روانشناس جنایی در ایران

 
helpkade
روانشناس جنایی در ایران
روانشناس جنایی در ایران

روان‌شناسی جنایی شاخه‌ای از دانش روان‌شناسی است که به عوامل روانی مربوط به جرم و بزهکاری می‌پردازد. روانشناسی جنایی علم مطالعه شخصیت بزهکاران و نیز روش‌های بازاجتماعی شدن آنان و بررسی نقش محیط (به معنای عام) بر رفتار مجرمانه است.[۱]
به بیان جامع‌تر می‌توان این‌گونه بیان کرد که علم مطالعهٔ شخصیت تبهکار و شناخت دلایل و انگیزه‌های تبهکاری است که این دلایل و انگیزه‌ها به شیوه‌های جامعه‌پذیری، اجتماعی شدن، تجربه‌های دوران کودکی و محیط زندگی و همچنین نقش ژنتیک و اختلالات روان شناختی در ایجاد شخصیت فرد تبهکار در هنگام اعمال جرم اشاره می‌کند. در یک جمله روانشناسی جنایی را می‌توان ((مطالعهٔ علمی رفتار جنایی و فرایندهای ذهنی‌ای که در ارتکاب جرم نقش دارند))، تعریف کرد[۲].

کار روان‌شناسان جنایی معمولاً یافتن روش‌هایی برای پیشگیری از جنایت دوبارهٔ مجرمین باسابقه یا جنایتکاران دارای اختلال روان است. از وظایف دیگر این گونه روان‌شناسان، تهیه کردن پرونده‌های روان‌شناختی برای بزهکاران باسابقه و پرسابقه و بررسی دلایل روحی و روانی این جنایت‌ها است.

بازسازی،بازپروری و درمان مجرمان

بازپذیری اجتماعی وادامهٔ درمان

تلاش در برطرف نمودن عوامل اجتماعی مولد جرم

روانشناس جنایی در ایران

مدت طولانی بود که حقوق جزای کلاسیک تنها به جرم و اجرای مجازات توجه داشت اما روانشناسان جدیدد با طرح پیشگیری از وقوع جرم، توجه به شخصیت مجرم و شیوه‌های بهسازی او  باب تازه ای در مباحث جزایی گشودند. برخی روانشناسان نیز متوجه شدند که قضاوت دادگستری نبایذد در رسیدگی به رفتارهای جنایی و صدور رأی فقط نفس جرم را در نظر بگیرد زیرا با این عمل مسئله اصلی که پیشیگیری از تکرار جرم در جامعه است حل نمیشود بلکه باید به مطالعه و شناخت علل و انگیزه‌های جرم، شخصیت اختصاصی جنایت کار ف وضعیت جسمانی و روانی به ویژه تجربه‌های تلخ کودکی و محیط اجتماعی او اقدام کرده و انگیزه‌های آشکار و پنهانی که او را به تبهکاری کشانده مورد بررسی قرار دهند و حکمی صادر کنند که مبتنی بر این اطلاعات باشد و تاحد ممکن اقدام‌های صورت گرفته به منظور بهسازی روانی،اصلاح و تهذیب اخلاق شخص تبهکار باشد و نه برای کینه جویی و انتقام.از این جا بود که روانشناسی اجتماعی آغاز به کار کرد و راه برای پاسخگویی به سوالاتی همانند:                                                                                                   1_چرا آدمی تبهکار می‌شود؟   2_چگونه می‌توان از وقوع جرم جلوگیری کرد؟    3_چگونه می‌توان به علل تبکاری پی برد؟ و اینطور سوالات  بوجود آمد.                                                                                 

تکنیکی که بر پایه آن خصیصه‌های روان و شخصیت یک بزهکار یا بزهکاران بر ریشه رفتارهای فعلیت یافته در ارتکاب بزه پیش‌بینی می‌شود[۳]

اگر سریال شکارچی ذهن را دیده باشید، شما هم به این نتیجه رسیده اید که وقتی دانش روان‌شناسی در کنار دانش پلیس قرار می‌گیرد، چه نیروی خارق‌العاده‌ای خلق می‌شود. ارتباط بین این دو بخش البته قدمت چندانی نداشته و جدا شدن روان‌شناسی جنایی از عنوان کلی روان‌شناسی در دهه ۶۰ میلادی انجام شده است. بعد از آن اما مطالعات روان‌شناسی جنایی آرام آرام باعث شد کاربردهای متنوع این رشته بهتر شناخته شود. یکی از شناخته شده‌ترین کاربردهای روان‌شناسی در کارهای پلیس، نیمرخ‌سازی است؛

 

منظور از نیمرخ سازی نیز توصیف دقیق دلایل و انگیزه‌های درگیر در انجام عمل مجرمانه است، به شکلی که بتوان بر مبنای آن، شخصیت فرد مجرم را توصیف کرد. این بخش از فعالیت‌های روان‌شناسان جنایی البته به دفعات در فیلم‌ها نمایش داده شده  اما جدای از این بخش، کاربرد روان‌شناسی در فعالیت‌های پلیس، در دنیای واقعی شامل چه موارد دیگری می‌شود؟ اصلاً در ایران علاقه مندان به این رشته، چطور می‌توانند در این زمینه آموزش ببینند و با توجه به پیشرفت در دنیای فناوری، این روزها چه ابزارهای جدیدی در این رشته برای جمع‌آوری اطلاعات کاربرد دارد؟ این سوالاتی است که  در این پرونده به آن‌ها می‌پردازیم.

 

مروری بر داستان چند سریال و فیلم  با محوریت روان‌شناسی جناییروانشناس جنایی در ایران

شکارچیان ذهن و ذهن‌خوان!

تا کنون کار روان‌شناسان جنایی، موضوع اصلی در چند فیلم و سریال پرطرفدار  بوده است. البته در غالب این برنامه‌ها، به وظیفه نیمرخ‌سازی این متخصصان توجه شده  و به دیگر وظایف آن‌ها چندان اشاره‌ای نشده است. در ادامه نگاهی کوتاه به چند مورد از آن‌ها می‌اندازیم.

 

سریال شکارچی ذهن (Mind hunter)

سریال شکارچی ذهن (محصول نتفلیکس، ۲۰۱۷) داستان دو متخصص روان‌شناسی جنایی همکار با اف‌بی‌آی در ۱۹۷۹ در آمریکا را تعریف می‌کند که ابتدا به کار آموزش پلیس در این زمینه مشغول بودند اما به صورت اتفاقی علاقه مند به مصاحبه با یک قاتل سریالی می‌شوند. بعد از آغاز مصاحبه با این قاتل آن‌ها علاقه بیشتری به موضوع می یابند و تغییراتی در کار خود ایجاد می‌کنند تا بتوانند با قاتلان سریالی بیشتری مصاحبه و شناخت بهتری از این طبقه از مجرمان پیدا کنند. یکی از جذابیت‌های این سریال، معماهای جنایی است که در کنار داستان محوری به کمک این دو متخصص حل می‌شود.

 

 فیلم شکارچیان ذهن (Mind hunters)

این فیلم که محصول ۲۰۰۴ است داستان چند مامور پلیس را تعریف می‌کند که آموزش‌هایی برای تبدیل شدن به روان‌شناسان جنایی دریافت کرده‌اند و حالا برای اتمام دوره باید آزمونی را در جزیره‌ای تنها پشت سر بگذارند اما این آزمون عملی از همان ابتدای کار وارد مسیری بسیار دشوارتر می‌شود؛ چرا که یکی از پلیس‌های آموزش‌دیده به دلایلی خود تبدیل به قاتلی سریالی می‌شود.

 

سریال ذهن‌خوان (Mentalist)

این سریال در هفت فصل و در حد فاصل سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ ساخته شده است. در این مجموعه ما با شخصیتی آشنا می‌شویم که پیش از این مدعی برقراری ارتباط با توانایی‌های فوق طبیعی بوده است اما حالا به عنوان یک مشاور مستقل با نیروی پلیس همکاری دارد. در طول سریال، دقت و جزئی‌نگری او کمک خوبی در حل بخشی از پرونده‌ها دارد اما آن چیزی که در واقعیت او را به سمت همکاری با پلیس سوق می دهد، نه توانمندی‌هایش بلکه قتل همسر و دخترش توسط قاتلی سریالی است. او می‌خواهد قاتل آن‌ها را پیدا کند؛ کاری که البته ساده نیست.

 

آن‌چه باید درباره روان‌شناسی جنایی و امکان تحصیل در این زمینه بدانید

رشته‌ای رو به رشد!

به صورت کلی گرایش روان‌شناسی جنایی جزو گرایش‌های اصلی روان‌شناسی شناخته نشده است و مراکز کمی در دنیا هستند که به آموزش تخصصی در این حوزه مبادرت می‌ورزند. در کشوری مانند آمریکا که شاید بتوان آن را یکی از کشورهای پیشرو در این رشته دانست، کمتر از ۸ درصد روان‌شناسان شاغل در این حوزه مشغول به کارند. موقعیت‌های شغلی برای این افراد نیز جدای از بحث آموزش و پژوهش، همکاری با بخش‌های مختلف پلیس و البته کارآگاهان خصوصی است اما وضعیت این رشته در ایران چگونه است؟

 

این رشته در فضای دانشگاهی ما جای خود را به خوبی باز نکرده است و این روزها علاقه مندان به این رشته به چند روش می‌توانند آگاهی‌هایی محدود در این زمینه کسب کنند. در دانشگاه‌های سراسری و در مقطع کارشناسی اگر شما دانشجوی روان‌شناسی باشید، می‌توانید درس روان‌شناسی جنایی را به عنوان واحد اختیاری انتخاب کنید و در یک ترم با کلیاتی در این باره آشنا شوید اما اگر علاقه شدیدتری به این گرایش دارید، شاید بهتر باشد ورود به دانشکده‌های نیروی انتظامی را برای این منظور در نظر بگیرید. در تمامی مقاطع تحصیلی رشته کشف علمی جرایم، واحد روان‌شناسی جنایی به دانشجویان به عنوان واحد اصلی ارائه می‌شود. البته رشته‌های دیگری هم در دانشگاه‌ها هستند که نگاهی به این حوزه می‌اندازند از جمله رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی. موقعیت اصلی کار در این حوزه در ایران، همکاری با پلیس و نیروی انتظامی است و البته به واسطه همین موضوع نیز همان‌طور که در بالا اشاره شد، مسئول اصلی آموزش در این حوزه نیز هم اکنون دانشکده‌های وابسته به نیروی انتظامی هستند.

 

استفاده از فناوری‌های جدید مانند ثبت امواج مغزی، روان‌شناسی جنایی را وارد عرصه جدیدی کرد

مغز دروغ نمی‌گوید!

روان‌شناسان به طور کلی از ابزارهای متفاوتی برای ارزیابی و سنجش وضعیت روانی افراد استفاده می‌کنند. قدیمی‌ترین حوزه‌ای که از این فناوری‌ها در آن استفاده ‌شده، دروغ سنجی است. در گذشته با توجه به تغییرات در ضربان قلب، سرعت تنفس و تغییرات گالوانیکی پوست، به دنبال این بودند که مشخص کنند چه زمانی فرد دروغ می‌گوید. از آن جا که این شاخص‌ها می‌توانند تا حدی تحت اراده فرد کنترل شوند اما چندان دقیق نبوده اند و احتمال خطا در آن‌ها وجود داشت. حالا تصویربرداری‌های مغزی و به ویژه EEG این امکان را می‌دهد تا روش دقیق‌تر و درست‌تری برای سنجش دروغ‌گویی فرد داشته باشیم. یکی از معروف‌ترین تکنیک‌ها در این باره «انگشت‌نگاری مغز» (Brain fingerprint) است. در این روش، افراد در معرض یک سری محرک‌های تصویری قرار می گیرند و همزمان امواج مغزی آن‌ها ثبت می‌شود.

 

این محرک‌های تصویری شامل تصاویری خنثی مانند تصاویری از طبیعت به همراه تصاویری از صحنه وقوع جرم، ادوات مورد استفاده یا نشانه‌های مرتبط با قربانی است که مجرم از آن اطلاع دارد. بررسی‌ها نشان داده است، واکنش مغز فردی بی‌گناه با مجرم در قبال این تصاویر متفاوت است و مجرم به رغم همه تلاش‌هایش برای بی‌تفاوت ماندن نمی‌تواند امواج مغزی خود را کنترل کند.

 

بنابراین زمانی که تصاویر مرتبط با جرم در میان تصاویر خنثی برای او به نمایش گذاشته می‌شود، الگوی امواج مغزی او تغییراتی را نشان می‌دهد. افزون بر این روش، از یافته‌های علوم اعصاب شناختی برای شناخت بهتر مجرمان به اشکال دیگری نیز استفاده می‌شود و به عنوان مثال برخی بررسی‌ها نشان داده است افرادی که رفتارهای ضداجتماعی تکرارشونده دارند، ساختار بخش‌هایی از مغز آن‌ها و عملکرد مغزی‌شان با افراد سالم، تفاوت‌هایی را نشان می‌دهد. البته این که آیا این تفاوت‌ها دلیل رفتارهای ضداجتماعی است یا این که این رفتارها به تغییرات مغزی دامن زده است، سوالی است که پژوهشگران برای آن هنوز جواب مشخصی ندارند.

 

سرهنگ دکتر «غلامحسین بیابانی» درباره نقش روان‌شناسی جنایی 

در فعالیت‌های پلیس می‌گوید:

یاری‌رسان و تسهیل‌کننده

روان‌شناسی جنایی عنوان جذابی است که به دلیل نمایش بخشی از فعالیت‌های این گروه از روان‌شناسان، در فیلم‌ها و سریال‌ها برای بسیاری از افراد آشناست اما این که آیا در واقعیت روان‌شناسی می‌تواند کمک حال پلیس در کشف جرم و حتی پیشگیری از وقوع مجدد آن باشد، بحث دیگری است. برای آشنایی بیشتر با حوزه کاری روان‌شناسی جنایی با سرهنگ دکتر «غلامحسین بیابانی» رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس آگاهی ناجا  و  استادیار گروه کشف جرایم دانشگاه علوم انتظامی مصاحبه کوتاهی انجام دادیم.

 

     روان شناسی و کارهای پلیسی، به نظر می‌رسد این دو حوزه بیش از پیش به هم نزدیک شده و یک حوزه جدیدی به نام روان‌شناسی جنایی را ایجاد کرده‌اند؛ این حوزه جدید چه کارایی دارد؟

به طور کلی روان‌شناسی نقش و تاثیر زیادی در ماموریت پلیس آگاهی دارد چراکه روان‌شناسی یک محور تسهیل کننده و به نوعی روغن چرخ دنده به شمار می رود و می‌تواند هزینه‌های مصاحبه و بازجویی را کاهش دهد (در این بین وقت صرفه جویی می‌شود و افسران جوان راحت‌تر با مظنون و متهم ارتباط برقرار می‌کنند). البته این تنها نقطه اتصال روان‌شناسی با فعالیت‌های پلیس آگاهی نیست چرا که روان‌شناسی از زمانی که جرمی به وقوع می‌پیوندد تا زمانی که فرد دستگیر و محاکمه می‌شود، نقش دارد. این که چرا یک فرد مجرم می‌شود؟ چرا تمایل به جرم دارد؟ چرا حاضر نیست ترک جرم کند؟ و سوالات دیگر، همه و همه ارتباط تنگاتنگی با روان‌شناسی دارد.

 

     یکی از حوزه‌های حساس کاربرد روان‌شناسی در فعالیت‌های پلیسی، بازجویی‌هاست. در این مرحله از کار، پلیس به چه شکل از دانش روان‌شناسی استفاده می‌کند؟روانشناس جنایی در ایران

افرادی که پلیس با آن‌ها مصاحبه می‌کند به چهار دسته تقسیم می‌شوند: ۱- قربانیان؛ کسانی هستند که اتهام علیه آن‌ها انجام شده است. ۲- شاهدان؛ کسانی هستند که در صحنه حضور داشتند و اطلاعاتی از وقوع جرم دارند. ۳- شاکیان؛ کسانی هستند که جرم علیه آن‌ها انجام شده است یا جرم را به پلیس گزارش می‌دهند. ۴- مظنونان؛ کسانی هستند که امکان دارد جرم توسط آن‌ها  انجام شده باشد. پلیس تلاش دارد از شاهدان اطلاعات کسب کند و در بازجویی بتواند از متهم اعتراف بگیرد. بر این مبنا استفاده مناسب از روان‌شناسی در اقدامات کارآگاهی، مراحل و فنون موجود در بازجویی را هم توسعه داده و هم در تحقیقات کارآگاهی مفید و موثر واقع شده است. همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد کار روان‌شناسی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان مصاحبه‌ها شود و کار پلیس در بازجویی‌ها را راحت‌تر کند. از طرفی گاهی مواقع مصاحبه‌ها نیاز به تحلیل دارد و لازم است بررسی شود که شخص اعتراف دروغ داشته یا انجام جرم توسط وی متصور بوده است یا خیر؟

 

     سوال آخر ما اما مربوط به نیمرخ‌سازی مجرمان و استفاده از این روش در دستگیری است. در برخی از سریال‌ها اهمیت این بخش بسیار زیاد است. آیا در واقعیت نیز روان‌شناسان در دستگیری مجرمان چنین نقش مهمی دارند؟

آشنایی با روش کار مجرمان بخشی از وظیفه یک کارآگاه است اما در هر صحنه علاوه بر مدارک فیزیکی، مدارک روانی هم وجود دارد که کارآگاه با مرتبط ساختن آن می‌تواند مجرم را شناسایی کند. گاهی ضرورت دارد صحنه را از زاویه‌ای دیگر به خصوص بر اساس آثار روان شناسانه مورد کنکاش قرار داد. براین اساس این امکان وجود دارد تا با بررسی دقیق‌تر و موشکافانه تر و با استفاده از ابزار و علوم دیگر به مجرم برسیم. زیرا انگیزه مجرمان قابل دیدن نیست و آن ها را نمی‌توان زیر دستگاه میکروسکوپ دید.

 

یادمان باشد شخصیت یک مجرم (شامل زوایای پنهانی آن) در صحنه جرم تجلی می یابد. روان‌شناس در پی مدارکی است تا بتواند بین اتفاقی که در صحنه جرم افتاده و فردی که ممکن است مرتکب جرم شده باشد، رابطه‌ای برقرار کند. با مطالعه رفتار در محل وقوع جرم، کارآگاه می‌تواند شخصیت فرد و دلیل ارتکاب جرم و چگونگی انتخاب قربانیانش را درک کند. این دانش به عنوان راهنمایی برای درک چگونگی بررسی یک جرم و چگونگی مصاحبه و شرایط مصاحبه در مراحل بعد، عمل می‌کند.

 

ویلبر رایت

ارویل رایت

– تاریخ تولد برادران رایت

ویلبر رایت: ۱۶ آوریل ۱۸۶۷

ارویل رایت: ۱۹ آگوست ۱۸۷۱

نام پدر: عبدالله

نام مادر: آمنه

شهرت: خاتم پیامبران، رسول خدا، امین

كنیه: ابوالقاسم و ابوابراهیم.

القاب حضرت محمد (ص): رسول اللّه، نبى اللّه، مصطفى، محمود، امین، امّى، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر، بشیر، مبین، كریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذكّر، یس، طه‏ و… 

زمان تولد: ۱۷ ربیع الاول ۵۷۱ میـلادی

تولد: ۱۰ آذر ماه ۱۳۵۹ 

محل زندگی: تهران

ملیت: ایرانی

پیشه: بازیگر

مدرک تحصیلی: فوق دیپلم کامپیوتر

زادروز: ۱۵ مهر ۱۳۰۷

محل تولد: کاشان

پیشه: شاعر، نقاش و مدرّس هنرستان هنرهای زیبا

مرگ: ۲۱ ماه آوریل ۱۹۸۰

علت مرگ: سرطان خون 

تاریخ تولد: ۲۶ فروردین ماه ۱۳۵۴

محل تولد: تهران

تحصیلات: فارغ التحصیل رشته بازیگری

همسر: روشنک گلپا

فرزند: یک پسر به نام نامی

ملیت: آمریکایی

تاریخ تولد: ۱۸ دسامبر ۱۹۶۳

محل تولد: شانی، اکلاهما، آمریکا

محل زندگی: اسپرینگفیلد، میزوری

زمینه فعالیت: بازیگر سینما و تلویزیون

همسران: جنیفر آنیستون (۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵)، آنجلینا جولی (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶)

تاریخ تولد:۲۲ دی ۱۳۷۱

زادگاه: ارومیه، ایران

قد: ۱۹۵ سانتیمتر

رشته ورزشی: والیبال

پُست: دریافت کننده قدرتی

تاریخ تولد: ۲۹ دسامبر ۱۹۴۲

محل تولد: ماکن، جورجیا

ملیت: ایالات متحده آمریکا 

فارغ التحصیل: دانشگاه کلرادو بولدر

مؤسسه: مدرسه معادن کلرادو، دانشگاه برکلی، دانشگاه جانز هاپکینز

محل تولد: ارومیه

تاریخ تولد: ۱۳۷۸/۳/۶

قد: ۱متر و ۹۳ سانتیمتر

ورزش: والیبال

شروع فعالیت در والیبال: ۱۳۸۸

کاری که چین با مسلمونا می کنه بدتر از کاری که مسلمونا با مسلمونا می کنن نیست.

وقتی رهبرانشان را به تهران برای مذاکره دعوت میکنید عاقبت هم این میشه گروهی که به گفته ی خود مردم افغ

چه اهمیتی داره مگه مردم عادی هم مهمند؟آقایون سرشون سلااااامت

در مقالات

ژانویه 20, 2016
2,834 بازدیدها

گردآورندگان : حمزه میرزایی – اکبر تاتار
روانشناسی جنایی
ما برای اینکه بدانیم روانشناسی جنایی چیست، در ابتدا به تعریف کوتاهی از روانشناسی می پردازیم؛ اهداف روانشناسی را بیان می کنیم واز رشته ها دیگری که با روانشناسی جنایی تعامل دارند نام می بریم.
تعریف روانشناسی:
روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی است. ( Hockenbury & Hockenbury 2007 – p3 )
رفتار: به هر نوع پاسخ ارگانیزم که در مقابل محرک های درونی و بیرونی ارائه می شود رفتار می گوییم؛ که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم و با ابزار قابل رویت است( اتکینسون و همکاران – ترجمه رفیعی : ص ۲۸۷).
فرایند ذهنی: به اندیشه ها، هیجان ها، احساس ها، و انگیزه هایی که افراد تجربه می کنند، فرایندهای ذهنی گفته می شود؛ که برای افراد دیگر به طور مستقیم قابل مشاهده نیست( همان منبع ).
روانشناسان کوشش می کنند که انسان ها را به وسیله روش های علمی مورد مطالعه قرار دهند. هدف آن ها از این کار شامل توصیف، تبیین و پیش بینی رفتار های آدمی می شود.
توصیف: شامل تعریف کردن وضع موجود و رفتارهای در حال حاضر افراد می شود؛ که بوسیله روش های علمی جمع آوری شده اند.
تبیین: توضیح رفتار انسان بر اساس شرایط پیشایند یک واقعه یا رویداد ( ایروانی – ص ۵۲ ).
پیش بینی: توانایی پیش بینی کردن بعضی رفتارها در آینده با توجه به شرایط موجود.

تعریف روانشناسی جنایی:
روانشناسی جنایی علم مطالعه ی شخصیت تبهکار و شناخت دلایل و انگیزه های تبهکاری است که این دلایل و انگیزه ها به شیوه های جامعه پذیری، اجتماعی شدن، تجربه های دوران کودکی و محیط زندگی و همچنین نقش ژنتیک و اختلالات روان شناختی در ایجاد شخصیت فرد تبهکار در هنگام اعمال جرم اشاره می کند. به بیان دیگر روانشناسی جنایی را می توان (( مطالعه ی علمی رفتار جنایی و فرایند های ذهنی ای که در ارتکاب جرم نقش دارند))، تعریف کرد( بارتول ۱۹۹۵ به نقل از ستوده و همکاران۱۳۸۴ ص ۲۱ ).
به رفتار هایی که مخالف با قوانین جامعه است رفتار جنایی گغته می شود. رفتار جنایی خود نوعی رفتار اجتماعی است. به هر گونه رفتاری که در بافت اجتماعی رخ می دهد و از دیدگاه روانشناسی اجتماعی مورد مطالعه قرار می گیرد رفتار اجتماعی گفته می شود.
رفتار های اجتماعی بر اساس لیست بی پایانی از متغیرها شکل می گیرد. تعداد زیادی فاکتورهای مخصوص وجود دارد که تعاملات اجتماعی را به وجود می آورند. این فاکتورها به طور کلی در پنج دسته ی اصلی جای میگیرند: ۱- رفتار و منش افراد دیگر. ۲- شناخت های اجتماعی ( افکار، نگرش ها و حافظه ی ما در مورد افرادی که در اطراف ما هستند). ۳- متغیرهای بوم شناختی ( به طور مستقیم و غیر مستقیم شامل محیط فیزیکی می شود). ۴- زمینه های فرهنگی-اجتماعی که هنگام رفتار اجتماعی رخ می دهد. ۵- جنبه های ماهیت زیست شناختی ما که مربوط به رفتار اجتماعی می شوند ( baron & byrn – 1987 – p 11)

موضوع روانشناسی جنایی
موضوع روانشناسی جنایی با توجه به مسائل کلی تر روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانکاوی، روانپزشکی مطالعه ی چگونگی تشکیل شخصیت مجرمان و علل و انگیزه های آن ها به هنگام وقوع جرم می باشد.
هدف های روانشناسی جنایی
۱- اولین هدف روانشناسی جنایی شامل موضوع آن یعنی مطالعه و شناخت شخصیت مجرمان و علل و انگیزه های آن ها به هنگام وقوع جرم می شود. این خود سبب هدف بعدی روانشناسی جنایی که در ادامه آمده است می شود.
۲- پیشگیری از وقوع احتمالی جرم به منظور کاهش تکرار جرم توسط افراد دیگر و همچنین تکرار جرم توسط مجرم فعلی که خود شامل موارد زیر می شود:
الف- بازسازی، بازپروری و درمان مجرمان
ب- بازپذیری اجتماعی و ادامه ی درمان مجرمان
پ- سعی در برطرف نمودن عوامل اجتماعی مولد جرم
که این سه مورد باید همزمان و به موازات هم به وسیله ی حمایت سازمان های مسئول اجرا شوند.
۳- کمک به مَراجع قضایی برای به وجودآوردن قوانین جدید با توجه به مسائل اجتماعی، روانشناسی، فرهنگی، اقتصادی، دینی و بین المللی برای بهبود نسبی وضعیت جرم خیزی جامعه و مجرمین.
روانشناسی جنایی و علوم دیگر
روانشناسی جنایی به دلیل سر و کار داشتن با مجرمان با رشته های دیگری نیز ارتباط دارد که همپوشی هایی نیز با آن ها دارد؛ که در ادامه به اختصار به آن ها اشاره می شود.
انسان شناسی جنایی: انسان شناسی جنایی علم مطالعه ی ویژگی های جسمانی و اعمال و اعضای بدن در هنگام وقوع جرم است.
زیست شناسی جنایی: علم بررسی جنبه های ژنتیک، سنخ شناسی زیستی و اثرات هورمون ها در هنگام ارتکاب جرم است.
جامعه شناسی جنایی: جامعه شناسی جنایی جمعیت، نژاد، محیط و علل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جرم مجرم را مورد مطالعه قرار می دهد.
کیفر شناسی ( علم زندانبانی ) : علم شناخت جرم و رده بندی آن و مدیریت زندان ها و فضاهای تأدیب و بازپروری مجرمین است.

رشته های جدید روانشناسی جنایی
روانشناسی قضایی: روانشناسی قضایی به مطالعه ی رفتار های متهمان، شاهدان، تماشاگران و دیگر افراد حاضر در جلسات دادگاه و جلسات بازرپرسی قبل از دادگاه می پردازد.
روانشناسی قانونی: روانشناسی قانونی برای صدور حکم نهایی در مورد متهمان با توجه به نظرات روانشناسی و بیماری شناسی و همچنین قوانین مربوطه، به قضات و شوراهای عالی قضایی کمک می کند.
روانشناسی زندانبانی: روانشناسی زندانبانی با به وجودآوردن برنامه های تغییر رفتار به اصلاح و تربیت محکومین می پردازد و آن ها را برای بازگشت به محیط اجتماعی و زندگی مطلوب تر آماده میکندروانشناس جنایی در ایران

آگوست 2, 2020

آگوست 2, 2020

آگوست 2, 2020

آگوست 2, 2020

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.لطفا فیلد های که دارای ستاره هستند را پر کنید *

دیدگاه

نام *

پست الکترونیک *

وب سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

روانشناسی جنایی شاخه ای از علم روانشناسی است که بیشتر با بزهکاران، تبهکاران و مجرمان سر و کار دارد و به بررسی عوامل موثر در شکل گیری شخصیت این افراد می‌پردازد. همچنین به مطالعه علمی رفتارهای جنایی و فرایندهای ذهنی ای که در ارتکاب جرم موثرند، توجه می‌کنند. درادامه به توضیحات کاملی درباره این علم خواهیم پرداخت.

روانشناسی علمی است که به ابعاد مختلف شخصیت، تحولات اجتماعی و خانودگی افراد نگرش دقیق تری دارد. یکی از شاخه های روانشناسی، روانشناسی جنایی است که در آن به مطالعه ی شخصیت، دلایل و انگیزه های فرد تبهکار می‌پردازند و سعی دارند که رابطه بین دلایل و انگیزه های فرد را به جامعه پذیری، تجربه های دوران کودکی، جریان اجتماعی شدن، محیط زندگی و ژنتیک مرتبط سازند وبتوانند شخصیت او را درک کنند. به عبارت دیگر روانشناسی جنایی به  مطالعه علمی رفتارهای جنایی و فرایندهای ذهنی ای که در ارتکاب جرم موثرهستند توجه می‌کند.

توپی نارد فرانسوی اولین دانشمندی بود که واژه جرم را در مطالعات و تحقیقات روان شناختی خودش استفاده کرد و بعد از او دانشمندان زیادی در این باره پژوهش‌های خود را ادامه دادند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رشته روانشناسی کلیک کنید.

همه رفتارهای مخالف قوانین جامعه را رفتار جنایی می‌گویند. به طور کلی رفتار جنایی را می٬توان یک نوع رفتار اجتماعی دانست و از این نظر که در بافت اجتماع و در ارتباط با جامعه رخ می‌دهد، می توانیم آن را جزء رفتارهای اجتماعی دسته بندی کنیم.روانشناس جنایی در ایران

بیشتر روانشناسان و روانکاوان اعتقاد دارند که ریشه ارتکاب جرم را می‌توان در کودکی پیدا کرد و علت رفتارهای جنایی را برحسب نقص شخصیتی می‌دانند. آن ها معتقدند که افراد مجرم بیشتر از افراد معمولی دارای اختلالات شخصیتی و تعارضات درونی هستند و گونه ای از شخصیت های شکل گرفته تمایل بیشتری برای ارتکاب جرم دارند. یعنی شخصیت افراد تحت تاثیر رفتارها و تحولات اجتماعی، رخدادهای محیطی  و ژن قرار دارد و تا حدودی از کنترل خود فرد خارج است و به همین دلیل مرتکب جرم می‌شوند.

فروید، پایه گذار مکتب روانکاوی معتقد است اساس همه رفتارهای بزرگسالی را می‌توان در کودکی و نحوه ارتباط کودک با مادر دانست. به عبارت دیگر نحوه تعامل مادر با کودک، شخصیت فرد را می‌سازد. بنا به این عقیده، رفتار جنایی در درون انسان ها قرار دارد و اگر چنین رفتاری از کسی سر می‌زند و مرتکب جرم می‌شود، ریشه در کودکی او و در ناخودآگاهش دارد.

بعضی از روانکاوها اعتقاد دارند که ارتکاب جرم، نوعی بیماری روانی است که به دلیل اختلال در سه لایه شخصیتی (نهاد، من ، فرامن) و نقص ارتباطی آن‌ها باهم، فرد را به آن مبتلا می‌سازد. به نظر فروید و پیروان او، از آنجایی که خانواده محل رشد و شکل گیری شخصیت افراد در سنین حساس کودکی می‌باشد، ریشه همه رفتارهای جنایی و اجتماعی فرد را باید در خانواده و محل زندگی او جست و جو کرد.

برای آشنایی کامل با نظریه روانکاوی کلیک کنید.

عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند در شکل گرفتن جرم تأثیرگذار باشند

فشارهای ساختاری

جامعه پذیری به صورت ناقص

یاد گرفتن رفتار انحرافی

امروزه برای پیشگیری کردن از رخ دادن هر گونه جرم، دیدگاه روانشناسی راهکارهایی سازنده و مثبت ارائه می‌دهد.

با هدف سازگار شدن به لحاظ عاطفی برای برخورداری از ارتباط صحیح، رتباط درمانگر با مراجعه کننده بر اساس همدلی صورت می‌گیرد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه روان درمانی کلیک کنید.

با هدف تجزیه و تحلیل محتویات ضمیر ناخودآگاه شخص می‌باشد.

با هدف کسب تعادل روانی بر طبق اطمینان بخشی، تعدیل محیط و خانواده درمانی به صورت گروهی است.

به منظور مشاوره با همه افراد خانواده با هدف برطرف شدن تعارضات خانوادگی و بهبود روابط درونی خانواده ها انجام می‌شود.

معالجه با کار یا کاردرمانی که موجب به وجود آمدن شغل برای بیکاران می‌شود.

– زمانی که خانواده های رشد یافته وجود نداشته باشند، فرزندان تربیت یافته هم وجود نخواهد داشت.

– فضای خانواده یکی از دلایل مهم و کلیدی در نحوه برخورد با کودک مجرم در زندگی اجتماعی محسوب می‌شود.

– حیطه کاری روانشناسان درباره مطالعه روی شخصیت و شیوه تربیت باعث شد که روانپزشکان با استفاده  از پرسشنامه های مخصوص بتوانند شخصیت مجرم را چه در دوران اولیه زندگی و چه در سال های آینده، آن را شناسایی کنند.

بعضی روانشناسان به این اعتقاد دارند که مجرمان افراد طرد شده ای هستند اما علم زیست‌شناختی در سال های اخیر به این نتیجه رسیده است که عوامل ژنتیکی  از عوامل مهم در جرم است. اما همچنان این شک  وجود دارد که قبول کردن وراثت به عنوان یک دلیل در برخورد جنایی درست است یا نه.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی جنایی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… کتاب‌هایی پیدا می شود. همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است.

دوستان ما

دانلود مقاله دانش رسان

روانشناسی جنایی

روان‌شناسی جنایی شاخه‌ای از دانش روان‌شناسی است که به امور روحی و روانی مربوط به جرم و بزهکاری می‌پردازد.کار روان‌شناسان جنایی معمولاً یافتن روش‌هایی برای پیشگیری از جنایت دوبارهٔ مجرمین باسابقه یا جنایتکاران دارای اختلال روحی است. از وظایف دیگر این گونه روان‌شناسان، تهیه کردن پرونده‌های روان‌شناختی برای بزهکاران باسابقه و پرسابقه و بررسی دلایل روحی و روانی این جنایت‌ها است.ما برای اینکه بدانیم روانشناسی جنایی چیست، در ابتدا به تعریف کوتاهی از روانشناسی می پردازیم؛ اهداف روانشناسی را بیان می کنیم واز رشته ها دیگری که با روانشناسی جنایی تعامل دارند نام می بریم.

تعریف روانشناسی:روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی است. ( Hockenbury & Hockenbury 2007 – p3 ) رفتار: به هر نوع پاسخ ارگانیزم که در مقابل محرک های درونی و بیرونی ارائه می شود رفتار می گوییم؛ که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم و با ابزار قابل رویت است( اتکینسون و همکاران – ترجمه رفیعی : ص ۲۸۷).روانشناس جنایی در ایران

فرایند ذهنی: به اندیشه ها، هیجان ها، احساس ها، و انگیزه هایی که افراد تجربه می کنند، فرایندهای ذهنی گفته می شود؛ که برای افراد دیگر به طور مستقیم قابل مشاهده نیست( همان منبع ).

روانشناسان کوشش می کنند که انسان ها را به وسیله روش های علمی مورد مطالعه قرار دهند. هدف آن ها از این کار شامل توصیف، تبیین و پیش بینی رفتار های آدمی می شود.توصیف: شامل تعریف کردن وضع موجود و رفتارهای در حال حاضر افراد می شود؛ که بوسیله روش های علمی جمع آوری شده اند.تبیین: توضیح رفتار انسان بر اساس شرایط پیشایند یک واقعه یا رویداد ( ایروانی – ص ۵۲ ).پیش بینی: توانایی پیش بینی کردن بعضی رفتارها در آینده با توجه به شرایط موجود.

تعریف روانشناسی جنایی:روانشناسی جنایی علم مطالعه ی شخصیت تبهکار و شناخت دلایل و انگیزه های تبهکاری است که این دلایل و انگیزه ها به شیوه های جامعه پذیری، اجتماعی شدن، تجربه های دوران کودکی و محیط زندگی و همچنین نقش ژنتیک و اختلالات روان شناختی در ایجاد شخصیت فرد تبهکار در هنگام اعمال جرم اشاره می کند. به بیان دیگر روانشناسی جنایی را می توان (( مطالعه ی علمی رفتار جنایی و فرایند های ذهنی ای که در ارتکاب جرم نقش دارند))، تعریف کرد( بارتول ۱۹۹۵ به نقل از ستوده و همکاران۱۳۸۴ ص ۲۱ ).به رفتار هایی که مخالف با قوانین جامعه است رفتار جنایی گغته می شود. رفتار جنایی خود نوعی رفتار اجتماعی است. به هر گونه رفتاری که در بافت اجتماعی رخ می دهد و از دیدگاه روانشناسی اجتماعی مورد مطالعه قرار می گیرد رفتار اجتماعی گفته می شود.

رفتار های اجتماعی بر اساس لیست بی پایانی از متغیرها شکل می گیرد. تعداد زیادی فاکتورهای مخصوص وجود دارد که تعاملات اجتماعی را به وجود می آورند. این فاکتورها به طور کلی در پنج دسته ی اصلی جای میگیرند: ۱- رفتار و منش افراد دیگر. ۲- شناخت های اجتماعی ( افکار، نگرش ها و حافظه ی ما در مورد افرادی که در اطراف ما هستند). ۳- متغیرهای بوم شناختی ( به طور مستقیم و غیر مستقیم شامل محیط فیزیکی می شود). ۴- زمینه های فرهنگی-اجتماعی که هنگام رفتار اجتماعی رخ می دهد. ۵- جنبه های ماهیت زیست شناختی ما که مربوط به رفتار اجتماعی می شوند ( baron & byrn – 1987 – p 11)

موضوع روانشناسی جنایی موضوع روانشناسی جنایی با توجه به مسائل کلی تر روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانکاوی، روانپزشکی مطالعه ی چگونگی تشکیل شخصیت مجرمان و علل و انگیزه های آن ها به هنگام وقوع جرم می باشد.

هدف های روانشناسی جنایی۱- اولین هدف روانشناسی جنایی شامل موضوع آن یعنی مطالعه و شناخت شخصیت مجرمان و علل و انگیزه های آن ها به هنگام وقوع جرم می شود. این خود سبب هدف بعدی روانشناسی جنایی که در ادامه آمده است می شود.

۲- پیشگیری از وقوع احتمالی جرم به منظور کاهش تکرار جرم توسط افراد دیگر و همچنین تکرار جرم توسط مجرم فعلی که خود شامل موارد زیر می شود:الف- بازسازی، بازپروری و درمان مجرمانب- بازپذیری اجتماعی و ادامه ی درمان مجرمان

پ- سعی در برطرف نمودن عوامل اجتماعی مولد جرمکه این سه مورد باید همزمان و به موازات هم به وسیله ی حمایت سازمان های مسئول اجرا شوند.۳- کمک به مَراجع قضایی برای به وجودآوردن قوانین جدید با توجه به مسائل اجتماعی، روانشناسی، فرهنگی، اقتصادی، دینی و بین المللی برای بهبود نسبی وضعیت جرم خیزی جامعه و مجرمین.

روانشناسی جنایی و علوم دیگرروانشناسی جنایی به دلیل سر و کار داشتن با مجرمان با رشته های دیگری نیز ارتباط دارد که همپوشی هایی نیز با آن ها دارد؛ که در ادامه به اختصار به آن ها اشاره می شود.انسان شناسی جنایی: انسان شناسی جنایی علم مطالعه ی ویژگی های جسمانی و اعمال و اعضای بدن در هنگام وقوع جرم است.زیست شناسی جنایی: علم بررسی جنبه های ژنتیک، سنخ شناسی زیستی و اثرات هورمون ها در هنگام ارتکاب جرم است.

جامعه شناسی جنایی: جامعه شناسی جنایی جمعیت، نژاد، محیط و علل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جرم مجرم را مورد مطالعه قرار می دهد.کیفر شناسی ( علم زندانبانی ) : علم شناخت جرم و رده بندی آن و مدیریت زندان ها و فضاهای تأدیب و بازپروری مجرمین است.رشته های جدید روانشناسی جنایی

روانشناسی قضایی: روانشناسی قضایی به مطالعه ی رفتار های متهمان، شاهدان، تماشاگران و دیگر افراد حاضر در جلسات دادگاه و جلسات بازرپرسی قبل از دادگاه می پردازد.روانشناسی قانونی: روانشناسی قانونی برای صدور حکم نهایی در مورد متهمان با توجه به نظرات روانشناسی و بیماری شناسی و همچنین قوانین مربوطه، به قضات و شوراهای عالی قضایی کمک می کند.

روانشناسی زندانبانی: روانشناسی زندانبانی با به وجودآوردن برنامه های تغییر رفتار به اصلاح و تربیت محکومین می پردازد و آن ها را برای بازگشت به محیط اجتماعی و زندگی مطلوب تر آماده میکند.

در روانشناسی جنایی ۲ مکتب وجود دارد که از مهمترین مکاتب این علم بشمار می آیند۱- مکتب کلاسیک۲- مکتب نئو کلاسیک

اعتقاد مکتب کلاسیک : مکتب کلاسیک اعتقاد دارد که انسانها داراری عقل و خرد هستند و در نتیجه آزادند تا بدنبال لذات خود باشند .این مکتب توسط جرمی بنتام و سزار بکاریا آغاز شد.این دو را باید طرفداران مجازات بعنوان بازدارنده ی جرم دانست.این مکتب به اراده ی انسان فقط معتقد است وبه عوامل محیطی معتقد نیستند.یعنی معتقدند انسان مسئول کارهایش می باشد.یعنی اگر کسی در راه خلافی افتاد و مقاومتی نکرد لذا خودش اینگونه خواسته تا مرتکب جرم شود.پس فرد باید به سزای اعمالش برسد.مکتب نئو کلاسیک :

این مکتب تفاوت چندانی با مکتب کلاسیک ندارد.تنها تفاوت آن در این است که در مکتب کلاسیک به آزادی و اختیار انسانها تاکید می شود و میگوید انسان بطور آزادانه رفتاری را انجام می دهد ولی نئو کلاسیکها می گویند که آزادی انسان در اثر عواملی مثل بیماری / بی لیاقتی / اختلالهای روانی یا دیگر موارد کاهش می یابد.مکتب نئو کلاسیک در اثر تاثیر نویسندگانی چون :ویکتور هوگو

ژرژ ساندو اوژون سو در مقابل نظریه ی عدالت مطلق بوجود آمد.مهمترین مکاتب و دیدگاه ها در روانشناسی جنایی۱- مکتب اثبات گرایی : شامل ۳ نظریه پرداز بنام هایالف ) سزار لمبروزو

ب ) انریکو فریج ) رافائل گاروفلوو دیدگاه ها شامل۱- دیدگاه جامعه شناختی :تاکید بر سن و نژاد ، جنس و …۲- دیدگاه روان شناختی: محیط و شخصیت افراد را مهم می داند۳- دیدگاه روانپزشکی

جنایتکاران بالفطرهاین افراد را سزار لمبروزو برای نخستین بار دسته بندی کرد و این نام را برایشان انتخاب نمودبه گزارش های لمبروزو این افراد دارای مشخصات یکسان یا مشابهی هستند که اغلب غیر طبیعی قلمداد می شوند . این موارد عبارتند از ۱- جمجمه ی غیر طبیعی ۲- بینی پهن۳-گوشهای بزرگ۴- لبهای کلفت۵-آرواره ی بزرگ۶- گونه های استخوانی و برجسته

۷- چشمان مغولی و ……..مجرمان بالفطره دارای مشخصات مشابهی هستند که عبارتند از۱- میل شدیدی به خالکوبی روی بدن دارند۲- بازیهای بی رحمانه انجام می دهند۳- در بازیهای کودکی نقش منفی یا خشن را انتخاب می کردند۴- میگساری بیش از اندازه

۵- بدو بیراه گفتن (البته به زبان لاتی )لمبروزو در یافت که قاتلان بالفطره رفتارهایی که نشان می دهند بیشتر مربوط به انسان های اولیه می باشد.در واقع در یافت که رفتار انسانی این افراد رشد نکرده است.طبقه بندی مجرمان از نظر لمبروزو۱- مجرمان عادی یا حرفه ای: ۲- مجرمان اتفاقی:

۳- مجرمان هیجانی یا احساساتی ۴- مجرمان ضعیف و سست عنصر۵- مجرمان دیوانه یا کم عقل۶- مجرمان بالفطرهسیمای قاتل هیجانی و عاطفی چگونه است ؟این فرد غالبا مردی است ۲۵تا ۴۵ ساله.دارای هوش متوسط.اغلب پیشینه ی روانی یا قضایی ندارند.وی همسر ، فرزندان ، معشوقه یا رقیبش را می کشد.عملش به خودی خود و از پیش آماده شده نیست و دقت خاصی ندارد.او تحت تاثیر انگیزه ی آنی اقدام به قتل می کند.در نیمی از موارد قتل های خود را بخاطر الکل انجام داده اند.

با سلام و احترام
چرادرمقاله هاتان عنوان، چکیده، واژگان اصلی،نتیجه گیری و منابع و ماخذ وجود ندارد به این دلیل این انتقاد را دارم که اسم مقاله هم روی موضوعات است.
ممنون پاسخ دهید.

با سلام و عرض ادب . دوست عزیز برایتان ایمیل زدیم ایمیل برگشت خوده ظاهرا ادرس ایمیلتون اشتباه هستش . لطفا به تلگرام شماره ۰۹۳۵۷۵۶۵۱۸۸ پیام دهید تا به مشکل شما سریعا رسیدگی شود با تشکر

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد

این روزها فروش خوب یک فیلم توجه همه اهالی سینما را به‌سمت خود جلب کرده و آن تازه‌ترین اثر سعید روستایی، یعنی متری شیش و نیم است. فیلمی که در آن پس‌زمینه‌های اجتماعی تولید یک مجرم حرفه‌ای تا اندازه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد. باید اشاره داشت که جامعه ایرانی به دلایل متعددی به جامعه‌ای جرم‌خیز مبدل شده که آمار وقوع انواع و اقسام جرم درآن روبه گسترش است.

طبیعتاً هم سینما نمی‌تواند به این حجم از جرم و زایش مجرم بی‌تفاوت باشد. همین مسأله پای حوزه میان رشته‌ای«روانشناسی جرم» را به سینمای ایران باز می‌کند. موضوعی که هم می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد وهم حرف‌های گفتنی فیلم‌های اجتماعی را بیشتر کند!
کافیست کمی به عقب برگردیم تا بازهم رگه‌های حضور حوزه میان رشته‌ای روانشناسی جرم را در سینمای ایران حس کنیم. فیلم‌هایی همچون «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»، «رنگ شب»، «کارناوال مرگ»، «قتل آنلاین»، «خوابگاه دختران» از این دست فیلم‌ها هستند که ردپای روانشناسی جرم در آنها آشکار است. به این معنی که در روایت و بستر فیلم اگر قصه وقوع یک جرم بیان می‌شود به شکلی خلاصه پیش‌‌زمینه‌های وقوع جرم و عناصر روانی هم بیان می‌گردد. مثلاً اینکه مجرم کودکی بدی داشته (هیس دخترها فریاد نمی‌زنند)، همسرش خیانت کرده(به رنگ شب)، خانواده خشنی داشته(قتل آنلاین)، مشکلات روانی و عاطفی درمان نشده دارد(خوابگاه دختران). همه این فیلم‌ها و درخشش آنها و برخی فیلم‌های دیگر که نام بردنشان از حوصله خارج است نشان می‌دهد که جامعه روانی تشنه پاسخ به این سؤال است که چرا مجرم یا قاتلی این چنین متولد می‌شود؟ و دوست دارد پاسخ این سؤال را در فیلم‌های این ژانر ببیند. اینجاست که کارگردان‌های ژانر جنایی یا حادثه‌ای باید از کارشناسان این حوزه کمک بگیرند. فراموش نباید کرد که حوزه روانشناسی جرم از مهم‌ترین گرایش‌های به نسبت تازه‌ای است که در سراسر جهان در راستای پیشگیری از جرم و از بین بردن زمینه‌های وقوع جرم به کار گرفته می‌شود.و اتفاقاً به کار این روزهای جامعه ایران و طبیعتاً سینمای همین جامعه خواهد آمد.
در بحث فروش هم شاید این بحث مطرح شود که این چنین قصه‌هایی در گیشه موفق نیستند، اما تجربه متری شش و نیم خلاف این مسأله را اثبات می‌کند. هرچند که ردپای روانشناسی جرم هم در این فیلم چندان برجسته نیست اما باز هم همین که حضور دارد جای امیدواری است. همین که فیلم به ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی و خانوادگی شکل‌گیری یک جرم و مجرم حرفه‌ای توجه می‌کند، جای بسی خوشحالی و نویدبخش پررنگ‌تر شدن این نگاه در آینده است.

فیلم و فایل صوتی آموزشی روانشناسی رایگان و مشاوره

برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از اینجا فایل را دانلود نمایید.برای پخش فایل مرورگر خود را آپدیت کنید یا از فایل را دانلود نمایید.

روانشناسی جنایی در شناسایی جرم:روانشناسی جنایی علم مطالعه شخصیت تبهکار و همینطور شناختن علت‌ها .

و انگیزه های تبهکاری می باشد که این علت‌ها و انگیزه ها به روش های جامعه پذیری و همینطور اجتماعی شدن.

و تجربه هایی در دوران کودکی و فضای زندگی و همینطور نقش ژنتیک و اختلالات روانشناختی در به وجود آمدن شخصیت شخص .روانشناس جنایی در ایران

در زمان اعمال کردن جرم اشاره دارد و به بیان دیگر روانشناسی جنایی را می توان مطالعه علمی رفتار جنایی.

و رویکردهای ذهنی در مرتکب شدن جرم دارای نقش می باشد به تعریف کردن پرداخت.

که روانشناسی جرم را عملی می دانند که نظم اجتماع را به هم خواهد زد و مجرم فردی می باشد.

که عملا جرم کرده است و دست خود را به این پدیده به آلوده کردن پرداخته است.

به رفتارهایی که مخالف با قانون جامعه باشد رفتار جنایی می‌گویند.

مقالات سایت توسط تیم تخصصی مشاوران و روانشناسان “کانون مشاوران ایران “تهیه و پشتیبانی شده است.

بیشتر روانشناسان و روانکاوان دلیل رفتار جنایی در روانشناسی جنایی در نقش شخصیت مجرم می‌داند .

و آنان به این عقیده دارند که بعضی از گونه های شخصیتی بیشتر از گونه های دیگر گرایش به تبهکاری.

و مرتکب شدن جرم را دارا می باشند و یعنی شخصیت انسان در شرایط های متعدد اجتماعی تحت تاثیر .

که برخی از روانکاوان به این عقیده دارند که جرم به گونه ای بیماری روانی در نظر دارند .

که از نابسامانی ها در یکی از لایه های سه گانه شخصیت شخص و یا ارتباط آنها با همدیگر به وجود می آید.

و چنانچه در دوران اولیه زندگی کودکان در فضای خانواده که پر اهمیت ترین مرحله رشد.

و شکل گرفتن شخصیت و هویت کودکان می باشد باید برای شناختن و همینطور ریشه یابی .

و معالجه رفتار نابهنجار اجتماعی و اخلاقی محیط باشد.روانشناسی جنایی در شناسایی جرم

و یک مبارزه ثمربخش دارا باشد باید پیش از وقوع از آن جلوگیری کرد .

به دلیل اینکه بعد از وقوع جرم دیگر بازسازی کردن مجرم آسان نمی باشد .

و بیشتر روانشناسانی که به مطالعه جرم پرداخته اند.

بر این باورند که باید متغیرهای شخصیت اشخاص تکیه داشت.

و آن را بهترین این عوامل در قضاوت کردن بالینی به حساب آوردند.

اما روانشناسان دیگر بر این باورند که آنها بیش از ۱۰۰۰ نمونه مجرم را مورد مطالعه قرار دادند.

و به این نتیجه رسیدند که مجرمان بیشتر از غیر مجرمان دارای اختلال های شخصیتی می باشند.

ولی جامعه شناسان ریشه بیماری از رفتار های جنایی را فضای اجتماعی شخص به حساب می‌آورند .

و در عوض این شخص را مورد توجه قرار بدهند جامعه و انحراف های آن را مورد اهمیت قرار می دهد.

که عوامل متعددی در شکل گرفتن جرم دارای تأثیر می باشد .

که شامل موارد زیر خواهد شد:

در دنیای امروز برای جلوگیری کردن از وقوع جرم از دیدگاه روانشناسی راهکارهایی موجود می باشد .

که بسیار کارساز و مثبت می باشد که شامل موارد زیر خواهد شد:

۱.

روان درمانی هدف آن سازگار شدن عاطفی به خاطر برخورداری از ارتباط درست می باشد .

که در آن ارتباط درمانگر با رجوع کننده باید بر طبق همدلی صورت بگیرد.

۲.

روانکاوی که تجزیه و همینطور تحلیل محتویات ضمیر ناخودآگاه شخص به حساب می‌آیند.

که رفتار درمانی اشاره به همه برخوردهای ظاهری دارا می باشد.

که از تقویت کننده ها و تکنیک های قابل معالجه خود استفاده خواهد کرد.روانشناس جنایی در ایران

۳.

روان درمانی حمایتی به منظور به دست آوردن تعادل روانی بر طبق اطمینان بخشی.

و همینطور تعدیل محیط و ترغیب به حساب می آید که خانواده درمانی که معالجه به صورت گروهی .

و مشاوره با همه اعضای خانواده به خاطر برطرف شدن تعارض های خانوادگی .

و بهتر شدن روابط درون سازمانی خانواده ها می باشد که روان درمانی گروهی.

و یک گروه برای بهره بردن از تأثیر های متقابل اعضای گروه می باشد.

۴.

معالجه شدن با کار که به وجود آمدن اشتغال برای بیکاران می باشد .

در آخر اقدام‌های تأمینی و همینطور تربیتی و جلوگیری کردن از وقوع جرم و عادت دادن به زندگی اجتماعی می باشد.

که برخوردهای اجتماعی بر طبق لیست بی‌پایانی از متغیرها شکل خواهد گرفت .

لیست های فراوانی از فاکتورهای به‌خصوصی موجود می‌باشند که تعامل‌های اجتماعی را ایجاد می‌کند.

که این فاکتورها به صورت کلی در پنج دسته اصلی می‌باشند .

که شامل موارد زیر خواهند شد:

منبع: ساینس دیلی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

{{#message}}{{{message}}}{{/message}}{{^message}}تسلیم شما شکست خورد سرور با {{status_text}} (کد {{status_code}} ) پاسخ داد. برای بهبود این پیام، لطفا با توسعه دهنده این پردازنده فرم تماس بگیرید. بیشتر بدانید{{/message}}

{{#message}}{{{message}}}{{/message}}{{^message}}به نظر می رسد که ارسال شما موفق بوده است. حتی اگر سرور پاسخ خوب داده باشد، ممکن است ارسال شده پردازش نشود. برای بهبود این پیام، لطفا با توسعه دهنده این پردازنده فرم تماس بگیرید. بیشتر بدانید{{/message}}

ارسال …

تمامی حقوق متعلق به © کپی رایت “کانون مشاوران ایران” با نام “کانون مشاوران” است.


اینجا Downloads-icon

یک استاد روانشناسی جنایی دانشگاه اصفهان گفت: قتل همسر به بهانه خیانت بیشترین آمار خشونت خانوادگی در بین ایرانیان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محمد کاظمی در همایش روانشناسی جنایی با بیان اینکه نقش روانشناسان در فرایند دادرسی پرونده‌های جنایی در ایران بسیار کم رنگ است، اضافه کرد: قانون‌گذاران باید به این امر توجه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شناخت شخصیت افراد بزهکار می‌تواند انگیزه اصلی انجام جرم را برای محاکم قضایی و صدور حکم مشخص کند، ادامه داد: این در حالی است که در کشور ما برای اثبات یک جرم از نظر روانشناسی فقط به گزارش ارایه شده از سوی یک روانپزشک اکتفا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اغلب کودک‌آزاری و همسر آزاری‌هایی که در بین خانواده ایرانیان اتفاق می‌افتد ناشی از اطاله دادرسی پرونده‌های خانوادگی می‌باشد، افزود: برای مثال اطاله دادرسی در پرونده‌های طلاق می‌تواند زمینه اذیت و آزار را در بین همسران و یا والدین و فرزندان ایجاد کند.

این استاد روانشناسی با تاکید بر اینکه همسر آزاری، سالمند آزاری، کودک آزاری و خواهر و برادر آزاری از زیر مجموعه‌های آسیب‌ها و خشونت‌های خانوادگی می‌باشد، تصریح کرد: در بین خانواده‌های ایرانی آزارهای کلامی، جنسی و بی‌توجهی بیشتر دیده می‌شود.روانشناس جنایی در ایران

کاظمی با بیان اینکه در آخرین تحقیقات انجام شده در 15 استان کشور قتل همسر در بین خشونت‌های خانوادگی رتبه اول را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: خیانت جنسی و هذیان‌های مربوط به این نوع خیانت‌ها بیشترین انگیزه قتل همسر در بین خانواده‌های ایرانی بوده است.

وی بی توجهی روانی به کودکان را نیز بیشترین نوع خشونت خانوادگی نسبت به کودکان ایرانی عنوان کرد و افزود: والدین با بی‌توجهی به کودکان اعتماد به نفس را در آنها نابود کرده و زمینه ساز انگیزه جرم در کودکان در زمان بزرگسالی می‌شوند.

این استاد روانشناسی در ادامه به عدم دسترسی به آمار دقیق اذیت و آزارها در کشور اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از موارد آزارهای خانوادگی و به ویژه کودک آزاری‌ها به هیچ ارگان دولتی اعلام نمی‌شود نمی‌توان آمار دقیقی از آزارها به دست آورد و برنامه اساسی را برای مقابله با این گونه رفتارها دنبال کرد.

غفلت بیشترین نوع آزار کودکان در ایران

هم‌چنین دبیر علمی همایش روانشناسی جنایی نیز  با بیان اینکه بررسی کودک آزاری از جنبه‌های حقوقی و روانشناسی بسیار ضروری است، اظهار کرد: امروزه شاهد تغییر نوع کودک آزاری‌ها نسبت به 20 سال گذشته می‌باشیم.

امیر قمرایی با اشاره به اینکه در گذشته بیشتر کودک‌آزاری‌ها به صورت آزار جسمی، جنسی و استفاده ابزاری برای مقاصد اقتصادی بوده است، افزود: ولی امروزه با توجه به ایجاد مراکز حمایت از کودکان کودک‌آزاری‌ها بیشتر به سمت اذیت و آزارهای روانی و عاطفی سوق پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه غفلت و نادیده گرفتن کودک از سوی خانواده‌ها در جامعه ایران بسیار شایع شده است، ادامه داد: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی و امریکایی از سال‌ها قبل توجه ویژه‌ای در تصویب قوانین به نوع رفتار والدین با فرزندان شده است.

دبیر علمی این همایش به تدوین لایحه جدید حمایت از حقوق کودکان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر لایحه حمایت از حقوق کودکان برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارایه شده است و امیدواریم هرچه زودتر این لایحه در مجلس مورد بررسی و تایید نمایندگان قرار گیرد.

کد خبرنگار: 13024

روانشناس جنایی در ایران
روانشناس جنایی در ایران
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *