چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم

 
helpkade
چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم
چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم

روان شناسان می گویند آسان ترین مسیر برای افزایش ضریب هوشی کودکان صحبت کردن است. در واقع باهوش ترین کودکان آنهایی هستند که مرتبا با والدین خود حرف می زنند. در حال حاضر فقط دو درصد از کودکان به عنوان کودک خوش ذوق شناخته می شوند اما روان شناسان می گویند اگر خانواده های بیشتری به این راهنمایی ساده او عمل کنند و مرتبا با کودک خود صحبت کنند، این رقم افزایش پیدا می کند.

بهتر است والدین از دوران بارداری با فرزندشان صحبت کنند و بعد از تولد نیز این کار را ادامه بدهند و به دفعات متعدد برایش شعر و قصه بخوانند و با او صحبت کنند تا کودکشان از دامنه لغات بالایی برخوردار شود.


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

 

چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم

اگر كودك تا قبل از سن سه سالگي توانست گفتار بفهمد اما نتوانست حرف بزند بايد نگران او بود و در صدد اقدام برآمد. هنوز روشن نيست كه چرا عده اي از كودكان زودتر و عده اي ديرتر از بقيه شروع به تكلم مي كنند.

 

نخستين كلمه ها: «سلام» يا «د د » به همراه حالات و حركات بدني متناسبشان معمولاً اولين كلماتي هستند كه اكثر كودكان طبيعي و اجتماعي فرا مي گيرند. تا پايان سال اول زندگي بعضي از كودكان نخستين واژه هاي اسمي – عنواني خود را بيان مي كنند كه اين لغات نيز معمولاً مربوط به افراد – حيوانات و اشياء مي شود.

 

اگر كودك تا قبل از سن سه سالگي توانست گفتار بفهمد اما نتوانست حرف بزند بايد نگران او بود و در صدد اقدام برآمد. هنوز روشن نيست كه چرا عده اي از كودكان زودتر و عده اي ديرتر از بقيه شروع به تكلم مي كنند.

 

در 18 ماهگي كودك مورد نظر ما كه حالا ديگر نوزاد محسوب نمي شود واقعاً به جنبه پر رمز و راز و جادوئي زبان دست مي يابد.

 

عوامل بسياري در رشد گفتار موثرند كه به اختصار توضيح مي دهيم:

 

1- جنسيت: مطالب زيادي درباره ي اينكه دخترها زودتر شروع به صحبت مي كنند نوشته شده است بعضي معتقدند كه بين رشد زودتر گفتار دختران نسبت به پسران و سليس دار شدن عصب در دخترها ارتباط مستقيمي وجود دارد.

 

2- هوش: امروزه اكثر تست هاي هوش كلامي مي باشد و هوش كودك از طريق توانايي كلامي او اندازه گيري مي گردد و مشاهده شده كه هر چه واژگان كلامي كودك بيشتر باشد نشانه ي هوش بالاي اوست. دانش آموزان عقب مانده ي ذهني هميشه در گفتارشان از واژگان محدود و تكراري استفاده مي كنند.

 

يك نكته ي مهم!! با توجه به نقش والدين در فراگيري زبان كودك، والدين و افرادي كه در كنار كودك هستند و نسبت به او توجه و علاقه نشان مي دهند و عشق مي ورزند بسيار بهتر و مفيدتر از والديني عمل مي كنند كه از اين عواطف بي بهره اند.

اگر قرار است كودكان سخنگويان خوبي شوند بايد گفتار خوب را بشنوند.

 

3- محيط خانوادگي: بعضي از پدران و مادران در محيط خانه بيش از حد طبيعي از كودك محافظت مي كنند. كودكي كه تنهاست و در خانه كسي به حرفهاي او گوش نمي كند و هرگز پاسخ نمي شنود نيز كمترين انگيزه اي براي صحبت كردن و بقول معروف شيرين زباني ندارد.

 

لازم است بدانيم كه بايد با كودكان آهسته تر صحبت كنيم – طول عبارات بايد كوتاه باشد. پس از پايان هر عبارت و قبل از شروع عبارت بعدي، نيز بايد يك تا 2 ثانيه مكث و وقفه باشد.علاوه بر اين هنگامي كه كودك مشغول صداسازي يا حرف زدن است كار او را قطع نكنيد.

 

بعضي از محيط هاي خانوادگي كه در آن تنش به اندازه اي است كه روي كودك اثر گذاشته و به دليل ترس و وحشت جرأت صحبت كردن ندارد.

 

محيط مدرسه: گاهي متأسفانه ديده شده دانش آموزاني كه از بهره هوشي طبيعي برخوردارند و داراي اشكالاتي جزئي در گفتارهاي باشند به دليل رفتار ناشايست اولياء مدرسه آنان منزوي و خجالتي شده و كمتر ابراز وجود مي نمايند و در سرگرمي ها و فعاليتهاي گروهي شركت نمي كنند البته مورد اخير بيشتر از مراكز نگهداري و شبانه روزي آموزشي گزارش شده است.

 

دو زبانه بودن: مشكل دو زبانه بودن در شهرهاي بزرگ و صنعتي شايع تر است و همچنين بعضي از افراد با و يا چند زبان صحبت كردن را نشانه ي تمدن مي دانند و اين طرز فكر را به فرزندان خويش انتقال مي دهد و گاهي بجاي اينكه كودك دوزبانه شود واقعاً بي زبان مي گردد زيرا به دليل كمي استعداد و علاقه نه زبان مادري را خوب فرا مي گيرند و نه زبان دوم را مي آموزد. اين اختلال در واقع يك معلوليت آموزشي اجتماعي است كه خانواده عامل آن است.

 

وضعيت اجتماعي و اقتصادي: بايد باور داشت كه رشد گفتار در دوران طفوليت بي ارتباط با مشكلات اقتصادي واجتماعي نيست و كودكاني كه از دوران شيرخوارگي با كمبود تغذيه مناسب خصوصاً شير روبه رو مي باشند بدون ترديد اين امر در مراحل رشد آنان از جمله گفتار موثر خواهد بود.

منبع:نی نی سایت


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


سینما رو به خونت بیار!


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!

چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟


سریعترین راه یادگیری زبان انگلیسی


مشاوره تلفنی طلاق

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


سفارش کیک های تازه و خوشمزه خونگی


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


نام کاربری*


ایمیل*


کلمه عبور*


تایید کلمه عبور*

شرایط و قوانین*
By registering, you agree to the Terms of Service و حریم خصوصی.
چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم


فراموشی

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.


ایمیل*


فراموشی

به سایت توت فرنگی خوش آمدید , جهت عضویت در سایت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

فراموشی

به سایت توت فرنگی خوش آمدید , جهت عضویت در سایت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

داشتن فرزندانی با فصاحت و بیان شیوا برای هر یک از شما به عنوان والدین بسیار مهم است. چرا که کودک خوش صحبت می تواند بهترین نتیجه ممکن برای زحمات شما باشد. تیم آموزشی توت فرنگی قصد دارد تا راهکارهای لازم برای داشتن کودکانی با بیان شیوا را به شما آموزش دهد، در همین راستا مطالب زیر را آماده کرده و در اختیار شما والدین عزیز قرار داده ایم.

بهتر است بدانید که کودکانی که خوب صحبت می کنند هم در مدرسه و هم در زمین بازی از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. شما به عنوان والدین فرزندتان باید به آنها کمک کنید تا با تمرکز و‌پرورش مهارت های کلامی در خانه، هنگام صحبت کردن در هر موقعیتی آرامش داشته باشد و دچار استرس نشود. در ادامه ۸راه برای پرورش یک کودک با بیان شیوا آورده شده:

زمانی که فرزندتان درمورد روزی که پشت سر گذاشته شروع به صحبت کردن می کند، روزنامه یا هرچه در دست دارید را کنار بگذارید و با تمام توجه خود به حرف هایش گوش دهید. اگر هنگام صحبت کردن با شما احساس کند که در مرکز توجه شما قرار گرفته، راحت تر حرف هایش را بر زبان می آورد.

هنگام صحبت با فرزندتان کلامتان را قطع نکنید. کودکان مانند طوطی از رفتارهای شما تقلید می کنند، پس بهتر است از همان ابتدا به تدریج عادت های گفتاری درست را به او منتقل کنید( و اگر دوست ندارید در صحبت هایش اهانت به دیگران را یاد بگیرد مراقب آنچه خودتان به زبان می آورید باشید.)

خطاهای کودکتان را پیوسته ولی با احتیاط اصلاح کنید اگر فرزندتان لغتی را اشتباه تلفظ می کند، یا از ضمیر نادرست استفاده می کند جمله نادرست را دوباره درست تلفظ کنید و به ادامه حرفش گوش دهید. برای مثال اگر فرزندتان گفت:« او به من کیک آورد.» فقط بگویید:« پس دوستت به تو کیک داد، چه کار خوبی » . اگر دقیقا به اشتباهش اشاره کنید باعث می شود کودک اعتماد به نفسش در صحبت کردن را از دست بدهد.

طبیعی ترین راه برای افزایش دامنه لغات فرزندتان این است که در هر فرصتی که به دست می آورید از کلمات متنوع برای توضیح یک‌ موضوع مشخص استفاده کنید. برای مثال به او بگویید یک قطار می تواند شامل لوکوموتیو، یک موتور بخار یا موتور دیزلی باشد. البته زبان فارسی بسیار غنیست و می توانید از کلمات مترادف به جای هم استفاده کنید.

پرسیدن سولات برای تحریک کودک به صحبت کردن یکی دیگر از راه های افزایش شیوایی در کلام کودک است. اگر از کودکتان بپرسید:« آیا امروز روز خوبی در مدرسه داشتی؟» سوالی پرسیده اید که تنها یک جواب دارد. اما اگر بپرسید:« امروز بعد از تعطیل شدن از مدرسه چه کارهایی کردی؟» وی را تشویق می کنید تا درمورد آنچه برایش اتفاق افتاده بیشتر توضیح دهد و مهارت های کلامی اش را بیشتر به کار انداخته و آنها را تقویت کند.

هر چند ممکن است فرزندتان هنوز در نوشتن لغات مهارت کافی را بدست نیاورده باشد، اما به احتمال زیاد توانایی خواندن کتاب مورد علاقه اش یا کتاب های آموزشی حروف الفبا را دارد، پس بهتر است از او بخواهید کتاب هایش را با صدای بلند بخواند. این کار باعث ایجاد اعتماد به نفس بیشتر در فرزندتان خواهد شد.

برای کمک به ارتقای اعتماد به نفس فرزندتان در صحبت با بزرگسالان می توانید به او اجازه دهید سر میز رستوران خودش سفارش غذا دهد و یا هر آنچه لازم دارد را از گارسون بخواهد. حتی هنگامی که بزرگسالان از فرزندتان سوال می پرسد به جای فرزندتان جواب ندهید.

یکی از راه ها برای پرورش مهارت های کلامی کودک دلبندتان انجام بازی هاییست که باعث صحبت کردن او ‌می شود، مثلا می توانید تصویری را به او نشان دهید و از او بخواهید داستانی درمورد آن بگوید یا از وی بخواهید کتابی را بخواند و خلاصه ی آن را برای شما بازگو کند، حتی می توانید از وی بخواهید داستان یا آوازی را با صدای بلند بخواند و صدایش را ضبط کنید. کودکان دوست دارند صدای خودشان را بشنوند و مشتاقند بدانند نزد دیگران چگونه به نظر می رسند. اگر فرصتی پیدا کنند تا صدای خودشان را بشنوند اشتیاقشان برای زیباتر صحبت کردن بیشتر می شود. به این ترتیب به تدریج شاهد شیوایی در کلام کودک دلبندتان خواهید بود.

منبع: https://www.babycenter.com


نام*


ایمیل*


وبسایت


دیدگاه*



  نوشته قبلی


نوشته بعدی  

گاهی کودک شما نیاز دارد در دروس مدرسه اش از کسی کمک …چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم

این نقاشی ساده بعد از رنگ شدن توسط کودکان می تواند نمادی …

امروزه کاربرد استامینوفن در کودکان این است که از آن به عنوان …

گروه آموزشی سایت توت فرنگی در ادامه مقاله اول، امروز با قسمت دوم …

روشهای درمان کودکان بیش فعال در سایت توت فرنگی بررسی شد
یک روانشناس …

ارتباط کودک با اجتماع

کودک باید یاد بگیرد با دیگران ارتباط …

تاثیر انتقاد والدین از کودک
کودکان را زیاد در معرض امر و نهی …

راهنمای تربیت و پرورش نوزاد در قالب فیلم مستند بسیار آموزنده و …

کاردستی ارسال شده از طرف محمدرضا ۹ ساله از شیراز برای توت …

کاردستی ارسال شده از طرف محدثه ۷ ساله از اصفهان برای توت …

توت فرنگی            شرایط و قوانین            درباره ما

لطفاً شرایط استفاده از سایت را مطالعه فرمایید.

آشنایی با فرایند تخمک‌گذاری و علائم آن کمک می‌کند تا بتوانید با دقت بیشتری زمان تخمک‌گذاری خود را مشخص کنید و زمان‌های مناسب برای باروری را تشخیص…

واریکوسل از مشکلات شایعی است که احتمالاً در جریان درمان‌های ناباروری با آن مواجه می‌شوید. واریکوسل وجود سیاهرگ‌های واریسی در بیضه است که معمولاً…

فشار خون بالا بعد از هفتۀ ۲۰ بارداری اگر با علائم بیماری‌های دیگری همراه نباشد، می‌تواند نشانۀ بیماری فشار خون حاملگی باشد. کنترل نکردن به موقع…

جنین در طول بارداری درون کیسۀ آب قرار گرفته است. پاره شدن این کیسه در هفته‌های متفاوت بارداری دلایل مختلفی دارد که بهتر است با آنها آشنا باشید تا…

بیشتر مادران قادرند تمام شیر مورد نیاز کودک خود را تأمین کنند، اما زمان‌هایی وجود دارد که یا مادران بیش از حد در مورد گرسنگی نوزادشان نگرانند یا…چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم

تغذیهٔ خوب برای رشد ذهنی و جسمی کودک شما بسیار مهم است و پس از تولد نوزاد، لازم است افزایش وزن و وزن‌گیری او به دقت توسط یک پزشک اطفال مورد اعتماد…

حریرهٔ بادام یک غذای کمکی ساده و خوشمزه است که می‌توانید برای کودکتان درست کنید. در این مطلب با طرز تهیهٔ این غذا آشنا شوید….

کتاب خواندن سن و زمان ندارد و هیچ‌وقت برای سوق دادن بچه‌ها به سوی کتاب زود نیست. اما در مورد کودکان نوپا، فعلاً هدف این است که به شکل غیرمستقیم…

روش‌های آزموده‌شده و موفق برای ترک دادن پستانک شامل ترک ناگهانی و صرفاً برداشتن پستانک، بدمزه کردن پستانک با استفاده از یک محصول بی‌خطر و بدمزه،…

احیای قلبی تنفسی یا CPR، یک اقدام نجات‌دهنده است که شما می‌توانید برای نجات جان کودکی که هیچ علائمی از زندگی نشان نمی‌دهد، یعنی بیهوش است و نفس نمی…

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که چه زمانی باید زایمان سزارین را انتخاب کنید؟ در این ویدیو، خانم نیلوفر قاسمی، کارشناس ارشد مامایی و مدیر…

کودکتان پس از تولدش می‌تواند گهواره، تخت یا هر دو را در دو زمان مشخص یعنی برای چند ماه اول، یک گهواره و سپس یک تختخواب داشته باشد. در واقع این شما…

تولید و ایجاد کلمات از طریق صوت، حرف زدن یا سخن گفتن نام دارد. حرف زدن است که باعث ایجاد مکالمه، مذاکره کردن و در نهایت شروع روابط اجتماعی با دیگران می‌شود. یکی از راه‌های ارتباطی خیلی مهم با کودکان هم همین حرف زدن است. این روزها کم شدن حرف زدن و گفت‌وگو در خانواده‌ و کاهش ارتباطات کلامی میان اعضای آن تبدیل به یک عادت شده است. اما راه چاره چیست؟ در این مطلب می‌توانید با راه و روش حرف زدن با کودکان آشنا شوید.

والدین و به ویژه پدرها اغلب با عنوان کردن مواردی مثل گرفتاری‌ شغلی، خستگی و مشکلات مالی زمان بسیار کمی در روز را با کودک خود می‌گذرانند تا با او حرف بزنند. یک لحظه فکر کنیم، آیا برای آیندهٔ کودک نیست که تلاش و کار می‌کنیم؟ می‌دانیم که تمام ولدین کودکانشان را دوست دارند ولی گاهی ما یادمان می‌رود که غیر از مسائل مالی، روح و روان کودکمان نیز نیاز به تقویت و هزینه دارد. اگر بتوانیم راه درست حرف زدن خود با کودکان را یاد بگیریم، آنها هم درست حرف زدن را از ما یاد خواهند گرفت. درست است که پدر یا مادر بودن یکی از سخت‌ترین کارهای این دنیاست، اما این هم بسیار مهم هست که با تمام خستگی‌‌ها باز هم صحبت کردن با کودک و همچنین گوش دادن به حرف‌ها و آرزوهایش را در نظر بگیریم.

این درخواست از کودک که هر چه شما می‌گویید و می‌خواهید باید انجام شود، می‌تواند برایش به این مفهوم باشد که او برایتان مهم نیست و توجهی به او ندارید و در واقعیت هم همین است، یعنی نظرات و افکار او برای ما مهم نیست! پس او نیز در مقابل به شما توجه نمی‌کند و احترام نخواهد گذاشت. برای تربیت درست و بهتر بچه‌ها باید زمان صرف کنیم، همه چیز را در آره یا نه خلاصه نکنیم، برای پاسخ به سؤالات زیادشان وقت بگذاریم و با صبر کامل و مرتبط به آنها جواب بدهیم.

کودکان دوست دارند برای شما باارزش باشند، در واقع همه این را می‌خواهند. به کودکتان واقعاً نشان بدهید که تمام دقت شما به شنیدن حرف‌هایی است که دارد می‌زند. کار کردن و وقت‌گذرانی با موبایلتان، تلویزیون نگاه کردن، صحبت کردن با دوستانتان و کارهای دیگر حواس شما را پرت می‌کند و کودک اینها را می‌بیند و می‌فهمد. ولی اگر نمی‌توانید به حرف‌های کودکتان گوش بدهید، تظاهر به این کار هم نکنید. گوش دادن به حرف‌های کودکتان باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس می‌شود و کودک احساس ارزشمند بودن خواهد کرد.

کودکان مشغلولیت‌های ذهنی و درگیری‌های ما را ندارند، بنابراین در ذهنشان فضا و جای بیشتری برای توجه به اطراف و تقلید از والدین خود دارند. به عبارت دیگر، تمام حواس آنها به رفتار و گفتار شماست و هر کاری شما بکنید و هر چه بگویید، به زودی همان را از کودکتان دریافت خواهید کرد. برخورد خوب و خوش‌رفتاری شما با کودک به او یاد می‌دهد چطور با شما و دیگران رفتار کند. اگر شما دروغ بگویید، کودکتان هم شروع به دروغ گفتن خواهد کرد. اگر فردی خوش‌صحبت باشید، خواهید دید که فرزندتان هم شیرین‌زبان خواهد بود. فراموش نکنید که ثابت‌قدم بودن در رفتار خوب نیز ملاک است، یعنی اگر توقع دارید همیشه کودکتان راست بگوید، خودتان هم نباید یک بار راست بگویید و یک بار دروغ!

به بچه‌ها کمک کنیم حرف بزنند، با ما صحبت کنند تا در آینده دچار انکارهای مختلف شخصیتی و خودسانسوری نشوند، آرزوها و بهشت کودکی‌شان همیشه همراهشان بماند و قربانی کنش و عملکردهای مداوم بازدارنده با اثرهای بد نباشند.

به جای عبارت‌های منفی مثل «نه»، «دست نزن»، «نکن»، بهتر است از عبارت‌های مثبت استفاده کنید. همچنین هرگز از کلمه‌هایی که باعث ایجاد حس گناه در کودک می‌شود استفاده نکنید، چون کودکان از همان ابتدا قدرت درک بسیاری از چیزها و احساسات را ندارند، پس نباید برای اشتباهاتشان مدام آنها را مؤاخذه و سرزنش کنید. از عبارت‌های سرزنش‌کننده هم استفاده نکنید، زیرا احساس بی‌ارزشی را در کودک تقویت می‌کند. در عوض، جمله‌های مثبت به کودک اعتمادبه‌نفس و احساس شاد بودن می‌دهند. رفتارش را بهتر خواهد کرد و تلاش او را برای رسیدن به کاری که درست است و شما می‌خواهید بیشتر می‌کند.

وقتی با فرزندتان صحبت می‌کنید، همه چیز را کنار بگذارید و مستقیم و با مهربانی به چشم‌هایش نگاه کنید. هم شما و هم کودکتان اثر کلمه‌ها و واژه‌ها را زمانی بهتر احساس می‌کنید که در محیطی آرام قرار بگیرید و به چشم‌های هم نگاه کنید و با آرامش با یکدیگر حرف بزنید. این کار علاوه بر مهم بودن، دلچسب و سرشار از احساس عمیقی است که باید حتماً آن را تجربه کنید.

لحن حرف زدن شما اثر مشخصی با یادگیری حرف زدن کودکتان دارد. اگر با کودکی که پرخاشگری می‌کند یا مدام ناله می‌کند که بچه‌های نوپا بر حسب طبیعتشان این رفتار را خواهند داشت، با لحنی تند و پرخاشگر صحبت کنید، نتیجهٔ کار مشخص است؛ اوضاع فقط بدتر خواهد شد! پس وقتی کودک آرام شد با او حرف بزنید و راهکارهای برخورد با ناله‌ کردن کودکتان را پیدا کنید. همچنین بالا و پایین شدن تن صدای شما باید بسیار هماهنگ و متناسب با موقعیت باشد، پس اگر همیشه با داد و فریاد حرف می‌زنید باید این عادت را ترک کنید، چون شاید فرزندتان هم به شما نگاه می‌کند و کار شما را تقلید کرده است.

حرف زدن منجر به فکر کردن می‌شود. فکر کردن می‌تواند باعث ایجاد خلاقیت درونی یا محدودیت فکری شود. سبک فکری افراد آموختنی و یادگرفتنی است که در دوران کودکی شکل می‌گیرد و هر کودکی شیوهٔ فکر کردن را از والدینش می‌آموزد.

اگر می‌خواهید کودکتان بیشتر فکر کند، برداشت‌های آزاد و شخصی داشته باشد و دیدگاه‌ها و احساسش را نشان بدهد، بهتر است کاری کنید تا تشویق به توضیح دادن شود. به عنوان مثال، از او چیزهایی بپرسید که می‌دانید برای جوابشان لازم است کمی بیشتر حرف بزند. سؤال‌هایی که پاسخ آنها بله یا خیر نیست می‌تواند یک نمونه باشد. مثلاً به جای پرسیدن «خونهٔ مامان‌بزرگ خوب بود؟» بپرسید «چه چیزی امروز بیشتر تو خونهٔ مامان‌بزرگ تو رو خوشحال کرد؟».

پس به کودکان خود اجازه دهیم افکار درون ذهنشان را بیرون بریزند، حتی اگر در حد چند کلمهٔ نامفهوم و بی‌معنی باشد. مهارت استفاده از زبان که مهم‌ترین وسیله در ارتباط با دیگران و همچنین کشف دنیای پیرامون خواهد بود، لازم است از همان بدو تولد توسط والدین آموزش داده و تقویت شود.

اگر حس می‌کنید کودکتان واکنش درستی به درخواست‌ها و حرف‌های شما نشان نمی‌دهد، شاید گیج شده است. پرسش و درخواستتان را دوباره تکرار کنید تا متوجه شوید او موضوع را به خوبی فهمیده است. به عنوان مثال، از او بخواهید بگوبد شما چه گفته‌اید، اما نه با عصبانیت و تحکم! کمک کنید کودکتان در کنار کمک شما، خودش به دلایل مسائل مختلف فکر کند تا قدرت تحلیل کردن را به او یاد بدهید.

با بچه‌ها با زبان خودتان صحبت کنید، شاید کمی نرم‌تر و شمرده‌تر از آنچه با یک بزرگسال حرف می‌زنید، اما یادتان باشد که کودکان بسیار باهوش‌تر از آن هستند که تصورش را کنید و لازم نیست صدای خود را کودکانه کنید یا با کلمات خیلی بچه‌گانه با آنها حرف بزنید. کودکان مکالمات شما و دیگران با یکدیگر را می‌شنوند و مدام کودکانه حرف زدن شما با خودشان را زیاد جالب نمی‌‌دانند، به ویژه وقتی بزرگ‌تر می‌شوند.

همچنین بسیاری از والدین از اینکه کودکشان به اشتباه کلمه‌ای را می‌گوید خوشحال می‌شوند و جواب او را نیز با همان زبان کودکانه تکرار می‌کنند. این کار شاید ابتدا برایتان خوشایند باشد، اما کودک را تشویق به استفادهٔ بیشتر از تلفظ غلط کلمه‌ها خواهد کرد تا توجه شما و دیگران را به خودش جلب کند. پس لازم است با زبان صحیح و بدون هیچ غلطی با کودکتان صحبت کنید تا معنای درست کلمه‌ها را یاد بگیرد.

اگر کودک برایتان ماجرایی را تعریف می‌کند تا آخرین جمله‌اش به او گوش بدهید و حرفش را قطع نکنید. اگر مدام وسط حرف کودک بپرید یا وسط صحبتش نظر بدهید، او علاقه‌اش برای مطرح کردن دیدگاه‌های مختلف را از دست می‌دهد. مثلاً اگر کودکتان اتفاقاتی را که امروز در مهدکودک افتاده است برایتان تعریف می‌کند با پرسش‌های مختلف او را سردرگم نکنید یا از ماجرا منحرف نشوید، پس سکوت کنید و احساس خود را فقط با لبخند یا تعجب نشان بدهید.

تمام افراد در مسیر یک مکالمه می‌توانند تعداد محدودی موضوع را به خاطرشان بسپارند و به همین دلیل است که کودکان وقتی بیشتر از ظرفیت خود می‌شنوند، دیگر تمایلی به گوش کردن ادامهٔ حرف شما ندارند. اگر دوست دارید چیزهای زیادی به فرزندتان بیاموزید، ابتدا و در هر مکالم، آن را به چند بخش کوتاه تقسیم کنید تا نتیجهٔ بهتری داشته باشید. پس یادتان باشد نتندتند و خیلی سربسته و کلی با کودکان حرف نزنید، چون آنها نمی‌توانند چند موضوع و کار را همزمان یاد بگیرند و انجام بدهند، پس او را قدم به قدم با انجام کارهای خوب آشنا کنید.

هرگز کود خود را با کلمه‌ها و شیوه‌های مختلف کم و زیاد تهدید نکنید. قرار نیست کودکمان را مطیع و بدون هیچ ‌نظر و عقیده‌ای تربیت کنیم، برعکس، لازم است به کودکان فرصت اندیشیدن و اشتباه کردن بدهیم. تهدید کردن کودک باعث خواهد شد تا اعتمادبه‌نفس او از بین برود و در آینده هم در درون خودش و هم در ارتباط با دیگران دچار مشکل شود.

حواسمان به صحبت کردن با دیگران هم باشد. به همسرمان چه می‌گوییم؟ چگونه در مورد همسایه حرف می‌زنیم؟ هنگام رانندگی در مورد خودرویی که کاری غلط را انجام می‌دهد با چه الفاظی صحبت می‌کنیم؟ تمام اینها را کودک ما یاد خواهد گرفت!

اگر کودک شما خیلی آرام و آهسته صحبت می‌کند، سعی کنید وسط حرفش نیایید و مدام جمله‌هایش را کامل نکنید. بلکه، با آرامش و صبر و حوصله اجازه بگذارید تا او خودش حرف‌هایش را تمام کند و از این راه به ترس و دلهرهٔ خود برای صحبت کردن در حضور دیگران مقابله کند.

بچه‌ها فقط به صحبت‌های شما توجه نمی‌کنند، بلکه وضعیت، حرکات بدن، اضطراب، نگرانی، لحن و تن صدایتان راهم می‌بینند و می‌شنوند. پس هنگام حرف زدن با کودکان به این موارد نیز توجه کنید. یعنی اگر حالتان خوب نیست و از چیزی ناراحت هستید، بهتر است کودکتان را در این ناراحتی سهیم نکنید یا اصلاً سعی نکنید با او در این مورد درددل کنید.

برای کودکان نوپا، آرام نشستن و شلوغ نکردن سخت و طاقت‌فرساست و اگر از او برای گاهی و در زمان لازم ساکت بودنش تعریف نکنید، احساس می‌کند به او توجهی نکرده‌اید. به دنبال آن اگر کودک نتواند توجه مثبت یعنی تعریف و تمجید والدینش را جلب کند، به سراغ امتحان کردن و جلب توجه منفی خواهد بود و به مرور زمان اگر او حس کند در جلب توجه منفی موفق‌تر از جلب توجه مثبت است، شیوه‌ای را که نتیجهٔ بهتری دارد انتخاب خواهد کرد، پس در تعریف کردن از کودکتان بسیار سخاوتنمد باشید.

مقالۀ ما در مورد شروع حرف زدن کودکان و جدول زمان‌بندی صحبت کردن بچه‌ها را ببینید.

***

استفاده از محتوای مادرشو، بدون ذکر منبع و بدون لینک به صفحهٔ اصلی هر مطلب، پیگرد قانونی دارد. استفاده از عکس‌های مادرشو تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست و پیگرد جدی قانونی دارد.

اگر فرزند شما هم زمانی را دور از شما می‌گذراند، مثلاً وقتی شما سر کار هستید، نزد پرستار بچه، یک دوست خانوادگی یا فامیل مطمئن یا در مهدکودک می‌ماند،…

کودکان صدای مادرشان را از زمانی که در رحم هستند می‌شناسند و شما می‌توانید کتاب خواندن با صدای بلند را از همان زمانی که باردار هستید برای کودکتان به…

تقریباً تمام والدین یک کودک نوپا با این پرسش مواجه می‌شوند که چرا فرزندشان یکدفعه الم‌شنگه به پا می‌کند. در این مطلب به دلایل و راهکارهای رفع و… چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

نخستین کلمه ها: «سلام» یا « د د » به همراه حالات و حرکات بدنی متناسبشان معمولاً اولین کلماتی هستند که اکثر کودکان طبیعی و اجتماعی فرا می گیرند. تا پایان سال اول زندگی بعضی از کودکان نخستین واژه های اسمی – عنوانی خود را بیان می کنند که این لغات نیز معمولاً مربوط به افراد – حیوانات و اشیاء می شود.

نخستین کلمه ها: «سلام» یا « د د » به همراه حالات و حرکات بدنی متناسبشان معمولاً اولین کلماتی هستند که اکثر کودکان طبیعی و اجتماعی فرا می گیرند. تا پایان سال اول زندگی بعضی از کودکان نخستین واژه های اسمی – عنوانی خود را بیان می کنند که این لغات نیز معمولاً مربوط به افراد – حیوانات و اشیاء می شود.

 اگر کودک تا قبل از سن سه سالگی توانست گفتار بفهمد اما نتوانست حرف بزند باید نگران او بود و در صدد اقدام برآمد. هنوز روشن نیست که چرا عده ای از کودکان زودتر و عده ای دیرتر از بقیه شروع به تکلم می کنند.

 در ۱۸ ماهگی کودک مورد نظر ما که حالا دیگر نوزاد محسوب نمی شود واقعاً به جنبه پر رمز و راز و جادوئی زبان دست می یابد.

 عوامل بسیاری در رشد گفتار موثرند که به اختصار توضیح می دهیمچگونه کودک خوش زبان داشته باشیم

1 – جنسیت :

 مطالب زیادی درباره ی اینکه دخترها زودتر شروع به صحبت می کنند نوشته شده است بعضی معتقدند که بین رشد زودتر گفتار دختران نسبت به پسران و سلیس دار شدن عصب در دخترها ارتباط مستقیمی وجود دارد.

 2 – هوش :

 امروزه اکثر تست های هوش کلامی می باشد و هوش کودک از طریق توانایی کلامی او اندازه گیری می گردد و مشاهده شده که هر چه واژگان کلامی کودک بیشتر باشد نشانه ی هوش بالای اوست. دانش آموزان عقب مانده ی ذهنی همیشه در گفتارشان از واژگان محدود و تکراری استفاده می کنند.

 یکنکته مهم

با توجه به نقش والدین در فراگیری زبان کودک، والدین و افرادی که در کنار کودک هستند و نسبت به او توجه و علاقه نشان می دهند و عشق می ورزند بسیار بهتر و مفیدتر از والدینی عمل می کنند که از این عواطف بی بهره اند.

اگر قرار است کودکان سخنگویان خوبی شوند باید گفتار خوب را بشنوند.

3 – محیط خانوادگی

بعضی از پدران و مادران در محیط خانه بیش از حد طبیعی از کودک محافظت می کنند. کودکی که تنهاست و در خانه کسی به حرفهای او گوش نمی کند و هرگز پاسخ نمی شنود نیز کمترین انگیزه ای برای صحبت کردن و بقول معروف شیرین زبانی ندارد.

لازم است بدانیم که باید با کودکان آهسته تر صحبت کنیم – طول عبارات باید کوتاه باشد. پس از پایان هر عبارت و قبل از شروع عبارت بعدی، نیز باید یک تا ۲ ثانیه مکث و وقفه باشد.علاوه بر این هنگامی که کودک مشغول صداسازی یا حرف زدن است کار او را قطع نکنید.

 بعضی از محیط های خانوادگی که در آن تنش به اندازه ای است که روی کودک اثر گذاشته و به دلیل ترس و وحشت جرأت صحبت کردن ندارد.

 محیط مدرسه

 گاهی متأسفانه دیده شده دانش آموزانی که از بهره هوشی طبیعی برخوردارند و دارای اشکالاتی جزئی در گفتارهای باشند به دلیل رفتار ناشایست اولیاء مدرسه آنان منزوی و خجالتی شده و کمتر ابراز وجود می نمایند و در سرگرمی ها و فعالیتهای گروهی شرکت نمی کنند البته مورد اخیر بیشتر از مراکز نگهداری و شبانه روزی آموزشی گزارش شده است.

 دو زبانه بودن

 مشکل دو زبانه بودن در شهرهای بزرگ و صنعتی شایع تر است و همچنین بعضی از افراد با و یا چند زبان صحبت کردن را نشانه تمدن می دانند و این طرز فکر را به فرزندان خویش انتقال می دهد و گاهی بجای اینکه کودک دو زبانه شود واقعاً بی زبان می گردد زیرا به دلیل کمی استعداد و علاقه نه زبان مادری را خوب فرا می گیرند و نه زبان دوم را می آموزد. این اختلال در واقع یک معلولیت آموزشی اجتماعی است که خانواده عامل آن است.

 وضعیت اجتماعی و اقتصادی

 باید باور داشت که رشد گفتار در دوران طفولیت بی ارتباط با مشکلات اقتصادی واجتماعی نیست و کودکانی که از دوران شیرخوارگی با کمبود تغذیه مناسب خصوصاً شیر روبه رو می باشند بدون تردید این امر در مراحل رشد آنان از جمله گفتار موثر خواهد بود.

 منبع : سيمرغ

بعضی از پدران و مادران در محیط خانه بیش از حد طبیعی از کودک محافظت می کنند. کودکی که تنهاست و در خانه کسی به حرفهای او گوش نمی کند و هرگز پاسخ نمی شنود نیز کمترین انگیزه ای برای صحبت کردن و بقول معروف شیرین زبانی ندارد.

نخستین کلمه ها: «سلام» یا « د د » به همراه حالات و حرکات بدنی متناسبشان معمولاً اولین کلماتی هستند که اکثر کودکان طبیعی و اجتماعی فرا می گیرند. تا پایان سال اول زندگی بعضی از کودکان نخستین واژه های اسمی – عنوانی خود را بیان می کنند که این لغات نیز معمولاً مربوط به افراد – حیوانات و اشیاء می شود.
اگر کودک تا قبل از سن سه سالگی توانست گفتار بفهمد اما نتوانست حرف بزند باید نگران او بود و در صدد اقدام برآمد. هنوز روشن نیست که چرا عده ای از کودکان زودتر و عده ای دیرتر از بقیه شروع به تکلم می کنند.

در ۱۸ ماهگی کودک مورد نظر ما که حالا دیگر نوزاد محسوب نمی شود واقعاً به جنبه پر رمز و راز و جادوئی زبان دست می یابد.

عوامل بسیاری در رشد گفتار موثرند که به اختصار توضیح می دهیم

1 – جنسیت :
مطالب زیادی درباره ی اینکه دخترها زودتر شروع به صحبت می کنند نوشته شده است بعضی معتقدند که بین رشد زودتر گفتار دختران نسبت به پسران و سلیس دار شدن عصب در دخترها ارتباط مستقیمی وجود دارد.چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم

2 – هوش :
امروزه اکثر تست های هوش کلامی می باشد و هوش کودک از طریق توانایی کلامی او اندازه گیری می گردد و مشاهده شده که هر چه واژگان کلامی کودک بیشتر باشد نشانه ی هوش بالای اوست. دانش آموزان عقب مانده ی ذهنی همیشه در گفتارشان از واژگان محدود و تکراری استفاده می کنند.

یک نکته مهم
با توجه به نقش والدین در فراگیری زبان کودک، والدین و افرادی که در کنار کودک هستند و نسبت به او توجه و علاقه نشان می دهند و عشق می ورزند بسیار بهتر و مفیدتر از والدینی عمل می کنند که از این عواطف بی بهره اند.
اگر قرار است کودکان سخنگویان خوبی شوند باید گفتار خوب را بشنوند.

3 – محیط خانوادگی
بعضی از پدران و مادران در محیط خانه بیش از حد طبیعی از کودک محافظت می کنند. کودکی که تنهاست و در خانه کسی به حرفهای او گوش نمی کند و هرگز پاسخ نمی شنود نیز کمترین انگیزه ای برای صحبت کردن و بقول معروف شیرین زبانی ندارد.
لازم است بدانیم که باید با کودکان آهسته تر صحبت کنیم – طول عبارات باید کوتاه باشد. پس از پایان هر عبارت و قبل از شروع عبارت بعدی، نیز باید یک تا ۲ ثانیه مکث و وقفه باشد.علاوه بر این هنگامی که کودک مشغول صداسازی یا حرف زدن است کار او را قطع نکنید.
بعضی از محیط های خانوادگی که در آن تنش به اندازه ای است که روی کودک اثر گذاشته و به دلیل ترس و وحشت جرأت صحبت کردن ندارد.

محیط مدرسه
گاهی متأسفانه دیده شده دانش آموزانی که از بهره هوشی طبیعی برخوردارند و دارای اشکالاتی جزئی در گفتارهای باشند به دلیل رفتار ناشایست اولیاء مدرسه آنان منزوی و خجالتی شده و کمتر ابراز وجود می نمایند و در سرگرمی ها و فعالیتهای گروهی شرکت نمی کنند البته مورد اخیر بیشتر از مراکز نگهداری و شبانه روزی آموزشی گزارش شده است.

دو زبانه بودن
مشکل دو زبانه بودن در شهرهای بزرگ و صنعتی شایع تر است و همچنین بعضی از افراد با و یا چند زبان صحبت کردن را نشانه تمدن می دانند و این طرز فکر را به فرزندان خویش انتقال می دهد و گاهی بجای اینکه کودک دو زبانه شود واقعاً بی زبان می گردد زیرا به دلیل کمی استعداد و علاقه نه زبان مادری را خوب فرا می گیرند و نه زبان دوم را می آموزد. این اختلال در واقع یک معلولیت آموزشی اجتماعی است که خانواده عامل آن است.

وضعیت اجتماعی و اقتصادی
باید باور داشت که رشد گفتار در دوران طفولیت بی ارتباط با مشکلات اقتصادی واجتماعی نیست و کودکانی که از دوران شیرخوارگی با کمبود تغذیه مناسب خصوصاً شیر روبه رو می باشند بدون تردید این امر در مراحل رشد آنان از جمله گفتار موثر خواهد بود.

شاید خیلی از افراد فکر می کنند که خوش صحبتی و شیرین زبان بودن اهمیت چندانی ندارد و یا بدون دانستن آداب درست برقراری ارتباط هم می توان به سادگی حرف زد و ارتباط برقرار کرد. اما مسئله این است که پشت این مهارت ها، فلسفه های گوناگون و مهمی وجود دارد که بسیاری از مردم از آنها بی خبرند. افرادی وجود دارند که به صورت ذاتی، استعداد شیرین زبانی و خوب صحبت کردن را دارند؛ اما برخی افرادی که این طور نیستند، باید مهارت فن بیان و صحبت کردن خود را تقویت کنند تا اتفاق برایشان رخ دهد؛ ما هم در این مقاله دقیقاً می خواهیم همین مورد را توضیح دهیم و بگوییم که چگونه خوش صحبت و شیرین زبان باشیم ؟ در واقع این مقاله به دو بخش زیر تقسیم بندی شده اند که به طور کامل تکنیک های خوش صحبت بودن را توضیح می دهد:

قبل از هر چیز باید این نکته را به خوبی بدانید که مهم ترین راه کسب آمادگی برای تبدیل شدن به فردی خوش صحبت، اعتماد به نفس است. معمولا افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، در جمع ها نقش پررنگ تری دارند و به راحتی گفتگو و اظهار نظر می‌کنند.

 افرادی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار نیستند و برقراری ارتباط برایشان کاری دشوار است، باید خود را در معرض گفتگو و صحبت کردن قرار دهند، راه های مختلفی برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارد که مواردی که مناسب برای داشتن ارتباطی موثر و خوش صحبت بودن نیاز است را بیان می‌کنیم. برای این که خیلی کامل تر این موارد را آموزش ببینید، پیشنهاد می کنم سری هم به مقاله اعتماد به نفس در صحبت کردن بزنید.

متمایز بودن از دیگران جذابیت و محبوبیت شما را بیشترمی‌کند. ریسک کنید و روش های مختلفی را امتحان کنید تا بالاخره روشی مناسب و خاص خودتان را پیدا کنید. در جمع های مختلف هم یک نوع ریسک محسوب می شود. خودتان را محدود نکنید و در جمع های متفاوت حضور پیدا کنید و سعی کنید در گفتگوها شرکت کنید. حضور در مهمانی های خانوادگی، جمع های دوستانه، سمینارهای مختلف، کلاس ها و دوره های مختلف و هر چیزی که شما را با انسان های مختلفی روبرو کرده و مجاب به برقراری ارتباط می‌کند.

اگر با فرهنگ های مختلف آشنا باشید، مدام درحال یادگیری مطالب مختلف باشید و اطلاعات خود را در موضوعات گوناگون افزایش بدهید، قطعاً در برقراری ارتباط قدرتمند تر می‌شوید و به شخصی خوش صحبت تبدیل می‌شوید. پس با یکجا نشستن، تنهایی را ترجیح دادن و ارتباط نگرفتن با دیگران، نمی‌توان مهارت صحبت کردن که بسیار مهم تلقی می‌شود را تقویت کرد؛ به هر حال انسان موجودی اجتماعی است و به ارتباط نیاز دارد، پس چه بهتر که این ارتباط به درستی صورت بگیرد.چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم

تشخیص بدهید که باید با هر شخصیتی به چه روشی صحبت کنید؛ شما نمی توانید با مردی کهنسال و یک کودک به یک لحن و شکل صحبت کنید!  همینطور باید موقعیت شناسی کنید و حتماً در نظر داشته باشید که آیا حرفی که می‌خواهید به زبان بیاورید با موقعیت موجود تناسب دارد یا خیر. برای مثال: موقعیت مخاطب و خودتان را بسنجید، شما با مخاطب خود در موقعیت پدر و فرزندی هستید، لحن مناسب را انتخاب کنید و همانگونه برای صحبت با مخاطبتان که در موقعیت دوستی و رفاقت هستید لحن درستی را پیدا کنید.

موقعیتی که مخاطب در آن قرار دارد را هم فراموش نکنید. ببینید که او غمگین است یا خوشحال، خشمگین است یا مضطرب، پرانرژی است و یا اینکه خسته، معمولا برای افراد لذت بخش است که از جانب فردی که با او صحبت می کنند درک شوند و حال و هوایشان مورد توجه قرار بگیرد. وقتی بتوانید شریک موقعیت های مختلف دیگران بشوید شما را دوست داشتنی تر جلوه می‌دهد.

این موضوع را هم خیلی کامل تر در مقاله مخاطب شناسی مورد بررسی قرار داده ایم که می توانید آن را هم مطالعه کنید.

برای ایجاد آمادگی صحبت کردن و بالا بردن اعتماد به نفس خود همچنین می‌توانید از روش الگوبرداری بهره بگیرید. افرادی که از نظر ارتباط گیری قدرتمند هستند و آنها را خوش صحبت و شیرین زبان می‌دانید را در نظر داشته باشید و ببینید آن ها چگونه توانسته اند به این خصوصیت دست پیدا کنند، چه رفتارهایی دارند و دیگران رفتار آنها را چگونه می دانند. این روش هم میتواند کمک زیادی به شما بکند.

اکنون نوبت به بیان بهترین راه ها برای خوش صحبت و شیرین زبان بودن می رسد که بتوانید با استفاده از آن ها، این دو ویژگی را به خوبی درون خود ایجاد کنید. این راه ها عبارتند از:

یکی از موارد مهم در لحن صحبت ما که باعث جذب مخاطب شده و انگیزه برای ادامه گفتگو ایجاد می‌کند، حفظ آرامش است. افراد دوست ندارند با کسی که سرشار از اضطراب است گفتگو کنند؛ چرا که موجب ایجاد حال و هوای نامناسب شده و مخاطب از ادامه گفتگو صرف نظر می کند.  این را فراموش نکنید که شما گفتگو می کنید نه جنگ! پس اگر رفتاری بر خلاف میل شما صورت گرفت، باز هم کار خود را با آرامش پیش ببرید و حتی در برابر رفتار تند مخاطبتان هم آرام باشید.

سعی کنید برای خودتان شتاب سنجی در نظر بگیرید که سرعت حرف هایتان را در نظر داشته باشید، هرگاه سرعتتان بالا رفت از نفس کشیدن استفاده کنید. اینکه بخواهید مانند بعضی از دانش آموزان پایه های ابتدایی، قبل از اینکه صحبت طرف مقابلتان به اتمام برسد، پاسخی بدهید و یا اظهار نظر کنید بسیار اشتباه است. همیشه این را در نظر بگیرید که مخاطب دوست دارد که شما چگونه باشید؟ آیا از کندی کلامتان لذت می برد یا اینکه بی حوصله می‌شود؟

گاهی هم سرعت کلامتان مناسب است اما به دلیل موضوع صحبت هایتان مخاطب نیازمند این است که با سرعت کمتری صحبت کنید.

تن صدای خود را کنترل کنید. نه آنقدر بلند که گوش فلک را کر کند و نه آنقدر آرام که هیچ صدایی شنیده نشود. تعادل را برقرار کنید و خواسته و موقعیت مخاطب را هم در نظر بگیرید.

پیشنهاد می کنم برای این که این موضوع را خیلی بهتر و حامع تر یاد بگیرید، حتماً مقاله چگونه لحن و تن صدای خوبی داشته باشیم را هم مطالعه کنید.

برای این که بتوانید خوب سخن بگویید، باید خوب بشنوید! وقتی با جان و دل به حرف های مخاطب خود گوش می‌دهید، احساس اعتماد را در او ایجاد می‌کنید و این اعتماد را مخاطب هم متقابلاً به شما می‌دهد و حاصل اعتماد می‌شود گفتگویی دلنشین و محبوبیت شما نزد دیگران. یک شنونده خوب، سعی می‌کند با استفاده از زبان بدن، تولید آوایی از خود و گاهی اظهار نظر صحیح و بجا به منظور رساندن این موضوع به مخاطب که “من حواسم به آنچه که می‌گویی جمع است! ” اعتماد مخاطب را جلب می‌کند و زمینه‌ای برای صحبت های خود فراهم می‌کند.

ممکن است افرادی پرحرفی و حاشیه پراکنی را خوش صحبت بودن تلقی کنند، درحالی که به هیچ وجه اینطور نیست! وقتی از شیرین زبانی و خوش صحبتی سخن می‌گوییم، درواقع دید دیگران را می‌سنجیم؛ انسان نمی‌تواند برای خودش شیرین زبان باشد و این موضوع بستگی به ارتباط ما با دیگران دارد. از دید دیگران خودتان را بنگرید؛ آیا اگر شما خودتان جای آنها بودید شخصی چون خودتان را پرحرف می دیدید یا خوش صحبت؟ اصولاً انسان های پرحرف، آنهایی که بین حرف دیگران می‌روند،  گزافه گویی و حاشیه پراکنی می کنند و دائما موضوع گفتگو را به بیراهه می‌کشند و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند، ارزش و اعتبار زیادی در دیدگاه مردم ندارند.

نمونه بارز این مسئله را می‌توان در مراسم خواستگاری دید، وقتی خانواده داماد یا عروس بیش از حد درباره فرزندشان سخن می‌گویند و به خانواده دیگری مجال حرف زدن نمی‌دهند که این کار باعث بد بین شدن این خانواد به دیگری می‌شود.

آیا می‌دانید که شما جز کدام ی از این افراد هستید؟ اگر نمی‌دانید که شیرین زبان هستید یا پر حرف، توصیه می‌کنم حتماً مقاله فن بیان در خواستگاری را بخوانید تا از این واقعیت بزرگ آگاه شوید.

طنازی و مزاح کردن در بین صحبت هم می‌تواند به کلام شما جان بدهد، البته به شرطی که بجا باشد. برای مثال: افرادی که به بهانه طنز پردازی دیگران را مورد تمسخر قرار می دهند، عزت و احترام شخصی را تا حد نابودی می‌برند و در انتها لفظ “شوخی کردم!” را به آن اضافه می‌کنند، الفاظ قبیح و زننده را به زبان می‌آورند و به خیال خودشان فکر می‌کنند انسان های جذابی هستند، با کنایه هایشان دیگران را آزار می‌دهند، در ذهن دیگران تصویر زیبایی از خود بجا نمی‌گذارند. شاید آن لحظه کسی بخندد و حتی به دلایلی لذت هم ببرد اما می‌داند که او به همین سادگی احترام دیگران را زیر پا می‌گذارد.

این را بدانید که برای مخاطب شما موضوعی که راجع به آن سخن می‌گویید اهمیت زیادی دارد، او قرار است برای شما وقت صرف کند؛ پس بیشتر از موضوعات مثبت حرف بزنید، از خوبی ها و زیبایی ها، حس خوبی که به مخاطب منتقل می‌شود او را مشتاق تر کرده و تصویر خوبی از شما می‌سازد که یکی از آن ها، همین طنزپردازی می باشد.

پیشنهاد می کنم برای این که این موضوع هم خیلی بهتر و جامع تر در ذهنتان قرار بگیرد، حتماً مقاله طنزپردازی در صحبت کردن را هم مطالعه کنید.

موضوع آخری که در رابطه با احترام به مخاطب باید بیان شود این است که با استفاده از راه های غلبه بر خشم، بر خشم و عصبانیت خود غلبه کنید و از فریاد و پرخاش جلوگیری کنید و همانطور که پیش تر هم گفته شد، آرامش خود را در هر شرایطی حفظ کنید.

یکی از بهترین روش ها برای داشتن گفتگویی دلنشین با دیگران این است که ما خود را دانش آموز بدانیم و سعی کنیم به جای این که مدام بخواهیم به طرف مقابلمان چیزی را آموزش بدهیم و او را موعظه کنیم، چیزی یاد بگیریم. خوب است که بخواهیم اطلاعاتی را به مخاطب منتقل کنیم، اما باید حواسمان باشد که ادعا و اطلاعاتمان را به رخ نکشیم و مغرورانه بیان نکنیم. از طرفی هم این را حتما در نظر داشته باشید که نباید طوری رفتار کنید و وانمود کنید که حرف ها، نظرات و اتفاقات اطراف  برایتان بی اهمیت است. در هر صورت هیچگاه با غرور بیجا نمی‌توان محبوبیتی کسب کرد.

نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است که همانطور که سعی دارید بدون غرور رفتار کنید، عزت نفس خود را حفظ کنید و مثل همان رابطه ای که گفته شد دانش آموز باشید نه استاد، بیش از حد خود را به کسی نزدیک نکنید و سعی نداشته باشید به منظور صمیمیت سر از چیزهایی در بیاورید که مخاطب شما دوست ندارد شما آنها را بدانید.   

می‌توانید مثل یک دانش آموز هنگام گفتگو سوال بپرسید؛ سوال هایی بجا، منطقی و مفید! سوال کردن اشتیاق مخاطب شما را به ادامه گفتگو افزایش می‌دهد. در هنگام صحبت کردن منطقی باشید ولی احساسات و عواطف را هم در نظر داشته باشید، برخی اوقات احساسات در بعضی افراد بیشتر از منطق نفوذ می‌کند.

سوالات، اظهار نظر و هر چیزی را که می‌خواهید بیان کنید، به منظور جلب توجه نباشد. افرادی که سعی دارند صرفاً توجه دیگران را به خود جلب کنند، معمولاً موفق نمی‌شوند چرا که کار خوشایندی انجام نمی‌دهند. به جای جلب کردن توجه دیگران، علاقه نشان دهید. شما سوالی را از استاد می‌پرسید چون دانستن جواب برایتان مهم است، همان طور هم هنگام گفتگو به دانستن جواب علاقه نشان دهید تا مخاطب هم با علاقه و لذت جواب شما را بدهد.

در صورت نیاز و توانمندی، کمک کنید. کمک کردن به دیگران  می‌تواند محبوبیت شما را چند برابر افزایش دهد. راه های مختلفی برای کمک کردن وجود دارد. شما می‌توانید در صورتی که کسی مشکلاتش را برایتان بیان می‌کند، راه حلی ارائه دهید و یا ابراز همدردی کنید، نکات مثبت را هم یادآوری کنید و امیدواری دهید.  یا هنگامی که فردی سوالی را از شما می‌پرسد و نیاز به کمک شما دارد، طوری که او را از اینکه سؤالش را با شما در میان گذاشته و از شما طلب کمک کرده، پشیمان نکنید، پاسخ بدهید و حتی اگر پاسخ را نمی ‌دانید پیشنهاد بدهید که چگونه می‌تواند به پاسخ خود برسد. کمک کردن گاهی همین قدر ساده است!

برخی اوقات هم نیاز است که با مخاطبانتان دوستانه رفتار کنید و صمیمیتی درست به وجود بیاورید و به این سبب به دیگران اجازه بدهید که بتوانند به راحتی به سمت شما بیایند و به هم صحبتی با شما رغبت داشته باشند. برای ایجاد این حس دوستانه و صمیمیت راه کار هایی به شما پیشنهاد می‌شود:

همه ما می‌دانیم آنچه  که از دل براید بر دل هم می‌نشیند. پس گاهی هم هنگام گفتگو از صمیم قلبتان صحبت کنید و از بیان احساسات قلبی خود نهراسید. معمولا مردم به این دسته از افراد صفت “خوش قلب” را نسبت می‌دهند و به سبب مهربانی آنها را دوست داشتنی می دانند.

از افراد حسن جویی کنید و بیشتر خوبی ها و نکات مثبتشان را برایشان یادآور شوید. تقریباً همه افراد از اینکه مورد تحسین، تعریف و تمجید قرار بگیرند لذت می‌برند. البته نباید در این مورد اغراق کنید و همانطور که پیش تر هم گفتیم، خصوصیات طرف مقابل را هم در نظر بگیرید، ممکن است دوست نداشته و احساس بدی از این کار شما به او دست بدهد.

اینکه در گفتگو هایتان راجع به دیگران صحبت کنید، چه خوب و چه بد، کار درستی نیست و باعث می‌شود اعتماد دیگران به شما از بین برود. سعی کنید خودتان را به جای دیگران بگذارید و به رفتار های خود از دیدگاه دیگران نگاه کنید و در رفتارهایی که ناپسند به نظر می‌رسند تجدید نظر کنید.

لبخند زدن کاری مؤثر است که می‌تواند چهره شما را دلنشین تر کند و به دیگران حس خوبی را انتقال بدهد. فراموش نکنید که یکی از ویژگی های بارز انسان های موفق لبخند داشتن بر لب است.

پیشنهاد می کنم برای این که بتوانید این دفتار را در وجود خودتان قدرتمندتر کنید، حتماً مقاله چگونه خوب صحبت کنیم را هم مطالعه کنید.

یکی از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و مهارت های آن مثل همین خوش صحبت و شیرین زبان بودن معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم

موسسه گام برتر سال هاست به صورت تخصصی روی موضوع فن بیان در حال فعالیت است و اکنون، دوره ای غیر حضوری برای تقویت فن بیان شما تدارک دیده که زبان بدن یکی از دروس تخصصی آن نیز محسوب می شود و با استفاده از آن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن فن بیان و مهارت های کلامی و غیر کلامی در ارتباطات خود را تقویت کنید. برای مشاهده توضیحات این دوره و تهیه آن، روی دوره فن بیان کلیک کنید.

موفق باشید…

Sweet tongue

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

هر آنچه باید از فن بیان بدانید را در این کتاب یاد بگیرید و مثل حرفه ای ها صحبت کنید

محبوب ترین مطالب سخنرانی و فن بیان

بهترین تکنیک های تقویت فن بیان

آموزش سخنرانی به سبک حرفه ای ها

چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم؟

کتاب فن بیان را قورت بده

راه های افزایش هوش کلامی

تکنیک های زبان بدن

فن بیان کودکان

دوره غیر حضوری فن بیان

مدیریت ترس از سخنرانی

بهتری کتاب های فن بیان

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379

چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم
چگونه کودک خوش زبان داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *