چگونه قلب درد بگیریم

 
helpkade
چگونه قلب درد بگیریم
چگونه قلب درد بگیریم

[vc_row][vc_column][vc_tta_tabs color=”sky” gap=”1″ alignment=”right” active_section=”1″][vc_tta_section i_icon_fontawesome=”fa fa-mixcloud” title=”تعریف درد قلبی” tab_id=”1474619050933-1fef31d5-ede09750-e2b1″ add_icon=”true”][vc_column_text]

درد قلبی اغلب حین فعالیت فیزیکی ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد. این درد ممکن است به فک تحتانی یا بالای شکم نیز انتشار پیدا کند. درد قلبی ممکن است بعد از غذاخوردن، در هوای سرد یا حین استرس های جسمی و روحی ایجاد یا تشدید شود. توجه داشته باشید اغب درد قلبی پس از استراحت بهتر و یا برطرف می شود و این نکته گاهی باعث نادیده گرفتن درد و عدم پیگیری به موقع می شود.

دردهای تیرکشنده، سوزشی یا انقباضی ممکن است منشا غیر قلبی داشته باشد اما توجه داشته باشید هر درد در ناحیه بین فک تحتانی تا بالای شکم که با فعالیت ایجاد یا بدتر شود، در یک فرد بالای ۴۰ سال حتما نیاز به بررسی دارد.

درد قلبی یا آنژین صدری زمانی ایجاد می شود که خون رسانی به عضله قلب کم شود. کاهش خون رسانی به عضله قلب یا همان درد قلبی به دو دلیل ممکن است ایجاد شود.

۱-اسپاسم یا انقباض رگ ( تنگ شدن موقتی شریان ­ ی کرونر).چگونه قلب درد بگیریم

۲-تنگی عروق کرونر در اثر رسوب چربی در دیواره عروق که به ان بیماری شریان کرونر یا CAD می گویند.

روند تنگ شدن عروق اغلب بدون علامت است و ممکن است شما هیچ احساس ناراحتی و دردی نداشته باشید. وقتی تنگی به حدود ۷۰-۶۰ درصد برسد عمولا شما حین فعالیت دچار درد یا انژین خواهید شد. اگر علائم مختصر و مدت آن کمتر از ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد و سپس با استراحت بطور کامل از بین برود، این درد را آنژین صدری می نامند. اگر درد بیش از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد ممکن است در اثر اختلال خون رسانی طولانی مدت، بخشی از عضلات قلب دچار آسیب شود که به این حالت سکته قلبی می گویند.

علت های ایجاد درد قلبی فراوان هستند. از شایع ترین علل درد قلبی می توان به بیماری های قلبی، گوارشی، ریوی و حمله پانیک اشاره کرد.

حمله قلبی در اثر ایجاد لخته و انسداد شریان تغذیه کننده عضلات قلب رخ می دهد.

در آنژین صدری به علت رسوب تدریجی ذرات کلسترول و کلسیم داخل جدارعروق تغذیه کننده قلب، خون کافی به خصوص به هنگام فعالیت به عضله قلب نرسیده و درد قلبی ایجاد می شود.

این بیماری مهلک اغلب رگ بزرگ آئورت را درگیر می کند. اگر دولایه آئورت از هم جدا شوند، خون به داخل این فضا نفوذ کرده و حتی موجب پاره شدن آئورت می شود.

به مفهوم التهاب پرده در برگیرنده قلب است و باعث درد قلبی به خصوص در هنگام درازکش بودن بیمار می شود.

سوزش سر دل هنگامی رخ می دهد که اسید معده وارد مری شود. مری لوله ایست که دهان را به معده وصل می نماید.

اختلالات در مری می تواند باعث اشکال در بلع و ایجاد درد قلبی شود.

سنگ کیسه صفرا و یا التهاب کیسه صفرا و یا پانکراس می تواند ایجاد دردی نماید که به قفسه سینه کشیده می شود.

گاهی به علت ضربه وارده به عضله یا اختلال ساختاری درد قلبی ایجاد می شود و مثال های آن عبارتند از:

به علت التهاب غضروف متصل کننده دو استخوان درد سینه ایجاد می نماید.

بیمارهای مزمن مانند فیرومیالژی می تواند باعث ایجاد درد قلبی به صورت مداوم شود.

هر نوع صدمه و یا شکستگی دنده می تواند درد سینه ایجاد نماید.

ممکن است منشاء درد های سینه ای از ریه باشد. از جمله عوامل مرتبط با علل ریوی درد سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمبولی ریوی به علت رها شدن لخته خون به داخل ریه ها درد قفسه سینه رخ می دهد که ناشی از عدم خون رسانی مناسب به ریه است.

اگر پرده ای که اطراف قلب را می پوشاند دچار التهاب شود، درد قفسه سینه رخ می دهد، این درد با تنفس شدید و یا سرفه بیشتر می شود.

اگر شما دچار حملات ترس هستید که با تپش قلب، تنگی نفس، تعریق مستمر، تهوع و سرگیجه همراه است، ممکن است دچار حملات پانیک باشید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”انواع درد قلبی” tab_id=”1475696929854-373c1898-9ee69750-e2b1″][vc_column_text]

ممکن است شما چندین انتخاب برای درمان درد قلبی شما داشته باشید: آنژیوپلاستی و گذاشتن stent، داروها یا تغییرات سبک زندگی، مزایا و معایب هر درمانی را پیدا کنید. پزشک شما میگوید در قفسه سینه شما (آنژین) بر اثر انسداد در شریانهای قلبتان ایجاد شده و لازم است که مراقب این انسدادها باشید انتخاب های شما چیست؟

ابتدا تعیین نوع درد قلبی که دارید حائز اهمیت است. انواع مختلف آنژین ممکن است به درمانهای متفاوتی نیاز داشته باشند انواع رایج آنژین عبارتند از:

نوعی از آنژین که وقتی قلبتان به شدت کار میکند اتفاق می افتد.

آنژین ناپایدار که در قفسه سینه به تازگی ایجاد شده یا درد قفسه سینه که شدت آن بدتر از قبل شده است، می باشند.

آنژین پرینزمتال یک نوع نادر آنژین که بر اثر اسپاسم در شریانهای کرونری ایجاد شده است.

این نوع درد قلبی می تواند علامتی از بیماری در عروق خونی شریان های کوچک کرونری باشد.

آنژین ناپایدار وضعیت خطرناکی است و به درمان اورژانسی نیاز دارد. درمان برای آنژین ناپایدار شامل بستری کردن بیمار و شروع دارو برای پایدار کردن وضعیتتان است. برخی از مردم با آنژین ناپایدار ممکن است نیازمند اقدامی به نام آنژیوپلاستی (که به عنوان مداخله کرونری از راه پوست نیز شناخته شده است) که معمولاً با قرار دادن یک فنر فلزی کوچک به عنوان stent در داخل عروق قلب همراه است .

به طور کلی ممکن است شما آنژین پایداری دارید که با داروها کنترل شده وبه درمانهای بیشتری نیاز نداشته باشید. اگر علائم آنژین مزمن را حتی بعد از مصرف داروها و یا تغییرات سبک زندگی تجربه میکنید، یا اگر در خطر بیشتری برای بیماری خطرناک قلبی دارید، ممکن است پزشک شما آنژوپلاستی یا جراحی bypass کرونری را توصیه کند. تصمیم گیری درباره چگونگی درمان آنژین شما میتواند دشوار باشد اما ممکن است دانستن مزایا و خطرات stentها و داروها در تصمیم گیری به شما کمک کند.

درد قلبی احساس درد، ناراحتی یا فشار در قفسه سینه است و معمولاً پزشکان آن را با عنوان آنژین پایدار مزمن یا آنژین ناپایدار توصیف می کنند. آنژین پایدار مزمن شکلی از درد قفسه سینه است که وقتی قلبتان به شدت کار میکند و اکسیژن بیشتری نیاز دارد، مثلاً در حین ورزش، اتفاق میافتد. وقتی استراحت میکنید درد از بین میرود. در آنژین پایدار مزمن، الگوی درد قفسه سینه معلوم بوده و پایدار است تا آن جا که چه مقدار تقلای فیزیکی آن را تشدید میکند. شریانهای باریک شده شما میتواند علت این شکل از آنژین باشد.

اگر شما آنژین پایدار مزمن دارید، ممکن است برای درمان به آنژوپلاستی با گذاشتن stent یا دارو نیاز داشته باشید. اگر انسدادی که منجر به آنژین پایدار مزمن شده است شدید باشد، ممکن است پزشکتان جراحی bypass کرونری را توصیه کند. در این اقدام، شریانهای مسدود شده با عروق خونی که از بخش دیگری از بدنتان پیوند شدند، جایگزین می شوند.

آنژین پایدار خطرناک و علامت هشدار برای یک حمله قلبی است. اگر آنژین شما ناپایدار است، به دنبال مراقبت پزشکی فوری باشید. ممکن است شما نیازمند بستری شدن، تنظیم داروها، آنژیوپلاستی با stentها یا جراحی by pass کرونری باشید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”درمان درد قلبی” tab_id=”1482338913280-89d89a4f-ec2a”][vc_column_text]

اگر درد قلبی یا آنژین پایدار دارید، ممکن است فقط با داروها و تغییرات سبک زندگی آن را درمان کنید و ممکن است نیاز به آنژیوپلاستی با گذاشتن stent نداشته باشید. چندین دارو میتواند علائم درد قلبی را بهبود بخشد.

داروها شامل:

آسپرین شانس لخته شدن خون را کاهش میدهد و جریان خون در شریانهای باریک شده قلب را تسهیل میکند. جلوگیری از ایجاد لخته شدن خون ممکن است خطر حمله قلبی را کاهش دهد.

نیتراتها در درمان درد قلبی مزمن و ناپایدار استفاده میشوند. نیتراتها عروق خونیتان را شل و متسع میکند تا اجازه دهد خون بیشتری به سمت عضلاتتان جریان یابد.چگونه قلب درد بگیریم

از این داروها برای پیشگیری از درد قلبی پیش از فعالیت فیزیکی نیز استفاده میشود. رایجترین شکل مورد استفاده نیترات برای درمان آنژین، قرصهای زیر زبانی نیتروگلیسیرین است که استفاده میشود.

بتابلوکرها با ممانعت از اثر هورمون اپی نفرین که به عنوان آدرنالین نیز شناخته شده اند، کار میکند. در نتیجه قلبتان آهسته تر و با نیروی کمتری میتپد، فشار خون و فشار کار بر قلبتان کاهش مییابد. بتابلوکرها همچنین به شل شدن و باز ماندن عروق خونی برای بهبود جریان خون کمک میکنند که منجر به کاهش یا جلوگیری از آنژین میشود.

استاتین ها داروهایی هستند که برای کاهش کلسترول خون استفاده میشوند. عملکرد آنها از طریق بلاک ماده مورد نیاز برای ساخت کلسترول در بدنتان است. همچنین ممکن است در بازجذب کلسترولی که برای ساخت چربیها (پلاک) در دیواره شریانها تجمع کرده اند، و در جلوگیری از انسداد بیشتر عروق خونی به بدن کمک کنند.

بلاکرهای کانال کلسیمی که آنتاگونیست کلسیم هم نامیده میشوند، از طریق اثر بر سلولهای عضلانی در دیواره های شریانی، عروق خونی را شل و متسع میکنند. این (اتساع عروق خونی) جریان خون در قلبتان را افزایش میدهد، آنژین را کاهش داده یا از آن جلوگیری میکند، بلاکرهای کانال کلسیمی همچنین ضربان قلب را آهسته کرده و بارکاری روی قلب را کاهش میدهد.

یک داروی ضدآنژین است که ممکن است با داروهای ضدآنژین دیگر مثل تبابلاکرها تجویز شود. همچنین اگر نمیتوانید از بتابلاکرها استفاده کنید میتوانند به عنوان جایگزین استفاده شوند.

این داروها به شل شدن عروق خونی کمک میکنند. مهار کننده های ACE مانع آنزیم تولید کننده آنژیوتانسین II در بدنتان میشوند، ماده ای در بدن که سیستم قلبی عروقی را از راههای بسیاری شامل باریک کردن عروق خونی تحت تأثیر قرار میدهد. این باریک شدن میتواند منجر به فشار خون بالا و فشار بر قلب برای سخت تر کار کردن شود. این داروها ممکن است به بیماران با فشار خون بالا و دیابت کمک کند.

اگر شما درمان دارویی و تغییرات سبک زندگی را امتحان کردید و هنوز علائمی دارید که شما را محدود میکند، ممکن است یک آنژیوپلاستی با گذاشتن stent یا جراحی bypass کرونری با توجه به شرایط و دلیل آنژین شما برایتان یک انتخاب باشد.

در طی آنژیوپلاستی پزشک شما از طریق یک لوله تو خالی که در شریان ران و یا مچ شما قرار داده شده است، یک بالن کوچک را وارد شریان باریک شده میکند. پزشک بالن را پر کرده تا شریان باز شود و ممکن است یک داربست (stent) کوچک فلزی را برای باز نگه داشتن شریان وارد کنند بعضی stentها آغشته به دارو نیستند و اصطلاحا عریان نامیده میشوند و برخی در سطح خود دارو دارند که بتدریج آزاد میشود (stentها آزاد کننده دارو).

آنژیوپلاستی و گذاشتن stent خطراتی دارد. این (خطرات) شامل خطر تنگی مجدد پس از کاشتن (گذاشتن) یک stent، خطر شکل گیری لخته خون در stent، همچنین خطراندک حمله قلبی، سکته یا خونریزی تهدید کننده زندگی در ضمن یا پس از آنژیوپلاستی است.

ممکن است درمان EECP برای برخی افراد با آنژین توصیه شود. در طی این درمان، پزشک کاف هایی را روی پاهایتان قرار میدهد و هماهنگ با ضربان قلب فشار هوا را به عروق پا وارد میکند. ممکن است این درمان به بهبود جریان خون به قلب کمک کرده و آنژین را بهبود بخشد.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”تغییر سبک زندگی” tab_id=”1482339081995-afed0f45-b2f1″][vc_column_text]

درد قلبی در هنگام فعالیت، پس از غذا خوردن، در هنگام استرس های فیزیکی مثل گرما و سرمای شدید و استرس های روحی بیشتر می شود. توصیه می شود از فعالیت های فیزیکی و ورزش های سنگین اجتناب کرده و یک فعالیت فیزیکی سبک ( مثل پیاده روی) و مرتب داشته باشید. پس از غذا خوردن استراحت کنید و از مصرف غذاهای سنگین و چرب پرهیز کرده و سعی کنید دفعات غذا خوردن خود را زیاد و حجم آن را کم کنید.

از فعالیت های فیزیکی سنگین مثل هل دادن و بلند کردن اشیا سنگین، بالا رفتن از سراشیبی و پله و ورزش های سنگین اجتناب کنید.

کشف و کنترل عوامل خطر، تشخیص زودهنگام درد قلبی ، درمان به موقع، مصرف منظم و مرتب داروها و مراجعات دوره ای مرتب به پزشک معالج شش کلید موثر برای کاهش عوارض ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی می باشد.

بخشی از همه درمان ها علیرغم اینکه شما چه درمان درد قلبی را انتخاب میکنید، پزشکتان به شما توصیه خواهد کرد که تغییرات سبک زندگی سالم را ایجاد کنید. چون بیماری قلبی اغلب دلیل اساسی اکثر شکلهای آنژین است، شما میتوانید با کار کردن بر کاهش فاکتورهای خطر بیماری قلب و ایجاد تغییرات سبک زندگی سالم آنژین را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنید. این فاکتورهای خطر ممکن است شامل: سیگار کشیدن باشد به شما توصیه میشود اگر سیگار میکشید آن را متوقف کنید (ترک کنید).

غذای سالم با مقدار محدود چربی اشباع، چربی ترانس و نمک بخورید. شامل انواعی از میوه ها و سبزیجات، همه حبوبات، گوشتهای بدون چربی و محصولات لبنی کم چرب در رژیم غذایی توصیه می شود.

اعداد کلسترولتان را بدانید و از پزشک بپرسید که آیا آنها را به حد توصیه شده بهینه کرده اید؟
فقدان فعالیت فیزیکی: درباره شروع یک برنامه ورزشی ایمن با پزشکتان صحبت کنید چون اغلب آنژین با فعالیت ادامه می یابد، پیاده روی آهسته و وقفه های استراحت میتواند برایتان مفید باشد.

اگر اضافه وزن دارید، درباره انتخابهای کاهش وزن با پزشکتان صحبت کنید.

برای بیماریها یا شرایطی که میتواند خطر آنژین را افزایش دهد مثل دیابت، فشار خون بالا وکلسترول بالای خون تحت درمان قرار گیرید.

توصیه به دوری از استرس آسانتر از انجام آن است اما سعی کنید راههایی برای آرامش بیابید. با پزشکتان درباره تکنیکهای کاهش استرس صحبت کنید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_tabs][/vc_column][/vc_row]

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

[vc_row][vc_column][vc_tta_tabs color=”sky” gap=”1″ alignment=”right” active_section=”1″][vc_tta_section i_icon_fontawesome=”fa fa-mixcloud” title=”تعریف درد قلبی” tab_id=”1474619050933-1fef31d5-ede09750-e2b1″ add_icon=”true”][vc_column_text]

درد قلبی اغلب حین فعالیت فیزیکی ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد. این درد ممکن است به فک تحتانی یا بالای شکم نیز انتشار پیدا کند. درد قلبی ممکن است بعد از غذاخوردن، در هوای سرد یا حین استرس های جسمی و روحی ایجاد یا تشدید شود. توجه داشته باشید اغب درد قلبی پس از استراحت بهتر و یا برطرف می شود و این نکته گاهی باعث نادیده گرفتن درد و عدم پیگیری به موقع می شود.

دردهای تیرکشنده، سوزشی یا انقباضی ممکن است منشا غیر قلبی داشته باشد اما توجه داشته باشید هر درد در ناحیه بین فک تحتانی تا بالای شکم که با فعالیت ایجاد یا بدتر شود، در یک فرد بالای ۴۰ سال حتما نیاز به بررسی دارد.

درد قلبی یا آنژین صدری زمانی ایجاد می شود که خون رسانی به عضله قلب کم شود. کاهش خون رسانی به عضله قلب یا همان درد قلبی به دو دلیل ممکن است ایجاد شود.

۱-اسپاسم یا انقباض رگ ( تنگ شدن موقتی شریان ­ ی کرونر).چگونه قلب درد بگیریم

۲-تنگی عروق کرونر در اثر رسوب چربی در دیواره عروق که به ان بیماری شریان کرونر یا CAD می گویند.

روند تنگ شدن عروق اغلب بدون علامت است و ممکن است شما هیچ احساس ناراحتی و دردی نداشته باشید. وقتی تنگی به حدود ۷۰-۶۰ درصد برسد عمولا شما حین فعالیت دچار درد یا انژین خواهید شد. اگر علائم مختصر و مدت آن کمتر از ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد و سپس با استراحت بطور کامل از بین برود، این درد را آنژین صدری می نامند. اگر درد بیش از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد ممکن است در اثر اختلال خون رسانی طولانی مدت، بخشی از عضلات قلب دچار آسیب شود که به این حالت سکته قلبی می گویند.

علت های ایجاد درد قلبی فراوان هستند. از شایع ترین علل درد قلبی می توان به بیماری های قلبی، گوارشی، ریوی و حمله پانیک اشاره کرد.

حمله قلبی در اثر ایجاد لخته و انسداد شریان تغذیه کننده عضلات قلب رخ می دهد.

در آنژین صدری به علت رسوب تدریجی ذرات کلسترول و کلسیم داخل جدارعروق تغذیه کننده قلب، خون کافی به خصوص به هنگام فعالیت به عضله قلب نرسیده و درد قلبی ایجاد می شود.

این بیماری مهلک اغلب رگ بزرگ آئورت را درگیر می کند. اگر دولایه آئورت از هم جدا شوند، خون به داخل این فضا نفوذ کرده و حتی موجب پاره شدن آئورت می شود.

به مفهوم التهاب پرده در برگیرنده قلب است و باعث درد قلبی به خصوص در هنگام درازکش بودن بیمار می شود.

سوزش سر دل هنگامی رخ می دهد که اسید معده وارد مری شود. مری لوله ایست که دهان را به معده وصل می نماید.

اختلالات در مری می تواند باعث اشکال در بلع و ایجاد درد قلبی شود.

سنگ کیسه صفرا و یا التهاب کیسه صفرا و یا پانکراس می تواند ایجاد دردی نماید که به قفسه سینه کشیده می شود.

گاهی به علت ضربه وارده به عضله یا اختلال ساختاری درد قلبی ایجاد می شود و مثال های آن عبارتند از:

به علت التهاب غضروف متصل کننده دو استخوان درد سینه ایجاد می نماید.

بیمارهای مزمن مانند فیرومیالژی می تواند باعث ایجاد درد قلبی به صورت مداوم شود.

هر نوع صدمه و یا شکستگی دنده می تواند درد سینه ایجاد نماید.

ممکن است منشاء درد های سینه ای از ریه باشد. از جمله عوامل مرتبط با علل ریوی درد سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمبولی ریوی به علت رها شدن لخته خون به داخل ریه ها درد قفسه سینه رخ می دهد که ناشی از عدم خون رسانی مناسب به ریه است.

اگر پرده ای که اطراف قلب را می پوشاند دچار التهاب شود، درد قفسه سینه رخ می دهد، این درد با تنفس شدید و یا سرفه بیشتر می شود.

اگر شما دچار حملات ترس هستید که با تپش قلب، تنگی نفس، تعریق مستمر، تهوع و سرگیجه همراه است، ممکن است دچار حملات پانیک باشید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”انواع درد قلبی” tab_id=”1475696929854-373c1898-9ee69750-e2b1″][vc_column_text]

ممکن است شما چندین انتخاب برای درمان درد قلبی شما داشته باشید: آنژیوپلاستی و گذاشتن stent، داروها یا تغییرات سبک زندگی، مزایا و معایب هر درمانی را پیدا کنید. پزشک شما میگوید در قفسه سینه شما (آنژین) بر اثر انسداد در شریانهای قلبتان ایجاد شده و لازم است که مراقب این انسدادها باشید انتخاب های شما چیست؟

ابتدا تعیین نوع درد قلبی که دارید حائز اهمیت است. انواع مختلف آنژین ممکن است به درمانهای متفاوتی نیاز داشته باشند انواع رایج آنژین عبارتند از:

نوعی از آنژین که وقتی قلبتان به شدت کار میکند اتفاق می افتد.

آنژین ناپایدار که در قفسه سینه به تازگی ایجاد شده یا درد قفسه سینه که شدت آن بدتر از قبل شده است، می باشند.

آنژین پرینزمتال یک نوع نادر آنژین که بر اثر اسپاسم در شریانهای کرونری ایجاد شده است.

این نوع درد قلبی می تواند علامتی از بیماری در عروق خونی شریان های کوچک کرونری باشد.

آنژین ناپایدار وضعیت خطرناکی است و به درمان اورژانسی نیاز دارد. درمان برای آنژین ناپایدار شامل بستری کردن بیمار و شروع دارو برای پایدار کردن وضعیتتان است. برخی از مردم با آنژین ناپایدار ممکن است نیازمند اقدامی به نام آنژیوپلاستی (که به عنوان مداخله کرونری از راه پوست نیز شناخته شده است) که معمولاً با قرار دادن یک فنر فلزی کوچک به عنوان stent در داخل عروق قلب همراه است .

به طور کلی ممکن است شما آنژین پایداری دارید که با داروها کنترل شده وبه درمانهای بیشتری نیاز نداشته باشید. اگر علائم آنژین مزمن را حتی بعد از مصرف داروها و یا تغییرات سبک زندگی تجربه میکنید، یا اگر در خطر بیشتری برای بیماری خطرناک قلبی دارید، ممکن است پزشک شما آنژوپلاستی یا جراحی bypass کرونری را توصیه کند. تصمیم گیری درباره چگونگی درمان آنژین شما میتواند دشوار باشد اما ممکن است دانستن مزایا و خطرات stentها و داروها در تصمیم گیری به شما کمک کند.

درد قلبی احساس درد، ناراحتی یا فشار در قفسه سینه است و معمولاً پزشکان آن را با عنوان آنژین پایدار مزمن یا آنژین ناپایدار توصیف می کنند. آنژین پایدار مزمن شکلی از درد قفسه سینه است که وقتی قلبتان به شدت کار میکند و اکسیژن بیشتری نیاز دارد، مثلاً در حین ورزش، اتفاق میافتد. وقتی استراحت میکنید درد از بین میرود. در آنژین پایدار مزمن، الگوی درد قفسه سینه معلوم بوده و پایدار است تا آن جا که چه مقدار تقلای فیزیکی آن را تشدید میکند. شریانهای باریک شده شما میتواند علت این شکل از آنژین باشد.

اگر شما آنژین پایدار مزمن دارید، ممکن است برای درمان به آنژوپلاستی با گذاشتن stent یا دارو نیاز داشته باشید. اگر انسدادی که منجر به آنژین پایدار مزمن شده است شدید باشد، ممکن است پزشکتان جراحی bypass کرونری را توصیه کند. در این اقدام، شریانهای مسدود شده با عروق خونی که از بخش دیگری از بدنتان پیوند شدند، جایگزین می شوند.

آنژین پایدار خطرناک و علامت هشدار برای یک حمله قلبی است. اگر آنژین شما ناپایدار است، به دنبال مراقبت پزشکی فوری باشید. ممکن است شما نیازمند بستری شدن، تنظیم داروها، آنژیوپلاستی با stentها یا جراحی by pass کرونری باشید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”درمان درد قلبی” tab_id=”1482338913280-89d89a4f-ec2a”][vc_column_text]

اگر درد قلبی یا آنژین پایدار دارید، ممکن است فقط با داروها و تغییرات سبک زندگی آن را درمان کنید و ممکن است نیاز به آنژیوپلاستی با گذاشتن stent نداشته باشید. چندین دارو میتواند علائم درد قلبی را بهبود بخشد.

داروها شامل:

آسپرین شانس لخته شدن خون را کاهش میدهد و جریان خون در شریانهای باریک شده قلب را تسهیل میکند. جلوگیری از ایجاد لخته شدن خون ممکن است خطر حمله قلبی را کاهش دهد.

نیتراتها در درمان درد قلبی مزمن و ناپایدار استفاده میشوند. نیتراتها عروق خونیتان را شل و متسع میکند تا اجازه دهد خون بیشتری به سمت عضلاتتان جریان یابد.چگونه قلب درد بگیریم

از این داروها برای پیشگیری از درد قلبی پیش از فعالیت فیزیکی نیز استفاده میشود. رایجترین شکل مورد استفاده نیترات برای درمان آنژین، قرصهای زیر زبانی نیتروگلیسیرین است که استفاده میشود.

بتابلوکرها با ممانعت از اثر هورمون اپی نفرین که به عنوان آدرنالین نیز شناخته شده اند، کار میکند. در نتیجه قلبتان آهسته تر و با نیروی کمتری میتپد، فشار خون و فشار کار بر قلبتان کاهش مییابد. بتابلوکرها همچنین به شل شدن و باز ماندن عروق خونی برای بهبود جریان خون کمک میکنند که منجر به کاهش یا جلوگیری از آنژین میشود.

استاتین ها داروهایی هستند که برای کاهش کلسترول خون استفاده میشوند. عملکرد آنها از طریق بلاک ماده مورد نیاز برای ساخت کلسترول در بدنتان است. همچنین ممکن است در بازجذب کلسترولی که برای ساخت چربیها (پلاک) در دیواره شریانها تجمع کرده اند، و در جلوگیری از انسداد بیشتر عروق خونی به بدن کمک کنند.

بلاکرهای کانال کلسیمی که آنتاگونیست کلسیم هم نامیده میشوند، از طریق اثر بر سلولهای عضلانی در دیواره های شریانی، عروق خونی را شل و متسع میکنند. این (اتساع عروق خونی) جریان خون در قلبتان را افزایش میدهد، آنژین را کاهش داده یا از آن جلوگیری میکند، بلاکرهای کانال کلسیمی همچنین ضربان قلب را آهسته کرده و بارکاری روی قلب را کاهش میدهد.

یک داروی ضدآنژین است که ممکن است با داروهای ضدآنژین دیگر مثل تبابلاکرها تجویز شود. همچنین اگر نمیتوانید از بتابلاکرها استفاده کنید میتوانند به عنوان جایگزین استفاده شوند.

این داروها به شل شدن عروق خونی کمک میکنند. مهار کننده های ACE مانع آنزیم تولید کننده آنژیوتانسین II در بدنتان میشوند، ماده ای در بدن که سیستم قلبی عروقی را از راههای بسیاری شامل باریک کردن عروق خونی تحت تأثیر قرار میدهد. این باریک شدن میتواند منجر به فشار خون بالا و فشار بر قلب برای سخت تر کار کردن شود. این داروها ممکن است به بیماران با فشار خون بالا و دیابت کمک کند.

اگر شما درمان دارویی و تغییرات سبک زندگی را امتحان کردید و هنوز علائمی دارید که شما را محدود میکند، ممکن است یک آنژیوپلاستی با گذاشتن stent یا جراحی bypass کرونری با توجه به شرایط و دلیل آنژین شما برایتان یک انتخاب باشد.

در طی آنژیوپلاستی پزشک شما از طریق یک لوله تو خالی که در شریان ران و یا مچ شما قرار داده شده است، یک بالن کوچک را وارد شریان باریک شده میکند. پزشک بالن را پر کرده تا شریان باز شود و ممکن است یک داربست (stent) کوچک فلزی را برای باز نگه داشتن شریان وارد کنند بعضی stentها آغشته به دارو نیستند و اصطلاحا عریان نامیده میشوند و برخی در سطح خود دارو دارند که بتدریج آزاد میشود (stentها آزاد کننده دارو).

آنژیوپلاستی و گذاشتن stent خطراتی دارد. این (خطرات) شامل خطر تنگی مجدد پس از کاشتن (گذاشتن) یک stent، خطر شکل گیری لخته خون در stent، همچنین خطراندک حمله قلبی، سکته یا خونریزی تهدید کننده زندگی در ضمن یا پس از آنژیوپلاستی است.

ممکن است درمان EECP برای برخی افراد با آنژین توصیه شود. در طی این درمان، پزشک کاف هایی را روی پاهایتان قرار میدهد و هماهنگ با ضربان قلب فشار هوا را به عروق پا وارد میکند. ممکن است این درمان به بهبود جریان خون به قلب کمک کرده و آنژین را بهبود بخشد.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”تغییر سبک زندگی” tab_id=”1482339081995-afed0f45-b2f1″][vc_column_text]

درد قلبی در هنگام فعالیت، پس از غذا خوردن، در هنگام استرس های فیزیکی مثل گرما و سرمای شدید و استرس های روحی بیشتر می شود. توصیه می شود از فعالیت های فیزیکی و ورزش های سنگین اجتناب کرده و یک فعالیت فیزیکی سبک ( مثل پیاده روی) و مرتب داشته باشید. پس از غذا خوردن استراحت کنید و از مصرف غذاهای سنگین و چرب پرهیز کرده و سعی کنید دفعات غذا خوردن خود را زیاد و حجم آن را کم کنید.

از فعالیت های فیزیکی سنگین مثل هل دادن و بلند کردن اشیا سنگین، بالا رفتن از سراشیبی و پله و ورزش های سنگین اجتناب کنید.

کشف و کنترل عوامل خطر، تشخیص زودهنگام درد قلبی ، درمان به موقع، مصرف منظم و مرتب داروها و مراجعات دوره ای مرتب به پزشک معالج شش کلید موثر برای کاهش عوارض ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی می باشد.

بخشی از همه درمان ها علیرغم اینکه شما چه درمان درد قلبی را انتخاب میکنید، پزشکتان به شما توصیه خواهد کرد که تغییرات سبک زندگی سالم را ایجاد کنید. چون بیماری قلبی اغلب دلیل اساسی اکثر شکلهای آنژین است، شما میتوانید با کار کردن بر کاهش فاکتورهای خطر بیماری قلب و ایجاد تغییرات سبک زندگی سالم آنژین را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنید. این فاکتورهای خطر ممکن است شامل: سیگار کشیدن باشد به شما توصیه میشود اگر سیگار میکشید آن را متوقف کنید (ترک کنید).

غذای سالم با مقدار محدود چربی اشباع، چربی ترانس و نمک بخورید. شامل انواعی از میوه ها و سبزیجات، همه حبوبات، گوشتهای بدون چربی و محصولات لبنی کم چرب در رژیم غذایی توصیه می شود.

اعداد کلسترولتان را بدانید و از پزشک بپرسید که آیا آنها را به حد توصیه شده بهینه کرده اید؟
فقدان فعالیت فیزیکی: درباره شروع یک برنامه ورزشی ایمن با پزشکتان صحبت کنید چون اغلب آنژین با فعالیت ادامه می یابد، پیاده روی آهسته و وقفه های استراحت میتواند برایتان مفید باشد.

اگر اضافه وزن دارید، درباره انتخابهای کاهش وزن با پزشکتان صحبت کنید.

برای بیماریها یا شرایطی که میتواند خطر آنژین را افزایش دهد مثل دیابت، فشار خون بالا وکلسترول بالای خون تحت درمان قرار گیرید.

توصیه به دوری از استرس آسانتر از انجام آن است اما سعی کنید راههایی برای آرامش بیابید. با پزشکتان درباره تکنیکهای کاهش استرس صحبت کنید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_tabs][/vc_column][/vc_row]

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

[vc_row][vc_column][vc_tta_tabs color=”sky” gap=”1″ alignment=”right” active_section=”1″][vc_tta_section i_icon_fontawesome=”fa fa-mixcloud” title=”تعریف درد قلبی” tab_id=”1474619050933-1fef31d5-ede09750-e2b1″ add_icon=”true”][vc_column_text]

درد قلبی اغلب حین فعالیت فیزیکی ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد. این درد ممکن است به فک تحتانی یا بالای شکم نیز انتشار پیدا کند. درد قلبی ممکن است بعد از غذاخوردن، در هوای سرد یا حین استرس های جسمی و روحی ایجاد یا تشدید شود. توجه داشته باشید اغب درد قلبی پس از استراحت بهتر و یا برطرف می شود و این نکته گاهی باعث نادیده گرفتن درد و عدم پیگیری به موقع می شود.

دردهای تیرکشنده، سوزشی یا انقباضی ممکن است منشا غیر قلبی داشته باشد اما توجه داشته باشید هر درد در ناحیه بین فک تحتانی تا بالای شکم که با فعالیت ایجاد یا بدتر شود، در یک فرد بالای ۴۰ سال حتما نیاز به بررسی دارد.

درد قلبی یا آنژین صدری زمانی ایجاد می شود که خون رسانی به عضله قلب کم شود. کاهش خون رسانی به عضله قلب یا همان درد قلبی به دو دلیل ممکن است ایجاد شود.

۱-اسپاسم یا انقباض رگ ( تنگ شدن موقتی شریان ­ ی کرونر).چگونه قلب درد بگیریم

۲-تنگی عروق کرونر در اثر رسوب چربی در دیواره عروق که به ان بیماری شریان کرونر یا CAD می گویند.

روند تنگ شدن عروق اغلب بدون علامت است و ممکن است شما هیچ احساس ناراحتی و دردی نداشته باشید. وقتی تنگی به حدود ۷۰-۶۰ درصد برسد عمولا شما حین فعالیت دچار درد یا انژین خواهید شد. اگر علائم مختصر و مدت آن کمتر از ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد و سپس با استراحت بطور کامل از بین برود، این درد را آنژین صدری می نامند. اگر درد بیش از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد ممکن است در اثر اختلال خون رسانی طولانی مدت، بخشی از عضلات قلب دچار آسیب شود که به این حالت سکته قلبی می گویند.

علت های ایجاد درد قلبی فراوان هستند. از شایع ترین علل درد قلبی می توان به بیماری های قلبی، گوارشی، ریوی و حمله پانیک اشاره کرد.

حمله قلبی در اثر ایجاد لخته و انسداد شریان تغذیه کننده عضلات قلب رخ می دهد.

در آنژین صدری به علت رسوب تدریجی ذرات کلسترول و کلسیم داخل جدارعروق تغذیه کننده قلب، خون کافی به خصوص به هنگام فعالیت به عضله قلب نرسیده و درد قلبی ایجاد می شود.

این بیماری مهلک اغلب رگ بزرگ آئورت را درگیر می کند. اگر دولایه آئورت از هم جدا شوند، خون به داخل این فضا نفوذ کرده و حتی موجب پاره شدن آئورت می شود.

به مفهوم التهاب پرده در برگیرنده قلب است و باعث درد قلبی به خصوص در هنگام درازکش بودن بیمار می شود.

سوزش سر دل هنگامی رخ می دهد که اسید معده وارد مری شود. مری لوله ایست که دهان را به معده وصل می نماید.

اختلالات در مری می تواند باعث اشکال در بلع و ایجاد درد قلبی شود.

سنگ کیسه صفرا و یا التهاب کیسه صفرا و یا پانکراس می تواند ایجاد دردی نماید که به قفسه سینه کشیده می شود.

گاهی به علت ضربه وارده به عضله یا اختلال ساختاری درد قلبی ایجاد می شود و مثال های آن عبارتند از:

به علت التهاب غضروف متصل کننده دو استخوان درد سینه ایجاد می نماید.

بیمارهای مزمن مانند فیرومیالژی می تواند باعث ایجاد درد قلبی به صورت مداوم شود.

هر نوع صدمه و یا شکستگی دنده می تواند درد سینه ایجاد نماید.

ممکن است منشاء درد های سینه ای از ریه باشد. از جمله عوامل مرتبط با علل ریوی درد سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمبولی ریوی به علت رها شدن لخته خون به داخل ریه ها درد قفسه سینه رخ می دهد که ناشی از عدم خون رسانی مناسب به ریه است.

اگر پرده ای که اطراف قلب را می پوشاند دچار التهاب شود، درد قفسه سینه رخ می دهد، این درد با تنفس شدید و یا سرفه بیشتر می شود.

اگر شما دچار حملات ترس هستید که با تپش قلب، تنگی نفس، تعریق مستمر، تهوع و سرگیجه همراه است، ممکن است دچار حملات پانیک باشید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”انواع درد قلبی” tab_id=”1475696929854-373c1898-9ee69750-e2b1″][vc_column_text]

ممکن است شما چندین انتخاب برای درمان درد قلبی شما داشته باشید: آنژیوپلاستی و گذاشتن stent، داروها یا تغییرات سبک زندگی، مزایا و معایب هر درمانی را پیدا کنید. پزشک شما میگوید در قفسه سینه شما (آنژین) بر اثر انسداد در شریانهای قلبتان ایجاد شده و لازم است که مراقب این انسدادها باشید انتخاب های شما چیست؟

ابتدا تعیین نوع درد قلبی که دارید حائز اهمیت است. انواع مختلف آنژین ممکن است به درمانهای متفاوتی نیاز داشته باشند انواع رایج آنژین عبارتند از:

نوعی از آنژین که وقتی قلبتان به شدت کار میکند اتفاق می افتد.

آنژین ناپایدار که در قفسه سینه به تازگی ایجاد شده یا درد قفسه سینه که شدت آن بدتر از قبل شده است، می باشند.

آنژین پرینزمتال یک نوع نادر آنژین که بر اثر اسپاسم در شریانهای کرونری ایجاد شده است.

این نوع درد قلبی می تواند علامتی از بیماری در عروق خونی شریان های کوچک کرونری باشد.

آنژین ناپایدار وضعیت خطرناکی است و به درمان اورژانسی نیاز دارد. درمان برای آنژین ناپایدار شامل بستری کردن بیمار و شروع دارو برای پایدار کردن وضعیتتان است. برخی از مردم با آنژین ناپایدار ممکن است نیازمند اقدامی به نام آنژیوپلاستی (که به عنوان مداخله کرونری از راه پوست نیز شناخته شده است) که معمولاً با قرار دادن یک فنر فلزی کوچک به عنوان stent در داخل عروق قلب همراه است .

به طور کلی ممکن است شما آنژین پایداری دارید که با داروها کنترل شده وبه درمانهای بیشتری نیاز نداشته باشید. اگر علائم آنژین مزمن را حتی بعد از مصرف داروها و یا تغییرات سبک زندگی تجربه میکنید، یا اگر در خطر بیشتری برای بیماری خطرناک قلبی دارید، ممکن است پزشک شما آنژوپلاستی یا جراحی bypass کرونری را توصیه کند. تصمیم گیری درباره چگونگی درمان آنژین شما میتواند دشوار باشد اما ممکن است دانستن مزایا و خطرات stentها و داروها در تصمیم گیری به شما کمک کند.

درد قلبی احساس درد، ناراحتی یا فشار در قفسه سینه است و معمولاً پزشکان آن را با عنوان آنژین پایدار مزمن یا آنژین ناپایدار توصیف می کنند. آنژین پایدار مزمن شکلی از درد قفسه سینه است که وقتی قلبتان به شدت کار میکند و اکسیژن بیشتری نیاز دارد، مثلاً در حین ورزش، اتفاق میافتد. وقتی استراحت میکنید درد از بین میرود. در آنژین پایدار مزمن، الگوی درد قفسه سینه معلوم بوده و پایدار است تا آن جا که چه مقدار تقلای فیزیکی آن را تشدید میکند. شریانهای باریک شده شما میتواند علت این شکل از آنژین باشد.

اگر شما آنژین پایدار مزمن دارید، ممکن است برای درمان به آنژوپلاستی با گذاشتن stent یا دارو نیاز داشته باشید. اگر انسدادی که منجر به آنژین پایدار مزمن شده است شدید باشد، ممکن است پزشکتان جراحی bypass کرونری را توصیه کند. در این اقدام، شریانهای مسدود شده با عروق خونی که از بخش دیگری از بدنتان پیوند شدند، جایگزین می شوند.

آنژین پایدار خطرناک و علامت هشدار برای یک حمله قلبی است. اگر آنژین شما ناپایدار است، به دنبال مراقبت پزشکی فوری باشید. ممکن است شما نیازمند بستری شدن، تنظیم داروها، آنژیوپلاستی با stentها یا جراحی by pass کرونری باشید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”درمان درد قلبی” tab_id=”1482338913280-89d89a4f-ec2a”][vc_column_text]

اگر درد قلبی یا آنژین پایدار دارید، ممکن است فقط با داروها و تغییرات سبک زندگی آن را درمان کنید و ممکن است نیاز به آنژیوپلاستی با گذاشتن stent نداشته باشید. چندین دارو میتواند علائم درد قلبی را بهبود بخشد.

داروها شامل:

آسپرین شانس لخته شدن خون را کاهش میدهد و جریان خون در شریانهای باریک شده قلب را تسهیل میکند. جلوگیری از ایجاد لخته شدن خون ممکن است خطر حمله قلبی را کاهش دهد.

نیتراتها در درمان درد قلبی مزمن و ناپایدار استفاده میشوند. نیتراتها عروق خونیتان را شل و متسع میکند تا اجازه دهد خون بیشتری به سمت عضلاتتان جریان یابد.چگونه قلب درد بگیریم

از این داروها برای پیشگیری از درد قلبی پیش از فعالیت فیزیکی نیز استفاده میشود. رایجترین شکل مورد استفاده نیترات برای درمان آنژین، قرصهای زیر زبانی نیتروگلیسیرین است که استفاده میشود.

بتابلوکرها با ممانعت از اثر هورمون اپی نفرین که به عنوان آدرنالین نیز شناخته شده اند، کار میکند. در نتیجه قلبتان آهسته تر و با نیروی کمتری میتپد، فشار خون و فشار کار بر قلبتان کاهش مییابد. بتابلوکرها همچنین به شل شدن و باز ماندن عروق خونی برای بهبود جریان خون کمک میکنند که منجر به کاهش یا جلوگیری از آنژین میشود.

استاتین ها داروهایی هستند که برای کاهش کلسترول خون استفاده میشوند. عملکرد آنها از طریق بلاک ماده مورد نیاز برای ساخت کلسترول در بدنتان است. همچنین ممکن است در بازجذب کلسترولی که برای ساخت چربیها (پلاک) در دیواره شریانها تجمع کرده اند، و در جلوگیری از انسداد بیشتر عروق خونی به بدن کمک کنند.

بلاکرهای کانال کلسیمی که آنتاگونیست کلسیم هم نامیده میشوند، از طریق اثر بر سلولهای عضلانی در دیواره های شریانی، عروق خونی را شل و متسع میکنند. این (اتساع عروق خونی) جریان خون در قلبتان را افزایش میدهد، آنژین را کاهش داده یا از آن جلوگیری میکند، بلاکرهای کانال کلسیمی همچنین ضربان قلب را آهسته کرده و بارکاری روی قلب را کاهش میدهد.

یک داروی ضدآنژین است که ممکن است با داروهای ضدآنژین دیگر مثل تبابلاکرها تجویز شود. همچنین اگر نمیتوانید از بتابلاکرها استفاده کنید میتوانند به عنوان جایگزین استفاده شوند.

این داروها به شل شدن عروق خونی کمک میکنند. مهار کننده های ACE مانع آنزیم تولید کننده آنژیوتانسین II در بدنتان میشوند، ماده ای در بدن که سیستم قلبی عروقی را از راههای بسیاری شامل باریک کردن عروق خونی تحت تأثیر قرار میدهد. این باریک شدن میتواند منجر به فشار خون بالا و فشار بر قلب برای سخت تر کار کردن شود. این داروها ممکن است به بیماران با فشار خون بالا و دیابت کمک کند.

اگر شما درمان دارویی و تغییرات سبک زندگی را امتحان کردید و هنوز علائمی دارید که شما را محدود میکند، ممکن است یک آنژیوپلاستی با گذاشتن stent یا جراحی bypass کرونری با توجه به شرایط و دلیل آنژین شما برایتان یک انتخاب باشد.

در طی آنژیوپلاستی پزشک شما از طریق یک لوله تو خالی که در شریان ران و یا مچ شما قرار داده شده است، یک بالن کوچک را وارد شریان باریک شده میکند. پزشک بالن را پر کرده تا شریان باز شود و ممکن است یک داربست (stent) کوچک فلزی را برای باز نگه داشتن شریان وارد کنند بعضی stentها آغشته به دارو نیستند و اصطلاحا عریان نامیده میشوند و برخی در سطح خود دارو دارند که بتدریج آزاد میشود (stentها آزاد کننده دارو).

آنژیوپلاستی و گذاشتن stent خطراتی دارد. این (خطرات) شامل خطر تنگی مجدد پس از کاشتن (گذاشتن) یک stent، خطر شکل گیری لخته خون در stent، همچنین خطراندک حمله قلبی، سکته یا خونریزی تهدید کننده زندگی در ضمن یا پس از آنژیوپلاستی است.

ممکن است درمان EECP برای برخی افراد با آنژین توصیه شود. در طی این درمان، پزشک کاف هایی را روی پاهایتان قرار میدهد و هماهنگ با ضربان قلب فشار هوا را به عروق پا وارد میکند. ممکن است این درمان به بهبود جریان خون به قلب کمک کرده و آنژین را بهبود بخشد.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”تغییر سبک زندگی” tab_id=”1482339081995-afed0f45-b2f1″][vc_column_text]

درد قلبی در هنگام فعالیت، پس از غذا خوردن، در هنگام استرس های فیزیکی مثل گرما و سرمای شدید و استرس های روحی بیشتر می شود. توصیه می شود از فعالیت های فیزیکی و ورزش های سنگین اجتناب کرده و یک فعالیت فیزیکی سبک ( مثل پیاده روی) و مرتب داشته باشید. پس از غذا خوردن استراحت کنید و از مصرف غذاهای سنگین و چرب پرهیز کرده و سعی کنید دفعات غذا خوردن خود را زیاد و حجم آن را کم کنید.

از فعالیت های فیزیکی سنگین مثل هل دادن و بلند کردن اشیا سنگین، بالا رفتن از سراشیبی و پله و ورزش های سنگین اجتناب کنید.

کشف و کنترل عوامل خطر، تشخیص زودهنگام درد قلبی ، درمان به موقع، مصرف منظم و مرتب داروها و مراجعات دوره ای مرتب به پزشک معالج شش کلید موثر برای کاهش عوارض ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی می باشد.

بخشی از همه درمان ها علیرغم اینکه شما چه درمان درد قلبی را انتخاب میکنید، پزشکتان به شما توصیه خواهد کرد که تغییرات سبک زندگی سالم را ایجاد کنید. چون بیماری قلبی اغلب دلیل اساسی اکثر شکلهای آنژین است، شما میتوانید با کار کردن بر کاهش فاکتورهای خطر بیماری قلب و ایجاد تغییرات سبک زندگی سالم آنژین را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنید. این فاکتورهای خطر ممکن است شامل: سیگار کشیدن باشد به شما توصیه میشود اگر سیگار میکشید آن را متوقف کنید (ترک کنید).

غذای سالم با مقدار محدود چربی اشباع، چربی ترانس و نمک بخورید. شامل انواعی از میوه ها و سبزیجات، همه حبوبات، گوشتهای بدون چربی و محصولات لبنی کم چرب در رژیم غذایی توصیه می شود.

اعداد کلسترولتان را بدانید و از پزشک بپرسید که آیا آنها را به حد توصیه شده بهینه کرده اید؟
فقدان فعالیت فیزیکی: درباره شروع یک برنامه ورزشی ایمن با پزشکتان صحبت کنید چون اغلب آنژین با فعالیت ادامه می یابد، پیاده روی آهسته و وقفه های استراحت میتواند برایتان مفید باشد.

اگر اضافه وزن دارید، درباره انتخابهای کاهش وزن با پزشکتان صحبت کنید.

برای بیماریها یا شرایطی که میتواند خطر آنژین را افزایش دهد مثل دیابت، فشار خون بالا وکلسترول بالای خون تحت درمان قرار گیرید.

توصیه به دوری از استرس آسانتر از انجام آن است اما سعی کنید راههایی برای آرامش بیابید. با پزشکتان درباره تکنیکهای کاهش استرس صحبت کنید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_tabs][/vc_column][/vc_row]

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

[vc_row][vc_column][vc_tta_tabs color=”sky” gap=”1″ alignment=”right” active_section=”1″][vc_tta_section i_icon_fontawesome=”fa fa-mixcloud” title=”تعریف درد قلبی” tab_id=”1474619050933-1fef31d5-ede09750-e2b1″ add_icon=”true”][vc_column_text]

درد قلبی اغلب حین فعالیت فیزیکی ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد. این درد ممکن است به فک تحتانی یا بالای شکم نیز انتشار پیدا کند. درد قلبی ممکن است بعد از غذاخوردن، در هوای سرد یا حین استرس های جسمی و روحی ایجاد یا تشدید شود. توجه داشته باشید اغب درد قلبی پس از استراحت بهتر و یا برطرف می شود و این نکته گاهی باعث نادیده گرفتن درد و عدم پیگیری به موقع می شود.

دردهای تیرکشنده، سوزشی یا انقباضی ممکن است منشا غیر قلبی داشته باشد اما توجه داشته باشید هر درد در ناحیه بین فک تحتانی تا بالای شکم که با فعالیت ایجاد یا بدتر شود، در یک فرد بالای ۴۰ سال حتما نیاز به بررسی دارد.

درد قلبی یا آنژین صدری زمانی ایجاد می شود که خون رسانی به عضله قلب کم شود. کاهش خون رسانی به عضله قلب یا همان درد قلبی به دو دلیل ممکن است ایجاد شود.

۱-اسپاسم یا انقباض رگ ( تنگ شدن موقتی شریان ­ ی کرونر).چگونه قلب درد بگیریم

۲-تنگی عروق کرونر در اثر رسوب چربی در دیواره عروق که به ان بیماری شریان کرونر یا CAD می گویند.

روند تنگ شدن عروق اغلب بدون علامت است و ممکن است شما هیچ احساس ناراحتی و دردی نداشته باشید. وقتی تنگی به حدود ۷۰-۶۰ درصد برسد عمولا شما حین فعالیت دچار درد یا انژین خواهید شد. اگر علائم مختصر و مدت آن کمتر از ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد و سپس با استراحت بطور کامل از بین برود، این درد را آنژین صدری می نامند. اگر درد بیش از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول بکشد ممکن است در اثر اختلال خون رسانی طولانی مدت، بخشی از عضلات قلب دچار آسیب شود که به این حالت سکته قلبی می گویند.

علت های ایجاد درد قلبی فراوان هستند. از شایع ترین علل درد قلبی می توان به بیماری های قلبی، گوارشی، ریوی و حمله پانیک اشاره کرد.

حمله قلبی در اثر ایجاد لخته و انسداد شریان تغذیه کننده عضلات قلب رخ می دهد.

در آنژین صدری به علت رسوب تدریجی ذرات کلسترول و کلسیم داخل جدارعروق تغذیه کننده قلب، خون کافی به خصوص به هنگام فعالیت به عضله قلب نرسیده و درد قلبی ایجاد می شود.

این بیماری مهلک اغلب رگ بزرگ آئورت را درگیر می کند. اگر دولایه آئورت از هم جدا شوند، خون به داخل این فضا نفوذ کرده و حتی موجب پاره شدن آئورت می شود.

به مفهوم التهاب پرده در برگیرنده قلب است و باعث درد قلبی به خصوص در هنگام درازکش بودن بیمار می شود.

سوزش سر دل هنگامی رخ می دهد که اسید معده وارد مری شود. مری لوله ایست که دهان را به معده وصل می نماید.

اختلالات در مری می تواند باعث اشکال در بلع و ایجاد درد قلبی شود.

سنگ کیسه صفرا و یا التهاب کیسه صفرا و یا پانکراس می تواند ایجاد دردی نماید که به قفسه سینه کشیده می شود.

گاهی به علت ضربه وارده به عضله یا اختلال ساختاری درد قلبی ایجاد می شود و مثال های آن عبارتند از:

به علت التهاب غضروف متصل کننده دو استخوان درد سینه ایجاد می نماید.

بیمارهای مزمن مانند فیرومیالژی می تواند باعث ایجاد درد قلبی به صورت مداوم شود.

هر نوع صدمه و یا شکستگی دنده می تواند درد سینه ایجاد نماید.

ممکن است منشاء درد های سینه ای از ریه باشد. از جمله عوامل مرتبط با علل ریوی درد سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمبولی ریوی به علت رها شدن لخته خون به داخل ریه ها درد قفسه سینه رخ می دهد که ناشی از عدم خون رسانی مناسب به ریه است.

اگر پرده ای که اطراف قلب را می پوشاند دچار التهاب شود، درد قفسه سینه رخ می دهد، این درد با تنفس شدید و یا سرفه بیشتر می شود.

اگر شما دچار حملات ترس هستید که با تپش قلب، تنگی نفس، تعریق مستمر، تهوع و سرگیجه همراه است، ممکن است دچار حملات پانیک باشید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”انواع درد قلبی” tab_id=”1475696929854-373c1898-9ee69750-e2b1″][vc_column_text]

ممکن است شما چندین انتخاب برای درمان درد قلبی شما داشته باشید: آنژیوپلاستی و گذاشتن stent، داروها یا تغییرات سبک زندگی، مزایا و معایب هر درمانی را پیدا کنید. پزشک شما میگوید در قفسه سینه شما (آنژین) بر اثر انسداد در شریانهای قلبتان ایجاد شده و لازم است که مراقب این انسدادها باشید انتخاب های شما چیست؟

ابتدا تعیین نوع درد قلبی که دارید حائز اهمیت است. انواع مختلف آنژین ممکن است به درمانهای متفاوتی نیاز داشته باشند انواع رایج آنژین عبارتند از:

نوعی از آنژین که وقتی قلبتان به شدت کار میکند اتفاق می افتد.

آنژین ناپایدار که در قفسه سینه به تازگی ایجاد شده یا درد قفسه سینه که شدت آن بدتر از قبل شده است، می باشند.

آنژین پرینزمتال یک نوع نادر آنژین که بر اثر اسپاسم در شریانهای کرونری ایجاد شده است.

این نوع درد قلبی می تواند علامتی از بیماری در عروق خونی شریان های کوچک کرونری باشد.

آنژین ناپایدار وضعیت خطرناکی است و به درمان اورژانسی نیاز دارد. درمان برای آنژین ناپایدار شامل بستری کردن بیمار و شروع دارو برای پایدار کردن وضعیتتان است. برخی از مردم با آنژین ناپایدار ممکن است نیازمند اقدامی به نام آنژیوپلاستی (که به عنوان مداخله کرونری از راه پوست نیز شناخته شده است) که معمولاً با قرار دادن یک فنر فلزی کوچک به عنوان stent در داخل عروق قلب همراه است .

به طور کلی ممکن است شما آنژین پایداری دارید که با داروها کنترل شده وبه درمانهای بیشتری نیاز نداشته باشید. اگر علائم آنژین مزمن را حتی بعد از مصرف داروها و یا تغییرات سبک زندگی تجربه میکنید، یا اگر در خطر بیشتری برای بیماری خطرناک قلبی دارید، ممکن است پزشک شما آنژوپلاستی یا جراحی bypass کرونری را توصیه کند. تصمیم گیری درباره چگونگی درمان آنژین شما میتواند دشوار باشد اما ممکن است دانستن مزایا و خطرات stentها و داروها در تصمیم گیری به شما کمک کند.

درد قلبی احساس درد، ناراحتی یا فشار در قفسه سینه است و معمولاً پزشکان آن را با عنوان آنژین پایدار مزمن یا آنژین ناپایدار توصیف می کنند. آنژین پایدار مزمن شکلی از درد قفسه سینه است که وقتی قلبتان به شدت کار میکند و اکسیژن بیشتری نیاز دارد، مثلاً در حین ورزش، اتفاق میافتد. وقتی استراحت میکنید درد از بین میرود. در آنژین پایدار مزمن، الگوی درد قفسه سینه معلوم بوده و پایدار است تا آن جا که چه مقدار تقلای فیزیکی آن را تشدید میکند. شریانهای باریک شده شما میتواند علت این شکل از آنژین باشد.

اگر شما آنژین پایدار مزمن دارید، ممکن است برای درمان به آنژوپلاستی با گذاشتن stent یا دارو نیاز داشته باشید. اگر انسدادی که منجر به آنژین پایدار مزمن شده است شدید باشد، ممکن است پزشکتان جراحی bypass کرونری را توصیه کند. در این اقدام، شریانهای مسدود شده با عروق خونی که از بخش دیگری از بدنتان پیوند شدند، جایگزین می شوند.

آنژین پایدار خطرناک و علامت هشدار برای یک حمله قلبی است. اگر آنژین شما ناپایدار است، به دنبال مراقبت پزشکی فوری باشید. ممکن است شما نیازمند بستری شدن، تنظیم داروها، آنژیوپلاستی با stentها یا جراحی by pass کرونری باشید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”درمان درد قلبی” tab_id=”1482338913280-89d89a4f-ec2a”][vc_column_text]

اگر درد قلبی یا آنژین پایدار دارید، ممکن است فقط با داروها و تغییرات سبک زندگی آن را درمان کنید و ممکن است نیاز به آنژیوپلاستی با گذاشتن stent نداشته باشید. چندین دارو میتواند علائم درد قلبی را بهبود بخشد.

داروها شامل:

آسپرین شانس لخته شدن خون را کاهش میدهد و جریان خون در شریانهای باریک شده قلب را تسهیل میکند. جلوگیری از ایجاد لخته شدن خون ممکن است خطر حمله قلبی را کاهش دهد.

نیتراتها در درمان درد قلبی مزمن و ناپایدار استفاده میشوند. نیتراتها عروق خونیتان را شل و متسع میکند تا اجازه دهد خون بیشتری به سمت عضلاتتان جریان یابد.چگونه قلب درد بگیریم

از این داروها برای پیشگیری از درد قلبی پیش از فعالیت فیزیکی نیز استفاده میشود. رایجترین شکل مورد استفاده نیترات برای درمان آنژین، قرصهای زیر زبانی نیتروگلیسیرین است که استفاده میشود.

بتابلوکرها با ممانعت از اثر هورمون اپی نفرین که به عنوان آدرنالین نیز شناخته شده اند، کار میکند. در نتیجه قلبتان آهسته تر و با نیروی کمتری میتپد، فشار خون و فشار کار بر قلبتان کاهش مییابد. بتابلوکرها همچنین به شل شدن و باز ماندن عروق خونی برای بهبود جریان خون کمک میکنند که منجر به کاهش یا جلوگیری از آنژین میشود.

استاتین ها داروهایی هستند که برای کاهش کلسترول خون استفاده میشوند. عملکرد آنها از طریق بلاک ماده مورد نیاز برای ساخت کلسترول در بدنتان است. همچنین ممکن است در بازجذب کلسترولی که برای ساخت چربیها (پلاک) در دیواره شریانها تجمع کرده اند، و در جلوگیری از انسداد بیشتر عروق خونی به بدن کمک کنند.

بلاکرهای کانال کلسیمی که آنتاگونیست کلسیم هم نامیده میشوند، از طریق اثر بر سلولهای عضلانی در دیواره های شریانی، عروق خونی را شل و متسع میکنند. این (اتساع عروق خونی) جریان خون در قلبتان را افزایش میدهد، آنژین را کاهش داده یا از آن جلوگیری میکند، بلاکرهای کانال کلسیمی همچنین ضربان قلب را آهسته کرده و بارکاری روی قلب را کاهش میدهد.

یک داروی ضدآنژین است که ممکن است با داروهای ضدآنژین دیگر مثل تبابلاکرها تجویز شود. همچنین اگر نمیتوانید از بتابلاکرها استفاده کنید میتوانند به عنوان جایگزین استفاده شوند.

این داروها به شل شدن عروق خونی کمک میکنند. مهار کننده های ACE مانع آنزیم تولید کننده آنژیوتانسین II در بدنتان میشوند، ماده ای در بدن که سیستم قلبی عروقی را از راههای بسیاری شامل باریک کردن عروق خونی تحت تأثیر قرار میدهد. این باریک شدن میتواند منجر به فشار خون بالا و فشار بر قلب برای سخت تر کار کردن شود. این داروها ممکن است به بیماران با فشار خون بالا و دیابت کمک کند.

اگر شما درمان دارویی و تغییرات سبک زندگی را امتحان کردید و هنوز علائمی دارید که شما را محدود میکند، ممکن است یک آنژیوپلاستی با گذاشتن stent یا جراحی bypass کرونری با توجه به شرایط و دلیل آنژین شما برایتان یک انتخاب باشد.

در طی آنژیوپلاستی پزشک شما از طریق یک لوله تو خالی که در شریان ران و یا مچ شما قرار داده شده است، یک بالن کوچک را وارد شریان باریک شده میکند. پزشک بالن را پر کرده تا شریان باز شود و ممکن است یک داربست (stent) کوچک فلزی را برای باز نگه داشتن شریان وارد کنند بعضی stentها آغشته به دارو نیستند و اصطلاحا عریان نامیده میشوند و برخی در سطح خود دارو دارند که بتدریج آزاد میشود (stentها آزاد کننده دارو).

آنژیوپلاستی و گذاشتن stent خطراتی دارد. این (خطرات) شامل خطر تنگی مجدد پس از کاشتن (گذاشتن) یک stent، خطر شکل گیری لخته خون در stent، همچنین خطراندک حمله قلبی، سکته یا خونریزی تهدید کننده زندگی در ضمن یا پس از آنژیوپلاستی است.

ممکن است درمان EECP برای برخی افراد با آنژین توصیه شود. در طی این درمان، پزشک کاف هایی را روی پاهایتان قرار میدهد و هماهنگ با ضربان قلب فشار هوا را به عروق پا وارد میکند. ممکن است این درمان به بهبود جریان خون به قلب کمک کرده و آنژین را بهبود بخشد.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”تغییر سبک زندگی” tab_id=”1482339081995-afed0f45-b2f1″][vc_column_text]

درد قلبی در هنگام فعالیت، پس از غذا خوردن، در هنگام استرس های فیزیکی مثل گرما و سرمای شدید و استرس های روحی بیشتر می شود. توصیه می شود از فعالیت های فیزیکی و ورزش های سنگین اجتناب کرده و یک فعالیت فیزیکی سبک ( مثل پیاده روی) و مرتب داشته باشید. پس از غذا خوردن استراحت کنید و از مصرف غذاهای سنگین و چرب پرهیز کرده و سعی کنید دفعات غذا خوردن خود را زیاد و حجم آن را کم کنید.

از فعالیت های فیزیکی سنگین مثل هل دادن و بلند کردن اشیا سنگین، بالا رفتن از سراشیبی و پله و ورزش های سنگین اجتناب کنید.

کشف و کنترل عوامل خطر، تشخیص زودهنگام درد قلبی ، درمان به موقع، مصرف منظم و مرتب داروها و مراجعات دوره ای مرتب به پزشک معالج شش کلید موثر برای کاهش عوارض ناشی از ابتلا به بیماری های قلبی می باشد.

بخشی از همه درمان ها علیرغم اینکه شما چه درمان درد قلبی را انتخاب میکنید، پزشکتان به شما توصیه خواهد کرد که تغییرات سبک زندگی سالم را ایجاد کنید. چون بیماری قلبی اغلب دلیل اساسی اکثر شکلهای آنژین است، شما میتوانید با کار کردن بر کاهش فاکتورهای خطر بیماری قلب و ایجاد تغییرات سبک زندگی سالم آنژین را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنید. این فاکتورهای خطر ممکن است شامل: سیگار کشیدن باشد به شما توصیه میشود اگر سیگار میکشید آن را متوقف کنید (ترک کنید).

غذای سالم با مقدار محدود چربی اشباع، چربی ترانس و نمک بخورید. شامل انواعی از میوه ها و سبزیجات، همه حبوبات، گوشتهای بدون چربی و محصولات لبنی کم چرب در رژیم غذایی توصیه می شود.

اعداد کلسترولتان را بدانید و از پزشک بپرسید که آیا آنها را به حد توصیه شده بهینه کرده اید؟
فقدان فعالیت فیزیکی: درباره شروع یک برنامه ورزشی ایمن با پزشکتان صحبت کنید چون اغلب آنژین با فعالیت ادامه می یابد، پیاده روی آهسته و وقفه های استراحت میتواند برایتان مفید باشد.

اگر اضافه وزن دارید، درباره انتخابهای کاهش وزن با پزشکتان صحبت کنید.

برای بیماریها یا شرایطی که میتواند خطر آنژین را افزایش دهد مثل دیابت، فشار خون بالا وکلسترول بالای خون تحت درمان قرار گیرید.

توصیه به دوری از استرس آسانتر از انجام آن است اما سعی کنید راههایی برای آرامش بیابید. با پزشکتان درباره تکنیکهای کاهش استرس صحبت کنید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_tabs][/vc_column][/vc_row]

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

درد قلب یکی از درد های شایع مخصوصا در سنین بالا است که حتی ممکن است به قلب مربوط نباشد و در اثر آسیبهای سایر اندامها ایجاد گردد. تمام دردهای ناحیه سینه مهم هستند و باید علت آنها کاملاً بررسی شود.

در صورتی که دچار درد در ناحیه قلب شدید، بهترین راه حل این است که یک پزشک متخصص وضعیت شما را ارزیابی کند. ممکن است احساس درد در قفسه سینه از گردن تا ناحیه شکم ایجاد شده و گسترش پیدا کند. درد در قفسه سینه ممکن است علت های مختلفی داشته باشد که در این بخش از سلامت نمناک به بیان این علت ها می پردازیم.

عروق کرونر عروق خون رسان به عضله قلب است. اگر سرخرگهای کروناری که تامین کننده خون مورد نیاز قلب هستند ، در اثر رسوب چربی ، کلسترول و سایر مواد که پلاک نامیده می شوند ، دچار انسداد شوند و خون به مقدار کافی جریان پیدا نکند ، ممکن است شما احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه نمایید که به آن آنژین قلبی شایع می گویند.

خصوصیات دردهای آنژینی (کرونری) :

دردهای آنژینی بیشتر در زمان فعالیت مثل بالارفتن از پله – دویدن- موقع راه رفتن- بار سنگین برداشتن- ایجاد می شوند و اغلب تنها برای چند دقیقه طول می کشند . آنژین قلبی به شکل زیر احساس می شود :چگونه قلب درد بگیریم

آنژین پایدار

اگر دردهای آنژینی یک ماه، دو ماه، چند ماه یا چند سال تکرار شوند و هنگام استراحت بهبود یابند، به آن آنژین پایدار می گویند.

آنژین نا پایدار

به دردهایی که به تازگی دچار آن شده اید و یا قبلا به آن دچار شده اید و اکنون شدت و مدت دردها افزایش یافته به این دردها آنژین ناپایدار می گویند.

همانگونه که گفتیم ، دردهای آنژینی به علت کاهش خون رسانی به عضله قلب رخ می دهد . اگر به دردهای آنژینی اهمیت ندهیم و خون رسانی کاهش بیشتری پیدا کند، دچارسکته قلبی می شویم. پزشک دردهای آنژینی را به وسیله آنژیو گرافی، نوار قلب، تست ورزش و اکو تشخیص می دهد.

درمان دردهای آنژینی :

برای کاهش درد پزشک نیتروگلیسیرین تجویز می کند که به صورت قرص های کوچکی است که زیر زبان خودتان قرار می دهد.

حمله قلبی

اگر در رگ های قلب خون لخته شود و شریان تغذیه کننده عضلات قلب مسدود گردد ، حمله قلبی صورت می گیرد.

دایسکشن آئورت

در این بیماری دولایه آئورت از هم جدا شده و خون به داخل این فضا نفوذ می کند و گاهی حتی آئورت پاره می شود.

پریکاردیت

التهاب پرده در برگیرنده قلب باعث درد قلبی می شود . این دردها زمانی ایجاد می شود که بیمار درازکش باشد.

پرولاپس میترال

شلی مادرزادی دریچه میترال یا پرولاپس میترال موجب درد قلب می شود و درد های آزار دهنده ای را ایجاد می کند اما این دردهای قلبی غیر آنژینی خطرناک نیست.

خستگی صبحگاهی قلب ؟!

خستگی قلب از نظر علمی مفهومی ندارد و فردی که صبحگاه دچار بی حالی و ضعف است ، بیشتر دچار خستگی روحی و علائم افسردگی می باشد و درد او ربطی به قلب ندارد.

گوارشی

زخم مری، التهاب مری ، ریفلاکس ، زخم معده، سنگ کیسه صفرا ، ناراحتی لوزالمعده دردهایی شبیه درد قلبی ایجاد می کند.

علل مرتبط با عضله و استخوان

برخی از انواع درد قفسه سینه با آسیب و سایر مشکلات مربوط به ساختارهایی که دیواره قفسه سینه را تشکیل می دهند، مرتبط است مانند دردهای :

اختلالات ریوی زیر نیز باعث درد قفسه سینه می شوند:

درد قفسه سینه می تواند ناشی از علل زیر نیز باشد:

فردی که دچار درد قلبی شده، باید چکار کند؟

فرد باید به پزشک مراجعه نماید تا پزشک تشخیص دهد که درد او مربوط به قلب است یا خیر . درمان های مشکلات قلبی متعدد است . پزشک با روش های پاراکلینیکی به تشخیص می رسد و درمان دارویی یا آنژیو پلاستی برای او در نظر گرفته می شود . پزشک ممکن است برای برطرف کردن تنگی از استنت (در اصطلاح عامیانه فنر) استفاده کند و یا با عمل جراحی قلب باز تنگی قلب را برطرف کند.

پزشک با استفاده از روش های پاراکلینیکی مانند تست ورزش- نوار قلب و اسکن و اکو، ممکن است تشخیص دهد که درد بیمار منشا قلبی ندارد.

دردهاي قلبي با علائمي مثل تنگي نفس، تعريق همراه است

 

کسی که در قفسه سینه احساس درد دارد از کجا بداند درد قلبی است  یا مشکلات جزیی دیگر مثل درد معده و …،چون  در بسیاری از موارد دردهای قفسه سینه فقط شامل دردهای قلبی نیست، و ممکن است دردهای  خفیف و بی خطر باشند . در این بخش ، تکنیکی برای تشخیص درد قلبی  داریم که می خوانیم و یاد می گیریم.

 

چگونه قلب درد بگیریم

شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد كه نوعي حس سنگیني يا درد خفيف و مبهم در سينه‌‌تان داشته باشيد و بترسيد كه آيا اين دردي كه داريد از قلب‌تان است يا چيز ديگري. اگر اين مشكل را داريد حتما اين مطلب را با دقت بخوانيد چراكه پاسخ سؤالات‌تان را مي‌توانيد در اين مطلب پيدا كنيد.

 

شباهت‌های این 2 دردما مشكل سوزش پشت جناغ سينه و درد پشت قفسه سينه را با نام heartburn (سوزش قلب) مي‌شناسيم چرا كه تفكيك اين 2 درد از هم بسيار مشكل است اما راه‌‌هايي براي حدس زدن اينكه كدام اين دردها از كدام عضو نشات گرفته وجود دارد.»

 

بي‌دليل سوار آمبولانس نشويدخيلي از انسان‌ها دردهاي خفيف يا احساس سوزش يا گزگز كردن روي سينه خود را در زمان‌های متفاوت و در شرايط مختلف تجربه مي‌كنند. به طور معمول همه آنها در چنين مقاطعي از خودشان مي‌پرسند كه آيا اين درد ناشي از يك مشكل جدي است يا مسئله مهمي نيست. سؤال معمول در اين ميان اين است كه اين حالت درد قلبي است و يك حمله قلبي يا ناشي از مشكلات گوارشي و سوزش‌هاي سردل و…

 

برخي از مشكلات گوارش و دردهاي اعضاي سيستم گوارش علائم و نشانه‌هايي شبيه مشكلات قلبي و سكته قلبي دارند اما اين دردها و علائم نتايج متفاوتي را دربر دارد. تاخير در درمان مشكلات قلبي ممكن است زندگي انسان را به خطر بيندازد. از طرف ديگر هيچ كس هم دوست ندارد به‌خاطر دردي كه مي‌شود با يك شربت آنتي‌اسيد آن را ساكت كرد، سوار آمبولانس شود و سر از اورژانس يا بخش ccu دربياورد.

 

دردهاي قلبي در ناحيه شكم رخ نمي‌دهند

 

آنهايي كه نبايد تعلل كننداولين چيزي كه بايد در مورد درد مهم‌تر يعني درد قلبي به آن دقت كنيد ،افرادي كه سابقه بيماري قلبي ثابت شده دارند و آنهايي كه به علت گرفتگي عروق آنژيوگرافي شده‌اند يا براي آنها استنت قلبي گذاشته شده است يا كساني كه تحت جراحي قلب باز قرار گرفته‌اند به محض بروز كوچك‌ترين علامت‌ها و نشانه‌هايي بايد به اورژانس مراجعه كنند و زمان را از دست ندهند. در مورد اين افراد بايد فرض را بر اين گذاشت كه هر درد سينه‌اي ناشي از مشكلات قلبي-عروقي است.

 

اما در مورد ديگران چه؟ اگر سن‌تان بالاي 50 سال است، سابقه خانوادگي از مشكلات قلبي و عروقي داريد، فشارخون‌تان به طور مزمن يا حاد بالا بوده است، بيماري ديابت داريد يا چاقي و اضافه‌وزن زياد داريد و اگر كاملا بي‌تحرك هستيد بدانيد كه در معرض بيماري‌هاي قلبي قرار دارید، پس بايد مواظب باشيد و دردهاي‌تان را ساده نگيريد.»

 

4 نشانه تشخيصاما جدا از گروه‌هاي پرخطر، بقيه افراد بايد چه كنند؟ چند راه براي تشخيص دردهاي قلبي و دردهاي گوارشي وجود دارد. با اين تفكيك درد، شما مي‌‌توانيد بفهميد بايد به اورژانس زنگ بزنيد يا اينكه سراغ درمان‌هاي خانگي و داروهاي بدون نسخه رفته يا نزد پزشك گوارش برويد. اين 4 كليد تشخيص دردهاي گوارشي از دردهاي قلبي است.

 

1- محل درد كجاست؟اگر محل دردتان درست وسط سينه و روي جناغ سينه است يا اينكه درد در شانه، فك پايين، گردن يا پشت سينه‌تان داريد اين درد احتمالا درد قلبي است اما اگر احساس سوزش در ناحيه گلو و كمي پايين‌تر از تيروئيد خودتان داشتيد، اگر حس تلخي روي زبان‌تان داشتيد و فكر كرديد كه غذا دارد به گلوي‌تان برمي‌گردد اينها احتمالا نشانه‌هاي درد گوارشي است. در ضمن اين را هم يادتان باشد كه درد در ناحيه شكم ممكن است بيشتر به دلیل دردهاي گوارشي باشد اما نمي‌شود گفت كه هيچ وقت دردهاي قلبي در ناحيه شكم رخ نمي‌دهند.

 

2- درد از چه زماني شروع شده است؟اگر به فاصله بسيار كمي از غذا خوردن دچار سوزش معده و درد پشت جناغ سينه شديد اين احتمالا ناشي از مشكلات گوارشي است به خصوص اگر بلافاصله پس از غذا خوردن دراز كشيديد احتمال بروز مشكلات گوارشي بيشتر است. دردهاي قلبي به طور معمول (اما نه هميشه) پس از فعاليت رخ مي‌دهد. در زمان استراحت معمولا اگر دردي به وجود بيايد درد گوارشي است، دردهاي قلبي به ندرت در زمان استراحت اتفاق مي‌افتد.

 

دردهاي قلبي به طور معمول پس از فعاليت رخ مي‌دهد

 

3- علائم همراهدردهاي قلبي و عروقي معمولا با علائمي مثل تنگي نفس، تعريق و عرق كردن صورت يا كل بدن، احساس ضعف و غش، تهوع و سبكي سر و سرگيجه همراه است. اين  علامت‌ها معمولا با دردهاي گوارشي همراه نيستند. اگر همراه با درد علائمي مثل تعريق و تنگي نفس داشتيد و احساس كلي ضعف و بي‌حالي وجودتان را گرفت اينها احتمالا ناشي از مشكلات قلبی يا عروقی است نه مشكلات گوارشي… البته اين را هم بدانيد كه در زنان معمولا حمله‌هاي قلبي با علائم كلاسيك همراه نيست و اتفاقا بروز مشكلات قلبي در آنها اغلب با اين علائم جانبي همراه است.

 

4- چه دارویی مصرف می‌کنیداگر مشغول مصرف داروي خاصي (مثلا آنتي‌بيوتيك‌ها) هستيد ممكن است اين داروها معده شما را تحت تاثير قرار دهند و آن را اذيت كنند و باعث بروز مشكلات گوارشي شوند در نتيجه احتمالا درد شما يك درد گوارشي خواهد بود. البته يادتان باشد افرادي كه براي مشكلات قلبي قرص يا قرص زيرزباني نيتروگليسيرين مصرف مي‌كنند بايد بدانند كه اين قرص ممكن است روي علائم گوارشي‌شان هم تاثير بگذارد. به سمت اورژانس برويد يا منتظر آمبولانس بمانيد.

 

مهم‌ترين نكتهيادتان باشد كه هيچ خط‌كشي و هيچ قانون و قاعده كلي در مورد تشخيص دردهاي قلبي و گوارشي وجود ندارد. اگر باوجود تمام علائمي كه در بالا گفته شد باز هم شك داشتيد كه دردتان قلبي هست يا نه حتما با اورژانس تماس بگيريد. اگر هم تا رسيدن اورژانس چند دقيقه وقت داريد يك قرص آسپيرين ترجيحا 325 ميلي‌گرم را بجويد.

 

اگر احساس مي‌كنيد كه آمدن اورژانس خيلي طول مي‌كشد مي‌توانيد با وسيله خودتان به اورژانس مراجعه كنيد اما هرگز خودتان رانندگي نكنيد. يادتان هم باشد كه در اتومبيل خودتان وسيله‌اي براي درمان نداريد اما در آمبولانس نيروهاي آموزش‌ديده و دارو براي برطرف كردن مشكلات حاد در دسترس است.

 

و نكته آخر اينكه گرما را هم مي‌توان يك ريسك فاكتور عامل مساعدكننده براي مشكلات قلبي دانست. اين به خصوص در دماي بسيار بالا (بالاتر از 40درجه سانتي‌گراد) و هواي رطوبتي صادق است. در زماني كه موج گرما منطقه‌اي را فرا مي‌گيرد ميزان سكته‌هاي قلبي به شدت بالا مي‌رود،‌ براي همين تا حد امكان از قرا گرفتن در معرض نور مستقيم آفتاب پرهيز كنيد و در سايه بمانيد و از شيوه‌هاي مختلف خنك‌تر شدن استفاده كنيد.منبع:hidoctor.ir

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشودچگونه قلب درد بگیریم


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری


جستجوی نزدیک ترین خدمات موردنیاز به شما


علائم کیست تخمدان | درمان گیاهی

خریدقسطی جهیزیه بدون نیاز به پرداخت اولیه


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!

دیگه غذات نمی سوزه! تايمر ديجيتال شعله ها


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

Dr Fariba Hendesi –

زمانی که دچار درد قلب در قفسه سینه می شوید، اولین فکری که به ذهن شما می رسد این است که ممکن است حمله قلبی به سراغ شما آمده باشد.

فهرست موضوعات

قطعا درد قفسه سینه چیزی نیست که نادیده گرفته شود، اما شما باید بدانید که علل بسیاری ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه قلب و قفسه سینه شود. در حقیقت، درد قلب یکی از درد های شایع مخصوصا در سنین بالا است که حتی ممکن است به قلب مربوط نباشد.

درد قلب ممکن است به علت مشکلات ریوی، مری، ماهیچه ها، دنده ها یا اعصاب شما ایجاد شود. برخی از این شرایط ،جدی بوده و از عوامل تهدید کننده به شمار می روند و برخی دیگر هم ممکن است دلایل ناشناخته ای داشته یا مشکل ساز نباشند. چگونه قلب درد بگیریم

در صورتی که دچار درد در ناحیه قلب شدید، بهترین راه حل این است که یک پزشک متخصص وضعیت شما را ارزیابی کند. ممکن است احساس درد در قفسه سینه از گردن تا ناحیه شکم ایجاد شده و گسترش پیدا کند. درد در قفسه سینه ممکن است بسته به شرایط به صورت زیر باشد:

در حالی که ایجاد درد از شایع ترین علامت های مشکلات قلبی محسوب می شود،  می توان گفت که برخی از علائم ممکن است در قفسه سینه ،همراه با درد یا بدون درد باشد. به طور خاص می توان گفت که علائم غیر معمولی در زنان بیشتر به دلیل اختلالات قلبی گزارش شده است. 

علائمی مانند، حس فشار یا تنگی در قفسه سینه ،درد در بازو ، خستگی و سرگیجه ،درد شکمی ،تهوع و درد در هنگام اعمال فشار. درد در ناحیه قلب می تواند به صورت سوزش، تیر کشیدن و یا احساس درد در پشت گردن و یا بازو باشد.

یکی دیگر از علل بالقوه درد قلب اضطراب و حملات روحی و عصبی است. برخی علائم مرتبط با این شرایط عبارتند از سرگیجه، احساس تنگی نفس، احساس سوزن سوزن شدن و لرزش. 

در صورت بروز شک و تردید در مورد هر گونه درد در ناحیه قفسه سینه، به خصوص درد های ناگهانی یا به دنبال مصرف داروهای ضد التهابی و یا سایر موارد مشابه، به پزشک مراجعه کرده و در مورد رژیم غذایی خود هم مشاوره شوید. 

در صورت بروزهر کدام از این علائم همراه با درد قفسه سینه با اورژانس تماس بگیرید:

درد قلب که در قفسه سینه تا ناحیه فک، دست چپ تا پشت قفسه سینه، درد شدید و ناگهانی قفسه سینه همراه با تنگی نفس، به ویژه پس از مدت طولانی عدم فعالیت، تهوع، سرگیجه، ضربان قلب سریع و یا تنفس سریع، سردرگمی، تعریق بیش از حد، فشار خون بسیار پایین  یا بالا و ضربان نامنظم  قلب. همچنین در صورت بروز علائم زیر، با پزشک تماس گرفته یا به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنید:

ایجاد درد در قفسه سینه یا درد در ناحیه قلب، لزوما به دلیل اختلالات و بیماری های جدی قلبی نیست؛ اما در صورت بروز هر گونه دردی در ناحیه قفسه سینه بهتر است به پزشک مراجعه کرده و وضعیت شما ارزیابی شود.

نشانه‌های اضطراب در افراد مختلف متفاوت است. حتی بعضی روزها علائم یک نفر هم یکسان نیست. اضطراب به شکل‌های گوناگونی بروز می‌کند و به همین دلیل درک نشانه‌های ناشی از آن دشوار است.

درد قفسه سینه ناشی از اضطراب برای هر شخص متفاوت است. ممکن است برخی افراد این درد را به صورت تدریجی تجربه کنند؛ اما برای برخی دیگر تجربه این درد به صورت ناگهانی و غیرمنتظره باشد. درد قلب یا قفسه سینه ناشی از اضطراب می‌تواند به شکل‌های زیر بروز کند:

اگر تا به حال همراه با اضطراب، در قفسه سینه خود دردی حس نکرده‌اید؛ ممکن است با تجربه آن نگران شوید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند دچار حمله قلبی شده‌اند و برای درمان به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کنند.

معمولا وقتی مضطرب هستید، بدنتان واکنش‌های جسمانی خاصی نشان می‌دهد مثل تعریق یا تنگی نفس.

وقتی مضطرب و عصبی می‌شوید؛ مغز و بدن شما به ناگهان، واکنش تنشی فوری نشان می‌دهد. این واکنش شامل تغییرات فیزیولوژیکی هم هست. ممکن است بدنتان منقبض شود.

هم‌چنین واکنش‌های روان‌شناختی یا هیجانی هم می‌توانند از جمله این واکنش‌های تنشی باشند. ممکن است راحت‌تر خشمگین یا ناراحت شوید. به این گونه واکنش‌ها، واکنش‌های جنگ یا گریز می‌گویند. وقتی مضطرب هستید یا استرس دارید، بدنتان برای جنگیدن یا فرار کردن آماده می‌شود.

اگر بدنتان به تدریج این پاسخ جنگ یا گریز را تجربه کند، معمولا تا 30 دقیقه بعد می‌تواند این پاسخ را جبران کند. اگر بیشتر از حد معمول مضطرب  و عصبی باشید، دیگر بدنتان نمی‌تواند چنین شرایطی را جبران کند. در نتیجه این موضوع منجر به افزایش انقباض ماهیچه‌ها شده و انقباض قفسه سینه باعث احساس درد در ناحیه قلب می‌شود.

به علاوه در موقعیت‌هایی که استرس بیشتری به فرد تحمیل می‌شود و به عبارتی شخص عصبی می شود، ضربان قلب قوی‌تر شده و میزان آن افزایش می‌یابد. وقتی این مورد با انقباض ماهیچه‌ها ترکیب می‌شود، دردی غیر عادی در قفسه سینه حس می‌شود.

معمولا بهتر است در صورت احساس درد در قلب خود به جای نگران شدن، خوشحال باشید. به هر حال احتمالا این احساس وحشتناک نشانه حمله قلبی نیست بلکه نشانه وحشت‌زدگی یا حمله پانیک است.

تقریبا یک چهارم افرادی که به دلیل درمان درد قفسه سینه به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، دچار حمله پانیک شده‌اند. بسیاری از این بیماران زنان جوان هستند. این دسته از بیماران بیشتر دچار اختلال‌های پانیک می‌شوند ولی ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها نادر است.

درد قفسه سینه یا درد قلب یکی از نشانه‌هایی است که می‌تواند به دلیل حمله پانیک رخ دهد اما بیشتر وقت‌ها اختلال‌های پانیکی که در زنان جوان با درد قفسه سینه همراه است، به موقع تشخیص داده نشده و درمان هم نمی‌شوند.

احساس دردی سنگین در قسمت مرکزی قفسه سینه و ایجاد فشار و انقباضی که می‌تواند تا فک یا بازوی چپ نیز گسترش یافته و حس شود از نشانه‌های معمول حمله قلبی در آقایان است. 

زنان هم نشانه‌های مشابهی دارند اما درد نه تنها در ناحیه قفسه سینه بلکه در تیغه ‌های شانه شخص نیز احساس می‌شود. حتی ممکن است احساس درد به نواحی گردن و بالای کمر نیز منتقل شود.

بعضی وقت‌ها احساس اصلی مربوط به حمله قلبی در زنان می‌تواند شامل تنگی نفس و درد باشد. در ضمن احتمال زیادی وجود دارد که فرد احساس خستگی شدید نیز داشته باشد.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

کلینیک فشار خون

 

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

مطلب قبلی

بهترین زمان مصرف قرص آسپرین

مطلب بعدی

علت تپش قلب در خانم ها چیست؟ (تپش قلب کوبنده و ناگهانی)

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

سلام عزیزم 

از غذا های ترش و چرب پرهیز کنین بصورت ناشتا داروی نولپازا 40 مصرف کنین بهبود جاصل نشد برای نوار قلب و اکو قلب و بررسی های تکمیلی مراجعه کنینچگونه قلب درد بگیریم

سلام عزیزم سنتونو بفرمایین

بیماری زمینه ای دیگری ندارین به جز چربی؟

فشار قند خون؟

سلام عزیزم نگران نباش 

ببین شما به علت عفونت و خونریزی هم از طرفی بسیاز ضعیف وکم خون شدی و هم از نظر روحی دچار استرس و ناراحتی

باید خدمت شما بگم اگر ذخار آهن شما کم شده حداقل 2 ماه طول میکشد با مصرف دارو جبران بشه 

توصیه من به شما مصرف منظم مکمل ها تغذیه منایب مایعات فراوان آنتی بیوتیک مناسب، آزمایش هفتگی برای بررسی ذخایر آهن، همچنین آزمایش  d-dimer برای بررسی لخته خون نوار قلب و در نهایت اگر آژمایشات نرمال بود و نوار قلب برای تپش قلبتون از ایندرال 10 در صورت عدم بیماری اسم مصرف کنین و از مشاوره و دارو های ارام بخش استفاده کنیین

سلام عزیزم

از بابت قلبی بعید است مشکلی وجود دشاته باشد بیشتر علایمتون  به علایم اضطرابی شبیه میباشد نوار قلبتون هم خداروشکر نرمال بوده جای نگرانی نیست اگر مشکل معده هم دارین باید با همکاران گوارش مشورت کنین

سلام

نوار قلب و اکو باید بشین نتیجه  رو برای کا ارسال کنین

در کنار این تست ها از داروی لوزارتان 25 روزانه استفاده کنین اگر فشاراتون کماکام بالا بود باید هولتر مانیتوینگ فشار خون بشین

سلام

سنتون حتما ذکر کنین و بیماری های زمینه ای اگر دارین همچنین برای اطمینان خاطر یم تست کرونا بدین

سلام

نگران نباشین با توجه به سنتون و عدم بیماری قبلی جای نگرانی نیست

سلام

شما باید آزمایش کامل خون بدین و همچنین یک نوار قلب بگیرین جواب را برای بنده بفرستین

اگر مشکلی نباشه براتون دارو های ضعیف میتونی شروع کنیم

بله هنگام تپش باشد بهتر است

سلام

ترحیجا یک نوار قلب دیگر بگیرین ولی ضربانتون بالا بوده حالا به هر علتی میتونه باشه استرس و … میتونین از قرص ایندرال 10 استفاده کنین

سلام

سنتون؟

سلام عزیزم کرونا علایم بسیار گوناگونی دارد و نمیتوان بصورت قطعی چیزیو بگیم به شما ولی آروم باشین بیشتر به حالت اضطرابی میخوره مشکلاون

سلام 

حتما در شرح حالتون سنتون و بیماری های زمینه ایتونو دکر کنین .

در صورت افزایش تعداد دفعات درد قفسه سینتون در طول ماه یا هفته و همراه بودن آن با فعالیت به طوری که  با استراجت بهبود یابد، باید به پزشک قلب جهت اقدامات تشخیصی مثل نوار قلب و اکو و آزمایش مراجعه نمایید

راه های درمان بیماری ایسکمیک قلبی

علت درد قفسه سینه و پشت با هم

علت تپش قلب در نوجوانان

نارسایی عروق قلبی و دارو های درمان آن

– عضو انجمن قلب امريكا

– موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

– عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

– عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

– بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

– سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

پستهای اخیر

برای کاهش فشار خون بالا چه بخوریم؟

چه رابطه ای میان فشار خون و نمک وجود دارد؟

آیا درد فک نشانه ی بیماری قلبی است؟

قرص کاپتوپریل | نحوه ی مصرف و عوارض آن

آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

مطالب اخیر

قرص دافلون برای درمان بیماری واریس

راه های درمان بیماری ایسکمیک قلبی

برای افزایش فشار خون پایین چی بخوریم؟

عمل واریس پا یا استریپینگ چیست؟

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

برخی ازحملات قلبی ناگهانی و شدید هستند . اما اکثر آنها به آهستگی آغاز می شوند و با درد یا ناراحتی خفیفی همراه میباشند.

باشگاه خبرنگاران: حمله قلبی عامل اول مرگ و میر در ایران است . از آنجا که اکثر این مرگ و میر ها بدلیل بیماری های کروناری قلبی می باشند، آگاهی در مورد حمله قلبی مهم است . هیچگاه مشکلات قلبی را فراموش نکنید چرا که موضوع آنها چیزی غیراز مرگ و زندگی نمی باشد . برای مثال آگاهی شما در مورد علایم هشدار دهنده حمله قلبی باید زیاد باشد، چرا که شمارا در کمک به خودتان و نزدیکانتان توانمندتر می کند . واکنش و عملکرد سریع باعث نجات بسیاری از زندگی ها می شود. برخی ازحملات قلبی ناگهانی و شدید هستند . اما اکثر آنها به آهستگی آغاز می شوند و با درد یا ناراحتی خفیفی همراه میباشند. در این قسمت برخی از علایم حمله قلبی ذکر می شوند: احساس ناراحتی ، فشار ، پری یا درد در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه به طول انجامیده یا رفع شده و دوباره بر گردد . علائم حمله قلبی نشانه های فردی که دچار حمله قلبی شده است چه می باشد؟ 1- احساس سنگینی و فشار غیرطبیعی بر روی قفسه سینه، گویی که وزنه سنگینی بر روی قفسه سینه قرار دارد بسیاری از افرادی که دچار حمله قلبی می شوند از احساس فشار و سنگینی بر روی وسط سینه خود و یا سمت چپ قفسه سینه رنج می برند.
این حس ناخوشایند معمولا بیشتر از چند دقیقه طول می کشد و ممکن است رفع شود و دوباره برگردد. حتی ممکن است احساسی مانند سوزش سردل یا سوء هاضمه به فرد دست دهد. 2- احساس درد شدید در قسمت پشت، گردن و فک صورت این علایم می تواند شامل درد و ناراحتی در یک یا دو بازو ، پشت، شانه ها، گردن، فک و قسمت بالای معده باشد. درد در ناحیه پشت و گردن و فک از علایم شایع حملات قلبی در خانم ها می باشد. 3- تنگی نفس شدید این علامت می تواند به شکل ناگهانی رخ دهد، در حالی که شما در حال استراحت هستید و یا فعالیت بدنی کمی دارید. فرد ممکن است برای نفس کشیدن تلاش کند و به سختی بیفتد. تنگی نفس می تواند قبل و یا همزمان با درد قفسه سینه رخ دهد و یا حتی می تواند تنها علامت حمله قلبی باشد. 4- عرق سرد عرق بیش از حد که به عرق سرد مشهور است، از علایم حمله قلبی می باشد. البته در خانم های یائسه باید این علامت را بیشتر بررسی کرد، زیرا آنها در یائسگی دچار گرگرفتگی می شوند. یکی از علایم حمله قلبی در خانم ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می باشد که افراد به راحتی از آن چشم پوشی می کنند 5- خستگی غیرعادی و شدید یکی از علایم حمله
قلبی در خانم ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می باشد که افراد به راحتی از آن چشم پوشی می کنند. این علامت می تواند به طور ناگهانی و یا به مدت چند روز وجود داشته باشد. بسیاری از خانم ها در اثر سابقه حمله قلبی ، تجربه خستگی و ضعف عضلانی را دارند که مربوط به فعالیت و ورزش کردن نمی باشد. 6- احساس گیجی و یا سردرد بر خلاف بسیاری از فیلم ها، حمله قلبی سبب بیهوشی فرد نمی شود، بلکه احساس گیجی و منگی به فرد دست می دهد. 7- تهوع و استفراغ (احساس بیمارشدن معده) خانم ها دو برابر آقایان تجربه تهوع و استفراغ و یا سوء هاضمه را درطی حمله قلبی خود دارند. این علایم گاهی جدی گرفته نمی شود و با بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شود. اگر هریک از علایم ذکر شده در بالا را در فردی مشاهده کردید که بیش از 5 دقیقه طول کشید، با اورژانس تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که تسریع کمک رسانی، می تواند زندگی فرد مبتلا به حمله قلبی را نجات دهد. چه چیزی سبب حمله قلبی می شود ؟ یک حمله کروناری (حمله قلبی )‌ زمانی رخ می دهد که جریان خون به ناحیه ای از قلب قطع می شود (اغلب توسط یک لخته خون). این حالت اغلب بدین دلیل رخ می دهد
که سرخرگهای تامین کننده خون عضلات قلب بدلیل رسوب چربی ، کلسترول و سایر مواد که پلاک نامیده می شود ، بتدریج ضخیم تر ، سفت تر و تنگ ترمی شوند. اگر پلاک جدا شود و لخته خون تشکیل گردد، جریان خون دچار انسداد شده و حمله قلبی رخ می دهد .بنابراین کم کم عضله قلبی که توسط رگ مزبور خونرسانی می شود، می میرد . هر چه که مدت زمان انسداد سرخرگ طولانی تر باشد ،آسیب بیشتر می شود. زمانیکه عضله قلبی بمیرد، آسیب قلبی دایمی خواهد بود . پسوريازيس در برخي بيماران مبتلا به پسوريازيس در مقايسه با مبتلايان به ديابت خطر حمله قلبي بيشتر مي شود. اغلب مبتلايان به اين بيماري در مرحله حاد احتمالاً سيگاري اند و اضافه وزن و فشار خون بالا دارند. اين بيماري که عامل خطري مستقل به حساب مي آيد نوعي اختلال خود ايمني است که التهاب مزمن و سرانجام حمله قلبي ايجاد مي کند. آشفتگي روابط خانوادگي رابطه نامناسب با همسر مي تواند براي قلب مضر باشد و احتمال حمله قلبي را به ۳۴ درصد افزايش دهد. پايين بودن کلسترول مفيد خون محققان دانشگاهي رابطه کلسترول مفيد و موارد عمده سکته قلبي ۷ هزار فرد را بررسي کردند و دريافتند پايين بودن کلسترول مفيد پس از بيماري قلبي
و سن سومين نشانه براي پيش بيني سکته قلبي است. سکته قلبي در جوانان اغلب به علت پايين بودن کلسترول مفيد است که با ورزش و کاهش وزن مهار مي شود. مشکلات کليوي نتايج بررسي بيماران هلندي نشان مي‌دهد، مشکلات کليوي خطر حمله قلبي را به طور چشمگيري بالا مي برد. بررسي ديگري نيز روي ۱۰ هزار مرد نشان داد، مبتلايان به بيماري مزمن کليوي، نسبت به ديگران دو برابر بيشتر در معرض حمله قلبي قرار دارند. توقف ناگهاني مصرف آسپرين بررسي هاي متعددي نشان مي دهد، بيماران قلبي، حداقل به مدت يک هفته پس از متوقف کردن مصرف آسپرين يا داروهاي غيراستروئيدي، در معرض خطر بالاي حمله قلبي قرار دارند. اگر بيماري قلبي داريد يا در معرض خطر اين بيماري قرار داريد و قصد داريد ديگر آسپرين مصرف نکنيد بهتر است اين کار را به تدريج و تحت نظارت پزشک انجام دهيد. درمان هورموني سرطان پروستات درمان هورموني سرطان پروستات، احتمال مرگ ناگهاني بر اثر حمله قلبي را افزايش مي دهد. محققان دانشگاه پزشکي هاروارد مي گويند اگرچه اين کشف ارتباط مستقيم عوامل ياد شده را تأييد نمي کند اما هنگام درمان براي سرطان پروستات بايد در نظر گرفته شود. آنتي بيوتيک نتايج تحقيقات سال
۲۰۱۲ محققان نشان مي‌دهد آنتي بيوتيک رايج به نام اريترومايسين با احتمال بروز حمله قلبي به ويژه در بيماران قلبي ارتباط دارد. مکمل هاي کلسيم تحقيقي که در سال ۲۰۱۲ روي ۲۳ هزار نفر انجام گرفت نشان داد افرادي که مکمل هاي کلسيم مصرف مي کنند نسبت به ديگران بيشتر در معرض خطر حمله قلبي قرار دارند. براي دريافت کلسيم، پزشکان مصرف ماهي چرب هفته اي ۲ بار و مواد غذايي حاوي کلسيم و براي دريافت ويتامين D قرار گرفتن در معرض نور خورشيد را توصيه مي کنند. عفونت اگر به آنفلوآنزا يا عفونت تنفسي مبتلا هستيد، احتمال حمله قلبي براي شما ۵ برابر بالاتر است. افسردگي به گفته محققان ارتباط افسردگي و حمله قلبي ثابت شده است. بيماري لثه افرادي که به بيماري لثه مبتلا هستند نسبت به افرادي که دندان سالمي دارند، ۲۵درصد بيشتر در معرض خطر بيماري قلبي قرار مي گيرند.گمان برده مي شود، باکتري هاي موجود در دهان مي تواند التهاب مزمن ايجاد کند. ديابت تقريباً اغلب بيماران ديابتي از مشکلاتي مانند قطع عضو يا از دست دادن بينايي نگرانند اما يکي از بزرگ ترين خطرهايي که با آن مواجهند، بيماري قلبي است. ديابتي ها نسبت به همسن و سال هايشان که ديابت ندارند ۲ تا
۴ برابر بيشتر در معرض مرگ ناشي از بيماري قلبي هستند. خوشبختانه تغذيه سالم و ورزش، احتمال کاهش خطر بيماري افراد ديابتي را بالا مي برد. فشار کاري بررسي هاي محققان انگليسي در سال ۲۰۰۵ نشان مي دهد، فشار کاري خطر بروز حمله قلبي را ۲۳ درصد افزايش مي دهد. شهرنشيني محققان آلماني مي گويند: قرار گرفتن در معرض ترافيک سنگين چه وسيله نقليه شما خودرو باشد چه دوچرخه يا وسيله نقليه عمومي، احتمال حمله قلبي را دو برابر افزايش مي دهد.


ویژه


لینک کوتاه خبر :

بروکر فارکس

چگونه قلب درد بگیریم

پنجره دوجداره طهران وین

اقامت ترکیه

لپ تاپ استوک

فلومتر

آپلود عکس رایگان

دانلود فیلم و سریال ایرانی

آرام بند

رزرو بلیط هواپیما

خرید فالوور ارزان

دانلود آهنگ جدید

دندانپزشکی اطفال با بیهوشی

دوره mba دانشگاه تهران

با همراه مکانیک مطمئن بخرید، آسان بفروشید

آموزش بورس

تعمیر و سرویس ژنراتور

موسسه ونوس

دانلود فیلم

برج خنک کننده

نهال بادام

نهال بادام

مشاوره تلفنی آرموو

دستگاه جوجه کشی

دانلود سریال ملکه گدایان

طراحی سایت

خرید فالوور اینستاگرام

اجاره خودرو

دانلود سریال ملکه گدایان

تور استانبول بیسان گشت

باتری گوشی

تاسیسات

موسسه حقوقی تهران وکیل

دانلود فیلم

لپ تاپ استوک

خرید cp کالاف دیوتی موبایل

طلاق توافقی

چگونه قلب درد بگیریم

خرید نهال

ارسال بار

الی گشت

قیمت دلار

فردانیوز در شبکه‌های اجتماعی

تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری فردا نیوز میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

آنژین نتیجه مستقیم نرسیدن خون کافی به عضله قلب است، در ادامه با جزئیات بیشتری به این مسئله می پردازیم

همین چند سال پیش بود که بیماری سارس در شرق آسیا شایع شد. رسانه‌های داخلی و خارجی چنان از این بیماری با آب و تاب می‌گفتند که برای خیلی‌ها این‌گونه تداعی شد که طاعون دیگری در راه است و نسل انسان در حال انقراض است. چندی از این ماجرا گذشت. آب از آب تکان نخورد و مشخص شد که سارس هم قابل پیشگیری و کنترل است اما هم‌اکنون بیماری‌های قلبی در کشور بیداد می‌کنند و هیچ‌کس از آنها دم نمی‌زند. اگر حرفم را باور ندارید سری به سی‌سی‌یو و بخش‌های قلب بیمارستان‌ها بزنید و با چشمان خودتان ببینید که سن بیماری‌های قلبی در کشورمان چه‌قدر کاهش یافته است و چه جوان‌هایی با این بیماری‌ دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌وقت باور خواهید کرد که بیماری‌های قلبی از سارس و وبا خطرناک‌تر هستند اما به فراموشی سپرده شده‌اند. آشنایی بیشتر با بیماری‌های قلبی می‌تواند جامعه را در برابر این مشکل توانمند سازد. به همین دلیل به سراغ دکتر ارشمیدس صنعتی، فوق‌تخصص قلب وعروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتیم تا با علایم و نشانه‌های درد قلبی آشنا شویم.

بیشتر بدانید : آیا سوزش قلب دارید؟

درد قلبی یک علامت است و نه یک بیماری. این درد به صورت احساس خفگی، تنگی نفس، فشار یا گرفتگی است که اغلب مرکز آن پشت استخوان جناغ سینه‌ است و ممکن است به گلو، فک یا دست انتشار یابد. البته این درد گاهی به دنبال ورزش یا فشار روانی نیز نمود پیدا می‌کند.چگونه قلب درد بگیریم

این حالت می‌تواند در اثر انقباض سرخرگ‌های کرونر ایجاد شود اما احتمال بیشتری دارد که به علت تصلب شرایین (حالتی که سرخرگ‌ها به وسیله رسوبات چربی باریک شده‌اند) روی دهد. اگر حملات درد به طور مکرر و بدون انجام فعالیت جسمی رخ دهند ممکن است یک نشانه هشدار دهنده از قریب‌الوقوع بودن حمله قلبی باشند بنابراین به درمان سریع نیاز دارند.

احساس ناراحتی اغلب از دو تا پنج دقیقه طول می‌کشد. همان‌طور که اشاره کردم درد ممکن است شدید باشد و همراه با احساس فشار در پشت استخوان جناغ و انتشار به دست یا فک باشد. گاهی اوقات بیماران آن را به صورت احساس سنگینی، تنگی یا سوزش توصیف می‌کنند. درد ناشی از مشکل قلبی ممکن است در سایر قسمت‌های بدن احساس شود یعنی مغز شما محرک‌های درد را با هم اشتباه می‌گیرد. در نتیجه شما به جای قفسه سینه، در حلق، فک یا دست‌ها دچار احساس ناراحتی می‌شوید.

این دردها اغلب با اعمالی از قبیل بلند کردن یک جسم سنگین، فعالیت جنسی یا ورزش شدید ایجاد شده و بیشتر با استراحت تسکین می‌یابد. سرمای بیش از حد یا احساساتی مانند ترس، عصبانیت، اندوه و ناامیدی شدید و همچنین خوردن یک وعده غذای سنگین می‌توانند دیگر علل مسبب درد باشند. آنژین نتیجه مستقیم نرسیدن خون کافی به عضله قلب است. هنگام فعالیت بدنی قلب شما که ناگزیر است فعالیت خود را افزایش دهد به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می‌کند. اگر سرخرگ‌های کرونر تغذیه کننده قلب، تنگ بوده و قادر به تامین جریان خون بیشتر و برآوردن این نیاز نباشند اعصاب قلب پیغام درد را به مغز شما ارسال می‌کنند.

درد قفسه سینه (آنژین) ممکن است برای مدتی طولانی، دارای یک الگوی قابل پیش‌بینی باشد که به آن آنژین پایدار می‌گویند اما اگر الگوی درد جدید باشد یا تعداد دفعات حمله در حال افزایش باشد به آن آنژین ناپایدار گفته می‌شود. آنژین ناپایدار به ویژه وقتی در زمان استراحت روی دهد ممکن است هشداری از یک حمله قلبی قریب‌الوقوع باشد. در این حالت باید بی‌د‌رنگ برای درمان اقدام کرد. نوع سوم درد قفسه سینه نیز آنژین متغیر نام دارد که به علت انقباض عضلات دیواره سرخرگ‌های کرونر روی می‌دهد.

بیشتر بدانید : درد قفسه سینه و علت های عجیب آن

اغلب بر اساس شرح حال بیمار درباره ناراحتی قفسه سینه و چگونگی شروع درد به وجود آنژین مشکوک می‌شویم. هیچ روش آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص‌ نوع آنژین وجود ندارد. پزشک ممکن است برای آگاهی از اتمام حمله یا ادامه وقوع آن یک نوار قلب تهیه کند.

ابتدا فعالیت خود را که به حمله شتاب می‌بخشد، متوقف کنید. این کار فشار وارده به قلب و نیاز به اکسیژن بیشتر را کاهش می‌دهد. درد و سایر علایم شما احتمالا در عرض تنها چند دقیقه بهبود می‌یابد. اگر احساس ناراحتی پس از چند دقیقه قطع نشد یا شدت یا تناوب حملات افزایش یافت سریع به اورژانس مراجعه کنید. یکی از نخستین اقدامات در درمان درد قلبی، تعدیل عامل تحریک کننده یا تشدید کننده درد است.اگر سیگار می‌کشید آن را قطع کنید. در صورت داشتن اضافه وزن آن را کاهش دهید. حذف چاقی یا سیگار علایم شما را کاهش داده و یا حتی از بین می‌برد. ورزش و رژیم غذایی کم‌چربی و کم‌کلسترول در حفاظت سرخرگ‌های شما از تنگی بیشتر مفیدند.

ابتلا به آنژین، دلیلی برای محدود کردن فعالیت نیست. در حقیقت، ورزش نقشی کلیدی در کنترل این وضعیت دارد. ورزش باید با محدودیت‌های تحمیل شده به علت درد سازگار باشد و انجام آن اغلب پس از تحت کنترل درآمدن آنژین به وسیله دارو توصیه می‌شود. پزشک با در نظر گرفتن علایم شما می‌تواند در تعیین میزان مناسب ورزش به شما کمک کند. اگر آنژین شما ناپایدار شده است یعنی درد به دفعات بیشتری روی می‌دهد، راحت‌تر از قبل برانگیخته می‌شود یا شدیدتر یا طولانی‌تر شده است، پیش از مشورت با پزشک‌تان، هیچ برنامه ورزشی را آغاز نکنید.

نوع داروهایی که پزشک‌تان تجویز می‌کند به علایم ویژه شما بستگی دارد. نیتروگلیسیرین یکی از داروهایی است که در درمان حمله حاد آنژین پایدار استفاده می‌شود. این دارو سرخرگ‌های کرونر را باز کرده و اجازه می‌دهد خون بیشتری به عضله قلب جریان یاید. اغلب این دارو به صورت یک قرص زیر زبانی مصرف می‌شود. اگر پزشک برای شما نیتروگلیسیرین تجویز کرده است آن را تازه نگه دارید چون فرم قرصی آن قدرت اثر خود را در عرض چند ماه از دست می‌دهد. در ضمن قرص را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید زیرا نور سبب تضعیف اثر دارو می‌شود.

اگر باوجود مصرف دارو باز هم درد قفسه سینه ادامه یابد یا به دفعات بیشتر یا با درد شدیدتری روی دهد ممکن است پزشک تصمیم به انجام آنژیوگرافی عروق کرونر بگیرد تا ساختمان این عروق را مشاهده کند. با این آزمایش پزشک درمی‌یابد آیا شما بیمار مناسبی برای انجام آنژیوپلاستی کرونر یا عمل بای‌پس سرخرگ کرونر هستید یا خیر.

بیشتر بدانید : تریاک و تأثیر آن بر بیماریهای قلبی و عروقی

بیشتر بدانید : نشانه های مشکل قلبی که نباید از آنها غافل شوید

بیشتر بدانید : بیماری قلبی و نشانه های غیر منتظره و عجیب آن !!

بیشتر بدانید : علایم هشدار دهنده حمله قلبی کدامند ؟

بیشتر بدانید : چرا ضربان قلب تند می شود؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع : هفته نامه سلامت

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

با وجود اینکه درد یکی از مهم‌ترین علامت‌های اکثر بیماری‌ها به حساب می‌آید ولی گاهی تشخیص انواع درد کار دشواریست. از مرسوم‌ترین آنها تفاوت درد قلب و درد اضطراب است. در این مقاله در مورد نحوه تشخیص درد قلب از دردهای ناشی از اضطراب شما را راهنمایی می‌کنیم.

درد قلب معمولا در آقایان بالای 50 سال و بانوان بالای 60 سال بیشتر بروز پیدا می‌کند. درد قلبی به صورت دوره‌ای است و احساس ناراحتی در قفسه سینه را به همراه دارد؛ وضعیتی شامل: احساس سنگینی و فشار روی قفسه سینه، احساس تنگی نفس و خفگی

درد قلبی در مردان نسبت به خانم‌ها شایع‌تر است. شما برای نشان دادن محل درد قلب و ناراحتی قفسه سینه ممکن است دستتان را به صورت مشت‌شده روی استخوان جناغ و قفسه سینه نگه دارید.چگونه قلب درد بگیریم

شدت درد قلب ثابت نیست یعنی ماهیت افزایش‌یابنده- کاهش‌یابنده دارد؛ به این معنی که از زمان شروع احساس درد قلب، ابتدا شدت درد بیشتر می‌شود و سپس درد کم می‌شود تا زمانی که درد قطع شود.

درد قلب معمولا بین 2 تا 5 دقیقه طول می‌کشد. اگر سابقه چنین دردهایی که تا 5 دقیقه طول بکشد در شما وجود داشته است و به تازگی درد قلب‌تان مدت زمان طولانی‌تر از 5 دقیقه، با شدت بیشتر بروز پیدا کرده است؛ این یک علامت هشدار است که باید خیلی فوری به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

درد قلب مهم‌ترین نشانه بیماری انسداد سرخرگ تغذیه‌کننده قلب (سرخرگ کرونری) است.

گاهی درد قلبی ممکن است به شانه‌ها و یا بازوها انتشار پیدا کند. ممکن است درد قلب در قسمت‌های دیگری از بدن به جز قفسه سینه احساس شود. محدوده‌ای از زیر فک تا بالای ناف از قبیل: بین دو کتف، گردن، فک، دندان‌ها و شکم.

در آغاز علامت‌دار شدن بیماری انسداد سرخرگ کرونر، درد قلب ممکن است در هنگام فعالیت‌های بدنی از قبیل ورزش کردن، با عجله کاری را انجام دادن، فعالیت جنسی و یا هیجان و استرس‌های روانی شامل عصبانیت و خشم ایجاد شود. با چند دقیقه نشتن و استراحت کردن معمولا درد قلب برطرف می‌شود.

آستانه درد قلب در هر فرد و بسته به شرایط مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در یک فرد دیابتی که تحت درمان مناسب نیست؛ عصب‌های بدن ممکن است تحت آسیب قرار گرفته باشند. در چنین شرایطی فرد درد را دیرتر و با شدت کمتر نسبت به دیگران احساس می‌کند.

بروز درد قلبی در اوایل صبح، در سرما و فصل زمستان و یا بعد از خوردن غذاهای سنگین بیشتر است. کمتر شدن آستانه درد در این شرایط می‌تواند دلیل بیشتر شدن درد قلب باشد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت در خانه ماندن برای کاهش زنجیره انتقال این بیماری؛ شما عزیزان می‌توانید از طریق سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر با پزشک متخصص ارتباط برقرارکرده و مشاوره دریافت کنید. برای دریافت مشاوره روی دکمه زیر کلیک (یا لمس) کنید.

اضطراب از سنین کودکی شروع می‌شود و در نوجوانی و جوانی هم وجود دارد ولی در سنین میانسالی و سالخوردگی کمتر می‌شود.

اضطراب از شایع‌ترین ناهنجاری‌های روان به حساب می‌آید که با توجه به شیوه نادرست زندگی ما انسان‌ها به یکی از اختلالات زمینه‌ساز انواع بیماری‌ها تبدیل شده است. اضطراب از نظر روحی و روانی می‌تواند مساعد‌کننده شروع افسردگی و وسواس باشد.

اگر شما فرد مضطربی هستید؛ ممکن است احساس ترس و نگرانی کنید، دست و پاهایتان سرد شود، قلبتان تندتر بتپد و همچنین با سرعت و تعداد بالاتری نفس بکشید، احساس دردهای پراکنده در سر و گردن، اندام‌ها، قفسه سینه و شکم داشته باشید.

هنگامی که مبتلا به درد سینه می‌شوید؛ دانستن مشخصه‌های تفاوت درد قلب و درد اضطراب به شما در برخورد مناسب با درد کمک قابل توجهی می‌کند.

در اولین تجربه‌های درد قلبی ممکن است درد در هنگام فعالیت‌های فیزیکی مثل راه رفتن و یا در هنگام هیجان و استرس نمود پیدا کند.

اگر گهگاهی احساس نگرانی، عصبانیت یا ترس کنید امری طبیعی است و برای اغلب افراد رخ می‌دهد. این واکنش‌ها نسبت به لحظات غیرمعمول زندگی روزانه است.

برخی افراد احس اضطراب را به وفور تجربه می‌کنند. علائم می‌توانند فراتر از احساس نگرانی به سایر واکنش‌های جسمی منجر شود. گاهی اوقات این علائم به اشتباه با سایر شرایط همراه است.

به عنوان مثال، برخی اوقات درد قفسه سینه نشانه‌ای از اضطراب است. اغلب درد ناشی از پنیک اتک یا افزایش واکنش‌ها که درد در قفسه سینه است به دلیل ارتباط احتمالی با حملات قلبی . سایر بیماری‌های قلبی نگران‌کننده است.

اگر شما بیش از حد معمول حس اضطراب را تجربه می‌کنید، یادگیری و فهم درد قفسه سینه شما میتواند به شما در یافتن علائم و رهایی از درد کمک کند. هم‌چنین می‌توانید با دریافت اطلاعات بیشتر در این باره متوجه شوید که چه زمانی نیاز به کمک اورژانسی دارید.

نشانه‌های اضطراب به ندرت در افراد مختلف مشابه است. برخی اوقات، حتی خود همان فرد نیز علائم مشابه را در زمان اضطراب بروز نمی‌دهد. اضطراب به چندین روش نمایان می‌شود که این امر شناسایی و فهم علائم را دشوار می‌کند.

درد قفسه سینه که با اضطراب همراه است در افراد گوناگون متفاوت است. برخی افراد ممکن است درد قفسه سینه را به صورت تدریجی تجربه کنند. برخی دیگر ممکن است درد ناگهانی و غیرمنتظره را تجربه کنند. درد قلبی بر اثر اضطراب را می‌توان به صورت زیر شرح داد:

اگر سابقه درد قلبی بر اثر اضطراب را ندارید هم مراقب این موضوع باشید. بسیاری از افرادی که درد قلبی بر اثر اضطراب دارند گمان می‌کنند که دچار حمله قلبی شده‌اند و به بخش اورژانس بیمارستان برای درمان مراجعه می‌کنند.

محققین در مطالعه‌ای دریافتند که اختلال اضطراب در افرادی که درد قفسه سینه نامشخص داشتند رایج بود. درد قفسه سینه نامشخص به عنوان دردی غیرمعمول به همراه دیگر علائم شناخته می‌شود که نتیجه واقعه قلبی نیستند.

اگر به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کردید و پزشکان برای درد قفسه سینه شما علتی نیافتند از پزشک خود درباره دیگر دلایل محتمل، نظیر اضطراب مشورت بگیرید.

درد قلبی در اثر اضطراب در مقابل درد قلبی در اثر حمله قلبی

درد قفسه سینه می‌تواند هشداری برای حمله قلبی باشد. در اینجا نکاتی را برای کمک به تشخیص اینکه دچار حمله قلبی شده‌اید یا درد شما بر اثر اضطراب است ذکر می‌کنیم:

اگر به این مسئله شک کردید که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید حتما با اورژانس تماس بگیرید. اورژانس می‌تواند با بررسی دقیق تشخیص دهد که دچار واقعه قلبی شده‌اید یا برای درد قفسه سینه شما دلیل دیگری وجود دارد.

زمانی که دچار اضطراب و نگرانی می‌شوید بدنتان اغلب واکنش‌های جسمانی بروز می‌دهد؛ نظیر عرق کردن یا تنگی نفس.

زمانی که مضطرب می‌شوید مغز و بدن شما شروع می‌کند به نشان دادن واکنش‌های استرسی. این عامل سبب می‌شود که تغییرات فیزیولوژیکی در شما ایجاد شود. ممکن است بدن شما منقبض شود.

واکنش استرسی هم‌چنین می‎تواند شامل واکنش روانی یا احساسی باشد. ممکن است شما راحت‌تر از قبل پرخاشگر یا پریشان شوید. این واکنش‌ها به عنوان پاسخ‌های ستیز و گریز نیز شناخته می‌شوند. زمانی که شما دچار استرس و اضطراب می‌شوید، بدنتان یا برای مبارزه آماده میشود یا به دنبال راه فرار از این مشکل است.

اگر واکنش استرسی ستیز و گریز را زیاد تجربه نمی‌کنید، بدن شما باید در طول ۳۰ دقیقه به طور کامل بهبود یابد. اگر این مورد را بسیار تجربه می‌کنید، بدن شما توانایی ریکاوری و بهبود را نخواهد داشت. این امر منجر به منقبض شدن عضله‌ها شده و در نهایت سبب درد قفسه سینه می‌شود.

هم‌چنین در لحظاتی که استرس بیشتری را متحمل می‌شوید ممکن است ضربان قلبتان افزایش یابد و نیروی کوبش ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد. این امر به همراه انقباض عضله ها سبب ایجاد دردی غیرمعمول می‌شود.

اگر احساس اضطراب می‌کنید می‌توانید با انجام روش‌هایی ساده ذهن و بدن خود را کنترل کنید. ممکن است این روش‌ها همیشه کارآمد نباشند، اما می‌توانند شروع خوبی برای کنترل کردن اضطراب در مواقع لزوم باشند.

نفس عمیق بکشید

نفس عمیق همراه با تمرکز می‌تواند هم بدن و هم ذهنتان را آرام کند. اتاق یا محیطی آرام بیابید و نفس عمیق بکشید و تا ۱۰ بشمارید. ثانیه‌ای صبر کنید و سپس عمل بازدم را انجام دهید و دوباره تا شماره ۱۰ بشمارید. این روند را چندین بار تکرار کنید تا ضربان قلب شما به حالت عادی بازگردد.

وضعیت را بررسی کنید

احساس اضطراب خود را بپذیرید، آن‌ها را بشناسید و سپس آن‌ها را در معرض دید خود قرار دهید. آیا شما نگران مسئله‌ای هستید که تحت کنترلتان نیست؟ آیا از نتیجه‌ای که بعید است می‌ترسید؟ آیا از وضعیتی می‌ترسید که نتوانید نتیجه آن را کنترل کنید؟ راه خود را از طریق احساسات خود پیدا کنید تا منبع را بیابید، و سپس تلاش کنید تا آن‌ها را در معرض دید خود قرار دهید.چگونه قلب درد بگیریم

منظره‌ای زیبا را ترسیم کنید

اگر دچار حس اضطراب هستید سعی کنید مکانی را تجسم کنید که می‌تواند به سرعت شما را آرام کند. این مورد بسیار می‌تواند به شما کمک کند تا آرامش خود را به دست آورید؛ مخصوصا در شرایطی استرس‌زا که غیر قابل اجتناب است، نظیر یک ملاقات پر از استرس. سعی کنید در حالی که این تصویر را برای خود مجسم می‌کنید در همان حال نفس عمیق هم بکشید.

استفاده از اپلیکیشن‌های آرامش‌دهنده

اپلیکیشن‌های موبایل‌های هوشمند می‌توانند به شما در جهت کاهش استرس کمک کنند. هم‌چنین اپلیکیشن‌هایی برای مدیتیشن روی گوشی‌های هوشمند وجود دارند که باعث آرام شدن ذهن شما در زمان اضطراب می‌شوند. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها به صورت رایگان در دسترس هستند و شما می‌توانید از میان چندین برنامه گزینه‌ای که برای شما موثر است را بیابید.

درباره سلامت جسمانی خود پیش‌قدم باشید

آیا از بدن خود به خوبی مراقبت می‌کنید؟ آیا به اندازه کافی می‌خوابید؟ آیا تغذیه خوبی دارید؟ مراقبت درست از بدن شما کمک بزرگی به مراقبت ذهن شما می‌کند. اگرچه این کار به درد قفسه سینه بر اثر اضطراب کمکی نمی‌کند اما ممکن است به شما در کاهش خطر اضطراب و درد قفسه سینه در آینده کمک کند.

به پزشک متخصص مراجعه کنید

اگر اضطراب و درد قفسه سینه شما شدید یا مزمن باشد، ممکن است نیاز به مشورت با یک تراپیست داشته باشید. تراپیست‌ها می‌توانند با شما درباره شرایطی که سبب ایجاد اضطراب و استرس در شما شده صحبت کنند و روش‌های کنار آمدن با این شرایط را به شما بیاموزند. این روش‌ها در حالت استرس و اضطراب به صورت طبیعی به ذهن شما خطور نمی‌کند. در این موارد شخصی حرفه‌ای باید به شما کمک کند.

تراپیست یا پزشک می‌تواند به شما روش‌هایی را بیاموزد تا با کمک آن‌ها بتوانید اضطراب خود را کنترل کرده و حس امنیت داشته باشید. زمانی که شما شروع به بازیابی آرامش می‌کنید، علائم شما نظیر درد قفسه سینه فروکش می‌کند.

اگر آموزش روش‌ها و تمرینات ذهنی برای شما کارآمد نباشد، ممکن است نیاز به تجویز دارو داشته باشید. داروهای ضد اضطراب و استرس عوارض جانبی و خطراتی را به همراه دارند. اما استفاده از آن‌ها به عنوان جایگزینی موقت زمانی که در حال کنار آمدن با علائم و نشانه‌های درد اضطراب هستید می‌تواند مفید و چاره‌ساز باشد.

درد قلبی یکی از دلایل رایج مراجعه افراد به بخش اورژانس بیمارستان‌هاست. درد قفسه سینه در افراد مختلف متفاوت است. این درد در موارد زیر نیز متفوت است:

ممکن است حس درد تیز و برنده یا دردی مبهم داشته باشید. ممکن است درد قفسه سینه نشانه مشکل جدی قلبی باشد. بسیاری از دلایل رایجی که خطر مرگ ندارند هم ممکن است سبب این درد در قفسه سینه شده باشند.

زمانی که در قفسه سینه خود درد دارید، اولین حدسی که می‌زنید ممکن است حمله قلبی باشد. در حالی که درد قفسه سینه نشانه قاطعی برای حمله قلبی است، اما ممکن است این درد بر اثر شرایطی به وجود آمده باشد که حساسیت بالایی ندارند و بسیار جدی نیستند.

براساس گزارش مرکز ملی مطالعات بهداشتی،برای حدود ۱۳ درصد از مراجعین اورژانس بیمارستان‌ها تشخیص مشکل جدی قلبی داده می‌شود.

دلایل درد قفسه سینه مربوط به قلب

موارد زیر دلایل مرتبط با درد قفسه سینه و مشکلات قلبی هستند:

دلایل درد قفسه سینه مرتبط با معده و روده

موارد زیر دلایل مرتبط با درد قفسه سینه مرتبط با معده و روده است:

دلایل درد قفسه سینه مرتبط با ریه

موارد زیر دلایل مرتبط با درد قفسه سینه مرتبط با ریه است:

برونش اسپاسم به صورت معمول در افرادی بروز می‌کند که مبتلا به آسم و اختلالات مرتبط هستند، نظیر بیماری انسداد ریوی.

دلایل درد قفسه سینه مرتبط با عضله یا استخوان

موارد زیر دلایل مرتبط با درد قفسه سینه مرتبط با عضله یا استخوان است:

دیگر دلایل درد قفسه سینه

زونا می‌تواند سبب ایجاد درد در قفسه سینه شود. قبل از اینکه زخم‌های زونا ظاهر شوند، ممکن است در ناحیه کمر یا قفسه سینه خود احساس درد کنید. پنیک اتک نیز می‌تواند سبب ایجاد درد در قفسه سینه شود.

ممکن است همراه با درد قفسه سینه علائم دیگری نیز داشته باشید. شناسایی علائم شما می‌تواند به پزشک متخصص در تشخیص درست کمک کند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

علائم مرتبط با قلب

در حالی که نشانه اصلی مشکل قلبی درد در آن ناحیه است، برخی افراد دیگر علائم را نیز تجربه می‌کنند که ممکن است همراه درد قفسه سینه باشد یا خیر. به خصوص زنان، علائم غیر معمولی را گزارش کرده‌اند که بعدها مشخص شده است که نتیجه یک بیماری قلبی است:

دیگر علائم

علائمی که ممکن است نشان‌دهنده آن باشند که درد قفسه سینه شما به مشکل قلبی مرتبط نیست:

اگر احساس می‌کنید که دچار حمله قلبی شده‌اید و درد قفسه سینه شما دردی جدید است که قبلا وجود نداشته و غیرقابل منتظره است و هم‌چنین بیش از چند لحظه طول کشیده حتما با اورژانس تماس بگیرید.

پزشک شما چند سوال می‌پرسد که جوابتان به این سوال‌ها به تشخیص پزشک در یافتن علت درد قفسه سینه شما بسیار کمک می‌کند. آماده باشید که تمامی علائم مرتبط را برای پزشک شرح دهید. هم‌چنین باید تمامی اطلاعات مرتبط با داروها، درمان، یا دیگر بیماری‌هایی که دارید را در اختیار پزشک قرار دهید تا پزشک بتواند به درستی علت را تشخیص دهد.

تست‌های تشخیصی

پزشک شما ممکن است از شما درخواست کند تا آزمایش‌هایی را بدهید که به تشخیص یا از بین بردن مشکلات مرتبط با بیماری‌های قلبی به عنوان یکی از دلایل درد قفسه سینه شما کمک کند. این آزمایش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

پزشک شما ممکن است درد قفسه سینه را با دارو، روش‌های غیرتهاجمی، جراحی یا ترکیبی از این روش‌ها درمان کند. درمان به علت و شدت درد قفسه سینه شما بستگی دارد.

روش‌های درمانی دلایل درد قفسه سینه مربوط به قلب عبارتند از:

درمان‌های دیگر دلایل درد قفسه سینه عبارتند از:

پزشک شما می‌تواند درد قفسه سینه ناشی از بسیاری از شرایط شایع را درمان و برطرف کند. این‌ها ممکن است شامل ریفلاکس اسید، حملات اضطرابی و آسم یا اختلالات مرتبط باشد.

با این حال، درد قفسه سینه همچنین می‌تواند علامت یک بیماری تهدید کننده باشد. اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی یا مشکل قلبی دیگری شده اید، به سرعت به دنبال درمان پزشکی باشید. این کار می‌تواند جان شما را نجات دهد.

آیا می‌دانید بدون احساس درد در قفسه سینه می‌توانید حمله قلبی داشته باشید؟ نارسایی قلبی و بیماری‌های قلبی علائم یکسانی را برای همه، به ویژه زنان نشان نمی‌دهد.

قلب عضله‌ای است که به منظور پمپاژ خون در سراسر بدن منقبض می‌شود. حمله قلبی (که اغلب سکته قلبی نامیده می‌شود) زمانی اتفاق می‌افتد که عضله قلب خون کافی دریافت نکند. خون، اکسیژن و مواد مغذی را به عضله قلب می‌رساند. وقتی خون کافی به عضله قلب شما نرسد، قسمت آسیب‌دیده می‌تواند آسیب ببیند یا از بین برود. این مسئله خطرناک و گاهی کشنده است.

حملات قلبی به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد، اما در حالت عادی ناشی از بیماری قلبی طولانی‌مدت است. به طور معمول، یک پلاک مومی بر روی دیواره‌های داخل رگ‌های خونی شما ایجاد می‌شود که عضله قلب را تغذیه می‌کند. گاهی اوقات یک تکه پلاک، به نام لخته خون، از بین می‌رود و از عبور خون از رگ به عضله قلب شما جلوگیری می‌کند و در نتیجه حمله قلبی ایجاد می‌شود.

به ندرت اتفاق می‌افتد که چیزی مانند استرس، تحرک بدنی یا هوای سرد باعث انقباض یا اسپاسم رگ شود و در نهایت که باعث کاهش حجم خونی می‌شود که به عضله قلب شما می‌رسد.

عوامل خطرساز زیادی در بروز حمله قلبی نقش دارند، از جمله:

حمله قلبی یک فوریت پزشکی است. اگر فکر می‌کنید ممکن است یکی از این‌ها را داشته باشید، بهتر است به دنبال فوریت‌های پزشکی باشید؛ حتی اگر حس شما غلط باشد.

بیشتر افراد مبتلا به حملات قلبی نوعی درد یا ناراحتی قفسه سینه را تجربه می‌کنند. اما مهم است که درک کنیم درد سینه در هر حمله قلبی رخ نمی‌دهد.

درد قفسه سینه علامت شایع حمله قلبی است. مردم این احساس را اینگونه توصیف کرده‌اند که احساس می کنند گویی فیل روی سینه آن‌ها ایستاده است.

بعضی از افراد درد قفسه سینه را به هیچ عنوان درد توصیف نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها ممکن است بگویند که احساس سفتی قفسه سینه یا فشار دادن دارند. گاهی ممکن است این ناراحتی برای چند دقیقه بد به نظر برسد و سپس برطرف شود. گاهی اوقات ناراحتی ساعت‌ها یا حتی یک روز بعد برمی‌گردد. همه این‌ها می‌تواند نشانه‌هایی باشد که عضله قلب شما اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند.

اگر درد قفسه سینه یا گرفتگی دارید، شما یا کسی که در اطراف شماست باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

درد و گرفتگی می‌تواند در مناطق دیگر بدن نیز نمایان شود. بیشتر افراد حمله قلبی را با درد مرتبط با بازوی چپ مرتبط می‌دانند. این مسئله ممکن است اتفاق بیفتد، اما درد می‌تواند در نقاط دیگری از بدن نیز ظاهر شود، از جمله:

طبق بررسی‌های انجمن قلب آمریكا، زنان بیشتر حملات قلبی را گزارش می‌كنند كه باعث درد بخصوص در ناحیه تحتانی شکم و قسمت پایین سینه می‌شود.

درد ممکن است به هیچ وجه در قفسه سینه متمرکز نشود. این می‌تواند مانند فشار در قفسه سینه و درد در سایر قسمت‌های بدن باشد. کمردرد یکی دیگر از علائمی است که زنان بیشتر از مردان به آن اشاره می‌کنند.

تعریق بیش از حد معمول -به خصوص اگر ورزش نمی‌کنید یا به اندازه کافی فعالیت ندارید- می‌تواند نشانه هشدار زودرس مشکلات قلبی باشد. پمپاژ خون از طریق عروق مسدود شده تلاش بیشتری را از قلب شما می‌گیرد. بنابراین بدن شما بیشتر عرق می‌کند تا درهنگام انجام اعمال اضافی سعی کند دمای بدن را پایین نگه دارد. اگر عرق سرد یا پوست نرم دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

تعریق شبانه نیز یکی از علائم رایج در خانم‌هایی است که دچار مشکلات قلبی می‌شوند. زنان ممکن است این علامت را با اثر یائسگی اشتباه بگیرند. اما اگر بیدار شوید و ملحفه‌هایتان خیس شده باشد یا به دلیل تعریق نتوانید بخوابید، این مسئله می‌تواند نشانه حمله قلبی به خصوص در خانم‌ها باشد.

خستگی می‌تواند علامتی برای حمله قلبی باشد که در زنان کمتر شناخته می‌شود. طبق بررسی‌های انجمن قلب آمریکا، برخی از زنان حتی ممکن است فکر کنند علائم حمله قلبی آنها علائمی شبیه به آنفولانزا است.

حمله قلبی به دلیل استرس اضافی که بر قلب شما وارد می‌شود، می‌تواند باعث خستگی شود در حالیکه منطقه‌ای از جریان خون مسدود است. اگر غالباً بدون دلیل احساس خستگی می‌کنید‌، می‌تواند نشانه آن باشد که مشکلی پیش آمده است.

خستگی و تنگی نفس در زنان بیشتر از مردان است و ممکن است ماه‌ها قبل از حمله قلبی شروع شود. به همین دلیل مهم است که هر گاه علائم خستگی را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید.

تنفس و قلب شما به طور موثر خون را پمپاژ می‌کند و بسیار با هم ارتباط دارند. قلب شما خون را پمپاژ می کند، بنابراین می‌تواند به بافت‌های شما گردش یابد و هم‌چنین از ریه‌ها اکسیژن دریافت کند. اگر قلب شما نتواند خون را به خوبی پمپاژ کند (مانند مورد حمله قلبی)، ممکن است احساس تنگی نفس کنید.

تنگی نفس گاهی اوقات می‌تواند یکی از علائم همراه با خستگی غیرمعمول در زنان باشد. به عنوان مثال، برخی از زنان اظهار می‌کنند که به دلیل فعالیتی که انجام می‌دهند به طور غیرمعمول دچار تنگی نفس و خستگی می‌شوند. رفتن تا صندوق پست می‌تواند آن‌ها را خسته کند و کار کند که نتوانند نفس بکشند. این مسئله نیز می‌تواند نشانه شایع حمله قلبی در زنان باشد.

سبکی سر و سرگیجه می‌تواند با حمله قلبی رخ دهد و اغلب علائمی است که زنان توصیف می‌کنند. برخی از زنان اظهار می‌کنند که اگر بخواهند از جای خود بلند شوند یا بیش از حد تحمل کنند احساس می کنند ممکن است غش کنند. این احساس قطعاً یک احساس طبیعی نیست و اگر آن را تجربه کردید نباید از آن چشم پوشی کنید.

تپش قلب می‌تواند از احساس اینکه ضربان قلب شما افزایش یافته باشد تا  تغییراتی در ریتم ضربان قلب که حس خفقان به شما می‌دهد. قلب و بدن شما به یک ضربان ثابت متکی هستند تا خون را به بهترین وجه در بدن حرکت دهند. اگر ضربان از ریتم خارج شود، این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از حمله قلبی شما باشد.

تپش قلب به دلیل حمله قلبی می‌تواند احساس ناراحتی یا اضطراب به خصوص در خانم‌ها ایجاد کند. برخی از افراد ممکن است تپش قلب را احساسی توصیف کنند که قلب آن‌ها در گردن آنها می‌تپد، نه فقط در سینه.

اغلب افراد قبل از حمله قلبی سوءهاضمه خفیف و سایر مشکلات دستگاه گوارش را تجربه می‌کنند. از آن‌جا که حملات قلبی معمولاً در افراد مسن رخ می‌دهد که معمولاً مشکلات سوءهاضمه بیشتری دارند، این علائم می‌توانند به دلیل سوزش معده یا عارضه مرتبط با غذا از بین بروند.

اگر به طور معمول به اصطلاح معده آهنین دارید، سوءهاضمه یا سوزش معده می‌تواند نشانه‌ای از اتفاقات دیگری باشد.

تغییرات در ریتم قلب شما نباید نادیده گرفته شود؛، زیرا وقتی قلب به طور مداوم از ریتم خارج شود، برای بازگشت به ریتم نیاز به مداخله پزشکی دارد. اگر تپش قلب شما با سرگیجه، فشار قفسه سینه، درد قفسه سینه یا غش همراه باشد، می‌تواند تأییدی بر وقوع حمله قلبی باشد.

اگر فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شدید، شما یا شخصی که در آن نزدیکی است باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. رانندگی تا مقصد بیمارستان در هنگام حمله قلبی ایمن نیست، بنابراین با یک آمبولانس تماس بگیرید. در حالی که ممکن است برای رانندگی احساس بیداری و هوشیاری کافی داشته باشید، اما درد قفسه سینه می‌تواند به حدی باشد که ممکن است در تنفس مشکل داشته باشید.

بعد از تماس با خدمات اورژانس

هنگامی که با خدمات اورژانس تماس می‌گیرید، ممکن است شخصی که برای بررسی وضعیت شما اعزام شده از شما در مورد داروهایی که می‌خورید و آلرژی‌های شما سوال کند. اگر در حال حاضر رقیق‌کننده خون مصرف نمی‌کنید و به آسپرین حساسیت ندارید، ممکن است به شما توصیه کند که در حین مراقبت پزشکی آسپرین را بجوید. اگر قرص نیتروگلیسیرین دارید، ممکن است بخواهید از این داروها طبق دستور پزشک برای کاهش درد قفسه سینه استفاده کنید.

اگر لیستی از داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید یا اطلاعاتی در مورد سابقه پزشکی خود دارید، ممکن است بخواهید این اطلاعات را با خود همراه داشته باشید. این موضوع می‌تواند سرعت مراقبت‌های پزشکی شما را افزایش دهد.

در بیمارستان

هنگام ورود به بیمارستان، می‌توانید از پرسنل فوریت‌های پزشکی انتظار انجام نوار قلب (EKG) را داشته باشید. این یک روش بدون درد برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب شماست.

اگر دچار حمله قلبی شدید، EKG برای یافتن الگوهای الکتریکی غیرمعمول در قلب شما انجام می‌شود. EKG می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد عضله قلب یا کدام قسمت از قلب شما آسیب دیده است. یک پزشک هم‌چنین احتمالاً خونگیری را تجویز می‌کند. اگر دچار حمله قلبی شدید، بدن شما معمولاً پروتئین‌ها و آنزیم‌های خاصی را در نتیجه استرس قلب شما آزاد می‌کند.

اگر دچار حمله قلبی شدید، پزشک گزینه‌های درمانی را با شما در میان می‌گذارد. اگر چند ساعت پس از بروز علائم شروع به درمان کنید، خطر آسیب شدید قلبی کاهش می‌یابد.

طبق بررسی‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری که منبعی مطمئن است، تخمین زده می‌شود 200000 مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی قابل پیشگیری باشد. حتی اگر فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری قلبی را دارید یا قبلاً دچار حمله قلبی شدید، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر حمله قلبی در آینده انجام دهید.

افرادی که قبلاً دچار حمله قلبی شدند باید اطمینان حاصل کنند که همه داروهایی را که پزشک برایشان تجویز کرده است، استفاده کنند. اگر پزشک شما استنت‌های قلبی را برای باز نگه داشتن رگ‌های قلب شما قرار داده یا مجبور به جراحی بای پس برای قلب خود هستید، مصرف داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است برای جلوگیری از حمله قلبی در آینده ضروری است.

گاهی اوقات اگر برای بیماری دیگری به جراحی نیاز دارید، ممکن است پزشک توصیه کند برخی از داروهایی را که برای قلب خود مصرف می‌کنید را متوقف کند. به عنوان مثال ممکن است داروی ضد پلاکت (ضد لک) مانند کلوپیدوگرل (پلاویکس)، پراسوگرل (Effient) یا تیکاگرلور (بریلینتا) باشد. همیشه قبل از قطع مصرف هر داروی دیگر، با پزشکی متخصص قلبی که مراجعه می‌کنید، مشورت کنید. قطع ناگهانی بسیاری از داروها ایمن نیست و قطع ناگهانی می‌‎تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

سخن آخر:

اگر درد قلب شما بیشتر از پنج دقیقه طول کشید و شدت آن از دردهای قلبی که قبلا تجربه کرده‌اید بیشتر بود؛

خیلی فوری به اورژانس مراجعه کنید زیرا ممکن است درد قلب با این ویژگی‌ها نشانه‌ای از وخیم شدن بیماری سرخرگ کرونری باشد. در چنین شرایطی لازم است وضعیت درد قلب شما در اسرع وقت توسط پزشک مشخص شود و در صورت نیاز از شما نوار قلب گرفته شود.

درد قلبی ناشی از فعالیت یا استرس در عرض یک تا پنج دقیقه بعد از متوقف کردن فعالیت بدنی و یا دور شدن از استرس برطرف می‌شود. گاهی بیماران قرص‌های زیر زبانی را به منظور بهبود سریع‌تر درد قلب مصرف می‌کنند.

منابع:

healthline

healthline

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام ممنون که وقت میذارین و درد مردم رو میشنوین بنده ۴۶ سالمه و دو روزه سمت چپ قفسه سینه ام درد داره بیشتر درد از ناحیه پشت احساس میکنم ولی هیچ علامت دیگری مثل تنگی نفس و یا سر در و سایر درد ها رو نددرم و فقط این درد بصورت موضعی اذیتم میکنه و کم و زیاد هم نمیشه و یک درد بصورت مدام هست

سلام خواهش میکنم دوست عزیز با توجه به سنتون ویزیت قلبی ضروری هست و باید

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

همچنین میتونین به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید

سلام مدتیه که تقریبا هر روز قلب درد میگیریم ضربان شدیدو مداوم قلب هم هست وقت هایی که از پله ها بالامیرم یا یکدفعه از جا بلند میشم ضربان شدید قلبی و وقت هایی که استرس ناگهانی یا طولانی دارم هم همینطوربه همراه درد زیاد چون و ۱۶ سالم هم هست

سلام جهت اطمینان خاطر و

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

سلام من پسر ۱۳ ساله هستم از دیشب سمت چپ سینه که قطعا مربوط میشه قلبم لحظه ای درد میگیره مثلا جایی میشینم الانم دقیقا همینطوری هستم نمیدومم واسه چیه یک بار هم سال پیش نوار قلب دادم مشکلی نبود نمیدونم چیه اونجوری نییت که درد بگیره یکسره مثلا یه ایر میکشه ول میکنه دوباره چند ثانیه بعدش ایتطوری میشه

سلام اگه سابقه مشكل قلبي خانوادگي نداريد دردتون از قلب نيست بايد از نظر مسائل گوارشي بررسي شيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

سلام خانم دکتر خسته نباشید من 37 سالمه چند سالی هست که دردقفسه سینه دارم دست چپم به کتفم که میزنه به قولنجم دارم که احساس درد درقبلم دارم من تا حالا سه بار اکو دادم و تست ورزش هم دادم مشکلی نداشته ولی منم بازم اون دردا رو دارم یه بار گفتن خیلی کم افتادگی دریچه دارید لطفا راهنمایی کنید

سلام از نظر اضطراب بررسي شيد و همينطور از نظر گوارشي يعني ممكنه معدتون دچار التهاب يا زخم باشه لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

سلام دکتر خسته نباشید من اقایی ۳۹ ساله هستم نزدیک یک هفته میشه که دقیق روی قلبم درد میکنه دردش به دست چپ هم میزنه گاهی انگار یک میل از قلبم فرو میکنن به دستم دردش مثل تیر کشیدنه انگارسوزن میزنن وقتی میگیره ساعتها ادامه داره مشکل زیاد دارم استرس زیاد دارم سیگار هم میکشم ممنون می شم اگه راهنمایی کنید

سلام با توجه به علایمتون لازمه جهت اطمینان خاطر نوارقلب و بررسی انجام بشه

سلام طرف چپ سینه ام درد خفیف داره دست چپ و راست بی حس میشه درصورت هم بعضی وقتها بی حس میشه نوارقلب اکو تست ورزش هم دادم همه سالم بوده ولی هم بی حوصله شده ام هم بی رمغ اعصاب هیچ چیزی هم ندارم

سلام بايد از نظر التهاب معده بررسي شيد لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

فهرست موضوعات

به طور کلی نشانه ها و علائم حمله قلبی در زنان و مردان به همدیگر مشابه است ولی برخی از نشانه ها در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. از طرف دیگر بسیاری از خانم ها به دلیل ترسی که از بیماری های قلبی دارند، شاید نشانه ها را ندیده بگیرند و به آن ها بی توجهی کنند.

رایج ترین نشانه بیماری قلبی، احساس فشار ناخوشایند ، سنگینى یا درد در وسط قفسه ى سینه است و معمولا بیش از چند دقیقه طول می کشد، یا از بین می رود و دوباره به وجود می آید.چگونه قلب درد بگیریم

گاهی اوقات این حس به شما دست می دهد که شی ء سنگینی روی قفسه سینه شما فشار می آورد. همچنین ممکن است این درد به شانه ها و گردن، فک و صورت نیز گسترش پیدا کند.

سه نوع درد قفسه سینه که شما را نمی کشد!!!

یکی از نشانه های بیماری قلبی، تنگی نفس در هنگام فعالیت های عادی یا نیمه سنگین مثل پیاده روی یا بالا رفتن از پله هاست، اگر نسبت به سال های قبل زودتر به نفس نفس می افتید یا حتی هنگام استراحت نیز سختی در تنفس دارید باید به فکر باشید و به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

همان طور که در بالا اشاره کردیم، درد قفسه سینه می تواند به اندام های دیگر نیز سرایت کنند. این درد ها رو می توان به صورت زیر دسته بندی کرد :

عرق سرد در شرایطی که فعالیت کمی داشته اید می تواند یکی از دیگر نشانه های نزدیکی حمله قلبی باشد. این تعریق معمولا با احساس حالت تهوع همراه است.

حمله قلبی موجب قطع جریان خون به اندام های حیاتی از جمله مغز می گردد و موجب از دست دادن هوشیاری و به اصطلاح غش کردن می شود.

علائم سکته قلبی را جدی بگیرید.

 حمله قلبی مى تواند بدون فشار قفسه سینه نیز رخ دهد.در عوض ممکن است تنگى نفس، فشار یا درد در قسمت پایین قفسه سینه یا بالاى شکم ، سرگیجه، حساسیت به نور ، غش کردن ، فشار خون بالا یا خستگی شدید ایجاد شود.حتی وقتی علائم خفیف هستند، اگر به فرد کمک نرسد عواقب آن می تواند کشنده باشد.

اگر تعدادی از این علائم را بیشتر از 5 دقیقه تجربه کردید، با آمبولانس تماس بگیرید و بلافاصله به بیمارستان بروید.

بدن انسان روش های مختلفی برای خنک کردن اندام ها دارد که رایج ترین آن تعریق پوستی است، ولی هنگامی که مغز حرارت بیشتری تولید می کند یا نیاز به اکسیژن بیشتری دارد، بدن با خمیازه کشیدن سعی می کند تا اکسیژن بیشتری را وارد جریان خون کرده و حرارت مغز را کاهش دهد.

در بدن سالم، هنگام ورزش، بدن نیازی به خمیازه کشیدن برای کاهش دما پیدا نمی کند ولی امکان دارد به دلیل مشکل در گردش خون و بیماری قلبی خون رسانی به مغز در هنگام ورزش کم شود و فرد برای جبران کمبود اکسیژن، هنگام ورزش خمیازه بکشد.

اگر کلسترول خون بیش از حد بالا باشد، عروق نزدیک به سطح پوست به علت ضخامت کمتر خود نمی توانند آن را از خود عبور دهند و برای حفظ تعادل جریان خون، این چربی اضافه را به زیر پوست منتقل می کنند. این چربی زیر پوستی به شکل لکه های چربی کوچک در آرنج و زانو، پلک ها و دیگر نقاط دیده می شوند که به آن زانتوما Xantoma گفته می شود.

هنگامی که در دهان فرد بوی ناخوشایندی احساس می شود علت آن وجود عفونت در لثه یا بافت نرم دهانی می تواند باشد. عوارض عفونت باکتریایی فقط به دهان محدود نمی شود و این باکتری ها ممکن است به سیستم گردش خون نیز نفوذ کرده و موجب التهاب در بافت قلب نیز بشوند.

پس بوی بد دهان و عفونت ها و التهاب های لثه را جدی بگیرید و پیش از پیشروی آن و تبدیل به عارضه قلبی به کمک دندانپزشک خود آن را درمان کنید.

در تحقیقی که سال 2005 در مجله اپیدمولوژی آمریکا به چاپ رسید، ارتباط بین ریسک کمتر بیماری های قلبی و داشتن آکنه و جوش در دوران بلوغ اثبات شده است. یعنی در میان افرادی که در دوران نوجوانی و بلوغ جوش و آکنه نداشتند، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی 33 % بیشتر است.

این رابطه عجیب به تاثیر هورمون تستوسترون در اعضای بدن باز می گردد. با اینکه نوجوانانی که سابقه آکنه دارند ریسک کمتری در ابتلا به بیماری های قلبی دارند، اما از سوی دیگر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.

در حالت عادی، پدیده هایی مثل سرمای شدید می توانند خون رسانی به لب ها را کم کرده و باعث متمایل شدن رنگ لب به آبی شوند. ولی هنگامی که در زندگی روزمره این اتفاق رخ می دهد، می تواند نشان دهنده اختلال در خون رسانی و بیماری قلبی باشد. این مورد یکی از اصلی ترین علائم درد قلب در زنان می باشد.

خم شدن ناخن ها رو به پایین و متورم شدن نوک انگشتها، یا دیدن خطوط بنفش و کبود زیر ناخن ها، معمولا می تواند نشانه عفونت قلبی، بیماری قلبی و یا مشکل در ریه باشد.

 

خطوط بنفش وقتی با نشانه های دیگر مثل تب بالا، ضربان قلب ضعیف یا غیر عادی ( این مورد یکی از نشانه های قلب ضعیف میباشد.) همراه شوند باید جدی گرفته شوند و فرد برای چک کردن سلامت قلبی خود باید به پزشک مراجعه کند. زیرا این موارد می تواند علامت سکته قلبی باشد!

بسیاری از بیمارانی که عارضه قلبی در آنها تشخیص داده شده است. از احساس ضعف و خستگی مفرط و کمبود انرژی برای فعالیت های روزمره خود شکایت کرده اند.

با وجود این که بیماری قلبی، قاتل شماره 1 زنان است، زنان اغلب عوامل سکته قلبی را به شرایط کم خطر تر مثل اسید معده و یا پیرى ربط مى دهند. آن ها این کار را به خاطر آنکه می ترسند انجام می دهند. هنوز بسیاری از زنان وجود دارند که  از حمله ى قلبى خود شوکه مى شوند.

در هر ۴٣ ثانیه حمله قلبی فردى را تحت تاثیر قرار مى دهد . این اتفاق زنانى می افتد که جریان خونى که اکسیژن را به عضله قلب مى رساند شدیدا کاهش می یابد و یا کاملا قطع می شود. این امر به این دلیل است که شریان هایی که خون قلب را تامین می کنند، به آرامی به علت افزایش چربی، کلسترول و سایر مواد (پلاک) باریک می شوند.

بسیاری از زنان تصور می کنند که نشانه های حمله قلبی بسیار مشهود هستند ، اما در واقع می توانند زیرکانه تر و گاه گیج کننده باشند.

برخی از زنان مبتلا به حمله قلبی، از فشار بیش از حد در پشت شکایت مى کنند. سیاهى رفتن چشم ها، سرگیجه و یا خستگی شدید ممکن است علایم سکته قلبی باشند، که باید مورد توجه قرار گیرند.

بسیاری از زنان زمانى که فکر می کنند دچار حمله ى قلبی شدند یک آسپیرین مصرف مى کنند و به بیمارستان نمى روند  که کار اشتباهى است .

آیا بدن شما قبل از حمله قلبی به شما هشدار می دهد؟ چه مدت قبل از حمله قلبی می تواند علائم رخ دهد؟ علائم اولیه سکته یا اولین نشانه های سکته قلبی چیست؟ و … .

در پاسخ به سوالات بالا باید گفت که اگر شما سابقه بیماری قلبی دارید یا قلب شما دچار کمی مشکل است اگر با یکی از علایم زیر رو به شدید به سرعت با اورژانس یا دکتر قلب خود تماس حاصل نمایید:

امروزه نسبت به گذشته جوانان و حتی نوجوانان زیادی دچار سکته قلبی می شوند. اما در این بین زنان بالای 50 سال به خصوص افرادی که سیگار مصرف می کنند بیشتر دچار سکته قلبی و حملات قلبی می شوند.

سکته قلبی یا انفارکدوس میوکارد (MI) می تواند کشنده باشد، مهم ترین فاکتور در جلوگیری از عوارض ماندگار سکته قلبی و مرگ، سرعت عمل و رساندن مراقبت های اولیه در سریع ترین زمان ممکن به بیمار است. در مقاله زیر هر آنچه که نیاز است در مراقبت های ساعات اولیه پس از حمله قلبی بدانید گردآوری کرده ایم.

اقدامات اولیه در سکته قلبی

چگونه قلب درد بگیریم

در اینجا نکات برجسته برای پیشگیری از بیماری قلبی را گردآوری کرده ایم.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

برای نوبت دهی باشماره ۰۲۱۲۲۸۹۴۰۸۶ در تماس باشید

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

مقدار نرمال چربی خون چقدر است؟ (+ تفسیر آزمایش )

نوشته بعدی

علت و درمان درد زیر سینه چپ

قرص برای سکته قلبی | داروهای سکته قلبی چیست؟

اقدامات پرستاری در سکته قلبی (MI)

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین‌ها: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که نوعی حس سنگینی یا درد خفیف و مبهم در سینه تان داشته باشید و بترسید که آیا این دردی که دارید از قلب‌تان است یا چیز دیگری. اگر این مشکل را دارید حتما این مطلب را با دقت بخوانید چراکه پاسخ سؤالات‌تان را میتوانید در این مطلب پیدا کنید.

شباهت‌های این ۲ درد

دکتر هاری کرنر، مدیر مرکز پیشگیری بیماری‌های قلبی دانبری میگوید: «ما مشکل سوزش پشت جناغ سینه و درد پشت قفسه سینه را با نام heartburn (سوزش قلب) میشناسیم چرا که تفکیک این ۲ درد از هم بسیار مشکل است، اما راه‌هایی برای حدس زدن اینکه کدام این درد‌ها از کدام عضو نشات گرفته وجود دارد.»

چگونه قلب درد بگیریم

بی‌دلیل سوار آمبولانس نشوید

خیلی از انسان‌ها درد‌های خفیف یا احساس سوزش یا گزگز کردن روی سینه خود را در زمان‌های متفاوت و در شرایط مختلف تجربه میکنند. به طور معمول همه آن‌ها در چنین مقاطعی از خودشان میپرسند که آیا این درد ناشی از یک مشکل جدی است یا مسئله مهمی نیست. سؤال معمول در این میان این است که این حالت درد قلبی است و یک حمله قلبی یا ناشی از مشکلات گوارشی و سوزش‌های سردل و…

برخی از مشکلات گوارش و درد‌های اعضای سیستم گوارش علائم و نشانه‌هایی شبیه مشکلات قلبی و سکته قلبی دارند، اما این درد‌ها و علائم نتایج متفاوتی را دربر دارد. تاخیر در درمان مشکلات قلبی ممکن است زندگی انسان را به خطر بیندازد. از طرف دیگر هیچ کس هم دوست ندارد به‌خاطر دردی که میشود با یک شربت آنتیاسید آن را ساکت کرد، سوار آمبولانس شود و سر از اورژانس یا بخش ccu دربیاورد.

آن‌هایی که نباید تعلل کنند

اولین چیزی که باید در مورد درد مهم‌تر یعنی درد قلبی به آن دقت کنید از قول دکتر چنسی کراندل، فوق‌تخصص بیماری‌های قلب و عروق در میشیگان این است: «افرادی که سابقه بیماری قلبی ثابت شده دارند و آن‌هایی که به علت گرفتگی عروق آنژیوگرافی شده‌اند یا برای آن‌ها استنت قلبی گذاشته شده است یا کسانی که تحت جراحی قلب باز قرار گرفته‌اند به محض بروز کوچک‌ترین علامت‌ها و نشانه‌هایی باید به اورژانس مراجعه کنند و زمان را از دست ندهند. در مورد این افراد باید فرض را بر این گذاشت که هر درد سینه‌ای ناشی از مشکلات قلبی-عروقی است.»، اما در مورد دیگران چه؟ دکتر کراندل میگوید: «اگر سن‌تان بالای ۵۰ سال است، سابقه خانوادگی از مشکلات قلبی و عروقی دارید، فشارخون‌تان به طور مزمن یا حاد بالا بوده است، بیماری دیابت دارید یا چاقی و اضافه‌وزن زیاد دارید و اگر کاملا بیتحرک هستید بدانید که در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارید، پس باید مواظب باشید و دردهایتان را ساده نگیرید.»

۴ نشانه تشخیص

اما جدا از گروه‌های پرخطر، بقیه افراد باید چه کنند؟ دکتر کرامر می‌گوید: چند راه برای تشخیص درد‌های قلبی و درد‌های گوارشی وجود دارد. با این تفکیک درد، شما می‌توانید بفهمید باید به اورژانس زنگ بزنید یا اینکه سراغ درمان‌های خانگی و دارو‌های بدون نسخه رفته یا نزد پزشک گوارش بروید. این ۴ کلید تشخیص درد‌های گوارشی از درد‌های قلبی است.

۱. محل درد کجاست؟

اگر محل دردتان درست وسط سینه و روی جناغ سینه است یا اینکه درد در شانه، فک پایین، گردن یا پشت سینه‌تان دارید این درد احتمالا درد قلبی است، اما اگر احساس سوزش در ناحیه گلو و کمی پایین‌تر از تیروئید خودتان داشتید، اگر حس تلخی روی زبان‌تان داشتید و فکر کردید که غذا دارد به گلویتان برمیگردد این‌ها احتمالا نشانه‌های درد گوارشی است. در ضمن این را هم یادتان باشد که درد در ناحیه شکم ممکن است بیشتر به دلیل درد‌های گوارشی باشد، اما نمیشود گفت که هیچ وقت درد‌های قلبی در ناحیه شکم رخ نمیدهند.

۲. درد از چه زمانی شروع شده است؟

اگر به فاصله بسیار کمی از غذا خوردن دچار سوزش معده و درد پشت جناغ سینه شدید این احتمالا ناشی از مشکلات گوارشی است به خصوص اگر بلافاصله پس از غذا خوردن دراز کشیدید احتمال بروز مشکلات گوارشی بیشتر است. درد‌های قلبی به طور معمول (اما نه همیشه) پس از فعالیت رخ میدهد. در زمان استراحت معمولا اگر دردی به وجود بیاید درد گوارشی است، درد‌های قلبی به ندرت در زمان استراحت اتفاق میافتد.

۳. علائم همراه

درد‌های قلبی و عروقی معمولا با علائمی مثل تنگی نفس، تعریق و عرق کردن صورت یا کل بدن، احساس ضعف و غش، تهوع و سبکی سر و سرگیجه همراه است. این علامت‌ها معمولا با درد‌های گوارشی همراه نیستند. دکتر جولیان نودین، متخصص قلب در مرکز پیوند قلب در پالم بیچ میگوید: «اگر همراه با درد علائمی مثل تعریق و تنگی نفس داشتید و احساس کلی ضعف و بیحالی وجودتان را گرفت این‌ها احتمالا ناشی از مشکلات قلبی یا عروقی است نه مشکلات گوارشی… البته این را هم بدانید که در زنان معمولا حمله‌های قلبی با علائم کلاسیک همراه نیست و اتفاقا بروز مشکلات قلبی در آن‌ها اغلب با این علائم جانبی همراه است.

۴. چه دارویی مصرف می‌کنید؟

اگر مشغول مصرف داروی خاصی (مثلا آنتیبیوتیک‌ها) هستید ممکن است این دارو‌ها معده شما را تحت تاثیر قرار دهند و آن را اذیت کنند و باعث بروز مشکلات گوارشی شوند در نتیجه احتمالا درد شما یک درد گوارشی خواهد بود. البته یادتان باشد افرادی که برای مشکلات قلبی قرص یا قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین مصرف میکنند باید بدانند که این قرص ممکن است روی علائم گوارشیشان هم تاثیر بگذارد. به سمت اورژانس بروید یا منتظر آمبولانس بمانید.

مهم‌ترین نکته

یادتان باشد که هیچ خط‌کشی و هیچ قانون و قاعده کلی در مورد تشخیص درد‌های قلبی و گوارشی وجود ندارد. اگر باوجود تمام علائمی که در بالا گفته شد باز هم شک داشتید که دردتان قلبی هست یا نه حتما با اورژانس تماس بگیرید. اگر هم تا رسیدن اورژانس چند دقیقه وقت دارید یک قرص آسپیرین ترجیحا ۳۲۵ میلیگرم را بجوید.

اگر احساس میکنید که آمدن اورژانس خیلی طول میکشد میتوانید با وسیله خودتان به اورژانس مراجعه کنید، اما هرگز خودتان رانندگی نکنید. یادتان هم باشد که در اتومبیل خودتان وسیله‌ای برای درمان ندارید، اما در آمبولانس نیرو‌های آموزش‌دیده و دارو برای برطرف کردن مشکلات حاد دردسترس است؛ و نکته آخر اینکه گرما را هم میتوان یک ریسک فاکتور عامل مساعدکننده برای مشکلات قلبی دانست. این به خصوص در دمای بسیار بالا (بالاتر از ۴۰ درجه سانتیگراد) و هوای رطوبتی صادق است. در زمانی که موج گرما منطقه‌ای را فرا میگیرد میزان سکته‌های قلبی به شدت بالا میرود، برای همین تا حد امکان از قرا گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید و در سایه بمانید و از شیوه‌های مختلف خنک‌تر شدن استفاده کنید.

چگونه قلب درد بگیریم
چگونه قلب درد بگیریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *