چگونه لحنی جذاب داشته باشیم

 
helpkade
چگونه لحنی جذاب داشته باشیم
چگونه لحنی جذاب داشته باشیم



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چطور تن صدای جذاب داشته باشیم؟

 

چگونه لحنی جذاب داشته باشیم

ما ایرانی‌ها با فیلم‌ها و سریال‌های زیادی خاطره داریم. اغلب این فیلم‌ها و سریال‌ها، در یک ویژگی مشترک‌اند. آن هم دوبله‌های به یادماندنی دوبلورها و تن صدای جذاب آن‌هاست.  همیشه به این فکر می‌کنیم که اگر صدایی شبیه به منوچهر والی زاده، ناصر طهماسب و یا حسین عرفانی داشتیم چقدر جذاب‌تر می‌شدیم!

 

به بخشی از کار دوبلورهای مشهور ایران در این کلیپ 8 دقیقه ای نگاه کنید:

 

 

از دوبله که بگذریم، می‌رسیم به اطرافیان خودمان! همه ما در زندگی دستکم با یک نفر مواجه شده‌ایم که به نظرمان صدای زیبا و تن صدای جذاب دارد. حتماً دقت کرده‌اید که صحبت کردن با این افراد و شنیدن صدایشان چقدر لذت‌بخش است، فارغ از اینکه چه می‌گوید و در مورد چه چیزی می‌گوید!

 

بدون تردید بله اما این به معنی این نیست که نمی‌توانیم صدایمان را جذاب‌تر و دل‌نشین‌تر کنیم.

 

صدا هم مثل عضلات بدن، می‌تواند با تکرار و تمرین، بهتر و قدرتمندتر شود.

 

چند نکته ساده اما پراهمیت زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند؛ اما ابتدا بیایید ببینیم در نظر عموم مردم، صدای بد و صدای خوب چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

 

منظور از صدای خوب، صدایی است که شفاف، بدون گرفتگی، رسا، واضح و دل‌نشین باشد. صدایی که خسته نباشد و گوش را خسته نکند!

 

اگر سعی کنیم صدای دیگران را تقلید کنیم، کمی نابه هنجار و بد به نظر خواهیم رسید! ما باید صدای خودمان را حفظ کنیم و در عین حال به دنبال وسعت و توسعه آن باشیم. قرار نیست همه ما صدایی شبیه به گوینده‌های رادیو یا اخبار داشته باشیم!

 

اگرچه صداهای گوش خراش یا خش‌دار عموماً در دسته صداهای بد قرار می‌گیرد، اما گاهی اوقات، حتی صداهای خش‌دار هم می‌تواند جذاب باشد. به نظر شما صدای محسن چاوشی بد است؟ بنابراین در یک دیدگاه کلی باید بگوییم صدای خوب و صدای بد، دو موضوع کاملاً نسبی هستند و از دید افراد و سلیقه‌های مختلف می‌تواند گستره وسیعی داشته باشد!

 

اگر موافق باشید، برویم به سراغ نکاتی در مورد داشتن صدای جذاب و گیرا!

در دسترس ترین چیزی که برای داشتن صدایی خوب نیاز داریم، تمرین و به‌کارگیری همین توصیه‌های کوچک است؛ بنابراین اگر می‌خواهید تن صدای جذاب داشته باشید به نکات زیر دقت و آن‌ها را تمرین کنید:

 

بروید در دل کوه یا جایی که کسی صدای شما را نشنود. یک متن دو صفحه‌ای هم با خود ببرید و با نهایت صدای خود سعی کنید آن را بخوانید. اجازه دهید صدایتان وسعت پیدا کند. تا جایی که توان دارید، متن را چندین بار با صدای بلند بخوانید.

 

این یک تمرین عالی برای جذاب صحبت کردن و وضوح بالای صداست. یادتان باشد اگر در موقع صحبت با دیگران با صدای آهسته حرف بزنیم یا مِن مِن کنیم، دیگران حرفمان را قطع می‌کنند یا ما را نادیده می‌گیرند.  

 

در بالا گفتیم که یکی از تمرینات خوب این است که با صدای بلند تمرین کنید؛ اما منظور ما این نبود که موقع حرف زدن با دیگران هم صدای خیلی بلندی داشته باشید. اتفاقاً برعکس، شما باید شمرده و با خونسردی حرف بزنید.

 

تند تند حرف زدن عادت چندان خوبی نیست. چون ممکن است دیگران نتوانند صحبتتان را دنبال کنند یا حتی متوجه نشوند چه می‌گویید. این موضوع باعث می‌شود تن صدای شما جذاب به نظر نرسد و در نتیجه به ادامه‌ حرف‌های شما گوش ندهند!

 

آرام و شمرده صحبت کردن، ادای درست کلمات و ایجاد وقفه بین جملات، تأثیرش را بر جذاب به نظر رسیدن تن صدای شما می‌گذارد. همچنین لحن صدا نباید بیش از حد آهسته و کش‌دار باشد. خیلی آرام و کند حرف زدن هم برای مخاطبان خسته‌کننده و یکنواخت خواهد بود و باعث ‌می‌شود به حرف‌هایتان گوش ندهند. دوست دارید بدانید بهترین سرعت برای حرف زدن چند کلمه در دقیقه است؟

 

بین 120 تا 160 کلمه در دقیقه!

چگونه لحنی جذاب داشته باشیم

چند بار یک متن 120 تا 160 کلمه‌ای را بخوانید و زمان بگیرید تا دستتان بیاید سرعت مناسب صحبت کردن شما چقدر است.

 

 

واضح و شمرده صحبت کردن می‌تواند تأثیر زیادی بر تن صدای جذاب داشته باشد. شما باید به تک‌تک کلماتی که می‌گویید توجه کنید و آن‌ها را درست تلفظ کنید. تلاش کنید در هنگام حرف زدن، دهانتان کامل باز باشد و لب‌ها، زبان و دندان‌ها در حالت مناسبی قرار داشته باشند. این کار به ویژه در شرایطی به شما کمک می‌کند که لکنت زبان یا مشکل گفتاری داشته باشید و به این وسیله آن را پنهان یا کمرنگ کنید!

 

ممکن است در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد، اما اگر تلفظ صحیح کلمات را بیشتر تمرین کنید بعد از مدتی این کار برای شما آسان‌ می‌شود.

 

محصول رایگان «چطور جذاب باشیم» را حتما دانلود کنید! پر از راه‌های متفاوت و منحصر به فرد…!

 

برای داشتن تن صدای جذاب، تنفس عمیق دیافراگمی (شکمی) بسیار مهم است.

 

در مقاله زیر به صورت کامل با تنفس دیافراگمی ایستاده، نشسته و خوابیده آشنا خواهید شد. پس لطفاً روی لینک زیر، کلیک کنید تا با رازهای داشتن یک صدای جذاب و گیرا، آشنا شوید: 👇👇👇

 

برای داشتن تن صدای جذاب، باید آن را بالا پایین ببرید. صدای لرزان و ضعیف، این پیام را به طرف مقابل منتقل می‌کند که اضطراب دارید و تسلط ندارید.

 

درحالی‌که صدای صاف و هموار و بدون استرس، آرام‌بخش‌تر و تأثیرگذارتر است. سعی کنید تن طبیعی صدایتان را کنترل کنید و آن‌ را آرام نگاه دارید.

 

می‌توانید با خواندن یک متن با صدای بلند برای خودتان، کنترل لحن و تُن صدا را تمرین کنید. به خاطر بسپارید کلماتی را که قصد دارید روی آن‌ها تأکید کنید با صدای بلندتر ادا کنید.

 

 

یکی از مؤثرترین راه‌های داشتن تن صدای جذاب، این است که روبروی یک آینه بایستید و به این نکات دقت کنید:یک: دهانتان را باز نگاه دارید و تارهای صوتی خود را تقویت کنید. می‌توانید حرکات جالبی در این موقع انجام دهید. مثلاً چندین بار به صورت مصنوعی خمیازه بکشید. فک خودتان را به این طرف و آن طرف حرکت دهید. شعری را زمزمه کنید. گلوی خودتان را با انگشتان ماساژ دهید تا بیشتر و بیشتر با گلو و حنجره خود ارتباط برقرار کنید.دو: هوا را کاملاً از ریه‌ها خارج کنید و دوباره آن را به داخل بکشید. حبس کردن آن در سینه به مدت 15 ثانیه و سپس تخلیه مجدد آن، ظرفیت تنفس شما را زیاد می‌کند.سه: با صدای معمول آه بکشید؛ سپس به آرامی و به تدریج صدایتان را پایین ببرید تا چگونگی تغییر تن صدا را یاد بگیرید. با ادای همه حروف الفبا می‌توانید این تمرین را انجام دهید.چهار: با ادای جملاتی که کلمات مشابهی دارند، چرخش زبان در دهان را تمرین کنید.

 

 

گرم کردن صدا یعنی چه؟ حتماً فوتبالیست‌ها یا ورزشکاران دیگر را دیده‌اید که پیش از شروع بازی، حسابی گرم می‌کنند. برای داشتن یک تن صدای جذاب و گیرا هم باید صدایتان را گرم کنید.

 

چگونه؟

به فایل صوتی کوتاه زیر از محمد پیام بهرام پور توجه کنید تا یاد بگیرید چطور صدای خود را گرم و جذاب کنید:

 

 

اغلب ما از صدای خودمان بدمان می‌آید!  

در این موضوع تنها نیستید! اما اگر فقط چند بار صدای خود را ضبط و به آن گوش کنید، مطمئناً با آن ارتباط برقرار می‌کنید و ضمناً این کار دارای چندین فایده فوق‌العاده است. از جمله اینکه ضبط صدا به ما کمک می‌کند تا نقاط ضعف صدای خود را که به طور معمول قادر به تشخیص آن‌ها نیستیم، پیدا کنیم. می‌توانیم از خودمان فیلم بگیریم تا حالات بدنی، تماس چشمی و حرکت دهان خود را هنگام صحبت کردن ببینیم.

 

اگر لهجه خاصی دارید و فکر می‌کنید این لهجه از جذابیت صدای شما کم کرده، می توانید به  مقاله بسیار کاربردی «تغییر و از بین بردن لهجه» آن را کم اثر یا کنترل کنید.

 

 

شاید بپرسید لبخند چه ربطی به تن صدای جذاب داشتن دارد! 😆 اما تحقیقات نشان داده که افراد با تن صدای جذاب، معمولاً لبخند به لب دارند.

 

اگر لحن شما هنگام حرف زدن، دوستانه، صمیمی و دل‌گرم‌کننده باشد، احساس بهتری به مخاطبانتان می‌دهد. بهترین روش برای این‌که لحن صدای شما دوستانه و گرم به نظر برسد، لبخند زدن در مواقع صحبت است. نیازی نیست که دندان‌هایتان را نشان طرف مقابل بدهید. کافی است لبخندی ملیح و ملایم داشته باشید تا صدایتان جذاب‌تر باشد.

البته لبخند زدن همیشه مناسب نیست؛ مخصوصاً اگر در مورد موضوعی جدی صحبت می‌کنید. فقط به یاد داشته باشید که باید با احساس صحبت کنید تا روی مخاطب تأثیرگذار باشد. اگر به دنبال یافتن مقالات بیشتر در مورد «صداسازی و داشتن یک صدای فوق العاده هستید» به این لینک‌ها بروید و مقالات خوب بخوانید:تمرین فن بیان و صدا سازی – گوش‌هارادیو سخنرانی-برنامه16- گرفتن و صاف کردن صدا و گلوچطور لحن مناسبی داشته باشیم؟و اما یک محصول ویژه: فن بیان و صداسازی ! چرا مهم است؟ اگر حرف مهمی دارید، اگر دوست دارید صدای قوی، محکم، رسا و استواری داشته باشید، حجم و کیفیت صدای خود را افزایش دهید و اگر دوست دارید صدای ورزیده و آماده ای داشته باشید تا با اعتماد به نفس حرف های خودتان را در هر شرایطی بزنید، این محصول را تهیه کنید و تمرینات آن را انجام دهید:

 

 

بر اساس رای 204 نفر از بازدیدکنندگان

91 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

سعید عباسی

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

سعید عباسی هستم. می‌خونم و می‌نویسم تا هم خودم رشد کنم و هم بتونم به بقیه یاد بدم… عضو کوچکی از مجموعه وزین «بیشتر از یک نفر»… امیدوار و در تلاش برای ساخت یک آینده‌ی بهتر برای کشورم…

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

هدف گذاری حرفه ای + دانلود رایگان فیلم سمینار

هدف گذاری پیشرفته | صفر تا صد هدف گذاری علمی و عملی

تندخوانی پلاس

قانون 5 ثانیه : راهنمای رفع تنبلی و حرکت به سمت اهداف در زندگی

سمینار معجون روابط خانوادگی،راهنمای ایجاد روابط خانوادگی عالی و باکیفیت

آموزش حل مسئله و افزایش خلاقیت-فیلم سمینار

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما


دانلود فایل صوتی محمدپیام بهرام پور در مورد گرم کردن صداDownloads-icon

لحن و تن صدا، دو مورد از مهم ترین و اصلی ترین فاکتورهای صدای خوب می باشند و کمک می کنند که افراد بتوانند هر چه بهتر فهوای کلام خود را به مخاطب رسانده و مطلب خود را بیان کنند. همان گونه که در مقاله چگونه صدای خوبی داشته باشیم هم گفتیم، یک صدای خوب صدایی است که شفاف، بدون گرفتگی، واضح و رسا باشد. می بینید؟ تقریباً همه این موارد به لحن و تن صدا بر می گردند. به همین دلیل ما دقیقاً در این مقاله می خواهیم به این دو مورد مهم بپردازیم و راه هایی را برای شما بیان کنیم که بتوانید تن و لحن صدای خود را تقویت کنید. در واقع شما در این مقاله با موارد زیر به خوبی آشنا می شوید:

صدای همه ما، یک آهنگی درون خودش دارد که به آن لحن می گویند. به عبارت دیگر به موسیقی صدا و حسی که درون آن است، لحن صدا گفته می شود. به طور مثال افراد وقتی یک حرف را زیادی می کشند و یا خیلی سریع از روی آن رد می شوند، لحن صدای خود را دست کاری کرده اند. مثل: شماااااااا نمی توانید در ایییییییین مرحله به پیروزی برسید.

دیدید؟ در این جمله کلمات شما و این بیش از حد کشیده شدند و لحن صدا را تغییر دادند. البته لحن انواع خیلی مختلفی مثل لحن عصبانی یا طعنه آمیز و… دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت تا خیلی بهتر و دقیق تر معنای آن را متوجه شوید.

همان طور که پیش تر هم گفتم، لحنهای مختلفی وجود دارند که افراد آن ها را بیان می کنند؛ از جمله:

و اما تعریف این 6 لحن:

چگونه لحنی جذاب داشته باشیم

لحن خشن: وقتی می خواهیم نکتهای را با عصبانیت بیان کنیم، از این لحن استفاده می کنیم.

لحن تحقیر آمیز: زمانی از لحن استفاده میکنیم که میخواهیم دیگران را با صدای خاص خود تحقیر کنیم.

لحن طلب کارانه: وقتی ما از کسی در اصطالح طلب کار باشیم از این لحن استفاده می کنیم.

لحن پرسشی: لحنی است که به وسیله آن سؤال می کنیم.

لحن تعجبی: زمانی از این لحن استفاده میکنیم که تعجب کرده باشیم.

لحن خبری: این لحن هم که مشخص است؛ یعنی ما خبری را به دیگران می دهیم.

اکنون می رسیم به بخش عملی کار؛ یعنی بیان تکنیک هایی که به داشتن یک لحن خوب کمک می کنند. تکنیک هایی که می خواهیم به شما در ادامه معرفی کنیم عبارتند از:

اولین و مهم ترین کاری که باید برای داشتن یک لحن خوب انجام دهید، این است که قبل از هر بار صحبت کردن، صدایتان را گرم کنید.

مثلاً اگر قرار است در مکانی سخنرانی کنید، بهتر است قبل از این که به سراغ یخنرانی بروید چند دقیقه ای با خودتان خلوت کرده و با خودتان صحبت کنید! یا برخی صداهای آشنا مثل آهنگ های معروفی که وجود دارند یا صداهایی که برای خودتان آشناست و به آن ها مسلط هستید را با دهان بسته در بیاورید. این کار مانند گرم کردن و تمرین فوتبالیست ها قبل از انجام مسابقه است و کمک می کند که هنگام صحبت کردن، صدایتان نگیرد و لحن بهتری هم داشته باشید.

یکی دیگر از کارهایی که باعث می شود شما لحن صدای مناسبی داشته باشید، مکث کردن است. خود مکث کردن تکنیک ها و راهکارهای مختلف و متفاوتی دارد که هر کدام توضیحات بسیاری دارند و باید برای این که بدانید چه زمان هایی برای مکث کردن مناسب تر هستند، حتماً آن نکات را هم بدانید. چون این بحث از موضوع مقاله خارج است، پیشنهاد می کنم حتماً مقاله مکث کردن در سخنرانی را مطالعه بکنید تا دقیقاً بدانید در چه زمان هایی و چه اوقاتی باید مکث کنید و بعد صحبت خود را ادامه دهید. اما اکنون هم برخی از مهم ترین کاربردهای مکث کردن را برایتان نام می برم:

دلیل این که می گوییم تنفس مهم است، این است که شما وقتی از تمام ظرفیت شش هایتان استفاده می کنید، ناخودآگاه صدایتان پرقدرت تر شده و بهتر می تواند کلمات و جملات را ادا کند. البته یادتان هم باشد که پرقدرت تر شدن صحبت، ارتباطی با تن صدا و بلندی آن که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد ندارد؛ صدای رسا و واضح، لزوماً صدای بلند نیست و صدایی است که به گوش همه مخاطبین به طور کامل برسد و آن ها هم آن را متوجه شوند.

همچنین تنفس صحیح آرامش شما را افزایش می دهد و آرامش هم، باعث راحتی بهتر لحن صدایتان شده و آن را بهتر و بهتر می کند.

پس سعی کنید حتماً قبل و هنگام صحبت کردن، تنفس صحیحی داشته باشید و به طور کامل دم و بازدم داشته باشید.

تکنیک دیگری که به تقویت لحن صدای شما کمک می کند، این است که یک کتاب یا روزنامه یا هر چیز دیگر را بردارید و متن آن را بلند بلند بخوانید. وقتی شما این کار را انجام می دهید، به مرور زمان لحن صدایتان با جملات مختلف چفت شده و می تواند هر لحنی را به خوبی بیان کند.

سعی کنید روزی چند بار این کار را انجام دهید تا بعد از مدتی به خوبی لحن صدایتان تقویت شود.

تکنیک آخری هم که می خواهم به شما برای تقویت لحن صدایتان بگویم، این است که شمرده و تند صحبت کنید. یعنی گاهی اوقات سرعت صحبت کردنتان را به اوج برسانید و در تند ترین حالت ممکن حرف بزنید و گاهی هم آنقدر شمرده حرف بزنید که تک به تک حروف به طور کاملاً واضح مشخص شود. این کار یعنی کنترل سرعت صحبت کردن به شما کمک می کند که به طور کامل بر حروف خود مسلط شوید و بتوانید در نهایت لحن خود را هم کنترل کنید.

البته حواستان باشد که حتماً این تمرین را در خلوت خود انجام دهید و یک موقع جلوی جمع این کار را نکنید!

این تمرین که می خواهم به طور جداگانه هم به آن بپردازم، بهترین تمرینی که برای تقویت لحن صدا پیشنهاد می شود؛ این تمرین این است که یک جمله را انتخاب کنید و آن را با لحن های مختلف بیان کنید. یعنی همان لحن هایی که پیش تر هم گفتیم.

به طور مثال بگویید:

من یاران را خیلی دوست دارم!

من ایران را خیلی دوست دارم؟

من ایران را خیلی دوست دارم.

همین طور سایر لحن ها را هم بیان کنید؛ اگر روزی چند بار جملات مختلف را به این شکل بیان کنید، شک نکنید می توانید هم لحن صدای خود را به خوبی تقویت کنید و هم به خوبی متوجه می شوید که در هر زمان و هر مکان، باید جملات را با چه لحنی بیان کنید.

تن صدا هم همان طور که از نامش مشخص است، میزان بلندی و آرامی صدا را اندازه گیری می کند. یعنی وقتی شما صدای خود را آرام می کنید و یا خیلی بلند حرف می زنید و یا حتی با روال عادی پیش می روید، از تن صدای خود استفاده می کنید. نکته مهم اینجاست که چه زمان باید تن صدای خود را بالا و پایین کنیم و از آن استفاده کنیم؟ در ادامه به این مورد هم خواهیم پرداخت.

حالا برای این که تن صدای جذابی هم داشته باشید، باید چند نکته و تمرین فوق العاده مهم را انجام دهید. تن صدایی که همان طور که در مقاله چرا خسته کننده صحبت می کنیم هم گفتیم، یکی از مهم ترین نکات برای جذاب صحبت کردن است. تمارین این بخش هم عبارتند از:

البته برای تقویت تن صدا تمارین زیاد دیگری هم وجود دارد اما ما در اینجا فقط 3 مورد از مهم ترین های آن ها را بررسی می کنیم.

اصلاً تن صدا یعنی همین بالا و پایین بردن صدا؛ درست است؟

پس سعی کنید روزانه متنی را انتخاب کنید و آن را با تن ها مختلف صدا بخوانید؛ یک بار آرام، یک بار با صدای بلند، یک بار معمولی و…

این تمرین مهم ترین تمرین برای تقویت تن صداست و اصلاً آن را دست کم نگیرید. حتماً هرروز آن را انجام دهید و آن قدر مداومت داشته باشید تا در نهایت بتوانید تن صدای خود را در صحبت کردن مدیریت کنید.

این تمرین، در بحث های مختلف فن بیان کاربردهای مختلفی دارد. اگر مقاله آموزش فن بیان را بخوانید، حتماً متوجه خواهید شد که دقیقاً منظور من چیست. شما در این تمرین باید چه کار کنید؟

شما متنی را به مدت 2 تا 3 دقیقه بیان می کنید و همزمان صدایتان را هم ضبط می کنید. بعد از این که صحبتتان تمام شد، چندین بار باید آن فایل ضبط شده را گوش کنید و ببینید با توجه به متنتان، چه جاهایی باید صدایتان را بالا می بردید و چه زمانی برعکس این کار را انجام می دادید. پس از این که چند بار این کار را انجام دادید، نوبت به آن می رسد که فایل صوتی بعدی را ضبط کنیدو برای آن هم همین کار را انجام دهید.

آن قدر این کار را هم انجام دهید در نهایت بتوانید در هنگام سخنرانی بداهه هم به خوبی تن صدایتان را مدیریت کنید.

تمرین آخرتان برای تقویت تن صدا هم این است که یک متن را انتخاب کرده و آن را با صدای بلند بخوانید. این تمرین چه تفاوتی با تمرین بلندخوانی برای لحن دارد؟ هیچ! تفاوت چندانی ندارد؛ فقط شما در آن تمرین باید حواستان به لحنتان باشد که چطور جملات را بیان می کنید، اما در اینجا باید دقت کنید که فقط بلند بخوانید و حتی برخی حروف را پر قدرت تر هم تلفظ کنید. این کار به مرور زمان دهان شما را به تن صدای بالا عادت خواهد داد.

یکی دیگر از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و صداسازی معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.

موسسه گام برتر سال هاست به صورت تخصصی روی موضوع فن بیان در حال فعالیت است و اکنون، دوره ای غیر حضوری برای تقویت فن بیان شما تدارک دیده که با استفاده از آن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن فن بیان و مهارت های کلامی خود را تقویت کنید. برای مشاهده توضیحات این دوره که بخشی از آن را در همین مقاله هم مشاهده کردید و تهیه آن، روی دوره غیر حضوری فن بیان کلیک کنید.

چگونه لحنی جذاب داشته باشیم

امیدوارم با راهکارهایی که در این مطلب بیان شد بتوانید صدای خود را به بهترین شکل ممکن تقویت کنید و بهترین صدا را داشته باشید. راستی اگر شما هم راهکار دیگری برای داشتن یک صدای خوب و رسا سراغ دارید حتماً در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

موفق باشید…

Tone of voice

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

هر آنچه باید از فن بیان بدانید را در این کتاب یاد بگیرید و مثل حرفه ای ها صحبت کنید

محبوب ترین مطالب سخنرانی و فن بیان

بهترین تکنیک های تقویت فن بیان

آموزش سخنرانی به سبک حرفه ای ها

چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم؟

کتاب فن بیان را قورت بده

راه های افزایش هوش کلامی

تکنیک های زبان بدن

فن بیان کودکان

دوره غیر حضوری فن بیان

مدیریت ترس از سخنرانی

بهتری کتاب های فن بیان

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379

تقریباً همه ما عاشق جذاب صحبت کردن هستیم و به شدت علاقه مندیم که هر کلمه و هر جمله ما در هر کجا و در هر زمان، تاثیرات فوق العاده مثبت و خوبی بر روی مخاطبان و دوستان ما بگذارد. برخی از افراد به قدری صحبت جذاب دارند که امکان ندارد ما از گوش دادن و نشستن پای صحبتشان اندکی هم احساس خستگی کنیم. یعنی به قدری مجذوب صحبت هایشان می‌شویم که هیچ عامل بیرونی مثل سرما، گرما و گذر زمان ما را به هیچ عنوان به طرف حاشیه نمی‌برد. در این مقاله به شما تکنیک هایی را آموزش خواهیم داد که بتوانید با استفاده از آن ها به بهترین و جذاب ترین شکل ممکن صحبت کنید و با فن بیان خود، دیگران را جذب خود کنید. پس حتماً تا انتها  با مقاله چگونه جذاب صحبت کنیم همراه ما باشید…

در این مقاله قرار است 10 تکنیک فوق العاده به شما معرفی کنیم که بتوانید مانند سخنرانان بزرگ و حرفه ای جهان، صحبت ها جذابی داشته باشید. این 10 تکنیک عبارتند از:

در ادامه با این راهکارها به خوبی آشنا خواهید شد و به پاسخ سوال چگونه جذاب صحبت کنیم خواهید رسید.

لحن صحبت کردن به معنی آهنگ صدای ما می باشد. اما منظور از لحن خوب، لحنی است که شفاف و بدون گرفتگی، واضح و دلنشین باشد.

چگونه لحنی جذاب داشته باشیم

به خاطر داشته باشید ما باید در هنگام شروع صحبتمان، لحن مناسب و متناسبی در رابطه با آن موضوع صحبتمان داشته باشیم؛ بدون شک اگر ما در حین صحبت کردن لحن مناسبی، متناسب با موضوع مشخص شده نداشته باشیم، معنی صحبت ما به کلی تغییر خواهد کرد و مخاطب ما کاملاً برداشت اشتباهی از موضوع مطرح شده خواهد داشت!

اما یکی از مهم ترین کارها برای داشتن یک لحن درست این است که صدایمان را گرم کنیم و برای این کار می‌توانیم با موسیقی و یا آوازهایی که می‌شنویم (همخوانی) کنیم. پیشنهاد می‌کنم برای مطالعه راهکارهای بیشتر در رابطه با این موضوع، حتماً مقاله چگونه صدای خوبی داشته باشیم را هم مطالعه کنید.

شمرده صحبت کردن یکی از مهم ترین و اساسی ترین و کاربردی ترین جنبه های خوب صحبت کردن می باشد. شما باید به تک تک کلماتی که می گویید توجه ویژه ای داشته باشید و آن ها را به درستی تلفظ کنید.

متأسفانه خیلی از انسان ها بر این باورند که جذاب صحبت کردن یعنی بی مکث و بی وقفه صحبت کردن! اما این طور صحبت کردن نه تنها هیچ جذابیت و محبوبیتی به همراه ندارد، بلکه باعث می‌شود خیلی زود مخاطب مورد نظر شما از گوش دادن به ادامه صحبت شما به کلی خسته شود و علاقه ای برای گوش دادن به ادامه مطالب شما نداشته باشد.

پس تا حد امکان سعی کنید شمرده شمرده صحبت کنید، در هنگام صحبت کردن دهانتان کاملاً باز باشد و لب ها و دندان ها در حالت مناسبی باشند.

همچنین این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت داشتن مشکل گفتاری و یا لکنت زبان بتوانید مسئله و مشکل خود را تا حدودی نسبتاً پنهان کنید.

یکی از رایج ترین خطاهای ادراکی میان افراد این است که فکر می‌کنند منظور از بلند و رسا صحبت کردن داد زدن است! در صورتی که باید طوری صحبت کنیم که همه مخاطبان به خوبی صدای ما را بشنوند و انرژی از آن دریافت کنند.

خیلی از افراد به قدری کلامشان بی انرژی و آهسته می باشد که مخاطب هیچ تمایل و گرایشی برای گوش دادن به ادامه صحبت آن ها را ندارد. افرادی که خیلی آهسته صحبت می‌کنند، باید بدانند که در جمع خیلی جدی گرفته نمی شوند و به نظر می‌رسد که به حد کافی از اعتماد به نفس برخوردار نیستند! تن صدای شما می‌تواند به طرز باور نکردنی بر کیفیت صحبت کردن شما بسیار تاثیر گذار باشد.

اگر می‌خواهید صدای بلند و رسایی داشته باشید، می‌توانید روزانه 1 الی 3 دقیقه قسمتی از یک کتاب یا یک مجله و یا یک متن را با صدای بلند بخوانید و تمرین کنید. این تمرین که در مقاله بهترین راه های درمان کم حرفی هم به آن پرداختیم، باعث افزودن کیفیت تن صدای شما خواهد شد.

در هنگام شروع صحبت سعی کنید محکم و قوی و با اقتدار صحبت کنید. فراموش نکنید اگر بهترین صحبت را هم داشته باشید ولی از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشید، صحبت شما تاثیر چندانی بر روی مخاطبتان نخواهد گذاشت!

ناگفته نماند که مشکل اعتماد به نفس فقط در تازه کارها نیست! بلکه حتی بهترین افراد هم در ابتدای صحبت کمی ترس و هراس از چگونگی شروع خود را دارند. پس این امر نباید شما را از هدفتان دور کند!

اگر شما بر روی ترس خود پا نگذارید، مسلماً ترس شما بر روی اهداف اصلی زندگیتان پا خواهد گذاشت.

در مقاله چطور با اعتماد به نفس صحبت کنیم ، راهکارهای فوق العاده ای برای این اتفاق بیان کرده ایم که پیشنهاد می‌کنم حتماً آن مقاله را هم مطالعه کنید.

متاسفانه خیلی از افراد تصور می‌کنند زبان بدن مناسب داشتن، تکان دادن بیش از حد سر و دست و اعضای بدن می‌باشد! اما این گونه نیست و این امر کاملا اشتباه می‌باشد!

زبان بدن یک ارتباط غیر کلامی است که ما به صورت خواسته و یا ناخواسته همیشه از آن استفاده می‌کنیم. در واقع ما در زبان بدن به جای استفاده از کلمات یا صوت، از رفتارهای فیزیکی صورت، دست‌ها و … استفاده می‌کنیم.

وقتی با اشخاصی در حال صحبت و گفت و گو کردن هستیم، باید با آن ها ارتباط چشمی خوبی برقرار کنیم و لبخند و تبسم را به هیچ عنوان فراموش نکنیم. چون به طرز شگفت انگیز و باور نکردنی به جذابیت صحبت ما می افزاید.

زبان بدن آن قدر گسترده است که نمی‌توان به راحتی و در یک بند کوتاه آن را توصیف کرد و تکنیک های درست آن را آموزش داد. به همین دلیل ما در مقاله جداگانه ای به نام تکنیک های زبان بدن به این موضوع پرداخته ایم که پیشنهاد می‌کنم حتماً آن را هم مطالعه کنید.

همه ما به نوع باور نکردنی معمولاً در ابتدای کارهایمان تحت تاثیر شرایط و عوامل متعدد بیرونی قرار می‌گیریم و این نه تنها نگران کننده نیست، بلکه یک امر کاملا طبیعی می‌باشد.

هنگام صحبت و گفت و گو نیز ممکن است به شدت تحت تاثیر مخاطبان و محیط و عوامل متعدد دیگری قرار بگیریم و حس هیجان، اشتیاق، عصبانیت و یا ترس خیلی زیادی داشته باشیم.

اما متوجه این موضوع باشید که این قبیل از احساسات بیش از حد شما نباید از حد استاندارد خارج شود و مخاطب شما از ترس و هیجان و عصبانیت شما آگاه شود. با حوصله و با خونسردی تمام به صحبت کردن ادامه دهید و نفس عمیق کوتاه را در بین صحبت کردن به هیچ عنوان فراموش نکنید. نفس عمیق تا ۵ شماره باعث می‌شود میزان استرس و تپش قلب شما تا حدی نرمال شود، پس به هیچ عنوان فراموشش نکنید.

یکی از اتفاقاتی که از جذابیت صحبت های شما تا حدودی می‌کاهد، استفاده از تیکه کلام هاست. بسیاری از افراد از تیکه کلام هایی مانند: “اِ…، اووووم، در واقع، مثلاً، به اصطلاح” و… در صحبت های خود استفاده می‌کنند و همین امر سبب می‌شود مخاطبان از صحبت های سخنران خسته شده و علاقه ای برای شنیدن ادامه صحبت های او نداشته باشند.

این تیکه کلام ها تا حدودی عادی هستند و اصلاً خود مغز از این کلمات استفاده می‌کند تا بتواند جمله یا کلمه بعدی را پیدا کند. اما استفاده بیش از حد از آن ها، قطعاً جذابیت را از کلام شما از بین خواهد برد. یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن آن ها این است که به جای استفاده از تیکه کلام ها، فقط کمی مکث کنید تا جمله بعدی به ذهنتان خطور کند و بتوانید صحبت های خود را تکمیل کنید.

پیشنهاد می‌کنم برای رفع تیکه کلام های خود، حتماً از مقاله راه های حذف تیکه کلام هم کمک بگیرید.

افرادی که پر انرژی صحبت می‌کنند معمولاً طرفداران بیشتری دارند و افراد زیادی علاقه مند به شنیده صحبت هایشان هستند. چرا که پر انرژی صحبت کردن هم انرژی و حال خوب مخاطبان را افزایش خواهد داد، و هم تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

افراد پر انرژی، برخی ویژگی هایی دارند که بی ارتباط به راهکارهای دیگر این مقاله هم نیست! مانند:

همان طور که در مقاله چگونه سر صحبت را باز کنیم هم گفتیم، یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین تکنیک های جذاب صحبت کردن، حسن جویی از مخاطبان است. یعنی تا می‌توانید از مخاطبان و شنوندگان خود تعریف کنید. همه انسان ها تشویق شدن و تحسین شدن از سوی دیگران را دوست دارند و به افرادی که این کار را برایشان انجام دهد، با دقت و علاقه بیشتری گوش می‌کنند.

پس سعی کنید تا می‌توانید از شنوندگان خود تعریف و تمجید کنید و دل آن ها را به دست آورید.

9 مورد از بهترین تکنیک های جذاب صحبت کردن را ما به شما در این مقاله گفتیم. حالا نوبت شماست که دهمین تکنیک را برای ما بیان کنید. در بخش نظرات همین مقاله، راهکار دهم را که از دید شما برای جذاب صحبت کردن، موثر به نظر می‌رسد بنویسید.

همچنین در کلیپ زیر هم که بخشی از دوره غیر حضوری فن بیان است، می‌توانید یکی از بهترین تکنیک های جذاب صحبت کردن را مشاهده کنید.

نکته فوق العاده مهم و البته تعجب آوری که در تحقیقات دانشمندان وجود دارد، این است که اکثر افراد در همان 3 ثانیه اولی که شما را ملاقات می کنند، قضاوتتان کرده و طبق همان قضاوت با شما برخورد هم می کنند! دقت کردید؟! شما فقط 3 ثانیه وقت دارید که نظر دیگران را سوی خودتان جلب کنید، در غیر این صورت تغییر نظر آن ها به شدت سخت خواهد بود.

در یکی از راه های جذاب صحبت کردن ، گفتیم که باید زبان بدن خود را تقویت کنید؛ چرا که زبان بدن اولین چیزی است که مخاطب مشاهده می کند و به احتمال زیاد شما در 3 ثانیه نمی توانید صحبت مناسبی داشته باشید.

چگونه لحنی جذاب داشته باشیم

نکته بسیار حیاتی دیگری که وجود دارد پوشش شماست؛ لباس شما هم در اعتماد به نفستان بسیار تأثیرگذار است و هم شما را جذاب نشان می دهد. پس دو عامل مهم برای جذاب بودن در نگاه اول شد: زبان بدن قدرتمند و پوشش مناسب.

امیدوارم با استفاده از تکنیک هایی که در این مقاله گفته شد بتوانید به بهترین شکل ممکن به هدف خود برسید و مانند اکثر افراد بزرگ و موفق دنیا، جذاب صحبت کنید.

راستی، یکی دیگر از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و جذاب صحبت کردن معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.

موسسه گام برتر سال هاست به صورت تخصصی روی موضوع فن بیان در حال فعالیت است و اکنون، دوره ای غیر حضوری برای تقویت فن بیان شما تدارک دیده که با استفاده از آن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن فن بیان و مهارت های کلامی خود را تقویت کنید. برای مشاهده توضیحات این دوره که بخشی از آن را هم در این مقاله مشاهده کردید و تهیه آن، روی دوره غیر حضوری فن بیان کلیک کنید.

موفق باشید…

خیلی ممنونم به خاطر این مقاله ی عالی مهم ترین بخش ارتباطی ما با دیگران زبان کلامی ماست چون ارتباط برقرار کردن از طریق زبان کلامی بسیار راحت تر از زبان بدن و … است اما با وجود راحت تر بودن اون اگه تکنیک های استفاده کردن صحیح از اون رو بلد نباشیم دقیقا برعکس جواب خواهد داد . تکنیک هایی که گفته شد بسیار عالی بودن و یک تکنیک برای واضح صحبت کردن هم تکنیک خودکار هست که میتونه جذابیت صدای ما رو افزایش بده

وقت بخیر

ممنون از نظر لطفتون

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

مطالب زیبا و مفید بودند. تکنیک با صدای بلند از روی کتاب خوندن برای تمرین، عالی هستش من قبلا انجامش دادم و هنوز هم این کارو ادامه میدم… برای راهکار اخر که خواسته شده از ما، باید بگم که از نظر من این خیلی مهم هستش که موقع صحبت کردن، از مخاطب بهره بگیریم و درخواست طرح سوال داشته باشیم. این کار باعث میشه مخاطب خودش رو ملزم به دقت بیشتر نسبت به ما بدونه؛ و به شرطی که ماهم اطلاعات کاملی داشته باشیم، باپاسخگویی مناسب میتونیم مخاطب رو جذب کنیم، و تاثیر بیشتری داشته باشیم.

وقت بخیر

ممنون از نظر زیبا و فوق العادتون

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

شمرده صحبت کردن _ حسن جویی از مخاطبين _فن بیان صحیح داشتن از عواملی هستند که جذابیت صحبت کردن ما رو افزایش میده ممنون از خانم مرادی واسه مقاله کاربردی شون خدا قوت

وقت بخیر

بله حتما همین طوره. خوشحالیم که مقاله مورد استقبالتون قرار گرفته

موفق باشید

با سلام خدمت شما؛ ممنون از مقاله خیلی خوبتون ، نکات جالبی بود مخصوصا حذف تکیه کلام ها ، البته یکم سخته ترک کردنش اما تکنیک بستن کش دور دست فک کنم تاثیر خیلی خوبی بذاره و ما بتونیم این عادت بد رو ترک کنیم.

به عنوان نکته دهم که فرمودید نظر بدیم : بعضی ها هستن موقع سخنرانی مرتب بین حرفاشون صداشون رو صاف میکنن اینم فک میکنم از جذابیت صحبتشون کم میکنه و راه حلش اینه ک از یه روز قبل سخنرانی غذاهای پرچرب و لبنیات و آب سرد وترشیجات و نوشابه و مواد غذایی کافئین دار و …نخورن و قبل و حین سخنرانی هم میتونن از آب گرم استفاده کنن ( البته کسانی که مرتب برنامه سخنرانی دارن بهتره که کلا اصلاح تغذیه کنن) و بعضی ها هم که مشکل خلط پشت گلو دارن نشونه بالا بودن بلغمشوئ هستش و باید این مشکل رو حل کنند … امیدوارم مواردی ک عرض کردم بدرد دوستان عزیز بخوره…

باتشکر از شما بابت زحماتتون ..

وقتتون بخیر

بله حتما مفید هستش و میتونه کمک کنه…خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

همه مطالب کامل بودن و مفید ولی برای بخش اعتماد به نفس بنظر من حتی اگر ابتدای صحبت یا کارمون از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستیم .‌‌‌.. ۱. ادای افراد بااعتماد به نفس رو در بیاریم و ژست افراد با اعتماد به نفس رو بگیریم تا در گذر زمان ضمیر ناخود اگاه ما باورش بشه ک ادم با اعتماد به نفسی هستیم و ۲. تصویر سازی ذهنی بسیار میتونه کمک کننده باشه.‌‌‌.. و همه این موارد زمانی ارزش پیدا میکنه ک اثراتش رو در محیط بیرونی هم ببینیم یعنی هم اون الگو گرفتن، تبدیل بشه به امضای شخصی و نهادینه بشه در ما و هم اون تصویر سازی، قدرت و حس خوبی به ما بده طوری ک وقتی در موقعیتش قرار گرفتیم کار درست رو انجام بدیم.

وقتتون بخیر

ممنون از این نظر کاملتون

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

با درود فراوان خدمت شما مقاله ی بسیار جذاب و تاثیر گذاری بود به نظر من هم نوع پوشش شخص و بیانش و زبان بدنش برای کمک به یک صحبت موثر بسیار مهم است اما نکته ی دهم مقاله که قرار شد بگوییم از دیدگاه من عیر تمام مواردی که گفته شد برای جذاب بودن یک سخنرانی ایجاد بارش فکری و پرسش و پاسخ و بیان دیدگاه مخاطب و مشارکت و همراهی مخاطب در یک سخنرانی بسیار مهم هست چون ایجاد خستگی در مخاطب نمی کند و مخاطب احساس خوبی پیدا می کند چون فکر می کند آنقدر مهم هست که یک سخنران دیدگاهش را می پرسد و این مسئله باعث یک تعامل بسیار خوب و عالی در یک سخنرانی می شود پاینده باشید

وقتتون بخیر

بله حتما همین طوره

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

سلام با رعایت کردن این نکات من تا حدودی تونستم خوب صحبت کردن را انجام بدم. ولی باز هم نیاز به تمرین دارم.

وقت بخیر

خوشحالیم که در حال برداشتن گام برتر زندگیتون هستید…موفق باشید

مثل همیشه مطالب سایت گام برتر عالی هستند. با تشکر از نویسنده و عوامل سایت خصوصا استاد مصطفایی…

سلام دوست عزیز

ممنون از نظر لطف شما. خوشحالیم که مطالب ما برای شما مفید واقع شده…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

هر آنچه باید از فن بیان بدانید را در این کتاب یاد بگیرید و مثل حرفه ای ها صحبت کنید

محبوب ترین مطالب سخنرانی و فن بیان

بهترین تکنیک های تقویت فن بیان

آموزش سخنرانی به سبک حرفه ای ها

چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم؟

کتاب فن بیان را قورت بده

راه های افزایش هوش کلامی

تکنیک های زبان بدن

فن بیان کودکان

دوره غیر حضوری فن بیان

مدیریت ترس از سخنرانی

بهتری کتاب های فن بیان

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379

صدای خوب برای همه ی مردم اهمیت دارد این موضوع برای افرادی که بنا به اقتضای شغلی شان استفاده کنندگان حرفه ای از صدا می باشند یعنی معلم ها، خوانندگان حرفه ای ،قاریان قرآن ،گویندگان و افرادی از این قبیل اهمیت دوچندان دارد.

همه ی ما در زندگی حداقل با یک نفر مواجه شده ایم که به نظرمان صدای زیبایی دارد؛ از صحبت کردن با او و شنیدن صدایش لذت می بریم و فارغ از آنچه می گوید، تنها به صدایش گوش می دهیم. شما هم با تمرین و صرف کمی وقت می توانید طرز بیان و لحن صدای تان را بهبود ببخشید و صدای زیبایی داشته باشید. این نوشته را بخوانید تا ببینید چگونه می توانیم صدای زیبایی داشته باشیم.

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:


وبلاگ

چگونه لحنی جذاب داشته باشیم

صدای خوب به ما کمک می کند تا بتوانیم از صدای مان بهترین استفاده را ببریم

و به وسیله صدای خوب راحت تر به خواست های خودمان برسیم.

اول بیاییم ببینیم به چی میگن صدای خوب و به چی صدای بد!

صدای خوب صدایی است که رسا باشد،زنگ نداشته باشد،تو دماغی نباشد و بریده بریده صحبت نکنید.

غیر از این هر نوع صدایی داشته باشید یک صدای عادی و نرمال است و نباید نگران خوب صحبت کردن باشیم،

چون با تمرین کردن می توانیم اگر صدای نازک و کلفتی داشته باشیم برطرف کنیم.

یک نکته ی داخل پرانتزی باید به شما دوستان عزیز بگویم،

که اگر فکر می کنید یک صدای عادی دارید ولی می خواهید

مثل مجری های تلویزیون یا رادیو صحبت کنید

باید به شما بگویم که این کار شدنی نیست

ولی با تمرین می شود نزدیک به آن شد که یک صدای عالی برای خودمان داشته باشیم.

اول از همه باید با خودتان شفاف باشید که صدای خوب برای چه هدفی می خواهید؟

خوانندگی، یا اثرگذار؟

پس پاسخ دادن به این سوال شما را با خودتان شفاف می کند.

ما در این مقاله هدف مان این است با استفاده از تمرین های صداسازی به یک صدای خوب

و قابل قبلولی برسیم که به وسیله ی آن بتوانید اعتماد به نفس خودتان را تقویت کنید،

تا مهارت های ارتباطی و کلامی خودتان را در جمع های کوچک و بزرگ بالاتر ببرید.

وقتی می گویم صدای خوب یعنی یک صدای طنین انداز

چطور یک عادت برای خودمان بتوانیم بسازیم که به یک صدای خوب برسیم.

بیشتر بخوانید: تمرینات صدا سازی

تمرین فن بیان و صدا سازی یک ابزاری است که ما باید بتوانیم بعد از اینکه

روی فن بیان مسلط شدیم به صدا سازی که آخرین مرحله از سخنرانی است برسیم.

تمرین فن بیان و صدا سازی به ما کمک می کند که ما صدای خوب و بهتری داشته باشیم و

اعتماد به نفس بالاتری را تجربه کنیم.

این مقاله هم می تواند مفید باشد: صدای خوب داشتن

تمرین فن بیان و صدا سازی نیاز به مهارت دارد.

مثلا نمیشه هم بتوانیم بگوییم من میخواهم صدای خوبی داشته باشم و از طرف دیگر تمرین هم انجام ندهیم.

این مثل این  می ماند که، بگوییم می خواهیم شنا یاد بگیریم ولی از

کنار استخر تکنیکهای آن را یاد می گیرم.

پس دوستان عزیزم اگر می خواهید بهترین استفاده را از این مقاله ببرید

فقط نظاره گر این نباشید که فقط با مطالعه این مقاله فکر کنید تغییر و تحول اتفاق می افتد.

فقط تمرین است که می تواند به شما کمک کند تا صدا و لحن بهتری داشته باشید.

این مقاله هم می تواند مفید باشد: لحن صدای خوب

چگونه لحنی جذاب داشته باشیم

اولین مرحله استفاده از صدای خوب این است که باید تنفس شکمی را تبدیل به دیافراگمی کنید. یعنی شما وقتی می توانید از صدا بهترین استفاده را ببرید که ابتدایی ترین روش تنفس دیافراگمی را به خوب رعایت کنید. برای اینکار باید دراز بکشید، به صورت تصویر زیر، و بعد از طریق بینی شش ها را پر می کنید تا پایینی ترین قسمت شکم بیاد بالا و پر از هوا شود. و بعد با استفاده از دهان آن را خالی می کنید. و باید حواسمان باشد که سینه و شانه ها و عضلات پشت ثابت باشد. 

این مقاله هم می تواند مفید باشد: چطور جذاب صحبت کنیم

در تمرین فن بیان و صدا سازی باید به این نکته واقف باشیم که زمانی که

یک سخنرانی داریم و در همان ابتدای صحبت اگر درخواست آب کردید و یا گلوی شما بیش از

حد خشک شد، بدانید که یک دلیل آن می تواند استرس باشد.

وقتی شما در حالت استرس قرار می گیرید و نفس عمیق می کشید

اگر تمرین بالا که دیافراگمی بود بلد نباشید انجام دهید،

در اینطور مواقع استرس شما کمتر که نمی شود هیچ، بلکه استرس شما تشدید هم می شود.

دلیل آن هم این است وقتی شما از ناحیه شکم نفس می کشید

آدرنالین شما بالاتر می رود و در نتیجه استرس شما هم هنگام نفس عمیق زیادتر می شود. 

این مقاله هم می تواند مفید باشد: مهارت صحبت کردن در جمع

 

برای اینکه صدای شما آن حالت یکنواختی را نداشته باشد، بهترین تمرین مشدد خوانی است:

مثلا می توانید این جمله را به صورت مشدد خواند. پس شروع کنید:

تمرین کردن را فراموش نکنید

اگر مطمئن نیستید که مشدد خوانی که می کنید درست است یا نه،

حتما فایل صوتی را یک بار گوش کنید

و طبق من که انجام دادم شما هم تمرین را هر روز روزی 5 دقیقه انجام دهید و

بعد نتیجه آن را بین اطرافیان خودتان ببینید که چقدر صدای شما طنین انداز خواهد شد. 

تمرین بعدی هم برای قدرت و وضوح شما بسیار مهم است که من به آن می گویم تمرین خودکار . 

این مقاله هم می تواند مفید باشد: جطور قدرت بیان خوبی داشته باشیم؟

یک خودکار به صورت افقی بین دهان خودتان بزارید و این جمله را تکرار کنید ( جمله فایل صوتی)

من در کلاس فن بیان و سخنرانی هستم. آقای پاک نژاد ما را سر کار نگذاشته است.

این تمرینات باعث می شود که شما یک صدای عالی برای صحبت کردن داشته باشید،

و دیگران شما را فردی با اعتماد به نفس بالا می بینند.

بعد از انجام صحیح تنفس دیافراگمی نوبت به لحن صدا می باشد.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از خودتان سوال کنید که چه نوع لحنی دارید؟

خشن است یا خیلی مهربان و … با ضبط کردن صدای خودتان خیلی راحت متوحه می شوید که

چه نوع لحنی دارید.

سعی کنید وقتی داخل یک موقعیت حساس هستید مثل جلسات،

صحبت با یک دوست و همکار یا همچنین صحبت با خانواده و همسر خودن،این کار را انجام دهید

و بعد با خودتان روراست باشید و صدای خودتان را تحلیل کنید.

مثلا اگر صدای شما زیر و نازک است چه تمریناتی باید انجام دهید و

اگر صدای بیش از حد کلفتی دارید چه کارهایی باید انجام داد تا به صدای طنین انداز برسید.

اگر لحن صدای شما خشن است باید یاد بگیرید چطور با احترام بیشتر با

طرف مقابلتان صحبت کنید تا ده برابر همان احترام به شما بازگردد.

چون وقتی اصولی ودرست ( با احترام و محکم) صحبت می کنید،

می توانید به واسطه ی آن ارتباطات بهتری بگیرید. دقیقا اتفاقی که برای خودم افتاد:

چند وقت پیش برای انجام کارهای اداری به اداره ی دولتی وارد شدم،

و برای گرفتن فرم به بخش مربوطه مراجعه کردم.

وقتی خودم را معرفی کردم یک مرتبه عصبانیت در چهره اش شکل گرفت و شروع کرد به گارد گرفتن

انگار که صدای من را نمی شنود و خودش را مشغول کارهای دیگر کرد.

یعنی من هر صحبتی که می کردم بیشتر گارد می گرفت و سنگ انداز می کرد.

من هم تعجب و گیج شده بودم که چرا با من چنین رفتاری می کند!

بعد از اینکه با سردی جواب می داد در صحبت هایش متوجه شدم که چند روز قبل

داداشم مراجعه کرده بود به این اداره و با بخش مربوطه با تندی و دستوری صحبت کرده بود

و می خواست تلافی آن روز را سر من در بیاورد که

البته یکم هم موفق شده بود.

خلاصه وقتی که متوجه کل داستان شدم از طرف داداشم عذرخواهی کردم به دلیل اتفاقی که افتاده بود.

وقتی دید که از داداشم طرفداری نمی کنم یکم ملایم شد

و من محترمانه و قاطعانه توضیح دادم که برادر من لحن درستی به کار نبرده است.

و من صمیمانه از طرف داداشم عذر خواهی می کنم. و بعد از آن خندید و من را راهنمایی کرد

و تمام کارهای یک هفته ای من را در همان روز انجام داد و فرم را تکمیل کرد.

و الان که دارم این مقاله را می نویسم تقریبا شش ماه از آن موضوع گذشته است

و من با همان آدم عصبانی و گارد گرفته چنان رفاقتی داریم که هر هفته یک بار همدیگر را می بینیم

و جزء صمیمی ترین دوستان من شده است.

فقط با یک لحن درست و محترمانه توانستم این ارتباط را بسازم.

پس اگر لحن کلام مناسب و خوبی داشته باشیم، می توانیم شانس خودمان را در ارتباطات بالاتر ببریم.

بیشتر بخوانید: لحن صحبت 

برای یک صدای خوب، خود صدا به تنهایی کامل نیست.

مثل یک غدای خوشمزه که خودش به تنهایی خوشمزه و کامل نیست و باید ادویه به آن اضافه کنید

تا یک غدای لذیذی درست کنید.

برای یک صدای خوب هم به همین شکل است.

شما برای یک صدای خوب،باید از کلمات مناسب استفاده کنید.

که من به آن می گویم چاشنی.

برای اینکه بتوانید از یک سری کلمات مناسب استفاده کنید، پیشنهاد می کنم

کلمات با کلاس و لاکچری را مطالعه کنید تا با یک سری از مثال ها آشنا شوید.

بنابراین نوع تاثیر صدای خوب در کلماتی است که از آن استفاده می کنید.

از کلماتی استفاده کنید که ساده و آشنا و به سادگی قابل فهم باشد.

به عنوان مثال به جای جمله ی «چه کمکی از من ساخته است» می توانید بگویید:

«چه خدمتی از من ساخته است».

یا به جای جمله ی «در راه مجاهدت در راه احداث جامعه ای جهان شمول هستیم»

می توانیم بگوییم:

«ما می کوشیم جامعه ای بسازیم که هیچ کس در آن فراموش نخواهد شد».

اگر از کلمه ی بلند و مشکل استفاده کنیم،مخاطبان تا به معنی و مفهوم آن پی ببرند،

ده کلمه بعدی را از دست خواهند داد. از کلمات ساده استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید شما برای گوش می نویسید نه برای چشم!!

مارک تواین در این رابطه جمله ی زیبایی دارد:

با تلاشی سخت و صادقانه، تمام کلمات بلند و بزرگ را از دایره لغات خودم حذف کرده ام. هیچ وقت به جای کلمه ی ساده ی «شهر» نمی گویم «کلان شهر». هیچ وقت نمی گویم «نیروی پلیس» چون کلمه ی «پاسبان» برایم همانقدر اررزش دارد.

هنگام صحبت کردن یا نوشتن در انتخاب کلمات، به خاطر داشته باشید که

کلمات کوچک اغلب قوی و کلمات بلند اغلب ضعیف هستند.

وینستون چرچیل،سیاستمدار و سخنران فصیح و توانا،اغلب از کلمات یک سیلابی استفاده می کرد:

«ابزار کار را بدهید،ما کار را تمام خواهیم کرد».

از کلمات و اصلاحاتی استفاده کنید که به آسانی قابل تجسم و تصورند،و به چیزهایی آشنا قابل ربط باشند.

اگر کسی درباره ی چیزی که حدود 1600 متر مربع مساحت دارد،صحبت کند،

آیا می توانید بزرگی آن را تصور کنید؟ آیا به اندازه ی اتاق پذایرایی شما است؟

آیا به اندازه ی لابی هتل استقلال است؟

اگر گوینده به جای آن می گفت:

که مساحت مورد نظر،به اندازه ی یک زمین فوتبال است، شما بلافاصله می توانسیتد تصور کنید که

اندازه ی آن چقدر است.

بدون آنکه توضیح یا مثالی بیاورید،مخاطبان ده کلمه یا بیشتر از آن از دست می دهند

تا حساب کنند 1600 متر مربع چه اندازه است.

اگر از کلماتی استفاده کنید که در ذهن مخاطبان تصویر ایجاد کند،

درک و تعقیب مطالب سخنرانی تان آسان تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چطور با دیگران صحبت کنیم؟

به یک مثال دیگر توجه کنید! به عبارت«یک در یک میلیارد» توجه کنید!

مقدار کمی به نظر می رسد،اما چقدر کم؟

اگر کسی بگوید که آن برابر است با یک قطره ی آب در یک وان پر از آب،

شما به راحتی می توانید در ذهن تان مجسم کنید.

به جای ضمیر من در صحبت کردن و صدای خوب بیشتر سعی کنید ضمایر ما و

شما به کار ببرید،ولی مراقب شماهای سخنرانی تان باشید.

گاهی اوقات باید آن ها تبدیل به ما شوند.

به عنوان مثال،

در جمله ی «وقتی که نگران هستید،به مشکلات تان فکر کنید»

چنین به نظر می رسد که شما در حال موعظه و انتفاد هستید.

اگر از ضمیر «ما» استفاده کنید و بگویید:

«وقتی ما نگران هستیم، به مشکلات مان فکر می کنیم».

با مخاطبانتان احساس همدردی کرده اید.

و هیچ نوع احساس برتری یا حقارت در آن ها ایجاد نکرده اید.

شاید برای شما سوال باشد که آیا برای صدای خوب ما نیاز به زبان بدن داریم؟

بله! برای اینکه بتوانیم از تمام توانمان در ارتباطات و صدای خوب استفاده کنیم نیاز به یک زبان بدن خوب داریم.

منظور ما از زبان بدن مثل سیاسیون نیست که تمام حرکات را دقیق انجام دهیم که تفسیر شویم.

ما می خواهیم با زبان بدن کاری کنیم تا توجه مخاطبان را به خودمان جلب کنیم

و بهتر منظور خودمان را برسانیم و نقش یک کمک کننده برای ارتباط بهتر را داشته باشیم

چون 55% تمام ارتباطی که می خواهیم شکل دهیم، از طریق زبان بدن ما می باشد.

لحن صدا 38% و فقط واژه ها 7% قدرتمند هستند.

پس حالا اهمیت زبان بدن را متوجه شدید و از این به بعد باید سعی کنید که

از زبان بدن تان برای ارتباط بهتر استفاده کنید.

فرض کنید وارد یک فروشگاهی می شوید فروشنده روی یک صندلی نشسته و

گوشی دستشه داره باهاش بازی میکنه چیزی که امروزه زیاد در فروشگاه ها مشاهده می کنیم.

شما میرین تو و سلام میکنین فروشنده بدون اینکه سرشو از روی گوشی بلند کنه جواب سلام شما رو میده.

به نظر شما اون با ارتباط غیر کلامیش الان داره به ما چی میگه؟

لطفا مزاحم نشین و این ورشکستگی فروشگاها به همین دلیلیه که میگه مزاحم نشین.

درصورتیکه کسی که آداب معاشرت خوبی داره به محض ورود مشتری گوشیشو میزاه کنار

و به استقبال مخاطب میره.

وتابلویی را بهش نشون میده که روی اون بزرگ نوشته خوش آمدید.

خب یک بخش اصلی در ارتباط با مهارت غیر کلامی هست که ما بهش میگیم زبان بدن

یکی از اشتباهات رایج کشور ما اینه که کلا ارتباط غیر کلامی رو بهش میگیم ربان بدن یا بادی لنگویج.

زبان بدن یک بخشی از مهارت های غیر کلامیه.

ارتباط غیر کلامی تقریبا میشه گفت یکی از با اعتماد ترین ارتباطا هستش.

چرا که ما معتقدیم در زبان کلام ما می توانیم محتوا را یک جور دیگه ارائه بدیم و

می توانیم راست نگیم در صورتیکه در ارتباط غیر کلامی ما میگیم که این نوع ارتباطا کمتر میوفته.

میگیم هنوز دهانتو باز نکردی بدنت میگه که تو کی هستی.

تو 70 درصد موارد بدون اینکه لب از لب باز کنیم و کلمه ای رو به زبون بیاریم

مخاطب تقریبا ما رو آنالیز میکنه.

از روی نگاه ما از روی استفاده از حرکات دستمون و حالت هایی که به بدنمون میدیم.

یادمون باشه بدن انسان یک ایستگاه رادیویی 24 ساعته هستش.

تو دانشگاه پنسیوانیا اومدن یک تحقیقی را ارائه دادن،

علائمی که بین دو فرد ردو بدل شد رو اومدن اندازه گیری کردن.

فکر میکنید در ثانیه بین دونفر،فقط بین دونفر چقدر علامت ردو بدل میشه؟

تقریبا در هر ثانیه 10 هزار واحد اطلاعاتی بین دو نفر که بهم میرسن،اندازه گیری شده.

10 هزار واحد اطلاعاتی.

یعنی محاسبه کردن، اگر بخوان ارتباط غیر کلامی یک ساعت دو نفر را اندازه گیری کنند،

دسته بندی کنند واحدهای اطلاعاتیشونو نیمی از جمعیت امریکا برای تمام عمر باید زحمت بکشن تا

اون رو دسته بندی کنند.

پس ببینید وقتی میگیم ارتباط غیر کلامی با چه فرایندی مواجه هستیم و چقدر پیچیده است.

معمولا توی کشور ما رسم است وقتی میگن ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن میان حرکاتو نشون میدن .

دستو اینطوری تکون بده پا رو اینطوری تکون بده سرشو کج کرد یعنی این

سرشو خاروند یعنی این و از اینجور صحبت ها.

من می خواهم سه چهارتا از ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن رو در حوزه ی آداب معاشرت بگم

که دست بر قضا نابود کننده ی یک شروع و مذاکره است.

یعنی اساسا اگر شما اون کارو انجام بدین، ارتباطات های خودتان را کاملا از بین بردین.

بخش اول روی برگردوندنه.

دونفر دارن باهم صحبت میکنن یک سوالی پیش میاد نفر سومی به جمع اضافه میشه.

مخاطب شما شروع به پاسخ میکنه شما برمیگردین به طرف بعدی نگاه می کنید بدون اینکه اونو نگه دارید.

این اتفاق تقریبا برای همه ما افتاده .

حس و حالی که اون لحظه هر کدام از شما که داشتین دقیقا حس و حالیه که خودمون انجامش بدیم

مخاطب ما داره.

یعنی احساس می کنیم داره به ما توهین میشه.

و اینو کاملا بی ادبانه می بینیم.

  پس روی این دقت کنیم حتی اگر مجبور شدید از یکی روی برگردونید حتما ازش اجازه بگیرید

یک چند ثاینه ای نگهش میداری برمیگردی کارو انجام میدید دوباره بر می گردید.

 

وقتی شما نتوانید تماس چشمی خوبی برقرار کنید،حضار و مخاطبان خیلی راحت متوجه می شوند

و پیام شما اینطور تفسیر می شود که از اعتماد به نفس قابل قبولی برخوردار نیست

و بر نفوذ کلام شما کمترین اثر گذاری را خواهد داشت.

یادم میاد اولین سخنرانی که انجام دادم، این اتفاق برای خودم افتاد.

تقریبا 70 نفر شرکت کننده داشتم وقتی برای اولین بار روبروی آن ها قرار گرفتم،

استرس زیادی داشتم و باعث شده بود به جای نگاه کردن به مخاطبان، نگاه من به سقف کلاس بود.

با اینکه کاملا مسلط بودم به سخنرانی خودم، ولی بعد از کلاس چند نفر به من گفتند

که ارتباط خوبی نتوانستیم با شما و کلاس بگیریم.

احساس کردیم که جملات را حفظ کرده بودید تا اینجا اشتباه نکنید.

وقتی فیلم کلاس را نگاه کردم متوجه شدم که حق کاملا با این دو نفر بود،

چون اصلا ارتباط چشمی خوب نتوانسته بودم برقرار کنم.

فقط یک تماس چشمی نا مناسب تمام صحبت های شما را بی اثر می کند

و طرف مقابل به صحبت های شما توجه ای نمی کند.

برای اینکه بتوانید یک تماس چشمی خوبی داشته باشید،

سعی کنید از روزنامه یا مجلات تصاویری که عکس چهره هستند را در بیاورید

و به دیوار اتاقتان بچسبانید و روبروی خودتان قرار دهید

و سعی کنید برای این تصاویر سخنرانی کنید و به چشم های آن ها نگاه کنید

انگار که آن ها در آنجا حضور دارند و صحبت های شما را می شنوند.

وقتی ارتباط چشمی خوبی بتوانید بگیرید اعتماد به نفس شما در صحبت کردن به

طرز چشم گیری افزایش پیدا می کند و صدای شما رساتر و بهتر خواهد شد.

همه ی ما در زندگی مورد قضاوت قرار گرفتیم

و خواهیم گرفت مهم این است که چطور از قضاوت سر بلند بیرون بیاییم.

مخصوصا وقتی صحبت از صدای خوب می شود.

دوستان اگر از حوزه ی امن خودتان بیرون نیایید، مطمئن باشید تا آخر عمرتان مورد قضاوت قرار می گیرید

و بدانید که حالت پیش فرض قضاوت ها همه منفی هستند. مگر اینکه خلاف این امر را ثابت کنید.

1 کاری را از این بعد انجام دهید که قبلا تا مرحله ی اجرا قدم بر می داشتید،

ولی یک مرتبه یک ترسی و یک دلیلی باعث می شد، شما عقب نشینی کنید.

2 خودتان را بندازید وسط کاری که ترس و دلهره دارید.

البته برای صدای خوب قطعا این کار را انجام دهید و یک دلیلی به خودتان بدهید.

مثلا من 10 سال پیش شاید داخل جمع قرار می گرفتم، وحشت می کردم.

و جرئت هیچ نوع اظهار نظری نداشتم.

به خاطر ترسی که داشتم موقعیت های زیادی را از دست دادم.

پس شما هم اگر مثل من ترس از صحبت کردن در جمع را دارید،

از همین الان شروع کنید آهسته آهسته به صحبت کردن و نظر دادن.

3 افزایش دایره لغات

اگر احساس می کنید حرفی برای گفتن ندارید، سعی کنید دایره لغات خودتان را روزانه افزایش دهید.

اگر شما هر روز 5 ریشه کلمه را یاد بگیرید

به شما قول می دهم بعد از یک ماه به چنان اعتماد به نفسی برسید که

خودتان هم تعجب کنید.

پس همین الان که این مطلب را خواندید خیلی زود شروع کنید به اقدام.

و یک قدم کوچک برای خودتان بردارید. کاری که من خودم انجام دادم و نتیجه فوق العاده ای گرفتم.

مرسی که به مقاله صدای خوب توجه کردید. 

 

من فرشید پاک نژاد مربی و کوچینگ مهارت های ارتباطی فن بیان و سخنرانی هستم. 

خوشحال می شوم که نظرات شما دوستان عزیز را در کادر پایین داشته باشم 

پیروز موفق، و همواره بهترین خودتان باشید.

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

از شنبه تا چهارشنبه ساعت 9-18

تلفن تماس : 09123794668

آدرس ایمیل : Farshid.paknejad@hotmail.com


s9Downloads-icon


f6Downloads-icon


10Downloads-icon


iDownloads-icon


tDownloads-icon


4Downloads-icon


b8vDownloads-icon


g4Downloads-icon


t5Downloads-icon


idaDownloads-icon


cDownloads-icon


btxDownloads-icon


gDownloads-icon


lDownloads-icon


3Downloads-icon


fiDownloads-icon


nqDownloads-icon


9uDownloads-icon


6Downloads-icon


7fDownloads-icon


aedDownloads-icon


u4Downloads-icon


44iDownloads-icon


elDownloads-icon


lbmDownloads-icon


jzzDownloads-icon


yxDownloads-icon


iDownloads-icon


fydDownloads-icon


e2Downloads-icon


elDownloads-icon


eDownloads-icon


https://paknezhad.com/wp-content/uploads/2019/03/seminar-sedasazi-paknejad.mp3Downloads-icon

جذابیت_چطور جذاب صحبت کنیم؟

در این مقاله منظورمان از جذاب صحبت کردن این است که بتوانیم تاثیر مثبت روی مخاطب بگذاریم و حال مخاطب را بهتر کنیم تا به ما توجه کند و در مرحله بعد به ما اطمینان کند.اگر ما در هر جایگاه اجتماعی و شغلی که هستیم بتوانیم بیان گیرا و جذاب داشته باشیم و اعتماد و حس خوب مخاطب را بدست بیاوریم می توانیم به درجات بالاتر از هر لحاظ دست پیدا کنیم و در عین حال دایره دوستانمان را بزرگتر کنیم.

اگر می خواهیم صحبت ما روی دیگران تاثیر بگذارد یکی از مهمترین عوامل این است که به خواسته های مخاطبمان توجه کنیم و از ترفندهای مختلف متوجه شویم که چه مطالبی و چه نوع صحبت کردنی در دنیای مطلوب طرف مقابل است.اگر به موضوعی که مورد علاقه خودمان است صحبت کنیم، ذهن ناخودآگاه مخاطب این برداشت را می کند که ما داریم برای خودمان صحبت می کنیم و ربطی به او ندارد. درنتیجه توجهی به گفته های ما نمی کند.اگر این موضوع را در روابط در نظر نگیریم قطعا برای ارتباطاتمان یک شکست بزرگ محصوب می شود.

 

یکی از اصول مهم در صحبت کردن این است که از لحاظ سرعت تعادل را حفظ کنیم.اگر ما با سرعت زیادی صحبت کنیم مخاطب نتواند مطالب ما را در ذهن پردازش کند، خیلی زود خسته شده و از بحث جا می ماند و دیگر به صحبت های ما توجهی نمی کند.در نقطه مقابل اگر ما با سرعت پایین صحبت کنیم ذهن مخاطب خسته شده و باز هم توجه مخاطب را از دست می دهیم.

چگونه لحنی جذاب داشته باشیم

یشنهاد می کنم حتماً مقاله آموزش سخنرانی را مطالعه بفرمائید

همه ما می دانیم که انتقاد تقریبا برای هیچکس خوشایند نیست. مخصوصا اگر به شیوه نادرست انجام شود. اگر می خواهیم صحبت ما برای دیگران جذابیت داشته باشد، باید تا حد امکان از انتقاد دوری کنیم و اگر هم انتقادی داریم از راه درست و طوری که به کسی بر نخورد، مثلا قبل از بیان انتقاد چند مورد از خوبیهای فرد را بگوییم، این کار را انجام دهیم.

 

همه ما این تجربه را داشته ایم که افراد یا سخنرانانی علیرغم مطالب مفیدی که بیان می کنند به دلیل صدای زننده یا خسته کننده ای که دارند، نتوانسته اند به خوبی روی دیگران تاثیر بگذارند.اگر می خواهیم کلام ما روی دیگران اثر بخش باشد باید روی صدای خودمان کار کنیم و از صحبت کردن با صدای یکنواخت، صدای زنگی یا صدای تو دماغی دوری کنیم تا بتوانیم بیشترین توجه مخاطب را به خودمان جلب کنیم.

مخاطب ما چه یک نفر باشد یا هزاران نفر تنها زمانی با تمام وجود به ما توجه می کنند که بتوانیم با بیانی رسا و بر پایه اصول فن بیان مطلب خودمان را ارائه کنیم .در غیر اینصورت فن بیان ضعیف می تواند از مهمترین عوامل طرد شدن مخاطب از ما باشد.

ما از کودکی به داستان علاقه مند بوده ایم.اگر توجه کنید می بینید که هر زمان که در هر جمعی داستانی توسط کسی تعریف می شود بیشترین سطح توجه حضار به سمت اوست و کارکرد ذهن ما به این صورت است که مشتاقانه داستان را پیگیری می کند.پس تا جایی که می توانید در صحبتهایتان از داستانهای جذاب استفاده کنید.استفاده از طنزیکی دیگر از عواملی که علاوه بر داستان ذهن انسان مشتاقانه منتظر شنیدن آن است بحث طنز است.از طنز می توان به عنوان تیغ دولبه یاد کرد چون اگر درست استفاده شود می تواند بهترین نتیجه ممکن را به شما بدهد و اگر باعث ناراحتی کسی شود نتیجه به کل برعکس می شود.سعی کنید بسته به جمعی که در آن قرار دارید از لحاظ سنی، تحصیلی، جنسیت و سطح فرهنگ و موارد دیگر طنزهای مناسب همان جمع را به کار ببرید تا به بهتری نتیجه ممکن برسید.

 

حتما در اطراف شما افرادی هستند از نظر اکثریت فردی جذاب و کاریزماتیک شناخته می شوند.این افراد رو پیدا کنید و در رفتار ، گفتار، نوع برخورد با دیگران، لحن گفتاری، زبان بدن، نوع ادبیات و طنزهایی که به کار می برند، دقت کنید و سعی کنید رفتارهایی از آنها که به نظرتان معقول می آید را یاد بگیرید و آنقدر تکرار کنید که جزئی از عادات شما شود و شما هم به شخصیت اینچنینی تبدیل شوید.

یکی از خسته کننده ترین موارد در صحبت کردن و سخنرانی، طول دادن بی مورد بحث است.اگر چنین بازخوردی از دیگران دریافت کرده اید، حتما متن صحبت خود را یادداشت کنید یا صدای خود را ضبط کنیدو تا جایی که می توانید بحث را خلاصه تر کنید تا باعث فرسودگی در شنونده نشود.

بدن انسان برای نشستن ثابت و بی حرکت ماندن ساخته نشده و گر تا مدتی ثابت و بی حرکت بماند دیگر مغز به درستی کار نمی کند و آن بهره وری که باید، را ندارد. در نتیجه دیگر صحبت ما برای مخاطبان جذابیتی ندارد.پس سعی کنید هر زمان احساس کردید مخاطبین شما در سخنرانی چهره خسته ای دارند، یک کار عملی در نظر بگیرید و آنها را از جایشان بلند کنید تا سطح توجه آنها به حالت اول برگردد.

طی تحقیقات به عمل آمده جذاب ترین واژه برای هر فرد نام اوست.پس به این مسئله می توان به دید یک فرصت طلایی در ارتباطات نگاه کرد.تا می توانید نام افرادی که با آنها در ارتباط هستید را در معاشرت با آنها بگویید تا بتوانید به دنیای مطلوبشان وارد شوید.پیشنهاد می کنم اگر نام افراد در ذهن شما نمی ماند فورا نامشان را در جایی مثل موبایل یا یک برگه یادداشت کنید تا بتوانید از این برگ برنده در ارتباطات نهاید استفاده را ببرید.این بحث خصوصا در ارتباط با مشتریان می تواند بسیار کارساز و تاثیر گذار باشد.

زمانی که از انسان تعریف و تمجید به عمل می آید نا خودآگاه ماده ای در ذهن او ترشح می شود که به شما و صحبت شما علاقه مند می شود و در دنیای مطلوب او جای خوبی برای خود باز می کنید.پس تا می توانید روی نکات مثبت دیگران تمرکز کنید و نکات مثبت آنها را پیدا کرده و در هر فرصتی به آنها بگویید تا معجزه در روابط را به صورت واقعی حس کنید.در تعریف از دیگران سعی کنید این تعریف واقعی باشد و یا به واقعیت نزدیک باشد وگرنه می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

می توانیم با حرکات دلنشین مثل در آغوش کشیدن کودکان یا کسانی که مجاز به این کار هستیم به شدت در قلب آنها جا باز کنیم.یا با خرید یک شاخه گل یا یک هدیه افراد را تحت تاثیر قرار بدهیم.البته برای این موارد باید در نظر داشته باشیم که فرد از کدام کانال احساسی لذت می برد. اگر دیداری است هدیه و اگر لمسی است در آغوش کشیدن و یا اگر شنیداری است یک تعریف و تمجید به جا می تواند او را شیفته شما کند.

یکی از گیرا ترین و مهمترین اصل برای اینکه جذاب باشیم این است که واژه ها را با لحن زیبا بیان کنیم .برای همه ما اتفاق افتاده که یک واژه ثابت مثل بله، بفرماییدو … یا حتی تشکر ها را با لحن های مختلف شنیده ایم و برداشتهای کاملا متضاد داشته ایم.یک راهکار برای اینکه لحن گفتار خودمان را مورد بررسی قرار دهیم این است که صدای خودمان را ضبط کنیم و بعد خودمان را جای مخاطب بگذاریم و ببینیم چه برداشتی از این کلمات داریم. و اگر لحن ما نامناسب است برای تغعیر دادن آن بکوشیم.

 

و اما رسیدیم به اصل اساسی و جدا ناشدنی جذابیت یعنی لبخند.همه ما می دانیم یک لبخند کوچک می تواند به اندازه هزاران کلمه بر روی دیگران تاثیر بگذارد.اما اکثر افراد از این جادوی ارتباطات استفاده نمی کنند و یا کم استفاده می کنند.در اینجا می خواهم یک راهکار ساده اما کاملا کاربردی که شرکت هواپیمایی مالزی هر روز صبح به مدت ۵ دقیقه برای کارمندانش اجرا می کند را برای اینکه چهره شما جذاب به نظر برسد به شما پیشنهاد کنم.در این تمرین یک خودکار را به صورت افقی در بین دندانهایتان قرار دهید و تا جایی که مقداری به دو طرف لبهایتان فشار بیاورد، به سمت داخل فشار دهید.این تمرین باعث می شود عضلات صورت شما در حالت خنده تقویت شده و اینچنین حالتی به خودش بگیرد و چهره شما خیلی جذابتر به نظر برسد.

در هر مکانی که می خواهید حاضر شوید از قبل مکالمات احتمالی را حدث بزنید و با صدای بلند بگویید و صدای خودتان را ضبط کنید و بعد به صدای خودتان گوش کنید و تحلیل کنید. ببینید از چه واژگانی استفاده می کردید بهتر بود و یا با چه لحنی می گفتید تاثیر بیشتری داشت.

یکی از تمرینهایی که می توانیم انجام دهیم تا جذاب تر به نظر برسیم این است که قبل از اینکه در جمعی حاضر شویم، در ذهنمان تصویر آن جمع را با کل جزئیات ببینیم و فکر کنیم که چه کارهایی می توانیم انجام دهیم تا از دید دیگران جذاب تر به نظر برسیم.البته باید در وحله اول ارزشهای خودمان را در نظر بگیریم و اگر کاری انجام می دهیم باید نه به خودمان و نه به دیگران هیچگونه آسیبی نرساند.

طریقه نشستن وایستادن ما می تواند در ذهن مخاطب این تصویر را تشکیل دهد که ما با اعتماد به نفس هستیم یا استرس داریم، مغرور هستیم یا وارسته و ….گوش دادن موثر و سکوت زمان صحبت طرف مقابلتنها زمانی مخاطب از هم صحبتی با ما لذت می برد که کاملا به صحبت های او گوش داده باشیم و ذهنش از هر گونه موارد منفی خالی شده باشد و در این صورت است که می توانیم صحبت گیرا و تاثیر گذاری با او داشته باشیم.گسترش دایره واژگان و جایگزینی واژگان مثبت با منفی هاتا می توانید از افراد مختلف لغت ها با بار مثبت یاد بگیرید و آنها را در مکالمات روزمره خودتان استفاده کنید و به مرور زمان آنها را با لغاتی که بار منفی دارند جایگزین کنید.

مخاطب شما اگر از شما کلمات به اصطلاح قلمبه سلمبه بشنود و معنی آن را متوجه نشود نه تنها تاثیر مثبتی روی او نخواهد داشت بلکه باعث می شود ذهن ناخود آگاه او شما را با یک عنوان غیر جذاب بشناسد و حس خوبی به شما نداشته باشد.پس تا می توانید از کلمات و جملات قابل فهم بسته به میزان درک مخاطب استفاده کنید تا ارتباط زیبایی شکل بگیرد.

در هر جمعی که می خواهید حاضر شوید با استفاده از تصویر سازی ذهنی خودتان را در آن موقعیت ببینید و چند موضوع، داستان، طنز و یا هر مطلبی متناسب با آن جمع آماده کنید و در آنجا ارائه کنید تا به فردی با نشاط و دوست داشتی تبدیل شوید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

وبسایت

آدرس: تهران. میدان ونک.خیابان ملاصدرا.

خیابان خوارزمی.

مجتمع ملاصدرا بلوک 3

تماس: 09221945300

لطفا برای مراجعه حضوری حتما از قبل هماهنگ کنید.

چگونه لحنی جذاب داشته باشیم
چگونه لحنی جذاب داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *