چگونه دل درد را برطرف کنیم

 
helpkade
چگونه دل درد را برطرف کنیم
چگونه دل درد را برطرف کنیم

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: 

 تقریبا هر کسی دل درد رو حداقل یکبار تجربه کرده و برای بعضی از ادمها دل درد چیزی است که زیاد اتفاق می افتد.اگر شما دل درد دارید احتمالا دلتون میخواد که هر چه سریعتر از شرش خلاص بشید.حتی دل دردهای کوچک هم ازار دهنده هستند و میتوانند تمرکز کردن شما رو دچار مشکل کنند ، اینکه از شر دل درد خلاص بشید کار سختی نیست.با چند تا راهکار در خانه میتوان این کار را انجام داد.

به خواندن ادامه بدهید تا یاد بگیرید که چگونه میتوان این کار را انجام داد.

چه چیزی باعث میشه که دل درد به وجود بیاد؟؟؟

مشکلات شکمی،خیلی مرسوم هستند،پس؛دل درد شما میتونه ناشی از چند تا دلیل مختلف باشد…اینجا تعدادی از دلایل مرسوم هر نوع دل دردی بیان شده؛؛ ورم معده،اسید معده،لاکتوزهای ناصبور،استرس.چگونه دل درد را برطرف کنیم

ورم معده که میتونه ناشی از هر چیزی باشه،که شامل مسمومیت های باکتریایی،استفاده از داروهای مشخص،سن و سال،تنباکو و یا استفاده از الکل باشه.ورم معده میتونه باعث ایجاد درد در قسمت های بالایی شکم باشد.و حس پر بودن در شکم.

اسید معده:به عنوان بیماری معده و رودوی هم شناخته میشود ، موقعی اتفاق میافتد که اسید معده به مری برمیگرده.که باعث درد یا احساس سوزش توی شکم و پشت قفسه سینه میشود ، و همچنین خوردن غذاهای چرب و تند هم تاثیر گذار هستند.

لاکتوزهای ناصبور:(کسانی که تحمل خوردن لاکتوز را ندارند)

تا حالا این حس درد بعد از نوشیدن یه لیوان شیر یا خوردن پنیر داشتین؟؟ادمهایی با این خصوصیت نمیتوانند چیزهایی رو که لاکتوز داره،نمیتوانند هضم کنند ودل درد میگیرند ، استرس و فشارهای روانی میتونه باعث اسپاسم های فیزیکی هم باشه.

ایا شما باید دل دردتون رو توی خونه معالجه کنید؟؟

اکثر مواقع دردهای شکمی،مسئله مهمی نیستند که شما میتونید در ابتدا اون رو در خانه و بدون مشورت با دکترتون انجام دهید. گر چه شما باید در صورت دیدن این نوع علائم شکم درد خیلی سریع با دکترتون تماس بگیرید:

دردی که در عرض چند ساعت بهتر نمیشد دردی که خیلی شدید و حالت بیمارگونه داره.یا بالا اوردن مداوم در طول یکی دو روز. و بزاق خونی یا سیاه طوری داشته باشید ، اگر شما این نشانه ها را ندارید میتوانید درمان خودتون رو در خونه داشته باشید.و اینکه شما در اسرع وقت و کوتاه ترین زمان حس بهتری خواهید داشت.

چطوری از شر شکم درد خلاص بشیم؟؟

۱-از کیسه اب گرم یا یک بطری اب داغ استفاده کنیم.

گرما یک راه ساده ولی خیلی موثر در درمان شکم درد است.

از یک پتوی الکتریکی یا پد گرم و سرد شو یا همان کیسه اب گرم استفاده کنید.

شما چیزی رو میخواین که خیلی گرم باشه،و اونقدر داغ نباشه که شما رو بسوزونه.پد گرم و سردتون رو جایی قرار بدین که احساس درد میکنید؛ممکن که ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول بکشه تا شما احساس ارومتری به خاطر اون گرما بهتون دست بده.اگر پد ندارین میتونین که خیلی ساده با چند تا برنج خشک و یه لنگ جوراب که داخلش از مواد غیر طبیعی استفاده نشده باشه برای خودتان درست کنید و سرش رو گره بزنید و برای ا یا ۲ دقیقه داخل مایکروویو بگذارید و دوباره هر موقع که داره سرد میشه به راحتی میتونید گرمش کنید.

شما میتونید به جای همه اینها از پتوهای(FIR) استفاده کنید که مزایای خیلی زیادی نسبت به این پدهای معمولی دارند.

شما در این مقاله میتوانید یاد بگیرید و متوجه بشوید که چرا پتوهای ما اینقدر خاص هستند؟؟

از یک مقدار نعناع استفاده کنید؛نعناع یک چیز بسیار طبیعی برای درمان دل درد است.چیزی که نعناع به ما میده یه حس تازه بودن است و عطری داره که خاصیت طبیعی و ذاتی از بین برنده درد داره.

راه های مختلفی وجود دارد که شما از نعنا استفاده کنید و حس بهتری داشته باشید:

چند تا برگ تازه نعناع را بجوید یا از شیرینی های فلفل نعناع بخورید( هر چه تندتر و نعناعی تر بهتر) میتوانید اب سرد رو با نعناع تازه طعم دار کنید.

یا چای نعنا درست کنید.

یک فنجان چای گرم میتونه برای حس درد شما خیلی تسکین دهنده باشد.

یک مشت برگ نعنای خشک شده برای ۱۰ دقیقه درون اب داغ بریزید و بنوشید.

چای لیمو بنوشید. که لیمو علاوه بر طعم خوب،به خلاصی از درد دل هم کمک میکند.

اسیدی که در درون اب لیمو هست،که شکم شما رو برای تولید اسید بیشتر تقویت و تحریک میکنه که باعث میشه هضمتون سریعتر اتفاق بیفته.

چند قاشق غذا خوری اب لیمو را به ابگرم اضافه کنید و انرا به ارامی بنوشید.

چای بابونه بنوشید که باعث میشه التهاب شکم بخوابد و دل درد کاهش میابد.

شکم خود را با رازیانه تسکین بده.رازیانه هضم را اسان می کند.

گاز معده و ورم معده و دل درد را کاهش میدهد.

اگر بتونی رازیانه تازه و خام رو پیدا کنید که فوقالعاده و سالم برای درمان شکم می باشد که هم میتوانی برش بدهید و با چای بنوشید و هم میتوانید بجوید ، و اگر خام ان را پیدا نکردید،دانه انرا تهیه کنید که برای درمان خوب عمل میکند و سو هاضمه را بهبود میبخشد.

مقداری زنجبیل هم امتحان کنید بعنوان یک درمان طبیعی موثر برای درد شکم و معده و حالت تهوع می باشد ، پر از ترکیبات کاملا طبیعی است و برای کاهش التهاب و اسید معده و تحریک و هضم غذا موثر است.

اب برنج بنوشید:

عجیب و غریب به نظر میرسد ، چرا؟؟چون وقتی برنج با اب پخته میشود و جوش میاید.

یه ترکیباتی رو می سازندو ازاد میکنند که داخل معده قرار میگیرند و باعث کاهش درد شکم و یا حتی زخم معده میشوند.

یه نوشیدنی با سرکه سیب درست کنید.

وقتی شکم شما درد میگیرد،اخرین راه انتخابی شما میتواند سرکه سیب باشد.که میتونه در واقع احساس بهتری در شما ایجاد کند.

دو دلیل برای این موضوع وجود دارد:

اولی : سرکه سیب باکتری را میکشد،که اگر عفونت باکتریایی در معده دارید،سرکه میتواند ان را پاک کند.چگونه دل درد را برطرف کنیم

دومی :اسید معده را نتعادل میکند که به مشکلات اسید معده کمک میکند توجه کنید که هرگز سرکه سیب را خالی ننوشید.

چون خیلی سنگین و میتونه به دندونهاتون صدمه بزنه.

درعوض ،با چیزهای دیگه مخلوط کنید.با مقداری اب گرم یا اب میوه امتحان کنید.اگر نتوانستید بخورید کمی عسل به ان اضافه کنید.

از یک کاسه ماست استفاده کنید:

ماست ممکن است که به عنوان درمان مشکلات معده نباشد،اما اگر شما میخواهید بدونید که چطوری میشه از شر این کرم ها،خلاص شد از ماست استفاده کنید،چون سرشار از پرو بیوتیک میباشد که برای باکتری ها خوب هستند و میتونن متعادل سازی کنند و شرایط هضم را اسان و فراهم کنند.

نوشابه شیرین:

هنگامی که شکم یا معده شما درد میکند ،برخی از حباب ها میتوانند به شما کمک کنند.

خوردن نوشابه قند دار ایده خوبی برای درمان درد شکم شما نمی باشد.

گر چه میتوانید به جای ان از نوشابه ساده بدون قند استفاده کنید.

نان تست برشته بخورید:

وقتی که شما ناراحتی شکم دارید خوردن نان تست چیز خوبی است.حتی اگر برشته شود،تاثیر بیشتر و بهتری دارد،ممکن که عجیب به نظر برسه اما حقیقت دارد.

اب نمک گرم بنوشید:

ممکن است که قبلا از اب گرم نمک برای درمان گلو درد استفاده کرده باشید،اما از این به بعد بدانید که برای شکم درد هم مفید میباشد.

یک قاشق چای خوری نمک را با یک فنجان اب گرم مخلوط کنید و هم بزنید و سپس بنوشید.

دم کردن چای دارچین؛

دارچین هم مانند بقیه برای هضم غذا و کاهش درد شکم موثر است.هم میتوانید به صورت مخلوط در چای استفاده کنید و هم حتی در غذا ریخته شود.

در صورتی که طعم انرا دوست ندارید،میتوانید با کمی عسل و یا زنجبیل مخلوط کنید.

حرکات ملایم و کششی یوگا انجام دهید:

بیشتر این حرکت ها و پیشنهادات بر روی راه حل های درد داخلی شکم تمرکز کرده است.اما شما میتونید این حرکات کششی رو برای سلامتی و به صورت روزانه هم انجام بدهید.

بسیاری از این حرکات و ژست های یوگا برای کمک به هضم غذا و از بین رفتن طراحی شده اند.که لاید در صحیح انجام دادن ان دقت کرد تا احساس خوب را بدست بیاریم.

برای تسکین سریعتر،امتحان کنید و زانوها را در شکم جمع کنید و هر جایی که راحتید و احساس ارامش میکنید به پشت دراز بکشید.

زانوهایتان را به طرف قفسه سینه بکشید و با دست هایمان نگهش دارید این حرکت را یک دقیقه ادامه دهید و سپس دستهایتان را رها کنید و این کار را اینقدر تکرار کنید تا احساس بهتری به دست بیاورید.مطمئن شوید که کمرتان بر روی زمین صاف قرار داشته باشد.

خلاصه:

اگر از درد شکم و معده رنج میبرید،بسیاری از امدادهای سریع وجود دارد که بتوانید انها را انجام دهید.

این ۱۶ راه ساده را برای درمان درد شکم خود امتحان کنید تا بتوانید با استفاده از انها خیلی سریع احساس خوبی بدست بیاورید

سرکه سیب یکی از پایه های ثابت در نسخه های طب سنتی برای درمان دردهای مختلف و رفع مشکلات پوست و مو است، اما چرا؟ آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا استفاده از سرکه سیب تا این اندازه توصیه می شود و البته تاثیرگذار است؟ این بخش از بهداشت و سلامت نمناک را با توضیحی در این مورد و ارائه 12 نسخه درمان دل درد با سرکه سیب ادامه خواهیم داد.

اما آیا می دانید چگونه از آن استفاده کنید؟ سرکه سیب را می توان به تنهایی یا مخلوط با برخی از مواد مختلف به کار برد.

آن ها را به خوبی ترکیب کنید تا زمانی که همه چیز حل شود.

این روند را تا زمانی که از دل درد خلاص شوید، تکرار کنید.چگونه دل درد را برطرف کنیم

یکی از روش های مفید برای درمان دل درد، استفاده از سرکه سیب و ترکیب آن با چای نعناع است. سالهاست که از دمنوشهای گیاهی مانند چای نعناع برای درمان دل درد استفاده می شود. نعناع به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی، ضد تومور و ضد میکروبی، همراه با آنتی اکسیدان ها می تواند به تسکین گرفتگی عضلات شکم، کاهش گاز و افزایش هضم با بهبود جریان صفرا کمک کند. هم چنین در درمان تهوع، تب، و نیز میگرن موثر است. اگربرای درمان دل درد، نعناع را با سرکه سیب مخلوط کنید، ممکن است یک نتیجه شگفت انگیز را ببینید.

سپس آب کافی در آن بریزید و بجوشانید.

در نهایت، محلول را صاف کرده و بنوشید.

زمانی که از ناراحتی معده رنج می برید، می توانید یکی از روش های بالا را استفاده کنید، اما باید برخی از اقدامات احتیاطی را نیز در هنگام استفاده از سرکه سیب برای دل درد رعایت کنید.

از آنجا که سرکه سیب به شدت اسیدی است، می تواند بافت مری و گلو را بسوزاند  بنابراین باید از نوشیدن سرکه سیبی که هنوز رقیق نشده است اجتناب کنید.

اگر سرکه سیب را بیش از حد مصرف کنید، منجر به از دست رفتن استخوان همراه با سطوح پایین پتاسیم خواهید شد.

بهتر است قبل از مصرف سرکه سیب، با پزشک خود در مورد آن مشورت کنید، زیرا ممکن است با برخی از داروهای ادرار آور، دیابت و غیره تداخل داشته باشد.

برای پیشگیری و درمان درد معده، بهتر است غذاهای چرب و تند را کمتر مصرف کنید.

داشتن رژیم غذایی متعادل نیز راه خوبی برای درمان دل درد است. شما باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید که شامل فیبر، میوه ها، غلات، ماهی، سبزیجات، لبنیات و گوشت های بدون چربی باشد.

به یاد داشته باشید همیشه غذا را به موقع و به اندازه بخورید و پس از سیر شدن، دست از خوردن بکشید.

درنظر داشته باشد که وقتی از دل درد رنج می برید، نوشیدن آب کافی به شما کمک می کند.

معده درد یکی از مشکلاتی است که هر فردی در طول زندگی حداقل یک بار آن را تجربه کرده است، مشکلات گوارشی و درد معده یا سوزش معده یا ترش کردن و… با استفاده از برخی روش های خانگی قابل درمان است.

چای بابونه باعث میشه التهاب شکم بخوابد و دل درد کاهش میابد.

مقداری زنجبیل هم امتحان کنید بعنوان یک درمان طبیعی موثر برای درد شکم و معده و حالت تهوع می باشد، پر از ترکیبات کاملا طبیعی است و برای کاهش التهاب و اسید معده و تحریک و هضم غذا موثر است.

این 14 راه ساده را برای درمان درد شکم خود امتحان کنید تا بتوانید با استفاده از آنها خیلی سریع احساس خوبی بدست بیاورید

 

چگونه دل درد را برطرف کنیم

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.



همه ی ما گهگاه بعد از خوردن یا نوشیدن چیزی دچار دل درد و سوء هاضمه می شویم. این مسأله معمولاً جدی و نگران کننده نیست و اغلب با استفاده از درمان های خانگی قابل رفع است. در ادامه با روش هایی برای درمان دل درد در خانه آشنا خواهیم شد.

نشانه های شایع مشکلات گوارشی و سوء هاضمه:

برخی از رایج ترین روش ها برای درمان دل درد در خانه :چگونه دل درد را برطرف کنیم

۱- آب

بدن برای هضم و جذب مؤثر مواد مغذی درون مواد غذایی و نوشیدنی ها به آب نیاز دارد. کم آبی بدن کار هضم را دشوارتر می کند و از تأثیر آن می کاهد، مسأله ای که باعث افزایش احتمال بروز مشکلات گوارشی می شود.

به طور کلی توصیه می شود زنان روزانه حدود ۲/۷ لیتر و مردان روزانه نزدیک به ۳/۷ لیتر آب بنوشند.

حدود ۲۰ درصد از این مقدار از طریق مواد غذایی تأمین می شود و باقی آن از طریق نوشیدنی ها. اغلب افراد با مصرف حدود ۸ فنجان آب یا بیشتر می توانند به این مهم دست پیدا کنند. کودکان کم سن و سال تر به آب نسبتاً کمتری در مقایسه با افراد بزرگسال نیاز دارند.

حفظ آب بدن برای کسانی که از مشکلات گوارشی رنج می برند ضروری است. استفراغ و اسهال می تواند منجر به از بین رفتن بسیار سریع آب بدن شود، بنابراین افرادی که دچار این مشکلات هستند باید به نوشیدن آب ادامه دهند.

۲- خودداری از دراز کشیدن

وقتی بدن در حالت افقی قرار می گیرد، احتمال اینکه اسید معده به عقب برگردد و بالا بیاید بیشتر می شود، مسأله ای که می تواند منجر به سوزش معده شود.

افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند باید دست کم چند ساعتی تا رفع مشکل، از دراز کشیدن یا خوابیدن خودداری کنند. اگر نیاز به دراز کشیدن دارید باید سر، گردن و قفسه سینه ی خود را با استفاده از بالش و در یک زاویه ی ۳۰ درجه بالا نگه دارید.

۳- زنجبیل

زنجبیل یک درمان طبیعی رایج برای مشکلات گوارشی و سوء هاضمه است.

زنجبیل حاوی مواد شیمیایی ای به نام های جینجرول و شوگائول است که می توانند به افزایش سرعت وقوع انقباضات معده کمک کنند. این مسأله ممکن است باعث شود مواد غذایی ای که باعث سوء هاضمه می شوند زودتر از معده عبور کنند.

مواد شیمیایی موجود در زنجبیل ممکن است به کاهش حالت تهوع، استفراغ و اسهال هم کمک کنند.

افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند می توانند زنجبیل را به غذا یا چای خود اضافه کنند.

۴- نعناع

ماده ی منتول موجود در نعناع، علاوه بر خوشبو کردن دهان، ممکن است به موارد زیر هم کمک کند:

محققان پی برده اند در ایران، پاکستان و هند از گذشته از نعناع به عنوان یک درمان سنتی برای سوء هاضمه، باد شکم و اسهال استفاده می شود.

برگ های خام و پخته شده ی نعناع هر دو مناسب مصرف هستند. از گذشته اغلب، برگ های نعناع را با دانه ی هل می جوشانند و با آن چای درست می کنند. پودر یا عرق نعناع را هم می توان با انواع چای، نوشیدنی یا مواد غذایی مخلوط کرد.

خوردن آبنبات های نعناعی هم ممکن است به کاهش درد و ناراحتی ناشی از سوزش معده کمک کند.

۵- گرفتن حمام آب گرم یا استفاده از کیسه ی آب گرم

گرما ممکن است باعث آرام گرفتن عضلات منقبض شده و تسکین سوء هاضمه شود، بنابراین گرفتن حمام آب گرم ممکن است به کاهش عوارض مشکلات گوارشی کمک کند. گذاشتن کیسه ی آب گرم بر روی شکم هم ممکن است کارساز باشد. این کار را به مدت ۲۰ دقیقه یا تا زمان سرد شدن کیسه انجام دهید.

۶- رژیم BRAT

یکی از درمان هایی که پزشکان برای افراد مبتلا به اسهال پیشنهاد می کنند رژیم غذایی BRAT است.

BRAT مخفف موز، برنج، پوره ی سیب و نان تست است. همه ی این مواد غذایی نشاسته دار هستند به همین دلیل می توانند به چسبیدن مواد غذایی به یکدیگر و در نتیجه سفت تر شدن مدفوع کمک کنند. این مسأله ممکن است باعث کاهش مقدار مدفوعی شود که از بدن دفع می شود و به رفع اسهال کمک کند.

این مواد غذایی حاوی موادی نیستندکه معده، حلق یا روده ها را تحریک کند. به همین دلیل این رژیم غذایی می تواند بافت هایی که در اثر اسید درون استفراغ تحریک شده اند را تسکین دهد.

اغلب مواد غذایی این رژیم، پتاسیم و منیزیم بالایی هم دارند و به این ترتیب می توانند پتاسیم و منیزیمی که بدن بر اثر اسهال و استفراغ از دست داده را جبران کنند.

۷- خودداری از مصرف سیگار و الکل

کشیدن سیگار می تواند حلق راتحریک کند، مسأله ای که احتمال بروز مشکلات گوارشی را افزایش می دهد و اگر کسی استفراغ کرده باشد، مصرف سیگار می تواند این بافت حساس را که بر اثر اسیدهای معده آسیب دیده را بیشتر تحریک کند.

هضم الکل برای بدن کار دشواری است و مصرف آن می تواند به کبد و دیواره ی معده صدمه وارد کند.

کسانی که دچار مشکلات گوارشی هستند باید تا زمانی که بهبودی پیدا نکرده اند، از مصرف الکل و سیگار خودداری کنند.

۸- خودداری از مصرف مواد غذایی سخت هضم

هضم بعضی مواد غذایی برای بدن دشوارتر از بقیه است، مسأله ای که ریسک بروز مشکلات گوارشی را بالا می برد. افرادی که درگیر مشکلات گوارشی هستند باید از مصرف این مواد غذایی خودداری کنند:

۹- آب لیموترش، جوش شیرین و آب

برخی تحقیقات بیان می کند مخلوط کردن آب لیموترش و جوش شیرین با آب می تواند به رفع برخی از مشکلات گوارشی کمک کند.

این ترکیب باعث تولید کربنیک اسید می شود که ممکن است به کاهش گاز شکم و سوء هاضمه کمک کند. این مخلوط به بهبود ترشحات کبدی و تحرک روده ها هم کمک می کند. خاصیت اسیدی آب لیموترش و دیگر مواد مغذی موجود در آن می تواند به هضم و جذب چربی ها و الکل و در عین حال خنثی کردن اسیدهای صفراوی و کاهش اسیدیته ی معده کمک کند.

در بیشتر دستورالعمل های سنتی تهیه ی این ترکیب مقادیر مواد به این ترتیب توصیه شده اند:چگونه دل درد را برطرف کنیم

۱۰- دارچین

دارچین حاوی آنتی اکسیدان های متعددی است که ممکن است به تسهیل هضم و کاهش ریسک تحریک شدن و وارد آمدن صدمه به مجرای گوارشی کمک کنند.

دیگر مواد موجود در دارچین ممکن است به کاهش گاز شکم، نفخ، کرامپ (انقباضات غیر ارادی و دردناک) و آروغ کمک کند. این مواد ممکن است به خنثی شدن اسیدیته ی معده هم کمک کنند، مسأله ای که موجب کاهش سوزش معده و سوء هاضمه می شود.

افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند می توانند یک قاشق چایخوری پودر دارچین با کیفیت یا یک اینچ (۲/۵ سانتیمتر) چوب دارچین به وعده های غذایی خود اضافه کنند. به جای این کار می توانید دارچین را با آب بجوشانید و با آن چای درست کنید. ۲ یا ۳ بار انجام هر روزه ی این کار ممکن است به رفع سوء هاضمه کند.

۱۱- میخک

میخک حاوی موادی است که ممکن است به کاهش گاز معده و افزایش ترشحات معده ای کمک کنند. این مسأله باعث افزایش سرعت هضم می شود که ممکن است موجب کاهش فشار و کرامپ (انقباض های دردناک و غیر ارادی) شود. میخک ممکن است به کاهش حالت تهوع و استفراغ هم کمک کند.

فردی که دچار مشکلات گوارشی شده می تواند ۱ یا ۲ قاشق چایخوری پودر میخک را با ۱ قاشق چایخوری عسل مخلوط و این ترکیب را روزی یک بار پیش از خواب میل کند. در مورد حالت تهوع و سوزش معده هم می توانید میخک را با ۲۳۰ میلی لیتر آب جوش مخلوط کنید و با آن چای درست کنید. این نوشیدنی باید به تدریج و یک یا دو بار در روز مصرف شود.

۱۲- زیره سبز

دانه های زیره سبز حاوی عناصر فعالی هستند که ممکن است این تأثیرات را داشته باشند:

فردی که دچار دل درد شده می تواند ۱ یا ۲ قاشق چایخوری پودر زیره سبز را به وعده های غذایی خود اضافه کند. به جای این کار می توانید چند قاشق چایخوری دانه های زیره سبز یا پودر آن را با آب جوش مخلوط و با آن چای درست کنید.

در برخی طب های سنتی به جویدن مقدار اندکی به اندازه ی یک یا دو نوک انگشت، دانه ی زیره سبز یا پودر آن برای رفع سوزش معده توصیه شده.

۱۳- انجیر

انجیر حاوی موادی است که می توانند مانند ملین عمل و در نتیجه یبوست را کاهش و اجابت مزاج را بهبود بخشند. انجیر حاوی ترکیباتی هم هست که ممکن است به تسکین سوء هاضمه کمک کنند.

فردی که دچار مشکلات گوارشی شده می تواند یک انجیر کامل را چند بار در روز تا بهتر شدن وضعیت خود میل کند. به جای این کار می توانید به اندازه ی ۱ یا ۲ قاشق چایخوری، برگ انجبر را دم کرده و با آن چای درست کنید.

با این حال اگر دچار اسهال شده اید باید از مصرف انجیر خودداری کنید.

۱۴- آب آلوئه ورا

مواد موجود در آب آلوئه ورا ممکن است تأثیرات زیر را داشته باشند:

در پژوهشی، محققان متوجه شدند افرادی که به مدت ۴ هفته روزانه ۱۰ میلی لیتر آب آلوئه ورا مصرف کرده بودند، شاهد کاهش این عوارض ناشی از رفلاکس اسید معده (بازگشت اسید معده به مری) در خود بودند: سوزش معده، گاز شکم و آروغ ، حالت تهوع و استفراغ، بالا آوردن اسید و مواد غذایی.

۱۵- گیاه بومادران

گل های بومادران حاوی فلاونوئید، پلی فنول، لاکتون، تانین و رزین هستندکه ممکن است به کاهش مقدار اسید تولیدی معده کمک کنند. این مواد با اثرگذاری بر روی عصب گوارشی اصلی این کار را انجام می دهند که به آن عصب واگ گفته می شود. کاهش اسید معده می تواند به کاهش احتمال سوزش معده و سوء هاضمه کمک کند.

فردی که دچار دل درد شده می تواند از برگ های باریک و جوان بومادران به صورت خام در سالاد یا پخته شده در غذا استفاده کند. علاوه بر این می توانید با اضافه کردن ۱ یا ۲ قاشق چایخوری برگ یا گل بومادران خشک شده یا پودر آن به آب جوش، چای درست کنید.

۱۶- ریحان

ریحان حاوی موادی است که ممکن است به کاهش گاز شکم، افزایش اشتها، تسکین کرامپ (انقباضات غیر ارادی و دردناک) و بهبود وضعیت کلی گوارش کمک کنند. ریحان حاوی اوژنول هم هست که ممکن است به کاهش مقدار اسید معده کمک کند.

ریحان لینولئیک اسید زیادی هم دارد که از خواص ضد التهابی برخوردار است.

کسانی که دچار مشکلات گوارشی شده اند می توانند تا بهتر شدن حال خود، ۱ یا ۲ قاشق چایخوری برگ ریحان خشک شده یا مقداری برگ تازه ی ریحان را به وعده های غذایی خود اضافه کنند. برای اینکه زودتر نتیجه بگیرید می توانید نصف قاشق چایخوری ریحان خشک شده یا مقداری برگ تازه ی ریحان را با آب جوش مخلوط و با آن چای درست کنید.

۱۷- شیرین بیان

ریشه شیرین بیان حاوی موادی است که ممکن است به کاهش التهاب دیواره ی معده و همینطور التهابات مربوط به زخم های گوارشی کمک کنند.

فردی که دچار دل درد شده می تواند تا بهتر شدن حال خود، روزانه چند بار چای ریشه شیرین بیان بنوشد. برای درست کردن چای شیرین بیان کافی است ۱ یا ۲ قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان را به آب جوش اضافه کنید.

۱۸- نعناع تند

از نعناع تند هم مانند نعناع برای رفع بسیاری از مشکلات گوارشی استفاده می شود، از جمله:

ساده ترین راه برای مصرف نعناع تند استفاده از چای های گیاهی آماده ای است که نعناع تند یکی از مواد تشکیل دهنده ی اصلی آن ها است.

تا بهتر شدن حال خود می توانید روزانه چند بار چای نعناع تند بنوشید. خوردن آبنبات های نعناع تند هم ممکن است به کاهش سوزش معده کمک کند.

۱۹- برنج

برنج ساده برای افرادی که از مشکلات گوارشی مختلف رنج می برند بسیار مفید است. تأثیرات این ماده ی غذایی عبارت است از:

فردی که دچار استفراغ یا اسهال شده می تواند نصف فنجان برنج ساده را که خوب پخته شده به تدریج میل کند. برای خوردن برنج بهتر است دست کم چند ساعتی از آخرین استفراغ خود صبر کنید. اگر دچار اسهال شده اید تا زمان رفع مشکل می توانید مصرف برنج را به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت ادامه دهید.

۲۰- آب نارگیل

آب نارگیل حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و منیزیم است. این مواد مغذی به کاهش درد، گرفتگی های عضلانی و کرامپ (انقباضات غیر ارادی و دردناک) کمک می کندن.

آب نارگیل برای تأمین آب بدن مفید است و از نوشیدنی های ورزشی گزینه ی بهتری محسوب می شود چون کالری، قند و اسیدیته ی کمی دارد.

نوشیدن تدریجی حداکثر ۲ لیوان آب نارگیل به صورت هر ۴ تا ۶ ساعت می تواند دل درد را رفع کند.

۲۱- موز

موز حاوی ویتامین B6، پتاسیم و فولات است. این مواد مغذی می توانند به تسکین کرامپ (انقباضات غیر ارادی و دردناک)، درد و گرفتگی های عضلانی کمک کنند. موز می تواند به مدفوع شل حجم دهد و به این ترتیب اسهال را برطرف کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

مشکلات گوارشی و سوء هاضمه معمولاً مشکل جدی و نگران کننده ای نیستند. در اغلب موارد این مشکلات بعد از چند ساعت برطرف می شوند. از آنجایی که افراد مسن و کودکان بسیار سریع تر می توانند آب بدن خود را از دست دهند، در صورتی که اسهال و استفراغ آن ها بیشتر از یک روز طول بکشد، این افراد باید مورد رسیدگی پزشکی قرار بگیرند.

افرادی که دچار مشکلات گوارشی شدید، مکرر یا دائمی هستند باید به پزشک مراجعه کنند. در صورت داشتن این نشانه ها هم بهتر است کمک پزشکی بگیرید:

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 1.5 / 5. تعداد رای: 2

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ
است.

وقتی حس شکم درد به سراغ شما می‌آید، سخت است که به آن فکر نکرده و روزتان را ادامه بدهید . فرقی نمی‌کند که چه چیزی باعث به وجود آمدن این درد شده است، فقط می‌خواهید هرچه سریع تر از شر آن خلاص شوید . اگر معده‌تان اذیتتان می‌کند، می‌توانید برای آرام شدن درد راه‌های زیر را امتحان کنید :

مایعات پاک بنوشید. دل درد و حس تهوع اغلب با استفراغ همراه است و استفراغ، باعث کم آبی بدن می‌شود. اگر بدن شما کم آب باشد، درمان بیشتر طول خواهد کشید و احساس تهوع شما شدیدتر از معمول خواهد بود. سعی کنید زیاد آب نوشیده و آب بدن خود را حفظ کنید .


 


نوشیدنی‌های مکمل ورزشی الکترولیت را امتحان کنید . این‌ها سدیم و پتاسیم مورد نیاز بدن شما، که برای رفع بیماری بسیار مفید است را تأمین می‌کنند.
چای بابونه یا زنجبیل با عسل بنوشید . این دو گیاه در کاهش تهوع بسیار موثرند .
غذاهای سبک بخورید. بدن شما برای کسب انرژی کافی جهت بهبود وضع معده به مواد معدنی نیاز دارد، پس غذاهایی که راحت هضم می‌شوند مصرف کنید . غذاهایی را انتخاب کنید که فاقد ادویه تند, چربی یا قند زیاد باشند. غذاهایی مثل بلغور جو دو سر، آبگوشت، نان برشته و برنج .
سرکه‌ی سیب بنوشید. برخلاف سرکه‌های دیگر، سرکه سیب با جذب مواد معدنی غیرضروری در معده، برای رفع تهوع مناسب است. 2  قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با لیوانی از آب گرم مخلوط کنید. هر چند ساعت از این ترکیب بنوشید تا وقتی که حس تهوع از بین برود.
زیاد استراحت کنید. بدن شما در حال جنگ با باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در معده‌تان است، پس برای این کار به انرژی نیاز دارد. از ورزش یا تحرک زیاد بپرهیزید .چگونه دل درد را برطرف کنیم


اگر لازم بود استفراغ کنید. همان قدر که استفراغ کردن زننده به نظر می‌رسد، همان قدر هم برای تمیز کردن سیستم بدنتان لازم است . استفراغ، راه بدن برای خارج کردن باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در معده وجود داشته و سبب بیماری شما شده‌اند می باشد. اگرچه فرایند بالا آوردن می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد، ولیکن اکثر افراد پس از این کار به سرعت حس عالی راحتی از تهوع را تجربه می‌کنند.
دارو مصرف کنید. تعداد زیادی از داروهای مختلف برای درمان تهوع وجود دارد. داروهای ضد تهوع استفاده کنید که دارای “بیسموت ” بوده که بافت درونی معده را پوشش داده و حس بد تهوع را کاهش می‌دهند. دوای ضد اسید معده نیز برای درمان درد معده‌تان موثر است.


 


از دخانیات و الکل پرهیز کنید. دخانیات و الکل معده را اذیت کرده، توانایی بدن  برای درمان به موقع را کاهش داده و باعث بدتر شدن تهوع شما می‌شوند.  هنگام بیماری از مصرف کافئین و الکل بپرهیزید.
 

از یک کمپرس آبگرم استفاده کنید . گرما دادن به شکمتان می‌تواند در کاهش درد کمک زیادی کند. از یک بطری حاوی آب داغ یا یک جوراب ( تمیز ) که با برنج خشک گرم پر شده است می‌توانید استفاده کرده و آن را روی شکمتان بگذارید. برای نتیجه‌ی بهتر، به پشت دراز کشیده و یک دستگاه گرم‌کننده روی شکمتان قرار دهید .
 


یک حمام آب داغ بگیرید. رفتن به زیر دوش آب گرم , گردش خونتان را افزایش می‌دهد و ماهیچه‌هایتان را آرام می‌کند. حداقل روزی یک بار به مدت 15 الی 20 دقیقه حمام بگیرید.
شکمتان را ماساژ دهید. شکم دردتان ممکن است به خاطر گرفتگی ماهیچه شکم باشد. برای کمک به کاهش این درد, با فشار کم شکمتان را ماساژ دهید. روی نقاط درد تمرکز کنید, اما کل ناحیه پایینی شکم را هم ماساژ دهید.
آب آلوئوورا بنوشید. منظور نوشیدنی آلوئوورا است که در بسیاری از سوپرمارکت‌ها می‌توانید بیابید. نوشیدنی آلوئوورا برای تسکین درد معده بسیار موثر بوده و برای یبوست و سوءهاضمه نیز مفید است.
از مصرف الکل و آب جو پرهیز کنید. هضم  الکل و آب جو برای معده مشکل است و درد شما را افزایش می‌دهد. در عوض آن, چای‌های گیاهی مثل چای زنجبیل یا بابونه را امتحان کنید. استفاده از این چای‌ها، ماهیچه‌های معده را آرام می‌کنند.
از خوردن غذاهای چرب و روغنی بپرهیزید. بدن شما ممکن است به خاطر مسمومیت غذایی دچار درد شده باشد, پس از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید. اگر گرسنه هستید, غذاهای شیرین و مطلوبی مثل نان برشته , سیب یا کلوچه میل کنید.
دارو مصرف کنید. برای گرفتگی مداوم عضله‌ای که آرام نمی‌شود, از قرص ایبوپروفن , استامینوفن , آسپرین یا ناپروکسن با دوز پایین استفاده کنید. این قرص‌ها در کاهش درد گرفتگی عضله و ماهیچه نقش بسزایی را بازی می‌کنند .
 


مراقب چیزی که می‌خورید باشید . از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید، چون دل دردتان را بدتر می‌کنند. علاوه بر این به معنای واقعی کلمه حواستان به چیزی که می‌خورید باشد – اگر به سرعت غذا بخورید, موقع خوردن حرف بزنید یا لقمه‌های بزرگی از غذا بگیرید, آن وقت سوءهاضمه بدتری به سراغتان می‌آید. بنابراین, به آرامی غذا بخورید, بشقابتان را تماشا کرده و از حرف زدن با دهان پر پرهیز کنید .
بعد از صرف غذا چیزی بنوشید. اگر شما هنگام صرف وعده غذایی‌تان مقدار زیادی مایعات می‌نوشید, سعی کنید خوردن مایعات را به بعد از غذا موکول کنید . از نوشیدن آبجو , قهوه یا الکل خودداری کنید زیرا باعث سوزش بافت معده‌تان شده و شما را بیشتر اذیت می‌کنند . برای تسکین درد معده , سعی کنید یک لیوان شیر بخورید . لبنیات , اسید معده را خنثی می‌کنند .
 



 

مکمل‌های هیدروکلریک اسید استفاده کنید . اگرچه خیلی وقت‌ها گمان می‌شود که سوءهاضمه به خاطر اسید فوق فعال معده ایجاد می‌شود , اما گاهی اوقات دلیل آن به خاطر کافی نبودن اسید معده است . برای معین کردن اینکه آیا این علت بیماری شماست , یک قرص مکمل هیدروکلریک اسید استفاده کنید. اگر پاسخی نگرفتید , به مصرف مکمل هیدروکلریک اسید ادامه دهید تا وقتی که در معده‌تان گرمایی را احساس کنید . این گرما به این معنی است که شما اسیدهای زیادی در معده‌تان دارید و یک دوز پایین تر برای رفع سوءهاضمه کافی است .
آنزیم‌های گوارشی مصرف کنید .این آنزیم‌های گوارشی هم نوع حیوانی و هم نوع گیاهی/قارچی دارند که نوع دوم در بسیاری از موارد موثر تر می‌باشند . برای مصرف هر آنزیم مکمل فردی به دستور عمل‌های موجود درباره‌ی دوز آن‌ها توجه کنید .
از روغن‌های نعناع استفاده کنید . این یک مکمل دیگر است که در کپسول‌های ژله‌ای  برای مصرف روزانه شما عرضه شده است. طبق تحقیقات به عمل آمده، مشخص شده است که این کپسول‌ها در درمان سوءهاضمه‌ی 75% از مصرف‌کنندگان موثر بوده‌اند. به توصیه‌های مربوط به دوز این کپسول‌ها توجه کنید .
چای بنوشید . آن سه گیاه جادویی یعنی نعناع , زنجبیل و بابونه برای درمان دردهای معده بسیار موثرند . آن‌ها را همراه با چای دم کنید یا چای کیسه‌ای آن‌ها را از فروشگاه‌ها تهیه نمایید. از لیمو یا عسل به جای شکر استفاده کنید .


پروبیوتیک مصرف کنید . این‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در معده شما رشد کرده و در هضم غذا به شما کمک می‌کنند . اگر شما به میزان کافی پروبیوتیک نداشته باشید , معده‌ی شما در هضم به موقع غذا دچار مشکل شده و آن درد بد سوءهاضمه به سراغ شما می‌آید . پروبیوتیک ها از موادی مثل ماست و شیر و فراورده‌های دیگر شیر به دست می‌آیند .
عصاره برگ کنگر فرنگی را امتحان کنید .  این ماده در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی یافت شده و کار آن هم افزایش جریان صفرا در سیستم گوارشی است . به توصیه‌های مربوط به دوز این ماده توجه کنید .
بعد از غذا خوردن استراحت کنید . گرچه توصیه نمی‌شود که بعد از یک وعده غذایی سنگین دراز بکشید اما قبل از انجام هر فعالیت فیزیکی به خود استراحت دهید.
حتماً 3 ساعت قبل از خوابیدن، غذای خود را میل کنید .
دارو مصرف کنید . داروهای بسیاری هستند که برای رفع سوءهاضمه وجود دارند .گرچه گاهی اوقات عوارضی مانند اسهال یا یبوست را به همراه دارند، چون همه‌ی آن‌ها می‌خواهند معده را از ساختن اسید بازدارند . وقتی اسید موجود نباشد , از هضم غذا جلوگیری می‌کند . از این داروها کم مصرف کنید و قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید .
 

فشار روانی‌تان را کنترل کنید . مشکلات معده مثل تهوع و سوءهاضمه بیشتر زمانی اتفاق می‌افتند که تحت فشار روانی زیادی هستید . وقتی لازم است، به خود زمانی برای تنها بودن بدهید تا آرام باشید و خود را از هر اضطرابی دور کنید .
به خودتان به آرامی کش و قوس دهید و روی تنفستان تمرکز کنید . این فن ساده‌ی آرام شدن , از وقوع دل دردهای آتی شما جلوگیری می‌کند .
سعی کنید فشار روانی خودتان را از طریق ورزش یا مراقبه مدیریت کنید . ورزش و مراقبه هردو ماده‌ی اندورفین را در بدن آزاد می‌کنند که باعث شادابی شما می‌شود . اگر سابقه‌ی ورزش کردن ندارید ,  پیاده‌روی یا یوگا یا شنا یا هر ورزش کم تحرک دیگر انجام دهید .
کارهایی را که از انجامشان لذت می‌برید را انجام دهید . به خودتان وقتی برای مطالعه , نقاشی , بازی کردن یا هر چیزی که وقت را بگذراند و از آن لذت می‌برید را بدهید . انجام چنین کارهایی ,حواس شما را از چیزی که باعث فشار روانی و سرانجام دل دردتان بشود پرت می‌کند .
برنامه غذایی‌تان را عوض کنید . بسیاری از معده دردها به خاطر برنامه غذایی‌های ضعیف یا اشتباه هستند . اگر دل دردهایتان در طول چند ماه یا سال ادامه داشت , یکی از این روش‌ها را برای تنظیم کردن رژیم غذایی‌تان به کار گیرید .
 

 

وعده‌های غذایی کوچک تر بخورید، ولی تعداد آن‌ها را افزایش دهید . خوردن سه وعده غذایی سنگین به مراتب احتمال سوءهاضمه و تهوع را نسبت به 5-  7 وعده‌ی سبک در روز بیشتر می‌کند . اگر چاره‌ای نبود , وعده غذایی سنگین خود را به قسمت‌های کوچک تر تقسیم کنید و از اسنک به عنوان میان وعده استفاده کنید .
از خوردن غذاهایی که می‌توانند باعث دل درد شوند خودداری کنید . برای مثال , از غذاهایی که تند یا خیلی چرب هستند پرهیز کنید. کافئین , الکل و نوشابه‌های گازدار می‌توانند معده‌تان را به هم بریزند .
اگر مطمئن نیستید که کدام غذا معده‌تان را اذیت می‌کند  , هر دفعه یک غذا را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید . مثلاً یک هفته بدون لبنیات بگذرانید و ببینید که دل دردتان رفع می‌شود یا خیر .
یک دفترچه‌ی غذا داشته باشید و هر غذایی را که می‌خورید را در آن بنویسید . در دفترچه‌ی غذایی‌تان , روزهایی که در آن‌ها به دل درد دچار شدید را بنویسید . پس از مدتی شما ممکن است بفهمید کدام غذا برایتان مشکل‌ساز است و از آن پرهیز کنید .
وزنتان را کنترل کنید . وقتی چربی‌های اضافه اطراف شکم و کمرتان داشته باشید معده‌تان به سمت بالا هل داده شده و اسید معده را به مری بر می‌گرداند .برای وزن کم کردن , یک ورزش معمولی و مداوم انجام داده و غذای سالم بخورید .
 

روی تنفستان تمرکز کرده و سعی کنید که به درد فکر نکنید .نفس‌هایی عمیق را با بینی به درون بکشید و از دهان خارج کنید .
سعی کنید به پهلو بخوابید و یک بالشت در میان پاهایتان قرار دهید.
اگر فکر می‌کنید، علت درد از یبوست است، خوردن فیبر می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.
 

تهران – انتهای اشرفی اصفهانی – سیمون بولیوار – خیابان اقبالپور – پلاک 44

با عضویت در خبرنامه سایت می توانید از جدیدترین محصولات اضافه شده به فروشگاه و فروش های ویژه با خبر شوید.

استفاده از مطالب سايت 5040 فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.


طراحی سایت

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، غالبا به‌خاطر پرخوری است به پزشک مراجعه می‌کنند، اما با درمان‌های سنتی و خانگی هم می‌توان دل درد‌های ناشی از پرخوری‌های ایام عید را کاهش داد.

در میهمانی‌ها پرخوری نکنید

اولین توصیه برای کاهش دل‌درد‌های ایام عید یا به‌اصطلاح «رودل کردن» این است که از پرخوری و همه چیز را با هم خوردن پرهیز کنید؛ چراکه این اقدام باعث فشار به معده شده، حالت تهوع و دل درد را به همراه دارد.

عرق نعناعراحت‌ترین اقدامی که پس از دل‌درد می‌توان انجام داد مصرف عرق نعناع است. می‌توانید عرق نعناع را با کمی آب قند یا نبات میل کنید. البته در مصرف عرق نعناع زیاده‌روی نشود؛ چراکه محل اتصال مری به معده را پرحجم کرده و مشکلاتی را برای فرد به‌وجود می‌آورد. به همین خاطر به تمام مادر‌ها توصیه می‌شود که حتما عرق نعنا را در خانه داشته باشند.چگونه دل درد را برطرف کنیم

نقش «ترخون» در کاهش دل درد

استفاده از جوشانده «ترخون» در آب روش دیگری است که در طب سنتی برای رفع دل درد و درد‌های معده مورد توصیه قرار می‌گیرد؛ چراکه این سبزی نقش مؤثری در تقویت معده ایفا می‌کند.

معجون آرامبخش

استفاده از مخلوط نعناع، گل بابونه، رازیانه، ریشه شیرین‌بیان و ریشه گل‌ختمی هم راه دیگری است که در درمان دل درد مؤثر است. به این صورت که ۲۵۰ گرم نعناع، ۲۵۰ گرم گل بابونه، ۱۰۰ گرم رازیانه، ۲۰۰ گرم ریشه شیرین‌بیان و ۲۰۰ گرم ریشه ختمی را در یک لیوان آب‌جوش ریخته و بگذارید ۳۰ دقیقه دم بکشد و پس از صاف کردن آن می‌توانید نیم‌ساعت قبل از صبحانه و نیم ساعت قبل از شام به مقدار یک استکان از آن میل کنید.

زیره سیاه و سبز و کاهش نفخ شکم

راهکار دیگری که در طب سنتی برای درمان دل درد سفارش شده استفاده از زیره سیاه و زیره سبز است که به کاهش نفخ شکم کمک می‌کند. می‌توان از این گیاه به‌صورت پودرشده بعد از غذا استفاده کرد.

درمان دل‌درد با زنجبیل

یکی از روش‌های ساده درمان دل‌درد استفاده از زنجبیل است. مقدار کمی از پودر زنجبیل را در آب جوش ریخته و با خرما یا نبات میل کنید. خیلی زود درد شما را ساکت می‌کند. حتی اگر کودکانتان در ایام عید به دل‌درد دچار شد می‌توانید با همین روش درد او را تسکین دهید. البته درخصوص رفع دل درد کودکان مخلوط آب و آبلیمو و عسل توصیه شده است.

دارچین درل درد را تسکین می‌دهد

درصورتی که پس از میل کردن هر چیزی سریعا دچار دل‌درد می‌شوید بهتر است نصف قاشق غذاخوری دارچین را دم کرده و بخورید. این کار به مرور زمان دل‌درد شما را کاهش می‌دهد.

با دل‌درد‌های ناشی از یبوست چه کنیم؟

البته گاهی هم ممکن است این دل‌درد‌ها به‌خاطر یبوست باشد. زیرا تنقلات مصرفی در عید مثل آجیل و شیرینی و شکلات موجب یبوست می‌شود. برای درمان این مشکل استفاده از خاکشیر پیشنهاد می‌شود. برای این منظور باید به‌صورت ناشتا ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و ظرفی روی آن قرار دهید تا دم بکشد و پس از ۵ دقیقه با کمی عسل مصرف کنید. زیتون نیز نقش معجزه‌آسایی در درمان یبوست دارد. اگر ۷ عدد زیتون را به همراه غذا میل کنید یبوست شما خیلی زود درمان می‌شود.

توصیه

چون در این ایام مصرف تنقلات بیشتر است توصیه می‌شود افراد مصرف برنج و نان را در وعده‌های غذایی اصلی خود محدود کنند و بیشتر از غذا‌های سبک از جمله سوپ و کوکو استفاده نمایند.

بهتر است در این ایام مصرف نوشیدنی‌های شیرین از جمله نوشابه و دلستر و همچنین سس همراه با سالاد کمتر مصرف شود.

انتهای پیام/

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

دل پیچه حالت آزاردهنده‌ایست که همه ما در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. در این مطلب از مجله دکتردکتر دلایل رایج و درمان دل پیچه را بررسی می‌کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

گرچه ما اغلب دل پیچه یا درد شکم را به عنوان گرفتگی و درد معده می‌شناسیم؛ اما این ناراحتی ممکن است از تحریک اندام‌های اطراف مانند روده نیز اتفاق بیافتد. دل پیچه در طول صرف غذا می‌تواند قابل توجه باشد؛ هرچند علل زیادی برای دل پیچه وجود دارد. وقتی دل پیچه می‌گیرید، تنها به خلاص شدن از این حالت آزاردهنده فکر می‌کنید و درمان دل پیچه مهمترین هدف شماست. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اغلب به دردهای مرتبط با شکم دل‌پیچه می‌گوییم. با این حال این درد ممکن است ناشی از اعضای داخلی دیگر در این قسمت باشد. دل‌درد و دل‌پیچه از مشکلات گوارشی هستند که هر انسانی در طول زندگی خود آنها را تجربه می‌کند. برای درمان دل پیچه نخست باید دلیل اصلی آن مشخص شود. دل‌ پیچه به دلایل متعددی بروز می‌کند و تقریبا تمام اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا در آن دخیل هستند. در ادامه علائم محتمل برای دل‌پیچه را ذکر می‌کنیم.چگونه دل درد را برطرف کنیم

شایع‌ترین علائم دل پیچه عبارتند از:

به طور کلی، علل ایجاد دل پیچه به چندین گروه تقسیم می‌شوند. در بسیاری از موارد، غذاهای خاص یا تغییر در رژیم غذایی، باعث بروز دل پیچه می‌شوند. عفونت‌ها یکی دیگر از دلایل شایع دل پیچه هستند و می‌توانند بین مردم گسترش پیدا کنند. در سایر موارد، مشکل اصلی دستگاه گوارش است. گاهی اوقات نیز متاسفانه علت دل پیچه ناشناخته باقی می‌ماند. در ادامه می‌توانید با علل مختلفی که سبب دل‌پیچه می‌شوند آشنا شوید.

علل دل‌پیچه ممکن است بر اثر عادت‌های غذایی شما نیز باشد؛ مخصوصا زمانی که به طور ناگهانی رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهید.

برخی اوقات ممکن است دل‌پیچه‌ای که دارید مستقیما نشان از عملکرد ضعیف سیستم گوارشی شما باشد. که در این صورت به موارد زیر می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید: علت نفخ یا باد شکم ، معده و روده ؛ پیشگیری و راه‌ های درمان نفخ

ممکن است دل‌پیچه شما ناشی از عفونت باشد که در این صورت دو نوع عفونت مدنظر است:

اگرچه دل پیچه ممکن است خسته‌کننده و زجرآور باشد؛ اما این را بدانید که راه حل‌های مناسبی برای درمان دل پیچه وجود دارد که حتی در خانه نیز می‌توان انجام داد.

اغلب دل‌پیچه‌ها پس از چند ساعت خود به خود رفع می‌شوند. با این حال موارد زیر را به خاطر داشته باشید که در وهله اول می‌توانند چاره‌ساز باشند:

استفاده از داروها و مکمل‌ها برای درمان دل‌پیچه اغلب ممکن است سبب تشدید درد شما شود. سعی کنید در ابتدا روش‌‌های زیر را برای درمان دل‌پیچه امتحان کنید:

درمان‌های دیگر شامل موارد زیر می‌شوند:

اگر با انجام روش‌های ذکر شده در بالا دل‌پیچه شما تسکین نیافت و هم‎چنان ادامه دار شد، از روش‌های زیر که اغلب بدون تجویز پزشک نیز در دسترس هستند، استفاده کنید:

زمانی که دچار دل‌پیچه می‌شوید، این احساس را دارید که هرچه بخورید سبب تحریک معده شما شده و می‌تواند اوضاع را بدتر کند. اما برخی غذاها ماده غذایی مورد نیاز را به شما می‌دهند و در عین حال شما را بدتر نمی‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

مایعات

اگر نمی‌توانید غذای جامد مصرف کنیدِ دلیلی ندارد که خود را مجبور به انجام این کار کنید. مایعاتی نظیر نوشیدنی‌های ورزشی، آب گوشت و آب نارگیل مواد معدنی لازم برای بدن شما را تامین می‌کنند که شامل پتاسیم، کلسیم و سدیم هستند.

موز

موز به راحتی هضم شده و حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مهم است که بدن شما در زمان استفراغ و اسهال از دست می‌دهد و باید برای جایگزین کردن مقدار پتاسیم از دست رفته ماده غذایی حاوی پتاسیم نظیر موز را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

برنج سفید ساده

حتما برنج سفید ساده را امتحان کنید. برنج قهوه‌ای یا سیاه که اغلب نیز سلامت بیشتری دارند، به سختی هضم می‌شوند؛ مخصوصا زمانی که ناراحتی معده داشته باشید. غذاهایی نظیر برنج سفید ساده که دارای نشاسته و فیبر پایین هستند سبب سفت شدن مدفوع و توقف اسهال می‌شوند که اغلب همراه با درد شکم به وجود می‌آید.

پوره سیب

پوره سیب که همان سیب رنده شده و پخته شده است حاوی مواد غذایی مفید بسیاری نظیر پکتین (نوعی فیبر) است. این ماده می‌تواند سبب سفت شدن مدفوع شده و شما را از شر اسهال رها کند.

نان تست

زمانی که ناراحتی معده دارید، نان تست سفید ساده بهتر از غلات غنی از فیبر است. غلات غنی از فیبر برای کسانی که سالم هستند و بیماری ندارند بسیار مفید است، اما اگر دچار اسهال یا حالت تهوع هستید می‌تواند درد بسیاری در شکم شما ایجاد کند.

در صورتی که هر یک از علائم زیر همراه با دل پیچه در شما اتفاق افتاد، برای بررسی بیشتر و درمان دل پیچه به پزشک مراجعه کنید:

در این قسمت برخی از سوالات رایجی که درباره دل‌پیچه وجود دارد را پاسخ می‌دهیم.

با این حال که سوزش سر دل، سوء‌هاضمه و استفراغ در دوران بارداری بسیار رایج است، درد شکمی اگر غیرطبیعی یا بسیار شدید باشد نیاز به معاینه توسط پزشک متخصص خواهد داشت.

درد شکمی در این دوران زمانی باعث نگرانی می‌شود که همراه با خونریزی واژن، سرگیجه، گرفتگی، تب یا غش باشد.

دل‌پیچه‌ای که پس از خوردن غذا ایجاد می‌شود ممکن است به این دلیل باشد که فرد پس از مدت زیادی که غذا نخورده حجم زیادی از غذا را وارد معده خود کند که در این صورت تغییر زیادی در مقدار اسید معده ایجاد می‌شود. عامل دیگر دل‌پیچه می‌تواند مصرف غذاهای مسموم باشد. اغلب این مدل دل‌پیچه خطرساز نبوده و تنها با گذشت زمان برطرف می‌شود.

اسهال یا به وسیله جذب ناکافی مایعات توسط روده‌ها ایجاد می‌شود که در نهایت سبب ایجاد مدفوع آبکی می‌شود، یا به وسیله فعالیت زیاد معده و روده‌هاست که زمان کافی را برای جذب مواد غذایی از طریق روده‌ها نمی‌دهند. در اصل، غذا به سرعت در روده‌ها حرکت می‌کند، چرا که معده و روده‌ها در این حالت فعالیت بسیاری دارند.

بله، ممکن است در زمان قاعدگی دل‌پیچه نیز ایجاد شود. در زمان قاعدگی، پروستاگلاندین‌ها، مواد شیمیایی مرتبط با باروری زنان، ترشح می‌شوند. این ماده شیمیایی می‎‎تواند در فرکانسی پایین باعث انقباضات غیر ریتمیک رحم شود. زمانی که رحم منقبض می‌شود می‌تواند خون را با فشار خارج کند و مسیر بازگشت جریان خون نیز مسدود خواهد شد. این کمبود جریان خون ممکن است سبب ایجاد دل‌پیچه شود.

منبع:

webmd

buoy

از کدام خدمات دکتردکتر استفاده کنیم؟

نوبت‌دهی اینترنتی

اگر شما هم از دلپیچه‌های مکرر رنج می‌برید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، به جای آن که به مطب مراجعه کنید برای دریافت نوبت، با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری به پزشک، برای روز و ساعت دلخواه خود از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص گوارش و کبد روی دکمه زیر کلیک کنید.چگونه دل درد را برطرف کنیم

ویزیت تلفنی

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است مخصوصا در این ایام پرخطر که بیماری کرونا شیوع بسیار زیادی داشته داشته است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص گوارش و کبد دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش پاسخ پزشکی

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من سابقه عفونت ادراری دارم تقریبا هفته پیش انتی بیوتیک وریدی استفاده کردم خوب شدم ولی الان دوروزه پهلوهان درد میگیرن و یخ میکنن و دوباره سوزش ادرار دارم ممکنه دوباره عفونت ادراری باشه؟؟؟

سلام احتمالش هست لطفا آزمايش ادرار بديد

سلام من چند روزه دلپیچه دارم و عرق یخ یخی میکنم و یه سری مواقع اسهال دارم و فورا باید برم دستشویی و هنوز از دسشویی بیرون نیومده دوباره برمیگردم.

سلام بايد از نظر عفونت گوارشي بررسي شيآزمايش مدفوع بديد و

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام من ۱۷ سالمه ظهر یکم لواشک و چیپس و پفک خوردم بعدش نتونسم ناهار بخورم از عصد دلپیچه و حالت تهوع گرفتم میشه راهنماییم کنین

سلام بدليل خوردن چيزهايي بي ربط بوده ٢-٣ روز رعايت كنيد غذاي ساده بخوريد ترجيحا كم غذا بخوريد اگه بهتر نشديد

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به پزشک عمومی مراجعه کنید.

مصرف هم زمان شربت لوپرامید ودیسیکلومین برای دلپیچه اشکال ندارد؟

سلام خير ايرادي نداره

سلام شکم درد خیلی شدیدی گرفتم اسهال و استفراغ هم دارم یهو الان اینطور شدم چیکار کنم

سلام با توجه به علایمتون هم بررسی از نظر مسمومیت و عفونت گوارشی و هن کرونا باید انجام شه

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با پزشک عمومی استفاده کنید.

دیگه چه چیزهایی برای درمان اسهال خوبه راهنمایی کنیدممنونم

سلام ماست پروبيوتيك خوبه اما شير بدترش ميكنه نبيد ميوه و سبزي بخوريد كته ماست ميتونه بهتون كمك كنه

سلام ماست پروبيوتيك خوبه اما شير بدترش ميكنه نبايد ميوه و سبزي بخوريد كته ماست ميتونه بهتون كمك كنه

سلام یکی دوروزه دل‌پیچه دارم احساس حالت تهوع،وقتی این مشکل برام پیش میاد افسرده میشم فک میکنم خوب نمیشم،چیکاربایدبکنم

سلام لازمه كه معاينه شيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام من از صبح دلم درد میکنه شب هم چیزی نخورم یه کاسه سالاد سزار قبلا هم خورده بودم مشکلی نداشت الان دلم درد میکنه و حالت تهو هم دارم عرق نعنا و بومادران هم اثری نداشت چیکار کنم

سلام اين آزمايشات را بديد لطفا cbc.diff esr crp u/A و سونوگرافي بديد تا از نظر آپانديسيت بررسي شويد

سلام خانوم دکتر چند ماهی میشه بعد از غذا دل پیچه و دل درد می‌گیرم خصوصا قسمت اطراف ناف که فورا باید برم دستشویی و اسهال میشم لطفاً راهنمایی کنید با تشکر

سلام بعضي وقتا اضطراب و استرس منحر به اين حالت ميشه گاهي هم عفونت گوارشي لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

دل من حودودا ۱ ساله درد میکنه دکتر ام میبریم خوب نمیشه

سلام بايد بررسي تكميلي انجام بديد آزمايش مدفوع ، آزمايش از نظر سوءجذب، سي تي اسكن شكم براي بررسي پانكراس بديد اندوسكوپي و كلونوسكوپي هم انجام بديد

سلام الان دوروزه دل پیچه شدید دارم با حالت تهو چیکار کنم‌

سلام بايد متخصص داخلي معاينتون كنن و آزمايش مدفوع هم بديد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

 

 

 

 

چگونه دل درد را برطرف کنیم

بروز هرگونه درد در ناحیه زیر سینه تا پایین شکم به عنوان درد معده در نظر گرفته می‌‌شود.

 

علل بروز درد معده

هر یک از عوامل زیر میتواند باعث بروز دل درد در افراد شود:

سوء‌‌هاضمه، یبوست، درد قاعدگی، مسمومیتهای غذایی، حساسیت غذایی، نفخ معده، عدم تحمل لاکتوز،

زخم معده، بیماری التهابی لگن، فتق، سنگ‌‌های صفراوی، سنگ کلیه، عفونت اداری، رفلاکس معده به مری، آپاندیسیت و…

معمولا دل درد، مشکل جدی نیست و قابل تشخیص و درمان می‌باشد، اما گاهی اوقات ممکن است بیماری خطرناکی در پس معده درد نهفته باشد که باید جدی گرفته شود.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر معده درد همراه با یکی از علائم زیر بود، فورا به پزشک مراجعه کنید:

تب، عدم توانایی معده در نگه داشتن مواد غذایی برای چند روز، استفراغ خونی، مدفوع خونی، مشکل در تنفس، دفع ادرار دردناک، دل درد  در طول دوران بارداری، اگر با لمس کردن شکم احساس درد دارید، اگر دردتان برای چند روز به طول می انجامد.

 

درد معده را چگونه درمان کنیم؟

– علت ایجاد درد را شناسایی کرده و از آن دوری کنید.

– وعده‌‌های غذایی سبک‌تری میل کنید و غذا را به خوبی بجوید.

– هنگامی که استرس دارید و یا ناراحت هستید غذا نخورید.

– مواد غذایی حاوی کافئین نخورید.

– با راه رفتن سعی کنید گاز‌‌های داخل معده خود را خارج کنید تا درد معده‌تان برطرف شود.

 

معرفی درمان‌‌های خانگی درد معده

– عصاره گیاه آلوئه‌ورا، درد معده را برطرف می‌‌کند. این عصاره را میتوانید از داروخانه تهیه کنید.

همچنین عصاره گیاه آلوئه‌ورا، درمان موثری برای زخم‌‌های پوستی، بیخوابی، استرس و دیگر مشکلات گوارشی می‌‌باشد.

– مقدار کمی زنجبیل را پوست بکنید و به آهستگی آن را بجوید. زنجبیل برای درد معده، حالت تهوع و کمک به هضم غذا بسیار مفید است.

– خوردن ماست‌: ماست حاوی باکتری‌‌های مفیدی است که معده درد را تسکین می‌‌دهد. اگر معده درد به دلیل کمبود باکتری‌‌های هضم کننده غذا باشد، با ماست این نیاز شما برطرف خواهد شد.

– 5 یا 6 قطره روغن گیاه اسطوخودوس را با کمی برنج خام مخلوط کنید. سپس برنج را در یک جوراب ساق‌بلند کهنه بریزید و انتهای آن را گره بزنید. جوراب را داخل مایکروویو بگذارید تا گرم شود. سپس آن را روی قسمت دردناک معده خود قرار دهید. این کار سریعا گرفتگی عضلات معده را برطرف می‌‌کند. همچنین برای بهبود دردهای قاعدگی مفید است.

–کیسه آب گرم را بر روی قسمت دردناک معده بگذارید. گرما سبب کاهش درد می‌‌شود. البته در موقع درد آپاندیس، از گذاشتن کیسه آب گرم جدا پرهیز کنید.

– کمی روغن زیتون بر روی شکم خود بمالید و آن را برای چند دقیقه ماساژ دهید تا دردتان کاهش یابد.

– برخی دمنوشهای گیاهی مانند دمنوش بابونه و دمنوش نعناع، به خوبی درد معده را آرام می‌‌کنند.

– مصرف لیمو شیرین هم برای مبتلایان به درد معده مفید است.

برای دریافت بروزرسانی ها عضو خبرنامه ما شوید.

تغذیه زمان دل درد, چند درمان خانگی برای دل درد, درد معده را چگونه درمان کنیم؟, درمان خانگی دل درد, درمان درد معده چگونه است؟, درمان دل درد, درمان دل درد با دم نوش های گیاهی, درمان دل درد با روغن زیتون, درمان دل درد با گیاه آلوئه ورا, درمان دل درد با گیاهان, دل درد, دمنوشهای گیاهی, علل بروز درد معده, عوامل بروز دل درد, معرفی درمان‌‌های خانگی درد معده

نعناع تازه رو با آب جوشاندم ولی موثر نبودی خواهشا راهنماییم کنین تشکر

روش های دیگه رو امتحان کنید و اگه درد طولانی شد حتتتما برین دکتر 🌹

عرق نعنا چقدر موثر هستش ؟؟

الان از دل درد داشتم میمردم دستتون دردنکنه خدا همیشه پشت و پناهتون باشه انشالاه موفق باشید الان چند دقیقه طول نکشید کارایی که گفتین انجام دادم خوب خوب شدم مرسی ممنونم واقعا خوب و مفید بودچگونه دل درد را برطرف کنیم

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

چگونه دل درد را برطرف کنیم
چگونه دل درد را برطرف کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *