چگونه عاشق امام زمان شویم

 
helpkade
چگونه عاشق امام زمان شویم
چگونه عاشق امام زمان شویم

أَعِینُونِی بِوَرَع وَاجْتِهَاد، وَعِفَّة وَسَدَاد

مرا با پرهیزگارى و تلاش (براى پاک زیستن) و عفت و پیمودن راهِ درست یارى دهید

نهج البلاغه بخشی از نامه ۴۵

اگر توانستیم از این طریق امام را یاری کنیم خواهیم توانست در هنگام ظهور هم ایشان را یاری کنیم و اگر نوانستیم ….. برای همین است که دشمنان امام زمان تمام تلاششان را می کنند که نگذارند در دنیا ۱۲ میلیارد سایت پرنو و مستهجن وجود دارد یعنی تقریبا برای هر نفر در کره زمین ۲ سایت چگونه عاشق امام زمان شویم

 

http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up8/64864613033941697415.jpg

و حتی امروز بسیاری از جوانان خود را پیرو دیگران می دانند شخصیت های که آیه ۲۷ نساء در شانشان نازل شده است

البته شناخت امام زمان دو گونه است. اول، شناخت تاريخي وجود آن حضرت مانند اينکه امام دوازدهم است و تاريخ ولادتش در چه سالي است و مانند آن. اما گونه ديگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانيت آن حضرت است که اين شناخت کار هر کسينيست و ظرفيت و لياقت زيادي مي خواهد. و در حقيقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کساني هستند که آن حضرت را به مقام نورانيت شناخته اند براي آگاهي از مقام عظيم امامت رجوع به زيارت جامعه کبيره و تأمل در معاني عميق و عجيب آن توصيه مي شود. همچنين خواندن کتب معتبري که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است مي تواند انسان را تا حدي به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد.

 2. محبت به امام زمان(ع)؛ وظيفه ديگري است که منتظران آن حضرت بايد در خود ايجاد کنند و آن را افزايش دهند. بديهي است که تا انسان از ميهمان خويش خوشش نيايد و نسبت به او محبت نداشته باشد هر چند هم که او رابشناسد نمي تواند واقعا منتظر آمدن او باشد اگر انسان از ميهمان خود بدش بيايد چگونه مي تواند منتظر قدم او باشد و خود را براي پذيرايي از او آماده کند؟ پس تا محبت به امام زمان در وجود انسان شکل نگرفته و شعله ور نشده باشد نمي تواند به وظايف منتظران واقعي عمل نمايد.محبت به امام زمان وظيفه اي است که پيامبر اکرم(ص) نيز به دستور خدا از ما خواسته است. آنجا که در قرآن کريم مي فرمايد: «قل لا اسئلکم عليه اجرا الا الموده في القربي» ؛ (شوري، آيه23).

 3. ايجاد سنخيت با امام زمان(ع)؛ منتظران واقعي وضعيت روحي و فکري و عملي خود با به گونه اي سامان مي دهند که سنخيت کاملي با امام زمان(ع) داشته باشند. آيا مي توان منتظر قدوم کسي بود و با او مشابهت و سنخيت نداشت؟ آيا مي توان محبت کسي را داشت اما با او هيچ سنخيت و مشابهتي نداشت؟ ايجاد سنخيت با امام زمان از طريق تقويت ايمان و تقوا و فضايل اخلاقي و درجات معنوي حاصل مي شود. و تنها در اين صورت است که مي توان ادعاي محبت به امام زمان را داشت. در صورتي که انسان رفتارش مطابق ميل امام زمان باشد شعله محبت او در دلش زبانه خواهد کشيد و عشق آن حضرت او را به فرياد خواهد آورد و دوري اش را بر او سخت و ناگوار خواهد ساخت. طبيعي است که هر چقدر اين سنخيت بيشتر باشد محبت آن حضرت به انسان بيشتر خواهد شد و محبت انسان نيز به آن حضرت افزون تر خواهد گشت.

 4. ارتباط با منتظران ديگر؛ منتظر امام زمان مي داند که برنامه آن حضرت يک برنامه جهاني است و بايد ياوران زيادي داشته باشد تا حرکتش پيروز شود. بنابراين به فکر گسترش ياران و منتظران آن حضرت خواهد افتاد و باارتباط با آنها به تقويت روحيات ايماني خود و ديگران خواهد پرداخت تا بر اساس تعاونوا علي البرّ و التقوي به کمک مؤمنان منتظر ديگر خود را آماده ظهور حضرت بنمايد.

 5. دعا براي تسريع در ظهور امام زمان(ع)؛ منتظر واقعي هر لحظه انتظار محبوب را مي کشد و از خدا مي خواهد که هر چه زودتر او را برساند بنابراين دعاي فراوان براي فرج آن حضرت از وظايف هميشگي منتظرآن حضرتش مي باشد. دعاي براي تسريع در فرج امام زمان مورد توصيه آن حضرت نيز مي باشد.

 6. ارتباط با امام زمان(ع) به شکل هاي مختلف؛ اگر انسان منتظر محبوب خويش را نيابد سعي مي کند عدم دوري محبوب خويش را از طريق ديگري مانند تلفن و نامه جبران نمايد تا اگر به ملاقات او موفق نشده است لا اقل ارتباط ضعيفي با او داشته باشد. همچنين منتظر امام زمان وقتي موفق به زيارت آن حضرت نمي شود از طريق خواندن دعاي ندبه، زيارت آل ياسين، دعاي عهد که از طرف بزرگان بسيار توصيه شده است، و نيز از طريق رفتن به مسجد جمکران ارتباط خود را با آن حضرت حفظ مي کند.

 7. ياد فراوان حضرت؛ ياد کردن از محبوب عادت ديرينه منتظران عاشق است که چندي منتظر محبوب خويش هستند اما نتوانسته اند پس از مدتها انتظار او را ببينند و حال خود را لا اقل با ياد او و نام او آرام مي کنند. به ياد آوردن امام عصر و عنايت او به شيعيان با ذکر احاديث، کرامات، مقام امام و عنايت امام به شيعيان وظيفه ديگري است که منتظران واقعي احساس مي کنند و بدين طريق همواره نام و ياد آن حضرت را زنده نگه مي دارند.

 8. دادن صدقه براي سلامتي آن عزيز و يا حواله نمودن ثواب هايي براي آن حضرت

 9. رفع شبهه و مبارزه با شبهه افکنان درباره وجود، طول عمر و آثار وجودي آن حضرت در بين منتظران.

 10. اميدواري بر قيام و انقلاب آن يوسف زهرا(س) و اميد دادن به ديگران

 11. ايجاد آمادگي دائم رزمي براي ظهور حضرت چنانکه در روايت آمده است: «ليعدن احدکم لخروج القائم و لو سهما؛ هر يک از شما براي قيام قائم(عج)بايد آماده گردد هر چند با تهيه يک تير باشد» (بحارالانوار، ج 52، ص 366، ح 146). منتظران و ياوران مصلح جهاني بايد خود صالح باشند؛

 بنابراين براي فراهم کردن زمينه ظهور حضرتشان، ما بايد از خود آغاز کنيم و با اراده اي محکم، عزمي راسخ و برنامه اي دقيق به اصلاح افکار و انديشه ها و نيز تغيير و اصلاح رفتار و کردارمان بپردازيم و با آگاهي ازوظايف عملي و گسترش شناخت خود از مباني ديني و معرفتي، در راه تقويت بنيه اعتقادي و اخلاقي خويش، تلاش و کوشش کنيم. و در يک جمله با اجتناب از معاصي، لغزش ها و گناهان و انجام دادن واجبات و وظايف ديني ـ در هر محيطي که هستيم ـ به خودسازي اقدام کنيم و باتوبه از اعمال گذشته، قلب خويش را براي تجلّي نور الهي آماده سازيم. بنابراين گناهان گذشته ـ هر چند زياد باشد ـ نمي تواند مانع مهمي در راه رشد و کمال و پيوستن به جرگه منتظران و ياوران واقعي امام زمان(عج) باشد. پس با توبه واقعي، مي توان سيئات و بدي هاي گذشته را به حسنه و نيکي تبديل کرد و به اصلاح گذشته همت گماشت. قرآن راجع به حضرت مهدي(ع) و اصحاب ايشان مي فرمايد: «الدين ان مکناهم في الارض اقاموا الصلاه و آتوا الزکاه و آمرو بالمعروف و نَهوا عن المنکر؛ کساني که اگر در زمين به آنان توانايي دهيم، نماز را به پا داشته و زکات را [به مستحق [مي بخشند و به معروف امر نموده و از منکر نهيمي کنند (حج، آيه 41). امام باقر(ع) در تفسير اين آيه مي فرمايد: «اين آيه براي آل محمد و مهدي(ع) و اصحاب او است». در نتيجه اگر ما هم مي خواهيم از اصحاب و ياران آن حضرت باشيم، بايد به اين امور اهتمام ورزيم.

 در اين رابطه به راه کارهاي زير توجه فرماييد:

1. ارتباط معنوي خود را با خداي متعال تقويت کنيد؛

2. نمازهاي يوميه را در اول وقت و حتي المقدور به جماعت بخوانيد؛

3. سعي کنيد در نماز حضور قلب داشته باشيد و هميشه خود را در محضر خداوند متعال بدانيد؛

 4. از هر گونه گناه و معصيتي اجتناب کنيد؛

 5. حجاب، متانت و وقار خود را کاملاً رعايت کنيد؛

 6. بدانيد که هر هفته، نامه اعمال شما به حضور امام زمان(عج) عرضه مي شود و مورد بررسي قرار مي گيرد؛

 7. اکنون که در دوران تحصيل علم هستيد، بيشترين توجه خود را به درس و موفقيت تحصيلي داشته باشيد؛

 8. با مطالعه کتاب هايي که درباره امام زمان(ع)، آگاهي و شناخت خود را در اين زمينه تعميق و گسترش بخشيد؛ 9. براي اصلاح اوضاع فرهنگي دانشگاه، به تنهايي يا به کمک ديگر دانشجويان متدين و دلسوز و يا به کمک بعضي از تشکل هاي مذهبي دانشگاه، امر به معروف و نهي از منکر کنيد و بدين وسيله جلو بعضي اعمال خلاف را بگيريد. در اين راه نهراسيد و خجالت هم نکشيد؛زيرا خشنودي و رضايت امام زمان(ع)، در گسترش ارزش هاي ديني و اخلاقي و اجتناب از گناه و خلاف است.



چگونه می توانم عشق به امام زمان (عج) و اولیای الهی را به دور از ریا در زندگی ام اثر دهم و رضایت خاطر آنان را جلب نمایم؟



چگونه عاشق امام زمان شویم

محبت داشتن به امام زمان(علیه السلام) و اولیای الهی شدن، نیازمند وجود شرایط و فراهم ساختن زمینه های مناسب است.

باید ویژگی ها و شایستگی های لازم را در خود ایجاد نمود تا مورد عنایت ایشان قرار گرفت.

ما در زندگی روزمره خود نیز زمانی کسی را دوست میداریم که وجه مشترکی بین وی و علایق خودمان ببینیم. و سنخیت و یکرنگ بودن در دوست داشتن و محبت امری لازم است.

چگونه می شود ما توقع داشته باشیم که به اهل بیت و اولیای الهی محبت داشته باشیم ولی در عمل و گرایش های خود، دقیقا مسیری غیر از مسیر آن ها را دنبال کنیم؟

پس برای اینکه این محبت در دل ما ایجاد شود لازمه اش این است که اولا شناخت لازم را از مسیر حق داشته باشیم و مسیر زندگی خود را درست انتخاب کنیم ولی چنین شد، آن وقت خود را هم مسیر و همراه با اولیای الهی خواهیم دید. وقتی الگو و اسوه ما در مسیر کمال، اولیای الهی شدند سعی خواهیم کرد تا از هر جهت خود را به آن ها شبیه کنیم. و محبت به آن ها در دل ما جایگزین خواهد شد.

علاوه بر این محبت، سعی خواهیم کرد برای رسیدن به هدف مطلوب، در تمامی زمینه ها، دستورات و رهنمودهایشان را به کار بگیریم.

و از هر گونه رفتار و عملی که خلاف نظر و میل آن ها باشد خود را به دور نگه داریم. و درون خودمان را آراسته و پیراسته کنیم.

فراتر از این، در وادی توجه قلبی نیز، همواره فکر و ذکرمان متوجه آن ها باشد. چون عاشق به کسی گویند که لحظه ای خیال و فکر و ذکرش (همه مغز فعّالش) از معشوق جدا نباشد. عشق و محبت و هجران معشوق آن چنان قلب و جان و روح عاشق را مسخر نموده که آب و خواب و غذا را از او گرفته و او به چیزی جز معشوق نمی اندیشد و کسی جز او را نمی بیند. هر کس چنین نیست، عاشق نیست.

آیا ما این چنین هستیم؟ آیا وصف عاشقی در ما هست؟ اگر ما شیعه چون پیچک گرد وجود مقدس آن خورشید محبت بودیم، این همه دشمنی و کینه و عداوت و نامهربانی ها برای چیست؟ اگر عشق آن جان جانان و آن گل عصمت را در سر داشتیم، چرا جان خویش را به انواع گناهان آلوده ساخته ایم؟!

قلب و جان عاشق، مسخر و مطیعع معشوق است. پس چرا دل و جان و زبان و چشم و گوش ما تابع و در تسخیر هوای نفس و شیطان است؟ آیا کارهای ما به عاشق شیطان و هوای نفس بیشتر شباهت ندارد تا عاشق آن سمبل زهد و ورع، آن پاک تر از باران بهاری و لطیف تر از شبنم صبحگاهی؟!

اگر معشوق و محبوب ما آن شمس عدالت است، چرا این همه ظلم و بی عدالتی؟!

اگر ما عاشق آن مصلح خود ساخته و مهذب و مجسمه تقوا و تهجد هستیم، پس نشانه عشق ما کو؟ چرا به فکر اصلاح خویش و تهذیب نفس و تزکیه روح خویشتن نیستیم؟

تا زمانی که از خودپرستی و هواپرستی بیرون نیامدیم و دل و جان خود را مسخر مولا نساختیم، به ناحق لاف دوستی می زنیم، شاعر چه زیبا گفته است:

تا تو در بند خویشتن باشی

عشق بازی دروغ زن باشی

عاشق آیینه صاف معشوق و جلوه اخلاق اوصاف و روش های او است.

عاشق امام زمان(علیه السلام) باید او را بشناسد و بنگرد خواسته حضرت چیست؟ حرکت در مسیر خواسته محبوب است که فاصله ها را کم می کند و حصار هجران و دوری را بر می دارد و عاشق را به وصال معشوقش می رساند.

معشوق، خود عاشق و سجاده نشین عشق است

یکی از عاشقان آن حضرت، امام صادق(ع) است که می فرمود: چه شتاب می ورزید برای ظهور قائم(علیه السلام)؟ پیش از آن که خود را اصلاح کنید و ایمان و عمل و اخلاق خود را نیکو گردانید! به خدا قسم! شدت زهد و بی رغبتی اش به دنیا به پایه ای است که در اوج قدرت و توانمندی، از فقیرترین مردم مملکت خویش هم بی آلایش تر زندگی می کند و ساده تر می پوشد و غذا می خورد.

امام کاظم(علیه السلام) یکی دیگر از عشاق آن حضرت می فرمود: امام قائم(علیه السلام) رخسارش گندمگون است. در اثر بیداری شبها جهت عبادت، رنگ چهره اش با زردی به هم آمیخته است. سپس فرمود: پدرم به قربان آن امامی که شبش را با مراقبت ستارگان، در حال رکوع و سجود به سر می برد.

این پاسخ را با پیام آن فروغ حیات و معشوق و عشاق حقیقت طلب و مخلصان حقیقت گام، به یکی از شیفتگان دلباخته اش یعنی شیخ مفید(رحمت الله علیه) به اتمام می رسانیم، بین عاشق و معشوق چه عبارات لطیفی رد و بدل می شود. آن معشوق که صد قافله جان فدای خاک قدمش باد، در نامه اش به عاشق خود می نویسد:

«ای رفیق مخلص و ای دوست مجاهد ما – که خداوند با نصرت خاص خویش تو را بر دشمنانت پیروز گرداند – هر گاه برادران و خواهران شیعه تو، تقوای پروردگار پیشه کنند و حقوق مالی را که بر ذمه دارند، ادا نمایند، از فتنه های نابود کننده در امان خواهند بود. آنان که بخل بورزند و وظایف خود را در قبال مستمندان انجام ندهند، در دنیا و آخرت به زیان و خسران دچار خواهند شد.

اگر شیعیان ما – که خداوند آنان را به عبادت و طاعتش توفیق دهد – با دل های متحد و قلب هایی هماهنگ و یکپارچه، به عهد و پیمانی که با دارند، وفا می کردند. (یعنی ازما اطاعت می کردند و فرمان ما را اجرا می نمودند و خود را به گناه و معصیت آلوده نمی ساختند) هرگز از فیض ملاقات ما محروم نمی شدند و غیبت ما این قدر طولانی نمی شد، بلکه سعادت دیدار ما با معرفتی کامل و شناختی راستین، نصیب شان می شد.

پس ما را از شیعیان غایب نساخته و پنهان ننموده است مگر آن دسته از کارهای آنان که مطلوب و خوشایند مانیست. کارهایی که ما از دوستان خود توقع نداریم.»

کریم خان قاجار در مورد این اصل می گوید: شیعه نیازمند به عالمی است که احکام شریعت را در عصر غیبت از او اخذ نموده و او همان رکن رابع است که به سبب ظلم حاکمان، مخفی بود تا اینکه مصلحت الهی بر ظهور رکن را…

زیارت عبدالعظیم حسنی

چرا زیارت شاه عبدالعظیم مساوی زیارت امام حسین علیه السلام است؟

 در برخی روایات، زیارت قبر ایشان «همانند زیارت قبر امام حسین (ع)&r…

نقش دعا در تعجیل فرج امام زمان (عج) و رابطه آن با قضا و قدر الهی

اگر زمان ظهور امام زمـان مشخص است، تقاضای تعجیل فرج چه معنی ای دارد؟

این سوال شبیه همان سوالی است که گفت اگر…

پس آن چه در این روایت آمده است جنبه توصیه ای دارد و در واقع یکی از ملاکهای استحکام زندگی مشترک است آن هم بعد از ملاک های مهمتری که در شرع بدان اشاره شده است و گرنه مربوط به ارزش گذاری نیست اتفاقا در ر…

وقتی رسول اکرم(ص) نزدیک قلعه های خیبر رسید، سر به سوی آسمان بلند کرد و فرمود:
حضرت رسول اکرم(ص) پرچم را به عمر داد او نیز به میدان رفت و سپس ترسید و بازگشت و فرار کرد.
 در این هنگام، پیامبر اکرم(…

واقفیه

واقفیه به چه کسانی می گویند؟

واقفیه نام گروهی از شیعیان است، که بر امامت امام موسی کاظم(ع) توقف کردند و از اعتراف به امامت امام رضا(ع) سرباز زده و معتقد بودند که امام…

حوادث ناگوار و حتی جنایت های دهشتناک این چند وقت اخیر مانند سیل، زلزله، قتل و کشتار مسلمانان و جنگ و خونریزی در نقاط مختلف جهان و اتفاقات اخیری که در یک سال گذشته رخ داده است، موجب شده که هر از گاهی د…

در مورد یاد شده کینه به دل داشتن کار درستی نیست و گناه محسوب می‌شود. باید سعی شود هرطوری شده مشکل حل شود و نسبت به رفتارها و تهمت‌ها عفو را پیشه‌ خویش قرار داد. زیرا عفو و گذشت خصلت انسان‌های شایسته ا…

بی تردید با آشنایی با علل لجاجت می توان مسیر درمان آن را هموار کرد. به طور کلی علل لجاجت گاهی ریشه در فرد لجوج دارد و گاهی ریشه در فرد مقابل و گاهی در هر دو. اما این علل می تواند یک یا چند تا از عوامل…

چگونه عاشق امام زمان شویم

دوستی با جن های مسلمان و استفاده از آنهاآیا می توان با جن های مسلمان دوست شد و آنها را بعنوان استاد برای درمان بیماریها استفاده کرد؟

در عقیده اسل…

زندگی نامه شهید بهشتی

آیا می توانید زندگی نامه شهید بهشتی را برایم ارسال کنید؟

شهید سید محمدحسین بهشتی در دوم آبان 1307 هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش ا…

نام کتاب های پیامبران در قرآن

نام کتاب های پیامبران که در قرآن کریم آمده است، چیست؟

در هر جاى قرآن كريم، كه كتاب به انبيا (ع) نسبت داده شده مقصود صحفى است كه شرايع دينى در آن…

چگونه عاشق امام زمان شویم
چگونه عاشق امام زمان شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *