روانشناسی رنگ طوسی در معماری

 
helpkade
روانشناسی رنگ طوسی در معماری
روانشناسی رنگ طوسی در معماری

خاکستری (طوسی) حاصل ترکیب دو رنگ سیاه و سفید است و می توان آن را رنگ سایه نامید، زیرا مثل سیاه و سفید ظاهر نمی شود.

رنگ خاکستری رنگی کاملا خنثی و فاقد گرمی است. خاکستری، محافظی در برابر تأثیرات بیرونی است. خاکستری معمولا احساسات منفی ایجاد می کند. مثلا ابرهای ضخیم، مه و دود خاکستری هستند. خاکستری، رنگ فرار است و عدم تولید؛ چون نه سفید است و نه سیاه. این رنگ، دیواری در اطراف شخص می کشد.

رنگ خاکستری ممکن است برای برخی افراد گزینه بهتری نسبت به مشکی باشد. در حالی که به خودی خود هیچ قدرت محرک هوشی ندارد، ولی با عقل و دانش و استحکام در ارتباط است. این رنگ نشانه ترس و فقدان احساس است و شفافیت و درخشندگی دیگر رنگ ها را کم می کند. رنگ خاکستری بی تفاوتی، عدم مشارکت و همکاری و سستی و تنبلی را در فرد به وجود می آورد. در زمان جنگ و افزایش فشارهای روانی تمایل به این رنگ بیشتر می شود.

رنگ خاکستری پذیرای افکار جدید است و بین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه ارتباط برقرار می کند. تحت تاثیر رنگ خاکستری، افراد با شخصیت، محترم، مسلط به خود و اهل عمل به نظر می رسند و شخصیت آن ها تا حدی اسرار آمیز، زیرک و جذاب جلوه می کند. رنگ خاکستری حالتی از وقار، اقتدار، استقلال، اعتماد به نفس، خوداتکایی و  رسمی بودن را نشان می دهد و تا حدی با ابهت به نظر می رسد.

رنگ خاکستری متالیک برای معرفی کالاهای خیلی جدید و هنری استفاده می شود. این رنگ سرعت و شایستگی را نشان می دهد و نوید دهنده‌ تکنولوژی و پیشرفت های علمی است. رنگ خاکستری فرصت تجدید نظر و تغییر یک تصمیم بد به یک تصمیم خوب را به وجود می آورد.

روانشناسی رنگ طوسی در معماری

چکیده خصوصیات رنگ خاکستری:1- خاکستری روشن شخصیت را با ثبات می کند و در تغییر نگرش های عاقلانه و منطقی مفید است.2- خاکستری تیره نشان دهنده‌ فقر، مشقت و سختی است.

این رنگ مظهر چشم پوشی از خوشی های دنیاست. کسانی که به این رنگ علاقه دارند اغلب در زندگی احساس رضایت می کنند، خاکستری رنگ عقلا است و جوانانی که به این رنگ اظهار علاقه می کنند در واقع خود را هم شأن و هم تراز اشخاص کهنسال می دانند و در زندگی احساس بی نیازی می کنند. در عشق بر افراد مسن تر از خود تمایل دارند و اغلب کسانی که از نظر فکر و ایده به آنها برتری دارند خیلی آسان طرف توجهشان قرار خواهند گرفت.

رنگ خاکستری در دکوراسیون:از تاثیرات روانی رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی منزل در خلق فضایی ظریف و ماهرانه استفاده کنید. رنگ خاکستری به دلیل ماهیت خنثی خود، توانایی ترکیب شدن با بیشتر رنگ ها را دارد و می تواند در فضای دکوراسیون داخلی بسیار خوش بدرخشد، اما رنگی نیست که بتوان راحت از آن در دکوراسیون منزل استفاده کرد.

اگر می خواهید اتاقتان حسی آرام را القا کند به دنبال رنگ روشن تر بروید اما اگر می خواهید اتاقتان درخشش بیشتری داشته باشد می توانید رنگ خاکستری تیره تر را انتخاب کنید. رنگ خاکستری تیره تر باعث می شود سایر رنگ های به کار رفته در اتاق بیشتر نمایان شود. وقتی که مناسب ترین طیف رنگ خاکستری را برای دکوراسیون داخلی انتخاب کردید حالا نوبت به استفاده از رنگ های مناسب در کنار آن می شود. با خاکستری هم می توان؛ خانه ای شاد داشت، به شرط اینکه از رنگ سفید و در نقاطی هم رنگ های مختلف دیگر استفاده شود. خاکستری با رنگ های شادی همچون سبز، آبی و سفید متعادل می شود.

خاکستری و سفید هر دو از جنس رنگ های خنثی و خوش ترکیب اند. اما ترکیب خاکستری و سفید زمانی در دکوراسیون داخلی خیره کننده می شوند که سفید، روشن و نسبتا براق باشد و خاکستری، تم زغالی و مات داشته باشد این ترکیب فوق العاده ای برای اتاق نشیمن می شود.

رنگ زرد براق یا زردی که ته رنگ نارنجی را با خود به همراه دارد، به خوبی در کنار خاکستری زغالی و یا حتی خاکستری سرد و کم رنگ می نشید.

بنفش با ته مایه خاکستری و خاکستری، به خوبی در کنار هر نوع خاکستری خوش می نشیند، اما بهتر است برای داشتن ترکیب متفاوت تر و جذاب تر رنگ خاکستری خود را کمی ملایم تر انتخاب کنید که ترکیب شما بی نظیرتر باشد.

رنگ سبز صدری از آن دسته رنگ های گرم و شیکی است که ترکیبش با رنگ خاکستری بیش از پیش جذاب و خیره کننده می شود. به خوبی می توانید از ترکیب رنگ سبز صدری برای داشتن فضایی متفاوت و شاد و در عین حال رسمی استفاده کنید. رنگ نارنجی تند و براق در کنار خاکستری پر رنگ با ته مایه زغالی می تواند یک آشپزخانه ی متمایز و بی نهایت پر انرژی را ایجاد کند. ترکیب صورتی و خاکستری به دلیل خاصیت ملایم خود برای فضاهایی مثل اتاق خواب که نیاز به آرامش بیشتری در آن در آن حس می شود گزینه بسیار مناسبی است و ترکیبی خاص، دوست داشتنی و آرامش بخش را فراهم می کند.

مجله مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی

نکات مهم طراحی دکوراسیون داخلی که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها کرد [اینفوگرافیک]

ترفندهای اتاق خواب کوچک برای استفاده بهینه از فضای کم

کوسن مبل خلاقانه با شال و روسری در عرض چند ثانیه! + ویدئو

نکات مهم برای خرید لوستر را می دانید؟ بررسی 7 نکته مهم برای خرید لوستر

روانشناسی رنگ طوسی در معماری

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

50 مدل مبل لوکس و منحصر به فرد برای خانه های لوکس ایرانی

امروزه با رواج یافتن دکوراسیون مدرن در اغلب منازل، میزان استفاده از رنگ طوسی نیز افزایش چشم‌گیری داشته است. اگر شما هم میخواهید رنگ طوسی را به عنوان رنگ دکوراسیون منزل خود انتخاب کنید پس باید رنگ‌های ست طوسی را بشناسید. از این رو بر آن شدیم تا در این مطلب از مجله مبل و دکوراسیون توکامگ به معرفی رنگ‌های ست رنگ طوسی در طراحی دکوراسیون بپردازیم تا به سوال شما در مورد این که طوسی با چه رنگی ست می‌شود پاسخ داده باشیم. با ما همراه شوید.

رنگ نقش مهمی در دکوراسیون خانه داشته و می‌تواند تاثیر عمیقی بر خلق و خو و احساسات انسان به جای بگذارد. رنگ طوسی در گذشته به عنوان یک رنگ غم‌انگیز و بدون هیجان شناخته می‌شد، اما امروزه با استفاده از این رنگ در دکوراسیون مدرن و به کارگیری رنگ‌های روشن در کنار این رنگ، رنگ طوسی به عنوان رنگی سنگین و موقر شناخته می‌شود.

رنگ طوسی نمایانگر بزرگواری و وقار یک شخص است. این رنگ در طیف رنگ مشکی و سفید قرار دارد، و از آنجا که رنگ طوسی در میانه این طیف قرار می‌گیرد برخی معتقدند طوسی، رنگ توافق و صلح است. رنگ طوسی، تداعی کننده حس آرامش و در عین حال تعقل و منطق می‌باشد.

رنگ طوسی ترکیبی از رنگ‌های مشکی و سفید است. این رنگ، جزء رنگ‌های خنثی و سرد محسوب می‌شود. طراحان دکوراسیون، دو دلیل برای به کارگیری این رنگ در دکوراسیون دارند؛ اول به دلیل دوری از ایجاد زرق و برق در چیدمان و دوم به دلیل انتخاب این رنگ به عنوان پس زمینه است.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد رنگ طوسی جزء رنگ‌های خنثی به شمار می‌رود. به همین دلیل نیز، در چرخه رنگ قرار نمی‌گیرد و طبعا نمی‌توان رنگ‌های مکمل آن را با توجه به اصول چگونگی ست کردن رنگ‌ها شناخت. اما از محاسن رنگ‌های خنثی این است که می‌توان هم از رنگ‌های گرم و هم از رنگ‌های سرد به عنوان رنگ مکمل آن استفاده کرد.

از آنجا که رنگ طوسی تناژ‌های متفاوتی را شامل می‌شود، هم جزء رنگ‌های روشن و زیبا، هم تاریک و دراماتیک محسوب می‌شود. در صورتی که می‌خواهید اتاق نشیمن خود را روشن کنید، اما نمی‌خواهید از رنگ سفید در آن استفاده کنید، رنگ طوسی روشن، انتخاب مناسبی است. این رنگ، دارای تنالیته‌های متفاوتی است که برای به دست آوردن تناژ‌های مختلف آن، می‌توانید مقدار کمی از رنگ‌های اصلی را به این رنگ اضافه کنید. با انجام این کار، امکان استفاده از بسیاری از رنگ‌ها را به عنوان مکمل خواهید داشت. به عنوان مثال با افزودن رنگ زرد به طوسی، این رنگ را به رنگی گرم تبدیل خواهید کرد. ما در این بخش، به معرفی تنالیته‌های مختلف رنگ طوسی می‌پردازیم.

این رنگ را بارها در طبیعت دیده‌اید. رنگ صخره‌ها، برخی پرندگان و حیوانات، رنگ طوسی طبیعی دارای تناژ‌ گرم است. امروزه استفاده از این رنگ در آشپزخانه‌ها رواج دارد.

رنگ طوسی سربی با افزودن مقدار کمی رنگ آبی به رنگ طوسی به وجود می‌آید‌. این رنگ تقریبا شبیه رنگ استیل است.

اولین تناژ رنگ طوسی که در حالت عادی به ذهن انسان متبادر می‌شود، رنگ طوسی نقره‌ای است. این رنگ، در محیط‌‌های تیره به روشن‌تر شدن فضا کمک می‌کند.

این تناژ رنگ طوسی، از ترکیب رنگ بنفش با طوسی تشکیل می‌شود. اغلب از این رنگ برای دکوراسیون اتاق خواب استفاده می‌شود.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد رنگ طوسی از ترکیب رنگ سفید و مشکی تشکیل می‌شود. با افزایش مقدار رنگ سفید در این ترکیب، رنگ طوسی روشن به دست می‌آید.

با افزایش میزان رنگ مشکی در ترکیب رنگ طوسی، رنگ دودی تشکیل خواهد شد.

رنگ لجنی تیره از ترکیب رنگ طوسی و سبز تیره تشکیل می‌شود.

انتخاب این ترکیب رنگ دو خوبی دارد؛ اول اینکه این رنگ، برای روشن کردن فضاهای داخلی بسیار مناسب می‌باشد. حسن دیگر این انتخاب این است که فضا‌های کوچک، بزرگتر به نظر می‌رسد. اما از آنجا که به کارگیری این دو رنگ در کنار هم فضای اتاق را بی روح جلوه می‌دهد، پیشنهاد توکامگ به شما برای حل این مشکل استفاد از یک رنگ سوم یا تزئینی، مانند قهوه‌ای یا قرمز است.

استفاده از رنگ شیری در چیدمان اتاق، فضایی لطیف را در دکوراسیون ایجاد می‌کند. از آنجا که رنگ طوسی، رنگ خنثی و سرد است رنگ شیری می‌تواند روح تازه‌ای را در اتاق شما حاکم کند. رنگ شیری نیز مانند سفید برای روشن شدن و بزرگتر نشان دادن فضا انتخاب مناسبی است و یک ست رنگ مناسب برای طوسی به حساب می‌آید.

یکی از بهترین و پرطرفدارترین انتخاب‌هایی که برای ست رنگ طوسی در دکوراسیون وجود دارد رنگ زرد است. استفاده از رنگ‌های زرد و طوسی در کنار هم می‌تواند جذابیت بسیار زیادی در دکوراسیون ایجاد کند. استفاده از رنگ زرد در کنار رنگ طوسی، در رنگ کوسن مناسب مبل طوسی به وفور دیده می‌شود.

با توجه به اینکه رنگ‌های طوسی و بژ هر دو جزء رنگ‌های خنثی به شمار می‌روند، شاید تصور کنید استفاده از دو رنگ خنثی در کنار هم ظاهر خوشایندی ندارد؛ اما با افزودن یک رنگ شاد به این ترکیب می‌توانید  دکوراسیون تازه‌ای را در محیط منزلتان به وجود بیاورید. استفاده از رنگ‌های گرم مانند قرمز و قهوه‌ای در کنار رنگ‌های طوسی و بژ، به دلیل ایجاد تضاد بین رنگ‌ها می‌تواند انتخاب‌های مناسبی باشد. البته این ترکیب رنگ عموما در محیط‌های کاری به کار برده می‌شود و به عنوان مثال برای رنگ اتاق کار می‌تواند مناسب باشد.

رنگ‌ سبز جزء رنگ‌های سرد و ست رنگ طوسی می‌باشد. استفاده درست و به جا از رنگ سبز می‌تواند فضای پرشور و دلپذیری را در منزل شما به وجود بیاورد. اما اگر در پی ایجاد فضایی گرم و رمانتیک هستید به کارگیری این رنگ‌ها در کنار هم انتخاب نادرستی است. توکامگ به شما پیشنهاد می‌کند اگر نمی‌خواهید از وسایل سبز رنگ یا رنگ‌های بی روح در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید، می‌توانید برای ایجاد حس نشاط و شادابی از گل‌ها و گیاهان در چیدمان اتاق نشیمن استفاده کنید. برای آشنایی با گل‌های مناسب خانه، پیشنهاد می‌کنیم مطلب محبوب‌ترین گل‌های آپارتمانی را مطالعه نمایید.

یکی از پرطرفدارترین رنگ‌های دکوراسیون، ترکیب رنگ‌های طوسی و آبی است. محبوبیت این رنگ، تا حدی بود که در سال 2016 از سوی شرکت پنتون، این رنگ، به عنوان رنگ سال انتخاب شد. توکامگ به شما پیشنهاد می‌کند در صورتی که این ترکیب را برای چیدمان منزل خود انتخاب کرده‌اید، بهتر است از کوسن‌های آبی رنگ برای مبلمان‌ طوسی یا بالعکس استفاده کنید. از آنجا که رنگ‌های آبی و طوسی هر دو جزء رنگ‌های سرد به شمار می‌روند، می‌توانید از رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای برای ایجاد تعادل بهره بگیرید.

روانشناسی رنگ طوسی در معماری

رنگ نارنجی جزء رنگ‌های گرم و اشتها آور محسوب می‌شود. از این رو انتخاب این ترکیب رنگ برای آشپز‌خانه مناسب است. از سوی دیگر رنگ طوسی حس آرامش و رنگ نارنجی حس شادی را به انسان منتقل می‌کند. علاوه بر این فضاها، استفاده از این دو رنگ در کنار هم، به زیباتر شدن اتاق خواب شما نیز کمک می‌کند.

یکی از پرطرفدارترین رنگ‌های اتاق خواب، ترکیب رنگ‌های طوسی و صورتی است. از آنجا که رنگ صورتی، یکی از رنگ‌های مورد علاقه دختر خانم‌هاست، انتخاب این ترکیب رنگ نیز برای اتاق خواب آن‌ها مناسب می‌باشد و به عنوان یکی از رنگ‌های اتاق خواب دخترانه به شمار می‌رود.

رنگ بنفش جزء رنگ‌های شیک و اشرافی محسوب می‌شود. طراحان دکوراسیون از این رنگ در سبک کلاسیک استفاده می‌کنند. به کاربردن رنگ بنفش در کنار طوسی سبب ایجاد تعادل بین رنگ‌های گرم و سرد می‌شود. توکامگ برای شما دو پیشنهاد دارد؛ اول اینکه بهتر است از تناژ‌های مختلف رنگ طوسی و بنفش استفاده کنید. پیشنهاد دوم اینکه می‌توانید برای ایجاد تمرکز روی قسمت‌‌های مهم از رنگ بنفش استفاده کنید. در صورت علاقه به این رنگ اشرافی، پیشنهاد می‌کنیم مطلب استفاده از رنگ بنفش در دکوراسیون خانه را نیز از دست ندهید.

شاید تصور کنید به کار بردن رنگ طوسی به تنهایی، فضایی دلگیر را به وجود می‌آورد و چطور می‌توان بدون استفاده از رنگ مکمل، چیدمانی زیبا را به وجود آورد؟ همانطور که پیش‌تر اشاره شد رنگ طوسی تناژ‌های زیادی دارد با استفاده از ترکیب تنالیته‌های مختلف این رنگ می‌توانید دکوراسیون زیبایی را خلق کنید. می‌توانید برای اجتناب از یکنواختی فضا، از گیاهان نیز استفاده کنید.

از دیگر مکمل رنگ طوسی در دکوراسیون رنگ قهوه‌ای است. رنگ‌ طوسی و رنگ قهوه‌ای هر دو جزء رنگ‌های خنثی هستند. با این تفاوت که رنگ قهوه‌ای، جزء رنگ‌های گرم محسوب می‌شود. همین مسئله کافی است تا بفهمیم بکارگیری این دو رنگ در کنار هم درست می‌باشد.

رنگ قرمز نیز مانند نارنجی، رنگ شور و هیجان و البته اشتها آور است. زیبایی این ترکیب رنگ به حدی است که می‌توان از این ترکیب در هر فضایی اعم از رنگ آشپزخانه، اتاق خواب و اتاق نشیمن استفاده کرد. برای اجرای این ترکیب در اتاق‌ها می‌توانید دیوار‌ها را با رنگ طوسی پوشانده و با استفاده از تابلو‌ها و وسایل قرمز رنگ تزیین کنید. استفاده از این رنگ برای اتاق خواب نوزادان نیز مناسب است؛ در این ترکیب شادی و نشاط رنگ قرمز و آرامش رنگ طوسی سبب ایجاد تعادل در فضای اتاق می‌شود.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید از رنگ سفید برای سقف و رنگ طوسی ذغالی برای کف استفاده شده است و برای ایجاد تعادل بین سقف و کف از طوسی معمولی و کاناپه‌ و پرده‌های کرم رنگ استفاده کرده است.

امیدواریم مطالعه این مطلب با عنوان ست کردن رنگ طوسی در خانه به شما در انتخاب رنگ مناسب کمک کرده باشد. نظر شما در مورد رنگ طوسی چیست؟ به نظرتان چه رنگ‌های دیگری با طوسی ست می‌شوند؟ منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.

به این مطلب امتیاز بدهید: (243 رای, امتیاز: 4٫12 از 5)
Loading…

فارغ التحصیل حقوق هستم. علاقمند به نوشتن! امیدوارم مطالعه نوشته های من به هرچه بهتر و گرمتر شدن منازلتون کمک کنه!

مطلب قبلی

چیدمان مبل در پذیرایی مستطیلی شکل ؛ بایدها و نبایدها

مطلب بعدی

تخت خواب کشودار | ویژگی ها، انواع و نکات انتخاب و خرید

استفاده از رنگ خاکستری در خانه و رنگ‌های ست آن

مکمل رنگ طوسی در دکوراسیون چه رنگ‌هایی را شامل می‌شود؟

مطلبتون خیلی بهم کمک کرد ممنون

باعث افتخار و خشنودی ماست که مطالب توکامگ براتون مفید واقع شدن 🙂

عالی بود ممنون ؛ مختصر و جامع

سپاس از شما ??

بسیار زیبا ممنونم ?

سپاس از شما ??

ببخشید میشه منو راهنمایی کنید من مبل هامو توسی یکم تیره وزرد گرفتم و میز وعسلی و میز تی وی قهویی هستش فرش هام هم گل های ریزی داره که زرد غالب هستش شپزخونه هم توسی مشکی هست .پرده سفید میخواستم راهنمایی م کنید که رنگ دیوار ها چطوری بشه خوبه .بعد اگه بخوام یه مبل راحتی جدا برای جلوی تی وی بگیرم چه رنگی بشه به خونه میاد .؟اتاق خواب هم سرویس خوابش قهویی روشن وسفید هستش با پرده سفید وکمد قهویی روشن چه رنگ موکت باید بگیرم ودیوار ها چه رنگی باشه که فضای اتاق یکم شاد بنظر برسه ؟؟

سلام و درود خدمت شما.
در رابطه با رنگ دیوار در منازل ایرانی معمولا شاهد استفاده از چند تا رنگ محدود به طیف رنگی سفید و کرمی هستیم. پیشنهاد میکنم دو تا مطلب رنگ دیوار اتاق نشیمن و رنگ های مناسب برای پذیرایی رو مطالعه کنین و با رنگ های مختلف و شاد دیگه هم آشنا بشید.
در کل هم برای منزل شما چون پرده‌هاتون سفید هستن رنگ سفید برای دیوار پیشنهاد نمیشه، ولی می‌تونید از طیف‌های رنگی کرمی استفاده کنین. همین طور می‌تونید از دیوار شاخص با یه رنگ متمایز هم برای شادتر شدن فضا استفاده کنین.

سلام وقتتون بخیر..من سرویس چوب منزلم سفیید های گلس هست و مبل هام طوسی.. و پرده سفید طوسی..بنظرتون فرش رو چ رنگی بگیرم..

عالی بود

سلام وقت لخیر امکانش هست راهنمایی بفرمایید ترکیب رنگ طوسی سربی و شیری آیا مناسب مبلمان هست؟

سلام و درود خدمت شما. بله می‌تونه انتخاب مناسبی باشه.

سلام به نظرتون همرنگ بودن مبل و کفپوش خانه اونم به رنگ های طوسی و طوسی نقره ای خوب میشه؟ یا بد جلوه میکنه

سلام و درود؛
بستگی به عوامل مختلفی مثل رنگ پرده‌ها، دیوار و… هم داره و به تنهایی نمیشه اظهار نظر کرد، ولی در کل پیشنهاد میشه از کوسن‌های با رنگ شاد حتما برای مبلمان منزل استفاده کنید تا فضای اتاق بی روح و دلگیر نباشه.

سلام واقعا ممنون از توضیحات کاملتون من یک سوال داشتم و اینکه من مبلمان و ناهار خوری رو طوسی کمرنگ سفارش دادم میخواستم بدونم فرشی که رنگ غالبش صورتی باشه به این مبلمان و ناهار خوری میاد یا نه؟ و اگر نه شما چه رنگ فرشی رو پیشنهاد میکنید. سپاس

سلام و درود خدمت شما. طوسی رنگی خنثی هست و رنگ‌های روشنی مثل صورتی به خوبی با این رنگ ست می‌شن و مساله‌ای نیست. موفق باشید ??

سلام ممنون از سایت خوبتون من ی راهنمایی میخاستم ازتون اینکه من ست اشپزخونم سفیدو ابی اسمونی هستش اگه مبلارو طوسی روشن با یاسی بگیرم ب نظرتون بهم میان

سلام، سپاس از شما بابت مطالعه مطالب توکامارت. بله رنگ طوسی که به خاطر خنثی بودن با اکثر رنگ‌ها به راحتی ست میشه و از رنگ یاسی هم مطمئنا با ست آشپزخانه شما به خوبی هماهنگ خواهد شد. موفق باشید ??

سلام وقت بخیر من خونم ترکیب رنگ یاسی و صورتی و کرم داره قبلن مبلام صورتی بودن ولی چون همسرم زیاد دوست نداشتن عوض کردن مبلارو ورفتن مبل رنگ بژ پررنگ گرفتن خواستم ببینمی بژ با چه رنگی ست میشه

سلام و درود خدمت شما. رنگ بژ جزء رنگ‌های خنثی به حساب می‌آید و شما می‌تونید با انواع رنگ‌های روشن یا تیره به دلخواه خودتون ست کنید.

با سلام و احترام
ممنون بابت توضیحات مفید شما. سوالی داشتم
آشپزخانه کاملا سفید ، مبل طوسی زرد و پرده نیز سفید است و فرش زمینه کرم طوسی
دیوار قرار است رنگ شود بنظر شما دیوار سفید رنگ شود یا کرم یا کاغذ دیواری؟؟ طرح کاغذدیواری چطور باشد
ممنون

سلام و درود خدمت شما. سپاس بابت توجه به مطالب توکامگ.
استفاده از کاغذ دیواری می‌تونه فضای زیبایی رو ایجاد کنه، ولی استفاده از اون بستگی به سلیقه شما داره. بسته به سبک دکوراسیون منزلتون، می‌تونید از انواع کاغذ دیواری استفاده کنید و میشه گفت محدودیتی در این باره نیست

سلام‌ وقتتون بخیر
لطفا منو راهنمایی میکنید
برای رنگ دیوار سفید و کف لمینت طوسی کرم
رنگ درب ورودی و در اتاقها رنگ قهوه ای تیره مناسب یا قهوه ای متوسط ؟!

سلام و درود خدمت شما. از هر دو رنگ می‌تونید استفاده کنید و میشه گفت که محدودیتی در این کار نیست. اما استفاده از رنگ قهوه ای تیره ممکنه کمی باعث بی روح شدن خونه بشه و به همین خاطر معمولا رنگ‌های روشن‌تر پیشنهاد می‌شن. موفق باشید ??

سلام خسته نباشین ممنونم از مطالب مفیدتون
من از رنگ طوسی تسره و زرشکی برای مبل هام استفاده کردم حالا فصد دارم فضای خونه کمی رنگی و روشن و شاد بشه بنظر شما به غیر از سفید از چه رنگهایی میتونم برای خرید دکوری و کوسن و گل های تزیینی استفاده کنم؟!

سلام و درود خدمت شما. می‌تونید از رنگ‌های روشنی مثل خردلی، کرم طلایی، صورتی کم رنگ و… به عنوان ست برای رنگ طوسی و زرشکی استفاده کنید.

سلام
ممنون از مطالبتون
مبلمان من دقیقا مانند عکس نمونه طوسی و سبز سایت شما هست فقط مال من رنگش برعکس یعنی مبلا طوسی بالشتا سبز
رنگ فرش هم کمی تیره تر از رنگ دیوار تو عکس هست که سبز ابیه دیوارهای خونه سفید
حالا نمی دونم پرده چه رنگی بگیرم لطفا راهنمایی کنید بهم
اگه فکر می کنید رنگ فرش هم خوب نیست لطفا راهنمایی کنید که باید چه رنگی بگیرم
خیلی ممنون

سلام و درود خدمت شما. سپاس بابت انتخاب توکامگ. می‌تونید رنگ پرده‌های منزلتون رو شبیه به رنگ فرش انتخاب کنید که با رنگ مبل‌هاتون هم ست میشه و با رنگ فرش هم همخوانی داره.

دیوار خاکستری است برای موکت کف چه رنگی رو پیشنهاد میدهید علی آقا

سلام خدمت شما، میتونین از موکت آبی کمرنگ یا گلبهی استفاده کنین 😊

سلام یه سوال داشتم من واسه خونم یه دست مبل ال طوسی گرفتم ویه دست دیگه هم میخام بگیرم راهنماییم کنید که اونو چه رنگی بگیرم که به مبلم بخوره؟

سلام خدمت شما، میتونین از رنگ های آبی تیره، زرشکی، صورتی کم رنگ استفاده کنین 😊

سلام مبل راحتی من سفید صدفی با سبز لجنیه وسایل خونم رو با کدوم رنگشون ست کنم واز چه رنگی استفاده کنم ممنون میشم

سلام خدمت شما، رنگ پرده رو میتونین هم رنگ مبل هاتون انتخاب کنین و برای بقیه المان های (کوسن، آباژور و ..) منزلتون از رنگ های زرد، خردلی و یا قرمز استفاده کنین 😊

سلام ببخشید من رنگ مبلمانم زرشکی نسکافه ای با پایه چوبی قهوه ای اگه نهارخوری با میز قهوهای و صندلی طوسی صورتی داشته باشم هماهنگی دارن یا نه

سلام خدمت شما، بله ترکیب رنگ درستی است 😊

سلام خسته نباشید میخواستم درمورد دکوراسیون خونم ازتون راهنمای بگیرم مبلها برنگ آبی تیره هست میخواستیم پارکت نسب کنیم وپرده خیلی رنگهای طوسی دوست دارم ولی در انتخاب مشکل دارم میشه راهنمای کنید

سلام خدمت شما، ترکیب رنگ آبی تیره و طوسی بسیار زیباست، میتونین از کوسن های خردلی رنگ هم استفاده کنین تا جلوه زیباتری به دکوراسیون منزل شما بده

سلام خسته نباشید ممکنه بمن هم کمک کنید.مبلمان و میز غذا خوریم هم چوبش هم رنگ پارچه اش طوسیه.فرش و پرده چی باهاش یست کنم ک چرک تاب هم باشه همچنین رنگ چوب میز کنسول و میز تی وی و ویترین چه رنگی باشه؟؟

سلام خدمت شما، برای فرش و پرده میتونین از طیف های رنگی کرم، طلایی و بژ یا صورتی کم رنگ استفاده کنین و برای اینکه هارمونی رنگ ها رعایت شه و منزلتون خیلی بی روح نباشه میتونین از کوسن های خردلی یا زرد رنگ استفاده کنین، برای میز تلویزیون هم قهوه ای تیره انتخاب مناسبیه

سلام ببخشید با فرش دستبافت لاکی (فرش زنجان) چه رنگ مبل و پرده و کنسول ست میشه؟

سلام دوست عزیز
از رنگ های فرعی فرشتون کمک بگیرید. معمولا بر بین فرش های لاکی بعد از رنگ اصلی که معمولا قرمز هست، رنگ‌های آبی تیره، آبی روشن، کرم و طوسی از رنگ‌هایی هستند که بیشتر به چشم می خورند و می توانید از آن ها در دکوراسیون منزلتان استفاده کنید.

سلام و خسته نباشید.
من یک دست مبل استیل صورتی دارم و یک دست مبل راحتی طوسی و صورتی .
واسه مبل طوسیم کوسن میخوام بهترین رنگ چی میتونه باشه؟

سلام خدمت شما، میتونین از رنگ آبی آسمانی استفاده کنین.

سلام.
ببخشید من سرویس خوابم رنگ طوسی است و دیوار اتاق هم سفید مایل به کرم کم حال. میخواستم ببینم پرده اتاق رو چه رنگی باید انتخاب کنم؟

سلام خدمت شما، ترکیب رنگ های آبی آسمانی و آبی کلاسیک انتخاب مناسبی برای شماست.

سلام خسته نباشید فرش خونه ما ترکیبی ازرنگهای ابی تیره ویاسی هستش پرده هم سفید ،میز تلویزیون هم نوک مدادی.میخوایم دیوارهارو رنگ کنیم به نظرتون یکی از دیوارها که کوچکترهست وجداشده رو ابی طاووسی وبقیه رو طوسی روشن کنیم خوب میشه یا پیشنهاد بهتری دارین.مبل خونه هم سبز ابی هست.ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام خدمت شما، بله از رنگ هایی که فرمودین میتونین استفاده کنین

سلام خسته نباشید
ببخشید من ی سوال داشتم من سرویس مبلمانمو به رنگ طوسی تیره و کرم گرفتم با پایه های مشکی فرشمم غالب رنگش کرم با رگه های طوسی هستش لطفا راهنمایی کنید برای پرده و میز تلویزیون و میز جلو مبلی و کنسول از چه رنگایی میتونم استفاده کنم که خونه تیره نشه؟با تشکر فراوان

سلام خدمت شما
برای پرده و میز تلویزیون میتونین از رنگ های طوسی روشن، سفید، کرم و .. استفاده کنین. پیشنهاد میشه از المان هایی با رنگ شاد مثلا کوسن هایی به رنگ زرد و بژ برای شادتر نشان دادن فضای خانه استفاده کنین

سلام خسته نباشید من مبلمان طوسی گرفتم و الان برا خرید موکت به مشکل بر خوردم طوسی بگیرم یا نسکافه ای روشنم میتونم بگیرم حس میکنم تو یه سالن ۳۰ متری مبلمان و میز ناهر خوری طوسی باشه موکتم طوسی یه جوریه؟

سلام میتونین در کنار رنگ طوسی از رنگ صورتی کمرنگ یا چرک، سرمه ای و سبز کله غازی استفاده کنین

مبل طوسی با دیوار بژ جور در میاد؟کف خونه هم سرامیک سفیده

سلام دوست عزیز بله مناسبه😊

سلام دیوارها و پرده ها و کف خونه ی من نقره ای و طوسیه به نطر شما مبلمان چه رنگی و فرش چه رنگی بگیرم؟

سلام، چون دارید از رنگ های خنثی استفاده می کنید دستتون خیلی بازه و از رنگ های زیادی مثل زرشکی، زرد، خردلی، سرمه ای، سبز لجنی و … میتونین استفاده کنین.

باسلام کابینت های خونه ما خاکستری و رنگ چوب ترکیبه دیوارها هم یک تن خاکستری خیلی روشن دارن میخوام کف را کفپوش بزنم به نظر شما رنگ چوب مثل کابینت هام بزنم یا خاکستری روشن

سلام کاملا بستگی به سلیقه و سبک دکوراسیون شما داره، مثلا اگه دوست دارین سبک دکوراسیون مینیمال رو داشته باشین کفپوش طوسی مناسب شماست، ولی باید رنگی رو انتخاب کنید که مدت ها بتونین ازش لذت ببرید و برای شما آزاردهنده نباشه.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای انکه دفعات بعذی اطلاعات خود را وارد نکنید. اجازه استفاده از کوکی را میدهید؟

خوش آمدید، به حساب کاربری خود وارد شوید.

رمز عبور خود را بازیابی کنید.

رمز عبور برایتان ایمیل شد.

دانلود کتاب های سبک شناسی

دانلود پکیج تصاویر سبک شناسی

سطح دانش معماری و طراحی داخلی خود را محک بزنید با:

روانشناسی رنگ طوسی در معماری

آزمون رایگان طراحی داخلی

خودتان و سبک تان را بهتر بشناسید با:

آزمون رایگان تعیین سبک

اینجا محلی برای تبلیغات شماست

آیا شما هم نیاز به مشاوره طراحی و دکوراسیون داخلی با بهترین طراحان داخلی را دارید؟!

ما در فراترز، بهترین خدمات مشاوره آنلاین طراحی و دکوراسیون داخلی را برای شما فراهم نموده ایم.

سفارش در فرامشاوره

تاثیر رنگ در زندگی ما انسانها بسیار مشهود است. اگر فقط کمی هوشیارانه به اطراف خود نگاهی بیندازیم، تنها می توان گوشه ای از اثرات رنگ را در زندگی، روحیات، کار، معماری، هنر و حوادث مختلف و هر آنچه که انسان خواسته و یا نا خواسته با آن برخورد دارد، مشاهده کرد.

پس با شناخت صحیح و کاربرد هر یک از رنگ ها در زندگی و نیز در محیط معماری، می توانیم تجربه بهتری را برای خود از این عنصر خلق نماییم. پس بیایید با هم نگاهی به یکی از این رنگ ها بیندازیم. رنگ مورد بررسی این مقاله، رنگ خاکستری می باشد. روانشناسی رنگ خاکستری دکوراسیون داخلی چگونه است؟

مطلب پیشنهادی: ارتباط بین رنگ، شخصیت و دکوراسیون

رنگ خاکستری معنای گوشه گیری، بی تفاوتی، بی میلی و عدم فعالیت است. در واقع این رنگ از دسته رنگ های خنثی به شمار می رود و از ترکیب دو رنگ سیاه و سفید بدست می آید. بسته به میزان ترکیب سیاهی و یا سفیدی، تنالیته های مختلفی از رنگ خاکستری را می توان ایجاد نمود.

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ خنثی در دکوراسیون

رنگی است آزاد از هر گونه محرّک یا گرایش درونی، نه اضطراب آفرین است و نه آرام بخش . این رنگ موجب می گردد که چشم و اعصاب دچار خستگی و ملامت نگردند، زیرا اعصاب چشم نه اجباری دارد که به مانند مواجهه با سفیدی، با شدت آن مقابله کند و نه مجبور است که مانند مواجهه با سیاهی فشاری را متحمل شوند.

اوالدهرینگ فیزیولوژیست مشهور چنین گفته است: “چشم و اعصاب همیشه تمایل بیشتری به رنگ خاکستری دارند و موقعی که این رنگ وجود نداشته باشد، فقدانش ناراحتی ایجاد می کند. زیرا آرامشی که در اثر رنگ خاکستری بوجود می آید کاهش یافته و از بین می رود. در واقع همان اثر آرام بخشی را که رنگهای هارمونی روی اعصاب انسان می گذارند؛ دقیقا همان اثر را رنگ خاکستری نیز بر چشم انسان القا می کند.”

اثرات روانی رنگ خاکستری باعث شده است که از دید یک “روانشناس“، رنگ های اصلی شامل زرد، آبی، قرمز، سبز به اضافه دو رنگ خنثی یعنی سفید و سیاه باشند. در حالی که رنگ های اصلی از نظر یک “نقاش“، رنگهای زرد، قرمز، آبی و از نظر یک “فیزیکدان“، رنگهای قرمز، آبی و سبز است.

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون

رنگهای آبی، سبز و خاکستری تعدیل کننده ی نیازهای روحی و روانی انسان بوده و درنهایت تأمین کننده سلامت چشم و تعادل جسم و روح انسان است. لذا صحت همین امر را می توان به وضوح در عالم طبیعت دید که بیشترین رنگهای موجود در طبیعت؛ همین سه رنگ سبز و آبی و خاکستری می باشد.

بنابراین می توان تأثیر آرامش بخش بودن و متعادل بودن روح و اعصاب انسان را در این رنگها جست و جو کرد. لذا در نتیجه تماس انسان با طبیعت، که در آن انسان یا با رنگ مفرّح و نشاط آور سبز و یا با رنگ آرام بخش آبی و یا رنگ متعادل و بی تفاوت خاکستری سروکار دارد، جسم و روح و ذهن انسان به طور طبیعی نرم می شود و کسالت و خستگی از او زدوده می شود.

به طور کلی رنگ های روشن اثر تحریکی زیادی دارند و به همین جهت رنگ های نزدیک به سفید علاوه بر افزایش فعالیت عمومی بدن باعث پیشرفت کار و فعالیت های شغلی و حرفه ای می گردند. و برعکس رنگ های تیره نظیر: سرمه ای و آبی و سیاه به جهت کاهش انعکاس نور، اثر محرّک کاهندگی داشته و باعث کم شدن فعالیت می شوند به همین جهت است که در هر محیطی متناسب با آن باید رنگ مناسب استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ سیاه در دکوراسیون

اصولا از رنگ های خنثی مانند خاکستری، سفید و مشکی در اکثر فضاها استفاده میشود. اما بدلیل اینکه خاکستری ترکیبی از دو رنگ سفید و سیاه می باشد، می توان از این رنگ به صورت مشترک در هر دو فضا استفاده نمود.

مطلب پیشنهادی: چند اشتباه طراحی دکوراسیون داخلی و راهکارهای مقابله با آن

یعنی اگر در فضایی که می توان از رنگ سفید استفاده کرد، خاکستری جایگزین مناسبی برای سفید است  و یا ترکیبی از رنگ سفید به همراه تنالیته های کم رنگ تر خاکستری بهره برد.

مطلب پیشنهادی: جذاب ترین پنل های مشبک دکوراتیو چوبی و فلزی در دکوراسیون خانه

و نیز در فضایی که می توان از رنگ مشکی استفاده نمود، از تنالیته های قوی تر و پر رنگ تر خاکستری به جای آن و یا به صورت ترکیبی از مشکی و خاکستری بهره ببریم.

مطلب پیشنهادی: ۶ اصول مهم طراحی داخلی کدام اند؟

از این تکنیک می توان برای جلوگیری از یکنواختی رنگ فضا و نیز بهره گیری از نکات و ویژگی های مثبت رنگ خاکستری در فضا استفاده نمود.

مطلب پیشنهادی: تاثیر رنگ در طراحی و دکوراسیون داخلی

به طور کل بدلیل خنثی بودن بیش از حد رنگ خاکستری که دقیقا دارای خاصیت میانه ای از دو رنگ ساخته شده خود – سفید و سیاه – می باشد، و همچنین بدلیل نیاز حضور خاکستری در محیط اطراف انسان، می توان از این رنگ در اکثر فضاها بدون ممانعت استفاده نمود.

روانشناسی رنگ طوسی در معماری

مطلب پیشنهادی: طراحی داخلی هتل لوکس خاص با طراحی ۱۹ معمار زبده!

رنگ های مبلمان و اکسسوری و متعلقات موجود در محیط علاوه بر رنگ المان های اصلی معماری در فضا مانند کف، سقف و دیوارها همه مثال هایی برای استفاده و کاربرد مناسب رنگ خاکستری در فضای داخلی می باشند.

مطلب پیشنهادی: انواع مبلمان های چند منظوره ضروری خانه های خلاق

ویژگی : خاکستری نماد بی تفاوتی، بی میلی و عدم فعالیت است.

کاربرد : در آشپزخانه، نشمین، اتاق خواب بزرگسالان، سرویس بهداشتی.

مطلب پیشنهادی: طراحی داخلی خانه لوکس معاصر

شما در مورد روانشناسی رنگ خاکستری دکوراسیون چطور فکر می کنید؟ آیا از این رنگ در فضاهای خود استفاده کرده اید؟ آیا به کسی این رنگ را توصیه می کنید؟ ازتجربه شخصی خود برای ما و دیگر کاربران فراترز بنویسید. ما در وبسایت فراترز خوشحال می شویم که از نظراتتان مطلع شویم. اگر این مطلب برایتان خوشایند بود، لطفا آن را به اشتراک بگذارید.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ تا از برترین رنگهای خنثی دکوراسیون داخلی کدام هستند؟

منبع: فراترز با کمک از کتاب معماری، رنگ و انسان – مقاله بررسی تاثیر روانی رنگ بر دکوراسیون داخلی

منبع تصاویر: pinterest

اینجا محلی برای تبلیغات شماست

 

سایت فراترز به ارائه خدمات در زمینه معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی و نیز مشاغل وابسته به آن می پردازد که قصد دارد فراتر از حد معمول و انتظارات مخاطبان خود، قدم هایی را در راستای یک زندگی ایده آل بر دارد.

 


طراحی سایت و
توسعه توسط
وب شهر

چیدمان و دکوراسیون داخلی خانه اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه خانه مامن و محل آرامش افراد خانواده است و همه‌ی افراد در محیط خانه انرژی از دست رفته‌ی خود در طول روز را بازیابی می‌‍کنند. بنابراین باید چیدمان خانه به صورتی باشد که بتواند حس مطلوبی به ساکنان القا کند. این موضوع را می‌توان تاحدود زیادی با استفاده از رنگ‌های مختلف در دکور و چیدمان محیط خانه اعمال کرد. برای مثال استفاده از رنگ‌های سبز و آبی روشن باعث آرامش بیشتر افراد می‌شود یا رنگ‌های قرمز و نارنجی انرژی‌بخش هستند. در این میان رنگ طوسی یکی از جالب‌توجه‌ترین و کاربردی‌ترین رنگ‌ها در طراحی و چیدمان داخلی منزل است. چرا که طوسی در گروه رنگ‌های خنثی قرار دارد و بین همه‌ی رنگ‌های خنثی موجود سازگاری و هماهنگی بالاتری با محیط پیرامون خود پیدا می‌کند. این موضوع باعث شده است بسیاری از افراد برای زمینه‌ی اصلی دکوراسیون خانه‌ی خود از این رنگ بهره ببرند. چراکه ترکیب طوسی با رنگ‌های دیگر راحت است و نتیجه نهایی آن یک ترکیب بسیار زیبا و چشم‌نواز خواهد بود. با توجه به اهمیت رنگ طوسی در چیدمان خانه در این گزارش به بررسی مزایای استفاده از این رنگ در دکوراسیون منزل پرداخته‌ایم. بنابراین در صورتی که قصد دارید دکور خانه‌ی خود را تغییر دهید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه‌ی این گزارش را از دست ندهید.

هومینگ، سامانه خرید، فروش و اجاره خانه

به کارگیری رنگ طوسی در زمینه‌ی اصلی چیدمان و دکور منزل، علاوه براینکه دست شما را برای استفاده از سایر رنگ‌ها باز می‌گذارد، انرژی‌ها و احساسات مختلفی را در محیط به جریان خواهد انداخت. در روانشناسی رنگ‌ها طوسی نشان‌دهنده‌ی دوستی، آرامش و تعادل است. رنگ طوسی حسی از سکوت، خونسردی و امنیت را به مخاطبان القا می‌کند. این موضوع رنگ طوسی را به رنگی کاربردی و ماندگار در چیدمان هر محیط تبدیل کرده است. چراکه هیچ‌یک از احساسات افراد را تشدید نکرده و از نظر احساسی رهایی بیشتری برای بروز حس واقعی افراد ایجاد می‌کند. طوسی را می‌توان حنثی‌ترین رنگ موجود دانست. بنابراین چرا از این رنگ افسانه‌ای که آمیزه‌ای منصفانه از رنگ‌های سفید و سیاده است بیشتر و بیشتر استفاده نکنیم؟ جایگاه ویژه‌ی این رنگ از نظر روانشناسی آن را به انتخاب ایده‌‎آلی برای اغلب محیط‌ها تبدیل کرده است. به‌طوری‌که استفاده از آن در طراحی داخلی روزبه‌روز در حال افزایش است.

برخلاف تصور بسیاری از افراد، رنگ طوسی محدود نیست و مانند اغلب رنگ‌ها طیف گسترده‌ای دارد. رنگ طوسی به دو دسته‌ی سرد و گرم قابل تقسیم است. طوسی روشن ترکیب رنگ مشکی با مقدار بیشتری سفید است. طوسی تیره برعکس این ترکیب بوده و درصد رنگ مشکی آن بیشتر از سفید خواهد بود. طوسی گرم ته‌ رنگی از رنگ‌های گرم مانند قرمز یا نارنجی دارد. همچنین طوسی سرد مخلوطی از آبی، سبزآبی یا بنفش دارد. استفاده از رنگ‌های مختلف طوسی مانند طوسی سربی، طوسی مایل به بنفش، طوسی مایل به قهوه‌ای، خاکستری، دودی، طوسی نقره‌ای، طوسی طبیعی و… متناسب با سایر وسایل و چیدمان منزل هوشمندانه‌ترین حالت ممکن است. بنابراین در صورتی که می‌خواهید از رنگ طوسی در چیدمان منزلتان استفاده کنید، بهتر است همه‌ی وسایل موجود در اتاق را بررسی کنید تا ببینید کدام یک از طیف‌های رنگ طوسی با دکور فعلی اتاق موردنظرتان هماهنگی بیشتری دارد.

وقتی برای ساخت رنگ طوسی فقط از رنگ‌های سیاه و سفید استفاده شود، این رنگ به طور کامل خنثی محسوب می‌شود. این طیف طوسی خنثی‌ترین رنگ موجود است که دست شما را برای چیدمان و استفاده از رنگ‌های مختلف باز خواهد گذاشت. چراکه گرایشی به هیچ‌یک از رنگ‌های موجود ندارد و می‌تواند کنار هر رنگی قرار بگیرد. در صورتی که از طوسی گرم برای رنگ زمینه‌ی اتاق استفاده می‌کنید، باید وسایلی با رنگ مکمل در اتاق قرار دهید تا تعادل رنگ محیط حفظ شود. برای مثال می‌توانید مبلمان آبی یا مجسمه و تابلوهای فیروزه‌ای یا سبزآبی در اتاق بگذارید. همچنین هنگام استفاده از طوسی سرد برای زمینه‌ی اصلی اتاق باید از وسایلی با طیف رنگ قرمز، زرد، نارنجی و… استفاده کنید.

روانشناسی رنگ طوسی در معماری

به این ترتیب می‌توان گفت طوسی بهترین پایه برای ترکیب رنگ‌های مختلف است. چیدمان خانه با ترکیب رنگ‌های طوسی و زرد، طوسی و آبی، طوسی و فیروزه‌ای، طوسی و بنفش و…. جزو محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ترکیب‌های رنگی برای دکوراسیون محسوب می‌شود. این رنگ بین سایر رنگ‌های خنثی مانند سفید، مشکی، بژ، کرم و… بیشترین کارایی برای چیدمان و دکور هر محیط را دارد.

گرچه استفاده از رنگ سفید برای دیوارها و سقف خانه مرسوم‌تر است؛ اما رنگ طوسی به ویژه طوسی روشن برای رنگ دیوارها و سقف می‌تواند یک تغییر بسیار بزرگ برای دکوراسیون خانه محسوب شود. استفاده از رنگ طوسی روشن باید بزرگ به نظر رسیدن اتاق خواهد شد و رنگ طوسی تیره عمق بیشتری به محیط خواهد داد. بنابراین در صورتی که قصد چیدمان خانه‌ای با متراژ کوچک را دارید، از رنگ طوسی روشن برای رنگ دیوارها بهره ببرید. در صورتی که برای اعمال چنین تغییراتی در رنگ دیوارها تردید دارید، می‌توانید فقط رنگ یکی از ضلع‌های اتاق را تغییر دهید. به این ترتیب روح بیشتری به فضای موردنظر خواهید بخشید. همچنین رنگ طوسی تیره برای دیوارهای سالن‌ متوسط یا بزرگ می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. به این ترتیب فقط با یک تغییر رنگ ساده می‌توانید فضای جدیدی برای خانه‌ی خود فراهم کنید.

از دیگر مزایای رنگ طوسی ماندگاری بیشتر آن در خانه است. رنگ‌های سفید، کرم و استخوانی لکه‌ها و کثیفی‌ها را به وضوح نمایان می‌کنند، اما طوسی می‌تواند تا حد زیادی لکه‌ها را پنهان کرده و دیوارها را تمیز و بدون لک نشان دهد. بنابراین در صورتی که در خانواده‌ی شما حیوانات خانگی یا کودکان خردسالی وجود دارد که جای لک دستشان روی دیوار باقی می‌ماند، بهتر است از رنگ طوسی برای دیوارهای خود استفاده کنید تا کمتر مجبور به تمیزکاری و لکه‌گیری دیوارها شوید. به عبارت دیگر می‌توان می‌گفت استفاده از این رنگ کار شما را در خانه کمتر خواهد کرد.

استفاده از رنگ‌های خاص به عنوان رنگ غالب برای چیدمان و دکور منزل ممکن است پس از دو یا سه سال یک رنگ از مد افتاده و کهنه به نظر برسد. در چنین شرایطی ناچار هستید برای تغییر دکور، همه‌ی وسایل خانه را تعویض کنید. در نتیجه هزینه‌ی زیادی روی دستتان باقی خواهد ماند. علاوه براین رنگ‌های خاص خیلی سریع افراد را خسته و دلزده می‌کنند؛ اما رنگ طوسی یک رنگ خنثی است که نه تنها شما را خسته نخواهد کرد بلکه در صورتی که بخواهید تغییراتی هم در چیدمان منزل ایجاد کنید، نیازی به تعویض وسایل طوسی‌رنگ نیست و کافی است بعضی لوازم با رنگ جدید و دلخواهتان را به چیدمان اتاق اضافه کنید تا فضایتان رنگ و روح جدیدی بگیرد. پس هم دستتان در تغییر دکور بازتر است و هم نیازی به هزینه‌های بالا برای ایجاد تغییرات در چیدمان منزلتان نخواهید داشت.

همانطور که گفته شد ویژگی‌های مختلف رنگ طوسی باعث شده این رنگ امتیازات بیشتری نسبت به سایر رنگ‌ها برای چیدمان و دکور منزل داشته باشد. بنابراین در ادامه بعضی از ترکیب‌های معروف رنگ طوسی با سایر رنگ‌ها را معرفی خواهیم کرد.

رنگ‌ طوسی نقره ای در چیدمان منزل

رنگ طوسی خنثی روی الیافی مانند ابریشم، ساتن، تافته و حریر حالتی مانند رنگ نقره‌ای را به مخاطب القا خواهد کرد. رنگ نقره‌ای بسیار لوکس و چشم‌نواز است و طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل اکسسوری‌هایی مانند مجسمه، تابلو، رومیزی، ظروف زینتی کنار مبلمان‌ ساخته شده از فلز مانند استیل، برنز یا کروم جلوه‌ی خاصی به محیط خانه با می‌دهند. البته برای حفظ تعادل استفاده از رنگ‌های آبی روشن، زرد پررنگ یا بنفش ملایم در چنین چیدمانی توصیه می‌شود.

رنگ‌ طوسی زرد در چیدمان منزل

رنگ زمینه‌ی طوسی کنار رنگ زرد روشن یکی از جذاب‌ترین دکوراسیون‌ها برای خانه محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای اجرای چنین چیدمانی در خانه‌ی خود از مبلمان طوسی با کوسن و بالشتک‌های زرد استفاده کنید. همچنین پرده‌های طوسی روشن با رگه‌هایی از رنگ زرد یا لوستر زرد می‌تواند انتخاب جالبی برای این دکوراسیون باشد. یک فرش ترکیبی با طرح‌های زرد و طوسی هم ایده‌ی دیگری برای این چیدمان خواهد بود. درمجموع رنگ زمینه‌ی طوسی کنار زرد روشن فضایی جذاب و پر انرژی ایجاد خواهد کرد.

رنگ‌ طوسی آبی در چیدمان منزل

رنگ آبی آرامش بیشتری به محیط منزل شما خواهید بخشید. اگر قصد دارید در چیدمان خانه‌ی خود از رنگ آبی روشن بهره ببرید، طوسی تیره و خاکستری انتخاب بهتری برای زمینه‌ی دکورتان خواهد بود. همچنین در صورتی که می‌خواهید رنگ‌های آبی تیره یا آبی کاربنی را در دکوراسیون منزلتان اعمال کنید، دیوار، مبل یا فرش و کفپوش خانه‌تان را از طیف رنگ طوسی روشن انتخاب کنید. چراکه رنگ‌های روشن و تیره مکمل هم هستند و تعادل رنگ را در محیط حفظ خواهند کرد. البته برای کاهش میزان سردی رنگ‌های محیط می‌توانید چند وسیله‌ی چوبی با رنگ طبیعی چوب در اتاق قرار دهید تا رنگ‌های گرم محیط را بیشتر کنند.

رنگ‌ طوسی بنفش در دکوراسیون

این ترکیب یکی از لوکس‌ترین و کلاسیک‌ترین چیدمان‌های سال‌های اخیر به حساب می‌آید. در صورتی که قصد دارید از این ترکیب برای دکور خانه‌‌ی خود استفاده کنید، بهتر است رنگ بنفش تیره را انتخاب کنید. همچنین به کار گیری دو طیف رنگ طوسی روشن و تیره جذابیت بیشتری به فضای موردنظرتان خواهد بخشید. به عنوان مثال دیوارهای طوسی روشن، پرده‌های طوسی تیره و مبلمان بنفش با کوسن طوسی ترکیب بسیار چشم‌نواز و لوکسی دارد.

رنگ‌ طوسی صورتی در چیدمان خانه

این دکوراسیون برای اتاق دختران از سنین پایین تا جوانی طرفداران زیادی دارد. چراکه علاوه بر ایجاد فضای خنثی رنگ صورتی آن حس دخترانه‌ی فانتزی و جذابی دارد. برای این دکور می‌توانید از کفپوش طوسی با فرش صورتی، تخت طوسی با روتختی طوسی صورتی یا دیوار طوسی روشن با طرح‌های صورتی استفاده کنید. همچنین می‌تواند با کمی رنگ سفید یا کرم و چند مجلسمه‌ی قرمز رنگ‌ها و احساسات بیشتری را در اتاق ایجاد کنید.

با توجه به آنچه گفته شد استفاده از رنگ طوسی برای چیدمان منزل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای همه‌ی افراد محسوب می‌شود. پس اگر می‌خواهید تغییرات چشمگیری در دکوراسیون منزلتان ایجاد کنید، بهتر است کمی جسورانه عمل کرده و به جای استفاده از رنگ‌های کلیشه‌ای، رنگ‌ها و ترکیب‌های جذاب طوسی را امتحان کنید. آیا شما هم این رنگ را برای دکوراسیون خانه خود می‌پسندید؟ اگر نه چه رنگی را انتخاب می‌کنید؟

از این پست خوشتان آمد؟

۱۳ خرداد ۱۳۹۹

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

مهر ۳, ۱۳۹۸ در ۵:۴۴ ق.ظ

میتونید رنگ طوسی رو برای کل دیوار ها انتخاب کنید چون بی نهایت دستتون رو برای طراحی دکوراسیون تون باز میذاره، به طور مثال میتونید برای هر فضا تم خاصی در نظر بگیرید. برای اتاق دختر و پسر ترکیب طوسی با صورتی/رزگلد یا آبی. برای پذیرایی ترکیب طوسی با بنفش…
ترکیب طوسی با تناژ روشن و زرشکی و رزگلد هم در صورتی که زرشکی به عنوان دیتیل و به اندازه استفاده بشه بشه میتونه فضای پر شوری ایجاد کنه به نظرم.
مرسی از وبسایت خوبتون

محمد لطیفی

مهر ۳, ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۹ ق.ظ

ممنون از توجه شما
بله طوسی چون رنگ خنثی است با طیف وسیعی از رنگ ها می توان آن را ترکیب کرد

مریم

اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۸ در ۸:۲۳ ق.ظ

ترکیب رنگ طوسی با رنگ های دیگه و مخصوصا رنگ های پاستلی واقعا قشنگ میشه. ممنون از مطالب خوبتون

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون ارسال دیدگاه مشترک شوید.

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ مشتری جدید هستید؟ ثبت نام

از آنجائیکه خانه مامن و محل آرامش افراد خانواده است و تمام‌ آنها در محیط خانه انرژی از دست رفته خود در طول روز را بازیابی می کنند، اجرای دکوراسیون داخلی و چیدمان منزل مناسب نقش غیرقابل انکاری در نیل به این هدف دارد. در این میان انتخاب مناسب و هوشمندانه رنگ ها در دکوراسیون داخلی در رسیدن به ایجاد فضایی جذاب نقش اساسی ایفا می کنند.

رنگ طوسی در دکوراسیون داخلی یکی از کاربردی ترین و جالب‌ توجه ترین رنگ‌ ها می باشد. از آنجائیکه طوسی در گروه رنگ های خنثی قرار دارد و در میان تمامی رنگ های خنثی سازگاری و هماهنگی بیشتری با محیط پیرامون خود پیدا می‌کند، بسیاری از طراحان از این رنگ برای زمینه‌ اصلی دکوراسیون خانه‌ خود بهره می برند. طوسی در روانشناسی رنگ ها نشان‌دهنده‌ دوستی، تعادل و آرامش است. این رنگ احساس سکوت و امنیت را به کاربران القا می نماید. این موضوع طوسی را به رنگی ماندگار و کاربردی در معماری داخلی هر محیط تبدیل کرده است.

طوسی ترکیبی از رنگ های سیاه و سفید می باشد که این رنگ به دلیل ماهیت خنثی خود قابلیت ترکیب شدن با بیشتر رنگ ها را دارا می باشد. برخلاف تصور بسیاری از افراد، این رنگ محدود نیست و همانند اغلب رنگ‌ ها طیف های گسترده ای را شامل می گردد. به طور کلی طیف های طوسی به دو دسته‌ی گرم و سرد تقسیم گردد. طوسی روشن ترکیب رنگ مشکی با مقدار بیشتری سفید است و بالعکس طوسی تیره دارای درصد رنگ مشکی بیشتر از سفید می باشد. طوسی گرم دارای ته‌ رنگی از رنگ‌ های گرم مانند نارنجی یا قرمز دارد. طوسی سرد نیز دارای ته رنگ های آبی و سبز می باشد.

رنگ خاکستری یا طوسی یکی از بهترین پایه های رنگی برای ترکیب رنگ با رنگ های مختلف است. طراحی داخلی با مکمل های رنگ طوسی شامل رنگ‌ های طوسی و زرد، طوسی و آبی، طوسی و نارنجی، طوسی و بنفش و طوسی و صورتی جزو محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ترکیب‌های رنگی برای معماری داخلی محسوب می‌شوند.

روانشناسی رنگ طوسی در معماری

رنگ زرد دارای ته رنگ نارنجی یا رنگ زرد براق همان رنگی است که به خوبی در کنار طوسی زغالی با ته مایه سرد و کم رنگ می نشید و یکی از بهترین مکمل های رنگ طوسی به شمار می آید. با توجه به سلیقه فردی نسبت به داشتن فضای گرم تر یا سرد تر به راحتی می توان از ترکیب رنگ خاکستری و زرد در دکوراسیون داخلی بهره برد.

استفاده از رنگ خاکستری در کنار اکسسوری‌ هایی با رنگ نقره ای مانند مجسمه، تابلو، رومیزی، ظروف زینتی کنار مبلمان‌ ساخته شده از فلز مانند استیل، برنز یا کروم جلوه ویژه ای به محیط می‌دهند. البته برای حفظ تعادل بیشتر استفاده از طیف آبی روشن، زرد پررنگ یا بنفش ملایم در چنین معماری داخلی توصیه می‌شود.

طوسی و بنفش برای محیط هایی که در آن نیاز به آرامش و در عین حال حس سرزندگی وجود دارد توصیه می گردد. عموما رنگ بنفش ایده آل برای استفاده در کنار طوسی، رنگ بنفش تیره می باشد. برای به دست آمدن حداکثر هارمونی توصیه می شود طوسی ملایم تر در کنار رنگ بنفش به عنوان یکی از مکمل های رنگ طوسی استفاده شود.

رنگ آبی القای حس آرامش را در محیط افزایش می دهد. بنابراین در صورت انتخاب رنگ آبی در معماری داخلی، طوسی تیره و خاکستری انتخاب مناسبی برای زمینه خواهد بود. همچنین توصیه می شود در صورت استفاده از رنگ های آبی تیره یا آبی کاربنی، بهتر است رنگ انتخابی برای دیوار، مبلمان، فرش یا کفپوش از طیف طوسی روشن انتخاب گردد. لازم به ذکر است که برای اجتناب از میزان سردی رنگ های محیط می‌توان از اکسسوری های چوبی با رنگ طبیعی استفاده نمود.

برای داشتن فضایی پر انرژی ترکیب طوسی و نارنجی یکی از بهترین انتخاب ها به شمار می رود. استفاده از رنگ نارنجی در مواقع استفاده از طیف طوسی سرد با ایجاد تضادی دل انگیز اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد. به عنوان مثال اجرای طیف نارنجی تند و براق در کنار طوسی پر رنگ زغالی می تواند آشپزخانه ای پرانرژی و متمایز را ایجاد نماید. برای تعدیل در چنین فضایی به خوبی می بینید که پایه های استیل لوازم آشپزخانه نقش مثبتی در تعادل فضایی داشته اند.

رنگ صورتی به عنوان یکی از زیباترین مکمل های طوسی می باشد. ترکیب طوسی و صورتی یکی از پرطرفدارترین و آرامش بخش ترین هارمونی های رنگی در معماری داخلی به حساب می آید. همچنین این ترکیب رنگی از محبوب ترین ترکیبات برای دکوراسیون اتاق کودک (دختر) می باشد. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از خاکستری تیره بهتر است از صورتی کم رنگ یا روشن استفاده گردد. همچنین در صورت استفاده از خاکستری روشن استفاده از طیف های تیره تر رنگ صورتی توصیه می گردد.

ترک بک و لینک بک برای این مقاله وجود ندارد

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب سایت

از تاثیرات روانی رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی منزل در خلق فضایی ظریف و ماهرانه استفاده کنید. بسیاری از مردم تصور می‌کنند خاکستری رنگ آرامش و امنیت است، اما این تصور همیشه صحیح نیست. رنگ خاکستری می‌تواند یک معماری داخلی فوق‌العاده زرق و برق‌دار و مجلل یا به راستی وحشتناک خلق کند. بگذارید با بخش خوب آن آغاز کنیم: در کاربرد صحیح، رنگ خاکستری می‌تواند منجر به طراحی داخلی ظریفی شود بدون آنکه بیش از حد قدیمی و محافظه‌کارانه به نظر برسد. اگر می‌خواهید فضایی آرام و پر اعتماد به نفس خلق کنید. این رنگ گزینه مناسبی است. برای تاثری روانی بیشتر این رنگ، بهتر است آن را با رنگ سفید و رنگ‌های خنثی دیگر ادغام کنید، اما لازم نیست به همین اکتفا کنید. رنگ خاکستری می‌تواند یک رنگ پس زمینه فوق العاده برای رنگ‌های شدید و تند باشد. اگر بتوانید سایه‌های صحیحی از رنگ خاکستری به دست آورید، می‌توانید یک طرح ماجراجویانه به اتاقتان ببخشید. این رنگ می‌تواند رنگ‌های دیگر را به وجود آورد. جدا از این تاثیرات روانی رنگ خاکستری، این رنگ ویژگی و خاصیت عملی دیگری دارد که این رنگ را برای رنگ‌های دیگر بسیار مناسب می‌کند، به این صورت که می‌توان آن را به عنوان یک رنگ ترکیبی استفاده کرد. یعنی مقداری از آن را به رنگ‌های ترکیبی استفاده کنید و طرحی مسحورکننده خلق کنید. خاکستری هر رنگی را زنده می‌کند.

از طرف دیگر، رنگ خاکستری اغلب رنگ‌های دیگر را نیز در برمی‌گیرد اما هرکدام از این طیف‌ها تاثیر متفاوتی دارد، برای مثال اگر شما بیش از یک دیوار را زرد تیره که طیف خاکستری دارد  رنگ آمیزی کنید و اتاق را با قهوه‌ای تیره ادغام کنید، دکوراسیون اتاق نشیمن و طراحی داخلی  به نظر کسل‌کننده و خسته‌کننده می‌آید. اما خاکستری خالص میان ترکیب‌های رنگی می‌تواند منجر به ظاهری ظریف و روشن شود. از معایت رنگ خاکستری این است که آن را در سطح گسترده‌ای از دکوراسیون داخلی استفاده کنید، بدون اینکه رنگ دیگری را با آن ترکیب کنید.  رنگ خاکستری فضای شما را مسحورکننده می‌کند و به فضای کسل‌کننده و سرد شما پایان می‌دهد. با ادغام رنگ خاکستری با رنگ سفید یا با رنگ‌های قوی، این رنگ، شیک و یک بوم ظریف در زندگی شما می‌شود.

 

روانشناسی رنگ طوسی در معماری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه

شعبه یک: تهران شریعتی نرسیده به مطهری خیابان پلیس – پلاک 30 طبقه 4 واحد 15 تلفن: 88400794 – 88442607 شعبه دو: تهران نیاوران خیابان شهید باهنر خیابان شهید امیدوار پلاک ۱۷۴ تلفن: 22802931

امروزه رنگ به یکی از عناصر جدانشدنی دنیای ما نه‌تنها در طبیعت بلکه در محیط‌های ساخت دست انسان بدل شده است. رنگ‌ها نه‌تنها امروزه بلکه سال‌ها است که نقش بسیار مهمی را در فرایند تکاملی انسان ایفا کرده‌اند. این رنگ‌ها را‌ می‌بینیم و درک‌ می‌کنیم و مغز هم بر اساس پایه‌های عینی و ذهنی آن‌ها را پردازش می‌کند. تأثیرات روانشناسی، ارتباط، اطلاعات و تأثیر بر روح و روان از جمله جنبه‌های قضاوت درکی ما هستند. از این رو هدف‌های مدنظر از طراحی رنگ در یک فضای معماری تنها به دکوراسیون محدود نمی‌شود. با موضوع روانشناسی رنگها در معماری در ویکی‌ساختمون همراه باشید.

بالاخره در دهه‌های اخیر مشاهدات تجربی و مطالعات علمی اثبات کرده‌اند که واکنش میان انسان و محیط در محیط‌های معماری به مقدار بسیار زیادی به درک حسی از رنگ بستگی دارد. این مطالعات در زمینه‌های مختلفی از جمله روانشناسی، روانشناسی معماری، روانشناسی رنگ، روانشناسی عصبی چرا ارگونومی‌های بصری صورت گرفته است که اگر بخواهیم نتایج کلی حاصل از این مطالعات را بیان کنیم باید عنوان کرد که این مطالعات تائید کرده‌اند که واکنش انسان به رنگ، خود یک کل است و از لحاظ روانشناسی و فیزیولوژیکی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رنگ یک درک حسی است و به‌مانند تمامی دیگر انواع درک‌های حسی تأثیراتی نمادین، پیوندی، حس آمیختگی و احساسی در پی دارند. این منطقه بدیهی و خود پیدا در بسیاری از تحقیقات علمی اثبات شده است. از آن جایی که ذهن و بدن یک موجودیت در نظر گرفته‌ می‌شوند جنبه‌های روانشناسی عصبی، تأثیرات روان‌تنی (psychosomatic)، ارگونومی‌های بصری و تأثیرات روانشناسی رنگ از جمله مؤلفه‌های مهم و اصلی ارگونومی رنگ به شمار‌ می‌رود. این هدف طراحی در تلاش برای حفاظت از رفاه روانی و فیزیکی انسان در محیط‌های ساخت دست انسان است.

از این رو طراحانی که در حوزه رنگ فعال هستند وظیفه شناسایی پذیرش محرک‌های بصری، پردازش این محرک‌ها و واکنش‌های برانگیخته شده در تقارن با سیستم هورمونی را بر عهده دارند و بهترین احتمالات ممکن برای رفاه گونه انسان را تولید می‌کنند. این موضوع در محیط‌های مختلفی از جمله ساختمان‌های پزشکی و بهداشتی، مراکز اداری، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، مراکز آموزشی و خانه سالمندان از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.

یکی از مهم‌ترین نتایجی که در مطالعات تجربی و تحقیقاتی به آن اشاره شده است در واقع ماهیت میان فرهنگی رنگ و تبادل آن میان افراد و گروه‌های مختلف است. تعداد زیادی از مطالعات، انسان‌ها را از لحاظ مرد و زن بودن، کوچک و بزرگ بودن و موارد دیگر با یکدیگر مقایسه کرده‌اند و به طور خلاصه به این نتیجه رسیدند که رنگ یک زبان بصری بین‌المللی است که نه‌تنها توسط تمامی انسان‌ها بلکه توسط بسیاری از موجودات این کره خاکی قابل درک و پردازش است.

روانشناسی رنگ طوسی در معماری

همان‌طور که بسیاری از شماها به این موضوع آگاه هستید بدون شک رنگ تأثیرات بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارد. ما به طرق مختلفی آموخته‌ایم که به طرق خاصی به رنگ‌های خاصی واکنش نشان دهیم.  به‌عنوان‌مثال رنگ قرمز به معنای احتیاط و توقف است. در کتاب «انسان، رنگ، فضا»  جزئیات بسیار جالبی در رابطه با درک و تجربه رنگ‌ها و تأثیر آن بر روح و فیزیک انسان عنوان شده است:

واکنش‌های بیولوژیکی به رنگ صرفاً از نظر ماهیت واکنش‌های فیزیکی هستند. در عوض واکنش نوری آثار به یک رنگ در واقع واکنش به انرژی موج‌های نوری است.  آزمایش نشان داده‌اند که حتی اگر فرد کور هم باشد اما ضربان قلب او به طرز قابل‌توجهی در هنگام قرار گرفتن در معرض رنگ قرمز افزایش و در هنگام قرار گرفتن در معرض رنگ آبی کاهش‌ می‌یابد.

این واکنش بالا در مواجهه با رنگ، توسط نیروی عقلانی کنترل نمی‌شود. این واکنش در واقع نشاءت گرفته از نقش‌پذیری ژنتیکی ما است  که البته گاهی نیز ممکن است به واسطه تجربیات شخصی گذشته نیز تحریک شوند.  به عنوان مثال بعد از یک تصادف، فرد ممکن است که در اثر تماس با ما رنگ قرمز خون دیگر  از این رنگ خوشش نیاید.

همان‌طور که تا به اینجا به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، یک فرد هم به لحاظ فردی و هم جهانی توسط رنگ‌ها در یک محیط تحت تأثیر قرار‌ می‌گیرد. مطالعات الگوهای خاصی از ارجحیت رنگی را شناسایی کرده‌اند که رابطه تنگاتنگی با سن، ویژگی‌های شخصیتی و اقتصادی-اجتماعی دارد. افراد جوان‌‌تر به سمت رنگ‌های اشباع تر افراد مسن‌‌تر هم به سمت و سوی رنگ‌های کمتر اشباع متمایل هستند. از آنجایی که نمی‌توان هر فردی را به توجه به پیشینه شخصی او تحت تأثیر قرار داد، طراح مجبور است که طراحی‌های خود را در قبال تجربه‌ای رنگ صورت دهد که اکثریت مردم را به طریق مشابهی تحت تأثیر قرار‌ می‌دهد. در ادامه رنگ‌های پرکاربرد در معماری را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مهیج و محرک

قرمز غالب‌ترین و پویاترین رنگ در میان رنگ‌هاست. چشم در نگاه به آن باید روی رنگ متمرکز شود زیرا نقطه کانونی طبیعی رنگ قرمز زیر شبکیه چشم قرار دارد. به همین دلیل هم است که قرمز به شما نزدیک‌‌تر ازآنچه هست به نظر‌ می‌رسد.

هیجان، محرک، تسلی‌بخش

نارنجی نسبت به قرمز کمتر شدید و ضمخت است. نارنجی از کاراکتر‌های منفی کمی برخوردار است. با این وجود، اگر آن را در طراحی به صورت کم رنگ و کم اشباع به کار برد ممکن است که کم ارز و کم شور و حرارت به نظر برسد.

تسلی‌بخش

هنگامی که رنگ زرد خالص باشد از تمامی رنگ‌ها شادتر است. رنگ زرد انعکاس کننده گرمی، شادی و الهام است و نشانه‌ای از روشن‌فکری و ارتباط است.

 گوشه‌گیر و آرامش‌بخش

برخلاف رنگ قرمز، هنگامی که به رنگ سبز نگاه‌ می‌کنیم، تمرکز چشم دقیقاً روی شبکیه قرار دارد و به همین دلیل هم رنگ سبز آرامش‌بخش‌ترین رنگ برای چشم است. سبز‌ می‌تواند نماد طبیعت باشد و هم ناخوشی.

گوشه‌گیر، کناره‌گیر و آرامش‌بخش

رنگ آبی روشن، شفاف، تر، خنک و آرامش‌بخش به نظر‌ می‌آید. این رنگ برخلاف رنگ قرمز، موجب کاهش ضربان قلب و فشار خون‌ می‌شود.

مغلوب کنندگی، تحت کنترل درآوردن، مهار کردن

بنفش یا ارغوانی ترکیبی از قرمز و آبی است (دو رنگی که از نظر روان‌شناسی به شدت متضاد یکدیگر هستند). بنفش‌ می‌تواند ظریف، حساس، خوشایند و دل‌چسب یا آشفته، مغشوش، رو به انحطاط و گمراهی به نظر آید.

زنده و سرزنده (صورتی آدامس بادکنکی)، آرامش‌بخش (صورتی کم رنگ)

مغلوب کننده، تسلیم کننده، کنترل‌کننده

تفاوت بسیار عمده‌ای میان رنگ قهوه‌ای و رنگ چوب وجود دارد. در نهادها و سازمان‌ها باید از به کار بردن رنگ قهوه‌ای پرهیز کرد، زیرا تأثیرات نامطلوبی خواهد داشت. از سوی دیگر سنگ و چوب بسیار گرم و راحت به نظر‌ می‌رسند.

بی‌تفاوت، بی‌توجه

اگرچه رنگ سفید یکی از پرکاربردترین رنگ ها در فضاهای داخلی و خارجی در کاربردهای مختلف است اما برای استفاده نکردن از رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی در یک فضا و سازه دلیل و توجیهات بسیار زیادی را‌ می‌توان برشمارد.

خنثی نسبت به آرامش و سکون

رنگ خاکستری کاربرد‌های روان‌درمان بخشی بسیار محدودی دارد. از این رو، مد و سبک حال حاضر در استفاده از آن در دیوار‌های معقول و منطقی است.

روانشناسی رنگ طوسی در معماری

سیاه اغلب با قدرت سرکوب‌کنندگی، تاریکی و مجهول بودن همراه است. در معماری اغلب به‌منظور ایجاد فضا و نقاط مشخص و مجزا مانند خروجی و ورودی سیستم‌های تهویه مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد.

سخن آخر

ناگفته نماند که تأثیر این رنگ‌ها به موقعیت و بستر آن‌ها هم بستگی دارد، زیرا رنگ‌ها بسیار به ندرت جدا از هم و در انزوا دیده‌ می‌شوند. درک و واکنش ما نسبت به یک رنگ در فضاهای داخلی و خارجی و اینکه در دیوار، سقف یا کف به کار رفته باشد تغییر خواهد کرد. درک درست از رنگ‌ها و کاربردهای آن‌ها در فضاهای مختلف یکی از مهم‌ترین وظایف طراح است. کاربرد مناسب رنگ در موقعیت مناسب تأثیر به سزایی بر رفتار افراد قرار گرفته در آن محیط خواهد گذاشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

18 آبان 1394

رنگ خاکستری: طوسی ذغالی (تیره) ممکن است خنثی باشد اما جذاب و گیرا است. از برادران روشن‌تر خود برجسته‌تر است؛ از پسرخاله‌های خنثی خود، مانند بژ، مدرن‌تر است؛ و از سیاه تاثیرگذاری کم‌تری دارد. «طوسی ذغالی نقش سیاه را در فضا بازی می کند، البته آن را در هر جایی که استفاده کنید با فضا هماهنگ می شود.»

طوسی واقعی ترکیبی از سیاه و سفید است. ارزش رنگ‌های قرمز، سبز، و آبی (RGB) در آن یکسان است. طوسی بیرنگ میزان متفاوتی از قرمز، آبی، و سبز در خود دارد. طوسی خنک ترکیبی از آبی، سبز یا ارغوانی است. طوسی گرم ترکیبی از قهوه‌ای یا صورتی و مقداری ته‌مایه زرد است.
میزان RGB موجود در طوسی ذغالی بی رنگ متفاوت است، اما رنگی خنثی است و مکمل بسیار خوبی برای بیش‌تر رنگ‌ها، به‌ویژه سفید روشن و صورتی، است.
از آن‌جایی که این رنگ در طبیعت فراوان یافت می شود(سنگ‌ها و ابرها) هماهنگی بسیار خوبی با مواد و مصالح طبیعی مانند چوب و مرمر دارد.

طوسی ذغالی خنک با چارچوب‌های سفید روشن و اکثر کف‌پوش‌های چوبی هماهنگ است. درخانه‌ای مثل عکس بالا که دارای جزئیات زیاد و استخوان‌بندی خوبی است این رنگ معماری اتاق را برجسته و آن را مدرن می کند.

روانشناسی رنگ طوسی در معماری

طوسی ذغالی گرم در بالای تخته‌های سفید روشن تاثیر خوبی بر اتاق نهارخوری گذاشته است، اما آن را خیلی تصنعی نکرده است.
«اشتباه رایجی که مردم می کنند این است که از رنگ طوسی سرد در دیوار اتاق استفاده می کنند. طوسی همراه با ته‌رنگ قهوه‌ای به اتاق گرما می بخشد.»

در این اتاق نشیمن سبک تلفیقی طوسی ذغالی با ته‌مایه‌های گرم پس‌زمینه خوبی برای رنگ‌ها، الگوها، و خط‌های دیگر فراهم می کند. این رنگ به اتاق وزن خوبی می دهد و نسبت به رنگ سفید حسی رسمی تر در اتاق ایجاد می کند.

استفاده از طوسی ذغالی خنک در کنار طوسی روشن شیوه‌ای عالی برای خلق نقطه کانونی در فضا است.
«دیوارهای طوسی روشن حسی شکننده و بی روح در خود دارند، اما ته‌مایه‌های تیره‌تر فضا را دنج و گرم می کنند.»

طوسی ذغالی با نارنجی. این طوسی گرم جلوه بسیار زیبایی به نارنجی روشن می دهد و آن را در فضا برجسته می کند.

چگونه آشپزخانه را به فضایی منحصر به فرد تبدیل کنیم؟ کابینت‌های طوسی جلادار جلوه زیبایی به رنگ سفید داده‌اند و به این آشپزخانه سیمای بصری خوبی داده‌اند که کابینت‌های سفید از پس آن برنمی آمدند.

استفاده از طوسی های مختلف در این آشپزخانه فضا را بسیار مدرن و طبیعی کرده است.

سیمان طوسی ذغالی در کنار کاشی های سفید  به این حمام بافت فوق‌العاده زیبایی اضافه کرده است.

و برعکس، کاشی طوسی ذغالی در کنار سیمان سفید کنتراست خوبی در این آشپزخانه ایجاد کرده است.مطلب پیشنهادی: ۶ راه ساده برای تمیز نگهداشتن وسایل و تجهیزات استیل آشپزخانه!

«یک کاناپه به رنگ طوسی ذغالی بخرید و تا آخر عمر از آن استفاده کنید. کوسن‌های این کاناپه در پس‌زمینه طوسی ذغالی جلوه‌ای زیبا پیدا کرده‌اند.»  رنگ طوسی ذغالی نیز از همان 12 رنگ مبلمانی که با هر دکوراسیونی ست می شود است.

کاناپه زرد-نارنجی با حاشیه‌های طوسی ذغالی هماهنگی بسیار خوبی با دیوار طوسی پشت دارند.
«رنگ‌های روشن تضاد زیبایی با طوسی دارند. من عاشق ترکیب طوسی-نارنجی- کرم هستم که امروزه بسیار مد شده است.»
سوالات دکوراسیون خود را در مشاوره دکوراسیون چیدانه بپرسید!

غروب بسیار تیره است اما گرمای خوبی دارد. انگار خورشید در آن جلوه دیگری پیدا میکند.

این رنگ استیل نمونه زیبایی از طوسی خنک است. آیا متوجه ته‌مایه ارغوانی می شوید؟

اگر می خواهید از طوسی خنک استفاده کنید آن را در کنار زرد یا صورتی قرار دهید تا رنگ فضا کمی گرم شود. اگر آن را در کنار آبی یا ارغوانی به کار ببرید رنگ فضا بسیار خنک می شود.

مطالب پیشنهادی: ۷ ترکیب رنگی جذاب با طوسی۷ راه جلوه گری دیوارهای سفید در دکوراسیون

عکس های طراحی کابینت آشپزخانه در ایرانخانه ۴۵ در تهران، طراحی داخلی بی نظیر در آپارتمان ۴۵ متری!

سبک تلفیقی، دکوراسیون بی قانون!

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

28132 بازدید

0 نظر

18 آبان 1394

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

از تاثیرات روانی رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی منزل در خلق فضایی ظریف و ماهرانه استفاده کنید. بسیاری از مردم تصور می‌کنند خاکستری رنگ آرامش و امنیت است، اما این تصور همیشه صحیح نیست. رنگ خاکستری می‌تواند یک معماری داخلی فوق‌العاده زرق و برق‌دار و مجلل یا به راستی وحشتناک خلق کند. بگذارید با بخش خوب آن آغاز کنیم:

در کاربرد صحیح، رنگ خاکستری می‌تواند منجر به طراحی داخلی ظریفی شود بدون آنکه بیش از حد قدیمی و محافظه‌کارانه به نظر برسد. اگر می‌خواهید فضایی آرام و پر اعتماد به نفس خلق کنید. این رنگ گزینه مناسبی است. برای تاثری روانی بیشتر این رنگ، بهتر است آن را با رنگ سفید و رنگ‌های خنثی دیگر ادغام کنید، اما لازم نیست به همین اکتفا کنید.

رنگ خاکستری می‌تواند یک رنگ پس زمینه فوق العاده برای رنگ‌های شدید و تند باشد. اگر بتوانید سایه‌های صحیحی از رنگ خاکستری به دست آورید، می‌توانید یک طرح ماجراجویانه به اتاقتان ببخشید. این رنگ می‌تواند رنگ‌های دیگر را به وجود آورد.

جدا از این تاثیرات روانی رنگ خاکستری، این رنگ ویژگی و خاصیت عملی دیگری دارد که این رنگ را برای رنگ‌های دیگر بسیار مناسب می‌کند، به این صورت که می‌توان آن را به عنوان یک رنگ ترکیبی استفاده کرد. یعنی مقداری از آن را به رنگ‌های ترکیبی استفاده کنید و طرحی مسحورکننده خلق کنید. خاکستری هر رنگی را زنده می‌کند.

از طرف دیگر، رنگ خاکستری اغلب رنگ‌های دیگر را نیز در برمی‌گیرد اما هرکدام از این طیف‌ها تاثیر متفاوتی دارد، برای مثال اگر شما بیش از یک دیوار را زرد تیره که طیف خاکستری دارد  رنگ آمیزی کنید و اتاق را با قهوه‌ای تیره ادغام کنید، دکوراسیون اتاق نشیمن و طراحی داخلی  به نظر کسل‌کننده و خسته‌کننده می‌آید. اما خاکستری خالص میان ترکیب‌های رنگی می‌تواند منجر به ظاهری ظریف و روشن شود.

روانشناسی رنگ طوسی در معماری

در طراحی داخلی رنگ ها به صورت رندوم و اتفاقی انتخاب نمی­شوند. در نگاه اول ممکن است اینطور به نظر برسد که انتخا…

انتخاب رنگ مناسب برای فضاهای کوچک بحث کسترده ایست و تنها در انتخاب رنگ روشن و سفید برای بزرگ نشان دادن اتاق خل…

رنگ و نور همواره در قالب بخش هایی اساسی از حیات ما بر روی كره ی خاكی مطرح بوده اند. یكی از نخستین آثار ثبت شده…

رنگ ۳ بعد دارد : ۱- فام: مثلا قرمز یا آبی ۲-ارزش: درجه ی روشنی یا تاریکی در مقابل سفید و سیاه ۳-شدت: درجه ی خل…

روانشناسی رنگ با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند امّا برخی از تاثیرات ر…

روانشناسی رنگ با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند امّا برخی از تاثیرات ر…

در طراحی داخلی رنگ ها به صورت رندوم و اتفاقی انتخاب نمی­شوند. در نگاه اول ممکن است اینطور به نظر برسد که انتخاب رنگ برای مثال برای اتاق نشیمن یا کل خانه کار ساده ای می­باشد ، زیرا  ما باید ر… ادامه متن

انتخاب رنگ مناسب برای فضاهای کوچک بحث کسترده ایست و تنها در انتخاب رنگ روشن و سفید برای بزرگ نشان دادن اتاق خلاصه نمیشود ، شما تنها به رنگ های روشن برای فضا های کوچک محدود نیستید بلکه با رنگ… ادامه متن

رنگ و نور همواره در قالب بخش هایی اساسی از حیات ما بر روی كره ی خاكی مطرح بوده اند. یكی از نخستین آثار ثبت شده از نیروهای جادویی رنگ ها را می توان در غرهای لاسكاكس و آلتی مارا مشاهده كرد. در… ادامه متن

رنگ ۳ بعد دارد : ۱- فام: مثلا قرمز یا آبی ۲-ارزش: درجه ی روشنی یا تاریکی در مقابل سفید و سیاه ۳-شدت: درجه ی خلوص یا اشباع در مقایسه با خاکستری همان رنگ   ۱- نور گرم رنگهای گرم را تقویت… ادامه متن

روانشناسی رنگ با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند امّا برخی از تاثیرات رنگ‌ها دارای معنی یگانه‌ای در سراسر جهان هستند. رنگ‌هایی که در طیف رنگ‌ها در ناحی… ادامه متن

روانشناسی رنگ با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند امّا برخی از تاثیرات رنگ‌ها دارای معنی یگانه‌ای در سراسر جهان هستند. رنگ‌هایی که در طیف رنگ‌ها در ناحی… ادامه متن

 

هدف اين شركت گردآوري مجموعه اي از برترين برندهاي دنيا با بهترين كيفيت در زمينه دكوراسيون داخلي بوده و همواره در اين راه بسيار كوشيده است.

 

استفاده از مطالب وب ‌سایت آیدی کالا تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به آن مطلب در وب ‌سایت آیدی کالا مجاز است ………. طراحی: همیارپروژه

روانشناسی رنگ طوسی در معماری
روانشناسی رنگ طوسی در معماری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *