چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

 
helpkade
چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم
چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

دلبستگی به‌دیگران ویژگی است که به‌طور طبیعی در همه افراد اتفاق می‌افتد و فردی‌که توان دلبستگی به‌دیگران را ندارد، از آسیب‌های جدی رنج می‌برد که می‌توان آن را در کودکی او جستجو کرد. اما اختلال شخصیت وابسته داستان دیگری دارد.

دلبستگی هم مانند هر ویژگی انسانی دیگری در صورتی‌که از حد معمول خود خارج شود، نشان از آسیب در فرد دارد. در اینصورت، دیگر نام دلبستگی را نمی‌توان بر آن نهاد و به آن کلمه‌ی وابستگی اطلاق می‌شود و در صورتی‌که این ویژگی عام و فراگیر باشد، به آن اختلال شخصیت وابسته می‌گوییم.

طبق تعریف منابع علمی روانشناختی، فردی که دارای اختلال شخصیت وابسته است نیاز فراگیر و مفرط به حمایت شدن دارد که این نیاز در او منجر به سلطه‌پذیری، وابستگی و ترس‌های جدایی و از دست دادن می‌شود.

۱. بدون راهنمایی و اطمینان بخشی مفرط دیگران در تصمیم‌گیری‌های روزمره دچار مشکل می‌شود.

۲. نیاز دارد که دیگران مسئولیت بیشتر زمینه‌های مهم زندگی او را بپذیرند.چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

۳. در ابراز مخالفت با دیگران به‌علت ترس از قطع حمایت یا تایید آنان دچار مشکل است.

۴. در شروع کردن و انجام کارها به تنهایی به‌علت فقدان اعتماد به نفس به توانایی‌های خود مشکل دارد.

۵. برای کسب محبت و حمایت دیگران داوطلب انجام کارهایی می‌شود که برای او ناخوشایند است.

۶. از آنجایی که باور دارد نمی‌تواند به تنهایی از خود مراقبت کند، در تنهایی دچار ترس می‌شود.

۷. زمانی که رابطه عاطفی او قطع می‌شود، به‌سرعت و مصرانه به‌دنبال ایجاد رابطه دیگری به عنوان منبع حمایت و مراقبت است.

۸. دائماً فکرش درگیر ترس از از دست دادن رابطه و ترک شدن و در نتیجه تنها ماندن است. او می‌ترسد که مبادا زمانی فرا برسد که کسی مراقب او نباشد، زیرا او به توانایی‌های خودش نیز برای مراقبت از خود باور ندارد.

احتمال بروز افسردگی، اضطراب، حملات وحشت و فوبیا در میان افراد دارای اختلال شخصیت وابسته بیشتر است. دلیل این موضوع آن است که آنها باور دارند برای بقا و زنده ماندن نیازمند حمایت دیگری هستند، بنابراین همواره اضطراب از دست دادن رابطه را دارند و غم از دست دادن و یا سردی رابطه برای آنها بسیار طاقت‌فرسا بوده و منجر به افسردگی در آنها می‌گردد. از سویی دیگر، زمانی که به آنها مسئولیت جدیدی واگذار شود و یا وارد حوزه جدیدی می‌گردند، از آنجایی که باور دارند از عهده آن بر نمی‌آیند، دچار حمله وحشت می‌گردند.

افراد دارای اختلال شخصیت وابسته همچنین نشانه‌های بیشتری از مشکلات روان‌تنی مانند سردرد، معده درد و … را از خود نشان می‌دهند. مشکلات روان‌تنی یا شبه جسمی در آنها به‌دلیل جلب‌توجه و تأیید و مراقبت گرفتن از دیگران می‌باشد. به این طریق، آنها خود را ضعیف و نیازمند مراقبت از طرف دیگران نشان می‌دهند تا حمایت دیگران را کسب کنند.

افراد وابسته، عزت نفس اندکی دارند و خود انتقادگری در آنها زیاد است.

آنها معمولاً به‌دنبال دلایل خوشحالی در بیرون از خود می‌گردند و خوشحالی خود را منتسب به اتفاقات بیرونی می‌دانند. (همسرم امروز با من مهربانتر بود، بنابراین من خوشحالم). افراد دارای اختلال شخصیت وابسته ملاکشان برای سنجش خوبی و یا بدی عملکرد خود، نظر و باور دیگران است و خودشان ملاکی به‌غیر از نظر دیگران برای تأیید و تشویق خود ندارند. بنابراین همواره نظر دیگران برای آنها مهم است.

افراد وابسته، مهارت حل مساله کمتری از خود نشان می‌دهند و در هنگام مواجهه با یک مشکل، تمایل به اجتناب و فرار از مشکل را دارند و ترجیح می‌دهند تا با موضوع مواجه نشوند. آنها مشکل را نه یک فرصت جهت رشد و پیشرفت، بلکه دردسری تلقی می‌کنند که باید همواره از آن اجتناب کرد.

خود را در مواجهه با دنیا و مسائل آن ناتوان می‌بینند و باور دارند که آنها توانایی و مهارت مواجهه با دنیا را ندارند. راه‌حل آنها برای مواجهه با این دنیای پیچیده و ترسناک، پیدا کردن کسی است که بتواند از آنها مراقبت کرده و کارهای آنها را انجام دهد و برای آنها تصمیم‌گیری کند. آنها نیز در عوض حاضر هستند آرزوها و تمایلات خود را در قبال آنها زیر پا گذاشته و گوش به‌فرمان باشند.

بنابراین، احساس عدم کفایت در آنها منجر به وابستگی به دیگران می‌گردد. این امر باعث می‌شود آنها هر روز به توانایی‌ها و مهارت‌های خود بیشتر بی‌اعتماد شوند و در عین حال، به‌جهت آنکه همیشه به دیگران متکی بوده‌اند، مهارت‌های زندگی مستقلانه (خوداظهارگری، حل مساله، قدرت تصمیم‌گیری) را فرا نمی‌گیرند؛ زیرا هیچ زمان خود را در معرض تجربه یادگیری مهارت‌ها قرار نمی‌دهند. گروهی از این افراد به‌دلیل آنکه این مهارت‌های خود را به‌کار نگرفته‌اند، به وجود آنها در خود باور ندارند.

افراد دارای اختلال شخصیت وابسته درباره انجام کارهای خود دائماً از دیگران پرس و جو می‌کنند، مداوماً درباره نحوه انجام کارهای جدید اطمینان‌جویی می‌کنند و درباره تصمیمات خود، تاییدطلبی می‌کنند. از تنهایی سفر کردن حذر می‌کنند. از مدیریت مالی خود ناتوان هستند. از پذیرش مسئولیت‌های اضافی (ارتقا شغلی) و وظایف جدید امتناع می‌کنند.

در صورتی که فردی مستقل باشند و ویژگی‌های یک فرد مستقل را از خود نشان دهند، دیگران آنها را ترک و طرد خواهند کرد؛ زیرا معتقد هستند که یک فرد یا وابسته به دیگران و تحت حمایت و مراقبت دیگری است و یا کاملاً مستقل و در نتیجه تنها.

آنها به‌دلیل ترس از دست دادن دیگران از هرگونه تضاد و اختلاف با دیگران اجتناب می‌کنند، زیرا می‌ترسند که رابطه خود بدین طریق به‌خطر بیاندازند و آنها در این دنیای پیچیده و ترسناک تنها بمانند. آنها بسیاری از مواقع سعی می‌کنند مشکلات رابطه و مشکلات فرد مقابل را نبینند و به‌عبارت دیگر، چشم خود را بر مسائل طرف مقابل می‌بندند (خیانت، بی‌توجهی و …) به این دلیل آنها کمتر آشکارا اعتراض می‌کنند.

مقاله مرتبط: چرا در رابطه عاطفی خود احساس طردشدگی دارم؟

تفکر دو قطبی یا صفر و صد دیدن امور است. تفکراتی مانند: من بدون مراقبت دیگری زنده نخواهم ماند- من ناتوان‌تر از آن هستم که بتوانم مستقل باشم و زندگی‌ام را خودم مدیریت کنم- اگر استقلال بیشتری داشته باشم دیگری من را ترک می‌کند. معنای استقلال آن است که همه کارهایم را خودم انجام دهم. طبق این خطای شناختی، آنها باور دارند که یا کاملاً وابسته و ناتوان هستند و یا کاملاً مستقل و تنها. آنها قائل به حد وسطی بین این دو نیستند.

آنها درباره مهارت‌ها و توانایی‌های خود نیز دچار خطای شناختی تفکر دوقطبی هستند. یعنی باور دارند که کارها را یا خیلی خوب و کامل انجام می‌دهند و یا کاملاً بد و اشتباه. یا کاری را درست انجام داده و موفق عمل می‌کنند و یا نادرست  انجام داده و شکست می‌خورند (البته معمولاً آنها خود را اشتباه کار، ناتوان و شکست خورده می‌دانند). به همین جهت، همواره نگران تجربه کردن امور به تنهایی و بدون تایید زیاد گرفتن از دیگران هستند.

خطای شناختی دیگر در افراد دارای اختلال شخصیت وابسته، بالاخص در زمینه روابط، فاجعه‌سازی است. اگر کسی (بویژه فردی که آنها با او رابطه عاطفی داشته و به او تکیه می‌کنند) با او دچار اختلاف اندکی بشود، فرد وابسته بدترین اتفاق‌ها را در ذهن خود مجسم می‌سازد؛ درحالیکه این اختلافات می‌تواند در هر رابطه‌ای وجود داشته باشد. او پس از بروز هر مشکل جزیی، بدترین حالت ممکن را به ذهن خود می‌آورد. از سویی دیگر، در فاجعه‌سازی فرد باور دارد که در قبال این واقعه کاری از دست او ساخته نیست. در ذهن فرد وابسته افکاری مانند: من نمی‌توانم- من هرگز قادر نیستم این کار را بکنم- من ضعیف‌تر از آن هستم که از عهده این کار برآیم- وجود دارد.

خود را خوش رفتار، مهربان و به‌طور معمول زیبا ولی ناتوان می‌دانند. وابستگی در مردان می‌تواند خود را به‌گونه دیگری نشان دهد. نیاز به حمایت و مراقبت در یک مرد می‌تواند جنبه سوءاستفاده و تعدی‌گرایانه به‌خود بگیرد. یک مرد دارای اختلال شخصیت وابسته هنگامی که نگران ترک شدن است و یا وقتی احساس می‌کند طرف مقابل به کس دیگری نزدیک شده است، رفتارهای تند و همراه با خشونت و تهدید از خود نشان می‌دهد. درحالیکه در زن‌ها به‌صورت دردهای بدنی، افسردگی، اضطراب و تلاش بیشتر برای جلب نظر همسر و یا شریک زندگی بروز می‌کند.

اگرچه برای همه افراد از دست رفتن و تمام شدن یک رابطه ناراحت‌کننده است، ولی برای افراد دارای اختلال شخصیت وابسته این امر فاجعه‌آمیز تلقی می‌شود و شدت احساسات و ناراحتی آنها بسیار بیشتر از حد معمول است.

ایثارگری بسیاری برای دیگران دارند. این ایثار آنها نه از ویژگی‌های خوب اخلاقی در آنها، بلکه ناشی از آن است تا دیگران در مقابل ایثارگری‌شان، آنها را ترک نکرده و مسئولیت زندگی آنها را بر عهده بگیرند.

افراد وابسته، باور به «من خوب نیستم، تو خوب هستی» (I am not ok but you are ok) دارند. آنها شخص مقابل را توانا، دانا و پرقدرت فرض می‌کنند و از او ابرمرد در ذهن خود خلق می‌کنند و در مقابل، خود را ضعیف، ناتوان و محتاج مراقبت می‌دانند.

افراد دارای اختلال شخصیت وابسته، تعریفی از خود ندارند و خودشان را تنها از طریق قضاوت‌های دیگران ارزیابی می‌کنند و درباره خود به‌شدت متکی به نظر و عقیده دیگران هستند. به این دلیل، نظرات دیگران به‌شدت آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و بهای زیادی برای آن قائل هستند.

هدف افراد دارای اختلال شخصیت وابسته از مراجعه به روان‌درمانگر، دستیابی به استقلال و خودکفایی نمی‌باشد؛ بلکه به‌دنبال معجزه‌ای می‌گردند تا روابطشان را بهبود بخشد تا احساس اطمینان کنند و یا آنکه متخصصی به آنها بگوید در زندگی چه کار کنند. آنها زمانی به درمانگر رجوع می‌کنند که احساس می‌کنند در حال از دست دادن رابطه عاطفی خود هستند (یا زمانی که یک رابطه عاطفی را از دست داده‌اند) و یا قرار است مسئولیت جدیدی را برعهده بگیرند که محتاج تصمیم‌گیری است.

دلایل ایجاد ویژگی‌های وابستگی در فرد هنوز به‌طور کامل مشخص نمی‌باشد، ولی محققین عواملی چون آمادگی زیستی و پایه‌های ارثی و نیز عوامل محیطی را را موثر می‌دانند.

کودکانی که در کودکی خلق و خوی محتاط و ترس از خود نشان می‌دهند، احتمال بروز اختلال شخصیت وابسته در بزرگسالی در آنها بیشتر است. در این خانواده‌ها نرخ اختلال اضطراب منتشر، فوبیا و شخصیت اجتنابی بالاتر است. اما ژن‌ها سرنوشت ما را تعیین نمی‌کنند. ویژگی‌های محیطی نیز باید وجود داشته باشد تا اختلال شخصیت وابسته شکل بگیرد. ویژگی‌های خانواده‌های مستعد شخصیت وابسته عبارت است از:

۱- حمایت و مراقبت بیش از اندازه والدین

۲- کنترلگری زیاد والدین، تأکید کمتر بر استقلال

۳- تعیین استانداردهای بالا برای موفقیت

۴- عدم ابراز توجه و عشق ناکافی به کودک

۵- تحقیر شدن در موقعیت‌های اجتماعی و روابط فردی و در نتیجه ایجاد دودلی درباره توانایی‌های خود.چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

تکرار این تجربیات باعث می‌شود که آنها باور کنند بهتر است مطیع باشند تا آنکه فردی رقابت‌طلب و تنها شوند. شرایط فرهنگی نیز زنان را تشویق به وابستگی می‌کند. زنان بیشتر از مردان تشخیص اختلال شخصیت دریافت می‌کنند.

مقاله مرتبط: ۱۰ راه جهت درمان وابستگی عاطفی به همسر

در زمینه خرید خانه، رانندگی، انجام کارهای اداری و بانکی، درآمدزایی و شغل، ارتباطات اجتماعی با دیگران، بیان نیازها و خواسته‌های خود، مدیریت امور خانه، تربیت فرزندان و … . پس از روشن کردن حوزه وابستگی در خود، لازم است تا تکالیفی را برای خود به‌تنهایی یا بهمراه درمانگر مشخص کنید. این تکالیف نباید آنقدر سنگین باشد که از عهده آن بر نیایید و نه آنقدر سبک باشد که هیچ اضطراب و فشاری را در شما ایجاد نکند. به‌طور مثال می‌توانید از خرید کردن شروع کنید. اگر پیشتر هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشته‌اید و همواره به‌دیگران متکی بوده‌اید، ابتدا سراغ خریدهای کوچکتر بروید و خریدهای بزرگتری مانند تلویزیون و اجاق گاز را در مراحل بعدی انجام دهید تا میزان اعتماد به‌نفس شما در اثر خریدهای کوچکتر بالا رفته و آماده خریدهای بزرگتر شوید.

این قانون درباره همه حوزه‌ها صادق می‌باشد. هر چقدر بیشتر تجربه انجام کارهای مختلف را داشته باشید، اعتماد به‌نفس شما بیشتر می‌شود و مراحل بعدی را راحت‌تر انجام می‌دهید. به‌خودتان بگویید که هیچ کس از زمان تولد نحوه انجام کارها را بلد نبوده است و تنها پس از آزمایش و خطا و ایجاد فرصت یادگیری برای خود بوده است که امور را فراگرفته است، پس من نیز قرار نیست در دفعات اول عالی عمل کنم و هیچ اشتباهی نداشته باشم. در صورت بروز اشتباه نیز فاجعه نمی‌شود و توانایی جبران کردن آن را دارم.

تا جای ممکن برای انجام امور نباید با پرس و جوی زیاد از دیگران، تأییدطلبی کنید. هر چقدر بیشتر درباره موضوعات مختلف بدون تأیید دیگران تصمیم‌گیری کنید، اعتماد بیشتری به تصمیمات خود پیدا می‌کنید. باید درک کنید که تنها یک تصمیم درست وجود ندارد و هر تصمیمی، نقاط قوت و ضعف خودش را دارد. دیگران نیز تنها براساس قضاوت خودشان نظر می‌دهند و درنهایت این شمایید که بیشتر از همه نسبت به‌خودتان آگاهی دارید. به‌خود یادآور می‌شوید که تصمیمی که توسط خودتان اتخاذ شده، اگرچه لزوماً بهترین تصمیم نیست، زیرا هیچ تصمیمی بهترین تصمیم نیست و همه تصمیمات تنها در طیفی از مناسب تا نامناسب قرار می‌گیرند، ولکن احتمالاً به‌جهت آگاهی بیشتر شما از نیازها و اولویت‌هایتان مناسبتر از باقی تصمیمات خواهد بود.

شما باید با افکار شناختی عدم توانایی خود مقابله کنید (مقاله خطاهای شناختی را مطالعه کنید). افکاری همچون: خیلی این موضوع سخت است- از پس آن بر نمی‌آیم- شکست می‌خورم و … . اینها افکار غلطی هستند که از کودکی در ذهنتان جای گرفته و اکنون شما آنها را به‌عنوان حقیقت قبول دارید. درحالیکه هیچ شاهدی بر واقعی بودن آنها ندارید. شما به‌دلیل این افکار غلط، راهکاری را برای خود اتخاذ کرده‌اید که عبارت است از پیدا کردن شخصی برای مراقبت از شما و تکیه کردن به او و کمتر خود را در موقعیت‌های تجربه کردن امور و در نتیجه یادگیری قرار داده‌اید.

برای مقابله با این افکار، مزایا و معایب این افکار را بنویسید. به‌طور مثال، شما فکر می‌کنید که فردی ناتوان و کم‌مهارت هستید. باور ناتوانی خود را بررسی می‌کنید و ببینید چه شاهدی برای آن دارید. بررسی کنید که باور داشتن به این فکر، چه مزایا و معایبی برای شما دارد.

باعث می‌شود تا شکست نخورم و امور به‌نحو بدی پیش نروند. باعث می‌شود تا با دیگری در ارتباط بمانم و تنها نشوم. معایب: بسیاری از مواقع سپردن کارها به‌دیگری و تأییدطلبی، از آنها تضمین نمی‌کند که من شکست نمی‌خورم. تکیه بر دیگران هزینه زیادی برای من دارد. از جمله مجبورم گوش به‌فرمان و مهربان باشم و از نیازهای خودم چشم بپوشم و همیشه محتاج دیگری بمانم. این باور باعث می‌شود هیچگاه جرات تجربه کردن امور را به‌خودم ندهم. ضمن آنکه من شاهدی برای ناتوان بودن خودم ندارم. این تنها باور من است. هیچوقت خود را در محک تجربه قرار نداده‌ام. بالعکس، در بعضی از امور که وارد شده‌ام خوب عمل کرده‌ام (مثال‌های آن را بنویسید).

لازم به‌ذکر است که فرد وابسته، توانایی‌هایش را کمتر از حد واقعی آن تخمین می‌زند. بنابراین به‌خود یادآور شوید که توانایی‌تان بیشتر از پیش فرض شما است. به‌خود بگویید که این باور غلط من است که خود را کم‌توان و دارای مهارت اندک توصیف می‌کنم. من باید توانایی‌ها و مهارت‌هایم را بیازمایم و می‌دانم که اندک اندک مهارت‌های من بیشتر می‌شود. زیرا من مانند همه انسان‌های دیگر لازم است تا تجربه کنم و آنگاه یاد می‌گیرم.

باور غلط دیگر افراد دارای اختلال شخصیت وابسته آن است که فکر می‌کنند در صورت مستقل شدن، تنها می‌شوند و فرد مستقل، فردی جدا و بدون رابطه است. این از خطای شناختی قطبی‌نگری یا صفر و صد دیدن امور است. در این مورد نیز باید مزایا و معایب مستقل شدن را بنویسید.

اگر کمتر به‌همسرم وابسته باشم و خودم کارها و مسئولیت‌هایم را انجام دهم، آنوقت زمان کمتری را با همسرم می‌گذرانم. در صورت مستقل شدن احتمالاً دیگر آنقدر به‌فکر رابطه‌ام نخواهم بود و رابطه‌ام به‌خطر می‌افتد. اگر مستقل شوم، خیلی احساس تنهایی می‌کنم.

مزایا: خیلی کارهای دیگر است که می‌توانم با همسرم انجام دهم. مستقل شدن به‌معنای تنها شدن نمی‌باشد، بلکه حتی فرد مستقل نیز تا حدی به دیگران وابسته است و وابستگی و استقلال یک طیف هستند.

اگر وابستگی مطلق و استقلال مطلق را دوسر یک بردار درنظر بگیریم، ویژگی‌های فردی را که دچار وابستگی مطلق است یا به تعبیر دیگر، دارای اختلال شخصیت وابسته است را توضیح دادیم. اما ویژگی‌های فردی که دارای استقلال مطلق هستند، عبارت است از:

۱. همه کارها را به تنهایی انجام می‌دهد.

۲. همه تصمیمات را خودش به تنهایی و بدون در نظر گرفتن نظر دیگران می‌گیرد.

۳. هر چه به‌فکرش می‌رسد را بدون در نظر گرفتن تأثیرش بر دیگران بیان می‌کند.

۴. کاملاً مستقل و توانا است.

۵. به هیچ کس نیازی ندارد.

۶. خشن و تندخو است.

۷. تنها و جدا افتاده است.

همانگونه که ملاحظه می‌کنید، منظور از مستقل شدن آن نیست که از آن سوی بام بیفتید. بلکه انسان نرمال بین این دو حد قرار می‌گیرد. یعنی در عین آنکه درباره توانایی‌های خودش یقین دارد و می‌داند به‌تنهایی قادر است از پس امور خود بر بیاید، ولکن در بعضی از امور با دیگران مشورت و همکاری می‌کند. نظر دیگران را در نظر می‌گیرد (ولکن دهن‌بین نمی‌باشد). در هنگام نیاز، نظر و مخالفت خود را آزادانه و بدون نگرانی از ناراحت شدن دیگران بیان می‌کند. برای انجام بهتر امور از دیگران کمک و مشورت می‌گیرد.

۱) خوداظهارگری: بیان خواسته‌ها و نیازهای خود بدون ترس از دست دادن و طرد شدن و نه گفتن در زمان‌هایی که علاقه‌ای به انجام آن کار ندارید و در نظر گرفتن اولویت‌ها و هدف‌های خود در زندگی، ۲) قدرت تصمیم‌گیری: باید بدانید که توان تصمیم‌گیری شما نه کمتر و نه بیشتر از دیگران است. باید بدانید که هر انسانی امکان دارد اشتباه کند. شما ریسک اشتباه کردن را می‌پذیرید و تمرین می‌کنید تا به‌تنهایی و بدون تأییدطلبی و پرسیدن نظر دیگران تصمیم بگیرید. باید یاد بگیرید که به قدرت تصمیم‌گیری خود ایمان بیاورید، ۳) قدرت حل مساله: پس از تصمیم‌گیری امکان دارد در مواردی کارها آنگونه که فکر می‌کنید پیش نرود. معمولاً همینطور است. پس آماده هستید تا با هر مشکلی مقابله کنید. مشکل‌ها را بررسی کرده و سعی می‌کنید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. آزمایش و خطا را روند یادگیری می‌دانید.

در روش حل مساله، ابتدا مشکل را به‌طور دقیق تعریف می‌کنید؛ زیرا اکثر افراد مشکل را خیلی مبهم و ناقص درک می‌کنند. از خود بپرسید مشکل چیست، کی و کجا شروع شد، چه کسانی در بروز مشکل نقش دارند؟ در مرحله بعد، تمام راه‌حل‌های ممکن را بدون آنکه قضاوتی درباره خوب و بد آن داشته باشید، به‌ذهن بیاورید. در نهایت، معایب و محاسن هر روش را بررسی و ارزیابی کنید. پس از اجرای راه‌حل انتخابی خود، نتایج آن را با پیشبینی‌های خود مقایسه کنید. در صورتی که به نتیجه مطلوب نرسیدید، موانع را بررسی کنید و مجدداً سیکل بالا را تکرار کنید.

بدین منظور لازم است تا در طول دوره‌ای که بر ویژگی وابستگی خود کار می‌کنید، پیش از انجام هر تمرین (به‌طور مثال خرید کردن به‌تنهایی) شدت و مدت رفتارهای خود را ثبت کنید و پیشگویی خود را از نتایج انجام هر تمرین بنویسید. پس از انجام تمرین، نتیجه واقعی آن را نیز بنویسید.

نکته بعدی در درمان اختلال شخصیت وابسته آن است که درک کنید استاندارد واقعی برای هر رفتار چه می‌باشد. افراد دارای اختلال شخصیت وابسته معمولاً استانداردهای غیرواقع‌بینانه‌ای دارند. مثلاً فرد باید درک کند آیا نیازش به طلب کمک از دیگران واقعی است یا ناشی از اطمینان‌طلبی او می‌باشد. شما نباید انتظار استانداردهای بالا و غیرقابل وصول از خود داشته باشید. شما باید استاندارد معقولی را با کمک دیگری و یا درمانگر تهیه کنید.

و نکته دیگر در درمان اختلال شخصیت وابسته آنکه، شما باید پس از وصول به استانداردهایی که خودتان مطابق با توانمندی‌ها و ویژگی‌های خود تعریف کرده‌اید، خودتان را تشویق کنید. نباید منتظر تحسین و تشویق دیگری باشید، بلکه بر اساس استانداردهای خود، باید خود را تشویق کنید. در عین حال به خود یادآوری کنید که بهبود، فرایندی زمانبر است.

در حین درمان، به‌طور معمول فرد احساس اضطراب زیادی می‌کند و لازم است تا اضطراب خود را به‌نحوی کنترل کند تا بتواند قادر بر انجام تمرین‌ها گردد و بتواند خود را با موقعیت‌های اضطراب‌زا به‌طور تدریجی مواجه کند. هرچقدر بیشتر اضطرابتان را مدیریت کنید، توان انجام کارهای مستقلانه بیشتری خواهید داشت. بنابراین درمان اختلال شخصیت وابسته در شما سریعتر صورت می‌گیرد. برای آگاهی بیشتر در این رابطه می‌توانید به مقاله اضطراب چیست؟ با نشانه‌های اضطراب و راه‌های درمان آن آشنا شوید، مراجعه کنید.

کمبود مهارت اجتماعی از جمله مواردی است که گروهی از افراد دارای اختلال شخصیت وابسته از آن رنج می‌برند. آنها به‌دلیل آنکه کمتر خود را در معرض تعاملات اجتماعی قرار داده‌اند، اعتماد به‌نفس لازم در این زمینه را ندارند. اگر شما نیز از این مشکل رنج می‌برید، لازم است تا مقاله راهنمای سریع برای افزایش اعتماد به‌نفس اجتماعی را مطالعه کنید.

– Beck,T, Aron & Freeman, Arthur &others (2004). Cognitive Therapy of Personality Disorder. Guilford press, New York.

– Sperry, Len (2003). Handbook of Diagnosis and Treatment of DSM-IVR Personality Disorders. Brunner-Routledge, New York.

– https://www.health.harvard.edu/newsletter_article/Dependent_personality_disorder.

سلام وقت بخیر میخواستم بپرسم اینکه هر چند وقت یکبار شاید هر چند ماه یهویی فکر نزدیک بودن مرگ عزیزانم یعنی پدر و مادر و برادرم به ذهنم میاد و باعث گریه در من میشه آیا این هم حمله ی پانیک هست؟ یا چیزی دیگریست؟

خیر. نشانه افکار وسواسی است و نیز اضطراب و نگرانی از از دست دادن. شما ترس از دست دادن نزدیکان خود را دارید. مقاله تله طرد و رهایی را در سایت مطالعه کنید.

سلام ممنون از مطالب خوبتون عالی بودن واقعا. یه سوال داشتم اختلال شخصیت وابسته منجر به کاهش عزت نفس میشه یا آسیب حرمت نفس منجر به شخصیت وابسته میشه؟ و اینکه اول باید کدوم یکی رو درمان کنم؟

عزت نفس پایین پایه همه مشکلات روانی در فرد است. هیچ کدام در درمان ارجحیت ندارد ولکن از انجا که موضوع عزت نفس بسیار وسیع است بهتر است به وابستگی پرداخته شود

خیلی ممنون

من ۲۴سالم هست و اصلا فکر نمیکردم شخصیت وابسته‌ای به خانواده باشم. اماالان نزدیک ۶ ماه هست تصمیم به مهاجرت گرفتم نزدیک به رفتن که میشود اینقدر حالم بد میشه که همه هدف‌هام یاد میره و همه فکرم میشه«برم که چی» و کلا رفتن کنسل میشه. اضطراب شدید و همه زندگیم مختلف شده و اعتماد بنفس و عزت نفس خوبی داشتم اما داره کم میشه. خلاصه که ۶ ماهه از سرجام تکون نخوردم و اصلا دیگه نمیتونم تصمیم بگیرم. اونقدر حساس شدم و این اختلال تشدید شده که حتی برای یکماه اگر بخوام به هنوان مسافرت برم اضطراب میگیرم و ترجیح میدم نرم! 🙁

سلام. احتمال دارد ترسهای شما ارتباطی به وابستگی نداشته باشد و شما اضطراب جدایی داشته باشید. مقالات مرتبط در زمینه اضطراب جدایی را در سایت مطالعه کنید.

ممنون از راهنماییتون اقای دکتر. مقاله را مطالعه کردم بیشتر راجع به کودکان بود. من قبلا مشاوره هم رفتم و راه حل خوب و درمانی به من ارائه نشد. به نظرتون راه حل درمانی وجود داره که من یک وقت مشاوره بگیرم باهاتون؟

مقاله تله رهایی را در سایت مطالعه بفرمایید. کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید نیز می تواند به شما کمک کند.

سلام، بسیار ممنونم از این مطلب بسیار مفید. خواهر من این اختلال شخصیت را دارد و با وجود اینکه فردى بسیار توانا هست، ولى همیشه تواناییش را کمتر از حد واقعى مى بیند و دائماً در طلب مشورت و تایید گرفتن براى مطالب پیش و پا افتاده است. جالب است که وقتى در جامعه و به دور از خانواده است، بسیار مستقل و مدیر است ولى در منزل دوباره در قالبِ همان کوچکترین فرزند خانواده که بیش از حد وابسته است، قرار مى گیرد. با توجه به اینکه بسیار حساس و زودرنج است ، بنظر شما این مطلب را به او نشان دهم یا خودم بصورت غیر مستقیم کمکش کنم تا مستقل تر بشود؟ نگرانم که احساس کند قصد تحقیرش را دارم…

شما باید در ابتدا بدانید که این حدس شما است که ایشان اختلال شخصیت وابسته دارند. می توانید مقاله درمان اختلال شخصیت وابسته را تحت عنوان مطلبی که برای شما جالب بود به ایشان نشان بدهید.

سلام دکتر من هم اختلال وابستگی دارم هم حس مالکیت دارم تقریبا روی بعضی موارد .حتی ازچیزهایی که خوشمم نمیاد نمیتونم دل بکنم .مثلا یکی از دوستانم متوجه چند رفتار بد ازاو شدم اما دوستی رو ادامه میدم ازترس جدایی و تحمل دوری .اونقدروابسته که حتی محل زندگیم رو‌تغییر دادم والان پشیمونم .اما ازپس کارام ب تنهایی برمیام یعنی متکی ب شخص خاصی نیستم حتی والدین .اما روی لوازم خونه حتی حساسم یه چیزی بشکنه اگه بهش علاقه داشته باشم گریه میکنم .

سلام. شاید بهتر از مقاله درمان اختلال شخصیت وابسته برای شما با توجه به حداقل اطلاعاتی که دادید مطالعه تله ترک و طرد مناسب باشد. لینک زیر را کلیک کنیدhttps://dr-sanaie.com/%d8%a7%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%b3-%d8%b7%d8%b1%d8%af-%d8%b4%d8%af%da%af%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b7%d9%87-%d8%b9%d8%a7%d8%b7%d9%81%db%8c/

ممنون از مطالب خوب شما…خیلی جامع و کاربردی بود

خوشحالم مورد توجه قرار گرفت

خوشحالم مورد توجه قرار گرفت.

سلام مطلبتون خیلی واضح و خوب بود خیلی ممنون من دانش اموزم و دوساله که به یکی از دوستام خیلی وابسته شدم احساس میکنم خیلی دوسش دارم ولی اون منو دوست نداره همش بهش فکر میکنم انقدر که نمیتونم درس بخونم و این اذیتم میکنه همش دوست دارم بهش پیام بدم باهم صحبت کنیم همیشه من اول سر بحثو باز میکنم و احساس میکنم اون تمایلی به این کار نداره فکر میکنم این افراط در دوستیه و دوست دارم رابطه سالمی باهاش داشته باشم دوست دارم جامو عوض کنم اما میترسم دوری کردن ازش باعث بشه دیگ باهام صحبت نکنه چون ترد شدنو اصلا دوست ندارم ایا من اختلال شخصیت وابسته دارم؟بجز راه حل های که گفتین کار دیگه هم میتونم انجام بدم که خوب بشم؟

سلام عزیزم. شما سعی کن چند دوست دیگه که پیدا کنی تا انقدر ذهنت متمرکز بر یک دوست نباشه. ارتباطهای خودت رو بیشتر کن

سلام بسیار عالی

از حسن نظر شما سپاسگذاریم

عالی بود ممنون این اشکال اساسی من در زندگی تا حالا لطمه های زیادی بهم وارد کرده ممنون از مطلب خوبتون

از حسن نظر شما سپاسگذاریم

مطالبتون انقدرررر بدردم خورد. مدتها مطالب روانشناسی رودنبال میکردم بفهمم چمه، اسم این اختلالو شنیدم تو گوگل سچ کردم مال شماخیلی کامل بود که دلم نیومد تشکرکنم. اکثراین ویژگیهارو دارم. بااینکه الان باید کلی کاربکنم و یکی یکی به ترسام غلبه کنم و یه تکونی به شغل و رابطم بدم و کلی کارسخت پیش رو دارم اما خییییلییی خوشخالم که بالاخره فهمیدم چمه

سلام. خوشحالم که مفید فایده بود

خیلی خیلی ممنونم ازتون

سلام خیلی ممنون از سایتتون و اطلاعات معتبر درباره اختلال شخصیت وابسته. خیلی گشتم تا درمورد نظریه ها و پیشینه و درمانهای این اختلال اطلاعی پیداکنم تقریبا سایت شما تنها سایت بدرد بخور بااطلاعات مفید در این اختلال بود. نمیدونم چرا اما خیلی منابع کمی موجوده در اینترنت برای این اختلال. بازم ممنون از جامع بودن اطلاعات

خوشحالم مورد توجه قرار گرفت.

سلام. من تمام مشکلاتی که گفتید رو دارم.احساس می کنم دو سه نوع اختلال روانی رو با هم دارم و همچنین کمال گرا هم هستم.خیلی دوست دارم خودم رو درمان کنم اما هزینه این کار رو هم ندارم و این من رو بیشتر ناامید می کنه.شما بگید چیکار کنم.استعداد بسیار زیادی در فیلمسازی دارم اما با وجود این مشکلات نمی تونم به اون چیزی که حقمه برسم

سلام. شما با ۰۹۰۳۴۷۳۳۰۰۹ تماس بگیرید تا یک جلسه بصورت رایگان مشاوره داشته باشید. خوشحالم که استعداد خود را می شناسید. انشالله کارگردان قابلی شوید.

سلام بنده یک مشاور خانم هستم و جدیدا یه پسرجوان ک چندسال از بنده کوچکترند برای درمان مشکلاتش بهم مراجعه کرد؛الان متوجه شدم ک ایشون ب بنده وابسته شده اند و قطع رابطه براشون سخته،بنظرتون چیکار کنم؟ ایشون ب دلیل شکست عشقی و خیانتی ک بهش شده بود بهم مراجعه کرده و من میترسم بعد از من بلایی سرخودش بیاره.لطفا کمکم کنید

سلام عزیزم. باید در ابتدا بفهمیم که ایا شما نیز نسبت به ایشان احساسی داری؟ ایا رفتاری داشته اید که نشانگر باشد؟ اگر بلی است باید هر چه سریعتر ایشان را به درمانگر دیگری ارجاع دهید و خود بدنبال دلایل خود جهت کانترتراسپرنت خود بگردید. ببینید چه نیازی شما را به سمت علاقمندی کشانده است. ایا بطور مثال ویژگی های حمایتگری در شما زیاد است و الگوی ایثار دارید؟ ایا نیاز به محبت در شما زیاد است و…اگر جواب خیر است (که از جملات شما چنین برداشت نمی شود) و هیچگونه انتقال متقابلی از سمت شما وجود ندارد می توانید جلسات درمان را ادامه دهید تا ایشان مهارت زندگی مستقا را پیدا کنند. باید آگاه باشید که شاید او با ایفای نقش خودکشی و…قصد نگاه داشتن شما در رابطه را دارد. درمانگر قرار نیست مسئولیت خارج از توان بر عهده بگیرد. زیرا اگر ایشان قرار است با دیدن چند جلسه کسی خودکشی کند این اتفاق می تواند هر زمانی در زندگی ایشان بیفتد. پس بهتر است پیش از وابستگی بیشتر با ذکر اینکه ۲ جلسه دیگر کار ما تمام است رابطه را تمام کنید

سلام آقای دکتر من یه مشکلی که دارم اینکه نمیدونم اختلال وابستگی دارم یا اضطراب جدایی من با ادم های زیادی برای ازدواج آشنا شدم که به تفاهم نرسیدم ولی ۴ سال با یه آقا در حد نامزدی پیش رفتم که به دلیل یکسری مشکلات نشد من خیلی دارم اذیت میشدم نمیتونم ایشون فراموش کنم مدام تو ذهنمه و حس حسادت عجیبی نسبت به ایشون دارم از وقتی رابطمون تموم شده حالتهای اضطرابی دارم در کل وقتی عزیزانمو از دست میدم فکر اینکه دیگه نمیبینمشون و کنارم نیستن داغونم میکنه خیلی احساساتیم درحالی که در کار و تحصیل و بقیه امور ادم موفقی هستم

سلام. شما مقاله های زیر را در سایت مطالعه کنید تا ببینید چه میزان این نشانه ها را در خود می یابید. در ضمن مقاله راههای بهبود پس از قطع رابطه عاطفی را نیز مطالعه کنید.https://dr-sanaie.com/%D8%AA%D9%84%D9%87-%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%B4%D8%AF%DA%AF%DB%8C/

https://dr-sanaie.com/%D8%B7%D8%B1%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B7%D8%B1%D8%AF-%D8%B4%D8%AF%DA%AF%DB%8C/

https://dr-sanaie.com/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D8%B7%D9%81%DB%8C/

سلام ممنون از پاسختون بله با بقیه هم همین جوری هستم خیلی اعصابم خورد میشه که نمیتونم از خودم دفاع کنم تازه میخوام دفاع کنم یجوری حرف میزنم که بقیه ناراحت میشن من از ۱۰سالگی این حالتو دارم با هیچکس نمیتونستم دوست بشم درسامم خوب نخوندم والان خیلی پشیمونم احساس میکنم از مهارت های کاری که دارم نمیتونم خوب استفاده کنم در دانشگاه رشته ای که مادرم پیشنهاد دادو رفتمو تا کارشناسی هیچ بدردم نخورد اصلا نمیدونم چه رشته ایرو دوست دارم که برم درس بخونم مثل یه آدم پوچ میمونم خیلی دوست دارم پیشرفت کنم رشته که دوست دارمو پیدا کنم بتونم خوب با دیگران حرف بزنم و موفق بشم ولی راهشو بلد نیستمو نمیتونم پیدا کنم هر روز تو محل کارم کارفرمام به چشم بد نگام میکنه مطالبتون من خطای شناختی مطالعه کردم مطالبتون خیلی قشنگ و آموزنده بود من فکر میکنم خطای شناختی دارم با دیگران حرف میزنم استرس منو میگیره خیلی استرسی هستم و فراموشی هم دارم اگر راهی نشونم بدین ممنون میشم خیلی ممنون

سلام عزیزم شما اضطراب اجتاعی دارید. حتما پیش یک روانشناس با تجربه بروید تا مراحل درمان را شروع کنید. هرقدر اطلاعاتتون در رابطه با مشکلتان بیشتر کنید بهتر می توانید بر ان غلبه کنید. یکی از مشکلات اضطراب اجتماعی خطاهای شناختی است. باید خطاهای ذهنتان را پیدا کنید و با واقعیت تطبیق دهید.

خیلی لطف کردید دکتر ازتون ممنونم

سلام خسته نباشید من در محل کارم همیشه برای این موضوع به مشکل میخورم یعنی تکلم بیان ندارم زمانی که کارفرمام ازم چیزی میخواد که غیر معمول هست و چون حقوق کامل منو ۶ماهه نداده و رفتارشم مثل قبل با من نیست همش میترسم میگم نکنه میخواد منو بندازه بیرون که همش کار هایی که نیاز نیست من انجام بدمو بم میده نکنه دیگه نمیخواد من اینجا کار کنم و هر موقع ازم چیزی میخواد من نمیتونم بگم نه و یه جوری باش حرف میزنم که ناراحت میشه و بعدش پشیمون میشم من چی کنم بهتره دارم دیوونه میشم دوست دارم بمیرم

سلام. پاسخ شما قبلا داده شده است. لطفا رجوع کنید به چند پاسخ قبل

سلام خسته نباشید من در محل کارم همیشه برای این موضوع به مشکل میخورم یعنی تکلم بیان ندارم زمانی که کارفرمام ازم چیزی میخواد که غیر معمول هست و چون حقوق کامل منو ۶ماهه نداده و رفتارشم مثل قبل با من نیست همش میترسم میگم نکنه میخواد منو بندازه بیرون که همش کار هایی که نیاز نیست من انجام بدمو بم میده نکنه دیگه نمیخواد من اینجا کار کنم و هر موقع ازم چیزی میخواد من نمیتونم بگم نه و یه جوری باش حرف میزنم که ناراحت میشه و بعدش پشیمون میشم من چی کنم بهتره دارم دیوونه میشم دوست دارم بمیرم

عزیزم بهتره صادقانه به او انچه در ذهنتون می گذرد را بیان کنید. نکته دیگر انکه ایا شما مهارتی را که او نیاز دارد و برای ان انجا هستید دارید؟ اگر بله پس شما دارای افکار منفی هستید که باید همواره بخود متذکر شوید من مسلما برای او مفید هستم وگرنه چرا باید من را اینجا نگه می داشت. مسلما او در حضور شما نفعی می بیند. حتما برای انکه از این افکار بیرون بیایید طلب حقوق کنید. زیرا در غیر اینصورت خودتان هم باورتان می شود که انجا بی فایده هستید. سوال انکه فقط در رابطه با ایشان اینگونه هستید یا در برابر کسان دیگری نیز این حالت ها را دارید؟

سلام بله در برابر بقیه هم اینجوری هستم دارم دیوونه میشم نمیدونم مشکلم چیه نمیتونم از حق خودم دفاع کنم تمام استرس بدنمو میگیره یه بار تو محل کار انقدر حالم بد شد صورتمو چنگ زدم انقدر بم فشار اومد ممنون از پاسختون زندگی خیلی برام سخته من راجب حقوقمم بش گفتم دو ماه پیش گفت صبر کن بت میگم من چون شرایط جامعه خوب نیست همون اول ازش نپرسیدم گفتم دستو بالش بستست ولی تا الان باید بگه چرا که نمیگهمن حتی با پدرمم نمیتونم خوب حرف بزنم

مشکل شما اضطراب اجتماعی است. لطفا مقاله درمان اضطراب اجتماعی را در سایت مطالعه کنید و تمرینات انرا انجام دهید.https://dr-sanaie.com/category/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B6%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C/

خواهش میکنم اگر ممکنه زود جوابم رو بدید خیلى زمانم محدوده، آیا ارزشش رو داره؟ چون همش از ترس نه گفتن من اینقدر محبت میکنه که حالت خفگى بهم دست میده، ارزشش رو داره به خواستگارم فرصت درمان بدم؟

اختلال وابستگی در میان اختلالات شخصیت راحت تر از سایر اختلالات درمان می شود. ایشان با مراجعه به رواندرمانگر می تواند در جهت بهبود اقدام کند. اما شدت اختلال در ایشان مهم است. در هر صورت پیش از جواب مثبت به ایشان باید ایشان خود را درمان کرده باشند. به این نیت که ازدواج کنید و پس از ازدواج ایشان را تغییر دهید وارد رابطه نشوید. اما نکته مهمتر ان است که چه چیزی در شخصیت شما وجود دارد که با ایشان در رابطه قرار گرفتید. حتما به یک روانشناس مراجعه کنید تا دلیل چذب شدن شما دو نفر بهم را برایتان تشریح کند.

ببخشید من خواستگار با اختلال وابستگى دارم. همه چیزش اکیه آیا ارزشش رو بهش فرصت بدم که خودش رو درمان کنه بعد جواب مثبت بدم یا از الان نه بگم؟

پاسخ در کامنت دیگر داده شد

ممنون از مطلب بسیار مفیدتون.متاسفانه شوهرخواهر من بشدت شخصیت وابسته و منفعلی داره و برای کوچکترین کار و مسولیتی تو زندگی تنها پا پیش نمیزاره، همه چی رو خاهرم باید مدیریت کنه…حتی رابطه ی جنسیشون رو…و با اینکه پسربسیار خوبیه، اما این اخلاقش داره کارشونو به جدایی میکشونه…آقای دکتر بنظر شما قابل درمانه؟ خودش قبول داره که وابستس، اما هییییچ کاری برای درمانش نمیکنه

سلام. اتفاقا اختلال شخصیت وابسته از مواردی است که راحت تر از سایر اختلالات قابل درمان است. حتما به یک مشاور مراجعه کنید. طول درمان حدود ۱۵ جلسه است.

با سلام مرس خیلی مقاله جالبی بود، اینکه قدرت نه گفتن ندارم هم جز اختلالات همین شخصیته ؟

بله. شخصیت وابسته از ترس از دست دادن و یا ترک شدن سعی می کند خواسته همه را قبول کند.

Salam man khyli baram baghie mohem nistan yani khyli zod baghiaro block mikonam o rabetehamo ghat mikonam ama kolan ziad narahat misham khodam az in ke natch nashodamo on tabete ghat shode va masalan to khiabon rah miram ziad negam mikonan khyli asabi misham…..ranandegi baladam kharid hamishe tanha miram ama shoghlo azash mitarsam ….in ekhtelalo daram?

سلام. عزیزم لطفا با فونت فارسی و کامل موضوع خود را بنویسید. ممنون

سلام بهترین کتابی که می تونید معرفی کنید رو میشه بگید ممنون میشم

نام کامل اثر: کتاب رهایی از وابستگی ـ اختلال شخصیت وابسته: از اختلال تا درمان

پدید آورنده: گلناز مظاهری نژادفرد

سال چاپ: ۱۳۹۷

نوبت چاپ: اول

سلام مقاله راهنمای سریع برای افزایش اعتماد به‌نفس اجتماعی کجاست؟؟

https://dr-sanaie.com/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B9%D8%B2%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%B3/

من همیشه احساس میکردم اختلال شخصیت وابسته دارم این مطلب شمارو خوندم ولی به جوابم نرسیدم با اینکه واضح بود اخه من یه سری از این چیزایی که گفتین دارم به سری نه مولا من خیلی راحت تصمیم میگیرم راحت تنهامسافرت میرم و از شغل های بالاتر یعنی در واقع مسیولیت بیش‌تر نمیترسم مهم‌ترین چیزی که دارم اینه همیشه فکر میکنم به چیز یا باید سفید باشه یا سیاه در واقع همین صفر و صدی که شما گفتین خاکستری ندارم از موضوع خیلی ناراحتم نظرتون چیه شما ؟!؟

سلام. لطفا مقاله کمالگرایی را در سایت مطالعه کنید. احتمالا شما ویژگی های کمالگرایی دارید.

با سلام مطالبتون بسیار عالی و واضح بود سپاس از راهنمای شما

خوشحالم که مورد توجه شما قرار گرفت.

شخصیت من دقیقا همین جوره .نمیتونم هیچ کاری بکنم کمکم کنید

عزیزم راه های درمان ذکر شده. همه افراد می تونن به خودشون کمک کنن. احتمالا این ویژگی هنوز آنقدر به شما فشار نیاورده است تا بخواهید کاری برای خود کنید. زیرا تغییر را هنوز سخت تر از این ویژگیها می دانید.

خیلی ممنون از مطالبتون خیلی مفید هستش

ممنون از حسن نظر شما

مقاله بسیار جامع و عالی بود سپاس از جناب دکتر

ممنون از حسن نظر شما

سلام خسته نباشید ببخشید بنده یک سوالی داشتم اینکه من به این زودیا به کسی وابسته نمیشم ولی وقتی وابسته بشم خیلی خیلی سخت میتونم ازش دل بکنم یا بخوام فراموشش کنم! میشه راهنماییم کنید چطور میتونم احساستمو کنترل کنم؟

میتونید به شماره ۹ عمل کنید یعنی برای روابط خودتون حد و مرز مشخص تعیین کنید…

سلام.من یک زن ۲۸ساله هستم.و با توجه به مطالبی که نوشته بودین گمان میکنم دچار این اختلال باشم.هرچند من نشانه های زیادی از افسردگی رو تو خودم میبینم.و من بعد از اولین شکست عاطفی که تو سن ۲۱سالگی خوردم رفته رفته این اختلال رو تو خودم بیشتر حس کردم.و این موضوع باعث شد من شکستهای زیادی رو تو زندگیم متحمل بشم.هیچوقت قدرت تصمیم گیری نداشتم.پنج تا رشته ی مختلف در ۵ دانشگاه مختلف خوندم و همه رو ناتمام رها کردم.حتی وقتی فقط یک ترم با گرفتن مد کم فاصله داشتم.چون هر روز یه تصمیم جدیدی برای خودم و زندگیم میگرفتم و حتی علایقم رو هم به درستی نمیشناختم.گذشته از تمام این مشکلات که الان من رو به پایان خط نزدیک کرده.و واقعا احساس میکنم در اوج درماندگی به سر میبرم.در یک کشور غریب و به دور از خانواده و خیلی مشکلات مادی و روحی دیگه.من یک سال و نیم پیش با آقایی آشنا شدم که ایرانی نبودن.و ۱۰سال از من بزرگتر بودن و از ازدواج براشون یه بچه ۹ساله داشتن.در حالی که من اصلا خودم ازدواج نکردم.این آقا خیلی به من ابراز علاقه کرد.ولی من بهش علاقه ای نداشتم فقط صرف گذراندن وقت دعوتش رو گاهی قبول میکردم.این رابطه تا به امروز طول کشید و با وجود همه ی اختلافها و تفاوتهایی که ما باهم داریم و بی احترامی هایی که من به عینه در رابطه مان میبینم به من میکنه باز من رابطه رو رها نمیکنم.بااینکه در کنار او خوشحال نیستم.اون رو هم عذاب میدم ولی از اینکه دیگه کسی مث اون منو دوست نداشته باشه میترسم.تقریبا تو رابطه های قبلم هم همینطور بودم.ولی این رابطه به من خیلی صدمه میزنه چون بودن تو این رابطه باعث میشه من از تمام خانوادم دور بمونم.یا چیزهای دیگری رو از دست بدم.ولی باز نمیتونم تصمیم بگیرم.

سلام. بنظر دو مشکل در شما قابل تشخیص است. اول کمالگرایی. مقاله درمان کمالگرایی را در سایت مطالعه کنید تا بتوانید با ویژگی های ان اشنا شوید. موضوع مشکل در رابطه ناشی از تله رها شدگی در شما می تواند باشد. مقاله مرتبط را در سایت مطالعه کنید.https://dr-sanaie.com/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%da%a9%d9%85%d8%a7%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c/

https://dr-sanaie.com/%D8%AA%D9%84%D9%87-%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%B4%D8%AF%DA%AF%DB%8C/

سلام. این امر نشانه تجربیات عاطفی ناخوشایند گذشته شما می تواند باشد. مقالات رها شدگی و طرد شدگی را در سایت مطالعه بفرمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

درود. شما دچار اضطراب هستید. باید ببینید چه اتفاق یا موضوعی…

درود. بله ولی هیچ کدام از روشها مورد تایید نمی باشند….

درود. شرایطی که توصسف کردید نشان می دهد اگر هم اختلال دوقطبی…

درود. اگر آگاهانه قصد کنید موسیقی گوش ندهید و نمی توانید بله…

خیر. آلت تناسلی در سن شما رشد بیشتری ندارد….

سلام آقای دکتر من ۱۹ سالمه سیستم بدنم ریخته بهم شب وقتی خیلی…

درمان قطعی زود انزالی

درمان افسردگی بدون دارو

عشق بازی

سریعترین درمان افسردگی

دکتر کامیار سنایی

عشق بازی با زن+تحریک جنسی

ترک اعتیاد به دیدن فیلم پورن

تعریف اضطراب

درمان اضطراب شدید بدون دارو

درمان اضطراب اجتماعی

نقاط حساس بدن زنان

درمان قطعی وسواس فکری شدید

جملات پایان رابطه

درمان قطعی اختلال دوقطبی

درمان دیر انزالی

دکتر روانشناس ایرانی درالمان

روانشناس ایرانی در کویت

روانشناس در انگلستان

روانشناس در دبی

روانشناس در استرالیا

روانشناس ایرانی در تورنتو

روانشناس در گرگان

روانشناس ایرانی در سوئد

روانشناس در غرب تهران

روانشناس در لس انجلس

بهترین روانشناس

دکتر روانشناس خوب

درود. شما دچار اضطراب هستید. باید ببینید چه اتفاق یا موضوعی…

درود. بله ولی هیچ کدام از روشها مورد تایید نمی باشند….

درود. شرایطی که توصسف کردید نشان می دهد اگر هم اختلال دوقطبی…

درود. اگر آگاهانه قصد کنید موسیقی گوش ندهید و نمی توانید بله…

خیر. آلت تناسلی در سن شما رشد بیشتری ندارد….

سلام آقای دکتر من ۱۹ سالمه سیستم بدنم ریخته بهم شب وقتی خیلی…

درمان اختلال شخصیت وابسته به دلیل شیوع بالای آن مورد توجه بسیاری از متخصصان قرار دارد. شخصیت وابسته همیشه نیازمند مراقبت، توجه، تایید و ارتباط اجتماعی است. متاسفانه به دلیل آگاهی کم افراد از اختلالات روانی و عدم وجود علائم آشکار، رفتار اطرافیان با این مبتلایان، نادرست بوده و این رفتارها باعث بدتر شدن وضعیت شخصیت وابسته و سخت‌تر شدن درمان آنان می‌شود. در حالی که با تشخیص زودهنگام و مداخله به موقع می‌توان شانس درمان را افزایش داد؛ به طوری که روابط بین فردی و کیفیت زندگی‌شان بهبود یابد. شما می‌توانید با آگاهی از روش‌های درمان اختلال شخصیت وابسته و نحوه برخورد با آن‌ها در فرایند درمان به آنان کمک کنید. توجه داشته باشید تمام اختلالات شخصیت درفرایند درمان به کمک اطرافیان نیاز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات شخصیت کلیک کنید.

  

این اختلال یکی از انواع اختلال شخصیت دسته C است. عزت نفس و اعتماد به نفس این افراد بسیار پایین است و برای خوشحالی به دنبال دلایل و محرک‌های بیرونی می‌گردند. این افراد برای سنجش عملکرد خود هیچ معیار شخصی نداشته و خود را بر اساس نظر و حرف دیگران می‌سنجند. مثلا اگر کسی از آن‌ها تعریف کند بسیار خوشحال می‌شوند اما اگر مورد انتقاد قرار گیرند، بسیار ناراحت شده و به تخریب خود می‌پردازند. این افراد از چالش‌ها و مسائل مختلف زندگی فرار می‌کنند و توانایی حل آن‌ها را در خود نمی‌بینند؛ در نتیجه به صورت افراطی به دیگران وابسته می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت دسته C کلیک کنید.

از نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. به مراقبت و سلطه افراد دیگر نیاز دارند.

چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

2. بدون کمک اطرافیان در تصمیم‌های ساده و روزمره خود دچار مشکل می‌شوند.

3. به دلیل بی اعتمادی به خود، همواره دیگران را تایید می‌‌کنند.

4. مسئولیت زندگی آن‌ها را افراد دیگر باید قبول کنند.

5. در هنگام تنهایی دچار احساس درماندگی می‌شوند.

6. پس از اتمام یک رابطه به دنبال رابطه دیگری می‌روند تا یک حامی برای خود بیابند.

7. در صورت نبود فرد حامی، دچار افسردگی و ناامیدی می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید.

معمولا مبتلایان به اختلال شخصیت وابسته هنگام مراجعه به پزشک، شکایت خیلی حادی از وضعیت خود ندارند اما از شیوه زندگی، روابط اجتماعی، بی معنا بودن زندگی و سایر نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته رنج می‌برند. نیاز شدید آن‌ها به تایید و توجه دیگران، می‌تواند درمانشان را دشوار کند. آن‌ها معمولا از دردهای جسمانی شکایت دارند و باید در تجویز دارو به شخصیت‌های وابسته، دقت و حساسیت به خرج داده شود. در اهداف درمان  اختلال شخصیت‌ وابسته اصلاح روابط بین فردی، افزایش اعتماد به نفس، استقلال و بالا بردن نگاه مثبت به خود در برنامه قرار دارد.

جلسات روان درمانی از بهترین گزینه‌های درمان اختلال شخصیت وابسته است. درمان‌های کوتاه مدت روانشناختی و صحبت کردن، بالاترین شانس را برای موفقیت در درمان خواهند داشت. نکته مهم این است که به دلیل احتمال وابستگی تدریجی شخصیت وابسته به درمانگر ترجیحا از درمان‌های کوتاه مدت استفاده می‌شود؛ هر چند که درمان‌های بلند مدت نتیجه بهتری داشته باشد. بنابراین 8 تا 15 جلسه می‌تواند برای درمان اختلال شخصیت وابسته مناسب باشد.

درمان شناختی رفتاری به شخصیت وابسته کمک می‌کند تا الگوهای فکری صحیح و دقیق را جایگزین الگوهای شناختی غلط در ذهنش بکند. شناخت همان تفکر است که اگر اشتباه باشد بر هویت، رفتار و عملکرد فرد تاثیر می‌گذارد. درمانگر با استفاده از CBT به عنوان ابزاری برای بازیابی ساختار شناختی و الگوهای ذهنی تحریف شده مراجع، استفاده می‌کند. این بازیابی، به مرور زمان به احساسات و رفتار فرد سرایت خواهد کرد و منجر به درمان اختلال شخصیت وابسته می‌شود.

درمان روان پویشی یکی از درمان‌هایی است که نیاز به تعهد طولانی مدت مراجع دارد، اما یکی از موثرترین رویکردها در درمان اختلال شخصیت وابسته است. در روش روان پویشی درمانگر، مراجع را وادار به بررسی ارتباط بین روان، شخصیت و تفکر می‌کند؛ بدین صورت بر روی ذهن، احساسات و رفتار شخصیت وابسته در سطح ناخودآگاه تاثیر می‌گذارد. همچنین به او نشان می‌دهد که چگونه ساختارهای اشتباه تفکر و شخصیت، به صورت مخفیانه او را از زندگی عادی باز داشته و باعث آزار او شده‌اند.

در روند درمان روان پویشی، مراجع شدیدا ترس از ترک شدن و وابستگی را بیان می‌کند. به گذشته برگشته و متوجه می شود که هرگز توسط خانواده به او اجازه مستقل بودن داده نشده و هرگز لذت‌های خود را نداشته است. به مرور زمان این افکار و احساسات پیچیده‌تر شده و حالا به مراقبت شدید والدین  نیاز پیدا کرده است. (این تنها یک مثال است، پس خود را در این قالب تمثیلی قرار ندهید).

هنگامی که مراجع، مسیر و علت مشکلات خود را فهمید و نسبت به آن آگاه شد، می‌بیند که اثرات آن به شدت کاهش یافته و برای انتخاب یک مسیر جدید در زندگی آماده است.

درمان روان پویشی، بسیار سنگین و تخصصی است و همین جریان ذکر شده، ممکن است سال‌ها طول بکشد. بنابراین قبل از انتخاب این روش، ملزومات آن را در نظر بگیرید. از روانشناس متخصص کمک گرفته و آماده شروع یک جریان طولانی مدت باشید.

از دیگر روش‌ها برای درمان اختلال شخصیت وابسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. درمان‌های میان فردی که به اصلاح الگوهای ارتباطی با دیگران می پردازد.

2. درمان گروهی درمانگر محور، که جمعی از مبتلایان را در یک محیط جمع کرده و درمانگر درمان را به صورت گروهی هدایت می‌کند. این روش در زمینه درمان اختلال شخصیت وابسته، از نظر هزینه و اثربخشی تا حدودی تایید شده است.

3. خانواده درمانی نیز یکی دیگر از درمان‌هایی است که می‌تواند در درمان شخصیت‌های وابسته مفید باشد. بررسی و تغییر الگوهای ارتباطی بین اعضا به روند بهبود بیمار سرعت می‌بخشد. در این جلسات اعضای خانواده برخورد با شخصیت وابسته را یاد می گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برخورد با شخصیت وابسته کلیک کنید.  

در تمام اختلالات شخصیتی، دارو درمان اصلی نیست و فقط باید برای مشکلات خیلی خاصی مثل اضطراب و فشارهای ناشی از مواجه با واقعیت (که مراجع در طول درمان روانشناختی ممکن است تجربه کند) استفاده ‌شود. سوء مصرف و اعتیاد به دارو در شخصیت‌های وابسته رایج بوده، بنابراین باید با احتیاط بسیار تجویز شوند. با تشخیص روانپزشک، داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی برای کنترل علائم و درمان اختلال شخصیت وابسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دارو های ضد اضطراب و داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

در نهایت اینکه درمان اختلال شخصیت وابسته با روش‌های درمانی موثر قابل انجام است. اما کمک اطرافیان و حمایت اطرافیان در این زمینه بسیار تاثیر گذار است؛ به طوری که برخوردهای نادرست اطرافیان می‌تواند به بدتر شدن شرایط و کاهش احتمال درمان فرد ختم شود. مشاوره می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. در هر جا که هستید، می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی و حضوری مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی بهرمند شوید. همچنین اگر قصد ازدواج با یک فرد مبتلا به شخصیت وابسته را دارید بهتر است با مطالعه مقاله ازدواج با شخصیت وابسته در این زمینه آگاهی کسب کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت وابسته می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.


تردید و دو دلی قبل از ازدواج


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

اختلال شخصیت وابسته و نحوه‌ی درمان آن

 

شخصیت وابسته

چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

اختلال شخصیت وابسته از شایع ترین اختلالات شخصیت است. فراد وابسته، عزت نفس اندکی دارند و خود انتقادگری در آنها زیاد است. آنها معمولاً به‌دنبال دلایل خوشحالی در بیرون از خود می‌گردند و خوشحالی خود را منتسب به اتفاقات بیرونی می‌دانند. (همسرم امروز با من مهربانتر بود، بنابراین من خوشحالم).

 

افراد دارای اختلال شخصیت وابسته ملاکشان برای سنجش خوبی و یا بدی عملکرد خود، نظر و باور دیگران است و خودشان ملاکی به غیر از نظر دیگران برای تأیید و تشویق خود ندارند. بنابراین همواره نظر دیگران برای آنها مهم است.

 

افراد وابسته، مهارت حل مساله کمتری از خود نشان می‌دهند و در هنگام مواجهه با یک مشکل، تمایل به اجتناب و فرار از مشکل را دارند و ترجیح می‌دهند تا با موضوع مواجه نشوند. آنها مشکل را نه یک فرصت جهت رشد و پیشرفت، بلکه دردسری تلقی می‌کنند که باید همواره از آن اجتناب کرد.

 

افراد دارای اختلال شخصیت وابسته، خود را در مواجهه با دنیا و مسائل آن ناتوان می‌بینند و باور دارند که آنها توانایی و مهارت مواجهه با دنیا را ندارند. راه‌حل آنها برای مواجهه با این دنیای پیچیده و ترسناک، پیدا کردن کسی است که بتواند از آنها مراقبت کرده و کارهای آنها را انجام دهد و برای آنها تصمیم‌گیری کند. آنها نیز در عوض حاضر هستند آرزوها و تمایلات خود را در قبال آنها زیر پا گذاشته و گوش به‌فرمان باشند.

 

بنابراین، احساس عدک کفایت در آنها منجر به وابستگی به دیگران می‌گردد. این امر باعث می‌شود آنها هر روز به توانایی‌ها و مهارت‌های خود بیشتر بی‌اعتماد شوند و در عین حال، به‌جهت آنکه همیشه به دیگران متکی بوده‌اند، مهارت‌های زندگی مستقلانه (خوداظهارگری، حل مساله، قدرت تصمیم‌گیری) را فرا نمی‌گیرند؛ زیرا هیچ زمان خود را در معرض تجربه یادگیری مهارت‌ها قرار نمی‌دهند. گروهی از این افراد به‌دلیل آنکه این مهارت‌های خود را به‌کار نگرفته‌اند، به وجود آنها در خود باور ندارند.

 

نشانه‌ها و علائم اختلال شخصیت وابسته

– نیازی نافذ، فراگیر و افراطی به مراقبت شدن که به سلطه پذیری، وابستگی و ترس از جدایی بیانجامد.

 

– بدون توصیه و اطمینان بخشی فراوان دیگران، در گرفتن تصمیمات روزمره مشکل داشته باشد (مثل پوشیدن لباس یا انتخاب غذا در رستوران).

 

– نیازمند آن باشد که دیگران مسؤولیت بیشتر مسایل عمده زندگی اش را برعهده بگیرند (مثل خرید خانه، انتخاب همسر، تعیین رشته تحصیلی و غیره).

 

– به دلیل ترس از برخوردار نشدن از حمایت یا تأیید دیگران، در ابراز مخالفت با آنها مشکل داشته باشد، که این امر به دلیل فقدان اعتماد به قضاوت ها یا توانایی های خود باشد، نه فقدان انگیزه یا انرژی.

 

– در کسب حمایت و پشتیبانی دیگران بیش از حد معطل بماند، تا جایی که حتی حاضر شود کارهایی را که دوست ندارد، به خاطر دیگری انجام دهد و این امر حالتی تکرار شونده در روند زندگی فرد داشته باشد.

 

– در تنهایی احساس ناراحتی یا درماندگی کند، به دلیل ترس مبالغه آمیز از نداشتن قدرت مراقبت از خود.

 

– با ختم یک رابطه صمیمانه، فوراً به جستجوی رابطه ای دیگر برآید تا آن را منبع مراقبت و حمایت از خود قرار دهد.

 

– ذهنش به طرزی غیرواقع گرایانه به این اندیشه مشغول باشد که مبادا برای مراقبت از خود، تنهایش بگذارند.

 

– اگر غیبت فردی که به او وابسته اند طولانی شود، بیمار در معرض خطر اختلال افسردگی قرار می گیرد.

 

پیامدهای منفی اختلال شخصیت وابسته

احتمال بروز افسردگی، اضطراب، حملات وحشت و فوبیا در میان افراد دارای اختلال شخصیت وابسته بیشتر است. دلیل این موضوع آن است که آنها باور دارند برای بقا و زنده ماندن نیازمند حمایت دیگری هستند، بنابراین همواره اضطراب از دست دادن رابطه را دارند و غم از دست دادن و یا سردی رابطه برای آنها بسیار طاقت‌فرسا بوده و منجر به افسردگی در آنها می‌گردد. از سویی دیگر، زمانی که به آنها مسئولیت جدیدی واگذار شود و یا وارد حوزه جدیدی می‌گردند، از آنجایی که باور دارند از عهده آن بر نمی‌آیند، دچار حمله وحشت می‌گردند.

ویژگی‌های شخصیت وابسته

 

تعملات اجتماعی شخصیت وابسته

این افراد از نظر روابط  اجتماعی محدود به اشخاصی می‌باشند که به آنان تکیه کرده‌اند و اگر تکیه‌گاه مناسبی برای خود نیابند در خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند.چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

 

روابط اجتماعی آنها اغلب فقط با کسی است که می توانند به او وابسته شوند و خیلی از این افراد مورد بدرفتاری جسمی یا روحی روانی قرار می گیرند، فقط به این علت که با جرأت نیستند و در نتیجه نمی توانند ابراز وجود کرده و از حق و حقوق خود دفاع کنند.

 

این افراد به علت ناتوانی در عملکرد مستقل، موقعیت شغلی آسیب‌ پذیری دارند. مجموعه صفات آن‌ها باعث می شود کارکرد شغلی این افراد اغلب مختل باشد، به طوری که نمی‌تواند مستقلاً و بدون نظارت دقیق شخص دیگری کارهای خود را انجام دهند.

 

برقراری رابطه و ازدواج با شخصیت وابسته

در برخورد با شخصیت‌ وابسته او را مطیع، فروتن، موافق دائمی در می‌یابید که به افراد دیگر اجازه می‌دهد در تصمیمات مهم زندگی آنها دخالت کنند، زیرا اعتماد به نفس بالایی نداشته، قادر به اداره زندگی خود بطور مستقل نیستند.

 

شخصیت‌های وابسته در روابطشان با رفتارهای مطیعانه و خوش مشرب افراطی سعی می‌کنند که هیچکس نتواند خواهان ترک اجتماعی با آنها باشد و هرگونه تنهایی و رها شدن به حال خود، احساسات خالی بودن و اضطراب بیش از اندازه را در آنها بوجود می‌آورد. 

 

روابط این بیماران محدود به کسانی است که به آنها اتکا دارد. اگر قصد ازدواج با شخصیت وابسته را دارید باید دانید که نکته ی مهم در برخورد با شخصیت های وابسته این است که این افراد پذیرفتن هر نوع بد رفتاری دیگران نسبت به خودشان بدون اعتراض است.

 

اگر این بیماران والدین یا همسر سلطه‌جو داشته باشند، والدین مسلط احساس سودمندی، قدرت و شایستگی نموده، بطور ناخواسته این رفتار را در فرزندان شان دامن می‌زنند و همسران مسلط احتمالا به سوء استفاده‌های بدنی و جسمی آنها مبادرت می کنند؛ بدون اینکه با اعتراض یا ترک جسورانه آنها روبرو شوند.

 

درمان اختلال شخصیت وابسته

پیش آگهی مبتلایان با درمان خوب است، روان‌ درمانی، دارو درمانی و رفتار‌درمانی جهت درمان مبتلایان موثر واقع می‌شود.

 

روان درمانی:

روان درمانی بیماران وابسته بخصوص با استفاده از درمان‌های بینش‌گرا ( Insight Therapy) موفقیت‌های زیادی بدنبال می آورد و با حمایت درمانگر چنین بیمارانی می توانند “استقلال و قاطعیت و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند. اما نباید در این کار عجله کرد، چون باعث سردرگمی بیمار می‌شود. در کنار درمان بینش‌گرا استفاده از رفتار درمانی ، آموزش قاطعیت و اظهار وجود ، خانواده درمانی می‌تواند به موفقیت بیشتر درمان منجر شود.

 

دارو درمانی:

بیماران وابسته علائم فرعی دیگری نظیر اضطراب و افسردگی را نشان می‌دهند که می‌توان از ضداضطراب‌ها و ضدافسردگی‌ها برای بهبودی آنها استفاده کرد. از این داروها می‌توان به ایمی پرامین (Imipramine) ، بنزدویاژپین‌ها (Benzdoiazpins) اشاره کرد. 

 

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

اختلال شخصیت وابسته (DPD) یکی از رایج ترین اختلالات شخصیت است. این بیماری در مردان و زنان به طور یکسان اتفاق می افتد ، معمولاً در اوایل جوانی یا بزرگسالی با شکل گیری روابط مهم مشهود است. وابستگی یکی از شرایطی است که در گروه اختلالات شخصیت اضطرابی قرار می گیرد و با درماندگی ، تسلیم شدن ، نیاز به مراقبت و اطمینان خاطر مداوم و عدم توانایی در تصمیم گیری تعریف می شود.

 

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته از نظر عاطفی به دیگران وابسته می شوند و تلاش زیادی می کنند تا دیگران را راضی کنند. این افراد تمایل به نشان دادن رفتار نیازمند ، منفعل و چسبیده دارند و از جدایی ترس دارند. سایر خصوصیات رایج این اختلال شخصیتی عبارتند از:

 

اگرچه علت دقیق شخصیت وابسته مشخص نیست ، اما به احتمال زیاد شامل ترکیبی از عوامل بیولوژیکی ، رشدی  و روانشناختی است. برخی از محققان معتقدند که شیوه فرزندپروری اقتدارگرا یا بیش از حد محافظت کننده می تواند منجر به ایجاد ویژگیهای شخصیتی وابسته در افرادی شود که مستعد ابتلا به این اختلال هستند.چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

 

تشخیص DPD باید از اختلال شخصیت مرزی متمایز شود ، زیرا این دو علائم مشترک دارند. در اختلال شخصیت مرزی ، فرد با احساس خشم و پوچی به ترس از ترک شدن پاسخ می دهد. با DPD ، فرد با تسلیم شدن به ترس پاسخ می دهد و به دنبال رابطه دیگری برای حفظ وابستگی خود است.

اگر بیشتر یا تمام علائم (فوق) DPD وجود داشته باشد ، پزشک با در نظر گرفتن تاریخچه کامل پزشکی و روانپزشکی و احتمالاً یک معاینه اصلی فیزیکی ، ارزیابی را آغاز می کند. اگرچه هیچ آزمایشگاهی برای تشخیص خاص اختلالات شخصیتی وجود ندارد ، اما پزشک ممکن است از آزمایشات تشخیصی مختلفی برای رد بیماری جسمی به عنوان علت علائم استفاده کند.

اگر پزشک دلیل فیزیکی علائم را پیدا نکند ، ممکن است فرد را به روانپزشک ، روانشناس یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی که برای تشخیص و معالجه بیماری های روانی آموزش دیده اند ، ارجاع دهد. روانپزشکان و روانشناسان از ابزارهای مصاحبه و ارزیابی ویژه طراحی شده برای ارزیابی فرد برای یک اختلال شخصیت استفاده می کنند.

 

مانند بسیاری از اختلالات شخصیتی ، افراد مبتلا به DPD نیز معمولاً به دنبال خود درمانی برای این اختلال نیستند.افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته مستعد ابتلا به افسردگی یا اضطراب هستند.

روان درمانی روش اصلی درمان DPD است. هدف از درمان این است که به فرد مبتلا به وابستگی فعال تر و مستقل تر عمل کند و یاد بگیرد که روابط سالم برقرار کند. درمان کوتاه مدت با اهداف خاص ترجیح دارد وقتی که تمرکز بر مدیریت رفتارهایی است که در عملکرد دخالت دارند.استراتژی های خاص ممکن است شامل آموزش اطمینان خاطر برای کمک به شخص مبتلا به DPD در ایجاد اعتماد به نفس و درمان شناختی رفتاری (CBT) برای کمک به شخص در ایجاد نگرش ها و دیدگاه های جدید در مورد خود نسبت به افراد دیگر و تجربیاتش باشد. تغییر جدی تر تر در ساختار شخصیتی شخص معمولاً از طریق روان درمانی طولانی مدت روانکاوی انجام می شود ، که در آن تجربیات رشد اولیه مورد بررسی قرار می گیرد زیرا ممکن است شکل گیری مکانیسم های دفاعی ، سبک های مقابله ای و الگوهای دلبستگی و صمیمیت را در روابط نزدیک شکل دهد.

این دارو ممکن است برای درمان مبتلایان به شخصیت وابسته که از مشکلات مرتبط با آن مانند افسردگی یا اضطراب رنج می برند نیز استفاده شود. با این حال ، دارو درمانی به خودی خود معمولاً مشکلات اصلی ناشی از اختلالات شخصیت را درمان نمی کند. علاوه بر این ، داروها باید با دقت کنترل شوند ، زیرا افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته می توانند از آنها به طور نامناسب استفاده کنند یا از برخی داروهای تجویزی سوء استفاده کنند.

 

افراد مبتلا به DPD در معرض خطر ابتلا به افسردگی ، اختلالات اضطرابی و فوبیا و همچنین سوء مصرف مواد هستند. آنها همچنین در معرض خطر آزار و اذیت دیگران قرار دارند زیرا ممکن است خود را برای انجام رابطه با شریک زندگی یا شخص مورد علاقه ، مایل به انجام هر کاری بکنند.

 

با روان درمانی (مشاوره) ، بسیاری از افراد مبتلا به شخصیت وابسته می توانند یاد بگیرند که چگونه انتخاب های مستقل تری در زندگی خود داشته باشند.

 

اگرچه ممکن است پیشگیری از این اختلال امکان پذیر نباشد ، اما درمان DPD بعضی اوقات می تواند به فردی که مستعد ابتلا به این اختلال است ، اجازه دهد تا روش های مفیدتری برای مقابله با موقعیت ها را بیاموزد.

رشد ساختار شخصیت فرایندی پیچیده است که از سنین پایین شروع می شود. روان درمانی با هدف تغییر شخصیت ممکن است با شروع زود هنگام ، زمانی که بیمار به شدت برای تغییر و هنگامی که یک رابطه کاری قوی بین درمانگر و بیمار وجود دارد ، موفقیت بیشتری داشته باشد.

 

 

با عضویت در خبر نامه سایت جدیدترین اخبار سایت را در ایمیل خود داشته باشید.

متشکریم از شما برای عضویت در خبرنامه.

چیزی اشتباه شده.

ما به حفظ حریم خصوصی شما احترام می گذاریم و از آن محافظت می کنیم

۲۲ خرداد ۱۳۹۹ در ۱۱:۲۹

سلام مشا مشاوره آنلاین بصورت چت ندارن؟

پاسخ

۲۴ خرداد ۱۳۹۹ در ۲۲:۴۵

سلام وقت بخیر
خیر قربان مشاوره بصورت تلفنی و حضوری ارائه میشه خدمتتون

پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

ارسال دیدگاه

۱۵ خرداد ۱۳۹۹

۱۵ خرداد ۱۳۹۹

۱۵ خرداد ۱۳۹۹

روشا مشاور تلاش کرده است تا با جذب نیرو های متخصص و قابل اعتماد، پاسخگوی انتظارات شما مهربانان از یک مجموعه ی مشاوره ای در زمینه های مختلف باشد.

کلیه حقوق این سایت برای روشا مشاور محفوظ می باشد.

ارسال این به یک دوست

اکتبر 4, 2019 اختلالات روانی

همه ما می‌دانیم یک شخصیت وابسته چگونه فردی است؛ اما احتمالاً کمتر کسی است که چیزی درباره اختلال شخصیت وابسته بداند. این مسئله از آن دست مسائلی است که کمتر در موردش صحبت شده است اما شما قطعاً باید قادر به تشخیص این مسئله باشید. اگر دچار این اختلال باشید باید درمان تخصصی دریافت کنید و اگر کسی که دوستش دارید دچار این اختلال باشد باید به او کمک کنید تا درمان تخصصی لازم را دریافت کند. زیرا اگر اختلال شخصیت وابسته به موقع درمان نشود آنگاه به‌سختی می‌توان یک زندگی شاد و سالم را تجربه کرد.

ما همگی فردی که به شخص دیگری متکی است را یک فرد وابسته می‌نامیم. کودک وابسته به شماست چراکه به شما تکیه می‌کند تا از او مراقبت کنید و برایش تصمیم بگیرید. کودکان برای زنده ماندن نیازمند والدین هستند زیرا به تنهایی نمی‌توانند ادامه زندگی دهند. از بسیاری جهات، اختلال شخصیت وابسته نیز این‌گونه است. شخصی که دچار این اختلال است مانند کودکی است که نیازمند شخص دیگری است تا از او مراقبت کند و برایش تصمیم بگیرد. اما در اختلال شخصیتی وابسته تفاوت‌های دیگری هم است که در این مقاله از سایت مشاوره باما به بررسی آن می‌پردازیم:

افراد دارای شخصیت وابسته در یک‌کلام، وابستگی عاطفی زیادی به دیگران دارند و هر کاری که در توان دارند انجام می‌دهند تا افرادی که به آن‌ها وابسته اند را خشنود سازند. آن‌ها بشدت افرادی منفعل و دنبال رو هستند و از اضطراب جدایی رنج می‌برند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علائم شخصیت وابسته را بیان می‌کنیم:

اگر تصور می‌کنید دچار اختلال شخصیت وابسته هستید ابتدا باید توسط روانپزشک یا دکتر روانشناس مورد معاینه قرار بگیرید. دکتر روانشناس یا روانپزشک قادر به بررسی نشانه های اختلال شخصیتی وابسته در شماست و تعیین می‌کند آیا این نشانه ها مربوط به علائم اختلال شخصیت وابسته است یا مربوط به اختلال شخصیت مرزی (که چند ویژگی مشترک با اختلال شخصیت وابسته دارد) است یا کلاً مسئله دیگری است.چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

به‌محض اینکه دکتر تشخیص دهد که نشانه های مشکل شخصیت وابسته وجود دارد آنگاه پرونده پزشکی و پرونده روانپزشکی فرد را برای تشخیص بهتر بررسی می‌کند.

دکتر روانشناس به دنبال دلایل جسمی در نشانه هایی که دارید می‌گردد و چنانچه برای نشانه های تان علل فیزیکی مشاهده نکند شمارا سریعاً به یک روانپزشک ارجاع می‌دهد تا درک بهتری از سلامت روانی تان به دست آورید.

روانپزشک قادر به انجام مصاحبه‌ای است که به او در تشخیص اختلال روانی کمک می‌کند. البته، به‌محض اینکه دکتر روانشناس یا روانپزشک تشخیص به اختلال داد، این تازه اول راه است. هنوز مراحل بسیاری وجود دارد که قرار است انجام شود تا به شما کمک کند بر این نشانه ها غلبه کنید و یک زندگی سالم و شاد را به‌تنهایی بدون نیاز وابستگی به شخص دیگر داشته باشید.

هنگامی‌که نوبت به درمان اختلال شخصیت وابسته رسید، دکتر روانشناس یا روانپزشک بزرگ‌ترین کمک را می‌توانند برای شما انجام دهند. مسئله مهم این است که درباره آنچه بر شما می‌گذرد و چگونگی احساسات خود در هر مراحل درمان با روانپزشک و مشاور روانشناس بی‌پرده و صادق باشید. روانشناس به شما کمک می‌کند به عنوان یک فرد مستقل در جهت تصمیم گیری برای خود و تبدیل‌شدن به یک فرد فعال در زندگی تلاش کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر احساس وابستگی کنید و بجای احساس وابستگی در رابطه ، روابطی سالم تر خلق کنید.

درمان اختلال شخصیت وابسته اصولاً از درمان اختلالات روانشناسی دیگر متفاوت‌تر است. زیرا باید اطمینان حاصل شود در طول فرایند درمان احساس وابستگی میان فرد و رواندرمانگر ایجاد نشود. روان درمانگر به شما کمک می‌کند تصمیم های کوچکی به تنهایی بگیرید و احساس اطمینان و راحتی بیشتری در ذهن خود داشته باشید. دکتر روانشناس به‌آرامی به شما کمک می‌کند این عادت رفتاری را در کل زندگی و سبک زندگی خود پرورش دهید.

 قطعاً این نکته مهم است که از چیزهای کوچک شروع کنید زیرا اگر بخواهید یک‌دفعه بر زندگی خود مسلط شوید ممکن است دچار شکست و ناامیدی شوید. گذشته از این، شما به این دلیل که انجام این کارها برایتان دشوار بوده از دکتر روانشناس برای درمان درخواست کمک کرده‌اید.

تجویز دارو می‌تواند روش دیگر درمان اختلال شخصیتی وابسته باشد اما شایان‌ذکر است که تجویز دارو عملاً برای درمان سایر جنبه‌های این اختلال در نظر گرفته می‌شود.

تجویز دارو برای درمان اختلال به تنهایی در نظر گرفته نمی‌شود. در عوض، شما می‌توانید از تجویز دارو در مواردی همچون درمان افسردگی و درمان اضطراب که اغلب عوارض جانبی اختلال شخصیت وابسته است استفاده کنید.

نظارت دقیق استعمال هر نوع تجویز دارو حائز اهمیت است زیرا افرادی که این داروها را استعمال می‌کنند با عوارض جانبی دارو مواجه می‌شوند. این داروها بشدت قوی‌اند و بنابراین در معرض سوءمصرف و سوءاستفاده افراد قرار می‌گیرند.

علیرغم اینکه اختلال شخصیت وابسته در مقایسه با اکثر اختلال شخصیت و مشکلات روانشناسی خیلی شایع نیست، اما قطعاً مسئله‌ای است که باید در خصوص آن آگاهی بیشتری داشته باشید.

اگر کسی که دوستش دارید از این اختلال رنج ببرد، مهم است در اسرع وقت به او کمک کنید که درمان تخصصی لازم را دریافت کند تا بتواند زندگی سالم خود را داشته باشد. اهمیت درمان سریع اختلال شخصیت وابسته ازآن‌جهت است که معمولاً از رفتار این افراد سوءاستفاده می‌شود و ممکن است در ارتباط با افراد مورد آسیب روانی و جسمی قرار بگیرند.

برای افرادی که دچار این اختلال هستند ناتوانی از انجام هرگونه تصمیم گیری برایشان بشدت سخت است. نگرانی دائم افراد وابسته در مورد نگرش دیگران ازآنچه این افراد انجام می‌دهند، به زبان می‌آورند، می‌پوشند یا حتی می‌خورند، اثر مخربی بر ذهن آن‌ها می‌گذارد و آن‌ها را به‌سوی روابطی سوق می‌دهد که آن‌ها را کاملاً وابسته به شخص دیگر می‌کند.

 این روابط می‌تواند دوستی‌های افلاطونی و نیز رابطه عاشقانه باشد و چون در این‌گونه روابط یک فرد کاملاً وابسته به دیگری است، بنابراین این روابط به هیچ شکلی نمی‌تواند یک رابطه سالم تلقی شود.

برای شخص وابسته انجام هر کاری در طول روز بدون کمک گرفتن از شخص دیگر تبدیل به یک نبرد سخت است. حتی افراد در ارتباط با شخص وابسته راحت نیستند زیرا احساس می‌کنند باید دائماً مراقب رفتار فرد وابسته باشند. ازآنجاکه در اکثر روابط دوستی و روابط عاشقانه بحث برآوردن منافع مشترک در میان است، هر فرد در رابطه مایل به ارائه بازخورد، پیشنهاد و بیان نظرات و انتقادات خود است، اما در رابطه با افراد وابسته ، شخص وابسته قادر به نقد و بیان نظرات خود نیست.

اصولاً افراد دارای شخصیتی وابسته قادر به پذیرش انتقاد یا بازخورد منفی به شکل سازنده نیستند بلکه دائماً نیازمند بازخورد مثبت هستند. آن‌ها همچنین فقط برای تشویق شخص دیگر قادر به ارائه مشورت و پیشنهاد هستند چراکه بشدت خواستار این هستند که شخص دیگر آن‌ها را دوست داشته باشد.

بعلاوه، یک شخصیت وابسته به خاطر ترس از طرد شدگی یا از دست دادن دوستان خود، قادر به بیان نقطه نظرات خود نیستند. این رفتار افراد وابسته منجر به ایجاد یک رابطه ناسالم می‌شود که در آن شخص وابسته ترس از دست دادن دوست خود را دارد و شخص مستقل در برابر وی احساس مسئولیت می‌کند. در بسیاری موارد از این افراد از شدت وابستگی و نیاز به توجه در زندگی شکست می‌خورند.

برای درمان انواع اختلال شخصیت وابسته فرد باید خواهان کمک باشد اما اغلب این افراد خواهان کمک نیستند زیرا لزوماً اعتراف نمی‌کنند دچار مشکلی هستند. در عوض، فرد وابسته به رفتار خود ادامه می‌دهد و ممکن است در روابط دوستی و روابط کاری خود مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. اگر تصور می‌کنید که دچار این اختلال هستید و نیازمند کمک هستید یا اگر بر این باورید که شخصی را می‌شناسید که دچار این اختلال است و نیازمند کمک است می‌توانید برای مشاوره روانشناسی در خصوص شروع برنامه درمانی با یک متخصص در مرکز مشاوره ارتباط برقرار کنید.

برای مشاهده آدرس مرکز مشاوره روانشناسی کلیک کنید

برای تعیین وقت مشاوره هم اکنون تماس بگیرید: 02144804164

نوامبر 20, 2020

اکتبر 9, 2020

اکتبر 2, 2020

سپتامبر 4, 2020

جولای 17, 2020

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

مقالات سایت مشاوره باما

سایت مشاوره باما با هدف تحکیم بنیان خانواده در تلاش است با انتشار بهترین مطالب و مقالات روانشناسی در حوزه مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، انتخاب همسر ، مهارت های زندگی زناشویی ، ارتباط صحیح با همسر ، حل اختلافات و مشکلات زندگی مشترک ، روشهای تربیت کودک و نوجوان و راهکارهای پیشگیری از طلاق و بازسازی زندگی بعد از طلاق بپردازد.

هنگامی که مردم با فردی که دچار اختلال شخصیت وابسته است دوست می‌شوند احساس خوبی دارند. آن‌ها می‌بینند در کنار فردی هستند که با تمام وجود ابراز علاقه می‌کند و هر آن‌چه می‌گویند را می‌پذیرد. اما این حالت پس از مدتی غیر قابل تحمل می‌شود. آن‌ها می‌بینند با فردی روبرو هستند که برای یک لحظه هم رهایشان نمی‌کند و رفتارهایش آزاردهنده است. در این نوشته شما را با این اختلال شخصیتی و روش درمان آن آشنا خواهم کرد.

اختلال شخصیت وابسته (Dependent Personality Disorder) یکی از اختلالات شخصیت گروه C است. در این اختلال روانی فرد در زمینه‌های گوناگون زندگیش به دیگران وابسته است و استقلالی ندارد. این افراد برای انجام کارهای روزمره و تصمیم‌گیری‌های پیش و پا افتاده هم به دیگران وابسته هستند. این وابستگی با یک ترس غیر منطقی از تنها ماندن و ترک شدن همراه است. این افراد حتی هنگامی که با دیدگاه دیگران مخالفند دیدگاه خودشان را بیان نمی‌کنند یا رفتاری نشان می‌دهند که انگار گفته‌ها یا رفتار طرف مقابل را قبول دارند چون از ترک شدن و تنها ماندن ترس شدید دارند. یک شخصیت وابسته تمام تلاش خود را می‌کند که پشتیبانی، تأیید و دلگرمی دیگران را داشته باشد. اگر به دلایلی دوست نزدیک یا کسی که با او رابطه عاطفی دارد رهایش کند به سرعت دنبال یافتن یک جایگزین برای او می‌گردد چون از تنها ماندن احساس رنج، پریشانی و درماندگی شدید می‌کند، و بر این باور است که نمی‌تواند به تنهایی از خودش مراقبت کند. این افراد به دلیل ترس‌هایی که دارند در برابر آزار و سو استفاده مقاومت چندانی نشان نمی‌دهند. بروز این اختلال در زنان بیش از مردان است.

این اختلال شخصیت ریشه در دوران کودکی و نوجوانی دارد. رشد کودک در خانواده‌ای با پدر و مادر سلطه‌گر، خطر بروز این اختلال شخصیتی را افزایش می‌دهد. هنگامی که والدین بیش از اندازه اقتدارگرا یا مراقبت‌کننده باشند، شخصیت فرزندشان مستقل و توانمند نمی‌شود. در نتیجه والدین در تمام زمینه‌های زندگی فرزندشان دخالت می‌کنند و فرزند توانایی انجام کارها را به تنهایی از دست می‌دهد و همیشه به دنبال دریافت پشتیبانی و تأیید خواهد بود تا بفهمد رفتاری که انجام داده درست بوده یا نه. مشکلات این افراد پس از ازدواج شدیدتر هم می‌شود و ممکن است زندگیشان به طلاق بیانجامد.هم‌چنین پژوهشی در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ویژگی‌های این اختلال شخصیتی ممکن است از والدین به فرزندان به صورت ارثی منتقل شود.

اختلال شخصیت وابسته می‌تواند با اختلالات اضطرابی، وحشت‌زدگی یا پنیک اتک، اختلال افسردگی و سوء مصرف مواد، همایندی یا Comorbidity داشته باشد.چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

در کتاب DSM 5 نشانه‌ها و معیارهای اختلال شخصیت وابسته یاد شده است. به یاد بسپارید که تنها با دانستن نشانه‌ها نمی‌توانید یک اختلال روان‌شناختی را شناسایی کنید. چون برخی از اختلالات روانی نشانه‌های همانند یا نزدیک به هم دارند. پس شناسایی اختلال روانی کاری است که یک روان‌شناس باتجربه انجام می‌دهد و پس از آن به درمان اختلال روانی می‌پردازد. نشانه‌های این اختلال روانی چنین است:

فرد به طور شدید و فراگیر نیازمند رسیدگی دیگران به خودش است. این نیاز باعث می‌شود که فرد رفتار چسبنده و مطیعانه داشته باشد و از جدا شدن بترسد. این نیاز پیش از سال‌های نخست بزرگسالی آغاز شده و در شرایط و موقعیت‌های گوناگون دیده می‌شود. این حالت را با ۵ مورد (یا بیش از ۵ مورد) از موارد زیر نشان می‌دهند:

۱- در تصمیم‌گیری‌های روزمره به شدت نیازمند دلگرمی و سفارش‌های دیگران است.

۲- نیاز دارد که دیگران مسئولیت بخش‌های گوناگون زندگیش را برعهده بگیرند.

۳- نمی‌تواند با دیگران مخالفت کند چون می‌ترسد تأیید، پشتیبانی یا دلگرمی آنان را از دست بدهد.  این مورد شامل ترس‌های واقع‌گرایانه از تنبیه به دلیل کاری بد نمی‌شود.

۴-  نمی‌تواند برای انجام دادن کارها پیش‌قدم شود. یا نمی‌تواند به تنهایی کاری را انجام دهد. این حالت به دلیل نداشتن اعتماد به نفس بروز پیدا می‌کند نه به خاطر بی‌انگیزگی یا نداشتن انرژی.

۵- برای به دست آوردن پشتیبانی و تأیید دیگران دست به هر کاری می‌زند. تا جایی که برای انجام کارهای ناخوشایند هم داوطلب می‌شود.

۶- در تنهایی احساس رنج یا درماندگی می‌کند. زیرا به شدت و به طور غیر منطقی می‌ترسد که نتواند از خودش مراقبت کند.

۷- هنگامی که رابطهٔ دوستانه و نزدیکش را با کسی از دست می‌دهد به سرعت دنبال ایجاد رابطهٔ تازه با کسی دیگر می‌گردد تا کسی را برای پشتیبانی و دلگرمی به عنوان جایگزین کنار خودش داشته باشد.

۸- به طور شدید و غیر منطقی می‌ترسد که تنها بماند و ناچار شود به تنهایی از خودش مراقبت کند.

این اختلال شخصیت با روان‌درمانی درمان می‌شود. پس برای آغاز فرآیند درمان باید پیش روان‌شناس بروید. هم‌چنین در برخی از شرایط ممکن است دارودرمانی هم انجام شود اما داروها برای درمان اضطراب و افسردگی ناشی از بروز این اختلال شخصیت تجویز می‌شوند و برای درمان هستهٔ اصلی مشکل فرد کاربرد ندارند.

همان‌گونه که گفته شد کسانی که دچار اختلال شخصیت وابسته هستند در خطر بروز افسردگی و اضطراب قرار دارند. اگر این افسردگی یا اضطراب شدید شود داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی برای فرد تجویز می‌شود. اما این داروها جنبهٔ کمکی دارند و اختلال را درمان نمی‌کنند.

رفتاردرمانی شناختی یا CBT، طرحواره درمانی و روانکاوی بهترین روش‌های روان‌درمانی این اختلال شخصیت هستند. به کمک رفتاردرمانی شناختی می‌توانیم به بهبود و افزایش اعتماد به نفس فرد کمک کنیم. هم‌چنین باید خودپنداره‌های فرد دگرگون شود. کسانی که دچار این اختلال شخصیت هستند درک درستی از توانمندی‌های خود ندارند. روان‌شناس در فرآیند درمانی تلاش می‌کند باورها و رفتارهای ناکارآمد فرد را تغییر دهد و باورها و رفتارهای درست را جایگزین نماید تا فرد بتواند شخصیتی مستقل و توانمند داشته باشد.

در روش روانکاوی ما به دنبال یافتن ریشهٔ مشکلات در گذشتهٔ فرد هستیم. همان‌گونه که گفته شد اختلال شخصیت وابسته ریشه در کودکی فرد دارد. افرادی که پدر و مادرانی سلطه‌گر داشته‌اند به گونه‌ای پرورش می‌یابند که توانایی انجام کارهایشان را بدون دخالت آنان ندارند. به همین خاطر اعتماد به نفس این افراد پایین است. هنگامی که فرد رنج و پریشانی وابستگی به خانواده را برای سال‌ها بر دوش بکشد، شخصیت مستقل و توانمند در او شکل نمی‌گیرد. روش درمانی روانکاوی بر خلاف CBT زمان طولانی‌تری نیاز دارد و مشکلات را به طور عمیق‌تر بررسی و درمان می‌کند.

یکی از مواردی که روان‌شناس در فرآیند درمانی این اختلال شخصیت باید به آن توجه داشته باشد این است که باید از وابستگی درمانجو به خودش جلوگیری کند. برخی از روان‌شناسان کم‌تجربه کار روی کسانی که دچار این اختلال روان‌شناختی هستند را بسیار دوست دارند چون می‌گویند که این درمانجویان توجه کاملی به گفته‌هایشان دارند. یا این‌که هر تکلیفی به آن‌ها داده می‌شود به خوبی انجام می‌دهند. اما توجه داشته باشید این حالات برگرفته از مشکلاتی است که فرد برای درمان آن پیش روان‌شناس آمده است. پس روان‌شناس باید تلاش کند که از وابستگی درمانجو به خودش خودداری کند و برای ایجاد استقلال در فرد تلاش نماید.

ما در گروه آقای روان‌شناس آمادهٔ مشاوره و روان‌درمانی به کسانی که از اختلال شخصیت وابسته رنج می‌برند هستیم. با ما گفت‌و‌گو کنید.

دیدگاه

نام

ایمیل

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.


 


 


 


 

کلینیک روانشناسی آقای روانشناس در تهران آماده خدمات روانشناسی و مشاوره آنلاین و حضوری به شماست. برای رزرو مشاوره در تهران با ما تماس بگیرید

© Copyright Mr Psychologist

تمام زوجین از ابراز علاقه و محبت همسر و پارتنر خود لذت می‌برند و هر چه فرد مقابل ابراز محبت و وابستگی بیشتری نشان دهد، خشنود‌تر خواهند شد.

وابستگی در ابتدای رابطه شیرین است، ولی اگر این شیرینی بیش از حد شود، دل را می‌زند و ممکن است خبر از وجود اختلالی به نام اختلال شخصیت وابسته ‌دهد. معمولا با پیشرفت رابطه و آشکار‌تر شدن علائم اختلال، کم کم رضایت و خشنودی جای خود را به تلخی و نارضایتی داده و از آستانه تحمل خارج می‌شود.

افراد وابسته نه تنها در زندگی زناشویی، بلکه در دوستی‌ها و روابط روزمره نیز دچار مشکلات زیادی می‌شوند و نیازمند کمک تخصصی هستند.

اختلال شخصیت وابسته یا Dependent personality disorder که به‌اختصار DPD نیز نامیده می‌شود، یکی از شایع‌ترین اختلالات شخصیتی است.

این اختلال به‌صورت نیاز به مراقبت شدن توسط دیگران توصیف می‌شود. این مشکل روانشناختی سبب می‌شود که فرد مطیع و چسبنده رفتار کرده، ترس از جدایی داشته باشد و بدون اطمینان حاصل کردن از نظرات دیگران نتواند تصمیم‌گیری کند. چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

به‌طور کلی می‌توان گفت که این اختلال به‌صورت وابستگی بیش از حد به طرف مقابل در یک رابطه است.

این بیماری در زنان بیشتر از مردان و در بچه‌های کوچک خانواده بیشتر از بچه‌های بزرگ بروز می‌کند و معمولا در اوایل جوانی و یا پس از شکل‌گیری روابط مهم در بزرگسالی آشکار می‌شود.

اختلال شخصیت وابسته ممکن است در اثر ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و رشدی ایجاد شود. افرادی که در دوران کودکی توسط والدین بیش از اندازه مقتدر یا بیش از حد محافظت‌کننده تربیت شده‌اند یا به بیماری جسمی مزمنی مبتلا بوده یا در معرض اضطراب جدایی قرار گرفته‌اند، ممکن است خصوصیات شخصیت وابسته را در بزرگسالی نشان دهند.

افراد مبتلا به DPD، نیازمند، منفعل و بسیار وابسته رفتار می‌کنند.

اما علائم دیگری نیز وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌توان به وجود این اختلال در فرد پی برد. علائم شایع شخصیت وابسته عبارتند از:

شخصیت‌های وابسته آماده پذیرفتن هر نوع سوءرفتار از سوی دیگران هستند و اگر همسر فرد مبتلا، شخصی سلطه‌جو باشد، ممکن است به سوءاستفاده‌های جسمی از آن‌ها روی بیاورد.

حتی اگر والدین خود بیمار، افراد سلطه‌گری باشند، ممکن است به‌طور ناخواسته این رفتار را در همسر فرزند خود تقویت کنند. اما حتی اگر همسر بیمار، فرد ظالمی نباشد، باز هم رابطه به‌خاطر وابستگی بیش از حد فرد مبتلا و عدم مسئولیت‌پذیری او دچار مشکلات عدیده خواهد شد.

اگر بیشتر یا تمام علائم ذکرشده در قسمت قبل در فرد وجود داشته باشند، روان‌درمانگر با در نظر گرفتن تاریخچه پزشکی و روانپزشکی فرد، ارزیابی را آغاز می‌کند. روانپزشکان و روانشناسان از ابزارهای مصاحبه و ارزیابی ویژه‌ای استفاده می‌کنند که برای تشخیص اختلال شخصیت در افراد طراحی شده‌اند.

لازم به ذکر است که اختلال شخصیت وابسته با اختلال شخصیت مرزی علائم مشترکی دارند و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. روان‌درمانگران حرفه‌ای به این شباهت‌ها واقف بوده و اختلال مربوطه را شناسایی می‌کنند.

در اختلال شخصیت مرزی، فرد با احساس خشم و پوچی به ترس از ترک شدن واکنش نشان می‌دهد، درحالی‌که فرد وابسته با تسلیم شدن به این ترس پاسخ می‌دهد و به‌دنبال رابطه دیگری برای حفظ وابستگی خود است.

اولین و مهم‌ترین قدم در درمان مبتلایان به علائم DPD، افزایش اعتمادبه‌نفس و به‌دست آوردن توانایی مستقل عمل کردن از دیگران، در عین حفظ روابط نزدیک و معنادار است.

یکی دیگر از روش‌های مهم درمان وابستگی، رفتار‌درمانی است که هدف آن کمک به افراد برای فعال‌تر، جرأتمند‌تر و مستقل‌تر شدن است و به آن‌ها نحوه ایجاد روابط سالم را می‌آموزد. در کنار جرأت آموزی ممکن است از گروه‌درمانی و خانواده‌درمانی نیز استفاده گردد.

دارو‌درمانی نیز برای آن دسته از افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته که از افسردگی و یا اضطراب رنج می‌برند، استفاده می‌شود. در چنین شرایطی دارو‌های ضداضطراب و ضد‌افسردگی تجویز می‌شوند.

لیست بهترین روانشناسان کشور

لیست بهترین روانپزشکان کشور

 

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته ممکن است علائم افسردگی، اضطراب، حملات وحشت (پانیک)، فوبیا‌های خاص و سوءمصرف مواد را تجربه کنند.

دلیل این عوارض آن است که این افراد باور دارند که برای ادامه زندگی خود نیازمند حمایت دیگران هستند، بنابراین همواره اضطراب جدایی و افسردگی ناشی از دست دادن یا سردی روابط را دارند. از سوی دیگر، زمانی‌که به آن‌ها مسئولیت جدیدی واگذار می‌شود، چنین تصور می‌کنند که از عهده آن بر‌نمی‌آیند و دچار حملات وحشت می‌گردند.

علاوه بر موارد فوق، مبتلایان ممکن است به‌منظور اجتناب از تنهایی در روابط ناسالمی باقی بمانند که از آن‌ها سوءاستفاده ‌می‌شود.

اگرچه ممکن است پیشگیری از ابتلا به شخصیت وابسته امکان‌پذیر نباشد، اما بسیاری از افراد مبتلا با شرکت در جلسات روان‌درمانی (مشاوره) می‌توانند روش‌های مؤثر برای استقلال یافتن در انتخاب‌های زندگی خود و کنار آمدن با شرایط دشوار را بیاموزند.

پرورش ساختار شخصیتی فرآیندی پیچیده‌ای است که هر چه از سنین پایین‌تری شروع ‌شود، احتمال موفقیت آن بیشتر خواهد بود. بنابراین، روان‌درمانی با هدف تغییر شخصیت، هر چه زود‌تر آغاز گردد، موفق‌تر خواهد بود. چرا‌که در سنین کمتر، بیمار به‌میزان بیشتری تحت تأثیر تغییرات قرار می‌گیرد و رابطه قوی‌تری میان درمانگر و بیمار به‌وجود می‌آید.

نویسنده: میترا سیفان – روانشناس

مطلب مرتبط: شناخت ویژگی‌های افراد مهرطلب، ازدواج با شخصیت مهرطلب

خوانندگان محترم چنانچه سوالی در زمینه انواع اختلالات شخصیت دارید در قسمت نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های پزشکی است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.

اطلاعات نام، ایمیل و وبسایت را در مرورگر ذخیره کن.

ماموریت پزشک خوب آسان سازی دسترسی به اطلاعات و خدمات پزشکی و سلامت، و کمک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه‌ای بهتر است. در پزشک خوب می‌توانید به صورت رایگان دکتر یا تخصص مورد نظر خود را جستجو کرده و پس از مشاهده اطلاعات تکمیلی و وقت‌های در دسترس، زمان مراجعه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. علاوه بر آن پزشکان، روانشناسان، و دندانپزشکان یا سایر متخصصان حوزه سلامت می‌توانند ضمن معرفی کامل خود در فضای اینترنت به روشی بسیار مفید و کارآمد، اطلاعات و زمان حضور مراجعین خود را به صورت آنلاین مدیریت نمایید.چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم

تمامی حقوق برای وبسایت پزشک خوب محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می‌باشد.

چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم
چگونه شخصیت وابسته را درمان کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *