چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

 
helpkade
چگونه ازدواج اسان داشته باشیم
چگونه ازدواج اسان داشته باشیم


 

 

 

 

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

 

هر چند برخی از ادیان و مکاتب، ازدواج را امری نکوهیده شمرده‌‌اند، اما اسلام برخلاف آن‌ها آن را مقدس شمرده و برای آن جایگاهی ویژه قرار داده است. از منظر دین اسلام ازدواج آثار و برکات فراوانی برای انسان‌ها دارد، که مهم‌ترین آن‌ها حفظ پاک‌دامنی است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:«مَنْ أَحَبَ أَنْ یَلْقَی اللَّهَ طَاهِراً مُطَهَّراً فَلْیَتَعَفَّفْ بِزَوْجَةٍ».، هر کس می‌خواهد خدا را در حال پاکیزگی و طهارت ملاقات کند، به وسیله ازدواج عفت پیشه سازد»[1]

همچنین آن حضرت در بیانی دیگر فرمودند: «هر کس در آغاز جوانی ازدواج کند، شیطانی که مأمور او است، فریاد می‌زند: ای وای، او دو سوم دینش را از دسترس من حفظ کرد و یک سوم دیگر را هم می‌تواند با تقوا حفظ کند»[2]

آنچه که از احادیث بیان شده استفاده می‌شود، اسلام به تعجیل ازدواج تاکید دارد؛ چنانچه اما رضا علیه‌السلام درباره زود ازدواج کردن دختران می‌فرماید: «روزی جبرئیل بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل شد و گفت: پروردگار بر تو سلام می‌رساند و می‌فرماید: دختران به منزله میوه درخت هستند. میوه هنگامی که رسید، چاره‌ای جز چیدن ندارد،  وگرنه آفتاب آن را فاسد و یا دگرگون می‌کند. دختران نیز هنگامی که به بلوغ رسیدند، چاره‌ای جز ازدواج ندارند، و گرنه از فساد ایمن نیستند» [3]

از این حدیث به خوبی استفاده می شود که تأخیر ازدواج از سنین جوانی، موجب بروز مشکلات روانی و عاطفی و فردی و اجتماعی می‌شود.

به طور كلی قاعده طلائی ازدواج آسان كه برگرفته از آیه 32 سوره نور است بر چند محور استوار است كه با پایبندی به این محورها می‌توان خیلی زود و آسان ازدواج كرد. یكی از آن محورهای مهم، قناعت پیشگی است. زیرا كسی كه در تمام پروسه ازدواج خود قناعت بورزد راحت تر می‌تواند ازدواج كند، همچنین ساده گیری در كارهای مربوط به ازدواج و كم توقعی در این خصوص از محورهای دیگر ازدواج است

واقعیت‌های جامعه نشان می‌دهد که رغبت جوانان به ازدواج کاسته شده و تأخیر در ازدواج، کم کم در حال تبدیل شدن به یک شیوه و امتیاز اجتماعی است.آمارهای رسمی، از 8 ملیون جوان ابرانی آماده ازدواج سخن می‌گویند اما این امار در رقم‌های غیر رسمی به بالاتر نیز رسیده است. وجود 4ملیون متأخر در ازدواج (یعنی ازدواج در سن بالای35 سال برای پسران، و بالای 27 سال برای دختران)، نزدیک به یک میلیون نفر جوان با شانس ازدواج بسیار کم در جامعه و 15ملیون جوان در آستانه ازدواج، زنگ خطری برای خانواده‌‌ها و مسئولان محسوب می شود.

این مسئله نشان می‌دهد که جامعه از حالت هشدار عبور کرده و به مرحله بحران رسیده است و اگر خانواده ها نسبت به این بحران غفلت کنند، آینده مبهم و نه چندان خوشی در انتظار آن‌ها است.[4] البته جوامع غربی این دوره بحرانی را با راهکار‌های آزادی‌ جنسی و بی‌بندباری‌ قانونی پشت سر می‌گذارد، اما جامعه دینی ما چنین راهکاری را قبول نمی‌کند.

اسلام نه فساد و بی‌بندباری جنسی را می‌پذیرد و نه با افزایش سن ازدواج موافق است. امام صادق علیه السلام فرموند: «از سعادت شخص این است که دخترش در خانه او عادت ماهانه نشود»[5] (یعنی از پیش به خانه شوهر رفته باشد.) 

چاره چیست؟

ما نمی خواهیم شعار بدهیم که نه مشکلی وجود ندارد اگر جوان بخواهد حتما می تواند ازدواج کند همه ما با هم داریم از مشکلات اقتصادی رنج می بریم و در تنگنا هستیم اما ما نمی توانیم وعده های خداوند متعال را هم نادیده بگیریم، و به خواست او پشت کنیم خداوند می فرماید کسی که به فضل خدا و بخشندگی او ایمان داشته باشد خداوند او را بی نیاز خواهد ساخت، اما در کنار ان فرموده، اسراف نکنید، دنیا طلبی و تجمل گرایی را وا نهید، چشم و هم چشمی ها را دور بریزید تا بتوانید زندگی کنید اما مگر ما گوشمان بدهکار است؟

یكی از مهمترین موانع جدی ازدواج جوانان امروز كه باعث شده سن ازدواج بالا برود این است كه توقعات، بسیار بالا رفته است. دختر و پسری كه از ابتدا قصدشان این باشد كه با حداقل امكانات و با توقعاتی بسیار پایین با هم وصلت كنند و به اصطلاح از صفر شروع كنند به طور یقین با ازدواجی آسان، خواهند توانست تشكیل زندگی بدهند و پس از شروع زندگی جدید، شاهد گشایش درهای جدید به روی خودشان باشند اما اگر ملاحظه چشم و هم چشمی و توقعات و حرف‌های این و آن و دیگران چه می‌گویند را بكنند باید سال‌ها منتظر فراهم شدن شرایط مناسب برای ازدواج باشند كه آن هم بعید است كه به شرایط دلخواه خود برای شروع ازدواج برسند و این روش، مخالف مضمون آیه فوق است. 

یكی از مهمترین موانع جدی ازدواج جوانان امروز كه باعث شده سن ازدواج بالا برود این است كه توقعات، بسیار بالا رفته است. دختر و پسری كه از ابتدا قصدشان این باشد كه با حداقل امكانات و با توقعاتی بسیار پایین با هم وصلت كنند و به اصطلاح از صفر شروع كنند به طور یقین با ازدواجی آسان، خواهند توانست تشكیل زندگی بدهند

به طور كلی قاعده طلائی ازدواج آسان كه برگرفته از آیه 32 سوره نور است بر چند محور استوار است كه با پایبندی به این محورها می‌توان خیلی زود و آسان ازدواج كرد. یكی از آن محورهای مهم، قناعت پیشگی است. زیرا كسی كه در تمام پروسه ازدواج خود قناعت بورزد راحت تر می‌تواند ازدواج كند، همچنین ساده گیری در كارهای مربوط به ازدواج و كم توقعی در این خصوص از محورهای دیگر ازدواج است. تعبیر خداوند مبنی بر اینكه: ان یكونوا فقراء یغنهم الله من فضله، حاوی پیامهای متعددی به افراد سخت گیر در مسئله ازدواج است از جمله این كه اگر با دست خالی و با تنگدستی به سمت ازدواج بروید خداوند شما را مستغنی می‌كند همچنین پیام دیگر این آیه این است كه تنگدستی نمی تواند مستمسكی برای فرار از ازدواج باشد چون خداوند وعده بی نیاز كردن را داده است.

اگر كسی تنگدست باشد و به دلیل ندار بودن، اقدام به ازدواج نكند باید در توكل او و اطمینان به وعده خداوند شك كرد.

این نگرش در میان عامه مردم معروف است و تجربیات فراوان نیز مۆید آن است كه اصولاً هزینه ازدواج را خداوند فراهم می‌كند، از این رو اگر كسی با اندكی آورده مالی، شروع به ازدواج كند و تلاش هم بورزد خداوند من حیث لایحتسب، از جایی كه به ذهنش هم نمی رسد، هزینه او را تأمین می‌كند. این حقیقت با حساب‌های دودوتا چهارتای مادی ما سازگار نیست و محاسباتی غیر از محاسبات محدود ما در عالم در كار است.

 

 

پی‌نوشت‌ها:

[1] دعائم الإسلام، ج‏2، ص: 189كتاب النكاح‏فصل ذكر الرغائب فی النكاح‏

[2] وسائل الشیعه ج20ص18

[3] بحارالانوار ج16ص223

[4] روزنامه ایران شماره4076تاریخ87/8/26

[5] کلینی محمد بن یعقوب الکافی،اسلامیه ج5ص336


نام*


ایمیل*

سایت شمیم بر پایه احترام به ارزش‌های خانواده بنا شده است و تمامی تلاش خود را در تحقق این مهم انجام خواهد داد. برای تماس با ما توسط راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید:

سامانه پیامکی : 100020010

رایانامه : contactus@shamiim.ir

شبکه اجتماعی:

تمامی حقوق این سایت برای وب‌سایت شمیم محفوظ می باشد

آیا ازدواج آسان امکان پذیر است؟ چگونه می‌توانیم ازدواج ساده و آسانی داشته باشیم؟ این سؤالی است که بسیاری از جوانان هنگام تصمیم برای ازدواج با آن رو به رو می‌شوند. در شرایط فعلی جامعه و مواجه شدن جوانان با مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیار زیاد، پاسخ به این سؤال دشوارتر از قبل شده است. با آگاهی از برخی راهکارهای موثر و کمک گرفتن از روانشناس می‌توانید ازدواج آسان و موفقی داشته باشید. اگر شما نیز برای ازدواج آسان و با دغدغه کم‌تر سؤالات و چالش‌هایی را تجربه می‌کنید، در ادامه این مقاله به توضیحاتی در این زمینه پرداخته‌ایم، پس با ما همراه باشید. 

مسلماً تعریف ازدواج آسان از فردی به فردی دیگر متفاوت است. زیرا هر فردی بر اساس شرایط اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی خود برای ازدواج برنامه ریزی و اقدام می‌کند. تعریف ازدواج آسان را خود شما با توجه به وضعیت دو خانواده مشخص می‌کنید. به طور کلی منظور این است که در مسائل مالی و اجرایی ازدواج سخت‌گیری نشود و همه روند ازدواج با سهل‌گیری و تلاش برای کم کردن موانع طی شود و افراد موثر در خانواده‌ها سنگ‌اندازی نکنند. برای اینکه ازدواج آسانی داشته باشید و در آینده مشکلات کمتری را با همسرتان تجربه کنید باید آگاهی‌هایی به دست آورید. در ادامه به برخی از راهکارهای عمومی که توسط متخصصان توصیه می‌شود اشاره خواهیم کرد:

در اولین قدم برای اینکه تصمیم به ازدواج بگیرید و بتوانید این مسیر را با سهولت و آسانی طی کنید، باید در خود آمادگی‌های لازم را ایجاد کرده و بی‌گدار به آب نزنید. در حقیقت داشتن آمادگی روحی و روانی برای آغاز یک زندگی مشترک مهم‌ترین فاکتوری است که شما در تصمیم‌گیری برای ازدواج باید به آن توجه کنید. تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری، صبر، تعهد و انعطاف‌پذیری روانی ازجمله مواردی است که به آمادگی روحی‌تان کمک خواهد کرد و در برابر مشکلات و سختی‌های پیش رو به شما یاری خواهد رساند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله آمادگی روحی برای ازدواج مراجعه کنید.

برگزاری مراسمی باشکوه، خرید گران‌قیمت‌ترین جواهرات و زندگی در خانه‌ای با لوازمی لوکس برای همه افراد خوشایند است. اما برای داشتن زندگی موفق باید بتوانید لذت‌های خود را به تعویق انداخته و آن‌ها را مدیریت کنید. مدیریت کردن به این معنا نیست که از همه علائق خود بگذرید تا ازدواج کنید؛ اتفاقاً این کار می‌تواند در آینده به کیفیت و سطح رضایت شما از زندگی آسیب بزند. منظور از مدیریت علائق و روحیه تجمل‌گرایی در ازدواج آسان این است که بتوانید در دخل و خرج‌تان حد متوسطی را رعایت کنید و برای رسیدن به یک زندگی ایده آل با صبوری در کنار هم تلاش کرده و برای آن وقت بگذارید. برای کسب اطلاع در زمینه نقش خانواده در ازدواج کلیک کنید. 

در صورتی که انتظار داشته باشید در ابتدای ازدواج همه شرایط در بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت خود قرار داشته باشد مسلماً آسیب زیادی خواهید دید و احساس نارضایتی بیشتری خواهید کرد. این از مسائلی است که باید اول زندگی با خود حل کنید. از خودتان بپرسید برای ساختن بهترین زندگی چه باید کرد؟ راهکارهایی برای داشتن زندگی بهتر را بشناسید و  با همسر آینده‌تان راجع به زندگی ایده‌آل اتفاق نظر داشته باشید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه راهکارهایی برای داشتن زندگی بهتر کلیک کنید. 

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

اکثر مشکلات، اختلافات و تعارض‌هایی که افراد در مسیر ازدواج تجربه می‌کنند به دلیل ضعف شناخت آن‌ها از یکدیگر است. هرچقدر زوجین از شناخت عمیق‌تری نسبت به یکدیگر برخوردار باشند و تشابهات فکری، فرهنگی و شخصیتی بیشتری باهم داشته باشند سازگاری آسان‌تر می‌شود. به این ترتیب در مواجه با هر مشکلی، اضطراب و تنش بیش از حدی را تجربه نخواهید کرد.

توجه داشته باشید که دست‌یابی به یک شناخت درست و عمیق چیزی نیست که یک شبه به آن دست ‌یابید بلکه نیاز به زمان دارد و تلاش زیادی را از طرف زن و مرد می‌طلبد. مشاوره پیش از ازدواج در سهولت دست‌یابی به این شناخت و تصمیم‌گیری بهتر کمک بسیاری به افراد می‌کند. برای کسب اطلاع در زمینه دوستی های قبل ازدواج کلیک کنید.

یکی از کارکردهای اصلی ازدواج رسیدن افراد به استقلال بیشتر و کسب توانایی برای اداره یک زندگی به طور جداگانه است. وقتی شما این تصمیم بزرگ را می‌گیرید، باید بتوانید خودتان را بشناسید. علائق‌تان را دریابید و بدانید که در زندگی مشترک می‌خواهید به چه اهدافی دست یابید. هدف از زندگی باید برای شما شفاف و روشن باشد. برای اطلاع بیشتر در زمینه هدف از زندگی کلیک کنید.

تا زمانی که خودتان را نشناسید و مسیر زندگی‌تان را بطور مستقل پیدا نکنید، دائماً برای داشتن ازدواجی خوب و زندگی مشترک رضایتبخش، خود را با دیگران مقایسه کرده و از علائق آن‌ها پیروی خواهید کرد. این امر منجر به دشواری‌های زیادی در مسیر ازدواجتان خواهد شد چرا که انتخاب، تصمیم‌گیری و زندگی بر اساس ملاک‌های دیگران هرگز رضایت کافی را برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

ازدواج مساله بسیار پیچیده‌ای است که عوامل متعددی بر آن تاثیر می‌گذارند. امروزه ازدواج کردن برای بسیاری از افراد سخت شده و جوانان به دنبال راهی برای ازدواج آسان می‌گردند. با کمک گرفتن از یک روانشناس می‌توانید موانع پیش روی خود را تشخیص داده و از راه‌های ازدواج آسان آگاهی به دست آورید. متخصصان و روانشناسان مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی در خدمت شما هستند تا با ارائه خدمات تلفنی و حضوری، در این زمینه یاری‌تان کنند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج آسان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

نه! این مشکلات یک جورهایی زائیده توقعات عجیب و غریب ما آدم هاست که برخی از آنها را خانواده ها ایجاد می کنند و تعدادی هم زائیده عوامل محیطی و تحولات پر شتاب عصر جدید هستند. جوانان هم خواسته یا ناخواسته آنها را پذیرفته و در برابرشان تسلیم شده اند؛ از اجرای مقدمات پر تکلف عقد و عروسی گرفته تا مهریه های سنگین و تهیه وسایل زندگی و مسکن. در حالی که می توان با آگاهی، دوراندیشی و اندکی قناعت در زندگی راهی به سوی ازدواجی آسان برای نسل جوان باز کرد و این سنت قدسی را بر اساس آموزه های دینی، حیاتی دوباره بخشید.

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

راهکارهای متعددی برای تسهیل در امر ازدواج جوانان وجود دارد. و در این مقاله سعی شده به برخی از راهکارهای اقتصادی مۆثر اشاره شود.

1. کنار والدین زندگی کنید

درگذشته بر اساس باوری درست و خردپذیر، جوانان پس از ازدواج مدتی کنار والدین خود زندگی می کردند تا هم از دانش و تجربیات آنان استفاده کنند و هم در ابتدای زندگی سرپناهی داشته باشند اما در دنیای معاصر و عصر مدرنیته، جوانان تحت تأثیر عوامل گوناگون حاضر به زندگی با والدین نیستند ولی بسیاری از جوانان و به ویژه دختران، کنار خانواده زندگی کردن را نوعی نداشتن استقلال برای خود تلقی می کنند اما آنان از این حقیقت غافلند که لازم است برای داشتن یک زندگی موفق و ساختن آینده ای روشن، از امکانات و تجربیات بزرگ تر ها بهره مند شوند.

علاوه بر این، صرفه جویی بسیار مۆثری در امور اقتصادی انجام می گیرد و از پرداخت سنگین اجاره به امعاف می شوند. از سوی دیگر، فرصتی مناسب برای پس انداز و تهیه مسکن مستقل به هنگام نیاز فراهم می آید.

2. بی خیال رسم و رسوم!

از مواردی که باید به آن توجه کرد تا جوانان بتوانند ازدواجی آسان داشته باشند، چشم پوشی از آداب و رسوم دست و پاگیر است؛ رسومی مانند خرید هدیه های گران قیمت به مناسبت ها و بهانه های مختلف برای عروس یا داماد از سوی خانواده ها که گاهی اوقات شرایط را برای عروس و داماد سخت می کنند، چون این کار علاوه بر تلخکامی دوران شیرین نامزدی، هزینه های اضافی به دو طرف تحمیل می کند.

3. مراسم عقد و عروسی ساده

علاوه بر هزینه های مربوط به مراسم عروسی، از دیگر مشکلاتی که جوانان و خانواده ها با آن دست به گریبانند. مبالغ بالایی است که برای برپایی مراسم قبل از جشن عروسی و پس از آن هزینه می شود، در حالی که بهتر است به کیفیت مراسم ازدواج توجه شود نه کمیت آن.

اصلاً چه لزومی دارد چندین مراسم پیاپی مانند نامزدی، عقد کنان، حنابندان، عروسی، پاتختی و پاگشا آن هم در تالارهای مجلل و دعوت از مهمانان بسیار داشته باشیم، در حالی که فقط با برپایی یک مراسم آبرومند می توانیم آغاز زندگی مان را جشن بگیریم. در این صورت نه زمینه فشارهای روحی و روانی فراهم می شود و نه زمینه اختلافات ماندگار. علاوه بر این تعداد مهمانان را هم می توان کم کرد تا فشار کمتری به داماد تحمیل شود.

4. هدیه به صورت نقدی

بهتر است هنگام تهیه هدیه، با ارتباطی صمیمانه و دور از تکلف با عروس و داماد، از آنان درباره نیازهای ضروری شان سوال شود و با توافق آنان، به خرید کالای مورد نیاز اقدام کنند.

در غیر این صورت این امکان وجود دارد وسایلی خریداری شود که عروس و داماد آن را پیشتر خریداری کرده اند یا در زندگی به آن احتیاج نداشته و دست کم از اولویت های آنان محسوب نشود. از سوی دیگر با توجه به هزینه هایی که به عروس و داماد برای شروع یک زندگی مشترک تحمیل می شود، بهتر است برای کمک به عروس و داماد، هدایای نقدی به آنها داده شود.

5. وسایل تولید داخلی بخریم

نکته ای که در خرید لوازم منزل یا جهیزیه برای کاهش هزینه ها می توان به آن توجه کرد، این است که به جای صرف هزینه های بالا و تهیه لوازم با مارک های خارجی، از مارک ها و برندهای استاندارد داخلی که از لحاظ کارایی با برندهای خارجی برابری می کنند استفاده شود. زیرا برخی تولیدات داخلی علاوه بر اینکه قیمت بسیار مناسبی دارند، از کیفیت و امکانات اجناس خارجی برخوردارند.

بدون تردید این اقدام می تواند راهی معقول باشد تا بتوان با قیمت کمتر، وسایل مورد نیاز زندگی مشترک را فراهم کرد در حالی که بر اساس یک باور نادرست که می توان آن را نوعی غربزدگی خواند. برخی بی توجه به کیفیت و هزینه اقلام جهیزیه و نیز بی اعتنا به آثار منفی آن نسبت به صنعت و اقتصاد کشور، به خرید کالاهای غیر ایرانی اصرار می ورزند و آن را نشانه نوعی کلاس و ژست اجتماعی و بهانه ای برای تفاخر و بزرگی خود می دانند.

6. به ماه عسل ارزان قیمت بروید

ماه عسل یکی از شیرین ترین سفرهایی است که هر زوجی دوست دارند آن را تجربه کنند اما مدتی است این سنت نیکو هم آنقدر پر هزینه شده که بسیاری از عروس و دامادها دل و دماغی برای رفتن به این سفر ندارند.

از سوی دیگر آنهایی که وضع مالی شان بهتر است، به سفرهای خارج از کشور می روند که هزینه بسیار زیادی را به داماد تحمیل می کند، در حالی که اگر کمی توقع مان را پایین بیاوریم، می توانیم به سفری برویم که از هر نظر مقرون به صرفه باشد و سفری فراموش نشدنی را تجربه کنیم.

7. صرفه جویی در خرید عروسی

یکی دیگر از موانع یا مشکلات ازدواج، خریدهای غیر ضروری، بی فایده یا کم فایده است. مثلاً لزومی ندارد که لباس عروس گران قیمت و نامعقول سفارش داده شود. همچنین می توان پول هنگفتی را که برای تهیه فیلم و عکس یا تزئین ماشین عروس داده می شود کمتر کرد.

متأسفانه زوج ها بیشتر از روی تقلید و چشم و همچشمی، هزینه های غیر ضروری را به خود تحمیل می کنند. اصرار بر تهیه و دوخت لباس گران قیمت و به اصطلاح مارک دار عروس و داماد نمونه های بارزی از این هزینه های غیر ضروری است در صورتی که می توان با گرفتن لباس عروس امانی از دوستان یا کرایه آن مراسم ازدواج را به سرانجام رساند تا هزینه های مازاد صرف امور مهم و ضروری زندگی بشوند.

8. چشم و همچشمی وتجمل گرایی ممنوع!

یکی دیگر از عواملی که در دنیای مدرن به مانعی بزرگ در مسیر ازدواج جوانان تبدیل شده و انگیزه و شوق ازدواج را از آنان گرفته، چشم و همچشمی و تجمل گرایی است که در خرید لوازم منزل و جهیزیه برای عروس بیشتر دیده می شود؛ آفتی که خانواده عروس را مجبور می سازد تا به رغم ناتوانی مالی و اقتصادی و تنها به دلیل همرنگی با جماعت و با پیروی از آداب و رسوم نادرست، اقدام به خرید لوازمی کنند که ده ها برابر بیشتر از نیازهای زندگی و توانایی مالی خانواده هاست.

حتی در بیشتر موارد، بیش از اینکه در زندگی مشترک جنبه کار بردی داشته باشند، تنها نقش تزئینی دارند. مانند ظروف گران قیمت و سرویس های کریستال که ممکن است در طول زندگی مشترک برای همیشه در ویترین باقی بمانند و حتی یک بار هم مورد استفاده قرار نگیرند. همچنین مبل های حجیم و گران قیمت که در آپارتمان های کوچک، مکان مناسب و کافی برای قرار دادنشان وجود ندارد.

مطمئناً با حذف این گونه هزینه ها از لیست خرید و تبدیل آنها به پس انداز، می توان از تعهدات سنگین بانکی و اقساط پایان ناپذیر پس از مراسم رهایی یافت و دست کم با خرید لوازم ضروری و مناسب که در زندگی کاربرد بیشتری دارند، افزون بر آسودگی خیال خانواده ها به ویژه خانواده دختر، الگویی معقول و مناسب برای ازدواج آسان ارائه کرد.

برگرفته از: ماهنامه دین و زندگی همشهری آیه شماره 6

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

دختردارها می‌دانستند هر آینه خواستگاری پشت در خانه خواهد آمد پس همیشه سماورشان آب و آتش بود و قندانشان پر از قند و خانه‌های ساده و بی‌زرق و برقشان مثل یک دسته‌گل.

اینگونه بودکه لشکری از خاله خانباجی‌های فامیل بسیج می‌شدند و هر دختر دم بختی را که می‌شناختند برای همسری پسر جوان فامیل در نظر می‌گرفتند. خواستگاری‌ها اما مثل امروز با مراسم پرزرق و برق همراه نبود. دختردارها می‌دانستند هر آینه خواستگاری پشت در خانه خواهد آمد پس همیشه سماورشان آب و آتش بود و قندانشان پر از قند و خانه‌های ساده و بی‌زرق و برقشان مثل یک دسته‌گل.

پسردارها هم خیلی برایشان فرقی نمی‌کرد، حساب بانکی پدر دختر چند تا صفر دارد، خانه‌شان در کدام قسمت شهر است، تک‌دختر و تک‌فرزند است یا ته‌تغاری خانه با ته مانده‌ای از جهیزیه‌ای ساده. کمتر پیش می‌آمد خانواده پسر به جای تحقیقات از اصالت و نجابت دختر آمار جهیزیه‌اش را دربیاورند. دختردارها هم همین که می‌دیدند پسر نجیب و سر به راه است و جوهره کار دارد «بله» را می‌گفتند و بساط عروسی راه می‌افتاد، آن هم نه در تالار فلان و هتل چندین ستاره، بساط جشن عقد و عروسی در همان خانه‌های قدیمی برپا می‌شد.

همسایه‌ها هم مثل امروز نبودند که حتی اسم همدیگر را بلد نباشند. اگر گاهی برای سردرآوردن از زندگی همدیگر فالگوش می‌ایستادند، در وقت گرفتاری و نیاز، در شادی و غم‌ها هم در کنار یکدیگر بودند و وقتی می‌فهمیدند فلانی، عروسی پسرش است و خانه‌شان جا ندارد، سخاوتمندانه خانه و زندگی‌شان را در اختیار او قرار می‌‌دادند و یک خانه می‌شد مردانه و خانه دیگری زنانه. عروسی‌ها شام هم داشت اما کرم کارامل، ژله، سالاد روس، پلمبیر، بره برشته شده و انواع و اقسام غذا و نوشیدنی نداشت. چلوکباب کوبیده با نوشابه و ماست شیک‌ترین پذیرایی آن روزها بود. تازه برنجش در خانه همسایه پخته می‌شد و گوجه و کبابش را از کبابی سرکوچه می‌آوردند.

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

دامادها هم که اغلب از مال دنیا یک پیراهن تنشان بود و دیگر هیچ، به همین خاطر بود که یکی از اتاق‌‌های خانه پدر آقا داماد می‌شد سقفی که قرار است این تازه عروس و داماد زندگی‌شان را در زیر آن شروع کنند، به همین سادگی. دختران در سنین 15 – 14 سالگی با پسرانی در سنین 19 – 18 سالگی زندگی مشترکشان را شروع می‌کردند. در عوض وقتی جوانان قصه ما 30 ساله شده بودند هم خانه داشتند، هم ماشین، هم زندگی و علاوه بر اینها پدر و مادر دو سه تا بچه قد و نیم‌قد بودند و آهسته آهسته خود را برای سروسامان دادن فرزندانشان آماده می‌کردند. این ماجرا اما برای دیروز بود؛ دیروزی که رفت و جای خود را به امروزی داد که جامعه‌مان زیر و رو شده است.

هفت‌خان ازدواج امروزی‌ها

حالا نوبت رسیده به نسل امروز که وارد چرخه طبیعی زندگی شوند و ازدواج کنند اما در این میان اتفاقات زیادی افتاده است تا دیگر نه خود جوانان زیر بار ازدواج بروند و نه خانواده‌ها تلاشی برای سروسامان دادن دختر و پسرهایشان داشته باشند. انگار باید سری به دنیای عدد و رقم بزنیم تا بهتر دستمان بیاید شرایط امروز جامعه‌مان چگونه است.

مطابق آمار ارائه شده از سوی سازمان ثبت اسناد، آمار ازدواج در سه ماهه نخست سال 90 نسبت به سه ماهه نخست سال 91 ،9/5 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه در برابر کاهش ازدواج با افزایش 6 درصدی طلاق مواجهیم، علاوه‌بر‌این میانگین سن ازدواج از 21 سالگی به 27 سالگی رسیده و سنین باروری نیز هشت تا 10 سال افزایش داشته است. از سوی دیگر نیز نتایج سرشماری سال 90 نشان می‌دهد،1/7 درصد از خانواده‌های ایرانی تک‌نفره‌اند که این آمار نسبت به سرشماری دوره قبل دو درصد افزایش یافته است، این بدین معناست که 5/5 میلیون نفر ایرانی به زندگی مجردی روی آورده‌اند و افزایش چنین روندی آژیرهای خطر را به صدا درآورده است. این آمار و ارقام اما همه به یک چیز اشاره دارند و آن هم بحران ازدواج در کشورمان است و برای چنین بحرانی هم فقط یک نسخه می‌شود پیچید و آن هم چیزی نیست جز «ازدواج آسان»؛ شعار «ازدواج به موقع، آسان و پایدار» را که یادتان است. این تنها راه علاجی است که مسئولان برای حل بحران ازدواج پیشنهاد می‌دهند اما «ازدواج آسان» یعنی چه؟ شاخص‌های ازدواج آسان چیست؟

با توجه به شرایط امروز جامعه به چه ازدواجی می‌گویند ازدواج آسان، این سؤالات کلید گمشده برپایی ازدواج آسان است و تا زمانی که مسئولان و فرهنگسازان جامعه نتوانند در برابر این علامت سؤال جواب قانع‌کننده‌ای دهند، حکایت چالش‌های پیش‌روی ازدواج باقی می‌ماند و باید منتظر افزایش بیشتر سن ازدواج و رشد بیشتر زندگی‌های مجردی باشیم.

بلوغ روانی، اولین گام در ازدواج آسان

محمد پیروی‌خامنه، روانشناس و مدرس دانشگاه در پاسخ به این سؤالات «جوان» در یک جمله می‌گوید: در شرایط فعلی ازدواج آسان به طور کلی منتفی است. به باور وی، یکی از موانع ازدواج جوانان تغییر در نگاه و سبک زندگی آنهاست، به این معنا که اگر درگذشته ارزش‌ها معیار انتخاب دختر و پسر مناسب برای ازدواج با هم بود، حالا پسران و دختران مجرد به دنبال کسی هستند که از او خوششان بیاید و در یک کلام از هر نظر زیبا و مقبول باشد.

به اعتقاد این کارشناس، هم اکنون افراد در خانواده و جامعه دیر به بلوغ روانی می‌رسند و همین بلوغ روانی دیررس سبب می‌شود تا معیارها و حس تشخیص آنان یا کند شود یا کلاً از بین برود. این مهم‌ترین عاملی است که سبب می‌شود جوانان ما یا دیر و سخت ازدواج کنند یا اصلاً نتوانند ازدواج کنند. اما حکایت بلوغ روانی دیررس به دلیل بسترهای زندگی جدید باب شده در جامعه، به ضعیف شدن شاخک‌های تشخیصی و معیارها و ارزش‌های افراد محدود نمی‌شود و تبعات دیگری هم دارد.

تعهد و مسئولیت‌پذیری، دومین گام برای ازدواج آسان

وقتی قصه ازدواج پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را نقل می‌کردیم، گفتیم که دختر قصه ما 14-13 یا نهایتاً18-17 ساله بود و پسر قصه‌مان هم 19-18 و در نهایت 23-22 ساله. حالا بیاییم در عصر کنونی، دورانی که خیلی از ما سواد و اطلاعاتمان از کامپیوتر، زبان یا فرآیندهایی نظیر اثر اشعه فرابنفش خورشید روی پوست بسیار بیشتر از افرادی است که در جامعه 50-40 سال پیش زندگی می‌کردند و خیلی وقت‌ها تا غذایمان را با ترازوهای مخصوص وزن نکنیم، لب به خوراک نمی‌زنیم. بگذریم از اینکه در عوض گاهی وقت‌ها هم می‌رویم در رستوران‌های فست‌فود و آنقدر پیتزا، سوسیس و کالباس و همبرگر و نوشابه‌های گازدار می‌خوریم که نفسمان به سختی بالا می‌آید اما خب در دنیای باربی و مرد عنکبوتی باید ژست‌های روشنفکری‌مان در تمام ابعاد هم حفظ شود.

از اینها که بگذریم می‌رسیم به این نکته که مردم ما در 50-40 سال پیش اگرچه کمتر زبان انگلیسی بلد بودند و از خواص خوراکی‌ها و میزان فیبر و ویتامین‌‌شان کمتر سردرمی‌آوردند و هرچند سر سفره آبگوشت با نان سنگک و سبزی خوردنشان هیچ هرم غذایی و جدول محاسبه کالری وجود نداشت اما تا دلتان بخواهد احساس تعهد و مسئولیت داشتند، آنقدر که برخلاف جامعه امروز یک دختر 14-13 ساله آماده بود تا مادر شود و یک پسر 19-18 ساله علاوه بر آمادگی روحی و فکری برای نان دادن زن و فرزند، توانایی آن را داشت که آستین همتش را بالا بزند و شب که به خانه برمی‌گردد نان سنگک تازه بر سر سفره زن و بچه‌اش بگذارد و فضای خانه را به خوبی مدیریت کند، همانطور که دختر 14-13 ساله قصه ما بلد بود چگونه یک ماه با چندرغاز حقوق شوهرش سر کند و تازه از این دوزار درآمد، پس‌انداز هم داشته باشد تا پس از 12-10 سال زندگی بتواند از خانه پدرشوهر و مادرشوهر بیرون آمده و برای خودشان خانه‌ای دست و پا کرده و مستقل شوند. حالا بیایید به جوانان امروز در همین سن و سال نگاهی بیندازیم.

دختران 14-13 ساله امروزی عروسک در دست پای رایانه نشسته‌اند و در فضای اتاق‌های گفت‌وگو مشغول چت کردن هستند. پسران 18 تا 22 ساله هم که بخش مهمی از اوقات شبانه‌روزی‌شان صرف رسیدگی به وضعیت موها و لباس و کفش‌شان می‌شود. اگرچه در این میان دختران و پسران با رفتاری معقول و منطقی هم کم نداریم اما واقعیت این است که بهترین دخترها و پسرهای جامعه امروزی ما هم در سنین 15 تا 22 سالگی اغلب به اندازه عهده‌دار شدن مسئولیت یک فرد دیگر بزرگ نمی‌شوند و میان سن بلوغ جسمی و بلوغ روانی آنان فاصله زمانی زیادی وجود دارد. خامنه نیز با اشاره به بحث بی‌رمقی احساس مسئولیت در جوانان امروزی می‌افزاید: نرسیدن یا دیر رسیدن جوانان به بلوغ روانی موجب می‌شود که فرد نتواند به موقع از خانواده جدا شود، این جدایی هم روانی است و هم اقتصادی.

اصلاح روش‌های تربیتی و سبک زندگی، گام سوم ازدواج آسان

به باور خامنه یکی از راهکارهای برقراری ازدواج به موقع و آسان تغییر روش‌های تربیتی و رفتاری در خانواده‌هاست زیرا اگر این اتفاق نیفتد و فکر و اندیشه افراد اصلاح نشود، ازدواج آسان پا نخواهد گرفت. وی به فرآیند بزرگ شدن افراد در خانواده و جامعه اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این فرآیند، کودکی، نوجوانی و جوانی را داریم که در خلال آن فرد با خانواده و سپس با جامعه ارتباط پیدا می‌کند و تحت تأثیر باورها، ارزش‌ها و اعتقادات حاکم بر خانواده و جامعه است که نگاه، باورها و اعتقاداتش شکل می‌گیرد، پس اگر در بین فضای خانواده، مدرسه، محیط کار و جامعه هماهنگی وجود نداشته باشد، وی دچار تناقض شده و بلوغ روانی و اجتماعی‌اش با چالش مواجه می‌شود. خامنه دلیل چالش‌های موجود بر سر راه ازدواج آسان را در باورها و سبک زندگی و ارزش‌های حاکم شده بر آن می‌داند.

حذف تجملات فکری و ظاهری، گام بعدی ازدواج آسان

خامنه تصریح می‌کند: ازدواج آسان یعنی تشریفات را از ازدواج حذف کنیم اما این تشریفات فقط شامل مهریه و بریز و بپاش در مراسم عقد و عروسی نمی‌شود بلکه معیارهای انتخاب فانتزی هم نوعی تشریفات در ازدواج محسوب می‌شود که شاید نتوان برایش هیچ چاره‌ای اندیشید.

وی یکی از مقصرهای اصلی تشریفات حاکم بر زندگی ما را در عملکرد نامناسب رسانه ملی می‌داند و یادآور می‌شود: سریال‌ها، فیلم‌های تلویزیونی و حتی برنامه‌های آشپزی به نمایش درآمده در رسانه‌های ملی برای مردم بالای شهر است نه عامه مردم جامعه و همین مسئله برای افراد احساس نیاز می‌کند و مانع از آن می‌شود که زندگی را ساده بگیرند، ضمن آنکه به هر حال در شرایط جامعه امروز برخی از مسائلی که در گذشته لوکس بود حالا نیاز به شمار می‌آید. به طور نمونه 15-10 سال پیش داشتن تلفن‌همراه یک نیاز نبود اما هم‌اکنون داشتن این وسیله یک نیاز محسوب می‌شود.

یک شغل، زیربنای ازدواج چه آسان و چه سخت

خامنه یکی دیگر از اصلی‌ترین پیش‌نیازهای یک ازدواج آسان را داشتن یک شغل و یک درآمد می‌داند. به باور وی، انسان برای کار کردن ساخته شده است و با داشتن یک شغل و سهم داشتن در اداره جامعه، احساس ارزشمندی می‌کند اما وقتی جوانان در جامعه برای به دست آوردن یک شغل مناسب با چالش مواجه می‌شوند، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم ازدواجی صورت بگیرد.

پاسخ به شاخص‌های ازدواج آسان در ذهن من و شماست

در نهایت باید گفت بالا رفتن سن ازدواج یک نشانه است و اگر نمی‌توانیم ازدواج آسان را معنا کنیم، باید ببینیم نگاه و تصورات ما در چه عالمی سیر می‌کند. بدیهی است تا زمانی که فکر،‌ نگاه و باورهایمان اصلاح نشود نمی‌توان به اصلاح روندهای نادرست جاافتاده در جامعه نیز امیدوار بود. اما اگر این روند درست نشود، فکر می‌کنید چه سرنوشتی بر سر راه جامعه ما در کمین نشسته است؟

متن:

Sorry. No data so far.

ازدواج بدون پول شاید این روزها کمی غیرمعقول به نظر برسد؛ اما اگر به‌دقت به آن نگاه کنیم، چندان هم دور از عقل نیست. با توجه به اهمیتی که ازدواج در حفظ سلامت روح و جسم دارد، برای در امان ماندن یک جامعه از معضلات اجتماعی، یک امر ضروری است؛ اما یکی از موانع مهم برای ازدواج جوانان، نداشتن شرایط مناسب مالی است. پول اهرمی تأثیرگذار و قوی در زندگی امروز بشر است. تقریباً همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها به این پدید وابسته شده است.

بسیاری از جوانان ازدواج بدون پول را یک ریسک بزرگ می‌دانند که حاضر نیستند به هیچ قیمتی به آن دست بزنند. درحالی‌که می‌توان با کاهش توقعات و ترجیح خواسته‌های خود بر نظرات دیگران، یک ازدواج آسان و کم‌خرج را برای خود رقم زد. همین ‌الان که شما در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید، صدها جوان تنها به دلیل نداشتن پول کافی از ازدواج سر باز می‌زنند. اما آیا نمی‌توان بدون پول ازدواج کرد؟ مسلماً خیر هرگز نمی‌توان بدون پول ازدواج کرد. اما ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که با پول کم می‌توان ازدواج کرد.

صرف هزینه‌های بزرگ برای یک شب، آن هم شبی که بعد از مدتی از آن چیزی جز چند عکس خاک خورده باقی نمی‌ماند و در عوض متحمل شدن میلیون‌ها تومان بدهی و هزینه‌های تلنبار شده، اصلاً منطقی نیست. از این گذشته تصور اینکه مراسمات عروسی و ازدواج با هزینه‌های بیشتر به‌یادماندنی‌تر و باشکوه‌تر خواهند بود همه‌یک تصور اشتباه است. با کمترین هزینه می‌توانید رویایی‌ترین شب زندگی خود را رقم بزنید.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تصور می‌کنید بدون پول و با هزینه‌ی کم نمی‌توان ازدواج کرد، لازم است در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید. ما در اینجا می‌خواهیم راهکارهایی برای ازدواج بدون پول و کم‌هزینه پیشنهاد کنیم که احتمالاً شنیدن برخی از آن‌ها شما را متعجب خواهد کرد.

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود هزینه‌های ازدواج افزایش یابد، توجه بیش از حد به نظرات دیگران است. بسیاری از جوانانی که قصد ازدواج دارند، بیش از حد به نظرات دیگران اهمیت می‌دهند.  شب عروسی شب شما است، نه شب این و آن و دیگران! متأسفانه بسیاری از افراد در جامعه‌ی ما درگیر چشم‌وهم‌چشمی‌های زیادی بوده و دلیل اصلی هزینه‌های بالای عروسی آن‌ها همین چشم و هم‌چشمی و نظرات دیگران است. برای داشتن یک شب رویایی و کم ‌هزینه نظر دیگران را تنها یک پیشنهاد تلقی کنید. این شما هستید که باید تصمیم بگیرید چه می‌خواهید و دنبال چه چیزی هستید.

از قدیم سنت‌های بسیار زیبایی برای شب عروسی  برگزار می‌شده است که اجرای آن‌ها علاوه بر عدم نیاز به هزینه‌های زیاد باعث زیباتر شدن این شب نیز می‌شود. اما برخی سنت‌های دست و پاگیر هم هستند که فقط از روی حسادت و چشم‌وهم‌چشمی ایجاد شده‌اند. برای مثال درگذشته رسم بر این بود که جشن عروسی در چند وعده برگزار می‌شد. این رسومات هزینه‌های سنگینی را به زوجین متحمل می‌کرد. برخی دیگر از رسومات به هدیه‌دادن و خرید لوازم غیرضروری اختصاص داشت. درحالی‌که اکنون بسیاری از این رسومات منسوخ شده‌اند.

حتی اگر در منطقه‌ی زندگی شما هنوز به رسومات گذشته پایبند هستند، شما ساختارشکنی کنید. برای یک‌بار هم که شده این سنت‌ها را به فراموشی بسپارید و حتی شده به‌عنوان نفر اول در خانواده‌ی خود از این سنت‌های پرهزینه و بی‌نتیجه دست بکشید.

یکی دیگر از توصیه‌های مهم برای ازدواج بدون پول در نظر گرفتن محل برگزاری جشن در منطقه‌ی ارزان‌قیمت است. زیبایی و شیک بودن محل عروسی اهمیت زیادی دارد. اما این معیارها را تنها در مکان‌های گران‌قیمت به دست نخواهید آورد. مکان‌های زیبایی هم هستند که تنها به دلیل موقعیت‌های مکانی که دارند، هزینه‌های بسیار کمتری دریافت می‌کنند . از آن‌ها غافل نشوید. برای تعیین محل برگزاری جشن می‌توانید یک باغ یا محیط رایگان را در نظر بگیرید. سپس در آن صندلی بچینید و با کمترین هزینه، جشن خود را در آنجا برگزار کنید. برای مثال یک حیاط بزرگ هم می‌تواند مثل یک تالار پذیرایی باشد. به‌شرط این‌که آنجا را با کمک چراغ‌های رنگی، گلدان‌های طبیعی، موکت‌های رنگی و … زیباتر کنید.

یک خلاقیت خارق‌العاده هم تأثیر زیادی روی روحیه خودتان خواهد داشت، هم شب شما را به‌یادماندنی‌تر خواهد کرد و هم خاطرات زیبایی برای شما رقم خواهد زد. برخی از افراد به‌جای یک ساعت فکر ترجیح می‌دهند درآمدهای یک سال خود را صرف خرید وسایلی گران‌قیمت کنند که تنها برای چند ساعت می‌توانند از آنها استفاده نمایند. یک دسته‌گل خلاقانه خیلی زیباتر از دسته‌گلی خواهد بود که تنها برای فخر فروشی خریداری می‌شود. برخی  برای یک دسته‌گل که در حالت عادی با قیمت ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شوند، حاضرند ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. این در حالی است که بسیاری از فروشندگان نیز با توجه به نیاز عروس و دامادها، قیمت اجناس و خدمات خود را افزایش می‌دهند. برای این‌که گرفتار چنین مشکلاتی نشوید، بهتر است حداقل یک ماه قبل از عروسی برخی از نیازهای عروسی را با خلاقیت خود برطرف کنید.

یکی دیگر از توصیه‌های مهم برای ازدواج بدون پول خودداری از خریدهای اضافه است. خرید لباس عروسی به هزینه‌ی زیادی نیاز دارد. اگر به دنبال یک ازدواج آسان و بدون دردسر هستید، بهتر است به فکر کرایه‌ی لباس عروسی باشید. همچنین برخی از خریدهای اضافه و غیرضروری مثل خرید لباس و وسایل شخصی را به بعد از عروسی، موکول کنید و یا تعداد کمتری تهیه کنید. شاید نیاز باشد برخی از وسایل را از نزدیکان خود قرض بگیرید. برای مثال عروس به یک کیف و کفش سفیدرنگ نیاز دارد که اغلب بعد از عروسی هیچ استفاده‌ای ندارند. به‌جای خرید این دو وسیله‌ با قیمت بالا، می‌توانید آن‌ها را از دوستان یا نزدیکان خود قرض بگیرید.

یک اصل بسیار مهم و حیاتی در کم‌هزینه‌تر کردن مراسم عروسی، بودجه‌بندی مراسم است. از قبل با توجه به قیمت‌های حدودی که در دست دارید، بودجه‌ای مخصوص و منطقی برای شب عروسی خود در نظر بگیرید و به‌هیچ‌وجه از این بودجه عدول نکنید. اگر در همین اولین قدم زندگی مشترک، شکست را قبول کنید و پا روی خط قرمزهای اقتصادی خود بگذارید، آینده‌تان تباه خواهد بود. با نوشتن بودجه و هزینه‌های موردنیاز، می‌توانید اولویت‌های خود را مشخص و هزینه های غیرضروری را حذف کنید.

یکی دیگر از نیازهای اساسی برای ازدواج، تهیه‌ی جهیزیه است. هرچند نمی‌توان گفت با وسایل ابتدایی یک زندگی جدید تشکیل دهید، اما خرید برخی از وسایل نیز ضرورتی ندارد. این روزها وسایل جدید و لوکس زیادی در بازار موجود است. برخی از خانم‌ها تصور می‌کنند هر وسیله‌ای که در بازار وجود دارد و یا در فروشگاه‌های لوازم‌خانگی پیدا می‌شود، باید برای زندگی آینده تهیه شود. درحالی‌که بسیاری از این لوازم برای رستوران‌ها، فست‌فودها و یا سایر مکان‌ها کاربرد دارد. برای مثال خرید یک دستگاه سرخ‌کن گران‌قیمت یک هزینه‌ی غیرضروری است. این وسیله برای رستوران‌ها و فست‌فودها کاربرد بیش‌تری دارد.

وسایل دیگری نیز وجود دارد که قبل از ازدواج خریداری می‌شود و پس از ازدواج با قیمت پایین فروخته می‌شوند. یکی از نکات مهم زمان تهیه‌ی جهیزیه، خرید وسایلی است که واقعاً به آن‌ها نیاز دارید. قبل از این‌که به خرید بروید یک لیست تهیه کنید و تمامی لوازمی که برای خانه‌داری و آشپزی به آن‌ها نیاز دارید، تهیه کنید. در این صورت از خرید وسایل غیرضروری خودداری می‌کنید. همچنین باید متراژ خانه‌ای را که باید در آن زندگی کنید، در نظر بگیرید. با خرید وسایل بیش از اندازه، به فضای زیادی برای نگهداری آن‌ها نیاز دارید. پس فقط برای چشم و هم‌چشمی بیش از حد جهیزیه تهیه نکنید؛ اما بعد از ازدواج به دلیل کمبود جا و یا غیرکاربردی بودن برخی از وسایل، مجبور به فروش آن‌ها با قیمت کمتر می‌شوید.

برخی از تازه‌دامادها حتی شده به‌زور اجاره‌های سنگین، تمایل دارند یک خانه‌ی ۳ خوابه در شمالی‌ترین نقطه‌ی شهر داشته باشند. خود سرمایه‌دارها و ثروتمندترین افراد جامعه نیز چنین ولخرجی‌هایی را برای خود و فرزندانشان انجام نمی‌دهند. برای انتخاب موقعیت خانه‌ی خود، امنیت، نزدیک بودن به محل کار و نزدیک بودن به مراکز خرید را در نظر بگیرید و سپس بهینه‌ترین انتخاب را داشته باشید. در ضمن به یاد داشته باشید که شما در ابتدای زندگی فقط دو نفر هستید که گاهی نیز باید از مهمان پذیرایی کنید. پس لزومی ندارد که یک خانه با متراژ بالا تهیه کنید. درحالی‌که بخش زیادی از آن بلااستفاده می‌ماند؛ اما اگر یک خانه با متراژ کوچک تهیه کنید، هزینه‌ی کمتری را بابت تهیه‌ی خانه پرداخت می‌کنید.

بسیاری از هزینه‌ها ازجمله کرایه‌ی یک تالار برای برگزاری جشن عروسی در شهرهای بزرگ، گران‌تر از شهرهای کوچک است؛ بنابراین اگر قصد دارید از میزان هزینه‌های عروسی بکاهید، بهتر است جشن عروسی را در یک شهر کوچک و یا در حومه‌ی شهر برگزار کنید.  با این ترفند با یک تیر چند نشانه خواهید زد: در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد، یک گشت‌وگذار چندساعته برای خود و مهمانان عروسی رقم می‌زنید، به‌عنوان یک الگو برای سایر اطرافیان خود شناخته می‌شوید و از جهتی هم شب خود را با خاطره‌ای زیبا به ذهن‌ها خواهید سپرد.

سنت ازدواج و مراسم عروسی در کشور ما به سمت و سویی رفته است که اگر برای کادوی ازدواج دست‌به‌جیب نشوید و یک هدیه گران‌قیمت نگیرید، شب شما به پایان نخواهد رسید. برای ازدواج بدون پول باید از توقعات خود بکاهید و برخی از وسایل را کنار بگذارید. اگرچه طلاهایی که در زمان عروسی خریداری می‌شود به‌نوعی پس‌انداز محسوب می‌شوند، اما اگر داماد توانایی مالی برای تهیه‌ی طلا را نداشته باشد، می‌توان به‌جای آن بدلیجات هم‌رنگ طلا نیز هدیه داد. بعدها که وضعیت زندگی زن و شوهر روبه‌راه شد، می‌توانند طلا خریداری کنند. حتی لزومی ندارد که حلقه‌ی عروسی از جنس طلا باشد. خوشبختی با طلا خریداری نمی‌شود. برای ازدواج بدون پول باید از برخی موارد چشم‌پوشی کرد.

همچنین برای خرید حلقه و سرویس طلا باید نمونه‌ای را انتخاب کنید که نگین‌های کمتری داشته باشند؛ زیرا زمان خرید باید هزینه‌ی نگین‌ها را پرداخت کنید؛ اما زمانی که قصد فروش طلا را داشته باشید، نگین‌ها محاسبه نمی‌شود. پس ضرر می‌کنید.

بدون شک ازدواج بدون پول ممکن نیست و شما فقط می‌توانید هزینه‌های تشکیل زندگی را کمتر کنید. قرض گرفتن از نزدیکان یک سنت بسیار پسندیده است. اگر هیچ پولی در بساط ندارید، می‌توانید از نزدیکان خود قرض بگیرید. بعد از دریافت کادوی عروسی، پول آن‌ها را پس بدهید. دریافت وام بانکی هم یکی دیگر از راه‌های ازدواج بدون پول است؛ اما به‌شرط این‌که مجبور نباشید بهره‌ی زیادی بابت دریافت وام پرداخت کنید. وام ازدواج بهره‌ی پایینی دارد و یکی از بهترین راه‌ها برای ازدواج است.

برای برگزاری یک جشن عروسی باید از مهمانان با میوه، شیرینی و غذا پذیرایی کنید. به‌جای چندین نوع غذا و میوه، یک نوع غذا و دو میوه را در نظر بگیرید. به سراغ گران‌ترین غذاها و میوه‌ها نروید. با یک غذای ارزان‌قیمت هم می‌توانید جشن خود را به بهترین شکل ممکن راه بیندازید. برای فیلم‌برداری مجبور نیستید به سراغ حرفه‌ای‌ترین فیلم‌بردارهای شهر بروید. اگر در بین دوستان و آشنایان کسی دوربین عکاسی یا فیلم‌برداری داشته باشد، می‌تواند لحظات شیرین عروسی را برای شما ثبت کند. بعد از اتمام عروسی می‌توانید آن‌ها را با نرم‌افزارهای ویرایشگر فیلم و عکس به‌دلخواه خود تغییر دهید. به سراغ یک خواننده محبوب نروید. بلکه با دو دستگاه باند هم می‌توانید موسیقی جشن را تأمین کنید.

برای شروع زندگی، شما به دنبال ساختن یک خاطره‌ی زیبا در کنار همسر خود هستید. اصل ماه‌عسل بر این پایه استوار است. حالا حتماً نباید این خاطره را در سواحل آنتالیا رقم بزنید. هر چه سفر کوتاه‌تر باشد، هزینه‌ی کمتری را به دنبال دارد. از تعداد روزهای سفر خود بکاهید تا مجبور نباشید هزینه‌ی زیادی را برای هتل پرداخت کنید. بهتر است به‌جای یک هتل چند ستاره، یک هتل معمولی و ارزان را انتخاب کنید. همچنین برای کاهش هزینه‌ها در زمان ماه‌عسل، بهتر است خودتان برای آشپزی و سایر خدمات دست‌به‌کار شوید.

ازدواج بدون پول شاید کمی دست‌نیافتنی باشد اما ازدواج با هزینه‌ی مناسب اصلاً دور از واقعیت نیست و باکمی دقت در هزینه‌ها و داشتن برنامه‌ی درست می‌توان به این مهم دست یافت.

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیازات: ۳ / ۵. تعداد امتیاز: ۷

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

شفقنا افغانستان- هر چند در سنت رسول خدا(ص) ازدواج به عنوانی امری برای تکمیل سنت و تشکیل خانواده برای رسیدن به آرامش است اما ازدواج های امروزی نه تنها ما را به آرامش نمی رساند بلکه راه دشوار و صعب العبور برای اجرای این سنت حسنه هیچ سنخیتی با دین و شرع و فرهنگ و اخلاق ندارد.

بطور مشخص در چنین وضعیتی، راهکاری به نام “فرار از ازدواج” میان جوانان رواج پیدا می کند و به تبع افزایش بی رویه جرایم و آسیب های اجتماعی در صدر عناوین مایوس کننده خبری قرار می گیرد.

اما سوال اینجاست که برای حل این مشکل چه باید کرد؟ یعنی چگونه ازدواج های سالم و ساده که میراث پیامبر اکرم(ص) است را جایگزین مرسام های عروسی مجلل با هزینه های هنگفت کنیم؟ و انتخاب های ما در ازدواج به گونه ای نباشد که یک عمر برای خرج تشریفات زیر بار قرض رفته و از آن طرف زندگی مشترک با عمری کوتاه ختم به طلاق شود!

به همین خاطر میزگردی را با حضور حجت الاسلام عطایی مسئول بخش ازدواج و طلاق دفتر حضرت آیت الله محقق در تهران و محمد باقر غلامپور از فعالان حوزه خانواده و اجتماع در دردفتر شفقنا افغانستان برگزار کردیم.شرح میزگرد را در زیر مطالعه می فرمایید:

در ابتدا ازدواج چیست و چرا در اسلام از آن به عنوان تکمیل کننده دین یاد می کند؟

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

حجت الاسلام عطایی: آنچه مسلم بوده این است که هر انسانی در درون خود غریزه جنسی را دارد، حالا باید چه کرد؟ به طور حتم عدم ازدواج سبب رشد آسیب های اجتماعی خواهد شد که ارتباط مستقیمی با سرکشی نفس و عدم مهار غریزه جنسی دارد، اگر اسلام تاکید موکد بر ازدواج دارد برای هدایت این غریزه در مسیر صحیح و تشکیل خانواده است و نکته دیگر اینکه هر انسانی نواقص و کاستی هایی دارد که ازدواج کمک شایانی به اکمال شخصیتی طرفین می کند.

با چنین شرایطی به عقیده شما ریشه معضلات و مشکلات ازدواج های امروزی در چیست؟

غلامپور:ما نباید هیچگاه در حالت کلی به دنبال جواب این مساله باشیم، ما در یک تقسیم بندی می توانیم جوانان در شرف ازدواج را به دو گروه محصلین و غیرمحصلین طبق بندی کنیم، محصلینی که درس می خوانند ولی به دلیل نبود شغل مناسب نمی تواند ازدواج کند.شکاف فرهنگی که بین نسل های مختلف مردم وجود دارد خود یک مساله است.

ما با یک قشر مدرن در برابر قشر سنتی طرف هستیم.برخلاف قدیم تصمیم گیرنده اصلی خود جوانان است، توقعات بالای خانواده های طرفین مشکل اصلی این معضلات است برای مثال توجه کنید در ازدواج های افغانستان به عقیده من بحث “گله” موضوع خسارت باری است که هزینه بسیار سنگینی برای آینده جوانان ما ایجاد کرده است.

ابراهیم کریمی کارشناس مسائل اجتماعی که یک طرف این میزگرد بود با نظر آقای غلامپور به شدت مخالف بود.

وی درین باره افزود: مگر محصلین چند درصد از جوانان ما را تشکیل می دهند با یک نگاه آماری به جامعه ما شاهد نقض این گفتار شما هستیم؛ از هر ده خانواده چند نفرشان محصل هستند؟

سطح توقعات محصلین متفاوتر از جامعه شده است. با گسترش وسایل ارتباطی نوین شکل دیگری از روابط دختر و پسر شکل گرفته است. به راحتی با هم حرف می زنند، علایق و دلبستگی های خود را بیان می کنند.

این سطح روابط در بین محصلین ما بیشتر است هرچند که در بین مابقی اقشار جامعه هم گسترش پیدا کرده است.

سطح آگاهی جامعه در زمینه آگاهی های قبل از ازدواج، مشاوره و … کم است. این امر سبب شده که شاهد مشکلات عدیده ای در زمینه ازدواج جوانان باشیم که این معضل مختص همه اقشار جامعه ما می باشد و ازدواج همانند کوهی برای جوانان گشته است.

 ایجاد کارگاه‌های آموزشی برای جوانان به ویژه در امر ازدواج از امور مهم در تغییر برخی نگرش‌های و باورهای غلط در مورد تشکیل خانواده است که اجرای آن می‌تواند به ازدواج آسان کمک و از طلاق جلوگیری کند. این کارگاه ها را می توان در مساجد و با حضور کارشناسان و روحانیون شکل داد.

امروز با توسعه ارتباطات و تهاجم فرهنگ بیگانه، آسیب های فراوانی پیش روی جوانان در سنین ازدواج وجود دارد که باید با فرهنگ سازی مناسب زمینه را برای ازدواج آسان جوانان فراهم کنیم، زیرا که اجرای این سنت حسنه الهی ترویج و نهادینه کردن فرهنگ ازدواج آسان راهکاری برای کاهش معضلات و آسیبهای فرهنگی جامعه است و می تواند جوانان را از بسیاری ناهنجاریهای اجتماعی نجات دهد و جهت زندگی را برای آنها مشخص کند.

کریمی ادامه داد: از آنجایی که این روزها هزینه های بالای مراسم های عروسی بسیاری از جوانان را از ازدواج که سنت پیغمبر گرامی اسلام(ص) است، منصرف می کند، می توان مساجد، را مکانی برای خواندن خطبه عقد زوج های جوانان قرار داد، با این کار بسیاری از جوانان برای متأهل شدن تشویق می شوند. علاوه بر برکت و تأثیرات معنوی در خوشبختی زوج ها، بسیاری از مسائل و دغدغه های مادی هم حذف می شود.

ترویج ازدواج آسان درجامعه نیاز به فرهنگ سازی دارد

کریمی : امروزه به علت توقع بیش از حد خانواده ها درزمینه ازدواج و تعیین مهریه های سنگین جوانان چندان به ازدواج رغبت ندارند وهمین امر باعث بالا رفتن سن ازدواج جوانان شده است. چشم وهم چشمی در گرفتن مهریه از سوی خانواده ها باعث دور شدن جوانان از این سنت حسنه شده است و بعضی انحرافات دینی و ایجاد حرکات دور از شان و عرف را موجب خسران به خود و در نهایت نابودی خانواده و جامعه می شود.

وی  ادامه داد:لازم است که خانواده ها با کم کردن هزینه ازدواج و مهریه زمینه ازدواج سالم وآسان رابرای جوانان فراهم کنند چرا که عدم ازدواج به موقع پیامدهای بسیار بدی برای جوانان خواهد داشت وباعث می شود اکثر جوانان در صورت نیاز جنسی در گرداب فساد غرق شوند.

ترویج ازدواج آسان بهترین راه مصون داشتن جوانان از گناه است و پیامدهای ازدواج دیر هنگام ناشی از هزینه های سرسام آور است واگر زمینه ازدواج قشر جوان جامعه را فراهم نکنیم قطعا جوانان از مفاسد اجتماعی به دور نخواهند ماند.بسیاری از جوانان مجرد مشکلات اقتصادی را مانع ازدواج قلمداد می‌کنند در حالی که بسیاری از آنان از نظر سطح پایگاه ‌اقتصادی،اجتماعی وضع بهتری نسبت به جوانان متأهل دارند این پدیده ریشه در گرایش به تجمل‌گرایی، کسب رفاه و توقع بیشتر از زندگی دارد که همگی ناشی از زیر‌بناهای فرهنگی است.بنابراین بخش بسیاری از موانع اقتصادی ریشه در دیدگاه فرهنگی دارد. موانع اقتصادی بخشی از مشکل است، عمده‌ موانع فرهنگی است؛ عادت‌ها، تفاخرها، تکاثر، چشم و هم‌چشمی‌ها، تجمل‌طلبی‌ها.. این‌هاست که یک مقدار نمی‌گذارد آن کاری که باید انجام بگیرد، صورت پذیرد.

بهترین الگو در زمینه ازدواج برای نسل جوان جامعه اسلامی تأکید بر ازدواج آسان پیروی از ارزش های راستین دین مبین اسلام و سیره عملی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)است.

با وجود سفارشات مکرر دین اسلام و پشوایان دینی ما در زمینه تسهیل امر ازدواج هنوز در این زمینه جامعه دچار مشکل است؟

حجت الاسلام عطایی: مساله فرهنگ سازی متاسفانه در جامعه ما ضعیف بوده ناآگاهی و عدم شناخت از این مفاهیم دلیل عمده این مساله است و همین مشکلات باعث می شود زن و شوهر از وظائف خود آگاهی نداشته باشند.

زن از شوهر خود اطاعت نمی کند، مردم زن خود را لت و کوب می کند، چشم و هم چشمی های روزمره جایگزین سفارش های دینی ما در بحث ازدواج شده است و مهریه های سنگین به هیچ وجه در فرهنگ دینی ازدواج جایز نیست.خانواده های ما باید بدانند که این موضوعات از دیدگاه اسلام طرد شده و ما به هیچ وجه نباید برای جوانان مهریه و گله های سنگین در نظر بگیریم.

بی اعتمادی ها نباید در خانواده های ما وجود داشته باشد و باید این موضوع ترویج پیدا کند که مهریه های سنگین نمی تواند امنیت ازدواج را تضمین کند.

اگر گله های سنگین را با نیت امنیت ازدواج درخواست شود از دیدگاه آیت الله محقق حرام است زیرا مصداق بارز دختر فروشی است.

عمده ترین دلایل طلاق و مشکلات ازدواج که جوانان بخاطر آنها به دفاتر آیات مراجعه می کنند چیست؟

عطایی: سوظن ها یکی از دلایل عمده این مراجعات است.

مساله تشریفات و توقعات بالا نیز در صدر عوامل طلاق قرار دارد چرا که توقعات در ازدواج بسیار بالا رفته و خانواده ها بدون توجه به توانایی و شرایط، شروطی را عنوان می کنند که ازدواج را به امری دردسرساز مبدل می کند.

بطور حتم اگر این دو موضوع مرتفع شود حجم زیادی از مشکلات حل می شود، امروزه اگر پای درد و دل هر جوانی که بنشینی از عدم درک خانواده یاد می کنند، در اصل باید گفت جوانان ما خودشان تمایل به ساده زیستن و تشکیل خانواده به ساده ترین و آرسته ترین شکل را دارند اما امان از شرط و شروط های سخت خانواده ها….

پس از این موارد اعتیاد و تضادهای طبقاتی و فرهنگی نیز از دیگر دلایل طلاق برشمرده می شود..

نظرتان در رابطه با ضربه ازدواج های موقت بر پیکره خانواده ها چیست؟

عطایی: این موضوع اگر به صورت درست در جامعه انجام شود واقعا در جهت بهبود مشکلات ازدواج عمل می کند چون دستور دینی است و ما به این اعتقاد داریم که دین و قرآن چیزی را به ضرر ما بیان نکرده است.

اگر کسی توانایی ازدواج دائم ندارد طبق دستور قرآن می تواند با ازدواج موقت نیازهای جنسی خود را طبق اصول دین برطرف کند ولی هیچگاه این امر نباید باعث ایجاد فساد در جامعه شود، البته در مورد سن ازدواج موقت هم باید یک سری بازنگری هایی انجام شود زیرا شرایط کنونی جامعه ازدواج موقت برای سنین پایین را تجویز نمی کند.

غلامپور: ازدواج موقت خط قرمز ما است.

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

این موضوع با این که از لحاظ شرعی مشکلی ندارد ولی از لحاظ عرفی بسیار مشکل دارد، جوانان امروز بخاطر مشکلات ازدواج رو به ازدواج موقت می آورند ولی درعمل به نتیجه ای نمی رسند چون همگان در این باره نوعی شرم دارند.

این موضوع اگر حلال است باید ازین غربت در بیاید درپایان ما باید یک برنامه مدون درین مورد برای بررسی مشکلات ازدواج در دولت داشته باشیم چون تنها ارگانی که می تواند درین باره کاری انجام دهد دولت است.

مشوقین فرهنگی باید درین زمینه کاری انجام دهند وگرنه ما در آینده ای نزدیک با مشکلات بسیار خطرناکی روبرو می شویم.

کریمی: دفاتر آیات می تواند با ایجاد فیلتری بازدارنده از ثبت ازدواج با گله ها و مهریه های سنگین خودداری کند و به نوعی فرهنگ سازی کند.علاوه برآن یکی از راهکارهایی که در سالیان اخیر نتیجه داده راه اندازی ازدواج های دسته جمعی می باشد با هزینه های بسیار اندک عده ای کثیری از جوانان زندگی متاهلی خویش را آغاز می کنند.

خانواده ها بهترین خواستگاه فرهنگ‌سازی در زمینه سبک ازدواج اسلامی می باشد

 تغییر نگاه خانواده ها برای آسان گرفتن امر ازدواج و مقدمات آن یکی از راهکارهای اساسی است. یعنی این فرهنگ سازی باید از کوچکترین عضو جامعه یعنی خانواده آغاز شود. قدم اول را خانواده ها بردارند و مقدمات ازدواج جوانان را با اصل ساده گیری فراهم و از اسراف و تبذیر بپرهیزند، و همچنین از چشم و هم چشمی در اجرای مرسومات پرهیز و اصل را به تشکیل زندگی دو جوان بگذارند.

 قطعاً ازدواج های پیشینیان ما و نسل گذشته که پدران و مادران ما و نسل قبل ما بوده بسیار نزدیک تر به سبک اسلامی است. مراسماتی که با هزینه های کمتر و بدون تشریفات همراه تعامل و همکاری بیشتر شادی های مثبت تر و دور همی های دلنشین تر گاهی چندین روز به طول می انجامید. اما امروز مراسمات خلاصه تر ولی پرخرج تر و با تشریفات غیر ضروری و …. برگزار می شود. امروز فاصله ما از معیارهای سنت های کهن میهنی و اسلامی مان بسیار زیاد شده و نیاز به تغییر اساسی دارد.

 بنابراین یکی از مهم ترین راهکار برای اصلاح سبک ازدواج بازگشت به سیره و روش اسلامی که در زندگی پیامبر(ص) و ائمه معصومین علیهم السلام و حتی بزرگان و پیشینیان ما بوده است. اگر ازدواج را شاهرایی برای ساختن زندگی دیدیم و وعده الهی را برای تضمین روزی پذیرفتیم راهمان هموار خواهد بود و اگر تصور شاغل بودن خانه دار بودن و سپس ازدواج و زندگی مشترک بود نتیجه آن بالا رفتن سن ازدواج، بی میلی به تشکیل خانواده و گاهی هم ناهنجاری های اخلاقی می گردد. فرهنگ سازی برای ازدواج آسان و اسلامی بهترین راه رهایی از اتفاقات کنونی است.

و علما و روحانیون نیز همانند گذشته با بیان سبک ازدواج  پیشوایان ما سنت نیک ازدواج های سالم و ساده را می توانند به بهترین نحوه فرهنگ سازی کنند.

انتهای پیام

Af.shafaqna.com

 

 

 

انتهای پیام

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | فیسبوک | تلگرام

خانه > تشریفات عروسی > طرح ازدواج آسان چیست؟

در سالهای گذشته، تبلیغات بسیاری برای ترویج ازدواج در بین جوانان صورت گرفته است. تبلیغاتی که دانشجوها را هدف اصلی خود قرار داده و با ترویج ازواج آسان سعی بر این داشته که سنت حسنه ی ازدواج را هر چه بیشتر و بهتر رواج دهد. اما علی رغم تمام تبلیغات ما در سال های گذشته شاهد کاهش آمار ازدواج و افزایش میزان تجرد قطعی در کشور بوده ایم.

ازدواج آسان به ازدواجی اتلاق می شود که پایه و اساس آن بر ساده زیستی و دوری از تجملات بنا شده است. کانون های ازدواج آسان امکان برگزاری یک عروسی متوسط و آبرومند را برای زوج های علاقمند فراهم کرده اند که در صورت تمایل می توانند از مراسم عقد تا عروسی شان را زیر نظر این کانون ها برگزار کنند و تا حد زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

امروزه اغلب جوانان دلیل گریز از ازدواج را مشکلات اقتصادی و نداشتن بنیه ی مالی کافی عنوان می کنند. سبک زندگی جوانان دهه های اخیر تغییر فاحشی نسبت به سبک زندگی چند نسل قبل داشته است. به همین دلیل اغلب جوانان حاضر نیستند، با حداقل ها در هیچ مقوله ای کنار بیایند و همین امر باعث می شود؛ توقع ها بالا رفته و امکان فراهم کردن این توقعات وجود نداشته باشد. نداشتن کار مناسب و درآمد ثابت، عدم توانایی مالی برای برگزاری مراسم آبرومند عروسی و تامین خواسته های طرف مقابل، عدم تمکن مالی برای تامین جهیزیه از نمونه های پررنگ در زمینه ی مشکلات اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: لیست جهیزیه عروس که باید بدانید

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

از دیگر مشکلاتی که سر راه ازدواج وجود دارد، گسترش آزادی های اخلاقی و شکسته شدن مرزهای اخلاقی در جامعه است. برقراری روابط آزاد، بار هزینه ی کمتری دارد و مسولیتی هم بر دوش طرفین قرار نمی دهد.

گسترش این نوع روابط، باعث رواج بی بند و باری های اخلاقی و در نتیجه بی میلی به ازدواج در بین جوانان می شود.

کانون هایی که از سوی وزارت ورزش و جوانان تحت عنوان کانون برگزاری ازدواج آسان به فعالیت می پردازند؛ تمام خدمات عقد تا عروسی را به طور کامل ارائه می دهند. اما تنها تفاوت این کانون ها با سایر مراکز تشریفات در این است که خدمات این کانون ها، در ساده ترین شکل ممکن ارائه می شود.

این کانون ها با برخی از تالارهای عروسی، آتلیه ها، مزون ها، سالن های زیبایی و مراکز فروش لوازم خانگی قرارداد بسته اند. به همین دلیل اگر زوج های جوان از طریق این کانون ها برای برگزاری مراسم اقدام کنند؛ مشمول تخفیفات ویژه ای خواهند شد. از سوی دیگر خدمات این مراکز کاملا ساده و به دور از تشریفات مرسوم است.

اتاق عقد و سالن ساده و به دور از تشریفات، منوی غذایی شامل تنها یک نوع غذا، آتلیه و عکاسی بدون آلبوم دیجیتال، لباس های عروس خریداری شده و آماده ی ارائه به متقاضیان، و سالن های آرایشی که با کانون طرف قرارداد هستند و هزینه های کمتری از زوج جوان درخواست می کنند.

جهیزیه هایی که از طریق این کانون ها ارائه می شود؛ تنها شامل اقلام ضروری زندگی آبرومند است و از هیچ گونه بریز و بپاش اضافی در آن خبری نیست.

بیشتر بخوانید: زیباترین دسته گل برای عروسی

تالارهایی که برای این طرح در نظر گرفته شده اند ظرفیت محدودی دارند. البته اگر میخواهید مهمان های بیشتری دعوت کنید می توانید با صرف هزینه ای بیشتر این تصمیم را عملی کنید.

غذایی که در این تالارها سرو می شود تنوع کمتری دارد تا هزینه ی کمتری را شامل شود. تالارهایی که در این طرح عضو هستند، این خدمات را ارائه می کنند: کارت دعوت عروسی، لباس عروس، ماشین عروس، آرایشگاه عروس و داماد، میوه و شیرینی، آتلیه و شام  عروسی . در صورت تمایل می تواند آیتم های دلخواه تان را انتخاب کنید و از برخی آیتم ها صرف نظر کنید. و یا مورد دیگری را به دلخواه خودتان انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سرویس طلا برای عروسی

البته دوری از تشریفات و بریز و بپاش های اضافی، تنها مخصوص زوج های کم بضاعت یا کم درآمد جامعه نیست. این  کار ترویج یک نوع سبک زندگی ایرانی – اسلامی است که بسیاری از خانواده های متمول هم از آن استقبال کرده اند.

اغلب زوج هایی که از این کانون ها خدمات گرفته اند، از خدمات ارائه شده رضایت داشته اند و معتقد بودند که با توجه به هزینه ای که کرده ایم،  خدمات قابل توجهی به ما ارائه داده شد. این طرح فعلا در شهر تهران اجرا شده است و امیدواریم با استقبال زوج های عزیز در سایر شهرهای کشور نیز اجرایی شود.

سلام شماره تماسی چیزی‌میشه بدید

به دختر ه گفتم ازدواج آسان جواب نه داد

تمامی فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است | 1396 © AROOS.CO


https://www.aroos.co/wp-content/uploads/2017/06/aroos-co-eshgh-ya-ezdevaj-mixdown.mp3Downloads-icon

 

پژوهش ها نشان می دهد، که با ثبات ترین ازدواج ها آن است که زن وشوهر بیش ترین شباهت ها را با هم داشته باشند. بعضی از روانشناسان شباهت های بین زوجین را در حکم سپرده بانکی مشترک تلقی کرده و اشاره می کنند. اگر میزان سپرده بانکی شما کم تر باشد در مقابل بحران اقتصادی و اجتماعی بهتر می توانید مقاومت و احساس امنیت کنید. در غیر این صورت دچار مشکل می شوند. این تشبیه نشان می دهد هر چه قدر میزان تشابه بین زوجین بیشتر باشد کمتر دچار بحران می شوند.

 

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

تشابه در ازدواج

 

چه تشابه هایی لازم است؟

– هوش: اگر هوش زن وشوهر به یک اندازه باشد رابطه زناشویی آنان با گرفتاری کم تری روبرو می شود.

 

– ارزش ها: لازم است که زن و شوهر به بسیاری از ارزش ها وحدت نظر داشته باشند. مثلا: مهم است زن و شوهر از نظر معنوی و یا درک اقتصادی اختلاف نظر زیادی نداشته باشند.

 

– علائق: اگر زن وشوهر در بسیاری از زمینه ها علائق مشترک داشته باشند زندگی به کامشان شیرین خواهد شد.

 

با این حال زن و مرد ذاتا با همدیگر تفاوت هایی دارند که شناخت این تفاوت ها می تواند باعث شود طوری رفتار کنند که با هم به اختلاف نخورند. تفاوت های میان زن و مرد تفاوت های عمده ای است. برخی از این تفاوتها ریشه در عوامل فیزیولوژیكی و زیستی و بعضی نشأت گرفته از عوامل اجتماعی و فرهنگی و باید در ازدواج و زندگی مشترك به آن توجه كرد.

ازجمله:

 

1- دیدگاه زنان و مردان نسبت به مسائل جنسی كاملاٌ متفاوت است: این تفاوت ریشه نسبی دارد. رابطه جنسی در زنان با عواطف مثبت و احساسات گره خورده ولی در مردها بیشتر جنبه فیزیولوژیكی دارد.

 

2- برای مردان استقلال اهمیت بسیاری دارد: آنها می خواهند در مورد مسائل مالی معملات و سایر موارد مشابه مستقل باشند. و مخالفت همه و عدم توجه وی به این نكته می تواند مشكلات و موانعی را در زندگی مشترك ایجاد كند زیرا مرد تصور می كند كه به استقلالش لطمه خورده است.

 

3- زنان می خواهند مورد حمایت باشند و به این حمایت اهمیت می دهند: چنانچه حس كند از طرف همسرش مورد بی توجهی و بی مسئولیتی قرار گرفته به شدت آزرده شده و واكنش های شدید عاطفی نشان می دهد.

 

4- مدیریت خانه برای مردها بسیار مهم است: با مراجعه به فرهنگ های مختلف در جوامع گوناگون خواهیم دید كه مردها به عنوان قدرت اول خانواده شناخته شده است. البته، این مسئله را باید جدا از تبعیض جنسی میان زن ومرد به حساب آورد. در خانواده ها كه زن بدون نظر خواهی و مشورت همسرش درباره ی مسائل خانوادگی تصمیمی اتخاذ می كند با این كه قدرت اول خانواده است، مشكلات زیادی مشاهده می شود. البته این كه مردها قدرت اول خانواده باشد به این معنا نیست كه مرد همانند یك دیكتاتور عمل كند بلكه منظور نقش مدیریتی است.

 

5- صحبت كردن و ارتباطات اجتماعی برای زنان مهم است: زنان با دور هم جمع شدن و حرف زدن بسیاری از نگرانی ها و اضطرابها و ناراحتی های خود را تخلیه می كنند و تمایل به ارتباطات اجتماعی در زنان بیشتر از مردان است. چنانچه درك و آگاهی زن ومرد به این خصوصیات ضعیف باشد، مطمئاٌ آنها را دچار سوء تفاهم های جدی در زندگی مشترك می كند.

 

6- نگاه مردان به مسائل كلی تر است : مردها معمولاٌوارد جزئیات و نكات ظریف نمی شوند در حالی كه زنها به عمق مسائل و اجزای ریز در ارتباطات توجه زیادی دارند و این خصوصیت زن و مرد باعث می شود، كه زن تصور كند كه مرد درباره بسیاری از مسائل بی دقت است و مرد نیز تصور كند كه همسرش فردی حساس و ریز بین است.

 

7- زن ها عاطفی تر از مردها هستند: تفاوت عمده بین زن ومرد عاطفی تر بودن زنان است و این انتظاری است كه زنها از مردها دارند. مثلاٌ زنی كه همواره تاریخ دقیق روز ازدواج، تاریخ تولد و مانند آن را به یاد دارد وقتی با شوهری روبرو می شود كه نسبت به این مسائل بی اعتنا است نخستین احساسش این است همسرش نسبت به او بی علاقه است و ادامه چنین تفكرات منفی در مدت زمان اندك موجب سوء تفاهم و دلسردی از زندگی مشترك می شود. لذا آگاهی از این نكات ضمن آنكه از ناراحتی های بسیار زیادی جلوگیری می كند. احساس توانایی و مهارت زندگی مشترك را در شخص رشد می دهد.

 

با تفاوت ها چه کنیم؟

چیزی که تحمل تفاوت ها را ساده تر می کند، همدلی است. یعنی پذیرفتن این که تنها زاویه دید شما مهم نیست و باید گاهی دنیا را از چشم همسر خود ببینید. همدلی با افراد مهارت خاصی می خواهد. همدلی به معنی توانایی درك و فهم احساسات دیگران است، به طوری كه فرد بتواند خود را به جای دیگران بگذارد. از دید او به موضوع نگاه كند و احساسات او را درك كند. همدلی به معنی تایید   رفتارهای فرد مقابل نیست بلكه فقط به این معنی است كه او و شرایط او را درك می كنیم.

 

همدلی به برقراری ارتباط عمیق و صمیمی با افراد كمك می كند گاهی افراد به اشتباه تصور می كنند تفاهم به این معنی است كه با فرد مقابل كاملاٌ هم فكر و هم عقیده باشیم در حالی كه چنین تصوری از پایه اشتباه است، زیرا هیچ گاه نمی توان دو نفر را یافت كه شبیه هم باشند اختلاف در دیدگاه ها، علائق ها، آرزوها، سلیقه ها، امری طبیعی و عادی است.

حرف زدن همسران

 

اصول مهارت همدلی

 

1- به صحبت های دیگران خوب گوش كنید.

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم

2- با احساس و عواطف طرف مقابل تان همراه و هماهنگ شوید.

3- به احساسات و هیجان های طرف مقابل تان توجه داشته باشید.

4- خود را به جای طرف مقابل بگذارید.

5- در همدلی با طرف مقابل از جمله های قاطع استفاده نكنید.

  

اثرات همدلی

1) عامل پیشگیری بسیاری از رفتارهای ناخوشایند می شود.

2) در طرفین احساس خوشایند و مثبت به وجود می آورد.

3) فرد را از احساس تنهایی نجات می دهد.

4) موجب اخذ تصمیم های صحیح تر می شود.

5) از بسیاری تعارضات و سوء تفاهم ها جلوگیری می کند.

6) همدلی به جا و مناسب موجب تعدیل و اصلاح شناخت، احساس و رفتار می شود.

7) در تحکیم روابط همسران می تواند نقش مهمی داشته باشد.

8) احساس آرامش و قوه ی ادارک فرد را افزایش می دهد.

9) موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.

10) زمینه شناخت بهتر و بیشتر از دیگران را فراهم می آورد.

11) روابط خانوادگی و اجتماعی را بهبود می بخشد.

12) امنیت روانی و آسایش خاطر را تقویت می نماید.

13) میل به شرکت در فعالیت های گروهی را افزایش می دهد.

14) بیان احساسات خود و درک احساسات دیگران را آسان تر می کند.

منبع: خراسان، گفتگوی دینی

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه


لاغری موضعی با لیزر


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


سینما رو به خونت بیار!


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر


پد تاخیری مردانه با استفاده سریع و آسان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونه ازدواج اسان داشته باشیم
چگونه ازدواج اسان داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *