چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

 
helpkade
چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم
چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

روژین سلیمان نژاد

”روشی که دیگران را توصیف می کنید، همان روشی است که مردم شما را می بینند و می شناسند“
چطور صفاتی را که به دیگران نسبت می دهید، خودتان به دست می آورید – صفاتی در راستای بهتر شدن یا بدترشدن.
برای بسیاری از مردم کار کردن خسته¬کننده است و پس از انجام کارهای خسته کننده، اتاق غذاخوری، مکانی وسوسه کننده برای پرداختن به شایعات بی اساس است .
« درباره ی خانم ایکس، دستیار جدید رئيس چه فکری می کنید»؟
یکی از همکاران تان می گوید: “متکبر، دیگری می گوید “بیش از حد خودشیفته”و…. شما نیز قطعا نظر خودتان را دارید، که چندان دلپذیر نیست. آیا شما هم به میان این مکالمه می پرید و نظرتان را ابراز می کنید؟ یا آیا حکیمانه به این نتیجه می رسید که سکوت بهترین گزینه است و تنها سکوت است که باعث شرم و خجالتتان نخواهد شد.
امیدوارم که دومی را انتخاب کنید! از آنجا که پژوهش ها نشان می دهند که صفاتی که به دیگران نسبت می دهید ، به خودتان نسبت داده می شوند.

قهرمان اجتماعی

آدرس : تهران
خیابان فتحی شقاقی بین بیستون و چهلستون پلاک 76 طبقه 5

تلفن تماس: 02188729164 – 02188726748

ایمیل : Info@ariyazcenter.ir

محتوای صفحه (قابل کلیک)

افرادی که درجستجوی کارهستند، آماده اند تا اشتباهات خود را بپوشانند اما اغلب حتی نمی دانند که ایراد کارشان کجاست. توجه کردن به این نکات اعتبارارزشهای شخصیتی راتضعیف می کند و موجب می شود که این تست مورد شک و تردید قرار بگیرد.

هرکارفرمایی می داند که تنها با دانستن خصوصیات شخصیتی پرسنل مانند کاردانی، داشتن صلاحیت، داشتن معرفی نامه معتبرو انجام مصاحبه نمی توان چگونگی انجام کار را پیش بینی کرد.

افرادی که برای گرفتن کاربه کارفرما مراجعه می کنند ممکن است ظاهری بسیارآراسته و خوب داشته باشند همچنین معرفی نامه معتبر، مدارک تحصیلی و کلی مدارک دیگرنیزبه شما نشان بدهند اما ممکن است نتوانند ازپس کاری که به آنها محول می کنید برآیند.

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

یکی ازعوامل مهمی که هنگام استخدام پرسنل باید درنظرگرفت شخصیت افراد است که معمولا هم این عامل نادیده گرفته می شود. ویژگیهای فردی ازقبیل طرزتفکر، احساس و عملکرد افراد درموارد مختلف به کارفرما کمک می کند تا بهترپیش بینی کند که فرد مورد نظرش آیا می تواند درمواقع خاصی مانند عدم رعایت روشهای معمول، فرصتهای از یاد رفته ، درمواقعی که استرس شدید به فرد وارد می آید، دربرخورد با شایعات و سوء استفاده از موقعیت با شرایط کنار بیاید.

سالها تحقیق نشان داده است که ویژگیهای شخصیتی می توانند نشان دهنده سلامتی، شادی، مشکلات  ذهنی، طول عمر، برقرای ارتباط با دیگران، میزان تحصیلات، نقطه نظرهای سیاسی و بسیاری چیزهای دیگرباشد.

ویژگیهای شخصیتی بطوریقین درموفقیت های کاری دخیل هستند. مطالعه وسیعی انجام شده که نشان داده است که شخصیت افراد بیش ازمقام اجتماعی اقتصادی و خصوصیات ارثی دربازده کاری آنها تأثیر دارد. تحقیقاتی که تابحال انجام شده است بخصوص نشان داده افرادی که ازسطح هوشیاری بالایی برخودارند ازخصوصیاتی چون انضباط شخصی، دقت و سخت کوشی برخوردارند و با توجه به این خصوصیات است که افراد برای استخدام شدن ارزیابی می شوند. داشتن ثبات روحی نیز به موفقیت های شغلی مرتبط است.

حال می خواهیم بدانیم که آیا ارزیابی خصوصیات شخصیتی افراد برای استخدام آنها کافی است؟  پاسخ به این سؤال سخت است چون وقتی افراد بدانند که ازآنها تست شخصیتی گرفته می شود وبه این صورت مورد ارزیابی قرارمی گیرند و جواب آن درآینده کاری آنها مؤثراست ترغیب می شوند که درباره محاسن خود اغراق کنند و عیوب خودرا پنهان کنند. این انگیزه باعث می شود که خود را فردی خوب و مثبت جا بزنند و درنتیجه ارزیابی شخصیتی ازآنها جواب درستی نخواهد داشت.

درارزیابی شخصیتی با چالشهای دیگری نیزمواجه هستیم. افرادی که شناخت درستی ازخود ندارند ممکن است نتوانند خود را همانگونه که هستند،  ببینند و یا حداقل آنقدرکه دیگران آنها را می شناسند، خود را نمی شناسند. این عدم آگاهی ازخود از روی نادانی است. بطوریقین حتی افراد انسان گریز هم می دانند که دریک تست شخصیتی چطورخود را یک ایده آلیست صمیمی نشان بدهند اما اغلب ممکن است که فاقد بینش لازم برای انجام کاری که به آنها محول شده باشند.

افرادی که درجستجوی کارهستند، آماده اند تا اشتباهات خود را بپوشانند اما اغلب حتی نمیدانند که ایراد کارشان کجاست.  توجه کردن به این نکات اعتبارارزشیابی شخصیت را تضعیف می کند و موجب می شود که این تست مورد شک و تردید قراربگیرد.

بنابراین آن کارفرمایی که تصویر کاملی ازشخصیت ساده و بی عیب پرسنلش دارد با مشکل روبرو است. البته هرروانشناسی با اندکی پشتکارمی تواند این مشکل را حل کند. روانشناسها راههای هوشمندانه ای برای پی بردن به جاروجنجالهای زیرکانه افرادی که تلاش می کنند خود را خوب جلوه دهند یافته اند و ارزیابی شخصیتی آنها را طوری انجام می دهند که متوجه پاسخهای غیرقابل قبول یک فرد دروغگو بشوند و همچنین پاسخ صادقانه من هیچوقت دروغ نمی گویم را بپذیرند. افرادی که اشتباهات خود را تکرار می کنند و پاسخهای غیرعادی می دهند انتخاب موجهی نیستند.

مشکل اشخاص خودشناس بغرنجتراست. اگر اشخاص غیرقابل اعتماد اطلاعات غلطی درمورد خودشان بدهند ممکن است ما ازافراد دیگری درمورد شخصیت حقیقی آنها سؤال کنیم. دراین باره قبلا تحقیقاتی انجام شده اما یک تحقیق جدید گام مهمی دراین راستا برداشته است. نویسنده این تحقیق 16 تحقیق دیگررا مورد بررسی قرارداد تا ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی افراد و شغل آنها را از دید اشخاص دیگررا دریابد. این بررسیها نشانگراین بود که امتیازی که اشخاص دیگربه نحوه کارکرد و شخصیت افراد درمحل کارداده بودند بیشتراز امتیازی بود که خود کارکنان به خودشان داده بودند و آنها از دید دیگران بهتربودند. بنابراین نتیجه می گیریم که برای ارزشیابی کاری و شخصیتی افراد شاغل از نظر دیگران درمورد آنها استفاده کنیم نه از نظرخودشان و ببینیم که درمحیط کارچگونه رفتارمی کنند.

بسیارجالب است که هرکسی با توجه به شناختی که ازافکارو احساسات خود دارد، باید یشترازدیگران خود را تأیید کند.

این عقیده که فقط دیگران می توانند درمورد ما نظربدهند بی معنی است. هرچند که ازطرفی می توان گفت که شاید این امرهم امکان پذیرباشد . ممکن است کسانی که ما را ازبیرون می بینند و ازدرون ما خبرندارند بهتربتوانند ما را قضاوت کنند و درمورد ما نظر بدهند.

کسانی که در مورد ما نظرمی دهند ازانگیزه های درونی ما بیخبرند و فقط وجه آشکارشخصیت ما را می بینند . مثلا نحوه برخوردهای روزانه ما و نحوه برخورد ما با همکارانمان و درمجموع دیگران بیطرفانه و بی غرض درمورد ما نظرمی دهند.

حالا با توجه به این تفاسیر تکلیف کارفرما چیست؟ آیا کارفرما باید از مادر و یا دوستان نزدیک شخصی که می خواهد به استخدام درآورد درباره شخصیت او بپرسد چرا که آنها ممکن است بهترازخود اوبه سؤالات پاسخ دهند؟ جواب احتمالی خیراست.

نظرخود آن فردی که می خواهد درجایی شروع بکارکند قابل اطمینانتر از اطرافیان آن فرد است. شخصیت افراد درنحوه کارکرد و بازدهی آنها نقش بسیارمهمی دارد و این کار از طریق آزمونهای شخصیتی و استعدادیابی شغلی امکان پذیرمی باشد تا ازتوان و استعداد هرفرد بیشترین بهره وری و استفاده صورت گیرد.

[divider]

[divider]

خدمات تخصصی روانسنجی ( آزمون های شخصیت، آزمون های آسیب شناسی، آزمون های استعداد یابی، شغلی و استخدام، آزمون های خانواده و پیش از ازدواج )در شعب مختلف آلومینا ارائه می گردد

جهت اطلاعات بیشتر و گرفتن وقت قبلی به صفحه ی تماس با ما مراجعه فرمایید

 

 

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

امتیاز بینندگان:5 ستاره

طراحی و سئو : زینوم

A Read the webpage profiles. What is each person like?

A پروفایل های اینترنتی زیر را بخوانید. هر کدام از این افراد چگونه هستند؟

ONLINE PROFILES

Name: Luc

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

Home: Montreal, Canada

Appearance: I’m tall and have long brown hair. I wear only black.

Personality: I’m a very creative person. I like to make different things from paper. I do it just for fun. I can make airplanes, birds, boats, and flowers.

نام: لوک

محل سکونت: مونترال، کانادا

ویژگی ظاهری: من بلند قد هستم و موهای بلند و قهوه ای دارم. فقط سیاه می پوشم.

ویژگی شخصیتی: بسیار خلاقم. دوست دارم با کاغذ شکل های مختلف درست کنم. اینکار سرگرمی من است. می توانم هواپیما، پرنده، قایق و گل های کاغذی بسازم.

Name: Bea Home: London, U.K.

Appearance: I’m 60, with red hair. I always wear green glasses.

Personality: I think I’m a very generous person. I have a lot of free time, so I do a lot of volunteer work at local schools. To me, it’s very important to give back to my community.

نام: بی

محل سکونت: لندن، بریتانیا

ویژگی ظاهری: 60 ساله هستم با موهایی قرمز. همیشه عینک قهواه ای میزنم.  

ویژگی شخصیتی: فکر می کنم فرد بخشنده ای هستم. وقت آزاد زیادی دارم و به طور داوطلبانه در مدارس محلی کار می کنم. برای من خیلی مهم است که …………..

Name: Suchin

Home: Bangkok, Thailand

Appearance: I’m 30. I’m medium height, and I have short hair.

Personality: I’m friendly and hardworking. I work as a salesclerk in a clothing store. We sell clothing from northern Thailand there. In my free time, I play the seung, a traditional musical instrument.

نام: سوچین

محل سکونت: بانکوک، تایلند

ویژگی ظاهری: سی ساله هستم. قد متوسط و موهای کوتاهی دارم.  

ویژگی شخصیتی: مهربان و سخت کوش هستم. در یک فروشگاه پوشاک فروشنده هستم. آنجا لباسهای شمال تایلند را می فروشیم. در اوقات فراغتم سئوگ می نوازم که یک ساز قدیمی است.

Name: Marco Home: Iquitos, Peru

Home: Iquitos, Peru

Appearance: I’m tall and handsome, with long black hair.

Personality: I’m talkative and friendly. I have a part-time job. Iquitos is in the Amazon, so piranha fishing is very popular. I take tourists fishing, but we never keep the fish.

نام: مارکو

محل سکونت: ایکوئیتوس، پرو

ویژگی ظاهری: قدبلند و خوش تیپ هستم و موهای مشکی و بلندی دارم.

ویژگی شخصیتی: پرحرف و مهربان هستم. یک شغل نیمه وقت دارم. ایکوئیتوس در آمازون است بنابراین صید ماهی پیرانا در آنجا رونق دارد. من گردشگران را برای ماهیگیری می برم ولی هیچوقت ماهی ها را نگه نمی داریم.

 

B Read the webpage again. Luc, Bea, Suchin, and Marco later uploaded these photos to their profiles. Write the name of the person under the correct photo.

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

B پروفایل های اینترنتی را دوباره بخوانید. لوک، بی، سوچین و مارکو بعداً عکس های زیر را به پروفایل خود اضافه کردند. زیر هر تصویر نام شخص را بنویسید.

C Who wrote each sentence? Write the names.

C چه کسی جملات زیر را نوشته است؟ نام شخص را بنویسید.

1.                  But there’s one problem – I can’t swim!

2.                 My neighbors complain about the noise.

3.                 I especially like to work with children.

4.                 I spend a lot of money on paper!

1.                 اما یک مشکلی وجود دارد. شنا بلد نیستم!

2.                 همسایگانم به این صدا اعتراض می کنند.

3.                  من کار کردن با بچه ها را خیلی دوست دارم.

4. ​​​​​​​                 من پول زیادی برای کاغذ صرف می کنم!

D Pair work Which person do you think is interesting? Why? Tell your partner.

A Listen to Brian help his mother join a social networking site. Check the picture that Linda posts on the site.

A برایان می خواهد به مادرش کمک کند تا به یک سایت شبکه اجتماعی بپیوندد. تصاویر مربوط به لیندا را که در سایت می گذارد، تیک بزنید.

Script:

متن فایل صوتی:

Page 23, Exercise 2, Listening, Starting a profile

LINDA: Brian, can you help me? Listen to my profile so far. Appearance … I’m tall and have short hair. Is that OK?
BRIAN: That’s fine. Don’t write too much.
LINDA: All right. Now, age.
BRIAN: Don’t write your age.
LINDA: Really? OK. So … personality. Hmm … this is difficult. How about talkative and funny … do you think I’m funny?
BRIAN: Um, not really, Mom.
LINDA: Serious?
BRIAN: How about friendly?
LINDA: OK. Now, interests. Music and dance. And my favorite singer is Justin Timberlake, and my favorite actor is –
BRIAN: Mom! Justin Timberlake is not your favorite singer. It’s Elton John.
LINDA: I know, but –
BRIAN: Write Elton John.
LINDA: Oh, all right. Now, what photo do I use? This one of your father and me is nice.
BRIAN: Just use one of you. How about this one? You look very pretty.
LINDA: But my hair is black in that photo. My hair is gray now. And I have glasses in that picture.
BRIAN: Lots of people use old photos. It’s OK.
LINDA: All right. Now, how do I upload it?

​​​​​​​

B Listen again. Check the information Brian’s mother includes in her profile.

B دوباره گوش کنید. اطلاعاتی که مادر برایان در پروفایل خود گنجانده است را تیک بزنید.

□ Age

□ Appearance

□ Favorite actress

□ Favorite singer

□ Personality 

□ سن

□ ویژگی ظاهری

□ بازیگر زن موردعلاقه

□ خواننده موردعلاقه

□ شخصیت

A Think about your appearance and your personality. Answer the questions.

A درباره ویژگی شخصیتی و ظاهری خود فکر کنید و به سوال های زیر پاسخ دهید.

 

B Write a description of yourself, but don’t write your name! Use the model and your answers in Part A to help you.

B خود را توصیف کنید اما اسم تان ننویسید! از مدل و پاسخ هایتان در بخش A استفاده کنید.

Guess Who!

I’m 18 years old. I’m thin and medium height. I have short black hair and glasses. I’m a friendly and talkative person, but sometimes I’m shy. I’m creative and very interested in art and fashion.

حدس بزنید چه کسی است!

من 18 ساله هستم. لاغر با قد متوسط. موهای کوتاه و بلندی دارم و عینک می زنم. مهربان و پرحرف هستم اما بعضی وقتها خجالتی. خلاقم و به هنر و مُد علاقمندم.

C Group work Put your papers facedown on the table. Take one paper and read the description. Your group guesses who it is. Take turns.

C کار گروهی برگه های خود را به صورت پشت و رو روی میز بگذارید. یک برگه را بردارید و توصیف را بخوانید. گروه تان حدس بزند که چه کسی است. به نوبت این کار را انجام دهید.

 

A: This person is interested in art and fashion.

B: I think I  know. Is it Marta?

A: No, Marta has long hair.

    This person has short hair.

B: Oh, OK.

C: Is it. . .?

A: این شخص به هنر و مد علاقمند است.

B: فکر کنم بدانم. او مارتا است؟

A: نه مارتا موهای بلند دارد.

     این شخص موهای کوتاهی دارد.

B: آهان، بله.

C: آیا. . .؟

I’m 39 years old. I’m a little overweight and medium height. I have short black hair and glasses. I’m talkative and friendly person, but sometimes I like privacy. I’m interested in traditional musics and photography.

I’m twenty six years old,I’m medium height, I don’t have glasses,
Iam hardworking and creative, I am interested in studying english

I think I ‘m patient and kind. sometimes I am very talkative,but some of times I’m quiet.In my opinion I am pretty social and active. I ‘m a bit serious. I help others as posible as.I am creative and generous. And finally I am brave and neat.  

                        Guess who
I’m going to write about my presonality and appearance
I’m 22 years old ;I’m a little overweight and medium height;I have straight black hair ; as a matter of fact I’m creative and freindly person actually I’m very interested in pop culture …

سلام ممنون از سایت عالی و مطالب مفیدتان . یک سوال داشتم  در بخش D در بین 4 تصویری که برای پروفایل میخواهد انتخاب کند کدام یک ازعکس ها مورد موافقت پسرش هست و اپلود میکند. ممنون میشم راهنمایی کنید چون با استادمون در این زمینه اختلاف نظر دارم 

I’m serious and generous. I’m a bit chatty and extroverted and ambitious. I’m medium height and slim. I have long straight brown hair.

عالی

عالی بود

I’ve been looking for a great IELTS tutor. I had an academic band 6 and I needed to…

LingoTies has great teachers. The website is great and you can find many resources to…

شرکت در کلاس های مجازی سایت لنگویج تایز باعث شده در همه ی مهارت های انگلیسی خصوصاً صحبت کردن…

سایتتون واقعا عالیه، من هم از مطالب آموزشیش استفاده میکنم و هم از کلاسهای مجازیش. اساتید مجرب و…

نرم افزار چت روم وب سایت برای استفاده ی کلیه ی بازدید کنندگان تهیه شده است. اعضای لینگوتایز می توانند پس از ورود به سایت از چت روم عمومی و یا شخصی، برای گفتگو با دیگر زبان آموزان و مدرسین زبان استفاده کنند.

تمامی محتوای این سایت توسط تیم لینگوتایز تهیه شده و در اختیار شما قرار گرفته است. لطفاً در صورتی که قصد هر گونه کپی و یا استفاده از مطالب این وب سایت را دارید، این کار را با ذکر منبع و لینک صفحه مربوطه انجام دهید.

 

فرم تماس

کلیه حقوق متعلق به وب سایت لینگوتایز می باشد.

اگر پاسخ به این سوال برای شما دشوار به نظر می رسد، مشکلی نیست. حتی انگلیسی زبان ها هم بعضی اوقات در توصیف خود به مشکل بر میخورند! توصیف شما به این معناست که به دیگران بگویید شما چگونه هستید. می توانید ظاهر خود را توصیف کنید، می توانید از شخصیت خود بگویید و یا حتی میتوانید راجع به محل تولد و یا محل کار خود صحبت کنید. ما همواره در حال توصیف دیگران هستیم. برای مثال، شما ممکن است برای دوستتان از رییستان صحبت کنید و یا ممکن است بخواهید از فردی که تازه ملاقات کرده اید برای خواهر خود بگویید. راه های متفاوتی برای بیان یک فرد وجود دارد دانستن این راه ها چه برای توصیف خودتان، چه برای توصیف دیگران کارساز می باشد.این راه ها چه هستند؟

برای مثال شما می خواهید یک دوست، یکی از اعضای خانواده و یا رییس خود را توصیف کنید. شما از اطلاعاتی که دارید باید استفاده کنید.

ظاهر:

به این معنا که او در ظاهر خود چگونه به نظر می رسد و مردم راجع به ظاهرش چه نظری دارند. مثال:.He is tall/ short/ lanky/ petite(.He has some meat on his bones (He is overweight.Jane is smartly dressed/ stylish/ trendy/ unfashionable.Sarah is attractive/ beautiful/ gorgeous/ good-looking

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

این که او چگونه در شرایط به خصوصی رفتار می کند. مثال:.When mike is nervous he bites his fingernail.She’s always twirling her hair around her fingers

یک سری اخلاق های خاصی که باعث تمایز او با دیگران میشود، درواقع شخصیت آن فرد را می سازند..He always smiles. He is so kind/ nice/ friendly/ generous

.He always gets up from his seat when he sees me. He’s so polite/ well mannered.My boss is not an intelligent guy. Everyone calls him dumb/ slow guy

این که آن فرد درشرایطی خاص چه احساسی دارد..He is happy/ elated/ exuberant/ cheerful/ delighted/ ecstatic.The boss made him mad/ angry/ fed up/ furious/ livid.I didn’t know what to say, I got too stressed/ anxious/ nervous/ tranquil/ serene.He can’t sleep at nights. He’s always tired/ worn out/ exhausted.I think she doesn’t love her work. She always looks bored

در این مقاله در مورد توصیف یک فرد به زبان انگلیسی و راه های توصیف کردن افراد صحبت کردیم و همچنین مثال های در رابطه با توصیف ظاهر؛ اخلاق شخصی , صفات شخصیتی و توصیف احساسات به زبان انگلیسی را با هم بررسی کردیم

منبع : www.englishforuni.com

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

اینکه بدانیم که چگونه ظاهر افراد را توصیف کنیم کار مهم و لازمی است. امکان دارد به کشوری سفر کنید و در آنجا گم شوید باید بتوانید ویژگی های ظاهری همسفر خود را به پلیس آن کشور توضیح دهید تا آنها به شما کمک کنند.

همچنین باید بتوانید در مورد رنگ مورد علاقه خود صحبت کنید. به طور مثال در یک مرکز خرید بزرگ هستید و ناگهان خواهر و نامزد خود را گم می کنید، پیش پلیس مرکز خرید می روید اینجاس که اگر نتوانید توضیح دهید گیر می افتید و پلیس نمی تواند به شما کمک کند پس از رنگ لباس ها تا ویژگی های ظاهری افراد مختلف را یاد بگیرید حتما در آینده به کارتان خواهد آمد.ما در موسسه زبان تخصصی کوییک در همان ابتدای شروع زبان، به زبان آموزان موارد لازم برای توصیف ویژگی های ظاهری را آموزش می دهیم. همچنین بیان ویژگی های ظاهری می تواند به شما در داستان نویسی کمک کند. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا به تمام این موارد بپردازیم.

جدول محتوایی


معمولا در بین زبان آموزان و مردم عادی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه مکالمه دو نفر را با هم می خوانیم که در مورد نفر سوم صحبت می کنند. با دقت اصطلاحات و جملات را به ذهن بسپارید تا بعدا بتوانید از آنها استفاده کنید.

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

مکالمه کاری دو نفر را با هم می خوانیم. به جملات دقت کنید.

چه عالی. مبارک باشه

. Yes, I am really happy

 .That’s great. Congratulations

در جدول زیر بعضی از خصوصیات ظاهری افراد که پر کاربرد هستند را با هم می خوانیم.

در ادامه چند تمرین آورده ایم. می توانید با کمک جدول های بالا جاهای خالی را پر کنید تا بهتر متوجه صفات ظاهری افراد شوید.

.They’re young. Majid is short and overweight, and Elham is … and thin

آنها جوان هستند. مجید کوتاه قد است و اضافه وزن دارد و الهام  … و لاغر است.

.Majid shoulder-length hair. Elham has blond hair. It’s ….and wavy

مجید موهای بلند تا روی شانه دارد. الهام موهای بلوند دارد. موهایش… و فر است.

.Majid and elham have curly…hair. Majid has black hair. Elham has little round glasses

مجید و الهام موهای فر  …  دارند.  مجید موی مشکی دارد.الهام عینک کوچک و گرد دارد.

.They’re elderly. They’re tall. Majid is … and has a short white beard and a… .Elham has long black hair

آنها پیر هستند. قدشان بلند است. مجید….است و ریش کوتاه و سفید و….. دارد. الهام موهای بلند و خاکستری دارد.

در ادامه خانم ارج به دنبال همسرش می گردد به سوال جواب ها که نشان دهنده ویژگی های ظاهری آقای ارج است دقت کنید.

دقت کنید زمانی که چند صفت را قصد دارید پشت سر هم بکار ببرید باید ترتیب آوردن  آن را رعایت کنید. در ابتدا اندازه (سایز)، سن، شکل و سپس رنگ آورده می شود.

به مثال های زیر توجه کنید.

حالا با توجه به مطالب گفته شده می توانید جاهای خالی را پر کنید. فقط لازم است توالی گفته شده را رعایت کنید.

1.She is…and… woman

2.She has…hair.

3.He has a… bread.

4.She has… noise.

1. او یک زن … است.

2. او موها… دارد.

3. او یک ریش …دارد.

4. او بینی …دارد.

گاهی پیش می آید که علاوه بر توصیف ظاهر فرد باید در مورد ویژگی های شخصیتی او نیز اطلاعاتی به کسی بدهیم. در ادامه بعضی از ویژگی های ظاهری و شخصیتی که می تواند به شما در صحبت کردن به زبان انگلیسی کمک کند با هم می خوانیم. بعضی از کلمات نا آشنا معنی فارسی آن آورده شده است می توانید بقیه را با کمک دیکشنری پیدا کنید.

 

An ugly fellow

همکار زشت

Unattractive

غیر جذاب

Homely

خانگی

Nicely dressed

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

خوش لباس

well-dressed

خوش پوش

delicate features

ویژگی های ظریف

regular features

ویژگی های منظم

A plain face

چهره ساده

Neat

شسته رفته

Fashionable

مد روز

poorly dressed

لباس ضعیف

casually dressed

معمولی لباس پوشیدن

A neat person

فرد شسته و رفته

Tidy

مرتب

Filthy

کثیف

Untidy

نامرتب

برای بیان ویژگی ظاهری قد می توانید از موارد زیر استفاده کنید.

Six feet tall

شش فوت بلندی

Quite tall

کاملا بلند

Not very tall

نه خیلی بلند

 

Overweight

اضافه وزن

Chubby

چاق و چله

Plump

چاق

She is slim

او لاغر است

Thickset

لبه دار

Heavily built

A stout woman

یک زن تنومند و چاق

Stout

چاق و فربه

A slim figure

یک شکل باریک

A slender young girl

یک دختر جوان لاغر

He is medium-build

او متوسط است

Broad-shouldered

شانه های پهن

Athletic

ورزشکاری

Strong

قوی

Delicate constitution

ساختار ظریف

A delicate figure

چهره ای ظریف

Chestnut

فندقی

Brown

قهوه ای

Black

مشکی

Dark

تیره

Auburn

بلوطی

A dark-haired man

یک مرد با موهای تیره

A redhead

موی سرخ

A brunette

سبزه

Gray

خاکستری

Silken hair

موهای ابریشمی

Lank hair

He is bald

او کچل است

She has curly hair

او موهای فری دارد

oily hair

oily hair

dull hair

Smooth

صاف

Shiny

درخشان

Beard

ریش

Plaits

تار و پود

Disheveled hair

موهای ژولیده

Tousled hair

موهای ژولیده

Straight

مستقیم

Neatly combed hair

موهای شسته و رفته

Mustache

سبیل

Ponytail

دم اسبی

 

Light brown

Big eyes

چشمان درشت

Light-blue

Blue

آبی

Nearsighted

نزدیک بین

Large eys

چشمان بزرگ

Gray

خاکستری

shortsighted

نزدیک بین

Bright eyes

چشمان روشن

Grayish-blue

خاکستری-آبی

 Green

سبز

Blind

نابینا

Expressive eyes

چشمان نافذ

Brown

قهوه ای

thick eyebrows

ابروهای پرپشت

Sharp eyes

چشمان درخشان

 Dark

تیره

Eyebrows

ابرو

Glasses

عینک

تا اینجا صفات ظاهری که ممکن بود در مکالمات روزمره شما بیایند را با هم بررسی کردیم. اینک نوبت به بیان ویژگی های شخصیتی افراد می رسد.

 

his character is very good

شخصیت او بسیار خوب است

She is soft-hearted by nature

او ذاتاً خونسرد است

He has no character at all

او اصلا شخصیت ندارد

woman of great character

زن با شخصیت عالی

It is not in his nature to be rude

ذات او نیست که بی ادب باشد.

pleasant friendly

دوستانه دلپذیر

A man of character

مردی با شخصیت

strong, weak, interesting

قوی ، ضعیف ، جالب

Hard-headed

سرسخت

IndependentI

مستقل

Strong

قوی

Determined

مشخص

Weak

ضعیف

Tough

سخت است

 Resolute

قاطع

Immature

نابالغ

Hardy

مقاوم

Honest

صادقانه

Strong-minded

فکر قوی

Mature

بالغ

Sincere

مخلص – بی ریا – صمیمانه

Strong-willed

اراده قوی

Truthful

راستگو

توصیف ظاهر فیزیکی افراد، شاید آسان به نظر برسد، اما زمانی که سعی کنید آن را توصیف کنید متوجه می شوید که به مشکل می خورید. خواه بخواهید شخصی را که به تازگی با یکی از دوستانتان ملاقات کرده است توصیف کنید یا به پلیس در مورد فردی گم شده یا مظنون به جرمی توضیح دهید. در این موارد مهم است که جزئیات فیزیکی اصلی و ویژگی های منحصر به فرد را به طور سیستماتیک به خاطر بیاورید. حتی اگر دوست داشته باشید داستانی به زبان انگلیسی بنویسید توصیف ویژگی های ظاهری بدرد شما خواهد خورد باید تمام ویژگی های شخصیت داستان خود را به خاطر بیاورید و کامل روی کاغذ بنویسید. در این صورت است که خواننده تا انتهای داستان با شما همراهی می کند.

توصیف شخصیت ، اگر به خوبی انجام شود ، به خوانندگان کمک می کند شخصیت ها را در ذهن خود ببینند. اما گاهی اوقات وقتی در وسط نوشتن هستید ، فکر کردن روی صفتهای فیزیکی و تشخیص ویژگی ها برای کاراکترها دشوار است. در ادامهراهکارهایی برای چگونگی توصیف کردن کاراکتر افراد می آوریم که با کمک آن می توانید داستانی با توصیف ویژگی های ظاهری بنویسید.

 

بهتر است در همان ابتدا مرد یا زن بودن شخصیت داستان خود را بدانید. در بعضی از داستان ها این مورد زودتر و در بعضی دیرتر مشخص می شود. اما سعی کنید حدس نزنید. به طور مثال اگر می خواهید برای پلیس یک مظنون را توصیف کنید ممکن است مجبور شوید بگویید: آنها شبیه به مرد بودند اما مطمئن نیستم و گاهی ممکن است از روی عناصر توصیفی به سادگی عبور کنید.

رنگ پوست آنها را یادداشت کنید و در صورت لزوم نژاد یا قومیت را حدس بزنید. در اینجا دوباره، بین توصیف شخصی مظنون برای پلیس و یا توصیف به اهداف دیگر تفاوت وجود دارد. در حالت اول ، ممکن است لازم باشد فرضیاتی را مطرح کنید – مانند “او ایرلندی به نظر می رسید” یا “به نظر من او کره ای بود” – که در حالت های دیگر ممکن است غیر ضروری و یا توهین آمیز باشد.همچنین می توانید برای آنکه داستان شما بی احترامی تلقی نشود از گفتن رنگ پوست افراد استفاده کنید. مثلا او فردی رنگ پریده یا قهوه ای تیره یا زرد بود.

حدود سنی افراد را تا بازه 5 یا 10 سال حدس بزنید. در بسیاری از موارد ، شما می توانید بگویید حدود 25 یا احتمالا 60 ساله است. گفتن تخمینی سن باعث می شود دیگران بتوانند شخصی را که توصیف می کنید تصور کنند و تصویر واضح تری از افراد داشته باشند. توصیف ویژگی های ظاهری قطعا بدرد بخور هستند زیرا یک کودک 10 ساله با یک فرد 20 ساله مسلما متفاوت عمل خواهد کرد.

قد فردی را که می خواهید توصیف کنید حتما بگویید. اگر تنها یک لحظه فرد را دیده اید و نمی دانید قد او چند سانتی متر است می توانید از محدوده قدهای کلی استفاده کنید مثلا بگویید بسیار بلند، بلند، متوسط، کوتاه و یا خیلی کوتاه بود.می توانید این حدس زدن ها را با آوردن مرد، زن یا کودک تکمیل کنید.5- وزن افراد را حدس بزنید. H3. وزن افراد را با عباراتی مانند “لاغر” ، “متوسط” و “تنومند” توصیف کنید. معمولاً تخمین دقیق وزن بسیار دشوارتر از تخمین قد شخص است. بنابراین ، باید طبقه بندی نسبتاً مشخصی برای ویژگی ظاهری افراد داشته باشید مانند او بسیار لاغر بود یا او خیلی چاق بود.برخی اصطلاحات توصیفی می توانند در برخی از زبان ها مودبانه نباشد. به عنوان مثال ، گفتن زن “چاق” در انگلیسی آمریکایی تا حدودی بی ادبانه به حساب می آید که همین کلمه در انگلیسی بریتانیایی بار معنایی منفی کمتری دارد. به همین دلیل باید از کلمات بهتری برای توصیف استفاده کنید.

ظاهر کلی افراد را تا حد امکان با درایت ذکر کنید. بالاخره زیبایی در چشم بیننده است، بنابراین ممکن است نظر شما از یک فرد “زیبا” با نظر شخص دیگری مشترک نباشد. نظر خود را بگویید، اما با تدبیر انجام دهید. به عنوان مثال شخصی که به نظر شما غیرجذاب است “معمولی” یا “ساده” صدا کنید ، نه زشت.به جای استفاده از نامرتب و بد لباس از بی نظم استفاده کنید.به جای “زیبا” یا  حتی “خوش تیپ” از “جذاب” برای نشان دادن خوش تیپی افراد استفاده کنید. شل و ول کلمه ایده آلی برای توصیف افراد نیست، اما می تواند بهترین روش برای توصیف کسی باشد که خوش اندام و متناسب نیست.

در توصیفات خود به رنگ ، قد، سبک و شکل ظاهری افراد توجه کنید. از اصطلاحات عمومی استفاده کنید که تجسم آن برای اکثر افراد نسبتاً آسان است. به عنوان مثال می توانید از کلمات زیر استفاده کنید.رنگ: قهوه ای، سیاه، بلوند، شنی، قرمز، خاکستری. قد: کوتاه، متوسط، بلند، طول شانه و غیره اشاره کنید. سبک مو: صاف،موج دار ، آفریقایی ، دم اسبی، وزشکل ظاهری: کثیف، لاغر، تمیز، لطیف و غیره

به اصطلاحات ساده ای پایبند باشید که اکثر افراد می توانند در ذهن خود تصویر کنند. به عنوان مثال: رنگ چشم: سیاه ، قهوه ای ، خاکستری ، آبی ، سبز ، فندقیشکل چشم: پهن، باریک ، برآمده، درشت، ریزابروها: رنگ به علاوه کیفیت هایی مانند به هم پیوسته، نازک، کمانیعینک: به رنگ، شکل، جنس عینک، ضخامت و هر نوع رنگ آمیزی توجه کنید.

برای گوش ها: بزرگ، متوسط یا کوچک معمولاً استفاده می شود. در حالی که برای لب ها، نازک، متوسط و ضخیم ممکن است مفید باشد. بینی فرد ممکن است کوچک، بزرگ، پهن، نازک، نوک تیز، گرد، خم شده و غیره باشد. صورت آنها ممکن است به صورت کشیده، گرد یا صاف توصیف شود.اگر در حال ارائه گزارش به پلیس هستید ، می توانید بگویید که آنها گونه های گلگون یا کیسه هایی برآمده ای زیر چشم دارند. در غیر این صورت ، مودب باشید و از گفتن و یا نوشتن این جزئیات در داستان خود صرف نظر کنید!

اگر نیاز بود تا شما مجرمی را شناسایی کنید و یا در داستان خود با پلیس همکاری کنید و یا به عنوان توریست همسفر خود را گم کرده بودید می توانید از توصیف ویژگی های ظاهری و بیان جزئیات خیلی ریز برای پیدا کردن طرف مقابل استفاده کنید. به طور مثال به جای آنکه بگویید خالکوبی روی دست راست دارد کمی بیشتر آن را توضیح دهید و بگویید خالکوبی سیاه یا قرمز به شکل قلب و نوشته ای به شکل مادر روی بازوی دست راست خود دارد.

آیا آنها افرادی ریلکس و آرام هستند یا در پشت خمیده و قوز دارند؟ آیا آنها هنگام گفتگو سر خود را به یک طرف متمایل می کنند یا زیاد پلک می زنند؟ آنها در حالت نشسته زانوی خود را بی وقفه تکان می دهند؟ جزئیات کوچک از این قبیل می تواند تجسم شخصی را که توصیف می کنید آسان تر کند.برخی از این ویژگی ها می تواند بین شکل ظاهری و ویژگی های شخصیتی افراد پُلی شود تا آنها را بهتر بشناسیم.

اگر از ویژگی های ظاهری افراد برای پلیس یا پیدا کردن فردی استفاده کنید بهتر است هر لباس شخصی، شلوار، پیراهن، ژاکت، کفش، کلاه و غیره را تا حد ممکن با جزئیات کامل توضیح دهید. برای توصیف کلی تر از یک شخص، سبک کلی وی یا طرز لباس پوشیدن او را نشان دهید. در انگلیسی بریتانیایی (بیشتر از انگلیسی آمریکایی)، کلمه باهوش به کسی گفته میشود که خوش لباس و آراسته است. پس به این کلمات دقت کنید که در کجا استفاده می شوند.

در ادامه 7 مورد از مواردی که در زمان نوشتن لازم است تا آنها را ذکر کنید آورده شده است. اینکه کجا و کی باید از توصیفات ظاهری استفاده کنیم در نمونه هایی از نویسندگان معروف برای شما آورده ایم.

در کتاب “گتسبی بزرگ” اثر F. Scott Fitzgerald ، خواننده هرگز واقعاً رنگ مو یا چشم دِیزی را نمی بیند ، آیا این مهم است؟ اما هنوز هم می توانیم او را در ذهن خود تجسم کنیم: چهره او غمگین و دوست داشتنی بود. اجزای روشن، چشمان روشن و درخشانی داشت.

من به راحتی موهای بور او را مانند شعله های سفید آتش میدیدم … لبه کیمونوی سفید او در باد باز شد و من می توانستم تن او را ببینم. زیبایی او مانند لبه چاقوی بسیار تیز بود. White Oleander by Janet Fitch 3-

خانم فریمن زمانی که تنها بود چهره خنثی و بی عکس العملی داشت اما هر گاه برای معاملات حضوری می رفت علاوه بر آقای فریمن دو نفر دیگر در پشت و جلوی او راه می رفتند. بیان تند و پیشرونده او مانند رانندگی با یک ماشین سنگین عمل می کرد. هیچ گاه چشمانش به چپ و راست منحرف نمی شد. مردم خوب کشور، نوشته فلانری اوکانر. Good Country People, by Flannery O’Conner4-

گاهی می توانید توصیف ویژگی های ظاهری را با طنز بیان کنید. به عنوان مثال ، در یک قطعه خنده دار ، توصیف شما می تواند اینگونه باشد: “او کودکی بامزه بود که به جوانی با ظاهر خنده دار تبدیل شد – قد بلند و لاغر او، شبیه بطری کوکاکولا بود.کشتارگاه پنج نوشته کورت ونگوت. Slaughterhouse Five by Kurt Vonnegut5-

هنگام ورود یک شخصیت به صحنه ، لازم نیست همه توصیف های لازم را یکجا ارائه دهید. درعوض ، توضیحات مختصر را در چندین صحنه پراکنده کنید. بدون شک بسیاری از نویسندگان مورد علاقه شما این کار را انجام داده اند.

من خوشبختانه خوش تیپ، آرام، قد بلند با موهایی تیره و نرم بوده و هستم اما همیشه اغواکننده نیز بوده ام. لولیتا نوشته ولادیمیر ناباکو. Lolita by Vladimir Nabakov7-

امروز کریس لباس نخی مایل به قرمز پوشیده است ، یک ژاکت کش باف پشمی خاکستری تیره و یک روسری نارنجی و آبی با طرح گل های علفزار دور گردنش انداخته بود. موهای بلند و بور او که خاکستری است از دو طرف گردنش آویزان کرده بود و عینک مطالعه اش بالای سرش گذاشته بود. عروس دزد نوشته مارگارت اتوود. The Robber Bride by Margaret Atwood8- .

به یاد داشته باشید که یک توضیح کوچک می تواند کمک زیادی به شما کند:

مهمترین نکته می تواند همین باشد. لازم نیست تمام ویژگی ها را توصیف کنید و دائما شکل ظاهری او را مرور کنید.. فقط یک توضیح اولیه و چند سرنخ کاملاً خوب در جای‌جای متن کافی خواهد بود که به خوانندگان کمک کند تا تصویری را در ذهن خود شکل دهند و حفظ کنند: «او یک دختر چاق بود. او بشدت چاق بود و وقتی نفس می کشید دست و پا می زد».Kindling نوشته ریموند کارور.

برای بیان ویژگی های احساسی یک فرد نیز می توانید از اصطلاحات زیر استفاده کنید.

راستگو

عجول

حظ کردن

غمگین

متقلب

هوسی

غافلگیر

بدبخت

خوش خلق

خوشرو

شگفت زده

نگران

بدخو

نا امید

افسرده

دمدمی

مهربان

مشتاق

هیجان زده

سخت کوش

خشن

آسوده

ی حوصله

تنبل

دیوانه

عصبی

باهوش

معقول

خسته

خوشوقت

در این مقاله با چگونگی بیان کردن ویژگی های ظاهری افراد آشنا شدیم. باید اصطلاحات و صفت های ظاهری و کاراکتری افراد را بدانیم تا بتوانیم در مکالمات روزمره از آنها استفاده کنیم. همچنین در این مقاله شما را با  نحوه نوشتن داستان و چگونگی استفاده از صفت ها و ویژگی های مختلف ظاهری در آن آشنا کردیم.

این مبجث شامل موارد مختلفی همچون صفات ظاهری و شخصیتی، توصیف افراد، وزن و ساختار بدن، رنگ مو، قد و بسیاری از موارد دیگر می‌باشد که در این مقاله برای شما کاملا توضیح داده شده‌است.

زمانی که با فردی صحبت می‌کنیم که زبان مادری او انگلیسی هست، برای ایجاد ارتباط بهتر نیازمند توصیف بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی و ظاهری خود و دیگر افراد هستیم. لذا این مبحث از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مولفین این مقاله در موسسه تخصصی زبان کوییک، پرکاربردترین صفات شخصیتی و ظاهری به زبان انگلیسی را برای شما فراهم کرده‌اند. پس این مقاله را با دقت بیشتری بخوانید!

موسسه تخصصی زبان کوییک زبان را به راحت‌ترین روش ممکن به شما آموزش می‌دهد. پس اگر قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارید از همین امروز شروع کنید تا موفقیت شما زودتر به ثبت برسد!

مطالب مرتبط

این نوشته چقدر مفید بود؟

ممنون چه مطلب خوب و مفيدي بود


quickwithus

دسامبر 30


quickwithus

نوامبر 21


quickwithus

نوامبر 17


quickwithus

نوامبر 16


quickwithus

نوامبر 15


quickwithus

نوامبر 14

تماس با ما

درباره ما

وبلاگ

کلاس‌های حضوری

کلاس‌های آنلاین

سوالات پرتکرار

ثبت نظر

مسیرهای دسترسی به آموزشگاه

نشانی پست الکترنیک: info@quickwithus.com

واتساپ / وایبر / تلگرام/ ایمو: 09123726816

شخصیت (به انگلیسی: Personality) را می‌توان آن الگوهای معین و مشخصی از تفکر، هیجان و رفتار تعریف کرد که سبک شخصی فرد را در تعامل با محیط اجتماعی و مادی‌اش رقم می‌زنند.[۱] به عبارت دیگر شخصیت شامل ویژگی‌های نسبتاً با ثبات و پایدار است که در توصیف آن‌ها از صفاتی همچون زودرنج، مضطرب، پر حرف، درونگرا و برون‌گرا و غیره استفاده می‌شود.

شخصیت یعنی «مجموعه‌ای از رفتار و شیوه‌های تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی‌های بی‌همتا بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش‌بینی» مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد گوردن آلپورت، بهترین تعریف را در مورد شخصیت ارائه داده‌است. او اشاره می‌کند، شخصیت، سازمان بندی پویایی در درون فرد است و شامل آن دسته از نظام‌های روانی – فیزیکی که رفتار و تفکر او را تعیین می‌کند.[۲] از این تعریف چندین نکته قابل استنباط است.

بر پایه تعاریف بالا نکاتی دربارهٔ اصطلاح شخصیت روشن می‌شود:

•بی همتایی و تفاوت: شخصیت یک فرد بی‌همتاست و در عین بعضی مشابهت‌ها، هیچ دو شخصیت یکسان و همسان وجود ندارد.•ثبات داشتن (پایداری): اگر چه افراد در شرایط و محیط‌های گوناگون در ظاهر رفتار متضاد و مختلفی دارند، ولی در طول زمان (مثلاً چندین دهه) رفتار و واکنش و همچنین شیوه تفکر آن‌ها دارای یک در ثبات نسبی دائمی است.•قابلیت پیش‌بینی: با توجه کردن و مطالعه رفتار و نوع تفکر اشخاص می‌توان سبک رفتاری و تفکری افراد را با احتمال زیاد پیش‌بینی کرد. قابلیت پیش‌بینی رفتار با «ثبات در رفتار» رابطه متقابل دارد. مانند مانیا پریش می‌توان ایثار گر و فداکار باشیم.

از تعریف گوردن آلپورت می‌توان دریافت:
– شخصیت مجموعه‌ای از عناصر است و به عنوان یک نظام با یکدیگر در رابطه هستند.
– شخصیت مفهومی روانی در قالب یک کلیت فیزیکی دارد.
– علت تعامل انسان با جهان شخصیت است.
– تعامل فرد نتیجه ویژگی‌های شخصیتی و موقعیتی است.
-تجلی شخصیت به دو روش رفتار و تفکر است.[۳]

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

شخصیت می‌تواند سازگار یا ناسازگارانه باشد. «ناسازگاری» زمانی مطرح می‌شود که افراد قادر نباشند تفکر و رفتار خود را با محیط و تغییرات آن تطبیق دهند. سازگاری یا عدم سازگاری ارتباط نزدیکی با «انعطاف‌پذیری» دارد. یک شخصیت سالم با وجود ثبات و پایداری به میزانی از انعطاف‌پذیری بهره می‌برد. اما افراد ناسازگار در برخورد با موقعیت‌هایی که واکنش به آن‌ها مستلزم تغییرات و تصمیمات جدید است، تفکر و رفتار انعطاف‌ناپذیری از خود بروز می‌دهند؛ بنابراین، اختلال شخصیت یعنی «ناسازگاری شخصیت در برخورد با محیط و موقعیت‌ها».

شخصیت ساختهٔ وراثت و محیط است[۴]. انسان با ویژگی‌های ژنتیکی خاصی به دنیا می‌آید، و از آن پس سر و کار او با محیط اطراف خود خواهد بود. محیط نقش مهمی در شکل‌دهی شخصیت بر پایه داده های ژنتیکی افراد دارد[۵]. نمونه‌های روشن برای تاًثیر محیط بر شخصیت، کودکانی هستند که به تصادف در جنگل‌ها یا در انزوا رشد کرده‌اند[۶]. برای مثال یک کشیش هندی به نام سینگ در جنگل‌های هندوستان دو دختر را یافت و آن‌ها را با خود به خانه برد. بر اساس گزارشِ سینگ این دو کودک در هنگام یافته شدن هیچگونه از رفتارهای انسانی را نداشتند. چهار دست و پا راه می‌رفتند، زوزه می‌کشیدند، از اجتماع گریزان بودند، تحریک‌پذیری آن‌ها زیاد بود و روی هم رفته رفتار آن‌ها مانند محیط شان بود[۷].
آنچه در دنیای امروز تأکید بیشتری بر روی آن می‌گردد این است که تأثیرپذیری انسان‌ها از محیط بسیار قوی تر از تأثیر ژنتیکی است.

شخصیت: شیوه‌ای ترکیبی از همه عوامل سابق.

شخصیت: نگاه تحلیلی کلی نگر: عوامل وقتی که ترکیب بشوند.

شخصیت:

شخصیت: رفتار را تبیین می‌کند (به وجود می‌آورد). و به عوامل به وجود آورنده رفتار اشاره می‌کند.

درست است که تأثیرات محیطی ، از جمله والدین ، ​​ بر اساس داده های ژنتیکی بر شخصیت فرد تأثیر می گذارند.، محققان نتیجه گرفته اند که محیط تقریباً 50 تا 70 درصد از شخصیت را تشکیل می دهد[۸]

محققان دریافته اند محیط هایی که فرزندان از یک خانواده با یکدیگر مشترک هستند تأثیر بسیار ضعیف تری در شخصیت آنها نسبت به محیط هایی دارد که هر کودک به صورت جداگانه تجربه می کند.
فعالیت های خاصی وجود دارد که بچه های یک خانواده به اشتراک می گذارند – همه آنها سال گذشته تعطیلات خانوادگی را با هم گذراندند و شب گذشته همه آنها شام را با خانواده صرف کردند. اما بسیاری از تجربیات فقط برای یک کودک اتفاق می افتد – دو معلم کلاس دوم یا یک خواهر و برادر در یک گروه بازی می کنند در حالی که دیگری این کار را نمی کند.[۹]

در سال‌های اخیر، تحقیقات زیادی دربارهٔ پنج بعد اصلی شخصیت The big 5 Model، انجام شده و نتیجه تحقیقات هم آن را تأیید کرده‌است. این پنج عامل شخصیتی، عبارتند از:

علاوه بر ارائه چارچوب شخصیتی، تحقیقاتی که بر روی این پنج بعد اصلی شخصیت، صورت گرفت، به این نتیجه منجر شد که بین ابعاد شخصیتی و عملکرد شغلی، رابطه‌ای مستقیم، وجود دارد.[۱۰]

شخصیت اغلب از طریق آزمون‌های عینی مانند MMPI-۲ اندازه‌گیری می‌شود که طی آن از آزمودنی خواسته می‌شود به پرسشنامه‌ها و سیاهه‌های مداد- کاغذی پاسخ دهند. آزمون MMPI شامل بیش از پانصد عبارت است که آزمودنی‌ها با انتخاب یکی از گزینه‌های «درست»، «نادرست» یا «نمی‌دانم» به آن پاسخ می‌دهند. مثال‌هایی از چند عبارت آزمون MMPI عبارتند از هستند:

من دشمنانی دارم که واقعاً می‌خواهند مرا اذیت کنند.

من هرگز در فعالیت‌های جنسی نامعمول زیاده روی نکرده‌ام.

این آزمون‌ها اطلاعات عینی میزان شده‌ای در مورد تعداد زیادی از صفت‌های شخصیت به دست می‌دهند؛ ولی این آزمون‌ها از نظر احتمال سوگیری، فریب کاری عمومی و مشکلات تشخیص و کاربرد نامناسب مورد انتقاد واقع شده‌اند.

اختلال شخصیت مرزی

شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت نمایشی

کارل هافمن، مارک ورنوری، جودیت ورنوری (۱۳۸۱)، روان‌شناسی عمومی (از نظریه تا کاربرد)، ۲، ترجمهٔ مهران منصوری و همکاران، ارسباران، شابک [[ویژه:منابع کتاب/964
-6389-01-5|۹۶۴
-۶۳۸۹-۰۱-۵]] مقدار |شابک= را بررسی کنید: length (کمک) کاراکتر line feed character در |شابک= در موقعیت 4 (کمک)

«30 ویژگی یک انسان با شخصیت»، تازه‌ترین نوشتار دکتر محمود سریع‌القلم است که در ادامه سلسله مطالب ویژگی‌های سی‌گانه نوشته شده است.

«30 ویژگی یک انسان با شخصیت»، تازه‌ترین نوشتار دکتر محمود سریع‌القلم است که در ادامه سلسله مطالب ویژگی‌های سی‌گانه نوشته شده است.

به گزارش ایسنا، 30 ویژگی یک انسان با شخصیت را که «عصر ایران» منتشر کرده است، در ادامه بخوانید:

1. کسی نگران رفتار و گفتار او نیست. در ادب و امانت‌داری قابل پیش‌بینی است.

2. اتومبیل خود را برای عابری که از خطوط عابر پیاده عبور می‌کند، کاملا متوقف می‌کند.

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

3. چون وفای به عهد برای او جدی است، بعضا شب‌ها برای تحقق عهد، فکر می‌کند و خوابش نمی‌برد.

4. روزانه 5 دقیقه برای خشکاندن حسادت در وجود خود برنامه‌ریزی می‌کند.


5. بسیار بسیار بسیار بسیار انصاف دارد.

6. آنقدر برای خود احترام قائل است که به کسی خیانت نمی‌کند.

7. روزانه 10 دقیقه برای شناخت خود برنامه‌ریزی می‌کند.

8. اگر حتی 5 دقیقه به جلسه‌ای دیر برسد، با پیامک به میزبان اطلاع می‌دهد.

9. اطرافیان او از اینکه نقدی را مطرح کنند احساس آرامش و امنیت می‌کنند.

10. برای نگاه‌کردن به شبنم روی گلبرگ یک گل، وقت می‌گذارد.

11. دارای ثبات فکری است و به تناسب شرایط و مخاطب، افکار و مواضع خود را تغییر نمی‌دهد.

12. انسان‌ها را به خوب و بد تقسیم نمی‌کند بلکه ضعف‌ها و توانایی‌های آنها را در کنار هم می‌بیند.


13. مخالفان فکری او، اخلاقش را تحسین می‌کنند.

14. بیشتر با «رفتار» خود دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا «گفتار».

15. ظرفیت و شجاعت گفتن این جمله را دارد: افکار فلانی با من بسیار متفاوت است ولی ذاتا فرد مؤدبی است.

16. ظرفیت و شجاعت گفتن این جمله را دارد: افکار فلانی با من بسیار متفاوت است ولی تا به حال ندیده‌ام که بدگویی و تخریب کند.

17. ظرفیت و شجاعت گفتن این جمله را دارد: افکار فلانی با من بسیار متفاوت است ولی ندیده‌ام که برای کسب موقعیت بهتر شغلی و مالی، چاپلوسی کسی را بکند.

18. بسیار اعتماد به نفس دارد چون دقیق و حقوقی صحبت می‌کند.

19. بسیار اعتماد به نفس دارد چون نیازی به متهم‌کردن کسی ندارد.

20. بسیار اعتماد به نفس دارد چون یک شغل بیشتر ندارد.

21. بسیار اعتماد به نفس دارد چون با درون خود زندگی می‌کند، نه با قضاوت دیگران.

22. بسیار اعتماد به نفس دارد چون طولانی در منصبی نمی‌ماند.

23. بسیار اعتماد به نفس دارد و نیازی به تزویر ندارد چون حد خود برای یک زندگی با تدبیر را می‌داند.

24. بسیار اعتماد به نفس دارد چون افکار و مواضع او ارتباطی به منابع مالی او ندارند.

25. بسیار اعتماد به نفس دارد چون نیازهای مالی او مرتبط به حوزۀ سیاست نیست.

26. بسیار اعتماد به نفس دارد و نیازی به حذف دیگران ندارد چون دایرۀ بازی و زندگی او بسیار وسیع است.

27. بسیار اعتماد به نفس دارد و انحصاری رفتار نمی‌کند چون کرۀ زمین را فقط یک «نقطه» در خلقت می‌داند.

28. دروغ نمی‌گوید چون با راستگویی به همۀ منافع معقول خود دست می‌یابد.

29. مسئله یکِ زندگی او، کارکردن و زحمت‌کشیدن است.


30. بی‌نیازی در ذات و هویت اوست.


انتهای پیام

31- انسانها به باشخصيت و بي شخصيت تقسيم نمي‌شوند

درود بر دکتر سريع القلم ، و هر کس که براي اعتلاي فرهنگ مي کوشد ..

به نظر می‌رسد وقتی از شخصیت شناسی حرف می‌زنیم، یا درباره‌ی شخصیت کسی اظهارنظر می‌کنیم، تا حد خوبی می‌دانیم درباره‌ی چه چیزی صحبت می‌کنیم.

هم‌چنین اگر کسی به شما بگوید که از نظر شخصیتی با همکارش تفاوت دارد و به همین علت، تعارض‌های فراوانی را در محیط کار تجربه می‌کند، احتمالاً فکر می‌کند منظور خود را به صورت واضح و شفاف بیان کرده است.

وجود تقاضای قابل‌توجه برای کتابهای شخصیت شناسی و نیز انواع کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی درباره شخصیت، مورد دیگری است که ممکن است باعث شود فکر کنیم شخصیت و شخصیت شناسی برای اغلب انسان‌ها، اصطلاحاتی شفاف و دارای تعریف مشخص هستند.

اما اگر کمی جستجو کنید و بخواهید بفهمید که «شخصیت یعنی چه؟»، به سرعت به نتیجه می‌رسید که بر سر تعریف شخصیت در روانشناسی اتفاق‌نظر وجود ندارد و در مورد شخصیت، هر کس دیدگاه و سلیقه‌ی خود را مطرح کرده است. بنابراین اصلاً نمی‌توانید به سادگی شخصیت را تعریف کنید.

اجازه بدهید ابتدا چند تعریف شخصیت را با هم بخوانیم و مرور کنیم و سپس به سراغ تعریف کاربردی شخصیت برویم (لازم نیست این تعریف‌ها را به خاطر بسپارید. صرفاً به تنوع آن‌ها توجه کنید):

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

تعریف شخصیت شناسی از نگاه Rychlak

دغدغه‌ی ما در شخصیت شناسی این است که سبک‌های مختلف رفتار را که ارگانیسم‌های مختلف [از جمله انسان] بر حسب عادت از خود بروز می‌دهند، مطالعه کنیم.

منبع: Introduction to Personality and Psychotherapy

تعریف شخصیت از نظر Patrick و Carrion

شخصیت یعنی مجموعه‌ی دریافت‌ها، هیجان‌ها، ذهنیت‌ها، انگیزه‌ها و اقدام‌های یک فرد در تعامل با شرایط محیطی مختلف.

منبع:  Personality Theories- Allbert Ellis

تعریف و مفهوم شخصیت از نگاه بی اف اسکینر (از دانشمندان بزرگ در روانشناسی رفتارگرا)

شخصیت یک مفهوم غیرضروری است و اصلاً به تعریف چنین واژه‌ای نیاز نبوده و نیست.

منبع: Personality Theories – Engler

تعریف شخصیت از نگاه Albert Ellis

شخصیت شامل رفتارها، سبک فکر‌ها، شیوه‌ی حرف زدن، درک محیط و تعامل‌های بین فردی است که پیوسته [بر اساس یک الگوی قابل تشخیص] در یک فرد مشاهده می‌شود.

منبع:  Personality Theories- Allbert Ellis

تعریف شخصیت شناسی از نگاه Robert Ewen

شخصیت شناسی به جنبه‌هایی از رفتار هر فرد می‌پردازد که «مهم بوده» و «در طول زمان، نسبتاً پایدار هستند.»

منبع: An Introduction to Theories of Personality

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این تعریف‌ها مد نظر قرار دهیم این است که تعریف رفتار و شخصیت، شباهت‌ها و اشتراکاتی دارند. اما آن‌چه شخصیت را از رفتار متمایز می‌کند، پیوستگی، دوام و بقاء الگوهای رفتاری است: یک بار فریاد زدن، یعنی شما عصبانی شده‌اید (رفتار)؛ اما به صورت مکرر و در شرایط مختلف فریاد زدن بر سر این و آن، می‌تواند به این معنا باشد که شما عصبی و نوروتیک هستید (شخصیت).

[   دانلود فایل PDF تعریف شخصیت ]

شخصیت شناسی به شناخت شخصیتِ انسان می‌پردازد و زمانی می‌توان به تعریفی واحد از شخصیت رسید، که تعریف انسان برایمان مشخص و شفاف باشد.

اما دانشمندان و محققان مختلف، نگاه‌های متفاوتی نسبت به انسان داشته‌اند. این تنوع دیدگاه‌ها، در تعریف شخصیت هم منعکس شده است.

مثلاً در اولین تعریفی که نقل کردیم (ریچلاک)، از اصطلاح ارگانیسم استفاده شده است. این نشان می‌دهد که ریچلاک علاقه نداشته انسان را از سایر موجودات زنده تفکیک کند و معتقد بوده که همان ابزارهایی که برای شخصیت شناسی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند (یا باید بتوانند) برای تحلیل رفتارهای یک سگ یا گربه یا حتی یک قارچ نیز به‌کار گرفته شوند.

اما در بسیاری از تعاریف دیگر، مشخصاً به انسان اشاره شده و می‌توان نتیجه گرفت که ارائه‌دهندگان آن تعریف‌ها، انسان را موجودی متمایز از سایر جانداران در نظر گرفته‌اند.

از سوی دیگر، کسی مثل اسکینر که از دانشمندان کلیدی در روانشناسی رفتارگراست، اعتقادی به اراده‌ی آزاد ندارد و موجودات را یک ماشین پیچیده‌ی مکانیکی با توانایی یادگیری به کمک شرطی سازی می‌داند.

پس به سادگی می‌توان حدس زد که چرا اسکینر علاقه‌مند به تعریف شخصیت نیست. او نمی‌تواند ویژگی‌ها و صفاتِ باثباتی را برای انسان تصور کند و معتقد است که این ماشین مکانیکی، در طول زمان و در شرایط مختلف، می‌تواند به کلی تغییر کند.

از آن‌جا که ما در متمم، باید شخصیت شناسی را در کنار درس‌های دیگری مانند مهارت ارتباطی، رابطه عاطفی، حمایت اجتماعی، تحلیل رفتار متقابل، مذاکره، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی قرار دهیم، طبیعتاً تعریفی را ترجیح می‌دهیم که بتواند در آن درس‌ها هم به‌ کارمان بیاید.

چون فرض ما بر این است که دوستان عزیز متممی، درس شخصیت شناسی را نه فقط به خاطر آشنایی با تاریخچه و روند تکامل یک علم، بلکه با هدف توسعه مهارت‌های فردی خود مطالعه می‌کنند و می‌آموزند.

بر این اساس و با این مفروضات، از میان تعریف‌های متنوعی که در منابع مختلف ارائه شده، متمم در پاسخ به این پرسش که شخصیت چیست، تعریف زیر را معیار قرار می‌دهد.

نکاتی که در این تعریف مطرح شده، هم برای کاربردهای مد نظر متمم مفید است و هم در بسیاری از منابع، مورد اشاره و تأیید قرار گرفته‌اند:

شخصیت شناسی به الگوهای نسبتاً ثابت در ویژگی‌ها، صفات و رفتار هر فرد می‌پردازد؛

و به ما کمک می‌کند رفتارهای او را در شرایط و وضعیت‌های مختلف، درک و پیش‌بینی کنیم.

شخصیت آن چیزی است که یک فرد را نسبت به افراد دیگر متمایز کرده و به فردیت او معنا می‌دهد.

فردیت و Individuality، کلمه‌ی کلیدی این تعریف است.

هیچ دو نفری را نمی‌توانید بیابید که شخصیت کاملاً یکسان داشته باشند. حتی اگر چند مولفه‌ی مشخص (به فرض: برونگرایی، صداقت، ثبات هیجانی) در نظر بگیرید و بخواهید همه‌ی انسان‌ها را بر اساس همین مولفه‌ها بسنجید، شیوه‌ی ترکیب این مولفه‌ها از فردی تا فرد دیگر تغییر می‌کند.

اگر کمی از دقت علمی فاصله بگیریم،  می‌توان شخصیت هر فرد را به یک سوپ تشبیه کرد که شاید مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن، با سوپ شخصیتی فرد دیگر، مشابه باشد، اما سهم و ترکیب مواد، باعث می‌شود که طعم متفاوتی شکل بگیرد. 

اگر این توضیح آخر برایتان کمی مبهم است، نگران نباشید.

در درس‌های بعد (خصوصاً هنگام بررسی تفاوت تیپ شناسی و شخصیت شناسی) در این‌باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

Personality از ریشه‌ی Persona است. این واژه، در زبان لاتین برای نقابی به کار می‌رفته که بازیگران تئاتر روی صورت خود می‌گذاشته‌اند تا چهره‌‌ی خود را با نقشی که در نمایش‌نامه از آن‌ها انتظار می‌رفته تطبیق دهند. البته به تعبیر متخصصان ریشه شناسی، این واژه به تدریج در اثر گسترش معنایی، به آن مفهومی رسیده که ما امروزه به ‌کار می‌بریم. با این توضیحات، می‌توان گفت اصطلاح شخصیت که ما به‌کار می‌بریم، به مفهوم روانشناسی Personality بسیار نزدیک‌تر است. چون شخصیت از ریشه‌ی شاخص است و به ویژگی‌هایی اشاره دارد که هر فرد را در میان سایر افراد، مشخص و متمایز می‌کند.

 چرا نام بسیاری از بزرگان روانشناسی را در فهرست کسانی که شخصیت را تعریف کرده‌اند نمی‌بینیم؟

هر جا به دنبال تعریف شخصیت بگردید، اغلب تعریف‌ها، از نویسندگان کتاب‌های مرجع (تکست‌بوک‌ها) و مقالات پراکنده نقل می‌شود. علت این است که بسیاری از بزرگان شخصیت شناسی، مستقیماً به تعریف واژه‌ی شخصیت نپرداخته‌اند؛ بلکه صرفاً شخصیت انسان را تحلیل کرده‌اند. سپس این افراد دانشگاهی بوده‌اند که با مطالعه‌ی کار آن‌ها، کوشیده‌اند استنباط کنند که واژه‌ی شخصیت در نوشته‌ها و نگرش هر یک از این بزرگان، چه مفهومی داشته است.

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با فعال کردن عضویت ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری نیز دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

فهرست درس‌های متمم

البته از میان همه‌ی درس‌ها و مطالب مطرح شده در متمم، شاید مناسب باشد در کنار درس‌های شخصیت شناسی، مطالعه‌ی درس‌های زیر را در اولویت قرار دهید:

  تحلیل رفتار متقابل

  چگونه شاد باشیم

  افزایش عزت نفس

  کاریزما و ویژگی های افراد کاریزماتیک

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری شخصیت شناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

قشنگ ترین تعریف این درس از شخصیت در پاراگراف {{ می‌توان شخصیت هر فرد را به یک سوپ تشبیه کرد که شاید مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن، با سوپ شخصیتی فرد دیگر، مشابه باشد، اما سهم و ترکیب مواد، باعث می‌شود که طعم متفاوتی شکل بگیرد. }} می توان مشاهده کرد.

در ادامه این جمله را من به پاراگراف بالا اضافه میکنم که در این سوپ فرضی که متمم برای ما مثال زده حتی زمان پخت، حرارت پخت، مکان پخت، شرایط پخت و فرد آشپز می تواند روی این سوپ تاثیر به سزایی بگذارد.

در ادامه فکر میکنم شخصیت، بروز واکنش های یک فرد در اثر واکنش های جامعه، فرد، اشیا در محیط های مختلف بر اثر پدیده های متفاوت است که نتیجه تلاش ها، اموزش ها و یادگیری هایی است که در طول دوره سنی مختلف دیده است.

شاید بارز ترین مثالی که از قدیم پدرها و مادرها برای ما بیان می کردند انگشتان یک دست بوده که همیشه میگفتن انگشتان یک دست هم شبیه هم نیستند.

همه از یک عضو، متصل به یک سیستم بدنی، از یک واحد مرکزی به نام مغز و نورون های عصبی فرمان می گیرند اما کارکرد هریک با دیگری متفاوت است و طبیعتا نقش آنها نیز متفاوت خواهد بود.

شناسه کاربری:

پسورد:

نام و نام خانوادگی

شناسه کاربری:

ایمیل:

پسورد:

لطفا معادله زیر را تکمیل نمایید:

4 − = یک

شناسه کاربری یا ایمیل خود را وارد نمایید.در صورت صحیح بودن، پسورد جدید به ایمیلتان ارسال خواهد شد

شناسه کاربری یا ایمیل:


متمم چیست؟Downloads-icon


دانلود فایل PDF تعریف شخصیتDownloads-icon

شخصیت دقیقاً چیست؟ شخصیت شناسی یعنی چه؟ چگونه درک شخصیتتان به شما کمک می کند تا بینش بیشتری نسبت به سلامت عاطفی خود کسب کنید؟ شخصیت چیزی است که اغلب مردم آن را توصیف می کنند ، اما بسیاری از آنها دقیقاً نمی دانند که مطالعه علمی شخصیت چیست. این شخصیتِ منحصر به فرد شماست که شما را به شخصی تبدیل می کند که الان هستید و بر همه چیز از روابط تان گرفته تا روشی که زندگی می کنید تأثیر می گذارد.
روانشناسی شخصیت یکی از بزرگترین و محبوب ترین شاخه های روانشناسی است.

روانشناسان در تلاشند تا درک کنند که چگونه شخصیت رشد می کند و چگونه بر نحوه تفکر و رفتار ما تأثیر می گذارد. این حوزه روانشناسی درصدد درک شخصیت و چگونگی تفاوت آن در افراد و همچنین چگونگی شباهت افراد از نظر شخصیت است.

روانشناسان همچنین اختلالات شخصیتی را که می توانند در زندگی روزمره فرد تداخل ایجاد کنند ، ارزیابی ، تشخیص و درمان می کنند. و البته که حوزه وظابف و نحوه کار روانشناسان با روانپزشکان متفاوت است.

چه چیزیست که باعث می شود شما به کسی که الان هستید تبدیل شوید؟ مطمئنا عوامل بسیاری با کسی که الان هستید ارتباط دارند از جمله ژنتیک ، تربیت و تجربیات زندگی شما. برای آشنایی با تست های شخصیت این مقاله را بخوانید.

بسیاری معتقدند آنچه واقعاً شما را منحصر به فرد می کند الگو های مشخص افکار ، احساسات و رفتار هایی است که شخصیت شما را تشکیل می دهند.

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

در حالی که هیچ تعریف توافق شده ای از شخصیت وجود ندارد ، اغلب به عنوان چیزی تصور می شود که از درون فرد ناشی می شود و در طول زندگی نسبتاً ثابت می ماند. این شامل تمام افکار ، الگو های رفتاری و نگرش های اجتماعی است که بر نحوه مشاهده ما و آنچه در مورد دیگران و دنیای اطرافمان باور داریم تأثیر می گذارد.

درک شخصیت به روانشناسان اجازه می دهد پیش بینی کنند که چگونه افراد به موقعیت های خاص و انواع چیز هایی که برایشان ارجح و ارزشمند است ، پاسخ می دهند .

برای درک اینکه چگونه محققان روانشناسی شخصیت را مطالعه می کنند ، مهم است که با یادگیری بیشتر در مورد برخی از مهمترین نظریه های شخصیت ، شروع کنیم.

 

چند تئوری مختلف برای تعیین جنبه ‌های مختلف شخصیت پدید آمده اند. برخی از تئوری ها در توضیح چگونگی رشد شخصیت تمرکز دارند ، در حالی که برخی دیگر به درک تفاوت های فردی در شخصیت می پردازند.

شخصیت معمولاً از روی ویژگیهایش توصیف می شود.

تئوری های مربوط به ویژگی های شخصیتی بر این باورند که شخصیت از تعدادی از خصوصیات و ویژگیهای گسترده و مختلف تشکیل شده است. طی سالها تئوریهای مختلفی ارائه شده است تا دقیقا مشخص شود که کدام ویژگی ها به عنوان مؤلفه های اصلی شخصیت شناخته می شوند و نیز تعداد کل ویژگی های شخصیتی چقدر است.

روانشناس Gordon Allport از نخستین کسانی بود که شخصیت را از نظر ویژگیهای فردی توصیف کرد. طبق دیدگاه شخصی اش ، او گفت که انواع مختلفی از صفات وجود دارند. صفات مشترک مواردی هستند که در بسیاری از افراد در یک فرهنگ خاص مشترک اند. صفات اصلی آنهایی هستند که شخصیت یک فرد را تشکیل می دهند.

 

 

صفات ذاتی آنهایی هستند که چنان غالب هستند که شخص در درجه اول به خاطر آن خصوصیات شناخته می شود.

به عنوان مثال ، مادر ترزا به دلیل کار های خیرخواهانه اش چنان مشهور بود که نام او تقریباً مترادف خدمت به افراد نیازمند شد.

در حالی که Allport گفته بود که تقریباً ۴۰۰۰ صفت فردی وجود دارد ، روانشناس Raymond Cattell پیشنهاد کرد که تعداد آنها ۱۶ تاست. بعداً ، روانشناس Hans Eysenck این لیست از صفات را حتی بیشتر هم کاهش داد و اظهار داشت که فقط سه صفت وجود دارد: برونگرایی ، روان رنجوری و روان پریشی.

شاید امروزه نظریه “پنج بزرگ” محبوب ترین و مورد قبول ترین نظریه ویژگی شخصیت باشد. این نظریه پیشنهاد می کند که شخصیت از پنج بعد شخصیتی گسترده ساخته شده است: برونگرایی ، تطابق پذیری ، وظیفه شناسی ، روان رنجوری و گشودگی (نسبت به پذیرش تجربه) . هر صفت به عنوان یک طیف گسترده وجود دارد و شخصیت هر فرد در جایی از آن طیف برای هر صفت قرار دارد.

به عنوان مثال ، ممکن است در حالی که در جایی در وسط طیف برای صفات گشودگی و روان رنجوری هستید ، برای برون گرایی ، وظیفه شناسی و تطابق پذیری موقعیت بالای طیف را داشته باشید.

 


 

برخی از تئوری ها به چگونگی رشد و تغییر شخصیت در طول زندگی نگاه می کنند
نظریه فروید (Freud) در مورد رشد روانی-جنسی ، یکی از شناخته شده ترین تئوری های شخصیت است ، اما یکی از بحث برانگیزترین هاست. طبق گفته فروید ، کودکان از طریق یک سری مراحل رشدی شخصیت بزرگ می شوند. در هر مرحله ، انرژی وابسته به نیروی جنسی یا نیرویی که همه رفتار های انسان را به تکاپو در می آورد ، روی نواحی جنسی متمرکز می شود. موفقیت در تکمیل هر مرحله منجر به انتقال به مرحله بعدی رشد می شود ، اما عدم موفقیت در هر مرحله خاص ممکن است باعث توقف شده و بر شخصیت بزرگسالان تأثیر بگذارد.

روانشناس به نام Erik Erikson مجموعه ای از هشت مرحله روانی اجتماعی را توصیف می کند که افراد در طول زندگی از آن عبور می کنند. هر مرحله نقش مهمی در رشد شخصیت و مهارتهای روانشناختی ایفا می کند.
در طی هر مرحله ، فرد با یک بحران رشدی روبرو است که به عنوان نقطه عطفی در رشد است.
Erikson بیشتر به این موضوع علاقه مند بود که تعاملات اجتماعی چگونه بر رشد شخصیت تأثیر می گذارد و در درجه اول به توسعه آنچه او هویت نفس می نامید ، علاقه مند بود. موفقیت در تکمیل مراحل ، منجر به رشد سالم شخصیت می شود. تئوری فروید اظهار داشت که شخصیت در درجه اول در سنین بسیار جوانی شکل می گیرد و تثبیت می شود ، اما اریکسون معتقد بود که شخصیت در طول زندگی همچنان رشد و نمو می یابد.

به منظور مطالعه و سنجش شخصیت ، روانشناسان تعدادی تست شخصیت ، ارزیابی و پرسشنامه مختلف را تهیه کرده اند. بسیاری از این تست ها به طور گسترده در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال ، شاخص مشهور Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) اغلب به عنوان یک ارزیابی غربالگری قبل از استخدام مورد استفاده قرار می گیرد.
ارزیابی های دیگر ممکن است برای کمک به افراد در کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنبه های مختلف شخصیت خود و یا به عنوان ابزار غربالگری و ارزیابی هنگام تشخیص انواع مختلف اختلالات شخصیتی به کار روند.

این احتمال وجود دارد که شما با انواع مختلفی از تست های شخصیتی به اشکال مختلف و بصورت آنلاین روبرو شده باشید. بسیاری از این تست ها ادعا می کنند که خود “واقعی شما” را نشان می دهند، در حالی که برخی دیگر مشخصاً فقط برای سرگرمی هستند. به عنوان مثال ، ممکن است به تست های آنلاینی برخورد کنید که به شما می گویند شخصیتی برونگرا دارید یا درونگرا.
درک بهتر از خود گاهی می تواند به شما کمک کند تا به این موضوع پی ببرید که چرا در ارتباط با دیگران خوب هستید یا چرا بعضی اوقات احساس می کنید فقط کمی به تنهایی نیاز دارید.

نکته مهم این است که به یاد داشته باشید که هرگونه ارزیابی که از طریق اینترنت انجام می دهید ، احتمالاً باید شما را به شک بیاندازد. این ابزارهای غیررسمی می توانند سرگرم کننده باشند، حتی گاهی اوقات می توانند دیدگاهی را در مورد وضعیت و ویژگی های شما ارائه دهند ، اما برای هر نوع ارزیابی رسمی یا تشخیص فقط باید از تست های شخصیتی که توسط متخصصین آموزش دیده و واجد شرایط ارائه می شود ، استفاده کرد.

روانشناسان شخصیت نه تنها چگونگی رشد شخصیت را مورد مطالعه قرار می دهند بلکه به مشکلات مختلفی که می تواند بوجود بیاید علاقه مند هستند. مشخص شده است که تعدادی از اختلالات شخصیتی مختلف می توانند تأثیر جدی در زندگی و عملکرد یک فرد داشته باشد.
انستیتوی ملی بهداشت روان گزارش می دهد که تقریباً ۹.۱٪ از جمعیت بزرگسالان ایالات متحده سالانه حداقل علائم یک اختلال شخصیتی را تجربه می کنند.
حال ، یک اختلال شخصیتی دقیقاً چیست؟ این اختلالات به عنوان اختلالات روانی مزمن و فراگیر شناخته می شوند که بر افکار ، رفتارها و عملکرد بین فردی تأثیر می گذارند.

DSM-5 در حال حاضر ۱۰ اختلال شخصیت مختلف را ذکر کرده است. اینها شامل اختلال شخصیت ضد اجتماعی ، اختلال شخصیت مرزی ، اختلال شخصیت خودشیفتگی و اختلال شخصیت وسواسی است.

غالباً تشخیص بیماری اختلال شخصیت برای ما می تواند بسیار نگران کننده باشد ، اما مهم است که به یاد داشته باشید که نیروی کمکی در دسترس است. با همکاری با متخصصان سلامت روان می توانید راه هایی برای تشخیص مشکلاتی که این اختلالات در زندگی شما ایجاد می کنند بیابید و راهکارهای جدید مقابله با آنها را نیز پیدا کنید.

اینکه نسبت به آنچه در آینده ممکن است اتفاق بیفتد احساس ترس و نگرانی داشته باشید اشکالی ندارد ، اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که لازم نیست به تنهایی با آن روبرو شوید. افراد آموزش دیده ، ماهر و آماده ای وجود دارند که به شما کمک می کنند که قدم های بعدی درمانتان را بردارید.
بسته به تشخیصی که برای شما گذاشته می شود، پزشک ممکن است نوعی روان درمانی ، آموزش چند مهارت ، دارو یا ترکیبی از هر سه را توصیه کند.
نکته اصلی این است که برای تهیه یک برنامه درمانی که بر نیاز ها و اهداف شما متمرکز باشد ، باید با تیم مراقبت های بهداشتی خود تاجایی که می توانید همکاری کنید.

شخصیت موضوعی گسترده است که تقریباً به همه جنبه هایی که باعث می شود افراد به کسی که اکنون هستند تبدیل شوند ، وابسته است . روشهای مختلفی برای فکر کردن در مورد شخصیت وجود دارد ، از جمله تمرکز روی صفات فردی یا نگاه کردن به مراحل مختلف رشدی که با ظهور شخصیت اتفاق می افتد و یا گاهی با گذشت زمان تغییر می کند.

روانشناسان فقط به درک شخصیت سالم و طبیعی انسان علاقه مند نیستند ، بلکه در پی شناخت اختلالات احتمالی شخصیت هستند که ممکن است به پریشانی یا بروز مشکل در مدرسه ، کار ، روابط و سایر زمینه های مهم زندگی منجر شوند. روانشناسان با قابلیت شناسایی چنین مشکلاتی، بهتر می توانند به توسعه مهارتهای افراد در مقابله با علائم اختلالات شخصیتی و مدیریت بهتر آن کمک کنند.

 

با کمک بهترین روانشناسان و روانپزشکان تهران افسردگی، اضطراب و وسواس را درمان کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم
چگونه شخصیت یک فرد را توصیف کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *