چگونه قلب را تشریح کنیم

 
helpkade
چگونه قلب را تشریح کنیم
چگونه قلب را تشریح کنیم

برای انجام تشریح قلب، ابتداباید با بخش های مختلف قلب آشنا شوید

رگ هايی که خون را از قلب به اعضای بدن می برند شريان يا سرخرگ (Avtery)و رگ هايی که در آن هاخون از اعضای بدن به طرف قلب، هدايت می شود، وريد يا سياهرگ(Vein) ناميده می شوند.سرخرگ هايی که به شش ها می روند،حامل خون تيره می باشند وسياهرگ هايی که از شش ها برمی گردند، حاوی خون روشن هستند.

اين دودسته رگ ها را، رگ های گردش خون ششی يا گردش خون کوچک می نامند.سرخرگ هايی که به طرف سايراعضای بدن می روند،حاوی خون روشن هستند وسياهرگ هايی که از اين اعضا برمی گردند،حامل خون تيره می باشند.اين دو دسته رگ ها،مربوط به رگ های گردش خون بزرگ و يا گردش عمومی خون می باشند.

سرخرگ های هر دو گردش خون، از بطن ها آغاز شده و سياهرگ های آن ها به دهليزها منتهی می شوند. شبکه های مويی (مويرگ ها) به عنوان واسطه ای در داخل اعضا و شش ها هستند که سرخرگ ها را به سياهرگ ها متّصل می سازند.جداره های ديوارهٔ شبکه های مويرگی، به قدری نازکند که قسمتی از مايع خون (پلاسما) از آن ها عبور کرده، تشکيل لنف يا خون سفيد را می دهند.

مقدار لنفی که به اين ترتيب ازخون جدا می شود، بسيار زياد است (مقدارآن در گاو نر٩٦ کيلوگرم در٢٤ ساعت تخمين زده شده است). رگ هایی مخصوص به نام رگ های لنفاوی،لنف را جمع آوری کرده و وارد جریان خون سیاهرگی می کنند.مجموعهٔ اين اعضا يعنی قلب، سرخرگ ها، سياهرگ ها و رگ های لنفاوی، دستگاه گردش
خون را تشکيل می دهند

چگونه قلب را تشریح کنیم

عضو اصلی دستگاه گردش خون است وعبارت ازيک پمپ ماهيچه ای است که درحفرهٔ قفسهٔ سینه، در یک پرده ی دو لایه به نام آبشامه قلب(پریکارد) قرار دارد. این پرده قلب را از بقیه ی اعضای داخلی سینه جدا می کند.شش ها، قلب را در برمی گيرند.

قلب، مخروطی شکل است به طوری که قاعدهٔ آن از دهليزها وتنهٔ رگ های بزرگ تشکيل شده است ودر بالا و جلوی قفسه سينه قرار دارد.رأس قلب، عقب به طرف پايين وکمی به سمت چپ تمايل دارد. قلب، تقريباً در زير دنده سوم تا ششم جای دارد. به طوری که سه پنجم آن به طرف چپ کشيده شده است

هر قلب از دو بخش تشکيل شده است: الف) بخش دهليزی که شامل دهليز راست و دهليز چپ است. ب) بخش بطنی که شامل بطن راست و بطن چپ است. دهليز راست:در سمت راست وعقب حفره سينه قرار دارد و سياهرگ های بزرگ زيرين وزبرين به آن وارد می شوند.دهليز چپ: تقريباً همان تقسيم بندی دهليزراست را دارد.با اين تفاوت که کوچکتر از دهليز راست است وسياهرگ های ششی به آن وارد می شوند.

در سمت راست و عقب حفرهٔ سينه قرار دارد. از خصوصيات بطن راست اين است که ديواره اش نسبت به بطن چپ نازکتر است. بطن راست روی بطن چپ سوار است. بطن راست به وسیله ی دریچه ای به نام دریچه ی سه لختی به دهلیز راست متصل می شود.این دریچه دارای تعدادی لت است که با هم جمع شده، در مجموع سه لت را می سازند.هر لت دریچه ی سه لختی به وسیله ی تعدادی به نام طناب های وتری به دیواره ی بطن راست وصل شده است.

در بطن راست ماهیچه ی دیگری نیز وجود دارند که چون به صورت رشته هستند،به آن ها رشته های ماهیچه ای گفته می شود.تعداد این ماهیچه ها،بیشتر از تعداد آن ها در بطن چپ است..به بطن راست تنه ی ششی مرتبط می شود،که سرخرگ های ششی از آن سرچشمه می گیرند.قسمت کناری بطن راست شامل یکسری فیبرهای عضلانی بنام ترابکولا کارنیا می­باشد.

محل ارتباط بطن راست با تنه ی ششی رامخروط قلبی یا سرخرگی می گویند که داراتی دریچه ای به نام دریچه ی نیمه هلالی(دریچه های سینی: به دلیل لت های داسی شکل،به دریچه های سینی،دریچه های نیمه هلالی هم گفته می شود.) است واز بازگشت خون به سرخرگ های ششی جلوگیری می کند.

در سمت چپ و عقب حفرهٔ سينه قرار دارد. بطن چپ، بزرگتر از بطن راست می باشد و نوک قلب را تشکيل می دهد. بطن چپ، تمام تقسيمات داخلی بطن راست را دارد. ارتباط بين دهليز چپ و بطن چپ به وسيلهٔ دريچهٔ دولتی یا میترال ( علت نامگذاری این دریچه به میترال، بدلیل شکل خاص آن است که شبیه یک نوع از کلاه کشیش‌ها تحت عنوان«میتر» می‌باشد) برقرار می شود. ارتباط سرخرگ آئورت با بطن چپ به وسيلهٔ تنه آئورتی برقرار می شود. در مبدأ آئورت دريچهٔ نيمه هلالی(دریچه سینی) وجود دارد که از بازگشت خون به بطن چپ، جلوگيری می کند

١_ پريکارد : پردهٔ اطراف قلب است. اين پرده، دور قلب را گرفته، به صورت دو لايه می باشد و قلب در آن شناور است و تنها ريشه رگ های بزرگ از اين پرده خارج شده اند. بين دولايهٔ پريکارد، مایع آبشامه ای وجود دارد که حرکات قلب را تسهیل می کند. این مایع را آبشامه ی قلب می گویند. ٢_ لايۀ خارجی: لايه خارجی قلب است.٣_ لايۀ ماهيچه ای : شامل ماهيچه های قلب است که در بخش بطن ها ضخيم تر از بخش دهليزها می باشد.٤_ لايۀ داخلی : لايهٔ بسيار نازکی است که سطحِ داخلی لايه ماهيچه ای را در همه جای حفره داخلی قلب مفروش می سازد. اين لايه، حتّی در داخل رگ های بزرگ نيز ادامه پيدا می کند.دريچه های قلبی از لايه داخلی، سرچشمه می گيرند.

برجستگی های قلبی( تارها و برجستگی‌های ماهیچه‌ای که از سطح داخلی حفره‌های قلب بیرون زده‌اند ) شامل سه نوع هستند.نوع اول ،برجستگی هایی هستند که از یک سو به کف بطنی چسبیده و از سوی دیگر آزادند(پایک های قلبی نوع اول).نوع دوم،برجستگی هایی هستند که دوسرآن هابه کف بطنی چسبیده وقسمت میانی آن ها آزاد است یک یا دو عدد از این برجستگی ها بزرگ شده و دیواره دو بطن را مانند پل به یکدیگرمتصل می کند(پایک های نوع دوم)

نوع سوم برجستگی هایی هستند که تمام قسمت های آن به کف بطن چسبیده اند(پایک های نوع سوم)(برجستگی های سطح داخلی قلب).

قلب سالم گوسفند،تشک تشریح،قیچی،سوند شیار دار

سطح پشتی،سطح شکمی،چپ و راست قلب را مشخص کنید.

تشخیص سطح پشتی و شکمی قلب:سطح شکمی برجسته تربوده و عروق کرونر در این سطح اریب است.سطح پشتی صاف و مسطح بوده و عروق کرونر در این سطح مستقیم است.

تشخیص سمت راست و چپ قلب:قلب را طوری در مقابل سینه خود قرار می دهیم که سطح پشتی در پشت و سطح شکمی به بیرون قرار گیرد .بدین ترتیب سمت چپ و راست قلب مشخص می شود .روش دیگر لمس کردن قلب است . سمت راست نرمتر بوده و براحتی فرو می رود ولی سمت چپ کاملا سفت است .

ضخامت دیواره ی قلب را در بطن ها مقایسه کنید.(بطن چپ دیواره ی قطور تری دارد)رگ های آکلیلی را مشاهده و آن ها را در جلو وعقب قلب مقایسه کنید.در بالای قلب،سرخرگ ها و سیاهرگ ها قابل مشاهده اند.دیواره ی سرخرگ ها و سیاهرگ ها را با هم مقایسه کنید.مقایسه ی دیواره ی سرخرگ وسیاهرگ:دیواره سرخرگ ضخیم تراز سیاهرگ است . رنگ سرخرگ روشن تر از سیاهرگ است . زمانی که سرخرگ را فشار می دهیم براحتی به حالت اول خود بر می گردد ولی سیاهرگ روی هم می افتد.با وارد کردن سوند یا مداد به داخل رگ ها و اینکه به کجا می روند،می توان آن ها را از یکدیگر تمایز داد.تشخیص سرخرگ ششی و سرخرگ آئورت:به کمک یک سوند سرخرگها را امتحان می کنیم آنکه وارد بطن راست می شود سرخرگ ششی و آنکه وارد بطن چپ می شود سرخرگ آئورت می باشد.

برای تشریح بخش های درونی قلب ،سوند شیاردار را از دهانه ی سرخرگ ششی به بطن راست وارد کنید.دیواره ی سرخرگ و بطن را در امتداد سوند با قیچی ببرید.با باز کردن ان،دریچه ی سینی،سه لختی،برامدگی های ماهیچه ای و طناب های ارتجاعی را می توان دید.

مشاهده دریچه سینی در تشریح قلب:یکی از سرخرگهای آئورت یا ششی را انتخاب کرده ، با قیچی تا لبه قلب برش می زنیم . به کمک آبفشان کمی آب در این محل ریخته ملاحظه می کنیم دریچه ها بسته می شوند. دریچة سینی شبیه حرف س ابتدای سرخرگ ششی که سه قسمت دارد و هر قسمت به شکل یک هلال و از جنس بافت پوششی است که بافت پیوندی آن را محکم می کند.

مشاهده دریچه سه لختی در تشریح قلب:دریچه ی سه لختی که در حدفاصل بین دهلیز راست و بطن راست قرار دارد و دارای سه لت است . یک دریچه سه لختی طبیعی باید سه لَت و سه عضلهٔ پاپیلاری داشته باشد. لت‌ها به وسیلهٔ طناب‌های وتری به ماهیچه‌های پاپیلاری(پایک نوع اول) متصل هستند. دریچهٔ سه‌لتی همیشه دارای فقط سه لت نیست و ممکن است در بعضی افراد دو یا چهار لت داشته باشد؛ و این تعداد در طول عمر فرد هم می‌تواند متغیر باشد .یک ماهیچه ی طناب مانند(پایک نوع دوم) دیواره ی دو طرف بطن راست را به هم متصل می کند.

به همین روش،سرخرگ آئورت و بطن چپ را شکاف دهید و جزئیات بطن چپ را مشاهده کنید.در ابتدای سرخرگ آئورت،بالای دریچه سینی،می توانید دو مدخل سرخرگ های اکلیلی را ببینید.

مرسییییییییی…عکسا خیلی بدردم خورد…عاشقتونم

چقدر خوب و عاالی بود دست مریزاد

خیلی خوشکلن 😍😍

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

انجام آزمایش موجب تقویت خلاقیت دانش آموزان است

آشنایی با قلب:

 آنچه مرسوم است آن است که قلب دارای سه قسمت می باشد: 

             لایه خارجی(آبشامه یا پریکارد) – لایه میانی(عضله مخطط یا میوکارد) – لایه داخلی (آندوکارد)

تشریح ظاهری قلب:

چگونه قلب را تشریح کنیم

ابتدا موقعیت قلب را تعیین می کنیم یعنی بالا و پایین قلب را مشخخص می کنیم.جایی که رگ ها به قلب وارد می شود را بالای قلب و نوک قلب  پایین قلب(به سمت پایین) است.

نکاتب را که در تعیین جهات قلب می توان استفاده کردبه صورت زیر است.

1.     نوک قلب متمایل به چپ است.

2.     رگ های خونی که برای غذیه خود قلب است و کرونر نام دارند حرف«ر» را نشان میدهند.

3.     سطح شکمی برامده و محدب است و سطح پشتی حالت فرو رفته دارد.

4.     سمت راست قلب (بطن راست) نرم تر از سطح چپ (بطن چپ) است.

  

 

شناسایی سرخرگ و سیاهرگ:

ما میدانیم که سرخرگ ها از جنس بافت پیوندی مستحکم هستند و حالت ارتجاعی دارند در نتیجه برای تشخسص سرخرگ از این نکته استفاده می کنیم یعنی رگ هایی که خود را نگه داشته اند سرخرگ هستند اما سیاهرگ ها نسبت به سرخرگ ها سست تر هستند و حالت خود را حفظ کرده اند البته بیشترین خون در سیاهرگ ها وجود دارد یعنی قطرشان از سرخرگ ها بیشتر است.

در صورت درست در دست گرفتن قلب سرخرگ ها در بخش شکمی و سیاهرگ ها در بخش پشتی قلب قرار گرفته اند.

شناسایی دهلیز و بطن:

بیشتر قلب را بطن ها در بر گرفته اند و نسبت به دهلیزها بزرگترند.قسمت های کوچک قلب که شبیه به گوش اند دهلیز ها هستند قسمت بزرگ قلب بطن ها هستند.

تشریح داخلی قلب:

در بخش شکمی قلب دو سرخرگ وجود دارد.(سرخرگ ششی و آئورت)پنس را وارد اولین سرخرگ   می کنیم و مشاهده می کنیم که نوک پنس وارد بطن راست می شود پس سرخرگ ششی است.

سپس جایی را که نوک پنس نشان میدهدبرش می زنیم و تا ابتدای پنس ادامه می دهیم.پس از این مرحله ما میوکارد قلب را مشاهده می کنیم که حفره حفره است.

در ادامه اندوکارد دریچه سه لختی وجود داردکه بسیار ظریف است و رابط بین دهلیز راست و بطن راست است.

ادامه برش را انجام می دهیم تا سرخرگ کامل بریده شود.سپس در ابتدای سرخرگ دریچه سینی را مساهده می کنیم که شبیه حرف «س» است و در هنگام بازگشت خون به شکل کاسه در می اید و مانع بازگشت خون می شود.

بعد از پنس را وارد دومین سرخرگ می کنیم و نوک ان وارد بطن چپ می شود مانند مرحله قبل محلی را که نوک پنس نشان میدهد برش می دهیم و تا نوک پنس ادامه می دهیم. مشاهده میشود که لایه بطن چپ بسیار ضخیم تر از لایه بطن راست است.

برش را تا بریده شدن کامی سرخرگ ادامه می دهیم مشاهده می شود که بلافاصله بعد از دریچه سینی سوراخی وجود دارد پنس را وارد ان میکنیم. پنس وارد رگ گرونر قلب می شود یعنی اولین انشعابی که از آئورت خارج می شود وارد قلب وی شود.   

آزمایش تشریح قلب گوسفند در دبیرستان سرای دانش فلسطین:

هدف از این آزمایش، آشنایی با انواع رگها ، عملکرد قلب، شناخت بطن – دهلیز- دریچه های قلب ، بیان شباهت دستگاه گردش خون انسان و پستانداران ، آشنایی باروش کار با وسایل تشریح، درک بهتر گردش خون پستانداران ، است

 قلب گوسفند (هرچه تازه تر باشد بهتر است و چنانچه به همراه ششها وآبشامه ها تهیه شود بسیار مطلوب خواهد بود)           

 اقدامات بهداشتی ضروری :

           بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام میباشد و از طریق نیش کنه وخون تازه منتقل می شود. چنانچه خون تازه گوسفند با زخم های کوچک دست در تماس قرارگیرد می تواند موجب بیماری خطرناک CCHF گردد و لازم است که ضمن احتیاط ،از دستکش سالم  استفاده کرد. همچنین در کار با وسایل برنده مانند چاقو باید احتیاط لازم را بکار برد. 

روش کار:

    قلب رابه طریقی که سطح شکمی آن به طرف بالا باشددرداخل تشتک قراردهید.سوندشیارداری رادرسرخرگ شش واردکرده وآنرا تا انتهای بطن راست فرومی بریم.به کمک قیجی سرخرگ شش را تا ابتدای شیاربین بطنی می بریم سپس دنباله برش رادرسمت راست شیاربین بطنی تا انتهای بطن راست ادامه می دهیم دراین حال بطن راست بازشده است که قسمتهای زیردرآن تشخیص داده می شوند.

1- دریچه سینی : که درابتدای سرخرگ ششی واقع شده و3قسمتی است.

2- سوراخ دهلیزی بطنی که بطن راست رابه دهلیزراست متصل می کندودریچه سه لختی دراین محل قرارگرفته است.

طنابهای وتری هرقسمت رابه برجستگیهای نوع اول متصل می کند.

3- برجستگی های ماهیچه ای موجود درکف بطنی که از3نوع مختلف است.

الف)برجستگی هایی که ازیک سوبه کف بطنی چسبیده وازسوی دیگرآزادند(پایکهای قلبی نوع اول)

ب)برجستگیهایی که دوسرآنهابه کف بطنی چسبیده وقسمت میانی آنها آزاد است یک یادوعدد از این برجستگیها بزرگ شده ودیواره دو بطن را مانند پل به یکدیگرمتصل می کند(پایکهای نوع دوم)

ج)برجستگی هایی که تمام قسمتهای آن به کف بطن چسبیده اند(پایکهای نوع سوم)

چگونه قلب را تشریح کنیم

کار عملی در آزمایشگاه و تشریح اعضای بدن مخصوصاً در درس زیست شناسی برای دانش آموزان می تواند بسیار مفید باشد. برای تمامی آنها آرزوی موفقیت دارم.

قطعا دانش آموزان بخش قلب در درس زیست را به دلیل انجام آزمایش بهتر فراگرفته اند.

برای همه ی دانش آموزان پژوهشگر دبیرستان سرای دانش واحد فلسطین آرزوی موفقیت های روزافزون را دارم.

انجام این گونه تشریح ها باعث ثبت بهتر مطالب مربوط به بدن انسانن می شود.

برنامه امتحانات نیمسال اول متوسطه دوره اول و دوره دوم سرای دانش سال تحصیلی1400-1399

پذیرفته شدگان مسابقات جهانی ریاضی (IMC)

جلسه آنلاین اولیاء و مربیان

روز دانش آموز مبارک

پخش ویدئو در کلاس های آنلاین

نفرات برتر آزمون قلمچی دبستان سرای دانش الغدیر

برنامه هفتگی سال تحصیلی 1400-1399 (متوسطه دوره اول حافظ)

برنامه ی هفتگی دبستان سرای دانش (( واحد الغدیر )) به تفکیک پایه سال تحصیلی 1400-99

برنامه هفتگی دبستان مرزداران

برنامه هفتگی سال تحصیلی 1400-1399 (متوسطه دوره اول واحد مرزداران)

برنامه مجازی هفتگی

جشن شکوفه ها در دبستان مرزداران

اعلام اسامی برندگان مسابقه نقاشی

فراخوان مسابقه بزرگ نقاشی در دبستان سرای دانش واحد سعادت آباد

اطلاعیه تحویل کارنامه در سرای دانش واحد الغدیر

اهدای جایزه مسابقه دوربین شما

آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان (تیزهوشان) پایه ششم دبستان به هفتم متوسطه اول

تاریخ توزیع کارنامه‌های نوبت دوّم سال تحصیلی 99-1398

تحویل کارنامه در دبستان پسرانه سرای دانش واحد مرزداران

دانش آموزان برتر آزمون کانگورو الغدیر

برترین‌های مسابقات قرآن، عترت و نماز

تاریخ تحویل کارنامه در دبستان پسرانه سرای دانش واحد مرزداران

برگزاری مجدد آزمون کانگورو

برگزیده استانی مسابقات فرهنگی و هنری

آدرس حوزه‌های امتحانات نهایی پایه دوازدهم

آدرس حوزه های امتحان نهایی

کرونا هست اما آموزش تعطیل نیست.

دوازدهمین جشنوارۀ ریاضیات کانگورو ۹۹-۹۸ (2020)

دسترسی سالم به اینترنت و فضای مجازی برای کودکان خود ایجاد کنید

زمان اعلام برندگان مسابقه دوربین شما

روز جهانی روانشناس و مشاور گرامی باد

شيوه سفارش کتاب های درسی دانش‌آموزان

برترین‌های مسابقات فرهنگی و هنری

کلاس مجازی

سامانه شاد آموزش پرورش

چند راهکار ساده برای شادابی خانواده‌های در قرنطینه

انتخاب رشته و هفته مشاغل

۱۱ نکته برای محافظت از سلامت روان در دوران قرنطینه

برگزاری جلسه معاون آموزشی جدید با پشتیبانان دبستان مرزداران

برنامه امتحانات نهایی نوبت دوم سال 99

اول اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی

هفته مشاغل

برنامه‌ی آزمون 12 اردیبهشت 99

ویژگی‌های شخصیتی برای هدایت تحصیلی

کسب رتبه 1 کشوری در آزمون 29 فروردین ماه توسط دانش آموز آرتین اخوان

پيشنهادات سرگرمي كودكان در خانه ماندن

همه‌ی اطلاعات ضروری برای آزمون 29 فروردین 99

کسب مقام در مسابقات رباتیک دانش آموزی 2020

امتحان پایان سال از تمام مفاهیم درسی است

کسب مقام دانش آموزان دبستان واحد سعادت آباد در مسابقات روباتیک دانش آموزی

مجموعه سرای دانش شامل 6 پیش دبستان دخترانه و پسرانه و 4 دبیرستان دخترانه و 6 دبیرستان پسرانه می باشد. تمامی واحد ها ی سرای دانش را به همراه آدرس و تلفن تماس ، می توانید در این سایت مشاهده نمایید

© 1396 – تمامی حقوق برای مجموعه مدارس سرای دانش محفوظ است.

توی این مقاله کامل ترین تشریح قلب گوسفند رو براتون آوردیم که با کیفیت بالا میتونین مشاهده کنید.

همونطور که میدونین قلب از انواع بافت های قلبی و هادی تشکیل شده و دارای سیاهرگ ها و سرخرگ های بسیاری هست که در این ویدئو براحتی قابل مشاهده هست.

شاید علاقه مند باشید به : تشریح کلیه گوسفند

شما در این ویدئو بافت میوکارد ، آندوکارد و پریکارد رو براحتی میتونین تشخصی بدین.

دریچه ها و سرخرگ ها و سیاهرگ های قلبی رو میشه با توجه به ویژگی ای که از رگ ها خوندیم براحتی تشخیص بدیم. در این تشریح ما تمام ساختار قلب رو میتونیم مشاهده و تشخیص بدیم.

چگونه قلب را تشریح کنیم

بطن راست و چپ رو میشه با توجه به قطر و ضخامت لایه ماهیچه قلبی هم تشخیص داد.

قلب انسان دارای دو دهلیز و دو بطن هست که درون بطن راست بزرگ سیاهرگ های زیرین و زبرین وارد دهلیز میشود و همچنین دارای سرخرگ ششی است. تمامی خون هایی که به دهلیز یا بطن راست ، وارد یا خارج میشوند خون تیره و کم اکسیژن هستند.

در بطن و دهلیز چپ قلب ، خون روشن جریان دارد و رگ های سرخرگ آئورت و سیاهرگ های ششی مشاهده میشود.

بافت چربی را میبینید که در اطراف قلب مشاهده میشود و وظیفه آن محافظت از قلب و کمک به پویایی قلب میباشد.

تشریح قلب روش های خاص خود را دارد ، جهت مشاهده بهترین تشریح ، بهتر است نمونه را به مدت چند روز در محلول فرمالدهید قرار داده تا بافت آن کمی سفت شود و تغییر رنگ بدهد تا هنگام برش و نمونه برداری بتوان با کیفیت بهتری آن را انجام داد. میتوان از سایر محلول ها هم برای این مورد استفاده کرد ولی بهترین محلول ، فرمالدهید است.

سرخرگ کرونر را هم میتوان در دیواره قلب مشاهده کرد که وظیفه آن اکسیژن رسانی به بافت های قلب و ارسال مواد و انرژی لازم به بافت های خود قلب است که از آئورت انشعاب میگیرد.

آپارات درسینوفن رو دنبال کنید و ویدئو های جذاب تر ما رو اونجا مشاهده کنید.

این مقاله برای من مفید بود

1+

13
نفر این مقاله را پسندیده

قنبرنژاد


سلام دانش آموزان درسینوفن ، توی این کلیپ شما میتونین قدرت اسیدیته و توانایی بالای تجزیه کامل مواد توسط اسید معده رو ببینید. در آموزش های دوره فصل دو سال دهم (گوارش و جذب مواد) اشاره شد که اگر بنداره یا اسفنگتر کاردیا به خوبی منقبض نشه و کامل بسته نشه ، باعث ریفلاکس یا […]

تشریح کامل و دقیق کلیه گوسفند و بررسی ساختار آن با ذکر نکات مرتبط بر روی تصویر ، فصل پنجم کتاب زیست شناسی دهم تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درسینوفن از سال 1399 در زمینه ارائه خدمات آموزشی برخط آغاز به کار کرده و سعی دارد تا بروز ترین خدمات را برای مدرسان و فراگیران خودش ارائه کند.

همیشه همراه شما هستیم! هر گونه سوال ، پیگیری ، انتقادات و پیشنهادات خود را میتوانید با ما در میان بگذارید.

اطلاعات شخصی شما برای پردازش سفارش شما استفاده می‌شود، و پشتیبانی از تجربه شما در این وبسایت، و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی توضیح داده شده است.


جزوه بازیDownloads-icon


جزوه بازیDownloads-icon


جزوه بازی
Downloads-icon

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی قلب و عروق دکتر ضربان – بهترین مرکز درمان قلب کشور

ما در این مطلب می خواهیم درمورد آناتومی قلب توضیح دهیم و شما را با بخش های مختلف قلب انسان آشنا کنیم.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

آناتومی قلب انسان متشکل از 4 قسمت می باشد . به این صورت که دو قسمت در سمت راست قرار دارد و دو قسمت سمت چپ هستند.هر بخش بالایی قلب به عنوان بطن شناخته شده  و به بخش های پایینی دهلیز می گویند .نامگذاری این بخش ها به صورت زیر می باشد :

بطن راست ، دهلیز راست ، بطن چپ ، دهلیزچپ

چگونه قلب را تشریح کنیم

به طور
خلاصه فعالیتی که در قلب انسان صورت می گیرد به این صورت است که ورود خون به قلب
انسان از طریق دهلیزها و خروج خون از قلب از طریق بطن می باشد .

حال می خواهیم کمی جزئی تر به آناتومی قلب انسان بپردازیم و در مورد بخش راست و چپ قلب توضیح دهیم .

سمت راست قلب که در تصاویر نشان داده شده است ، خون نیازمند اکسیژن یعنی خونی که سطح اکسیژن ضعیفی دارد را به داخل ریه ها پمپاژ می کند.

حال این خون که دارای سطح اکسیژن ضعیفی است ،با وارد شدن به ریه، حاوی سطح بالای اکسیژن شده و به قلب برمی گردد.

در ادامه خون داراي سطح اکسیژن بالا ،از سمت چپ قلب وارد شده و این بخش خون را به تمامی قسمت های بدن که به اکسیژن نیاز دارند منتقل می کند .

در ادامه ی شرح آناتومی قلب انسان،می خواهیم درمورد دو رگ بزرگ به نام بزرگ سیاهرگ بالایی و پایینی صحبت کنیم .

این دو رگ بزرگ که بزرگ سیاهرگ بالایی و پایینی نام دارد از سمت راست قلب وارد آن می شوند و خون حاوی سطح اکسیژن پایین را وارد دهلیز راست می کنند.ب

ه این صورت که بزرگ سیاهرگ بالایی خون را از قسمت های فوقانی بدن مانند بازو ها ، سر و … وارد قلب می کند. در حالیکه بزرگ سیاهرگ پایینی  خون را از قسمت های پایین بدن مثل پاها وارد قلب می کند.

حال به بررسی سرخرگ و سیاهرگ ریوی ،در آناتومی قلب می پردازیم .

سرخرگ های ریوی راست و چپ (شریان ریوی)، خون با سطح اکسیژن پایین را که از بطن راست قلب به داخل این شریان ها پمپاژ می شود ، به داخل ریه ها منتقل می کنند تا از اکسیژن پر شوند . 

در حالیکه سیاهرگ ریوی راست و چپ ، خون غني از اكسيژن را از داخل ریه ها به دهلیز چپ منتقل می کنند.

درادامه ی بررسی آناتومی قلب انسان راجع به اصلی ترین شریان بدن یا آئورت صحبت می کنیم .

آئورت اصلی ترین شریان بدن است که خون را از قلب تا بقیه قسمت های بدن حمل میکند .ب

ه این صورت که خون غني از اكسيژن از طریق بطن چپ قلب به داخل آئورت پمپاژ شده ، وارد قوس آئورت می شود و از طریق سه شریان اصلی که از قوس آئورت منشا می شوند ، به قسمت های بالایی بدن مانند سر ، گردن و بازوها منتقل می شود  .

همچنین این خون از طریق آئورت نزولی به قسمت های پایینی  بدن میرسد .

حال به بخش دیگری ازآناتومی قلب به نام دریچه ها می رسیم .

در اصل
دریچه ها همانند درب هایی یک طرفه هستند و کار این دریچه ها جداکردن بخش های مختلف
قلب از یکدیگر می باشد . به طوریکه وقتی قلب ضربان می کند ، این دریچه ها باز شده
و خون از یک بخش وارد بخش دیگر می شود .

بین دهلیز ها و بطن ها ارتباطی یک طرفه وجود دارد . به این صورت که بین دهلیز راست و چپ دریچه ای با نام دريچه سه لختی وجود دارد كه خون را از دهلیز راست به بطن راست منتقل می کند .

يك طرفه بودن این ارتباط به اين معناست که خون از بطن راست به دهلیز راست بازنگشته و این دریچه از این بازگشت جلوگیری می کند.

همچنین از دهلیز چپ  به بطن چپ نیز درچه ای به نام میترال قرار دارد .

طبق مطالب گفته شده می توان گفت دریچه ریوی در قسمت خروجی بطن راست و دریچه آئورت در خروجی بطن چپ قرار دارد .

دریچه
قلب زمانی دچار مشکل و اختلال می شود که که این ارتباط یک طرفه به هم ریخته و
اجازه دهد خون به عقب بازگردد .

حال ممکن است برای همه ما سوال پیش بیاید ، اینکه اکسیژن مورد نیاز قلب از چه طریق به قلب می رسد. همانطور که می دانید قلب تنها یک عضله بزرگ است که خون را در بدن می چرخاند .

این عضله مانند تمام عضلات دیگر بدن ما به اکسیژن نیاز دارد که این اکسیژن از طریق عروق کرونر به قلب می رسد.

عروق کرونر راست و چپ از آئورت  نشات گرفته و خون حاوی اکسیژن را به قسمت های مختلف قلب می رساند.

حال اگر این رگ ها به وسیله ی رسوبات چربی مسدود شوند ، جریان خون نیز به عضله قلب محدود شده و باعث می شود اکسیژن کافی به عضله قلب نرسد .در نتیجه قلب نمی تواند به عملکرد طبیعی خود ادامه دهد .

به این حالت اسکیمی گفته می شود .

از نشانه های اسکیمی می توان به درد در قفسه سینه (آنژين)و احساس سنگینی و فشار در این قسمت اشاره کرد .

این درد ممکن است در گردن ، شانه ها و بازوها رخ دهد .که معمولا در اثر فعالیت فیزیکی ایجاد شده و با استراحت بهبود می یابد .

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

سلام و خسته نباشيد و سپاس از مطالب خوبتون . من دقيقا درد و در شانه ام حس ميكنم ولي با استراحت بهبود پيدا نكرد ، دليلش چيه و چيكار كنم بهتر شه ؟

من فقط منتظرم تعطيلات تموم شه بيام پيشتون … تپش قلب خيلي شديدي دارم ، فقط هم كلينيك شمارو قبول دارم

خيلي خوشحالم كه با كلينيك دكتر ضربان آشنا شدم …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه قلب را تشریح کنیم

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ایران، تهران ، خیابان شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد،پلاک 53 ، واحد 9

 

تماس با ما

تست نوار قلب

تست ورزش

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرافی ورزشی

نظارت بر فشارخون سرپایی

دستگاه های ثبت حمله

ثبت سرپایی امواج قلبی

چگونه قلب را تشریح کنیم
چگونه قلب را تشریح کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *