چگونه ذهن کودک را فعال کنیم

 
helpkade
چگونه ذهن کودک را فعال کنیم
چگونه ذهن کودک را فعال کنیم

غذای کودک، تاثیر زیادی در هوش و قدرت شناختی او خواهد داشت. با گذشت هر روز از زندگی یک کودک نوپا ، بدن او از نظر فیزیکی و عاطفی رشد کرده، و مغز او آماده ی یادگیری و کشف چیزهای جدید خواهد شد. خیلی زود، کودک شما بزرگ شده و آماده ی ورود به مدرسه و یادگیری درس ها و فعالیت های جدید می شود.

در این زمان است که شما به عنوان یک پدر یا مادر ، باید با آگاهی از نیازهای کودکتان، خود را برای آن چه که با آن رو به رو خواهید شد، آماده کنید. در این مرحله، غذاهایی که برای رشد کودک ، در رژیم غذایی او استفاده می کنید، می تواند نقش بسیار مهمی در پرورش هوش او بازی کند.

بنابراین، شما باید به عنوان یک مادر مطمئن شوید که رژیم غذایی کودکتان بهترین منبع برای رفع نیازهای او است. برای کمک به شما، در این بخش از نمناک، 10 تا از بهترین مواد غذایی که به رشد مغز و تقویت حافظه کودکان کمک می کند، آورده شده است.

1. سبزیجات

چگونه ذهن کودک را فعال کنیم

سبزیجات دارای برگ سبز ،مانند اسفناج و کلم پیچ غنی از آهن و ویتامین ها هستند، که به رشد مغز در کودکان کمک فراوانی می کنند. احتمال دارد کودک شما از خوردن همه ی سبزیجات متنفر باشد، اما می توانید با استفاده از ترفندهای مختلف، سبزیجات را به غذای کودک اضافه کرده و کودکتان را به خوردن سبزیجات علاقمند کنید.

می توانید سبزیجات را به املت کودک خود اضافه کرده و یا به صورت رول با کاهو و گوجه فرنگی در ساندویچ او قرار دهید، به طوری که بچه متوجه آن ها نشود.

2. ماست 

ماست یک منبع غنی از ویتامین B و پروتئین ها است، که در بهبود عملکرد و رشد بافت های مغزی، بسیار مفید است. همچنین، ماست حاوی باکتری های پروبیوتیک است، که به بهبود و سلامت دستگاه گوارش در کودکان، کمک فراوانی می کند، توصیه می شود یک فنجان ماست را با برخی از انواع توت های تازه مخلوط کنید.

این مخلوط، یک غذای سریع، جالب و بسیار مفیدی برای کودک خواهد بود، که حتما توجه فرزند شما را جلب می کند.

3. تخم مرغ 

تخم مرغ یک منبع غنی از پروتئین و همچنین حاوی مقادیر مناسبی از کولین است. کولین، یک ماده غذایی لازم برای عملکرد صحیح و رشد مغز است.

تخم مرغ یکی از بهترین مواد غذایی است که می توان با آن غذاهای بسیار متنوعی برای کودکان درست کرد. تخم مرغ را به ساندویچ و سالاد اضافه کنید ، شما با انجام این کار ، غذای کودک خود را خوشمزه تر خواهید کرد.

4. ماهی 

ماهی نیز از جمله بهترین مواد غذایی در نظر گرفته شده برای رشد مغز در کودکان است. ماهی هایی مانند ماهی آزاد، ساردین و ماهی تن، منبع غنی از ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3، هر دو از مواد مغذی هستند جلوگیری از آسیب های حافظه ای در سنین بالاتر شده، و به طور کلی مانع از دست دادن حافظه می شود.

همچنین، اسیدهای چرب امگا 3، سیستم ایمنی بدن کودک شما را تقویت می کند. بنابراین مطمئن شوید که شما حداقل 2-3 وعده از این ماده ی غذایی را در هر هفته، در برنامه غذای کودک خود قرار داده باشید.

5. لوبیا 

تصور می شود که مصرف لوبیا برای کسانی که تحت تاثیر بیماری آسم هستند، ضرر داشته باشد، ولی لوبیا به عنوان یک منبع خوبی از پروتئین برای گیاه خواران می باشد.

اعتقاد بر این است که مصرف لوبیا مخصوصا لوبیای قرمز برای افزایش حافظه و جلوگیری از بسیاری اختلالات و شیوه زندگی همراه با آرامش کمک خواهد کرد، پس حتما لوبیا را جز اصلی غذای کودک خود قرار دهید.

6. توت 

انواع توت ها، به معنای واقعی کلمه دارای آنتی اکسیدان های با ارزشی هستند که از آسیب رادیکال های آزاد به مغز جلوگیری کرده و سطح حافظه کودک شما را بالا نگه می دارد. علاوه بر این، توت ها مقداری از ویتامین C، که باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود، را فراهم می کنند.

با اضافه کردن برخی از غلات مانند بلغور جو دوسر به غذاهایی که با توت برای کودک خود درست می کنید، و یا درست کردن انواع دسرهای سریع و آسان با استفاده از توت، بچه خود را در هر زمان به خوردن این ماده غذایی مفید تشویق کنید.

7. آجیل و دانه ها 

گردو، بادام، تخم کتان و دانه های روغنی را می توانید با اطمینان به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. آجیل و دانه ها پر از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری برای افزایش حوصله کودک شما بوده و همچنین، سیستم عصبی کودک شما را سالم نگه داشته و به عملکرد بهتر آن کمک می کند.

8. بلغور جو دو 

بلغور جو دوسر فقط یک غذای معمولی برای کودک شما نیست، از آن می توانید به عنوان بهترین گزینه برای صبحانه ی سرد بچه های خود استفاده کنید، زیرا بلغور جو دوسر غنی از فیبر فراوانی است. تصور بر این است که قرار دادن بلغور جو دوسر برای حفظ عروق قلب و مغز کودکان بسیار مفید است.

در واقع، مطالعات تایید کرده اند بچه ها یی که جو دوسر در وعده های غذایی خود مصرف کنند، در انجام وظایف مربوط به حافظه ی خود از دیگر بچه ها، عمل کرد بهتری خواهند داشت.

9. سیب 

در جعبه ی غذایی کودکان یک ماده ی غذایی شگفت آور و همه کاره وجود دارد که همه به خوبی با آن آشنا هستیم ، این ماده چیزی نیست به غیر از سیب. سیب یک میان وعده سریع و سالم برای کودک شما، مخصوصا زمانی که او خیلی گرسنه است، می باشد. زمانی که کودک شما گرسنه باشد، یک سیب رسیده و شیرین را با ولع خواهد خورد.

سیب حاوی آنتی اکسیدان ها ی حیاتی است که در مبارزه با زوال شناختی و فکری کودکان بسیار مفید است. اما سعی کنید سیب های سالم و بدون آفت کش ها و مواد افزودنی شیمیایی را که سلامت بچه های شما را به خطر می اندازد، استفاده کنید.

10. زردچوبه 

زردچوبه، یک ماده ی شناخته شده است که دارای خواص ضدالتهابی بوده، و یکی از بهترین موادی است که برای تقویت حافظه کودکان می توانید به رژیم غذایی آن ها اضافه کنید.

زردچوبه محتوای کورکومین بوده، که به عملکرد بهتر مغز در مبارزه با التهابات بافت مغزی کمک کرده و آن ها را در مقابل بیماری ها و پلاک های تشکیل دهنده ی آلزایمر، قوی تر و مقاوم تر می کند. اگر شما ازخوردن غذاهای هندی لذت می برید، به این دلیل است که اکثر غذاهای هندی با زردچوبه ی فراوانی آماده می شوند.

والدینی که مایل اند کودکانشان حافظه و رشد و نمو بهتری داشته باشند می توانند عسل طبیعی را بعد از یک سالگی در وعده غذایی کودکان خود قرار دهند.

با اشاره به اینکه افرادی که از ابتدای دوره جوانی مصرف عسل را در وعده غذایی خود جای داده اند کمتر دچار پیری زودرس می شوند و عمر طولانی تر دارند باید بدانید که عسل برای جلوگیری از فشار خون بالا، ورم مفاصل، بی خوابی و افزایش مقاومت بدن بسیار مفید است.

سوالی که با عنوان کردن نام عسل پیش می آید این است که چطور عسل طبیعی و مرغوب را تشخیص دهیم ؟

چگونه ذهن کودک را فعال کنیم

برای تشخیص عسل مرغوب باید بگوییم معمولا بهترین نوع عسل سرخ رنگ، شفاف، خوشبو و غلیظ است و بستگی با نوع آن نباید گلو را بسوزاند ؛ همچنین زمانی که عسل را از ظرف واژگون می کنیم باید کش بیاید و شکرک هم نزند.

 


آشپزخانه‌تان را حرفه‌ای بچینید

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟

مهارتهای مربوط به حافظه به شکل طبیعی رشد می کنند

 

چگونه ذهن کودک را فعال کنیم

 آیا کودک شما، لحظات خاص، اسباب بازی مخصوص یا اولین گردش و پیاده روی مثل رفتن به باغ وحش را به خاطر خواهد داشت.  در حالیکه نوزاد بعدها در زندگی اش قادر به یادآوری آن خاطرات نیست، اما تجربیات می توانند در رشد و پرورش او نقش حیاتی ایفا کنند.

 خاطرات و تجربیات برای یادگیری حکم آجرهای ساختمان سازی را دارند. حافظه یک نوزاد به خوبی حافظه یک انسان بالغ عمل نمی کند. او قادر نخواهد بود تا یک اتفاق را در ذهن خود یادآوری کند .  بنابراین زمانیکه تجربه ای را به رسمیت بشناسد نسبت به آن احساس راحتی و آشنایی می کند اما در عین حال عضلات کوچک حافظه او از زمان تولد همچنان سخت به کار خود مشغول هستند.

 

در ابتدا، او  به حافظه روندی یا رویه ای خود تکیه می کند. همان حافظه ای که مسئولیت آن عبارت است از به خاطر سپردن مهارهای مکیدن، بلعیدن، ایجاد سروصدا و حتی غلتیدن و راه رفتن. تا هفته 6 او به حافظه معنایی یا دانش عمومی کلمات دست می یابد. این حافظه به او کمک می کند تا صدای مادرو پدرش را که والدین او هستند نه صدای غریبه ها را تشخیص دهد. این حافظه به او کمک می کند تا بیاموزد که غذاهای خاص طعم خوشمزه تری دارند و غذاهای دیگر این طعم را ندارند و در نهایت این حافظه به او کمک می کند تا اسم خودش را بشناسد و معنای کلمات را درک کند.    مهارتهای مربوط به حافظه به شکل طبیعی رشد می کنند. اما راههایی وجود دارد که به رشد و تقویت حافظه کودک از همان دوران نوزادی کمک می کند:

 تازه نگه داشتنزمانیکه کودک شما چیزی رابرای اولین بار تجربه می کند، آن تجربه فضایی از مغز  که وظیفه اش ذخیره کردن و یادآوری خاطرات است را تحریک می کند. همچنین باعث می شود تا مغز او در بین سلولهای عصب خود، شبکه ارتباطی جدیدی را شکل بدهد. هرچقدر اتصالات عصبی کودک شما بیشتر باشد، راههای بیشتری برای بدست آوردن اطلاعات خواهد داشت (این امر باعث می شود تا کودک باهوش شود). لمس کردن شکم او بوسیله یک پر، نشان دادن اینکه چگونه اسباب بازیهای حمام را در وان آب فشار دهد و بازی کردن و غلتیدن در چمنها همه راههایی هستند که کمک به اتصال ارتباطات در او می شوند. همچنین مهم است تا به او اجازه دهید که بعضی از وظایف را خودش انجام دهد. مثل کنترل کردن بلاکهای خانه سازی که مدام در حال لغزیدن هستند. تکرار، تکرار، تکرارمغز روی تنظیم برخی از اتصالات حاضر شکل گرفته است، و این روند نیاز به تکرار دارد درست شبیه به زمانی است که شما یک فیلم را برای دومین بار تماشا می کنید و جزئیاتی را که ممکن است متوجه آنها نشده باشید را مرور می کنید.  نوزادان در اثر تکرار، حافظه ای قوی تر و عمیق تر پرورش می دهند. چیزها را بارها و بارها تکرار کنید. مانند خواندن یک آهنگ، انجام دادن بازی مورد علاقه او قبل چرت کوتاه روزانه یا رفتن به پیاده روری بعد از نهار. اینها باعث تقویت اتصالات موجود می شوند درحالیکه اتصال جدید دیگری در حال شکلگیری است. 

تصاویر کتاب حافظه کودک را تقویت می کند

 

از کلمات استفاده کنیدکودکانی که والدین آنها بیشتر با آنها صحبت می کنند دامنه لغات بزرگتری دارند و زودتر صحبت می کنند. به این دلیل که آنها بیشتر لغاتی که می شنوند را در ذهن خود ذخیره می کنند . زمانیکه کودک بین 4 تا 6 ماهگی گفتن صداها و کلمات نامفهوم را آغاز می کند، با لبخند زدن، ارتباط چشمی، تکرار صداهایی که او تولید می کند به او بپیوندید و صبر کنید تا او پاسخ شما را بدهد. این راه به کودک شما کمک می کند تا در بین مکالمه  نوبت را رعایت کند، بشنود، به خاطر بسپارد و در یک زمان صداهای کمی را تکرار کند. برای او کتاب بخوانید.کتاب خواندن معنای کلمات را به او می آموزد. به عنوان مثال، کتابهای شعر حیوانات که دارای صداهای حیوانات و تکرار آنها هستند یکی از راههای متفاوت است. تصاویر کتابها حافظه کودک را تیز می کند. شما می توانید فعالیتهای روزانه خود را برای کودک خود توضیح دهید. به عنوان مثال، بیا تا این کفشها رو امتحان کنیم. من دانه های گرم شن رو زیر پاهایم احساس می کنم. در حقیقت با ین کار به کودک خود کمک کرده اید تا خودش را برای زدن اولین کلمه یا حرف آماده کند. لحن تلفظهنگامیکه اطلاعات با یک ملودی خارج می شوند کودک آن را راحت تر می آموزد. در حقیقت ریتم و الگوی آهنگ، یادآوری و حفظ مسائل و موضوعاتی که در قالب یک موزیک گفته می شود  را راحت تر می کند.  به عنوان مثال، کلمات ریتم دار و آهنگین به کودکان در پیش بینی آنچه در ادامه می آید کمک می کند. به همین دلیل است آنها بین ترانه ها و خواندن ادای حیوان یا شی خاص را تقلید می کنند. شما می توانید برای آنها ترانه سازی کنید. مثلا تصویر مادربزرگ و پدربزرگ را به او نشان دهید و با شعر و ریتم به آنها بگویید که مادربزرگ مهربون/ شما رو خیلی دوست داره یا ترانه یک روز یه آقا خرگوشه را با آهنگ و ادا برای او اجرا کنید. آهنگ یه آنها کمک می کند تا بهتر و بیشتر با محتوا آشنا شده و دفعه بعد که آن را می خوانید او آنها را تقلید خواهد کرد. لبخند بزنیدکودک شما بیشتر احتمال دارد تجربیاتی را به خاطر بیاورد که با احساس مثبت همراه بوده است. در مطالعات اخیری که صورت گرفته است، دو دسته از کودکان با یکدیگر مقایسه شدند. کودکانی که اشکال هندسی را به همراه یک چهره خندان و صدای مهربان دیدند، تصاویر این اشکال بهتر در ذهن آنها باقی ماند تا کودکانی که همان اشکال را به همراه یک چهره عصبانی و صدای خشمگین دیدند. به نظر می رسد احساسات مثبت، توجه و حس انگیزش کودک را بالا می برد. بنابراین زمانیکه با کودک خود بازی می کنید، درباره یک پرنده در افق صحبت می کنید یا با او قدم می زنیدف لبخند بزنید تا به فهم بهتر و درک او در دسیابی به اطلاعات جدید کمک کرده باشید.

 

از آنجائیکه تقویت حافظه کودک می تواند بر توسعه ادراکی تا موفقیت آکادمیک آتی او اثرگذار باشد، اهمیت آن را نمی توان دست کم گرفت. بازی های سرگرم کننده هم به تقویت حافظه کودک کمک می کنند و توانایی او برای استدلال را نیز بهتر می کنند. 

بازی های سرگرم کننده  به تقویت حافظه کودک کمک می کنند

 

بازی هایی برای تقویت حافظه کودک

بازی حافظهیکی از سنتی ترین راه های تقویت حافظه کودک از طریق بازی های پیدا کردن همتا است که در این بازی ها کودک باید لنگه ای از یک جفت وسیله یا کارت را بگردد و پیدا کند. نیازی نیست که به دنبال پازل های گران قیمت باشید، زیرا انواع و اقسام بازی های حافظه چه در فرمت قابل پرینت و چه در فرمت الکترونیکی موجود است و بیشتر آنها برای کودکان جذابیت زیادی دارند. اگر فرزندتان به گوشی هوشمند یا تبلت دسترسی دارد، می توانید در فروشگاه های برنامه های الکترونیکی جستجو کنید و ببینید چه بازی ها و برنامه هایی برای دستگاه شما وجود دارد.بازی گمشدهسه یا چهار اسباب بازی کوچک را در یک ردیف بگذارید. برای مثال می توانید از عروسک های مینیاتوری، ماشین اسباب بازی و یک مداد را کنار هم بگذارید. به فرزندتان بگوئید که چشمانش را با دست بگیرد و سپس یکی از اسباب بازی ها را زیر کاسه یا لیوان پلاستیکی پنهان کنید. از او بخواهید چشمانش را باز کند و حدس بزند که کدام اسباب بازی پنهان است. اگر فرزندتان مطمئن نیست که کدام اسباب بازی پنهان است، برایش توضیحاتی اینچنین بدهید: «ما سه تا اسباب بازی داشتیم: مداد، ماشین و میمون. فکر می کنی کدومش زیر این لیوان قایم شده؟» وقتی حدس او درست بود، تشویقش کنید و به او فرصت بدهید تا این بار او بازی کند. برای توسعه مهارت های ادراکی فضایی کودک، اسباب بازی ها را هر بار جابجا کنید. اگر فرزند دیگری دارید که از او بزرگتر است، اسباب بازی کوچکی را زیر یکی از لیوان ها پنهان کنید و از او بخواهید که آن را جستجو کند و لیوان های را جابجا کنید.بازی الگوها و رنگ هاترکیبی از وسایلی را جمع کنید که الگو مشابهی داشته باشند، مثلاً بلوک های خانه سازی با رنگ های مختلف یا لیوان های پلاستیک رنگارنگ. سه یا چهار تا از این وسایل را به ترتیب رنگی قرمز، آبی، قرمز، آبی بگذارید. بگذارید فرزندتان چند دقیقه به این ترتیب رنگی نگاه کند و سپس وسایل را جابجا کنید. سپس از او بخواهید که دوباره این ترتیب رنگی را بچیند. اگر این کار را درست انجام داد، تشویقش کنید. هدف از این فعالیت آن است که یک ترتیب و الگوی ساده به کودک آموخته شود. در ابتدا فقط از دو رنگ استفاده کنید تا به تدریج مهارت های بازشناسی الگو در کودک بهبود یابد و سپس سه یا چهار رنگ مختلف را بچینید.کلمات و تصاویرکودکان عاشق حیوانات هستند و به همان اندازه نیز صدا در آوردن را دوست دارند. برای کمک به بهبود حافظه کودک، این دو را با هم ترکیب کنید. با استفاده از کتاب مصور یا تصاویر حیوانات که از مجلات جدا کرده اید، به یک حیوان اشاره کنید و صدای آن حیوان را درآورید. پس از چند مرتبه بازی با کودک، از او سوالاتی در مورد صداهای حیوانات مختلف سوال کنید و بدین ترتیب حافظه او را تمرین دهید. یا اینکه از او بخواهید صدای حیوان خاصی را درآورد. این کار نه تنها مهارت های مربوط به حافظه او را تقویت می کند، بلکه مهارت های شنیداری و زبانی و استدلالی او را نیز بهبود می بخشد.

 

گردآوری:بخش کودکان بیتوته

منابع:

ninisite.combartarinha.ir

آنچه والدین باید بدانند


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین


جستجوی نزدیک ترین خدمات موردنیاز به شما


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری


شیک ترین و زیباترین مدل کیف زنانه


تنوع فوق العاده طرح و رنگ صندلهای چرم


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


دنبال دندانپزشک خوب توی تهران میگردی؟


اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی

هرآنچه لازم است ازقرص های سقط جنین بدانید!


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت

سفارش جدیدترین تم های تولد وبادکنک آرایی

سبدهای نظم دهنده مدرن باکاربردهای متفاوت


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

چگونه ذهن کودک را فعال کنیم

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


این ست نوزادی رو برای یلدا باتخفیف بخر

اشکان با ناراحتی رو به مادرش گفت: “آخه یادم نمی مونه، كاش با یك بار خوندن، مطلب رو می فهمیدم و فراموش نمی كردم. می دونم حافظه ام مشکل داره.” و مادرش به این فکر می کرد که چه راه کاری برای قوی تر شدن حافظه وی فراهم سازد؟ کلی کتاب در این باره تهیه و کلی یادداشت برداری کرد و از خود پرسید:”چرا برخی در یادآوری اطلاعات مشکل دارن؟ چگونه می‌توان حافظه‌ رو تقویت کرد؟ چرا حافظه ما همواره یکسان عمل نمی کنه و بعضی افراد حافظه بهتری دارن؟” آری، اگر چون اشکان یقین داشته باشید که برخی افراد حافظه قوی دارند و بعضی دیگر ضعیف، سخت در اشتباه هستید. باید بدانید که همه حافظه نیرومند دارند؛ اما مشکل این است که افراد نمی‌دانند چگونه از قدرت حافظه خویش استفاده کنند؟ حافظه خوب، به جز در موارد استثنایی، هدیه خاص برای افراد خاص نیست، بلکه اکثراً محصول تلاش آگاهانه و سازمان یافته هر فرد است که از نیاز به دانستن و یادآوردن، ناشی می شود. با کمی تمرین و مقداری آگاهی کلی از عواملی که در ایجاد یک حافظه بهتر موثرند، به نتایج مثبتی می توان دست یافت. مطالعه از شیوه های یادگیری كلامی می باشد كه در كنار شكل گفتاری قرار دارد. هر یك از این دو شیوه، مهم ترین شیوه های كسب و انتقال اطلاعات به حافظه می باشند كه حس شنوایی در شكل گفتاری و حس بینایی در شكل نوشتاری یادگیری كلامی، امر كسب اطلاعات را به عهده دارند.

تحقیقات نشان می دهد، بیشترین بازدهی در مطالعه بر مبنای یادداشت برداری حاصل می شود. یادداشت برداری بر اساس استخراج و چگونگی تنظیم نكات كلیدی، بازدهی زیادی به دنبال دارد. اگر ضعفی در حافظه خویش احساس می‌کنید، به علت عدم به کارگیریش بدانید؛ چون انسان قادر است حافظه و ظرفیت آن را تقویت کند. همان طور که با ورزش کردن قوای جسمانی افزایش می‌ یابد،  می توان برای دستیابی به حافظه بهتر آن را ورزش داد. اگر حافظه را ورزش دهید و تقویت کنید نیرومند می‌شود؛ اما در غیراین صورت، ناتوان می‌ گردد. حافظه چون کودکی است که هیچ گاه نباید به حال خود رهایش کرد و اگر به آن توجه نداشته باشید، ضعیف می شود. حافظه این توانایی را دارد که هر روز نیرومند‌تر از روز قبل شود و این سیر پایان و انتهایی ندارد. بنابراین با تقویت حافظه علاوه بر قوی شدن آن، میزان تمرکز و استدلال خود را هم افزایش ‌دهید. تقویت حافظه:برای تقویت حافظه تمرکز حواس داشته باشید. تمرکز، یعنی توجه، دقت اختصاصی و منحصر به فرد، درباره یک شی‏ء، یک هدف، یا یک موضوع.از راه‌های مفید در تقویت حافظه و ورزش دادن آن، حفظ کلمات (خواندن موثر) است.خوب مشاهده کردن هم کمک بزرگی می کند. آیا تابه حال اندیشیده اید که چرا به سادگی نقشه ایتالیا را به خاطر می‏آورید؛ اما به دشواری می‏توانید شکل سرزمین‏های انگلیس یا فنلاند را به یاد آورید؟ جواب اینست که از کودکی آموخته اید ایتالیا شبیه یک چکمه است. یادتان باشد که از قدرت تصویر ذهنی خود بیشتر استفاده کنید! متخصصان حافظه می‏گویند: هر چه به تصویر درآید، به سادگی در خاطر سپرده می‏شود. شنیدن نیز موثرمی باشد، وقتی پای صحبت های افراد مطلع می نشینید کلماتی را که به کار می‌برند بر شما ملموس خواهد بود و توانایی درک مطالب گفته شده را پیدا می‌کنید. هرقدر با لغات و واژگان ادبی بیشتری آشنا شوید، قدرت و توانایی نوشتاری بالاتری پیدا می‌کنید. آن گاه قادر به درک مقالات، متون ادبی، نوشته‌های ارزشمند هستید و مطالعات شما صرف خواندن متون ساده و ابتدایی نخواهد بود (خواندن مۆثر یعنی تلاش برای تبدیل واژه‌ها به اندیشه‌ها و افکار). حتی می توانید دفتر یادداشتی تهیه کنید و از مطالبی که معمولاً فراموش می‏کنید، فهرست برداری نمایید. سۆال کنید؛ با سۆال کردن، شروع به فکر کردن می‏کنید. همچنان که پیامبر( ص) دراین باره می فرمایند:دانش گنجینه ‏هایى دارد و كـلـیدهاى آن پرسش است؛ پس ، خدایتان رحمت كند، بپرسید ، كه با این كار چهار نفر اجر مى ‏یابند: پرسشگر ، پاسخگو ، شنونده و دوستدار آنان .(تحف العقول : 41 منتخب میزان الحكمة : 260) امام صادق(ع) نیزمی فرماید: حكایت و بدبختى مردم براى اینست كه نمى‏پرسند. (كافى، ج‏1، ص‏40) بنابراین مطالبی را که ممکن است فراموش کنید، به صورت سۆال در آورید و در طول روز چندین بار آن سۆال را خود بپرسید. مسائل، با ایجاد سۆال در ذهن شما حک می‏شوند و تصویر سۆال، نا خود آگاه با تصویر پاسخ آن، حالت تداعی پیدا می‏کنند. احتمالاً سۆالاتی هستند که با این روش به آسانی پاسخ آن ها را به خاطر نمی‏آورید و باید توجه خاصی به خرج دهید.از دیگران بخواهید که سۆالاتی را که احتمالاً پاسخ آن ها را فراموش می‏کنید، از شما بپرسند. با تکرار این تمرین، شما بر نقاط ضعف حافظه خود تسلط پیدا می‏کنید و فرا می‏گیرید که همیشه آماده پاسخ به هر سۆالی باشید. در نتیجه ذهنتا ن مطلب مورد نظر را به صورت آماده باش نگه می‏دارد تا آرام آرام آن مطلب به دانسته‏های دائم شما اضافه گردد. مطالب را با هدف یافتن پاسخ‏های معین برای پرسش‏های معین بخوانید و تداعی معانی آگاهانه داشته باشید.تداعی معانی کاملا در کنترل اراده و خواست شماست، همان نیروی اتصالی که حافظه را بیدار و تربیت می‏کند؛ پس ارتباط میان معانی برقرار نمایید.

چگونه ذهن کودک را فعال کنیم

 

فرض کنید می‏خواهید معنای کلمه New را به خاطر بسپارید؛ در ذهن خود با تکرار کلمه «نیو»، به یاد کلمه نو می‏افتید. نو و تازه، معنای کاملاً نزدیک به جدید، یعنی کلمه New دارد. سپس شما با نام نیو به یاد نو ودر نتیجه به یاد جدید و تازه می‏افتید. مصرف مواد قندی را كاهش دهید چرا که مصرف زیاد مواد قندی باعث بروز علائم عصبی و رنج آور، ضعف حافظه و سایر اختلالات عصبی می شود. تغذیه مناسب داشته باشید، از گندم سبوس دار استفاده نمایید و شب‌ها غذای سبك بخورید. غذا و سبزیجات غنی از ویتامین ب كمپلكس رامصرف كنید؛ این ویتامین تقویت كننده حافظه است.  برای همین به نظر می رسد که کندر می تواند دارای تاثیری مثبت بر روند تکامل مغز  و احتمالا شکل گیری مناسب درخت های دندریتی، اکسون ها و برقراری ارتباطات صحیح بین آنها شود. خوب بخوابید

کودکانی که دارای خواب منظم هستند در یادگیری زبان، خواندن و حل مسائل ریاضی نسبت به کودکانی که در ساعات متفاوتی به رخت خواب می‌روند موفق‌تر هستند. دانشمندان مرکز SRI International ( موسسه تحقیقات آمریکایی در کالیفرنیا) متوجه شدند، هر چه فرد زودتر به رخت‌خواب برود به همان میزان در مدرسه موفق‌تر خواهد بود. -ذهن خود را ورزش دهید

شطرنج، جدول، پازل و دیگر بازی‌های فکری، همگی برای مغز همچون ورزش هستند. استرس رااز خوددور نمایید؛ خنده نیزبرای مغز شما خوب است پس زمانی را نیزبه تفریح با دوستان اختصاص دهید.

 

   تقویت حافظه دانش آموزان در آموزه‏ های اسلامی:  پرخوری قوای عقلی را ضعیف می‏کند و کم خوری یکی از راه‏های زیاد شدن حافظه است. همچنان که زیاد از حد آب خوردن و بدون احساس نیاز آب نوشیدن، موجب کندی ذهن می‏شود. 

 مسواک زدن منظم، حافظه را زیاد می‏نماید و بی توجهی نسبت به بهداشت دهان و دندان، موجب بروز حالات و امراضی می‏گردد که سبب فراموشی و کند ذهنی می شود.

 شست‏وشوی بینی یا استنشاق آب، یکی از راه‏های تقویت و گشایش حافظه می باشد. بدیهی است که اصلاح وضعیت تنفسی و رسیدن اکسیژن کافی به مغز، قدرت قوای ذهنی را افزایش می‏دهد.

 حجامت در محل متعارف آن یعنی میان دو کتف، یکی از عوامل افزایش حافظه است و علاوه برآن، بر عقل نیز می‏افزاید. جالب است که میان افزایش تحرک و قدرت جابه جایی اجزای خون که با حجامت حاصل می‏گردد با خون رسانی صحیح و آسان به کوچکترین عروق مغزی، رابطه نزدیکی وجود دارد.

خواب کوتاه قبل از نهار (قیلوله) از عوامل تقویت حافظه و ترک آن از عوامل فراموشی است.

 مویز، کندر، سیب، انار، به، سرکه، بادام و پسته، پیاز و سیر، شیر گوسفند و فلفل سیاه برای تقویت حافظه، مفید هستند.امیدواریم با رعایت تمام این نکات، که منجر به انجام فعالیت های ذهنی و به کارگیری حافظه خواهد شد؛ کودک حافظه خویش را به درستی پرورش دهید.منبع:tebyan.net

آنچه والدین باید بدانند


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه


سبد مواد شوینده با قابلیت نصب


معتبر ترین مرجع پزشکی برای رزرو نوبت


لاغری موضعی با لیزر


جستجوی نزدیک ترین خدمات موردنیاز به شما


آبچکان رومیزی پرتابل – رزیتا


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


درمان اختلالات گفتاری کودکان


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


تکنیک سروسامان دادن به کابینت آشپزخانه


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


ارزان ترین راه سفر به نقاط مختلف داخلی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


Username or email *


Password *


Log in

تقویت حافظه کودکان دبستانی  یکی از بزرگترین دغدغه هایی است که با شروع سال جدید تحصیلی هر پدر و مادری را مشغول می کند. به دلیل دور بودن کودکان در فصل تابستان از مطالب درسی، اکثر مطالبی که آنها در سال گذشته مطالعه کرده و یاد گرفته اند از یادشان می رود و دوباره مجبورند تمام آن مطالب را یاد بگیرند. برای اینکه با این مشکل مقابله کنیم، باید راهکار ها و نکاتی را اجرا کنیم که به تقویت حافظه آن ها کمک کند. در ادامه با این نکات و راهکارها آشنا خوهید شد. 

اما برای اینکه بتوانیم حافظه کودک خود را تقویت کرده باشیم و نگرانی هایمان را در این زمینه کاهش دهیم راه های گوناگونی در پیش روی ماست. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا ۶ مورد از بهترین روش های تقویت حافظه کودکان دبستانی را گرد آوری کنیم. فراموش نکنید که اجرای این نکات قبل از هرچیز نیازمند به وجود آوردن یک فضای سالم و پرنشاط از سوی شما برای کودک است. یادگیری کودک شما مسلما با افزایش اعتماد وی به شما افزایش خواهد یافت. 

چگونه ذهن کودک را فعال کنیم

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا شماره تلفن ها یا شماره کارت اعتباری را با خط تیره به قسمت های کوچکتر تقسیم بندی می کنند؟ دلیل آن ساده است. برای اینکه ما راحتتر بتوانیم آن ها را به خاطر بسپاریم چرا که حفظ کردن اعداد کوچتر راحتتر از اعداد طولانی است. همین اتفاق هم می تواند در مورد مطالب و مباحث درسی جدیدی که کودک شما با آنها سر و کار دارد بیفتد. شما می توانید مطالب را بخش بندی کنید و آنها را در حجم کمتر در اختبار کودکتان قرار دهید. آنگاه خواهید دید که این عمل بظاهر ساده تا چه میزان در تقویت حافظه کودکان دبستانی موثر است.

 

برای مقابله فراموش کردن مطالب درسی به خصوص توسط محصلین، باید به آنها مطالعه فعال را آموخت. اما مطالعه فعال چیست و چگونه اتفاق می افتد. برای تقویت حافظه کودکان دبستانی باید از آنها خواست که در حین مطالعه مطالب درسی شان، بخش های مهم را یا به کمک ماژیک علامت زن و یا با خلاصه نویسی کردن مشخص کنند. اگرچه حجم مطالب در این مقطع معمولا پایین است، اما شکل گیری این عادت در ذهن کودک شما سبب می شود که او در آینده هم مشکلی از این بابت نداشته باشد و بتواند مطالب درسی خود را به راحتی به خاطر بسپارد.
شما حتی می توانید از نمودار ها هم استفاده کنید چراکه معمولا
تصاویر برای کودکان جذاب تر هستند. 

 

یک راه دیگر که در تقویت حافظه کودکان دبستانی بسیار موثر است، این است که شما از کودک بخواهید تا مطالبی را که مطالعه کرده و یا در مدرسه یاد گرفته است را به شما تدریس کند. این کار ۲ فایده ی بزرگ دارد. اول اینکه کودک می تواند مطالب جدید را به زبان خودش بیان کند و آنها را از این طریق بهتر یاد بگیرد. دومین فایده اما این است که شما پس از دیدن اینکه کودک چگونه به شما درس می دهد، خواهید فهمید که چه بخش هایی از مطالب درسی را به خوبی یاد نگرفته و در یادگیری آنها به تلاش و زمان بیشتری دارد. این راهکار نه تنها به تقویت حافظه کودک شما کمک می کند، بلکه باعث می شود که او یادگیری بهتری داشته باشد و اشکالاتش نیز در این زمینه برطرف شود. 

 

صرف خواندن مطالب از رو کتاب ها قطعا نخواهد توانست میل و اشتیاق کودکان را نسبت به مطالعه دروس خود ازایش دهد. برای همین هم ما به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از ابزارها و وسایل یا کارهایی که یادگیری را به شکل عملی در می آرند استفاده کنید. بردن کودک به باغ وحش یا موزه و یا حتی انجام دادن برخی از آزمایش های ساده داخل منزل مثال هایی هستند که می توانند یادگیری کودک شما را مثلا در درس علوم افزایش دهند. برای جذاب تر کردن دروس همچنین شما می توانید از ترکیف کلمات هم ردیف شعر هایی درست کنید که به کودک شما در یادگیری کمک کنند. 

 

تصویر سازی به عنوان یکی از روش های تقویت حافظه کودکان دبستانی ،
تکنیک بسیار مهمی است که یادگیری آن تاثیر مستقیمی بر افزایش یادگیری
کودکان شما خواهد داشت. کودکانتان را به این کار تشویق کنید که تصویر چیزی که
مطالعه کرده اند را در ذهنخود ترسیم کنند. بعد از تمام شدن مطالعه، از او بخواهید
که چشمان خود را ببندد و با دقت هر آنچه مطالعه کرده را با جزئیات در ذهن خود بیاد
بیاورد و نقاشی کند.سپس از او بخواهید که چشمانش را باز کند و تصویری را که در
ذهنش شکل دادهبود برای شما بر روی کاغذ نقاشی کند. علاوه بر نقاشی کردن شما
می توانید ازاو بخواهید تا آن تصویر را برای شما روایت کند. این کار علاوه بر تقویت حافظه
کودکان دبستانی ، می تواند به قوی تر شدن قوه تصویر سازی آن ها نیز کمک ویژه ای بکند.

با طراحی فعالیت هایی کودک خود را وادار کنید تا از تمامی حواس خود برای
یادگیری و تقویت حافظه اش بهره ببرد. برای مثال می توانید از او بخاهید که
متن کتاب را بلند بلند بخواند تا از قوه شنوایی و بینایی اش استفاده بیشتری
کرده باشد. یا مثلا به هنگام یادگیری مطلبی در مورد سیب، یک سیب در
اختیارش قرار دهید تا از قوه بویایی و چشایی اش هم بهره ببرد. استفاده از حواس مختلف به مغز ما کمک خواهد کرد تا مطالب را راحتتر به حافظه بلند مدتمان
انتقال دهد و آن ها را برای همیشه درون مغزمان ذخیره کند.

 

علاوه بر راه های گفته شده، شما می توانید از روش های دیگر هم استفاده کنید. استفاده روزانه کودک از موا غذایی مثل مغز ها و مصرف مداوم ماهی و میگو و قرار دادن این مواد در رژیم غذایی او، می توانند به تقویت حافظه کودکان دبستانی کمک کنند. سعی کنید کودکانتان را از همین حالا به داشتن خواب کافی و تغذیه صحیح عادت دهید تا در سنین بزرگسالی دچار مشکلات مربوط به حافظه نشوند. بسیاری از عادات بد ما در کودکی شکل می گیرند، با جلوگیری از آنها آینده کودکانمان را تضمین کنیم.

 

با تشکر از مطالب مفیدی که در اختیار میگذارید،
لطفا برای تقویت حافظه افراد بزرگسال نیز راهکار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

هر وقت به نظرم پاسخ دادند به ایمیلم خبر بدید 🙂


تصویر امنیتی
*

 

شرایط لازم برای رشد مناسب کودک شامل تمامی ابعادی است که زندگی یک کودک را در برمی گیرند. یعنی شرایط روحی و روانی و شرایط جسمی یک کودک در طول دوران رشد او خصوصا در سالهای اول تولد،بسیار مهم است. اما در کنار این موارد یک بعد ویژه وجود دارد که توجه به ان موجب می شود تا شما یک فرزند باهوش و شاید در حد یک نابغه داشته باشید.پس با دقت به این نوشتار توجه کنید.

مسلما تربیت و رشد کودکان امروز با گذشته تفاوتهای بسیاری دارد.در گذشته توجهی که امروز نسبت به چگونگی به ابعاد هوش و تفکر کودک، وجود دارد،وجود نداشت. در گذشته هوش را به عنوان یک عامل ژنتیکی در نظر داشتند اما امروز علاوه بر این معیار،عامل محیط و فضایی که برای کودک وجود دارد،نیز تاثیر بالایی در رشد نبوغ و هوش کودکان دارد. این یک نظریه علمی است که توسط روانشناسان و محققین زیادی تائید شده است. این یعنی والدین این توانایی را دارند که در شکوفایی رشد ذهن و هوش کودکشان،نقشی موثر داشته باشند.

چگونه ذهن کودک را فعال کنیم

یک راه ساده و قابل دسترسی برای اغلب والدین این است که با تحریک ذهنی کودک با وسایل و ابزار مختلف، می توانند نقش زیادی در تقویت هوش او داشته باشند. این بدان معناست که علاوه بر عوامل ژنتیکی مواردی همچون فضای رشد و تربیت کودک،نوع تغذیه و سلامت او نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. این موارد در روزها و ماههای اول تولد شاید مهمتر از سایر اوقات باشد.این تاثیرگذاری آنچنان مهم و حساس است که حتی با پذیرش عوامل وراثتی و نقش تعیین کننده آن در میزان هوش کودک،هرگز نمی توانیم منکر نقش و تاثیر آموزش و نحوه ارتباط پدر و مادر بر ذهن کودک شویم. در واقع این به معنای اهمیت نقش والدین در راستای عامل ژنتیک در ارتقای هوش کودکان است. مثلا آموزشهایی که توسط والدین در قالب بازیهای متنوع و سرگرم کننده به کودکان داده می شود،تاثیر بسزایی در بالابردن مهارتهای هوش و نبوغ انها دارد.

در اولین سالهای زندگی کودک که مغز او مراحل مختلف رشد و تکامل را طی می کند،وجود یک برنامه ریزی دقیق برای اموزش مدون کودک لازم به نظر می رسد.از طرفی توجه والدین به حرکات و اعمال مختلف کودک،در بالابردن هوش او موثر است.

لازم نیست فعالیت خاص و پیچیده ای از جانب والدین صورت گیرد.انچه مهم است انجام بازیهای بسیار ساده ولی هدفمند با کودک است.انجام بازیهای هوشی موجب ایجاد مداربندی های مغزی پیچیده و ضروری در مغز کودک می شود که این مساله موجب تقویت و رشد هوش کودک می شود. در حقیقت والدین از دوران جنینی یک کودک تا وقتی که کودک 6 سال و 11 ماه و 29 روز سن دارد،فرصت دارند تا همه تلاششان را در جهت تقویت هوش کودک صرف کنند. بعد از گذشت این مرحله، ذهن کودک مثل نرم افزاری عمل می کند که طی این مدت پردازش شده و اکنون آماده بهره برداری و استفاده است.

معمولا 10 تا  18 ماهگی زمان شکل گیری این ارتباطات مغزی در کودکان است. بنابراین تشویق شما با تاثیری که در کودک می گذارد به ازاد شدن موادی در مغز و تقویت این چرخه منجر می شود.درست در طرف مقابل این برخورد هر بی تفاوتی شما باعث تقویت نشدن ارتباطات مغزی کودک می شود و او را نسبت به انجام کارهای جدید،دلسرد می کند. (به نقل از حمید رضا حبیب اللهی.مجله شهرزداد)

آنچه مهم است اینکه والدین بدانند و باور داشته باشند که برای تقویت رشد هیجانی کودک لازم است اقداماتی صورت گیرد که چندان پیچیده و سخت نیست. اولین و شاید ساده ترین عمل ممکن این است که پدر ومادر نسبت به کوچکترین و جزئی ترین اعمال و رفتارهای کودکشان،واکنش نشان دهند.مثلا وقتی کودکی برای اولین بار کلمه ای را بیان می کند ممکن است مادر او از شدت هیجان به طور غیرارادی فریادی از روی خوشحالی بکشد. این یک حرکت پیش بینی نشده و غیرارادی است اما باعث ایجاد خوشحالی و ذوق زدگی در کودک می شود و علاوه بر این موجب تقویت ارتباطات قشر جلویی و بخش درونی مغز او که جایگاه احساسات است،می شود. با توجه به همین موارد است که به نظر می رسد برای هر پدر و مادری ضروری است که بدانند داده های آنها به کوکانشان چقدر مهم و سرنوشت ساز است. داده هایی که ممکن است به سادگی و در قالب یک بازی همچون کلاغ پر،به بچه ها منتقل شوند. بنابراین فراموش نکنیم که 6 سال اول زندگی کودک چقدر مهم و اثرگذار است.در این محدوده زمانی خصوصا تا 2سالگی در مغز کودک بالغ بر 300تریلیون ارتباط وجود دارد که اگر این ارتباطها از طریق سلولهای مغزی برقرار نشوند و مورد استفاده قرار نگیرند،با گذشت زمان غیر قابل استفاده خواهند شد.پس همانطور که می بینیم برای تقویت و اماده سازی بسترهای لازم برای رشد بهتر و مناسبتر هوش کودکان، نیازی نیست که به انجام روش های سخت و پیچیده دست زنیم. فراهم کردن زمینه های لازم برای رشد هوش کودکان،کار سختی نیست و نیازی به فراگیری مهارتهای پیچیده و ویژه ای ندارد.بلکه با ارائه یکسری آموزش های روزمره و عادی مثل نگاه کردن به چشمان کودک با محبت و توجه،حرف زدن با کودک،درک کردن کودک و توجه کردن به تغییرات جزئی در رفتارهای جدید کودک،می تواند به عنوان عواملی مهم در جهت تقویت هوش کودکان عمل کند.

همانطور که گفته شد حرف زدن با کودک عملی بسیار مهم است.پس از حرف زدن با کودک خود غافل نباشید چرا که فرمان های اولیه زبانی برای یک کودک بسیار مهم است. زبان عاملی است که در جهت موفقیت عملکرد ذهنی کودکان، نقش مهمی دارد.این بدان معناست که هر درک و استنباطی از زبان،به ایجاد توانایی کلامی و بیان درست کلمات توسط کودکان،کمک می کند. این می تواند فرصتی برای انجام یک تمرین ساده باشد.فرصتی برای تقویت هوش کودک.در واقع شما می توانید با صحبت کردن با کودکتان از همان دوران نوزادی،به تقویت هوش کلامی او کمک کنید. بیان تمامی این مطالب برای دریافت این مطلب است که بدانیم همه ما می توانیم با به کارگیری روش های ساده و قابل دسترسی،به تقویت هوش و نبوغ کودکانمان کمک کنیم.کافیست در این رابطه قدری تامل و حوصله به خرج دهیم.البته پیش از این کسب اطلاعات و آگاهی نسبی در رابطه با وضعیت رشد و تکامل کودک نیز می تواند مفید و موثر باشد.

فاطمه ناظم زادهبخش خانواده ایرانی تبیان

بخش خانواده ایرانی تبیان

مطالب مرتبط :

من باور دارم که تو می توانی

تنها شما خلاقش می کنید

بهترین پشتوانه ی فرزند شما

علائم پایین بودن عزت نفس در کودکان

ریز نبین خودتو

به خودت اعتماد کن

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

در این مقاله تلاش شده است که به بیان روش هایی برای تقويت ذهن كودك brain developement of children  تازه متولد شده تا 6 سال بپردازد. در حالی که حوزه علوم اعصاب هنوز به سرعت در حال رشد است، ما در حال حاضر اطلاعات خوبی داریم که می تواند به ما در درک رشد اولیه مغز کودکان کمک کند.

به همین ترتیب، تقويت ذهن كودك مورد توجه ویژه ما قرار دارد، زیرا مقدار حیرت انگیزی از رشد مغز انسان در طی یک دوره کوتاه مدت در طول رشد کودک اتفاق می افتد. این سالهای اولیه یک دوره حیاتی و ویژه در رشد کودک است زیرا کودک تعداد بی شماری از مهارت ها و اطلاعاتی را که برای ادامه کار در زندگی نیاز دارند، می آموزد.

احتمالاً تعجب آور نیست که مقدار قابل توجهی از رشد مغز در دوران بارداری اتفاق بیفتد. به هر حال، به طور کلی، برای جنین کوچک شما، پیشرفت چشمگیری در حال انجام است. این پیشرفت پایه و اساس هوش کودک شما برای بقیه زندگی است.
چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به تقويت ذهن کودک خود انجام دهید. مثل همیشه، مهم است که با پزشک خود در مورد هر گونه سوال در مورد سلامتی خود و کودک مشورت کنید و توصیه های او را به دقت بررسی کنید.

شما احتمالاً بارها و بارها شنیده اید که لازم است از مصرف مواد مخدر، سیگار کشیدن و الکل در دوران بارداری خودداری کنید، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. اگرچه بحث استرس برای مادر باردار به نظر می رسد جای پرسش زیادی داشته باشد، اما استرس می تواند تأثیرات منفی بر رشد کودک کوچک ، در رحم داشته باشد. اگر هیچ چیز دیگری نیست، این بهانه خوبی برای مراقبت بهتر از خود در این مدت و وقت گذاشتن برای استراحت در صورت لزوم است.

همچنین احتمالاً شنیده اید که دردوران بارداری تخم مرغ خام یا گوشت سرد يا غذای سرد و خام نخورید. این به دلیل خطر، کمی نادر اما واقعی، ابتلا به سالمونلوز و یا لیستریوز است. هر دوی این بیماری ها برای یک انسان بزرگسال قوی و سالم نسبتاً خفیف هستند، اما برای جنین در حال رشد می توانند ویرانگر باشند. همچنین، شستن محصولات در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا از مصرف سموم دفع آفات جلوگیری شود.

چگونه ذهن کودک را فعال کنیم

در هنگام مسافرت و در ماه های تابستان هنگام استفاده از اسپري حشره كش احتیاط کنید. بهتر است اقدامات بهداشتی را رعایت کنید تا از سایر بیماری های شایع جلوگیری کنید.
اگر نگران مواردی مانند تمیز کردن لوازم و رنگ ها هستید یا در آزمایشگاه، آرایشگاه یا مکان دیگری که مرتباً مواد خطرناک را اداره می کنید، از پزشک خود سوال کنید. هر دارویی از مسکن گرفته تا داروی ضد افسردگی که مصرف می کنید باید با پزشک در میان گذاشته شود تا مطمئن شود بی خطر است.
مراحل تقويت ذهن كودك از تولد تا 6 سالگی (و چگونه می توانید کمک کنید!)

ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در مورد تقويت ذهن كودك در اوایل کودکی ایده ای به شما ارائه دهیم. وقتی کوچولوی شما  به دنیا می آید، رشد و نمو فراوانی را پشت سر گذاشته است . با این حال، هنوز کارهای بیشتری برای انجام وجود دارد. از آنجا که کودک ، به سرعت سیناپس را ایجاد و هرس می کند، اوايل زندگي كودك دوره‌اي مهم مهم برای یادگیری چیزها است.

این همچنین بدان معنی است که بدون تمرین، مهارت های خاصی از بین می رود. اگر می خواهید مهارت های ماندگاری در فرزند خود ایجاد کنید (مانند زبان دوم)، ضروری است که در مواجه و تمرین با آنها مداوم باشد. مغزهای انعطاف پذیرکودکان فرصتی منحصر به فرد برای ایجاد بنیادی مستحکم برای ساخت تا آخر عمر فراهم می کنند.

در حالی که كودكان در ابتدا نمی توانند چیزهای زیادی ببینند، ولي آنها رنگهای روشن، الگوهای جالب و چشمگیر و چهره انسان را در طی رشد اولیه مغز تشخیص می دهند. جهت تقويت ذهن كودك و افزايش قدرت تشخيص بينايي موارد: دیدن چشم هایشان، ایجاد حالت های خنده دار صورت و قرار گرفتن در معرض اشیا و الگوهای مختلف توصيه مي شود

کودک ، از غلت زدن، خزیدن و سپس برداشتن اولین قدم ها به سرعت پیشرفت خواهد کرد. در حالی که با آنها بازی می کنید آنها را به استفاده از دست و پاهای خود ترغیب کنید و به آنها فضا و زمان دهید تا مهارت های جدید خود را تمرین کنند..

فعالیت های اجتماعی که در آن کودک به طور فعال توسط والدین یا سایر کودکان درگیر می شود، یکی از موثرترین راه های یادگیری کودک شماست. صحبت مستقیم با کودک کوچک شما نه تنها رشد در مرکز زبان مغز كودك شما را ترغیب می کند، بلکه به آنها کمک می کند تا بهتر شوند.

تحقیق انجام شده توسط موسسه کودک شهری نشان می دهد که کودکان ثبت نام شده در کلاس قبل از مهد کودک مهارت های شناختی را بهبود بخشیده اند، خطر تاخیر در رشد را کاهش داده و آمادگی مهد كودك را بهبود می بخشند.

تغذیه مناسب در اوایل کودکی قسمت مهمی از رشد مناسب مغز است. یک رژیم غذایی متنوع و سالم و پر از موادی مانند آهن، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است و به شما کمک می کند اثرات ماندگاری بر روی مغز کودک بگذاريد.

مطالعات نشان می دهد که ورزش در اوایل کودکی می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد. شما می توانید از کودکی با فعالیت هایی مانند شناي شکم، که به كودك کمک می کند تا قدرت عضلانی در عضلات معده و گردن خود را تقویت کرده و کنترل سر را بهبود بخشد، با کودک ورزش کنید. با درگیر کردن کودکان در ورزش و سایر فعالیت های بازی که از آن لذت خواهند برد، می توانید سبک زندگی فعال تری را در کودکان ايجاد کنید. فعالیت های سرگرم کننده تابستان و فعالیت های سرگرم کننده در فضای باز مکان های عالی برای شروع هستند.

استرس سمی در اوایل زندگی ناشی از مواردی مانند فقر خانواده، قرار گرفتن در معرض خشونت و بی توجهی است و وقتی کودک در خانواده مورد توجه قرار نگیرد و پیوندهای خانوادگی قوی و آرامش بخشی نداشته باشد، می تواند تحت تاثیر این استرس واقعاً سمی قرار گیرد.

راهنمایی و تشویق مناسب از جانب شخصیت های مهم زندگی کودک، مانند والدین و معلمان، به آنها کمک می کند تا بر نگاه ساده انگارانه خود به جهان پیرامون غلبه کنند. فعالیت های مدرسه و فعالیت های مختلف پیش دبستانی کمک بسیاری به این پیشرفت می کند، اما همچنین فعالیت های زیادی وجود دارد که می توانید با کودک انجام دهید تا به آنها کمک کند تا اطلاعات جدید را یاد بگیرند!

یادگیری این کار مدتی طول می کشد، این نوع ورزش مغزی و فعالیت یادگیری برای کودکان نوپا معمولاً برای کودکان سه ساله و بالاتر جهت تقويت ذهن كودك مفید است.

کمک به کودک در تشخیص الگوها با درگیر کردن آنها در فعالیت های بزرگی مانند تشخيص شباهت و تقاوت ها برای رشد شناختی آنها ارزشمند است.

انجام فعالیت هایی که با دست انجام می شود ، راهی عالی برای تقويت ذهن كودك کوچک شماست. همانطور که مغز کودک شما در ارسال و دریافت اطلاعات بهتر می شود، کم کم کودک میتواند به خوبی می توانند از حواس خود استفاده کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد جهان پیرامون کسب کند. با درگیر کردن حواس آنها با بافتها، رنگها، موسیقی و غذاهای جالب، کودک را به انجام این اکتشافات تشویق کنید. در این زمان تنوع تجربیات حسی و تشویق به کاوش در محیط اطراف را فراهم کنید.

در حالی که کودک شما همواره سعی می کند آزمایش کند و با آزمايش به جواب چراهای خود در مورد محیط اطراف برسد. به خودی خود، با کمک به آنها در یادگیری و پرسیدن سوالات صحیح و پیش بینی پاسخ ها مهارت هاي ارزشمندی برای یادگیری آنها خواهيد به وجود آورد.
هنگامی که فرزندانتان در مورد چیزی کنجکاو هستند، آنها را تشویق کنید تا در مورد آن فرضیه و آزمایش بسازند و آن را دنبال کنند.

وقتی روزی که تعطیل است به باغ وحش می روید، به فرزندان خود اجازه دهید در روند حل مسئله شرکت کنند. ما امروز نمی توانیم به باغ وحش برویم. در عوض چه کاری باید انجام دهیم؟ آنها را تشویق کنید تا گزینه های دیگری را در نظر بگیرند.

مرکز پرستاری سلامت اول با کادری مجرب و آموزش دیده و سال های تجربه گرانقدر در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری از سالمندان، کودکان و بیماران در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به ارائه خدمت به همشهریان گرامی بپردازد.

 

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

تلگرام: t.me/salamateaval_1527

مرکز خدمات و مراقبت های بالینی سلامت اول با مجوز رسمی از وزارت بهداشت فعالیت خود را به صورت 24 ساعته و در تمامی ایام سال، حتی تعطیلات، در زمینه اعزام پزشک، پرستار سالمند ، پرستار کودک ، پرستار بیمار ، پرستار سالمند ارزان ، دستمزد پرستار ، مراقبت و نگهداری از سالمند، کودک و بیمار در بیمارستان و منزل ارائه می‌دهد. شما عزیزان می‌توانید جهت استفاده از مشاوره رایگان با تلفن‌های تماس مرکز در ارتباط باشید و یا با ارسال فرم مشاوره  منتظر تماس کارشناسان ما در اسرع وقت باشید.

پرستار سالمند

پرستار کودک

پرستار بیمار

تماس با ما

آموزشگاه

استخدام

© تمامی حقوق برای سلامت اول محفوظ می‌باشد.

چگونه ذهن کودک را فعال کنیم

سئو توسط مشاوره سئو 

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه ذهن کودک را فعال کنیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

چگونه ذهن کودک را فعال کنیم
چگونه ذهن کودک را فعال کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *