چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

 
helpkade
چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم
چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

قلمه زدن یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تکثیر گیاهان است اما گاهی اوقات بعضی گیاهان با قلمه زدن به سختی تکثیر می‌شوند و یا به دلیل کمبود وقت و سرعت بیشتر نیاز داریم تا فرآیند ریشه‌دهی گیاه را بهبود ببخشیم.

در این مواقع برای تقویت ریشه‌دهی قلمه، از هورمون ریشه‌زایی استفاده می‌شود. در این مطلب با عملکرد هورمون‌های ریشه‌زایی و نحوه استفاده از آن برای قلمه زدن آشنا خواهید شد.

هنگامیکه گیاه را با روش قلمه ساقه می‌خواهید تکثیر کنید، استفاده از هورمون تحریک کنندۀ ریشه‌زایی مفید بوده و گاهی لازم است. هورمون ریشه‌زایی احتمال موفقیت ریشه‌زنی در گیاه را افزایش می‌دهد. هنگامیکه از هورمون ریشه‌زایی استفاده می‌کنید، معمولا ریشه به سرعت رشد کرده و کیفیت بهتری نیز پیدا می‌کند.

اگر چه بسیاری از گیاهان خودشان به راحتی ریشه می‌دهند، اما استفاده از هورمون ریشه‌زایی کار تکثیر برخی از گیاهانی را که به سختی می‌توان آنها را با موفقیت قلمه زد، خیلی آسانتر می‌کند. برخی از گیاهان مانند پاپیتال حتی در آب هم به راحتی ریشه تولید می‌کنند اما این ریشه‌ها هرگز به قدرت ریشه‌هایی که با استفاده از هورمون ریشه‌زایی در خاک تولید شده‌اند، نمی‌رسند.چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

یکی از راههای زیاد کردن گیاه و ایجاد یک گیاه جدید مشابه گیاه مادر، این است که یک قطعه از گیاه اصلی را جدا کنیم و بکاریم. به این کار قلمه زدن یا قلمه گرفتن (Cutting) گفته می‌شود.

روشهای متداول تکثیر گیاهان به روش قلمه زدن شامل قلمه ریشه (root cutting)، قلمه ساقه (stem cutting) و قلمه برگ (leaf cutting) است و گاهی اوقات برای تقویت ریشه‌دهی قلمه، از هورمون ریشه‌زایی استفاده می‌شود. در اینجا با عملکرد هورمون ریشه‌زایی و نحوه استفاده از آن برای قلمه‌ها، آشنا می‌شوید.

 

برای این کار نیاز به یک قلمه سالم و تازه داریم پیش از شروع فرایند ریشه‌زنی، برگهای قلمه را جدا کنید. مقدار بسیار کمی هورمون ریشه‌زایی در یک ظرف تمیز بریزید.

هرگز قلمه را در ظرف خود هورمون ریشه‌زایی غوطه ور نکنید، بلکه همیشه باید مقداری از هورمون را در ظرف دیگری بریزید. این کار باعث می‌شود بخشی از هورمون ریشه‌زایی که استفاده نشده است، دست نخورده و تمیز باقی بماند.

حدود 2.5 سانتیمتر از قلمه ساقه را در هورمون ریشه‌زایی قرار دهید. ریشه‌های جدید از این ناحیه شروع به رشد خواهند کرد.

گلدانی با خاک گلدانی مرطوب آماده کنید و ساقه قلمه را در خاک گلدان قرار دهید. روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. این گلدان را باید در مکانی پر نور قرار دهید که نور فیلتر شده دریافت می‌کند.

در مدت زمانی که منتظر ریشه دادن قلمه و رشد گیاه جدیدتان هستید، حتما خاک قلمه را مرطوب نگه دارید (به جز برخی گیاهان مانند آلوئه ورا که دستور العمل دیگری در مورد آن داده شده است) و به آن نظارت داشته باشید تا زمانیکه برگهای جدید در آن رشد کنند. هنگامیکه برگهای جدید پدیدار می‌شوند، می‌توانید مطمئن باشید که گیاه، ریشه تولید کرده است. در این زمان کیسه پلاستیکی را از روی گلدان خارج کنید.

هنگامیکه جوانه بزرگ شد، می‌توانید مراقبت از آن به عنوان یک گیاه جدید را شروع کنید.

یکی از هورمون‌های اصلی، IBA است که می‌توانید با دز (مقدار مصرف) 1300ppm به مدت 6 ثانیه برای تحریک رشد و ریشه‌زایی قلمه، استفاده کنید.

 

این پودر باید در قوطی دربسته بدور از رطوبت و در جای تاریک، دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

باقیماندۀ پودر، قابل استفاده به مدت نامحدود است. برای اینکه قلمه زنی موفقیت آمیز باشد باید نکاتی را رعایت نمایید:

اگر خرید هورمون‌های استاندارد برایتان میسر نیست، می‌تونید از مواد زیر به جای هورمون‌های ریشه‌زا استفاده کنید. ترکیباتی که داخل مواد زیر است می‌تواند کار همان هورمون‌های ریشه‌زایی را برای شما انجام دهد:

1) پودر تالک:

همان پودر بچه! انتهای قلمه رو داخل پودر بچه فرو کرده در بستر مناسب بکارید.

2) بید مجنون:

در داخل ساقه‌ها و شیره درخت بید مجنون ماده اسید سالیسیلیک وجود دارد. می‌توانید مقداری از ساقه‌ها را خرد کرده و داخل ظرف آب بیندازید و آب رو بجوشانید تا کم کم آب تیره رنگ شود و مدتی بعد که آب سرد شد، از اون آب بعنوان هورمون ریشه‌زایی استفاده کنید. به این ترتیب که آب تیره رو در ظرف جداگانه بریزید، برای یک شب تا صبح (overnight) قلمه را در محلول قرار بدید و بعد بکارید.

فقط دقت کنید که نمی‌توانید از این آب تیره برای مدت طولانی استفاده کنید چون خواصش را از دست خواهد داد. یا اینکه مقداری از ساقه‌های بید را بشکنید و داخل ظرف آب کنار قلمه بگذارید، آرام آرام، شهد ساقه‌ها خارج شده و قلمۀ شما را وادار به ریشه‌دهی خواهد کرد.

3) قرص آسپرین:

حل کردن 200 میلی‌گرم قرص آسپرین در یک گالن آب (معادل 3.7 لیتر) و قرار دادن گیاه به مدت یک شب تا صبح در این محلول، می‌تواند به ریشه‌زایی کمک کند.

4) عسل:

انتهای قلمه را داخل عسل طبیعی فرو کرده در بستر مناسب بکارید.

5) شیرۀ نارگیل:

انتهای قلمه را داخل شیره (آب) نارگیل فرو کرده در بستر مناسب بکارید.

6) شیره درخت توت:

مشابه اونچه که در مورد درخت بید گفتیم، توت هم می‌تواند گیاه را وادار به ریشه‌زایی کند.

7) دارچین:

این ماده شگفت انگیز بعنوان عامل ریشه‌زایی به اندازۀ آب برگ بید و پودر هورمون ریشه‌زایی تاثیر گذار است. یک بار آن را به ساقۀ قلمه‌ای که می‌خواهید بکارید، بزنید تا ریشه‌دهی گیاه تحریک و تقویت شود. از این روش تقریبا در همه انواع گیاهان می‌توانید استفاده کنید. با کمک دارچین قلمه خیلی زود گرفته و ریشه می‌دهد.

برای این کار ابتدا یک قاشق پر دارچین را در دستمالی بریزید، انتهای ساقه بریده شده را مرطوب کنید و سپس انتهای ساقه را در پودری که روی دستمال ریخته‌اید و بغلتانید. سپس قلمه را در خاک گلدانی تازه قرار دهید.

با این روش ساقه به تولید ساقه‌های بیشتر نیز ترغیب می‌شود و این خاصیت کمک می‌کند جلوی دامپینگ آف یا مرگ ناگهانی گیاهچه (damping off) که توسط قارچهای مضر اتفاق می افتد، گرفته شود.

بیماری دامپینگ آف یا مرگ ناگهانی گیاهچه یک بیماری قارچی است که طی آن جوانه‌های کوچکی که تازه می‌خواهند رشد کنند، ناگهان توسط قارچهای فرصت طلب، نابود شده و می‌میرند.

دارچین با از بین بردن قارچهای خاک از این اتفاق پیشگیری می‌کند. همچنین مشکلات قارچی دیگری که در گیاهان بزرگتر و قدیمی‌تر دیده می‌شود مانند کپک لجن یا مخاطی (Slime Mold) و رشد قارچ (mushroom) بر روی گیاه نیز با آن برطرف می‌شود.

برای مقابله با بیماری قارچی با دارچین، باید آن را به صورت اسپری استفاده کنید. برای این کار مقداری از آن را در آب گرم بریزید و هم بزنید و بگذارید یک شب بماند. سپس محلول آماده شده را از صافی ریزی عبور دهید تا ذرات درشت آن گرفته شده تا مانع بسته شدن روزنه‌های اسپری نشود.

سپس این محلول را در بطری اسپری بریزید و آن را به برگ و ساقه‌های گیاهان بیمار بپاشید و بر روی خاک گلدان (یا باغچه) که مشکل قارچی دارد نیز غبارپاشی کنید.چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

8) آلوئه‌ورا

ابتدا قلمه مورد نظر را با زاویه 45 درجه برش بزنید. پوست انتهای قلمه را با چاقو خراش بدهید ولی به صورتیکه پوست قلمه، کنده نشود. سپس یک تکه از آلوئه‌ورا را بصورت عرضی (حدود 3 سانتیمتر) برش زده و قلمه را داخل آلوئه‌ورا فرو کنید. قلمه و آلوئه‌ورا را با یکدیگر کاشته و آبیاری نمایید. پس از حدود یکماه، قلمه ریشه‌دار شده را تحویل بگیرید (البته بشرط رعایت شرایط اقلیمی مناسب تولید قلمه).

تصاویر زیر، کلیه مراحل را به ترتیب نشان می‌دهد:

 

 

 

 

 

1- روش تشخیص قابلیت اختلاط دو یا چند آفت‌کش با یکدیگر

2- پزشک گیاهان خانگی خود باشید

3- راهنمای کشت هیدروپونیک در منزل

روش ساخت پودر ریشه زایی
مواد لازم:
پودر تالک که آبگریز نباشد (از آرد یا پودر بچه هم میتوان استفاده نمود)
محاسبه غلظت مناسب هورمون اکسین از نوع iba در غلظتهای مختلف مانند:
0.2 0.4 0.6 0.8 1 1.2 1.4 1.6 درصد
حل کردن iba در حلال آن و مخلوط کردن با تالک
خشک کردن مخلوط بدست آمده
هاونگ زدن

سلام، اگه در ظرف آب دارای قلمه دارچین بریزیم به ریشه دار کردن قلمه ها در آب کمک میکند؟

سلام
اثرش کم میشه

سلام میشه قلمه رو همون طور که داخل آلوراء
قرار دادیم داخل سیب زمینی قرار بدیم
یا میشه از مخلوط دویا چند نمونه از این مواد استفاده کردمثلا عسل با دارچین یابا پودر بچه

سلام
باید تست کنید

من یک بار چند نمونه رو با مواد مختلف در شرایط یکسان قلمه زدم عسل عالی بود

متشکرم بابت اشتراک گذاری نتیجه کارتون

سلام وقت بخير
برگ انجيرى و ميخوام قلمه بزنم
تو دارچين بزنم مستقيم تو خاك بزارم؟
امروز بريدم تو اب گذاشتم فعلا

سلام
برگ انجیری راحت ریشه دار میشه
نیازی به استفاده از هورمون و… نیست

اکسین در KOH حل میشه و بعد از اینکه حل شد میشه با هر غلظتی در پودر مخلوطش کرد

سلام,ببخشید,یعنی احتیاجی نیست ریشه در آب باشه؟,پودر دارچین زده و در خاک گذاشته بشه؟؟

ممنون میشم راهنمایی کنید

بستگی داره به نوع گیاه
اگر گیاهان زود ریشه زا هستند، میشه مستقیم در آب بذارید
مسله ای ندارن

بسیار عالی

ممنون

ممنون میشم راهنمایی کنید

جناب مهندس ساعدی سالم
خواستم از مطالب ، تصاویر و کلیپ های مفیدی که در کانال یا سایت خود قرار می دهید تشکر کرده باشم.
سلامت،موفق و شاد باشید.
زمانی

سلام
پایدار باشید
ممنون

ممنون بابت اموزشتون

ممنون

سلام اگر بخواهیم قلمه را در اب بگذاریم چکار کنیم چون بعضی افراد قلمه واسه تکثیر را در اب میگذارن اون موقعه باید چکار کرد

جناب مهندس ساعدی عزیز سلام
سپاسگزارم از مطالب مفیدی که در کانال تلگرام و یا سایت خود ارائه می کنید.
زمانی

سلام
پایدار باشید
ممنون

سلام براي بامبويي كه داخل اب هست هم ميشه از اين هورمون استفاده كرد؟

اطلاع ندارم. میتونید تست کنید و اگر موفق بود، پاسختون رو هم میتونید برام ارسال کنید تا با نام خودتون در همین پست قرار بدم

سلام
iba چیست
چطور میشه تهیش کرد

ایا نوعی قرص یا دارو هست که میشه از داروخانه ها تهیه کرد

سلام
هورمون ریشه زا هست و خدمات کشاورزی ها اغلب دارن

سلام آقای مهندس

من چند تا گل دارم که وقتی داخل آب بند خیلی خوب ریشه میزنن و ساقه میدن اما وقتی که در خاک میرن اینجوری نیستن میشه بگید

باید چیکار کنم که در خاکم همین جوری باشه و مشکلش چیه

سلام
خب به محیط آبی بیشتر سازگارند. تو سیستم هیدروپونیک ببریدشون که راحت تر و سریع تر رشد کنن

آیا پودر بچه واقعا تو ریشه زایی قلمه های چوب سخت جواب صد در صدی میده یا نه؟

جواب 100% ای خیر. تجیحا باید ترکیبی کار کنید.
شرایط هم در ریشه دار شدن بسیار تاثیر داره

هورمون ریشه زایی اسمش اینه: iba مه مخفف ایندول تری بوتریک اسید هست.
این ترکیب را در پودر بچه با نسبت های مختلف مخلوط کنید برای گیاهان مختلف استفاده کنید. یکی از دوستان در بالا گفته بودند که درصد این پودر چقدر باشه : 0.2 0.4 0.6 0.8 1 1.2 1.4 1.6 درصد
بیخود پولتون را هدر ندهید. شرکت های ایرانی فقط کلاهبرداری میکنند. من برای قلمه گل رز iba را خریدم و خودم درست کردم خیلی عالی جواب داده. فقط یک ترازو دقیق میخوا که دقتش زیاد باشه. قبلا از یک شرکت در شهرکرد خریدیم که میگفت خودشون تکنولوژی را دارند!!!! ما مصرف کردیم اما کل محصولمون خراب شد بعد هم جواب تلفن را ندادند. اصلا این کار تکنولوژی نمیخواد!!!!!!!! فقط iba و پودر بچه.

با سلام خدمت شما وبا تشکر از راهنمائی تون میشه خواهش کنم این درصد ها به چه نحوه مثلا ۰۶ ویا۱.۲ با پودر بچه ترکیب بشه لطفا با مثال زدن توضیح دهید. با تشکر
جواب را تو همین سایت یا به ایمیلم بفزستید . خیلی معذرت میخوام ولی خیلی به این فرمول نیاز دارم.وگرنه مزاحم وقتتون نمی شدم .از مدیر سایت تقاضا دارم این را به ایشان انتقال دهند.
با تشکر حسین قراگزلو

ببخشید منظور از این اعداد چیه من متوجه نشدم با تشکر

سلام iba از کجا باید تهیه کنیم

سلام
از خدمات کشاورزی ها یا آزمایشگاه های مواد شیمیایی

پودر بچه میتونه یک بستر برای همراهی پودر ریشه زایی باشه. پودر ریشه زایی اسمش ایندول بوتریک اسید هست که بهش میگن iba
این ترکیب ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است.
مقالاتی که روی ریشه زایی هستن اینطور نوشتن که میتونیم درصدی از پودر ریشه زایی (iba) را داخل پودر بچه استفاده کنیم. مثلا اگر خواستین مثلا ترکیب 0.2 و 0.4 و 0.6 و 0.8 و 1 و 1.2 گرم پودر ریشه زایی را داخل 100 گرم پودر بچه بریزید و حسابی مخلوط کنید و استفاده کنید.ترکیباتی 0.2 و 0.4 برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و ترکیبات 0.6 و 0.8 برای گیاهان نیمه علی مناست هستن و ترکیب 1 و 1.2 بای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از پودر ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته. گلخانه های گل رز همینطوری ریشه دار میکنند. اونها IBA میخرن و داخل اتانول حل میکنند. سپس انتهای قلمه ها را برای حداکثر دو دقیقه توی محلول میگذارن و در درمیارن و داخل بستر کشت میگذارند. بهتره بستر کوکوپیت و پرلیت باشه تا زود تر ریشه بزنه.

خیلی مهم و راهگشا برای تولید پودر ریشه زا:
اکسین در KOH حل میشه و بعد از اینکه حل شد میشه با هر غلظتی در پودر مخلوطش کرد

پودر بچه به تنهایی باعث ریشه زایی نمیشه.
بهترین راه اینه که پودر بچه را با ایندول بوتریک اسید iba با درصدهای ۰.۲ و ۰.۴ و ۰.۶ و ۰.۸ و ۱ و ۱.۲ درصد کاملا مخلوط کنید برای قلمه ها استفاده کنید.
غلظت های ۰.۲ و ۰.۴ برای قلمه های علفی
غلظتهای ۰.۶ و ۰.۸ برای قلمه های نیمه چوبی
غلظتهای ۱ و ۱.۲ برای قلمه های چوبی
استفاده کنید.
میتوانید کمی دارچین هم پودر کنید و در مخلوط پودر ریشه زایی استفاده کنید چون دارچین بسیار برای اینکار توصیه شده است.
پس ۳ تا ترکیب مهم داریم:
پودر بچه + ایندول بوتریک اسید + پودر دارچین
حتی میتوانید این ترکیب را به گلخانه داران بفروشید. افرادی که با قلمه کار میکنند به این پودر ریشه زا بسیار نیاز دارند. مثلا تکثیرکنندگان گل رز یا قلمه انگور یا قلمه انواع گیاهان مختلف
حتی میتوانید این ترکیب را به شرکتها معرفی کنید و در کارشان شریک شوید.

ممنون

سلام ،من میخوام ساقه ی گیاه دیفن رو با این رکش قلمه بزنم،ایا بتید بعد از اینکه انتهای ساقه رو توی این ترکیب زدم ،گیاه رو توی آب بذارم تا ریشه بزنه و بعد بکارم ،یا میازی نیست و بعد از آعشته کردن به این ترکیب مستقیم بکارم توی خاک؟ممنون میشم اکه جوابمو بدین

سلام
بعد از برش بذارید 3-2 روز تو هوای آزاد بمونه تا محل برش پینه ببنده و خشک بشه
بعد میتونید مستقیم تو خاک خیلی سبک یا ماسه بکارید
تو بستر کشت لیکا هم میتونید قرار بدید که بره تو روش هیدروپونیک و با اون تکنیک رشدش بدید

سلام .
من یک دو گل کاغذی و یک شفلر بزرگ تو آپارتمانم دارم که هر سه آفت زده بودند . گل کاغذی شته زده بود و برگهای شفلر قارچ زده شده بود .
تو آپارتمان با وجود بچه کوچک نباید سم‌پاشی شود .
از مخلوط نیم لیتر آب با یک قاشق شامپو زرد و یک قاشق روغن مایع با جوشانده صاف شده تنباکو استفاده کردم . موثر بود .
سم پاشی در محل نگهداری گیاهان در آپارتمان خیلی خطرناک است و بوی سم تا روزها باقی می ماند .

سلام
ممنون بابت اشتراک گذاری کارتون

شما برای مشکل قارچ داخل خاک از محلول بردوفیکس یا روش اسپری کن فکنم دارچینم جوابده و برای سم هم استامی پراید چینی روش اسپری یا تو خاکش با ابیاری بریز یک روزه افت ها میمیرن.
استامی پراید چینی سم سیستمیک تو شیره گیاه حرکت میکنه افت لب بزنه فلج میشه مناسب گیاهانیه که اسپری به همه نقاطش نمیرسه افت زنده میمونه

خیلی ممنون
کاربندازیم یا کاپتان هم مناسبه

بهترین راه اینه کسی که گلخونه داره خودش محلول ریشه زایی درست کنه. IBA را از بازار بخره و با دوزهای مختلف محلول درست کنه. یک بار روی هر محصولی تست کنه دستش میاد کدام دوز از اکسین برای ریشه زایی اون گیاه موثره. بیخود پولتون را خرج محلول های ریشه زایی آماده و پودرهای ریشه زایی ایرانی نکنید. یک نمونه اش را ما خریدیم ۱۳۰۰۰۰ تومان اصلا موثر نبود. الان برای گلخانه خودم درست میکنم تازه متوجه شدم اون شرکت اشتباه میکرده. فکر جنس ایرانی را توی این زمینه از سرتون بیرون کنید. همین شرکت یک نمونه برامون ارسال کرده بود که تست کنیم. اون نمونه از حق نگذریم یکم موثر بود اما وقتی ازشون خرید کردیم کلاه گشادی سرمون گذاشتن. ما ۳۱ قوطی خریدیم که ۳۰۰۰۰ تومان هم تخفیف داد خیر سرش! تقریبا ۴۰۰۰۰۰۰ ملیون تومان خرید کردیم که به هیچ وجه موثر نبود همش کلاه برداری است. یا جنس خارجی بخرید یا خودتون درست کنید. آشغال خری نکنید.

روش ساخت پودر ریشه زایی
پودر تالک (از آرد یا پودر بچه هم میتوان استفاده نمود)
اندازه گیری غلظتهای هورمون اکسین از نوع iba در غلظتهای زیر: 0.2 0.4 0.6 0.8 1 1.2 1.4 1.6 درصد
مخلوط کردن iba با تالک
شما الان پودر ریشه زایی دارین!!!!
میتوانید این محصول را به فروش برسانید و برای کلیه نهالستانهای کشور و گلخانه داران اطلاع رسانی کنید. همه کسانی که قلمه گیری انجام میدهند و با قلمه تکثیر انجام میدهند به این پودر نیاز شدید دارند.

پودر بچه میتونه یک بستر برای همراهی پودر ریشه زایی باشه. پودر ریشه زایی اسمش ایندول بوتریک اسید هست که بهش میگن iba
این ترکیب ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است.
مقالاتی که روی ریشه زایی هستن اینطور نوشتن که میتونیم درصدی از پودر ریشه زایی (iba) را داخل پودر بچه استفاده کنیم. مثلا اگر خواستین مثلا ترکیب ۰٫۲ و ۰٫۴ و ۰٫۶ و ۰٫۸ و ۱ و ۱٫۲ گرم پودر ریشه زایی را داخل ۱۰۰ گرم پودر بچه بریزید و حسابی مخلوط کنید و استفاده کنید.ترکیباتی ۰٫۲ و ۰٫۴ برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و ترکیبات ۰٫۶ و ۰٫۸ برای گیاهان نیمه علی مناست هستن و ترکیب ۱ و ۱٫۲ برای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از پودر ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته. گلخانه های گل رز همینطوری ریشه دار میکنند. اونها IBA میخرن و داخل اتانول حل میکنند. سپس انتهای قلمه ها را برای حداکثر دو دقیقه توی محلول میگذارن و در درمیارن و داخل بستر کشت میگذارند. بهتره بستر کوکوپیت و پرلیت باشه تا زود تر ریشه بزنه.

سلام
لطفا قلمه زدن از کاج تویا آمریکایی با عکس از قلمه توضیح بدین،و اینکه واسه ریشه زایی میتونیم فقط از پودر دارچین استفاده کنیم یا مخلوط دارچین و عسل؟
ممنون میشم جواب و بهم ایمیل کنین،تشکر

سلام
این موارد مرتبط با درخت رو از متخصص باغبانی بپرسید
ممنون

سلام جناب مهندس ساعدی
وقتتون بخیر
ببخشین یه سوال داشتم، با پودر دارچین میشه قلمه ساقه انگور رو هم ریشه دار کرد؟
اگه میشه، چقد زمان میبره که ریشه بزنه؟

سلام
تست نکردم زمانش رو

سلام و خدا قوت

سایت بسیار مفید و پر باری دارید. مخصوصا در پاسخگویی به سوالات.

خداوند حافظ شما باشد و پایدار و سربلند و سلامت باشید.

صفری از بجنورد

سلام
پایدار باشید. متشکرم

سلام وقت بخیر من تو یه کلیپ دیدم برگای سر اناناس رو گذاشتن داخل اب ریشه دار شد من الان یه ماهه گذاشتم یکم ریشه زده ایا این پودرایی که دوستان گفتن روی ریشه زایی اناناس هم اثر داره ممنون

سلام
بله. موثر هست

ممنون از راهنماییهای مفید. سوالی داشتم. من می‌خواهم که از یک درخت گلابی محلی کمیاب پیوند بزنم. سه سال است که این کار را میکنم و در سال قبل حتی به جوانه هم ختم شد. اما بعد از اینکه طول جوانه ها به حدود 20 سانت می‌رسد ناگهان می‌سوزند و سیاه می‌شوند. دلیل آن چیست

متاسفانه درباره درخت اطلاعات کافی ندارم. از متخصص باغبانی بپرسید

بنت و القنسول هم با دارچین ریشه میده؟

احتمال خیلی قوی بله

سلام مهندس ساعدی آیا برای ریشه زایی جوشاندن ساقه بید به جای ساقه بید منجون می تواند به ریشه زایی کمک کند

سلام
تست نکردم خودم

عالی بود. عالی

ممنون

ایا برای درختان میوه هم موثر هست این روش هورمون ریشه زایی

بله

سلام ، ضمن تشکر لطفأ اعلام فرمایید برای قلمه زدن سرو لاوسون کدام مورد بهتر است .

سلام
مهندس جان من امروز یعنی در تاریخ15/3/1399یک قلمه چوبی توت سیاه را با دارچین اغشته کردم و کاشتم ایا الان موقع ریشه زدن قلمه به وسیله این کار است یا خیر
با تشکر

سلام
یه مقدار دیر اقدام کردید. بهتره که تو اردیبهشت باشه – البته بستگی به اقلیم منطقتون هم داره
بهتره از تکنیک قلمه هوایی استفاده کنید

سلام آیا برای تکثیر درخت پرتقال هم میشه از این روش استفاده کرد ؟

سلام
باید بررسی کنید. تست نکردم

سلام ، من یک دیفن باخیا دارم که خیلی بلند شده میخوام قلمه بزنم به نظرتان از کدام روش برای ریشه زنی استفاده کنم ؟ ، چطوری قلمه بزنم بهتره ؟

سلام
بهترین و ساده ترین راه، استفاده از لیکا یا قلمه زدن در آب هست و بعد کشت گیاه بصورت هیدروپونیک. دیفن باخیا خیلی سریع و راحت تو لیکا ریشه میده.
اول یک چاقوی تیز و تمیز و ضدعفونی شده بردارید
از ساقه اصلی، قلمه های 15 تا 20 سانتیمتری رو جدا کنید
روی قسمت های بریده شده مقداری پودر زغال چوب بمالید برای ضدعفونی
بذارید یکی دو روز در محیط بیرون بمونن تا اون بخش بریده شده خشک بشه
تو یه ظرف پلاستیکی (سطل ماست) لیکا بریزید و قلمه دیفن رو داخلش بذارید منتها قلمه نباید تا انتهای ظرف پایین بره. نهایتا تا نصف ظرف و بعد آب جوشیده سرد شده رو بریزید داخل سطل ماست که تا حدود یک سوم از ظرف رو پر کنه. نه بیشتر
بذارید همینجوری بمونه. هر وقت مقدار آب کم شد، یه مقدار آب جوشیده سرد شده اضافه کنید
منتظر باشید تا ریشه بزنه
بعد از ریشه دار شدن، میتونید تو همون ظرف نگهداری کنید یا منتقلش کنید به ظرف دیگه و با همون بستر لیکا و اضافه کردن کودهای هیدروپونیک، رشد عالی این گیاه زیبا رو ببینید
برای تهیه کودهای تخصصی هیدروپونیک میتونید از طریق صفحه تماس با من تهیه کنید
با تشکر

سلام
من فیلودندرون دارم برای تکثیرش باید قلمه بزنم یا منتظر پاجوش باشم
الان دو ساله هیچ پاجوشی نزده دلمم نمیاد قلمه برنم
اگر چوب دارچین رو کنار ریشه قرار بدم آیا امکان زدن پاجوش وجود داره؟
و یا با یک برگ و دارچین این گیاه ریشه میده؟

سلام
گیاه زمانی پاجوش میزنه که بنیه اش قوی باشه
بهش کود بدید تا قوی بشه تا بعد بتونه پاجوش بزنه
برای تهیه کود تخصصی گیاهان زینتی آپارتمانی هم میتونید از طریق تماس با من در ارتباط باشید

دوست عزیز علت سوخت افتاب هست ،پیوندک رو از افتاب مخافظت کنید و بعه هیچ عنوان نباید افتاب بهش بخوره حداقل شش ماه اول ،باید پیوندک رو سایه دهی کنید ،بهترین گذینه فویل المینیومی میباشد ،زمستان هم پیوندک رو بپوشونید که سرما نسوزونه .موفق باشید

ممنون از راهنماییتون

با سلام. من دارچین رو به منظور ریشه زایی برای گیاهان مختلفی از جمله انواع رز امتحان کردم ولی متاسفانه نتیجه نگرفتم. دلیلش چی میتونه باشه؟

سلام
ریشه زایی به خیلی عوامل بستگی داره
رطوبت، آبیاری، بستر، دما و…

سلام مجدد. من توی یه مقاله روش ریشه دار و پیازدار کردن گیاه لیلیوم رو با استفاده از برگ هاش توسط هورمون ریشه زایی مطالعه کردم. میخواستم بپرسم آیا میشه گلایل رو هم به همین روش با برگ هاش پیازدار و تکثیر کرد؟

سلام
تست نکردم. اطلاع ندارم

**** روش تولید ژل ریشه زا ****** روش تولید محلول ریشه زا *******
برای ساخت ژل ریشه زا میتوانید ژل سونوگرافی (که در داروخانه ها و لوازم پزشکی ها بفروش میرسد) و هورمون ریشه زایی (iba ایندول تری بوتریک اسید) را استفاده کنید.
این ترکیب، ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است و هورمون زیاد قلمه را خراب میکند اما نگران نباشید به راحتی قابل تولید است و هیچ علم پیچیده ای ندارد.
روش تولید بقدری پیش پا افتاده است که حتما برای شما خنده آور است.
برای ریشه دار کردن قلمه درصد خاصی از هورمون ریشه زایی (iba ایندول تری بوتریک اسید) باید به مقطع بریده شده قلمه برسه، به همین راحتی.
غلظت 0.2 و 0.4 درصد هورمون ریشه زایی برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و غلظت 0.6 و 0.8 درصد هورمون ریشه زایی برای گیاهان نیمه علفی مناست هستن و غلظت 1 و 1.2 درصد هورمون ریشه زایی برای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از ژل ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته.
مثال:
فرض میکنیم گیاه ما یک گیاه با ساقه علفی است که میخواهیم با استفاده از ژل ریشه زایی آن را ریشه دار کنیم.
وسایل مورد نیاز:
گلدان – بستر کشت (50 درصد کوکوپیت و 50 درصد پرلیت) – قلمه گیاه – پلاستیک – هورمون ریشه زایی (iba ایندول تری بوتریک اسید) – ژل سونوگرافی – ترازو – ظرف خالی مثلا ظرف کرم
مقدار 100 گرم ژل سونوگرافی را وزن میکنیم و به آن 0.2 گرم (دو دهم گرم) هورمون ریشه زایی (iba ایندول تری بوتریک اسید) اضافه میکنیم و آن را به هم میزنیم تا هورمون به صورت کامل و یکنواخت در ژل سونوگرافی پخش شود. (اگر میخواهید کسی نداند که ترکیب شما از چه چیزی ساخته شده و دکتر بازی در بیارین میتوانید قبل از اینکار محلول ریشه زایی درست کنید برای اینکار باید 0.2 گرم (دو دهم گرم) هورمون ریشه زایی را در اتانول حل کنید بعد محلول بدست آمده را در 100 گرم ژل بریزید تا بافت هورمون داخل ژل سونوگرافی مشخص نباشد خخخ دکتر شدیناااا). حالا میتوانید از این ژل ریشه زایی برای افزایش ریشه گیاهان علفی خود استفاده کنید. کار بسیار ساده ای بود نه؟
حالا ژل ریشه زایی داریم. قلمه را درون ژل ریشه زایی فرو میبریم تا کمی ژل به پائین قلمه بچسبد و آن را به آرامی در بستر کشت قرار میدهیم و روی گلدان را با پلاستیک میپوشانیم (پلاستیک طوری نباشد که گیاه خفه شود فقط میخواهیم کمی گیاه گرم شود چون گرما ریشه دهی را زیاد تر میکنه)
*********** آیا از این کار میشه کسب درآمد کرد؟
**** بسیار مهم ************* چه کسانی این محصول را میخرند؟
شما میتوانید این محصول را به فروش برسانید و برای خود کسب درآمد کنید. گلخانه داران و مراکز تولید قلمه و نهالستانها مشتاق چنین محصولی هستند!

بهترین کار بوتریک اسید هست خیلی عالیه

سلام آقای مهندس ضمن تشکر از مطالب مفیدی که در مورد هورمون ریشه زایی خانگی به اشتراک گذاشتید،لطفا بفرمایید برای مقابله با دامپینگ‌آف میشه پودر دارچین را مستقیماً روی سطح خاک بپاشیم و بعد آبیاری کنیم

سلام
ممنون
بله

عرض سلام وتشکر از آقای آرش ساعدی که این مطالب با ارزش را در اختیار ما گذاشته اند

سلام
خیلی ممنون
لطف دارید

با سلام
بهترین زمان برای تهیه قلمه چه زمانیه؟
سوالی که برام پیش اومد اینه که تو نظرات هم به مخلوط iba و پودر بچه اشاره شده و هم به تهیه محلول iba و اتانول اشاره شده.باید هر دو کار صورت بگیرد یا یک روش کافیست؟

سلام
برای هر گیاهی متفاوته
ولی معمولا وقتی گیاه خیلی بلند و بدقواره شده یا شکسته، میتونید قلمه بگیرید و تکثیر کنید
فقط یک روش کافیه

سلام و عرض خسته نباشید خدمت مدیر وبسایت آقای ساعدی
من یه گل قاشقی و یه گل حسن یوسف دارم که میخوام‌بکارم
آیا برای ریشه دار شدن در دارچین باید قلمه هارو در آب بگذارم تا ریشه بده و بعد به دارچین آغشته کنم‌؟
یا اینکه قلمه هارو به دارچین آغشته کنم و بلافاصله در خاک قرار بدم؟

سلام
خیلی ممنون
این گیاهان معمولا خودشون سریع ریشه دار میشن
برای کشت در خاک اول دارچین بعد کشت در خاک
ولی تو آب مشکلی ندارن. همینجوری میتونین بذارین
بهتره که البته تو بستر کشت لیکا بذارین تا رطوبت رو از اون طریق بگیره تا هم بخاطر آب زیاد نکنده هم زودتر ریشه دار بشن

با سلام .زمان تهیه قلمه کی هست؟
و ضمنا دو ترکیب گفتین که یکی ترکیب پودر بچه با اکسین و یکی هم گفتین که اکسین رو با اتانول حل میکنند.هر دو حالت باید اجرا شود؟

سلام
برای هر گیاهی فرق میکنه
نه هر کدوم به تنهایی

سلام من توت پیوندی رو خواستم قلمه هوایی بزنم پوست یه قسمتشو کامل کندم بعد یه مشت خاک مرطوب داخل پلاستیک رو روش گذاشتم و چسب پیچی کردم الان بعد یک ماه رفتم بازش کردم هنوز ریشه نزده بود …چقد باید بزارمش؟مراحلم جایی اشکالی داره؟

سلام
شاید دمای محیطتون پایینه
اگه تو محیط بیرون باشه، بخاطر خواب رفتن گیاه که میره برای سال بعد ولی تو این وضعیت ممکنه قارچ بگیره
حتما تو این موارد، خاک مرطوب رو با قارچ کش مرطوب کنید که مشکلی پیش نیاد

سلام برای شفلرا و آگلونما هم میتونم از دارچین استفاده کنم
تو این فصل جواب میده برای این دوتا گل؟

سلام
تست نکردم ولی قاعدتا جواب میده

با سلام -درصدهایی که گفتین مثلا 0.2-0.4-0.6-0.8- 1 -1.2 درصد رو هیچ جا درصد نزده رو اکسین .فقط وزنشو نوشتن.ممنون میشم راهنمایی کنین. واسه من 1 درصد لازمه چطوری تهیش کنم. ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

عضويتلغو عضويتPowered by WebGozar

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت، متعلق به نشان تجاری ثبت شده “آرش ساعدی” است.
www.arashsaedi.com
www.arashsaedi.ir

پشتیبانی وب سایت توسط : پشتیبان وردپرس

نحوه ساخت هورمون ریشه زایی در خانه : شاید برای شما هم پیش اومده باشه بخواید یک گیاه رو به روش قلمه گرفتتن از ساقه تکثیر کنید در برخی از آموزش ها به شما میگن که قلمه رو داخل هورمون ریشه زایی بزنید تا درصد موفقیت شما برای ریشه دار شدن قلمه بالا بره خب این هورمون ریشه زایی گیاهان رو از کجا باید بخریم؟ آیا روشی هست که خودمون توی خونه درستش کنیم؟ در پاسخ باید گفت که بله هست در ادامه به شما روش های خانگی درست کردن این هورمون رو آموزش میدم.

شما میتونید خیلی راحت از پود بچه، قرص آسپرین، عسل، دارچین و درخت بید مجنون استفاده کنید که در ادامه تک به تک موارد رو و نحوه استفاده از اونها رو بهتون آموزش میدم.

بید مجنون بخاطر داشتن اسید سالیسیلیک میتونه یک ریشه زایی خوب برای شما به ارمغان بیاره، برای این کار کافیه که از ساقه این درخت برش بزنید و داخل آب جوش قرار بدید تا بجوشه و کم کم آب رو تیره کنه بعد از این که آب کاملا تیره شد مخلوط رو در محلی قرار بدید تا کاملا سرد بشه و به عنوان یک هورمون ریشه زایی ازش استفاده کنید.

برای استفاده از این آب کافیه که محلول رو در ظرفی بریزید و سپس قلمه ها رو به مدت یک شب تا صبح درون آن قرار بدید، سعی کنید از یک محلول بیشتر از 2 هفته استفاده نکینید چون به مرور خاصیت خودشو از دست میده و شاید براتون نتیجه معکوس داشته باشه. یک روش دیگه هست که میتویند ساقه بید مجنون رو دنار قلمه ها داخل آب قرار بدید تا کم کم عصاره بید خارج بشه و قلمه شما رو مجبور به ریشه زایی بکنه

پودر تالک یا همون پودر بچه خودمون هم برای ریشه زایی میتونه خیلی مفید باشه فقط کافیه که شما قلمه رو داخل پودر بچه بزنید و سپس در خاک بکارید، خیلی از هورمون های ریشه زایی گیاهان که شما تهیه میکنید در ترکیبشون از پودر تالک در فرمول خودشون استفاده میکنند و به همین راحتی میتونید از پودر بچه به عنوان جایگزین این کار استفاده کنید.چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

این روش هم مثل استفاده از درخت بید مجنون هست و شما کافیه 200 میلی گرم از قرص رو در حدود 3.5 لیتر آب حل کنید و قلمه ها رو به مدت یک شب تا صبح داخل اون قرار بدید، در ترکیب قرص آسپرین از درخت بید استفاده میشه و به همین خاطر یک ترکیب عالی برای ساخت هورمون ریشه زایی گیاهان در خانه به حساب میاد.

یک روش ارزان و دردسترسف پودر دارچین هم خودش به عنوان یک هورمون عالی میتونه عمل کنه فقط کافیه که شما قلمه ها رو در داخل پودر دارچین قرار بدید و سپس قلمه را در خاک فرو کنید و شرایط مناسب رشد قلمه رو فراهم کنید.

شما تا الان خیلی از خواص عسل شنیدید ولی برای ریشه دار کردن قلمه هم میشه ازش استفاده کرد البته عسل طبیعی نه عسل هایی که به شکل صنعتی درست میشه و عسل طبیعی در این دوره زمونه که سخت گیر میاد ارزش استفاده نداره 🙂 ولی برای این کار شما قلمه رو داخل اصل بزنید و سپس داخل خاک بکارید.

همانوطر که به شما نحوه استفاده از درخت بید مجنون رو آموزش دادیم میتونید در دستور استفاده آن بجای ساقه بید از ساقه درخت توت اسافاده کنید که همان نتیجه درخت بید را به شما خواهد داد.

شما میتویند قلمه ها رو بسته به نوع گیاه در آب و یا خاک ریشه دار کنید، اگر قصد ریشه دار کردن در خاک را دارید برای اینکه درصد موفقیت شما بالا بره حتما از هورمون ریشه زایی استفاده کنید که ما به شما رشو های خانگی و ارزان رو آموزش دادیم البته اگر از هورمون هم استفاده نکنید حتما گیاه ریشه دار خواهد شد.

شما از چه روشی برای ریشه دار کردن قلمه ها استفاده میکنید؟

هر آنچه برای تکثیر و نگهداری گل سینگونیوم باید بدانید

نحوه قلمه زدن و تکثیر آگلونما به همراه ویدیو آموزشی

آموزش تکثیر و قلمه زدن شمعدانی مرحله به مرحله تصویری

دمتون گرم بسیار عالی

سلام و درود . آیا برای گیاه گندمی م میتونم از دارچین استفاده کنم ؟ چون فقط پودر دارچین در دسترس دارم

من اصولا از هورمون ریشه زایی استفاده نمیکنم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تمامی حقوق محفوظ است . در گل من و تو ما با ♥ برای شما

دنیای گیاهان : برخی از گیاهان در آب و برخی دیگر در خاک ، قرار داده می شوند تا شروع به رشد ریشه نمایند . برای اینکه در این عمل ، سرعت را بالا ببریم ، میتوان با خرید هورمون های مخصوص ریشه زایی که در فروشگاه های گل و گیاه معتبر ، عرضه می شوند ، اقدام به این کار کرد و یا میتوانید با حداقل هزینه ، توسط مواردی که در ادامه شرح داده شده ، در ریشه زایی گیاه ، سرعت بیشتری ایجاد نمایید.  

 

 

 

چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

 پودر تالک ( پودر بچه )

انتهای قلمه را داخل پودر بچه فرو کرده و در بستر مناسب بکارید…لازم به ذکر است در هورمون های ریشه زای تجاری، از ترکیبات شیمیایی پودر تالک در فرمولاسیون استفاده می شود.

 

 بید مجنون 

بید مجنون ! درختی زیبا و باشکوه است که در داخل ساقه هایش آبی بسیار با ارزش دارد (اسید سالیسیلیک).

میتوانید مقداری از ساقه ها را بسیار کوچک قطعه قطعه نمایید و داخل ظرف آب گذاشته و آب را بجوشانید تا کم کم آب تیره شود و مدتی بعد که آب سرد شد از آن آب به عنوان هورمون ریشه زایی استفاده کنید. 

به این ترتیب که آب تیره را در ظرف جداگانه بریزید، برای یک شب تا صبح(overnight) قلمه را در آن قرار بدهید و بعد بکارید.

 

نکته: این آب برای مدت طولانی قابل استفاده نمی باشد زیرا خواص خود را از دست می دهد . بهتر است چند گیاهی که در نظر دارید ، قبلا برای این منظور آماده کنید.

 

شیره ی نارگیل

شیره نارگیل نیز نقش بسزایی در تسریع ریشه زایی گیاهان دارد .

 

شیره درخت توت

مشابه آنچه در مورد درخت بید مجنون گفته شد ، شیره درخت توت هم میتواند گیاه را مجبور به ریشه زایی نماید. طبق دستور ارائه شده بید مجنون عمل نمایید.

 

عسل

انتهای قلمه را داخل عسل طبیعی فرو کرده در بستر مناسب بکارید. عسل به علت دارا بودن چند ماده خاص ، ریشه زایی در گیاهان را تسریع میکند.

 

دارچین

انتهای قلمه را با پودر دارچین آغشته کنید و در خاک مناسب بکارید.

 

 

مجله دنیای گیاهان یک مجله تخصصی در رابطه با نحوه پرورش و تکثیر انواع گیاهان است و اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار بازدید کنندگان عزیز قرار می دهد.

1) پودر تالک:همون پودر بچه! انتهای قلمه رو داخل پودر بچه فرو کرده در بستر مناسب بکارید…میگن هورمون های ریشه زای تجاری، از ترکیبات شیمیایی پودر تالک در فرمولاسیون خود استفاده میکنن2) بید مجنون !!بله بید مجنون ! درختی زیبا و باشکوه که در داخل ساقه هاش آبی بسیار با ارزش داره(اسید سالیسیلیک).میتونین مقداری از ساقه ها رو ریز ریز ببرید و داخل ظرف آب بذارید و آب رو بجوشونین تا کم کم آب تیره بشه و مدتی بعد که آب سرد شد از اون آب به عنوان هورمون ریشه زایی استفاده کنین.به این ترتیب که آب تیره رو در ظرف جداگانه بریزید، برای یک شب تا صبح(overnight) قلمه رو درش قرار بدید و بعد بکارید.فقط دقت کنین که نمیتونین از این آب تیره برای مدت طولانی استفاده کنین چون خواصش رو از دست میده.یا اینکه مقداری از ساقه های بید رو بشکونین و داخل ظرف آب کنار قلمه بگذارید، آروم آروم شهد ساقه ها خارج شده و قلمه ی شما رو وادار به ریشه دهی خواهد کرد.3)قرص آسپرین !میگن قرص آسپرین از آب بید ساخته میشه، واسه همین حل کردن 200 میلی گرم قرص آسپرین در یک گالن آب(واحد آمریکا- هر گالن آب حدودا 3.7854 لیتر میشه) به درد میخوره ! قرص رو در آب حل کنین و گیاه رو به مدت یک شب تا صبح درش قرار بدید و بعد بکارید.4) عسل!عسل طبیعی چه کارها که نمیکنه ! انتهای قلمه رو داخل عسل طبیعی فرو کرده در بستر مناسب بکارید!

پیشنهاد می‌کنیم از بخش تجهیزات آبیاری اتوماتیک و گلخانه بازدید کنید. – اینجا کلیک کنید.چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

گلدان‌های شما به علت کم آبی خشک می‌شوند؟ انواع تجهیزات آبیاری مناسب شما اینجاست!

اطلاعات بیشتر…

انواع مه پاش خانگی بدون نیاز به پمپ. (مه پاش رستوران، مه پاش کافی شاپ و مه پاش خانگی)

اطلاعات بیشتر…

انواع اتصالات پلی اتیلن مانند لوله آبیاری، سه راهی، زانویی، پانچر، سه راه قطره چکان و غیره…

اطلاعات بیشتر…

لوازم و تجیزهات باغبانی. قیچی باغبانی، جعبخ ابزار باغبانی، اره و غیره…

اطلاعات بیشتر…

مه پاش خانگی بهکو مدل…

585,000 تومان

مه پاش خانگی مدل: رویال…

520000 با تخفیف: 490,000 تومان

ایزی گرو – آبیاری اتوماتیک…

850,000 تومان

پکیج مه پاش خانگی 12…

250,000 تومان

مینی آب بانک، آبیاری آبیاری…

16,000 تومان

پکیج آبیاری اتوماتیک گیاهان مدل…

1,200,000 تومان

پکیج مه پاش صنعتی مدل…

15,500,000 تومان

مینی بابلر پایه دار قابل…

20,000 تومان

نماد اعتماد:

قوانین و مقرارات

قوانین و مقرارات
راهنمای خرید تجهیزات آبیاری هوشمند
راهنمای خرید مه پاش
چگونه از فروشگاه خرید کنیم؟
پیشنهادات، انتقادات و شکایات

آدرس:

تهران، خیابان انقلاب، تقاطع بهار جنوبی، مجتمع تجاری و اداری بهار، طبقه دوم اداری، واحد 516 -اسمارت بین

تمامی سفارشات از طریق پست پیشتاز به سراسر کشور ارسال می‌شود.

سبد خرید شما خالی است

وبلاگ فروشگاه کهربا

آموزش نگهداری صحیح از گل و گیاه خانگی

31 07 2016

mojtaba | مقالات آموزشی | ۸۷

استفاده از دارچین برای ریشه زایی قلمه و مبارزه با آفت و بیماریهای قارچیچگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

دارچین (Cinnamon) را همگی به عنوان یک طعم دهنده قدرتمند در طبخ غذا و آشپزی میشناسیم اما خواص آن محدود به تغذیه نمیشود. کاربرد دارچین در باغبانی نیز شگفت انگیز است و بسیاری از افراد از آن به عنوان یکی از روشهای ارگانیک مبارزه با آفت استفاده میکنند. این ادویه معطر را میتوانید برای تقویت ریشه دهی قلمه ها، پیشگیری از بیماریهای قارچی در جوانه های بذری و نابودی آنها و حتی جلوگیری از هجوم آفات به خانه تان استفاده کنید.در اینجا یاد میگیرید چگونه از پودر دارچین برای حفظ سلامت گل و گیاه خود بهره بگیرید و با این روش طبیعی دیگر نیازی به مواد شیمیایی مضر و خطرناک برای کارهای باغبانی نداشته باشید.

کاربردهای دارچین در باغبانی و مراقبت از گیاه

فواید دارچین برای گیاهان گسترده است. در اینجا رایجترین موارد مصرف دارچین در باغبانی ارائه شده است:

دارچین برای مبارزه با آفات

 اگر دچار مشکل هجوم مورچه ها به خانه یا باغچه یا گلدان خود شده اید، دارچین دوای درد شماست. دارچین دافع مورچه است چون مورچه دوست ندارد بر روی پودر دارچین راه برود. بنابراین با این روش طبیعی مشکل زیاد شدن مورچه ها در فصل تابستان را میتوانید برطرف کنید.  از دارچین برای جلوگیری از این نوع آفت (خواه گیاه آپارتمانی باشد خواه باغچه ای) استفاده میشود. مسیرهای اصلی یا ورودی مورچه ها را پیدا کنید و دارچین را در آنجا بریزید. به خاطر داشته باشید به این روش مورچه ها نمیمیرند بلکه از مسیری که پودر ریخته شده دوری میکنند.

استفاده از دارچین برای ریشه زایی

این ماده شگفت انگیز به عنوان عامل ریشه زایی به اندازه آب برگ بید و پودر هورمون ریشه زایی تاثیر گذار است. یک بار آن را به ساقه قلمه ای که میخواهید بکارید، بزنید تا ریشه دهی گیاه تحریک و تقویت شود. از این روش تقریبا در همه انواع گیاهان میتوانید استفاده کنید.با کمک دارچین قلمه تان خیلی زود گرفته و ریشه میدهد. برای این کار ابتدا یک قاشق پر دارچین را در دستمالی بریزید، انتهای ساقه بریده شده را مرطوب کنید و سپس انتهای ساقه را در پودری که روی دستمال ریخته اید بغلتانید. سپس قلمه را در خاک گلدانی تازه قرار دهید. با این روش ساقه به تولید ساقه های بیشتر نیز ترغیب میشود و این خاصیت کمک میکند جلوی دامپینگ آف (مرگ ناگهانی گیاهچه) که توسط قارچهای مضر اتفاق می افتد، گرفته شود.

استفاده از دارچین به عنوان قارچ کش

 بیماری دامپینگ آف یا مرگ ناگهانی گیاهچه یک بیماری قارچی است که طی آن جوانه های کوچکی که تازه میخواهند رشد کنند ناگهان توسط قارچها نابود شده و می میرند. دارچین با از بین بردن قارچهای خاک از این اتفاق پیشگیری میکند. همچنین مشکلات قارچی دیگری که در گیاهان بزرگتر و قدیمیتر دیده میشود مانند کپک لجن یا مخاطی ( Slime Mold ) و رشد قارچ ( mushroom ) بر روی گیاه نیز با آن برطرف میشود.

برای مقابله با بیماری قارچی با دارچین باید آن را به صورت اسپری استفاده کیند. برای این کار مقداری از آن را در آب گرم بریزید و هم بزنید و بگذارید یک شب بماند. سپس محلول آماده شده را از صافی ریزی عبور دهید تا ذرات درشت آن گرفته شود. سپس این محلول را در بطری اسپری بریزید و آن را به برگ و ساقه های گیاهان بیمار بپاشید و بر روی خاک گلدان (یا باغچه) که مشکل قارچی دارد نیز غبار پاشی کنید.

 

استفاده از دارچین برای ریشه زایی, استفاده از دارچین برای ریشه زایی قلمه و مبارزه با آفت و بیماریهای قارچی, استفاده از دارچین به عنوان قارچ کش, دارچین, دارچین برای مبارزه با آفات, ریشه زایی, ریشه زایی قلمه, مبارزه با آفت, مبارزه با بیماری های قارچی

مقاله آموزشی انواع بیماری های درخت سیب
انتقال گلدان به فضای باز و سازگاری آن با محیط

عالیه

سلام میشه برای ریشه دارشدن کاکتوس هم استفاده کنیم البته قلمه ها رومن کاشتم میخوام بدونم که میشه الان بریزم روی خاک تاکمکی کنه زودریشه بزنه

سلام رضا جان
بی فایده نیست اگر اینکار رو بکنید ولی جدای از این اگر شرایط رش کاکتوس شما فراهم باشه سریع ریشه میزنه

سلام ،تشکر جگر

سلام
برای گیاه آیونیوم هم خوب هست؟

سلام
بله عزیز

سلام اگر بخواهیم قلمه رو داخل آب بگذاریم تا ریشه بزنه هم میشه از دارچین استفاده کرد؟

خیلی ممنون . من همیشه با ریشه دار کردن قلمه ها مشکل داشتم . ممنونم که این روش را اموزش دادید

خواهش میکنم سینا عزیز
انشاالله که موفق باشید

سلام..ایا گل قاشقی قبل از اینکه بزاریم تو اب که ریشه بزنه رو میشه با دارچین اغشته کرد داخل خاک گذاشت ایا اینجوری هم ریشه میزنه یا قبل از کاشتن در خاک باید در اب ریشه زده باشه ممنونم اگه جواب بدین

سلام عالی بود

سلام
خواهش میکنم

سلام برای افتهای کاکتوس هم میتوان استفاده کرد یا در خاک گیاهان مخلوط کرد

سلام عظیم جان
بله میتونید

سلام میشه برای ریشه دارشدن کاکتوس هم استفاده کنیم البته قلمه ها رومن کاشتم میخوام بدونم که میشه الان بریزم روی خاک تاکمکی کنه زودریشه بزنه

سلام رضا جان
بی فایده نیست اگر اینکار رو بکنید ولی جدای از این اگر شرایط رش کاکتوس شما فراهم باشه سریع ریشه میزنه

سلام ایا میتوان دارچین را در خاک گیاه مخلوط کرد برای مبارزه با افات

سلام
بله همینطوره

سلام.همسایه ام درست کنار مرز زمین ما درخت کاشته .روش خشک کردن درخت مزاحم بدون این که آثاری جا بذاره چییه؟

سلام علی جان
برادر یه سوالی میپرسی که ادم از ترس اینکه نصف شبی همسایه شما نیاد به خواب ادم میترسه جواب بده 😀 😀 😀

سلام از محبت خارها گل میشود خوبه اگر درخت داخل زمین شما بیاد ممکنه بتونی ازش استفاده کنی خشک کردن کار درستی نیستچگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

سلام محمد عزیز
موافق حرف شما هستم ولی گاهی وقت ها باعث ایجاد مزاحمت و سایر مسائل دیگه میشه. شاید این دوستمون همچین مشکلی داشتن

سلام میشه برای ریشه دارشدن کاکتوس هم استفاده کنیم البته قلمه ها رومن کاشتم میخوام بدونم که میشه الان بریزم روی خاک تاکمکی کنه زودریشه بزنه

سلام رضا جان
بی فایده نیست اگر اینکار رو بکنید ولی جدای از این اگر شرایط رش کاکتوس شما فراهم باشه سریع ریشه میزنه

سلام
من امسال اگه اشتباه نکنم اواخر فروردین و در مدت باز هم اگه اشتباه نکنم ۶۰ روز به روشی که براتون توضیح میدم یک ساقه تقریبا یک متری درخت لیموشیرین رو تونستم فقط با خمیری که با اب و خاک درست کردم رو تحریک به ریشه زایی کنم که تو مدتی که اشاره کردم پر از ریشه های طویل و بلند شده بود!
من شاخه ای که انتخاب کردم رو از درخت قطعش نکردم, یک ساقه نسبتا ضخیم و جوان و حدود ۱ متری رو از درختی که سنش به میوه دهی رسیده رو انتخاب کردم, قسمتی که گیاه ریشه میزنه رو برگش رو کندم و خارش رو هم خوب برش زدم و لایه های روی ساقه رو هم با چاقو برش زدم و دور تا دورش رو کندم, تقریبا تا ۱۰ سانتی این کار رو روی ساقه ادامه دادم تا به خار و برگ بعدی هم برسه که مثلا اطمینان خاطرم بیشتر بشه که یکیشون از این قسمتهایی که گیاه ریشه میزنه, ریشه بزنه!
واسه محکم کاری و رفع قارچ و آفت و غیره هم یک برگ آلوئه ورا کندم و با مایع داخلش به همه جاهایی که گیاه پوستش رو کنده بودم مالیدم. با خاک معمولی و مقداری اب به اندازه کف دو دست خمیر درست کردم و زدم به دور تا دور همون قسمتها و با یک پلاسیک عادی واسه اینکه خمیرم کنده نشه دورش رو محکم پیچوندم و چسب نواری زدم. واسه اینکه گِل خشک نمونه هم یه سوراخ توی پلاستیک ایجاد کردم و با امپول توش اب تزریق میکردم.
اوایل گاهی بهش اب میدادم ولی این اواخر تا بیش از ۲ هفته هم اب بهش نداده بودم! همونطور که گفتم تو این روش ساقه از درخت هنوز جدا نشده بود و بجز خاک فرعی, ساقه همچنان منبع تغذیه اولیش رو هم داشته. بعد حدود ۶۰ روز یعنی اخرین روز خرداد رفتم پلاستیکش رو باز کردم و ساقه توی این مدت پر از ریشه های پرپشت و ضخیم شده بود, دوباره دورش رو پیچوندم که تو موقع مناسب بچینمش و جابجاش کنم 🙂 درطی این مدت هم که توضیح دادم گیاه همچنان به رشتش ادامه میداده

سلام دوست عزیز
تجربیات بسیار عالی و ارزنده ایی بود. ممنون از شما که با همه دوستان به اشتراک گذاشتید.
ازتون درخواست میکنم که در صورت تمایلیه گزارش تصویری به همراه توضیحات مفیدتون آماده کنید و برای ما ارسال کنید و تا با نام خودتون بر روی وب سایت قرار بدیم و دوستان بتونن به نحو اخسنت استفاده کنند.
با تشکر

با سلام
این روشی که شما انجام داده اید روش خوابانیدن یا ریشه زایی هوایی میباشد . این روش خیلی خوبی میباشد

سلام.
من یک ساقه از درخت خرمالو برای قلمه بریده ام و دو روزی است که در آب گذاشته ام.
تمام برگهایش را هم جدا کردم.
اگر بخواهم زودتر ریشه کند اگر در آبش دارچین بریزم آیا اثری دارد ؟
پودر ویکرپلاس هم دارم.

سلام من ی گلدان پتوس دارم تا حالا چند بار ازش قلمه گرفتم اما موفق نشدم؟میشه راهنمایی کنین؟ممنون

سلام
علی آقا باید شرایط رشدش رو فراهم کنید کار خاصی نداره

سلام میشه بادارچین برای ریشه زایی حسن یویسفم استفاده کنم

حسن یوسف خودش سه چهار روزهه توی اب ریشه میده

دوست عزیز پتوس خیلی راحت ریشه میدهد . کافیه یک ساقه ازش بگیری و دیر یک لیوان اب قرار بدهید مدت دو یا سه هفته شروع به ریشه دادن میکند

سلام وقتتون بخیر
یه شاخه از درخت پرتقال توی باغچه رو بچه های همسایه شکستن
از جای شکسته شده جداش کردم
چطور میشه به یه نهال تبدیلش کنم؟؟
ممنون میشم جواب بدین

باید از ساقه ای قلمه بگیرید که حداقل سه برگ داشته باشه
در واقع سه تا غده زیر برگ لازم دارید
زیر هر برگ یک غده وجود داره که موقع برش باید حواستون باشه کمی پایین تر از غده برشتون رو بزنید,یک برش شیبدار از زیر غده و با قیچی.
اون غده تبدیل به ریشه میشه اگر ساقه پتوستون رو داخل آب بذارید
ترجیحا آب رو دو هفته یک بار عوض کنید
و میتونید همیشه داخل آب نگهش دارید

سلام همین روش شما را میخوام رو درخت لیمو انجام بدم ولی گلدان بزارم به جای گل پلاستیک شما و جواب میگیرم به نظرت؟

سلام بهروز عزیز
منظورتون اینه که بجای اینکه از پلاستیک استفاده کنید از گلدان استفاده کنید؟؟

سلام پودر دارچین برای از بین بردن کرمهای سفید ریز شبیه هزارپا خوبه

جهت زامفولیا تازه شروع کرده به رشد یعنی الان ۲الا۵سانت هستن امکانش هست داخل آب شون ازپودردارچین استفاده کنم

باید از ساقه ای قلمه بگیرید که حداقل سه برگ داشته باشه
در واقع سه تا غده زیر برگ لازم دارید
زیر هر برگ یک غده وجود داره که موقع برش باید حواستون باشه کمی پایین تر از غده برشتون رو بزنید,یک برش شیبدار از زیر غده و با قیچی.
اون غده تبدیل به ریشه میشه اگر ساقه پتوستون رو داخل آب بذارید
ترجیحا آب رو دو هفته یک بار عوض کنید
و میتونید همیشه داخل آب نگهش دارید

خسته نباشید تورو خدات بکو گیاه من دارویی بعدش سم زدم اونقدر جواب نداد دارچین تا چن روز اثرداره .داخل خاک گلدانم مگس یا شته راه میرن بال هم دارن یدونه گل رو سوزونده.دارچین زدم فراری میده بعد سه روز ابدعی بازم میبینم .چسب مخصوص گذاشتم

عزیز سوالتون چیه؟؟ اصلا متوجه نشدم

ایولله مطلب بجا و مفیدی بود ، ماتوی طب سنتی از دارچین خیلی استفاده میکنیم ، وقتی این مطلبو خوندم به شگفت انگیزی دارچین ایمان اوردم . دارچین برای لاغری چاقی ،دیابت، سردی معده بوی بدن دهان ، اسهال فشار پایین ، ضعف جنسی و … اثر فوق‌العاده داره .ریشه زایی دیگه کاملش کرد

سلام ایلیا جان
واقعا جالب بود!! ممنون از تبادل اطلاعات خوب شما

سلام
دارچین رو برای قلمه زدن گل کاغذی هم استفاده کردین؟
یا بهترین روش برای قلمه زدنش چیه تو مهر ماه؟

سلام
چند روزه قلمه گل کالانکوآ جدا کردم و داخل خاک قلمه گذاشتم. آیا الان میشه پودر دارچین برای ریشه زایی به خاک اضافه کنم؟ چه روشی و چه میزان؟
ممنون از راهنمایی شما

سلام خیلی ممنون من امسال از داروین استفاده خواهم کرد و نتیجه را به اطلاعات نیرسانم

خیلی عالیاز دارچین برا ریشه زایی شمشاد هم میشه استفاده کرد ایا ؟؟؟؟

سلام وعرض ادب
ایااز دارچین برای ریشه دار کردن قلمه گل محمدی هم میتونیم استفاده کنیم، دز مصرف نمیخواد؟ میتواند جایگزین هورمون های ریشه زایی بشود؟
اگه ممکنه راجع به اب برگ بید توضیح دهید
علی عسکرزاده- مشهد

سلام دوست عزیزی که فرمودید همسایه تو مرز زمین شما درخت کاشته
از من اصفهانی یاد بگیر چرا بخشگونی زمستان یه دومتر کنار تر داخل زمین خودتون انتقال بده بعد هم که بزرگ شدند مال خودتونه
غلط کرد حرف بزنه اگر حرف زد بگو تا با بچه های محله بیاییم اساسی بکاریمش 😄😄 یاعلی

سلام.من یه حیاطدویست متری در تبریز دارم میخوام فقط درخت بکارم بدون باغچه گا یا سبزیجات و در ضمن درختهایی میخوام انتخاب کنم که از زیرش رفت و آمد راحت باشه، بنظر شما چه نهالهایی بکارم و کلا چند تا نهال بکارم؟
قبلا از عنایتتون متشکرم

سلام جناب اتابک
اگر میخواید تزیینی باشه میتونید از درختایی مثل بید مجنون، اقاقیا، ازغوان، توری هلندی و گیاهانی مثل سیکاس و یوکا و شمشاد طلایی استفاده کنید

سلام ایا میشه دارچین رو در ابی که قراره قلمه رو برای ریشه دهی در اون قرار میدهیم حل کرد وبعد قلمه بریده شده گل پیله ا رو داخلش بزاریم

سلام
من یه گیاهی دارم که اسمشو نمیدونم برگای درازی شبیه به خورشیدی داره و رشدش مثل دیفن باخیاست، برگ تازه از وسط گیاه درمیاد. شکلش آبشاریه.
دیدم کج شده بررسی کردم متوجه شدم ریشه ش کامل پوسیده و اون ساقه ی سفت مرکزی تا نصفه تیره و نرم شده. اریب بریدمش و توی آب گذاشتم تا ریشه بزنه. ممکنه راهنماییم کنید؟ اگه از دارجین استفاده کنم میتونم نتیجه بگیرم؟

سلام مینا خانم
معجزه نمیکنه ولی تاثیر گذاره

سلام و ممنونم از مطلب زیبا
خواستم بدونم از دارچین میشه برای ریشه دار کردن قلمه های درخت کاج چه کاج ژاپنی یا مطبقم استفاده کرد من این درختها رو با کمی عسل به محل برش خاک کردم میشه زیر ساقه روی خاک دارچین بریزم ؟تاثیر داره؟

سلام، برای ریشه زائی محبوبه شب که قلمه آنرا در آب نگهداری می کنم چه روشی رو پیشنهاد میکنید؟

سلام مهدی عزیز
نظر شخصی بنده اینه که داخل آب خیلی نگهداری نکنید چون حتی بعد از ریشه زنی و انتقال به خاک به ریشه ها شوک وارد میشه

سلام وقت بخیر من تازه شمعدانی قلمه زدم میتونم دارچین کنارش بریزم و آبیاری کنم؟

سلام مهدی جان
بله میتونید

آیا برای قلمه رز و پیچ اناری هم موثره بعد چه مدت شروع به ریشه دار شدن میکنه با تشکر

سلام وقتتون بخیر
یه شاخه از درخت پرتقال توی باغچه رو بچه های همسایه شکستن
از جای شکسته شده جداش کردم
چطور میشه به یه نهال تبدیلش کنم؟؟
ممنون میشم جواب بدین

سلام .
من یک دو گل کاغذی و یک شفلر بزرگ تو آپارتمانم دارم که هر سه آفت زده بودند . گل کاغذی شته زده بود و برگهای شفلر قارچ زده شده بود .
تو آپارتمان با وجود بچه کوچک نباید سم‌پاشی شود .
از مخلوط نیم لیتر آب با یک قاشق شامپو زرد و یک قاشق روغن مایع با جوشانده صاف شده تنباکو استفاده کردم . موثر بود .
سم پاشی در محل نگهداری گیاهان در آپارتمان خیلی خطرناک است و بوی سم تا روزها باقی می ماند .

روش ساخت پودر ریشه زایی
پودر تالک (از آرد یا پودر بچه هم میتوان استفاده نمود)
اندازه گیری غلظتهای هورمون اکسین از نوع iba در غلظتهای زیر:
۰٫۲ ۰٫۴ ۰٫۶ ۰٫۸ ۱ ۱٫۲ ۱٫۴ ۱٫۶ درصد
مخلوط کردن iba با تالک
شما الان پودر ریشه زایی دارین!!!!
میتوانید این محصول را به فروش برسانید و برای کلیه نهالستانهای کشور و گلخانه داران اطلاع رسانی کنید

روش ساخت پودر ریشه زایی
پودر تالک (از آرد یا پودر بچه هم میتوان استفاده نمود)
اندازه گیری غلظتهای هورمون اکسین از نوع iba در غلظتهای زیر: ۰٫۲ ۰٫۴ ۰٫۶ ۰٫۸ ۱ ۱٫۲ ۱٫۴ ۱٫۶ درصد
مخلوط کردن iba با تالک
شما الان پودر ریشه زایی دارین!!!!
میتوانید این محصول را به فروش برسانید و برای کلیه نهالستانهای کشور و گلخانه داران اطلاع رسانی کنید. همه کسانی که قلمه گیری انجام میدهند و با قلمه تکثیر انجام میدهند به این پودر نیاز شدید دارند.

پودر بچه میتونه یک بستر برای همراهی پودر ریشه زایی باشه. پودر ریشه زایی اسمش ایندول بوتریک اسید هست که بهش میگن iba
این ترکیب ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است.
مقالاتی که روی ریشه زایی هستن اینطور نوشتن که میتونیم درصدی از پودر ریشه زایی (iba) را داخل پودر بچه استفاده کنیم. مثلا اگر خواستین مثلا ترکیب ۰٫۲ و ۰٫۴ و ۰٫۶ و ۰٫۸ و ۱ و ۱٫۲ گرم پودر ریشه زایی را داخل ۱۰۰ گرم پودر بچه بریزید و حسابی مخلوط کنید و استفاده کنید.ترکیباتی ۰٫۲ و ۰٫۴ برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و ترکیبات ۰٫۶ و ۰٫۸ برای گیاهان نیمه علی مناست هستن و ترکیب ۱ و ۱٫۲ بای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از پودر ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته. گلخانه های گل رز همینطوری ریشه دار میکنند. اونها IBA میخرن و داخل اتانول حل میکنند. سپس انتهای قلمه ها را برای حداکثر دو دقیقه توی محلول میگذارن و در درمیارن و داخل بستر کشت میگذارند. بهتره بستر کوکوپیت و پرلیت باشه تا زود تر ریشه بزنه.

سلام میشه بادارچین برای ریشه زایی حسن یویسفم استفاده کنم

پودر بچه میتونه یک بستر برای همراهی پودر ریشه زایی باشه. پودر ریشه زایی اسمش ایندول بوتریک اسید هست که بهش میگن iba
این ترکیب ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است.
مقالاتی که روی ریشه زایی هستن اینطور نوشتن که میتونیم درصدی از پودر ریشه زایی (iba) را داخل پودر بچه استفاده کنیم. مثلا اگر خواستین مثلا ترکیب ۰٫۲ و ۰٫۴ و ۰٫۶ و ۰٫۸ و ۱ و ۱٫۲ گرم پودر ریشه زایی را داخل ۱۰۰ گرم پودر بچه بریزید و حسابی مخلوط کنید و استفاده کنید.ترکیباتی ۰٫۲ و ۰٫۴ برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و ترکیبات ۰٫۶ و ۰٫۸ برای گیاهان نیمه علی مناست هستن و ترکیب ۱ و ۱٫۲ بای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از پودر ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته. گلخانه های گل رز همینطوری ریشه دار میکنند. اونها IBA میخرن و داخل اتانول حل میکنند. سپس انتهای قلمه ها را برای حداکثر دو دقیقه توی محلول میگذارن و در درمیارن و داخل بستر کشت میگذارند. بهتره بستر کوکوپیت و پرلیت باشه تا زود تر ریشه بزنه.

پودر بچه میتونه یک بستر برای همراهی پودر ریشه زایی باشه. پودر ریشه زایی اسمش ایندول بوتریک اسید هست که بهش میگن iba
این ترکیب ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است.
مقالاتی که روی ریشه زایی هستن اینطور نوشتن که میتونیم درصدی از پودر ریشه زایی (iba) را داخل پودر بچه استفاده کنیم. مثلا اگر خواستین مثلا ترکیب ۰٫۲ و ۰٫۴ و ۰٫۶ و ۰٫۸ و ۱ و ۱٫۲ گرم پودر ریشه زایی را داخل ۱۰۰ گرم پودر بچه بریزید و حسابی مخلوط کنید و استفاده کنید.ترکیباتی ۰٫۲ و ۰٫۴ برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و ترکیبات ۰٫۶ و ۰٫۸ برای گیاهان نیمه علی مناست هستن و ترکیب ۱ و ۱٫۲ بای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از پودر ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته. گلخانه های گل رز همینطوری ریشه دار میکنند. اونها IBA میخرن و داخل اتانول حل میکنند. سپس انتهای قلمه ها را برای حداکثر دو دقیقه توی محلول میگذارن و در درمیارن و داخل بستر کشت میگذارند. بهتره بستر کوکوپیت و پرلیت باشه تا زود تر ریشه بزنه.

سلام من گیاه أگلونما دارم یکی از ساقه ها بر اثر بی احتیاطی شکست من داخل خاک در ی گلدان دیگه کاشتم آیا جوانه میزنه و میتونم این ساقه رو به دارچین آغشته کنم و بعد در خاک بکارم ٫ با سپاس

درود و خسته نباشید میخواستم بپرسم باید انتهای قلمه ک بریده شده رو ب دارچین آغشته کرد یا بدنه اون رو؟؟؟؟ ممنون از سایت مفیدتون

سلام و عرض ادب
انتهای قلمه رو باید بمالید

سلام ممنون از سایت خوبتون.من هفته پیش یک قلمه از گل پتوس گرفتم و گذاشتم داخل آب هنوز ریشه هم نزده میشه اون رو بردارم به دارچین بزنم بعد بکارم تو خاک؟ آیا ریشه میزنه؟

باید از ساقه ای قلمه بگیرید که حداقل سه برگ داشته باشه
در واقع سه تا غده زیر برگ لازم دارید
زیر هر برگ یک غده وجود داره که موقع برش باید حواستون باشه کمی پایین تر از غده برشتون رو بزنید,یک برش شیبدار از زیر غده و با قیچی.
اون غده تبدیل به ریشه میشه اگر ساقه پتوستون رو داخل آب بذارید
ترجیحا آب رو دو هفته یک بار عوض کنید
و میتونید همیشه داخل آب نگهش دارید

سلام خسته نباشید ببخشید من فیلکوس الستیکا رو سر زنی کردم و ب قلمه های کوچیکتر برش زدم الان توی اب هستن توی اب دارچین بریزم ممکنه تاثیری داشته باشه؟؟ اخه خیلی سخت ریشه دار میشه و نمیخوام خراب بشن اگر پیشنهادی دارین لطفا راهنماییم کنید ممنونم..

سلام اگر بخواهیم قلمه رو داخل آب بگذاریم تا ریشه بزنه هم میشه از دارچین استفاده کرد؟

سلام خسته نباشین. میشه برای سانسوریا هم استفاده کرد؟

سلام
ایا دارچین برای تقویت ریشه نهالی که به زمین منتقل شده هم مفیده ؟
اگر مفیده روش استفادشو بفرمایین
ممنون

**** روش تولید ژل ریشه زا ****** روش تولید محلول ریشه زا *******
برای ساخت ژل ریشه زا میتوانید ژل سونوگرافی (که در داروخانه ها و لوازم پزشکی ها بفروش میرسد) و هورمون ریشه زایی (iba ایندول تری بوتریک اسید) را استفاده کنید.
این ترکیب، ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است و هورمون زیاد قلمه را خراب میکند اما نگران نباشید به راحتی قابل تولید است و هیچ علم پیچیده ای ندارد.
روش تولید بقدری پیش پا افتاده است که حتما برای شما خنده آور است.
برای ریشه دار کردن قلمه درصد خاصی از هورمون ریشه زایی (iba ایندول تری بوتریک اسید) باید به مقطع بریده شده قلمه برسه، به همین راحتی.
غلظت ۰٫۲ و ۰٫۴ درصد هورمون ریشه زایی برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و غلظت ۰٫۶ و ۰٫۸ درصد هورمون ریشه زایی برای گیاهان نیمه علفی مناست هستن و غلظت ۱ و ۱٫۲ درصد هورمون ریشه زایی برای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از ژل ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته.
مثال:
فرض میکنیم گیاه ما یک گیاه با ساقه علفی است که میخواهیم با استفاده از ژل ریشه زایی آن را ریشه دار کنیم.
وسایل مورد نیاز:
گلدان – بستر کشت (۵۰ درصد کوکوپیت و ۵۰ درصد پرلیت) – قلمه گیاه – پلاستیک – هورمون ریشه زایی (iba ایندول تری بوتریک اسید) – ژل سونوگرافی – ترازو – ظرف خالی مثلا ظرف کرم
مقدار ۱۰۰ گرم ژل سونوگرافی را وزن میکنیم و به آن ۰٫۲ گرم (دو دهم گرم) هورمون ریشه زایی (iba ایندول تری بوتریک اسید) اضافه میکنیم و آن را به هم میزنیم تا هورمون به صورت کامل و یکنواخت در ژل سونوگرافی پخش شود. (اگر میخواهید کسی نداند که ترکیب شما از چه چیزی ساخته شده و دکتر بازی در بیارین میتوانید قبل از اینکار محلول ریشه زایی درست کنید برای اینکار باید ۰٫۲ گرم (دو دهم گرم) هورمون ریشه زایی را در اتانول حل کنید بعد محلول بدست آمده را در ۱۰۰ گرم ژل بریزید تا بافت هورمون داخل ژل سونوگرافی مشخص نباشد خخخ دکتر شدیناااا). حالا میتوانید از این ژل ریشه زایی برای افزایش ریشه گیاهان علفی خود استفاده کنید. کار بسیار ساده ای بود نه؟
حالا ژل ریشه زایی داریم. قلمه را درون ژل ریشه زایی فرو میبریم تا کمی ژل به پائین قلمه بچسبد و آن را به آرامی در بستر کشت قرار میدهیم و روی گلدان را با پلاستیک میپوشانیم (پلاستیک طوری نباشد که گیاه خفه شود فقط میخواهیم کمی گیاه گرم شود چون گرما ریشه دهی را زیاد تر میکنه)
*********** آیا از این کار میشه کسب درآمد کرد؟
**** بسیار مهم ************* چه کسانی این محصول را میخرند؟
شما میتوانید این محصول را به فروش برسانید و برای خود کسب درآمد کنید. گلخانه داران و مراکز تولید قلمه و نهالستانها مشتاق چنین محصولی هستند!

سلام من یک برگ قوی و درشت آپونتیا میوه ای رو امروز جدا کردم تا ریشه دار کنم آیا همین العان نیاز هست برای جلوگیری از آلودگی قارچی یا هر آلودگی دیگه ای که محل برش قلمه از گیاه مادر رو با پودر قارچ کش یا پودر دارچین آغشته کنم ؟

مواد اولیه برای ساخت این محصول شامل موارد زیر است:
• پرلیت:
پرلیت قادر است ۳ تا ۷ برابر وزن خودش آب جذب و نگهداری کند و دچار آبگرفتگی نشود. در عین حال، می‌تواند ظرفیت نگهداری مواد غذایی محلول را نیز افزایش داده و از خروج مواد غذایی محلول در اثر آبیاری‌های مکرر پیشگیری نماید. از سوی دیگر ساختار میکروسکوپی ذرات پرلیت به گونه‌ای است که با داشتن حفرات و تخلخل‌های چند لایه قادر است حتی در حالت اشباع از آب نیز حداقل ۲۰% از تخلخل مفید خود را در خاک حفظ کرده واز این طریق تبادل هوا و اکسیژن را در محیط کشت افزایش دهد.
• زئولیت
زئولیت با خاصیت جذب فوق‌العاده آب قادر است مقدار آب موجود در خاک را تا حد اشباع جذب نموده و آن را برای مدت طولانی درون شبکه‌های خود نگهداری نماید. آب موجود در شبکه به تدریج آزاد و در دسترس گیاه قرار می‌گردد، در طول روز به علت تابش مستقیم آفتاب مقداری از آب سطحی خاک در اثر تبخیر از خاک خارج می‌شود، ولی در طول شب با پائین آمدن درجه حرارت محیط، با جذب رطوبت هوا، مجدداً مقداری آب از دست داده را جبران می‌نماید. این عمل موجب کاهش چشمگیر مصرف آب در کشاورزی شده و حتی ممکن است در مناطق خشک و کم آب با توجه به خواص فیزیکی زمین زراعی مصرف آب را به نصف تقلیل دهد در نتیجه استفاده از زئولیت برای کشورهائی نظیر کشور ما که با کمبود آب در کشاورزی مواجه هستند می‌توانند مقداری از مشکلات ناشی از کمبود آب را مرتفع سازد.
بخشی از کودهای شیمیایی ازت‌دار و پتاسه بعد از مصرف در کشت محصولات کشاورزی به علت قابلیت انحلال بوسیله آب‌های سطحی شسته شده و به عمق پایین‌تر از ریشه گیاه نفوذ می‌نماید و یا به وسیله آب‌های سطحی از محیط خارج می‌گردد. زئولیت با دارا بودن خاصیت جذب کاتیونی شدید نسبت به +NH4 و +K بخش اعظم عناصر فوق را در کودهای ازته و پتاسه به خود جذب نموده و در درون شبکه خود برای مدت طولانی نگهداری و به تدریج نیاز گیاه را تأمین می‌نماید. این امر سبب صرفه‌جوئی درخور توجه در مصرف کود شیمیایی شده و به علاوه از آلودگی آب‌های زیرزمینی و سطحی ناشی از مصرف کود شیمیایی کاسته و به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌نماید.
وجود زئولیت در خاک موجب پایداری و تشدید عمل لایمینگ (Liming) شده و افزون بر آن آسیدیته خاک را کنترل می‌نماید. ضمناً پاره‌ای از کانی‌های پتاس و فسفر در خاک که پایدار و قابل جذب گیاه نمی‌باشند به وسیله زئولیت که توانایی تبادل یونی دارد با این عناصر، بخشی از مواد مفید را قابل جذب گیاه نموده، در نتیجه سبب حاصلخیزی خاک‌های زراعی کم قوت و یا متوسط می‌شود.
• کود دامی:
کود دامی در خاک‌های شنی (سبک) با متصل کردن ذرات به یکدیگر باعث تشکیل ساختمان می‌گردد و در خاک‌های رسی (سنگین) از چسبندگی زیاد ذرات خاک جلوگیری نموده و وضعیت بهتری به خاک می‌دهد بنابراین کاربرد مواد آلی در همه خاک‌ها مفید بوده و منجر به تشکیل ساختمان بیشتر و پایدارتر می‌گردد. اکثر خصوصیات خاک تحت تأثیر وضعیت ساختمان خاک قرار دارد به طور مثال نفوذ آب در خاک، تهویه خاک، میزان خلل و فرج یا منافذ خاک، نگهداری آب در خاک و نفوذ ریشه در خاک، همگی تحت تأثیر ساختمان خاک قرار می‌گیرند که به مواردی از آن به طور کامل‌تری در زیر اشاره خواهد شد.
کود دامی باعث می‌شود که وزن مخصوص ظاهری خاک کاهش یافته و به اصطلاح عمومی، خاک پوک شود و همچنین از فشردگی زیاد خاک جلوگیری می‌نماید. تخلخل یا میزان منافذ خاک نیز با افزایش ماده آلی خاک بیشتر شده و این مسئله به نگهداری بیشتر آب و تهویه بهتر خاک کمک می‌کند.
خاک‌های با مواد آلی کم، ساختمان مطلوبی ندارند. بنابراین خاک‌های بدون ساختمان یا با ساختمان ضعیف نفوذپذیری مناسبی ندارند.
از دیگر خصوصیات مواد آلی؛ می‌توان به نگهداری آب چند برابر وزن خود اشاره نمود. با توجه به اینکه اکثر مناطق کشاورزی کشور با کمبود آب روبرو هستند استفاده از مواد آلی می‌تواند، باعث نگهداری آب در خاک شود. از طرفی نگهداری آب در خاک‌های با ساختمان خوب بهتر صورت می‌گیرد و همانطور که گفته شد مواد آلی باعث بهبود وضعیت ساختمانی خاک می‌گردند. در خاک‌های شنی با مواد آلی کم، چون منافذ درشت خاک بیشتر بوده و ساختمان خاک نیز ضعیف‌تر است ظرفیت نگهداری آب در این نوع خاک‌ها کم می‌باشد، بنابراین درخاک‌های شنی اثر مواد آلی بر ظرفیت نگهداری آب در خاک بیشتر است.
ریشه گیاهان و بسیاری از جانداران زیر خاک جهت انجام وظایف خود نیاز به اکسیژن و تهویه مطلوب دارند. همانطور که در سطوح بالا توضیح داده شد افزایش مواد آلی به خاک باعث بهبود ساختمان و افزایش تخلخل خاک می‌شود که این خود باعث تهویه بهتر خاک می‌شود.
• هیومیک اسید:
هیومیک اسید یکی از اجزای اصلی مواد هیومیک است و دارای رنگ قهوه‌ای تیره می‌باشد. این ترکیب دارای گوگرد، ازت، فسفر با درصدهای مختلف و برخی از فلزات مانند کلسیم، منیزیم، مس و روی می‌باشد. کود اسید هیومیک؛ مخلوطی از چند ترکیب است که به طور کلی خواص شیمیایی شبیه به هم دارند و وظایف مختلفی را بر خاک و بر رشد گیاهان دارد. اسید هیومیک نقش مهمی در افزایش و بهبود توانایی گیاهان دارد. هیومیک اسید موجب افزایش توانایی جذب مواد مغذی از خاک توسط گیاهان می‌شود.
استفاده از هیومیک اسید مزیت‌های فراوانی دارد، که در ادامه به اختصار به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
• افزودن مواد آلی به خاک‌هایی با کمبود مواد آلی
• افزایش فعالیت ریشه گیاهان و درختان
• کمک به بهبود جذب مواد مغذی توسط گیاهان
• افزایش تولید کلروفیل و سبزینه در برگ گیاهان
• بهبود جوانه زنی بذر در خاک
• تحریک فعالیت میکروارگانیسم‌های درون خاک
• بهبود و افزایش حاصلخیزی خاک باغات و مزارع
• حفظ و افزایش سلامت گیاه و افزایش بازدهی تولید محصول
• استفاده از اسید هیومیک در آبیاری، در کنترل برخی از بیماری‌های ریشه نقش مؤثری دارد.
• ارگانیک بودن و در نتیجه سالم و بی خطر بودن برای محیط زیست، حیوانات، گیاهان و انسان
• تحریک آنزیم‌های گیاهی
• افزایش فعالیت‌های آنتی اکسیدانی در گیاهان
• اسید هیومیک منبع خوبی از فسفات و کربن است و باعث تحریک جمعیت میکروارگانیم‌های خاک می‌شود. این موضوع موجب داشتن خاکی سالم‌تر با تنوع متعادل در گیاهان سالم می‌گردد.
• اسید هیومیک به تقلیل و کاهش سمیت موادی همچون فلزات سنگین، هیدروکربن‌ها، آفت کش‌ها و کمک نموده و سدیم سمی را کاهش می‌دهد.
• از طریق افزایش انسجام ذرات ریز خاک، باعث کاهش فرسایش خاک می‌گردد.

سلام و عرض ادب
ممنون از توضیحات خوب شما

دارچین زیاد عوارضی برای گیاه داره؟ ریشه ی گل رو اذیت نمیکنه؟ بیشتر گیاه پوتوس مدنظرمه

درود بر شما
عذرمیخوام من شمعدونی‌های کوتاه هلندی دارم که چندتایی از قدیمی‌هاشون شروع کردند به پژمرده شدن و نهایتا ازبین رفتن!!!
وقتی ریشه رو دراوردم با حجم زیادی افت ریز سفید رنگ (همانند نمک) طوری که خاک تقریبا سفید شده بود دور ریشه رو پوشونده بود…. خواستم دلیلش رو بدونم و نوع افت رو اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید.
با سپاس

جهت زامفولیا تازه شروع کرده به رشد یعنی الان ۲الا۵سانت هستن امکانش هست داخل آب شون ازپودردارچین استفاده کنم

سلام
میشه برای ریشه دار کردن قلمه به و توت استفاده کرد

سلام
میشه برای ریشه دار کردن قلمه به و توت استفاده کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

شماره همراه * شماره همراه منتشر نخواهد شد .

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

قلمه زدن یکی از ساده ترین راه ها برای تکثیر گیاهان است اما گاهی اوقات بعضی گیاهان با قلمه زدن به سختی تکثیر میشوند و یا به دلیل کمبود وقت و سرعت بیشتر نیاز داریم تا فرآیند ریشه دهی گیاه راه بهبود ببخشیم در این مواقع برای تقویت ریشه دهی قلمه از هورمون ریشه زایی استفاده میشود. در این مطلب با عملکرد هورمون های ریشه زایی و نحوه استفاده از آن برای قلمه زدن آشنا خواهید شد.

 

هورمون ریشه زایی 

هنگامی که گیاه را با روش قلمه ساقه میخواهید
تکثیر کنید، استفاده از هورمون تحریک کننده ریشه زایی مفید بوده و گاهی لازم است.
هورمون ریشه زایی احتمال موفقیت ریشه زنی در گیاه را افزایش میدهد. هنگامی که از
هورمون ریشه زایی استفاده میکنید، معمولا ریشه به سرعت رشد کرده و کیفیت بهتری نیز
پیدا میکند.
چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

اگر چه بسیاری از گیاهان خودشان به راحتی ریشه
میدهند، اما استفاده از هورمون ریشه زایی کار تکثیر برخی از گیاهانی را که به سختی
میتوان آنها را با موفقیت قلمه زد، خیلی آسانتر میکند. برخی از گیاهان مانند پاپیتال
حتی در آب هم به راحتی ریشه تولید میکنند اما این ریشه ها هرگز به قدرت ریشه هایی
که با استفاده از هورمون ریشه زایی در خاک تولید شده اند، نمیرسند.

نحوه استفاده از هورمون های ریشه زایی

برای این کار نیاز به یک قلمه سالم و تازه داریم پیش از شروع فرایند ریشه زنی، برگهای قلمه را جدا کنید. مقدار
بسیار کمی هورمون ریشه زایی در یک ظرف تمیز بریزید.

هرگز قلمه را در ظرف خود هورمون ریشه زایی غوطه
ور نکنید، بلکه همیشه باید مقداری از هورمون را در ظرف دیگری بریزید. این کار باعث
میشود بخشی از هورمون ریشه زایی که استفاده نشده است، دست نخورده و تمیز باقی
بماند. حدود 2.5 سانتیمتر از قلمه ساقه را در هورمون ریشه زایی قرار دهید. ریشه
های جدید از این ناحیه شروع به رشد خواهند کرد.

گلدانی با خاک گلدانی مرطوب آماده کنید و ساقه
قلمه را در خاک گلدان قرار دهید. روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. این
گلدان را باید در مکانی پر نور قرار دهید که نور فیلتر شده دریافت میکند.

در مدت زمانی که منتظر ریشه دادن قلمه و رشد
گیاه جدیدتان هستید، حتما خاک قلمه را مرطوب نگه دارید (به جز برخی گیاهان مانند
آلوئه ورا که دستور العمل دیگری در مورد آن داده شده است) و به آن نظارت داشته
باشید تا زمانی که برگهای جدید در آن رشد کنند. هنگامی که برگهای جدید پدیدار
میشوند، میتوانید مطمئن باشید که گیاه ریشه تولید کرده است. در این زمان کیسه
پلاستیکی را از روی گلدان خارج کنید.

هنگامی که جوانه بزرگ شد، میتوانید مراقبت از
آن به عنوان یک گیاه جدید را شروع کنید

نحوه تهیه هورمون ریشه زایی

هورمون های ریشه زایی به دو شکل پودریی و مایع وجود دارند که از هردو
میتوانید استفاده کنید این هورمون ها را به راحتی میتوانید از فروشگاه های
گل و گیاه و لوازم باغبانی و گیا هپزشکی یا سایت های باغبانی خریداری
کنید.

طریقه ساختن هورمون های ریشه زایی در منزل

اگر خرید هورمون های استاندارد براتون میسر نیست میتونید از مواد زیر به جای هورمون های ریشه زایی استفاده کنید ترکیباتی که داخل مواد زیر هست میتونه کار همون هورمون های ریشه زایی رو برای شما بکنه

همون پودر بچه! انتهای قلمه رو داخل پودر بچه فرو کرده در بستر مناسب
بکارید…میگن هورمون های ریشه زای تجاری، از ترکیبات شیمیایی پودر تالک در
فرمولاسیون خود استفاده میکنن

2) بید مجنون !!

در داخل ساقه ها و شیره درخت بید مجنون مادده اسید سالیسیلیک وجود دارد

میتونین مقداری از ساقه ها رو ریز ریز ببرید و داخل ظرف آب بذارید و آب رو
بجوشونین تا کم کم آب تیره بشه و مدتی بعد که آب سرد شد از اون آب به
عنوان هورمون ریشه زایی استفاده کنین.


3)قرص آسپرین !

میگن قرص آسپرین از
آب بید ساخته میشه، واسه همین حل کردن 200 میلی گرم قرص آسپرین در یک
گالن آب(واحد آمریکا- هر گالن آب حدودا 3.7854 لیتر میشه) به درد میخوره !
قرص رو در آب حل کنین و گیاه رو به مدت یک شب تا صبح درش قرار بدید و بعد
بکارید.

4) عسل!

عسل طبیعی چه کارها که نمیکنه ! انتهای قلمه رو داخل عسل طبیعی فرو کرده در بستر مناسب بکارید!


5) شیره ی نارگیل !

بله باور بکنین یا نکنین شیره نارگیل بد جوری فایده داره !

**مجموعه آموزشی هورمون های گیاهی و نحوه استفاده از آنها + مقالات و کتب معتبر علمی

مطالب مرتبط:

کاربرد هورمون جیبرلین

چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

کاربرد هورمون اکسین

انواع هورمونهای گیاهی

هورمون ها

هورمون های گیاهی

هورمون گیاهی چیست؟

اتیلن و دیگر هورمونهای گیاهی


بسیار مفید بود . ایا هورمون های شیمیایی هم از بید استفاده میکنند؟

خیر به طور شیمیایی و در آزمایشگاه تهیه میشوند

ممنون بابت مطالب خوبتون … بسیار عالی بود

قرص آسپرین خیلی راحت بهتون جواب میده بیخود پول وی جیب دلال ها و مافیا نکنید. آسپرین اسید سالسیلیک داره که ریشه دهی قلمه را زیاد میکنه. اگر کارتون تولید قلمه هست یا گلخانه دارین هورمون اکسین IBA بخرید و در غلظت خیلی کم رقیق کنید. هورمون اکسین برای ریشه زایی لازم هست و ریشه دهی قله را خیلی زیاد میکنه. از پودر دارچین هم میتونید استفاده کنید. همه عطاری ها دارن. خیلی هم ارزانه.

برای قلمه زنی رزماری چه کار باید کرد؟

سوال رو در محل اشتباه پرسیدید باید در بخش پرسش و پاسخ و یا مطلب رزماری میپرسیدید.منظورتون از قلمه زدن به کمک هورمونه؟؟؟ دقیق تر سواتون بپرسید این سوال خیلی کلی بود و جواب مفصلی داره

سلام ببخشید خواستم بپرسم میشه که از هورمون ریشه را تو خاک قلمه ای که قبلاً کاشته شده مثلا یک روز قبل کاشته شده ریخت ،

خیر.بهتره قبل از کاشت استفاده بشه و ریشه رو توی هورمون بزنیم.

سلام شمعدونی پیچ من اصلا رشد نمیکنه…ساقه خیلی نازک علفی و 5 عدد برگ داره …خاکش خوبه….افتاب صبح میخوره…من یک قسمت را با ریشه از خاک در اوردم و داخل اب گذاشتم ایا رشد خواهد کرد؟..چیکار کنم برای پر برگ و پر گل شدنش

روش ساخت پودر ریشه زاییپودر تالک (از آرد یا پودر بچه هم میتوان استفاده نمود)اندازه گیری غلظتهای هورمون اکسین از نوع iba در غلظتهای زیر:0.2 0.4 0.6 0.8 1 1.2 1.4 1.6 درصدمخلوط کردن iba با تالکشما الان پودر ریشه زایی دارین!!!!میتوانید این محصول را به فروش برسانید و برای کلیه نهالستانهای کشور و گلخانه داران اطلاع رسانی کنید

قلمه چه مدت باید در هورمون رشد باشد و بعد در گلدان کاشته شود

با هورمونی که با این روش می سازید می توانید به راحتی ریشه زایی گیاه مورد نظر خود را افزایش دهید و عملکرد در خور و مناسب تری را در زمان کمتری به دست آورید .

آب بید از شاخه های درخت بید تهیه میشود. این شاخه های کوچک را در آب فروکنید و بگذارید مدتی بماند. سپس از آن به عنوان آب قلمه استفاده کنید و شاخه ای که میخواهید ریشه کند، در آن فرو ببرید. همچنین میتوانید با آن نهال، درخت یا درختچه های تازه خود را آب بدهید تا ریشه شان تقویت شود.

 

 

طرز تهیه آب بید کار ساده ایست. ابتدا حدود چند فنجان شاخه کوچک تازه افتاده بید را جمع کنید یا چند شاخه کوچک را انتخاب کرده و از درخت جدا کنید. این شاخه ها نباید بزرگتر از یک مداد (یا قطر بیشتر از ۱٫۵ سانتیمتر) باشند. همه برگها را از شاخه جدا کنید و شاخه را به قطعات ۳ تا ۷ سانتیمتری ببرید. در واقع اگر اندازه قطعات کوتاهتر از این مقدار باشد (حدود ۲٫۵ سانتیمتر) بهتر است چون هورمون اکسین بیشتری از آن به دست می آید. هورمون اکسین همان ماده ای است که رشد ریشه را تقویت میکند. قطعات شاخه بید را در ظرف نیم گالنی (۱٫۹ لیتری) حاوی آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت بماند.چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

برای خارج کردن قطعات شاخه بید، از یک کفگیر یا آبکش استفاده کنید و یا آب را از صافی رد کنید و در ظرف دیگری بریزید. ظاهر آب بید باید شبیه چای کمرنگ باشد. این آب را داخل ظرف درب دار مانند شیشه مربا بریزید و محکم در آن را ببندید. قطعات بید را میتوانید دور بریزید یا آنها را به کمپوست اضافه کنید.

میتوانید آب بید را تا دو ماه فریز کنید اما اغلب بهتر است بلافاصله پس از تهیه از آن استفاده کنید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

 

این بخش از کار خیلی ساده است. هنگامی که آب بید آماده شد، گیاه بریده شده را که میخواهید ریشه بدهد، در این آب غوطه ور کنید و بگذارید یک شب بماند. پس از آن میتوانید گیاه را خارج کنید و در خاک بگذارید یا مستقیما آن را در باغچه بکارید (ترجیحا ابتدا آن را در محل سایه بکارید و سپس هنگامی که آماده شد آن را به جای مورد نظر انتقال دهید). همچنین میتوانید این آب را بر روی گلها، درختها و بوته هایی که تازه کاشته اید بریزید.

دانشجوی رشته گیاه پزشکی ، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان،

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند


۳۲

سپتامبر 8, 2017

۴۱۹

محمد رضا زرهون

سپتامبر 8, 2017

۱۹۰۴

محمد رضا زرهون

سپتامبر 8, 2017

۲۹۸۱

محمد رضا زرهون

سپتامبر 8, 2017

۶۴۸۴۳

محمد رضا زرهون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

سلام این عکس که مال گیاه رزماری هست که گذاشتید

سلام ممنون از حسن توجه شما دوست عزیز
این تصویر برای تفهیم بیشتر گذاشته شده بود که در توضیحات قید خواهیم کرد

بهترین راه اینه کسی که گلخونه داره خودش محلول ریشه زایی درست کنه. IBA را از بازار بخره و با دوزهای مختلف محلول درست کنه. یک بار روی هر محصولی تست کنه دستش میاد کدام دوز از اکسین برای ریشه زایی اون گیاه موثره. بیخود پولتون را خرج محلول های ریشه زایی آماده و پودرهای ریشه زایی ایرانی نکنید. یک نمونه اش را ما خریدیم ۱۳۰۰۰۰ تومان اصلا موثر نبود. الان برای گلخانه خودم درست میکنم تازه متوجه شدم اون شرکت اشتباه میکرده. فکر جنس ایرانی را توی این زمینه از سرتون بیرون کنید. همین شرکت یک نمونه برامون ارسال کرده بود که تست کنیم. اون نمونه از حق نگذریم یکم موثر بود اما وقتی ازشون خرید کردیم کلاه گشادی سرمون گذاشتن. ما ۳۱ قوطی خریدیم که ۳۰۰۰۰ تومان هم تخفیف داد خیر سرش! تقریبا ۴۰۰۰۰۰۰ ملیون تومان خرید کردیم که به هیچ وجه موثر نبود همش کلاه برداری است. یا جنس خارجی بخرید یا خودتون درست کنید. آشغال خری نکنید.

پودر تالک (از آرد یا پودر بچه هم میتوان استفاده نمود)
اندازه گیری غلظتهای هورمون اکسین از نوع iba در غلظتهای زیر:
۰٫۲ ۰٫۴ ۰٫۶ ۰٫۸ ۱ ۱٫۲ ۱٫۴ ۱٫۶ درصد
مخلوط کردن iba با تالک
شما الان پودر ریشه زایی دارین!!!!
میتوانید این محصول را به فروش برسانید و برای کلیه نهالستانهای کشور و گلخانه داران اطلاع رسانی کنید

پودر بچه میتونه یک بستر برای همراهی پودر ریشه زایی باشه. پودر ریشه زایی اسمش ایندول بوتریک اسید هست که بهش میگن iba
این ترکیب ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است.
مقالاتی که روی ریشه زایی هستن اینطور نوشتن که میتونیم درصدی از پودر ریشه زایی (iba) را داخل پودر بچه استفاده کنیم. مثلا اگر خواستین مثلا ترکیب ۰٫۲ و ۰٫۴ و ۰٫۶ و ۰٫۸ و ۱ و ۱٫۲ گرم پودر ریشه زایی را داخل ۱۰۰ گرم پودر بچه بریزید و حسابی مخلوط کنید و استفاده کنید.ترکیباتی ۰٫۲ و ۰٫۴ برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و ترکیبات ۰٫۶ و ۰٫۸ برای گیاهان نیمه علی مناست هستن و ترکیب ۱ و ۱٫۲ بای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از پودر ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته. گلخانه های گل رز همینطوری ریشه دار میکنند. اونها IBA میخرن و داخل اتانول حل میکنند. سپس انتهای قلمه ها را برای حداکثر دو دقیقه توی محلول میگذارن و در درمیارن و داخل بستر کشت میگذارند. بهتره بستر کوکوپیت و پرلیت باشه تا زود تر ریشه بزنه.

پودر بچه میتونه یک بستر برای همراهی پودر ریشه زایی باشه. پودر ریشه زایی اسمش ایندول بوتریک اسید هست که بهش میگن iba
این ترکیب ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است.
مقالاتی که روی ریشه زایی هستن اینطور نوشتن که میتونیم درصدی از پودر ریشه زایی (iba) را داخل پودر بچه استفاده کنیم. مثلا اگر خواستین مثلا ترکیب ۰٫۲ و ۰٫۴ و ۰٫۶ و ۰٫۸ و ۱ و ۱٫۲ گرم پودر ریشه زایی را داخل ۱۰۰ گرم پودر بچه بریزید و حسابی مخلوط کنید و استفاده کنید.ترکیباتی ۰٫۲ و ۰٫۴ برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و ترکیبات ۰٫۶ و ۰٫۸ برای گیاهان نیمه علی مناست هستن و ترکیب ۱ و ۱٫۲ بای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از پودر ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته. گلخانه های گل رز همینطوری ریشه دار میکنند. اونها IBA میخرن و داخل اتانول حل میکنند. سپس انتهای قلمه ها را برای حداکثر دو دقیقه توی محلول میگذارن و در درمیارن و داخل بستر کشت میگذارند. بهتره بستر کوکوپیت و پرلیت باشه تا زود تر ریشه بزنه.

با سلام
برای تهیه هورمون ریشه زایی از بید مجنون ، میتوانیم از برگها همراه با ساقه استفاده کنیم ، یا فقط از ساقه ها استفاده کنیم . با تشکر

سلام شما میتونید از هر قسمتی برای تهیه اقدام کنید اما غالب هورمون در بخش ساقه موجود است

**** روش تولید ژل ریشه زا ****** روش تولید محلول ریشه زا *******
برای ساخت ژل ریشه زا میتوانید ژل سونوگرافی (که در داروخانه ها و لوازم پزشکی ها بفروش میرسد) و هورمون ریشه زایی (iba ایندول تری بوتریک اسید) را استفاده کنید.
این ترکیب، ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است و هورمون زیاد قلمه را خراب میکند اما نگران نباشید به راحتی قابل تولید است و هیچ علم پیچیده ای ندارد.
روش تولید بقدری پیش پا افتاده است که حتما برای شما خنده آور است.
برای ریشه دار کردن قلمه درصد خاصی از هورمون ریشه زایی (iba ایندول تری بوتریک اسید) باید به مقطع بریده شده قلمه برسه، به همین راحتی.
غلظت ۰٫۲ و ۰٫۴ درصد هورمون ریشه زایی برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و غلظت ۰٫۶ و ۰٫۸ درصد هورمون ریشه زایی برای گیاهان نیمه علفی مناست هستن و غلظت ۱ و ۱٫۲ درصد هورمون ریشه زایی برای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از ژل ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته.
مثال:
فرض میکنیم گیاه ما یک گیاه با ساقه علفی است که میخواهیم با استفاده از ژل ریشه زایی آن را ریشه دار کنیم.
وسایل مورد نیاز:
گلدان – بستر کشت (۵۰ درصد کوکوپیت و ۵۰ درصد پرلیت) – قلمه گیاه – پلاستیک – هورمون ریشه زایی (iba ایندول تری بوتریک اسید) – ژل سونوگرافی – ترازو – ظرف خالی مثلا ظرف کرم
مقدار ۱۰۰ گرم ژل سونوگرافی را وزن میکنیم و به آن ۰٫۲ گرم (دو دهم گرم) هورمون ریشه زایی (iba ایندول تری بوتریک اسید) اضافه میکنیم و آن را به هم میزنیم تا هورمون به صورت کامل و یکنواخت در ژل سونوگرافی پخش شود. (اگر میخواهید کسی نداند که ترکیب شما از چه چیزی ساخته شده و دکتر بازی در بیارین میتوانید قبل از اینکار محلول ریشه زایی درست کنید برای اینکار باید ۰٫۲ گرم (دو دهم گرم) هورمون ریشه زایی را در اتانول حل کنید بعد محلول بدست آمده را در ۱۰۰ گرم ژل بریزید تا بافت هورمون داخل ژل سونوگرافی مشخص نباشد خخخ دکتر شدیناااا). حالا میتوانید از این ژل ریشه زایی برای افزایش ریشه گیاهان علفی خود استفاده کنید. کار بسیار ساده ای بود نه؟
حالا ژل ریشه زایی داریم. قلمه را درون ژل ریشه زایی فرو میبریم تا کمی ژل به پائین قلمه بچسبد و آن را به آرامی در بستر کشت قرار میدهیم و روی گلدان را با پلاستیک میپوشانیم (پلاستیک طوری نباشد که گیاه خفه شود فقط میخواهیم کمی گیاه گرم شود چون گرما ریشه دهی را زیاد تر میکنه)
*********** آیا از این کار میشه کسب درآمد کرد؟
**** بسیار مهم ************* چه کسانی این محصول را میخرند؟
شما میتوانید این محصول را به فروش برسانید و برای خود کسب درآمد کنید. گلخانه داران و مراکز تولید قلمه و نهالستانها مشتاق چنین محصولی هستند!

البته برای حل کردن اکسین iba هم میشه از koh استفاده کنیم و بعد در بستر که یا محلول هست یا ژل یا پودر مخلوط کنیم که یکنواخت تر بشه ولی لزومی نداره اینکارو انجام انجام بشه

دورود بر شما استاد.البته من در یک مقاله که انگلیسی بود با همین اندک سوادم متوجه شدم که ظاهرا این عمل تقریبا بی تاثیر است.چون iaa طبق گفته محقق مقاله قابل حل شدن در اب نیست.ولی اینکار بیشتر باعث تولید مقداری اتیلن در محلول مورد نظر میشود.اگر تونستم مقاله رو پیداکنم .میفرستم براتون.چون سال قبل بود که مطالعه کردم.

مواد اولیه برای ساخت این محصول شامل موارد زیر است:
• پرلیت:
پرلیت قادر است ۳ تا ۷ برابر وزن خودش آب جذب و نگهداری کند و دچار آبگرفتگی نشود. در عین حال، می‌تواند ظرفیت نگهداری مواد غذایی محلول را نیز افزایش داده و از خروج مواد غذایی محلول در اثر آبیاری‌های مکرر پیشگیری نماید. از سوی دیگر ساختار میکروسکوپی ذرات پرلیت به گونه‌ای است که با داشتن حفرات و تخلخل‌های چند لایه قادر است حتی در حالت اشباع از آب نیز حداقل ۲۰% از تخلخل مفید خود را در خاک حفظ کرده واز این طریق تبادل هوا و اکسیژن را در محیط کشت افزایش دهد.
• زئولیت
زئولیت با خاصيت جذب فوق‌العاده آب قادر است مقدار آب موجود در خاك را تا حد اشباع جذب نموده و آن را براي مدت طولاني درون شبكه‌های خود نگهداري نمايد. آب موجود در شبكه به تدريج آزاد و در دسترس گياه قرار می‌گردد، در طول روز به علت تابش مستقيم آفتاب مقداري از آب سطحي خاك در اثر تبخير از خاک خارج می‌شود، ولي در طول شب با پائين آمدن درجه حرارت محيط، با جذب رطوبت هوا، مجدداً مقداري آب از دست داده را جبران مي‌نمايد. اين عمل موجب كاهش چشمگير مصرف آب در كشاورزي شده و حتي ممكن است در مناطق خشك و كم آب با توجه به خواص فيزيكي زمين زراعي مصرف آب را به نصف تقليل دهد در نتيجه استفاده از زئولیت براي كشورهائي نظير كشور ما كه با كمبود آب در كشاورزي مواجه هستند مي‌توانند مقداري از مشكلات ناشي از كمبود آب را مرتفع سازد.
بخشي از كودهاي شيميايي ازت‌دار و پتاسه بعد از مصرف در كشت محصولات كشاورزي به علت قابليت انحلال بوسيله آب‌هاي سطحي شسته شده و به عمق پايين‌تر از ريشه گياه نفوذ مي‌نمايد و يا به وسيله آب‌هاي سطحي از محيط خارج مي‌گردد. زئولیت با دارا بودن خاصيت جذب كاتيوني شديد نسبت به +NH4 و +K بخش اعظم عناصر فوق را در كودهاي ازته و پتاسه به خود جذب نموده و در درون شبكه خود براي مدت طولاني نگهداري و به تدريج نياز گياه را تأمين مي‌نمايد. اين امر سبب صرفه‌جوئي درخور توجه در مصرف كود شيميايي شده و به علاوه از آلودگي آب‌های زیرزمینی و سطحي ناشي از مصرف كود شيميايي كاسته و به حفظ محيط زیست نيز كمك مي‌نمايد.
وجود زئولیت در خاك موجب پايداري و تشديد عمل لايمينگ (Liming) شده و افزون بر آن آسيديته خاك را كنترل مي‌نمايد. ضمناً پاره‌اي از كاني‌هاي پتاس و فسفر در خاك كه پايدار و قابل جذب گياه نمي‌باشند به وسيله زئولیت كه توانايي تبادل يوني دارد با اين عناصر، بخشي از مواد مفيد را قابل جذب گياه نموده، در نتيجه سبب حاصلخيزي خاك‌هاي زراعي كم قوت و يا متوسط مي‌شود.
• کود دامی:
کود دامی در خاک‌های شنی (سبک) با متصل کردن ذرات به یکدیگر باعث تشکیل ساختمان می‌گردد و در خاک‌های رسی (سنگین) از چسبندگی زیاد ذرات خاک جلوگیری نموده و وضعیت بهتری به خاک می‌دهد بنابراین کاربرد مواد آلی در همه خاک‌ها مفید بوده و منجر به تشکیل ساختمان بیشتر و پایدارتر می‌گردد. اکثر خصوصیات خاک تحت تأثیر وضعیت ساختمان خاک قرار دارد به طور مثال نفوذ آب در خاک، تهویه خاک، میزان خلل و فرج یا منافذ خاک، نگهداری آب در خاک و نفوذ ریشه در خاک، همگی تحت تأثیر ساختمان خاک قرار می‌گیرند که به مواردی از آن به طور کامل‌تری در زیر اشاره خواهد شد.
کود دامی باعث می‌شود که وزن مخصوص ظاهری خاک کاهش یافته و به اصطلاح عمومی، خاک پوک شود و همچنین از فشردگی زیاد خاک جلوگیری می‌نماید. تخلخل یا میزان منافذ خاک نیز با افزایش ماده آلی خاک بیشتر شده و این مسئله به نگهداری بیشتر آب و تهویه بهتر خاک کمک می‌کند.
خاک‌های با مواد آلی کم، ساختمان مطلوبی ندارند. بنابراین خاک‌های بدون ساختمان یا با ساختمان ضعیف نفوذپذیری مناسبی ندارند.
از دیگر خصوصیات مواد آلی؛ می‌توان به نگهداری آب چند برابر وزن خود اشاره نمود. با توجه به اینکه اکثر مناطق کشاورزی کشور با کمبود آب روبرو هستند استفاده از مواد آلی می‌تواند، باعث نگهداری آب در خاک شود. از طرفی نگهداری آب در خاک‌های با ساختمان خوب بهتر صورت می‌گیرد و همانطور که گفته شد مواد آلی باعث بهبود وضعیت ساختمانی خاک می‌گردند. در خاک‌های شنی با مواد آلی کم، چون منافذ درشت خاک بیشتر بوده و ساختمان خاک نیز ضعیف‌تر است ظرفیت نگهداری آب در این نوع خاک‌ها کم می‌باشد، بنابراین درخاک‌های شنی اثر مواد آلی بر ظرفیت نگهداری آب در خاک بیشتر است.
ریشه گیاهان و بسیاری از جانداران زیر خاک جهت انجام وظایف خود نیاز به اکسیژن و تهویه مطلوب دارند. همانطور که در سطوح بالا توضیح داده شد افزایش مواد آلی به خاک باعث بهبود ساختمان و افزایش تخلخل خاک می‌شود که این خود باعث تهویه بهتر خاک می‌شود.
• هیومیک اسید:
هیومیک اسید یکی از اجزای اصلی مواد هیومیک است و دارای رنگ قهوه‌ای تیره می‌باشد. این ترکیب دارای گوگرد، ازت، فسفر با درصدهای مختلف و برخی از فلزات مانند کلسیم، منیزیم، مس و روی می‌باشد. کود اسید هیومیک؛ مخلوطی از چند ترکیب است که به طور کلی خواص شیمیایی شبیه به هم دارند و وظایف مختلفی را بر خاک و بر رشد گیاهان دارد. اسید هیومیک نقش مهمی در افزایش و بهبود توانایی گیاهان دارد. هیومیک اسید موجب افزایش توانایی جذب مواد مغذی از خاک توسط گیاهان می‌شود.
استفاده از هیومیک اسید مزیت‌های فراوانی دارد، که در ادامه به اختصار به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
• افزودن مواد آلی به خاک‌هایی با کمبود مواد آلی
• افزایش فعالیت ریشه گیاهان و درختان
• کمک به بهبود جذب مواد مغذی توسط گیاهان
• افزایش تولید کلروفیل و سبزینه در برگ گیاهان
• بهبود جوانه زنی بذر در خاک
• تحریک فعالیت میکروارگانیسم‌های درون خاک
• بهبود و افزایش حاصلخیزی خاک باغات و مزارع
• حفظ و افزایش سلامت گیاه و افزایش بازدهی تولید محصول
• استفاده از اسید هیومیک در آبیاری، در کنترل برخی از بیماری‌های ریشه نقش مؤثری دارد.
• ارگانیک بودن و در نتیجه سالم و بی خطر بودن برای محیط زیست، حیوانات، گیاهان و انسان
• تحریک آنزیم‌های گیاهی
• افزایش فعالیت‌های آنتی اکسیدانی در گیاهان
• اسید هیومیک منبع خوبی از فسفات و کربن است و باعث تحریک جمعیت میکروارگانیم‌های خاک می‌شود. این موضوع موجب داشتن خاکی سالم‌تر با تنوع متعادل در گیاهان سالم می‌گردد.
• اسید هیومیک به تقلیل و کاهش سمیت موادی همچون فلزات سنگین، هیدروکربن‌ها، آفت کش‌ها و کمک نموده و سدیم سمی را کاهش می‌دهد.
• از طریق افزایش انسجام ذرات ریز خاک، باعث کاهش فرسایش خاک می‌گردد.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

برای عضویت در خبرنامه و
دریافت
مطالب ایمیل خود را وارد کنید

درباره ما

کلینیک گیاه پزشکی، با هدف ترویج کشاورزی نوین و ارائه ی اطلاعات عمومی و تخصصی مفید در این حوزه در سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرده است، این مجموعه همچنین فروشگاهی فعال با ارائه محصولاتی در زمینه ابزار، بذر، کود و مواد بازدارنده ی بیولوژیک و شیمیایی آفات می باشد.
کاربران و محققان گرامی می توانند جهت فروش و یا ارائه ی محصولات / مقالات و کمک درسی های خود در زمینه ی کشاورزی با ما در ارتباط باشند و از حساب کاربری موجود در سایت جهت ارسال موارد فوق استفاده نمایند.


اطلاعیه:

شما اینجا هستید:
نازبو / آموزش و مقالات / استفاده از هورمون های ریشه زایی در قلمه زدن

این روزها شاهد استقبال بی نظیری از گیاهان آپارتمانی هستیم. این گیاهان با قرار گرفتن در دکوراسیون خانه ها شگفتی هایی بسیاری با خود به ارمغان می آورند. به طوری که بسیاری از افراد به دنبال تکثیر آن ها هستند. یکی از راههای تکثیر گیاه و ایجاد یک گیاه جدید مشابه گیاه مادر، این است که یک قطعه از گیاه اصلی را جدا کنیم و بکاریم. قلمه زدن یکی از ساده ترین راه ها برای تکثیر گیاهان است اما گاهی اوقات بعضی گیاهان با قلمه زدن به سختی تکثیر می شوند و یا به دلیل کمبود وقت و سرعت بیشتر نیاز داریم تا فرآیند ریشه دهی گیاه را بهبود ببخشیم. در این مواقع برای تقویت ریشه دهی قلمه از هورمون ریشه زایی استفاده می شود. جهت خرید هورمون ریشه زایی به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

هورمون ریشه زایی هورمونی است که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان وجود دارد که با عنوان هورمونهای گیاهی یا تنظیم کننده شناخته می شوند که امروزه با ساخت مصنوعی مواد ریشه زا امکان موفقیت ریشه زنی در گیاه را بسیار زیاد کرده است. زمانی که از مواد ریشه زایی استفاده می کنیم ریشه ها به سرعت رشد پیدا می کنند و دارای کیفیت زیادی هم هستند. هنگامی که گیاه را با روش قلمه ساقه می خواهید تکثیر کنید، استفاده از این محصول بسیار مفید بوده و گاهی برای گیاهانی که سخت تکثیر می شوند مانند گل رز یا برخی از گونه ‌های خاص کاکتوس ‌ها و گل بنفشه آفریقایی واجب است.

اگر چه بسیاری از گیاهان خودشان به راحتی ریشه می دهند، اما استفاده از هورمون ریشه زایی کار تکثیر برخی از گیاهانی را که به سختی میتوان آنها را با موفقیت قلمه زد، خیلی آسانتر میکند. برخی از گیاهان مانند پاپیتال حتی در آب هم به راحتی ریشه تولید می کنند اما این ریشه ها هرگز به قدرت ریشه هایی که با استفاده از این محصول و در خاک تولید شده اند، نمی رسند.به این کار قلمه زدن یا قلمه گرفتن (cutting) گفته می شود. روشهای متداول تکثیر گیاهان به روش قلمه زدن شامل قلمه ریشه (root cutting)، قلمه ساقه (stem cutting) و قلمه برگ (leaf cutting) است و گاهی اوقات برای تقویت ریشه دهی قلمه از هورمون ریشه زایی استفاده می شود. هورمون ریشه زا می تواند در روش های قلمه زنی بسیاری بکار رود. استفاده آن چه در گیاهان جوان، گیاهان تنه چوبی، چه با برگ ها و چه در ریشه ها به طور چشمگیری شانس تکثیر را افزایش می دهد.چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

همچنین بخوانید: آموزش قلمه زدن گل رز

برای این کار نیاز به یک قلمه سالم و تازه داریم. پیش از شروع فرایند ریشه زنی، برگهای قلمه را جدا کنید. مقدار بسیار کمی هورمون را در یک ظرف تمیز بریزید. حدود ۲٫۵ سانتیمتر از قلمه ساقه را در آن قرار دهید، به زودی ریشه های جدید از این ناحیه شروع به رشد خواهند کرد. گلدانی با خاک گلدانی مرطوب آماده کنید و ساقه قلمه را در خاک گلدان قرار دهید. جهت خرید خاک به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید. روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید(کاور کردن). این گلدان را در مکانی پر نور قرار دهید و از تابش مستقیم نور خورشید دور باشد. در مدت زمانی که منتظر ریشه دادن قلمه و رشد گیاه جدیدتان هستید، حتما خاک قلمه را مرطوب نگه دارید (به جز برخی گیاهان مانند آلوئه ورا که دستور العمل دیگری در مورد آن داده شده است) و به آن نظارت داشته باشید تا زمانی که برگهای جدید در آن رشد کنند. هنگامی که برگهای جدید پدیدار می ‌شوند، می ‌توانید مطمئن باشید که گیاه ریشه تولید کرده است. در این زمان کیسه پلاستیکی را از روی گلدان خارج کنید. هنگامی که جوانه بزرگ شد، می‌توانید مراقبت از آن به عنوان یک گیاه جدید را شروع کنید.

همانطور که میدانید بسیاری از ساکولنت ها ساقه ندارند و بایستی از طریق قلمه برگ تکثیر گردند. بسته به ساختار برگ هورمون ریشه زایی را با قسمتی از برگ که به مرکز گیاه نزدیک تر است آغشته نمایید و آن را بر روی خاکی که حاضر کرده اید قرار دهید.  اگر برگ ساکولنت مربوط به ساکولنتی باشد که ساقه ای کوتاه دارد، مثل بنفشه آفریقایی، ساقه جدا شده را در هورمون فر و برده و آن را بکارید. در  بعضی موارد لازم است که پشت برگ را کامل به هورمون آغشته نمایید و آن را روی بستر مرطوب بدون شن خوابانده و و کمی فشار دهید تا برگ روی بستر بنشیند.  تمامی قلمه ها بایستی از تابش مستقیم خورشید دور باشند تا زمانی که ریشه هایی قوی بدست بیاورند.

بیشتر بخوانید: تکثیر ساکولنت به روش قلمه برگ

همانطور که از نامش پیداست، قسمتهایی از ریشه والد است که در نهایت گیاه جدیدی را تولید میکند. برای قلمه ریشه خاک روی ریشه گیاه والد را کنار بزنید، قطعات ۵ سانتی متری از ریشه باریک آن را جدا نموده و مجدد خاک را بر روی ریشه های والد بریزید. قطعات ریشه را در هورمون ریشه زا غلتانده  و در عمق کم در گلدان جدید بکارید. خام آن را مرطوب نگاه دارید ولی خیس نباشد. معمولا قلمه ریشه ای در پاییز انجام می گیرد تا گیاه تمام زمستان را برای تولید ریشه جدید زمان داشته باشد.

چند نکته:هورمون های ریشه زایی به دو شکل پودری و مایع وجود دارند که از هر دو می توانید استفاده کنید.اگر گیاه مورد نظر شما یک گیاه شکوفه دهنده است، تا زمانی که شکوفه ها تمام شوند صبر کنید.تولید گیاه جدید از والد نیازمند صبر است و قلمه تا زمانی که سیستم ریشه ای قدرت بگیرد بسیار حساس است.به صورت کلی خاک قلمه بایستی مرطوب و نه خیس باشد و از تابش مستقیم نور خورشید به دور باشد.

عسل: عسل حاوی آنزیمی است که ممکن است رشد ریشه در گیاهان را تحریک کند. با این حال عسل بیشترین کاربرد را به عنوان ماده ضد عفونی کننده دارد که باعث فراهم کردن پاکیزگی کافی برای رشد سالم در قلمه می ‌شود. عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ است و از رشد باکتری ‌ها و قارچ ‌ها در قلمه جلوگیری می ‌کند. برای استفاده از عسل به عنوان هورمون ریشه زایی، انتهای قلمه را به عسل آغشته کنید و سپس آن را بکارید.

آسپرین: آسپرین یک هورمون ریشه زایی موثر است. قرص آسپرین را خرد کنید و آن را در آب حل کنید.

برگ یا شاخه درخت بید: درختان بید دارای اسید ایندولبوتیریک طبیعی هستند، هورمونی که باعث ریشه زدن می شود. برای استفاده از درخت بید به عنوان هورمون ریشه زایی، به اندازه ۲ فنجان از شاخه ‌های جوان تهیه کنید. آن ‌ها را به قطعات کوچک برش دهید و به مدت یک شب آن‌ ها را در آب بخیسانید. شما می‌ توانید از شاخه‌ های قدیمی هم استفاده کنید ولی در این صورت حداقل به سه فنجان از شاخه ‌های قدیمی نیاز دارید. در صورتی که قصد دارید از برگ ‌ها استفاده کنید، یک دسته برگ تهیه نمایید و آن ‌ها را به مدت ۲ شب بخیسانید و سپس از آن به عنوان هورمون ریشه زایی استفاده کنید. هرگز از شاخه‌ های مرده، آسیب دیده و یا شاخه ‌هایی که روی زمین افتاده ‌اند استفاده نکنید، زیرا ممکن است آلوده باشند.

سرکه سیب: سرکه یکی از پر کاربردترین مواد در خانه ‌ها است و در ریشه زایی هم موثر می ‌باشد. اما مراقب باشید بیش از حد از سرکه استفاده نکنید زیرا اسیدی است و ممکن است قلمه را از بین ببرد. فقط کافی است یک قاشق چای خوری سرکه را با شش فنجان آب مخلوط کنید و از آن به عنوان هورمون ریشه زایی استفاده نمایید.

مایع کلپ (Kelp) و آب: کلپ یک کود است. یک هشتم فنجان از این کود بریزید و سپس بقیه فنجان را با آب پر کنید. قلمه ‌های خود را در این محلول بگذارید. این محلول همچنین به عنوان کود هم برای قلمه‌ ها استفاده می ‌شود.

دارچین: فرو کردن قلمه گیاهان در پودر دارچین از رشد قارچ‌ ها جلوگیری می ‌کند. دارچین تاثیر زیادی در ریشه دار شدن قلمه ‌ها ندارد ولی رشد قارچ ‌ها را مهار می ‌کند. با جلوگیری از رشد قارچ، گیاه شانس بیشتری برای ریشه دار شدن دارد.

آلوئه ورا: از ژل آلوئه ورا می ‌توان به عنوان هورمون ریشه زایی استفاده کرد. قلمه‌ ها را در ژل آلوئه ورا فرو کنید و سپس آن ‌ها را بکارید. تاثیر ژل آلوئه ورا در ریشه زایی قلمه ‌ها، نسبت به سایر هورمون ‌های ریشه زای طبیعی، بیشتر است.

اگرچه از هورمون های ریشه زایی طبیعی برای ریشه دار کردن قلمه ها می توان استفاده کرد اما برای اینکه سریع تر به نتیجه برسید پیشنهاد می کنیم از هورمون های ریشه زایی موجود استفاده کنید.

*سوالات خود را از طریق فرم نظرات بپرسید تا توسط کارشناسان ما بررسی و پاسخ داده شود.


بذر گل آمارانتوس نخلی قرمز

5,900 تومان


بذر گل جعفری پاکوتاه گل درشت

5,900 تومان


گلدان کراسولا اواتا

49,000 تومان

گلدان کاکتوس پایه خیاری – کاکتوس اچینوپسیس پاکانوی

29,000 تومان


بذر بامیه سفید اهوازی

4,900 تومان


کود مخصوص کاکتوس ساکولنت و گلدهی گیاهان گلدار

4,900 تومان – 11,900 تومان


هورمون ریشه زایی مایع گیاهان

16,000 تومان


بذر گیاه آدنیوم عربیکوم هیبریدی یا رز صحرا

23,900 تومان


31 پاسخ

سلام
من امسال اگه اشتباه نکنم اواخر فروردین و در مدت باز هم اگه اشتباه نکنم ۶۰ روز به روشی که براتون توضیح میدم یک ساقه تقریبا یک متری درخت لیموشیرین رو تونستم فقط با خمیری که با اب و خاک درست کردم رو تحریک به ریشه زایی کنم که تو مدتی که اشاره کردم پر از ریشه های طویل و بلند شده بود!
من شاخه ای که انتخاب کردم رو از درخت قطعش نکردم, یک ساقه نسبتا ضخیم و جوان و حدود ۱ متری رو از درختی که سنش به میوه دهی رسیده رو انتخاب کردم, قسمتی که گیاه ریشه میزنه رو برگش رو کندم و خارش رو هم خوب برش زدم و لایه های روی ساقه رو هم با چاقو برش زدم و دور تا دورش رو کندم, تقریبا تا ۱۰ سانتی این کار رو روی ساقه ادامه دادم تا به خار و برگ بعدی هم برسه که مثلا اطمینان خاطرم بیشتر بشه که یکیشون از این قسمتهایی که گیاه ریشه میزنه, ریشه بزنه!
واسه محکم کاری و رفع قارچ و باکتری و غیره هم یک برگ آلوئه ورا کندم و با مایع داخلش به همه جاهایی که گیاه پوستش رو کنده بودم مالیدم. با خاک معمولی و مقداری اب به اندازه کف دو دست خمیر درست کردم و زدم به دور تا دور همون قسمتها و با یک پلاسیک عادی واسه اینکه خمیرم کنده نشه دورش رو محکم پیچوندم و چسب نواری زدم. واسه اینکه گِل خشک نمونه هم یه سوراخ توی پلاستیک ایجاد کردم و با امپول توش اب تزریق میکردم.
اوایل گاهی بهش اب میدادم ولی این اواخر تا بیش از ۲ هفته هم اب بهش نداده بودم! همونطور که گفتم تو این روش ساقه از درخت هنوز جدا نشده بود و بجز خاک فرعی, ساقه همچنان منبع تغذیه اولیش رو هم داشته. بعد حدود ۶۰ روز یعنی اخرین روز خرداد رفتم پلاستیکش رو باز کردم و ساقه توی این مدت پر از ریشه های پرپشت و ضخیم شده بود, دوباره دورش رو پیچوندم که تو موقع مناسب بچینمش و جابجاش کنم 🙂 درطی این مدت هم که توضیح دادم گیاه همچنان به رشتش ادامه میداده

بسیار عالی عمل کردید . در خرداد هم میتونستید پایه رو قطع کنید و نهال رو به یک گلدان منتقل کنید . البته تعدادی از شاخ و برگهایش رو باید کم میکردید . این روش air layering نامیده میشه

سلام لطفا روش تکثیر گل امین الدوله رو بگید.ممنونچگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم

سلام تشکر میکنم از اطلاعات عالی که دادین . یک سوال دارم . من میخواستم هورمون ریشه زایی بخرم که دیدم بعضی مدل هاش ۴۰۰۰ ppm و بعضی دیگه ۶۰۰۰ ppm و یا ۸۰۰۰ یا ۲۰۰۰ ppm هست ، به نظر شما کدوم شماره رو باشد تهیه کنم ؟

سلام تشکر میکنم از اطلاعات عالی که دادین . یک سوال دارم . من میخواستم هورمون ریشه زایی بخرم که دیدم بعضی مدل هاش ۴۰۰۰ ppm و بعضی دیگه ۶۰۰۰ ppm و یا ۸۰۰۰ یا ۲۰۰۰ ppm هست ، به نظر شما کدوم شماره رو باشد تهیه کنم ؟ با تشکر فراوان

سلام میشه در مورد تکثیرسانسوریا توضیح بدین که باید هورمن ریشه زایی زده بشه وبسترش چی باشه

سلام، سانسوریا به سادگی از طریق کاشت مستقیم برگ تکثیر میشه

۶۰۰۰ بری اکثر گیاهان خوبه

سلام ایا از طریق قلمه کرفتن رو ساقه درخت اوکادو میتوان ریشه گرفت یا قلمه بگیریم

سلام
مرسوم نیست این کار
فکر نمیکنم امکانش باشه

ایا میتوان اوکادو رو از طریق ساقه قلمه گرفت

سلام
مرسوم نیست این کار
فکر نمیکنم امکانش باشه

روش ساخت پودر ریشه زایی
پودر تالک (از آرد یا پودر بچه هم میتوان استفاده نمود)
اندازه گیری غلظتهای هورمون اکسین از نوع iba در غلظتهای زیر:
۰٫۲ ۰٫۴ ۰٫۶ ۰٫۸ ۱ ۱٫۲ ۱٫۴ ۱٫۶ درصد
مخلوط کردن iba با تالک
شما الان پودر ریشه زایی دارین!!!!
میتوانید این محصول را به فروش برسانید و برای کلیه نهالستانهای کشور و گلخانه داران اطلاع رسانی کنید

پودر بچه میتونه یک بستر برای همراهی پودر ریشه زایی باشه. پودر ریشه زایی اسمش ایندول بوتریک اسید هست که بهش میگن iba
این ترکیب ریشه دهی قلمه ها را افزایش میدهد. اما اگر به میزان زیاد استفاده شود آنها را خراب میکند و از بین میبرد چون از هورمون تهیه شده است.
مقالاتی که روی ریشه زایی هستن اینطور نوشتن که میتونیم درصدی از پودر ریشه زایی (iba) را داخل پودر بچه استفاده کنیم. مثلا اگر خواستین مثلا ترکیب ۰٫۲ و ۰٫۴ و ۰٫۶ و ۰٫۸ و ۱ و ۱٫۲ گرم پودر ریشه زایی را داخل ۱۰۰ گرم پودر بچه بریزید و حسابی مخلوط کنید و استفاده کنید.ترکیباتی ۰٫۲ و ۰٫۴ برای گیاهان با ساقه علفی مناسب هستن و ترکیبات ۰٫۶ و ۰٫۸ برای گیاهان نیمه علی مناست هستن و ترکیب ۱ و ۱٫۲ بای گیاهان با ساقه چوبی مناسب هست. بهتره که شرایط ریشه زنی هم فراهم بشه. مثلا بعد از اینکه از پودر ریشه زایی استفاده شد برگهای اضافه قلمه حذف شود و روی گلدان را با یک پلاستیک بپوشانید و فضای گلخانه ای درست کنید تا زودتر ریشه زنی استفاق بیفته. گلخانه های گل رز همینطوری ریشه دار میکنند. اونها IBA میخرن و داخل اتانول حل میکنند. سپس انتهای قلمه ها را برای حداکثر دو دقیقه توی محلول میگذارن و در درمیارن و داخل بستر کشت میگذارند. بهتره بستر کوکوپیت و پرلیت باشه تا زود تر ریشه بزنه.

هرمون ریشه زا برای خانواده سانسوریا چی بهتره؟

سلام
نیازی به هورمون نداره، شرایط رو رعایت کنین درصد بالایی ریشه میده، میتونین هم از گرید اول(نرم) استفاده کنید

سلام، سانسوریا نیازی به هرمون ریشه زا ندارد و به راحتی تکثیر میشود و ریشه می دهد.

سلام مطالب جالبی بود ممنون.درمورد بنجامین هم توضیح بدین لطفا.چرا ساقه بنجامین در آب بعضی وقتا ریشه میده وبعضی وقتامیگنده.ویه سوالم ایتکع چرابعدازریشه دهی گیاه درآب وانتقالش به خاک،گیاه نابودمیشه؟

باسلام
گیاه بنجامین بسیار حساسه، جهت اطلاعات بیشتر میتونین این مطالب رو دنبال کنید :قلمه زدن و آفات فیکوس بنجامینپرورش و نگهداری بنجامین
جهت خرید بذر میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

ایا با پودراکسین می‌شود محلول اکسین درست کرد؟ چند در هزار؟

سلام محم عزیز
متاسفانه اطلاعات زیادی ندارم، با توجه به بررسی های انجام شده به عدد ۵ سی سی از محلول توی ۱۰ لیتر آب رسیدم، ولی ممنون میشم شما هم نتیجه بررسی های خودتونو با ما به اشتراک بزارین ؟
ممنونم

سلام وقت بخیر برای تکثیر زاموفولیا از طریق برگ چه درصد از هورمون ریشه زایی مناسبه ؟ ک زودتر ریشه بده

سلام نیایش عزیز
انواع هورمون اکسین مناسبه، جهت خرید هورمون ریشه زایی میتونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

با سلام نهال انار تو بهمن ماه قلمه زدیم تو گلدان برگ اورده برا ریشه زنی قلمه از شما راهنمایی مخوام با تشکر

سلام لشکر بلوکی عزیز
اگه برگ آورده همه چیز خوبه به نظر، برای تقویت ریشه میتونین از کود ریشه زایی یا قطره محرک رشد استفاده کنید، جهت خرید کود و قطره محرک رشد میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

سلام . من زیپلین قلمه زدم و گذاشتم داخل خاک یادم رفت هورمون بزنم میشه بعدش توی اب هم بهش اضافه کنم؟

سلام معصومه عزیز
پیشنهاد نمیکنم بعد از کاشت اینکار رو انجام بدین، میتونین صبر کنید و اگر قلمه موفق نبود برای بار بعدی این اقدام رو انجام بدید، الان جهت بالاتر بردن شانس قلمه زدن میتونین از قطره محرک رشد استفاده کنید، جهت خرید قطره محرک رشد میتونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

برگ های اشوریا را جدا کردم چگونه از پودر ریشه زایی استفاده کنم .کجایه برگ بزنم هورمون رو از همون جایی که جداشون کردم .

سلام علی عزیز
بله، انتهای ساقه جدا شده رو مرطوب کنید و داخل هورمون ریشه زایی فرو ببرید.

سلام دوست گرامی،سوالی داشتم در مورد قلمه زدن درخت پالونیا پرنسس ،لطفا راهنمایی بفرمایید در چه فصلی میتونم از درخت قلمه جدا کنم ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر و سپاس فراوان،

سلام پیام عزیز
لطفا دو مطلب زیر رو دنبال کنید :آشنایی با درخت پالونیابذر پالونیا فورتونی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

نازبو در شبکه های اجتماعی

تماس مستقیم با پشتیبانی

اطلاعات حساب:

شماره کارت: ۵۰۲۹۳۸۱۰۲۴۶۴۵۴۹۱ نام صاحب حساب: ابوالفضل یاوری – بانک دی

آدرس دفتر مرکزی: یزد، خیابان مطهری، بن بست آسمان، کدپستی 8917618746

پاسخگویی تلفنی : شنبه تا پنج شنبه در ساعات اداری

شماره تماس :
09192145297 – 03535240918

آدرس ایمیل : info@nazboo.com

در فارسی، نازبو به معنای ریحان است و پر واضح است که این نامگذاری به جهت بوی معطر این سبزی بر آن نهاده شده است.
نازبو، در سال ۹۵ با همت جمعی از علاقه مندان به محیط زیست و کارشناسان این حوزه فعالیت خود را آغاز نمود و هدف خود را کمک به نگهداری محیط زیست از طریق آموزش و اطلاع رسانی و همچنین اشاعه فرهنگ نگهداری از گیاهان در بین خانواده های ایرانی قرار داد.
تیم نازبو، محصولات خود را از بهترین برندها تهیه کرده و محصولات رویشی خود را ابتدا در آزمایشگاه بررسی نموده و پس از آن اقدام به عرضه آن می‌نماید و در این راه رضایتمندی مشتری به عنوان ارزش کلیدی سازمان شناخته می شود.
شایان ذکر است که در راستای هدف اولیه موسسین، که حفظ محیط زیست بوده یک درصد از درآمد های این وب‌سایت صرف کمک به سبز نگاه داشتن زمین،‌از جمله کاشت درخت،جمع آوری زباله های رها شده در طبیعت و .. می شود.

چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم
چگونه در خانه هورمون ریشه زایی درست کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *