چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

 
helpkade
چگونه ظاهری شاد داشته باشیم
چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

بهترین وعده غذایی خود را درست کنید – مجله آنلاین راهنمای آموزشی

اینکه بعضی وقت‌ها نسبت به اوقات دیگر احساس شادی بیشتری کنید، عادی است اما به این معنا نیست که نمی‌توانید الگوی ثابتی از رضایتمندی، خشنودی و قدردانی در زندگیتان داشته باشید. در گام اول باید یاد بگیرید که چطور میتوانیم همیشه شاد باشیم و خودتان به‌تنهایی، خوشحال و خشنود و در زندگی روزمره‌تان مثبت باشید. برای ادامه دادن به این کارهای نشاط‌آور، عادت‌هایی ایجاد کنید که بتواند در ایجاد حال خوب و اعتماد به‌نفس به کمکتان بیاید.

1.  یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید. این موضوع بسیار مهمی است. اگر در این راه موفق شوید، نشان می‌دهد خودتان را همانطور که واقعا هستید، قبول کرده‌اید. این رضایت می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند.

چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

2. به خودتان بگویید که می‌توانید بر هر چیزی غلبه کنید. معمولا مردم به چیزی تبدیل می‌شوند که در مورد خودشان باور دارند. اگر باور دارید که نمی‌توانید کاری را انجام دهید، باعث می‌شود که قادر به انجام آن نباشید. به جای آن، به خودتان یادآوری کنید که می‌توانید از عهده هر کاری برآیید.

3. از مقایسه خودتان با دیگران اجتناب کنید. هر کسی زندگی متفاوتی دارد بنابراین مقایسه خودتان با بقیه، بی‌فایده است. موفقیت‌ها، استعدادها و فرصت‌های خود را به خودتان یادآوری کنید. شادی‌هایتان را بر اساس دستاوردهایتان پایه‌گذاری کنید، نه بر اساس کاری که دیگران انجام داده‌اند.

4. وقتی اشتباه می‌کنید، خودتان را ببخشید و طوری با خودتان رفتار کنید که در چنین شرایطی با دوستتان رفتار می‌کنید. روی اشتباه توقف نکنید اما متعهد باشید که در آینده، بهتر عمل کنید.

5. در کار، ارتباطات و عادت‌هایتان تعادل برقرار کنید. تعادل در همه جنبه‌های زندگی اهمیت دارد. به خودتان زمان کافی برای کار، زندگی اجتماعی، فعالیت‌های خانوادگی، علایق شخصی، ورزش و استراحت بدهید.

1. مثبت فکر کنید. هرگاه می‌بینید که در حال فکر کردن به چیزهای منفی هستید، مانند «نمی‌توانم این کار را بکنم یا چه روز بدی»، این افکار را متوقف و افکار مثبتی را جایگزین آن کنید. مثلا به این فکر کنید که «اگر روی این کار تمرکز کنم، می‌توانم انجامش بدهم یا اینکه امروز در حال بهتر شدن است». از خودتان بپرسید که «چگونه خوشحال باشم» و «راه‌های ساده برای شاد بودن» را پیدا کنید

2. خودتان را تحسین کنید. خودتان را به‌خاطر تلاش‌ها و دستاوردهایتان و حتی برای موفقیت‌های کوچک ستایش کنید. به خودتان یادآوری کنید که چقدر قوی، با استعداد و سخت‌کوش هستید.

3. وقتی احساس خستگی می‌کنید، لبخند بزنید. فقط لبخند زدن می‌تواند احساس شما را بهتر کند. وقتی تحت استرس، اضطراب یا نگرانی هستید سعی کنید لبخند بزنید. یک لبخند واقعی، با تنگ کردن چشم‌ها باعث می‌شود حالتان بهتر شود و تنش‌ها از بین بروند.


چگونه دندان های تمیز و سفید داشته باشیم

چگونه از خود در مقابل ویروس کرونا Covid-19 محافظت کنید(2020)

4. اطراف خود را پر از افراد مثبت کنید. گروه‌های اجتماعی شما نقش بزرگی در نوع احساستان دارند. اگر توسط افراد منفی یا بدبین محاصره شده باشید، از رفتارشان تاثیر خواهید گرفت. به جای آن، به دنبال ارتباطات مثبت با افراد خوشحال، خوش‌بین و شاد باشید.

5. به‌خاطر چیزها و انسان‌های خوب زندگی‌تان، قدردانی و تشکر کنید. هر روز فهرست جدیدی را تعیین کنید که به‌خاطرشان شاکر هستید. ارتباطات، فرصت‌ها، لحظات مورد علاقه و سایر چیزهایی را که در زندگیتان اتفاق افتاده است، در نظر بگیرید.

6. زندگی‌تان را مثل یک داستان مثبت بنویسید. هر روز چیزهایی را که برایتان اتفاق افتاده است، در دفترتان یادداشت کنید اما مثل یک داستان شاد. روی نکات مثبت تمرکز کنید. وقتی دارید درباره مشکلات می‌نویسید روی چیزی که از آنها یاد گرفتید یا اینکه آن تجربه چطور باعث رشد شما شد، تمرکز کنید.

1. انتظاراتتان را بر اساس روند زندگی‌تان تنظیم کنید. هرچه از لحاظ روحی، بزرگ‌تر و پخته‌تر شوید، زندگی‌تان بیشتر تغییر می‌کند. به جای چسبیدن به انتظارات، اهداف و آرزوهای خاص، برای تغییر در آنها آزاد باشید. تنظیم کردن انتظارات، به شما در واقع‌بین‌تر بودن و اجتناب از ناامیدی کمک می‌کند.

2. یکی از مهم‌ترین راه‌های شاد بودن، برقراری ارتباطی قوی با خانواده، دوستان و افراد دوست‌داشتنی است. ارتباطات، عناصر کلیدی شادی بلندمدت هستند. شما نیازی به ده‌ها دوست برای شاد بودن ندارید. پس زمانتان را به ایجاد ارتباط قوی با اشخاص نزدیکتان اختصاص دهید.

3. هر روز به طور میانگین، 7 تا 9 ساعت بخوابید. اگر خواب کافی ندارید ممکن است بداخلاق، بدبین یا دچار استرس شوید. یک زمان‌بندی خواب مناسب باعث می‌شود هر روز حس خوبی داشته باشید.اگر در هنگام شب دچار اختلال بی خوابی هستید این مطلب را بخوانید

4. شاید مدام از خودتان بپرسید که چطور خوشحال باشیم و چطور میتوانیم همیشه شاد باشیم. ما یک توصیه کلیدی داریم، میزان فعالیتتان را بیشتر کنید. ورزش و تحرک برای بهبود حال، عالی هستند. فعالیت بدنی بیشتری در زندگی روزمره‌تان داشته باشید تا احساس شادی و خوشحالی بیشتری کنید. برخی از روش‌های ساده افزایش فعالیت عبارتند از:

5. وقتی احساس اضطراب، استرس یا خفگی می‌کنید، مدیتیشن کنید. مدیتیشن به آرام کردن فکر و بازیابی حس آرامش کمک می‌کند. همچنین مدیتیشن روزانه، شما را برای رویارویی با شرایط سخت و استرس‌زا آماده می‌کند.

شما چه رویداد مهمی در زندگی تان باعث خوشحالی شما میشود؟ در قسمت نظرات آنرا بیان کنید

 

مطلب قبلی

درمان بی خوابی شب با 29 نکته مفید

چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

مطلب بعدی

چگونه در مصرف کاغذ صرفه جویی کنیم؟

چگونه کارهای منزل را مدیریت کنیم

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند (2020)

چگونه در مصرف کاغذ صرفه جویی کنیم؟

چگونه قابل اعتماد باشیم ؟

آخرین مطالب


نان سیر پنیری


سمبوسه تن ماهی


نان دارچینی سیب

محبوب ترین مطالب


چگونه در مصرف کاغذ صرفه جویی کنیم؟


چطور صبح ها سرحال باشیم؟


صرفه جویی در مصرف آب با ایده هایی هوشمندانه


مدیتیشن عمیق با 4 روش آسان

این وبسایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. با ادامه کار با وبسایت باروکات شما در استفاده از کوکی ها موافقت خواهید کرد.
موافقم

دریافت کتاب الکترونیکی “41 خوراکی بی‌نظیر برای چربی سوزی” به صورت رایگان در ایمیل شما



مرکز مشاوره دکتر فهیمه رضایی در سعادت آباد

تلفن:٠٢١٨٨٣٧٠٠٦٠ – ٠٢١٨٨٣٧٧٨١٦

۸۸۰۸۸۵۹۲

روانشناسی بالینی
چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

شادبودن در زندگی مهارتی اکتسابی است که افرادی که می خواهند زندگی آرام و شادی داشته باشند به فکر آموختن این مهارت ها هستند که بسیار آسان است اما باید آنها را آموخت تا همواره در زندگی از آنها استفاده کرد

افراد شاد که همه ی ما اطراف خود بسیار دیده ایم، افرادی هستند که با یک سری ویژگی هایی که دارند، دائم سعی می کنند مسائل خسته کننده و ناراحت کننده را کنار بگذارند و روی آنها تمرکز نمی کنند تا حال خوبشان را از دست بدهند. یعنی به مشکلات و مسائل به نوعی اهمیت نمی دهند که بخواهد فکرشان را جوری درگیر کند که حالشان خراب شود.
این افراد با یک سری مهارت های درونی یا اکتسابی می توانند حال خوب خود را در خود ایجاد کنند و آن را حفظ کنند. همانطور که می دانید قوی شدن و به دست آوردن مهارت در یک موضوع، کار یا رفتار، یک بخش مهم است ولی حفظ آن و تلاش برای پابرجا ماندن آن نیز بخش مهم بعدی است.

 مثلا تصور کنید یک فرد شاد که دائم بدنبال این است که احساس شادی کند و یک فرد غمگین که دائم در حال حرص خوردن و غصه خوردن است. مهارت اینکه چگونه شاد زندگی کنیم را در مقایسه این دو فرد هنگام بروز یک اتفاق باهم بررسی کنیم.
 فرض کنید قرار است شب به یک مهمانی بروند ولی عصر تصادف می کنند و مجبور می شوند چند ساعت معطل می شوند تا این جریان حل شود تا بتوانند خود را به خانه برسانند.
 خب در این حالت فرد شادی که دائم بدنبال مسائل شاد و شادی آفرین هست، خود را کنترل می کند و ترجیح می دهد عصبانی نشود چون مهمانی شب هم پیش روهست او یک انگیزه کوچک اما مهم دارد و مشکل ناگهانی را بی ارزش قلمداد می کند چون می خواهد حال واحوالش خوب باشد و از مهمانی هم لذت ببرد. اما رفتار فردی که بدنبال شادی نیست ابتدا یک شوک به او وارد می شود و بعد به زمین و زمان ناسزا می گوید که چرا این اتفاق برای من افتاد و چرا امروز؟ و بعد با ظاهری برافروخته و با غرغر یا خود را به مهمانی می رساند که هیچی هم از آن نمی فهمد اینقدر حرص خورده یا اینکه کلا مهمانی رفتن را کنسل می کند.

همانطور که گفته شد این افراد به نیمه خالی لیوان توجه نمی کنند و تمرکزشان روی هدف هایشان و برنامه هایشان است و مشکلات را بخشی از زندگی می دانند که حتما رخ می دهند ولی باید به درستی و با اصول برطرف شود ومی دانند که زندگی هیچ کس بدون مشکل نیست پس مهم این است که خودشان بتوانند همه چیز را مدیریت کنند.

خوشحالی برای این افراد حتما منوط به عوامل خارجی نیست، وقتی خودشان را قبول دارند دائم خود را سرزنش نمی کنند و خود را محکوم نمی کنند و ارزش های خود را باور دارند در خود این قابلیت را می بینند که بی نیاز از همه زندگی خود را بهبود ببخشند و برای خوشحالی خود تلاش کنند. نه اینکه زانوی غم بغل کنند و منتظر امدادهای غیبی برای خوشحالی خود باشند.

شاید تصور کنید که افراد شاد هرگز به مشکلات اهمیتی نمی دهند درحالیکه این طور نیست آنها آموخته اند که باید برای به دست آوردن شادی باید به مشکلات کوچک بی توجه باشند. باید مسیر را برای زندگی آرام خود هموار کنند و اینکه به جای تمرکز رویم شکلات پیش پاافتاده برای برطرف کردن مشکلات بزرگتر وقت بگذارند.

آنها افراد قوی هستند که می دانند از زندگی چه می خواهند و به دنبال چه هستند پس هرگز برایشان اهمیتی ندارد که دیگران چه حرفها و نظراتی درباره شان مطرح می کنند. البته این ویژگی ذاتی آنهاست که عزت نفس دارند و خودشان را درگیر مسائل بی اهمیت نمی کنند. آنها خود را کافی می دانند هرقدر هم از جهاتی ضعیف باشند بدنبال سرکوب خود نیستند و پیوته به دنبال ارتقا و پیشرفت هستند. همچنین از نه گفتن هراسی ندارند چون اولویت زندگیشان بر روی رضایت خودشان از زندگی است و دائم به فکر به دست آوردن رضایت دیگران نیستند که هرکس هرچه از آنها بخواهد سریع قبول کنند و خود و صلاح خود را نادیده بگیرند. البته این راه با خودخواهی و خودبینی کاملا متفاوت است و آنها با این روش هم خودشان حالشان خوب است و هم روابطشان را کنترل می کنند که نه آسیب ببینند و نه به طرف مقابل آسیب بزنند.

جهت آگاهی بیشتر ویدیویی که در زمینه خوشحال و شاد بودن تهیه کرده ایم را مشاهده نمایید.

دكتر فهيمه رضايی دارای دكتری روانشناسی از دانشگاه دهلی نو هندوستان روانشناس و مشاور ازدواج طلاق زوج و خانواده درمانگر اضطراب وسواس افسردگی و اختلالات خلقی وشخصيتی و عضو هئيت علمی دانشگاه تربيت معلم و داراي ١٥سال سابقه تدريس دانشگاهی و روان درمانی

Power By Coms CMS

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟

چقدر شاد هستید و شادی چه سهمی در زندگی و لحظه های شما دارد‎

 

چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

چند سالتان است؟ فکر می کنید چند سال دیگر زندگی می کنید؟ در این چند سال که برای خودتان متصور هستید، قصد دارید چه جوری زندگی می کنید؟ حالتان خوب است؟ شاد هستید؟ از آینده چه تصوری دارید؟ کجا هستید؟ آدم شادی هستید یا یک گوشه نشسته اید و زانوی غم بغل کرده اید؟ برای این چند سال، سهم غم و شادی تان از زندگی چقدر است؟ تا امروز چطور زندگی کرده اید؟ چقدر شاد هستید و شادی چه سهمی در زندگی و لحظه های شما دارد و… تا دلتان بخواهد می توان درباره شادی و ردی که روی زندگی تان گذاشته، سوال پرسید.103 نکته برای شادتر زندگی کردنشادی ای که می تواند حالتان را بهتر کند؛ اما این شادی چگونه به دست می آید و چگونه می توان آن را به کار گرفت؟ اگر شادی دغدغه امروز شماست، ما برای شما 103 نکته داریم که با رعایت آن ها می توانید هم شادتر زندگی کنید و هم از زندگی تان راضی باشید.1- وقتی با کسی درباره موضوع مهمی حرف می زنید و طرف مقابل نمی گذارد شما نظرتان را بدهید و رگباری و بدون اعتنا به شما حرف می زند، زمانی که احساس می کنید باید نظرتان را بگویید، با یک  کلمه معذرت خواهی جلوی حرف زدن او را بگیرید و نظرتان را بگویید.2- بدون هیچ توقع پاداشت و تشکری برای کسی جز خودتان کاری انجام بدهید. مثلا برای زن صاحب خانه یک روسری گل گلی بخرید.3- هر روز برای خودتان یک لیست قدردانی بنویسید. مثلا از دوستتان تشکر کنید که بدون هیچ بهانه ای با شما به سینما می آید و فیلم هایی را که دوست ندارد، با شما تماشا می کند.4- هر روز تمرین کششی انجام بدهید، حتی اگر دو دقیقه باشد.5- روزی چند دقیقه تنها باشید. حتی برای پنج دقیقه به مغزتان استراحت بدهید و در یک اتاق دربسته یا یک محیط خلوت بنشینید و به چیزی فکر نکنید.6- از بدگویی نفستان خلاص شوید. گاهی نفستان می خواهد شما را از مردم جدا کند؛ به او این اجازه را ندهید.7- هر روز یک نوشته مثبت بخوانید. حالا خیلی هم طولانی نباشد که وقتتان را بگیرد. در حد یک پاراگراف کافی است.8- وقتتان را به خواندن مطالب چرند و بی معنی و غیرعلمی و ناراحت کننده و خبرهای بد نگذرانید.9- هر روز حداقل چنددقیقه ای برای خانواده وقت بگذارید. اگر از خانواده دور هستید، به مادر و پدرتان زنگ بزنید یا با پیغام حال خواهر و برادرتان را بپرسید.10- هر روز چنددقیقه پیاده روی کنید.11- در روز چند دقیقه با نزدیک ترین و صمیمی ترین دوست زندگی تان وقت بگذرانید یا حداقل چند دقیقه تلفنی صحبت کنید.12- جزییات خیلی هم مهم نیست. مثلا اگر یک شب نخ دندان نکشیدید تا صبح به خاطرش عذاب وجدان نداشته باشید.13- به شایعات توجه نکنید. قدیمی ها می گفتند اگر دنبال شایعه بروید، نصف عمرتان به هیچ و پوچ می گذرد.14- داشته هایتان را بپذیرید. تلاش کردن همیشه خوب است اما گاهی اوقات برای به دست آوردن یکسری چیزهای جدید باید از بعضی دل مشغولی هایتان بگذرید که ممکن است باعث ناراحتی تان شود.15- کتاب، وبلاگ، مقاله، شعر و… بخوانید که تا حالا نخواندهاید.16- روزنامه بخوانید و در صفحه ای که دوست داشتید، جمله ای را که دوست داشتید، بنویسید. مثلا بنویسید امروز چه روز خوبی بود.17- برای هر کاری که در روز انجام می دهید شور و اشتیاق داشته باشید. اگر مجبور به انجام دادن کاری هستید هم آن را با اشتیاق و علاقه انجام بدهید تا کم کم به کار محبوب شما تبدیل شود. اگر نشد پس بهتر است که آن کار را برای همیشه کنار بگذارید.18- غذای سالم و تا جایی که امکان دارد، تازه بخورید. غذای از شب مانده و پر از چربی و مواد نگه دارنده را فراموش کنید.19- به دیگران کمک کنید و انتظار این را که کمکتان جبران شود، فراموش کنید. کمک کردن بدون توقع به شادشدن خودتان کمک زیادی می کند.برای روزتان برنامه ریزی کنید. روزی که با برنامه شروع شود با رضایت هم به پایان می رسد.20- برای روزتان برنامه ریزی کنید. روزی که با برنامه شروع شود با رضایت هم به پایان می رسد.21- با آدم های مثبت وقت بگذرانید. فیلم ببینید و قدم بزنید.22- صبح زود از خواب بیدار شوید. به موقع رسیدن به اتوبوس و مترو و تاکسی و محل کار هم شادتان می کند.23- کار جوهر آدمی است. درست است؛ اما زیاد کار کردن هم خوب نیست. بهتر است از عواید آن کار لذت هم ببرید. همه آدم هایی که در بستر مرگ قرار می گیرند، می گویند کاش کمتر کار می کردند و بیشتر زندگی می کردند.24- بخندید، آن هم زیاد25- به دیگران پیشنهاد کمک بدهید. مثلا به خانم پیری که می خواهد از اتوبوس پیاده شود، کمک کنید، یا کمک کنید کودکی از پله پایین بیاید.26- درباره اینکه مردم درباره شما چه فکر می کنند کمتر کنجکاوی کنید.27- کمتر نگران باشید. تمام اتفاق هایی که در طول عمرمان نگرانشان هستیم یا اتفاق نمی افتند یا اگر بیفتند آن طوری نیستند که از قبل تصور می کنیم.28- فکر نکنید که خیلی دیر شده. هیچ وقت خیلی دیر نشده.29- هیچ وقت به این موضوع فکر نکنید که برای کار جدید یا حرکت جدید پیر شده اید. نه، شما پیر نشده اید.30- هیچ وقت فکر نکنید که برای انجام کاری بسیار جوان هستید. زمانتان را هدر ندهید.31- یادتان باشد ذهن شما می تواند به یک مکان خطرناک تبدیل شود، پس هیچ وقت تنهایی به آنجا نروید. وقتی حالتان خوب نیست، درباره احساساتتان با کسی حرف بزنید.32- ترس یک احساس طبیعی است که در وجود همه هست. ترس را درک کنید اما نگذارید شما را در چنگش اسیر کند. وقتی ترستان را بشناسید، می توانید آن را زیر سلطه خود بیاورید.33- از اسم ها توقع نداشته باشید. توقع داشتن باعث خشم و ناراحتی می شود.34- از اینکه بگویید «نمی دانم» هراس نداشته باشید. سوال پرسیدن اصلا بد نیست. به فکر کردن درباره اینکه باید همه چیز را بدانید، دست بردارید.35- راز بقا تماشا کنید. تماشای زندگی حیوانات و چگونگی زیست آن ها باعث شادی انسان ها می شود.36- از کلمات بی ارزش و بی معنی استفاده نکنید.37- از یک نفر تعریف کنید. حتی اگر آن یک نفر، غریبه باشد.38- برای کسی که پشت سر شما وارد جایی می شود، در را نگه دارید تا او هم با شما رد شود.39- از کسی که در یا آسانسور را برای شما نگه داشته، تشکر کنید.40- مثبت باشید حتی اگر حالتان خیلی بد است و مدام حس می کنید مثبت بودن فایده ای ندارد.41- با جمع هماهنگ باشید. ساز مخالف زدن باعث ناراحتی خودتان می شود.42- اگر در محیط کارتان خوش اخلاق و بگوبخند هستید، در خانه و نزد خانواده هم همین اخلاق را داشته باشید.43- در جزییات مهم و ویژگی زندگی بچه هایتان شریک باشد. مثلا روز اول مدرسه کنارش باشید یا وقتی نمایش بازی می کند، به او لبخند بزنید.44- آدم های اطرافتان را کوچک نکنید تا خودتان بزرگ شوید. این رفتار هیچ وقت جواب مثبتی در پی ندارد و باعث می شود دیگران مثل قبل به شما احترام نگذارند.45- به زمان احترام بگذارید. همیشه سر وقت به قرارهایتان برسید تا احساس شرمندگی در شما رخنه نکند. شادی و شرمندگی با هم هماهنگی ندارند.46- آدمی باشید که درباره اش حرف می زنید؛ یعنی حرف و عملتان یکی باشد.47- از چک کردن ای میل و تلگرام و اینستاگرام در صبح زود دوری کنید. خبرهای خوب خودشان را به گوش شما می رسند.48- امکان دسترسی به ای میل را از روی گوی تان پاک کنید تا مدام در تیررسی خبرهای مختلف نباشید.49- دیگران را نصیحت نکنید و از آدم هایی که مدام می خواهند پند و اندرز بدهند، دوری کنید.50- با دیگران همدلی کنید اما دلتان برای کسی نسوزد و برایشان سر تکان ندهید.

 

شادتر زندگی کنید و از زندگی تان راضی باشید‎

 

51- بچه هایتان را لوس نکنید.  درست است پدر و مادرها دوست دارند همه نیاز بچه هایشان را برآورده کنند اما همیشه هم خوب نیست که فرزندنان هر چیزی از شما خواست به او بدهید.52- تماس های از دست رفته گوشی تان را یکی یکی جواب بدهید.53- در روز یک شیرینی یا یک شکلات بخورید.54- کار امروز را به فردا نیندازید.55- فروتن و متواضع باشید.56- حتما در زندگی تان یک هدف مهم داشته باشید. مثل «من می خواهم پولدار شوم یا من باید یک آدم مشهور باشم.»57- همیشه احساس واقعیتان را بگویید. اگر کسی از شما می پرسد حالتان خوب است و شما خوب نیستید، نگویید خوب هستم چون شما خوب نیستید.58- از اشتباه کردن نترسید؛ بنابراین نمی توانید هیچ کاری شروع کنید.59- مطمئن شوید که از اشتباهات گذشته درس گرفته اید و یک اشتباه را دو بار انجام نمی دهید.60- وقتی به کسی چیزی می آموزید؟ همه نکته های مهم را به او بگویید.61- بخشنده باشید.62- همیشه نباید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید. لحظه های جدید را تجربه کنید و در زمان زندگی کنید.63- همیشه بگویید لطفا و اگر کسی برای شما کاری کرد، از او تشکر کنید.64- بعضی وقت ها می توانید شادی را انتخاب کنید. یعنی اولویت اولتان شاید باشد بعد کارهای دیگر. اول شادی را انتخاب کنید.65- بپذیرید. پذیرفتن اتفاق ها و هضم کردن آن ها  غم را دور می کند.66- نگذارید ذهنتان مشغول چرندیات شود. وزنتان زیاد است خب کمش کنید. مدام فکر کردن به چاق بودن، باعث غم و ناراحتی می شود.67- هر روز یک کار جدید انجام دهید، حتی اگر آن کار خیلی کوچک و خنده دار باشد. مثل باد کردن یک بادکنک یا دویدن و بازی کردن با یک بچه گربه.68- قبل از شروع کار یا آزمودن تجربه ای جدید، کمی تحقیق کنید که این کار چقدر با روحیه شما سازگار است.69- زمان های عصبانیت، خشم، اندوه و… را کم کنید. درست است همه این ها حس های طبیعی ماست  اما زیاده روی و اصرار بر ماندن در آ« حالت، باعث پایداری غم می شود.70- از خوشحال بودنتان شاد باشید و لذت ببرید. هیچ وقت به این موضوع فکر نکنید که خوشحالی کاری بیهوده و اشتباه است.71- به انتقام گرفتن فکر نکنید.72- مردم را ببخشید.73- اجازه ندهید تغییرات آب و هوا، خلق و خوی شما را عوض کند.74- حداقل یک کتاب در ماه بخوانید.75- حداقل با دو آدم جدید و غریبه در هفته صحبت کنید.76- در ماه با یک دوست قدیمی وقت بگذرانید. دوست دوران مهد کودک یا دبستانتان را به ناهار یا شام دعوت کنید.77- زمان پیاده روی پیامک نزنید. همین طور در زمان رانندگی.78- نفس عمیق بکشید و به این مسئله که در روز حداقل یک بار نفس عمیق بکشید، توجه داشته باشید.79- این جمله را از آلبرت اینشتین همیشه به یاد داشته باشید؛ شما دو راه در زندگی دارید . اول: همه چیز در زندگی معجزه است. دوم: هیچ معجزه ای در زندگی وجود ندارد. شما اولی را انتخاب کنید.80- از اینکه کسی به تلفن، پیغام و ای میل شما جواب ندارد، عصبانی نشوید. بعضی وقت ها صبر چیز خوبی است.81- حداقل پنج بار در هفته ورزش کنید. حتی اگر ده دقیقه وقت دارید، ورزش کنید.82- آب بنوشید، خیلی بیشتر از همیشه.83- وقتی به داوری و قضاوت دعوت می شوید، اول همه حرف ها را بشنوید و بعد نظر بدهید. نظر دادن بدون فکر، همیشه اشتباه است.84- به معنویات زندگی توجه کنید. نماز که می خوانید برای آن وقت خاصی درنظر بگیرید. جانمازتان را عوض کنید. روی جانمازتان گل بریزید.85- اعتقادات دیگران را مسخره نکنید و علایقشان را زیر سوال نبرید.86- حداقل یک بار در هفته با کودکان زیر هفت سال حرف بزنید. مطمئن باشید برای یک ماه شاد می شوید.87- حداقل یک بار در هفته با کهن سالان بالای 70 سال صحبت کنید.88- سعی کنید هر شب، سروقت و خوب بخوابید.89- اگر نیمه شب از خواب می پرید و دیگر خوابتان نمی برد، کاری را انجام بدهید که دوست دارید. مثلا به گلدان ها آب بدهید.90- یک کار خوب برای یک نفر انجام بدهید. اگر هر روز نشد، یک بار در هفته، این کار را انجام بدهید. مثلا در اتوبوس جایتان را به کسی بدهید که خسته تر است و سرش را به میله اتوبوس تکیه داده است.91- بدون تحقیق به کسی مشاوره ندهید.92- سعی کنید مردم را قبل از اینکه بشناسید، قضاوت نکنید. سعی کنید هیچ وقت کسی را قضاوت نکنید.93- هر روز یک کلمه جدید بگیرید.94- باید قبول کرد که همیشه هم اتفاق های خوب و خوش در زندگی نمی افتد. باید دوران سختی را به امید رسیدن روزهای خوش گذارند.95- به پارک بروید و روی صندلی بنشیند و به کلاغ ها و گنجشک ها نگاه کنید. برای گربه ها غذا ببرید و شاخه شکسته درختی را قلمه بزنید.96- حداقل در روز به یک نفر بگویید که دوستش دارید. مادر، پدر، همسر، فرزند و دوستتان منتظر شنیدن این جمله هستند.97- لبخند بزنید. حتی وقتی تنها هستید.98- این واقعیت را بپذیرید که همه مردم کاری را که شما انجام می دهید، دوست ندارند. به زور از آن ها «تایید» نخواهید. اگر کاری شما را راضی و شاد می کند، همین کافی است. نظر دیگران نباید خیلی برایتان مهم باشد.99- یادتان باشد آنچه مردم درباره شما فکر می کنند، هیچ ربطی به شما ندارد.100- خودتان را مشغول چند کار نکنید. تمرکز روی یک کار، همیشه بهتر جواب می دهد تا اینکه تمرکزتان را روی انجام چند کار تقسیم کنید.101- وقتی شاد هستید، نگذارید هیچ چیزی شما را ناراحت یا خشمگین کند.102- شما از همه مهم تر هستید. اول خودتان را دوست داشته باشید و بعد دیگران را؛ فداکاری بیش از حد باعث احساس شکست و اندوه طولانی می شود.103- سعی کنید همیشه فقط شاد باشید.

 

منبع: ماهنامه همشهری تندرستی

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


همین حالا وکیل بگیر


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری


درمان اختلالات گفتاری کودکان

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


طراحی و بازسازی فضای داخلی


دریافت کارت تخفیف 20درصدی درمان


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


کلکسیون فرشهای مدرن و کلاسیک برای خرید


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


واسه همه چی جا هست!


تردید و دو دلی قبل از ازدواج


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

عصری که ما در آن زندگی می کنیم به کلی متفاوت از زمان های گذشته است پدیده های جدید متنوع و به هم پیچیده آنچنان فراوان و نو به نو شده اند که دانایی ها، توانایی ها و امکانات را اجتناب ناپذیر می کند.

البته این دانستنی ها و مهارت ها باید قادر باشند امنیت روانی و احساس زیبایی دوستی را در مواجهه با مشکلات زندگی تضمین کند.

در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقی و فراگیر مسایل دنیای جدید به خصوص نگرش های جوانان باید از اصول بهداشت روانی استفاده نمود، چرا که نوجوانان ما نیازمند فضای شاد برای شاداب زیستن هستند.چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

در شرایطی که اکثر منازل در مناطق شهری تبدیل به آپارتمان های کوچک و تاریک و به دور از فضاهای بازی و حرکتی برای کودکان است حداقل کاری که می توان در تامین بهداشت جسمی و روحی آنان داشته باشیم ایجاد فضای مفرح و شادی بخش در مدرسه است چرا که دانش آموزان چندین ساعت از روز را در مدرسه می گذرانند و اگر فضاسازی مناسبی در مدارس انجام شود مسلما به شاد زیستن فرزندان خود کمک بسیار مهمی خواهیم کرد.

با توجه به اینکه جامعه ی فردا را فرزندان امروز ما اداره خواهند کرد.اگر خوب تعلیم بیابند و خدایی تربیت شوند جامعه نیز شاداب ومنظم و خوشبخت و سالم خواهدبود.

درغیر این صورت هیچ امیدی نمی توانیم داشته باشیم .با این حال شکی نیست که در امر به سازی میهن اسلامی مان باید پیش از هرچیز و بیش از همه چیز به مسئله آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اهمیت بدهیم.

براى این که سلامت جسمانى و روانى کودکان، دانش آموزان، اطرافیان و خودمان حفظ شود، باید سعى کنیم با شناسایى عوامل مؤثر بر شادى، موجبات تقویت عوامل مثبت و تقلیل عوامل منفى مؤثر بر شادى را فراهم کنیم.

از آن جا که شادى بزرگ ترها عامل مؤثر در شادى و نشاط کودکان است و اولیا و مربیان غمگین نمى توانند فرزندان و دانش آموزانى شاد تربیت کنند، از این رو با ارائه نظام اعتقادى درست براى دستیابى به شادى، مى توان به افزایش شادى در میان افراد جامعه کمک کرد.

به این ترتیب مردم مى توانند تغییرى مثبت در زندگى خود به وجود آورند، احساس پیشرفت و لذت در زندگى داشته باشند و به شادى و مسرت دائمى دست یابند و فقط در این صورت است که مى توانند شادى و مسرت را در وجود کودکانشان نیز پرورش دهند.

لذا سیراب نشدن فرزندان از محبت و عاطفه کافی، عدم تعادل روحی و روانی را به‌دنبال دارد، نا آشنایی خانواده‌ها به روش‌های مؤثر تعلیم و تربیت را می‌توان با آموزش احساس مسؤولیت در برابر خود، خانواده، واقع بینی توام با نگرش مثبت، تقویت روحیه همکاری و کار گروهی، آموزش مهارتهای زندگی، تقویت مهارت ادراکی، و….. به کمک کلیه دست‌اندرکاران محیط آموزش تا حدود زیادی حل کرد تا نهایتا محیطی شاداب، سازنده، قانونمند ایجاد شود و نتیجتا فرزندانی مفید، هدفمند و کاربردی به بار آید.

دانش‌آموزان مهم‌ترین رکن نظام آموزش و پرورش هر کشوری محسوب می‌شوند. عواملی که می‌تواند این سرمایه ملی را برای رشد بهینه و کیفی آماده سازد، مهارت‌های رفتاری است که در محیط آموخته می‌شود نه فقط محفوظات علمی.

مدارس تامین‌کننده نیروی کیفی جامعه‌اند و نه فقط تامین‌کننده کمیتی از خیل عظیم نیروی انسانی که به‌عنوان تحصیل کرده روانه جامعه می‌شوند.

پس شناسایی و ایجاد زمینه برای رشد خصایل ممتاز بشری، اولین دغدغه دست اندرکاران تعلیم و تربیت در کلیه فعالیت‌های علمی یا فرهنگی است که باید با تمام وجود خود را وقف ایفای این وظیفه سنگین کنند.

نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و تکامل همه ابعاد وجودی یک دانش‌آموز در بعد جسمانی، شناختی، عاطفی، اخلاقی و معنوی می‌شود.

چنانچه یک بعد از این ابعاد دچار صدمه شود و یا مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد، دانش‌آموز به توانایی‌ها و شایستگی‌های کامل دست نخواهد یافت.

شاد زیستن برای کودک به همان اندازه مهم است که تغدیه خوب، محبت کردن و حفاظت از او اهمیت دارد، زیرا سلامت روحی و روانی و فیزیکی و جسمانی او را تامین می‌کند.

نرخ شادی و خنده در مدارس ما بسیار پایین است. میزان شیوع خنده و توسعه فضای فرح بخش در آموزشگاه‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

در جامعه و مدرسه فاقد شادی، سخن‌گفتن از شادی قدری مشکل خواهد بود. یکی از مشکلات هر جامعه غفلت از شادی و نشاط و در نتیجه افزایش بیماری‌های مختلف روانی از قبیل اضطراب و افسردگی است.

با شادی و نشاط زندگی معنا پیدا می‌کند و در پرتو آن دانش‌آموزان خصوصاً در دوران نوجوانی و جوانی می‌توانند خود را ساخته و قله‌های سلوک و پله‌های ترقی را چالاکانه بپیمایند. جامعه زنده و پویا جامعه‌ای است که عناصر شادی‌آفرین در آن فراوان باشد.

در گذشته به‌نظر می‌رسید که وظیفه آموزش و پرورش تولید عده‌ای فارغ التحصیل است که فقط بتوانند امرار معاش کنند اما چنین می‌نماید که در قرن جدید نظام‌های آموزش و پرورش این مرحله را پشت سر گذاشته و سرلوحه تعلیم و تربیت در یک جمله خلاصه شده است؛ « شوق زندگی کردن را به دانش‌آموزان بیاموزیم». پس باید معتقد باشیم که درحقیقت رشد پایدار ما در گرو شادی پایدار است.

در آموزش و پرورش مدرن افزون بر مهارت های خواندن، حساب کردن و نوشتن نیازهای جدیدی در قالب کسب مهارت زیستن و حل مسئله وچگونگی رویارویی با چالش های هزاره سوم مطرح شده است پژوهش ها حاکی از آن است که فرایند تعلیم و تربیت فعال متخصص وجود شور و طرب، نیاز و جوشش، تلاش و پشتکار و نشاط در همه ی ابعاد آن است چرا که هر گونه ارتباط و تعلیمی که بدون روح تحرک، پویایی و شادی و نشاط باشد به شکست منتهی می گردد.

شادی یکی از نیازهای اساسی انسان و لازمه زندگی اوست. پیامبر اکرم می فرمایند بازی کنید و شاد باشید همانا من ناراحتم که در دین شما خستگی و بی نشاطی دیده شود.

فوردیکسون (1998) اظهار داشته است که شادمانی و سرور قسمتی از شادکامی است که منجر به بازی و سرگرمی شده و امکان توسعه مهارت های جسمی اجتماعی و ذهنی را فراهم می سازد و علاقه منجر به اکتشاف و افزایش معلومات می گردد. مدرسه شاد می تواند شوق زندگی را به دانش آموزان هدیه دهد.

تحقق اهداف متعالی آموزش و پرورش و لزوم توجه به روحیات و ویژگی های نسل دانش آموز ایجاب می کند که اداره امور مدارس مبتنی بر افزایش قدرت تصمیم گیری استقلال نسبی انعطاف پذیری و روش های غیر متمرکز و مشارکت جویانه باشد تا بتواند فضای عمومی مدرسه را پویا پرنشاط و فعال نموده و توانمندی ها و خلاقیت های مدیران معلمان و دانش آموزان را به خوبی شکوفا و متجلی سازد. (ص 6 آیین نامه های اجرایی مدارس)

علم به مطالب بیان شده باعث تقویت مسئولین آموزش و پرورش از جنبه تئوریکی می شود. اما مسأله این است که این مبانی تئوریکی کمتر عملی می شود.

شاهد این مدعا دانش آموزان است که در مدرسه با نگاههای مکرر به ساعت منتظر پایان ساعت مدرسه و رهایی از آن هستند.

توجه به این نکته لزوم تجدید نظر در شیوة ادارة مدرسه و برنامه های آن را به ما گوشزد می کند. بنابراین هر یک از ما ملزم به ارائه برنامه هایی جهت شاد کردن محیط مدرسه برای دانش آموزان هستیم تا شوق حضور در محیط شاد مدرسه را در دانش آموزان ایجاد کنیم تا بدینوسیله به ارتقا سطح کیفی تعلیم و تربیت کمک نماییم.

حال سؤال این است:

در نگاه قرآنی، مراحل متعالی و برتری از کمال وجود دارد ، این مراتب از کمال با بهجت و سروری نامتناهی و بیکران همراه است ، از طرفی انسان نیز موجودی است که شایسته این شادی و رضایت و خشنودی می‌باشد ، لذا انسان سعید که سرور و شادی همیشگی و مستمر دارد هرگز به شادی مقطعی و گذرا دلخوش نبوده و بسنده نمی‌کند.

مشخصه شادی مستمر و سعادت حقیقی این است که دائمی بوده و برای آن کرانه ای نمی‌توان تصور کرد ، حال آن که شادیهای گذرا ، محدود به یک مقطع بوده حضوری غیردائم و لحظه ای داشته و بعضاً به حالت مقابل خود، یعنی غم و‌اندوه مبدل می‌گردد.

مطابق تعابیر دینی جایگاه شادیهای طبیعی و دنیوی که با لذات مادی و محسوس همراهند در زندگی مادی است و جایگاه شادیهای معنوی و اخروی در بهشت های مختلفی است که در طول یکدیگر قرار داشته و برترین آنها در عالیترین بهشت ما یعنی جنت رضوان الهی، همان بهشتی که خداوند سبحان در آن حضور داشته و زیبایی و جمال خود را در آن آشکار ساخته است، جای دارد.چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

قرآن کریم ، در مورد شادی که احساسی ضروری برای انسانها محسوب می‌شود مطالب بسیاری بیان نموده است.

تعابیر این کتاب مقدس با شادیهای دنیوی مخالف نیست، بلکه مهم نوع شادی است، شادیهایی که لطمه به دیگران می‌زند و یا دارای قبح اخلاقی و مذهبی می‌باشد و در تضییع حقوق خداوند، خود فرد و سایر افراد نقش دارد ، در نظر قرآن کریم نکوهیده و دارای عذاب اخروی می‌باشد. اما شادی برای تفریح در صورتی که قبح اخلاقی نداشته باشد در نظر قرآن کریم اشکالی ندارد.

گشت و گذار در طبیعت و مشاهده نعمتهای زیبای خداوند موجب شادی و آرامش درونی می‌شود وانسان را از حالت غم و افسردگی رها می‌سازد که علاوه بر درک تجربی، این مطلب در بسیاری از آیات قرآن بیان شده است .

نشاط و سرور بخشی از سرشت انسان است. بدین جهت قوانین روح‏بخش اسلام به پیروان خود نشاط و شادمانی می ‏بخشد.

پیامبر خاتم ‏نیز همیشه شادمان بود و بر این امر تاکید می‏ورزید. افزون ‏براین، بعضی از روایات نشان می‏دهد معصومان(علیهم السلام) در کجا و در پی چه مسایلی شاد می‏ شدند و برای شاد بودن چه برنامه‏هایی‏ ارائه می‏ کردند.

پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) با یارانش مزاح می‏کرد، اجازه می‏داد یاران با وی مزاح کنند و گاه به شوخی یاران با یکدیگر، گوش می‏سپرد و تبسم می‏ فرمود. او هرگز شادیهای یارانش را برهم نمی‏زد مگر وقتی‏ سخن یا عملی خارج از محدوده شرع از آنها مشاهده می‏ کرد.

آیا ظاهر شدن آثار آن همه خوشحالی برچهره شریف پیامبر و یادیگر رهبران امت در اثر عملکرد خوب برخی از پیروان وعلاقه‏مندان دلیل سرور و شادمانی اهل‏بیت(علیهم السلام) نیست؟

البته این شادمانیها با عربده کشی‏ها و خنده‏های غیر مجازی که‏گاه به سلامت و امنیت و نشاط و حتی حیثیت ‏یک ملت و مذهب زیان ‏می ‏رساند، تفاوت دارد. آن گونه شادیها را نه دین تایید می‏ک ند نه عقل سالم.

روانشناسی به نام دیوید مایرز سلامت روانی فرد را در میزان داشتن سرخوشی فرد می داند و سرخوشی (خوشحالی) را چنین تعریف می کند:

” نوعی احساس امنیت ، احساس اینکه زندگی به طور کلی به خوبی می گذرد “

این حالت خوشی و نشاط، آنی و زودگذر نیست، ودارای دوام نسبتا پایداری است که بستگی به عوامل متعددی دارد .

به گفته ” مایرز ” خوشحالی به سن یا میزان درآمد، مرد یا زن بودن بستگی ندارد، ولی با بعضی خصوصیات شخصیت فرد ، وجود تناسب بسن شغل و مهارت های او، داشتن روابط نزدیک با دیگران و برخورداری از اعتقادات مذهبی و عمل کردن به آنها مربوط است.

طبق این نظر ، بهترین عوامل پیش بینی کننده خوشی، ثروت و زیبایی یا شهرت نیست، اما افرادی که بیشتر احتمال دارد خود را آدم های سرخوشی تعریف کنند، دارای صفات یا ویژگی های مشخص هستند که در ادامه آمده است.”

احترام به خود: به جنبه های خوب و مثبت خود بیشتر توجه می کنند و محدودیت هایشان را می پذیرند.

خوش بینی: افراد سرخوش به جنبه های روشن و مثبت حوادث نگاه می کنند و انتظار دارند نتیجه کار خوب باشد و هر گاه چنین نشود، آنان شکست و ناکامی خود را امری کوچک و گذرا تلقی می کنند و می کوشند راه حل تازه و بهتری برای مشکل خود بیابید.

تسلط شخصی: افراد سرخوش، احساس می کنند که ارباب و صاحب اختیار سرنوشت خود هستند. چون احساس می کنند که اختیار زندگی خود را در کف دارند ، به صورتی همسان از داشتن احساس سرخوشی خبر می دهند.

افزودن بر این چهار ویژگی اصلی شخصیت ، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد سرخوش از بدن سالم و متناسب بهره مند بوده، هدفها و توقعات واقع بینانه ای داشته باشند و ضمن سود جستن از روابط مناسب، دوستانی صمیمی داشته و از ایمان مذهبی یا روحانی برخوردار باشند که از آنان حمایت می کند، به زندگیشان هدف و مقصد می بخشد و انان را چنانکه هستند می پذیرد.

سر خوشی نه تنها احساس خوبی به فرد می دهد، بلکه برای سلامت جسمی نیز خوب است بارها محققان پی برده اند که سلامت ( جسمی و روانی ) و سرخوشی دست در دست هم کار می کنند و البته چنین یافته علمی به هیچ وجه شامل چیز تازه ای نیست ، هزاران سال پیش سلیمان نبی گفت: قلب شاداب به اندازه دارویی موثر بهر انسان فایده می رساند ولی روحی شکسته استخوان ها را خشک می کند.

و البته جای هیچ تردید نیست که یادگیری نیز در فردی با روان سالم شکل می گیرد هر چقدر روان فرد از سلامت بیشتری برخوردار است میزان ، عمق و پایداری یادگیری نیز بیشتر است. در راستای پرورش سرخوشی و نشاط ، موارد و توصیه های زیر در متون مختلف روان شناسی آمده اس

برای شاد بودن و شاد زندگی کردن نیازمند رفتارهائی مناسب و موثر هستیم تا بتوانیم در دیگران نفوذ کرده و چهره ای مشخص و شاد را نشانه خود قرار دهیم .

ا. خانواده: از پدران و مادران انتظار میرود که به همان اندازه که برای آراسته کردن بچه های خود دقت و وسواس از خود نشان نشان می دهند لااقل به همان اندازه هم در پرورش فکری و ذهنی و درونی طفلانشان تعمق کنند و بدانند که تربیت فکری و معنوی کودکان آنها به مراقبت دقیقتر و مهمتر از پرداختن به مسائل ظاهری آنهاست. والدین باید نقشی فعال در آموزش و برنامه معنوی مدرسه ایفا نمایند.

2. توارث

3. تغذیه

4. آرامش

5. مدرسه:

االف)معلمین ب)دانش آموزان ج) محیط مدرسه د)برنامه ریزی ه)انجمن اولیاءومربیان:انجمن اولیاءومربیان به مثابه پلی است که بین خانه و مدرسه ایجاد شده و نقش ارزنده آن مسلم و مشخص است .این نکته حائز اهمیت است که برای داشتن مدرسه ای سالم ،مطلوب و شاد باید به تمامی عوامل و اجزای تشکیل دهنده آن پرداخت .

معلم آهنگ و فضا و جو کلاس درس را تنظیم و برقرار می سازد . چنانچه قرار باشد که روح دانش آموزپرورش و رشد یابد باید این روند از روح معلم آغاز گردد.

حال چنانچه روح معلم افسرده و ناتوان باشد ،شانس ناچیزی برای تقویت و مراقبت از روح دانش آموزان وجود خواهد داشت .

معلمانی که حضور توانمند خود را هر روز در کلاس درس نمی توانند ارائه نمایند ،آنان از لحاظ انتقال فکر با دانش آموزان هماهنگ نیستند و جهت پا سخگویی به نیازهای دانش آموزان آمادگی ندارند.

هر معلم باید با توجه به هر گونه نقص در درک و دریافت دانش آموز نه بعنوان نقصی در تدریس خود توجه نماید و تلاشی کند تا در خود توانایی کشف روشهای جدید را به وجود آورد.

معلم باید این امکان را داشته باشد تا بهترین روش ممکنه را انتخاب کند.توانایی در کشف روشهای جدید،عدم وابستگی کورکورانه به یک روش و رد کردن سایر روشها را ،مدنظر قرار دهد.

اگردانش آموزان آگاه شوند که چه باید بخوانند ؟چرا باید بخوانند؟این درسی که میخوانند چه منفعتی در آینده نزدیک و آینده دور برای آنها دارد؟ مورد کاربرد این درس در جامعه کجاست؟ و چگونه مورد استفاده واقع می شود؟

اهداف برای شان روشن میگردد. باکسب این اطلاعات است که دانش آموز رغبت پیدا می نما ید و درس برای او جالب و دلپذیر می شود.

هردرسی در میان درسها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر شاگرد به ارزش آن درس آگاه گرددآن درس برایش معنی دارتر می شود.

پیش از آنکه به بیان این شرط بپردازیم باید توجه داشت که اصولاً همه معلمان در فرصتهایی به دانش آموزان خود پندواندرز داده و آنان را به رعایت اصول انسانی دعوت می کنند متاسفانه نوع این راهنمایی ها نتیجه بخش نبوده است فقط عده ای محدود در این کار موفق بوده اند که زبان کردارشان با گفتارشان یکنواخت بوده است یعنی آنچه را که گفته اند در رفتارشان تجسم پیدا کرده است .

از این رو یکی از اساسی ترین شرایط معلمی مطابقت گفتار و کردار است. دانش آموز وقتی ببیند که معلم از نظر رفتار و کردار دارای وحدت و همبستگی است خود به خود تحت تاثیر او قرار گرفته به اصول انسانی راهنمایی خواهد شد.

معلمان اگر بخواهند سخنانشان در دلهای دانش آموزان اثر گذارد باید خود به آن گفتار عمل نماید در غیر اینصورت کمترین تاثیری در دانش آموزان نخواهد گذاشت.

مدرسه نیز خود از یک روح سرشار برخوردار است،این موضوع به ندرت مورد تایید قرار می گیرد، و در عوض مدرسه به صورت یک ماشین و یا یک کارخانه شناخته شده است.

در مدرسه می توان دانه جست وجو گری و پرسش را در زمین فکر و اندیشه نسل کوچک و کم سال کاشت تا این دانه رشد کند، همراه او بزرگ شود و زندگی بزرگسالی او را از زود باوریها، ساده اندیشی ها،بی دقتی ها، تقلیدها ،پیروی هاو باری به هر جهت گذراندن ها نجات دهد.

درعوض او را انسانی متفکر،منطقی،فکور،اندیشمند،علت جو ،هدفدار،خواهان حقیقت بار آورد.هیچ نسخه ای برای توسعه و پرورش مقدس و یا یک مدرسه شاد و با روح و سرزنده وجود ندارد به هر حال ما میتوانیم شرایطی را به وجود آوریم تا اجازه پرورش روح را بدهد و ایجاد نشاط نماید. روشهایی برای فعال کردن مدرسه و کلاس ارائه میشود امید است که این روشها باعث شود شوق و انگیزه ی بیشتری در دانش آموزان بوجود آیدو نشاط بیشتری احساس شود.

برخی از اقداماتی که کارکنان مدارس می توانند انجام دهند عبارتند از:

ما عقیده داریم که مهمترین بستر ایجاد آرامش روانی همان ارتباط با حق است و معتقدیم که دلها جز با یاد خدا آرام نمی گیرد. پس نقش ایمان و تقوی را در ایجاد روحیه شاد و آرامش خاطر باید همواره مد نظر قرار داد.

به نظر میرسد ،برای بشر داشتن نشاط و روحیه شاد مهمترازغذاوخواب است. بچه هایی که فقر نشاط دارند یاد نخواهند گرفت.

آیا ملاحظه کرده اید که انسان با چه شور و عشقی به دست ساخته خود مینگرد؟خداوند نیز هنگامی که بشررا آفرید با عشق از روح خود در آن دمید و فرمود: فتبارک ا…احسن الخالقین،این یکی دیگر از روشهایی است که برای فعال کردن کلاس ارائه می شود، تلاشی که دانش آموزان برای خلق کارهای جدید و متفاوت از دیگران به کار میبرند احساس توانمند را به آنها القا می کند و از این راه به خودباوری میرسند.

در واقع،معلم زمینه سازی می کند ودانش آموزان اندیشه ورزی و سپس اندیشه خود را به صورت کار عملی متجلی می کنند.

به کمک این روشها کارآیی معلمان برای تفهیم مطالب درسی بیشتر می شود. امروزه،وظیفه معلم ایجاد انگیزه یادگیری و تسهیل یادگیری است و بطور کلی یادگیری پدیده ای است که خود شخص باید انجام دهد.

برای بهره گیری مناسب از شرایط و امکانات برای ظهور استعدادها و خلاقیت های نوجوانان باید تحولات جدی در نگرش مدیران و مسوولان نظام آموزش و پرورش ایجاد کرد چرا که در تعریف مدیریت به عنوان یک رشته علمی «فرایند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی و سازماندهی – بسیج منابع و امکانات و هدایت و کنترل است برای دستیابی به اهداف سازمانی و براساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد.»مدیر وظیفه دارد با هماهنگی و اتخاذ تصمیمات پیش برنده ای که براساس مقررات و اصول پذیرفته شده در نظام ارزش ها شکل می پذیرد حیات مادی و معنوی سازمان و افرادش را تدارک ببیند و یک مدیر آموزشی مسوولیتی بس اساسی تر و مهم تر بر عهده دارد، چرا که با روح و روان و جسم کودک و نوجوان سر و کار دارد و بالندگی جامعه و جوانان امروز و سرافرازی و اقتدار فردای آنان به حرف و شعار تنها پیش نمی رود. برخورداری از نسلی جوان و کارآمد و اصرار در به کارگیری مناسب جوانان در چرخه کار و فعالیت های جامعه و پذیرش مسوولیت از سوی آنان در فردایی نه چندان دور می تواند بسیار کارساز و اثربخش باشد.

واضح است که انجام چنان ماموریت مهم به آسانی محقق نمی شود و رشد تعالی آنان به تصادف حاصل نمی شود.

باید نوجوانان و جوانان را به خوبی بشناسیم و از جامعه و شرایط دیروز و امروز و فردای آنان درک درستی داشته باشیم، راه ها و روش های مناسب علمی و پیش برنده برای مجهز نمودن آنان به تربیت دانایی و توانایی و مهارت یابی را فرا بگیریم.

در تبیین موضوع شاداب سازی را از ابعاد مختلف می توان بررسی نمود چرا که در ابتدا شاداب کردن محیط مدرسه در کلا م به ایجاد فضای مناسب و فضاسازی ظاهری منتج می شود.

لیکن با نگاهی دقیق تر باید عنوان کرد که شاداب نمودن فقط جنبه ظاهری ندارد چون داشتن بهداشت روانی سالم نیازمند رعایت اصولی است که هم جنبه مادی و هم جنبه معنوی دارد و در واقع شاداب سازی را در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جست و جو کرد که هر یک از این موارد شامل بررسی موضوعات و مواردی مهم است که با در نظر گرفتن آن ها مطمئنا می توانیم روح و روان و جسم و جان نوجوان را شاد کنیم چرا که نوجوان باید ابتدا از درون وجودش احساس شادمانی داشته باشد و این احساس شادمانی همان ایجاد رضایت از زندگی است که باید در تمام ابعاد وجودش رخنه کند.

بی تردید تربیت روحی و معنوی نوجوانان باید از آغاز حیات آنان مدنظر گرفته شود لیکن چون در سنین نوجوانی می خواهند هویت شخصی پیدا کنند کم کم از والدین خود جدایی بیشتری پیدا می کنند و وابستگی کمتری می یابند و همین امر باعث می شود هدایت معنوی ویژگی خاصی پیدا کند. آشنایی آنان با لطافت طبیعت (آب و هوا و آفتاب و کوه و دریا و… می تواند نشاط و شادابی را با ادراک طبیعت خداوندی به دست آورد به طوری که نوجوان با دیدن هر یک از ابعاد طبیعت حتی با دیدن یک گل احساس لذت و شادمانی کند.

فعالیت های گروهی و جمعی نوجوانان جزو لا ینفک از زندگی اجتماعی آنان به شمار می رود و اگر خوب هدایت شود می تواند آثار سازنده ای را در پی داشته باشد و در واقع می تواند احساس لذت درونی را برای او به وجود آورد.

شکی نیست که یکی از وظایف مهم تربیتی مدیریت مدارس تشویق نوجوانان به مشارکت و تعاون در همه امور است و آنان می توانند با تدوین برنامه های مناسب به جلب مشارکت دانش آموزان در امور مختلف مدرسه اقدام کنند و این موضوع می تواند به احساس مفید بودن و دور شدن از انزوا و کسالت در نوجوانان کمک کند و خود یکی از موارد شاد زیستن است.

یکی از شاخص های بهداشت روانی احساس رضایت ، شادی و شادابی است ، فردی که احساس می کند نیازهایش بدون برخورد با موانع در حال تامین است به زندگی خود امید واری دارد و به درجه ای از رضایت درونی می رسد که همواره او را شاد نگه می دارد .

شادی حاصل احساس “سعادتمند بودن ” است و سعادتمندی حاصل احساس سیر طبیعی زندگی و در مسیر رشد قرار گرفتن است .

در این حالت فرد به زندگی دیگران علاقمند می شود و به آنها عشق می ورزد ، احساس رضایت و شادی سبب پیدایش حاات روانی مختلفی می شود که دوستی ، عشق ، محبت ، امید واری ، خوش بینی ، مسرت ، همراهی ، همدلی و پذیرش از نمونه های آن است .

در این بخش اکثرا مواردی مورد توجه قرار می گیرد که قابل رویت و قابل لمس کردن باشد و در واقع اموری که لذت بصری ایجاد می کند یا دیدن فضا و محیط زیبا باعث ایجاد نشاط می شود مورد توجه قرار می گیرد.

در دوران کودکی، برآورده شدن احتیاجات اساسی جسمی و روانی عامل وجد و سرور است.در دوران نوجوانی پذیرش از طرف اعضای خانواده و گروه همسالان و نیز ابراز موفقیت در کارهای شخصی و امور تحصیلی شادی‌آفرین است.

در جوانی و بزرگسالی، کسب مهارت‌های لازم برای تصدی شغلی، پیشرفت در کار و تحصیل، موفقیت در کارهای هنری و ورزشی احساس وجد و مسرت را به‌وجود می‌آورد.

نتیجه‌گیری:

شاید در اولین نگاه احساس کنیم که انجام همه امور فوق در مدارس مستلزم پرداخت هزینه های سنگین باشد و مسلما در مدارس دولتی چنین امکانی وجود ندارد لیکن با کمی تامل به این نتیجه می رسیم که انجام بسیاری از این پیشنهادات فوق می تواند با درایت و مدیریت صحیح با حداقل بودجه و امکانات انجام شدنی باشد و به اشکال مختلف می توان شادابی و طراوت را به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم هدیه دهیم و در نهایت جامعه شاد داشته باشیم که این خود باعث بروز و رشد استعدادها و خلا قیت ها در جوانان ما خواهد شد.

شاداب‌سازی و ایجاد روحیه شاد در دانش‌آموزان و جلوگیری از افسردگی آنها باعث می‌شود افرادی هدفمند و کار آمد در جامعه داشته باشیم در این میان عوامل متعددی دست به‌دست هم داده تا بتواند این هدف محقق شود.

– مهمترین عامل نقش خانواده است، تربیت فرزند از اوان زندگی و ایجاد نشاط او وپیوند میان خانواده و مدرسه وتعامل این دو در ایجاد هماهنگی با هم می تواند روشی مؤثر برای ایجاد شادابی در فرزند پیدا و اجرا شود.

– از دیگر عوامل مهم نمازاست، نماز عاملی است مهار کننده روح انسان و باعث آرامش قلب و جلوگیری از اضطراب و افسردگی در شخص می‌شود، پس اجرای نماز جماعت وجلسات متعدد مربوط به نماز و اشاعه آن می‌تواند در شاداب‌سازی دانش‌آموزان مؤثر باشد.

پس با این تفاصیل می‌توان گفت با شاداب‌سازی محیط کمک شایانی به شادابی فرزندان و رشد همه جانبه (اخلاقی، آموزشی و……)آنها می‌شود.

The online version of the Iranian daily Hamshahri

معصومه پیروزبخت:
آیا کسی هست که دلش نخواهد خوشحال و شاد باشد؟ همه می‌خواهند، اما معنی آن این نیست که همه خوشحالند.

یکی از دلایلی که ما نمی‌توانیم شاد باشیم این است که نمی‌توانیم به جای زندگی کردن به این امید که روزی در آینده، ما نیز خوشحال خواهیم شد، از خوشحالی‌ها‌ی هر چند کوچک زمان حال لذت ببریم. هر اندازه هم که سالم، زیبا، موفق و ثروتمند باشیم، هنوز در تلاش داشتن بیشتر هستیم و شادی و خوشحالی را به آینده و روزهای دیگر منتقل می‌کنیم. این طبیعت بشر است.

آنچنان روزهای شاد را به آینده موکول می‌کنیم که گویی عمر ما پایان ندارد. اما همه اشتباه می‌کنیم و زمانی این را درمی‌یابیم که دیگر دیر شده است. پس بیایید همین الان، با هر چه که داریم لحظات شاد و خوشحالی را تجربه کنیم. اما چگونه؟ بسیار ساده! 3روش ساده برای این کار وجود دارد.

1- بخندید!

چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

اگر به حالات کودکان توجه کنید می‌بینید که در اوج گریه، با گرفتن یک اسباب بازی ساده یا خوراکی مطلوب سریعا می‌خندند. چرا ما این کار را نکنیم؟

فیزیولوژی یا طبیعت لبخند و خنده ‏ این چنین است که بدون توجه به عمق افسردگی و تنشی که دارید اگر خود را وادار کنید که لبخند بزنید، پس از 15 تا 30 ثانیه احساس می‌کنید کمی بهتر شده‌اید. ‏

اگر عادت ندارید که بخندید، کمی تمرین لازم دارید. اما هر چه بیشتر خود را وادار به لبخند کنید‌، سریع‌تر، آسان‌تر و طبیعی‌تر لبخند خواهیدزد.

با آرامش و به‌تدریج شروع کنید به تمرین کردن. هر روز 2 تا3 ثانیه لبخند بزنید. اگر احساس می‌کنید با این کار، بدترین لحظات زندگی‌تان را می‌گذرانید، تحمل کنید و چند دقیقه در خلوت تنهایی خود، به زور هم که شده لبخند بزنید.

2- سپاسگزار باشید

اکنون که می‌توانید لبخند بزنید یکی دیگر از راه‌های شاد بودن را بیاموزید. در زندگی همه ما مواهب و مواردی وجود دارد که به خاطر داشتن آن سپاسگزار باشیم اما ما همیشه فراموش می‌کنیم یا وقت نداریم که شکر‌گزار باشیم. هنگامی که اتفاق خوشایندی در زندگی ما رخ می‌دهد، فکر می‌کنیم که امر خارق‌العاده‌ای رخ نداده و می‌بایست این طور بشود و به کار روزمره‌مان ادامه می‌دهیم و هر روز همین کار را تکرار می‌کنیم بدون اینکه متوجه لحظات خوشبختی و خوش‌شانسی‌مان باشیم. در زندگی روز‌مره‌مان چیز‌های زیادی برای سپاسگزار‌بودن وجود دارد. بیایید عادت کنیم تا سپاسگزار مواهبی که داریم، باشیم.

یکی از ساده‌ترین راه‌های سپاسگزاری، توجه به خانواده است. در زندگی افرادی هستند که به آنان علاقه داریم، عاشقشان هستیم و به آنها احترام می‌گذاریم و آنان نیز متقابلا ما را دوست دارند اما هنگامی که می‌خواهیم از کسی یا چیزی قدردانی کنیم، کمترین توجهی به آنان نداریم. آنچنان به بودن آنان عادت کرده‌ایم که جادوی بودنشان را احساس نمی‌کنیم. فکر می‌کنیم همیشه در کنارمان خواهند بود و ما هر زمان که بخواهیم از مهر و علاقه و توجه آنان برخوردار خواهیم شد و هر زمان که بخواهیم می‌توانیم از آنان تشکر کنیم. این طور فکر نکنید.

یک زن خانه‌دار می‌گوید: من هنوز در حسرت این هستم که یک بار بتوانم از مادرم به پاس همه فداکاری‌هایش تشکر کنم؛ کاری که می‌خواستم با فرستادنش به سفری زیارتی انجام دهم‌ اما دست اجل این فرصت را از من گرفت و او متوجه نشد کارکردن بی‌اندازه من در روز‌های آخر زندگیش چه دلیلی داشت.

چند وقت است که از مادر‌، پدر‌، یا همسرتان به خاطر بودنشان و دوست داشتن‌تان تشکر نکرده‌اید؟ همین امروز این کار را بکنید. ابتدا ممکن است این کار شما، آنها را به خنده بیندازد یا باورتان نکنند. کمی طول می‌کشد که منظور شما را از این کار‌ها درک کنند یا باور کنند که شما با آنان مزاح نمی‌کنید و کاملا جدی هستید. اما هنگامی که باورتان کردند از احساس سرخوشی‌ای که به آنان و متقابلا به‌خودتان دست می‌دهد، متعجب خواهید شد.

3- بخشیدن را بیاموزید!

هنگامی که از دست کسی خشمگین می‌شوید یا اینکه رفتار و کردار کسی شما را آزار می‌دهد، او را ببخشید. هر چه زودتر بهتر، زیرا با خشم و نفرت، احساسی منفی به انسان دست می‌دهد که گاهی اوقات طوری انسان را تحت کنترل خود می‌گیرد که روی رفتار فرد و نحوه تصمیم‌گیری او اثر می‌گذارد. بخشش مهم است، چرا؟ چون در واقع با بخشیدن کسی، به او لطف نمی‌کنید بلکه خود را از زندان خشم و نفرت می‌رهانید. اغلب اوقات فردی که از دست او به خشم آمده‌اید نمی‌داند که هنوز از او عصبانی هستید و زندگی عادی خود را می‌کند و به‌سوی پیشرفت‌های بیشتر و زندگی بهتر در حرکت است، اما این شما هستید که در رنج و عذاب به‌سر می‌برید و زندگی سخت و دشواری را برای خود، فقط برای خود فراهم می‌کنید.شما اگر یکی از مهربان‌ترین افراد روزگار هم باشید هنوز کسانی پیدا می‌شوند که به بخشش شما نیازمندند. پس بخشیدن را بیاموزید و از این احساس لذت ببرید.

اکنون 3راه ساده برای خوش‌بودن و شادزیستن پیش‌رو دارید. پس هیچ‌یک را فراموش نکنید. فقط چند لحظه برای شروع وقت بگذارید. گام‌های اولیه را بردارید. خیلی سریع تغییرات را می‌بینید. شادی و خوشحالی شما در دستان شماست و این جمله را به‌عنوان یک نصیحت بپذیرید: اطمینان حاصل کنید که تصویر و نقش برجسته‌ای از لحظات و روز‌های شاد در آلبوم خاطرات‌تان به یادگار مانده است. اما چرا کسی احساس نارضایتی و ناشادی می‌کند؟ ذهنیت افرادی که به زندگی لبخند نمی‌زنند را باورهای زیر می‌سازد:

* من در زمان و مکان نامناسب به دنیا آمدم!* پول کافی برای لذت بردن از زندگی و شاد زیستن ندارم!* دانش کافی برای به‌دست آوردن پول کافی ندارم!* آن طور که دلم می‌خواهد زیبا نیستم!* قربانی این شرایط نامناسب هستم!* نمی‌توانم زندگی‌ام را تغییر دهم!

اکنون به این سؤال پاسخ دهید: به‌طور قطع کدام منطقه به‌عنوان بهترین و مناسب‌ترین مکان برای به دنیا آمدن اعلام شده است؟ کدام زمان بهترین زمان به دنیا آمدن است؟ کدام معیار، معیار قطعی زیبایی ظاهری است؟ آیا این سؤال‌ها احمقانه به‌نظر نمی‌رسد؟ این را مطمئن باشید که هیچ مکان و زمان مناسبی برای به دنیا‌آمدن و معیار نهایی برای زیبایی اعلام نشده است و شما می‌توانید، همیشه، هر زمان و در هر مکان و با هر چه که دارید، خوشحال و شاد باشید، مشروط به اینکه بخواهید. شادبودن می‌تواند و باید خواست خود شما باشد.

سعادت و خرسندی، شادی و شادمانی یک معجزه است؛ احساسی است که همه ما بدان نیاز داریم، اما متأسفانه کمترین توجه را به آن می‌کنیم و بیشتر به چیز‌های بی‌اهمیت زندگی می‌پردازیم. ما می‌توانیم این احساس را برگزینیم و دیگران ما را باور نکنند. ما می‌توانیم با انتخاب شاد زیستن، دیگران را هم خرسند کنیم.

اکنون زمان آن است که ما تغییراتی در زندگی خود ایجاد کنیم. به یاد داشته باشید که شما آفریده شده‌اید که خوشحال و سعادتمند باشید و هر زمانی که تصمیم بگیرید این احساس طبیعی و ضروری را در خود پرورش دهید دنیای اطرافتان هم به‌نحوی به شما کمک خواهد کرد؛ پس شجاعت به خرج دهید و آغاز کنید تا دریابید که چگونه، هر روز از روز پیش کمی شادتر و خرسند‌تر خواهید شد و همیشه این سؤال را از خود بکنید: آیا آنچه امروز انجام می‌دهم، مرا به سعادتمندی و خرسندی رهنمون می‌سازد؟

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

تغییر حالت روز و شب

شرکت تحقیقاتی پارسی طب

2015-10-07
دانستنیهای جالب, مدیتیشن و آرامش

۵ دیدگاه
5,725 بازدید

چگونه شاد باشیم ؟ اگر خواهان یک ساعت شادی هستید، چرت بزنید! اگر خواهان یک روز شاد هستید، به مسافرت بروید! اگر خواهان شادی یک هفته‏ای هستید، به مرخصی بروید! اگر خواهان شادی یک ماهه هستید، ازدواج کنید! اگر خواهان شادی یک ساله هستید، ثروتی به ارث ببرید! اما اگر خواهان شادی برای همه عمر هستید، از کاری که می‏کنید لذت ببرید.

محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)

هیچ دقت کرده‏ اید چرا وقتی می‏خواهیم دوستی را به خاطر بیاوریم. بیش‏تر چهره شاد و خندانش به ذهن می‏رسد.چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

شاید فطرت ما ناخودآگاه همه انسان‏ها را شاد می‏خواهد.

افکار شاد چه تأثیری در ایجاد دنیای شاد دارد؟ و کمک میکند که چگونه شاد باشیم ؟

شادی و نشاط پسندیده کدام است؟

به کدام شادی‏ها باید روی آورد و از کدام شادی‏ها باید دوری جست؟

آیا می‏توان روزانه با صدها مانع و مشکل دست وپنجه نرم کرد و همزمان لبخندی حاکی از رضایت بر لب داشت؟ پس چگونه شاد باشیم ؟

اصلاً مگر داشتن چهره‏ای عبوس و گرفته و دلی ناشاد به چه کسی ضرر می‏رساند؟

سؤال ما این است که چگونه یک دانشجو می‏تواند همواره شاد باشد؟چگونه شاد باشیم ؟

و با شادی و نشاطt جوانی‏اش را طی کند و دوران تحصیل دانشگاهی‏اش را پشت سر بگذارد؟

آیا فقط با کسب موفقیت‏ها و کامیابی‏هایی که مورد تأیید جامعه است، می‏توان به شادی و نشاط رسید؟

آیا شادی تنها در قالب‏های ظاهری تجلی می‏یابد یا نمودهای غیر ظاهری نیز دارد؟

در حال حاضر، یک سری استانداردهایی در خصوص شادی و نشاط مورد توافق همگان قرار گرفته است که چگونه شاد باشیم ؟

چهره گشاده، وجود لبخند بر لبان، لباس مناسب، جنب و جوش‏های ویژه و… ملاک شادابی شناخته می‏شود.

حال اگر این شادی و نشاط، شادی پایدار و ریشه دار باشد. نتایج زیادی را برای فرد شاداب در پی خواهد داشت. پس مهم است که چگونه شاد باشیم ؟

بزرگ‏ترین نتیجه‏ ای که یک جوان شاد به دست خواهد آورد، موفقیّت او در امور مختلف زندگی است.

پیامد دوّم این شادی و نشاط افزایش ارتباطات اجتماعی مناسب است.

علاوه بر آن، جوان شاد از سلامت جسمی و روحی خوبی هم برخوردار خواهد بود؛ اما نکته اساسی این است که عوامل پدید آورنده شادی چیست؟

ما شادی‏ها را به دو دسته کلی شادی‏های زود گذر و شادی‏های پایدار تقسیم کنیم.

* سؤالی که مطرح می‏شود این است که شادی مقدمه موفقیت است یا موفقیت مقدمه شادی؟

برای مثال یک دانشجوی درس خوان به واسطه موفقیتش در تحصیل شاداب است یا این که دانشجوی شاداب قدرت توفیق در درس و تحصیل پیدا می‏کند؟

– ببینید بین مقوله‏های انسانی رابطه خطی وجود ندارد؛ به طوری که به سادگی بگوییم الف باعث ب می‏شود.

مقوله‏های انسانی بیش‏تر ارتباطی حلقوی شکل با هم دارند.

برای مثال، در مورد سؤال شما، شادی و شادکامی یک دانشجو باعث موفقیّتش می‏شود و موفقیّتش نیز اثر متقابل روی شادی و نشاط او خواهد داشت..
خانم الیزابت هارلِک، روان شناس، معتقد است شادکامی مثلثی است با سه عامل محبوبیّت، مقبولیّت و موفقیت.

یعنی انسان شاد انسانی است که اولاً روحش پر از دوستی دیگران باشد. مطمئن باشد که دیگران دوستش دارند و او نیز به دیگران علاقه‏ مند است.

از طرف دیگر، انسان برای شاد بودنش باید مقبولیّت نیز داشته باشد و این مقبولیت چیزی غیر از محبوبیت است.

برای مثال ممکن است شما کسی را دوست داشته باشید، امّا مسئولیتی اجتماعی به او ندهید.

مقبولیّت بیش‏تر در ارتباط اجتماعی و در پذیرفتن مشارکت‏های اجتماعی مطرح می‏شود.

بُعد دیگر هم موفقیّت در کار است. در مجموع این سه عنصر شادکامی به همراه می‏آورند، و در عین حال، خود این عوامل نیز بر یکدیگر اثر می‏گذارند.

آیا نمی‏توان گفت انسان شاد انسانی است که نیازهای واقعی‏اش به طور مناسب ارضا شده است؟

این بحث مستلزم این است که با زاویه خاص دیگری به مسأله شادی و نشاط انسانی نگاه کنیم.

ببینید انسان یک نیازهای اساسی در زندگی دارد که هر گاه این نیازها به موقع و به شیوه مناسب پاسخ داده شود، شادی و نشاط به همراه خواهند داشت.

یک سری از این نیازها، نیازهای ابتدایی است که بین مرگ و زندگی قرار دارد و بین انسان و حیوان مشترک است.

نیاز به بقا اولین نیازی است که انسان آن را درک می‏کند. تصوّر کنید انسانی در یک بیابان در جدال مرگ و زندگی قرار گرفته است.

اولین مسأله او این است که زنده بماند. ارضای این نیاز در چنین شرایطی بیش‏ترین شادمانی را برای او ایجاد خواهد کرد.

نیاز جنسی یک جوان نیز از نیازهایی است که باید در زمان خود و به شکل مناسب به آن پاسخ داد.

بهترین راه ارضای این نیاز تشکیل خانواده و ارتباط خوب با همسر و فرزندان در قالب ازدواج شرعی و قانونی است که شادی و نشاط ویژه‏ای نیز برای جوان به همراه خواهد آورد.چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

امنیّت نیز از دیگر نیازهای اساسی یک انسان سالم است که تأمین بخش عمده‏ای از آن به نظام حکومتی و به سیستم اجتماعی برمی‏گردد.

باید دید در نظام اجتماعی برای آینده جوانان چه برنامه ریزی‏هایی انجام گرفته است و چگونه از طریق ارضای درست این نیاز شادی و نشاط را برای جوانان فراهم خواهد کرد.

حکومتی که می‏خواهد پیشرفت کند، باید اسباب شادی مردمش را فراهم سازد.

نداشتن آدم‏های شاد یعنی درگیری‏ های اجتماعی و قتل و شرارت‏های بیش‏تر و پیشرفت کم‏تر.

به هر حال، بعد اجتماعی شادی و نشاط را نباید فراموش کرد. بخش عمده ناشادی‏ها و نارضایتی‏های مردم در روابط اجتماعی ناسالم ریشه دارد.

در مجموع باید گفت بحث شادی و نشاط نه یک امر تماماً فردی است و نه یک امر تماماً اجتماعی.

در جامعه‏ای که قانون حاکم نباشد و برنامه ریزی دقیق در کار نباشد، افراد دچار افسردگی می‏شوند.

علاوه بر این، همزمان با این سیستم جمعی، خود فرد هم باید برای خودش نظم و برنامه داشته باشد.

فرض کنید جوانی از لحاظ جسمی در وضعیت مناسبی قرار دارد، امّا همین جوان احساس می‏کند که دیگران او را دوست ندارند.

چنین شخصی نمی‏تواند به طور پایداری شاد باشد و از زندگی و ارتباطات خود با دیگران لذت ببرد.

برخورداری از حمایت عاطفی دیگران یک نیاز درونی است که به سطح بالاتری از شادی در انسان منتهی می‏شود.

2020-12-12

2020-12-03

2020-10-04

توصیه های پاییزی: فصل پاییز نسیم های مطبوعی داره اما همانطور که سبزی طبیعت رو …

با سلام
ممکن است ساده به نظر برسد ولی برای این که شاد باشیم، بهتر است

سلام برای لرزش دست و استرس در موقعیت اجتماعی چه کنیم ممنون

khob bod mersi

مه هم به نوبه خود اول سلام خود راه خدمت خوانندگان عزیز عرض می دارم امید وارم کی شاد و خوش باشند.بلی دوستان این پیامی خوب با عنوان خوب کی بنده از خواندنش لذت بردم و با این تجربه خود راه شاد بسازیم یگ انسان شاد همیشه باید شاد باشد با شادی انسان روزی خوبی راه سپری می کند.و از زندگی اش لذت می برد

این مطالبی رو که من خوندم مطالبه به قول گفتنی okیی بود.ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

“پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

ورود / عضویت

احساس شادی درونی چیست؟ چگونه می توان به شادی درونی برسیم؟ عوامل شادی و خوشحالی در زندگی چه چیزهایی هستند؟ در زندگی امروزی کمتر کسی شادمان است. بیشتر افراد تحت فشارها و تنش های روزانه شادی و خوشحالی زیادی را تجربه نمی کنند. اما واقعاً چگونه می توانیم برای خودمان احساس شادی درونی ایجاد کنیم؟ احساس شادی چیست؟ با بیست درصدی ها همراه باشید تا این سوالات مهم را به صورت علمی و ثابت شده بررسی کنیم. راهکارهایی که می تواند مسیر زندگی شما را متحول کند.

آیا می دانید افراد موفق و شاد چگونه رفتار می کنند؟ افراد موفق و شاد این گونه رفتار می کنند!

آیا شادی یعنی ثروتمند بودن. آیا شادی به معنی داشتن روابط خیلی بهتر است. تحقیقات نشان داده افرادی که سلامت روان متعادل تر و بهتری دارند بیشتر شادی را تجربه می کنند. برخی افراد فکر می کنند خوشحالی باید به صورت کاذب ایجاد شود و به اوج خود برسد. جالب است بدانید شادی که از درون نیایید و به صورت موقتی ایجاد شود فوراً هم تمام می شود و بسیار گذرا است. پس بهتر است بیشتر به دنبال شادی درونی باشید و نه بیرونی؟ به بیان ساده تر توانایی خود را برای احساس شادی درونی بالاتر ببرید تا شادی و خوشحالی را به صورت دائمی و با لذت همیشگی تجربه کنید.

قبول دارم که اگر زندگی شما در شرایط سخت باشد احساس شادی و خوشحالی واقعاً سخت تر می شود! اما باید در نظر گرفت که غم و ناراحتی هم شرایط را عوض نمی کند باید از زندگی لذت برد. تنها چیزی که بر نمی گردد زمان است. باید به این نکته دقت کرد هر چیزی گذراست چه شادی و چه غم! هر چه درآمد بیشتر داشته باشید توقعات بیشتر هم شکل می گیرد و دوباره سر جای اول هستید. انسانها در هر موقعیت و در هر زمانی توقعات خودشان را تغییر می دهند. اگر خواسته و شادی آنها به داشتن یک خانه لوکس محدود شود در صورت داشتن آن فقط چند وقتی شاد خواهند بود و بلافاصله درخواست ها و توقعات جدیدی در ذهن شان شکل می گیرد و جایگزین خواسته های قبل می شود که احساس شادی درونی را موقتی می کند.چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

تمام شادی ها موقتی هستند. تنها چیزی که اهمیت دارد شاد ماندن و حفظ احساس شادی درونی است که تلاش زیاد می خواهد.

بر اساس آمار محققان شادی را در واقع جمع دو احساس درونی در انسانها دانسته اند.

هر دوی این احساسات بر روی شاد بودن انسانها اثر می گذارد. شاید در طول دوران زندگی رفتار و حتی اخلاق شما عوض شود. حتی ممکن است زندگی تان هم دچار تغییرات زیادی شود. اما می توانید در مورد شادی با تلاش خود مانع این تغییر شوید و سلامت روان خود را ثابت نگه دارید.

این شما هستید که کیفیت و میزان احساس شادی درونی خود را تعیین می کنید. شما می توانید عادت های خوب و طولانی مدت در زندگی ایجاد کنید که شادی را روزانه و دائمی تجربه کنید.

اما چه رازهای مهمی برای احساس شادی درونی و خوشبختی وجود دارد؟

تمام انسانهای شاد شخصیت های مشترکی دارند که آنها را در این زمینه کمک می کند.

اگر شما هر روز خاطرات بد گذشته را به یاد آورید راهی برای خوشحالی و شادی باز نمی گذارید. افراد شاد به خاطرات بد گذشته نمی چسبند. آنها می دانند گذشته، تمام شده و دیگر هیچ کاری نمی توان کرد. پس چرا حال و آینده خود را به خاطر گذشته تباه کنند. افراد شاد بیشتر وقت و انرژی خود را برای حال و آینده صرف می کنند.

اگر شما آزادی عمل داشته باشید و در انتخاب های خود به صورت آزادانه تصمیم بگیرید ناخودآگاه حس شادی در شما بیشتر خواهد بود. آزادی نیازمند جسارت و شجاعت است. افرادی با این ویژگی حس مسئولیت پذیری بالایی دارند و متعهد به وظایف خود هستند. وقتی کاری خوب پیش نمی رود دیگران را مقصر نمی دانند و مسئولیت کارهای خود را می پذیرند چون می دانند خودشان قدرت آزادی و اختیار داشته اند و نتیجه هر چه باشد انتخاب خودشان است.

شادی واقعی زندگی از روابط و تعاملات موثری است که می سازیم. جایی که هم دوست داشته باشیم و هم دوستمان داشته باشند این زمانی اتفاق می افتد که روابط موثری شکل گرفته باشد در این صورت شما می توانید شاد و خوشحال بمانید.

شکی نیست که علاقه شما را بیشتر به سمت شادی هدایت می کند. اگر شما بیشتر به دیگران محبت کنید یعنی خودتان را بیشتر در معرض محبت دیگران قرار دهید ناخودآگاه بیشتر شاد می شوید.

برای رضایت مردم زندگی نکنید. زیرا شادی خود را خراب می کنید. هر آنچه هستید را بپذیرید و برای خودتان زندگی کنید تا خوشحالی را احساس کنید.

احساس شادی درونی وقتی ظاهر می شود که شما تمام وقت برای اهداف خود تلاش کنید. پس ابتدا باید هدفی برای زندگی خود تعیین کنید و با صداقت و پشتکار پیگیر اهداف تان باشید. در این صورت تاخودآگاه یک حس رضایت و شادی درونی در شما شکل می گیرید.

شاید برای شما هم پیش آمده که نسبت به چیزهای نداشته خود غصه و افسوس بخورید. اما باید یادآوری کنم همه انسانها داشته های خود را فراموش می کنند و نداشته های خود را بر می شمارند. اگر این عادت را در خود نهادینه کنید که داشته های خود را بشمارید و به خاطر آنها سپاسگزاری کنید دیگر احساس نگرانی و افسوس نخواهید داشت.حتی می توانید لیستی از این داشته ها تهیه کنید و هر روز چیزهای جدیدتر و بیشتر اضافه کنید. طولی نمی کشد که خواهید دید چیزهای زیادی دارید که به شما احساس شادی و خوشبختی می دهد.

خوش بینی و مثبت اندیشی یکی دیگر از روش های شادی است. ذهن به تنهایی می تواند تاثیر زیادی بر روی شادی شما داشته باشد. زیرا تنها ذهن است که احساس خوشبختی و یا بدبختی را درک می کند. انسانهای موفق و شاد آگاه هستند که کنترل ذهن به راحتی می تواند زندگی شان را متعادل نگه دارد. از این رو افکار منفی را از خود دور می کنند و با مثبت اندیشی راه خود را ادامه می دهند. آرامش افکار به راحتی می تواند بر روی جسم و سلامت روان تاثیر بگذارد.

اگر خلاقیت داشته باشید می توانید در کارها بیشتر پیشرفت کنید و ناخودآگاه احساس شادی و خوشحالی بیشتری خواهید داشت. زیرا می دانید موفقیت های جدیدتان حاصل خلاقیت است علاوه بر این اعتماد به نفس بیشتری هم پیدا می کنید. اما چگونه خلاق باشیم؟چرا باید خلاق باشیم؟

بیشتر افراد در دنیایی خارج از دنیای خودشان به دنبال شادی هستند. آنها فکر می کنند برای خوشحالی و شادی باید هزینه کرد و یا درآمد بالایی داشت. این در حالی است که افراد موفق و شاد یاد گرفته اند با آنچه دارند شاد باشند و مهارت رضایت از حال را یاد گرفته اند و به دنبال شادی های پر هزینه و یا خاص نیستند.

علم ثابت کرده بیشتر افراد که تمایل به شادی و خوشحالی دارند اغلب تغییر می کنند. همین که چیز تازه ای را یاد می گیرید تاخودآگاه شاد می شوید. همین که به مرتبه و مقام بالاتر در زندگی می رسید احساس شادی درونی شما را فرا می گیرد. پس سعی کنید در زندگی تان تغییراتی به وجود آورید چه ظاهری و چه درونی؟

اگر شما استعدادهای خود را بشناسید و در این زمینه تلاش کنید قطعاً شادتر خواهید بود. باید از استعداد های خود به نحو احسن و کامل استفاده کنید تا شوق و اشتباق در شما دوچندان شود.

گاهی مسائل کوچک و کم اهمیت شادی شما را خراب می کند این شما هستید که تصمیم می گیرید چه چیزهایی برایتان غم و چه چیزهایی شادی به همراه آورد.پس سعی کنید مسائل کم اهمیت و بی ارزش را مهم ندانید و شادی درونی خود را با آنها خراب نکنید. به بیان ساده تر سخت نگیرید.

استرس یکی از مخرب ترین عوامل احساس شادی درونی است. زمانی که استرس دارید ذهن تان کاملاً درگیر است و وقتی برای خوشحالی باقی نمی ماند. بلند پروازی های زیاد را کنار بگذارید تا با آرامش و شادی بیشتر زندگی خود را ادامه دهید. زیاده روی اشکالی ندارد اما حریص مندی بیش از اندازه زندگی را به کامتان تلخ می کند.

اگر در رضایت و شادی دیگران سهیم باشید بیشک خودتان نیز شاد و خوشحال خواهید بود. شادی و خوشحالی از راه خودخواهی امکان پذیر نیست. در عوض با بخشش و شاد کردن دیگران زندگی خودمان نیز شاد خواهد بود.

اگر به دنبال شادی دیگران هستید باید تمرین همدلی داشته باشید. باید بتوانید دیگران را با دلسوزی و همدلی کمک کنید و با افکار مثبت آنها را یاری رسانید. این کار از خودپرستی شما می کاهد و درهای شادی را به دریچه های زندگی تان باز می کند.

شاید باورش کمی سخت باشد اما شخصیت، اساس خوشحالی است و خوشحالی ضامن شخصیت. اگر شما به قول و وعده های خود عمل کنید شخصیت و اراده بیشتری پیدا می کنید علاوه بر این اعتماد دیگران به شما بیشتر خواهد بود و نتیجه آخر خوشحالی بیشتر است. زمانی که به موقع سر وعده می روید. زمانی که تصمیم می گیرید برای همیشه سیگار را کنار بگذارید. همان زمانی است که احساس لذت را تجربه می کنید.

ورزش یک راه عالی برای شادی و غلبه بر افسردگی است. تحقیقات نشان داده ورزش علاوه بر سلامت جسم می تواند سلامت روان را نیز تضمین کند و باعث احساس خوشحالی درونی در افراد گردد.

گوش دادن به آهنگ های مورد علاقه خود می تواند در به وجود آمدن احساس آرامش و شادی نقش داشته باشد. گوش دادن به موسیقی های مثبت، احساس شادی و آرامش در لحظه را بیشتر به وجود آورد. حتی دانشمندان پیشنهاد می کنند لیستی از آهنگ های شاد و مورد علاقه خود (آهنگ های مثبت) تهیه کنید و در زمان هایی که احساسات و افکار منفی شما را آزرده می کنند این لیست را بر خود پخش کنید.

علم ثابت کرده استراحت و خواب کافی تاثیر زیادی بر روی خلق و خو می گذارد از این مدیریت خواب و داشتن استراحت کافی می تواند علاوه بر شادی بر بازدهی و بهره وری فرد نیز تاثیر بگذارد. دانشمندان برای افرادی که استراحت کافی ندارند اضافه کردن 60 تا 90 دقیقه خواب کافی و مفید در شب را لازم می دانند تا افراد بتوانند در روز با سلامت جسمی و روانی بیشتری به کارهای خود بپردازند و شاد باشند.

این شما هستید که شادی را برای خودتان می سازید! این شما هستید که تصمیم می گیرید چگونه افکار خود را مدیریت کنید! این شما هستید که می توانید شادی هایتان را با چیزهای کوچک خراب نکنید! این شما هستید که حتی در مصیبت های بزرگی مانند سیل، زلزله، انبوهی از وام و قرض و… می توانید با روحیه مقاوم به مشکلات لبخند بزنید و به جای غصه و شکایت آنها را عزم راسخ پشت سر بگذارید. پس لطفاً بیشتر خودتان را شاد نگه دارید و برای حفظ احساس شادی درونی تان تلاش کنید.

‘ ‘ ‘

سلام ، امیر محمدی هستم یک بیست درصدی … نمایش تمام پست های امیر محمدی →

واقعا عالی بود. من یک کارگر هستم که در باربری تهران کار میکنم. از صبح تا شب فقط اسباب کشی و حمل بار برای خانه های مردم. این مطلب خیلی جالب بود.

سلام جناب استاد شفیعی عزیز مطالب بسیارعالی و کاربردی بود به امید موفقیت شما درتمام مراحل زندگی🌹

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام و نام خانوادگی *

چگونه ظاهری شاد داشته باشیم

ایمیل *

وب‌ سایت

رمز عبور یکبار مصرف *

چگونه ظاهری شاد داشته باشیم
چگونه ظاهری شاد داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *