چگونه کپشن جذاب بنویسیم

 
helpkade
چگونه کپشن جذاب بنویسیم
چگونه کپشن جذاب بنویسیم

دسته‌بندی نشده

آموزش اینستاگرام

آموزش بازاریابی و تبلیغ در تلگرام

آموزش ترفندهای تلگرام

پیشنهاد ما

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

شبکه‌های اجتماعی

آموزش یوتیوب

آموزش جامع ترفندهای اینستاگرام

آموزش بازاریابی و تبلیغ در اینستاگرام

معرفی

داستان موفقیت

اخبار

آموزش تلگرام

پیامرسان‌ها

آموزش لینکدین

دسته‌بندی نشده

آموزش اینستاگرام

آموزش بازاریابی و تبلیغ در تلگرام

آموزش ترفندهای تلگرام

پیشنهاد ما

شبکه‌های اجتماعی

آموزش یوتیوب

آموزش جامع ترفندهای اینستاگرام

آموزش بازاریابی و تبلیغ در اینستاگرام

معرفی

داستان موفقیت

اخبار

آموزش تلگرام

پیامرسان‌ها

آموزش لینکدین

در این مقاله قصد دارم شما را با نکته‌ها، ایده‌ها و استراتژی‌های موثر مختلف در هنگام نوشتن یک متن برای کپشنن اینستاگرام آشنا کنم. با به کارگیری نکاتی که در این مقاله ارائه می‌شود، شما به راحتی می‌توانید تاثیر کپشن‌های خود بروی مخاطب را بسیار بسیار بیشتر از قبل کنید.

من به شما نشان خواهم داد که چگونه می‌توانید با رعایت نکاتی ساده، یک کپشن جذاب‌تر و موثرتر را برای پست خود بنویسید. به علاوه، نمونه‌هایی از کپشن برندهای ایرانی و خارجی را برای شما خواهم آورد تا بتوانید از تجربه این برندها و نکات مثبت کپشن‌های آنها استفاده کنید.

قبل از آنکه وارد بحث اصلی خود شویم، بگذارید یک توضیح سریع در مورد کپشن به تازه واردهای دنیای اینستاگرام بدهم.

کپشن در واقع متنی است که در زیر یک پست اینستاگرامی به نمایش در می‌آید. این کپشن می‌تواند تا ۲۰۰۰ کاراکتر (حرف) طول داشته باشد و از شکلک‌های مختلف در آن استفاده شود. به علاوه، شما می‌توانید تا ۳۰ هشتگ مختلف را درون کپشن قرار دهید. البته این بدان معنی نیست که تا می‌توانید از شکلک و هشتگ در کپشن خود استفاده کنید. بلکه لازم است کپشن خود را به نحوی بنویسید که بتواند توجه مخاطب را جلب کند، خواندن آن آسان باشد و مخاطب را به تعامل تشویق کند.

 

دقت داشته باشید که متن کپشن، نشان‌دهنده هویت شما (یا برند شما) است و  بنابراین لازم است در نوشتن آن دقت به خرج دهید. باور کنید که یک کپشن خوب می‌تواند در سرگرم کردن مخاطبان شما تاثیر بسیاری بالایی داشته باشد و واکنش آنها نسبت به پست شما را چند برابر کند.

ممکن است شما تصاویر بسیار زیبایی را در صفحه اینستاگرام خود ارائه دهید. اما وقتی که کپشن یا همان توضیح خوبی برای تصاویر خود ننویسید، یک فرصت طلایی را از دست داده‌اید. به کمک کپشن‌های خوب، پست‌های شما برای مخاطبان جذاب‌تر خواهد شد و در نتیجه، لایک‌های بیشتری از آنها دریافت خواهد کرد. به علاوه، کپشن خوب باعث می‌شود که شانس تعامل مخاطب و نظر گذاشتن او برای شما بیشتر شود.

این موضوعی است که بارها در اینستاگرام ثابت شده است. در واقع، اینستاگرام در حال حاضر پست‌های دیگران را بر اساس محبوبیت به شما نمایش می‌دهد. و اگر شما کمی به پست‌های بالاتر در صفحه اصلی اینستاگرام خود دقت کنید، متوجه می‌شوید معمولاً پست‌هایی که دارای کپشن‌های بهتر هستند، محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند و در صفحه شما در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند. این یعنی پست‌هایی با کپشن خوب، بیشتر به کاربران دیگر نمایش داده می‌شوند. در واقع، به جرات می‌توان گفت که مردم به محتوای متنی زیر یک تصویر، بیشتر از خود تصویر علاقه نشان می‌دهند.

به علاوه، کپشن به شما اجازه می‌دهد که هشتگ‌های مختلف را نیز به پست خود مرتبط کنید. همانطور که احتمالاً بدانید، این هشتگ‌ها باعث می‌شوند که کاربران راحت‌تر شما را پیدا کنند و در نتیجه، در تعداد فالوورهای شما در طولانی‌مدت، تاثیر مستقیمی خواهند داشت.

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

حال که در مورد اهمیّت نوشتن کپشن با هم صحبت کردیم، اجازه دهید با هم ببینیم که یک متن خوب کپشن، باید شامل چه ویژگی‌هایی باشد و چه نکاتی در آن رعایت شده باشد.

کدام دسته از ۷۰۰ میلیون کاربری که هر ماه در اینستاگرام فعالیت دارند، مشتریان و مخاطبین شما محسوب می‌شوند؟ بله، واضح است که اولین قدم برای اینکه بتوانید متن های زیبا و موثری برای کپشن های اینستاگرام خود بنویسید، این است که دقیقاً بفهمید مخاطبان شما چه کسانی هستند.

سعی کنید جواب این سوالات را در مورد دنبال کنندگان اینستاگرام خود پیدا کنید: آنها اکثراً چه جنسیتی دارند؟ چند ساله هستند؟ در کجا زندگی می‌کنند؟ شغلشان چیست؟ به چه چیزهایی علاقه دارند؟

فقط زمانی که شما جواب این سوال‌ها را بدانید، می‌توانید محتوای مناسبی را بر اساس سلایق و نیازهای مخاطبان خود به آنها ارائه دهید. با شناخت مخاطب خودتان است که می‌فهمید چگونه باید با او ارتباط برقرار کنید و در مورد سبک متن‌های خود تصمیم‌گیری کنید.

مساله شما، فقط با شناخت مخاطب به پایان نمی‌رسد. شما نیاز دارید که پیام خودتان را هم بشناسید. یعنی بدانید که چه حرفی را می‌خواهید به مخاطبان منتقل کنید. این موضوع هم در مورد صفحه‌های شخصی و هم در مورد صفحات تجاری صدق می‌کند.

پیدا کردن پاسخ این سوال‌ها در مسیر خودشناسی به شما کمک خواهد کرد: باورها و ارزش‌های شما چه هستند؟ با چه چیزهایی مخالف هستید؟ چه صفاتی هستند که به خوبی شما را توصیف می‌کنند؟

فرض کنیم که شما یک صفحه مرتبط با گردشگری دارید. مثلاً یک آژانس مسافرتی… پس  صفت‌هایی همچون جسور، کنجاو و ماجراجو می‌توانند به خوبی شما را توصیف کنند و رابطه خوبی بین شما و مخاطبان شما شکل دهند. پیام صفحه شما به مخاطبان هم می‌تواند در قالب یک دعوت برای مسافرت باشد. یک دعوت برای آنکه چیزهای جدید را تجربه کنند و لحظات لذت‌بخشی را در کنار خانواده و دوستان خود داشته باشند. و اما با چه چیزی مخالف هستید؟ مشخص است: با تنبلی و بی علاقه بودن نسبت به تجربه چیزهای جدید. فکر می‌کنم با این مثال، به خوبی اهمیت شناخت پیام خودتان و میزان تاثیر آن را فهمیده باشید.

در پایان به این نکته دقت داشته باشید که به طور کلی، کاربران اینستاگرام، چندان انتظار پیام‌های رسمی و خشک را ندارند و یک فضای صمیمی و دوستانه را ترجیح می‌دهند. بنابراین خوب است که در متن کپشن های خود، خیلی راحت و خودمانی حرف بزنید، از طنز استفاده کنید و یک شخصیت جذاب از خود نشان دهید.

یک مثال بسیار خوب ایرانی از این مورد، برند بیسکوئیت گرجی است که معمولاً، کپشن های جذابی را همراه عکس های خلاقانه خودش می‌کند و در نتیجه، تاثیر مضاعف بر روی مخاطب دارد. به تصویر زیر دقت کنید که چگونه یک پیام خوب، در قالب یک متن زیرکانه به مخاطب منتقل شده و تصویر را کامل کرده است:

حالا بگذارید به سراغ همتای خارجی بیسکوئیت گرجی، یعنی بیسکوئیت Oreo برویم. اگر تا به حال نام بیسکوئیت Oreo به گوشتان نخورده است، باید به شما بگویم که این بیسکوئیت، پرفروش‌ترین در ایالات متحده است. تیم بازاریابی این بیسکوئیت، واقعاً در شبکه‌های اجتماعی موفق حاضر شده‌اند و به خوبی طنز را برای انتقال داستان‌های خود به کار می گیرند. متن تصویر زیر اینگونه ترجمه می‌شود: قدمی کوچک برای میان وعده ها (که کنایه‌ای به سخنان اولین فضانوردی دارد که پا بر روی کره ماه گذاشت.)

فراموش نکنید که اکثر مردم، پست های اینستاگرام را با سرعت زیاد و پشت سر هم نگاه می‌کنند. در واقع آنها نمی‌خواهند وقت زیادی را پای خواندن یک مطلب بگذارنند. پس بهتر است تا جای ممکن، متن های کوتاهی برای پست های خود بنویسید. البته، نه بیشتر از حد لازم.

برای مثال، بگذارید یک پست از شرکت تسلاموتورز را با هم ببینیم. شرکت تسلا، یک شرکت مطرح آمریکایی است که در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت دارد. پست همانطور که می‌بینید، کپشنی که این شرکت برای عکس خودش انتخاب کرده است خیلی ساده و خلاصه است: بیایید کمپ بزنیم… متنی که در عین معنا دادن به تصویر، خواندن آن بیشتر از چند ثانیه طول نمی‌کشد.

حالا بگذارید یک مثال ایرانی از این موضوع را نگاه کنیم. پیج ژوان، یک صفحه اینستاگرامی است که نقاشی‌هایی جذابی را همراه با نوشته‌های طنز منتشر می‌کند. کپشن یکی از پست‌های این پیج فقط یک کلمه است: “گوگولی‌ها”… و همین یک کلمه، تاثیر فوق‌العاده‌ای در جذابیت این تصویر برای مخاطب داره. موافق نیستید؟

با اینحال، همانطور که گفتم، هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید باید متن پست های شما کوتاه باشد. کاملاً طبیعی است که گاهی لازم باشد کپشن های طولانی تر با توضیحات بیشتر بنویسید تا بتوانید تصاویر خود را توضیح دهید و حتی جذابیت آنها را بیشتر کنید.

در واقع، پیشنهاد ما این است که اگر داستان یا مطلب جالبی دارید که مرتبط با تصویر باشد، حتماً آن را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. برای مثال، به تصویر زیر نگاه کنید. شاید عکسی که گذاشته شده در نگاه اول برای شما جالب باشد، اما مطمئناً توضیحات زیر عکس و آماری که ارائه شده، می‌تواند جذابیت کلیت پست را برای همه ما افزایش دهد.

 

حالا بیایید به یک تصویر با کپشن طولانی تر هم نگاه کنیم. دقت کنید که در این تصویر، اگر توضیحات کامل در کپشن ارائه نمی‌شد، چقدر همه‌چیز برای ما گنگ باقی می‌ماند:

زمانی که کاربر در حال مشاهده آخرین پست های اینستاگرام است، تنها چند خط اول از هر کپشن را می‌بیند و برای خواندن ادامه آن باید بر روی گزینه more کلیک کند. این یعنی اگر شروع متن شما به اندازه کافی برای مخاطبان جذاب نباشد، آنها هیچوقت ادامه آن را مطالعه نخواهند کرد. بنابراین باید دقت ویژه‌ای در نوشتن ابتدای کپشن های خود بکنید.

چند خط اول متن خود را به نحوی بنویسید که توجه کاربران به آن جلب شود و کنجکاو شوند تا ادامه آن را بخوانند.

یک مثال عالی از این مورد را می‌توان در صفحه اینستاگرام انتشارات نیلوفر دید. به متن کپشن دقت کنید. اولین پیام نیلوفر، دعوت مخاطب به صحبت در مورد کتاب شاهزاده کوچولو است و تازه بعد از این دعوت است که کمی درباره کتاب و نویسنده آن صحبت می‌کند.

 

آمارها نشان می‌دهد که استفاده از حداقل یک هشتگ در کپشن های اینستاگرام، باعث می‌شود که پست‌ها به طور متوسط ۱۲٫۶% بیشتر دیده شوند. پس هشتگ ها عامل بسیار تاثیرگذاری در میزان دسترسی پست های شما هستند. با اینحال، هیچوقت نباید از آنها بی هدف استفاده کنید.

اولین نکته که باید در استفاده از هشتگ در نظر گرفت، این است که خواندن آن معمولا سخت‌تر از خواندن متن معمولی است. به همین دلیل، وقتی که چندین هشتگ به صورت متوالی در متن استفاده می‌شوند، در نهایت کاربر گیج می‌شود و به احتمال زیاد بخشی از متن را سرسری رد می‌کند.

نکته دیگری که وجود دارد، میزان مرتبط بودن هشتگ های استفاده شده است. وقتی هشتگ شما به پست ربط چندانی نداشته باشد، به نوعی در حال ایجاد مزاحمت برای کاربران هستند. چرا که قرار است این پست شما را در جای نامرتبطی مشاهده کنند. مطمئن باشید که بازخورد هیچکس، از چنین برخوردی مثبت نخواهد بود.

آخرین مساله که هنگام نوشتن هشتگ باید به آن توجه داشت، میزان محبوبیت یک هشتگ است. همیشه سعی کنید هنگام انتخاب هشتگ، مواردی را پیدا کنید که بیشترین محبوبیت را در استفاده دارند. چرا؟ چون وقتی کاربر از یک هشتگ در پست‌های خود استفاده کند، اینستاگرام این موضوع را تشخیص داده و سعی می‌کند مطالبی با هشتگ یکسان را به او نمایش دهد. بنابراین اگر هر چقدر شما از هشتگ محبوب‌تری استفاده کنید، بیشتر توسط کاربران دیگر دیده خواهید شد.

با وجود تمام آنچه گفته شد، شاید در مواردی لازم باشد که هشتگ های زیادی را در کپشن پست خود به کار ببرید. در چنین مواردی دو راهکار وجود دارد که می‌تواند باعث تمیزتر شدن متن کپشن شما شود:

۱٫ هشتگ های خود را از بقیه متن جدا کنید و آنها را در انتهای کپشن قرار دهید. همچنین خوب است که فاصله ای بین هشتگ ها و متن اصلی باشد. یک مثال از چنین روشی را می‌توانید در پست‌های اینستاگرام سایت خود ما (دیدوگرام) ببینید.

۲٫ تمام هشتگ های خود را داخل متن کپشن قرار ندهید. بخشی از آنها را در قسمت نظرات وارد کنید. دقت داشته باشید که در این روش، همچنان هشتگ های شما تاثیر خود را خواهند گذاشت و در صفحات مرتبط نمایش داده می‌شوید. اما دیگر متن شما پر از هشتگ نخواهد بود و شلوغ نمی‌شود.

 

یکی از ساده ترین راه ها برای دریافت نظرات بیشتر بر روی یک پست این است که در کپشن خود یک سوال را از فالوورهای خود بپرسید یا یک درخواست را با آنها مطرح کنید. برای مثال می‌توانید یک سوال بله یا خیر از مخاطبان خود بپرسید، یا از آنها دعوت کنید نظر خود را درباره یک موضوع بگویند. هر سوال یا درخواستی هم که داشته باشید، در هر صورت شانس تعامل شما افزایش پیدا خواهد کرد.

یک مورد بسیار موفق از این موضوع که به شخصه شاهد آن بودم، پست تبریک روز شعری بود که از طرف شرکت قطار فدک منتشر شده بود. در این پست، از مخاطبان خواسته شده بود که در یک مشاعره خودمانی شرکت کنند.

 

یک مورد جالب دیگر که می‌توان مثال زد، فودکوئیزهای اسنپ فود است.

 

 

قابلیت خطاب قرار دادن یا همان منشن (mention) کردن، یکی از قابلیت‌های اینستاگرام است که می‌تواند در تعامل کاربران دیگر با شما تاثیر بسیاری مثبتی داشته باشد.

پس اگر شما در پست خود اقدام به معرفی یک از کاربران اینستاگرام می‌کنید یا مطلب خود را خطاب به فرد مشخصی می‌نویسید، حتماً با استفاده از علامت @، مستقیماً شخص مورد نظر را مخاطب قرار دهید. به این ترتیب خود اینستاگرام، وجود پست شما را به او اطلاع می‌دهد. پس می‌توانید مطمئن باشید که او پست شما را خواهد دید و  در قسمت کامنت‌ها، جوابی برای آن خواهد گذاشت. توجه داشته باشید که با خطاب قرار دادن یک شخص، به احتمال زیاد دنبال کنندگان این شخص هم پست شما را خواهند دید.

البته، لزومی ندارد که حتماً خودتان دیگران را در کپشن اصلی منشن کنید. می‌توانید کاری کنید که مردم خودشان دوستان خود را منشن کنند. یک نمونه خوب از این مورد را می‌توان در پست‌های آژانس گردشگری زورق دید:

ریحون نیز حرکت مشابهی را همراه با ارائه یک هدیه انجام می‌دهد. با توجه به تکرار مداوم این نوع پست‌ها، می‌توان حدس زد که این روش بازخورد خوبی برای آنها داشته است.

 

آیا استفاده از اموجی ها در داخل کپشن اینستاگرام کار خوبی است؟ این موضوع تا حدی بستگی به نوع صفحه شما دارد… اما اینکه آیکون های جذاب کارتونی می‌توانند توجه مخاطب را به خود جلب کنند و راهی عالی برای انتقال حس و ایجاد هویت در یک کپشن اینستاگرام باشند، هیچ جای بحثی ندارد. بله! بدون شک، استفاده از اموجی ها در متن کپشن باعث می‌شود که پست شما تنوع بیشتری داشته باشد، سرگرم کننده‌تر شود و کاربران با میل بیشتری با آن ارتباط برقرار کنند.

در مثال‌های می‌توانید نمونه‌های بسیاری از استفاده از اموجی در متن کپشن را پیدا کنید. دیدن این نمونه‌ها که متعلق به برندهای بزرگی هم هستند، مطمئناً کمک می‌کند تا ترس شما از بابت استفاده از این اموجی‌ها از بین برود. در ضمن، یک نمونه دیگر از این مورد را هم می‌توان در صفحه اینستاگرام چیلیوری دید.

بعضی کاربران محتوای منحصر به فرد به اشتراک می گذارند، نه یک نوشته کلیشه ای و شاید این یک نقل قول از فردی است که در کپشن استقاده شده است. همانطور که GoPro اغلب در کپشن اینستاگرام خود از محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده می کند.

یا این کپشن می تواند یک نقل قول از شخصی معروف باشد

همانطور که پیش از این گفتیم، اینستاگرام یک فضای صمیمی و دوستانه محسوب می‌شود. پس بیش از حد جدی بودن، نه تنها تاثیر مثبت ندارد، بلکه می‌تواند تاثیر منفی هم بر روی صفحه اینستاگرام شما بگذارد. بنابراین پیشنهاد ما این است که در متن های کپشن خود یک لحن صمیمی داشته باشید و خوانندگان خود را راحت مخاطب قرار دهید.

اینستاگرام چی‌توز می توان نمونه خوبی از استفاده لحن صمیمی برای ارتباط با مخاطبان باشد:

تعامل مداوم، مهمترین ویژگی‌ای که صفحه شما باید داشته باشد. ایجاد تعامل باعث می‌شود که مخاطب شما، احساس نزدیکی بیشتر با صفحه اینستاگرامتان بکند و با وفاداری بیشتری پست های شما را دنبال کند. پس همیشه سعی کنید کپشن های بنویسید که مخاطب را تشویق به تعامل با شما بکنند. اگر دقت کنید، بسیاری از نکته‌های قبلی که گفتیم هم، دقیقاً بر اساس اهمیّت تعامل شکل گرفته بودند. راه‌های مختلفی هم برای ایجاد تعامل وجود دارند که شاید موثرترین آنها برگزاری یک مسابقه باشید.

با اینحال، از نظر ما، مهمترین بحث در ایجاد تعامل این است که درخواست شما از مخاطب، یا سوالی که از او مطرح می‌کنید، آنقدری جذاب باشد که بخواهد نسبت به آن واکنش نشان دهد.

یک نمونه جالب خارجی از کپشن با محوریت تعامل، پستی از شرکت Intel است که در آن از مخاطبان خود خواسته است که یک اسم خوب برای ربات بامزه‌اش پیشنهاد بدهند:

اگر بخواهیم یک نمونه ایرانی از این مورد هم به شما معرفی، این مورد می‌تواند صفحه الوپیک در اینستاگرام باشد. نکته جالب در مورد پست های الوپیک این است که تقریباً در تمام آنها، از مخاطب دعوت شده است تا نظر خود را بگذارد و قطعاً تاثیر مثبتی از این کار گرفته است. البته بد نیست اگر به شلوغی ایجاد شده توسط هشتگ های الوپیک، که قطعاً یک نکته منفی به حساب می‌آید هم دقت کنید:

 

همیشه قبل از منتشر کردن پست، یک بار دیگر متن کپشن را برای خودتان بخوانید. با اینکار، نه تنها اشتباهات املایی و انشایی متن که به طور سهوی پیش آمده اصلاح خواهد شد، بلکه فرصتی پیدا می‌کند تا متن کپشن را به ساده‌ترین و خواناترین شکل ممکن ویرایش کنید.

یک کار خوب دیگر این است که متن این کپشن را برای یک نفر دیگر بخوانید. به این ترتیب، نظر شخص دومی را خواهید داشت که همچون شما، درگیر نوشتن این متن نبوده است و بنابراین از بیرون و بدون قضاوت به آن نگاه می‌کند. چنین کاری، به خوبی می‌تواند میزان تاثیرگذاری متن را بر روی مخاطب مشخص کند و به علاوه، شاید به ایده‌های بهتر و جذاب‌تری برای کشپن مورد نظر منجر شود.

 

حال که نکاتی را برای نوشتن کپشن های اینستاگرامی بهتر با شما در میان گذاشتیم، بگذارید به چند صفحه اینستاگرام موفق نگاه کنیم و انواع کپشن‌های آنها را دسته‌بندی کنیم:

اگر به کپشن های اینستاگرام شرکت h نگاه کنید، متوجه می‌شوید که پر از حقایق قانع کننده در مورد علم، طبیعت، و ابتکارات این شرکت هستند. رویکردی که باعث می‌شود مخاطب همواره از یادگیری چیزهای تازه لذت ببرد.

در این نوع کپشن ها، شما انجام کارهای مختلف را به صورت مرحله به مرحله به کاربران خود آموزش می‌دهید. در حال حاضر، صفحات اینستاگرامی بسیاری را می‌توان پیدا کرد که از این نوع کپشن ها استفاده می‌کنند و معمولاً موفقیت خوبی هم در این راه کسب می‌کنند. یک مثال خوب از این مورد، صفحه اینستاگرام کاله است.

یک راه خوب دیگر برای نوشتن کپشن، استفاده از مسابقه، نظرسنجی و بازی‌های مختلف است تا بتوانید کاربران را به تعامل با صفحه خود تشویق کنید. در طول این مطلب، نمونه‌های بسیاری از این نوع کپشن‌ها به شما ارائه شد.

گاهی شما ممکن است بخواهید در کپشن خود، از کاربران دعوت کنید تا دیگر صفحات شما در شبکه های اجتماعی را دنبال کنند. برای مثال، تمرکز خود را بر روی افزایش تعداد اعضای تلگرام خود می‌گذارید.

یک سبک دیگر از کپشن های اینستاگرام، آن دست کپشن هایی هستند که در آنها شما به روایت یک داستان می‌پردازید. مثلاً داستان یکی از ساکنین شهر تهران، یا یکی از کارکنان شرکت خود یا …

 

اینستاگرام یک پلتفرم عالی برای نشان دادن چهره انسانی یک برند با صحبت کردن درباره پشت صحنۀ آن است. برند لوازم آرایشی Lush به خوبی از این ایده استفاده کرده است و در متن کپشن های خود به توضیح نحوه تولید محصولاتش می‌پردازد.

بسیاری از برندها، از اینستاگرام برای پیش‌نمایش محتواهای سایت خود استفاده می‌کند. یعنی بخشی از متن محتوا را داخل کپشن قرار می‌دهند و از دنبال‌کنندگانش دعوت می‌کند تا برای خواندن ادامه متن، به لینکی که در بیوگرافی اینستاگرام آنها قرار گرفته مراجعه کنند.

در مواردی، شما یک پیشنهاد ویژه برای مخاطب خود دارید و این پیشنهاد را از طریق کپشن پست خود برای کاربران پر رنگ می‌کنید. برای مثال، می‌توانید به یکی از پست‌های اینستاگرام نگاه کنید.

ما قبلا این  مطلب را ارایه کردیم، اما باز هم تکرار می کنیم: اگر می‌خواهید توجه مخاطب بیشتر به تصویر یا ویدئو شما معطوف باشد، کوتاه بودن یا حتی بدون کپشن گذاشتن آن پست، بهترین راه است.

احتمالاً متوجه شده باشید که اکثر نکاتی که در این مقاله به شما ارائه شد، نه تنها برای کپشن اینستاگرام شما کاربرد دارند، که می‌توانند در تصمیم گیری بهتر در روند مدیریت صفحه اینستاگرام شما هم کمک کنند. امیدوارم از این نکات لذت برده باشید و توانسته باشند نگاه شما را به روش های بازاریابی در اینستاگرام باز کنند. در مقالات بعدی قرار است بسیار بیشتر درباره نکات مهم اینستاگرام صحبت کنیم. پس حتماً وبلاگ ما را دنبال کنید.

در نهایت، اگر مقاله من را دوست داشتید (یا نداشتید)، خوشحال می‌شوم نظر خود را درباره آن با ما به اشتراک بگذارید و بگویید با کدام قسمت‌های آن موافق یا مخالف هستید، و اینکه کدام یکی از مثال‌های ما را بیشتر دوست داشتید.

 

ممنون مقاله ی مفیدی بود

خوشحالیم که مفید بوده:)

سلام خیلی عالی و کاربردی بود ممنونم

خیلی عالی و جامع بود سپاسگذارم سپاسگذارم سپاسگذارم

عالی.. ممنون از همه نکات. همه موضوعات رو پوشش دادین.

vaghan binazir va aali bood va hamin ke in mavared ro baraye omom be eshrerak migozarid nahayate lotfe shomast

عالی بود مرسی ❤

عااااااااااالییییی بووود، ممنووووون

سلام و خسته نباشید. میخواستم بدونم بستن کامنتها چه مزایا یا عواقبی داره،پیشاپیش سپاس بابت راهنماییتون.

مطالبتون عالیه، همه ی سوالامو جواب میدین

سلام ممنونم مطالبتون واقعا عالی بود چرا که مدتهاست دنبال چنین راهنمایی بودم برای نوشتن در پیج تجاری خودم و همکارانم…موفق و شاد باشید

خواهش می کنم. خوشحالم که دوست داشتید

تشکر از مقاله ی مفیدتون، مثال ها خیلی خوب بود. فقط یه تجربه ای که خود من به عنوان یه کاربر دارم اینه که در کپشن های طولانی حتما هر دو دو خط یا سه خط یک یا دو فاصله بین خطوط باشه متن بیشتر و بهتر خونده میشه من خودم اصلا متن های یک سره رو نمی خونم البته شما این نکته رو ذکر کرده بودین و اینکه در مورد ظاهر کپشن که اگر راست چین باشه متن جلوه ی بهتری داره و قطعا تو خوندنش تاثیر داره توی مثال هایی که آورده بودین اگر رعایت می کردن خیلی بهتر بود.

متشکرم راهکارها بسیار عالی بود

ممنونم واقعا مفید بود👌

ممنون از بیان نکات خوب و پرارزشتون.

سلام و وقت بخیر مطالب خوبی گفته شده و بسیار کاربردی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

همین حالا شرکت کنید

تهران فاطمی غربی کوچه خزان پلاک 2

021-41897111

didogram.co@gmail.com

همکاران ما پاسخگو شما خواهند بود

همکاران ما پاسخگو خواهند بود

نیاز به مشاوره دارید؟

ارسال

بازاریابی در اینستاگرام، تماماً به عناصر بصری و تصویری وابسته است. اگر بحث جذب ‌فالوور یا دنبال کننده در اینستاگرام مطرح باشد، کیفیت عکس هایتان قطعاً شما را از دیگران متمایز میکند؛ علاقه‌ی مخاطب به برند و فعالیت هایتان را جلب می نمایند و جنبه‌ی فردی و انسانی کسب و کارتان را در معرض دید مخاطب قرار میدهد. اما چنین نیست که بعد از آنکه یک عکس زیبا گرفتید و آن را به بهترین نحو ویرایش کردید، قسمت سخت کارتان تمام شده باشد. کپشن پست های شما جایی است که میتوانید برای محتواهای تصویری، یک حرف داشته باشید و آنرا به گوش مخاطب برسانید.

یک کپشن خوب در اینستاگرام، درباره‌ی تصویر بالای خود توضیح میدهد؛ ‌فالوورها یا دنبال کننده ها را دعوت به انجام یک کار میکند؛ یا حاوی یک لطیفه است که ‌فالوور را سرگرم و او را ترغیب به به اشتراک گذاری مطلب میکند.

اگر تصور شما این است که کپشن پست های اینستاگرام یک مسئله‌ی فرعی است، قطعاً فرصت جذب و درگیر کردن ‌فالوورها را از دست میدهید و دستیابی به این هدف، صرفاً از طریق درج تصویر میسّر نیست. در ادامه، نکاتی را معرفی میکنیم که شما را در نوشتن کپشن های بهتر برای پست های اینستاگرام کمک میکنند.

آیا تا بحال برایتان پیش آمده که یک لطیفه‌ی فوق العاده خنده دار و جالب را اندکی دیرتر از زمان پیدایش و رواج آن شنیده باشید و برایتان تکراری باشد؟ همه‌ی ما، زمانیکه با یک کپشن مواجه میشویم که خودمان قبلاً آن را منتشر کرده بودیم، چنین حسی داریم.

اما از این شرایط چه درسی میگیرید؟ برای کپشن نویسی عجله نکنید. تعدادی از ایده های خود برای کپشن نویسی را روی یک برگه بصورت مکتوب بنویسید؛ مدتی درباره‌ی آنها فکر کنید؛ از همکاران خود درباره‌ی بهترین ایده نظرخواهی کنید؛ و اصلاً عجله نکنید.

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

باید از خودتان بپرسید: “آیا زمان مندی در اینستاگرام حائز اهمیت نیستند؟”. بر اساس موضوع یا سوژه ای که درباره‌ی آن کپشن می نویسید، زمان مندی میتواند مهم باشد. به عنوان مثال، پاتریک جانل، یکی از اینستاگرام بازهای حرفه ای، میگوید که اینستاگرام را به عنوان مکانی برای ترسیم سیر زمان مند فعالیت ها و سبک زندگی اش میداند. او دوست دارد که در زمان حال، پست بگذارد و هرچه را که در یک زمان خاص انجام میدهد، مستندسازی کند.

اما در پی تغییر الگوریتم اینستاگرام، سطح و میزان مشارکت ‌فالوورها در پست های شما بیش از زمان مندی اهمیت پیدا کرده است. صفحه‌ی اصلی اینستاگرام ما به گونه ای تنظیم میشود که صحنه ها و لحظه هایی که از منظر اینستاگرام برای ما مهم ترین بوده اند، نمایش داده شوند. رؤیت پذیری پست های شما در صفحه‌ی اصلی ‌فالوورها، به تعداد لایک ها و کامنت های آن پست ها و برخی فاکتورهای دیگر بستگی دارد.

به همین دلیل، شما باید زمان کافی برای تألیف و تنظیم یک کپشن باکیفیت و عالی اختصاص دهید. کپشن شما باید طوری باشد که ‌فالوورها را همیشه به صفحه‌تان جذب کند؛ آنها را به قدری سرگرم و راضی کند که ایشان راغب به به اشتراک گذاری آن پست با دوستان خود شوند؛ و ایشان را به مشارکت با پست شما وادارد.

برای یادگیری جامع اینستاگرام، وارد لینک زیر شوید:

حداکثر تعداد کاراکتر مجاز در کپشن اینستاگرام، 2200 کاراکتر است. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که در صفحه‌ی اصلی کاربران اینستاگرام، تنها سه یا چهار جمله‌ی اول کپشن در پایین عکس نوشته میشود و باقی، کوتاه میشوند.

این بدان معنا نیست که شما باید کپشن های آنقدر کوتاه بنویسید که کاربران بتوانند بدون کلیک کردن روی گزینه‌ی more یا بیشتر، صددرصد متن را ببینند. بجای این کار، مطالب مهم یا دعوت به اقدام را در نخستین جمله های کپشن بگنجانید و مواردی مثل هشتگ، منشن (ذکر کردن نام افراد با علامت @ ) یا اطلاعات اضافه را به قسمت انتهایی متن موکول کنید.

در ذیل، یک نمونه کپشن جالب را مشاهده میکنید که نکته اصلی و مهم آن در جمله اول گنجانده شده اند. این کپشن متعلق به استارتاپ سفارش غذای ریحون است:

 

بهترین راه برای افزایش احتمال به اشتراک گذاری پست ها در اینستاگرام و جذب ‌فالوور، این است که مخاطب را در کپشن های تصاویر به انجام کاری دعوت کنید. این بدان معناست که شما باید با استفاده از افعال امری، مخاطب را ترغیب کنید که کاری را انجام دهد؛ نه اینکه صرفاً در نقش یک بیننده‌ی منفعل، مطلب را بخواند و از آن رد شود. ما به این نتیجه رسیدیم که در توییتر، پست های حاوی فعل بیش از کپشن های حاوی مقولات “اسم” و “صفت” به اشتراک گذاشته میشوند؛ این قضیه میتواند درمورد اینستاگرام هم صدق کند.

به عنوان مثال، در کپشن خود بنویسید: “اگر این پست برای شما جالب بود، روی آن دوبار کلیک کنید”؛ یا “داستان خود را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید”.

در ادامه چند ایده برای دعوت مخاطب به انجام کاری پیشنهاد شده اند:

از مخاطب بخواهید که تجربه‌ی خود از موضوع خاصی را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارد. شما میتوانید با استفاده از این نظرات، استراتژی اینستاگرام خود را به پیش ببرید یا ایده های محتوایی تازه بسازید. برای جذب ‌فالوور هرچه بیشتر و سرگرم کردن ایشان به بهترین نحو، به کامنت ها یا نظرات کاربران پاسخ دهید تا رویدادی شبیه به یک مکالمه شکل بگیرد.

امکان درج آدرس URL فعال (که با کلیک بر آن به سایت مذبور هدایت شود)، فقط در قسمت “وبسایت” (website) در بیوگرافی وجود دارد. به همین دلیل است که پروفایل های بهینه‌ی اینستاگرام، آن آدرس URL را دائماً بروزرسانی میکنند و لینک آخرین و تازه ترین مطالب وبلاگ، ویدئوهای یوتیوب، محصولات یا خدمات خود را قرار میدهند؛ و سپس، از کپشن های اینستاگرام خود، ‌فالوور را به کلیک برروی لینک بیو دعوت میکنند.

به عنوان مثال، فرض کنید که یک مسابقه برگزار کرده اید یا قصد دارید تعداد مشترکان خبرنامه در بلاگ خود را افزایش دهید. لینک بیو را تغییر دهید و سپس، یک تصویر پست کنید و در قسمت کپشن، ‌فالوور را به کلیک روی لینک مذبور در بیوگرافی دعوت کنید.

یک نکته‌ی حرفه ای: از لینک های کوتاه شده ای که حاوی کدهای رهگیری UTM هستند، استفاده کنید تا متوجه شوید که چه مقدار از ترافیک سایت شما از صفحه‌ی اینستاگرام تأمین میشود.

برای تغییر لینک بیو، به صفحه‌ی پروفایل خود بروید و روی عبارت Edit Profile یا ویرایش پروفایل کلیک کنید.

سپس، آدرس URL موردنظر خود را در قسمت website وارد نمایید.

‌فالوورهایتان را ترغیب کنید که از طریق تگ کردن دوستانشان، پست را با آنها به اشتراک بگذارند. در ادامه، چند مثال از راهکارهای جالب و هوشمندانه‌ی برندها برای ترغیب ‌فالوورها به تگ کردن دوستانشان ارائه شده است.

مسابقه ها، ابزارهای عالی ای برای افزایش مشارکت مخاطب و قرار دادن برند در معرض دید ایشان هستند.

در این روش، شما از ‌فالوورهایتان میخواهید که یکی از عکس های خودشان (با موضوع مسابقه) را در صفحه‌شان منتشر کنند و در کپشن، از هشتگ های موردنظر شما استفاده نمایند.

 

 

رسمی بپوشین، پیتزا ببرین?? ?? همیشه تنوع تو محیط کار می‌تونه حال همه رو بهتر کنه. حتی اگه در مورد یه موضوع کوچک و بی‌اهمیت باشه.☺ ما تصمیم گرفتیم تو ریحون چهارشنبه‌ها رو روز لباس رسمی اعلام کنیم و یه کم تنوع ایجاد کنیم و سرحال‌تر سراغ آخر هفته بریم.?? البته اجباری نیست و هر کی که دوست داشته باشه می‌تونه مشارکت کنه.? ما دلمون می‌خواد همه تو محیط کارشون خوشحال و پرانرژی باشن. پس از همه‌تون دعوت می‎‌کنیم تو این ماجرا با ما همراهی کنین و اگه در طول این ماه سر کار لباس رسمی پوشیدین عکس‌تونو منتشر کنین و ریحون رو تگ کنین تا بدون قرعه‌کشی و مسابقه از ما پیتزا جایزه بگیرین. ??? منتظر عکس‌هاتون با هشتگ #چهارشنبه_رسمی هستیم. یادتون نره ریحون رو هم تگ کنین.?? . #کار #تنوع #شغل #استارتاپ #اپلیکیشن #لباس_رسمی #منابع_انسانی #حال_خوب #تعطیلات #جایزه #پیتزا

A post shared by Reyhoon.com (@reyhoonia) on Dec 29, 2018 at 11:50pm PST

قواعد و قوانین مسابقه را برای افراد علاقمند در کپشن بنویسید و حتی یک لینک هم در بیو بگذارید.

در اینستاگرام، هشتگ همان کاربرد و عملکردی را دارد که در توییتر و فیسبوک دارد: یعنی مراودات و مکالمات کاربران مختلف را در یک مسیر و رشته تجمیع میکند. تازمانی که حساب کاربری شما “عمومی” باشد، هر کس که هشتگ های مندرج در کپشن شما را جستجو کند، میتواند پست اینستاگرام شما را در قسمت نتایج جستجو ببیند.

هشتگ ها، کاربرانی را به هم وصل میکند که در شرایط دیگر، امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را نداشته اند؛ این کاربران، همه درباره‌ی یک سوژه، رویداد، برند و … مشترک صحبت میکنند و به آن علاقمند هستند. بعلاوه، هشتگ ها یک ابزار عالی برای افزودن لحن طنز و شوخ به پست ها هستند.

شما باید تعداد هشتگ ها را محدود کنید. برخی از کاربران اینستاگرام، مجموعه ای از هشتگ های پرطرفدار را در پست های خود میگنجانند تا بدین طریق، ‌فالوور بیشتری جذب کنند. اما در حقیقت، این کپشن ها و پست ها بیشتر به یک اسپم شبیه هستند. اگر تعداد زیادی هشتگ در کپشن درج کنید، مخاطب قطعاً متوجه غیرعادی بودن کپشن میشود و حدس میزند که یک جای کار می لنگد. حداکثر از 9 هشتگ در پست های خود استفاده کنید.

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

برای اطلاع از بهترین نحوه استفاده از هشتگ ها، این مطلب را مطالعه کنید:

و به یاد داشته باشید که اگر به کل قصد استفاده از هشتگ را ندارید، این امکان برای شما مهیّاست. برای نگارش یک کپشن عالی و تأثیرگذار در اینستاگرام، اصلاً نیازی به هشتگ ندارید.

تا پیش از انتهای متن کپشن، از هشتگ استفاده نکنید؛ مگرآنکه یکی از کلمات یا عبارات عادی در جملات متن را به صورت هشتگ بنویسید. بدین ترتیب، آن بخش از کپشن که برای مخاطب جذاب تر است، در ابتدا قرار میگیرد و در نتیجه، آن پست کاربرپسندتر خواهد بود.

علاوه بر این، اگر کپشن شما طولانی است و در صفحه‌ی اصلی کاربران دیگر بصورت کوتاه شده نشان داده میشود، هشتگ هایی که مقصود ارتباطی (نه سرگرم کننده) دارند، مخفی خواهند شد. بنابراین، هشتگ های این کپشن ها از منظر افرادی که صفحه‌ی اول اینستاگرامشان را بازدید میکنند، مخفی خواهند ماند؛ که ایراد چندانی هم ندارد، چون هشتگ ها صرفاً برای جستجو کاربرد دارند.

نکته‌ی حرفه ای: آیا برای انتخاب هشتگ های پرطرفدار نیاز به کمک دارید؟ زمانیکه یک پست تازه مینویسید و علامت # را تایپ میکنید، اینستاگرام هشتگ های پرطرفدار و داغ را به شما پیشنهاد میکند. به مثال زیر توجه کنید:

هر شبکه‌ی اجتماعی، یک لحن و طریق گفتار (نوشتار) خاص خود را دارد که بیشترین تناسب را با آن فضا دارد. به عنوان مثال، کلمات و عبارت های ثقیل و اصطلاحات سنگین در لینکداین کاربرد دارند؛ اما این نوع طرز بیان و لحن برای اینستاگرام مناسب نیست. بهترین پست های اینستاگرام، لحن دوستانه و حتی شوخ طبع دارند و سویه‌ی شخصی یک برند را به نمایش میگذارند.

به همین دلیل، شما باید لحن پیام برندتان را برحسب مقتضیات و ملاحظات طرز بیان در اینستاگرام تنظیم کنید. این دسترسی به این هدف، برای برندهایی که لحن و طرز بیانشان از پیش خودمانی و صمیمانه بوده، راحت تر است.

 

 

. آشپزی مثل جادوگری می‌مونه: یه چیزایی رو غیب و یه چیزای دیگه رو ظاهر می‌کنی؛ فقط باید مراقب باشی فیل تو قابلمه‌ی غذا ظاهر نکنی. #غذابازی

A post shared by www.snappfood.ir (@snappfood_ir) on Nov 14, 2018 at 5:54am PST

برندهایی که لحن بیان برندشان جدی تر است، باید میان احترام و صمیمیت، یک تعادل ایجاد کنند.

انتخاب و حفظ یک لحن خاص و ثابت در نوشتار کپشن در اینستاگرام، به شما کمک میکند تا برندتان را به نحو احسن در آن رسانه‌ی اجتماعی توسعه دهید. به عنوان مثال، شما باید طول یا تعداد کلمات پست هایتان در اینستاگرام را مشخص کنید و همواره بر همان مبنا کپشن بنویسید. مثلاً، دوست دارید در نقش یک راوی ظاهر شوید و کپشن های یک پاراگرافی یا طولانی تر بنویسید؟

یا در یک فضای بیشتر، یک دستورالعمل یا طرز تهیه‌ی غذا بنویسید؟

یا یک رویکرد کمینه گرایانه را ترجیح میدهید و به چند کلمه بسنده میکنید؟

بذله گویی و شوخ طبعی پیشه کنید. خوش طبعی و هوشمندی، کاربردهای قابل ملاحظه ای در رسانه های اجتماعی و علی الخصوص در اینستاگرام دارند. زمانی که یک برند در پست های خود از لحن شوخ و صمیمی استفاده میکند یا بازی با کلمات را به نمایش میگذارد، توجه و علاقه‌ی مخاطب به آن برند جذب میشود. به عنوان مثال پچ پچ همیشه یک منبع زبانزد از شوخ طبعی بوده است:

 

 

– به نظرت تلویزیون رو می‌شه خورد؟ + آره. فکر کنم – به نظرت مزه‌ی چی می‌ده؟ + کروسان؟ – نه + چی پس؟ ـ نمی‌دونم. شاید فندق. +باوشه #MyPechPech #روز_جهانی_تلویزیون

A post shared by پچ‌پچ (@mypechpech) on Nov 21, 2018 at 3:31am PST

ایموجی ها، شکلک های کارتونی هستند که در اکثر تلفن های هوشمند تعبیه شده اند و به کپشن های اینستاگرام، هویت و شخصیت میبخشند. به همین دلیل، بسیاری از برندها در کپشن های خود از ایموجی استفاده میکنند؛ حتی برندهای “جدی تر”!

برای استفاده از ایموجی در پست ها، راه های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، شما میتوانید آنها را در ابتدای پست استفاده کنید تا توجه مخاطب را به کپشن جلب کنید. مثل:

 

 

. ???????????????‍??‍♀️??‍⚕️?‍??‍??‍???‍???‍??‍??‍??‍??‍??‍??‍??‍??‍✈️?‍??‍⚖️???‍♀️?‍♀️ . ‌ امروز روز جهانی “مبارزه با خشونت علیه زنان” هست. خشونت علیه زنان فقط به خشونت فیزیکی خلاصه نمیشه. . بلکه شامل هر رفتاری میشه که شأن انسانی اونها رو به عنوان یک زن زیر سؤال ببره. . ?‍?بیشتر همکارهای ما توی بینام رو خانمها تشکیل میدن. خانمهایی که همپای مردها کار می‌کنن و به اندازه اونها توی پیشرفت بینام نقش داشتن. . ما توی بینام سعی می‌کنیم نکاتی رو رعایت کنیم که به خانمهای همکارمون احساس آرامش و امنیت بده. . توی این ویدئو می‌تونید با بخشی از فرهنگ کاری ما توی بینام آشنا بشید. . شما چه تجربیات مثبت و منفی از این موضوع توی محل کارتون دارید؟ تجربیاتتون را تو کامنت یا به صورت دایرکت برام بفرستید. . #بینام #بینام_پلتفرم #نه_به_خشونت_علیه_زنان #OrangeUrWorld #OrangeTheWorld #HearMeToo #EndVAW

A post shared by بهنام کشانی?‍?دیجیتال مارکتر (@behnam.keshani) on Nov 24, 2018 at 11:54pm PST

 

بعلاوه، شما میتوانید ایموجی ها را در وسط جمله ها و به جای کلمات، یا در پایان یک جمله و در قالب “حسن ختام مطلب” استفاده کنید. مثل:

 

 

. بالاخره از دوشنبه وقت شد که بشینم و بنویسم در مورد موضوعی که دوشنبه هفته پیش تحت عنوان سورپرایز و افتخار تو پست نوشته بودم. . ? افتخاری که روز دوشنبه نصیب بنده شد، و احتمالا دوشنبه استوری هاش را دیدید،تدریس ??‍? در کلاس دیجیتال مارکتینگ اقای #عادل_طالبی بود. . داستان ازین قرار بود که دو هفته قبل وقتی وارد کلاس شدم، اقای طالبی با همون ادبیات صمیمانه و خاص خود گفتند کشانی برای هفته بعد آماده باش. گفتم برای چی؟! گفتند میخوام شبکه های اجتماعی را تو بگی. گفتم: من؟! ??? گفتند اره، ویدئوهات را تو اینستاگرام دیدم، خوب میگی، میخوام مبحث شبکه های اجتماعی را تو بگی ?? . . ✳️ دوستانی که در اکوسیستم #دیجیتال_مارکتینگ فعال هستند، اهمیت این موضوع را قطعا می دانند، کلاس #بازاریابی_دیجیتال عادل طالبی در سازمان مدیریت صنعتی، اگر نگوییم بهترین، قطعا یکی از بهترین دوره های دیجیتال مارکتینگ است و تدریس حتی مبحثی در آن و اعتماد عادل طالبی قطعا افتخاری است برای من که نسبت به افرادی چون ایشان، تازه کار و #شاگرد محسوب می شوم. . ?? به هر حال لازم میدونستم از عادل طالبی عزیز تشکر ویژه کنم که این فرصت را در اختیار من گذاشت و بسیار خوشحال تر شدم زمانی که فهمیدم در این زمان که بنده بجای ایشان اداره کلاس را به عهده داشتم، فرصتی بوده تا زمانشان را به فرزندشان اختصاص دهند. . امیدوارم بتونم این همه لطف را جبران کنم ?????? . از خانم ها خرسندی، سلگی، فارسی و دوستان عزیزم پارساکاکویی و حسین خمجانی بخاطر عکس و استوری هایی که گرفته بودند هم خیلی تشکر می کنم. . @adeltalebi @denakhorsandii @parsa.kakooi @hoseinkhomjani @faatemeh_sl @anahitafarsi

A post shared by بهنام کشانی?‍?دیجیتال مارکتر (@behnam.keshani) on Nov 30, 2018 at 1:53am PST

 

شما میتوانید در کپشن، حساب های کاربری‌تان در دیگر رسانه های اجتماعی را معرفی کنید. بدین ترتیب، ‌فالوورهای شما میدانند که در کدام رسانه های اجتماعی دیگر باید شما را پیدا کنند؛ بنابراین، ‌فالوورهای شما در اینستاگرام میتوانند شما را در توییتر هم فالو یا دنبال کنند؛ تبدیل به طرفداران شما در فیسبوک شوند؛ در کانال تلگرام شما عضو شوند؛ و غیره.

مثلا می توانید یک مطلب را به صورت کلی در اینستاگرام توضیح دهید، ولی با توجه به محدودیت های اینستاگرام، محتوای تکمیلی را شبکه اجتماعی دیگری ارائه نمایید:

 

 

. ✍?﮼آموزش‌نستعلیق‌نوشتن‌در‌اینستاگرام . . در این ویدئو نحوه نستعلیق نوشتن در اینستاگرام را به شما آموزش میدم: ۱.وارد کانال تلگرام من بشید و آخرین پست که تو ویدئو مشخصه را کپی کنید. لینک در بیو هست یا آیدی. @behnamkeshani . را سرچ کنید. . ۲.یک نوت باز کنید و اون چیزی که از کانال کپی کردید را پیست کنید و بدون فاصله شروع به نوشتن کنید. . نکته: اگر فاصله (اسپیس) بزنید ادامه متن نستعلیق نمیشه و باید از نیم فاصله استفاده کنید یا بعد از هر اسپیس دوباره اون دو خط ریز که کپی کردید را پیست کنید. . ۳.متنی که نوشتید را کپی کنید. . ۴.در اینستاگرام چه در پست و چه در استوری پیست کنید. . امیدوارم این ترفند براتون مفید باشه و متن های نستعلیق زیبایی را برای اینستاگرامتون بنویسید ? . . سوالاتتون را کامنت بذارید.

A post shared by بهنام کشانی?‍?دیجیتال مارکتر (@behnam.keshani) on Nov 17, 2018 at 8:41am PST

 

نکته‌ی حرفه ای: برای تبلیغ صفحه اینستاگرام خود در دیگر شبکه های اجتماعی می توانید از قابلیت Nametag اینستاگرام استفاده کنید. با انتشار Nametag خود در شبکه های دیگر، کاربران را برای دنبال کردن صفحه اینستاگرام‌تان ترغیب نمایید:

برحسب نوع مخاطبانتان، گاهی باید کپشن هایی بنویسید که از چند کلمه یا یک جمله طولانی تر باشند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت تولید مواد غذایی دارید، گاهی قصد میکنید که کل دستور تهیه‌ی یک غذا را در کپشن یک پست بنویسید. این کار، بسیار پسندیده و پرطرفدار است؛ البته به شرط آنکه نکات مهم کپشن را در جمله های اول بیاورید (مثل نام غذا) که کوتاه و حذف نشوند.

اما اگر هنوز درباره‌ی لحن برند خود تصمیم نگرفته اید و مطمئن نیستید، اختصار و ایجاز را انتخاب کنید. برخی از بهترین کپشن های اینستاگرام، کوتاه و مختصر هستند؛ یعنی پیام خود را بصورت کوتاه و در قالب چند کلمه به مخاطب میرسانند و مسئولیت توضیحات بیشتر را به عهده‌ی تصویر میگذارند.

 

 

«هیچ شبی مثل امشب نیست»❤️ #یلدا #سخن_بزرگان

A post shared by بیسکویت گرجی (@gorjico) on Dec 21, 2018 at 9:22am PST

 

یک کپشن خوب در اینستاگرام چه ویژگی هایی دارد؟ بیایید باهم دوره کنیم:

کپشن هایی که به عنوان مثال و نمونه در توضیحات بالا معرفی کردیم، استراتژی ها و راهکارهای منحصر به خود را برای جذب ‌فالوور در اینستاگرام دارند. اما شما چطور میتوانید رویکردهای آنها را در کپشن های خود در آن شبکه‌ی اجتماعی پیاده کنید؟

در ادامه، چند کپشن دیگر در اینستاگرام را معرفی میکنیم که ویژگی های بالا را دارند و شما میتوانید از آنها برای توسعه‌ی استراتژی اینستاگرام خود الهام بگیرید.

“افتتاحیه! روز اول! یک روز خوب با همراهان خوب، جلسات عالی و آموزه های ارزشمند …”.

“و اکنون، یک محصول جدید پا به عرصه‌ی وجود گذاشت! همین الآن سرویس 30 روزه‌ی رایگان خود را دریافت کنید و خودتان قضاوت نمایید!”

“ما و شرکایمان، برای توسعه‌ی یک طرح جدید و دستیابی به اهداف مشترک تلاش میکنیم. کارمندان ما مشتاقانه منتظر آغاز کار هستند …”.

“ما اینجا (در یک رویداد صنعتی) هستیم! شما هم بیایید و پیش از آنکه مدیرعامل به روی صحنه برود، سلام و گفتگویی با هم داشته باشیم …”.

“تبریک به … (نام کارمند) برای اخذ جایزه‌ی … (نام جایزه)! یک افتخار شایسته و برازنده برای کسی که این ماه به هدف خود رسید …”.

بهترین (نام محصول) برای این زمان از سال. بهترین ویژگی پاییز از نظر شما چیست؟ پاسخ خود را در قسمت نظرات بنویسید.

ما از یکم تا پنجم فروردین تعطیل خواهیم بود؛ اما پس از تعطیلات سال نو با خبرهای خوب بازخواهیم گشت … شما تعطیلات سال نو را کجا سپری میکنید؟ برنامه‌تان را با ما درمیان بگذارید!

اپیزود 1 از … (نام پادکست) هم اکنون در دسترس شماست که گوش کنید! اوقات خوشی را با مهمانمان سپری کردیم. لینک دانلود در قسمت بیو قرار گرفته.

همکاری گروهی، یک اصل حیاتی در فرهنگ شرکت های بزرگ است. در بخش نظرات، یکی از بهترین همکارهایتان را تگ کنید.

با هیجان و شادی فراوان، …. (نام محصول) را به تولید رساندیم. اما هر … (نام نوع محصول) عالی نیاز به یک اسم عالی هم دارد! اسم پیشنهادی خود را در قسمت نظرات بنویسید. پیشنهاد منتخب برنده‌ی یک سال سرویس رایگان خواهد شد. لینک در بیو.

کسایی که این فصل به هدف هاشون رسیدن، بزنید قدش! اگر هنوز به هدفتون نرسیدین، ذهن و جسم‌تون رو آماده کنید که این فصل به دستش بیارید! شما فوق العاده خواهید بود. #هدف

بازیافت، صرفاً یه اصل اجباری تو محیط کار نیست؛ بلکه یه کار پسندیده و کاملاً منطقی هست. روز بازیافت مبارک! #روز_محیط_زیست

صبح شنبه بخیر! از روزهای هفته نترسید؛ با آغوش باز ازشون استقبال کنید! کارمندای شاد، روز مشتری هاشون رو میسازن : )  #شنبه_دوست_داشتنی

در ساعت 11 صبح فردا، سخنرانی مدیرعامل را در … (نام رویداد)، بصورت زنده توییت میکنیم. صفحه‌ی توییتر ما را فالو کنید. لینک در بیو!

از اینکه دیروز نتوانستید به حساب های کاربری خود در… (نام شرکت تأمین کننده) وارد شوید، پوزش میخواهیم. و حال قصد داریم جبران کنیم. از طریق پیام رسان فیسبوک با ما تماس بگیرید و کد تخفیف دریافت کنید.

ما به همراه کارمندانمان، در لینکداین عضو و فعال شدیم! همین الآن ما را پیدا و دنبال کنید. لینک در بیو!

سال جدید، لوگوی جدید!

ما اسباب کشی کردیم! به دفتر کار جدیدمان سر بزنید.

زمستون زیبا شروع شد! چه برنامه ای برای 3 ماه آخر سال داری؟

انواع مختلف پست ها در اینستاگرام را امتحان کنید و کارکرد هرکدام را مورد ارزیابی قرار دهید (حتی کپشن ها). اینستاگرام امکانات چندانی در زمینه‌ی آنالیتیک ها ندارد؛ بنابراین، شما شخصاً باید نتایج را تحلیل کنید.

هر پست را روی یک فایل Excel فهرست کنید و با بررسی آدرس URL، تعداد لایک ها و کامنت ها و همچنین انواع بازخوردهایی را که از ‌فالوورها میگیرید، شناسایی و تحلیل نمایید. نمونه چنین فایل اکسلی در کانال تلگرام به آدرس زیر قابل دسترسی می باشد یا عضو کانال شده و عبارت “تقویم و گزارش محتوا” را در کانال جست و جو نمایید:

آدرس کانال: https://t.me/behnamkeshani

لینک فایل به صورت مستقیم در کانال: https://t.me/behnamkeshani/899

چه کپشن های دیگری به نظر شما جذاب بوده؟ در بخش نظرات با من و دیگران به اشتراک بگذارید.

خوب و مثبت بود ? اینکه از مثال های واقعی استفاده کرده بودی رو خیلی پسندیدم ?

سپاسگزارم از شما

مرسی اقای کشانی٬ خیلی جامع و کامل توضیح داده بودید

ممنون از وقتی که گذاشتید.

عالی بود. ممنون از این مطلب ساده و پرمحتوا

ممنون از شما بخاطر وقتی که گذاشتید

واقعا مطالبتون مفید و کاربردی هستن.سپاس

ممنون از انرژی و همراهیتون

واقعا عالی و کاربردی ممنون فقط دو تا خواهش : من کارهای تولید محتوای یک فروشگاه مبل را انجام میدم ولی نمیدونم با چه برنامه ای میشه یک فیلم کوتاهی از مبلها گرفت و میکس کرد و … (البته برنامه های متفاوتی تست کردم ولی هیچکدوم را نپسندیدم،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید…) ۲) ممنون میشم بازم نمونه های بیشتری که رمربوط به بیزینسها میشه و ما میتونیم استفاده کنیم را بزارید- تشکر

درود دوست عزیز قطعا بهترین برنامه برای ادیت ویدئو Adobe Premier هست ولی برنامه های دیگه ای هم هستن مثل Camtasia که میتونید استفاده کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال دیدگاه

خیلی از ما در روز حداقل چند ساعتی را در اینستاگرام هستیم. در هر روز ممکن است حتی بیش از 100 پست را ببینیم. اما فقط تعداد کمی از آن‌ها را لایک می‌کنیم و زیرشان کامنت می‌گذاریم. دلیلش هم این است که بعضی از پست‌ها آن‌قدر جذاب هستند که توجه ما را جلب می‌کنند. ما هم در واکنش به این پست‌های جذاب، زیرشان کامنت می‌گذاریم و لایک‌شان می‌کنیم. یکی از چیزهایی که در جذابیت پست اینستاگرام تاثیر زیادی دارد، نوشتن کپشن زیبا و خوب برای پست است.

برای اثبات این موضوع دو نمونه کپشن زیر را ببینید و خودتان در مورد تاثیر کپشن نویسی قضاوت کنید.

به نظر شما این کپشن جذابیتی دارد؟ این کپشن خیلی شعاری و کلیشه‌ای است و حس خاصی به کاربر نمی‌دهد. ضمنا به کاربر انگیزه‌ای هم برای کامنت گذاشتن و لایک کردن نمی‌دهد. اما کپشن پست زیر را ببینید.

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

در کپشن این پست، اطلاعات مفیدی در مورد تهیه موهیتو داده شده که حتما برای افرادی که می‌خواهند این نوشیدنی را درست کنند، مفید است. پس خودتان متوجه تفاوت یک کپشن ساده و یک کپشن مناسب شدید. 

اگر مدتی از فعالیت‌تان در اینستاگرام گذشته باشد حتما آن روزها را به یاد دارید که تعداد فالوورهای‌تان خیلی کم بود. اولین فالوورهای پیج شما و به طور کلی فالوورهای قدیمی جزو وفادارترین و بهترین مخاطبان شما در اینستاگرام هستند. وقتی کسی مدت زیادی است که شما را فالوو کرده حتما از پیج شما خیلی خوشش می‌آید و همه پست‌های شما را با دقت مشاهده می‌کند. این دسته از کاربران برخلاف اکثر فالوورهای جدیدتان نه تنها تصاویر شما را به دقت نگاه می‌کنند، بلکه کپشن پست‌های پیج شما را هم کامل می‌خوانند. پس برای ماندگاری بیشتر این دست از کاربران و همچنین ترغیب کردن فالوورهای جدید به خواندن کپشن، بهتر است کپشن پست‌های شما خیلی خوب باشد.

خیلی از حرف‌هایمان را نمی‌توانیم در تصاویر بزنیم. همچنین در جستجوی اینستاگرام نیز کپشن حرف اول را می‌زند. مثلا فرض کنید یک پست در مورد گل کاکتوس گذاشته‌اید. ولی کپشنی برای آن ننوشته‌اید و یا کپشن نوشته شده ربطی به عکس ندارد. در این صورت کاربران که عباراتی مثل کاکتوس را در اینستاگران سرچ می‌کنند، نمی‌توانند پست شما ببینند. به این ترتیب هرچقدر هم عکس شما زیبا و پرمحتوا باشد، اما دیده نمی‌شود.

شاید پیش خودتان فکر کنید که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بصری است و عکس و ویدیو بیشتر از متن دیده می‌شود. حتی در قسمت‌هایی مثل اکسپلور اینستاگرام فقط عکس یا ویدیو نشان داده می‌شود و خبری از متن کپشن نیست. پس چرا می‌گوییم کپشن‌نویسی تا این حد اهمیت دارد؟ یکی از دلایل اهمیت کپشن این است که هشتگ‌ها در این بخش قرار می‌گیرند. مهم‌تر راهی که دیگران می‌توانند شما را در اینستاگرام پیدا کنند همین هشتگ‌ها هستند.

یکی دیگر از مزایای کپشن جذاب این است که تعامل کاربران پیج را زیاد می‌کند. در واقع دلیل اصلی کپشن‌نویسی این است که کاربران لایک و کامنت بیشتری برای پست ما بگذارند. هرچقدر هم که تعامل پیج‌مان بیشتر باشد شانس پست ما برای قرار گرفتن در رده‌های اول اکسپلور اینستاگرام بیشتر می‌شود. وقتی هم که به رده‌های بالای اکسپلور برسیم تعداد زیادی مخاطب جذب پیج ما می‌شوند.

سوال اصلی خیلی از افرادی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند این است که چه چیزی در کپشن بنویسیم تا توجه مخاطب را جلب کنیم؟ جواب این سوال به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان یک قاعده کلی را برای همه پست‌ها و پیج‌ها در نظر گرفت. مهم‌ترین نکته این است که کپشن حتما باید ارتباط مستقیم و نزدیکی با تصاویر یا ویدیوهای پست داشته باشد.

کپشن می‌تواند توضیحی در مورد تصویر پست و یا تکمیل کننده مفهوم پست شما باشد. پس باید برای پست‌های خود هدف تعیین کنید. وقتی هدف داشته باشید مراحل آماده کردن پست سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود.

مثلا یک پیج طراحی لباس را در نظر بگیرید. صاحب پیج ابتدا و قبل از هرکاری باید هدف پستی که قرار است منتشر شود را مشخص کند. مثلا پیش خودش بگوید که امروز می‌خواهم در مورد انتخاب لباس مناسب برای نامزدی پست بگذارم. بعد که هدف مشخص شد باید عکس یا ویدیو مناسبی را تهیه کند. در نهایت هم با توجه به هدف پست، کپشنی متناسب با آن عکس یا ویدیو بنویسد.

حالا که با اهمیت کپشن و نقش آن در فعالیت پیج آشنا شدیم، نوبت به راهکارهایی موثر برای نوشتن کپشن جذاب می‌رسد. مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم به شما کمک می‌کند که کپشن حرفه‌ای و زیبایی را برای پست‌های خود بنویسید. به این ترتیب رضایت کاربران فعلی از فعالیت پیج شما بیشتر می‌شود و کاربران جدید بیشتری هم جذب پیج شما خواهند شد.

تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی محدودیت‌های خاصی را برای ارسال پست‌های کاربران اعمال کرده‌اند. اینستاگرام هم برای هر پست محدودیت‌هایی دارد. در مورد کپشن هم باید گفت که برای هر پست تنها 2200 کارکتر می‌توانید در کپشن استفاده کنید. که این کارکترها می‌توانند حرف، عدد، علامت یا ایموجی باشند. پس حواستان باشد که متن‌تان خیلی طولانی نشود. یک راهکار نوشتن متن طولانی برای کپشن این است که ادامه آن را در نظرات بنویسید. البته ممکن است ادامه متن کپشن که در کامنت‌ها قرار دارد خوانده نشود.

اولین قدم در داشتن کپشن خوب شناخت قسمت‌های مختلف یک کپشن است. هر کپشن در ابتدا دارای یک لید است. لید اولین جمله کپشن و مهم‌ترین بخش یک کپشن خوب است. لید باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را به خواندن ادامه متن کپشن و همچنین لایک کردن پست تشویق کند.

بعد از لید نوبت به مقدمه و متن اصلی کپشن می‌رسد. مقدمه هم معمولا یک یا دو جمله است و مخاطب را با کلیت محتوای کپشن آشنا می‌کند.لید در واقع کلمات ابتدایی کپشن است که باید در آن سرنخی به کاربر بدهیم تا به خواندن ادامه کپشن تمایل پیدا کند. حالا که کاربر مشتاق خواندن کپشن شده باید در مقدمه در یکی دو جمله هدف پست را خیلی کوتاه بیان کنیم. در ادامه و بلافاصله بعد از مقدمه، متن اصلی قرار می‌گیرد. بعد از متن کپشن نوبت به نتیجه و کال تو اکشن می‌رسد. در قسمت آخر باید کاربران را به تعامل و کامنت گذاشتن تشویق کنیم.

برای نوشتن متنی خوب و زیبا در کپشن پست اینستاگرامی لازم است که کاربران پیج‌تان را خیلی خوب بشناسید. باید علایق، سلیقه، طرز تفکر و لحن صحبت مخاطبان پیج را بشناسید و مطابق آن متن کپشن را بنویسید. در برخی موارد حتی جنسیت و سن و سال مخاطبان پیج هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

اینستاگرام مثل سایت نیست که مقاله‌ای 3000 کلمه‌ای بنویسید و مردم بیایند و آن را کامل بخوانند. اینستاگرام فضایی است که برای فعالیت در آن باید اصول خلاصه‌نویسی را به دقت رعایت و اجرا کنید. چند روز پیش پستی را در اینستاگرام دیدم که متن کپشن آن به قدری طولانی بود که ادامه آن در یک کامنت جداگانه نوشته شده بود. من که با دیدن آن همه کلمه خیلی سریع پست را بستم و حتی لایک هم نکردم. پس حواستان باشد که خیلی از کاربران اینستاگرام مثل من حوصله خواندن کپشن‌های طولانی را ندارند.

قبل از اینکه بخواهید پستی را در اینستاگرام قرار دهید باید قواعد هشتگ‌گذاری را خوب بلد باشید. کاربرد درج هشتگ این است که کاربران با سرچ کردن آن هشتگ پست شما را ببینند و با پیج شما آشنا شوند. این کار در نتیجه باعث افزایش فالوور واقعی اینستاگرام می‌شود. اینستاگرام به شما اجازه درج 30 هشتگ را در هر پست می‌دهد. اما نباید زیاده‌روی کنید و کپشن خود را با تعداد زیادی هشتگ بی ربط شلوغ کنید. بهترین حالت گذاشتن هشتگ در متن کپشن این است که در آخرین خط کپشن 7 یا 8 هشتگ بگذارید. برای زیبا و مرتب بودن کپشن بهتر است بین هشتگ‌های انتهای کپشن و متن اصلی آن چند خط خالی فاصله بگذارید.

همچنین حتما از هشتگ‌های مرتبط با موضوع پست و کپشن استفاده کنید. بهترین حالت این است که 1 تا 3 هشتگ تخصصی که هم به فعالیت پیج و هم به پست ارتباط داشته باشند را درج کنید. بعد از آن‌ها هم 5 یا 6 هشتگ مرتبط با پست را در ادامه قرار دهید. استفاده از هشتگ غیرمرتبط نه تنها تاثیری روی جذب فالوور ندارد بلکه باعث نارضایتی فالوورهای فعلی شما هم می‌شود. به غیر از متن کپشن، در کامنت‌ها هم می‌توانید از هشتگ استفاده کنید. پس از اگر متن کپشن شما طولانی بود و جا برای هشتگ در کپشن نبود، در کامنت‌ها هشتگ بگذارید.

توصیه می‌کنم قبل از گذاشتن یک هشتگ در پست اینستاگرام، آن را سرچ کنید و ببینید که چه تعداد پست با این هشتگ ارسال شده است. وقتی تعداد پست‌های یک هشتگ زیاد باشد به این معنی است که این هشتگ پرطرفدارتر است و بیشتر سرچ می‌شود. پس بهتر است از هشتگ‌هایی استفاده کنید که تعداد پست‌هایش بالای 50کا باشد.

استفاده از ایموجی همیشه تاثیرات خاص خود را روی مخاطب دارد. گاهی می‌توان به جای یک جمله چندین کلمه‌ای از یک ایموجی ساده برای رساندن مفهوم استفاده کرد. همچنین با کمک ایموجی می‌توانید احساسات خود را به مخاطب نشان دهید. با این کار درک پست برای کاربران راحت‌تر می‌شود.

مثلا فرض کنید یک مطلب طنز در پیج خود قرار می‌دهید. در حالت عادی ممکن است برخی از افراد متوجه جنبه طنز و شوخی پست شما نشوند و فکر کنند که پست شما جدی است. اما یک شکلک یا ایموجی لبخند ساده می‌تواند جنبه طنز پست را به همه نشان دهد. 

اینستاگرام فضایی صمیمی و دوستانه است. پس حتما متن کپشن را با لحن و بیان صمیمی و ساده بنویسید. هرگز در کپشن از کلمات و عبارات رسمی، سخت و کمتر شنیده شده استفاده نکنید. سعی کنید متن کپشن را مثل بیان محاوره و عادی مردم بنویسید. با این کار نه تنها صمیمیت پیج را نشان می‌دهید بلکه خواندن متن کپشن برای مخاطب‌تان خسته کننده نخواهد بود. همچنین سعی کنید لحن و بیان کپشن پست‌ها دارای احساس و عاطفه باشد. یعنی متن کپشن را طوری ننویسید که مخاطب فکر کند یک ربات متن را نوشته است.

بهترین راه برای بیان احساس در کپشن، استفاده از ایموجی‌های مختلف مثل ایموجی خشمگین، ناراحت، عصبانی، گریان و غیره است. همچنین در متن کپشن هم به بیان احساس خود با کلماتی مثل قشنگ، بزرگ، لعنتی، سخت و غیره بپردازید. مثلا فکر کنید یک پیج فروش لباس دارید و عکسی از یک بچه با لباسی که از شما خریده است را پست می‌کنید. برای تاثیرگذاری بیشتر، بهتر است در کپشن جمله‌ای مثل “یک مشتری کوچولو و ناز که لباس تنش رو از ما خریده” یا عباراتی از این دست بنویسید.

یکی از اهداف کپشن این است که مخاطب به فعالیت و پست شما واکنش نشان دهد. در اصل تصویر پست اینستاگرام باید مخاطب را به خواندن متن کپشن کنجکاو کند. متن کپشن هم باید جوری باشد که مخاطب با پست شما تعامل برقرار کند. اگر این مسیر به درستی طی شود پیج شما همواره در حال رشد بوده و کاربران بیشتری هم شما را فالوو می‌کنند. برای درگیر کردن مخاطب و افزایش تعامل باید از کال تو اکشن استفاده کنید.

از واجب‌ترین بخش‌های کپشن یک پیج در اینستاگرام استفاده از کال تو اکشن است. فرقی ندارد که پیج تجاری داشته باشید یا پیج شخصی، کال تو اکشن جذاب می‌تواند تاثیر زیادی روی فعالیت شما داشته باشد. مثلا اگر یک پیج شخصی دارید در کپشن پست‌ها از کاربران بخواهید پست شما را لایک کنند، کامنت بگذارند و پست را برای دیگران هم ارسال کنند. 

اگر هم پیج تجاری دارید با کال تو اکشن‌های متفاوت و زیبا کاربران خودتان را به مشتری تبدیل کنید. البته راه‌های دیگری هم برای بیشتر کردن فروش وجود دارد که آن‌ها را در مقاله «10+1 فوت و فن‌ برای افزایش فروش در اینستاگرام» معرفی کرده‌ایم. کال تو اکشن در واقع بخشی از کپشن است که کاربران را به کاری که ما می‌خواهیم دعوت می‌کند. کال تو اکشن انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

1- سوال کردن از کاربران

همانطور که گفتیم تعامل کاربران در پیج اهمیت زیادی در رشد کسب و کار شما دارد. پس سعی کنید در متن کپشن از مخاطبان سوال بپرسید. این کار آن‌ها را ترغیب می‌کند که در پاسخ به سوال شما کامنت بگذارند و تعامل پیج شما بالاتر برود. همچنین در پاسخ به کامنت‌ها هم می‌توانید باز از مخاطب سوال بپرسید. با این کار کاربر دوباره ترغیب شود که در جواب پاسخ شما کامنت بگذارد.

2- تشویق کاربران به تگ کردن دیگران

این تکنیک اگر درست استفاده شود، تاثیر زیادی در افزایش فالوورهای پیج شما دارد. برای این کار باید در انتهای کپشن از مخاطبان بخواهید که دوستان خود را تگ کنند. پیج‌های اینستاگرام معمولا در مسابقات و قرعه‌کشی‌ها از این ترفند برای افزایش فالوور استفاده می‌کنند. اما در سایر پست‌ها هم می‌توان کاربران را تشویق کرد که کاربران دیگر را تگ کنند. مثلا فرض کنید پستی در مورد رفاقت و دوستی منتشر کرده‌اید. می‌توانید در پایان پست از کاربران‌تان بخواهید تا بهترین و صمیمی‌ترین دوستان‌شان را تگ کنند.

3- ارجاع کاربران به لینکی در بایو

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

تنها بخش‌های اینستاگرام که قابلیت درج لینک دارند بایو و استوری است. خیلی از پیج‌های اینستاگرامی دارای سایت فروشگاهی هستند و لینک آن را در بایو یا استوری قرار می‌دهند. پس اگر سایت داریم برای آشنا شدن مخاطبان با سایت فروشگاهی باید آن‌ها را به دیدن لینک فروشگاه در بایو دعوت کنیم. 

مثلا زیر پست خود بنویسید برای خرید این محصول با 20 درصد تخفیف ویژه به لینک داخل بایو مراجعه کنید. با این کار کاربران به لینک خرید مراجعه می‌کنند. همچنین کاربرانی که از طریق سرچ هشتگ و یا اکسپلور اینستاگرام، پست شما را دیده‌اند به پروفایل پیج می‌روند و به احتمال زیاد شما را فالوو می‌کنند. نمونه این کار را می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

4- معرفی اکانت سایر شبکه‌های اجتماعی

هرچه بیشتر دیده شوید سریع‌تر هم می‌توانید در کسب و کار خود پیشرفت کنید. به همین دلیل بهتر است در چند شبکه اجتماعی فعالیت داشته باشید. با این کار اگر زمانی یکی از این شبکه‌های اجتماعی از دسترس خارج شد، شما می‌توانید همچنان در اپلیکیشن‌های دیگر فعالیت داشته باشید. اگر در چند شبکه اجتماعی حضور دارید باید راه‌های دسترسی خودتان در شبکه‌های اجتماعی دیگر را هم در کپشن بنویسید.

مثلا در کنار اینستاگرام، اگر در تلگرام یا فیسبوک هم فعالیت دارید می‌توانید لینک صفحه خود در این شبکه‌های اجتماعی را داخل بایو قرار دهید. سپس در انتهای کپشن از کاربران بخواهید که به لینک داخل بایو مراجعه کنند و شما را در سایر شبکه‌های اجتماعی نیز دنبال کنند.

یکی از راه‌های بالا بردن جذابیت کپشن، داستان‌سرایی یا بیان کردن یک خاطره است. شما می‌توانید با خلاقیت خودتان پیامی که قرار است به مخاطب بدهید را در قالب یک داستان یا خاطره ذکر کنید. با این کار کپشن شما تاثیر بیشتری روی مخاطب می‌گذارد و کاربر را بیشتر درگیر خود می‌کند. البته باید دقت کنید که اصل خلاصه نویسی و ساده نویسی را در داستان‌سرایی فراموش نکنید.

همیشه سعی کنید در کپشن‌هایتان یک لحن ثابت و واحد داشته باشید. این کار باعث می‌شود که کاربران کم کم به لحن شما عادت کنند و حتی بدون دیدن نام کاربری هم متوجه می‌شوند که این پست متعلق به شماست. البته در این زمینه باید کمی انعطاف‌پذیر باشید. چون بعضی از پست‌ها لازم است با لحنی متفاوت از سایر پست‌های پیج نوشته شوند. مثلا به این دو تصویر زیر نگاه کنید. پیج اسنپ معمولا با توجه به نوع پست لحن گفتار خود در کپشن را تغییر می‌دهد. یعنی برای پست‌های عادی از لحن صمیمی و برای پست‌های رسمی از لحن رسمی استفاده می‌کند. شما هم می‌توانید در پیج خودتان این کار را انجام دهید.

وقتی در اینستاگرام کپشن طولانی می‌نویسید باید توجه کنید که فقط بخش اول کپشن شما نمایش داده می‌شود و کاربران برای دیدن ادامه کپشن باید گزینه More را لمس کنند. به همین دلیل اگر قصد دارید کپشن‌های طولانی بنویسید جمله اول متن باید بسیار قوی و جذاب باشد تا کاربر را به خواندن ادامه کپشن دعوت کند. در غیر اینصورت کپشن شما خوانده نمی‌شود و تلاش شما برای نوشتن کپشن خوب هدر می‌رود.

بهترین راه برای تشویق مخاطبان به خواندن ادامه کپشن این است که از همان ابتدا یک سرنخ جذاب به آن‌ها بدهید. شاید یک پیج فروشگاهی دارید و قرار است پستی برای معرفی محصول جدیدتان ارسال کنید. در این صورت بهتر است در ابتدای کپشن مثلا بنویسید: “محصول جدید فروشگاه با یک ویژگی منحصر به‌فرد رسید”. در کنار این متن می‌توانید از ایموجی‌هایی مثل آتش هم جهت نشان دادن تازه بودن محصول استفاده کنید.

یکی از نکات مهم در کپشن نویسی این است که تا حد امکان از جملات کوتاه استفاده کنید. باید سعی کنید که مفهوم موردنظرتان را به کوتاه‌ترین شکل ممکن بیان کنید. کاربران اینستاگرام معمولا حوصله خواندن جملات پیچیده و طولانی را ندارند. پس بهترین کار برای نوشتن کپشن جذاب، استفاده از جملات کوتاه است. برای این کار حتی می‌توانید از جملات شکسته و بدون فاعل و مفعول هم استفاده کنید.

برای افزایش فروش و استفاده از قابلیت پرداخت آنلاین می‌توانید در کنار پیج اینستاگرام یک سایت فروشگاهی هم داشته باشید. اگر هم زمانی اینستاگرام مسدود شود بدون هیچ مشکلی کسب و کار خود را ادامه می‌دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله «سایت یا اینستاگرام؟ کدام‌یک برای کسب‌وکارها مناسب‌تر است؟» را مطالعه کنید. اگر فکر می‌کنید ساخت سایت فروشگاهی سخت و وقت‌گیر است، پیشنهاد می‌کنم از فروشگاه سازها استفاده کنید. کار با فروشگاه ساز راحت است و در زمان کوتاهی می‌توانید سایت فروشگاهی داشته باشید.

فروشگاه ساز پرتال یکی از بهترین سرویس‌های طراحی سایت ایران است که امکان ساخت سریع و آسان فروشگاه اینترنتی را فراهم کرده است. فقط کافیست که در پرتال ثبت نام کنید و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به مدت 7 روز و به صورت رایگان یک سایت داشته باشید. سپس در صورت رضایت از سرویس‌های این شرکت می‌توانید یکی از بسته‌های فروشگاهی پرتال را خریداری کنید. همچنین پرتال قابلیت اتصال به فروشگاه اینستاگرام را هم دارد. 

لطفا شماره موبایل خود را بنویسید و بر روی ثبت‌نام کلیک کنید.

در مطلب امروز روش نوشتن کپشن اینستاگرام را با ۸ راهکار حرفه‌ای برای کاربران حرفه‌ای سایت بهترین ایده آماده کردیم. مهم‌ترین نکته در بازاریابی اینستاگرام، در مورد تصاویر است. وقتی که برای افزایش فالوور اینستاگرام از عکس استفاده می کنید، کیفیت عکس های شما، فاکتور تمایز پیج اینستاگرام شماخواهد بود. علاقمندی و جذابیت به برند شما، جنبه انسانی کسب و کار شما را نشان می دهد. اما وقتی که یک عکس زیبا می گیرید و آن را به طور کامل ویرایش می کنید این پایان یک کار سخت نیست. کپشن پست شما جایی است که می توانید یک پیام را به محتوای بصری بدهید.

مجموعه آموزشی کسب درآمد از اینستاگرام

کسب درآمد از اینستاگرام و معرفی 3 روش

پولسازی با اینستاگرام و کسب درآمد

12 روش افزایش فالوور اینستاگرام + ایبوک

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

8 روش نوشتن کپشن اینستاگرام (اینجا هستید)

تبلیغات در اینستاگرام » ساخت کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام

20 ویژگی پنهان اینستاگرام که باید بدانید

کپشن جایی است که می توانید در مورد عکس توضیح دهید و به فالوورهای خود بگوئید تا کاری را انجام دهند، یا یک شوخی که مطالب شما را بیشتر لذت بخش می کند و باعث می شود آنها را به اشتراک بگذارند. اگر به کپشن caption در پست های اینستاگرام خود به عنوان یک چیزی که مورد پسند باشد فکر می کنید، پس شما فرصت جذب شدن و لذت بردن را از فالوورهای خود می گیرید. طوری که نمی‌توانید فقط با یک چیز دیداری آنها را جذب کنید.

در این مطلب ۸ نکته برای کمک به بهتر نوشتن کپشن های اینستاگرام شما ارائه دادیم.

همه ما وقتی به عنوان یک پست، کپشن اینستاگرام منتشر می‌کنیم احساس مشترکی داشتیم. فرآیند را فراموش نکنید. در عوض، ایده های کمی برای caption کپشن های خود بنویسید، شرح مختصری برای کپشن ها داشته باشید، از نظرسنجی همکاران استفاده کنید و ببینید کدام یک بهتر است، و کلاً برای آن وقت بگذارید.

در این گونه موارد ممکن است از خود سئوال بپرسید،” آیا زمان بندی و تاریخ در اینستاگرام مهم است؟” زمان بندی و تاریخ می توانند، با توجه به موضوع پست شما مهم باشند.

به عنوان مثال، Patrick Janelle که یک اینستاگرامر حرفه ای است می گوید که از اینستاگرام به عنوان یک نوع سفر زمانبندی فعالیت ها و شیوه زندگی خود استفاده می کند. او دوست دارد در لحظه ای که کار می کند در زمان واقعی اسناد خود را پست کند.

اما به لطف تغییرات الگوریتم فید اینستاگرام که به زودی اتفاق خواهد افتاد، سطح مشارکتی از تاریخ مهم‌تر خواهد بود.

در الگوریتم جدید اینستاگرام، میزان بازدید پست های شما در فید های فالوورها، بستگی به تعداد لایک ها و کامنت های پست شما دارد. و همچنین به ارتباطی که با پست های کاربران دارید بستگی دارد.

به همین دلیل مهم است که برای ساختن یک کپشن عالی وقت بگذارید تا فالوورها را برای شما نگه دارد. در مطالبی که با فالورهای خود به اشتراک می‌گذارید، کاری کنید که فالوورهای شما به اندازه کافی لذت ببرند. و آنها را تشویق کنید که با محتوای شما تعامل داشته باشند.

تعداد ماکزیمم کاراکتر برای یک کپشن اینستاگرام (۲۲۰۰ کاراکتر) اساساً یک فرمول است. اما چیز مهم این است که توجه داشته باشید که کپشن ها بعد از سه تا چهار خط، فیدهای کاربران را قطع می کنند.

این به این معنی نیست که شما باید کپشن اینستاگرام خود را بیش از حد کوتاه بنویسید تا کاربران بتواند ۱۰۰ درصد مطالب شما را بدون اینکه روی کلمه “more” یا “بیشتر” کلیک کنند بخوانند. در عوض، ابتدا کپشن های خود را با محتواهای مهم  یا متن دعوت به اقدام یا calls-to-action بنویسید و از hashtag ها استفاده کنید، از @ برای گفتن مطالب، یا اطلاعات اضافی در پایان استفاده کنید.

در اینجا یک نمونه کپشن فریبنده وجود دارد،

کپشن front-loaded از شرکت Frank Body مربوط به مراقبت های پوستی بر اساس قهوه :

بهترین روش برای افزایش فالوور اینستاگرام و به اشتراک گذاری پست های اینستاگرام شما و جذب فالوورها، این است که نوعی دعوت به اقدام call-to-action در کپشن های عکس های شما وجود داشته باشد. این به این معنی است که از افعال عملی (action) استفاده کنند تا مردم را مجبور کنند که کاری را انجام دهند، به جای اینکه به صورت منفعل فقط اسکرول کنند.

ما متوجه شدیم که افعال، نسبت به اسم ها و صفت ها،  اشتراک های بیشتری را در توییتر تولید می کنند. این موضوع به طور مشابه می تواند در اینستاگرام هم صدق کند. برای مثال، ممکن است بگوئید: ” اگر این موضوع برایتان جالب است دابل کلیک کنید” یا ” استوری خود را در کامنت ها به اشتراک بگذارید.”

در اینجا چند ایده دعوت به اقدام وجود دارد که می توانید شروع کنید:

مردم را تشویق کنید که با تجربه های خود کامنت بگذارند. ممکن است بتوانید بر این تجربیات تمرکز کنید تا استراتژی اینستاگرام خود را به سمت جلو حرکت دهید، یا با ایده های محتوای جدید رشد کنید. حتی برای اینکه  ارتباطات را بیشتر کنید و از فالوورهای خود بیشتر لذت ببرید، به پاسخ کاربران جواب دهید تا شبیه به یک مکالمه شود.

H&M : ” آیا می خواهید تعطیلات آخر هفته با به جایی بروید؟ کجا می خواهید بروید؟

Lorna Jane: “Be you, everyone else is taken. Today’s inspo inspired by our leading lady @ljclarkson – how are you finding your BELIEVE today?”

URL های قابل کلیک در هر جایی مجاز نیستند به غیر از جعبه تنهای “website” در bio شما. به همین دلیل است که پروفایل های اینستاگرام بهینه سازی شده، URL  مربوط آخرین مطالب وبلاگ و فیلم های یوتیوپ، محصولات، یا پیشنهادات  که به آنها اشاره می شود را به روز می کند، و سپس به لینک در کپشن های اینستاگرام آنها اشاره می کند. برای مثال، آیا مسابقه اجرا میکنید، یا می خواهید مشترکان خود را در بلاگ خود افزایش دهید ؟ فقط لینک را تغییر دهید، و سپس یک عکس پست کنید که لینک جدید در کپشن اینستاگرام آن ذکر شده است.

نکته: از لینک های کوتاه شده استفاده کنید که شامل کدهای ردیابی UTM است، پس می توانید ببینید که چقدر ترافیک به صفحه اینستاگرام شما آمده است.

برای تغییر لینک در bio خود، به صفحه پروفایل خود بروید و “Edit Profile” (ویرایش پروفایل) را کلیک کنید.

سپس، به سادگی URL  انتخابی خود را در باکس URL  جایگذاری کنید.

فالوورهای خود را تشویق کنید تا پست های شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.  و این کار را با دعوت آنها برای تگ دوستان خود انجام دهند. در اینجا چند نمونه جالب وجود دارد، برندهایی که روش های هوشمندانه دارند از فالوورهای خود می خواهند که دوستان خود را tag  کنند.

Frooti : امروز روز پاداش است! دوستانی را که می خواهید با آنها بازی کنید را tag  کنید.

H&M: ” برنامه ریزی کرده اید که با بهترین دوست خود فرار کنید؟ همتای سفر خود را در این جرم تگ کنید!”

HubSpot: ” قهوه با همکاران صبحانه روز جمعه را بسیار دلچسب تر می کند. دوستان خود را برای قهوه tag  کنید – و هنوز هم بهتر است، استراحتی کنید!

مسابقات برای افزایش ارتباطات و قرار گرفتن در معرض نام تجاری در اینستاگرام بسیار عالی است. به راحتی از مردم بخواهید تا برای تصاویر شما پست بگذارند و با استفاده ازیک hashtag  آنها را در caption تگ کنند، مثل BuzzFeed Tasty که در زیر این کار را انجام داده است.

قوانین رسمی مسابقه را در caption که مردم به آن علاقمند هستند در نظر بگیرید، و حتی یک لینک در bio  در نظر بگیرید.

در اینستاگرام، یک هشتگ hashtag همانند عملکرد آن در توییتر و فیس بوک عمل می کند: این گفتگوها کاربران مختلف را به یک جریان متصل می کند. تا زمانی که حساب شما عمومی است، هر کسی که برای این hashtag ها جستجو می کند ممکن است پست اینستاگرام شما را پیدا کند. Hashtag ها برای ارتباط کاربران عالی هستند که در غیر اینصورت به هم متصل نیستند، بلکه کسانی هستند که در مورد موضوع مشترک، علاقمندی ها، اتفاقات، برند ها و چیزهای دیگر صحبت می کنند. همچنین روش خوبی برای اضافه کردن چیزهای جالب به پست های شما است، مانند FOMU که در زیر می بینید.

برخی از افراد در اینستاگرام در جستجوی یک رشته هشتگ ها هستند که به عنوان یک روش برای به دست آوردن فالوورهای بیشتر استفاده می کنند. اما واقعیت این است، استفاده از هشتگ های زیاد، شما را همانند اسپمرها به فالوورهای شما معرفی می کند.

استفاده از هشتگ های زیاد باعث بی توجهی مخاطبان به هشتگ های شما می‌شود. یا فکر خواهند کرد هشتگ های شما کاربردی نیستند. هشتگ های خود را به ۳ یا ۴ مورد مهم و اصلی محدود کنید. و به یاد داشته باشید، اگر هشتگی غیرضروری است، مجبور نیستید از آن استفاده کنید. برای داشتن یک کپشن اینستاگرام عالی، حتماً نیازی به داشتن یک هشتگ نیست.

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

در اینجا مثالی از یک کپشن اینستاگرام  خوب در Starbucks آوردم که از هیچ هشتگی استفاده نشده است:

به غیر از عبارت های هشتگ شده که به طور طبیعی در یک عبارت نوشته‌اید، از هیچ هشتگی تا زمانی که به انتهای کپشن برسید، استفاده نکنید. به این ترتیب، بخشی از کپشن اینستاگرام شما که بیشتر برای اشخاص جذاب تر است در ابتدا خواهد آمد، و این باعث می شود که بیشتر کاربر پسند باشد.

به علاوه، اگر کپشن اینستاگرام شما  طولانی است و cut off می‌شود، هشتگ های شما دیده نمی‌شوند. مثال زیر را ببینید:

هنگامی که پست شما توسط بازدیدکننده اسکرول می‌شود، هشتگ های شما از دید آنها در فید های اینستاگرام پنهان می‌شوند:

نکته حرفه‌ای: آیا به دنبال ایده گرفتن برای استفاده از یک هشتگ محبوب هستید؟

وقتی پست جدیدی را باز می‌کنید و علامت # را در پست جدید تایپ می‌کنید و پس از آن یک جستجوی ناقص انجام می‌دهید، اینستاگرام هشتگ هایی را به شما پیشنهاد خواهد داد. در تصویر پایین بینید:

هر شبکه اجتماعی برای اینکه بهترین کار را انجام دهد لحن متفاوتی دارد. ممکن است یک پست شما در لینکدین به خوبی کار کند، اما همان پست در اینستاگرام موفق نباشد. پست های اینستاگرامی که لحن خوش و شاد داشته باشند، سرگرم کننده باشند و بیشتر جنبه های معتبر و انسانی و برند بودن را نشان دهند، جذاب تر و موفق تر خواهند بود.

به همین دلیل بهتر است صدای برند خود را برای اینستاگرام خوب و سازگار کنید. برند هایی که خوش لحن و سرگرم کننده تر هستند در اینستاگرام موفق تر خواهند بود. مانند Wistia’s :

برای موارد دیگر با یک صدای نام تجاری جدی تر، تعادل بین صداقت و ارتباط پذیری را پیدا کنید.

سازگار بودن در صدای اینستاگرام شما می تواند به شما کمک کند تا نام تجاری خود را در کانال بسازید. مدت زمان لازم برای پست گذاشتن را در نظر بگیرید.

در رسانه های اجتماعی هوشمندانه عمل کنید، مخصوصاً در اینستاگرام. مردم شوخی و خنده را در یک برند دوست دارند یا مثلاً بازی با کلمات. JetBlue، همیشه یک منبع عالی از جوک و چیزهای خنده دار است.

یا یک نمونه‌ی دیگر از Chobani :

اگر تجربه نوشتن کپشن اینستاگرام ندارید پیشنهاد می کنم بازی با کلمات را شروع کنید یا با یک دوست طوفان مغزی داشته باشید.

ایموجی ها یا شکلک ها، شکل هایی شبیه به کارتون هستند که برای بیشتر کاربران گوشی های هوشمند در دسترس هستند. شما می توانید برخی از شخصیت ها را به یک کپشن اینستاگرام اضافه کنید.

بسیاری از برند ها هم از این ایموجی ها در کپشن اینستاگرام خود استفاده می کنند. حتی برندهایی که خیلی جدی تر هستند.

روش های مختلف زیادی برای استفاده از شکلک ها در پست های شما وجود دارد. برای مثال، شما می توانید از آنها در ابتدای پست استفاده کنید تا برای مردم چشمگیر باشد، مانند این:

شما همچنین می‌توانید از آنها در وسط جمله استفاده کنید تا کلمات را جایگزین کنید. یا در انتهای یک پست به عنوان نوعی “punchline” (جمله اصلی) مانند مورد زیر به کار ببرید:

همچنین شما می‌توانید از کپشن اینستاگرام خود به طور متقابل برای ترویج و ارتقا حساب های رسانه های اجتماعی خوداستفاده کنید. این یک راه حل عالی برای این است که به فالوورهای خود اطلاع دهید تا از رسانه های اجتماعی دیگر شما مطلع شوند. این راهکار باعث می‌شود فالوورهای اینستاگرام شما، فالوورهای توییتر شما، طرفداران فیس بوک شما و یا مخاطبان Snapchat شما باشند و برعکس.

برای مثال، ممکن است یک کمپین را که در یک کانال دیگر اتفاق می‌افتد را تبلیغ کنید، مثل Coca-Cola که در اینجا انجام داده است:

نکات حرفه‌ای: اگر یک حساب Snapchat دارید، Snapcode ها برای تبلیغ کانال های متقابل شما مناسب هستند. هر کاربر Snapchat یک Snapcode منحصر بفرد دارد، که لوگوی Snapchat او را نمایش می‌دهد. برای دنبال کردن شما در Snapchat، همه کاربران باید برنامه Snapchat را باز کنند، از Snapcode شما عکس بگیرند، و روی صفحه نمایش خود ضربه بزنند. در اینجا مثالی از WeWork وجود دارد:

با توجه به مخاطبان شما، ممکن است کپشن های شما نیاز داشته باشند تا طولانی تر از چند کلمه یا یک جمله باشند. برای مثال، اگر شما یک شرکت غذایی هستید، ممکن است دستورالعمل های کاملی را در کپشن های خود پست کنید. و این خوب است، وقتی به مدت طولانی در ابتدای کپشن اینستاگرام خود از اطلاعات مهم استفاده می کنید. مانند نام دستورالعمل که در صورت cut off و قطع شدن دیده شود.

اگر هنوز مطمئن نیستید صدای برند شما چیست، یک قاعده خوب این است که کپشن اینستاگرام خود را کوتاه نگه دارید. برخی از بهترین کپشن های اینستاگرام punchline های کوتاه (مطالب اصلی کوتاه) هستند. و یا به نحوی اشاره کردن سریع است. اجازه دهید محتوای دیداری بیشترین صحبت را داشته باشد.

Coca-Cola: “Goodbye, tan lines. Hello #SpringBreak.”

WeWork: “Every day.”

در این مطلب ۸ راهکار عالی برای نوشتن کپشن اینستاگرام به شما کاربر حرفه‌ای سایت بهترین ایده ارائه دادیم. شما انواع مختلفی از پست ها را در اینستاگرام خود امتحان کرده‌اید و حتماً نحوه کار کردن انواع مختلف پست ها را دنبال می‌کنید. که شامل کپشن های شما می باشد.

تحلیلگرهای اینستاگرام چیز زیادی به شما ارائه نمی دهد. پس پیشنهاد می‌کنم به طور دستی  روی یک اکسل هر پست را لیست کنید. و URL  آن، زمان درج پست، تعداد لایک ها و کامنت هایی که دریافت کرده، و انواع بازخوردی را که از فالوورها داشته اید را ثبت کنید.

شما چه نکات و راهنمایی برای نوشتن یک کپشن اینستاگرام حرفه‌ای دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سلام کپشن نویس حرفه ای می خوایم

پیام بدهیدzahrakhodadadi704@yahoo.com

سلام نیاز به کپشن نویس داریم . لطفا به این ایمیل پیام بدهیدzahrakhodadadi704@yahoo.com

سلام . میشه کپشن برای جایی یا کسی نوشت ؟ برای کسب درآمد میخوام و سرگرم شدن . ممنونم از لطف شما اگر اطلاعاتی دارین راهنماییم کنین

سلام
بله کپشن نویسی حرفه ای بسیار درآمدزاست.
می تونید به پیج های خوب پیشنهاد همکاری بدید.
از پیشنهاد دادن نترسید.

سلام . روزتون بخیر. ما نیاز به کپشن نویس حرفه ای داریم. لطفا به آیدی اینستاگرام ما دایرکت بدین. seyhoun_gallery_f

09304198468

بسیار کامل و جامع بود
فقط متوجه نشدم منظور از url انتخابی چیه و از کجا بدست میاد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “a572f70a5246c4826be9af012be5a7e3” );document.getElementById(“ef849f29f9”).setAttribute( “id”, “comment” );

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ساخت حساب کاربری

کدفرند یک پلتفرم آموزشی رایگان ساده و در عین حال کابردی برای کسانی است که تازه قدم به دنیای برنامه نویسی و کسب و کار گذاشته اند

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی پرطرفدار مبتنی بر اشتراک گذاری تصاویر و یا فیلم های هر شخص با دوستانش می باشد.همانگونه که می‌دانید اینستاگرام سرشار از جلوه‌های بصری است. بنابراین کیفیت تصاویر در افزایش تعداد فالورها و محبوبیت برند شما نقش اساسی دارد. اما مسئله با گرفتن عکس‌های با کیفیت و ویرایش آن‌ها به اتمام نمی‌رسد بلکه این کپشن پست اینستاگرام شما است که به محتوای بصری شما جلوه می‌دهد.

کپشن پست اینستاگرام این امکان را برایتان فراهم می‌کند که در مورد عکس خود توضیحات لازم را ارائه دهید و فالورهای خود را تشویق کنید تا کاری انجام دهند و یا مطالب شما را به اشتراک بگذارند. در حقیقت این کپشن پست شما است که به شما امکان می‌دهد تا به صورت غیر بصری با فالورهای خود ارتباط برقرار کنید. در ادامه این مطلب راهنمایی‌هایی را برای نوشتن کپشن پست اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهیم که امیدوارم برایتان مفید واقع شود.

معمولا وقتی به پست‌هایی که قبلا در اینستاگرام منتشر کرده‌ایم نگاه می‌کنیم کپشن‌های بهتری به ذهنمان می‌رسد. بنابراین هنگام نوشتن کپشن پست اینستاگرام عجله نکنید، بهتر است چند نمونه از کپشن‌هایی را که در ذهن دارید بنویسید و در مورد آن‌ها فکر کنید و حتی در صورت نیاز با همکاران خود نیز مشورت کنید و سپس بهترین گزینه را از بین آن‌ها انتخاب کنید.

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

ممکن است این سوال برایتان پیش آید که غیر از ترتیب زمانی مرتب برای انتشار پست چه عواملی سبب موفقیت ما در اینستاگرام می‌شود. بهتر است بدانید که موضوع پست‌هایی که منتشر می‌کنید و کپشن آن‌ها نیز در موفقیت شما تاثیر دارند.اما با توجه به الگوریتم‌های موجود در اینستاگرام محبوبیت یک پست بیشتر بر اساس تعداد لایک و کامنت‌های موجود در آن تعیین می‌شود و اکنون اهمیت انتشار با ترتیب زمانی مشخص اندکی رنگ باخته است. بنابراین تولید محتوای نابی که به عنوان کپشن پست اینستاگرام قرار داده می‌شود برای تعامل بیشتر با فالورها بسیار حائز اهمیت است.

حداکثر تعداد کاراکتر برای کپشن پست اینستاگرام ۲۲۰۰ کاراکتر است. اما نکته مهم اینجاست که تنها چند خط اول از کپشن زیر پست دیده می‌شود و بقیه در قسمت “بیشتر بخوانید”  یا More قرار می‌گیرند. این بدان معنی است که کپشنی که می‌نویسید باید کوتاه باشد ولی تمام اطلاعات لازم را منتقل کند. نکته‌ی مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد اینجاست که کمتر کسی به قسمت بیشتر بخوانید کپشن مراجعه می‌کند. پس سعی کنید اطلاعات مهم را در ابتدا بنویسید و اطلاعات فرعی مثل منشن افراد و هشتگ را در بخش پایانی قرار دهید.

بهترین راه برای به اشتراک‌گذاری پست شما در بین فالورهایتان این است که در کپشن پست اینستاگرام خود آن‌ها را دعوت به انجام کاری بکنید. طبق تجربه پست‌هایی که در آن از مردم دعوت می‌شود کاری انجام دهند در توییتر بیشتر ریتوئیت می‌شود و همین مسئله در اینستاگرام نیز صادق است.به عنوان مثال می‌توانید در کپشن اشاره کنید که تجربه‌ی خود را در قسمت کامنت بنویسند و یا اگر این پست به نظرشان جالب بود دو بار روی آن کلیک کنند.

نمونه ها از دعوت کاربران به تعامل بیشتر:

هشتگ در اینستاگرام نیز مثل توییتر و فیس‌بوک عمل می‌کند و بین دو کاربر مختلف ارتباط و جریان مشترکی برقرار می‌کند. اگر حساب کاربری شما عمومی باشد هر کاربری با جستجوی هشتگ مورد نظر به پست شما نیز می‌رسد.استفاده از هشتگ در کپشن پست اینستاگرام بهترین راه برای برقراری ارتباط میان کاربرانی است که شناختی از هم ندارند اما علاقه‌مندی‌های مشترکی دارند.

هر یک از شبکه‌های اجتماعی لحن خاصی دارند که برای موفقیت بیشتر در آن‌ها باید خودمان را با لحن آن‌ها هماهنگ کنیم. به عنوان مثال ممکن است سیاست‌هایی که باعث موفقیت برند در لینکداین می‌شود در اینستاگرام صادق نباشد. برای موفقیت برند در اینستاگرام لازم است که سرگرم‌کنندگی پست و اصیل بودن آن و برند شخصی مورد توجه قرار گیرد. این نکته را فراموش نکنید که پست‌هایی که در اینستاگرام قرار می‌گیرند باید تعادلی بین صداقت و واقعیت ایجاد کنند.

توجه داشته باشید که داشتن فعالیت نسبتا ثابت نیز به موفقیت شما در اینستاگرام کمک خواهد کرد. به عنوان مثال همیشه کپشن پست اینستاگرام خود را به اندازه‌ی مشخصی بنویسید. به عنوان مثال یک کلمه، یک جمله، یا یک پاراگراف.

شکلک‌های کارتونی در اکثر گوشی‌های هوشمند قابل دسترسی هستند و اکثر افراد و برندها برای دخالت دادن سلیقه شخصی خود در کپشن پست اینستاگرام خود از این شکلک‌ها استفاده می‌کنند. از شکلک‌های کارتونی می‌توان در ابتدای کپشن استفاده کرد که توجه مردم را جلب کند. و یا گاهی آنها را جایگزین کلمات کرد. و یا برای بیان احساسات در آخر کپشن قرار داد.

کدفرند یک پلتفرم آموزشی رایگان ساده و در عین حال کابردی برای کسانی است که تازه قدم به دنیای برنامه نویسی و کسب و کار گذاشته اند

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

از این پس او نمی‌تواند پروفایل کاربری و مطالب شما را ببیند.

 

کپشن ها می توانند با چندین کلمه یا جمله کوتاه توصیف یا توضیح خوبی از آن چه در ذهن دارید به مخاطب انتقال دهند، حتی بیشتر از آن چه یک عکس یا ویدئو به تنهایی قادر به انجامش است، شما می توانید از این متن های کوتاه جهت تعامل با مخاطبان و تبلیغ برند خود بهره ببرید.

به دلیل اهمیت بالای نحوه نوشتن کپشن در اینستاگرام در ادامه مطلب قصد داریم درباره نکات مهم کپشن نویسی صحبت کنیم، با رعایت کردن آن ها می توانید مخاطبان بیشتری جذب کرده، تعامل خود را به حداکثر برسانید و از مشکلات رایج در این زمینه جلوگیری کنید، با ما همراه باشید.کپشن چیست؟

کپشن متنی است که زیر تصاویر و فیلم ها به عنوان توضیح نوشته می شود و معمولا به موردی اشاره می کند که با نگاه کردن به عکس به سختی می توان آن را متوجه شد.

کپشن معمولا در حد چند کلمه یا چند جمله می باشد اما تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب دارد.

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

یک کپشن عالی می تواند به معرفی بهتر یک برند بپردازد، مخاطب را سرگرم کند و یا او را تشویق به انجام کاری مثلا فشردن یک دکمه یا ورود به صفحه ای خاص کند.

در اینستاگرام به متنی که شما در زیر عکس تان می نویسید کپشن گفته می شود که می تواند شامل چند کلمه یا ایموجی باشد و برای بیان توضیح بیشتر در مورد عکس استفاده می شود!

معنی کلمه کپشن چیست؟

کلمه کپشن (به انگلیسی :caption) به معنی زیر نویس، (تصویر و کاریکاتور و کارتون و غیره) توضیح زیر عکس، شرح، سرلوحه و عنوان دادن می باشد.دلیل اهمیت کپشن چیست؟

کپشن به شما این امکان را می دهد در قالب چند کلمه یا چند جمله ساده آن چه می خواهید را به مخاطب معرفی کنید، کاری که یک عکس به تنهایی قادر به انجام آن نیست.

شما می توانید در کپشن ها داستانی را به اشتراک گذاشته، جوک تعریف کنید و یا به معرفی مستقیم برند و کسب و کار خود بپردازید، اگرچه با ارسال ویدئو نیز می توان به این اهداف دست پیدا کرد اما تنها زمانی که مخاطب تمایلی به تماشای فیلم ارسال شده نشان دهد.

از آن جا که بسیاری از افراد حوصله تماشای فیلم در دنیای مجازی را ندارند و معمولا نگاهی خلاصه وار به صفحات مختلف می اندازند تا از چکیده آن ها مطلع شوند کپشن می تواند بسیار کمک کننده باشد.

کپشن به شما امکان تعامل تاثیر گذار با مخاطب را می دهد، در کپشن می توانید سوالاتی مطرح کنید یا جرقه یک گفتگو را بزنید با این حال همه کپشن ها نمی توانند در جذب مخاطب موفق عمل کنند زیرا در بسیاری از آن ها نکات اولیه رعایت نمی شود.چگونه یک کپشن زیبا و جذاب بنویسیم؟

با توجه به همه گیر شدن حضور در فضای مجازی اینستاگرام، یکی از دغدغه های مهم کاربران این است که چگونه می توانند برای هزاران چشم که آن ها را تماشا می کنند کپشن جذابی خلق کرده و به کمک آن مخاطبان را به مشارکت و مشاهده پست های خود تشویق کنند.

هنگام کپشن نویسی به طور کلی باید به سه مورد کلی توجه داشته باشید:

ایجاد تعامل با کاربر با محتوای جالب و جذابدرگیر کردن ذهن مخاطبدسترسی به کاربران بیشتر

برای این منظور توصیه می شود هنگام نوشتن کپشن نکات زیر را مد نظر داشته باشید:1. طول کپشن

کپشن های اینستاگرام می توانند حداکثر 2200 کلمه و ایموجی و حداکثر 30 هشتگ داشته باشند.

البته این به آن معنا نیست که در کپشن های خود از حداکثر کلمات و هشتگ و ایموجی استفاده کنید بلکه مانند هر تولید محتوای دیگر باید وقت کافی برای ایجاد کپشن خوب در نظر گرفته شود و متن و اندازه آن به گونه ای باشد که بتواند نظر خواننده را جلب کند و صد البته خواندن و فالو کردن آن نیز آسان باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در پست های بخش فید تنها سه سطر اول کپشن نمایش داده می شود و در صورتی که کاربر بخواهد متن کامل را مطالعه کند مجبور است روی کلمه “بیشتر” کلیک کند.

طبق توصیه اینستاگرام اگر تمایل دارید متن کپشن به طور کامل در فید نمایش داده شود نباید محتوای آن از 125 کاراکتر بیشتر باشد اگرچه کپشن های طولانی تر که طول متوسط 400 کلمه دارند نیز گزینه مناسبی محسوب می شوند.2. اگر می خواهید کپشن طولانی بنویسید …

اگر به هر دلیل قصد دارید کپشن طولانی ایجاد کنید باید به قالب بندی آن توجه زیادی داشته باشید زیرا خواندن متن های طولانی به خصوص در تلفن همراه که صفحه آن کوچک تر است دشوار می باشد.

بدیهی است اگر کپشن، نه یک متن جذاب بلکه بیشتر شبیه یک مقاله یکنواخت باشد مخاطب تمایلی به خواندن آن نشان نخواهد داد، برای جلوگیری از این مسئله سعی کنید جملات را به نحوی از هم جدا کرده و از ایموجی ها، ستاره ها و فاصله گذاری برای از بین بردن یکنواختی متن و جدا کردن بخش های مختلف استفاده کنید تا خواندن آن به خصوص در تلفن همراه ساده تر شود.3. به مهم ترین ها برسید!

همان طور که گفتیم کپشن در فید کاربران بعد از چند سطر متن قطع می شود، بنابراین بهتر است در همان ابتدای مطلب موارد مهم را بیان کنید و در پایان آن موارد دیگر مانند هشتگ ها را قرار دهید.

همچنین سعی کنید محتوای شما به قدری جذاب باشد که احساس خوبی در مخاطب ایجاد کرده و او کنجکاو یا تشویق شود روی کلمه “بیشتر” کلیک کند.4. ویرایش و بازنویسی کردن کپشن

یک محتوای جذاب، خواه با هدف طنز و سرگرم کردن مخاطب نوشته شده باشد یا آموزش یا تبلیغات، نیاز به پیش نویس و ویرایش دارد.

برای نوشتن کپشن وقت بگذارید، حتی اگر لازم باشد قبل از انتشار چندین پیش نویس از محتوای خود داشته باشید این کار را بکنید به خصوص اگر کپشن شما بیشتر از چند سطر باشد.

اطمینان حاصل کنید هر کلمه ای که در متن خود استفاده می کنید در جهت محتوا و پیامی که می خواهید به مخاطب برسانید باشد و برای کوتاه نگه داشتن آن از کلمات غیر ضروری که کمکی به انتقال پیام نمی کنند تا جای ممکن صرف نظر کنید.5. داستان بگویید!

اگر قصد دارید درباره برند خود تبلیغات انجام دهید و آن را به دیگران معرفی کنید باید بدانید 86 درصد از کاربران ترجیح می دهند با یک برند صادق و معتبر با شخصیت واضح و ملموس در رسانه های اجتماعی سر و کار داشته باشند.

برای این منظور توصیه می شود با تعریف کردن یک داستان درباره برند خود با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، این داستان می تواند تاریخچه کوتاهی از شرکت یا محصول خاص یا یک داستان شخصی درباره یک کارمند باشد، لزومی ندارد داستان طولانی تعریف کنید!6. سوال مطرح کنید

ایجاد تعامل با مخاطب یکی از روش های اصلی برای جذب کاربران است اما نوشتن محتوای جالب همیشه کافی نیست، در واقع شما باید کاربران را تشویق کنید تا به جای آن که پست های شما را رد کنند با آن ها درگیر شوند.

یکی از روش های موثر برای این منظور تشویق به مشارکت در موضوع است، یک سوال در صورتی که با موضوع شما مرتبط باشد می تواند ذهن مخاطب را درگیر کند در حالی که سوالات تصادفی هیچ تعامل معنا داری ایجاد نمی کنند.

اگر هدف شما تبلیغ برند خاص است می توانید از مخاطب درباره این که از کدام یک از محصولات آن برند رضایت بیشتری دارد سوال کنید، سوالات بله یا خیر و چند گزینه ای که نیاز به حداقل پاسخگویی دارند نیز موارد مناسبی برای درگیر کردن کاربر محسوب می شوند.7. ایموجی های محبوب!

ایموجی ها از حدود سال 2015 در استراتژی های بازاریابی استفاده شده اند و هم اکنون در رسانه های اجتماعی بسیار رایج هستند تا جایی که بیش از 50 درصد اکانت های اینستاگرام از ایموجی در پست های خود بهره می برند.

قرار دادن ایموجی در کپشن ها راهی عالی برای جلب توجه مخاطب است، مطالعات در این زمینه نیز نشان داده پست های اینستاگرام با ایموجی نسبت به پست های بدون ایموجی در درگیر کردن مخاطب موفق تر عمل می کنند به خصوص اگر از آن ها در جای مناسب استفاده شده و از افراط پرهیز شود.

یکی از بهترین کاربردهای ایموجی شکستن بخش های طولانی متن در کپشن های بلند است.8. هشتگ فراموش نشود!

اگرچه افزایش تعامل بسیار مهم است اما پست ها باید دسترسی بیشتری برای فالوورها نیز ایجاد کنند و هشتگ یکی از روش های تحقق این مورد می باشد.

مطالعات نشان داده پست هایی که حداقل یک هشتگ دارند نسبت به پست های فاقد هشتگ معمولا لایک و کامنت بیشتری دریافت می کنند.

هنگامی که از یک هشتگ در پست خود استفاده می کنید به کاربرانی خواهید رسید که آن هشتگ را فالو کرده اند اما این مزیت نباید باعث شود پیوسته به دنبال استفاده از همه هشتگ های محبوب در پست های خود باشید تا به افراد بیشتری برسید.

لازم به ذکر است پست هایی که در استفاده از هشتگ زیاده روی می کنند نسبت به آن هایی که تنها از چند هشتگ مرتبط بهره برده اند کمتر مخاطب را درگیر می کنند.

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

بنابراین توصیه می شود از هشتگ هایی استفاده کنید که به پست و هدف شما مرتبط باشند و در این مورد زیاده روی نکنید زیرا کپشن را شلوغ و خواندن آن را دشوار می کند.9. فراخوانی یا دعوت به اقدام (کال تو اکشن)

همه مواردی که ذکر کردیم برای افزایش تعامل و دستیابی مخاطبان به پست های شما مفید است اما اگر واقعا می خواهید کاربر با خواندن یک پست دست به اقدام خاصی بزند باید صریحا او را به این کار دعوت کنید!

کال تو اکشن ابزاری است که با کمک آن می توانید مخاطب را به کاری که باید بعد از اتمام خواندن محتوا انجام دهد هدایت کنید و بهترین مکان برای این کار کپشن می باشد.

از جمله عبارات کال تو اکشن می توان به “ما را در عکس های خود تگ کنید”، “اگر موافق هستید لایک کنید”، “آن چه دوست دارید را کامنت کنید” یا “برای سفارش امروز به لینک مراجعه کنید” اشاره کرد.10. برای ایجاد محتوای جذاب …

نقل قول ها را فراموش نکنید؛ استفاده از نقل قول می تواند بسیار الهام بخش و آموزنده باشد، برای انتخاب می توانید از نقل قول صاحب تصویر یا هر سخن زیبایی که احساس می کنید با حال و هوای عکس هماهنگ است استفاده کنید.برای تبلیغ برند خود مسابقه راه بیندازید؛ یکی از جذاب ترین مواردی که در اینستاگرام مطرح می شود پست هایی هستند که از خریدهای رایگان، مسابقات و جوایز خبر می دهند، اگر می خواهید برای جذب مشتری رقابتی برگزار کنید و جوایزی برای آن در نظر گرفته اید می توانید در بخش کپشن مواردی همچون نحوه ورود به رقابت، نحوه برنده شدن و غیره را ارائه دهید.کپشن مینیمالیستی؛ اگر تصویر مورد نظر به خودی خود جذاب است و به تنهایی می تواند بار محتوا را به دوش بکشد و با مخاطب صحبت کند بهتر است سخن را کوتاه کرده و کپشن های تا حد امکان کوتاه بنویسید.

منبع : کوکا

خانه » دوره های آموزشی » دوره آموزش اینستاگرام » چگونه کپشن اینستاگرام بنویسیم؟

فهرست محتوا

هر عکس خارق العاده ای در اینستاگرام نیاز به یک کپشن جذاب دارد و این کپشن می تواند خنده دار، عجیب و غریب، کوتاه و حتی وحشیانه باشد. در واقع عکس ها، داستانی برای شرح دادن دارند و این داستان ها برای هر عکس از قبیل عکس های دوستانه، گروهی، سلفی، مناظر طبیعی و… متفاوت هستند. اکنون می خواهیم اینجا یاد بگیریم که چگونه یک کپشن اینستاگرامی جذاب و مرتبط با عکس را، با رعایت نکات ساده بنویسیم.

کپشن همان متنی است که زیر هر پست اینستاگرامی وجود دارد که طول آن می تواند ۲۰۰۰ حرف یا کاراکتر را شامل شود. همچنین شما می توانید شکلک و هشتگ را در کپشن خود مورد استفاده قرار دهید؛ به نحوی که کپشن برای مخاطب جذاب تر شود و او را تشویق به خواندن کند.

باور کنید تاثیر یک کپشن خوب بر مخاطب می تواند چنان باشد که واکنش های آنها را نسبت به پست شما چندین برابر کند. این بدان معنی است که تعدادی از فالورهای شما باید در پیجتان فعال باشند و نه تنها با لایک کردن پست ها، بلکه با نظر دادن و درگیر شدن در بحث و گفتگو نیز حضور خود را اعلام کنند. اگر میزان این مشارکت بین ۳ تا ۶ درصد باشد، می توان گفت شرایط پیج شما خوب است، اگر بیشتر باشد، عالی است و اگر کمتر باشد باید یک استراتژی دیگری برای آن پیدا کنید.

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

حال می خواهیم مواردی را مطرح کنیم که در نوشتن یک کپشن اینستاگرامی خوب به ما کمک می کند. نمونه هایی از آنها را در ادامه به شما معرفی می کنیم:

اولین قدم این است که بدانیم از میان تمام کاربرانی که وجود دارند، چه کسانی در جایگاه مخاطب خاص ما قرار می گیرند. با جواب به این قبیل سوالات می توانیم راحت تر به این امر دست یابیم:

اکثر آنها چند ساله هستند؟

جنسیت آنها چیست؟

محل زندگیشان کجا است؟

به چه چیزهایی علاقه دارند؟

در چه حوزه ای فعالیت می کنند؟

با جواب دادن به این سوالات می توانیم یک محتوای مناسب بر اساس شرایط اکثر مخاطبین خود، علایق و نیازهای آنها ارائه دهیم. همچنین با توجه به این شناخت است که ما می توانیم انتخاب کنیم که چه سبک متنی بنویسیم و چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم.

گام بعدی آن است که بدانیم دقیقا چه حرفی را می خواهیم به مخاطبان خود انتقال دهیم. پاسخ به این سوالات می تواند علاوه بر خودشناسی، برای شناسایی محصول نیز به ما کمک کند:

چه باور ها و ارزش هایی دارید؟

با چه عقایدی مخالف هستید؟

ویژگی های خود را بیان کنید؟

در آخر به این نکته توجه داشته باشید که کاربران اینستاگرامی به دنبال متن های رسمی با کلمات سنگین نیستند؛ بلکه فضایی صمیمی و دوستانه را طلب می کنند، پس بهتر است در کپشن اینستاگرام، خودمانی و روان صحبت کنیم و سعی در جذاب کردن متن داشته باشیم.

اکثر کاربران اینستاگرامی علاقه زیادی دارند که تعداد پست های بیشتری را ببینند؛ همین امر باعث می شود که با سرعت از روی پست ها عبور کنند، پس بهتر است تا حد لازم کپشن اینستاگرام کوتاه باشد. البته گاهی لازم است که کپشن های بلندتری بنویسیم تا بهتر بتوانیم تصاویر خود را توضیح داده و آن را برای مخاطبین خود جذاب تر کنیم. در واقع بهتر است بین تصویر و کپشن ارتباط موثری برقرار کرده حتی اگر آن کپشن طولانی باشد.

 

هنگامی که یک کاربر، در حال مشاهده پست شما است ابتدا جملات اولیه متن را می بیند، اگر برایش جذاب باشد به خواندن ادامه می دهد؛ پس جملات ابتدایی تاثیر بسزایی در جذب مخاطب دارد. این جملات باید به گونه ای باشد که مخاطب را ترغیب به خواندن ادامه کپشن کند.

طبق بررسی های انجام شده به این امر دست یافته ایم که استفاده از هشتگ در تولید محتوا در اینستاگرام باعث می شود که آن پست بیشتر توسط کاربران دیده شود؛ پس باید دقت داشته باشیم که به صورت هدفمند از هشتگ ها در کپشن خود استفاده کنیم.

هشتگ های زیاد در وسط کپشن و همچنین هشتگ زدن کلمات یا عباراتی که غیر مرتبط با عکس شما است، باعث رنجش و اذیت کاربران می شود. در واقع بهتر است برای این که کپشن اینستاگرامی مان مرتب تر به نظر برسد، هشتگ ها را در پایان کپشن خود بیاوریم. همچنین می توانیم تعدادی از هشتگ ها را در قسمت کامنت وارد کنیم زیرا همچنان همان عملکرد را برای اینستاگرام دارد و در قسمت پست های مرتبط با آن هشتگ، پستمان را نمایش می دهد.

مهمترین قسمت هشتگ انتخاب یک یا چند کلمه برای آن است که این کلمات باید نزد کاربران به گونه ای رایج و محبوب استفاده شوند تا بتوانند با سرچ کردن، سریع به آن پست دست یابند.

مهمترین قسمت هنگام نوشتن یک کپشن اینستاگرام، توانایی برقراری ارتباط با کاربران است پس برای اینکه بتوانیم بیشتر با کاربران خود ارتباط داشته باشیم، بهتر است در متنمان سوالی را مطرح کنیم که کاربران نظر خود را بگویند یا درخواستمان را بیان کنیم تا در نهایت در بحث شرکت داده شوند. این امر کمک می کند تا  با کاربران خود تعامل داشته باشیم و نظرات و علایق آنها را متوجه شویم. مانند یک پیج شعر که از کاربرانش درخواست کرد تا هر کس شعری مرتبط با تصویر را برایش در کامنت بنویسد.

استفاده از @ در کپشن به ما این امکان را می دهد که شخص دیگری را در پست خود تگ کنیم تا مطمئن شویم که پست ما را خواهد دید. با این کار فالورهای آن شخص هم به پست ما دسترسی پیدا می کنند. همچنین می توانیم کپشن خود را طوری مطرح کنیم که کاربران دیگر، دوستان خود را زیر پستمان تگ کنند زیرا همین امر کمک می کند تا پست ما توسط افراد بیشتری دیده شود.

یک راه عالی برای نشان دادن حال و هوا و همینطور معرفی صفحه ما به دیگران، استفاده از ایموجی است و گاهی مانند یک انفجار در کپشن عمل می کند و باعث جذاب تر شدن آن می­ شود.

در استفاده از ایموجی ها باید به دو نکته توجه کنیم:

اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد، وابسته به نوع پیج ما و فعالیتی است که در آن انجام می دهیم تا بدانیم از چه ایموجی استفاده کنیم. همچنین دومین نکته این است که می دانیم استفاده از ایموجی در کپشن، باعث جذاب تر شدن کپشن ما می شود؛ با این حال افراط در استفاده از آن می تواند باعث لوث شدن کپشن شود.

استفاده از شعر و نقل قول از شاعران یا نویسندگان مشهور و همچنین استفاده از متن کاربران دیگر به ما کمک می کند تا متنی جذاب تر داشته باشید.

نوع بیان ما در کپشن اینستاگرام می­ تواند مخاطب را جذب کرده یا حتی تاثیرات منفی به دنبال داشته باشد. از به کار بردن عبارات سنگین و خشک بپرهیزیم. بهتر است از بیانی صمیمانه در کپشن خود استفاده کنیم تا باعث راحتی کاربر با ما ­شود.

ده سالی میشه مینویسم. از روزنامه شروع کردم و بعد چند سال رسیدم به نویسندگی در قالب جدیدی که بهش میگن کپی رایتینگ. هم مینویسم و هم میخونم و هم اگر کسی بخواد با دل و جون یادش میدم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

چگونه کپشن جذاب بنویسیم

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سفارش تولید محتوا در الو کانتنت چند ویژگی منحصربفرد دارد: کیفیت عالی، تعهد در زمان تحویل محتوا و هزینه ای که نسبت به کیفیت کاملا مقرون به صرفه است.

ما تعهد می دهیم که همیشه حق با مشتری است. متعهدانه در کنارتان خواهیم بود تا کسب و کارتان با محتوای تولید شده از طرف مجموعه ما همیشه رو به رشد باشد. فراموش نکنید ما برای وعده هایمان تضمین های واقعی در نظر گرفته ایم.

ایمیل: [email protected]

آدرس: تهران -میدان آزادی – بزرگراه لشکری- بعد از مترو بیمه – کارخانه نوآوری آزادی

چگونه کپشن جذاب بنویسیم
چگونه کپشن جذاب بنویسیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *