چگونه قلب را آنژیو میکنند

 
helpkade
چگونه قلب را آنژیو میکنند
چگونه قلب را آنژیو میکنند

021-33787752

variceir@varice.ir


کلینیک فوق تخصصی درمان واریس ایران

آنژیوگرافی یکی از روش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی-عروقی است. بنابراین آنژیوگرافی قلب راه درمان بیماری نیست. آنژیوگرافی روندی است که در آن از پرتو ایکس برای تصویربرداری و معاینه‌ رگ‌های خونی قلب استفاده می‌شود. به کمک آنژیوگرافی پزشک می‌تواند بفهمد که آیا چیزی جریان خون به قلب را مسدود کرده است یا خیر. آنژیوگرافی بخشی از اقداماتی است که با عنوان کاتترازیسیون قلب شناخته می‌شوند و خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی را نشان می‌دهند. در این روش تعداد عروق کرونر قلب که مسدود شده است و محل و میزان انسداد آن مشخص می‌شود.

چگونه قلب را آنژیو میکنند

درواقع اصلی‌ترین، موثرترین و بهترین راه برای کشف مشکلات شریان‌های قلبی استفاده از آنژیو است. در آنژیو به وسیله یک لوله نازک و قابل انعطاف که کاتتر نام دارد یک ماده رنگی تزریق می‌شود و شریان مسدود شده با یک بالون کوچک باز می شود.

ممکن است پزشک به دلایل زیر برای شما آنژیوگرافی انجام بدهد:

 

پس از شروع آنژیو شما به پشت روی تخت آنژیوگرافی دراز می‌کشید. ممکن است به دور بدن و پای شما یک کمربند بسته شود.

محل ورود کاتتر که بر روی دست و یا کشاله ران است، توسط محلول‌های ضدعفونی تمیز شده و حجم کمی ماده بی‌حس کننده در آن تزریق می‌شود. ممکن است بریدگی کوچکی توسط پزشک ایجاد می‌شود. سپس توسط پرستار از شما یک لاین رگ گرفته می‌شود. حال یک لوله پلاستیکی کوچک داخل شریان شما قرار داده می‌شود. یک لوله بلند از داخل این شیت عبور کرده و به سمت قلب هدایت می‌شود.

از داخل کاتتر ماده حاجب به داخل عروق کرونر تزریق می‌شود. هنگام تزریق ممکن است شما احساس گرما یا گر گرفتگی داشته باشید. ولی هر نوع احساس درد یا سنگینی می‌کنید فورا به پزشک اعلام کنید.

ماده حاجب بخوبی توسط دوربین اشعه ایکس مشاهده می‌شود به راحتی پزشک را قادر می‌سازد تا چنانچه گرفتگی و تنگی در رگ‌های قلب وجود داشته باشد، آن را تشخیص دهد. بر اساس آنچه پزشک در آنژیوگرافی شما مشاهده می‌کند، ممکن است تصمیم بگیرد اقدامات دیگری از جمله باز کردن رگ به کمک آنژیوپلاستی را انجام دهد.

در حین انجام آنژیوگرافی ممکن است از شما چند کار خواسته شود به عنوان مثال: نفس‌‌های عمیق بکشید، نفس خود را نگه دارید، سرفه کنید یا موقعیت دست خود را تغییر دهید.

در زمان آنژیو، الکترودهایی روی سینه‌تان برای ثبت نوار قلب وصل می‌کنند. همچنین ممکن است مواد ضد انعقاد برای اجتناب از انعقاد خون به شما تزریق شود. بیمار هنگام آنژیوگرافی هوشیار می‌باشد و تمام مراحل را می‌تواند مشاهده کند. انجام آنژیوگرافی حدود یک ساعت طول می‌کشد که شامل مراحل قبل و بعد از آنژیو نیز می‌باشد.

اکثر بیماران چند روز بعد از آنژیو می‌توانند به کارهای روزمره خود بپردازند. ولی بعد از انجام آنژیو باید چند روز از خود مراقبت کنید.

این نکته را باید یادآوری کنیم که کاربرد معمول آنژیو شامل بررسی مشکلات اکتسابی، تایید ناهنجاری‌های مادرزادی قلب و غیره می‌باشد. این آزمایش قبل از عمل‌های جراحی قلب برای تشخیص بهتر بیماری انجام می‌شود.

نکته دیگر اینکه در آنژیوگرافی قلب فشارهای داخل قلب، مشاهده عروق کرونر. حفره‌های قلبی و عروق بزرگ و… به طور مستقیم اندازه گیری خواهد شد و اینکه اقدامات درمانی در آنژیوگرافی نیز امکان‌پذیر بوده که از جمله آنها آنژیوپلاستی به معنی ترمیم رگ است.

در نهایت اطلاعات فوق به پزشک کمک می‌کند تا راه درمان آینده شما و این که چه میزان قلب شما در معرض خطر است را مشخص نماید.

همانطور که در بالا هم گفتیم آنژیوگرافی، درمان نیست بلکه راه تشخیص بیماری است. در این روش وضع عروق قلب شخص بیمار مشخص می‌شود و پزشک می‌تواند نوع درمان را با اطمینان خاطر تعیین کند. مزایای آنژیوگرافی عبارتند از:

از آنژیوگرافی نه تنها برای عروق قلب استفاده می‌شود بلکه برای بررسی عروق مغز، ریه، دستگاه گوارش و کلیه نیز کاربرد فراوانی دارد.

آنژیو معمولا عوارض خاصی ندارد ولی بیشترین عوارض آنژیوگرافی عبارتند از:

 

عالی بود

خرسندیم از اینکه توانستیم بهتون کمکتون کنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

021-33352373 | 021-33781152

variceir@varice.ir

تهران خیابان پیروزی نبش کوچه دریاباری بالای پست بانک پلاک 69 طبقه اول واحد 4

021-88729161 | 021-88729162

تهران یوسف آباد خیابان فتحی شقاقی ساختمان امام علی پلاک 52 واحد 8

تمامی حقوق کپی رایت © این سایت متعلق به شرکت زرین کلید می باشد.

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

فهرست موضوعات

آنژیوگرافی قلب نوعی آزمایش است که به منظور تشخیص گرفتگی های سرخرگ کرونری انجام می‌شود. در صورتی که بیمار دچار گرفتگی عروقی ناپایدار، درد های غیر عادی قفسه سینه، انسداد سرخرگ آئورت و نارسایی های قلبی باشد، بیشتر در معرض خطر حملات قلبی قرار دارد. در هنگام آنژیوگرافی ماده حاجب به منظور مشاهده چگونگی جریان خون در قلب توسط نمایشگر اشعه ایکس به داخل رگ تزریق می‌شود. این آزمایش تحت عنوان های آنژیوگرام قلبی، آتریوگرافی و میل زدن قلب نیز شناخته می‌شود.

چگونه قلب را آنژیو میکنند

آزمایش های اِم آر آی و سی تی اسکن اغلب پیش از آنژیوگرافی و به منظور تشخیص مشکلات قلبی توسط پزشک انجام می‌شود. به مدت 8 ساعت قبل از آنژیوگرافی، از خوردن و آشامیدن باید پرهیز کرد. پس از انجام این آزمایش نیز به علت سرگیجه و حواس پرتی، از انجام فعالیت هایی مانند رانندگی به مدت 24 ساعت باید خودداری نمود.

فرد در بیمارستان ملزم به پوشیدن لباس مخصوص بیمار و امضا فرم های مربوطه است. فشار خون بیمار توسط پرستار اندازه گیری شده و در صورت ابتلا به دیابت، قند خون فرد نیز بررسی می‌شود. علاوه بر این ممکن است از فرد آزمایش خون و نوار قلبی گرفته شود. در صورت حساسیت به غذاهای دریایی و واکنش به مواد حاجب و یا در صورت مصرف قرص های ویاگرا (Viagra) و بارداری، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

هنگامی که شما گان بیمارستانی (لباس مخصوص بیمارستانی) را پوشیدید، به شما داروی آرام بخش تزریق می شود. ممکن است شما احساس خواب آلودگی کنید یا حتی بخوابید، اما برای انجام یک سری دستورات پزشکی باید بیدار باشید.

آنژیوگرافی قلب معمولا از طریق ورود یک لوله بلند و باریک به نام کاتتر Catheter به یکی شریان های اصلی خون انجام می شود. به طور معمول دو شریان زیر مورد استفاده قرار می گیرند :

دکتر آنژیوگرافی شما قبل از وارد کردن کاتتر به رگ، ناحیه دست یا ران شما را تمیز، ضد عفونی و بی حس میکند. ممکن است احساس فشار خفیفی هنگام ورود کاتتر به رگ خود بکنید.

کاتتر به آرامی وارد رگ شما می شود. و تحت نظر پزشک به سمت عروق هدف معاینه هدایت می گردد. معمولا حرکت کاتتر در رگ حس نمی شود. ممکن است کمی سوزش یا درد خفیف در محل ورود کاتتر حس کنید.

 

 

مقدار کمی مایع تضاد دهنده (جوهر نمایان کننده) در ناحیه مورد نظر به خون شما از طریق نوک کاتتر تزریق می شود. این مایع کمک می کند تا وضعیت رگ های شما در عکس اشعه ایکس X-ray نمایان شود.

بنا به محلی که مورد معایته آنژیوگرافی قرار می گیرد، پزشک ممکن است از شما بخواهد تغییر وضعیت دهید، نفس عمیق بکشید یا سرفه کنید.

یک متخصص آنژیوگرافی به دقت تصویر رگ های شما را بررسی می کند و هر گونه مشکل در رگها، گرفتگی و یا آسیب به شریان های خونی را در آن مشخص می کند و گزارش می دهد.

مقایسه سی تی آنژیوگرافی با آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی جایگزین آنژیوگرافی

پس از آنژیوگرافی در محل خروج کاتتر را باید با پانسمان فشار دهید تا از خونریزی در محل زخم آنژیو جلوگیری شود. اگر محل ورود کاتتر در ران شما باشد ممکن است دکتر از شما بخواهد چند ساعت در جهت خواصی دراز بکشید تا از خونریزی جلوگیری شود.

آب زیادی بنوشید تا به کلیه برای دفع جوهر نمایان کننده کمک کند.به طور کلی فرآیند آنژیوگرافی ساده است و حدود 2 تا 3 ساعت طول می کشد.

پس از انجام آزمایش آنژیوگرافی، فرد بیمار نیاز به استراحت و نوشیدن مایعات دارد. علاوه بر این باید از نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف دخانیات پرهیز کند.

به دلیل تزریق مواد بی حس کننده، پس از آنژیوگِرافی فرد بیمار از انجام فعالیت هایی که نیاز به حواس کامل دارد مانند رانندگی، باید اجتناب ورزد.

محل باند 24 ساعت پس از انجام آزمایش باید باز گردد و در صورت تراوش مایع، به مدت 12 ساعت دیگر محل تزریق با باند تازه بسته شود.

 از انجام فعالیت های سنگین و مقاربت تا دو روز پس از آنژیوگرافی باید پرهیز کرد.

تا سه روز پس از آزمایش به جای استحمام از وان آب گرم یا استخر استفاده کنید. همچنین تا سه روز پس آنژیوگرافی از استعمال انواع لوسیون در اطراف محل زخم نیز باید خودداری کرد.

به طور کلی مصرف غذاهای پر چرب و پر نمک و سرخ کردنی، می تواند احتمال بروز گرفتگی قلب را در افراد افزایش دهد. بنابراین کما فی السابق افراد باید از مصرف این نوع مواد پس از آنژیوگرافی نیز اجتناب کنند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد مصرف مایعات بیشتر به خصوص تا روز سوم بعد از آنژیوگرافی است. زیرا داروهای استفاده شده در آنژیوگرافی سبب کاهش آب بدن شده و باید این آب از دست رفته بدن جبران شود.

آنژیوگرافی روش بسیار ایمنی است اما ممکن است دارای برخی عوارض احتمالی باشد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

1. خونریزی و کبودی 2. لخته شدن خون 3. آسیب به رگ‌ها 4. احتمال خطر سکته 5. خطر ابتلا به حملات قلبی و نیاز به عمل بای پس قلب 6. کاهش فشار خون

سازمان راهنمایی و رانندگی بیان توصیه های زیر را برای رانندگی ارائه داده است:

پس از انجام فرایند آنژیو تشخیصی قلب باید تا 3 روز از رانندگی اجتناب کند.

پس از یک آنژیوگرافی برنامه ریزی شده باید به مدت یک هفته از رانندگی دست کشید.

در صورت داشتن سابقه حمله قلبی، بازگشت به رانندگی به میزان مناسب بودن عملکرد عضله قلب فرد در پمپاژ خون بستگی دارد. در صورتی که پمپاژ عضلانی در اثر حمله قلبی ضعیف شده باشد، رانندگی باید به مدت 4 هفته به تعویق بی افتد. در صورتی که آسیبی جدی به پمپاژ قلبی فرد نرسیده باشد فرد می تواند پس از یک هفته رانندگی خود را از سر گیرد.

در صورتی که فرد گواهینامه رانندگی پایه یک (ماشین های سنگین) داشته باشد باید وضعیت خود را به سازمان راهنمایی و رانندگی اطلاع داده و حداقل به مدت 6 هفته قادر به راندن چنین ماشین هایی نخواهد بود. امکان دارد فرد بتواند بر اساس دستورالعمل های ذکر شده در بالا بتواند رانندگی کند. ممکن است، گذراندن آزمون های بیشتری جهت کسب کفایت لازم در موارد مورد نیاز دریافت گواهینامه پایه یکم لازم باشد. فرد باید شرایط شخصی خود را با پزشک یا پرستار خود مطرح کند.

با اینکه به طور کلی پرواز های طولانی ظرف مدتی اندک پس از انجام فرایند آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی توصیه نمی شوند اما اغلب افرادی که اوضاع مناسبی دارند می توانند با هواپیما سفر کنند.

سازمان هوانوردی انگلستان به تمامی مسافران توصیه می کند که شرایط شخصی خود را با پزشکشان مطرح کنند. راهنمایی های عمومی صرف نظر از تناسب بدنی فرد شامل موارد زیر می شوند:

چگونه قلب را آنژیو میکنند

2 روز پس از انجام یک آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی متداول فرد قادر به سفر هوایی خواهد بود.

3 تا 10 روز پس از یک حمله قلبی غیر پیچیده فرد قادر به سفر هوایی خواهد بود.

در صورت ابتلا به یک حمله قلبی پیچیده یا قابل ملاحظه سفر های هوایی باید 4 تا 6 هفته به تعویق افتند.

لازم به ذکر است که بدون داشتن اطمینان پزشکی باید از مسافرت به خارج از انگلستان خودداری شود. فرد باید شرکت بیمه خود را از شرایط قلبی خود مطلع ساخته و از شرکت هایی بیمه ای آگاه باشد که تا یک ماه پس از فرایند آنژیوپلاستی خدمات بیمه ای ارائه نمی کنند.

بازگشتن بر سر کار به شغل فرد بستگی دارد. به طور کلی، فرد می تواند 3 روز پس از انژیوگرافی و 1 هفته پس از آنژیوپلاستی ساده بر سر کار باز گردد. در صورت ابتلا به حمله قلبی احتمالا باید 4 تا 6 هفته از بازگشت بر سر کار خودداری کرد.

آنژیوگرافی به احتمال زیاد از طریق یک رگ در مچ دست یا بالای پا انجام شده و مقداری کبودی پس از آن رایج است. در صورت احساس درد و ناراحتی می توان از دارو های مسکنی از جمله پاراستامول استفاده کرد. فرد نباید از مسکن هایی استفاده کند که حاوی آسپرین می باشند.

پانسمان باید به مدت 48 ساعت پس از فرایند حفظ شود و پس از آن می توان پانسمان را برداشته و به طور معمول دوش گرفت. بهتر است به مدت 2 روز پس از فرایند از رفتن به حمام و همچنین اعمال مستقیم پماد یا تالک بر روی محل زخم خودداری کرد. تا 7 روز پس از انجام فرایند باید از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کرد.

امکان دارد توده ای در اطراف محل زخم تشکیل شود. در صورتی که این برآمدگی به اندازه یک نخود باشد جای نگرانی وجود ندارد زیرا این فقط جای زخم است. با این حال در صورتی که توده تشکیل شده بزرگ تر از یک سکه باشد و یا محل زخم شروع به خونریزی کند باید مراقبت های پزشکی را پیگیری کرد.

در صورتی که خونریزی از ناحیه کشاله ران باشد باید صاف دراز کشیده و بر روی آن ناحیه فشار اعمال کرد. در صورتی که خونریزی از مچ دست باشد باید بر روی آن ناحیه فشار اعمال کرده و دست را بالا نگه داشت. در صورت احساس بی حسی، سردی یا درد در بازو یا پای ذکر شده باید به دنبال مراقبت پزشکی بود.

هزینه آنژیوگرافی قلب بسته به اینکه این عمل در کدام یک از مراکز آنژیوگرافی تهران انجام شده باشد و بیمار تحت پوشش کدام بیمه درمانی باشد متفاوت است. همچنین در بسیاری از موارد ممکن است آنژیوگرافی به همراه عمل های دیگری نظیر آنژیوپلاستی و بالن زدن قلب انجام شود که آن هم بر قیمت آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی تأثیر می گذارد.

در زمان آنژیو گرافی ممکن است فرد در حالت هوشیار باشد اما قبل از انجام آزمایش به منظور تسکین وی داروهای مسکن به فرد داده می‌شود.

قسمتی از کشاله ران یا بازو که محل وارد کردن میل است توسط پزشک و با ماده بی حسی، بی حس می‌شود. در هنگام تزریق میل ممکن است بیمار درد خفیفی را احساس کند. میل باریک جراحی به آرامی از طریق رگ‌ها به داخل قلب هدایت می‌شود. تمام این فرایند از طریق نمایشگر و توسط پزشک کنترل می‌شود. حرکت میل جراحی در داخل رگ‌ها نیز ممکن است توسط بیمار احساس شود. پس از انجام آزمایش، سوزش و قرمزی محل تزریق میل توسط بیمار احساس خواهد شد.

به منظور جلوگیری از خونریزی، محل تزریق میل پس از انجام آزمایش فشار داده می‌شود. در صورتی آنژیوگرافی از راه پا انجام شود که محل تزریق میل، کشاله ران می باشد، پس از آنژیوگِرافی بیمار باید به مدت چند ساعت برای جلوگیری از خونریزی بر پشت خود خوابیده و استراحت کند. نوشیدن آب و مایعات پس از آنژیوگرافی به خروج مواد حاجب از کلیه کمک می‌کند.

اکثر بیماران این نگرانی را دارند که آنژیو چقدر طول می کشد و آیا این عمل نیاز به بستری دارد؟ به طور کلی مدت زمان آنژیو گرافی به همراه آماده سازی قبل از آنژیو حدوداً 2-3 ساعت به طول می انجامد و پس از اتمام آن، بیمار باید حدود1 ساعت و نیم در کت لب استراحت نموده و سپس به بخش منتقل شود.

در انجام آنژیوگرافی از پا، بیمار حتماً باید یک شب در بیمارستان بستری بوده و در صورت عدم مشاهده مشکل جسمانی خاص، می تواند مرخص شود. در برخی موارد آنژیو رگ قلب ممکن است در هنگام آنژیوگرافی از طریق رگ دست نیازی به بستری نباشد.

نتیجه غیر طبیعی آزمایش می‌تواند حاکی از انسداد یک یا چند رگ باشد. در صورت گرفتگی عروق، پزشک در هنگام آنژیوگرافی برای رفع گرفتگی روش آنژیوپلاستی را انتخاب می‌کند. در این روش پزشک با قرار دادن استنت در داخل رگ، باعث جریان دوباره خون در داخل می‌شود.

 

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

درمان فشار خون، روش های خانگی کاهش فشار خون بالا در منزل

نوشته بعدی

روماتیسم قلبی و حاملگی

سلام

خطر آنژیوگرافی برای بیماران مسن تر بیشتر به شرایط عمومی و وضعیت جسمانی بیمار بستگی دارد که تمامی این موارد پیش از شروع آنژیوگرافی کنترل شده و در صورت وجود خطر، به بیمار گزارش داده می شود. بنابراین بهتر است به صورت حضوری به پزشک خود مراجعه کنید. 

آنژیوپلاستی عروق کرونری چیست؟

خطرات و عوارض آنژیوگرافی در بارداری

ویژگی های یک متخصص آنژیوگرافی حاذق

خطرات و عوارض بعد از آنژیوگرافی دست و پا

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

فهرست موضوعات

آنژیوگرافی قلب نوعی آزمایش است که به منظور تشخیص گرفتگی های سرخرگ کرونری انجام می‌شود. در صورتی که بیمار دچار گرفتگی عروقی ناپایدار، درد های غیر عادی قفسه سینه، انسداد سرخرگ آئورت و نارسایی های قلبی باشد، بیشتر در معرض خطر حملات قلبی قرار دارد. در هنگام آنژیوگرافی ماده حاجب به منظور مشاهده چگونگی جریان خون در قلب توسط نمایشگر اشعه ایکس به داخل رگ تزریق می‌شود. این آزمایش تحت عنوان های آنژیوگرام قلبی، آتریوگرافی و میل زدن قلب نیز شناخته می‌شود.

چگونه قلب را آنژیو میکنند

آزمایش های اِم آر آی و سی تی اسکن اغلب پیش از آنژیوگرافی و به منظور تشخیص مشکلات قلبی توسط پزشک انجام می‌شود. به مدت 8 ساعت قبل از آنژیوگرافی، از خوردن و آشامیدن باید پرهیز کرد. پس از انجام این آزمایش نیز به علت سرگیجه و حواس پرتی، از انجام فعالیت هایی مانند رانندگی به مدت 24 ساعت باید خودداری نمود.

فرد در بیمارستان ملزم به پوشیدن لباس مخصوص بیمار و امضا فرم های مربوطه است. فشار خون بیمار توسط پرستار اندازه گیری شده و در صورت ابتلا به دیابت، قند خون فرد نیز بررسی می‌شود. علاوه بر این ممکن است از فرد آزمایش خون و نوار قلبی گرفته شود. در صورت حساسیت به غذاهای دریایی و واکنش به مواد حاجب و یا در صورت مصرف قرص های ویاگرا (Viagra) و بارداری، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

هنگامی که شما گان بیمارستانی (لباس مخصوص بیمارستانی) را پوشیدید، به شما داروی آرام بخش تزریق می شود. ممکن است شما احساس خواب آلودگی کنید یا حتی بخوابید، اما برای انجام یک سری دستورات پزشکی باید بیدار باشید.

آنژیوگرافی قلب معمولا از طریق ورود یک لوله بلند و باریک به نام کاتتر Catheter به یکی شریان های اصلی خون انجام می شود. به طور معمول دو شریان زیر مورد استفاده قرار می گیرند :

دکتر آنژیوگرافی شما قبل از وارد کردن کاتتر به رگ، ناحیه دست یا ران شما را تمیز، ضد عفونی و بی حس میکند. ممکن است احساس فشار خفیفی هنگام ورود کاتتر به رگ خود بکنید.

کاتتر به آرامی وارد رگ شما می شود. و تحت نظر پزشک به سمت عروق هدف معاینه هدایت می گردد. معمولا حرکت کاتتر در رگ حس نمی شود. ممکن است کمی سوزش یا درد خفیف در محل ورود کاتتر حس کنید.

 

 

مقدار کمی مایع تضاد دهنده (جوهر نمایان کننده) در ناحیه مورد نظر به خون شما از طریق نوک کاتتر تزریق می شود. این مایع کمک می کند تا وضعیت رگ های شما در عکس اشعه ایکس X-ray نمایان شود.

بنا به محلی که مورد معایته آنژیوگرافی قرار می گیرد، پزشک ممکن است از شما بخواهد تغییر وضعیت دهید، نفس عمیق بکشید یا سرفه کنید.

یک متخصص آنژیوگرافی به دقت تصویر رگ های شما را بررسی می کند و هر گونه مشکل در رگها، گرفتگی و یا آسیب به شریان های خونی را در آن مشخص می کند و گزارش می دهد.

مقایسه سی تی آنژیوگرافی با آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی جایگزین آنژیوگرافی

پس از آنژیوگرافی در محل خروج کاتتر را باید با پانسمان فشار دهید تا از خونریزی در محل زخم آنژیو جلوگیری شود. اگر محل ورود کاتتر در ران شما باشد ممکن است دکتر از شما بخواهد چند ساعت در جهت خواصی دراز بکشید تا از خونریزی جلوگیری شود.

آب زیادی بنوشید تا به کلیه برای دفع جوهر نمایان کننده کمک کند.به طور کلی فرآیند آنژیوگرافی ساده است و حدود 2 تا 3 ساعت طول می کشد.

پس از انجام آزمایش آنژیوگرافی، فرد بیمار نیاز به استراحت و نوشیدن مایعات دارد. علاوه بر این باید از نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف دخانیات پرهیز کند.

به دلیل تزریق مواد بی حس کننده، پس از آنژیوگِرافی فرد بیمار از انجام فعالیت هایی که نیاز به حواس کامل دارد مانند رانندگی، باید اجتناب ورزد.

محل باند 24 ساعت پس از انجام آزمایش باید باز گردد و در صورت تراوش مایع، به مدت 12 ساعت دیگر محل تزریق با باند تازه بسته شود.

 از انجام فعالیت های سنگین و مقاربت تا دو روز پس از آنژیوگرافی باید پرهیز کرد.

تا سه روز پس از آزمایش به جای استحمام از وان آب گرم یا استخر استفاده کنید. همچنین تا سه روز پس آنژیوگرافی از استعمال انواع لوسیون در اطراف محل زخم نیز باید خودداری کرد.

به طور کلی مصرف غذاهای پر چرب و پر نمک و سرخ کردنی، می تواند احتمال بروز گرفتگی قلب را در افراد افزایش دهد. بنابراین کما فی السابق افراد باید از مصرف این نوع مواد پس از آنژیوگرافی نیز اجتناب کنند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد مصرف مایعات بیشتر به خصوص تا روز سوم بعد از آنژیوگرافی است. زیرا داروهای استفاده شده در آنژیوگرافی سبب کاهش آب بدن شده و باید این آب از دست رفته بدن جبران شود.

آنژیوگرافی روش بسیار ایمنی است اما ممکن است دارای برخی عوارض احتمالی باشد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

1. خونریزی و کبودی 2. لخته شدن خون 3. آسیب به رگ‌ها 4. احتمال خطر سکته 5. خطر ابتلا به حملات قلبی و نیاز به عمل بای پس قلب 6. کاهش فشار خون

سازمان راهنمایی و رانندگی بیان توصیه های زیر را برای رانندگی ارائه داده است:

پس از انجام فرایند آنژیو تشخیصی قلب باید تا 3 روز از رانندگی اجتناب کند.

پس از یک آنژیوگرافی برنامه ریزی شده باید به مدت یک هفته از رانندگی دست کشید.

در صورت داشتن سابقه حمله قلبی، بازگشت به رانندگی به میزان مناسب بودن عملکرد عضله قلب فرد در پمپاژ خون بستگی دارد. در صورتی که پمپاژ عضلانی در اثر حمله قلبی ضعیف شده باشد، رانندگی باید به مدت 4 هفته به تعویق بی افتد. در صورتی که آسیبی جدی به پمپاژ قلبی فرد نرسیده باشد فرد می تواند پس از یک هفته رانندگی خود را از سر گیرد.

در صورتی که فرد گواهینامه رانندگی پایه یک (ماشین های سنگین) داشته باشد باید وضعیت خود را به سازمان راهنمایی و رانندگی اطلاع داده و حداقل به مدت 6 هفته قادر به راندن چنین ماشین هایی نخواهد بود. امکان دارد فرد بتواند بر اساس دستورالعمل های ذکر شده در بالا بتواند رانندگی کند. ممکن است، گذراندن آزمون های بیشتری جهت کسب کفایت لازم در موارد مورد نیاز دریافت گواهینامه پایه یکم لازم باشد. فرد باید شرایط شخصی خود را با پزشک یا پرستار خود مطرح کند.

با اینکه به طور کلی پرواز های طولانی ظرف مدتی اندک پس از انجام فرایند آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی توصیه نمی شوند اما اغلب افرادی که اوضاع مناسبی دارند می توانند با هواپیما سفر کنند.

سازمان هوانوردی انگلستان به تمامی مسافران توصیه می کند که شرایط شخصی خود را با پزشکشان مطرح کنند. راهنمایی های عمومی صرف نظر از تناسب بدنی فرد شامل موارد زیر می شوند:

چگونه قلب را آنژیو میکنند

2 روز پس از انجام یک آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی متداول فرد قادر به سفر هوایی خواهد بود.

3 تا 10 روز پس از یک حمله قلبی غیر پیچیده فرد قادر به سفر هوایی خواهد بود.

در صورت ابتلا به یک حمله قلبی پیچیده یا قابل ملاحظه سفر های هوایی باید 4 تا 6 هفته به تعویق افتند.

لازم به ذکر است که بدون داشتن اطمینان پزشکی باید از مسافرت به خارج از انگلستان خودداری شود. فرد باید شرکت بیمه خود را از شرایط قلبی خود مطلع ساخته و از شرکت هایی بیمه ای آگاه باشد که تا یک ماه پس از فرایند آنژیوپلاستی خدمات بیمه ای ارائه نمی کنند.

بازگشتن بر سر کار به شغل فرد بستگی دارد. به طور کلی، فرد می تواند 3 روز پس از انژیوگرافی و 1 هفته پس از آنژیوپلاستی ساده بر سر کار باز گردد. در صورت ابتلا به حمله قلبی احتمالا باید 4 تا 6 هفته از بازگشت بر سر کار خودداری کرد.

آنژیوگرافی به احتمال زیاد از طریق یک رگ در مچ دست یا بالای پا انجام شده و مقداری کبودی پس از آن رایج است. در صورت احساس درد و ناراحتی می توان از دارو های مسکنی از جمله پاراستامول استفاده کرد. فرد نباید از مسکن هایی استفاده کند که حاوی آسپرین می باشند.

پانسمان باید به مدت 48 ساعت پس از فرایند حفظ شود و پس از آن می توان پانسمان را برداشته و به طور معمول دوش گرفت. بهتر است به مدت 2 روز پس از فرایند از رفتن به حمام و همچنین اعمال مستقیم پماد یا تالک بر روی محل زخم خودداری کرد. تا 7 روز پس از انجام فرایند باید از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کرد.

امکان دارد توده ای در اطراف محل زخم تشکیل شود. در صورتی که این برآمدگی به اندازه یک نخود باشد جای نگرانی وجود ندارد زیرا این فقط جای زخم است. با این حال در صورتی که توده تشکیل شده بزرگ تر از یک سکه باشد و یا محل زخم شروع به خونریزی کند باید مراقبت های پزشکی را پیگیری کرد.

در صورتی که خونریزی از ناحیه کشاله ران باشد باید صاف دراز کشیده و بر روی آن ناحیه فشار اعمال کرد. در صورتی که خونریزی از مچ دست باشد باید بر روی آن ناحیه فشار اعمال کرده و دست را بالا نگه داشت. در صورت احساس بی حسی، سردی یا درد در بازو یا پای ذکر شده باید به دنبال مراقبت پزشکی بود.

هزینه آنژیوگرافی قلب بسته به اینکه این عمل در کدام یک از مراکز آنژیوگرافی تهران انجام شده باشد و بیمار تحت پوشش کدام بیمه درمانی باشد متفاوت است. همچنین در بسیاری از موارد ممکن است آنژیوگرافی به همراه عمل های دیگری نظیر آنژیوپلاستی و بالن زدن قلب انجام شود که آن هم بر قیمت آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی تأثیر می گذارد.

در زمان آنژیو گرافی ممکن است فرد در حالت هوشیار باشد اما قبل از انجام آزمایش به منظور تسکین وی داروهای مسکن به فرد داده می‌شود.

قسمتی از کشاله ران یا بازو که محل وارد کردن میل است توسط پزشک و با ماده بی حسی، بی حس می‌شود. در هنگام تزریق میل ممکن است بیمار درد خفیفی را احساس کند. میل باریک جراحی به آرامی از طریق رگ‌ها به داخل قلب هدایت می‌شود. تمام این فرایند از طریق نمایشگر و توسط پزشک کنترل می‌شود. حرکت میل جراحی در داخل رگ‌ها نیز ممکن است توسط بیمار احساس شود. پس از انجام آزمایش، سوزش و قرمزی محل تزریق میل توسط بیمار احساس خواهد شد.

به منظور جلوگیری از خونریزی، محل تزریق میل پس از انجام آزمایش فشار داده می‌شود. در صورتی آنژیوگرافی از راه پا انجام شود که محل تزریق میل، کشاله ران می باشد، پس از آنژیوگِرافی بیمار باید به مدت چند ساعت برای جلوگیری از خونریزی بر پشت خود خوابیده و استراحت کند. نوشیدن آب و مایعات پس از آنژیوگرافی به خروج مواد حاجب از کلیه کمک می‌کند.

اکثر بیماران این نگرانی را دارند که آنژیو چقدر طول می کشد و آیا این عمل نیاز به بستری دارد؟ به طور کلی مدت زمان آنژیو گرافی به همراه آماده سازی قبل از آنژیو حدوداً 2-3 ساعت به طول می انجامد و پس از اتمام آن، بیمار باید حدود1 ساعت و نیم در کت لب استراحت نموده و سپس به بخش منتقل شود.

در انجام آنژیوگرافی از پا، بیمار حتماً باید یک شب در بیمارستان بستری بوده و در صورت عدم مشاهده مشکل جسمانی خاص، می تواند مرخص شود. در برخی موارد آنژیو رگ قلب ممکن است در هنگام آنژیوگرافی از طریق رگ دست نیازی به بستری نباشد.

نتیجه غیر طبیعی آزمایش می‌تواند حاکی از انسداد یک یا چند رگ باشد. در صورت گرفتگی عروق، پزشک در هنگام آنژیوگرافی برای رفع گرفتگی روش آنژیوپلاستی را انتخاب می‌کند. در این روش پزشک با قرار دادن استنت در داخل رگ، باعث جریان دوباره خون در داخل می‌شود.

 

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

درمان فشار خون، روش های خانگی کاهش فشار خون بالا در منزل

نوشته بعدی

روماتیسم قلبی و حاملگی

سلام

خطر آنژیوگرافی برای بیماران مسن تر بیشتر به شرایط عمومی و وضعیت جسمانی بیمار بستگی دارد که تمامی این موارد پیش از شروع آنژیوگرافی کنترل شده و در صورت وجود خطر، به بیمار گزارش داده می شود. بنابراین بهتر است به صورت حضوری به پزشک خود مراجعه کنید. 

آنژیوپلاستی عروق کرونری چیست؟

خطرات و عوارض آنژیوگرافی در بارداری

ویژگی های یک متخصص آنژیوگرافی حاذق

خطرات و عوارض بعد از آنژیوگرافی دست و پا

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

فهرست موضوعات

آنژیوگرافی قلب نوعی آزمایش است که به منظور تشخیص گرفتگی های سرخرگ کرونری انجام می‌شود. در صورتی که بیمار دچار گرفتگی عروقی ناپایدار، درد های غیر عادی قفسه سینه، انسداد سرخرگ آئورت و نارسایی های قلبی باشد، بیشتر در معرض خطر حملات قلبی قرار دارد. در هنگام آنژیوگرافی ماده حاجب به منظور مشاهده چگونگی جریان خون در قلب توسط نمایشگر اشعه ایکس به داخل رگ تزریق می‌شود. این آزمایش تحت عنوان های آنژیوگرام قلبی، آتریوگرافی و میل زدن قلب نیز شناخته می‌شود.

چگونه قلب را آنژیو میکنند

آزمایش های اِم آر آی و سی تی اسکن اغلب پیش از آنژیوگرافی و به منظور تشخیص مشکلات قلبی توسط پزشک انجام می‌شود. به مدت 8 ساعت قبل از آنژیوگرافی، از خوردن و آشامیدن باید پرهیز کرد. پس از انجام این آزمایش نیز به علت سرگیجه و حواس پرتی، از انجام فعالیت هایی مانند رانندگی به مدت 24 ساعت باید خودداری نمود.

فرد در بیمارستان ملزم به پوشیدن لباس مخصوص بیمار و امضا فرم های مربوطه است. فشار خون بیمار توسط پرستار اندازه گیری شده و در صورت ابتلا به دیابت، قند خون فرد نیز بررسی می‌شود. علاوه بر این ممکن است از فرد آزمایش خون و نوار قلبی گرفته شود. در صورت حساسیت به غذاهای دریایی و واکنش به مواد حاجب و یا در صورت مصرف قرص های ویاگرا (Viagra) و بارداری، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

هنگامی که شما گان بیمارستانی (لباس مخصوص بیمارستانی) را پوشیدید، به شما داروی آرام بخش تزریق می شود. ممکن است شما احساس خواب آلودگی کنید یا حتی بخوابید، اما برای انجام یک سری دستورات پزشکی باید بیدار باشید.

آنژیوگرافی قلب معمولا از طریق ورود یک لوله بلند و باریک به نام کاتتر Catheter به یکی شریان های اصلی خون انجام می شود. به طور معمول دو شریان زیر مورد استفاده قرار می گیرند :

دکتر آنژیوگرافی شما قبل از وارد کردن کاتتر به رگ، ناحیه دست یا ران شما را تمیز، ضد عفونی و بی حس میکند. ممکن است احساس فشار خفیفی هنگام ورود کاتتر به رگ خود بکنید.

کاتتر به آرامی وارد رگ شما می شود. و تحت نظر پزشک به سمت عروق هدف معاینه هدایت می گردد. معمولا حرکت کاتتر در رگ حس نمی شود. ممکن است کمی سوزش یا درد خفیف در محل ورود کاتتر حس کنید.

 

 

مقدار کمی مایع تضاد دهنده (جوهر نمایان کننده) در ناحیه مورد نظر به خون شما از طریق نوک کاتتر تزریق می شود. این مایع کمک می کند تا وضعیت رگ های شما در عکس اشعه ایکس X-ray نمایان شود.

بنا به محلی که مورد معایته آنژیوگرافی قرار می گیرد، پزشک ممکن است از شما بخواهد تغییر وضعیت دهید، نفس عمیق بکشید یا سرفه کنید.

یک متخصص آنژیوگرافی به دقت تصویر رگ های شما را بررسی می کند و هر گونه مشکل در رگها، گرفتگی و یا آسیب به شریان های خونی را در آن مشخص می کند و گزارش می دهد.

مقایسه سی تی آنژیوگرافی با آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی جایگزین آنژیوگرافی

پس از آنژیوگرافی در محل خروج کاتتر را باید با پانسمان فشار دهید تا از خونریزی در محل زخم آنژیو جلوگیری شود. اگر محل ورود کاتتر در ران شما باشد ممکن است دکتر از شما بخواهد چند ساعت در جهت خواصی دراز بکشید تا از خونریزی جلوگیری شود.

آب زیادی بنوشید تا به کلیه برای دفع جوهر نمایان کننده کمک کند.به طور کلی فرآیند آنژیوگرافی ساده است و حدود 2 تا 3 ساعت طول می کشد.

پس از انجام آزمایش آنژیوگرافی، فرد بیمار نیاز به استراحت و نوشیدن مایعات دارد. علاوه بر این باید از نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف دخانیات پرهیز کند.

به دلیل تزریق مواد بی حس کننده، پس از آنژیوگِرافی فرد بیمار از انجام فعالیت هایی که نیاز به حواس کامل دارد مانند رانندگی، باید اجتناب ورزد.

محل باند 24 ساعت پس از انجام آزمایش باید باز گردد و در صورت تراوش مایع، به مدت 12 ساعت دیگر محل تزریق با باند تازه بسته شود.

 از انجام فعالیت های سنگین و مقاربت تا دو روز پس از آنژیوگرافی باید پرهیز کرد.

تا سه روز پس از آزمایش به جای استحمام از وان آب گرم یا استخر استفاده کنید. همچنین تا سه روز پس آنژیوگرافی از استعمال انواع لوسیون در اطراف محل زخم نیز باید خودداری کرد.

به طور کلی مصرف غذاهای پر چرب و پر نمک و سرخ کردنی، می تواند احتمال بروز گرفتگی قلب را در افراد افزایش دهد. بنابراین کما فی السابق افراد باید از مصرف این نوع مواد پس از آنژیوگرافی نیز اجتناب کنند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد مصرف مایعات بیشتر به خصوص تا روز سوم بعد از آنژیوگرافی است. زیرا داروهای استفاده شده در آنژیوگرافی سبب کاهش آب بدن شده و باید این آب از دست رفته بدن جبران شود.

آنژیوگرافی روش بسیار ایمنی است اما ممکن است دارای برخی عوارض احتمالی باشد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

1. خونریزی و کبودی 2. لخته شدن خون 3. آسیب به رگ‌ها 4. احتمال خطر سکته 5. خطر ابتلا به حملات قلبی و نیاز به عمل بای پس قلب 6. کاهش فشار خون

سازمان راهنمایی و رانندگی بیان توصیه های زیر را برای رانندگی ارائه داده است:

پس از انجام فرایند آنژیو تشخیصی قلب باید تا 3 روز از رانندگی اجتناب کند.

پس از یک آنژیوگرافی برنامه ریزی شده باید به مدت یک هفته از رانندگی دست کشید.

در صورت داشتن سابقه حمله قلبی، بازگشت به رانندگی به میزان مناسب بودن عملکرد عضله قلب فرد در پمپاژ خون بستگی دارد. در صورتی که پمپاژ عضلانی در اثر حمله قلبی ضعیف شده باشد، رانندگی باید به مدت 4 هفته به تعویق بی افتد. در صورتی که آسیبی جدی به پمپاژ قلبی فرد نرسیده باشد فرد می تواند پس از یک هفته رانندگی خود را از سر گیرد.

در صورتی که فرد گواهینامه رانندگی پایه یک (ماشین های سنگین) داشته باشد باید وضعیت خود را به سازمان راهنمایی و رانندگی اطلاع داده و حداقل به مدت 6 هفته قادر به راندن چنین ماشین هایی نخواهد بود. امکان دارد فرد بتواند بر اساس دستورالعمل های ذکر شده در بالا بتواند رانندگی کند. ممکن است، گذراندن آزمون های بیشتری جهت کسب کفایت لازم در موارد مورد نیاز دریافت گواهینامه پایه یکم لازم باشد. فرد باید شرایط شخصی خود را با پزشک یا پرستار خود مطرح کند.

با اینکه به طور کلی پرواز های طولانی ظرف مدتی اندک پس از انجام فرایند آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی توصیه نمی شوند اما اغلب افرادی که اوضاع مناسبی دارند می توانند با هواپیما سفر کنند.

سازمان هوانوردی انگلستان به تمامی مسافران توصیه می کند که شرایط شخصی خود را با پزشکشان مطرح کنند. راهنمایی های عمومی صرف نظر از تناسب بدنی فرد شامل موارد زیر می شوند:

چگونه قلب را آنژیو میکنند

2 روز پس از انجام یک آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی متداول فرد قادر به سفر هوایی خواهد بود.

3 تا 10 روز پس از یک حمله قلبی غیر پیچیده فرد قادر به سفر هوایی خواهد بود.

در صورت ابتلا به یک حمله قلبی پیچیده یا قابل ملاحظه سفر های هوایی باید 4 تا 6 هفته به تعویق افتند.

لازم به ذکر است که بدون داشتن اطمینان پزشکی باید از مسافرت به خارج از انگلستان خودداری شود. فرد باید شرکت بیمه خود را از شرایط قلبی خود مطلع ساخته و از شرکت هایی بیمه ای آگاه باشد که تا یک ماه پس از فرایند آنژیوپلاستی خدمات بیمه ای ارائه نمی کنند.

بازگشتن بر سر کار به شغل فرد بستگی دارد. به طور کلی، فرد می تواند 3 روز پس از انژیوگرافی و 1 هفته پس از آنژیوپلاستی ساده بر سر کار باز گردد. در صورت ابتلا به حمله قلبی احتمالا باید 4 تا 6 هفته از بازگشت بر سر کار خودداری کرد.

آنژیوگرافی به احتمال زیاد از طریق یک رگ در مچ دست یا بالای پا انجام شده و مقداری کبودی پس از آن رایج است. در صورت احساس درد و ناراحتی می توان از دارو های مسکنی از جمله پاراستامول استفاده کرد. فرد نباید از مسکن هایی استفاده کند که حاوی آسپرین می باشند.

پانسمان باید به مدت 48 ساعت پس از فرایند حفظ شود و پس از آن می توان پانسمان را برداشته و به طور معمول دوش گرفت. بهتر است به مدت 2 روز پس از فرایند از رفتن به حمام و همچنین اعمال مستقیم پماد یا تالک بر روی محل زخم خودداری کرد. تا 7 روز پس از انجام فرایند باید از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کرد.

امکان دارد توده ای در اطراف محل زخم تشکیل شود. در صورتی که این برآمدگی به اندازه یک نخود باشد جای نگرانی وجود ندارد زیرا این فقط جای زخم است. با این حال در صورتی که توده تشکیل شده بزرگ تر از یک سکه باشد و یا محل زخم شروع به خونریزی کند باید مراقبت های پزشکی را پیگیری کرد.

در صورتی که خونریزی از ناحیه کشاله ران باشد باید صاف دراز کشیده و بر روی آن ناحیه فشار اعمال کرد. در صورتی که خونریزی از مچ دست باشد باید بر روی آن ناحیه فشار اعمال کرده و دست را بالا نگه داشت. در صورت احساس بی حسی، سردی یا درد در بازو یا پای ذکر شده باید به دنبال مراقبت پزشکی بود.

هزینه آنژیوگرافی قلب بسته به اینکه این عمل در کدام یک از مراکز آنژیوگرافی تهران انجام شده باشد و بیمار تحت پوشش کدام بیمه درمانی باشد متفاوت است. همچنین در بسیاری از موارد ممکن است آنژیوگرافی به همراه عمل های دیگری نظیر آنژیوپلاستی و بالن زدن قلب انجام شود که آن هم بر قیمت آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی تأثیر می گذارد.

در زمان آنژیو گرافی ممکن است فرد در حالت هوشیار باشد اما قبل از انجام آزمایش به منظور تسکین وی داروهای مسکن به فرد داده می‌شود.

قسمتی از کشاله ران یا بازو که محل وارد کردن میل است توسط پزشک و با ماده بی حسی، بی حس می‌شود. در هنگام تزریق میل ممکن است بیمار درد خفیفی را احساس کند. میل باریک جراحی به آرامی از طریق رگ‌ها به داخل قلب هدایت می‌شود. تمام این فرایند از طریق نمایشگر و توسط پزشک کنترل می‌شود. حرکت میل جراحی در داخل رگ‌ها نیز ممکن است توسط بیمار احساس شود. پس از انجام آزمایش، سوزش و قرمزی محل تزریق میل توسط بیمار احساس خواهد شد.

به منظور جلوگیری از خونریزی، محل تزریق میل پس از انجام آزمایش فشار داده می‌شود. در صورتی آنژیوگرافی از راه پا انجام شود که محل تزریق میل، کشاله ران می باشد، پس از آنژیوگِرافی بیمار باید به مدت چند ساعت برای جلوگیری از خونریزی بر پشت خود خوابیده و استراحت کند. نوشیدن آب و مایعات پس از آنژیوگرافی به خروج مواد حاجب از کلیه کمک می‌کند.

اکثر بیماران این نگرانی را دارند که آنژیو چقدر طول می کشد و آیا این عمل نیاز به بستری دارد؟ به طور کلی مدت زمان آنژیو گرافی به همراه آماده سازی قبل از آنژیو حدوداً 2-3 ساعت به طول می انجامد و پس از اتمام آن، بیمار باید حدود1 ساعت و نیم در کت لب استراحت نموده و سپس به بخش منتقل شود.

در انجام آنژیوگرافی از پا، بیمار حتماً باید یک شب در بیمارستان بستری بوده و در صورت عدم مشاهده مشکل جسمانی خاص، می تواند مرخص شود. در برخی موارد آنژیو رگ قلب ممکن است در هنگام آنژیوگرافی از طریق رگ دست نیازی به بستری نباشد.

نتیجه غیر طبیعی آزمایش می‌تواند حاکی از انسداد یک یا چند رگ باشد. در صورت گرفتگی عروق، پزشک در هنگام آنژیوگرافی برای رفع گرفتگی روش آنژیوپلاستی را انتخاب می‌کند. در این روش پزشک با قرار دادن استنت در داخل رگ، باعث جریان دوباره خون در داخل می‌شود.

 

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

درمان فشار خون، روش های خانگی کاهش فشار خون بالا در منزل

نوشته بعدی

روماتیسم قلبی و حاملگی

سلام

خطر آنژیوگرافی برای بیماران مسن تر بیشتر به شرایط عمومی و وضعیت جسمانی بیمار بستگی دارد که تمامی این موارد پیش از شروع آنژیوگرافی کنترل شده و در صورت وجود خطر، به بیمار گزارش داده می شود. بنابراین بهتر است به صورت حضوری به پزشک خود مراجعه کنید. 

آنژیوپلاستی عروق کرونری چیست؟

خطرات و عوارض آنژیوگرافی در بارداری

ویژگی های یک متخصص آنژیوگرافی حاذق

خطرات و عوارض بعد از آنژیوگرافی دست و پا

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

فهرست موضوعات

آنژیوگرافی قلب نوعی آزمایش است که به منظور تشخیص گرفتگی های سرخرگ کرونری انجام می‌شود. در صورتی که بیمار دچار گرفتگی عروقی ناپایدار، درد های غیر عادی قفسه سینه، انسداد سرخرگ آئورت و نارسایی های قلبی باشد، بیشتر در معرض خطر حملات قلبی قرار دارد. در هنگام آنژیوگرافی ماده حاجب به منظور مشاهده چگونگی جریان خون در قلب توسط نمایشگر اشعه ایکس به داخل رگ تزریق می‌شود. این آزمایش تحت عنوان های آنژیوگرام قلبی، آتریوگرافی و میل زدن قلب نیز شناخته می‌شود.

چگونه قلب را آنژیو میکنند

آزمایش های اِم آر آی و سی تی اسکن اغلب پیش از آنژیوگرافی و به منظور تشخیص مشکلات قلبی توسط پزشک انجام می‌شود. به مدت 8 ساعت قبل از آنژیوگرافی، از خوردن و آشامیدن باید پرهیز کرد. پس از انجام این آزمایش نیز به علت سرگیجه و حواس پرتی، از انجام فعالیت هایی مانند رانندگی به مدت 24 ساعت باید خودداری نمود.

فرد در بیمارستان ملزم به پوشیدن لباس مخصوص بیمار و امضا فرم های مربوطه است. فشار خون بیمار توسط پرستار اندازه گیری شده و در صورت ابتلا به دیابت، قند خون فرد نیز بررسی می‌شود. علاوه بر این ممکن است از فرد آزمایش خون و نوار قلبی گرفته شود. در صورت حساسیت به غذاهای دریایی و واکنش به مواد حاجب و یا در صورت مصرف قرص های ویاگرا (Viagra) و بارداری، حتماً به پزشک اطلاع دهید.

هنگامی که شما گان بیمارستانی (لباس مخصوص بیمارستانی) را پوشیدید، به شما داروی آرام بخش تزریق می شود. ممکن است شما احساس خواب آلودگی کنید یا حتی بخوابید، اما برای انجام یک سری دستورات پزشکی باید بیدار باشید.

آنژیوگرافی قلب معمولا از طریق ورود یک لوله بلند و باریک به نام کاتتر Catheter به یکی شریان های اصلی خون انجام می شود. به طور معمول دو شریان زیر مورد استفاده قرار می گیرند :

دکتر آنژیوگرافی شما قبل از وارد کردن کاتتر به رگ، ناحیه دست یا ران شما را تمیز، ضد عفونی و بی حس میکند. ممکن است احساس فشار خفیفی هنگام ورود کاتتر به رگ خود بکنید.

کاتتر به آرامی وارد رگ شما می شود. و تحت نظر پزشک به سمت عروق هدف معاینه هدایت می گردد. معمولا حرکت کاتتر در رگ حس نمی شود. ممکن است کمی سوزش یا درد خفیف در محل ورود کاتتر حس کنید.

 

 

مقدار کمی مایع تضاد دهنده (جوهر نمایان کننده) در ناحیه مورد نظر به خون شما از طریق نوک کاتتر تزریق می شود. این مایع کمک می کند تا وضعیت رگ های شما در عکس اشعه ایکس X-ray نمایان شود.

بنا به محلی که مورد معایته آنژیوگرافی قرار می گیرد، پزشک ممکن است از شما بخواهد تغییر وضعیت دهید، نفس عمیق بکشید یا سرفه کنید.

یک متخصص آنژیوگرافی به دقت تصویر رگ های شما را بررسی می کند و هر گونه مشکل در رگها، گرفتگی و یا آسیب به شریان های خونی را در آن مشخص می کند و گزارش می دهد.

مقایسه سی تی آنژیوگرافی با آنژیوگرافی

سی تی آنژیوگرافی جایگزین آنژیوگرافی

پس از آنژیوگرافی در محل خروج کاتتر را باید با پانسمان فشار دهید تا از خونریزی در محل زخم آنژیو جلوگیری شود. اگر محل ورود کاتتر در ران شما باشد ممکن است دکتر از شما بخواهد چند ساعت در جهت خواصی دراز بکشید تا از خونریزی جلوگیری شود.

آب زیادی بنوشید تا به کلیه برای دفع جوهر نمایان کننده کمک کند.به طور کلی فرآیند آنژیوگرافی ساده است و حدود 2 تا 3 ساعت طول می کشد.

پس از انجام آزمایش آنژیوگرافی، فرد بیمار نیاز به استراحت و نوشیدن مایعات دارد. علاوه بر این باید از نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف دخانیات پرهیز کند.

به دلیل تزریق مواد بی حس کننده، پس از آنژیوگِرافی فرد بیمار از انجام فعالیت هایی که نیاز به حواس کامل دارد مانند رانندگی، باید اجتناب ورزد.

محل باند 24 ساعت پس از انجام آزمایش باید باز گردد و در صورت تراوش مایع، به مدت 12 ساعت دیگر محل تزریق با باند تازه بسته شود.

 از انجام فعالیت های سنگین و مقاربت تا دو روز پس از آنژیوگرافی باید پرهیز کرد.

تا سه روز پس از آزمایش به جای استحمام از وان آب گرم یا استخر استفاده کنید. همچنین تا سه روز پس آنژیوگرافی از استعمال انواع لوسیون در اطراف محل زخم نیز باید خودداری کرد.

به طور کلی مصرف غذاهای پر چرب و پر نمک و سرخ کردنی، می تواند احتمال بروز گرفتگی قلب را در افراد افزایش دهد. بنابراین کما فی السابق افراد باید از مصرف این نوع مواد پس از آنژیوگرافی نیز اجتناب کنند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد مصرف مایعات بیشتر به خصوص تا روز سوم بعد از آنژیوگرافی است. زیرا داروهای استفاده شده در آنژیوگرافی سبب کاهش آب بدن شده و باید این آب از دست رفته بدن جبران شود.

آنژیوگرافی روش بسیار ایمنی است اما ممکن است دارای برخی عوارض احتمالی باشد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

1. خونریزی و کبودی 2. لخته شدن خون 3. آسیب به رگ‌ها 4. احتمال خطر سکته 5. خطر ابتلا به حملات قلبی و نیاز به عمل بای پس قلب 6. کاهش فشار خون

سازمان راهنمایی و رانندگی بیان توصیه های زیر را برای رانندگی ارائه داده است:

پس از انجام فرایند آنژیو تشخیصی قلب باید تا 3 روز از رانندگی اجتناب کند.

پس از یک آنژیوگرافی برنامه ریزی شده باید به مدت یک هفته از رانندگی دست کشید.

در صورت داشتن سابقه حمله قلبی، بازگشت به رانندگی به میزان مناسب بودن عملکرد عضله قلب فرد در پمپاژ خون بستگی دارد. در صورتی که پمپاژ عضلانی در اثر حمله قلبی ضعیف شده باشد، رانندگی باید به مدت 4 هفته به تعویق بی افتد. در صورتی که آسیبی جدی به پمپاژ قلبی فرد نرسیده باشد فرد می تواند پس از یک هفته رانندگی خود را از سر گیرد.

در صورتی که فرد گواهینامه رانندگی پایه یک (ماشین های سنگین) داشته باشد باید وضعیت خود را به سازمان راهنمایی و رانندگی اطلاع داده و حداقل به مدت 6 هفته قادر به راندن چنین ماشین هایی نخواهد بود. امکان دارد فرد بتواند بر اساس دستورالعمل های ذکر شده در بالا بتواند رانندگی کند. ممکن است، گذراندن آزمون های بیشتری جهت کسب کفایت لازم در موارد مورد نیاز دریافت گواهینامه پایه یکم لازم باشد. فرد باید شرایط شخصی خود را با پزشک یا پرستار خود مطرح کند.

با اینکه به طور کلی پرواز های طولانی ظرف مدتی اندک پس از انجام فرایند آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی توصیه نمی شوند اما اغلب افرادی که اوضاع مناسبی دارند می توانند با هواپیما سفر کنند.

سازمان هوانوردی انگلستان به تمامی مسافران توصیه می کند که شرایط شخصی خود را با پزشکشان مطرح کنند. راهنمایی های عمومی صرف نظر از تناسب بدنی فرد شامل موارد زیر می شوند:

چگونه قلب را آنژیو میکنند

2 روز پس از انجام یک آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی متداول فرد قادر به سفر هوایی خواهد بود.

3 تا 10 روز پس از یک حمله قلبی غیر پیچیده فرد قادر به سفر هوایی خواهد بود.

در صورت ابتلا به یک حمله قلبی پیچیده یا قابل ملاحظه سفر های هوایی باید 4 تا 6 هفته به تعویق افتند.

لازم به ذکر است که بدون داشتن اطمینان پزشکی باید از مسافرت به خارج از انگلستان خودداری شود. فرد باید شرکت بیمه خود را از شرایط قلبی خود مطلع ساخته و از شرکت هایی بیمه ای آگاه باشد که تا یک ماه پس از فرایند آنژیوپلاستی خدمات بیمه ای ارائه نمی کنند.

بازگشتن بر سر کار به شغل فرد بستگی دارد. به طور کلی، فرد می تواند 3 روز پس از انژیوگرافی و 1 هفته پس از آنژیوپلاستی ساده بر سر کار باز گردد. در صورت ابتلا به حمله قلبی احتمالا باید 4 تا 6 هفته از بازگشت بر سر کار خودداری کرد.

آنژیوگرافی به احتمال زیاد از طریق یک رگ در مچ دست یا بالای پا انجام شده و مقداری کبودی پس از آن رایج است. در صورت احساس درد و ناراحتی می توان از دارو های مسکنی از جمله پاراستامول استفاده کرد. فرد نباید از مسکن هایی استفاده کند که حاوی آسپرین می باشند.

پانسمان باید به مدت 48 ساعت پس از فرایند حفظ شود و پس از آن می توان پانسمان را برداشته و به طور معمول دوش گرفت. بهتر است به مدت 2 روز پس از فرایند از رفتن به حمام و همچنین اعمال مستقیم پماد یا تالک بر روی محل زخم خودداری کرد. تا 7 روز پس از انجام فرایند باید از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کرد.

امکان دارد توده ای در اطراف محل زخم تشکیل شود. در صورتی که این برآمدگی به اندازه یک نخود باشد جای نگرانی وجود ندارد زیرا این فقط جای زخم است. با این حال در صورتی که توده تشکیل شده بزرگ تر از یک سکه باشد و یا محل زخم شروع به خونریزی کند باید مراقبت های پزشکی را پیگیری کرد.

در صورتی که خونریزی از ناحیه کشاله ران باشد باید صاف دراز کشیده و بر روی آن ناحیه فشار اعمال کرد. در صورتی که خونریزی از مچ دست باشد باید بر روی آن ناحیه فشار اعمال کرده و دست را بالا نگه داشت. در صورت احساس بی حسی، سردی یا درد در بازو یا پای ذکر شده باید به دنبال مراقبت پزشکی بود.

هزینه آنژیوگرافی قلب بسته به اینکه این عمل در کدام یک از مراکز آنژیوگرافی تهران انجام شده باشد و بیمار تحت پوشش کدام بیمه درمانی باشد متفاوت است. همچنین در بسیاری از موارد ممکن است آنژیوگرافی به همراه عمل های دیگری نظیر آنژیوپلاستی و بالن زدن قلب انجام شود که آن هم بر قیمت آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی تأثیر می گذارد.

در زمان آنژیو گرافی ممکن است فرد در حالت هوشیار باشد اما قبل از انجام آزمایش به منظور تسکین وی داروهای مسکن به فرد داده می‌شود.

قسمتی از کشاله ران یا بازو که محل وارد کردن میل است توسط پزشک و با ماده بی حسی، بی حس می‌شود. در هنگام تزریق میل ممکن است بیمار درد خفیفی را احساس کند. میل باریک جراحی به آرامی از طریق رگ‌ها به داخل قلب هدایت می‌شود. تمام این فرایند از طریق نمایشگر و توسط پزشک کنترل می‌شود. حرکت میل جراحی در داخل رگ‌ها نیز ممکن است توسط بیمار احساس شود. پس از انجام آزمایش، سوزش و قرمزی محل تزریق میل توسط بیمار احساس خواهد شد.

به منظور جلوگیری از خونریزی، محل تزریق میل پس از انجام آزمایش فشار داده می‌شود. در صورتی آنژیوگرافی از راه پا انجام شود که محل تزریق میل، کشاله ران می باشد، پس از آنژیوگِرافی بیمار باید به مدت چند ساعت برای جلوگیری از خونریزی بر پشت خود خوابیده و استراحت کند. نوشیدن آب و مایعات پس از آنژیوگرافی به خروج مواد حاجب از کلیه کمک می‌کند.

اکثر بیماران این نگرانی را دارند که آنژیو چقدر طول می کشد و آیا این عمل نیاز به بستری دارد؟ به طور کلی مدت زمان آنژیو گرافی به همراه آماده سازی قبل از آنژیو حدوداً 2-3 ساعت به طول می انجامد و پس از اتمام آن، بیمار باید حدود1 ساعت و نیم در کت لب استراحت نموده و سپس به بخش منتقل شود.

در انجام آنژیوگرافی از پا، بیمار حتماً باید یک شب در بیمارستان بستری بوده و در صورت عدم مشاهده مشکل جسمانی خاص، می تواند مرخص شود. در برخی موارد آنژیو رگ قلب ممکن است در هنگام آنژیوگرافی از طریق رگ دست نیازی به بستری نباشد.

نتیجه غیر طبیعی آزمایش می‌تواند حاکی از انسداد یک یا چند رگ باشد. در صورت گرفتگی عروق، پزشک در هنگام آنژیوگرافی برای رفع گرفتگی روش آنژیوپلاستی را انتخاب می‌کند. در این روش پزشک با قرار دادن استنت در داخل رگ، باعث جریان دوباره خون در داخل می‌شود.

 

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

درمان فشار خون، روش های خانگی کاهش فشار خون بالا در منزل

نوشته بعدی

روماتیسم قلبی و حاملگی

سلام

خطر آنژیوگرافی برای بیماران مسن تر بیشتر به شرایط عمومی و وضعیت جسمانی بیمار بستگی دارد که تمامی این موارد پیش از شروع آنژیوگرافی کنترل شده و در صورت وجود خطر، به بیمار گزارش داده می شود. بنابراین بهتر است به صورت حضوری به پزشک خود مراجعه کنید. 

آنژیوپلاستی عروق کرونری چیست؟

خطرات و عوارض آنژیوگرافی در بارداری

ویژگی های یک متخصص آنژیوگرافی حاذق

خطرات و عوارض بعد از آنژیوگرافی دست و پا

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

رگ‌نگاری[۱] یا آنژیوگرافی (به انگلیسی: angiography) پرتونگاری از رگ‌های خونی، پس از پر کردن آن‌ها از ماده حاجب، برای مشاهده و معاینه دقیق آن‌ها است این کار روشی برای تشخیص پاتولوژی فضای داخلی رگ‌های خونی یا لومن است، این روش نخستین بار توسط پزشک پرتغالی آنتونیو اگا مونیش (به پرتغالی: António Egas Moniz) برای تشخیص برخی از بیماری مرتبط با سیستم اعصاب مانند تومورهای آن به کار گرفته شد. اکنون رادیولوژیست‌ها و کاردیولوژیست‌ها با استفاده از این تکنیک جراحی‌های تهاجمی بسیار ظریفی را در سیستم گردش خونی، به خصوص شریان‌های قلبی انجام می‌دهند.

آنژیوگرافی روندی است که دقیق‌ترین اطلاعات ممکن از عروق را تهیه و قبل از عمل در اختیار جراح قرار می‌دهد. بر پایه این اطلاعات، جراح می‌تواند برخی از بیماری‌ها را بدون نیاز به عمل جراحی باز، درمان کند و در صورت نیاز به عمل باز، این اطلاعات، جراح را در انجام سریع و دقیق این امر یاری می‌رساند. امروزه آنژیوگرافی به منظور تشخیص، به صورت سرپائی از دو طریق کشاله ران و مچ دست انجام می‌گیرد. ابتدا از طریق یک کاتتر که وارد فضای داخل عروقی شده‌است و تا مبدأ عروق مورد بررسی هدایت شده‌است ماده حاجب به ابتدای رگ مورد بررسی تزریق می‌شود و سپس تصویربرداری رادیوگرافی انجام می‌شود. عروق دچار تنگی یا اتساع یا انسداد در تصویر کاملاً مشخص هستند. درحقیقت آنژیوگرافی، روش استاندارد طلایی برای تشخیص تنگی‌ها یا سایر اختلالات عروقی است.

در حین انجام آنژیوگرافی ممکن است از شما چند کار خواسته شود به عنوان مثال: نفس عمیق بکشید، نفس خود را نگه دارید، سرفه کنید یا موقعیت دست خود را تغییر دهید. در زمان آنژیو، الکترودهای روی سینه برای ثبت نوار قلب به شما وصل هستند. همچنین ممکن است مواد ضد انعقاد (آنتی کواگولانت) برای اجتناب از انعقاد خون به شما تزریق گردند.

بیمار هنگام آنژیوگرافی هوشیار بوده و تمام مراحل را می‌تواند مشاهده کند. انجام آنژیوگرافی حدود یک ساعت طول می‌کشد که شامل مراحل قبل و بعد از آن نیز است.

اساس x-ray angiography مشابه x-rayهای معمولی است. تنها تفاوت آنژیوگرافی با x-ray در این است که اشعه X میرا شده توسط تشدیدکننده‌های تصویر و نتایج تصویر با TV camera نمایش داده می‌شود. در سیستم‌های آنژیوگرافی جدید، هر فریم از سیگنال TV آنالوگ به فریم دیجیتال تبدیل شده و در حافظه کامپیوتر ذخیره می‌شود.

چگونه قلب را آنژیو میکنند

کاربرد آنژیوگرافی شناسایی عروق آسیب دیده و عروق گرفته یا تنگ شده‌است. این کار در نواحی مختلفی صورت می‌گیرد که رایجترین آن‌ها عروق قلبی است (بررسی وضعیت عروق کرونری). البته در عروق مغزی یا محیطی نیز گاه آنژیوگرافی صورت می‌گیرد.

مراقبت‌های قبل از آنژیوگرافی:

1- روز قبل استحمام کرده و موهای زائد کشاله ران تمیز شود.

2- صبح روز آنژیوگرافی از مصرف مواد غذایی اجتناب شود.

3- مصرف داروها تحت نظر پزشک ادامه یابد[۲].

مراقبت‌های بعد از آنژیوگرافی:

انجام این بررسی نیاز به یک روز بستری شدن دارد ولی انجام آن دقایقی بیش به طول نمی‌انجامد و معمولاً بیمار بدون عارضه‌ای خاص از بیمارستان مرخص می‌شود. اگر در حین عبور کاتتر بیمار دچار مشکل شود معمولاً می‌توان به سرعت داروهای لازم را به‌طور مستقیم به داخل قلب تزریق کرد و مشکل را رفع نمود.آنژیوگرافی قلب معمولاً روش بی‌خطری است.

آنژیوگرافی مغزی یک آزمایش تشخیصی است که در آن از اشعه ایکس استفاده می‌کنند. آنژیوگرافی مغزی می‌تواند به پزشک کمک کند تا به بررسی انسداد یا سایر اختلالات در رگ‌های خونی سر و گردن بیمار بپردازد.

انسداد یا ناهنجاری در مغز می‌تواند منجر به سکته مغزی یا خون‌ریزی در مغز شود. برای انجام این آزمایش، یک لوله پلاستیکی از راه برشی در بازو یا ران به شریان رفته و پس از رسیدن به محل مورد نظر ماده کنتراست ید در آنجا تزریق می‌شود.

مواد کنتراست به اشعه ایکس کمک می‌کند تا تصاویری واضح از رگ‌های خونی مغز ایجاد کند تا پزشک بتواند هر گونه انسداد یا ناهنجاری را شناسایی کند.[۳]

این روش نسبت به روشی که آنژیوگرافی از طریق کشاله ران انجام می‌شود جدیدتر است و عوارض کمتری دارد. برای مثال ریسک خونریزی در آن کمتر است و پس از انجام آنژیوگرافی نیاز به استراحت مطلق بودن بیمار نیست. همچنین نیازی به استفاده از کیسه شن پس از انجام آنژیوگرافی نیست. [۴]

برای انجام این فرایند، شما به پشت روی میز اشعهٔ ایکس دراز می‌کشید. به این دلیل که ممکن است در طی فرایند این میز کج شود، ممکن است تسمه‌های محافظ به پا و قفسهٔ سینه شما بسته شوند. دوربین اشعهٔ ایکس ممکن است در اطراف سر و قفسهٔ سینه شما حرکت کند تا از زاویه‌های فراوانی تصویر تهیه کند.

یک آنژیوکت در ورید بازوی شما وارد خواهد شد. ممکن است از طریق این آنژیوکت به شما آرام بخش تزریق شود تا کمک کند که آرام بمانید، همان‌طور که داروهای دیگر و مایعات به شما داده خواهند شد. ممکن است در طی فرایند خیلی خواب آلود باشید یا به خواب بروید، اما همچنان می‌توانید مقداری هوشیار باشید تا از دستورها پیروی کنید.

الکترودهایی که روی قفسهٔ سینه شما تعبیه می‌شوند، عملکرد قلبی شما را در طی فرایند نشان می‌دهند. کاف فشار خون، فشار خون شما را کنترل می‌کند و دستگاه دیگری، اکسیژن سنج، مقدار اکسیژن خون شما را اندازه‌گیری می‌کند.

ممکن است موهای محلی که کاتتر در کشالهٔ ران یا دست شما وارد خواهد شد را بتراشند. آن ناحیه شسته شده، ضدعفونی می‌شود و بعد از آن با یک بیحس‌کننده موضعی بی‌حس خواهد شد.

در محل ورود یک برش کوچک ایجاد خواهد شد، و یک لولهٔ کوچک پلاستیکی (غلاف) به درون شریان شما وارد خواهد شد. کاتتر از طرق این غلاف وارد شریان شما خواهد شد و با دقت به سمت قلب یا شریان کرونری شما فرستاده می‌شود.

فرستادن و حرکت کاتتر نباید دردناک باشد، و نباید احساس کنید که در بدن شما حرکت می‌کند. اگر هر گونه ناراحتی داشتید به پزشک خود بگویید.

رنگ (مادهٔ کنتراست) به درون کاتتر تزریق خواهد شد. زمانی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است احساس مختصر سوزش یا گرمی داشته باشید. اما دوباره، اگر درد یا ناراحتی داشتید به پزشک خود بگویید.

رنگ به راحتی در عکس اشعهٔ ایکس مشخص می‌شود. با حرکت آن در عروق خونی شما، پزشکتان می‌تواند جریان آن را مشاهده کند و هر گونه انسداد و تنگی را ببیند. بر اساس آن که پزشکتان در طی آنژیوگرافی از راه دست چه چیزی مشاهده کند، ممکن است در همان موقع بار دیگر کاتتر گذاری اضافه ای انجام دهید، مانند بالن آنژیوپلاستی یا استنت گذاری برای بازکردن شریان تنگ شده.

کتاب دکتر رفیعی احمد

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

آنژيوگرافي به روشي از تصويربرداري از عروق خوني قسمت هاي مختـلف بدن از جمله قلب، كليـه هـا، مغـز و غیره بـا استفاده از ماده حاجب و اشعه ايكس گفته مي شود. در طی آنژیـوگرافی بـا استفاده از اشعه ایکس محـل تنگی و انسداد رگ و تعداد رگهاي خونی درگیر مشخص می شود، گاهی این روش برای مشخص کردن جداره هاي داخلی عروق خونی نیز به کار می رود. در این مقاله اقدامات لازم بعد از آنژیوگرافی برایتان بازگو کردیم.

آنژیوگرافی تصویربرداری اشعه ایکس از عروق خونی است که با استفاده از مواد کنتراست تزریق شده به جریان خون از طریق یک لوله پلاستیکی نازک (کاتتر) مستقر در رگ خونی قرار می گیرد صورت می گیرد. تصاویر گرفته شده آنژیوگرافی نامیده می شوند. آنژیوگرافی اطلاعاتی در مورد اختلالات رگهای خونی مانند تنگ شدن، انسداد، التهاب، گسترش غیرطبیعی و خونریزی را فراهم می کند، با استفاده از ماده کنتراست مایع ورید برای ایجاد رگ های خونی در پرتو اشعه ایکس قابل مشاهده است. این تست برای مطالعه شریان ها یا رگهای باریک، مسدود شده، بزرگ و یا ناقص در بسیاری از نقاط بدن، از جمله مغز، قلب، شکم و پاها استفاده می شود. در این مقاله اقدامات لازم بعد از آنژیوگرافی را برایتان گردآوری کردیم. باید به این نکته اشاره کنیم که آنژیوگرافی تنها یک روش تشخیصی است نه یک روش درمانی.

آنژيوگرافي يكي از بهترين و قطعــي تـرين روش هـاي تشخيص در بيماري هاي عروق خوني مي باشد. پزشک برای موارد زیر برای شما آنژیوگرافی را توصیه می کند

چگونه قلب را آنژیو میکنند

بيمار پس از پذيرش به اتاق آنژيوگرافي منتقل مي شود. در اين اتاق يك دستگاه آنژيوگرافي قرار دارد كه شـامل يك تخت متصل بـه تجهيـزات تابنـده اشـعه ايكـس و صفحات نمايشگر مي باشد. بيمار روي تخت دراز كشيده و آنژيوگرافي از طريق كشاله ران و گـاهي از راه دسـت انجام مي گيرد. كشاله ران يا بـازو بـا مـاده ضـدعفوني كننده شسته و كاملا تميز مي گردد و بـا يـك پارچـه پوشانده مي شود. پس از بي حس كردن موضع، سوزن و به دنبال آن لوله پلاستيكي انعطاف پذيري وارد شـريان مي شود. با استفاده از كاتترهاي مخصوص مـاده حاجـب داخل عروق تزريق مي شود و با تـابش همزمـان اشـعه ايكس، تصويربرداري از عروق انجام مـي شـود. تـصاوير روي صفحه نمايشگر مقابل پزشـك ديـده مـي شـود و بررسي هاي لازم انجام مي گيرد. همين مراحل در مـورد وريدها نيز انجام مي شود كه ونوگرافي ناميده مي شود. برای اینکه روند و سرعت آزمون افزایش پیدا کند آمادگی های لازم قبل از آزمون و اقدامات لازم بعد از آنژیوگرافی را حتما باید رعایت کنید.

قبل از آزمون، یک آرام بخش آرام بخش برای کمک به آرامش به شما داده خواهد شد. شما در طول آزمون بیدار خواهید بود. دکتر شما یک منطقه از بدن را در ناحیه کشاله ران یا بازو با بی حسی تمیز و کاتتر را وارد وریدتان می کند. شما ممکن است یک فشار را احساس کنید. یک لوله نازک به نام کاتتر به آرامی به یک شریان در قلب شما هدایت می شود. پزشک شما کل پروسه را بر روی یک صفحه نظارت خواهد کرد. بعید است که شما لوله را از طریق رگ های خونی احساس کنید.

نتایج حاصل از آنژیوگرافی یک نقشه رگی را به شما خواهد داد که در آن هر گونه انسداد و تنگی عروق مشخص خواهد بود. پس از آنژيوگرافي و زمان ترخيص، جـواب آنژيـوگرافي كـه شامل CD و گزارش است به بيمار داده مي شود. بيمار و يا همراهان توسط پزشك معـالج در مـورد يافتـه هاي آنژيوگرافي صحبت و توضيح داده مي شود. ادامه درمان بیماری شما با توجه به جواب آنژیوگرافی شما و تشخیص پزشک معالج تعیین خواهد شد.

 

بر گرفته از:

روند تشخیص روش آنژیوگرافی چگونه است

معایب و مزایای آنژیوگرافی را بهتر بشناسیم

 

 

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام و خسته نباشید من ۳۸سالمه بهم گفتن آریتمی قلبی دارم دکتر برام آمیودوران دادن من هراز گاهی هم دچار سنکوپ میشم و باخوردن. این دارو سنکوپهام زیاد شدن لطفاً راهنمایی بفرمائید

سلام لازمه مجددا به پزشك قلبتون مراجعه كنيد تا دارتونو عوض كنن

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

برخی افراد به صورت اورژانسی آنژیو می گردند اما بیشتر بیماران از قبل و با برنامه، کاندید آنژیوگرافی عروق کرونر می شوند و آمادگی های لازم را دریافت می نمایند.

آنژیوگرافی یا رگ نگاری (angiography) در بخش آنژیوگرافی بیمارستان انجام می شود. غالبا شما در روز آنژیوگرافی به بیمارستان مراجعه نموده و بستری می شوید. پرستاران پیش از انجام آنژیوگرافی از نوع داروهای شما و شرح حالتان برگه ای را پر خواهند کرد.

اگر شما یکی از موارد زیر را تجربه کنید، پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که انژیو قلب را انجام دهید.

در بخش آنژیوگرافی لازم است وسایل ارزشمند خود مانند: حلقه، انگشتر، دستبند و غیره را جدا کرده و در منزل بگذارید. آنژیوگرافی قلب به این صورت است که ابتدا محل رود کاتتر بر روی کشاله ران و یا دست بیمار ضدعفونی می شود. سپس مقداری ماده ی بی حس کنند در این ناحیه تزریق می گردد.

✅ روز قبل از آنژیو قلب، استحمام کرده و موهای زائد کشاله ران خود را شیو کنید.

چگونه قلب را آنژیو میکنند

✅ صبح روز آنژیوگرافی از مصرف مواد غذایی اجتناب شود.

✅ مصرف داروها تحت نظر پزشک ادامه یابد.

پس از شروع آنژیو شما به پشت روی تخت آنژیوگرافی دراز می کشید. ممکن است به دور بدن و پای شما یک کمربند بسته شود. دوربین اشعه ایکس به دور سینه و سر شما چرخیده و از زوایای گوناگون عکس می گیرد.

محل ورود کاتتر که بر روی دست و یا کشاله ران است، توسط محلول های ضد عفونی تمیز شده و حجم کمی ماده بی حس کننده در آن تزریق می شود. ممکن است بریدگی کوچکی توسط پزشک در این منطقه ایجاد شود.

سپس توسط پرستار از شما یک لاین وریدی (رگ) گرفته می شود. ممکن است یک داروی آرامش بخش از طریق ورید به شما تزریق شود تا باعث آرامشتان گردد. از این طریق داروها و مایع نیز به شما تزریق می شود.

در تکنیک آنژیوگرافی یک لوله پلاستیکی کوچک ( شیت شریانی ) داخل شریان شما قرار داده می شود. یک کاتتر یا لوله بلند از داخل این شیت عبور کرده و به سمت قلب هدایت می شود. عبور کاتتر نباید باعث درد شود. اگر احساس درد می کنید، پزشک خود را آگاه سازید.

از داخل کاتتر ماده حاجب به داخل عروق کرونر تزریق می شود. هنگام تزریق ممکن است شما احساس گرما یا گر گرفتگی داشته باشید. ولی هر نوع احساس درد یا سنگینی را به پزشک اعلان نمایید.

ماده حاجب بخوبی توسط دوربین اشعه ایکس مشاهده می شود  به راحتی پزشک را قادر می سازد تا چنانچه گرفتگی و تنگی در رگ های قلب وجود داشته باشد، آن را تشخیص دهد. بر اساس آنچه پزشک در آنژیوگرافی شما مشاهده می کند، ممکن است تصمیم بگیرد اقدامات دیگری از جمله باز کردن رگ به کمک آنژیوپلاستی قلب (به کار بردن بالون و یا استنت ) را انجام دهد.

در حین انجام عمل آنژیوگرافی ممکن است از شما چند کار خواسته شود به عنوان مثال: نفس عمیق بکشید، نفس خود را نگه دارید، سرفه کنید و یا موقعیت دست خود را تغییر دهید.

در زمان آنژیو، الکترودهای روی سینه برای ثبت نوار قلب به شما وصل هستند. همچنین ممکن است مواد ضد انعقاد (آنتی کواگولانت) برای اجتناب از انعقاد خون به شما تزریق گردد.

بیمار هنگام آنژیوگرافی هوشیار بوده و تمام مراحل را می تواند مشاهده نماید. انجام آنژیوگرافی حدود یک ساعت طول می کشد که شامل مراحل قبل و بعد از آن نیز می باشد.

عمل آنژیوگرافی قلب از طریق دست و کشاله ران قابل انجام است. برای نخستین بار در دنیا، آنژیوگرافی از طریق کشاله ران ( فمورال ) انجام گرفت. از این روش امروزه نیز به ندرت (بسته به شرایط بیمار) استفاده می شود.

بیش از ۷۵% آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی ها از طریق مچ دست انجام می شود که به آن آنژیوگرافی رادیال نیز گفته می شود. خوشبختانه در کشور ما ایران نیز با ورود تجهیزات پیشرفته پزشکی و همچنین فراگیری تکنیک های نوین توسط متخصصان قلب و عروق آنژیوگرافی رادیال بسیار رایج شده است.

در روش آنژیوگرافی کرونر از طریق دست به کمک وسایلی خاص به نام کاتتر ، ماده حاجب به داخل عروق کرونر بیمار تزریق شده و فیلم آنژیوگرافی در نماهای مختلف از عروق قلب گرفته می شود تا تنگی عروق مشخص شود.

همانطور که از نام آن نیز مشخص است در آنژیوگرافی پا، کاتتر از طریق کشاله ی ران وارد رگ بیمار می شود. برخلاف این روش، در آنژیوگرافی از راه دست، بیمار بلافاصله پس از اتمام آنژیوگرافی قادر است راه برود و نیاز به تحمل وزن بالای کیسه شن نیست. از طرف دیگر شانس خونریزی از محل ورود وسایل آنژیوگرافی از طریق دست، در مقایسه با آنژیوگرافی ران به مراتب کمتر است.

حتی انجام آنژیوپلاستی برای بیمار به مراتب آسانتر از شریان ران می باشد. چرا که بیمار سریعتر سر پا شده و نیازمند کیسه شن نمی باشد.

در آنژیوگرافی از طریق دست طول زمان آنژیوگرافی و میزان اشعه دریافتی پزشک و بیمار بیشتر از آنژیوگرافی از طریق کشاله ران می باشد و احتمال خونریزی کمتر است. توجه داشته باشید در مواردی که بیمار دچار انسداد عروق ناحیه لگنی و یا آئورت باشد، می بایست از طریق رادیال آنژیوگرافی انجام شود.

در بیماران بعد از آنژیوگرافی رادیال پس از ۲۵ دقیقه از تعبیه TR BAND هر ۱۵ دقیقه cc2 از حجم کاف با سرنگ مخصوص تخلیه می شود. در صورت بروز خونریزی پس از هربار تخلیه مجددا همان cc2 حجم خارج شده مجدد جایگزین می گردد و پس از ۱۵ دقیقه مجددا عمل تخلیهcc2 انجام می گیرد.

 

✅ در آنژیوگرافی پس از انتقال بیمار به بخش آنژیوگرافی بدون انجام بیهوشی و با بی حسی موضعی عکسبرداری از عروق قلب انجام می گیرد.

✅ پس از اتمام، چنانچه آنژیوگرافی عروق از طریق کشاله ران انجام گرفته باشد بیمار حدود ۶ ساعت بی حرکت مانده و بواسطه گذاشتن کیسه شن خونریزی کنترل می شود.

✅ در صورت انجام آنژیوگرافی عروق از طریق شریان دست (رادیال) بلافاصله مریض اجازه دارد بدون محدودیت حرکت کرده و نیازمند استراحت نمی باشد، اما حدود ۴ ساعت تحت نظر خواهد بود.

✅ آنژیوگرافی تنها یک روش تشخیصی است اما چنانچه لازم باشد می توان پس از تصمیم گیری، باز کردن عروق دچارگرفتگی را آغاز کرد ( آنژیوپلاستی )

در زیر فیلم آنژیوگرافی از کشاله ران را مشاهده می نمایید:

بی حسی پا بعد از آنژیوگرافی چندین دلیل دارد. گاهی منطقه ی شیت آنژیوگرافی در کشاله ران دچار خونریزی  می شود و این امر باعث فشار برروی اعصاب می شود. گاهی نیز سوزن های آنژیوگرافی می توانند آسیب هایی را به اعصاب آن منطقه بزنند. در ادامه دکتر نظر دکتر محمدحسین نجفی را پیرامون بی حسی پا بعد از آنژیوگرافی می شنوید.

آنژیو عروق تغذیه کننده قلب در شرایط فعلی یا از طریق شریان فمورال ( کشاله ران) و یا شریان رادیال ( مچ دست) انجام می شود. هر کدام از این دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارد.

از جمله عوارض بعد از آنژیو از طریق ران این است که چون برای حدود ۶ ساعت چند کیسه شن روی محل سوزن زدن بر روی کشاله ران قرار داده می شود، ممکن است در اثر جابجایی کیسه شن ها، این منطقه دچار خونریزی شود.

گاهی آثار خون ریزی و کبودی بعد از آنژیوگرافی تا بالای زانو گسترش می یابد و تا یک ماه نیز ممکن است وجود داشته باشد. به بیماران توصیه می کنم بطور متوالی از دستمال گرم شده برای کمپرس منطقه دچار خون ریزی استفاده کنند تا طول دوره درمان کوتاه تر شود.

از دیگر عوارض آنژیوگرافی این است که بسیاری از بیماران دچار درد کمر پس از قرار دادن کیسه شن و عدم تحرک به مدت ۶ ساعت، از دردهای کمر گله می کنند؛ به هر حال طبیعی است که برای بند آوردن خون راهی جز این کار وجود ندارد.

در طولانی مدت ممکن است عوارض دیگری نیز در روش کشاله ران (فمورال) به وجود آید از جمله ایجاد فیستول شریان های وریدی. این بیماران از ایجاد یک ناحیه متورم که هنگام لمس، دچار لرزش عبور خون است، شاکی می باشند. اگر بیمار دچار این عارضه بشود، باید با مشورت پزشک جهت بستن فیستول اقدام نماید.

⚠️ درد متوسط تا شدید در محل آنژیوگرافی

⚠️ احساس ضعف، گرفتگی یا بی حسی در عضوی که آنژیوگرافی شده ( آنژیوگرافی از راه دست یا پا).

چگونه قلب را آنژیو میکنند

⚠️ درد عضوی که آنژیوگرافی شده

⚠️ قرمزی، گرمی و ترشح در محل آنژیوگرافی

⚠️ تب بالای ۳۸ درجه

⚠️ ضایعات پوستی

توجه: در صورتی که دچار خونریزی یا تورم ناگهانی محل آنژِیوگرافی شدید، تا انتقال به بیمارستان روی زخم را فشار دهید.

بیمار خانمی ۶٢ ساله با تنگی نفس کوششی بودند که از ده سال قبل سابقه فشار خون کنترل شده را داشتند. در اسکن پرفیوژن قلب ایشان کم اکسیژنی قدام قلب مشاهده شد.

بیمار کاندید انجام عمل آنژیو گردید. با توجه به نتایج آنژیوگرافی، انسداد شدید در عروق قلب ایشان مشاهده نشد.

تشخیص دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

به بیمار توصیه گردید که مصرف مرتب دارو را ادامه دهد و تلاش کند روزانه یک ساعت پیاده روی مداوم داشته باشد. همچنین از ایشان خواسته شد تا شش ماه بعد برای ویزیت مجددا مراجعه نماید.

بیمار آقایی ۶۵ ساله با تنگی نفس کوششی هستند که شش ماه قبل نیز مراجعه کرده بودند.

ایشان ۵ سال سابقه دیابت دارند که البته تحت درمان با قرص ضد قند بوده است. علاوه بر این فشار خون بالا نیز آن هم به مدت ١۵ سال از دیگر بیماری های این بیمار بود.

بیمار با توجه به عوامل خطر، مستقیما کاندید انجام آنژیوگرافی گردید.

تشخیص دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

بیمار به جهت انسداد شدید در هر سه رگ اصلی تغذیه کننده قلب، کاندید جراحی قلب باز است.

بیمار آقای ٧٠ ساله دیابتی با درد سینه فعالیتی مراجعه کرده است که روزانه بیست عدد سیگار می کشد و قند خون ندارد.

ایشان دارای فشار خون هستند که البته کنترل نشده بود. جهت تشخیص دقیق علت بیماری، انجام آنژیوگرافی تجویز گردید.

تشخیص دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

جهت درگیری تنه اصلی رگ تغذیه کننده قلب، بیمار کاندید جراحی قلب اورژانسی است.

بیمار آقایی ۵٠ ساله بود که به علت درد سینه هنگام راه رفتن و تنگی نفس کوششی به مطب دکتر قلب مراجعه نمود. ایشان سابقه مصرف روزانه شش نخ سیگار را به مدت سی سال و فشار خون کنترل شده طولانی مدت دارد.

جهت بررسی بیماری و انتخاب درمان مناسب، بیمار کاندید روش آنژیوگرافی شد.

تشخیص دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

در آنژیوگرافی انجام شده دو رگ تغذیه کننده قلب دچار گرفتگی شدید می باشند. در ادامه ی درمان بیمار کاندید آنژیوپلاستی عروق کرونر گردید که در یک جلسه هر دو رگ مسدود به وسیله استنت باز شدند.

 

سوالات شایع 

⬛ سوال: آنژیو قلب چقدر طول میکشد؟

آنژیو قلب معمولا بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.

⬛ سوال: هزینه آنژیوگرافی قلب در سال ۹۹ چقدر است؟

تعرفه آنژیوگرافی قلب سال ۹۹ در یک بیمارستان خصوصی در فردی که هیچکدام از بیمه های پایه را ندارد حدود ۶ میلیون تومان و هزینه آنژیوپلاستی ( قیمت بالون قلب ) اگر فقط روی یک رگ با استنت داروئی انجام گیرد حدود ۱۳ میلیون تومان و اگر روی دو رگ با استنت دارویی انجام گیرد هزینه آنژیوپلاستی یا همان قیمت بالن قلب حدود ۱۸ میلیون تومان است.

-هزینه آنژیوگرافی با بیمه سلامت

در طیف دیگر اگر طرح سلامت فعلی ادامه یابد در بیمارستان های دولتی مانند حضرت رسول، مدرس، مرکز قلب تهران امیر آباد کارگر شمالی و بیمارستان قلب شهید رجائی هزینه ی آنژیوگرافی حدود پانصد هزار تومان و هزینه آنژیوپلاستی یا همان هزینه بالن قلب بطور متوسط ۱ تا ۳ میلیون تومان می باشد.

در بیمارستان شهید مصطفی خمینی نیز آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی تحت پوشش بیمه انجام می گیرد که در صورت داشتن بیمه تکمیلی هزینه آنژیوگرافی و نیز هزینه آنژیوپلاستی برای بیمار کاملا رایگان خواهد بود.

-هزینه آنژیوگرافی قلب با بیمه تامین اجتماعی

بیماران تامین اجتماعی می توانند با مراجعه به بیمارستان میلاد یا شهید لواسانی بطور رایگان تحت آنژیوگرافی قلب قرار گیرند، این بیماران چنانچه لازم باشد که تحت آنژیوپلاستی قرار گیرند در شورای استنت مطرح شده و در صورت پذیرش بطور رایگان آنژیوپلاستی انجام خواهد گرفت.

-قیمت استنت قلب در ایران

تا قبل از اجرای طرح سلامت، هزینه استنت های دارویی در ایران حدود ۶ میلیون تومان بود که به این قیمت، هزینه های تعبیه فنر نیز افزوده می شد. ولی طی سالهای اخیر قیمت استنت قلب بطور یکسان در سیستم دولتی و خصوصی حدود یک میلیون و ششصد هزار تومان تعریف شده است.

⬛ سوال: هزینه سی تی آنژیوگرافی قلب چقدر است؟

یکی از راه های تشخیص سلامت و یا گرفتگی عروق قلب، سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر است. در مجموع از سی تی آنژیوگرافی جهت رویت تمام عروق بدن از جمله پاها، دست ها، عروق کلیه، عروق مغزی و غیره استفاده می شود. در سی تی آنژیو عروق کرونری بر اساس پروتکل های موجود یک ماده خاص به داخل ورید تزریق شده و از عروق (شریان) عضو هدف تصویربرداری می شود.

بر اساس مصوبات و دستورالعمل بیمه های پایه کشور، بیمه ها تعهدی برای پرداخت هزینه سیتی آنژیو گرافی قلب متقبل نمی شوند. حدود هزینه انجام یک سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر یک میلیون و پانصد هزار تومان می باشد که بر اساس مکان انجام آن گاهی تا بیست درصد بالاتر و یا پایین تر خواهد بود.

⬛ آیا آنژیوگرافی بیهوشی دارد؟

در آنژیوگرافی پس از انتقال بیمار به بخش آنژیوگرافی بدون انجام بیهوشی و با بی حسی موضعی عکسبرداری از عروق قلب انجام می گیرد.

⬛ مدت بستری آنژیوگرافی چقدر است؟

مدت بستری آنژیوگرافی حدود ۱ ساعت در بخش ویژه ای در کت لب خواهد بود. پس از حدود ۳۰ دقیقه شما به بخش منتقل می شوید.

شما بعد از انجام آنژیوگرافی، یک شب در بیمارستان بستری خواهید بود و فردای انجام آنژیوگرافی در صورتی که مساله ی خاصی ایجاد نشود، مرخص خواهید شد.

⬛ علت درد دست بعد از آنژیوگرافی چیست؟

علت ایجاد درد دست بعد از آنژیوگرافی از طریق شریان دست اغلب ایجاد لخته در اون منطقه ای است که شیت آنژیوگرافی داخل شریان گذاشته شده است. به جهت اینکه دست از سیستم دوگانه، خونگیری می کند اگر در داخل شریانی خون لخته بشود، خونرسانی به دست از طریق شریان مقابل انجام می شود و این باعث می شود حیات دست به خطر نیافتد.

اما باید درد دست بعد از آنژیوگرافی را جدی گرفت زیرا ممکن است خونریزی زیر جلدی وجود داشته باشد که به تدریج باعث بروز مشکلات بزرگتر می شود.

معمولا با قرص هایی مانند پروفن درد دست کاهش میابد. پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که ساعت های اولیه از کمپرس سرد و در روزهای بعدی از کمپرس گرم استفاده کنید.

⬛ سوال: آیا خونریزی های داخل شکمی نیز می تواند از عوارض آنژیوگرافی باشد؟

گاهی بعلت صدمه به دیواره خلفی شریانی که از طریق آنژیوگرافی انجام می شود، خون وارد فضای شکم می شود. این نوع عارضه بیماران اغلب از طریق سونوگرافی و مشاهده مایع داخل شکمی تشخیص داده می شوند. اغلب این بیماران با روش های نگهدارنده مانند تزریق خون و داروهای انعقادی درمان می شوند.

⬛ علت تپش قلب بعد از آنژیوگرافی چیست؟

گاهی در حین آنژیوگرافی به علت وارد شدن ابزارهای آنژیوگرافی فرد ممکن است دچار ثپش قلب بشود ولی این تنها دلیل تپش قلب در حین آنژیوگرافی نیست. مواد حاجب نیز می توانند باعث تحریک قلب و ایجاد ضربان نامنظم بشوند. در ادامه نظر دکتر محمدحسین نجفی پیرامون تپش قلب بعد از آنژیوگرافی را می شنویم.

⬛ احتمال مرگ در آنژیوگرافی چقدر است؟

احتمال مرگ در آنژیوگرافی خیلی کم و تقریبا صفر است.

دکتر محمدحسین نجفی فوق تخصص آنژیوگرافی در تهران

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

سلام

علت‌های مختلفی هست که میتونه باعث همه علائم بشه

متاسفانه بدون دیدن بیمار و مدارک نمیشه اظهار نظر کرد

 باید به پزشکتون اطلاع بدید 

سلام

می تونند پلاویکس رو از ۵ روز قبل قطع کنند

البته بهتره با پزشک خود مشورت کنید

سلام تقریبا در یک سطح هستند پلاویکس کمی قوی‌تر است

سلام

کبودی میتونه طبیعی باشه

اگر بیشتر شد یا برجستگی هم داره مراجعه کنید

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

ممکن است کودکان با بیماری های مادرزادی قلبی متولد شوند و اگر والدین علائمی مانند نفس سریع، ضربان قلب تند، سیاهی و کبودی لب، خستگی و یا تعریق نوزاد هنگام شیرخوردن و یا وزن غیرطبیعی مواجه شدند باید هرچه سریع تر به متخصص قلب کودکان مراجعه کنند تا پس از معاینه، اکو و استفاده از دیگر روش های تشخیصی، در صورت تشخیص بیماری، عملیات درمان کودک انجام و بنا به تشخیص اقدامات لازم مانند آنژیوگرافی و جراحی اعمال شود. تشخیص به موقع بیماری های قلبی در کودکان، روند درمان آنها را سریع تر و آسان تر می کند. برخی کودکان با انجام روش های مداخله ای پزشکی مانند آنژیوگرافی درمان می شوند و برخی دیگر حتما نیاز به عمل جراحی دارند.طور کلی آنژیوگرافی به دو منظور صورت می گیرد :

 

 

چگونه قلب را آنژیو میکنند

بخش آنژیوگرافی اطفال

این بخش با داشتن تجهیزات پزشکی منحصر به فرد و استفاده از متخصصین اینترونشنال کاردیولوژیست کودکان، یکی از قطب های علمی کشور به شمار می رود.

این بخش دارای دو اتاق آنژیوگرافی اطفال بوده و در حال حاضر بیش از 2089 عملیات درمانی برای اطفال در بیش از 20 نوع اینترونشن مختلف انجام داده و توانسته گامهای مثبتی در پیشرفت و ترقی اقدامات مداخله ای بردارد.

از خدمات این بخش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– آنژیوگرافی عروق محیطی، مغز و Congenital

– والولو پلاستی پولمونر و آئورت

– بستن مجرای  VSD , ASD ,PDA با کویل و آمپلاتزر

– ترمیم کوآرکتاسیون آئورت با بالن و استنت

– بیوپسی قلب و کت راست

 

 

نشانی:

تهران – خیابان ولی عصر (عج) – جنب پارک ملت – نبش نیایش
مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی

تلفن:

23921-021

دورنگار:

22042026 -021

کد پستی:

1995614331

آنژیوگرافی قلب روشی برای تشخیص گرفتگی عروق است. عضلهٔ قلب وظیفهٔ خون‌رسانی به سایر اعضای بدن را بر عهده دارد. اگر قلب به خوبی کار نکند اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز سایر اعضای بدن به آن‌ها نمی‌رسد و در نتیجه فعالیت‌هایشان مختل می‌شود. کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، دیابت، بی‌تحرکی و سیگار کشیدن باعث می‌شود رگ‌ها و شریان‌های اصلی قلب به مرور زمان آسیب ببینند. آسیبی که به جدارهٔ رگ‌ها وارد شده است سبب می‌شود چربی در رگ‌ها رسوب کند و جریان خون مختل شود. یکی از روش‌هایی که به رفع این گرفتگی کمک می‌کند آنژیوگرافی و استفاده از استنت قلب است.

در این مقاله می‌خوانید:

تصویربرداری عروق کرونری یا آنژیوگرافی قلب روشی برای تشخیص و رفع گرفتگی عروق قلب است. در این روش تصویربرداری از اشعهٔ ایکس برای مشاهدهٔ رگ‌های قلب کمک گرفته می شود. اگر پزشک تشخیص بدهد که عروق دچار گرفتگی شده‌اند از «استنت» برای رفع گرفتگی آن‌ها استفاده می‌کند. استنت گذاری قلب در حین آنژیوگرافی را «آنژیوپلاستی» می‌نامند.

آنژیوپلاستی قلب اغلب اوقات همزمان با آنژیوگرافی انجام می‌شود، اما ممکن است مدتی بعد از آن هم صورت گیرد. این روش به عنوان یک درمان اورژانسی در افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند هم کاربرد دارد.

چگونه قلب را آنژیو میکنند

استنت قلب (برخی به آن استند قلب می‌گویند) یا فنر قلب یک لوله فلزی مشبک است که داخل عروق گرفته شده کار گذاشته می‌شود. این استنت پلاک‌هایی را که روی جدارهٔ عروق ایجاد شده‌اند کنار می‌زند و در نتیجه خون راحت‌تر به جریان می‌افتد.

گاهی استنت همراه با دارو وارد رگ می‌شود. این دارو خیلی آهسته وارد رگ‌های ناحیهٔ قلب شده و اجازه نمی‌دهد تا دوباره مسدود شوند.

پزشک متخصص قلب تحت شرایط خاصی برای بیمار آنژیوگرافی را تجویز می‌کند:

آنژیوگرافی به پزشک کمک می‌کند تا اطلاعات زیادی را از آنچه در عروق قلب می‌گذرد به دست آورد. اطلاعاتی مثل تعداد عروقی که دچار گرفتگی هستند، محل دقیق آن‌ها، وضعیت جریان خون در قلب و بررسی وضعیت عمل جراحی بای پس.

آنژیوگرافی یک روش تشخیصی تهاجمی است. این روش مانند سایر روش‌های تهاجمی با ریسک همراه است؛ اما معمولاً بعد از اینکه تمام تست‌های قلب غیرتهاجمی (نوار قلب، تست ورزش و اکوی قلب) انجام شده باشند به عنوان بهترین گزینه مطرح می‌شود. آنژیوگرافی هم مانند سایر روش‌های تشخیصی و درمانی مربوط به عروق قلب دارای ریسک است، با این‌حال خطرات این روش بسیار نادر هستند و جای نگرانی نیست.

عوامل مختلفی در شدت و نوع عوارض آنژیوگرافی قلب دخیل هستند. از جمله:

به هر حال ریسک عمل آنژیوگرافی را نمی‌توان نادیده گرفت. بعضی از عوارض شایع و کمتر خطرناک این عمل عبارتند از:

عوارض خطرناک‌تر روش آنژیوگرافی عبارتند از:

شب قبل از عمل آنژیوگرافی نباید چیزی بخورید. همچنین ممکن است پزشک داروهایی را که برای مشکل قلبی خود مصرف می‌کنید موقتاً قطع کند. بیماران دیابتی هم باید دربارهٔ مصرف انسولین و بقیه داروهایشان با پزشک مشورت کنند.

معمولاً آنژیوگرافی قلب با آمادگی قبلی و اطلاع بیمار انجام می‌شود. (مگر اینکه یک وضعیت اورژانسی مثل حمله قلبی پیش آمده باشد.) پزشک آنژیوگرافی را در بخش «کت لب» (Cath Lab) بیمارستان انجام می‌دهد. تیم پزشکی پروندهٔ بیمار و داروهای مصرف شده را بررسی می‌کنند و وضعیت بیمار را از نظر علائم حیاتی، فشار خون و نبض چک می‌کنند.

پیش از انجام آنژیو مثانه باید خالی باشد، به بیمار لباس مخصوص بیمارستان داده می‌شود و لنز چشمی، عینک، زیورآلات و گیره مو جدا می‌شوند. همچنین قسمتی که قرار است برای ورود لوله آنژیوگرافی شکافته شود باید تمیز و بدون مو باشد.

برای انجام آنژیوگرافی بیمار روی تخت مخصوص خوابانده می‌شود. ‌در طول عمل به بیمار سرم وصل می‌شود و داروهای موردنیاز بیمار (مثل داروهای آرامبخش) از طریق سرم به او داده می‌شود. به دلیل تزریق این داروها بیمار در طول عمل خواب‌آلود، اما همچنان هوشیار است. (بیهوشی انجام نمی‌شود.)

الکترودهایی که روی سینه وصل می‌شوند به تیم پزشکی کمک می‌کنند تا قلب، فشار خون و میزان اکسیژن خون را تحت نظر داشته باشند.

طی این روش یک مادهٔ حاجب داخل رگ‌های قلب تزریق می‌شود و پزشک به کمک اشعه ایکس از درون رگ‌های قلب تصویربرداری می‌کند. در ابتدا قسمتی که قرار است لوله‌گذاری شود (بازو یا کشاله ران) شسته و ضدعفونی می‌شود و سپس بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. یک شکاف کوچک در این ناحیه ایجاد و لولهٔ پلاستیکی کوچکی وارد رگ می‌شود. لوله به آرامی به رگ‌های قلب هدایت می‌شود. ورود لوله به رگ‌ها بدون درد است و توسط بیمار احساس نمی‌شود. فقط در حین تزریق ماده حاجب ممکن است بیمار کمی احساس گر‌ گرفتگی کند.

پزشک جریان مادهٔ حاجب درون رگ‌ها را مشاهده می‌کند و اگر در حین عبور ماده از درون رگ‌ها گرفتگی یا انقباض وجود داشته باشد همزمان برای رفع آن اقدام می‌کند.

در آنژیوپلاستی عروق کرونری از بالن و فنر قلب (استنت قلب) برای باز کردن گرفتگی عروق استفاده می‌شود.در تصویر زیر فرایند رفع گرفتگی عروق به کمک استنت نمایش داده شده است.

 

پروسهٔ آنژیوگرافی حداقل دو ساعت طول می‌کشد. وقتی آنژیو تمام می‌شود لوله از رگ خارج شده و محل شکاف بسته می‌شود. سپس بیمار به بخش ریکاوری منتقل می‌شود تا تحت نظر باشد. زمانی که شرایط بیمار پایدار شد به اتاق بیماران منتقل می‌شود تا به طور مرتب وضعیت او بررسی شود.

در صورتی که لوله‌گذاری از طریق کشالهٔ ران انجام شده باشد، به دلیل احتمال خونریزی بیمار باید چند ساعت دراز بکشد. مدت بستری آنژیوگرافی حداقل یک شب است و معمولاً اکثر بیماران بعد از سپری کردن یک شب در بیمارستان ترخیص می‌شوند.

برای اینکه مادهٔ حاجب زودتر از بدن دفع شود مایعات زیاد باید نوشیده شود. مصرف مجدد داروها، دوش گرفتن، شروع دوبارهٔ فعالیت‌های روزمره و کار کردن باید با مشورت با پزشک متخصص انجام شود.

‌در صورتی که هر کدام از علائم بالا را داشتید بهتر است با پزشک تماس بگیرید.

منابع:

چگونه قلب را آنژیو میکنند

۱. Mayo Clinic

۲.  The National Heart Foundation of New Zealand

 

 

آنژیوگرافی یک روش معمول برای درمان گرفتگی‌های عروق قلب است. در پزشک خوب می‌توانید به بهترین متخصصان قلب و عروق ایران دسترسی داشته باشید و به صورت اینترنتی وقت ویزیت دریافت کنید. برای دریافت نوبت از متخصصان قلب و عروق روی دکمهٔ زیر کلیک کنید:

 

تصویربرداری عروق کرونری یا آنژیوگرافی قلب روشی برای تشخیص و رفع گرفتگی عروق قلب است. در این روش تصویربرداری از اشعهٔ ایکس برای مشاهدهٔ رگ‌های قلب کمک گرفته می شود. اگر پزشک تشخیص بدهد که عروق دچار گرفتگی شده‌اند از «استنت» برای رفع گرفتگی آن‌ها استفاده می‌کند.

آنژیوگرافی هم مانند سایر روش‌های تشخیصی و درمانی مربوط به عروق قلب دارای ریسک است، با این‌حال خطرات این روش بسیار نادر هستند و جای نگرانی نیست.

طی این روش یک مادهٔ حاجب داخل رگ‌های قلب تزریق می‌شود و پزشک به کمک اشعه ایکس از درون رگ‌های قلب تصویربرداری می‌کند. در ابتدا قسمتی که قرار است لوله‌گذاری شود (بازو یا کشاله ران) ضدعفونی می‌شود و سپس بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. یک شکاف کوچک ایجاد و لولهٔ پلاستیکی کوچکی وارد رگ شده و به آرامی به رگ‌های قلب هدایت می‌شود.

شب قبل از عمل آنژیوگرافی نباید چیزی بخورید. همچنین ممکن است پزشک داروهایی را که برای مشکل قلبی خود مصرف می‌کنید موقتاً قطع کند. بیماران دیابتی هم باید دربارهٔ مصرف انسولین و بقیه داروهایشان با پزشک مشورت کنند.

پروسهٔ آنژیوگرافی حداقل دو ساعت طول می‌کشد. سپس بیمار به بخش ریکاوری منتقل می‌شود تا تحت نظر باشد. زمانی که شرایط بیمار پایدار شد به اتاق بیماران منتقل می‌شود تا به طور مرتب وضعیت او بررسی شود. مدت بستری حداقل یک شب است و اکثر بیماران بعد از سپری کردن یک شب در بیمارستان ترخیص می‌شوند.

اطلاعات نام، ایمیل و وبسایت را در مرورگر ذخیره کن.

ماموریت پزشک خوب آسان سازی دسترسی به اطلاعات و خدمات پزشکی و سلامت، و کمک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه‌ای بهتر است. در پزشک خوب می‌توانید به صورت رایگان دکتر یا تخصص مورد نظر خود را جستجو کرده و پس از مشاهده اطلاعات تکمیلی و وقت‌های در دسترس، زمان مراجعه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. علاوه بر آن پزشکان، روانشناسان، و دندانپزشکان یا سایر متخصصان حوزه سلامت می‌توانند ضمن معرفی کامل خود در فضای اینترنت به روشی بسیار مفید و کارآمد، اطلاعات و زمان حضور مراجعین خود را به صورت آنلاین مدیریت نمایید.

تمامی حقوق برای وبسایت پزشک خوب محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می‌باشد.

چگونه قلب را آنژیو میکنند
چگونه قلب را آنژیو میکنند
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *