چگونه قلب خود را از کار بیندازیم

 
helpkade
چگونه قلب خود را از کار بیندازیم
چگونه قلب خود را از کار بیندازیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ روز گذشته بخش نخست مطلب “قلب” را با عنوان “سکته قلبی” در چه حالتی رخ می‌هد؟ منتشر کردیم؛ در ادامه بخش دوم این مطلب آمده است:

در مورد بیماریهای قلبی ـ عروقی دو دسته عوامل خطر ذکر شده که اولی آن عوامل خطر غیرقابل اصلاح و تعدیل مانند سن و جنس یا وجود سابقه بیماری در خانواده است که  این عوامل بخشی از ساختار ژنتیکی هر انسانی به شمار می‌روند یا مانند بالا رفتن سن که با گذشت زمان حادث می شود غیر قابل اجتناب است اما دومین دسته از عوامل خطر، عوامل خطر قابل اصلاح و تعدیل هستند.

عوامل خطر غیرقابل اصلاح و تعدیل

افزایش سن

هر چه سن بالاتر می‌رود، کارایی دستگاه گردش خون کمتر و احتمال بروز مشکلات قلبی بیشتر می‌شود اما بروز سکته در سنین زیر 40 سال گویای این واقعیت است که بیماری قلبی پیامد غیرقابل اجتناب افزایش سن نیست.چگونه قلب خود را از کار بیندازیم

جنس

خطر بیماریهای قلبی در مردان بیشتر است اما بعد از 60 سالگی ریسک خطر در هر دو گروه یکسان می‌شود.

داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی

در فردی که سابقه سکته قلبی یا مغزی در یکی از افراد خانواده او وجود دارد، احتمال ابتلا این فرد به این بیماری‌ها بیش از فردی است که در خانواده‌اش چنین مشکلاتی وجود ندارد.

عوامل قابل تعدیل و اصلاح

رژیم غذایی نامناسب

بر گرفته از عادات غذای نامناسب هستند که باعث افزایش سه عامل خطر بیماریهای قلبی عروقی، یعنی افزایش وزن، کلسترول و فشار خون می‌شود؛ در واقع عادات غذایی، یکی از مهمترین عوامل موثر در شکل‌گیری الگوی غذایی انسان هستند که تعیین‌کننده چگونگی انتخاب، آماده کردن، طبخ، مصرف و نگهداری موادغذایی است.

عادات غذایی ریشه در عوامل مختلفی مانند شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی، کشاورزی و بسیاری عوامل دیگر دارد که سینه به سینه  و نسل به نسل به افراد رسیده و ریشه در باورهای انسان دارد. گاهی معمولا بدون تفکر و تعمق، از عادات غذایی پیروی می کنیم و توجهی به اثرات آنها در سلامت خود نداریم، در حالی که بسیاری از عادات غذایی معمول ما ممکن است نا مناسب بوده و اثرات نامطلوب و گاه جبران ناپذیری در سلامت ما بجای گذارد برخی از مهمترین این عادات مانند افزودن نمک زیاد به غذا، مصرف زیاد مواد سرخ کردنی، استفاده زیاد از غذاهای فراوری شده مانند غذاهای کنسروی –سوسیس-کالباس و…. مصرف کم سبزیجات و میوه ها در رژیم غذائی روزانه و بسیاری موارد دیگر که بر سلامت قلب تاثیر سوء دارند.

دخانیات

استعمال سیگار سردسته عوامل خطر زای عمده ، مهم و قابل پیشگیری بیماری های قلبی عروقی بوده استعمال سیگار نه تنها برای فردسیگاری بلکه برای افراد غیر سیگاری مانند نوزادان، اطفال و افراد در مواجهه با دود سیگار (سیگاریهای دست دوم ) هم مضر است. سیگار به واسطه مونوکسید کربن و نیکوتین تولیدی خود تاثیرات زیان آورش را بر قلب اعمال می کند. مونوکسیدکربن موجود در دود سیگار با هموگلوبین سلولهای قرمز خون ترکیب می شود و کربوکسی هموگلوبین به وجود می آورد در نتیجه مقدار اکسیژن فابل دسترس برای عضله قلب کاهش می یابد. نیکوتین تولید آدرنالین و نور آدرنالین را زیاد می کند، این هورمون ها هردو سرعت ضربان قلب را در دقیقه افزایش می دهند و موقتا سبب بالا رفتن میزان فشار خون می‌شوند؛ مونوکسید کربن و نیکوتین چسبندگی پلاکت ها را افزایش می دهند و در نتیجه احتمال تشکیل لخته خون را بالا می برند. این دو ماده همچنین باعث ایجاد صدمه به پوشش درونی رگهای خونی می شوند و آنها را مستعد ابتلا به تصلب شرایین می‌کنند.

کلسترول خون بالا

کلسترول ماده‌ای نرم و چربی مانند است که در جریان خون و تمامی سلول‌های بدن یافت می‌شود؛ ممکن است چربی‌های اشباع، چربی‌های ترانس و کلسترولی که می‌خوریم سطح چربی خون را افزایش دهند؛ کلسترول بالای خون نشان‌دهنده احتمال بالای خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی است.

به دلیل رسوب کلسترول، پلاک و سایر رسوبات چربی در دیواره سرخرگ‌ها، ممکن است سرخرگ‌های تغذیه‌کننده قلب چنان دچار گرفتگی شوند که میزان جریان خون کاهش یابد و سبب بروز درد قفسه سینه شود؛ اگر لخته خون تشکیل شود و سرخرگ را دچار انسداد کند ممکن است حمله قلبی رخ دهد و اگر یک لخته خون، یک سرخ‌رگ خونرسانی‌کننده مغز را دچار انسداد کند سکته مغزی رخ می‌دهد چون کلسترول و سایر چربیها در خون حل نمی‌شوند، جهت انتقال به سلولها از ناقلی به نام لیپوپروتئین استفاده می‌کنند. LDL (لیپو پروتئین با چگالی بالا)، اغلب نوع بد نامیده می‌شود، زمانی که  LDL در خون از محدوده مجاز بیشتر شود به چربی‌ها و سایر مواد چسبیده و در دیواره سرخرگ رسوب می‌کند، در نتیجه سرخرگ را دچار انسداد و تنگی می‌کند، اگر این پلاک بر روی دیواره سرخرگ، کنده شود، ایجاد لخته خون می‌کند و ممکن است سبب سکته مغزی و قلبی شود؛ در عوض نوع خوب کلسترول، HDL (لیپو پروتئن باچگالی پایین) سبب خارج ساختن کلسترول خطرناک به خارج از سرخرگ می‌شود.

حال باید دید سطح کلسترول تام، LDL ،HDL، در چه محدوده‌ای قرار بگیرند تا تاثیر مثبت بر سلامت قلب و عروق داشته باشند. تنها راه تشخیص کلسترول خون آزمایش خون (چربی خون) است که این آزمایش اطلاعاتی در مورد کلسترول تام ، LDL ( چربی بد یا دارای اثر ات بد بر روی قلب و عروق). HDL ( چربی خوب یا دارای اثر ات مثبت بر روی قلب و عروق ) به دست می دهد.

سطح کلسترول تام خون ( Total Cholesterol)

– کمتر از mg/dl  200 مطلوب ( میزان پایین خطر ).

– Mg/dl  239- 200 بینابینی، ( افزایش میزان خطر )

– Mg/dl  240  یا بیشتر، بالا ( افزایش میزان خطر به بیش از دو برابر سطح مطلوب ).   

HDL سبب کاهش میزان خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی می‌شود؛ بر خلاف سایر انواع کلسترول هر چه سطح‌اش بیشتر باشد برای قلب مفیدتر است. می توان سطح  HDL خون را از طریق ترک سیگار، کاهش اضافه وزن، فعالیت جسمی بیشتر، افزایش داد.

سطح کلسترول HDL

–  کمتر از mg/dl 40  در مردان پائین ( افزایش میزان خطر )

–  کمتر از  mg/dl  50  در زنان پائین ( افزایش میزان خطر )

mg/dl 60  -l  یا بیشتر بالا ( کاهش میزان خطر )

سطح کلسترول LDL

– کمتر از  100  mg/dl  مطلوب در مبتلایان به بیماری قلبی و دیابت

– 129 تا 100  mg/dl  بالای حد طبیعی

– 159 تا  130  mg/dl  نسبتا بالا

– 189 تا  160 mg/dl  بالا

– mg/dl  190l  یا بالاتر بسیار بالا (9).

تری گلیسیرید

تری گلیسیریدها از منابع عمده تامین انرژی در بدن هستند؛ تری گلیسیریدها از مواد غذائی تامین شده و هم بدن قادر به ساختن آن است، با بالا رفتن سن، افزایش وزن یا هر دو، سطح  تری گلیسیرید  و کلسترول  افزایش می‌یابد. بسیاری افراد مبتلا به دیابت و بیماری قلبی عروقی، دارای سطوح بالای تری گلیسیرید هستند ( 9).

دیابت

یک عامل خطرزای بیماری های قلبی عروقی است؛ در فرد مبتلا به دیابت (قند خون ) بدن به اندازه کافی انسولین نمی‌سازد، یا اینکه نمی‌تواند از انسولین به صورت مناسب استفاده کند ( و یا هر دو )، در نتیجه سبب افزایش سطح قند خون شده و بیشتر غذای مصرفی جهت تولید انرژی در بدن  تبدیل به گلوکز ( یا قند ) می‌شود. لازم به توضیح است که انسولین هورمونی است جهت تبدیل قند و سایر غذاها به انرژی و کمک به گلوکز جهت ورود به سلولهای بدن.

دیابت دو نوع است، نوع اول: دیابت وابسته به انسولین که کنترل آن نیاز به تزریق انسولین دارد و نوع دوم:  نوع معمولی در میانسالان  و کسانی که بدنشان به انسولین مقاومت نشان می‌دهد، رخ می‌دهد و با رژیم غذایی مناسب و داروهای خوراکی کنترل می‌شود. هر دو نوع دیابت می‌توانند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب را افزایش دهد. بخشی از این افزایش خطر ابتلابه دلیل وجود عوامل خطر دیگر، مانند چاقی، افزایش کلسترول خون و فشارخون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو است.

فشار خون بالا

چگونه قلب خود را از کار بیندازیم

نام دیگر آن پرفشاری خون یا هیپرتانسیون (HBP) است؛ پرفشاری خون یعنی اینکه مقدار فشار خون در رگها افزایش یافته باشد. فشار خون نیرویی است که خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌کند و به صورت، مثلا دو عدد  mmHg 120/80  نوشته می شود.

عدد بالائی نشان‌دهنده فشار سیستولیک است یعنی زمانی که قلب دارای ضربان است و عدد پاینی نشان‌دهنده فشار دیاستولیک است یعنی زمان استراحت قلب که بین دو ضربان است.

فشار خون طبیعی زیر mmHg 120/80  است و اگر شما بزرگسال هستید و فشار خون شما بین   mmHg 120-139 و یا فشار خون دیاستول بین mmHg 80-89 باشد (یا هر دو )، شما در مرحله پیش از فشار خون هستید. پر فشاری خون، فشار خون سیستولیک بالای 140 و یا بیشتر و یا فشار خون دیاستولیک بالای 90 و یا بیشتر است که البته باید به مدت طولانی بالا باشد؛ غالبا پر فشاری خون دارای هیچ علامتی نیست در این موارد تنها راه شناسایی آن اندازه گیری آن است.

فشار خون بالا موجب سختی عروق، تصلب شرائین و در نهایت ایجاد سکته قلبی و مغزی می‌شود.

کم تحرکی

حالتی است که در آن یک فرد بزرگسال یا کودک فعالیت فیزیکی کافی نداشته یا ورزش نمی کند. این امر به واسطه رشد انواع منفعل سرگرمی از قبیل تلویزیون، بازی های ویدیوئی و استفاده از کامپیوتر و به موازات آن تغییر مشاغل از کارهای فیزیکی و یدی به مشاغل دفتری و پشت میز نشینی و تمایل بیشتر مردم به این مشاغل می باشد. مطالعات مختلفی تاثیر منفی این نوع ازسبک زندگی را نشان داده است، از شایع ترین عوارض آن، افزایش وزن و چاقی است که به دنبال آن افزایش بیماری های قلبی عروقی، دیابت و انواع سرطان ها را در پی خواهد داشت. کم تحرکی همچنین می تواند تاثیر منفی روی سیستم ایمنی بدن گذاشته که منجر به پیامدهای منفی روی سلامت فرد می شود. البته لازم به توضیح است که سبک زندگی کم تحرک لزوما مترادف با تنبلی  نیست زیرا یک فرد می تواند در محیط خانه یا کار بسیار پر مشغله باشد اما فرصتی برای ورزش کردن نداشته نباشد.

اضافه وزن و چاقی

 یکی دیگر از عوامل خطرزای بیماریهای قلبی عروقی است. البته اضافه وزن و چاقی می تواند باعث پر فشاری خون شود که خود از عوامل زمینه ساز بیماری قلبی عروقی است. در ابتدا لازم به توضیح است اضافه وزن و چاقی به عنوان تجمع غیر طبیعی و یا بیش از حد چربی در بدن که ممکن است سلامتی را مختل کند، تعریف شده است.

دسته بندی اضافه وزن و چاقی در افراد بزرگسال بوسیله شاخص توده بدنی (BMI) که شاخص ساده وزن به قد است، از روی جدول یا با فرمول وزن تقسیم بر مجذور قد (kg/m2 ) قابل محاسبه به شکل زیر است (14).

–  BMI  تا 29-25  نشانه اضافه وزن است.

– BMI  بزرگتر یا برابر با 30 نشانه چاقی است.

BMI دارای بعضی از محدودیت ها است. به عنوان مثال، BMI لزوما منعکس کننده توزیع چربی بدن و یا توصیف همان درجه از چاقی در گروه های مختلف مردم نیست. بنابراین ساده ترین راه به منظور سنجش خطر ابتلا به یک بیماری مزمن مانند بیماری قلبی عروقی اندازه گیری دور کمر است (15). اندازه گیری دور کمر باید فقط برای بزرگسالان مورد استفاده قرار گیرد تا نشان دهد، چقدر در معرض بروز بیماریهای مزمن از جمله بیماری های قلبی عروقی هستند. اما برای کودکان و جوانان ریسک افزایش دیده نشده است. دور کمر بیش از 90 سانتی متر در مردان و دور کمر بیش از 80 سانتی متر در زنان با افزایش خط ابتلاء به بیماری های قلبی عروقی همراه است. اما دور کمر بیشتر از 102 سانتی متر در مردان و دور کمربیش از 88 سانتی متر  در زنان به شدت نشان دهنده افزایش خطر بیماری های فلبی عروقی  و  بروز مشکلات جدی از جمله بیماری های مزمن مانند برخی سرطان ها، بیماری های قلبی و دیابت نوع  2 است  (16).

افسردگی

افسردگی از رایج‌ترین اختلالات روانی است و در بیشتر مواقع با اضطرابی کم و بیش شدید همراه است (17). مطالعات نشان داده است، افرادی که از افسردگی رنج می برند ویا از نظر اجتماعی منزوی هستند در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

استرس

استرس عبارت‌ است‌ از واکنش های‌ فیزیکی‌، ذهنی‌ و عاطفی‌ که‌ در نتیجه‌ تغییرات‌ و نیازهای‌ زندگی‌ فرد، تجربه‌ می‌شوند. استرس می تواند مثبت یا منفی باشد. استرس‌ مثبت‌ می‌تواند یک‌ انگیزه‌ دهنده‌ باشد اما استرس منفی زمانی است که وضعیت یا موقعیتی خارج از کنترل باشد یا اینگونه تصور شود. در این حالت استرس می تواند در درازمدت تاثیر سوء بر سلامت بگذارد البته افراد واکنش های متفاوت به شرایط و موقعیت های استرس زا می دهند. رویدادی ممکن است از نظر فردی  شاد و لذت بخش و از نظر فرد دیگری ملالت آور و خسته کننده باشد. در زیر برخی از عوامل استرس زا مشترک  که می تواند مردم را در تمام مراحل زندگی تحت تاثیر قرار دهد نامبرده شده است.

– بیماری، در خود فرد و یا عضوی ازخانواده یا دوستان.

– مرگ عزیزان

– مشکلات در یک رابطه شخصی

– فشار کاری

– شروع یک کار جدید

– بیکاری

– بازنشستگی

– بارداری

– ازدحام

– نقل مکان.

– مشکلات روزمره

– مشکلات حقوقی

– نگرانی مالی

– کمال گرائی

 گاهی اوقات، افراد ممکن است استرس خود را با واکنش‌هایی نظیرخشم، احساس گناه، ترس، خصومت، اضطراب  و نوسان خلق نشان دهند و برخی دیگر با چالش های زندگی به سهولت مواجه شوند. اگر استرس مدیریت نشود می‌تواند منجر به مشکلات عاطفی، روانی و حتی فیزیکی، از جمله بیماری های قلبی، فشار خون بالا، درد قفسه سینه، یا نامنظم بودن ضربان قلب شود.

استرس  مداوم باعث افزایش هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول می‌شود؛ مطالعات رابطه استرس و لخته شدن خون و در نهایت افزایش خطر حمله قلبی را نشان می‌دهد؛ استرس به خودی خود ممکن است یک عامل خطر باشد یا می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد سایر عوامل خطر (مانند کلسترول بالا یا فشار خون بالا) شود به عنوان مثال افراد وقتی تحت استرس هستند، فشار خون  آنها  بالا می‌رود، ممکن است پرخوری کنند یا کمتر  ورزش کرده و سیگار بیشتری بکشند …

ادامه دارد …

چون بیماری های قلبی دومین علت مرگ و میر در جهان است پس اشتباهاتی که سلامت قلب را به خطر می اندازد انجام ندهید.

در حالی که یک قلب سالم چیزی است که همه ما می خواهیم داشته باشیم, اما بیماری های قلبی – عروقی با استفاده از برخی عادات ساده و روزمره می توانند تفاوت بزرگی در میزان سالم بودن قلب داشته باشند.

بیایید با هم در این بخش از سلامت نمناک نگاهی به عادات روزانه خود بیندازیم که برای قلب بد هستند, همچنین اینکه چطور می توانیم از آن ها دوری کنیم.

1. خیلی زیاد بی حرکت بودن:

چگونه قلب خود را از کار بیندازیم

حتی اگر به طور منظم ورزش کنید, ساعت ها نشستن در نهایت خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد. فقدان حرکت بر سطح چربی و قند خون تاثیر می گذارد.بنابراین, قلب خود را رها کنید و به طور متناوب راه بروید و فعالیت های زیادی داشته باشید.

2. ترک استرس، خصومت و افسردگی بدون کنترل:

نحوه برخورد شما با احساساتتان می تواند بر سلامت شما تاثیر بگذارد و رها کردن بدون کنترل احساساتی مانند استرس, رنجش و افسردگی برای قلبتان ضرر دارد.به جای فرو نشاندن احساسات خود, درباره مشکلاتتان صحبت کنید.هرگز فواید سلامتی حمایت اجتماعی و خنده همیشگی را دست کم نگیرید.

3. نادیده نگرفتن خرناس:

در برخی موارد, خرناس می تواند بیش از یک مشکل کوچک باشد.در واقع خرناس می تواند نشانه ای از آپنه انسدادی خواب باشد, یک اختلال که با تنفس منقطع در طول خواب مشخص می شود که می تواند باعث افزایش شدید فشار خون شود و افرادی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند, ریسک بالاتری برای آپنه خواب دارند پس اگر خرناس می کشید و اغلب احساس خستگی می کنید, با پزشک خود صحبت کنید.

4. نخ دندان نزدن:

مطالعات نشان داده اند ارتباط قوی بین بیماری لثه ای و بیماری قلبی وجود دارد. ضروری است که در جلوگیری از بیماری لثه, پلاک که در طول زمان بر روی لثه ایجاد می شود, جلوگیری شود.در نتیجه, باکتری ها می توانند باعث التهاب در بدن شوند.

5. عدم استفاده از زمان برای تقویت ارتباطات:

در حالی که زمان هایی هم تنها بودن ضروری است, اما باید زمان تقویت و ایجاد ارتباط با خانواده و دوستان را هم برای خود داشته باشید.افرادی که این کار را انجام می دهند, زندگی طولانی تر و سالم تری دارند.

6. داشتن ذهنیت همه چیز یا هیچ چیزی:

شما ممکن است با نیت خیر به تمرین خود بپردازید و سپس ناگهان تمرینتان را متوقف کنید. به جای داشتن یک رویکرد تمام – یا – هیچ، مهم تر است که به ورزش منظم بپردازید و برای مدت طولانی در آن بمانید.

7. خوردن گوشت قرمز:

در مطالعات اخیر نشان داده شده است که گوشت فرآوری شده مانند بیکن و هات داگ می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.در نتیجه, هدف این است که کم تر از 10 % غذاهای شما از حیوانات و محصولات حیوانی باشند.

8. فکر کردن به اینکه در خطر نیستید:

بیماری های قلبی و عروقی از جمله سکته مغزی, بیماری های قلبی و نارسایی بیش از هر بیماری دیگری از جمله سرطان جان انسان ها را می گیرد.

9. سیگار کشیدن:

در حالی که تاثیرات این عادت بد ممکن است در ذهن شما نهادینه شود,اما ارزش تکرارش را دارد (ترک کردن).سیگار کشیدن به قلب آسیب می زند, لخته های خونی را توسعه می دهد و می تواند جریان خون را به قلب مسدود کند, همچنین به تجمع پلاک ها در سرخرگ ها منجر میشود. سیگار کشیدن برای اطرافیان شما هم مضر است.در حقیقت، در حدود 46000 نفر سیگاری هر ساله به دلیل دود دست دوم از بیماری قلبی می میرند.

10. حذف یا توقف دارو:

اگر حالتان خوب باشد فراموش کردن استفاده از دارو آسان است.فشار خون بالا قاتل خاموش نامیده می شود، چون شما آن را احساس نمیکنید، اما احساس خوب هیچ توجیهی برای توقف خوردن قرص ها نیست.

11. رژیم غذایی کم میوه و سبزی:

رژیم غذایی سالم یک رژیم غذایی گیاهی است.شامل میوه ها و سبزیجات، آجیل، غلات سبوس دار و پروتیین میباشد. مطالعات نشان می دهند افرادی که بیش از 5 وعده میوه و سبزیجات را در روز می خورند، در حدود 20 درصد از خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را نسبت به افرادی که کم تر از سه وعده در روز می خورند، کاهش می دهند.

12. عدم توجه به علائم فیزیکی:

اگر احساس می کنید که قفسه سینه تان فشار اضافی رویش است، و یا بعد از بالا رفتن از پله ها احساس راحتی نمی کنید (به خصوص اگر عادت داشتید که بدون مشکل قدم بزنید)، وقت آن است که با پزشک خود چک کنید.”زمان ماهیچه است”، بنابراین هر چه سریع تر درمان شوید، احتمال آسیب دائمی به ماهیچه قلب تان کم تر است.

13. خوردن خوراکی هایی با نمک بیش از حد:

پیش از بارها در بخش سلامت نمناک خوانده اید که فشار خون بالا عامل اصلی خطر سکته، نارسایی کلیه و حمله قلبی است. بنابراین ضروری است که نمک را به حداقل برسانید.در حقیقت اکثر ما باید مصرف سدیم مان را در زیر 2300 میلی گرم در روز نگه داریم، اما اگر فشار خون بالایی داشته باشید یا بیش از 50 باشد، مصرف نمک باید به 1500 میلی گرم کاهش یابد.از خوردن غذاهای کم ارزش خودداری کنید و حتما برچسب های غذایی را برای محتوای سدیم بخوانید.

14. خوردن کالری خالی

باید از غذاهای پر شکر، پر چربی و روغنی اجتناب شود، نه تنها به این خاطر که کالری زیادی دارند، بلکه اینها مواد مغذی بسیار کمی دارند و یا اصلا ندارند.بنابراین رژیم غذایی که مملو از کالری پوچ است، ریسک چاقی و دیابت را افزایش می دهد.در عوض، غذاهایی را انتخاب کنید که غنی از مواد مغذی هستند، مانند میوه ها، حبوبات سبوس دار، تخم مرغ، لوبیا و نخود فرنگی و دانه کولا، گوشت بدون چربی و شیر کم چرب و شیر بدون چربی.

15. ننوشیدن قهوه به اندازه کافی:

یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف مقدار متوسط قهوه می تواند خطر شریان های مسدود شده را کاهش دهد.این مطالعه نشان داد افرادی که قهوه می نوشند، خطر کمتری از داشتن مقادیر کلسیم در عروق کرونری (کشتی هایی که خون اکسیژن دار را به ماهیچه قلب می اورند) دارند – شاخصی از بیماری های قلبی.

مصرف دارو ها اگر طبق تجویز و دستور دکتر انجام بگیرد می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد که شاید جبران پذیر نباشد. مصرف قرص های لاغری باید طبق دستور دکتر انجام شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ ایست قلبی بر اثر مصرف قرص و دارو امری است که شاید شایع نباشد اما اتفاق می افتد. شاید شنیده باشید که بعضی از افراد بر اثرمصرف قرص های لاغری دچار مشکلات قلبی شده اند. در این مقاله به بررسی قرص هایی که موجب ایست قلبی می شوند پرداخته ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف قرص‌های لاغری می‌تواند نامنظمی شدید ضربان قلب را ایجاد کند و در برخی موارد به ایست قلبی و مرگ ناگهانی منجر شود.

دکتر مسعود اسلامی با بیان این که مصرف قرص‌های لاغری عوارض شدیدی بر ضربان قلب دارد اظهار داشت: مصرف قرص‌های لاغری مخصوصا نوع گیاهی به دلیل افزودن موادی به آنها موقع ساخت می‌تواند نامنظمی شدید ضربان قلب را موجب شود. وی افزود موارد متعددی در مجلات معتبر دنیا درباره مرگ ناگهانی استفاده کنندگان از این قرص‌ها گزارش شده است.

استادیار گروه قلب و عروق بیمارستان امام خمینی (ره) گفت:‌هفته گذشته خانم جوانی را در بیمارستان بستری کردم که از قرص‌های لاغری که در ماهواره تبلیغ می‌شد استفاده کرده بود و به دلیل نامنظمی ضربان قلب ناچار شدیم برای او باتری قلب بگذاریم.چگونه قلب خود را از کار بیندازیم

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی نسبت به عوارض این قرص‌ها اظهار داشت: باید نسبت به مصرف این قرص‌ها اطلاع‌رسانی شود زیرا ایست قلبی و مرگ ناگهانی نتیجه مصرف قرص‌های لاغری است. دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های قلب و عروق ادامه داد بسیاری از این داروهای گیاهی کاهش وزن در کشورهای غربی ممنوع است حتی آنهایی که در دو سال گذشته در این کشورها ساخته شده و طرفداران زیادی نیز پیدا کرده بودند به دلیل عوارض قلبی از بازار جمع‌آوری شده‌ است.

اسلامی در پاسخ به این سوال که مصرف ونوستات چه عوارضی در پی خواهد داشت گفت ونوستات باید با تجویز پزشک باشد. برخی تصور می‌کنند باید روزانه سه قرص ونوستات بخورند تا لاغر شوند در حالی که این دارو وقتی موثر است که قبل از خوردن غذایی چرب مصرف شود مثلا فردی در مهمانی یک عدد ونوستات می‌خورد تا چربی آن غذا جذب نشود در بهترین شرایط ونوستات اگر به طور منظم و قبل از غذای اصلی مصرف شود می‌تواند سه درصد وزن را کاهش دهد بنابر این نباید انتظار چشمگیری از ونوستات در دراز مدت داشته باشند.

دبیر علمی شانزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های قلب و عروق افزود تغییر سبک زندگی با ورزش و مصرف غذاهای طبیعی در کاهش وزن و سلامت افراد بسیار موثر است.

وی با اشاره به مکانیسم اثر قرص‌های لاغری گفت  این قرص‌ها شبیه آمفتامین‌ها عمل می‌کنند مانند آنچه در شیشه وجود دارد مکانیسم اینها به گونه‌آی است که بر سیستم قلب و ضربان آن اثر می‌گذارند و ضربان قلب را به شدت افزایش می‌دهند. وی افزود در موارد شدید آریتمی بطنی ایجاد می‌کنند که منجر به ایست قلبی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد مصرف شیشه عضله قلب را ضعیف می‌کند و موجب می‌شود تا عضله قلب تنها 15 درصد کار کند بنابراین باید نسبت به عوارض قلبی که در پی مصرف شیشه و قرص‌های لاغری که به نظر می‌رسد ترکیباتی مشابه آمفتامین‌ها دارند هشدار داده شود.

 

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

همه می دانند که قلب یک عضو حیاتی است و هیچ کس بدون آن قادر به زندگی نیست. با این حال، وقتی به سراغ آن می روید، متوجه می شوید که قلب فقط یک پمپ است؛ یک عضو مهم و پیچیده، اما همچنان فقط یک پمپ.

همانند دیگر پمپ ها، قلب هم ممکن است نیازمند تامیر باشد و به نواقصی بر بخورد. به همین دلیل، لازم است که حداقل اطلاعات لازم را در مورد یکی از مهم ترین اعضای بدن خود بدانیم تا شاید بدین وسیله قادر باشیم از خطر بیماری های قلبی بکاهیم.

در ایالات متحده آمریکا، امراض قلبی در مرگ و میر پیشتاز هستند. هر روز، 2 هزار آمریکایی به این دلیل از بین می روند که اگر شفاف تر نگاه کنیم، می شود هر 44 ثانیه یک بار. خبر خوب این است که مرگ و میر به دلیل مشکلات قلبی، هر سال نسبت به سال پیش کاهش یافته و مردم کمتری را به کام مرگ می کشد. با این حال، هنوز هم بیماری های قلبی، علت درجه یک مرگ آمریکایی ها هستند، حتی پیش از اینکه پای شان به بیمارستان برسد و درمان شوند.

در فرهنگ، ادبیات، روانشناسی، منطق، فلسفه و هر دانش عرفانی، قلب جایگاهی ویژه دارد و به عنوان نماد حقیقی عشق از آن یاد می شود. اما چرا؟ چرا جایگاه یک پمپ خون تا این حد نزد انسان بالا است؟ در این مطلب متوجه نکات بسیاری در ارتباط با آن خواهید شد.

چگونه قلب خود را از کار بیندازیم

قلب یک حفره توخالی و ماهیچه ای مخروطی است که میان شش ها و پشت جناغ سینه قرار گرفته است. دو-سوم قلب در نیمه چپ و یک-سوم آن در نیمه راست بدن قرار گرفته است. قسمت تحتانی این مخروط به سوی پایین و در نیمه راست بدن قرار گرفته.

وزن قلب انسان بالغ در زنان حدود ۲۵۰ گرم و در مردان ۳۰۰ گرم است و این یعنی وزن قلب انسان کمتر از ۰.۵ درصد کل توده بدن را به خود اختصاص می دهد. علاوه بر این، قلب 12 سانتی متر طول و 8 الی 9 سانتی متر عرض دارد و ضخامت آن در حدود 6 سانتی متر است.

این عضو از سه لایه با نام های اندوکاردیوم (لایه نرم داخلی)، میوکاردیوم (بخش ضخیم و ماهیچه ای) و پریکاردیوم (پرده ای نازک که میوکاردیوم را فراگرفته) تشکیل شده است.

قلب به 4 بخش تقسیم می شود:

هر یک از این حفره ها، یک مجرای خروجی یک طرفه دارند که مانع بازگشت دوباره خون می شوند. زمانی که هر حفره به کار می افتد، مجرای انتهایی آن نیز باز می شود و وقتی حفره به حالت ثبات در می آید، آن مجرا نیز بسته می شود تا خون باز نگردد. دریچه ها عبارت اند از:

وقتی عضلات قلب منقبض می شوند (به این فرآیند سیستول می گویند)، پمپاژ خون دو مرحله ای آغاز می شود. در مرحله اول، دهلیزهای راست و چپ همزمان با یکدیگر منقبض شده و خون را وارد بطن های راست و چپ می کنند.

سپس، بطن ها همزمان با یکدیگر شروع به کار می کنند تا خون را از قلب خارج کنند. سپس عضلات قلب برای لحظاتی استراحت می کنند (به این فرآیند دیاستول می گویند) تا آماده تپش بعدی شوند.

بخش راست و چپ قلب، عملکردهای متفاوتی دارند. سمت راست، خون با غلظت کم اکسیژن را دریافت کرده و آن را به شش ها می فرستد تا غنی از اکسیژن شوند و دی اکسید کربن را رها کنند. اما بخش چپ، خون غنی از اکسیژن را از شش دریافت می کند و به سراسر بدن می فرستد تا سلول های بدن تغذیه شوند.

ضربان قلب در سنین مختلف، کاملا متفاوت است. به طور کلی بر اساس این جدول می توان به نتیجه ای کلی در مورد فعالیت قلب داشت:

خون از طریق دو رگ اصلی وارد بخش راست قلب می شود: ورید اجوف فوقانی (SVC) و ورید اجوف تحتانی (IVC).

SVC خون را از نیمه بالایی بدن انسان جمع آوری کرده در حالی که IVC از نیمه پایینی خون را به قلب می برد. خون سپس از SVC و IVC خارج شده تا وارد دهلیز راست شود.

وقتی که دهلیز راست (3) منقبض می شود، خون از طریق دریچه سه لختی (4) رد شده و وارد بطن راست (5) می شود. وقتی بطن راست منقبض شد، خون از درون دریچه ریوی (6) رد شده و به شریان ریوی (7) ریخته شده تا به شش ها رسیده و اکسیژن دریافت کند.

خون سپس از شش توسط وریدهای ریوی (8) به قلب یا به طور دقیق تر به دهلیز چپ (9) باز می گردد. وقتی این دهلیز به کار می افتد، خون از طریق دریچه میترال (10) به بطن چپ (11) می رود. بطن چپ، به سبب پمپاژ خون به درون درچه آئورتی (12) و آئورت (13) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آئورت، شاهرگ اصلی بدن است که تمامی خون اکسیژن دار را دریافت کرده و به سراسر بدن پخش می کند. به همین دلیل، بطن چپ از ماهیچه های قدرتمندتری برخوردار بوده تا بتواند از پس وظیفه مهمی که دارد برآید و خون را کاملا از قلب، برخلاف فشارهای پیرامونی خارج کند.

مسیر رسیدن خون به شش ها را یکبار دیگر مرور می کنیم:

و سپس خون از شش این مسیر را طی می کند و به قلب می رسد:

تا به حال از خود پرسیده اید که چه چیزی سبب به کار افتادن ماهیچه های قلب می شود؟ چطور این اتفاق در هر ثانیه و به طور خودکار تمام روز و تمام عمر رخ می دهد؟ آن هم بدون لحظه ای توقف.

پاسخ را باید در میان سلول هایی جسنجو کرد که قابلیت تولید امواج الکتریکی دارند. سلول های ایجاد کننده ضربان قلب، سرتاسر قلب را پوشانده اند و با آزاد کردن مقدار خاصی انرژی الکتریکی، عضلات قلب را به کار می اندازند. برای رسیدن به 72 تپش در دقیقه، این سلول ها زیر یک ثانیه باید قادر با آزادسازی الکتریسیته باشند.

ضربان ساز طبیعی قلب را گره سینوسی می نامند که در دهلیز راست واقع شده و رشته ای به آن متصل است که این جریان را به دیگر نواحی قلب نیز می برد.

الکتریسیته از گره سینوسی (1) خارج شده و در طول دهلیز راست و چپ می گذرد و سبب انقباض هر دو با یکدیگر می شود. این اتفاق طی 0.04 ثانیه رخ می دهد. حالا یک وقفه طبیعی پدید می آید که به دهلیز اجازه انقباض و به بطن ها فرصت پر شدن از خون را می دهد. موج الکتریسیته سپس به گره دهلیزی (2) و باندل هیس (3) می رسد تا در نقطه ای به دو شاخه تقسیم شود (4). پس از دو شاخه شدن، الیاف پورکنژ در سرتاسر بطن های راست و چپ پخش می شوند و سپس انقباض آن می گردند.

هر یک از بافت های الکتریکی موجود در قلب، این قابلیت را دارند که یک ضربان ساز باشند، با این حال، گره سینوسی سریع تر از دیگر بافت ها می تواند این کار را انجام دهد، بنابراین کنترل شرایط را در دست دارد. اگر گره سینوسی از کار افتد، دیگر بخش ها مسئولیت را به عهده می گیرند، اما در این شرایط، قلب به خوبی گذشته کار نمی کند.

اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک نیز در مواردی کنترل قلب و میزان تپش را بر عهده می گیرند. اعصاب سمپاتیک سبب افزایش ضربان قلب می شوند اما موقعی که اعصاب پاراسمپاتیک به کار می افتد، عکس آن رخ می دهد.

تمام این سیستم، امواج الکتریکی پدید می آورد که قابل اندازه گیری هستند و در گرافی به نام الکتروکاردیوگرام (EKG) قابل نمایش است. در تصویر زیر یک EKG را مشاهده می کنید:

هر یک از این بخش ها در نوار قلب نامی دارد:

پزشکان به وسیله نوار قلب می توانند تشخیص دهند که فرد در کدام ناحیه از قلب خود دچار مشکل است و در صورت لزوم فعالیت های لازم را انجام دهند.

عروق کرونر، همان رگ هایی هستند که باید با خوردن غذای سالم و کم چرب سالم و کاملا باز نگه داریم. در صورتی که این عروق مسدود شوند، نتیجه ای بهتر از حمله قلبی نخواهد داشت.

قلب، درست همانند دیگر ارگان ها، به خون برای تغذیه شدن نیازمند است. اکسیژن و دیگر مواد مغذی باید با سلول های قلب برسند تا بتواند به فعالیت صحیح خود ادامه دهد. برخلاف آنچه که احتمالا تصور می کنید، ماهیچه ها اکسیژن و مواد مغذی را از خونی که درونش پمپاژ می شود دریافت نمی کنند، بلکه خود دارای رگ های خاصی است که دورتادور قلب را پوشش داده اند. تقریبا 4 الی 5 درصد کل خونی که از قلب خارج می شود، وارد عروق کرونر می شود تا قلب را تغذیه کنند.

دو کرونر اصلی چپ و راست از آئورت بر می آیند که کرونر اصلی چپ، خود به دو بخش تقصیم شده تا خون را به تمامی بخش ها برساند.

گرفتگی این عروق و مسدود شدن آن ها، منجر به تغذیه نادرست قلب خواهد شد و اگر قلب به خوبی کار نکند، سلامت نیز به خطر می افتد. بنابراین بسیاری از حملات قلبی، در نتیجه خون رسانی نادرست است.

قلب در هر تپش، 70 میلی لیتر خون را پمپاژ می کند و همانطور که پیش تر اشاره شد، در هر دقیقه، انسان عادی 72 تپش خواهد داشت. بنابراین یک انسان سالم در هر دقیقه 5 لیتر، در هر روز 7200 لیتر، در هر سال 2 میلیون و 600 هزار لیتر و طی هفتاد سال عمر، بیش از 184 میلیون لیتر خون پمپاژ می کند. آمار خیره کننده ای برای یک پمپ 300 گرمی هستند.چگونه قلب خود را از کار بیندازیم

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.


Downloads-icon

26 روش کلیدی برای اینکه قلب خود را مانند روز اول سالم نگه داریم!شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که برخورد یک گلوله به قلب شما و یا چنین سناریویی می‌تواند به قلب و متعاقب آن به شما آسیب برساند ولی این قضیه بندرت به وجود می‌آید ولی موضوعی که بسیار به وجود می‌آید آسیب‌دیدگی تدریجی قلب شماست، بدین گونه که قلب شما بر اثر یک مجموعه برخوردهای نامناسب ما در سبک زندگی خود به مرور تحلیل می‌رود تا اینکه نهایتاً از کار می‌افتد، حال هدف از این مقاله بررسی سبک‌های زندگی مناسب است تا بتوانیم خسارات وارده را از این طریق به حداقل برسانیم.

 

  بیشتر به زندگی زناشویی خود اهتمام بورزیدتحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در ماه حداقل 2 بار رابطه زناشویی برقرار می‌کنند نسبت به افرادی که این رقم برای آن‌ها کمتر است حدود 45% کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و دلیل آن نیز موارد زیادی عنوان شده که از افزایش جریان خون در رگ‌ها گرفته تا کاهش اضطراب‌های روزمره را شامل می‌شود. پس اگر به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت می دهید این توصیه را جدی بگیرید.

 

چگونه قلب خود را از کار بیندازیم

 بیشتر گردو مصرف کنیدمطالعات نشان می‌دهد که مصرف خشکبار بخصوص گروه مغزدار آن می‌تواند به بهبود قلب شما کمک کند زیرا مواد معدنی که در خشکبار به‌ویژه گردو وجود دارد شامل مقدار زیادی از گروهای اسیدهای چرب مفید برای بدن است همچنین درون گردو، مقدار فراوانی امگا 3 وجود دارد که در رابطه با خواص امگا 3 کم گفته نشده است پس اگر می‌خواهید قلبتان بهتر کار کند مصرف خشکبار به‌ویژه گردو را فراموش نکنید.

 

مرتب ضربان قلب خود را اندازه بگیریددکتر پیر تودور معاون بیمارستان گرند روند دراین‌باره توضیح داده که اگر هر شخص ضربان خود را چک کند اطلاعات زیادی از قلب خود می‌تواند داشته باشد به‌گونه‌ای که یک شخص سالم به‌صورت متوسط در حالت استراحت بایستی ضربانی معادل 70 نبض در دقیقه و زیر آن داشته باشد و اگر شخصی متوجه شد که ضربانی بالای 70 نبض بر دقیقه را برای یک هفته دارد بایستی بلافاصله به پزشک برای امور درمانی مراجعه کند.

 

 

  از هوای آلوده دوری بجوییدهوای آلوده شامل هواهایی می‌شود که ذرات معلق موجود در آن از حد استاندارد بیشتر باشد، در نتیجه آن تنفس این‌گونه هواها باعث آسیب رساندن به دیواره‌های رگ‌ها و قلب شما می‌شود و در بعضی موارد باعث ایجاد سکته‌های قلبی می‌شود بنابراین تا حد ممکن بایستی از هواهای آلوده دوری بجویید البته قابل‌ذکر است که در فصل زمستان به دلیل پدیده وارونگی هوا این موضوع بسیار تشدید پیدا می‌کند که بایستی تا حد ممکن از بیرون آمدن از خانه جلوگیری کنید.

 

 حبوبات بیشتری مصرف کنیدمطالعات بر روی حبوبات نشان می‌دهد که این مواد غذایی دارای ارزش غذایی بسیار بالا هستند که مصرف روزانه حدوداً یک لیوان از آن می‌تواند تا حد بسیار زیادی از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند البته جا دارد که مقداری در مورد رنگ حبوبات بحث شود زیرا خالی از لطف نیست، مطالعات نشان می‌دهد که حبوبات تیره‌تر دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به حبوبات رنگ روشن دارند.

 

 

نرمش کنید

تحقیقات نشان داده است که تأثیرات نرمش بر قلب انسان بسیار شگفت‌انگیز است به‌گونه‌ای که اگر افراد به‌صورت روزانه ورزش کنند می‌توانند تا حد زیادی قلب خود را از بروز بیماری‌های مربوطه ایمن سازند. به طور مثال حتی اگر چهارهفته از وسیله نرمش دست استفاده کنید تا 10 درصد فشار خون شما کاهش خواهد یافت؛ برای استفاده از این وسیله چهار بازه زمانی دو دقیقه‌ای را به هر دست اختصاص داده و میان آن‌ها یک دقیقه استراحت کنید.

 

بدویدشاید بسیاری از دوستان به این فکر فرو بروند که چگونه می‌شود قلب خود را مثل دیگر ماهیچه‌های بدن مثل ماهیچه‌های بازو قوی کرد که جواب آن در دویدن است ، بدین گونه که قلب انسان با دویدن شروع به سریع‌تر تپیدن می‌کند و نتیجه این تپش بیشتر، درواقع تقویت ماهیچه‌های آن است، البته نبایستی فراموش شود که این تمرین نیز حساب‌وکتاب‌های مخصوص خود را دارد و اگر طبق برنامه و نظارت پزشک نباشد می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بخصوص برای افراد میان‌سال و پیر به بار بیاورد که این قضیه  برای این دسته افراد بسیار حساس و ظریف است.

 

عمیق نفس بکشیدیکی از روش‌های تقویت قلب خود تنفس عمیق است بدین گونه که هرچه شما سعی کنید که تنفس عمیق‌تری داشته باشید درواقع به سیستم عروقی خود کمک بهتری می‌کنید، پس اگر می‌خواهید قلب شما عملکرد بهتری داشته باشد بایستی به‌جای تنفس‌های سطحی سعی بر عمیق نفس کشیدن داشته باشید. برای تمرین در 30 ثانیه چهار نفس عمیق بکشید؛ این کار فشار خون شما را تا 4 میلی‌متر جیوه کاهش خواهد داد.

 

ورزش‌های هوازی انجام دهیدمطالعات نشان می‌دهد که یکی از راه‌های تقویت قلب شما انجام ورزش‌های هوازی است زیرا با انجام این دسته از ورزش‌ها که پایه اساسی آن‌ها دویدن و این قبیل از تحرکات است قلب شما با شدت بیشتری می‌تپد که نهایتاً منجر به قویت دیواره‌ها و ماهیچه‌های آن می‌شود.

 

از سرماخوردگی دوری بجوییدویروس سرماخوردگی و آنفولانزا با توجه به تأثیرات تورمی که بر روی عروق می‌گذارند یکی از عواملی است که می‌تواند قلب شما را درواقع به‌گونه‌ای ضعیف کند.

 

تخم‌مرغ بخوریدیک سری تحقیقات در برزیل نشان می‌دهد که برخلاف تصورات عمومی مصرف تخم‌مرغ به دلیل داشتن ویتامین‌های سری ب نه‌تنها باعث آسیب رساندن به قلب شما نمی‌شود بلکه باعث بهبود وضعیت قلب شما نیز می‌شود درصورتی‌که تصورات عمومی این بوده که تخم‌مرغ باعث افزایش سطح چربی‌های بد در بدن می‌شود.

 

 به‌اندازه کافی بخوابیدیکی از عواملی که باعث آسیب رساندن به قلب شما می‌شود بدون شک کم‌خوابی و بی‌خوابی است، تحقیقات نشان می‌دهند که کم‌خوابی و بی‌خوابی باعث افزایش فشار مضر بر روی قلب انسان می‌شود و ثابت شده است که افرادی که دارای بی‌خوابی و کم‌خوابی هستند 45% بیشتر از افراد معمولی در معرض سکته‌های قلبی قرار می‌گیرند.

 

در این راستا مطالعات نشان می‌دهد یکی از راهه‌ای مفید برای بهبود بی‌خوابی و کم‌خوابی ورزش کردن است که این قضیه به مرور می‌تواند بر بهبود خواب شما تأثیر بگذارد، البته نبایستی از آن‌طرف بام بیفتید و بیش‌ازحد مجاز بخوابید زیرا خواب بیش‌ازحد نیز خود باعث افزایش وزن و آسیب‌های موضعی به‌سلامت روحی و قلب شما می‌شود پس همان‌طور که بی‌خوابی تأثیر مضر بر قلب شما دارد خواب زیاد نیز تأثیر مضر خود را خواهد داشت پس در راستای داشتن خواب مناسب بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید ولی عموماً پزشکان میگویند که خواب بین 7 تا 9 ساعت برای افراد معمولی خواب کافی محسوب می‌شود.

 

چگونه قلب خود را از کار بیندازیم

 کمتر چربی‌های ترانس بخوریددانشمندان دانشگاه کلمبیای آمریکا ثابت کرده‌اند که اگر افراد بتوانند سالیانه 1% از مصرف چربی‌های ترانس خود کم کنند می‌توانند تا حد زیادی به کاهش چربی‌های LDL خون خود را کاهش دهند که نتیجه این امر می‌تواند نهایتاً به بهبود عملکرد قلب شما کمک شایانی بکند.

 

بیشتر پتاسیم مصرف کنیدیکی از عناصر معدنی مهمی که بر سلامت قلب شما تأثیر شایانی دارد پتاسیم است، که هر شخص بایستی روزانه چیزی در حدود 1000 میلی‌گرم پتاسیم مصرف کند تا بیشترین کمک را به قلب خود کند و دراین‌بین موز و مواد غذایی زرد منابع مناسبی از پتاسیم محسوب می‌شوند.

 

از نور آفتاب لذت ببریدمطالعات نشان می‌دهد که نور آفتاب باعث می‌شود که بدن انسان نیتریک اکسید تولید کند که این ماده شیمیایی در بدن انسان باعث کاهش فشارخون می‌شود که نتیجه این امر بهبود وضعیت قلب انسان است، حال ممکن است که برای شما این سؤال به وجود بیاید که چه میزان بایستی زیر نور آفتاب قرار بگیریم، که باید بگوییم که روزانه 20 دقیقه در معرض آفتاب بودن به شما این امکان را می‌دهد که از مزایای آفتاب استفاده کنید ولی جالب است بدانید که زیاد در معرض آفتاب بودن نیز مضرات خود را دارد که در جای خود مورد بحث قرار می‌گیرند ولی شما همیشه برای در معرض آفتاب قرار گرفتن با توجه به ویژگی‌های شخصیتان و عوامل دیگر بایستی با پزشک خود صحبت کنید تا آسیب‌های وارده به بدن خود را به حداقل برسانید.

 

در جای آرام زندگی کنیدتحقیقات دانشمندان دانمارکی نشان می‌دهد که زندگی در محیط‌های شلوغ باعث آسیب رساندن به قلب شما می‌شود که نتیجه تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که به‌اندازه هر 10 دسی‌بل افزایش آلودگی‌های صوتی محیط اطراف شما به میزان 12% ریسک ابتلای شما به بیماری‌های قلبی بالاتر می‌رود که این قضیه بیشتر تأثیر خود را شب‌هنگام و در زمان استراحت شما بر روی قلب شما می‌گذارد پس تا حد ممکن سعی کنید که محل استراحت شما به دور از سر و صدای محیط باشد.

 

خوردن صبحانه را به برنامه خود اضافه کنیددانشمندان دانشگاه هاروارد ثابت کرده‌اند که افرادی که صبح‌ها از خوردن صبحانه امتناع می‌ورزند 27% بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند، که دلیل این امر نیز به این خاطر است که افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند در طول روز قند خون آن‌ها افت خواهد کرد و این نوسانات در قند خون افراد باعث می‌شود که بر قلب انسان آسیب‌های جدی وارد شود.

 

از نوشابه‌های انرژی‌زا دوری‌کنیدتحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا و کافیین دار به قلب انسان‌ها آسیب می‌رساند، در کل مصرف موادی که دارای تائورین هستند به‌سلامتی شما آسیب وارد می‌کنند. پس سعی کنید با مصرف مواد غذایی و استراحت مناسب به انرژی مورد نظر خود برسید و نه استفاده از مواد انرژی زا.

 

لبنیات مصرف کنیدتحقیقات یک موسسه در فرانسه نشان می‌دهد که مصرف لبنیات به دلیل داشتن کلسیم و پتاسیم و چربی‌های مفید می‌توان به‌اندازه قابل‌توجهی به‌سلامت قلب شما کمک کند، در کل مصرف لبنیات ضامن سلامتی انسان‌ها هستند و یکی از شاخص‌های سلامت در هر کشوری سرانه مصرف لبنیات و بخصوص شیر در آن کشور است پس تا جایی که ممکن است مصرف روزانه لبنیات را در برنامه غذایی خود جای دهید.

 

بشین و پاشو انجام دهیدورزش و نرمش دو عاملی بودند که از طرق مختلف به‌سلامت قلب شما کمک می‌کردند ولی یکی از بهترین حرکات ورزشی برای بهبود قلب شما بشین و پاشو به‌صورت کامل است زیرا دانشمندان ثابت کرده‌اند که این حرکت بیشترین میزان چربی‌های مفید را در خون شما آزاد می‌کند و در تأثیر مستقیمی بر میزان مصرف فیبر بدن شما دارد.

 

شاد باشیددانشمندان سوئدی نشان داده‌اند افرادی که در زندگی خود شاد باشند کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و عروق آن‌ها بهتر عمل خواهد کرد، در کل از قدیم گفته‌اند که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست، که با مرور زمان و پیشرفت علم پزشکی روزبه‌روز به ارزش‌های خندیدن و شاد زیستن پی می‌بریم.

 

دارچین مصرف کنیدمطالعات نشان می‌دهد که یکی از مواد غذایی که تأثیر شگرفی بر سلامتی قلب شما دارد بدون شک دارچین است، مصرف روزانه دو قاشق غذاخوری دارچین همراه غذای شما می‌تواند وضعیت قلب شما را بهتر از گذشته کند پس اگر حتی یکی از طرفداران بزرگ دارچین نیستید مهم نیست ولی دارچین را مصرف کنید.

 

در اسرع وقت ازدواج کنید!دانشمندان فنلاندی ثابت کرده‌اند که افراد مجرد 168% بیشتر از افراد متأهل دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند، که برای این قضیه دلایل مختلفی وجود دارد که اگر بخواهیم در مورد تأثیرگذارترین آن‌ها صحبت کنیم بدون شک کاهش استرس‌های ناشی از تنهایی یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود، پس تا دیر نشده برای خود آستین بالا بزنید!

 

سبزیجات مصرف کنیدیکی دیگر از مواد غذایی که بدون شک برای سلامت قلب شما مفید است سبزیجات است، مصرف سبزیجات به‌صورت روزانه توصیه‌شده است ولی در صورت امکان بایستی هفته‌ای 3 بار سبزیجات مصرف کنید، مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که در هفته 1 بار یا کمتر سبزیجات مصرف می‌کنند 12% بیشتر از دیگر افرادی که سبزیجات بیشتر مصرف می‌کنند دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

 

خوش‌بین باشیدبدبینی یکی از حالات و رفتاری است که می‌تواند بر قلب شما تأثیر منفی بگذارد زیرا اشخاص بدبین دائم خود و بدن خود را در معرض استرس‌های ناخواسته قرار می‌دهند که این دلیلی بر آسیب‌های آتی می‌شود.

 

دوچرخه‌سواری کنیدیکی از بهترین ورزش‌ها برای قلب شما دوچرخه‌سواری ثابت است که البته بایستی طبق روال خاصی صورت گیرد تا به دیگر اعضای بدن شما آسیب نرساند، بدین گونه که شما بایستی ابتدا به مدت 5 دقیقه خودتان را گرم‌کنید و یا اینکه با سرعت کم پدال بزنید و بعد از آن به مدت 10 تا 30 ثانیه با تمام قدرت پدال بزنید و بعد از آن دوباره با سرعت پایین حرکت کنید تا اینکه ضربان قلب شما به حالت عادی خود برگردد و مجدداً باقدرت زیاد پدال بزنید شما بایستی این تمرین را برای مدت 10 تا 15 دقیقه انجام دهید تا بالاترین بازده  را برای قلب شما به ارمغان بیاورد.

منبع : farnet.ir

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


درمان اختلالات گفتاری کودکان


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


فروشگاه سیسمونی آنلاین


خرید لباس ژورنالی نوزاد با تخفیف یلدا


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


جراحی زیبایی سینه و شکم

درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی


بایدها و نبایدهای بهداشت و سلامت بانوان


اصلاح فرم و اختلاف طول پاها

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

چگونه قلب خود را از کار بیندازیم
چگونه قلب خود را از کار بیندازیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *