چگونه ذهنی شاد داشته باشیم

 
helpkade
چگونه ذهنی شاد داشته باشیم
چگونه ذهنی شاد داشته باشیم

سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

با بالا رفتن سن قوای عقل و منطق آدمی هم کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. اما این اتفاق قابل پیشگیری است؛ در این مقاله به شما مراحلی را معرفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانی د در هر سنی ذهن و فکرتان را جوان و هوشیار نگاه دارید.

همه ما عقیده داریم که با بالا رفتن سن قوای عقل و منطق آدمی هم کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. اما این اتفاق قابل پیشگیری است؛ در این مقاله به شما مراحلی را معرفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم که با بکار بردن آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانی د در هر سنی که هستید ذهن و فکرتان را جوان و هوشیار نگاه دارید:

 

چگونه ذهنی شاد داشته باشیم

۱- باشگاه بروید و ورزش کنید: بسیاری از دانشمندان عقیده دارند که فعالیت‌های بدنی و فیزیکی باعث تحریک و کارکردن درست عقل و قوای فکری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. تحریکات خونی بدن باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود مغز بیشتر و بهتر کار کند؛ چرخش درست خون موجب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود شما بتوانید ذهن تان را سالم نگاه دارید و عکس العمل‌های سریع و عاقلانه تری داشته باشید. همچنین فعالیت‌های بدنی باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند سلول‌های موجود در مغز شما رشد و تکثیر یابند، و ذهن شما مانند یک ساعت کار کند.

 

 

۲- از ذهن تان کار بکشید: فارغ التحصیل شدن از مدرسه به این معنی نیست که شما یادگیری و آموزش را رها کنید. اگر ذهن تان را درگیر آموزش و یادگیری کارهای جدید نکنید یعنی به روند کاهش قوای فکری تان کمک کرده اید. یک زبان جدید یاد بگیرید، به طور منظم کتاب بخوانید، یا حتی نواختن یک ساز موسیقی را یاد بگیرید. فکر کردن هم یکی از فعالیت‌هایی است که ذهن را درگیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. فعالیت‌های روزانه ذهنی باعث قویتر شدن مغز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، در نتیجه شما ذهن سالم تری خواهید داشت.

 

۳ – سالم غذا بخورید: خوردن غذاهای فست فود و یا تنقلات مضر و بی فایده تنها به بدن شما و فیزیک تان آسیب نمی رساند، بلکه قوای ذهنی تان را مختل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. خوردن غذاهای سالم و مقوی به ذهن شما این امکان را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که سلول‌های خود را گسترش دهد و مواد مغذی مورد نیازش را از بدن تان بگیرد. غذاهایی که برای تقویت ذهن شما مفیدند عبارتند از شاتوت، بروکلی، قهوه، و آواکادو.

 

۴- استرس خود را مهار کنید : آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید که استرس آسیب‌های فراوانی به سلول‌های ذهن شما وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟ تنها این مسئله نیست، زمانیکه شما دچار استرس و اضطراب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید، نمی توانید بدرستی روی کارها و اعمال تان تمرکز کنید. استرس کنترل نشده ممکن است به افسردگی تبدیل شود و یا بیماریهای جسمی وخیمی بهمراه داشته باشد.

 

 

۵- به اندازه کافی استراحت کنید : اگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهی د ذهن تان هر روزمنظم و دقیق کار کند باید هر شب به اندازه کافی استراحت کنید. اگر نتوانید به اندازه کافی بخوابید، ذهن تان هوشیاری همیشگی را نخواهد داشت. البته زیاد از حد خوابیدن هم به اندازه کم خوابی مضر است ؛ پس تعادل را حفظ کنید.

 

۶- تنها نباشید‌ : داشتن دوستان صمیمی چند فایده دارد. اول اینکه ، ارتباطات کلامی موجب تقویت حافظه و هوشیاری ذهن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. داشتن رابطه با دیگران باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود شما فکر کنید و مشکلات تان را خودتان حل کنید. علاوه بر این داشتن دوستان زیاد از ابتلا به افسردگی و انزواطلبی جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند .

 

۷- کارهای روزانه خسته کننده تان را با هیجان آمیخته کنید: انجام دادن یک سری کارهای روتین روزانه خسته کننده است اما موجب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود شما مانند یک خلبان اتوماتیک کار کنید. برای اینکه کارتان شما را خسته نکند آنها را با هم ادغام کنید. راه‌های مختلفی را برای رسیدن به محل کارتان تجربه کنید. فعالیت‌های فوق برنامه جدیدی برای خود پیدا کنید. کارهایی انجام دهید که شما را به هیجان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورند و ذهن شما را هوشیار و فعال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

 

 

 


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

روحیه شاد یعنی جوانی و سلامت، به این فکر نکنید که چقدر مشکلات زندگی شما سخت و غیرقابل حل است، به این فکر کنید که چگونه روحیه شادی در خود ایجاد کنید تا جوانتر به نظر برسید. گاهی اوقات کوچک در زندگی ما سبب می شود که به اهداف بزرگ خود دست یابیم و سالم تر زندگی کنیم . این تغییرات هر چند کوچک شادتر شدن روحیه خواهد شد . پس از همین امروز این تغییرات را که در این بخش از نمناک آورده ایم را در زندگی خود لحاظ کنید تا زندگی سالم و شادی را تجربه نمایید.

زندگی سالم تر با سوزاندن بیشتر کالری ها

عضله ها نسبت به چربی ها کالری بیشتری می سوزاند. برای بهره ی بیشتر از زمان ورزش بهتر است ابتدا با حرکت هوازی اسکوات تمرکز خود را روی بزرگترین عضله های بدن قرار دهید و سپس به ورزش پاها و باسن بپردازید. روی پاهایتان بایستید و پاها را بیشتر از عرض مفصل ران باز کنید ، سپس بازوها را در مقابلتان موازی با زمین بکشید.

زانوهایتان را خم کرده و مفصل ران خود را آرام به عقب ببرید و باسن را بر زمین رها کنید، این حرکت را تا هنگامی که ران شما با زمین موازی شود ، ادامه دهید. حالا 2 ثانیه مکث کنید وسپس سریع بلند شوید.این حرکت به 11 بار تکرارنیاز دارد. در صورتی تمرین موثر و سخت تر می شود که آهسته تر پایین بیائید.چگونه ذهنی شاد داشته باشیم

افزایش نشاط و سلامتی در ابتدای روز با حالت گربه

هر روز صبح 30 تا 60 ثانیه بعد از بیدار شدن خود را مانند یک گربه بکشید تا این حرکت سبب بازیابی بدن شما شود. روی کف اتاق چهار دست و پا شوید و سپس پشتتان را به طرف سقف بپیچانید و 10 ثانیه در این حالت بمانید، سپس به سمت معکوس خم شویدو شکمتان را به سمت کف اتاق پایین آورید.

کشش گربه در ابتدای صبح سبب افزایش جریان خون و کمک به کشش بدن خواهد شد . این حرکت سبب می شود که شما جوان تر از سنتان به چشم آیید. 

پوستی روشن و جوان با استفاده از خطای چشمی

پوست زمانی که چشمانتان سفیدتر به نظر برسد، روشن ترخواهد شد . استفاده از اسطوخودوس به عنوان سایه چشم موجب درخشش چشم ها و خنثی نمودن قرمزی پوست اطراف چشم می شود. به اطراف پلک چشم خود پودر اسطوخودوس بزنید و مژه های خود را با ریمیل مشکی پررنگ کنید تا چشمان زیبا و درخشان داشته باشید.

اصلاح روش غذا خوردن و کمک به لاغری

60 ثانیه قبل از غذا خوردن ،به غذا فکر کنید. برای یک دقیقه عطر خوش غذا را استشمام کنید و مواد تشکیل دهنده ی غذا و چگونگی گرد هم جمع شدنشان فکر کنید. سپس اولین قاشق از غذا را میل کنید و مزه مزه نمایید . افرادی وزن کمتری دارند که برای خوردن عجله نمی کنند و مکث زیادی بین هر لقمه نسبت به کسانی که سریع غذا می خورند، دارند.

داشتن تغذیه مناسب

تغذیه در سلامت انسان تأثیرگذار است . عادت های سالم تغذیه ای به حفظ سلامت انسان کمک می کنند . تغذیه سالم سبب رشد بدن، ترمیم بافت آسیب دیده بدن و… کمک می کند . توجه و کنترل کردن وزن در حد تعادل که بارها در نمناک به ان پرداخته ایم ، استفاده کردن از مواد غذایی متنوع و مصرف کمتر از چربی، نمک و قند و استفاده از لبنیات سبب افزایش سلامتی خواهد شد.

مدیتیشن و کاهش استرس

60 ثانیه مدیتیشن روزانه سبب غلبه به نگرانی های ناشی از کار می شود . برای انرژی بخشی و رهایی از کج خلقی ها ، چهار نفس عمیق و آرام به داخل و بیرون بکشید. مدیتیشن ، سبب کم شدن سطح استرس و کاهش ترشح کورتیزول در بدن می شود. مدیتیشن سبب کاهش وزن و جلوگیری از نوسانات وزن و بهبود خلق و خو خواهد شد.

ترک سیگار کشیدن

مصرف دخانیات سلامت افراد را تهدید می کند و به خطر می اندازد و موجب ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، مشکلات ریوی، سرطان دهان و حنجره می شود. کشیدن سیگار سبب کاهش عمر انسان و تهدید سلامت انسان می شود . برای غلبه به استرس به جای مصرف سیگار در برنامه خود تفریحات سالم و روابط اجتماعی سالم را بگنجانید ، از راه های تقویت عزت نفس استفاده کنید.

رعایت اصول رانندگی

از دیگر عواملی که زندگی انسان و سلامت آن ها را به خطر می اندازد ، رانندگی های پرخطر ، رعایت نکردن قوانین رانندگی و بی توجهی نسبت به آن است که سبب بالا رفتن آمار مرگ و میر می شود . رانندگی نکردن در هنگام خواب آلودگی ،بستن کمربند ایمنی در حین رانندگی ، توجه و رعایت کردن علائم رانندگی می تواند تا حد زیادی به کاهش خطرات رانندگی کمک کند.

شاید مهم تر از همه این مواردی که بیان شد حفظ سلامت روحی و روانی برای داشتن زندگی با شیوه ای سالم دارای اهمیت می باشد افرادی که در زندگی از سلامت روان برخوردارند و افرادی نسبتاٌ شاد می باشند در زندگی سالم تر زندگی می کنند و راحت تر با مشکلات و تنش ها روبه رو می شوند.

صبح زود بیدار شوید 

بیدار شدن هر روز صبح نیم ساعت زودتر از زمان مورد نیازتان سبب آرام تر شدن شما و زندگی سالم و شادتر می شود . بیدار شدن در صبح زود مانع عجله کردن شما و داشتن استرس می شود.

بخندید و گریه کنید 

خندیدن و گریه کردن در برخی از مواقع حس خوبی به ما می دهد . خندیدن سبب آزاد شدن اندروفین یا همان هورمون خوشحالی می شود و حس خوبی به شما می دهد. گریه کردن سبب تخلیه شدن احساسات و بیرون ریختن استرس درونی با رها نمودن اشک ها می شود پس هر وقت دلتان گرفت ، شاید تنها راه حلتان گریه باشد.

لبخند بزنید 

لبخند زدن سبب آزاد نمودن هورمون شادی یا اندروفین در بدن می شود و شما را خوشحال تر می کند.

با افراد شاد و مثبت معاشرت کنید 

معاشرت با افراد شاد ، بی شک ما را هم خوشحال خواهد کرد همانطور که عادات و خلق وخوی ما بر روی مردم اطرافمان تاثیر گذار است آنها نیز می توانند روی ما تاثیر بگذارند.

معنویت را وارد زندگی تان کنید 

مطمئن ترین راه دعوت شادی به زندگی تان داشتن ارتباط مذهبی فراتر از قدرت انسان است . پس وارد یک گروه مذهبی شوید زیرا در فعالیت های مذهبی همواره انرژی مثبت زیادی وجود دارد.

سپاسگزاری کنید

برای چیزی که دارید سپاسگزاری کنید تا همان چیز را چند برابر دریافت کنید.

همانند بدبینی، خوش‌بینی هم همۀ جهان را سیاه و سفید می‌بیند

سواد زندگی؛ توسعه توانمندی‌های فردی؛ سید محمد مهدی شهیدی-شاید شما هم از آن دسته از افراد باشید که
فکر می‌کنند شاد بودن لزوماً به شرایط بیرونی مرتبط است و ازاین‌رو مدام در پی
فراهم کردن شرایط شاد بودن هستند. اما اگر به شما بگویند که واقعیت چیزی دیگر است
چه می‌کنید؟ دانشمندان علوم اعصاب و روانشناسان دریافته‌اند که شادی مشخصاً مفهومی
است که به افکار و ذهن ما بستگی دارد و از آن مهم‌تر این‌که امری آموختنی است.

چگونه ذهنی شاد داشته باشیم

به
عبارت ساده‌تر شاید هیچ‌کس نتواند تمام اوقات خوشحال باشد اما می‌توان مغز خود را به‌گونه‌ای
آموزش داد که در همه حال احساس خوبی داشته باشید. همان‌که به حال خوب معروف است. برای
انجام این کار شما باید با استفاده از چند استراتژی به مغز خود کمک کنید تا برای
شما عزت‌نفس قوی‌تری ایجاد کند و افکار انعطاف‌پذیرتری داشته باشد.

امروزه ده‌ها راه‌حل برای خوشبخت بودن و شاد
زیستن ارائه می‌شود؛ بااین‌حال، مسئله به این سادگی هم که به نظر می‌رسد نیست. درواقع
هیچ فرمولی برای خوشبخت و خوش‌بین بودن وجود ندارد زیرا هر چیز کامل و معتبری که مربوط
به سلامتی روان‌شناختی باشد، آسان یا سریع نیست. اما این به این معنا نیست که نمی‌توان
به آن دست‌یافت: همچون همه‌چیزهای اصیل و واقعی شاد زیستن و حال خوب نیز نیاز به
تمرین، تغییر و حوصله دارد. اگر فکر می‌کنید می‌توانید برای داشتن حال خوب حوصله
به خرج دهید و ممارست کنید و تغییر را بپذیرید، با ما در خواندن ادامه این درس
همراه شوید.

آیا می‌توانیم مغز خود را آموزش دهیم تا در
زندگی شادتر باشیم؟

آموزش شادتر شدن مغز فقط در مورد تغییر رژیم
غذایی یا مربوط به ایجاد یک زندگی فعال‌تر با ورزش یا سالی یکی دو بار مسافرت نیست.
البته این تغییرات می‌توانند به شما کمک کنند سالم‌تر بمانید و یک یا دو روز راضی باشید.

بااین‌حال، هیچ‌یک از این راهکارها نمی‌تواند
به شما در مقابلهٔ بهتر با استرس کمک کند. هنگامی‌که زندگی دوباره سخت می‌شود، شما
نمی‌دانید که چگونه بهتر شوید و احساس درماندگی، ترس و اضطراب خواهید کرد.

همان‌طور که روانشناس Mihály
Csikszentmihályi نشان داده است، هیچ دستورالعمل
آسانی برای زندگی شادتر وجود ندارد. شاد بودن یا داشتن حال خوب، یک فرآیند فردی است
که نیاز به خلاقیت و اصالت دارد. بااین‌وجود، شما می‌توانید یک سری واقعیت‌های اساسی
را به‌عنوان نقطه شروع برای آغاز این فرایند در نظر بگیرید.

در مورد مسائل تأمل‌کنید

محققان مغز و اعصاب به جهانیان نشان داده‌اند
که افکار فقط محصول فعالیت مغز است. این درست است که مغز درنتیجه اتصالات الکتریکی
افکار ایجاد می‌کند، اما افکار شما بر مغز شما چندان تسلط دارند که می‌توانند در
مغز اتصالات جدید ایجاد کنند و حتی شکل آن را تغییر دهند.

افکار منفی، تکراری و وسواسی می‌توانند هماهنگی
مغز را کُند کنند. آن‌ها باعث می‌شوند مغز شما احساس خستگی کند و فعالیت ناحیه جلوی
مغز را کاهش دهند. این امر یافتن راه‌حل برای مشکلات را دشوارتر می‌کند.

نکته اصلی برای آموزش شادتر کردن مغز، کنترل
بیشتر بر این نوع روند ذهنی است. لازم است که با دقت فکر کنید.

هر آنچه شما می‌گویید و فکر می‌کنید مهم است.
بنابراین، سعی کنید الگوهای تفکر منفی را در خودتان کشف کرده و آن‌ها را متوقف کنید.

البته این به این معنا نیست که همه‌چیز را دور
بزنیم و شروع کنیم به داشتن افکار کم‌عمق و بیش‌ازحد خوش‌بینانه. این صرفاً در مورد
تأمل بیشتر و انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به واقعیت است. شما باید بتوانید برای یک مشکل
به ده راه‌حل فکر کنید، دیدگاه‌های خود را گسترده‌تر کرده و از منفی‌بافی خودداری کنید.

روزانه برای خود هدفی تعیین کنید

در زندگی بدون هدف هیچ معنایی وجود ندارد. ازنظر
علمی، این به معنای زندگی بدون دوپامین وسروتونین است یعنی وقتی‌که زندگی روزمره خود
را بدون هدف سپری می‌کنید. اگر واقعیت برای شما چیزی ندارد، بنابراین زندگی شما نیز
فاقد ارزش است.

چنین وضعیتی منجر به اختلالات خلقی مانند اضطراب
یا افسردگی می‌شود. همان‌طور که ویکتور فرانکل می‌گوید، هدف به زندگی شما معنی می‌دهد.
پس سعی کنید یاد بگیرید که چه چیزی برای شما مهم است و چه چیزی زندگی شمارا پیش می‌برد.

اگر می‌خواهید مغزتان شادتر شود، باید بدانید
که هدف شما در زندگی چیست. شما روزانه باید یک هدف داشته باشید، یک هدف برای رسیدن
به آن. حتی چیزی به‌سادگی استراحت کردن، پیاده‌روی باکسی، خواندن کتابی یا انجام
دادن کاری.

خودتان را دوست بدارید

هیچ‌کس نمی‌تواند هرروز خوشحال باشد. حفظ خوشحالی
همیشگی غیرممکن است. اکنون، چیزی مهم‌تر از شاد بودن وجود دارد: احساس خوب بودن در
مورد خودتان. اینکه از خودتان خوشتان بیاید. امروزه عدم اعتمادبه‌نفس برای بسیاری از
افراد مشکل بزرگی است.

این بخشی اساسی از سلامت روان‌شناختی و نقطه
عطفی برای احساس رضایت از زندگی است. جان رالز، یکی از مشهورترین فیلسوفان قرن بیستم،
گفته بود که اگر جامعه بخواهد خوشبخت باشد، شهروندانش باید به خود احترام بگذارند.

باید خود را باور داشته باشید تا آزادباشید
و خود را سزاوار پیشرفت و سلامتی بدانید. به گفته جان رالز، نقطه مقابل احترام به خود،
احساس درماندگی است. پس اگر دنبال شاد بودن هستید خودتان را بشناسید تا توقع زیادی
از خود نداشته باشید. خود را همان‌طور که هستید بپذیرید و اصلاً فکر نکنید که
دیگران بر شما برترند. در مورد خود واقع‌بین باشید و به داشته‌هایتان احترام
بگذارید.

چند توصیه برای داشتن حال خوب

1- یادتان باشد مغز شما اهمیتی نمی‌دهد که خوشحال
هستید یا نه. برای مغز فقط زنده ماندن شما اهمیت دارد. به همین دلیل مغز همیشه به بدترین
ترس‌های ما و فرآیندی که ما را در راحتی قرار دهد، توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد. پس لازم
است تا گاهی به مغز خود فشار بیاورید و با روبرو شدن با ترس‌ها از آن‌ها فراتر
روید.

2- نکته دیگر آنکه تنها به این دلیل که مغز شما
در برابر تغییر مقاومت می‌کند به این معنی نیست که نمی‌تواند تغییر کند. انسان‌ها در
طول زمان به‌طور قابل‌توجهی تکامل‌یافته و آموخته‌اند که چگونه با محیط‌های پیچیده
سازگار شوند. به همین ترتیب، شما نیز می‌توانید به مغز خود بیاموزید که برای شاد بودن
تغییر کند تا به تعادل و بهبودی برسد و برای این کار تنها ممارست و حوصله لازم است.

3- این روزها هرکدام از ما درگیر گوشی‌های
هوشمند خود هستیم. این گوشی‌ها ابزاری برای ارتباط با دیگران‌اند اما کنترل داشتن
بر آن‌ها را از یاد برده‌ایم. فکر کنید چقدر بد خواهد بود اگر مدام با دیگران
باشید و وقتی برای خلوت کردن با خودتان نباشد. روشن بودن گوشی‌های موبایل درست مثل
گیرکردن در میان دیگران است. اوقاتی از روز گوشی خود را خاموش‌کنید تا بتوانید با
خودتان خلوت کنید. شاید یکی دو روز اول دچار اضطراب شوید اما نترسید و بگذارید
آرامش به زندگی شما بازگردد.

4- روح جمعی جامعه مدام در پی یکسان کردن و
همنوایی است. برای آنکه سال‌ها بعد به زندگی ازدست‌رفته خود حسرت نخورید، حدومرزهای
زندگی‌تان را خودتان تعیین کنید و اجازه ندهید که درگیر قیدوبندهای دیگران و جامعه
بمانید.

مطالب پر بازدید


۸. آگاهانه با نور خورشید ارتباط برقرار کنید. از نور خورشید آگاه باشید و هنگامی که آن را روی صورت و بدنتان حس می‌کنید، به آن فکر کنید. در گرما و نور آن حمام کنید. ارتباط خود را با این منبع انرژی حیات‌بخش حفظ کنید.
چگونه ذهنی شاد داشته باشیم

۹. به لذت‌های جسمی فکر کنید. توجه کنید که تختتان چقدر نرم است، غذایتان چه طعم خوبی دارد. از این احساسات فوق‌العاده لذت ببرید و قدردان آنها باشید.

۱۰. محکم و پایدار در زمان حال ریشه داشته باشید. اندوه زمانی رخ می‌دهد که درباره‌ی گذشته وسواس داشته باشیم یا نگران آینده باشیم. صلح و آرامش در زمان حال پیدا می‌شود. تنفس عمیق، مدیتیشن و دیگر روش‌های تمرکز را برای تثبیت حضورتان در لحظه‌ی اکنون تمرین کنید.

۱۱. نیمه‌ی پر لیوان را ببینید. تمرین قدردانی کنید تا مثبت باقی بمانید. خوبی‌ را در خودتان، دیگران و دنیای اطرافتان ببینید.

۱۲. مثل یک اردک باشید. اجازه بدهید چیزهای منفی از روی پشت شما سُر بخورند. زندگی کوتاه‌تر از این است که بخواهیدخودتان را آزار دهید.

۱۳. به محیط خود رسیدگی کنید. خانه و دفتر خود را راحت و شاد کنید. خودتان را با چیزهایی که به شما احساس مثبت می‌دهند و باعث لبخند شما می‌شوند محاصره کنید.

۱۴. از خودتان به بهترین نحو مراقبت کنید. جوری از سلامت جسمی و روانی خود مراقبت کنید که انگار فرزند عزیز خودتان هستید، فرزندی که او را بسیار دوست دارید.

۱۵. حدود سالمی ایجاد کنید. محدودیت‌هایی در زمینه‌ی زمان، فضا، پول و غیره در محل کار و خانه تعیین کنید. بیش از حد برنامه نچینید و بیش از حد متعهد به انجام کاری نشوید.

۱۶. اطرافتان را با افرادی پر کنید که آتش درونی شما را شعله‌ور می‌کنند. من قدرشناس آن دسته از دوستانم هستم که باعث آزادانه خندیدنم می‌شوند. من انتخاب کرده‌ام که زمانم را با آنها بگذرانم.

۱۷. هر روز خودمراقبتی را تمرین کنید. راحتی خود را در اولویت قرار بدهید و یوگا تمرین کنید، بدوید، رمان بخوانید، به باغچه‌ی خود رسیدگی کنید یا هر کار دیگری که ذهن، بدن و روحتان را دوباره راه‌اندازی می‌کند انجام دهید.
مقاله مرتبط: چطور فرزندانی شاد داشته باشیم؟

۱۸. خودتان را آزادانه و آشکارا ابراز کنید. صدای خود را پیدا کنید و آنچه را که نیاز به گفتنش دارید بگویید. جرئت نشان دهید و آن را از طریق نوشتن، آثار هنری، رقصیدن و یا دیگر بیان‌های خلاق بروز دهید.

۱۹. حتما خودتان را دوست داشته باشید. مهربان باشید. صداقت داشته باشید. آن کسی باشید که همیشه می‌خواستید.

۲۰. با خودتان رو راست باشید. صادق باشید. واقعی باشید. آسیب‌پذیر باشید. شجاع باشید. اجازه دهید نور درونتان راهنمای شما باشد.

مطالب مرتبط

سلام.مرسيييييييييييييييي.

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

جستجو در آرشیو

عنوان صفحه ها

زمان انتشار: 25 آبان 1398

صفحه خبر: زندگی

چگونه ذهنی شاد داشته باشیم



Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon

چگونه ذهن خود را آرام کنیم؟ روشهای زیادی برای آرام سازی ذهن وجود دارد که در این مقاله سعی میکنیم به آنها بپردازیم:

به گزارش آلامتو به نقل از سایت مردمان؛ آیا معمولاً احساس راحتی و آرامش می‌کنید؟ آیا هر روز سرشار از لذت هستید، طوریکه انگار هیچ مشکل یا درد احساسی ندارید؟ اگر اینطور است، مستقیماً به سراغ قسمت نظرات بروید و رمز کارتان را با ما در میان بگذارید.

اگر هنوز مشغول خواندن هستید، پس جزء اکثریت مردم هستید که برای رسیدن به زندگی بهتر، آرام‌تر و لذت‌بخش‌تر تلاش می‌کنند. بااینحال به نظر چالشی غیرممکن می‌آید و در آخر بخاطر شکست در این راستا خودمان را از نظر ذهنی تنبیه می‌کنیم و به این نتیجه می‌رسیم که، «اصلاً من برای با آرامش زندگی کردن آفریده نشده‌ام.»

هدف ما در این مقاله این است که تکنیکی ساده برای وارد کردن آرامش، لذت و نظم بیشتر به زندگی‌تان معرفی کنیم.چگونه ذهنی شاد داشته باشیم

اگر به مشکلاتمان نگاه کنید می‌بینید که بیشتر این مشکلات ریشه در ذهن ما دارند. فرض ابتدایی همه آنها یکسان است: یک اتفاق خارجی روی می‌دهد، ما انتخاب می‌کنیم که فقط یک طرف جریان را ببینیم و بعد طوری آن را تفسیر کنیم که دچار تعارضات ذهنی شویم که نتیجه آن نوعی رنج احساسی است.

بااینکه گفتن «مشکلاتت را رها کن» آسان است، همه ما می‌دانیم که عمل به آن، به این سادگی‌ها هم نیست. همه ما سالها در جذب مشکلات و تعارضات شرطی‌سازی کرده‌ایم. به همین دلیل فقط گفتن «دیگر به مشکلاتت فکر نکن» چندان تاثیری روی ما نخواهد داشت. ما به ابزارهایی نیاز داریم که ریشه‌ای با مشکل برخورد کند.

اجازه بدهید چیزی را امتحان کنیم. یک دقیقه (یا ۵ دقیقه) چشم‌هایتان را ببندید و طی این مدت تصمیم بگیرید که سکوت و سکون کنید و نگذارید با افکارتان از این سکوت بیرون بیایید (حالا دست از خواندن بردارید و این کار را بکنید).

خوب، حالا چه اتفاقی افتاد؟ احتمالاً متوجه شدید که لحظه‌ای که ساکت شدید، افکار دیگر به سراغتان نیامدند–منظور افکار نامربوط است. این افکار نوعی مایه پرت کردن حواس است و ما را از سکوت درونی‌مان دور می‌کند.

این فقط آزمایشی بود که در آن آگاهانه ذهنمان را مشاهده کرده و سعی کردیم ساکن بمانیم اما نتوانستیم. وضعیت فضای درونی‌تان را وقتی روزتان را می‌گذرانید و از افکار آلوده‌کننده غافلید، تجسم کنید.

درنتیجه، فضای درونی ما با اطلاعات بی‌فایده، افکاری که برای سلامتی‌مان مفید نیستند، به هم خواهد ریخت. ازآنجاکه فضای درونی‌مان به هم ریخته است، وضوح و روشنی درونی‌مان و خرد ذاتی‌مان دور و تار می‌شود. و در نتیجه تماسمان با بخشی از خود درونی‌مان که مقدس، منطقی، آرام و جاودان است را از دست می‌دهیم.

حواس‌پرتی‌هایی که فوری و مهم می‌دانستیم، مثل تماشای تلویزیون، به‌روز کردن صفحه فیسبوکمان، چک کردن ایمیلمان، غیبت کردن پشت تلفن، ریختن موزیک‌های جدید روی گوشی‌تان و از این قبیل، همگی شما را عقب می‌برند.

همه آنها توجه شما را عقب کشیده و حواس شما را از مسائلی که واقعاً برایتان اهمیت دارند–چیزهایی که خوشبختی و شادی بادوام به زندگی‌ خودتان و دیگرانی که قرار است بشناسید، می‌آورند– پرت می‌کند.

چه آن را تشخیص دهید و چه ندهید، اطلاعاتی که خودتان را در معرض آن قرار می‌دهید، فضای درونی شما را تا حدی پر می‌کند و بر احساسات و خواسته‌هایتان اثر می‌گذارد.

و اگر دقت نکنیم، ممکن است خیلی راحت زمانی که وقت باارزشمان را صرف چیزهای بی‌ارزش می‌کنیم، زندگی‌مان را از دست دهیم و بعد با خود فکر کنیم که زندگی‌ام چه شد؟ چرا احساس بی‌ثباتی می‌کنم و اینقدر زود آسیب می‌بینم؟ چرا احساس خوشبختی و موفقیت نمی‌کنم؟ و بعد با همین فکرها از دنیا می‌رویم.

اگر هنوز اینجا هستید. نفس می‌کشید و اینجا را می‌خوانید، امروز نعمتی از سوی خداوند برای شماست که بیدار شوید! بیدار شوید و کنترل سرنوشتتان را به دست گیرید، و با چیزهایی که بر آن تمرکز می‌کنید و اجازه می‌دهید وارد زندگیتان شوند شروع کنید.

یک راه برای پاکسازی به‌هم ریختگی فضای درونی‌مان حفاظ گذاشتن برای حیاط ذهنمان است؛ اینکه از چیزهایی که وارد ذهنمان می‌شود آگاه باشیم، با کلمات، افکار و توجه‌مان شروع کنیم.

ممکن است از این آگاه نباشیم اما انرژی زیادی را صرف غیبت کردن، بدگویی درمورد دیگران، قضاوت کردن مردم، پیدا کردن اشتباهات آنها و غرق شدن در افکار منفی مثل حسادت، گناه یا ترس و بهانه آوردن برای پوشاندن احساس واقعی‌مان می‌کنیم.

شاید همه اینها به نظرتان کمی اغراق‌آمیز بیاید اما اگر واقعاً مراقب خودمان، افکار و کلماتمان باشیم، متوجه خواهیم شد که هر روز در نقطه‌ای، حتی ناآگاهانه، خیلی از این احساسات را داریم.

خیلی‌وقت‌ها این تخطی بسیار ظریف است مثل یک قضاوت منفی درمورد گارسن یک رستوران یا خسته‌شدن از یک مشتری تلفنی و بدگویی درمورد او و یا گفتن یک دروغ کوچک برای بهانه آوردن به جای نه گفتن.

این نیست که با داشتن این احساسات یا گفتن این کلمات به آدم‌های بدی تبدیل می‌شویم. یعنی این چیزها زباله هایی بی‌فایده هستند که فضای درونی ما را اشغال می‌کنند و به درد سلامت درونی‌مان نمی‌خورند.

اینجا هر کدام از این موارد را با جزییات بیشتر بررسی می‌کنیم

قسمت اول: چیزی که واقعاً منظورتان است را بگویید.

آیا برای جلوگیری از برخورد کامل با یک موقعیت ناراحت‌کننده می‌فهمید که مشغول بهانه‌آوردن هستید؟

بعنوان مثال، دوستتان از شما می‌خواهد که در یک مهمانی شرکت کنید. واقعاً دوست ندارید به آنجا بروید اما بهانه می‌آورید که، «نمی‌توانم جور کنم بیام» یا «خیلی سرم شلوغه»، تا بتوانید به آرامی از چیزی یا کسی یا فعالیتی جلوگیری کنید.

نمونه دیگر می‌تواند این باشد که کسی از شما می‌خواهد کاری برای او انجام دهید که شما خیلی به آن راغب نیستید، اما احساس گناه می‌کنید و نمی‌توانید به او نه بگویید، به همین دلیل از برخورد با آن فرد جلوگیری می‌کنید (تلفن‌ها یا ایمیل‌های او را جواب نمی‌دهید) یا بهانه‌ای می تراشید که حقیقت ندارد.

دلیلش این نیست که نمی‌توانید کاری انجام دهید. واقعیت این است که تصمیم گرفته‌اید آن کار را انجام ندهید اما عمل بهانه آوردن یا اجتناب از آن، جنبشی در فضای درونیتان آغاز می‌کند که برای حفظ آن نیاز به انرژی دارید. به جای سکون و آرامش حالا خود را مشغول فکر کردن به این «دروغ» می‌کنید.

وقتی می‌خواهید چیزی بگویید، تصمیمی آگاهانه بگیرید که حقیقت محض یا آنچه واقعاً منظورتان است را بگویید. حقیقت محض لازم نیست خشن یا ناراحت‌کننده باشد، می‌توانید این کار را با مهربانی اما قاطعانه انجام دهید. وقتی چیزی که می‌گویید حرف خودتان باشد، هیچکس نمی‌تواند آن را رد کند، حتی اگر آنچه می‌شنوند را دوست نداشته باشند؛ چون حقیقت را گفته‌اید و دقیقاً به آن اعتقاد داشته‌اید.

قسمت دوم: به چیزی که می‌گویید واقعاً اعتقاد داشته باشید.

گاهی‌اوقات برای رد کردن مسئولیت از سرمان یا از سر عادت چیزی می‌گوییم که واقعاً به آن اعتقاد نداریم. بعنوان مثال، به والدین یا نزدیکانمان پشت تلفن می‌گوییم «دوستت دارم»، نه به این دلیل که واقعاً منظورمان این است، بلکه از سر عادت. این کلمات به طور خودکار از دهانمان خارج می‌شوند، طوریکه معنای واقعی خود را از دست می‌دهند.

در مثالی دیگر می‌گوییم، «زود بهت زنگ می‌زنم»، یا «فردا بهت زنگ می‌زنم». یا به دوستی پیشنهاد کمک می‌دهیم اما چندان تمایلی برای انجام حرفمان نداریم و فقط به این دلیل به زبانش می‌آوریم که ساده بوده و باعث خوشحال شدن فرد مقابل می‌شود.

ممکن است تصور کنیم که این نظرات عادی بی‌ضرر هستند اما در عمق درونمان می‌دانیم که درست نیستند. اینها شروع دروغهای کوچک ما هستند و به مرور زمان به افکار گناه‌آلود تبدیل می‌شوند که حواس شما را از از این لحظه پرت می‌کنند.

به خودتان متعهد شوید که به هر چه که به زبان می‌آورید واقعاً اعتقاد داشته باشید و وعده توخالی که قدرت یا قصد انجام آن را ندارید به کسی ندهید.

چه قبول کنیم یا نه، بیشتر ما نوعی غیبت کردن را دوست داریم. همچنین خیلی سریع اشکالات دیگران را پیدا می‌کنیم و با دوستانمان درمورد آن حرف می‌زنیم. یا بیچارگی کسی را می‌فهمیم و دوست داریم به دیگران هم اطلاع دهیم.

مطمئناً نمونه‌های زیادی از این را در زندگی خودتان داشته‌اید اما برای برای نمونه به یک مورد اشاره می‌کنیم: نسیم دچار مشکل احساسی شد و امروز در محل کار سر یکی از همکاران داد می‌زند و ما به محض اینکه به خانه می‌آییم موضوع را فوراً به همسرمان می‌گوییم.

نمونه دیگر اینکه علی از کار خود اخراج شده است و وقتی درمورد آن می‌شنویم چون از او خوشمان نمی‌آید حتی درموردش جوک هم درست می‌کنیم.

در دو هر نمونه، نمی‌توانیم همان چیز را برای همه بازگو کنیم، مخصوصاً خود نسیم یا علی. و اگر واقعاً فضای درونیمان را موقع و بعد از گفتن این کلمات مشاهده می‌کردیم، ته دلمان احساس خوشحالی زیادی نمی‌کردیم.

وقتی آگاهانه چنین گفتگویی را مشاهده می‌کنیم، یاد می‌گیریم که هیچ کاری برای غذا دادن به روحمان انجام نداده‌ایم، همه کاری که کردیم ایجاد انرژی منفی و تعارض درونی بوده است که فضای درونی ما را آلوده کرده است.

به خودتان متعهد شوید که هیچ چیزی را به کسی نگویید مگراینکه بتوانید آن را به همه دنیا اعلام کنید. برای پراکنده نکردن انرژی منفی به خودتان متعهد شوید.

بیشتر ما منتقد خودمان هستیم. چون چیزهایی که به خودمان، در حریم شخصی ذهنمان می‌گوییم را نمی‌توانیم به دنیا اعلام کنیم، باور داریم که تنها کسانی هستیم که از این گفتگو‌های شخصی منفی، اعتمادبه‌نفس کم و اضطراب آسیب می‌بینیم.چگونه ذهنی شاد داشته باشیم

وقتی چیزی خوب پیش نمی‌رود، اولین کسی که مقصر می‌دانیم خودمان هستیم و اشتباهاتمان را نقد می‌کنیم.

همه ما با خودمان حرف می‌زنیم اما زمانی مشکل ایجاد می‌شود که به این گفتگو با خود ایمان می‌آوریم، طوریکه باورهای اشتباهی درباره خودمان در ما شکل می‌گیرد. این باورهای اشتباه برای روحمان و سلامت آینده‌مان حیاتی می‌شود مگراینکه برای فراموش کردن این باورها کاری بکنیم.

دفعه بعدی که این صدا را در سرتان شنیدید که «من احمقم» یا «من به اندازه کافی خوب نیستم» یا «من موفق نیستم» یا هر فکر منفی دیگری، بفهمید که این خودتان نیستید. می‌توانید با صدای بلند بگویید، «این من نیست. این درست نیست!» و این فکر را در سرتان پرورش دهید،

«از امروز به بعد، من انتخاب می‌کنم که فراموشت کنم، چون دیگر در خدمت من نیستی. تو واقعی نیستی و از امروز به بعد از دست تو آزاد می‌شوم.»

فرض اصلی در قانون سوم برای پاکسازی درون این است که هر فکری را که نمی‌توانید با صدای بلند برای بقیه (هر کسی) عنوان کنید، اصلاً به درون سرتان راه ندهید. فضای درونیتان را تمیز نگه دارید.

بعضی‌ها اینقدر با خودشان حرف می‌زنند که به صورت حرف‌های پوچ از دهانشان بیرون می‌زند.

به آدمهایی که در اتوبوس حرف می‌زنند یا دوست دارند در محل‌کار با حرف زدن، خودشان را سرگرم کنند، نگاه کنید. اگر تعداد حرف‌های به دردبخور و واقعاً جالب آنها را بشمارید، تعدادشان بسیار کم خواهد بود.

اینها نه تنها موجب حواس‌پرتی اطرافیانشان می‌شود، مقدار بسیار زیادی انرژی برای حرف زدن از آن فرد می‌گیرد. آخرین باری که به مدت طولانی درمورد مسئله‌ای حرف زدید و خستگی که بعد از آن داشتید را به خاطر آورید. علاوه‌براین، هرچه چیزهایی که می‌گوییم بی‌فایده‌تر باشند، چیزهای بی‌فایده‌تری هم به ذهنمان برمی‌گردانیم.

اما نگران نشوید، راه‌هایی برای خاموش کردن آن وجود دارد.

بعضی‌ها روزه سکوت را امتحان می‌کنند، روزهایی که در آن نه حرف می‌زنند، نه چیزی می‌خوانند و نه از کامپیوتر استفاده می‌کنند. و در پایان آن روز، حس آرامش و انرژی بی‌اندازه‌ای می‌کنند.

مراقب چیزهایی که می‌گویید باشید و فقط چیزهایی بگویید که موارد زیر درمورد آن صدق کند:

آیا چیزی که می‌گویم…

این مقاله از ۴ قانون ساده تشکیل شده است. اجرای این قوانین ممکن است در ابتدا برایتان دشوار باشد اما اگر آن را ۳ روز به طور منظم انجام دهید، بسیار ساده‌تر خواهد شد. آن را به ۷ روز گسترش دهید و بعد به ۲۱ روز.

بعد از مدتی ببینید چطور دنیای بیرونتان تغییر می‌کند، چون دنیای درونیتان تغییر کرده است.

یک نکته دیگر: اجازه دهید قلبتان هدایتتان کند. به آن اعتماد کنید و به صدایش گوش دهید.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

شما شاد بودن را در چه چیزهایی معنا می‌کنید؟ به نظر شما انسان شاد چه کسی است؟ در این مقاله قصد داریم همه چیز را درباره شادی و انسان شاد به شما توضیح دهیم.

شادی چیست؟ انسان شاد کیست؟ چه چیزهایی افراد را شاد می‌کنند؟ این سوال کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما تعریف شادی و انسان شاد از نظر هرشخص متفاوت است. هر فرد می‌تواند تعاریف مختلفی از شادی داشته باشد. شادی و خوشبختی نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند و می‌توانند تأثیر بسزایی در نحوه زندگی انسان داشته باشند. در حقیقت انسان‌های شاد و خوشبخت، بهترین امکانات را ندارند؛ اما می‌توانند از هر چیزی بهترین بهره را ببرند. پس تعریف شادی و خوشبختی به شیوه تفکر و سبک زندگی ما باز می‌گردد. انسان شاد بر داشته‌هایش تمرکز می‌کند و انسان ناراحت و ناراضی همیشه به دنبال نداشته‌هایش می‌گردد و از موهبت‌های زندگی‌اش لذت نمی‌برد.

برخی روان‌شناسان، انسان شاد را از لحاظ شخصیتی، فردی تعریف می‌کنند که تمایل بیشتری به برون‌گرا بودن دارد، از معاشرت با دیگران لذت می‌برد، از زندگی اجتماعی انرژی می‌گیرد و در جمع دوستان بودن را به تنها ماندن در خانه و مطالعه ترجیح می‌دهد. انسان شاد در عین اینکه بسیار برون‌گرا است و کمتر عصبی می‌شود، اما ممکن است دغدغه‌ها و نگرانی‌های خودش را داشته باشد. شاد بودن یک انتخاب است. همه چیز به نوع نگرش و سبک زندگی شما بستگی دارد. ما در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری درباره شادی و انسان شاد در اختیار شما قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

چگونه ذهنی شاد داشته باشیم

واژه شادی (Happiness) در زمینه حالات روحی یا عاطفی از جمله احساسات مثبت یا دلپذیر اعم از قناعت تا احساس لذت شدید به کار می‌رود. از واژه شادی همچنین در زمینه ابراز رضایت از زندگی، بهزیستی ذهنی، یودیمونیا (Eudaimonia) یا خوش‌روانی، شکوفایی و عزت نفس نیز استفاده می‌شود. از دهه 1960، تحقیقات گسترده‌ای درباه شادی و انسان شاد در طیف گسترده‌ای از رشته‌های علمی از جمله پیری‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی مثبت، تحقیقات بالینی و پزشکی انجام شده است.

از کلمه شادی اغلب در رابطه با دو عامل استفاده می‌شود:

برخی از کاربردها می‌توانند هر دو عامل را شامل شوند. بهزیستی ذهنی شامل معیارهای تجربه فعلی (احساسات و خلق و خو) و رضایت از زندگی است. به عنوان مثال، سونیا لیوبومیرسکی شادی را «تجربه لذت، رضایت و تفکر مثبت نسبت به زندگی» توصیف کرده است و باور دارد که داشتن حس خوب به زندگی، موجب شادی می‌شود و انسان شاد نیز خوشبخت است و انرژی مثبت کائنات را به سو‌ی خود جذب می‌کند.

فلسفه شادی اغلب همراه با مسائل اخلاقی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع داشتن حس رضایت و شادی، نوعی طرز تفکر و حتی سبک زندگی محسوب می‌شود. انسان شاد کسی است که از زندگی خود لذت می‌برد و سعی می‌کند این احساس شادی و رضایتمندی را به دیگران نیز منتقل کند. برخی افراد شاد بودن را با مادیات می‌سنجند؛ یعنی بر این باورند که داشتن احساس شادی فقط مربوط به رفاه اقتصادی است. در حالی که شادی واقعی یک حس معنوی و درونی است که مهم‌ترین علت آن «صلح درون» است.

انسان شاد همیشه مثبت فکر می‌کند و از هر آنچه که در زندگی دارد، لذت می‌برد. پس شادی و شاد بودن به خودتان بستگی دارد. شما تصمیم می‌گیرید که شاد باشید و از زندگی و هر آنچه که دارید لذت ببرید. با داشتن انرژی مثبت و رضایت‌مندی و از همه مهم‌تر شکرگذاری، می‌توانید به تمام آرزوها و خواسته‌های خود دست پیدا کنید. پس کلید رسیدن به خوشبختی، شاد بودن و مثبت‌اندیشی است.

 

احساس شادی و خوشبختی می‌تواند برای بسیاری از افراد در موضوعات و مسائل مختلفی تعریف شود. از نظر برخی افراد، شادی در داشتن یک اتومبیل لوکس تعریف می‌شود؛ در حالی که شادی برای فردی دیگر ممکن است در تولد و در آغوش گرفتن فرزندش باشد. در حالی که تعریف احساس شادی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما بسیاری از عوامل و راهکارها می‌توانند در داشتن یک زندگی شاد نقش بسزایی داشته باشند. انسان شاد می‌تواند شادی را به دیگران نیز منتقل کند. ایجاد حس خوب و شادی در افراد دیگر، حال کلی و درونی شما را نیز بهتر می‌کند. در این قسمت چندین راهکار مفید را برای داشتن زندگی شاد به شما آموزش می‌دهیم.

 

داشتن یک زندگی بی‌دغدغه و خالی از مشکل، امری غیرممکن است؛ اما نوع نگرش و واکنش شما به چالش‌های موجود در زندگی باعث ایجاد تفاوت می‌شود. تفکر مثبت به معنای چگونگی برخورد با مشکلات با چشم‌اندازی مثبت است. این بدان معنا نیست که شما از تجارب ناخوشایند دوری کنید یا سعی کنید آن‌ها را نادیده بگیرید، بلکه به معنای آن است که در بدترین شرایط و موقعیت‌ها نیز سعی کنید جوانب مثبت آن را در نظر بگیرید.

مثبت‌اندیشی یعنی به خود یادآوری کنید که وقایع منفی موقتی هستند و فرصت‌هایی را برای یادگیری و رشد در اختیار شما قرار می‌دهند. به جای آن که بر جنبه‌های منفی یک اتفاق ناخوشایند تمرکز کنید، سعی کنید به دنبال راه‌هایی برای درس گرفتن از آن اتفاق باشید.

یکی از شیوه‌های تمرین مثبت‌اندیشی توجه به گفتگوی درونی‌تان است. به جای آنکه با خود بگویید «من نمی‌توانم این کار را انجام دهم و حتما در آن شکست می‌خورم»، با خود بگویید «من شجاعانه در حال تجربه و یادگیری موضوع جدیدی هستم و نتیجه آن نیز از کنترل من خارج است».

 

قدردانی و سپاس‌گذاری، می‌تواند تأثیرات عمیق و مثبتی در زندگی شما داشته باشد. خود را به گفتن کلمه «سپاسگذارم» عادت دهید. سپاس‌گذاری به شما احساس خوبی می‌دهد و بر سلامت جسمی و روانی‌تان تأثیر می‌گذارد و عزت نفس شما را نیز تقویت می‌کند. هرگاه احساس کردید افکار منفی به سراغتان آمدند، سعی کنید به آن‌ها توجه نکنید و سپس افکار و شرایط مثبتی را که به خاطر آن‌ها همیشه شکرگذار بوده‌‌اید را جایگزین افکار منفی کنید. در ابتدا ممکن است تعجب کنید که چقدر سریع روحیه شما تغییر پیدا کرده و افکار مثبت جایگزین افکار منفی شده‌اند.

 

واقعیت این است که بدن شما همیشه در لحظه اکنون است، اما ذهن شما می‌تواند در گذشته، حال یا آینده باشد. اگر احساس می‌کنید که از خودتان یا اطرافیانتان فاصله گرفته‌اید، سعی کنید افکار و توجه خود را به زمان حال هدایت کنید و از حواس چندگانه خود برای بازگرداندن روح و فکرتان به لحظه کنونی استفاده کنید. نفس عمیق بکشید و سعی کنید انرژی مثبت را وارد بدن خود کنید. وقتی افکار منفی به سراغتان می‌آیند، سعی کنید بدون قضاوت به آن‌ها اقرار کنید. به عنوان مثال، با خود بگویید «من به روز پر مشغله و سختی که پیش رو دارم فکر می‌کنم». نیازی نیست افکار خود را تجزیه و تحلیل کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که افکار خود را تصدیق کنید.

 

در حالی که شما نمی‌توانید مهلت پرداخت صورت‌حساب‌ها و یا مهلت انجام تکالیف مدرسه را کنترل کرده و یا به تعویق بیندازید، اما می‌توانید یاد بگیرید که با یک روش سالم، واکنش خود را نسبت به عوامل استرس‌زا به طور روزانه مدیریت کنید. شاید متوجه نشوید، اما در طی روز با مسائل گوناگونی برخورد می‌کنید که ممکن است حس استرس را در شما برانگیزند. برخی افراد برای مقابله با استرس خود سیگار می‌کشند، برخی غذا می‌خورند، برخی تلویزیون تماشا می‌کنند و برخی افراد نیز با رایانه خود بازی می‌کنند.

اگرچه انجام این کارها نه تنها توصیه نمی‌شوند، بلکه از لحاظ روحی نیز به شما کمک چندانی نمی‌کنند و تنها استرس شما را به طور موقت رفع می‌کند. شما باید سعی کنید عامل ایجاد استرستان را شناسایی کرده و آن‌ها را مهار کنید. شما می‌توانید کارهایی را انجام دهید که به آرامش ذهن و بدن شما کمک می‌کنند. مثلا می‌توانید از یوگا و انواع مختلف مراقبه‌ها استفاده کنید تا ذهن شما آرامش پیدا کند.

 

شاید در گذشته اتفاقی افتاده است که از آن پشیمان هستید و یا به این فکر می‌کنید که می‌توانستید طور دیگری عمل کنید. اجازه ندهید ذهنتان درگیر اتفاقات گذشته شود. فکر کردن به گذشته و افسوس خوردن باعث ایجاد حس استرس و افسردگی در شما می‌شود. در عوض از موقعیت کنونی خود استفاده کنید تا مشکلات آینده را حل کنید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید نسبت به مشکلات پیش رو واکنش صحیح و متفاوتی نشان دهید و با آرامش خاطر، بهترین راه‌ حل را انتخاب کنید. شما نمی‌توانید گذشته خود را تغییر دهید، اما آینده در دستان شماست و می‌توانید آن را به بهترین شکل رقم بزنید. پس گذشته را رها کرده و به استقبال آینده بروید.

 

هم‌نشینان و افرادی که بیشترین ارتباط را با آن‌ها دارید، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در خوشبختی و شادی شما هستند. شاید در محل کار یا مدرسه مجبور باشید با کسانی معاشرت کنید که آن‌ها را دوست ندارید، اما اجازه ندهید این افراد در زندگی شما تاثیر بگذارند. داشتن دوستان خوب به شما حس شادی و نشاط می‌دهد و باعث بهبود روحیه‌تان می‌شود. داشتن دوستان خوب و مثبت‌اندیش در زندگی، بخش عمده‌ای از سلامت و شادی روحی شما را تشکیل می‌دهد. اجازه ندهید نگرش منفی افراد دیگر بر شادی و خوشبختی شما تأثیر بگذارد.

 

ممکن است در زندگیتان افرادی وجود داشته باشند که در گذشته عمیقا شما را ناراحت و آزرده خاطر کرده باشند. اما به یاد داشته باشید که یادآوری خاطرات تلخ گذشته به شخص دیگری آسیب نمی‌رساند، بلکه فقط روح خودتان را آزار می‌دهد. بخشیدن، روح شما را جلا می‌دهد و باعث می‌شود بتوانید شادتر زندگی کنید. بخشیدن تنها بخاطر شخص شما یا دیگران نیست، بلکه شما می‌بخشید زیرا می‌دانید که بخشش در نهایت می‌تواند بهترین واکنش و پاسخ به افکار منفی و تجربیات تلخ گذشته باشد.

بخشش به معنای توجیه رفتار یک شخص نیست، بلکه به معنای رهایی از حس‌‌های بد و منفی و در نهایت احساس آرامش خود شماست. شما می‌توانید بدون گفتگو با شخصی که از او ناراحت هستید، او را در قلب خود ببخشید و بگذارید خاطرات تلخ گذشته در ذهنتان تمام شوند.

 

کارهایی انجام دهید که باعث شادی روحتان می‌شود و برایتان لذت‌بخش هستند. انجام کارهای لذت‌بخش در مقابله با استرس به شما کمک می‌کنند و می‌توانند احساس شادی واقعی را در شما به وجود آورند. به پیکنیک بروید، با دوستان خود وقت بگذرانید، پیاده‌روی کنید، ورزش کنید و به دنبال علایق خود بروید و کارهایی که فکر می‌کنید حس خوبی در شما به وجود می‌آورند را انجام دهید. سعی کنید از زندگی خود لذت ببرید و چیزهای جدید بیاموزید.

 

مراقبه می‌تواند تاثیرات مثبتی در زندگی روزمره شما ایجاد کند. انجام مراقبه استرستان را کاهش می‌دهد و انرژی‌های منفی را از شما دور می‌کند. در حالی که به طور سنتی مراقبه به عنوان آرام نشستن و خالی کردن ذهن تصور می‌شود، اما می‌تواند اشکال مختلفی از قبیل دویدن، پیاده‌روی، نقاشی و غیره داشته باشد. برخی افراد بر بعضی کلمات مانند «بخشش» تمرکز می‌کنند و از این طریق سعی می‌کنند ذهن خود را آرام کنند. برخی دیگر مراقبه‌های تنفسی انجام می‌دهند و بر دم و بازدم خود متمرکز می‌شوند. مراقبه‌های نشستنی نیز اغلب با راحت نشستن، بستن چشم‌ها و آرام کردن بدن و نفس کشیدن انجام می‌شود.

چگونه ذهنی شاد داشته باشیم

 

زندگی خود را با افکار مثبت پر کنید. به آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش دهید، برقصید، بخندید، به گردش بروید، با دوستان خود وقت بگذرانید و هرکاری که شما را شاد می‌کند انجام دهید. انسان شاد کسی است که حتی از چیزهای کوچک در زندگی لذت ببرد و به جهان اطراف خود نیز انرژی مثبت بدهد. خوشحالی و شاد بودن شما فقط به خودتان بستگی دارد؛ یعنی این شما هستید که انتخاب می‌کنید شاد یا غمگین باشید. بنابراین همه چیز به نوع نگرش شما مربوط می‌شود. پس سعی کنید شادی را انتخاب کنید و این احساس مثبت را به دیگران نیز انتقال دهید.

ما در این مقاله ویژگی‌‌های انسان شاد را به شما معرفی کردیم و چندین راهکار ساده را برای داشتن انرژی مثبت و شاد بودن به شما آموزش دادیم. انسان شاد کسی است که شادی را انتخاب می‌کند و با افرادی که دارای انرژی مثبت هستند معاشرت می‌کند که این کار یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای شادی و خوشحالی در زندگی است. زندگی در زمان حال، فراموش کردن گذشته و بخشیدن کسانی که شما را ناراحت کرده‌اند، ویژگی‌های بارز یک انسان شاد و خوشبخت است.

پس برای شاد بودن باید نگرش و باورهای خود را تغییر دهید. به خاطر داشته باشید که شاد بودن یک انتخاب است و تنها کسی که می‌تواند شادی واقعی را به زندگی‌تان هدیه کند، خود شما هستید. پس از همین لحظه سعی کنید با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله به شما توضیح دادیم، شاد بودن را تمرین کنید و زندگی خود را متحول سازید.

آیا افکار منفی مزاحمتان هستند.
می خواهید بدانید چگونه می توان شرایط ناخوشایند را به شرایط مثبت تبدیل کرد. بهینگی در این مطلب راهکارهایی را به شما معرفی می کند تا با تصویر سازی ذهنی و مثبت اندیشی ، شرایط مطلوبی را برای خود مهیا کنید.

رژیم جسمانی، نقش بسزایی در میزان سلامت و انرژی شما دارد. با خوردن خوراکی های متنوع تازه، سالم و با کیفیت و اجتناب از خوراکی های مضر، انرژی بیشتری خواهید داشت. مقاومت عمومی بدنتان در برابر بیماری ها افزایش می یابد. بهتر می خوابید و احساس سلامتی و شادمانی بیشتر می کنید.

رژیم ذهنی، تعیین کننده شخصیت منش و تقریبا تمام اتفاقات زندگی تان است. اگر ذهن را با دیدگاه ها، اطلاعات، کتاب ها، گفتگوها، برنامه های شنیداری و اندیشه های مثبت تغذیه کنید. شخص مثبت تر و موثر تری را پرورش خواهید داد. تاثیر گذاری و استدلال شما بهبود می یابد و اعتماد به نفس و خود باوری بالاتری خواهید داشت.

یکی از بزرگترین موفقیت ها در روانشناسی قرن بیستم، این کشف است که شما می توانید عملکرد خود را با تغییر تصویر ذهنی تان تغییر دهید. در حقیقت، همه پیشرفت ها در زندگی شما، با پیشرفت و بهبود لحظه به لحظه طرز نگاهتان به خود و طرز فکرتان نسبت به خود آغاز می شود. اگر قبل از هر اتفاقی و موقعیتی چند دقیقه را به ساختن یک تصویر ذهنی واضح از عملکرد عالی خود اختصاص دهید. همیشه می توانید عملکرد بهتری را نسبت به زمانی که این کار را انجام نمی دهید. مشاهده کنید.

تناسب ذهنی همانند تناسب اندام است. با آموزش و تمرین می توانید خود باوری و نگرش ذهنی مثبت بسیار بالایی را در خود پرورش دهید. این که شخصی مثبت اندیشی شوید هفت کلید وجود دارد.چگونه ذهنی شاد داشته باشیم

با خودتان مثبت صحبت کنید و گفتگو های درونی خود را کنترل کنید. از عبارات تاکیدی مثبت، اول شخص و در زمان حال مانند “من خودم را دوست دارم “، “من می توانم “، ” من احساس فوق العاده خوبی دارم ” و … استفاده کنید.
ما معتقدیم که ۹۵ درصد احساسات شما با گفتگوی درونی خودتان در طول روز شکل می گیرد. واقعیت تلخ این است که عمدا و آگاهانه با خودتان مثبت و سازنده صحبت نکنید.
ذهن شما مثل یک باغچه است. اگر در آن گل نکارید و از آن مراقبت نکنید. علف های هرز بدون هیچ تلاشی در آن رشد می کنند.

تصدیق مثبت و اظهارات مثبت کوتاه هستند که در مجموعه ای از اعتقادات نا خودآگاه بطور هدفمند قرار دارند. آنها معمولا برای به چالش کشیدن، تضعیف و جایگزین کردن باورهای منفی با افکار مثبت پرور ساخته شده اند. باورهای منفی که در طول سال ها در داخل سر شما از طریق تجربه و تعامل با انسان تشکیل شده است. خود بزرگترین مانع در راه سفر شما به سمت موفقیت هستند. این افکار منفی قادر به متوقف کردن شما از تلاش و دستیابی به چیزهای جدید و دستاورد های بیشتر هستند.

شاید قدرتمند ترین توانایی شما، توانایی تجسم و دیدن اهدافتان است. به طوری که انگار همین الان به تحقق رسیده اند.
تصویری هیجان انگیز و واضح از اهداف و زندگی ایده آل تان بسازید و بارها و بارها آن را در ذهن مرور کنید. تمام پیشرفت های شما در زندگی، با بهبود بخشیدن به تصویر های ذهنی شروع می شوند. هر چه خود را در درون تان ببینید. در دنیای خارج همان خواهید بود.

بسیاری از افراد، اهداف مبهم دارند. آنها به صورت مبهم می خواهند که ثروتمند شوند یا به جای خوبی سفر کنند. در این باره خیلی فکر نکردند مانند کسی که به فروشگاهی می رود تا یک چیز مبهم بخرد. هیچ اتفاقی نمی افتد. شما باید هدف مشخصی داشته باشید. من می خواهم به سوپر مارکت بروم تا یک شامپو و مسواک بخرم. هدف شما نیز مانند این است.

انتخاب درست کسانی که با آنها زندگی می کنید. کار می کنید و تعامل دارید. بیشتر از هر عامل دیگری بر احساسات و موفقیت شما تاثیر می گذارد. همین امروز تصمیم بگیرید که با افراد برنده، مثبت، شاد، خوش بین و کسانی که در زندگی اهداف بزرگ دارند معاشرت کنید. به هر قیمتی از افراد منفی دوری کنید. این افراد، سرچشمه اصلی بیشتر ناراحتی های زندگی هستند. مصمم شوید که از هم اکنون دیگر افراد منفی و اضطراب آور را به زندگیتان راه ندهید.

سلامتی شما دقیقا به همان مقداری است که مواد غذایی سالم بخورید و به خودتان برسید. همین طور سلامت ذهنی و روانی شما به همان اندازه ای است که ذهن خود را به جای شیرینی های ذهنی با پروتئین های ذهنی تغذیه کنید. کتاب ها، مجلات و مقالات آموزنده، الهام بخش و انگیزه دهنده بخوانید. ذهن را با اطلاعات و ایده هایی که موجب تعالی و شادمانی می شوند و شما را نسبت به خود و آرزوهایتان مطمئن می سازند، تغذیه کنید.

تقریبا در جامعه ما همه با منابع محدود و گاهی هم بدون سرمایه، دست به کار می شوند. تقریبا تمام درآمد افراد، ابتدا با فروش خدمات شخصی حاصل می شود. تمام افرادی که امروزه در اوج هستند. زمانی در پایین ترین جایگاه بوده اند و بارها و بارها شکست خورده اند و به جایگاه های پایین تر نزول کرده اند.
معجزه آموزش و پیشرفت شخصی درازمدت این است که شما را از فرش به عرش از فقر به ثروث و از شکست به موفقیت و استقلال مالی می رساند.

از سلامت جسمانی خود حداکثر مراقبت را بکنید. همین امروز تصمیم بگیرید که تا سن ۸۰، ۹۰ یا حتی ۱۰۰سالگی زندگی کنید و حتی در آن سن هم شاد و پر تحرک باشید. غذاهای خوب، سالم و مغذی بخورید، کم و متعادل بخورید. یک رژیم غذایی عالی، تاثیری مثبت و فوری بر احساسات و تفکرات شما خواهد داشت.
یکی از عوامل زمینه احساسات منفی، عادت های مضر سلامتی خستگی، نرمش نکردن و کار و تلاش بی رویه است. در زندگی به دنبال تعادل باشید.

یکی از تکنیک های بسیار قوی است که با به کار گیری آن می توانید شخص مثبت تر و بهتری را تضمین کنید. انتظارات شما، پیش گویی های شما از آینده خودتان است. یعنی آنچه شما با اطمینان منتظرش هستید. به احتمال زیاد به دست خواهد آمد.
از آنجا که خودتان انتظارات را انتخاب می کنید. همیشه بهترین ها را بخواهید و انتظار موفقیت داشته باشید. هنگام ملاقات با افراد جدید، انتظار محبوبیت داشته باشید. انتظار دست یابی به اهداف عالی و خلق زندگی شگفت انگیز برای خودتان داشته باشید. وقتی پیوسته در انتظار اتفاقات خوب باشید، به ندرت ناامید می شوید.

ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

تمام حقوق برای وبسایت بهینگی محفوظ و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع بلامانع است.© 1397


نام کاربری یا ایمیل


رمز

مرا به خاطر بسپار


چگونه ذهنی شاد داشته باشیم
چگونه ذهنی شاد داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *