چگونه ذهن کودک را خلاق کنیم

 
helpkade
چگونه ذهن کودک را خلاق کنیم
چگونه ذهن کودک را خلاق کنیم

داشتن خلاقیت و ذهنی خلاق برای انجام فعالیت های زندگی بسیار مهم است. داشتن یک ذهن خلاق باعث می شود تا افراد از چیزهایی که در زندگی همیشه به آن عادت داشته اند، فاصله بگیرند و چیزهای جدیدتری را در ذهن خود پرورش دهند.داشتن یک کودک خلاق از آرزوهای هر پدر ومادری است اگر می خواهید این آرزویتان به حقیقت بپیوندد این مقاله را مطالعه بفرمایید.

اگر می خواهید کودکانی مبتکر داشته باشید، آموزش هنر به آنها یکی از روش های عالی است. اما روش های دیگری هم وجود دارد که می توانید با به کار بستن آنها، کودکی خلاق تربیت کنید. تمام انسان ها خلاق متولد می شوند. خلاقیت به کارگیری تخیل و ابتکار در حل مساله ای به روش دیگر است. بسیاری از مردم خلاقیت را ویژگی ذاتی نمی دانند بلکه آن را حاصل مهارت هایی می دانند که فرد می آموزد و به آن بیش از پیش بها می دهد. اگر می خواهید کودکانی مبتکر داشته باشید، آموزش هنر به آنها یکی از روش های عالی است. اما روش های دیگری هم وجود دارد که می توانید با به کار بستن آنها، کودکی خلاق تربیت کنید. 1.خودتان الگو باشیددر مورد مسائل مختلف، راه حل های متفاوتی در نظر بگیرید و تعصب به خرج نداده و به عقاید تازه و نو توجه نشان دهید. به کودکتان نشان دهید برای یک مشکل، می توانید چندین راه حل ارائه دهید، بدون اینکه به دردسر بیفتید. اگر کودکتان از شما سوالی می پرسد، در پاسخ دادن به سؤال او، خلاقانه عمل کنید. می توانید قبل از پاسخ دادن، به کودک کمک کنید، خودش پاسخ هایی را حدس بزند. مثلاً اگر از شما می پرسد، «باران از کجا می آید؟» شما با این پاسخ شروع کنید، «خوب… از آسمان می آید.» بعد بلافاصله بپرسید، «دیگه چه چیزی از آسمان می آید؟» و به همین ترتیب ادامه دهید و سعی کنید، کودک را به تفکر وادارید. مثلاً اگر از شما می خواهد که برای او یک قلب بکشید، با روش های مختلف- مثلاً با خطوط صاف، نقطه چین، یا کشیدن گل های به شکل قلب -این کار را انجام دهید. بعد از او بخواهید که با روش های دیگری قلب بکشد.2. وقت بازی، بدون الگوی ساختاری خاصی، در نظر بگیریدبه کودکتان اجازه دهید هرجور که مایل است، وقت بازی و نوع بازی خود را – تا زمانی که خطرناک نباشد- تنظیم کند. اسباب بازی هایی برای کودکانتان انتخاب کنید که هدف خاصی را دنبال نمی کنند و او می تواند برای آنها اهداف متفاوتی تعیین کند. او را تشویق کنید، نقاشی بکشد، رنگ آمیزی کند و یا ساختمان سازی انجام دهد. هرگز در بازی کودکتان مداخله نکنید و تا زمانی که خطری او را تهدید نمی کند، او را تصحیح نکنید. هر زمان که کودکتان کسل شده و حوصله اش سررفته است، یک خط داستانی برای او ترتیب دهید و از او بخواهید داستان را تمام کند. مثلاً می توانید عروسک هایش را کنار هم چیده و بگویید، آن ها می خواهند به مسافرت دور دنیا بروند. چطوری می توانند این کار را انجام دهند و از کدام مکان شروع کنند؟

 

3. منابع مورد نیاز را آماده کنیدفضاهای ویژه ای در خانه برای انجام فعالیت های پرسروصدا اختصاص دهید. حتی می توانید فضایی برای کارهای هنری مانند رنگ آمیزی، نقاشی، بدون اینکه همه جای خانه را به هم بریزد، برای او تعیین کنید. زمان تولد، نوروز و از این جشن ها، لباس مناسب برای تفریح او آماده کنید. می توانید از وسایل خانه، برای انجام کارهای متفاوت استفاده کنید. مثلاً از لوله های دستمال کاغذی برای ساخت شمشیر یا از کاغذ برای ساخت قایق استفاده کنید.4. ایده پردازی کنیدزمانی را برای ارائه عقیده و ایده های جدید به منظور حل مشکلات، خلق فعالیت های جدید یا ساخت وسایل جدید، اختصاص دهید. هرگز قضاوت نکنید و در مورد اینکه چه چیزی می تواند منطقی باشد، صحبت نکنید. فقط از سیل ایده ها و پیشنهادها استقبال کنید. به دنبال «بهترین پیشنهاد» نباشید و روی روند تولید ایده ها متمرکز شوید. کاری به نتایج و یا ارزیابی ها نداشته باشید.5. کودک تان را از اشتباه کردن، نترسانیدکودکان از خطا کردن و یا شکست خوردن بسیار می ترسند و همین ترس جلوی خلاقیت آنها را می گیرد. آن ها ممکن است از قضاوت شدن بترسند. بنابراین به او بگویید که شما هم در کودکی تان شکست هایی را تجربه کرده اید و تاکید کنید که اشتباه کردن ایرادی ندارد و همیشه باعث یادگیری می شود. موقع رنگ آمیزی، نگران از خط بیرون زدن نباشید. پوست بدن را گاهی آبی یا بنفش رنگ کنید. اگر کودکتان بابت اشتباه خود ناراحت است، گزینه های خلاقانه ای پیشنهاد دهید تا در تصحیح خطایش به او کمک کرده باشید. مثلاً اگر کودکتان، کتاب نقاشی اش را به اشتباه پاره کرده، با استفاده از چسب یا هر وسیله مناسب دیگر، آن را تعمیر کنید.6. سؤال با پاسخ های متفاوت از کودک تان بپرسیدبرخی از والدین سؤال هایی از کودکشان می پرسند که نمی توان برای آن پاسخ های متعددی در نظر گرفت. به جای این نوع سؤال ها، از او سؤال هایی بپرسید که بتواند چندین پاسخ خلاقانه برای آن ارائه دهد. مثلاً، به جای اینکه بپرسید،«آیا این گل زیباست؟» از او بپرسید، «چه گلی دوست دارد و چرا»7. تماشای تلویزیون و یا بازی های رایانه ای را محدود کنیداستفاده دایمی از این ابزارها، کودک را گرفتار چاقی، مشکلات توجه، آشفتگی احساسی و یا مشکلات خواب می کند. به جای آن می توانید او را به فعالیت هایی چون خواندن، شنیدن موسیقی، تمرین نقاشی یا تمرین یک نمایشنامه تشویق کنید.8. به جای نتیجه، روی فرآیند کار متمرکز شویدوقتی کودکتان مشغول انجام کاری هست، او را تشویق کنید و در پایان کار به جای اینکه به او بگویید، «چه نقاشی زیبایی!»، از تلاش او تعریف کنید.

چگونه ذهن کودک را خلاق کنیم

9. از کودک بخواهید موضوعات مورد علاقه خود را پیدا کندشاید واقعاً دوست داشته باشید که کودکتان نواختن نوعی ساز را بیاموزد، اما به او اجازه دهید کاری را که خودش دوست دارد، انتخاب کند. کودک هرچه بیشتر آزادی عمل داشته باشد، خلاقیتش بیشتر خواهد شد.10. او را در فعالیت های پر از خلاقیت شرکت دهیدمی توانید کودکتان را به کلاس های طراحی، مجسمه سازی و یا سفالگری بفرستید. هنر، قوه خلاقه کودک را بسیار بالا می برد و کمک می کند تا خود واقعی اش را نشان دهد. البته فعالیت هایی را انتخاب کنید که کودک بتواند به وسیله آنها مهارت های اولیه مورد نیاز را بیاموزد و سپس با خلاقیت های خود نقاط خالی را پر کند.11. کودکتان را با کودکان خلاق آشنا کنیدیادگرفتن برخی از فعالیت ها به وسیله کودکان دیگر، می تواند برای کودکتان بسیار جذاب، هیجان انگیز و آموزشی باشد. بنابراین شرایطی ترتیب دهید که کودکتان بتواند در کنار کودکان دیگر- البته با نظارت دورادور یک بزرگسال- بازی کرده و مهارت های جدید بیاموزد.12. او را به یادگیری چندحسی تشویق کنیدکودکتان را در فعالیت هایی شرکت دهید که چندین حس را به کار می گیرد. از اطلاعات حرکتی، صدا، چشایی و بصری استفاده کنید. همچنین می توانید هنگام انجام دادن این فعالیت ها، موسیقی نیز به کار برید.13. در تصمیم گیری به او کمک کنیدوقتی کودکتان در برابر خود چند انتخاب می بیند، سعی کنید با ارائه چند پیشنهاد خوب، به او در تصمیم گیری کمک کنید. در این مواقع از او باید بخواهید فواید و مضرات هر یک از انتخاب های خود را ارزیابی کند و در نهایت یکی از آنها را برگزیند.

14. تصمیم گیری های بد هم مفید هستندهرگز در تصمیم گیری های اشتباه کودک خود دخالت نکنید. البته منظور مواردی است که او را در تهدیدی جدی قرار نمی دهد. کودکان با هر بار تصمیم گیری اشتباه و عواقب آن، درسی تازه از زندگی می آموزند.

کتاب یکی از راه های افزایش خلاقیت در کودکان والدینی که برای کودکشان کتاب می خوانند ، به رشد مهارتهای شنوایی و پرورش بینش در آنها کمک می کنند. بر اساس نتایج عملی اگر والدین به طور مکرر با فرزندان صحبت کنند آنها حرف زدن را خیلی زودتر یاد می گیرند. خواندن و اشاره کردن به کلمات و تصاویر، صحبت کردن را به کودکان می آموزد. تشویق کودک به حرف زدن به او اعتماد و اطمینان می بخشد. کتابها بخش مهمی از رشد کودکان هستند زیرا به انها کمک می کند کلمات جدیدی را یادگرفته و خواندن را به انها می آموزد. به والدین توصیه می گردد که داستانهایی برای کودک انتخاب کنید و با تغییراتی که در آنها ایجاد می کنید منتظر پاسخ و واکنش کودک بمانید. توجه کنید این تغییرات متناسب با سطح سنی کودک باشد و بیان کننده مسائل غیر عادی و غیر طبیعی باشد.

خلاقیت کودکان نقش مهمی در آینده آنها خواهد داشت. کودکان خلاق راه حل های جدید برای مشکلات پیش رو پیدا می‌کنند. توجه داشته باشید استعداد تنها بخشی کوچک از خلاقیت است و تمرین، نظم‌بخشی و پرورش آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. هر چه محیط زندگی کودک از تنوع بیشتری برخوردار باشد، امکان رشد خلاقیت در او بیشتر است. قطعاً پرورش خلاقیت کودکان برای شما مهم است. اما قبل از این که بروید سراغ خواندن مقاله، توصیه می‌کنم حتماً به فایل صوتی زیر  کوش دهید. خیلی می‌تواند به شما کمک کند. 

حتماً شما هم دوست دارید که استعداد کودک خودتان را کشف کنید. اصلاً آیا می‌دانید کودک شما چه استعدادی دارد. اگر بدون این که متوجه این قضیه باشید، کاری را انجام دهید، حتماً به کودک خودتان آسیب می‌رسانید. آسیبی که ممکن است جبران ناپذیر باشد. اگر هم به بخواهید فرزندتان را به جلسات استعدادیابی ببرید، مطمئناً باید کلی هزینه کنید. اما با یک راهکار فوق العاده، هم استعدادیابی شوید، و هم استعدادیابی کنید! چطور؟ کافیه که فقط روی چطور استعدادیابی شویم؟ کلیک کنید، با هزینه خیلی پایین، به استاد استعدادیابی تبدیل شوید. پس دست روی دست نگذارید و زود دست به کار شوید. این فرصت‌ها کم پیش می‌آید که بتوانید با یک تیر دو نشان را بزنید.

خلاقیت بیش از آنکه ذاتی باشد مهارتی یاد گرفتنی است و والدین می‌توانند آموختن آن را تسهیل کنند. خلاقیت کودکان فواید زیادی برای ذهن، احساسات و حتی سلامت جسمی آن‌ها دارد. به عنوان یک پدر و مادر یا معلّم شما می‌توانید کارهایی را برای پرورش خلاقیت کودکان و آموزش خلاقیت به کودکان خود و حفظ و رشد ذهن خلاق او انجام دهید. در این مقاله درباره‌ی خلاقیت کودکان و راه‌های پرورش آن بیشتر می‌خوانیم.

آیا فرزندتان از شما سوالات زیادی می‌پرسد؟ آیا تا کنون از شما پرسیده است که چرا آسمان بالاست و زمین پایین؟ چرا اسم سگ، سگ است و اسم اسب، اسب؟ چرا دو تا چشم داریم و یک بینی؟ اگر جای چشم و ابرو عوض می‌شد چه می‌شد؟ و اگر به هر یک از سوالات او پاسخ دهید، باز هم سوالات دیگری می‌پرسد؟

چگونه ذهن کودک را خلاق کنیم

بهتر است بدانید که تمام کودکان قبل از دبستان دارای استعداد خلاقیت در عالی ترین حد خود هستند و هنر والدین و معلمان، خاموش کردن و سرکوب کردن این استعداد است!.

بهتر است بدانید کودک خلاق، کودکی است که با جواب های سطحی شما قانع نمی‌شود. تورنس که متخصص خلاقیت کودکان است، بر این اعتقاد است که در سه سالگی خلاقیت بچه ها افزایش می یابد و تا چهار یا چهار و نیم سالگی به اوج خود می‌رسد. اما در پنج سالگی و با ورود به آمادگی ناگهان سقوط می‌کند. البته حتماً با خواندن مقاله تفکر خلاق ما می‌توانید به این سؤالات جواب دهید. 

انسان وقتی که متولد می‌شود، قادر است به هر سمت و سویی برود. اگر او را از همان کودکی در هر مسیری قرار دهید، تا پایان آن می‌رود. فرقی نمی‌کند، با قرار دادن او در مسیری که می‌خواهید، می‌توانید از آن یک مدیر، کارگر، دلان بورس، کماندوی ارتش و… بسازید. از آنجایی که انسان موجود اجتماعی هست، تمام تلاش خودش را می‌کند تا با آن محیط سازگار شود تا بتوانند بخشی از آن باشد.

با توجه به مطابی که در قسمت بالا گفته شد، کودک از پس هر کاری بر می‌آید. تنها کاری که باید انجام دهید، قرار دادن او در مسیری که می‌خواهید و حمایت از او است. به این حمایت خیلی دقت کنید، چون اگر این حمایت را حذف کنید، کودک شما از ادامه دادن مسیر منصرف می‌شود و خودش را گمراه می‌کند.

همانطور که می‌دانید، هر کسی که در دنیا به موفقیتی رسیده؛ در کارهای خودش خلاقیت به خرج داده. در اصل با کار کردن بر روی آن ایده خلاقانه توانسته به آن چیزی که انتظار داشته است برسد. مثلاً همین صنعت کامپوترهای خانگی. این که قطعات کامپیوتری به آن بزرگی کوچک شوند، خود انتقلابی در خلاقیت بود. در ادامه به یکسری راهکارهای عملی در رابطه با این که چگونه تفکر خلاقیت کودکان را گسترش دهید، ارائه شده است که می‌تواند خیلی به شما کمک کند تا کودکی خلاق‌تر داشته باشید. البته، این راهکارها فقط مختص به کودکان نیست و ما بزرگسالان هم می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. انگار با این راهکارها خودمان را به کودکی می‌بریم و در ایده های کودکانه خود می‌قلتیم.   

قبل از این وارد بحث راه‌های افزایش خلاقیت کودکان بشویم، باید اول خلاقیت را در خودتان ایجاد کنید تا بتوانید خلاقیت را در دیگران به وجود بیاورید. درست مثل یک مدرس. معلم زمانی می‌تواند آموزش بدهد که خودش آن مبحث را به طور کامل فراگرفته باشد و هر سوال در آن زمینه را بتواند جواب بدهد. وقتی شما نمی‌دانید که چطور خودتان را خلاق کنید، می‌خواهید به فرزند عزیزتر از جانتان آموزش بدهید! اما اصلاً خودتان را ناراحت نکنید، چرا که ما مقاله دیگری نوشته‌ایم به نام افزایش خلاقیت که با استفاده از راهکارهایی که در ان گفته شده است، می‌توانید به استادی در این زمینه تبدیل شوید.

نقاشی در کودکان یکی از مهمترین سرگرمی های دوران کودکی است. نقاشی کودکان چیزی بی محتوا یا بدون ارزش نیست. بلکه فعالیتی است که دارای ارزش محتوایی بسیار بوده و از جنبه های مختلف هنری، بالینی و آموزشی قابل توجه و بررسی است.

سؤال مهمی که در این بین مطرح می‌شود این است که چه کنیم تا نقاشی کردن، سبب رشد خلاقیت و استعداد کودکان گردد و آن را محدود نسازد؟ به همان میزان که نقاشی می‌­تواند سبب رشد خلاقیت و استعداد هنری کودک گردد، به همان میزان می‌تواند محدود کننده و از بین برنده خلاقیت و استعداد کودکان گردد.

یکی از روش های معمول در آموزش نقاشی به کودکان، روش تکمیلی است. این روش یکی از روش های کاملاً محدود و بسته می‌‌باشد که اگر به طور مداوم از آن استفاده شود منجر به افت خلاقیت کودکان می‌گردد.

روش تکمیلی معمولاً در کتاب های نقاشی و سرگرمی کودکان دیده می‌شود. کتاب هایی که معمولاً کپی کردن را به کودکان می‌آموزند. البته این کتاب ها گاهی برای ابتدای روند آموزش و آشنایی کودک با محرک های مختلف محیطی مناسب است. ولی استفاده زیاد و همیشگی، روح خلاقیت و استعداد هنری کودک را از بین می‌برد.

بهترین روش همان آزاد گذاشتن قوای تخیل کودک است. هر آن چیزی که قدرت ذهن را محدود کند، خلاقیت را نیز محدود می‌کند.

لازم است به خاطر داشته باشید، هرگز در نقاشی کودکان دست نبرید و آن ها را اصلاح نکنید. کودکان را به تقلید و کپی کردن تصاویر وادار نکنید. از نقاشی کودکان ایراد نگیرید و هرگز کودک را به دلیل نقاشی هایش تحقیر یا سرزنش نکنید. برای کارهای هنری کودک و نقاشی های او ارزش قائل شوید و بخش از دیوار اتاقش را به این امر اختصاص دهید.

یکی دیگر از مهمترین کارهای افزایش خلاقیت کودکان استفاده از وسایل موسیقی است.

موسیقی هایی که از روی برنامه و اصول ساخته شده باشند موجب بروز خلاقیت‌ها در دیگر هنرها می‌شوند.

موسیقی عاملی است که می‌تواند انسان را به شادی، غم و ترس سوق دهد، پس میان هنر، احساسات درونی و خلاقیت انسان‌ها ارتباطی نزدیک وجود دارد و از این دریچه می‌توان برای پرورش شخصیت اخلاقی و اجتماعی کودک یاری جست و با ایجاد اعتماد به نفس شخصیتی قدرتمند را به وی ارائه دهد.

هنگامی که کودک با سازهای اسباب بازی خود صدا تولید می‌کند، آواز می‌خواند و شاد است، در واقع در حال بروز استعدادهای ذاتی خود است. شما با تحسین و تشویق او می‌توانید این ابتکارات را در ذهن او پرورش دهید.

ما می‌توانیم از وسایلی که در منزل داریم مثل کاسه های فلزی و قاشق های فلزی آن ها را در اختیارش قرار دهیم و با تولید صدا احساس خوبی داشته باشد. و یا اسباب بازی های که تولید صدا می‌کند برایش تهیه کنیم تا استعداد موسیقیایی فرزند مان را خلق کنیم.

منظور از فضا اول ایجاد محیطی برای رشد خلاقیت کودک ما است. 

یک مکان امن و راحت برای کثیف کاری کودکان در نظر بگیرید که کودکان بتوانند در آن از هر نوع وسیله ی هنری استفاده کنند. کاغذ و مقوا، مدادشمعی، گچ، مارکر، چسب، برچسب، رنگ انگشتی و گِل رُس در اختیار کودک قرار دهید و اجازه بدهید همه ی خلاقیتش را نشان بدهد.

یک سفره بزرگ برای آن ها پهن کنیم و اجازه بدهیم با خیال راحت نقاشی بکشد یا می‌توانیم گوشه ای از دیوار را برای فرزندمان مقوا بزنیم و اجازه بدهیم فقط در همان محل نقاشی دیواری بکشد.

یکی از تمرین های ایجاد تفکر خلاق در کودک این است که از او بخواهید چیزهای نیمه تمام را تمام کند.

برای تقویت خلاقیت کودکان قصه ها را از ابتدا تا انتها شروع به خواندن نکنید و بعد هم کتاب را ببندید.

مثلا داستانی را تا نیمه بخوانید و از کودک بخواهید برای آن یک پایان بسازد.

از کودکان بخواهید که اشیاء و امور نیمه تمام را تکمیل کنند. از کودکان تقاضا کنید تا جملات نا تمام و داستان های نا کامل، تصاویر و نقاشی های نیمه تمام و حتی اشیاء ناقص را کامل نمایند. برای او اسباب بازی هایی بخرید که خودش بتواند آن ها را به یکدیگر متصل کند و با آن ها مدل های مختلف خلق کند.

طبیعت حس کنجکاوی و تحرک ذهنی را در کودکان برمی‌انگیزد. طبیعت به رشد خلاقیت کودک کمک کرده و به آن ها این امکان را داده تا از تمام حواس خود استفاده کنند. علاوه بر آن قدرت تمرکز و یادگیری را در کودکان افزایش داده و اختلالات تمرکز را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

دنیای طبیعی الهام بخش کودکان برای فکر کردن و سوال کردن و ایجاد ذهن خلاق است. به کودکان خود اجازه دهید اشیا را از نزدیک لمس کرده و با آن ها ارتباط برقرار کنند.

آشپزی یکی از راه های تقویت خلاقیت کودکان است.

کودکان در سنین 5 تا 10 سال مشتاق و علاقه مند به آشپزی هستند ولی به تشویق و رهبری والدین خود نیاز دارند. روانشناسان به والدین توصیه می‌کنند هیچ گاه جلوی آشپزی کردن کودکان خود را نگیرید زیرا آشپزی کردن تمام استعدادها و توانایی های کودکان را تقویت و مهارت آنان را در برخورد با مسائل مختلف زندگی افزایش می‌دهد.

اجازه بدهید مواد را با هم ترکیب کنند و یا مواد دیگری را جایگزین کرده و نتیجه را امتحان کنند. مواد اختیاری یک ایده دیگر برای تمرین و گسترش خلاقیت است.

مزایای زیادی در آشپزی با کودکان وجود دارد. کودکان با لمس کردن، مزه کردن، احساس کردن، بوییدن و گوش دادن یاد می‌گیرند. درگیر شدن در آشپزی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت های حرکتی، هماهنگی دست، چشم و حتی مفاهیم اولیه ریاضی و علوم را توسعه دهند.

یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد تفکر خلاق در کودکان، طرح «سؤالات محرک» است.

چنین سؤالاتی به کودک کمک می‌کنند تا از زمان و مکان فاصله بگیرد. سؤالاتی که از فرزندتان می‌پرسید، باید متناسب با خصوصیات او باشند.

پرسیدن سوالاتی خلاقانه هم به ما و هم به کودک مان کمک می‌کند.

چگونه ذهن کودک را خلاق کنیم

مثل این سوالات:

هرکدام از این دست سوالات فرزندان را به فکر کردن وادار می‌کند. لطفاً حوصله داشته باشید و برای فرزندانی که به وجود آورده ایم وقت کافی بگذاریم. گذاشتن وقت کافی و ایجاد سوالات باز هم یکی از راهکارهای تربیت فرزندان خلاق است. این موضوع ذهن کودک را به سمت و سوهای مختلف می‌برد و پنجره‌های جدیدی را نسبت به زندگی باز می‌کند.

کودکان برای اینکه بتوانند به اکتشاف ایده‌ها و انجام کارهای خلاقانه بپردازند، به آزادی عمل احتیاج دارند.

فرصت ابراز «افکار مخالف» را به کودک بدهید. بگذارید با شما مخالفت کنند. برای کودکان خود مانند یک رئیس رفتار نکنید. تشویق‌شان کنید بیش از یک راه‌حل برای مشکل پیدا کنند. زمانی که با موفقیت مشکلی را حل کردند، از آنها بخواهید مجدد آن را با راهی جدید حل کنند سپس بخواهید راه‌حل‌های بیشتری برای حل همان مشکل پیدا کنند. خب، اینطور برخورد کردن ب کودک خود، نیازمند مهارت ارتباطمناسب هیت که در مقاله مهارت‌های ارتباط مؤثر به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم.

کودکان هنگام بازی اگر به حال خود گذاشته ‌شوند معمولاً بسیار خلاق هستند اما دخالت بیش از اندازه‌ی والدین چشمه‌ی خلاقیت کودکان را خشک می‌کند. بچه‌هایی که آزادانه با هم بازی می‌کنند حتی می‌توانند بازی‌هایی با قوانین پیچیده خلق کنند و در صورت لزوم در این قوانین اصلاحاتی انجام بدهند.

بازی‌هایی که بدون دخالت بزرگسالان انجام می‌شود باعث رشد قدرت تشخیص اخلاقی کودکان می‌شود. محدودیت‌های بیرونی اعمال شده به کودکان، مانند مجبور کردن آنها برای رنگ‌آمیزی درون خطوط می‌تواند انعطاف‌پذیری تفکرشان را کاهش دهد. در یک مطالعه مشخص شد تنها با نمایش نحوه‌ی کنار هم قرار دادن اجزای یک مدل، روش‌های خلاقانه‌ای که به ذهن کودکان می‌رسد کاهش پیدا می‌کند.

در مراحل رشد کودک بسیار طبیعی و نرمال است که دوستان های خیالی داشته باشد. این دوستان از قوّه تخیل بسیار قوی در کودکان نشان دارد. این کودکان اصولاً رفتار اجتماعی بهتر و هراس اجتماعی کمتری دارند. در همین راستا، می‌توانید هنگامی که فرزند شما در حال بازی با دوستان خیالی خود است در جمع آن ها حضور داشته باشید. تا زمانی که رفتار بد یا اشتباهی از فرزند سر نزده است، او را همراهی کنید. مطمئناً خوب گوش دادن به این داستان‌های کودکانه کاری سخت و دشوار است، اما با خواندن مقاله هنر خوب گوش دادن می‌توانید به راحتی از پس کودک خودتان بر بیایید و اتفاقات خوبی را برای او رقم بزنید.

کودکانی که از شکست می‌ترسند کمتر به فکر خلاقیت هستند. پس باید در نظر بگیریم هرگز کودکمان را از شکست نترسانیم و به کودکمان یادآوری کنیم که شکست مقدمه موفقیت است.

اشتباهاتی را که اخیراً انجام داده‌اید با کودکان‌تان درمیان بگذارید تا بدانند اشتباه کردن عادی است.

از آنجا که کودک حساس ترین مراحل رشد خلاقیت را در محیط خانه سپری می‌کند، محیط مناسب خانوادگی، شیوه و نگرش‌های صحیح فرزندپروری در رشد و شکوفایی خلاقیت سهم مهمی ایفا می‌کند. برای این که بتوانید خانواده را به راحتی دور هم جمع کنید، نیاز رشد فردی هستید که در مقاله‌ راه‌های افزایش رشد فردی به آن اشاره کردیم.

خانواده باید به موضوع کلیدی نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان بسیار توجه داشته باشند.

بازی بهترین شکل فعالیت طبیعی هر کودک محسوب می‌گردد در جریان بازی است که نیروهای ذهنی و جسمی کودک، یعنی: دقت، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی و غیره رشد می‌یابند.

هنگامی که کودکان بازی می‌کنند یاد می‌گیرند از فکرشان استفاده کنند. بازی به کودکان کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشند. یاد می‌گیرند که اعمال و حرکتشان را کنترل کنند.

والدین نباید تعیین کننده ی نوع و شیوه ی بازی باشند. بلکه بهتر است شرایط سالم بازی را فراهم و خود به عنوان همبازی شرکت کنند و اجازه دهند تا با قدرت خلاقیت خود بازی را اداره کند.

با تشویق و تأیید رفتار کودک و فراهم آوردن زمینه های مساعد و تدارک بازی های دلخواه او، قدرت تخیل و خلاقیت کودک را تقویت کنید.

انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودکان بسیار حائز اهمیت می‌باشد. دوره کودکی از مهم‌ترین دوران یادگیری می‌باشد و اسباب‌بازی مناسب می‌تواند خلاقیت آن‌ها را توسعه و امکان تجربه زندگی را برای او مهیا سازد.

اسباب‌بازی‌ها در شکل دادن به تمایلات عاطفی و روانی کودکان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

اسباب‌بازی‌هایی که شکل و اندازه خاص ندارند و کودکان می‌توانند با سلیقه خودشان آن‌ها را تغییر دهند؛ باعث رشد خلاقیت کودکان خواهند شد.

ساخت کاردستی‌های کاغذی به رشد خلاقیت کودک کمک خواهند کرد.

 وسایلی مانند لِگو و مکعب‌های رنگی باعث مهارت بیشتر کودک در استفاده از دست‌هایش می‌باشد.

تعداد اسباب‌بازی می‌تواند برای کودک حواس‌پرتی ایجاد کند. وقتی کودکان با اسباب‌بازی‌های بسیار روبرو شدند فرصت کشف اسباب‌بازی‌ها را از دست می‌دهند و به طور طبیعی کمتر از آن‌ها مراقبت شده و قدرشان را نخواهند دانست.

در حالی که اسباب‌بازی کمتر باعث می‌شود کودکان با تدبیر بیشتر وارد بازی شوند که نتیجه‌اش باعث رشد خلاقیت کودکان می‌شود.

دیوارها را با کارهای خلاقانه‌ی و هنری آنها بپوشانید. با فرزندتان درباره‌ی هنرمندان، موسیقی‌دان‌ها و دانشمندان محبوب‌تان حرف بزنید. علاقه‌تان را به معماری و عکاسی یا گروه موسیقی جدیدی که دلتان می‌خواهد بیست‌ و چهارساعته به آن گوش کنید با آنها در میان بگذارید.

برای پرورش خلاقیت کودکان آنها را به دنیا وارد کنید تا بتوانند از تمام حواس خود استفاده کنند. برای این کار نیاز به سفرهای پرهزینه ندارید. آنها را به کتابخانه، موزه و بیرون از خانه ببرید. باهم عکاسی کنید و سعی کنید چیزهای جاب و جدید کشف کنید.

پازل و بازی‌های فکری عامل ایجاد خلاقیت و تقویت تجسم فضایی است. ساخت پازل باعث افزایش تمرکز و تفکر، سبب ایجاد خلاقیت می‌شود.

کودکی که با پازل بازی می‌کند با کنار هم چیدن قطعات آن، طرز استفاده از امکانات و فرصت ها را در زندگی می‌آموزد؛ رنگی بودن و بزرگ بودن قطعات پازل برای سنین کم امری مهم است که با افزایش سن کودک می‌توان تعداد قطعات را افزود و بازی را سخت تر کرد.

برای تقویت خلاقیت کودکان، مسیرها و راه های متفاوت را با او تجربه كنید.

کودک را همیشه از یک مسیر خاص به خانه نبرید. توجه داشته باشید که یک الگوی ثابت در ذهن کودک شکل گرفته نشود. در زمانی که با او بیرون می‌روید، هنگام برگشتن به خانه به او توضیح دهید که می‌خواهید از یک راه جدید به خانه بروید.

حتی بخواهید كه در انتخاب مسیر تازه به شما كمك كند و حدس بزند كه فلان راه به كجا ختم می‌شود. در این صورت هم تفكر كودك تقویت شده او از این طریق در می‌یابد برای رسیدن به یک هدف راه های مختلفی وجود دارد .

ممکن است برای خانواده ها سخت باشد که زمان تماشای تلویزیون را کم کنند اما، می‌توانیم تلاش کنیم تا کودک مدت زمان کمتری پای تلویزیون بنشیند. به جای صرف زمان برای تلویزیون بهتر است این زمان صرف نقاشی، ساختن خانه از طریق خانه سازی ها یا انجام خمیر بازی شود.

تماشای تلویزیون مهارت‌های شناختی کودک شما را مختل می‌کند و زمان‌های حیاتی را که شما می‌توانید برای توسعه هوش فرزند خود استفاده کنید، از بین می‌برد.

ما برای اینکه کودک خلاق داشته باشیم باید زمان زیادی برایش بگذاریم، وارد دنیای کودکی فرزندمان شویم.

این کار ممکن است به ویژه برای والدین شاغل سخت باشد، اما کودکان نیاز به زمانبندی  ساختار برای تجسم، ساختن، آزمون و اکتشاف دارند. حتی این وقت می‌تواند نیم ساعت بعد از شام، نقاشی کردن قبل از خواب و خواندن کتاب برای او یا اختصاص یک ساعت بازی تخیلی در روزهای تعطیل باشد. اما اگر باز هم برایتان ممکن نیست، توصیه می‌کنم مقاله چطور برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم؟ را بخوانید.

برنامه تان را بررسی کنید و از تخصیص یافتن وقت به کودکتان اطمینان حاصل کنید.

برای بچه‌هایی که قادر به خواندن هستند، بازی با کلمات به فکر کردن خلاقانه آنها کمک می‌کند. با این کار کودکان تداعی معانی خلاقانه و ارتباط‌های عناصر مختلف را یاد می‌گیرند. مثلاً یک لیست از ۴ تا ۵ لغت که با هم ارتباط ندارند را بنویسید بعد یک لغت مرتبط با یکی از آن لغت‌ها را به او نشان دهید. او باید سعی کند ربط این لغت با کلمه درست را پیدا کند.

زندگی در رویاها، خیلی راحت‌تر از زندگی در واقعیت است. رویا، دست کودکان شما را باز می‌گذارد که هر کاری را که دوست دارند در آنجا بکنند، اما در واقعیت مجبور هستند که به قوانینی که برای آن‌ها تصویب شده است عمل کنند و با قاعده‌ای خلاقیت کش، زندگی خود را ادامه دهند. بهتر است که آن‌ها را در عالم رویا تنها بگذاریم تا نقشه‌ آینده خودشان را بکشند و با کمک‌های ما، به آن‌ها برسند. البته ممکن است که بعضی از تصورات آن‌ها غیر ممکن باشد، اما با توصیه‌های یک فرد رشد یافته می‌توانند به آن چیزی که می‌خواهند برسند.

بهتر هست که هر چه زودتر نسبت به خلاقیت کودک خودتان اقدام کنید. همانطور که در بالا گفتیم، هر کاری نیازمند خلاقیت است. خب، چه بهتر می‌شود که این خلاقیت در راستای استعدادهای کودکتان رشد کند. اگر با می‌خواهید روی فرزند عزیزتر از جان خودتان سرمایه گذاری کنید تا در آینده هزاران برابر آن‌ را به چشم ببینید، حتماً بر روی عکس آخر کلیک کن.  

در نتیجه چگونگی ارتباط کودکان با بزرگ‌ترهایشان، امکاناتی که در اختیار دارند و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، روی توسعه‌ی خلاقیت‌شان اثر بسزایی دارد. مدارس یا خانواده‌هایی که به کودکان اجازه می‌دهند بدون ترس تفکرات خود را بیان کنند، با دیگران مخالفت کنند و به درک روابط دنیا بپردازند، امکان خلاقیت بیشتری را به آن ها می‌دهند.

به عنوان والدین کودک در کنار تمامی وظایفی که برعهده داریم برای داشتن فرزندان خلاق هم باید تلاش کنیم و همینطور که وسایل راحتی و خورد و خوراک فرزندمان را تهیه می‌کنیم به خلاقیت کودکان‌ مان هم اهمیت دهیم و تلاش کنیم که فرزند خلاق تربیت کنیم.

در ضمن بسته جامع افزایش هوش کودکان در کنار استعدادیابی آنها ، هر 10 هوش کودکان را همراه بازی تقویت می کند و با توصیه های عملی که برای هوش دارد، می تواند آینده درخشانی را برای کودک دلبندتان بسازد.

یک مقاله دیگر هم درباره تفکر خلاق نوشه بودید. میخواستم بدونم که میشود از آن برای کودکان هم استفاده کرد؟ اصلاً چگونه باید تفکر خلاق را در کودکان را گسترش داد؟ این راهکارهایی که در این مقاله نوشته شده خونه رو برای پدر و مادر بیشتر شبیه جهنم میکنه!

با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز. بله می‌تواند از مقاله تفکر خلاق برای کودکان هم استفاده کرد ولی به یاد داشته باشید که آن راهکارها را بیشتر در غالب بازی رعایت کنید تا تأثیرگذارتر باشد. به عبارتی بازی هدفمند برای کودک خود بسازید. و در رابطه با فرمایش آخری که داشتید، باید بگوییم که هر کاری سختی های خودش را دارد، اما اصلاً آنطوری که فکر می‌کنید سخت نیست. اما اگر باز هم برای شما مشکل است، می‌توانید به شماره پشتیبانی 09038942379 در واتساپ پیام بدهید تا خود شخص استاد جواب سؤالات شما را بدهد. اما به نظر من بهتر است برای دوره خصوصی اقدام کنید.

بسیااار عااالی و گویااااا و کاربردی ?????

چقدر خوبه ک مادرای عزیز ، علم و دانش خودشونو راجع ب تربیت فرزند بالا ببرن تا با اعتمااد بنفس و توانمند فرزنددار بشن ????

خوشحالم برای شما مفید بوده قطعاً خیلی اتفاق های بهتری می افته اگر فرزندی با آگاهی به دنیا بیاد ممنون از لطف شما خانم نعمتی عزیز

سلام مادرها بیشتربه فکراین هستند که منزل بهم نریزد وازبازی وخلاقیت کودک جلوگیری میکنند حتی یک خمیربازی ساده هم اجازه نمیدهندبچه ها انجام بدهند خلاقیت کاربادست هست که به وجود می آید

سلام بله به نکات خوبی اشاره کردید سپاس از همراهی شما

سلام. موارد خوبی بیان کردید خصوصا آشپزی که والدین کمتر به آن میپردازند میتوانند در درست کردن کتلت ویا سالاد از کودکان استفاده کرد هم اعتماد بنفس کودکان افزایش پیدا میکند وهم خلاقیت. عالی بود.سپاس

سلام بله همینطوره خوشحالم براتون مفید بوده و استفاده کردید :)… ممنون از همراهی گرم شما

سلام ممنون از مقاله خوب و مفیدتون

سلام خوشحالیم براتون مفید بوده موفق باشید

سلام موارد خوبی را اشاره کردید . استفاده کردم

سلام خوشحالیم براتون مفید بوده ممنون از شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

بهترین و کامل ترین بسته استعدادیابی و کشف علایق کشور

با ساده ترین راه ها، انگیزه خودتان را همیشه در بالاترین حد ممکن نگه دارید.

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلـــفـن: 02156692113

بهترین و سریع ترین راه ارتباطی

با گام برتر: mostafaee_com


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟

 خانواده يكي از عوامل بسيار مهم در رشد و پرورش خلاقيت کودکان محسوب مي گردد که نقش مهمي در شكوفايي خلاقيت هاي كودكان دارد. از آنجا كه كودك حساسترين مراحل رشد خلاقيت را در محيط خانه سپري مي‌كند، محيط مناسب خانوادگي، شيوه و نگرش‌هاي صحيح فرزندپروري در رشد و شكوفايي خلاقيت سهم مهمي ايفا مي‌كند.ایجاد سوال در ذهن کودکبراي ايجاد سؤالات تازه در ذهن کودکتان، او را راهنمايي کنيد. آموزش به کودک بايد طوري باشد که او را به طرف پرسشهاي تازه هدايت کند. معلم بايد هنگام جواب دادن به سؤالات کودک، او را به سمت مهارتهاي جديد سوق دهد و از به کار بردن کلماتي مانند بله، خير، هرگز و امثال آن دوري کند. اين نوع جوابها نمي تواند ارتباط کاملي بين سؤالات کودک و معلومات قبلي او برقرار کند.نظر خواهي از کودکوالدين و مربيان، نه تنها بايد درباره امور مربوط به کودک، بلکه درباره امور خانه و مدرسه نيز از او نظر خواهي کنند و عقايد او را مانند عقايد بزرگسالان در حضور خود، به بحث و گفتگو بگذارند .احترام به عقاید کودکبه عقايد جديد و تازه کودکتان احترام بگذاريد. کودکاني که به نوعي خلاقيت آنها برانگيخته شده، روابط و مفاهيم را درک مي کنند. لذا والدين و مربيان آنها ممکن است به آنها توجه نداشته باشند و حتي گاهي او عقايد خود را چنان مطرح کند که بزرگسالان قادر به ارزشيابي و جايگزيني آنها نباشند. تشويق کودکان به ابرازعقايد جديد، مي تواند در رشد خلاقيت آنها موثر واقع شود .آماده سازی فضای خانهمحيط خانه را به صورتي درآوريد كه در آن فعاليت، بازي و خنده به مقدار زيادي وجود داشته باشد. شما و كودكانتان سعي کنید كارها را به روش هاي جديد و جالب انجام دهيد. با تشويق و تأييد رفتار كودك و فراهم آوردن زمينه هاي مساعد و تدارك بازي هاي دلخواه او، قدرت تخيل و خلاقيت كودك را تقويت كنيد. خيال پردازيهاي كودكان را سرزنش نكنيد زيرا خلاقيت او را محدود مي سازيد.

چگونه ذهن کودک را خلاق کنیم

 حضور در مکان های عمومیاز مکان هاي جديد ديدن کنيد  همراه با کودک به نمايشگاهها و موزه هاي مختلف و طبيعت زيبا برويد، اجازه دهيد او از نزديک مکان هاي گوناگون را شناسايي کند .مراقب و دخالت بیش از حد ممنوعاز مراقبتها و دخالتهاي بيش از حد در زندگي کودکان اجتناب کنيد. يکي از ويژگيهاي انسان خلاق اين است که تواناييش را خودش به کارمي اندازد . وظيفه والدين و مربيان اين است که اين قابليت را در او زنده نگاه دارند و به کودکان اجازه دهند بعضي اوقات مطابق سليقه خود اشياء را کشف کنند. مراقبتها و دخالتهاي زياد از حد بزرگسالان در زندگي و رفتارهاي کودکان، قابليت يادگيري مبتکرانه آنها را تضعيف مي کند .درخواست همکاری از کودکاز کودکان بخواهيد که اشياء و امور نيمه تمام را تکميل کنند؛ از کودکان تقاضا کنيد تا جملات نا تمام و داستانهاي نا کامل، تصاوير و نقاشي هاي نيمه تمام و حتي اشياء ناقص را کامل نمايند. براي او اسباب بازي هايي بخريد که خودش بتواند آنها را به يکديگر متصل کند و با آنها مدلهاي مختلف خلق کند .توسعه تحمل عقایدتحمل عقاید تازه را توسعه دهید . مربیان باید عقاید تازه افراد خلاق را حمایت و بچه ها را تشویق به این عمل کنند .لمش اشیااجازه دهيد اشيا را از نزديک لمس کنند. علاوه بر مشاهده اشيا لازم است کودک آنها را لمس کند زيرا مشاهده شيء به تنهايی کنجکاوي کودک را ارضا نمي کند. کودکاني که از لمس کردن اشيا محروم مي شوند توانايي لازم جهت کشف و اختراع را از دست مي دهند. مشاهده همراه با لمس اشيا، آنها را در بازي هاي خيالي، اختراعات و پاسخ گويي به آزمونهاي خلاقيت ياري مي دهد. به کودکان اجازه دهيد وسايل بي خطر خانه را لمس کند. خصوصا کودکان بيرون کشيدن وسايل آشپزخانه از داخل کابينتها و بازي با کاسه و قابلمه و بشقابها را بسيار دوست دارند . 

اعطای آزادیزمينه رشد خلاقيت در خانه زماني فراهم مي شود كه به كودكانتان آزادي زيادي بدهيد و به آنها به عنوان يك فرد احترام بگذاريد، از نظر عاطفي در حد اعتدال به آنها نزديك شويد و بر روي ارزشهاي اخلاقي و نه قوانين خاص تأكيد کنید.پرورش حس کنجکاویحسن کنجکاوي در کودکان را پرورش دهيد. براي اين امر، هيچ چيز مثل پاسخهاي صحيح و مناسب به پرسشهاي او موثر نيست. سؤال، در واقع انعکاس از ذهن تشنه اي است که مي خواهد با دريافت جواب از فردي که بهتر از او مي داند خود را سيراب کند، اگر چه احتياج، بايد فوراً برآورده شود اما کمي مکث بين سؤال و جواب، غالباً مي تواند افکار و ايده اي مفيد جهت مباحثه و گفت‌و‌گو به بار آورد .تغییر گاه‌وبیگاه مسیر خانهکودک را هميشه از يک مسير خاص به خانه نبريد. زماني که با او بيرون مي رويد، هنگام برگشتن به خانه به او توضيح دهيد که  مي خواهيد از يک راه جديد به خانه برويد. او از اين طريق در مي يابد براي رسيدن به يک هدف راه هاي مختلفي وجود دارد .سوال پرسیدن های مداومدر مورد کاربردهاي مختلف يک وسيله خاص از کودکان سؤال کنيد. کاربرد ابزارها و وسايل مختلفي که را در خانه داريد، براي کودک شرح دهيد و از او بپرسيد: به نظر تو اين وسيله چه کاربردهاي ديگري مي تواند داشته باشد. به اين طريق شما ذهن کودک را مستعد مي کنيد.آزمایش منظم عقایدچگونگی آزمایش منظم عقاید را یاد بدهیم. یکی از هدفهای کاملا پذیرفته شده تربیتی این است که به بچه ها آزمون واقعیتها را آموزش دهیم تا تصویر واقعی از دنیایی که در آن زندگی می کنند بدست آورند . 

ویژگی های کودکان خلاقاغلب اوقات اگر كمي وقت و حوصله كنيم متوجه وجود خلاقيت در بچه ها مي شويم. بهترين زمان براي اطلاع از خلاقيت كودكان، تماشاي آنها به هنگام بازي است. خلاقيت عامل مهم بازي است. كودك را در حالي كه آزادانه و فارغ البال با مواد و اسباب بازيهايش سرگرم بازي است تماشا كنيد. كودكان خلاق اغلب براي هر يك از وسايل بازي خود موارد استفاده متفاوتي پيدا مي كنند و قبل از اينكه از وسيله اي به سراغ وسيله ديگر بروند از آن به انواع مختلف استفاده مي نمايند.كودك خلاق اغلب از منابع خود به انواع و اشكال مختلف و گاه حيرت انگيز استفاده مي كند.ممكن است يك جعبه خالي براي كودك خلاق ارزشي به مراتب بيش از بهترين و پيچيده ترين اسباب بازيها داشته باشد. کودکان خلاق مي توانند با توجه به موقعيت و مکان خاص بازي را تغيير دهند، بازيهاي جديد ابداع کنند، مقررات خاصي وضع کنند، رهبري بازي را در دست گرفته و با سازمان بندي منسجم په به صورت فردي و چه به صورت گروهي بازي کنند.بازي اين گونه افراد از تنوع و گوناگوني آکنده بوده و مي توانند با توجه به علايق خود و بازي کنان هدفهاي بازي را اعمال کنند. در مقابل کودکاني که از خلاقيت بي بهره بوده و يا خلاقيت کمي دارند در بازي ها نقش پيرو را به عهده گرفته، خود را ملزم به رعايت کامل مقررات بازي مي دانند، تخطي از قوانين را جايز نشمرده و بازي را بيشتر به عنوان وظيفه و کار تلقي مي کنند تا وسيله اي براي رشد، بنابراين سهم آنها از لذت بازي کمتر از کودکان خلاق است.- كودكان خلاق اغلب با آب و تاب حرف مي زنند. ذكر جزييات يك ماجرا و به تفضيل سخن گفتن مي تواند نشانه قدرت خيال و تصور زياد باشد.- شور و نشاط و مشغوليت هاي شديد جسماني دارند.- با دقت به اشيا و پيرامون خود مي نگرند.- اشتياق به صحبت کردن درباره كشفيات با ديگران دارند.منبع:bartarinha.ir

سرگرمی های کودکانه


تنوع فوق العاده طرح و رنگ صندلهای چرم


سینما رو به خونت بیار!


سفارش فینگرفود سینی مزه برای دورهمی ها

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


عصرای جمعه دیگه حوصلت سر نمیره!


اسلایس کرامبل سیب


چیدمان کابینت آشپزخانه با محصولات آدلان


زیباترین باغ رستوران فشم تهران


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


تشخیص و درمان ناباروری در زنان


راهنمای سفر کم هزینه در ایران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

خلاقیت کودکان باعث می‌شود تا آن‌ها بتوانند هنگام رو به رو شدن با چالش‌ها از راه‌های متفاوتی استفاده کنند. کودکی که دارای خلاقیت است می‌تواند ارزش ایجاد کند. به این معنا که با هوش خلاق خود توانایی به وجود آوردن آثاری ارزشمند را خواهد داشت. مهم‌ترین عامل در پرورش خلاقیت کودکان، شما والدین هستید. لازم است که با آگاهی و صبورانه، در خدمت فرزندتان باشید و راه‌های درستی که می‌تواند به پرورش خلاقیت کودک تان کمک کند را با کمک یک متخصص تدوین کنید. در این مطلب تعریف تفکر خلاق، سنی که کودک خلاق است و روش‌ها و نکاتی که در پرورش قوه تخیل لازم است را بیان کرده ایم.

تفکر خلاق مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات است که باعث ایجاد یک فکر و ایده جدید می‌شود. در واقع خلاقیت، افکاری است که در ذهنتان می‌چرخد، بدون اینکه آن‌ها را کنترل کنید. خلاقیت یعنی این افکار و ایده‌های سردرگم را ترکیب کرده و شکل جدیدی از آن‌ها بسازید. تمام اختراعات و کشف‌ها، حاصل خلاقیت و در درجه بعدی نبوغ است.

برخی عواملی که در داشتن تفکر خلاق موثر هستند شامل هوش، توانایی بدنی، استعداد و علاقه‌های متنوع می‌باشد که کاملا ژنتیکی و انتسابی است. اما چیزی که مهم است توانایی شما و محیط برای پذیرش و پرورش توانایی‌های کودکتان است. نوع تربیت در شکل‌گیری تفکرات خلاقانه کودک نقش دارد. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله تربیت فرزند را مطالعه کنید.

به طور کلی کودکان از همان ابتدا رگه‌های هوش و خلاق بودن خود را نشان می‌دهند اما معمولا تمرکز و توجه برای آن‌ها سخت است. در سن 5 سالگی به دلیل افزایش تمرکز، تکمیل زبان و تقویت مهارت‌های جسمی، کودک به اوج تفکر خلاق می‌رسد. در این مرحله و سنین 5 سالگی، شما باید برای پرورش خلاقیت کودکتان سرمایه گذاری کنید و راه‌های پرورش تفکر خلاق را بیاموزید.

چگونه ذهن کودک را خلاق کنیم

روش‌های بسیاری برای پرورش تفکر خلاق در کودکان وجود دارد و خیلی از آن‌ها بستگی به خلقیات و توانایی‌های فرزندتان دارند. بنابراین لازم است که در این زمینه با روانشناس کودک در ارتباط باشید تا ویژگی‌ها و روش‌های منحصر به فرد کودک شما را کشف و بهترین مسیر برای پرورش استعداد و خلاقیت او را پیدا کنید. 

مهم‌ترین و بهترین راه، آموزش هنر به کودک است. برای کسب اطلاعات در زمینه نقش هنر در پرورش خلاقیت کودک کلیک کنید. 13 کاری که می‌توانید برای کمک به پرورش خلاقیت کودکان تان در منزل انجام دهید به شرح زیر است:

بچه‌هایی که از شکست خوردن بترسند، کنجکاوی در آن‌ها سرکوب می‌شود. اگر فرزند شما بعد از اشتباه نا امید شد یا احساس شکست کرد با او برای جبران و تغییر نتیجه صحبت کنید. او را راهنمایی کنید که چطور می‌تواند اشتباهش را جبران کند. فقط راهنمایی کنید و خودتان اشتباه او را اصلاح نکنید.

هر اقدام مثبت و هر تلاش کودکتان را تحسین کنید. پاداش‌های کلامی بهترین نوع تشویق هستند. اگر در تشویق‌ها بیش از حد چهارچوب مدار هستید و از جدول ستاره استفاده می‌کنید، سعی کنید با دیدن اتفاقات خلاقانه در کودک او را تشویق و تحسین کنید و حتی ناگهانی به او ستاره یا جایزه دهید. برای اطلاع از راه‌های تشویق کودک کلیک کنید.

معمولا مادران نسبت به تمیزی منزل و کودکشان حساسیت و وسواس بیش از اندازه دارند. سعی کنید اتاق یا فضایی برای کودک تعیین کنید که در آن جا هر کاری خواست انجام دهد. دیوارها را کاغذی کنید تا روی آن‌ها نقاشی کند. زیر پای او با یک بنر یا پارچه می‌تواند بوم نقاشی و یک پارک واقعی باشد. بگذارید کثیف کاری کند و شما نیز گاهی با او همراهی کنید.

وسواس تمیزی در سنین پایین جلوی خلاقیت کودک را می‌گیرد. اگر از بی نظم شدن فرزند نگرانید، به او توضیح دهید که بعد از بازی نیاز است که دست‌ها و بدنش شسته شود و محیط برای دفعه بعدی آماده باشد.

شما الگوی فرزندتان هستید. اگر کودک والدین را در حال ساخت یا تعمیر چیزی ببیند او هم یاد می‌گیرد که باید پذیرای خلاقیت‌ها باشد. به کارهای خلاقانه کودکی خود فکر کنید و برای کودک توضیح دهید و از او بخواهید این کارها را بکند.

بازی کردن دنیای کودک است و در بازی است که کودک دنیای خودش را می‌سازد. با او بازی کنید. نقش‌هایی که می‌خواهد بر عهده بگیرید و صبوری کنید. خسته اید، مشکل مالی دارید، شرایط کارتان بد است و … کودک این‌ها را نمی‌فهمد دنیای خودش را دارد. به دنیا و بازی کودک احترام بگذارید. در این زمینه مطالعه مقاله بازی کودکان اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

به فرزندانتان حق انتخاب بدهید تا برای مستقل فکر کردن ترسی نداشته باشند. بگذارید غذا، لباس، اسباب بازی و بازی مورد علاقه اش را خودش انتخاب کند. البته ایجاد محدودیت در انتخاب‌ها برای کودک لازم است. اگر کودک شما همه چیز را با هم می‌خواهد، چند حق انتخاب پیش روی او بگذارید و از او بخواهید از بین این‌ها انتخاب کند. اگر دوست دارد در آشپزخانه بازی کند، وسایل محدودی در اختیار او قرار دهید و آشپزخانه را به شکل یک اتاق جادوگری یا آزمایشگاه در بیاورید.

طرح کردن سوال‌های باز پاسخ و مفهومی، به پرورش تفکر خلاق کودک کمک می‌کند. نحوه پاسخ به این سوالات، میزان هوش و خلاقیت کودک شما را پیش بینی می‌کند. سوالاتی مثل اینکه اگر خورشید در حیاط ما باشد چه می‌شود؟ یا اگر همه درختان آواز بخوانند چه می‌شود؟ اگر همه کفش‌های دنیا یک اندازه باشد چه می‌شود؟ اگر هیچوقت وسایل خانه خراب نشوند چه می شود؟

معمولا اکثر کودکان در سنین پیش دبستانی، دوستان و دنیای تخیلی خود را دارند. قوه تخیل یکی از توانایی‌های کودک است که داشتن آن بسیار نعمت خوبی است. با دوستان خیالی او صحبت کنید، حتی وقتی دوست خیالی او حضور ندارد در موردش با فرزندتان صحبت کنید و سراغش را بگیرید. در دنیای تخیلی کودک قرار بگیرید و تا زمانی که اشتباه خطرناک نکرده یا آسیبی کودک را تهدید نمی‌کند، او را همراهی کنید. برای آگاهی بیشتر در مورد خیال پردازی کودک کلیک کنید.

کنترل گر نباشید و گاهی به تنهایی کودک احترام بگذارید. اگر کودک تنهایی در حال بازی است، گاهی به او لبخند بزنید که حضور شما را حس کند اما شما هم خود را به کاری مشغول کنید و مدام از او نپرسید «داری چکار می‌کنی؟» از زندگی و فرزندتان با تمام سختی‌ها لذت ببرید.

اسباب بازی‌های کودک تنها ابزار و سلاح‌های کودک است و هرچه این سلاح‌ها متنوع‌تر و خلاقانه‌تر باشد، آینده کودک سالم‌تر است. کودک لازم است تنوع در اسباب بازی‌ها را تجربه کند. پسران می‌توانند عروسک و دختران نیز ماشین یا اسلحه داشته باشند. اینکه کودک دختر از ابتدا فقط مادری و خانه داری را بازی کند و پسر فقط رانندگی، تیر اندازی یا کار بیرون از منزل را تجربه کند، در آینده مانع از رشد خلاقیت آن‌ها می‌شود.

ممنوع کردن موبایل، تلویزیون یا کنسول خانگی امری نشدنی است، اما باید نحوه و میزان ارتباط کودک با این وسایل کنترل شود. البته بازی‌های رایانه ای تا حدی به افزایش خلاقیت کودک کمک می‌کند اما نباید از بازی‌های فیزیکی و حقیقی بیشتر و جذاب‌تر شود. پرخاشگری، انزوا، تیک عصبی، آسیب‌های جسمی، چاقی و … از مضرات بازی‌های رایانه ای و تماشای بیش از حد تلویزیون است. توصیه می‌کنیم به مقاله استفاده کودک از موبایل مراجعه کنید.

تمایل به تنها بودن در کودک اصلا نشانه خوبی نیست. مخصوصا که برخی والدین بخاطر ترس‌ها و وسواس‌های بیمارگونه خود، کودک را از جمع همسالان دور نگه می‌دارند. مثلا یاد گرفتن فحش چیز بدی نیست و طبیعتا این اتفاق خواهد افتاد، بلکه کودک باید یاد بگیرد که فحش دادن عمل زشتی است و نباید آن را در حرف زدن خود به کار ببرد.

بازی در جمع بسیار مفید است و مهارت‌های ارتباطی کودک را تقویت می‌کند. نحوه ارتباط با دیگران، مفهوم نوبت، حقوق دیگری، از خود گذشتگی و کار جمعی مهم‌ترین مزایای بازی در جمع است.

هر کودک دنیا، علایق و سلیقه‌های منحصر به فرد خود را دارد. هرگز با قضاوت‌های ارزشی خوب و بد یا مقایسه کودک با دیگر همسالان، سعی در تربیت او نداشته باشید. کاهش اعتماد به نفس، محافظه کاری و احساس حقارت ساده‌ترین پیامدهای مقایسه شدن است.

در تمام این روش‌ها و بازی‌ها، مراقبت از کودک را در نظر بگیرید. برای او محدودیت‌های نسبی محافظت کننده را شرح دهید و او را قانع کنید که این محدودیت‌ها برای سلامتی خود اوست. محدودیت‌ها در آشپزخانه، در ماشین هنگام رانندگی و در خیابان برخی از این محیط‌هایی است که کودک باید احتیاط را یاد بگیرد و رعایت کند.

تمام مسئولیت‌های پرورش و تربیت فرزند بر عهده والدین است، اما گاهی ممکن است ندانید که چه راهی درست و چه کاری غلط است. مشورت با افرادی که تخصصی در تربیت فرزند ندارند، ممکن است به رفتارهای اشتباه تان بیافزاید و باعث آسیب‌های روحی کودکتان شود. هر کودک، ویژگی‌های خاص خود و هر والدی نیز شرایط مخصوص خود را دارد.

بنابراین لازم است که در این زمینه با کسانی که آموزش دیده‌اند مشورت کرده و از آن‌ها راهنمایی بگیرید. می‌توانید با دریافت مشاوره کودک از متخصصان کودک در مرکز هنر زندگی از اطمینان خاطر برای رسیدن به اهداف تربیتی خود برخوردار باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرورش خلاقیت کودکان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

جستجو در آرشیو

عنوان صفحه ها

زمان انتشار: 03 تیر 1399

صفحه خبر: سیاسی

چگونه ذهن کودک را خلاق کنیم



Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon


Downloads-icon

چگونه ذهن کودک را خلاق کنیم
چگونه ذهن کودک را خلاق کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *