چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم

 
helpkade
چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم
چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم

مرکز تماس: ۰۲۸۳۲۵۶۰۲۹۲

داشتن خط خوب از جمله مهارت هایی است که معمولا از سنین کم و در حدود 6 سالگی به افراد آموخته می شود. یعنی درست در زمانی که فرد به پیش دبستانی می رود و می تواند به صورت اصولی و درست قلم به دست بگیرد. اگر دیرتر از این زمان برای آموزش خط اقدام شود، روند یادگیری با مشکل مواجه خواهد شد. چرا که معمولا آموزش هایی که از سنین پایین شروع می شود، پایدارتر بوده و به شکل بهتری یاد گرفته می شود. به همین خاطر پیشنهاد می شود که آموزش خط به کودکان از همان سنین 5 – 6 سالگی آغاز شود. برای درک بهتر این موضوع با این مقاله «خط و قلم» که تحت عنوان «چگونه از سنین از سنین کودکی خوش خط باشیم؟» همراه شوید.

برای یادگیری خط خوب از کودکی شرایط و عوامل بسیار زیادی حائز اهمیت است که شرایط درونی یادگیری و شرایط بیرونی یادگیری از جمله مهم ترین آن ها محسوب می شود. شرایط درونی مربوط به کودکان است که حالات عاطفی، داشتن انگیزه و هدف، داشتن آمادگی روحی و روانی، محیط مناسب به جهت یادگیری، تمرینات اصولی و صحیح، فیزیک و استخوان بندی مناسب و… از جمله مهم ترین موارد آن است. با این حال در ادامه به صورت مفصل عوامل مربوط به خانواده، معلمان و دانش آموزان را بررسی خواهیم کرد. قطعا دانستن این موارد باعث می شود تا دانش آموزانی خوش خط و با اعتماد نفس کامل را تحویل جامعه دهیم. لازم به ذکر است که داشتن خط خوب مانند امضای خوب است. اگر شما دوست دارید طراحی امضا با اسم داشته باشید، می توانید به پیج ایستاگرام و یا کانال تلگرامی خط و قلم مراجعه نمایید. 

عوامل مربوط به خانواده

چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم

یکی از اصلی ترین عوامل خوش خط شدن دانش آموزان، شرایط خانوادگی است. توجه اولیا به خط بچه ها و یاد دادن طرز صحیح نوشتن به آن ها باعث می شود تا دانش آموزان از همان ابتدا با اصول درست نویسی آشنا شوند. حتما می دانید که خوشنویسی مهارتی است که باید آموخته شود و پدر و مادر نقشی اساسی در این آموزش دارند. زمانی که پدر و مادری دارای خط نیکو بوده و ذوق و استعداد در آن خانواده وجود داشته باشد، کودک زمینه بیشتری برای یادگیری خط خوب دارد. توجه نسبی به خواسته های کودک و فراهم کردن شرایط لازم و مناسب برای نوشتن در داشتن دست خط خوب حائز اهمیت فراوان است.

اگر شرایط خانوادگی درست برعکس آن چه گفتیم باشد و کودکان آموزش های درست و اصولی نبینند، دست خط آن ها نیز آن طور که بایسته و شایسته است، نخواهد شد. در واقع محیط های خشن و پرتنش خانوادگی، بی تفاوتی والدین، نداشتن انگیزه کافی، بی بهره بودن از ذوق و استعداد، فیزیک نامناسب و به طور کلی هر آن چه باعث شود تا شرایط ایده آل نباشد می تواند بر دست خط کودکان تاثیرگذار باشد. بسیاری از والدین هم هستند که با داشتن انتظارات خاص و گاها بیهوده سعی در بهبود دست خط فرزند خود دارند که معمولا تاثیرات معکوسی را مشاهده خواهند کرد. یکی از عواملی که در دست خط کودکان تاثیر بسیار زیادی دارد وضعیت طبقاتی و مادی خانواده ها است. طبق تحقیقات به عمل آمده یکی از عوامل پرورش استعداد کودکان در زمینه های مختلف از جمله دست خط، داشتن فرهنگ صحیح خانوادگی و زندگی طبقاتی ایده آل است.

عوامل مربوط به معلمان

معلمان از جمله اصلی ترین عوامل خوشنویسی و درست نویسی دانش آموزان هستند. آماده سازی معلمان برای آموزش درست و اصولی به دانش آموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در تمامی کشورهای جهان به آن بها می دهند. این اهمیت نه نیازی به اثبات دارد و نه نیازی به تاکید؛ چرا که تقریبا همه به آن آگاهی دارند. اگر معلمان دارای خطی خوب و خوانا باشند، می توانند نوشتن حروف را به درستی به دانش آموزان آموزش دهند. یکی از کارهای درست در این زمینه آن است که بتوانند با بازی و تمرین دادن عضلات دانش آموزان تاثیر مثبتی بر آن ها داشته باشند. همچنین آن ها می توانند با تذکرات به موقع و به دور از خشم و عصبانیت، به کمک دانش آموز شتافته و مشکلاتش را بر طرف نمایند.

معلمان و اولیای مدرسه باید این نکته را در نظر داشته باشند که تکالیف زیاد و خسته کننده باعث بد خطی دانش آموزان می شود. در ابتدا آن ها باید با صبر و حوصله بسیار مقداری تمرینات اصولی و درست برای دانش آموز در نظر گرفته و بعد از آن آموزش حروف الفبا را آغاز کنند. همچنین وضعیت نشستن دانش آموز، وضعیت دست آزاد برای نوشتن (چه راست دست و چه چپ دست)، حالت قرار گرفتن سر، تابش نور، وضعیت قرار گرفتن پاها در هنگام نوشتن پای تخته، رعابت حاشیه در دفتر و موارد دیگر می تواند در دست خط دانش آموزان و بچه ها موثر باشد. معلمان باید به این نکته واقف باشند که خوب و درست نوشتن کودکان تنها از طریق تمرین زیاد امکان پذیر است و آن ها باید در این زمینه کمک رسان باشند. 

عوامل مربوط به دانش آموزان

از جمله عوامل اصلی در داشتن خطی نیکو و زیبا از ابتدای کودکی، خود دانش آموزان هستند. چرا که آن ها باید در ابتدا از انگیزه کافی برخوردار بوده و علاقه زیادی هم در این زمینه داشته باشند. همچنین یادگیری مهارت های حرکتی در نوشتن هم در گرو تلاش و کوشش آن هاست. داشتن صبر و حوصله و در کنار آن تمرین و تکرار فراوان هم از دیگر مسائلی است که دانش آموزان باید به آن توجه داشته باشند.

تمامی این عوامل باعث می شود تا دانش آموز از همان سنین کودکی و با توجه به قرار گرفتن در شرایط ایده آل بتواند اصول درست نگارش را آموزش ببیند. حتما به این موضوع واقف هستید که نوشتن از جمله ملموس ترین مهارت های پایه است که نشانه ای از روح فرد را با خود همراه دارد. یعنی آن چه که بر روی کاغذ نقش می بندد بیانگر احساسات، عواطف و ویژگی های روحی و جسمی آدمی است. پس بهتر است از همان ابتدا به موضوع خوش خط بودن کودکان اهمیت داده شود تا در بزرگسالی با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه ظاهر شود. 

 

 مطالب اخیر

 

خط و قلم در شبکه های اجتماعی:

مرکز تماس: ۰۲۸۳۲۵۶۰۲۹۲

دست خط کودکان با یادگیری اولین واژگان الفبای فارسی شکل می گیرد. از آنجایی که در مدارس به دستورالعمل های خوش خطی کودکان کمتر بها داده می شود، والدین باید برای رفع بد خطی دانش آموزان خود تلاشی مضاعف داشته باشند. در این پست قصد داریم مجموعه ای از شیوه های آسان برای آموزش خط به کودکان را با شما به اشتراک بگذاریم.

اولین گام برای آموزش خط به کودکان و بهبود بخشیدن دست خط کودک، شناخت مشکلات رایج دست خط است. از مشکلات دست خط کودکان میتوان به رعایت نکردن فاصله ها، ناهماهنگی با خطوط و… اشاره کرد. اگر شما هم به دنبال راهی برای رفع بد خطی دانش آموزان خود هستید با ما همراه باشید.

<

<

چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم

سخن آخر

برای آموزش خط به کودکان صبور باشید و از روش هایی استفاده کنید که علاوه بر جنبه سرگرمی دارای نکات آموزشی مفید هستند. در این پست سعی شد تا برخی از مهمترین راهکارهای عملی برای بهبود خط کودک ارائه شود. شما نیز میتوانید تجربیات و پیشنهادات خود را برای بهتر کردن خط کودکان در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

خط و قلم در شبکه های اجتماعی:

کدام آموزشگاه برای یادگیری زبان بهتر است؟


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!

 

 

چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم

خط خوب يکي از مهارت هايي است که بايد از سن کم يعني از دوره ي آمادگي به دانش آموزان آموخته شود در غير اين صورت بخشي از فرايند ياددهي ، يادگيري دچار نقص خواهد شد (آموزش وپرورش بايد از خرد سالي شروع شود زيرا در اين مرحله اگر اموزش صورت گيرد پايدار تر خواهد بود)

از اين رو درک صحيح مکانيسم ها و عواملي که مي توانند باعث مشکلات دست خط شوند ضروري به نظر مي رسد در بسياري موارد ديده شده که مشکلات خوانايي دست خط بدون مداخلات در ماني بر طرف نمي گردد )

 

شرايط موثر بر بدخطي دانش آموزان

گانيه معتقد است که براي يادگيري دو دسته شرايط وجود دارد : شرايط دروني يادگيري و شرايط بيروني يادگيري . البته در بررسي علل بدخطي و بد آموزي خطي دانش آموزان دوره ي ابتدايي علاوه بر عوامل آموزشي و تربيتي و در حقيقت ، کار معلم ، که جزء شرايط بيروني هستند بايد شرايط دروني که مربوط به شرايط رواني کودکان مي باشند نيز مورد توجه قرار گيرند چه بسا بدخطي دانش آموزان  به دليل حالات عاطفي نامطلوب  و نداشتن هدف و انگيزه براي زيبا نويسي و يا ضايعات استخواني  و يا نداشتن آمادگي روحي رواني و محيط  نامناسب و فقر آموزش همچنين تمرينات غلط و فقدان رسيدگي باشد براي ارائه ي راهکار هاي مناسب عوامل به طور کلي به سه گروه عمده تقسيم بندي مي شود.

 

الف ) عوامل مربوط به خانواده

بي توجهي اوليا به خط بچه ها وطرز نوشتن انها  و يا سر مشق نادرست دادن  و همچنين والديني که خودشان بد خط هستند زمينه هايي براي بد خطي فرزندان را فراهم مي کند بدخطي والدين  سر مشق نا مناسبي برا ي کودکان است از انجا که خوشنويسي مهارتي است  که بايد اموخته  شود  چنان چه  کودک  در خانواده اي زندگي کند که  اعضاي ان از ذوق  و استعداد بيشتري برخوردار باشند کودک زمينه ي بيشتري براي خوب نوشتن دارد خانواده هايي که به صورت  ديکتاتور ي و دموکراسي و ﺁزادي مطلق اداره  مي شوند نيز تاثيرات متفاوتي  بر عملکرد  دانش اموز دارند افرادي دوران کودکي  خود را در خانه اي اکنده از استبداد و خود خواهي مي گذرانند هيچ گاه فرصتي براي ابراز وجود و نشان دادن قابليت ها و گرايش هاي خود به دست نمي اورند  کودکاني که در خانواده هايي زندگي مي کنند که نسبت به فرزندان خو بي تفاوت اند وار تشويق و تنبيه به موقع براي انجام تکاليف فرزندانشان استفاده نمي کنند در واقع انگيزه ي لازم  را براي انجام بهتر تکاليف در فرزندان خود به وجود نمي اورند چنين کودکاني اغلب با اکراه و بي ميلي اقدام به نوشتن مي کنند و نتيجه ي  عملکرد آنها رضايت بخش نخواهد بود همچنين مو قعيت کودک در خانه يعني تنها فرزند خانواده بودن يا کوچکترين کودک يا تنها پسر خانواده بودن وارتباطي که کودک با خواهر و برادران خود دارد سبب يادگيري هاي مهارتي بدني متفاوتي مي شود.

 

انتظارات خاص والدين از فرزندان خود اگر با واقع بيني همراه باشد اختلالي در رفتار بچه ها به وجود نمي آورد ولي اگر اين انتظارات بدون توجه به امکانات فرزند باشد سبب بروز عکس العمل هاي شديد از طرف بچه ها مي شود و سبب شکست بچه ها در انجام کارهاي معين مي گردد همچنين وضعيت طبقاتي خانواده بر روي يادگيري دانش آموز تاثير دارد وضع مادي و معنوي خانواده در رشد نوشتن بچه ها تاثير دارد تحقيقاتي که درباره ي اختلاف استعداد بچه ها در طبقات مختلف به عمل امده است نشان مي دهد که پرورش استعداد بچه ها در حد وسيعي مربوط به فرهنگ و راه زندگي طبقات است

 

ب ) عوامل مربوط به معلمان

مسئله ي آمده سازي معلمان براي کاري که بر عهده دارند در همه ي کشور ها به ويژه کشور هاي در حال ترشد از اهميت ويژه اي بر خوردار است اين اهميت هم نه نيازي به اثبات دارد و نه تاکيد . از طرفي هميشه گفته مي شود که مدرسه يک قدم از اجتماع عقب تر است . زيرا تحولات اجتماعي سريع تر از ان رخ ميدهند که مدرسه و معلم بتوانند خود را با ان تطبيق دهند در اين صورت معلم چه بايد بکند).

 

اگر معلم خط خوبي داشته باشد و حروف را هم به خوبي اموزش دهد و در اين رابطه با استفاده از بازي و تمرين عضلات بچه ها را تقويت کند بيشترين تاثير را در خوب نويسي و خوانا نويسي دارد گاهي اوقات کتاب هاي درسي هم اشکالاتي در اين زمينه دارند که معلم بايد ان ها را به خوبي ببيند و با تذکر به موقع اجازه ندهد در شاگردانش دو گانگي ايجاد شود و بد خطي و خوانا نبودن  خط اموزگار  و بي توجهي او به خط  شاگردان نيز عاملي در ايجاد بد خطي و اختلال خط مي باشد بهتر است معلمان از دادن تکاليف زياد در منزل خود داري کنند.

 

مواجه شدن دانش آموز با حجم زياد تکاليف نيز باعث بد خطي دانش آموز مي شود صبر و حوصله و دادن مقدار معيني تمرينات عضلاني در مقدمه ي کار ضروري است تا شاگرد قادر شود عضلات دست را کنترل کند تکنيک هاي متعددي از جمله مچاله کردن کاغذ يا استفاده از خمير هاي بازي و … وجود دارد تا عضلات دست را آماده کند تا به حروف الفبا شکل بدهد و همچنين براي اموزش مهارت خط نويسي به کودکان بايد معلمين به اين مولفه ها توجه داشته باشند وضعيت نشتن دانش اموز،  وضعيت قلم به دست گرفتن دانش آموز وضعيت دست آزاد بچه هاي راست دست و چپ دست ، حالت قرارگرفتن سر  ،  تابش نور و مقدار آن در هنگام نوشتن حالت قرار گرفتن پاها در هنگام نوشتن و طرز قرار دادن و فيزيک ايستادن پاي تخته براي نوشتن و رعايت حاشيه در دفتر  دقت به اين ويژگي ها باعث مي شود تا  آموزگار بتواند دانش آموزان را به درستي هدايت کند)

 

معلماني که با دانش آموزان دچار مشکلات رفتاري کار آموزشي مي کنند در اين زمينه آسيب پذيري بيشتري دارند بيشتر معلمان رغبتي به آموزش اين گونه از دانش آموزان نشان نمي دهند)

 

معلمان بايد به اين باور برسند که نوشتن کودکان  از طريق تمرينات بيشتر پيشرفت مي کنند و ان ها بايد در پذيرش تلاش هاي کودکان حوصله ي بيشتري به خرج دهند واکنش مثبت معلم و بر انگيختن کودک به سمت تلاش بيشتر در ايجاد يک کلاس نوشتن مناسب است)

 

نگرش مثبت معلم  نسبت به تلاش هاي نوشتاري کودک به اندازه ي فراهم کردن زمان و فضا و مطالب نوشتاري مناسب حائز اهميت است خط خطي کردن ها و نقاشي ها سطوح آغازين نوشتن هستند که در پيشرفت مهارت نوشتن کودک در مراحل بعدي  حائز اهميت هستند بنا بر اين اين تلاش  ها بايد  مورد تشويق معلمان قرار گيرد.

 

معلم و نقش او در ايجاد زمينه هاي تجربي و عملي يادگيرنده اهميت خاص دارد او مي توتند فضايي را به وجود آورد که احساس وحشت  از کار ها را بر طرف کند  و دانش آموز را به  انجام کار  بهتر  در نوشتن حساس ترکند لذا  معلمان بايد اساس کار خود را به کاهش تنش قرار دهند و در مورد خط بچه ها را توبيخ نکنند و خود از نظر خطي الگوي خوبي براي دانش آموزان باشند.

 

 

ج) عوامل مربوط به دانش آموزان

در ميان مهارت هاي  تحصيلي پايه ، نوشتن ملموس ترين مهارت نام گرفته است تفاوت نوشتن با ساير مهارت هاي ارتباطي اين است که نوشتن سندي کتبي از خود به جاي ميگذارد و همچنين جز مهارت هاي ظريف حرکتي مي باشد . مي گويند خط هر کسي نشانه اي از روح او را در خود دارد و هر کسي را مي توان از خط او شناخت . براي اين که دانش اموز بتواند نوشتن را به نحو احسن انجا م دهد لازم است شرايطي براي نوشتن داشته باشد

 

* از رشد ذهني کافي برخوردار باشد

*انگيزه ي کافي داشته باشد

* از علاقه ي کافي برخوردار باشد

* بين چشم و دست هماهنگي باشد

* هماهنگي حرکتي داشته باشد

چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم

* توانايي تطبيق بدن با فضاي اطراف را داشته باشد

* مفهوم نوشتن از راست به چپ را بداند

 

همچنين وجود بعضي از نارسايي ها مانند اختلالاتي در عملکرد دست و انگشتان باعث مي شود که کودک نوشتن را به طور مطلوب انجام  ندهد و همچنين معلوليت هاي جسمي و ضايعاتي که در سيستم اعصاب مرکزي يعني مغز يا  طناب نخاعي به  وجود  مي آيد و صدمات وارده بر مغز باعث اختلال  در  نوشتن مي شود اين صدمات  ممکن  است  آنقدر خفيف  باشد که نتوان  تاثير آن را بر رفتار کودک تشخيص  داد  و  يا آنقدر شديد باشد  که فعاليت کودک را به ميزان پاييني کاهش دهد کودک مبتلا به اسيب مغزي ممکن است نشانه هاي رفتاري  وسيعي  از خود  نشان  دهد از جمله عدم هماهنگي  و  اعمال حرکتي  ناقص

اشکال در وضعيت قرار گرفتن کاغذ :  وضعيت نا مناسب کاغذ و دفترچه نسبت به بدن نيز از صحيح نوشتن جلو گيري کرده و در برو ز اشکالت مختلف هنگام دست نويسي نقش اساسي دارد برخي از دانش اموزان هنگام نوشتن سر خود را بيش از حد به کاغذ نزديک مي کنند و حتي گاهي احساس مي شود سر خود را به ان مي چسبانند گرو هي ديگر دفترچه ي خود را به حالت زاويه دار و کج قرار مي دهند

 

اشکال در جهت يابي صحيح : برخي دانش اموزان درک صحيحي از رابطه هاي فضايي مانند با لا و پايين – زير و رو چپ و راست ندارند به همين دليل هنگام نوشتن حروف و کلمه ها ( حتي بر روي کاغذ خط دار ) قادر نيستند اشکال صحيح حروف را بنويسند مثلا حرف (( الف )) را بيش از حد امتداد داده و از روي خط مي گذرانند

 

مشکلات نوشتن صحيح حروف الفبا ( حرف نويسي ) گاهي برخي دانش اموزان حروف را بيش از حد بزگ ئ يا کوچک مي نويسند ودر برخي موارد خطوط مستقيم ( افقي يا عمودي ) را به حالت قوس دار مي نويسند ويا بالعکس

 

مشکلات نسخه برداري صحيح از کلمات ( رو نويسي ) بعضي دانش اموزان ممکن است حروف سازنده ي کلمه را با فاصله ي زياد بنويسند مثل (( آ  ز  ا  د  ي )) يا اين که حروف را بيش از حد به هم نزديک کرده و صورت کلي کلمه را مخدوش نمايند بسياري از دانش اموزان در نوشتن حروف پيوسته که نيازمند حرکت هاي ظريف و دقيق و هماهنگ است با مشکلات جدي اي رو به رو شوند برخي از انان نمي توانند پس از نوشتن يک حرف بلافاصله به نوشتن حروف ديگر بپردازند به واسطه ي مشکلاتي که درنوشتن وجود دارد خطا هايي در نوشتن به وجود مي آيد

 

خطا هاي متداول در نوشتن

الف) کج نويسي بيش از حد که به دلايل متعددي مثل بسيار نزديک بودن بازو به بدن و بسيار سفت گرفتن شست و دور بودن خيلي زياد نوک قلم از انگشتان و صحيح نبودن جهت کاغذ و درست نبودن جهت حرکت قلم اتفاق مي افتد

 

ب) راست نويسي بيش ازحد: عواملي مثل بسيار دور بودن بازو ازبدن وبسيار نزديک بودن انگشتان به سرقلم-هدايت قلم به تنهايي توسط انگشت سبابه – نا صحيح بودن جهت  کاغذ در ايجاد ان موثر مي باشد

 

پ ) پرفشار نوشتن که بر اثر فشار دادن بيش از حد انگشت سبابه و استفاده از قلم نا مناسب

 

ت ) کم رنگ نويسي بيش از حد به عواملي مثل بيش از حد کج يا  راست نگه داشتن قلم و چرخش نوک قلم به يک سمت و قطر بيش از حد قلم بستگي دارد

 

ث ) زاويه دار نويسي بيش از حد : به دليل سفت بودن بيش از حد شست و بيش از حد شل نگه داشتن قلم و حرکت بيش از حد قلم اتفاق مي افتد

 

ج ) نامرتب نويسي بيش از حد که چهار علت مهم براي اين مورد و جود دارد که شامل نبود ازادي حرکت يا حرکت بيش از حد کند دست و محکم گرفتن قلم و در نهايت نا درست يا ناراحت بودن وضعيت مي باشد   

 

چ ) فاصله گذاري بيش از حد که به واسطه ي پيشرفت بيش از حد سريع قلم به سمت چپ و حرکت بيش از حد و سريع جانبي ايجاد مي شود  

 

روش هاي ترميمي

قبل از فرا گيري نوشتن طراحي تصوير ها ي با قلم مو و انگشت دست روي شن و …. به امادگي قبل از نوشتن منجر مي شود

 

* در مرحله ي اول تعليم خط بهتر است که نمونه هاي حروف و کلمات از تخته يا چيز هاي ديگر ساخته شوند به طوري که نوآموزان بتوانند ان ها را لمس کنند زيرا اين عمل اشکال ان ها را در مغز کودکان تثبيت مي کند و نوشتنشان را برايشان اسان مي سازد همچنين سبب مي شود که کودکان با شوق و رغبت به يادگيري حروف و کلمات بپردازند

 

* پر رنگ نوشتن از روي متني که به صورت کمرنگ نوشته شده نيز به بهتر شدن خط کمک مي کند همچنين استفاده از کاغذ هاي پوستي و تمرين از روي کلمه ها يا حروف نوشته شده نيز براي اين منظور بهتر مي باشد

 

* اگر بچه ها فشار زيادي به کاغذ مي اورند مي توانيم از کاربن استفاده کنيم و از بچه ها بخواهيم طوري روي کاربن بنويسند که اثر زيادي از نوشته هاي انها روي ورقه ي زيرين نيفتد

* اگر بچه ها سرشان را زياد به دفتر نزديک مي کنند از ضعيف نبودن چشم ان ها  با ارجاع به پزشک مطمئن شويد

 

* دقت کنيم بچه ها کاغذ را بيش از حد کج نگذارند تا از کج نويسي ان ها جلو گيري شود

* اگر کودکي کلمات را بيش از حد بزرگ يا کوچک مي نويسد مي توانيد اندازه ي متوسطي براي کلمات در نظر بگيريد و با گذاشتن خط فاصله بين کلمات از کودک بخواهيدفاصله ي تعيين شده را پر کند

 

* نا مرتب نوشتن تکاليف ممکن است به علت محدوديت حرکتي در دست باشد يا اين که مداد را بيش از حد محکم در دست مي گيرد يا وضعيت درستي در هنگام نوشتن ندارد با بر طرف کردن هر يک از اين علل دانش آ موز مي تواند خط بهتري داشته باشد

 

* سر مشق هايي را انتخاب کنيم که اعتماد به نفس دانش اموزان را تقويت کند براي اين منظوراز عبارت هاي آسان شروع مي کنيم

 

* دانش اموزان را تشويق کنيم تا باور هاي مثبتي در باره ي توانايي ها ي خود داشته باشند و ميان تلاش و ارزش ها ي فردي دانش آموزان ارتباط محکمي بر قرار کنيم و به ويژه انان را تشويق کنيم تا به تلاش خود اهميت بدهند هدف مي تواند اين باشد که دانش آموزان خوشنويسي را مهارتي مهم به شمار آورند.

 

* به دانش اموزان تکاليف و مسوليت هايي بدهيم که انجام انها برايشان جالب باشد و به اين وسيله علاقه و انگيزه براي صحيح نوشتن و زيبا نويسي را در کودکان تقويت کنيم

 

* همکاري والدين و اموزگاران در اين اموزش بسيار مهم است از والدين بخواهيم با در اختيار قرار دادن ابزا ر مناسب براي نوشتن و بازديد از نمايشگاه هاي خط و نقاشي خط دانش آموز و اموزگار را براي اموزش و فراگير ي بهتر اين مهارت ياري کنند.

 

منبع:radiosalamat.ir

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!


درمان نازایی زنان و مردان

اجاره ویلاهای لوکس شمال لب دریا باقیمت خوب


معتبر ترین مرجع پزشکی برای رزرو نوبت

جهت دریافت تخفیف دندانپزشکی شمارتوثبت کن


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


زیبایی خونت با این محصولات کامل میشه!


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


ارزانتر سفر کنید! بلیط زمینی وهوایی

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

The online version of the Iranian daily Hamshahri

خوش‌خطی از جمله صفاتی است که برخی آن را ارثی می‌دانند. می‌توان شواهدی برای اثبات این مدعا یافت. اما ذاتی بودن خط‌خوش به آن معنا نیست که این صفت قابل یادگیری نباشد.

در واقع می‌توان از ابتدا که بچه‌ها دبستان می‌روند، با توجه به یک رشته ملاحظات و انجام تمرین‌هایی چند، دانش‌آموزان را به اهمیت خط خوش واقف و این قابلیت را در آنان تقویت کرد.

در مطلبی که در پی می‌آید، آموزگاری توصیه‌هایی را برای واداشتن دانش‌آموزان از بدخطی و تشویق آنان به خوش‌خطی عرضه می‌کند. مخاطب برخی از این توصیه‌ها آموزگاران و  والدین و برخی دیگر خود دانش‌آموزان است. نویسنده معتقد است توجه به نگارش دانش‌آموزان از همان سال‌های اولیه دبستان مورد توجه قرار بگیرد.

***

چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم

پرورش قابلیت خو‌شنویسی در بچه‌ها می‌تواند امتیازی چشمگیر در بزرگسالی برای آنان به همراه داشته باشد. هر چه باشد، خوش‌خطی از جمله صفاتی است که همواره مورد توجه بسیاری  قرار می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید فرزندتان خوش‌خط شود، به این نکات توجه کنید:

علل بدخطی

* توجه نکردن دانش‌آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس.* اضطراب و نگرانی دانش‌آموزان هنگام نوشتن. * نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن.* نداشتن آ‌مادگی جسمانی، روانی، روحی.* وجود اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان.* نداشتن هدف و انگیزه برای زیبانویسی.* مواجه شدن دانش‌آموزان با حجم زیاد تکالیف.* تندنویسی تکالیف.* استفاده از خودکار، روان‌نویس و وسایل مشابه آن. * آشنا شدن دانش‌آموزان در کلاس اول با خط نسخ ماشینی، این امر سبب می‌شود در کلاس‌های بالاتر به سختی بتواند خط نستعلیق را جایگزین خط نسخ کند.* خط نسخ  کتاب‌های درسی دوره ابتدایی.* اتلاف وقت هنگام نوشتن خط نسخ مانند کلمه (محمد) اگر همین کلمه را دانش‌آموز با خط نستعلیق بنویسد سرعت بیشتری خواهد داشت.* بی‌توجهی به هنر. * خط نسخ روی کاغذ حجم بیشتری می‌گیرد، اما واژگان در خط نستعلیق جای کمتری اشغال می‌کنند. * خط نسخ به سبب نداشتن سیرهای دایره‌ای و انحناها و قوس‌های موجود در مفردات و کلمات صرفاً یادگیری در خواندن و نوشتن را تسهیل می‌کند و تأثیری در خوش‌نویسی ندارد.* فشردگی برنامه کلاسی در یک نیمروز و فشار بر دانش‌آموزان به سبب دو یا چند نوبتی بودن مدرسه.* استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد کوتاه و کاغذ بدون خط به خصوص در پایه‌های اولیه ابتدایی.* بی‌‌دقتی هنگام نوشتن و رعایت نکردن هم شکلی، هم اندازه و هم فاصله بودن واژگان.* بی‌دقتی برای تمیز و مرتب نوشتن.* تراکم بیش از حد شاگردان در کلاس و نداشتن فضای مناسب و کافی برای نوشتن.* دادن تکالیف نامناسب و بدون تناسب با توانایی کودکان.* بی‌اعتنایی اغلب معلمان ابتدایی به استفاده از خط‌ نستعلیق و  آموزش آن.* واکنش‌های منفی و نامناسب بعضی معلمان در برخورد با نوشته‌های دانش‌آموزان.* جدی نگرفتن یادگیری خط از طرف خانواده و مدرسه و نبود مراقبت‌های لازم.* نبود انگیزه، حوصله و دانش لازم نزد برخی معلمان ابتدایی برای آموزش خط به دانش‌آموزان. * بدخطی بعضی از والدین، سرمشق نامناسبی برای کودکان است.* دادن سرمشق‌هایی با رسم‌الخط نامناسب به دانش‌آموزان.* ندانستن روش‌ و راهکارهای، خوشنویسی و اجرا نکردن تمرین‌های لازم.* قرار دادن چپ دست و راست دست در کنار هم هنگام نوشتن.* بی‌توجهی به زیبایی هنری خط که باعث تقویت روح لطیف در کودکان می‌شود.* نبود دستورالعمل مشخص و روشنی برای آموزش خط نستعلیق به منظور تکرار و تمرین دانش‌آموزان.

راهکارهای رفع بدخطی

برای رفع بدخطی دانش‌آموزان، از سوی معلمان و پژوهشگران راهکارهای فراوانی معرفی شده است که به ذکر برخی از آنها می‌پردازیم:

* در کلاس اول ابتدایی از مجرب‌ترین و علاقه‌مند‌ترین معلمان استفاده شود.* تمهیداتی به عمل آید که معلم درس اول بتواند در حین آموزش از ابزارهای سمعی بصری استفاده کند.* معلمان با اصول صحیح نوشتن آشنا و دارای خط خوش باشند.* برای معلمان در زمینه خط نستعلیق دوره‌های کارآموزی آموزش ضمن خدمت گذاشته شود تا پس از دیدن دوره‌های لازم، در کلاس حضور یابند.* انگیزه آموزش خط زیبا به دانش‌آموزان در معلمان تقویت شود.* معلمان در مورد خط بچه‌ها را توبیخ نکنند.*‌معلم با رفتار خود در میان دانش‌آموزان تبعیض قایل نشود.* با رسیدگی انفرادی به نوشته‌های کودکان ضعیف دلیل بدخطی بررسی و برای برطرف کردن آن تمهیدات لازم اندیشیده شود.* علاقه و انگیزه برای صحیح نوشتن و زیبانویسی را در کودکان تقویت کنند. * به تفاوت‌های فردی و نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان توجه شود. * مقدار تکالیف با توانایی کودکان تناسب داشته باشد.* تکالیف هدفدار باشد و باعث تقویت قوای ذهنی کودک شود.* تکالیف به گونه‌ای باشد تا تمرین و تکرار آنها باعث تثبیت یادگیری شود.* تکالیف به صورت مستمر مورد رسیدگی معلم قرار گیرد و او از تشویق و تذکر استفاده کند.* اهمیت انجام دادن تکالیف نوشتنی برای کودک مشخص باشد.* از الفاظ مناسب و زیبا مانند بسیار خوب، عالی، آفرین فرزندم و… در تأیید نوشته‌های کودکان استفاده شود.* هرگز نباید تکالیف دانش‌آموزان را خط زد، زیرا انگیزه زیبا نوشتن را در آنها از بین می‌برد.* در نوع تکالیف تنوع وجود داشته باشد تا رغبت انجام دادن آن در دانش‌آموز ایجاد شود.* بعضی اشتباهات دانش‌آموزان چشم‌پوشی شود و او مورد راهنمایی قرار گیرد.* هدف از نوشتن به صورت خط نستعلیق برای دانش‌آموزان روشن باشد. * دانش‌آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس توجه کنند.* دانش‌آموزان به جهت‌های حرکت در نوشتن مانند بالابه پایین، راست به چپ و زیر خط دقت کنند.* کودک مداد را به طور صحیح در دست بگیرد و برای نوشتن، از ابزار مناسب استفاده کند.* با رعایت نظم و پاکیزگی صفحه دفتر خود را کثیف نکند.* زیاد درشت و زیاد ریز ننویسد و به یک اندازه نوشتن عادت کند.* در آغاز نوشتن از دفاتر خط‌دار استفاده کند تا بتواند در مراحل بعدی بدون استفاده از خط زمینه مطلب خود را در خطی مستقیم و درست بنویسد.* دانش‌آموزان عادت کنند واژگان را یک‌سره و یک باره بنویسند و سپس نقطه‌های حروف هر کلمه را بگذارند. * بهتر است تا زمانی که شاگردان به درست نوشتن عادت کنند، تکالیف خود را در کلاس و زیر نظر مستقیم معلم انجام دهند.* دانش‌آموزان نوشتن واژگان دیگر را نیز تمرین کنند و نوشتن کلمات و رونویسی مختص به کتاب نباشد تا درست نوشتن کلمات دیگر را نیز یاد بگیرند.* از وضع خانوادگی، مالی، فرهنگی، توانایی‌ها، حالات روحی روانی، عاطفی و بهداشتی دانش‌آموزان اطلاعات کافی در دست باشد، زیرا گاهی انگیزه‌های بدخطی ناراحتی‌های روحی  عاطفی و فرهنگی است.*‌ یک رسم‌الخط یک دست و یکسان به خط ریز نستعلیق یا شبیه آن برای سال اول در نظر گرفته شود.* کتب درسی با رسم‌الخط تلطیف شده خط نستعلیق چاپ شود.* نگاه کردن به خط نستعلیق(مشق نظری) تأثیر زیادی در خوش‌نویسی دارد. بنابر این بهتر است از پایه اول دانش‌آموز با این خط آشنا شود. * به ساعت خوشنویسی اهمیت بیشتری داده شود.* از رسم‌الخط‌های تحریری برای تقویت مهارت دانش‌آموزان در نوشتن استفاده شود(مانند تمرین‌هایی برای پر رنگ‌کردن کلمات تحریری، کپی کردن از روی آنها جهت تمرین، شبیه‌سازی به طور مستقیم از طریق نگاه کردن(مشق نظری) و عمل سایه‌زدن).* برای استفاده از خط نستعلیق به صورت مداوم و مستمر تأ‌کید شود.

مهین یونس‌زاده مطلبی، آموزگار

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

خوش خطی در دانش آموز از جمله صفاتی است که از والدین به ارث می برد و ذاتی است اما این موضوع دلیل براین نمی شود که بد خطی در کودک قابل حل نیست و او دیگر خوش خط نخواهد شد. بلکه این صفت و توانایی اکتسابی نیز هست و کودک می تواند آن را در خود تقویت کند. در نظر داشته باشیم این توانایی در آینده می تواند به کودکمان اعتماد به نفس زیادی بدهد و وقتی دیگران از دست خط زیبای او تعریف و تمجید می کنند، او سرشار از حس خوب خواهد شد. ممکن است حتی تشویق شود که در زمینه هنر به درجات بالایی برسد. در هر صورت در هر زمینه ای که فعالیت داشته باشد، با این صفت و ویژگی مثبت شناخته خواهد شد.

بهتر است به کودک مان در دراستای خوش خط شدن کمک های لازم را انجام دهیم.

بازی های مارپیچ که پر از مسیر های خمیده است، ازبهترین روش ها برای افزایش مهارت های حرکتی کودکان است، زیرا به کودک می آموزد که در حرکت کردن  بین خطوط و رسم کردن خطوط و الفبا دقت بیشتری داشته باشد. خمیر بازی با کودک به گونه ای که حروف را با خمیر بسازد. توجه داشته باشید کودک زمانی که از درست نوشتن خیال آسوده ای داشته باشد و مطمن باشد مشکلی در دیکته ندارد می تواند به خوش خطی خود تمرکز کند و آن را تقویت کند.

چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم

برای تقویت خط کودک خود صبر داشته باشید و نکات آموزشی را با کمک روش های سرگرم کننده و بازی به او القا کنید و هرگز هدف خود را برای این بازی ها به او نگویید، زیرا دیگر برایش جنبه بازی نخواهد داشت و به طرق مختلف سعی در فرار کردن از شما خواهد داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اظهار نظر

نام *

پست الکترونیک *

سایت اینترنتی

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


نام کاربری


کلمه عبور


رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟


نام کاربری


پست الکترونیک


خوش‌خطّي از جمله صفاتي است که برخي‌ها، آن را ارثي مي‌دانند. امّا ذاتي بودن خطّ ‌خوش، به اين معني نيست که اين صفت، قابل يادگيري نمي‌باشد. پرورش قابليّت خو‌ش‌نويسي در بچّه‌ها، در بزرگ‌سالي مي‌تواند امتياز چشمگيري براي آنان به‌همراه داشته باشد. هر چه باشد، خوش‌خطّي از جمله صفت‌هايي است که همواره مورد توجّه بسياري قرار مي‌گيرد.

اگر جزء يکي از دو گروه زير هستيد، اين مطلب را درست و دقيق بخوانيد:

الف) پدر و مادر هستيد و مي‌خواهيد فرزندتان، خوش‌خط شود…

ب) معلّم هستيد و مي‌خواهيد دانش‌آموزانتان، بهتر بنويسند.

چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم

برخي از علّت‌هاي بدخطّي

* توجّه نکردن دانش‌آموزان به خطّ زمينه‌ي دفتر و تخته‌ي کلاس

* اضطراب و نگراني دانش‌آموزان هنگام نوشتن

* مواجه شدن دانش‌آموزان با حجم زياد تکاليف

* تندنويسي تکاليف

* استفاده از خودکار، روان‌نويس و وسايل مشابه به‌جاي استفاده از مداد

* استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد کوتاه و کاغذ بدون خط، به‌خصوص در پايه‌هاي اوّليّه‌ي ابتدايي

* بي‌‌دقّتي هنگام نوشتن و رعايت نکردن هم‌شکلي، هم‌اندازه و هم‌فاصله بودن واژگان

* بي‌دقّتي و رعايت نکردن اصل «تميز و مرتّب نوشتن»

* تراکم بيش از حدّ شاگردان در کلاس و نداشتن فضاي مناسب و کافي براي نوشتن

* بدخطّي بعضي از والدين، سرمشق نامناسبي براي کودکان است.

* ارائه‌ي سرمشق‌هايي با رسم‌الخّط‌هاي نامناسب به دانش‌آموزان

* قرار دادن دانش‌آموزان چپ دست و راست دست در کنار هم، به‌هنگام نوشتن

راه‌کارهاي خوش‌خط نويسي

براي رفع بدخطّي دانش‌آموزان، از سوي معلّمان و پژوهشگران، راه‌کارهاي فراواني معرّفي شده است که برخي از آن‌ها عبارتند از:

حواستان باشد و خوب دقّت کنيد که:

* دانش‌آموزان به جهت‌هاي حرکت در نوشتن، مانند بالا به پايين، راست به چپ و زير خط، دقّت کنند.

* کودک مداد را به‌طور صحيح در دست بگيرد و براي نوشتن، از ابزار مناسب استفاده کند.

* کودک با رعايت نظم و پاکيزگي، صفحه‌ي دفتر خود را کثيف نکند.

* کودک زياد درشت و يا زياد ريز ننويسد و به يک اندازه نوشتن، عادت کند.

* دانش‌آموزان عادت کنند که واژگان را يک‌سره و يک‌باره بنويسند و سپس نقطه‌هاي حروف هر کلمه را بگذارند.

* دانش‌آموزان نوشتن واژگان ديگر را نيز تمرين کنند و نوشتن کلمات و رونويسي مختص به کتاب نباشد تا درست نوشتن کلمات ديگر را نيز ياد بگيرند.

هم‌چنين:

* در کلاس اوّل ابتدايي، از مجرّب‌ترين و علاقه‌مند‌ترين معلّمان استفاده شود.

* معلّمان، اولياء و پشتيبانان، با اصول صحيح نوشتن، آشنا و داراي خطّ خوش باشند.

* هيچ‌گاه در مورد دست‌خط، بچّه‌ها را توبيخ نکنيد.

* با رفتار خود در ميان دانش‌آموزان و فرزندانتان، تبعيض قائل نشويد.

* با رسيدگي انفرادي به نوشته‌هاي کودکان ضعيف، دليل بدخطّي بررسي و براي برطرف کردن آن، تمهيدات لازم بيانديشيد.

* به تفاوت‌هاي فردي و نقاط قوّت و ضعف دانش‌آموزان، توجّه کنيد.

* مقدار تکاليف با توانايي کودکان، تناسب داشته باشد.

* از الفاظ مناسب و زيبا مانند «بسيار خوب، عالي، آفرين فرزندم و …» در تأييد نوشته‌هاي دانش‌آموزان استفاده کنيد.

* هرگز تکاليف دانش‌آموزان را خط نزنيد؛ زيرا اين کار، انگيزه‌ي زيبا نوشتن را در آن‌ها، از بين مي‌برد.

* توجّه دانش‌آموزان را به خطّ زمينه‌ي دفتر و تخته‌ي کلاس، جلب کنيد.

* در آغاز نوشتن، از دفاتر خط‌دار استفاده شود تا کودک بتواند در مراحل بعدي، بدون استفاده از خط، زمينه‌ي مطلب خود را در خطّي مستقيم و درست بنويسد.

خیلی از والدین دوست دارند که فرزندانشان از سنین بسیار پایین خط
را یاد بگیرند و خوش خط شوند هیچوقت کودکتان را برای داشتن خطی بد سرزنش
نکنید و سعی کنید محرک خوبی برایش باشید و او را تشویق کنید ما در این مطلب از پرشین وی
برای شما عزیزان آموزش خط به کودکان را آماده کرده ایم و همچنین راهکارهای موثر برای
خوش خط شدن کودکانتان آماده کرده ایم

خوش خطی از جمله صفاتی است که برخی آن را ارثی می دانند.
می توان شواهدی برای اثبات این مدعا یافت.
اما ذاتی بودن خط خوش به آن معنا نیست که این صفت قابل یادگیری نباشد.
در واقع می توان از ابتدا که بچه ها دبستان می روند، با توجه به یک رشته ملاحظات و انجام
تمرین هایی چند، دانش آموزان را به اهمیت خط خوش واقف و این قابلیت را در آنان تقویت کرد.
در مطلبی که در پی می آید، آموزگاری توصیه هایی را برای واداشتن دانش آموزان از بدخطی و تشویق آنان
به خوش خطی عرضه می کند.

مخاطب برخی از این توصیه ها آموزگاران و والدین و برخی دیگر خود دانش آموزان است.
نویسنده معتقد است توجه به نگارش دانش آموزان از همان سال های اولیه دبستان مورد توجه قرار بگیرد.
پرورش قابلیت خو شنویسی در بچه ها می تواند امتیازی چشمگیر در بزرگسالی برای آنان به همراه داشته باشد.
هر چه باشد، خوش خطی از جمله صفاتی است که همواره مورد توجه بسیاری قرار می گیرد.
پس اگر می خواهید فرزندتان خوش خط شود، به این نکات توجه کنید:

علل بدخطی ـ توجه نکردن دانش
آموزان به خط زمینه دفتر و تخته کلاس.

ـ اضطراب و نگرانی دانش آموزان هنگام نوشتن.
ـ نداشتن اعتماد به نفس هنگام نوشتن.
ـ نداشتن آ مادگی جسمانی، روانی، روحی.چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم

ـ وجود اختلالات یادگیری در دانش آموزان.
ـ نداشتن هدف و انگیزه برای زیبانویسی.
ـ مواجه شدن دانش آموزان با حجم زیاد تکالیف.
ـ تندنویسی تکالیف.

ـ استفاده از خودکار، روان نویس و وسایل مشابه آن.
ـ آشنا شدن دانش آموزان در کلاس اول با خط نسخ ماشینی، این امر سبب می شود در کلاس های
بالاتر به سختی بتواند خط نستعلیق را جایگزین خط نسخ کند.
ـ خط نسخ کتاب های درسی دوره ابتدایی.
ـ اتلاف وقت هنگام نوشتن خط نسخ مانند کلمه (محمد) اگر همین کلمه را دانش آموز با خط نستعلیق بنویسد
سرعت بیشتری خواهد داشت.
ـ بی توجهی به هنر.

ـ خط نسخ روی کاغذ حجم بیشتری می گیرد، اما واژگان در خط نستعلیق جای کمتری اشغال می کنند.
ـ خط نسخ به سبب نداشتن سیرهای دایره ای و انحناها و قوس های موجود در مفردات و کلمات صرفاً
یادگیری در خواندن و نوشتن را تسهیل می کند و تأثیری در خوش نویسی ندارد.
ـ فشردگی برنامه کلاسی در یک نیمروز و فشار بر دانش آموزان به سبب دو یا چند نوبتی بودن مدرسه.
ـ استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد کوتاه و کاغذ بدون خط به خصوص در پایه های اولیه ابتدایی.
ـ بی دقتی هنگام نوشتن و رعایت نکردن هم شکلی، هم اندازه و هم فاصله بودن واژگان.
ـ بی دقتی برای تمیز و مرتب نوشتن.

ـ تراکم بیش از حد شاگردان در کلاس و نداشتن فضای مناسب و کافی برای نوشتن.
ـ دادن تکالیف نامناسب و بدون تناسب با توانایی کودکان.
ـ بی اعتنایی اغلب معلمان ابتدایی به استفاده از خط نستعلیق و آموزش آن.
ـ واکنش های منفی و نامناسب بعضی معلمان در برخورد با نوشته های دانش آموزان.
ـ جدی نگرفتن یادگیری خط از طرف خانواده و مدرسه و نبود مراقبت های لازم.
ـ نبود انگیزه، حوصله و دانش لازم نزد برخی معلمان ابتدایی برای آموزش خط به دانش آموزان.
ـ بدخطی بعضی از والدین، سرمشق نامناسبی برای کودکان است.

ـ دادن سرمشق هایی با رسم الخط نامناسب به دانش آموزان آموزش خط به کودکان.
ـ ندانستن روش و راهکارهای، خوشنویسی و اجرا نکردن تمرین های لازم.
ـ قرار دادن چپ دست و راست دست در کنار هم هنگام نوشتن.
ـ بی توجهی به زیبایی هنری خط که باعث تقویت روح لطیف در کودکان می شود.
ـ نبود دستورالعمل مشخص و روشنی برای آموزش خط نستعلیق به منظور تکرار و تمرین دانش آموزان.

خوش خط هستید یا بدخط؟ پدر و مادرتان چطور؟ احتمالاً اگر بدخط هستید به کلی از آن سلب
مسئولیت کرده اید و تقصیر را از سمت پدر یا مادرتان می‌دانید و برعکس، اگر خوش خط هستید،
از والدین تان بابت این ارثیه سپاسگزار هستید. به خصوص که ممکن است شباهت‌هایی
هم میان دستخط خود و دستخط آن‌ها دیده باشید.
دستخط تان چه شبیه دستخط پدرتان باشد و چه شبیه دستخط مادرتان، به گفته‌ی کارشناسان، ترکیبی از ژنتیک و عوامل محیطی است.

عوامل زیادی تعیین کننده‌ی سبک نوشتن یک فرد هستند. تجریبات یک شخص از زندگی،
شخصیت او و نحوه‌ی آموزش نوشتن به او در کودکی، دستخط او را شکل می‌دهند.

یک ضربه‌ی روانی ممکن است باعث تغییر دستخط یک شخص شود. دستخط یک فرد،
شخصیت و طرز فکر او را نشان می‌دهد. مثلاً افراد منظم و دقیق به احتمال زیاد مراقبند که تک تک حروف حتماً به درستی و زیبایی نوشته شوند.

با این حال، ژنتیک هم در شکل دستخط افراد نقش دارد. دستخط مقوله‌ای متأثر از ساختمان
بدنی انسان به شمار می‌رود. مثلاً ساختار استخوانی بدن روی نحوه‌ی نگه داشتن قلم تأثیر
می‌گذارد. هماهنگی میان چشم و دست، حافظه‌ی عضلانی و توانایی ذهنی برای تقلید
از یک دستخط مناسب هم روی نحوه‌ی نوشتن فرد تأثیر می‌گذارد. تغییر این ویژگی‌های فیزیکی و ذهنی می‌تواند دستخط فرد را به مرور دستخوش تغییراتی کند.

اما ژنتیک تأثیری بیش از این بر دستخط ما ندارد. کسانی که دستخط آن‌ها شباهت بسیار
زیادی به دستخط پدر و مادرشان دارد، این دستخط را به ارث نبرده اند، بلکه فقط آن را – حتی شاید ناخودآگاه – تقلید کرده اند.

گاهی تقلید از شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی یکی از اعضای خانواده یا یک آشنای
مورد احترام باعث شبیه شدن دستخط‌ها می‌شود. این گرایش اغلب در دوران نوجوانی
رخ می‌دهد یعنی همان زمانی که فرد در حال شکل دادن به دستخط خود و آزمون و خطا با آن است.

در تمامی این عوامل یک عنصر ژنتیکی وجود دارد، که البته این بدان معنی نیست که بدخطی قابل اصلاح نیست و فرد تا پایان عمر بدخط باقی می‌ماند.

شما می‌توانید دستخط خود را در هر سنی بهبود بخشید، به شرط آنکه واقعاً در انجام این کار مصر باشید.
با این حال، هر چه سن بالاتر می‌رود، تغییر دستخط دشوارتر می‌شود، چون حافظه‌ی عضلانی و عادت‌های تثبیت شده‌ی فرد نقش مهمی در سبک نوشتن او دارند.

برای مثال، بیشتر آدم‌ها هنگام امضا کردن، این کار را نامنظم، سریع و بی توجه انجام می‌دهند،
به همین دلیل، خط شناسان قانونی می‌توانند امضای جعلی را از دقت و تردیدی که در رسم آن به چشم می‌خورد تشخیص دهند.

آفتاب / رزیاتو

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

دسامبر 27, 2017روانشناسی, روانشناسی یادگیری ۰

اگر کمی بیشتر فکر کنید متوجه می شوید که این بحران تنها مربوط به کودکان فارسی زبان نیست، بلکه در بسیاری از زبان های دنیا، کودکان در دوران دبستان، دچار این معضل شده و در نتیجه با تذکرها و تنبیه های پی در پی والدین و مربیان آموزشی رو به رو می شوند. درواقع خط و دست خط ریشه ای روان شناختی دارد و از عوامل بسیاری نشئت می گیرد.

۱- گاهی بدخطی، ریشه ای خانوادگی دارد. اغلب کودکان خانواده های به هم ریخته و بی توجه، که به نوعی دچار محرومیت فرهنگی و اجتماعی هستند، به دلیل کم توجهی و گاهی حتی بی توجهی والدینشان دچار بدخطی شده و حتی نسبت به انجام تکالیف روزانه تحصیلی خود بسیار بی میل و رغبت عمل می کنند. درواقع در این حالت، ریشه بدخطی کودک به آسیب های عاطفی ناشی از یک خانواده از هم گسیخته بر می گردد. و فرهنگی زندگی می کند، هنگام انجام تکالیفش مورد تشویق و توجه والدین و اطرافیان قرار می گیرد، ول باز هم دچار معضل بدخطی است. در چنین مواقعی بهتر است به دنبال ریشه این معضل در جای دیگری به جز خانواده بگردیم.

گاهی کودک به خاطر اضطراب، ترس از محیط مدرسه یا مربیان آن، سعی می کند با سرعت تکالیفش را انجام دهد و خود را از نظر ذهنی، از فضای مدرسه جدا کند. تندنوشتن تکالیف، باعث می شود کودک حروف را به صورت نامنسجم و ناخوانا و در نتیجه بدخط بنویسد. گاهی با کمی توجه و آرام کردن کودک، این بحران به سادگی قابل حل است.چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم

۳- گاهی هم علت بدخطی کودک، تندنویسی نیست؛ بلکه او هنوز قادر نیست قلم را خوب در دستش بگیرد و قدرت تحرک انگشتانش بسیار ضعیف است.

۴- گاهی چپ دست بودن کودک مزید بر علت می شود و از آن جا که افراد چپ دست بسیاری از کلمات در حال نوشتن خود را به خاطر جهت قرار گرفتن انگشتان روی حروف، به طور کامل نمی بینند، دچار بدخطی می شوند؛ البته اگر هیچ ضایعه قابل توجهی در ساختار فیزیکی و رشد انگشتان و مفاصل کودک وجود نداشته باشد حتی در صورت چپ دست بودن هم این معضل با کمی تمرین و ممارست مربیان و والدین برطرف خواهدشد.

شاید در بررسی معضل بدخطی در دوران دبستان کمترین مورد، بی توجهی یا آموزشن ندیدن خط توسط مربیان مربوطه باشد، ولی باز هم در برخی موارد مربیانی وجود دارند که با وجود تاکید بر آموزش خوشنویسی به کودکان، تنها به درس دادن صرف پرداخته و به حجم زیاد تکالیف توجه دارند و کمتر به کیفیت خط کودکان اهمیت می دهند.

با توجه به این مطلب،یکی از مهم ترین اصول آموزش خط در کودکان دبستانی،درک درست حروف و نقش آن ها در کلمات است. اگر کودکان دبستانی از شناخت و درک درستی نسبت به حروف و کلمات برخوردار باشند و در فضای مدرسه کمتر دچار اضطراب و استرس شوند، این شناخت و آرامش به همراه تشویق و همراهی والدین می تواند به خوشنویسی و دست خط زیبای آنان منجر شود.

برای برطرف کردن معضل بدخطی در کودکان بهتر است کمی با انواع دست خط بد در آن ها آشنا شویم.

•    گاهی کودک کلمات را بیش از اندازه درشت یا بیش از اندازه ریز و ناخوانا می نویسد که این مورد بیشتر در کودکان چپ دست یا مضطرب دیده می شود.

•    گاهی کودک، نامرتب می نویسد؛ برخی حروف را بالاتر از خط و برخی حروف را پایین تر از آن می نویسد و همین امر موجب بی نظمی در دست خط او می شود.

•    گاهی کودک حروف و کلمات را کج می نویسد که این مورد اغلب به خاطر چپ دستی کودک یا کج قرار دادن دفترش است.

•    گاهی خط بد کودک ناشی از بی توجهی او به فاصله کلمات در یک جمله است و کودک چنان کلمات را در هم می نویسد که مطلب ناخوانا می شود.

•    در برخی موارد معضل بدخطی کودکان دبستانی به نشناختن درست خط زمینه در هنگام نوشتن باز می گردد.

۱-    نوع یا دلیل دست خط بد کودک خود را پیدا کنید.

۲-    با تشویق و تذکر و همراهی لازم، راهنمایی اش کنید.

۳-    هرگز دست خط کودک را مسخره نکنید.

۴-    اگر کودک کلمات را بیش از اندازه بزرگ یا کوچک می نویسد، با گذاشتن خط فاصله، فضای قرارگیری هر کلمه را به او آموزش دهید.

۵-    درست قرار دادن دفتر و چگونگی دست گرفتن قلم را به او بیاموزید.

۶-    اگر کودک نامرتب یا کج می نویسد جهت دفترش را کنترل کرده و به او گوشزد کنید که لازم نیست مداد را آن قدر محکم در دست بگیرد که نتواند به راحتی روی کاغذ حرکت دهد.


۸-    هرگز کودک دبستانی خود را به خاطر بدخطی اش سرزنش نکنید.

۹-    در صورت لزوم زمان تعیین شده انجام تکالیفش را اضافه کنید تا کودک در کمال آرامش به انجام تکالیف روزانه خود بپردازد.

۱۰-    پیشرفت کودکتان را در طریقه نوشتن و دست خطش تشویق کنید و هرچه بیشتر او را در رفع این مشکل ساده یاری دهید.

فوریه 09, 2019

نوامبر 24, 2018

آگوست 03, 2018

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ایسنا: سرپرست انجمن خوشنویسان خوزستان گفت: زمان کودکی مهمترین دوران برای آموزش خط است. معلمان دوران ابتدایی چون به صورت غلط به کودکان نوشتن را می‌آموزند، این تاثیر تا مادام‌العمر بر آن‌ها باقی می‌ماند.

 

 

رضا زدوار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خوزستان اظهارداشت: خط تحریری یا همان خطی که روزمره با آن می‌نویسیم، یک خط بدون قاعده است که در دوران ابتدایی آن را آموخته‌ایم.چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم

 

وی ادامه داد: خط تحریری 80 تا 90 درصد از مردم جامعه برگرفته از همان دوران ابتدایی است؛ معلمان دوران ابتدایی باید به صورت اصولی و قاعده‌مند خط را به کودکان بیاموزند؛ زیرا این آموزش، یک آموزش پایه‌ای است.

 

این خوشنویس خوزستانی افزود: به جهت اینکه فرد هنگام سریع نوشتن فرصت نمی‌کند که تمام طراحی حروف و کلمات را به خوبی و کمال انجام دهد، برخی حروف و کلمات تلف می‌شوند و باعث بدخطی افراد می‌شود.

 

زادوار ادامه داد: با این حال کسی که اصول نوشتن را نداند، حتی در صورت آرام‌نویسی‌ هم نمی‌تواند خوب بنویسد و تندنویسی تنها دلیل بدخطی افراد نمی‌شود.

 

سرپرست انجمن خوشنویسی خوزستان گفت: خودکار یا وسیله نوشتاری هم یکی از مهمترین دلایل خوش‌خطی است. چون وسیله نوشتاری با اعصاب و روان شخص سروکار دارد، در نوشتن بسیار موثر است و نوع بد آن تاثیر منفی بسیاری بر دست‌خط و اعصاب افراد دارد.

 

وسیله نوشتاری گاهی اوقات حرف نخست را در خطاطی می‌زند. خودکار نرم و روان می‌تواند علاقه فرد به نوشتن را افزایش دهد و در عین حال خط او را خوش کند.

 

چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم
چگونه کودکی خوش خط داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *