چگونه هورمون عشق را کاهش دهیم

 
helpkade
چگونه هورمون عشق را کاهش دهیم
چگونه هورمون عشق را کاهش دهیم


نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار


طبق مطالعات جدید، مهار هورمون اکسی‌توسین ممکن است به بهبود وضعیت استرس زا و یا آسیب‌های اجتماعی کمک کند.چگونه هورمون عشق را کاهش دهیم

مطالعه جدیدی در مجله Biological Psychiatry اظهار می‌کند که مهار هورمون اکسی‌توسین ممکن است به بهبود وضعیت ناخوشایند، استرس زا و یا آسیب‌های اجتماعی کمک کند. Oxytocin به عنوان “هورمون عشق” شناخته می‌شود. همچنین این ماده شیمیایی به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می‌کند. نام عمومی آن به خاطر نقشی است که در بدن بر عهده دارد. زمانی که عزیزانمان را در آغوش می‌گیریم یا به چشمان آن‌ها خیره می‌شویم، در بدن ما این هورمون ترشح می‌شود.

همچنین این هورمون از جنبه اجتماعی حائز اهمیت می‌باشد؛ برای مثال این هورمون در افراد مبتلا به اوتیسم، رفتار اجتماعی را ترویج می‌کند. طبق مطالعه‌ای که در Medical News Today گزارش شده، احتمالا اکسی توسین همدلی ما را افزایش می‌دهد.

اما اکسی توسین همیشه پیوند اجتماعی را تقویت نمی‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که در مواجهه با شرایط اجتماعی استرس‌زا، موش‌های ماده فعالیت بیشتری را در نورون‌های تولید‌کننده اکسی‌توسین نشان می‌دهند و تمایل دارند تا از شرایط نا‌آشنای اجتماعی اجتناب کنند.

مقاله مرتبط: هورمون اکسی‌توسین باورهای معنوی را تقویت می‌کند

این یافته‌ها مربوط به شرایطی است که در آن موش‌های ماده، اکسی‌توسین را از طریق بینی دریافت می‌کنند. نتایج، نشانگر کاهش روابط اجتماعی آن‌ها پس از یک رویداد اجتماعی استرس زا می‌باشد.

تحقیقات جدید که به طور مشترک توسط Natalia Duque-Wilckens و Brian Trainor که هر دو از دانشمندان علوم اعصاب رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا (دیویس) هستند، هدایت می‌شود، اظهار می‌کند که مسدود کردن انتقال دهنده‌های عصبی، در واقع ممکن است به افراد در راستای تسکین اضطراب اجتماعی کمک کند.

فرضیه محققان این است که اکسی‌توسین، فقط پیوندهای اجتماعی را ترویج نمی‌کند بلکه می‌تواند اثرات تعامل اجتماعی مثبت و منفی را تقویت کند. همچنین تفسیر می‌کند که چرا انتقال دهنده عصبی به عنوان هورمون عشق شناخته شده‌است؛ اما همچنان می‌تواند باعث بی‌تفاوتی پس از یک تجربه اجتماعی منفی و استرس‌زا شود. مطالعه جدید نیز با هدف کشف پایه عصبی شناختی برای چنین نظریه‌ای بود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، محققان دریافتند که دو ناحیه مغز به‌طور متفاوت تحت تاثیر اکسی‌توسین قرار می‌گیرند.

مقاله مرتبط: اکسی‌توسین؛ کلید معمای عاشق شدن در نگاه نخست!

همان‌طور که نویسندگان در مطالعات قبلی اشاره کرده‌اند، افزایش فعالیت اکسی‌توسین در ناحیه‌ای از مغز به نام nucleus accumbens، جنبه‌های ارزشمند تعاملات مثبت اجتماعی را ترویج می‌دهد.

پژوهش جدید نیز این مطالعات را تایید کرد. Duque-Wilckens و همکارانش، اکسی‌توسین را با استفاده از آنتاگونیست گیرنده اکسی‌توسین در موش‌های نر و ماده‌ی کالیفرنیا، مهار کردند.

این موش‌ها اصطلاحا در معرض شکست اجتماعی قرار گرفته اند؛ روشی که در آن جوندگانی مانند موش در قفس جوندگان اقلیمی بزرگ‌تر و تهاجمی‌تر قرار می‌گیرند.

این تیم از ایمونوهیستوشیمی به منظور آزمایش و بررسی زمان و مکان فعالیت اکسی توسین استفاده کردند. محققان در زنان دو ناحیه مغز را  که در آن اکسی توسین فعال‌تر بود، کشف کردند: هسته accumbens و هسته بستر ترمینالهای استری (BNST).

نتیجه‌ای که در ابتدا حاصل شد، نشانگر نقش حیاتی این ماده در رفتار پاداش و سوء مصرف مواد می‌باشد در حالی که در حالت بعدی، نشانگر کلیدی در اضطراب و پاسخ‌های عاطفی به شرایط استرس‌زا است.

جالب است هنگامی که محققان مهار‌کننده اکسی‌توسین را به BNST تزریق کردند (اما نه در هسته accumbens)، احتمال بیشتری برای تعامل موش‌های ماده با موش‌های جدید پس از رویداد استرس‌زا وجود دارد.

بنابراين طبق تالیفات نویسندگان، مسدود کردن اکسي‌توسين، رويکرد اجتماعي را افزايش داده و پاسخ‌هاي آمادگی اجتماعي را کاهش مي‌دهد.

مقاله مرتبط: عشق چگونه مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

Trainor می‌گوید:

این نتایج بسیار دلگرم کننده است زیرا برای اعمال همان اثر توسط داروهای ضد افسردگی مثل Prozac، بایستی یک ماه به‌صورت روزانه مصرف شوند. طبق نتایج نویسندگان، نتایج ما اظهار می‌کند که فعال شدن گیرنده اکسي توسين در قسمت‌های قدامی داخلی BNST واکنش هوشیاری را تحریک می‌کند که افراد از آن اجتناب می‌کنند، با این حال به شرایط اجتماعی نا آشنا توجه می کنند. نتایج ما نشان می‌دهد که آنتاگونیست‌های گیرنده اکسی‌توسین ممکن است پتانسیل درمان دارویی را برای اختلالات روانی ناشی از استرس داشته‌باشند. به نظر می‌رسد که تجربیات استرس‌زا‌ی اجتماعی تغییراتی را در قسمت‌هایی از مغز که از اکسی‌توسین استفاده می‌کنند، ایجاد می‌کند و درک این‌که چگونه این کار‌ها در موش انجام می‌گیرد، ایده‌های جدیدی را برای کاهش اضطراب اجتماعی در مورد چگونگی استفاده از دارو‌هایی که اکسی‌توسین را هدف قرار می‌دهند، می‌دهد.

 

اپتوژنتیک تکنیکی است که نقش بسزایی در پیشرفت مطالعات علوم اعصاب ایفا کرده‌است. در این بخش، کاربرد اپتوژنتیک در مطالعات حیوانی…

اكسى توسين يا هورمون عشق، به نظر مى رسد فعاليت هاى مشابه الكل روى رفتار هاى ما داشته باشد.

تغییر نظر محققان! رشد دید محدود به کودکی نیست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

زندگی روزمره پر از داستان‌ها و اتفاقات عجیب است. داستان‌هایی که با «دانستن» شاید بتوان پایان شیرین‌تری برایشان رقم زد. دکتر مجازی مفتخر است که به‌عنوان یکی از معتبر‌ترین رسانه‌های علمی کشور، زندگی خوانندگان خود را با دانش روز بشریت پیوند می‌دهد. این وب‌سایت فعالیت خود را در تابستان ۱۳۹۵ آغاز نموده است.

Medical Mask Male Enhancement Formula Reviews long term side effects Strengthen Penis walgreens caffeine pills Testosterone Booster

راه‌های افزایش هورمون اکسی توسین کدام‌اند؟ شاید تا به حال اسم هورمون عشق یا اکسی توسین به گوش شما خورده باشد. هورمون اکسی توسین یکی از هورمون‌هایی است که در هیپوتالاموس ترشح می‌شود و به عنوان انتقال دهندۀ عصبی در مغز عمل می‌کند. در زمان زایمان و شیردهی این هورمون نقش مهم و اساسی در تولید مثل مادران ایفا می‌نماید. هورمون اکسی توسین در زمان‌های لذت بخش لمس شدن و تحریکات عاشقانه نیز تولید می‌شود؛ به همین دلیل بیشتر به عنوان هورمون عشق معروف است. هورمون اکسی توسین نقش مهمی در چگونگی رابطه شما با دیگران دارد. افزایش هورمون عشق باعث اتفاقات خوب و هیجانات خوشایند در کل سیستم روانی و جسمانی شما می‌شود. در این مقاله راه‌هایی برای افزایش هورمون اکسی توسین به شما معرفی می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید رابطه ذهن و بدن یک رابطه دو طرفه است. به این معنا که هم ذهن بر بدن و هم بدن بر ذهن تأثیر می‌گذارد. بنابراین تغییراتی که در هورمون‌های بدن ایجاد می‌شود می‌تواند بر احساسات شما تأثیر بگذارد. لازم به ذکر است که شاید بتوان با قرص‌ها و موادی در کوتاه مدت به احساس لذت رسید، اما زمانی که این تاثیرات به صورت طبیعی رخ دهد، در طولانی مدت نیز شما احساس خوبی خواهید داشت.

در ادامه به روش‌هایی برای افزایش هورمون عشق می‌پردازیم. شاید این متدها به نظرتان پیش پا افتاده بیایند، اما طبق مشاهدات و تحقیقات روانشناسی عشق همین اقدامات ساده در شما شادی لذت بخشی ایجاد می کند. با خواندن مقاله روانشناسی عشق در این باره بیشتر بدانید.چگونه هورمون عشق را کاهش دهیم

عشق بازی و اعمال لذت بخش با فردی که دوست دارید، مانند آغوش و بوسه و بغل کردن به سرعت اکسی توسین را در شما افزایش می‌دهد. در تحقیقاتی مشخص شد که اکثر مردان تنها در زمانی هورمون اکسی توسین ترشح می‌کنند که چهره همسرشان یا کسی که دوست دارند را بینند و در زمانی که زنان دیگر را نگاه می‌کنند به سرکوب اکسی توسین می‌پردازند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عشق بازی کلیک کنید.

اکسی توسین مستقیما بر فعال شدن دو ناحیۀ مغز که مسئول احساس پاداش و لذت است تاثیر می‌گذارد. بدن اکسی توسین را به عشق و فردی که با او روابط عاشقانه دارید تشخیص می‌دهد و تنها در زمان‌هایی که تماس‌های جسمی و جنسی حاوی عشق باشد، ترشح می‌گردد. برای اطلاع از انواع اشکال ابراز عشق کلیک کنید.

شنیدن حرف‌های تشویقی، باور به عشق کسی و مورد احترام و اهمیت دیگران بودن نیز هورمون اکسی توسین ترشح می‌شود. همچنین در زمان‌هایی که به شخص دیگری اهمیت می‌دهید و با مهربانی با او برخورد می‌کنید؛ هورمون عشق شروع به ترشح می‌نماید. کلمات قدرت زیادی دارند؛ وقتی کلمات شادی بخش و محبت آمیز میگویید یا دریافت می‌کنید و زمان‌هایی که از مهربانی خود به جهان می‌بخشید؛ هورمون اکسی توسین افزایش می‌یابد.

پذیرفتن دیگران و همچنین پذیرفته شدن از سوی دیگران هورمون اکسی توسین را افزایش می‌دهد. وقتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید و با دقت به حرف‌های آن‌ها گوش می‌کنید و به صورت چهره به چهره به صحبت‌های او گوش می‌کنید به میزان قابل توجهی هورمون اکسی توسین را افزایش می‌دهید. شنیدن موسیقی نیز همین کار را انجام می‌دهد.

اگر دلتان می‌خواهد تا هورمون اکسی توسین را درست و حسابی در بدنتان حس کنید باید به یاد بیاورید که کودکان به چه حالت بازی می‌کنند و چطور به راحتی قاه قاه زیر خنده می‌زنند. خنده یک اتفاق مسری است که وقتی به سمتتان پرت می‌شود کاری به جز خندیدن یا لبخند زدن لازم نیست انجام دهید. طبق تحقیقات خندیدن و لبخند زدن به میزان قابل توجهی در ایجاد تغییرات فیزیولوژی و بهبود سلامت در بدن موثر است. مانند افراد خوشحال برای لحظات شادی آور زندگی کنید و ببینید اکسی توسین چگونه افزایش پیدا می‌کند.

تعادل هورمون‌های بدن در حالتی صورت می‌گیرد که ذهنتان خالی باشید و احساس آرامش داشته باشید. در وضعیت جنگ و گریز، بدن اکسی توسین ترشح نمی‌کند. از طریق دعا و مراقبه می‌توانید ذهن خود را از استرس رها کنید. کاهش استرس می‌تواند با کاهش فشار خون به ایجاد تعادل در بدن کمک کند. ذهن، جسم و روح باید به یک ارتباط مناسب دست یابند. بهتر است زمانی از روز را برای آن وقت بگذارید. تنها پنج دقیقه در جایی که هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبه کلیک کنید.

افزایش اکسیژن در مغز و سایر بخش‌های بدن به تولید بیشتر اندورفین‌ها و اکسی توسین‌ها منجر می‌شود. ورزش نه تنها در سالم ماندن و عملکرد تاثیرات مناسبی دارد؛ بلکه در مقدار هورمون‌های ترشح شونده در مغز نیز مفید عمل می‌کند. منظور از ورزش حتما به معنی باشگاه رفتن نیست. شما می‌توانید با پیاده روی در اطراف خانه یا انجام تمرینات سبک یوگا به این فواید دست پیدا کنید.

سرکوب کردن عواطف باعث کاهش اکسی توسین می‌گردد. وقتی جلو احساستان را می‌گیرید و از بروز یا از مواجهه با لحظات خودداری می‌کنید؛ استرس و مسائل جسمی دیگری برای شما پیش خواهد آمد. شما بهتر است بیاموزید که اشک ریختن و ناراحت بودن نیز قسمت‌های مهمی از زندگی هستند و به جای نگه داشتن خشم‌ها و نامیدی می‌توانید با آزاد کردن اشک‌ها به بدن اجازه بدهید تا به آرامش بازگردد. برای اطلاع از فوائد و مضرات گریه کردن کلیک کنید.

حس بسیار خوبی که در زمان بخشیدن یا انجام دادن یک کار نیک به صورت داوطبانه در شما ایجاد می‌شود؛ نشانه‌های ترشح هورمون اکسی توسین است. بنابراین سعی کنید هدیه بدهید؛ زمانتان را برای دیگران تقسیم کنید؛ به خیریه‌ها اهدا کنید و تشکر کنید. بخشندگی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار بر چگونگی احساس راجع به خود است. بخشیدن یکی از اشکال پیوند انسانی است. در این روش هم به خود و دیگران یاری می‌رسانید.

خلاق بودن از طرفی باعث ایجاد عزت نفس در شما می‌شود و با ایجاد حس خوب می‌تواند اکسی توسین را افزایش بدهد و همچنین از طرف دیگر به روانتان جهت استرس زدایی کمک کند. زمان‌هایی که به خلق می‌پردازید؛ ذهنتان را خالی می‌کنید، نگران چیزی نیستید و یا هراسی ندارید. وقت‌هایی که به دوخت و دوز می‌پردازید و یا زمان‌هایی که جملات را به هم بند می‌زنید و می‌نویسید؛ جهانتان را به مسیر تازه ای می‌رسانید و از روال عادی خارج می‌شوید و هورمون‌ها اجازه بیشتری برای در دست گرفتن مغز شما پیدا می‌کنند.

وقتی یک حیوان خانگی داشته باشید؛ در زمان‌هایی که به خانه وارد می‌شوید، گربه یا سگ شما بی قرار منتظر است تا با او بازی کنید و به او عشق بورزید. مراقبت از او می‌تواند در شما حس‌های جالب ایجاد کند. نوازش کردن او حتی بر کاهش فشار خون شما تاثیر می‌گذارد و به کلام ساده‌تر در آرامش بخشیدن به زندگیتان به شما کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله حیوانات خانگی و انسان را مطالعه کنید.

برخی از هورمون‌ها و ویتامین‌های بدن ارتباط نزدیکی با تولید اکسی توسین دارند. برای مثال ویتامین دی به ترشح این هورمون کمک زیادی می‌کند. ملاتونین که هورمون مرتبط با خواب است، باعث می‌شود بدن در برابر اکسی توسین حساس تر شده و میزان بیشتری از آن را تولید کند. بنابراین خواب کافی و با کیفیت منجر به افزایش ملاتونین و در نهایت افزایش اکسی توسین می‌شود. علاوه بر این‌ها کاهش کورتیزول برای افزایش هورمون عشق مفید است.

 

با مصرف برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و یا روش‌های طب سنتی می‌توانید عشق میان خود و اطرافیانتان را زیاد کنید و از این طریق روابط عاطفی خود را بهبود ببخشید. برای حل مشکلات ارتباطی خود و یادگیری مهارت ابراز عشق می‌توانید از مشاوره روانشناسی و  مشاوره خانواده کمک بگیرید.

مصرف ویتامین D : تولید هورمون اکسی توسین به صورت مستقیم تحت کنترل ویتامین دی قرار دارد. به این منظور قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بسیار کمک کننده است. اما می‌توانید از مکمل‌های ویتامین دی نیز استفاده کنید.

مصرف ویتامین C : مصرف ویتامین سی یکی از آسان‌ترین روش‌های تولید اکسی توسین در بدن است. این ویتامین در میوه‌جات و سبزیجات، فلفل، گل کلم و گوجه فرنگی یافت می‌شود.

مصرف منیزیم: همچنین مصرف بسیاری از خوراکی‌های سرشار از منزیم مثل چغندر، بادام، آواکادو، تخمه کدو و اسفناج در ترشح هورمون عشق به شما کمک می‌کنند. علاوه بر این منیزیم به کاهش اضطراب و استرس در شما کمک می‌کند.

ماساژ: ماساژ از جمله مواردی است که اکسی توسین را به میزان زیادی در بدن شما افزایش می‌دهد و موجب تحریکات پوستی می‌شود.

طب سوزنی: این روش به ویژه اگر بر روی گوش صورت بگیرد منجر به ترشح اکسی توسین می‌شود. طب سوزنی به عنوان درمانی جایگزین جهت جبران کمبود اکسی توسین استفاده می‌شود اما باید توسط متخصص صورت بگیرد.

استفاده از روغن‌ها: روغن یاسمن و یا روغن مریم گلی را استنشاق کنید و یا بر روی پوست خود بمالید. این روغن‌ها در کاهش کورتیزول و افزایش اکسی توسین مؤثرند.

مصرف شنبلیله: شنبلیله گیاه دارویی پر فایده‌ای است که باعث افزایش میل جنسی و اکسی توسین می‌شود. می‌توانید آن را دم کنید و روزانه بنوشید.

 

انجیر، هندوانه، اسفناج، چای سبز، قهوه، ویتامین سی و انواع مغزها از جمله مواد غذایی هستند که مصرف آن‌ها باعث افزایش هورمون عشق در دراز مدت می‌شود. مصرف شکلات تلخ و شنبلیله نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

عدم وجود دلبستگی عاشقانه، عدم وجود حس همدلی با دیگران، غم و ناراحتی، نداشتن حس اعتماد، استرس و اضطراب و بروز رفتارهای تهاجمی می‌تواند از نشانه‌های کمبود این هورمون در بدن باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش‌های افزایش هورمون عشق می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

آنها که طعم عاشقی را چشیده‌اند، خوب می‌دانند که این احساس پر تب و تاب با انسان چه می‌کند. اما عشق دقیقا چیست؟ آیا می‌توان آن را اندازه گرفت یا در بدن دید؟ دانشمندان سال‌هاست که به دنبال حل معمای عشق هستند.

آن اندامی که افسار عشق را در دست دارد، مغز انسان است

در سال ۱۹۹۲ دکتر جان گری، نویسنده و مشاور خانوادگی، کتابی به نام “مردان مریخی‌، زنان ونوسی” به رشته تحریر درآورد که بیش از ۵۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفت و برای ۱۲۱ هفته در فهرست کتاب‌های پرفروش جای داشت. این نویسنده آمریکایی در این کتاب مشکلات رایج در روابط زن و مرد را ناشی از اختلاف بنیادین روانشناختی میان جنس مذکر و مؤنث دانسته و از این استعاره استفاده می‌کند که مردان و زنان هر کدام از دو سیاره مختلف می‌آیند؛ مردان از مریخ و زنان از ونوس. اما مردان مریخی و زنان ونوسی اگر در بسیاری از موارد با یکدیگر اختلاف داشته باشند، دستکم در یک برهه از زندگی شباهت بسیاری به هم پیدا می‌کنند و آن هم زمانی است که عاشق می‌شوند. عشق وقتی که می‌آید، روح و جسم را بی‌قرار می‌کند و به تسخیر خود در می‌آورد. انسان‌ها تا هزاران سال بر این باور بودند که عشق معمایی راز‌آلود و هدیه‌ای از جانب خدایان است. در دوران معاصر اما دانشمندان در تلاش برای پرده برداشتن از این سحر و جادوی عشق و “بلایی” بوده‌اند که این احساس بر سر بدن می‌آورد. عشق دقیقا چیست؟ آیا قابل اندازه‌گیری است؟ آیا می‌توان آن را از طریق اسکن کردن مغز یا آزمایش کردن خون بررسی کرد؟ آیا می‌توان مثلا با عکس‌برداری “ابتلای بیمار به عشق” را تشخیص داد؟ اصلا عشق با بدن ما چه می‌کند؟فرماندهی مغز بر عشق در ادبیات، هنر یا زبان عادی مردم کوچه و بازار هر گاه صحبت از عشق شده، پای قلب به میان آمده است؛ قلبی که با دیدن معشوق به تپش افتاده و در حال بیرون زدن از سینه است یا با از دست دادن معشوق، زخم خورده و شکسته شده است. هرچند در این تعبیر جاافتاده قلب و عشق پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند، اما در حقیقت آن اندامی که افسار عشق را در دست دارد، مغز انسان است. دوناتلا مارازیتی، استاد دانشگاه پیزا، که خود دو بار عاشق شده و قدرتی را که عشق ایجاد می‌کند، به شخصه تجربه کرده بود، علاقمند شد که پدیده‌ی عشق را بیشتر کنکاش کند. او در سال ۱۹۹۹ نتایج تحقیقی را منتشر کرد که در آن نشان داده شده بود، سطح سروتونین، از ناقل‌های عصبی که نقش آرام‌بخش‌‌ دارد، در کسانی که به گفته خود عاشق هستند بسیار پایین‌تر از میزان طبیعی است. طبق این تحقیق سطح سروتونین در بدن این افراد درست در همان سطحی بوده است که در بدن افراد مبتلا به اختلال وسواس دیده می‌شود. در این تحقیق که در مجله New Scientist به چاپ رسید، ذکر شده بود که هر دو گروه (عاشق‌ها و مبتلایان به اختلال وسواسی فکری یا عملی) به طور افراط‌ گونه‌ای نسبت به یک چیز یا یک شخص احساس نگرانی و وسواس از خود بروز می‌دهند.چگونه هورمون عشق را کاهش دهیم

پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند که عاشق شدن واقعا چشم انسان را بر کم و کاستی‌های معشوق می‌بندد

این گروه تحقیقاتی با تکیه بر یافته‌های خود عنوان کردند که شیمی مغز کسانی که رفتارهای وسواس‌گونه از خود نشان می‌دهند، مثلا روزانه به دفعات بسیار زیاد دست‌هاشان را می‌شویند یا به‌طور غیرعادی تمایل به نظافت یا کنترل مدام شعله‌های گاز دارند، با افرادی که تازه عاشق شده‌اند، شباهت دارد. دوناتلا مارازیتی و تیمش ۲۴ زن و مرد را که در طول ۶ ماه پیش از این تحقیق عاشق شده بودند با ۲۴ زن و مرد داوطلب دیگر که یا تنها یا در رابطه عاشقانه طولانی مدت و با ثبات بودند، مقایسه کردند. نخستین یافته این دانشمندان این بود که در بدن زنان و مردان عاشق به طور قابل ‌توجهی میزان هورمون کورتیزول که در هنگام استرس ترشح می‌شود، بالاتر از گروه دیگر است.مردان عاشق ملایم‌تر، زنان عاشق مهاجم‌تر دوناتلا مارازیتی همچنین دریافت که میزان تستوسترون، مهمترین هورمون مردانه، در مردان عاشق کمتر از دیگر مردان است. در عوض میزان ترشح این هورمون در بدن زنانی که عاشق هستند، در مقایسه با دیگر زنان بیشتر می‌شود. به گفته دکتر مارازیتی در این وضعیت مردان بیشتر شبیه زنان و زنان بیشتر شبیه مردان می‌شوند، “انگار که طبیعت می‌خواهد آنچه که می‌تواند میان زنان و مردان متفاوت باشد را از میان ببرد، زیرا در این مرحله زنده ماندن [و جفت‌یابی] مهمتر است.” هنوز دانشمندان موفق به توضیح علمی این تغییر میزان تستوسترون نشده‌اند اما یک فرضیه که مطرح شده، این است که ترشح پایین این هورمون در مردان، آنان را ملایم‌تر کرده و آرامش پیش‌شرطی است تا مرد وارد رابطه شود. در مقابل، طبق فرضیه، بالا رفتن میزان ترشح تستوسترون در زنان موجب افزایش میل جنسی آنها می‌شود. اما آیا عاشق شدن تنها دلیل ایجاد این تغییرات در بدن هستند؟ برخی پژوهشگران پس از انتشار این تحقیق، تغییرات هورمونی در بدن را به میزان بالای رابطه جنسی نسبت دادند که در این مرحله رخ می‌دهد. در مقابل با در نظر گرفتن این نکته که در حالت عادی میزان تستوسترون در مردان به هنگام افزایش رابطه جنسی بالا می‌رود، در ‌آن زمان در پژوهش‌های دیگر این نکته مطرح شد که اگر طبق گفته “منتقدان” تغییرات هورمونی در نتیجه افزایش رابطه جنسی به وجود می‌آید، پس بایستی در مردان عاشق میزان ترشح تستوسترون بالاتر برود و نه آنگونه که طبق پژوهش‌های دکتر مارازیتی نشان داده شده، کمتر شود.آیا عشق آتشین نوعی اعتیاد است؟ تا کنون تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که هنگام شکل گرفتن احساس عشق آتشین به وضوح بخش‌هایی از مغز فعال شده و فعالیت بخش‌های دیگر کمتر می‌شود. سمیر زکی و آندریاس بارتلز از کالج دانشگاهی لندن دو تن از نخستین پژوهشگرانی بودند که موفق به شناسایی این بخش‌ها شدند. آنها به داوطلبان شرکت‌کننده در این تحقیق عکس‌هایی از کسانی را که عاشق‌شان بودند، نشان دادند و همزمان مغز آنها را با دستگاه ام آر ای اسکن کردند. در این تحقیق دیده شد که بیش از همه ۴ نقطه در سیستم لیمبیک (سامانه عصبی احساسی) فعال بودند. پژوهشگران مشاهده کردند که این واکنش بسیار شبیه به واکنشی است که هنگام مصرف کوکائین در مغز ایجاد می‌شود. دکتر بارتلز می‌نویسد: «بین عشق و اعتیاد همپوشانی‌هایی وجود دارد. به نظر می‌رسد که اعتیاد از بخش‌هایی از مودول‌های مرتبط با عشق در مغز سوءاستفاده می‌کند.»

با توجه به تئوری‌های تکامل، اعتقاد بر این است که احساس جذابیت بین ۶ ماه تا ۳ سال عمر دارد که زمانی کافی است برای این که مرد در کنار زن بماند

یافته‌های علمی مشخص کرده‌اند که در دوران عاشقی دوپامین، از ناقل‌های عصبی، مرکز لذت مغز را فعال می‌کند. این درست شبیه به فرایندی است که مواد اعتیادآور نظیر کوکائین، هروئین، نیکوتین، آمفتامین یا دیگر داروهای اعتیادآور ایجاد می‌کنند. این پژوهشگران همچنین با شگفتی دریافتند، هنگامی که به مادران عکس کودکانشان را نشان می‌دهند، درست همان بخش‌هایی که در مغز افراد عاشق در اسکن به رنگ روشن درآمده بود، در مغز مادران نیز روشن می‌شود. البته نتیجه این “آزمایش عشق” را نمی‌توان صد در صد پذیرفت، زیرا اگر فرد داوطلب عاشق کس دیگری باشد و به هنگام دیدن عکس معشوق به آن فرد دیگر فکر کند، درست همان بخش‌های مغزی به رنگ روشن درمی‌آید. به این ترتیب نمی‌توان نتیجه قطعی گرفت که با ام آر ای مغز می‌توان عشق دیوانه‌وار فرد به معشوق را تخمین زد. به گفته دکتر بارتلز هر چند احساس در پی فرایندهای فیزیولوژیکی به وجود می‌آید، اما این فرایندها نمی‌توانند به طور کامل عشق را تعیین کنند.هورمون‌ها، موتور عشق قوه محرک عشق را شاید به درستی بتوان هورمون‌ها دانست، هرچند که با این حال نمی‌توان به تنهایی از یک یا دو هورمون معین و تغییرات آنها سخن گفت. در ارگانیسم بدن انسان سیستم کنترل هورمونی به هم پیوسته است به طوری که هر تغییر بر روی کل سیستم تأثیر می‌گذارد. کریستوف کک، پژوهشگر آلمانی، عاشقی را یک “احساس استرس مثبت” توصیف می‌کند که در آن بیش از همه غده تیروئید و هورمون‌های جنسی و استرس دخیل هستند.

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که احساس “عشق دیوانه‌وار” به طور میانگین تنها ۷ ماه طول می‌کشد

در موقعیت‌های اروتیک غده هیپوفیز که در زیر مغز قرار دارد، هورمونی به نام اکسی‌توسین را ترشح می‌کند که از جمله در ایجاد انقباضات رحمی، تسهیل ورود اسپرم به رحم و نیز تحریک اندام جنسی نقشی مهم ایفا می‌کند. اکسی‌توسین به هنگام ارگاسم و نیز وضع حمل باعث انقباض عضلانی می‌شود. تا کنون تحقیقات متعددی در مورد ویژگی‌های این هورمون که آن را “هورمون عشق”، “هورمون ارگاسم” یا “هورمون وفاداری” نیز می‌نامند، انجام شده است. این تحقیقات نشان داده‌اند که اکسی‌توسین موجب وابسته شدن و ایجاد احساس عشق و اعتماد میان دو نفر می‌شود و آنها را به داشتن یک رابطه مشترک با دوام و داشتن فرزند ترغیب می‌کند. یکی دیگر از هورمون‌های مطرح در زمان عاشقی، وازوپرسین است. این هورمون گردش شدیدتر خون در اندا‌م‌های جنسی را سبب می‌شود و نیز کمک می‌کند تا پس از ارگاسم فرد به خوابی عمیق فرو رود.رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر درون رنگ رخسار عاشق به خوبی از بی‌تابی درونی او خبر می‌دهد. هنگام مشاهده معشوق یا چیزی مرتبط با وی، تصویر به مغز عاشق مخابره و در آنجا آنالیز می‌شود. پس از آن مغز پیام‌هایی را به رگ‌های خونی در صورت می‌فرستد که موجب شل شدن عضلات آنها می‌شود.

به این ترتیب مویرگ‌ها منبسط شده، خون بیشتری در آنها به جریان می‌افتد و در نتیجه صورت قرمز می‌شود. عرق کردن کف دست‌ها نیز یکی دیگر از نکات جلب توجه‌کننده است. مغز پیام‌هایی را به غدد عرق به ویژه در ناحیه زیربغل و کف دست‌ها می‌فرستد تا عرق بیشتری تولید کنند. این واکنش‌ها به گفته دکتر کریستان زاندر، متخصص پوست، به هنگام تحریکات ذهنی در زمان دلباختگی متداول هستند.وقتی عشق چشم آدم را کور می‌کند این‌که قدیمی‌ها معتقد بودند، عشق انسان را کور می‌کند، ظاهرا بدون حکمت نبوده است. پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند که عاشق شدن واقعا چشم انسان را بر کم و کاستی‌های معشوق می‌بندد. تیم پژوهشی دکتر آندریاس بارتلز دریافتند، زمانی که انسان‌ها به کسانی که عاشقشان هستند، می‌نگرند مدارهای عصبی که در حالت معمول با ارزیابی‌های انتقادی از دیگران مرتبط هستند، غیرفعال هستند.”عشق تنها سه سال طول می‌کشد” آنهایی که طعم عاشق شدن را چشیده‌اند، می‌دانند که این مرحله پر تب و تاب، مدت زمان محدودی دارد. دکتر هلن فیشر، انسان‌شناس و نژادشناس آمریکایی، که از وی به عنوان یکی از مشهورترین محققان پدیده عشق در جهان نام می‌برند، به همراه همکارانش آرتور آرون و لوسی براون، سال‌ها پیش به این نتیجه رسیدند که احساس “عشق دیوانه‌وار” به طور میانگین تنها ۷ ماه طول می‌کشد. پس از گذشت این زمان بالا و پایین رفتن‌های هورمونی آهسته کاهش می‌یابد. نتیجه آن‌که دورانی آغاز می‌شود که پیوند میان زن و مرد قوی شده و آنها وارد رابطه با یکدیگر می‌شوند. هورمون‌ها در این زمان به حد نرمال خود نرسیده‌اند اما مثل قبل نیز فعال نیستند. با توجه به تئوری‌های تکامل، اعتقاد بر این است که احساس جذابیت بین ۶ ماه تا ۳ سال عمر دارد که زمانی کافی است برای این که مرد در کنار زن بماند. این زمان لازم است تا زن بتواند باردار شده، وضع حمل کرده و نیازهای اولیه نوزاد را برآورده کند. عشق آمیزه‌ای از عملکرد ناقلان عصبی، هورمون‌ها، رفتار و تجربه است. دکتر بارتلز تأکید می‌کند که تنها اقلیت کوچکی از انسان‌ها برای تمام عمر در کنار شریک زندگی‌شان باقی می‌مانند. این عصب‌شناس کالج دانشگاهی لندن هیچ دستور‌العمل خاص علمی را برای طولانی‌تر کردن تاریخ مصرف عشق نمی‌شناسد.

در تازه‌های پزشکی هفته مرروی داریم بر این عنوان‌ها: روز جهانی شستشوی دست. چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند، حقایقی در باره پنومونی ریه و این پرسش که آیا «هورمون عشق» کلید درمان کووید ۱۹ است؟

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

هفته نامه سلامت نوشت:

سال‌هاست که علم در حال کاوش منشأ عصبی- زیستی احساسات ماست. داستان پریان پر است از عشق در اولین نگاه، ازدواج، بچه‌دار شدن، خوشبخت زندگی کردن و مرگ. باوجود مشغله‌های دنیای امروز، داشتن چنین زندگی‌ای، آرزوی هر زوجی است…

همه مرد و زن‌هایی که با هم ازدواج می‌کنند، دوست دارند زندگی‌شان دوام داشته باشد. دانش امروز نشان می‌دهد احتمالا نوع عمل هورمون‌های ما در داشتن یک زندگی سعادتمند دخیل هستند.در اولین برخورد، بدن شما و فرد مقابلتان اطلاعات متفاوتی را رد و بدل می‌کنند. تبادل اطلاعات با فرومون‌ها، نوعی ترکیبات حیاتی که از غدد لنفاوی زیر بغل، اطراف اندام‌های جنسی  ترشح می‌شوند، انجام می‌‌گیرد. فرومون‌های آزاد شده از بدن فرد این اطلاعات را به طرف مقابل در غده‌ای واقع در زیربینی انتقال می‌دهند. به دلیل همین ترکیب های حیاتی است که هر فردی بوی مخصوص به خود را دارد و طرف مقابل قادر به تشخیص این بوست. زنان بهتر از مردان می‌توانند از روی بوی بدن افراد به اطلاعات آنها دست پیدا کنند و مثلا میزان جاذبه جنسی یا خیانتکار بودن یا نبودن مردان را تشخیص دهند.

 

بعد از طی مرحله نخست، در صورتی که نگاه، خنده یا ژستی از فرد مقابل باعث جذب زن یا مرد شود، شخص احساس می‌کند عاشق طرف مقابل است. دلیل آن هم افزایش آدرنالین در بدن است که فعالیت مغزی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود فرد احساس خوبی داشته باشد. وقتی فردی حس می‌کند عاشق طرف مقابل شده، حالت سرخوشی به او دست می‌دهد و این حالت نتیجه فعالیت فنیل اتیل آمین یا نوعی آمفتامین مغزی طبیعی است که در شکلات هم وجود دارد و انرژی و اشتیاق فرد را افزایش می‌دهد. البته اثر فنیل اتیل آمین دوام چندانی ندارد و برای اینکه این حالت در فرد بماند به فعالیت‌هایی نیاز است تا دوباره سبب ترشح آن شوند.چگونه هورمون عشق را کاهش دهیم

طبیعت برای آنکه شما را همچنان مجذوب همسرتان نگه دارد، ماده دیگری در گنجه دارد. دوپامین، حامل عصبی، مسبب حس خوشبختی و آرامش است. اکسی توسین هم هورمونی است که «بانوی عشق» لقب گرفته است. صدای فرد مورد علاقه، خاطرات شیرین، حتی یک نگاه مهربان باعث ترشح این هورمون در بدن می‌شود. اکسی توسین به‌مقدار بسیار زیادی در اولین رابطه عاشقانه در بدن ترشح می‌شود و البته این هورمون عامل انقباض‌های دوره زایمان است. وقتی دو نفر به هم وابسته می‌شوند و اعتماد کامل بینشان شکل می‌گیرد، ترشح این هورمون در بدن آغاز می‌شود و در حقیقت می‌توان گفت این هورمون جزو معدود هورمون‌هایی است که ترشح آنها نه تنها دلایل فیزیولوژیک، بلکه احساسی دارد. اکسی توسین باعث وابسته شدن و عشق دو فرد به هم می‌شود و افراد را به داشتن رابطه زناشویی مکرر، یک زندگی بادوام، داشتن فرزندان و…ترغیب می‌کند. شاید این سوال در ذهنتان پیش بیاید که با وجود ترشح این هورمون، چطور همسران عشق را فراموش می‌کنند و جدا می‌شوند؟ در جواب باید گفت برای ترشح مداوم این هورمون لازم است که زوجین دینامیک و فعال باقی بمانند. به مرور زمان میزان دوپامین ترشحی بدن کاهش می‌یابد و از میزان اشتیاق کاسته می‌شود. برای افزایش آن لازم است زن و مرد خلاق باشند و مدام در مورد خاطرات یا آرزوهایشان صحبت کنند. هر جرقه‌ای می‌تواند سبب ترشح اکسی توسین شود. اگر جرقه‌ای نباشد، طبیعی است که به مرور آتش خاموش می‌شود.

برای تداوم زندگی، ایجاد خلاقیت و تازگی بر عهده جنس مونث است در غیر این صورت عشق به راحتی از بین می‌رود و کاری از دست هورمون‌ها برنمی‌آید.

45301

 

شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری ‌بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف می‌کند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.

یبوست یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است که در آن حرکات روده سخت تر و کم تر می شود. دستگاه گوارش از دهان شروع شده و به مقعد ختم می شود. همچنین مسئولیت هضم و جذب مواد مغذی و دفع مواد زاید را بر عهده دارد.

تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved

همانند بدبینی، خوش‌بینی هم همۀ جهان را سیاه و سفید می‌بیند

سواد زندگی؛ سواد
عاطفی- بشر از ادوار آغازین تاریخ به عشق توجه داشته است. در فرهنگ های گوناگون نیز
این پدیده به صورت ها و واژه های گوناگون توصیف شده است با این حال تا دهه 90
میلادی تحقیقات علمی روی عشق انجام نشده بود.

 با
ایجاد علوم میان رشته ای، “عشق” موضوع کار دانشمندانی شد که در رشته های Evolutionary psychology یا روانپزشکی
تکاملی، علم اعصاب (نوروساینس) و انسان شناسی فعالیت می کردند. چگونه هورمون عشق را کاهش دهیم

یکی از شناخته ترین آن ها
تحقیقاتی است که توسط هلن فیشر، روانشناس و انسان شناس آمریکایی با بررسی مغز
انسان های عاشق به وسیله MRI
انجام شده است. نتیجه مطالعات هلن فیشر و تیم همکارش در سال 2002 منتشر شد و فیشر
در کتابی به نام “مغز در عشق” نتایج تحقیقات خود منتشر کرد. این کتاب در ایران به نام “چرا عاشق می شویم” توسط
نشر ققنوس منتشر شده است.

شهوت، عشق، دلبستگی

* شهوت (Lust) شخص را به جستجوی هرکسی فقط به منظور ارضای جنسی
وادار می کند و در صورتی که کسی را نیابد یا با موانع فرهنگی مواجه شود ممکن است به
خودارضایی بینجامد.

  سطوح
بالای هورمون شهوت (تستوسترون) موجب فرونشاندن اثر هورمون دلبستگی (اکسی توسین و
وازوپرسین) می شود.

این دلیل خوبی برای این واقعیت است که چرا مردان
شهوتران (دارای سطوح بالای تستوسترون) کمتر تن به ازدواج می دهند یا کمتر به
ازدواج خود پایبند می مانند.

 و بر عکس مردان دارای سطوح پایین تستوسترون به
همسر خود وفادارترند. البته مردان دارای فرزند با کاهش سطح تستوسترون روبرو می
شوند که دلیل آن احتمالا بالا رفتن هورمون دلبستگی (اکسی توسین و وازوپرسین) است.

* عشق رمانتیک (Romantic love) باعث تمرکز انرژی و توجه به فرد خاص (معشوق) می
شود. فرایند شیمیایی و فیزیولوژیک مرتبط با آن از 2 تا 17 ماه ممکن است تداوم یابد
و پس از آن فروکش می کند. روابط جنسی سطوح هورمون های دلبستگی را افزایش می دهد. برای
همین ازدواج هایی که با عشق رمانتیک آغاز می شوند شانس تداوم بیشتری دارند.

* دلبستگی (Attachment) سبب می شود عاشق رابطه با معشوق خود را به مدت
کافی برای بزرگ کردن بچه ها حفظ کند. تحقیقات دکتر فیشر نشان داده که مقدار زیاد
هورمون های دلبستگی (اکسی توسین و وازوپرسین) روی راه های عبور هورمون های عشق
رمانتیک (دوپامین و نوراپی نفرین) اثر مسدود کننده دارد. این توجیه می کند که
چگونه دلبستگی عشق رمانتیک ر ا از بین می برد، امری که برای بقای نسل ضروری
است. ( یعنی همسران همدیگر را دوست دارند ولی در عین حال نقاظ ضعف هم را نیز می بینند و وابسته هم نیز هستند.)

نشانه های عاشق شدن 

ادبیات و هنر سرشار از نشانه های عشق و عاشقی
است اما تحقیقات دانشمندان 6 ویژگی و نشانه را برای عاشق بودن به ثبت رسانده است. منظور
از عشق در این مورد همان عشق رمانتیک است.

1- برجستگی: لحظه ای آغازین که یک “دیگری” برای شما
معنایی خاص می یابد.

2- افکار ناخوانده: مرحله بعد از برجستگی است که ذهن تان با اندیشه
هایی در باره معشوق تسخیر می شود. به طور معمول تا 85 در صد اوقات یک روز را افکار
ناخوانده راجع به معشوق در بر می گیرد.

3- خاص بودگی: در این مرحله هر نگاه و لبخند، سخن یا حرکت
معشوق در نگاه شما عمق و معنایی خاص پیدا می کند و “او” به مرکز دنیای
شما تبدیل می شود. 

4- تبلور یافتگی: در این مرحله شخص شروع می کند به تمرکز روی
عادی ترین جنبه های معشوق و بزرگ نمایی این خصایص. در این جا نقاط ضعف معشوق هر
چند در نظر عاشق انکار نمی شوند اما یا به چشم نمی آیند و نادیده گرفته می شوند یا حتی به عناصری جذاب و بی همتا تبدیل می شوند.

5-
امید و عدم قطعیت: این مرحله ای است که هر حرکت، حرف نگاه معشوق
مورد تعبیر و تفسیر از سوی عاشق قرار می گیرد. اگر اوضاع و رابطه بر وفق مراد باشد
موجب سرخوشی و اشتیاق شده و اگر اوضاع خراب باشد به تردید و ناکامی می انجامد.
لرز، عرق کردن، سرخ شدن و برافروختگی از نشانه های فیزیولوژیک این مرحله است.

6- آرمانی سازی: این مرحله اوج عشق رمانتیک است. در این مرحله تمام خصوصیات معشوق حتی اگر بر خلاف عرف و قانون باشد          از نظر عاشق مطلقا زیبا و پذیرفتنی است و هر رویدادی در دنیای بیرون از دریچه چشم معشوق دیده می شود. “اصطلاح عشق کور می کند” توصیفی از این مرحله است.

عشق با بدن ما چه می کند

عاشق شدن به دلیل تغییراتی که در ترشح میزان هورمونها در بدن ایجاد می کند موجب رویدادهای مثبتی در بدن می شود. برخی از مهم ترین تأثیراتی که با عاشق شدن در بدن ما روی می دهد به این شرح است:

– فعال شدن مرکز ضد درد

دیدن شخصی که عاشق او
هستیم همان قسمتی از مغز را فعال می کند که دارو های ضد دردی مثل مورفین فعال می
کنند یعنی  سیستم اوپیوئید را که مسؤول احساس دوست داشتن است. یک تحقیق
جدید نشان داده است مردانی که دوز پایینی مورفین دریافت کرده اند نسبت به مردانی
که مورفین دریافت نکرده اند عکس صورت زنان را جذاب تر تلقی می کنند. این موضوع
نشان می دهد سیستم اپیوید می تواند برای درک جذابیت یک چیز تحریک شود.

– افزایش جریان خون

عاشق بودن باعث می شود جریان خون به مرکز لذت مغز بیشتر شود، جایی در
مغز به نام هسته اکومبنس.  تصویر
برداری از مغز شخص عاشق (MRIبه روش)
نشان می دهد که این منطقه از مغز هنگام احساس عشق در انسان روشن تر می
شود ( یعنی میزان جریان خون در آن بیش تر می شود). بیش تر شدن جریان خون معمولا در
مرحله جذابیت عشق اتفاق می افتد، زمانی که احساس زوج به هم تثبیت شده است.

– محافظت از قلب اکسی‌توسین (هورمون عشق) سبب کاهش استرس، کاهش فشار خون و کاهش میزان
هیجانات منفی حاصل از اضطراب می‌شود. همچنین اعتمادبه‌نفس را افزایش داده و به فرد
کمک می‌کند تا به مبارزه با افسردگی بپردازد.چگونه هورمون عشق را کاهش دهیم

– تقویت ایمنی عشق سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به به روند درمان بیماران
واکنش‌های مثبت‌تری نشان می‌دهد.

– درمان بی‌خوابی هورمون‌های عشق (اکسی‌توسین و اندروفین) ترشح کورتیزول را مسدود می‌کند.
کورتیزول مسئول استرس است. وقتی از ترشح این هورمون جلوگیری شود، فرد به لحاظ روحی
و فکری آرام‌تر خواهد بود و در نتیجه خواب راحت‌تری نیز خواهد داشت.

– پیشگیری از اعتیاد عشق، علاوه بر افزایش ترشح دوپامین، میزان ترشح تستوسترون و اکسی‌توسین
را نیز افزایش می‌دهد که بهترین ترکیب برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد است.

 

09177898962

09175198990

info@eshghban.com

free.drop12@gmail.com

 

چگونه هورمون عشق را کاهش دهیم

نشانی :شیراز بلوار عدالت خیابان حجاب کوچه 8 پلاک 262

 

روز های غیر تعطیل از ساعت 8:30 تا 13:30 و از 16:00 تا 20:00

 فروشگاه عشق بان ارائه دهنده محصولات بهداشتی زناشویی : انواع کاندوم (  کاندوم های تاخیری ، کاندوم های فضایی ، کاندوم های کاربردی و …) ، انواع ژل آمیزشی ، انواع اسپری ، انواع درمان خوراکی و غیر خوراکی و …

مطلب قبل   هورمون عشق چیست ؟

در مطلب قبل درباره مزایای اکسیتوسین صحبت کردیم اما این هورمون در بدن به صورت دائم افزایش نمی یابد مثلا در مادرانی که با شیر خود فرزند شان را تغذیه می کنند اکسیتوسین بیشتر منتشر می شود و در عمل کرد شیردهی تاثیر دارد اما بعد از متوقف کردن دوران شیر دهی میزان هورمون اکسیتوسین نیز کاهش می یابد .

راه هایی وجود دارد که می توان میزان بیشتری اکسیتوسین را در بدن داشته باشیم تا از مزایای آن بهره ببریم .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

          

طراحی سایت و پشتیبانی فنی: کانون تبلیغات پاسارگاد

سئوال دارید؟ ما همواره پاسخگوی شما هستیم.

   ارتباط از طریق واتس آپ   



چگونه هورمون عشق را کاهش دهیم
چگونه هورمون عشق را کاهش دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *