چگونه غم نخوریم

 
helpkade
چگونه غم نخوریم
چگونه غم نخوریم

www.724press.com/social/4890

اگر به تازگی غمی در سینه دارید که این غم مرتب جلوی ذهن شما است و در هر فعالیتی ذهنتان حول مسئله‌ی غمگین چرخ می‌خورد و امکان لذت بردن از لحظه‌های زندگیتان را ندارید، بدانید این غم نیست که شما را رها نمی‌کند، بلکه شما هستید که غم را انتخاب کرده‌اید.

برای شاد زیستن و توقف افکار منفی و به تبع آن غم و غصه در وجودتان، با به کارگیری این ۱۰ روش زندگی متفاوتی را تجربه کنید.

خودگویی‌های ذهنی منفی  را خیلی مصمم و جدی رها کنید و افکار مثبت که به شما حال بهتری می‌دهند را به درون خود دعوت کنید. همین‌ که ذهنتان اطاعت نکرد، افسار او را بکشید و چون معلمی سخت‌گیر از یاغی‌گری او به راحتی نگذرید. اگر لازم است گاهی خود را تنبیه کنید مثلا بخاطر افکار منفی  و ادامه‌ی آن، ده بار روی کاغذ  جریمه بنویسید که «من  بین غم و شادی همیشه شادی را انتخاب می‌کنم».

سعی نکن برای تخلیه‌ی خودت، دیگران را نقد کنی و کارهای اشتباه آن‌ها را مرتب به آن‌ها یادآوری کنی. دیگران هم مثل خود تو هستند. آن‌ها هم گاهی کوتاهی‌ می‌کنند، گاهی خسته یا گرفته هستند و ممکن است به اندازه‌ی کافی خوب و مثبت نباشند، اما ضرورتی نیست تا ما شمشیر خشم و کینه را بر روی آن‌ها بکشیم تا نابسامانی‌ها را با خشم و انتقاد اصلاح کنیم.چگونه غم نخوریم

در ابتدای روز و در پایان آن، فرصتی را برای راز و نیاز و سکوت به خود بده. قدردان و شکرگزار آن‌چه داری باش، خود را به انرژی مثبت عظیم کائنات متصل کن و همگام با همه‌ی هستی شاد و شاکر باش. چون پرندگانی که هر روز صبح آوای سرخوشی و قدردانی سر می‌دهند، چون  جریان هستی در آب و خاک و هوا تغییرات را بپذیر و از آنچه هستی شاد باش.

خوش‌بینی را در خود تمرین کن و سعی کن در هر رویداد و اتفاق، جنبه‌ی مثبت و خیر آن را ببینی. وقتی نگاه مثبت و خیری به آن‌چه که می بینی داشته باشی، خیر و رحمت و برکت  در زندگی تو جاری می‌شود. هر وضعیتی از زندگی اعم از جوانی، پیری،بیماری، شکست و غیره در روند زندگی ما لازم است و ما به همه‌ی جریانات هستی برای زیستن نیازمندیم. سعی کنیم در همه‌ی مراحل زندگی، به جای غر زدن و شکوه کردن نکات مثبت  آن مرحله را ببینیم و از زندگی لذت ببریم.

فراموش نکن که تو نمی‌توانی، همه چیز را کنترل کنی و برای هر ناکامی یا عدم اقبال، با دیگران گلاویز شوی ، بیش از حد به خود سخت نگیر، قرار نیست کار جهان به دست تو اصلاح شود، خودت درست و انسانی زندگی کن و خودت را به جریان زندگی بسپار.

به جای اعتیاد به افکار منفی و تصور انواع و اقسام خیانت و شکست و بدهکاری و بیچارگی، وضعیتی مثبت و مطلوب که حال تو را خوب می‌کند و آرزوی آن را داری در ذهنت تصور کن .خودت را به مثبت اندیشی عادت بده  و رویدادهای امید بخش و شادی بخش را تصور کن.

ترس از آینده و چیزی که هنوز نیامده است، یک حس  منفی است که خودت ایجادش می‌کنی و خدای آن خودت هستی. ترس را خلق نکن و اگر به سراغت آمد، با برنامه‌ریزی و توکل به خداوند و سپردن نتیجه‌ی  فعالیت‌ها و کارهایت به او از نگرانی دست بردار. کسی که به منبع لایزال الهی وکالت کارش را داده است، دلیلی ندارد که نگران و مضطرب باشد.

کینه‌ها را در خود انبار نکن.کینه جزو مواردی نیست که بعدا به آن نیاز پیدا کنی، کینه‌ی کسی یا چیزی را در دلت نگه ندار. کینه مانند میوه‌ی گندیده‌ای است که در یخچال یا انباری خود نگه داشته‌ای و دلت نمی‌آید آن را دور بریزی. هرگز چیزی که تاریخ مصرفش تمام شده را نگه ندار. از شر آن رها شو چون چیزهای فاسد، به تمام محیطی که در آن هستند آسیب می‌رسانند.

فرصتی از زمان خود را به طبیعت اختصاص بده، به کوه برو و از سر سختی و مقاومت او بیاموز. به دشت و جنگل و صحرا برو و لطافت و زیبایی  و انرژی‌های مثبت آن‌ها را بگیر. طبیعت شارژر خوبی است که وصل شدن به آن باعث تقویت خوبی و احساسات خوب در ما می‌شود.

آرامش را در وجودت تمرین کن و تمام سعی خود را برای زیستن در لحظه‌ی اکنون، انجام بده. رفتن به گذشته، ما را افسرده و پیشروی به آینده ما را دچار ترس و دل می‌کند. از تک تک لحظاتی که در آن وجود داری، با آرامش و شادی لذت ببر. ما نمی دانیم پایان عمر ما چه روزی است. پس باید از روزهایی که در آن زنده‌ایم و به ما فرصت زندگی داده شده است بدون تمرکز در گذشته یا آینده نهایت بهره را ببریم.

www.724press.com/social/4890

تبلیغات حداکثر ۱۶۰ در ۶۰۰

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

مطالب پر بازدید


تا کنون نشده شخصی برای وفق داشتن با شادی و خوشبختی مشکل داشته باشد. زمانیکه خوشی و لذت وارد زندگی ما می شود، ما آزادانه آن را تجربه می کنیم، ولی زمانیکه غصه و ناراحتی به سراغمان بیاید، معمولاً با آن می جنگیم

 

چگونه غم نخوریم

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به ما دیکته می کند همیشه لبخند روی لب داشته باشیم، به همین خاطر برخورد با غم و غصه کمی برایمان دشوار می شود. اما ناراحتی و غم و اندوه بخشی طبیعی از زندگی همه مردم است. این ناراحتی ها چه به خاطر یک فقدان مهم در زندگی مثل مرگ یکی از عزیزان، ایجاد شده باشد چه به خاطر شکست های کوچک و بی اهمیت روزانه، می توانیم یاد بگیریم که چطور راحت تر با آنها زندگی کنیم.


ما نه تنها می توانیم راحتی بیشتری به این گونه احساسات پیدا کنیم، برای سلامتی و تندرستی ما هم لازم است که به طریقی سالم با آنها برخورد کنیم.خطر برخورد نامناسب با احساسات زمانی برای من آشکار شد که یکی از همسایگان همسر بیمارش را از دست داد. وقتی من می خواستم با او ابراز همدردی کنم، او فوراً انکار کرد که احساسی به این مسئله دارد. طی یک هفته، او همه وسائل و متعلقات مربوط به همسرش را بیرون ریخت و هر چیز مربوط به بیماری و مرگ او.


جای تعجب نبود که وضعیت سلامتی او از آن موقع روز به روز بدتر شد. ابتدا هیج دلیل برای علائم بیماری او پیدا نشد، اما با گذشت زمان، مشکلات جدی جسمی در او ایجاد شد (که همه آنها مشکلات ناشی از استرس بودند).


البته، این یک نمونه بسیار حاد است اما به خوبی می توان اهمیت برخورد صحیح با مشکلات و ناراحتی ها را در آن مشاهده کرد. خیلی خوب است که ببینید چطور با اینگونه احساسات کنار آیید و مهارت های جدیدی یاد بگیرید.


در این مقاله قصد داریم به نحوه برخورد با ناراحتی های زندگی بپردازیم.


 

پذیرش ناراحتی خود و تحمل آن

 

رویکردهای کلی نگری به سلامتی دیر زمانی است که پی به نقش احساسات ما در وضعیت سلامتیمان برده و پزشکی مدرن این روزها توجه بیشتری به این مسئله معطوف داشته است.


برای داشتن یک زندگی احساسی سالم، لازم است که به همه احساساتمان احترام بگذاریم و به آنها فرصت ابراز بدهیم. وقتی غم و ناراحتی به سراغ ما می آید، باید به خودمان اجازه بدهیم که آن را به طور کامل حس کنیم. اینکار باعث می شود بفهمیم که غم و غصه واکنشی بسیار طبیعی و عادی به فقدان های زندگی است، نشان دهنده ایراد و اشکال ما.


هر نوع فقدان می تواند ناراحتی در ما ایجاد کند-حتی می تواند به همراه یک غروب زیبای خورشید باشد که نشاندهنده پایان روز است. ممکن است ندانیم که چه چیز همیشه باعث ناراحتی ما می شودحتی ممکن است یک تغییر کوچک در شیمی بدنمان مثل تغییرات هورمونی، تغییر سطح قند خون و از این قبیل باشد.


اینکار کمک میکند که نیاز به درک همه واکنش های احساسیمان از بین برود. مسئله مهم اینست که نباید به هیچ عنوان احساساتمان را سرکوب کرده و در برابر آنها مقاومت کنیم.علاوه بر پذیرش ناراحتیمان بعنوان بخشی عادی از زندگی، و اجازه وجود دادن به آن، راه های دیگری هم برای کمک به کنار آمدن با غم و غصه هایمان وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:


 

5 راه حل اساسی برای کمک به کنار آمدن با غم و اندوه

 

1. احساساتتان را با یک دوست امین یا یکی از اعضاء خانواده درمیان بگذارید. در واقع این فرد باید کسی باشد که خوب به حرف های شما گوش بدهد، سعی در قضاوت کردن در مورد آن یا تغییر دادن شما نداشته باشد.


2. سعی کنید کارهایی انجام دهید که به شما آرامش می دهد. به پیاده روی بروید، دوش آب گرم بگیرید، یک کتاب خوب بخوانید، به گل و گیاه های خانه رسیدگی کنید یا به سایر سرگرمی های مورد علاقه تان بپردازید.


 

فوراً استرستان را پایین آورید.

ذهنتان را آرام کنید.

احساساتتان را تسکین دهید.

نوعی آسودگی خیال در جسمتان ایجاد کنید.

تمدد اعصاب را به طریقی طبیعی و آسان ایجاد کنید.


چگونه غم نخوریم

3. راهی برای آرام کردن و تسکین خود پیدا کنید. اینکار باعث می شود احساساتتان آزاد و رها شود. مدیتیشن کنید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید یا حرکات کششی ساده انجام دهید.


4. خاطره نویسی کنید. وقتی اینکار را انجام می دهید مثل این می ماند که یک شنونده خوب دارید که می توانید به او اطمینان کرده و حرف هایتان را با او درمیان بگذارید.


5. یاد بگیرید که چطور بهترین دوست خود باشید. سعی کنید یکبار دیگر نگاهی به خودتان بیاندازید و اینبار ب عشق و علاقه به خودتان نگاه کنید. ببینید شاید تا امروز با خودتان به تندی و سنگدلانه رفتار می کردید، و از این به بعد به جای آن برای خودتان همدردی و دلسوزی کنید.


 

چه موقع به دنبال کمک متخصص بروید؟

 

ناراحتی های شدید و طولانی مدت می تواند نشانه افسردگی باشد. افراد افسرده معمولاً احساس تنهایی و ناامیدی می کنند و خودشان را به خاطر چنین احساساتی سرزنش می کنند.


اگر احساس ناراحتی و غصه زیاد بیشتر از دو هفته در شما ماندگار شد و در فعالیت های روزانه تان مثل کار یا خواب و خوراک ختلال ایجاد کرد، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. اگر این احساسات شما با فکر مرگ و خودکشی همراه شد، سریعاً از متخصص روانشناس کمک بگیرید.

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

روش های جلوگیری از غصه خوردن موضوع مورد بحث ماست. تحمّل برخی واقعیت­ های غم ­آور زندگی، بسیار سخت و تلخ است تا جایی که ره آورد غم، پیری زودرس معرفی شده است.

چنان که امام علی (ع) می فرمایند: «الهمّ نصف الهَرَمَ؛ اندوه خوردن نیمی از پیری است.»

و این نیز واقعیتی است که گاهی شرایط نامطلوب، انسان کارهای غیرعادی می­ کند. جزع و فزع کردن، روی آوردن به داروهای تسکین ‏دهنده، توسّل به تشریفات شادی در غم ـ که حتّی در شادی هم ناصحیح است ـ و برخی رفتارهای بی نتیجه‏ ی دیگر از فعّالیت­ هایی است که در قرآن و روایات نهی شده است.

چگونه غم نخوریم

به حکم خرد، عاقل خود را به کار بیهوده، مانند ستیز بی ­فایده با سختی ها و غم ‏ها مشغول نمی کند. بلکه به جای قرار گرفتن در مقابل غم­ ها در کنار غم­ ها می ایستد تا بتواند به ‏جای بی تابی و سایر روش ‏های غلط که او را ناتوان می سازد.

امکان مدیریت و مهار نمودن غم ­ها را ایجاد کرده، کنترل آن را به دست گیرد. در پذیرش موقعیت ـ که قبول فعال و پویای آن است ـ فرد امکان طراحی بهترین مقابله برای موقعیت پیش ­آمده را می یابد.

یک مقابله­ ی فعال و پویا عبارت است از چاره‏ اندیشی و چاره‏ اندیشی؛ یعنی یافتن راه خروج از مشکلات یا بردباری و صبوری.

همان­طور که امام علی (ع) می فرمایند: «واعلم انّ المخرج فیأمرین، ما کانت فیه حیلَة فا لاحتیال وما لم تکن فیه حیلة فا لاصطبار؛ و بدان که راه خروج از تنیدگی در دو چیز است: آن چه چاره دارد، چاره کردن و آن چه چاره ندارد، صبرکردن.»

لذا بهترین واکنش در حوادثِ چاره ­پذیر مثل بلایای عمومی اقدام مناسب است و در مقابل حوادث چاره ‏ناپذیر (مثل فقدان عزیزان) بردباری و تحمل است تا دوره ­ی بحران سپری شود.

گریه یک واکنش طبیعی و نتیجه­ ی عواطف انسانی است. گریستن یکی از راه‏ های جلوگیری از افزایش غصه است که به هنگام مصیبت سبب تسکین بوده، مورد نهی اسلام هم نیست. فرو خوردن غم و غصّه و پرهیز از گریستن، باعث فرسایش روحی می گردد.

دو روایت از امام صادق (ع) مؤید این مطلب است:

یکی از راه ­های جلوگیری از افزایش غم، درمیان­ گذاشتن غم و غصّه با مشاوران مؤمنی است که اهل درد و دل­سوزند. امام صادق (ع) در این زمینه می ­فرمایند: « اذا ضاق احدکم فلیعلم أخاه و لایعین علی نفسه؛ هرگاه یکی از شما دچار گرفتاری غم و اندوهی شد، باید برادر خود را آگاه سازد و به توانایی خود اکتفا نکند.»

یکی از شیوه ­های برخورد با امور غمناک، افزایش میزان شکیبایی با تلقین تحمّل است. ره­نمون کردن فرد غمگین به این معرفت والا و تکرار و تلقین آن، در بالا بردن روحیه ­ی او و در نتیجه جلوگیری از افزایش اندوه، مؤثر خواهد بود و این پیام «سلوت» الهی است که بر غم ‏زدگان نوید می دهد.

امام علی (ع) در این باره می­ فرمایند: «اذا تباعدت المصیبته قربت السلوه؛ چون مصیبت دور می شود، فراموشی نزدیک می گردد.» صبر علاوه بر معنای مصطلح و مرسوم درون‏ ریزی غم و اندوه‏ ها، به معنی مقاومت در مقابل ضربه­ های حوادث روزگار مخصوصاً ضربات اوّلیه و مهارت مدیریت فشارهای روانی حاصل از آن­ هاست.

پس نه صبر به معنای سکون و سکوت است و نه هر سکون و سکوتی نشانه ‏ی بردباری است. فرد صبور با بردباری به پذیرش فعّال و پویای موقعیت و جست­ وجوی یک راه حل منطقی، در مدیریت آن موقعیت «غم و اندوه»آفرین اقدام می­ کند.

دور نگه داشتن فرد آسیب دیده از عوامل پیدایش و تقویت­ کننده ‏ی بیماری جسمی و یا روانی، از مهم ­ترین اقدامات برای حفظ روحیه و آرامش فرد است. یکی از این فشارهای روانی، شماتت و سرزنش است.

با سرزنش فرد غمگین، فشار روانی امور غمناک مضاعف می گردد. یکی دیگر از عوامل بسیار مهم، توجه به خوردن و حلال­ خوری است. تنها راه دیدار رحمت الهی علم و عمل است وآن نیز «جز با تن­درستی ممکن نیست و تن­درستی نیز جز با تناول­ کردن غذا و خوراک به مقدار حاجت در هر شبانه ‏روز میّسر نمی ­شود .»

یکی از اموری که در افزایش صبر و تحمل در برابر گرفتاری ها و جلوگیری از افزایش غم و غصّه مؤثّر است، توجّه به ارزش پاداش تحمّل است.

پیامبر (ص) در نامه‏ ای که برای تسلیت و تعزیت معاذ در مرگ فرزندش نوشته بودند، فرمودند: «فرزند موهبت الهی است که به‏ صورت امانت در اختیار تو قرار داده شده اگر در گرفتن امانت صبور باشی، اجر کثیر، رحمت و هدایت الهی از آن تو خواهد بود.

مبادا مصیبت خود را با بیتابی بیشتر نمایی؛ چرا که در این ‏صورت، علاوه بر مصیبت وارده، اجر خود را نیز از دست می­ دهی.»

یکی از دلایل ناشادی اکثر افراد غمگین، نداشتن مهارت در آمارگیری مواهب الهی است، در عوض استعداد عجیبی در لیست کردن مشکلات، رنج­ ها، گرفتاری ها و غم و غصّه ­ها دارند. تفکّر دائمی به نواقص و نقائص و طرح آن، ارمغانی جز غم و افسردگی، ناامیدی و بی­ حوصلگی، انزوا و بدبینی ندارد.

ساده­ ترین راه مدیریت غم در وضعیت بحران تلاش در انجام کاری مفید و سازنده است. از راه­ های خودمشغولی می ­توان ورزش­ هایی مثل شنا و پیاده‏ روی، قدم‏ زدن در فضاهای سبز، شرکت در مسابقات ورزشی همچنین ملاقات با دوستان و هم ­سخنی با آنان

ادامه تحصیل، رفتن به مراکز زیارتی _ تفریحی، علمی _ آموزشی یا تکرار اذکار ایام هفته و خواندن ادعیه‏ ی گوناگون و … اشاره کرد که می ­تواند در جای خود علاوه بر این که از بهترین عوامل جلوگیری از افزایش غم و یا کاهش غم باشد، به نوعی بهترین راه مدیریت غم را ارائه دهد.

فواید بی نظیر داشتن احساس غم و اندوه در سلامت روان

جملات انگیزشی معجزه گر برای امیدوار شدن به زندگی

برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

غم و ناراحتی را هیچ کس نمی‌خواهد اما حسی است که همه با آن درگیر هستیم. مرگ یکی از عزیزانمان، مهاجرت بهترین دوستانمان، شکست در روابط عاشقانه یا حتی نداشتن شغل مورد علاقه‌مان می‌تواند از عوامل ایجاد غم و ناراحتی باشد. متاسفانه زندگی امروز به شکلی شده که هر روز یک اتفاق ناراحت‌کننده را تجربه می‌کنیم.

اما باید چی کار کرد؟باید اجازه دهیم تا غم و ناراحتی ما را از پا درآورند؟ باید اجازه دهیم تا ما را تبدیل به یک آدم بی‌حوصله و غمگین کنند؟ قطعا نه. در این سری از میکرومقاله‌های سبکتو می‌خواهیم بهترین راهکار برای رها شدن از غم و ناراحتی و کنار آمدن با چیزهایی که از دست دادیم را پیدا کنیم. پس به زندگی لبخند بزنید و با ما همراه باشید:

مارک یک روانشناس می‌گوید: «چند وقت پیش من و همسرم از کنار محل یکی از اولین قرارهایمان رد شدیم. چند دقیقه لبخند زدیم و یکی از خاطرات مشترک‌مان را یادآوری کردیم. آن ملاقات واقعاً عالی بود. یک شب که شاید در طول عمرتان یک یا دو بار آن را تجربه کنید، آن هم اگر خوش‌شانس باشید.

با فکر کردن به این موضوع،کمی غمگین شدم. چون دیگر من آن جوان ۲۷ساله نبودم که با جسارت و اعتمادبه‌نفس جلو بروم بدون اینکه دقیقا بدانم می‌خواهم چه کاری کنم. من اندوهگین شدم چون آن دو نفری که ما بودیم و آن شب را تجربه کرده بودیم، رفته بودند و هرگز بر نمی‌گشتند. بی‌توجهی جسورانه و شیرینی در من جوان‌تر وجود داشت که بطور برگشت‌ناپذیری از بین رفته بود. چند لحظه در سکوت برای گذشته‌ام عزاداری کردم؛ انگار یکی از فامیل‌های دورم را از دست داده باشم.چگونه غم نخوریم

من با فقدان غریبه نیستم و فکر نکنم هیچ کدام از ما با آن ناآشنا باشیم. مرگ اعضای خانواده و دوستان را دیده‌ایم. روابط عاشقانه‌ای داشته‌ایم که با انفجاری غیر‌عادی خاتمه یافته‌اند و آن را در سکوتی طولانی پذیرفته‌ایم. رفاقت، شغل، شهر و جمع‌های زیادی را از دست داده‌ایم. حتی ایمانمان به خود و دیگران را هم از دست داده‌ایم.

هر نوع از دست دادنی نوعی مرگ است. در هر مورد، تجربه‌ای (یک شئ، ایده یا شخص) بوده که به زندگی‌تان معنا می‌داده و حالا دیگر وجود ندارد. به همین خاطر از پس فقدان برآمدن همیشه در برگیرنده همان پویایی است.

در هر مورد – خواه این فقدان از دست دادن یک رفاقت، شغل، عضوی از بدن یا هر چیز دیگری باشد – ناچار می‌شویم با این واقعیت رو به رو شویم که دیگر هرگز چنین چیزی یا شخصی را تجربه نخواهیم کرد. ناچار می‌شویم نوعی تهی بودن درونی را احساس کرده و درد را بپذیریم. ناچار می‌شویم با آن کلمه بسیار بسیار وحشتناک مواجه شویم: «هرگز».

واژه «هرگز» آزار دهنده است چون به این معناست که نمی‌توان آن را تغییر داد، در حالی که ما دوست داریم فکر کنیم که می‌توان چیزها را تغییر داد و این فکر کمک می‌کند که ما احساس بهتری داشته باشیم.

بعضی از عبارات ما را تشویق می‌کنند. آنها به ما می‌گویند که اگر چیزی را دوست ندارید، تغییرش بدهید. اما «هرگز» یعنی همه چیز تمام شده است و تحمل این موضوع واقعاً دشوار است. نمی‌توانید یک مرده را به زندگی برگردانید. نمی‌توانید جوانی هدر رفته را برگردانید، نمی‌توانید زمان را به عقب برگردانید و یک کار اشتباه را انجام ندهید یا کلمه‌ای که رفاقت‌تان را بهم زد، را  نگویید.

وقتی چیزی رفت، رفته است و هر کاری که انجام دهید به وضعیت قبلی برنمی‌گردد. این موضع از جنبه روانشناسی، بخش کوچکی از شما را نابود می‌کند. اما باید این بخش کوچک را دوباره ساخت.

برای اینکه یاد بگیریم غم را رها کنیم و غصه چیزهایی که از دست دادیم را نخوریم اول قدم پذیرفتن است. وقتی شما باور می‌کنید که چیزی یا کسی رفته یعنی آماده ساختن آن بخش کوچک می‌شوید. در میکرومقاله بعدی به قسمت دوم این مبحث می‌پردازیم و بیشتر در مورد مواجه با غم و ناراحتی صحبت خواهیم کرد.

عالی بود

آفرین.ترده ناوی

عالی بود

عالی

پیام *

نام

ایمیل

وبسایت

اطلاعات من را برای دفعه بعدی که می خواهم دیدگاه ارسال کنم در مرورگر ذخیره کن.


https://storage.sabketo.com/podcasts/97/tabestan/gham-1.mp3Downloads-icon


Downloads-icon

دستور آیةالله بهجت؛

شخصی از آیةالله بهجت (ره) پرسید:

چگونه غم نخوریم

بهجت عارفان در پاسخ به پرسش‌گر فرمودند: “هر کس به پایین‌تر از خودش نگاه کند و بگوید “الحمدلله”. اصلا خود همین شکرگزاری، سبب غنا می‌شود… خود این شکر، موضوعیت و سببیت برای غنی شدن فقیر دارد.

عده‌ای توکل را برای خودشان روزی می‌دانند و اینها در واقع غنی هستند. احراز کرده‌اند که اگر بر خدا توکل کنند، روزی‌شان به آنها می‌رسد و اگر نرسید، کشف می‌کنند که لازم نبوده است. غنا و تمکن مالی، جنبه مقدمیت دارد و برای این است که انسان راحت زندگی کند. فرد متوکل بر خدا بدون داشتن آن مقدمه، راحت زندگی می‌کند.

و از جمله کرامات عرفای بزرگ، کلمات شیرین و جملات قصاری است که از آنها باقی می‌ماند و حضرت آیةالله بهجت نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند.

شخصی از ایشان می‌پرسد، آیا استخاره با تسبیح هم صحیح است و مانند استخاره با قرآن قابل اعتناست؟

بهجت عارفان در پاسخ به این شخص فرمودند: “استخاره مثل تلگراف به عالم غیب است و اختصاص به قرآن ندارد، با تسبیح هم می‌شود.”

شخص دیگری از ایشان در خصوص لزوم عمل به استخاره می‌پرسد و ایشان (ضمن عدم تصریح به وجوب شرعی) می‌فرمایند: “برای کسی که نمی‌خواهد به استخاره عمل کند، استخاره کردن خوب نیست. اگر کسی استخاره‌هایی را که خود و دیگران نموده‌اند جمع‌آوری کند، عجایبی در آن دیده و شنیده می‌شود.”

منبع: پرسش‌های شما و پاسخ‌های آیةالله بهجت، جلد دوم

تهیه وتنظیم : گروه حوزه علمیه تبیان

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

 

همه ما گاهی غم هایی داریم، لیکن شما ممکن است از آن دسته افرادی باشید که بیشتر اوقات در غم و غصه به سر می برند و به خود می گویید غم و غصه خوردن من کاری احمقانه است، ولی کاری از دستم ساخته نیست و قادر نیستم شر این عادت مزاحم را از سر خود باز کنم، من اصلاً شانس ندارم و مرتب بد می آورم و…

شما خودتان هم می دانید که غم و غصه تان خیلی بیش از اندازه ای است که مثلاً باید در مورد فلان حادثه ای که برایتان پیش آمده، باشد. با این همه باز همچنان به غم و غصه تان فکر می کنید. هیچ فکر کرده اید که چرا این طور است؟

اگر بتوانید نظری به دوران اولیه زندگی تان بیندازید، متوجه خواهید شد که جهان را از دریچه احساسی و هیجانی می نگریستید و به دیده عقل به آن نگاه نمی کردید. نیازهای احساسی و عاطفی در دوران کودکی ( مثل نیاز به امنیت و احترام از جانب دیگران) آنچنان برای اما آدمیان اهمیت دارند که هیچ کس نمی تواند مدعی شود از آنها بی نیاز است. اگر در دوران کودکی این احتیاجاتتان بر آورده نشده باشد، آشکار است که بنای اولیه هیجانات و احساسات شما بر اساس عدم امنیت و یأس و ناامیدی گذاشته شده است. به عقیده روانشناسان قسمت اعظم شخصیت فرد در بزرگسالی مربوط به 5 سال اولیه کودکی می باشد، پس می توان چنین نتیجه گرفت که علت اصلی غم و غصه دار بودن همیشگی شما همین ناکامی های دوران کودکی تان است. به عبارتی اگر بدون دلیل معقولی غم و غصه می خورید، علتش آن است که یک احتیاج احساسی شما را به این کار سوق می دهد.

دو کار هست که باید انجام دهید: نخست اینکه باید ببینید چرا دو دستی به این عادت غم و غصه خوردن چسبیده اید؛ دوم اینکه چگونه می توانید نیاز عاطفی مزبور را از راه های بهتر و به اصطلاح مثبت تری برطرف نموده و آن را فرو بنشانید، آن وقت به آسایش و آرامش خواهید رسید.چگونه غم نخوریم

یکی از روش هایی که بسیار سریع می توانید از اشعه های درخشان شادی بخش در زندگیتان بهره مند شوید، این است که به طور مستقیم با رفتارهای منفی خود که باعث تیره و تار شدن زندگیتان می شوند، برخورد کنید. در این پست شما را با عواملی که شادی را از زندگی شما می ربایند و مانند پونزی بر روی دیوار زندگیتان می چسبانند، آشنا می کنیم.


حسادت :

بهتر است در زندگی بیاموزید که برای موفقیت های دیگران جشن بگیرید. اگر دوست تان در کاری پیروز می شود، همانگونه که برای خود خوشحال می شوید، برای او نیز ابراز شادی کرده و جشن بگیرید اگر دشمنتان پیروز شد، این موضوع را به خاطر بیاورید که حسادت تنها خودتان را نابود می کند و شما را به هیچ جا نمی رساند بلکه قدرت او را نسبت به شما افزایش خواهد داد.

سعی کنید در زندگی فرا بگیرید به جای شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت، وظایفتان را به نحو احسن انجام داده و از شکست هایتان درس بگیرید تا هرچه سریع تر به شکوفایی و تکامل دست یابید.


عقده های درونی :

بهتر است بدانید عقده های درونی هیچ دردی را درمان نمی کند، جز آنکه شما را گرفتارتر خواهد ساخت. این شما هستید که مسوول زندگی خود هستید و باید برای زندگیتان تصمیم گیری کنید.

 همه افرد بشر در زندگی خود با موانع بسیاری مواجه می شوند و تنها افراد موفق قادرند با به کارگیری توانایی های خود بر این گونه مشکلات غلبه کنند و هیچ کس قادر نیست با تکیه بر عقده های درونی اش به پیروزی دست یابد.

 نداشتن مسئولیت :

ممکن است ما قادر نباشیم جلوی اتفاقات ناگوار را در زندگیمان بگیریم ولی مطمئنا می توانیم بر روی عکس العمل های خود در مقابل حوادث بد کنترل داشته باشیم. سعی کنید در زندگی فرا بگیرید به جای شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت، وظایفتان را به نحو احسن انجام داده و از شکست هایتان درس بگیرید تا هرچه سریع تر به شکوفایی و تکامل دست یابید.

 کمال گرایی :

وسواس را کنار بگذارید و دست از عیب جویی بردارید. شاید بتوانید به آن چیزی که می خواهید تمام و کمال و یا بی عیب و نقص دست یابید ولی به راستی لزومی ندارد این اندازه زحمت بکشید و خود را به سختی بیندازید. شما یک انسان هستید، نه یک روبات. بنابراین نیازی نیست همه چیز عالی و بهترین باشد، اگر در حد نرمال و یا معمولی نیز بود قابل قبول خواهد بود.

 زیاد استدلال کردن:

 استدلال کردن یکی از ویژگی های بارز انسانی است و به ما این امکان را می دهد که راحت تر بتوانیم به موفقیت و پیشرفت دست یابیم ولی جنبه منفی آن افزایش کمال گرایی و وسواس خواهد بود. بنابراین بهتر است بدانید هنگامی که قادر نبودید با دلیل و منطق گفته ای را ثابت کنید آن را رها کنید و از آن بگذرید.

 منفی گرایی :

همواره به خاطر داشته باشید که در این دنیا به همان اندازه که نیروهای منفی وجود دارند همان قدر نیروهای مثبت نیز در اطرافتان به چشم می خورد. تمرکز و انعطافتان بر روی مسایل منفی ناخودآگاه شما را به همان سمت و سو می کشاند.

 


حالت تدافعی به خود گرفتن :

اگر واقعا فکر می کنید خطر جدی ای شما را تهدید می کند این وظیفه شماست که از خود دفاع کنید ولی این موضوع با حالت تدافعی گرفتن در زندگی کاملا متفاوت است. بهتر است یاد بگیرید بین این دو موضوع کاملا تفاوت بگذارید. سعی نکنید در زندگی حالت تدافعی به خود گرفته و از واقعیت ها فاصله بگیرید.

 نداشتن اعتماد به نفس:

با شناسایی نقاط مثبت شخصیتتان و همچنین موفقیت هایی که در طول زمان کسب کرده اید، قادرید اعتماد به نفستان را افزایش دهید و برای رسیدن به درجه مطلوب نقاط ضعف درونی خود را تشخیص داده و بر روی تک تک آنها کار کنید تا بتوانید به یک اعتماد به نفس کافی دست یابید.

 اتخاذ تدابیر کاربردی ذیل نیز می تواند برای رهایی شما از غم و غصه ها کمک شایانی کند ، توجه کنید:

** در وهله اول آنچه می خوانید، عجیب به نظرتان می آید. ولی از شما می خواهم چنانچه دفعه بعد از چیزی غمگین شدید، بی درنگ چند لحظه روی تخت، صندلی و یا هر جا که هستید کل بدنتان را شل کنید ( دست ها، پاها، سرو گردن و…) وزنتان را روی هر جا که نشسته اید، بیندازید و درهمان حال در حالی که احساس شل بودن می کنید و چشمانتان بسته است، از شماره 10 تا 1 را به طور معکوس بشمارید. با هر شماره نفس عمیقی بکشید، به طوری که صدای آن را حس کنید. در همین حال جملات تصدیقی مثل «من الان حس خوبی دارم» ، « حالم خیلی خوب است» و « احساس سبکی و آرامش می کنم» را با خود زمزمه کنید. با خود صریح باشید، غم و غصه خوردن بیش از اندازه زندگی را از زیبایی می اندازد.

** هر روز وقتی که از خواب بیدار می شوید، با خود بگویید روز خوشی است و من باید از امروز لذت ببرم.

 ** یقین داشته باشید که سعادت و پیشرفت از آن شماست، به شرط آنکه عوض دو دستی چسبیدن به یأس و نومیدی به این موضوع ایمان داشته باشید که خوشبختی برای شما خلق شده است.

** به دیگران کمک کنید، حتی اگر در حد کمک خیلی ناچیز باشد؛ چون در وهله نخست به روح خود کمک کرده اید و دوم به او برای رهایی و کاستن از افکار منفی که باعث تضعیف روحیه شما می شود.

حتماً در یک کلاس ورزشی که تحرک بالایی دارد، ثبت نام کنید تا به معجزه ورزش در تقویت روحیه تان دست پیدا کنید.

سلام دوست خوبم
مطلب بسيار خوبي را عنوان كرديد
تشكر
http://zendegiirani.persianblog.ir/

سلام بسیار زیبا بود استفاده کردم بهرام [گل][گل][گل]

سلام.مطلب جالبی بود.استفاده کردم.تشکر[گل][گل][گل]

سلام علیکم[گل][گل]
اللهم صلی علی محمد و آل محمد[گل][گل]
امام صادق علیه السلام فرمودند: شکر موجب افزایش نعمت و ایمنی از دگرگونی نعمت است[گل][گل]
[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]
پروردگارا قاصرم در شکرت، تو را شاکرم به شایستگی شکرت[گل][گل]

سلام علیکم[گل][گل]
اللهم صلی علی محمد و آل محمد[گل][گل]
امام صادق علیه السلام فرمودند: شکر موجب افزایش نعمت و ایمنی از دگرگونی نعمت است[گل][گل]
[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]
پروردگارا قاصرم در شکرت، تو را شاکرم به شایستگی شکرت[گل][گل]

ســـلام
چشم چشم چشم
[لبخند][لبخند][لبخند]
ممنون خانم دکتر

سلام

خدایی نمیدونم چه جوری و با چه زبونی ازتون تشکر بابت این همه لطف شما و این مطالب قشنگی که توی وبلاگ من می نویسید.

در ضمن باید بگم که چون مطالبی که برام توی قسمت نظرات وبلاگم می نویسید خیلی قشنگه من همش رو آرشیو کردم و نگه داشتم.

در ضمن میتونم بپرسم من شما رو با چه اسمی خطاب کنم ؟
خانم مشاور خانواده یه کم سخته ! خانم دکتر بگم یا ….. ؟
چون من عادت دارم توی نظرایی که برای دوستام مینوسم اسمشون رو هم میارم ![گل]

سركار خانم حسيني با تشكر از مطالبتان .اگر اجازه بدهيد چند نكته را جهت گرفتن انرژي مثبت بيان كنم . 1- صبح در زمان طلوع خورشيد در مقابل خورشيد ايستاده . چشم ها را ببنديد . دستها را باز كنيد نفس عميق بكشيد و بگوييد امروز كل طبيعت با من همراه است و موافق اعمال وكردارم . چه روز خوبي . نفس را با شمارش ارام دم وبازدم دهيد . و با خود بگوييد تمام انرژي خورشيد و اجزا طبيعت با من يكي شده اند . سپس پس از چند لحظه تكرار به پايان برسانيد . هر روز اين كار را ادامه دهيد . هيچگاه انرژي منفي به سراغتان نمي ايد با تشكر .

مرسی عزیز دلم.واااااقعا کاربردیو عااالییی بود مطمینم بعد مدت ها دوباره شادی به زندگیم بر میگرده.
انشالا همیشه شاد و سربلند باشی….و البته سعادتمند….
بوووس.چگونه غم نخوریم

ممنون ! واقعا عالی بود.

چگونه غم نخوریم
چگونه غم نخوریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *