چگونه قصر ذهن بسازیم

 
helpkade
چگونه قصر ذهن بسازیم
چگونه قصر ذهن بسازیم

قصر حافظه (Memory Palace) یکی از تکنیک‌های بسیار مفید دوران یونان باستان جهت تقویت حافظه بود که در عصر کنونی این روش به شدت طرفدار پیدا کرده است. هر چند سریال‌بازها با این تکنیک کمابیش در سریال شرلوک (Sherlock) آشنا شدند. قصر حافظه در حقیقت مکانی خیالی در ذهن من و شماست که اطلاعات متنوعی را قادریم در آنجا قرار بدهیم. به خصوص داده‌های مختلفی که به آنها هر روزه نیاز داریم و به کارهای روزمره‌مان مرتبط است. با تمرین و برنامه‌ریزی و صد البته صبر و بردباری شما نیز می‌توانید یک قصر حافظه برای خودتان بسازید. اما راه‌کار چیست؟ در این یادداشت قرار است از صفر تا صد خلق یک قصر حافظه را در سه مرحله کلی برای شما شرح دهیم.

 

قصر حافظه محلی است که ذهن شما با آن بسیار آشناست. به عنوان مثال خانه پدری یا محل کارتان دو گزینه بسیار سهل الوصولی هستند. واژه «قصر» الزاما به این خاطر نیست مکانی که قرار است تصورش ‌کنید، بسیار بزرگ باشد. اتفاقا قصر حافظه می‌تواند در حد یک اتاق بسیار کوچک همانند اتاق خواب‌تان نیز در ذهن‌تان خلق شود. این موضوع دیگر به قدرت ذهن شما بستگی دارد که چه مکانی را قادر هستید صرفا با بستن چشم، با جزئیات هر چه بیشتر به یاد بیاورید. هر چه قصر حافظه بزرگتر باشد، اطلاعات بیشتری را می‌توان در گوشه و اطراف آن جای داد.

چگونه قصر ذهن بسازیم

در این مرحله قرار است یک گام به جلوتر حرکت کنیم. پس از تصور قصر حافظه، باید درون این مکان حرکت کنید. به عنوان مثال درون خانه‌ پدری‌ که در ذهن‌تان حک شده، از در ورودی وارد منزل شوید. سپس از پله‌ها بالا بروید و به سمت اتاق خواب‌تان حرکت کنید. اگر قرار باشد قصر حافظه شما در ذهن‌تان تثبیت شود، باید نحوه وارد شدن‌تان به قصر حافظه همیشه به یک صورت و منحصر به خودتان باشد. مثلا این کار اشتباه است چشم خودتان را ببندید و به یکباره درون اتاق خواب ظاهر شوید. برای تمرین تمام تلاش خودتان را به کار بگیرید تا نحوه ورود به قصر حافظه در ذهن حک شود.

الان باید دقیقا فکر کنید چه چیزی باید درون قصر حافظه‌تان قرار بدهید. آیا شماره تماس یا کد مهمی را قرار است حفظ کنید؟ یا فرمول‌هایی را برای یک امتحان مجبور هستید به خاطر بسپارید؟ شما می‌بایست برای این منظور، هر تکه از اطلاعات‌تان را در یک نقطه خاص و جداگانه قرار بدهید تا در به یاد‌آوری به مشکل خاصی برنخورید. ترجیحا منطقه مورد نظر باید محلی مشخص و معین باشد. مثلا برای به یادآوری فرمول‌های درس فیزیک بهتر است آن را به دیوار بالای میز کامپیوتر بچسبانید و صرفا روی یک میز ساده درون ذهنتان قرار ندهید.

البته قصر حافظه برای عده‌ای خاص، تنها یک جاده درون ذهن‌شان است. این دسته از افراد تصور می‌کنند درون جاده‌ای در حال رانندگی هستند. در اینجا شما باید از تابلوهای راهنمایی و رانندگی برای خودتان سمبل بسازید که اندکی کار را در به یادآوری سخت می‌کند. راه راحت‌تر در همان خلق یک چارچوب ساختمانی است.

روی یک تکه کاغذ قصر حافظه‌تان را به تصویر بکشید. اگر صرفا یک جاده است، پس مسیر را نقاشی کنید. در طی این جاده، تابلوها را قرار دهید. چشمانتان را ببندید و سعی کنید قصر حافظه مورد نظرتان را تصور کنید. سپس تصویری که در ذهنتان به یاد آوردید را با تصویر روی کاغذ مقایسه کنید. آیا شبیه به هم بودند؟ اگر به عنوان مثال در قرار دادن چند تابلو یا نماد اشتباه کردید، روی کاغذ اصلاح کنید. هدف از این مرحله صرفا در این موضوع است که شما درون تصورات ذهنی خودتان جزئیات زیادی را تعبیه کنید.

سعی کنید اطلاعاتی مختصر و مفیدتان را در آیتم‌های مختلف در اطراف قصر حافظه قرار دهید. سعی نکنید با قرار دادن اطلاعات بسیار زیاد در یک آیتم خاص مثل قفسه کتاب، اطلاعات حجیم و گسترده‌ای را در ذهن‌تان تلمبار کنید. چرا که بعدا در موقع نیاز قادر نخواهید بود به درستی به یاد آورید. بهتر است اطلاعات مرتبط با یکدیگر را در یک مکان قرار دهید. به عنوان مثال اگر منزل پدری‌تان قصر حافظه باشد، بهتر است اطلاعات درس‌های عمومی را در اتاق خواب و دروس تخصصی دانشگاه را در اتاق پذیرایی قرار دهید.

شما حتی قادر خواهید بود با درج چند جمله از یک سخنرانی، محتوای مورد نیازتان را به یاد بیاورید. از روش تطابق اسمی اشیای محیط نیز می‌توان برای این مرحله استفاده کرد. هر چند کار را برای به یادآوردن مجدد اطلاعاتتان سخت‌تر می‌کند.

مغز نیازی ندارد کل اطلاعات بیرونی را پردازش کند. شما این قدرت را دارید تا صرفا با نمادسازی اطلاعات با استفاده از تصاویر، برخی از داده‌های پراهمیت را در قصر حافظه تثبیت کنید. به عنوان مثال با قرار دادن تصویر یک لنگر در اتاق پذیرایی می‌توانید آدرس یکی از دوستانتان را که در نزدیکی لنگرود زندگی می‌کند را به خاطر بسپارید. مسلط شدن بر این تکنیک، صبر و حوصله زیادی می‌خواهد و اگر نتوانستید به این زودی از این مرحله رد شوید، نباید امید خودتان را از دست بدهید. تا جایی که امکان دارد نمادها باید ساده و تاثیرگذار باشند تا صرفا با یک نگاه، داده‌های دلخواه‌تان را به خاطر بیاورید. سعی کنید تصویری را انتخاب کنید که با اطلاعات موردنظر رابطه‌ای داشته باشد. در غیر این صورت مغز قادر به تفکیک اطلاعات نیست و اطلاعاتتان به درستی به یاد آورده نمی‌شود.

همانطور که گفته شد، باید تصاویر متنوعی را به قصر حافظه‌تان اضافه کنید که تا حد امکان، به داده‌ها‌ی‌تان مرتبط باشد. به طور کلی به یاد آوردن تصاویر برای یک فرد بزرگسال و سالم امری راحت‌تر به شمار می‌رود. به همین خاطر چه بهتر که پشت این تصاویر، محرکه‌های احساسی نیز نهفته باشد. چرا که عمل به یاد آوردن خاطرات بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در کنار عکس مادرتان می‌توانید رمز کارت شتاب و حتی تاریخ تولدش را یادداشت کنید. یا کلمات امتحان انگلیسی مربوط به دانشگاه را به صورت تصاویری در ابعاد کوچک، درون ویترین موردعلاقه‌تان در اتاق قرار بدهید.

از طرفی می‌توان از اعداد انگلیسی، رومی و حتی فارسی برای نمادسازی استفاده کرد. برای نمونه عدد ۱۰ می‌تواند یادآور بازیکن موردعلاقه پدرتان در یک تیم فوتبال باشد. یا حتی عدد ۳۲۱ می‌تواند یادآور ۲۱ خرداد، تاریخ تولد همسرتان باشد. از این دست اطلاعات که به یک عنوان بازی با اعداد است، می‌تواند تمرینی جذاب و جالب برای بهبود وضعیت قصر حافظه‌تان باشد. با این حساب دقت کنید مغز انسان اعداد دوتایی را راحت‌تر به یاد می‌آورد. اگر قرار است کد ملی یا حتی کد پستی خانه‌تان را حفظ کنید، به صورت دوتایی باید این اعداد را به خاطر بسپارید. مثلا ۳۳-۱۱-۷۳-۸۰-۴۹.

قرار هم نیست قصر حافظه‌تان فقط از افکار مثبت پر شود. شما این قدرت را دارید تا از احساسات منفی نیز جهت به خاطر سپردن اطلاعات استفاده کنید. شاید تصویر یک سگ برای یک فرد بتواند خاطره تلخی را که در گذشته تجربه کرده، به خاطر بیاورد.

شما می‌توانید اولین حروف بعضی از کلمات را در بخشی از قصر حافظه ثبت کنید تا تنها با نگاه به یک سری حروف، اطلاعات خاصی را به یاد بیاورید. در حقیقت در این مرحله به جای افزودن اطلاعات با نمادهای بزرگ و جاگیر، از داده‌های کوچک مثل حروف می‌بایست استفاده کنید.

 

هر چقدر شما وقت بیشتری را در قصر حافظه ذهن‌تان سپری کنید، در مراتب بعدی خواهید توانست اطلاعات بیشتری را سریع‌تر به یاد بیاورید. در حقیقت با تمرین در این مرحله قرار است کاری کنید در یک چشم بستن چند ثانیه‌ای، داده‌های بسیار زیادی را به خاطر بیاورید.

بهتر است از صفر تا صد مسیر ورود تا خروج قصر حافظه را بارها تمرین کنید. این پروسه در یادآوری اطلاعات کمک به سزایی خواهد کرد. برای تمرین نیازی نیست حتما در بستر خواب باشید. شما قادر خواهید بود در هر زمان که حوصله داشتید تمرین کنید. فقط کافیست چشمان‌تان را ببندید!

وقتی شما ساختار قصر حافظه خودتان را حفظ کردید، در مرحله بعد می‌بایست با تصویرسازی در و دیوار قصر حافظه، درتلاش باشید جزئیات بیشتری به صورت روزمره به این محل خیالی اضافه کنید. به همین خاطر پیرو تمرین قبلی باید در این گام سعی کنید اطلاعات را از ساختار قصر مورد نظرتان استخراج کنید.

برخلاف تصوراتی که درباره این فرآیند گفته می‌شود، شما می‌توانید محتوای جدیدی را به جای اطلاعات قدیمی‌تر در قصر حافظه‌ قرار دهید. به عنوان مثال شما به یک سری از اطلاعات مربوط به تاریخ‌های تولد نیاز ندارید. به راحتی قادر هستید نمادهای مربوط به این داده‌ها را از ذهن حذف کرده و اطلاعات موردنیاز جدیدتری به آن اضافه کنید.

شاید برای‌تان این سوال پیش بیاید من به اطلاعات گذشته خودم در قصر حافظه به شدت نیاز دارم و از طرفی قرار است داده‌های جدیدتری یاد بگیرم. تکلیف چیست؟

باید در جواب گفت قدرت هر فرد صرفا در ایجاد یک قصر حافظه خلاصه نمی‌شود. قطعا شما با کمی صبر و حوصله و صد البته تمرین‌های مکرر خواهید توانست برای هر بخش موضوعی، یک قصر حافظه نقلی در گوشه‌ای از ذهن‌تان طراحی کنید.

به عنوان نمونه جهت یادگیری و حفظ دروس تخصصی پزشکی، زبان‌های خارجه، موسیقی و حتی اطلاعات عمومی  مغز شما این قدرت را دارد تا برای هر کدام از این موارد، یک قصر حافظه داشته باشد. این قدرت بالقوه دقیقا همان چیزی است که در کاراکتری مثل شرلوک هلمز توانسته این شخصیت را خاص و شاید هم از دیدگاه بسیاری از مخاطبین دنیای سینما و سریال، ابرقهرمان نشان دهد. در صورتیکه ذهن من و شما قوی‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنیم و ما انسان‌ها برخلاف تصورات اکثر مردم تنها از ۱۰ درصد پتانسیل مغز خودمان استفاده نمی‌کنیم و این موضوع تنها یک موضوع کاملا اثبات نشده است و توسط محققین برجسته در سرتاسر دنیا به صراحت رد شده است.

بنابراین اگر به هر دلیلی با مشکلات حافظه و فراموشی دست و پنجه نرم می‌کنید یا حتی فکر می‌کنید حافظه خوبی دارید و با این تفاسیر به شدت علاقه‌مند به یادگیری مباحث جدیدی هستید، خلق یک (یا چند) قصر حافظه می‌تواند دلیل خوبی برای پیشرفت‌تان باشد. آن هم تنها با تمرین‌های مستمر که به هیچ هزینه‌ای نیاز ندارد. شما تنها باید تمرین کنید.

این تمرین می‌تواند در اوقات مُرده یا حتی کمی پیش از خواب شبانه انجام شود. هر چند این موضوع نیز در جدیدترین پژوهش‌های معتبر رد شده که حافظه انسان در زمان خستگی عملکرد مطلوبی ندارد. برخلاف این تصور،  به نظر می‌رسد کمی پیش از خواب شبانه، زمان مناسبی برای حفظ کردن لغات یک زبان خارجه می‌تواند باشد.

پس تنبلی را کنار بگذارید. چند تکه کاغذ و یک عدد مداد تهیه کنید و به جانِ مغز خودتان بیفتید! این یادداشت را به هر روشی که راحت‌تر هستید ذخیره و با تمرین مستمر، نتیجه را زیر این پست اعلام کنید. آیا اصلا تجربه‌ای پیرامون ایجاد یک قصر حافظه داشتید؟ آیا اصلا  تکنیک قصر حافظه در زندگی شخصی یا حرفه‌ای شما به کار آمده است؟ دیدگاه، نقطه نظرات و صد البته تجربه ارزشمندتان را با ما در میان بگذارید.

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.


Downloads-icon

ویتارو

شرلوک هلمز بی بی سی، استاد استنتاج است. او از استنتاج و دیگر تکنیک های منطقی برای حل معماها و پرونده‌های جنایی استفاده می‌کند. با هر معیاری که در نظر بگیریم، شرلوک هلمز اطلاعات زیادی را در مغز خود دسته بنده کرده است. شاید فکر کنی که به خاطر سپردن این حجم از اطلاعات و استفاده از آن‌ها کار هرکسی نیست؛ اما او این اطلاعات را با تکنیکی ساده که همه می‌توانند از آن استفاده کنند، به خاطر سپرده است: قصر ذهن‌.

بااینکه مفهوم قصر ذهن توسط شرلوک هلمز معروف شد، اما باید بدانی که این مفهوم صدها سال پیش‌ازاین کارآگاه افسانه‌ای مورداستفاده قرار می‌گرفت. قصر ذهن، تکنیکی جذاب و کاربردی برای به خاطر سپردن چیزهاست. در این بخش از آموزش‌های ویتارو، قصد داریم روش استفاده از تکنیک قصر ذهن را آموزش دهیم. پس تا انتها با ما همراه باش.

قصر ذهن در اصل اشاره به شیوه لوکی دارد. شیوه لوکی (Loci Method) الگویی مؤثر برای تقویت حافظه است که در آن از حافظه‌ی تصویری و فضایی برای یادگیری استفاده می‌گردد. لوکی (Loci) واژه‌ی لاتین مکان‌ها (Places) است که ریشه‌ی آن به 500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. از آن سال‌ها تاکنون، این روش توسط افراد سرشناس و قهرمان‌های متعددی برای به خاطر سپردن چیزهای پیچیده یا متون بلند مورداستفاده قرارگرفته است؛ چیزهایی مانند عدد پی که شامل صدها هزار عدد می‌شود.

چگونه قصر ذهن بسازیم

شاید با خود فکر کنی که به خاطر سپردن این‌همه عدد غیرممکن است؛ ولی با تکنیک قصر ذهن و کمی تمرین، این امر به‌راحتی قابل‌دستیابی است.

اول‌ازهمه باید بدانیم که قصر ذهن چطور کار می‌کند. بگذار با مثالی ساده توضیح دهیم. فرض کن به مهمانی یکی از دوستانت دعوت‌شده‌ای. وقتی به محل موردنظر می‌رسی، خودروی خود را به خاطر شلوغی چند متر دورتر پارک می‌کنی. وارد خانه می‌شوی و کلید خودرو را بر روی میز تلویزیون می‌گذاری. پس از مدتی هوای داخل گرم می‌شود و کت خود را درآورده و بر روی مبل قرار می‌دهی.

حال پس از چندین ساعت مهمانی به اتمام می‌رسد و وقت رفتن فرامی‌رسد. سوالی که پیش می‌آید این است که چطور می‌دانی وسایلت را کجا قرار داده‌ای؟ از کجا می‌دانی که باید خانه را با کلید، کت و البته، خودروی شخصی خودت ترک کنی؟ پاسخ سؤال واضح است؛ تو همه‌ی این‌ها را به خاطر سپردی زیرا این وسایل همراه‌های همیشگی‌ات هستند.

بعد از اتمام مهمانی، کلید را برداشته، کت را پوشیده و سوار خودروی خود شده و به خانه‌بر می‌گردی. پروسه یادگیری با تکنیک قصر ذهن نیز به همین منوال است. البته قصر ذهن مکانی فیزیکی نیست، بلکه تعداد نامحدودی اتاق یا مکان‌هایی ست که در ذهن خودت ساخته‌ای.

با این توصیف‌ها، به معرفی 5 قدم ساده برای ساخت قصر ذهن می‌پردازیم.

انتخاب مکان (قصر) مناسب برای دسته‌بندی اطلاعات و ذخیره‌سازی آن‌ها بسیار حیاتی ست. بااینکه طراحی یک مکان تخیلی جدید امکان‌پذیر است، اما نیازمند زمان و انرژی بیهوده زیادی است که تو را از هدف اصلی دور می‌کند و وقتت را هدر می‌دهد. هدف این است که آن‌قدر با قصر ذهن انتخابی‌ات آشنا باشی که حتی بدون ذره‌ای فکر کردن، بتوانی به‌راحتی در آن قدم بزنی. حافظه انسان طوری طرح‌ریزی‌شده که با پیدا کردن رابطه میان چیزها اطلاعات را بازخوانی کند؛ به این صورت که رابطه‌ای میان اطلاعات جدید و اطلاعات قدیمی‌تر پیدا و بازخوانی می‌نماید.

هر اطلاعاتی در حافظه به اطلاعات دیگری متصل است، و هر چه اطلاعات چیزهای بیشتری به آن متصل باشد، بیشتر در حافظه می‌مانند.

بهترین مکان می‌تواند خانه، محل کار، مدرسه، دانشگاه یا حتی کافه‌ای باشد که زیاد به آن سر می‌زنی. حال که قصر ذهن اختصاصی را انتخاب کردی، و مطمئن شدی که این قصر را با جزئیات زیاد به خاطر داری، می‌توانی به قدم بعدی بروی.

اگر می‌توانی به‌راحتی و بدون دردسر در قصر ذهنت قدم بزنی، باید انتخاب وسایل پایه را شروع کنی. وسایل بزرگ و مهمی مانند مبل، تلویزیون، لپ‌تاپ، بخاری، کمد و … گزینه‌های خوبی برای این کار هستند. سعی کن از انتخاب یک وسیله مشابه برای دو یا چند اتاق متفاوت انتخاب نکنی. برای مثال در سالن مبلمانی وجود دارد. دیگر نباید در اتاق دیگر هیچ‌گونه مبلی انتخاب کنی. همچنین از جداسازی وسایل پرهیز کن. مثلاً صندلی‌های نهارخوری را جداگانه در نظر نگیر، بلکه کل سرویس میز و صندلی نهارخوری یک وسیله پایه انتخاب کن.

بعد از انتخاب وسایل پایه، آماده‌ی رفتن به قدم بعد هستی.

این قدم از اهمیت فراوانی برخوردار است و افراد زیادی به خاطر درست اجرا نکردن این قدم کل قصر ذهن خود را خراب می‌کنند.

به‌طور خلاصه، باید وسایل درون اتاق را ترتیب گذاری کنی و مسیر رفت‌وآمدی بسازی. هر دفعه که می‌خواهی چیزی به خاطر بیاوری، باید این مسیر را طی کنی. البته پس از مدتی دیگر نیازی به این کار نیست و به‌راحتی می‌توانی این مسیر را نادیده بگیری.

روش‌های زیادی برای ساخت مسیر رفت‌وآمد و نظم بخشیدن به وسایل وجود دارد. برای مثال، می‌توانی اثاثیه منزل را شماره‌گذاری و به ترتیب این شماره‌ها حرکت یا یک شخص خیالی را مسئول راهنمایی و گشت‌وگذار در ذهن خود کنی. قبل از گذر از این مرحله، آزمونی از خود بگیر. برای مثال از خودت بپرس، سومین وسیله در اتاق دوم چه چیزی است؟ اگر توانستی به‌سرعت به این سؤال پاسخ‌دهی، یعنی به‌خوبی این مرحله را آموخته‌ای.

حال اگر قصر ذهن و مسیر رفت‌وآمدش را مثل کف دستت شناختی، می‌توانی به قدم بعدی که قرار دادن اطلاعات در این قصر است، بروی.

اکنون‌که ما مدل ذهنی از قصر خودداریم، باید اطلاعات را به وسایل پایه متصل کنیم. گرچه اطلاعات غیر بصری مانند اعداد و متن‌ها می‌توانند در این قصر قرار گیرند، اما قصر ذهن با تصویرسازی بسیار بهتر عمل می‌کند. این بدان معنی است که تو باید هر چیزی (حتی اعداد و سخنرانی‌ها) را تصویرسازی کنی. راه‌های مختلفی برای تبدیل کردن اطلاعات به تصاویر است، اما هرکسی خودش بهترین روش را برای این کار دارد. چیزهای دیگری مانند احساسات، رنگ‌های روشن، بو و… نیز می‌توانند قرار دادن اطلاعات در قصر ذهن را آسان‌تر کنند.

حال باید مسیر رفت‌وآمد خود را به این اطلاعات تازه ذخیره‌شده در قصر ذهن، وابسته کنی. مثلاً برای به خاطر سپردن اصل 24 قانون اساسی که در رابطه با آزادی بیان مطبوعات و نشریات است، می‌توانی عکس پرنده‌ی سفیدی را بر روی تابلوی سالن با خال‌کوبی عدد 24 بر روی پر راست او تصور کنی. یا برای یادگیری اصل 31 قانون اساسی که در رابطه با وظیفه‌ی دولت برای تهیه مسکن است، می‌توانی رئیس‌جمهور فعلی را در حال به دوش کشیدن خانه‌ای، بر روی مبل خود تصور نمایی.

این کار را باید آن‌قدر تکرار کنی تا تمام 177 اصل قانون اساسی در قصر ذهنت قرار گیرد. برای بازخوانی هر اصل، باید مسیر رفت‌وآمد خود را طی کرده و به‌وسیله پایه موردنظر (اصل 24 پرنده‌ی سفید و اصل 31 رئیس‌جمهور خانه‌به‌دوش) بروی. احتمالاً قدرت قصر ذهن و تصویرسازی را تا اینجا درک کرده‌ای. زیرا با خواندن این مطلب، دیگر این دو اصل قانون اساسی را فراموش نمی‌کنی و حتی بدون ساخت قصر ذهن، می‌توانی آن‌ها را به خاطر بیاوری.

اگر قصر ذهن من پر شد چه کنم؟ تو می‌پرسی. اگر به آن‌ها نیاز نداری، حذفشان کن. وقتی می‌گویم حذف کن، یعنی به معنای واقعی کلمه حذف کن. می‌توانی پرنده‌ی سفید را از روی تابلو برداشته و از پنجره‌ی خانه آزادش کنی. یا می‌توانی سر رئیس‌جمهور را بریده و آن را در چرخ‌گوشت بیندازی. اما اگر به اطلاعات نیاز بود چه‌کار کنیم؟

بله به همین سادگی! بدون شک هر فردی بیش از یک محل آشنا در ذهن دارد. درواقع خیلی از قهرمانان برتر حافظه در جهان، قصرهای ذهن متعددی برای موضوع‌های مختلف خلق یا تعیین می‌کنند. برای مثال یک قصر ذهن به اعداد، دیگری به سخنرانی‌ها، بعدی به لیست خرید ها و قصر ذهن چهارم به اصول قانون اساسی اختصاص می‌یابد.

شاید با خود فکر کنی که این کار به زمان زیادی نیاز دارد. بله! این کار به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد و به همین دلیل است که بسیاری از افراد در اواسط راه از این کار دست می‌کشند. اما ساخت قصر ذهن سرمایه ای با ارزش است که در تمام طول عمر به کار می‌آید.

به‌هرحال با عملی کردن این 5 قدم ساده می‌توانی قصر ذهن خود را بسازی و با گذر زمان، تعداد قصرهای ذهن خود را افزایش دهی. قصر ذهن نوعی ثروت و دارایی محسوب می‌شود و هر چه تعدادش بیشتر باشد، ثروت و سرمایه تو نیز بیشتر خواهد شد. نکته‌ای که در انتها باید عرض شود این است که، قصر ذهن مناسب همه‌ی افراد نیست. حال که ما آموختیم چطور یک قصر ذهن بسازیم، می‌توانی از همین حالا شروع به ساخت اولین دارایی خود کنی. اگر این روش مناسب تو نبود، هیچ اشکالی ندارد؛ زیرا قصر ذهن، تنها تکنیک یادگیری در جهان نیست.

امیدوارم از این آموزش بلاگ ویتارو استفاده‌ی لازم را برده باشی. اگر از مطالب ما خوشت آمد، آن‌ها را با دوستانت به اشتراک بگذار.

با عضویت در خبرنامه جدیدترین مقالات سایت را در صندوق ورودی ایمیل خود داشته باش

عضویت در خبرنامه هفتگی

ویتارو، تنها رسانه رایگان آموزش آنلاین دوره های تخصصی در ایران است. ما به دانش آزاد معتقدیم و به همین علت هرگونه استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع شرعا و قانونا مجاز است. تمامی مطالب سایت به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده شده، و فروش این مطالب به هر نحوی غیرقانونی است. ضوابط حاکم بر ویتارو، مبتنی بر قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران است. © 1399

قبل از اینکه بخواهیم با این تکنیک‌های دیوانه‌وار برای ساخت یک حافظه عالی، آشنا شویم، بیایید اول مغزمان را در یک چهارچوب ذهنی مناسب قرار دهیم برای آشنایی با این چهارچوب و تکنیک‌ها در ادامه با یوکن همراه باشید.

 این مثال را در نظر بگیرید، ایوان پائولف، فیزیولوژیست روسی، آزمایشی انجام داد که در آن ترشح بزاق آب دهان سگ‌ها هنگام غذا دادن به آن‌ها را بررسی کرد. او متوجه شده‌ بود که بزاق دهان سگ‌ها صرفا با دیدن کسی که قبلا به آن‌ها غذا داده است، حتی اگر آن شخص غذایی نیز به همراه نداشته باشد ، ترشح می‌شود؛. بنابراین او آزمایشی را بر اساس این دیده خود طراحی کرد. در این آزمایش پائولف، همراه با دادن تکه‌ای گوشت به سگ، زنگی را به صدا در می‌آورد؛ صدای زنگ در حالت عادی هیچ معنی خاصی نداشت و برای سگ بی معنی بود، اما همراه با گوشت تبدیل به یک محرک ارتباطی شده و به طوری که پس از تکرار چندباره آزمایش، حتی بدون وجود گوشت نیز، دهان سگ بزاق ترشح می‌کرد و این نظریه را شرطی شدن کلاسیک نامیدند. اکنون جواب شما برای سوالی که می‌خواهم مطرح کنم چه خواهد بود: هر زمان که پائولف زنگ را به صدا در می‌آورد، آیا نسبت به غذا دادن به سگ تمایلی داشت؟

اکنون در این حالت از ذهن بمانید تا در کنار هم این تکنیک‌های شگفت‌انگیز را بیاموزیم.

در اینجا ممکن است این سوال پیش بیاید که این تکنیک که روش لوکی یا قصر ذهن نام دارد چیست؟ این روش، روشی برای افزایش حافظه با استفاده از تجسم کردن و حافظه فضایی است. این تکنیک اطلاعات آشنا و قابل لمس را محکم نگاه داشته تا شما بتوانید به راحتی آن‌ها را به یادآورید. این تکنیک به مردمان روم باستان و یونان نسبت داده شده و توسط قهرمانان حافظه در سراسر جهان استفاده می‌شود.

این تکنیکی است که باید در مدارس سراسر جهان تدریس شود. کلید ماجرا اینجا است که شما باید به زور حفظ کردن اطلاعات را فراموش کنید و به جای این کار ایده ها را با روش‌هایی جالب به شکلی که یادآوری آن‌ها برای شما آسان باشند، به یکدیگر ارتباط دهید. در اصل این تکنیک یک سفر درون ذهن شما است

چگونه قصر ذهن بسازیم

بیایید بررسی کنیم که از این قصر ذهنی چگونه می‌توان در یادگیری ریاضی استفاده کرد. عدد Pi ، عددی ثابت در ریاضی است. عدد Pi ، عددی حقیقی و گنگ است که نسبت محیط دایره به قطر آن را مشخص می‌کند و کاربردهای فراوانی در ریاضیات، فیزیک و مهندسی دارد. عموما مردم این عدد را تقریبا 3.14 یا 3.14159 در نظر می‌گیرند، اما با این حال اندازه عدد Pi ، عددی 16رقمی است و کسی انتظار ندارد که بتوانید این عدد را محاسبه کنید، اما بیایید به راهی ساده برای حفظ کردن عدد Pi تا 10رقم اعشار نگاهی بیندازیم.

برای حفظ کردن عدد Pi ما تنها تعداد حروف کلمات جمله زیر را حساب می‌کنیم.

بنابراین، ما عدد Pi را تا 10 رقم اعشار به دست می‌آوریم = 3.1415926535

برای حفظ نام کتاب‌ها یا هر نام دیگری ابتدا به اول نام کتاب‌ها نگاه کرده و آن‌ها را به جمله‌ای که یادگیری آن آسان باشد، تبدیل کنید.

برای مثال کتاب‌های قیصر امین پور عبارت‌اند از: ظهر روز دهم، در کوچه‌ی آفتاب، به قول پرستو و مثل چشمه مثل رود.

شما می‌توانید نام این کتاب‌ها را به جمله زیر تبدیل کنید.

ظهر، کوچه آفتابی می‌شود. در این جمله “ظهر” نشان‌دهنده “ظهر روز دهم”، “کوچه آفتابی” نشان‌دهنده “در کوچه آفتاب”، حرف “آ” نشان‌‌دهنده “آینه‌های ناگهان”، حرف “ت” نشان دهنده “تنفس صبح”، حرف “ب” نشان‌دهنده “به قول پرستو” و حرف “م” در “می‌شود” نشان‌دهنده “مثل چشمه مثل رود” است.

این تکنیک‌ها بسیار قدرتمند هستند و زمانی که از آن‌ها استفاده کنید به قدرت آن‌ها پی خواهید برد. آن‌ها سرگرم کننده بوده و یادگیری و استفاده از آن‌ها آسان هستند. باور اینکه این تکنیک‌های عجیب چقدر قدرتمند هستند بسیار سخت است، بنابراین از این تکنیک‌ها استفاده کرده، لذت ببرید و یک حافظه بی‌نظیر را در ذهن خود توسعه دهید.

 

منبع: LifeHack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

اگر مطالب و راهنمایی ها بیشتر بود خیلی بهتر میشد




سلام.
مطلب قشنگ و نچندان کاملی رو ارائه دادی و ازین بابت ممنون.
قبل اینکه بخوام از مطلب سایت لذت ببرم، از خود سایتت لذت بردم.
سایت شما یکی از بهترین و جذاب ترین و مدرن ترین سایت هایی بود که این چند وقته دیدم.
رنگ هایی که توش استفاده کردی واقا جذاب و عالی انتخاب شدن و آیکن ها … عالین. فک کنم با بوت استرپ طراحی شده. شما بهترین استفاده رو ازش کردی. موفق باشی.




واقعا شگفت انگیز بود. مقاله من رو هم اگر ممکنه در این باره مطالعه کنید.
http://soheilamani.com/mind-castle/




حفظ کردن خود جمله ی :خرد و بینشو…هم کار ساده ای نیست و حتی ظهر روز دهم …آخه اگه کنکور داشته باشی و بخوای تمامی اثر های نویسنده هارو بلد باشی و یه عالمه رمزی که ساختی کار راحتی برای تطبیقشون نداری …درسته قصر ذهنی یه چیز شگفت انگیزه اما بهش رسیدن هم ساده به نظر نمیاد




اول باید یاد بگیرى ازش استفاده کنى
هر روز 15 دقیقه توی قصرت باش ور هر چیزیرو بخاطر بسپر بعد چیز های مخطلف رو به چیزهایى که می خواهى حفظ کنی شبه کن اگه تمرین کنی جواب مى ده

ممنون







چگونه قصر ذهن بسازیم

مجله موفقیت یوکن، مجله ای است ویدیویی که تلاش می کند هر آنچه انسان های موفق درباره موفقیت از دیروز تا به امروز تجربه کسب کرده اند را به آسان ترین شکل ممکن در اختیار شما بگذارد. هدف ما در یوکن گردآوری بروزترین روش های موفقیت فردی، سازمانی و تجاری است تا مرجع کاملی باشیم برای مخاطبین و افرادی که سعی دارند موفق شوند.

فهرست مطالب

حفظ کردن اطلاعات بخش مهمی از فرآیند یادگیری را تشکیل می‌دهد. اما حفظ کردن حجم عظیمی از اطلاعات، برای هرکسی کار آسانی نیست. چقدر با میانبرهای حفظ کردن آشنا هستید؟ از تکنیک قصر ذهن چیزی شنیده‌اید؟ با ما در ذهن همراه باشید تا شما را با یکی از شگفت‌انگیزترین روش‌های تقویت حافظه و به ذهن سپردن اطلاعات آشنا کنیم.

بسیاری از ما در مدرسه با درس‌هایی که برپایه به ذهن سپردن حجم زیادی از اطلاعات بودند مشکل داشتیم. حفظ کردن برای ما کار چندان راحتی نیست. اعداد، جملات، اطلاعات و جزییات مربوط به مباحث درسی به سادگی نمی‌توانند در حافظه ما بنشینند و بازیابی شوند.

البته می‌دانید که به ذهن سپردن اطلاعات بخشی از ماجراست و بازیابی آنها بخش دیگر. یعنی حتی اگر ما به صورت کامل و بی‌نقص اطلاعات را به ذهنمان بسپریم، ممکن است در بازیابی آنها به مشکل برخورد کنیم و کل پروسه خراب شود!

اما آیا واقعا فقط روش‌های مستقیم و سنتی به ذهن سپردن اطلاعات می‌توانند در حفظ کردن اطلاعات موثر باشند؟ پاسخ روان‌شناسان و متخصصین منفی است. روش‌های جالب و درعین حال تاثیرگذاری وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید بدون هدررفت انرژی و صرف وقت زیاد، اطلاعات را به صورت بی‌عیب و نقص به خاطر بسپارید.

چگونه قصر ذهن بسازیم

این روش‌ها معمولا مبتنی بر کدگذاری اطلاعات به صورتی هستند که حفظ کردن آنها برای ما آسان‌تر است.

مثلا ما می‌توانیم یک قطعه شعر را راحت‌تر از یک پاراگراف جمله حفظ کنیم. یا تصاویر، بهتر از متن‌های ساده به خاطر ما سپرده می‌شوند. یکی از جالب‌ترین و درعین حال قدیمی‌ترین تکنیک‌هایی که برپایه درگیری حواس مختلف و دور زدن حافظه ابداع شده‌اند، تکنیک قصر ذهن یا کاخ حافظه نام دارد.

تکنیک قصر ذهن روشی هوشمندانه برای به خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی سریع آنها است. این روش بر پایه کدگذاری اطلاعات و کمک‌ گرفتن از تصاویر عمل می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است که هرچقدر حواس بیشتری از ما در به خاطر سپردن اطلاعات درگیر شوند، ما بهتر می‌توانیم اطلاعات را به خاطر بسپاریم.

تکنیک قصر ذهن با درگیر کردن حواس مختلف، به ما کمک می‌کند تا اطلاعات مهم را به سادگی در ذهنمان نگه داریم و درصورت نیاز به سادگی آنها را بازیابی کنیم. این تکنیک در عین هوشمندی و کارآمدی، تکنیکی بسیار قدیمی است. قدمت استفاده از تکنیک قصر ذهن به قرن پنجم قبل از میلاد می‌رسد. این تکنیک را به مردم یونان و سیمونیدس، شاعر یونانی نسبت داده‌اند.

اگر بخواهم در یک جمله تکنیک قصر ذهن را توصیف کنم، می‌توانم بگویم تکنیکی که به شما کمک می‌کند اطلاعاتی را که نمی‌توانید به خاطر بسپارید، به اشکال و تصاویر تبدیل کنید و آنها را در قسمت مشخصی از مغزتان ذخیره کنید تا درصورت لزوم به سرعت بازیابی شوند.

تکینک قصر ذهن از شما می‌خواهد تا یک بنای آشنا مانند خانه پدری یا محل کار، یا هر ساختمانی که به اندازه کافی با همه زاویه‌های آن آشنا هستید را در نظر بگیرید. بعد از آنکه به صورت کامل تمام جزییات را در ذهنتان بازسازی کردید، اطلاعاتی که می‌خواهید در ذهن داشته باشید را یکی یکی در قسمت‌های مشخص این ساختمان بچینید.

بااین روش به سرعت می‌توانید چیزی را به خاطر بسپارید یا به یاد بیاورید.

برای اجرا کردن تکینک قصر ذهن باید چند قدم را دنبال کنید. مراحل اجرایی کردن این تکنیک به صورت زیر است:

در مرحله اول اجرای تکنیک قصر ذهن، باید مکان مورد نظر را در ذهنتان بازسازی کنید. بهتر است خانه‌ای که به ذهن می‌سپارید، خانه‌ای بسیار آشنا باشد. مثلا خانه پدری. خانه‌ای که انتخاب می‌کنید باید آنقدر برایتان آشنا باشد که به معنای واقعی کلمه بتوانید چشم بسته در آن سیر کنید.

حالا باید چشمتان را ببندید و تمام جزییات خانه را در ذهنتان تصور کنید. از اتاق خوابتان به سمت آشپزخانه بروید. در حیاط بچرخید و تمام جزییات را زیر نظر بگیرید. آنقدر این کار را انجام دهید که حرکت در خانه برایتان راحت باشد.

در مرحله بعد اجرای تکنیک قصر ذهن، اطلاعاتی که میخواهید به سرعت یادآوری کنید را در خانه ذهنی‌تان جاگذاری کنید. این اطلاعات می‌تواند هرچیزی باشد. از شماره کارت بانکی تا شماره تلفن و اطلاعات دیگر.

بهتر است هر تکه از اطلاعات‌تان در قسمت مشخصی از خانه باشد و ترجیحا تصویری بسازید که با اطلاعات موردنظرتان مرتبط باشد. مثلا اگر قرار است شماره کارت بانکی خودتان را حفظ کنید، آن را در ذهنتان روی یک کاغذ بنویسید و روی میز کارتان در اتاق خوابتان قرار دهید.

در مرحله بعدی اجرای تکنیک قصر ذهن، باید کاخ حافظه‌تان را با جزییات روی کاغذ نقاشی کنید. البته قرار نیست کسی از شما تست نقاشی بگیرد. پس به خودتان سخت نگیرید.

این کار صرفا برای این است که ببینید تا چه اندازه توانسته‌اید جزییاتی که به ذهن سپرده‌اید را به خاطر بیاورید. تمام اطلاعاتی که در مرحله قبل در خانه ذهنی‌تان جاگذاری کرده‌بودید را به خاطر بیاورید و آنها را ترسیم کنید. سعی کنید جزییات را جا نیندازید.

در این مرحله از تکنیک قصر ذهن باید استفاده از کاخ حافظه‌تان را عملی کنید. می‌توانید اطلاعات جدید به آن اضافه کنید و در آن بگردید. باید روزانه به صورت مرتب در خانه ذهنی‌تان گشت بزنید و اطلاعات را به خاطر بیاورید.

جزییات قصر ذهنی‌تان را تصور کنید و به اطلاعاتی که در آن ذخیره کرده‌اید نگاه بیندازید. گاهی دستی به سروروی قصرتان بکشید و اطلاعات را پایش کنید. می‌توانید اطلاعات اضافی را که دیگر به دردتان نخواهند خورد از خانه‌تان حذف کنید.

می‌توانید برای به خاطر سپردن اطلاعات جدید، اتاق‌های جدید به قصرتان اضافه کنید و آن را گسترده‌تر کنید. البته خدا را هم به خاطر اینکه برای بزرگ‌تر کردن خانه ذهنی‌تان نیاز به پول ندارید شکر کنید!

اشتراک گذاری

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.

٣کتاب که باید در فهرست کارهای ضروری بگذارید

فهرست مطالب

حفظ کردن اطلاعات بخش مهمی از فرآیند یادگیری را تشکیل می‌دهد. اما حفظ کردن حجم عظیمی از اطلاعات، برای هرکسی کار آسانی نیست. چقدر با میانبرهای حفظ کردن آشنا هستید؟ از تکنیک قصر ذهن چیزی شنیده‌اید؟ با ما در ذهن همراه باشید تا شما را با یکی از شگفت‌انگیزترین روش‌های تقویت حافظه و به ذهن سپردن اطلاعات آشنا کنیم.

بسیاری از ما در مدرسه با درس‌هایی که برپایه به ذهن سپردن حجم زیادی از اطلاعات بودند مشکل داشتیم. حفظ کردن برای ما کار چندان راحتی نیست. اعداد، جملات، اطلاعات و جزییات مربوط به مباحث درسی به سادگی نمی‌توانند در حافظه ما بنشینند و بازیابی شوند.

البته می‌دانید که به ذهن سپردن اطلاعات بخشی از ماجراست و بازیابی آنها بخش دیگر. یعنی حتی اگر ما به صورت کامل و بی‌نقص اطلاعات را به ذهنمان بسپریم، ممکن است در بازیابی آنها به مشکل برخورد کنیم و کل پروسه خراب شود!

اما آیا واقعا فقط روش‌های مستقیم و سنتی به ذهن سپردن اطلاعات می‌توانند در حفظ کردن اطلاعات موثر باشند؟ پاسخ روان‌شناسان و متخصصین منفی است. روش‌های جالب و درعین حال تاثیرگذاری وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید بدون هدررفت انرژی و صرف وقت زیاد، اطلاعات را به صورت بی‌عیب و نقص به خاطر بسپارید.

چگونه قصر ذهن بسازیم

این روش‌ها معمولا مبتنی بر کدگذاری اطلاعات به صورتی هستند که حفظ کردن آنها برای ما آسان‌تر است.

مثلا ما می‌توانیم یک قطعه شعر را راحت‌تر از یک پاراگراف جمله حفظ کنیم. یا تصاویر، بهتر از متن‌های ساده به خاطر ما سپرده می‌شوند. یکی از جالب‌ترین و درعین حال قدیمی‌ترین تکنیک‌هایی که برپایه درگیری حواس مختلف و دور زدن حافظه ابداع شده‌اند، تکنیک قصر ذهن یا کاخ حافظه نام دارد.

تکنیک قصر ذهن روشی هوشمندانه برای به خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی سریع آنها است. این روش بر پایه کدگذاری اطلاعات و کمک‌ گرفتن از تصاویر عمل می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است که هرچقدر حواس بیشتری از ما در به خاطر سپردن اطلاعات درگیر شوند، ما بهتر می‌توانیم اطلاعات را به خاطر بسپاریم.

تکنیک قصر ذهن با درگیر کردن حواس مختلف، به ما کمک می‌کند تا اطلاعات مهم را به سادگی در ذهنمان نگه داریم و درصورت نیاز به سادگی آنها را بازیابی کنیم. این تکنیک در عین هوشمندی و کارآمدی، تکنیکی بسیار قدیمی است. قدمت استفاده از تکنیک قصر ذهن به قرن پنجم قبل از میلاد می‌رسد. این تکنیک را به مردم یونان و سیمونیدس، شاعر یونانی نسبت داده‌اند.

اگر بخواهم در یک جمله تکنیک قصر ذهن را توصیف کنم، می‌توانم بگویم تکنیکی که به شما کمک می‌کند اطلاعاتی را که نمی‌توانید به خاطر بسپارید، به اشکال و تصاویر تبدیل کنید و آنها را در قسمت مشخصی از مغزتان ذخیره کنید تا درصورت لزوم به سرعت بازیابی شوند.

تکینک قصر ذهن از شما می‌خواهد تا یک بنای آشنا مانند خانه پدری یا محل کار، یا هر ساختمانی که به اندازه کافی با همه زاویه‌های آن آشنا هستید را در نظر بگیرید. بعد از آنکه به صورت کامل تمام جزییات را در ذهنتان بازسازی کردید، اطلاعاتی که می‌خواهید در ذهن داشته باشید را یکی یکی در قسمت‌های مشخص این ساختمان بچینید.

بااین روش به سرعت می‌توانید چیزی را به خاطر بسپارید یا به یاد بیاورید.

برای اجرا کردن تکینک قصر ذهن باید چند قدم را دنبال کنید. مراحل اجرایی کردن این تکنیک به صورت زیر است:

در مرحله اول اجرای تکنیک قصر ذهن، باید مکان مورد نظر را در ذهنتان بازسازی کنید. بهتر است خانه‌ای که به ذهن می‌سپارید، خانه‌ای بسیار آشنا باشد. مثلا خانه پدری. خانه‌ای که انتخاب می‌کنید باید آنقدر برایتان آشنا باشد که به معنای واقعی کلمه بتوانید چشم بسته در آن سیر کنید.

حالا باید چشمتان را ببندید و تمام جزییات خانه را در ذهنتان تصور کنید. از اتاق خوابتان به سمت آشپزخانه بروید. در حیاط بچرخید و تمام جزییات را زیر نظر بگیرید. آنقدر این کار را انجام دهید که حرکت در خانه برایتان راحت باشد.

در مرحله بعد اجرای تکنیک قصر ذهن، اطلاعاتی که میخواهید به سرعت یادآوری کنید را در خانه ذهنی‌تان جاگذاری کنید. این اطلاعات می‌تواند هرچیزی باشد. از شماره کارت بانکی تا شماره تلفن و اطلاعات دیگر.

بهتر است هر تکه از اطلاعات‌تان در قسمت مشخصی از خانه باشد و ترجیحا تصویری بسازید که با اطلاعات موردنظرتان مرتبط باشد. مثلا اگر قرار است شماره کارت بانکی خودتان را حفظ کنید، آن را در ذهنتان روی یک کاغذ بنویسید و روی میز کارتان در اتاق خوابتان قرار دهید.

در مرحله بعدی اجرای تکنیک قصر ذهن، باید کاخ حافظه‌تان را با جزییات روی کاغذ نقاشی کنید. البته قرار نیست کسی از شما تست نقاشی بگیرد. پس به خودتان سخت نگیرید.

این کار صرفا برای این است که ببینید تا چه اندازه توانسته‌اید جزییاتی که به ذهن سپرده‌اید را به خاطر بیاورید. تمام اطلاعاتی که در مرحله قبل در خانه ذهنی‌تان جاگذاری کرده‌بودید را به خاطر بیاورید و آنها را ترسیم کنید. سعی کنید جزییات را جا نیندازید.

در این مرحله از تکنیک قصر ذهن باید استفاده از کاخ حافظه‌تان را عملی کنید. می‌توانید اطلاعات جدید به آن اضافه کنید و در آن بگردید. باید روزانه به صورت مرتب در خانه ذهنی‌تان گشت بزنید و اطلاعات را به خاطر بیاورید.

جزییات قصر ذهنی‌تان را تصور کنید و به اطلاعاتی که در آن ذخیره کرده‌اید نگاه بیندازید. گاهی دستی به سروروی قصرتان بکشید و اطلاعات را پایش کنید. می‌توانید اطلاعات اضافی را که دیگر به دردتان نخواهند خورد از خانه‌تان حذف کنید.

می‌توانید برای به خاطر سپردن اطلاعات جدید، اتاق‌های جدید به قصرتان اضافه کنید و آن را گسترده‌تر کنید. البته خدا را هم به خاطر اینکه برای بزرگ‌تر کردن خانه ذهنی‌تان نیاز به پول ندارید شکر کنید!

اشتراک گذاری

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.

٣کتاب که باید در فهرست کارهای ضروری بگذارید

فهرست مطالب

حفظ کردن اطلاعات بخش مهمی از فرآیند یادگیری را تشکیل می‌دهد. اما حفظ کردن حجم عظیمی از اطلاعات، برای هرکسی کار آسانی نیست. چقدر با میانبرهای حفظ کردن آشنا هستید؟ از تکنیک قصر ذهن چیزی شنیده‌اید؟ با ما در ذهن همراه باشید تا شما را با یکی از شگفت‌انگیزترین روش‌های تقویت حافظه و به ذهن سپردن اطلاعات آشنا کنیم.

بسیاری از ما در مدرسه با درس‌هایی که برپایه به ذهن سپردن حجم زیادی از اطلاعات بودند مشکل داشتیم. حفظ کردن برای ما کار چندان راحتی نیست. اعداد، جملات، اطلاعات و جزییات مربوط به مباحث درسی به سادگی نمی‌توانند در حافظه ما بنشینند و بازیابی شوند.

البته می‌دانید که به ذهن سپردن اطلاعات بخشی از ماجراست و بازیابی آنها بخش دیگر. یعنی حتی اگر ما به صورت کامل و بی‌نقص اطلاعات را به ذهنمان بسپریم، ممکن است در بازیابی آنها به مشکل برخورد کنیم و کل پروسه خراب شود!

اما آیا واقعا فقط روش‌های مستقیم و سنتی به ذهن سپردن اطلاعات می‌توانند در حفظ کردن اطلاعات موثر باشند؟ پاسخ روان‌شناسان و متخصصین منفی است. روش‌های جالب و درعین حال تاثیرگذاری وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید بدون هدررفت انرژی و صرف وقت زیاد، اطلاعات را به صورت بی‌عیب و نقص به خاطر بسپارید.

چگونه قصر ذهن بسازیم

این روش‌ها معمولا مبتنی بر کدگذاری اطلاعات به صورتی هستند که حفظ کردن آنها برای ما آسان‌تر است.

مثلا ما می‌توانیم یک قطعه شعر را راحت‌تر از یک پاراگراف جمله حفظ کنیم. یا تصاویر، بهتر از متن‌های ساده به خاطر ما سپرده می‌شوند. یکی از جالب‌ترین و درعین حال قدیمی‌ترین تکنیک‌هایی که برپایه درگیری حواس مختلف و دور زدن حافظه ابداع شده‌اند، تکنیک قصر ذهن یا کاخ حافظه نام دارد.

تکنیک قصر ذهن روشی هوشمندانه برای به خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی سریع آنها است. این روش بر پایه کدگذاری اطلاعات و کمک‌ گرفتن از تصاویر عمل می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است که هرچقدر حواس بیشتری از ما در به خاطر سپردن اطلاعات درگیر شوند، ما بهتر می‌توانیم اطلاعات را به خاطر بسپاریم.

تکنیک قصر ذهن با درگیر کردن حواس مختلف، به ما کمک می‌کند تا اطلاعات مهم را به سادگی در ذهنمان نگه داریم و درصورت نیاز به سادگی آنها را بازیابی کنیم. این تکنیک در عین هوشمندی و کارآمدی، تکنیکی بسیار قدیمی است. قدمت استفاده از تکنیک قصر ذهن به قرن پنجم قبل از میلاد می‌رسد. این تکنیک را به مردم یونان و سیمونیدس، شاعر یونانی نسبت داده‌اند.

اگر بخواهم در یک جمله تکنیک قصر ذهن را توصیف کنم، می‌توانم بگویم تکنیکی که به شما کمک می‌کند اطلاعاتی را که نمی‌توانید به خاطر بسپارید، به اشکال و تصاویر تبدیل کنید و آنها را در قسمت مشخصی از مغزتان ذخیره کنید تا درصورت لزوم به سرعت بازیابی شوند.

تکینک قصر ذهن از شما می‌خواهد تا یک بنای آشنا مانند خانه پدری یا محل کار، یا هر ساختمانی که به اندازه کافی با همه زاویه‌های آن آشنا هستید را در نظر بگیرید. بعد از آنکه به صورت کامل تمام جزییات را در ذهنتان بازسازی کردید، اطلاعاتی که می‌خواهید در ذهن داشته باشید را یکی یکی در قسمت‌های مشخص این ساختمان بچینید.

بااین روش به سرعت می‌توانید چیزی را به خاطر بسپارید یا به یاد بیاورید.

برای اجرا کردن تکینک قصر ذهن باید چند قدم را دنبال کنید. مراحل اجرایی کردن این تکنیک به صورت زیر است:

در مرحله اول اجرای تکنیک قصر ذهن، باید مکان مورد نظر را در ذهنتان بازسازی کنید. بهتر است خانه‌ای که به ذهن می‌سپارید، خانه‌ای بسیار آشنا باشد. مثلا خانه پدری. خانه‌ای که انتخاب می‌کنید باید آنقدر برایتان آشنا باشد که به معنای واقعی کلمه بتوانید چشم بسته در آن سیر کنید.

حالا باید چشمتان را ببندید و تمام جزییات خانه را در ذهنتان تصور کنید. از اتاق خوابتان به سمت آشپزخانه بروید. در حیاط بچرخید و تمام جزییات را زیر نظر بگیرید. آنقدر این کار را انجام دهید که حرکت در خانه برایتان راحت باشد.

در مرحله بعد اجرای تکنیک قصر ذهن، اطلاعاتی که میخواهید به سرعت یادآوری کنید را در خانه ذهنی‌تان جاگذاری کنید. این اطلاعات می‌تواند هرچیزی باشد. از شماره کارت بانکی تا شماره تلفن و اطلاعات دیگر.

بهتر است هر تکه از اطلاعات‌تان در قسمت مشخصی از خانه باشد و ترجیحا تصویری بسازید که با اطلاعات موردنظرتان مرتبط باشد. مثلا اگر قرار است شماره کارت بانکی خودتان را حفظ کنید، آن را در ذهنتان روی یک کاغذ بنویسید و روی میز کارتان در اتاق خوابتان قرار دهید.

در مرحله بعدی اجرای تکنیک قصر ذهن، باید کاخ حافظه‌تان را با جزییات روی کاغذ نقاشی کنید. البته قرار نیست کسی از شما تست نقاشی بگیرد. پس به خودتان سخت نگیرید.

این کار صرفا برای این است که ببینید تا چه اندازه توانسته‌اید جزییاتی که به ذهن سپرده‌اید را به خاطر بیاورید. تمام اطلاعاتی که در مرحله قبل در خانه ذهنی‌تان جاگذاری کرده‌بودید را به خاطر بیاورید و آنها را ترسیم کنید. سعی کنید جزییات را جا نیندازید.

در این مرحله از تکنیک قصر ذهن باید استفاده از کاخ حافظه‌تان را عملی کنید. می‌توانید اطلاعات جدید به آن اضافه کنید و در آن بگردید. باید روزانه به صورت مرتب در خانه ذهنی‌تان گشت بزنید و اطلاعات را به خاطر بیاورید.

جزییات قصر ذهنی‌تان را تصور کنید و به اطلاعاتی که در آن ذخیره کرده‌اید نگاه بیندازید. گاهی دستی به سروروی قصرتان بکشید و اطلاعات را پایش کنید. می‌توانید اطلاعات اضافی را که دیگر به دردتان نخواهند خورد از خانه‌تان حذف کنید.

می‌توانید برای به خاطر سپردن اطلاعات جدید، اتاق‌های جدید به قصرتان اضافه کنید و آن را گسترده‌تر کنید. البته خدا را هم به خاطر اینکه برای بزرگ‌تر کردن خانه ذهنی‌تان نیاز به پول ندارید شکر کنید!

اشتراک گذاری

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.

٣کتاب که باید در فهرست کارهای ضروری بگذارید

فهرست مطالب

حفظ کردن اطلاعات بخش مهمی از فرآیند یادگیری را تشکیل می‌دهد. اما حفظ کردن حجم عظیمی از اطلاعات، برای هرکسی کار آسانی نیست. چقدر با میانبرهای حفظ کردن آشنا هستید؟ از تکنیک قصر ذهن چیزی شنیده‌اید؟ با ما در ذهن همراه باشید تا شما را با یکی از شگفت‌انگیزترین روش‌های تقویت حافظه و به ذهن سپردن اطلاعات آشنا کنیم.

بسیاری از ما در مدرسه با درس‌هایی که برپایه به ذهن سپردن حجم زیادی از اطلاعات بودند مشکل داشتیم. حفظ کردن برای ما کار چندان راحتی نیست. اعداد، جملات، اطلاعات و جزییات مربوط به مباحث درسی به سادگی نمی‌توانند در حافظه ما بنشینند و بازیابی شوند.

البته می‌دانید که به ذهن سپردن اطلاعات بخشی از ماجراست و بازیابی آنها بخش دیگر. یعنی حتی اگر ما به صورت کامل و بی‌نقص اطلاعات را به ذهنمان بسپریم، ممکن است در بازیابی آنها به مشکل برخورد کنیم و کل پروسه خراب شود!

اما آیا واقعا فقط روش‌های مستقیم و سنتی به ذهن سپردن اطلاعات می‌توانند در حفظ کردن اطلاعات موثر باشند؟ پاسخ روان‌شناسان و متخصصین منفی است. روش‌های جالب و درعین حال تاثیرگذاری وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید بدون هدررفت انرژی و صرف وقت زیاد، اطلاعات را به صورت بی‌عیب و نقص به خاطر بسپارید.

چگونه قصر ذهن بسازیم

این روش‌ها معمولا مبتنی بر کدگذاری اطلاعات به صورتی هستند که حفظ کردن آنها برای ما آسان‌تر است.

مثلا ما می‌توانیم یک قطعه شعر را راحت‌تر از یک پاراگراف جمله حفظ کنیم. یا تصاویر، بهتر از متن‌های ساده به خاطر ما سپرده می‌شوند. یکی از جالب‌ترین و درعین حال قدیمی‌ترین تکنیک‌هایی که برپایه درگیری حواس مختلف و دور زدن حافظه ابداع شده‌اند، تکنیک قصر ذهن یا کاخ حافظه نام دارد.

تکنیک قصر ذهن روشی هوشمندانه برای به خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی سریع آنها است. این روش بر پایه کدگذاری اطلاعات و کمک‌ گرفتن از تصاویر عمل می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است که هرچقدر حواس بیشتری از ما در به خاطر سپردن اطلاعات درگیر شوند، ما بهتر می‌توانیم اطلاعات را به خاطر بسپاریم.

تکنیک قصر ذهن با درگیر کردن حواس مختلف، به ما کمک می‌کند تا اطلاعات مهم را به سادگی در ذهنمان نگه داریم و درصورت نیاز به سادگی آنها را بازیابی کنیم. این تکنیک در عین هوشمندی و کارآمدی، تکنیکی بسیار قدیمی است. قدمت استفاده از تکنیک قصر ذهن به قرن پنجم قبل از میلاد می‌رسد. این تکنیک را به مردم یونان و سیمونیدس، شاعر یونانی نسبت داده‌اند.

اگر بخواهم در یک جمله تکنیک قصر ذهن را توصیف کنم، می‌توانم بگویم تکنیکی که به شما کمک می‌کند اطلاعاتی را که نمی‌توانید به خاطر بسپارید، به اشکال و تصاویر تبدیل کنید و آنها را در قسمت مشخصی از مغزتان ذخیره کنید تا درصورت لزوم به سرعت بازیابی شوند.

تکینک قصر ذهن از شما می‌خواهد تا یک بنای آشنا مانند خانه پدری یا محل کار، یا هر ساختمانی که به اندازه کافی با همه زاویه‌های آن آشنا هستید را در نظر بگیرید. بعد از آنکه به صورت کامل تمام جزییات را در ذهنتان بازسازی کردید، اطلاعاتی که می‌خواهید در ذهن داشته باشید را یکی یکی در قسمت‌های مشخص این ساختمان بچینید.

بااین روش به سرعت می‌توانید چیزی را به خاطر بسپارید یا به یاد بیاورید.

برای اجرا کردن تکینک قصر ذهن باید چند قدم را دنبال کنید. مراحل اجرایی کردن این تکنیک به صورت زیر است:

در مرحله اول اجرای تکنیک قصر ذهن، باید مکان مورد نظر را در ذهنتان بازسازی کنید. بهتر است خانه‌ای که به ذهن می‌سپارید، خانه‌ای بسیار آشنا باشد. مثلا خانه پدری. خانه‌ای که انتخاب می‌کنید باید آنقدر برایتان آشنا باشد که به معنای واقعی کلمه بتوانید چشم بسته در آن سیر کنید.

حالا باید چشمتان را ببندید و تمام جزییات خانه را در ذهنتان تصور کنید. از اتاق خوابتان به سمت آشپزخانه بروید. در حیاط بچرخید و تمام جزییات را زیر نظر بگیرید. آنقدر این کار را انجام دهید که حرکت در خانه برایتان راحت باشد.

در مرحله بعد اجرای تکنیک قصر ذهن، اطلاعاتی که میخواهید به سرعت یادآوری کنید را در خانه ذهنی‌تان جاگذاری کنید. این اطلاعات می‌تواند هرچیزی باشد. از شماره کارت بانکی تا شماره تلفن و اطلاعات دیگر.

بهتر است هر تکه از اطلاعات‌تان در قسمت مشخصی از خانه باشد و ترجیحا تصویری بسازید که با اطلاعات موردنظرتان مرتبط باشد. مثلا اگر قرار است شماره کارت بانکی خودتان را حفظ کنید، آن را در ذهنتان روی یک کاغذ بنویسید و روی میز کارتان در اتاق خوابتان قرار دهید.

در مرحله بعدی اجرای تکنیک قصر ذهن، باید کاخ حافظه‌تان را با جزییات روی کاغذ نقاشی کنید. البته قرار نیست کسی از شما تست نقاشی بگیرد. پس به خودتان سخت نگیرید.

این کار صرفا برای این است که ببینید تا چه اندازه توانسته‌اید جزییاتی که به ذهن سپرده‌اید را به خاطر بیاورید. تمام اطلاعاتی که در مرحله قبل در خانه ذهنی‌تان جاگذاری کرده‌بودید را به خاطر بیاورید و آنها را ترسیم کنید. سعی کنید جزییات را جا نیندازید.

در این مرحله از تکنیک قصر ذهن باید استفاده از کاخ حافظه‌تان را عملی کنید. می‌توانید اطلاعات جدید به آن اضافه کنید و در آن بگردید. باید روزانه به صورت مرتب در خانه ذهنی‌تان گشت بزنید و اطلاعات را به خاطر بیاورید.

جزییات قصر ذهنی‌تان را تصور کنید و به اطلاعاتی که در آن ذخیره کرده‌اید نگاه بیندازید. گاهی دستی به سروروی قصرتان بکشید و اطلاعات را پایش کنید. می‌توانید اطلاعات اضافی را که دیگر به دردتان نخواهند خورد از خانه‌تان حذف کنید.

می‌توانید برای به خاطر سپردن اطلاعات جدید، اتاق‌های جدید به قصرتان اضافه کنید و آن را گسترده‌تر کنید. البته خدا را هم به خاطر اینکه برای بزرگ‌تر کردن خانه ذهنی‌تان نیاز به پول ندارید شکر کنید!

اشتراک گذاری

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.

٣کتاب که باید در فهرست کارهای ضروری بگذارید

“همه اتاق رو ترک کنید باید برم توی قلعه ذهنم.”آیا شما هم مثل من ذهنتون درگیر این جمله شرلوک بود؟یا این یکی :”کاخ های ذهن من اپل دور رو تشکیل میدن و غار های تودرتوی اپلدور همون قصر ذهن من هستن.”من خیلی دنبال این مبحث گشتم و در جاهای مختلف مشغول به تحقیق شدم اوایل چیزی بدست نمی اوردم چون به علت دوبله اشتباه فکر میکردم اسمش باید قلعه مغز ( Brain Castle ) یا قلعه فکر ( Thinking Castle ) باشه امّا چند وقت پیش این پست رو در بلاگ خیابون بیکر دیدم اینجا بود که فهمیدم واقعا شدنیه و یه حرف الکی برای حرفه ای جلوه دادن شرلوک هلمز نیست.یک تکنیک حافظه وجود دارد به نام قصر حافظه یا کاخ حافظه که به آن کاخ ذهن ، قلعه ذهن ، قلعه حافظه ، قلعه فکر و… نیز گفته میشود.قصر ذهن به نظر من قدرتمند ترین تکنیک تقویت حافظه و در عین حال لذّت بخش ترین آنها به هنگام استفاده و همچنین در کل یکی از آسانترین تکنیک ها میباشد.قصر ذهن چگونه کار میکند؟تکنیک قصر حافظه بر اساس این حقیقت کار میکند که ” ما همیشه مکان هایی که در آنها بوده و میشناسیم را بهتر از هرچیز دیگری به یاد می آوریم ” قصر ذهن در واقع میتواند هر جایی که خوب به خاطر می آورید باشد میتواند اتاقتان ، خانه تان ، خانه یکی از اقوام ، مدرسه و هر جایی که آنرا خوب به خاطر می آورید و از بودن در آنجا لذت می برید باشد.5 قدم برای استفاده از قصر ذهن1_قصرتان را انتخاب کنیدبه عنوان اولین گام شما باید یک مکان برای خود انتخاب کنید مکانی که با آن آشنایی کامل داشته باشید و تمامی گوشه ها و درز های آن را بشناسید.فراموش نکنید که ” قدرت این تکنیک به قدرت شما در تصور ذهنی مکان مورد نظر و به آسانی قدم زدن در آن بستگی دارد”شما باید بتوانید “در قصر باشید” و آن را با چشم ذهن خود دقیق و رنگی و سه بعدی مشاهده کنید باید تصویر ذهنی شما قوی باشد.به عنوان اولین انتخاب میتوانید خانه خود را انتخاب کنید یادتان باشد که ” هر چه تصویر ذهنی شما از چزئیات مکان واضح تر باشد حافظه شما از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود ” .سعی کنید یک مسیر را به جای یک صحنه خاص انتخاب کنید همینطور به جای تصوّر یک تصویر ساده یک راه خاص را تصوّر کنید. این کار تکنیک را قوی تر میکند تا بهتر بتوانید یک آیتم را فراخوانی کنید.چند پیشنهاد برای شروع قصر ذهن :•خیابان های آشنا در شهرتان : این مسیر ها میتواند مسیر رفتن شما به خانه اقوام که زیاد از ان عبور میکند ، مسیر خانه تا مدرسه یا … باشد.•یک مدرسه : میتوانید مدرسه ای که هم اکنون در آن تحصیل میکنید یا مدرسه ای که در گذشته در آن بوده اید را امتحان کنید (فراموش نکنید که در مدرسه آن را به راه ها و قسمت های مختلف مثلا راه کلاس تا دفتر یا کلاس تا کتابخانه یا… تقسیم کنید.)•محل کار : محل کار را نیز مانند مدرسه به قسمت های مختلف تقسیم کنید.•یک منظره : میتوانید قدم زدن در یک پارک یک مکان تفریحی در محله خودتان و هر جای دیگری را که خوب به یادتان میماند را به عنوان Mind Palace انتخاب کنید

در قسمت قبل با کلیّت تکنیک قصر ذهن و با چگونگی تخصیص یک مکان برای قصر خود آشنا شدید در این قسمت با چگونگی وضوح بخشیدن به قصر خود و تصاویر خود و همچنین گام دوم و سوم تصویر ذهنی آشنا خواهید شد

2_ویژگی های متمایز را لیست کنید

حالا شما نیاز دارید تا به ویژگی های متمایز در مکانی که انتخاب کرده اید توجه کنید. مثلا اگر یک راهرو را در خانه تان انتخاب کرده اید اولین ویژگی میتواند در ورودی باشد.

چگونه قصر ذهن بسازیم

حالا چشمانتان را ببندید … به صورت ذهنی راهروی خود را ببینید کاملا واضح و سه بعدی و پررنگ و پرنور … حالا در را باز کنید ..

اولین چیزی که میبینید چیست؟ شاید مثلا میز وسط اتاق یا قاب عکس بزرگ که روبروی در است یا هر چیزی که توجه شما را جلب میکند حالا ادامه دهید و چیز های بیشتری را با همان وضوح ببینید.

هر کدام از اشیائی که شما می بینید یک شکاف حافظه یا ورقه حافظه (“Memory Slot”) نام دارد که بعدا از آن برای ذخیره یک قسمت از اطلاعات از آن استفاده خواهیم کرد.

3_قصرتان را در ذهن حک کنید

برای آنکه این تکنیک کار کند مهم ترین چیز حک شدن و کاملا مصوّر شدن مکان یا مسیر به طور 100درصد در ذهن شما است .

سعی کنید کاملا واضح آنرا ببینید در زیر چند پیشنهاد برای شروع آورده شده است.

•واقعا در محیط راه بروید و با چشم های بسته در مسیر خود راه بروید در حالی که در واقعیت دارید در خانه راه میروید ( دقیقا مانند مگنسن در فیلم شرلوک هلمز)

•شکل قصر خود را بکشید و در آن به صورت ذهنی قدم بزنید

•وقتی که واقعا توانستید کاملا قصرتان را تصور کنید دوباره از ابتدا در تمام قسمت ها قدم بزنید بسیار مهم است که شما بتوانید چندین بار یک سری اشیای خاص را در یک مسیر ببینید ( مانند مگنسن که هر روز چندین بار حتی بدون هدف در قصر خود قدم میزد )

حالا که مطمئنید که قصرتان در ذهن حک شده است شما یک قصر دارید قصری بسیار بسیار با ارزش که در قسمت بعد یاد خواهید گرفت که چگونه اطلاعات را در آن ذخیره کنید

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

“همه اتاق رو ترک کنید باید برم توی قلعه ذهنم.”آیا شما هم مثل من ذهنتون درگیر این جمله شرلوک بود؟یا این یکی :”کاخ های ذهن من اپل دور رو تشکیل میدن و غار های تودرتوی اپلدور همون قصر ذهن من هستند

چگونه قصر ذهن بسازیم
چگونه قصر ذهن بسازیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *