چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم

 
helpkade
چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم
چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

حس کنجکاوی یکی از ویژگی های مهم یک نابغه ست. فکر نمی کنم بتونید دانشمندی رو پیدا کنید که شخص کنجکاوی نبوده. توماس ادیسون، لئوناردو واوینچی، آلبرت انیشتین، ریچارد فاینمن، همه اون ها شخصیت کنجکاو داشتند. بخصوص ریچارد فاینمن برای…

حس کنجکاوی یکی از ویژگی های مهم یک نابغه ست. فکر نمی کنم بتونید دانشمندی رو پیدا کنید که شخص کنجکاوی نبوده. توماس ادیسون، لئوناردو واوینچی، آلبرت انیشتین، ریچارد فاینمن، همه اون ها شخصیت کنجکاو داشتند. بخصوص ریچارد فاینمن برای ماجراجویی هایی که از کنجکاوی او نشأت گرفته، شناخته شده است. اما چرا کنجکاوی خیلی مهمه؟ چهار دلیل داره که در ادامه مطلب بهتون میگم و اینکه چطور میتونید توسعه اش بدید.

4 دلیل اینکه کنجکاوی مهمه و چطور میشه اون رو توسعه داد

افراد کنجکاو همیشه سوال های زیادی دارند و در ذهن شون دنبال جواب می گردند. ذهن اون ها همیشه فعاله. از اونجایی که ذهن همانند یک عضله ست، با ورزش مداوم قوی تر میشه، تمرین ذهن ناشی از کنجکاوی باعث می شه ذهن شما قوی و قوی تر بشه.

باعث میشه ذهن شما فعال بشه

چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم

وقتی که شما در مورد چیزی کنجکاو می شید، ذهن شما بطور خودکار ایده های جدیدی راجع به موضوع طرح می کنه. وقتی اون ایده ها به ذهن تون می رسه، سریع شناسایی می شن. بدون حس کنجکاوی، ایده ها ممکنه فقط از ذهن تون عبور کنند و در این صورت اون ها رو از دست می دید، چونکه ذهن شما آمادگی شناسایی اون ها رو نداره. به این فکر کنید که چه تعداد از ایده های بزرگ ممکنه به دلیل نداشتن حس کنجکاوی از دست داده باشید؟

ایده های جدید به ذهن تون می رسه

با کنجکاو بودن قادر خواهید بود دنیا و احتمالات جدید رو که در حالت معمول قابل مشاهده نیست رو ببینید. اون ها در ورای زندگی عادی تون پنهان شدن و این ذهن کنجکاو که می تونه اون ها رو در زیر این سطح کشف کنه.

دنیای جدیدی به روی شما باز می کنه

زندگی افراد کنجکاو خسته کننده نیست، این نه کسل کننده ست و نه معمولی. همیشه چیزهای جدیدی وجود داره که توجه اون ها رو به خودش جلب می کنه، همیشه ابزار جدیدی برای سرگرمی دارند. به جای خسته و کسل شدن، افراد کنجکاو زندگی پرماجرایی دارند.

شور و هیجان به زندگی شما میاره

حالا با دونستن اهمیت حس کنجکاوی، می تونید راه های توسعه و یرورش اون رو امتحان کنید:

اگه که می خواید ذهن کنجکاوی داشته باشید، این مسئله برای شما ضروریه که ذهن تون رو برای یادگیری، نادیده گرفتن و بازخوانی آماده کنید و باز نگه دارید. بعضی چیزهایی رو که می دونید و باورشون دارید ممکنه اشتباه باشند و شما باید آمادگی این رو داشته باشید که هر چیزی امکان پذیره و گاهی اوقات ممکنه مجبور شید ذهنیت خودتون رو تغییر بدید.

ذهن تون رو باز نگه دارید

اگر شما جهان رو همونطور که هست بدون اینکه بخوایید جنبه جدیدش رو کشف کنید، قبول کنید، مطمئنا حس کنجکاوی رو از دست خواهید داد. هیچ وقت فقط جنبه ظاهری چیزها و مسائل دور و اطرافتون رو نبینید، سعی کنید جنیه و لایه های مخفی اون ها رو هم کشف کنید.

سعی کنید جنبه های پنهان مسائل رو کشف کنید

یک روش مطمئن برای کشف جنبه های پنهان می تونه مطرح کردن سوال باشه: این چیه؟ چرا اینطوری ساخته شده؟ کی اختراعش کرده؟ از کجا اومده؟ چطور کار می کنه؟ چه، چرا، چه زمانی، چه کسی، کجا و چگونه بهترین دوستان افراد کنجکاو هستند.

بی وقفه سوال بپرسید

هر بار که به چیزی برچسب کسل کننده بودن می زنید، یکی دیگه از درهای احتمالات رو به روی خودتون می بندید. بعید به نظر می رسه که افراد کنجکاو چیزی رو خسته کننده بدونند. در عوض همیشه اون ها رو دری به دنیای جدید و هیجان انگیز می بینند.

به هیچ چیز برچسب کسل بودن نزنید

اگه یادگیری رو تنها یک بار و مسئولیت تحمیلی بدونید، هیچ راهی وجود نداره که بتونید مسائل رو بطور عمیق کشف کنید. تنها مسئولیت شما هر دفعه سنگین تر سنگین تر میشه و تحملش براتون سخت تر. اما اگه یادگیری رو کاری سرگرم کننده بدونید به طور طبیعی می خواید عمیق تر فکر کنید و چیزهای جدید رو کشف کنید. بنابراین به زندگی با دید لذت و هیجان نگاه کنید و از فرایند یادگیری لذت ببرید.

یادگیری رو به چشم یک کار سرگرم کننده ببینید

تمام وقتتون رو صرف یک موضوع نکنید، نگاهی به موضوعات دیگه هم بندازید. این کار باعث میشه شما رو با احتمالات و هیجانات دیگه ای آشنا کنه که شاید بهش علاقمند بشید و بخواید در آینده اون ها رو کشف کنید. راه آسون برای انجام این کار اینه که سعی کنید کتاب یا مجله با موضوعات متنوع رو انتخاب کنید و اجازه بدید ذهن شما هیجانات یک دنیای جدید رو هم تغذیه کنه.

موضوعات مختلف رو مطالعه کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

کسب و کارت را اینترنتی کن

کوپن تخفیف 20 درصدی: 2nafare

بسیاری از افراد به دنبال ذهن خلاق و پویا هستند. ذهن انسانها در طول شبانه روز با مسائل زیادی درگیره. خلاقیت در بسیاری از موارد میتونه بهتون کمک کنه. در واقع خلاقیت، انجام کارها با روشیه که بقیه استفاده نمیکنن…

بسیاری از افراد به دنبال ذهن خلاق و پویا هستند. ذهن انسانها در طول شبانه روز با مسائل زیادی درگیره. خلاقیت در بسیاری از موارد میتونه بهتون کمک کنه. در واقع خلاقیت، انجام کارها با روشیه که بقیه استفاده نمیکنن و یه ابتکار در انجام کارهاست. برای اینکه ذهن خلاق داشته باشین باید چند ترفند رو یاد بگیرین که ما در مطلب زیر به آنها اشاره کردیم.

چگونه ذهن خلاق و پویا داشته باشیم

چند نکته در رابطه با محیطی که در آن فعالیت میکنید وجود داره که باید بهش اهمیت بدین، اونها عبارتند از نور، صدا و میزی که بر روی آن کار میکنین. نور کم باعث خلاقیت میشه بنابراین سعی کنید پرده اتاقتون رو بکشین. علاوه بر آن سکوت نیز بهتون کمک میکنه تا بتونین به راحتی تمرکز کنید. محیط کاری خود رو از هر گونه آلودگی صوتی دور کنید. همچنین میزی که بر روی آن کار انجام میدین را تنظیم کنید. ایستادن هم میتونه باعث بشه که ایده ها و افکارتون افزایش پیدا کنه، اما داشتن یک میز میتونه برای انجام کارهای خلاق بسیار عالی باشه.

محیط کار خود را آماده کنید

چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم

در میان محیط و فضای شلوغ افراد خلاق نمیتونن موفق باشند، بنابراین بهتره که در یک محیط ساکت تمرکز کنید. بیست دقیقه سکوت و آرامش بهتون کمک میکنه تا بر روی افکارتون تمرکز کنید و بر ذهن خود غلبه کنید. افکار گذشته و آینده رو رها کنید. از همه کس و همه چیز از جمله خانواده، تلفن همراه، اینترنت و رسانه های اجتماعی جدا شوید، چون تنهایی میتونه بهتون در رسیدن به تفکر خلاق کمک کنه. همچنین باعث افزایش ذهنیت شما و کاهش استرس و اضطراب نیز میشه. در نهایت با تمرکز بیشتر به ذهن خلاق و پویا خواهید رسید.

سکوت و تمرکز کنید

ذهنتان را برای ایده ها، تجربیات و احساسات جدید باز بذارین. سعی کنید ترس رو کنار گذاشته و چیز های جدید رو امتحان کنید. ذهن خلاق دوست داره ماجراجو باشه و چیزهای جدید رو تجربه کنه. با مسافرت کردن به جاهای مختلف و دیدن فرهنگهای متفاوت میشه روشها و موضوعات جدید رو دید و ازشون برای انجام کارهای دیگه الهام گرفت. در این مسیر زیاد مطالعه کنید و به صحبتهای دیگران گوش بدید تا ذهنی پویاتر داشته باشید.

تا میتونین کنجکاو باشین و سوالهای مختلفی بپرسید تا چیزهای جدید کشف کنید. کنجکاو بودن میتونه ذهنتون رو باز کنه و مجبورتون کنه که به دنبال چراهایی که فکر و ذهنتون رو مشغول کرده برید و روش های بهتری برای انجام دادن کارهایی که بهتون سپرده شده پیدا کنید. با افراد زیادی در ارتباط باشین و صحبت کنید و به دیدگاههای آنها در مورد مسائل مختلف گوش کنید. کنجکاوی یک تجربه برای یادگیری مسائل جدیده، همچنین مغز رو تقویت و دیدتون رو در همه زمینه ها گسترش داده و ذهن رو خلاق میکنه.

کنجکاو باشید

موفق نشدن در تموم زمینه ها نمیتونه ذهن خلاق رو شکست بده، اما میتونه در رسیدن به موفقیت وقفه بندازه. اگر یک تجربه منفی یا شکستی در زمینه کاری داشته باشین تجزیه و تحلیل کنید تا متوجه بشین که چه اشتباهی باعث این تجربه تلخ شده. هرگز عقب نشینی نکنید و ادامه دهید. از اشتباهات و تجارب خود درس بگیرین و بینش های خود را به کار ببرین و از آنها استفاده ی جدید کنید. پروژه های خود را پیگیری کنید تا به موفقیت و ذهن خلاق و پویا برسید.

شکست زمینه ای برای رسیدن به موفقیت

نوشتن افکار خود و اطرافیان همیشه کار درست و مناسبی بوده، چون افراد نمیتونن بر ذهنشان تکیه کنند و همه مسائل رو بخاطر بسپارند. سعی کنید با یک قلم و کاغذ یا استفاده از ابزار الکترونیکی که میتونه مطالب رو مجددا به ذهنتان یاداوری کنه یادداشت کنید. آنها میتونند بازتابی از  ایده هایی که در مورد فعالیت های روزانه جمع آوری کرده بودین باشند. این کار باعث میشه که زمانی که به سراغ آنها میروید ذهنتان آزادتر باشد و بیشتر از ایده ها و افکار دیگران استفاده کنید و خلاق تر باشید.

ایده ها و افکار خود و دیگران را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

کسب و کارت را اینترنتی کن

کوپن تخفیف 20 درصدی: 2nafare

یک دکترای روانشناسی گفت: انسان‌های خلاق ویژگی‌هایی دارند که افراد می‌توانند با تمرین این ویژگی‌ها را در خود افزایش دهند.

به گزارش مشرق، نسیم رزمخواه دکترای روانشناسی درباره خلاقیت اظهار کرد: خلاقیت حل کردن مسائل به شیوه‌ای نو و ارائه راه‌حل‌های جدید به روشی متفاوت است. خلاقیت محصول یک طرز فکر است، ما می‌توانیم با تمرین آداب یک تفکر خلاق بر مشکلاتی که از تحقق اهداف ما جلوگیری می‌کنند،‌ تمرکز و آن‌ها را دست یافتنی کنیم.

این دکترای روانشناسی افزود: انسان‌های خلاق مهارت یادگیری خود را افزایش می‌دهند که برای این منظور از خواندن مقالات علمی، تماشای ویدیوهای آموزشی و رفتن به کلاس‌های مرتبط کمک می‌گیرند. این افراد آگاهی خود را افزایش می‌دهند و بین حقایق موجود ارتباط برقرار می‌کنند.

رزمخواه تاکید کرد: انسان‌های خلاق بین ایده‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند تا آن‌ها را بهتر درک کنند که این موضوع موجب می‌شود مهارت‌های متنوعی را در وجود خود پرورش دهند. این افراد همچنین استعدادهای ذاتی خود را شناسایی و آن‌ها را تقویت می‌کنند.

چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم

او تصریح کرد: انسان‌های خلاق تلاشگر هستند و از یادداشت برداری بسیار استفاده می‌کنند، بنابراین هر مطلبی که به نظر آن‌ها مفید می‌آید، آن را یادداشت می‌کنند و به ذهن خود می‌سپارند. این افراد از ریسک کردن نمی‌ترسند و به طور مداوم اطلاعات خود را ویرایش و به روز رسانی می‌کنند.

این دکترای روانشناسی گفت: انسان‌های خلاق افق دید خود را گسترش می‌دهند؛ همچنین آن‌ها تلاش می‌کنند تا خود را با شرایط جدید وفق دهند، بنابراین افرادی منعطف هستند. انسان‌های خلاق ایده‌های خام را می‌پذیرند، روی آن‌ها کار می‌کنند و از شکست خوردن نمی‌ترسند همچنین آن‌ها افرادی جسور و هیجانی هستند.

رزمخواه اظهار کرد: انسان‌های خلاق افرادی کنجکاو هستند و تلاش می‌کنند تا مطالب جدید را به هر روش ممکن یاد بگیرند. آن‌ها از مشورت کردن نمی‌ترسند؛ بنابراین وقتی موضوع یا ایده‌ای نو به ذهنشان می‌رسد آن را با چند نفر که احساس می‌کنند اطلاعاتی در آن زمینه دارند، مطرح می‌کنند.

او یادآوری کرد: انسان‌های خلاق از توانایی‌های خود به بهترین شکل استفاده می کنند و هیچ وقت احساس قربانی بودن یا شکست خوردن را ندارند. آن‌ها از افکار خود مراقبت می‌کنند، توانایی‌های خود را می‌شناسند و آن‌ها را تقویت می‌کنند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

فرادید| نسلی از افراد با این اعتقاد بزرگ شده‌اند که خلاق نیستند؛ زیرا فردی در دوره‌ی تحصیلی دبیرستان به آن‌ها گفته است که در بحث‌های هنری خوب عمل نمی‌کنند. تا همین اواخر، تعریف استانداردِ خلاقیت، بسیار محدود بود؛ شما یا خلاق بودید یا نبودید. درک عامه اینطور بود که «افراد خلاق» یا هنرمند هستند یا نقاش. تعجبی ندارد بسیاری از افراد خود را انسان‌های خلاقی نمی‌دانند و از این‌رو بر کسب دانش تمرکز می‌کنند. اما خلاقیت این نیست و اگر شما برای فعال‌کردن قسمت‌های خلاق مغزتان با مشکل مواجه می‌شوید به دلیل همین طرز تفکر است.

 

به گزارش فرادید، ممکن است تعجب کنید طرز فکر شما درباره خلاقیت چه ارتباطی با خلاق بودن یا نبودن شما دارد؟ پاسخ کوتاه این است که، «ارتباط زیادی دارد». به خانه‌ای راحت، خانواده‌ای مهربان، کسب‌و‌کاری موفق و فضایی دوستانه فکر کنید. مردم تصادفا این چیزها را خلق نمی‌کنند. بلکه زمانی بر آن‌ها تمرکز کرده‌اند و تصمیم گرفته‌اند آن‌ها را ایجاد کنند. ممکن است بارها دچار شک و تردید شده باشند، اما در اعماق وجودشان می‌دانستند این‌ موارد کارهایی است که می‌توانند انجام دهند.

 

چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم

برگرفته از: business.tutsplus

آپدیت بزرگ دوره آربی – آشنایی با آربی کیو – راهنمای جامع فروشندگان آمازون دانلود رایگان ویدئو

توضیحات کوتاه :
حس کنجکاوی در حقیقت همان تمایل شدید به یادگیری یا دانستن مسائل جدید است. این حس می‌تواند به شکل‌های مختلف خود را نشان دهد.

تعداد امتیازها: 2

 

خلاصه ای از مقاله

چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم

اگر هر روز نسبت به زندگی و مسائل درون آن کنجکاوتر باشید، لذت بیشتری هم خواهید برد. مسئله‌ای که باید به‌خاطر داشت این است که حس کنجکاوی را می‌توان در درون خود تقویت کرد. با به کارگیری عادت‌های مناسب و جستجو درباره مسائل جدید می‌توان از این حس به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.

 

آنچه در این مقاله می خوانید:

حس کنجکاوی در حقیقت همان تمایل شدید به یادگیری یا دانستن مسائل جدید است. این حس می‌تواند به شکل‌های مختلف خود را نشان دهد، مثلاً تمایل به خواندن ستون مربوط به شایعات درباره بازیگران یا دیدن برنامه‌های تلویزیونی یا حتی علاقه به اینکه از زندگی شخص دیگری سر در بیاورید. از سوی دیگر علاقه به کسب دانش در زمینه‌هایی مثل جغرافیا، ریاضی یا هر موضوع دیگری هم می‌تواند در این دسته‌بندی قرار بگیرد. داشتن این حس در درون خود می‌تواند نقطه شروع پیشرفت و یادگیری ما باشد. برای دستیابی به موفقیت لازم است این حس را در درون خود تقویت کنید. در جهان امروز که تنها با یک کلیک می‌توان به خواسته خود دست پیدا کرد، تنها حس کنجکاوی است که سبب می‌شود ما چیزهای جدیدی را یاد بگیریم. برای اینکه بتوانید در کار خود بهترین باشید و هر روز به دستاورد جدیدی برسید، باید کنجکاو باشید. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که اگر هر روز نسبت به زندگی و مسائل درون آن کنجکاوتر باشید، لذت بیشتری هم خواهید برد. مسئله‌ای که باید به‌خاطر داشت این است که حس کنجکاوی را می‌توان در درون خود تقویت کرد. با به کارگیری عادت‌های مناسب و جستجو درباره مسائل جدید می‌توان از این حس به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.

 

 

تمایل به کشف موارد جدید باعث حفظ هوشیاری ما شده و همچنین کمک می‌کند تا دانش‌های جدید درباره محیط پیرامون خود که دائماً در حال تغییر است را کسب کنیم. با توجه به این رویه مغز ما دائماً درگیر است و به خاطر همین درگیری همیشه احساس خوبی را خواهیم داشت.

تحقیقات نشان داده است که داشتن حس کنجکاوی با به‌دست آوردن سطح بالای احساسات مثبت، سطح پایین نگرانی، احساس رضایت‌مندی و احساس مفید بودن رابطه مستقیم دارد. کسانی که در حال حاضر شادتر هستند تمایل بیشتری به کنجکاو بودن دارند.

مطالعات نشان می‌دهد که با داشتن حس کنجکاوی می‌توان در مدرسه و دانشگاه، موفق‌تر عمل کرد و همچنین یادگیری بهتری نیز داشت. حتی کنجکاوی می‌تواند به عملکرد بهتر در محیط کار هم منجر شود. زمانی که ما درباره کاری کنجکاو هستیم و به آن علاقه نشان می‌دهیم، درگیر شدن در آن کار و تلاش کردن در آن راستا خیلی راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود. 

زمانی که ما بیشتر کنجکاوی می‌کنیم و درباره کسانی که خارج از دایره اجتماعی معمول ما وجود دارند حرف می‌زنیم، به درک بهتری از زندگی‌ها، تجربه‌ها و زاویه دید آنها دست پیدا خواهیم کرد. بدین ترتیب می‌توانیم تفاوت میان خود و دیگران را بهتر بفهمیم. در نتیجه زمانی که با یک غریبه هم صحبت می‌شویم، به ویژه با کسی که تفاوت‌های زیادی داریم، تلاش می‌کنیم تا رفتار مناسبی با آن فرد داشته باشیم و نشان دهیم که به حرف‌هایش اهمیت می‌دهیم.

 

مقاله پیشنهادی: رابطه احساسات و ضمیر ناخودآگاه

 

در یک مطالعه از یکسری افراد خواسته شد تا به تعدادی سؤال پاسخ دهند. در نتیجه این مطالعه مشخص شد که افراد، زمانی که درباره شخصی کنجکاو می‌شوند رفتار گرم‌تری با او داشته و بیشتر جذب آن فرد می‌شوند. این در حالی است که اضطراب اجتماعی فرد یا حتی احساسات مثبت و منفی درون آن شخص در انتخاب آنها به‌عنوان یک دوست تأثیر نمی‌گذارند.

زمانی که پزشکان درباره بیماران خود حس کنجکاوی بیشتری داشته باشند، هر دوی آنها احساس بهتری خواهند داشت. در نتیجه این احساس خوب، درمان بهتری هم اتفاق می‌افتد.

هر زمان که احساس کردید که به چیزی علاقه دارید، همه چیز را رها کرده و به سراغ آن بروید. زمانی که شما به‌دنبال علاقه‌مندی‌های خود می‌روید احساس بهتری خواهید داشت. این احساس خوب به این خاطر در شما پدید می‌آید که شما حس کنجکاوی خود درباره مسئله مورد علاقه خود را ارضا می‌کنید.

همیشه به‌دنبال این باشید که از افکار دیگران سر دربیاورید. ببینید دیگران نسبت به چه چیزهایی کنجکاو هستند و درباره موضوعات مختلف چه طرز فکری دارند. در صورت نیاز با دیگران مشورت کنید. همیشه چند فکر، بهتر از یک فکر جواب می‌دهد و گاهی شخص دیگر به شکلی به ماجرا نگاه می‌کند که شما حتی فکرش را هم نمی‌کردید.

با توجه به تکنولوژی پیشرفته فعلی، شما می‌توانید با یک سرچ ساده در گوگل پاسخ تمامی سؤالات خود را پیدا کنید. مسئله مهم این است که با جستجو در گوگل شما تنها به پاسخی دست پیدا می‌کنید که دقیقاً با سؤالات مطرح شده مرتبط است. در صورتی که شما با رفتن به یک کتابفروشی یا کتابخانه می‌توانید به اطلاعات دیگری نیز دسترسی پیدا کنید. این همان چیزی است که می‌تواند در تقویت حس کنجکاوی شما مؤثر عمل کند. به این کار به عنوان یک تفریح لذت‌بخش نگاه کنید.

خیلی از راهنمایی‌های اشتباه به خاطر این اتفاق می‌افتند که فرد مقابل از پرسیدن سؤالات خود واهمه دارد. اصلاً مهم نیست که به نظر خودتان چقدر سوالی که در ذهن دارید ممکن است بی‌معنا باشد. هیچ‌وقت از پرسیدن سؤالات خود نترسید. اگر می‌خواهید احساس بهتری داشته باشید و حس کنجکاوی خود را تقویت کنید، این یکی از ضروری‌ترین عوامل به‌شمار می‌رود.

 

مقاله پیشنهادی: تاثیر شگرف افکار روی انسان

 

زمانی که شما هیچ فکر و ایده‌ای در سر نداشته باشید، نمی‌توانید فرد کنجکاوی هم شوید. همه محققان و هنرمندان موفق هزاران هزار ایده را در سر داشتند. آن‌ها بارها و بارها این ایده‌ها را تغییر داده یا با هم ترکیب کرده‌اند تا توانسته‌اند به چیزی دست پیدا کنند که موفقیت آنها را رقم زده است.

فرقی نمی‌کند این منبع چه باشد، کتابی که مطالعه می‌کنید، وبسایتی که هر روز آن را چک می‌کنید یا کسی که با او صحبت می‌کنید. توجه داشته باشید که دیدگاه هرکس به فاکتورهایی مثل سن، حرفه و خیلی موارد دیگر بستگی دارد. هر از چند گاهی سعی کنید تا دیدگاه‌های جدید را هم بررسی کنید.

زمانی که چیزی را فهمیدید، به‌دنبال یک چیز کاملا متفاوت هم درون آن باشید و تنها به سطح اولیه کار متکی نباشید. شاید چیزی که در ادامه راه متوجه می‌شوید کاملاً با فهم اولیه شما متفاوت باشد.

دشمن اصلی کنجکاوی این است که تصور کنید دیگر به اندازه کافی یاد گرفته‌اید. یک تکه کاغذ را روی آینه یا هرجایی که جلو دیدتان است بچسبانید و روی آن بنویسید: «هنوز تمام نشده است.»

هیچ‌وقت سعی نکنید در حین صحبت کردن یک فرد جملات بعدی او را حدس بزنید. تا آخر به حرف‌های او گوش دهید و سپس آنها را مرور کرده و در آخر سؤالات خود را مطرح کنید.

 

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که خیلی از کشفیات بزرگ از دقت کردن به همین چیزهای ساده نشأت گرفته است. پس شما هم از روی هر چیزی به سادگی عبور نکنید. هر چیزی ارزش این را دارد که زمانی را صرف تجزیه و تحلیل آن بکنید.

داشتن یک ذهنیت درست برای ساخت تجربه‌ای از زندگی که با پذیرش همه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی آن، شما را به موفقیت برساند، چه‌قدر برای شما حائز اهمیت است؟ اگر علاقه‌مند هستید در خصوص راهنمایی که شما را برای تجربه یک زندگی موفق آماده می‌کند، بیشتر بدانید، مطالعه مقاله معرفی دوره شگفت‌انگیز پاراسل زندگی را از دست ندهید.

چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم

 

 

شما هم میتوانید نظر خود را در رابطه با این مطلب برای ما ارسال نمایید.

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

لطفا شکیبا باشید !

پایان لیست نظرات

آدرس :
اصفهان، شاهین شهر، بلوار امام، خیابان نظامی،
نبش فرعی 6 شرقی، ساختمان قلب شهر، طبقه دوم، واحد 3

شماره تلفن ثابت دفتر ایران :

031-45248985
031-45270622
031-45270633

دوره جامع فروش در آمازون دوره آربی به همراه پاراسل زندگی ( آربی اکسترا )

نوکیا 8.3 5G اولین گوشی این شرکت است که اندروید 11 را دریافت می کند

بیماری آنورکسیا نروزا یا بی اشتهایی عصبی که اغلب برای سهولت آنورکسیا خ…

چند سالی می گذرد که مایکروسافت نرم افزاری را به نام پاورپوینت به عنوان…

ما در این نوشتار قصد داریم مطالبی در مورد جوش صورت و راه های پیشگیری ا…

نوکیا 8.3 و معرفی اندروید 11 ب…

چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم

بیماری آنورکسیا نروزا یا بی اش…

آموزش کلی آفیس Powerpoint، با …

همه چیز در مورد جوش صورت

گروه صنعتی و بازرگانی مدرن ساز…

گرفتگی عضلات پا هنگام خواب و د…

آیا عرضه ی زود هنگام گوشی S21 …

رژیم غذایی سالم برای داشتن یک …

اگزما و روش های درمانی خانگی

خرید پسته از فروشگاه معتبر پیس…

ذهن انسان همواره در تمامی ساعات طول شبانه روز مشغول بررسی و تحلیل امور مختلف بوده و با مسائل زیادی درگیر است و مهارتی که در بسیاری از مواقع می‌تواند به شما کمک کند تا کارهای خود را به بهترین شیوه انجام دهید و از ذهن خود نهایت بهره را ببرید، داشتن خلاقیت و به عبارتی یک ذهن خلاق است. می‌توان گفت که بسیاری از افراد به دنبال ذهن خلاق و پویا هستند.

اگر شما هم به دنبال داشتن ذهنی خلاق و پویا هستید و تمایل دارید که در شرایط مختلف همچون افراد خلاق و ماهر از موقعیت خود استفاده کرده و وظایف و مسئولیت های خود را به بهترین شیوه و با موفقیت سپری کنید این را در نظر داشته باشید که در یک محیط و فضای شلوغ نمی‌توانید موفق باشید، بنابراین توصیه می‌شود که در یک محیط ساکت تمرکز کنید. بیست دقیقه سکوت و آرامش به شما کمک خواهد کرد تا بر افکار و قدرت ذهن خود نیز غلبه کرده و تسلط داشته باشید. این امر به شما کمک خواهد نمود که قدرت و توانایی پردازش ذهنی شما افزایش یافته و با داشتن ذهنیتی مثبت،‌ میزان استرس و اضطراب شما نیز کاسته خواهد شد که در نهایت با تمرکز بیشتر به ذهن خلاق و پویا خواهید رسید.

در واقع با داشتن ذهن خلاق و مثبت شما به مهارت خلاقیت دست خواهید یافت که به کمک آن کارهای خود را با روشی متفاوت و متمایز از دیگر افراد انجام داده و همواره دست به ابتکار عمل زده و موفق تر از دیگران خواهید بود.  

در ادامه نکات مفیدی برای داشتن ذهن خلاق ارائه شده و شما برای اینکه ذهنی خلاق داشته باشید می‌توانید با مطالعه‌ی آن‌ ها ترفندهایی را فرا گرفته و به کار برید.

بیشتر بخوانید: چگونگی دستیابی به افزایش تمرکز

ذهن خود را برای یادگیری موضوعات جدید و جالب، ایده ها، تجربیات و احساسات جدید باز نگاه دارید. سعی کنید ترس را کنار گذاشته و موارد جدید را امتحان کنید. در هر موقعیت پذیرای تجربه کردن مواردی جدید و متفاوت باشید. شما برای داشتن ذهن خلاق و مبتکر باید ماجراجو باشید و تمام موارد جدید و به روز را امتحان کنید. به عنوان مثال می‌توانید به شهرها و کشورهای مختلف سفر کنید و از طریق آشنایی با فرهنگ های آن ها، روش ها و موضوعات جدیدی را برای انجام کارهای خود فرا گیرید، شما باید زیاد مطالعه کنید و به صحبت های افراد بومی آنجا گوش بدهید تا ذهنی پویاتر و خلاق تر داشته باشید.

سعی کنید همواره در جستجو و پژوهش امور مختلف باشید و تا می‌توانید کنجکاو باشید و سوالات مختلف مطرح کنید و از دیگران بپرسید تا به این شیوه، موضوعات جدید یاد گرفته و کشف کنید. خصیصه ی کنجکاو بودن به شما کمک می‌کند تا ذهن بازتری داشته و به دنبال چراهایی که فکر و ذهن تان را مشغول می‌کند، بروید و روش ها و شیوه های بهتری را برای انجام کارهایی که به شما سپرده می‌شود، بیابید. کنجکاوی یک تجربه برای یادگیری مسائل جدید می‌باشد و مغز شما را فعال تر کرده و نگرش شما را در تمام زمینه ها گسترش خواهد داد  و به این صورت شما ذهن خلاق تری خواهید داشت.  

در اطراف شما، افراد زیادی وجود دارند که به موفقیت و دستاوردهای مهمی رسیده اند و باید گفت که آن عده باهوش ‌تر از شما نبوده‌اند. شما هم می‌توانید همچون آن‌ها عمل نمایید و چیزهایی بسازید که دیگران بتوانند از آن استفاده کنند.

به این موضوع فکر کنید که شما هم می‌توانید کتاب بنویسید، برنامه ‌نویسی یاد بگیرید، طراحی کنید و یا محصولی بسازید که دیگران از آن استفاده کنند. این نکته را در نظر داشته باشید تمام چیزهایی که در پیرامون‌ خود می‌بینید توسط کسانی ساخته شده‌اند که دارای مهارت و توانایی خارق العاده نبوده اند و موفقیت ‌شان در گرو  پرورش تفکر خلاق ریشه داشته است.

اگر فکر می‌کنید در انجام کاری توانایی ندارید، باید بر روی همین موضوع تامل و تمرکز نمایید و در همین زمینه تلاش کنید تا مهارت خود را بهبود داده و برای انجام کار مهم و مورد علاقه ی خود به سطح آمادگی بالاتری برسید.

بیشتر بخوانید: چگونه از شر منفی بافی خلاص شویم؟

شما در مسیر رسیدن به خواسته های خود باید سعی کنید که به گفته ها و بازخوردهای دیگران در مورد خود اهمیت دهید و تمام آن ها را مورد توجه قرار داده و برای رشد و پیشرفت خود از ایده های آن‌ها استفاده کنید ولی اگر فردی بدون دانش و آگاهی کافی نسبت به خواسته و اهداف شما و بدون اینکه تمام ماجرا را بداند به این نتیجه رسید که کاری که در حال انجامش هستید، دست یافتنی نیست و یا نباید آن را انجام دهید، بهتر است حرفش را گوش نکنید. هرگز در مسیر رسیدن به خواسته های مهم خود، دست از تلاش برندارید و اجازه ندهید ایده‌هایتان قبل از اینکه به ثمر برسند، سرکوب شوند و سعی کنید اگر راهی را در پیش گرفتید و به نتیجه ی مطلوب نرسیدید، گزینه های دیگر را امتحان کنید و با ایده پردازی و بهره گیری از ذهن خلاق به ایده آل های خود دست یابید.

شما برای فعال بودن و ماندگار بودن در دنیای کسب ‌و ‌کار و تجارت باید همواره در حال تلاش و فعالیت مفید باشید و برای این امر شما باید خودتان را با شرایط و موقعیت های مختلف وفق دهید. باید از ماهیت تفکری نوآورانه و خلاق برخوردار باشید تا بتوانید با بهره گیری از آن در مواقع لازم، ایده های خام را به ایده هایی نو و منحصر به فرد تبدیل کنید. این موضوع را در نظر داشته باشید که محدود کردن ذهن و فکر بر روی یک روش تکراری و انجام مداوم همان عمل، مانع تکامل و رسیدن به پیشرفت در شما می‌شود.

بنابراین شما برای داشتن ذهن خلاق و بهره گیری از آن باید  همچون یک فرد مبتکر باشید و همواره افق دید و نگرش خود را وسعت ببخشید. یکی از ویژگی ‌های افراد خلاق، میزان کنجکاوی آن ها و کشف موارد جدید است. آن‌ها همواره می‌خواهند بدانند که در اطرافشان چه می‌گذرد. افرادی که ذهن خلاق دارند به موضوعات مختلف علاقه مند هستند‌.

اگر شما هم همین ویژگی را در خود پرورش دهید یک مزیت محسوب می‌شود، به عنوان مثال، اگر شغل‌ شما طوری  باشد که با مشتریان متعدد ارتباط داشته باشید، پس باید فکر و ایده ی هر مشتری را بخوانید تا بتوانید عالی ‌ترین محصول یا خدماتی را که به دلخواه او نزدیک ‌تر است، ارائه دهید، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید تا همه‌ی مشتریان ‌تان با شما هم ‌فکر باشند و باید یاد بگیرید که خواسته و نظر هر مشتری را درک کرده و مطابق نظر آن ها عمل نمایید.

بیشتر بخوانید: قدرت ذهن تان را دست کم نگیرید

برای اینکه بتوانید ایده‌ های خود را رشد و پرورش دهید، سعی کنید تا ایده‌های خود را با دیگران مطرح کنید و از هم ‌فکری با دیگران و کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید، غافل نشوید. شما با همکاری دیگران می‌توانید ایده‌های خود را به ابعاد وسیع تری برسانید که  شاید به تنهایی هرگز تصورش را هم نمی‌کردید.

بیشتر مواقع در پی صحبت کردن و مشورت با یک دوست و یا همکار، ایده‌هایی ناب و مبتکرانه در ذهن شما ایجاد می‌شود و حتی پس از هم فکری با دیگری به یک فهرست طولانی از ایده‌ های نو می‌رسید که با ایده ‌ی ابتدایی شما بسیار متفاوت خواهد بود وحتی نظر دیگری ممکن است ذهن شما را فعال تر نموده و افق فکری جدیدی را برای شما ایجاد کند که کارایی بیشتری  برای شما داشته باشد. در نظر داشته باشید که در این زمینه سعی کنید بین ایده ‌های مختلفی که از گفته های دیگران به دست می‌آید ارتباط برقرار کنید تا بتوانید به یک نتیجه ‌ی بهتر و موثرتر برسید.

با توجه به نکات بیان شده و برای اینکه نیروی خلاقیت ذهن در شما فعال تر شود، نباید منتظر یک نیروی محرکه ‌ی قوی بیرونی بمانید، بلکه باید سعی کنید با تمرین مواردی در این زمینه، مهارت خود را افزایش دهید و بتوانید در مواقع لازم، خلاقیت بالقوه‌‌ی خود را به حالت بالفعل درآورید و به این شیوه، کسب‌ و کارتان را رونق دهید و حتی گاهی در زندگی شخصی نیز بهتر و سنجیده تر عمل نمایید. داشتن ذهن خلاق از شما فردی عالی و منحصر به فرد خواهد ساخت. بنابراین شما با داشتن یک ذهن خلاق نه تنها در مهارت‌های شغلی خود به رشد و پیشرفت خوبی خواهید رسید، بلکه می‌توانید تأثیرات مثبت ذهن خلاق را در تمامی جنبه‌ های زندگی خود نیز مشاهده کنید.

‘+ response.result[i].c[i].text +’

‘+ response.result[i].r[j].text +’

دیدگاه خود را وارد نمایید


با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید

 9367003978 (98+) | [email protected]

با توجه به میلیون ها نرون موجود در مغز، همه ی دهنی خلاق داریم و برای اینکه بتوانیم نبوغ خود را گسترش دهیم تنها نیاز است خود را بهتر شناخته و مقداری ورزش مغز انجام دهیم

۲,۰۰۰ تومانافزودن به سبد خرید

برای دانلود با خرید آن در تهیه مستندات بیشتر کمک کرده اید

چطور تفکر خلاق خود را بهبود دهیم

چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم

تونی بوزان متخصص فکر و یادگیری و ابداع کننده تکنیک بسیار معروف نقشه ذهنی است

او سعی دارد تا از طریق رسانه ها نحوه استفاده موثر تر از ذهن را به دنیا آموزش دهد و عقیده دارد که همه پتانسیل خلاق بودن را دارند

در این فیلم، او در خصوص نحوه پیدا کردن و توسعه دادن خلاقیت درونی صحبت می کند

گام اول: همه خلاق هستند

تونی: اول از همه می خواهم این طرز فکر اشتباه را تصحیح کنم

تونی: که هر کسی در هر کجایی که هست نمی تواند خلاق نباشد

تونی: ما میلیون ها میلیون سلول در مغز داریم

تونی: و همه آنها یکپارچه هستند

تونی: حالا هر کسی با داشتن یک چنین ابزاریی

تونی: بگوید که من خلاق نیستم

تونی: قطعاً دارد اشتباه می کند

تونی: چیزی که اتفاق می افتد، این است که

تونی: آنها یاد نگرفته اند که چگونه از این ابزار فوق العاده استفاده نمایند

گام ۲: سمت راست و سمت چپ مغز

تونی: همانطور که می دانیم، قسمت چپ مربوط به لغات، اعداد، خطوط

تونی: لیست ها، منطق و تحلیل می شود

تونی: و قسمت راست مربوط به ریتم ها، رنگ، اشکال

تونی: فرم ها، تخیل و رویاها می شوند

تونی: اینطور فکر می شد که خلاقیت … ، همان سمت راست مغز است

تونی: و از آنجایی که ما به اشتباه این موضوع را برداشت کرده بودیم

تونی: بنابراین خلاقیت بشدت از طرف ما آسیب دیده بود

تونی: در حالی که باید از هر دو سمت استفاده کرده و

تونی: و ترتیب و اعداد و تصویر و رنگ و ریتم و

تونی: تخیل و رویاها را به همراه یکدگیر بکار بگیریم

تونی: این یعنی خلاقیت

گام سه: سرعت در فکر

تونی: سرعت تفکر که روان بودن نیز گفته می شود

تونی: چقدر سریع چقدر تند می توانید ایده ها را تولید کنید

تونی: و این را می توانید از طریق تنها با بازی کردن با آن توسعه بدهید

تونی: می توانید سریعتر فکر کردن را تمرین کنید

تونی: می توانید از پازل های کوچک استفاده کنید

تونی: و آنها را سریعتر انجام دهید

تونی: و سرعت بیشتر و این نوع بهره وری

تونی: یکی از نشانه های نبوغ در خلاقیت است

گام چهار: ابتکار در فکر

چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم

تونی: اگر کسی بپرسد که از آویز لباس چه استفاده ای می کنید

تونی: و شما پاسخ دهید که برای آویزان کردن لباس

تونی: این باعث نمیشه که نمره بالایی در خلاقیت بدست آورید

تونی: اگر بگوید که می توانید از آن برای تهیه سوخت

تونی: در ارسال موشک به ماه استفاده کنید

تونی: با گرفتن اون مولکول های سازنده درون آن آویز بخصوص

تونی: و تبدیل آن به نوعی سوخت

تونی: این خیلی زیاده، این چیزیه که به عنوان

تونی: خارج از جعبه فکر کردن شناخته می شود

گام پنجم: انعطاف پذیری در افکار

تونی: اکثر افراد تمایل دارند که بر یک شیوه تمرکز کنند

تونی: این روش فکر کردن منه

تونی: این طوریست که آن را می بینم

تونی: در حالی که باید اینگونه باشد که

تونی: من به چند طریق می توانم این را ببینم

تونی: از چند دیدگاه مختلف می توانم به آن نگاه کنم

تونی: و آنهایی که تفکر خلاق خوبی دارند

تونی: با نگاه کردن از زوایای مختلف دارند، کنجکاوی می کنند

گام ششم: تخیل و همبستگی

تونی: همه متفکرین خلاق از قوه تخیل خود استفاده می کنند

تونی: چیزی که علاوه بر آن نیز انجام می دهند این است که

تونی: آنها ارتباط ایجاد می کنند

تونی: بین چیزها،

تونی: بنابراین آنها همبستگی ایجاد می کنند

تونی: بنابراین این تخیل و همبستگی است

تونی: دو کلمه کلیدی اصلی برای خلاقیت

تونی: و کاری که در زمان خلاق بودن باید انجام دهید

تونی: این است که آن ارتباطات و همبستگی بین چیزهایی

تونی: که قرار است یک چیز جدید بسازند را پیدا کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما برای هرآنکه جویای دانش است، لذت جان بخشیدن به آموخته ها را خواهانیم و همواره برآنیم تا با تکیه بر نوآوری به ارائه ی محصولات دانش محور در راستای گسترش فرهنگ، دانش و فن آوری در ایران و جهان حرکت کنیم.

@DeyakoLTD

ما را در تلگرام دنبال کنید.

چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم
چگونه ذهنی کنجکاو داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *