چگونه روانشناس جنایی شویم

 
helpkade
چگونه روانشناس جنایی شویم
چگونه روانشناس جنایی شویم

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

چیزی خاص را وارد کنید:

Registration confirmation will be e-mailed to you.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

چگونه روانشناس جنایی شویم


Wiki

Chejoor?

ویکی چجور

ورود / ثبت نام

Wiki

Chejoor?

ورود / ثبت نام

حرفه روانشناسی قانونی متشکل از روانشناسی و قانون است. به عنوان یک روانشناس قانونی، شما مهارت های خود را برای ارزیابی مجازات های کیفری، کمک به زندانیان با نیازهای ذهنی خود و مشورت با پرسنل قانونگذاری و وکالت می گیرید. شما همچنین ممکن است تحقیقاتی انجام دهید که بر ارتباط بین قانون و روانشناسی تمرکز دارد.  برای تبدیل شدن به یک روانشناس قانونی، ابتدا باید آنچه را که مورد نیاز و مورد انتظار از نقش است، درک کنید. سپس شما نیاز به تحصیلات و مدارک لازم دارید و سپس به دنبال یک موقعیت هستید.

 از انتظارات حرفه ای از نقش آگاه باشید. نقش یک روانشناسی قانونی چندین جنبه دارد. ممکن است در یک پرونده جنایی مورد استفاده قرار گیرد تا فهرست مشکوک را محدود یا کشف شواهدی از جرم. شما همچنین می توانید با مشارکت در بازسازی مجرمان و انجام تحقیقات در مورد روش های کاهش فعالیت جنایی، از جرم جلوگیری کنید.

شناسایی ویژگی های یک روانشناس قانونی خوب. اگرچه شما باید بتوانید تمام انتظارات حرفه ای از این نقش را برآورده سازید، همچنین باید ویژگی های خاصی را برای موفقیت در روانشناسی قانونی به دست آورید. علاوه بر حفظ رفتار حرفه ای در حین کار، شما همچنین باید قادر به انجام مهارت های فردی خاص مانند:

 

 به خاطر داشته باشید که محیط کاری و مقیاس پرداخت می شود. به عنوان روانشناس قانونی، شما ممکن است در تنظیمات مختلف مانند ایستگاه های پلیس، دادگاه ها، شرکت های حقوقی، زندان ها و مراکز نگهداری نوجوانان کار کنید. شما همچنین ممکن است به عنوان یک مشاور مشغول به کار شوید و از خانه یا محل کار خود کار کنید.

 یک مدرک لیسانس در رشته روانشناسی کسب کنید، با یک عضوی در عدالت کیفری یا جرم شناسی. شما می توانید در رشته روانشناسی بزرگ باشید یا اگر در دانشگاه انتخابی خود در معرض عدالت کیفری یا علوم اعصاب هستید، می توانید بزرگ شوید. تحصیلات کارشناسی شما باید در کلاس های روانشناسی، جرم شناسی و پزشکی قانونی تمرکز کند. اکثر دوره های پزشکی روانشناسی کارشناسی کارشناسی ارشد چهار ساله برای تکمیل است.

دریافت مدرک کارشناسی ارشد در روانشناسی پزشکی. انتظار می رود که روانشناسان قانونی مدرک کارشناسی ارشد و مدرک دکترا داشته باشند. برخی از برنامه های دکترا متقاضیان را تنها با یک مدرک لیسانس در رشته روانشناسی قبول می کنند، اما اکثر مدرک دکتری نیز به مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارند. مدرک کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی قانونی به شما امکان می دهد تا از روانشناسی قانونی در یک محیط روحی و روانی در جامعه استفاده کنید، برنامه های برنامه ریزی کنید و یاد بگیرید چگونه ارزیابی ها را در این زمینه انجام دهید و روابط روانشناسی و حقوقی را بهتر کنید.

 یک برنامه دکترا در روانشناسی کامل کنید در سطح دکترا، می توانید تصمیم بگیرید که آیا شما قصد دارید به سمت یک مدرک Ph.D یا یک Psy.D (دکتر روانشناسی) درجه کار کنید. دانش آموزان معمولا در یک Ph.D. ثبت نام می کنند. در صورت روانشناسی اگر قصد انجام تحقیقات بیشتر در زمینه را داشته باشند. یک Psy.D. درجه نسبت به دانش آموزانی که علاقه مند به کار در روانشناسان هستند، بیشتر اهمیت دارد. برخی از دانشگاه ها دکترای روانشناسی قانونی را ارائه می دهند، اما دانشگاه های بیشتری در رشته روانشناسی یا روانشناسی بالینی پزشكی ارائه می دهند. پس از آنکه پس از اتمام دوره دکترای خود، یک تخصص روانشناسی قانونی را توصیه می کنید، توصیه می شود.

 امتحان صدور مجوز را در دولت خود منتقل کنید. به منظور تمرین به عنوان یک روانشناس قانونی، همه کشورها نیاز به صدور مجوز دارند. الزامات از دولت به حالت متفاوت است، اما تمام داوطلبان باید امتحان مجوز را امتحان کنند.

 هیئت مدیره گواهی شده توسط انجمن روانشناسی قضایی آمریکا به شدت توصیه می شود که شما به عنوان یک روانشناس پزشکی قانونی از طریق هیئت روانشناسی قضایی آمریکا (ABFP)، که توسط هیئت روانشناسی حرفه ای آمریکا تحت نظارت است، توصیه می شود. برای واجد شرایط برای صدور گواهینامه ABFP، شما باید یک مدرک دکترا از یک برنامه روانشناسی حرفه ای داشته باشید و مجوز داشته باشید تا در کشور خود تمرین کنید. شما همچنین باید حداقل 100 ساعت آموزش رسمی و 1000 ساعت تجربه عملی در این زمینه را تکمیل کنید.

 

mona_fadakar

مطالب خیلی آموزنده هس. تشکرازسایت خوبتون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

به آیا میدانید ما سر بزنید حتما مطلب مفیدی برای شما داریم!

به آیا میدانید ما سر بزنید حتما مطلب مفیدی برای شما داریم!

مطالب پربازدید امروز

چگونه مربای انبه درست کنیم؟

هات اسپات | چگونه مودم معمولی را به مودم وای فای تبدیل کنیم؟

چگونه دانه های سبزیجات را در خانه رشد دهیم؟

یک قالی چگونه بافته می شود؟

تعبیر خواب پرواز

چگونه با Disk Management کار کنیم؟

چگونه از یک تابلو نقاشی عکس بگیریم؟

چگونه روانشناس جنایی شویم

تعبیر خواب تغار

فراتر از مرزها

عضویت در خبرنامه

جهت دریافت جدیدترین مطالب آموزشی سایت به صورت روزانه ، در خبرنامه عضو شوید

صفحات سایت


دریافت فایلDownloads-icon

روانشناس جنایی حرفه ای است که رفتار و اندیشه جنایتکاران را مطالعه می کند. علاقه به این عرصه حرفه ای در سال های اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است به طوری که تعدادی از برنامه های تلویزیونی محبوب که روانشناسان جنایی فریبنده را نشان می دهند، مانند ذهن های جنایی و CSI . این زمینه به شدت مربوط به روانشناسی قانونی است و در برخی موارد دو اصطلاح به طور متناوب استفاده می شود.

واقعا شغلی در روانشناسی جنایی دارد؟ آیا آن را بسیار هیجان انگیز است به نظر می رسد در تمام آن فیلم های تلویزیونی؟ ادامه خواندن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روانشناسان جنایی، از جمله دقیقا همان چیزی است که آنها انجام می دهند، جایی که آنها کار می کنند، و نوع آموزش و آموزش که برای ورود به این حرفه می گیرد.

بخش بزرگی از آنچه یک روانشناس جنایی انجام می دهد مطالعه در اینست که چرا افراد مرتکب جنایات می شوند. با این حال، از آنها نیز ممکن است خواسته شود ارزیابی مجرمان را برای ارزیابی ریسک مجدد از بین ببرند (به احتمال زیاد این فرد در آینده مجددا شکنجه می شود) یا حدس زده می شود که در مورد اقداماتی که یک جنایت ممکن است پس از ارتکاب جرم مرتکب شده باشد.

علاوه بر کمک به اجرای قانون، جرایم را حل و یا تجزیه و تحلیل رفتار مجرمان جنایی، روانشناسان جنایی نیز اغلب خواسته می شود به ارائه دادگاه متخصص در دادگاه.

شاید یکی از وظایف شناخته شده یک روانشناس جنایی، به عنوان نمایه مجرم شناخته شده یا پروفایل جنایی شناخته شده است. این تمرین در دهه 1940 در طول جنگ جهانی دوم آغاز شد. امروزه سازمان هایی مانند اداره تحقیقات فدرال (FBI) از پروفایل های متخلف برای کمک به بدرفتاری مجرمان خشونت استفاده می کنند.

چگونه روانشناس جنایی شویم

هدف از معرفی جنایی، فراهم کردن اجرای قانون با ارزیابی روانشناختی مظنون است و ارائه استراتژی ها و پیشنهاداتی است که می تواند در روند مصاحبه استفاده شود.

بنابراین این کار واقعا به عنوان دراماتیک و هیجان انگیز است، همانطور که در فیلم های تلویزیونی مثل ذهن های جنایی تصویر می شود ؟

Marc T. Zucker، ریاست دانشگاهی دانشکده عدالت کیفری در دانشگاه کاپلان، در مقاله ای برای مدرسه توضیح داد: ” ذهن های جنایی روانشناس را به عنوان داشتن نقش فعال تر نسبت به آنچه که واقعا انجام می دهد، نشان می دهد.” “همه ما عاشق هیجان تعقیب و دستگیری هستیم؛ با این حال، روانشناسان معمولا ماموران با مظنونان مضطرب را همراهی نمی کنند. علاوه بر این، بسیاری از موارد هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها حل می شود و بسیار نادر است. قطعه با هم همانطور که در نمایش هستند. ”

در حالی که این کار ممکن است دقیقا مانند شما را در تلویزیون نشان دهد، واقعیت های شغلی دور از خسته کننده نیست. دکتر کیت Durkin، رئیس بخش روانشناسی و جامعه شناسی در دانشگاه اوهایو شمالی توضیح می دهد: “شغلی در روانشناسی جنایی هرگز خسته کننده نیست، و اگر شما در آن زمینه تحصیل، آموزش عالی برای طیف وسیعی از مشاغل است. شما می توانید هر روز کارهای مختلفی انجام دهید.شما می توانید در مشاوره افرادی که مرتکب جنایات شده اند و نیاز به ارزیابی روانشناختی دارند کار کنید. بسیاری از روانشناسان در زمینه های مرتبط با کامپیوتر تحقیق می کنند مانند مطالعه شکارچیان اینترنتی یا کمک به بررسی تقلب آنلاین. ”

بسیاری از افرادی که در این زمینه کار می کنند زمان زیادی را در تنظیمات اداری و دادگاه صرف می کنند. یک روانشناس جنایی ممکن است وقت زیادی را صرف مصاحبه با افراد، تحقیق در مورد تاریخ زندگی جرم و یا ارائه شهادت متخصص در دادگاه کند.

در برخی موارد، روانشناسان جنایی ممکن است با پلیس و مأمورین فدرال برای کمک به حل جنایات، اغلب با ایجاد پروفایل قاتلان، آدم ربایان، آدم ربایان و سایر افراد خشونتآمیز، کار کنند.

روانشناسان جنایی در تعدادی از تنظیمات کار می کنند. برخی از آنها برای دولت محلی، ایالتی یا فدرال کار می کنند، در حالی که دیگران به عنوان مشاوران مستقل خود کار می کنند.

علاوه بر کار مستقیم با اجرای قانون و دادگاهها، روانشناسان جنایی نیز ممکن است به عنوان مشاوران خصوصی استخدام شوند. با این حال، دیگران ترجیح می دهند تا روانشناسی جنایی را در سطح دانشگاه و یا در امکانات آموزشی جرمشناسی تخصصی آموزش دهند.

در بسیاری از موارد، روانشناسان جنایی با کسب مدرک لیسانس در رشته روانشناسی شروع می کنند. پس از اتمام دوره کارشناسی، برخی از دانشجویان تصمیم می گیرند تا در برنامه روانشناسی کارشناسی ارشد خود را وارد کنند. وزارت کار ایالات متحده گزارش می دهد که فرصت های محدودی وجود دارد و رقابت برای این موقعیت ها اغلب بسیار شدید است، در حالی که برخی از کارهای روانشناسی جنایی و قانونی در سطح کارشناسی ارشد وجود دارد.

پس از به دست آوردن مدرک لیسانس، یک برنامه دکترا، گزینه دیگری است. فرصت های شغلی در این منطقه تخصصی برای کسانی که دارای Ph.D. یا Psy.D. درجه در روانشناسی

برای تبدیل شدن به یک روانشناس جنایی، شما باید به طور جدی در نظر بگیرید که درآمد دکترای خود را دریافت کنید. یا Psy.D. درجه در روانشناسی بالینی یا مشاوره در برخی موارد، دانش آموزان تصمیم می گیرند تا بر روی یک منطقه تخصص خاص مانند روانشناسی قانونی یا جنایی تمرکز کنند. Ph.D. (و یا دکتر فلسفه) درجه معمولا بر روی نظریه و تحقیق متمرکز است، در حالی که Psy.D. (یا دکتر روانشناسی) تمایل بیشتری به تمرین دارد.

مهم نیست که چه درجه تحصیلی را انتخاب می کنید برای کسب درآمد، احتمالا حدود پنج سال به پایان خواهد رسید و شامل کار در کلاس درس، آموزش عملی، تحقیق و پایان نامه خواهد شد. به منظور تبدیل شدن به یک روانشناس مجاز ، شما نیز باید یک دوره کارآموزی و امتحانات دولتی را امتحان کنید.

حقوق معمول برای روانشناسان جنایی می تواند بسته به نوع کار و تجربه آنها متفاوت باشد. طبق گفته Payscale.com، حقوق ملی برای روانشناسان جنایی یا قانونی از 33،900 دلار به 103،000 دلار بالغ می شود.

روانشناسان جنایی و قانونی که برای دولت های دولتی و محلی، کارهای خصوصی، شرکت ها و بیمارستان ها مشغول به کار هستند، نسبت به حقوق متوسط ​​کمی بالاتر دارند، در حالی که افرادی که توسط دولت فدرال و سازمان های غیر انتفاعی فعالیت می کنند، حقوق کمی دارند.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا این تخصص منطقه مناسب برای شما است، صرف وقت خود را با توجه به توانایی های خود و اهداف خود. با توجه به ماهیت این حرفه، شما ممکن است خودتان را با برخی موقعیت های کاملا نگران کننده آشنا کنید. به عنوان یک روانشناس جنایی، ممکن است از شما بخواهید عکس های جنایتکارانه و یا مظنونین مصاحبه ای را که ممکن است مرتکب جنایات وحشتناک کرده اند مصاحبه کنند. به این ترتیب، باید آماده باشید که برای مقابله با اضطراب احساسی که ممکن است باعث ایجاد این نوع کار شود.

یکی از بهترین روش ها برای تعیین این که آیا این حرفه برای شما مناسب است، صحبت با یک روانشناس جنایی واقعی درباره کاری است که شبیه آن است. برای اطلاع از اینکه آیا شما می توانید با یک روانشناس جنایی در منطقه خود ارتباط برقرار کنید، با اداره اجرای قانون محلی تماس بگیرید.

> منابع:

> اداره آمار کار، وزارت کار ایالات متحده، کتاب راهنمای چشم انداز شغلی، نسخه 2010-11.

> Rosevear، PD (nd) Real-Life “ذهن های جنایی”: آیا روانشناسی جنایی برای شما یک تغییر شغلی خوب است؟


© 2020 fa.reoveme.com

روانشناسی قانونی در سالهای اخیر تبدیل به یکی از محبوب ترین زمینه های روانشناسی شده است. آیا شما درباره روانشناسی قانونی چیزی میدانید؟ اگر شما علاقه مند به روانشناسی و همچنین قانون و عدالت کیفری هستید، این منطقه ای است که مطمئنا شما را مملو از شما خواهد کرد. افزایش تعداد دانشجویان علاقمند به این حوزه مطالعه است،

چگونه در روانشناسی قانونی شروع به کار میکنید؟

اما بسیاری از آنها کاملا مطمئن نیستند که برای انجام حرفه ای در این زمینه چه کاری باید انجام دهند. 

چه موضوعاتی برای تحصیل در مدرسه نیاز دارید،

چگونه در این زمینه شغل پیدا می کنید.

چگونه روانشناس جنایی شویم

روانشناسان قانونی چه کار می کنند؟

ابتدا با پاسخ دادن به اساسی ترین سوال از همه شروع کنید:

دقیقا روانشناسی قانونی چیست؟

بخش ۴۱ از انجمن روانشناسی آمریکا ، به عنوان شورای اجرایی شناخته شده آمریکایی روانشناسی-قانون جامعه (AP-LS)،

به طور رسمی روانشناسی قانونی چنین تعریف می کند:

این عمل حرفه ای توسط روانشناسان در زمینه های روانشناسی بالینی، روانشناسی مشاوره، عصب و روان شناسی مدرسه،

در یک فعالیت در درجه اول در نظر گرفته شده برای ارائه تخصص روانی حرفه ای برای سیستم قضایی.

هنگامی که آنها به طور مرتب به عنوان کارشناسان عنوان درگیر و نشان خود را،

آیا تا به حال فکر کرده اید که نوع شخصیت شما چیست؟

 یا شاید شما می خواستید بدانید که آیا شما چپ مغز و یا راست مغزی هستید؟ 

اساسا روانشناسی قانونی شامل روانشناسی در زمینه تحقیقات جنایی و قانون است.

روانشناسان قانونی از دانش خود به اصول روانشناختی استفاده می کنند و از آن برای درک جنبه های مختلف سیستم حقوقی استفاده می کنند.

این گاهی اوقات شامل ارزیابی افراد در نظام دادگستری، انجام روان درمانی با قربانیان جرایم، ارزیابی شاهدان و حتی ارائه شهادت در دادگاه های مدنی و جنایی می شود.

همچنین یکی از سریعترین رشته های روانشناسی است.

AP-LS در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ عضو دارد و هر ساله رشد می کند.

روانشناسی قانونی نیز یکی از رشته هایی است که اغلب از دانشجویان علاقه مند به ورود به حرفه به عنوان حرفه ای خواسته می شود.

پس چه چیزی رشد سریع در این زمینه را توضیح می دهد؟

روانشناسی قانونی در سالهای اخیر به طور پدیداری محبوبیت یافته است.

بخشی از آن به دلیل تصویربرداریهای حساس در زمینه فیلم و تلویزیون است که متاسفانه همیشه دقیق نیستند.

روانشناسان قضایی اغلب به عنوان متقاضیان جنایی معرفی می شوند که می توانند به طور روتین حرکت بعدی قاتل را به طور روانی انجام دهند.

در واقع، این متخصصان روانشناسی را به عنوان یک علم در سیستم عدالت کیفری و دادگاه های مدنی عمل می کنند.

تعداد کمی از این متخصصان به عنوان دستیار محققان جنایی در این زمینه کار می کنند و حتی کمتر در روند شکار مجرمان دخیل هستند.

دقیقا چه چیزی روانشناسان قانونی انجام میدهند؟

وظایف یک روانشناس قانونی

روانشناسان قضایی اغلب در امور جنایی و مدنی دخالت دارند. 

چند نمونه شامل موارد زیر است:

کسانی که در دادگاه های مدنی کار می کنند اغلب صلاحیت را ارزیابی می کنند،

نظرات دوم را ارائه می دهند و روان درمانی را به قربانیان جرم ارائه می دهند.

کارکنان حرفه ای در دادگاه های جنایی ارزیابی صلاحیت ذهنی، کار با شاهدان کودک را انجام می دهند و ارزیابی نوجوانان و متهمان بالغ را ارائه می دهند.

حقوق در رشته روانشناسی قانونی می تواند تا حد زیادی بسته به بخش اشتغال باشد،

اگرچه بسیاری از موقعیت های ابتدایی برای کسانی که دارای دکترا هستند بین ۶۰،۰۰۰ تا ۷۰،۰۰۰ دلار در سال شروع می شود. 

Indeed.com نشان می دهد که حقوق و دستمزد متوسط ​​ملی روانشناسان پزشکی قانونی در سال ۲۰۱۷ حدود ۷۹۰۰۰ دلار بود.

 Payscale.com نشان می دهد که دستمزد مدیاست تقریبا ۶۲،۰۰۰ دلار است و طیف پایین با قیمت حدود ۳۵،۰۰۰ دلار و محدوده بالایی در حدود ۱۲۴،۰۰۰ دلار است.

افرادی که دارای مدرک لیسانس یا مدرک کارشناسی هستند معمولا عنوان دستیار روانشناسی یا روانشناسی دارند. 

شروع حقوق و دستمزد برای این موقعیتها معمولا حدود ۳۵۰۰۰ دلار یا ۴۰ هزار دلار شروع می شود.

چگونه روانشناس جنایی شویم

کسانی که در عمل خصوصی هستند که خدمات مشاوره ای را ارائه می دهند، موفق تر هستند معمولا بیشتر از ۸۵،۰۰۰ تا ۹۵،۰۰۰ دلار درآمد کسب می کنند.

در حال حاضر، تنها یک مدل آموزش پذیرفته شده برای روانشناسان قانونی وجود ندارد.

در اکثر موارد، روانشناسان پزشکی قانونی به مدرک دکترا در روانشناسی نیاز دارند،

معمولا در روانشناسی بالینی یا مشاوره . در بیشتر موارد، افرادی که در این حوزه علاقه مند هستند,،

 با کسب درآمد Ph.D. یا روانشناسی بالینی در روانشناسی بالینی قبل از کسب نوع خاصی از آموزش پس از مدرک و تخصص در روانشناسی قانونی.

تعدادی از مدارس مانند دانشگاه آریزونا و دانشگاه ویرجینیا درجه هایی را به طور خاص در روانشناسی قانونی متمرکز می کنند که دوره های روانشناسی و حقوق را دربر می گیرد.

چنین درجه ای معمولا ۵ تا ۷ سال تحصیلات تکمیلی را برای تکمیل و پذیرش در برنامه های دکترا بسیار رقابتی می کند.

پس از آموزش مناسب، آموزش و تجربه، یک روانشناس قانونی می تواند برای صدور گواهینامه هیئت مدیره درخواست کند.

یئت آمریکایی از روانشناسی قانونی ارائه می دهد حرفه ای این فرصت را به عنوان یک دیپلمات روانشناسی قانونی گواهی شده است.

در مقاله ای برای روانشناسی امروز ، دکتر کارن فرانکلین روانشناس قانونی،

مسئله خشن از افزایش ناگهانی ترمینال های آنلاین برنامه های کارشناسی ارشد را که با روانشناسی قانونی روبرو شده است، مورد توجه قرار داد.

 بسیاری از این برنامه ها نیاز به دو سال تحصیل در رشته تحصیلات تکمیلی دارند و برای دانشجویانی که در این زمینه علاقه مند هستند،

به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرند. فرانکلین پیشنهاد می کند که بسیاری از این برنامه ها همان چیزی است که او به عنوان “تبلیغات غلط” اشاره می کند.

فرانکلین می گوید:

“پزشکان سطح کارشناسی ارشد، احتمالا مشکلی در رقابت در زمینه ای که متخصصان حرفه ای با درجه های پیشرفته تر هستند تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.”

قبل از تصمیم گیری در مورد حرفه ای در روانشناسی قانونی، عوامل متعددی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

آیا شما از کار با دیگران لذت می برید؟

روانشناسان قانونی معمولا با یک تیم از متخصصین دیگر علاوه بر کار مستقیم با مشتریان و مجرمان متخلف، کار می کنند.

آیا شما از مشکلات چالش برانگیز لذت می برید؟

در اغلب موارد، افراد مشکلی را تجربه می کنند که نمی توانند به آسانی یا سریع حل شوند.

علاوه بر این ویژگی ها، کارشناسان پیشنهاد کرده اند که روانشناسان پزشکی قانونی باید دارای دانش جامع حقوقی باشند،

درک کنند که چگونه روانشناسی و قانون تقاطع و تعامل دارند،

آموزش ویژه ای در زمینه روانشناسی بالینی دادرسی و زمینه ای در مسائل اخلاقی با روانشناسی قانونی دارند.

روانشناسان قانونی نیاز به صبر، خلاقیت و تعهد دارند.

 آیا شما علاقه مند به مطالعه حقوق و روانشناسی هستید؟

 دانش آموزانی که از هر دو گروه لذت می برند ممکن است دریابند که روانشناسی قانونی انتخاب حرفه ای کامل است.

همانطور که با هر حرفه ای، هر دو پوزیسیون و معایب وجود دارد که یک روانشناس قانونی باشد.

 قبل از اینکه به این مسیر شغلی متعهد شوید، مدتی فکر کنید که چگونه این مزایا و مزایای احتمالی ممکن است بر زندگی شما تأثیر بگذارد.

برخی از مزایای یک روانشناس قانونی عبارتند از:

تعدادی از ناقص های احتمالی عبارتند از:

“یک روانشناس قانونی چه کار می کند؟”

 یک سوال مشترک برای بسیاری از افرادی است که علاقه مند به این انتخاب حرفه ای هستند.

 در حالی که زمینه نمی ممکن است کاملا به آنچه در تلویزیون و در فیلم به تصویر کشیده، آن است

که هنوز هم یک گزینه پاداش، به چالش کشیدن، و هیجان انگیز است.

یکی از جالب ترین جنبه های داشتن یک روانشناس قانونی این است که همیشه چالش ها و تجربیات جدید جالبی را ارائه می دهد.

شما ممکن است شاهدان را یک روز ارزیابی کنید و در آینده شاهد شهادت باشید.

اگر علاقه مند به روانشناسی و قانون باشید، پس از آن یک حرفه در زمینه روانشناسی قانونی ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد.

مطالب مربوط :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

موضوع روانشناسی جنایی با توجه به مسائل کلی تر روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانکاوی، روانپزشکی مطالعه ی چگونگی تشکیل شخصیت مجرمان و علل و انگیزه های آن ها به هنگام وقوع جرم می باشد.

 

هدف های روانشناسی جنایی ۱- اولین هدف روانشناسی جنایی شامل موضوع آن یعنی مطالعه و شناخت شخصیت مجرمان و علل و انگیزه های آن ها به هنگام وقوع جرم می شود. این خود سبب هدف بعدی روانشناسی جنایی که در ادامه آمده است می شود.

۲- پیشگیری از وقوع احتمالی جرم به منظور کاهش تکرار جرم توسط افراد دیگر و همچنین تکرار جرم توسط مجرم فعلی که خود شامل موارد زیر می شود: الف- بازسازی، بازپروری و درمان مجرمان ب- بازپذیری اجتماعی و ادامه ی درمان مجرمان

پ- سعی در برطرف نمودن عوامل اجتماعی مولد جرم که این سه مورد باید همزمان و به موازات هم به وسیله ی حمایت سازمان های مسئول اجرا شوند. ۳- کمک به مَراجع قضایی برای به وجودآوردن قوانین جدید با توجه به مسائل اجتماعی، روانشناسی، فرهنگی، اقتصادی، دینی و بین المللی برای بهبود نسبی وضعیت جرم خیزی جامعه و مجرمین.

چگونه روانشناس جنایی شویم

 

روانشناسی جنایی و علوم دیگر روانشناسی جنایی به دلیل سر و کار داشتن با مجرمان با رشته های دیگری نیز ارتباط دارد که همپوشی هایی نیز با آن ها دارد؛ که در ادامه به اختصار به آن ها اشاره می شود. انسان شناسی جنایی: انسان شناسی جنایی علم مطالعه ی ویژگی های جسمانی و اعمال و اعضای بدن در هنگام وقوع جرم است. زیست شناسی جنایی: علم بررسی جنبه های ژنتیک، سنخ شناسی زیستی و اثرات هورمون ها در هنگام ارتکاب جرم است.

جامعه شناسی جنایی: جامعه شناسی جنایی جمعیت، نژاد، محیط و علل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جرم مجرم را مورد مطالعه قرار می دهد. کیفر شناسی ( علم زندانبانی ) : علم شناخت جرم و رده بندی آن و مدیریت زندان ها و فضاهای تأدیب و بازپروری مجرمین است. رشته های جدید روانشناسی جنایی

روانشناسی قضایی: روانشناسی قضایی به مطالعه ی رفتار های متهمان، شاهدان، تماشاگران و دیگر افراد حاضر در جلسات دادگاه و جلسات بازرپرسی قبل از دادگاه می پردازد. روانشناسی قانونی: روانشناسی قانونی برای صدور حکم نهایی در مورد متهمان با توجه به نظرات روانشناسی و بیماری شناسی و همچنین قوانین مربوطه، به قضات و شوراهای عالی قضایی کمک می کند.

روانشناسی زندانبانی: روانشناسی زندانبانی با به وجودآوردن برنامه های تغییر رفتار به اصلاح و تربیت محکومین می پردازد و آن ها را برای بازگشت به محیط اجتماعی و زندگی مطلوب تر آماده میکند.

 

در روانشناسی جنایی ۲ مکتب وجود دارد که از مهمترین مکاتب این علم بشمار می آیند ۱- مکتب کلاسیک ۲- مکتب نئو کلاسیک

اعتقاد مکتب کلاسیک : مکتب کلاسیک اعتقاد دارد که انسانها داراری عقل و خرد هستند و در نتیجه آزادند تا بدنبال لذات خود باشند .این مکتب توسط جرمی بنتام و سزار بکاریا آغاز شد.این دو را باید طرفداران مجازات بعنوان بازدارنده ی جرم دانست. این مکتب به اراده ی انسان فقط معتقد است وبه عوامل محیطی معتقد نیستند.یعنی معتقدند انسان مسئول کارهایش می باشد.یعنی اگر کسی در راه خلافی افتاد و مقاومتی نکرد لذا خودش اینگونه خواسته تا مرتکب جرم شود.پس فرد باید به سزای اعمالش برسد. مکتب نئو کلاسیک :

این مکتب تفاوت چندانی با مکتب کلاسیک ندارد.تنها تفاوت آن در این است که در مکتب کلاسیک به آزادی و اختیار انسانها تاکید می شود و میگوید انسان بطور آزادانه رفتاری را انجام می دهد ولی نئو کلاسیکها می گویند که آزادی انسان در اثر عواملی مثل بیماری / بی لیاقتی / اختلالهای روانی یا دیگر موارد کاهش می یابد. مکتب نئو کلاسیک در اثر تاثیر نویسندگانی چون : ویکتور هوگو

ژرژ ساند و اوژون سو در مقابل نظریه ی عدالت مطلق بوجود آمد. مهمترین مکاتب و دیدگاه ها در روانشناسی جنایی

۱- مکتب اثبات گرایی :

شامل ۳ نظریه پرداز بنام های الف ) سزار لمبروزو

ب ) انریکو فری ج ) رافائل گاروفلو و دیدگاه ها شامل ۱- دیدگاه جامعه شناختی :تاکید بر سن و نژاد ، جنس و … ۲- دیدگاه روان شناختی: محیط و شخصیت افراد را مهم می داند ۳- دیدگاه روانپزشکی

 

جنایتکاران بالفطره این افراد را سزار لمبروزو برای نخستین بار دسته بندی کرد و این نام را برایشان انتخاب نمود به گزارش های لمبروزو این افراد دارای مشخصات یکسان یا مشابهی هستند که اغلب غیر طبیعی قلمداد می شوند . این موارد عبارتند از ۱- جمجمه ی غیر طبیعی ۲- بینی پهن ۳-گوشهای بزرگ ۴- لبهای کلفت ۵-آرواره ی بزرگ ۶- گونه های استخوانی و برجسته

۷- چشمان مغولی و ……..

مجرمان بالفطره دارای مشخصات مشابهی هستند که عبارتند از ۱- میل شدیدی به خالکوبی روی بدن دارند ۲- بازیهای بی رحمانه انجام می دهند ۳- در بازیهای کودکی نقش منفی یا خشن را انتخاب می کردند ۴- میگساری بیش از اندازه

۵- بدو بیراه گفتن (البته به زبان لاتی ) لمبروزو در یافت که قاتلان بالفطره رفتارهایی که نشان می دهند بیشتر مربوط به انسان های اولیه می باشد.در واقع در یافت که رفتار انسانی این افراد رشد نکرده است.

طبقه بندی مجرمان از نظر لمبروزو ۱- مجرمان عادی یا حرفه ای: ۲- مجرمان اتفاقی:

۳- مجرمان هیجانی یا احساساتی ۴- مجرمان ضعیف و سست عنصر ۵- مجرمان دیوانه یا کم عقل ۶- مجرمان بالفطره

سیمای قاتل هیجانی و عاطفی چگونه است ؟ این فرد غالبا مردی است ۲۵تا ۴۵ ساله.دارای هوش متوسط.اغلب پیشینه ی روانی یا قضایی ندارند.وی همسر ، فرزندان ، معشوقه یا رقیبش را می کشد.عملش به خودی خود و از پیش آماده شده نیست و دقت خاصی ندارد.او تحت تاثیر انگیزه ی آنی اقدام به قتل می کند.در نیمی از موارد قتل های خود را بخاطر الکل انجام داده اند.

 

 

بعضی روزها با یک پرس غذا سیر می شویم و در بعضی روزها هم هر قدر که غذا می خوریم باز هم احساس می کنیم که معده مان خالی

 

جهت هماهنگی برای تبلیغات در دکتر برتر

با کارشناسان ما تماس بگیرید : ۰۹۳۵۹۸۵۴۷۱۴

ارسال پیام :    

 

تالار گفتگو دکتر برتر

طراحي و سئو وب سايت با توسط Razhur.com

روان‌شناسی جنایی شاخه‌ای از دانش روان‌شناسی است که به عوامل روانی مربوط به جرم و بزهکاری می‌پردازد. روانشناسی جنایی علم مطالعه شخصیت بزهکاران و نیز روش‌های بازاجتماعی شدن آنان و بررسی نقش محیط (به معنای عام) بر رفتار مجرمانه است.[۱]
به بیان جامع‌تر می‌توان این‌گونه بیان کرد که علم مطالعهٔ شخصیت تبهکار و شناخت دلایل و انگیزه‌های تبهکاری است که این دلایل و انگیزه‌ها به شیوه‌های جامعه‌پذیری، اجتماعی شدن، تجربه‌های دوران کودکی و محیط زندگی و همچنین نقش ژنتیک و اختلالات روان شناختی در ایجاد شخصیت فرد تبهکار در هنگام اعمال جرم اشاره می‌کند. در یک جمله روانشناسی جنایی را می‌توان ((مطالعهٔ علمی رفتار جنایی و فرایندهای ذهنی‌ای که در ارتکاب جرم نقش دارند))، تعریف کرد[۲].

کار روان‌شناسان جنایی معمولاً یافتن روش‌هایی برای پیشگیری از جنایت دوبارهٔ مجرمین باسابقه یا جنایتکاران دارای اختلال روان است. از وظایف دیگر این گونه روان‌شناسان، تهیه کردن پرونده‌های روان‌شناختی برای بزهکاران باسابقه و پرسابقه و بررسی دلایل روحی و روانی این جنایت‌ها است.

بازسازی،بازپروری و درمان مجرمان

بازپذیری اجتماعی وادامهٔ درمان

تلاش در برطرف نمودن عوامل اجتماعی مولد جرم

چگونه روانشناس جنایی شویم

مدت طولانی بود که حقوق جزای کلاسیک تنها به جرم و اجرای مجازات توجه داشت اما روانشناسان جدیدد با طرح پیشگیری از وقوع جرم، توجه به شخصیت مجرم و شیوه‌های بهسازی او  باب تازه ای در مباحث جزایی گشودند. برخی روانشناسان نیز متوجه شدند که قضاوت دادگستری نبایذد در رسیدگی به رفتارهای جنایی و صدور رأی فقط نفس جرم را در نظر بگیرد زیرا با این عمل مسئله اصلی که پیشیگیری از تکرار جرم در جامعه است حل نمیشود بلکه باید به مطالعه و شناخت علل و انگیزه‌های جرم، شخصیت اختصاصی جنایت کار ف وضعیت جسمانی و روانی به ویژه تجربه‌های تلخ کودکی و محیط اجتماعی او اقدام کرده و انگیزه‌های آشکار و پنهانی که او را به تبهکاری کشانده مورد بررسی قرار دهند و حکمی صادر کنند که مبتنی بر این اطلاعات باشد و تاحد ممکن اقدام‌های صورت گرفته به منظور بهسازی روانی،اصلاح و تهذیب اخلاق شخص تبهکار باشد و نه برای کینه جویی و انتقام.از این جا بود که روانشناسی اجتماعی آغاز به کار کرد و راه برای پاسخگویی به سوالاتی همانند:                                                                                                   1_چرا آدمی تبهکار می‌شود؟   2_چگونه می‌توان از وقوع جرم جلوگیری کرد؟    3_چگونه می‌توان به علل تبکاری پی برد؟ و اینطور سوالات  بوجود آمد.                                                                                 

تکنیکی که بر پایه آن خصیصه‌های روان و شخصیت یک بزهکار یا بزهکاران بر ریشه رفتارهای فعلیت یافته در ارتکاب بزه پیش‌بینی می‌شود[۳]

روانشناسی را می توان به عنوان مطالعه ذهن انسان و نحوه معنا دادن به رفتارها تعریف کرد. 

فرصت های شغلی برای روانشناسان به گستردگی رفتارهای انسان هاست؛ از مشاوران و پژوهشگران بالینی گرفته تا کارآگاهان جنایی. تصمیم گیری شغلی  هیچ وقت آسان نیست؛ اما راهنمایی هایی که در ادامه می آید، برای کمک به علاقمندان به روانشناسی طراحی شده است و موضوعاتی را در مورد مبانی فنی، راه های اخذ مدرک، مسئولیت های اساسی و مهارت های مشترک تمامی فعالان عرصه روانشناسی در بر می گیرد. افرادی که به روانشناسی علاقمند هستند، می توانند این اطلاعات را به عنوان یک نقطه شروع استفاده کنند تا بفهمند آیا گزینه های موجود در این زمینه برای آنان مناسب است یا خیر.

چگونه روانشناس جنایی شویم

روانشناسان،  رفتار انسان را بررسی می کنند و به دنبال نحوه تفکر، یادگیری و رشد عاطفی اجتماعی وی هستند. آن ها طیف گسترده ای از روش ها را برای انجام تحقیق در گروه های بزرگ، جوامع و افراد خاص به کار می برند؛ یک روانشناس ممکن است یک آزمایشگاه را اداره کند، مراجعین را به صورت سرپایی ارزیابی نماید، یا آزمون های متداول مدرسه ای را برای بررسی اختلالات یادگیری انجام دهد.

روانشناسان همچنین به کسانی که از ضربه روحی (تروما)، اختلالات روانی یا مشکلات سوء استفاده مواد رنج می برند، کمک می کنند؛ همچنین ممکن است با مراجعین به صورت انفرادی کار کنند تا علت های ریشه ای اختلال را درک کرده و نوع خاصی از درمان را توصیه نمایند. بیشتر روانشناسانِ پژوهشگر در دانشگاه ها یا نهادهای دولتی کار می کنند. متخصصان بسته به اهداف شغلی، می توانند نقل مکان به محلی خاص را انتخاب کنند که خلاقیت آنان را شکوفا کرده و بازدهی کاری را افزایش دهد .

روانشناسان در حوزه ای کار می کنند که همیشه در حال گسترش است؛ همچنین آنان از مهارت های زیادی برخوردارند که در رشته های دیگر نیز کاربرد دارد؛ این مهارت ها به طور عمده به دو نوع اساسی تقسیم می شوند: کار در حوزه تجربی (درمانگری) و کار در حوزه ی پژوهش.روانشناسی تجربی شامل کار با افرادی ست که مشکلات مختلفی از قبیل افسردگی، اضطراب، خشم و اعتیاد را تجربه می کنند. هدف این شاخه کمک به از بین بردن موانع ذهنی و عاطفی برای رسیدن به یک زندگی کامل و سالم است. بیشتر تجربی نگر ها دارای تحصیلات تکمیلی هستند (بیشتر مدرک دکتری) ولی با این وجود، فرصت های شغلی مرتبطی نیز برای کسانی که مدرک کارشناسی دارند موجود است. روانشناسان پژوهشگر برای اجرای تحقیقات، جمع آوری داده ها، آزمایش نتایج و گزارش یافته ها از روش علمی استفاده نموده و اغلب در محیط های دانشگاهی کار می کنند؛ جایی که برای انجام تحقیقات خویش، به منابع انسانی و طبیعی دسترسی آسان تری دارند. در بیشتر موارد، انجام کارهای پژوهشی در حوزه روانشناسی، مستلزم داشتن مدرک دکتری است.

هم اکنون در آمریکا حدود ۱۰۶٫۵۰۰ روانشناس دارای مجوز در حال انجام امور درمانی هستند که نزدیک به ۲۵ درصد آن ها در ایالت های کالیفرنیا یا نیویورک کار می کنند.در کشور ما نیز، طبق آمار سازمان نظام روانشناسی در سال ۱۳۹۸، حدود ۵۰۰۰ نفر دارای مجوز انجام امور درمانی هستند.

تبدیل شدن به یک روانشناس نیازمند سال ها آموزش و کار آموزی است. اتمام آموزش های آکادمیک، گرفتن گواهینامه حرفه ای، فرا گرفتن تخصص و دست یابی به تجربه کافی برای انجام کار بالینی موفق، ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد. اما کدام نوع دانشکده ها بهتر هستند؟ کدام حیطه تخصصی با استعدادها و علایق شما مطابقت بیشتری دارد؟ تجربه بالینی دقیقا چقدر اهمیت دارد؟

پاسخ این سوالات به زمینه کاری خاصی که دانشجو قصد پیگیری آن را بعد از فارغ التحصیلی دارد، وابسته است. اطلاعاتی که در ادامه می آید، به افراد کمک می کند تا گزینه های زیاد پیش رو و پیش نیازهای هر کدام را بشناسند.

برای تشویق روانشناسان به شروع شناسایی علایق خاص و اهداف کاری هیچ وقت زود نیست. دانشجویان روانشناسی دامنه وسیعی از انتخاب ها را پیش رو دارند؛ از مدرک فوق دیپلم و کارشناسی که مفاهیم بنیادی این رشته را پوشش می دهند گرفته، تا مدارج تخصصی دکتری. بیشتر شغل های این رشته، حداقل به مدرک کارشناسی ارشد، و بسیاری از آن ها به گواهینامه حرفه ای همراه با مدرک دکتری نیاز دارند. با این وجود، دانشجویانی که قصد شروع  کار بعد از مدرک کارشناسی را دارند نیز، می توانند شغل هایی غیر تخصصی نظیر مدیریت های جزئی، کمک مشاور، و یا هماهنگ کننده منابع انسانی بیابند.

برای دانشجویانی که به دنبال یک جایگزین برای کلاس های سنتی هستند، برنامه های آموزشی در تمام سطوح به صورت آنلاین موجود است. جدول زیر اشاره سریعی را به این که هر مدرک تحصیلی با چه اهداف شغلی و آموزشی شخصی مطابقت دارد، فراهم می کند:

*پیش نیاز های هر مقطع ممکن است در ایالات مختلف متفاوت باشد.

طبق آمار انجمن روانشناسی آمریکا، ۲۵ درصد دانشجویان دارای مدرک کارشناسی روانشناسی ، تحصیلات تکمیلی خود را در این زمینه  ادامه می دهند.این آمار در مورد ایران بین ۱۲ تا۱۵ درصد است.

مقاطع تحصیلی مختلفی در تمامی سطوح آموزشی وجود دارد و هر کدام از آن ها، دانشجو را برای فرصت های شغلی متفاوتی آماده می کند. دانشجویان برای انتخاب صحیح مسیر آموزش های دانشگاهی، باید هدفخود  از ادامه تحصیل را به دقت مد نظر قرار دهند. جزئیات مرتبط با هر مقطع در ادامه آورده شده است.

 

اخذ مدرک کاردانی در روانشناسی تا حدودی شبیه به فرو بردن انگشت در یک استخر است و به فرد کمک می کند تا تصمیم بگیرد که آیا می خواهد درون آن شیرجه بزند و به قسمت های عمیق تر برود، یا این که به موضوع دیگری بپردازد. مقطع کاردانی عموما دو سال طول می کشد و در دانشکده های عمومی و مدارس فنی و حرفه ای ارائه می شود. با وجود این که مدرک کاردانی به احتمال زیاد منجر به انجام شغل خاصی در زمینه روانشناسی نمی شود، اما نگاهی کلی از نظریه های بنیادی و اصول روانشناسی برای دانشجو به وجود می آورد و معمولا تبدیل به یک مقطع چهار ساله می گردد (ادامه تا کارشناسی).

البته مدرک کاردانی روانشناسی تنها در برخی ایالت های آمریکا ارائه شده و در کشور ما نیز به طور رسمی وجود ندارد.

واحدهای درسی این مقطع معمولا شامل این موارد می شود: (در ایران این دروس در مقطع کارشناسی ارائه می شوند)

 

به کار بردن دیدگاه های رفتاری، پزشکی و شناختی برای تعیین مراحل درمان اختلالات روانی

بررسی علل مختلف نابهنجاری ها و اختلالات روانی

دانشجویان می توانند دو نوع مدرک کارشناسی بگیرند: هر دو مدرک مفاهیم بنیادی روانشناسی را، قبل از تقسیم شدن به شاخه های متفاوت پوشش می دهند. برنامه های درسی (BS  (Bachelor of Science بیشتر برای دانشجویانی ارائه می شود که به دانش تئوری علاقمندند، می خواهند یک مدرک دانشگاهی بگیرند، یا در نظر دارند به دانشکده های پزشکی بپیوندند. برنامه های درسی  (BA (Bachelor of Art معمولا در دانشکده های علوم انسانی ارائه می شوند و برای دانشجویانی با علاقمندی های مختلف علمی، امکان گذراندن کلاس هایی از سایر رشته ها را فراهم می کنند. مدرک BA در روانشناسی برای دانشجویانی که به رشته هایی فراتر از روانشناسی علاقمندند، جذاب است، مانند تجارت یا بازاریابی؛ و همچنین برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر روانشناسی را ندارند. دانشجویانی که آموزش آنلاین از طریق پردیس های دانشگاهی را ترجیح می دهند، می توانند انتخاب های زیادی از بین دانشکده های برگزیده در “برنامه های تحصیلی کارشناسی رشته ی روانشناسی” داشته باشند.

البته در کشور ما، معمولا از عبارت BA برای کارشناسی رشته های مختلف علوم انسانی و از BS برای اشاره به کارشناسی مرتبط با رشته های مهندسی و علوم پایه استفاده می شود.

چگونه روانشناس جنایی شویم

تعدادی از دروس متداول در این مقطع تحصیلی در ادامه آورده می شوند:

 

مدرک کارشناسی ارشد، گام بعدی پس از اتمام دوره کارشناسی است و معمولا دو سال طول می کشد. هر چقدر دانشجو، مقاطع بالاتری را طی می کند، معمولا فرصت های شغلی بیشتری در این زمینه برایش فراهم می شود. مدرک کارشناسی ارشد برای دانشجویانی که به کار در حوزه سلامت روانی و روانشناسی قانونی علاقمند هستند، جزء ملزومات است. همچنین بسیاری از برنامه های تحصیلی کارشناسی ارشد هم اکنون به صورت آنلاین ارائه می شوند.

با وجود این که تعدادی مقطع روانشناسی عمومی نیز در این سطح وجود دارند، اما در کل، برنامه های تحصیلی به سمت تخصصی تر شدن پیش می روند. (البته بر خلاف آن چه که در آمریکا و اروپا رایج است، در کشور ما بیشترین ظرفیت کارشناسی ارشد به روانشناسی عمومی اختصاص می یابد). روانشناسان علاقمند به این مقطع باید یک مکتب فکری را که با علایق شخصی آن ها  مطابقت دارد برگزینند و هنگام تحقیق در این زمینه، موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

حوزه های تخصصی رایج شامل روانشناسی قانونی، روانشناسی بالینی، روانشناسی رشد کودک و روانشناسی تجربی است. همچنین طی سال های اخیر در بیشتر دانشکده ها حوزه های جدیدی نیز ایجاد شده اند که بر موضوعات مختلفی تمرکز دارند.

کارشناس ارشد علوم انسانی (MA) در برابر کارشناس ارشد فنی (MS)

هر دو مقطع همواره در رشته ی روانشناسی ارائه شده اند و تفاوت آن ها مبتنی بر تفاوت دیدگاه ها و اهداف دانشجو ست. MS بیشتر بر جنبه های علمی متمرکز است و دانشجویانی که این مسیر را انتخاب می کنند، معمولا آن را تا اتمام مدرک دکتری ادامه می دهند. MA بیشتر یک مدرک علوم انسانی کل نگر است و دانشجویان را برای کسب مجوز به عنوان درمانگر یا مشاور تربیت می کند. دانشجویان باید با نهادهای ارائه کننده این نوع تحصیلات مشورت کنند؛ چرا که بسیاری از تفاوت ها ممکن است تنها با نگاه به برنامه درسی مشخص نگردد. برنامه درسی اغلب بر اساس فلسفه و دید کلی دانشکده نسبت به رشته تعیین می گردد.

 

برنامه های تحصیلی مقدماتی کارشناسی ارشد به منظور آماده سازی دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکتری طراحی شده اند؛ در حالی که برنامه های غایی (نهایی) نگر دانشجویان را برای ورود به محیط های کاری (بعد از فارغ التحصیلی) آماده می کنند. دانشجویانی که به دنبال کار در روانشناسی قانونی، حوزه سلامت روانی، یا روانشناسی صنعتی-سازمانی هستند، عمدتا برنامه های تحصیلی نهایی را انتخاب می کنند.

با وجود این که برنامه های ارائه شده کارشناسی ارشد ممکن است شبیه به برنامه های کارشناسی به نظر برسند، تفاوت آن ها در توقع از خروجی، هم برای کلاس ها و هم برای پروژه های مبتنی بر نتیجه مشاهده می شود. بسیاری از برنامه ها برای اتمام فارغ التحصیلی، نیازمند اتمام دوره کارورزی و نگارش پایان نامه توسط دانشجویان هستند؛ چرا که ممکن است این موارد پیش نیازی برای اخذ گواهینامه حرفه ای باشد.

در کشور ما نیز می توان از گرایش هایی نظیر روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، و روانشناسی بالینی خانواده به عنوان برنامه های غایی نگر و از گرایش هایی چون روانشناسی عمومی و مثبت نگر (اسلامی)، روانشناسی بالینی، و حتی روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی به عنوان دوره های مقدماتی در کارشناسی ارشد نام برد.

همچنین کنکور کارشناسی ارشد رشته های روانشناسی بالینی، عمومی، تربیتی، صنعتی سازمانی، کودکان استثنائی و مثبت گرا مشترک بوده و شامل دروسی نظیر زبان، آمار و روش تحقیق، آسیب شناسی روانی، روانشناسی رشد، علم النفس، روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان، روانشناسی تربیتی، آموزش و پرورش کودکان استثنائی و… می باشد که ضریب هر یک از دروس برای گرایش های مختلف، متفاوت است. کنکورهای مشاوره، علوم شناختی و علوم تربیتی نیز هر یک به طور جداگانه و مستقل برگزار می شوند.

موارد زیر مثال هایی از واحدهای درسی هستند که ممکن است دانشجویان این دوره آن ها بگذرانند.

 

 

 

 

مدرک دکترای فلسفه (Ph.D) یا دکتری روانشناسی(Psy.D) بالاترین مدرک روانشناسی است که می توان اخذ نمود. اولی سنتی تر و پژوهش محور است؛ در حالی که دومی انتخاب مناسبی برای دانشمندان علاقمند به کار بالینی است. مدرک دکتری روانشناسی بعد از گذراندن تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد، ممکن است بین ۴ تا ۷ سال در قالب مطالعه و آموزش، به همراه یک سال دوره کارورزی مرتبط با این دوره زمانی طول بکشد. مانند مقطع کارشناسی ارشد، مدرک دکتری رو به تخصصی شدن می باشد و نیازمند آن است که دانشجو یک تخصص را مانند روانشناسی بالینی یا شناختی برگزیند.

کسب مدرک دکتری در این رشته گاهی برای کسانی که مدرک کارشناسی روانشناسی ندارند، امکان پذیر است؛ اگرچه به احتمال زیاد این داوطلبان به گذراندن واحدهای درسی پایه ای در شروع این مقطع تحصیلی (در غالب برنامه تحصیلی کارشناسی ارشد) نیاز دارند.

در کشور ما برنامه های مقطع دکتری روانشناسی در قالب گرایش های بالینی، سلامت، عمومی (بدون گرایش)، کودکان استثنائی، علوم شناختی، علوم تربیتی و مشاوره ارائه می شود.

همراه با سطح بالاتر تحصیل، سطح بالاتری از حقوق و همچنین فرصت های شغلی بیشتری نیز پدید می آید. مدرک دکتری برای سه حرفه مورد نیاز است: افتتاح یک مطب شخصی، تدریس در دانشگاه، و به عهده گرفتن تحقیقاتی در سطح دانشگاهی. بعد از آن که دانشجویان مدرک دکترای خویش را گرفتند، هنوز یک گام دیگر باقی مانده است: گذراندن آزمون های ایالتی و ملی برای احراز صلاحیت حرفه ای. دانشجویانی که به روانشناسی بالینی، روانشناسی مدرسه یا مشاوره علاقمندند، باید از به رسمیت شناختن برنامه تحصیلی توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) مطمئن شوند؛ چرا که اگر دانشکده معتبر نباشد، ممکن است برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت نشوند.

در ایران نیز طبق قوانین مصوب سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران، افراد برای کسب مجوز فعالیت درمانی باید حداقل دو مقطع را در شاخه های مختلف روانشناسی گذرانده باشند (مثلا کارشناسی و کارشناسی ارشد و یا کارشناسی ارشد و دکتری برای تغییر رشته ای ها). همچنین کسانی که در دوره های مجازی یا پژوهش محور تحصیل کرده باشند، شامل اعطای مجوز نمی شوند).

 

در سال ۲۰۱۳، APA چهار هدف عمده یادگیری برای مقاطع تحصیلی پیشنهاد کرد:

پایه علمی در روانشناسی

دانشجویان باید به طور کامل مفاهیم و نظریه های اصلی روانشناسی را درک کرده و قادر به استفاده از آن ها برای درک رفتار انسان باشند.

بررسی علمی و تفکر انتقادی

دانشجویان باید توانایی فکر کردن در حوزه های روانشناسی را از دیدگاهی علمی و به منظور حل مسئله داشته باشند؛ این موضوع در برگیرنده طرح ریزی و هدایت آزمایش ها به منظور یادگیری بیشتر در مورد رفتار دیگران است.

مسئولیت اخلاقی و اجتماعی در دنیایی متفاوت

از آن جا که روانشناسان، دانشمندانی هستند که ذهن انسان را مطالعه می کنند، دانشجویان فارغ التحصیل باید دارای مهارت های مورد نیاز برای درک و برطرف کردن احتیاجات مراجعی که به وی خدمت رسانی می کنند، باشند.

ارتباط

فارغ التحصیلان باید بتوانند نتایج علمی را به صورت صریح و مختصر برای دیگر افرادی که پس زمینه آموزشی ندارند، ارائه دهند و مفاهیم پیچیده روانشناسی را برای آنان تشریح کنند.

دانشجویان روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد گزینه های زیادی از بین حوزه های تمرکز مختلف دارند. لیست زیر تعدادی از حوزه های تخصصی متداول و شغل های بالقوه برای هر یک را خاطر نشان می کند:

روانشناسی مشاوره

این شاخه از روانشناسی شدیدا به کارکردن با افرادی که مشکلات مختلفی را تجربه می کنند، گره خورده است. از کژکاری های جنسی گرفته تا مشکلات محل کار. این رشته به دنبال بهبود توانایی مقابله و عملکرد افراد در تمامی مراحل زندگی می باشد. دانشجویان این رشته واحدهای درسی پایه روانشناسی را قبل از برداشتن کلاس های سطوح کارشناسی ارشدِ مرتبط با شغل انتخابی می گذرانند.

متخصصین این شغل، با افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند سر و کار دارند. هدف نهایی آن ها کمک به بیمار برای شکستن این سوء رفتارهاست تا بتواند زندگی خوب و کاملی داشته باشد.

این متخصصین سلامت روانی در هر دو زمینه رواندرمانی و خانواده درمانی سیستمی آموزش دیده اند. آن ها اختلالات روانی و عاطفی ای را که در خانواده اتفاق می افتد تشخیص داده و درمان نموده، و به افراد کمک می کنند به سلامتی بلند مدتی در روابط خویش دست یابند. زوج و خانواده درمانگرها، دارای مدرک کارشناسی ارشدِ این رشته، به علاوه حداقل دو سال تجربه بالینی کاربردی هستند.

روانشناسان مدرسه در محیط مدرسه همراه با والدین، معلمان و دانش آموزان تمامی سنین کار می کنند تا مشکلات رفتاری و عاطفی را برطرف کرده و از این رو نه تنها مشکلات سلامت روانی دانش آموزان را، بلکه عملکرد تحصیلی آنان را نیز بهبود بخشند.

روانشناسی بالینی

این رشته، بزرگترین شاخه علم روانشناسی است. روانشناسی بالینی با وجود تشابه زیاد با روانشناسی مشاوره، به مواجهه با مشکلات روانی شدیدتری پرداخته و از طریق یافتن علت های بیماری روانی و تجویز درمان مناسب، آن ها را بررسی می کند. موضوعات اساسی این گرایش شامل روانشناسی مرضی (آسیب شناسی روانی) و روانشناسی شناختی می شود. کارشناسان ارشد برای انجام کار تشخیص و درمان به گواهینامه حرفه ای ایالتی نیاز دارند. در ایران فقط به کارشناسان ارشدی مجوز داده می شود که مقطع کارشناسی خود را نیز در یکی از شاخه های رشته روانشناسی گذرانده باشند.

غیر از روانپزشکان، روانشناسان بالینی نیز با افرادی که مشکلات ناگهانی عاطفی را تجربه می کنند سر و کار داشته و روش های مختلفی را برای درمان این مشکلات به کار می برند. آن ها اغلب در بیمارستان ها یا مراکز سلامت روانی کار می کنند ولی می توانند مطب های خصوصی نیز داشته باشند. دو نوع کلی روانشناسان بالینی عبارتند از: درمانگران و پژوهشگران./p>

این روانشناسان برای کار با کودکانی که در مقایسه با بزرگسالان دامنه متفاوتی از مشکلات عاطفی و رشدی را تجربه می کنند، آموزش می بینند؛ مانند بقیه روانشناسان بالینی، آن ها نیز درمانگر یا پژوهشگر خواهند بود.

روانشناسان این حرفه، عموما توسط زندان ها یا نهادهای پلیس استخدام می شوند تا رفتار محکومین یا متهمان را پی در پی بررسی کنند. آن هایی نیز که در نهاد های اصلاحی کار می کنند، مسئول توان بخشی زندانیان برای آزاد شدن (مهارت های اجتماعی مرود نیاز برای زندگی در جامعه) هستند.

روانشناسی شناختی

این شاخه از روانشناسی، بین رشته ای است؛ چرا که با موضوعاتی همچون علوم اعصاب و زبان شناسی گره خورده است. موضوع اصلی آن، چگونگی عملکرد مغز افراد شامل نحوه یادگیری، یادآوری و تفکر درباره اطلاعات جدید است.

روانشناسی صنعتی-سازمانی شاخه ای در حال رشد می باشد که به سرعت در حال تخصصی شدن است. این روانشناسان با شرکت ها کار می کنند تا سیاست های داخلی محیط های کاری را مدون ساخته و بهره وری و رضایت کارکنان را افزایش دهند.

این روانشناسان که مهندس نیز هستند، اصول روانشناسی را برای طراحی اشیاء و محیط ها به کار می گیرند تا عملکرد آدمی را بهینه سازی کنند.

روانشناسان زبان شناسی به مطالعه نحوه فراگیری، تولید و درک زبان می پردازند و بیشتر به عنوان استاد یا محقق در دانشگاه ها کار می کنند؛ ولی بسته به آموزش های فراگرفته و گواهینامه های اخذ شده، ممکن است در بیمارستان ها، مطب های خصوصی و یا به عنوان گفتار درمانگر فعالیت کنند.

بسیار از دانشجویان به آزادی عملی که مقاطع تحصیلی روانشناسی آنلاین فراهم می آورند، نیاز دارند یا به آن ها علاقمندند. البته دانشجویان آینده نگر، قبل از ثبت نام در برنامه های تحصیلی آنلاین باید ملاحظات زیر را مد نظر قرار دهند:

اعتبار گذاری

اعتبار گذاری به دانشجویان اطمینان می دهد که برنامه تحصیلی یا دانشکده ای که مد نظر دارند، استانداردهای خاصی را برآورده می سازد. تمامی دانشجویان علاقمند باید اطمینان حاصل کنند که موسسه مورد نظر توسط یک نهاد مستقل منطقه ای یا ملیِ مورد تایید سازمان آموزش ایالات متحده، اعتبار گذاری شده است. اعتبار گذاری برنامه ای نیز بسیار مهم است و در روانشناسی، استانداردهای معیار، توسط APA تعیین می شود. اما این سازمان امروزه هیچ برنامه ای را که به طور ویژه برنامه تحصیلی آنلاین ارائه می نماید، اعتبار گذاری نمی کند.

پشتیبانی از دانشجو

دانشجویان آنلاین باید مطمئن شوند برنامه تحصیلی ای که در نظر دارند، برای دانشجویانی که  برای حل مسائل اقتصادی، آکادمیک و انتخاب شغل به کمک نیازمندند، خدمات مشاوره ای فراهم کرده باشد. دانشکده های آنلاین همچنین دارای منابع کتابخانه ای هستند؛ مانند پایگاه داده های نشر برای کمک به دانشجویانی که مسئول انجام تحقیقات یا نوشتن مقاله هستند. همچنین دانشجویان دارای ناتوانی باید دنبال برنامه هایی باشند که به آن ها  در انجام آموزش آنلاین کمک کنند.

چگونگی کارورزی

بیشتر ایالت ها، به عنوان بخشی از فرایندهای صدور گواهینامه، به گذراندن دوره کارورزی توسط دانشجویان تاکید دارند. از آن جا که یک برنامه آنلاین الزاما محلی نیست، باید اطمینان حاصل کرد که دانشکده با دانشجویان همکاری می کند تا فرصت کارورزی مناسبی در ایالت خودشان شناسایی کنند.

صدور گواهینامه

بیشتر دانشجویان برای انجام فعالیت های روانشناسی به تعیین صلاحیت ایالتی نیاز دارند. شرایط این تعیین صلاحیت ها در هر ایالت متفاوت است ولی معمولا نیازمند داشتن یک مدرک دکترای فلسفه یا روانشناسی، چند سال تجربه عملی در محیط کاری، و کسب نمره قبولی در آزمون فعالیت حرفه ای در روانشناسی می باشد. ضروری است در هنگام جستجو برای یک برنامه تحصیلی آنلاین به ویژه در مقطع دکتری، پرسیده شود که آیا این برنامه دانشجویان را برای اخذ گواهینامه آماده می کند و اگر پاسخ مثبت است، چگونه این کار را انجام می دهد.

مجددا یادآوری می شود که در کشور ما، دوره هایی که تحت عنوان مجازی (آنلاین) حتی توسط دانشگاه های برتر برگزار می گردند، از نظر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، شامل اعطای مجوز کار بالینی نمی شوند؛ حتی اگر فارغ التحصیلان این مقاطع دوره های مستقل کارورزی را نیز گذرانده باشند.

مهارت های روانشناس

روانشناسان به کنجکاوی و ترحم بیش از گرایش دارند.

آن ها همچنین ممکن است فرایند محور باشند، و توانایی تشخیص و علت یابی بیماری و فراهم کردن درمان برای اختلالات شناختی، یادگیری و رفتاری را داشته باشند.

آن هایی که مستقیما با مراجعین کار می کنند، باید راه های موثر و اخلاقی رفتار با افراد دارای پریشانی را فرا گیرند.

 این روش ها همچنین به یک شنونده عالی بودن و یادگیری تمام عمری کمک می کند. بیشتر روانشناسان به آموزش های مداوم متعهد هستند تا بتوانند در ادغام روش شناسی تحقیق و درمان عملی به بینش دست یابند.

روانشناسان همچنین نیازمند داشتن اطلاعات در مورد مراقبت های بهداشتی، حقوق بیمار و قواعد گزارش دهی هستند.

اعتبار نامه روانشناس

گواهینامه ایالتی به وسیله آزمودن مهارت حرفه ای در روانشناسی اعطا می شود؛ با وجود این که روانشناسان باید از نهادهای ایالتی مجوز بگیرند، ولی نیازی به گواهی هیئت ممتحنه ملی روانشناسی ندارند. گواهینامه های زیادی برای روانشناسان موجود هستند؛ به ویژه در حوزه های تخصصی. نهادهایی مانند هیئت روانشناسی حرفه ای، گواهینامه های تخصصی را از روانشناسی سلامت بالینی و روانشناسی قانونی گرفته تا روانشناسی مدرسه ارائه می دهند. تعداد دیگری از تخصص ها نیز موجود است که عبارتند از:

درمان شناختی

درمان شناختی شاخه ای از رواندرمانی است که روی کمک به بیماران برای حل مشکلات کنونی تمرکز می کند تا بتوانند رفتارهای منفی را تغییر دهند.

تحلیل رفتاری

هیئت روانشناسی، تحلیل های رفتاری ای را که ازریابی رفتاری بیماران را بررسی و نتایج را تفسیر می کنند، تایید کرده است.

روانپزشکی

روانپزشکان دارای مجوز، اختلالات مختلفی را تشخیص داده و درمان می کنند؛ از جمله اختلالات ذهنی، عاطفی، خلقی، اضطرابی و مرتبط با مواد.

درمانگر روابط جنسی

درمانگران روابط جنسی (سکس تراپیست) برای درمان مشکلات جنسی با زوج ها کار می کنند. از آن جا که مقطع تحصیلی رسمی ای در درمان جنسی وجود ندارد، کسب مجوز منوط به مدرک کارشناسی ارشد در رشته هایی مانند روانشناسی، همراه با آموزش های تکمیلی است.

البته در ایران یکی دو سالی است که رشته “روانشناسی خانواده و سلامت جنسی” توسط وزارت علوم به تصویب رسیده و از بین کارشناسان ارشد رشته های روانشناسی و شاخه های پزشکی دانشجو می پذیرد.

متخصص مشاوره مدیریتی

این مجوز برای روانشناسان صنعتی-سازمانی ای است که با شرکت ها کار می کنند.

ابزار ها و فناوری هایی برای روانشناسی

روانشناسان همانند بسیاری از متخصصین حرفه های نوین، مقدار زیادی از کارهایشان را به کامپیوترها انتقال می دهند و نرم افزارهایی که استفاده می کنند می تواند به شدت تخصصی باشد. تعدادی از مثال ها عبارتند از:

بسیاری از روانشناسان از تجهیزات پیشرفته پزشکی که پس خوراند زیستی (بیو فیدبک) فراهم می کنند نیز استفاده می کنند؛ مانند واحدهای الکترومیوگرافی (سنجش تخلیه الکتریکی ماهیچه ها).

طبق آمارهای وزارت کار آمریکا، انتظار می رود شغل های روانشناسی بین سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۲، دوازده درصد رشد داشته باشند. با وجود این که این رشد تقریبا با میانگین رشد تمامی مشاغل برابر است، تخصص های خاص روانشناسی با سرعت بیشتری در حال رشد هستند. پیش بینی می شود سالانه بیش از  ۱۷۰۰۰ شغل مرتبط با خدمات انسانی و اجتماعی به وجود آید؛ این مشاغل که عمدتا به مدرک کارشناسی نیاز دارند، شامل عناوینی چون وکالت، مطالعه گر موردی، تعدیل گر اجتماعی، کارمند حمایت از خانواده و کاردان سلامت روانی می باشند. مشاغل مرتبط با روانشناسی صنعتی-سازمانی نیز به سرعت در حال رشد هستند؛ با بیش از ۵۰ درصد رشد پیش بینی در مدت مشابه ذکر شده.

مشاغل نوین مرتبط یا روانشناسی

مشاوران سوء استفاده مواد و اختلالات رفتاری

زوج و خانواده درمانگر

مشاوران سلامت روانی

روان شناسان عصب نگر

پژوهشگران بالینی

روانشناسان قانونی

مهندسین و متخصصین عوامل انسانی و شغلی

روانشناسی، فراتر از تشخیص و درمان مراجعان است؛ اگر شما در ذهنتان تصویری از شخصی که روی مبل دراز کشیده و پزشکی که یادداشت برداری می کند دارید، در اشتباه هستید. در این جا سه شغل رایج در سرتاسر جهان را ذکر می کنیم که ثابت می کند روانشناسی، رشته ی گسترده ای است:

آیا شما تا به حال از این که یک دکمه کامپیوتر جایی که باید باشد نیست، اذیت شده اید؟ مردم روزانه موارد مختلفی را برای ارتباط با جهان اطراف استفاده می کنند؛ اما استفاده از برخی چیز ها  از بقیه آسان تر است. مهندسین عوامل انسانی، از درک خود نسبت به رفتار و ذهن انسان برای کمک به طراحی و بهبود فناوری، محصولات مصرفی و تنظیم محیط کار و زندگی استفاده می‌کنند.

آموزش و مدرک تحصیلی: مدرک کارشناسی در مهندسی صنایع یا روانشناسی شناختی

بسیاری از افراد از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر سر کار می روند؛ اما این به این معنا نیست که در روز دقیقا ۸ ساعت کار می کنند؛ بهره وری و بازدهی شغلی با هر بار رفتن به آشپزخانه برای ریختن قهوه و یا هر بار که یک کارمند کارهای همکارش را کپی می کند، کاهش می یابد. روانشناسان صنعتی- سازمانی به منظور بهبود محیط های کاری، هم با کارکنان و هم با کارفرمایان همکاری می کنند؛ آن ها به شرکت ها کمک می کنند تا افراد مناسب را استخدام کنند، به کارکنان آموزش می دهند تا در کار خود بهتر شوند و کارمندان را به رهبران تبدیل می کنند.

آموزش و مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد تعدادی از فرصت های شغلی این حیطه را فراهم می کند؛ در حالی که فارغ التحصیلان مدرک دکتری، واجد شرایط کسب مجوز انجمن روانشناسی، برای گرایش صنعتی-سازمانی هستند.

این روان شناسان، همان هایی که هستند که در فیلم ها و سریال های تلوزیونیِ مرتبط با جرم و جنایت به کرات دیده می شوند. این مشاغل شاید به اندازه ای که در این برنامه ها دیده می شود، مهیج نباشند؛ اما باز هم مقداری هیجان در این حرفه نهفته است. بسیاری از روانشناسان قانونی، افرادی را که درگیر موارد قانونی هستند ارزیابی می کنند تا سلامت روانی، شخصیت و وابستگی آنان به مواد را بسنجند. همچنین ممکن است به عنوان یک مشاور یا کارمند احکام اجرایی حقوقی کار کنند تا تشخیص دهند آیا افراد صلاحیت حضور و شهادت دادن در مورد مشاهدات خود در دادگاه را دارند یا خیر.

آموزش و مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد یا مدرک دکتری با تخصص در حوزه دادگستری جنایی

ایا در خارج از کشور رشته روانشناسی مثبت گرا داریم ؟

سلام
عرض خسته نباشید وتشکر از متن خوبتون
میخواستم بپرسم با توجه به مفاهیم روانشناسی ورود به این رشته از تجربی بهتره یا انسانی؟؟
دروس کدام رشته میتونه کاربرد بیشتری داشته باشه؟؟

مرجع آمادگی آزمون کارشناسی ارشد و دکترای روانشناسی

ما در روان آموز جمعی دوستانه از مدرسان و رتبه های برتر آزمون ارشد و دکترای روانشناسی هستیم که سعی می کنیم با ارایه مشاوره، تالیف و معرفی بهترین منابع، برگزاری دوره های آموزشی حضوری و آنلاین با حضور بهترین اساتید و طراحی نرم افزارهای آموزشی به روز، راه شما را در کسب بهترین رتبه ممکن هموار کنیم.


کد تایید *

استادبانک – انتخاب آنلاین معلم خصوصی – انتخاب آنلاین معلم خصوصی

آنچه مطالعه خواهید کرد

در این مطلب و در مصاحبه با خانم نجمیه رستمی (از اساتید استادبانک) به بررسی و معرفی رشته روانشناسی، بازار کار رشته روانشناسی، درامد رشته روانشناسی در ایران، بازار کار رشته روانشناسی، شغل روانشناسی و همچنین به آینده شغلی روانشناسی میپردازیم.

مقدمه مصاحبه:

چگونه روانشناس جنایی شویم

نام رشته روانشناسی با اینکه به گوش اکثریت افراد رسیده است اما ازنظر ساختار و دانستن تاریخچه روانشناسی، آشنایی افراد با شغل روانشناسی نسبتاً ناشناخته مانده است. از همین جهت برای اکثر افرادی که می‌خواهند در این رشته به تحصیل بپردازند شاید راه آنچنان که باید هموار باشد، نیست. مراکز انتخاب رشته کنکور در تمامی رشته ها (رشته های انسانی ، تجربی یا ریاضی) هم به همین خاطر  تاسیس شدند تا اطلاعات لازم را در خصوص رشته های انسانی به داوطلبین ارائه دهند.

به همین سبب در این مقاله ما به ضمن ارائه‌ی نکاتی، به مصاحبه باخانم نجمیه رستمی (از اساتید برتر استاد بانک) هم در مورد معرفی رشته روانشناسی پرداخته‌ایم. در ادامه خواهید خواند:

سلام من نجمیه رستمی هستم، فوق‌لیسانس رشته روانشناسی از دانشگاه علوم تحقیقات و از اساتید استاد بانک. من قبل از اینکه وارد رشته روانشناسی بشم در یک مرکز توان‌بخشی مشغول بکار بودم. باگذشت زمان و شناخت تاریخچه روانشناسی و آشنایی با رشته روانشناسی عمومی به این گرایش علاقه‌مند شدم. و در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تحصیل در این رشته مشغول شدم . روانشناسی عمومی ، از گرایش‌های ارشد روانشناسی بود که من اون رو انتخاب کردم.

معرفی رشته روانشناسی و گرایش‌های رشته روانشناسی بحث طولانی و زمان بری هست. ولی اگر بخوام گرایش‌های رشته روانشناسی را به‌طور خلاصه بگم شامل این موارد هست: رشته روانشناسی عمومی، رشته روانشناسی جنایی، رشته روانشناسی صنعتی، رشته روانشناسی مدیریت، رشته مشاوره‌ی مهاجرت ، رشته روانشناسی کودک و رشته روانشناسی شغل .من بعضی از این موارد رو به شما و خواننده‌های عزیز توضیح میدم.

کسانی که رشته روانشناسی عمومی رو انتخاب میکنن در تمامی حیطه‌ها و گرایش‌های رشته روانشناسی میتونند که فعالیت داشته باشن. از مشاوره شغلی و تحصیلی گرفته تا روانشناسی جنایی و غیره.

این زیرشاخه معمولاً در کلانتری‌ها، زندان‌ها، دادگاه‌ها و از همین قبیل جاها کاربرد داره. در رشته روانشناسی جنایی، مشاور یا روانشناس معمولاً با افراد بزهکار برای شناسایی و روانکاوی اونها سرکار داره.

در تمامی محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ای به یک مشاور در این زمینه گرایشی که در بازار کار رشته روانشناسی فعال هست نیاز داریم. ما و همکارهای ما در این قسمت به کارگران و مدیران مشاوره میدهیم. همین‌طور در مواقع استخدام نیرو به آنالیز و شخصیت شناسی نیروها می‌پردازیم تا کارفرماها بتونن بهترین و مناسب‌ترین نیرو رو برای جایگاه کاری مد نظرشون انتخاب کنند.

در این زیرشاخه و گرایش وظایف کاری روانشناس درست مثل رشته روانشناسی صنعتی هست. البته در این قسمت حتی روانشناس‌ها و مشاوران درزمینه های تبلیغاتی هم به مدیران و کارگرها مشاوره ارائه میدن. یکی از مثال‌هایی که برای مشاوره‌ی تبلیغاتی میتونم بزنم، همین روانشناسی رنگ‌هاست که در جذب مخاطب برای تبلیغات خیلی جوابگو هست.

مشاوره مهاجرت که خود من هم در همین زمینه فعالیت‌هایی دارم، یکی از گرایش‌های ارشد روانشناسی هست.خیلی از افراد باروحیه‌های فردیشون آشنایی ندارن، ما در این قسمت سعی می‌کنیم ویژگی‌های فردی که قصد مهاجرت داره رو پیدا کنیم و به فرد اطلاع بدیم که آیا محیطی که قصد مهاجرت به اون رو داره مناسب شخصیتش هست یا نه.

دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی از بهترین دانشگاه روانشناسی ایران هستند که این رشته رو ارائه میدن. اما من باید نکته‌ای رو هم اضافه کنم، اون هم این هست که محیط آکادمیک به‌صورت تکی برای وارد شدن به محیط کار کافی نیست. فارغ‌التحصیل‌های این رشته برای موفق‌تر شدن در شغل روانشناسی و داشتن آینده شغلی روانشناسی نیاز شدیدی به کارگاه‌ها و دوره‌های کارآموزی دارن.

کسی که قصد تحصیل در رشته روانشناسی رو داره اول از همه باید خودش رو ازلحاظ روحی با مقابله از مشکلات آماده کنه منظورم این هست که اگر کسی صرفاً رتبه لازم برای رشته روانشناسی رو کسب کرد، الزاماً نمیتونه روانشناس خوبی باشه. نظرات در مورد رشته روانشناسی و اینکه چه افرادی در این رشته موفق هستن ثابت هست. یعنی:

بله حتماً، همونطور که قبلا هم گفتم، بازار کار روانشناسی کاملاً وابسته به کارگاه‌ها و آموزش‌های خارج از محیط دانشگاهی هست. و البته باید کارشون هم در مورد همین رشته روانشناسی باشه. این نکته یادمون باشه که کار کردن در رشته روانشناسی به شرطی سودمند هستش که استادی به‌صورت جدی به راهنمایی اونها درزمینهٔ ی کاریشون بپردازه.

بازار کار رشته روانشناسی و درآمد رشته روانشناسی صرفاً با مدرک لیسانس رونق چندانی نداره. البته یعنی فارغ‌التحصیل کارشناسی مجوز کار درمانگری نداره و تنها میتونن در مهدکودک‌ها و مدارس کار مشاوره‌ای انجام دهند. اما در دوره‌ی فوق‌لیسانس و معرفی رشته روانشناسی به‌طور کامل به دانشجوها، مجوز تأسیس کلینیک، مطب ، مراکز توان‌بخشی و کار های درمانگری رو میدن. هم‌چنین فارغ‌التحصیل‌های رشته روانشناسی، میتونن که در کلینیک های دیگه مشغول به کار بشن.

مهارت‌های عمومی هم درست مثل همون مهارت‌ها و روحیه‌های فردی هست که بچه‌ها باید داشته باشن. یعنی بی طرف و رازدار باشن و از همین قبیل نکات، اما اگر بخوام مهارت‌های علمی و تحصیلی رو توضیح بدم، گذراندن دوره‌های زبان انگلیسی به داوطلبین همه‌ی رشته‌ها ازجمله رشته روانشناسی پیشنهاد میشه. همچنین استفاده از کتاب‌های عمومی و کارگاه‌های آموزشی برای افزایش مهارت‌ها، به دانشجوها خیلی کمک میکنه.

بله خیلی زیاد. ولی به‌صورت تیمی بازدهی بیشتری داره. شغل روانشناسی به‌صورت فردی هزینه‌های زیادی رو به همراه داره که سود زیادی برای فرد به همراه نمیاره. اما در کار تیمی، بازدهی کلینیک خیلی افزایش پیدا میکنه و افرادی که در شغل روانشناسی فعالیت دارن، سود بیشتری میکنن.

قطعاً درامد ماهانه یک روانشناس بالینی در ایران و یا در دیگر گرایش‌های رشته روانشناسی بدون شناخته شدن رضایت بخش نمیشه. با تبلیغات، و معرفی خودشون به مردم ، از طریق ویدئوها، همایش ها و کارگاه های آموزشی رایگان میتونن که افراد رو برای کارهای مشاوره‌ای جذب کنن.

بازار کار رشته روانشناسی در کشورهای اروپایی خیلی بیشتر از ایران هست، البته آمار مراجعه به‌ مشاور و روانشناس برای تمامی گرایش‌های رشته روانشناسی 20 درصد افزایش‌یافته. اما با این وجود کشورهای اروپایی و آمریکایی هم گزینه‌ی خوبی برای ادامه‌ی تحصیل در رشته روانشناسی هستن.آلمان یکی از کشورهاست که دانشجو رشته روانشناسی و روانشناسان رو به‌خوبی جذب میکنه، البته که متقاضی ها باید پایه‌ی فوق لیسانس داشته باشن و دوره‌هایی که در کشور آلمان برگزار میشه رو بگذرونن و به زبان آلمانی هم مسلط باشن.کانادا هم گزینه‌ی خوبی برای مهاجرت در رشته روانشناسی است. البته پایه مدرک باید دکتری باشه و دانشجوها دوره‌های برگزارشده در کشور کانادا رو بگذرونن.

بازار کار رشته روانشناسی در ایران- درآمد و آینده شغلی آن به چه صورت است؟

مثلا بازار کار فارغ التحصیل کارشناسی رشته روانشناسی در ایران به چه صورت است؟

مهارت در هر حرفه و شغلی نیازمند تجربه است. روانشناسی علمی است که بیش از سایر علوم تجربه می طلبد. ابزار کار رشته روانشناسی، علمی است که با تک تک افراد جامعه سرو کار دارد.

این رشته در مقطع لیسانس دارای 3 گرایش روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، روانسنجی می باشد.

در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های زیر می باشد:

بعد از طی کردن مقطع لیسانس در گرایش روانشناسی عمومی فرد می تواند در این مراکز خدمت کند:

میتواند با اخذ مجوز از بهزیستی اقدام به تاسیس مهد کودک و سرای سالمندان کند.

در رشته روانشناسی بالینی در مقطع لیسانس علاوه بر موارد فوق در این مراکز فرد میتواند خدمت کند:

در رشته روانسنجی در مقطع لیسانس علاوه بر موارد فوق فرد میتواند در کلینیک های مشاوره و مطب به اجرا و تفسیر آزمون بپردازد.

بازار کار رشته روانشناسی در این مقطع در گرایش های روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و روانشناسی شخصیت، یکسان می باشد و به شرح زیر است :

بازار کار رشته روانشناسی در گرایش روانسنجی در مقطع ارشد به شرح زیر می باشد:

بازار کار روانشناسی در رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی که اخیرا به گرایش های روانشناسی اضافه شده است به شرح زیر می باشد:

نویسنده مجله استادبانک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چگونه روانشناس جنایی شویم

اطلاعات نام و ایمیل من را برای ثبت نظر دوباره ذخیره کن

روانشناسی رشته سختی هست؟یا راحت

متوسط

سخته ولی تلاش کنی موفق میشی نسبت به سختیش میرزه

اگر علاقه داشته باشید راحته در ضمن برای زندگی خودتان نیز مفیده

رشته ای نیست که هرکسی از پسش بر بیاد،نیاز به حوصله و صبر و همینطور علاقه زیاد هست

والا من خواهرم تو رشته روانشناسی تحصیل میکنه باید بگم که درساش در حد دبیرستانه شایدم راحت تر ولی به نظر من رشته راحتیه درسیو نداره که حرفی واسه گفتن داشته باشه

شما هروقت تونستی بفهمی چرا درس سخت از نظرت چیه میفهمی روانشناسی آسون یا سخت…

خواهر شما حتما در حد دبیرستان جزوه مینویسه و کتاب میخره شما هم کتاب روانشناسی معتبر بخون بعد نظر بده

اگه میشد بااین کتابهایی که توی دانشگاه میخونن روانشناس بشن که خوب بود.عزیزه من واسه یه روانشناس خوب شدن توی ایران خودت باید بری دنبالش کتاب و کارگاه و طرح و اینیچزا رو گذروند…

شما خودت روانشناسی نمی خونی نمی تونی نظر بدی الزاما استاد ها آسون می گیرن یا جزوه ها خیلی آسون نشون میده دلیل نمیشه که رشته اسونی باشه هر رشته ای سختی خودشو داره… کما اینکه انسان موجودی بسیار پیچیده هست و شناختش کار آسونی نیست !روانشناسی دنیای شیرینیه …مثلاً کسی که هنر می خونه یا تو کارهای گرافیکی یا مثلاً طراحی لباسه نمیشه گفت کارش آسونه چون به نظر من و شما تئوری های که می خونه از یه رشته ی دیگه کمتره(شایدم اینطور نباشه) اونها هم از یه جنبه‌ی دیگه کار سختی رو در پیش دارند پس نمیشه قضاوت کرد!

این بستگی به شما داره که آیا به این رشته علاقه دارید یا نه وگرنه تحصیل براتون بسیار شیرین و لذت بخش خواهد بود باتشکر

با سلام خدمت دوستان عزیز . برادران و خواهران من رشته روانشناسی دارای فارغالتحصیلان بسیار زیادی است که از حجم نیاز جامعه فراتر است با یک نظر به سایت سازمان نظام روان شناسی متوجه خواهید شد که سالانه فقط ۱۰ ال ۲۰ نفر موفق به اخذ مجوز فعالیت می شوند. و این در حالی است که شما روانپزشک نیستید و حق تجویز دارو ندارید برای اینکار باید پزشکی عمومی بخونید بعد روانشناسی… و شما بیشتر نقش مشاور رو دارید. بازار کار این رشته بسیار داغونه حتی با افتتاح مطب به دلایل فرهنگی یا اجتماعی مراجع بسیار کمی خواهید داشت . بهتره وقت خودتونو تلف نکنید و رشته های پزشکی و پیرا پزشکی بخونید و مستقیم برید سر کار و در آمد عالی داشته باشید. . البته میتونید مهد کودک افتتاح کنید و خیلی کارای دیگه…. حال انتخواب با خودتون…

سلام اگر به این رشته علاقه داشته باشی عالیه اما اگر خیر اصلا نباید وارد شد چون باید به انسان ها علاقه داشته باشی و شرایط روحی روانی خودت رو هم در نظر بگیری چون درهر صورت درگیر خواهی شد.از نظر درامد اگر پول برای پیشرفت یا پارتی داری وارد شو ولی اگر از نظر مالی پولی نداری مطمئن باش نه میتونی به راحتی درآمدی کسب کنی، نه میتونی داخل وورک شاپ ها برای پیشرفت خودت شرکت کنی ، و نه میتونی برای بهتر شدن اوضاع روان و درمان روان خودت به یک متخصص حیطه ی خودت مراجعه کنی (چون هر روانشناس هم از نظر قوی شدن در شخصیت و هم بر طرف شدن ابهامات و سوالاتی در جلسات با مرتجعین خودش داره نیاز هست به یک متخصص بالاتر از خودش مراجعه کنه پول که نداشته باشی از این مرحله هم باز می مونی ) این رشته جز رشته های شیکه برای پیشرفت هم خیلی نیاز به پول و پشتوانه هست .

سلام می خواستم بدونم گرفتن لیسانس و فوق لیسانس چقدر طول می کشه

چرا اطلاعات غلط میدین؟ کارشناسی ارشد روانشناسی مهاجرت دیگه چیه؟

ب نظرتون روانشناسی رشته خوبیه یا نه اونم دانشگاه پیام نور

سلام من دانشگاه پیام نور روانشناسی میخونم.به نظر من دانشگاه پیام نور و دولتی و ازاد صرفا یک حرفه . بستگی به خودت داره که چقدر اراده داشته باشی چون روانشناسی کارگاه های زیادی داره و اون هست که حرفی برای گفتن داره . هر دانشگاهی برید لازمه کارگاه بگذرونید و تجربه کسب کنید . البته این نظر شخصی من هست . موفق باشید .

من خودم دانشجوی روانشناسی پیام نورم.رشته ی سختیه.ولی واقعا اگه عاشقش باشی شیرینه.

اره خوبه من خودم پیام نور روانشناسی خوندم هفت ترمه هم تموم شدم

من کارشناسی روان شناسی دارم اما کار پیدا نمیکنم به نظرتون بهترین کاری که میشه با مدرک کارشناسی این رشته انجام داد چیه؟

سلام من کنکوری هستم علاقه دارم ب این رشته بنظرتون این رشته رو انتخاب کنم یا ن تضمین میکنه اینده شغلیمو ؟

روانشناسی تربیتی پس چی میشه؟!

کسی که میخواد مدرک بگیره براش شاید درساش اسون باشه مث گفته ی این دوست عزیزمون ک خواهرش روانشناسی میخونه .ولی کسی که با عشق و علاقه میخونه درس بسیار شیرین و در حد خودش ی مقدار سخته چون با روان انسان سروکار داره .من دانشجوی رشته ی روانشناسی هستم

سلام من کنکوری هستم علاقه خاصی به روان شناسی دارم و کلی کتاب دربارش خوندم خواستم بگم که خانوادم میگن برم تربیت معلمی اما خودم دوست ندارم از اینده شغلی که هم داره اعتماد ندارم من باید چکار کنم

برو دنبال علاقت قطعا اگه علاقه داشته باشی می ترکونی ..

من هم همسن شما هستم و مثل شما به روانشناسی بسیار علاقمندم و از نظر تامین شغلی قصد انتخاب تربیت معلم رو دارم ، میخوام بعد اینکه تربیت معلم رو قبول شدم و لیسانس رو گرفتم برای فوق لیسانس روانشناسی رو انتخاب کنم ، اینجوری به هردو هدف رسیدم ، فکرمیکنم بد نباشه اگر بهش فکرکنید

برو دنبال علاقت ،بیشتر خانواده ها معمولا رشته ای میگن برو که یا اسمش زیاد تو جامعه هست و به قولی پول زیاد داخلشه یا رشته ای که خودشون تو دوران جوانی میخواستن برن ولی نتونستن به هردلیلی و حالا از فرزند میخوان که بره تا کمی خوشنود شن از اینکه خودشون نرفتن ولی حداقل بچه تونسته بره، وقتی علاقه به فلان رشته نداشته باشی و بری هرروزش برات مرگ هست فقط دوست داری زودتر تموم شه ممکنه حتی موفق هم نشی پس برو دنبال علاقت حتی اگه خانوادت راضی هم نشدن در چنین مواردی نباید به حرف خانواده گوش کرد خانواده قابل احترامه ولی قرار نیست حتی از علایقت بخاطرشون بگذری که تهش بشی یه مرده متحرک حسرت زده،علاقت رو دنبال کن تا موفق شی علاقت تو میخوای تو اون رشته تحصیل کنی نه خانواده پس رشته ای برو که دوستش داری نه رشته ای که دوستش دارن❤

سلام.من کنکوری هستم و بین زبان و روانشناسی گیر کردم نمیدونم کدومو بیشتر بخونم روانشناسی رو هم خیلی دوست دارم ولی اطرافیان میگن زبان برو الان من چیکار کنم؟

سلام. به نظرم اول از همه ببینید که خودتون به چی علاقه قلبی دارید. هر رشته‌ای که رو بیشتر دوست دارید انتخاب کنید. مهم نیست زبان باشه یا روانشناسی. اگه با علاقه جلو برید میتونید تو اون رشته پیشرفت کنید و طبیعتا درآمدتون هم خیلی بیشتر میشه.

سلام وقتتون بخیر من دانشجوی روانشناسی عمومی هستم مقطع کارشناسی با تشکر از شما خیلی لذت بردم از نوشته هاتون فقط دو تاسوال داشتم : ۱) برای یادگیری زبان انگلیسی باید به صورت تخصصی باش چون اصطلاحات روانشناسی و تخصصی نیازمندیم من از کجا میتونم ا به ین نوع آموزشگاه ها دسترسی داشته باشم؟ ۲) من ادم درونگرا و دیرجوشی هستم چطور میتونم مهارت ارتباط بر قرار کردن با اطرافیان یا مراجعه کنندمو بدستبیارم و یا ارتقاعش بدم؟

سلام ممون از شما. خوشحالیم که دوست داشتید… ۱. می‌تونید به آموزشگاه‌های زبان انگلیسی شهرتون مراجعه کنید و شرایطتتون رو بهشون توضیح بدید. احتمالا میتونن کمکتون کنن. ۲. به نظرم به عنوان روانشناس خودتون بتونید این موضوع رو حل کنید خیلی بهتره 🙂

سلام دوست عزیزم من در گذشته تجربه ی شما رو داشتم و حتی تا مقطع کاردانی در رشته ای که بهش علاقه ای نداشتم عمرمو و گذروندم و در اخر پشیمون شدم و بر گشتم ب رشته مورد علاقم عزیزم به رشته ی مورد علاقت بپرداز ادم برای بدست اوردن چیزایی که دوست داره باید سختی بکشه و گاهی براش بجنگه اگر به علاقه و تصمیمت مطمئنی بهش بپرداز و اگر مدرک روانشناسی داشنه باشی شما باز هم میتونی تدریس کنی توی همین مقاله و صفحه ای که هستی دربارش نوشته شده امید وارم بهترین تصمیمتو بگیری و موفق باشی

خیلی ممنون بسیار مفید بود و بنده پاسپورت . اقامت کانادا دارم و حتما در انجا به تحصیل خواهم پرداخت ممنون از راهنماییتون

دوستان روانشناسی کار بسیار سخت با درامد کمه، گول ظاهرش رو نخورید اگه دنبال کار راحت و پول هستید، بازار کارش واقعا خرابه، با ارشد دانشگاه دولتی توی کمپ با پارتی تازه کار گیر بیاری اندازه یک کارگر دیپلم بهت نمیدن.انچه شرط بلاغت بود گفتم. یه روز به منم میگفتن با خودم فکر کردم نه من با بقیه فرق می کنم الان بعد کلی زحمت فهمیدم چه اشتباهی کردم.

داداش من ۲۰ سالمه فقط تو سرمه ک مهر وارد دانشگاه بشم فقط دیپلم دارم نابغه نیستم اما بدون مدرک فقط با دانسته های خودم درآمدم از یه دیپلمه بیشتره پس نزن تو ذوق یکی ک دوست داره ب هر سمتی بره حتمن تو نتونستی دلیل نمیشه بقیه ام نتونن

دقیقا. به نظر من هم هر کس به اندازه دیدش‌ به جایگاه خاصی می رسه. مطمئنا اونهایی که در هر شغلی به جایگاه خوبی رسیدن ، دیدشون مثبت بوده و احتمالا با شکست های زیادی مقابله کردند تا بلاخره موفق شدند. دلیل نمیشه یه سری به جایی نرسیدند بقیه هم نرسند.

هرکسی شرایط روحی و استعدادی خودشو داره بالاخره ادم باید زحمت بکشه ولی مفید و کارساز ن فقط صرفا سخت کار کردن بلکه درست کار کردن…

سلام دوستان عزیز ارشد روانشناسی هستم در کل اوضاع کار در همه رشته ها خرابه منجمله روانشناسی. اگه روانشناسی علاقه اول شما هست حتما بهش بپردازید در صورتیکه روانشناس خوبی باشید و شناخته بشید و مراجع زیادی داشته باشید درآمد متوسطی خواهید داشت اما شناخته شدن راه سختی داره. اگه روانشناسی انتخاب اول شما نیست بهتره گزینه های بعدیتون رو بررسی کنید چون درآمد روانشناسی با راه سختی که پیش رو دارید هماهنگی نداره. هنوز ارائه و دریافت خدمات روانشناسی در ایران زیر ساخت کافی نداره. شاید در آینده اوضاع بهتر شه.

سلام…من مشاوره و کمک به دیگران رو خیلی دوست دارم و فکر میکنم تا حدودی در این امر موفق هستم…درباره مشاوره خانواده و تحصیلی و خلاصه مشکلات عادی که در زندگی هر کسی ممکنه پیش بیاد خانواده و دوستان باهام مشورت میکنن و خدارو شکر راضی هستن و این خودش انگیزه ای شده که بخوام در این رشته تحصیل کنم… سوالی که من از دوستان دارم اینه که من با شرایطی که واستون توضیح دادم بهتره رشته روانشناسی بخونم یا مشاوره؟؟؟ واینکه اگر روانشناسی بخونم ایا میتونم در زمینه مشاوره هم فعالیت کنم یا خیر؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید…

در کادر زیر نمونه سوال، گام به گام، جزوه، نکات درسی، مشاوره و … را جستجو کنید

حمایت شده توسط پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف

استادبانک مفتخر است که توانسته است، با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به درجه دانش بنیانی نائل شود

استادبانک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

استادبانک در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

استادبانک تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به گروه استادبانک می باشد.

روانشناسی جنایی شاخه ای از علم روانشناسی است که بیشتر با بزهکاران، تبهکاران و مجرمان سر و کار دارد و به بررسی عوامل موثر در شکل گیری شخصیت این افراد می‌پردازد. همچنین به مطالعه علمی رفتارهای جنایی و فرایندهای ذهنی ای که در ارتکاب جرم موثرند، توجه می‌کنند. درادامه به توضیحات کاملی درباره این علم خواهیم پرداخت.

روانشناسی علمی است که به ابعاد مختلف شخصیت، تحولات اجتماعی و خانودگی افراد نگرش دقیق تری دارد. یکی از شاخه های روانشناسی، روانشناسی جنایی است که در آن به مطالعه ی شخصیت، دلایل و انگیزه های فرد تبهکار می‌پردازند و سعی دارند که رابطه بین دلایل و انگیزه های فرد را به جامعه پذیری، تجربه های دوران کودکی، جریان اجتماعی شدن، محیط زندگی و ژنتیک مرتبط سازند وبتوانند شخصیت او را درک کنند. به عبارت دیگر روانشناسی جنایی به  مطالعه علمی رفتارهای جنایی و فرایندهای ذهنی ای که در ارتکاب جرم موثرهستند توجه می‌کند.

توپی نارد فرانسوی اولین دانشمندی بود که واژه جرم را در مطالعات و تحقیقات روان شناختی خودش استفاده کرد و بعد از او دانشمندان زیادی در این باره پژوهش‌های خود را ادامه دادند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رشته روانشناسی کلیک کنید.

همه رفتارهای مخالف قوانین جامعه را رفتار جنایی می‌گویند. به طور کلی رفتار جنایی را می٬توان یک نوع رفتار اجتماعی دانست و از این نظر که در بافت اجتماع و در ارتباط با جامعه رخ می‌دهد، می توانیم آن را جزء رفتارهای اجتماعی دسته بندی کنیم.

چگونه روانشناس جنایی شویم

بیشتر روانشناسان و روانکاوان اعتقاد دارند که ریشه ارتکاب جرم را می‌توان در کودکی پیدا کرد و علت رفتارهای جنایی را برحسب نقص شخصیتی می‌دانند. آن ها معتقدند که افراد مجرم بیشتر از افراد معمولی دارای اختلالات شخصیتی و تعارضات درونی هستند و گونه ای از شخصیت های شکل گرفته تمایل بیشتری برای ارتکاب جرم دارند. یعنی شخصیت افراد تحت تاثیر رفتارها و تحولات اجتماعی، رخدادهای محیطی  و ژن قرار دارد و تا حدودی از کنترل خود فرد خارج است و به همین دلیل مرتکب جرم می‌شوند.

فروید، پایه گذار مکتب روانکاوی معتقد است اساس همه رفتارهای بزرگسالی را می‌توان در کودکی و نحوه ارتباط کودک با مادر دانست. به عبارت دیگر نحوه تعامل مادر با کودک، شخصیت فرد را می‌سازد. بنا به این عقیده، رفتار جنایی در درون انسان ها قرار دارد و اگر چنین رفتاری از کسی سر می‌زند و مرتکب جرم می‌شود، ریشه در کودکی او و در ناخودآگاهش دارد.

بعضی از روانکاوها اعتقاد دارند که ارتکاب جرم، نوعی بیماری روانی است که به دلیل اختلال در سه لایه شخصیتی (نهاد، من ، فرامن) و نقص ارتباطی آن‌ها باهم، فرد را به آن مبتلا می‌سازد. به نظر فروید و پیروان او، از آنجایی که خانواده محل رشد و شکل گیری شخصیت افراد در سنین حساس کودکی می‌باشد، ریشه همه رفتارهای جنایی و اجتماعی فرد را باید در خانواده و محل زندگی او جست و جو کرد.

برای آشنایی کامل با نظریه روانکاوی کلیک کنید.

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند در شکل گرفتن جرم تأثیرگذار باشند

فشارهای ساختاری

جامعه پذیری به صورت ناقص

یاد گرفتن رفتار انحرافی

امروزه برای پیشگیری کردن از رخ دادن هر گونه جرم، دیدگاه روانشناسی راهکارهایی سازنده و مثبت ارائه می‌دهد.

با هدف سازگار شدن به لحاظ عاطفی برای برخورداری از ارتباط صحیح، رتباط درمانگر با مراجعه کننده بر اساس همدلی صورت می‌گیرد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه روان درمانی کلیک کنید.

با هدف تجزیه و تحلیل محتویات ضمیر ناخودآگاه شخص می‌باشد.

با هدف کسب تعادل روانی بر طبق اطمینان بخشی، تعدیل محیط و خانواده درمانی به صورت گروهی است.

به منظور مشاوره با همه افراد خانواده با هدف برطرف شدن تعارضات خانوادگی و بهبود روابط درونی خانواده ها انجام می‌شود.

معالجه با کار یا کاردرمانی که موجب به وجود آمدن شغل برای بیکاران می‌شود.

– زمانی که خانواده های رشد یافته وجود نداشته باشند، فرزندان تربیت یافته هم وجود نخواهد داشت.

– فضای خانواده یکی از دلایل مهم و کلیدی در نحوه برخورد با کودک مجرم در زندگی اجتماعی محسوب می‌شود.

– حیطه کاری روانشناسان درباره مطالعه روی شخصیت و شیوه تربیت باعث شد که روانپزشکان با استفاده  از پرسشنامه های مخصوص بتوانند شخصیت مجرم را چه در دوران اولیه زندگی و چه در سال های آینده، آن را شناسایی کنند.

بعضی روانشناسان به این اعتقاد دارند که مجرمان افراد طرد شده ای هستند اما علم زیست‌شناختی در سال های اخیر به این نتیجه رسیده است که عوامل ژنتیکی  از عوامل مهم در جرم است. اما همچنان این شک  وجود دارد که قبول کردن وراثت به عنوان یک دلیل در برخورد جنایی درست است یا نه.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی جنایی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

چگونه روانشناس جنایی شویم
چگونه روانشناس جنایی شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *