چگونه عاشق فیزیک شویم

 
helpkade
چگونه عاشق فیزیک شویم
چگونه عاشق فیزیک شویم

مشاهده نسخه کامل
: چگونه به فیزیک علاقه مند شوم؟در این درس بسیار ضعیف هستم

درس فیزیک یکی از دروس مهم در دوران متوسطه و دانشگاه است. فیزیک ذاتا یک درس مفهومی و دارای معنی فیزیکی است و برای آموزش بهتر ان روش خوب این است که سعی کنید به صورت پایه ای این درس را یاد بگیرید.برای یادگیری پایه ای و مفهومی درس فیزیک راهکارها و روش های مختلفی وجود دارد. باید از تمامی امکانات موجود برای آموزش بهتر این درس استفاده کنید. درس فیزیک هم در دوران متوسطه برای رشته های ریاضی و تجربی مهم است و هم در دانشگاه هم بسیاری از رشته های دانشگاهی این درس را دارند و دانشجویان باید آن را پاس کنند. برای دانشجویان رشته های فنی مهندسی درس فیزیک عمومی 1 و 2 که معمولا فیزیک هالیدی هم تدریس می شود ارائه می گردد. برای دانشجویان رشته های مهندسی مکانیک و مهندسی عمران و معاری و بعضی از رشته های دیگر حتی به نظر می رسد که تعدادی از درسهای آنها ادامه همان مباحث ارائه شده در درس فیزیک است. به عنوان مثال بحث تعادل که در درس استاتیک مطرح می شود قبلا در درس فیزیک متوسطه به صورت خلاصه تر ارائه شده است. برای دانش اموزان رشته تجربی هم به منظور کسب رتبه خوب در کنکور زدن درصد بالای درس فیزیک مهم است. بنابراین با توجه به مطالب ارائه شده می توان گفت برای بسیاری از رشته ها درس فیزیک یک درس مهم است و برای موفقیت در تحصیل و داشتن معدل بالا و …. خوب یاد گرفتن و خوب بلد بودن ان اهمیت زیادی دارد. نکته دیگر اینکه درس فیزیک یک درس مفهومی و معنی دار است. به این معنی که نباید فکر کرد که در درس فیزیک یک سری فرمول و رابطه به صورت انتزاعی ارائه می شود و باید آنها را حفظ کرد و مسائل را با استفاده از انها حل نمود. به خاطر سپردن فرمولها و روابط خوب و لازم است ولی در کنار آن باید معنی فیزیکی این فرمولها را هم فهمید و درک کرد. فیزیک یک درس کاملا مفهومی است و هر کدام از روابط ارائه شده در آن با یک پدیده فیزیک واقعی در ارتباط است و اگر می خواهید در این درس نمره خوبی بگیرید و واقعا به یادگیری فیزیک علاقه دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید.

مطالعه کنید: چگونه فیزیک را بهتر یاد بگیریم و در امتحان فیزیک موفق باشیم؟به عنوان مثال، اگر در درس فیزیک بحث بردارها، جمع و تفاضل بردارها و …. مطرح می شود و لازم است تا شما این مباحث را یاد بگیرید به این دلیل است که بسیاری از کمیت ها کمیت های برداری هستند و بعدا که با آنها سر و کار دارید باید بتوانید مباحث مربوطه را پیش ببرید. از جمله کمیتهای برداری می توان به نیرو، سرعت، شتاب و …. اشاره کرد. در همان بحث تعادل که قبلا به آن اشاره کرد بعضا لازم است برآیند نیروها را در یک راستا بدست آورید و این کار با استفاده از روزابط مربوط به برآیند بردارها ممکن است. پس اگر دقت کرده باشید به کمیتهایی مانند نیرو، سرعت، شتاب و …. اشاره شد که همه ی این موارد کمیتهای فیزیکی هستند که در عالم واقعیت با آنها سر و کار داریم. به صورت کلی می توان گفت در درس فیزیک چیزی کشف یا اختراع نمی گردد و تمام تلاش برای این است که پدیده هایی که در عالم واقعیت اتفاق می افتد را با استفاده از فرمولهای فیزیک و روابط توصیف کرد و بتوانیم کمیتهای مجهول را محاسبه کنیم. حال اگر شما این بخش از کار که همان درک معنی فیزیکی روابط و فرمولها است را کنار بگذارید و سعی کنید فقط روابط را به خاطر بسپارید در نهایت در درس فیزیک موفق نخواهید شد. اگر درک درستی از فیزیک و روابط فیزیکی داشته باشید و به اندازه کافی تمرین و مسئله حل کرده باشید، وقتی شوال یا مسئله جدیدی را می بینید در تحلیل ان موفق تر عمل خواهید کرد به نسبت حالتیکه فقط روابط و فرمولها را حفظ کرده باشید. بنابراین توصیه کلی این است که سعی کنید در درس فیزیک معنا و مفهوم روابط و فرمولهای ارائه شده را هم به خوبی درک کنید و فقط به حفظ کردن فرمولها اکتفا ننمائید.

پیشنهاد می شود مقاله نحوه درک بهتر مسائل فیزیک و خوب فهمیدن درس فیزیک را هم بخوانید.

همانطور که گفته شد، برای آموزش مفهومی و پایه ای درس فیزیک راهکارهای مختلفی وجود دارد. در مرحله اول کلاسهای تدریس فیزیک در مدرسه و یا دانشگاه را جدی بگیرید. اتفاقا کلاس فیزیک برای یادگیری این درس بسیار مفید است. در کلاسهای مدرسه و دانشگاه روی مسائل و تمرینات بحث می شود. ممکن است خودتان یا یکی از همکلاسی هایتان سوال بپرسد و همین سوال باعث شود مسئله به خوبی باز شود و تشریح گردد. مدرس یا معلم فیزیک شما با سالها تجربه تدریس درس فیزیک به خوبی مسائل و مطالب را تشریح می کند و می توانید سوالات خودتان را بپرسید. خلاصه اینکه در این کلاسها چون مطلب مورد بحث و بررسی قرار می گیرد اگر خودتان خوب دقت کنید و به مطالب گوش دهید و سوال بپرسید حتما خیلی خوب درس فیزیک را یاد خواهید گرفت. در کلاسهای فیزیک هم با همین دید حاضر شوید که می خواهید فیزیک را بفهمید. به این معنی که اگر رابطه یا فرمولی ارائه شد و توضیحات کافی نبود و یا شما کاربرد ان رابطه را درک نکردید سوال بپرسید و یا یادداشت کنید تا بعدا بپرسید. اگر دقت کرده باشید در کلاس فیزیک و حتی کلاس سایر دروس هم افرادی که علاقه مند به یادگیری هستند در ردیف های جلوی کلاس می نشینند و افرادی که قصد یادگیری ندارند به ردیف های آخر کلاس پناه می برند. یعنی کلاس همان کلاس است ولی بسته به هدف و دید دانش آموز یا دانشجو می تواند برای یک نفر کاملا مفید باشد و برای دیگری نه. شما سعی کنید از کلاسهای فیزیک بهترین استفاده را داشته باشید و جزوه بنویسید و سوال بپرسید. کلاسهای فیزیک را مانند یک فرصت خوب برای یادگیری ببینید و در جزوه خودتان نکات مهم و مطالبی که درک کرده اید و فهمیده اید را یادداشت نمائید.

چگونه عاشق فیزیک شویم

مطالعه این مقاله هم مفید است: چگونه فیزیک را پایه ای یاد بگیریم

اگر می خواهید درس فیزیک را خوب یاد بگیرید و به صورت مفهومی آموزش ببینید در کنار شرکت در کلاسهای فیزیک مدرسه و دانشگاه خودتان هم باید درس بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید. شرکت در کلاسهای فیزیک مهم است و برای یادگیری لازم می باشد. اما مهمتر از آن میزان مطالعه و حل تمرین و مسئله خود شما است. بعد از کلاسهای فیزیک جزوه را مرور نمائید و متن کتاب درسی را بخوانید. خیلی روی کتابهای کمک آموزشی تاکید نداشته باشید. کتاب اصلی خودتان را در اولویت قرار دهید و آن را بخوانید. اگر وقت کردید کتاب کمک آموزشی هم می تواند مفید باشد ولی در ابتدا کتاب اصلی خودتان را بخوانید. تمریناتی که در کلاس فیزیک حل شده است را مرور کنید و روی آنها تامل و تفکر کنید. ببینید خودتان می توانید یک بار دیگر همان تمرین را حل کنید. آیا راه حل دیگری هم دارد؟ چرا مدرس یا معلم شما این فرمول را به کار برد؟ خلاصه اینکه تمرینات را برای خودتان تشریح کنید و توضیح دهید. روی تمرینات و مسائل حل نشده فکر کنید و قبل از مراجعه به حل المسائل خودتان راه حلی ارائه دهید. در طول ترم درس بخوانید و خواندن درس فیزیک را به ایام امتحانات موکول نکنید. یادگیری عمقی و مفهومی فیزیک به زمان نیاز دارد. در ایام امتحانات تمام تلاش شما این خواهد بود که درس را تمام کنید و فرمولها را حفظ کنید. در ایام امتحانات نمی توان فیزیک را مفهومی خواند. اگر در درس فیزیک اشکالات پایه ای دارید می توانید از مدرسین تدریس خصوصی فیزیک هم کمک بگیرید. برای مشاهده لیست مدرسین فیزیک بر روی عبارت معلم خصوصی فیزیک یا تدریس خصوصی فیزیک کلیک کنید. در کلاسهای خصوصی فیزیک می توانید هر سوال یا اشکالی را بپرسید و در ایام امتحانات هم برای جمع بندی و رفع اشکال استفاده از جلسات تدریس خصوصی کاملا مفید خواهد بود.

پیشنهاد می شود مقاله راهکارهای عالی برای یادگیری مفهومی و عمقی درس فیزیک را بخوانید.با توجه به مطالب ارائه شده، به عنوان جمع بندی می توان گفت، چون فیزیک به صورت ذاتی یک درس مفهومی است باید تلاش کنید از تمام امکانات برای یادگیری مفهومی و عمقی آن استفاده کنید. اگر درس فیزیک را به صورت عمقی و نه سطحی یاد بگیرید هم در امتحان فیزیک و هم در کنکور فیزیک موفق تر خواهید بود. برای موفقیت در فیزیک فقط فرمول حفظ نکنید و درس را درک کنید. برای یادگیری عمقی این درس به صورت مرتب در کلاسها شرکت کنید و خودتان هم در طول ترم درس بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید. با این دید در کلاسهای فیزیک شرکت کنید و یا کتاب فیزیک را بخوانید که می خواهید مطالب را به صورت عمقی متوجه شوید و برای آن تلاش کنید.

دانلود سوال و جزوه فیزیکمنبع: ایران مدرس

مطالبتون علی و بدرد بخور بوده

سلام
من فیزیک رو خیلی دوست دارم و مقاله تونم عالی بود

هر چند فیزیک بخونم بازم کمه چون واقعا مسائلش خیلی زیادن و تموم شدنی نیست

سلام بله من هم همین مشکل رو دارم و متاسفانه خیلی از این درس خوشم نمیاید و نمیدونم که چی کار میتونم بکنم؟!

سلام من نمونه سوال از درس فیزیک زیاد حل می کنم ( کلاس دهم هستم) مثلا می بینید اون سوال رو حل می کنم متوجه اش می شم ولی همون سوال یکم تغییر کنه دوباره گیج می زنم

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه عاشق فیزیک شویم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

اصلا عاشق فیزیک شدن یعنی چه؟کسی مثل آلبرت انیشتین عاشق فیزیک بود.وقتی وی در حال فکر کردن و طراحی نظریه نسبیت خود بود،تصادفا همسر خود را در خیابان می بیند و به او می گوید”شما کمی برایم آشنایید.آیا شما را در جایی دیده ام؟”همسر او با عصبانیت پاسخ می دهد”آلبرت من همسر تو هستم.”کسی عاشق فیزیک است که هر چه را می بیند با دلیل علمی ببیند یعنی با چشم فیزیک!او باید تحقیق کند تا دلیل چیز ها را بفهکد؛البته تحقیق داریم تا تحقیق.یک نوع تحقیق داریم که با زدن چند دکمه در رایانه(اینترنت)هزاران صفحه علمی در مورد مطلب ما می آید،ولی نوع دوم تحقیق بهتر است که شما از دبیران و…..در مورد مطلب خود می پرسید و کتابها و مجلات زیادی را زیر و رو می کنید تا تحقیق خود را کامل کنید.مثلا اگر شما بخواهید در مورد چشم تحقیق کنید می توانید به چشم پزشک یا پزشک عمومی یا…..مراجعه کرده و از او اطلاعاتی را بدست آورید.این نوع تحقیق بهتر از تحقیق نوع اول است چون برای بدست آوردن آن مطالب تلاش و کوشش کرده اید و مطالب بهتر به یادتان می ماند.انیشتن با یک قطب نما عاشق علم و فیزیک شد پس ما هم می توانیم بوسیله چیزی عاشق فیزیک شویم.قبل از این اتفاق برای انیشتن اویک کودن بود،حتی حرف زدن و جدول ضرب را به سختی یاد گرفت!پس از مطرح شدن نسبیت یکی از سخنان معروف او این است که می گوید:”خداوند هیچ وقت تاس نمی ریزد.”یعنی هیچ چیز شانسی نیست.حتی ما می توانیم دنیا را با علوم مختلف نیز ببینیم.روایتی از مندلیف است که گوید”او آن قدر گرم تنظیم جدول تناوبی بود که در روزی بارانی عناصر را به صورت فرمول دید که روی میز کارش رژه می رفتند”او یک دیوانه نبود بلکه دنیا را به چشم شیمی می دید.ما می توانیم عشق به فیزیک بودن را وسیله ای سازیم تا انیشتن های آینده را بسازیم.                                            محمد انصاری16:10  17/6/1391


چگونه عاشق فیزیک شویم

قالب طراحی شده توسط گروه طراحی آوا و اجرا شده روی وب سایت ایکس گرافیک و ترجمه وسئو شده برای رزبلاگ توسط اسکینک دات آی آر

گاماپلاس 1396-11-30 آموزشی, مغز و کنکور ۱۳ نظرها 16,720 بازدید

ایجاد علاقه برای درس خواندن

Ways to create an interest in learning

علاقه

بدون شک مهم ترین، اصلی ترین، جدی ترین و موثرترین عاملی که می‌تواند باعث افزایش تمرکز شما شود، علاقه زیاد شما به کار یا مطالعه می‌باشد.

چگونه عاشق فیزیک شویم

داشتن علاقه به یک موضوع به صورت ناخودآگاه تمرکز شما را به صورت شگفت انگیزی افزایش می‌دهد . تصور کنید دقیقه۹۱ فینال جام جهانی است و تیم محبوب شما۱-۲ عقب بوده و داور یک ضربه آزاد دقیقا پشت محوطه جریمه رقیب اعلام کرده است. به نظر شما برای اینکه در این لحظه تمرکز داشته باشید، لازم است به شما تکنیکی یاد بدهم؟! در این لحظه شما هر مانع تمرکز بیرونی را منفجر خواهید کرد!! پس بسیار مهم تر از دانستن تکنیک‌ها، علاقه مندی شما به موفقیت و همچنین به موضوع درس است . کسی که یک درس را دوست ندارد به هیچ روشی نمی‌توان در او تمرکز حواس ایجاد کند.

ما در این مقاله ایجاد علاقه برای درس خواندن را در قالب روش‌هایی بنیادی برای شما آورده ایم.

ایجاد علاقه برای درس خواندن روش‌ها و تکنیک‌های زایدی دارد اما در این مقاله سعی شده به مهم ترین روش‌ها اشاره کنیم

و از شما خواهش میکنیم این متن را تا انتها با عشق و علاقه بخوانید.

 

دوست عزیز من، قطعا بدانید شما به راحتی می‌توانید در خود علاقه ایجاد کنید. اصلا تمام علاقه‌های امروز شما قبلا وجود نداشته و به تدریج در شما ایجاد شده است . علاقه یک موتور محرک انگیزشی است که شما را با حداکثر سرعت به سمت موفقیت می‌برد.

۵ تکنیک زیر ایجاد علاقه برای درس خواندن را برای ما آسان تر می‌کند.

 

بسیار بدیهی است هنگامی‌که شما مطمئن هستید در یک درس شکست می‌خوردید، هیچ علاقه ای هم به مطالعه آن نخواهید داشت . پس ابتدا تجسم خود از موفقیت را تغییر دهید. فکر موفقیت به شما شور و شوق حرکت خواهد داد و این یعنی یک فیدبک مثبت موفقیت.زیرا علاقه بیشتر ، تمرکز بیشتر را به دنبال داشته و منجر به مطالعه بیشتر و کسب موفقیت و نهایتا علاقه بیشتر خواهد شد.

امروز باور‌های از قبیل تفکر مثبت و قانون جذب در ذهن مردم شکل گرفته و برخی فکر میکنند با فکر کردن مثبت درباره موضوع یا آرزویی میتوانند به آن برسند.در صورتی که این تفکر کاملا اشتباه است!قانون جذب و تفکر مثبت یک موتور محرکه و انگیزاننده است و این موضوع حلقه‌های مفقوده ای دارد که اینجا فرصت پرداختن به آن را نداریم.اما بدانید که تفکر مثبت و خوش بینانه گام اول رسیدن به هدف است و تمام آن نیست.

 

حتما در ابتدای پرداختن به یک موضوع، اطلاعات ساده، کم حجم و کاملا کاربردی نسبت به آن موضوع دریافت کنید . اگر از این موضوع امروز کلاس ریاضی خود باخبر باشید، یا بدانید این بخش از فیزیک چه کاربردهایی در زندگی روزمره شما دارد، باعلاقه بیشتری مطالعه خواهید کرد.

پیش مطالعه کمک بسیاری زیادی به فهم مطلب اصلی و همین طور علاقه مندی به آن میشود.اگر قبل از رفتن به کلاس درس نیم نگاهی به درسی که معلم میخواهد بدهد داشته باشید ، سرکلاس فعالانه تر به درس گوش میکنید چون شما نسبت به بقیه دانش آموزان علم بیشتری به موضوع دارید و همین باعث علاقه مندی بیشتر شما به درس میشود.

 

هیچ گاه کاری را که دوست ندارید از حجم زیاد آغاز نکنید . اگر به درس زبان علاقه ندارید از روزی ۱۰ دقیقه مطالعه شروع کنید. چون تحمل ۱۰دقیقه برای شما دشوار نخواهد بود و به مرور زمان شما می‌توانید حجم مطالعه خود را افزایش دهید. اگر به طور کلی به درس خواندن علاقه ندارید، از زمان مطالعه روزانه کم و سبک شروع کرده و در ابتدا فقط درس‌هایی را بخوانید که کمی‌بیشتر به آن‌ها علاقه مند هستید.

همه قهرمانان حوزه ورزش از تمرینات کوچک و سبک شروع کردند پس شما هم با گام‌های کوچک اما مستمر کار را شروع کنید.

 

همه ما پول را دوست داریم. اما یک سوال : چه چیزی در پول برای شما جذابیت دارد؟ برگه‌های اسکناس خود به خود ارزشی دارند؟ اگر بانک مرکزی اسکناس‌های موجود را تقلبی اعلام کند، باز هم شما به آن‌ها علاقه دارید؟ خیر. جواب شما این است ((من پول را دوست دارم چون به من کمک می‌کند تا به تمام خواسته‌هایم برسم و از زندگی لذت ببرم)). در واقع شما کاغذهای اسکناس را دوست دارید چون شما را به هدف‌هایتان می‌رسانند. پس اگر قبول کنید با یادگیری درس شیمی‌می‌توانید به هدف خود در آزمون ورودی دانشگاه دست یابید، آیا به آن علاقه مند نخواهید شد؟

لطفا هدف‌های خود را بنویسید و تمام تمرکز خود را بر روی رسیدن به هدف و لذت بردن از آن بگذارید. تصور مثبت نسبت به آینده یک مسیر نیرو و انگیزه شگرفی در شما به وجود می‌آورد که همین باعث حرکت شما میشود.

 

از تمام اصول تلقین و تجسم خلاق استفاده کنید. مثلا اگر درس عربی را دوست ندارید ، تصور کنید در کنکور ، درصد عربی شما بالا بوده و همین امر باعث قبولی در رشته موردعلاقه شما شده است . همچنین به خود تلقین کنید :(( من درس عربی را دوست دارم و قطعا درصد بالای را در آن بدست می‌آورم . ))

 

حتما (( روش مطالعه درس عربی )) را هم بخوانید.

 

صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید : Gamaplus @

Tags Ways to create an interest in learning با بی علاقه بودن فرزندان به درس خواندن چه کنیم؟ بی علاقگی به درس حذف شرط: دلایل علاقه نداشتن به درس ریاضی دلایل علاقه نداشتن به درس عربی دلایل علاقه نداشتن به درس ریاضی روش های ایجاد علاقه وقتی از یک درس بدم میاد چکار کنم ؟

1398-02-17

1398-02-02

1397-11-29

1397-11-24

ممنون از سایت خوبتون که مطالبی در جهت افزایش آگاهی افراد قرار میدید.موفق باشید

تشکر موفق باشید

خیلی ممنونم بابت انتشار این مقاله بسیار مفید و کاربردی موفق باشید به امید موفقیتهای روز افزون.

سلام و احترام خدمت مدیر وبسایت بنده از مطالب سایت شما لذت بردم و استفاده کردم تبریک میگم سایت خوبی طراحی کردید خواستم از زحماتتون تشکر کنم، باز هم مطالب وبسایت شمارو پیگیری و استفاده خواهم کرد

ممنون موفق باشید

چگونه عاشق فیزیک شویم

ممنون از سایت خوبتون که مطالبی در جهت افزایش آگاهی افراد قرار میدید.موفق باشید

با تشکر از شما موفق باشید

ممنون که سرعت سایتتون بالاست برای این تو خیلی از سایتا رفتم ولی سرعت سایتشون بد بود خداروشکر که راحت چیزی که میخواستم پیدا کردم

خوشحالیم که رضایت شما را جلب کردیم

موفق باشید

به نکات خوبی اشاره کردین موفق باشید

ممنون از نظر شما دوست عزیز

موفق باشید

خیلللللی ممنون بابت مطالب

خواههههههههههههههش

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تهران _ چهار راه فرمانیه _ خیابان پاسداران شمالی _ پایین تر از سه راه اقدسیه _ کوچه تنگستان ۲ _ ساختمان شهرداری طبقه اول موسسه گاماپلاس

 

موبایل : 09129419455

ثابت : 28422455_021

تلگرام : shimi100dt@ 

ایمیل : Gamaplus.pub@gmail.com

مرکز مشاوره دکتر شکری – مشاوره و برنامه ریزی کنکور 1400 با دکتر شکری

درس خواندن خیلی کسالت باره! شاید بارها برای همه ما پیش آمده که: تا کتاب را به جهت مطالعه باز می کنیم، به سرعت خسته و خواب آلود می شویم؛ به نظر شما باید چکار کرد تا به درس و مطالعه علاقه مند شویم و با شور و اشتیاق درس بخوانیم و از درس خواندن لذت ببریم ؟ در این مقاله آموزشی می خواهیم راهکارهای صد در صدی را برای شما بازگو کنیم که چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنیم؟

 

فایل انگیزشی 9 فروردین 97 نیز همانند تمامی فایل های ویدیویی و صوتی موجود در سایت به صورت رایگان در دسترس شما عزیزان قرار گرفته تا از آن استفاده بفرمایید.

 

چگونه عاشق فیزیک شویم

 

شاید بارها از خودتان پرسیده باشید که چرا فقط هنگام درس خواندن حالت خواب آلودگی به شما دست می دهد؟! در پاسخ به این سوال باید بگوییم حالت های ساکن و زمان نامناسب درس خواندن شما را به این وضعیت دچار می کند.هنگامی که شروع به درس خواندن می کنید، در چه حالتی هستید؟ نشسته اید؟ ایستاده اید؟ و یا بر روی مبل یا تخت خواب خود دراز کشیده اید؟ در چه ساعتی از روز درس می خوانید؟ صبح زود؟ بعد از صرف ناهار؟ در ساعت های پایانی شب؟!بیشتر دانش آموزان هنگام مطالعه درس فقط یک حالت بدنی دارند و این حالت باعث جلوگیری از فعالیت بدنی می شود، به همین خاطر اسید لاکتیک وارد خون و مایع بین سلولی شده، مقدار زیادی از اکسیژن خون را جذب می کند و در نتیجه بدن احساس خستگی می کند؛ به همین دلیل است که به مغز فرمان خستگی بدن می رسد و شما هنگام مطالعه احساس خواب آلودگی خواهید کرد.

 

انگیزشی شروع برای کنکور از مهر

از الان شروع به درس خواندن کنم قبول می شوم

نگران نباشید، راه حل هایی برای این مورد وجود دارد. شما باید به درس خواند علاقه مند شوید و این مورد فقط با راهکارهای اصولی قابل انجام است.هنگامی که درس می خوانید به چه جیزهایی فکر می کنید؟ هواستان پرت می شود؟ در این هنگام باید مطالعه را قطع نمایید، چراکه باعث ایجاد عدم علاقه به مطالعه در شما می شود. درسی را یاد نمی گیرید؟ نکته هایی از درس برای شما مبهم است؟ سریعاً آن درس را رها کنید؛ در مجموع اگر در هنگام مطالعه درسی نتوانستید ذهن خود را بر روی آن درس متمرکز کنید باید آن را رها کرده و به فعالیت دیگری مشغول شوید.یکی از عواملی که باعث عدم اشتیاق به درس خواند می شود، سخت بودن و قابل فهم نبودن درس مورد نظر است، برای مثال به سراغ درسی مانند ریاضی رفته اید. پایه درسی شما در این کتاب ضعیف است، پس با مطالعه سرسری و بی برنامه علاقه خود را به این درس کاهش داده و زود خسته می شوید.

در این مطلب به طور مفصل به شما می گوییم که چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنیم؟ در ادامه راهکارهای عملی و ثابت شده ای را به شما آموزش خواهیم داد و شما باید به آنها عمل کنید و نتیجه آن را بعد از تمرین های فراوان ببینید:

1- مطالعه منظم و با برنامه ریزی: قبل از اینکه شروع به مطالعه درسی کنید باید برنامه ریزی مشخصی را داشته باشید و هدف خود را از آن مطالعه حتی برای مدتی کوتاه مشخص نمایید. برای مثال: می خواهم مبحث ژنتیک درس زیست شناسی را یک بار کامل روخوانی کنم.2- انتخاب ساعت مطالعه مشخص: یکی از مهمترین عواملی که باعث عدم یادگیری درس و در نتیجه دلسری دانش آموزان می شود، مطالعه در زمان های نامناسب است. مطالعه درس های سخت و دشوار در ساعات پایانی شب و یا مطالعه درس های حفظ کردنی در ساعت های بعد از صرف ناهار کاری عبث و بیهوده است و نتیجه ای جز «خواب» نخواهد داشت.3- مطالعه با پیش زمینه قبلی: اگر تازه شروع به مطالعه کرده اید، به سرعت به سراغ درس های مفهومی و سخت نروید، اگر در پیشنیاز درسی ضعیف هستید، ابتدا پایه را به خوبی فرا بگیرید و سپس ادامه درس را بخوانید تا بتوانید به صورت مفهومی به سوالات درسی خود پاسخ دهید.4- برنامه ریزی برای تمام فعالیت های روزانه: طی سال های اخیر با دانش آموزان زیادی مواجه شده ام که یکسال تمام خود را وقف درس خواندن می کنند و جز درس فعالیت دیگری ندارند؛ دوستان عزیزی که به این روش درس می خوانید نتیجه کار شما خوب نخواهد بود و در صورتیکه در کنکور قبول نشوید مطمئناً دیگر به درس خواندن علاقه ای نخواهید داشت! پس در طول یکسال مطالعه برای تمام کارهای خود برنامه ریزی داشته باشید. مطالعه درس، ورزش، بازی، تفریح، مهمانی، مسافرت و حتی کار کردن. هر کاری باید سر جای خودش انجام شود. مطمئناً بعد از یک تفریح عالی با علاقه ی بیشتری به درس خواندن می پردازید.5- دمای محیط خود را متعادل کنید: هوای گرم و سرد در نتیجه درس خواندن شما تأثیر مستقیم دارد. در زمستان کنار شومینه و بخاری شروع به درس خواندن می کنید و به دلیل حس خوب گرما در زمستان بر روی کتاب خود به خواب می روید. این کار مدت ها انجام می شود، درس ها تلنبار شده و شما از درس خواندن به دلیل ایجاد حس خواب آلودگی متنفر می شوید. اما عامل اصلی عدم تعادل در دمای محیط مطالعه بوده است.

6- طرز نشستن خود را تغییر دهید: اگر عادت کرده اید که هنگام مطالعه دراز بکشید، مغز شما فرمان خستگی را دریافت می کند و تمرکز شما کم شده و به حالت خواب می روید. پس به طرز نشستن خود دقت فرمایید؛ با کمری صاف و مناسب مطالعه بنشینید مانند زمانی که در کتابخانه مشغول مطالعه هستید.7- پرخوری ممنوع: هنگامی که غذای زیادی را میل کرده اید، به هیچ عنوان به سمت درس خواندن نروید، سنگینی بیش از حد باعث خواب آلودگی هنگام درس خواندن می شود و راندمان مطالعه شما را به شدن کاهش می دهد.8- پیاده روی کنید: اگر اکثر مواقع دچار خواب آلودگی در مطالعه می شوید، درس را رها کرده و در فضای سبزی شروع به پیاده روی کنید تا انرژی حود را احیا کنید.9- ورزش کنید: به هیچ عنوان ورزش را ترک نکنید؛ ورزش باعث تخلیه هیجان و از بین رفتن استرس می شود و مغز . بدن شما را برای یک مطالعه عالی آماده می کند.10- دوش آب ولرم بگیرید: اگر هنگام مطالعه با خستگی و خواب آلودگی روبرو شدید، یک دوش آب ولرم می تواند شما را دوباره سرزنده و شاداب کند.

11- خواب کافی: یکی از مهمترین عوامل در عدم خستگی هنگام مطالعه و ایجاد انگیزه و علاقه برای درس خواندن، داشتن خواب کافی است؛ حتماً در طول شب در زمان مناسب بخوابید و صبح ها بیدار شوید و در مجموع حداقل 8 ساعت مفید بخوابید. اگر عادت دارید که ظهرها هم بخوابید، حداکثر نیم ساعت بخوابید تا بدنتان قوای خود را بدست بیاورد. پس به خواب خود بسیار اهمیت دهید.12- نرمش در بین مطالعه: هنگام مطالعه به دلیل عدم فعالیت بدن، ممکن است دچار اسپاسم، خواب رفتگی دست و پا، سردرد، گردن درد و بدن درد شوید، لازم است هر نیم ساعت چند حرکت کششی را انجام دهید و بعد مطالعه خود را ادامه دهید.13- گاهی با صدای بلند مطالعه کنید: لازم است گاهی با صدای بلند درسی را مطالعه کنید مانند درس های ادبیات، زبان فارسی و انگلیسی؛ البته باید در مکانی باشید که مزاحم کسی نباشید.14- مطالعه غیردرسی داشته باشید: لازم است حتماً در طول هفته ساعاتی را به مطالعه غیر درسی اختصاص دهید و مغز خود را فقط به درس های مفهومی و حفظی عادت ندهید.

عاشق درس خواندن شویدکنکوری های عزیز با رعایت نکات هوشمندانه زیر می توانند عاشق درس خواندن شوند، این نکات کاملاً کارشناسی شده هستند و شما را در جهت رشد و رسیدن به هدفتان یعنی ورود به دانشگاه در رشته مورد علاقه کمک شایانی خواهد کرد.در روزهای نزدیک امتحانات سراسری کنکور، دانش آموزان و پشت کنکوری ها شروع به جستجوی اینترنتی عباراتی از قبیل: کارنامه کنکور، قبولی های پارسال و… می کنند، که این کار هیچ سودی جز وقت تلف کردن، ندارد. هیچ وقت به آینده درسی خود فکر نکنید و فقط تلاش کنید و در درس خواندن پشتکار داشته باشید. اگر از تلاش خودتان راضی باشید موفقیت های آینده از آن شماست.رتبه یک رقمی آوردن هیچ ذوقی نخواهد داشت، اشتباه نکنید! خوشحالی دارد اما ذوق زدگی نخواهد داشت. رتبه صد هزار هم ناراحتی دارد اما ناامیدی ندارد! تنها چیزی که ناامیدی دارد، عدم تلاش برای موفقیت است و تنها چیزی که باعث ذوق زدگی می شود این است که از لحظاتم به درستی استفاده کرده ام. تفریح خود را داشته باشید، ورزش کنید، با دوستان خود به گردش بروید، به علایق دیگر خود مثل هنر، ورزش، موسیقی، کار و… بپردازید و درس خود را نیز با برنامه ریزی مدون مطالعه و تمرین کنید. مطمئن باشید موفقیت از آن شماست.غر نزنیم! با دانش آموزان زیادی که در اولین امتحان سراسری کنکور با عدم موفقیت مواجه شده بودند، صحبت ها کرده ام و اکثراً نداشتن بودجه کافی برای رفتن به کلاس های کنکور، خرید کتاب های آمادگی، عدم وجود امکانات کافی علی الخصوص برای شهرستان ها شکایت داشته اند؛ اما در همه سال ها بعد از اعلام نتایج کنکور با نفرات برتر از شهرها و روستاهایی مواجه می شویم که با امکانات صفر و تنها با اتکا بر تلاش خودشان به هدف خود رسیده اند. پس لطفاً غر زدن را کنار بگذاریم و به فکر تلاش بیشتر باشیم.مطالعه درس خود را برای امتحان پایان سال نخوانید برای کنکور بخوانید، در مفهوم تمام درس ها معنای دومی نیز وجود دارد، سعی کنید نکات درس ها را یادداشت کرده و جملات را برای خود معنا کنید تا به صورت مفهومی با آن درس آشنا شوید.از اشتباه جواب دادن نترسید، زیرا غلط زدن در آزمون ها باعث می شود نکات بیشتری را یاد بگیرید و از تکرار آن اشتباه جلوگیری کنید؛ خود اشتباه جواب دادن راهکاری برای یادگیری کامل تر یک مبحث است.در صورتیکه هنوز دانش آموز هستید و در عین حال برای کنکور نیز آماده می شوید، درس هر روز را همان روز مطالعه کنید، برای مثال اگر امروز درس شیمی و فصل یک را یاد گرفته اید همان روز و در منزل یا کتابخانه علاوه بر مطالعه و یادگیری عمیق تر همان درس، به تمرینات آن درس هم بپردازید. جواب خوبی خواهید گرفت.هیچ وقت از ابتدای درس خواندن به حجم کتاب توجه نکنید و کتاب را ورق نزنید. سعی کنید براساس زمان بندی خود همان قسمت هایی را که باید مطالعه کنید، یاد بگیرید. یادگیری جز به جز و دقیق خیلی لذت بخش تر است. پس لازم نیست به کلیت چیزی توجه کنید، کارهای خود را جزء به جزء انجام دهید تا پیشرفت خود را مشاهده کنید.

نتیجه گیری:همه ما می دانیم درس خواندن و مطالعه سخت و طاقت فرساست! اما با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم می توانیم آن را لذت بخش نماییم، در مقاله آموزشی چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنیم؟ سعی کردیم مهمترین نکات را برای شما بازگو کنیم تا بدانید چگونه یک دانش آموز عاشق درس خواندن می شود و در نهایت در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود تحصیل می کند.اگر به رهنمودهای این مقاله گوش فرا دهید، تضمین می کنم که علاقه شما به درس خواندن چندین برابر خواهد شد و از نتیجه آن شگفت زده می شوید.در آخر ذهن خود را تغییر داده و درس خواندن را یک تفریح بدانید نه یک ضرورت برای قبولی در دانشگاه. به امید موفقیت تک تک شما کنکوری ها و دانش آموزان عزیز.

پست قبلی

فرمول های مشتق

پست بعدی

بررسی تخصصی وبسایت دبیرستان صنعتی شریف ( آلاء )

انگیزشی شروع برای کنکور از مهر

از الان شروع به درس خواندن کنم قبول می شوم

چگونه از درس خواندن خسته نشویم!

چگونه از درس خواندن لذت ببرم؟ { انگیزشی }

عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی

این حرفا تا حدودی کمک میکنه،بعضا اتفاق افتاده که ما یک کاری که‌واقعا دوست داریم رو در یک حالت خاص مثلا نشسته ساعتها انجام میدیم اما خسته نمیشیم،چون عاشق اون کاریم باید به درس هم عشق واقعی پیدا کنیم و الا بالاخره کم میاریم

سلام.خیلی خوب بود ممنون

سلام.ممنون.عالی بود .فقط من علاقم تو فیزیوتراپی خیلی از دانشگاه میترسم.بعد فکر میکنم نمیتونم موفق بشم

نخور

عالی بود! مرسی 😗

سلام عیدیه هستم از افغانستان من وقتیکه در مکتب هستم انگیزی درس خواندن را دارم اما خانه که آمدم انگیزی من از بین میرود لطفا کومک کنین لطفا درس زیاد میخوانم اما نتیجه صفر است 😰😰😰😰😰😥😥😥لطفا کومکم کنین

باید علاقه داشته باشید

به درس عشق بورزی

برای خودت هدف تعیین کنی

سلام. در سال کنکور درسته تفریح لازمه ولی در نه حدی که شما گفتین . اخه مسافرت یا مهمونی برای چیه . تو مصاحبه های رتبه های برتر خودشون گفتن که ۱۲ساعت روزی مطالعه کردن «روزای تعطیل» پس چطوری میشه این همه تفریحی که شما گفتی انجام داد درحالی که باید ۱۲ ساعت درس بخونیم!!!!

کاملأ حرف شما درست هستش اما اینم توجه کنید که اکثر دانش آموزان مثل شما فکر نمیکنند ، بعضی از بچه ها در سال کنکور تفریح هم میخوان برای اینکه بتونیم یک پادکستی تهیه بشه که برای هفته مفید باشه اون نکات گفته شده است

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت مشاور عزیز بنده پشت کنکوری هستم و پارسال کنکور دادم و با معدل رشته آوردم ولی نرفتم به دلایلی امسال دارم میخونم که سال بعد انشالله دولتی بیارم اما نمیدونم چرا انگیزه ندارم دوست دارم با اشتیاق کامل درس بخونم اما میشه راهنماییم کنید؟

باید حداکثر تلاشتو انجام بدی اگر خوب کار کنی قطعا میتونی به هدفت برسی اما اگر ضعیف کار کنی قطعا شکست میخوری

salam

چگونه عاشق فیزیک شویم

are vali mamane man hamsh mige faghat dars na dastan na hichi :((

من الان رشته ی کاردانش پرورش ماهی می خوانم می توانم دردانشگاه تغییر رشته کنم

من

سلام من مامانم اصلا از درس خوندنم راضی نیست میگه الان وقت درس خوندنته پاشو درس بخون چیکار کنم اینا رو هم کردم جواب نداد

سلام به نظر من اینها فقط ۲۰ درصد یا کمتر از این می تونه موثر باشه مهم علاقه ی ما به اون کاره من خودم یه دانش آموز کنکوریم تمومه اینارو امتحان کردم ولی چون علاقه ی ندارم الانم فرقی نکردم ما برای کاری که دوس داریم ممکنه سعاتا دست از اون کار نکشیم حتی وختی که می خوایم استراحت کنیم فکرمون پیش ادامه ی کارمونه به نظرم هیچ مشاور یا حرفی نمی تونه تاثیر گزار باشه تا وختی که علاقه ی اون چیز تو وجودتون نباشه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

جهت ثبت نام در طرح مشاوره و برنامه ریزی کنکور با دکتر شکری عبارت ” مشاوره ماهیانه ” را به شماره تماس 09303591049 پیامک کنید.

ایمیل *

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی پسورد

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

چگونه عاشق فیزیک شویم
چگونه عاشق فیزیک شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *