چگونه سرطان را شکست دهیم

 
helpkade
چگونه سرطان را شکست دهیم
چگونه سرطان را شکست دهیم

پیامبر اکرم(ص): دو چيز را خداوند در اين جهان كيفر ميدهد؛ تعدي و ناسپاسي پدر و مادر .

نکاتی در مورد غلبه بر بروز سرطان همیشه باید شامل نکاتی از رژیم غذایی باشد؛ اما اغلب اوقات، این بخش از درمان سرطان نادیده گرفته می شود. ما به کتاب پرفروش “بخورید تا بر بیماری تان غلبه کنید، نیویورک تایمز” به نویسندگی دکتر ویلیام لی، دکتر مشهور جهانی پرداختیم: با این دانش جدید درباره اینکه چگونه بدن شما می تواند خود را بهبود ببخشد و همچنین عکس العمل خویش در برابر استفاده از غذا برای فعال کردن توانایی های بهبودی ذاتی بدن ما، اطلاعات بیشتری می توان کسب کرد.

سوال: آیا می توان لیستی از بهترین و شگفت انگیزترین غذاهای مرتبط با سرطان را مشخص کرد؟پاسخ: یک لیست تطهیری از غذا هایی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، وجود دارد و این شامل برخی از غذاهای متداول مانند گوشت فرآوری شده که توسط سازمان بهداشت جهانی طبقه بندی می شود و همچنین گوشت کباب شده (بریان) است.

کباب کردن گوشت، هیدروکربنهای آروماتیک چند حلقه ای (PAH) تولید می کند. اینها وقتی که روغن های گوشت درون شعله می ریزند و دود می کنند سرطان زا هستند. دود حاصل باعث ایجاد عوامل سرطانی در گوشت می شود. درجه حرارت بالای کباب کردن نیز اسیدهای آمینه و پروتئین های موجود در گوشت را به آمین های سمی هتروسیکلیک (HCA) تبدیل می کند.

و اگر سطح منقل را با دقت تمیز نکنید و قسمت های ذغالی سیاه را به حال خود رها کردید، دفعه بعد که غذا را روی منقل قرار دهید، آن را با مواد سرطان زا پوشانده اید.

چگونه سرطان را شکست دهیم

سوال: ما اغلب می شنویم که بدن “می خواهد خوب شود” و ظرفیت فوق العاده ای برای بهبودی خود دارد. به نظر شما چرا وقتی فردی مبتلا به سرطان می شود، سرطان شناسان در مورد انتخاب های غذایی بیشتر صحبت نمی کنند؟پاسخ: بدن ما از زمان تولد تا آخرین نفس، با سیستم های دفاعی بهداشتی کار می کند که به ما در برابر بیماری هایی از جمله سرطان کمک می کند. این ادوات دفاعی پزشکی، که من در کتاب “بخورید تا بر بیماری تان غلبه کنید” شرح داده ام، عبارتند از:

آنژیوژنزسیستم ترمیم کننده و احیایی مامیکروارگانیسم هایمانمحافظت از DNAسیستم ایمنی بدنماناین سیستم ها به بدن ما کمک می کنند تا خودش را بهبود دهد. با این حال، هنگامی که آنها ضعیف یا آسیب دیده باشند، سرطان می تواند بروز کند.

متخصصان انکولوژیست (تودینه شناس) آموزش ندیده اند تا به ابزار دفاعی سلامت بدن توجه کنند؛ آنها برای تشخیص و درمان سرطانهایی که از آنها باید گریخت، آموزش دیده اند. این اقدامات شامل جراحی، تجویز دارو و پرتودرمانی -غذا بخشی از ابزار سنتی آنها نیست- است و همه پزشکان وقتی صحبت از تغذیه می شود، هیچ آموزش و امتحان خاصی ندارند.

همه اینها تغییر می کند؛ زیرا تودینه شناس ها شروع به تشخیص تأثیر مواد غذایی در معالجه سرطان می کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی826 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ توسط تودینه شناس ها که در 3 مرحله تحت معالجه قرار گرفته اند، انجام شد که نشان داد افرادی که هر هفته دو وعده از درخت آجیل استفاده می کنند، 57 درصد پیشرفت در جان سالم بدر بردن از بیماری دارند.

تحقیقات تودینه شناسی دیگری بر روی 249 بیمار مبتلا به سرطانهای مختلف که تحت درمان با سیستم ایمنی قرار گرفته اند، انجام شد و دریافتند که افرادی که جواب نگرفتند، فاقد باکتری سالم میکروارگانیسم روده به نام آکرمانسیا بودند. تنها راه برای افزایش و رشد آکرمانسیا مصرف غذاهایی مانند انار، زغال اخته و انبه است. شواهد اینكه غذا می تواند با دارو برای بهبود درمان سرطان همکاری كند، در حال توسعه است. تودینه شناس ها در آغاز توجه به این نکته هستند.

سرطانسوال: اگر شخصی به تازگی مبتلا به سرطان تشخیص داده شده باشد ، مهمترین غذاها برای شروع کار مستقیم با رژیم غذایی کدام ها هستند؟پاسخ: همه افراد متفاوت هستند و شخصی سازی رژیم غذایی بر اساس نیاز فرد مهم است. به عنوان مثال، فردی که مبتلا به دیابت است، متحمل غذاهایی متفاوت از کسی که مبتلا به سلیاک است، می شود. اما برخی اصول کلی برای استفاده از مواد غذایی به عنوان دارو وجود دارد؛ به خصوص در مورد سرطان.

ما می دانیم سرطان ها رگهای خونی را برای تغذیه خود پرورش می دهند؛ بنابراین خوردن غذاهایی که می توانند این رگ های خونی خطرناک سرطانی در حال رشد را قطع کنند، مهم است. این غذاها با عنوان آنتی ژوژنیک شناخته می شوند که عبارتند از: سویا، گوجه فرنگی، چای سبز، ماهی روغنی، انواع توت ها و سبزیجات کلمی (براسیا).

ما همچنین می دانیم که سرطان به طور خاصی خطرناک است؛ زیرا حاوی سلولهای بنیادی سرطانی است که می تواند پس از درمان سرطان را باز گرداند. تحقیقات جدید نشان می دهد که غذاهایی وجود دارد که حاوی دسته مواد سلول کشی سرطانی هستند که شامل سیب زمینی بنفش، چای سبز، قهوه و گردو می باشد.

بیشتر بدانید: ارتباط مستقیم سرطان با طرز تهیه گوشت

می دانیم که سیستم ایمنی قوی می تواند به از بین بردن سلولهای سرطانی کمک کند. غذاهای تقویت کننده ایمنی عبارتند از: جوانه کلم بروکلی، زغال اخته و فلفل دلمه ای.

خوردن غذاهای پرهوتیک حاوی فیبر، مانند قارچ و لوبیا، می تواند باکتری های سالم روده ای را تغذیه کند؛ این به کاهش التهاب و بهبود ایمنی کمک می کند. سایر غذاهای تقویت کننده میکروبی شامل غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی، سوسیس و ماست است.

شناختن عوامل دفاعی سلامتی و غذاهایی که باعث تقویت آنها می شود، مهمترین نکته در ارتباط استفاده از رژیم غذایی برای مقابله با سرطان است. اما به یاد داشته باشید غذا یک روش درمانی نیست؛ بنابراین رژیم غذایی بخش مهمی از جعبه ابزار در کنار درمان های مدرن مانند ایمونوتراپی یا درمان ضد رگزایی است.

سرطانسوال: آیا چیز دیگری وجود دارد که بخواهید اضافه کنید؟پاسخ: بعضی از غذاها وجود دارد که مردم باید دو بار در مورد مصرف آنها فکر کنند؛ زیرا آنها ابزار دفاعی سلامتی را تحت تاثیر قرار داده که به شما در جلوگیری از سرطان کمک می کند. اینها عبارتند از: گوشت فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شده با قند، شیرین کننده های مصنوعی و غذاهای فوق فرآوری شده.

این غذاها در همه جا وجود دارند و بخشی از رژیم رایج در آمریکا هستند؛ اما مصرف متوالی و مرتب آنها یک خطر محسوب شود. ابزار دفاعی پزشکی بدن شما توسط غذاهای مختلف تقویت یا تضعیف می شود. مواردی را انتخاب کنید که سلامتی شما را افزایش می دهد.

با ترکیب لیمو و جوش شیرین نوشیدنی درست میکنیم و سلول های سرطانی را به این طریق شکست میدهیم. در تست‌های آزمایشگاهی مشاهده شده که سلول‌های سرطانی در محیط‌های اسیدی و بدون اکسیژن (بی‌هوازی) پیشرفت می‌کنند.

 

نخستین کسی که رابطه‌ بین محیط اسیدی و رشد سلول‌های سرطانی را توصیف کرد دکتر «اوتو واربورگ» بود، کسی که در ۱۹۳۱ برنده‌ جایزه صلح نوبل شد.او به ‌طور علمی توضیح داد که چگونه سلول‌های سرطانی در نبود اکسیژن و در نتیجه تخمیر قند که تحت این شرایط رخ می‌دهد، به رشد تحریک می‌شوند.

 

چگونه سرطان را شکست دهیم

در واقع دکتر واربورگ شرایط اسیدی را توصیف کرد؛ سلول‌های سرطانی برای این‌که متابولیسم موثرشان را حفظ کنند نیاز به پی‌اچ بین ۶.۵ و ۷.۵ دارند؛ تحمل این سلول‌ها نسبت به تغییر کم است، برای همین استدلال شده که ما با بالا بردن پی‌اچ خون، به‌طور موثر چرخه‌ سلول سرطانی را هدف قرار می‌دهیم، رشدش را متوقف می‌کنیم و سبب مرگ آن می‌شویم.

 

کلید درمان سرطان این است که بدن‌تان را قلیایی‌تر کنید و برای این کار روش‌های مختلفی پیشنهاد شده ‌است.

 

قلیایی کردن بدن با جوش شیرین و لیمومشاهده شده که سدیم بی‌کربنات (جوش شیرین) ناحیه اطراف تومور را در موش‌های مبتلا به سرطان پستان قلیایی می‌کند و از پیشرفت متاستاز (سرایت سرطان از یک اندام به اندام دیگر) جلوگیری می‌کند.پژوهشی که در ۲۰۰۹ در مجله‌ پژوهش سرطان چاپ شد، تایید می‌کند که ممانعت از اسیدی شدن تومور در بعضی سرطان‌ها تعداد متاستاز را کاهش می‌دهد؛

 

پژوهش جدیدی در مرکز سرطان دانشگاه آریزونا در حال انجام است که به‌طور خاص اثرات سدیم بی‌کربنات را روی بیماران مبتلا به سرطان پستان بررسی می‌کند.

 

لیمو نیز به حفظ توازن پی‌اچ بدن کمک می‌کند؛ این مرکبات با وجود خاصیت اسیدی ابتدایی (اسید سیتریک)، تاثیری قلیایی بر بدن دارد؛ لیمو حاوی لیمونوئید است که یک فیتوکمیکال (ماد‌ه‌ی شیمیایی گیاهی) است و خواص ضدسرطانی دارد.ویتامین C رادیکال‌های آزاد را، که به سلول‌های ما آسیب می‌زنند، از بین می‌برد؛ موضوع جالب درباره لیمو این است که به عنوان ضدمیکروب نیز عمل می‌کنند؛

 

برخی پژوهشگران اظهار می‌کنند که سرطان مانند قارچ است و باید به همان شیوه درمان شود، بنابراین ممکن است لیمو یک درمان قدرتمند باشد.حالا جوش شیرین و لیمو را کنار هم قرار دهید، تا یک ترکیب ضدسرطان قدرتمند داشته‌باشید؛ هم‌چنین استفاده از لیمو روشی ایمن برای فراهم کردن مواد با اثر قلیایی بالا برای بدن است.

 

این روش اگر موفقیت‌آمیز باشد فقط سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، در حالی که سلول‌های سالم بدون آسیب باقی می‌ماند؛ شما می‌توانید این ترکیب را با نوشیدن یک لیوان آب با نصف لیمو و نصف یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین مصرف کنید.

 

توصیه شده‌ که این ترکیب را بین وعده‌های غذایی مصرف کنیم، چون ظاهرا مصرف آن با غذا، اثربخشی اسید معده را کاهش می‌دهد و گوارش را ضعیف می‌کند؛ روش‌های دیگر مصرف این ترکیب توضیح داده شده‌است، اما شاید این روش‌ها مستلزم دریافت رهنمود تخصصی، از قبیل دریافت وریدی ویتامین C باشد.

 

همان‌طور که می‌دانیم، درمان‌های رایج سرطان با عوارض جانبی زیادی همراه است و گاهی فایده چندانی برای بیمار ندارد.بر اساس گزارش بنیاد درمان سرطان قلیایی‌سازی یا «پی‌اچ درمانی»، اگر درست اعمال شود، نرخ موفقیت ۸۰ درصدی و بالاتر داشته ‌است، که در مقایسه با شیوه‌های مرسوم درمانی، نرخ بسیار چشمگیری است.

 

لیمو و جوش شیرین؛ این نکات مهم را در نظر داشته ‌باشیدلازم به ذکر است که پژوهش‌ها درباره‌ لیمو و جوش شیرین بسیار محدود است. هرچند نتایج فعلی دلگرم‌کننده است، اما پژوهش بیش‌تری لازم است.

 

درباره‌ دوز مورد نیاز برای درمان موثر هیچ‌گونه اطلاعات علمی در دست نیست و درباره میزان هر یک از مواد اجزای این ترکیب اطلاعات دقیقی نداریم. به علاوه شواهد علمی بی‌نهایت محدود است.

 

البته عوامل زیادی وجود دارد که روی فرآیند درمان یک فرد موثر است و درمانی که برای همه مناسب باشد وجود ندارد؛ آن‌چه اهمیت دارد این است که ذهنی باز داشته‌باشیم و تمام گزینه‌های موجود را ارزیابی کنیم.

 

 

تهران – ایرنا – تشخیص به موقع مهمترین كلید درمان سرطان است. بسیاری از انواع سرطان از جمله پوست در صورت تشخیص به موقع، 100 درصد قابل درمان هستند.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

مبارزه با بیماری سرطان مسئله‌ای ست که هر دو بعد روحی و جسمی را در بر می‌گیرد به همین دلیل نباید تاثیر روحیه و شرایط احساسی خود را در سیکل درمان دست کم بگیرید. برای درمان سرطان علاوه بر درمان جسمی، مراقبت از سلامت ذهنی و عاطفی خود نیز حائز اهمیت است؛ چرا که داشتن انگیزه قوی و از دست ندادن امید، شرط اساسی برای مبارزه با سرطان است. از آنجایی که استرس، نگرانی و خشم تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن است، برخوردار بودن از سلامت روان و روحیه‌ای قوی برای مبارزه با سرطان اهمیت دارد. با توجه به نقش بسیار حساس روحیه افراد و بهزیستی روانی در مبارزه با بیماری سرطان، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در مورد نحوه تغییرات رفتاری و شخصیتی، نحوه بهبود و تقویت روحیه و نقش خانواده در افراد مبتلا به بیماری سرطان توضیح دهیم پس همراه ما باشید. 

 

زمانی که افراد متوجه بیماری سرطان خود می‌شوند، غم، اندوه، خشم، ناامیدی، بی حوصلگی و ترس را تجربه می‌کنند. در ابتدا شما حق دارید که ناراحت و اندوهگین شوید ولی این حالات نباید ادامه پیدا کند و مزمن شود. اطرافیان نیز متوجه تغییر بسیار ناگهانی در شخصیت و رفتارتان می‌شوند. برخی از تغییرات رفتاری و شخصیتی که در بیماران سرطانی دیده می‌شود و به مرور زمان یا در صورت عدم رسیدگی ممکن است شدت آن‌ها بیشتر شوند شامل موارد زیر هستند.

1- افسردگی حاد

چگونه سرطان را شکست دهیم

2- اضطراب

3- نوسانات رفتاری و خلقی شدید

4- تحریک پذیری سریع از عوامل و تغییرات خارجی

5- عدم انگیزه و علاقه به زندگی

6- رفتارهای اجتماعی و فرهنگی نامقبول

7- عدم داشتن تمرکز

8- مشکل در تشخیص احساس خود و دیگران

افرادی که مبتلا به بیماری سرطان می‌شوند برای مبارزه با آن باید بدانند که این بیماری چگونه بر روحیه، رفتار و شخصیت آنان تاثیر می‌گذارد. البته دردها و عوارض ناشی از سرطان نیز بی تاثیر نیستند. در ادامه جنبه‌های مختلف موثر در تغییر رفتاری و شخصیتی افراد مبتلا به سرطان توضیح داده شده است. بهره بردن از مشاوره کنترل استرس و اضطراب می‌تواند به شما در کاهش مشکلات روانی و کاهش تغییر در رفتار و شخصیت کمک کننده باشد.

هیچ کس زمانی که متوجه می‌شود سرطان دارد احساس خوبی نخواهد داشت. مسئله مهم این است در زمانی که شما از بیماری خود با خبر شده‌اید، به جای تلاش برای انکار احساس خود، بتوانید شرایط و حالات خود را درک نمایید. اگر بتوانید راهی برای درمان استرس پیدا کرده و مهارت ذهن آگاهی را تمرین کنید، می‌توانید به سیکل بهبودی خود کمک کنید و از لحظاتتان در کنار دوستان و خانواده خود لذت ببرید.

برای آگاهی بیشتر درباره درمان استرس و ذهن آگاهی کلیک کنید.

استرس و اضطراب ناشی از بیماری می‌تواند علاوه بر پیامدهای روحی و روانی، اثرات شدید فیزیکی روی بدن داشته باشد. هنگامی که شما بسیار مضطرب هستید، امکان بروز احساس خستگی مفرط، خواب آلودگی، عدم تمرکز، بروز حملات شدید روانی یا تنگی نفس رخ می‌دهد. مشاوره کنترل استرس به شما کمک می‌کند تا بتوانید خود را در برابر بیماری های روان تنی ایمن کنید.

برای آشنایی بیشتر با بیماری های روان تنی کلیک کنید.

در افرادی که به بیماری‌های طولانی مدت مانند سرطان مبتلا می‌باشند، مشکلات روحی و روانی بسیار شایع است. مهمترین مسئله این است که این آسیب‌های روحی به سادگی قابل درمان است حتی اگر مبتلا به سرطان باشید. با دریافت مشاوره افسردگی و درمان مشکلات و مسائل بهداشت روانی، استرس، اضطراب و افسردگی می‌توانید بسیار راحتر با جنبه‌های دیگر سرطان مواجه شوید و برای مبارزه با بیماری سرطان اقدام کنید.

برای اطلاع از روند دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

سروتونین ماده شیمیایی است که پیام‌ها را بین نورون‌های مغز حمل می‌کند و نقش مهمی در تنظیم خلق و خوی، اشتها و فشار خون دارد. فعالیت کم سیستم سروتونین مغز، باعث بروز رفتارهایی همچون سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، بی‌تحرکی، افسردگی و بدخلقی می‌شود. دشواری در تمرکز، یادگیری و یا سایر مسائل روانشناختی می‌تواند بر روی زندگی‌تان تاثیر منفی بگذارد. اما در این بین، پدیده‌ای که بسیار مهم است خشم شیمیایی می‌باشد که در ادامه درباره آن توضیح خواهیم داد.

خشم یک عکس العمل و پاسخ کاملا معقول و طبیعی به بیماری سرطان و مشکلات آن می‌باشد. در برخی از افراد مبتلا به سرطان، خشم و درگیری‌های ناگهانی و غیر وابسته به عوامل خارجی دیده می‌شود و حتی رفتار فرد نیز پرخاشگرانه می‌گردد. این امر، یک هشدار هم برای فرد مبتلا به سرطان و هم عزیزان آن‌ها می‌باشد که باید هر چه سریعتر برای درمان آن اقدام گردد.

ادامه دادن به این گونه رفتارهای پرخاشگرایانه به مرور زمان، سبب کاهش سلامت عاطفی و ذهنی تان می‌گردد. البته این احتمال هم وجود دارد که داروها و سیکل درمانی، این حالات رفتاری را تشدید و تحت تاثیر قرار دهد. معمولا درمان‌های سرطان با مصرف استروئیدها همراه می‌شوند تا درمان موثرتر باشد و از برخی عوارض جانبی درمان جلوگیری گردد. اما متاسفانه مصرف استروئیدها تاثیر بالقوه در افزایش نوسانات خلقی، تحریک پذیری و خشم دارد. متاسفانه خشم و نگرانی که به صورت مزمن ادامه داشته باشد، باعث ضعف سیستم ایمنی بدنتان می‌شود که نقش اساسی در درمان و مبارزه با بیماری سرطان ایفا می‌کند. برای کنترل خشم خود می‌توانید از مشاوره روانشناسی بهره مند شوید. یک فرد متخصص روانشناس می‌تواند به شما نحوه کنترل احساسات منفی را آموزش دهد.

تغییرات شخصیتی که در اثر سرطان یا شیمی درمانی رخ می‌دهد، ممکن است برایتان بسیار ناراحت کننده باشد چرا که متوجه می‌شوید که رفتار مناسبی با نزدیکانتان ندارید یا ممکن است ارتباط برقرار کردن با افرادی که دوستشان دارید برایتان نسبت به قبل آسان نباشد. در چنین مواقعی مهم است که پشتیبانی و حمایت عاطفی از دوستان، خانواده و کسانی که دوستشان دارید، دریافت نمایید. آگاهی اطرافیان از نحوه صحیح رفتار با بیمار سرطانی  بسیار کمک کننده است. صحبت کردن با افرادی که شما را درک می‌کنند کمک می‌کند که کمتر احساس تنهایی کنید. همچنین بتوانید دوباره خوبی‌ها و زیبایی‌های زندگی را ببینید، خاطرات خوب خود را با عزیزان و کسانی که از شما مراقبت می‌کنند به یاد آورید حتی زمان‌هایی که شرایط برای شما واقعا دشوار است.

 

صحبت کردن با یک مشاور روانشناس در مورد مسائل عاطفی، مشکلات و احساسات خود می تواند در مبارزه با بیماری سرطان به همان اندازه که درمان فیزیکی مفید است، اثر بخش باشد. برای حل کردن مشکلات عاطفی، استرس، اضطراب و افسردگی ممکن است داروهای ضد افسردگی تجویز شود. همچنین بهره گیری از جلسات مشاوره روانشناسی به شما در کنترل استرس، اضطراب، افسردگی، ناراحتی و پرخاشگری کمک می‌کند. در نهایت توصیه می‌شود که ارتباط سرطان با استرس را نادیده نگیرید، چرا که عوارض استرس بر بدن در بسیاری از تحقیقات به اثبات رسیده است.

ما نیز در مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی با سابقه چندین ساله در ارائه خدمات درمانی در زمینه های مختلف روانشناسی اعم از خانواده، ازدواج، اعتیاد، جنسی، کودک، مشاوره شغلی، تحصیلی و … جزء بهترین و جامع ترین مراکز خدمات روانشناسی هستیم. این مرکز با گردهم آوری جمعی از متخصصین توانسته خدمات خود را با بالاترین سطح کیفیت ارائه دهد. حامی هنر زندگی با استفاده از ابزارهایی چون تلفن و اینترنت به مراجعان این امکان را داده تا در کمترین زمان ممکن در هر موقع از روز با بهترین متخصصان در زمینه مربوطه ارتباط برقرار کنند.

برای آگاهی از روند دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

اطرافیان باید همواره ارتباط خود را با فرد مبتلا به سرطان حفظ کنند و از سرزنش کردن و احساس ترحم بی مورد بپرهیزند. همچنین در شرایط سخت کنار او باشند و از استرس‌ها و مشکلات اطراف فرد بکاهند.

برای آشنایی بیشتر درباره نحوه صحیح رفتار با بیماران سرطانی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مقابله پیامدهای روانی بیماری های جسمانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

دوات آنلاین-قبل از شروع این مطلب باید با فرمول طلایی و روان شناسانه ای آشنا شوید که می تواند به بیماران سرطانی در مسیر درمان کمک زیادی بکند؛ «داشتن انگیزه + حمایت اجتماعی = شکست سرطان». همان طور که می دانید با وجود پیشرفت های فراوان در عرصه علم پزشکی و توسعه دانش بشری در مهار و درمان انواع بیماری ها، سرطان هنوز هم به عنوان یکی از بیماری های جدی و در برخی موارد غیر قابل درمان به شمار می رود. در گذشته سرطان به عنوان یک بیماری دردناک که با مرگی قریب الوقوع همراه است، شناخته می شد اما با پیشرفت های اخیر در درمان این بیماری، سرطان فقط در بیش از نیمی از موارد یک بیماری مزمن به شمار می آید.

 

عامل 80 درصد مرگ و میرها در 15 سال آینده

مطالعات متعدد نشان می دهد که تشخیص بیماری سرطان موجب بروز مشکلات هیجانی و عاطفی عمیق نه تنها در خود بیمار بلکه در اعضای خانواده آن ها می شود. آمارها و پیش بینی های وزارت بهداشت نشان می دهد که سالانه 112 هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می شوند و این بیماری در 15 سال آینده علت 80 درصد مرگ و میرها در ایران خواهد بود(منبع خبر: ایرنا). با توجه به این آمار و این که در روز جهانی سرطان هستیم، در ادامه چند نکته مهم در خصوص بیماری سرطان و افرادی که مبتلا به این بیماری می شوند مطرح می شود.

 

چگونه سرطان را شکست دهیم

واکنش های اولیه بعد از ابتلا به سرطان

وحشت زده اید؟ شوکه شدید؟ احساس ناامیدی می کنید؟ هر کدام از این حالت ها در مراحل اولیه آگاهی از بیماری ممکن است سراغ تان بیاید. این فرایندهای روانی که با آگاهی فرد از ابتلا به سرطان شروع می شود، به طور طبیعی از چندین مرحله اساسی از جمله شوک، ناباوری و انکار، ترس و اضطراب، احساس گناه، غمگینی و افسردگی، خشم، پذیرش واقعیت و تطبیق با آن گذر خواهد کرد و برخی افراد ممکن است به دلایل گوناگون هیچ وقت نتوانند به سازگاری مناسب دست یابند. بنابراین رسیدن به مرحله پذیرش و سازگاری با شرایط موجود نیازمند گذر زمان و به کارگیری برخی راهبردهای مشکل گشاست که به خودتان فرصت کافی دهید. شما می توانید در این فرایند از افرادی که در مقابله با بیماری سرطان موفق بوده اند، کمک بگیرید. قرار دادن خود در این موقعیت های همدلانه، تسلط شما به وضعیت موجود را بهتر خواهد کرد.

 

شبکه اجتماعی خود را گسترش دهید

با توجه به این که بیماری سرطان بر توانایی جسمی و روانی- اجتماعی فرد برای مقابله با بیماری تاثیر گسترده ای دارد، نقش حمایت های اجتماعی موثر بر توانمندی مقابله با بیماری سرطان، بسیار راه گشا به نظر می رسد. منظور از حمایت اجتماعی، برقراری یک تعامل اجتماعی است که با برقراری ارتباط شروع می شود و تداوم آن به ایجاد ارتباطی همدلانه و در نهایت به تشکیل یک شبکه ایمنی برای بیمار می انجامد. ارتباط به افراد کمک می کند که با شرایط استرس زا مقابله کنند و به احساس بهتری درباره خود دست یابند. افزایش اعتماد به نفس، احساس تعلق به گروه، تقویت توانایی هایشان یا شایستگی انجام وظایف ضروری شان همه به عنوان اشکال حمایت اجتماعی در نظر گرفته می شوند.

 

دست از فعالیت های روزمره تان برندارید

به بیمار سرطانی توصیه می شود تا آن جا که امکان پذیر است و توان جسمانی و روانی اجازه می دهد به فعالیت های گذشته (زیر نظر پزشک مربوط) ادامه دهد. انجام امور روزانه مثل رفتن به سرکار، رسیدگی به کارهای خانه و حتی انجام برخی فعالیت های هنری می تواند به حفظ روحیه بیمار سرطانی کمک کند.

 

فعالیت های ورزشی را فراموش نکنید

ورزش برای مبتلایان به سرطان همراه با بهبودی خلق و خوی، افزایش اعتماد به نفس، کاهش خستگی و به طور کلی طول عمر طولانی تر و عود کمتر بیماری است. بنابراین به بیماران سرطانی پیشنهاد می شود که با مشورت پزشک خود، فعالیت های ورزشی متناسب با وضعیت جسمانی خود را انجام دهند.

 

از احساس ترحم دیگران ناراحت نشوید

از آن جایی که معمولا اطرافیان بیماران سرطانی و صعب العلاج، آگاهی و اطلاعات دقیقی راجع به بیماری ندارند و تصور می کنند که سرطان یعنی پایان زندگی و هیچ درمانی ندارد، ممکن است ناخواسته به بیماران مبتلا به سرطان ترحم زیادی نشان دهند که این موضوع از جانب اغلب بیماران آزاردهنده قلمداد می شود. برای مقابله با این احساس ترحم به نظر می رسد که حضور شاداب تر در فرایندهای جاری جامعه و افزایش حس امیدواری راجع به درمان از سوی خود بیمار، می تواند بسیار کمک کننده باشد. هر اندازه که بیمار درباره فرایند درمان بیماری خود نا امید باشد و به سبب این ناامیدی، نقش یک بیمار منفعل را به عهده بگیرد، احتمال ایجاد حس ترحم در اطرافیان راجع به خودش را افزایش می دهد. ضمن آن که توکل و استعانت از خدای مهربان می تواند فراتر از هر چیزی در مبارزه با سرطان در کنار مواردی که گفته شد به بیمار کمک کند.

 

منبع: خراسان- مصطفی نجمی/ کارشناس ارشد روان شناسی

 

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

سازمان جهانی بهداشت و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، چهارم فوریه را به منظور ترویج راه هایی برای کاهش بار جهانی سرطان، روز بین المللی سرطان نامگذاری کرده اند.حدود یک سوم از موارد ابتلا به سرطان قابل اجتناب هستند. مابقی موارد در صورت تشخیص و درمان به موقع، درمانپذیرند.- -****حقایقی درباره سرطان – سرطان یکی از علل عمده مرگ و میر در جهان محسوب می شود. – بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان به دلیل سرطان های ریه، معده، کبد، روده و سینه است. – سرطان های غالب زنان و مردان متفاوت است. ریه، پروستات، کولورکتال، معده و کبد شایعترین سرطان های مردان و سینه، کولورکتال، ریه، دهانه رحم و معده، شایع ترین در زنان هستند. -حدود 30 درصد از مرگ های ناشی از سرطان به دلیل پنج عامل شاخص توده بدنی بالا، مصرف کم میوه و سبزیجات، عدم تحرک کافی و مصرف دخانیات و الکل است. -سرطان های ناشی از عفونت های ویروسی از جمله هپاتیت و HPV، عامل بیش از 20 درصد از مرگ های ناشی از سرطان، به ویژه در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط محسوب می شوند. -حدود 70 درصد از تمام مرگ های ناشی از سرطان در سال 2008 در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط گزارش شده است. -مرگ ناشی از سرطان روز به روز در حال افزایش است و پیش بینی می شود که در سال 2030 به 13.1 میلیون برسد. -انتظار می رود تعداد موارد جدید سرطان طی دو دهه آینده حدود 70 درصد افزایش یابد. -دخانیات مهمترین عامل خطر مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان است. 71 درصد از مرگ های ناشی از سرطان ریه نتیجه مستقیم سیگار است. -*** عوامل خطر سرطان کدامند -مصرف دخانیات -چاقی و اضافه وزن -رژیم غذایی ناسالم -کمبود فعالیت فیزیکی -مصرف الکل -انتقال عفونت HPV از طریق روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده -عفونت HBV -قرار گرفتن در معرض تشعشعات یونیزه و غیر یونیزه -آلودگی هوا -قرار گرفتن در معرض دود ناشی از احتراق سوخت های جامد در محیط دربسته-**** استراتژی های پیشگیری از سرطان کدامند -اجتناب از عوامل خطر ذکر شده -واکسیناسیون در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و ویروس هپاتیت B (HBV) -کاهش قرار گرفتن در معرض تابش غیر یونیزه خورشید -اجتناب از قرار گرفتن در معرض تابش یونیزه ناشی از عکسبرداری پزشکی و موارد مشابه-**** تشخیص زودهنگام غربالگری و انجام آزمایش های دوره ای، مهمترین و تنها روش تشخیص به موقع سرطان است. به علاوه معمولا انواع سرطان با علایمی هشدار دهنده همراه است که باید جدی گرفته شود.-****علائمی درباره سرطان که نباید نادیده گرفته شود پژوهشگران معتقدند که علائمی مانند سرفه مزمن، درد کمر و لگن، تغییر ناگهانی رنگ پوست، خونریزی بی دلیل و کاهش ناگهانی وزن، جزء مهمترین فاکتورهای تشخیص سرطان هستند و در صورت مشاهده نباید نادیده گرفته شوند. برخی سرطان ها علایم اولیه ای ندارند و زمانی بروز می کنند که بیماری پیشرفت کرده است و درمان با مشکل مواجه می شود. ولی علایم مهمی وجود دارند که می توانند نشانه ای از بیماری باشند. محققان معتقدند که این علایم نباید نادیده گرفته شوند و در صورت بروز باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه شود. این علایم عبارتند از : -*** نفخ در زنان نفخ مزمن و بدون دلیل می تواند یکی از علایم سرطان تخمدان باشد. اگر نفخ با علایمی مانند درد لگن ، درد کمر و پشت یا احساس سیری زودهنگام همراه باشد، باید جدی گرفته شود و در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه شود. -*** درد شکم یا لگن خاصره در زنان درد شکم و لگن اگر با علایمی مانند نفخ، مشکل در غذاخوردن و مشکلات ادراری همراه باشد، می تواند نشانه سرطان تخمدان باشد و باید جدی گرفته شود. *** درد مزمن پشت و کمر در مردان کمر درد می تواند علایم مختلفی داشته باشد ولی یکی از مهمترین علایم سرطان روده بزرگ و پروستات، درد مزمن پشت، کمر و لگن است. -***درد و تورم در ناحیه کشاله ران و لگن درد مزمن در ناحیه کشاله ران و لگن می تواند یکی از نشانه های سرطان پروستات باشد. -*** خونریزی نامنظم در زنان خونریزی نامنظم خارج از چرخه قاعدگی یا پس از یائسگی، می تواند یکی از نشانه های عفونت یا سرطان دهانه رحم قلمداد شود. -*** سرفه مداوم در زنان و مردان سرفه معمولا یکی از ابتدایی ترین علایم سرماخوردگی است؛ ولی چنانچه مزمن باشد و بیش از چندین ماه طول بکشد، می تواند علامت سرطان ریه، تیرویید یا گلو باشد. -*** تغییرات در دفع ادرار و مدفوع تغییرات دفع ادرار و مدفوع گاهی با توجه به رژیم غذایی طبیعی است، ولی چنانچه این تغییرات دائم باشد یا دفع همراه با خونریزی باشد، حتما باید به پزشک مراجعه شود. -*** کاهش ناگهانی وزن کاهش ناگهانی وزن یکی از مهمترین دلایلی است که حتما باید به پزشک مراجعه شود و اولین قدم در تشخیص، یک آزمایش خون ساده است. -احساس توده در سینه، گردن و زیر بغل -تورم غدد لنفاوی -تغییر رنگ پوست و مشاهده جوش و خال با ظاهر غیر متعارف -تغییر رنگ خال ها -تغییر رنگ زبان و مشاهده توده های سفید رنگ روی زبان و در دهان -احساس خستگی مزمن –زخمی که بهبود نمی یابد -مشکل در بلع غذا این علایم می توانند علایم سایر بیماری ها یا اختلال در عملکرد ارگان های بدن باشند، ولی در صورت تداوم بهتر است حتما به پزشک متخصص مراجعه شود.

 –

 

 

سلامت نیوز:وقتی نام «سرطان» را می شنویم، وحشت همه وجود ما را می گیرد و فکر می کنیم اگر گرفتار این بیماری شویم، دنیا به آخر رسیده است. اما، امیر و اشکان، توانسته اند این بیماری را شکست دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، موسسه محک به عنوان بزرگ ترین نهاد غیر دولتی در کشور، نقش ارزنده ای در بهبود کودکان مبتلا به سرطان دارد. به طوری که تا کنون بیش از ۶۵۰۰ کودک مبتلا به این بیماری، با حمایت های محک، بهبود یافته و به زندگی عادی خود بازگشته اند.شنیدن نام «سرطان» برای کسانی که خیلی با این بیماری آشنا نیستند، شاید با ترس و وحشت همراه باشد و فکر کنیم اگر ما به این بیماری مبتلا شویم، دیگر همه چیز تمام شده است. در حالی که وقتی پای صحبت بهبود یافتگان این بیماری می نشنیم و حرف های آنها را که با امید و انگیزه به جنگ این بیماری رفته اند و دست آخر آن را شکست داده اند، باور ما را نسبت به اسم «سرطان» تغییر می دهد.

اشکان طهماسبی و امیر خاموشی، دو نفر از چند هزار بیمار بهبود یافته محک هستند.پای صحبت آنها نشستیم و خواستیم از روزهایی بگویند که درگیر سرطان بودند و چگونه این بیماری را شکست دادند.

اشکان چگونه متوجه شد که سرطان دارداشکان، حالا پسری ۱۹ ساله است که تحصیلاتی دانشگاهی خودش را در رشته حسابداری دنبال می کند. هر چند می گوید، حسابداری انتخاب پدر و مادر اوست و خودش اصلا علاقه ای به این رشته دانشگاهی ندارد.او از روزهایی می گوید که چطور متوجه بیماری خودش شد.اشکان، در رشته ورزشی تکواندو فعالیت می کرد. سال ۸۹ به دنبال درد شدید در بازوی چپ دستش، نزد پزشک می رود و برای او آزمایش مغز استخوان می نویسند اما جواب منفی می شود.خانواده اشکان ساکن ایلام بودند و اولین آزمایش را در کرمانشاه انجام دادند، اما به توصیه دایی او که پزشک است، اشکان برای انجام آزمایش مجدد به بیمارستان کودکان مفید در تهران می آید و این بار جواب مثبت می شود.۱۰ ساله بود که نوعی از سرطان خون را در اشکان تشخیص می دهند و در همان بیمارستان مفید بستری می شود.اشکان در بیمارستان مفید بستری و کار شیمی درمانی او آغاز می شود. او می گوید: همان موقع مرا به بیمارستان فوق تخصصی محک که مخصوص کودکان مبتلا به سرطان است، معرفی می کنند. اما، از آنجام خوشم نیامد و درمان را در همان بیمارستان مفید ادامه دادم.اشکان در خصوص اینکه چرا از رفتن به محک امتناع کرده بود، می گوید: نمی توانستم با بچه هایی که مو نداشتند، کنار بیایم و تصمیم گرفتم در بیمارستان مفید بمانم. مادرم به من می گفت تو سرطان نداری، فقط یک عفونت خونی است. اما، وقتی فهمیدم که سرطان دارم، خیلی ترسیدم.بیمارستان محک، تنها مرکز فوق تخصصی درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران است و سایر بیمارستان هایی که به کودکان مبتلا به سرطان خدمات می دهند، دارای بخش این خدمات هستند.بیمارستان محک دارای ۱۰۰ تخت است و روزی ۶ کودکان به جمع کودکان مبتلا به سرطان در این بیمارستان اضافه می شود.امیر نفر سمت راست/اشکان نفر سمت چپاشکان می گوید: من مادرم را خیلی دوست دارم و همین احساس نزدیکی زیاد، باعث شد به این موضوع فکر کنم که اگر من بمیرم، مادرم چه خواهد کرد و چه اتفاقی برای او خواهد افتاد. همین بود که تصمیم گرفتم در مقابل بیماری، کوتاه نیایم.اشکان یک خواهر کوچک تر از خودش هم دارد که در زمان بیماری برادرش ۴ ساله بود و برای اینکه پدر و مادر او از ایلام به تهران آمده بودند تا روند درمان پسرشان را دنبال کنند، ترجیح دادند که دختر کوچولوی آنها با خانواده خاله زندگی کند.اشکان از دوران درمان بیماری خودش می گوید و اینکه هرگز دوست نداشت تسلیم سرطان شود.او می گوید: وقتی در بیمارستان مفید بودم، به قدری شیطنت و شلوغ می کردم که پرستاران بخش از دستم عاصی بودند. دوست داشتم خودم را شاد نگه دارم و به آینده فکر کنم. اشکان مبتلا به شایع ترین نوع سرطان خون (ALL) بود که تشخیص به موقع بیماری، توانست او بهبود یابد و امروز در مسیر جدیدی از زندگی پس از سرطان قرار دارد.او می گوید: در همان سال ها که تحت درمان بودم، متوجه بیماری خودم شدم، اما به مادرم نگفتم که می دانم سرطان دارم.

ماجرای ۵۰۰ هزار تومان پیتزایکی از آرزوهای اشکان در دورانی که سرطان داشت، حسرت خوردن پیتزا بود. چون تحت درمان بود و با توجه به داروهایی که مصرف می کرد، اجازه نداشت پیتزا بخورد. برای همین وقتی بهبود یافت و از بیمارستان مرخص شد، پدرش او را به پیتزافروشی مقابل بیمارستان مفید می برد.اشکان می گوید: سال ۹۱ بود که پدرم مرا به پیتزا فروشی روبروی بیمارستان مفید برد و آنجا بود که به اندازه ۵۰۰ هزار تومان، سفارش غذا دادم.در آن سال، ۵۰۰ هزار تومان، پول زیادی برای پیتزا بود. اینکه اشکان چه طوری این همه سفارش داده بود، جای تعجب داشت.او می گوید: از بس ذوق زده بودم، از همه نوع پیتزا و ساندویچ هایی که داشت، سفارش می دادم اما فقط یه لقمه می خوردم و بعدی را انتخاب می کردم. همین طوری بود که دست آخر متوجه شدم ۵۰۰ هزار تومان سفارش پیتزا و ساندویچ داده ام.اشکان ادامه می دهد: صاحب پیتزا فروشی از این همه تقاضای من تعجب کرد و پدرم ماجرا را برای او تعریف کرد. حالا صاحب پیتزا فروشی به خارج از کشور مهاجرت کرده است، اما همچنان با پدرم تلفنی در ارتباط است و سراغ مرا می گیرد.

چگونه سرطان را شکست دهیم

روایت امیر از شکست سرطان امیر خاموشی حالا یک جوان ۲۱ ساله است. او وقتی فهمید که به نوعی از بیماری سرطان مبتلا شده است، فقط ۸ سال سن داشت. در آن موقع ساکن کرج بودند.امیر می گوید: به خاطر غده چربی پشت پلک، نزد پزشک رفتم و بعد از آزمایش های مختلف، تشخیص دادند که نوعی از سرطان است.سال ۸۵ بود که ۷ ماه شیمی درمانی انجام می دهد و یک سال و نیم بعد از قطع کردن دوره درمان، بیماری امیر دوباره باز می گردد. امیر می گوید: این طوری بود که دوباره به بیمارستان محک آمدم و تحت درمان قرار گرفتم.۱۰ جلسه رادیوتراپی و سر انجام، بهبود بیماری امیر و بازگشت به مسیر عادی زندگی برای او رقم خورد.امیر از دورانی که در بیمارستان محک تحت درمان بوده است، می گوید و اینکه هنوز که هنوز است بعد از ۱۰ سال از دوران پایان بیماری، هنوز محک را دوست دارد و به این موسسه رفت و آمد می کند.او می گوید: قبل از ابتلا به بیماری، فوتبال را به صورت حرفه ای در کرج دنبال می کردم و قرار بود وارد تیم منتخب استان شوم که به یکباره بیماری سراغم آمد. اوایل خیلی ناراحت بودم از اینکه نمی توانم به ورزش مورد علاقه ام ادامه دهم. امیر ادامه می دهد: در دوران درمان بیماری، حس بدی نسبت به دارو گرفتن داشتم و مرا اذیت می کرد. نکته ای که در بیماری امیر وجود داشت، این بود که تا زمان بهبود، نمی دانست سرطان دارد.امیر می گوید: دو سال بعد از قطع درمان، تازه فهمیدم که سرطان داشته ام و خوشحال بودم که توانسته ام این بیماری را شکست دهم.او حالا دانشجوی تربیت بدنی است و رشته تنیس روی میز را دنبال می کند. امیر می گوید: من می خواهم به همه بچه ها بگویم سرطان، بیماری قابل درمان است. اگر به موقع تشخیص داده شود.از ابتدای تاسیس موسسه محک تا کنون، بیش از ۳۲ هزار کودک مبتلا به سرطان تحت حمایت های این موسسه قرار داشته اند و از این تعداد، بیش از ۶۵۰۰ نفر بهبود یافته و ۱۹ هزار نفر هنوز تحت درمان هستند.

زندگی خودم را مدیون محک هستمامیر می گوید زندگی خودش را مدیون محک است و هر جایی رفته است این موسسه را معرفی کرده است.او می گوید: در دوره اول بیماری، پزشکان در کرج به من گفتند که بهبود نمی یابی و من از طریق پروفسور پروانه وثوق با محک آشنا شدم و مسیر درمان خودم را در بیمارستان محک دنبال کردم.امیر ادامه می دهد: وقتی آمدم بیمارستان محک و بچه هایی را دیدم که موهای آنها ریخته است، خودم تصمیم گرفتم موهایم را بزنم.او می گوید: خیلی دوست داشتم وقتی در بیمارستان بودم، به بام محک بروم(محک در منطقه مرتفع دارآباد واقع شده است). آنجا را خیلی دوست داشتم اما اجازه خروج از بیمارستان را نداشتیم. برای همین یک روز هر طوری بود، دور از چشم نگهبان، به سمت ارتفاعات رفتم اما قبل از اینکه به نقطه اصلی برسم، مرا برگرداندند.یکی از اقدامات موسسه محک در تقویت روحیه بیماران و والدین آنها، تشکیل کمیته والدین فرزند بهبود یافته است. به طوری که به آنها آموزش های روان شناسی می دهند که چگونه با والدین کودکان مبتلا به سرطان مشاوره بدهند.

چگونه سرطان را شکست دهیم
چگونه سرطان را شکست دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *