چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

 
helpkade
چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم
چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

 

1) اگر همسر شما در حال تغییر روش زندگی مانند ترک سیگار و… و آماده شدن برای بارداری است از او حمایت کنید. اگر شما نیز چنین عادتی دارید شروع به ترک آن کنید.

 

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

۲) مدام همسرتان را در آغوش بگیرید. بسیاری از زنان طی این دوره خاص از زندگی از در آغوش گرفته شدن لذت می برند.

 

۳) هر از چند گاهی، بدون دلیل خاصی برایش گل بخرید.

 

۴) عادت کنید که هر از چند گاهی کتاب بارداری مورد علاقه خود را باز کنید و با همسرتان به مطالعه آن بپردازید.

 

۵) بدون آنکه از شما درخواست شود، کارهای منزل مانند گردگیری و نظافت را انجام دهید.

 

۶) اگر همسرتان از حالت تهوع و استفراغ رنج می برد، سعی کنید غذای موردعلاقه اش را فراهم کنید.

 

۷) برای همسر و فرزند در راه تان هدیه بخرید.

 

۸) ترجیحا سعی کنید در این مدت حیوانی در خانه نگه ندارید.

 

۹) همسر خود را برای ویزیت دوره ای نزد پزشک زنان همراهی کنید و سعی کنید اطلاعات مهمی را که پزشک بر آن تاکید می کند به خاطر بسپارید.

 

۱۰) سوالات خود و همسرتان (مانند آمیزش جنسی در دوران بارداری) را از پزشک همسرتان بپرسید.

 

۱۱) به یاد داشته باشید که باوجود تمام مشکل های بارداری مانند تهوع، سردرد و افزایش وزن همسرتان، بارداری یک معجزه است. سعی کنید با کمال آرامش از این دوران لذت ببرید و بعدا با مرور خاطرات گذشته به سختی های پدر و مادر شدن نگاهی بیندازید.

 

۱۲) در مورد میزان و نوع فعالیت های بدنی همسر باردارتان مانند پیاده روی، کارهای خارج و داخل منزل، با پزشک مشورت کنید.

 

۱۳) اگر مجبورید چند ساعتی را از همسرتان دور باشید، حتما با او تماس تلفنی برقرار کنید و به او بگویید که به او و فرزند در راهش فکر می کنید.

 

۱۴) اگر در مورد سلامتی همسر و فرزند نقش تان به عنوان یک پدر خوب یا آینده فرزندتان احساس نگرانی می کنید، آن را با همسرتان در میان بگذارید. بدانید این افکار شما نه تنها باعث ناراحتی او نمی شود بلکه می فهمد که در این تغییر بزرگ زندگی و نحوه برخورد با آن تنها نیست.

 

۱۵) اگر همسرتان دوست دارد، برای کاهش تنش های روحی و بدنی، سر، پشت و پاهای او را ماساژ دهید.

 

۱۶) تلاش کنید کارهای شخصی همسرتان مانند آویزان کردن لباس های شسته شده، کارهای بانکی و مرتب کردن وسایل شخصی او را انجام دهید.

 

۱۷) سعی کنید برنامه کاری خود را طوری تنظیم کنید که همراه همسرتان برای انجام سونوگرافی بروید.

 

۱۸) در حوالی زایمان مرتبا به همسرتان بگویید که چقدر او و زندگی کردن با او را دوست دارید و بی صبرانه تولد فرزندتان را انتظار می کشید.

منبع:روزنامه سلامت

بارداری و زایمان راحت با…

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!

پرفروش ترین پکیج‌های جنسی رو از اینجابخر


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


شیک ترین انگشتر های نقره رو از اینجا بخر


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

هدیه دادن بدون مناسبت نقش قابل توجهی در پیدایش و تقویت علاقه در زندگی مشترک دارد

 

 

هدیه دادن و هدیه گرفتن از کارهای جالبی است که در تمام دنیا به مناسبت های مختلف انجام می شود و از هر جنس، رنگ و سن که باشید، این کار ارتباطات عمیق تر و بهتری بین شما و دهنده یا گیرنده هدیه ایجاد می کند.

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

 

هدیه دادن به صورت غیررسمی و بدون مناسبت نقش قابل توجهی در پیدایش و تقویت علاقه در زندگی مشترک دارد.

دکتر صفایی ، روان‌شناس:هدیه دادن و هدیه گرفتن می‌تواند سوءتفاهم را از بین ببرد و دعواهای زناشویی را خاتمه بخشد.هدیه دادن بدون مناسبت عمل با ارزشی است، در برخی موارد زوج‌ها با هدیه‌دادن آن هم بی‌دلیل به یکدیگر، می‌توانند طرف مقابلشان را غافلگیر کنند و تأثیر بسیار خوبی بر روح و روان وی برجای بگذارند.خوشحال شدن با دریافت هدیه در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود، با توجه به این که مردان بیشتر نقش حمایت‌کنندگی را در زندگی زناشویی ایفا می‌کنند، بیشتر از زنان هم برای دادن هدیه علاقه نشان می‌دهند.ارزش هدیه بیشتر معنوی است تا مادی و جنسیت آن نباید مورد توجه قرار گیرد،در صورتی که یک هدیه ناقابل همراه با عشق و محبت در بین زوجین رد و بدل شود، ارزش دوچندانی پیدا می‌کند و ابراز رضایت را خصوصاً در خانم‌ها به وجودمی‌آورد.

 

هدیه دادن گل، یكی از قدیمی ترین زبان ها برای بیان عشق است

 

هدیه دادن گل، یكی از قدیمی ترین زبان ها برای بیان عشق است. که متأسفانه انسان ها خود را از چنین هدیه با ارزشی كه قیمت چندانی هم ندارد محروم می كنند و گل دادن را تنها محدود به روز تولد یا عیادت از بیمار می کنند. شما می توانید با هدیه دادن ، زندگی و محل سكونت تان را سرشار از امواج مهر و محبت كنید. به ارزان بودن هدیه ای كه می خواهید بدهید فكر نكنید، بعضی از اعمال محبت آمیز دارای امواج كوچك ولی خاصی است كه بسیار دورتر از امواج هدایای گران قیمت می روند. شما باید این قدر به كار خوب خود ادامه بدهید تا مهربانی و هدیه دادن بخشی از وجود شما شود. نگران این نباشید كه ممكن است هدایای شما بی ارزش یا تكراری شوند. مطمئن باشید هیچ وقت چنین اتفاقی نمی افتد. صرفاً هدیه گرانتر، حاكی از بالاتر بودن میزان عشق نیست. مهم این است كه شما در هنگام هدیه دادن به فكر همسر خود بوده اید.بزرگترین هدیه ای كه می توانید به همسران خود بدهید، عشق بی قید و شرط است. عشق بدون قید و شرط نه تنها به فردیت هر كس احترام می گذارد بلكه آن را پرورش می دهد، حتی اگر جدایی یا از دست دادن همدیگر را به همراه داشته باشد.

گردآوری : بخش زناشویی بیتوتهمنابع:باشگاه خبرنگاران

تبیان

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


کم شنوایی و ناشنوایی در میانسالان

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم


ست های لباس زیر جذاب و لاکچری


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


مشاوره تلفنی طلاق


انواع جراحی زیبایی سینه

هرآنچه لازم است ازقرص های سقط جنین بدانید!


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

بارداری و مادر

0

 حاملگی دوران خاص، پر از هیجان و البته برای برخی از زنان مملو از استرس است و در این میان همکاری متقابل مرد و زن می‌تواند به شیرین سپری شدن و از آن مهم‌تر شیرین تمام شدن این دوران کمک کند. تمام آنچه که برای شیرین سپری شدن دوران حاملگی …

جستجو کنید 

در کادر زیر یک موضوع را جستجو کنید 

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

مثلاً : کبد یا خون ، یا ویتامین و همانند اینها

——————————————————-

پتر روزگر

حیوان یک قلب دارد که احساس می​کند، مانند تو. حیوان لذّت و رنج دارد، مانند تو. حیوان میل به زندگی دارد، مانند تو. حیوان حق زندگی دارد، مانند تو.

——————————————————–

جورج انجل

گاهی از من سوال می​شود: “چرا این همه وقت و پول خود را صرف صحبت در مورد مهربانی با حیوانات می​کنی در حالی که این همه خشونت به خود انسان ها روا می​شود؟”، من جواب می​دهم روی ریشه​ ها کار می​کنم

زمین فقط زیستگاه ما انسانها نیست بلکه زیستگاه مشترک ما و حیوانات است به حقوق حیوانات احترام بگذاریم و به آنها کمک کنیم – unu.ir

  برای ورود به صفحه آرش آصف نیا

اینجا کلیک کنید

آرش

رحمت الله همسرداری

یکی از بهترین اتفاقات زنــدگی یک خانواده به دنیا آمدن فرزنــد در آن خانواده است. اما قبل از به دنیا آمدن فرزنــد دوره بسیار سخت بــارداری بانوان و مادران آینــده است. این سختی متوجه مرد خانواده هم می شود او باید شیوه رفتاری و عادات خود را در این مدت تغییر بدهد تا بتوانــد با همـســر باردار خود این دوره را پشت سر بگذرانــد. به همین دلیل نقش مرد در نه ماه بــارداری همـســرش بسیار حائز اهمیت است و مردان باید بیشتر همـســران خود برسنــد و توجه لازم را داشته باشنــد. با جارگوشه همراه باشید تا بیشتر درباره مسئولیت های مرد در دوران بــارداری همـســرش بدانید.

زنــان در این دوران ممکن است دچار بحرانهایی از لحاظ روحی و روانی گردنــد که اگر از جانب همـســرانشان مورد حمایت کافی قرار نگیرنــد مستعد ابتلا به افسردگی خواهنــد شد علی الخصوص افسردگی های پس از زایمان .

مادران در این دوران به علت تهوع و سرگیجه و ضعفی که دارنــد ممکن است دچار عدم تمرکز شونــد و یا نوسانات خلق و خو در آنها مشاهده شود مثلاً زمانی بسیار خوشحال و خنــدان هستنــد و در دقیقه ای دیگر تمایل به گریه کردن دارنــد و یا حتی ممکن است بدون هیچ مشکلی از دست همـســرشان عصبانی گردنــد.

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

اولین انتظار از یک پدر و همـســر مهربان ایجاد فضای آرام و بدون تنش و اضطراب برای مادر است  مادری که اگر در دوران بــارداری آرامش داشته باشد این آرامش را به جنین خود نیز منتقل خواهد کرد. صحبت کردن ، ابراز محبت ، در آغوش کشیدن از مواردی است که می توانــد اضطراب مادر و نوزاد را کاهش دهد.

زنــان باردار در این دوران ممکن است پرخاشگر و زود رنج شونــد همـســران در این گونه موارد باید با سعه صدر با همـســرانشان رفتار کننــد و از مقابله به مثل در این شرایط خودداری کننــد و با مهربانی و محبت مشکل به وجود آمده را حل نماینــد، دادن شاخه گل و هدیه در این روزهای سخت برای این مادران جوان بسیار خوشاینــد است.

رسیدگی به تغذیه مادران باردار از موارد دیگری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد ، نوع تغذیه و دریافت ویتامین ها و مواد مغذی برای مادر و کودک امری ضروری است و توجه همـســر به این موارد می توانــد باعث دلگرمی و ایجاد این حس در مادر گردد که همـســرش برای او و فرزنــدش اهمیت قائل است.

کمک کردن در امور منزل و کارهای شخصی مادر باردار می توانــد از دغدغه ها و اضطراب های او بکاهد . مادران باردار دیگر توانایی رسیدگی به امور منزل را نــدارنــد و به نوعی خود را تحت فشار احساس میکننــد همـســران آنها می تواننــد با همیاری در این زمینه به آنها کمک

در این دوران زنــان به دلیل تغییراتی که در ظاهر خود احساس می کننــد و در اکثر موارد این تغییرات ظاهری برایشان ناخوشاینــد است علاقه برای رفت و آمد و حضور در جمع های دوستانه و مهمانی ها را نــدارنــد پس پدران مهربان بهتر است در این دوران از حجم مهمانی ها و مجالس کاسته و بیشتر وقتشان را در کنار یکدیگر بگذراننــد.

نکته دیگری که پدران جوان باید به آن توجه کننــد این است که شادمانی خود را از پدر شدنشان کتمان نکننــد و به همـســرانشان بگوینــد

زنــان در دوران بــارداری با فشارهای روحی ، روانی و جسمی دست و پنجه نرم می کننــد و نقش همـســران در آسان کردن این دوران حائز اهمیت است پس در کنار همـســران باردارتان باشد و از هیچ گونه حمایت نسبت به آنها دریغ نورزید.

اگر آقایان در 3 ماهه اول بــارداری، به این 7 نکته توجه کننــد، کمک شایانی به درک بهتر همـســرشان و کنار آمدن راحت‌تر او با این دوران خواهنــد کرد

3 ماهه دوم بــارداری کمی راحت‌تر از 3 ماهه اول سپری می‌شود؛ هم استرسش کمتر است و هم دردسرهایش

این روز روز خوشاینــدی برای زن و شوهر است زیرا یک نفر به اعضای خانواده اضافه می شود که نه ماه انتظارش را می کشیدنــد اما زایمان به خصوص اگر زایمان نخست باشد، استرس و اضطراب بالایی برای مادر دارد و مرد باید در کنار همـســرش باشد تا به او دلگرمی بدهد. اگر همـســرتان سعی می کنــد درد خود را با مثبت انــدیشی و مدیتیشن کاهش دهد و رونــد زایمان را برای خود آسان کنــد، سعی نکنید کار او را بی ارزش جلوه دهید یا رنج او را پایین تر از سایر مادران فرض کنید.

فوریه 29, 2020

فوریه 24, 2020

فوریه 3, 2020

ژانویه 30, 2020

آگوست 24, 2019

همسرداری و نکات همسرداری   همسرداری مهارتی است که زن و شوهر با شناخت توانمندی‌ها …

بارداری معمولا دوره هیجان انگیزی است، اما برخی اوقات زنان باردار و همسرانشان احساس اضطراب توام با لذت را تجربه می کنند. وقتی هر دو طرف از یکدیگر پشتیبانی کنند، پیوند عاطفی عمیقی بین آنها ایجاد می شود که گذر از این مرحله را تسهیل می کند. مادر باردار به دلیل ارتباط مستقیم با جنین و پیدایش تغییرات محسوس جسمانی و روانی در دوران بارداری، به حمایت های عاطفی و روانی اطرافیان به ویژه همسر نیاز بیشتری پیدا می کند.

اگر زنی احساس کند توسط همسر خود در طول بارداری و بعد از زایمان مورد حمایت قرار می گیرد، ممکن است شادتر و دارای استرس کمتری باشد. استرس پایین مادر در دوران بارداری می تواند به رشد نوزادان نیز کمک کند. اگر شما پدر عزیز برای به دنیا آمدن کودک دلبندتان لحظه شماری می کنید، این بخش از نمناک را مطالعه کنید تا بتوانید به همسرتان در اداره یک بارداری سالم و موفق کمک کنید.

اگر این دوران بارداری همسرتان برای اولین فرزند شما است، تا آنجا که می توانید درباره بارداری خانمها بیاموزید،مثلا ممکن است زنان در سه ماه اول و آخر بسیار خسته باشند و در طول سه ماهه دوم، زنان باردار انرژی بیشتری دارند. بنابراین دانستن این اطلاعات به شما کمک می کند.

برای اینکه پذیرش بارداری توسط همسرتان آسانتر باشد ، با شنیدن خبر بارداری او هرچند غیر منتظره، ابراز خوشحالی کنید و برای او گل، یک هدیه کوچک بخرید و یا در صورت امکان یک جشن کوچک دو نفره برگزار کنید .

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

برای تربیت درست کودک و درک بهتر همسرتان اطلاعات خود را در مورد دوران بارداری و زایمان و وظایف پیش رو در قبال تربیت درست کودک افزایش دهید.

همچنین می توانید از همسر خود به روش های دیگری حمایت کنید:

به او کمک کنید در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کند. مثلا مصرف کافئین و نوشابه را کنار بگذارد.سعی کنید غذاهای سالم بخورید که همسرتان هم بتواند این کار را انجام دهد.

همسرتان را تشویق کنید غذاهای مقوی و سالم در رژیم غذایی خود بگنجاند، غذاهای خانگی مصرف کنید و از سلامت مواد غذایی خصوصاً گوشت و مرغ اطمینان حاصل کنید.

او را تشویق به استراحت کنید . در دوران بارداری، هورمون ها می توانند سطح انرژی یک زن را تغییر دهند، به این ترتیب یک زن باردار به خواب بیشتری نیاز دارد.

خوابیدن ترجیحاً به پهلوی چپ و در صورت خستگی به پهلوی راست تنها پوزیشنی است که مادر باردار در هنگام خوابیدن می تواند بگیرد، به هیچ عنوان نباید مادر باردار رو به شکم و یا رو به بالا بخوابد؛ زمانی که همسرتان خواب است توجه بیشتری به او داشته باشید تا در پوزیشن های ممنوع قرار نگیرد.

برخی از زنان ممکن است تمایل به رابطه زناشویی کمتری داشته باشند، زیرا ممکن است خسته باشند و از تغییر فیزیکی و چاقی در این دوران رنج ببرند. اما برخی زنان در زمان های خاصی از بارداری تمایل بیشتری به رابطه جنسی دارند.

در مطالب بارداری و نوزاد نمناک کامل توضیح دادیم که سه ماهه دوم فرصت مناسب تری برای برقراری روابط زناشویی است؛ زمانی که همسرتان آمادگی لازم را داشت ، وضعیتی را برای نزدیکی انتخاب کنید که فشار کمتری به شکم همسرتان وارد شود و راحتی وی در اولویت باشد.هنگام برقراری روابط جنسی از تحریک زیاد سینه ها پرهیز کنید زیرا در این دوران سینه ها حساس و متورم هستند.

تحریک زیاد سینه ها سبب ترشح هورمون هایی می شود که می توانند در انقباض های زود هنگام و زایمان زودرس نقش داشته باشند.

در تمیز کردن منزل و پخت و پز به همسرتان کمک کنید. این حمایت زمانی اهمیت دارد که همسر باردار شما خیلی خسته است و یا بوی غذا باعث حالت تهوع او می شود.

اگر همسرتان سابقه سقط داشته و در این دوران دچار دردهای زیر شکم، لکه بینی و خونریزی است ، با گرفتن مرخصی های کوتاه مدت در کارهای منزل و مراقبت از فرزندان بزرگترکمک کنید.

در صورت که یک مرد سیگاری هستید، این کار را داخل خانه انجام ندهید. اگر می توانید برنامه ترک سیگار را آغاز کنید، یا میزان آن را کاهش دهید.

ماساژ دادن کمر و پاهای همسرتان می تواند به کاهش استرس و درد او در طول بارداری کمک کند.

برای اینکه به همسر خود نشان دهید که بی صبرانه منتظر کودک در راه هستید ، هنگام خرید وسائل مورد نیاز کودک او را همراهی کنید و با مشورت یکدیگر نامی مناسب برای کودکتان انتخاب کنید .

در دوران بارداری از نگه داشتن حیوان های خانگی خودداری کنید.

شاید گاهی اوقات احساس کنید همسر شما در مورد بارداری خیلی صحبت می کند. حق را به او بدهید ، زیرا در هر زمان سختی های زیادی را تحمل می کند و خسته می شود. به تمام نگرانی های او گوش داده و او را از حمایت و پشتیبانی خود مطمئن سازید.

در مورد نقش خود در طول زایمان همسرتان با او صحبت کنید. بیشتر خانم ها تمایل دارند که همسرشان حین زایمان در کنارشان باشد، اما برخی ممکن است این کار را دوست نداشته باشند.با همسرتان در مورد احساسات و نیازهای خود صحبت کنید، همان طور که او باید آنچه را که نیاز دارد را با شما در میان بگذارد.

در این دوران زنان باردار احساس خوبی نسبت به قیافه و اندام خود ندارند و از ظاهر شدن در جمع و جلوی آینه امتناع می کنند،در هنگام این نکته را به او یادآور شوید که با این شکل و اندام نیز در چشم شما جذاب و دوست داشتنی است. به او به خرید روید و برایش لباس هایی را انتخاب کنید که با پوشیدن آن ها ظاهر متناسب تری پیدا کند .

از هفته 16 بارداری به بعد، سونوگرافی جنسیت جنین را تشخیص خواهد داد. همسر شما از واکنشی که نسبت به جنسیت جنین نشان می دهید، ممکن است احساس نگرانی کند؛ بنابراین به همسر خود اطمینان بدهید که دختر یا پسر بودن نوزاد هیچ تفاوتی برایتان ندارد.

بعد از زایمان مخصوصا عمل سزارین، همسرتان تا مدتها نیاز به استراحت دارد ، همچنین برای تسکین درد خود به حمایت و پشتیبانی شما احتیاج دارد . اگر همسرتان از شیر خود نوزاد را تغذیه می کند، او را تقویت کنید .

تنها مادر به مراقبت و توجه نیاز ندارند، بلکه به عنوان پدر ممکن است زیر بار مسئولیت احساس خستگی کنید. در صورتی که از سمت خانواده و دوستان مورد حمایت قرار نمی گیرید، باید همه کارها را انجام دهید . همچنین شاید نگران سلامت همسر و فرزند خود در حین زایمان باشید، اما حتما مراقبت از خود را فراموش نکنید.

به تغذیه و حمام کردن نوزادتان کمک کنید. اگر نوزاد شما با شیشه شیر می خورد، می توانید به راحتی این کار را بر عهده بگیرید. با انجام این کار در برخی مواقع به همسرتان اجازه می دهید تا استراحت یا پیاده روی کند و یا به کارهای عقب افتاده رسیدگی نماید. همچنین یک پیوند عاطفی میان شما و فرزندتان ایجاد می شود.

در روزهای اول پس از زایمان از شلوغ کردن بیش از حد خانه خودداری کنید.

برخی خانم ها 3-2 روز پس از زایمان به دلیل تغییرات هورمونی دچار افسردگی کوتاه مدت می شوند؛ به همسرتان این اطمینان را بدهید که این تغییرات زود گذر هستند و شما در کنارش هستید و او را تنها نخواهید گذاشت.

در صورت طولانی شدن دوره افسردگی حتما از یک روانشناس و یا روانپزشک کمک بخواهید.

اگر کودکان دیگری دارید، می توانید در هفته های اول بارداری همسرتان و ماه ها بعد از تولد نوزاد از آن ها مراقبت کنید.

به همسر خود کمک کنید تا بتواند ورزش، کار و یا فعالیت های دیگری انجام دهد. 

بارداری یکی از زیباترین مراحل زندگی هر زنی است و شادی و امید زیادی به همراه دارد . زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی که بر روی ذهن آن ها تاثیر می ‎گذارد، در معرض خطر احساسات منفی و حتی افسردگی قرار دارند که این احساسات منفی ممکن است باعث ایجاد آسیب های جسمی و روحی و روانی بر روی خانم باردار و همچنین سلامتی جنین شود . بنابراین خانم های باردار باید برای شاد بودن و کنترل استرس این دوران تلاش کنند .

این نکته که خودتان را در 9 ماه بارداری مثبت و شاد نگه دارید به طور مستقیم بر روی رشد کودک تاثیر می‎ گذارد و بسیاری از مطالعات نشان می دهند که هرچه یک خانم در دوران بارداری اش شاد تر باشد ، احتمال مواجهه کودک با مشکلات روحی و جسمی در آینده کمتر است و در کل خوشبختی معمولا ناشی از طرز فکر انسان است . در این قسمت از نمناک به ارائه چندین روش برای حفظ شادی و روحیه مثبت در دوران بارداری خواهیم پرداخت .

1. زندگی کردن در لحظه و تمرکز بر روی کودک

یک خانم باردار باید همیشه در لحظه زندگی کند و تنها بر روی سلامتی کودک خود تمرکز کند .در این دوران تمرکز کردن بر روی نکات مثبت زندگی به شما کمک می ‎کند تا با تمام دشواری های این مرحله از زندگی خود مقابله کنید .

 2. سبک زندگی سالم

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

با پیشرفت بارداری به دلیل تغییرات جسمی و هورمونی که در این دوران اتفاق می ‎افتد، فرد دچار بی حالی و خستگی می ‎شود و پس از ورود به این مرحله، مهم است که تمام تلاش خود را برای حفظ روحیه مثبت به کار گیرید و انجام ورزش و پیروی از یک رژیم غذایی سالم به شما در این راه کمک فراوانی خواهد کرد و سبب ایجاد تاثیرات مثبت بر روی جنین می ‎شود .

3. انجام یوگا و مدیتیشن

شرکت کردن در جلسات یوگا و مدیتیشن تاثیر به سزایی در احساس جوانی ، نیرومندی و شادی در فرد دارد و تمرینات تنفسی در یوگا و مدیتیشن به شما کمک می ‎کند تا ذهن خود را از افکار، کلمات و اعمال منفی دور نگه دارید .

4. نوشتن خاطرات

بارداری مرحله ای جالب و هیجان انگیز در زندگی هر زنی است و از این رو نوشتن احساسات و عواطف خود در این دوران بسیار هیجان انگیز خواهد بود . شما می‎ توانید با نوشتن خاطرات این روزهای خود در یک دفترچه خاطرات ، عواطف تان را بیان کرده و احساسات منفی و استرس را از خود دور کنید .

 5. ایجاد آمادگی برای شرایط پیش بینی نشده

خانم های باردار در این دوران معمولا به انجام برنامه ریزی های مختلف برای پرورش کودک خود می ‎پردازند اما باید توجه داشته باشید که در برخی شرایط اوضاع مطابق میل شما پیش نخواهد رفت و بنابراین باید خود را برای رویارویی با اتفاقات پیش بینی نشده آماده کنید و انعطاف پذیری خود را افزایش دهید .

6. ماساژ برای خانمهای باردار

این دوران زمان مناسبی برای انجام فعالیت هایی مانند ماساژ و یا مانیکو و پدیکور است که این گونه فعالیت ها نقش به سزایی در ایجاد آرامش در خانم باردار دارد و البته قبل از انجام این گونه فعالیت ها باید نسبت به بی خطر بودن آن ها برای جنین اطمینان حاصل کنید .

7. لذت بردن از زندگی

در دوران بارداری حواس مختلف خانم های باردار قوی تر از حالت عادیشان می ‎شود و این امر امکان لذت بردن بیشتر از زندگی را برای شما فراهم می ‎کند . برای مثال زمانی که به پارک می‎ روید از عطر خوش گل ها و نوای دلنشین پرندگان لذت ببرید که این فعالیت ها تاثیر زیادی در تقویت روحیه شما دارند .

 8. استراحت بیشتر

در این دوران بهتر است از انجام کارهای سنگینی که قبلا انجام می ‎دادید خودداری کرده و آن ها را به اعضای خانواده خود واگذار کنید و به این ترتیب می ‎توانید توجه بیشتری به سلامت فرزند خود داشته باشید .

9. مطالعه در دوران بارداری

مطالعه کردن در دوران بارداری تاثیر زیادی در راحت تر کنار آمدن با سختی ها و چالش های ایجاد شده در دوران بارداری شما خواهد داشت و این امر همچنین باعث تقویت اطلاعات شما نیز می ‎شود .

10. آماده کردن خود برای نقش مادری

مادر بودن تجربه ای فوق العاده ای است اما فقط برای کسانی که از نظر ذهنی آمادگی رویارویی با چالش های آن را داشته باشند و بنابراین بهتر است در این دوران تحقیق کنید ، کتاب بخوانید و وقت خود را صرف آماده کردن خود برای نقش مادری کنید که این فعالیت ها تاثیر زیادی در نحوه صحیح پرورش کودکتان خواهد داشت . 

11. برقراری ارتباط با جنین

در مطالب قبلی بخش بارداری و نوزاد در نمناک در مورد فواید صحبت کردن با جنین کامل گفتیم ، با بزرگ شدن جنین در درون شما پیوندی عاطفی بین شما و او ایجاد خواهد شد که می ‎توانید با انجام فعالیت هایی مانند آواز خواندن و صحبت کردن با کودک خود ارتباط برقرار کنید .

12. انجام آماده سازی های لازم برای ورود کودک

فعالیت های آماده سازی برای ورود کودک به زندگی و خانه شما باعث تسکین استرس می ‎شود و هیجان زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد .

 13. خرید برای کودک

خرید لوازم مورد نیاز برای کودک و سیسمونی ، فعالیتی سرگرم کننده برای خانم های باردار است که البته باید مواظب بود تا در انجام این گونه فعالیت ها خودتان را خسته نکنید .

 14. ارزیابی کردن زندگی

با تغییر زمان ، الویت های شما در زندگی تغییر می ‎کند و فقط مهم است که با خودتان خلوت کنید و زندگی تان را مورد ارزیابی قرار دهید و به این ترتیب بهتر می ‎توانید با تغییرات به وجود آمده در زندگی خود کنار آمده و خود را برای چالش های پیش رو آماده کنید .

 15. ارتباط برقرار کردن با والدین

این دوران بهترین زمان برای تقویت و عمیق تر کردن روابط شما با والدینتان است و شما همچنین می ‎توانید در تربیت فرزند خود از آن ها مشورت خواسته و کمک بگیرید .

 16. تقویت مسائل زناشویی

در دوران بارداری هورمون های خانم باردار تغییر کرده و تشدید می ‎شوند و بنابراین، دوران بارداری زمانی مناسب برای ایجاد تنوع و لذت بردن از مسائل زناشویی است و تاثیرات مثبتی بر سلامت روانی شما خواهد داشت .

 17. ایجاد روابط دوستانه جدید

در این دوران خانم های باردار معمولا دائما در رفت و آمد به بیمارستان و مراکز درمانی مختلف هستند و با سایر خانم های بارداری ارتباط بیشتری برقرار می‎ کنند . در این دوران می ‎توانید با سایر خانم های باردار رابطه ای گرم و دوستانه برقرار کنید و از تجربیات یکدیگر بهره مند شوید .

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

18. خردمند باشید

از اوایل دوران بارداری برای امور مالی خود برنامه ریزی کنید که به محض تولد نوزاد هزینه های زیادی ایجاد خواهد شد و ممکن است این موضوع باعث نگرانی شما در اواخر دوران بارداریتان شود . بنابراین بهتر است از بروز چنین وضعیتی جلوگیری کنید .

19. مدیریت سلامتی

در این دوران باید توجه بیشتری به سلامتی خود داشته باشید ، برای مثال اگر دارای اضافه وزن هستید، درصدد کاهش دادن وزن خود برآیید و یا اگر دارای بیماری هایی مانند تیروئیید و یا دیابت هستید باید با پزشک خود در این مورد مشورت کنید تا اقدامات لازم در این مورد انجام شود که این امر باعث تضمین سلامت جنین خواهد شد .

20. تمرینات ورزشی مخصوص دوران بارداری

انجام تمرینات صحیح در دوران بارداری به کاهش استرس ، تقویت روحیه و آرامش ، کاهش کمر درد و بهبود گردش خون مادر کمک زیادی می ‎شود .

 سایر نکات

از زمانی که می ‎فهمید باردار هستید، زندگی تان تغییر می‎ کند پس از پایان حاملگی برخی از جنبه های زندگی به حالت عادی باز می ‎گردد اما نه همه ی جنبه ها و مهم ترین نکته در این دوران ایجاد آمادگی برای ورود به فصل جدید زندگیتان است .

وقتی صحبت از تغییرات و تحولات دوران بارداری می شود، همه به یاد مادر، تغییرات خلقی و چگونگی کنار آمدن با این تغییرات می افتند. برای بیشتر بانوان، همسرشان نزدیک ترین فردی است که در این دوران شگفت انگیز لحظه به لحظه در کنار او قرار دارد. به این ترتیب مادر آینده بیشترین انتظار را از همسر خود خواهد داشت. در این میان تعداد بسیار زیادی از آقایان می پرسند که چگونه با همسر باردار خود رفتار کنیم؟ وظایف همسر در دوران بارداری چیست؟ و رفتار مرد در دوران بارداری همسرش باید چگونه باشد؟ و … برای کسب اطلاعات کامل در این باره تا پایان این متن ما را همراهی کنید.

اغلب پدرانی که در انتظار فرزند هستند، احساس جدا ماندن از غافله را دارند، و فکر می کنند تا به پایان رسیدن دوران بارداری همسرشان کار زیادی از دستشان بر نمی آید و می پرسند که باید چگونه با زن باردار خود رفتار کنیم؟ در حقیقت وظایف بسیاری وجود دارند که می تواند گذران این مسیر را بسیار ساده تر کند.

بسیاری از آقایان فکر می‌کنند، تنها دو وظیفه دارند، اول؛ این‌که آغازگر بارداری باشند و دوم اینکه؛ نه ماه بعد در نگهداری نوزاد به همسرشان کمک کنند. اما با وجود اینکه مادران مسئولیت اصلی دوران بارداری ( فیزیکی) را به دوش می‌کشند، مردان نیز می‌توانند نقش بزرگی ایفا کنند. 

در انجام کارهای روزانه به همسرتان کمک کنید: اگر می خواهید بدانید که چگونه با همسر باردار خود رفتار کنیم، بهترین کار کمک کردن است. برای آسایش بیشتر همسرتان هرکاری که می‌توانید انجام دهید تا از وظایف روزانه‌اش بکاهید، به این ترتیب پریشانی او را کمتر کرده و همسرتان از همه جهات احساس بهتری خواهد داشت و بالاترین امتیاز را بعنوان پدر آینده دریافت خواهید کرد. اگر همسرتان ساعت سه بعد از نیمه شب هوس بسنتی کرد و در خانه بستنی نداشتید؟ بهتر است از قبل فکر تهیه آنرا کرده باشید.

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

به او گوش کنید، سپس پاسخ بگوئید: گفتگوی شما درباره ورزش، سیاست یا هرچه که طی روزتان اتفاق افتاده است، باید در درجه دوم قرار بگیرد، بهتراست تمرکز شما بر صحبت های همسرتان و احساسش از حالت تهوع صبحگاهی، افزایش وزن و پریشانی درباره آزمایش‌های بارداری باشد.

با تغییرات خلقی کنار بیایید: احتمالا همسرتان تغییرات احساسی زیادی را تجربه می‌کند. به خودتان یاد‌آوری کنید که علت بسیاری از این مشکلات هورمون‌هاست و در پاسخگویی به این احساسات زیاده روی نکنید.

پشتیبانی خود را نشان دهید: همسرتان باید بسیاری از عادت‌های نادرست را ترک کند، بنابراین در این مسیر او را همراهی کنید. در صورت امکان در ملاقات‌ها با پزشک حضور یابید و با همسرتان مهربان تر باشید.

از دستان خود استفاده کنید: پشت، گردن، شانه و پاهای همسرتان را ماساژ یا نوازش کنید به هر طریقی که برای او لذت‌بخش است و هر زمانی‌که او دوست دارد. تمامی وزن اضافی که همسرتان حمل می‌کند به معنای تنش زیادی است که او در وجود خود دارد. با این کار می‌توانید به رهایی او از این تنش ها کمک کنید.

درباره آمیزش با او حساس باشید: ممکن است، همسرتان خواستار نزدیکی با شما بوده یا نباشد. درصورتی‌که او خواستار است، روشی را بیابید که آسوده‌ترین حالت برای اوست.

محبت و علاقه خود را به روش‌های مختلف به او نشان دهید: این مورد همان نکته طلایی برای افرادی است که می خواهند بدانند چگونه با همسر باردار خود رفتار کنیم. حرکات فیزیکی ملایم مثل در آغوش‌کشیدن، بوسیدن یا دست‌در دست، می‌تواند نتایج احساسی عظیمی را حاصل کند. بهتر است گهگاهی به این ترتیب محبت خود را ابراز کنید.

اتاق نوزاد را آماده کنید: آنرا رنگ کنید و اجازه دهید، بوی رنگ از خانه خارج شود (بوی رنگ برای مادر و نوزاد مضر است). همچنین کف‌پوش و مبلمان آنرا قبل از موعد زایمان آماده کنید تا قبل از زمان تولد نوزاد، بوی پاک کننده‌ها و رنگ مبلمان جدید از بین رفته باشد.   

محیط منزل را برای ورود کودک ایمن کنید: پریزهای برق را بپوشانید، مبلمان سنگین را به دیوارها بچسبانید، اگر منزلتان پله دارد آنرا توسط دروازه‌های مخصوص کودک ایمن کنید و غیره… . با اینکه چهار دست و پا رفتن کودک و کشف اطراف به نظر شما بسیار دور می‌آید، اما قبل از این‌که متوجه شوید، آن روز فرا می رسد.

آینده فرزندتان را بیمه کنید: درصورتی‌که از قبل این کار را نکرده‌اید، برای او حساب پس‌اندازی باز کنید و در صورت تمایل بیمه سلامتی و عمر او را تهیه کنید.

در شیردهی به همسرتان کمک کنید: همسرتان بعد از زایمان مطمعنا بسیار خسته است. اگر نوزاد را با شیرخودش تغذیه می‌کند، می‌توانید با برخواستن و آوردن نوزاد به بستر به نوعی همسرتان را یاری کنید. زیرا ذخیره کمی انرژی نیز برای همسرتان بسیار سودمند خواهد بود و شما نیز اثرات مثبت انرژی بیشتر او را در زندگیتان خواهید دید.

به خودتان یادآوری کنید که دیگر شماره یک نیستید: درک این نکته ساده است که چنین دوره جدیدی فرا خواهد رسید،  زمانی‌که این مسئله آشکار شد و نوزادتان به فرد شماره یک در خانه تبدیل شد، احساس متفاوتی خواهید داشت. اگر از قبل آماده باشید این دگرگونی نیز برای خانواده جدید شما نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

اکنون می دانید که چگونه با همسر باردار خود رفتار کنیم، انتظار نمی رود تمامی موارد را یک روزه انجام دهید، تمرین کنید، یک به یک پیش بروید بدون شک با تلاش کردن موفق خواهید بود و اول به یک همسر و سپس به یک پدر ایده آل مبدل می شوید.

 

بیشتر بدانید:

1- نقش پدر در مراقبت از نوزاد

2- نقش مردان در بارداری و ایجاد حس پدر بودن

3- اهمیت ارتباط عاطفی نوزادان با پدر!

4- نقش پدر در بارداری

 

 

   

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

خانواده

خانواده

خانواده

خانواده

خانواده

خانواده

خانواده

این بخش در حال طراحی می باشد

نیازهای عاطفی زن باردار را در بخش‌های مختلفی می‌توان بررسی کرد؛ از حمایت‌هایی که نیاز دارند تا احساسات مختلفی که ممکن است تجربه کنند. بدیهی است که برطرف نشدن این نیاز‌ها و بی توجهی به آن‌ها، پیامدهای بدی برای وضعیت مادر و جنین خواهد داشت. در دوره بارداری زنان دستخوش تغییرات عظیمی می‌شوند. تنظیمات هورمونی بدنشان تغییر می‌کند تا آن‌ها را آماده پرورش کودک، زایمان و مادری کند. در واقع خلق و خوی زنان باردار تحت تاثیر هورمون‌ها تغییرات عمده ای می‌کند و در نتیجه نیازهایشان در این زمان متفاوت خواهد بود. آگاهی از این نیازها به مردان کمک می‌کند تا بهتر به درک همسر خود بپردازند و از او مراقبت کنند. پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر چیز مقاله دوران بارداری را مطالعه کنید.

نیازهای عاطفی زنان در دوران بارداری می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلی قرار گیرد این عوامل عبارتند از:

شاید یکی از اولین هیجان‌هایی که مادران باردار را درگیر می‌کند ترس از آینده و اضطراب باشد. حتی در بارداری‌های برنامه ریزی شده، زنان وقتی از بارداری شان مطمئن می‌شوند، دچار اضطراب می‌شوند. بدین معنی که آن‌ها نگران بسیاری از مسائل می‌شوند، از قبیل سالم بودن کودک، مسائل مالی، نحوه تربیت کودک آینده و… . بهره‌مندی از مشاوره کودک برای تربیت صحیح نگرانی‌های شما را در این رابطه از بین می‌برد.

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

یکی از نیازهای مادران در این دوران دریافت حمایت و آرامش از همسر می‌باشد. اگر همسر بتواند وسایل آرامش همسرش را فراهم کند، به نگرانی‌هایش گوش دهد و به او اطمینان خاطر دهد، او می‌تواند از این اضطراب‌ها گذر کند.

به علت تغییرات هورمونی، زنان باردار دستخوش احساس غم می‌شوند. یکی از علل این امر می‌تواند احساسات مرتبط با بی کفایتی باشد. ممکن است آن‌ها فکر کنند که نمی‌توانند مادران خوبی باشند، از پس این مسئله بر نمی‌آیند، یا مشکل برایشان بسیار بزرگ و چالش برانگیز به نظر برسد. تمامی این مسائل بر احساس غم و افسردگی دامن می‌زند و حتی ممکن است از بارداری پشیمان شوند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله افسردگی را مطالعه کنید.

اضطراب ورود یک فردِ جدید به خانواده و تغییراتی که با خود به همراه خواهد آورد، همراه با غمی که گفته شد همگی فرد را در معرض پشیمانی قرار می‌دهد و ممکن است آرزو کند به وضعیت قبلی خود برگردد. در این شرایط زنان نیاز به یک حامی دارند. فردِ با تجربه ای که آن‌ها را مطمئن سازد. در عین حال همراهی و همدلی همسر می‌تواند هیجاناتشان را تنظیم کند.

تغییرات جسمانی همراه با بارداری، اضافه وزن و سایر مسائل ممکن است اعتماد به نفس زن باردار را پایین بیاورد. در این شرایط وی نیاز روحی دارد که از طرف همسرش تایید شود. همسر باید اطمینان دهد که او را همانطور که هست دوست دارد و می‌پذیرد و اضافه وزن مسئله نگران کننده‌ای نیست. برای اطلاع بیشتر در مورد اعتماد به نفس کلیک کنید.

 

نیاز‌های عاطفی زنان باردار شامل گرفتن حمایت، محبت و توجه، مراقبت، رابطه جنسی، هم فکری و ملاطفت می‌باشد. در ادامه هر کدام از این نیاز‌ها به اختصار شرح داده شده‌اند.

اساسی‌ترین نیاز زنان در این دوران حمایت است. حمایت می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد:

حمایت اطلاعاتی : حضور زنانی که قبلا تجربه بارداری داشته‌اند، گروه‌های مادران باردار، گرفتن اطلاعات از متخصص از جمله حمایت‌های اطلاعاتی می‌باشد.

حمایت عاطفی : شنیده شدن و همدلی دریافت کردن در این دوران حائز اهمیت است. همسر زن باردار باید بر طرف کننده این نیازها باشد.

کارهای منزل: به علت تغییرات جسمی در این دوران ممکن است انجام برخی امور منزل یا نگهداری از فرزندان دیگر برای زن باردار سخت باشد. در این شرایط همکاری و کمک همسر و اطرافیان بسیار ارزشمند است.

حمایت اجتماعی: برخی زنان باردار که قبل از بارداری شاغل بوده‌اند و الان در مرخصی هستند، ممکن است در منزل دچار کسالت شوند. در این حالت همسر می‌تواند با حضورش از کسالت وی بکاهد یا زمینه ای فراهم کند که دوستان همسر به دیدنش بیایند یا محیط اجتماعی شان را گسترش دهند.

یکی از نیاز‌های اساسی هر زنی در ازدواج دریافت محبت و توجه از جانب همسر می‌باشد. این نیاز تحت شرایط خاص مضاعف می‌گردد. قطعا یکی از این شرایط خاص، دوره بارداری است. زنان در این دوران حساس‌تر و شکننده‌تر بوده و ممکن است آستانه تحمل پایین تری داشته باشند. دیدن اینکه همسرشان به آن‌ها توجه می‌کند، از آن‌ها مراقبت کرده و برای آرامششان می‌کوشد، قوت قلب بزرگی خواهد بود. برای مثال می‌توانید در طول روز با همسرتان تماس بگیرید، به او یادآوری کنید که دوستش دارید، یا به او پیشنهاد دهید که در کارها کمکش می‌کنید.

علاوه بر کارهایی که همسر برای زن می‌کند، خود فرد باردار باید به کارهایی مبادرت ورزد که باعث آرامشش می‌شوند. مثلا خرید یک کتاب، گذاشتن گل در خانه، کلاس یوگا، انجام ریلکسیشن (مراقبه) یا هرچیز دیگری که باعث آرامش خاطر می‌شود. برای اطلاع از روش انجام ریلکسیشن کلیک کنید.

ممکن است بعد از شنیدن خبر بارداری، زوجین احساس خوبی به داشتن رابطه جنسی نداشته باشند، یا فکر کنند این کار به جنین صدمه می‌زند. در واقع رابطه جنسی یکی از پایه‌های اصلی صمیمیت زوجین است و صمیمیت چیزی است که یک زن باردار به آن نیاز دارد. علاوه بر نوازش‌های غیر جنسی، خود رابطه جنسی نباید در بارداری قطع شود. مگر در شرایط خاص که پزشک زنان ممنوعیت دخول داده است. برای اطلاع از راه‌های افزایش صمیمیت بین زوجین کلیک کنید.

در غیر این صورت مانند قبل در ماه‌های اول می‌توانید رابطه جنسی برقرار کنید و به ارگاسم برسید. در ماه‌های آخر هم با رعایت برخی مسائل می‌توانید رابطه جنسی برقرار کنید و در صورت ممنوعیت می‌توانید از روش‌هایی که برای رابطه جنسی در دوران بارداری پیشنهاد شده است استفاده کنید. مطمئن باشید این امر باعث آرامش شما و لذت خود و همسرتان می‌شود و از تنش‌هایتان می‌کاهد. مطالعه مقاله رابطه زناشویی و رابطه جنسی حین بارداری کمک زیادی به شما در این زمینه می‌کند.

ممکن است اشتغال فکری همسرتان نسبت به تهیه کردن سیسمونی و انتخاب اسم فرزندتان بیشتر از شما باشد و در این موارد نیاز به همفکری شما داشته باشد. این هم فکری کمک می‌کند بار فشار‌های روانی روی زن کمتر شده، احساس کند همسرش همراهش هست و حواسش به او هست.

به خاطر حساس بودن و شکننده بودن روحیه زنان در دوره بارداری ممکن است شنیدن برخی جملات از اطرافیان برایشان سخت باشد و برخی مسائل را اشتباه متوجه شوند. بر نگرانی‌های زنان باردار نیفزایید. مثل اینکه بگویید: الان تا می‌تونی بخواب، بعدا دیگه خواب راحت نخواهی داشت. در مورد سزارین کردن، نحوه شیر دادن و سایر مسائل که تصمیمات شخصی وی هستند، برایش دلهره ایجاد نکنید و در آن‌ها دخالت نکنید.

برای کسب اطلاعات در زمینه‌های سزارین و نحوه شیر دادن به نوزاد کلیک کنید.

 

برطرف نشدن نیازهای عاطفی زن باردار در حیطه‌های مختلفی اثر منفی می‌گذارد. با این وجود مادر و نوزاد بیشترین تاثیر را می‌پذیرند. در ادامه پیامدهای مؤثر بر مادر و نوزاد بررسی شده‌اند:

ممکن است احساس‌های طبیعی مانند اضطراب و افسردگی شدت پیدا کنند و خود را به شکل اختلالات مختلف نشان دهند. مثلا ممکن است زن باردار دائما در اضطراب باشد، افسردگی شدید بگیرد، عملکردهایش مختل شود و احساس بی کفایتی کند. از طرف دیگر در زن ممکن است احساس خشم زیادی نسبت به همسرش ایجاد شود و همین مسئله رابطه شان را تحت تاثیر قرار دهد. در این زمینه نوع رفتارها و واکنش‌های همسر اهمیت می‌یابد. توصیه می‌کنیم مقاله ارتباط صحیح با همسر را مطالعه کنید.

زنی که احساس طرد شدن بکند، یا احساس کند در این مسیر تنهاست و همسرش به او توجهی نشان نمی‌دهد، رابطه‌اش را با او کم می‌کند. اختلافات گذشته برایش یادآوری می‌شوند و ممکن است از روابط زناشویی کناره گیری کند. گاه زوجین نمی‌توانند از پس مشکلات خود در این دوران بر بیایند و دلسردی در روابط آن‌ها حتی دوران بعد از زایمان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و به جهت تربیت فرزندان نیز مشکل ایجاد می‌کند. به همین دلیل لازم است هر چه سریعتر برای حل مشکلات به مشاوره خانواده مراجعه کنید.

طبق تحقیقات هورمون‌های مادر بر جنین تاثیر می‌گذارد، برای مثال در زمانی که مادر اضطراب دارد هورمون کورتیزول بیش از حد ترشح می‌شود و باعث نقص در رشد کودک می‌گردد. استرس‌های شدید دوران بارداری و غم‌های مادر در شکل گیری شخصیت و خلق و خوی کودک موثر هستند. کودکانی که دوران جنینی سختی داشته‌اند، بعداز تولد بیشتر گریه می‌کنند، تحریک پذیرتر هستند و ساعات خواب و بیداری نامنظم تری دارند. بنابراین نمی‌توان وضعیت روانی مادر را بی تاثیر بر جنین دانست. 

 

حمایت، مراقبت و توجه از جمله وظایف مردان در زمان بارداری همسر خود است. همچنین لازم است تا در این دوران بر رفتارهای خود بیشتر دقت کنند و احتیاجات مادر باردار و جنین او را فراهم کنند.

بدرفتاری با همسر در این دوران و عدم توجه به نیازهای او منجر به از بین رفتن صمیمیت زوجین و دلسردی آن‌ها می‌شود که ممکن است تا بعد زایمان نیز ادامه داشته‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نیازهای عاطفی زن باردار می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین‌ها: در دنیای امروز ممکن است به راحتی فراموش کنید چه تفاوت‌هایی میان زن و مرد وجود دارد، تا زمانی که همسرتان باردار شود!

در این زمان، تفاوت‌ها میان شما و همسرتان مانند یک شکاف بزرگ و عمیق بین شما خودنمایی می‌کند. در حالی که همسر شما نُه ماه تمام، تغییرات و تحولات ناشی از بارداری و تبعات جورواجور آن را تحمل و تجربه می‌کند، شما آن بیرون ایستاده‌اید و فقط تماشا می‌کنید، چون به هر حال، نقش خود را در ساختن این بچه ایفا کرده‌اید و ظاهرا کار دیگری ندارید!

واقعیت این است که شاید شراکت بیولوژیکی شما تمام شده باشد، اما هنوز هم می‌توانید در پروسه‌ی بارداری سهیم باشید.

باردار بودن سخت است و اگر شوهر خوبی برای همسرتان باشید، باید به این فکر کنید که چطور می‌توانید تا جایی که امکان دارد به همسر باردارتان احساس راحتی بدهید و او را شاد کنید. شما «وظیفه» دارید در تمام مراحل بارداری کنار و همراه همسرتان باشید، اما چگونه؟!

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

خیلی از مرد‌ها واقعا نمی‌دانند چه باید بکنند و بارداری همسرشان برای آن‌ها گیج کننده است و آشفته کننده است، بنابراین با نگرانی و اضطراب، به جای اینکه از همسر خود حمایت کنند، درست زمانی که همسرشان بیشترین نیاز را به آن‌ها دارد از او دورتر و دورتر می‌شوند. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه باید مراقب همسر باردارتان باشید.

نسبت به خبر بارداری همسرتان هیجان و احساس نشان دهید

اگر برنامه‌ای برای بچه دار شدن نداشتید، با شنیدن خبر بارداری همسرتان جوری واکنش نشان ندهید که احساس کند هیجان زده و خوشحال نیستید. واکنش نامناسب می‌تواند شامل اخم و تخم، سکوت کردن و ایراد گرفتن از همسرتان باشد که چرا قرص ضد بارداری‌اش را مصرف نکرده است. شما باید به همسرتان این اطمینان را بدهید که در کنارش هستید و از او پشتیبانی می‌کنید و می‌تواند روی کمک و همراهی شما حساب کند. به او قول بدهید که پدر خوبی خواهید بود.

کتاب‌هایی در مورد بارداری بخوانید

هر چه بیشتر در مورد اتفاق‌هایی که قرار است برای همسرتان بیفتد بدانید، بهتر می‌توانید خودتان را آماده کنید و راه کمک کردن را یاد بگیرید. شما باید بدانید همسرتان در هر مرحله از بارداری چه تجربه‌ای خواهد داشت. ضمنا خیلی خوب است که مراحل رشد و تکامل جنین‌تان را نیز بشناسید.

در مراجعه‌های همسرتان به پزشک، همراهی‌اش کنید

همراهی شما با همسرتان در مراجعه‌هایی که به پزشکش خواهد داشت سه هدف دارد: اول و مهم‌تر از همه اینکه به همسرتان نشان می‌دهید همیشه همراهش هستید. دوم اینکه خواهید فهمید در رحم همسرتان چه خبر است و پا به پای او از وضعیت جنین‌تان و سلامتی همسرتان مطلع می‌شوید. سوم هم اینکه تصویر جنین را در رحم مادرش می‌بینید، ضربان قلب او را می‌شنوید و همین به ایجاد حس عمیق پدرانه‌تان کمک می‌کند.

ضمنا همسر شما اضطراب دارد و ممکن است توصیه‌های پزشک را فراموش کند، شما می‌توانید با دقت به آن چه پزشک می‌گوید گوش دهید و بعدا به همسرتان یادآوری کنید. حتی اگر سرتان خیلی شلوغ است، باز هم سعی کنید همراه همسرتان پیش پزشکش بروید.

از استرس‌هایش کم کنید

بارداری اتفاقی فیزیکی و روحی است، پس با فشار‌ها و استرس‌های بیهوده همسرتان را آزار ندهید. تا جایی که می‌توانید انجام کار‌های خانه را به عهده بگیرید تا همسرتان استراحت کند و آرام باشد. محیط خانه را آرام و شاد و به دور از تنش نگه دارید.

کمکش کنید بهتر بخوابد

خوابیدن برای یک زن باردار به مرور، سخت و سخت‌تر می‌شود. وقتی همسر باردار شما به پشت می‌خوابد، وزن جنین به ستون فقرات، عضلات کمر، روده‌ها و عروق اصلی‌اش فشار وارد می‌کند و همه‌ی این‌ها می‌توانند درد و ناراحتی و کاهش جریان خون ایجاد کرده و در نتیجه خوابیدن را دشوار کنند. ضمنا کودک دلبند شما ممکن است درست زمانی که همسرتان قصد خواب دارد، رحم مادرش را کیسه بوکس کند! سعی کنید تصور کنید چطور می‌توانید بخوابید در حالی که یکی داخل شکم‌تان مشت می‌کوبد!

کار‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به خوابیدن همسرتان انجام دهید:

صبور باشید

بارداری به طور کل، تاثیرات عجیب و غریبی بر هورمون‌ها می‌گذارد. بعضی روز‌ها ممکن است همسرتان احساس کند حال بسیار خوبی دارد، روز‌هایی هم هستند که عصبی و حساس می‌شود و شاید بی‌دلیل از شما برنجد یا سرتان داد بزند. بعضی روز‌ها هم ممکن است بی‌دلیل گریه کند. شما صبور باشید و درک کنید که تقصیر از هورمون‌های اوست. ضمنا در مورد زندگی جنسی‌تان هم باید درک و صبر داشته باشید. میل جنسی همسر شما نیز دستخوش تحولات زیادی است: شاید در سه ماهه اول زیاد باشد، در سه ماهه دوم افت کند و در سه ماهه سوم دوباره برگردد. به هر حال باید صبور باشید، صبور!

تکرر ادرار او را درک کنید

زنان باردار مکررا نیاز به دستشویی دارند. شاید هر ۳۰ دقیقه لازم باشد دستشویی بروند و این اصلا خنده دار نیست و باید خودتان را جای همسرتان بگذارید تا شاید کمی متوجه شوید مدام دستشویی رفتن چه حسی دارد. تصور کنید مجبورید سه بار طی تماشای یک فیلم به سمت دستشویی بدوید یا نیمه شب، بار‌ها و بار‌ها از خواب بیدار شوید تا مثانه‌تان را خالی کنید. برای کمک به همسرتان در این زمینه، دو کار می‌توانید انجام دهید:

اول اینکه درک کنید و انعطاف نشان بدهید. وقتی همسرتان از شما می‌خواهد در اولین جای ممکن توقف کنید تا بتواند به دستشویی برود، اخم نکنید و غُر نزنید.

دوم اینکه مسیر رفت و آمد او به دستشویی را خلوت کنید تا هر بار که از خواب بیدار می‌شود، مجبور نباشد از لابه لای وسایل رد شود تا به دستشویی برسد و ضمنا لامپی در مسیر او قرار دهید تا در تاریکی راه نرود.

جوری رفتار کنید انگار شما هم باردارید

منظور ما این نیست که زیر لباس‌تان بالش بگذارید تا شکم‌تان بالا بیاید و ادای عصبانی شدن همسرتان را درآورید یا در یک دست خیار شور و در دست دیگر بستنی، هوس‌های همسرتان را مسخره کنید!

بلکه شما باید هماهنگ با کار‌هایی باشید که همسرتان باید یا نباید انجام دهد. مثلا اگر به توصیه‌ی پزشک باید نمک خیلی کم مصرف کند شما هم همان غذای کم نمکی را بخورید که همسرتان می‌خورد. این کار شما شیوه‌ای است برای نشان دادن درک و حمایت‌تان که همسرتان را تشویق می‌کند طبق توصیه‌ها عمل کند. اگر قرار است همسرتان قهوه ننوشید شما هم ننوشید (یا دست کم در حضور او این کار را نکنید!). با هم به پیاده روی بروید و پا به پای او گام بردارید. هر وقت خسته شد شما هم بنشینید و هر وقت هوس کرد چیزی بخورد برایش فراهم کنید.

به او بگویید زیباست و دوستش دارید

همسر شما هم مانند تمام زن‌های باردار دیگر، تغییرات ظاهری قابل توجهی پیدا می‌کند. شما به عنوان شوهر باید این اطمینان را به او بدهید که در نظر شما هنوز هم زیباست و بی‌قید و شرط دوستش دارید. هر روز، عشق بی‌پایان خود را به همسرتان ابراز کنید.

برای تسکین ناخوشی‌ها و حالت تهوع اش چاره‌ای بیندیشید

بیماری صبحگاهی یا ویار حاملگی بدون تردید، بدترین قسمت یک بارداری است (البته به غیر از وضع حمل!). ۷۵ درصد از زنان باردار ویار دارند و علائم آن شامل سر درد، خواب آلودگی زیاد و حالت تهوع و گاهی استفراغ می‌شود. بیشتر خانم‌ها حدود یک ماه بعد از بسته شدن نطفه، ویارشان شروع می‌شود و معمولا تا پایان هفته‌ی دوازدهم یا چهاردهم بارداری ادامه می‌یابد. البته بعضی از خانم‌ها تا پایان بارداری ممکن است ویار داشته باشند.

ویار یا بیماری صبحگاهی بر خلاف اسمی که دارد، فقط مربوط به صبح‌ها نیست. بیشتر خانم‌ها تمام طول روز، علائم ویار را دارند. کمکی که شما می‌توانید بکنید این است که راهکار‌های گوناگون را پیش پای همسرتان بگذارید. هر روز شیوه‌ای جدید را امتحان کنید تا ببینید کدام‌شان جواب می‌دهد. هر زمان که همسرتان کمکی از شما خواست، از صمیم قلب آماده باشید. چند راهکار که می‌توانید امتحان کنید:

صبور و انعطاف پذیر باشید

ممکن است یک روز همسرتان از غذایی متنفر باشد و روزی دیگر همین غذا تنها چیزی باشد که مایل به خوردنش است. انعطاف داشته باشید و هر چه که میل دارد برایش فراهم کنید. مهربان باشید و هر زمان که لازم شد برای تهیه‌ی هر آنچه همسرتان خواسته از خانه بیرون بزنید!

خودتان را تمیز و مرتب نگه دارید

زنان باردار نسبت به بو‌ها بسیار حساس می‌شوند. حتی ممکن است عطری که زمانی مورد علاقه‌ی همسرتان بوده اکنون حالش را بهم بزند. پس کاملا تمیز و خوشبو باشید: دندان‌های‌تان را مرتب مسواک بزنید، هر روز دوش بگیرید و عطری را که همسرتان می‌پسندد استفاده کنید.

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم

فعالیت‌های شغلی و اجتماعی‌تان را کمتر کنید

این یکی از سخت‌ترین توصیه‌ها برای مردان است! یک زن باردار بیش از هر کسی به همسرش نیاز دارد. زندگی اجتماعی شما باید فقط به ضروریات محدود شود. بیشتر در خانه باشید تا شرایط را برای همسرتان راحت‌تر کنید.

در آماده کردن وسایل و اتاق کودک به همسرتان کمک کنید

وقتی یک زن باردار است، در رویا‌های خود برای بچه‌داری‌اش برنامه ریزی می‌کند. شما هم در این پروسه با او همراه شوید، در دکوراسیون و تهیه‌ی وسایل کودک با همسرتان هم فکری کنید.

نگرانی‌ها و ترس‌های همسرتان را با حوصله رفع کنید

بارداری خصوصا برای کسی که اولین بار است باردار می‌شود، می‌تواند کمی ترسناک هم باشد. خانم‌ها معمولا حساسیت خاصی روی سلامت جنین خود دارند و در مورد زایمان و وضع حمل دچار نگرانی‌هایی می‌شوند و سوال‌های زیادی در ذهن‌شان می‌چرخد. شما باید بتوانید نگرانی‌های همسرتان را آرام کنید و در مورد هر آنچه که نمی‌داند یا سوال دارد، تحقیق و مطالعه کرده و پاسخ مناسب را پیدا کنید و در اختیار همسرتان بگذارید. حتی اگر همسرتان نیمه شب با گریه از خواب بیدارتان کرد، چون نگرانی و ترس خاصی خواب را از چشمان او ربوده است، باید او را تسکین بدهید و با سرچ کردن و پیدا کردن جوابی که می‌خواهد، آرامش را به همسرتان برگردانید. مثلا اگر همسر شما در مورد دردی که دارد نگران است، سرچ کنید و با اطمینان به او بگویید: دردی که تو داری طبیعی است و به این معنی نیست که قرار است یک بچه‌ی دو سر به دنیا بیاوری!

مرد‌های دنیای امروز باید خیلی بهتر از مردان قدیم با همسر باردار خود رفتار کنند، چون همان طور که زندگی مدرن امروز قابل مقایسه با زندگی در گذشته نیست، نقش همسر و پدر امروزی نیز مانند همسران و پدران گذشته نیست. پس بابت محبت‌ها و کمک‌های‌تان هیچ منتی سر همسرتان نگذارید. شیوه‌ی رفتار یک مرد با همسرش می‌تواند نشاندهنده‌ی مردانگی و میزان لیاقت او در پدر بودن باشد.

منبع: artofmanliness

چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم
چگونه همسر باردار خود را خوشحال کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *