کتاب روانشناسی رنگ در معماری

 
helpkade
کتاب روانشناسی رنگ در معماری
کتاب روانشناسی رنگ در معماری

برای دانلود قانونی کتاب رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان دانلود کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان دانلود کنید.

کتاب رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی به قلم سحر مفیدی و محمدرضا مفیدی، نکات ضروری و مفاهیم پایه رنگ‌شناسی را از منظر روانشناختی مورد بررسی قرار داده و شیوه‌های استفاده از هر رنگ در هر فضا را با ذکر مثال شرح می‌دهد.

دنیای رنگ‌ها گوناگونی بی‌حد و مرزی دارد، به راستی اگر قصد داشته باشید با رمز و راز تمام آن‌ها آشنا شوید و بدانید هر کدام چه توانایی و قابلیت‌هایی دارند، در نهایت در انتخاب بهترین رنگ جهت طراحی فضایی که مد نظر دارید سردرگم خواهید شد. اما این را نیز باید دانست که این آشنایی به شما کمک می‌کند، تا با اطلاعات جامع به انتخاب رنگ‌ها بپردازید.

تمامی رنگ‌ها، چه اصلی باشند و چه فرعی، داستان منحصر به فرد به خود را دارند و همین موضوع سبب می‌شود تا بدانید استفاده از آن‌ها در یک فضای خاص درست است یا نه. یقیناً، تمام رنگ‌ها خارق‌العاده هستند و زیبایی خاص خود را دارند لذا هیچ رنگی را نمی‌توان به دیگری ارجحیت داد. اما سوال اینجاست که، با وجود این تنوع در رنگ‌ها و طیف‌های مختلف هر رنگ چرا فضای منزل اغلب شما عاری از رنگ‌های شاد است؟کتاب روانشناسی رنگ در معماری

یک رنگ، فارغ از اینکه به آن علاقه دارید یا خیر، باید بر اساس خصوصیاتی که دارد و همچنین تاثیری که بر فضا می‌گذارد، انتخاب شود. اغلب رنگ‌های استفاده شده در یک فضا با اینکه خود زیبایی ذاتی بسیار دارند اما نه تنها به زیباتر شدن فضا کمک نکرده، بلکه ظاهر بدی را نیز به وجود آورده‌اند. شاید این مهم‌ترین دلیل استفاده نکردن رنگ‌های شاد در طراحی دکوراسیون باشد.

اگر بدانید چگونه می‌توان از رنگ‌های شاد در طراحی داخلی منزل بهره برد، آن‌ها را در دکوراسیون فضایی که مد نظر دارید بیشتر استفاده می‌کنید. چنین رنگ‌هایی توانایی این را دارند که محیط زندگی شما را دگرگون کرده و به فضا انرژی مضاعف دهند.

کتاب رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی (Color in interior decoration) نشان می‌دهد هر رنگ یک بار روحی روانی دارد. به این که چطور برخی از رنگ‌های خاص می‌توانند روی احساسات و عواطف شما تاثیر بگذارند فکر کنید؛ آن‌ها می‌توانند روی هر احساس شما، از حس آرامش گرفته تا حس خشم و غضب، تاثیر بگذارند. برای ایجاد فضایی آرامش بخش و متوازن در فضای مورد نظرتان، رنگ‌ها را به درستی انتخاب کنید؛ استفاده از برخی از رنگ‌ها در مقادیر زیاد، ممکن است تاثیر معکوس بر روی شما و عزیزان‌تان داشته باشد.

رنگ‌ها در سه روش اصلی عمل می‌کنند؛ فعال، غیر فعال و خنثی یا بی‌طرف. شما به راحتی می‌توانید رنگ‌های هر اتاق را با تمایلات و ذوق و سلیقه شخصی‌تان و نیز کارکرد هر اتاق هماهنگ کنید. رنگ‌های ملایم و مات، روشن کننده و بسط دهنده فضا هستند، طوری که با آن‌ها هر اتاقی روشن‌تر و بزرگ‌تر دیده می‌شود. رنگ‌های تیره جذاب و گرم هستند و فضای اتاق‌های بزرگ را صمیمانه‌تر نشان می‌دهند. این کتاب نگاه دقیق‌تری به رنگ‌ها کرده و تاثیرات آن در فضا را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد.

در بخشی از کتاب رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی می‌خوانیم:

برای اطمینان از انتخاب رنگ دیوار اتاق‌تان، از دوستان خود کمک بگیرید تا ببینید از نظر آن‌ها رنگ انتخابی شما چه احساسی را القا می‌کند. چند رنگ بردارید و از دوست خود بپرسید چه چیزی در این رنگ‌ها می‌بیند. این کار به شما نشان می‌دهد که آیا درک شما از آن رنگ همان چیزی است که دیگری احساس می‌کند. برای مثال ممکن است بگویند رنگ خاکستری که انتخاب کرده‌اید سرد یا گرم است و اگر مطمئن نیستید که شما همان چیزی را می‌بینید که آن‌ها می‌بینند از آن‌ها در مورد این که چرا این رنگ را آنطور توصیف کردند سوال کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا از ایجاد نقطه‌های کوری که ممکن است مفهوم رنگ شما را خراب کند جلوگیری شود. به خاطر داشته باشید که اگر زمینه خالی شروع می‌کنید، خاکستری سرد یا گرم احتمالا به یک اندازه برای اتاق‌تان مناسب باشد، اما اگر از قبل مبلمان و اکسسوری‌هایی در رنگ‌های گرم‌تر در اتاق خود چیده‌اید، باید تن گرم‌تری انتخاب کنید که مکمل دکوری که اکنون دارید باشید.

رنگ‌ها روی صفحه نمایش کامپیوتر یا موبایل احتمالا به همان شیوه روی دیوار اتاق‌تان نیست، چرا که توسط مقادیر روشنایی و حتی منظره‌ای که از آن نور به داخل می‌آید تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از عکس‌های دیجیتالی برای ایده‌های سبک و رنگ کلی استفاده کرده و مقدار و تن رنگ را مشخص کنید این که روشن، تیره یا متوسط باشد. این مهم است که به دنبال عکس‌هایی برای الهام گرفتن باشید که در اندازه و شکل مشابه با اتاقی که قرار است رنگ کنید باشد با این روش، جلوه کلی بسیار شبیه به آن خواهد شد.

اگر طیف رنگی زیبایی در اینترنت دیدید و شیفته آن شدید قبل از اجرا کردن آن بیرون بروید و یک نمونه رنگ از آن طیف خریداری کنید. آی پد، آیفون یا کامپیوتر شما این رنگ‌ها را به طور متفاوتی نمایش می‌دهد حتی تراشه‌های رنگی نیز دقیقا همان چیزی نیست که قرار است روی دیوار بزنید. آن‌ها فقط نزدیک‌ترین نمونه‌های رنگی به رنگ انتخابی شما هستند.

مقدمه
فصل اول: رنگ در معماری
1-1. روانشناسی رنگ‌ها
1-1-1. رنگ‌های نامناسب محل سکونت
1-1-2. رنگ‌های مرئی
1-1-3. رنگ‌های شاد در فضای داخلی
1-2. انتخاب رنگ مناسب
1-2-1. استفاده بیش از یک رنگ
1-2-2. رنگ آمیزی مخصوص هر فضا
1-2-3. خلق فضای آرامش بخش به کمک رنگ
1-2-4. رنگ‌های تقویت کننده دکور
1-2-5. ایجاد سقف‌های رنگارنگ
1-3. رنگ مناسب بر اساس نور
1-3-1. میزان دریافت نور طبیعی
1-3-2. رنگ‌های روشن منطبق با جهت‌گیری فضا
1-3-3. نور مصنوع و رنگ مناسب
1-4. طیف‌های رنگی چوب
1-5. نقاشی خلاقانه ساختمان
1-6. کاربرد انواع رنگ در نقاشی ساختمان
1-6-1. رنگ روغنی
1-6-2. رنگ پلاستیک
1-6-3. رنگ مولتی کالر
1-6-4. رنگ اکریلیک
فصل دوم: مبانی رنگ‌ها
2-1. مبانی نظری رنگ‌ها
2-2. انواع رنگ‌ها
2-2-1. رنگ سفید
2-2-2. رنگ مرجانی
2-2-3. رنگ یاسی
2-2-4. رنگ زرشکی
2-2-5. رنگ لاجوردی
2-2-6. رنگ فیروزه‌ای
2-2-7. رنگ مشکی
2-2-8. رنگ قرمز
2-2-9. رنگ نقره‌ای
2-2-10. رنگ خردلی
2-2-11. رنگ آبی
2-2-12. رنگ سبز
2-2-13. رنگ بنفش
2-2-14. رنگ قهوه‌ای (شکلاتی)
2-2-15. رنگ نارنجی
2-2-16. رنگ صورتی
2-2-17. رنگ طلایی
2-2-18. رنگ ارغوانی
2-2-19. رنگ سورمه‌ای
2-2-20. رنگ زرد
2-2-21. رنگ خاکستری
2-2-22. رنگ بژ
2-2-23. رنگ‌های جدید و خاص
2-2-24. رنگ‌های پاستلی
2-2-25. رنگ‌های آبرنگی
فصل سوم: ترکیب رنگی در فضاهای داخلی
3-1. ترکیب رنگ‌ها در فضا
3-1-1. قانون 10-30-60
3-1-2. ترکیب رنگارنگ
3-1-3. تکنیک سایه روشن
3-1-4. ترکیب رنگ دیوار و مبلمان
3-2. ترکیب بندی رنگ ها
3-2-1. ترکیب رنگ یاسی
3-2-2. ترکیب رنگ لاجوردی
3-2-3. ترکیب رنگ فیروزه ای
3-2-4. ترکیب رنگ آبی
3-2-5. ترکیب رنگ سبز
3-2-6. ترکیب رنگ نقره ای
3-2-7. ترکیب رنگ سفید
3-2-8. ترکیب رنگ صورتی
3-2-9. ترکیب رنگ نارنجی
3-2-10. ترکیب رنگ بژ
3-2-11. ترکیب رنگ زرد
3-2-12. ترکیب رنگ قهوه‌ای
فصل چهارم: رنگ در فضای خواب
4-1. رنگ‌های خنثی دراتاق خواب‌
4-2. رنگ‌های مناسب اتاق خواب
4-3. انتخاب رنگ برای اتاق کودک
4-4. رنگ‌های مناسب اتاق خواب نوجوانان
فصل پنجم: رنگ در فضای پذیرایی ونشیمن
5-1. رنگ‌های مناسب برای اتاق نشیمن
5-2. رنگ‌های مناسب برای اتاق پذیرایی
فصل ششم: رنگ در فضای آشپزخانه
6-1. افزودن رنگ به آشپزخانه
6-2. بکارگیری رنگ‌های متناسب در آشپزخانه
6-3. انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه
فصل هفتم: انتخاب رنگ مبلمان
7-1. انتخاب رنگ مبلمان
7-2. سبک معماری و رنگ مبلمان
7-3. مبلمان با رنگ‌های متغیر
منابع و مآخذ

برای دانلود کتاب رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی و دسترسی قانونی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

ارسال کتابراه به دوستان از طریق پیامک یا ایمیل

اشتراک در تلگرام

اشتراک در توییتر

اشتراک در فیسبوک

اشتراک در واتس آپ

اشتراک در لینکداین

اشتراک در گوگل پلاس

کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکی و دانلود کتاب صوتی است که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… کتاب‌هایی پیدا می شود. همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است.


EPUBDownloads-icon

22 تیر 1394

معرفی کتاب و کالای فرهنگی: در هر رشته هنری که فعالیت داشته باشید شاید یکی از ابتدایی ترین موضوعاتی که باید به یادگیری و مطالعه در خصوص آن بپردازید مبحث “رنگ شناسی” است. کسب اطلاعات پایه، نخستین گام شما برای این کار است، اما نباید فراموش کنید که این مفاهیم متناسب با هر رشته ای، مباحث مربوط به خود را خواهد داشت. رنگ ها در هر جایگاهی با حفظ هویت خود، معنا و مفهوم تازه ای به خود می گیرند بنابراین در طراحی داخلی ساختمان نیز نقشی متفاوت را ایفا خواهند کرد. چیدانه در این مطلب قصد دارد کتاب هایی با موضوعات رنگ و رنگ در دکوراسیون داخلی را معرفی کند تا شاید بتواند شما را در این راه یاری دهد.

کتاب “هنر رنگ” اثر یوهانس ایتن شاید یکی از مهم‌ترین آثار آموزشی در مورد زیبایی‌شناسی رنگ است و با آن‌که سال ها از انتشار آن می‌گذرد از معتبرترین منابع هنری و رایج‌ترین کتاب‌های مقدماتی آموزش رنگ به شمار می‌رود. این کتاب بهترین گزینه برای یادگیری اصول پایه ای رنگ شناسی است. ایتن در این کتاب از یک طرف به علم و از طرف دیگر به کشف و شهود ارج می‌نهد و همواره با توجه به این دو، آموزش خود را ادامه می‌دهد. وی همچنین سلیقه‌های شخصی و دید بی‌طرفانه را در رنگ مورد توجه قرار می‌دهد و ما را با آنها آشنا می‌سازد. اجرای تمرین‌ها و توجه به نکاتی که ایتن در کتاب بیان کرده می‌تواند شما را در امر آشنایی با رنگ و تضادهای هفتگانه آن آشنا سازد.

مطلب پیشنهادی: معرفی کتاب های خواندنی طراحی دکوراسیونکتاب روانشناسی رنگ در معماری

کتاب ” رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی” شما را با نکات مهم و اصلی در تئوری رنگ‌ها آشنا می‌کند و اصول رنگ، نور، فضا، بافت، مواد، میزان و رنگ‌آمیزی را مورد بررسی قرار می‌دهد و در عین حال نشان می‌دهد که چگونه رنگ‌های مختلف بر فضای اتاق تاثیر می‌گذارند. این کتاب، همچنین توصیه‌هایی در مورد الهام گرفتن از رنگ‌ها و مواد طبیعی به عنوان نقطه‌ی آغاز ترکیب رنگ ارائه می‌دهد. در عین حال، این کتاب، جزئیات بیشتری در خصوص نوع رنگ، طبیعی یا غیرطبیعی بودن آن و استفاده از رنگ‌ها در روشنایی روز و فصل‌های خاص ارائه می‌دهد. با استفاده از این راهنمایی ها، شما می‌توانید رنگ مناسب را برای یک اتاق، یعنی برای دیوارها، سقف، کف زمین و اثاثیه انتخاب کنید و فضای مطلوب خود را با ایجاد سایه‌روشن‌های مناسب پدید آورید.

مطلب پیشنهادی: معرفی کتاب های نورپردازی در طراحی داخلی

کتاب “رنگ های دکوراتیو” نه تنها اطلاعات مورد نیاز شما را برای انتخاب صحیح رنگ در یک فضا تأمین می­کند، بلکه ابزارهایی نیز برای به وجود آوردن منظره­ ی دلخواه شما ارائه می­ دهد. “رنگهای دکوراتیو” همانند یک کارشناس رنگ همیشه در کنار شما برای انتخاب رنگ های صحیح به شما یاری می­ رساند. “رنگ های دکوراتیو” شامل اطلاعات زیر است:

مطلب پیشنهادی: معرفی ۴ مجله معتبر معماری در ایران

رنگ هایی را استفاده کنید که دوست دارید. این راهنمای رنگ با تردید میانه ­ای ندارد: مسیری است سریع از توصیه، انگیزه و ایده­ هایی برای افرادی که نیاز به هیجان و انرژی رنگ های درخشان و ناب در طراحی داخلی دارند. نویسنده این کتاب معتقد است: رنگ، وضعیت ذهن را باز می تاباند. مسیری باستانی و تجریدی برای بیان عقیده و شیوه شخصی است. او می گوید قواعد و دکوراسیون محافظه کارانه را فراموش کنید و قدرت رنگ را وادار کنید تا برایتان اقدام کند. از رنگ برای روحیه دادن، پنهان کردن یا برجسته نموده جزئیات معماری، دگرگون ساختن اتاقهای ملالت بار و راهروهای دلگیر، و افزودن عمق، ارتفاع و نور به هر مکانی استفاده کنید. بیامیزید ، هماهنگ سازید و از رنگ هایی که دوست دارید لذت ببرید. اتاق هایتان را به گونه ای ببینید که تاکنون ندیده اید. مباحثی که در این کتاب خواهید به شرح زیر است:

به ما بگویید: آیا تا به حال یکی از این کتاب ها را مطالعه کرده اید؟ نظرشما در خصوص محتوای آنها چیست؟ نظرات خود را با ما در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه با ما، اهالی فن چیدانه، کارشناسان و دیگر مخاطبان در میان بگذارید. در این بخش ما را با دیگر کتاب ها و نشریات مفید و تخصصی آشنا کنید.

مطالب بیشتر: ترکیب رنگ های امروزی در دکوراسیون داخلیترکیب رنگ ها برای یک خانه رنگین کمانیمعجزه چرخه رنگ در دکوراسیون منزلاستفاده از رنگ ها، عناصر معجزه گر در دکوراسیون داخلی

منبع: گردآوری شده در تحریریه چیدانه

19834 بازدید

0 نظر

22 تیر 1394

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

توسط
تحریریه خط معمار
·
منتشر شده اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۶
· بروزرسانی شده اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۶

از آنجایی که مبحث رنگ، یکی از چیزهایی است که معماران و طراحان نیاز مبرم به آشنایی با آن دارند، در این بخش بر آن شدیم تا یک کتاب در رابطه با آشنایی با رنگ را منتشر نماییم. هر طراح و معماری، در کار خود از رنگ ها استفاده می کند و اگر استفاده از رنگ بصورت اصولی صورت نگیرد قطعا کیفیت بصری افت خواهد کرد. در نقطه ی مقابل، آشنایی با مفاهیم رنگ ها، نحوه ی استفاده از آنها، ترکیب آنها با یکدیگر و … از مزایایی مطالعه ی این کتاب خواهد بود. در ادامه فهرست این کتاب را مشاهده خواهید نمود. در انتها نیز لینک دانلود این کتاب ارزشمند قرار داده شده است. همچنین در انتها لینک مطالعه ی سایر مباحث رنگ، مطرح شده در وب سایت خط معمار، قرار داده شده است.

مقدمه
فصل اول : پیدایش رنگ
تاریخچه پیدایش
رنگ در ایران
رنگ در اسلام
رنگ در ادیان
فصل دوم: روانشناسی رنگ
تاثیر روانشناختی
معنی و مفهوم رنگها
کاربرد رنگ در ارگونومی
اثرات رنگ ها بر ادراک ما
رنگ در طبیعت اسلام
تاثیر رنگ در انسان
فصل سوم: دسته بندی رنگ
اجزای تشکیل دهنده رنگها
انواع رنگ
اقسام رنگ ها
گام رنگ ها
خواص رنگ ها
فهرست نام رنگ های مبنا
فصل چهارم : ترکیب و خلق رنگ
رنگهای اصلی
رنگهای مکمل
رنگ و کنتراست
رنگ های روشن
رنگهای تیره
رنگهای گروه کار
جدول ترکیب رنگ ها
رنگ | فهرست
طیف رنگ ها
ماهیت رنگ
فصل پنجم: رنگ در خدمت صنعت
کاربرد رنگ در صنعت
جدول مفهوم رنگ در صنعت
رنگ در خدمت زیبایی صنایع
رنگ در چاپ و طراحی
رنگ در صنایع بسته بندی
رنگ در دیگر صنایع
منابع و ماخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی


 

کتاب روانشناسی رنگ در معماری

برای دانلود این کتاب از لینک زیر استفاده نمایید. (تعداد صفحات کتاب: ۹۶)




 

همچنین اگر مایل به مطالعه ی مقاله ی کوتاهتر در مورد کاربرد رنگ در معماری داخلی هستید، پیشنهاد می کنیم لینک زیر را نیز مطالعه نمایید.

مقاله جامع رنگ شناسی و کاربرد آن در طراحی و معماری داخلی


 


تحریریه خط معمار


شرکت معماری آوگون


منبع: http://archline.ir

برچسب‌ها: دانلود رایگان کتاب درباره رنگدانلود رایگان کتاب معماریدانلود کتاب رنگدانلود کتاب معماریکتاب رنگمسیب استوار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

معماری و طرح ویلای آرش، استودیو کامبیز اسکندرتبار

طراحی نمازخانه (کلیسا) صلح، استودیو معماری صادقی

طراحی و دیزاین دفترکار حیات معمار، حامد آرت استودیو

طراحی ساختمان انبار مکعب ها، شرکت نظر ایده ی پایدار

طراحی خانه باغ جی، امیرفرشاد غفار زاده

طراحی و دیزاین کافه رستوران ژیوار، استودیوی طراحی معماری ژیوار

مدل دکوراسیون خانه ی شانزدهم، علیرضا رضوی

۲۰ نمونه میز منشی و رسپشن برای فضای اداری

کاربرد سنگ در دکوراسیون داخلی ، ویلای MA

معماری ویلایی آجری، تلفیق سنت و مدرنیته

طراحی غرفه ی شرکت SD Direct در نمایشگاه انرژی ۲۰۱۶

طراحی و دکوراسیون داخلی ۴ آپارتمان مدرن با تم تیره – بخش ۲

دکوراسیون و طراحی دفتر کار

طراحی داخلی فروشگاه لباس و کفش، برند Lacoste – منچستر

عضویت در خبرنامه خط معمار، ایمیل شما:

کتاب روانشناسی رنگ در معماری

معماری و طرح ویلای آرش، استودیو کامبیز اسکندرتبار

۴ مرداد, ۱۳۹۹

معرفی بورس خرید متریال ساختمانی در تهران

۴ مرداد, ۱۳۹۹

استفاده از چوب در تزئینات مطب دندانپزشکی

۵ مرداد, ۱۳۹۹

طراحی داخلی شوروم لباس

۵ مرداد, ۱۳۹۹

طراحی و ساخت ویلا در تهراندشت

۶ مرداد, ۱۳۹۹

نمونه ای مینیمال و مدرن از دکوراسیون داخلی آپارتمان ۸۵ متری

۷ مرداد, ۱۳۹۹

وقتی معماران دفتر خود را طراحی: دیزاین دفتر معماری FF

۷ مرداد, ۱۳۹۹

دانلود رایگان پلان دو بعدی و مدل سه بعدی

۸ مرداد, ۱۳۹۹

نمونه ای مدرن از طراحی دکوراسیون فروشگاه زنانه

۸ مرداد, ۱۳۹۹

طراحی نمای بیرونی و داخلی ویلای مدرن ، دفتر معماری Fran Silvestre

۸ مرداد, ۱۳۹۹

دانلود پلان دو بعدی و مدل سه بعدی المان های ورودی و محوطه

دانلود رایگان تکسچر متال مش (Metal Mesh)

دانلود تکسچر آجر سفید و سیاه قدیمی

دانلود رایگان مدل ۳Ds Max اتاق کنفرانس

دانلود رایگان فایل اتوکد وسایل زمین بازی کودکان

دانلود رایگان پلان دو بعدی و مدل سه بعدی

دانلود رایگان پلان مجتمع اقامتی بین راهی

دانلود رایگان پلان دو بعدی و فایل سه بعدی رویت فرهنگسرا

دانلود رایگان پلان و مدل اسکچاپ دو بعدی و سه بعدی بیمارستان

دانلود پلان دو بعدی و سه بعدی مجتمع اقامتی اداری

حقوق این وب سایت برای خط معمار محفوظ است – 1399

کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


کتاب رنگ، نوشته مسیب استوارDownloads-icon

خانه » معماری » جزئیات مرتبط معماری » عناصر معماری » رنگ » روانشناسی رنگ ها در معماری

رنگ ها بر زندگی انسان تاثیری مستقیم دارند، در حالی که ممکن است بسیاری از ما زمان زیادی را صرف انتخاب رنگ اتاقمان نکنیم. رنگ ها می توانند خلق و خو و افکار ما را دچار تحول کنند. عواملی چون سن، جنسیت، سلیقه شخصی، فرهنگ، آب و هوا و حتی گاهی تقلید (مد) در تعیین رنگ اتاق موثرند. با ترکیب رنگ های مختلف می توانید به رنگ دلخواهتان برسید. انتخاب رنگ دشوار است اما برای داشتن خانه ای زیبا، لازم نیست نگران روند رنگ آمیزی آن باشید. در این مطلب قصد داریم با بررسی آثار روانشناسی رنگ ها بر انسان، به شما در انتخاب رنگ اتاقتان کمک کنیم.

رنگ ها به سه دسته عمده تقسیم می شوند: – رنگ های گرم مانند قرمز، زرد، نارنجی – رنگ های سرد مانند آبی، سبز، بنفش – رنگ های خنثی مانند مشکی، سفید، خاکستری

قرمز رنگ قرمز، سطح انرژی اتاق را افزایش می دهد. این رنگ هیجان آفرین است و سبب افزایش میزان فشار خون، تعداد دفعات تنفس و ضربان قلب می گردد. رنگ قرمز جهت رنگ آمیزی فضای اتاق پذیرایی و نشیمن مناسب است. قرمز سبب ایجاد هیجان و تحریک گفتگو در افراد می گردد. این رنگ به هیچ عنوان برای اتاق خواب توصیه نمی شود.

زرد زرد رنگ آفتاب، رنگی شادی آفرین و نشاط بخش است. این رنگ، برای رنگ آمیزی اتاق غذاخوری، آشپزخانه و حمام مناسب است. کاربرد رنگ زرد به تنهایی در فضاهای داخلی توصیه نمی شود. زیاده روی در استفاده از رنگ زرد موجب بروز حس سرخوردگی و خشونت در افراد می گردد. مطالعات علمی نشان می دهد: نوزادان در اتاق زرد رنگ، گریه و بی تابی بیشتری از خود نشان می دهند.کتاب روانشناسی رنگ در معماری

آبی رنگ آبی در کاهش فشارخون، ضربان قلب و تعداد دفعات تنفس بسیار موثر است. به عبارت دیگر آبی رنگ آرامش است. با توجه به تأثیر آرامش بخش رنگ آبی، مناسب است این رنگ در رنگ آمیزی اتاق خواب و حمام به کار رود. نکته: در استفاده از رنگ آبی دقت کنید. رنگ آبی سرد است. بنابراین برای رنگ آمیزی اتاق هایی که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نمی گیرند توصیه نمی شود. آبی تیره، اثری عکس آبی روشن دارد. این رنگ در مواردی موجب بروز احساس غم و اندوه در افراد می گردد. توصیه: چنانچه رنگ آبی کمرنگ یا آبی فیروزه ای در کنار رنگ کرم به کار برید، به ترکیب زیبایی دست خواهید یافت.

سبز رنگ سبز، رنگ طبیعت دارای خاصیتی کمابیش مشابه رنگ آبی می باشد. استفاده از رنگ سبز، در اتاق نشیمن حس راحتی و آسایش ایجاد می کند.

بنفش بنفش تیره، رنگی ست سنگین و تصنعی . کاربرد این رنگ به تنهایی در فضای اتاق، احساس ناخشنودی را در فرد ایجاد می کند. استفاده از رنگ های مکمل در کنار بنفش به شما در رسیدن به فضایی شیک و ایده آل، کمک می کند. خاصیت رنگ بنفش کمرنگ (مانند بنفش یاسی) بسیار به رنگ آبی نزدیک است. بنفش کمرنگ، رنگی ست مناسب جهت رنگ آمیزی اتاق خواب شما. بنفش برخلاف آبی، سرد نیست. این رنگ از ترکیب رنگ قرمز و آبی حاصل می شود، به همین علت خاصیتی مابین رنگ قرمز و آبی دارد.

نارنجینارنجی، رنگ هیجان، اشتیاق و انرژی ست. رنگ نارنجی به هیچ عنوان جهت رنگ آمیزی اتاق خواب و نشیمن شما مناسب نیست. این رنگ ترکیبی ست از دو رنگ زرد و قرمز. از نارنجی و خاصیت انرژی زایی آن می توانید در اتاق ورزش خود بهره ببرید. این رنگ در تخلیه انرژی، به شما بسیار کمک می کند.

رنگ های خنثی (مشکی، خاکستری، سفید و …)رنگ های خنثی اغلب به عنوان رنگ پایه (زمینه) به کار می روند. این رنگ ها در دکوراسیون خانه کارایی چشم گیری دارند. ویژگی اصلی رنگ های خنثی، انعطاف پذیری بالا آنهاست. رنگ های خنثی می توانند در کنار همه ی رنگ ها ( رنگ های گرم و سرد) حضور یابند و محیطی دلنشین و زیبا بیافرینند.مشکی، جهت نمایان تر نمودن جزییات کار، انتخاب مناسبی ست. برخی متخصصان طراحی داخلی معتقدند، هر اتاقی در خانه شما، به استفاده از رنگ مشکی به عنوان رنگ زمینه، جهت نمایان ساختن سایر رنگ ها نیاز دارد.

قرمز تیره (آلبالویی)قرمز آلبالویی، در مواردی سبب ایجاد بروز حس تندمزاجی و تند خویی در افراد می گردد. در علم روانشناسی رنگ قرمز تیره، در ایجاد واکنش های عصبی و پرخاشگرانه نقش به سزایی دارد. استفاده از رنگ قرمز تیره به عنوان رنگ اصلی و زمینه هیچ یک از فضاهای داخلی محل سکونت شما، توصیه نمی شود.

رنگ سقف و دیوارسقف، یکی از شش سطح تشکیل دهنده فضای اتاق شماست. اغلب از رنگ سفید برای رنگ آمیزی سقف استفاده می شود. در حقیقت، سفید بهترین انتخاب برای رنگ آمیزی سقف اتاق می باشد. نکته: لازم است رنگی که برای سقف استفاده می کنید روشنتر از رنگ دیوارها و کف اتاق باشد. هم چنین استفاده از رنگ تیره در اتاق موجب می شود تا فضای اتاق شما کوچکتر به نظر آید.

در آخر…به خاطر داشته باشید که انتخاب رنگ اتاق (فضای زندگی)، موضوعی کاملا سلیقه ای و شخصی ست. شما اولین فردی خواهید بود که در اتاق خودتان بیشترین زمان از اوقات شبانه روز را سپری خواهید کرد، پس اکنون که با خاصیت رنگ های مختلف آشنایی بیشتری پیدا کرده اید، با اطمینان بیشتری رنگ مورد علاقه خود، اعضای خانواده و دوستانتان را انتخاب نمایید.

« آنکه پا جای رد پای دیگری گذارد، از خویش ردپایی بر جای نگذارد.»

اطلاعات به روزی بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تعداد موارد موجود در سبدخرید: 0

2012-2019 تمام حقوق سایت برای آرچ دیسا محفوظ می باشد archdisa

Powered by keepvid themefull earn money

تعداد موارد موجود در سبدخرید: 0

در کتاب رایگان روانشناسی رنگ ها در مورد اهمیت روانشناسی رنگ ها و کاربرد آن در محیط اطراف توضیح داده شده است. همچنین با روانشناسی و مفاهیم رنگ های مختلف آشنا خواهید شد.

با مفاهیم چرخه رنگ  ها،رنگ های سرد و گرم و انواع هارمونی رنگ ها آشنا خواهید شد و یاد می گیرید که چگونه با استفاده از هارمونی مناسب رنگ بندی حرفه ای انتخاب کنید.

تمرکز اصلی کتاب بر انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت است، اما نکانی که در آن آموزش داده‌ایم، مخصوصا در نسخه حرفه ای کتاب، برای همه ی افراد کاربرد دارد، حتی افرادی که در زمینه بسته‌بندی، مد و فشن و تبلیغات مشغول فعالیت هستند.

استفاده نسنجیده از رنگ ها ممکن است اعتبار شما را از بین ببرد.رنگ ها خیلی بیشتر از آنچه فکر می کنید روی عملکرد انسان‌ها تاثیر می گذارد. در این کتاب سعی کرده ایم که نکات مهم و ضروری استفاده از رنگ ها را به صورت خلاصه ولی کاربردی به شما آموزش دهم. همچنین ابزاری را به شما معرفی کرده ام که با استفاده از آن می توانید هارمونی رنگی مناسب را پیدا کنید.

با اطمینال می گویم که در ایران اکثر مردم اصلا از روانشناسی رنگها اطلاعی ندارند اما بدون اینکه بدانند، تحت تاثیر افرادی قرار می‌گیرند که از این علم استفاده می‌کنند. اگر شما این کتاب را بخوانید (حتی نسخه رایگان!) و به آن عمل کنید قطعا می توانید با معجزه‌ی روانشناسی رنگها آشنا شوید و حرکت در مسیر موفقیت را از همین حالا جشن بگیرید.کتاب روانشناسی رنگ در معماری

ممنون مختصر و مفید بود مخصوصا ترکیب رنگ بد و خوب سایت هارو نشون دادین

بسیار خلاصه ، مختصر و مفید نکته‌ی جالب این بود که نکات روانشناسی رنگ‌ها حتی در صفحات کتاب هم رعایت شده بود و وقتی به صفحه اوّل کتاب نگاه انداختم منو مجاب کرد که تا آخرش بخوم .

سلام نسخه چاپی این کتاب موجود هست؟اگه موجوده از چه انتشاراتی میتونم تهیه کنم؟

سلام. وقت بخیر نسخه الکترونیک کتاب در لینک زیر موجود هست و اگر مایل بودید می‌توانید آن را سفارش دهید.https://mojeradical.com/product/psychology-of-colors/ نسخه چاپی کتاب، به صورت رنگی چاپ شده است و چاپ اول آن به اتمام رسیده است. چاپ دوم به صورت سیاه و سفید است که همراه با pdf تمام رنگی کتاب ارائه شده است. برای تهیه چاپ دوم می‌توانید از انتشارات چشم ساعی و یا از طریق لینک زیر سفارش خود را انجام دهید.https://mojeradical.com/product/کتاب-چاپی-روانشناسی-رنگها/

من pdf رایگان رنگ ها رو خوندم . خیلی ممنون ، دوست دارم مثل شما باشم. اگر من باشم ، هیج کدوم از این ها رو مجانی نمیدم .

درود بر شما، از لطفتون ممنون،گاهی اوقات برای اینکه بیشتر بدست بیارید لازمه که بعضی چیزها را ببخشید. مخصوصا مطالب ارزشمند و به درد بخور را. موفق باشید

نکات اموزشی خوبی داره . ممنون

ببخشید میتونم بدونم از چه پرسش نامه های برای به دست آوردن اطلاعات رنگ های مختلف از مردم استفاده کردین منظورم اون قسمت های که مثلا شمانوشته بودین رنگ آبی محبوبیت بالای بین خانوم ها و آقایان داره یا اون قسمت که میخواین رنگ های منفور رو معرفی کنین برای بدست آوردن این اطلاعات از چه پرسش نانه ای استفاده کردین؟ بعد میخواستم بدونم این اطلاعات مربوط به ایرانه یا خارج از ایران؟ ممنون میشم از لطفتون

درود بر شما، اطلاعات بین المللی است و از افراد مختلف در سراسر دنیا جمع آوری شده است. البته تحقیقاتی که نتایج آن را در دوره روانشناسی رنگها توضیح داده‌ایم قبلا توسط یک محقق آمریکایی به نام جو هالوک انجام شده و نمونه فرم‌های نظر سنجی در مقاله‌ی ایشون موجود است.(کافی است به انگلیسی در گوگل جستجو کنید.) تحقیقاتی که امروزه توسط تیم موج رادیکال دارد انجام می‌شود بر اساس سعی و خطا، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی مختلف، و بررسی نتیجه در سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مختلف است. پس از تکمیل آمارگیری نتیجه در چاپ بعدی کتاب روانشناسی رنگ ها و دوره آموزشی آن قرار خواهد گرفت. امیدوارم موفق باشید.

سلام من چطور میتونم این کتاب بدون داشتن حساب دانلود کنم؟

درود بر شما، برای دانلود نسخه رایگان نیازی به داشتن حساب ندارید. اگر هم خواستید به طور حرفه‌ای بحث روانشناسی رنگها را یاد بگیرید پیشنهاد می‌کنم در دوره آموزشی روانشناسی رنگها شرکت کنید.

سلام چطوری تو دوره آموزشی روانشناسی رنگ ها شرکت کنیم در ضمن مگه میشه کتابو به صورت رایگان دریافت کرد؟

درود بر شما. کتاب روانشناسی رنگها دو نسخه دارد، نسخه رایگان را از لینک زیر می‌توانید دانلود کنید.https://mojeradical.com/wp-content/uploads/2017/06/Color-Psychology.pdf نسخه غیر رایگان را در صورت تمایل می‌توانید خریداری کنید. در صورت تمایل به آدرس زیر مراجعه کنید.https://mojeradical.com/product/psychology-of-colors/ دوره‌ی روانشناسی رنگ ها بعد از پرداخت وجه به ایمیل شما فرستاده می‌شود و شامل کتاب روانشناسی رنگها در کسب و کار اینترنتی(نسخه غیر رایگان) و چندین ویدئوی آموزشی است. در صورت تمایل برای تهیه این دوره می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.https://mojeradical.com/product/دوره-آموزشی-روانشناسی-رنگ-ها/ امیدوارم موفق باشید.

ممنون خیلی خوب بود. من تازه با سایت شما آشنا شدم مطالبتون بسیار کاربردی و عالیه به خصوص اینکه توی آموزش هاتون از زبان بسیارساده استفاده کردین که هرکسی با هر سطح دانشی میتونه از آموزشتون استفاده کنه و خیلی خوب یاد بگیره.

سلام. ممنون از اینکه نظرتونو گفتید. امیدوارم موفق باشید.

سلام من چطور می توانم اطلاعات بیشتری در مورد رنگها به دست بیارم این فایل پی دی اف که عالی بود ممنون

سلام و عرض ادب. از شما بخاطر اینکه نظرتان را گفتید سپاسگزارم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد روانشناسی رنگها بدست آورید پیشنهاد می‌کنم که کتاب روانشناسی رنگ‌ها در کسب و کار اینترنتی را از لینک زیرمطالعه کنید.https://mojeradical.com/product/psychology-of-colors/ در این کتاب با استفاده ی روانی و تجاری از علم روانشناسی رنگها آشنا خواهید شد. ضمنا اگر به تحقیق در حوزه‌ی روانشناسی رنگها علاقه دارید، از شما دعوت می‌کنم که در پروژه‌ی بازاریابی رنگها در موج رادیکال شرکت کنید. در صورت تمایل با شماره تلفن 09134122694 یا آیدی تگرامbehnam7384 در ارتباط باشید.

ممنون عالی بود

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

پاسخی که به کامنت من داده می شود برایم ایمیل شود.

چگونه می توانید برای فروشگاه اینترنتی خود بازاریابی کنید؟
برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی روش های زیادی وجود دارد.شما می توانید… ادامه مطلب

در این ویدئو با تکنیک‌های تبلیغ نویسی و برخی از مهمترین قوانین نوشتن یک عنوان تبلیغاتی آشنا خواهید شد.
یاد… ادامه مطلب

از بین روش‌های نوین تبلیغات اینترنتی، بازاریابی ویدئو بهترین است.
بازاریابی ویدئو در بازاریابی دیجیتال اهمیت زیادی دارد. (اگر نمی‌دانید بازاریابی… ادامه مطلب

به نظر شما بزرگترین فاجعه در فروشگاه اینترنتی چه می تواند باشد؟
خب بگذارید کارتان را راحت کنم و سوال… ادامه مطلب

در موج رادیکال به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید و به کسب درآمد از فضای مجازی مشغول شوید.

ساخت فروشگاه اینترنتی

راه‌های کسب درآمد از اینترنت

روانشناسی رنگها

آموزش تولید محتوا

انتخاب نام دامنه

کتاب روانشناسی رنگ در معماری

در طی هفت جلسه فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.

شما نیاز به هیچ پیش نیازی برای استفاده از آموزش های ما ندارید و بعداز مشاهده ی تمامی دروس می توانید فروشگاه محصولات فیزیکی یا دانلودی خود را راه اندازی کنید.

در طی هفت جلسه فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.

شما نیاز به هیچ پیش نیازی برای استفاده از آموزش های ما ندارید و بعداز مشاهده ی تمامی دروس می توانید فروشگاه محصولات فیزیکی یا دانلودی خود را راه اندازی کنید.


https://mojeradical.com/wp-content/uploads/2017/06/Color-Psychology.pdfDownloads-icon

نام کتاب : Colour in Architecture

نویسنده : Guy Battle, Christopher Mccarthy

کتاب روانشناسی رنگ در معماری

ویرایش : 1

سال انتشار : 1996

فرمت : PDF

تعداد صفحه : 111

انتشارات : Architectural Design

    

نام کتاب : Design Elements, Color Fundamentals – A Graphic Style Manual for Understanding How Color Affects Design

نویسنده : Aaris Sherin

ویرایش : 1

سال انتشار : 2012

فرمت : PDF

تعداد صفحه : 161

انتشارات : Rockport Publishers

    

نام کتاب : Understanding Color – An Introduction For Designers

نویسنده : Linda Holtzschue

ویرایش : 4

سال انتشار : 2011

فرمت : PDF

تعداد صفحه : 274

انتشارات : John Wiley and Sons

کتاب روانشناسی رنگ در معماری

  

نام کتاب : Colour is Communication – Selected Project For Foster and Partners

نویسنده : Per Arnoldi

ویرایش : 1

سال انتشار : 2007

فرمت : PDF

تعداد صفحه : 225

انتشارات : Birkhäuser Basel

فرقی ندارد که در طبیعت باشیم یا بین سازه‌های معماری؛ رنگ همیشه عضوی جدایی ناپذیر محسوب شده و در روند تکاملی زندگی ما به ایفای نقش پرداخته است. تصاویر مشاهده شده از محیط اطراف و رنگ‌های به کار رفته در آن، بر ذهن و جسم ما تاثیر می‌گذارد. مغز تصاویر را پردازش کرده و با کمک فرآیند ادراک درباره آنها تصمیم می‌گیرد. اثرات روانی، ارتباطات و روابط عمومی، اطلاعات و تاثیر روی روح و روان، از جمله مواردی هستند که در نتیجه قضاوت مغز بر روح و روان ما حاکم می‌شوند. از این رو، انتخاب رنگ‌ مناسب را نمی‌توان به کاربرد آنها در دکوراسیون محدود کرد و لازم است استفاده آنها در معماری را گسترش داد. این مطلب به نقش روانشناسی رنگ در معماری می‌پردازد.

مشاهدات تجربی و مطالعات علمی به خصوص در این یازده دهه اخیر ثابت کرده‌اند واکنشی که انسان در محیط‌های مختلف نشان می‌دهد تا حد زیادی به درک حسی او از رنگ محیط وابسته است. از جمله حوزه‌هایی که تحقیقات مرتبط با این موضوع انجام گرفته می‌توان به نظام روانشناسی، روانشناسی معماری، روانشناسی رنگ، عصب-روانشناسی، ارگونومی‌های بصری و اختلال روان‌تنی اشاره کرد. نتایج این تحقیقات را می‌توان به طور خلاصه این‌گونه بیان کرد که رنگ هم از لحاظ روانی و هم فیزیکی بر انسان تاثیر می‌گذارد.

فبر بیرن (Faber Birren) به عنوان پدر روانشناسی رنگ کاربردی شناخته می‌شود. او مبتکر رنگ‌های اوشا است و همچنین اولین فردی است که در سال ۱۹۳۶ حرفه مشاوره رنگ را پایه‌گذاری کرد. به عقیده او لغت رنگ به احساسات باز می‌گردد و مطالعات رنگ علمی مربوط به حوزه‌های روحی و روانشناسی می‌شود.

کتاب روانشناسی رنگ در معماری

رنگ مفهومی حسی است و مانند تمام ادراک‌های حسی دیگر تاثیراتی نمادین، ارتباطی، احساسی و عاطفی دارد. این تاثیرات را می‌توان استدلالاتی دانست که توسط آزمایشات علمی اثبات شده‌اند و توانایی تاثیر بر انسان را دارند. ذهن و جسم یک موجودیت را تشکیل می‌دهند؛ با توجه به این موضوع می‌توان ادعا کرد جنبه‌های عصب-روانشناسی، اثرات اختلال روان‌تنی، ارگونومی‌های بصری و اثرات روانشناسی رنگ همه جزئی از ارگونومی‌های رنگ هستند.

هدف طراحی‌های حال حاضر معماری مراقبت از سلامت روحی و جسمی انسان‌هاست و بدین منظور همواره ملاحظاتی درنظر گرفته می‌شود. طراح-تعیین‌کننده رنگ نیز به نوبه خود سعی می‌کند این وظیفه را به انجام برساند. او باید در رابطه با چگونگی پذیرش تحریکات بصری، پردازش این تحریکات و پاسخ فراخوانده شده آنها از سیستم هورمونی اطلاعات کافی داشته باشد و به این وسیله به رفاه بیشتر انسان‌ها کمک کند. در محیط‌های مختلف این نکته باید به صورت خاص خود رعایت شود؛ مثلا ساختمان‌های پزشکی و روانپزشکی، ادارات، کارخانه‌های صنعتی و تولیدی ماشین آلات، خانه‌های سالمندان، موسسه‌های آموزشی و غیره؛ هر کدام محیطی متفاوت با کارایی متفاوتی است که توجه جداگانه‌ای طلب می‌کند.

روانشناسی رنگ در معماری محیط‌های آموزشی

بیستر بخوانید: اهمیت طراحی داخلی و معماری در محیط‌های آموزشی

یکی از نکات قابل توجه در رابطه با رنگ و معنای رنگ‌های مختلف این است که در فرهنگ‌های متفاوت مفهوم یکسانی دارد. تحقیقات بی‌شماری در سراسر دنیا با محوریت انسان‌ها انجام شده و به مقایسه آنها پرداخته است. مرد با زن، کودک با بزرگسال، اشخاص عامی با معماران، و حتی میمون‌ها با انسان مورد بررسی قرار گرفته‌اند و همگی نشان می‌دهند رنگ یک زبان بصری بین‌المللی است که همه افراد درک می‌کنند.

هر رنگ پیامی را منتقل می‌کند. مهم‌ است که با کاربرد درست رنگ، پیام درستی انتقال داده شود که متناسب با محیط باشد. برای مثال کلاس درس کارایی متفاوتی با اتاق بیمار در بیمارستان دارد و فضای اداری نیز شباهتی به خط تولید یک کارخانه ندارد و هر کدام نیازمند رنگ‌آمیزی متفاوتی هستند.

برای نمونه چند رنگ و پیام‌های آنها آورده شده است:

قرمز سرکش، پرشور، تحریک‌آمیز، آتشین و تهاجمی است و در طراحی داخلی فضایی تهاجمی، در حال پیشرفت و طالب برتری را القا می‌کند.

سفید نشانه باز بودن، وسعت، بی‌طرفی و پاکیزگی است و برای نمایش پیام پاکی، تمیزی، پوچی و تردید به کار می‌رود.

رنگ زرد نمادی از آفتاب و فضای گرم، صمیمی و ملایم است. این رنگ در طراحی داخلی فضایی محرک، روشن و صمیمی را نشان ‌می‌دهد.

سبز رنگی متعادل، طبیعی و آرام است. این رنگ پیام سادگی، امنیت و تعادل را می‌رساند.

بدیهی است مثال‌های بالا برای درک تمام مفاهیم رنگ‌ها کافی نیستند. هر رنگ معنای منحصر به فردی دارد و در ترکیب با سایر رنگ‌ها و در طیف‌های متفاوت همان رنگ (از تیره تا روشن) مفهوم متفاوتی پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: رنگ سیاه در هنرهای بصری

بخشی از تحقیقات عصب-روانشناسی این است که چگونگی پردازش مغز و عکس‌العمل آن به اطلاعات آمده از دنیای خارج را کشف کند و نحوه تاثیرگذاری آن بر انسان را بفهمد.

برای طراحان-تعیین کنندگان رنگ اهمیت زیادی دارد که از نتایج تحقیقات مربوط به دو کران ادراکی مطلع شوند. این دو کران، محرومیت حسی و اضافه بار حسی نام دارند و با نام‌های یکنواختی (یا به اندازه کافی تحریک نشده) و تحریک بیش از حد نیز شناخته می‌شوند. تشکیلات شبکه‌ای (شبکه‌ای از مدارهای عصبی که از ساقه مغز به تالاموس، واقع در پیش مغز می‌آیند و از برخی سازه‌های واقع شده در هستهٔ مرکزی عبور می‌کنند.) در این قسمت نقش دارد و همیشه برای رسیدن به سطحی از نرمال بودن تلاش می‌کند. با این حال گاهی به درستی عمل نمی‌کند. تحقیقات مربوط به استرس نشان می‌دهند حالت یکنواختی یا تحریک بیش از حد اختلال در موجود زنده را در پی دارند.

یکنواختی سیگنال‌های محیطی زیستی، و تحریک بیش از حد سیگنال‌های گیج کننده ارسال می‌کنند. طبق نتایج مطالعات؛ افرادی که در محیط به اندازه کافی تحریک نشده قرار دارند، علائم بی‌قراری، کج خلقی، پاسخ عاطفی بیش از حد، مشکل در تمرکز، اختلال در ادراک، و در برخی موارد واکنش‌های شدیدتری نشان می‌دهند.

نشانه‌های اولیه محیط به اندازه کافی تحریک نشده، شدت نور کم، هارمونی تک‌رنگی، رنگ‌های سیاه وسفید و تضاد رنگ ضعیف یا یکنواخت هستند.

تحریک بیش از حد در تغییر تعداد تنفس، افزایش ضربان قلب و فشار خون اثر می‌گذارد. افزایش تنش عضلانی، انواع مختلف واکنش‌های روانی و احتمالا پیامدهایی مانند مستعد شدن به عفونت، بیماری عروق کرونر و زخم را در پی دارد. تحقیقات مربوط به استرس این علائم را در افرادی که در معرض تحریک بیش از حد قرار دارند، رایج نشان داده‌اند.

از نشانه‌های اولیه یک محیط بیش از حد تحریک شده؛ می‌توان به شدت نور زیاد، هارمونی رنگ‌های بسیار پیچیده و نامتجانس، تضاد خیلی زیاد و بسیاری از الگوهای پیچیده رنگ بصری اشاره کرد.

دکتر کولر (Dr. R. Küller) از اعضای دپارتمان روانشناسی معماری دانشگاه لوند (University of Lund) مقاله‌ای پژوهشی ارائه کرد. در این مقاله که تحت عنوان نمونه عاطفی از تعامل انسان و محیط زیست منتشر شد، به بیان تحقیقات اخیر در زمینه عصب-روانشناسی پرداخت و نشان داد پاسخ‌های انفعالی/عاطفی سریع‌تر و ساده‌تر از فرایندهای شناختی هستند.

در قسمت دوم این مطلب، می‌توانید توضیحات بیشتری درباره نقش روانشناسی رنگ در معماری مطالعه کنید.

متن زیر را کپی کرده و با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

 

تمامی حقوق این نشریه متعلق به هزار و یک بوم است.

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

%PDF-1.6
%
136 0 obj >
endobj

150 0 obj]/Info 135 0 R/Filter/FlateDecode/W[1 2 1]/Index[136 35]/DecodeParms>/Size 171/Prev 143877/Type/XRef>>stream
xbbd“b`V



۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶


این مقاله شامل مطالبی در خصوص صفات رنگ؛ نقش رنگ در معماری داخلی ؛ تاثیر و روانشناسی انواع رنگها ؛ رنگ آبی در معماری اسلامی؛ رنگ در دکوراسیون ؛ رنگ مناسب برای اتاق خواب و سایر مطالب سودمند در خصوص انواع رنگ و تاثیر آنها بر محیط میباشد که در چند قسمت به تدریج در وبسایت درج میگردد.

یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد، بررسی تأثیر متقابل رنگ ها است. جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند. معکوس کردن این ترتیب طبیعی، ناسازگاری رنگی به بار می آورد. هر رنگ دارای سه صفت یا سه بُعد دیداری مستقلا ً تغییر پذیر است : فام، درخشندگی و پرمایگی.
 کتاب روانشناسی رنگ در معماری

صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسله ی رنگی (از قرمز تا بنفش) معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی مشخص می کند. قرمز، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام ها هستند رنگ های اصلی نیز نام گرفته اند. فام های ثانویه عبارتند از: نارنجی، سبز و بنفش که از اختلاط مقادیر مساوی از دو فام اولیه حاصل می شوند. فام های ثالثه از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند: زرد- نارنجی (پرتقالی)، قرمز- بنفش (ارغوانی)، بنفش- آبی (لاجوردی) آبی- سبز (فیروزه ای)، سبز- زرد (مغز پسته ای). فامهای نامبرده را با ترتیبی معین در چرخه ی رنگ نشان می دهند.
در چرخه ی رنگ فام های ثانویه و ثالثه ای که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنار هم ساده ترین هماهنگی رنگی را پدید می آورند. مادامیکه این رنگها با رنگهای خالص سفید و سیاه ترکیب شوند ایجاد بیشماری از رنگها و سایه های مختلف می نمایند.

دومین صفت رنگ است و درجه ی نسبی تیرگی و روشنی آن را مشخص می کند (غالباً نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به کار می برند). معمولاً درخشندگی رنگ های فام دار را در قیاس با رنگ های بی فام می سنجند. در چرخه رنگ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی (معادل خاکستری تیره ی نزدیک به سیاه) را دارد.

سومین صفت رنگ است و میزان خلوص فام آن را مشخص می کند(گاه واژه ی شدت را در این مورد به کار می برند). فام های چرخه رنگ صد در صد خالص اند ولی در طبیعت به ندرت می توان فام خالصی یافت. همچنین کمتر رنگیزه ای حد اشباع فام مربوطه در چرخه رنگ را داراست .
رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرار گیرند از نظر بصری تأثیر بیشتری خواهند داشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگها حاکم می کند و در نتیجه یک مفهوم و یا نوعی نظم را ورای حضور محض رنگها منتقل خواهد کرد.
دیوارها و پیش زمینه های روشن رنگهای سرد، مختصر کاهش در دمای بدن نگرنده ایجاد می کنند و رنگهای گرم باعث مختصر افزایش دمای بدن می شوند. به لحاظ بصری، رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس می نشیند.
پنجره ها و مبلمان با زمینه رنگ و سایز متوسط در مبلمان و پنجره هایی با سایز بزرگ، شاهد آن خواهیم شد که رنگ آنها با یکدیگر مخلوط خواهد شد و از لحاظ تأثیر گذاری بر محیط غالب خواهند شد و ثبات از بین خواهد رفت و تلویحاً نوعی تکان بصری ایجاد خواهد نمود. با مبلمان و پنجره های متوسط و با رنگی متعادل و متوسط خواهیم توانست ترکیب بندی با ثبات داشته باشیم. هر ترکیب بندی را می توان کارآمد دانست به شرط اینکه عناصر صحنه به طور موثر با بینندگان مورد نظر آن ارتباط برقرار کند. در اغلب موارد نکته اساسی در شناسایی عناصر کلیدی صحنه نهفته است تا با نظم مبلمان و میزان نور، آنها را از دل سایر عناصر تصویری متفرقه بیرون بکشید. همین اشیاء مزاحم، صحنه ها را مخدوش می کنند و همچنین بهتر است به جای تمرکز زیاد روی جزئیات خیلی خاص، تنها روی ساختار کلی صحنه تمرکز کنید چرا که تأثیر آنها در مقابل ترکیب بندی عمومی بسیار سطحی است.
ملحقات تیره از این رو چشمان ما را به سمت رنگ تیره تر می کشند و ما در روشی قادر خواهیم بود ملحقات و اثاثیه ها را نظم دهید تا هادی دید و کیفیت بصری روان باشند.

رنگ ها می توانند به شیوه های مختلف تأثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به تأثیر آنها بر احساسات اشاره کرد. جهانی که انسان در آن زندگی می کند، متشکل از هزاران رنگ و تونالیته های مختلفی است که موجودات و اشیاء را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دهند. هر کدام به سبب ویژگی های شیمیایی و روانشناسانه ای که دارا هستند، منبع مهمی از انرژی، در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسانها به شمار می روند. جهانی تک رنگ با تونالیته های محدودی را، با طبیعت اطراف خویش مقایسه کنید و یا خود ساکن شهری سیاه و سفید بدانید، بدون هیچ کنتراستی و هیجانی. معنای زندگی تغییر یافته و سردی و مردگی بر همه جا حاکم می شود. فضایی بی روح و عاری از هر جنب و جوشی که تشنه جرعه ای رنگ است. مسأله رنگ به سبب تأثیرات مهم روانشناسانه اش، در مقوله شهر و فضاهای معماری امری مهم به شمار می رود، تا بدانجا که تخصصی با عنوان رنگ بندی و رنگ شناسی فضاهای شهری در بین هنرمندان مطرح شده است.
هماهنگی در رنگ مثل هماهنگی در نت های موسیقی است و از اهمیت ویژه ای در ایجاد هارمونی مناسب و چشم نواز به مانند قطعه موسیقی برخوردار است.
برای رسیدن به اهدافی همچون کارکرد مناسب، زیبایی بصری، هارمونی فضایی، و تأثیر محیطی و روانی مؤثر و مثبت در طراحی داخلی، مستلزم استفاده هماهنگ، منسجم، معنی‎دار و زیبا از عناصر طراحی است. در یک طرح مطلوب همه عناصر و اجزاء در نسبت به تأثیرات کیفی و معنایی که به فضا اعمال می کنند در ارتباطی تنگاتنگ با هم قرار دارند. بر این اساس، موفقیت هر طرح بستگی کامل به چگونگی ترکیب عناصر و الگوهای سه‎ بعدی فضا دارد. تجربه سالیان دراز کار با رنگ ثابت کرده است که رنگ ها نیز مثل انسان ها از جهات مختلف با یکدیگر مرتبط اند و سلیقه ها و صفات مشترکی دارند و یا برعکس متضاد یکدیگرند. شاید تصور کنید که نارنجی و سرخ متضاد همند، در حالی که در دایره رنگ کنار هم قرار می گیرند و دارای هارمونی هستند. خریدن یک دایره رنگ، که در آن نحوه ارتباط رنگ ها و چیدمان آنها و رنگ های مکمل مشخص شده است و در اکثر فروشگاه های لوازم هنری وجود دارد، با ارزش است تا قبل از خریدن زرد گریپ فوروتی و سبز زیتونی برای رنگ کردن اتاق خواب، نگاهی به آن بیندازیم.
رنگ بندی اتاق ها و استفاده از مصالحی که بتواند خصوصیات رنگی و بافت مورد نظر ما را برآورده سازد بسیار مهم و در عین حال قدرت اعمال نفوذ بر تغییرات کالبدی فضا را نیز داراست، کارهایی که برای تعدیل و تقسیم بندی دیواره های رنگی انجام می گیرند می تواند به عنوان ایده ای برای تعیین کالبد فیزیکی فضا نیز عمل کند و جنبه های کاربردی طراحی را با معیارهای زیبا شناختی همراه سازیم. به عنوان مثال مسأله روشنایی و استفاده از نور طبیعی در طراحی یک اتاق بسیار مهم است ولی نحوه کنترل نور، انتخاب رنگ و مصالحی که نور را از خود عبور می دهند به خلاقیت و قدرت طراح در ایجاد هماهنگی، که به کارکرد روشنایی اتاق و مطلوبیت فضا بستگی دارد.
استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشکل از دوازده رنگ است که سه رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگ های اولیه و رنگ های میان آنها به عنوان رنگ های ثانویه شناخته می شوند. هر رنگ در این چرخه می تواند با رنگ های کناری خود که رنگ های هم خانواده اش محسوب می شوند و همچنین رنگ مقابلش که رنگ مکمل آن است به خوبی ترکیب شده و نتیجه ای زیبا و موزون بیافریند. استفاده از رنگ های هم خانواده که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می شود.
استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن چنانچه به درستی و در اندازه های صحیح صورت گرفته باشد نتیجه ای درخشان و چشمگیر می آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می افزاید و مانع غالب شدن کامل یک رنگ بر فضای اتاق می شود.
چنین عواملی در انتخاب رنگ برای بناها، دکوراسیون داخلی و مبلمان فضا، رویکرد های مختلفی را در طراحی ایجاد می کنند. رنگ یکی از عوامل تعیین کنند سبک و سیاقی است که بدان طریق با محیط پیرامون خود ارتباط بر قرار می کنیم و بیشتر از هر عامل مستقل دیگری می تواند فضای کسالت بار و یکنواخت اطراف را به مکانی روح بخش مبدل سازد. عوض کردن رنگ دیوار ها می تواند بیش از تغییر مبلمان یا حتی ساختار یک اتاق، نتایج چشم گیری به بار آورد. تا کنون خانه های بسیاری به رنگ بژ و کرمی و تنالیته های آن رنگ آمیزی شده اند و رنگ استاندارد معمول برای خانه های جدید مگنولیایی است اما باید تصور نمود که در شرایط مختلف اجتماعی و به خصوص اقلیمی، چگونه باید از این رنگ ها استفاده کرد و یا دیوار هایی به رنگ های ملایم و نامحسوس مثل استخوانی، برای زندگی کردن بسیار مناسبند، اما ایجاد کنتراست در آنها با انتخاب رنگ های خاص در لوازم جانبی منزل و روکش ها و رومبلی ها باعث روح بخشی به فضا می شود.
برای آنکه بتوانیم ارتباطی درست میان طبیعت خود با دکوراسیون داخلی خانه برقرار سازیم، باید بیاموزیم که ترس از متفاوت بودن با سایرین را از خود برانیم، مشکلی که امروزه بسیار با آن در گیریم و بسیاری از طراحی های معماری و داخلی را تحت الشعاع قرار می دهد. نمی توان در جامعه ای سیاه و سفید، تفکری رنگی داشت و فردایی بهتر را تصور کرد. غالباً خود را در حصاری از رنگ هایی به تحمیل عرف و جامعه «معقول» و «بی روح» و بی رمق قرار می دهیم، رنگ هایی که مانع از بروز احساسات و نمایان شدن خود واقعی ما می گردد.به منظور کمک برای ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین در محیط زندگی خود و بهره گیری هر چه بهتر از رنگ ها، لازم است اطلاعات گسترده تری درباره ارتباطات فردی خویش با رنگ ها نایل شویم و مواردی را درک کنیم که علاقه مندی یا بیزاری به رنگ های خاص را در مورد ما آشکار می سازد. با بذل توجه بیشتر به قدرت رنگ ها در خانه های خود ممکن است از آنچه به واسطه این کار نمایان می شود به شکلی خوشایند یا ناخوشایند غرق حیرت شویم. رسیدن به ترکیب رنگ مناسب در اتاق، لباس و یا هر مورد دیگر، نه فقط جلب توجه می کند بلکه حالتی از اطمینان و آرامش را نیز القا می کند.
کار موثر با رنگ بیش از همه به تحریک حس خلاقیت نیازمند است. به دست آوردن یک ترکیب رنگ مناسب که درست با منظور و هدف فرد منطبق باشد خود به نوعی «آفرینش» محسوب می شود.
برای بدست آوردن چیدمانی مناسب از رنگ ها در فضاهای داخلی گام های اولیه زیر ضروری است:
1) آن مطلبی را که با زبان رنگ می خواهید به بیننده بگویید در اندیشه خود آماده داشته باشید.
2) یگ رنگ اصلی که سخن گوی پر قدرتی برای بیان آن مطلب باشد، پیدا کنید.
3) رنگ های دیگری که در اطراف آن می چینید، باید در هماهنگی کامل باشد.
4) آنگاه به عنوان یک رهبر طرح وارد شده و این بار سلیقه هنری خود را در چیدن این ابزار های فنی دخالت دهید.
به کاربردن رنگ در فضاها و یا مبلمانی ساده معمولاً نیازمند مهارت زیاد و گران قیمت نیست. یک طراح معماری خوب می تواند بسیاری از نیاز های محرک روانی با استفاده از مطالبی که گفته شد و اندکی خلاقیت در جهت رفاه مصرف کنندگان به کار گیرد، مخصوصاً به وسیله گوناگونی و اجتناب از تک رنگ بودن.

رنگ یکی از جالب ترین جنبه های دکوراسیون است. طراحان دکوراسیون امروزی تقریباً همه قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ های گوناگون و ترکیب آنها با یکدیگر را در هم شکسته اند و امروز هر رنگی را می توان در دکوراسیون منزل به کار برد. دیگر مرزها و محدویت های گذشته در کاربرد رنگ ها در دکوراسیون رعایت نمی شوند و شاید به همین دلیل انتخاب مجموعه رنگی دلخواه برای دکوراسیون یک خانه مشکل تر شده باشد اما هنوز راه هایی برای تشخیص مجموعه رنگی مناسب برای هر خانواده وجود دارد. امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه می شود. هر یک از ما احتمالاً ایده هایی درباره رنگ های مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و منزلمان است. اگر به یک پارچه کنفی رنگ پریده، یک رومیزی بنفش پررنگ و یا لباس هایی به رنگ های زنده و درخشان تمایل دارید اینها می توانند راهنمای شما در انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای منزلتان باشند. در قدم اول کلیه لوازمی که در منزل دارید و آنها را به خاطر رنگشان دوست می دارید در یکجا جمع کنید. این وسایل ممکن است عبارت باشند از یک روسری، یک سرویس بشقاب، صابون یا کارت تبریک و یا هر آنچه به واسطه رنگش مورد پسند شما است.
رنگ هایی که شما می پسندید، ترکیب آنها با یکدیگر در یک مجموعه واحد و تأثیر نور موجود در فضا بر آنها عواملی هستند که نتیجه کار را تحت تأثیر قرار می دهند. هنگامی که رنگ های مورد پسندتان را انتخاب کردید با استفاده از مداد رنگی، مداد شمعی، آبرنگ و یا هر وسیله رنگ آمیزی دیگری که در اختیار دارید آنها را در کنار هم بر روی یک قطعه کاغذ سفید آزمایش کنید. اندازه سطوح رنگی مختلف را تغییر دهید و به آنها کمی سفید برای روشن تر شدن اضافه کنید. به چرخه رنگ مراجعه کنید و با استفاده از آن، رنگ مورد نظرتان را یافته در کنار آن امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که رنگ های منتخب شما وقتی بر روی سطح دیوارهای اتاق اجرا شوند تأثیری بسیار قوی تر از نمای آنها بر روی یک قطعه کاغذ خواهند داشت. وقتی به یک ترکیب رنگی رضایت بخش رسیدید توجه داشته باشید که تأثیر نور موجود در محیط و شرایط منزل خود را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال دیوارهای زرد درخشان برای یک خانه آفتاب گیر در منطقه ای با آب و هوای گرم و آفتابی بسیار زیبا به نظر می رسند اما همین رنگ بر روی دیوارهای یک اتاق شمالی که از نور طبیعی کمی بهره مند است نازیبا و کسل کننده خواهد بود. در چنین اتاقی استفاده از رنگ زرد خردلی نتیجه ای بسیار مناسب تر خواهد داشت. نور چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی باشد تأثیرات مختلفی بر رنگ خواهد داشت و آگاهی از این امر هنگام طراحی رنگ یک فضا ضروری است. دقت کنید که در چه زمانی از روز و به چه میزان نور طبیعی به هر یک از اتاق های شما می تابد و رنگ مورد نظرتان برای هر یک از اتاق ها را در نور همان اتاق بیازمایید.
انتخاب رنگ مناسب برای پوشش دیوارها اولین قدم در طراحی رنگی برای دکوراسیون هر اتاق است اما شاید یافتن رنگ های متناسب با آن برای دیگر اجزای دکوراسیون کمی مشکل تر به نظر برسد.استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. استفاده از رنگ های هم خانواده که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می شود. استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن چنانچه به درستی و در اندازه های صحیح صورت گرفته باشد نتیجه ای درخشان و چشمگیر می آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می افزاید و مانع غالب شدن کامل یک رنگ بر فضای اتاق می شود.
در این جا به برخی از اصطلاحات متداول طراحان دکوراسیون در ارتباط با رنگ اشاره می کنیم.


رنگهای تند و درخشانی که برای زنده کردن و انرژی بخشیدن به یک مجموعه رنگی به آن اضافه می شوند، مانند رنگ صورتی تند چند کوسن و یک جفت شمع در یک اتاق نشیمن که با خانواده رنگ کرم رنگ آمیزی شده است.

رنگ زمینه رنگی است که در بزرگ ترین سطوح و به بیشترین میزان در یک فضا مورد استفاده قرار گرفته است مانند رنگ دیوارهای یک اتاق. رنگ زمینه اغلب به عنوان پس زمینه ای برای سایر رنگ های به کار رفته در اتاق مورد استفاده قرار می گیرد و سایر رنگ ها مانند رنگ های آکسان یا متضاد را در خود جای می دهد.

رنگها در کنار هم تأثیری چشمگیر بر بیننده باقی می گذارند چنان که حتی پس از بستن چشم ها این تأثیر تا مدت کوتاهی در ذهن بیننده باقی می ماند.

اینها رنگ هایی هستند مانند رنگ زرد پررنگ و آبی پررنگ، این رنگها لزوماً از یک خانواده نیستند بلکه هر دو دارای میزان مساوی از رنگ قرمز یا آبی هستند و هیچ یک بر دیگری غلبه نمی یابند.
رنگهای مناسب برای اتاق خواب
اتاق خواب خصوصی ترین فضا در هر خانه است، در طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ نباید پیش از هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را در نظر گرفت، با این وجود نباید از اصول طراحی رنگ در دکوراسیون و تأثیرات ناخودآگاهی که هر یک از خانواده های رنگی بر روی روح و روان ما به جا می گذارد، غافل شد.
ضمن مدنظر داشتن سلیقه صاحب اتاق خواب، باید کاربرد یک اتاق خواب را نیز در نظر داشت. یک اتاق خواب باید همواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد که مکانی مناسب برای خواب و استراحت را فراهم آورد.
هنگام طراحی رنگ یک اتاق خواب، بهتر است از انتخاب رنگهای درخشان پرهیز کنیم چرا که ممکن است هنگام استراحت این رنگها آزار دهنده به نظر برسند اما چنانچه رنگهای زنده را بیشتر می پسندید، سایه های مختلف رنگ آجری در کنار کرمهای غنی و سیاه می تواند انتخابی مناسب باشد.
اگر به دنبال اتاق خوابی با فضای گرم سنتی و اندکی تجملی هستید، استفاده از رنگهای به کار رفته در صنایع دستی شرقی راه حلی مناسب برای دستیابی به چنین فضایی است.
رنگهای گرمی چون طلایی، نارنجی ها، قرمزهای پرمایه و آجری های به کار رفته در طرحهای سنتی شرقی عاملی مهم در ایجاد نمایی باشکوه و گرم در یک دکوراسیون هستند. علاوه بر این به کارگیری این رنگها در فضای اتاق، استفاده از پارچه های ابریشمی و کتان طرحدار، تابلوها و مجسمه های زینتی شرقی، پارچه های سوزن دوزی و قلمکار غنا جذابیت این دکوراسیون را دو چندان می کند. برای موفقیت در ترکیب سطوح طرحدار گوناگون در چنین دکوراسیونی لازم است سطوحی ساده و روشن به منظور استراحت چشم در فضای اتاق در نظر گرفته شوند که رنگ ساده و روشن روی دیوارهای اتاق می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.
همچنین آویزهای پارچه ای در قسمت بالا و پشت تخت فضایی رمانتیک و خاص به اتاق می بخشد و می تواند تختخواب را بیش از پیش به کانون توجه در اتاق تبدیل کند.
در مقابل دکوراسیون های سنتی دکوراسیونهای تک رنگ قرار گرفته اند که با به کارگیری تنالیته های مختلف یک رنگ فضایی آرام و یکنواخت را پدید می آورند. رنگهای روشن نمای آفتابی و پرنشاط و در همان حال ساده و آرامش بخش را در برابر دیدگان بیننده قرار می دهند.
ترکیب رنگهای زرد و سبز از آنجا که سبز یکی از رنگهای مشتق شده از زرد است، در فضای اتاق خواب بسیار موفق و مناسب خواهد بود اما باید به خاطر داشته باشیم که غالب شدن رنگ سبز بر زرد در یک اتاق نشیمن بر جذابیت و زندگی در آن می افزاید اما در یک اتاق خواب اختصاصی قسمت اعظم فضا به رنگ زرد، سادگی و آرامشی که لازمه یک اتاق خواب است به آن می بخشد، حال آن که غالب شدن رنگ سبز در اتاق خواب بیش از میزان لازم به فضا شور و انرژی می بخشد.
انتخاب رنگ در اتاق کودکان خود از قواعدی جداگانه برخوردار است. اتاق خواب نوزادان را بهتر است با رنگهای ملایم و پاستلی آرایش کنیم.
اتاق خواب کودکان خردسال و نوجوانان را نیز می توانیم با رنگهای شاد و پر انرژیتر زینت دهیم.
استفاده از ترکیب رنگهای هارمونیک که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته اند نیز در دکوراسیون یک اتاق خواب می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. به عنوان مثال استفاده از تنالیته های مختلف رنگ بنفش و سبز در کنار یک رنگ روشن متضاد مانند کرم، فضایی زیبا می آفریند. آنچه باید در طراحی رنگی دکوراسیون یک اتاق خواب همواره در نظر داشته باشیم این است که نه تنها انتخاب مجموعه ای از رنگها بلکه میزان به کارگیری آنها و سطوحی که اشغال می کنند در مقایسه با هم نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.
همچنین ایجاد رابطه میان سطوح رنگی گوناگون با استفاده از جزئیاتی چون یک قاب عکس، حاشیه های کاغذ دیواری نصب شده به دیوار، تکرار طرح خاصی بر روی ملحفه و روبالشی ها و یا حتی قرار دادن یک جفت آباژور یا گلدان بر روی پاتختی ها یا میز آرایش می تواند به دکوراسیون یک اتاق انسجام و هماهنگی بیشتری ببخشد.
تحریریه معماری آرل
نویسسند: خانم فیروزه فقهی
منبع: آرل

نظر شما :

چگونه معماری و طراحی را دوست دارید؟

آشنایی با سبک های معماری داخلی : سبک التقاطی یا اکلکتیک

داستان سرخوشی یک معماری زنانه

سانتیاگو کالاتراوا در مورد نحوه ی طراحی “اوکولوس” برای نسل آینده توضیح می دهد

چگونه برای دکوراسیون داخلی فضاهای کوچک رنگ و نقش انتخاب کنیم

دانلود پاورپونت در مورد مدرسه کوپر

همراه معماری آرل باشید

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.

750,000 ریال

 

کتاب «شناخت رنگ» سعی دارد طیف وسیعی از کاربران را مخاطب قرار دهد. به همین دلیل مباحث تخصصی را با زبانی ساده طرح می کند.

در میان منابع فارسی مرتبط با رنگ، کتاب «هنر رنگ» نوشته یوهانس ایتن، سال هاست که در ایران نقش مرجع اصلی را برای معماران، نقاشان، هنرمندان، طراحان، مورخان هنر و سایر علاقمندان بازی کرده است و به نظر می رسد که ادبیات به کار رفته در آن جای خود را میان خوانندگان باز کرده باشد.

کتابکده کسری

کتاب روانشناسی رنگ در معماری

8516509600978

لیندا هولتس شو

مانلی رسولی

موجود در انبار

کتاب «هنر رنگ» که به قلم یک نقاش و یکی از محورهای جنبش باهاوس در سال ۱۹۶۱ نوشته شد بیشتر، نقاشان و منتقدان و مورخان هنر را خطاب قرار می دهد و حوزۀ عملش مدیوم های کاهشی است. در حالی که از زمان نگارش آن، تحولات زیادی در رسانه های هنری و ابزارهای طراحی رخ داده و کامپیوتر تبدیل به جزء جدایی ناپذیر فرایند طراحی شده است. کتابی که در دست دارید، نظریات نظریه پردازان پیشین را در بستری امروزی طرح می کند و به مفاهیم رنگ هم در مدیوم های کاهشی (رنگ اشیاء و مواد) و هم مدیوم های افزایشی (رنگ نور) پرداخته و رنگ در چاپ را نیز از قلم نمی اندازد. به همین خاطر می تواند برای طیف وسیعی از طراحان مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر رجوع به منابع فارسی موجود، در جریان ترجمه سعی شد تا با مشورت گرفتن از متخصصین حوزه های مختلفی که در کتاب مورد بحث قرار گرفته (مانند متخصصین چاپ، نرم افزارهای طراحی و…) برگردان عبارات تخصصی تا حد امکان با توجه به زبان رایج این رشته ها صورت گیرد و ابهامات به حداقل برسد.
نویسنده کتاب، لیندا هولتس شو، از متخصصین سرشناس رنگ شناسی است. وی تاکنون نظریه رنگ و مباحث مربوطه را در مدارس هنری مختلف شهر نیویورک، نظیر انیستیتوی تکنولوژیِ فشِن، مدرسه طراحی پارسونز و مدرسه هنرهای بصری نیویورک تدریس کرده است. هولتس شو همچنین مدیر دفتر معماری داخلی لیندا هولتس شو و همکاران است.

ترجمه حاضر از چهارمین (و جدیدترین) ویرایش کتابِ «شناخت رنگ» انجام شده است. این ویرایش با کتابچه ای از تمرینات عملی همراه بود که به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان کتاب قرار می گرفت. ترجمۀ آن جزوه نیز به انتهای این کتاب ضمیمه شده است که می تواند به بالابردن مهارت های عملی در رنگ کمک قابل توجهی کند.

 

• فهرست مطالب کتاب:

فصل ۱: مقدمه ای بر مطالعه رنگ
تجربه رنگ
هشیاری نسبت به رنگ
استفاده های رنگ
نظام های رنگ
مطالعه رنگ

فصل ۲: آشنایی با مبحث رنگ
نور
رنگ افزایشی: ترکیب نور
لامپ ها
میزان روشنایی
مشاهده
مشاهده نور
مشاهده شیء
رنگ کاهشی: رنگ کننده ها
لامپ ها و جلوۀ رنگ
دوگانه بینی (متامریسم) و تطابق
تغییر نور توسط سطح
شفاف، کدر و نیمه شفاف
جلوه رنگیِ متغیر
درخشش
نور غیرمستقیم، رنگ غیرمستقیم
تغییر نور توسط فیلترها

فصل ۳: عنصر انسانی
احساس رنگ
آستانه بینایی
فواصل
ادراک رنگ
فیزیولوژی: واکنش به نور
کیفیت شفابخش رنگ
حس آمیزی
روانشناسی: پاسخ به نور
نام گذاری رنگ ها
رنگ به عنوان زبان: از نام تا معنا
رنگ اثرپذیر
کلمه به عنوان رنگ

فصل ۴: فرهنگ لغات رنگ ها
فام
دایره رنگ
رنگ های اصلی، فرعی و میانی
رنگ اشبا عشده
طیف های دیگر، رنگ های اصلی دیگر
گام های کروماتیک
رنگ های گرم و سرد
رنگ های همجوار
رنگ های مکمل
رنگ های ثالثه: کروماتیکِ خنثی
سیاه، سفید، خاکستری
درجه تیره روشنی
درجه تیره روشنی در تصویر
تصاویر متقارن
فام های خالص و درجه تیره روشنی
سفیدآمیخته و سیاه آمیخته
گام های مونوکروماتیک درجه تیره روشنی
مقایسه درجه تیره روشنی در فام های مختلف
خلوص
خلوص: رقیق کردن فام به کمک خاکستری
خلوص: رقیق کردن فام به کمک رنگ مکمل
تُن

فصل ۵: ناپایداری رنگ ها
ناپایداری رنگ ها
ترکیب بندی رنگی
رنگ های زمینه و رنگ های نهاده
قرارگیری رنگ ها کنارهم و تغییر رنگ
توازن
کنتراست همزمانی
پی نقش و معکوسِ کنتراست
کنتراست مکمل
اثر کاهشی زمینه
رنگ و وسعت: کوچک، متوسط، بزرگ

فصل ۶: اثرپذیری و خطا
خطای دید
خطای رنگی
خطای عمق
نمود فضایی رنگها
خطای شفافیت
خطای شیار
ارتعاش
محو مرزها
درخشش
نمود بیزولد
ترکیب بصری

فصل ۷: تاریخچه ای مختصر از نظریه رنگ
خاستگاه
آغاز نظریه رنگ
جدال ها پیرامون رنگ
مدل علمی: سازماندهی رنگها
رنگ ها و اعداد
چشم اندازی نو

فصل ۸: هارمونی رنگ
در جستجوی زیبایی
فواصل و هارمونی
فام و هارمونی
درجه تیره روشنی و هارمونی
خلوص و هارمونی
درونمایه های اصلی و فرعی
چند نتیجه گیری در مورد هارمونی
فراتر از هارمونی: رنگ های ناموزون
رنگ هایی با تأثیرگذاریِ بالا
سطح و هارمونی

فصل ۹: ابزارهای حرفه ای
واقعیت: رنگ در محصول و چاپ
مدیوم طراحی
مدیوم هنری
ترکیب کاهشی
توان تغییر
چاپ رنگی

فصل ۱۰: نور
تصاویر ساخته شده از نور
ترجمان
نمایشگر
مدیریت رنگ
حالت های نمایش رنگ
ارائه: صفحه نمایش و چاپ
رنگ در شبکه اینترنت
کدگذاری رنگی در شبکه اینترنت
مدیوم های در حال ظهور

فصل ۱۱: تجارت رنگ
صنایع رنگ
تولید رنگ
نمونه برداری از رنگ
پیش بینی رنگ
رنگ و هویت محصول
پالت ها، دوره های زمانی رواج رنگ ها و تاریخ
رنگهای سنتی
عوامل مؤثر بر پالت ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما *

نام *

ایمیل *

اردیبهشت ۱۳۹۱ پس از بالغ بر ۱۵ سال تجربه کار پخش، آبونمان، فروش کتاب و مجلات متعدد برای سهولت دسترسی کاربران به محتوای فرهنگی، “بوکمارت” متولد شد. بوکمارت ترکیبی از دو کلمه “بوک” به معنی کتاب و “مارت” به معنای بازار، یک فروشگاه آنلاین تهیه کتاب بوده و شما می‌توانید کالای خود را به سادگی هرچه تمام‌تر تهیه کنید.

تهران، انتهای جیحون، نبش کوچه موذن، پلاک ۶
شماره تلفن:55703325

تمامی كالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه بوده و فعاليت‌های اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوری اسلامی ايران است.

کتاب روانشناسی رنگ در معماری
کتاب روانشناسی رنگ در معماری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *