چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم

 
helpkade
چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم
چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم

فرد در مراحل شکست عشقی احساسات متفاوتی را تجربه می‌کند. در طول این مراحل فرد ممکن است دچار افسردگی یا مشکلاتی در زندگی و ارتباطاتش شود. اما چه میزان از این تغییرات برای فرد قابل توجیه است و گذر زمان آن را حل می‌کند؟ شکست عشقی برای افراد با خصوصیات فردی مختلف پیامدهای یکسانی ایجاد نمی‌کند، اما آنچه که در اغلب افراد یکسان است مراحل طی کردن یک شکست عشقی است. با آگاهی از هیجانات در این مراحل افراد بهتر می‌توانند با شرایط پیش رو کنار بیایند. برای اطلاع از نشانه‌ها و علل شکست عشقی کلیک کنید و برای گذر این دوره با ما در این مقاله همراه باشید.

 

شکست عشقی یکی از وقایع تلخی است که هر انسانی ممکن است در زندگی آن را تجربه کند. قطع رابطه عاطفی به هر علتی که باشد، چه از طرف خود فرد چه از طرف فرد مقابل، تجربه شکست عشقی نامیده می‌شود. پس از هر شکست عشقی فرد احساسات مختلفی را تجربه می‌کند. سازگاری با این احساسات می‌تواند فرایند دردناک و طولانی مدتی باشد. چرا که در طی دوران دوستی، طرفین رابطه عاطفی و احساسات عمیقی را تجربه می‌کنند که بازگشتن به قبل را غیر ممکن جلوه می‌دهد. با خواندن مقاله قطع رابطه عاطفی از بهترین روش‌ها برای جدایی اطلاع کسب کنید.چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم

 

گذر از شکست عشقی چهار مرحله دارد، این مراحل ممکن است به ترتیب رخ ندهد و یا فرد در برهه‌ای به یکی از مراحل شکست عشقی بازگشت کند. در اینجا چهار مرحله‌ای که معمولا تجربه می‌شود را شرح داده ایم: 

انکار اولین واکنش فرد به شکست عشقی و از دست دادن فرد مورد علاقه اش است. شاید نخواهید باور کنید که او را از دست داده‌اید. ممکن است از خود ناراحتی یا هیچ عکس العمل دیگری نشان ندهید، گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. این مرحله از شکست عشقی در افراد مختلف متفاوت است. برای برخی چند ساعت و برای برخی چندین روز ممکن است به طول بیانجامد. اما ماندن فرد در این مرحله نشانه بدی است. اگر کسی در اطرافتان مدتی طولانی در این مرحله مانده، می‌توانید از کمک تخصصی روانشناس و روش‌های روان درمانی استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه روان درمانی کلیک کنید.

معمولا فرد پس از انکار، واقعیت را می‌بیند. متوجه می‌شود که فرد مقابل را دیگر در دسترس خود ندارد و همه چیز تمام شده است. این واقعیت معمولا خشم و عصبانیت شما را برمی انگیزد. ممکن است عصبانی باشید که عمر خود را در رابطه‌ای طی کرده‌اید که هیچ سرانجامی نداشته یا از دست اطرافیانتان عصبانی باشید و آن‌ها را مقصر تمام شدن رابطه بدانید. ممکن است خشم خیلی زیادی را نسبت به معشوقتان حس کنید. به هرحال در این دوره شما از تمام چیزی که اتفاق افتاده عصبانی می‌شوید.

غم و افسردگی سومین واکنش طبیعی شما به مسئله جدایی خواهد بود. ممکن است این مرحله طولانی‌ترین مرحله باشد و چندین ماه طول بکشد. بعد از اینکه خشمتان فرو نشست، متوجه می‌شوید چقد برای از دست دادن معشوقتان ناراحت و غمگین هستید و این واقعیت که دیگر او را ندارید برایتان احساس افسردگی به ارمغان می‌آورد. ممکن است در این مرحله برای رنج‌هایی که کشیده اید احساس غم بکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی کلیک کنید.

پذیرش آخرین مرحله است. پذیرش به این معنی است که شما با واقعیتِ نبودنِ معشوقتان کنار آمده‌اید و پذیرفته‌اید که نمی‌توانید در کنار او باشید. احساسات شدید غم و خشم فروکش می‌کند. این پذیرش به معنی آن نیست که دیگر به یاد او نمی‌افتید یا به خاطر از دست دادنش متاسف نیستید. بلکه هیجانات شدیدتان تنظیم شده و می‌توانید واقعه و علتش را به شکل منطقی تحلیل کنید.

 

برای اینکه بتوانید مراحل فوق را طی کنید نیاز به این دارید که احساسات خود را سرکوب نکنید. اگر احساس خشم یا غم می‌کنید، بدانید که طبیعی است. از اینکه خشمگین باشید، مضطرب نشوید. سعی کنید تجربه خشمتان را ببینید. خشمگین بودن از معشوقی که شما را رها کرده، یا معشوقی که به خاطر داشتن ویژگی‌هایی از قبیل خساست، بد دهنی یا غیره ادامه رابطه را ناممکن ساخته بود، بسیار طبیعی است. طی کردن همه مراحل فوق برای رسیدن به آرامش، سازگاری و پذیرش از دست دادن معشوق، ممکن است زمان زیادی ببرد. برای اطلاع از انواع روش‌های درمان شکست عشقی کلیک کنید.

برای برخی افراد چند ماه برای برخی یک سال. اما زمان معمولی که برای اکثر افراد طول می‌کشد بین 6 ماه تا یک سال است. عوامل زیادی روی زمان تاثیر می‌گذارد. مدت زمانی که زوج با هم طی کرده‌اند، عمق رابطه شان، شکلی که رابطه را تمام کرده‌اند، میزان صمیمیت آن‌ها همگی عواملی هستند که طی کردن مراحل فوق را تسهیل یا دشوار میسازند. درمان شکست عشقی ممکن است به راحتی میسر نشود، درمان های گروهی گاه مؤثرتر از روش‌های دیگر هستند. برای اطلاع از گروه درمانی کلیک کنید.

 

ممکن است شما فکر کنید که هرگز نمی‌توانید از این تجربه تلخ رد شوید. ولی باید بگوییم انسان‌های زیادی در زمان شکست عشقی همین طور فکر می‌کرده‌اند، اما موفق به گذر از این درد و رنج شده‌اند. مراحل بعد از شکست عشقی هم می‌گذرند و بالاخره فرد به زندگی عادی اش بر می‌گردد. ممکن است توقع داشته باشید در آینده هرگز به او فکر نکنید یا دقیقا همان آدم قبل از رابطه بشوید، اما این توقعی نابجاست. چرا که شما تجاربی کسب کرده اید که تا قبل از این لحظه نداشته اید. ولی می‌توانید از این تجارب در موقعیت‌های دیگر زندگی استفاده کنید. برای اطلاع از بهترین راه‌های فراموش کردن عشق از دست رفته کلیک کنید.

 

ممکن است در ابتدا احساس کنند از مشکلات رابطه عاطفی خلاص شده و رهایی یافته‌اند. مردان بعد از شکست عشقی اغلب گمان می‌کنند عشق غیر قابل پیش بینی و جادویی است و نمی‌توانند آن را به دست بیاورند. گروهی دیگر فکر می‌کنند هرگز نمی‌توانند عشق قدیمی خود را فراموش کنند و با خود تصمیم می‌گیرند هرگز عاشق نشوند. آن‌ها عقیده دارند عشق واقعی تنها یک بار اتفاق می‌افتد. خود را در غم و اندوه غرق می‌کنند.

نوجوانان در دوران حساسی به سر می‌برند و اغلب سریع عاشق می‌شوند. بیشتر نوجوانان با گذشت زمان با شکست‌های عشقی خود کنار می‌آیند و هر چه بالغ‌تر می‌شوند، پی می‌برند که عشق‌های گذشتشان آنقدر هم جدی نبوده و از غم و اندوه آن دوران فاصله می‌گیرند. در دوره نوجوانی رفتار والدین در درمان شکست عشقی و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آن اهمیت دارد. بهتر است والدین رابطه صمیمانه‌ای با فرزند نوجوان خود داشته‌باشند و بدون سرزنش و نصیحت با او همدردی کنند و راه‌حل‌های مناسب را به او نشان دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شکست عشقی و روابط بین فردی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

تماس با مشاوران ما

اعلام خرابی تلفن تماس

وقتی یک رابطه عاطفی بین دو نفر شکل می گیرد دو احتمال وجود دارد یا رابطه ادامه پیدا می کند و به ازدواج ختم می شود یا اینکه رابطه به پایان می رسد و منجر به شکست عشقی در یکی از طرفین یا هر دو نفر می شود. در بیشتر روابط وقتی شکست عشقی و عاطفی اتفاق می افتد یکی از طرفین آسیب بیشتری را متحمل می شود طوری که ممکن است حتی تا مدتها نتواند به زندگی عادی خود بازگردد.  در این مقاله سعی داریم راهکارهایی برای بازگشت به زندگی عادی بعد از شکست عشقی را به شما ارائه دهیم.  ناموفق بودن یک ارتباط عاطفی دلیل بر این نیست که شما مقصر هستید یا عیب و ایرادی دارید.  پایان یک رابطه به معنی پایان زندگی نیست. بعد از تمام شدن یک رابطه باید روی خودتان متمرکز شوید. نیازهایتان را پاسخگو باشید اما قبل از اینها لازم است ابتدا با حقیقت کنار بیایید و بپذیرید که رابطه تمام شده.

شکست عشقی

از خودتان مراقبت کنید و به فکر سلامتی خود باشید: عدم مراقبت از خود و سلامتی تان روند بهبودی شما بعد از شکست عشقی را با مشکل مواجه می سازد. برای مراقبت از خودتان لازم است به سلامتی تان توجه کنید. وعده های غذایی متعادل داشته باشید. خواب کافی و فعالیت بدنی منظم داشته باشید. همه اینها از نظر روحی و جسمی به شما کمک خواهند کرد. می توانید برای تقویت روحیه تان کارهای متنوع و جدید انجام دهید مثلا مدل موی جدید، لباس جدید، یادگیری مهارت های جدید مثل ماهیگیری و…چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم

مقالات مرتبط :

مرکز مشاوره تلفنی «پیام مشاور» این امکان را برای شما فراهم کرده تا بدون حضور فیزیکی و از سراسر کشور با متخصصین روانشناس در ارتباط بوده و سوالات برای این کار از تلفن ثابت بدون گرفتن کد با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۰۲۶ تماس بگیرید. همکاران ما از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل پاسخگوی شما هستند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مرکز مشاوره تلفنی پیام مشاور

مشاوره روانشناسی: 2026 907 909

مشاوره حقوقی: 2945 907 909

تماس هرروز از ساعت 8 صبح تا 12 شب

وقتی
شما در نامزدی تان شکست می خورید، یعنی سرمایه گذاری عاطفی روی فرد دیگر و
انتظار آینده ای روشن در کنار او از بین رفته و بنابراین احساس فقدان حاصل
از این قطع رابطه ها، شما را تا مرز افسردگی می برد. در این هنگام ممکن
است احساس گناه کنید، تقصیر خود را بسیار بزرگتر از آنچه واقعا بوده
ببینید، پر از خشم و نفرت شوید یا احساس بی ارزشی کنید.

 

 

چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم

 

 

کنار
آمدن با این احساسات منفی کار ساده ای نیست و پشت سر گذاشتن آن تنها با
تلاش مستمر به دست می آید. اینکه چگونه می توانید با چنین فقدان هایی کنار
بیایید یا چگونه موضوع یا فرد مورد علاقه تان را فراموش کنید، به دیدگاه و
نگرش خود شما بستگی دارد. در هر حال، اگر ناچار به کنار گذاشتن رابطه شده
اید، پس چاره ای جز فراموش کردن ندارید، در غیر این صورت فقط خود را عذاب
خواهید داد شاید بهترین باور شما در این مورد بعد از خداوند، گذر زمان
باشد.

 

 _
قبول کنید که موضوع را تمام شده بدانید. هر زمان به یاد نامزد سابق یا
خاطراتی که با او داشته اید می افتید، در یک لحظه فکر خود را منحرف کنید و
به خود فرمان «فکر بس» بدهید.

 

 


از اعضای خانواده تان کمک بگیرید و از آنها بخواهید بدگویی کردن از طرف
مقابل را خاتمه دهند چون این بدگویی ها به هر حال شما را به یاد بدشانسی که
داشته اید و اتفاق بدی که برایتان افتاده می اندازند. _ اگر احساساتتان شما را از زندگی انداخته، می توانید موضوع را با روان شناس یا مشاور مطرح کنید.

 

 

_
گاهی با خودتان خلوت کنید و اگر مایل بودید وضعیت خود را بنویسید. نوشتن
در چنین شرایطی برای عده ای بسیار کمک کننده است و در تخلیه عاطفی موثر
است. _ می توانید یک وبلاگ بسازید و عواطف منفی خود را در آن بنویسید.
از این طریق به طور ناشناس عواطف خود را بروز داده اید و در عین حال فرصت
دارید تا از نظرات کسانی که در موقعیت مشابه شما قرار داشته اند استفاده
کنید. این وضعیت به تسکین شما کمک زیادی خواهد کرد.

 

 

ورزش
را فراموش نکنید. در جمع دوستان بودن و روابط سالم دوستانه داشتن، چیزی
است که شما را سرپا می کند. شنا، ورزش های جمعی و کوهنوردی بهترین گزینه
هایی هستند که حتی اگر شده اجباری هم باید به آنها بپردازید _ خود را
شکست خورده تصور نکنید این تجربه پلی برای موفقیت های بعدی شما است که می
تواند برای ساختن زندگی بعدی به شما کمک کند. آن هایی که در زندگی چیزی را
از دست داده اند، ارزش زندگی را بهتر و بیشتر از دیگران می دانند.

 

 

_
در شرایط شما، افسردگی خیلی رایج است. سعی کنید تنها نمانید و تا حد ممکن
در جمع ظاهر شوید، فعالیت های مورد علاقه تان را انجام دهید و به خودتان
کمک کنید که به زندگی برگردید.

 

 

_
از گوش دادن به موسیقی های غمگین، شنیدن اشعار عاشقانه، خواندن داستان
شکست خوردگان عاشق برای مدتی هم که شده دست بردارید. با نمک پاشیدن به زخم
خود، مدام خودتان را ضعیف تر می کنید و قدرت بلند شدن را از خود می گیرید.

 

 

ورزش را غراموش نکنید در
جمع دوستان بودن و روابط سالم دوستانه داشتن، چیزی است که شما را سرپا می
کند. شنا، ورزش های جمعی و کوهنوردی بهترین گزینه هایی هستند که حتی اگر
شده اجباری هم باید به آنها بپردازید.

 

 

 


 

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید – حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

پایان یک رابطه عاطفی هرگز آسان نیست. شکست عشقی ها اغلب اوقات با احساسات دردناکی مثل شکست ، احساس خیانت و عصبانیت و غم همراهند. اما با اینکه درد جدایی احساسی شبیه به پایان دنیاست اما در حقیقت تمام درد و رنجی که متحمل می شوید موقتی است.چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم

و در نهایت شما توانایی فراموش کردن و یافتن عشق و رابطه جدید را خواهید داشت. در حقیقت تحقیقات نشان می دهند که 11 هفته طول می کشد تا بعد از اتمام رابطه احساس بهتری داشته باشید. و معمولا این زمان برای التیام کامل در شدیدترین شرایط مثل طلاق 18 ماهاست. در هر صورت هیچ شرایط و غمی دائمی نیست.

به خاطر بسپارید که فراموش کردن و التیام یافتن از شکست عشقی فرایندی دارد که طی کردن آن در افراد مختلف متفاوت است. فاکتورهای مختلفی پروسه ی بهبود یافتن تان را تحت تاثیر قرار می دهند. به طور مثال مدت زمانی که در رابطه بودید ، خاطرات و روتینی که با یکدیگر داشتید. اما در هر صورت مطمئن باشید می توانید این پروسه را سپری کنید.

ارتباط با دیگران زمینه ی زندگی یک فرد را تعیین می کنند. زمانی که شما رابطه ای را که برایتان از اهمیت بالایی برخوردار بوده از دست می دهید به مثابه ی از دست دادن قسمتی از وجودتان خواهد بود.

اینکه پس از وقوع این مسئله هدف و مفهوم زندگی را از دست بدهید غیر طبیعی نیست. ممکن است احساس کنید بخش مهمی از وجودتان را از دست داده اید و شما مجددا همان فرد سابق نخواهید بود.

اما هرقدر هم پذیرفتن این امر سخت و دردناک باشد می بایست از آن بخش از زندگی و وجودتان دست بکشید.

فراموش کردن شریک عاطفی تان بیش از هرچیز وابسته به شیوه ی تفکر شما نسبت به جدایی ، فرد مورد نظر و حتی خودتان دارد تا تلاش برای از بین بردن درد و رنجی که احساس می کنید. در حالی که در باتلاق جدایی تان به آرامی حرکت می کنید می بایست به طور مداوم به خود یادآوری کنید که این یک فرآیند مقطعی ست نه مقصد نهایی.

نه تنها می بایست با خود مدارا کنید بلکه باید در این مدت به پیدا کردن خود واقعیتان و اینکه شریک عاطفی تان در حقیقت چه کسی بود و چرا این رابطه ثمربخش نبود هم فکر کنید.

یادگیری از این تجربه نه تنها شما را قوی تر می کند بلکه باعث می شود شما آگاهی بیشتری نسبت به خودتان و اینکه واقعا از یک رابطه چه می خواهید پیدا کنید. در ادامه روش هایی که به شما کمک می کند این فرایند را راحت تر سپری کنید معرفی خواهم کرد

فراموش کردن یک پروسه است و مسئله ای نیست که نسبت به آن عجولانه عمل کنید. تحت هیچ شرایطی به قرار ملاقات گذاشتن با آدم های جدید و وارد رابطه جدید شدن فکر نکنید. قرار ملاقات های جدید بلافاصله بعد از جدایی تنها چسب زخمی ست برای درد عمیقی که احساس می کنید و درمان نیست.

با رنج خود رو به رو شوید و صادقانه با آن کنار بیایید. البته که این پروسه عذاب آور است. زمان، انرژی و تلاش بسیاری می خواهد اما در نهایت ارزشمند خواهد بود زیرا شما قوی تر و بهتر از گذشته بازخواهید گشت.

هیچ کس از تجربه ی رنج لذت نمی برد اما در حقیقت برای التیام یافتن باید به خودتان اجازه ی تجربه و ابراز احساسات تان را بدهید. اجتناب از احساسات و سرکوب کردن آنها به هر طریقی تنها مدت زمان بهبودیتان را به تعویق می اندازد. نسبت به درد، رنج و طرد شدنتان صادق باشید. هیچ شرمی از غمگین بودن نداشته باشید. ممکن است مدت طولانی از زندگی تان را با شریکتان سپری کرده باشید و در نتیجه ی جدایی قطعا احساسات زیادی را تجربه کنید. تنها زمانی می توانید از این شکست عشقی عبور کنید که صادقانه به احساسات خود توجه کنید.

به ندرت پیش می آید که دو نفر همزمان و با هم فکری تصمیم به جدایی بگیرند. اغلب اوقات یکی از افراد به خاطر جدایی شوکه خواهد شد و در نتیجه آسیب روحی می بیند. از سرگذراندن احساستی همانند طرد شدن یا حتی خیانت بسیار سخت است. علی الخصوص اگر فردی به تنهایی بخواهد اینکار را انجام دهد.

با دوستانتان درباره احساستان صحبت کنید اما مراقب باشید که با هر بار صحبت کردن درباره خاطرات و اتفاقات در احساسات خود غرق نشوید. اگر فکر می کنید نیاز به حمایت بیشتری نسبت به یک دوست دارید می توانید با یک دکتر روانشناس خوب و یا مشاور کمک بگیرید. این افراد برای کمک به افراد در این شرایط آموزش دیده اند.

هیچ چیز مثل دنبال کردن شریک عاطفی سابق در شبکه های اجتماعی فرآیند التیام را به تعویق نمی اندازد. هر بار که پست جدیدی از او با لبخندی بر لب ببینید همانند نمک پاشیدن به زخمتان خواهد بود.

تمام درد و رنجی که تحمل کردید از نو آغاز می شود پس او را از تمام اکانتها پاک کنید. با اینکه دنبال کردنش و چک کردن زندگیش می تواند وسوسه انگیز باشد اما تصمیم قطعی برای فراموشی و رها کردن همه چیز کمک بسیاری به بهبودی تان می کند. نتیجه ی بی خبر ماندن از وی آرامش و آسایشی ست که شما سزاوارش هستید.

هیچ چیز بدتر از تماس گرفتن و یا پیامک دادن زمانی که در اوج احساسات منفی هستید فرایند بهبودی شکست عشقی را طولانی تر نمی کند. زمانی که افراد احساساتی عمل می کنند حد و مرز خود را فراموش کرده و احتمال بسیار زیاد بعد از یک روز از تمام گفته هایشان پشیمان خواهند شد. به همین دلیل تمام اطلاعات تماس شریک عاطفی سابقتان من جمله شماره ی تلفن و حتی آدرس ایمیلش را پاک کنید. مکاتبه های احساسی هرگز آن طور که فکرش را می کنید پیش نخواهد رفت و روز آینده تنها خجالت زده و غمگین خواهید بود. در بدترین حالت شریک سابقتان ممکن است پیامک های شما را با افراد دیگری نیز به اشتراک بگذارد و این تنها به رنج شما خواهد افزود. تحت هر شرایطی از چنین مکاتباتی به طور کل صرف نظر کنید.

دید بازتری به رابطه سابق خود داشته باشید. از ایده آل سازی شریک سابقتان و مرور خاطرات خوبتان دست بکشید. در حالی که مرور گذشته با دید غیر واقعی و بسیار مثبت کاملا عادی ست اما واقعیت ندارد. سعی کنید مرور صادقانه ای نسبت به رابطه تان داشته باشید. فهرستی از تمام رفتارهای وی که باعث عصبانیت تان می شد تهیه کنید. مطمئن باشید در انتهای فهرست به این نتیجه خواهید رسید که او آنقدر ها هم که فکر می کنید ایده آل نبوده است.

فقط به این دلیل که شریک شما رابطه را تمام کرده به این معنی نیست که شما ارزشمند یا دوست داشتنی نیستید. به جای فکر کردن به اشتباهاتتان به کارهایی که باعث می شود احساس بهتری داشته باشید فکر کنید. هر روز زمانی را برای محبت کردن به خودتان اختصاص دهید. وقت ماساژ بگیرید. کتاب خوب بخوانید. یک فنجان شکلات داغ بنوشید. حمام گرم و اختصاصی برای خودتان آماده کنید. هرچیزی که باعث آرامشتان می شود انجام دهید. الان زمان شماست اما این بدین معنا نیست که خود را در فست فود غرق و یا از شغلتان کناره گیری کنید. این کارها شاید به طور موقت حال شما را بهتر کند اما مسلما در دراز مدت شرایط را بدتر می کند.

اگر هویتتان وابسته به رابطه ی سابقتان بود حالا زمانی ست که می توانید خود را دوباره کشف کنید. خودتان خارج از این رابطه چه کسی هستید.

تصمیم عجولانه برای رفع احساس پوچی بدون آنکه بدانید در اصل چه کسی هستید اشتباه بزرگی ست. اغلب اوقات رابطه ها به دلیل تفاوت در اهداف و یا عدم سازگاری زوجین به شکست منجر می شوند. در نهایت رفتارهای عجولانه برای پر کردن جای خالی که احساس می کنید؛ باعث نمی شود احساس بهتری پیدا کنید و فقط یک راه حل موقتی ست.

گاهی اوقات نوشتن احساسات روی یک تکه کاغذ مفید است. در حقیقت ثبت افکارتان باعث پاکسازی ذهنتان می شود. پس یک دفترچه یادداشت بردارید و شروع به نوشتن کنید. می توانید یک نامه خطاب به شریک سابقتان بنویسد و در آن تمام افکار و احساساتتان را بیان کنید البته نامه ای که قرار نیست ارسالش کنید. نوشتن اینگونه نامه ها باعث آرامش شما می شود. سعی کنید آزادانه همه احساسات و افکار خود را در نامه بیان کنید.

عصبانی ماندن و سرزنش کردن مداوم شریک سابقتان کار مفیدی نیست. این کار شما را از درون نابود خواهد کرد. به جای آن روی رهایی از این احساسات تمرکز کنید. به خودتان یادآوری کنید که بخشیدن به معنای فراموش کردن نیست بلکه به معنای اتمام وابستگی تان به فرد سابق است. زمانی که بر رنجش و خشم خود پافشاری کرده و یا شریک سابقتان را سرزنش می کنید این احساسات شما را به وی وابسته نگاه می دارد. این ارتباط احساسی هرچند منفی پروسه ی بهبود یافتنان را متوقف می کند. تمرکزتان را بر رهایی از خشم و عدم سرزنش شریکتان قرار دهید. نگاهتان را به تماشای آینده عادت بدهید و به آنچه که می خواهید تغییر بدهید فکر کنید.

برخلاف تصور عموم مردم جدایی و شکست عشقی اتفاق بدی نیست بلکه اگر به معنای اتمام یک رابطه ی ناسالم است می تواند بسیار خوب هم باشد. پس به جای تمرکز کردن بر نکات منفی جدایی به نکاتی که می تواند مثبت باشد فکر کنید. برای مثال آیا تنهایی وقت آزاد بیشتری برای دنبال کردن اهدافتان دارید؟ آیا حالا که آزادترید می توانید به آن سفر رویایی که آرزویش را داشتید بروید؟ به نکاتی فکر کنید که باعث می شود قدردان این جدایی و اتمام رنج و غصه هایتان باشید. در نتیجه طلوعی دوباره در انتهای تاریکی خواهید یافت و تنهایی آنقدر ها هم که فکر می کنید دردناک نیست.

هرقدر هم که تصورش در حال حاضر برایتان دشوار باشد شما این شکست عشقی را فراموش و رابطه ی دیگری را تجربه خواهید کرد. می توانید با افراد جدید قرار ملاقات گذاشته و آشنا شوید. در این تله که شریک سابقتان نیمه ی گمشده ی شما بوده وپس از او قرار است تا آخر عمر تنها بمانید نیفتید. اینکه برای هر فرد تنها یک نیمه وجود دارد اشتباه است. قرار گذاشتن و روابط نتیجه ی انتخاب های شماست و افراد بسیاری وجود دارند که می توانید از میان آن ها رابطه جدیدی را شروع کنید. اگر مدام این مسئله را به خود یادآور شوید کمتر آسیب می بینید.

قطعا شما شکست عشقی خود را پشت سر می گذاری و مجددا به دوران قرار ملاقات گذاشتن بر می گردید و حتی اگر نمی خواهید هم مشکلی نیست. نباید هرگز خود را با روابطتان تعریف کنید. شما همچنان ارزشمند هستید چه تنها بمانید و چه با کسی در رابطه باشید. شما اهمیت دارید و در این دنیا تفاوت ایجاد می کنید. این مسئله را هرگز فراموش نکنید

اخبار، مقالات و تخفیفات گروهی را دنبال کنید

 

دکتر محمد بهشتیان روانشناس ، روان درمانگر ، پژوهشگر ، مدرس و هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی است. وی عضو انجمن روان پویشی آمریکاست. حدودا ۲ دهه است که در حوزه روان درمانی پویشی و هیپنوتیزم درمانی فعالیت می کند. وی دستگاه BWS (ویژه هیپنوتیزم سریع) را در سال ۱۳۸۱ اختراع و پژوهشی درباره اثربخشی این دستگاه در مقایسه با روش های معمول درمانی انجام داد.و تا کنون بیش از ۴۰ عنوان کتاب تالیف و ترجمه کرده است. برای مشاهده رزومه کامل ایشان اینجا را کلیک کنید

تعیین وقت: 10 50 910 910 0 (از ساعت 12 ظهر تا 10 شب از طریق تماس، پیامک، تلگرام و واتساپ) ؛ 22866357

پشتیبانی دوره ها: 77 50 910 0910 (از طریق تلگرام ، واتساپ)چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم

آدرس: تهران، شریعتی، بالاتر از ظفر، جنب ساختمان نگین ظفر

ایمیل: beheshtiyan.ir@gmail.com

ورود


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


وبلاگ

چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم

مدتی رابطه ی عاطفی داشتی که حالا به هر دلیلی به پایان رسیده است.مهم نیست که این مسئله را برای خودت توجیح میکنی چون باید بپذیری که رابطه تمام شده وبا آن کنار بیایی.کنترل احساسات،نداشتن اعتماد به نفس بالا،عصبانیت وناراحتی باعث می شود که حال مناسبی نداشته باشید و نتوانید یک رابطه دیگر را شروع کنید.اما قبل از سرزنش کردن خود باید بدانید که فقط شما تنها نیستید که نمیدانید با این مسئله چگونه کنار بیایید.با عمل کردن به راهنمایی ها و راه کارهای ارائه شده توسط متخصصان میتوانید به راحتی شکست عشقی خود رافراموش کنید.

گاهی با شکست عاطفی خود کنار آمده ایدو دیگر احساس ناراحتی قبل را نسبت به این مسئله ندارید.اما در این فرصت ونگاهی به حساب کاربری فرد مورد نظردر رسانه هاشما را به مدتها قبل بر میگرداند واحساس ناراحتی می کنید.شاید این مسئله درست باشدولی نبایدبه رسانه ها توجه کرد واهمیتی داشته باشید.شما فقط زمانی رابطه راکامل فراموش می کنیدکه همه راههای ارتباطی خود را از جمله رسانه های اجتماعی را قطع کنید.تی اونی کولمن(روان درمانگر ومربی روابط)توصیه کرده است حذف طرف مقابل از تمام راه های ارتباطی تا زمانی که او را فراموش کرده اید.

سعی کنید خود را فردی نیرومند نشان دهید و ادعا نکنید که احساسات نمی تواند بر شما تاثیر بگذارد.این را بدانید که هر چه اساسات خود را پنهان کنید کمتر آن را فراموش می کنید.بهترین راه و عاقلانه ترین راه این است که در مورد احساسات خود صادق باشیم.یکی از راه های مؤثر این است که شکست عاطفی را قبول کنیم وگریه کردن در حل این مسئله ودرمان این شکست بسیار مؤثر است.

گاهی اوقات به این دلیل عشق خود را فراموش نمی کنید که هنوز به عنوان دوست با هم در ارتباط هستید.بهترین و راحترین راه برای فراموشی این است که مرزهای مشخصی را در رابطه با او داشته باشید.به وجود آوردن این فاصله میان شما درپذیرفتن شکست عاطفی بسیار به شما کمک می کند.

4-یک راه سریع فراموش کردن فرد مورد نظر این است که تمام وسایل،هدیه ها ویادگاری هایی که او را به یاد شما می آورد دور بریزید واز نو شروع کنید.کولمن می گوید‌(وجود این یادگاری ها احساسات خطرناکی را در شما ایجاد می کندکه در آینده باعث مشکلات روحی می شود.

5-تصمیمی را که گرفته اید بپذیرید ودیگر به آن فکر نکنید وارزیابی نکنید،باید یاد بگیرید که در تصمیم های خود قاطع باشید.

این که بی تحرک باشید و زمان خود را فقط به فکر کردن بگذرانید باعث میشود که حس بدی نسبت خود داشته باشید و احساس سستی و تنبلی در خود ایجاد کنید.با فعالیت های فیزیکی و ورزش کردن و شرکت در فعالیت های گروهی بسیار برای روحیه شما مفید است.

وقتی که احساسات و خاطرات گذشته را به یاد می آورید و رویا گرایانه به آن فکر میکنید بسیاری از خاطرات و مشکلات را فراموش میکنید اما اگر واقع گرایانه به این مساله بیاندیشید متوجه میشوید که چرا با چنین رفتارهایی باید در مورد رابطه ی تمام شده با وجود این مشکلات احساساتی شویم و رمانتیک در مورد آن فکر کنیم.

با برگشتن به جمع های دوستانه قبلی و وقت گذراندن با دوستانتان میتوانید رابطه قدیمی خود را راحت تر فراموش کنید.با دوستانتان برنامه هایی بگذارید و سعی کنید حس خوبی را در خود ایجاد کنید.حتی میتوانید در مورد رابطه و مشکلات آن با دوستانتان صحبت کنید و از عقاید و نظرات آن ها استفاده کنید.در این مواقع دوستانتان میتوانند حمایت کننده های خوبی برای شما باشند.

حالا که تنها شدید آزادی و فرصت بیشتری دارید و چیزهایی را که در رابطه قبلی از دست دادید دوباره به دست بیاورید.بیشتر زمان بگذارید و با خانواده و دوستان خود همراه شوید یا به کلاس های مختلف بروید.یکی از بهترین روش ها این است که احساس شادی و خوشبختی را در جاهای دیگر جست و جو کنید و از آن لذت ببرید و به دنبال رویا ها و آرزوهای خود که نتوانستید انجام دهید بروید.

سعی کنید با تجسم مردن و از بین رفتن رابطه انگیزه های جدید در خود به وجود بیاورید و تغییراتی را در حالات و روحیات خود ایجاد کنید و شکست عاطفی خود را راحت تر فراموش کنید.

وقتی روحیه مناسبی ندارید و احساس بدی دارید تلاش خود را برای سلامتیتان بیشتر کنید.میتوانید رژیم های غذایی بهتری را شروع کنید ،مسافرت بروید یا در کلاس های جدید نام نویسی کنید تا دیدتان بازتر شود و راحت تر با این قضیه کنار بیایید .فعالیت داشتن راه کار بسیار خوبی برای برگشتن اعتماد به نفس از بین رفته و تقویت روحیه است.داشتن هدف جدید راه را برای فراموش کردن آسان تر میکند.

به نظر کار راحتی می آید ولی توجه به این مورد بسیار مهم است.فکر مشاجره و درگیری را در مکان های مختلف از خود دور کنید.

شاید کمی سخت به نظر بیاید ولی به این فکر کنید که حتی اگر فرد مهمی را در زندگی خود از دست دادید احتمال اینکه فرد جدیدی که از همه لحاظ مناسب تر است وارد زندگیتان شود و رابطه عالی تری را شروع کنید .پس به جای فکر کردن و رویا پردازی درباره رابطه از دست رفته قدیمی به احتمالات جدید در زندگیتان فکر کنید .شما باید در هر زمان احتمال به وجود آمدن یک عشق جدید را در زندگی خود بدهید و این خود باعث میشود که روحیه خوبی داشته باشید و کمتر به گذشته فکر کنید.

فکر کنید وقتی دست از غم و غصه برای رابطه تمام شده بردارید چقدر زندگی بهتری دارید.هر چقدر جزئیات بیشتری را تصور کنید احتمال رسیدن به آرزوهایتان و رویاهایتان بیشتر میشود.

تا زمانی که او و رابطه قبلیتان را کامل فراموش نکرده اید با او تماس نگیرید .تا زمانی که فکر کنید شخص مورد نظر هنوز به شما فکر میکند و حسی به شما دارد نمیتوانید ذهن خود را از وجود او خالی کنیدو او را فراموش کنید.

اگر با شریک عاطفیتان در یک مکان سکونت داشتید سعی کنید در اولین فرصت مکان خود را تغییر دهید یا حتی اسباب و لوازمی را که شما را به یاد او می اندازد عوض کنید.

بهترین راه برای فراموش کردن عادتها ورفتارهای آزار دهنده قبل تجربه کردن چیزها وکارها بسیار متفاوت است.سفر کردن به تنهایی یا با دوستانتان راه کار بسیار مناسبی برای فراموشی وبرگرداندن حس مجرد بودن وروحیه گذشته است.

اگر چند ماه از تمام شدن رابطه گذشته وشما هنوز نتوانستید با این مسئله کنار بیایید وفراموش کنید،صحبت کردن در این زمینه با متخصصان کمک بسیار زیادی به شما می کند که بتوانید به اجتماع،محیط خانه،دانشگاه و…. خود برگردید.

سعی کنید کارهایی را که آرامتان میکند انجام دهید وسعی کنید شریک سابقتان را فراموش کنید.بیشتر افراد چندین بار ازدواج می کنند ورابطه های زیادی را تجربه می کنند.بارها عاشق می شوند.پس تمام شدن رابطه عا طفی شما به این معنی نیست که دیگر نمی توانید رابطه جدیدی را شروع کنید.

* سوال یا نظرتان را در مورد مقاله در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا بتوانیم تبادل نظر داشته باشیم.

4 بازدید

17 بازدید

11 بازدید

32 بازدید

34 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم

سایت شیراز مشاور مرجعی مطمئن برای آگاهی شما از بانک اطلاعات تماس با روانشناسان شهر شیراز می باشد.

زمانی که فرد رابطه عاطفی خود را تمام می کند، به حالت غم شدید دچار می شود که با گذراندن مراحلی این حالت قابل درمان است.

پایان دادن به یک رابطه هرگز آسان نیست. قطع رابطه همیشه با احساسات آزاردهنده، خشم و عصبانیت و اندوه گره خورده است.

شاید شکست عشقی برای شما پایان دنیا باشد، اما واقعیت آن است که این درد و رنج موقتی است.

اگرچه قبول این واقعیت در زمانی که هیجانات منفی پس از شکست عشقی را تجربه می کنید، سخت است؛ اما در نهایت شما می‌توانید ادامه دهید و روزی دوباره عاشق شوید.

مطالعه‌ای که در یک مجله روانشناسی مثبت نگر منتشر شده است، نشان می‌دهد که پس از قطع رابطه، حدودا 11 هفته طول می‌کشد تا علائم فرد بهبود یابید.چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم

در عین حال، یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که دوره بهبودی پس از پایان ازدواج ممکن است 18 ماه طول بکشد. در هر صورت، هیچ وضعیتی تا ابد ثابت نمی‌ماند.

اگر علائم بیش از حد عادی به طول انجامید، احتمال تشخیص اختلال سازگاری وجود دارد.

اگر علائم شما را دچار اضطراب بیش از حد کرده است، اینجا را بخوانید.

 

توجه داشته باشید که مدت زمان کنار آمدن با دردهای عاطفی برای هر کسی متفاوت است.

بنابراین، برای خود وقت تعیین نکنید. عوامل زیادی وجود دارد که بر کند شدن سرعت بهبودی شما اثر می‌گذارد از جمله؛ میزان خاطرات و عقاید مشترکی که داشتید و  مدت زمانی که در کنار هم بوده‌اید.

اما شما بالاخره از این دوره گذر خواهید کرد.

 

رابطه با دیگران پایه و اساس زندگی فرد را تشکیل می‌دهد. بنابراین، وقتی رابطه‌ای را به پایان می‌رسانید، به ویژه رابطه‌ای که اهمیت زیادی در زندگی شما دارد، مانند این است که بخشی از وجود خود را از دست داده‌اید.

اینکه احساس کنید زندگی روح و معنای خود از دست داده است، غیر طبیعی نیست.

حتی ممکن است حس کنید که بخش بزرگی از خود را از دست داده‌اید. و از بعضی جهات واقعا همینطور است. شما دیگر آن شخصی نیستید که در کنار یارِ قدیمی خود بودید.

اما اگر بیش از حد درگیرِ این احساس اندوه و هویت متزلزل خود شوید، به گذشته می‌چسبید و به طرز ناامیدکننده‌ای اقدام به رفع مشکلات و برگشت به رابطه‌ی سابق خود می‌نمایید.

شاید پذیرفتنش دشوار و دردناک باشد، اما باید آن بخش از خود و زندگی‌تان را رها کنید. آنها بخشی از گذشته هستند.

بله، دشوار است. اما می‌توانید از پسِ آن بر بیآیید.

گذشتن از کسی که دوستش دارید و پشت سر گذاشتن درد هیجانی که حس می‌کنید، به این بستگی دارد که درباره رابطه، یارِ سابق و حتی خودتان چطور فکر می‌کنید.

بنابراین، تا زمانی که از آبِ گل‌آلود قطع رابطه عبور می‌کنید، باید به طور مداوم به خود یادآوری کنید؛

 که این یک فرآیند است، نه یک هدف.

نه تنها باید صبور باشید بلکه باید از این زمان استفاده کنید و به این فکر کنید که؛
چگونه آدمی هستید؟ یارِ سابق‌تان چگونه آدمی بود و چرا ارتباط‌‌تان به بن‌بست خورد؟

یاد گرفتن از این تجربه نه تنها شما را قوی‌تر می‌کند، که به شما کمک می‌کند بفهمید از یک رابطه چه می‌خواهید و در دفعات بعد موفق‌تر عمل کنید.

پزشک خوب اینجا، چند مرحله برای کنار آمدن با شکست عشقی و ادامه دادن به زندگی را ارائه می‌کند:

گذشتن از یارِ قدیمی یک پروسه زمان‌بر است. در انجام این پروسه نباید عجله داشته باشید.

به علاوه، به هر قیمتی که شده باید از برگشت به آن رابطه خودداری نمایید. شاید سرگرم بودن بعد از قطع رابطه شما را تسکین دهد، اما این علاج درد شما نخواهد بود.

هرقدر هم که سخت باشد، باید با احساسات و هیجانات منفی خود روبرو شوید و به شکلی صادقانه و کارآمد به آنها رسیدگی کنید.

مطمئناً رسیدگی به احساسات و عواطف به زمان، انرژی و تلاش زیادی نیاز دارد. اما در نهایت ارزشش را خواهد داشت، چون قوی‌تر از گذشته و بهتر خواهید شد.

در این راستا یادگیری مهارت های توجه آگاهی کمک کننده خواهد بود.

هیچ کس از درد کشیدن لذت نمی‌برد. اما واقعیت این است که باید به خود اجازه حس کردن هیجانات منفی ناشی از شکست عشقی را بدهید تا بهبود یابید.

نادیده گرفتن احساسات و اینکه وانمود کنید وجود ندارند و همچنین تلاش برای خنثی کردن آن، فقط باعث به تاخیر افتادن روند بهبودی شما خواهد شد.

در خصوص صدمات، درد و عدم پذیرشی که احساس می‌کنید صادق باشید. غمگین بودن خجالت ندارد.

احتمالا دوران خوبی از زندگی خود را با آن شخص سپری کرده‌اید، بنابراین قطع رابطه باعث ایجاد احساسات شدید در شما خواهد شد. تنها زمانی می‌توانید به شکلی سالم با احساسات خود مواجه شوید که دیدِ صادقانه‌ای به این مسئله در دوران قطع رابطه داشته باشید.

کم پیش می‌آید که طرفین بتوانند به طور همزمان تصمیم به قطع یک رابطه بگیرند.

بنابراین، وقتی رابطه‌ای به پایان می‌رسد معمولا یک طرف بیشتر دچار شوک و آسیب می‌شود.

مواجهه با احساس شوک، عدم پذیرش، آسیب و حتی خیانت می‌تواند دشوار باشد، مخصوصا اگر به تنهایی اقدام به این کار کنید.

با دوستان خود در مورد احساس‌تان صحبت کنید. اما مراقب باشید که فقط از قطع رابطه حرف نزنید.چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم

ملاحظه گر باشید و از آنها نیز درباره زندگی‌شان بپرسید. اگر حس می‌کنید به کمک بیشتری از صحبت کردن با یک دوست نیاز دارید، بهتر است با یک درمانگر یا مشاور صحبت کنید. آنها می‌دانند که چطور شما را در مسیر کنار آمدن با قطع رابطه کمک کنند.

چطور یک روانشناس خوب انتخاب کنم؟

هیچ چیز بهبودی شما را به اندازه ادامه ارتباط با طرف مقابل در شبکه‌های اجتماعی به تأخیر نمی‌اندازد.

هر بار که یک پست از چهره خندان‌شان را ببینید، مانند این خواهد بود که نمک روی زخم‌تان بپاشید. رنجش و درد از نو شروع خواهد شد.

بنابراین، آن فرد را از تمام صفحات خود حذف کنید.

اینکه ببینید یارِ سابق‌تان چه می‌کند وسوسه‌انگیز است، اما ایجاد یک زمینه‌ی مناسب برای بهبودی قطعا بهتر خواهد بود.

اینکه از وضعیت آنها خبر نداشته باشید و ندانید با چه کسانی وقت‌شان را می‌گذرانند، کمی باعث آرامش و آسودگی شما خواهد شد. این فرصت را به خود بدهید.

به ماهیت رابطه خود به صورت عینی و به دور از احساسات نگاه کنید.

برای این کار، باید دست از ایده‌آل‌سازی از یارِ سابق خود بکشید و دیگر سراغِ خاطرات و تجربیات خوب‌تان نروید.

اینکه به گذشته با نگاهِ زیبا بنگرید یک امر طبیعی است، اما با واقعیت فرق دارد.

تصمیم بگیرید نگاهی صادقانه به رابطه‌ی خود داشته باشید. می‌توانید از کارهای یارِ سابق‌تان که باعث آزارِ شما می‌شد، یک فهرست تهیه کنید.

خواهید دید که او آنقدر هم که فکر می‌کردید ایده‌آل نبود.

اگر شما درگیر یک سوءاستفاده‌ی عاطفی یا مالی شده اید  یا شاید او شما را کنترل می‌کرد و سرشار از حسادت بود.

مشکل هرچه که باشد، باید به جای تمرکز بر اتفاقات خوب به دلایل جدایی فکر کنید.

صرفِ اینکه یارِ سابق‌تان شما را ترک کرده به این معنی نیست که بی‌ارزش یا نفرت‌انگیز هستید.

بنابراین، به جای آنکه به اشتباهات خود فکر کنید باید به راهکارهایی بیاندیشید که حال شما را بهتر می‌کنند. هر روز وقت بگذارید و به خود اعتماد به نفس دهید.

طرح درمانی افزایش اعتماد به نفس در پنج جلسه

برای حفظ سلامتی خود میتوانید:
ماساژ بگیرید، یک کتاب خوب بخوانید، از یک فنجان شکلات داغ لذت ببرید، یک حمام طولانی بکنید.

هر کاری که باعث آرامش و راحتی‌تان می‌شود.

با این حال، نباید بیش از حد سمت نوشیدنی، غذاهای فست‌فودی یا مرخصی گرفتن از کار بروید. زیرا این کارها در نهایت باعث بهبودی شما نمی‌شوند.

این‌ها فقط راه‌حل‌های موقتی هستند و صبح که از خواب بیدار شوید، درد و ناراحتی برخواهد گشت.

اگر هویت شما بیش از حد به یارِ سابق‌تان گره خورده است، اکنون زمان آن است که خود را از نو کشف کنید.

 خارج از چارچوب رابطه ببینید چه کسی هستید. عجله برای پر کردن خلاءِ برجامانده از قطع رابطه بدون اینکه بفهمید چطور آدمی هستید و چه می‌خواهید یک اشتباه بزرگ است. این کار باعث بروز فاجعه و دل‌شکستگی‌های بیشتر خواهد شد.

گاهی اوقات، دلیل شکستِ روابط این است که طرفین با یکدیگر سازگار نیستند یا اهداف و نیازهای مختلفی دارند. حتما برای خود وقت بگذارید و بفهمید چطور آدمی هستید و چه می‌خواهید.

گاهی اوقات خوب است که حرف‌های قلب‌تان را روی کاغذ بیاورید. در واقع، تهیه یک دفتر خاطرات می‌تواند شما را تسکین دهد.

بنابراین، یک دفتر بخرید و شروع به نوشتن کنید. حتی می‌توانید نامه‌ای به یارِ سابق خود بنویسید و افکار و احساسات خود را بیان کنید. اما نامه را ارسال نکنید. صرفِ بیان احساسات، به شکلی که انگار در حال صحبت با طرف مقابل هستید، بسیار تسکین‌دهنده است.

به علاوه، آنچه که در نامه می‌نویسید قطعا چیزی نیست که بخواهید چند هفته بعد منتشرش کنید. در حال حاضر، احساسات شما جریحه‌دار شده است. آنها را بیرون بریزید، اما پیش خود نگه دارید.

عصبانیت، تنفر و سرزنش موارد سالمی نیستند.

بهتر است خود را از عصبانیت و سرزنش رها کنید. توجه داشته باشید که بخشش به معنای فراموشی نیست. بلکه به رها شدن از فکر یارِ سابق مربوط است.

وقتی درگیر عصبانیت و تنفر هستید و یا اینکه یارِ سابق خود را مقصر جدایی می‌دانید، باعث می‌شود که از او بیزار شوید. و تا زمانی که همچنان از طریق همین احساسات منفی نسبت به او داشته باشید نمی‌توانید بهبود پیدا کنید.

بنابراین، بر رهایی از خشم و کنار گذاشتن بازی «چه کسی مقصر است» تمرکز کنید.

درعوض، چشم‌ به آینده بدوزید و به این موضوع فکر کنید که چه چیزهایی را می‌خواهید در آینده زندگی خود تغییر دهید.

بر خلاف تصور عامه‌ی مردم، جدایی میتواند تجربه ای همراه با رشد باشد.

جدایی ها در واقع می‌توانند اتفاق خوبی باشند، به خصوص اگر دیگر درگیرِ یک رابطه مسموم نباشید.

بنابراین، به جای اینکه به مسائل منفی پیرامون جدایی فکر کنید، به دنبال راهی برای تبدیل آن به یک تجربه مثبت باشید.

برای مثال، آیا تنها بودن به شما فرصت بیشتری می‌دهد که احساسات و آرزوهای‌ همیشگی تان را دنبال کنید؟

آیا می‌توانید آن مسیری که همیشه آرزویش را داشتید پی بگیرید؟

نه به دنبال راهی برای شکرگذاری بابت جداییِ خود باشید، نه آنکه خود را اسیر چنگال غم کنید. وقتی این کار را بکنید، شاهدِ نوری خواهید بود که از انتهای تونل می‌آید و خواهید دید که تنهایی اتفاق وحشتناکی هم نیست.

شاید اکنون سخت باشد، اما بعدها حتما وارد یک رابطه‌ی دیگر خواهید شد.

می‌توانید افراد دیگری را ملاقات کنید و با آنها قرار بگذارید. اجازه ندهید در این دام بیافتید که یارِ سابق را نیمه گمشده‌ خود بپندارید و فکر کنید که برای همیشه تنها خواهید ماند.

چیزی به عنوان نیمه‌ی گمشده‌ وجود ندارد.

قرار گذاشتن و ایجاد رابطه به انتخاب شما مربوط است و افراد زیادی برای این انتخاب وجود دارند. اگر این مسئله را به خود یادآور شوید، به مرور زمان کمتر احساس شکست‌خوردگی خواهید کرد.

کلام آخر

سرانجام، روی پای خود می‌ایستید و اگر بخواهید با فرد جدیدی قرار می‌گذارید. حتی اگر هم نخواهید کسی را ببینید، این موضوع عادی است و مشکلی ندارد.

شما هرگز با روابط خود تعریف نمی‌شوید. چه در رابطه باشید و چه تنها زندگی کنید، ارزش و اعتبار خود را خواهید داشت.

این شما هستید که اهمیت دارید و باعث ایجاد تفاوت در دنیا می‌شوید، هیچ وقت این مسئله را فراموش نکنید.

اگر هنوز بعد از گذشتن مدت زمان زیادی نتوانسته اید با مشکلات مربوط به شکست عشقی کنار بیایید، حتما با یک متخصص روانشناس ملاقات داشته باشید.

نویسنده: میترا سیفان-روانشناس

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.

اطلاعات نام، ایمیل و وبسایت را در مرورگر ذخیره کن.

ماموریت پزشک خوب آسان سازی دسترسی به اطلاعات و خدمات پزشکی و سلامت، و کمک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه‌ای بهتر است. در پزشک خوب می‌توانید به صورت رایگان دکتر یا تخصص مورد نظر خود را جستجو کرده و پس از مشاهده اطلاعات تکمیلی و وقت‌های در دسترس، زمان مراجعه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. علاوه بر آن پزشکان، روانشناسان، و دندانپزشکان یا سایر متخصصان حوزه سلامت می‌توانند ضمن معرفی کامل خود در فضای اینترنت به روشی بسیار مفید و کارآمد، اطلاعات و زمان حضور مراجعین خود را به صورت آنلاین مدیریت نمایید.

تمامی حقوق برای وبسایت پزشک خوب محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می‌باشد.

آگوست 7, 2020 مشاوره ازدواج

وقتی شکست عشقی خوردید چه‌کار می‌کنید؟ آیا می‌دانید چطور رابطه سرد شده را ترمیم کنید؟ شاید برگرداندن رابطه‌ای که تمام شده کار آسانی نباشد، اما برای اینکه بتوانید بگذرید و حرکتی روبه‌جلو داشته باشید، مقداری تلاش لازم است. اکثر ما آدم‌ها درجایی از زندگی خود ( در روابط قبلی یا فعلی ) یا حتی در ازدواج خود شکست عشقی خورده‌ایم. ناراحت‌کننده است اما عشق همیشه دوام نداشته و گاهی اوقات به جدایی می‌انجامد که این باعث شکست عشقی می‌شود.

بااین‌حال، باید یاد بگیریم چطور با این جدایی ها کنار آمده و با گذشت زمان قضیه را پشت سر بگذاریم. در این مقاله از مشاوره باما به توضیح اینکه چطور رابطه سرد شده را ترمیم کنیم و همین‌طور چطور با دلتنگی بعد از جدایی کنار بیاییم، می‌پردازیم. ” عشق مثل حقیقت است، گاهی خوب و خوش است و گاهی دردناک” «ویکتور چونیر»

بعد از شکست عشقی مسلماً نمی‌شود یک گوشه نشست و شروع به گریه و زاری کرد. دو گزینه پیش رویتان است: یا سعی کنید رابطه سرد شده را ترمیم کنید یا اینکه فراموشش کرده و از آن بگذرید. شاید ساده و آسان به نظر برسد اما این‌طور نیست! درهرصورت اگر شکست عشقی دیده‌اید و می‌خواهید شرایط بهتر شود، باید روی خودتان هم کار کرده و تغییراتی را روی رفتارتان اعمال کنید. لازم نیست کل شخصیت تان را عوض کنید، بلکه فقط باید نحوه برخورد با چنین شرایطی را تغییر داد. برای گذشتن لازم است شرایط را تجزیه‌وتحلیل کنید، تفکر کنید و خودتان یا رابطه را تغییر دهید. باید به خاطر داشته باشید، هر زمان شکست عشقی خوردید یا مشکلی در رابطه به وجود آمد، اغلب تقصیر متوجه هر دو طرف است. گاهی اوقات تقصیر یک نفر ممکن است بیشتر از دیگری باشد اما به‌هرحال هر دو طرف در پایان رابطه دوستی مقصر هستند. از همین رو ضرری ندارد که یک خودنگری و خودارزیابی انجام دهید و ببینید کجاها تقصیر شما بوده و حتی اگر تقصیری دارید و اشتباهی کرده‌اید آن را بپذیرید. همین کار باعث بهبود رابطه می‌شود. این کار باعث می‌شود کنترل اوضاع را به دست گرفته و دفعه بعد دیگر مشکل مشابهی برایتان پیش نیاید. اگر دفعه بعد به دنبال رابطه‌ای شاد بودید، باید با فهمیدن اینکه در رابطه فعلی‌تان مشکل کجای کار بوده، درک بهتری از خودتان پیدا کنید و بفهمید چرا دائم در یک سری روابط که به هم شباهت دارند گیر می‌افتید. بنابراین، باید تصمیم بگیرید چطور می‌خواهید از این اوقات سخت و دردناک که در حال حاضر تجربه می‌کنید به‌عنوان فرصتی برای درک بهتر خودتان، افزایش اعتماد به نفس و ایجاد حس خوشبختی استفاده کنید. “از درد عشق نهراسید، از قلبی بترسید که دیگر نمی‌تواند عشق بورزد” «پابلیتو»

برگرداندن و ترمیم رابطه سرد شده زمانی اتفاق می‌افتد که یاد بگیرید نحوه تعامل خود با کسی که به شما آسیب‌زده را تغییر داده و همین‌طور بیاموزید طبق واکنش آن فرد چطور خود را تغییر دهید. وقتی خیلی به بازگشت رابطه سرد شده فکر کنید، هم خودتان و هم دیگری را از داشتن رابطه‌ای زیبا محروم می‌کنید. به خاطر داشته باشید، وقتی اوضاع خراب می‌شود و تقصیر شماست، عذرخواهی کنید. دلیل این امر آن است که گاهی اوقات یک عذرخواهی ساده می‌تواند ناراحتی طرف مقابل را از بین برده و رابطه شکست خورده به‌سادگی ترمیم شود.چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم

وقتی می‌خواهید رابطه شکست خورده را برگردانید، باید سعی کنید عشق و بخشش طرف مقابل را با جبران اشتباهات پیش‌آمده به دست بیاورید. با انجام این کار غرور و بزرگی خود را نیز حفظ و بازیابی کنید. وقتی بیش‌ازاندازه به این شکست عشقی فکر کنید، درواقع به‌طور ناخواسته به رابطه خود آسیب و لطمه وارد می‌کنید. وقتی غرورتان مانع دلجویی از دیگری می‌شود، در اصل به خودتان هم آسیب می‌زنید. باید متوجه باشید که نباید بگذارید گذشته‌ای که نمی‌توان تغییرش داد بر روی لحظه حال شما اثر منفی بگذارد. ” عشق واقعی دردناک است، عشق واقعی کاملاً شما را آسیب‌پذیر می‌کند. عشق واقعی شما را تا فراتر از خودتان برده و از همین رو عشق واقعی شما را ویران می‌کند. اگر عشق، شما را تکه‌تکه نکند عشق واقعی نبوده” « برتراند راسل»

وقتی رابطه آسیب دیده و خشم و احساس شکست عشقی شما را رها نمی‌کند، به سلامت جسمی، روحی، عاطفی و همین‌طور رابطه آسیب وارد می‌شود.

در ادامه راه‌هایی را معرفی کرده‌ایم که کمک می‌کند این آسیب‌دیدگی را پشت سر گذاشته و از زندگی لذت ببرید. ” اگرچه دنیا پر از رنج کشیدن است، اما درعین‌حال پر از غلبه بر این رنج ها نیز هست” «هلن کلر»

شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد : نظر روانشناس ها درباره خیانت به همسر

برای مشاهده آدرس مرکز مشاوره روانشناسی کلیک کنید

برای تعیین وقت مشاوره هم اکنون تماس بگیرید: 02144804164

1 هفته پیش

4 هفته پیش

ژانویه 7, 2021

نوامبر 13, 2020

اکتبر 27, 2020

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

مقالات سایت مشاوره باما

سایت مشاوره باما با هدف تحکیم بنیان خانواده در تلاش است با انتشار بهترین مطالب و مقالات روانشناسی در حوزه مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، انتخاب همسر ، مهارت های زندگی زناشویی ، ارتباط صحیح با همسر ، حل اختلافات و مشکلات زندگی مشترک ، روشهای تربیت کودک و نوجوان و راهکارهای پیشگیری از طلاق و بازسازی زندگی بعد از طلاق بپردازد.

چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم
چگونه شکست عشقی را پشت سر بگذاریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *