چگونه کودکم خوش خط شود

 
helpkade
چگونه کودکم خوش خط شود
چگونه کودکم خوش خط شود

The online version of the Iranian daily Hamshahri

خوش‌خطی از جمله صفاتی است که برخی آن را ارثی می‌دانند. می‌توان شواهدی برای اثبات این مدعا یافت. اما ذاتی بودن خط‌خوش به آن معنا نیست که این صفت قابل یادگیری نباشد.

در واقع می‌توان از ابتدا که بچه‌ها دبستان می‌روند، با توجه به یک رشته ملاحظات و انجام تمرین‌هایی چند، دانش‌آموزان را به اهمیت خط خوش واقف و این قابلیت را در آنان تقویت کرد.

در مطلبی که در پی می‌آید، آموزگاری توصیه‌هایی را برای واداشتن دانش‌آموزان از بدخطی و تشویق آنان به خوش‌خطی عرضه می‌کند. مخاطب برخی از این توصیه‌ها آموزگاران و  والدین و برخی دیگر خود دانش‌آموزان است. نویسنده معتقد است توجه به نگارش دانش‌آموزان از همان سال‌های اولیه دبستان مورد توجه قرار بگیرد.

***

چگونه کودکم خوش خط شود

پرورش قابلیت خو‌شنویسی در بچه‌ها می‌تواند امتیازی چشمگیر در بزرگسالی برای آنان به همراه داشته باشد. هر چه باشد، خوش‌خطی از جمله صفاتی است که همواره مورد توجه بسیاری  قرار می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید فرزندتان خوش‌خط شود، به این نکات توجه کنید:

علل بدخطی

* توجه نکردن دانش‌آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس.* اضطراب و نگرانی دانش‌آموزان هنگام نوشتن. * نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن.* نداشتن آ‌مادگی جسمانی، روانی، روحی.* وجود اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان.* نداشتن هدف و انگیزه برای زیبانویسی.* مواجه شدن دانش‌آموزان با حجم زیاد تکالیف.* تندنویسی تکالیف.* استفاده از خودکار، روان‌نویس و وسایل مشابه آن. * آشنا شدن دانش‌آموزان در کلاس اول با خط نسخ ماشینی، این امر سبب می‌شود در کلاس‌های بالاتر به سختی بتواند خط نستعلیق را جایگزین خط نسخ کند.* خط نسخ  کتاب‌های درسی دوره ابتدایی.* اتلاف وقت هنگام نوشتن خط نسخ مانند کلمه (محمد) اگر همین کلمه را دانش‌آموز با خط نستعلیق بنویسد سرعت بیشتری خواهد داشت.* بی‌توجهی به هنر. * خط نسخ روی کاغذ حجم بیشتری می‌گیرد، اما واژگان در خط نستعلیق جای کمتری اشغال می‌کنند. * خط نسخ به سبب نداشتن سیرهای دایره‌ای و انحناها و قوس‌های موجود در مفردات و کلمات صرفاً یادگیری در خواندن و نوشتن را تسهیل می‌کند و تأثیری در خوش‌نویسی ندارد.* فشردگی برنامه کلاسی در یک نیمروز و فشار بر دانش‌آموزان به سبب دو یا چند نوبتی بودن مدرسه.* استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد کوتاه و کاغذ بدون خط به خصوص در پایه‌های اولیه ابتدایی.* بی‌‌دقتی هنگام نوشتن و رعایت نکردن هم شکلی، هم اندازه و هم فاصله بودن واژگان.* بی‌دقتی برای تمیز و مرتب نوشتن.* تراکم بیش از حد شاگردان در کلاس و نداشتن فضای مناسب و کافی برای نوشتن.* دادن تکالیف نامناسب و بدون تناسب با توانایی کودکان.* بی‌اعتنایی اغلب معلمان ابتدایی به استفاده از خط‌ نستعلیق و  آموزش آن.* واکنش‌های منفی و نامناسب بعضی معلمان در برخورد با نوشته‌های دانش‌آموزان.* جدی نگرفتن یادگیری خط از طرف خانواده و مدرسه و نبود مراقبت‌های لازم.* نبود انگیزه، حوصله و دانش لازم نزد برخی معلمان ابتدایی برای آموزش خط به دانش‌آموزان. * بدخطی بعضی از والدین، سرمشق نامناسبی برای کودکان است.* دادن سرمشق‌هایی با رسم‌الخط نامناسب به دانش‌آموزان.* ندانستن روش‌ و راهکارهای، خوشنویسی و اجرا نکردن تمرین‌های لازم.* قرار دادن چپ دست و راست دست در کنار هم هنگام نوشتن.* بی‌توجهی به زیبایی هنری خط که باعث تقویت روح لطیف در کودکان می‌شود.* نبود دستورالعمل مشخص و روشنی برای آموزش خط نستعلیق به منظور تکرار و تمرین دانش‌آموزان.

راهکارهای رفع بدخطی

برای رفع بدخطی دانش‌آموزان، از سوی معلمان و پژوهشگران راهکارهای فراوانی معرفی شده است که به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم:

* در کلاس اول ابتدایی از مجرب‌ترین و علاقه‌مند‌ترین معلمان استفاده شود.* تمهیداتی به عمل آید که معلم درس اول بتواند در حین آموزش از ابزارهای سمعی بصری استفاده کند.* معلمان با اصول صحیح نوشتن آشنا و دارای خط خوش باشند.* برای معلمان در زمینه خط نستعلیق دوره‌های کارآموزی آموزش ضمن خدمت گذاشته شود تا پس از دیدن دوره‌های لازم، در کلاس حضور یابند.* انگیزه آموزش خط زیبا به دانش‌آموزان در معلمان تقویت شود.* معلمان در مورد خط بچه‌ها را توبیخ نکنند.*‌معلم با رفتار خود در میان دانش‌آموزان تبعیض قایل نشود.* با رسیدگی انفرادی به نوشته‌های کودکان ضعیف دلیل بدخطی بررسی و برای برطرف کردن آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.* علاقه و انگیزه برای صحیح نوشتن و زیبانویسی را در کودکان تقویت کنند. * به تفاوت‌های فردی و نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان توجه شود. * مقدار تکالیف با توانایی کودکان تناسب داشته باشد.* تکالیف هدفدار باشد و باعث تقویت قوای ذهنی کودک شود.* تکالیف به گونه‌ای باشد تا تمرین و تکرار آنها باعث تثبیت یادگیری شود.* تکالیف به صورت مستمر مورد رسیدگی معلم قرار گیرد و او از تشویق و تذکر استفاده کند.* اهمیت انجام دادن تکالیف نوشتنی برای کودک مشخص باشد.* از الفاظ مناسب و زیبا مانند بسیار خوب، عالی، آفرین فرزندم و… در تأیید نوشته‌های کودکان استفاده شود.* هرگز نباید تکالیف دانش‌آموزان را خط زد، زیرا انگیزه زیبا نوشتن را در آنها از بین می‌برد.* در نوع تکالیف تنوع وجود داشته باشد تا رغبت انجام دادن آن در دانش‌آموز ایجاد شود.* بعضی اشتباهات دانش‌آموزان چشم‌پوشی شود و او مورد راهنمایی قرار گیرد.* هدف از نوشتن به صورت خط نستعلیق برای دانش‌آموزان روشن باشد. * دانش‌آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس توجه کنند.* دانش‌آموزان به جهت‌های حرکت در نوشتن مانند بالابه پایین، راست به چپ و زیر خط دقت کنند.* کودک مداد را به طور صحیح در دست بگیرد و برای نوشتن، از ابزار مناسب استفاده کند.* با رعایت نظم و پاکیزگی صفحه دفتر خود را کثیف نکند.* زیاد درشت و زیاد ریز ننویسد و به یک اندازه نوشتن عادت کند.* در آغاز نوشتن از دفاتر خط‌دار استفاده کند تا بتواند در مراحل بعدی بدون استفاده از خط زمینه مطلب خود را در خطی مستقیم و درست بنویسد.* دانش‌آموزان عادت کنند واژگان را یک‌سره و یک باره بنویسند و سپس نقطه‌های حروف هر کلمه را بگذارند. * بهتر است تا زمانی که شاگردان به درست نوشتن عادت کنند، تکالیف خود را در کلاس و زیر نظر مستقیم معلم انجام دهند.* دانش‌آموزان نوشتن واژگان دیگر را نیز تمرین کنند و نوشتن کلمات و رونویسی مختص به کتاب نباشد تا درست نوشتن کلمات دیگر را نیز یاد بگیرند.* از وضع خانوادگی، مالی، فرهنگی، توانایی‌ها، حالات روحی روانی، عاطفی و بهداشتی دانش‌آموزان اطلاعات کافی در دست باشد، زیرا گاهی انگیزه‌های بدخطی ناراحتی‌های روحی  عاطفی و فرهنگی است.*‌ یک رسم‌الخط یک دست و یکسان به خط ریز نستعلیق یا شبیه آن برای سال اول در نظر گرفته شود.* کتب درسی با رسم‌الخط تلطیف شده خط نستعلیق چاپ شود.* نگاه کردن به خط نستعلیق(مشق نظری) تأثیر زیادی در خوش‌نویسی دارد. بنابر این بهتر است از پایه اول دانش‌آموز با این خط آشنا شود. * به ساعت خوشنویسی اهمیت بیشتری داده شود.* از رسم‌الخط‌های تحریری برای تقویت مهارت دانش‌آموزان در نوشتن استفاده شود(مانند تمرین‌هایی برای پر رنگ‌کردن کلمات تحریری، کپی کردن از روی آنها جهت تمرین، شبیه‌سازی به طور مستقیم از طریق نگاه کردن(مشق نظری) و عمل سایه‌زدن).* برای استفاده از خط نستعلیق به صورت مداوم و مستمر تأ‌کید شود.

مهین یونس‌زاده مطلبی، آموزگار

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

کدام آموزشگاه برای یادگیری زبان بهتر است؟


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!

 

 

چگونه کودکم خوش خط شود

خط خوب يکي از مهارت هايي است که بايد از سن کم يعني از دوره ي آمادگي به دانش آموزان آموخته شود در غير اين صورت بخشي از فرايند ياددهي ، يادگيري دچار نقص خواهد شد (آموزش وپرورش بايد از خرد سالي شروع شود زيرا در اين مرحله اگر اموزش صورت گيرد پايدار تر خواهد بود)

از اين رو درک صحيح مکانيسم ها و عواملي که مي توانند باعث مشکلات دست خط شوند ضروري به نظر مي رسد در بسياري موارد ديده شده که مشکلات خوانايي دست خط بدون مداخلات در ماني بر طرف نمي گردد )

 

شرايط موثر بر بدخطي دانش آموزان

گانيه معتقد است که براي يادگيري دو دسته شرايط وجود دارد : شرايط دروني يادگيري و شرايط بيروني يادگيري . البته در بررسي علل بدخطي و بد آموزي خطي دانش آموزان دوره ي ابتدايي علاوه بر عوامل آموزشي و تربيتي و در حقيقت ، کار معلم ، که جزء شرايط بيروني هستند بايد شرايط دروني که مربوط به شرايط رواني کودکان مي باشند نيز مورد توجه قرار گيرند چه بسا بدخطي دانش آموزان  به دليل حالات عاطفي نامطلوب  و نداشتن هدف و انگيزه براي زيبا نويسي و يا ضايعات استخواني  و يا نداشتن آمادگي روحي رواني و محيط  نامناسب و فقر آموزش همچنين تمرينات غلط و فقدان رسيدگي باشد براي ارائه ي راهکار هاي مناسب عوامل به طور کلي به سه گروه عمده تقسيم بندي مي شود.

 

الف ) عوامل مربوط به خانواده

بي توجهي اوليا به خط بچه ها وطرز نوشتن انها  و يا سر مشق نادرست دادن  و همچنين والديني که خودشان بد خط هستند زمينه هايي براي بد خطي فرزندان را فراهم مي کند بدخطي والدين  سر مشق نا مناسبي برا ي کودکان است از انجا که خوشنويسي مهارتي است  که بايد اموخته  شود  چنان چه  کودک  در خانواده اي زندگي کند که  اعضاي ان از ذوق  و استعداد بيشتري برخوردار باشند کودک زمينه ي بيشتري براي خوب نوشتن دارد خانواده هايي که به صورت  ديکتاتور ي و دموکراسي و ﺁزادي مطلق اداره  مي شوند نيز تاثيرات متفاوتي  بر عملکرد  دانش اموز دارند افرادي دوران کودکي  خود را در خانه اي اکنده از استبداد و خود خواهي مي گذرانند هيچ گاه فرصتي براي ابراز وجود و نشان دادن قابليت ها و گرايش هاي خود به دست نمي اورند  کودکاني که در خانواده هايي زندگي مي کنند که نسبت به فرزندان خو بي تفاوت اند وار تشويق و تنبيه به موقع براي انجام تکاليف فرزندانشان استفاده نمي کنند در واقع انگيزه ي لازم  را براي انجام بهتر تکاليف در فرزندان خود به وجود نمي اورند چنين کودکاني اغلب با اکراه و بي ميلي اقدام به نوشتن مي کنند و نتيجه ي  عملکرد آنها رضايت بخش نخواهد بود همچنين مو قعيت کودک در خانه يعني تنها فرزند خانواده بودن يا کوچکترين کودک يا تنها پسر خانواده بودن وارتباطي که کودک با خواهر و برادران خود دارد سبب يادگيري هاي مهارتي بدني متفاوتي مي شود.

 

انتظارات خاص والدين از فرزندان خود اگر با واقع بيني همراه باشد اختلالي در رفتار بچه ها به وجود نمي آورد ولي اگر اين انتظارات بدون توجه به امکانات فرزند باشد سبب بروز عکس العمل هاي شديد از طرف بچه ها مي شود و سبب شکست بچه ها در انجام کارهاي معين مي گردد همچنين وضعيت طبقاتي خانواده بر روي يادگيري دانش آموز تاثير دارد وضع مادي و معنوي خانواده در رشد نوشتن بچه ها تاثير دارد تحقيقاتي که درباره ي اختلاف استعداد بچه ها در طبقات مختلف به عمل امده است نشان مي دهد که پرورش استعداد بچه ها در حد وسيعي مربوط به فرهنگ و راه زندگي طبقات است

 

ب ) عوامل مربوط به معلمان

مسئله ي آمده سازي معلمان براي کاري که بر عهده دارند در همه ي کشور ها به ويژه کشور هاي در حال ترشد از اهميت ويژه اي بر خوردار است اين اهميت هم نه نيازي به اثبات دارد و نه تاکيد . از طرفي هميشه گفته مي شود که مدرسه يک قدم از اجتماع عقب تر است . زيرا تحولات اجتماعي سريع تر از ان رخ ميدهند که مدرسه و معلم بتوانند خود را با ان تطبيق دهند در اين صورت معلم چه بايد بکند).

 

اگر معلم خط خوبي داشته باشد و حروف را هم به خوبي اموزش دهد و در اين رابطه با استفاده از بازي و تمرين عضلات بچه ها را تقويت کند بيشترين تاثير را در خوب نويسي و خوانا نويسي دارد گاهي اوقات کتاب هاي درسي هم اشکالاتي در اين زمينه دارند که معلم بايد ان ها را به خوبي ببيند و با تذکر به موقع اجازه ندهد در شاگردانش دو گانگي ايجاد شود و بد خطي و خوانا نبودن  خط اموزگار  و بي توجهي او به خط  شاگردان نيز عاملي در ايجاد بد خطي و اختلال خط مي باشد بهتر است معلمان از دادن تکاليف زياد در منزل خود داري کنند.

 

مواجه شدن دانش آموز با حجم زياد تکاليف نيز باعث بد خطي دانش آموز مي شود صبر و حوصله و دادن مقدار معيني تمرينات عضلاني در مقدمه ي کار ضروري است تا شاگرد قادر شود عضلات دست را کنترل کند تکنيک هاي متعددي از جمله مچاله کردن کاغذ يا استفاده از خمير هاي بازي و … وجود دارد تا عضلات دست را آماده کند تا به حروف الفبا شکل بدهد و همچنين براي اموزش مهارت خط نويسي به کودکان بايد معلمين به اين مولفه ها توجه داشته باشند وضعيت نشتن دانش اموز،  وضعيت قلم به دست گرفتن دانش آموز وضعيت دست آزاد بچه هاي راست دست و چپ دست ، حالت قرارگرفتن سر  ،  تابش نور و مقدار آن در هنگام نوشتن حالت قرار گرفتن پاها در هنگام نوشتن و طرز قرار دادن و فيزيک ايستادن پاي تخته براي نوشتن و رعايت حاشيه در دفتر  دقت به اين ويژگي ها باعث مي شود تا  آموزگار بتواند دانش آموزان را به درستي هدايت کند)

 

معلماني که با دانش آموزان دچار مشکلات رفتاري کار آموزشي مي کنند در اين زمينه آسيب پذيري بيشتري دارند بيشتر معلمان رغبتي به آموزش اين گونه از دانش آموزان نشان نمي دهند)

 

معلمان بايد به اين باور برسند که نوشتن کودکان  از طريق تمرينات بيشتر پيشرفت مي کنند و ان ها بايد در پذيرش تلاش هاي کودکان حوصله ي بيشتري به خرج دهند واکنش مثبت معلم و بر انگيختن کودک به سمت تلاش بيشتر در ايجاد يک کلاس نوشتن مناسب است)

 

نگرش مثبت معلم  نسبت به تلاش هاي نوشتاري کودک به اندازه ي فراهم کردن زمان و فضا و مطالب نوشتاري مناسب حائز اهميت است خط خطي کردن ها و نقاشي ها سطوح آغازين نوشتن هستند که در پيشرفت مهارت نوشتن کودک در مراحل بعدي  حائز اهميت هستند بنا بر اين اين تلاش  ها بايد  مورد تشويق معلمان قرار گيرد.

 

معلم و نقش او در ايجاد زمينه هاي تجربي و عملي يادگيرنده اهميت خاص دارد او مي توتند فضايي را به وجود آورد که احساس وحشت  از کار ها را بر طرف کند  و دانش آموز را به  انجام کار  بهتر  در نوشتن حساس ترکند لذا  معلمان بايد اساس کار خود را به کاهش تنش قرار دهند و در مورد خط بچه ها را توبيخ نکنند و خود از نظر خطي الگوي خوبي براي دانش آموزان باشند.

 

 

ج) عوامل مربوط به دانش آموزان

در ميان مهارت هاي  تحصيلي پايه ، نوشتن ملموس ترين مهارت نام گرفته است تفاوت نوشتن با ساير مهارت هاي ارتباطي اين است که نوشتن سندي کتبي از خود به جاي ميگذارد و همچنين جز مهارت هاي ظريف حرکتي مي باشد . مي گويند خط هر کسي نشانه اي از روح او را در خود دارد و هر کسي را مي توان از خط او شناخت . براي اين که دانش اموز بتواند نوشتن را به نحو احسن انجا م دهد لازم است شرايطي براي نوشتن داشته باشد

 

* از رشد ذهني کافي برخوردار باشد

*انگيزه ي کافي داشته باشد

* از علاقه ي کافي برخوردار باشد

* بين چشم و دست هماهنگي باشد

* هماهنگي حرکتي داشته باشد

چگونه کودکم خوش خط شود

* توانايي تطبيق بدن با فضاي اطراف را داشته باشد

* مفهوم نوشتن از راست به چپ را بداند

 

همچنين وجود بعضي از نارسايي ها مانند اختلالاتي در عملکرد دست و انگشتان باعث مي شود که کودک نوشتن را به طور مطلوب انجام  ندهد و همچنين معلوليت هاي جسمي و ضايعاتي که در سيستم اعصاب مرکزي يعني مغز يا  طناب نخاعي به  وجود  مي آيد و صدمات وارده بر مغز باعث اختلال  در  نوشتن مي شود اين صدمات  ممکن  است  آنقدر خفيف  باشد که نتوان  تاثير آن را بر رفتار کودک تشخيص  داد  و  يا آنقدر شديد باشد  که فعاليت کودک را به ميزان پاييني کاهش دهد کودک مبتلا به اسيب مغزي ممکن است نشانه هاي رفتاري  وسيعي  از خود  نشان  دهد از جمله عدم هماهنگي  و  اعمال حرکتي  ناقص

اشکال در وضعيت قرار گرفتن کاغذ :  وضعيت نا مناسب کاغذ و دفترچه نسبت به بدن نيز از صحيح نوشتن جلو گيري کرده و در برو ز اشکالت مختلف هنگام دست نويسي نقش اساسي دارد برخي از دانش اموزان هنگام نوشتن سر خود را بيش از حد به کاغذ نزديک مي کنند و حتي گاهي احساس مي شود سر خود را به ان مي چسبانند گرو هي ديگر دفترچه ي خود را به حالت زاويه دار و کج قرار مي دهند

 

اشکال در جهت يابي صحيح : برخي دانش اموزان درک صحيحي از رابطه هاي فضايي مانند با لا و پايين – زير و رو چپ و راست ندارند به همين دليل هنگام نوشتن حروف و کلمه ها ( حتي بر روي کاغذ خط دار ) قادر نيستند اشکال صحيح حروف را بنويسند مثلا حرف (( الف )) را بيش از حد امتداد داده و از روي خط مي گذرانند

 

مشکلات نوشتن صحيح حروف الفبا ( حرف نويسي ) گاهي برخي دانش اموزان حروف را بيش از حد بزگ ئ يا کوچک مي نويسند ودر برخي موارد خطوط مستقيم ( افقي يا عمودي ) را به حالت قوس دار مي نويسند ويا بالعکس

 

مشکلات نسخه برداري صحيح از کلمات ( رو نويسي ) بعضي دانش اموزان ممکن است حروف سازنده ي کلمه را با فاصله ي زياد بنويسند مثل (( آ  ز  ا  د  ي )) يا اين که حروف را بيش از حد به هم نزديک کرده و صورت کلي کلمه را مخدوش نمايند بسياري از دانش اموزان در نوشتن حروف پيوسته که نيازمند حرکت هاي ظريف و دقيق و هماهنگ است با مشکلات جدي اي رو به رو شوند برخي از انان نمي توانند پس از نوشتن يک حرف بلافاصله به نوشتن حروف ديگر بپردازند به واسطه ي مشکلاتي که درنوشتن وجود دارد خطا هايي در نوشتن به وجود مي آيد

 

خطا هاي متداول در نوشتن

الف) کج نويسي بيش از حد که به دلايل متعددي مثل بسيار نزديک بودن بازو به بدن و بسيار سفت گرفتن شست و دور بودن خيلي زياد نوک قلم از انگشتان و صحيح نبودن جهت کاغذ و درست نبودن جهت حرکت قلم اتفاق مي افتد

 

ب) راست نويسي بيش ازحد: عواملي مثل بسيار دور بودن بازو ازبدن وبسيار نزديک بودن انگشتان به سرقلم-هدايت قلم به تنهايي توسط انگشت سبابه – نا صحيح بودن جهت  کاغذ در ايجاد ان موثر مي باشد

 

پ ) پرفشار نوشتن که بر اثر فشار دادن بيش از حد انگشت سبابه و استفاده از قلم نا مناسب

 

ت ) کم رنگ نويسي بيش از حد به عواملي مثل بيش از حد کج يا  راست نگه داشتن قلم و چرخش نوک قلم به يک سمت و قطر بيش از حد قلم بستگي دارد

 

ث ) زاويه دار نويسي بيش از حد : به دليل سفت بودن بيش از حد شست و بيش از حد شل نگه داشتن قلم و حرکت بيش از حد قلم اتفاق مي افتد

 

ج ) نامرتب نويسي بيش از حد که چهار علت مهم براي اين مورد و جود دارد که شامل نبود ازادي حرکت يا حرکت بيش از حد کند دست و محکم گرفتن قلم و در نهايت نا درست يا ناراحت بودن وضعيت مي باشد   

 

چ ) فاصله گذاري بيش از حد که به واسطه ي پيشرفت بيش از حد سريع قلم به سمت چپ و حرکت بيش از حد و سريع جانبي ايجاد مي شود  

 

روش هاي ترميمي

قبل از فرا گيري نوشتن طراحي تصوير ها ي با قلم مو و انگشت دست روي شن و …. به امادگي قبل از نوشتن منجر مي شود

 

* در مرحله ي اول تعليم خط بهتر است که نمونه هاي حروف و کلمات از تخته يا چيز هاي ديگر ساخته شوند به طوري که نوآموزان بتوانند ان ها را لمس کنند زيرا اين عمل اشکال ان ها را در مغز کودکان تثبيت مي کند و نوشتنشان را برايشان اسان مي سازد همچنين سبب مي شود که کودکان با شوق و رغبت به يادگيري حروف و کلمات بپردازند

 

* پر رنگ نوشتن از روي متني که به صورت کمرنگ نوشته شده نيز به بهتر شدن خط کمک مي کند همچنين استفاده از کاغذ هاي پوستي و تمرين از روي کلمه ها يا حروف نوشته شده نيز براي اين منظور بهتر مي باشد

 

* اگر بچه ها فشار زيادي به کاغذ مي اورند مي توانيم از کاربن استفاده کنيم و از بچه ها بخواهيم طوري روي کاربن بنويسند که اثر زيادي از نوشته هاي انها روي ورقه ي زيرين نيفتد

* اگر بچه ها سرشان را زياد به دفتر نزديک مي کنند از ضعيف نبودن چشم ان ها  با ارجاع به پزشک مطمئن شويد

 

* دقت کنيم بچه ها کاغذ را بيش از حد کج نگذارند تا از کج نويسي ان ها جلو گيري شود

* اگر کودکي کلمات را بيش از حد بزرگ يا کوچک مي نويسد مي توانيد اندازه ي متوسطي براي کلمات در نظر بگيريد و با گذاشتن خط فاصله بين کلمات از کودک بخواهيدفاصله ي تعيين شده را پر کند

 

* نا مرتب نوشتن تکاليف ممکن است به علت محدوديت حرکتي در دست باشد يا اين که مداد را بيش از حد محکم در دست مي گيرد يا وضعيت درستي در هنگام نوشتن ندارد با بر طرف کردن هر يک از اين علل دانش آ موز مي تواند خط بهتري داشته باشد

 

* سر مشق هايي را انتخاب کنيم که اعتماد به نفس دانش اموزان را تقويت کند براي اين منظوراز عبارت هاي آسان شروع مي کنيم

 

* دانش اموزان را تشويق کنيم تا باور هاي مثبتي در باره ي توانايي ها ي خود داشته باشند و ميان تلاش و ارزش ها ي فردي دانش آموزان ارتباط محکمي بر قرار کنيم و به ويژه انان را تشويق کنيم تا به تلاش خود اهميت بدهند هدف مي تواند اين باشد که دانش آموزان خوشنويسي را مهارتي مهم به شمار آورند.

 

* به دانش اموزان تکاليف و مسوليت هايي بدهيم که انجام انها برايشان جالب باشد و به اين وسيله علاقه و انگيزه براي صحيح نوشتن و زيبا نويسي را در کودکان تقويت کنيم

 

* همکاري والدين و اموزگاران در اين اموزش بسيار مهم است از والدين بخواهيم با در اختيار قرار دادن ابزا ر مناسب براي نوشتن و بازديد از نمايشگاه هاي خط و نقاشي خط دانش آموز و اموزگار را براي اموزش و فراگير ي بهتر اين مهارت ياري کنند.

 

منبع:radiosalamat.ir

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!


درمان نازایی زنان و مردان

اجاره ویلاهای لوکس شمال لب دریا باقیمت خوب


معتبر ترین مرجع پزشکی برای رزرو نوبت

جهت دریافت تخفیف دندانپزشکی شمارتوثبت کن


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


زیبایی خونت با این محصولات کامل میشه!


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


ارزانتر سفر کنید! بلیط زمینی وهوایی

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

مرکز تماس: ۰۲۸۳۲۵۶۰۲۹۲

دست خط کودکان با یادگیری اولین واژگان الفبای فارسی شکل می گیرد. از آنجایی که در مدارس به دستورالعمل های خوش خطی کودکان کمتر بها داده می شود، والدین باید برای رفع بد خطی دانش آموزان خود تلاشی مضاعف داشته باشند. در این پست قصد داریم مجموعه ای از شیوه های آسان برای آموزش خط به کودکان را با شما به اشتراک بگذاریم.

اولین گام برای آموزش خط به کودکان و بهبود بخشیدن دست خط کودک، شناخت مشکلات رایج دست خط است. از مشکلات دست خط کودکان میتوان به رعایت نکردن فاصله ها، ناهماهنگی با خطوط و… اشاره کرد. اگر شما هم به دنبال راهی برای رفع بد خطی دانش آموزان خود هستید با ما همراه باشید.

<

<

چگونه کودکم خوش خط شود

سخن آخر

برای آموزش خط به کودکان صبور باشید و از روش هایی استفاده کنید که علاوه بر جنبه سرگرمی دارای نکات آموزشی مفید هستند. در این پست سعی شد تا برخی از مهمترین راهکارهای عملی برای بهبود خط کودک ارائه شود. شما نیز میتوانید تجربیات و پیشنهادات خود را برای بهتر کردن خط کودکان در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

خط و قلم در شبکه های اجتماعی:

خوش خطی در دانش آموز از جمله صفاتی است که از والدین به ارث می برد و ذاتی است اما این موضوع دلیل براین نمی شود که بد خطی در کودک قابل حل نیست و او دیگر خوش خط نخواهد شد. بلکه این صفت و توانایی اکتسابی نیز هست و کودک می تواند آن را در خود تقویت کند. در نظر داشته باشیم این توانایی در آینده می تواند به کودکمان اعتماد به نفس زیادی بدهد و وقتی دیگران از دست خط زیبای او تعریف و تمجید می کنند، او سرشار از حس خوب خواهد شد. ممکن است حتی تشویق شود که در زمینه هنر به درجات بالایی برسد. در هر صورت در هر زمینه ای که فعالیت داشته باشد، با این صفت و ویژگی مثبت شناخته خواهد شد.

بهتر است به کودک مان در دراستای خوش خط شدن کمک های لازم را انجام دهیم.

بازی های مارپیچ که پر از مسیر های خمیده است، ازبهترین روش ها برای افزایش مهارت های حرکتی کودکان است، زیرا به کودک می آموزد که در حرکت کردن  بین خطوط و رسم کردن خطوط و الفبا دقت بیشتری داشته باشد. خمیر بازی با کودک به گونه ای که حروف را با خمیر بسازد. توجه داشته باشید کودک زمانی که از درست نوشتن خیال آسوده ای داشته باشد و مطمن باشد مشکلی در دیکته ندارد می تواند به خوش خطی خود تمرکز کند و آن را تقویت کند.

چگونه کودکم خوش خط شود

برای تقویت خط کودک خود صبر داشته باشید و نکات آموزشی را با کمک روش های سرگرم کننده و بازی به او القا کنید و هرگز هدف خود را برای این بازی ها به او نگویید، زیرا دیگر برایش جنبه بازی نخواهد داشت و به طرق مختلف سعی در فرار کردن از شما خواهد داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اظهار نظر

نام *

پست الکترونیک *

سایت اینترنتی

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


نام کاربری


کلمه عبور


رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟


نام کاربری


پست الکترونیک


رایو سلامت:اگرچه بدخطی دانش‌آموزان و نامفهوم بودن کلماتی که آن‌ها می‌نویسند دردسر بزرگی برای خانواده‌هاست، با این حال اصلاح این وضعیت چندان کار سختی نیست. اگر دانش‌آموز به دلایل مختلف دچار بدخطی است، روش‌های زیر به وضیعت او در شرایط نامناسب کمک می‌کند.

 

 

خیلی از والدین دوست دارند که فرزندانشان از سنین بسیار پایین خط
را یاد بگیرند و خوش خط شوند هیچوقت کودکتان را برای داشتن خطی بد سرزنش
نکنید و سعی کنید محرک خوبی برایش باشید و او را تشویق کنید ما در این مطلب از پرشین وی
برای شما عزیزان آموزش خط به کودکان را آماده کرده ایم و همچنین راهکارهای موثر برای
خوش خط شدن کودکانتان آماده کرده ایم

خوش خطی از جمله صفاتی است که برخی آن را ارثی می دانند.
می توان شواهدی برای اثبات این مدعا یافت.
اما ذاتی بودن خط خوش به آن معنا نیست که این صفت قابل یادگیری نباشد.
در واقع می توان از ابتدا که بچه ها دبستان می روند، با توجه به یک رشته ملاحظات و انجام
تمرین هایی چند، دانش آموزان را به اهمیت خط خوش واقف و این قابلیت را در آنان تقویت کرد.
در مطلبی که در پی می آید، آموزگاری توصیه هایی را برای واداشتن دانش آموزان از بدخطی و تشویق آنان
به خوش خطی عرضه می کند.

مخاطب برخی از این توصیه ها آموزگاران و والدین و برخی دیگر خود دانش آموزان است.
نویسنده معتقد است توجه به نگارش دانش آموزان از همان سال های اولیه دبستان مورد توجه قرار بگیرد.
پرورش قابلیت خو شنویسی در بچه ها می تواند امتیازی چشمگیر در بزرگسالی برای آنان به همراه داشته باشد.
هر چه باشد، خوش خطی از جمله صفاتی است که همواره مورد توجه بسیاری قرار می گیرد.
پس اگر می خواهید فرزندتان خوش خط شود، به این نکات توجه کنید:

علل بدخطی ـ توجه نکردن دانش
آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس.

ـ اضطراب و نگرانی دانش آموزان هنگام نوشتن.
ـ نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن.
ـ نداشتن آ مادگی جسمانی، روانی، روحی.چگونه کودکم خوش خط شود

ـ وجود اختلالات یادگیری در دانش آموزان.
ـ نداشتن هدف و انگیزه برای زیبانویسی.
ـ مواجه شدن دانش آموزان با حجم زیاد تکالیف.
ـ تندنویسی تکالیف.

ـ استفاده از خودکار، روان نویس و وسایل مشابه آن.
ـ آشنا شدن دانش آموزان در کلاس اول با خط نسخ ماشینی، این امر سبب می شود در کلاس های
بالاتر به سختی بتواند خط نستعلیق را جایگزین خط نسخ کند.
ـ خط نسخ کتاب های درسی دوره ابتدایی.
ـ اتلاف وقت هنگام نوشتن خط نسخ مانند کلمه (محمد) اگر همین کلمه را دانش آموز با خط نستعلیق بنویسد
سرعت بیشتری خواهد داشت.
ـ بی توجهی به هنر.

ـ خط نسخ روی کاغذ حجم بیشتری می گیرد، اما واژگان در خط نستعلیق جای کمتری اشغال می کنند.
ـ خط نسخ به سبب نداشتن سیرهای دایره ای و انحناها و قوس های موجود در مفردات و کلمات صرفاً
یادگیری در خواندن و نوشتن را تسهیل می کند و تأثیری در خوش نویسی ندارد.
ـ فشردگی برنامه کلاسی در یک نیمروز و فشار بر دانش آموزان به سبب دو یا چند نوبتی بودن مدرسه.
ـ استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد کوتاه و کاغذ بدون خط به خصوص در پایه های اولیه ابتدایی.
ـ بی دقتی هنگام نوشتن و رعایت نکردن هم شکلی، هم اندازه و هم فاصله بودن واژگان.
ـ بی دقتی برای تمیز و مرتب نوشتن.

ـ تراکم بیش از حد شاگردان در کلاس و نداشتن فضای مناسب و کافی برای نوشتن.
ـ دادن تکالیف نامناسب و بدون تناسب با توانایی کودکان.
ـ بی اعتنایی اغلب معلمان ابتدایی به استفاده از خط نستعلیق و آموزش آن.
ـ واکنش های منفی و نامناسب بعضی معلمان در برخورد با نوشته های دانش آموزان.
ـ جدی نگرفتن یادگیری خط از طرف خانواده و مدرسه و نبود مراقبت های لازم.
ـ نبود انگیزه، حوصله و دانش لازم نزد برخی معلمان ابتدایی برای آموزش خط به دانش آموزان.
ـ بدخطی بعضی از والدین، سرمشق نامناسبی برای کودکان است.

ـ دادن سرمشق هایی با رسم الخط نامناسب به دانش آموزان آموزش خط به کودکان.
ـ ندانستن روش و راهکارهای، خوشنویسی و اجرا نکردن تمرین های لازم.
ـ قرار دادن چپ دست و راست دست در کنار هم هنگام نوشتن.
ـ بی توجهی به زیبایی هنری خط که باعث تقویت روح لطیف در کودکان می شود.
ـ نبود دستورالعمل مشخص و روشنی برای آموزش خط نستعلیق به منظور تکرار و تمرین دانش آموزان.

خوش خط هستید یا بدخط؟ پدر و مادرتان چطور؟ احتمالاً اگر بدخط هستید به کلی از آن سلب
مسئولیت کرده اید و تقصیر را از سمت پدر یا مادرتان می‌دانید و برعکس، اگر خوش خط هستید،
از والدین تان بابت این ارثیه سپاسگزار هستید. به خصوص که ممکن است شباهت‌هایی
هم میان دستخط خود و دستخط آن‌ها دیده باشید.
دستخط تان چه شبیه دستخط پدرتان باشد و چه شبیه دستخط مادرتان، به گفته‌ی کارشناسان، ترکیبی از ژنتیک و عوامل محیطی است.

عوامل زیادی تعیین کننده‌ی سبک نوشتن یک فرد هستند. تجریبات یک شخص از زندگی،
شخصیت او و نحوه‌ی آموزش نوشتن به او در کودکی، دستخط او را شکل می‌دهند.

یک ضربه‌ی روانی ممکن است باعث تغییر دستخط یک شخص شود. دستخط یک فرد،
شخصیت و طرز فکر او را نشان می‌دهد. مثلاً افراد منظم و دقیق به احتمال زیاد مراقبند که تک تک حروف حتماً به درستی و زیبایی نوشته شوند.

با این حال، ژنتیک هم در شکل دستخط افراد نقش دارد. دستخط مقوله‌ای متأثر از ساختمان
بدنی انسان به شمار می‌رود. مثلاً ساختار استخوانی بدن روی نحوه‌ی نگه داشتن قلم تأثیر
می‌گذارد. هماهنگی میان چشم و دست، حافظه‌ی عضلانی و توانایی ذهنی برای تقلید
از یک دستخط مناسب هم روی نحوه‌ی نوشتن فرد تأثیر می‌گذارد. تغییر این ویژگی‌های فیزیکی و ذهنی می‌تواند دستخط فرد را به مرور دستخوش تغییراتی کند.

اما ژنتیک تأثیری بیش از این بر دستخط ما ندارد. کسانی که دستخط آن‌ها شباهت بسیار
زیادی به دستخط پدر و مادرشان دارد، این دستخط را به ارث نبرده اند، بلکه فقط آن را – حتی شاید ناخودآگاه – تقلید کرده اند.

گاهی تقلید از شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی یکی از اعضای خانواده یا یک آشنای
مورد احترام باعث شبیه شدن دستخط‌ها می‌شود. این گرایش اغلب در دوران نوجوانی
رخ می‌دهد یعنی همان زمانی که فرد در حال شکل دادن به دستخط خود و آزمون و خطا با آن است.

در تمامی این عوامل یک عنصر ژنتیکی وجود دارد، که البته این بدان معنی نیست که بدخطی قابل اصلاح نیست و فرد تا پایان عمر بدخط باقی می‌ماند.

شما می‌توانید دستخط خود را در هر سنی بهبود بخشید، به شرط آنکه واقعاً در انجام این کار مصر باشید.
با این حال، هر چه سن بالاتر می‌رود، تغییر دستخط دشوارتر می‌شود، چون حافظه‌ی عضلانی و عادت‌های تثبیت شده‌ی فرد نقش مهمی در سبک نوشتن او دارند.

برای مثال، بیشتر آدم‌ها هنگام امضا کردن، این کار را نامنظم، سریع و بی توجه انجام می‌دهند،
به همین دلیل، خط شناسان قانونی می‌توانند امضای جعلی را از دقت و تردیدی که در رسم آن به چشم می‌خورد تشخیص دهند.

آفتاب / رزیاتو

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

اگر فرزند کوچک دارید ، حتما بارها و بارها با مشکلات مشق نوشتن او مواجه شده اید . بسیاری از کودکانی که تازه به مدرسه رفته اند، به شدت در این مورد مقاومت می کنند . آن ها دوست دارند که تمام بازیگوشی های خود را قبل از مشق نوشتن انجام دهند و در نتیجه همیشه آن را به آخر وقت موکول می کنند.

گاهی اوقات نیز مجبور می شوید که به زور و اجبار متوسل شوید تا آن ها را مجبور به دو کلمه مشق نوشتن کنید . حال در این قسمت از نمناک قصد داریم که راهکارهایی را به شما معرفی کنیم تا کودک شما بهتر از قبل مشق بنویسد . فرقی ندارد که کودکتان به مهد کودک می رود یا در حال سپری کردن دوران مدرسه است . در هر صورت این روش ها برای او کارآمد خواهد بود.

1. انجام دادن کارها در سریع ترین زمان ممکن برای همه سودمند است.

روزهایی را تصور کنید که در عصر آن هیچ کاری برای انجام دادن ندارید . می بینید که در این روزها چه حس خوبی دارید . حال آن را به فرزند خود یاداوری کنید . در چنین زمان هایی بهتر است که به فرزند خود یک بازه و چارچوب زمانی مناسب بدهید.

مثلا به او بگویید که می تواند از ساعت سه تا پنج به تفریح بپردازد و هیچ مسئولیتی در این زمان ندارد . این کار باعث می شود که او کارهایش را زودتر انجام دهد تا در این تایم ، زمان کافی برای بازی یا استراحت را داشته باشد . به او بگویید که در این قانون ساعت پنج زمانی است که باید کار را شروع کند . حتی اگر شما منزل نباشید هم او باید به این قانون پایبند باشد.چگونه کودکم خوش خط شود

2. یک لیست تماس تهیه کنید و به فراموش کردن کودکتان کمک کنید.

از فرزند خود بخواهید که شماره تماس سه الی چهار نفر از همکلاسی هایش را داشته باشد تا در صورت فراموش کردن تکالیف از او بپرسد تا بهانه ای برای انجام ندادن مشق هایش نداشته باشد.

3. اعتماد بنفس او را بسازید ، که برای کودکان استرسی بهترین راه است.

زمانی که کودکان کاری را به درستی انجام نمی دهند ، احساس می کنند که به اندازه کافی باهوش نیستند و در نتیجه افکار منفی در فکر او نقش می بندد و این می تواند ریشه بسیاری از مشکلات در زندگی آینده او باشد.

پس برای جلوگیری از این اتفاق به او اعتماد بنفس دهید و بیشتر در مورد توانایی ها و تلاش و موفقیت هایش صحبت کنید و به او یاد بدهید که هر کسی ممکن است مرتکب اشتباه شود.

4. کار را برای او نصف کنید

گاهی اوقات با بررسی رفتار و ویژگی های کودک متوجه می شوید که مشکل او در انجام دادن تکالیف این است که بخشی از درس را نمی فهمد یا این که قسمتی از مشق ها یا تکالیف برای او گنگ است و هنوز برای آن آمادگی ندارد.

گاهی اوقات نیز مشکل این است که کودک از کلاس های طولانی مدرسه ، ژیمناستیک و یا کلاس های هنری خسته شده است ، در این مواقع بهتر است که مشکل او را شناسایی کنید.

اگر در فهم مفاهیم درسی مشکل دارد با معلم او صحبت کنید یا این که بخشی از تکالیفش را برای او توضیح دهید و کار را برای او نصف کنید و همچنین می توانید تعداد کلاس های او را در طول روز کمتر کنید تا کمتر با خستگی جسمی و ذهنی مواجه شود.

5. محیط را برای او دلپذیر و لذتبخش کنید

بعضی از تغییرات ساده در اتاق او می تواند انگیزه اش را تا چندین برابر افزایش دهد و همچنین حضور خود را از او دریغ نکنید . برای کودکان بین 7 تا 11 سال باید سعی کنید که کار خود را کمتر کنید و مدت زمان بیشتری را در کنار او سپری کنید.

6. فیدبک یا بازخوردهای مثبت خود را به او نشان دهید

سعی کنید که اشتباهات کودک خود را تصحیح کنید . به او تاکید کنید که می تواند بهترین از این ها باشد اما مهم ترین کاری که باید انجام دهید، این است که بازخوردهای مثبت به او بدهید. مثلا زمانی که حتی در یک درس راحت نمره خوبی کسب می کند ، او را تشویق کنید و از او تعریف و تقدیر کنید.

7. زمان هایی که گله و شکایت می کند، اتاق را ترک کنید

گاهی اوقات کودکتان در حین انجام تکالیف از شما گله و شکایت می کند ، در این مواقع بهتر است که آرامش خود را حفظ کنید و خودتان به این تنش ها دامن نزنید . به جای آن کمی کودک را آرام کنید و اتاق را ترک کنید تا بتواند با خودش کنار بیاید و هرگز کلافگی های او را مورد عتاب و سرزنش قرار ندهید.

8. برای او ساعت تنظیم کنید تا کارهایش را به تعویق نیاندازد

می توانید ساعت را برای او تنظیم کنید . مثلا هر زمانی که می خواهد استراحت کند ، به او یک ربع استراحت بدهید و به او یاد دهید که چگونه ساعت را تنظیم کند تا سر یک ربع زنگ بزند و شما مجبور به گوشزد کردن به او نباشید.

9. برنامه ریزی کنید و برنامه ریزی کردن را به او یاد دهید

برای فرزند خود یک بازه زمانی تعیین کنید . زمان هایی که فرزند در کلاس های پایین تر می باشد ، سعی کنید که خودتان برای او برنامه ریزی کنید و سپس یک تقویم ماهانه و هفتگی برای او تهیه کنید.

این کار باعث می شود که ذهن او کم کم با برنامه ریزی آشنا شود و بتواند این برنامه ریزی را در سنین بالاتر انجام دهد . خودتان نیز از همان سن شروع به آموزش دادن تقسیم وقت و زمان به او کنید.

10 . به او فرصت بدهید

بعضی روزها هستند که کودک شما کامل از برنامه عقب می ماند . در این زمان ها نباید او را برای شروع کردن برنامه اش هل کنید و یا به او اضطراب دهید . سعی کنید که آرامش را به او برگردانید تا راحت تر برنامه ریزی کند.

برای عقب نیفتادن از برنامه نیز می توانید به او راهکار دهید.

11. معلم او را بشناسید و با متود او آشنا باشید

در کنار تمام راهکارهایی که در بالا گفتیم، باید با معلم او نیز در مورد تکالیف ، نحوه درس دادن و مشکلات فرزند خود صحبت کنید تا با او هماهنگ باشید و فرزند خود را سردرگم نکنید . حتما در تمام جلسات اولیا و مربیان شرکت کنید و نسبت به این قضیه بی تفاوت نباشید.

12. برای بازی کردن او نیز زمان مناسب اختصاص دهید

بیش از حد برنامه ریزی خود را خشک و جدی نکنید . اوقاتی را هم برای بازی و تفریح او در نظر داشته باشید.

13. سعی کنید که میزان حواس پرتی او را به حداقل برسانید

این موضوع به این معناست که زمانی که کودکتان در حال درس خواندن است ، صدای تلویزیون، موسیقی و یا تلفن را زیاد نکنید تا حواس او پرت نشود.

14. سعی کنید که یک منبع انگیزه برای او باشید

با خوش رویی ، تشویق کردن ، جایزه خریدن و مهربانی یک منبع انگیزشی برای کودک خود باشید.

15. خودتان نیز برای او الگو باشید

چگونه کودکم خوش خط شود

زمانی که خودتان به حرف ها و راهکارهایی که به او می دهید ، عمل نکنید ، نباید از کودکتان توقع داشته باشید . پس خودتان نیز در زندگی کارهایتان را با برنامه ریزی پیش ببرید.

اگر دیدید که با رعایت تمام راهکارهای بالا باز هم مشکل سر جایش باقی بود و کودک شما هنوز از انجام دادن مشق ها و تکالیفش سر باز می زد ، حتما به یک مشاور کودک و یا نوجوان مراجعه کنید و این موضوع را نادیده نگیرید تا در آینده به او آسیب نزند.

16. اجازه دهید فرزندتان برنامه ریزی کند

بگذارید فرزندتان، خودش برنامه درسی را برای خود بنویسد . این کار به تقویت شخصیت فرزندتان کمک می کند پس از او بپرسید می خواهد چه زمانی، کجا و چگونه به انجام تکالیف درسی خود بپردازد و آیا ایده هایی برای مدیریت روند انجام تکالیف خود د ارد یا خیر.

اگر او ایده مشخصی نداشت، پیشنهادهایی بدهید و او را به مسیر درست هدایت کنیدو با پرسیدن سوالاتی مانند اول عصرانه بخوری؟ یا می خواهی قبل از مشق نوشتن در حیاط پشتی بازی کنی؟ سبب شوید که او برنامه ای برای خود بنویسد و آن را در محلی مناسب نصب کند. بگذارید فرزندتان در هر کجا که راحت تر است به انجام تکالیف خود بپردازد.

17. به او بگویید تا تکالیفت را انجام ندهی نمی توانی تلویزیون ببینی

پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات تابستانی و عادت مداوم با تلویزیون بودن در این مدت طولانی، کودکان به دیدن تلویزیون عادت می کنند بنابراین از علاقه آنها به تماشای تلویزیون استفاده نمایید و به او بگویید اگر تکالیف خود را انجام ندهند، نمی توانند پای تلویزیون بنشیند و برنامه های دلخواهش را دنبال کند.

18. نقش ناظر را داشته باشید

هیچگاه خودتان تکالیف کودک را انجام ندهید و فقط نقش ناظر را داشته باشید زیرا تکالیف درسی برای معلمان نقش ابزاری را دارد که به وسیله آن می توانند میزان گیرایی دانش آموزان را بررسی کنندو با دادن تکلیف به بچه ها پی به اشتباهات آنها ببرند.

19. به فرزندتان اجازه دهید فقط سه سوال درباره تکالیف درسی خود بپرسد

به فرزندتان اجازه دهید فقط سه سوال درباره تکالیف درسی خود بپرسد و باقی سوالات را خود انجام دهد یا دور مواردی که بلد نیست خط بکشد و آن ها را از معلم خود بپرسد.

20. صبر داشته باشید

صبر و تامل داشته باشید تا فرزندتان خودش به تنهایی بتواند تکالیفش را انجام دهد . اگر فرزندتان به شما گفت که به کمک احتیاج دارد به او بگویید اگر با دقت و تمرکز کارت را انجام بدهی، مشکلی پیش نخواهد آمد.هر چقدر بیشتر صبر کنید، فرزندتان مجبورمی شود سوالات را بار دیگر بخواند و درباره آنها فکر کند . اینگونه فرزند مستقل تری خواهید داشت.

21. به او بگویید زمانش را مدیریت کند

به فرزندتان بیاموزید که باید زمان خود را مدیریت کند و تا ابد برای انجام تکالیف خود وقت ندارد . او باید یاد بگیرد در زمان مناسب تکالیف خود را انجام دهد و از هرگونه بطالت و بازیگوشی بپرهیزد.

22.از معلم فرزندتان انتقاد نکنید

هرگز در مقابل کودک از معلمان و سیستم آموزشی مدرسه، انتقاد نکنید و سیستم آموزشی مدرسه و محل تحصیل وی را سبک و کم اهمیت نشمارید.مثلا اگر کودک شما از نوع تکالیف و نحوه انجام آن ها شکایت دارد به او نگویید با معلمت تماس می گیرم ، این تکلیف مسخره است.

23.بگذارید فرزندتان عاقبت کار خود را ببیند

اگر فرزندتان نمی خواهد تکالیف خود را انجام دهد ، آنها را انجام دهید و بگذارید برای یک بار هم که شده آن را ناقص تحویل دهد و عاقبت این کار را خود تجربه کند و عواقبش را بپذیرد. معلم با روش خود او را تنبیه می کند و او می آموزد که باید تکالیف خود را انجام دهد.

از معلم فرزندتان بپرسید که :

معلم فرزندتان جواب این سوالات را می دهد و شما می دانید که تا چه اندازه ای می توانید به فرزند خود کمک کنید . اگر فرزند شما در انجام تکالیف تعیین شده با مشکلات جدی روبرو است یک ملاقات حضوری با معلم فرزندتان ترتیب دهید.

چگونه کودکم خوش خط شود
چگونه کودکم خوش خط شود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *