چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

 
helpkade
چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم
چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم؟

کاملاً مشخص است که یک سخنرانی از یک یا دو جزء تشکیل نشده است که بخواهیم با تصحیح آن، سخنرانی خود را حرفه ای و موثر نماییم. سخنرانی از اجزای فوق‌العاده زیاد و البته ظریفی تشکیل شده است. در چنین حالتی ضروری است که خیلی دقیق به موضوع سخنرانی بپردازیم. با همه توضیحات فوق، برخی از اجزای اصلی سخنرانی که تأثیر فوق‌العاده‌ای بر کیفیت آن دارد به شرح زیر است. این 7 اصل مهم را به خاطر بسپارید:چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

 

شناخت مخاطب از مهم ترین ارکان سخنرانی است و برای یک سخنرانی موثر و حرفه‌ای ضروری است. باید مخاطبان خود را تا جایی که امکان دارد بشناسید. بازه سنی مخاطبین در چه حدودی است؟ مخاطبین از چه جایگاه اجتماعی برخوردار هستند؟ چند درصد خانم هستند و چند درصد آقا؟ مخاطبین شما برای چه آمده‌اند؟ چه توقعی از شما در نقش سخنران دارند؟ چقدر با موضوع سخنرانی شما آشنا هستند؟ آیا نیاز به یک سری اطلاعات پیش نیازی دارند؟  چقدر به موضوع سخنرانی شما علاقه مند هستند؟ 

 

 با توجه به شناختی که از مخاطب حاصل می‌شود، باید محتوای صحبت یا سخنرانی را تنظیم نمود. حتی اگر بهترین محتوا را جمع آوری کنید اما مطالب شما پیکربندی خوبی نداشته باشد، مانند کادویی است که با بی‌سلیقگی تمام کادو شده باشد. یک مقدمه، بدنه اصلی و پایان سخنرانی برای خودتان طراحی کنید.

توجه داشته باشید که میزان توجه مخاطبان در ابتدای سخنرانی بیشترین مقدار است. پس از گذشت زمان کوتاهی درست وقتی وارد بدنه سخنرانی می‌شویم؛ توجه مخاطبان به کمترین میزان ممکن می‌رسد. پس باید چاشنی‌هایی همچون داستان، مثال و فعالیت‌های عملی داشته باشیم. دقت کنید که در بخش پایانی سخنرانی هم توجه مخاطبان مجدداً بالا می‌رود. 

آنچه به عنوان محتوا برگزیده‌ می‌شود، خود به تنهایی نمی‌تواند یک سخنرانی موثر را رقم بزند و نیاز است که تسلط بر محتوا به قدری باشد که مخاطب حس کند شما به عنوان یک سخنران از تمامی ابعاد مطلب به اندازه کافی مطلع هستید.

 

یک پاورپوینت فوق‌العاده یا هر وسیله دیگری که چاشنی کار شما شود تا تأثیر سخنرانی را بیشتر کند. گاهی اوقات چنین وسایلی قاتل سخنرانی شما خواهند بود. پس اگر احساس می‌کنید مهارت لازم را ندارید حتما آموزش ببینید. پاورپوینتی که در آن نوشته‌ها درست مانند یک ورقه کاغذ ارائه شده و یا حتی پاورپوینت‌هایی که از افکت‌ها و حرکت‌های زیاد استفاده شده باشد؛ حسابی اعصاب مخاطبان را می‌تواند خرد کند!

اگر می‌خواهیم از تکنولوژی در آموزش به اشتباه استفاده کنیم؛ همان بهتر که این کار را نکنیم و به صورت سنتی به سخنرانی خود بپردازیم.

 

در این دوره رایگان سخنرانی و فن بیان شرکت کنید:

 

به جای مفاهیم و اطلاعات زمخت و غیر قابل فهم همه چیز را برای مخاطب مثل خیلی از مسائل روزمره زندگی جذاب‌تر کنید. مثلا فرض کنید می‌خواهید در مورد موضوع اهمال کاری صحبت کنید. به جای آنکه از مفاهیم کلیشه ای و بی خاصیت و شعار گونه اهمال کاری به شدت بد است ، از همین لحظه کاری را که می خواهید انجام بدهید را شروع کنی، چند تا مثال بزنید که اهمال کاری دقیقاً چه فرصت‌هایی را از مخاطبین شما تا حالا گرفته و یا یک کاراکتر تنبل را به آن‌ها معرفی کنید. یا حتی این را بگویید که در مغز آدم‌های اهمال کار نسبت به آدم‌های پر اراده، چه تفاوت‌هایی وجود دارد وغیره! در واقع از زاویه‌ای پنهان به قضایا نگاه کنید. همه می دانند اهمال کاری بد است. نه؟

 

نمودارها و اینفوگرافی‌ها برای این هستند که محتوای شما را جذاب‌تر کنند و مفاهیم پیچیده را ساده‌تر! خیلی وقت‌ها، محتوای کمّی بهتر از محتوای کیفی مخاطب را جذب می‌کند. به خصوص وقتی با اعداد و ارقام روبرو باشیم.

مثال:

فرض کنید می‌خواهید در مورد ترک اعتیاد موبایل حرف بزنید و راه‌های آن! اینکه بگویید «موبایل بد است» کافی نیست. شاید بد نباشد اول چند تا آمار و ارقام به مخاطب بدهید تا ذهنش را آماده کرده و کمی او را با واقعیت‌ها به صورت ملموس‌تری آشنا کنید.

مثل:

👈 به طور میانگین هر فرد در طول روز 110 بار گوشی موبایل خود را چک می کنند.

👈  40درصد از افراد وقتی به دستشویی می روند گوشی تلفن همراه شان را با خود می برند.

👈  12درصد از بزرگسالان حتی در حمام هم از گوشی های خود استفاده می کنند.

👈  61درصد از بزرگسالان گوشی های خود را زیر بالش می گذارند و میخوابند.

👈 75درصد از مردم به محض بیدار شدن از خواب اول به سراغ گوشی خود می روند.

 

 

اگر چیزی که به مخاطب آموزش می دهید به دردش نخورد چه فایده دارد؟ اگر تمرینات کنترل خشم درس می‌دهید، آموزش شما باید بتواند در مواقع خشم به داد مخاطب شما برسد. اگر «اراده» آموزش می‌دهید، باید راهکارهای آن را هم به او بگویید. نه اینکه فقط از خوبی های اراده صحبت کنید. اگر شما یک سخنران انگیزشی هستید، آیا واقعاً الهام بخش و انگیزه بخش هستید؟ خلاصه محتوای کاربردی دست مخاطب بدهید.

 

کار تیمی و کار گروهی هم به کاربردی‌تر شدن محتوای سخنرانی کمک می‌کند و هم باعث می‌شود مخاطبین خسته نشوند. روش‌های بسیار متنوعی برای درگیر کردن مخاطب در بحث وجود دارد. مثلاً: 

هر یک ساعت آموزش، از حضار بخواهید بلند شوند و با بغل دستی خودشان تا اینجای سخنرانی را یک مرور کلی کنند. در خلال بحث، برای تمرین بعضی از آموزش‌ها از مخاطبین بخواهید به روی سن بیایند و با آن‌ها تمرین انجام دهید. سوالاتی مطرح کنید و به آن ها فرصتی کوتاه دهید تا به شما پاسخ دهند و بهترین پاسخ‌ها را انتخاب کنید.

 

 

شاید فکر کنید با گفتن مقدار زیادی اطلاعات، همه فکر می‌کنند علامه دهر هستید. اما راستش را بخواهید، در دنیای کنونی، تا دلتان بخواهد اطلاعات در دنیای اینترنت  شناور است و کتاب های مختلف در همه زمینه‌ها نوشته شده است.

نابراین اگر تلاش کنید خود را یک همه چیزدان نشان دهید، به احتمال قوی هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. مخاطبین نیامده‌اند تا حجم انبوهی از اطلاعات را از شما بگیرند. شما باید چیزی فراتر از اطلاعات به مخاطب بدهید. چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

شما می‌تواند بگویید: فاصله کره زمین تا ماه، 380 هزار کیلومتر است!  و می‌توانید همین گزاره را اینگونه بیان کنید: با سرعت معمولی یک پژو 206، اگر بدون توقف به سفر ادامه دهیم، 5 ماه طول می‌کشد تا به ماه برسیم! می‌توانید با نمودار و اینفوگرافی و حقایق جالب، همین گزاره ساده را آنقدر جذاب کنید که مخاطب از شنیدن آن کیف کند.

 

چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم؟

اجازه بدهید در تکمیل این مقاله به 22 نکته کوتاه، ساده، دو سه خطی برای سخنرانی حرفه‌ای‌تر و موثرتر اشاره کنیم.

 

حتما خیلی وقت ها دیده اید که برای به خاطرسپاری بهتر کلمات و واژه های ترکیبی، ابتدای آنها را کنار هم می‌گذارند. اما اگر این کار را به خوبی انجام ندهید و از ترکیبات گنگ و نامفهوم استفاده کنید، حضار را گیج می کنید. بهتر است در سخنرانی خود از این عبارات ساختگی کمتر یا به صورت بهتری استفاده کنید.

 

استفاده صحیح و به جا از عبارات مخفف، باعث می شود که از تکرار عبارات طولانی جلوگیری شود. مثل ناجا که می شود نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران! با این حال استفاده افراطی از آنها کیفیت سخنرانی تان را کاهش می دهد.

 

وقتی از جملاتی به کار می برید که سنگین و پیچیده است، ممکن است این تصور ایجاد شود که به مباحث سخنرانی خود تسلط کافی ندارید.

مقاله کاربردی و عملی زیر را در این رابطه از دست ندهید:

جلوگیری از تپق زدن و سوتی دادن | مسلط صحبت کردن

 

این یکی حرکت خیلی ضایعی است! در حین سخنرانی، احتمالا بهتر از هرکسی می‌دانید که دست زدن به گوشی موبایل چه اندازه به شعور مخاطبین توهین می کند! راستی به همسرتان هم حتما یادآوری کنید که چه ساعتی وسط جلسه سخنرانی هستید که برای خرید نان به شما زنگ نزند!

 

مردم گوششان از حرف های تکراری پر است. اصالت خود را با گفتن حرف های تازه و نو نشان دهید. بد نیست چندتا جمله مخصوص خودتان هم داشته باشید؛ مثلا آقای بهرام‌پور، مدرس فن بیان همیشه در ابتدای سخنرانی اش این جمله را به کار می برد: «به نام آنکه هستی نام از او یافت، فلک جنبش زمین آرام از او یافت» این یک مارک یا مهر مخصوص ایشان است و همه با شنیدن این عبارت به یاد او میفتند.

بخوانید:

جملاتی برای شروع سخنرانی

بسته جملات آغازین سخنرانی

 

معمولاً برای خلاصه سازی مطالب از نمودار یا چارت استفاده می شود. اگر نمودارهایی استفاده می کنید که نیاز به توضیح مفصل دارد، بهتر است آن را روی تخته وایت برد کم کم رسم کنید.

 

معمولا حضار آمده اند تا چیزهای جدیدی یاد بگیرند؛ بنابراین واقعا به محتوای سخنرانی خود دقت کنید، آن را  پر و پیمان انتخاب کنید. بدانید که آنها تمایل چندانی برای اینکه سابقه شرکت شما را بشناسند و به حرف های شخصی شما گوش بدهند ندارند.

 

جامعه ما و شبکه های اجتماعی، پر از آمارهای غلط است. لطفا شما بیشتر از این مردم را به اشتباه نیندازید. برای اینکه به این دام گرفتار نشوید، تمام منابع سخنرانی خود را از مراجع بسیار معتبر و خلل ناپذیر تهیه کنید و از قبل حسابی تحقیق کنید و آماده شوید.

 

زمان زیاد سخنرانی، مخاطبین را خسته می کند. اگر واقعا مطالبتان زیاد است، در حین سخنرانی حتما هر بیست دقیقه ورزشی کوتاه به حضار بدهید یا هر یک ساعت یک‌بارپذیرایی مختصری  برای آنان در نظر بگیرید. 

 

چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم؟

ارائه حجم زیادی از اطلاعات به مخاطب، آنها را گیج می کند. همین!

 

اسلایدهای زیبا و شکیل با عکس های بسیار با کیفیت می تواند مخاطبین را هیجان زده کند.عکس های بسیار با کیفیت برای پاورپوینت استفاده کنید. هنگام جستجو در گوگل برای انتخاب عکس، حتما در قسمت tools تیک مربوط به انتخاب عکس هایی با کیفیت بالا را فعال کنید تا بهترین عکس ها انتخاب شود. روی پرده هم احتمالا کمی از کیفیت عکستان کاسته می شود. در سایت هایی مثل  فری پیک هم عکس های فوق العاده ای پیدا می کنید.

در مورد پاورپوینت، لینک های زیر به خوبی شما را راهنمایی می کند:

پاورپوینت چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

اصول آموزشی استفاده از پاورپوینت

کنترل ترس از سخنرانی با پاورپوینت

ساخت پاورپوینت حرفه ای

فیلم آموزشی اصول ساخت پاورپوینت حرفه ای

نکات کاربردی درمورد پاورپوینت برای سخنرانی

 

حواستان به میکروفن باشد تا در هنگام سخنرانی صدای ناهنجار ندهد یا قطعی نداشته باشد. میکروفن خراب، کاملا روی اعصاب حضار می رود. این مقاله در مورد مدیریت بحران در سخنرانی را هم بخوانید: مدیریت بحران در سخنرانی

 

عدم تسلط به سخنرانی باعث می شود که دائماً بگویید «اممم» یا «عههههه». در این صورت احتمالا مردم فکر می کنند که شما تسلط کافی ندارید و دائماً تپق می زنید. بخوانید: حذف تکیه کلام و صدای اِ هنگام صحبت کردن

 

 

شما ده ثانیه در ابتدای سخنرانی فرصت دارید تا کاملاً حواس مخاطب را به خود جلب کنید. پس ده ثانیه از چکیده سخنرانی و نکات جذاب خود را برای این مدت آماده کنید. در غیر این صورت حواس مخاطب پرت می شود.

 

یک سخنرانی خوب، سخنرانی‌ای است که مخاطبین را تشویق کند و واکنش آنها را برانگیزد.

مثلا تمرینات عملی در حین سخنرانی ایجاد کنید و از مخاطبین بخواهید انجام دهند. تمرینات دو نفره مناسبی تدارک ببینید؛ مثلا از مخاطبین در حین سخنرانی بخواهید یک تیم دو نفره  تشکیل دهند و باهم فعالیت‌هایی مثل مرور مطالب را انجام دهند.

 

 

اگر محتوای سخنرانی تان مفید است، آن را در یک دفترچه بسیار کوتاه و جذاب از قبل آماده کنید و بین حضار توزیع کنید. این کمک می کند که هم مخاطبین در حین سخنرانی شما را دنبال کنند و هم بعدا در منزل آن را ببینند و یادشان بیاید که سخنرانی حرفه‌ای داشتید.

 

عذر و بهانه هایی مثل «امروز کمی کسالت دارم» نمیتواند آماده نبودنتان برای سخنرانی را توجیه کند. سطح انتظار مخاطبین را پایین نیاورید.

 

 

مخاطبین شما همگی سواد کافی دارند؛ بنابراین اسلایدهایتان را به صورت انشا درنیاورید. اسلایدها باید تنها حاوی تیتر باشند. بقیه توضیحات را شما هستید که می دهید. پس هم حواس مخاطبین را با انشای اسلایدی پرت نکنید. این نشان دهنده عدم آمادگی شما هم می‌باشد.

 

این موضوع را کاملا آموزش ببینید که چگونه تبلیغ کنید. اگر محصول آموزشی یا کارگاه هایتان را میخواهید تبلیغ کنید آن را به صورت نامحسوس و در حین سخنرانی ارائه کنید. البته در صورتی که سمینار شما معارفه یک محصول یا دوره باشد،

به هر شکلی که دلتان بخواهد حتماً می توانید تبلیغ کنید. 

 

حتی اگر زمان کمی دارید و باید هرچه سریع تر سخنرانی را به پایان برسانید، اسلایدها را نخوانده رد نکنید. سعی کنید زمان بندی سخنرانی خود را به گونه ای تنظیم کنید که به صورت ناقص تمام نشود.

 

وقتی سوالات بی مورد و دشوار طرح کنید که هیچکس نتواند جواب بدهد، پس شما هیچ مشارکت سازنده ای در مخاطبین ایجاد نکرده‌اید. تازه با این کار آنها را سردرگم می کنید. بنابراین فقط در دو سه مورد حضار را مشارکت دهید. نه اینکه هرلحظه از آنها سوال بپرسید.

 

مطالبی بدون پشتوانه علمی به شدت می تواند به اعتبار شما آسیب برساند. حواستان باشد که حتما از پشتوانه علمی داشتن مطالبتان اطمینان حاصل کنید.

به نظر شما چه موارد دیگری باعث می شود سخنرانی و فن بیان ما حرفه‌ای‌تر شود؟ لطفا در بخش نظرات پایین همین مقاله برای ما بنویسید.

در این دوره رایگان سخنرانی و فن بیان شرکت کنید:

 

آیا می‌دانید مسئله اصلی خیلی از ما در آموزش چیست؟ این که تعداد معدودی از ما از آموزش توقع یک معجزه داریم! مثلاً در یک کارگاه آموزش سخنرانی توقع داشته باشیم پس سه ساعت آموزش، خطابه‌هایی فصیح‌تر از ارسطو و فن بیانی شیواتر از برترین سخنرانان طول تاریخ داشته باشیم!

 

به عنوان مثال استیو جابز هیچ کار خارق‌العاده‌ای انجام نمی‌داد! او فقط به زیبایی مخاطبان را مورد خطاب قرار می‌داد، از مثال و قیاس به خوبی و به جا استفاده می‌کرد. هر چه را که لازم بود برای مخاطبان به تصویر می‌کشید! درست مثل یک نمایش! او داستان تعریف می‌کرد و متناسب مخاطبانش لباس می‌پوشید. او یک انسان موفق بود که برای هر سخنرانی خود طبق گفته Nancy Duarte  استاد طراحی سخنرانی، حداقل 90 ساعت وقت می‌گذاشت! یعنی بیش از 15 روز کاری تقریباً کامل!

 

اما جالب است برخی افراد دنبال یک معجزه می‌گردند! می‌خواهند در روش‌های جلب توجه عصایی جادویی بیرون بیاید و آنان را سِحر و جادو کند!

 

خیلی از افراد دوست دارند این چنین بشنوند: 10 بار قبل از سخنرانی «اجی مجی لاترجی» را تکرار کنید تا کلامتان فصیح شود و مخاطبان شیفته شما شوند! می‌خواهند بشنوند قرصی که کنار جزوات آموزشی شماست، شما را در سخنرانی روئین‌تن می‌کند و دیگر هیچ‌گاه از سخنرانی نخواهید ترسید! در واقع گویا نمی‌خواهند واقعیت را بپذیرند! نمی‌خواهند بپذیرند که برای هر دقیقه از سخنرانی، باید ساعت‌ها وقت گذاشت. نمی‌خواهند بپذیرند، برای جلب توجه مخاطبان فقط و فقط باید از خواسته‌های آنها صحبت کرد و به نیازهایشان توجه کرد.

 

 آنچه  در داشتن یک سخنرانی رویایی دخیل است این است که: باید نکات کلیدی سخنرانی را یاد گرفت و سپس ده بار، صد بار و هزاران بار تمرین کرد. یعنی همه چیز به خود ما و تمرینات ما بستگی دارد. باید برای آن آموزش ببینید، تلاش و تمرین کنی؛ تا به مرور در سخنوری و بیان شما تغییرات چشمگیری ایجاد شود.

 

آزمون رایگان 👇

از حرف زدن چقدر می‌ترسید؟

 

 

یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های سخنرانی برای هر سخنران، ایجاد جذابیت در سخنرانی است. در این بخش از مقاله قصد داریم به روش‌ها و مهارت‌هایی بپردازیم که چطور جذابیت سخنرانی افزوده شود و مخاطبان از مهارت سخنرانی ما لذت ببرند.

وقتی صحبت از مهارت سخنرانی به میان می‌آید بدون شک یکی از اصلی‌ترین مهارت‌ها، مهارت ایجاد جذابیت سخنرانی است. منظور ما از جذابیت سخنرانی این است که کاری کنیم تا مخاطبان سراسر صحبت ما را با علاقه گوش کنند و نه تنها برای تمام شدن برنامه لحظه شماری نکنند بلکه اصلاً متوجه تمام شدن زمان کلاس نیز نشوند! برای ایجاد جذابیت در سخنرانی باید از سه مهارت زیر استفاده کنیم و آنها را در صحبت خود به کار ببریم:

 

– مهارت داشتن هیجان در سخنرانی

– مهارت داستان گویی در سخنرانی

– مهارت کاربردی ساختن موضوع سخنرانی

 

اگر ما یک سخنرانی داشته باشیم که از ابتدا تا انتها سخنران شروع کند با انرژی خیلی خیلی زیاد و تن صدای خیلی خیلی بلند صحبت بکند، بعد از یک مدت حتی این انرژی و تن صدای بلند، ما را هم خسته می کند. گاهی اوقات لازم است که زمان سخنران سرعت خودش را کم بکند، مکث کند و یک مقدار آرام صحبت کند.  همین فراز و فرودها هستند که می توانند سخنرانی ما را زیبا کند و اگر ما همیشه با یک ریتم، با یک تن، با یک سرعت، همه چیز را بیان بکنیم مطمئناً خیلی خیلی خسته کننده خواهیم بود.

 

اگر همه چیز به صورت یکنواخت باشد، حتی اگر در بالاترین سرعت، با بیشترین هیجان هم که باشد بعد از یک مدتی تکراری می شود و این هنر ماست که سعی کنیم دوره‌های متناوبی را درنظر بگیریم که بتوانیم هم خیلی آرام و با آرامش صحبت کنیم. گاهی هم هیجان خیلی خیلی بالایی داشته باشیم.

 

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در سخنرانی، مهارت داستان ‌گویی و قصه‌پردازیست. به قدری این موضوع در سخنرانی اهمیت دارد که کارگاه‌ها و دورهایی در سراسر جهان برای آموزش مهارت قصه‌گویی برگزار می‌گردد تا افراد با اصول و تکنیک‌های آن آشنا شده و در صحبت‌های خود از این مهارت استفاده کنند.

 

در تحقیقی که در دانشگاه استنفورد انجام شده بود از سخنرانی که دانشجویان دانشگاه ایراد کرده بودند مطالبی که در ذهن مخاطبان باقی مانده بود 65% موضوعاتی بودند که با داستان همراه بود و فقط 5% آمار و ارقام در ذهن مخاطب مانده بود. از همین تحقیق می‌توان به اهمیت داستان‌پردازی در سخنرانی پی برد.

 

داستان به ایجاد هیجان در سخنرانی نیز کمک کرده و صحبت را از یکنواختی خارج می‌کند و باعث جلب توجه مخاطب خواهد شد. هرچه داستان با جزئیات بیشتری مطرح گردد، اثرپذیری و ماندگاری بیشتر خواهد داشت.

 

باید داستان‌های مرتبط با موضوع صحبت را پیدا کرده و در سخنرانی از آنها استفاده کنیم. شروع صحبت با یک داستان می‌تواند از همان ابتدا توجه مخاطب را به ما جلب کند و باعث جذابیت بیشتر صحبت گردد.

 

حتماً قبل از سخنرانی داستان مورد نظر خود را تمرین کنید تا نکات مهمی که در داستان مورد نظر شماست را بتوانید با تسلط و دقت بیشتری بیان کنید. به خاطر داشته باشید که حتی در سخنرانی‌های علمی و آموزشی نیز می‌توان از داستان استفاده کرد و مطمئناً تأثیر بیشتری بر مخاطب خواهد گذاشت.

 

در مورد داستان گویی بیشتر بخوانید:👇

چگونه در سخنرانی هایمان، داستان سرایی کنیم؟

 

 

یکی از مهمترین مهارت‌های سخنرانی، کاربردی کردن موضوع می‌باشد. تصور کنید سخنرانی را که پر از مطالب علمی و به‌روز و اصطلاحات مشکل علمی و درنهایت …. مخاطب با این همه مطالب نمی‌تواند ارتباطی برقرار کند. درآخر اگر هم چیزی به یادش مانده باشد یک مشت اصطلاحات خواهد بود که هیچوقت استفاده‌ای نکرده است و شاید از شرکت در چنین سخنرانی پشیمان نیز شده باشد.

 

مطالب سخنرانی باید به گونه‌ای تهیه گردند که مخاطب در انتها بتواند از صحبت‌های ارائه شده نتیجه‌ای بگیرد و آنها را به صورت عملی در کار، زندگی، تحصیل، ارتباطات و… پیاده‌سازی نماید. بهترین روش کاربری سازی سخنرانی روش Call To Action است. در این روش سخنران در انتهای صحبت، دقیقاً کاری را که مخاطب باید انجام دهد را به طور واضح بیان می‌کند و او را به اقدام عملی دعوت می‌نماید. اغلب سخنرانی‌هایی که دعوت به اقدام واضح ندارند، به زودی فراموش خواهد شد و مخاطب احساس خواهد کرد که چیزی از صحبت مفید نبوده است.

 

در کاربردی سازی سعی کنید از گفتن کلمات انتزاعی و دور از ذهن خودداری نمایید و از کلمات مملموس و واضح استفاده کنید تا دقیقاً مشخص باشد منظور شما چیست. پس برای ایجاد جذابیت در صحبت خود حتماً به کاربردی سازی موضوع دقت نمایید و مخاطب را در نحوه و روش استفاده عملی از  صحبت، راهنمایی کنید.

 

چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه یک موضوع خشک و کسل کننده را جذاب ارائه کنید؟ اخیراً گارگاهی برای کارمندان یک شرکت خصوصی داشتم که موضوع صحبتم در خصوص مهارت های مشتری مداری بود. خب این موضوع خیلی جذابی نبود اما به عنوان سخنران باید کاری می کردم که مخاطبان از صحبت خسته نشوند و میخکوب صحبت های من باشند. جالب است بدانید که در انتهای سخنرانی مدیر مجموعه با چهره ای خندان و سرشار از احساس رضایتمندی سمت من آمد و تشکر کرد از اینکه چنین موضوعی را اینگونه برایشان ارائه کردم. می خواهید بدانید که چگونه این کار را انجام دادم؟

 

در این جا 10 روش را با شما به اشتراک می گذارم که چگونه موضوعی که خسته کننده است را به روشی ارائه دهیم تا مخاطبان میخکوب صحبت هایمان شوند.

 

ده دقیقه قبل از شروع سخنرانی زمان بگذارید و با مخاطبان صحبت کنید. این کار کمک می کند تا یک دید کلی در خصوص مخاطبان تان کسب کنید. همچنین می توانید از اطلاعاتی که کسب کردید برای شروع صحبت خود استفاده کنید و نکاتی مرتبط با آن ها بیان کنید. انجام این کار جهت برقراری ارتباط اولیه با مخاطب بسیار خوب است.

 

-نظرسنجی کنید. مدتی قبل از سخنرانی تان مثلاً دو الی سه هفته قبل یک فرم شامل سوالاتی مرتبط با موضوع به آن واحد برگزار کننده ارسال کنید تا اطلاعاتی از مخاطبان بگیرید. کسب اطلاعات از مخاطبان باعث می شود که آن ها نسبت به چیزی که می خواهید ارائه دهید هیجان زده شوند و بیشتر دقت کنند. همچنین کمک می کند تا به خواسته‌ها و مشکلات و موضوعات مربوط به مخاطبان توجه کنید و راجع به آن ها صحبت کنید.

 

آزمون رایگان:

ارزیابی سطح اعتماد به نفس در سخنرانی

 

اطلاعاتی شامل مثال ها و داستان های مرتبط با موضوع صحبت باعث می شود که محتوای یک سخنرانی آماده شود. داستان به ایجاد هیجان در سخنرانی نیز کمک کرده و صحبت را از یکنواختی خارج می‌کند و باعث جلب توجه مخاطب خواهد شد. بایدد داستان‌های مرتبط با موضوع صحبت را پیدا کرده و در سخنرانی از آنها استفاده کنیم. بهتر است که 10 درصد این داستان ها و مثال ها مرتبط با همان مجموعه باشد و من دقیقاً با اطلاعاتی که  از مجموعه کسب کردم توانستم نکات مهم شان را با محتوای صحبتم مرتبط کنم و این کار کمک می کند تا مخاطب به خوبی با موضوع درگیر شود.

 

مخاطبان در یک مدت کوتاهی قادر نیستند اطلاعات زیادی را در ذهن شان به خاطر بسپارند. پس سه نکته خوب است! همچنین بهتر است که صحبت واضح و روشن باشد تا مخاطب سریع متوجه شود.

 

من در کارگاه هایم اغلب صحبتم را با یک داستان شروع می کنم اما در این کارگاه تصمیم گرفتم با توضیح حرکت یکی از مخاطبان صحبتم را آغاز کنم. ایمیل یکی از مخاطبان را روی صفحه پروژکتور به نمایش درآوردم و سپس از یکی از مخاطبان خواستم که با صدای بلند آن را بخواند و در انتها از آن ها خواستم که تعداد اشتباهات این فرد را پیدا کنند.

بعد از انجام این فعالیت از آن ها خواستم که بگویند که هر کدام چه تعداد اشتباه پیدا کرده اند و برای فردی که بیشترین اشتباه را پیدا کرده بودیم دست زدیم. به عنوان مثال این کار کمک می کند که در ابتدای صحبت با مخاطب یخ شکنی صورت گیرد و مخاطبان علاقه مند باشند تا بفهمند موضوع اصلی چیست و چرا چنین کاری انجام شد.

 

در این دوره رایگان سخنرانی و فن بیان شرکت کنید:

 

این فعالیت ها به شش دسته تقسیم می شوند که در این جا تصاویری از کارگاه های قبلی را جهت فهم بهتر مطالب برای شما نمایش داده ایم.

 

– فعالیت های فردی. بازی پانتومیم به زبان بدن افراد کمک می کند و در این جا شرکت کنندگان در حال انجام این فعالیت هستند.

 

 

– فعالیت با بغل دستی ها. تیزحسی برای یک سخنران خوب لازم است و صد البته مهارتی است اکتسابی، روش‌های زیادی هم برای تیز کردن این مهارت وجود دارد. حتی بازی‌های قدیمی‌ای مثل گل یا پوچ که در حال حاضر شرکت کنندگان در حال انجام این بازی هستند.

 

 

– فعالیت های گروهی بین تمامی شرکت کنندگان. این تمرین تنفسی در زمان هایی که مخاطبان کمی کسل می شوند کمک می کند که اکسیژن زیادی به مغز برسد و بدن شاداب تر و مغز آماده تر شود.

 

 

– فعالیت گروهی کوچک. مثلاً در جلسات سخنرانی افراد در گروه های کوچک قرار می گیرند و هر فرد جلوی هم گروهی هایش  راجع به موضوعی که آماده کرده است سخنرانی می کند. این نمونه ای از فعالیت های گروهی در دوره یکساله مدرسه استادی می باشد.

 

 

-بحث گروهی بزرگ. برای مخاطبان راحت تر است که نظرات شان را در یک گروه بزرگ با دیگران به اشتراک بگذارند. این گروه بزرگ شامل تمامی مخاطبین می باشد. جلسات بارش فکری در طول سخنرانی بسیار خوب است زیرا طبق قوانین بارش فکری نظراتت افراد مورد نقد و بررسی قرار نمی گیرد و فقط از جانب افراد بیان می شود.

 

 

– برگزاری مسابقه. اگرچه که این کار باید بسته به موضوع و شرایط سخنرانی و مخاطبانش انجام شود اما رقابت بین مخاطبان بسیار تاثیرگذار است. به طور مثال در یکی از جلسات دوره استادی مسابقه ای طراحی شد و در آن از شرکت کنندگان خواسته شدد که به کمک وسایلی یک محافظ برای تخم مرغ بسازند. روش این بود که گروه های 5 نفره با استفاده از چسب نواری و سیخ هایی چوبی یک سازه محافظ برای تخم مرغ درست کنند و در انتها با پرتاب این سازه از ارتقاع حداقل 3 متری هر تخم مرغی سالم ماند آن گروه برنده خواهد شد.

 

 

فعالیت های مخاطبان نیز می تواند شامل پرسیدن سوالاتی از این دست باشد که چه نکاتی را یاد گرفتند و به نظرشان کدام مطالب سخنرانی مهم بود؟

 

من هیچ وقت قبل از صحبتم ترتیب نمی دهم که در چه زمانی کدام فعالیت ها را انجام دهم، بلکه همیشه یکی سری کار عملی دارم و بسته به زمان و بازخوردهایی که از مخاطبم دریافت می کنم آن ها را عملی می کنم.

 

طنز می تواند از قبل برنامه ریزی شود و یا در لحظه رخ دهد. در پاورپوینت سخنرانی ام یک اسلاید دارم که در آن از مخاطبان خواستم بعد از شمردن عدد سه نام حیوانی که در اسلاید مشاهده می کنند را فریاد بزنند.

صبر کن، 1، 2،… که ناگهان یکی از شرکت کنندگان اسم حیوان را فریاد زد!

این کار باعث خنده تمامی مخاطبان شد.

 

بخوانید:👇

چطور شوخ طبع باشیم و دیگران را بخندانیم؟

 

مراقب باشید که در طول سخنرانی تماماً صحبت نکنید، زیرا حتی اگر بهترین حرف‌های دنیا را هم داشته باشید مطمئن باشید که با زیاد صحبت کردن ارزش آن را کم خواهید کرد. برخی مخاطبان فرصت نمی کنند که تمامی مطالب را در جزوه هایشان یادداشت کنند و استرس ننوشتن برخی نکات باعث می شود که از ادامه صحبت باز بمانند.

 

بهتر است که تصاویری را انتخاب کنید که مرتبط با موضوع است و کمک به فهم بهتر مطالب می کند.

 

می خواهید که در انتهای صحبت مخاطبان چه کاری انجام دهند؟

مطالب سخنرانی باید به گونه‌ای تهیه گردند که مخاطب در انتها بتواند از صحبت‌های ارائه شده نتیجه‌ای بگیرد و آنها را به صورت عملی پیاده‌سازی نماید. بهترین روش Call To Action است که در این روش سخنران در انتهای صحبت، دقیقاً کاری را که مخاطب باید انجام دهد را به طور واضح بیان می‌کند و او را به اقدام عملی دعوت می‌نماید.

اغلب سخنرانی‌هایی که دعوت به اقدام واضح ندارند، به زودی فراموش خواهد شد و مخاطب احساس خواهد کرد که چیزی از صحبت مفید نبوده است. من برای این کارگاه یک نظرسنجی آماده کرده بودم به همراه یک وبینار که قرار بود دو هفته بعد از کارگاه برگزار شود. این کار باعث شد که آن ها روی مطالبی که برایشان ارائه کرده بودم تمرکز کنند تا برای وبینار آماده باشند. در وبینار از مطالب ارائه شده در کارگاه بسیار کمک گرفتم.

امیدوارم که با به کارگیری این مطالب و نکات گفته شده سخنرانی های جذابی را ارائه دهید.

متشکرم…

 

یکی از مهم‌ترین ملزومات برای داشتن سخنرانی و فن بیان جذاب، این است که اصلا تکنیک‌های فن بیان و سخنرانی را بلد باشید! این دوره جدید و کاربردی و علمی را از دست ندهید:👇

روی تصویر کلیک کنید 👇

این دوره به تازگی ضبط شده، کاربردی، علمی و کامل است!

 چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم؟

بر اساس رای 54 نفر از بازدیدکنندگان

96 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

سعید عباسی

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

بسته جامع غیرحضوری فن بیان و سخنرانی

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما

مرا به خاطر بسپار

ما بر این عقیده ایم که سخنوری عالی ترین نوع ارتباط انسانی است. یک سخنور حرفه ای این قابلیت را دارد که دیگران را رهبری و راهبری کند.چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

ارتباطات در تمامی موارد در دنیای امروز اهمیت ویژه­ ای دارد به طور مثال در سازمان ها، مؤسسات و شرکت­ها حتی مباحثی چون بازاریابی و فروش، مدیریت منابع انسانی، مذاکرات تجاری و… نیز باید از رهگذار مسیر ارتباط مورد توجه واقع شود

در ارتباط موثر انسانی، پنج ارتباط کلامی ویژه وجود دارد. مذاکره، مباحثه، مناظره، گفتگو و سخنرانی.

برای آگاهی و ثبت نام آخرین رویداد ها کلیک کنید

ارتباطات در تمامی موارد در دنیای امروز اهمیت ویژه­ ای دارد به طور مثال در سازمان ها، مؤسسات و شرکت­ها حتی مباحثی چون بازاریابی و فروش، مدیریت منابع انسانی، مذاکرات تجاری و… نیز باید از رهگذار مسیر ارتباط مورد توجه واقع شود

در ارتباط موثر انسانی، پنج ارتباط کلامی ویژه وجود دارد. مذاکره، مباحثه، مناظره، گفتگو و سخنرانی.

برای آگاهی و ثبت نام آخرین رویداد ها کلیک کنید

چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم؟ این سوال در ذهن بسیاری از شما وجود داشته باشد که ما چگونه می توانیم جذاب و تاثیرگذار سخنرانی کنیم و اساسا چرا در بسیاری از مواقع بسیاری از سخنرانی ها قابل گوش کردن نیست و به جای اینکه ما را جذب کند، بیشتر باعث خستگی ما می شود.

به نظرم یکی از کلیدی ترین نکاتی که در این مورد می توان به آن اشاره کرد، نحوه تهیه سخنرانی و چگونگی نگاه شما به این مقوله است. ولی اگر سخنوری شما فرم درستی نداشته باشد به طور معمول حتی استفاده از تمامی تکنیک های سخنوری، نه تنها سخن شما را جذاب نمی کند که هیچ بلکه آن را تبدیل به یک فرم نافرم می کند. درست مانند اینکه شما گرانترین و زیباتری و شیک ترین لباس را تن یک آدم بد قواره زشت ژولیده بکنید. بعد می بینید که این لباس به تن این آدم زار می زند. این اتفاق دقیقا برای سخنرانی شما هم می افتد. استفاده صرف از تکنیک های سخنوری اکر شما فرم درستی نداشته باشید به تن شما زار خواهد زد.

اما سوال اینجاست که چگونه مطالبی که ما قصد بیان آن را داریم تبدیل به سخنرانی می شود؟ یا این سوال را طور دیگری مطح کنیم؟ چرا مخاطبان شما باید به سخنرانی شما گوش دهند؟ جواب به این سوال می تواند مسایل زیادی را روشن کند. آیا شما دارید در مورد موضوعی صحبت می کنید که آن ها هرگز در مورد آن چیزی نشنیده اند؟ احتمال این مسئله خیلی کم است. عموما سخنرانی های ما در مورد موضوعات عمومی مثل محیط زیست، تعلیم و تربیت، سیاست، حکومت، اقتصاد و یا دین و عرفان و هنر و اخلاق است. تبدیل موضوعات بسیار تخصصی به سخنوری کاری دشوار است.

هر قدر هم که موضوع شما تخصصی باشد باید در یک نقطه ای به زیست انسان ها ارتباط پیدا کند و در زندگی آن ها تاثیر داشته باشد تا بتوان آن را تبدیل به سخنرانی کرد. به هر سوی در بسیاری از موارد ما در مورد موضوعاتی به ایراد سخن می پردازیم که مخاطب و یا مخاطبان ما هم موارد بسیاری را در مورد آن شنیده اند و یا خوانده اند و یا آن را زیسته اند و تجربه کرده اند. در این صورت چرا آن ها باید به سخنان شما گوش بدهند؟

به طور مثال اگر شما در مورد روابط خانواده سالم صحبت می کنید و مخاطبانتان بگویید که عشق و محبت پدر و مادر به هم می تواند باعث آرامش خانواده و آرام و قرار فرزندان شود. شما باید به عنوان یک پدر به خانواده خود اهمیت بدهید و برای همسر و فرزندان خود وقت بگذارید و قدر آن ها را بدانید و یک لحظه را هم برای باهم بودن از دست ندهید، فرزندان شما به حضور شما نیاز دارند و شما باید بین کار و خانواده خود تعادل برقرار کنید. آیا شما واقعا دارید سخنرانی می کنید؟

اگر شما در مورد محیط زیست صحبت کنید و به مخاطابان خود بگویید که خودروی غیراستاندارد و سوخت نامناسب و کمبود آب و خشک شدن و از بین رفتن بسیاری از درختان و درختچه ها و به دنبال آن بلند شدن ریزگردها و آلوده شدن هوای شهرها و کلان شهرها زندگی مردم را دچار مخاطره کرده است و سلامت مردم را به خطر انداخته است. آیا شما واقعا دارید سخنرانی می کنید؟

من به عنوان یک مخاطب چرا باید به این حرف ها و صحبت ها که بارها و بارها شنیده ام، گوش دهم؟ به نظر شما آیا واقعا این کلمات روی مخاطبانتان تاثیر می گذارد و آن ها را هدایت و رهبری می کند؟

به نظر من خیر این ها هنوز فقط جملاتی است که جنبه ارائه اطلاعات دارد و نمی تواند به تنهایی حرف ها و صحبت های شما را به سخنرانی تبدیل کند. گو این که ارائه اطلاعات هم خود یک تکنیک در سخنوری و سخنرانی است، اما در ابتدای صحبت هایم گفتم که صرف استفاده از تکنیک نمی تواند کلام و سخن شما را به سخنرانی تبدیل کند. گو اینکه ارائه اطلاعات متنوع و بمباران اطلاعاتی مخاطب می تواند یکی از راهکارها و تکنیک های سخنرانی تلقی شود که مهارت و تسلط سخنران را به رخ مخاطب می کشد ولی هنوز این کافی نیست که مخاطب خود را در اختیار سخنران قرار دهد و به عبارتی تحت تاثیر کلام و سخن او قرار بگیرد.

همه تکنیک ها و راهکارهای سخنوری از فن بیان گرفته تا تمرین های صداسازی و بیان موثر و استفاده وسیع و گسترده از دایره واژگان کاربردی، تکنیک های اغاز و پایان سخنرانی و ماهیت و موضوع سخنرانی، قالب های سخنوری و مبانی نظری خطابه و ساختار نطق و نحوه تهیه آن، همه و همه در خدمت ایجاد جذابیت است.

حال سوال اصلی اینجاست که چه موضوعی برای انسان ها ایجاد جذابیت می کند؟ چه عنصری در سخنرانی می تواند مخاطب و یا مخاطبان را جذب کند؟

در این زمان به نظرم دانستن نکاتی درباره نحوه کارکرد فیزیولوژیک مغز انسان می تواند راه گشا باشد. برخلاف آنچه که بسیاری از ما می اندیشیم نحوه کارکرد خودکار مغز و نحوه مواجهه آن با جهان بیرون کمی متفاوت تر از مواجهه آگاهانه ما با جهان پیرامون مان است. اصولا بسیاری از تمهیدات و مقدمات فیزیولوژیکی انسان بر اساس بقا بنا شده است. تمامی واکنش های هوش هیجانی یا EQ مبتنی بر همین مورد است.

علت اینکه در اکثر موارد و در اکثریت آدم ها واکنش های هیجانی به محرکات بیرونی نسبت به واکنش های تحلیل گرانه عقلانی مقدم است به همین موضوع مربوط می شود. شما این موضوع را می توانید در بسیاری از دوربین های مخفی که با استفاده از این ویژگی مخاطبان شان را می ترسانند و به هیجان وا می دارند مشاهده کنید.

به طور مثال اگر شما یک مار غیر سمی بی آزار و بی خطر را به صورت ناگهانی در مقابل هر کسی قرار دهید به صورت ناخوداگاه و بر اساس آژیر قرمزی که در مرکز فرماندهی هیجانات در آمیگدال یا بادامک مغز به صدا در می آید، افزایش ضربان قلب و افزایش ترشح آدرنالین و نورآدرنالین و تمامی تمهیدات هورمونی و آنزیمی و پروتکل های مربوط به راز بقا که برای حالت دفاعی و فرار از موقعیت برای حفظ حیات ضروری است به اجرا در می آید. شما به راحتی می توانید غیبت ملموس کورتکس مغز که در تعقل و تدبر و تامل دارای نقش است را به راحتی احساس کنید. وقتی بحث بقا مطرح می شود هیچ خبری از تحلیل های عقلانی مغز نیست.

نکته دیگر بحث میزان عکس العمل مغز به یک محرک است. در همین زمان که شما به این ویدئو نگاه می کنید مغز شما بدون اینکه شما متوجه بشوید به هزاران محرکی که در اطراف شماست واکنش نشان می دهد و بسیاری از آن ها را که تشخیص می دهد برای ادامه حیات شما ضروری نیست را به صورت خودکار حذف می کند. به طور مثال شما در حال حاضر اثر لباس خود را روی بدن خود حس نمی کنید و یا صدای روشنایی و یا صدای ساعت و صداهای بسیاری که در محیط اطرافتان وجود دارد را نمی شنوید. علت آن است که مغز شما به صورت خودکار بسیاری از محرک ها را فیلتر می کند.

سوال مهمتر اینجاست که یک محرک چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد که باعث می شود مغز آن ها را در اطلاعات غیرمهم رده بندی کند و به آن ها اجازه ورود به قسمت آگاهانه مغز را ندهد.

پاسخ این است :

مغز همه صداهایی که در گذر زمان بدون تغییر ارتفاع ادامه دارند را جزء اطلاعات غیرمهم طبقه بندی می کند. صدای مهتابی یا لامپ، صدای تیک تاک ساعت و بسیاری از صداهای دیگر که یکنواخت هستند و یا سنگینی و اثر لباس روی بدن را حذف می کند.

از این موضوع میتوان نکته ای را دریافت و آن نکته این است که بدیع بودن و جدید بودن یک محرک می تواند باعث جذابیت شود. وقتی شما هر مکان یا شی یا هر چیز دیگر را برای اولین بار ببینید برای شما جذاب است. اگر به کودکان با دقت بنگرید می توانید این موضوع را با تمام وجود لمس کنید. نوزاد در ماحل اولیه حتی با دست و پا و اندام های خودش ساعت ها بازی می کند. او برای اولین بار با بدن خودش روبرو می شود و برایش جاذبه دارد. آن ها را لمس می کند، زبان می زند و می بوید.

ولی بعد از مدتی این تجربه کهنه می شود و جاذبه آن هم از بین می رود. کم کم که بزرگتر می شود همه وسایل و همه محرک های اطراف  برایش جاذب و جذاب هستند. شما تجربه سفر دارید. همیشه وقتی برای بار اول به سفری می روید و از شهر یا کشوری بازدید می کنید برای شما جذابیت فوق العاده ای دارد. جذابیتی که شما برای بار دوم نمی توانید آن را تجربه کنید.

از نظر مغز خودکار انسان عدم تحرک و ثابت بودن به معنای بی خطر بودن برای حیات انسان تعبیر و تفسیر می شود. به همین خاطر به سخنرانان توصیه می شود که با زبان بدن مناسب و استفاده از حرکات دست و میمیک صورت و همچنین حفظ ارتباط چشمی اهمیت جایگاه خود را حفظ کنند.

همیشه انسان ها به صورت روانی به دنبال انحصار هستند. هر چیزی که متعلق به خودشان باشد و فرد دیگری نتواند به آن دسترسی پیدا کند. اهمیت صنایع دستی نیز از این همین باب است. اینکه آن کالایی که توسط صنعتگر و هنرمند تولید می شود منحصر به فرد است و حتی اگر هزار بار دیگر آن کالا را بسازد و یا اثر هنری مشابه را خلق کند این دو اثر دقیقا شبیه هم نمی شود و اهمیت و قدر و قیمت آن هم به همین دلیل است.

حالا برگردیم به موضوع سخنرانی و این سوال که ما چگونه باید حرف بزنیم تا ایجاد جذابیت کنیم و به عبارت دیگر کلام و سخن ما چگونه می تواند به سخنرانی بدل شود؟ ما چگونه باید در مورد یک موضوع صحبت کنیم که هم بدیع و جدید باشد و هم منحصر به فرد باشد؟

پاسخ این سوال خود شما هستید! شاید تعجب کنید.ولی آنچه که در این میان منحصر به فرد است موضوع سخنرانی نیست بلکه خود شما هستید که هم از نظر فیزیولوژکی و هم از نظر ژنتیکی و هم از نظر فکر و اندیشه کاملا منحصر به فرد هستید و در این جهان نه در گذشته و نه در حال و نه در آینده نظیر نداشته و ندارید و نخواهید داشت. پس کافیست کلام و سخن و موضوع سخنرانی از فیلتر اندیشه و تجربه و زیست شما رد شود. حالا می توان ادعا کرد که کلمات و جملات شما و حرف ها و سخنان شما تبدیل به سخنرانی شده است و این نکته ای است که بسیاری از سخنرانان از آن غافلند.

در طول سال های متمادی آموزش سخنرانی و تمرین های کارگاهی با دانشجویان و هنرجویان، متوجه نکته ظریفی در روند آماده سازی سخنرانی آن ها شدم و آن این بود که وقتی موضوعی به عنوان تمرین سخنرانی به آن ها داده می شد  با توجه به اینکه ان ها آموزش تکنیک های سخنرانی را دیده بودند. تکنیک های آغاز سخنرانی را می دانستند، ساختارهای نطق را می شناختند، قالب های سخنرانی را بلد بودند، به نقشه راه سخنوری هم تسلط کافی داشتند، ولی در اغلب موارد روندی که برای آماده سازی سخنرانی اتفاق می افتاد به این شکل بود.

آن ها معمولا در ابتدا سراغ اینترنت می رفتند. ویکی پدیا را مطالعه می کردند. به چند سایت مرتبط سر می زدند. چند مقاله را انتخاب می کردند و اگر وقت بیشتری در اختیار داشتند ممکن بود کتابی هم در این زمینه انتخاب کنند و آن را بخوانند. در قدم بعدی این اطلاعات را که از طریق اینترنت و کتاب جمع آوری کرده بودند را با توجه به یکی از ساختارهای نطق  مرتب می کردند و به آن یک آغاز و پایان هم اضافه می کردند. حالا سخنرانی آماده ارائه بود.

اعتراف می کنم در برخی از موارد وجود آمار و اطلاعات حیرت انگیز و چینش مرتب اطلاعات و یک آغاز و پایان خوب و تاثیرگذار، باعث ایجاد جذابیت می شد. باعث می شد که حرف ها و سخنان آن ها را دنبال کنید. ولی زمانی که من می خواستم سخنرانی را نقد کنم و نظرم را در مورد فرم و محتوای سخنرانی بدم، یک موضوع توجه من رو کم کم به خودش جلب کرد. و آن این بود که این سخنرانی ها با آنکه از نظر تکنیکی درست بود و در مواردی تر و تمیز و جذاب هم به نظر می رسید، ولی انگار ساختگی و مصنوعی بود. سخنرانی آن ها روح نداشت.

بررسی موارد بیشماری از این نوع سخنرانی من را به این نتیجه رساند که دلایل مصنوعی و ساختگی بودن آن سخنرانی ها این بود که محتوای سخنرانی از فیلتر اندیشه و تجربه و زیست خود سخنران رد نشده بود. به همین خاطر بود که بین سخن و سخنران فاصله بود. گو اینکه انگار این سخنان به این سخنران تعلق ندارد. حتی با اینکه برخی از آن ها از زبان بدن خوبی برخوردار بودند و تمامی تکنیک های زبان بدن را رعایت می کردند، ولی کاملا شما می توانستید بفهمید که این زبان بدن و این حرکات و این نگاه ها و ارتباطات چشمی سوار این سخنان نیست.

به نظر من مخاطبان، مهمانان سخنران هستند و به مهمانی کلام و سخن او آمده اند. شما فرض کنید تعدادی از دوستانتان را به خانه خود مهمان کرده اید. ولی آن ها را در اتاق انتظار و یا حیاط خانه نگه داشته اید و آن ها را به داخل راه نمی دهید. مهمانان هم در حیاط خانه این پا و آن پا می کنند و منتظر هستند که وارد خانه شما بشوند. شما هم گاه گاهی در ورودی را نیمه باز می کنید و از همان جا سینی میوه و شربت تعارف می کنید و مجددا در را بسته و به داخل خانه بر می گردید.چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

در آخر هم از طریق همان در نیمه باز بدون آنکه به میان آنها آمده باشید و با آن ها سلام و احوالپرسی و خوش و بشی کرده باشید با آن ها خداحافظی می کنید و مهمانی تمام می شود. مهمانان هم گیج و سردرگم حیاط خانه را ترک می کنند.

این دقیقا همان حسی است که من هنگام شنیدن بسیاری از سخنرانی ها دارم. سخنران برای شما حرف می زند ولی با شما حرف نمی زند. سخنران برای شما سخنرانی می کند بدون اینکه شما به دنیای سخنران راه پیدا کنید. اتفاقا تنها دلیلی که من مخاطب به سخنان سخنرانان و سخنوران گوش می دهم این است که  زاویه دید و منظرگاه و نظرگاه آنان را در مورد موضوع سخنرانی بدانم. اگر مطلبی در اینترنت وجود دارد و یا در کتابی آمده است، می توان ادرس و لینک مطلب را در اینترنت و یا مشخصات کتاب را به مخاطب اعلام کرد تا خودش برود و آن ها را مطالعه کند. اساسا بسیاری از سخنرانی ها را می شود به نظر من پرینت گرفت.

این جمله ای است که من در مورد این سخنرانی ها به کار می برم. به این معنی که خوب کافی است مقاله را پرینت بگیرید و به مخاطبان بدهید. دیگر چه نیازی است به سخنرانی کردن. اگر سخنان شما صرفا به ارائه اطلاعات و دسته بندی ها و تعاریف اصطلاحات و شماره بندی آنچه در یک کتاب و مقاله آمده است محدود شود، آیا به نظر شما این شرایط دقیقا مشابه همان مهمانی نیست که شما در پشت در نگه داشته شده اید. ولی ما به عنوان مخاطب حق داریم که وارد خانه اندیشه و تجربیات زیستی سخنور و سخنران بشویم و سخنور هم باید با عبور این اطلاعات از فیلتر اندیشه و تجربیات زیستی خودش ما را به درون خانه خود دعوت کند و با ما دور یک میز بنشیند و از ما پذیرایی کند.

تا مادامی که به همین روش عمل کنید نتیجه اش هم کاملا مشخص است. شما باید روش تهیه سخنرانی خود را تغییر دهید. اگر مطابق روشی که به شما اموزش می دهم عمل کنید به راحتی می توانید تاثیر نتایج آن را هم در مخاطبان خود مشاهده کنید.

به طور مثال می خواهیم در مورد تعلیم و تربیت سخنرانی کنیم. شما باید در ابتدا به جای مراجعه به کتاب و مقاله و اینترنت، به خود و تجربیات زیستی خود مراجعه کنید. خود شما یک منبع غنی از اطلاعات و تجربه های زیستی هستید. شروع کنید خودتان را مرور کردن. تجربه های تلخ و شیرینی که در مورد تعلیم و تربیت داشتید.

الگوی تربیتی شما کیست؟ چه ویژگی های شخصیتی و رفتاری باعث شده است که شما او را به عنوان الگوی تربیتی خود قرار دهید؟ کدام یک از رفتارهای پدر یا مادر یا معلمان و مدیران شما را تحت تاثیر قرار داده است؟ کدام یک از رفتار آنان روی شما تاثیر بدی گذاشته است؟ از کدام یک از رفتار پدر و مادر معلمان و مدیران خود متنفر بودید؟ در کدام موقعیت های تربیتی تحقیر شدید؟ کدام موارد بوده است که شما تنبیه شدید ولی با گذشت زمان احساس کردید که آن تنبیه توانسته است اثرات مثبت تربیتی روی شما داشته باشد؟ چه لحظه هایی بوده است که شما تشویق شدید ولی مرور زمان نشان داده است که آن تشویق ها و حمایت ها کار درستی نبوده است؟ …

هر قدر که فکر کنید متوجه می شوید که این سوال ها می تواند ادامه داشته باشد. پاسخ به این سوال ها شما را با اقیانوسی از اطلاعات و تجربیات ناب دست اول و منحصر به فرد مواجه می کند که می تواند دستمایه سخنرانی شما قرار بگیرد. سخنرانی را شاید واقعا بتوان بلند بلند فکر کردن سخنران دانست.

بعد از این مرحله است که شما اجازه دارید به منابع دیگر مانند مقاله و کتاب و اینترنت  و مشاور و متخصص رجوع کنید. ولی فراموش نکنید که همه آنچه که از این مرحله به سخنرانی شما اضافه می شود باید سوار تجربیات زیستی سخنران شود. حالا اطلاعات می تواند به نحوه پرداخت موضوع و چگونگی پردازش محتوا به شما کمک کند. حالا سخنرانی شما منحصر به فرد است چون بر چایه تحربیات زیستی شما شکل گرفته است و چون خود شما در این عالم یگانه و منحصر به فرد هستید، بالطبع سخنرانی و سخنرانی شما هم جاذب و جذاب می شود.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

در ابتدا بهتر است مشخص کنیم که اصلاً سخنرانی جذاب به چه نوع سخنرانی می گویند؟

سخنرانی جذاب یعنی آن قدر سخنران، ارائه خوبی داشته باشد

که مخاطبین داوطلبانه تصمیم بگیرند که به سخنران به طور مؤثر گوش دهند.

احتمالاً شما هم دیده اید که فردی با یک ظاهر متفاوت و دور از اتیکتی در جمعی حاضر می شودچگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

و همین باعث می شود که فرد جدی گرفته نشود. پس به مواردی این چنینی دقت کنید:

لباسی که به تن می کنید( ظاهری آراسته داشته باشید).

شروع کسل کننده نداشته باشید.

ارتباط چشمی را در اول سخنرانی انجام دهید.

از مقدمه های طولانی معمول دوری کنید.

کلمات اولیه را به قدری مسلط باشید که فراموش نشوند.

 

مخاطبین در صورتی ارتباط برقرار می کنند که چیزی متوجه شوند و این امر با شناخت مخاطب حاصل می شود. هر مطلبی که می خواهید بیان کنید مطمئن باشید که در سطح مخاطبین است

انسان چه کودک باشد و چه بزرگسال، داستان را دوست دارد. مردم به جای کتاب خواندن بیش تر ترجیح می دهند که قیلم تماشا کنند، یکی از دلایل آن داستانی بودن فیلم ها است که باعث جذاب شدن فیلم از کتاب شده است.

از مخاطبین خود بخواهید که کاری را انجام دهند. انجام دادن عملی یک کار باعث جلب توجه مخاطبین می شود و باعث می شود توجه مخاطبین از موارد دیگر به سمت سخنرانی جلب شود.

سؤال پرسیدن هم یکی از قدرتمندترین تکنیک های جذابیت سخنرانی است. می توان در جای جای سخنرانی از سؤال استفاده کرد و جذابیت سخنرانی را بالا برد.

از اسلاید پر از متن دوری کنید و تا جای ممکن سعی کنید از کلمات کمتر و تصاویر بیشتر در اسلاید های خود استفاده کنید

شاید مهم ترین قسمت یک سخنرانی، شروع آن باشد. شروع جذاب در سخنرانی می تواند مخاطبین را همان اول میخکوب کند.

 

میخکوب از این لحاظ که توانسته توجه مخاطبین را به خود جلب کند. حتی اگر کسی از سخنرانی بترسد با شروع خوب دقایق اولیه این ترس مدیرت می شود و می تواند سخنرانی خود را ادامه دهد.

یکی دیگر از دلایلی که شروع سخنرانی بسیار مهم است این است که در این زمان حضار بیشترین توجه را دارند و اگر در این زمان سخنران نتواند توجه مخاطبین را جلب کند حتی اگر در ادامه محتوای ارزشمندی داشته باشد ممکن است سالن را یا فیزیکی ترک کنند و یا این که در سالن باشند ولی توجه آن ها به موارد دیگری باشد.

 

معمولاً انسان ها بسیار زود قضاوت می کنند و اگر سخنران از قضاوت اولیه در سخنرانی سربلند بیرون بیاید در ادامه کار آسانی خواهد داشت.

بنابراین یک سخنران باید وقت مناسبی برای آماده شدن خود برای سخنرانی بگذارد و شروع قدرتمندی داشته باشد.

باید کلمات شروع صحبتمان را کاملاً از حفظ باشیم.

شخصی را در نظر بگیرید که صحبت خود را با یک شعر آغاز می کند و مصراع دوم شعر را فراموش می کند. در چنین شرایطی حس بسیار بدی خواهد داشت و نمی تواند سخنرانی را به خوبی تا انتها جلو ببرد.

شعر خوب و مرتبط یک آغاز خیلی خوب است اگر به جا و درست خوانده شود. در ادامه با چند شروع دیگر هم آشنا خواهید شد.

یک روش خیلی موثر سوال پرسیدن است،

یعنی همان ابتدا صحبت را با سؤال از مخاطبین شروع کرد و آن ها را به فعالیت واداشت.

 

داستان هم اگر خوب تعریف شود یک عامل قدرتمند در جلب توجه مخاطبین است و می تواند که مخاطبین را مشتاق نگه دارد. ذهن انسان منطبق بر داستان است و هرکسی چه کودک و چه بزرگسال دوست دارد که داستان بشنود.

استفاده از نقل قول های مرتبط هم می تواند جالب باشد.

آمار های دقیق و جالب هم می تواند راهکار خوبی باشد. آماری مانند این که ایران رتبه هیجدهم اقتصاد جهان را داراست  و موارد این چنینی می تواند توجه مخاطبین را به خوبی جلب کند.

نشان دادن تصاویر یا فیلم کوتاه در کلاس هم می تواند راهگشا باشد.

به عنوان بک نکته در انیجا باید متذکر شد که هرچیزی مثل داستان، نقل قول، شعر و … هر چه قدر مرتبط تر با موضوع مورد بحث باشند قدرتمند تر هستند.

پس در شروع صحبت نباید از مقدمه های معمول طولانی و غیر مرتبط استفاده شود و نکته خیلی مهم این که برای شروع سخنرانی باید تمرین بیشتری داشت که دچار کمترین مقدار اشتباه شویم و بتوانیم توجه مخاطبین را جلب کنیم.

چاشنی و جذابیت در سخنرانی

به نظر شما چرا برای غذا از چاشنی های مختلف استفاده می کنیم؟بله چاشنی ها را برای خوش طعم کردن غذا استفاده می کنیم.

 

 

چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

در سخنرانی هم ما نیاز به چاشنی هایی داریم که سخنرانی ما را جالب و مورد پسند کند.

اگر چاشنی در سخنرانی نداشته باشیم، به مخاطبین خوش نمی گذرد و وقتی آن ها احساس خوبی نداشته باشند، از سخنرانی تاثیر چندانی نخواهند گرفت و ما نمی توانیم به عنوان سخنران کار خود را به خوبی انجام دهیم.

اگر چاشنی نداشته باشیم احتمالاً با صحنه هایی روبه رو می شویم مانند:

گفتگوی مخاطبین با هم

با گوشی های خودشان بازی کردن

ترک سالن

یکی از نکات مهم در استفاده از چاشنی در سخنرانی این است که مخاطبین خود را بشناسیم.

بدانیم که مخاطبین ما چه مثال ها و داستان هایی را دوست دارند.

مخاطبین ما چه شغل و دانش و رشته تحصیلی دارند.

و …

یکی از چاشنی های بسیار خوب که برای مخاطبین می تواند بسیار جالب باشد استفاده از داستان مناسب و مرتبط است.

استفاده درست از چاشنی مسابقه با شناخت درست از مخاطبین می تواند سخنرانی ما را مورد پسند مخاطبین قرار دهد.

طنز به جا و درست هم می تواند به عنوان یک چاشنی استفاده شود.

دادن هدیه خصوصا اگر با شناخت درست از مخاطبین باشد که چه چیزی را هدیه می دهید می تواند یک چاشنی خوب در سخنرانی شما باشد.

در استفاده از چاشنی ها دقت زیادی کنید، طوری که باعث بهتر شدن اوضاع سخنرانی شما شود نه این که شما را از مسیر اصلی سخنرانی دور کند.

 

هر انسانی دوست دارد از کاری که انجام می دهد لذت ببرد و در سخنرانی هم اگر بهترین محتوا ارائه شود اما توجه مخاطبین جلب نشود، نمی توانیم به اهداف خود برسیم.

ممکن است برخی از کارها دست ما نباشد مانند زمان برگزاری کلاس، مکان کلاس و … اما ما به عنوان سخنران باید کاری کنیم که آن قدر سخنرانی جذابی داشته باشیم که توجه مخاطبین به ما جلب شود و به اهداف خود در سخنرانی برسیم.

یکی از بخش های جذابیت در سخنرانی، داشتن محتوای خوب است، البته  محتوای خوب را مخاطبین تعیین می کنند و ما باید بتوانیم با شناخت درست از مخاطبین، محتوای مناسب آن ها را  طراحی کنیم.

خیلی از سخنرانان که احتمالاً به عنوان معلم و استاد به ما آموزش داده اند، از دید خود، بهترین محتوا را انتخاب کرده اند، اما چون بدون شناخت مخاطبین آن را طراحی کرده اند، مخاطبین نمی توانند ارتباط درستی با مدرس خود داشته باشند.باید بررسی کنیم که مخاطبین ما به چه موضوعاتی علاقه دارند. پس لازم است که شناخت درستی از مخاطبین داشته باشیم و این جمله را بپذیریم که یک محتوا برای همه به یک اندازه جذاب نیست.

ممکن است که این سؤال، ذهن شما را درگیر کرده باشد که وقتی در یک کلاس به تعداد زیادی از مخاطبین آموزش می دهیم چه کار کنیم؟ پاسخ این سؤال روشن است و ما باید با شناخت درست از مخاطبین کاری کنیم که بیشترین رضایت را کسب کنیم، مثلاً مخاطبین را به سه دسته در ذهن خود تقسیم کنیم و در مثال ها سعی کنیم همه را در بحث در گیر کنیم.

در حال حاضر مشکل ما کسب اطلاعات نیست، هرکسی می تواند با چند کلیک و به طور رایگان محتواهای بسیار ارزشمندی را به دست بیاورد، بنابراین چیزی مهم تر از محتوا وجود دارد و آن شیوه ارائه آن است که چطور آن را ساده توضیح دهیم و مخاطبین خسته و کسل نباشند. استفاده از داستان می تواند یک ابزار خوب برای جذابیت در سخنرانی باشد.

برای تعریف داستان، اول از همه باید مطمئن باشیم که داستان کاملاً مرتبط با موضوع باشد و بعد از تعریف داستان، مخاطب با خودش نگوید که منظورش چی بود و توجهش از ادامه صحبت برداشته شود.

اگر چه داستان های ادبی و تاریخی می تواند خیلی مفید باشد ولی داستان های شخصی روزمره می تواند ارتباط بهتری ایجاد کند. پس لیستی تهیه کنید و داستان های شخصی خودتان را در آن لیست قرار دهید که بتوانید در زمان لازم از آن ها استفاده کیند.

برای جذاب تعریف کردن داستان حتماً وقت بگذارید و به داستان های خودتان گوش دهید، برای نزدیکان خود تعریف کنید و مرتب بازخورد بگیرید که بتوانید با داستان، مخاطبین خود را کاملاً محذوب صحبت های خود کنید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک شبکه تلویزیونی را فقط به خاطر این که فردی که صحبت می کند کسل کننده حرف می زند فوری عوض کیند و بعد از دوستانتان بشنوید که چه نکاتی را گفته و شما از آن گذشته اید. یکی از موارد مهم ایجاد شور و نشاط است. برای داشتن شور ونشاط مهم ترین کار این است که ادای افراد با نشاط (مثبت) را در بیاوریم و بارها آن را تکرار کنیم که با نشاطی چزئی از وجود ما شود.

 مخاطبین معمولاً در اول صحبت و پایان صحبت بیشترین توجه را دارند و در این بین، شروع سخنرانی بسیار پر اهمیت است. مخاطبین خیلی زود سخنران را قضاوت می کنند، بنابراین سعی کنید شروع صحبت خود را بسیار عالی طراحی کنید که متقاعد شوند به ادامه صحبت های شما گوش دهند.

سعی کنید صاف بایستید و در مواقع لازم سعی کنید آن جه را می گویید با بدن خود نمایش دهید

 

لحن مناسب از نکات مهمی است که در جذابیت سخنرانی خیلی اهمیت دارد، اگر سخنران به طور یکنواخت صحبت کند توچه مخاطبین قطع می شود و شاید ترجیج بدهند که به جای گوش دادن  در همان جا بخوابند.

اگر سخنرانی جذاب سخنرانی می کند حتماً صدای او به حد کافی بلند است که بدون زحمت شنیده شود، پس علاوه بر لحن مناسب سعی کنید به اندازه کافی بلند صحبت کنید که مخاطبین به راحتی متوجه صحبت شما شوند.

یکی از بهترین کارها برای سخنرانی جذاب داشتن  توجه به الگوهای درست است، به طور مثال در سخنرانی های خوب شرکت کنید و یا فیلم سخنرانی آن ها را نگاه کنید و ببینید که آن ها چگونه سخنرانی خود را جذاب می کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فن بیان و سخنوری » چگونه یک سخنرانی جذاب ارائه کنیم؟

تا به حال شده سخنرانی ای را ایستاده تشویق کنید؟ تا به حال شده بدون هیچ حواس پرتی به سخنرانی کسی گوش بدهید؟ فکر میکنید چرا بعضی از سخنرانی ها اینقدر جذاب هستند؟ در این مقاله تمام ترفندهای یک سخنرانی جذاب را بررسی میکنیم تا شما هم بتوانید توجه تمام شنوندگان را به خودتان جلب کنید. با ما همراه باشید.

پیش نیاز آموختن ترفند های سخنرانی حرفه ای غلبه بر ترس از صحبت کردن در جمع است. سعی کنیبد در ابتدا اگر ترسی وجود دارد آن را رفع کنید و بعد مهارت های سخنرانی را یاد بگیرید.چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

برای داشتن سخنرانی خوب و حرفه ای از چه ترفند هایی استفاده کنیم؟ در ادامه ترفند هایی را به شما آموزش می دهیم که تاثیر زیادی روی مخاطبان شما خواهد داشت.

قبل از هر کار و تصمیمی، به شنوندگان خود توجه کنید. آیا در یک محیط علمی سخنرانی میکنید یا یک شرکت؟ با توجه به گروهی که شنونده شما هستند کلمات را انتخاب کنید.

اگر فکر میکنید آن گروه، با کلمات تخصصی موضوع سخنرانی شما آشنا نیستند حتما آن کلمات را در طی سخنرانی خود توضیح دهید. از جملات طولانی و غیر قابل فهم استفاده نکنید. سعی کنید با وجود نشان دادن تسلط، مفاهیم درون سخنرانی قابل فهم و تاثیرگذار باشند.

اگر میخواهید روی شنوندگانتان تاثیر بگذارید از خاطرات و داستان های شخصی حرف بزنید حتی از این متد می توانید برای قانع کردن دیگران استفاده کنید. این کارها آن ها را به شما نزدیک میکند و باعث میشود با توجه بیشتری به سخنرانی شما گوش کنند.

در تمام طول سخنرانی از ایده ها و نظرات دیگران درمورد موضوع نگویید. بعد از چند دقیقه نظر شخصی و حس و حالی که دارید را بیان کنید تا شنوندگان بدانند شما چه نگاهی در رابطه با موضوع دارید.

در حقیقت مهمترین قسمت سخنرانی شما قسمت آغازین آن است. شما در این مرحله دیگران را به توجه کردن ترغیب میکنید. به جملات اول خودتان دقت کنید. همانطور که در مهارت های فن بیان آموختید تن صدا و انتخاب کلمات شما هم اهمیت دارد. موارد زیر چند روش کاربردی برای آغاز سخنرانی جذاب شماست:

 ” من وقتی ده سالم بود پدرم رو از دست دادم”

 “بیایید قبل از هر چیزی از مسئول کولر سالن تشکر کنیم؛ چون اگه یه دقیقه دیرتر روشنش میکرد همه از گرما میمردیم!”

 “کهکشان راه شیری تعداد زیادی سیاره داره و زمین یکی از اون سیاره هاست؛ و ما هنوز خیلی چیزها رو درمورد زمین خودمون هم نمیدونیم”

 ” من ۲۳ ساله ام و دلم میخواست بدونم چرا نمیشه همیشه ۲۳ ساله بمونیم؛ برای همین این موضوع رو برای سخنرانی امروز انتخاب کردم!”

موقعی که افراد دچار استرس میشوند عزت نفس پایین دارند در نتیجه تند صحبت میکنند. این کار تمام تمرکز مخاطب را از روی صحبت شما برمیدارد. قبل از این که ایده‌ی جدیدی را مطرح کنید چند ثانیه صبر کنید و توجه شنوندگان را ارزیابی کنید. این موقعیت برای ایجاد ارتباط چشمی با مخاطبان بسیار مناسب است.اگر فکر میکنید نمیتوانید جلوی سرعت خود را بگیرید؛ زمان اختصاصی هر قسمت سخنرانی را از قبل در جایی یادداشت کنید و براساس آن تمرین کنید.

برای ایجاد یک سخنرانی جذاب و خاطره انگیز باید مثل یک نویسنده ماهر عمل کنید. در ابتدای سخنرانی مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید و یک سوال در ذهنش ایجاد کنید. سپس اوج بگیرید و مسئله را از جنبه های مختلف بررسی و بیان کنید. و در انتهای صحبت باید پاسخ سوال های آن ها را بدهید.

با این شیوه میتوانید در تمام طول مدت حواس شنوندگان را جمع خودتان کنید. داستان ها در ذهن افراد میمانند. به همین خاطر است که شما داستان رمان مورد علاقه‌تان را که پنج سال پیش خواندید به یاد می‌آورید اما یادتان نیست در سخنرانی هفته پیش چه نتیجه ای گرفتید.

شاید به نظرتان این کار خیلی ساده برسد. اما باید بدانید با وجود تاثیر بالایی که این کار روی کیفیت سخنرانی دارد بیشتر افراد در انجام درست آن شکست میخورند.

برای این که ارتباط گیری شنوندگان را با خودتان تضمین کنید باید با روی گشاده با آن ها حرف بزنید و با ارتباط چشمی توجه خود را به آن ها برسانید. ارتباط چشمی همچنین به شما کمک میکند کمتر مضطرب شوید چون صحبت کردن با کسانی که برای شما آشنا هستند راحت تر از صحبت با افراد غریبه است. حواستان باشد همه چراغ ها را خاموش نکنید تا افراد بتوانند علاوه بر اسلایدهای شما، خودتان را هم ببینند.

این تنها کلمات نیستند که شما را به انسان های دیگر مرتبط میکنند. شما با صدا، نگاه و بدن خود انسان ها را تحت تاثیر قرار میدهید و مفاهیمی را به آن ها منتقل میکنید. اگر میخواهید یک سخنرانی جذاب داشته باشید باید یاد بگیرید از صدای خود استفاده کنید.

شما با تغییر سرعت بازگویی کلمات، تاکید کردن؛ و بالا و پایین بردن تن صدا، هم جذابیت سخنرانی خود را بیشتر میکنید هم باعث قابل فهم شدن پیام خود میشوید. بعد از دقایق اولیه هر سخنرانی ممکن است حواس شنوندگان پرت شود. برای جلوگیری از این مسئله میتوانید از همین راهکار استفاده کنید.

تخمین زده شده است که بیش از سه چهارم ارتباطات انسانی از طریق راه های غیر کلامی است. همانطور که تن صدای شما پیام هایی را به مخاطب منتقل میکند، زبان بدن شما هم در ارتباطات اهمیت بالایی دارد.

از این که پیام درستی را به شنوندگان خود میرسانید مطمئن شوید. یاد بگیرید برای نشان دادن اعتماد به نفس و تسلط خود باید چه زبان بدنی داشته باشید. توصیه من به شما این است که هیچگاه دستانتان را پشت خود نبرید و دست به سینه نشوید.

برای این که سخنرانی جذاب شما همیشه در ذهن دیگران بماند به جملات انتهایی خود توجه کنید. جمله پایانی شما میتواند خنده دار، تفکر برانگیز و متفاوت باشد. انتخاب این جمله بستگی به حال و هوای موضوع شما دارد. خلاصه کردن محتوای سخنرانی در چند جمله هم گزینه خوبی برای پایان یک سخنرانی است.

من تا به حال به سخنرانی های زیادی را در محیط کار، دانشگاه و مدرسه گوش داده ام. برخی از آن ها چنان روی من تاثیر گذاشته اند که بعد از گذشت سال ها هنوز در ذهنم باقی مانده اند. حتما شما هم مثل من همیشه دلتان خواسته که بتوانید مثل حرفه ای ترین سخنرانان جهان سخنرانی کنید و منظورتان را به درستی به دیگران منتقل کنید.

حالا ترفندهایی در اختیار من و شماست تا در رسیدن به هدف موفق شویم . با استفاده از این ترفند ها در کلاس های مدرسه و دانشگاه سخنرانی های چشمگیری ارائه میدهیم و استاد را شگفت زده میکنیم. با سخنرانی در سر کار، مدیر و همکارمان را به راحتی قانع میکنیم و محصولاتمان به بهترین شکل به مشتری معرفی میشوند. در واقع این ترفند ها ما را به انسان موفق تری در کل زندگی تبدیل میکنند.

قبل از اینکه ترفندهای یک سخنرانی جذاب را یاد بگیریم بیایید با چندتا از اشتباهات رایج در طول سخنرانی آشنا بشیم. بعضی از این اشتباهات میتوانند تمام تلاش های شما را بر باد بدهند.

یک جا ثابت نایستید و مثل چوب رفتار نکنید. این کار از بدترین کارهایی است که میتوانید در طول سخنرانی انجام دهید. این کار شنوندگان را خسته میکند و باعث میشود آن ها با شما احساس راحتی نکنند. از دستان و حرکت بدن خود به اندازه مناسب و متعادل استفاده کنید.

اگر میخواهید شنوندگان خود را تحت تاثیر قرار دهید از احساسات استفاده کنید. اگر تمام چیزهایی که میگویید نمودار و تحقیقات علمی باشد کسی تحت تاثیر صحبت‌های شما قرار نمیگیرد. از اثرات انسانی و داستان های مربوط به آن استفاده کنید.

پشت سر هم حرف نزنید بلکه ترفند های شمرده صحبت کردن را یاد بگیرید.تند صحبت کردن نشان از تخصص شما نیست. بلکه به شنونده شما میگوید که تسلط کافی روی مبحث ندارید و مضطرب شده اید. وقتی تند تند حرف بزنید کسی از حرف های شما چیزی نمیفهمد و دوست ندارد به ادامه سخنرانی شما گوش دهد. سخنرانی جذاب به آرامش و تسلط نیاز دارد.

ترس از صحبت در جمع یک مشکل رایج بین مردم است. به این ترس گلوسوفوبیا هم گفته میشود. این استرس هم شما را در طول سخنرانی اذیت میکند هم نمیگذارد مخاطب با شما ارتباط بگیرد. دلایل بسیاری برای ایجاد چنین استرسی وجود دارد. سعی کنید آن ها را بشناسید و این مشکل را در خود کمرنگ کنید.

بی حال و خسته نباشید. شما باید انرژی خود را به شنوندگانتان منتقل کنید. اگر با لحن خوب و حرکات بدنی مناسب این کار نکنید شنوندگان را از خودتان مایوس میکنید. سعی کنید شور و هیجان خود را به دیگران هم برسانید. برای این کار میتوانید روی انتخاب کلمات و شیوه ی ارتباط چشمی با مخاطبان تمرکز کنید.

از روی اسلایدها میخوانید؟ یک دفترچه دارید و از روی آن همه چیز را کلمه به کلمه بازگو میکنید؟ این بزرگترین مانع شما برای داشتن یک سخنرانی جذاب است. اگر تسلط خود را در سخنرانی نشان ندهید هیچ وقت موفق نمیشوید. سعی کنید محتوای اسلاید ها یا نوشته خود را به طور خلاصه بازگو کنید و به یک نگاه کوچک به نوشته ها و اسلایدهای خود بسنده کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. شمارش آرا: ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

همه‌ی ما با دیدن اعتماد به نفس بعضی از مجریان و سخنرانان بزرگ تلویزیونی متعجب می‌شویم و با خودمان فکر…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


تصویر امنیتی
*

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آژانس دیجیتال مارکتینگ سرکان می باشد

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آژانس دیجیتال مارکتینگ سرکان می باشد.

وارد حساب کاربری خود شوید




برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید




لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.




امتیاز کاربران

آموزش فن بیان و سخنوری | چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم؟

بسیاری از افراد در برهه‌ای از زندگی خود، ناچار به سخنرانی در حضور تعداد زیادی از افراد هستند، که سعی می‌کنند از تکنیک‌های مختلف استفاده کرده و یک سخنرانی جذاب را ارائه دهند.

حتما تاکنون مشاهده کرده‌اید که قدرت صحبت کردن و سخنوری برخی از افراد شما را مجذوب خود کرده است و یا در نقطه مقابل، عده‌ای از سخنرانان از همان ابتدا پیوند خود با مخاطب را گسسته و شنیدن سخنان آن‌ها هیچ جذابیتی برای شما ندارد.

برای این‌که بتوانید یک سخنرانی جذاب را ارائه دهید باید با تکنیک‌ها و روش‌های فن‌بیان و سخنوری آشنا باشید و در سخنرانی خود به درستی آن‌ها را رعایت کنید.چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

برای انجام یک سخنرانی جذاب، باید نکات و موارد بسیاری را رعایت کنید، اما تعدادی از این موارد مهم‌تر هستند و بر جذابیت سخنرانی شما می‌افزایند.

 

اکثر افراد از تکرار و یکنواختی گریزان هستند، پس اولین قدم برای یک سخنرانی جذاب تفاوت است، اما تفاوت در چه زمینه‌ای…

 

فراموش نکنید که برای خودتان سبک منحصربه‌فرد داشته باشید، برای این‌کار از خلاقیت و نوآوری استفاده کنید.

به طور مثال در ابتدای سخنرانی با یک قطعه شعر زیبا، سخن خود را آغاز کنید یا داستان زندگی خود را به طور مختصر معرفی کنید تا بتوانید با مخاطب ارتباط بهتری برقرار کنید.

 

حتما موضوعی که می‌خواهید راجع به آن صحبت کنید، بارها از روش‌های مختلف به گوش مخاطب رسیده است، پس باید روش جدید و متفاوتی پیدا کنید که مخاطب را جذب سخنان خود کنید و یک سخنرانی جذاب داشته باشید.

راه‌ها و روش‌های سخنوری، تمرین‌های صداسازی، آموزش‌های فن‌بیان، تکنیک‌های نفس‌کشیدن، بیان موثر و… همه از مواردی است که باید مورد توجه قرار دهید.

 

با لبخند زدن، به راحتی می‌توانید آرامش را جایگزین استرس و اضطراب کنید و ارتباط موثر و قوی‌تری بین خود و مخاطبین برقرار کنید.

لبخند زدن، هیجان، شور و اشتیاق برای ایجاد ارتباط را به همه نشان می‌دهد و یکی از تکنیک‌های فن‌بیان قوی و سخنوری است، البته همیشه تعادل را حفظ کنید.

 

یکی از مهمترین مواردی که برای یک سخنرانی جذاب باید به آن توجه کنید، حفظ آرامش و عدم استرس و نگرانی در هنگام صحبت کردن است.

برای حفظ آرامش خود در روز سخنرانی سعی کنید، تمرین کنید و بر روی مطالبی که می‌خواهید ارائه دهید تسلط داشته باشید، از غذاهای مقوی استفاده کنید،  زودتر به مکان جلسه بروید و با فضای آن‌جا آشنا شوید، در هنگام شروع سخنرانی تمرکز خود حفظ کنید و با آرامش سخنرانی خود را آغاز کنید. 

 

تنفس عمیق، موجب می‌شود که عضلات از حالت انقباض خارج شده و اکسیژن کافی به مغز و سایر قسمت‌های بدن برسد و احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید.

هرچه بهتر بتوانید خودتان را کنترل کنید، راحت‌تر می‌توانید صحبت کنید و در حین سخنرانی تپق نزنید، پس به راحتی با یک تنفس عمیق می‌توانید فن‌بیان قوی و قدرت سخنوری بیشتری داشته باشید.

 

یکی از مهمترین تکنیک‌های فن‌بیان و سخنوری، گسترش دایره لغات است، برای این کار می‌توانید مطالعه خود را افزایش دهید، به سخنرانی افراد دیگر گوش دهید، راجع به موضوعی چند دقیقه صحبت کنید، فیلم تماشا کنید و…

وقتی شما با تعداد زیادی از واژگان آشنا باشید و البته آن‌ها را در گفتگوهای روزانه خود به‌کار ببرید، به راحتی می‌توانید یک سخنرانی جذاب و روان و بدون مکث را ارائه دهید.

 

همانطور که قبلا هم گفته شد یکنواخت سخن گفتن، مخاطب را خسته کرده و  او را از ادامه گوش دادن به صحبت‌های شما باز می‌دارد.

بنابراین لازم است که در هنگام صحبت کردن گاهی تند صحبت کنید، البته نه آنقدر که تمرکز خود را از دست بدهید و موجب اضطراب شما شود و گاهی برای تاکید بر روی جمله یا موضوعی خاص، مکث کنید.

کنترل سرعت صحبت کردن، از تکنیک‌های سخنوری و فن‌بیان قوی است و توجه مخاطب را به شما جلب می‌کند، به این ترتیب شما می‌توانید یک سخنرانی جذاب ارائه دهید.

 

داشتن اعتماد به نفس، قوی و محکم بودن سخنران را نشان می‌دهد، برای افزایش اعتماد به نفس راه‌های زیادی وجود دارد، به طور مثال، بالا بردن سطح اطلاعات، صحبت کردن در جمع دوستان، ورزش کردن و …

استفاده از زبان بدن در هنگام سخنرانی، اعتماد ‌به‌ نفس‌تان را بالا می‌برد، به طور مثال می‌توانید به جای نشستن روی صندلی که حالت سرد و انفعالی بودن را به شما می‌دهد، بایستید و در حالی که روی استیج قدم می‌زنید، با مخاطبین صحبت کنید.

بی‌شک، بالا بودن اعتماد به نفس یکی از مهمترین تکنیک‌های فن‌بیان قوی و قدرت سخنوری است و امکان ارائه یک سخنرانی جذاب و شنیدنی را برای شما فراهم می‌کند.

 

قبل از شروع سخنرانی مقداری آب بنوشید تا دهانتان خشک نباشد و شما را مضطرب نکند، مقداری آب نیز روی میز قرار دهید تا در فواصل بین سخنرانی بتوانید مقداری از آن بنوشید و آرام شوید.

 

هرکاری که موجب شود مخاطب، مطلب شما را بهتر و دقیق‌تر درک کند، به جذابیت سخنرانی می‌افزاید، تصویرسازی یکی از این روش‌ها است که لازمه ارائه یک سخنرانی جذاب است‌.

بنابراین سعی کنید به جای این‌که با استفاده از کلمه‌ها و جملات دشوار، درک مطلب را برای مخاطب سخت کنید از مثال‌های ساده و قابل فهم استفاده کنید.

این مثال زدن و تصویرسازی موجب جلب توجه مخاطب شده و قدرت سخنوری و فن‌بیان شما را افزایش می‌دهد.چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

 

برای داشتن یک سخنرانی جذاب به این‌ نکته توجه کنید که مخاطبین شما مهمترین عواملی هستند که سبب به وجود آمدن، برنامه و سخنرانی شده‌اند.

پس در ابتدای سخنرانی از مخاطبین به‌خاطر این‌که وقت با ارزش خود را در اختیار شما قرار داده‌اند تشکر کنید و سعی کنید با ارائه مطالبی که بتواند به میزان دانش آن‌ها بیافزاید، برای این افراد ارزش زیادی قائل شوید.

 

فراموش نکنید که روش‌های زیادی برای بالا بردن شیوایی بیان، قدرت سخنوری و فن‌بیان وجود دارد که با رعایت این موارد می‌توانید یک سخنرانی جذاب و شنیدنی را ارائه دهید و از آن لذت ببرید.

مقالات خواندنی: 

تهران – میدان ونک – انتهای خیابان بیستم گاندی ، ساختمان 110 گاندی ، واحد 5

اینستاگرام مدرسه سخن : madresah_sokhan@

ایمیل: faribaolumi@gmail.com

تلفن: 02188192019   همراه : 09120809040

وبسایت:sokhanvari.com

جهت دریافت کروکی مدرسه سخن روی لوگو بالا کلیک کنید.

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

پرورش افکار – رسیدن به موفقیت قطعی از طریق آموزش و یادگیری قانون جذب توسط دوره کارشناس جذب شوید استاد شریفی

چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

روشهای سخنرانی جذاب

دوستان عزیز سایت پرورش افکار برای آن که بتوانید طی یک سخنرانی، دیگران را به سمت خود جذب کنید باید نکاتی را رعایت نمایید. در این مقاله قصد داریم این نکات را برای شما شرح دهیم تا با استفاده از آن بتوانید یک سخنرانی تاثیرگذار داشته باشید و به رشد و موفقیت در زندگی فردی دست یابید. با ما همراه باشید.

استفاده از جملات خوشایند

یکی از شیوه های سخنرانی جذاب این مورد می باشد. بیان مطالب جالب، خوشایند و همگانی، البته باید در نظر داشت نوع مطالب به موضوع سخنرانی و سایر حاضرین نیز وابسته است.

استفاده از حقایقی خارق العاده

این روش با توجه به این که در کنار معمول بودن بهترین روش نیز هست، معمولا به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار می گیرد.

ترغیب دیگران برای شنیدن صحبت های شما

درواقع اکثر افراد به دنبال راهی مناسب برای ایجاد رغبت در دیگران جهت گوش دادن به سخنان خود می گردند تا از آن بهره مند شوند. به این منظور در اینجا می توان به دو توصیه مهم اشاره کرد:

اول این که تصاویر دارای قدرت فراوانی هستند، لذا شما می توانید با اتکا به این قدرت محتوای سخنان خود را جذاب تر نمایید، دوم این که می توانید با استفاده از گفتن داستان های جالب اشتیاق حاضرین را برای شنیدن سخنان خود بیشتر کنید.

استفاده از تصاویر سرشار از قدرت برای جلب توجه حاضرین

بر اساس یک ضرب المثل قدیمی که می گوید: «خرید مردم بیشتر از طریق دیدن است تا شنیدن»؛ درنتیجه شما هم باید برای آن که توجه افراد دیگر را جلب کنید از تصاویر بصری بهره ببرید. اما اگر برای شما استفاده از تصاویر بصری امکان پذیر نبود، می توانید به کمک خلق تصاویر توجه حاضرین را به سمت خود جذب کنید.

نزدیک کردن محتوای سخنرانی خود به سطح درک شنونده ها

یکی از راه ها جهت جلب توجه شنوندگان و ارائه ی سخنرانی خوب و رسیدن به رشد و موفقیت فردی در زندگی، اطمینان پیدا کردن از برابری میزان درک مخاطب ها با سطح بحث سخنرانی می باشد. اکثر سخنران ها در این مورد اشتباه هایی مرتکب می شوند و به خاطر بالاتر بودن و یا پایین تر بودن سطح سخنرانی نسبت به سطح مخاطبین، ارتباطی مناسب بین سخنران و مخاطبین برقرار نمی شود.

استفاده از داستان های واقعی

یکی دیگر از راه های جلب توجه شنوندگان به سخنرانی شما، استفاده از مثال ها، داستان ها و مقایسه های حقیقی می باشد. این روش یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین روش ها جهت برقراری ارتباط بین افراد مختلف و رسیدن به موفقیت فردی در زندگی می باشد. هیچ گاه تلاش نکنید جهت جلب توجه مخاطب، از خودتان داستانی بسازید که می دانید واقعی نیست و کاملا ساختگی می باشد.

۵ ذهنیتی که شما باید توسعه دهید تا موفق شوید

چگونه در زندگی موفق شوید: ۱۳ نکته تغییردهنده زندگی

۵۰ جمله ی تاکیدی برای موفقیت و اعتماد به نفس

موفقیت طولانی مدت به یادگیری این ۶ درس در اوایل شغل شما…


۳ قدم برای موفقیت از دیدگاه اُپرا وینفری

تواضع: تکه پازل گمشده لازم برای موفقیت شما

مهم ترین راز برای پایداری توجه حاضرین، این است که سخنران ضمن ارائه ی سخنرانی خود سرشار از شور و اشتیاق باشد، پس شما نیز این نکته را در هنگام سخنرانی های خویش همواره به خاطر داشته باشید.

دوری کردن از هرگونه فکر منفی، ترس و احساساتی با تاثیر مخرب در روحیه فرد

شما می توانید با رسیدن به ظاهر خود و داشتن ظاهری مرتب، آراسته و زیبا، اعتماد به نفس خود را افزایش داده و نوعی آمادگی ذهنی در خود ایجاد نمایید تا به رشد و موفقیت فردی در زندگی دست یابید، لذا با این روش می توانید تعداد مخاطبین بیشتری را به سمت خود جذب کنید.

همواره در ذهنتان این جمله را با خود تکرار کنید: «سخنرانی امروز من، بسیار خوب خواهد بود و مخاطبان حتما آن را تحسین کرده و بسیار زیاد به سمت آن جذب می شوند».

این نکته را به خاطر بسپارید که مهم ترین تاثیری که می توانید بگذارید در همان اولین لحظات سخنرانی شما می باشد، اگر شما به طور کامل برای سخنرانی آماده باشید، اعتماد به نفس شما به شدت افزایش می یابد و درنتیجه به راحتی می توانید با دیدی مثبت و مناسب نسبت به خود و همچنین توانایی های خودتان، شاهد یک سخنرانی عالی باشید.

بین سخنرانی مکث داشته باشید

چنانچه قصد دارید مطلبی بسیار مهم را برای شنوندگان بازگو نمایید، قبل از بیان مطلب ابتدا مقداری مکث نموده و همچنین پس از اتمام مطرح کردن آن مطلب مجدد برای چند ثانیه ای مکث نمایید. درواقع شما با سکوت قبل از انتقال پیام نوعی حس انتظار را در مخاطب ایجاد می کنید و در مقابل با سکوت بعد از انتقال پیام، به شنونده فرصت می دهید تا در مورد مطلب ذکر شده فکر کند و آن را به خوبی درک کند.

سعی کنید سخنرانی را به یک گفتگوی دوطرفه با مخاطب تبدیل کنید

در هنگام سخنرانی همواره سعی کنید لبخند مهمان لب هایتان باشد. مطمئن شوید که سخنرانی شما به جای آن که شبیه به یک سخنرانی خشک یک طرفه باشد، به طور کامل شبیه یک گفت و گوی گرم و صمیمانه ی دو طرفه بین شما و مخاطب باشد. سعی کنید در هنگام سخنرانی بایستید و رو به شنوندگان سخنرانی کنید. همواره در تلاش باشید با شنوندگان خود ارتباطی چشمی برقرار نمایید.

به این نکات در جریان سخنرانی دقت داشته باشید

چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

یکی از مهم ترین عادت ها در هنگام سخنرانی استفاده از کلماتی همچون من، ما، شما و آن ها می باشد. سعی کنید از کلمه من به تعداد دفعات کمتری استفاده نمایید و بهتر است تنها زمانی از این کلمه استفاده نمایید که قصد دارید در مورد تجربه ها، کارها، پیشامدها و یا اشتباه های شخصی خود صحبت کنید. و دقت داشته باشید که از ضمیر من برای معرفی و جلوه دادن خود به عنوان فردی باهوش اصلا استفاده نکنید.

یکی از مهم ترین عامل هایی که باعث می شود مخاطب اعتماد خود را نسبت به سخنران از دست بدهد و دیگر به او اعتماد نکند، داشتن ویژگی هایی از قبیل خودستایی و همچنین خودبرتربینی می باشد.

دقت داشته باشید که در زمان شروع سخنرانی خود، از جملاتی که معنی نوعی عذرخواهی می دهند استفاده نکند. برای آن که بتوانید زبان بدن خوبی داشته باشید، باید به لباس هایتان بسیار اهمیت بدهید. اگر کت و شلوار شما مقداری تکراری است، می توانید آن را به خشک شویی بدهید، همچنین داشتن کفش هایی واکس زده و پیراهنی نو، اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد. برای خانم ها هم به همین اندازه داشتن ظاهری مناسب اهمیت دارد، سعی کنید لباس هایتان حتما صاف و اتو کشیده و مرتب باشد؛ این گونه اعتماد به نفس بیشتری هم پیدا می کنید، زمانی که اعتماد به نفس شما زیاد باشد سخنرانی ایده آلی خواهید داشت و همه از سخنان شما لذت خواهند برد؛ و مطمئن باشید به رشد و موفقیت فردی در زندگی دست خواهید یافت.

سعی کنید همواره خود را کنترل نمایید و اجازه ندهید هیچ اتفاقی باعث شود تا شما کنترلتان را از دست بدهید. اگر شخصی از شما سوالی بپرسد، بهتر است به جای حمله کردن به او و داشتن رفتاری خشونت آمیز، به شیوه ای ملایم به او پاسخ داده و در هنگام پاسخ دادن همواره لبخند بر لب داشته باشید.

مطلب قبلی

کارآفرین نمونه باشید – قسمت دهم

مطلب بعدی

روز هجدهم شکرگزاری

تنها چیزی که افراد را به سمت موفقیت سوق می دهد

چگونه بر احساس ترس از رد شدن یا طرد شدن غلبه کنید

10 کاری که باید وقتی به سختی موفق هستید آن‌ها را انجام دهید.

چرا موفقیت اغلب سبب جدایی در دوستی‌ها می‌شود؟

8 جنبه از نتایجِ تقویت برد­باری که شما را اساساً برای موفقیت…


چگونه یک زن جوان موفق باشیم؟


7 راهکار موثر برای آغاز زندگی جدید

برای چت کردن با ما روی آیکون مشاور فروش کلیک کنید

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

آموزش سخنرانی به سبک حرفه ای ها… سخنرانی مسئله ای است که همیشه و در همه جا، در منسب های مختلف می‌تواند برای شما ایجاد شود. این موضوع می‌تواند برای شما به عنوان یک مشکل مطرح باشد و یا بالعکس موجب درخشش بیشتر شما شود ، همه این موارد تنها بستگی به میزان تسلط شما در مورد تکنیک های سخنرانی جذاب دارد. ارائه سخنرانی نیز مانند هر موضوع دیگری، موانع و سختی های خاص خود را دارد که نیاز به کار کردن و آموزش دیدن دارد و می‌توان با تسلط بر روی نکات ، یادگیری و اجرای آن این موانع را از سر راه برداشت و سختی های آن را پشت سر نهاد. در مقاله آموزش سخنرانی به سبک حرفه ای ها به بیان راهکارهایی پرداخته ایم تا با تمرین آن ها به خوبی در سخنرانی خودتان بدرخشید.

با این مقاله همراه باشید تا هر یک از این مولفه ها را به صورت جامع بیان کنیم.

یک سخنرانی جذاب که بتواند توجه همگان را جلب کند، شاید یکی از بزرگترین آرزوهای بسیاری از افراد باشد. انسان های زیادی در جهان وجود دارند که مدام در پی این هستند که بتوانند با روش‌های مختلف سخنرانی خود را بهبود بخشیده و صحبتهای خود را برای مخاطب جذاب سازند.

این موضوع عادی و طبیعی است زیرا همانطور که صحبت کردن در اولین مرحله، بهترین معرِّف شما برای مخاطب تان خواهد بود. بنابراین فردی که بتواند به خوبی و با جذابیت صحبت کند، بدون شک می‌تواند از خود ذهنیت خوبی برای مخاطب بر جای بگذارد. برای اینکه بتوانید یک سخنرانی جذاب ارائه دهید ترفند های بسیار زیادی وجود دارد که بدون شک با یادگیری و تمرین و تکرار هر یک از آنها می توانید به نتیجه مطلوب و مورد نظر خود دست پیدا کنید البته باید این را بدانیم که سخنرانی خوب در گرو فن بیان خوب داشتن است بنابر این اگر میخواهید سخنرانی حرفه ای شوید حتماً تکنیک های تقویت فن بیان را مطالعه کنید .

چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

اجازه دهید در ابتدا مقاله آموزش سخنرانی به بررسی مفهوم سخنرانی جذاب بپردازیم. یک سخنرانی جذاب یعنی اینکه مخاطب نه تنها متوجه گذر زمان نشود بلکه نهایت استفاده و لذت را از صحبت‌های شما ببرد. نه اینکه بعد از تمام شدن جلسه با خود بگوید چه بهتر که تمام شد. در چنین شرایطی است که شما می‌توانید ادعا کنید که توانسته اید یک سخنرانی جذاب را ارائه دهید.

همانطور که گفتیم این امر نیز مانند همه کارها دارای ترفند ها و تکنیک هایی است که با رعایت آنها می‌توانید به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا کنید. در ادامه تعدادی از کاربردی ترین مهارت هایی که می‌توانید برای ارائه یک سخنرانی جذاب به کار گیرید، با هم مرور می‌کنیم.

اولین درس از مقاله آموزش سخنرانی در جمع این است که شما باید یک خیابان دو طرفه بسیازید . اگر دقت کرده باشید در اغلب سمینارها و همایش های طولانی مدت مخاطبان بعد از گذشت یک زمان مشخص دیگر اشتیاق اولیه را ندارند و احساس کسالت جایگزین احساس شور و نشاط در وجود آنها خواهد شد. علت این امر واضح است، زیرا شما نتوانسته اید در این سخنرانی مخاطب تان را نیز درگیر کنید.

در واقع این ارتباط باید مانند یک خیابان دوطرفه باشد. همانقدر که اطلاعات در اختیار مخاطب قرار می دهید و با او صحبت می کنید، باید او را نیز درگیر کنید. این درگیر کردن کار چندان سختی نیست می‌توانید با طراحی تعدادی سوال و یا حتی با طراحی استراحت هایی در طول برنامه مخاطب خود را به برقراری یک ارتباط دوطرفه ترغیب کنید. یعنی در واقع کاری انجام دهید که ذهن او درگیر شود و و مجبور به فکر کردن باشد این گونه است که مخاطب از سخنرانی شما لذت خواهد برد، زیرا او نیز توانسته نظرات خود را بیان کند و صحبت‌های خود را تا حدی ارائه دهد.

صادقانه صحبت کردن دومین درس مقاله آموزش سخنرانی می باشد . از مهمترین نکاتی که در ارائه سخنرانی خود باید به آن توجه داشته باشید این است که اطلاعات صحیح و درست در اختیار مخاطب خود قرار دهید. اگر شما از مسئله مطمئن نیستید و یا آمار و اطلاعات دقیقی ندارید، سعی کنید از ارائه این اطلاعات خودداری نمایید.

تصور کنید مخاطب شما بعد از جلسه به بررسی اطلاعاتی که توسط شما در اختیار او قرار داده شده بپردازد و متوجه شود که تعدادی از اطلاعات شما ناقص و یا به طور کامل غلط هستند. بدون شک این موضوع موجب می‌شود که دیدگاه مخاطب نسبت به شما تغییر کند و اینگونه تصور کند که شما تمام اطلاعاتی که به او داده اید کاملاً نادرست بوده و اعتماد خود را نسبت به شما از دست می‌دهد. به همین علت لازم است که این موضوع را در راس قرار دهید و نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

یکی از نکاتی که می‌تواند تا حد قابل توجهی موجب جذابیت سخنرانی شما شود، این است که بتوانید اطلاعات منحصر به فردی را در اختیار مخاطب قرار دهید که قبلاً هیچ کجا نشنیده باشد. این باعث می‌شود که مخاطب شما تمام و کمال مجذوب صحبت‌های شما شود. به این علت که احساس می‌کند حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارید و می‌تواند اطلاعات جدیدی را از شما کسب کند.

تکرار حرف هایی که در بسیاری از منابع می‌توان آن‌ها را پیدا کرد و یا صحبت هایی که بسیار پیش پا افتاده هستند، موجب می‌شود جذابیت سخنرانی شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند. به این علت است که تاکید می‌کنیم قبل از سخنرانی سعی کنید مطالعات بیشتری داشته باشید، تحقیقات انجام دهید یا هر کار دیگری که فکر می‌کنید لازم است تا بتوانید اطلاعاتی جدید و تازه در اختیار مخاطبان بگذارید که برای آنها جذابیت داشته باشد.

اگر می خواهید آموزش سخنرانی خود را به خوبی پشت سر بگذارید این نکته را هیچ گاه فراموش نکنید .فردی که در جلسه سخنرانی شما حاضر شده است به آنجا نیامده که به طور مرتب شما درباره افتخارات و توانایی های خود با او صحبت کنید. و به اصطلاح برای او فخر فروشی کنید. این یکی از پیش پا افتاده ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید، تا به طور کامل سخنرانی خود را نابود کنید.

مدّ نظر داشته باشید هیچ کس از فرد خودشیفته و خودپسند خوشش نمی آید. این که شما مرتب سعی می‌کنید درباره خود حرف بزنید، بعد از مدتی در مخاطب این احساس را ایجاد خواهید کرد، که شما در حال تحقیر و یا توهین به او هستید. مدام سعی می‌کنید خود را بالاتر از او جلوه دهید. به همین علت به طور جدی از انجام این کار اجتناب کنید. در غیر این صورت عواقب آن به پای خودتان خواهد بود.

حتی اگر شما بهترین سخنران دنیا باشید و بهترین ویژگی های سخنران خوب را هم داشته باشید، در بهترین حالت بعد از یک یا نهایتاٌ دو ساعت افراد از گوش دادن به حرف های شما خسته خواهند شد. به همین علت است که توصیه می‌کنیم تا حد ممکن سخنرانی خود را کوتاه و موثر ارائه دهید. سعی کنید بیش از اندازه به توضیحات نپردازید . البته توجه داشته باشید نباید آنقدرها هم کوتاه سخنرانی کنید که مخاطب متوجه مفهوم صحبت‌های شما نشود.

در اصل آنچه که مد نظر ماست این است که شما منظور خود را به کاربردی ترین حالت ممکن و در متعادل ترین زمان به مخاطب ارائه دهید. در این صورت سخنرانی شما از جذابیت کافی برخوردار خواهد بود. این یکی از اصول مهم سخنرانی است. ذهن افراد بعد از حداکثر یک تا دو ساعت خسته خواهد شد و دیگر اشتیاقی برای شنیدن ادامه سخنرانی شما نخواهد داشت.

همان قدر که کلمات شما می‌تواند برای مخاطب تان پیامی را ارسال کند، زبان بدن شما هم می‌تواند برای مخاطب مفاهیم مختلفی را به همراه داشته باشد. این که محکم و استوار بایستید، لبخند بزنید و در چشمان مخاطب خود نگاه کنید همگی موجب می‌شود که او باور کند که شما فردی با اعتماد به نفس و مقتدر هستید. همچنین توانایی و تسلط لازم و کافی را برای ارائه سخنرانی خود دارید.

به همین علت زبان بدن یکی از همان موضوعاتی است که همیشه مد نظر بوده و نمی‌توان به هیچ وجه منکر تاثیر آن در بهبود عملکرد شما شد. اینکه شما چه واکنشی از خود نشان می‌دهید و یا چه حرکتی انجام می‌دهید، همگی نشان دهنده آنچه که در درون شما می‌گذرد خواهند بود. فراموش نکنید هیچ یک از آنها از چشم مخاطب دور نخواهد ماند. بنابراین لازم است که به زبان بدن خود دقت ویژه‌ای داشته باشید و تا می‌توانید درباره آن اطلاعات کسب کنید. اگر میخواهید زبان بدن خودتان را تقویت کنید میتوانید مقاله چگونه زبان بدن خود را تقویت کنیم را مطالعه کنید.

آموزش سخنرانی بدون تمرین هیچ معنایی پیدا نمی کند . لطفاً تمرین کردن را قبل از هر سخنرانی به صورت ویژه مد نظر قرار دهید. برخی افراد بداهه گویی بسیار قوی دارند بنابراین زمانی که می‌خواهند سخنرانی کنند، می‌توانند جملات را در همان لحظه به صورت موثر و صحیح کنار هم قرار دهند. اما در مقابل برخی دیگر از افراد وجود دارند که بدون تمرین کردن محال است بتوانند یک سخنرانی خوب ارائه دهند.

اگر شما جزء هر کدام از دسته های بالا باشد فرقی نمی کند همیشه پیشگیری بهترین راه برای جلوگیری از بروز خطر های احتمالی است. قطعاً دوست ندارید شخصیت شما زیر سوال برود و یا بعد از ارائه سخنرانی خود مدام حسرت بخورید که کاش بیشتر تمرین کرده بودم به همین علت بهتر است که با آمادگی کامل برای سخنرانی حاضر شوید.

شاید به کار بردن اصطلاحات پیچیده و کلمات سخت و سنگین موجب می‌شود که شما فردی دانا و با سطح اطلاعات بالا برای برخی از افراد به نظر برسید، اما فراموش نکنید افراد حاضر در جلسه سخنرانی شما ممکن است دارای میزان تحصیلات متفاوتی باشند. بنابراین بهترین روش که می‌توانید برای سخنرانی خود ارائه کنید این است که تا حد ممکن صحبت‌های خود را واضح و شفاف بیان کنید.

اجازه دهید مخاطب منظور شما را بدون پیچیدگی دریافت کند، نه اینکه مدام در ذهن خود درگیر باشد که دقیقا منظور شما از آن چه مه گفتید چه بوده است. این موضوع می‌تواند جذابیت سخنرانی شما را تا حد قابل توجهی بالا ببرد زیرا همه افراد می‌توانند با توجه به درک خود از آن بهره ببرند.

ارائه سخنرانی از روی کاغذ و رو خوانی کردن، یکی از بدترین روشها در ارائه سخنرانی می‌باشد. در واقع عدم تسلط شما بر روی مطلب را به مخاطب یادآوری می‌کند. بنابراین بهتر آن است که با تمرین کامل در جلسه حضور پیدا کنید تا به هیچ عنوان نیاز به استفاده از متن نوشته شده نداشته باشید و یا حداقل اگر قرار است از آن استفاده کنید صرفاً در برخی مواقع محدود برای یاد آوری مطالبی باشد که از ذهن شما خارج شده است.

استفاده از پاورپوینت یک روش جذاب برای ارائه سخنرانی می‌باشد. می‌توانید اسلایدهای مرتبط به همراه تصاویر خاص و دلنشین را برای مخاطب خود انتخاب کنید و در طول سخنرانی از آن استفاده نمایید. به این صورت مخاطب شما مطالب را بهتر در ذهن خود جای خواهد داد.

زیرا علاوه بر اینکه آن را از زبان شما شنیده است، توانسته آن را ببیند. البته فراموش نکنید در ساخت پاورپوینت باید توجه داشته باشید که بنا نیست تمام مطلب شما روی اسلاید نوشته شود. بلکه تنها قرار است که قسمتی از آن به صورت نکته ای در اسلاید آورده شود تا مطلب را برای مخاطب بهتر جا بیندازد. اگر نیاز است در کنار آموزش سخنرانی که در حال گذراندن آن هستید آموزش های نرم افزارهای مورد نیاز را هم تهیه کنید .

برای سخنرانی خود یک ساختار بندی طراحی کنید. بدانید که قرار است از کجا شروع کنید، با کدام مطالب ادامه دهید و نهایتا به چه نتیجه ای برسید و نحوه پایان سخنرانی شما چگونه باشد. بدون شک عدم آگاهی درباره این موضوع و یا عدم تسلط بر روی آن موجب می‌شود مخاطب شما تصور کند که متن دچار پراکندگی است و نهایتاً مفهوم پیام شما را به خوبی درک نکند. پس حتماً برای سخنرانی خود یک ساختار مناسب طراحی نمایید تا پیام شما را به بهترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کند.

لحن بیان کلمات و جملات و همین طور میزان صدای شما در هنگام سخنرانی بسیار مهم است. سعی کنید زمانی که در حال صحبت درباره موضوع هیجان انگیزی هستید تمام انرژی و شور و شوق خود را به صدای خود منتقل کنید. به این ترتیب می‌توانید با لحنی که اهمیت موضوع را یادآور می‌شود با مخاطب تان صحبت کنید. از سوی دیگر این نکته را مدنظر داشته باشید که قرار نیست در تمام طول سخنرانی با صدای بلند مطالب را بیان کنید. گاهی اوقات نیاز است صدای خود را پایین آورده و حتی در مواقع لازم سکوت کنید تا مخاطب منظور شما را به درستی درک کند.

در مقاله چگونه صدای خوبی داشته باشیم به این نکات به طور کامل اشاره کرده ایم که پیشنهاد می‌کنم برای تقویت صدای خود به بهترین شکل ممکن، حتماً آن را هم مطالعه کنید.

این که می‌توانید سخنرانی خود را به گونه‌ای شروع کنید که احساسات مخاطب در همان لحظه اول درگیر شود، یکی از بهترین نقاط قوت شما در سخنرانی محسوب می‌شود و بیان کننده این است که شما به بهترین شکل ممکن آموزش سخنرانی خود را گذرانده اید . منظور از تحریک احساسات مخاطب این نیست که او را دچار ناراحتی کنید. بلکه بالعکس منظور ما این است که احساس شادی را در وجود او ایجاد کنید و او را به هیجان بیاورید تا بداند که قرار است یک سخنرانی جذاب و انرژی بخش را بشنود بنابراین با دقت و تمام حواس خود به سخنرانی شما گوش خواهد داد. شاید بتوان با جرأت گفت شروع سخنرانی از مهمترین بخش های یک سخنرانی تاثیر گذار می باشد .

یکی از مشکلات اصلی که اغلب افراد با آن روبرو هستند این است که تلاش می‌کنند خود را یک سخنران تمام عیار جلوه دهند، در حالی که این موضوع کاملاً اشتباه است. سعی کنید خودتان باشید. نیاز نیست تظاهر به چیزی که نیستید بکنید. راحت باشید و راحت سخن بگویید. اجازه دهید این احساس حتی در وجود مخاطب شما هم ایجاد شود. افراد همیشه کسانی را که بتوانند در کنار آن ها احساس آرامش و آسودگی خاطر داشته باشند بیشتر دوست دارند، بنابراین دست از تظاهر کردن بردارید و خودتان باشید.

بیان صحبت های کلیشه ای که اغلب سخنرانان در ابتدای صحبت های خود استفاده می‌کنند خودداری کنید مانند :

عذرخواهی می‌کنم که وقت شما را گرفتم.

ممنون که به حرف های من گوش می‌دهید.

سخنرانی من زیاد طول نخواهد کشید .

این مدل صحبت‌ها موجب می‌شود که فاقد اعتماد به نفس ظاهر شوید و مخاطب دچار این احساس می شود که شما مطلب چندان با ارزشی برای ارائه ندارید و به همین علت با این روش سعی می‌کنید ایرادات خود را بپوشانید بنابراین از بیان این گونه جملات خودداری کنید. به شما قول می دهم اگر آموزش سخنرانی خود را به درستی سپری کنید مدل سخنرانی کردن خود را پیدا کرده و از به کار بردن جملات کلیشه ای بی نیاز خواهید شد .

سخنرانی خود را با سوالاتی آغاز کنید که ذهن مخاطب را به چالش بکشد و او را برای یافتن پاسخ مشتاق کند. سوالاتی که پاسخ آنها به سادگی به دست نمی‌آید و تنها خود شما هستید که جواب آنها را می‌دانید. این موضوع باعث می‌شود که مخاطب تان در صحبت‌های شما به دنبال یافتن جواب این سوال بگردد به همین علت با دقت بیشتری به صحبت های شما گوش خواهد داد.چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم

بدون شک حقایق شگفت انگیز بسیاری در دنیا وجود دارند که با موضوع سخنرانی شما مرتبط باشند. می‌توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید و به دنبال کشف حقایق دست نیافتنی درباره موضوع خود باشید. کار چندان مشکلی نیست و با اندکی تحقیق و پرسش می‌توان به آن رسید.

این حقیقت می‌تواند درباره زندگی یک فرد معروف باشد و یا هر چیز دیگری آنچه که اهمیت دارد این است که مخاطب شما قبلاً این موضوع را نمی‌دانسته بنابراین شنیدن آن از زبان شما بدون شک بسیار جذاب خواهد بود.

شروع سخنرانی و حتی ادامه دادن آن با داستان، یکی از بهترین روش ها برای جذاب کردن سخنرانی به بهترین شکل ممکن می‌باشد. این داستان می‌تواند درباره خود شما و یا هر فرد دیگری باشد. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که داستان شما مرتبط با موضوع سخنرانی تان باشد و بنا است نتیجه آن را در سخنرانی خود بیان کنید.

از سمت دیگر داستان باید تا حدی جذاب باشد که بتواند مخاطب شما را نسبت به موضوع مشتاق کند و در ذهن او باقی بماند. آمار و ارقام ثابت کرده زمانی که شما برای مخاطب خود داستانی را تعریف می‌کنید تا مدت‌ها در ذهن او باقی خواهد ماند. بنابراین شما و سخنرانی تان در ذهن او ماندگار خواهید شد.

شروع با لبخند، با انرژی بالا و با هیجان، همه این ها عواملی هستند که دست به دست هم داده تا سخنرانی شما به جذاب ترین شکل ممکن ارائه شود به همین علت لازم است که به این نکات توجه زیادی داشته باشید. میزان انرژی شما در ابتدای سخنرانی می‌تواند مخاطب را به وجد بیاورد. البته لازم نیست همیشه و در طول سخنرانی با یک انرژی یکنواخت و یا لحن یکنواختی صحبت کنید تغییر لحن و انرژی خود یکی از جذاب ترین روش ها برای شروع و ارائه یک سخنرانی فوق العاده می‌باشد.

در اصل آن چه که شما باید برای جذابیت سخنرانی به آن توجه کنید این است که تا چه اندازه می‌توانید در تحریک احساسات و علایق مخاطب تان موفق عمل کنید. فراموش نکنید همه انسان ها، دارای احساسات و علایق می‌باشند و درست زمانی بیشتر از همیشه تحت تاثیر قرار می‌گیرند که فرد مقابل موفق شود این علایق و احساسات را تحریک کند. به همین علت برانگیخته کردن احساس مخاطب یکی از بهترین ترفند هایی است که می‌توانید برای بالا بردن میزان جذابیت سخنرانی خود از آن استفاده کنید. یکی از راه های برانیگخته کردن احساسات مخاطبین صحبت کردن در مورد علایق آن ها می باشد.

وقتی این کار را خوب انجام دهید سخنرانی شما می‌تواند باعث شود اعتبارتان تا حد قابل توجهی در مقابل دیگران افزایش پیدا کند. با این کار موفقیت های شغلی به سمت شما سرازیر شده و یا این که حتی می‌توانید با یک سخنرانی جذاب دیگران را متقاعد کنید که به حرف های شما گوش داده و به آنها عمل کنند.

نوجوانان گروهی خاص و آسیب پذیر از جامعه هستند که ارتباط گیری و صحبت کردن با آنها باید از قواعد خاصی تبعیت کند. روش سخنرانی شما در تدریس برای یک نوجوان باید متفاوت باشد. طبق اصول خاصی جلو بروید در غیر این صورت نه تنها به صحبت‌های شما گوش نخواهند داد بلکه ممکن است حتی از سوی آن‌ها مورد قضاوت قرار بگیرید. ممکن است محکوم شوید به این که آنها را درک نمی‌کنید و یا اینکه چیزی از دغدغه‌های آنها نمی‌دانید. نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا در هنگام سخنرانی برای یک نوجوان بتوانید بیشترین اثر گذاری را در او ایجاد کنید.

یکی از مهمترین مسائلی که در صحبت با نوجوانان باید مد نظر قرار دهید این است که آیا در آن لحظه حوصله شنیدن حرفهای شما را دارد یا خیر؟ مهم است چه زمانی را انتخاب کنید تا او خسته و بی حوصله نباشد. اوقات فراغت او را که دوست داشته به طریق دیگری بگذراند از او نگیرید این گونه است که می‌توانید با او به خوبی صحبت کنید و مطلب خود را با وی در میان بگذارید پس در انتخاب زمان دقت کنید و از سمت دیگر می‌توانید از خود او نظرسنجی کنید تا بدانید آیا دوست دارد در این زمان به حرف های شما گوش دهد یا خیر. این موضوع موجب می‌شود که بداند که شما به او اهمیت می‎‌دهید و علاقه مند خواهد شد.

نوجوان در سنی قرار دارد که دچار غرور است. بنابراین کوچکترین نقطه منفی از جانب شما می‌تواند موجب شود تا به طور کامل از صحبت با شما صرف نظر کرده و این کار را متوقف کند. زمانی که با یک نوجوان در حال صحبت هستید دقت کنید که بتوانید با لحن آرامش بخشی که در او احساس امنیت ایجاد می‌کند صحبت نمایید. بگذارید احساس کند که شما تنها برای حفظ آرامش حضور دارید.

نوجوانان تشنه تحسین و توجه هستند. به همین دلیل است که برخی مواقع اشتباهاً به کارهایی دست می‌زنند که برای آنها دردسر ساز می‌شود. سعی کنید ابتدا با او درباره ویژگی‌های مثبتی که دارد صحبت نمایید و آنها را بسیار واضح و روشن مورد تشویق و تحسین قرار دهید. سپس می‌توانید نقاط منفی را بدون هیچگونه کنایه زدن و یا لحن تندی با او در میان بگذارید و برای آن چاره اندیشی کنید با این روش دیگر نسبت به شما گارد نخواهد داشت و با شما همراه می‌شود.

یکی از دغدغه های اصلی یک نوجوان این است که تصور می‌کند هیچ کس به حرف های او اهمیت نمی‌دهد. به همین دلیل از صحبت کردن با دیگران فاصله می‌گیرد و ترجیح می‌دهد با همسالان خود وقت بگذراند. آنچه که شما می‌توانید درباره این موضوع مد نظر قرار دهید این است که سعی کنید همان قدر که حرف های تان را برای او بیان می‌کنید اجازه دهید او نیز حرف های خود را با شما در میان بگذارد. به این ترتیب متوجه خواهد شد که شما برای صحبت های ارزش و اهمیت قائل هستید و نظرات او برای شما مهم است این موضوع موجب ایجاد احساس اطمینان در وجود او نسبت به شما خواهد شد.

واقعیت های زندگی و جامعه را بدون هیچگونه طرفداری برای او بیان کنید. زمانی که شما سعی کنید از حقیقتی طرفداری کنید که باب میل خودتان است بدون شک او نیز ترغیب خواهد شد تا از عقاید خود دفاع کند. مشکل اصلی بسیاری از نوجوانان این است که فکر می‌کنند همه چیز را می‌دانند، در حالی که هنوز آگاهی کامل نسبت به بسیاری از مسائل جامعه ندارند. شما می‌توانید این مسائل را به گونه ای برای او مطرح کنید که احساس نکند قرار است عقاید و خواسته‌های خود را به او تحمیل کنید.

یک نوجوان نیاز های بسیار زیادی دارد. سعی کنید همه آنها را مد نظر قرار دهید و مطابق با آن ها برای او صحبت نمایید. فراموش نکنید اگر یک فرد احساس کند که به نیازهای او توجهی نمی‌شود بدون شک از خود واکنش نشان خواهد داد و این واکنش قطعاً دلخواه شما نخواهد بود. بنابراین به او این اطمینان خاطر را بدهید که نسبت به نیازهای او واقف هستید و به آنها توجه لازم را دارید.

حالا که مهمترین نکات آموزش سخنرانی را فرا گرفتید وقت آن رسیده که یکی از بهترین روش تهیه یک سخنرانی عالی را برای شما شرح دهم . برخی اوقات فرصت شما برای ارائه سخنرانی بسیار محدود است و در عرض زمان کمی را برای این موضوع به شما اختصاص داده‌اند. بهترین روش در این زمان استفاده از شیوه abcc می‌باشد. این روش یکی از معمول ترین روش ها برای ارائه سخنرانی کوتاه و لذت‌بخش است.

جلب توجه آغازین همانطور که در بالا مطرح کردیم شروع سخنرانی به شیوه ای جذاب می‌تواند میزان تأثیرگذاری صحبت های شما را تا حد زیادی بالا ببرد. پس از اولین مرحله شما باید یک آغاز جذاب برای سخنرانی خود طراحی کنید. می‌توانید از نکاتی که در بالا ذکر شد استفاده نمایید. همچنین می‌توانید مقاله چگونه در سخنرانی جلب توجه کنیم را هم مطالعه کنید.

  در این قسمت منظور بدنه سخنرانی شما می باشد بدنه سخنرانی یعنی همان مطلبی که مدنظر شماست تا به مخاطب ارائه دهید در اصل همان هدف شما از سخنرانی می باشد در این قسمت باید پیام خود را به طور کامل به مخاطب ارائه کنید.

اکنون نوبت به جمع‌بندی رسیده است یعنی باید مطالبی را که بیان کرده اید به صورت خلاصه وار مجدد برای مخاطب جمع بندی کنید. فراموش نکنید در این قسمت نباید هیچ گونه مطلب اضافی به صحبت های خود اضافه کنید تنها باید مطالب قبلی را به صورت کلی و خلاصه وار جهت مرور مجدد به مخاطب اعلام نمایید.

خوب حالا نوبت به مرحله دعوت به اقدام رسیده است. مخاطب چگونه باید از مطالبی که ارائه کردید استفاده کند و چطور باید آنها را در زندگی روزمره خود پیاده سازد. در این قسمت وظیفه شما این است که راهکارهایی را به مخاطب ارائه دهید تا با استفاده از آنها بتواند از مطالب شما به بهترین شکل ممکن استفاده نماید.

جهت تثبیت مهمترین موارد در ذهنتان،یک بار دیگر در 1 دقیقه آن ها را مرور کنید

تمامی نکاتی که در مقاله آموزش سخنرانی مطرح شد می‌تواند به شما کمک کند که تا حد زیادی مهارت خود را در حوزه سخنرانی تقویت کنید و به میزان پیشرفتی که مد نظر دارید دست پیدا کنید بنابراین با تمرین و تکرار آنها به هر آنچه که در ذهن دارید، خواهید رسید. فراموش نکنید این کار شاید کمی طول بکشد اما بالاخره نتیجه مطلوب شما را به همراه خواهد داشت. همچنین اگر ایده جالبی برای شروع سخنرانی دارید خوشحال میشویم زیر همین مقاله در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

ممنون خانم تیموری عزیز. مطالبتون خیلی عالی بود.با کمک گرفتن از مقاله خوبتون وتمرین زیاد میتونیم سخنرانی خوبی داشته باشیم.

ممنون از همراهی شما موفق باشید خانم حسینی عزیز

سلام مرور شد

سلام.مطالب عالی بود.جاده دوطرفه وخودشیفته نبودن وپرانرژی بودن وهمه همه ب مطالب سیار جالب بود خانم تیموری عزیز.سپاس

سلام ممنون از شما خانم شاهری عزیز

سلام نکات خوبی بود حتما در سخنرانی هام از این نکات استفاده خواهم کرد

سلام موفق و سربلند باشید

درود سرکار خانوم تیموری ???

مث همیشه خوش درخشیدین …بانوووو ????

موفق بااااشین ?????‍♀️

.

سپاس فراوان از همراهی گرم شما خانم نعمتی عزیز

سلام مطالب خیلی خوبی بودند باید با تمرین زیاد برای سخنرانی آماده شویم

سلام ممنون از شما موفق باشید

سلام ممنون از مقاله خوبتون نکات خیلی مهمی بود که با بکار بستن هر کدام از آنها میتوان سخنرانی جذابی داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

هر آنچه باید از فن بیان بدانید را در این کتاب یاد بگیرید و مثل حرفه ای ها صحبت کنید

محبوب ترین مطالب سخنرانی و فن بیان

بهترین تکنیک های تقویت فن بیان

آموزش سخنرانی به سبک حرفه ای ها

چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم؟

کتاب فن بیان را قورت بده

راه های افزایش هوش کلامی

تکنیک های زبان بدن

فن بیان کودکان

دوره غیر حضوری فن بیان

مدیریت ترس از سخنرانی

بهتری کتاب های فن بیان

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379

گیسوم سامانۀ سفارش و پیگیری تهیۀ کتابه. شما سفارش میدین و ما اگر کتاب رو داشتیم یا تونستیم پیدا کنیم، شرایط خرید کتاب رو براتون فراهم می‌کنیم.

چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم
چگونه سخنرانی جذاب ارائه کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *