چگونه با فرزندان طلاق برخورد کنیم

 
helpkade
چگونه با فرزندان طلاق برخورد کنیم
چگونه با فرزندان طلاق برخورد کنیم

طلاق به هر دلیلی که صورت گرفته باشد، همچنان والدین وظیفه دارند به دنبال راهی برای حفظ سلامت فرزند خود باشند. بنابراین چگونگی رفتار با کودک طلاق برای حفظ آرامش و رشد مناسب او اهمیت ویژه‌ای دارد. آسیب های طلاق والدین، خواه ناخواه به کودک نیز منتقل می‌شود. تغییراتی که در زندگی کودک ایجاد می‌شود می‌تواند تربیت او را به خطر انداخته و در بزرگسالی او را با مشکلاتی روبه‌رو کند. از آنجا که فرزندان طلاق در برابر مسائل بیشتر احتمال دارد که ضربه بخورند، بهتر است پیش از طلاق درباره آن با مشاور روانشناسی خود صحبت کنید. در مشاوره طلاق با در نظر گرفتن شرایط فردی و خانوادگی به شما کمک می‌شود تا تنش‌ها و سختی‌های جدایی آسان‌تر شود. در ادامه این مقاله به نکاتی در خصوص رفتار مناسب با کودک بعد از طلاق اشاره می‌کنیم.

به عنوان یک والد باید بدانید دقیقا کودک شما چه چیزی نیاز دارد. چون پیش شما زندگی نمی‌کند دلیل نمی‌شود به نیازهای او توجه نکنید. نیاز به محبت و نوازش از طرف شما بیشتر از هر چیز برای او اهمیت دارد. به او نشان دهید جدای شما از همسرتان دلیلی بر ترک کردن او و نادیده گرفتن مهری که بین شما بوده نیست.

زمانی که طلاق صورت می‌گیرد، هرچقدر هم تلاش کرده باشید کودکتان تا حدودی شاهد تنش و درگیری قبل و بعد طلاق بوده است. کودک شما جزء افرادی است که دراین میان، آسیب‌ها و تنش‌های متعددی را تجربه می‌کند. باید تلاش کنید به کودک القا کنید که هنوز با وجود مشکلات زیادی که بین شما و همسرتان وجود دارد، برایتان ارزشمند، عزیز و دوست داشتنی است.

برای آگاهی بیشتر در زمینه خصوصیات بچه های طلاق کلیک کنید.

چگونه با فرزندان طلاق برخورد کنیم

پدر و مادری که از هم جدا شده‌اند، تا مدت‌ها تصور می‌کنند کودک آن‌ها از لحاظ هوشی و توانایی‌های متعدد هنوز ناتوان است. تنها دلیل این موضوع این است که احتمالا هر دو والد به طور همزمان شاهد رشد و نمو فرزند نبوده‌اند. در حالی که باید به این واقعیت توجه کنیم که کودک در حال رشد است و باید با توجه به سطح توانایی کودک مطابق با سن او توقعات‌تان را تعدیل کنید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه مشکلات کودکان طلاق در مدرسه کلیک کنید.

معمولا مادر و پدرهایی که جدا شده‌اند با خریدهای افراطی، یا با فراهم کردن امکانات زیاد، قصد دارند کمبود نبودن‌هایشان را برای کودک جبران کنند. اما این نوع خدمات افراطی به فرزندتان ضرورتی ندارد. شما باید بتوانید کمبودهایی که ناشی از طلاق شماست را به طور اصولی و متناسب با شرایط کودک‌تان جبران نمایید.

اکثر کودکان طلاق به خاطر ناملایمتی‌های طلاق، احساس گناه و عدم وفاداری می‌کنند و ترس از دست دادن همیشگی در وجود آن‌ها است. شما باید تلاش کنید این ترس را از او دور کرده و این اطمینان را به او القا کنید که هیچ وقت او را ترک نخواهید کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر طلاق والدین بر دختران کلیک کنید.

پس از طلاق، فرزندتان همچنان می‌تواند باعث ارتباط شما با همسر سابق‌تان باشد. هر چقدر هم این ارتباط برای شما آزار دهنده باشد، برای خوشحالی و سلامت فرزندتان باید آن را بپذیرید. اما خودتان را نباید فراموش کنید. برای آنکه در این ارتباط آسیب کمتری به خود و فرزندتان وارد شود، بهتر است موارد زیر را رعایت نمایید.

اگر چه شما با همسر سابق خود دچار مشکل بوده و جدا شده‌اید، اما همچنان به عنوان یکی از والدین برای کودک اهمیت دارد. از این جهت تلاش کنید تا جایی که ممکن است، احترام آمیز رفتار کنید.

پرسیدن سوال زیاد از کودک و کنجکاوی بی‌مورد در مورد همسر سابق اقدام مناسبی نیست. زیرا کودک اعتماد خود را به والدین از دست می‌دهد. باید در این زمینه تلاش کنید تا حد امکان اعتماد کودک را جلب کرده و زمانی که با او سپری می‌کنید تنها به امور مربوط به او بپردازید.

کودک‌تان در بروز اختلاف و جدایی از همسر سابق بی‌گناه است. یکی از اشتباهات والدین این است که از کودک کم سن و سال خود در زمینه اختلاف با همسر درخواست کمک می‌کنند. کودک در این میان نمی‌تواند درست قضاوت کند زیرا هم پدر و هم مادر عزیزترین فرد زندگی او محسوب می‌شوند. به همین علت در ارائه نظر به اشتباه می‌افتد. قضاوت را به متخصصان این امر یعنی روانشناس و مشاوره خانواده بسپارید.

واقعیت این است که کودک کم سن و سال هنوز به درک کافی در زمینه طلاق و جدایی والدین نرسیده است. ممکن است زمانی که نزد شماست دوست داشته باشد با والد دیگر در تماس باشد. شما نباید برای او مانع تراشی کنید. اجازه دهید آزادانه در این زمینه تصمیم گیری کرده و برخورد کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر طلاق والدین بر فرزندان پسر کلیک کنید.

اگر اطراف شما افرادی هستند که دائم درباره جدایی شما و همسرتان نظر می‌دهند و شما را مورد قضاوت قرار می‌دهند، تا حد امکان کودک خود را از قضاوت‌های اطرافیان ایمن کرده و اجازه ورود هر فردی را به حریم زندگی شخصی‌تان ندهید. کودک شما در شرایط کنونی احساس ناامنی شدید می‌کند. زمانی که از بیرون نیز مورد حملات قضاوت آمیز اطرافیان قرار گیرد، آینده خوشی در انتظار او نمی‌باشد.

در هر صورت پرداختن به نکات بالا می‌تواند در کاهش ترس‌ها و اضطراب‌های کودکان طلاق موثر باشد. در صورت ایجاد مشکلات جدی تر حتما به یک متخصص روان شناس کودک و نوجوان مراجعه کنید.

برای آشنای بیشتر در زمینه راه های کاهش استرس طلاق در کودکان کلیک کنید.

طلاق به عنوان پدیده‌ای رایج، اما بحرانی و تنش آفرین، می‌تواند نتیجه منفی بر زندگی دو نفر و بخصوص فرزند آن‌ها به جا بگذارد. برای کاهش تبعات این مسئله باید از راهنمایی‌های یک روان شناس متخصص در زمینه مشکلات فرزندان طلاق و اتخاذ یک سبک فرزندپروری مناسب استفاده کنید. 

ارتباط عاطفی والد-کودک در مراحل اولیه زندگی اثر اجتناب ناپذیری در مراحل بعدی زندگی دارد، به نحوی که بسیاری از اختلالات دوران بزرگسالی ریشه در دوران کودکی دارد. لذا هر گونه اتفاقات منفی از قبیل غفلت مکرر از کودک و طرد واقعی و خشونت فیزیکی و… می‌تواند آثار غیر قابل جبرانی ایجاد نماید. آثاری مانند ترس و اضطراب، وسواس، افسردگی و پرخاشگری، حسادت و…

بله، اثرهای طلاق به جنسیت و مرحله رشدی کودک به لحاظ سنی تاثیر دارد. به نحوی که هر چقدر میزان رشد سنی کودک کمتر باشد، اثرات منفی بیشتری از خود بر جای می‌گذارد. کودکان در مرحله پیش دبستانی نسبت به کودکان سنین مدرسه و پس از آن، بیشتر از طلاق والدین آسیب می‌بینند. البته متغیرهایی از قبیل میزان حمایت اجتماعی از کودک، حمایت عاطفی والدین از کودک و… در میزان عوارض پس از طلاق نقش دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین و بدترین سن طلاق برای کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چگونگی رفتار با کودک طلاق می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

کجا باید زندگی کنم؟ نخستین پرسشی است که بسیاری از فرزندان طلاق بعد از جدایی والدین آن را از خود می پرسند، زیرا از آن پس دیگر امکان گذراندن روزها و شب ها در کنار هر والد برای آنان وجود ندارد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!

 

 

چگونه با فرزندان طلاق برخورد کنیم

کودکان طلاق

 

اگر كودكی ناراحت به نظر می رسد یكی از والدین كه با او زندگی می كند می تواند از كودك سوالاتی چون ” الان ناراحتی ؟ به خاطر طلاقه ؟ می خوای درباره آنچه در ذهنت می گذره صحبت كنیم یا اینكه می خوای چند تا سوال از من بپرسی ” را بپرسد

 

 

امكان دارد كودكان طلاق عصبانی و گوشه گیر و منزوی به نظر آیند .

 

برای همه افراد درگیر در طلاق، این شرایط شرایط سختی است . حتی وقتی بچه های بزرگتر دلیل وقوع طلاق را می فهمند شاید احساسات شدیدی درباره این موضوع داشته باشند كه بیانش برای آنها سخت است.

 

واكنش بچه ها نسبت به این موضوع متفاوت خواهد بود امكان دارد بچه ای به مشكلات رفتاری مبتلا گردد، امكان دارد بچه دیگری سكوت اختیار كند و با والدینش ارتباط برقرار نكند . اگرچه بعد از طلاق مدیریت احساسات خودتان به اندازه كافی چالش برانگیز می باشد اما با این وجود والدین باید به دنبال راههایی باشند تا به بچه ها كمك كنتد با این اتفاق كه زندگیشان را تغییر می دهد به خوبی كنار بیایند .

 

بدین منظور در این مقاله به طور مختصر به ارائه چند دستورالعمل كوتاه می پردازیم . امید كه انجام آنها تا حدودی راهگشای شما در حل این مشكل باشد :

 

1 – از لحاظ جسمی و عاطفی خودتان را در دسترس كودك قرار دهید

 

هنگامی كه با كودك سر و كار دارید موبایل ، كامپیوتر و روزنامه را كنار بگذارید تا بفهمد زمانی كه او آماده برقراری ارتباط است تمام توجه شما معطوف به اوست .

 

2 – درباره احساسات خودتان صحبت كنید

 

نیاز ندارید كه جزییات مشخص و واضحی درباره طلاق بدهید یا اینكه درباره نگرانیهای مالی خود بحث نمایید بلكه فقط درباره احساسات تان صحبت نمایید تا شاید او نیز راغب شود احساساتش را بازگو نماید .

 

3 – به تلاش خود برای رسیدن به آنها ادامه دهید

 

گاهی اوقات بچه ها حرف نمی زنند چون نمی دانند چه بگویند یا اینكه چگونه بگویند . كودكی كه والدینش به تازگی از هم جدا شده اند احتمالا بیشتر احساس عصبانیت، ناراحتی، سردرگمی، تاسف یا تركیبی از همه این احساسات با هم را دارد . شاید او قادر به یافتن كلمات مناسب برای بازگو كردن احساساتش نیست .

 

اگر كودكی ناراحت به نظر می رسد یكی از والدین كه با او زندگی می كند می تواند از كودك سوالاتی چون ” الان ناراحتی ؟ به خاطر طلاقه ؟ می خوای درباره آنچه در ذهنت می گذره صحبت كنیم یا اینكه می خوای چند تا سوال از من بپرسی ” را بپرسد .

 

4 – در حضور كودك والد دیگر را مورد انتقاد قرار ندهید

 

شاید كودك نسبت به هر یك از والدین احساس حفاظتی و دفاعی داشته باشد و از ترس اینكه مبادا والدینش ناراحت یا عصبانی شوند تمایلی به صحبت كردن نداشته باشد . وقتی می خواهید احساسات منفی خود درباره همسرتان را بازگو كنید حالت درست این است كه با یكی از دوستان یا درمانگرتان صحبت كنید نه اینكه گله همسرتان را به كودكتان بكنید .

 

5 – وقتی كودكتان مشغول بازگویی احساساتش می باشد اجازه دهید كه كاملاً صادق باشد

 

شاید شنیدن بعضی از حرفها برای والدین سخت باشد اما ایجاد جوی صمیمانه كه در آن كودك بتواند بدون هیچ بازخورد یا قضاوتی به بازگویی احساساتش بپردازد، كمكشان می كند كه بر روی این احساسات شان كار كنند و بدین ترتیب شما هم به نگرانی های آنها دست خواهید یافت .

 

چگونه با فرزندان طلاق برخورد کنیم

6 – صبور باشید

 

اغلب طلاق تمام افراد درگیر را، ضعیف و متزلزل می كند . شاید كودكان نیاز به زمان اندكی دارند تا قبل از باز گو كردن احساساتشان آن را پردازش نموده و سپس درباره اش صحبت كنند .

منبع:سیمرغ

والدین نگران بخوانند


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


طراحی و بازسازی فضای داخلی

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

والدین باید بدانند نحوه تعاملاتشان به مرور زمان رفتار کودکان را شکل می‌دهد

 

چگونه با فرزندان طلاق برخورد کنیم

بسیاری از والدین نگران تاثیرات منفی طلاق بر روح و روان کودکانشان هستند و برخی از آنها به همین دلیل از طلاق صرف نظر می‌کنند. والدین باید تاثیرات طلاق بر کودکان را شناسایی کرده و آن را کاهش دهند. تنش میان والدین باید دور از چشم کودکان باشد، اما امروزه این اقدام به دلیل آپارتمان نشینی به شکل کامل امکانپذیر نیست.  در شرایط کنونی والدین باید میزان مشاجره یا درگیری را حتی‌الامکان کاهش دهند. در این وضعیت کودک نباید در روند حل مساله بین والدین قرار گیرد. در اصل وجود مساله یا درگیری در بین والدین نباید زندگی کودک از لحاظ روحی، روانی و جسمی را تحت تاثیر قرار دهد. کودکان در سنین پایین از وجود تنش در بین والدینشان مطلع می‌شوند. در اغلب موارد نگرش بزرگسالان و والدین نسبت به درک کودکان از شرایط موجود صحیح نیست، چون والدین بر این باورند که کودکان متوجه شرایط زیستی‌شان نمی‌شوند و به سهولت در مقابل کودکان مشاجره یا پرخاشگری می‌‌کنند. کودک رفتار والدین را الگو می‌کندوالدین باید بدانند نحوه تعاملاتشان به مرور زمان رفتار کودکان را شکل می‌دهد. با این تفاسیر اگر کودک در خانواده شاهد مشاجرات و خشونت ورزی والدین نسبت به یکدیگر باشد، طبیعتا این گونه رفتارها در نهاد آنها شکل می‌گیرد. در اغلب موارد این کودکان خواسته‌هایشان را به دیگران تحمیل می‌کنند. بنابراین در برخی مواقع والدین بدون اطلاع از تبعات رفتارشان کودکان را در معرض آموزش‌های نامناسب و غیراصولی قرار می‌دهند. برای مثال کودکان در خانواده‌هایی که والدین با یکدیگر مشاجره می‌کنند، طبیعتا در دستیابی به خواسته‌هایشان از اعمال رفتارهای خشونت آمیز استفاده می‌کنند.وجود مشاجره در بین زوج‌ها طبیعی استامروزه در فضای شهرنشینی شاهد رفتارهای متعدد و انتقال آن به کودکان هستیم. برای مثال مشاجره یکی از مسائل انکار‌ناپذیر در زندگی انسان‌ها به ویژه زوج‌هاست. در این شرایط توصیه می‌شود که زوج‌ها حتی‌الامکان از اعمال خشونت‌های کلامی، غیرکلامی و فیزیکی در مقابل کودکان خودداری کنند. این در حالی است که اگر والدین بر اهمیت دوران کودکی آشنا باشد و بدانند هرگونه رفتار در آینده و نگرش فرزندشان تاثیرگذار است به نسبت رفتارشان را اصلاح می‌کنند. والدین می‌توانند با اعمال رفتارهای مناسب در کنترل خشم و ارائه راه حل‌های مناسب مهارت حل مساله را بیاموزند و به این شکل تنش‌ها را در محیط خانواده به حداقل برسانند. اگر کودک در مواقع مشاجره والدین از خود واکنشی نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او متوجه درگیری نمی‌شود، بلکه کودک متوجه مشاجره و درگیری والدینش شده و از این موضوع مضطرب است. در اغلب موارد بزرگ‌ترها و والدین بعد از مشاجره می‌توانند با یکدیگر زندگی کنند و حتی چنین مسائلی را فراموش می‌کنند، اما این گونه رفتارها برای کودکان با ایجاد ناامنی همراه است. در این وضعیت کودکان از لحاظ جسمی، روحی و روانی درگیر اختلال فکری می‌شوند. باید دانست که آموزش این گونه رفتارها مخرب‌ترین تاثیر‌ها را دارد. همچنین مخرب‌ترین تاثیر طلاق بر کودکان زمانی است که والدین در حضور آنها به تحقیر یکدیگر می‌پردازند. در این مواقع کودکان احساس می‌کنند که باید جانب یکی از والدین را گرفته و این کار برای آنها دشوار است. از سوی دیگر کودکان تصور می‌کنند اگر از هیچ‌کدام از والدین پشتیبانی نکنند از سوی هر دو رانده می‌شوند. کودکان در واقع در شرایط بغرنجی قرار می‌گیرند.

اگر کودک در  مشاجره والدین واکنشی نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او متوجه نمی‌شود

 با کودکان طلاق چگونه رفتار شود؟یکی از کارکردهای مناسب خانواده ادامه نسل است. باید ساختار و کارکرد خانواده با فرزند پروری مثبت همراه باشد. امید است در خانواده‌ها کودکان تحت تربیت مناسب قرار گیرند. در واقع پرورش و رشد همه جانبه کودک در خانواده با وجود پدر و مادر در کنار یکدیگر تعریف شده است. اگر به دلیل طلاق یکی از والدین از چارچوب زندگی حذف شود به نسبت تعادل رشد و تربیت کودک از بین می‌رود. بنابراین برای کودکان طلاق، فقدان پدر یا مادر برجسته می‌شود. در این شرایط بخشی از آموزش و تربیت کودک به دلیل نبود یکی از والدین ناقص می‌ماند، چون هر یک از والدین باید نقش قابل توجهی را در زندگی کودک ایفا کنند. در برخی مواقع نیز شاهد گروکشی والدین از طریق کودکان یا متهم کردن طرف مقابل به سوء رفتار با فرزندشان هستیم. در اکثر موارد برای زندگی مناسب کودکان جدایی والدین پیشنهاد نمی‌شود؛ مگر اینکه برای والدین و کودکان ادامه زندگی وضعیت بحرانی ایجاد کند و این امر تاثیر مخرب مضاعف بر آنها داشته باشد.اگر بزرگسالان به اهمیت نقششان در زندگی کودکان آگاه باشند، بی‌شک به سهولت طلاق را انتخاب نمی‌کنند. والدین باید بدانند که طلاق به نحوی جدایی از کودک محسوب می‌شود. این در حالی است که کودک باید در یک فضای ایمن و زیر چتر حمایتی پدر و مادر دوران کودکی را بگذراند. در اصل نبود آگاهی در والدین در مورد نیازهای دوران کودکی و الزامات آن باعث بروز یک بینش تحت عنوان «سهولت در طلاق» می‌شود. با این همه، خلأهای آموزش در بین بزرگسالان باعث تصمیم‌گیری‌های مخرب شده است. والدین قبل از هرگونه تصمیم‌گیری درباره زندگی باید به شکل آگاه تبعات آن را مورد بررسی قرار دهند. در خانواده‌های ایرانی مساله اختلافات زناشویی با طلاق به پایان نمی‌رسد، بلکه به دلیل تدوین قوانین متعدد متناسب با ملزومات زندگی کودک، بعد از طلاق والدین باید به یکدیگر رجوع داشته باشند. این امر می‌تواند مناقشه برانگیز باشد. در برخی خانواده‌های ایرانی درگیری و ایجاد فضای ناامن حتی بعد از طلاق نیز ادامه دارد. پس با این تفاسیر طلاق نقطه پایان یک زندگی نیست. در برخی خانواده‌ها، والدین بعد از طلاق کودک را ترک می‌کنند.در این وضعیت کودک با آینده نامعلوم مواجه می‌شود. برخی دیگر از خانواده  ها نیز کودکشان را به مادر بزرگ یا یکی از اقوام می‌سپارند. هر یک از این شرایط برای کودک تبعات مخرب فراوانی را به همراه دارد. والدین قبل از تصمیم به جدایی باید به این مسائل توجه کنند، چون هرگونه آگاهی و تصمیم‌گیری در این زمینه به بینش افراد مربوط می‌شود؛ اینکه افراد در دوران تحصیل و جامعه پذیری تحت چه آموزش‌هایی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که با بررسی آمارهای رسمی کشور درباره نرخ طلاق باید گفت که بسیاری از افراد در جامعه ما نسبت به کسب چنین مهارت‌هایی نمره منفی کسب می‌کنند. در کشور افزایش میزان طلاق با تبعات و نارسایی‌های فراوان همراه است. بی شک تاثیر چنین تصمیم‌گیری‌هایی بدون آینده نگری می‌تواند برای زوج‌ها، فرزندانشان و جامعه مشکل‌زا باشد.منبع: روزنامه آرمان

آنچه والدین باید بدانند


زیبایی خونت با این محصولات کامل میشه!


خرید مستقیم فرش از کارخانه

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران

قبل ازخرید،فرش مورد نظرت رو تو دکورتست کن


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

کنسول های کاربردی و زیبا برای مصارف متعدد


خودت سه سوته ماست درست کن


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی

کاملترین درگاه رزرو تورهای داخلی و خارجی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

همه‌ی ما می‌دانیم که طلاق در دنیای معصومانه کودکان اتفاقی غیر قابل باور، ناراحت کننده و شوک برانگیز است و در صورتی که توجه کافی به کودکان طلاق نشود ممکن است آن‌ها با مشکلات مختلفی مواجه شوند که بعضی از آن‌ها گاه تا سال‌های سال نیز ادامه می‌یابند؛ اما واقعیت این است که قرار نیست زندگی کودکان طلاق با جدایی والدینشان حتما دچار مشکلات جدی شود و برای این که درک و پذیرش شرایط جدید و مطابقت پیدا کردن با زندگی پس از طلاق برای کودکان امکان پذیر شود راه‌‌های فراوانی وجود دارد.

این بسیار طبیعی است که بسیاری از کودکان طلاق در جلسات مشاوره می‌گویند که از جدایی والدینشان خوشحال نیستند. واقعیت این است که بچه‌ها همه‌ی مسائل و اتفاقات را به شیوه‌ی بزرگ‌ترها درک نمی‌کنند و اوضاع زمانی بدتر می‌شود که والدینی که همیشه  رویشان حساب باز می‌کردند حالا بسیار پرمشغله، عصبانی، عبوس، افسرده و ناراحت هستند و به اندازه‌ی قبل حواسشان به آن‌ها نیست. بنابراین این بسیار حیاتی است که به عنوان والدین کودکان طلاق، بتوانید تا حد زیادی در کنار فرزندانتان باشید و به آن‌ها اطمینان خاطر ببخشید.

حتما این را بسیار شنیده‌اید که برخی افراد می‌گویند: «به خاطر بچه‌ها ماندم». یا از این قبیل چیزها. بلی، کودکان طلاق تحت تاثیر تصمیم شما قرار گرفته‌اند اما به هر حال هرچیزی بهایی دارد. همه‌ی ما سال‌های محدودی برای زندگی کردن فرصت داریم و طبیعتا هر کسی دلش می‌خواهد در این مدت در عشق و آرامش زندگی کند. هیچ چیز به این اندازه که خانه برای شما آخرین جایی باشد که در آن آرامش دارید بد نیست.طلاق به خودی خود نه تنها چیز بدی نیست، بلکه درست‌ترین انتخاب در زمانی است که رابطه‌ی شما با همسرتان دچار مشکلات اساسی است. حتی فرزندان شما هم از نارضایتی شما از رابطه‌تان آسیب خواهند دید. بنابراین بسیار ضروری است که ابتدا احساس گناه بابت طلاق را کنار بگذارید و بر روی پایدار ساختن شرایط فعلی زندگی برای خود و فرزندانتان تمرکز کنید.

ایزولینا ریچی، روانشناس خانواده و نویسنده‌ی کتاب «خانه‌ی مامان، خانه‌ی بابا»، می‌گوید: «زمانی که کودکان طلاق آزاد هستند که هردوی والدینشان را عاری احساس گناه و عدم وفاداری دوست بدارند و به هر دویشان بدون ترس از دست دادن دیگری دسترسی داشته باشند، می‌توانند با پیامدهای طلاق آسان‌تر مواجه شده و بدون مشکل بزرگ شوند.

این ۹ نکته را برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی جدایی بر روی کودکان طلاق به خاطر بسپارید و استفاده کنید:

چگونه با فرزندان طلاق برخورد کنیم

حتی زمانی که اختلافات والدین کودک را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و خانه جای شادی نیست نیز بچه‌ها ممکن است از جدایی والدین ناراضی باشند. از دیدگاه یک کودک، دنیا در حال دو نیمه شدن است و شما به عنوان والدین او باید سعی کنید دیدگاهش را درک کنید. در این شرایط کودک کمتر مجبور به مخفی کردن احساساتش خواهد بود و کمتر آسیب خواهد دید.متخصصان معتقدند که طلاق والدین قرار نیست تا پایان عمر بر زندگی فرزندان سایه بیافکند یا آن‌ها را از داشتن روابطی سالم در آینده بازدارد. الیزابت اوزر، روانشناس کودک در این باره می‌گوید: «جدایی والدین اتفاق بزرگی در زندگی کودک است. اما این مساله‌ای است که به مرور زمان و با ورود به بزرگسالی، کنار آمدن با آن برای کودک آسان‌تر خواهد شد. وظیفه والدین کودکان طلاق این است که این تغییر و این مرحله از زندگی را برای کودک آسان‌تر کنند.»

محققان معتقدند دو فاکتور اساسی در نحوه‌ی کنار آمدن کودک با جدایی والدین تاثیرگذار است:

۱. میزان خصومت و درگیری بین والدین

۲. پذیرش و تطبیق پیدا کردن والدین با مساله جدایی

اگر روابط بین شما و همسرتان در ماه‌های پیش از جدایی پر تنش و پرخاشگرانه است یا یکی از دو طرفین با پذیرش جدایی مشکل دارد بهتر است این دو نکته را مدام برای خود و طرف مقابلتان یادآوری کنید و درصورت نیاز از یک متخصص برای مهیا کردن شرایط برای جدایی کمک بگیرید.

این که شما چگونه می‌خواهید کودکتان را در جریان جدایی خود و همسرتان قرار دهید چیزی است که بسیار وابسته به سن او، شرایط زندگی شما و میزان تنش بین شما و همسرتان دارد.

اگر فرزندان شما بزرگ شده‌اند بهتر است یک ماه قبل از این که شما و همسرتان شروع به جدای از یکدیگر زندگی کردن بکنید مساله را با آن‌ها در میان بگذارید تا آن‌ها زمان کافی برای کنار آمدن با خبر جدید را داشته باشند. اما اگر فرزندتان نوپاست و سن کمی دارد، می‌توانید تا یک هفته قبل از جدا شدن رسمی زندگی‌ها صبر کنید؛ چرا که بچه‌ها در این سن درک درستی از مفهوم زمان ندارند.

مساله‌ای که باید به آن توجه کنید این است که حتی درمورد کودکان بسیار کوچک هم درصورتی که درمورد اتفاقات پیش رو با آن‌ها صحبت کنید اطمینان خاطر بیشتری خواهند داشت؛ حتی اگر آن‌ها معنای دقیق کلماتی که به کار می‌برید را متوجه نشوند.

این ۹ نکته را برای صحبت با فرزندانتان درباره‌ی طلاق به خاطر بسپارید:

سعی کنید تمام سوالات فرزندتان را پاسخ دهید و در روزها و هفته‌های پیش رو آن‌ها را تشویق کنید تا هر سوالی که دارند بپرسند. بچه‌های کوچکتر از ۸ سال معمولا سوال‌ها را به صورت سری می‌پرسند. هر سوال را پس از این که پرسیده شد پاسخ دهید و سپس به سراغ سوال دیگر بروید. هموارده به یاد داشته باشید که باید مسائل را ساده نگه دارید و با او مدارا کنید.

فول فکر امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

نويسندگان فول‌فکر، جمعي از مشاوران روانشناسي مي باشند. شما مي توانيد با ورود بصورت ناشناس مشاوره آنلاين بگيريد.

خیلی مطالب خوب و بجا بود من این مشکل را بادخترم داشتم که بااین راهکارها فوق العاده تاثیر گذار بود …ممنونم

خیلی خوب بود سپاس فراوان

اگر اون یکی والد یک فرد معتاد خطرناک بود ،چکار کنیم؟

خوب بود كمك كرد با اون كنار بيام😔

خوب😔

خوب بود☺️

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

شما می توانید بصورت آنلاین با روانشناسان فول فکر گفت و گو کنید

CopyRight &copy 2018, Fullfekr. All Rights Reserved For Fullfekr

یک دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: چنانچه بعد از جدایی والدین مجموعه‌ای از عوامل آسیب زا برای کودکان به درستی مدیریت و کنترل شود، سلامت روان کودک طلاق بیشتر تضمین می‌شود، هرچند که کنترل همه آسیبهای وارده به کودک ممکن نیست.

محمدرضا مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عوامل متفاوتی از جمله سن و جنسیت کودک، حضانت فرزند بعد از طلاق، ازدواج والدین، تک فرزندی یا چند فرزندی و اختلالات روحی و جسمی کودک قبل از طلاق تعیین کننده میزان آسیب وارده به آنان است، چون پیامدهای طلاق برای کودکان در شرایط مختلف متفاوت است.

وی افزود: به طور مثال پیامدهای طلاق برای کودک کمتر از دو سال با کودک دو تا چهار سال یا چهار تا شش سال کاملا متفاوت است، به علاوه تفاهم والدین یا درگیری لفظی یا فیزیکی آنان برای طلاق نیز بر میزان آسیب وارده شده به کودک موثر است.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان ادامه داد: میزان درگیری‌ها و نوع آن از جمله درگیری فیزیکی، کلامی یا وسیله‌ای نیز بر میزان آسیب وارده بر کودک موثر است، بنابراین مجموعه‌ای از این عوامل و دیگر شاخصه‌ها باید در نوع برخورد و توصیه‌ها برای این کودکان مدنظر قرار بگیرد تا این کودکان مسئله طلاق والدین خود را راحت‌تر بپذیرند.

طلاق والدین بزرگ‌ترین تغییر در زندگی یک کودک است

چگونه با فرزندان طلاق برخورد کنیم

مرادی با اشاره به اینکه طلاق والدین بزرگ‌ترین تغییر در زندگی یک کودک است، تصریح کرد: جدایی پدر و مادر به معنی مرگ نمادین آنان برای کودک است با این تفاوت که نوع گفتار درباره والد دیگر در حضور پدر و مادر بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: فعل طلاق و جدا شدن والدین به تنهایی آسیبی به روح و روان کودک وارد نمی‌کند، بلکه نوع جدایی والدین بیشترین صدمه را به کودک می‌زند، به عبارت دیگر هرچه پدر و مادر با تنش بیشتری از یکدیگر جدا شده باشند، کودک مسائل روحی بیشتری از جمله اضطراب را تجربه می‌کند.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: این کودک در سنین بزرگسالی به راحتی به دیگران اطمینان نمی‌کند و مرور خاطرات گذشته بر روابط زناشویی او اثر می‌گذارد، این فرد بعد از ازدواج با همسر خود وارد درگیری می‌شود و برخی مواقع  یادآوری خاطرات گذشته موجب می‌شود تا در هنگام جر و بحث با همسرش دچار شوک شود.

مرادی خاطر نشان کرد: والدین باید قبل از اقدام به طلاق به یک روانشناس مراجعه کنند و راهنمایی لازم را برای سالم ماندن روان کودک دریافت کنند، روانشناس به پدر و مادر گوشزد می‎کند که آنان باید روش تربیتی یکسانی داشته باشند و بایدها و نبایدهای تربیتی باید به صورت یکسان از طرف والدین اعمال شود.

وی ادامه داد: درصورتی که والدین از تربیت‌های چندگانه برای کودک استفاده کنند، او به شدت آسیب می‌بیند، اما چنانچه اصول تربیتی یکسانی برای تربیت فرزند به کار گرفته شود احتمال آسیب پایین می‌آید.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه برخی واقع والدین درباره یکدیگر بدگویی می‌کنند، گفت: پدر و مادر باید در جواب سئوال کودک درباره علت طلاق، نبود تفاهم و تصمیم دو بزرگسال برای جدایی را به صورت مشترک را عنوان کنند تا کودک پاسخ مشترکی را از هردو آنان دریافت کند.

مرادی افزود: کودک نباید حس کند وجود او موجب طلاق شده و پدر و مادر به خاطر فرزندشان زندگی مشترک را تحمل کرده‌ و قربانی شده‌اند، کودک در این شرایط احساس گناه می‌کند و دچار اضطراب و افسردگی می‌شود، در برخی موارد احساس گناه کودک به خودکشی نیز منجر می‌شود.

حمایت عاطفی سایر افراد خانواده از کودک بر سلامت روانی او تاثیرگذار است

وی گفت: نقش پدربزرگ، مادربزرگ، عمه، خاله و اطرافیان بسیار تاثیرگذار است، این افراد معمولا برای کودکی که والدین او از هم جدا شده‌اند دلسوزی می‌کنند، همین دلرحمی موجب شده تا تذکری به کودک برای رفتارهای نادرست او داده نشود و او این رفتار را مجددا تکرار کند.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه کودک در این شرایط نیاز به حمایت عاطفی دارد، اظهار کرد: سایر افراد خانواده نقش موثری در حمایت عاطفی از کودک دارند و چنانچه بخشی از زمان خود را به او اختصاص دهند پدر یا مادر می‌تواند استراحت کند تا مراقبت بهتری از فرزند خود داشته باشد.

مرادی تاکید کرد: استراحت پدر و مادر موجب شده آنان روحیه بهتری داشته باشند و با فرزند خود درست رفتار کنند، بنابراین بار مسئولیت نگهداری کودک نباید تنها بر عهده پدر یا مادر باشد در حالی که برخی خانواده‌ها فرزندشان را برای ازدواج نادرست سرزنش نیز می‌کنند که موجب تشدید فشار روانی بر پدر و مادر و کودک می‌شود.

وی تاکید کرد: چنانچه مجموعه‌ای از عوامل آسیب زا بعد از جدایی والدین به درستی مدیریت شود، سلامت روان کودک طلاق بیشتر تضمین می‌شود هرچند که کنترل همه آسیب‌ های وارده به کودک ممکن نیست.

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

چگونه با فرزندان طلاق برخورد کنیم
چگونه با فرزندان طلاق برخورد کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *