چگونه شخصیت مایکل را باز کنیم

 
helpkade
چگونه شخصیت مایکل را باز کنیم
چگونه شخصیت مایکل را باز کنیم

اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ (انگلیسی: Grand Theft Auto V‎) یک بازی ویدئویی در سبک اکشن-ماجراجویی است که توسط راک‌استار نورث توسعه یافته و در سال ۲۰۱۳ به وسیلهٔ راک‌استار گیمز منتشر شده‌است. این نخستین مدخل اصلی سری اتومبیل‌دزدی بزرگ از زمان اتومبیل‌دزدی بزرگ ۴ در سال ۲۰۰۸ است. بازی در ایالت خیالی سن آندریاس، بر اساس جنوب کالیفرنیا واقع شده‌است. داستان تک‌نفره از سه قهرمان اصلی بازی پیروی می‌کند– سارق بازنشسته بانک مایکل دی سانتا، گانگستر خیابانی فرانکلین کلینتون و فروشنده مواد مخدر و قاچاقچی اسلحه، ترور فیلیپس– و تلاش آنها برای ارتکاب سرقت در حالی که تحت فشار یک سازمان فاسد دولتی و جنایتکاران قدرتمند قرار دارند، جریان می‌یابد. طراحی جهان باز بازی به بازیکنان اجازه می‌دهد تا آزادانه در حومه باز سن آندریاس و شهر خیالی لوس سانتوس، بر اساس لس آنجلس، گشت‌وگذار کنند.

این بازی از دیدگاه سوم شخص یا اول شخص انجام می‌شود، و دنیای آن با پای پیاده یا با وسیله نقلیه پیمایش می‌شود. بازیکنان سه قهرمان اصلی را در سرتاسر بازی به‌صورت یک‌نفره کنترل می‌کنند و چه در حین انجام مأموریت‌ها و چه در خارج از آن، بین آنها جابجا می‌شوند. داستان بازی در سکانس‌های سرقت متمرکز است، و بسیاری از ماموریت‌ها شامل گیم‌پلی تیراندازی و رانندگی است. یک سیستم «تحت تعقیب» بر پاسخ به اجرای قانون به بازیکنانی که مرتکب جرم می‌شوند، حاکم است. حالت چندنفره آنلاین بازی، اتومبیل‌دزدی بزرگ آنلاین، اجازه می‌دهد تا ۳۰ بازیکن در انواع مختلف حالت‌های گروهی و رقابتی شرکت کنند.

توسعه بازی بلافاصله پس از انتشار اتومبیل‌دزدی بزرگ ۴ آغاز شد و میان بسیاری از استودیوهای راک‌استار در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شد. تیم توسعه‌دهنده از بسیاری از پروژه‌های قبلی خود مانند رد دد ریدمپشن و مکس پین ۳ تأثیر گرفته‌است و این بازی را در حدود سه شخصیت اصلی طراحی کرده‌است تا در ساختار اصلی پیشین بازی‌های خود نوآوری ایجاد کند. بیشتر کارهای توسعه بازی ایجاد جهان آزاد آن است و چندین نفر از اعضای تیم تحقیقات میدانی را در اطراف کالیفرنیا برای گرفتن فیلم برای تیم طراحی انجام دادند. موسیقی متن و حاشیه صوتی بازی توسط تیمی از تهیه‌کنندگان که طی چندین سال با یکدیگر همکاری کردند، آهنگسازی شده‌است. اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ در سپتامبر ۲۰۱۳ برای پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰، در نوامبر ۲۰۱۴ برای پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان، و در آوریل ۲۰۱۵ برای مایکروسافت ویندوز منتشر شد. نسخه‌های پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس/اس برای انتشار در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده‌است.

این بازی با بازاریابی و فروش مورد انتظار پیش‌بینی‌شده، رکورد فروش صنعت را شکست و با فروش ۸۰۰ میلیون دلار آمریکا در روز نخست و ۱ میلیارد دلار آمریکا در سه روز نخست انتشار، به سریعترین فروش یک سرگرمی‌ساز در تاریخ تبدیل شد. این بازی با ستایش از طراحی قهرمان اصلی چندگانه، جهان باز، توسعه و گیم‌پلی آن، تحسین گسترده‌ای را از منتقدان دریافت کرد. با این حال، این بازی باعث ایجاد جنجال‌های مربوط به تصویر کشیدن خشونت و زنان شد. این عنوان که یکی از مهم‌ترین عناوین بازی‌های کنسول نسل هفتم و هشتم به حساب می‌آید و در میان بهترین بازی‌های ویدئویی ساخته شده تاکنون قرار گرفته، موفق به کسب افتخارات پایان سال از جمله جوایز بازی سال از چندین نشریه بازی شده‌است. این اثر دومین بازی ویدئویی پرفروش با بیش از ۱۳۵ میلیون نسخه محموله است و یکی از موفق‌ترین محصولات سرگرمی‌ساز در تمام دوران‌ها با حدود ۶ میلیارد دلار درآمد در سراسر جهان است.

دزدی بزرگ خودرو ۵ یک بازی اکشن-ماجراجویی است[۲] که، بسته به علاقهٔ بازیکن، می‌تواند از زاویهٔ سوم شخص[۳] یا اول شخص[۴] بازی شود.[ب] بازیکنان مأموریت‌ها را—سناریوهایی خطی با اهداف ازپیش‌تعیین‌شده—برای پیشرفت داستان کامل می‌کنند.[۵] خارج از مأموریت‌ها، بازیکنان می‌توانند آزادانه در جهان باز بازی گردش کنند. جهان این عنوان از ناحیهٔ حومهٔ شهر سن آندریاس، شامل محلهٔ خیالی بلین کانتری، و شهر خیالی لس سانتوس تشکیل شده‌است. جهان این عنوان بسیار وسیع‌تر از عناوین پیشین مجموعه است.[۶][پ] پس از آغاز بازی، بازیکن می‌تواند بدون محدودیت تمام جهان بازی را بگردد، هرچند پیشروی داستان منجر به آزاد شدن محتویات بیشتری از گیم‌پلی می‌شود.[۸]چگونه شخصیت مایکل را باز کنیم

بازیکنان برای مبارزه با دشمن از دست خالی، تفنگ و مواد منفجره استفاده می‌کنند[ت] و قابلیت دویدن، پریدن، شنا یا استفاده از وسایل نقلیه برای گردش در جهان بازی وجود دارد.[ث] برای تطبیق روش‌های گشت‌وگذار با اندازهٔ جهان بازی، این نسخه دارای انواعی از وسایل نقلیه، مثل هواگرد ثابت‌بال، است که در دزدی بزرگ خودرو ۴ وجود نداشتند.[۱۱] در مبارزه‌ها می‌توان برای شکست دشمنان از سامانهٔ هدف‌گیری خودکار و پناه‌گیری یاری گرفت.[۱۲] در صورت آسیب دیدن بازیکن، نوار سلامتی او کم‌کم تا نیمه پر می‌شود.[ج] با خالی شدن نوار سلامتی، بازیکن در یک بیمارستان بازظاهر می‌شود.[۱۰] اگر بازیکن مرتکب جرم شود، نهادهای امنیتی بازی او را به‌عنوان مجرم نشانه‌گذاری می‌کنند و این وضعیت در نمایشگر بالا به نمایش درمی‌آید. پنج ستاره نشان‌دهندهٔ میزان سنگینی جرم بازیکن هستند و در هنگام پنج‌ستاره شدن بازیکن، نیروهای سوات و بالگردهای پلیس به‌طور گسترده دست به حملات کشنده علیه بازیکن می‌زنند. در هنگام پنهان شدن بازیکن، مأمورهای قانونی شروع به جستجو برای یافتن او می‌کنند. میزان جرم به‌مرور شروع به کاهش می‌کند و در نهایت با پنهان شدن بازیکن از چشم مأموران کاهش می‌یابد.[۱۳][چ]

حالت تک‌نفره به بازیکن اجازهٔ کنترل سه شخصیت را با نام‌های مایکل د سانتا، ترور فیلیپس و فرانکلین کلینتون می‌دهد. این افراد مجرمانی هستند که داستانشان با کامل کردن مأموریت‌ها به یکدیگر متصل می‌شود. بعضی مأموریت‌ها فقط با یک شخصیت به پایان می‌رسند و بعضی نیازمند حضور دو یا سه شخصیت هستند.[۱۵] بیرون از مأموریت‌ها، بازیکن می‌تواند به خواست خود بین سه شخصیت جابه‌جا شود. در حین بعضی مأموریت‌ها، بازی خودبه‌خود شخصیت قابل‌بازی را تغییر می‌دهد تا اهداف مشخصی توسط او انجام شوند. آواتار هر شخصیت (که در یک دایره قابل‌مشاهده است) در هنگام در خطر قرار گرفتن او قرمز شده و در هنگام برتری استراتژیک به رنگ سفید درمی‌آید.[۱۶] با وجود این که بازیکن در نقش یکی از سه شخصیت اصلی مأموریت‌ها را به پایان می‌رساند، شخصیت‌های کنترل‌شده با هوش مصنوعی، که مهارت‌های منحصربه‌فردی همچون رانندگی یا هک دارند، در سرقت‌های دشوارتر همدست بازیکن می‌شوند. اگر یکی از همدستان در یک سرقت موفقیت‌آمیز زنده بماند، سهمی از پول برای خود برمی‌دارد[۱۷] و ممکن است در سرقت‌های بعدی با مهارت بالاتر در دسترس باشد.[۱۸] بعضی سرقت‌ها می‌توانند با استراتژی‌های متفاوت اجرا شوند؛ مثلاً در یک مأموریت دستبرد، بازیکن می‌تواند پنهان‌کارانه شهروندان را با جنگ‌افزار ناتوان‌کننده تسلیم کرده یا آشکارا با استفاده از اسلحه به محل یورش ببرد.[۱۹]

هر بازیکن هشت مهارت دارد که نشان‌دهندهٔ توانایی او در حوزه‌هایی مثل تیراندازی و رانندگی است. هر شخصیت از ابتدا یک مهارت برتر دارد و در طول بازی هم تمام مهارت‌های شخصیت‌ها افزایش می‌یابد.[۲۰] هشتمین «مهارت» تأثیر یک ویژگی منحصربه‌فرد هر شخصیت را کنترل می‌کند. مایکل توانایی آهسته کردن زمان در هنگام تیراندازی را دارد و فرانکلین می‌تواند در حین رانندگی زمان را آهسته کند. توانایی منحصربه‌فرد ترور هم به او اجازهٔ دو برابر کردن قدرت ضربه‌هایش را به دشمنان می‌دهد و در عین حال، میزان آسیب‌پذیری او را به نصف مقدار عادی کاهش می‌دهد.[۲۱] یک نوار در رابط کاربری بازی در هنگام استفاده از توانایی خالی شده و در هنگام انجام دادن اعمال ماهرانه (مثلاً دریفت در نقش فرانکلین یا شلیک به سر در نقش مایکل) پر می‌شود.[۲۲]

در هنگام گشت‌وگذار آزادانه در جهان بازی، بازیکن می‌تواند در فعالیت‌های ویژه‌ای همچون غواصی اسکوبا یا بیس جامپ شرکت کند. هر شخصیت یک تلفن هوشمند برای تماس با دوستان، آغاز فعالیت‌ها و دسترسی به یک اینترنت ایجادشده درون بازی در اختیار دارد.[۲۳] اینترنت به بازیکنان اجازهٔ معاملهٔ سهام را در یک بازار سهام می‌دهد.[۲۴] بازیکنان می‌توانند مکان‌هایی مثل گاراژها و کسب‌وکارهای متفاوتی را خریداری کنند و اسلحه‌ها و خودروهای خود را ارتقا دهند. بازیکنان می‌توانند به مکان‌هایی مثل سالن سینما و باشگاه برهنگی بروند و ظاهرشان را با خرید لباس، تعویض مدل مو و خال‌کوبی تغییر دهند.[۲۵]

مایکل تاونلی، تْرِوُر فیلیپس و برد اسنایدر در یک سرقت با برنامه‌ریزی نادرست از یک بانک در لودندرف، یانکتون شمالی شرکت می‌کنند. در این سرقت برد و رانندهٔ آنها (هویت ناشناس) به ضرب گلوله کشته می‌شوند. ترور فرار می‌کند، مایکل هم مرده فرض می‌شود، اما موفق به فرار می‌شود؛ و جنازهٔ برد هم با برنامه‌ریزی مایکل در قبر وی خاک می‌شود اما ترور فکر می‌کند که برد به زندان رفته و مایکل هم مرده‌است. نه سال بعد، مایکل همراه با خانواده‌اش در لس سانتوس و با نام مستعار مایکل د سانتا، تحت برنامهٔ محافظت از شاهد، زندگی می‌کند. در محله‌ای دیگر از شهر، فرانکلین کلینتون برای یک فروشندهٔ خودروی فاسد ارمنی به نام سیمیان یِتاریِن کار می‌کند. او در حین تلاش برای تملک ثانوی کلاهبردارانه خودروی پسر مایکل با مایکل روبه‌رو می‌شود و این مواجهه آغازی بر دوستی دو شخصیت است. هنگامی که مایکل متوجه خوابیدن همسرش آماندا با یک مربی تنیس به نام کایل می‌شود، او و فرانکلین مربی را تا عمارتی بزرگ تعقیب کرده و مایکل از روی عصبانیت خانه را تخریب می‌کند. پس از آن، مشخص می‌شود که صاحب خانه دوست دختر مارتین مادرازو، یکی از بزرگان صنعت مواد مخدر در مکزیک، بوده و مادرازو برای عدم اعمال خشونت، طلب خسارت می‌کند. مایکل برای به‌دست آوردن پول دوباره به زندگی خلاف‌کارانه رو می‌آورد و در این راه، فرانکلین را هم با خود همراه می‌کند. با همکاری دوست قدیمی مایکل، لستر کرست، که یک هکر ازکارافتاده است، آن‌ها برای پرداخت بدهی مایکل دست به سرقت از یک فروشگاه جواهرات می‌زنند. ترور، که حالا در یک خانهٔ سیار در حومهٔ لس سانتوس زندگی می‌کند، از سرقت باخبر شده و آن را کار مایکل، که تا پیش از این تصور می‌کرد در سرقت نه سال پیش مرده‌است، می‌داند. ترور پس از پیدا کردن خانهٔ مایکل، او را شگفت‌زده کرده و دوباره با مایکل متحد می‌شود.
با گذر زمان، زندگی شخصی شخصیت‌های اصلی از کنترل خارج می‌شود. اخلاق دم‌دمی مزاج مایکل افزایش یافته و خانواده‌اش را وادار به ترک او می‌کند. هنگامی که او تبدیل به یک تهیه‌کنندهٔ فیلم در استودیوی ریچاردز مجستیک[ح] می‌شود، مایکل با دِوین وِستون،[خ] یک سرمایه‌گذار خطرپذیر میلیاردر که پس از خنثی‌شدن تلاش‌هایش برای تعطیل کردن استودیو توسط مایکل سوگند خورده تا انتقام بگیرد، به مشکل برمی‌خورد. در همان حال، فرانکلین دوستش لامار دیویس[د] را از دست دوست سابق و گانگستری با نام هارولد «استرچ» جوزف[ذ] آزاد می‌کند؛ جوزف مداوماً به‌دنبال کشتن لامار است تا خود را به دوستان تازه‌اش اثبات کند. در همان زمان، تلاش‌های بی‌پروای ترور برای تحکیم تسلطش بر چندین بازار سیاه در بلین کانتی[ر] باعث افروختن آتش جنگ در برابر کلوب موتورسواری غیرقانونی لاست اِم سی، چندین گروه گانگستری خیابانی آمریکای لاتین، دلال‌های مت‌آمفتامین رقیب، یک شرکت نظامی خصوصی با نام مِری‌وِدِر[ز] و وِی چِنگ،[ژ] یک رهبر زیرزمینی اهل چین، می‌شود.

دِیو نورتون[س] و استیو هِینز،[ش] مأموران ادارهٔ فدرال تحقیقات (اف‌آی‌بی)،[ص] با مایکل تماس گرفته و از او درخواست می‌کنند تا برای تضعیف یک سازمان رقیب با نام سازمان امور بین‌الملل (آی‌اِی‌اِی)[ض]، چند عملیات انجام دهد. [ط] با رهبری استیو و کمک لستر، آن‌ها به یک کاروان زرهی متعلق به سازمان امور بین‌الملل حمله کرده و یک اسلحهٔ شیمیایی آزمایشی را از یک آزمایشگاه تحت کنترل این سازمان می‌دزدند. هنگامی که استیو هدف بررسی‌های دقیق قرار می‌گیرد، مایکل و فرانکلین را مجبور به حذف تمام شواهدی که قابل‌استفاده علیه او باشد از سرورهای اف‌آی‌بی می‌کند. مایکل از این فرصت برای حذف تمام داده‌های مربوط به فعالیت‌های خودش استفاده کرده و نفوذ استیو را بر خود از بین می‌برد.

در نهایت مایکل، ترور، فرانکلین و لستر شروع به نقشه‌کشی برای شجاعانه‌ترین عملشان، یورش به ذخیرهٔ شمش طلای یونیون دیپازیتوری،[ظ] می‌کنند. تا این زمان، مایکل با خانوادهٔ خویش آشتی می‌کند. با این وجود، ترور متوجه می‌شود که برد در واقع زندانی نشده بوده، بلکه در جریان سرقت لودندرف مرده و در قبر مایکل دفن شده‌است. احساس خیانت به‌وجودآمده در ترور، در گروه اختلاف ایجاد کرده و ترور آن‌ها را تهدید به خراب کردن نقشهٔ سرقت از یونیون دیپازیتوری می‌کند. استیو به مایکل و دیو خیانت کرده و این دو بین اف‌آی‌بی، آی‌اِی‌اِی و مِری‌وِدِر در یک بن‌بست مکزیکی گیر می‌افتند. ترور، که حس می‌کند تنها کسی است که می‌تواند مایکل را بکشد، به کمک مایکل و دیو می‌آید. با وجود نبخشیدن مایکل، ترور با اجرای نقشهٔ سرقت از یونیون دیپازیتوری موافقت کرده و تسویه‌حساب را به بعد موکول می‌کند.

سرقت کاملاً موفق پیش می‌رود؛ اما استیو و دیو، که ادعای نامتعهد بودن ترور را دارند، و دوین، که قصد تلافی خیانت مایکل را دارد، با فرانکلین ارتباط برقرار می‌کنند. فرانکلین حالا سه انتخاب پیش‌رو دارد: کشتن ترور، کشتن مایکل یا تلاش برای حفظ هر دو در یک مأموریت خودکشی. اگر فرانکلین تصمیم به کشتن مایکل یا ترور بگیرد، او ارتباطش را با آن فرد قطع کرده و سپس به زندگی قدیمی‌اش بازمی‌گردد.[۲۷][۲۸] در غیر این صورت، این سه نفر پیش از کشتن استیو، استرچ، وی و دِوین، در برابر یورش نیروهای اف‌آی‌بی و مری‌ودر قرار می‌گیرند. مایکل و ترور دوباره متحد شده و با وجود تمام شدن رابطهٔ کاری این سه نفر، دوستی آن‌ها باقی می‌ماند.[۲۹]ّ

در بازی اتومبیل دزدی بزرگ: آنلاین، در یکی از مراحل، پسر وِی چِنگ، تائو، ذکر می‌کند که پدرش در بیرون از یک کلاب کشته شد. این ثابت می‌کند که پایان سوم بازی، پایان حقیقی می‌باشد.[۳۰]

این بازی به دلیل صحنه‌های خشونت‌آمیز و جنسیت پرستانه به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. در این مأموریت، که Trevor گروگان را بازجویی می‌کند، به بازیکن این فرصت داده می‌شود که از هر ابزار شکنجه استفاده کند.[۳۱] روزنامه نگاران صحنه شکنجه را به عنوان یک تفسیر سیاسی توصیف کردند، برخی معتقدند که این مأموریت باعث بی‌فکری شده‌است. نظر سیاسی مشابهی توسط سیاستمداران و سازمانهای خیریه برای مبارزه با شکنجه ابراز شد. این بازی موضوعی برای بحث دربارهٔ جنسیت در نظر گرفته شد. کارولین پیت، مقاله نویسیم گیم اسپات، بازی را خصومت با زنان توصیف کرد. نظر این روزنامه‌نگار باعث ایجاد بیش از ۲۰ هزار اظهار نظر منفی علیه این بازی شد و بسیاری از ناظران از اظهار نظر وی حمایت کردند.

راک‌استار نورث در سال ۲۰۰۸ و پس از عرضهٔ دزدی بزرگ خودرو ۴، توسعهٔ دزدی بزرگ خودرو ۵ را آغاز کرد.[۳۲] فرایند توسعه بر عهدهٔ گروهی متشکل از بیش از ۱٬۰۰۰ فرد، شامل تیم مرکزی راک‌استار نورث و کارمندانی از استودیوهای راک‌استار گیمز در سرتاسر جهان، گذاشته‌شد.[۳۳]موتور بازی پیشرفته راک‌استار (ریج) برای توسعهٔ بازی ارتقا یافته و به قابلیت‌های فاصلهٔ ترسیمی بهتری مجهز شد. رندر و پویانمایی‌های اضافی با نرم‌افزارهای یوفوریا و بولت انجام شد.[۳۴] تیم راک‌استار، که در طول زمان با سخت‌افزار پلی‌استیشن ۳ و اکس‌باکس ۳۶۰ آشنایی پیدا کرده‌بود، متوجه شد که قابلیت استفادهٔ بیشتر از منابع گرافیکی کنسول‌ها نسبت به بازی‌های قبلی وجود دارد.[۳۵] تخمین زده شده که مجموع هزینه‌های توسعه و بازاریابی بازی بیش از ۱۷۰ میلیون پوند استرلینگ (۲۶۵ میلیون دلار)[ع] بوده که این بازی را در آن زمان تبدیل به گران‌ترین بازی تاریخ کرد.[غ][۳۷]

جهان بازی بر پایهٔ جنوب کالیفرنیا و لس آنجلس طراحی شده[۳۸] و کار روی آن بخش عمدهٔ امور اولیهٔ توسعه را تشکیل می‌داد.[۳۹] افراد کلیدی در گروه توسعهٔ جهان بازی به تحقیقات میدانی در قالب سفر در این مناطق پرداخته و تحقیقاتشان را با عکس و فیلم ثبت کردند.[۳۵] نقشه‌های گوگل مپس از لس آنجلس توسط گروه برای کمک به طراحی شبکهٔ جاده‌ای لس سانتوس استفاده شد.[۴۰][۴۱] برای شبیه‌سازی پراکندگی جمعیت لس آنجلس، توسعه‌دهندگان داده‌های سرشماری را مطالعه کرده و به مشاهدهٔ مستندهایی دربارهٔ شهر پرداختند.[۴۲] این گروه توسعهٔ جهان را فنی‌ترین بخش توسعهٔ این بازی دانسته‌اند.[۳۲]

یکی از اهداف اساسی از ابتدای طراحی بازی، تغییر ساختار پایه‌ای این مجموعه با بخشیدن کنترل سه شخصیت به بازیکن به‌جای یک شخصیت بود.[۳۹] این ایده نخستین بار در زمان توسعهٔ دزدی بزرگ خودرو: سن آندریاس مطرح شد؛ اما با توجه به محدودیت‌های سخت‌افزاری آن زمان غیرممکن بود.[۴۳] با توجه به توسعهٔ دو بستهٔ الحاقی داستانی برای اتومبیل‌دزدی بزرگ ۴ در سال ۲۰۰۹ که شخصیت‌های اصلی تازه‌ای به بازی اضافه می‌کردند، گروه توسعه قصد داشت که بازیکنان در اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ بتوانند همزمان سه شخصیت را کنترل کنند.[۱۱] گروه توسعه به این بازی به چشم یک ادامهٔ معنوی برای بازی‌های پیشین خود (مثل اتومبیل‌دزدی بزرگ ۴، رد دد ریدمپشن و مکس پین ۳) نگاه می‌کردند. بازی طوری طراحی شده که سازوکارهای گیم‌پلی بهتری نسبت به عناوین پیشین راک‌استار داشته‌باشد.[۱۶][۴۴] برای ارتقای بخش اکشن گیم‌پلی، گروه سازوکارهای تیراندازی و پناه‌گیری بازی را بهبود داده[۴۵] و برای حل کردن مشکلات رانندگی موجود در دزدی بزرگ خودرو ۴، سیستم رانندگی را بازسازی کردند.[۴۶]

پس از یک آزمون ورودی، ند لوک، شاون فونتنو و استیون آگ به‌ترتیب برای ایفای نقش مایکل، فرانکلین و ترور انتخاب شدند.[۴۷] ضبط بیشتر عملکرد آنان با فناوری ضبط حرکت انجام شد؛[۴۸] اما دیالوگ مربوط به صحنه‌های نشستن شخصیت‌ها در خودرو در استودیو ضبط شد.[۴۹] این بازی نخستین عنوان در این مجموعه است که از یک موسیقی فیلم بهره می‌برد. این موسیقی توسط گروهی از آهنگ‌سازان که در طول چندین سال گردهم آمده‌اند ساخته شده‌است.[۵۰] علاوه بر این، آهنگ‌های دیگری لایسنس شده و به‌وسیلهٔ رادیوی داخل بازی قابل‌دسترسی هستند.[۵۱] گروه توسعه بیش از ۲۴۱ آهنگ را لایسنس کرده و آن‌ها را بین ۱۵ ایستگاه رادیویی متفاوت موجود در بازی توزیع کردند و ۲ ایستگاه دیگر هم به پخش گفتگوهای رادیویی می‌پردازند.[ف] بعضی آهنگ‌ها اختصاصاً برای بازی ساخته شده‌اند؛ مثلاً فلایینگ لوتوس، یک رپر و تولیدکنندهٔ آهنگ، مدیریت ایستگاه رادیویی فلای‌لو اف‌ام[ق] را در بازی بر عهده داشت.[۵۳]

نخستین معرفی بازی در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۱ توسط راک‌استار گیمز صورت گرفت.[۵۴] این استودیو یک هفته بعد تریلری از بازی منتشر کرد[۵۵] و در یک جلسهٔ خبری رسمی، اطلاعاتی از نحوهٔ توسعه ارائه داد.[۵۶] خبرنگاران بیان کرده‌اند که معرفی بازی به‌دلیل پیشینهٔ فرهنگی چشم‌گیر این مجموعه، انتظارات بسیاری را در صنعت بازی‌سازی ایجاد کرده‌است.[۵۷][۵۸][۵۹] در ابتدا قرار بود که بازی در تابستان ۲۰۱۳ عرضه شود، اما به‌دلیل نیاز به زمان بیشتر برای بهبود زمان عرضه به ۱۷ سپتامبر همان سال عقب افتاد.[۶۰] برای افزایش پیش‌فروش بازی، راک‌استار با چندین خرده‌فروشی همکاری کرده و یک نسخهٔ محدود را از بازی با ویژگی‌های اضافهٔ درون بازی منتشر کرد.[۶۱] این استودیو از استراتژی بازاریابی ویروس‌وار استفاده کرده و وبگاهی را برای یک فرقهٔ مذهبی ساختگی با نام «برنامهٔ اپسیلون»[ک] راه‌اندازی کرد. این وبگاه به کاربران اجازه می‌داد تا در بازی در نقش یکی از اعضای فرقه ظاهر شوند.[۶۲]

این بازی در ای۳ ۲۰۱۴ برای مایکروسافت ویندوز (رایانه‌های شخصی)، پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان عرضه شد. این نسخهٔ پیشرفته از فاصلهٔ ترسیمی بالاتر، جزئیات بهتر بافت‌ها، ترافیک متراکم‌تر، اثر ارتقایافتهٔ آب‌وهوا و زندگی گیاهی و حیات وحش تازه برخوردار بود.[۶۳] این نسخه همچنین شامل یک گزینه برای تغییر به نمای اول شخص بود. برای گنجاندن این ویژگی در بازی، گروه توسعه سیستم پویانمایی‌های بازی را تغییر دادند تا با گیم‌پلی اول شخص سازگاری داشته‌باشد.[۴] نسخه‌های پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۴ عرضه شد.[۶۴] انتشار نسخهٔ رایانهٔ شخصی، که در ابتدا قرار بود همزمان با نسخهٔ کنسولی انجام شود،[۶۳] به ۱۴ آوریل ۲۰۱۵ موکول شد. با توجه به گفته‌های راک‌استار، این نسخه نیازمند زمان توسعهٔ بیشتری برای بهبود بوده‌است.[۶۵] نسخهٔ رایانه از فریم ریت ۶۰ فریم بر ثانیه در وضوح ۴کی برخوردار بود و قابلیت ویرایشگر راک‌استار[گ] به بازیکنان اجازهٔ ضبط و ویرایش ویدئوهای گیم‌پلی را می‌داد.[۶۶] به‌دلیل تمرکز گروه توسعه بر اتومبیل‌دزدی آنلاین و رد دد ریدمپشن ۲، توسعهٔ محتوای قابل دانلود برای این عنوان متوقف شد.[۶۷]

دزدی بزرگ خودرو ۵ در زمان عرضه با بازخورد مثبت مواجه شد.[۸۰]متاکریتیک، یک وبگاه که رتبه‌ای نرمال‌سازی‌شده در بازهٔ ۰–۱۰۰ ارائه می‌دهد، امتیاز ۹۷ از ۱۰۰ را بر اساس ۵۰ نقد برای نسخهٔ پلی‌استیشن ۳[۶۸] و ۵۸ نقد برای نسخهٔ اکس‌باکس ۳۶۰ ارائه داد.[۶۹] این بازی پنجمین رتبهٔ برتر بین امتیازات متاکریتیک است و امتیازی برابر با بسیاری از عناوین دیگر دارد. منتقدان وجود سه شخصیت اصلی در بازی،[۸۱][۷۲][۷۲][۷۶] طراحی مراحل سرقت[۸۲][۸۳][۸۴] و ارائهٔ بازی[۱۳][۷۸][۸۵] را ستودند؛ اما برخی با کیفیت داستان و شخصیت‌ها موافق نبودند.[۷۱][۷۷][۷۹][۸۶] کزا مک‌دونالد[ل] از آی‌جی‌ان دزدی بزرگ خودرو ۵ را «یکی از برترین بازی‌های ویدئویی که تا کنون ساخته شده» خواند[۷۶] و مجلهٔ پلی به آن لقب «تعیین‌گر نسل» و «استثنایی» داد.[۷۸] مجلهٔ اج نوشت که این بازی یک «دستاورد قابل‌توجه» در زمینهٔ جهان باز و روایت داستان است[۸۷] و تام هاگینز[م] از دیلی تلگراف آن را یک «شاهکار غول‌آسا در زمینهٔ مهندسی فنی» دانست.[۸۸] این بازی دومین بازی ساختهٔ غرب در تاریخ است که از مجلهٔ بازی‌های ویدئویی ژاپنی فامیتسو نمرهٔ کامل دریافت کرده‌است.[۸۹] اعتقاد جف باکالار[ن] از سی‌نت بر این بوده که این عنوان بازیکنان را به تجربهٔ هر سه شخصیت تشویق می‌کند.[۹۰]اج معتقد است که تغییر سریع بین شخصیت‌ها فاصلهٔ طولانی را بین نقاط آغاز مراحل کاهش داده‌است.[۹۱] مت برتس[و] از گیم اینفورمر دربارهٔ سازوکار تغییر شخصیت اصلی ذکر کرده که بازیکنان در حین تیراندازی‌ها در اوج اکشن باقی می‌مانند.[۷۲] تام برم‌ول[ه] از یوروگیمر نوشته که قابلیت کنترل سه شخصیت عنصری تاکتیکی به تیراندازی‌ها افزوده؛ چرا که شخصیت‌ها در مکان‌های استراتژیک پناه گرفته و این وضعیت باعث کمتر شدن موقعیت‌های حملهٔ ناگهانی و انبوه دشمن به یک شخصیت نسبت به عناوین پیشین می‌شود.[۷۱] مک‌دونالد از آی‌جی‌ان هم بیان کرده که ویژگی تغییر شخصیت به بازیکنان انتخاب‌های بیشتری در روند پیشروی مراحل داده و از میزان قابل‌پیش‌بینی بودن مأموریت‌ها کاسته‌است.[۷۶]

جف گرستمان از جاینت بامب مراحل سرقت را انحراف خوبی از ساختار معمول مراحل این مجموعه دانسته‌است.[۸۲] برم‌ول از یوروگیمر آن‌ها را به «قطعه‌های بلاک‌باستر» تشبیه کرده[۷۱] و کارولین پتیت،[ی] نویسندهٔ گیم‌اسپات، فیلم مخمصه را در طراحی این مراحل تأثیرگذار دانسته‌است.[۷۴] ژاو د ماتوس[اا] از جویستیک بیان کرده که رویکردهای استفاده‌شده در طراحی این مراحل، علمی و خلاقانه بوده‌اند.[۷۷] کریس پلنت[اب] از پولیگان تغییر سریع شخصیت قابل‌بازی در حین مأموریت‌های سرقت را به «ویرایش فیلم» تشبیه کرده و گفته: «بازیکنان در نقش ویرایشگر هستند و سریعاً به جالب‌ترین صحنهٔ هر لحظه منتقل می‌شوند».[۸۳] احساس اندی کلی[اپ] از مجلهٔ بازی‌های کامپیوتری و ویدئویی نسبت به طراحی کلی مراحل این بود که این موضوع عمیق‌تر از نسخه‌های قبلی بوده ولی از نبود مأموریت‌های اسکورت رنج می‌برد.[۸۴]

اج گرافیک بازی و نبود صفحه‌های بارگذاری را تحسین کرده[۹۱] و پلی فاصلهٔ ترسیمی، آب‌وهوا و نورپردازی بازی را ستوده‌است.[۷۸] برم‌ول از یوروگیمر نورپردازی را قابل‌توجه‌ترین پیشرفت بازی دانسته[۷۱] و مایکل رپاراز[ات] از مجلهٔ رسمی ایکس‌باکس از قابلیت اجرا شدن جهان باز این عنوان روی اکس‌باکس ۳۶۰ شگفت‌زده شده و بیان کرده که این بازی «احتمالاً بزرگترین دستاورد فنی اکس‌باکس ۳۶۰» است.[۸۶] منتقدان طراحی جهان بازی را ستودند و برخی هم ساده‌سازی جغرافیای لس آنجلس را در قالب یک فضای شهری تحسین کردند.[۱۳][۷۱] برندون جونز[اث] از گیم تریلرز شبیه‌سازی دقیق لس آنجلس و جهان بازی را «پر از صدا و شخصیت» دانسته‌است.[۹۲] آی‌جی‌ان و مجلهٔ رسمی پلی‌استیشن – بریتانیا مقایسه‌هایی بین لس سانتوس و لیبرتی سیتی اتومبیل‌دزدی بزرگ ۴ انجام دادند.[۷۶][۸۵] رپاراز از مجلهٔ رسمی ایکس‌باکس لیبرتی سیتی «خاکستری و پر از ریگ» را بهتر از لس سانتوس دانست.[۸۶] منتقدان طنز موجود در جهان بازی نسبت به فرهنگ کنونی آمریکایی ستودند[۷۶][۱۳][۷۱][۷۷][۸۴] و جوئل گرگوری[اج] از مجلهٔ رسمی پلی‌استیشن «تفسیر منتقدانه» بازی را «امروزی و صحیح» دانست.[۸۵]

جیم استرلینگ از دستراکتید طراحی صوت بازی را «بی‌عیب‌ونقص» دانست و عملکرد بازیگران، موسیقی متن و استفاده از موسیقی‌های لایسنس‌شده را ستود.[۱۳] آی‌جی‌ان و جاینت بامب انتخاب موسیقی را ستودند و معتقد بودند که موسیقی متن بازی تنش دراماتیک مراحل را بالاتر برده‌است.[۷۶][۸۲] پتیت از گیم‌اسپات نوشت که موسیقی متن «طعم سینمایی‌تری به مراحل داده»[۷۴] و اج موسیقی‌های لایسنس‌شده را از عوامل بهبود «حس‌وحال از قبل عالی» شهر دانست و نوشت که موسیقی متن باعث بهبود گیم‌پلی بازی شده‌است. آن‌ها این بازی را «خلاصه‌ای از تمام آنچه راک‌استار در دههٔ گذشته دربارهٔ قدرت موسیقی بازی آموخته» دانستند.[۹۳]

بسیاری از منتقدان وسایل نقلیهٔ زمینی را واکنشی‌تر از عناوین قبلی و کنترل آن‌ها را ساده‌تر دانستند.[۷۴][۹۴][۷۸][۸۵][۸۶] برتس از گیم اینفورمر بیان کرد که «خودروها حس سنگینی مناسبی دارند و همزمان چابکی لازم برای رانندگی با سرعت بالا در ترافیک را حفظ کرده‌اند».[۷۲][۷۲] علاوه بر هدایت‌پذیری وسایل نقلیه، بیشتر منتقدان سازوکارهای تیراندازی را بهتر از عناوین پیشین دانستند،[۷۴][۷۶][۷۲] اما استرلینگ از دستراکتید بیان کرده که با وجود ارتقا، هدف‌گیری خودکار «متشنج و نامطمئن» بوده و سازوکارهای پناه‌گیری «همچنان همان‌قدر قدیمی و بی‌روح» هستند.[۱۳] برخی منتقدان معتقدند که بازی با افزودن نقاط ذخیره در بین مراحل، یک مشکل همیشگی را حل کرده‌است.[۷۱][۸۸][۷۶]

داستان و شخصیت‌ها، مخصوصاً ترور، با واکنش‌های متفاوتی از سوی منتقدان همراه بود. برخی منتقدان روایت داستان را در اندازهٔ عناوین پیشین راک‌استار ندانسته و به داستان اتومبیل‌دزدی بزرگ ۴ و رستگاری سرخ‌پوست مرده اشاره کردند.[۷۱][۷۲][۷۷][۸۶] دیگران فکر می‌کردند که شخصیت متضاد قهرمان‌های بازی، داستان را بهتر کرده‌است.[۱۳][۷۶][۸۱][۸۳] هولاندر کوپر[اچ] از گیمز ریدار داستان بازی را در تناقض با عناوین پیشین می‌داند؛ چرا که در این عناوین شخصیت اصلی دارای صفات اخلاقی نامناسبی بوده‌است.[۷۵] پتیت از گیم‌اسپات ترور را «یک انسان واقعاً افتضاح، وحشتناک و روانی—و یک شخصیت فوق‌العاده» دانسته‌است.[۷۴] برم‌ول از یوروگیمر شخصیت ترور را «کم‌عمق و نامتقاعدکننده» خوانده و بیان کرده که رفتارهای عجیب او، به داستان صدمه زده و توسعهٔ شخصیت مایکل و فرانکلین را تحت‌الشعاع قرار داده‌است.[۷۱] د ماتوس از جوی‌استیک ترور را فاقد جذابیت قهرمانانه دانسته و دوگانگی موجود بین مایکل و ترور را قدیمی دانسته‌است؛ چرا که اختلاف آن‌ها تبدیل به «چرخه‌ای ظاهراً بی‌پایان» می‌شود.[۷۷] گرگ تیتو[اح] از د اسکیپیست در برقراری ارتباط با احساسات شخصیت‌ها مشکل داشته؛ چرا که شخصیت‌ها از نظر او با طمع و بدون اخلاقیات بوده و دلایل کمی برای دوست‌داشتنشان توسط بازیکنان وجود دارد.[۷۹]

انتشار مجدد اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵، مثل نسخهٔ اصلی، با تحسین منتقدان همراه بود. متاکریتیک بر اساس ۶۶ نقد برای نسخهٔ پلی‌استیشن ۴[۹۶] و ۱۴ نقد برای نسخهٔ اکس‌باکس وان،[۹۷] میانگین نمرات بازی را ۹۷ از ۱۰۰ اعلام کرد و بر اساس ۴۸ نقد برای نسخهٔ رایانه‌های شخصی، میانگین نمرات بازی در این وبگاه برابر ۹۶ از ۱۰۰ بود.[۹۵] اندرو رینر از گیم اینفورمر اضافه شدن زاویهٔ اول شخص را پس از مهاجرت به زاویهٔ سوم شخص در اتومبیل‌دزدی بزرگ ۳، «پیشرفت چشم‌گیر دیگری برای مجموعه» دانست.[۹۹] مارک والتون[اخ] از گیم‌اسپات بازی از زاویهٔ اول شخص را یک عامل افزایش‌دهندهٔ خشونت موجود در بازی خواند و بر همین اساس، بیش از پیش به جنبه‌های اخلاقی و انگیزهٔ شخصیت‌ها پرداخت.[۹۸] نظر ویدئوگیمر.کام این بود که بازیکنان بیش از آن که حس «یک تفنگ متصل به دوربینی معلق» را داشته باشند، حس حضور در دنیای حقیقی را در تجربهٔ زاویهٔ اول شخص تجربه می‌کنند.[۱۰۳] دن استاپلتون[اد] از آی‌جی‌ان بازی را در حالت اول شخص واقعی‌تر دانست و تجربهٔ بازی در این حالت را «به‌طرز شگفت‌آوری متفاوت» توصیف کرد.[۱۰۰] ویدئوگیمر.کام «جزئیات ظریف» موجود در انیمیشن‌های اول شخص را، مثل کج شدن دوربین در هنگام دور زدن بازیکن با موتورسیکلت یا ابزارهای مسیریابی در کابین خلبان، ستود.[۱۰۳] منتقدان بازی در حالت اول شخص را دشوارتر دانستند؛[۹۸][۱۰۰] ولی رینر از گیم اینفورمر چنین چالشی را می‌پسندید.[۹۹]

والتون از گیم‌اسپات معتقد بود که ارتقای گرافیکی، مخصوصاً به‌خاطر ضدپلگی بهبودیافته، جهان بازی را «حتی تماشایی‌تر» کرده‌است. از زاویهٔ اول شخص، او بیان کرد که به‌دلیل گرافیک ارتقایافته، «روی سطح زمین، همه‌چیز بزرگ‌تر و باابهت‌تر به‌نظر می‌رسد».[۹۸] استاپلتون از آی‌جی‌ان گرافیک نسخهٔ پلی‌استیشن ۴ را بهتر از گرافیک نسخهٔ اکس‌باکس وان دانست ولی بیان کرد که هر دو کنسول بازی را به‌خوبی بازی را رندر کرده و اغلب فریم ریت پایداری داشته‌اند.[۱۰۰] او فریم ریت افزایش‌یافته و تنظیمات گرافیکی ارائه‌شده در نسخهٔ رایانهٔ شخصی را ستود.[۱۰۵] ویدئوگیمر.کام فریم ریت نسخهٔ کنسول را چنان بالا دانست که «به‌ندرت قابل‌باور» است؛[۱۰۳] اما والتون از گیم‌اسپات به افت گاه‌وبیگاه فریم ریت اشاره کرد.[۹۸] نظر پیتر براون[اذ] از گیم‌اسپات این بود که نسخهٔ رایانهٔ شخصی به بازیکنان اجازهٔ «مشاهدهٔ تمام وسعت کار دست قابل‌تحسین راک‌استار» را می‌دهد؛ اما اشاره کرد که این نسخه «با ساختار هندسی ساده … بخش‌هایی از ریشه‌های نسل پیشین را حفظ می‌کند».[۹۸] ویدئوگیمر.کام دسترسی به ویرایشگر راک‌استار در رایانه را تحسین کرد؛ اما محدودیت‌های آن، مثل محدودیت‌های زاویهٔ دوربین، را مورد انتقاد قرار داد.[۱۰۴] استاپلتون از آی‌جی‌ان کنترل‌های دارای قابلیت سفارشی‌سازی در نسخهٔ رایانهٔ شخصی را ستود[۱۰۵] و براون از گیم‌اسپات تعویض مداوم بین موس و صفحه‌کلید و دستهٔ بازی را برای کسب «بهترین تجربه»، ضروری دانست.[۹۸] کریس تورستن[ار] از پی‌سی گیمر این بازی را «زیباترین، گسترده‌ترین و بخشنده‌ترین» نسخهٔ مجموعه دانست.[۱۰۲]

استاپلتون از آی‌جی‌ان گزارش کرد که بیرون پریدن‌های ناگهانی از بازی، قطع شدن از سرورها، زمان انتظار طولانی و تعداد کم بازیکنان در بخش چندنفرهٔ بازی وجود دارد. او در این باره گفت: «به این دلیل، من نمی‌توانم با قاطعیت … تجربه انحصاری چندنفره را توصیه کنم».[۱۰۰] ویدئوگیمر.کام پیشرفت شخصیت‌ها در بخش برخط را نسبت به نسخهٔ اصلی بازی، بهتر دانست. در نقد این وبگاه آمده بود که «یکنواختی انجام کارهای بازیکن در برابر بازیکن در بازی تا هنگامی که نوبت به مأموریت‌های چندنفرهٔ باقاعده می‌رسد»[۱۰۳] از بین رفته، و تازه‌واردان به این عنوان احتمالاً بخش چندنفره را لذت‌بخش و متعادل خواهند یافت. با این وجود، ویدئوگیمر.کام هم به قطعی معمول از سرورها، مخصوصاً در زمان نمایش صفحات بارگذاری، اشاره کرد.[۱۰۳] والتون از گیم‌اسپات بیان کرد که اتومبیل‌دزدی بزرگ برخط «همچنان از نبود نقشهٔ راه» برای گیم‌پلی پرانرژی و پایان‌باز خود رنج می‌برد، اما معتقد بود که با این وجود، این بخش از بازی همچنان جذاب است.[۹۸] رینر از گیم اینفورمر هم «لگ یا مشکلات کوچک در تیراندازی‌های گسترده و مسابقات» را در بخش برخط بازی گزارش کرد.[۹۹]

اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ نامزدی‌ها و جوایز متعددی را از سوی منتشرکنندگان بازی‌ها دریافت کرد. پیش از عرضه، این عنوان برندهٔ جایزهٔ موردانتظارترین بازی سال در جوایز بازی‌های ویدئویی اسپایک سال ۲۰۱۲ شد.[۱۰۶] این بازی در سال ۲۰۱۳، بیشترین نمره را در متاکریتیک و گیم‌رنکینگز، دو وبگاه جمع‌آوری‌کنندهٔ نمرات، داشت.[۱۰۷][۱۰۸] این عنوان در چندین فهرست بهترین بازی‌های ۲۰۱۳ که در پایان سال منتشر شدند حضور داشت و از سوی تام چیک (خبرنگار مستقل)،[۱۰۹]سی‌نت،[۱۱۰]اج،[۱۱۱] سی‌ویکمین جایزهٔ اهرمک طلایی،[۱۱۲] پنجمین دورهٔ جوایز سالانهٔ اینساید گیمینگ،[۱۱۳]جوایز بازی‌های ویدئویی اسپایک ۲۰۱۳،[۱۱۴]مجلهٔ اسلنت[۱۱۵] و تایم[۱۱۶] برندهٔ جوایزی اعلام شد. کانادا.کام،[۱۱۷] گیم‌اسپات[۱۱۸] و آی‌جی‌ان[۱۱۹] این عنوان را بهترین بازی اکس‌باکس دانسته و دستراکتید هم آن را بهترین بازی چندسکویی دانست.[۱۲۰] راک‌استار گیمز و راک‌استار نورث جوایز بهترین استادیو و بهترین توسعه‌دهنده را از سوی اج دریافت کرده[۱۲۱] و در دهمین دورهٔ جوایز بازی فرهنگستان بریتانیا، جایزهٔ همکاری بفتا را دریافت کرد.[۱۲۲]

عناصر مختلف درون بازی هم جوایزی دریافت کردند. دو شخصیت، ترور فیلیپس و لامار دیویس، نامزد جوایز بسیاری برای بهترین شخصیت شده و لامار این جایزه را از جاینت بامب دریافت کرد.[۱۲۳] موسیقی بازی هم جوایزی از اسپایک،[۱۱۴]هاردکور گیمر[۱۲۴] و دیلی تلگراف دریافت کرد.[۱۲۵]اتومبیل‌دزدی بزرگ برخط جایزهٔ بهترین بازی چندنفره را از گیم‌تریلرز[۱۲۶] و بفتا[۱۲۲] دریافت کرده و از سوی آی‌جی‌ان، بهترین بازی چندنفرهٔ اکس‌باکس ۳۶۰ نامیده شد.[۱۲۷] این نسخه همچنین از سوی گیم رولیشن[۱۲۸] و هاردکور گیمر[۱۲۹] نامزد دریافت عنوان بزرگ‌ترین ناامیدی شد. اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ در جوایز بازی‌های ویدئویی تلگراف، جایزهٔ بهترین دستاورد فنی را به‌دست‌آورد[۱۲۵] و در چهاردهمین دورهٔ جوایز انتخاب توسعه‌دهندگان بازی، جایزهٔ بهترین فناوری را هم دریافت کرد.[۱۳۰] طراحی گرافیکی و هنری بازی جوایزی از سوی آی‌جی‌ان،[۱۳۱]دیلی تلگراف[۱۲۵] و بفتا[۱۲۲] به‌همراه داشت و باعث نامزد شدن بازی برای یک جایزه در مراسم جوایز انتخاب توسعه‌دهندگان بازی نیز شد.[۱۳۰]

این عنوان جوایز بسیار دیگری هم به‌دست‌آورد. اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ در مراسم جوایز سالانهٔ اینساید گیمینگ، عنوان همه‌جانبه‌ترین بازی را دریافت کرد.[۱۱۳] مردم در مراسم جوایز پلی‌استیشن ۲۰۱۳ با رأی به این عنوان، باعث دریافت جایزهٔ انتخاب کاربران توسط بازی شده[۱۳۲] و جایزهٔ انتخاب اجتماع هم از سوی دستراکتید به این عنوان تعلق گرفت.[۱۳۳] این بازی در مراسم جوایز پلی‌استیشن، جایزهٔ پلاتین را دریافت کرد[۱۳۲] و به‌عنوان بهترین بازی بریتانیایی از طرف بفتا شناخته شد.[۱۲۲] در جوایز بهترین‌های سال ۲۰۱۳ آی‌جی‌ان، اتومبیل‌دزدی بزرگ ۵ جوایز مختلفی را، شامل بهترین گرافیک اکس‌باکس ۳۶۰،[۱۳۱] بهترین صوت اکس‌باکس ۳۶۰[۱۳۴] و بهترین بازی اکشن روی اکس‌باکس ۳۶۰،[۱۱۹] پلی‌استیشن ۳[۱۳۵] و به‌طور کلی، کسب کرد.[۱۳۶]

دزدی بزرگ خودرو ۵ در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از انتشارش درآمد ۸۰۰ میلیون دلاری داشت و حدود ۱۱ میلیون نسخه فروخت، که بسیار فراتر از انتظارات بود. ۳ روز پس از انتشار؛ فروش بازی از یک میلیارد دلار گذشت و عنوان سریعترین فروش یک سرگرمی در تاریخ را ازان خود کرد. بازی هفت رکورد جهانی گینس را شکست؛ بهترین فروش بازی در ۲۴ ساعت، پرفروشترین بازی و ماجراجویی اکشن در ۲۴ ساعت، پرفروش‌ترین بازی در ۲۴ ساعت، سریعترین فروش ۱ میلیاردی در محصولات سرگرمی، سریعترین فروش ۱ میلیاردی در بازی‌ها، بیشترین سود خالص در ۲۴ ساعت و همین‌طور رکورد پربیننده‌ترین تریلر بازی اکشن. بازی پرفروشترین عنوان دیجیتال در فروشگاه پلی‌استیشن در کنسول پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس لایو در کنسول اکس‌باکس ۳۶۰ شد. بازی رکورد ندای وظیفه: بلک اپس برای بیشترین فروش در ۵ روز در انگلستان را شکست.[۱۳۷]

در آخرین گزارش‌های مالی از تیک-تو (مالک راک‌استار گیمز) خبر از فروش ۱۳۵ میلیون نسخه ای این بازی داد.


Jump to navigation

1 . وقتی تو بازی یک ماموریت رو از دست میدید و مجبور به انجام دوباره اون میشید برای بار دوم دیالوگها کمی تغییر میکنه.

2 . در بازیها معمولا جسمی مانند دمپایی به پای کاراکتر چسبیده اما در این بازی دمپایی جسم مستقل است. !

3 . وقتی وارد آب میشید لباس خیس میشه اما فقط قسمتی که با آب تماس داره.

4 . اگه تو فرودگاه زنگ بزنی به تاکسی و منتظرش بمونی در حالیکه یک نفر دیگه هم منتظر تاکسی باشه…. طرف شروع میکنه به جرو بحث با شما و به دعوا ختم میشه . !چگونه شخصیت مایکل را باز کنیم

5 . شما فرصت رفتن در بیزینس رو پیدا میکنید زمانیکه بصورت رندوم یکی از npc ها غارت و دزدی میکنه تو کارش . !

6 . هر بار روانپزشکه مایکل رو ملاقات کنید ، مایکل بصورت رندوم اتفاقاتی که براش افتاده رو به روانپزشکش میگه !

7 . وقتی ماشین خاموش میشه یه صدای کوچیک “تینک تینک تینک ” شنیده میشه که صدای خاموش شدن خنک کننده ماشینه.

8 . اگه با یه کاراکتر تلفنی صحبت کنید و دقیقا بعد از اتمام مکالمه دوباره بهش زنگ بزنید بهتون میگه که الان با هم صحبت کردیم. !

9 . لامار در یکی از مراحل در مورد اصلاح موی فرانکلین صحبت میکنه و بعد ها بسته به مویی که شما تو بازی برای فرانکلین انتخاب کردین دیالوگاش تغییر میکنه . !

10 . با ماشینهایی که از پشتشون آتش بیرون میاد میتونین مسیری که با مواد اشتعال زا مشخص کردین رو آتیش بزنید.

11 . تو پارتی های vinewo از خانمها عکس بگیرید گاهی اوقات باهاتون تماس میگیرن و کلی ناسزا بهتون میگن حتی گاهی اوقات دوست پسرشون سراغتون میاد . !

12 . اگر در بزرگراه ماشینو متوقف کنید رانندگان پشت سر شما شروع میکنن به هل دادن و ناسزا گفتن به شما .

13 . اگه با ترووِر سعی کنید نوع خاصی از موزیک رو گوش کنید عصبانی میشه و بدون اهمیت دادن به شما موج رادیو رو تغییر میده . !

14 . اگه تو بازی برای مدتی ورزش کنید یا فعالیت زیاد داشته باشید کاراکترهای بازی عرق میکنند و عرق روی لباسشون نمایان میشه .

15 . اگه تو بازی پول زیادی بدست بیارید و ماشینتون رو سفارشی کنید بصورت رندوم npc ها ازتون تعریف میکنند و گاهی اوقات عکس میگیرند.

16 . اگه شما بصورت اتفاقی زن مایکل رو با ماشین زیر بگیرید هر دو کاراکتر دیالوگهایی رو بازگو میکنند و بعد از مدتی صورتحساب بستری شدن زن مایکل در بیمارستان برای شما فرستاده میشه . !

17 . اگه از اجراهای خیابانی عکس بگیرید بدون دادن انعام از دسستون عصبانی میشن.

18 . گاهی اوقات اجرا کننده های خیابانی باهاتون تماس میگیرن و شروع میکنن به صحبت کردن .

19 . اگه شما کاراکترهای دیگه رو بی منظور به محلی بفرستین بعد از مدتی عکس العملهایی مثله عصبانیت یا گیج شدن از طرفشون براتون فرستاده میشه .

20 . کوه نوردها در بالای کوه ها با گوشیشهاشون از منظره های زیبا عکس میگیرن .

21 . زن مایکل رو میتونید تو سایت تقلبی زمان بازیها پیدا کنید.

22 . نشانه گر ماوس در سایت های in game در بازی یک دست با انگشت وسط است . !

23 . قبل از خریدن لباس برای مرحله lifeinvader mission اگه به فروشگاه برگردین clerk ازتون میپرسه که صحبت بکجا رسید.

24 . بعد از مرخص شدن از بیمارستان کاراکترها هنوز اثرات بریدگی و کوفتکی در بدنشون دارند.

25 . ماشین delittante در ابتدا بی صروصدا حرکت میکنه تا زمانیکه سرعت بگیره و بعد موتور شروع به غرش میکنه .

26 . اگه یه ماشین اسپرت پر سرعت داشته باشید و پشت چراغ قرمز کنار یه ماشین اسپرت دیگه ترمز بزنید و با نگه داشتن دکمه a و rt در xbox یا x و r2 در پلی استیشن دور موتور ماشین رو بالا ببرید بعد از سبز شدن چراغ مسابقه بین شما و ماشین اسپرت شروع میشه.

27 . سوزاندن لاستیک یا هر حرکت قابل توجهی باعث میشه تا npc ها گوشی هارو دربیارن و شروع کنن به فیلم برداری از شما . !

28 .با ضربه زدن به ماشین ها میتونین فرو رفتگی توشون ایجاد کنید .

29 . زمانیکه بارون میاد npc ها رو سرشون رو می پوشونن یا به یه محل با پوشش می رن.

30 . وقتی وارد تونل میشید سیگنال gps از بین میره.

31. اگه دنبال یه زن راه بیفتید بعد یه مدت کمی نگران میشه و سریعتر راه میره .

32 . در روند بازی پیام های کاراکتر ها بسته به محل و کاری که انجام می دهند تغییر می کند .

32 . با ماشین رو یه جسد تیکاف بکشید تا اسپری خون راه بیفته . !

33. ماشینای قدیمی ترمزشون صدا میده و دیرتر روشن میشن .

34 . چهره ماه هر شب تغییر میکنه و بعد از یک هفته تغییر روشنایی ماه رو خواهید دید.

35 . زمانی که در حال رانندگی دید رانندگی رو جلو ببرید و بعد عقب ماشین رو نگاه می کنید کاراکتر از آینه های دید عقب پشت سر رو نگاه میکنه.

36 . شما میتونید تنظیمات گوشیتون رو طوری اعمال کنید که بجای زنگ ویبره بخوره .

37 . در صورت برخورد با ژنراتور های برق عکس العمل قابل پیش بینی و طبیعی صورت میگیره .

38 . وقتی چند کاراکتر با هم یک مرحله رو انجام میدن دیالوگهای ابتدای مرحله متفاوت خواهند بود بسته به کسی که مرحله رو شروع کرده .چگونه شخصیت مایکل را باز کنیم

39 . دنبال سگتون باشید جفت گیریشو خواهید دید . !!!

40 . اگه به پای یک پلیس تیر اندازی کنید همکارش اونو به یه محل امن منتقل میکنه .

41 . در صورت ترمز شدید کاراکتر بشدت به جلو پرت میشه.

42 . وقتی با یه وسیله پرواز میکنین پرنده ها ممکنه بهتون آسیب بزنن یا داخل موتور وسیله مکیده بشن.

43 . اگه با تروور یا فرانکلین ماشین مایکلو بردارین مایکل بهتون زنگ میزنه و کلی ناسزا میشنوین . !

44 . دی جی ها به شما صبح بخیر یا شب بخیر میگن بسته به زمانیکه دارین موزیک گوش میدین .

45 . هر چی بیشتر با ماشین رانندگی کنید کثیف تر میشه مخصوصا وقتی بیرون جاده باشی . Npc ها در مورد ماشین کثیفتون صحبت میکنن .

45 . در صورت رانندگی در کوه ها بعضی از سیگنال های رادیو رو از دست خواهید داد .

46 . خطوط برقی در باد نوسان دارند .

47 . اگه شانه سمت راست جاده رانندگی کنید سمت راست کنترلر لرزش خواهد داشت و اگه شانه سمت چپ رانندگی کنید سمت چپ کنترلر لرزش خواهد داشت

48 . ماشین ها بسته به مدل آپشن های مختلفی دارند .

49 . تو ساحل راه برید یک سگ رو می بینید کمی جلوتر یک خانوم رو می بینید که ازتون در مورد سگ گم شدش میپرسه.

50 . وقتی بارون میاد حوض ها و چاله های خیابانی کم کم پر میشوند .

51 . ریش و موهاتون رو از ته بزنید تا بعد یه مدت رویش موها رو ببینید .

52 . Ncp ها ماشین هاشون رو بصورت موازی پارک میکنند گاهی اوقات با هم به مشکل میخورن و کلی عقب جلو میکنن تا پارک کنن .

53 . سه کاراکتر بازی سه مدل تلفن دارن ios , android , windows phone

54 . در صورت مصرف مواد مخدر توسط فرانکلین احساسات درونیش بروز میکنه و دیالوگ هایی مثله من هیچ دوست واقعی ای ندارم رو بیان میکنه.

55 . اگه یک پنجره رو بشکنید و روی شیشه ها راه برید صدای خورد شدن شیشه ها رو خواهید شنید .

56 . وقتی کفشاتون خیس بشه صدای چلپ چلوپ رو خواهید شنید تا زمانیکه تمیزشون کنید .

57 . Npc ها تنیس بازی میکنند و بسته به نوع بازیشون دیالوگها هم تغییر میکنه .

58 . فرانکلین وقتی با سگش تو ماشینه قبل از پیاده شدن درو براش باز میکنه .

59 . در صورت تیر اندازی به باک مخزن ، خودرو ها منفجر می شوند .

60 . در هنگام سحر وسایل سنگین در ساحل vespucci یافت می شوند.

61 . شما میتونید دوربین رو به اول شخص تغییر بدید و محیط اطاف رو با زوم کردن بررسی کنید.

62 . اگه شب در هنگام رانندگی با یک خونه برخورد کنید چراغهای خونه روشن میشه و این یعنی صاحب خونه رو بیدار کردید . !

63 . اگه خواستید یک ف….. رو سوار کنید ولی یک ماشین پلیس هم نزدیکتون باشه سوار نمیشن .

64 . صفحات اینترنتی کاراکترها در طول بازی آپدیت میشن و کامنتهایی از دوستان و آشنایان دریافت میکنند در مورد اتفاقات داستان بازی. !

65 . شما میتونید با یک اتوبوس راهی تور بشید و محل های دیدنی شهر رو با توضیحات کامل ببینید .

66 . تروور یه خالکوبی از مایکل رو بدنش داره .

67 . شما میتونید تو بوته ها مخفی بشید تا پلیسا گمتون کنند .

68 . …… گاهی اوقات تماس هایی در مورد پرداخت اجاره بها و هزینه های مختلف دارند.

69 . اگه تو شب چراغ خاموش رانندگی کنید بقیه ماشین ها بهتون هشدار میدن .

70 . اگه با ماشین به یه حیوون زدید بسته به نوع حیوون دیالوگهایی رو میشنوید .

71 . اگه با یکی از خلافکارا تو منطقه ای مبارزه کنی بقیه خلافکارایه منطقه هم میزن سرت . !

72 . کاراکتر ها بعد از خواب کشش های صورت و بدن خواهند داشت .

73 . صداهای اطراف میتواند صداهای گنگ و مبهمی باشد بسته به محلی که صدا از آنجا تولید میشود . مانند صدای ماشین npc ها

74 . وقتی فرانکلین خونشو عوض میکنه ابتدا خونش خالیه بعد یه مدت وسایل تو خونه چیده میشه.

75 . ابتدای بازی چون در گذشته صورت میگیره گوشیه مایکل هم قدیمیه .

76 . اگه ماشین پلیسو از کار بندازید ولی پلیس زنده بمونه با تماس پلیس تعقیبو گریز ادامه خواهد داشت .

77 . مراحل میتونن اسکیپ بشن اگه چند بار پشت سر هم نتونین ردش کنید .

78 . در شب در ساحل آتیش هایی رو می بینید که افرادی دورش جمع شدن و بحث های مختلفی می کنند گاهی اوقات گیتار هم میزنن .

79 . شما می تونید با سه کاراکتر قرار بزارید و کارهای مختلفی با هم انجام بدید .

78 . باران در روند بازی گلف تاثیر خواهد گذاشت .

79 . دیدار با ….. استامینای شما را افزایش می دهد .

80 . اگه با یه نفر که عینک داره دعوا کنید عینکش از رو صورتش می افته .

81 . اگه مایکل با همسرش به مشکل بخوره و شروع کنه به خوردن م.ش.ر.و.ب دیالوگهاش عاقلانه تر میشه و نگاه عمیق تری به رابطه میکنه .

82 . اگه چندین بار یه مغازرو غارت کنید دفعات بعد فروشنده شما روشناسایی میکنه و به پلیس خبر میده .

83 . اگه در حال رانندگی با تلفن صحبت کنید بدلیل درگیر بودن دست دیگه نمیتونید چراغ های جلو رو تنظیم کنید .

84 . در درجات بالای درگیری با پلیس ، پلیس ها کمتر رو در رو درگیر میشن و بیشتر از نارنجک استفاده می کنن .

85 . هنگام عبور npc ها از چراغ راهنما اگه چراغ زرد بشه یا ترمز میزنن و برمیگردند یا سریعتر و با احتیاط حرکت میکنن .

85 . اگه با مایکل برید شنا و بعد با لباسهای خیس برید خونه آماندا باهاتون بحث میکنه و سرتون داد میزنه .

86 . اگه به خونه ی یکی از کاراکتر ها تیر اندازی کنید یک پیام با متن عصبانی ازش دریافت می کنید .

87 . اگه در تیر اندازی ها یک دشمن برای مدتی به شما تیر اندازی نکرد و از رادار شما محو شد نشانه عقب نشینی و تسلیم و مخفی شدن پشت کاور است .

88 . اگه یه نفر رو صندلی نشسته میتونید با یه ضربه صندلی رو از زیرش برداشته و زیرشو خالی کنید . !

89 . بسته به نوع و قیافه ماشین ها موزیک های مختلفی ازشون شنیده میشه.

90 . بعد از ظهر ها کارکنانی رو در حال حرس و مرتبط کردن گل و گیاه ها می بینید .

91 . اگه با ماشین زیاد تیکاف بکشید لاستیک ها از بین میرن .

92 . تمام موجودات بازی کاملا واقعی هستن و کوچکترین پرنده رو میتونید با تیر بزنید .

93 . سوار ترن بشید تا هیجان رو حس کنید . در حالت دوربین اول شخص .

94 . تم موبایلتون رو با رنگهای مختلف میتونید عوض کنید .

95 . مسابقات مقاومتی که شامل دویدن ، شنا کردن و دوچرخه سواری میشه رو میتونید از تلویزیون ببینید در حالیکه شما هم تو مسابقه شرکت کردین . (جالبی کار اینجاست که گیم پلی از تو تلویزیون ادامه پیدا میکنه)

96. عکس العمل npc ها زمانیکه روشون آپ میپاشید خیلی طبیعیه و دیالوگ ها بسته به موقعیت گفته میشن.

97 . بعضی از فروشنده ها اصلحه دارن و از خودشون و مغازشون دفاع میکنن .

98 .زیر آب موجوداتی هستن که در صورت نزدیک شدن بهتون آسیب میرسونن .

99 . عکس العمل حیوانات نسبت به اصلحه برقی خیلی طبیعی کار شده . ( بعد از افتادن دوباره بلند میشن )

100 . در صورت دزدین جت پلیس موشک سممتون شلیک میکنه . !

منبع: میهن گیم 

 

اخبار داغ 

نفوذ به فورت زانکودو و دزدیدن جنگنده بدون چییت کد عملا ممکن نیست. درجا شناسایی میشی و میریزن سرت. سوار جت هم بشی با سندرم دست بی قرار جنگت رو با موشک میزنن

دیروز رفتم تو پایگاهشون تا تونستم امریکایی کشتم

کاش می شد یه حالتی بزارن بشه شورش کرد توی شهر

سلام به سیستم من میخوره؟؟
گرافیک 2
رم 4
cpu 2*2/5

داداش من آخرای بازی یه جایی گیر کردم که اصلا مرحله واسم نمیاد…🤔

سلام داش میتونم مطالب شمارو کپی کنم برای ساخت برنامه ایا اجازه میدهید؟؟

. دیدار با ….. استامینای شما را افزایش می دهد .

22 رو میدونستم

مورد هفتاد و نه چی بود جا خالی گزاشتی
Ncp ها چین ؟منظورت شهر ونده ی جورایی

مطلب عالی بود بازی نیست لامصب خودخود واقعیته

یکی از بهترین تجربه های گیمیری بود , یادش بخیر

ما که سیستممون نمیکشه

چگونه شخصیت مایکل را باز کنیم
چگونه شخصیت مایکل را باز کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *