چگونه صدا می گیرد

 
helpkade
چگونه صدا می گیرد
چگونه صدا می گیرد


هر گونه تغییر صدا از حالت طبیعی را گرفتگی یا خشونت صدا می گویند که معمولا به دلیل اختلالات حنجره و طناب های صوتی است.



چگونه صدا می گیرد




در حالت طبیعی، هنگام تنفس طناب های صوتی از یکدیگر فاصله گرفته و باز می شوند و هنگام حرف زدن به یکدیگر نزدیک شده و هوایی که از ریه به سمت بالا می آید، آنها را به ارتعاش در آورده و باعث تولید صوت می شود.

 

تورم طناب های صوتی یا وجود برجستگی روی آنها، مانع رسیدن طناب های صوتی به یکدیگر شده و نحوه ارتعاش طناب های صوتی را تغییر می دهد و در نتیجه صدا تغییر می کند.

 

چرا صدا می گیرد؟

علل فراوانی برای گرفتگی صدا وجود دارند. خوشبختانه اکثر آنها علل جدی و خطرناکی نیستند و در مدت کوتاهی بر طرف می شوند.

 

– لارنژیت (التهاب حنجره) حاد: شایع ترین علت خشونت صدا، لارنژیت حاد است که معمولا به دلیل ورم طناب‌های صوتی در اثر سرماخوردگی یا به دلیل استفاده بیش از حد از حنجره مثل داد و فریاد زدن و جیغ کشیدن ایجاد می شود .

 

– ندول طناب صوتی: معمولا ناشی از استفاده طولانی مدت، زیاد و نامناسب از حنجره است، مثل حالتی که در خواننده ها، قاریان قرآن، معلمان، دوره گردها و بچه هایی که حین بازی خیلی جیغ می کشند دیده می شود. این نحوه استفاده از حنجره باعث ایجاد ندول طناب صوتی می شود که به آن ندول خوانندگان هم گفته می شود. اگر این وضعیت ادامه یابد و ندول بزرگتر شود، ممکن است باعث پولیپ طناب صوتی شود. هم ندول و هم پولیپ طناب صوتی خطرناک و سرطانی نیستند.


– رفلاکس معده به مری : یک دلیل شایع خشونت صدا در بزرگسالان مسن، بازگشت محتویات معده به مری می باشد.


به طور طبیعی، بین مری و معده دریچه ای است که فقط اجازه عبور مواد غذایی از مری به معده را فراهم می سازد .در مواردی که این دریچه شل شود، محتویات معده به مری وارد می شود که به آن رفلاکس یا ترش کردن غذا گفته می شود. چون حنجره و مری در مجاورت هم هستند، رفلاکس می تواند باعث تحریک  و التهاب حنجره و طناب صوتی گردد.

در این حالت معمولا خشونت صدا صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب بدتر است و در طول روز بهتر می شود. ممکن است چنین افرادی احساس یک توده و چسبیدن ترشحات در گلو یا احساس نیاز بیش از حد به پاک کردن گلویشان را داشته باشند.

 

– دود سیگار: استعمال دخانیات نیز می تواند منجر به گرفتگی صدا شود. از آنجایی که دخانیات علت اصلی سرطان های حلق و حنجره است، اگر فرد سیگاری دچار خشونت صدا شود، حتما باید به پزشک متخصص گوش حلق و بینی مراجعه نماید.

 

– سایر علل: علل ناشایع دیگری نیز می توانند منجر به خشونت صدا شوند که می‌توان از آلرژی، مشکلات غده تیروئید، اختلالات عصبی و ضربه به حنجره نام برد. گاهی اوقات بعضی از خانم ها، در دوران پریود خود دچار گرفتگی صدا می شوند.

 

چه علائمی نشان دهنده یک مشکل جدی برای خشونت صدا هستند؟

کشف هم‌زمان توده در گردن

سابقه مصرف دخانیات یا الکل

علایم نورولوژیک (عصبی)

علایمی که پس‌از جراحی (لوله گذاری داخل نای یا جراحی گردن) بهبود نیابند

علایم در فرد دچار ضعف سیستم ایمنی بدن

علایمی که پس‌ از تروما رخ دهند

کاهش وزن بدون علت

 

چه کسی می تواند خشونت صدا را درمان کند؟

خشونت صدای ناشی از سرماخوردگی یا آنفلوانزا ممکن است توسط پزشک متخصص کودکان و متخصص داخلی که با چگونگی معاینه حنجره آشنا هستند ارزیابی شود.

چه موقع باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم؟چگونه صدا می گیرد

– خشونت صدا بیش از 2 تا 3 هفته طول بکشد.

– خشونت صدا همراه با علایمی مانند درد (اما نه در اثر سرماخوردگی یا آنفلوانزا)، سرفه خونی، بلع مشکل غذا یا احساس یک توده در گردن باشد.

– فقدان یا تغییر شدید صدا که بیش از چند روز طول بکشد.

 

درمان گرفتگی صدا چگونه است؟

درمان خشونت صدا بستگی به علت ایجاد کننده آن دارد.

در اغلب موارد با استراحت صوتی، نوشیدن مایعات و مصرف داروهای خلط آور و اجتناب از مصرف سیگار، مشکل برطرف می شود.

در مواردی نیز ممکن است متخصص گوش و حلق و بینی، شما را برای یاد گرفتن نحوه استفاده از حنجره، به گفتار درمان ارجاع دهد.

در موارد کمی مثل پولیپ و یا سرطان حنجره، ممکن است عمل جراحی لازم باشد.

 

چه اقداماتی از خشونت صدا جلوگیری کرده یا باعث بهبود آن می شود؟

اگر سیگاری هستید، آن را ترک کنید.

در صورت امکان از کسی که سیگار می کشد، فاصله بگیرید.

از مصرف موادی که باعث کاهش آب بدن می شوند مثل الکل و کافئین، اجتناب کنید.

روزانه مقادیر فراوانی آب بنوشید.

هوای محیط کار و منزل خود را با دستگاه بخور، مرطوب نگه دارید.

از صدایتان به مدت طولانی و به میزان زیاد (شدید) استفاده نکنید.

هنگام صحبت در مقابل یک جمع بهتر است از میکروفون استفاده کنید.

وقتی دچار خشونت صدا شدید، از صحبت کردن زیاد و از خوانندگی خودداری کنید.

فرآوری : زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان



پزشکان بدون مرز

هفته نامه سلامت – دکتر دامون غضنفری املشی

سایت دپارتمان ومرکز تحقیقات گوش وحلق وبینی وسروگردن دانشگاه علوم پزشکی ایران

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

تارهای صوتی که نوارهای کوچک ماهیچه ای در گلو هستند، با تنفس حرکت می کنند و هنگام حرف زدن دچار لرزش می شوند. وقتی صدا می گیرد که چیزی مانع از انجام درست لرزش آنها شده است. این چیز معمولا التهاب است (در اثر داد زدن برای تشویق تیم مورد علاقه، حرف زدن زیاد با صدای بلند، فریاد زدن بر سر کودکان یا حتی آواز خواندن با صدای بلند). سرفه نیز مانند گرفتگی صدا ممکن است بر اثر پدیده رفلاکس یا برگشت اسید معده اتفاق بیفتد که در این گونه موارد بادرمان مشکل رفلاکس، سرفه نیز برطرف می شود.

 

* سکوت کامل بهترین راه بهبود گرفتگی صداست. لااقل از پچ پچ کردن و فریاد زدن بپرهیزید. پچ پچ فشار زیادی بر تارها وارد می آورد. اگر لازم است، با صدای آرام حرف بزنید.

* با مرطوب نگاه داشتن گلو گرفتگی آن را درمان کنید .استنشاق بخار آب داغ از درمانهای بسیار موثر است. از دوش آب گرم یا دستگاه بخور کمک بگیرید. گذاشتن دستگاه بخور در اتاق خواب از خشک شدن هوای آن جلوگیری می کند.

* اگر مشکل صدای شما به خاطر برگشت غذا از معده به مری است، شب ها موقع خواب سرتان را کمی بالاتر از بدن قرار دهید، 3 تا 4 ساعت قبل از خواب از خوردن خودداری کنید و با تجویز پزشک از داروهای آنتی اسید مثل شربت آلومینیوم- ام- جی استفاده کنید.چگونه صدا می گیرد

* در درون بدن هم به آب کافی نیاز دارید؛ خوردن آب را به قدری زیاد کنید تا ادرار بی رنگ شود. خوردن روزانه 10 تا 12 لیوان آب کافی است.

* اگر دچار گرفتگی صدا در اثر سرماخوردگی شده اید، سوپ مرغ یا سیر بخورید. گرمای آن گلو را مرطوب می کند و سیر کم کننده ترشح مخاطی است.

* داروهای کاهش دهنده ترشحات مخاطی بخورید.اما مصرف داروهای ضد حساسیت باعث خشکی گلو می شوند. داروهای ضد احتقان هم در کاهش مخاط موثرند. اما درصورتیکه بیماری قلبی دارید قبل از مصرف آین داروها با پزشک مشورت کنید، چراکه بعضی داروهای ضد احتقان باعث بالا رفتن فشارخون می شوند.

* به نوعی بدترین دارو در این زمان خوردن آسپرین است .در التهاب ناشی از سرماخوردگی تارهای صوتی، آسپرین باعث ازرده شدن بیشتر آنها می شود و گرفتگی صدا را تشدید می کند. در صورت لزوم از مسکن های دیگر استفاده نمایید.

*  سرفه کردن گرفتگی گلو را تشدید می کند .برای جلوگیری از سرفه کردن و آسیب بیشتر به تارهای صوتی، از داروهای ضد سرفه و خلط آور استفاده کنید.

برخلاف عقیده شایع، قرقره کردن با دهانشویه، عملا گرفتگی صدا را بیشتر می کند. بیشتر دهانشویه ها دارای الکل هستندو تارهای صوتی را بی آب می کنند. البته محلول های قرقره اصلا به تارهای صوتی نزدیک هم نمی شوند بلکه خود عمل قرقره کردن مضر است، چون تارهای صوتی را به هم زده و تورم آنها را بیشتر می کند. ولی شست وشوی دهان و بینی با محلول آب و نمک رقیق یا سرم شست وشو، انجام این کار به صورت روزانه باعث پاک شدن راه های تنفسی و سینوس ها از عوامل بیماری زا و حساسیت زا می شود؛ لذا هم در پیشگیری و هم در درمان بیماری های تنفسی و سرفه ناشی از آن بسیار موثر است

* استفاده از دستگاه بخور در اتاق خواب و محیط منزل با مرطوب نگه داشتن هوا کمک زیادی به نرم شدن صدا می کند. به یاد داشته باشید غرغره کردن دهانشویه ها ممکن است باعث بدتر شدن مشکل شود. 

چی بخوریم؟

 * اسفناج پخته ، سرفه های خشک را التیام بخشیده ، گرفتگی صدا را مرتفع و آسم را درمان می کند و سرما خوردگی را معالجه می نماید.

 * جوشانده دانه به ، سینه درد ، سرفه و گرفتگی صدا را درمان می نماید.

* جوشانده تره توام با شکر ، دستگاه تنفس را تقویت نموده و گرفتگی صدا و گلو درد را درمان می کند.

* سیب دستگاه تنفس را تقویت نموده ، گرفتگی صدا و اختلالات تنفسی را درمان می نماید.

* آب نخود پخته توام با نمک ، درمان کننده سینه درد ، گرفتگی صدا و التیام دهنده سرفه است.

* ریشه و گل و برگ ختمی را به عنوان نرم کننده ی سینه و شکم به کار می برند و برای معالجه زکام گلو درد مصرف می نمایند و گرفتگی صدا را برطرف می نماید.

* جوشانده برگ کرفس  گرفتگی صدا را درمان می کند.

* بامیه یا بامیا به علت داشتن لعاب سینه های خسته و کوفته را نرم و گرفتگی صدا و آواز را باز می نماید و با لعاب خود ، معده و روده را جارو کرده ، نرم می نماید.

 

چی نخوریم؟

* کافئین موجود در قهوه، کولا و شکلات یک عامل خشک کننده گلو است و کمکی به تارهای صوتی نمی کند.

* از خوردن غذاهای تند، ترش و پرادویه خودداری کنید.غذاهایی مثل سوپ مرغ و سبزیجات و اسفناج پخته مفید است. مکیدن دانه های «به» نیز برای نرمی صدا موثر است ولی نباید دانه ها را بجوید یا قورت دهید.

* در برخی موارد فرد دچار سرفه خشک می شود که می تواند ازداروهای سرکوب کننده مکانیسم سرفه مثل شربت دکسترومتورفان ، قطره کلوبوتینول و شربتی گیاهی حاوی عصاره پیچک ( با نام تجارتی پروسپان ) استفاده کند. 

در انتهای این بخش از سلامت نمناک نوبت به درمان های گیاهی و طبیعی گرفتگی صدا رسید.

1- درمان گرفتگی صدا با شیر و ترنجبین

یکی از نسخه های قدیمی مصرف شیر است؛ شیر تازه با شکر یا ترنجبین برای درمان گرفتگی صدا مفید است. 

2- درمان گرفتگی صدا با زنجبیل

یک قاشق سوپ خوری زنجبیل خردشده را در یک فنجان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید، آن را از صافی بگذرانید و به آن عسل اضافه کنید. روزی 3 بار این دمنوش را بنوشید. 

3-  درمان گرفتگی صدا با عسل

2 قاشق سوپ خوری عسل را با مقداری فلفل سیاه داخل یک لیوان آب گرم حل کنید و آن را چند بار در روز میل کنید.

روش دوم استفاده از عسل برای درمان گرفتگی صدا :مقدار مساوی عسل و عرق شاهسپرم (از خانواده ریحان) را مخلوط کرده و روزی 3 بار بخورید.

4-  درمان گرفتگی صدا با قرقره سرکه سیب

از محلول سرکه و آب به میزان برابر برای قرقره دست کم 2 بار در روز استفاده کنید.چگونه صدا می گیرد

5- درمان گرفتگی صدا با فلفل قرمز

نصف قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز را با 1 قاشق سوپ خوری عسل مخلوط و به آرامی میل کنید. 

6- درمان گرفتگی صدا با عسل و آب لیمو

1 قاشق سوپ خوری عسل و آب لیمو را در یک فنجان آب ولرم حل کنید و چند بار در روز از این محلول بنوشید.

7- درمان گرفتگی صدا با سیر

سیر یکی از اصلی ترین ترکیبات درمانی برای مشکلات مربوط به سرماخوردگی و دستگاه تنفسی است ، پس برای درمان گرفتگی صدا یک حبه سیر را دو نیم کنید و هر تکه را در یک طرف دهان بگذارید. درحالی که به آرامی آن را می جوید، آب سیر را بمکید تا التهاب تسکین یابد و درمان سریع تر حاصل شود.

تارهای صوتی شما رباط های بلندی هستند که در حنجره شما مرتعش می‌شوند. شما می‌توانید طول تارهای صوتی را تغییر دهید؛ اما تعیین سطح صدا ارتباطی به تارهای صوتی ندارند. تعیین سطح صدای خواننده به رزونانس صدا بستگی دارد. این یک اصطلاح علمی و یا بسیار دقیق نیست. در ادامه مقاله به اصلاح جایگاه صدا برای بدست آوردن بهترین صدا می پردازیم.

از آنجایی که تعیین سطح یک موضوع احساسی است، تعیین سطح دقیق صدای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. اکثر خواننده‌ها وقتی لرزش را پشت ماسک رزونانس احساس می‌کنند، عملکرد موثری از خود به نمایش می‌گذارند. یکی از اشتباهات رایج این است که عده‌ای سعی می‌کنند با فشار پشت ماسک رزونانس آواز بخوانند. در حالی که باید لرزش در این قسمت را زمانی که موقع خوانندگی در حال استراحت دادن به صدای خود هستید احساس کنید. صرف نظر از نقاطی که در آن ارتعاش احساس می شود، همه خوانندگان معمولا این لرزش ها را در سقف دهان احساس می‌کنند. برخی از خوانندگان این لرزش ها را خارج از بدنشان احساس می کنند. این احساس برای همه خواننده ها یکسان نیست. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که باید بدانید صدایی که از خودتان می‌شنوید با صدایی که دیگران از شما می شنوند متفاوت است. می‌توانید صدای خود را ضبط کنید تا به درک درست تری از صدای خود برسید یا اینکه از معلمی با تجربه بخواهید به صدای شما گوش فرا دهد. از آنجایی که در خوانندگی نمی‌توان فقط به گوش هایتان اعتماد کنید، به نشانه‌هایی که هنگام آواز خواندن در بدنتان ایجاد می‌شود توجه کنید.

پکیج کامل آموزش مدرن خوانندگی را تهیه کنید و خواننده شوید.

 

چگونه صدا می گیرد

پنج حالت مختلف برای تعیین سطح صدا می توان در نظر گرفت. با تمرکز در جلوی صورت و بینی و حرکت به عقب به سمت گلو شروع می کنیم. برای به تصویر کشیدن حالت های مختلف تعیین سطح به صورت موفقیت آمیز، شست خود را روی چانه خود قرار دهید و انگشت اشاره خود را بر اساس مقیاس حرکت دهید. شما باید روی جایی که انگشت اشاره قرار دارد تمرکز کنید.

1-وقتی انگشت اشاره پشت بینی قرار می گیرد، صدا باید بیش از حد درخشان و روشن باشد.

2-انگشت اشاره را روی استخوان گونه قرار دهید، در جلوی گونه ها و در جلوی دهان تاثیر را حس می کنید.

3-انگشت اشاره را در جلوی گوش در مفصل فک قرار دهید و تاثیر را در گونه‌ها و دهان خود احساس می کنید.

4-انگشت اشاره را پشت گوش قرار دهیدو تاثیر را در قسمت انتهایی دهانتان احساس می کنید.

5-انگشت اشاره خود را روی گردن ، در زیر استخوان فک و  به موازات گوش خود قرار دهید. تاثیر را در قسمت انتهایی دهان حس می کنید و صدا در این حالت تاریک و مبهم به گوش می رسد.

این تمرین به شما کمک می کند تا نقاط مختلفی که می‌توانید صدای خود را از آنجا خارج کنید به شما نشان می دهد. جایی بین نقاط 2 و 3 که بالاتر توضیح داده شد، نقطه‌ای که اکثر خواننده ها از آن استفاده میکنند. خوانندگان برادوی صدای خود را به نقطه 2 و خوانندگان اپرا به نقطه 3 نزدیک می کنند. آموزش صدا سازی می تونه  به بهبود صدای شما هنگام خوندن کمک زیادی کنه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “a14ca99ea6caab43a8b20c0f3c1df0bc” );document.getElementById(“gf73bcfd63”).setAttribute( “id”, “comment” );

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

!!! یک ایمیل تایید برای شما ارسال شد

صدای خود را پیدا کنید

تماس با ما

درباره ما

 

 

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بخون دات کام می باشد

صدای انسان یا آوای آدمی متشکل از صوتی است که با استفاده از تارهای صوتی توسط انسان ساخته شده و برای صحبت کردن، آواز خواندن، خندیدن، گریه کردن، فریاد زدن و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تارهای صوتی فقط بخشی از صدای اولیهٔ انسان را می‌سازند و به طور کلی مکانیزم تولید صدای انسان را می‌توان به سه بخش ریه، تارهای صوتی موجود در حنجره و مفاصل تقسیم‌بندی کرد.

ریه (پمپ) باید جریان هوا و فشار هوای کافی را برای ارتعاش تارهای صوتی تولید کند تارهای صوتی یک دریچهٔ ارتعاشی هستند که جریان هوا را از ریه صادر می‌کند تا پالس‌های قابل شنیدنی را به صورت یک منبع صدا در حنجره تولید نمایند. عضلات حنجره، طول و تنش تارهای صوتی را برای ایجاد تن صدایی بسیار خوب تنظیم می‌کنند.

مفاصل (بخش‌هایی از دستگاه صوتی در قسمت فوقانی حنجره شامل زبان، کام، گونه، لب‌ها و غیره)، صدای نشأت گرفته از حنجره را واضح و شفاف و به نوعی فیلتر می‌کنند و تا حدی می‌توانند جریان هوای حنجره را به عنوان یک منبع صدا تقویت یا تضعیف نمایند.

تارهای صوتی در ترکیب با مفاصل قادر به تولید آرایه‌های بسیار پیچیده‌ای از صدا هستند. تن یا لحن صدا می‌تواند بیانگر احساسات مختلف انسان باشد: مانند خشم، تعجب یا شادی.
چگونه صدا می گیرد

خواننده‌ها از صدای انسان به عنوان ابزاری برای ایجاد موسیقی استفاده می‌کنند.

 تغییر صدا را جدی بگیرید!بعضی وقت ها تغییر صدا را با گرفتگی صدا اشتباه می گیریم و تصور می کنیم این دو مورد یکسان است در حالی که این طور نیست. فردی یکی دو بار سرفه می‌کند و کمی آب می‌خورد تا وضع بهتر شود، اما انگار نه انگار؛ صدایش گرفته است و نمی‌تواند خیلی راحت حرف بزند.

چند وقتی است همین وضعیت را دارد و دیگر به این شرایط عادت کرده، اما بقیه اصرار می کنند برای درمان سری به پزشک متخصص بزند. در حالی که خودش فکر می کند گرفتگی صدایش مشکل مهمی نیست و به نظر پزشک نیازی ندارد. غافل از این که همین گرفتگی صدا که خیلی ساده و کم اهمیت به نظر می رسد، می تواند نشانه مشکلی جدی باشد و به همین دلیل به پیگیری بیشتر نیاز دارد.

بعضی وقت ها تغییر صدا را با گرفتگی صدا اشتباه می گیریم و تصور می کنیم این دو مورد یکسان است در حالی که این طور نیست. به عبارت دیگر، زمانی که صدای یک مرد، ظریف تر از حالت طبیعی می شود و حالتی زنانه پیدا می کند یا برعکس هنگامی که صدای زنی خشن و مردانه می شود، می گوییم صدایش تغییر کرده است که در اغلب موارد هم این وضع به دلیل مشکلات هورمونی پیش می آید، اما زمانی که صدا خشن می شود و حالت گرفته پیدا می کند، گرفتگی صدا رخ داده است که می تواند علل متفاوتی داشته باشد. بنابراین نباید این موضوع را فراموش کنیم که علل متعدد و متفاوتی در گرفتگی صدا موثر است.

دکتر ابراهیم رزم پا با بیان این مطلب می گوید: برخی عوامل موثر در گرفتگی صدا به خود حنجره مربوط می شود و ناشی از اختلالاتی است که در این ناحیه وجود دارد و برخی دیگر از موارد گرفتگی صدا به دلیل بیماری های عمومی رخ می دهد.این متخصص گوش، حلق و بینی ادامه می دهد: به عنوان نمونه، فلج بودن یا تورم طناب صوتی یا وجود ضایعه ای روی آن می تواند موجب گرفتگی صدای فرد شود. بنابراین گرفتگی صدا را می توان براساس علت و همین طور محلی که این مشکل در آن پیش آمده، به دسته های مختلفی تقسیم کرد.چگونه صدا می گیرد

در مواقع بروز این مشکل هم معمولا این سوال مطرح می شود که گرفتگی صدا دائمی است یا موقت که دکتر رزم پا به این سوال چنین پاسخ می دهد: در صورتی که عامل زمینه ساز گرفتگی صدا، علتی عضوی و ساختاری مانند التهاب، پولیپ یا فلج طناب صوتی باشد، مشکل فرد دائمی خواهد بود.البته این پزشک متخصص با تاکید بر این که موارد غیرعضوی گرفتگی صدا شایع تر از علل عضوی است، می گوید: این نوع گرفتگی صدا که با علل غیرعضوی رخ می دهد، معمولا به طور متناوب برای فرد پیش می آید و دائمی نیست.

کم کاری تیروئید و گرفتگی صداهمان طور که گفته شد، بعضی از بیماری های عمومی هم در ایجاد گرفتگی صدا نقش دارد. دکتر رزم پا با اشاره به این مطلب یادآور می شود: بعضی از علل گرفتگی صدا سیستمیک است؛ یعنی یک بیماری عمومی رخ می دهد که گرفتگی صدا نیز جزئی از علائم آن است.به گفته وی، در کم کاری تیروئید نیز ممکن است قسمت های مختلف بدن دچار اِدم شود که این وضعیت در حنجره به شکل تغییر صدا خودش را نشان خواهد داد.

تحریک مداوم حنجره و گرفتگی صداطبیعی است زمانی که حنجره بیش از حد معمول تحریک شود، گرفتگی صدا اتفاق بیفتد. به همین دلیل هم دکتر رزم پا، ریفلاکس را عاملی برای گرفتگی صدا می داند و توضیح می دهد: برگشت اسید معده یکی از علل شایع تغییر صداست که البته معمولا هم چندان توجهی به آن نمی شود. در این شرایط ممکن است بیمار به پزشکان مختلف مراجعه و داروهای متفاوتی را هم مصرف کند، اما عامل اصلی همان ریفلاکس است که شاید چندان مورد توجه قرار نگیرد.

سینوزیت مزمن و گرفتگی صداسینوزیت مزمن از دیگر بیماری هایی است که می تواند با گرفتگی صدا نمایان شود. در واقع، با توجه به این که در سینوزیت مزمن دیگر مانند سینوزیت حاد با سردرد و علائم معمول سینوزیت روبه رو نیستیم، باید به علائم خاص آن توجه داشته باشیم. دکتر رزم پا با بیان این مطلب می گوید: در سینوزیت مزمن، ترشحات سینوس به طور مداوم از پشت حلق می آید و حنجره را تحریک می کند. بنابراین ترشحات پشت بینی و تغییر صدا علائمی است که در این بیماران اتفاق می افتد.

عوامل موضعی را فراموش نکنیددر کنار بیماری هایی که می تواند موجب گرفتگی صدا شود، برخی عوامل موضعی هم در این زمینه نقش دارد و تغییراتی را در طناب صوتی ایجاد می کند. به عنوان نمونه، افراد سیگاری و کسانی که از صدای خود زیاد استفاده می کنند، به گفته این پزشک متخصص ممکن است در معرض خطر تورم طناب صوتی باشند. این تورم در مراحل اولیه به شکل ندول حنجره نمایان می شود و ممکن است با درمان های علامتی بهبود یابد. به عنوان نمونه، اگر در مراحل ابتدایی بیمار خیلی حرف نزند، فریاد نکشد و از صدایش استفاده نکند این تورم برطرف خواهد شد، اما اگر وضع ادامه یابد، این ندول پیشرفت کرده و به مرحله ای می رسد که دیگر قابل برگشت نیست. بنابراین با پیشرفت مشکل، ممکن است جراحی لازم شود.

صدای گرفته؛ خشک و خشن یا نرم و زیر؟گرفتگی صدا هر طور که باشد و به هر دلیلی که اتفاق بیفتد، ناخوشایند است و می تواند برجنبه های مختلف زندگی فرد تاثیر بگذارد. اما وقتی حرف گرفتگی صدا می شود، همه به خشونت صدا و کلفت شدن آن فکر می کنند. در حالی که به گفته دکتر رزم پا، ضایعات درونی طناب های صوتی، اغلب باعث ایجاد صدای خشن می شود و صدای ضعیف و سرفه هایی با صدای خفیف (بخصوص در افراد سیگاری) ممکن است نشانه فلج طناب صوتی باشد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور می شود: زمانی که همراه با گرفتگی صدا، مشکلات دیگری مانند دشواری بلع، خرخر کردن در زمان تنفس، نفس کشیدن خشن و پرسر و صدا و درد یکطرفه گوش وجود داشته باشد، باید توجه بیشتری داشته باشید؛ چون این علائم می تواند نشان دهنده وجود بدخیمی در حنجره یا مری باشد.

علت اصلی را پیدا کنیداگر صدایتان گرفته، قبل از این که نگران شوید و به بیماری های جدی فکر کنید، از درمان های خانگی کمک بگیرید؛ شاید مشکل تان جدی نباشد و براحتی برطرف شود. دکتر رزم پا توصیه می کند در مواقع گرفتگی صدا کمتر صحبت کنید و مایعات فراوان بنوشید. همچنین استفاده از بخور و بخصوص بخور سرد نیز می تواند به بهبود وضع کمک کند. این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید براین که در مورد هر گرفتگی صدایی ابتدا باید علت آن تشخیص داده شود، خاطرنشان می کند: در صورتی که گرفتگی صدا بیش از دو هفته ادامه پیدا کند، حتما باید برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی تشخیص داده و درمان شود.منبع: khabaronline.ir

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


کم شنوایی و ناشنوایی در میانسالان


خرید لباس ژورنالی نوزاد با تخفیف یلدا


خرید مستقیم فرش از کارخانه


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


مرتب سازی دندان ها با قیمت مناسب


قاعدگی دردناک زنان و دختران


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

آنچه در مورد گرفتگی صدا باید بدانید

هر گونه تغییر غیر عادی صدا ، گرفتگی صدا نامیده می شود؛ صدا ممکن است خش داشته باشد، نفس آلود باشد، با زورزدن تولید شود یا بلندی و فرکانس آن تغییر کند. گرفتگی صدا مربوط به تار های صوتی حنجره است. هنگام تنفس تار های صوتی از هم فاصله دارند ولی موقع صحبت کردن یا آواز خواندن به هم می چسبند تا هوای داخل ریه ها آنها را به ارتعاش درآورد و صدا تولید شود. تورم یا توده های تار های صوتی موجب اشکال در ارتعاش آنها می شود و کیفیت صدا، بلندی یا فرکانس آن را تغییر می دهد.

 

علت های گرفتگی صدا چیست؟

لارنژیت حاد: شایعترین دلیل گرفتگی صدا است. لارنژیت حاد در واقع تورم تار های صوتی است که موقع سرما خوردگی، عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی یا فشار زیاد به حنجره اتفاق می افتد. این تورم سبب میشود که کیفیت صدا تغییر کند و خشن شود. این بیماری معمولا در طی چند روز به صورت خود به خود بهبود پیدا می کند و نیاز به درمان داروئی خاصی ندارد، استراحت به صدا ، نوشیدن آب فراوان و مایعات گرم و بخور دادن برای درمان لارنژیت حاد کافی است. در صورتی که موقع لارنژیت فشار زیادی به حنجره وارد شود ( صحبت زیاد ، آواز خواندن ، تدریس…) ممکن است تار های صوتی آسیب شدید و جدی ببینند. فراموش نکنید لانژیت حاد معمولا در طی چند روز بهبود می یابد بنابرین اگر گرفتگی صدا بعد از سرما خوردگی بیش از چند روز طول کشید حتما حنجره بایستی معاینه شود.چگونه صدا می گیرد

استفاده نابجا از صدا

منظور از استفاده نابجا فعالیت ها و رفتار هایی است که به حنجره و تار های صوتی فشار زیادی وارد می کند.

رفتار هایی مانند:

صحبت در محیط های شلوغ و پر سروصدا

استفاده بیش از اندازه از صدا مانند زیاد صحبت کردن

صحبت با تلفن هنگامی که گوشی بین سر و شانه قرار گرفته است

بلندی نامناسب صدا هنگام صحبت ( داد کشیدن یا پچ پچ کردن)

عدم استفاده از تقویت کننده ( بلندگو) هنگام صحبت در محیط های عمومی ، سخنرانی یا تدریس

ضایعات خوش خیم تار های صوتی

گرفتگی صدای طولانی مدت معمولا ناشی از استفاده بیش از اندازه از صدا، صحبت با صدای بلند و یا حرف زدن برای مدت طولانی است. این رفتار های میتواند موجب تولید ندول ، پولیپ و یا کیست تار های صوتی شود. ندول تار صوتی ( ندول خوانندگان) ضایعاتی شبیه پینه روی تار صوتی هستند که در نتیجه استفاده بیش از اندازه از صدا و به هم خوردن مکرر تار های صوتی به وجود می آید. پولیپ ها و کیست های تار صوتی نیز در نتیجه استفاده بیش از اندازه از صدا و فشار آوردن روی حنجره به وجود می آیند ولی گاهی بیمار سابقه خاصی از فشار آوردن روی حنجره ندارد.

خونریزی تار صوتی

گاهی به دنبال جیغ زدن، فریاد کشیدن یا سایر فعالیت هایی که به حنجره فشار وارد می کند، به صورت ناگهانی گرفتگی شدید صدا اتفاق می افتد. در این موارد به احتمال زیاد خونریزی در تار های صوتی رخ داده است. در این بیماری یکی از رگ های خونی سطح تار های صوتی پاره شده و بافت نرم طناب صوتی از خون پر میشود. این حالت یکی از اورژانس های صدا است و بیمار بایستی استراحت صوتی (سکوت) کامل داشته و به متخص حنجره مراجعه کند.

ریفلاکس مری- معده ( برگشت اسید) GERD

یکی ازعلت های احتمالی گرفتگی صدا ریفلاکس مری معده است که در آن اسید معده از طریق مری بالا آمده و تار های صوتی را تحریک می کند. سایر علائم شایع ریفلاکس عبارتند از : سوزش سر دل، برگشت غذا یا اسید به داخل دهان، نفخ شکم و ترش کردن. معمولا صدا صبح ها بد تر است و در طی روز بهتر می شود. این بیماران احساس توده ، خلط یا باقی ماندن غذا در گلو دارند و مرتب سینه صاف می کنند.

ریفلاکس حلق و حنجره LPRD

گاهی اسید از دریچه بالایی مری هم رد شده و مستقیم به ناحیه گلو، حلق و حنجره صدمه می زند. از آنجایی که ساختمان های حلق و حنجره نسبت به اسید آسیب پذیر تر از مری یا معده هستند، حتی مقدر کم اسید هم میتواند سبب آسیب جدی در این ناحیه شود. بسیاری از این بیماران علائم گوارشی مانند نفخ، ترش کردن یا سوزش سر دل ندارند و تشخیص معمولا بر اساس علائم بیمار و یافته های اندوسکوپی حنجره است.

سیگار و دخانیات

استعمال دخانیات دلیل دیگر گرفتگی صدا است. به دلیل اینکه مصرف سیگار و دخانیات علت اصلی ابتلا به سرطان حنجره است، اگر افراد سیگاری دچار گرفتگی صدا شوند بایستی بلافاصله با متخصص حنجره مشورت کنند.

بیماری های نورولوژیک (سیستم عصبی)

افرادی که بیماری های نورولوژیک دارند ( مانند پارکینسون یا سکته مغزی) ممکن است گرفتگی صدا پیدا کنند. نوع دیگر گرفتگی صدا در زمینه نورولوژیک، دیسفونی اسپاسمودیک(Spasmodic Dysphonia) است، بیماری نادری که معمولا تنها صدا را درگیر می کند ولی گاهی ممکن است روی تنفس هم تاثیر بگذارد. فلج طناب صوتی علت دیگری برای گرفتگی صدا است که گاهی به دلیل درگیری عصب حنجره در زمینه بیماریها و گاهی به دلایل ناشناخته رخ می دهد.

سایر دلایل گرفتگی صدا

آلرژی

بیماری های تیرویید

ضربه به حنجره

بیماری های جدی تر مانند سرطان حنجره نیز می تواند موجب گرفتگی صدا شود یا اولین علامت آن گرفتگی صدا باشد به همین دلیل افرادی که گرفتگی صدا طول کشیده دارند حتما بایستی به متخصص حنجره مراجعه کنند.

 

گرفتگی صدا چگونه درمان می شود؟

گرفتگی صدای گذرا که هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا به وجود می آید معمولا توسط پزشک عمومی، متخص داخلی یا کودکان درمان می شود. این موارد لارنژیت حاد معمولا درمان داروئی خاصی لازم ندارند و استراحت صوتی ، مصرف مایعات فراوان و بخور برای درمان آن کافی است. در مواردی که گرفتگی صدا طول می کشد، بهتر است درمان توسط تیم متخصصان انجام شود که در زمینه بیماری های حنجره و صدا کار میکنند. این تیم شامل متخصص حنجره و گفتار درمانگری است که در زمینه بیماری های صدا تجربه دارد. ندول های تار صوتی، پولیپ ها و کیست های حنجره معمولا با جراحی و بعد از آن گفتار درمانی درمان می شوند.

 

روش ارزیابی گرفتگی صدا چگونه است؟ 

معمولا متخصص گوش گلو بینی یا فوق تخصص حنجره ابتدا شرح حال کاملی در زمینه گرفتگی صدای بیمار و سلامت عمومی او می گیرد. سپس ارزیابی صدا و معاینه کامل گوش و  حلق و بینی انجام می شود که شامل معاینه تار های صوتی است. برای معاینه تار های صوتی میتوان  از آینه استفاده کرد ولی بررسی دقیق تر با استفاده از تلسکوپ ( از طریق دهان) یا فیبرسکوپ ( از طریق بینی) انجام میشود. معمولا معاینه تار های صوتی  جهت بررسی بیشتر و مقایسه آن با معاینه های بعدی ضبط می شود. روش دیگر معاینه انجام استروبوسکوپی است که در آن حرکت تار های صوتی و موج ایجاد شده هنگام تولید صدا به صورت آهسته بررسی می شود.

 

در صورت بروز گرفتگی صدا چه هنگام باید به متخصص حنجره مراجعه کرد؟

اگر گرفتگی صدا بیش از ۲ یا ۳ هفته به طول بکشد به ویژه اگر فرد سیگاری است

اگر گرفتگی صدا همراه با علائم سرما خوردگی یا آنفولانزا نیستچگونه صدا می گیرد

اگر بیمار همراه با سرفه خون بالا می آورد

اگر همراه با گرفتگی صدا اشکال در بلع غذا هم وجود دارد

اگر بیمار احساس توده در گردن دارد

اگر صدا به صورت کامل از دست رفته است یا گرفتگی صدا بسیار شدید است و بیش از چند روز طول می کشد

اگر بیمار هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن احساس درد می کند

اگر بیمار همراه با گرفتگی صدا تنگی نفس هم دارد

اگر بیمار  به صورت حرفه ای از صدا استفاده می کند ( مانند خوانندگان یا کسانی که تدریس می کنند)  و گرفتگی صدا با زندگی کاری بیمار تداخل دارد

 

گرفتگی صدا چگونه درمان می شود؟

درمان گرفتگی صدا بستگی به علت آن دارد. بسیاری از علت های شایع گرفتگی صدا درمان ساده ای دارند؛ کافی است به صدا استراحت داده شود یا به آن فشار بیشتری وارد نشود. متخصص حنجره معمولا  در مورد استفاده از صدا به بیمار توصیه هایی می کند، گاهی به گفتار درمان ارجاع می دهد، و زمان هایی که ضایعه روی تار های صوتی دیده میشود مانند پولیپ توصیه به جراحی می کند. به تمام بیماران اکیدا توصیه می شود که سیگار نکشند، هیچ گونه دودی استفاده نکنند و حتی در تماس با دود سیگار هم نباشند. مصرف آب فراوان و استفاده از دارو هایی که خلط را رقیق می کند کمک کننده است.

 

چگونه از گرفتگی صدا پیشگیری کنیم؟

آسیب شناسان گفتار و زبان ( گفتار درمانگرها) به بیماران کمک می کنند تا یکسری از رفتار های اشتباه را که موجب آسیب حنجره و گرفتگی صدا می شود ترک کنند یا تغییر دهند. به عنوان مثال بیمارانی که رفتار های آسیب رسان مانند سیگار کشیدن یا استفاده نامناسب از صدا (جیغ زدن، فریاد کشیدن) دارند از این روش درمانی سود می برند. تغییر رفتار های آسیب رسان کیفیت صدا  را بهتر کرده و میتواند مشکلاتی مانند ندول های  تار صوتی را  درمان کند. اگر مشکل بیمار به صورت اختصاصی مرتبط به آواز خواندن باشد، مشاوره با معلم آواز برای بهبود تکنیک های خواندن می تواند کمک کننده باشد.

 

نکته هایی برای پیشگیری از آسیب حنجره:

اگر سیگار می کشید ترک کنید

از موادی که سبب کم آبی بدن می شوند مانند الکل و کافئین ( چای، قهوه) اجتناب کنید

در محیط های  که سیگار می کشند نمانید و از تماس با دود سیگار خود داری کنید

آب فراوان بنوشید

هر موقع توانستید بخور بدهید و هوای مرطوب تنفس کنید

مراقب رژیم غذایی خود باشید، غذا های تند و ادویه دار نخورید

با صدای بلند یا به مدت طولانی صحبت نکنید

اگر نیاز دارید که با صدای بلند صحبت کنید از میکروفون استفاده کنید

اگر گرفتگی صدا دارید یا هنگام صحبت یا خواندن احساس درد می کنید، از صحبت کردن یا خواندن اجتناب کنید

 

 

چگونه صدا می گیرد
چگونه صدا می گیرد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *