چگونه غم خود را کنترل کنیم

 
helpkade
چگونه غم خود را کنترل کنیم
چگونه غم خود را کنترل کنیم


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین


خدمات ایمپلنت بدون آسیب رساندن به لثه

 

 

تا حالا نشده کسی برای کنار آمدن با شادی و خوشبختی مشکل داشته باشد. وقتی شادی و لذت وارد زندگی ما می شود، ما آزادانه آن را تجربه می کنیم، اما وقتی غصه و ناراحتی به سراغمان بیاید، معمولاً با آن مبارزه می کنیم.

چگونه غم خود را کنترل کنیم

 

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به ما دیکته می کند همیشه لبخند روی لب داشته باشیم، به همین خاطر برخورد با غم و غصه کمی برایمان دشوار می شود. اما ناراحتی و غم و اندوه بخشی طبیعی از زندگی همه مردم است. این ناراحتی ها چه به خاطر یک فقدان مهم در زندگی مثل مرگ یکی از عزیزان، ایجاد شده باشد چه به خاطر شکست های کوچک و بی اهمیت روزانه، می توانیم یاد بگیریم که چطور راحت تر با آنها زندگی کنیم.

 

ما نه تنها می توانیم راحتی بیشتری به این گونه احساسات پیدا کنیم، برای سلامتی و تندرستی ما هم لازم است که به طریقی سالم با آنها برخورد کنیم.خطر برخورد نامناسب با احساسات زمانی برای من آشکار شد که یکی از همسایگان همسر بیمارش را از دست داد. وقتی من می خواستم با او ابراز همدردی کنم، او فوراً انکار کرد که احساسی به این مسئله دارد. طی یک هفته، او همه وسائل و متعلقات مربوط به همسرش را بیرون ریخت و هر چیز مربوط به بیماری و مرگ او.

 

جای تعجب نبود که وضعیت سلامتی او از آن موقع روز به روز بدتر شد. ابتدا هیج دلیل برای علائم بیماری او پیدا نشد، اما با گذشت زمان، مشکلات جدی جسمی در او ایجاد شد (که همه آنها مشکلات ناشی از استرس بودند).

البته، این یک نمونه بسیار حاد است اما به خوبی می توان اهمیت برخورد صحیح با مشکلات و ناراحتی ها را در آن مشاهده کرد. خیلی خوب است که ببینید چطور با اینگونه احساسات کنار آیید و مهارت های جدیدی یاد بگیرید.

در این مقاله قصد داریم به نحوه برخورد با ناراحتی های زندگی بپردازیم.

پذیرش ناراحتی خود و تحمل آن

رویکردهای کلی نگری به سلامتی دیر زمانی است که پی به نقش احساسات ما در وضعیت سلامتیمان برده و پزشکی مدرن این روزها توجه بیشتری به این مسئله معطوف داشته است.

 

 

برای داشتن یک زندگی احساسی سالم، لازم است که به همه احساساتمان احترام بگذاریم و به آنها فرصت ابراز بدهیم. وقتی غم و ناراحتی به سراغ ما می آید، باید به خودمان اجازه بدهیم که آن را به طور کامل حس کنیم. اینکار باعث می شود بفهمیم که غم و غصه واکنشی بسیار طبیعی و عادی به فقدان های زندگی است، نشان دهنده ایراد و اشکال ما.

 

هر نوع فقدان می تواند ناراحتی در ما ایجاد کند-حتی می تواند به همراه یک غروب زیبای خورشید باشد که نشاندهنده پایان روز است. ممکن است ندانیم که چه چیز همیشه باعث ناراحتی ما می شودحتی ممکن است یک تغییر کوچک در شیمی بدنمان مثل تغییرات هورمونی، تغییر سطح قند خون و از این قبیل باشد.

اینکار کمک میکند که نیاز به درک همه واکنش های احساسیمان از بین برود. مسئله مهم اینست که نباید به هیچ عنوان احساساتمان را سرکوب کرده و در برابر آنها مقاومت کنیم.علاوه بر پذیرش ناراحتیمان بعنوان بخشی عادی از زندگی، و اجازه وجود دادن به آن، راه های دیگری هم برای کمک به کنار آمدن با غم و غصه هایمان وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

5 راه حل اساسی برای کمک به کنار آمدن با غم و اندوه

1. احساساتتان را با یک دوست امین یا یکی از اعضاء خانواده درمیان بگذارید. در واقع این فرد باید کسی باشد که خوب به حرف های شما گوش بدهد، سعی در قضاوت کردن در مورد آن یا تغییر دادن شما نداشته باشد.

2. سعی کنید کارهایی انجام دهید که به شما آرامش می دهد. به پیاده روی بروید، دوش آب گرم بگیرید، یک کتاب خوب بخوانید، به گل و گیاه های خانه رسیدگی کنید یا به سایر سرگرمی های مورد علاقه تان بپردازید.

فوراً استرستان را پایین آورید.

ذهنتان را آرام کنید.

احساساتتان را تسکین دهید.

نوعی آسودگی خیال در جسمتان ایجاد کنید.

تمدد اعصاب را به طریقی طبیعی و آسان ایجاد کنید.

3. راهی برای آرام کردن و تسکین خود پیدا کنید. اینکار باعث می شود احساساتتان آزاد و رها شود. مدیتیشن کنید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید یا حرکات کششی ساده انجام دهید.

4. خاطره نویسی کنید. وقتی اینکار را انجام می دهید مثل این می ماند که یک شنونده خوب دارید که می توانید به او اطمینان کرده و حرف هایتان را با او درمیان بگذارید.

 

5. یاد بگیرید که چطور بهترین دوست خود باشید. سعی کنید یکبار دیگر نگاهی به خودتان بیاندازید و اینبار ب عشق و علاقه به خودتان نگاه کنید. ببینید شاید تا امروز با خودتان به تندی و سنگدلانه رفتار می کردید، و از این به بعد به جای آن برای خودتان همدردی و دلسوزی کنید.

چه موقع به دنبال کمک متخصص بروید؟

ناراحتی های شدید و طولانی مدت می تواند نشانه افسردگی باشد. افراد افسرده معمولاً احساس تنهایی و ناامیدی می کنند و خودشان را به خاطر چنین احساساتی سرزنش می کنند.

اگر احساس ناراحتی و غصه زیاد بیشتر از دو هفته در شما ماندگار شد و در فعالیت های روزانه تان مثل کار یا خواب و خوراک ختلال ایجاد کرد، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. اگر این احساسات شما با فکر مرگ و خودکشی همراه شد، سریعاً از متخصص روانشناس کمک بگیرید.

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

ارائه موثرین راهکاررفع اضطراب و حواس پرتی


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

چگونه غم خود را کنترل کنیم


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


آموزش زبان انگلیسی از صفر تا 100


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


درمان اختلالات گفتاری کودکان


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

کدام آموزشگاه برای یادگیری زبان بهتر است؟

زندگی همیشه بر وفق مراد ما پیش نمی رود گاهی همه چیز بهم می ریزد‎

 

چگونه غم خود را کنترل کنیم

مهم نیست که مشکل شما چیست؟ مشکلات مالی، خانوادگی یا حتی شکست عشقی… در این شرایط آنچه اهمیت دارد این است که به یاد آورید مشکلات تان موقتی اند و شما بار دیگر رنگ خوشی را خواهید چشید. اگر سعی کنید با خودتان فکر کنید که هیچ مشکلی تا ابد دوام ندارد، آن را راحت تر تحمل خواهید کرد.

 

زندگی همیشه بر وفق مراد ما پیش نمی رود. گاهی همه چیز بهم می ریزد و ما می مانیم و دنیایی که روی سرمان خراب می شود. همه ما در زندگی سختی کشیده ایم. مشکلات مالی، خانوادگی، عاطفی و شغلی… می توانند زندگی ما را پر از استرس کنند، در این شرایط ما ناامید و ناتوان می شویم و فکر می کنیم که از پس آنها بر نمی آییم. اما به راستی در این شرایط چه کاری باید کرد؟ 

 

در اینجا ما به شما می گوییم که هنگام شکست و ناراحتی، چه چیزهایی را به یاد آورید تا روحیه تان بهتر از قبل شود و امید به زندگی تان را بازیابید.

 

این درد موقتی است 

مهم نیست که مشکل شما چیست؟ مشکلات مالی، خانوادگی یا حتی شکست عشقی… در این شرایط آنچه اهمیت دارد این است که به یاد آورید  مشکلات تان موقتی اند و شما بار دیگر رنگ خوشی را خواهید چشید. اگر سعی کنید با خودتان فکر کنید که هیچ مشکلی تا ابد دوام ندارد، آن را راحت تر تحمل خواهید کرد.

 

نگران نباشید 

نگرانی تنها شما را عصبی می کند و تمرکزتان را برای حل مشکلات از بین می برد. اگر شما در مورد چیزی که نسبت بدان هیچ کنترلی ندارید نگران باشید، تنها وضعیت را بدتر می کنید. به جای آن سعی کنید که تمرکزتان را بر قدم های بعدی بگذارید تا دیگر پشیمانی به سراغ تان نیاید. اگر کارتان را از دست دادید، نگرانی در مورد این که چگونه قبض هایتان را بپردازید، هیچ باری از روی دوش تان کم نخواهد کرد. بنابراین بهتر است که برنامه ای برای ادامه مسیر خود بریزید و طبق آن پیش روید. مثبت اندیش باشید تا اتفاقات مثبت برایتان رخ دهد.

  

شما مسئول مشکلات دیگران نیستید 

زمانی که شما دچار مشکل می شوید، نباید دیگران را درگیر خود کنید، پس تا جای ممکن عقب بکشید و سعی کنید که خودتان از پس مشکلات تان بر آیید. خلاف این موضوع نیز صادق است. بدین معنی که اگر چه کمک کردن به دیگران کار بسیار خوبی است اما شما مسئول مشکلات دیگران نیستید. پس اجازه ندهید که مشکلات دیگران دغدغه ذهنی شما شوند. اولویت زندگی شما در درجه اول خودتان هستید.

 

 از حرکت نایستید 

هنگامی که در زندگی احساس شکست می کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از حرکت نایستید و به راه خود ادامه دهید. حتی اگر تمام راههای مقابل تان بسته است، به عقب باز گردید و راه دیگری را انتخاب کنید اما یادتان باشد که هیچگاه از حرکت نایستید. شکست بدین معنی نیست که شما باید از تمام خواسته ها و آرزوهایتان دست بکشید. زندگی سخت است اما شما قوی تر از سنگ هایی هستید که زندگی در مقابل شما پرتاب می کند.

 

نگرانی تنها شما را عصبی می کند و تمرکزتان را برای حل مشکلات از بین می برد‎

 

آنچه می ترسید را انجام دهید 

اگر احساس می کنید راههایی که انتخاب کرده اید به بن بست رسیده اند و هیچ راهی دیگری برایتان وجود ندارد، شاید بد نباشد که راه جدیدی را در پیش گیرید، راهی که همیشه از قدم برداشتن در آن هراس داشتید. ترس از تغییرات طبیعی است اما ترس و نگرانی زیاد شما را از پیشرفت باز می دارد. حتی اگر فکر می کنید که غیر ممکن است، نفسی عمیق بکشید و قدم اول را بردارید. آنوقت خواهید دید که چقدر مسائل را بزرگ کرده بودید.

 

گریه کردن بد نیست 

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که بغض راه گلویتان را بگیرد اما از سرازیر شدن اشک هایتان خودداری کنید. یادتان باشد که گریه کردن نه تنها بد نیست بلکه شما را سبک تر نیز می کند. زمانی که مشکلات گریبان مان را می گیرند و در غم دست و پا می زنیم، احتیاج داریم که انرژی خود را به گونه ای تخلیه کنیم. گریه کردن نشانه ضعف شما نیست. پس گریه کنید و ببینید که پس از آن چقدر ذهن تان آزاد می شود و بهتر می توانید تصمیمات زندگی تان را بگیرید.

  

شما بر زندگی تان کنترل دارید 

حتی اگر در حال حاضر کنترل امور از دست تان خارج شده و فکر می کنید که نمی توانید کنترل زندگی تان را به دست گیرید، ناامید نشوید. زندگی شما توسط دیگران یا حتی ستاره ها که کنترل نمی شود، این خود شمایید که بر روند آن تاثیر می گذارید. بنابراین با وجود حتی بدترین مشکلات، باز هم بدانید که قدرت شما به حدی است که قادرید زندگی تان را بر وفق مرادتان تغییر دهید.

 

همه آدمها در زندگی شان مشکل دارند 

 بد نیست که گاهی به زندگی دیگران نگاهی بیاندازیم. ممکن است که نوع مشکلات دیگران با نوع مشکلات شما فرق کنند اما در نهایت همه در زندگی شان کمبودها و سختی هایی دارند، بنابراین شما تنها نیستید. حتی می توانید با افرادی که مشکلاتی چون شما دارند، صحبت کنید تا از شدت دردهایتان کاسته شود.

 

نیمه پر لیوان را ببینید 

بله! حق با شماست.. زمانی که در مشکلات تان دست و پا می زنید، دیدن نیمه پر لیوان کار ساده ای نیست اما شما باید تمام تلاش تان را بکنید. به عنوان مثال اگر در رابطه عاطفی تان شکست خوردید، این را به عنوان فرصتی برای پیدا کردن عشق واقعی تان ببینید، یا زمانی که کارتان را از دست می دهید به این فکر کنید که می توانید به دنبال شغل بهتری باشید. بدبینی می تواند زندگی شما را از این رو به آن رو کند، بنابراین خودتان را با دست هایتان در دام آن نیاندازید.

چگونه غم خود را کنترل کنیم

  

شکرگذار باشید 

حتما در روز زمانی را برای راز و نیاز با خدای خود خالی کنید. در این زمان به تنها چیزی که باید تمرکز کنید، اتفاقات مثبت است. به دارایی های مثبت زندگی تان فکر کنید و خدا را بابت آنها شاکر باشید. آنوقت می بینید که چقدر زندگی تان آرام تر و متمرکزتر از قبل خواهد بود. 

 

منبع: برترین ها

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری


مشاوره روانشناسی به صورت ویدیو کال


قاعدگی دردناک زنان و دختران


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


سینما رو به خونت بیار!


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


مشاوره تلفنی طلاق

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


به همسرت اعتماد نداری؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

به گزارش گروه “رسانه‌های دیگر” خبرگزاری تسنیم، مرگ یا دوری نزدیکان، قطع یک رابطه صمیمانه و تغییرات اساسی در زندگی می‌تواند باعث بروز احساس شدید بیهودگی و فقدان در انسان شود که باید برای برخورد درست با آن مهارت لازم را داشت. اندوهگین بودن مرحله‌ای سخت از زندگی است که انواع گوناگون دارد، مرگ کسی که مدت مدیدی از بیماری رنج برده است قابل انتظار است. در چنین وضعیتی مراسم ترحیم فرصت مناسبی برای اقوام و دوستان است تا به اندوه هم توجه و از هم حمایت کنند و با این روش است که عاقبت غم و اندوه به پایان خواهد رسید و با این حال اگر مرگ نزدیکان غیر منتظره هم نباشد باعث جراحات روحی است و کنار آمدن با آن نیازمند قدرت و توانایی فکر و ایمانی قوی و اعتقاد به منبع لایزال قدرت الهی و گذشت زمان است.ممکن است پدر یا مادر یا دوست یا معلم و…خود را از دست بدهید و ناگهان بشنوید او دیگر در این دنیا نیست و دیدارش غیر ممکن است.

غلبه بر اندوه ناشی از این وقایع زمان زیادی به همراه ایمان قوی طلب می‌کند، زیرا شخصی که به طور ناگهانی در برابر غم فقدان عزیز قرار می‌گیرد دچار به هم ریختگی شدید احساسات می‌شود.برخی مواقع دلایل بروز غم و اندوه چیزی غیر از مرگ دیگران است مانند قطع یک رابطه صمیمانه و تغییرات اساسی در زندگی. این گونه وضعیت ها می‌تواند باعث بروز احساس شدید بیهودگی و فقدان شود. مقابله و سر و سامان دادن به این گونه احساسات اغلب باعث پریشانی و سردرگمی‌می‌شود.

چند مرحله بروز غم و اندوه به شرح زیر است:

انکار و انزوا؛در این حالت منزوی و گوشه‌گیر می‌شوید ولی سعی می‌کنید انکار کنید که این اتفاق بر فعالیت‌های روزانه و روابط با دوستانتان تاثیر گذاشته است. مدت زمان این مرحله بسته به شرایط متفاوت است.

خشم؛ در این حالت، نسبت به کسی که باعث ناراحتی شما شده احساس عصبانیت پیدا می‌کنید هر چند که می‌دانید او در این دنیا نیست و بعضی اوقات خود را نیز مسئول بروز آن حادثه می‌دانید یا کوتاهی و سهل انگاری تان را عامل به وجود آمدن مرگ او می‌پندارید یا احساس خشم‌ می‌کنید که چرا او شما را مطلع نساخته تا اقدامی‌کنید و یا خشمگین هستید که چرا با او گرم نگرفته اید که چنین حادثه ای روی ندهد.

چگونه غم خود را کنترل کنیم

متوسل شدن؛ در این مرحله احساس عدم توانایی در روبه‌رو شدن با واقعیت خود را نشان می‌دهد.

افسردگی؛ در این مرحله سستی بروز می‌کند. البته عصبانیت و اندوه خود باعث بروز افسردگی است. این مرحله از چند روز تا دو ماه طول می‌کشد.

پذیرفتن؛ آخرین مرحله غمگین بودن است. از این پس شما توانایی پذیرفتن واقعیت را دارید و اگر این پذیرش با اسلحه ایمان و اعتقاد محکم مذهبی باشد،آن را مشیت الهی دانسته و خود را به تقدیر و قضا می‌سپارید.

راههای بسیاری برای کمک به شما در غلبه بر این اندوه و غم وجود دارد از جمله؛گفت‌وگو؛ یکی از بهترین روشها، صحبت راجع به غم و اندوه می‌باشد. صحبت با کسانی همچون دوستان، مشاوران، معلمان و…می‌تواند جهت کسب احساس بهتر مفید باشد. اگر برای صحبت کردن آمادگی ندارید می‌توانید در گروههای مشاوره شرکت کنید.

احساس خود را بروز دهید؛ تشریح احساسات می‌تواند در کنار آمدن با موضوع به شما کمک کند. گریستن، نوشتن و یا شرکت در فعالیت‌های آفرینشی مانند هنرهای دستی و موسیقی از این جمله‌اند. احساس آرامش پس از گریه را تجربه کرده اید؟ گریه باعث تخفیف احساس اندوه می‌شود.

هنر؛ اگر سازی می‌نوازید یا شعری می‌سرایید یا نوشته ای می‌نویسید یا هنری یاد دارید و به تلویزیون و رادیو و کتاب و رایانه علاقه دارید، به آن کار ادامه دهید. مطالعات محققان نشان می‌دهد که درمان با استفاده از هنر به حل افسردگی و اندوه کمک می‌کند. این نوع معالجه باعث تشریح بصری افکار و احساسات می‌شود. درمان هنری می‌تواند به صورت فردی انجام گیرد ولی موفقیت آن در صورت انجام گروهی تضمین شده است.

کمک گرفتن؛ یکی از مشکل ترین کارها در صورت بروز مشکلات روحی، درخواست کمک است. اگر چه این کارمشکل است. می‌توانید از صحبت با مشاوران و روانشناسان به نتایج خوبی دست یابید.

حرکت را شروع کنید؛ سخت ترین کار دنیا کنار آمدن با مرگ عزیزان است ممکن است طولانی شدن زمان درمان شما را نگران کند ولی باید بدانید تمامی‌این عکس العملها عادی است.بنابراین پیشنهادهای فوق می‌توانند شما را یاری دهند تا با روشهای سودمند و درست خود را به وضعیت عادی گذشته باز گردانید. به خاطر داشته باشید که نباید تنها بمانید فراموش نکنید که زمان مورد نیاز باید بگذرد تا وضعیت عادی شود و شما دوباره بتوانید از دوست داشتن دیگران لذت ببرید.

منبع: آرمان

انتهای پیام/خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

فشار روحی به شما وارد شده، بغض گلوی تان را گرفته ، اشک تا پشت پلک های تان هجوم آورده، کافی است پلک بزنید و اشک سرازیر شود. روانتان آزرده است و از شدت غم و ناراحتی، صورت تان برافروخته شده. صدای تان را صاف می کنید و تلاش می کنید محکم صحبت کنید، اما لرزشش کاملا پیداست. فقط می خواهید فریاد بزنید، اما به هر دلیل که فقط خودتان می دانید، غم و بغض تان را فرو می خورید. به خانه که می رسید دیگر حال تان را نمی دانید. این قدر گریه می کنید که چشم های تان دیگر توان دیدن ندارند. حال تان اما خوب نمی شود! به این دلیل که به موقع ابراز احساسات نکرده اید. واکنش نشان نداده اید. به قول معروف حق طرف را کف دستش نگذاشته اید. روانشناسان عقیده دارند باید به موقع، به جا و به اندازه، واکنش نشان داد. درغیر این صورت، خشم، غم، رنج و غصه و حتی گاهی شادی در روان تان جمع شده و به شکل های دیگری مانند مشکلات جسمی، روانی و یا واکنش ناگهانی در شرایط نامناسب و به شکل نامناسب بروز می کند. به نظر شما چه طور باید ناراحتی و غم مان را بروز بدهیم؟ بهترین راهکار نشان دادن غم مان چیست؟

 

باور های غلط در مورد گریه نکردن را دور بریزید سخت است؛ اما امکان پذیر است! هرچه باور درباره گریه نکردن، فرو خوردن غم، متانت، وقار، حفظ آرامش، حفظ غرور و… شنیده اید، دور بریزید. این ها باورهای نادرستی است که فقط و فقط باعث تشدید غم و رنج شما، باقی ماندن حرف ها در دل تان و بروز نادرست آنها به شکل اختلال های جسمی و روانی می شوند. بنابراین هر وقت از چیزی غمگین و دلخور شدید، حتما حس تان را به شکلی که احساس می کنید از غم رها می شوید، بروز دهید. این حس را همان جا بیان کنید و آنها را مانند کوله باری با خودتان حمل نکنید.

 

چگونه غم خود را کنترل کنیم

 راحت گریه کنید اجازه بدهید اشک های تان به راحتی سرازیر شوند. گریه کردن درواقع اولین و بهترین راهکار برای نشان دادن احساس درونی شماست. گریه نماد بیرونیِ احساس درونی شماست. به همین دلیل است که بعد از گریه کردن، احساس آرامش می کنید چون هورمون های ایجاد کننده استرس با گریه کردن از بین می روند. بعد از گریه کردن، روی تخت تان دراز بکشید. نفس عمیق بکشید و به فرآیندی که اتفاق افتاد، کمی فکر کنید. در این شرایط دو حالت را احساس خواهید کرد:اگر احساس آرامش نکردید، اجازه بدهید روان تان تصمیم گرفته و اگر نیاز است، دوباره گریه کنید. به هیچ وجه در هیچ شرایطی جلوی گریه کردن تان را نگیرید. اگر احساس آرامش کردید، یعنی گریه توانسته غم و اندوه تان را کم کند. احساس تان با بنویسید گاهی فقط گریه کردن باعث تسکین غم و اندوه تان نمی شود. یکی از بهترین راهکارهای رها شدن از احساس های بدی که در وجودتان جمع شده، نوشتن است. جای ساکتی را انتخاب کنید. احساس تان را از لحظه اول اتفاق به یاد بیاورید و بنویسید. به نوع جمله بندی، ترتیب کلمه ها و…فکر نکنید. هرچه را که به ذهن تان می رسد، بنویسد. حالت های فیزیکی، روانی و هر نوع احساسی را که تجربه کرده اید، یادداشت کنید. به غیر از نوشتن عادی می توانید این روش ها را هم امتحان کنید:نامه نگاری فکر کنید با نامه قرار است احساس تان را به طرف مقابل بگویید. بنابراین برای او نامه بنویسید. آن را نگه داشته یا پاره کنید و دور بریزید، اما هیچ وقت نامه را به دست او نرسانید. این حرف ها، حرف های شما در غم وعصبانیت است و بعد از رفع آن ممکن است از گفتن این حرف ها پشیمان شوید. پس، نامه را در جایی پنهان کرده و یا دور بریزید. شعر بگویید بعضی افراد که مهارت ترانه یا شعر گفتن را دارند، می توانند از این روش برای ابراز احساسات شان استفاده کنند. مچاله کنید اصلا مهم نیست که حرف های تان را تا کجا می نویسید. مهم نیست انشای جمله ها درست است یا نه؟ فقط بنویسید و بعد آن را مچاله کرده و دور بریزید.به این ترتیب حس مچاله کردن و دور ریختن غم و ناراحتی تان را حس خواهید کرد.

 

 

 از هنر کمک بگیرید از نظر روانشناسی، یکی از راهکارهای تخلیه روانی، هنر است. به همین دلیل معمولا در شرایط خاص، کیفیت وتعداد آثار هنری افزایش پیدا می کنند. از بین هنرها، نقاشی کردن و نواختن موسیقی، از بهترین روش ها برای کسب آرامش هستند. در زمان انتخاب و کشیدن طرح، انتخاب رنگ، توجه به نقاشی و تمرکز روی آن باعث تخلیه روانی می شود. بهتر این است که موضوعی را که باعث ناراحتی تان شده، نقاشی کنید. البته این به معنی این نیست که به شکل حرفه ای نقاشی کنید. به تصویر کشیدن آنچه باعث غم و اندوه تان شده، با چند خط ساده هم کافی است، اما اگر نقاشی بلد هستید، در شرایط غم و ناراحتی، حتما از آن کمک بگیرید. با کمک موسیقی آرام شوید گاهی با اینکه بسیار غمگین هستید، نمی توانید گریه کنید. انگار مانعی برای ریختن اشک های تان وجود دارد. افرادی که بسیار مغرور بوده و یا احساس می کنند گریه کردن، نشانه ضعف رفتاری است، حتی در خلوت هم گریه نمی کنند، اما واقعیت این است که گریه کردن، با شکسته شدن غرور ارتباطی نداشته و ضعف رفتاری هم محسوب نمی شود. بنابراین اگر نمی توانید گریه کنید، از موسیقی کمک بگیرید. این موسیقی می تواند آرام بخش و بدون کلام؛ با کلام و کمی غمگین یا حتی کاملا شاد و هیجانی باشد. هر کدام از اینها می توانند به شما کمک کنند تا از نظر روانی تخلیه شوید. با کسی که دلخور هستید، قهر کنید اصلا اشکالی ندارد با کسی که از دست او دلخور هستید، قهر کنید. یکی از واکنش های منطقی، قهر کردن است. زمانی که قهر کردید به این نکته دقت کنید:ولی حرف بزنید اگر دوستی با آن شخص برای شما ارزشمند است و می دانید او عمدا شما را نرنجانده، به او بگویید که با او قهر هستید، ولی با هم صحبت کنید و دلخوری را برطرف کنید. معذرت خواهی غیر کلامی را بپذیرید گاهی بعضی افراد بعد از این که شما را ناراحت می کنند، متوجه کاری که کرده اند، می شوند، اما به دلیل خجالت، غرور، ترس از واکنش شما و… نمی توانند مستقیما معذرت خواهی کنند. این افراد به روشی دیگر مثلا خریدن هدیه، گل، تلفن کردن و حرف زدن حتی درباره موضوعی نامربوط و… سعی می کنند کارشان را جبران کنند. در این شرایط به آنها فرصت بدهید. معذرت خواهی شان را به شکل ضمنی بپذیرید. اما سعی کنید شرایط را برای صحبت کردن و رفع کدورت فراهم کنید. نیازی نیست درد دلتان را حتما با کسی در میان بگذارید خیلی کلافه شده اید. می خواهید از کسی کمک بگیرید تا از غم تان کاسته شود. باید با کسی حرف بزنید و درددل کنید، اما این روش بدترین کار ممکن است. به چند دلیل؟ همه، درست راهنمایی نمی کنند هر فردی صلاحیت راهنمایی کردن را ندارد. بنابراین راهکارهایی پیشنهاد می کند که باعث گمراه کردن شما می شود. گاهی همین به ظاهر راهنمایی ها، به دلخوری و غم شما بیشتر دامن می زنند. بنابراین ابتدا به این چند نکته دقت کنید و بعد خودتان متوجه خواهید شد که در شرایط ناراحتی، بهترین روش درمیان گذاشتن مساله با فردی است که واقعا دلسوز شماست و یا درمانگر واقعی. هرکسی دوست نیست افراد زیادی دور و بر شما هستند، اما چه تعداد از آنها دوست واقعی شما هستند؟ از نیت واقعی همه آگاهید؟ چند نفر از آنها واقعا خیرخواه شما بوده و چند نفر بدشان نمی آید میانه شما با دیگران به هم بخورد؟ بنابراین نباید راز دل تان را با دیگران درمیان بگذارید. هر کسی از ظن خودش با شما همدردی خواهد کرد گاهی ممکن است شرایط روانی یک نفر مناسب نباشد. وقتی شما درباره ناراحتی تان صحبت می کنید، او به دلیل شرایطی که دارد، با حرف هایش این مساله را تشدید کند. بنابراین این هم دلیل دیگری برای نامناسب تر شدن شرایط خواهد بود. ناراحتی تان را بازگو کنید شاید در مراحل اولیه احساس غم و اندوه به دلیل شرایطی که دارید، نتوانید درباره موضوع صحبت کنید. ممکن است بتوانید، اما خشم تان باعث بدتر شدن شرایط شود. بنابراین کمی صبر کنید. بعد از کسب آرامش، موضوع را با فردی که از دست او ناراحت هستید، ناراحتی تان را از او در میان بگذارید. سعی کنید با کوتاه ترین و تاثیرگذارترین کلمه ها حرف تان را بیان کنید. گاهی با اینکه بسیار غمگین هستید، نمی توانید گریه کنید نکته اگر احساس می کنید می توانید به اعصاب تان مسلط باشید و همان لحظه غم واندوه تان را بیان کنید، همان موقع، صحبت کنید و خودتان را از بند غمی که دارید، رها کنید. برای تخلیه شدن، حرکت کنید اگر اهل پیاده روی باشید، حتما دیده اید که با پیاده روی تا چه حد احساس آرامش می کنید. درواقع راه رفتن یکی از راهکارهای خوب تخلیه روانی است. بنابراین در شرایطی که غمگین هستید، راه رفتن همراه با گوش کردن به موسیقی و یا حتی راه رفتن به تنهایی می تواند به تخلیه روانی شما کمک کند. اصلا نگران قضاوت دیگران نباشید. درحال راه رفتن اگر احساس کردید می خواهید گریه کنید، جلوی خودتان را نگیرید و بگذارید اشک ها سرازیر شوند.

 کلاه تان را قاضی کنید در هر ناراحتی و دلخوری ای، سهم دو طرف اگر یکسان نباشد، اما هردو ممکن است دلیل به وجود آمدن این مساله باشند. بنابراین اگر نتوانستید یا نخواستید همان موقع واکنشی نشان بدهید، حتما قبل از هر واکنشی، شرایط را بررسی کنید. سهم خودتان از اتفاق پیش آمده را بسنجید و ببینید چه طور باید واکنش نشان بدهید. در این بررسی نه خودتان را مقصر بدانید و عقب بکشید و نه خودتان را کاملا مبرا دانسته و رفتار حق به جانب داشته باشید. با این توصیه ها نیازی نیست به ملاقات پزشک بروید بعضی توصیه های پزشکی خنده دار و ساده به نظر می رسند، اما عمل کردن به آنها مهم و سخت است. اگر بتوانید با برنامه ریزی درست به این نکته ها عمل کنیم، آن وقت دیگر لازم نیست برای درمان درد جسمی یا روانی مان سراغ پزشک برویم. این نکته ها خودش دوای درد است. به این دلیل که بعضی از آنها برای حفظ سلامت جسم و بعضی دیگر برای حفظ سلامتی روان است. از غذا خوردن لذت ببرید همراه بعضی افراد که غذا می خورید، احساس گناه می کنید! آنها چنان با بی میلی هر لقمه را به دهان می گذارند که آدم حس می کند اگر با اشتها غذا بخورد، گناه کرده است. تغذیه سالم یعنی این که از خوردن هر چیزی، از یک لیوان آب خنک تا یک پرس غذای سالم و مغذی، احساس رضایت و شادی داشته باشیم. این طور غذا خوردن است که به قول معروف به تن انسان گوشت می شود! یکی از دلایل وزن نگرفتن بسیاری از افرادی که آرزوی کمی چاق شدن دارند، با بی میلی غذا خوردن و احساس رفع تکلیف است. بدون صبحانه، هرگز اگر آخرین وعده روز قبل را ساعت 8 شب میل کرده باشید و فردا صبح ساعت 8 بخواهید صبحانه بخورید، به مدت 12 ساعت معده شما خالی بوده است. حتی اگر خودتان را ماشین درنظر بگیرید! برای استارت زدن نیاز به بنزین دارید. مغز برای شروع حرکت نیاز به تغذیه مناسب دارد. بنابراین اگر بدون صبحانه از منزل بیرون بروید، درست مثل خودرویی هستید که با ته مانده بنزین و چراغ روشن، خودش را به زحمت تا مقصد رسانده و هر آن احتمال خاموش شدن آن وجود دارد. بنابراین حتما صبحانه کامل و مقوی و حاوی هیدرات کربن طبیعی بخورید. صبحانه مهم ترین وعده غذایی است. تنوع را رعایت کنید رمز سلامتی، رعایت تنوع در برنامه غذایی است. بنابراین در برنامه غذایی روزانه شما باید انواع میوه و سبزی، گوشت ماهی یا مرغ، مواد غذایی با شیرینی طبیعی و… وجود داشته باشد. به این ترتیب نیاز بدن به املاح و ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و… تامین خواهد شد. دریافت این مواد بدن را در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون می کند. منبع انرژی را فراموش نکنید یکی از مهم ترین منابع تامین کننده انرژی بدن برای کار و فعالیت روزانه، هیدرات های کربن طبیعی هستند. بنابراین باید در رژیم غذایی روزانه شما مصرف حداقل یک یا دو منبع از این خوراکی ها وجود داشته باشد. غلات و حبوبات، میوه هایی مانند موز و سیب، برنج، ماکارونی، خرما، کشمش، توت،شیر و… حاوی هیدرات کربن طبیعی هستند. بهترین زمان برای مصرف موادغذایی حاوی هیدرات کربن، وعده صبحانه است. خوردن کمی عدسی، میوه، خرما یا کشمش همراه با شیر از بهترین راهکارهای دریافت هیدرات کربن طبیعی است. میان وعده را فراموش نکنید برخلاف تصور خالی ماندن طولانی مدت معده، راهکار کاهش وزن نیست. اتفاقا تغذیه مناسب و بموقع یکی از راهکارهای کاهش و کنترل وزن است. بنابراین درفاصله بین صبحانه تا ناهار و ناهار تا شام، حتما باید میان وعده سالم و مغذی مانند انواع آجیل خام، میوه، آبمیوه طبیعی و… میل کنید. از خوردن تنقلات مضر خودداری کنید. برای مثال کیک یا بیسکوییت کرم دار اگرچه می توانند شما را برای مدتی سیر کنند اما به دلیل داشتن هیدرات کربن غیرطبیعی، در ترشح انسولین اختلال ایجاد کرده و شما را خیلی زود گرسنه می کنند.

 

 

هر روز نیم ساعت ورزش یا پیاده روی کنید بهانه که همیشه هست! اما اگر واقعا آدم گرفتاری هستید و وقت سرخاراندن ندارید، بهترین زمان برای پیاده روی، فاصله بین سوار شدن به خودروی شخصی و رفتن به محل کار یا برگشتن از محل کار است. ماشین را کمی دورتر پارک کنید تا کمی پیاده روی کنید. راهکار دیگر، راه رفتن در محل کار است.برای بعضی کارها خودتان اقدام کنید تا چند قدمی راه بروید. بدنی که ورزش نکند، کیلومترها از سلامت دور است. تفریح کنید هر چند کوچک هرچقدر هم که گرفتار باشید، باید وقتی برای تفریح پیدا کنید. اصلا هم نیازی نیست برای تفریح، لشگرکشی کنید و جمع زیادی را دورتان جمع کنید. حتی همین که خودتان تنهایی با یکی- دو نفر از دوستان صمیمی تان به کافی شاپ، پارک، سینما، تئاتر، کتابخانه، مرکز خرید و… بروید و چند ساعتی فقط شاد باشید، کافی است. بهترین فرصت تعطیلات پایان هفته است تا بتوانید هفته بعد را با نیروی مضاعف آغاز کنید. از افراد و احساسات منفی، دور شوید همان طور که گاهی ناراحت هستید و دوست یا دوستان حال تان را می پرسند، شما هم حتما باید با دوستی که دچار مشکلی شده، همراهی کنید، اما نباید انرژی منفی دیگران روی شما تاثیر بگذارد. از افرادی که به هر شکل به شما انرژی منفی می دهند، دوری کنید. آنها با انتقال حرف ها و حس های منفی شان به شما، از نظر روانی تخلیه می شوند، اما این شما هستید که به لحاظ ذهنی خسته شده و باید بار دیگران را هم علاوه بر گرفتاری و افکار خودتان به دوش بکشید. بنابراین تاحدی با افراد همدلی کنید که به ضرر روح و روان خودتان نباشد.

همه ما همانطور که می‌توانیم خوشحالی، عصبانیت، غرور یا احساسات دیگر را تجربه می‌کنیم، ممکن است گاهی غمگین شویم و احساس غم و اندوه را تجربه کنیم. به زبان دیگر ما احساسات مختلفی داریم و این احساسات همیشه در حال تغییر هستند. گاهی حس می‌کنیم شاد هستیم، مثل وقت‌هایی که به ما خوش می‌گذرد، و گاهی احساس ناراحتی و اندوه می‌کنیم مثل وقتی که عزیزی را از دست می‌دهیم. تمام این احساسات واقعی هستند و بخشی از زندگی ما محسوب می‌شوند.

احساسات منفی حتی ممکن است گاهی به شما کمک کنند. اکثر مردم روی خوشحالی تمرکز می‌کنند و احساس غم و اندوه را یک حس بی‌مصرف و غیر ضروری می‌دانند. اما غم می‌تواند با ایجاد مانع در راه شما، سرعت شما را کم کند و با این کار کمک کند که در مورد زندگی‌اتان، احساساتتان و افرادی که در اطراف شما هستند، بیشتر فکر کنید و نگاه بهتری به روابط و رویاهای خود داشته باشید.

به زبان دیگر این که شما غمگین هستید به این معنی نیست که با مشکل دست و پنجه نرم نمی‌کنید، بلکه احساس غم و اندوه کمک می‌کند با شرایط کنار بیایید و از آن عبور کنید. غم احساس بسیار مهمی است که به شما کمک می‌کند عادت کنید، بپذیرید، تمرکز کنید، مداومت داشته باشید و در نهایت رشد کنید.

اما خبر بهتر این است که شما می‌توانید یاد بگیرید چگونه باید احساس غم و اندوه خود را مدیریت کنید.

چطور احساس غم و اندوه را کنترل کنیم

چگونه غم خود را کنترل کنیم

برای توصیف غم ممکن است از کلمات متفاوتی استفاده کنیم. کلماتی مثل درد، اندوه، دل شکستگی، غصه، افسردگی، رنج، غربت، پریشانی و نارضایتی و ناراحتی همگی عکس‌العمل‌های ما به موقعیتی منفی و ناخوشایند هستند.

حتی ممکن است غم نتیجه‌ی احساسات دیگری مثل خشم، استرس، عذاب وجدان، رنج، اضطراب یا ناامیدی باشد. گاهی برخی احساسات آنقدر قوی هستند که ما نمی‌توانیم تشخیص دهیم در واقع غمگین هستیم.

احساس غم در افراد مختلف متغیر است. ممکن است احساس غم از نظر فیزیکی هم روی شما تاثیر بگذارد و دچار معده درد، سر درد یا حتی بی‌خوابی شوید. همچنین ممکن است روحیه‌ی شما را به طور کل تغییر دهد؛ طوری که بدخلق، کسل یا بی‌انگیزه شوید، بخواهید گریه کنید یا از دیگران فاصله بگیرید.

تشخیص این که غمگین هستید و درک این موضوع که غمگین بودن بد نیست، نشان‌دهنده‌ی پایداری سلامت ذهنی است.

احساس غم و اندوه می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد زندگی سرشار از موقعیت‌هایی است که باعث می‌شود افراد غمگین شوند.

مشکل در خانه؛ مثل دعواهای خانوادگی یا خشونت در خانه. مشکل یا احساس فشار روانی در مدرسه یا محل کار. تغییر محل زندگی. از دست دادن عزیزان یا دوستان. بیماری یا نگهداری از فرد بیمار. تغییرات هورمونی یا شیمیایی در بدن مثل بلوغ یا بودن تحت درمان دارویی. تغییر در افکار (مثل عادت کردن به افکار ناسالمی که خود انتقادی هستند یا مواجه شدن با اطلاعات جدید درباره‌ی موضوعاتی مانند فقر و جنگ). هنگام روبه‌رو شدن با این شرایط معمولا افکار منفی در مورد احساسات خود دارید و این افکار می‌توانند حال شما را بدتر کنند. بنابراین بهتر است رویکرد دیگری اتخاذ کنید؛ غم و شرایطی که باعث این غم شده را بپذیرید و به خودتان زمان بدهید تا با مشکل کنار بیایید و آرام شوید. همچنین شاید بد نباشد با افرادی مثل خانواده، دوستان، روانشناس یا متخصصان دیگر که می‌توانند به شما کمک کنند ملاقات کنید.

چطور احساس غم و اندوه را کنترل کنیم

روند بهتر شدن ممکن است سریع یا کند اتفاق بیفتد. اما به یاد داشته باشید احساسات گذرا هستند و احساس غم و ناراحتی شما رفته رفته از بین می‌رود و جای خود را به احساسات مثبت می‌دهد.

ابتدا بپذیرید که غمگین و ناراحت هستید، سپس نگاهی به راه‌های کنار آمدن با احساس غم بیندازید. بهتر است برخی از روش‌های زیر را امتحان کنید.

با خود و اطرافیانتان صادق باشید و با کسی حرف بزنید که به او اعتماد دارید. از افراد متخصص مثل روانکاو یا روانشناس کمک بگیرید؛ ممکن است نیاز به حمایت یا راهنمایی داشته باشید. به الگوی خواب و خوراک خود دقت کنید و مطمئن شوید که از الگوی صحیحی پیروی می‌کنید. به فرد دیگری که شرایط سختی را سپری می‌کند کمک کنید. کمک کردن به دیگران در زندگی یا داشتن چنین روابط اجتماعی می‌تواند در بهبود روحیه‌ی شما موثر باشد. در پیدا کردن راهی برای ابراز غم و اندوه خود خلاق باشید. برای مثال نوشتن افکار یا خاطرات می‌تواند در پیدا کردن چشم‌اندازی جدید به شما کمک کند. مطمئن شوید که در وضعیت امنی قرار گرفته‌اید. اگر فکر می‌کنید ممکن است در این شرایط به خودتان آسیب برسانید، فورا این موضوع را با کسی درمیان بگذارید. در صورتی که فکر می‌کنید مصرف دارو می‌تواند به شما کمک کند، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و قبل از مصرف هر نوع دارو با پزشکتان مشورت کنید. از مصرف هر گونه دارو به صورت سرخود خودداری کنید. به دنبال راهی برای لذت‌بخش‌تر کردن زندگی خودتان باشید. سعی کنید کارهایی انجام دهید که از انجام آن‌ها لذت می‌برید و برای شما مفید هستند؛ کارهایی مثل گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، پیاده‌روی، کتاب خواندن، سریال دیدن یا تماس گرفتن با یک دوست. در لحظه فقط روی یک مشکل تمرکز کنید. این که با مشکل بزرگ‌تر شروع کنید یا مشکل کوچک‌تر اصلا مهم نیست؛ یک لیست از مشکلات خود تهیه و یکی را برای شروع انتخاب کنید. اعتماد به نفس داشته باشید. باور کنید که اوضاع بهتر می‌شود و احساسات منفی با گذر زمان کمتر خواهند شد.

چطور احساس غم و اندوه را کنترل کنیم

شاید کسی را در اطرافیان یا نزدیکان خود بشناسید که به دلیلی غمگین است. حمایت کردن همیشه ساده نیست، چون پیدا کردن علت ناراحتی دیگران و این که چطور با این شرایط کنار خواهد آمد سخت است. در ادامه می‌توانید چهار نکته‌ی اساسی برای برخورد با این شرایط را بخوانید.

از او در مورد حالش بپرسید. پرس‌وجو باعث می‌‌شود احساس کند شما به او اهمیت می‌دهید. حرف‌های او را بدون قضاوت گوش کنید. در صورتی که او میلی به کمک گرفتن نداشت، مثلا میل به حرف زدن با مشاور مدرسه، نماینده‌ی منابع انسانی شرکت یا حتی مشاور یا روانکاو خود نداشت، می‌توانید به او پیشنهاد دهید که او را همراهی کنید، برایش آدرس یا شماره تلفن فردی دیگر را پیدا کنید یا حتی منبع اطلاعاتی جدیدی به او معرفی کنید که بتواند مشاور مورد نظر خود را در آن پیدا کند. به او قوت قلب بدهید که احساس غم و اندوه یک احساس طبیعی است و می‌توان به آن غلبه کرد.

چطور احساس غم و اندوه را کنترل کنیم

غمگین بودن به معنی افسرده بودن نیست، اما اگر وضعیت روحی شما زندگی‌اتان را مختل کرده است و روی عملکرد شما تاثیر منفی گذاشته، ممکن است دچار افسردگی شده باشید.

تفاوت‌های اصلی غمگین بودن با اختلال افسردگی به علت ایجاد تغییر در روحیه و مدت زمان آن برمی‌گردد.

در صورتی که حال بد شما مربوط به اتفاقی اخیر، مثل به هم خوردن یک رابطه است، احتمالا غمگین هستید. اما اگر ماه‌ها پیش رابطه‌ی شما به هم خورده بوده است یا دلیلی برای تغییر روحیه‌ی خود نمی‌بینید، ممکن است افسرده شده باشید و بهتر است با یک دکتر درباره‌ی آن صحبت کنید.

بخشی از بالا و پایین‌های زندگی است ولی همیشگی نیست. واکنشی معمول به شکست و برخورد با موانع است و معمولا باعث نگرانی نمی‌شود. خندیدن و اتفاق‌های خوشحال‌کننده می‌تواند در آن وقفه ایجاد کند. احساسی است که با افکار منفی همراه می‌شود اما معمولا با فکر خودکشی همراه نیست.

احساس طولانی‌تری از غم شدید است (بیش از ۲ هفته) که با برخی علائم دیگر مانند بی‌خوابی، انرژی کم، عدم تمرکز، بدبینی، ناامیدی، تمایل به خودکشی و اختلال در اشتها همراه می‌شود. دلایل پیچیده‌ای دارد که ممکن است ژنتیک و عوامل بیولوژیکی را شامل شود. فرد ممکن است یک تروما (ضربه‌ی روحی) یا فشار روانی شدید را تجربه کرده باشد. می‌تواند منجر به تغییر وزن قابل توجه یا اختلالات خواب شود. از نظر ذهنی برای فرد بسیار دردناک است و می‌تواند زندگی او را تغییر دهد.

چطور احساس غم و اندوه را کنترل کنیم

هر کسی ممکن است گاهی غم و ناراحتی را تجربه کند. می‌‌توانید یاد بگیرید که چطور غم خود را مدیریت کنید. غمگین بودن به معنی افسرده بودن نیست. اگر برای مدت طولانی‌تر از ۲ هفته احساس غم و ناراحتی را تجربه کردید، یا اگر احساس می‌کنید علاقه‌ خودتان را نسبت به اکثر فعالیت‌های معمولی از دست داده‌اید، ممکن است دچار افسردگی شده‌ باشید. در این صورت نیاز به کمک حرفه‌ای یک متخصص دارید.

منبع: دیجی مگ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

نام کاربری یا ایمیل *

رمز عبور *

ورود

آدرس ایمیل:

از اخبار و تخفیف های وبسایت ما خبردار شوید

چگونه غم خود را کنترل کنیم
چگونه غم خود را کنترل کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *