چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

 
helpkade
چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم
چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

1) دور زدن ممنوع: ایستادن بعد از شكستن بسیار سخت است ولی این دقیقا كاری است كه باید انجام دهید و با تمام درد و رنجی كه دارید به زندگی ادامه دهید. هیچ راه میانبری وجود ندارد كه قسمتی از مانع را در خود نداشته باشد، پس دنبال راه فرار از شكستتان نباشید. اگر بخواهیم مسایلی كه از درون ما را تكه‌تكه می‌كنند دور بزنیم در مسیری دایره‌وار گرفتار خواهیم شد كه راه به جایی نمی‌برد. با تمام درد و غمی كه داریم باید از وسط راه پر مانع و تیغ بگذریم. یك واقعیت ساده وجود دارد؛ برای گذر كردن باید ناراحتی و سختی كشید. در این صورت بعد از گذشتن از این مسیر به فردی قوی‌تر تبدیل خواهیم شد و سختی‌هایی كه كشیده‌ایم ما را آبدیده خواهند كرد.

چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

2) جدا شوید و از آزادی‌تان لذت ببرید: همه می‌خواهند از غم قلبی جدا شوند، اما چگونه؟ تلاش برای پر كردن خلاء درون خود بدون وارد شدن عجولانه به یك رابطه دیگر یا بیهوده تلاش كردن یك طرفه برای برگرداندن عشق از دست رفته، ‌تنها راه است. وابستگی باعث درد و رنج می‌شود و بهترین راه برای رسیدن به آرامش و شادی، رهایی از وابستگی‌هاست. یكی از افكاری كه با آن می‌توانید خود را از غم و اندوه نجات دهید این است كه با خود تكرار كنید: من برای شاد بودن به هیچ‌كس و هیچ‌چیز نیاز ندارم. بعد از یك شكست قلبی خیلی سخت است اعتماد‌كردن به اینكه می‌توان بدون آن شخص زندگی كرد و راه را ادامه داد و شاد بود ولی زندگی بارها به ما ثابت كرده كه ما می‌توانیم! باید خلاقانه و با قدرتی كه داریم خلاءهایمان را پر كنیم.

3) نقاط قوت خود را بنویسید: یكی از تكنیك‌‌های خارج‌شدن از احساس شكست، لیست‌كردن نقاط قوت است. اینكه با سختی‌ها كنار آمده‌اید و هنوز ایستادگی می‌كنید، اینكه با وجود افسردگی شدید و افكار منفی تا حد خودكشی كه گاهی ذهنتان را پر می‌كند هنوز زنده هستید از نقاط قوت شماست. اینكه حتی باوجود درد و رنج لب به سیگار نزده‌اید، به دیگران ضربه نزده‌اید، به سمت دروغ و دغل نرفته‌اید از قدرت شماست. پس این موارد را بنویسید و به خودتان گوشزد كنید.

4) خرس سفید: اگر تلاش می‌كنید به خاطراتتان فكر نكنید و می‌خواهید دور خود حصار بكشید تا مانع ورود آنها شوید و با خودتان مدام تكرار می‌كنید: نباید به او فكر كنم، نباید درباره او خیالبافی كنم، نباید لحظه‌های با هم بودنمان را به یاد بیاورم مطمئن باشید اوضاع را بد و بدتر خواهید كرد. در یك مطالعه مشهور و روان‌شناسی كه در سال 1980 صورت گرفت از افراد خواسته شد در مورد همه‌چیز فكر كنند ولی حق ندارند درباره خرس سفید فكر كنند. حدس می‌زنید همه آنها درباره چه چیزی فكر كردند؟ خرس سفید! پس نجنگید و نه خود را به سمت خاطرات هل بدهید و نه به زور بخواهید یك شبه یا یك ماهه همه‌چیز را فراموش كنید.

5) كمك كنید: احساساتتان را جمع‌آوری، بسته‌بندی و سعی كنید برای استفاده از آنها راهی پیدا كنید، اما بهترین راه، كمك كردن به یك شخص دیگر است، به‌خصوص اگر آن شخص دچار دردی شبیه شما باشد. این كار شما را از دردها و رنج‌هایتان دور خواهد كرد و برای لحظاتی خود را فراموش خواهید كرد و این یعنی معجزه! حتی می‌توانید جذب بنگاه‌های خیریه شوید به‌خصوص جاهایی كه از بچه‌ها حمایت می‌كنند.

6) خنده و گریه: همان‌طور كه خنده در خیلی از مراحل بهبودبخش است، گریه هم می‌تواند شفادهنده باشد. آیا فكر می‌كنید بعد از یك گریه خوب، اتفاقی حالتان بهتر می‌شود؟ نخیر، كلی دلایل فیزیولوژیك وجود دارد كه قدرت شفابخش بودن اشك را ثابت می‌كند. برخی از آنها توسط ویلیام فری، كسی كه برای 15 سال رییس تیم تحقیقاتی مطالعه روی اشك بوده، به ثبت رسیده است. در میان یافته‌های آنها به اشك‌های عاطفی [در مقابل اشك‌هایی كه برای جراحت‌های فیزیكی ریخته می‌شود] اشاره می‌شود كه با خود مواد سمی خاصی را دفع می‌كنند و استرس غم و اندوه را كاهش می‌دهند پس جلوی اشك خود را نگیرید.

7) لیست خوب‌ها و بدها: باید مشخص كنید كدام فعالیت‌ها حال شما را خوب می‌كنند و كدامشان باعث طغیان احساسات بد می‌شوند و برای اینكه دقیقا بفهمید باید آنها را امتحان كنید و بعد در لیست فعالیت‌هایی كه باید انجام دهید یا فعالیت‌هایی كه نباید انجام دهید، قرار دهید ولی كارهایی مثل چك كردن صفحه شخصی در اینترنت، سایت و دیدن روابط جدید یا كارهایی كه قرار است انجام دهید قطعا جزو فعالیت‌هایی نیست كه شما را خوشحال كند. پس از همین لحظه و بدون آنكه تجربه كنید آن را در لیست كارهای ممنوعه قرار دهید و اما در لیست خوب‌ها احتمالا می‌توانید حذف كردن تمام پیامك‌ها، ایمیل‌ها و پیام‌های صوتی او را قرار دهید. فروختن هدیه‌های گران‌قیمتی كه او برایتان خریده است مثل جواهرات را هم در لیستتان بگنجانید. پولش را صرف یك سفر عالی كنید!

8) ورزش كنید:

9) دنیای جدیدی بسازید: دوستان مشترك و فعالیت‌های مشترك نمی‌گذارد به طول كامل از او جدا شوید پس دنیایی از دوستان جدید و فعالیت‌های جدید برای خود بسازید.

10) امید داشته باشید: می‌گویند: «حسی قوی‌تر از ترس وجود دارد و آن بخشش است.» اما برای اینكه بتوان بخشید باید از گذشته گذر كرد و برای گذر كردن از گذشته، باید امید داشت به روزهای بهتری كه در راه است و به وجود داشتن جاها و موقعیت‌های بهتر. امید به اینكه این درد و پوچ بودن كه در میان فعالیت‌هایتان گردنتان را می‌گیرد، همیشه با شما نخواهد ماند. امید، یعنی ایمان داشتن به اینكه روزی غم‌هایتان بخار می‌شوند و تا همیشه لبخندهایتان زوركی و بی‌رنگ نخواهد بود.

برگرفته از سلامت

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

درهمه روابط گاهی مشکلاتی به وجود می آید که رابطه را با شکست روبرو می کند و هر دو طرف را دلگیر یا دلشکسته می کند . در این روابط زن و مرد مانند قبل نمی توانند در رابطه بمانند زیرا آنها احساس سرشکستگی دارند و احساس می کنند در زندگی زناشویی درک نشده اند و به آنها توهین شده است.

در این رابطه زن و مرد هر یک از زاویه دید خود به مشکل نگاه می کند و خود را مقصر نمی دانند . اگر این افراد نتوانند به سادگی از رابطه خارج شوند، چه باید انجام دهند و چگونه باید رابطه شکست خورده را ترمیم کنند؟

به یکدیگر زمان بدهید

در روابطی که با مشکل روبرو می شوند ، اعتماد و اطمینان که پایه های محکم یک رابطه را تشکیل می دهند ، از بین می روند . برای جبران و ترمیم این روابط زمان لازم است.

با گذشت زمان از شدت خشم و هیجان دو طرف، به ویژه شخص آسیب دیده، کم می شود و او می تواند تصمیم خود را بگیرد . در این روابط نمی توان از شخص آسیب دیده انتظارپشت سر گذاشتن سریع مشکل را داشت و هر دو طرف باید به یکدیگر زمان بدهند.

چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

طرفین به یکدیگر زمان می دهند، هرکس باید به طور فردی مشکل را بررسی کرده یا کسی را داشته باشد که بتواند به او کمک کند. در این مدت نیز روابط باید عادی شود تا درکنار آن لازم است به مشاور یا متخصص مراجعه شود؛البته اگرهر دو با هم به مشاور مراجعه کنند، قطعا نتیجه بهتری می گیرند والبته یادمان باشد که گذشت زمان هم عامل بسیار مهمی است.

صحبت کنید

بارها در مطالب بخش خانواده پلاس نمناک عنوان کرده ایم که درباره آنچه موجب اذیت و آزار شما شده با شریک زندگی خود صحبت کنید و مشکلات و مسائل خود را با شریک خود در میان بگذارید تا بتواند آنها را حل کند . با همسرتان صادق باشید و نگرانی هایتان را بیان کنید.

مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهید

بعد از شکست در رابطه اگر طرفین بخواهند زندگی خود را با یکدیگر ادامه دهند ، باید بتوانند مهارت های ارتباطی را افزایش دهند . یکی از مهارت های مهم اجتماعی که با آن می توان آسیب های جانبی را به حداقل رساند ، خوب گوش کردن است.

اگر شما بتوانید به صحبتهای طرف مقابلتان بدون جبهه گیری و با توجه به شناختی که از او دارید ، گوش کنید ، می توانید او را درک کرده و متوجه رفتار او شوید . در این گفتگو اگر حرف های طرف مقابل را فقط بشنوید و به آن توج نکنید ، نمی توانید او را درک کنید و مشکلتان پا برجا می ماند.

به شناخت خوبی از خود برسید

زمانی که مشکلی در رابطه به وجود می آید ، ابتدا باید به رفتار خودتان توجه کنید و شناخت بیشتری از خود به دست آورید . باید بدانید تاثیر وقایع و اتفاقات بر شما چیست و علت عصبانیتتان چه می تواند باشد . اگر به شناخت خوبی از خود برسید و بتوانید نقاط ضعف و قوت خودتان را بشناسید به بهبود رابطه تان کمک خواهید کرد.

جهان را از چشم شریک زندگی خود ببینید

هر کسی ممکن است در زندگی اشتباه کند پس خود را به جای همسرتان بگذارید و فقط به احساسات خود توجه نکنید . سعی کنید دریابید کدام رفتار شما موجب بروز این مشکل شده پس هر چه زودتر این اشتباهات را جبران کرده روابط عاشقانه خود را ترمیم کنید.

واقعیت را بپذیرید

درست است پذیرش برخی از مسائل در رابطه شکست خورده بسیار مشکل است اما هرچه دیرتر آن را بپذیریم، دیرتر به نتیجه می رسیم . پس بهتر است برای پذیرش راحت تر از مشاور و متخصص در این زمینه کمک بگیریم.

مثلا اگر همسرتان به شما خیانت کرده باید روی عزت نفس خود کار کنید تا بتوانید بپذیرید که دلیل خیانت همسرتان به شما ، خوب نبودن شما از نظر ظاهری و یا دوست داشتنی نبودن شما نیست بلکه دلیل این امر می تواند مشکلی در خود فرد باشد.

برای بازسازی و ترمیم رابطه رفتار دو طرف مهم است

بازسازی و ترمیم یک رابطه شکست خورده ممکن است زیاد زمان ببرد و یا برخی از افراد بتوانند زودتر به زندگی بازگردند اما مدت زمانی که برای ترمیم رابطه لازم است به عوامل بسیاری مانند :میزان آسیب، زمانی که از آن گذشته، میزان درگیری و شدت آسیبی که به رابطه وارد شده و …بستگی دارد.

همچنین رفتار دو طرف پس از شکست در رابطه ، می تواند در بازسازی رابطه تاثیر گذار باشد . رسیدن زودتر به نتیجه به این معنی نیست که طرفین بتوانند اعتماد لازم را به دست آورند بلکه بعضی افراد خیلی دیر به نتیجه می رسند، ولی شاید بتوانند با اعتمادی بیشتر از قبل به رابطه برگردند.

پیش فرض هایی که در ذهن خود دارید را تغییر دهید

در برخی از روابط نیز که طرفین ارتباط عاطفی محکمی با هم دارند ، بروز هر نوع مشکل آنها را بیشتر آزار می دهد و آنها ممکن است گاهی در ارتباط زناشویی هر بی توجهی و غفلت از نیازهای یکدیگر را خیانت تلقی کنند.

این مسئله ریشه در کودکی آنها دارد زیرا آنها در زمان کودکی نیز با بی توجهی پدر و مادر و ندیدن توجه کافی از آنها فکر می کردند والدین به آنها خیانت می کنند و واژه خیانت یا ترک و طرد در ذهن آن ها شکل گرفته و آنان را در مقایسه با دیگران آسیب پذیرترکرده است.

این افراد در زندگی زناشویی نیز آسیب پذیرتر هستند و میزان اعتماد آنان رابطه مستقیمی با تجربه و پیشینه گذشته شان دارد . پس در این مواقع بهتر است معانی و مفاهیمی را که قبلا در ذهنمان نقش بسته و باعث آزار و اذیت ما شده بود، تغییر دهیم؛ زیرا گاهی ما پیش فرض هایی در ذهن خود داریم که نمی گذارند از زندگی لذت بیشتری ببریم و مدام ما را آزار می دهند.

زمانی را برای بررسی مشکل اختصاص دهید

همانطور که گفتیم هر دو طرف باید زمان کافی به یکدیگر بدهند تا بتوانند آرام شوند و تصمیم بگیرند . اگر تصمیم آنها بر ادامه دادن رابطه بود ، باید زمانی را هم برای بررسی مشکل اختصاص دهند . در این هنگام باید دو طرف به یکدیگر احترام بگذارند و یکدیگر را درک کنند و برای ترمیم رابطه با هم همدلی کنند.

مسئولیت اشتباهاتتان را بر عهده بگیرید

اگر در زندگی اشتباهاتی دارید که منجر به خراب شدن رابطه تان شده ، به اشتباهات خود اعتراف کنید و سعی کنید دیگر این اشتباهات را تکرار نکنید و تنها شریک زندگیتان را سرزنش نکنید تا بتوانید به مرور به ترمیم رابطه عاشقانه کمک کنید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

برای حل مشکل افزایش اعتمادبه نفس اهمیت دارد . افرادی که اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی دارند بهتر می توانند با مسائل کنار بیایند. شما باید علت اینکه نمی توانید به خودتان اعتماد کنید و علت چیره شدن هراس بر خود را بیابید و مشکلاتان را حل کنید تا بتوانید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

همدیگر را ببخشید

سخت ترین و مهمترین بخش ترمیم یک رابطه بخشش است . بخشش سبب می شود خشم و نفرت و کدورت ها از بین برود و شما برای بازگشت به رابطه عاشقانه آماده شوید . شما برای بخشش طرف مقابلتان به زمان نیاز دارید . . گذشت زمان سبب آرام شدن و منطقی تر شدن شما می شود.

خاطرات عاشقی را مرور کنید

در زندگی مشترک زمانی عاشق همسر خود بوده اید و کم کم مشکلات و گرفتاری ها ، استرس ها ، فرزندان و . . . سبب دوری و کاهش علاقه شما به همسرتان شده است . اگر رابطه تان با مشکل روبرو شده برای ساعتی هم شده افکار منفی را از خود دور کنید و به مرور خاطرات گذشته که عشقتان عمیق بوده بپردازید.

درمان شکست عشقی از چه راهی امکان پذیر است؟ عشق یکی از عمیق‌ترین احساسات بشری است که می‌تواند مجموعه‌ای از احساسات و هیجانات قوی دیگر را برای فرد به همراه داشته باشد. هرچقدر این احساس عمیق‌تر شود شکست خوردن در آن نیز منجر به رنج شدیدتری خواهد شد. در این شرایط اگر فکری به حال خود نکنید ممکن است مشکلات روحی و عاطفی بسیاری سراغ شما بیایند و غم از دست دادن رابطه برای شما منجر به افسردگی و اضطراب مزمن شود. برای اینکه بتوانید از پس این مرحله دشوار (شکست عشقی) از زندگی خود بربیایید نیاز به کمک و درمان دارید. برای آگاهی از روش‌های درمان شکست عشقی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا بعضی ها بی‌تفاوت به زندگی‌شان ادامه می‌دهند و بعضی ها تا پای مرگ هم جلو می روند؟ شما دوست دارید پس از یک شکست عشقی جزء کدام دسته باشید؟ درست است که شما همین چند ماه یا چند سال پیش عاشق شده اید اما ذهنیت شما از عاطفه، محبت و دلبستگی سال ها قبل شکل گرفته است؛ یعنی از اولین باری که مادر تان شما را در آغوش گرفت. کسانی که مادرشان را از دست داده‌اند، شکست های عشقی وحشتناک تری را تجربه می کنند.

البته منظور ما در اینجا از دست دادن فیزیکی نیست. کسانی که به هر دلیلی، داشتن رابطه عاطفی و مادرانه با مادر خود را از دست می‌دهند، همیشه به دنبال یک مادر جایگزین میگردند. تصور کنید که دومین مادرتان هم به شما بی رحمی کند. معلوم است که شما این دنیا را جای وحشتناکی خواهید دید؛ جایی که به وجود آمده تا شما چیزهایی را از دست بدهید.

چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

البته عکس این قضیه نیز صادق است. کسانی که دائما مورد توجه والدین خود بوده اند و وابستگی زیادی به آن ها دارند نیز سخت می‌توانند «نه» را قبول کنند بنابراین با توجه به شرایطی که شما در آن تربیت شده اید می توانید عکس العمل های متفاوتی از خود بروز دهید. البته این ها همه ماجرا نیستند بلکه عوامل فردی و محیطی گوناگونی در این امر تاثیر گذار هستند که تعیین نقش هریک از آن ها به ارزیابی دقیق یک روان درمانگر نیاز دارد. 

برای آشنایی با  اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید. 

 

جواب این سوال هم می تواند مثبت باشد و هم منفی. در بسیاری از افراد روند کنار آمدن با شکست عشقی به طور طبیعی تا 6 ماه طول می کشد و پس از این مدت، آن ها به پذیرش این مسئله می رسند و می توانند عملکرد عادی زندگی خود را از سر بگیرند. اما در برخی دیگر غم و اندوه رابطه از دست رفته هم چنان باقی می ماند و هرچه می گذرد  فرد بیشتر در خاطرات خود غرق می شود. در این شرایط افسردگی به شکست عشقی اضافه می شود و اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد. به همین خاطر بهتر است از همان ابتدا که با شکست عشقی مواجه شدید با یک درمانگر در ارتباط باشید تا بتوانید اوضاع روانی خود را تحت کنترل بگیرید. 

برای آگاهی از  اختلال افسردگی و علائم افسردگی در خود یا اطرافیانتان کلیک کنید. 

 

گاهی اوقات رابطه عاطفی با اتفاق های ناخوشایندی به پایان می رسد. اتفاقاتی نظیر خیانت و دروغگویی علاوه بر احساس شکست، خشم و نفرت زیادی را به همراه می آورد. در این شرایط اگر می خواهید دچار آسیب های دراز مدت روحی نشوید باید به یک سری از خصایل دست پیدا کنید. بدون داشتن این خصوصیات درمان شکست عشقی برایتان دشوار خواهد بود. مهم ترین نکته ای که باید بدانید و به کار ببندید توانایی بخشش است. شما باید توانایی بخشیدن را داشته باشید.

این بخشش تنها کلماتی که بر زبان جاری می شوند و یا از ذهن می گذرند نیست. این یک فرآیند عمیق عاطفی ست. باید بتوانید با تمام وجود شریک عاطفی پیشین خود را ببخشید. بخشش یک نکته بسیار کلیدی در درمان شکست عشقی است، اما چرا این امر تا به این اندازه اهمیت دارد؟ زیرا که با این بخشش قبل از هر چیز خود را به آرامش رسانده اید. ممکن است بگویید آخر چگونه؟ هرگز امکان ندارد بتوانم او را ببخشم، پاسخ ما به شما این ست که بدون بخشش شکست عشقی هرگز به آرامش نخواهید رسید.

همچنین قرار نیست شما همیشه یک بازنده باشید، بلکه باید به خود فرصت دوباره ای برای شروع رابطه ای جدید بدهید. پس حتما از کمک های متخصصان روانشناسی برای شروع دوباره استفاده کنید. جهت آمادگی برای شروع رابطه بعد از شکست عشقی کلیک کنید.

 

برای درمان شکست عشقی باید از چهار مرحله روانشناختی عبور کنیم بدون عبور از این مراحل هرگز به درمان حقیقی یک شکست عشقی نمی‌رسیم. این مراحل عبارتند از شوک، انکار، باز آفرینی و استقلال عاطفی. روزی بدون هیچ مقدمه قبلی شریک عاطفی شما به نزدتان می‌آید و اعلام می‌کند قصد دارد شما را ترک کند، درست است که این اواخر اوضاع رابطه‌تان زیاد خوب پیش نمی‌رفت اما هرگز تصور نمی‌کردید چنین اتفاقی بیفتد در این شرایط ابتدا دچار شوک می‌شوید.

مرحله دوم شکست عشقی انکار است در این زمان هر دو طرف رابطه چه آن کس که رابطه را ترک می‌کند و چه آن کس که طرد می‌شود سعی دارند حقیقت را کتمان کنند، آنان همچنان با یکدیگر تماس می‌گیرند و نمی‌خواهند بپذیرند که رابطه برای همیشه به پایان رسیده است.

پس از آن نوبت به مرحله باز آفرینی می‌رسد. شما از کسی که مدت‌ها دوستش داشتید جدا می‌شوید، اکنون در یافتن معنی و مفهوم زندگی دچار مشکل هستید، برنامه‌ای برای انجام ندارید، روزی در کلاس موسیقی ثبت نام می‌کنید و روزی دیگر به باشگاه ورزشی می‌روید. همه این کارها برای این است که در آخر بتوانید بدون رابطه نیز به معنایی برای وجود خویش دست پیدا کنید. اگر بتوانید این مرحله از شکست عشقی را با موفقیت پشت سر بگذارید؛ وارد مرحله استقلال عاطفی می‌شوید. برای اطلاع از زمان و مراحل شکست عشقی کلیک کنید.

 

طی کردن مراحل شکست عشقی زمان‌بر است و ممکن است چالش های زیادی را برای شما به وجود آورد. به همین خاطر لازم است که همواره با یک روان شناس در ارتباط باشید تا خودتان را بهتر محک بزنید و ببینید چقدر در جهت مثبت قدم برداشته اید. هم چنین در طی این جلسات درمانگر با بررسی تعارضات و مشکلات شخصیتی شما به درمان آن‌ها کمک خواهد کرد که در آینده و روابط بعدی زندگی خود احتمال دچار شدن به شکست عشقی را تا حد زیادی کاهش دهید. برای کسب آگاهی درباره روش های فراموش کردن عشق از دست رفته کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شکست عشقی و درمان شکست عشقی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید. 

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

شکست عشقی از مسائل ناگواری است که ممکن است برای هر زن و مردی رخ دهد. عشق یک طرفه، شتاب زدگی قبل از وارد شدن به روابط عاشقانه، فرار از تنهایی و غیره همگی از عوامل شکست عشقی می باشد که ممکن است قبل یا بعد از ازدواج دختر و پسر اتفاق بیفتد.

فراگیر شدن این مسئله در شبکه های اجتماعی با مشاهده انواع عکس نوشته غمگین در پروفایل افراد کاملا محسوس است. این افراد سعی می کنند با استفاده از پست ها و عکس نوشته عاشقانه غمگین یا تیکه دار اندوه خود را کاهش داده یا به طور غیرمستقیم پیام خاصی را به طرف مقابل انتقال دهند.

اگر چه آثار شکست عشقی در زندگی افراد مختلف، متفاوت است اما اکثر آن ها حس می کنند دنیا به پایان رسیده، دست از علایق خود می کشند، نسبت به کار یا تحصیل بی تفاوت می شوند، از دوستان و خانواده گوشه گیری و خود را در افسردگی غرق می کنند.

آیا شما هم از جمله افرادی هستید که اخیرا به رابطه عاطفی خود پایان داده یا عشق تان شما را ترک کرده است؟ بدون شک دوران سختی را می گذرانید اما با گذشت زمان و کمی تلاش، می توانید بر غم و اندوه غلبه کرده و از زندگی لذت ببرید.

اولین چیزی که بعد از جدایی، افراد به آن تاکید می‌کنند، «فراموش کردن» است. اما واقعیت این است که در روان ما چیزی به عنوان فراموش کردن وجود ندارد. در واقع ناخودآگاه ما، مسئولیت افکار و خاطراتی که به گمان خودمان فراموش‌شان می‌کنیم را برعهده می‌گیرد و آنها را در خود نگه می‌دارد. پس اگر می‌خواهید دوری از او شما را آزار ندهد، به «فراموش کردن» رو نیاورید. چرا که تلاش برای از بین بردن موضوعات به‌ خصوص موضوعات ناراحت کننده تنها به انکار و سرکوبی منجر می‌شود و می‌تواند تا پایان عمر ما را آزار دهد.

چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

نکاتی که کمک می کند تا با کمترین آسیبی این دوره را پشت سر بگذارید:

قبل از اینکه ژست انسانی قوی را به خود بگیرید و ادعا کنید که نمی‌گذارید احساسات بر شما غلبه کنند، فراموش نکنید که هر چه بیشتر احساسات خود را انکار کنید، کمتر از آن‌ها رها می‌شوید. راه سالم‌تر، عاقلانه‌تر و مسئولانه‌تر این است که در مورد احساساتِ همواره درحال تغییرتان صداقت داشته باشید (ابراز احساسات). یکی از راه‌های کنار آمدن با شکست عشقی این است که دل‌شکستگی خود را بپذیرید و فراموش نکنید که گریه کردن به درمان قلب شکسته و فراموش کردن شکست عشقی کمک می‌کند.

اگر سوگواری شما برای این از دست دادن بیش از اندازه طول کشیده است، باید به دنبال دلیل این اتفاق در خودتان بگردید. آن فرد چه ویژگی‌هایی داشت که نمی‌توانید از او بگذرید و در آن رابطه چه چیز‌هایی را به دست می‌آوردید که نمی‌توانید از آنها بگذرید؟ در هر رابطه‌ای احتمال از دست رفتن هم هست. اما اگر شما یک نفر را نمی‌توانید فراموش کنید و خاطراتش را رها کنید باید برای خودتان به دنبال دلیل این اتفاق بگردید. احتمالا در این رابطه نیازی از شما ارضا می‌شده و تا به دنبال راهی تازه برای پاسخ‌گویی به آن نیاز نگردید، نمی‌توانید برای زندگی‌تان قدم تازه‌ای بردارید.

حتما بخوانید : علائم افسردگی – ۱۰ نشانه که نباید از کنار آنها ساده گذشت

بعد از شناختن نیازهایی که در آن رابطه ارضا میشديد، باید به دنبال راهی دیگر برای برطرف کردن آن نیازها بگردید. اگر آن نیازها واقعی بوده است، باید در جای دیگری راهی برای پاسخ گفتن به آنها را جست‌وجو کنید و اگر کاذب بوده است، باید در خودتان دلیل این نیازهای غیرمنطقی و تغيير را جست‌و‌جو کنید. 

گاهی در کنار آمدن با شکست عشقی خود خوب پیش رفته‌اید، برای مدتی دیگر به آن فکر نکرده‌اید و در مورد شور و عشق گذشته‌تان احساس غم و اندوه ندارید، ولی نگاهی سریع به حساب کاربری طرف مقابل در رسانه‌های اجتماعی شما را ماه‌ها به عقب برمیگرداند. با دیدن حساب او فورا احساس ناراحتی می‌کنید یا به خودتان می‌گویید که او شادتر از شماست یا توانسته فرد دیگری را پیدا کند. اگر چه این ممکن است درست باشد، ولی نباید به چیزهایی که در رسانه‌های اجتماعی می‌بینید اعتماد کنید؛ به‌علاوه، این مسئله نباید برای شما اهمیتی داشته باشد. شما تنها زمانی واقعا به رابطه‌ی قبلی‌تان پایان می‌دهید و شکست عشقی خود را فراموش می‌کنید که تمام ارتبا‌ط‌هایتان با او را در تمام جنبه‌ها، ازجمله رسانه‌های دیجیتالی قطع کنید.

رسانه‌های اجتماعی نادیده‌ گرفتن رابطه‌ی عاشقانه‌ی قبلی را بسیار دشوار کرده‌اند. بنابراین اولین چیزی که تی اونی کولمن (روان‌درمانگر و مربی روابط) توصیه می‌کند، حذف کردن طرف مقابل از فهرست دوستان و تماس‌ها، دست‌کم تا زمانی است که او را فراموش کرده‌ یا پذیرفته‌اید که صفحه‌ی او را بررسی نکنید. «به‌علاوه، باید مراقب صفحات یا پست‌های دوستان مشترک‌تان نیز باشید، چون ممکن است که در این صفحه‌ها تصاویری از شریک سابق‌تان را ببینید، از خبرهای مربوط به او مطلع شوید یا از رابطه‌ی عاشقانه‌ی جدید او باخبر شوید.»

حتما بخوانید: نقش دارو در جلوگیری از افسردگی و استرس پس از سانحه

گاهی به این دلیل نمی‌توانید همسر قبلی‌تان را فراموش کنید که او هنوز هم بهترین دوست شماست یا هنوز هم همیشه در فکرش هستید. شما نباید همچنان با او وقت بگذرانید و دوست باشید. مثلا وقتی برنامه‌ی مورد علاقه‌اش در تلویزیون پخش می‌شود، برایش پیامک نفرستید. راحت‌ترین و سالم‌ترین راه برای فراموش کردن یک فرد این است که مرزهای مشخصی را با او ایجاد کنید. گرچه درست است “هر که از دیده برود لزوما از دل نمی‌رود”، ایجاد فاصله‌ای آگاهانه و تعمدی میان شما، بدون شک فرایند کنار آمدن با شکست عشقی و فراموش کردن طرف مقابل را ساده‌تر می‌کند.

برای اینکه به‌ سرعت کسی را فراموش کنید، تمام چیزهایی که او را به‌ یاد شما می‌اندازد، دور بریزید. مجله‌ها و مسواک او را که هنوز در گوشه‌وکنار خانه‌تان مانده دور بریزید. از او نخواهید که وسایل‌تان را به شما برگرداند. از تشویق کردن تیم او دست‌ بردارید. لباس‌ها و وسایل او را در خانه نگه ندارید. گریه کنید و بدون وجود هر چیزی که شما را به‌ یاد گذشته می‌اندازد، دوباره از نو شروع کنید. هر چیزی مانند هدیه‌ها و یادگاری‌های کوچک و ارزان‌قیمت، کارت‌پستال‌ها یا نامه‌ها و حتی لباس‌هایی که زمانی به او تعلق داشته‌اند، باید دور ریخته شوند. کولمن می‌گوید: «همه‌ی اینها یادگاری‌هایی هستند که احساساتی شدید و خاطراتی را در ذهن‌تان ایجاد می‌کنند که منتهی‌ به عقده‌های روحی می‌شوند.»

اگر میپرسید که چطور می‌توانید شکست عشقی خود را فراموش کنید، یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که باید بردارید، پذیرش تصمیمِ گرفته‌ شده است. فرقی نمی‌کند که شما جدایی را انتخاب کرده‌اید یا او، در هر صورت نباید تصمیمی را که گرفته شده، تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی کنید. دیگر لحظه‌به‌لحظه‌ی رابطه‌تان را ارزیابی و نقد نکنید و فکرتان را به کارهایی که می‌توانستید یا باید انجام می‌دادید، مشغول نکنید. دیگر به‌ دنبال دلیل و توضیح نباشید و یاد بگیرید که قطعیت جدایی خود را بپذیرید.

هیچ چیزی مانند ورزش کردن ذهن تان را از مشکلات دور نمی کند. (حتی اگر هر قدمی که می دوید بگویید “من از ورزش متنفرم, من از ورزش متنفرم.”) هر موقع بعد از ظهر که از سر کار به خانه بر گشتید برای پیاده روی یا ورزش بیرون بروید. یا قبل از اینکه صبح ها به سر کار بروید باشگاه بروید. اگر باشگاه بروید, بدنتان خوش فرم تر می شود, و شانس اینکه با فرد جدیدی آشنا بشوید بالاتر می رود (البته وقتیکه کاملا دوباره آمادگی اش را داشتید)!کیسه بوکس باشگاه را به‌یاد می‌آورید؟ بهتر است از آن استفاده کنید. این که روزها روی تخت بخوابید، فقط باعث می‌شود که از خودتان نفرت داشته باشید. اجازه ندهید که این جدایی، سستی و تنبلی شما را توجیه کند. با انجام فعالیت‌های فیزیکی، افکار ناخوشایند را دور بریزید. برای نمونه، به گروه فعالی بپیوندید، در تیم ورزشی عضو شوید یا در پارک نزدیک خانه‌تان بسکتبال بازی کنید. حتی پیاده روی هم برای جسم و روح‌تان خوب است. وقتی فکرتان درگیر و قلب‌تان خسته است، کمی هوای تازه می‌تواند اثر زیادی داشته باشد.

حالا که مجرد هستید، از زمان و آزادی بیشتری که این موقعیت برای‌تان ایجاد کرده، استفاده کنید. از زمانی که با نامزدتان بوده‌اید، چه چیزهایی را از دست داده‌اید؟ با دوستان‌تان بیرون بروید، در کلاسی شرکت کنید، وقت بیشتری را با خانواده‌تان بگذرانید و از انجام کارهایی که قبلا نمی‌توانستید انجام بدهید، لذت ببرید. یکی از راه‌حل‌های تأثیرگذار فراموش کردن شکست عشقی این است که شادی و خوشبختی را در حوزه‌های دیگری جست‌وجو کنید. به فصل جدید زندگی‌تان به چشم شروع تازه‌ای نگاه کنید. نظم و ترتیبی به زندگی‌تان بدهید. خودتان را رها کنید. به رؤیاها، اولویت‌ها و مواردی که همیشه آرزوی انجام‌شان را داشته‌اید فکر کنید و آنها را دنبال کنید.

به این دلیل که با شریک زندگی سابق تان زیاد وقت صرف می کردید, ممکن است علاقمندی تان به حاشیه رفته باشد. می توانید شب ها در رختخواب بجای صحبت هایی که با شریک زندگی سابق تان داشتید کتاب خواندن را جایگزین کنید. از این فرصت برای کشف علاقه مندی هایتان و تبدیل شدن به کسی که قبلا بودید استفاده کنید.

البته ممکن است که این مورد، ناخوشایند و بی‌رحمانه به‌نظر برسد، ولی اگر می‌خواهید فقط یکی از روش‌های فهرست‌ شده در اینجا را انجام بدهید، آن یک روش حتما همین مورد باشد. وقتی خاطرات در سرتان می‌چرخند، همه‌چیز گیج‌کننده می‌شود. وقتی احساساتی می‌شوید و به رابطه‌ی قدیمی‌تان حالتی رؤیایی و آرمان‌گرایانه می‌دهید، بسیاری از خاطرات مهم را نادیده می‌گیرید. ولی اگر فهرستی از حقایق را بنویسید، شامل چیزهایی که گفته است یا رفتارهایی که با شما داشته است، به جایی می‌رسید که با خودتان فکر کنید، چرا در مورد کسی که چنین رفتارهای وحشتناکی با من داشته این‌طور رمانتیک فکر می‌کنم؟

صرفنظر از اینکه در رابطه تان چه اتفاقی افتاده است, هیچ کینه ای در دلتان نگه ندارید. همه ما اشتباه می کنیم, و وقتیکه شدت این احساسات خیلی زیاد است, افراد صدمه می بینند. نفرتی نسبت به طرف مقابل در دلتان نگه ندارید و از بدی های شریک سابق زندگی تان با دیگران صحبت نکنید. دیگر هیچ موقع اجازه ندهید شریک سابق زندگی تان بروی شما اینچنین تاثیر داشته باشد. اجازه بدهید تا این احساسات منفی از بین بروند و در عوض فرصت عشق در آینده و شادی را در آغوش بگیرید.

مجسم کردن رابطه‌ی مرده‌ی خود، تاکتیکی برای فراموش کردن شکست عشقی است. تمرین‌های تجسم یا حتی آویزان کردن تصاویر به برانگیختن تلنگری ذهنی که موجب ایجاد انگیزه برای تغییر می‌شود، کمک کند. می‌توانید تابوتی را مجسم کنید که درون قبری گذاشته می‌شود و به خودتان بگویید که رابطه‌ی قدیمی‌تان داخل آن تابوت قرار دارد. یا تصویر نعش‌کش یا اسکلت را در دفتر کار یا کنار تخت‌خواب‌تان آویزان کنید. قراردادن این نمادها در اطراف‌تان باعث ایجاد انگیزه برای تغییر می‌شود.

با برقراری ارتباط با دوستان و برگشتن به جمع‌های اجتماعی‌تان راحت‌تر می‌توانید رابطه‌ی قدیمی‌تان را فراموش کنید. دوباره با دوستان‌تان تماس بگیرید و برنامه‌هایی با آنها بریزید؛ حتی اگر تمایلی ندارید که با آنها جایی بروید. با انجام این کار فرصتی پیدا می‌کنید که دوباره با دوستان صمیمی‌تان وقت بگذرانید، کمی شاد باشید و احساس کنید که طبیعی و عادی‌تر شده‌اید. وقتی احساس خیلی بدی دارید، دوستان‌تان می‌توانند حمایتگر شما باشند. همچنین می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید درمورد جزئیات رابطه و جدایی‌تان با آنها صحبت کنید و از بازخوردها و نظرات آنها استفاده کنید. براون می‌گوید: «از دوستان‌تان بخواهید شما را تشویق کنند که بر زخم‌هایتان غلبه کنید و برای شروع دوباره زندگی گام‌هایی بردارید.»

دقیقا به همان سادگی که خودتان را بواسطه یک رابطه شکست خورده از دست دادید, خیلی راحت است که ارتباط تان را با دوستانتان هم از دست بدهید. زن و شوهر بودن یعنی اینکه زمان زیادی را با هم سپری می کنید, و هر چقدر با شریک زندگی لذت بیشتری ببرید ممکن است زمان کمتری را با دوستانتان سپری کنید. مجرد بودن هم به این معناست که می توانید اوقات بیشتری را با دوستانتان سپری کنید. از این فرصت پیش آمده برای بدگویی از شریک زندگی سابق تان استفاده نکنید, یا حتی از زمان رابطه و یا جدایی تان هم حرفی نزنید. از این زمان برای تعامل سازنده و لذت بردن استفاده بکنید.

وقتی احساس خیلی بدی دارید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام بدهید این است که برای بهبود سلامتی روحی و جسمی خود تلاش کنید. رژیم‌ غذایی سالم و جدیدی را شروع کنید تا احساس بهتری در مورد سلامتی‌تان داشته باشید. در کلاس‌های جدیدی در دانشگاه‌تان شرکت کنید تا بتوانید افراد جدیدی را ملاقات کنید و افق دیدتان را گسترده‌تر کنید. به سفر بروید. کارهایی را انجام بدهید که باعث می‌شود احساس بهتری نسبت‌ به خودتان پیدا کنید. فعال بودن، روش بسیار خوبی برای سرعت بخشیدن به ایجاد و تقویت عزت نفس و نیز افزایش اعتماد به نفس دوباره است. با داشتن چشم‌اندازی جدید، ادامه‌ی حرکت بسیار آسان‌تر می‌شود.

چیز عجیبی نیست که ماهیت فردی تان را در یک رابطه از دست بدهید, وقتیکه بجای “من” باید “ما” باشید. این نوع فروپاشی یعنی اینکه باید زمان کافی بدهید تا خودتان را مجددا پیدا کنید. شوی تلویزیونی مورد علاقه تان را نگاه کنید, غذای مورد علاقه تان که شریک زندگی سابق تان بدش می آمد درست کنید. این نوع وقت گذراندن بهترین فرصت است که خود قبلی تان را کم کم یادتان بیاید, با در کنار شریک زندگی سابق تان بودن چه شخصیتی داشتید, می خواهید در آینده چه کسی بشوید. حالا دیگر مجرد هستید و دارید یک رابطه شکست خورده را پشت سر می گذارید؛ این تمام چیزی است که در مورد شما وجود دارد!

به قول معروف: «وقتی دری بسته می‌شود، در دیگری باز می‌شود.» معمولا این گفته‌های کلیشه‌ای کمک زیادی به درمان قلبی مجروح نمی‌کنند، ولی این یکی می‌تواند مفید باشد. حتی اگر فرد عزیزی را از دست‌ داده‌اید، شاید فرد دیگری که حتی ممکن است بیشتر از او برای شما مناسب باشد، درست در اطراف‌تان باشد. درست است، شاید فرد سابق زندگی شما فوق‌العاده بوده است، ولی شاید کسی که در آینده وارد زندگی‌تان خواهد شد، حتی از او هم عالی‌تر باشد. به‌ جای اینکه در مورد گذشته‌تان افسوس بخورید، وقت زیادی را برای رؤیاپردازی در مورد آنچه پیش رویتان قرار دارد، صرف کنید. گذشتن و فراموش کردن رابطه‌ای قدیمی، آسان نیست.

فراموش کردن گذشته به این معنی است که باید قلب‌تان را به روی فرد تازه‌ای باز کنید. باید در هر لحظه‌ای، انتظار پیدا کردن عشقی جدید را داشته باشید. به جلو پیش رفتن و پیش‌بینی کردن آینده باعث می‌شود که نگاه به گذشته و افسوس خوردن را کنار بگذارید. رابطه‌ی عاشقانه می‌تواند در هر جایی و هر زمانی ظاهر شود. وظیفه‌ی شما این است که وقتی با آن مواجه می‌شوید، خوشحال و آماده باشید، نه اینکه همچنان در گذشته‌تان گیر کرده باشید.

می‌دانم که این مورد نسبتا ساده به‌ نظر می‌رسد، ولی توجه به آن بسیار مهم است. دکتر گری براون، متخصص روابط عاطفی می‌گوید: «بهترین راه برای فراموش کردن این است که تمام راه‌های تماس، از جمله ملاقات‌های شخصی را حذف کنید.» یعنی به فکر مشاجره و درگیری در کافی‌شاپ یا باشگاه ورزشی محل زندگی‌تان نباشید. اگر هنوز هم در مکان‌هایی او را ملاقات می‌کنید، شاید لازم باشد که برنامه‌هایتان را تغییر بدهید.

چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

تصور کنید که وقتی از غصه خوردن برای از دست دادن همسر سابق‌تان دست بردارید، زندگی‌تان چقدر خوب خواهد شد. دکتر گری براون می‌گوید: «هرچه جزئیات بیشتری را مجسم کنید، احتمال اینکه به رؤیای جدیدتان جان ببخشید نیز بیشتر خواهد بود.» اگر برایتان مفید است، جایی را به تابلوی آرزوهایتان اختصاص دهید، یعنی مثلا روی قسمتی از یک دیوار، عکس‌ها و نوشته‌هایی قرار دهید که رویاها و آرزوهای‌ شما را توصیف می‌کنند.

این یکی بسیار مهم است. قانون تماس نگرفتن را شروع کنید و تا زمانی‌که از غصه خوردن دست‌ برداشته‌اید و به جایی رسیده‌اید که پذیرفته‌اید همه‌ چیز تمام شده است، آن را ادامه بدهید. کولمن می‌گوید: «تا زمانی‌که پیش خود استدلال می‌کنید که احتمال کمی وجود دارد که همسر سابق‌تان هنوز هم نسبت‌ به شما احساسی داشته باشد، نگران این باشد که چه کار می‌کنید یا بخواهد بداند که در زندگی‌تان چه می‌گذرد، نمی‌توانید چرخه‌ی دل‌مشغولی و همیشه فکر کردن به او را قطع کنید.»

آمیکا گربر، متخصص روابط بلندمدت، برای وبسایت TruthFinder توضیح می‌دهد: وقتی با جدایی سختی روبه‌رو هستید، حس می‌کنید جایی که در آن زندگی می‌کنید، یادآوری همیشگی و ثابتی از رابطه‌ای است که از دست‌ داده‌اید. «گاهی بهترین راه برای رهایی از عادتی آزاردهنده (ترک عادت بد) این است که چیزی به‌شدت متفاوت را امتحان کنید. به سفری که همیشه آرزویش را داشته‌اید بروید. برای همراهی با خود بهترین دوستان‌تان را دعوت کنید یا بهتر از آن، به‌ تنهایی سفر کنید. هیچ چیزی آزادتر و رهاتر از سفر کردن به‌ تنهایی نیست و باعث می‌شود به‌ یاد بیاورید که مجرد بودن چه حس خوبی دارد.»

گربر می‌گوید اگر با شریک سابق‌تان در یک جا زندگی می‌کردید، هر چیزی در خانه‌تان شما را به‌ یاد او می‌اندازد و فراموش کردن او سخت است. «اگر مدت قرارداد اجاره‌تان تقریبا تمام شده است، به فکر نقل‌مکان به محله‌ی جدیدی در شهرتان باشید تا شروع تازه‌ای داشته باشید. یا دست‌کم بعضی از اسباب و لوازم خانه را جابه‌جا و دیوارها را رنگ کنید.»

صحبت کردن با فردی متخصص می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. براون می‌گوید، اگر ماه‌ها گذشته است و شما هنوز هم به او فکر می‌کنید تا جایی که نمی‌توانید به‌ خوبی در اجتماع، خانه، محل کار و احتمالا دانشگاه عمل کنید، شاید وقت آن رسیده است که به فردی متخصص مراجعه کنید. کمک گرفتن از متخصصان هیچ اشکالی ندارد. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که از فکر کردن و وابستگی به شریک سابق‌تان دست‌ بردارید.

گرچه ممکن است فکر کنید که دنیا به پایان رسیده و هرگز نمی‌توانید شریک سابق‌تان را فراموش کنید، ولی اشتباه می‌کنید. گربر توصیه می‌کند که فهرستی از کارهایی را که دوست دارید و آرام‌تان می‌کند تهیه کنید و آنها را انجام بدهید. او می‌گوید: «بیشتر مردم چند بار ازدواج می‌کنند، روابط فراوانی را تجربه می‌کنند و بارها عاشق می‌شوند. پایان رابطه عاطفی شما به این معنی نیست که دنیا هم به‌پایان رسیده است.

این واقعیت را فراموش نکنید که ما قرار است در جریان زندگی‌مان خیلی افراد را از دست بدهیم. انسان از زمانی که به دنیا می‌آید تا زمانی که از دنیا می‌رود، قرار است بسیاری از نزدیکانش را از دست بدهد و روند طبیعی زندگی است. اما اگر این روند، شما را بیش از اندازه عذاب می‌دهد، باید از خود بپرسید «چرا من نمی‌توانم این از دست دادن را فراموش کنم و از سوگواری بیرون بیایم؟» طبیعی است که شما تا مدتی برای این فقدان ناراحت و پریشان باشید اما سوگواری طولانی مدت، آرام آرام تبدیل به افسردگی می‌شود و همه زندگی شما را در بر می‌گیرد.

این نکته از همه نکات مهم تر است. شاید رابطه تان به پایان رسیده باشد, اما بخاطر این امر بازنده محسوب نمی شوید. هر کسی داستانی برای روابط شکست خورده اش دارد, و همه این مرحله را پشت سر گذاشته اند. فقط به یاد داشته باشید که شما یک فرد منحصر بفرد و شگفت انگیز هستید. یک رابطه نمی تواند خدشه ای به این امر وارد کند, انسان های زیادی بیرون هستند که دلشان می خواهد با فردی مثل شما ارتباط برقرار کنند. برای این فرصت پیش آمده هیجان زده داشته باشید!

منبع: پارسینه | چطور

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند. جامعه سلامت با هدف ارتقا دانش عمومی و با تمرکز بر مواردی که به سلامت جسم و روح افراد مرتبط است می‌کوشد تا به سهم خود و به عنوان یک رسانه در مسیر ارتقا جامعه حرکت نماید. افزایش آگاهی، راهنمایی و سنجش چرخه‌ایست که با کمک شما مخاطبین تکمیل خواهد شد.

توجه: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

توجه: استفاده از مطالب سایت به هر شکل و در هر فرمتی مجاز نمی باشد و شامل پیگرد قانونی خواهد شد.

ضمن تقدیر از همراهی شما مخاطب گرامی، خواهشمند است تمامی سوالات خود را در سایت و در بخش نظرات مطالب مطرح فرمایید. لطفا از راه‌های ارتباطی ذیل تنها برای مباحث بازرگانی استفاده نمایید.

شما می‌توانید برای درج هر نوع آگهی تبلیغاتی از جمله تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی و یا ثبت دفاتر مشاوره در سایت از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

تلفن تبلیغات (لطفا تنها در واتس‌اپ پیام ارسال بفرمایید): ۰۹۳۳۲۰۱۰۰۶۱

 

محتوای صفحه (قابل کلیک)

شکست عشقی از اون مسائلی است که خیلی در موردش سوال میشه .

و باوجود مشاوره و دارو و… گاهی خیلی سخت ترمیم میشه و گاهی هم هیچوقت زخمش ترمیم نمیشه!

چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

اگر روش های معمول جواب نداد، راه حل پیشنهادی من اینه :

رفت و آمد بیشتر با آدمهای عاشق زندگی و شاد!

البته نه به دلیل اینکه اونا با رفتارشون شادمون میکنن و اینا،

به دلیل اینکه ما باکتری های روده مون رو باهم به اشتراک میذاریم و باکتری های خوشحال اونا میان تو روده ما!

تنوع میکروبیوم روده ما بیشتر میشه و نهایتا ما شبیه اونایی میشیم که باهاشون رابطه فیزیکی داریم

(باهم غذا خوردن، باهم سفر کردن و… اینها همه رابطه فیزیکی محسوب میشن)

البته این پروسه ممکنه چندین ماه طول بکشه!

علمی تخیلی به نظر میرسه ولی واقعیت اینه که میکروب های دستگاه گوارش ما خیلی بیشتر از چیزی که فکر میکنیم روی رفتار و افکار ما نقش دارن…

 

 

 

شکست بیشتر از موفقیت باعث یادگیری تان میشود.
شکست واضع شما را تجدید می کند و عینیت شما را تیز می کند.
شکست فرصتی مناسب برای امتحان کردن ایده های جدید ایجاد می کند.
شکست به شما در ایجاد اصلاحات کمک می کند تا در هدف خود باقی بمانید.
شکست شما را بالغ تر و مقاومت بیشتری می کند.
شکست به شما یادآوری می کند که نسبت به خود و اطرافیان مهربان باشید.
شکست میتواند  “نشاناز شجاعت” باشد.
شکست احساسات مهم و شکیبایی را به وجود می آورد.
شکست به شما هشدار می دهد که مسائل را شخصاً (یا خیلی جدی) نگیرید.
شکست عزت نفس تان را میتواند تقویت کند.

 

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

طراحی و سئو : زینوم

 

پیش از مطالعه این مقاله، مشاهده این ویدیو می تواند به شما در مواجهه با شکست عشقی کمک بزرگی کند.

همه می دانند که پایان دادن به یک رابطه ی عاطفی، کار بسیار دشواری است و مواجهه با شکست عشقی یا از دست دادن شریک زندگی باعث ایجاد ناراحتی و حس ترس در افراد می گردد . چه شما رابطه ی خود را تمام کرده باشید و چه طرد شده باشید، قطعا دلیل محکمی برای تصمیم خود داشته اید که برای یک یا دوطرف رابطه آزار دهنده بوده است. اگر چه با فکر کردن به اتمام رابطه، از خودتان خواهید پرسید که «با شکست عشقی چه کنم ؟» و به نظر پیدا کردن پاسخ آن برایتان دشوار خواهد بود، با این حال می بایست به تصمیمتان پایبند باشید.

در این شرایط، برای درمان شکست عشقی، بهتر است که خودتان را کنترل کنید. قبل از هر درخواستی از شریک عاطفی خود، به این فکر کنید که آیا آن چه شما را ناراحت کرده است، از دست دادن یک شریک زندگیست یا خود آن فرد؟ این دو تفاوت زیادی با هم دارند. اگر شما تنها از ترس تنها شدن است که در رابطه ای مانده اید، بهتر است کمی عمیق تر فکر کنید. مطمئنا شما تنها نخواهید ماند و طرف مقابل تان هم تنها نیمه گمشده زندگی تان نبوده است، پس حالا که رابطه تان به اینجا کشیده شده است، بهتر است که از او شانس دوباره ای نخواهید.

معمولا بعد از گذشت مدتی کوتاه از اتمام یک رابطه و ترس از این که با با شکست عشقی چه کنم ، به طور ناگهانی ذهن شما شروع به مرور کردن خاطرات خوب رابطه ی قبلی و فراموش کردن نقاط ضعف فرد مقابل و دلایلی بوجود آمدن اختلافاتی که در نهایت منجر به فروپاشی رابطه شده است، خواهد کرد. این امری است طبیعی! اما باعث ایجاد افسوس و حس دلتنگی نسبت به رابطه ی قبلی خواهد شد.

چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید دلایل بالقوه ای که باعث از بین رفتن رابطه شده است را به همراه نقاط ضعف طرف مقابلتان بر روی یک کاعذ یادداشت کنید، تا هنگامی که دلتنگ شدید، به خودتان یاد آوری کنید که چه دلایلی باعث از بین رفتن رابطه ی شما شده است. همچنین یکی از افکاری که با آن می‌توانید خود را از غم و اندوه نجات دهید این است که با خود تکرار کنید: ” من برای شاد بودن به هیچ‌کس و هیچ‌چیز نیاز ندارم.

نحوه ارتباط خود را با شخصی که از او جدا شده اید، تغییر ندهید. شما نمی توانید دوست اجتماعی یکدیگر باشید. این مساله هیچگاه کمکی به طرفین رابطه و جلوگیری از مواجهه با شکست عشقی نخواهد کرد و جز آزار رساندن به یکدیگر چیز دیگری نصیب شما نخواهد شد. هیچگاه یک رابطه عشقی به یک دوستی تبدیل نمی شود.

برای یافتن پاسخ این سوال که با « با شکست عشقی چه کنم » ، در اولین قدم سعی کنید تمامی شماره ها، پروفایل های فضای مجازی و عکس های مشترک را از پاک کنید تا دیگر با آن ها برخورد نداشته باشید. این کار تنها باعث مرور خاطرات و ترس و دلتنگی شما خواهد شد. حتی در صورت لزوم از رابطه با دوستان مشترکتان نیز پرهیز کنید. البته اینکار را فقط تا زمانی که توانستید با واقعیت کنار بیایید انجام دهید. دوستان مشترک و فعالیت‌های مشترک اجازه نمی دهند که به طول کامل از او جدا شوید. پس دنیایی از دوستان جدید و فعالیت‌های جدید برای خود بسازید.

از قرار گرفتن در یک رابطه زودهنگام بپرهیزید! زیرا معمولا در این شرایط یکی راه های فرار از بحران پناه بردن به یک رابطه جدید است. بی شک اینکار از چاله به چاه افتادن است، زیرا در این مرحله شما قدرت تصمیم گیری درستی ندارید و ممکن است پیوند عاطفی عجیبی بین شما و شخص جدید شکل بگیرد و مورد سواستفاده قرار بگیرید و به اعتماد به نفس شما، آسیب های جدی وارد شود.

اگر سه مرحله قبل را به خوبی پشت سر بگذارید، می توان گفت در این مرحله شما به دوران گذر از بحران گام برداشتید و نیمی از پاسخ مهم ترین سوال تان « با شکست عشقی چه کنیم » را پیدا کرده اید. نکته مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کنید، این است که برای مواجهه با شکست عشقی خاطرات خود را سرکوب نکنید؛ زیرا این کار اهمیت آن ها را در ذهن شما بیشتر می کند. از خودتان توقع نداشته باشید که در یک شب، همه چیز را فراموش کنید. سعی کنید در هنگام مرور خاطرات به یادداشتی که قبلا تهیه کردید، مراجعه کنید.

احساساتتان را جمع‌آوری و دسته ‌بندی کنید و سعی کنید برای استفاده از آن ها راهی پیدا کنید. اما بهترین راه، کمک کردن به یک شخص دیگر است، به‌خصوص اگر آن شخص باشکست عشقی روبرو باشد. این کار شما را از دردها و رنج‌هایتان دور خواهد کرد.

همچنین مراجعه به یک روانشناس، بهترین پاسخ و راه حل برای اصلی ترین سوال ماست، وقتی می خواهیم بدانیم که با شکست عشقی چه کنم؟

همان گونه که خنده دوای بسیاری از درد هاست، گریه نیز می تواند باعث بهبود برخی از زخم های روحی مانند مواجهه با شکست عشقی شود. اشک ریختن باعث سبک شدن روح و روان شما خواهد شد. همچنین می توان باعث از بین رفتن خشم نسبت به از دست رفتن رابطه قبلیتان شود. پس به خاطر غرور یا هر چیز دیگری جلوی اشک خود را نگیرید. باید مشخص کنید کدام فعالیت‌ها حال شما را خوب می‌کنند و کدامشان باعث طغیان احساسات بد می‌شوند و برای اینکه دقیقا بفهمید، باید آن ها را امتحان کنید و بعد در لیست فعالیت‌ هایی که باید انجام دهید یا فعالیت‌ هایی که نباید انجام دهید، قرار دهید.

اگر در گذشته ورزش نمیکردید، حتما ورزش کنید؛ زیرا با دویدن، شنا، نرمش، پیاده‌روی و … غم و اندوه ناشی از مواجهه با شکست عشقی را کاهش می دهید. ورزش، سروتونین را افزایش می‌دهد و مغز را مجبور می‌کند برای رشد و بازسازی سلول‌های عصبی، موادشیمیایی ترشح کند. در ضمن ورزش کردن مخصوصا در ساعات منتهی به شب باعث خستگی بدن و خواب ایده آل برای شما می شود و ذهن آرام و آماده ی خوابیدن فرصتی برای فکر کردن به گذشته را نخواهد داشت.

حسی قوی‌ تر از ترس وجود دارد و آن بخشش است. اما برای این که بتوان بخشید باید از گذشته گذر کرد و برای گذر کردن از گذشته، باید امید داشت به روزهای بهتری که در راه است. امید به اینکه این درد و پوچ بودن که در میان فعالیت‌ ها، گردنتان را می‌گیرد، همیشه با شما نخواهد ماند. امید، یعنی ایمان داشتن به اینکه روزی غم‌هایتان بخار می‌شوند و تا همیشه لبخندهایتان زورکی و بی‌رنگ نخواهد بود. اطمینان داشته باشید سرنوشت این جدایی را به یک آشنایی مناسب با نیمه گمشده یتان شیرین خواهد کرد و شما در نهایت می فهمید که با شکست عشقی چه کنم و چگونه به سوی آینده ای پر از اتفاقات اسرار آمیز حرکت کنم.

حالا که مواجهه با شکست عشقی راپذیرفته اید و رابطه ی شما تمام شده است، ممکن است زمانی که به آن فکر می کنید، حس پشیمانی به سراغ تان آید اما بدانید که هیچ اتفاقی بی دلیل نیست. به جای پشیمان بودن بهتر است که از رابطه گذشته تان درس بگیرید. با خودتان بگویید «چگونه می توانم آدم بهتری در رابطه بعدی ام باشم؟» یا «کدام اشتباهات را نباید تکرار کنم؟»… اگر کمی مثبت اندیش تر باشید، از جنبه های مثبت تجربه ای که داشته اید درس خواهید گرفت.

پایبند بودن به تصمیمی که گرفته اید، کنار آمدن با واقعیت و حرکت کردن به جلو.

خیر! یک رابطه عشقی به یک دوستی تبدیل نمی شود.

از کلینیک روانشناسی روان آرام

کلینیک روان آرام با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد. لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه های مختلف روانشناسی عرضه میگردد.

تهران، میدان ونک خیابان ملاصدرا، خیابان شیرازی شمالی نبش کوچه شهریار پلاک 181، طبقه 3، واحد 16

ravanaramvanak@gmail.com

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به روان آرام
کلینیک می باشد
طراحی و سئو توسط لومین


پاسخگوی شما 9 صبح الی 12 شب

قانون تماس ممنوع بعد از شکست عشقی در مردان و زنان

قانون تماس ممنوع چیست؟ آیا این قانون می تواند در کنار آمدن با شکست عشقی و یا ترمیم رابطه موثر باشد؟

قانون تماس ممنوع قانونی است که بر اساس آن فرد بعد از شکست عشقی و جدایی هیچ نوعی تماسی با طرف مقابل برقرار نکرده و به تماس او نیز نباید پاسخ دهد. اما سوال مهم اینجاست که آیا این قانون موثر است یا ممکن است نتیجه ی بدتری به همراه داشته باشد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید چند نکته مهم درباره ی درباره ی شکست عشقی و مقابله با آن را با هم مرور کنیم.

تاثیر قانون تماس ممنوع در مقابله با شکست عشقی

چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

در مقاله ی تاثیر ترانه های مختلف در ترمیم شکست عشقی توضیح دادم یکی از دلایل اصلی ناتوانی مردم در درمان افسردگی شکست عشقی و بهبودی پس از جدایی این است که طرف مقابل را در  ذهن و فکر خود حفظ کرده و تمام وقت خود را به فکر کردن به او اختصاص می دهند. در نتیجه ضمیر ناخودآگاه نمی تواند دوری از او را پذیرفته و فراموشش کند.

اگر زمان زیادی را به فکر کردن به عشق قبلی، رویاپردازی درباره ی رابطه با او و گوش دادن به ترانه های غمگین و عاشقانه اختصاص دهید، حتی در صورتی که با او تماسی نداشته باشید، قانون تماس ممنوع تاثیری نخواهد داشت. مسئله تماس نگرفتن با طرف مقابلتان نیست بلکه باید ضمیر ناخودآگاهتان را متقاعد کنید که دیگر هرگز به او فکر نکند.(نگاه کنید به کنترل ضمیر ناخودآگاه)

درواقع به شرط آنکه افکارتان را در مسیر نادرستی قرار ندهید می توانید هر شخصی را، حتی اگر هرروز با او در ارتباط باشید، در کمترین زمان ممکن فراموش کنید.

در کارگاه های راهنمایی درباره  شکست عشقی یکی از سوالات رایج افراد این است که چه مدت بعد از جدایی باید بر اساس قانون تماس ممنوع رفتار کرد؟

این سوال اصلا سوال درستی نیست! بعد از جدایی و شکست عشقی اگر ضمیر ناخودآگاهتان را متقاعد نکنید که این رابطه تمام شده است یا گوش دادن به ترانه های غمگین فکر کردن به طرف مقابل و رویاپردازی درباره ی او را متوقف نکنید قانون تماس ممنوع هیچ تاثیری نداشته و هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

چانه زنی ممنوع در مقابل قانون تماس ممنوع

در مقاله ی مراحل بهبودی پس از جدایی توضیح دادم که بهبودی زمانی آغاز می شود که افراد از مرحله ی سوم از مراحل شکست عشقی یعنی چانه زنی عبور کرده و پایان رابطه شان را بپذیرند.

اگر چانه زنی را حتی در ذهنتان متوقف نکنید قانون تماس ممنوع هم نمی تواند تاثیری در بهبودی شما داشته باشد.

پس بهتر است  باورهای خود را درباره ی شکست عشقی اصلاح کرده و قانون جدید و موثری را به نام ” چانه زنی ممنوع” جایگزین قانون تماس ممنوع کنید.

به محض اینکه چانه زنی را متوقف کنید خواهید دید که در کمترین زمان شکست عشقی را فراموشش کرده و زندگیتان روال عادی خود را به دست می آورد.

تاثر قانون تماس ممنوع در ترمیم رابطه

آیا قانون تماس ممنوع برای ترمیم رابطه ی عاطفی موثر است؟

بر اساس روانشناسی عشق برای جذب فرد مورد علاقه تان بایدبه او نزدیک شده  و سعی کنید او را تحت تاثیر قرار دهید و زمانی که به شما علاقه مند شد از او فاصله بگیرید. با این کار می توانید احساسات او را نسبت به خود تشدید کنید.

در نتیجه بعد از جدایی باید تا زمانی که طرف مقابل به شما علاقه ای ندارد به او نزدیک شده و توجهش را جلب کنید. بعد از آن برای افزایش شور و اشتیاق او نسبت به خود باید فاصله گرفته و قانون تماس ممنووع را اجرا کنید.

اگر این حقایق را درک نکرده و این قانون را به شکل صحیح اجرا نکنید نه تنها به شما کمکی نمی کند بلکه بر علیه شما عمل خواهد کرد.

 

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست بلکه مرجعی است که  به شما کمک می کند هر گونه اطلاعاتی را به صورت خلاصه، مختصر و مفید بدست آورید. نوین بینش بزرگترین  مرجع در مورد روانشناسی عشق در بین سایت های فارسی زبان می باشد. برای اطمینان بیشتر از این موضوع به بخش روانشناسی عشق مراجعه کنید. کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم  در سایت نوین بینش منتشر شده است. با این کتاب هر شخصی را عاشق خود کنید و یا هزینه ی پرداختی  را پس بگیرید. برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

آیا می خواهید بیشتر بدانید؟

تحمل غم جدایی

چگونه از تنهایی لذت ببریم

چگونه در برابر مشکلات بایستیم

راه های مقابله با شکست عشقی

فراموش کردن عشق قبلی

فکر می کردم دوستم دارد اما از من جدا شد

می توانید به صورت 24 ساعت از طریق تلگرام یا واتس آپ با تیم نوین بینش در ارتباط باشید :09306135008

برچسب‌ها:تسکین درد جدایی

انتقادات و شکایات

shahinzand18@gmail.com

اینستاگرام شاهین زند

     شماره تماس:  03136201013       از ساعت 9 صبح الی 5 عصر

 آدرس: اصفهان، خ ارتش، کوچه 69، ساختمان پیمان، ط 2، واحد11

ارتباط با کارشناس روابط عاطفی از طریق ارسال پیام در تلگرام یا واتس آپ: 09306135008

چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

 

 

.                   قوانین و مقررات

 

در‌ مقاطعی از زندگی،
تقریباً دل همه ما شکسته است.

بیمار من کتی عروسی خود را هنگامی که
در مدرسه راهنمایی بود برنامه‌‌ریزی کرد.
او با شوهر آینده‌اش دیدار کرد
که ۲۷ سال داشت،
یک سال بعد نامزد کردند
و یک سال بعد هم ازدواج کردند.
اما وقتی کتی ۲۷ ساله شد
نتوانست همسری پیدا کند.
یک توده در سینه‌اش پیدا شد.
چندین ماه شیمی درمانی
و عمل‌های دردناک را تحمل کرد،
و زمانی که آماده بود که با کسی قرار بگذارد
یک توده دیگر در سینه دیگرش پیدا شد
و مجبور شد دوباره
تمام آن کارها را تکرارکند.
با اینکه کتی بهبود پیدا کرد
و مشتاق بود تا به محض اینکه
ابروهایش دوباره رشد کرد
جستجوی همسر را از سر بگیرد.
وقتی قصد دارید در نیویورک قرار بگذارید
باید طیف وسیعی از احساسات را ابراز کنید.


(خنده)

کمی بعد، او با ریچ ملاقات کرد و عاشقش شد.
رابطه آنها همان چیزی بود
که آرزویش را می‌کرد.
شش ماه بعد،
بعد از یک هفته عاشقانه در نیوانگلند،
ریچ در رستوران خیال انگیز
مورد علاقه آنها میزی رزرو کرد.
کتی می‌دانست قصد دارد از او خواستگاری کند،
و نمی‌توانست هیجانش را کنترل کند.

اما آن شب ریچ از او خواستگاری نکرد.
او از کتی جداشد.
همانطور که عمیقاً مراقب
کتی بود — و واقعا بود —
اما عاشقش نبود.

چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

کتی خرد شد.
قلبش واقعاً شکست و حالا با
بهبودی دیگری روبه‌رو است.
اما پنج ماه بعد از جدایی،
کتی هنوز نمی توانست به ریچ فکر نکند.
قلبش واقعا شکسته بود.
سوال اینجاست:
چرا؟
چرا این زن قوی و مصمم
نمی‌توانست از همان منابع عاطفی استفاده کند
که در چهار سال درمان سرطان داشت؟
چرا بیشتر ما وقتی تلاش می‌کنیم
یک دل شکستگی را ترمیم کنیم
دست و پا می‌زنیم؟
چرا سازوکاری که
ما را از همه چالش‌های زندگی عبور می‌دهد
اینقدر بد دربرابر دل شکستگی کم می‌آورد؟

در بیش از ۲۰ سال فعالیت خصوصی،
افرادی ازهر سن و پیشینه‌ای دیده‌ام،
با یک جور دل شکستگی روبرو می‌شوند
و چیزی که آموختم این است:
وقتی دلتان شکست،
همان غریزه‌ای که معمولا به آن تکیه می‌کنید
به کرات شما را به راه غلط می‌کشاند.
واقعاً نمی‌توانید به آنچه که
ذهنتان می‌گوید اعتماد کنید.

برای مثال، ما از مطالعاتی که
روی افراد دل شکسته انجام شده دریافتیم
که داشتن یک درک شفاف
از دلیل پایان یک رابطه،
برای توانایی ما در ادامه دادن
به زندگی بسیار مهم است.
با وجود این بارها،
وقتی ما با یک توضیح ساده و صادقانه
مانند چیزی که ریچ به کتی گفت روبرو می‌شویم
آن را رد می‌کنیم.
وقتی دل شکستگی چنان دردهای
عاطفی بزرگی به وجود می‌آورد،
ذهن ما می‌گوید علت هم باید
به همان اندازه بزرگ باشد.
و این تصور چنان قدرتمند است،
و هر چقدرهم منطقی و باثبات باشیم
فرضیه‌های مرموز
و توطئه آمیزی که وجود ندارند
به ذهن ما خطور کند.
کتی متقاعد شد که حتما در طول
تعطیلات رمانتیک آنها رخ داده است
که ریچ را در این رابطه سرد کرده است
و کتی را برای فهمیدن آن به فکر فرو برد.
و ساعت‌های زیادی لحظه به لحظه سفرشان را
در ذهنش مرور کرد
تا نشانه‌هایی که وجود نداشت پیدا کند.
ذهن کتی وادارش می‌کرد
تلاش بیهوده‌ای را آغاز کند.
اما چه چیزی او را مجبور کرد
ماه‌ها به آن فکر کند؟

دل شکستگی مرموزتر از آن است
که ما فکر می‌کنیم.
یک دلیل وجود دارد
تا چندبار در یک چاه بیفتیم
حتی وقتی می‌دانیم حال ما را بدتر می‌کند.
مطالعات روی مغز نشان داده است
که پایان دادن به یک رابطه عاطفی
مانند همان سازوکاری در مغزعمل می‌کند
وقتی یک مصرف کننده موادی
مثل کوکایین یا تریاک را ترک می‌کند.
کتی داشت ترک کردن را تجربه می‌کرد.
و وقتی نمی‌توانست هرویین بودن
با ریچ را بدست بیاورد،
ذهن ناخودآگاهش متادون خاطراتش
با ریچ را انتخاب می‌کرد.
غرایزش به او می‌گفتند
او سعی در حل رمز و رازی دارد،
اما آنچه واقعا انجام می‌دهد
اصلاح او بود.
این چیزی است که درمان دل شکستگی را
بسیار سخت می‌کند.
مصرف کنندگان می‌دانند اعتیاد دارند.
آنها وقتی تزریق می‌کنند می‌دانند.
اما افراد دل شکسته نمی‌‌دانند.
اما شما الان می‌دانید.
و اگر قلب شما شکسته شود،
نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید.
همان قدر که هوس را می‌فهمید
باید این را بفهمید،
با مرور خاطرات،
با هر پیامی که ارسال می‌‌کنید،
تعقیب کردن شریک قبلی‌تان
در رسانه‌های اجتماعی،
فقط دارید اعتیاد خود را تقویت می‌کنید،
درد احساسی خود را عمیق می‌کنید
و بهبودی خود را پیچیده‌تر می‌کنید.

غلبه بر دل‌ شکستگی یک سفر نیست.
یک مبارزه است و دلیل شما
بزرگترین سلاح شماست.
هیچ توضیحی برای جدایی رضایت بخش نیست.
هیچ منطقی دردی را
که احساس می‌کنید از بین نمی‌برد.
پس دنبال کسی نگرد، منتظر کسی نباش،
فقط آنچه را که به تو داده شده قبول کن
یا خودت یکی بساز
و بعد مسئله را به نتیجه بسپار.
چون شما به آن حصار برای مقاومت
در برابر این اعتیاد نیاز دارید.
شما یک چیز دیگر هم نیاز دارید:
باید راضی به رها کردن شوید،
تا قبول کنید که تمام شده است.
وگرنه ذهن شما امیدتان را تقویت می‌کند
و شما را عقب می‌کشد.
وقتی دلتان می‌شکند امید می‌تواند
به شدت تخریب کننده باشد.

دل شکستگی یک کنترل‌گر ماهر است.
قابل توجه است که ذهن ما به راحتی
دقیقاً برعکس کاری را انجام می‌دهد
که برای بهبودی نیاز داریم.
یکی از تمایلاتی که هنگام دل شکستگی داریم
ستودن فردی است که رابطه را پایان داده است.
ساعت‌ها به لبخندش فکر می‌کنیم،
چقدر حال ما را خوب می‌کرد،
زمانی که از کوه بالا می‌رفتیم
و زیر ستاره‌ها عشق‌بازی می‌کردیم.
همه این‌ها احساس خلأ ما را
دردناک‌تر می‌کند.
این را می‌دانیم.
اما همچنان به ذهنمان اجازه می‌دهیم
ضربه‌های شدید پی‌در‌پی به ما بزند
انگار با لیست آهنگ پرخاشگر اسپاتیفای
خودمان را گروگان گرفته‌ایم.


(خنده)

دل شکستگی باعث می‌شود
آن فکرها به ذهن شما خطور کند.
برای جلوگیری از آرمان‌سازی
باید‌ ستایش‌ها را
با یادآوری عیب‌ها متعادل کنید
نه با خنده‌ها،
اینکه چه حس بدی در شما بوجود آورده،
بعد از عشق ورزیدن
هنگام پایین آمدن از کوه گم شدید.
مثل دیوانه‌ها با هم دعوا کردید
و دو روز با هم حرف نزدید.
من به بیمارانم می‌گویم یک لیست از همه
ویژگی‌های کسی که
به درد شما نمی‌خورد جمع‌آوری کنید،
همه ویژگی‌ها، همه کج‌خلقی‌ها،
و آن را در تلفن‌تان نگه دارید.


(خنده)

وقتی این لیست را داشته باشید
باید از آن استفاده کنید.
وقتی حتی یک نشانه
از خیال پردازی پیدا می‌کنم
یا هر بار کمترین بویی
از خاطرات به مشامم برسد،
می‌گویم، «تلفن لطفاً.»


(خنده)

ذهن شما می‌خواهد به شما بفهماند
که آن ویژگی‌ها بی‌عیب بودند.
اما نه آنها و نه رابطه‌تان این‌طور نبود.
و اگر بخواهید برآنها فائق بیایید
باید بارها آن را برای خود
یادآوری کنید.

هیچ کدام از ما در برابر
دل شکستگی مصون نیستیم.
یکی از بیمارانم، میگوئل که ۵۶ سال داشت
و مدیر ارشد یک شرکت نرم‌افزاری بود،
۵ سال بعد از مرگ همسرش
سرانجام تصمیم گرفت دوباره
یک رابطه را شروع کند.
خیلی زود با شرون ملاقات کرد،
و یک عشق سریع را پی گرفت.
بعد از یک ماه همدیگر را
به فرزندانشان معرفی کردند،
و بعد از دو ماه با هم
در یک خانه زندگی کردند.
وقتی این زوج میان‌سال رابطه خود را
شروع کردند درنگ نکردند.
مثل اینکه فیلم «درواقع، عشق»
و فیلم «سریع و خشن» با هم ترکیب شده‌اند.


(خنده)

میگوئل شادتر از سال‌های قبل بود.
اما شب قبل از اولین سالگردشان،
شرون ترکش کرد.
او تصمیم گرفته بود به ساحل غربی
نقل مکان کند تا به فرزندانش نزدیکتر باشد.
او دیگر یک رابطه طولانی مدت را نمی‌خواست.
میگوئل به شدت غافلگیر و ناراحت شد.
چندین ماه در کار عملکرد درستی نداشت
و در نتیجه تقریبا شغلش را از دست داد.
نتیجه دیگر دل شکستگی
این است که حس تنهایی و درد
به عملکرد منطقی ما آسیب می‌رساند،
به خصوص زمانی که کارهایی را انجام می‌دهیم
که پیچیده‌اند و نیاز به استدلال دارند.
و به طور موقت بهره هوشی را پایین می‌آورد.

اما این شدت غم میگوئل نبود
که کارمندانش را دست پاچه کرد؛
بلکه استمرار آن بود.
میگوئل هم به خاطر همین گیج شده بود
و واقعاً به خاطر آن خجالت می‌کشید.
در جلسه‌ای با من گفت، «من چه مشکلی دارم؟»
«برای کدام آدم بالغی یک سال طول می‌کشد
تا یک رابطه یک ساله را فراموش کنند؟»
در واقعا خیلی‌ها اینطور هستند.

دل شکستگی همه نشانه‌های محرویت و غم سنتی
مثل بی‌خوابی، به هم ریختگی
و اختلال عملکرد سیستم
ایمنی را منتشر می‌کند.
چهل درصد افراد افسردگی قابل سنجش
بالینی را تجربه می‌کنند.
دل شکستگی یک آسیب روانی پیچیده است
که به چندین طریق بر ما اثر می‌گذارد.
برای مثال، شرون خیلی اجتماعی
و فعال بود.
او هر هفته مهمانی می‌گرفت.
او و میگوئل به همراه زوج‌های دیگر
به سفرهای کمپینگ می‌رفتند.
با اینکه میگوئل مذهبی نبود،
هر یکشنبه شرون را در رفتن
به کلیسا همراهی می‌کرد،
حضار در کلیسا هم او را پذیرفته بودند.
میگوئل تنها دوست‌دخترش را از دست نداد؛
بلکه کل زندگی اجتماعی‌اش،
و انجمن حمایت‌گر
کلیسای شرون را هم از دست داد.
او هویتش به عنوان یک زوج را از دست داد.
حالا میگوئل دریافت که این جدایی،
چه خلاء بزرگی در زندگی‌اش بجا گذاشته است.
اما متوجه این نشد
که این جدایی فراتر از یکی بوده است.
و این بسیار مهم است،
نه بخاطر اینکه می‌تواند
ویرانگر بودن دل شکستگی را شرح دهد،
بلکه بخاطر اینکه به ما می‌گوید
چطور با آن کنار بیاییم.
برای ترمیم قلب شکسته‌تان،
باید این خلأهای زندگی را بشناسید
و آنها را پر کنید،
همه آنها را.
خلاهای هویت شما:
باید هویت و زندگی خود را دوباره بسازید.
خلاهای زندگی اجتماعی‌تان،
فعالیت‌های از دست رفته،
حتی جاهای خالی عکس‌هایی
که زمانی روی دیوار بودند.
اما هیچ کدام از اینها کاری نمی‌کنند
مگر اینکه اشتباه‌هایی که شما را
به عقب باز می‌گردانند تکرار نکنید،
جستجوهای بی‌فایده برای توضیحات،
ایده‌آل سازی شریک قبلی زندگی‌تان
بجای تمرکز بر حضور اشتباه او در زندگی‌تان،
تحسین افکار و رفتارهایی که هنوز نقش مهمی
در فصل جدید زندگی شما دارند
زمانی که آنها نباید اضافی باشند.

فائق آمدن بر دل شکستگی سخت است،
اما اگر فریب ذهنتان را نخورید
و قدم‌هایی برای درمان بردارید،
می‌توانید به طور قابل توجهی
از دردتان بکاهید.
و تنها شما نیستید
که از این کار سود می‌برید.
بیشتر در کنار دوستان‌تان هستید،
بیشتر با خانواده در ارتباط خواهید بود،
بدون اشاره به میلیاردها دلار
از سود از بین رفته
که می‌توان از آن اجتناب کرد.

پس اگر کسی را می‌شناسید که دلش شکسته است،
همدردی کنید،
چون حمایت اجتماعی برای
بهبودی آنها بسیار مهم است.
و صبور باشید،
چون بهبودی آنها بیشتر از آنچه که
فکر می‌کنید طول می‌کشد.
و اگر شما صدمه دیده‌اید،
این را بدانید که:
این کار سخت است،
این یک مبارزه درون ذهن‌تان است،
و برای پیروزی باید سخت‌کوش باشید.
اما شما سلاح‌هایی دارید.
می‌توانید بجنگید.
و درمان خواهید شد.


سپاسگزارم.


(تشویق)

TED.com translations are made possible by volunteer
translators. Learn more about the
Open Translation Project.


© TED Conferences, LLC. All rights reserved.

این مقاله برای اشخاصی مفید هست که به دنبال پاسخ این سوال ها هستند و میخواهند به ترمیم رابطه خود بپردازند.

علت این که افراد به فکر ترمیم رابطه شکست خورده و بازگردندان طرف مقابل خود می افتند چیست؟ برقراری ارتباط بین پسر و دختر باعث برطرف شدن نیازهای زیادی از هر دو طرف میشود. در نتیجه وابستگی شدیدی بین مرد و زن به وجود میاید، در طول رابطه دوستی ممکن است یک سری رویدادها سبب ایجاد فاصله و یا قطع ارتباط بین مرد و زن شود از این رو بعد از جدایی معمولا فرد دچار افسردگی و سردرگمی خواهد شد. و تمام ذهن و وقت خود را صرف بازگشت به رابطه و برگرداندن عشق از دست رفته خود خواهد کرد.

ترمیم رابطه

اینکه تلاش کنیم عشق خود را به رابطه بازگردانیم یا بدنبال پاسخ سوال “چگونه یک رابطه شکست خورده را ترمیم کنیم؟ ” بودن کار اشتباهی نیست و تلاش هایی که در مسیر ترمیم رابطه از دست رفته انجام میدهیم یک مکانیزم کاملا طبیعی هست.

اگر شما با تمام وجود تصمیم دارید هر جوری که شده همسر یا دوست خود را برگردانید و تمام تمرکز خود را روی راه های برگرداندن یک رابطه  شکست خورده گذاشتید نباید ناامید شوید همه چیز قابل ترمیم هست حتی رابطه ای که دچار شکست شده و یا اعتماد از دست رفته.

چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم

آیا برگرداندن عشق از دست رفته صحیح است؟ آیا بازگشت به رابطه شکست خورده صحیح است؟

من هم با شما موافق هستم اینکه یک عشق یا یک رابطه را بخواهیم برگردانیم و از دوباره بسازیم طبیعی است اما در این بین نکاتی هم وجود دارد:

اگر با پاسخ دادن به این سوال ها باز هم احساس کردید که تصمیم شما برای بازگشت به رابطه صحیح هست پس دست بکار شوید! و با تیم روانشناسی ما در ارتباط باشید.

اکثر افراد وقتی در یک رابطه دچار شکست میشوند برای اینکه عشق خود را برگردانند اشتباهاتی انجام میدهند که نه تنها کمکی به ترمیم رابطه از دست رفته نخواهد کرد بلکه تاثیر کاملا منفی روی روند بازگشت خواهد گذاشت.

سایت دکتر سمیه سلطانی به شما کمک می کند که مشکل فعلی خود را پیدا کرده و با راه حل هایی آشنا شوید که به نیاز های شما در ارتباط با روابط عاشقی در مسیر ازدواج و تحصیلی پاسخ بدهد. در صورت تمایل برای گفتگو با یک مشاور با تجربه، می توانید از طریق شماره09913943537 در تلگرام یا واتس آپ هماهنگ بشید .همچنین می توانید پرسش های خود را در مورد این مراحل ارسال کنید تا در اسرع وقت پاسخ تان ارسال شود.

برای عضویت در کانال تلگرام روانشناسی دکتر سمیه سلطانی کلیک نمایید.

 سرد شدن عشق یک مرد

پیام عاشقانه

نرم کردن قلب مردان

شماره تماس : 09913943537

آدرس دفتر : تهران- خیابان شریعتی – بالاتر از ملک- پلاک 1 واحد 11

تلفن تماس : 02177653154

تلفن همراه: ۰٩٩١٣٩۴٣۵٣٧

چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم
چگونه شکست عشقی را ترمیم کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *