
کلمات بلندی می‌فرماید: ایشان در مدح زراره این تعبیر را به کار می‌برد: «رحم الله
زرارة بن أعین لو لا زرارة بن أعین لو لا زرارة و نظراؤه لاندرست أحادیث أبی ((علیه
السلام)).»(3)؛ رحمت خداوند بر زراره بن اعین اگر زراره نبود اگر زراره و امثال
زراره نبودند احادیث پدرم مندرس می‌شد.و در روایت دیگر می‌فرماید: «زراره و ابوبصیر و
محمدبن مسلم و برید از کسانی هستند که خداوند در باره ایشان فرموده است: السابقون
السابقون اولئک المقربون»(4)زراره و امثال زراره چگونه امام صادق (علیه السلام) را
یاری کردند؟به راستی زراره و امثال زراره چگونه امام زمان خویش را
یاری نمودند تا به این مقام و مرتبه بالا رسیدند؟ بی شک سر این تعریف و مدح امام
از زراره و دیگر اصحاب خویش در یاری رساندن ایشان به امام زمان خویش است. ایشان
مصداق کلام خداوند هستند که در حدیث لوح فرمود: «جعفربن محمد را درباره شیعیان و یارانش
خوشحال می کنم» باید دید که چگونه می‌توان امام را یاری کرد؟ و زراره و امثال
زراره چگونه توانسته‌اند که امام زمان خویش را یاری کنند؟ در روایتی دیگر امام (علیه
السلام) به نحوه یاری کردن زراره و و دیگر اصحاب خویش اشاره می‌کند باشد که این
روایت درسی برای همه شیعیان امروز و فردا قرار گیرد تا در زمان غیبت نیز هر شیعه
ای برای امام زمانش «زراره» باشد.امام صادق (علیه السلام) می‌فرمود: «هیچ کس نیست که
احیاء ذکر ما اهل بیت و احادیث پدرم امام باقر (علیه السلام) را نماید به جز زراره
و ابوبصیر و محمدبن مسلم و برید بن معاویه العجلی اگر این گروه نبودند هیچ کس نمی‌توانست
دین خدا را متوجه شود اینان حفاظ الدین و امین های پدرم بر حلال و حرامش هستند و
ایشان سبقت گیرنده به سمت ما اهل بیت در دنیا هستند و سبقت گیرنده به سمت ما در
آخرت خواهند بود»(5)بنا براین کلام نورانی امام صادق (علیه السلام) یاری
امام زمان به وسیله احیای ذکر اهل بیت است و احیای ذکر اهل بیت نمی‌شود الا به
وسیله ترویج احادیث ایشان. این کار باعث می‌شود که دین خداوند در میان جامعه زنده
بماند و دارای حیات و نشاط باشد. کسانی که در این دنیا به تشکیل جلسات قرائت حدیثم
بپردازند یا در راه احیای معارف اهل بیت کوشش می‌کنند از سبقت گیرندگان به سمت اهل
بیت در این دنیا هستند. امروز شیعیان امام صادق علیه السلم باید در تمام عرصه‌ها
یاور امام صادق (علیه السلام) باشند.
وظیفه جوان شیعهشاید زشت‌ترین و ننگ آورترین مساله برای یک جوان شیعه
جعفری آشنا نبودن با کلمات امام صادق (علیه السلام) باشد. یعنی اینکه چنین شخصی
دست یاری امام زمانش را نفشرده است و به آن بی اعتنا بوده است و چه چیزی از این
قبیح تر و زشت تر؟ این درحالی است که مخالفین ما در احیاء کتبی که بهره ای زیاد از
صدق و راستی نبرده و بیش‌ترین چیزی که در این کتب است کذب و افترا می‌باشد ممارست
و جدیت بسیاری دارند. از چاپ‌های مختلف این کتب و یا بازنویسی این کتب برای سنین
مختلف و یا تشکیل جلسات قرائت این کتب به طور گسترده و…اما با تاسف فراوان باید گفت که هنوز جلسات قرائت کتاب‌های
امام صادق (علیه السلام) در میان شیعیان مرسوم نشده است و یا بعد از گذشت چندین
سال هنوز که هنوز است بازنویسی کتاب‌های مهم شیعی مثل کتاب شریف کافی را برای سنین
مختلف بالاخص کودکان نداریم. این در حالی است که در گذشته جلسات قرائت حدیث در
میان شیعه رواج داشته است و در برخی از نقل‌ها است که کلمات امام صادق (علیه
السلام) را در مساجد گذاشته بودند و بعد از هر نماز این جملات نورانی را قرائت می‌کردند.دستور امام صادق (علیه السلام) به شیعیانروایات نشان می‌دهد که هم شیعیان در این گونه مجالس را
تشکیل می‌دادند و هم ائمه علیهم السلام به تشکیل این گونه مجالس امر و ترغیب می‌نمود
در یک روایت امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «یکدیگر را زیارت کنید؛ زیرا
زیارت شما باعث احیای قلب‌های شما می شود و زیارت های شما باعث ذکر احادیث ما می
شود و احادیث ما شما را به یکدیگر معطوف می کند پس اگر احادیث ما را اخذ کردید هدایت
می شوید و نجات خواهید یافت و اگر احادیث ما را رها کردید گمراه می شوید و هلاک
خواهید شد پس احادیث ما را اخذ کنید که در این صورت من به نجات شما ضامن هستم»(6)در این روایت صریحا امام صادق (علیه السلام) دستور به
تشکیل جلسات قرائت حدیث و خواندن کلمات اهل بیت داده‌اند. ایشان بدنه شیعه را دعوت
کرده‌اند به فراگیری احادیث اهل بیت علیهم السلام که تنها را نجات و هدایت،
یادگیری و عمل به احادیث است. لذا امام صادق (علیه السلام) ضمانت کرده نجات کسی را
که، دین خویش را از احادیث اخذ می‌کند و به آن عمل می‌کند.در حقیقت احادیث راه را بر شیاطین و عفریته‌های شیطانی
که بر ضعفاء شیعه حمله می‌کنند می‌بندد و مانع از این می‌شود که شیاطین بر ضعفاء
شیعه مسلط شود و با شبهات و تشکیکات دین و اعتقاد او را مورد هدف قرار دهد حضرتش
فرمودند که «کسی که به وسیله علوم ما راه بر شیطان ببندد و از دین شیعیانی که در
معرض حمله این شیعیان هستند دفاع کند هزار هزار برابر برتر است از کسی که با روم و
ترک و خزر (اقوام کافر در آن زمان)
جهاد می‌کند؛ چرا که این کسی که عالم به علوم ما است از
ادیان شیعیان و محبین ما دفاع می‌کند و آن مجاهد از بدن‌های ایشان دفاع می‌کند».
(7)یاری امام زمان (علیه السلام) بر ما شیعیان واجب است و
بر کسی این ضرورت پوشیده نیست. و نحوه یاری کردن امام زمان نیز در این روایات گذشت
و چه کمک و یاری به امام زمان بالاتر از حفظ دین و مذهبه حقه تشیع به وسیله ترویج
احادیث امام صادق (علیه السلام) و دیگر ائمه طاهرین علیهم السلام.

پی نوشت ها:
1- الکافی ج 1 ص 527 باب ما جاء فی الاثنی عشر و …
2- رجال‏الکشی 133 زرارة بن أعین ….. ص: 133
3- رجال‏الکشی 136 زرارة بن أعین ….. ص: 133
4- همان
5- همان
6- الکافی 2 186 باب تذاکر الإخوان ….. ص: 186
7- احتجاج، ابومنصور طبرسی، ج 1 ص 13

انتهای پیام/ ز.ح

مؤسسه فرهنگی هنری خیریه

استاد شجاعی در ادامه تفسیر جمله ی «السلام علیکم یا اهل بیت النبوة» گفت: «سلام» از اسماء الهی است. نوشتن، خواندن و به همراه داشتن ذکر سلام مؤثر است. علاوه بر این، گفتن سلام، هم برای ما و هم برای معصومین منشأ خبر و برکت و ارتقاء درجات است.

خداوند تبارک و تعالی در قوس نزول عالم، اولین مخلوقی که می آفریند، «انسان کامل» است که کامل ترین و نزدیکترین مخلوق اوست. این که می گوییم نزدیکترین مخلوق است، یعنی بیشترین اسماء و صفات حق تعالی در این موجود است. قرآن کریم از انسان کامل تعبیر به «مثل اعلی» می کند. یعنی عالی ترین نمونه و مثل از خداوند که همان نور محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است و سایر عوالم خلقت و موجودات، از این نور، یعنی نور اهل بیت خلق می شوند.

گاهی انسان عاشق و اسیر خداست. به خود می گوید چگونه می توانم خدا را از خود خشنود کنم؟ در روایت نقل است که گاهی اصحاب به پیغمبر می گفتند: یا رسول الله! ما چه کار کنیم تا خدا را بخندانیم؟

خیلی چیزهاست که خدا را خوشحال می کند. همانطور که خیلی چیزها خدا را غمگین می کند. نه به معنای غمگینی که ما متأثر و احساساتی می شویم. برخی سبک زندگی شان به گونه ای است از صبح که از خواب بیدار می شوند، غذا خوردن، ذکر گفتن، عبادت، همسرداری، تربیت بچه، اخلاق و … خدا، اهل بیت، اهل آسمانی، بهشتی ها، برزخی ها، شهدا، صدیقین و صالحین را خوشحال می کنند. بعضی ها هم این گونه نیستند. آنقدر بد عمل می کنند که یکسره خود و اطرافیان شان را آزار می دهند. حالا کسی بگوید من دلم می خواهد خدا را خشنود کنم، باید چه کار کنم؟

چگونه دل حضرت زهرا را شاد کنیم

یکی از چیزهایی که خدا را خشنود می کند، «صلوات» است. گاهی کسی می گوید خدایا من الان 100 صلوات فقط برای خودت هدیه می کنم. چون می خواهم تو را شاد و خشنود کنم. یا می خواهم قرآن بخوانم که تو خشنود شوی. این که می گویند فلان کار مستحب است، چون براساس حب و عشق است. وقتی کسی را که دوست دارید و می خواهید جذبش کنید، باید به او هدیه بدهید و به او محبت کنید. پس اگر بخواهید دل خدا را هم به دست بیاورید، شرطش این است که مستحبات را انجام بدهید. مستحباتی که ما خیلی راحت از آن فرار می کنیم و می ترسیم.

وقتی شما به یک نفر هدیه بدهید، خوشحال می شود. مثلا در روابط زناشویی قانون داریم که به همسرت هیچ وقت یک نوع هدیه ندهید. هدیه هایتان متنوع بدهید. خدا هم بی نهایت هدیه گذاشته که اگر کسی بخواهد می تواند به آنها دست یابد.

بنابراین، اگر بخواهید با خدا عشق بازی کنید، فقیر و ثروتمند ندارد، راهش هم بسته نیست. کسی که فقیر است، می تواند هزاران نوع هدیه به خدا بفرستد. هدیه فقط پول نیست. پولداری که فقط به عشق خدا پول می دهد، او دیگر از باب «ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ[1]= این فضل خداست. آن را به هر كه بخواهد، عطا مى ‏كند» است. پس همه می توانند خدا را خشنود کنند.

 ما هم می توانیم خدا و اهل بیت (علیهم السلام) را خشنود کنیم. اما این به این معنا نیست که ما از خود قدرتی داریم که می توانیم آنها را خشنود کنیم. اینطور نیست. ما قدرت و توان مان را از خدا و اهل بیت (علیهم السلام) می گیریم. پس اگر صلواتی می فرستیم یا سلامی می دهیم که آنها را خشنود  کنیم، خداوند به واسطه این صلوات یا سلام ما، رحمت، بهجت و سروری را تولید می کند که این رحمت و بهجت به معصومین می رسد. چون شما این کار را کردید، به شما هم می رسد.

ما همیشه نان خور خدا و اهل بیت (علیهم السلام)  هستیم. خدا دو منشأ روزی ذکر کرده: یک منشأ اصلی در قرآن ذکر کرده که اصالتا از آن خداست. ولی یک منشأ فرعی هم ذکر کرده که اهل بیت (علیهم السلام) هستند. آنها هم روزی می دهند. همان طور که دو منشأ مغفرت ذکر کرده است: «فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ[2]= از خدا طلب آمرزش می کردند و پیامبر هم برای آنها استغفار می کرد». یعنی هم خدا می بخشد و هم رسول که می تواند برای ما استغفار کند. اهل بیت هم این کار را می کنند. کما این که برای شفا گرفتن، گاهی خدا شفا می دهد، گاهی هم معصوم شفا می دهد. چون مظهر خداست و خلیفه الله است.

سلام یا صلواتی که شما می فرستید، اول به خدا می رسد. او اول خشنود می شود. یک فیضی و رحمتی را ایجاد می کند و بعد به معصوم می رسد. ارتقاء، رفعت، خشنودی، بهجت و سرور، هم به معصوم می رسد و هم به ما که از طریق خودمان این ذکر تولید شده است. اما نه به این معنا که ما معصومین را ارتقا می دهیم.

دقت کنید ارتقاء ما در واقع به کمک خدا و معصومین انجام می شود. یعنی آنها به ما توجهی می کنند که ما ذکر بگوییم.

 قاعده ذکر این است که هیچ کسی ذکر نمی گوید، مگر این که اول معشوق یاد دل او می کند. بعد او توفیق ذکر پیدا می کند. این هم لطف خداست. این هم نعمتی است که خود خدا به ما داده است. پس کسی نگوید که من توانستم خدا و معصوم را خشنود کنم که خودشیفته شود. اگر شما توانسته اید، درحقیقت قدرت و توان فیض و لطفش از ناحیه خود آنهاست. هر رزقی در دنیا و آخرت به ما می رسد، به برکت اهل بیت است.

در خانواده یا جایی که افراد به همدیگر سلام می کنند، حتی اگر فرد هیچ نیت عمیق و پاکی نداشته باشد، سلام دادنش آرامش و خیر و برکت و امنیت می آورد و شیاطین را دفع می کند. کدورت ها، کینه ها و جهنم ها را خاموش می کند. چون اسم الله است. حالا وقتی بهشتیان در بهشت به همدیگر سلام می کنند، این سلام و تحیت، قدرت، شادی، انبساط، نورانیت و مقام برای آنها می آورد. ساختار بهشت و ساختار نظام ملکوتی به گونه ای طراحی شده که حاصل سلام در آنجا، بمباران انرژی، توفیق و قرب است.

 اگر کسی زرنگ باشد، از سلام دادن می تواند خوب استفاده کند و بهشت را دریافت کند و درجه و مقام بگیرد. این رشد، همیشگی است و هیچ وقت متوقف نمی شود. چون سیر در بی نهایت است.

«صبر داشته باشید» تا غرفه های بهشتی نصیبتان شود

سوره فرقان آیه 75 «أُوْلئِكَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا وَیُلَقَّوْنَ فِیهَا تَحِیَّةً وَسَلَامًا= اینانند كه به پاس آن كه صبر كردند غرفه [هاى بهشت را] پاداش خواهند یافت و در آنجا با سلام و درود مواجه خواهند شد». ما چقدر از این کلمات و آیات ساده رد می شویم.

غرفه از مغازه پایین تر است. اما غرفه های بهشتی از کل دنیا بزرگتر است. تمام بهشت و درجات آخرتی و دریافت اسماءالله با یک چیز به دست می آید و آن «صبر» است.

کسی که وارد بهشت می شود، به او می گویند: «سَلامٌ عَلَیْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ[3]= سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتی که کردید». یعنی اگر شما به بهشت آمده اید، به خاطر صبرتان است.

صبر سه قسم است: صبر بر طاعت، صبر بر معصیت، صبر بر مصیبت. وقتی در مقابل مشکلات و سختی های زندگی غر و نق نزدید، گریه نکردید، به گذشته برنگشتید، حسرت نخوردید، «ای کاش» نگفتید. اینها همه صبر است.  پس همیشه شاد و آرام خواهید بود و سلام و تحیت دریافت می کنید.

[1] . سوره جمعه/آیه 4.

[2] . سوره نساء/آیه 64.

[3] . سوره رعد/آیه 24.

کلیدواژه ها:

شرح زیارت جامعه کبیره

،

سلام

،

معصومین علیهم السلام

،

شادی

،

قدرت

،

صبر

،

مؤسسه منتظران منجی (عج)

،

استاد شجاعی

،

پای درس استاد

،

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

www.montazer.ir/node/6827

آخرین مطالب

آثار استاد

Stay informed on our latest news!

استان تهران – شهر ری – میدان حضرت عبدالعظیم – خیابان قم

نرسیده به میدان فرمانداری – خیابان شهید کاشانی

کوچه شهید سید برزگر – پلاک 13

© طراحی و توسعه ‏مؤسسه منتظران منجی – واحد فناوری اطلاعات



دانلود
Downloads-icon

انجام واجبات و ترك معاصی و محرمات از طرف شيعيان موجب شادی و خوشحالی آنان می ‏شود و اين بهترين راه برای برقراری ارتباط با معصومين و از جمله حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها است.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه وفات حضرت فاطمه (س) مرکز پاسخگویی به سوالات دینی به دو سوال بسیار رایج درباره این حضرت پاسخ داده است که در ادامه می خوانید؛

*چگونه با حضرت فاطمه زهرا(س) ارتباط برقرار كنيم؟

ارتباط با معصومين عليهم السلام و از جمله حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها دو گونه است: مستقيم و غير مستقيم. ارتباط مستقيم، ‌ملاقات و رؤيت و مشاهده حسی است كه كليد خزانه آن در ارتباط غير مستقيم است. ارتباط غير مستقيم مقدمه لازم و جدا ناپذير ارتباط مستقيم و مهم تر از آن است. اين نوع ارتباط است كه انسان را به حالات اخلاقی و انسانی رهنمون مي شود. ارتباط غير مستقيم، قلبی و عاطفی و علمی و عملی است.دوستی اهل بيت عصمت و طهارت(ع) و اظهار عشق و محبت و علاقه به ساحت مقدس‏شان و قبول ولايت و امامت آنان موجب خوشبختی و سعادت انسان است. زمخشري و فخر رازي و قرطبي از مفسّران بزرگ اهل سنّت در تفسيرشان از رسول خدا(ص) نقل كرده‏اند:

«من مات علي حب آل محمد مات شهيداً، الا من مات علي حب آل محمد فتح له في قبره بابان الي الجنة، ألا و من مات علي بغض آل محمد لم يشم رائحة الجنة؛ هر كس با محبّت آل محمد بميرد، شهيد از دنيا رفته است .آگاه باشيد هر كس با محبت آل محمد از دنيا رود، دو درب در قبر او به سوي بهشت گشوده مي‏شود. بدانيد هر كس با بغض آل محمد از دنيا برود، بوي بهشت را استشمام نخواهد كرد.»رفتن به زيارت تربت و بارگاه ملكوتي شان، خواندن زيارت از راه دور كه در مفاتيح الجنان آمده، قرائت قرآن و اهداي ثواب به ارواح پاك شان، وقف موقوفات و دادن صدقه و خيرات در راه شان، بر پايي مجالس جشن و عزاء و شركت در محافل مدح و مصيبت‏شان كه براي هر يك از اين موارد ثواب‏هاي عظيم ذكر شده، هم چنين استفاده از سيره عملي و گفتاري آنان در زندگي، از مصاديق ابراز علاقه و محبّت و دوستي حضرات معصومين(ع) است.

چگونه دل حضرت زهرا را شاد کنیم

انجام واجبات و ترك معاصي و محرمات از طرف شيعيان موجب شادي و خوشحالي آنان مي‏شود. وظيفه ما هم پيروي واقعي از آنان و زينت بودن براي امامان است.اين بهترين راه براي برقراري ارتباط با معصومين و از جمله حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها است.

*حكمت و فضيلت تسبيحات حضرت زهرا (س) چيست؟

تسبيحات حضرت زهرا سلام الله علیها مصداق (ذكر كثير) است كه در قرآن به مؤمنان دستور داده شده است. تسبيحات حضرت زهرا سلام الله علیها كه عبارت از ۳۴مرتبه الله اكبر و ۳۳مرتبه الحمدللّه و ۳۳مرتبه سبحان اللّه است , مصداق (ذكر كثير) است كه در قرآن به مؤمنان دستور داده شده كه فراوان خدا را ياد كنيد: «يا ايّهاالّذين آمنوا اذكرواللّه ذكراً كثيراً; اى كسانى كه ايمان آورده ايد! ياد كنيد خدا را, ياد فراوان».

زراره مى گويد: امام صادق علیه السلام فرمود: «تسبيحات فاطمه زهرا سلام الله علیها مصداق ذكر كثير است كه در قرآن آمده : «اذكرواللّه ذكراً كثيراً».

امام باقر علیه السلام فرمود: «اگر چيزى بهتر از تسبيحات حضرت زهرا بود, پيامبر آن را به فاطمه مى آموخت ».

امام صادق علیه السلام فرمود: «تسبيح حضرت زهرا سلام الله علیها در هر روز بعد از هر نماز محبوب تر است نزد من از خواندن هزارركعت نماز مستحبى ».

در تعدادى از روايات وارد شده كه تسبيحات زهرا سلام الله علیها را فوراً بعد از اتمام نماز, شروع كنيد و به بچه هايتان آن رابياموزيد.

كارهاى داخل خانه همراه با بچه دارى و آسياب كردن گندم يا جو و پختن نان , كار را بر زهرا سلام الله علیها سخت گردانيده بود. على (ع)به زهرا سلام الله علیها پيشنهاد كرد نزد رسول اللّه برويم و از او خادمى را درخواست كنيم تا كمى از بار مشكلات برداشته شود. وقتى خدمت رسول خدا(ص)رسيدند و زهرا سلام الله علیها خدمت پيامبر مشكلات را عرضه داشت , پيامبرفرمود: نمى خواهيد چيزى به شما بيآموزم كه بهتر از خادم باشد؟ هنگامى كه به رختخواب مى رويد, ۳۴مرتبه اللّه اكبرو ۳۳مرتبه الحمدللّه و ۳۳مرتبه سبحان اللّه بگوييد. فاطمه سلام الله علیها عرضه داشت : راضى شدم .

امام صادق علیه السلام فرمود:«هر كس هنگام خواب تسبيحات فاطمه زهرا سلام الله علیها را بگويد, از جمله ذاكران خواهد بود».

کپی شد

All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا، معاون فرهنگی هنری موسسه دارالحدیث و مدیرعامل انتشارات دارالحدیث در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با تأکید بر لزوم بهره از سیره زندگی حضرت زهرا(س) در ابعاد مختلف زندگی تأکید کرد: آن چیزی که برای جامعه امروز لازم است مورد توجه قرار گیرد صرفاً بیان جایگاه والای حضرت زهرا(س) نزد خداوند و دیگر حضرات معصومین(ع) نیست، گرچه دانستن این مقامات لازم است، اما صرف پرداختن به آن کافی نیست.

وی افزود: اگر نتوانیم از وجود حضرت زهرا(س) و سبک زندگی ایشان در زندگیمان بهره ببریم، آنچه که برایمان باقی می‌ماند، فقط ادعای محبت نسبت با ساحت مقدس ایشان است. لذا باید از این محبت در راستای سعادت دنیوی و اخروی خود استفاده کرد.

معاون فرهنگی هنری موسسه دارالحدیث با تأکید بر اینکه دوست داشتن مستلزم نشانه‌هایی است، یادآور شد: به صرف ادعا نمی‌شود خود را محب دیگری خواند. لذا اگر خود را محب حضرت زهرا(س) می‌دانیم، باید نشانه‌های آن را نمایان کنیم.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا با اینکه برای ارائه نشانه‌های دوست داشتن باید راهکارهایی را در پیش گرفت، گفت: مهم‌ترین رکن صداقت در اظهار محبت، جلب رضایت و خوشنودی محبوب است. بنابراین اگر خود را محب فاطمه زهرا(س) می‌دانیم، باید برای جلب رضایت ایشان تلاش کنیم. به عنوان مثال، باید ببینیم حضرت زهرا(س) چه چیزی را دوست دارند تا همان کار را انجام دهیم، با این روش به تدریج رنگ و بوی فاطمی می‌گیریم و وقتی چنین شد، یعنی در مسیر جلب رضایت حضرت زهرا(س) موفق بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه امروزی حجاب و عفاف فاطمی یکی از شاخصه‌های رفتاری حضرت زهرا(س) است، لذا فقط نباید به بیان این شاخصه پرداخت، بلکه اگر حجاب و عفاف فاطمی به عنوان یک رفتار زیبا و آسمانی برایمان مطرح است، باید به صورت عملی آن را نشان دهیم.

چگونه دل حضرت زهرا را شاد کنیم

معاون فرهنگی هنری موسسه دارالحدیث با اشاره به ازدواج حضرت زهرا(س) به عنوان یکی از شاخصه‌های رفتاری ایشان یادآور شد: در بحث ازدواج ایشان معمولاً به چند موضوع مانند ساده‌زیستی، قناعت، جهیزیه سبک اشاره می‌شود، اما یکی از نکاتی که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است، ازدواج به موقع حضرت زهرا(س) است.

وی افزود: ازدواج به موقع مسأله‌ای است که برای جامعه امروز بسیار مورد نیاز و حائز اهمیت است، چراکه یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی ما تأخیر در ازدواج‌های جوانان است. این تأخیر در ازدواج بی‌تردید تبعاتی را در پی خواهد داشت و زمینه‌ساز گناه نیز خواهد شد.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا با اشاره به مسئولیت‌پذری فاطمه زهرا(س) در جامعه گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌توانیم از سیره حضرت زهرا(س) برای جامعه امروزمان استفاده و محبت خودمان را به ایشان اثبات کنیم، روحیه مسئولیت‌پذیری در جامعه است. حضرت زهرا(س) برای دفاع از ولایت و امامت به عرصه اجتماعی ورود کردند. لذا شایسته است زنان جامعه‌مان به مسئولیت اجتماعی خود در جامعه بیش از پیش توجه داشته باشند و برای شبیه کردن خود به حضرت زهرا(س) تلاش کنیم.

انتهای پیام/

چگونه دل حضرت زهرا را شاد کنیم
چگونه دل حضرت زهرا را شاد کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *