چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم

 
helpkade
چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم
چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم

شادی را می توان به راحتی ناراحتی آموزش داد ، کارهای شما مانند یک درس برای فرزندانتان است. به فرزندتان کمک کنید تا آنچه که برای رسیدن به شادی لازم است یاد بگیرد، زیرا مانند یک هدیه از والدین است که باید آن را نگه داشت پس این مسئله مهم است بنابراین با راه کارهایی که در ادامه این بخش از تربیت کودک در نمناک خواهیم گفت شما هم به راحتی فرزند شاد تربیت کنید.

اطمینان حاصل کنید که پیام خوشحالی شما منتقل شده است:

به فرزندتان گوش کنید و به زبان او عادت کنید اگر فرزند شما نمی تواند شما را درک کند، نمی تواند از شما چیزی یاد بگیرد ، بر روی پیامی که می خواهید به فرزندتان انتقال دهید تمرکز کنید، و سپس بهترین راهش را انتخاب کنید – نه پیچیده ترین راه و یا روش های فنی – برای انتقال این پیام.

به فرزندتان نشان دهید که سخاوتمندی و شادی در خانه آغاز می شود :

چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم

کوچکترین فرزندتان هم می تواند شادی را یاد بگیرد. در تعطیلات، هنگامی که مردم را می بینید که زنگ ها را می زنند برای ارتش نجات، کمی به کودکتان پول دهید تا در کتری بگذارد، و اجازه دهید آن را بیندازد. (با کمی پول نیز خودتان اینکار را انجام بدهید، تا او ببیند که سخاوت چیز ارزشمندی است.) فعالیت های سخاوتمندانه ای را در خانواده انجام دهید و هنگامی که فرزند شما کار خوبی انجام دهد، حتما کاری کنید که او این را بداند که چقدر به او افتخار می کنید.

مقررات منصفانه وضع کنید و حتما به آنها پایبند باشید :

یکی از رازهای روانشناسی کودک می گوید :کودکان کم سن سال با احساس امنیت ، شاد می شوند کودکان زمانیکه ببینند و درک کنند که چارچوب محکمی برای رفتارهایش وجود داشته باشد ، آنها پیشرفت می کنند و شادی و خوشحالی را راحت تر ابراز می کنند.

به فرزندتان کمک کنید تا یک بازنده خوشحال باشد:

جازه ندهید فرزند شما در حالی رشد کند و فکر کند که خوشبختی به پیروزی وابسته است ، اگر فرزند شما اینگونه فکر کند، از خود متنفر خواهد شد و در زمان شکست ناراحت خواهد بود. پس چگونه بسیاری از بچه ها این ایده را دارند که برنده شدن همه چیز است؟قطعا از طرف پدر و مادرشان. اگر شما در هنگام بازی ،توپتان را از دست دهید، زمانی که شکست می خورید سر کودکتان فریاد می زنید، در این صورت به او یاد می دهید که برنده شدن از همه چیز مهم تر است. بعضی از والدین معتقدند که این اشتباه است – در حقیقت، ضربه ای به لحاظ روانشناختی است – برای زدن بچه ها در یک بازی، مهم است که به او نشان دهید که شکست پایان دنیا نیست.

 

به عیب ها و نقص ها اجازه دهید تا عامل خوشحالی باشند:

اگر شما برای داشتن یک فرزند کامل و بی عیب اصرار دارید، فقط می توانید ناامید و ناراحت شوید – و فرزند شما این ناامیدی را در چشمتان می بیند. همه انسان ها دارای معایب، کاستی ها، ضعف ها و نواقصی هستند که همراه با استعدادهای خاصی، شخصیت هایشان را تعریف می کند. بچه ها باید بدانند که چنین چیز کمالی وجود ندارد. فرزند شما نیاز به استراحت دارد تا او را به حال خود بگذارید ، او نیاز به شنیدن صدای شما دارد که می گوید، “دوستت دارم. هیچ کس کامل نیست.”

در فرزند خود شگفتی خلق کنید :

زمانیکه که کودک با چیزی بزرگتر از خودش مواجه می شود ، خواه پدیده ای فیزیکی باشد یا معنوی ، احساس رضایت خاطر می کند . با کودکان درباره عقاید خود خداوند و مقدسات دینی صحبت کنید راحت باشید چون نیاز نیست که او تمام جزئیات را درک کند و بیان مسائل ساده نیز کافیست و به او حس خوبی می دهد . با او در مورد مسائل بزرگتر پیرامون و جهان اطرافش صحبت کنید تا به این روش احساس مراقبت و توجه در کودکان را پرورش دهید .

احساسات مسری هستند اگر کودکتان شما را همیشه غمگین و ناراحت ببیند، احتمالا همان حس و حال را از شما می گیرد. خبر خوب این است که برای شاد بودن نیز همین روش کار می کند:اگر کودک شما می بیند که شما خوشحال هستید، احتمالا شادتر خواهد بود. کودکان باید لبخند شما را ببینند و باید صدای خنده شما را بشنوند. بچه ها مانند اسفنج هستند:آنها همه چیز اطرافشان را جذب می کنند.

به عنوان اولین فرد با نفوذ در زندگی فرزندتان، شما یک فرصت منحصر به فرد برای مربی احساسی او دارید ؛ در اینجا چند نکته را در ذهن داشته باشید:

پرورش فرزند خردسالتان هدف اصلی شماست.

شاد بودن را پیش از اهداف مهم دیگر خود قرار دهید.

وقتی با فرزندتان در ارتباط باشید درباره موقعیت های خود به کودکتان توضیح دهید، اگر در موقعیتی خوشحال هستید، به او بگویید که در مورد این موقعیت خوشحال هستید.

فعال باشید و منتظر نمانید تا ببینید که فرزندتان ناراحت است تا به او چیزی بگویید.

بین نیازها و خواسته ها برای تدریس شادی تمایز قائل شوید:

نیازهای انسانی محدود است:هوا، آب، غذا، پناهگاه. بقیه زندگی از خواسته ها تشکیل می شود. کودک شما ممکن است بخواهد ساعت ها صرف بازی های ویدئویی کند. باور داشته باشید یا نه، هر بچه ای می خواهد راهی برای رسیدن به عشق و تأیید پدر و مادرش پیدا کند. کار شما به عنوان والدین این است که برای کمک به کودکتان راه های قابل قبول و موثری برای برآورده شدن نیازهای خود پیدا کنید ،تا او بتواند امید بیشتری به شادی داشته باشد. شما باید به او را نشان دهید که چه می خواهد – “رئیس” بودن در بازی های کودکان، زدن آخرین کلمه در بحث های خانوادگی – و شادی را به زندگی او به ارمغان بیاورید.

اکثر کودکان ناراضی کودکانی نادیده شده هستند، در دنیایی زندگی می کنند که همه بچه های دیگر در چیزهایی خوب هستند و آنها هیچ چیز خوبی ندارند ، آنها هیچ مهارت انطباقی قابل شناختی ندارند، آنها از استعدادهای خود آگاه نیستند، هرگز آموزش ندیده اند که چگونه می توانند مشکلشان را حل کنند بنابراین، همه چیز باعث خشمشان می شود.

_مطالعه

_نوشتن

_خوب بازی کردن با بقیه

_مشتاق بودن به آنچه که کودکان دیگر می خواهند یا دوست دارند.

_استفاده رنگ ها در داخل خطوط

_احترام گذاشتن به دیگران.

_پیشتاز بودن.

_استفاده کردن از ابزارهای موسیقی.

_رقابت.

_تشویق برای انجام همه اشکال بازی برای تدریس شادی.

با او بازی کنید ، یک بازی واقعی و شاد

بازی منبع اصلی شادی برای کودکان و بزرگسالان است، نه تنها کودکان را خوشحال می کند، بلکه به عنوان پایه و اساس توسعه انسانی نیز عمل می کند.

در اینجا اشکال اصلی شادی ذکر شده است:

بازی انفرادی:نشسته و بی سر و صدا و سرگرم کردن خود با برخی از فعالیت ها و اشیا.

چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم

بازی موازی:بازی در کنار یک کودک دیگر.

بازی وابسته:بازی با یک کودک دیگر.

کودکان نیز باید به بازی های رقابتی و همچنین بازی های تعاونی نیز بپردازند آنها باید در بازی هایی با قوانین و هم بدون قوانین بازی کنند.

از طریق تعهد و استقامت، شادی را به فرزندتان آموزش دهید :

دو مورد از درس های ارزشمندی که والدین می توانند به یک کودک آموزش دهند، تعهد و استقامت است، اجازه دهید فرزند شما کسی باشد که انعطاف پذیر و وابسته به خود است، و کاملا متعهد به زندگی باشد. فرزندتان را تشویق کنید تا امکانات را بیاموزید. استقامت به معنای عدم تعصب است. شما باید فرزندتان را فرصتی برای به دست آوردن چیزی آموزش دهید، احساس غرور و پیشرفتی که در انتها به دست می آید را احساس کند.

به کودکان خود پیام عشق بدهید و هرگز در این مورد کوتاهی نکنید ، بهترین راهها برای این مهم این چنین است:

جمله ای که دراو معجزه می کند پس هر زمانی که انتظارش را ندارند بگویید که دوستش دارید . به گفته ی کارشناسان روانشناسی کودک این جمله باید اولین چیزی باشد که کودکتان صبح ها ، پس از بیدار شدن از خواب و آخرین جمله ای که قبل از خواب می شنوند.

در آغوشش بگیرید و لمسش کنید

بدون به زبان آوردن کلمه ای با او حرف بزنید

زمانی که به شما نگاه می کند یا نگاهتان باهم تلاقی می کند ، به او لبخند بزنید و از علائمی که خودتان با هم دارید برای ابراز علاقه و عشق به او استفاده کنید.


خرید بی واسطه جدیدترین مدلهای فرش

چگونگی درمان ناهنجاری های دهان، دندان و فک

 

 

چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم

یکی از بهترین هدایایی که پدر و مادر می توانند به فرزندانشان بدهند، امکان شاد زیستن و شاد بودن آن هاست. برای شاد بودن، به ثروت و دارایی فراوان نیازی نیست، بلکه می توان با ساده ترین و پیش پا افتاده ترین وسایل و امکانات نیز کودکان را شاد کرد.

 

بچه هایی که بتوانند احساسات و عواطف شاد درونشان را بشناسند، می توانند آن را در سراسر زندگی خود حفظ کنند. شادی کودکان موجب تقویت روحیه، انگیزه، عزت نفس و پایداری آن ها می شود. پدر و مادر می توانند با استفاده از این روش های ساده شادی و نشاط را در وجود بچه ها زنده نگه دارند:

 

با فرزندان به بازی بپردازید

 

با کودکان خود بازی های کودکانه کنید. زمستان ها با برف، آدم برفی بسازید و از برف بازی لذت ببرید. شاید نتوانید هم پای کودک خود بدوید و تحرک داشته باشید ولی حضور شما، نیروی پایداری را در کودکتان افزایش می دهد و دلیلی برای خنده و شادی هردوی شما خواهد شد. بچه ها از این که می توانند بیشتر بپرند و سریع تر بدوند، احساس غرور می کنند و با آزاد کردن انرژی درونشان، احساس شادی و نشاط می کنند.

 

 

با صدای بلند بخندید

 

لطیفه بگویید. داستان های طنز و خنده دار و شعرهای شاد بخوانید. به دنبال سرگرمی های شاد کننده باشید. کاری کنید تا صدای خنده فرزندتان بلند شود. آن وقت خواهید دید که با خنده او شما هم خواهید خندید. خندیدن شما تأثیر فراوانی بر جسم و جان شما می گذارد و بسیاری از فشارهای روانی کاهش پیدا می کند. اکسیژن بیشتری به بدنتان می رسد و با روحیه بهتری به حل مشکلات می پردازید.

 

کودکان موفق، کودکان شادند و کودکان شاد، کودکان موفق اند. بکوشید عادت هایی را در فرزندتان تقویت کنید که روحیه تحمل و مقاومت را در او بالا ببرد. همه کودکان به زمانی برای تخلیه بار هیجانی، زنگ تفریح و بازی های شادی بخش نیاز دارند. دیدن پرواز پرندگان، حرکت ابرها و دقت در محیط اطرافشان هم می تواند به نوعی تفریح به شمار آید.

 

 

کمک کردن و حمایت کردن را به کودک بیاموزید

 

از فرزندتان بخواهید اسباب بازی های قدیمی و وسایلی را که مدت هاست به سراغشان نرفته است، به بچه های مستمندی که می شناسد، اهدا کند. کودک در این حال به آرامش روحی و روانی دست می یابد و از صمیم قلب احساس راحتی و شادابی می کند.

 

 

در تشویق فرزندتان خلاق باشید

 

وقتی فرزندتان در انجام کاری موفق شده و توانسته است به هدفش برسد، با گفتن جمله هایی که شادی شما را از این پیروزی نشان دهد، او را تشویق کنید. البته مراقب باشید که تشویق هایتان اغراق آمیز و بیش از حد لازم نباشد.

 

 

امکان نوآوری را به کودک بدهید

 

هر کودکی توانایی و استعداد خاصی دارد. چرا نباید این امکان را به او داد که خودی نشان دهد؟ آیا او کتاب خواندن را دوست دارد؟ در این صورت، زمانی که شما آشپزی می کنید یا به باغچه آب می دهید، می توانید به او اجازه دهید برایتان کتاب بخواند. وقتی شور و شوق و اشتیاق فرزندتان را برای کمک و همکاری بپذیرید و نشان دهید که تحت تأثیر محبت های او قرار گرفته اید، موجب شادی و افزایش اعتماد به نفس او خواهید شد.

 

منبع: روزنامه خراسان

 

 

 

آنچه والدین باید بدانند

چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم


تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

دیگه غذات نمی سوزه! تايمر ديجيتال شعله ها

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی


قاعدگی دردناک زنان و دختران

بادکنک آرایی واجرای مدرن ترین تم های تولد


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونگی درمان ناهنجاری های دهان، دندان و فک


یادگیری زبان در کوتاهترین زمان

1-  به کودکتان عشق بورزید :اولین راز پرورش کودکی شاد تمجید از اوست . عشق مطلق والدین مهمترین عامل در شادی کودکان است. وقتی کودکان بزرگ می شوند دانستن اینکه علایق ، عقاید ، خصوصیات و استعداد هایشان با ارزش تلقی می شود پایه گذار شادی سالهای بعدی زندگی شان خواهد بود . البته پذیرش کودک به معنای چشم پوشی همیشگی از خطاهایش نیست . یاد بگیرد که عملکرد کودک را نقد کنید نه شخصیت اورا . همچنین آنچه را که از کودک می خواهید به او بگویید نه آنچه را که نمی خواهید.2- نه، من نمی توانم را به بله، من می توانم تبدیل کنید :وقتی کودک شما بداند که به او اطمینان دارید و باورش کرده اید احساس می کند که دست یافتن به همه چیز برایش امکان پذیر است . افکار کودک نسبت به خود بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین والدین باید افکار مثبت به کودکان خود القا کنند . وقتی که در مدرسة ابتدائی ،‌معلم پسر مک بلدسو نویسنده کتاب پروش فرزند با متانت به او گفت که هیچ استعدادی برای بازی فوتبال نداری ، وی به پسر سرزنش شده ا اش گفت که هرگز اجازه ندهد کسی به اهداف و رویاهایش راه پیدا کند . امروز پسر او بازیکنی حرفه ای در یکی از تیم های مطرح کشور است . القائات فکری مثبت بلدسون در ذهن پسرش زندگی او را متحول کرد.3- مقررات منصفانه وضع منید و به آنها پایبند باشید :کودکان کم سن سال با احساس امنیت ،‌شاد می شوند . فرض کنید که در بالای آبشار مرتفعی ایستاده اید درصورتی از ایستادن در آنجا لذت خواهید برد که حفاظی در برابرتان باشد ،  در غیر این صورت دچار اضطراب و خواهید شد . کودکان هم اینگونه اند . وقتی که چارچوب محکمی برای رفتارهایش وجود داشته باشد ،‌آنها پیشرفت می کنند . در حقیقت کودکان در جستجوی ساختارند .4-  ابعاد مثبت را برجسته کنید :به کودک خود بفهمانید که هیچ مشکلی وجود ندارد ، که به اتفاق هم نتوانیدآن را حل کنید . همچنین به او بیاموزید که خوشبین باشد. اگر اتفاق بدی افتاد، با صدای بلند فکر کنید و بگذارید او افکار شما را بشنود (وای نه باورم نمی شود که این اتفاق افتاده ، اما درستش می کنم ، چیز مهمی نیست) یادگیری خوشبینی مهم است زیرا کودک مشتاق و آرزومند بع احتمال زیاد بزرگسالی شاد خواهد شد . افراد ناراضی و ناخشنود بر حوادث منفی زندگی متمرکز می شوند ،‌درحالی که افراد شاد به وقایعی می اندیشند که چشم انداز بهتری از آینده به آنها می دهد .5-  حلقة شادی کودکتان را کامل کنید :والدین در پی معلمان و مربیان ی هستند که بتوانند حلقه شادی کودکانشان را کامل کنند . به کودکتان کمک کنید ارتباطات دوستانه اش را حفظ کند و گسترش دهد . داشتن ارتباطات قوی و مهارت برقراری آن از شروط اصلی شاد زیستن در آینده است .6- کودکان را به تحریک بیشتر وادارید :کودکان امروز سنگین وزن ترند و این برای سلامت و شادابی آنها مضر است . کودکان چاق ، در مقایسه با سایر کودکان ،‌اعتماد به نفس کمتری دارند و افسرده ترند . اگر کودکان سرگرمیهای پر تحرک خارج از خانه را جانشین فعالیت های کم تحرک خانگی کنند و به جای غذاهای آماده ای که فاقد ارزش غذایی است ،‌غذاهای سالم و طبیعی بخورند ، از فوائد شاد زیستن بهره خواهد برد . کودکی که خوب غذا می خورد و ورزش می کند مغزش موادی شیمیایی به نام اندروفین ترشح می کند که به او احساس شادی می بخشد . با فراهم کردن میان وعده های طبیعی از جمله میوه های تازه فصلی ،‌پرهیز از قرار دادن تنقلات در دسترس کودکان و جانشین کردن غذاهای سالم خانگی به سلامت کودک خود کمک کنید . کودکتان را به انجام دادن ورزش و سرگرمیهای خارج از منزل تشویق کنید . بازی با سایر کودکان قدرت خلاقیت خلاقیت کودکتان را تقویت می کند و مهارت های اجتماعی را به او می آموزد .7-  شادی را در جعبة یادگاری ها ذخیره کنید:اشیای مورد علاقه کودکتان  ، عکس ها، کارت پستال ها ، یادگاری ها ، کاردستی هایی را که یاد آورد خاطرات شاد برای کودک هستند داخل جعبه ای قرار دهید . هرگاه کودکتان بیمار است یا غمگین و لبخندی ساده نیاز دارد ،‌آنها را از جعبه بیرون آورید و به او نشان دهید .8-  لحظات جادویی ارتباط را بیابید :اخیراً مطالعه ای بر روی 2000 کودک 5 تا 17 ساله انجام شده است . از آنان پرسیده شد که خواهان چه چیزی هستند که با پول نمی شود خرید . همة آنها در پاسخ گفته بودند که والدین و توجه آ نها هستند . کودکان ما می خواهند که به آنها فکر کنیم ، برنامه هایی ترتیب دهید که همة اعضای خانواده بتوانند در آن شرکت کنند و لذت ببرند. کوهنوردی،‌ پیاده روی…)‌ کودکان را در فعالیت های روزمره تان مانند انجام دادن کارهای خانه ، خرید و آبیاری باغچه شریک کنید .9-  ژن تلاش دوباره را به کودک خود منتقل کنید :کودک شما همة فکر و ذهن این است شاگرد اول کلاس شود ،‌ولی در این رقابت همکلاسش برنده شده است . یک راز اصلی شاد زیستن برخورداری از قدرت پشت سر گذاشتن مشکلات است . سعی نکنید کودک خود را ا زهمة‌ناراحتی ها دور نگه دارید . به او کمک کنید بیاموزد چگونه با آنها مواجهه شود . اگر شکست درسی یا غیر درسی اورا نا امید کرده ،‌کمک کنید تا هرچه سریع تر به وضعیت عادی خود برگردد . تشویق کنید تا احساسات خود را در قالب نوشته یا نقاشی بیان کند. شما الگوی کودکتان هستید . مطمئن شوید که الگوی مناسبی در مقابل اوست ورحیة خود را در هیچ شرایطی نبازید .10-دراو شگفتی ایجاد کنید :هنگامی که کودک با چیزی بزرگتر از خودش مواجه می شود ،‌خواه پدیده ای فیزیکی باشد یا معنوی ، احساس رضایت خاطر می کند . با کودکان دربارة عقاید خود خداوند و مقدسات دینی صحبت کنید لازم نیست که او همة‌جزئیات را درک کند . با او در جنگل قدم بزنید ،‌به ستارگان خیره شوید . احساس مراقبت و توجه در کودکان را پرورش دهید . پیام عشق برای کودکان1- بگویید که دوستش دارید:این جمله باید اولین چیزی باشد که کودکتان صبح ها ، پس از بیدار شدن از خواب می شنوند و نیز آخرین جمله ای باشد که پس از شنیدن آن به خواب می رود . موقع دعوا و مشاجره و هر زمانی که انتظارش را ندارند بگویید که دوستش دارید .2-در آغوشش بگیرید.هیچ مانعی برای در آغوش گرفتن کودکتان وجود ندارد .3-  لمسش کنید:آرام به پشت او بزنید ، بازوهایتان را دور شانه هایش حلقه کنید ، موهایش را به هم بریزید.4-در بازی اش شریک شوید :توپ بزنید ، برای پرندگان دانه بریزید ة‌باد بادک هوا کنید و با او مسابقه دهید .5-گوش دهید ،‌واقعاً گوش دهید :درحین گوش دادن جملاتی به زبان بیاورید که نهایت توجه تان را به صحبت های او نشان دهید . کانند (وای چه جالب) ( من اصلاً نمی دانستم ) (بیشتر در این مورد توضیح بده )6-  بدون به زبان آوردن کلمه ای با او حرف بزنید :به تماشای بازی او در مدرسه یا زمین بازی بنشینید . لحظه هایی که به شما نگاه می کند یا نگاهتان باهم تلاقی می کند ،‌به او لبخند بزنید . علائم خاصی برای رابطه تان تعریف کنید که فقط خودتان دونفر معنی آنها را بدانید .منبع:  tafahomnews.com

آنچه والدین باید بدانند

چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه


کاهش سایز و وزن| فوری و بدون عارضه

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه

خریدمستقیم جدیدترین مدلهای میزاتو ازتولیدی


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید


تست شنوایی و درمان وزوز گوش


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!


تخفیف باورنکردنی فرش سورنا|ازدستش نده!


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی

ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

به کودک تان مهارت های حل مسئله را یاد دهید و بخواهید که مسیر موفقیتش را خودش طی کند. چه چیزی باعث شاد بودن کودک می شود؟! همه ما می خواهیم کودکانی شاد و موفق داشته باشیم. ما می خواهیم که آن ها با عشق بزرگ شوند و دوست داشتن را یاد بگیرند، به دنبال آرزوهایشان بروند و موفق شوند. اما چقدر در انجام این کار موفق می شویم؟! آیا قادر به کنترل خوشحالی و شاد بودن کودک هستیم؟ در ادامه مطلب راهکارهای مفیدی برای تربیت یک کودک شاد در اختیارتان خواهیم گذاشت.

به این مثال توجه کنید:

پسر ۷ ساله من از اول تولدش کودک غمگین و ناراحتی بود در حالی که دختر ۵ ساله ام همیشه کودک سرزنده و شادی است. پسرم همیشه از روی دنده چپ بلند می شود. در حالی که دخترم روزش را با لبخند شروع می کند. معمولا از دوران بچگی هم می شد فهمید که عادت و رفتارشان به ژنتیک شان بستگی دارد.

ولی این به این معنی نیست که شاد بودن یک کودک از قبل کاملا برنامه ریزی شده است شما باید برایتربیت یک کودک شاد تلاش کنید، دکتر باب مُری نویسنده کتاب ” چگونه کودکانی خوش بین داشته باشیم” در رابطه با این موضوع می گوید: درست است که ژنتیک ما گرایش باطنی برای افسرده شدن دارد ، اما ژن های ما بسته به محیط اطراف، توانایی انعطاف دارند. او هم چنین می گوید” تحقیقات به وضوح نشان می دهد که کودکانی که شاد و مثبت اندیش هستند حتما محیط خانوادگی و خانه ی شادی دارند ” حتی اگر از نقش ژنتیک در این زمینه چشم پوشی کنیم.

چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم

چگونه می توانیم محیطی شاد برای کودکان مان که در حال یاد گرفتن این حس هستند فراهم کنیم؟ با خواندن این ۷ راهکار می توانید میزان درک کودک تان از خوشحالی و شادی را چند برابر کنید.

یکی از موثر ترین راه های تقویت کردن سلامت روانی و احساسی کودکان داشتن روابط گرم و صمیمی خانواده است. طوری که کودک احساس تعلق کند حتی به دوستان، همسایه، پرستار و حتی حیوان خانگی خود. دکتر ادوارد هالووِل روانشناس کودکان و نویسنده ی کتاب ” دوران کودکی، ریشه ی خوشحالی در بزرگسالی دارد” می گوید: ” احساس تعلق کودک کلید شاد بودن او در آینده است” .

او همچنین به مطالعات سلامت روانی جوانان در ملیت ها و موقعیت های جغرافی مختلف به عنوان سند گفته های خود اشاره می کند که در این مطالعه بر روی حدود ۹۰ هزار افراد جوان انجام شده است و نشان می دهد که “حس تعلق” – حس درک شدن و مورد محبت دیگران قرار گرفتن – بزرگترین سد در مقابل فشار های روانی، افکار خودکشی و ناهنجاری های رفتاری مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد و نوشیدنی های الکلی است.

خوشبختانه طبق گفته های دکتر هالووِل همه ی ما به راحتی می توانیم با عشق ورزیدن روابط اولیه خودمان و حس تعلق کودک به خودمان را تقویت کنیم. او هم چنین می گوید:

” انگار این حس و رابطه کمی نا آشنا شده است ، اگر در زندگی کودک تنها یک نفر بوده که او را تحت هر شرایطی دوست داشته این کودک در آینده در حل مشکلات دچار ضعف خواهد شد. این که فقط بگوییم که او را دوست داریم کافی نیست بلکه کودک باید این حس دوست داشتن را درک کند “.

هر چه قدر می توانید او را در آغوش بگیرید، به گریه هایش با نرمی و بردباری پاسخ دهید، او را صدا کنید و با هم بازی کنید و بخندید.

دکتر کریستین کارتر عضو هیئت رئیسه بخش مرکز تحقیقات عالی دانشگاه کالیفرنیا که سازمانی برای پژوهش در مورد شادی افراد است، پیشنهاد می دهد که برای کودکان موقعیت های زیادی در جهت برقراری رابطه دوستانه با دیگران فراهم کنیم. او هم چنین اشاره می کند که:

” داشتن تعامل اجتماعی حتی اگر مهم ترین عامل شادی نباشد اما باز هم در میزان شادی افراد تاثیر زیادی دارد. همچنین این موضوع به کمیت روابط بستگی ندارد بلکه به کیفیت آن بستگی دارد که به طوری که هر چقدر کودک احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری کند بهتر است. “

شاید کمی دور از عقل به نظر برسد اما بدانید که بهترین راه برای اینکه کودک تان را مدام شاد ببینید این است که دست از فراهم کردن شادی های زود گذر بردارید. بانی هَریس نویسنده ی کتاب ” وقتی که کودکان شما را عصبانی می کنند چه باید کرد ” و بنیان گذار انجمن کور پَرنتینگ ( میزان تاثیر روابط والدین بر روی عملکرد کودک ) در پیتربورگ در این باره می گوید:

” اگر هر چیز که کودک مان می خواهد را برای او فراهم کنیم او یاد می گیرد که خواسته هایش همواره به راحتی برآورده می شود اما در دنیای واقعی انتظار دیگر در پیش روی است. “

او هم چنین می گوید که والدین مسئول خوشحالی کودک شان نیستند پس کودکان را نازپرورده بار نیاورید. والدینی که نگران خوشحالی و عواطف حساس کودک شان هستند از رویارویی کودک شان با احساساتی مانند ترس، خشم یا نا امیدی بیزار هستند.

ما والدین عادت داریم هر طور که شده هر چیزی که به ذهن مان می رسد را فقط برای خوشحال کردن کودک مان یا رفع کردن ناراحتی شان برایشان فراهم کنیم. اما کودکانی که هرگز شرایط دست و پنجه نرم کردن با این احساسات منفی را نداشته اند مسلما در سنین بزرگسالی در مواجه با آن بسیار آسیب پذیر می شوند.

زمانی که قبول کردید که نمی توانید کودک تان را بیشتر از این شاد کنید نه تنها دیگر سر و کله زدن با احساسات او برایتان کم اهمیت می شود بلکه مایل هستید برای او شرایطی فراهم کنید که خودش مهارت هایش را بشناسد و رویارویی با سختی های زندگی را یاد بگیرد.

از آن جایی که ما نمی توانیم شاد بودن کودک مان را کنترل کنیم اما حداقل در مورد خودمان می توانیم این کار را بکنیم. از طرفی دیگر هم باید مواظب رفتارمان باشیم چون کودکان همه چیز را از والدین تقلید می کنند. بنابراین کودکانی که در خانواده ای با والدین شادتر بزرگ شده اند مسلما کودکان شادتری هستند اما کودکانی که در خانواده ای غمگین بزرگ شده اند دو برابر کودکان عادی در معرض افسردگی هستند.

بنابراین بهترین راه حل برای تربیت یک کودک شاد این است که اول مراقب رفتار خودتان باشید: از ساعت های تفریح خود لذت ببرید و استراحت کنید و از همه مهم تر روابط محبت آمیز در خانه داشته باشید. روابط محبت آمیزتان با همسرتان را افزایش دهید. دکتر مُری می گوید:

” اگر والدین در تربیت یک کودک شاد روابط محبت آمیز و خوبی با یک دیگر داشته باشد این رفتار به طور قطعی در شاد بودن کودک تان تاثیر می گذارد زیرا او هم رفتار های شما را دنبال می کند. “

جای تعجب ندارد که همه ی ما روابط دوطرفه ی اعتماد به نفس و شادی را می دانیم. کودکی که شادتر از بقیه است به طور حتم اعتماد به نفس بیشتری هم نسبت به بقیه دارد. همه ی ما به خوبی این موضوع را می دانیم و حتی گاهی اوقات بیش از اندازه در مورد آن عکس العمل نشان می دهیم.

حتی با وجود دست خط خرچنگ قورباقه او فکر می کنیم که او یک پا پیکاسو است یا اگر گل بزند حتما دیوید بکام می شود یا اگر ۲ به علاوه ۱ را حل کند حتما منسای ( ریاضیدان ) دیگری می شود. اما این تحسین های بی جا در نتیجه، نتیجه ی معکوس می دهند.

دکتر مُری می گوید: کودک برای جلب کردن توجه شما تلاش می کند که دست به هر کاری بزند و این یک نشانه ی خطر است. حتی ممکن است فکر کند که اگر در انجام آن کار موفق نشود والدین اش دیگر او را دوست نخواهند داشت.

اگر هم والدین فقط از کودک شان انتظار داشتن توانایی های خاص، هوش، زیبایی و مهارت های دیگر داشته باشند این کار در نهایت باعث کاهش اعتماد به نفس کودک می شود زیرا آن ها در محیطی در حال رشد هستند که داشتن این خصوصیات از کنترل شان خارج است.

دکتر مُری همچنین از ما می پرسد که: ” اگر مدام زیبایی کودک تان را تحسین کنید آن وقت وقتی که او پیر شود و زیبایی خودش را از دست بدهد چه اتفاقی برای او می افتد؟، چه چیزهایی برای او ارزشمند می شوند؟ جالب است که بدانید تحقیقات نشان داده است کودکانی که در خانواده به خاطر هوش تحسین و تشویق می شوند در واقع در آینده افراد خجالتی و ترسویی در مقابله با شکست شان در کاری به بار می آیند و احساس بی ارزشی می کنند.

دکتر مُری اضافه می کند که: ” راه حل این مشکل در واقع به این معنی نیست که از تشویق کردن شان دست برداریم بلکه در جهت درست، این کار را انجام دهیم. بیشتر، تلاش او را برای انجام کاری تشویق و تحسین کنید نه نتیجه ی انجام آن کار را. همیشه خلاقیت، پشتکار و ثبات قدمی او را تحسین کنید، این کار باعث می شود که کاری که انجام می دهند برایشان ارزش بیشتری داشته باشد تا نتیجه ی آن. “

دکتر کارتر با این نظریه موافق است که باید در کودک تان یک ذهنیت خلاق به وجود آورید و یا باور به این که هر نتیجه ی خوبی همراه با تمرین و پشتکار است نه هوش فردی آدم. او هم چنین می گوید:

” کودکانی که به صورت دائم باهوش تلقی می شوند دوست دارند که این را به بقیه ثابت کنند اما درحالی که مطالعات نشان داده کودکانی که ذهنیت ترقی وخلاق دارند از کارشان خیلی لذت می برند و اصلا نگران فکر مردم که اگر شکست بخورند چه می گویند نیستند.”

خوش بختانه مطالعات نشان داده است که این ذهنیت را به راحتی با گفتن چند کلمه ی ساده می توان القا کرد: تو کارت را خیلی خوب انجام دادی، حتما خیلی سخت تلاش کردی. پس به این معنا نیست که اصلا از او تعریف نکنید بلکه کارهای او را تحت کنترل تان قرار دهید و طبق آن عمل کنید.

اگر می خواهید اعتماد به نفس کودک تان را افزایش دهید دست از تعریف و تمجید زیاد بردارید و برای او موقعیت های زیادی فراهم کنید که بتواند مهارت های مختلف را یاد بگیرد. دکتر هالووِل می گوید برتری ( نه تعریف و تمجید ) در واقع بنیان اعتماد به نفس است.

از تاثیر تعریف و تمجید در تربیت یک کودک شاد غافل نشوید، خوش بختانه اگر کمتر از ۴ نفر باشند، هر کاری که انجام دهند به گونه ای موقعیت برای کسب مهارت است زیرا تمام این کار ها برایشان تازگی دارد مثلا چهار دست و پا راه رفتن، راه رفتن، غذا خوردن و لباس پوشیدن، استفاده کردن از توالت فرنگی و راندن سه چرخه. چالش ما در این موارد این است که عقب بایستیم و اجازه دهیم کودک مان خودشان از پس کارشان بر بیایند.

دکتر هالووِل هم چنین می گوید: ” بزرگترین اشتباه والدین این است که هر کاری از دستشان بر بیاید برای کودک شان انجام می دهند و به آن ها کمک می کنند. “

اگرچه دیدن کلنجار رفتن کودک با چیزی برای والدین سخت است اما تا زمانی که این اجازه را به او ندهید که خطر شکست را بچشد او هرگز طعم واقعی لذت کشف مهارت و موفقیت را نمی تواند بچشد. بعضی راه حل ها به آسانی در تلاش های اولیه به دست می آید.

اما رسیدن به ترقی فقط به تلاش و تمرین نیاز دارد. با قرار گرفتن مداوم در انجام این کار ها تجربه ی کسب این مهارت ها بیشتر می شود و یک رفتار خود اتکایی در او بوجود می آید که ( من از پس این کار بر می آیم ) به آن ها اجازه می دهد که با میل و رغبت به سمت چالش های زندگی شان بروند.

دکتر مُری می گوید: ” احساس خوش بختی یعنی احساس ما به چیزی که برای آن ارزش قائل هستیم و هم چنین برای دیگران هم ارزشمند است. بدون این حس ممکن است نگران محرومیت از اقشار ها باشیم. هم چنین تحقیقات نشان داده است که ممانعت و محروم سازی انسان بدترین کابوس او می تواند باشد.

در واقع انسان ها به طور کلی یک تمایل ذاتی به تعلق داشتن و مفید بودن دارند. پس اگر از همان ابتدا بتوانید به کودک تان بفهمانید که او در راستای خانواده کار های درستی انجام می دهد و در خانواده مشارکت دارد او حس می کند که برای شما مفید واقع شده است و خوشحالی اش را چند برابر می کند. دکتر مُری هم چنین می گوید کودکان ۳ ساله نقش مهمی در خانواده ایفا می کنند حتی اگر آن پر کردن کاسه ی غذای گربه یا گذاشتن دستمال سفره باشد. سعی کنید تا جایی که می توانید نقش هایی به او بدهید که با توانایی جسمانی او یکسان باشد.

مثلا اگر کودک تان دوست دارد وسایل ها را کنار هم بگذارد و تزئین کند از او بخواهید که کار چیدن چنگال و قاشق میز غذا خوری را انجام دهد. اگر کودک تان بزرگ تر است و توانایی انجام کار بزرگ تری را هم دارد می توانید از او بخواهید که وقتی شما در حال شام خوردن هستید مراقب خواهر کوچک خود باشد و با او بازی کند. پس تا زمانی که می دانید او در انجام کار ها و فعالیت ها مشارکت می کند این کار باعث می شود او حس تعلق خاطر و اعتماد به نفس که دو شرط اصلی برای احساس شادی است داشته باشد.

در نهایت مطالعات در مورد حس رضایت و شادی به صورت مداوم به سلامت روانی و حس قدر دانی مرتبط است. تحیقات دانشگاه کالیفرنیا، داویس، نشان داده است افرادی که قدر دان هستند و آن لحظه ها را ثبت می کنند افراد خوش بین تری هستند و در زندگی بیشتر از بقیه ترقی می کنند و احساس رضایت زیادی از زندگی و اطراف خود دارند.

دکتر کارتر می گوید:

چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم

” درست است که نوشتن روزانه خاطرات برای کودکان دور از واقعیت است اما یک راه برای تقویت حس قدر دانی کودک این است از تمام اعضای خانواده بخواهید که روزانه با صدای بلند چیز هایی که او باید بابت آن شکر گزار باشد را نام برد مثلا می توانید این کار را میان صرف وعده ی غذایی تان انجام دهید.

و مهم تر از همه این است که این کار را با انجام مداوم آن به شکل یک رسم و آداب تبدیل کنید. این کار باعث پرورش احساسات مثبت در کودک می شود و می تواند به احساس رضایت و شادی دائم او منجر شود. “

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

چگونه فرزندانی شاد و با ادب تربیت کنیم؟

 

ایران ناز : یکی از بزرگترین هدایایی که والدین می توانند به کودکان خود بدهند توانایی و استعداد شاد شدن است. البته بین خوشحالی و شادی لحظه ای- مثلاً دادن یک اسباب بازی جدید یا یک سبد پراز تنقلات به کودک- و خوشحالی و رضایتمندی پایدار، تفاوت عمده ای وجود دارد. مطمئناً کودکان دوست دارند تفریح کنند و مانند بزرگترها نیازمندند تا عمیقاً احساس خوشبختی کنند. اما شادی واقعی مطلب قابل تعمق تری است و آن روح فرزند شما را تحت تاثیر قرار میدهد و در او این حس را بوجود می آورد که همه چیز دنیا خوب است.

 

چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم

شاد بودن یکی از بزرگترین هدایاست که کودک می تواند از والدین خود بگیرد. مطلب زیر به شما می گوید چطور به کودکانتان عزت نفس و رضایتمندی پایدار بدهید.

 

متخصصان معتقدند، کودکان شاد ویژگی های مشخصی دارند، از جمله: عزت نفس، خوش بینی و خویشتن داری. چنانکه خواهید دید، ایجاد و پرورش این ویژگیها بسیار ساده تر از آنست که تصور کنید، در اینجا 11 روش ذکر شده تا به فرزندتان کمک کنید دید مثبتی به زندگی داشته باشد.

 

1- از سرگرمی های سازمان نایافته و قدیمی استفاده کنید کودکان موفق معمولاً کودکان شادی هستند، اما تلاش شما به منظور آماده سازی فرزندتان در رویارویی با مسائل زندگی، باعث می شود که تمام وقت او را با حجم زیادی از برنامه های مختلف پر کنید. تمامی بچه ها به زمانی برای کاهش فشار نیاز دارند. وقفه ای در زمان بازی و یا درس به آنها بدهید و بگذارید در این زمان تخیلاتشان آنها را هدایت کند و آزادانه بازی کنند. مثلاً سر فرصت حشره شکار کنند، آدم برفی بسازند و یا به عنکبوتی که تارمی تند نگاه کنند. اینها موجب می شود حس تخیل در کودک افزایش یابد و به کودک اجازه می دهد دنیا را با گامهای خودش کشف کند.

 

بهتر است شما هم برنامه پر مشغله و آشفته خود را کم کنید و کودکانتان را در هنگام تفریح همراهی کنید.

 

2- کمک کردن به دیگران را به کودکانتان بیاموزید برای آنکه بتواند شاد باشد احساس کند که عضو با ارزشی از یک اجتماع بزرگ است و می تواند به زندگی افراد دیگرمعنی ببخشد. با بوجود آوردن موقعیت های مناسب، این احساس را در او ایجاد کنید. اسباب بازیهای قدیمی او را که دیگر نیازی به آنها ندارد، جمع کنید و از او بخواهید آنها را به خانواده های نیازمند بدهد، یا در فروشگاه از او بخواهید که مقداری مواد غذایی برای اهداء به مستمندان خریداری کند.

 

کودکان می توانند لذت کمک کردن به دیگران را در سنین پایین یاد بگیرند.

 

مثلاً چنانچه شما از تکه های اضافی پارچه عروسک درست می کنید، کودک دوساله شما می تواند کمک کند وبگوید چشم و دهان عروسک را در کجا قرار دهید.

 

3- همراه با کودک خود، فعالیتهای فیزیکی داشته باشید همراه با کودک خود گردش بروید، با او بازی کنید ویا با همدیگر دوچرخه سواری کنید. با این کار نه تنها نیرو و بنیه کودک خود را تقویت می کنید بلکه باعث شادی و خنده اش می شوید. فعال نگهداشتن کودکان، استرس را در آنان کاهش می دهد و موجب می شود آنان انرژیشان را به طریق سالم تخلیه کنند. کودکان سالم از قدرت بدنی بیشتری نیز برخوردارند. کودکان بیشتر ازآنکه نگران ظاهرشان باشند، به کارهایی که انجامی می دهند، افتخار می کنند. چنانچه کودکتان را در انجام کاری که علاقه دارد، تشویق کنید، برای ایجاد شادی در او روشی جدید به کار گرفته اید.

 

4- با کودکانتان بخندید برای بچه ها لطیفه تعریف کنید، شعرهای خنده دار بخوانید، خودتان را دست بیاندازید. خندیدن برای کودکتان و نیز برای خود شما مفید است. یک دلیل کاملاً فیزیکی این است که هنگامی که می خندید، تنش (نگرانی) و اضطراب آزاد می شود و اکسیژن بیشتری دریافت می کنید و سبکبال می شوید.

 

5- در تحسین کودکان خلاق باشید هنگامی که فرزند شما درهدفی که دنبال می کند به موفقیتی می رسد یا مهارتی کسب می کند، تنها به گفتن جمله «کارت خوب است» اکتفا نکنید. به جزئیاتی که آنها را موثر یافته اید، اشاره کنید. مثلاً بگویید:«روشی که تو برای توصیف قهرمان در خلاصه کتابت انتخاب کردی، به قدری عالی است که من احساس می کنم او زنده است». یا بگویید:«روشی را که برای کشیدن آن درختها به کاربرده ای، بسیار می پسندم.» این طرز برخورد بسیار پر معنادارتر از آنست که به شکل خیلی رسمی به پشتش بزنید و آفرین بگویید.

 

به طور کلی درتشویق افراط نکنید. یکی از معلمین کلاس چهارم می گوید:«من سابقاً هر پنج شنبه جوایزی به بچه ها می دادم اما متوجه شدم انگیزه و تلاش آنها بیشتر برای گرفتن جایزه است نه برای انجام صحیح تکالیف.» سعی کنید فرزندتان این مسئله را درک کند که رضایت و خشنودی واقعی، در انجام و اتمام یک کار است.

 

6- از خوب غذا خوردن کودکتان اطمینان داشته باشید چنانچه فرزندتان بد اخلاق یا بهانه گیراست، اگر بیمار نباشد، احتمالاً گرسنه است. اگر زمان غذا خوردن نیست از میان وعده ها استفاده کنید، ولی به خاطر داشته باشید که این میان وعده ها باید حاوی مواد مغذی(دارای ارزش غذایی) باشد و صرفاً شکم پرکن نباشد. خوب خوردن ازتغییرات رفتاری ناگهانی (مانند بهانه گیری) می کاهد و در بوجود آوردن احساس سلامتی و تندرستی موثر است. میان وعده های مفید عبارتند از: ماست کم چربی، میوه تازه یا خشک، یا کره و مربا با نان کامل گندم.

 

7- لبخند بزن برای یک کودک هیچ چیز به اندازه یک خنده شیرین اطمینان بخش نیست. این خنده روشی مختصر و مفید برای گفتن «دوستت دارم» می باشد. در حالی که می خندید، سنگین و رسمی او را در آغوش بگیرید. به خاطر داشته باشید تمامی این لبخندها و در آغوش گرفتن ها، به همان اندازه که برای کودکتان خوب است، برای شما نیز مفید است.

 

8- با دقت به حرفهای کودکتان گوش دهید برای کودک هیچ چیز به این اندازه مهم نیست که همه توجه تان به او باشد. دراین هنگام او آنچه را که در ذهنش است به شما می گوید. آیا می خواهید شنونده بهتری باشید؟ تمام حواستان را به کودک بدهید . اگر زمانی که شما مشغول پرداخت یا بررسی صورتحساب ها یا انجام کارهای روزمره هستید، فرزندتان با شما صحبت کرد، همه کارهایتان را کنار بگذارید و تمام توجه تان را معطوف او کنید. هیچگاه صحبت او را قطع نکنید و میان افکارش ندوید، حتی اگر تمام آنها را قبلاً شنیده باشید.

 

فرصتهای طلایی برای گوش سپردن به سخنان کودک با توجه کامل(و بدون این که کلامش را قطع کنید) یکی هنگام رانندگی است در حالیکه کودکتان همراهتان است و زمان مناسب دیگر، شب در رختخوابش می باشد.

 

9- ایده آل گرایی محض را کنار بگذارید همه ما می خواهیم فرزندانمان هر کاری را به بهترین نحو انجام دهند. اما هنگامی که ما اقدام به تکمیل یا مرتب کردن کارهای آنها می کنیم ، ناخواسته اعتماد به نفس آنان را تضعیف می کنیم.«کارین ایرلند» نویسنده کتاب «عزت نفس را در کودکان بالا ببرید» و هم در مقام یک مادر می گوید:«چنانچه ما محلهایی را که او فراموش کرده تمیز کند، دوباره تمیز کنیم یا پیشخوان آشپزخانه را دوباره دستمال بکشیم، در واقع به کودکمان گفته ایم که او به اندازه کافی آن کار را درست و خوب انجام نداده است. متاسفانه کودکان به راحتی باور می کنند به اندازه کافی شایستگی ندارند.

 

بار دیگر که می خواهید کار کودکتان را اصلاح کنید، از خود بپرسید:

 

1- آیا این موضوع حیاتی است یا به سلامتی مربوط است؟

چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم

 

2- آیا این موضوع تا 10 سال دیگر به همین نحو باقی خواهد ماند؟

 

چنانچه جوابهای شما منفی است- یعنی چنانچه آن کار، مسئله مهمی نیست- بگذارید کارها را به همان نحو انجام دهد. مطمئناً کمک به کودک برای کسب مهارتهای زندگی، قسمت بزرگی از وظیفه والدین است . اما تنها یک قسمت از وظیفه آنان را تشکیل می دهد. ارتباط عاطفی بین شما و کودکتان بسیار مهمتر از این موضوع است که مثلاً وقتی او میز را می چیند، چنگال را در جای درست خود قرار داده است یا نه؟

 

10- به کودکتان یاد بدهید مشکلاتش را حل کند از بستن بند کفش گرفته تا عبورایمن ازخیابان، هر مهارتی که کودک شما بدست می آورد، قدمی به سمت استقلال(اتکاء به نفس) وی می باشد. در واقع حتی دانستن این مطلب که او می تواند با این مسائل روبرو شود و آنها را حل کند، کمک می کند که کودک شما احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد. هنگامی که او با مشکلی مواجه می شود؛ اعم از اینکه آن مشکل اذیت شدن توسط همبازیش باشد یا شکست در چیدن تکه های پازل در کنار هم، شما می توانید بدین ترتیب به او کمک کنید:

 

1- مشکل او را بشناسید.

 

2- راه حلی را که او به نظرش می رسد، بپرسید.

 

3-  مشخص کنید چه کارهایی به حل آن مسئله یا مشکل می انجامد.

 

4- در مورد این که او خودش به تنهایی می تواند پیش برود یا به کمک شما نیاز دارد، تصمیم گیری کنید.

 

5- چنانچه به کمک شما نیاز داشت، وی را مطمئن کنید که به او کمک خواهید کرد.

 

11- به فرزندتان فرصتهایی دهید تا خود را نشان دهد. هر کودکی استعداد یا مهارت ویژه دارد. چرا به او اجازه نمی دهید که کمی از آن را نشان دهد. آیا او کتاب خواندن را دوست دارد؟ از او بخواهید هنگامی که آشپزی می کنید، برایتان کتاب بخواند.آیا او حسابش خوب است؟ هنگامی که به خرید می روید بگذارید او انتخاب کند کدام کالا بیشتر می ارزد. «کارین ایرلند» می گوید:«هنگامی که شما در کارهای مورد علاقه کودکتان شریک می شوید و نشان می دهید که تحت تاثیر انجام آن کارها قرار گرفته اید، مرحله دیگری ازعزت نفس را در او به ظهور رسانده اید».

%PDF-1.5
%
1 0 obj
> > > ]
>>
>>
>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>
>>
/MediaBox [0 0 595 842]
/Contents 4 0 R
>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x^=͎,~zƖF%efu6w[qgO{y

تمامی والدین دوست دارند که فرزندشان در محیطی سالم بزرگ شوند و آن‏ها را همیشه شاد و خوشحال ببینند. ولی چگونه می‏توانیم فرزندانی شاد تربیت کنیم؟ چگونگی دستیابی به این هدف، پیچیده و دشوار به نظر می‌رسد. ولی در حقیقت، ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنید.

به گفته‌ دکتر جوان باون، برقراری ارتباط یکی از نیازهای بنیانی ماست – که نوزادان نیز استثنا نیستند. وقتی فرزندتان احساس ناامنی می‌کند، مضطرب و هراسان می‌شود که از نظر احساسی، رفتاری و روانی ویرانگر است. بر خلاف افراد بالغ که وقتی احساس ناراحتی می‌کنند، به ملاقات دوستی می‌روند یا پیامی برای او می‌فرستند، نوزادان چنین توانایی را ندارند.

کوچولوی شما در رحم به مکان رویایی و اتصال دائمی به شما عادت کرده بود. او هرگز احساس تنهایی یا گرسنگی نداشت و صدای تپش قلب شما موسیقی متن زندگی او بود. سپس ناگهان او را وارد دنیایی بزرگ کردید و او در پی پیوند عمیقی است که نه ماه گذشته با شما داشته است.

پس از تولد نه تنها آن رابطه داخل رحمی مختل شده است، بلکه مغز او نمی‌تواند کاملا درک کند که چگونه می‌تواند به آن شرایط بازگردد. این رخداد به این علت است که با تولد بچه، سیستم لیمبیک (سامانه‌ی عصبی احساسی) مغز یعنی مجموعه‌ سازه‌های عصبی که برقراری پیوند را کنترل می‌کند و وابستگی را شکل می‌بخشد، هنوز فعال نشده است.

چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم

در آغوش گرفتن، خندیدن و تماس چشمی – آنچه دانشمندان آن را نشانه‌های برقراری پیوند می‌خوانند – مثل کد فعال‌سازی عمل می‌کند، و سیستم لیمبیک را به کار می‌اندازد تا نوزاد بتواند تنش را برطرف سازد. پژوهشگران در مطالعه‌ای منتشر شده در نشریه‌ی علم روان‌شناسی، دریافته‌اند که توانایی بچه برای اعتماد و عشق در دوران نونهالی آغاز می‌شود. به سخن دیگر، برای داشتن بچه‌ای شاد و سرخوش، باید به او عشق بورزید.

اما ابتدا باید واقع‌بین باشیم: حتی بچه‌های شاد نیز گریه می‌کنند. گاهی شاید نوزاد فقط خسته یا گرسنه است، شکمش باد دارد یا فقط بدخلق است (شما هم این طور بوده‌اید) و با در آغوش گرفتن فوراً آرام نمی‌شود. اما ایجاد پیوندی عمیق گسترش سالم مغز را فعال خواهد کرد، اغلب او را راضی نگه می‌دارد و به او کمک می‌کند تا با آمادگی بیشتری آرامش یابد. به گفته‌ی دکتر تری لوی، وقتی مادر در خدمت به فرزندش باشد، حمایت، ایمنی و عشق فراهم می‌آورد، و به این ترتیب، بچه رشد می‌کند.

خوشبختانه در طول روز فرصت‌های بسیاری برای برقراری پیوند بین شما و فرزندتان به شکل طبیعی پیش می‌آید. در ادامه بخوانید که چگونه از این فرصت‌ها برای گریه‌های کمتر و خنده‌های بیشتر استفاده کنید.

لمس کن  مادری می‌گوید وقتی پس از زایمان با نوزادش در بیمارستان بستری بود، پرستار برای انجام کارها بچه را به گهواره منتقل کرد. بچه فوراً از خواب بیدار شد و تا زمانی که روی شکمم بازگشت فریاد می‌زد. او فقط می‌خواست، نزد من باشد.

به گفته‌ دکتر لوی، مغز نوزادان به اندازه‌ی کافی رشد نکرده است تا بفهمد که وقتی از مادرش جدا می‌شود، در واقع، رها نشده است. باید از قدرت تماس بهره گیرید تا کوچولوی شما ارتباط با شما را احساس کند. به گفته‌ی دکتر آن زاکاری، تماس پوست با پوست مغز بچه را با هورمون‌های احساسی مثبت سرشار می‌کند.

ترکیب گرما، رایحه‌ی شما و رها شدن هورمون‌های ضد استرس احساس ایمنی را افزایش می‌دهد – این مطلوب‌ترین وضعیت برای برقراری پیوند است. به گفته‌ی دکتر تانیا رمر، متخصص کودکان، در حد امکان فرزندتان را در تماس پوست با پوست نزد خود نگه دارید و در سه تا چهار ماه آغازین هدف خود را در آغوش گرفتن روزانه هر دو تا سه ساعت قرار دهید.

همان طور که فرزندتان رشد می‌کند با بوسه‌ها و نوازش‌های فراوان به تماس جسمانی با فرزندتان ادامه دهید. می‌توانید پس از حمام و هنگام خشک کردن به او را ماساژ دهید و یا با فشار ملایمی، پشت و دست و پای او را بمالید.

از برنامه‌ای پیروی کنید  عادات آشنا، اضطراب کوچولوی شما را التیام می‌بخشد، و در نتیجه سیستم لیمبیک او می‌تواند احساس رضایت کامل را ثبت کند. به گفته‌ی دکتر باون، داشتن برنامه به نوزادان اطمینانی دوباره می‌بخشد. پخش موزیکی مشخص و انجام کارهایی برای زمانی که بدخلق است، به او اطمینان می‌بخشد که وقتی گرسنه است، تغذیه می‌شود، و وقتی خسته است، برای خواب آماده خواهد شد.

افزون بر این، می‌توانید برای تاثیردهی بیشتر، چند گزینه را با هم ترکیب کنید: صدای ش‌ش‌ش و تماسی ملایم. پیش از اینکه او برای طولانی‌ترین خواب شبانه‌ی خود آماده شود، سعی کنید برنامه‌ای برای رفتن به بستر داشته باشید: تعویض پوشک، تغذیه و خواندن لالایی برای او. چراغ را کم نور نگه دارید و با صدای آرام حرف بزنید. اگر گاهی برنامه‌ی رفتن به بستر را از دست دادید، مشکلی نیست. در حقیقت، مراقبت همراه با محبت مداوم پیوندی نیرومند و نونهالی خندان را به شما هدیه می‌دهد.

زمانی را صرف بازی کنید  به گفته‌ی دکتر لوی، بازی یکی از ابتدایی‌ترین روش‌هایی است که بین نونهالان و مراقبان آنها پیوند برقرار می‌کند و باعث فعال شدن سیستم لیمبیک می‌شود. وقتی با فرزندتان به تفریح مشغولید، در واقع در حال یادگیری نیازها و توانایی‌های فرزندتان هستید.

در همین حین، با چشم، صدا و تماس جسمی عشق و حمایت خود را ابراز می کنید. زمانی‌ که فرزندتان از روی شکم ماندن یا بازی با مکعب‌ها لذت می‌برد، شما هم روی زمین قرار گیرید تا تماس مستقیم چهره به چهره داشته باشید.

نگاه دو جانبه و ارتباط چشمی هورمون ایندورفین را افزایش می‌دهد، این هورمون مرتبط با آرامش و عشق است. افزون بر این، با شکلک یا صدا درآوردن به او نزدیک‌تر شوید. مادری می‌گوید: وقتی بازی می‌کنیم، می‌توانم ببینم که او حسابی خوشش آمده است. این روش بسیار پاسخگوست. دکتر لوی، بازی تقلید را توصیه می‌کند. اگر بچه صدا یا شکلکی درمی‌آورد، مادر آن را تقلید کند. این رفتار دو جانبه با ایجاد آرامش برای بچه، برقراری پیوند را سهل می‌سازد.  حرف بزنید  کوچولوی شما از پیش از تولد با صدای شما آشنا شده است و شنیدن صحبت‌های شما به او اطمینان دوباره می‌دهد که نزدیک به او هستید. به گفته‌ دکتر لوی، وقتی با فرزندتان حرف می‌زنید، تعاملی می‌آفرینید که برای او آرامش‌بخش و مسکن است و زمینه را برای احساس وابستگی برپا می‌سازد، زیرا او خطری را حس نمی‌کند.

به علاوه، تمایل شما به حرف زدن به زبان نونهالال موجب می‌شود که او به این صدای زیر پاسخ گوید. این که شما آنجا هستید، هورمون ایندورفین را افزایش و هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد. بنابراین، دائم در حال بازگو کردن باشید. با دلبندتان درباره‌ی حمام و احساس خوب پاکیزگی صحبت کنید.

به فرزندتان پاسخ گویید  به گفته‌ دکتر زاکاری، نجات دادن فرزند ناراحت، فقط رابطه‌ی شما را تقویت می‌کند. فرزندتان یاد می‌گیرد که شما با او هماهنگ و آنجا هستید تا هر زمان که نیازمند است به او پاسخ گویید. شیردهی او حتی اگر یک ساعت پیش تغذیه شده است، به او می‌آموزد که دنیا مکان خوبی برای زندگی است.

وقتی کوچولوی شما تسلی‌ناپذیر است (و ظاهراً فریادها از نیازی بنیادی مثل گرسنگی یا خواب‌آلودگی سرچشمه نمی‌گیرد)، از آن نشانه‌های ارتباطی مثل تماس چشمی یا استفاده از تماس ملایم بهره گیرید.

به گفته‌ دکتر باون، تمام اینها به مغز فرزندتان کمک می‌کند تا به یاد آورد که وقتی ناراحت است، برای آرام کردن او در تلاش هستید.

او احساس می‌کند نیازهای اولیه‌ی او درک شده است و احساس می‌کند که روی او متمرکزید. این موضوع برای نونهال رضایت‌بخش است. اگر نمی‌توانید گریه‌ فرزندتان را آرام کنید (مثلاً دستتان بند است)، هراسان نشوید. پیوندی را که برقرار کرده‌اید به سادگی از بین نخواهد رفت.

حضور داشته باشید  زمانی پیش از تولد فرزندتان را به یاد آورید، وقتی که برای اولین بار با همسر فعلی‌تان ملاقات کردید و او در میان حرف زدن با شما، مشغول پیام فرستادن با تلفن خود بود. بله، آن نوع از حواس پرتی، دلبندتان را نیز ناراحت می‌کند. اگر می‌خواهید پیوندی برقرار کنید (که به اینترنت پرسرعت نیاز ندارد)، باید از نظر احساسی برای دلبندتان حاضر باشید. می‌دانیم – ایمیل‌هایتان به خودی‌خود پاسخ گفته نمی‌شوند. پس بر کیفیت رابطه‌ی خود متمرکز شوید. وقتی از محل کار به خانه بازمی‌گردید، حداقل برای بیست دقیقه‌ ابزارهای الکترونیک خود را رها کنید. اکنون وارد فضای شاد خود می‌شوید.  پدر را رها کنید این مطلب را با شوهرتان به مشارکت بگذارید و به او نیز زمانی برای بودن با فرزندش بدهید. طبق پژوهش‌ها از دانشگاه ییل امریکا، وابستگی به پدر از نظر شناختی و اجتماعی برای دلبندتان مفید است. نسبت به مادران، پدران به شکل متفاوتی با فرزندانشان تعامل می‌کنند. بازی‌های آنها فیزیکی تر و فعالانه است. بچه‌هایی که رابطه‌ای نزدیک‌تری با پدرانشان داشتند، در طولانی مدت اعتمادبه‌ نفس بیشتری دارند.

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع:

ترجمه: پیروز پالیزی

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

روانشناسی کودک

این بخش در حال طراحی می باشد

علاوه بر اهمیت موضوع از بعد روانشناسی کودک باید به این نکته نیز اشاره کرد که شادی یكی از راهكارهای حفظ سلامت قلب كودكان است. چرا؟ كودكی كه شاد است، قلب سالم‌تری دارد. دلیل علمی این اتفاق، تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از ایجاد حمله قلبی ناشی از عصبانیت و از سوی دیگر كنترل میزان فشار خون است. در افراد شاد، میزان ضربان قلب در هر دقیقه، ‌شش تپش كمتر از دیگران است. بنابراین قلب این افراد تحت فشار نیست و به آرامی فعالیت می‌كند. این واقعیت را هم اضافه كنیم كه قلب با هر ضربه عاطفی- احساسی واقعا می‌شكند. این شكستن به شكل آسیب به مویرگ‌های ظریف قلب اتفاق می‌افتد كه در نهایت باعث آسیب جدی به قلب می‌شود.

اگر مادران کودک درون‌شان شیطنت کند، زندگی در خانه جریان می‌یابد، اگر خنده، اگر شادی، اگر شوخی، اگر بازی کنند همه اهل خانه را به زندگی نوید می‌دهند. انتقال شادی از پدران و مادران به کودکان میسر است. کودکان همین چند سال را برای شادی و بازی وقت دارند، کودک شاد امروز، انسان موفق و خوشبخت فرداست.

بازی کردن به کودکان، کشف دنیا، قوانین طبیعت، تفکر در پیرامون زندگی را می‌آموزد آنها توانایی‌های خود را در بازی‌ها می‌سنجند که هیچ علمی آن را به کودکان نخواهد آموخت. کودکی که به اجبار والدین به جای بازی و تحرک و شادی پشت میز کلاس زبان می‌نشیند، کودکی که به جای گرفتن مداد رنگی برای نقاشی و خط‌خطی کردن، الفبا را می‌آموزد، رشد سالم روانی را که بین یک تا شش سالگی اول زندگی باید اتفاق بیفتد را از دست می‌دهد.  کودک دانشمند امروز، انسان مضطرب فرداست که شانس پیشرفت در بسیاری از زمینه‌های احساسی را از دست خواهد داد.

از آنجا که کودکان سرشار از انرژی‌اند نیاز به این دارند که انرژی‌های درونی‌شان را به نحو مطلوب تخلیه نمایند که این فقط با بازی میسر و امکان‌پذیر می‌باشد. همه ما والدین در قبال کودکان خود مسئول هستیم. جر و بحث و جدال بین والدین، تنش را در کودکان ایجاد کرده و اثرات منفی و مخربی را بر عملکرد مغز آنها می‌گذارد. شاید ندانید موجب اختلال در یادگیری و در مدیریت صحیح احساسات آنها می‌شود. لطفا پدران و مادران… کمی آهسته‌تر… دور از چشم کودکان… اهمیت بازی کردن برای کودکان مانند اهمیت کار کردن برای بزرگسالان است تجاربی را که به دست  می‌آ‌ورند در آینده برای کار کردن استفاده می‌کنند. 

چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم

بازی خوب باعث رشد و شکوفایی کودکان می‌شود آنها با بازی کردن به شادمانی می‌پردازند و این شادمانی خلاقیت را در وجودشان برمی‌انگیزد و احساس لذت و موفقیت را در او به وجود می‌آورد. محیط امن و سالم بازی‌ها را به سمت سازندگی می‌برد، محیط ناامن بازی را تخریب می‌کند کودک باید بدون ترس و اضطراب، بدون تحمیل و نگرانی به بازی بپردازد و لذت ببرد، والدین می‌بایست دورادور حامی کودکان در بازی‌ها باشند.

رقابت در بازی‌ها نقش مخرب و مشارکت و همکاری نقش سازنده برای کودکان دارد، بازی تمرین زندگی است تمام مهارت‌های زنگی را در بازی می‌آموزند.

مهمترین عامل رشد کودکان در سنین پیش از دبستان بازیهاست، کودکان وقتی وارد محیط بزرگتر از خانواده مثل مهد کودک می‌شوند تمامی آموزش‌های لازمه را می‌بینند، آنها با هم بودن، با هم خندیدن، با هم بازی و شادی کردن، با هم خوابیدن و…. را یاد می‌گیرند، کلیه فعالیت‌های اجتماعی را که در بزرگسالی می‌بایست انجام دهند را پایه‌گذاری می‌کنند و کم‌کم این آموزه‌ها را فرا می‌گیرند.

کلیه آموز‌ش‌های گروهی را غیرمستقیم فقط و فقط با بازی و بازی فرا می‌گیرند. در روزگاران نه چندان دور پاره شدن سر زانوهای شلوار پسر بچه‌ها، لباس‌های گلی و خاکی، زمین خوردن‌ها، زخم‌ها و سر شکستن‌ها همه بخشی از نگرانی هر روزه پدر و مادرهایی بود که صاحب فرزندان کوچک بودند اما با آ‌مدن بازی‌های رایانه‌ای و رواج زندگی آپارتمان‌نشینی دیگر از آن هیاهوی کودکانه خبری نیست.

کودکان در آن زمان ساعت‌ها می‌دویدند، می‌خندیدند، تحرک داشتند، گروهی آواز می‌خواندند، گروهی شادی می‌کردند و… (اما الان بی‌تحرکی، تنهایی تهدیدی برعلیه کودکان ما گردیده است.) چرا کودکانمان را مثل زمان کودکی‌مان تربیت نمی‌کنیم. مثلا در طبیعت چادر بزنیم، در هوای بارانی بدویم، برف‌بازی کنیم، گل‌بازی، شن‌بازی، پریدن به روی شاخه‌ها، بالا رفتن از تپه و کوه، طناب بازی، توپ وسطی، دزد و پلیس، بیل زدن باغچه، آتیش درست کردن و خاموش کردن و هزاران هزار بار بازی دیگر … چرا؟ برای اینکه غرق در روزمرگی خودمان شدیم و از شادی و هیجان درونی کودکان‌مان غافل شدیم و تصور اینکه بهترین تبلت و آی‌پد را برایشان تهیه کردیم.

بهترین بازی برای کودکان ساختن و خراب کردن است. انواع پازل‌ها، شن‌بازی، خانه سازی و… کودکان نیاز به تحرک دارند، طناب‌ بازی، طناب‌کشی، مسابقات گروهی، پریدن، رنگ‌آمیزی کردن، روزنامه پاره کردن، گوله کردن، پرتاب کردن، آب‌بازی، توپ‌بازی، گرگم و گله می‌برم و هزاران بازی خلاق دیگر در قالب نمایش‌های عروسکی، خلاق و…

در بازی‌ها به کودکان گروهی برنده شدن را آموزش دهیم، گروهی بازی کردن، گروهی جمع کردن، پخش کردن…

تعامل والدین و کودکان، تاثیر عوامل محیطی، در نظر گرفتن خلق و خوی کودکان، شرایط مکانی، جوی، زمانی همه به داشتن یک محیط شاد برای کودکان ضروری است. با دست‌های خالی نیز می‌توان به کودکانمان لبخند و شادی را هدیه داد. بیائید کودکان خود را در آغوش بگیریم و به آنها مفهوم عشق و امید به فردا را یاد بدهیم.

آنها مالکان فردای ما هستند، انسان‌های درستکار، واقعی، با وجدان، انسان‌دوست، هم نوع‌گرا، شاد و سرزنده تحویل جامعه بدهیم. جامعه ما نیاز به تربیت انسان‌های پویا، شاد، متفکر، خلاق و سازنده دارد چرا ما به عنوان یک انسان از این وظیفه انسانی خویش که خداوند هدیه داده سرباز زنیم. به امید داشتن فردایی بهتر با انسان‌های سازنده.

زهره موسوی؛ روان‌شناس و مشاور آموزشی

منبع : زندگی آنلاین

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند. جامعه سلامت با هدف ارتقا دانش عمومی و با تمرکز بر مواردی که به سلامت جسم و روح افراد مرتبط است می‌کوشد تا به سهم خود و به عنوان یک رسانه در مسیر ارتقا جامعه حرکت نماید. افزایش آگاهی، راهنمایی و سنجش چرخه‌ایست که با کمک شما مخاطبین تکمیل خواهد شد.

توجه: مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

توجه: استفاده از مطالب سایت به هر شکل و در هر فرمتی مجاز نمی باشد و شامل پیگرد قانونی خواهد شد.

ضمن تقدیر از همراهی شما مخاطب گرامی، خواهشمند است تمامی سوالات خود را در سایت و در بخش نظرات مطالب مطرح فرمایید. لطفا از راه‌های ارتباطی ذیل تنها برای مباحث بازرگانی استفاده نمایید.

شما می‌توانید برای درج هر نوع آگهی تبلیغاتی از جمله تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی و یا ثبت دفاتر مشاوره در سایت از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

برای دریافت وقت مشاوره به صفحه “مرکز مشاوره روانشناسی و روانشناس خوب در تهران” مراجعه بفرمایید.

ایمیل تبلیغات : marketing@jameesalamat.com

ارسال نظرات: info@jameesalamat.com

تلفن تبلیغات (لطفا تنها برای امور تبلیغاتی تماس بگیرید): 09375386828

چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم
چگونه فرزندی شاد تربیت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *