چگونه ذهن را فریب دهیم

 
helpkade
چگونه ذهن را فریب دهیم
چگونه ذهن را فریب دهیم

۶ دیدگاه

ارسال شده توسط: دانیال حجاری

۲۶ بهمن ۹۷ ساعت ۲۲:۲۵

فریب دادن ذهن با وجود درک بالای آن، به راحتی امکان‌پذیر است. به منظور فریب دادن مغز انسان می‌بایست به یک سری مفهوم تکیه کرد و از باگ‌های آن به نفع خود بهره برد!

چگونه ذهن را فریب دهیم

فریب دادن ذهن خود، کار چندان دشواری نیست. برخی افراد حتی از انجام این کار لذت می‌برند! اما فریب دادن ذهن انسان چگونه امکان‌پذیر است و مغز انسان، کجا دچار خطا می‌شود؟

در بعضی مواقع، پاشیده شدن رنگ‌ها به شیوه‌ای خاص، ابتدا چشم و سپس ذهن ما را فریب می‌دهد. سلول‌های مغز در پاسخ تلاش می‌کنند دید ما نسبت به آن چه حقیقت ندارد را تصحیح کنند و در همین حین، آن منظره ناپدید می‌شود. در برخی صحنه‌های دیگر، یک مرغابی داخل تصویر در صورت تمرکز روی عکس، شبیه به خرگوش به نظر خواهد رسید! شاید متداول‌ترین روش فریب دادن ذهن که برای برخی افراد یک نوع تفریح محسوب می‌شود، نگاه کردن به همین نوع عکس‌ها و تلاش برای تشخیص اشیا و جانداران مختلف درون آن‌ها است.

حالت بالا را در نظر بگیرید. مغز انسان اجازه نمی‌دهد به صورت همزمان، مرغابی و خرگوش را با هم مشاهده کنید. برای میسر شدن این اتفاق، باید ابتدا برای مغز خود یک داستان تعریف کنید. فریب دادن ذهن انسان منحصر به روش‌های مرتبط با قوه بینایی نیست. برخی مواقع می‌توان از طریق پخش یک سری امواج صوتی خاص، ذهن را فریب داد تا هر مرتبه، از یک منبع صدای مشخص، صدایی متفاوت بشنود.

وب سایت Live Science برخی از تکنیک‌های محبوب فریب دادن ذهن که در سال ۲۰۱۹ توجه بسیاری را به خود جلب کردند، گردآوری کرده است.

این تکنیک توهم‌زا، شما را به اندازه‌ای که اشتباه‌های گذشته‌تان را جبران کنید، به عقب برنمی‌گرداند، اما می‌تواند با فریب دادن ذهن ، انسان را برای یک ثانیه به سفر در زمان ببرد! ویدیوی زیر مفهومی با نام Postdiction را نشان می‌دهد که به معنی پیش‌بینی بعد از فرا رسیدن آینده است. بر اساس این ایده، مشاهده یک محرک جدید می‌تواند ادراک فرد از یک محرک دیگر که مدتی قبل اتفاق افتاده است را تغییر بدهد.

به عبارتی وقتی یک محرک ذهن، همچون یک فلاش در تاریکی، نمایان می‌شود، در صورت دیدن یک محرک جدید مثل یک فلاش دیگر چند ثانیه بعد از نخستین مورد، با فریب دادن ذهن، دید و برداشت مغز نسبت به نخستین محرک عوض خواهد شد. برای درک بهتر، ویدیوی زیر را با تمرکز نگاه کرده و در هر مرحله طبق دستور‌العمل، تعداد درخشش‌های آنی نمایان شده را بشمارید. در زمان مشاهده ویدیو، اسپیکر را روشن نگه دارید. ابتدا ویدیو را دیده و سپس ادامه متن را بخوانید.

در واقعیت، دو فلاش بیشتر وجود ندارد، اما در نخستین مرتبه نمایش، سه دفعه صدای بوق پخش می‌شود. کاربر تصور می‌کند به ازای هر درخشش، یک بوق پخش شده، در حالی که پخش یکی از آن‌ها، در میانه دو فلاش رخ داده است. به همین دلیل ذهن با تکیه بر مفهوم Postdiction، تلاش می‌کند جای خالی دومین فلاش را پر کند و آن را در میانه دو مورد واقعی نمایان شده قرار بدهد، چرا که با توجه به شنیدن سه صدای بوق، تصور می‌کند یکی از فلاش‌ها را رد کرده و آن‌ را ندیده است. این ویدیو علاوه بر معرفی روشی جالب برای فریب دادن ذهن نشان داد چگونه ممکن است تصویر و صوت در هم تنیده شده و در کار یکدیگر مداخله ایجاد کنند.

جهت پیکان بالا رو به سمت راست است. بعد از چرخاندن ۱۸۰ درجه‌ای آن، توقع داریم جهت به سمت چپ تغییر پیدا کند، اما در کمال تعجب، پیکان همچنان به سمت راست اشاره دارد! با تکرار این کار و چرخاندن ۱۸۰ درجه‌ای پیکان، جهت آن همچنان تغییر نمی‌کند.

این یک توهم از نوع اپتیکی بوده و توسط یک ریاضی‌دانی به نام کوکیچی سوگیهارو (Kokichi Sugihara) طراحی شده است. مغز انسان در حالت کلی تمایل به یافتن زاویه‌های راست دارد، حتی اگر یک شی با چنین جهت‌گیری وجود نداشته باشد. به عبارتی، ذهن انسان انحناها را می‌بیند، اما وانمود می‌کند آن‌ها زاویه‌های در جهت راست هستند. این تکنیک فریب دادن مغز انسان با نام «توهم سیلندر مبهم» (Ambiguous Cylinder Illusion) شناخته می‌شود.

طی این پدیده، مغز تلاش می‌کند نظم را از هرج و مرج موجود بسازد، اما در مسیر انجام این کار، سبب می‌شود چیزی متفاوت از آن چه حقیقتا در مقابلتان قرار دارد مشاهده کنید.

با تصویر بالا نیز فریب دادن ذهن به راحتی امکان‌پذیر می‌شود. کافی است به نقطه‌ای روی عکس خیره شده و کمی منتظر بمانید تا چند ثانیه بعد، همه رنگ‌ها محو شوند. مادامی که چشمتان را روی همان نقطه اولیه متمرکز نگه داشته و نقطه فوکوس را تغییر ندهید، هیچ چیزی مشاهده نخواهید کرد. با کوچک‌ترین چرخش چشم، رنگ‌ها مجددا دیده می‌شوند. دانشمندان این اتفاق را Troxler Effect نامیده‌اند.

گفته می‌شود این اتفاق به خاطر تلاش مغز برای دستیابی به کارایی بیشتر رخ می‌دهد. در واقع مغز ما کار مشابهی را هر روز انجام داده و به عنوان نمونه کمک می‌کند وز وز و صدای آزاردهنده یک کولر را تحمل کنید. در غیر این صورت به خاطر وجود صداهای مزاحم در اطراف، تا زمان برقراری سکوت، قادر به انجام هیچ کاری نمی‌بودید. به عبارتی ذهن انسان به کمک مفهوم Troxler Effect کمک می‌کند به وسیله محرک‌های ثابت و یکنخواخت تحت تاثیر قرار نگرفته و بتوانیم با آن‌ها خو بگیریم. به این ترتیب تمرکز روی دیگر افکار با وجود مزاحمت‌های موجود در محیط پیرامون، امکان‌پذیر می‌شود.

ایگنز پائول وایتال تراکسلر (Ignaz Paul Vital Troxler)، دانشمند سوئیسی، برای نخستین مرتبه این افکت را برای فریب دادن ذهن کشف کرد و نام آن نیز بر اساس اسم همین دانشمند انتخاب شده است. وی متوجه شد وقتی یک فرد، به نقطه‌ای خاص، ثابت و بدون تغییر برای مدت زمانی طولانی خیره می‌شود، جزئیات مربوط به نمای جانبی آهسته آهسته محو می‌شوند. اگر این جزئیات همانند تصویر بالا حالتی کدر و مات داشته یا دارای کنتراست پایینی باشند، با سرعت بیشتری محو خواهند شد.

در این تصویر، یک مرغابی مشاهده می‌کنید یا یک خرگوش؟ این عکس نشان می‌دهد چطور یک چیز مشخص، ممکن است با فریب دادن ذهن انسان به دو یا حتی چند شیوه متفاوت دیده شود. این تصویر همچنین یادآور می‌شود مغز انسان، آن چیزی که دوست دارد را از تصویر مقابلش برداشت می‌کند.

همچنین بخوانید:

آیا ما واقعا وجود داریم یا جهان زاییده‌ آگاهی ذهن ماست؟

در نخستین برانداز، داخل عکس مرغابی می‌بینید. بعد از این که فردی به شما اعلام کند داخل این تصویر، یک خرگوش نیز قابل مشاهده است، آن را نیز خواهید دید، اما احتمالا قادر نیستید به طور همزمان هر دو حیوان را مشاهده کنید. تشخیص حقیقت تصویر، وقتی یک کپی از آن درست در کنارش قرار می‌گیرد، باز هم سخت‌تر می‌شود، چنان که در تصویر بالا نیز دو مرغابی (خرگوش) کنار هم قرار دارند. در این شرایط به احتمال زیاد در هر لحظه فقط دو خرگوش یا دو مرغابی خواهید دید.

اما راهی برای فریب دادن ذهن و مشاهده هر دو حیوان به صورت همزمان وجود دارد، اما برای این کار می‌بایست در مغز خود یک داستان ایجاد کنید. به عنوان نمونه، به ذهن خود تلقین کنید مرغابی مشغول خوردن خرگوش است! با خوراندن یک دید کلی درباره تصویر به مغز، به آن کمک می‌کنیم کمی از جزئیات بیرون آمده و عکس را در ابعاد وسیع‌تری ببیند. تلقین این موضوع که مرغابی کنار خرگوش قرار دارد چندان موثر نیست، چرا که مغز نمی‌داند از دو شی شبیه به هم کنار یکدیگر، کدام یک خرگوش و کدام یک مرغابی است.

یکی دیگر از روش‌های جالب سرگرم کردن خود به وسیله فریب دادن ذهن، تماشای ویدیوی بالا است، جایی که نوشته‌های زرد رنگ داخل پس‌زمینه مشکی، از نقطه شروعشان دور می‌شوند و فاصله‌شان را همینطور افزایش می‌دهند. اگر این رشته متن را کپی کرده و آن را در سمت راستش در همان جهت رشته‌ نوشته‌های اورجینال قرار دهیم، به نظر خواهد رسید یکی به سمت راست و دیگری به سمت چپ در حال حرکت است، با این که در واقعیت، هر دو یک جهت دارند. این افکت با عنوان توهم اسکرول جنگ ستارگان (Star Wars Scroll Illusion) شناخته می‌شود.

همچنین بخوانید:

قانون مورفی چیست؟ ۱۰ قانون مورفی که حقایق زندگی را توضیح می‌دهند

نسخه‌ای غیر متحرک از این افکت نیز با نام توهم برج کج (The Leaning Tower Illusion) وجود دارد. در این افکت دو نسخه‌ای برج کج پیزا، با سمت و سویی مشابه، کنار هم قرار گرفته‌اند، اما به نظر می‌رسد هر یک جهت‌گیری‌های متفاوتی دارند. فریب دادن ذهن در این افکت بر اساس نحوه‌ای که مغز، نقاط انتهایی مسیر یا نقاط ناپدیدشونده را درک می‌کند، امکان‌پذیر می‌شود. به دلیلی ناشناخته، وقتی دو رشته متن در حال اسکرول نظیر به نظیر کنار هم قرار می‌گیرند، مغز ما، دو نقطه انتهایی را متفاوت از موقعیت واقعی آن‌ها مشاهده می‌کند. با مشاهده ویدیوی بالا، بهتر نحوه فریب دادن ذهن بر اساس این تکنیک را درک خواهید کرد.

در سال ۲۰۱۹، تکنیک‌های محبوب فریب دادن ذهن تنها مربوط به قوه بینایی نبودند. در پنجمین ماه سال گذشته میلادی، یک ویدیوی کوتاه بین کاربران زیادی به اشتراک گذاشته شد و همه در تلاش بودند قوای شنیداری دوستان خود را با استفاده از آن به چالش بکشانند. این ویدیو Yanny/Laurel نام داشت.

اما چرا این دو واژه مغز بسیاری از کاربران را متلاشی کرد و سبب شد ساعت‌ها به یک کلیپ چهار ثانیه‌ای گوش بدهند؟ بر اساس گفته‌های متخصصان، Yanny و Laurel، به عنوان دو کلمه، زمان تلفظ و محتوای انرژی یکسانی دارند، به همین دلیل به جای یکدیگر شنیده می‌شوند. در واقع هیچ کلمه صحیحی در ویدیو از بین این دو وجود ندارد و نمی‌توان پاسخی درست برای سوال چالش پیدا کرد. به همین دلیل فقط مجموعه‌ای از فرکانس‌ها برای تفسیر به مغز فرستاده می‌شوند.

بر اساس یک نظریه، ذهن انسان یکی از این دو کلمه را انتخاب کرده و خود را درباره صحت پردازش صحیح آن قانع می‌کند، به همین دلیل در نهایت آن کلمه خاص را خواهید شنید. از طرفی تجربه قبلی و انتظار کلی که از ویدیو ممکن است داشته باشید، تاثیر زیادی روی چیزی که در نهایت می‌شنوید خواهد داشت. به عنوان دیگر فاکتورهای تاثیرگذار در برداشت یک کلمه از صوت بالا می‌توان به سن، شکل ظاهری گوش و حتی نوع اسپیکری که صدا از طریق آن پخش می‌شود اشاره کرد.

«همسر من یا مادر زنم» (My Wife and My Mother-in-Law)، یکی دیگر از افکت‌های توهم‌زایی است که قادر به فریب دادن ذهن انسان است. این افکت برای نخستین مرتبه، در انتهای قرن نوزدهم روی یک کارت پستال آلمانی ظاهر شد. داخل تصویر، چهره دو زن وجود دارد. زن جوان، سرش را دور شانه‌اش چرخانده و زن مسن، در حال نگاه مستقیم است.

دیدن زن جوان یا پیر در نخستین نگاه به تصویر، بر اساس تحقیقات، به سن شخص بستگی دارد. حتی بر اساس نظرسنجی‌هایی که تحت پلتفرم Mechanical Turk شرکت آمازون انجام شد، تاثیر سن در برداشت فرد از تصویر به وضوح مشخص شد. طبق این نظرسنجی‌ها، افراد جوان‌تر، اغلب چهره زن جوان را می‌بینند و افراد دارای سن بالا، در نگاه اول متوجه حضور یک زن مسن داخل تصویر می‌شوند.

محققان از افراد شرکت‌کننده خواسته بودند سن تقریبی فردی که داخل عکس مشاهده می‌کنند را حدس بزنند. هر چه سن شرکت‌کننده پایین‌تر بود، سن پایین‌تری را برای زن جوان اعلام می‌کرد. تعصب روی سن خود، از جمله دلایلی است که روی این وهم تاثیر می‌گذارد. انسان‌ها، چهره‌های نزدیک به سنی که خود در آن قرار دارند را بهتر پردازش می‌کنند. علت این دیدگاه می‌تواند نگاه منفی مردم نسبت به مقوله افزایش سن باشد.

برچسب ها : ذهن مغز مغز انسان

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

نام *

چگونه ذهن را فریب دهیم

ایمیل *

دیدگاه

خدا این شادی رو از بشر نگیر!
مردم با چه چیزایی کیفور و هیجانزده میشن!

بسیار مفید بود استفاده کردم ممنون از زحماتتان

در اینده خیلی دور پی میبرید ک هوش مصنوعی چ کاربردی خواهد داشت ایران هنو بهش فکر هم نمیکنه

فقط همین ی کار کم بود انجام بدیم

عالی

خیلی جالب بود به خصوص ناپدید شدن رنگ ها ممنونم خسته نباشید🌹

باید زندگی را لغت به لغت فرا گیرم؛ درست همان گونه که لغت به لغت از یادش می برند!

همه ما خواه و نا خواه حداقل یک بار دچار معضل عظیمه بی خوابی شده ایم و چه بسا از آن رنج ها برده ایم! ( به شخصه از همان بچگی از آن دیر خواب برو های بد خواب برو های زود از خواب بپر ها بوده ام! و خدا می داند برای آن که بتوانم دمی بیاسایم چه راه هایی را که به کار نبرده و در این راه چه ترفند هایی را که نیاموخته ام!) در ادامه قرار است چند تکنیک ساده را به شما بیاموزم که به کمک آن ها بتوانید ذهنتان را فریب داده و از شر بی خوابی خلاص شوید.

بی خوابی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد:

حالا بیاید ببینیم بی خوابی چه تاثیری بر زندگی و بدن ما می گذارد ( واقعاً از این تاثیرات به وحشت افتادم!)بی خوابی ممکن است سبب شود:

خب … قبل از مردن چطور است تلاش کنیم کمی بخوابیم؛ چه توان کرد که خواب مُمِد حیات است و مفرّح ذات!قبل از این که چندین راه حل و تکنیک ساده ی ذهنی برای درمان بی خوابی پیشنهاد کنم بهتر است بدانید که اگر مشکل بی خوابی شما به سلامتی جسمی تان بر می گردد بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از خود درمانی ها و استفاده از داروی هایی که بعضاً ممکن است اعتیاد آور و مضر باشند بپرهیزید.

چگونه ذهن را فریب دهیم

برای رفع بی خوابی راه کار ها و راه حل های زیادی وجود دارد که بعضی از آنها در عین سادگی جواب می دهند مثل:

نوری که از صفحه موبایل شب هنگام به چشم می خورد علاوه بر ضرری که به چشم ها وارد می کند موجب بهم خوردن ساعت فعالیت مغز و بی خوابی می شود.اگر از آن هایی هستید که گوشی جان را همراه خود به رخت خواب می برید تا چرخی در شبکه های اجتماعی و اینترنت بزنید و بعد از بی خوابی می نالید باید بگویم که همین گوشی جان خودش خواب خوش را بر شما حرام می کند؛ پس هنگام خواب گوشی جان را سر جایش بخوابانید و بعد سر بر بالشت بگذارید.

گاهی پیش می آید که شما یک لیوان شیر گرم خورده اید، ویتامین های تان را سر وقت مصرف کرده اید، دوش آب گرم هم گرفته اید، در طول روز قهوه و چای ننوشیده اید و در کل دختر/پسر خوبی بوده اید و اکنون در جای خود قرار گرفته اید و منتظر هستید که خواب تان ببرد ولی با عرض پوزش خوابتان نمی برد!خب حالا چه؟ مغزتان لج کرده است و دلش نمی خواهد بخوابد! حالا چه می کنید!حالا وقت آن است که ذهنتان را تحت فرمان بگیرد و به او بگویید که : بگیر بخواب!اما همان طور که می دانید ذهن آدمی پروتکل خاصی دارد که وقتی به او می گوییم این کار را نکن، آن کار را می کند.الان به شما می گویم به پنگوئن ها فکر نکنید؛ تأکید می کنم که به پنگوئن ها فکر نکنید! …چه شد؟دارید به پنگوئن ها فکر می کنید!

خب همین است … وقتی به ذهن بگویید بخوابد نمی خوابد. سال ها تجربه در زمینه بی خوابی من به شما می گوید که هرگز به مغز نگویید که بخوابد چون نمی خوابد – اصرار بر خوابیدن بی خوابی می آورد! -حالا می خواهم چند فریب ذهنی ساده را به شما یاد بدهم که وقتی همه راه حل ها را آزموده اید ولی باز هم موفق نشده اید به کمک آن ها مغزتان را فریب بدهید و مشکل بی خوابی تان را حل کنید.

جدی می گویم به بی خوابی فکر نکنید!همان طور که گفتم اصرار بر خوابیدن بیشتر ذهن شما را آشفته و عصبانی می کند و موجب می شود در کل خواب از سرتان بپرد؛ پس به جای حرص خوردن بهتر است نفس های عمیق بکشید و آرام بمانید.

این روش یکی از روش های قدیمی و بین المللی است که سال ها جواب داده است.سعی کنید به جای افکار پراکنده ذهن خود را بر روی شمردن چیزی ( به طور مثال گوسفندهایی که از روی یک نرده می پرند ) متمرکز کنید.این کار در واقع برای آن است که ذهنتان بر روی عملی خسته کننده متمرکز شود و حالت هوشیاری اش را از دست داده و خواب به سراغش بیاید.

این روش و دو روش بعدی از روش های خاص ابداعی خودم هستند که واقعاً کمکم کرده اند.در روش شمارش گوسفند ها در واقع شما سعی می کنید که ذهن را به ترتیبی خسته کنید تا هوشیاری آن کم شود و در دام خواب بی افتد اما این روش یک ایراد دارد و آن هم این است که با رسیدن به اعداد بالا شما نیز باید تمرکز ذهنتان را برای شمردن بالا ببرید تا ترتیب شمارش اعداد را رعایت کنید و این خودش موجب بالا رفتن سطح تمرکز و هوشیاری می شود و در واقع به جای فریب ذهن سطح هوشیاری بیشتری به آن می دهد. همین شد که من دست به ابداع روش شمارش درهم بزنم؛ در این روش هر عددی را که خواستید در ذهن مرور کنید و هیچ ترتیبی را در آن رعایت نکنید:یک هزار و نهصد و هفتاد و سه، پنج میلیون و هشتصد و بیست و یک ، نه هزار و نهصد و بیست و یک، دوازده میلیون و سیصد و چهل و دو …ZZZ … ZZZوقتی اعداد را همان طور آرام آرام و بدون ترتیب خاصی به زبان بیاورید ذهنتان مشغول انجام کاری می شود که در عین خسته کردن آن، آن را از تمرکز و اشتغال به افکار دیگر که ممکن است ساعت ها مثل فیلم سینمایی از جلو چشمتان عبور کند و خواب را از سرتان بپراند؛ باز می دارد.

در این روش باز هم ذهن را به بازی می گیرید تا او را خسته کرده و بخوابانید.در این روش تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که هر کلمه ای را که به ذهنتان می رسد و هیچ معنای خاصی ندارد در دل مرور کنید؛ البته لازم نیست میان این کلمات ارتباط خاصی وجود داشته باشد چون قرار نیست که از آن ها جمله بسازید. ترجیحاً از افعال و نام اشخاص استفاده نکنید چون ذهن ناخودآگاه به افعال و اشخاص واکنش نشان می دهد و برای آن ها زمینه و داستان می سازد به خاطر داشته باشید هدف این است که آن را از پرسه زدن های بی هدف که موجب بی خوابی می شود باز داریم.مثلا کلماتی که من انتخاب می کنم شامل اشیاء ساده و غیر مرتبط اند:شانه، ساعت، مداد، جارو، لیوان، کیف، سیب، سوئیچ، فرش، سینی، بالشت، ماشین … ZZZ …ZZZ …

بیشتر بی خوابی ها به خاطر اضطراب و استرس ناشی از فکر کردن بیش از حد به اتفاقات آینده و یا افسوس گذشته ها و افسردگی اتفاق می افتند و اغلب دلیلی غیر از این ندارند.اما واقعاً چرا؟!خیلی ساده و منطقی به زندگی تان نگاه کنید؛ شما سالم اید، زیبا اید، خانواده ای دارید، دوستانی دارید، کسانی هستند که دوستشان دارید و کسانی هستند که دوستتان دارند، سقفی بالای سرتان است و غذایی که بخورید.گرچه همیشه باید بهتر از این ها را در اختیار داشت و به فکر رشد و پیشرفت بود اما خیلی ها هستند که آرزوی این را دارند که جای شما باشند و در این تردید نکنید.اگر شب ها خواب تان نمی برد کافی است فقط در ذهن چیزهایی را که دارید در ذهن مرور کنید و خداوند را به خاطرشان شکر کنید؛ این مسئله جدا از آن که چشم شما را به بسیاری از داشته هایتان باز می کند؛ موجب احساس آرامشی می شود و آسودگی خاطر عجیبی را بر می انگیزد و خیلی زود احساس خواهید کرد که پلک هایتان سنگین شده اند:

خواب های خوش ببینید …

باید زندگی را لغت به لغت فرا گیرم؛ درست همان گونه که لغت به لغت از یادش می برند!

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

We and third parties such as our customers, partners, and service providers use cookies and similar technologies (“cookies”) to provide and secure our Services, to understand and improve their performance, and to serve relevant ads (including job ads) on and off LinkedIn. For more information, see our Cookie Policy.

Select Accept cookies to consent to this use or Manage preferences to make your cookie choices. You can change your cookie choices and withdraw your consent in your settings at any time.

 

چرا رسیدن به اهداف و داشتن زندگی بهتر انقدر سخت است؟ برای مثال، به خود قول می دهیم که بهتر و سالم تر از پیش غذا بخوریم، اما باز در انتهای روز جلوی تلویزیون نشسته ایم و در حال خوردن تنقلات هستیم.

تحقیقات جدید نشان می دهد که یکی از دلایل این امر به پاداش هایی بر می گردد که مغز ما در قبال انجام برخی از این عادات در زمان خاصی دریافت کرده است و در حال حاضر که آن پاداش دیگر وجود ندارد و یا متوجه می شویم که از همان ابتدا نیز پاداش دریافت شده واقعی نبوده است، مغز ما سر در گم و فریفته شده است.

چگونه ذهن را فریب دهیم

خبر خوب این که راهی برای پس گرفتن مغزمان از دست این عادات و شکستن حلقۀ عادت و پاداش وجود دارد. فقط نیاز است  کمی ذهن را فریب داد.

در دانشگاه عصب شناسی جان هاپکینز اخیراً بررسی و مطالعه ای انجام شده که نشان می دهد مغز انسان به پاداش های دریافت شده در گذشته، کشش شدیدی نشان می دهد، حتی زمانی که این پاداش ها وجود ندارند و یا دیگر راضی کننده نیستند؛ و مقصر تمام این اتفاقات دوپامین است.

در مقاله منتشر شده در کارنت بایولوژی، محققان از شرکت کنندگان در این آزمایش، خواستند تا در یک صفحه نمایش که پر از تصاویر رنگارنگ است، ساعت های متوالی به جستجو برای یافتن اشیای قرمز و سبز بپردازند. آنها برای هر شیء قرمز ۱٫۵۰ دلار و برای هر رنگ سبز ۲۵ سنت دریافت می کردند که مبلغ خوبی برای یک کار ساده به حساب می آید.

روز بعد، محققان از همین شرکت کنندگان که اینبار تحت اسکن مغزی قرار داشتند، خواستنند اشکال خاصی را در بین اشکال مختلف بیابند و این بار رنگ آن هیچ اهمیتی نداشت. و این بار هیچ پاداشی برای عملکرد خوب آنها در نظر گرفته نشد.

تنها برای گمراه کردن شرکت کنندگان، محققان به وارد کردن اشیای قرمز رنگ در بین اشکال مختلف موجود، ادامه دادند. همانطور که انتظار می رفت، شرکت کنندگان به طور خودکار آن تصاویر را انتخاب می کردند. جالب است بدانید، دقیقاً آن منطقه از مغز که در زمان دریافت پاداش از دوپامین پر شده بود در زمان انتظار پاداش نیز اینگونه بود. وقتی آنها اشیای قرمز رنگ را می دیدند، چون نسبت به دریافت پاداش شرطی شده بودند، حتی با اینکه می دانستند که دیگر پاداشی در کار نیست، اشیای با رنگ قرمز را انتخاب می کردند. در واقع شرکت کنندگان، اشکال درخواست شده در آزمایش دوم را می یافتند، اما چون با اشیای قرمز رنگ، حواسشان پرت می شد، در کامل کردن کاراصلی شان دچار مشکل شده و کندتر عمل می کردند. 

محققان می گویند، این نتایج نشان می دهد که یکبار که یک رفتار در ما تبدیل به عادت می شود، اغلب کنترلی روی مغز در پاسخ به آن نشانه به اندازه ای که فکر می کنیم نداریم.

این مطالعه تنها یکی از بسیار آزمایشاتی است که در سالهای اخیر انجام شده تا نشان دهد که اهداف مهم و پاداش ها چطور عادات ما را شکل می دهند. این مطالعات نشان می دهند، مغز ما به عاداتی که خود ترجیح می دهد وابسته شده است، زیرا مغز اساساً به پاداش، میانبر می زند. مغز به جای صرف انرژی برای تحلیل هر انتخاب، به سادگی و به طور خودکار به دنبال پاسخ یا عکس العملی است که پیش ازاین برایش پاداش دریافت کرده است.

شکست حلقه عادات بد

اما تحقیقات نشان می دهد که بهترین راه برای از یاد بردن یک رفتار بد که دیگر برای ما پاداشی به همراه ندارد ، جایگزین کردن آن با رفتار جدیدی است که خود می خواهیم.

محققان متوجه شده اند که کلید شکستن چرخه عادات سه مرحله دارد: شناخت و شناسایی نشانه هایی که شما را وادار به انجام یک عادت بد می کند، فهمیدن این که فکر می کنید با انجام آن کار چه پاداشی قرار است دریافت کنید و در نهایت یافتن یک روش برای جایگزین کردن رفتاری جدید با آن عادت بد قدیمی، که بتواند انتظار شما را در رسیدن به پاداش مورد نظر برآورده کند. 

با توجه به این توضیحات برای مثال به عادت بد اسنک خوردن هر شب در جلوی تلویزیون، بر می گردیم؛ از خود بپرسید چه پاداشی از خوردن اسنک دریافت می کنید؟ آیا به ارضای میل طبیعی گرسنگی شما پاسخ داده می شود؟ در این مورد، یک تکه میوه باید جایگزین مناسب و خوبی برای آن باشد. آیا شما را از بی حوصلگی نجات می دهد؟ پس ممکن است یک پیاده روی در اطراف خانه تان، یا یک کتاب هیجان انگیز جدید، یا بیرون رفتن برای شرکت در یک کلاس خاص می تواند روال بهتری برای بعدازظهرهای شما ایجاد کند. آیا شما در خوردن تنقلات به دنبال آرامش یافتن هستید؟ شاید یک تماس تلفنی به یک دوست، حمام آب گرم، و یا زودتر به رختخواب رفتن بتواند روش مناسب تر و عادت بهتری برای شما باشد.

یک بار که متوجه شوید چطور یک پاداش توخالی می تواند به رفتار روزانه شما خط دهد، ساده تر می توانید بفهمید چطور یک عادت بد را با یک پاداش راضی کننده تر جایگزین کنید. (Charles Duhigg)

بر طبق بررسی های انجام شده بدترین زمان برای عادات بد، بین ساعت ۷ تا ۹ بعدازظهر است. در این زمان به عنوان مثال، با استفاده از تنظیم آلارم های یادآوری کننده می توانید خودتان را به تعویض عادت بدی به عادت خوبی ملزم کنید. نکات زیادی در باره اینکه چگونه احساس شما به مرور زمان در فرایند تغییر عاداتتان تغییر می کند که می توانید این تغییر احساسات را در جایی یادداشت کنید.

با آگاهانه تلاش کردن برای ساختن یک روال جدید که می تواند جایگزین خوبی برای حلقه عاداتی که پاداش واقعی عایدتان نمی کند، باشد؛ به زودی خواهید توانست عادت خوب جدیدی پیدا کنید که شما را شادتر می کند و مغز شما را با دپامینی که با دلایل واقعی ترشح می شود، پر می کند.

ترجمه: الهه پوراحسان

www.mashana.ir

 

December 28, 2016

July 18, 2016

July 11, 2016

در سال 2019، تکنیک‌های محبوب فریب دادن ذهن تنها مربوط به قوه بینایی نبودند. در پنجمین ماه سال گذشته میلادی، یک ویدیوی کوتاه بین کاربران زیادی به اشتراک گذاشته شد و همه در تلاش بودند قوای شنیداری دوستان خود را با استفاده از آن به چالش بکشانند. این ویدیو Yanny/Laurel نام داشت.

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

چگونه ذهن را فریب دهیم

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

خوش آمدین، لطفا وارد حساب کاربری شوید

 × 
نُه
 = 
thirty six

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

بازیابی رمز عبور

یک رمزعبور موقت، برایتان ایمیل خواهد شد.

SookhteJet.ir – انگیزشی ترین وبسایت برای جوان موفق

چگونه ذهن را فریب دهیم

چطور فریب حقه های ذهنی را نخوریم؟
8 حقه ای که مغز برای فریب دادن ما استفاده میکند

 

اکثر مردم تصور میکنند دلیل واقعی واکنش ها و باورهایشان را میدانند. آنها تصور میکنند کارهایی که انجام میدهند باعث تحقق اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت شان میشود، تصور میکنند باورها و تفکراتشان را با توجه به شواهد و مدارک موجود اتخاذ کردند… اما متاسفانه هرآنچه را تصور میکنید میدانید، چیزی جزء حقه های روانشناسی ذهن برای فریب دادن شما نیست.

بله، مغز شما، بزرگترین دروغگویی است که در زندگیتان خواهید شناخت.
تمام اعمال و افکار شما، تنها نتیجه راحت ترین راه برای کمتر فکر کردن اتخاذ شده اند. اغلب اوقات کمتر به دلایل منطقی و واقعی رفتار و افکارمان توجه میکنیم. دلایلی که از اعماق وجود ضمیرناخودآگاه ما وجود دارد…

شما در این سری مقالات 8 حقیقت محض از حقه های ذهن را خواهید خواند. شاید این حقایق برای شما شگفت انگیز، گیج کننده و یا باورنکردنی برسند، اما واقعیت این است که هر روز با آنها سر و کار دارید. پس شناخت آنها میتواند به شما کمک کند بهتر تصمیم بگیرید، بهتر عمل کنید و نتایج بهتری بدست آورید.

هرکدام از8 حقه کاملا شرح داده شده، برای هرکدام مثالی زده شده، تحقیقاتی که از آن نتیجه گرفته شده را نیز برای هر حقه به تفصیل شرح داده شده و برای هر حقه، راه مقابله و گریزی از دام ذهنی نیز آموزش داده شده.

شما بعد از خواندن این مقاله، دیدگاهتان نسبت به فعالیت مغزتان تغییر خواهد کرد، زیرا فعالیت آنرا شناختید و خواهید توانست بهتر و به نفع خودتان از آن استفاده کنید.

 

8 حقه ی روانشناسی ذهن :

1. شما تمایل بیشتری به دوست داشتن چیزی دارید که پول بیشتری بابت آن پرداخت کرده اید

فرض کنید شما و دوستتان تصمیم گرفتید جمعه شب به شهر بازی بروید، شما 100 هزار خرج کردید و دوستتان با یک بن تخفیف تنها 50 هزار خرج کرده، هنگام برگشت از شهر بازی، به نظر شما کدام یک از شما بیشتر از تفریح و شهربازی لذت برده؟ بله، شما.

دلیل این امر پدیده روانشناسی ای به نام “اختلالات شناختی” است.
برای کشف این پدیده تحقیقات جالبی صورت گرفت :
به دو گروه از دانشجویان، که هر گروه شامل 10 نفر میشده، تک تک وارد اتاقی میشده اند و به آنها وظیفه سختی داده میشده تا انجام دهند (مانند پاک کردن زمین، رنگ کردن تخته سیاه و …)، بعد از انجام آن، به دسته اول از دانشجویان 1$ پول داده میشده و به آنها گفته میشده هنگام بیرون رفتن به نفر بعد بگویند کار خوشایندی بود و به دسته دوم 20$ داده میشده و آنها را نیز به چنین کاری تشویق میکرده اند.

نتایج فوق العاده جالبی بدست آمد.
دسته اول که 1$ دریافت کرده بودند، تصور کرده بودند ارزش کاری که انجام داده بودند 1$ بود و به نفر بعدی چنین گفته بودند “کار خسته کننده ای بود اما جالب بود”

دسته دوم که 20$ دریافت کرده بودند، تصور کرده بودند ارزش کارش که انجام داده بودند 20$ بود و به نفر بعدی چنین گفته بودند “کار کمی خسته کننده بود… اما فوق العاده جالب بود خیلی خوش گذشت.”

افرادی که 1$ دریافت کرده بودند، توانست به راحتی از دام اختلالات شناختی بگریزند؛ واقع بین تر باشند. اما گروه دوم، کاملا خودشان را قانع کرده بودند که کار جالبی انجام داده بودند و ارزشش را داشت.

به همین منظور است که شرکت های بزرگ برای بعضی از محصولات خود قیمت های نجومی تعیین میکنند. زیرا مشتری ،بعد از خرید، حتی بهتر از فروشنده ،خود را قانع میکند که کالایی که خریده ارزشش را داشته.

اطلاعات خود را جهت ثبت نام وارد کنید:






اشتراک خود را انتخاب کنید:

وارد به حساب کاربری تان شوید اگر قبلا حساب کاربری ساختید.

اعمال شود

معتبر
نامعتبر


 

مقاله قبلی

برنامه ریزی فکری برای جذب هرآنچه میخواهید

مقاله بعدی

تکنیک های مذاکره : 5 تاکتیک فوق حرفه ای مذاکره که کودکان به شما آموزش میدهند

چطور یک نقشه راه برای موفقیت در زندگی طراحی کنید؟

پیشنهاد اول را در مذاکره چه کسی و چطور باید بدهد؟ این تکنیک را باید یادبگیرید

خود بچه های سوخت جت هم در محصولاتشون از تکنیک عدد9 استفاده می کنند

چگونه ذهن را فریب دهیم

لطفا ادرس لینک بخش دوم این مقاله و یا اسم مقاله رو بذارید…

سلام هزینه های عضویتتون خیلی بالاست لطفا تجدید نظر کنید تا تعداد بیشتری بتونن از مطالبتون استفاده کنن ممنون.

راه حل های موارد دو و چهار رو ننوشتید
واقعا که اول اینکه مقاله ها پر از ایراد املایی این که دیگه نوبره مقاله ناقص
یعنی اگه کل گروهی که توی این سایت فعالیت میکنن فقط یک نفر باشه غلط گیری مقاله ها ساده ترین کار میتونه باشه!

سلام
من عضو سوخت جت هستم اما فقط تا شماره 4 رو می بینم
آیا ادامه مطلب در مقاله دیگری خواهد آمد ؟

دوست عزیز ادامه این مطلب را در قسمت دوم که منتشر شده است بخوانید

edameye matlab ro chetor mitunam bekhunam?

سلام، شما هنوز عضو پروژه سوخت جت نشدید، برای عضویت مراحل 2 و 3 را از لینک زیر بررسی فرمایید ؛با تشکر

https://sookhtejet.com/%d9%be%d8%b1%d9%88%da%98%d9%87-%d8%b3%d9%88%d8%ae%d8%aa-%d8%ac%d8%aa/

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید…

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**

ذخیره نام و ایمیل برای دیدگاه‌گذاری‌های بعدی

خوش آمدین، لطفا وارد حساب کاربری شوید

 × 
نُه
 = 
thirty six

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

بازیابی رمز عبور

یک رمزعبور موقت، برایتان ایمیل خواهد شد.

چند سوال که پرسیدن‌شان از خودتان مسیر زندگی‌تان را بالا…

ویدیوکست رنه سینانی و تجربیات کارآفرینی با شهرام فخار

پیشرفت ۲۰۰ درصدی در کار با نکاتی طلایی – قسمت ۱

چطور خودتان را از منطقه‌ امن زندگی‌تان نجات داده و…

چگونه راحت نه بگویید و کنترل زندگی‌تان را به دست بگیرید…



بی خوابی یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. عوامل متعددی در شکل گیری این عارضه نقش دارد که یکی از مهم ترین آنها استرس است. برای هیچ کس تجربه خوبی به شمار نمی آید که ساعت ها در داخل تخت از این رو به آن رو شده و از هر ترفندی برای خوابیدن استفاده کند اما موفق نشود.

یکی از راهکارهای موثری که توصیه می شود ایجاد یک فضای آرام برای خوابیدن است. به عنوان مثال چند ساعتی قبل از خوابیدن از لوازم الکترونیکی خود استفاده نکنید اگر چنین راهکاری مفید واقع نشد، آیا بلافاصله به پزشک مراجعه می کنید و از داروهای خواب کمک می گیرید یا اینکه راهکارهای دیگری نیز می آزمایید؟

از دیدگاه یکی از کارشناسان به نام «لیزا مک لنان»، پاسخ به این سوال این است که ابتدا راهکارهای غیردارویی دیگری را امتحان کنید. «لوک بودوین» یکی از پژوهشگران کانادایی، راهکار ساده ای را پیشنهاد می کند تا به مدد آن، ذهن را گول زده و راحت تر به خواب بروید. روشی که وی ارائه داده به «بُر زدن شناختی افکار» شهرت یافته و انجام آن نیز بسیار آسان است.

چگونه ذهن را فریب دهیم

«لیزا مک لنان» می گوید برای آنکه بتوانید ذهن خود را گول بزنید لازم است بازی ساده ای با الفاظ و حروف به راه بیاندازید. تنها کاری که لازم است انجام دهید انتخاب لغاتی است که حداقل ۵ حرف داشته باشند. برای انتخاب چنین لغاتی، الفاظی که احساسات شما را بر می انگیزند، انتخاب نکنید.

سپس بر روی حرف نخست یکی از آن لغت ها تمرکز کنید. به ذهن خود فرصت دهید تا الفاظ دیگری که با همان حرف آغاز می شوند را بیابد و هر کدام از آنها را در ذهن تان تصویر سازی کنید. زمانیکه دیگر لغتی به ذهن تان نمی رسد، روند را با واژه جدیدی ادامه دهید.

شاید این کار به اندازه روش قدیمی که در آن گوسفندها را می شمردید، کسالت آور نباشد. «بودوین» بر این باورست که با انجام این کار به آسانی به خواب می روید.

شاید این پرسش مطرح شود که چگونه راهکاری به این آسانی می تواند در درمان عارضه پیچیده ای چون بی خوابی مفید واقع شود؟ مطالعات و پژوهش های ابتدایی «بودوین» نشان می دهند که دلیل این امر آن است که ذهن به طور طبیعی و در هنگام خوابیدن، دقیقا چنین روندی را طی می کند.

«مک لنان» نیز بر این باور است زمانی که ذهن به خواب می رود، از احساس پردازی دست بر می دارد و عملکردهایی که در طول روز انجام می دهیم را متوقف می سازد. در این هنگام به اندیشه های ما این فرصت داده می شود که تصاویر و تفکرات سورئالی را در خود بپروراند. همین ورود به دنیای سورئال به ما کمک می کند تا به ذهن خود آرامش دهیم. روش بازی با الفاظ «بودوین» دقیقا همین کار را برای مان انجام می دهد.

اگر شما نیز در گروه افرادی قرار دارید که برای خوابیدن با مشکل روبرو هستید، پیش از استفاده از داروهای خواب آور، راهکارهای غیر دارویی را بیازمایید.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 1 / 5. تعداد رای: 1

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مطالبتون کاربردى و مفیده?

۱۳۹۸. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ
است.

چگونه ذهن را فریب دهیم
چگونه ذهن را فریب دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *