چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

 
helpkade
چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم
چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

اگر به دنبال تقویت حافظه خود هستید و می‌خواهید از ۱۰۰ درصد مغزتان استفاده کنید یا می‌خواهید هوش خود را تقویت کنید. اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توانید مغز خود را فعال کنید و اینکه چه بخورید تا حافظه قوی داشته باشید با ما همراه باشید.


ویژه


لینک کوتاه خبر :

بروکر فارکس

پنجره دوجداره طهران وین

چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

اقامت ترکیه

لپ تاپ استوک

فلومتر

آپلود عکس رایگان

دانلود فیلم و سریال ایرانی

آرام بند

رزرو بلیط هواپیما

خرید فالوور ارزان

دانلود آهنگ جدید

دندانپزشکی اطفال با بیهوشی

دوره mba دانشگاه تهران

با همراه مکانیک مطمئن بخرید، آسان بفروشید

آموزش بورس

تعمیر و سرویس ژنراتور

موسسه ونوس

دانلود فیلم

برج خنک کننده

نهال بادام

نهال بادام

مشاوره تلفنی آرموو

دستگاه جوجه کشی

دانلود سریال ملکه گدایان

طراحی سایت

خرید فالوور اینستاگرام

اجاره خودرو

دانلود سریال ملکه گدایان

تور استانبول بیسان گشت

باتری گوشی

تاسیسات

موسسه حقوقی تهران وکیل

دانلود فیلم

لپ تاپ استوک

خرید cp کالاف دیوتی موبایل

طلاق توافقی

خرید نهال

چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

ارسال بار

الی گشت

قیمت دلار

فردانیوز در شبکه‌های اجتماعی

تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری فردا نیوز میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

راز و رمز تقویت هوش و حافظه در سنین بالا می تواند به سادگی برای شما شکافته شود زمانی که در زندگی روزمره خود تغییراتی لذت بخش ایجاد کنید. از سالها پیش این باور در میان مردم وجود داشت که افراد با میزان هوش مشخص متولد می شوند و در حقیقت تلاش اصلی انسان برای استفاده از همان میزان هوش در زندگی فردی و اجتماعی است اما محققان ثابت کرده اند که هر انسانی می تواند با ترفندهای محرک و تقویت کننده هوش خود را افزایش دهد.

می دانیم که یادگیری استعدادهای جدید با هوش بالاتر سریعتر و ساده تر انجام خواهد شد پس برای همین منظور بایستی روش های ساده و بدون هزینه ای که باعث افزایش هوش و توانایی یادگیری ما می شوند را شناخته و از آنها استفاده کنیم.

 در این بخش از نمناک 7 روش موثر در افزایش هوش و یادگیری به شما معرفی خواهیم کرد.

بله درست متوجه شدید، نواخت یکی از آلات موسیقی روشی است برای تقویت یادگیری . جالب است بدانید که دانشمندان به این واقعیت دست یافته اند که نواخت یکی از ادوات موسیقی توانایی مغز را در یادگیری ریاضیات، زبان جدید، قدرت تحلیل و… افزایش می دهد. از طرفی نوازندگی به واسطه تقویت نیمه یادگیری مغز قدرت خلاقیت را در فرد چند برابر می سازد.چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

 

فواید مطالعه در ذهن شما با لذت تماشای یک فیلم هیجان انگیز برابر است . در حقیقت گاهی مهم نیست که چه چیزی را می خوانید چرا که به واسطه مطالعه ذهن شما استرس های بیرونی را به حالتی لغو می کند.

مطالعه و خواندن روزنامه ، مجله ، کتاب و… علاوه بر افزایش میزان معلومات موجب می شود که ذهن شما در تشخیص الگو ها و درک فرآیند با دقت تفسیر بالاتری عمل کند همین نیروی کاهش و مقابله با استرس را در ذهن شما چند برابر می سازد.

 

مثل همیشه یکی از گزینه های توصیه شده برای رسیدن به موفقیت و آرامش ورزش کردن است. انجام حرکات ورزشی به طور مداوم و البته متناوب بسیار مفیدتر از انجام حرکات ورزشی سخت در دوره زمانی کوتاه است .

زمانی که ورزش می کنید سلول ها سرشار از BDNF که نوعی پروتئین است می شوند . سلول های مغز بعد از این تغییرات با قدرت فوق العاده در حافظه ، یادگیری ، تمرکز و درک مطالب روبرو می شوند. دانشمندان هشدار دادند که نشستن طولانی مدت و بی تحرکی نوعی مرگ آرام برای مغز است به همین دلیل اهمیت ورزش را نباید نادیده گرفت.

 

حل کردن پازل های مختلف را برای تقویت هوش و حافظه خود فراموش کنید و به سراغ یادگیری زبان جدید بروید تا علاوه بر بهره گیری از مزیت های یادگیری یک زبان جدید مغز خود را همانند یک منبع یادگیری محیا سازید.

دانشمندان بر این باورند که افراد چند زبانه قدرت بیشتری در حل مسائل سخت و پازل های دشوار دارند. یادگیری یک زبان جدید این امکان را به مغز شما می دهد که در تحلیل مسائل قدرت بالاتری داشته باشد و برای حل مشکلات و مسائل راه کارهای بهتری خلق کند. علاوه بر آن صحبت کردن به دو زبان می تواند اعتماد به نفس و تسلط بر محیط را در شما افزایش دهد.

 

بسیاری از دانش آموزان دبیرستان و دانشگاه در یک سری از امتحانات به طور کلی میزان یادگیری های خود را می آزمایند که این روشی است عالی برای تقویت هوش و یادگیری که با قرار گرفتن در چنین شرایطی به حرکت در می آید.

نیاز به یادگیری تجمعی و قرار گرفتن در چنین شرایطی ما را برای فراگیری و تقویت هوش محیا می سازد پس در صورتی که امکان داشت خود را در تست های مجموعه ای تست کنید.

شرکت در مسابقات تلویزیونی و رادیویی که بر اساس اطلاعات عمومی انجام می شود نیاز به یکپارچگی دارد که ذهن را به سمت این فرآیند هدایت می کند . تمام این اوصاف در یک کلمه منجر به افزایش هوش می شوند.

 

نه به این معنا که فعالیت فیزیکی برای مغز فراهم سازید بلکه کار کشیدن از مغز یعنی تحریک و به چالش کشیدن آن . سودوکو ، پازل ، چیستان ، بازی های گروهی ، بازی با کارت های مختلف و. تمام این بازیها طیف عظیمی در مسیرهای عصبی و سیناپس ایجاد می کند که اساسا قدمی برای تقویت هوش می باشد.

زمانی سلول های عصبی در شرایط جدید پاسخ می دهند که توانایی بیشتری داشته باشند و ما با انجام این بازی های ذهنی و فکری این شرایط را از پیش برای مغز ایجاد کرده ایم و به مرور زمان افزایش هوش را در خودمان خواهیم دید.

 

در سال 1992 “دالای لاما ” ” ریجارد دیویدسون” را دعوت کرد تا در یک سری مطالعات دقیق امواج مغزی را در زمان تفکر و تمرکز بر روی موضوعی خاص بسنجد. نتایج کامل این تحقیقات در سال 2004 در مجله وال استریت منتشر شد که حاکی از تاثیر مثبت تفکر و تمرکز بر روی افزایش هوش داشت .

در حقیقت با تمرکز و مدیتیشن تسلط مغز در کنترل احساسات و فعالیت های مربوط به هوش و یادگیری چندین برابر می شود به همین دلیل است که مردمان شرق باستان پیش از شرکت در حساس ترین موقعیت ها دقایقی را به مدیتیشن می پرداختند. در واقع به زبان عامیانه مدیتیشن روشی است برای در اختیار گرفتن نیروی مغز برای تقویت هوش و ذکاوت.

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

ضرب المثلی در زبان انگلیسی وجود دارد که می‌گوید نمی‌توان به یک سگ پیر ترفندهای جدید آموزش داد. با اینحال، مغز انسان توانایی فوق العاده‌ایی برای تطبیق دادن خود با شرایط و تغییرات موجود در سنین مختلف دارد.

اعتقاد بر این است که عملکرد مغز انسان در طول دوره جوانی به اوج خود می‌رسد و به تدریج با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. سبک زندگی مدرن نیز نقش بسیار مهمی در کاهش توانایی‌های شناختی دارد.

یک رژیم غذایی ضعیف، قرار گرفتن در معرض سموم، استرس، کمبود خواب و سایر فاکتورهای نادیده گرفته شده ،تنها چند نمونه از سبک زندگی ناسالم هستند. البته یک سبک زندگی سالم می‌تواند به سلامت مغز انسان کمک کند. یک حافظه قوی به سلامت و توانایی مغز بستگی دارد.

در این مقاله قصد داریم مواردی را بیان کنیم که انجام آن‌ها می‌تواند به بهبود قدرت مغز کمک کند و حافظه شما را تقویت نماید.چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

نوع غذایی که می‌خورید و غذاهایی که در رژیم غذایی خود نادیده می‌گیرید، نقش بسیار مهمی در بهبود و نگه داشتن حافظه بازی می‌کند.

یک رژیم غذایی جامع و کامل حاوی میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم وضروری است و می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی مغز داشته باشد. سعی کنید از اسید‌های چرب امگا ۳ حیوانی بیشتر استفاده کنید و از مصرف بیش از حد شکر و کربوهیدرات نیز خودداری نمایید.

تمرین دادن مغز و انجام تمرینات و ورزش‌های مغزی می‌تواند رشد آن را حفظ کند و حتی توسعه ارتباطات عصبی جدید می‌تواند به بهبود حافظه شما کمک نماید. ورزش مغز را تشویق می‌کند در بالاترین سطح خود قرار بگیرد و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

حافظه نیز همانند ماهیچه‌ها و عضلات بدن به ورزش نیاز دارد تا بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. هر چقدر بیشتر از مغز خود کار بکشید، پردازش و فرآیند اطلاعات در مغز نیز بهتر خواهد شد. سعی کنید مغز خود را با پازل و انواع بازی‌های فکری به چالش بکشید.

تمرینات ذهنی برای سلامت مغز بسیار ضروری است اما تمرینات فیزیکی نیز می‌تواند نقش مهمی در این امر بازی کند. تمرین و انجام تمرینات ورزشی به مغز کمک می‌کند سالم و شاداب باقی بماند.

زمانی که ورزش می‌کنید، جریان اکسیژن و خون رسانی به مغز نیز افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب کاهش اختلالاتی همچون دیابت می‌شود که باعث کاهش حافظه فرد می‌گردد. ورزش کردن باعث کاهش استرس موجود در بدن ومغز می‌شود. این کار همچنین نقش مهمی در رشد و تحریک ارتباطات عصبی جدید بازی می‌کند.

حداقل ساعت خواب از فردی به فرد دیگر متغیر است. خواب می‌تواند به طور مستقیم بر روی حافظه و یادگیری فرد تاثیر بگذارد. داشتن خواب کافی برای حافظه بسیار ضروری است. فعالیت‌های بهبود دهنده حافظه معمولا در طول مراحل خواب عمیق رخ می‌دهد.

استرس نیز بخشی از زندگی است و به طور کامل نمی‌توان از آن اجتناب کرد. با اینحال، استرس تاثیر بسیار شدیدی بر روی سلامت مغز و بدن دارد. استرس مزمن می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی شود.

بهتر است فعالیت‌های کاهش دهنده استرس همچون ورزش، مدیتیشن و سرگرمی‌ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. این موارد به شما کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشید و حافظه شما افزایش پیدا کند.

چند وظیفگی توانایی انجام چندین فعالیت به صورت همزمان است. این کار باعث کندی شما می‌شود. اگر کارهای متعددی را در یک زمان واحد انجام می‌دهید، مغز در ذخیره سازی اطلاعات یا نادیده گرفتن آن‌ها دچار مشکل خواهد شد.

شما می‌توانید تحت نظر یک پزشک متخصص از مکمل‌های مختلف برای بهبود حافظه خود استفاده کنید. به عنوان مثال مکملی که از عصاره برگ‌های کُهَن‌دار یا جینکو تهیه می‌شود به بهبود حافظه کمک می‌کند و می‌تواند غلظت و جریان کلی خون به مغز، بازوها و پاها را افزایش دهد.

به موارد جدیدی فکر کنید که همیشه دوست داشتید آن را یاد بگیرید. یادگیری نواختن گیتار، تنیس بازی کردن یا حتی یادگیری یک زبان دیگر می‌تواند بسیار موثر باشد.

این گونه فعالیت ها سیستم عصبی شما را تحریک می‌کنند، با اثرات استرس مقابله می‌نمایند، خطرات ناشی از زوال عقل را کاهش می‌دهند و سلامت کلی مغز را بهبود می بخشند. پس هرچقدر که می‌توانید خود را درگیر چنین فعالیت‌هایی بکنید.

حتما شما هم شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی درمان دواست. یک خنده خوب می‌تواند نواحی مختلف مغز را درگیر سازد و قسمت‌هایی که برای یادگیری، حافظه و خلاقیت هستند را فعال نماید.

دستگاه‌های حفظی ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند اطلاعات و مفاهیم را به ذهن بسپارید. این دستگاه‌ها به سازماندهی اطلاعات در یک فرمت خاص کمک می‌کنند بنابراین به یادسپاری آن‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود. مثلا این ابزارها از کلمات اختصاری ، اشعار، تجسم و شکستن اطلاعات به قطعات کوچک‌تر استفاده می‌کنند.

اگر شما نیز در مورد بهبود عملکرد شناختی و حافظه خود مصمم هستید، ۱۰ تکنیک بالا یک راه حل ارزان و ساده برای رسیدن به این هدف ارائه می‌کند. پس سعی کنید تمامی موارد ذکر شده را به خاطر بسپارید و از آن‌ها استفاده کنید.

روث کوران که از حادثه‌ی تصادف رانندگی وحشتناک ۱۰ سال پیش، با وجود آسیب مغزی حاد و سپری نمودن ۱۸ ماه دوره نقاهت، به علم کاوش در مغز، خاصیت انعطاف‌پذیری آن و یادگیری مهارت‌های جدید پرداخت.

من روث را می‌شناسم، مجذوب داستانش و برخی از نکاتی که او در کتابش (Being Brain Healthy) آورده است، شده‌ام.

روث مجبور بود تا بسیاری از توانایی‌های اساسی ذهنش را بازسازی کند و در این اثنا دریافت چگونه ابهام ذهنی را در علائم نامشخصی که در درمان‌های سنتی‌ به آن پرداخته نشده‌است، پاک کند. او مجموعه‌ای از کارها که در طول ۱۸ ماه تکرار می‌نمود را کشف کرد که به ذهنش در باهوش‌تر شدن کمک کرد.

کارشناسان می‌گویند این ترفندهای کوچک و سریع در زندگی روزمره‌ی شما نه تنها می‌تواند به درمان آسیب ذهنی کمک کند بلکه به شما کمک می‌کند تا در هر سنی که هستند ذهن سالمی داشته باشند.

کارهای بسیاری برای تحریک و تقویت ذهن می‌توان انجام داد تا ذهنتان همواره آماده باشد؛ فقط کافیست تجربیات حسی خود را چند بار در هفته مرور کنید که یک شروع عالی محسوب می‌شود. سه مورد را مد نظر بگیرید:

پیاده‌روی برای اکثر مردم فعالیتی جهانی و روزمره قلمداد می‌شود. کفش‌های تنیستان را می‌پوشید و در پارک و یا خیابان پیاده‌روی ‌می‌کنید. مطمئنا از حس پیاده‌روی، درست قدم زدن و انتظاراتی که از آن دارید، آگاهید.

کفش‌های تنیس ته‌گرد خود را یک‌بار در هفته تغییر دهید و هنگام پیاده‌روی و ورزش آنها را با صندل‌های خود تعویض کنید. قطعا هرگز در حین ورزش کفش پاشنه‌ بلند نمی‌پوشید. یک جفت از آن‌ها را بردارید و در خانه قدم بزنید.

بالا و پایین رفتن از پله‌ها با کفش‌هایی که به آن عادت ندارید شما را مجبور می‌کند تا بیشتر هماهنگ شوید، به تعادل خود توجه نمائید همین عامل موجب می‌شود تا سیناپس‌ها تحریک ‌شوند.

دارا شوارتز، روانشناس بالینی در بیمارستان شارپ مسا ویستا می‌گوید، از یک الگوی خوب بهره ببرید، این برای مغز مفید است.

هرگز مجبور شده‌اید با دستی مخالف که به آن عادت ندارید موهای خود را ببندید یا شانه کنید؟ آیا ناامید شدید؟ خب. شوارتز می‌گوید: هر آنچه که باعث شود کار ذهن سخت‌تر یا خسته‌کننده‌تر شود، خوب است.

هر از گاهی حین استفاده از مسواک، شانه، سشوار یا دستگاه فر کننده‌ی مو دستتان را تغییر دهید. مغز به مرور به فعالیت‌های روزمره مقید می‌شود و استفاده از دست مخالف باعث می‌شود سیناپس‌های جدیدی برای تشخیص مسیرهای جدید برانگیخته ‌شود.

کوران می‌گوید: استفاده از دست مخالف برای انجام یک کار دستی به شیوه‌ی جدید به پاک کردن ابهامات ذهنی‌ کمک شایانی می‌کند.

بسیاری از گونه‌های فاقد بینایی طعمه خود را از طریق صدا و یا بو تشخیص می‌دهند. در طول روز، اغلب بارها و بارها برای انجام کارهای معمول به شدت بر حس مشابهی اعتماد می‌کنید. با چشم بسته خود را امتحان کنید، به عنوان مثال غذاها را فقط از بوهایشان تشخیص دهید.

استفاده از تکنیک محروم‌سازی حسی، بخش‌هایی از مغز را مجبور می‌کند تا سخت‌تر فعالیت کند. به لباس پوشیدن با چشم بسته فکر کنید: آیا می‌توانید بر اساس تصور خود از لباس‌هایتان لباس بپوشید؟ آیا ژاکت مورد علاقه‌ی شما بافتی منحصر به‌فرد دارد که می‌تواند به شما در تشخیص آن بدون آنکه آن را ببینید کمک کند؟

براساس گفته‌ی شوارتز، نقاط مختلف در مغز به حسی خاص تعلق دارد. هنگامی که ذهنتان را به سوی حسی دیگر تغییر می‌دهید معمولا در ابتدا با آن شیوه سازگار نیستید، پس مجبور می‌شوید به روشی چالش برانگیز کارهایتان را انجام دهید و همکاری‌های جدیدی را بسازید.

هر کاری میکنم یادم میره

منم عین شمام کنکورم دارم باید تکرار کنیم و جق نزنیمچگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

خخخخخ بی ادب مودب باش

سلام مه مطیع الله؟استم سن مه بسیت چهار سال میایی مغز مه بسیار به مشکل یاد میگرم هیچ درست در مغزم درس نمیشنه بسیار کوشش میکنم یاد بیگرم و از مطا لعه بسیار زود خسته میشم من منطزر جواب شما استم بسیار زیاد تشویش هم دارم تشویش مه امی است که چرا زود درس نمیشنه ده مغزم با احترام مطیع الله

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


Username or email *


Password *


Log in

“ایرانی ها باهوش ترین مردم جهان اند”. حتما همه شما این جمله رو شنیده اید، اما آیا واقعا چنین چیزی حقیقت دارد؟ ما امروز به اینکه آیا واقعا باهوش ترین مردم جهان هستیم یا نه کاری نداریم، بلکه امروز می خواهیم یاد بگیریم که حتی اگر جزو باهوش ترین ها هم نیستیم، راه های تقویت حافظه و هوش چیست و چگونه می توانیم از آنها برای افزایش هوش و حافظه استفاده کنیم؟ به نظر شما اصلا ارتباطی بین هوش و حافظه وجود دارد؟ آیا شناخت انواع هوش می تواند به ما در تقویت حافظه برای درس خواندن کمک کند؟

برای پاسخ به این سوال باید اول بفهمیم هوش چیست و از آن مهمتر چند نوع اصلی دارد.
به طور کلی هوش به دو نوع سیال و متبلور تقسیم بندی می شود.
اما اگر می خواهید بدانید هرکدام از این انواع هوش به چه شکل به ما کمک می کنند.
و چگونه می توان آنها را تقویت کرد، کافیست مقاله را تا انتها مطالعه کنید.چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

ریموند کتل، روانشناس مشهور امریکایی، هوش را به دو دسته اصلی تقسیم بندی می کند. دسته اول هوش سیال یا هوش جاری نام دارد. این نوع هوش به ما توانایی حل مسئله و منطق را می آموزد و به ما در این دو زمینه کمک می کند. در حالی که دسته دوم یعنی هوش متبلور به فرد این امکان را می دهد که از دانشی که در گذشته به دست آورده استفاده کند. این دانش صرفا به معنای دانش علمی نیست، بلکه تجربیات هم بخشی از این دانش می باشند. قبل از اینکه بخواهیم با راه های تقویت حافظه و هوش آشنا شویم، بهتر است هر یک از این دو هوش را بهتر بشناسیم.

همانطور که گفتیم این بخش از هوش به ما کمک می کند تا با استفاده از عقل و منطق خود بتوانیم مسائل را حل کنیم و به سوالات پاسخ دهیم. به بیان دیگر هوش سیال بدون استفاده از هیچ گونه اطلاعات یا دانشی که ممکن است در مغز ما وجود داشته باشد، و با استفاده از قوه منطق و فکر کردن به حل مسئله کمک می کند. اما این اتفاق چگونه می افتد؟ من دوستی دارم که یکی از بهترین نوازنده های پیانو ایست که تا به حال دیده ام، اما نکته جالب در مورد این فرد آن است که او هیچ گونه دانش موسیقیایی ندارد! این یعنی هیچکدام از نوت هایی را که می نوازد بلد نیست و فقط بصورت بداهه موسیقی ای می نوازد که شما از آن لذت می برید. این قابلیت مربوط به هوش سیال یا جاری است.

همچنین حل کردن پازل ها و یا معماها هم به کمک هوش سیال انجام می شوند چون در اکثر موارد ما هیچگونه الگویی از پیش در ذهن مان نداریم. اما نکته ای که در مورد هوش سیال وجود دارد این است که این نوع هوش با گذشت زمان ضعیف می شود. به همین خاطر است که افراد با گذشت زمان در بسیاری موارد توانایی هایی مثل خلاقیت را از دست می دهند یا حداقل میزان آن در آنها کاهش می یابد. بسیاری هم بر این باورند که این نوع هوش قابل بهبود نیست. اما نگران نباشید، ما اینجاییم تا به شما راه های تقویت و افزایش حافظه و هوش را بیاموزیم. پس با ما همراه باشید.

در طرف مقابل، هوش متبلور بر پایه اطلاعات و دانشی که شما از پیش دارید عمل می کند. تمام مطالبی که در طول زندگی تان و یا در زمان مدرسه و دانشگاه یاد گرفته اید، حقایق و مهارت های مختلف همه در این دسته از هوش قرار می گیرند. به کمک هوش متبلور ما می توانیم به سوالات و مسائلی که نیازمند داشتن دانش قبلی هستند پاسخ دهیم. برای مثال شرکت کردن در آزمون آیلتس و پاسخ دادن به سوالات گرامر، لغت و ریدینگ، همه به کمک هوش تبلور صورت می گیرد. برعکس هوش سیال که از قانون خاصی پیروی نمی کند، هوش متبلور معمولا با افزایش سن افزایش می یابد. دلیل آن هم این است که معمولا با بالاتر رفتن سن ما چیزهای جدیدی را یاد میگیریم، پس این نوع هوش دائما در حال بهبود یافتن است.

اما در مورد ریاضی و فیزیک چطور؟ حل کردن مسائل ریاضی بر عهده هوش سیال است یا هوش متبلور؟ پاسخ هر دوی آن هاست. شما برای حل مسائل ریاضی و فیزیک معمولا به فرمول ها نیاز دارید، این فرمول های به هوش متبلور مربوط می شوند. در حالی که استراتژی شما برای حل مسئله به هوش سیال بر میگردد و بدون استفاده از هوش سیال عملا حل مسئله غیرممکن خواهد بود. پس هوش سیال و متبلور لزوما در برابر یکدیگر قرار نمی گیرند، بلکه ممکن است حتی در کنار هم به ما کمک کنند.

 

احتمالا خیلی از شما میپرسید که پس چه بلایی به سر IQ آمد و EQ چه شد؟ تعجبی هم ندارد چون هر وقت صحبت از انواع هوش به میان بیاید، همه ما ناخوداگاه به هوش هیجانی و هوش شناختی فکر می‌کنیم.
اما جالب است بدانید که هوش هیجانی و هوش شناختی هم در همین دسته بندی قرار می‌گیرند.
از آنجایی که هوش هیجانی معمولا با ضمیر ناخودآگاه و احساسات و عواطف ما در ارتباط است، می‌توان گفت که این نوع از هوش متبلور است و با توجه به مطالبی که در ناخودآگاه ما وجود دارند عمل می‌کند.

در سمت دیگر، هوش شناختی از آنجا که بیشتر با توانایی ما در حل مسئله و منطق ما سر و کار دارد، پس می‌توان آن را زیر مجموعه هوش سیال قرار داد. IQ همچنین بیشتر با اعداد و ارقام در ارتباط است که خود این موضوع هم آن را به عنوان یکی از زیر مجموعه های هوش سیال به حساب می‌آورد. 

اگر دوست دارید به طور کامل با هوش هیجانی آشنا شوید و تاثیر فوق‌العاده آن را بر روی زندگی و آینده خود ببنیید، حتما مقاله هوش هیجانی چیست را مطالعه کنید.

اما برسیم به بحث اصلی خودمان یعنی افزایش و تقویت هوش و حافظه. تحقیقات مختلف نشان می دهند که تمریناتی که با حافظه و تمرکز شما سر و کار دارند، می توانند موجب تقویت هوش شما شوند. این تمرینات تاثیرات شگفت انگیزی بر روی هوش سیال می گذارند و از کاهش آن جلوگیری می کند. من هم روزی مثل شما نمی دانستم که برای تقویت حافظه چه باید کرد و یا حتی چه ارتباطی بین تقویت هوش و حافظه وجود دارد. اما بعد از خواندن یک مقاله به این نتیجه رسیدم که می توان با انجام تمرینات به خصوصی، هوش و حافظه را همزمان افزایش داد. اگر شما هم دوست دارید بدانید چگونه، حتما ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

سوزان جاگی یکی از مشهور ترین روانشناسان و محققین مغز است که در حوزه هوش و یادگیری فعالیت می کند. در سال ۲۰۰۸، جاگی به همراه عده ای همکارانش یک پروژه تحقیقاتی انجام دادند، حدود ۵ سال پیش و در حین مطالعاتم در حوزه هوش و یادگیری به این مقاله برخوردم و در نهایت امروز تصمیم گرفتم نتایج آن را با شما هم در میان بگذارم. سوزان و همکارانش در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که تمریناتی که معمولا برای تقویت حافظه کوتاه مدت استفاده می شدند، می توانند باعث افزایش و بهبود هوش سیال نیز شوند. این به آن معناست که برای تقویت هوش لازم نیست که فقط تمرینات مربوط به آن را انجام دهید، بلکه حتی تمریناتی که ما با هدف تقویت حافظه برای درس خواندن نیز انجام می دهیم، می تواند به افزایش هوش کمک کند.

اما دلیل این اتفاق چیست و چرا به نوعی می توان گفت که راه های تقویت حافظه و
هوش یکسان اند؟ جالب است بدانید که هوش و حافظه (مخصوصا حافظه کوتاه مدت)
هر دو تا حد زیادی به شبکه های مغزی ما وابسته اند، به خاطر همین هم تقویت یکی
می تواند به افزایش دیگری کمک کند. این یافته ها باعث شدند که این تفکر که هوش
متبلور قابل افزایش نیست تا حد زیادی به چالش کشیده شود، چرا که نتایج نشان
می دهند با استفاده از تمرین های مناسب، فرد می تواند به راحتی هوش خود را در
کنار حافظه تقویت کند. ولی چه تمرین هایی و اینکه چگونه باید آن ها را انجام دهیم؟
در ادامه به شما خواهیم گفت.

 

همان طور که گفتیم نقش تمرینات به عنوان یکی از مهمترین راه های افزایش
هوش و حافظه غیر قابل انکار است. ما در ادامه به شما ۳ تمرین فوق العاده
موثر را خواهیم آموخت که به وسیله آن می توانید علاوه بر هوش، حافظه بلند مدت
و کوتاه مدت خود را هم تقویت کنید.

یادگیری و نواختن یک آلت موسیقی هم استرس شما را کاهش میدهد،
هم برای شما و اطرافیانتان لذت بخش است و در نهایت هم به افزایش هوش
و حافظه شما کمک خواهد کرد. جالب است بدانید که نواختن ساز به اندازه ای
برای مغز مفید است، که یک جلسه تمرینی در باشگاه برای اندام شما مفید
می باشد. نواختن موسیقی بر روی توانایی شما در حل مسئله و بهبود عملکرد
شما در ریاضیات هم موثر است. این موضوع به دلیل آن است که نواختن موسیقی،
با داشتن دانش موسیقیایی و شناختن نت ها، موجب تقویت هوش سیال و متبلور
شما خواهد شد. پس به این ترتیب شما با یک تیر دو نشان خواهید زد!

اما به دلیل گران بودن سازها و با توجه به وضعیت بد اقتصادی ممکن است خیلی از شما نتوانید یک ساز تهیه کنید. اما نگران نباشید، شما می توانید با دانلود و نصب یک اپلیکیشن بر روی گوشی موبایلتان، به راحتی و بدون پرداخت هیچ وجهی به تعداد زیادی از ساز های مختلف دست پیدا کنید و از این روش به عنوان یکی از راه های تقویت حافظه و هوش استفاده کنید. بهتر است با هفته ای ۳۰ دقیقه تمرین شروع کنید، لازم نیست که تمام وقت خود را صرف یاد گرفتن و نواختن ساز واقعی یا مجازی خود کنید. اما اگر به نواختن ساز علاقه ندارید، حتما مورد بعدی را مطالعه کنید.

حتی اگر دوست ندارید نواختن یک ساز را یاد بگیرید، بهتر است خود را از دنیای هنر و به طور کلی یادگیری مطالب جدید محروم نکنید. مطالعه کتاب هایی که مخصوصا در زمینه هایی مثل تاریخ، هنر، ادبیات، روانشناسی و فلسفه هستند، به مرور زمان در کنار افزایش حافظه تان، موجب تقویت هوش شما نیز خواهند شد. سعی کنید در حین مطالعه یک متن به الگو های موجود در آن توجه کنید. یکی از بهترین راه های تقویت حافظه و هوش شناختن الگو های موجود در یک اثر است، چرا که این کار نیازمند تمرکز و دقت زیادی است.

علاوه بر این موضوعات، یادگیری ریاضیات و زبان های جدید هم می توانند به
شدت به افزایش هوش و حافظه شما کمک کنند. اگر دقت کرده باشید اغلب
افراد ثروتمند و موفق از لحاظ مالی که در اطراف ما وجود دارند، در ریاضیات، به
خصوص در بحث محاسبات ذهنی قوی هستند. این به دلیل آن است که این
افراد به صورت ناخودآگاه یا حتی خودآگاه ذهن خود را برای چنین محاسباتی
پرورانده اند. همچنین یادگیری یک زبان جدید هم به این دلیل که نیازمند به خاطر
سپردن کلمات و قواعد دستوری جدیدی است، می تواند موجب تقویت حافظه و
هوش ما شود. اما اگر این کار هم برایتان سخت است به مطالعه علاقه زیادی ندارید،
به شما توصیه می کنیم در دوره تندخوانی و تقویت حافظه تایفون ثبت نام کنید، ما
قول می دهیم که شما را با کتاب آشتی دهیم.

بارها و در بسیاری از مقالاتی که در مورد تقویت حافظه نوشته ام به اهمیت انجام ورزش و نقش آن در تقویت حافظه کودکان و بزرگسالان اشاره کرده ام. انجام ورزش های هوازی قبل از هرچیزی موجب آزاد شدن میزان زیادی اندورفین در بدن شما می شود. اندورفین نه تنها به شما احساس خوبی می دهد، بلکه باعث بهبود عملکرد سلول های مغز شما نیز خواهد شد. همچنین، انجام دادن تمرینات هوازی باعث افزایش سرعت گردش خون در بدن شما خواهد شد. با افزایش سرعت گردش خون در بدن، اکسیزن بیشتر به سلول های مغز می رسد و این سلول ها قادر خواهند بود که وظایفشان را به خوبی انجام دهند. اگر دنبال راه های
تقویت حافظه و هوش هستید، حتما روزانه بخشی از زمان خود را به تمرینات هوازی اختصاص دهید.

آموختیم که هوش غالبا به دو دسته اصلی و مهم سیال و متبلور تقسیم بندی می شود. هوش سیال با توانایی حل مسئله و منطق سر و کار دارد، در حالی که هوش متبلور بیشتر بر روی دانش و اطلاعاتی که در ذهن موجود است تاثیر دارد. همچنین در ادامه با تمرین هایی آشنا شدیم که به تقویت هوش و حافظه ما کمک می کنند. علاوه بر این تمرین ها شما می توانید تمریناتی که به تقویت حافظه تصویری مربوط اند را نیز انجام دهید. با امید آنکه این مقاله برای شما مفید بوده باشد، اگر هرگونه سوالی در مورد این مقاله یا به طور کلی مبحث افزایش هوش و حافظه داشتید، می توانید در بخش نظرات آن را بپرسید تا به آنها پاسخ دهیم.

سلام
پاراگراف دوم در عنوان “راه های تقویت حافظه و هوش ؛ تاثیر حافظه بر هوش” یک ایراد جزئی داره؛ به نظرم باید به جای اینکه نوشته بشه هوش متبلور قابل افزایش نیست باید نوشته می شد هوش سیال قابل افزایش نیست.
نمی خواستم الکی غلط بگیرم فقط می خوام سایتتون بی نقص باشه.
به هر حال ممنون.

سلام، ممنون از مقاله ارزشمندتون
راه های تقویت حافظه را عالی و ساده بیان فرمودین

سپاس
همیشه بدرخشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

هر وقت به نظرم پاسخ دادند به ایمیلم خبر بدید 🙂


تصویر امنیتی
*

چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

 

مفهومی که ما از هوش می شناسیم، هوش زبانی و منطق ریاضی است. معمولا تصور می کنیم فقط افرادی که در زمینه حفظ کردن مطالب و ریاضیات از استعداد بیشتری برخوردارند، انسان های باهوشی هستند شناسایی انواع متنوع هوش این تصور را رد می کند

 همان هوش عقلی یا هوش ریاضی است که در مدارس، ما را با آن می‌سنجیدند. اما انسانهایی را می‌توانیم مثال بزنیم که در دانشگاه معدل بالایی داشتند، اما در زندگی خانوادگی یا کاری شکست خوردند. پس هوش عقلی لازم است، اما کافی نیست.

 به معنای توانایی مدیریت کردن هیجانات خود و دیگران. بعنوان مثال در اداره‌ای هستید کارمند با ارباب رجوع مشغول دعواست. بعد از دعوا نوبت به شما میرسد آن کارمند با لحنی عصبانی به شما میگوید کارتون چیه. این کارمند هوش هیجانی پایینی دارد. هوش هیجانی با تمرین و تکرار قابلیت ارتقا دارد.

 هوش سیاسی که بهتر است آن را به هوش تدبیری ترجمه کنیم، و معنا و مفهوم آن این است که بدانیم در مقابل هر فرد بهترین نوع رفتار چه باید باشد. تشخیص تفاوت میان افراد و به‌کارگیری بهترین شیوه‌ی عملکرد برای نزدیک شدن به آنها، هوش تدبیری یعنی هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

 یعنی اینکه خودم را با سواد مخاطب هدف هماهنگ کنم و از به‌کار بردن سؤالات و عبارات نابجا خودداری کنم. هوش تدبیری توان درک طرف مقابل را در ما افزایش می‌دهد. هوش تدبیری همان کیاست داشتن در کار است. به ما یاد می‌دهد که با مردم بحث نکنیم، یاد می‌دهد که در بازار رفته‌ایم تا معامله کنیم نه مقابله؛ و اینکه درک فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها را داشته باشیم.

به ما می‌گوید که برای موفقیت در کار، و نزد مردم می‌بایست روح شاداب و مغزی پویا داشته باشیم و این مهم مهیا نمی‌شود مگر اینکه جسم سالم داشته باشیم. هوش جسمی به ما می‌گوید که عقل سالم در بدن سالم قرار دارد، پس مراقبت‌کننده‌ی ورزش و سلامتی خود باشیم.

 هوش معنوی به انسان بودن ما، صداقت داشتن ما و سالم بودن اخلاق ما می‌پردازد. هوش معنوی یعنی خودمان را نانوایی فرض کنیم که قرار نیست نان سوخته دست مردم بدهیم.

 به ما یادآور می‌شود برای موفقیت در زندگی شخصی و کسب و کار باید بتوانیم بر خودمان مدیریت قوی داشته باشیم و به عبارتی روی خودمان که ارزشمندترین دارایی‌مان است سرمایه‌گذاری کنیم، و برای این مهم، ۵ هوش را با نگاه جامعیت‌نگری به‌کار گیریم.

این افراد از سنین پایین، گنجینه لغات خوبی دارند. زودتر از سایر کودکان حرف زدن را آغاز و راحت و دقیق کلمات را تلفظ می کنند، از خواندن لذت می برند و اطلاعات عمومی بالایی دارند.

انسان هایی که هوش فضایی بالایی دارند در نقشه خوانی، جهت یابی رانندگی، درک موقعیت و عکاسی توانایی بیشتری دارند. این گروه علاقه ای به خواندن ندارند و از سنجش فضایی لذت می برند و در آن موفق هستند. کتاب ها را از روی عکس ها و زیرنویس ها بهتر می بینند و در کلاس های هنری از سایرین قوی تر هستند.

انجام ورزش های رقابتی، حرکت های ریتمیک مانند ژیمناستیک و بندبازی، دوچرخه سواری، تئاتر، پانتومیم، تقلید از دیگران، سفالگری و نقاشی هایی که با کمک سرانگشتان انجام می شود به هوش بدنی تعادلی فرد بستگی دارد.

بعضی از افراد تن آهنگ را به خوبی تشخیص می دهند حتی وقتی خیلی خردسال هستند با تغییر آهنگ واکنش نشان می دهند، آهنگ ها را به خاطر می سپارند و در کلاس های موسیقی نیز بیشتر از سایرین می درخشند.

یک نوع حس استقلال طلبی است، طوری که فرد تمایل دارد هر کاری را به تنهایی انجام دهد این گروه از افراد شناخت بهتری نسبت به خود و نقاط ضعف و قدرتشان دارند و احساس هایشان را می شناسند و با اعتمادبه نفس بالا اهداف خود را دنبال می کنند. از اشتباه های قبلی عبرت می گیرند و تک رو هستند.

حتما بخوانید : 11 اشتباهی که افراد با هوش مرتکب می شوند

آنها از طبیعت و حیوانات لذت زیادی می برند. آنهایی که به پرورش گل وگیاه، رفتن به دامن طبیعت، داشتن آکواریم، رفتن به باغ وحش، نگهداری از حیوانات خانگی علاقه مندند هوش طبیعت بالایی دارند. معمولا هنگام تحصیل در دروس زیست شناسی و زمین شناسی موفق هستند و می توانند در شغل هایی مثل دامپزشکی، کشاورزی، پرورش گل های زینتی و… توانمند باشند.

قابليت يادگيري الگوهاي جديد در تعاملات فرهنگي و ارائه پاسخ‌هاي رفتاري صحيح به اين الگوهاست. درواقع هوش فرهنگي با تمرکز بر قابليتهاي خاصي که براي روابط شخصي باکيفيت و اثربخشي در شرايط فرهنگي مختلف لازم است، بر جنبه اي ديگر از هوش شناختي تمرکز دارد. هوش فرهنگي همچنين بينشهاي فردي را دربر مي‌گيرد که براي انطباق با موقعيتها و تعاملات ميان فرهنگي و حضور موفق در گروههاي کاري چند فرهنگي مفيد است.  

اگر مغز شما چیزهای جدیدی را تجربه کند که حس فیزیکی (بینایی، شنوایی، بویایی و لامسه) را با حس عاطفی ترکیب کند، سالم و قوی باقی خواهد ماند؛ چراکه در این صورت، بین نواحی مختلف مغز ارتباطاتی شکل می‌گیرد که باعث تولید سلول‌های عصبی طبیعی می‌شود. این سلول‌ها بر قدرت حافظه، تأثیر شگفت‌انگیزی دارند و سلول‌های پیرامون را قوی‌تر می‌کنند تا در برابر اثرات افزایش سن مقاوم‌تر شوند. مثلاً با انجام کارهای ساده‌، می‌توانید باهوش‌تر از قبل شوید و با انجام آن‌ها هوش و حافظه‌ی خود را تقویت کنید :

حتما بخوانید : 13 خوراکی برای تقویت هوش و حافظه  

تحقیقات دانشمندان نشان داده است اگر هنگام مسواک ‌زدن از دست غیرغالب، مثل دست چپ برای راست‌ دست‌ها، استفاده کنید، قسمت‌هایی از قشر خارجی مغز که اطلاعات لمسی را از دست دریافت می‌کنند، به‌ سرعت و به میزان زیادی گسترش می‌یابند. استفاده از دست غیرغالب برای انجام کارها باعث فعال ‌شدن قسمت مخالف مغز می‌شود. هنگام مسواک‌زدن، با دستی خمیردندان و مسواک را بگیرید که معمولاً از آن استفاده نمی‌کنید.

کتاب خواندن کاری فوق العاده است اما زمان صبحانه به چیزی بسیار کوتاهتر نیاز دارد. به جای خواندن مقالات جدیدی که تاثیر چندانی بر زندگی و هوش شما ندارند، خلاصه کتاب های پرفروش جهان را مطالعه کنید.

مطالعاتی که روی تصاویر مغز انجام شده، نشان داده است انجام کارهای جدید و متنوع باعث پرورش قسمت‌های بزرگی از قشر خارجی مغز می‌شود و این حاکی از این مطلب است که در چندین ناحیه‌ی ویژه فعالیت مغز افزایش می‌یابد. وقتی کارهای نو، تکراری و روزمره شوند، فعالیت آن نواحی از مغز هم کاهش می‌یابد. اگر همیشه قبل از خوردن صبحانه، لباس‌هایتان را عوض می‌کنید، گاهی بعد از صبحانه این کار را انجام دهید. کانال تلویزیونی را که معمولاً هر روز صبح تماشا می‌کنید، تغییر دهید و کانال جدیدی ببینید. از کوچه یا خیابانی به محل مد نظرتان بروید که قبلاً از آن نرفته‌اید.

وقتی در حمام چشم‌های خود را می‌بندید و بدن خود را می‌شویید، قسمت‌ها و بافت‌هایی از بدن خود را لمس خواهید کرد که قبلاً متوجه آن‌ها نمی‌شدید و این باعث ارسال پیام به مغزتان می‌شود. سعی کنید فقط از حس لامسه‌ی خود استفاده کنید؛ البته مراقب باشید لیز نخورید و آسیب نبینید. فقط با حس لامسه‌ی خود شیر دوش را پیدا کرده و دمای آب را کم یا زیاد کنید، بعد با چشمان باز به شست‌وشو و اصلاح بپردازید.

حتی اگر از خانه تا محل کارتان 10 دقیقه طول بکشد، باز هم می توانید چند کتاب صوتی روی حافظه گوشی همراهتان بریزید و در این مسیرهای رفت وآمد به آن گوش دهید.

برخی از ما احتمالاً یادمان نیست از چه زمانی عطر چای یا قهوه، شروع یک روز جدید را برایمان تداعی می‌کند, اما شما می‌توانید با مرتبط‌ ساختن یک عطر جدید، مثل مرکبات یا نعناع با یک فعالیت، مسیرهای عصبی جدید را هوشیار نگه دارید مثلا به مدت یک هفته، مقداری از عطر محبوبتان را کنار تخت خود نگه دارید. هنگامی که از خواب بلند می‌شوید، در شیشه‌ی عطر را باز کرده و مقداری از آن را استنشاق کنید. بعد از دوش‌ گرفتن و هنگام لباس‌ پوشیدن هم، این کار را تکرار کنید.

برخلاف کافئین که باعث مضطرب شدن بسیاری از افراد می شود، چای سبز حاوی ال-تیانین است. این آمینواسید موجب افزایش امواج آلفای مغز می شود

تحقیقات علمی، پیوسته ثابت کرده‌اند انزوای اجتماعی تأثیرات مخربی بر توانایی‌های شناختی فرد دارد. مثلا  وقتی به سوپرمارکت می‌روید، به‌جای اینکه سرتان را پایین بیندازید یا اطراف را نگاه کنید، با فروشنده خوش‌ و‌ بش کنید.

چرت کوتاه به مغزتان کمک می کند سرحال شود. ثابت شده است که یک چرت کوتاه در حین یادگیری سرعت یادگیری را بالا می برد. ذهن شما ریتمی دارد که مشخص می کند چه زمان خواب آلود است و چه زمان به خواب نیاز دارد. همانطور که می بینید بیشتر افراد وسط روز خواب آلودتر می شوند. این بهترین زمان برای یک چرت کوتاه است تا هوشیاری و کارایی برای باقی روز به شما برگردد.

هنر، قسمت‌های عاطفی و غیرزبانی قشر خارجی مخچه را به‌کار می‌اندازد. وقتی به کارهای هنری بپردازید، قسمت‌هایی از مغزتان را درگیر کرده‌اید که به فرم‌ها و رنگ‌ها و بافت‌ها علاقه‌مند است، همچنین با انجام کارهای هنری، مغز خود را وارد فرایندهای فکری‌ای می‌کنید که با تفکر خطی منطقی روزمره بسیار متفاوت است.  از هر نفر در گروه درخواست کنید شکلی را ترسیم کند که با موضوعی به‌خصوص، نظیر یک فصل، یک احساس یا یکی از رویدادهای جاری مرتبط است.

در واقع اگر بتوانید مصرف آن را به طور کل قطع کنید، بهتر است. اما اگر نمی توانید، سعی کنید در زمان هایی که به تمرکز نیاز دارید از قندها استفاده نکنید. بالا و سپس پایین آوردن های قند برای عملکرد هوشمندانه مغز خوب نیست. چیزی که خیلی خوب برای آن موثر است اسیدهای چرب می باشد. سعی کنید قندها را با  چیزی مثل ماهی یا تخم مرغ جایگزین کنید.

وقتی کتاب‌ها را بلند می‌خوانید یا به کتاب‌خوانی دیگران گوش می‌دهید، نسبت به زمانی که بدون صدا مطالعه می‌کنید، از مدارهای مغزی متفاوتی استفاده می‌کنید.  برای دوست یا همسر خود کتاب بخوانید و هر از چندگاهی نقش خواننده و شنونده را با هم عوض کنید. شاید سرعت مطالعه‌تان پایین بیاید؛ اما زمان خوبی را با هم سپری خواهید کرد.

سیستم بویایی شما، با فعال‌ کردن ترکیبات منحصر به‌ فردی از گیرنده‌های داخل بینی‌تان می‌تواند میلیون‌ها بو را تشخیص دهد. این گیرنده‌های داخل بینی با مرکز احساسی مغز شما ارتباط مستقیم دارند و از این‌ رو بوهای جدید می‌توانند در شما احساسات و تداعی‌های غیر منتظره‌ای را برانگیزانند. یک دستور غذایی کاملاً ناآشنا انتخاب کنید. انواع سبزیجات، ادویه‌جات و موادغذایی بسته‌بندی‌شده را بررسی کنید. از فروشنده بخواهید چند کالای غذایی ناآشنا به شما معرفی کند.

چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

مغز به اطلاعاتی که به آن عرضه می کنید عادت می کند. اگر آن را با اطلاعات سریع و غیر محرک بمباران کنید، تمرکزتان از بین می رود. سعی کنید با ارائه اطلاعات محرک به مغزتان، عملکرد آن را بالا ببرید. اگر واقعاً دوست دارید به شبکه های اجتماعی سر بزنید، برای خودتان وقت گذاشته و بیشتر از یک زمان مشخص در آن سپری نکنید.

وقتی به اشیایی که طبق معمول سر جای خودشان هستند نگاه کنید، قسمت زبانی سمت چپ مغزتان به‌سرعت آن‌ها را می‌شناسد و توجه شما به چیزهای دیگر معطوف می‌شود. وقتی شیئی به‌طور وارونه قرار بگیرد، شبکه‌ی مغز شما درگیر شده و سعی می‌کند شکل، رنگ و روابطی را که در این تصویر پازل‌ مانند وجود دارد، تفسیر کند. مثلا قاب‌عکس خانوادگی، ساعت و تقویم رومیزی را وارونه کنید.

تماشای تلویزیون فعالیتی منفعل است. مغز شما اطلاعات را دریافت کرده اما آنها را پردازش نمی کند. اینکار را با بازی کردن جایگزین کنید. در یک تحقیق که در سال 2014 انجام گرفت مشخص شد که حتی یک بازی ساده مثل سوپرماریو تاثیری قابل توجه بر انعطاف پذیری مغز دارد. یک تحقیق دیگر این این یافته ها را تایید کرده است.

فروشگاه‌ها معمولاً سودآورترین کالاها را در قفسه‌های مقابل چشم مردم قرار می‌دهند و وقتی داخل راهروی فروشگاه‌ها به‌ دنبال اجناس مدنظر می‌گردید، تنها بخشی از کالاها را می‌بینید، نه همه‌ را. در راهروی فروشگاه بایستید و به یک قفسه از بالا تا پایین نگاه کنید. اگر کالایی دیدید که تا به‌ حال ندیده‌اید، آن را بردارید و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را بخوانید و درباره‌اش فکر کنید. لازم نیست آن را بخرید؛ بلکه با این‌ کار از روزمرگی خود جدا می‌شوید و چیز جدیدی را تجربه می‌کنید.

درست مثل بازی کردن، بهتر است که موقع تماشای تلویزیون کتاب بخوانید زیرا فعالیت بهتری برای مغزتان است. کتاب خواندن باعث می شود مغزتان تصاویری ذهنی از چیزی که می خوانید بسازد.

در اکثر خانواده‌ها هر نفر جای مخصوص خود را سر میز غذا دارد. اما می‌توان با عوض کردن جا مغز را تحریک کرده و پرورش داد. هر از گاهی جای خود بر سر میز غذا را با یکی از اعضای خانواده عوض کنید، تا هم به غذاهای مختلف از زوایای گوناگون دسترسی داشته باشید و هم زاویه دیدتان نسبت به اتاق عوض شود.

برنامه ریزی کامپیوتری روشی عالی برای تفکر منطقی است. یادگیری کدنویسی شاید سخت باشد اما وبسایت هایی هستند که این کار را به صورت رایگان آموزش می دهند. می تواند برایتان مثل حل کردن پازل باشد.

هیپوکامپ مغز، یعنی آن ناحیه از مغز که خاطرات را پردازش می‌کند برای ساختن نقشه‌های ذهنی عطرها، بوها، صداها و تصاویر را با هم مرتبط می‌سازد.  همچنانکه در خودروی خود نشسته‌اید و طی مسیر می‌کنید سعی کنید با باز گذاشتن پنجره‌ی ماشین بوها و صداهای جدید را شناسایی کنید. باز گذاشتن پنجره مواد خام بیشتری را در اختیار مدارهای هیپوکامپ مغز شما قرار می‌دهد. البته تحقیقات نشان داده است که پیاده‌روی هم یکی از بهترین تمرینات برای مغز است.

زمان درست کردن شام، وقت خوبی است که از پیشرفت های جدید تکنولوژی، آموزش و طراحی و همچنین اخبار روز آگاه شوید و اطلاعات عمومی تان را بالا ببرید.

برای پرورش مغز خود می‌توانید آن را وادار به تمرکز بر گزینه‌های مختلف کنید.  مثلا کسی به شما یک شیء می‌دهد و شما باید کارکرد ۱۰ چیز مختلف را با آن اجرا کنید. مثال: یک مگس‌کش ممکن است راکت تنیس، چوب بیس‌بال، بادبزن، چوب گلف، باتون، چوب درامز، آرشه‌ی ویولون، بیلچه، میکروفون یا پاروی قایق باشد.

جسم و ذهن ارتباطی قوی با هم دارند. تناسب جسمی به عملکرد بهتر مغز کمک می کند. البته لازم نیست که هر روز به باشگاه ورزشی بروید تا بتوانید از فواید آن بهره مند شوید (که البته اگر بروید بهتر است). انجام چند حرکت ورزشی پایه در خانه یا راه رفتن یا پله نوردی هم تاثیری عالی روی شما خواهد داشت. سعی کنید هر چند ساعت یکبار یک حرکت فیزیکی حتی بلند شدن از جایتان و کشیدن بدنتان انجام دهید.

مغز ما برای تمایز قائل شدن بین اشیاء به نشانه‌های بصری متکی است. به همین خاطر استفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیایی که با هم اندکی تفاوت دارند می‌تواند فعالیت در نواحی غشایی مغز که اطلاعات لمسی را پردازش می‌کنند را افزایش داده و منجر به سیناپس‌های قوی‌تری می‌شود. دقیقا به همین خاطر است که افرادی که در بزرگسالی بینایی خود را از دست می‌دهند می‌توانند خط بریل را بیاموزند چرا که مغز آن‌ها مسیرهای بیشتری را به پردازش خطوط ریز تخصیص می‌دهد. به عنوان مثال یک لیوان را پر از پول خرد کنید و آن را در نگه‌دارنده‌ی لیوان داخل خودروی خود قرار دهید. پشت چراغ قرمز که توقف کرده‌اید، سعی کنید فقط با استفاده از حس لامسه‌ی خود مبلغ پول خردها را مشخص کنید. همچنین می‌توانید پول خردها را داخل جیب خود بریزید و وقتی گوشه‌ای ایستاده‌اید فقط با دست و حس لامسه مبلغ پول خردها را مشخص گنید.

عادت ها مسری هستند. این یک واقعیت علمی است که مثلاً چاقی از طریق ارتباطات اجتماعی پخش می شود. عادت ها و الگوهای فکری کسانی که با آنها وقت می گذرانید به شما منتقل می شود. خودتان را در معرض کسانی قرار دهید که از شما باهوش ترند تا بتوانید از آنها فایده ببرید.

با کسانیکه با شما مخالفند، بحث دوستانه کنید. اینکار کمکتان می کند تا:

در هر دو حالت، شما برنده هستید. در اولین حالت، شما با بحث منطقی فرد مقابل را متقاعد می کنید و در حالت دوم منطق اشتباهی که قبلاً داشتید، اصلاح می شود.

قدم زدن در طبیعت فواید مختلفی دارد:

قدم زدن در پارک در زمان ناهار می تواند کمکتان کند بقیه روزتان را هوشمندانه تر سپری کنید.

افراد باهوشی مثل لئوناردو داوینچی همیشه یک دفترچه یادداشت همراه خود دارند. آنها از این دفترچه برای یادداشت کردن ایده ها، طرح ها و سوالاتی که به ذهنشان می رسد استفاده می کنند. شما هم یک دفترچه همراه خود داشته باشید تا هر چیز جالبی که به ذهنتان رسید را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می کند کنجکاوی و تفکر منطقی را در خودتان پرورش دهید.

حتما بخوانید : 48 ویژگی که اغلب افراد باهوش دارند

با برنامه ریزی کردن از یک روز قبل، روزتان را با یک برنامه شروع خواهید کرد. اینکار کمکتان می کند بسیار کارآمدتر عمل کنید. خیلی ها همه روز مشغله دارند اما در واقعیت کارایی چندانی ندارند. یک بخش مهم از باهوش بودن این است که بدانید کار هوشمندانه مهم تر و موثرتر از کار زیاد است.

منبع : چطور | آفتاب نیوز | پرشین پرشیا | نمناک | ایسنا

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند. جامعه سلامت با هدف ارتقا دانش عمومی و با تمرکز بر مواردی که به سلامت جسم و روح افراد مرتبط است می‌کوشد تا به سهم خود و به عنوان یک رسانه در مسیر ارتقا جامعه حرکت نماید. افزایش آگاهی، راهنمایی و سنجش چرخه‌ایست که با کمک شما مخاطبین تکمیل خواهد شد.

توجه: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

توجه: استفاده از مطالب سایت به هر شکل و در هر فرمتی مجاز نمی باشد و شامل پیگرد قانونی خواهد شد.

ضمن تقدیر از همراهی شما مخاطب گرامی، خواهشمند است تمامی سوالات خود را در سایت و در بخش نظرات مطالب مطرح فرمایید. لطفا از راه‌های ارتباطی ذیل تنها برای مباحث بازرگانی استفاده نمایید.

شما می‌توانید برای درج هر نوع آگهی تبلیغاتی از جمله تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی و یا ثبت دفاتر مشاوره در سایت از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

تلفن تبلیغات (لطفا تنها در واتس‌اپ پیام ارسال بفرمایید): ۰۹۳۳۲۰۱۰۰۶۱

۹ روش برای افزایش توانایی مغز و بالا بردن سطح هوش

به نظر می‌رسد هر آنچه که انجام می‌دهیم اعم از خوردن، لمس کردن، انجام وظایف و … همگی می‌توانند موجب تقویت مغز و افزایش کارایی آن شوند و یا نتیجه عکس بدهند. راههای زیادی برای شروع یک تغییر اساسی در راستای بالابردن عملکرد مغز و سطح هوش وجود دارد. مشکل آنجاست که برخی از این روش‌ها تأثیر چندانی ندارند یا برخی دیگر موجب مشکلات دیگری می‌شوند که ارزش امتحان کردن را ندارند. در این مقاله تصمیم داریم روش هایی را خدمتتان معرفی کنیم که در بهبود عملکرد و توانایی مغزی تأثیرات زیادی دارند و به شما هم پیشنهاد می‌کنیم آنها را امتحان کنید.

احتمالا راه‌های متفاوتی را برای افزایش کارایی مغز خود امتحان کرده‌اید یا حتی از اینکه می‌توانید توانایی مغز خود را افزایش دهید بی‌خبر بوده‌اید. در دنیای کنونی تحقیقات مهمی صورت گرفته و بر اساس این تحقیقات نرم‌افزارهای متفاوتی برای کامپیوتر‌ها و حتی گوشی‌های هوشمند روانه بازار شده‌اند. ما در این مقاله تصمیم داریم از راه های ساده ولی اساسی با شما حرف بزنیم که انجام آنها بی‌تردید موجب بهبود کارای مغز شما خواهد گردید.

تمرینات ورزشی

بدن به سرعت در حال انباشت دانش است بدین معنا که تمرینات بدنی و فیزیکی جدا از آنکه ذهن را سرحال و به‌دور از استرس نگاه می‌دارد، موجب افزایش استعداد و هوش هم می‌شوند. به عنوان مثال تحقیق انجام گرفته در دانشگاه کارولینای جنوبی نشان داد که در زمان فعالیت بدنی، میتوکندری (ساختار کوچکی در سلول‌ها که مسئولیت تولید انرژی بدن را بر عهده دارند) علاوه بر ماهیچه‌ها، در سلول‌های مغزی نیز تولید می‌شود که نتیجه‌اش افزایش کارایی مغز و سرعت عمل بیشتر آن بعد از فعالیت بدنی است. به دلیل وجود تردیدهای زیاد پیرامون این پژوهش، مطالعه‌های اخیر به طور واضح تأثیرات تمرینات بدنی را بر روی هوش به عنوان یک واقعیت بیولوژیکی اثبات کرده است.چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

تغذیه مناسب

هنگامی که در اندیشه بالا بردن آمادگی جسمانی خود هستید، باید باتغذیه مناسب، ویتامین و مواد مورد نیاز بدن خود را به طور صحیح تأمین کنید. خوردن ماهی، انواع توت، و آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند کاهش بازدهی مغز را به تأخیر بیندازند و مغز را برای مدت بیشتری در سطح آمادگی بالا نگاه دارند. روغن حاوی امگا 3 نیز می تواند موجب بازسازی سریعتر سلول‌های مغزی شده و همچنین میزان قند خون بدن را در سطح مناسب در طول روز نگاه دارد.

تغییر در روش زندگی

فعالیت بدنی تنها راه افزایش کارایی سلول‌های خاکستری مغز نیست، شیوه زندگی نیز تأثیر شگرفی بر روی مغز می‌گذارد. شاید به ظاهر مضحک به نظر برسد، ولی نحوه لباس پوشیدن شما بر قدرت مغز شما تاثیرگذار است. به طور مثال در یکی از مطالعات اخیر دانشمندان از تست های Stroop ( تست ذهنی و روانی ساده‌ای است که میزان کارکردهای اجرایی ، توجه انتخابی و تمرکز مغز یا به طور کلی سرعت محاسبه مغز را نشان می دهد) کت سفید و رنگ‌های روشن می‌تواند عملکرد حافظه را تا دو برابر بالا ببرد. باید بدانید اثر بالا رفتن عملکرد مغز پس از پوشیدن لباس روشن، دائمی نیست و پس از مدتی از بین می‌رود.

خواب خوب در شب

خواب هم یکی دیگر از رفتارهای ضروری برای افزایش توانایی مغزی است. برای آنکه بتوانید کنترل بیشتری بر روی چرخه خواب خود داشته باشید، به فرآیند زیر وفادار بمانید:

در ابتدا با بعضی از عادات و رفتارهای کوتاه مدت شروع می کنیم از جمله محدود کردن مصرف الکل، اجتناب از خوراکی‌های کافئین‌دار در بعد از ظهر و تغییردر چیدمان اتاق خواب. بعد از آن بهتر است که یک نمودار از تغییرات دراز مدت برای خود ترسیم کنید مثل مواقعی که منجر به کم‌خوابی یا بی‌خوابی می‌شوید و همچنین تلاش کنید که به برنامه روزانه جدید خود وفادار بمانید.

موسیقی

مدتی را که در حال ایجاد تغییر و دگرگونی در رفتارهای خود هستید، ممکن است به شنیدن مجموعه‌های موسیقی علاقه پیدا کنید. تعداد زیادی پژوهش صورت گرفته بر روی آهنگ‌های موزارت نشان داده است که گوش فرا دادن به موسیقی کلاسیک به افزایش توان مغزی کمک زیادی می‌کند. در یک نتیجه‌گیری کلی از اکثر تحقیقات می‌توان به این نکته پی برد که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌اتان می تواند موجب افزایش سطح دوپامین در مغز شما شود که در نتیجه آن سطح ادراک و شناخت مغزتان بالا می رود.

هوشمندانه و با تکرار و تمرکز عمل کنید

گاهی اوقات انسان‌های باهوش تا حدی عجیب و غریب به نظر می‌رسند. اگر شما هم دوست دارید در زمره افراد باهوش باشید، تلاش کنید با خود حرف بزنید. نتایج مطالعات اخیر حاکی از آن است که تکرار کردن کلمات منجر به تمرکز بیشتر مغز می شود. در یک تست ساده محققان نشان دادند که، افراد هنگامی که نام شیء مورد نظر را به دفعات برای خود تکرار می‌کنند، آن را راحت تر و سریعتر پیدا می‌کنند.

خیالپردازی

شاید شبیه بازی بچه‌ها به نظر برسد، ولی چه اشکالی دارد اگر از کودک درون خود استقبال کرده و قسمتی از زمان کاری خود را به خیال‌پردازی اختصاص دهید؟ موسسه علمی Max Planck که در زمینه‌های علوم شناختی و علوم مربوط به مغز فعالیت دارد ادعا می‌کند که ظرفیت حافظه مربوط به انجام کارها در مغز برای افراد خیال پرداز بیشتر است. البته یک نتیجه بسیار جالب از این تحقیقات آن بوده که میزان حافظه در کار ارتباط مستقیمی با IQ آنها دارد یعنی افراد خیال پردازتر در حقیقت باهوش ترند.

به اقدامات پایه ای و بنیادی دست بزنید

اگر تمامی موارد گفته شده کارگر نیفتاد، زمان آن است که بنیادی و ریشه‌ای عمل کنید. نظرتان درباره یک وسیله جالب به نام اختصار TDCS چیست؟ بر اساس تست‌های نظامی موسسه تحقیقات پیشرفته نظامی ایالات متحده، این وسیله می‌تواند توانایی شما را در بازی‌های کامپیوتری افزایش دهد. نیروی هوایی امریکا نیز آن را وسیله موثر در آموزش خلبان‌ها دانسته است به شکلی که می‌تواند زمان آموزش را به نصف تقلیل دهد. به هرحال این وسیله در بازار عرضه شده است و می‌توانید به سادگی از آن استفاده کنید. حتی آموزش‌هایی در اینترنت برای ساخت این وسیله با دو الکترود و یک باتری 9 ولت موجود است.

 کار واقعی و سخت

به مرور زمان متوجه می‌شوید که حتی با افزایش سن‌تان بازهم بخشی از هوش و استعداد شما تلاش می‌کند تا با بازده قبلی به کار خود ادامه دهد. این قسمت از هوش با نام هوش سیال شناخته می‌شود که منجر به تفکرات منطقی، توانایی استدلال و توانایی درحل مشکلات و مسائل (مانند مسائل ریاضی و فنی) می‌شود. این یک قسمت حیاتی از قدرت مغز است. اما روانشناسان دانشگاه میشیگان برخلاف نظریه‌های قبلی مبنی بر غیر قابل تغییر بودن هوش سیال معتقدند که با تمرینات خاص ذهنی موسوم به N-back exercises (تمرینی که شما را آماده می کند تا به یاد آورید که چه زمانی، نشانه‌ای را دیدید یا صدایی را شنیدید) برای مدت 20 روز می‌تواند موجب افزایش هوش سیال شما برای مدت 3 ماه شود.

چگونه مغز خود را از نو برنامه‌ریزی کنیم؟

برنامه ریزی مغز

اگر قصد دارید نحوه‌ی تفکر و رفتار خود را به طور کامل تغییر دهید، روشی ۱۰۰ درصد عملی برای انجام این کار وجود دارد. با زومیت همراه شوید تا به بررسی مرحله به مرحله‌ی روش آن بپردازیم.

مغز شما مدام در حال برقراری ارتباط‌های جدید و تطبیق خود برای عملی کردن دستورات شما است. با تمرین خودآگاهی و تفکر، می‌توانید در افکار ویرانگر و منفی بمانید و یا همین الان شروع کرده و من بهتری از خودتان بسازید.

قسمت ۱ از ۳: عوض کردن الگوی تفکر

گام اول

فکرهای خود را به طور روزانه تحت نظر بگیرید. زیبایی تکامل انسان‌ها این است که ما در گذر زمان دو خود ساخته‌ایم، خود اصلی که اعمال را انجام می‌دهد و خودی دیگر که تحت نظر می‌گیرد. شما می‌توانید خودتان را هر روز و هر ساعت تحت نظر بگیرید.هر تفکری که نظر شما را به خود جلب می‌کند، لحظه‌ای در مورد آن درنگ کنید و ببینید آیا این تفکر منفی است؟ ویرانگر است؟ چه چیزی عامل به وجود آمدن آن است؟ آیا این تفکر منطقی است؟ یا از روی عادت و یا اعتیادآور؟ با گذر زمان و تمرین بیشتر می‌توانید خودآگاهی را بالاتر ببرید.

تفکرات خود را زمانی که به ذهنتان می‌رسند، یادداشت کنید. این عمل باعث می‌شود تا الگوی مغزی خود را بهتر بشناسید. این افکار می‌توانند ناامیدانه، خوش‌بینانه، نگران‌کننده و یا هر تفکر دیگری باشند. همچنین با نوشتن افکار می‌توانید راحت‌تر از دست آن‌ها رهایی پیدا کنید.

گام دوم

الگوی تفکرات خود را مشخص کنید. بعد از گذشت یک یا دو هفته نگاه دقیق‌تری به آن بکنید. ممکن است غالب تفکرات شما منفی، بدبینانه و یا افکاری باشند که مهم نیستند و سودی برای شما ندارند. این الگو در هر فردی متفاوت است و با مشخص کردن آن در واقع اولین قدم را برداشته‌اید.

زمانی که شما درک دقیقی از خودتان داشته باشید، می‌توانید در مسیر درستی قرار گرفته و تغییرات را آغاز کنید. طبیعی است که اگر مقصد مشخصی نداشته باشید، حرکت به سمت هدف نیز ممکن نخواهد بود.

گام سوم

بدانید که هر چیزی بخشی از یک چرخه‌ی بزرگ‌تر است. بسیاری از ما این تفکر غلط را داریم که اعمال ما فقط و فقط ناشی از احساسات ما هستند. به این معنا که کاری از ما بر نمی‌آید و وقتی ما حسی در خود داریم، این حس منجر به عملی خاص خواهد شد. در واقعیت نیز این تفکر دور از حقیقت نیست.

عقاید و افکار شما، احساساتتان را تعیین می‌کنند و مجموع این عوامل باعث مشخص شدن عمل شما می‌شوند و در ادامه اعمال شما، نتایج خود را بر روی زندگی نشان می‌دهند. این نتایج عقاید و تفکرات شما را تشکیل می‌دهند و آن‌ها نیز احساستتان را و این چرخه این‌گونه ادامه پیدا می‌کند. اگر به این اتفاق‌ها به عنوان یک چرخه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که تغییر در یکی از عوامل آن می‌تواند کل سیستم را دگرگون کند.

بخش دیگری از این تفکر غلط این است که مغز ما همه کاره است و ما قدرتی نداریم. در واقع شما تنها کسی هستید که قدرت دارید. این افکار و رفتارها و نتایج حاصل از آن‌ها متعلق به شما هستند و فقط شما می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید. یکی از این عوامل را به درستی تغییر دهید و شاهد تغییر دیگر موارد باشید.

گام چهارم

فاصله‌ای بین افکار و اعمال خود ایجاد کنید، شما می‌توانید از سرعت چرخه بکاهید. اگر به تفکر مخربی برخورد کردید، کمی درنگ کنید و سریعاً عکس‌العمل نشان ندهید. به این فکر کنید که عکس‌العمل صحیح چه می‌تواند باشد؟ چه تفکر مثبتی را می‌توانید جایگزین آن کنید.

برای مثال، تصور کنید فردی موفق را در تلویزیون می‌بینید و با خود می‌گویید امکان ندارد بتوانم مثل او شوم. کمی درنگ کنید و نکات مثبت خود را بشمارید و از آن‌ها محرکی برای پیشرفت و بهبود خود بسازید.چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم

بدانید که برای هر تفکر و عملی، نتیجه و پاداشی در انتظار شما خواهد بود. شاید فکر می‌کنید خود را دست‌ کم گرقته‌اید و آینده‌ای مناسب برای خودتان متصور نشده‌اید. به افکار خود بیشتر نیز فکرکنید، آیا هدف مورد نظر شما ارزش جنگیدن و تلاش را دارد؟

گام پنجم

در مورد حرف‌هایی که به خود و یا دیگران می‌زنید، بیشتر فکر کنید. حرف‌های شما می‌تواند خودتان و دیگران را رنجیده کند و تأثیری منفی بر رفتار و افکار شما داشته باشد. اگر این افکار شما را اذیت می‌کنند، روی موارد مثبت دیگری بیاندیشید که به شما روحیه می‌دهند.

اگر رفتار مثبت و محبت‌آمیزی با دیگران داشته باشید، در قبال آن نیز رفتاری محبت‌آمیز از دیگران خواهید دید. مغز ما توانایی بالایی دارد؛ اگر فکر کنید انجام کاری ناممکن است، آن کار غیر ممکن می‌شود. اگر فکر کنید همان ‌کار را شما می‌توانید انجام دهید، به هدف خود خواهید رسید.

گاهی اوقات در دنیای افکار منفی خود زندانی می‌شوید، افکاری که می‌گویند شما نمی‌توانید، شما افسرده هستید. فکر خود را عوض کنید و افکار مثبت را درون آن راه دهید و مراقب این افکار باشید. در ضمن از یاد نبرید که این افکار همواره قابل تغییر هستند.

گام ششم

رفتارها و واکنش‌های خود را به درستی انتخاب کنید. در هنگام کودکی به شما گفته شده که در چهارچوب مشخصی فکر کرده و عمل کنید و این چهارچوب در واقع شخصیت شما را ساخته است. برای مثال برخی ترس‌های دوران کودکی می‌توانند در زمان بزرگسالی نیز ادامه داشته باشند. در بسیاری موارد درگیر الگوی کنش و واکنش می‌شویم و درک نمی‌کنیم که این شرایط قابل شکسته شدن هستند و می‌توانیم هر واکنش دلخواهی را داشته باشیم. اگر عکس‌العمل نامناسبی نشان دهید، زمان مناسبی است تا آن را ارزیابی کنید و ببینید آیا افراد دیگر نیز همین واکنش را نشان می‌دادند؟ چه چیزی شما را اذیت می‌کند؟ چگونه می‌توان واکنش بهتری نشان داد؟

از خود بپرسید که دلیل این رفتار شما چه بوده است؟ آیا سودی برای شما دارد؟ چگونه عکس‌العمل متفاوتی می‌توانید داشته باشید؟ الگوی فکری و عقیدتی خود را گسترش دهید و به کسی که هستید و می‌خواهید باشید وفادار بمانید.

گام هفتم

افکار جدیدی برای ساخت عادت‌های مثبت ایجاد کنید. شما افکار منفی را مشخص و متوقف کرده‌اید و آن‌ها را با افکاری مثبت جایگزین کرده‌اید. حال باید مصمم باشید و این افکار را مدام برای خود تکرار کنید. این افکار مثبت نیز به عادت تبدیل خواهند شد، مانند افکار منفی گذشته که عادت شده بودند اما پاک شدند. عملکرد مغز این‌گونه است که تا زمانی که شما کاری را ممکن بدانید، انجام آن برای شما ممکن خواهد بود.

نوشتن گزارش روزانه یا صحبت کردن با افراد نزدیک در مورد این تمرین می‌تواند به نتیجه رسیدن آن کمک کند. با این کار، تمرین‌ها یکپارچه شده و بخشی از زندگی شما خواهند شد. حتی ممکن است اطرافیان شما نیز تحت تأثیر قرار بگیرند و این کار را بسیار تحسین کنند.

بخش ۲ از ۳: تغییر دادن عادت‌ها

گام اول

در مقابل وسوسه‌ی عادت‌های بد مقاومت کنید. تنها افکار نیستند که نیاز به تغییر دارند، باید عادات بد خود را نیز دچار تغییر کنید. اگر عادت بدی مانند خوردن غذای زیاد و یا حتی اعتیاد به مواد مخدر دارید، در مقابل عامل محرک ایستادگی کنید. این کار بسیار سخت است اما با گذر زمان آسان‌تر خواهد شد. با این روش شما تمایل خود را کنترل می‌کنید و زمانی که موفق به کنترل کردن آن شدید، احساس بسیار خوبی خواهید داشت.

برای مثال فرض کنیم شما می‌خواهید عادت بد پرخوری را کنار بگذارید. فرض کنید زمانی فرا رسیده که در حالت عادی اسنک می‌خوردید. خود را در معرض بو یا عکس غذا قرار دهید و مقاومت کنید. برای ۳۰ ثانیه و یا حتی ۵ دقیقه و یا هر مدتی که توانایی مقاومت دارید، این کار را ادامه دهید.

جنبه‌ی مهم دیگر این است که این عمل را در شرایط عادی انجام دهید. برخی از معتادین به مواد مخدر وارد مکان‌هایی برای ترک شده و موفق نیز می‌شوند، اما با برگشت به محیط خانه که شرایط زندگی عادی آن‌ها است دچار تزلزل می‌شوند. پس بهتر است تا می‌توانید عمل مذکور را در شرایط عادی و معمول خود انجام دهید.

گام دوم

در شرایط مختلفی خود را در معرض محرک‌ها قرار دهید. اگر عادت بدی داشته و قصد ترک آن را دارید در محیط‌های مختلف خود را در معرض محرک‌ها قرار دهید و به مقاومت در برابر آن بپردازید. اگر مقاومت در برابر محرکی در خانه برای شما عادی شد، در محیط دیگری به تمرین ادامه دهید و تمامی محیط‌های ممکن را پوشش دهید تا در تمامی شرایط توانایی مقابله را کسب کنید.

حتی شاید بهتر باشد در فواصل زمانی مختلف نیز به تمرین بپردازید. در برخی مواقع وسوسه بیشترین مقدار خود را دارد و شرایط تزلزل بسیار فراهم است، با متنوع کردن زمان تمرین‌های خود می‌توانید برای این‌گونه زمان‌ها نیز خود را آماده کنید.

گام سوم

اگر با موفقیت گام قبلی را پشت سر گذاشته‌اید، تا هدف راهی نمانده و باید شرایط را سخت‌تر کنید. برای مثال اگر از پرخوری رنج می‌برید، برای اعضای خانواده‌ی خود غذا بپزید و در گوشه‌ای بایستید تا آن‌ها از خوردن دست‌پخت شما لذت ببرند. اگر به این مرحله رسیده‌اید باید به شما تبریک گفت؛ چرا که به مرحله‌ی کنترل کردن افکار و عادت‌های خود رسیده‌اید.

انجام این مرحله به محرک‌ها واقعیت می‌بخشد و هر چند مقاومت در برابر آن‌ها انگیزه‌ی بالایی می‌خواهد، اما این کار کاملاً قابل انجام است.

گام چهارم

با پاسخی مثبت عادت قبلی را جایگزین کنید. شما نمی‌توانید عادتی را از خود بگیرید و آن را بدون جایگزین رها کنید. شما لیاقت این پاداش را بعد از تمرینات سنگین دارید. اگر در مقابل پرخوری مقاومت می‌کنید، یک نوشیدنی خنک را برای خود آماده کرده و بنوشید. هر کاری که به شما حس خوبی دهد و در عین حال عادت بدی نباشد را می‌توانید جایگزین کنید.

این مورد برای افکار نیز صادق است. اگر رئیس شما در محل کار از دست شما عصبانی می‌شود و پاسخ شما به این عصبانیت، ترس، گریه و یا حتی عصبانیت خودتان است، آن‌ها را متوقف کنید و به هواخوری بروید یا با دوست مورد علاقه‌ی خود صحبت کنید یا به خواندن کتاب مورد علاقه‌ی خود بپردازید. در نهایت هیچ یک از عکس‌العمل‌های بد در تقابل با عصبانیت، برای مغز شما ناشناخته خواهند بود؛ چرا که شما باعث نابودی آن‌ها شده‌اید.

گام پنجم

بیشتر تفکر کنید. مزایای تفکر بیشتر بسیار شگفت‌آور است و به شما در راه خودآگاهی کمک شایانی می‌کند. به علاوه تفکر می‌تواند به شما آرامش بخشیده، راه مثبت‌اندیشی را بسیار هموارتر کند. عادت‌های بد قدیمی با تفکر بیشتر اهمیت خود را برای شما از دست خواهند داد.

اگر اهل تفکر زیاد نیستید، مشکلی وجود ندارد. هر کاری که به شما آرامش می‌بخشد را انجام دهید. غذا بپزید، کتاب بخوانید و یا بازی کامپیوتری انجام دهید. اگر این کارها مثبت بوده و به شما آرامش بدهند، انجام آن‌ها ایرادی نخواهد داشت.

بخش ۳ از ۳: از برنامه‌ریزی مغز خود نتیجه بگیرید

گام اول

بدانید که افکار منفی ارزشی ندارند. تمایل برای رژیم گرفتن امری بسیار متفاوت نسبت به این است که خود به این نتیجه برسیم که رژیم غذایی حال حاضر ما مناسب نیست. طبیعی است که کسی اگر به زور رژیم بگیرد، کمتر احتمال دارد موفق شود؛ اما فردی که از غلط بودن رژیم غذایی خود مطمئن است، راهی برای تصحیح و موفقیت خواهد یافت. برای موفقیت در برنامه‌ریزی مجدد مغز خود، باید بدانید که تفکرهای منفی ارزشی ندارند و اگر به این مورد اعتقاد داشته باشید، اعمال بهتری در انتظار شما خواهند بود.

می‌دانید که افکار منفی باعث اعمال و الگوهای منفی می‌شوند. این اعمال می‌توانند زمینه‌ی عدم رضایت از زندگی را فراهم کنند و بی‌ارزش بودن آن‌ها کاملاً مشخص است؛ چرا که هیچ کس را به هیچ مقامی نرسانده‌اند و موفق و شاداب نکرده‌اند.

گام دوم

مغز شما بسیار منعطف است و مانند یک موم قابل شکل‌دهی است. مغز مانند یک کامپیوتر است و اطلاعات را گرفته و از آن‌ها استفاده می‌کند. به قدرت کامپیوتر خود اعتماد دارید؛ پس باید هزاران برابر به توانایی مغز خود اعتماد کنید.

اگر اطلاعاتی را وارد مغز خود کنید، آن‌ها را طبقه‌بندی کرده و راه‌حلی برای آن می‌یابد. مانند کامپیوتر اگر نحوه‌ی ورود اطلاعات و طبقه‌بندی آن‌ها را تغییر دهید، خروجی نیز تغییر خواهد کرد. از چهارچوب مغزی خود خارج شوید، با این کار سیستم‌عامل جدیدی برای مغز خود خواهید یافت که حتی بهتر از سیستم قبلی کار می‌کند.

گام سوم

مطمئن باشید که می‌توانید هر کاری که می‌خواهید را انجام دهید. جمله‌ی من می‌خواهم کاری را انجام دهم و من می‌توانم کاری را انجام دهم، کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند.

مثبت فکر کنید چرا که با تفکر مثبت، و اعتقاد به این که می‌توانید کاری را انجام دهید، فرصت‌های پیش‌ رو خود را برای شما نمایان خواهند کرد، راه شما روشن‌تر خواهد شد و مسیرتان مشخص‌تر از قبل.

گام چهارم

همه‌ی افکاری که به سمت شما می‌آیند را به چالش بکشید. هر چه در تمرین برنامه‌ریزی مجدد مغز پیشرفت می‌کنید، بیشتر و بیشتر به چالش کشیدن افکار خود بپردازید. اگر افکاری به سراغ شما می‌آیند که عقاید دیگران بوده و متعلق به شما نیستند، آن‌ها را به چالش بکشید و اگر فکر بهتری دارید آن را عملی کنید.

فرهنگ‌های ما مسیر مشخصی دارند و ما با این فرهنگ، تفکر و انجام کارها را یاد می‌گیریم. بهتر است مغز خود را بیشتر به کار بگیرید و مسیری که برای تفکر مثبت شما خوب و با ارزش‌های شما مطابق است را انتخاب کنید.

گام پنجم

اپلیکیشنی برای مغز خود بیابید. Stress-Free Life و I Can Do It دو نمونه از این اپلیکیشن‌ها هستند که می‌توانند همراه خوبی در مسیر موفقیت شما باشند.

همه‌ی ما نیاز به میان‌برهایی برای رسیدن به بهترین مدل خود داریم، خواه این میان‌بر یک اپلیکیشن باشد یا یادداشت‌برداری و نوشتن گزارش یا هرکار دیگری. به خود اعتماد کنید و برنامه‌ریزی دوباره‌ی مغز خود را آغاز کنید تا لذت زندگی شاد را بیشتر از پیش ببرید.

آیا کسی هست که دوست داشته باشد هر چیزی را که می بیند، می شنود و می خواند به یاد بیاورد؟ …مطمئنا همه!

می توانیم چندین صفحه در مورد اثرات مثبت حافظه خوب روی زندگی شخصی و حرفه ای برایتان صحبت کنیم. اما چه فایده؟ به یک جمله بسنده می کنیم: آیا کسی هست که نخواهد حافظه بهتری داشته باشد؟ این سوال خودش برای خواندن مطلب تا انتها کافی است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

خانم بل بث کوپر که قبلا هم مقاله های پر طرفداری در مورد راه های اثبات شده علمی برای کار کردن هوشمندانه نوشته بود، حالا هم از ۶ روشی صحبت کرده است که با کمک آن ها می توانیم حافظه مان را افزایش بدهیم :

همچنان علم روابط جدیدی بین کارهایی که می توانیم روزانه انجام دهیم تا ظرفیت کلی حافظه مان افزایش یابد، کشف می کند.

حافظه پروسه پیچیده ای از فعالیت های متفاوت در مغز است. قبل از اینکه ببینیم چه کارهایی برای بهبود حافظه مان انجام دهیم بد نیست مقداری در مورد شکل گیری حافظه بدانیم.

مغز ما سیگنال هایی با یک الگوی خاص در رابطه با وقایعی که تجربه می کنیم می فرستد و بین نرون های ما ارتباطی به وجود می آورد که سیناپس ها نامیده می شوند.

در این قسمت اگرهیچ کار دیگری نکنید حافظه به زودی پاک خواهد شد. تثبیت روند سپردن چیزی به حافظه ی بلند مدت است که بتوان آن را بعدها هم به یاد آورد. قسمت اعظم این روند وقتی که خوابیم اتفاق می افتد، مغز ما در زمان خواب همان الگوی فعالیت مغزی را بازسازی و سیناپس هایی که در طول روز به وجود آمده بود را تقویت می کند.

بازیابی فکری است که ما هنگام صحبت در باره ی خاطراتمان یا از بین رفتن آن می کنیم. به یاد آوردن یک خاطره آسان تر می شود اگر در طول زمان آن خاطره را قوی تر کنیم و هر بار که ما آن را بازیابیمی کنیم همان الگوی فعالیت مغزی رخ داده و ارتباط را قوی تر می کند.

این حقیقت که با بالا رفتن سن حافظه از بین می رود دلیل نمی شود که نتوانیم روند از بین رفتنش را کند تر کنیم. تحقیقات نشان می دهند ما می توانیم حافظه مان را تا جای ممکن نگه داریم، اجازه بدهید نگاهی به این راه های علمی بیندازیم.

حافظه فعال تقریبا شبیه دفترچه یادداشت مغز شماست، جایی که اطلاعات جدید موقتا نگهداری می شوند.  هنگامی که نام کسی یا آدرسی که می خواهید بروید را می شنوید این اطلاعات را در حافظه فعالتان نگه می دارید تا اینکه کارتان با این اطلاعات تمام شود. اگر این اطلاعات بیشتر از این برایتان استفاده ای نداشته باشد مغزتان اجازه می دهد به کل پاک شوند. اما اگر استفاده داشته باشند، به حافظه بلند مدت سپرده می شوند. آنجا می توانند تقویت شده و بعدا به یاد آورده شوند.

حافظه فعال چیزی است که هر روز استفاده می کنیم، پس اگر قویتر باشد، زندگی روزانه ما را خیلی راحت تر می کند. در اکثر بالغین این حافظه در حدود حداکثر ۷ مورد را می تواند در خود نگه دارد. اگر شما از ظرفیت حداکثری حافظه تان استفاده به طور کامل استفاده نمی کنید مدیتیشن می تواند آن را تقویت کند.

تحقیقات نشان داده است که شرکت کنندگانی که قبلا هیچ تجربه ای در مدیتیشن تمرکز حواس نداشتند، تنها در ۸ هفته توانستند حافظه فعالشان را بهبود ببخشند. مدیتیشن با قدرت خود به ما کمک می کند تمرکز کنیم، همچنین پس از ۲ هفته اثرات مثبت اثبات شده ای روی نمرات آزمون های استاندارد و حافظه فعال داشته است.

چرا مدیتیشین برای حافظه مفید است؟ درطول مدیتیشن مغز شما در پردازش اطلاعات مانند حالت عادی فعال نیست.

بنابر این در این زمان استراحت کوتاهی به مغز شما داده می شود که ذهن خود را خالی کنید. در این حالت نه تنها استرس کمتری را احساس خواهید کرد بلکه چیزهای بیشتری هم به یاد می آورید.

گفته می شود اگر قبل از یادگیری یک موضوع جدید کافئین مصرف کنید حافظه تان بهبود پیدا می کند، البته این موضوع قابل بحث است. بسیاری از تحقیقات اثرات ناچیزی از مصرف کافئین قبل از ایجاد حافظه جدید یافته اند.

اگرچه یکی از مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف یک قرص کافئین بعد از یادگیری یک موضوع، حافظه ی بازیابی را تا ۲۴ ساعت بعد بهبود می بخشد. شرکت کنندگان در این تحقیق تعدادی تصویر را به حافظه سپردند و سپس با دیدن همان تصاویر، تصاویر مشابه و تصاویر کاملا متفاوت آزمایش شدند.

آن ها باید تصاویری را پیدا می کردند که قبلا دیده بودند. این فرآیند که جداسازی الگو نامیده می شود، بر طبق گفته محققان بازتابی از “سطح عمیق تر ماندگاری حافظه” است.

در این مطالعه تمرکز محققان روی اثرات کافئین در تثبیت حافظه بود: فرآیند تقویت حافظه ای که ایجاد کرده ایم. و به همین خاطر آن ها به اثرات مثبت بیشتر مصرف کافئین بعد از یادگیری بیش از پیش اعتقاد پیدا کردند.

بنابراین فقط صبح ها برای شروع روزتان قهوه نخورید— یک قهوه کوچک در طول روز می تواند به بهتر نگه داشتن چیز هایی که یاد می گیرید در ذهنتان کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن توت ها می تواند با کاهش حافظه مبارزه کند. یک بررسی از دانشگاه Reading  و مدرسه Peninsula Medical  دریافته که یک رژیم غذایی عادی با مکمل بلو بری به مدت ۱۲ هفته در انجام وظایف حافظه تاثیر بسزایی دارد. اثرات بعد از تنها ۳ هفته شروع شدند و در طول مدت بررسی ادامه یافتند.

یک مطالعه ی بلند مدت روی حافظه پرستاران خانمی که بالای ۷۰ سال سن داشتند نشان داد آن هایی که به صور منظم حداقل دو وعده در هفته از توت فرنگی یا بلوبری استفاده می کنند کاهش حافظه شان به طور نسبی کمتر بوده است. (اگر چه اثرات توت فرنگی ها قابل تردید است، چرا که این مطالعه توسط کمیسیون توت فرنگی کالیفرنیا انجام گرفته بود  و مطالعه دیگری که در همین زمینه صورت گرفته می گوید که برای دیدن اثران توت فرنگی باید تقریبا روزی ۱۰پاوند یا ۵کیلو توت فرنگی بخورید.)

در این زمینه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما دانشمندان کم کم به درک چگونگی اثر گذاری انواع توت ها روی مغز نزدیکتر می شوند. بلوبری به طور خاص برای داشتن مقدار زیادی زردینه یا فلاوانوید شناخته شده است، که به نظر می رسد ارتباطات موجود در مغز را تقویت می کند. آن ها روی حافظه بلند مدت اثرات مثبتی خواهند داشت.

مطالعه روی مغز موش ها و انسان ها نشان داده است که تمرینات منظم می توانند بازیابی حافظه را بهبود ببخشند. ثابت شده است که تناسب اندام در افراد مسن به کند شدن روند کاهش حافظه کمک می کند آن هم بدون ورزش های ممتد و منظم. مطالعات نشان می دهند که ورزش منظم به طور خاص می تواند حافظه مکانی را بهبود ببخشد، بنابراین شاید برای همه ی انواع بازیابی های حافظه  مفید نباشد.

البته فواید ورزش بی شمار هستند، در مورد مغز اثبات شده است که ورزش منظم منجر به بهبود توانایی های شناختی در کنار حافظه می شود. پس اگر به دنبال راهی برای داشتن ذهنی تیز هستید، باید بگوییم که قدم زدن پاسخ شماست.

روش آسان دیگیری که می تواند حافظه شمارا بهبود ببخشد، جویدن آدامس هنگام یادگیری چیزهای جدید است. در این زمینه تحقیقات ضد و نقیضی وجود دارد، ولی مطالعه ای در سال گذشته منتشر شد که نشان می داد شرکت کنندگانی که در طول یادگیریشان آدامس می جویدند،در بازیابی حافظه دقیق تر بودند و زمان واکنش بهتری داشتند.

یکی از دلایلی که جویدن آدامس می تواند روی بازیابی شما اثر داشته باشد، این است که جویدن آدامس فعالیت هیپوکامپ (اسبک) را افزایش می دهد، هیپوکامپ منطقه مهمی از مغز می باشد که به حافظه مربوط است. ( هرچند هنوز مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد.)

نظریه دیگر روی افزایش اکسیژن دریافتی و چگونگی توانایی بهبود تمرکز و توجه از طریق جویدن آدامس تمرکز می کند، این ها کمک می کنند که مغز هنگام یادگیری چیزهای جدید، ارتباط های قوی تری ایجاد کند. مطالعه ای وجود دارد که نشان می دهد شرکت کنندگانی که در طول یادگیری و تست حافظه آدامس می جویدند، سطوح ضربان قلب بالاتری دارند، فاکتوری که موجب افزایش اکسیژن دریافتی توسط مغز می شود.

دلایل اثبات شده ای وجود دارند که نشان می دهند خواب یکی از مهمترین عناصر در داشتن یک حافظه خوب است. از آنجایی که بیشترین مقدار تثبیت حافظه در خواب صورت می گیرد، مشخص می شود که مغز ما بدون داشتن خواب کافی برای تثبیت حافظه مان به دردسر می افتد.

حتی یک چرت کوتاه می تواند بازیابی شما را بهبود ببخشد. از شرکت کنندگان یکی از بررسی ها خواسته شد برای اندازه گیری قدرت حافظه شان، کارت های تصویر سازی شده ای را به خاطر بسپرند. بعد از به خاطر سپردن دسته ای از کارت ها یک استراحت ۴۰ دقیقه ای به همه ی آن ها داده شد، نیمی از آن ها در این زمان خوابیدند و نیمی دیگر بیدار ماندند. بعد از این استراحت هر دو گروه مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققان متعجبانه دیدند آن هایی که خوابیده بودند به شکل قابل توجهی آزمون را بهتر انجام دادند. آنها ۸۰% پاسخ درست و گروهی که نخوابیده بودند ۶۰% موارد را درست پاسخ داده بودند.

تحقیقات نشان می دهد که وقتی موضوعی برای اولین بار به مغز وارد می شود، (به خصوص در هیپوکامپ) هنوز شکننده است و به راحتی فراموش می شود به خصوص اگر از مغز خواسته شود تا در همان لحظه چیزهای بیشتری به خاطر بسپرد. چرت زدن، موضوعات را به سمت نئوکورتکس ها هدایت می کند. جایی که ذخیره دائمی تر صورت می گیرد و به این ترتیب از جایگزین شدن آن ها جلوگیری می شود.

نه تنها خوابیدن بعد از یادگیری بخش مهمی از فرآیند ایجاد حافظه است، خوابیدن قبل از یادگیری مسئل جدید هم به همان مهمی می باشد. تحقیقات نشان داده است که محرومیت از خواب می تواند روی توانایی ما برای سپردن چیزهای جدید به حافظه و تثبیت آن ها اثر بگذارد.

حالا دیگر برای چرت زدن یا کمی خواب بیشتر بهانه ای لازم ندارید.

راهکارهایی برای افزایش حافظه مغز

ممکن است پیش خودتان فکر کنید کسانی که حافظه بسیار خوبی دارند از هوش بیشتری نسبت به دیگران برخوردار هستند! اما حقیقت این است که قدرت حافظه تا حد زیادی بستگی به این دارد که از چه ابزارهایی برای حفظ کردن استفاده کنید و چقدر در استفاده از آنها مهارت داشته باشید. در اینجا ده روش برتر برای بهبود حافظه را فرا می گیرید. امیدوارم با مطالعه و به کارگیری آنها دیگر مشکل حافظه نداشته باشید.

1- اطلاعات را خرد کنید: آیا شما یک شماره تلفن را یک جا حفظ می کنید؟ نه معمولا آن را به قطعات دو یا سه رقمی تبدیل می کنید و تکه تکه حفظش می کنید. مغز انسان اطلاعات را در قطعات کوچک بهتر به خاطر می سپارد. بنابراین با خرد کردن موارد بلند به اطلاعات کوچکتر راحت تر می توانید آنها را حفظ کنید.

2- کلمات را به هم ربط دهید: گاهی وقت ها حفظ کردن بعضی چیزها کار سختی است. من دوستی داشتم که فامیل اش «آرقند» بود. اما این اسم را نمی توانستم حفظ کنم. کافی است در ذهنتان کمی با آن بازی کنید. آرقند؟ قند؟ آب قند؟ آهان درست شد. با ربط دادن این اسم به یک کلمه آشنا آن را حفظ کردم.

با پیدا کردن ارتباط بین موارد جدید و موارد قبلی آشنا در ذهنتان می توانید به راحتی آنها را به خاطر بسپارید. البته نیاز نیست که مثل من بلند فکر کنید. چون اگر دوستم بفهمد که اسمش را چگونه حفظ کرده ام…

3- ورزش کنید: همه می گویند که ورزش برای فلان و فلان و فلان چیز مفید است! حالا ما هم می گوییم که ورزش برای حافظه هم مفید است و قدرت حفظ کردن را بالا می برد. از پشت کامپیوتر بلند شوید و کمی هم فعالیت بدنی بکنید. قرار نیست قهرمان المپیک بشوید. هدف این است که فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

4- از حافظه تصویری تان استفاده کنید: این یکی از قدرتمند ترین ابزارهای مغز است. تصور کردن یک تصویر یا صحنه روش موثری برای به خاطر سپردن است. بگویید که عینک تان را روی میز آشپزخانه گذاشته اید. حالا تصور کنید که عینک آن جا است و تمام غذاهای روی میز را خورده! دفعه بعد که می خواهید جای عینک را به یاد بیاورید مغز آن تصویر را در ذهن دارد.

5- تمرکز کنید: این مورد کاملا واضح است. شما نمی توانید وقتی که تلویزیون نگاه می کنید به خوبی مطالعه کنید و چیزی را حفظ کنید. در چنین حالتی مغز شما حالت فعال و پرسشگرانه خود را از دست می دهد و نباید روی حافظه تان حساب کنید. مشابه همین حالت وقتی که در حال کار با کامپیوتر هستید زیاد پیش می آید. اینکه همزمان کار کنید، مطالعه کنید، چت کنید و … جلوی تمرکز را می گیرد و نباید انتظار عملکرد خوبی از مغز خودتان داشته باشید. بهترین حالت این است که هر زمان فقط یک کار را انجام بدهید و روی آن کاملا تمرکز کنید.

6- خواب مناسب: اگر می خواهید همیشه حافظه خوبی داشته باشید خواب را فراموش نکنید. کم خوابی می تواند به شدت از قدرت حافظه و تمرکز شما کم کند. ضمنا فراموش نکنید که خوابیدن در شب برای مغز نسبت به خواب در روز مفید تر است.

7- از کاخ های حافظه استفاده کنید: این یکی از بهترین روش های بهبود حافظه است. اگر می خواهید موارد متعددی را حفظ کنید کافی است که آنها را در یک مکان آشنا تصور کنید. و هر یک را در جایی قرار بدهید. بعد برای خودتان یک سفر ذهنی درست کنید و در این مکان در مسیری مشخص حرکت کنید. حال می توانید هر یک از این وسایل را در یک جای خاص ببینید.

برای مثال شما هر روز صبح که از خانه خارج می شوید باید تعدادی وسایل را همراهتان بردارید. ( شامل دسته کلید تان – کیف – دفترچه یادداشت – حلقه – ساعت مچی – کارت بانک ) اما همیشه چیزی را فراموش می کنید. اشکالی ندارد کافی است برایشان یک سفر ذهنی در کاخ حافظه تان درست کنید. با هم امتحان می کنیم:

سفر را از تخت خواب که بیدار می شوید شروع کنید. روی میز کنار تخت یک دفترچه بزرگ یادداشت را تصور کنید که آنجا قرار گرفته ( وقتی آن را بزرگ و کمی متفاوت و عجیب در تخیل خود بسازید با اغراق کردن به مغز کمک می کنید تا بهتر آن را به خاطر بسپارد.)

سپس از اتاق خواب خارج شوید به آشپزخانه بروید. آنجا درست در کنار یخچال یک دستگاه خودپرداز بانک را تصور کنید که طبق معمول کار نمی کند! وقت اش است که کارت بانک را بردارید.

ذهنتان را به اتاق بعدی خانه ببرید. آنجا روی میز ساعت مچی شما قرار گرفته. و کمی آن طرف تر روی شومینه حلقه است در حالی که به خاطر حرارت آتش کاملا سرخ شده است.

در پایان در کنار چوب لباسی کنار درب خروجی خانه کیف را تصور کنید و آن را بردارید. این سفر ذهنی را چند بار با خودتان مرورکنید. بعد از این هر روز صبح تنها طی چند ثانیه به این سفر ذهنی میروید و دیگر هیچ وقت چیزی را فراموش نمی کنید. با این روش می توانید تا ده ها مورد را پشت سر هم و با نظم حفظ کنید. کاخ های حافظه انسان نامحدود هستند.

8- رژیم غذایی مناسب: اسیدهای چرب امگا 3 یکی از مواد مهم برای بالا نگهداشتن کارایی شناختی مغز هستند. کجا یافت می شوند؟ در ماهی ها به خصوص ماهی های ساکن آب های سرد و در مغز دانه ها به خصوص گردو و روغن آن. مصرف ویتامین های گروه B و اسید فولیک هم مغز شما را خوشحال می کند. آنها را در سبزیجات و مرکبات پیدا خواهید کرد. در طرف دیگر کشیدن سیگار و مصرف بالای الکل برای حافظه خوب نیست.

9- آموخته هایتان را به دیگران یاد بدهید: تحقیقات نشان داده که یک روش خوب یادگیری این است که به دیگران آموزش بدهید! وقتی موضوعی را برای کسی توضیح می دهید این کار به دایمی شدن آن حافظه در مغزتان کمک می کند. بنابراین بخیل نباشید و همیشه به دیگران آموزش بدهید.

10- تکرار، تکرار، تکرار: وقتی یک شماره تلفن را به خاطر می سپارید یا یکی از همین روش های گفته شده را تمرین می کنید، نکته کلیدی تکرار کردن است. با تکرار مغز شما اطلاعات را برای همیشه در خودش نگه می دارد و در به یادآوری آنها هم مهارت پیدا می کند. تمرین این روش ها هم به شما کمک می کند که هر بار از آنها راحت تر و سریع تر استفاده کنید به گونه ای که پس از مدتی جز ابزارهای جدایی ناپذیر حافظه شما خواهند شد.

 ۱۱ نکته برای بهبود یادگیری،حفظ کردن و سرعت مطالعه 

 بر اساس یافته های روانشناسی بسیاری از دانش آموزان نمیدونن چطور مطالعه کنند و برای همین بازده کافی ندارند ، درواقع این دانش آموزان نه به دلیل عدم هوش و استعداد کافی ، بلکه به دلیل عدم انتخاب شیوه ی مناسب مطالعه دچار چنین مشکلاتی میشن.در صورتی که شما هم فرزند دانش آموز دارید و یا خودتون دانش آموز یا دانشجو هستید توصیه میکنم این مطلب رو تا انتها دنبال کنید چرا که قصد داریم نکات و رازهایی رو با شما در میون بگذاریم تا بتونید قدرت یادگیری و سرعت مطالعه رو بهتر و عمیقتر کنید.

1) در فواصل زمانی کوتاه و منظم مطالعه کنید

این مسئله مدتهاست که تایید شده ، برخلاف نظام آموزشی فعلی که دانش آموز باید ساعت ها در کلاس بشینه و به حرف های معلم گوش بده ، روانشناسان توصیه میکنند زمان مطالعه رو کم کنید ولی به تعداد دفعات اون اضافه کنید.بگذارید اینطور بگم که اگر شما یک متن رو در ۱۰ تا ۱۰ دقیقه با استراحتی کوتاه بین این فواصل بخونید نسبت به اینکه ۱۰۰ دقیقه به طور مداوم اون درس رو بخونید عملکرد بهتری رو از مغزتون شاهد خواهید بود! چرا که مغز برای سنتز پروتئین به زمان نیاز داره و شما با این کار این فرصت رو بهش خواهید داد.پس زمان های مطالعه رو به زمان های کوتاه ولی متوالی تقسیم کنید در غیر اینصورت میزان خستگی و استرس و عدم بازدهی کافی به سراغ شما میاد.

2) یک روز استراحت بدون عذاب وجدان!

این نکته هم از نکته ی شماره ۱ تبعیت میکنه منتهی در مقیاسی بزرگتر و در سیکل روزانه.دلیل استراحت کردن آماده ساختن خودتون برای روزهای آتی است.گرچه اگر شما از این استراحت عذاب وجدان بگیرید (یعنی خودتون رو مقصر بدونین و بگید من باید مطالعه میکردم!) کمکی به شما نخواهد کرد و باعث افزایش استرس در شما خواهد شد.مغز در حالت استرس اطلاعات رو بخوبی دریافت نمیکنه.سعی کنید یک روز در هفته به خودتون به طور کامل استراحت بدید ، بیرون برید و قدم بزنید ، با دوستانتون خوش بگذرونید و به اون عذاب وجدان فکر نکنید تا کاملا برای هفته بعد آماده بشید.

3) به حالات روحی خودتون احترام بگذارید

اگر احساس میکنید خسته اید ، عصبانی هستید یا حواستون جمع نیست مطالعه نکنید . وقتی که در آرامش هستید مغز شما مانند یک اسفنج میتونه تمام اطلاعات رو جذب کنه! مجبور کردن خودتون به اینکه بشینید و درس بخونید وقتی حالت روحی مناسبی ندارید جر تلف کردن وقت چیز دیگه ای نیست.البته این نکته رو هم باید یادآوری کنم که تنبلی رو با این حالات اشتباه نگیرید!سعی کنید مدام به خودتون حالات و احساسات مثبت و خوب رو تلقین کنید.

4) مرور در همان روز

وقتی مطلب جدیدی رو یاد میگیرید سعی کنید در همون روز و با فاصله زمانی دوباره اون مطلب رو مرور کنید.اگه چند روزی صبر کنید و بعد مرور کنید مسلما بعضی از بخشهای اون مطلب رو فراموش کرده اید ، بهترین کار اینه که همون روز اون مطلب رو مرور کنید و چند روز بعد هم یک نگاهی بیاندازید تا به حافظه بلند مدت منتقل بشه.از این نکته میتونید قبل از اینکه معلم درس بده هم استفاده کنید.چند روز قبل از اینکه مطلبی درس داده بشه برای خودتون بخونید و همون روز مرور کنید ، چند روز بعد که معلمتون اون مطلب رو در کلاس تدریس کنه به سطحی از درک در اون مطلب میرسید که برای خودتون هم قابل باور نیست!

5) از توالی طبیعی یادگیری استفاده کنید

خوب این یعنی چی؟! یادتون بیاد وقتی که به مهد کودک میرفتید همراه با آهنگ و شعر کارهایی رو انجام میدادید و مثلا با دست روی خاک دایره و مربع و … میکشیدید و یا با مداد روی کاغذ اینکار رو میکردید.بعدها که به مدرسه ابتدایی رفتید با همون قلم و کاغذ و همون دایره و … تونستید حروف الفبا رو بنویسید! این مسئله رو چه باور کنید چه باور نکنید این توالی نقش پررنگی رو در یادگیری شما داره ، در این توالی همه چیز از بزرگ شروع میشه و به کوچک ختم میشه.وقتی مطالعه میکنید سعی کنید اجسام و مطالب رو به صورت یک تصویر خیلی بزرگ (غول آسا) تجسم کنید و کم کم جزئیات رو بهش اضافه کنید.از نتیجه اش شگفت زده خواهید شد!

6)  شپلوطکا !

این دیگه چیه؟! گزافه گویی و نامعقول بودن رو فراموش نکنید.مطالعات ثابت کرده اند چیزهای معقول و منطقی زودتر از مطالب غیر منطقی فراموش میشن.الزامی نداره همه چیز رو به صورت منطقی یاد بگیرید! از روش شپلوطکا (اسمیه که من روش گذاشتم) استفاده کنید.اگر این مورد رو با مورد ۵ ترکیب کنید که دیگه عالی میشه! چیزهای غیر منطقی و غول آسا و البته خنده دار! در یک جمله :تخیل بدون محدودیت!

یا اینکه تلفظ واژه ها رو به صورت آگاهانه و عمدی و البته خنده دار تغییر بدید! مثلا بجای بیسکویت بگید بیسبیکوت یا بیست کویت!

7) محیط مطالعه رو آماده کنید

اگه برای مطالعه به چیز خاصی نیاز دارید سعی کنید برای خودتون فراهم کنیدش ، مثلا به مقدار نور کافی ، سکوت ، موسیقی ملایم ، تنهایی و … البته توصیه میکنم خودتون رو به مطالعه در کتابخونه عادت بدید ، اولش سخته ولی بعد از مدتی از نتیجه راضی خواهید بود.

8 ) از فراموشی نترسید

طبیعیه که بعد از مدتی که چیزی رو یاد بگیرید اون رو فراموش کنید چون مغز مدام داره یاد میگیره.مغز مثل یک پیاز بزرگ هست و هر چیزی که یاد میگیرید مثل یک لایه این پیاز هست.وقتی مطلب جدیدی یاد میگیرید این لایه روی لایه قبلی تشکیل میشه و لایه قبلی به زیر فرو میره و دیرتر بهش دسترسی خواهید داشت ( یعنی کم کم فراموشش میکنید) . بهترین کار مرور و حتی مطالعه کامل مطلب در آینده است.میتونید از شیوه هایی مثل زمان بندی لایتنر استفاده کنید و مطالب رو به حافظه بلند مدت منتقل کنید.پس از اینکه مطالب رو فراموش میکنید دلهره نداشته باشید چرا که امری طبیعیه و برای همه (البته به جز نوابغ!) رخ میده

9) برنامه ریزی و مطالعه منظم

در واقع اینکه شما به صورت منظم ساعاتی از روز رو به مطالعه اختصاص بدید خیلی خوبه و باعث آمادگی جسمی و روحی بیشتری در شما میشه.ولی برای اینکار نباید در همون روز برنامه ریزی کنید.سعی کنید در روز قبل کارهای فردا رو منظم کنید و بر حسب ساعت برنامه ریزی کنید.برای مثال سه شنبه از ۳ تا ۴٫۵ نوبت دکتر ، ۵ الی ۷ جغرافیا ( تکنیک ۱۰ دقیقه رو فراموش نکنید) و …. در مطالب و پست های بعدی سعی میکنم روش برنامه ریزی درست رو هم براتون به اشتراک بگذارم.

10) اهداف منطقی تعیین کنید

یکی از مهمترین دلایلی که افراد به اهدافشون نمیرسن اینه که هدف ها غیرمنطقی و غیرقابل دستیابی هستند.اگه اهداف رو قابل مدیریت و کنترل تعیین کنید به سادگی میتونید به اونها برسید و به یک روند عادت گونه در این کار خواهید رسید و به مرور اهداف رو ارتقا بدید.از قدیم هم گفتند سنگ بزرگ نشونه ی نزدن هست! پس صبور باشید و مرحله به مرحله پیش برید.حتما موفق میشید.

11) از ناامیدی به شدت پرهیز کنید

این دیگه نیاز به توضیح نداره !! به اهدافتون فکر کنید و از شکست ها نا امید نشید ، سعی کنید با برنامه ریزی دقیق تر و منطقی تر شکست ها رو جبران کنید.آخر هفته عملکرد هفته قبل رو بررسی کنید و در صورتی که عملکرد خوبی داشتین و به برنامه ریزیتون عمل کردین به خودتون جایزه بدید! مثلا یک فیلم خوب در سینما!یا هرچی که دوست دارید.

در کل بهبود عملکرد تحصیلی و درسی چیزی نیست که بتونید زودی بهش دست پیدا کنید ، تلاش ، صبر ، پشتکار و پشتکار رمز موفقیت در هر زمینه ایه.

راز مهم در مطالعه

سلام دوستان.میخوام ۲۰ راز مهم در مطالعه رو خلاصه و مفید واستون بگم .اینارو رعایت کن ببینم چطور از مطالعه زده میشی!!!

1.سعی کنین هرچیرو میخونین تو ذهنتون مجسم کنین,چون:

«تجسم سنگ بنای حافظه است»

۲٫توجه کنید که هرکسی نمره ی بالاتری میگیره باهوش تر نیست!!!بلکه از وقت و نیروی خودش استفاده ی خوبی میکنه و شیوه ی صحیح مطالعه رو میدونه.

۴٫اگر میخی در چوب بیشتر فرو بره,دیرتر کنده میشه! اگر مطالبم به خوبی فهمیده و به درستی تو حافظه بلند مدت ثبت بشن,دیرتر فراموش میشن!

۵٫وقتی میخواین کتابی رو بخونین اونو به بخش های کوچیک تقسیم کنین و زمان خوندن اونارو مشخص کنین,چون هرچی مطالب به بخش های کوچیک تری تقسیم بشن,یادگیریشون راحت تر میشه.

۶٫درس خوندن موثر,خط کشیدن زیر سسطرای کتاب نیست!مطالعه فعال شامل خوندن,نوشتن,تکرار و مروره.

۷٫نیم ساعت مطالعه و ۵ دقیقه استراحت رو همیشه داشته باشین!

۸٫بعد از ۲۴ ساعت,۸۰% مطالب فراموش میشن,با مرور صحیح از این فراموشی جلوگیری کنین.(واسه مرور یادداشت های خودتون,فلش کارتای کانون و کتاب هایی که مطالبو خلاصه کردن توصیه میکنم)

۹٫ لم ندین!!!درست نشستن,درست نفس کشیدن و تابیدن نور(نور ۲ سفید یا زرد و سفید خوبه,چراغ مطالعه هم توصیه زیادی میکنم چون باعث تمرکز بیشتر میشه)

۱۰٫نکته های مهم درسی و کلاسی رو به صورت کلیدی بنویسین.

۱۱٫نکته های کلیدی,کلماتین که بیشترین معنی و مفهوم رو دارن.

۱۲٫ جواب های زیبا همیشه به دنبال سوالای زیبا میان.(اهمیت طرح سوال قبل از مطالعه)

۱۳٫سعی کنین تا حد امکان در یک مکان مطالعه کنین.از مطالعه تو پارک ها و مکان های شلوغ خودداری کنید!!!

۱۴٫قبل از شروع و بعد از مطالعه,کمی استراحت کنید

۱۵٫با علاقه و اشتیاق و برای رسیدن به هدف درس بخونین,نه از روی اجبار!!!

۱۶٫سعی کنید قبل از خواب,چیزایی رو که اونروز خوندین دوباره مرور کنین.

۱۷٫موضوع های مشابه (مثل زبان عربی و انگلیسی ) رو پشت سرهم مطالعه نکنین و بینشون فاصله بندازین.

۱۸٫بعضی دانش آموزان بین مطالعه,سرشونو میندازن پایین و از صفحه ی اول شروع میکنن به خوندن!!! بلا نسبت مثل … درس نخونین ,چون شما آدمین!!!

۱۹٫خواب, به بهبود حافظه ی بلند مدت کمک میکنه,بنابراین هنگام امتحان,مدت زمان خواب خودتونو خیلی کم نکنین و به اندازه ی کافی (۶ تا ۸ ساعت)بخوابید.

۲۰٫مطالبو مثل طوطی حفظ نکنید!!!چون به زودی فراموش میشن.سعی کنین مفهوم اونارو بفهمین.چون زمانی اطلاعات به خوبی در حافظه ی بلند مدت ثبت میشن که کاملا فهمیده بشن.

مغز، سلطان بدن است و برای داشتن یک سلطان لایق، مراقبت های ویژه ای لازم است. بعضی اوقات حس می کنیم که حافظه ما خوب کار نمی کند و یا در حفظ و یادگیری مطالب دچار مشکلاتی شده ایم. در همین راستا دانشمندان تحقیقات فراوانی روی کارایی مغز انسان در شرایط گوناگون انجام داده اند و همواره به دنبال به دست آوردن روش های مفیدی بوده اند تا بازدهی مغز را بالا ببرند. اما با این همه تلاش و کوشش، هنوز مسائل و ابهامات بسیاری درباره ی فعالیت مغزی افراد مختلف وجود دارد.

تحقیقات نشان می دهد که انسان ها دارای کارایی های مغزی گوناگونی هستند و این کارایی ها دلایلی مانند وراثت، تغذیه ، تربیت مغز و …. دارد. نتیجه چندین سال تلاش و کوشش دانشمندان، راه هایی است که ما می توانیم برای داشتن یک مغز آماده و مفید به کارگیریم.

داروهای هوشمند

همه انسان ها وقتی به سن چهل سالگی می رسند، تغییراتی را در توانایی های روانی خود به خوبی درک می کنند. این آغاز فرآیند تدریجی است که بسته به شدت میزان آن، حتی می تواند به جنون ختم شود. در اینجا این سؤال مطرح می شود که آیا می توان به وسیله دارو، این حالت خاص را بهبود دهیم یا به طور کلی از بین ببریم یا حتی در مرحله ای پیشرفته تر از بروز آن جلوگیری کنیم؟

کودکانی که در صبحانه خود از نوشیدنی های شیرین و گرم استفاده می کنند ، در انجام تست های حافظه و توجه ، همسطح افراد هفتاد ساله عمل می کنند.

در حال حاضر در بازار داروهایی وجود دارد که به نوعی این کار را انجام می دهند، به این داروها داروهای «افزایش هوشیاری» می گویند و محققان روی داروهای جدیدی در همین زمینه هم کار می کنند. یکی از معروف ترین این داروها MODAFINIL است که به خوبی حالت نارکولپسی را برطرف می کند. نارکولپسی در انسان باعث خواب ناگهانی می شود و فعلاً MODAFINIL بهترین گزینه برای درمان آن است. این دارو می تواند شخص را متناوباً 90ساعت بیدار نگه دارد و برخلاف آمفتامین ها و حتی قهوه، عوارض بسیار کمی دارد. تحقیقات نشان می دهند فقط تعداد کمی از کسانی که MODAFINIL مصرف می کنند از نارکولپسی رنج می برند و اکثر آنها کسانی هستند که نمی خواهند بخوابند. این وضعیت در مورد داروهای زیاد دیگری هم صادق است، یعنی مردم به خاطر مشکل یا بیماری خاصی آنها را مصرف نمی کنند، بلکه از آنها استفاده می کنند تا از اثرات آنها در زندگی روزانه بهره مند شوند. نمونه دیگر این داروها RITALIN است؛ دارویی که مردم در بسیاری موارد صرفاً برای افزایش قوه تمرکز خودشان از آن استفاده می کنند، اما این استفاده بی رویه هم می تواند برای انسان خطرساز باشد. دکتر دانیلی پیوملی، یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در این مورد می گوید: « ما باید مراقب چیزهایی که می خواهیم، باشیم .» او که روی افزایش قدرت و نحوه عملکرد حافظه انسان کار می کند، در عین حال بر استفاده ازاین داروها در موارد خاص تأکید می کند و می گوید:«بالاخره باید به یاد آوردن چیزهایی را که نمی خواهیم، پایان دهیم .»

استفاده از داروها برای بهبود عملکرد مغز انسان، آینده روشنی دارد و دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند عملکرد مغزی انسان های سالخورده را مانند جوانان، بدون اشتباه کنند.

تغذیه مناسب

مغز انسان ، یکی از حریص ترین ارگان های بدن محسوب می شود که احتیاجات رژیمی ویژه ای دارد. به همین خاطر «هر چیزی که شما می خورید بر نحوه فکر کردنتان تأثیر می گذارد». چندان هم عجیب نیست. از این رو محققان تحقیقات گسترده ای در زمینه تغذیه انجام داده اند.

یکی از جالب ترین تحقیقات در زمینه خوردن صبحانه است. با هر بار صبحانه خوردن، میزان زیادی گلوکز که غذای اصلی مغز است ، به بدن وارد می شود و طی مطالعات بسیار زیاد انجام شده، مشخص شده است افرادی که صبحانه نمی خورند ، کارایی کمتری در مدرسه یا محل کار دارند.

یکی از جالب ترین تحقیقات در زمینه خوردن صبحانه که در سال 2003 انجام شد، اثبات کرد کودکانی که در صبحانه خود از نوشیدنی های شیرین و گرم استفاده می کنند، در انجام تست های حافظه و توجه ، همسطح افراد هفتاد ساله عمل می کنند. در تحقیق دیگری که توسط «باربارا استووارت» از دانشگاه آستر انگلیس انجام شد، بر نقش بسیار مؤثر لوبیا تأکید شده است. این ماده سرشار از پروتئین به همراه نان در برنامه غذایی روزانه کودکان باعث می شود آنها سخت ترین تست های مرتبط با آگاهی فکری را به راحتی انجام دهند.

بعد از صبحانه نوبت به غذاهای اصلی می رسد. دانشمندان بر استفاده فراوان از تخم مرغ و سالاد در رژیم غذایی تأکید می کنند. در تخم مرغ میزان فراوانی کولین وجود دارد که از این ماده در بدن برای تولید انتقال دهنده های عصبی استیل کولین استفاده می شود. محققان در دانشگاه بوستون با کاهش میزان استیل کولین در مغز متوجه شدند که کمبود این ماده باعث می شود شخص حافظه خود را در زمینه به یاد آوردن الفباء و حروف کلمات از دست بدهد. کمبود این ماده در مغز همچنین می تواند باعث آلزایمر شود و تحقیقات نشان می دهد افزایش این ماده در مغز می تواند روند فراموشی مربوط به پیری را کند کند.

هنگام خواب ، مغز با تردستی راه حل های خلاقانه ای پیدا می کند، پس اگر شما هم در حل مسئله ای مشکل دارید و منتظر یک لحظه اوره کائی (یافتم معروف ارشمیدس ) هستید، بهتر است همین حالا به خواب ناز فرو روید.

از دیگر غذاهای توصیه شده سالادها هستند. این غذاها دارای مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان هستند که در آنها میزان فراوان بتاکاروتن، ویتامین E و C وجود دارد. محققان اعلام کرده اند افزایش آنتی اکسیدان در مغز باعث افزایش قدرت یادگیری حتی در سن بالا می شود، به گونه ای که آنها در دانشگاه کالیفرنیا موفق شدند به یک سگ پیر چیزهای جدیدی آموزش دهند. دانشمندان حتی تأثیر دسرها بر فعالیت مغز را هم مورد بررسی قرار داده اند. آنها بهترین دسر پس از صرف ناهار را ماست می دانند چون به راحتی استرس های بعدازظهر را برطرف می کند و دلیل آن این است که ماست دارای تیروزین های آمینواسید است. از این ماده در مغز برای ساخت انتقال دهنده های عصبی و نورآدرنالین استفاده می شود که این دو ماده تأثیر زیادی در برطرف شدن استرس دارند.

محققان توصیه می کنند در عصر هم مقدار کمی غذا خورده شود تا گلوکز مورد نیاز مغز آماده شود، البته تاکید آنها بر یک وعده بسیار سبک و مقوی است.

شصت درصد ساختار مغز چربی است ، به همین خاطر این قسمت از بدن باید همیشه چرب نگه داشته شود. بهترین گزینه برای این منظور اسید چرب امگا3 است که به میزان بسیار زیاد در دی اچ ای (DOCOSAHEXAENOIC) یافت می شود. این ماده در یکی از لذیذترین غذاهای دنیا به میزان بسیار زیاد وجود دارد یعنی در ماهی . به همین دلیل ماهیبهترین غذای مغز است و مصرف همیشگی آن تأثیر مثبت بسیار زیادی در کارایی مغز دارد.

در پایان روز هم دانشمندان توصیه می کنند میوه های تازه مانند توت فرنگی و تمشک مصرف شود. میوه ها به خصوص توت فرنگی و تمشک در تقویت حافظه کوتاه مدت تأثیر زیادی دارند.

استفاده با صرفه از مغز

تا چندی پیش ضریب هوشی یک شخص – مقیاسی برای توانایی های حل مشکلات هوشی یک شخص – پدیده ای ثابت برای انسان فرض می شد که میزان آن مستقیماً از راه وراثت تعیین می شد، اما اخیراً دانشمندان نظریه ای مطرح کرده اند که در آن میزان ضریب هوشی هر شخص به عملکردی پایه ای در مغز انسان با نام «حافظه فعال» بستگی دارد؛ بدین صورت که هرچه حافظه جاری انسان بیشتر شود، میزان ضریب هوشی او هم افزایش می یابد.

حافظه جاری، سیستم ذخیره کوتاه مدت مغز انسان است . در این بخش مسائل هوشی انسان حل می شوند، مثلاً اگر شما بخواهید 7+6-73 را حل کنید، این قسمت از مغز شما – حافظه جاری – قسمت وسطی فعالیت ذهنی شما که برای حل مسئله لازم است را در خود نگه می دارد. میزان اطلاعاتی که حافظه جاری می تواند در خود ذخیره کند، به آگاهی عمومی شخص بستگی دارد.

به تازگی یک تیم تحقیقاتی در انستیتو کارولینا استکهلم به رهبری ترکل کلینگبرگ به نشانه هایی دست یافته است مبنی بر این که سیستم عصبی که در حافظه جاری قرار دارد، ممکن است با تمرین بزرگ شود. آنها با استفاده از نوعی اسکن مغناطیسی پیشرفته، فعالیت های مغزی چند شخص بالغ را پیش و پس از یک برنامه تمرینی حافظه جاری اندازه گیری کردند . این برنامه کارهایی از قبیل حفظ کردن موقعیت یک سری نقطه در یک صفحه شطرنجی بود. پس از پنج هفته تمرین، آنها متوجه شدند فعالیت های مغزی افراد مورد نظر در قسمتی از مغز که با این نوع فعالیت ها درگیر است، افزایش یافته است.

اما نکته شگفت انگیز در این آزمایش این بود که هنگامی که گروه، این آزمایش ها را روی کودکان اعمال می کرد، متوجه شد این بار به جای سیستم عصبی موجود در حافظه جاری، قسمتی از مغز که مربوط به آگاهی عمومی کودکان است، رشد یافته و ضریب هوشی کودکان هشت درصد افزایش یافته است .

با این که دانش مربوط به حافظه جاری، روزهای اولیه خود را سپری می کند، کلینبرگ امیدوار است تمرین های حافظه فعال، کلید بازکردن قفل قدرت باشد. او در این مورد می گوید : «عوامل وراثتی و دوران جنینی نقش بسیار زیادی در میزان توانایی فعالیت های مغزی دارند، اما فراتر از آن، چند درصد – که هنوز میزان آن مشخص نیست وجود دارد که می توان با تمرین آنها را افزایش داد.»

استراتژی

فرض کنید در یک تالار سخنرانی هستید و در آن تالار ، ششصد نفر حضور دارند. اگر تمام این افراد نام خود را به شما بگویند و یک ساعت بعد از شما بخواهند که آنها را تکرار کنید، ممکن است دچار سرگیجه شوید. این بدان خاطر نیست که شما نمی توانید این کار را انجام دهید، بلکه مشکل اینجاست که شما تکنیک ها و روش های مربوط به انجام آن را نمی دانید. اما افرادی هستند که می توانند این کار را به صورت عادی انجام دهند. آنها می توانند هزاران عدد ، اشعار بسیار قدیمی و غیر مستعمل، و صدها هزار کلمه بدون استفاده را حفظ کنند. در یکی از مسابقات جهانی در این زمینه ، «النور مگ وایر» و تیم همکارش از دانشگاه لندن، هشت نفر از بهترین های مسابقات را زیر نظر گرفتند. آنها حین آزمایش های متفاوت، به مدرکی که ثابت کند این افراد از ضریب هوشی بالایی برخوردار هستند دست نیافتند، اما متوجه شدند این افراد هنگام حفظ کردن از سه منطقه مغزشان برای انجام کار استفاده می کنند و این در حالی است که آنها در تست های حفظ کردنی از این مناطق ویژه مغزی استفاده نمی کنند. دلیل این امر را می توان استراتژی خاص آنها برای حفظ کردن دانست. مثلاً آنها برای حفظ کردن نحوه و ترتیب چیدن یک دسته برگه ، به هر کدام از آنها یک شخصیت می دهند و برای حفظ کردن ترتیب قرارگیری، یک داستان بر اساس نحوه قرار گیری برگه ها پردازش می کنند و طبیعتاً حفظ کردن یک داستان بسیار راحت تر از حفظ کردن تعداد بسیار زیادی عدد مشابه است .

بازیگران سینما و تئاتر هم تقریباً از روش مشابهی استفاده می کنند. آنها چیزهایی را که بیان می کنند با احساسات همراه می کنند و انسان ذاتاً وقایعی را که با احساسات زیادی همراه است، جزء به جز حفظ می کند. هنرپیشگان حرفه ای از روش دیگری استفاده می کنند. آنها هنگام ادای کلمات، حرکات مربوط به آن را هم انجام می دهند و این عمل آنقدر مؤثر است که آنها حتی چند ماه پس از نمایش می توانند متنی را که حفظ کرده اند، به راحتی ادا کنند.

«هلگا نویس» یک روان شناس از دانشگاه المهرست در ایلینویز به همراه «تونی نویس» که یک بازیگر است، کشف کردند که از این روش می توان برای افزایش یادگیری دانش آموزان استفاده کرد. دانش آموزانی که کلماتشان را با آموزش های دیگری همراه کنند، بعداً 38درصد بیشتر می توانند کلمات را بازسازی کنند. نویس ها معتقدند داشتن دو روش ذهنی برای حفظ کردن می تواند قابلیت حفظ کردن افراد را به صورت باور نکردنی افزایش دهد. «بری گوردون» از دانشگاه جان هاپکینز اعتقاد دارد، استراتژی، در زندگی روزانه هم اهمیت زیادی دارد. کارهای ساده ای مانند قرار دادن کلیدها در یک جای مشخص و نوشتن چیزها برای از یاد نبردن آنها می تواند میزان اطلاعاتی را که پیش خود نگه می دارید، زیادتر کند. اگربه خاطر آوردن اسامی، مشکل شماست، سعی کنید آنها را به صورت ذهنی تداعی کنید.

استراحت

کمبود خواب، اثرات بدی برای مغز شما در پی خواهد داشت. برنامه ریزی، حل مسائل، یادگیری، تمرکز و حافظه جاری شما همه از کمبود خواب متحمل عوارض سوء می شوند. در عین حال حتی در ضریب هوشی هم خلل وارد می شود. دکتر «شون درومند» از دانشگاه کالیفرنیا در این مورد می گوید: اگر شما 21 ساعت پشت سرهم بیدار بمانید ، توانایی هایتان به اندازه کسی است که تا حدی که قانون (ایالات متحده آمریکا) اجازه می دهد، مست است، البته لازم نیست دقیقاً 21 ساعت بیدار بمانید تا این حالت را تجربه کنید، فقط کافی است دو یا سه شب دیر بخوابید و زود بیدار شوید تا همین حالت به شما دست دهد.

خوشبختانه این رابطه دو سویه است. اگر شما به کسی که از خواب محروم شده، اجازه بدهید یک یا دو ساعت بیشتر چشم روی هم بگذارد، این شخص می تواند در کارهایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد، مانند امتحان دادن، موفق تر عمل کند. دکتر درومند در این مورد می گوید: «توجه ( تمرکز) اساسی ترین پایه هرم ذهن است، اگر شما آن را تقویت کنید، دیگر نیازی نیست به چیز دیگری توجه نشان دهید.»

اینها تنها فواید یک خوب عمیق شبانه نیست. وقتی که شما خواب هستید، مغز شما حافظه های جدیدی را تمرین کرده و حتی بعضی از مسائل را حل می کند. فرض کنید شما می خواهید یک بازی جدید رایانه ای را یاد بگیرید. در این صورت بهتر است به جای این که چند ساعت پای کامپیوتر بنشینید، دو ساعت بازی کنید و سپس بخوابید. هنگامی که شما خواب هستید مغز شما همان مدارهایی که برای یادگیری بازی استفاده کرده است را دوباره فعال می کند. دوباره صدای آنها را می شنود و سپس حافظه های جدید را در حافظه بلند مدت ذخیره می کند و هنگامی که بیدار شوید، یک بازیگر بهتر شده اید. چنین روشی در دیگر کارها مانند یادگیری پیانو، رانندگی خودرو و … هم می تواند کارگر باشد.

در این مورد همچنین شواهدی در دست است که نشان می دهد خواب باعث بهبود روش حل مسائل می شود. داستان دیمیتری مندلیف که پس از خواب روزانه یکباره به طرح جدید تناوبی رسید، نمونه بارز این مسئله است. چون او شدیدا درگیر حل مسئله بوده ، هنگام خواب مغز او همانطور که در بالا ذکر شد، به فعالیت هایش در این زمینه ادامه داده و به حل مسئله رسیده است .

به نظر می رسد هنگام خواب ، مغز با تردستی راه حل های خلاقانه ای پیدا می کند، پس اگر شما هم در حل مسئله ای مشکل دارید و منتظر یک لحظه اوره کائی («یافتم» معروف ارشمیدس ) هستید، بهتر است همین حالا به خواب ناز فرو روید.

http://brainpower.ir

 

خانه | ارتباط با ما | پژوهش ها | اخبار | چندرسانه ای | ورود | نقشه سایت | سامانه‌های ستادی | معاونت پژوهشی استان‌ها
كلیه حقوق سایت برای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی محفوظ است.


اسنادDownloads-icon


بیانیه گام دوم انقلاب اسلامیDownloads-icon


سياستهای كلی نظام (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری)Downloads-icon


سند تحول بنیادینDownloads-icon


برنامه درسی ملیDownloads-icon


نقشه مهندسی فرهنگی کشورDownloads-icon


معارف انقلاب اسلامیDownloads-icon


دوره ابتداییDownloads-icon


دوره متوسطه اولDownloads-icon


دوره متوسطه دومDownloads-icon

چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم
چگونه ذهن و هوش خود را تقویت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *