آیت الله مجتبی تهرانی درباره چگونگی استجابت دعا گفت : ” خداوند می گوید اگر کسی وضو گرفت و نماز خواند و از من چیزی درخواست کرد و من به او عطا نکردم، به او جفا کردم. “
به گزارش خبرآنلاین، آیت الله مجتبی تهرانی درباره عوامل تاثیرگزار بر استجابت دعا گفت : ” زمان روی دعا مؤثر است. در روایت هست که دعا در ماه رمضان مستجاب می شود. یک وقت هم بحث «مکان» است که بر روی دعا تأثیر می گذارد؛ مثل مسجد و حرم های مطهره ائمه(ع) . بعد هم میبینیم که یک سنخ اعمال را هم مطرح میکنند که مثلا اگر قبل از دعا انجام شود، روی دعا اثر میگذارد. نماز و روزه از جمله این عوامل هستند. “
آیت الله تهرانی درباره چگونگی تاثیر این عوامل با ذکر روایت عنوان کرد : ” ما در روایات بسیار داریم که کسی که حاجتی دارد، اگر نماز بخواند و در نماز یا بعد از نماز دعا کند، دعایش مستجاب است. پیغمبر اکرم (ص) فرمود: خداوند فرموده است اگر کسی محدث شود و وضو نگیرد، به من جفا کرده است؛ اگر محدث شد و وضو گرفت ولی دو رکعت نماز نخواند و دعا نکرد و از من چیزی نخواست، به من جفا کرده است؛ اگر کسی وضو گرفت و نماز خواند و از من چیزی درخواست کرد و من به او عطا نکردم، من به او جفا کردم. حالا درخواست او می خواهد امر دینی باشد یا امر دنیایی باشد؛ هرچه باشد، باشد اگر من به او عطا نکنم به او جفا کردهام و من هم پروردگاری جفاکار نیستم. “
وی در ادامه افزود : ” همچنین پیامبر فرمود: اگر کسی نماز واجبی را بخواند، نزد خداوند یک دعای مستجاب دارد. گویی از خدا به اندازه یک دعای مستجاب طلبکار می شود. در خود دعا مقتضی برای اجابت وجود دارد. اما نماز این مقتضی را یا تشدید میکند یا به فعلیت میرساند و یا به اجابت سرعت میدهد. یکی از این سه مورد است. خود دعا مستقلاً کاربرد دارد. دعا کاربرد دارد، اما این امور برای دعا کمک هستند. “چگونه بعد از نماز دعا کنیم
استاد اخلاق حوزه درباره سر تاثیر نماز و روزه بر دعا گفت : ” سرش این است که این کارها، روح عبد را از نظر اتصال به ربش تقویت می کند که این اتصال به خدا اهم امور در دعا است؛ یعنی «انقطاع عَن غیر الله و اتصال بالله تعالی». اخلاص در دعا مهمترین مسأله برای مستجاب شدن دعا است. اینکه میگوید از روزه کمک بگیر، از نماز کمک بگیر، کمک آن ها چیست؟ کمک آنها این است که انسان را بیشتر به خدا متوجه میکند. لذا درخواستی که میخواهی بکنی، با نماز و روزه محکمش کن تا خالصتر شود و قویتر شود. این کار برای این است. “
شهر جهانی یزد، شهری تاریخی و کویری بین دشت لوت و دشت کویر است که مارکوپولو جهانگرد معروف آن را بزرگ، زیبا و پر رونق توصیف میکند. شهر تاریخی یزد در قدیم؛ به ایساتیس به معنی فرخنده و مقدس معروف بوده است.
صنعت تولید پوشاک و لباس در ایران از جمله صنعت های رشد نکرده و به بلوغ نرسیده میباشد. تولید لباس کشور ترکیه توانسته به اندازه صنعت نفت ما ارز آوری داشته باشد ولی علت ها و عواملی که موجب این اتفاق شده چیست؟
تمامی حقوق این سایت برای خبرآنلاین محفوظ است.
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright © 2018 khabaronline News Agancy, All rights reserved
چگونه میشود کاری بدون مقدمات و شرایط انجام گیرد؟ اگر میخواهید دعا کنید و واقعاً دعا و خواستن از خدا باشد، دعا تشریفاتی دارد؛ اگر میخواهید از ناحیه دعا به جایی برسید، زبان حالتان این باشد: تسلیم خدا هستیم، هر چه بخواهد بکند، بنا داریم عمل به وظیفه بندگی کنیم. آیا با این حال خدا ما را به دست گرگ میدهد؟! او میتواند تمام مصیبتهای اهل ایمان را تدارک و جبران کند و لو خراش و خدشهای باشد. در صورت روشنایی [راه و تکلیف]، راه بروید و اگر روشن نبود عصا را به زمین بکوبید و احتیاط کنید.
شرایط استجابت دعا
جهت دعا این امور لازم است:
1. ثنا و تعظیم و تمجید ساحت مقدس حضرت حق (تبارک و تعالی)؛
2. اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن که تقریباً به منزله توبه یا ملازم آن است؛چگونه بعد از نماز دعا کنیم
3. صلوات بر محمد و آلمحمد(علیهم السلام) که وسیله و واسطه فیض هستند؛
4. بکاء و گریه، اگر نشد تباکی و لو خیلی مختصر؛
و بعد از اینها، درخواست حاجت که در اینصورت، برآوردهشدن حاجت برو و برگرد ندارد.
البته اگر این مطالب (یعنی ثنا و تعظیم و تمجید، اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن، صلوات بر محمد و آلمحمد(علیهم السلام)، بکاء و گریه و حاجت خواستن) در سجده باشد مناسبتر است و تأثیر بکاء در این میان به جایی میرسد که در عمل امداود و نیز در قنوت وتر آمده است: «فإن ذلک علامةالإجابة؛ این نشانه مستجابشدن دعاست» و در اذن دخول زیارت ائمه اطهار(علیهم السلام) وارد شده است: «فهو علامةالقبول والإذن؛ این علامت اذن [دخول و قبولی] است.»
دعا کنیم که توفیق حال دعا را پیدا کنیم
اگر شرایط دعا جمع باشد، استجابت دعا حتمی خواهد بود. البته استجابت به این معنا نیست که تا دعا کردیم فوراً نتیجهاش را ببینیم – مانند ماجرای سیدبن طاووس(ره) که در حرم حضرت امیر(علیه السلام) در مورد فرماندار ظالمی نفرین کرد و همانجا دعایش را فهمید و فرمود سهروز دیگر از بین میرود- بلکه گاهی استجابت بعد از دعای خاص خالص و مخلص میشود که جزء اخیر، علت تامه است. ما باید دعا کنیم تا توفیق حال دعا را پیدا کنیم.
قرآن، دعا و ذکر فضایل اهلبیت(علیهم السلام) دافع و رافع بلاها
در روایت دارد که: «گاهی مؤمن به هم و غم مبتلا میشود، چون در جای دیگر روی زمین، مؤمنی به هم و غم گرفتار شده است.» این ارتباط روحی مؤمنان را میرساند. چنانکه قرآن دافع و رافع بلا و غم است، ذکر فضایل اهلبیت(علیهم السلام) نیز چنین است. چنانکه دعا، هم دافع بلا است و هم رافع. بنابراین، ما باید پیش از آمدن بلا بر سر مؤمنین و نیز برای رفع بلایا بعد از آمدن آن، دعا کنیم، و دعا کردن با صبر در برابر بلا منافات ندارد؛ زیرا ما را به بیصبری دعوت نکردهاند.
احساس احتیاج به دعا برای مؤمنان
آیا میشود همانگونه که به هنگام گرسنگی و تشنگی، به آب و نان احساس احتیاج میکنیم بلکه بیشتر از آن، برای رفع گرفتاریهای اهل ایمان، احساس احتیاج به دعا برای آنان بکنیم؟!
یعنی دعایمان به اندازهای باشد که رافع بلا و گرفتاریهای آنان گردد، و همراه با عدد و شرایط مخصوص، و دعای تائب باشد.
دعا به نحو تعدد مطلوب
دعاهای وارده در امکنه و ازمنه خاص، اختصاصی نیست، بهگونهای که نتوان در وقت و یا جای دیگر خواند؛ بلکه اینگونه دستورها به نحو تعدد مطلوب است. بنابراین میشود دعا را در غیر آن زمان و مکان خواند.
دعاکردن به زبان همه اهل ایمان
خوب است انسان دعاها را به زبان همه اهل ایمان (احیاء و اموات آنان) بخواند و مضامین آنها را برای همه بخواهد.
جواز دعا در نماز
عامه، دعاکردن در نماز را محال و حرام و بدعت میدانند، حتی ابوحنیفه از امام صادق(علیه السلام) سؤال میکند که آیا این کار جایز است؟ و امام(علیه السلام) میفرمایند: بله. ابنحنبل میگوید: خواندن دعاهایی که در قرآن آمده است نزد من محبوبتر است، مانند «ربنا هب لنا من أزواجنا و ذریاتنا قرة اعین و اجعلنا للمتقین اماما» و امثال آن.
استاد ما [آیةاللهالعظمی شیخ محمدحسین اصفهانی(ره) ] میفرمود: دیگران از همین دعاها و انشاءها به مقاماتی رسیدهاند، و ما در امکان و استحاله آن بحث میکنیم که آیا مانند «إیاک نعبد و إیاک نستعین» و نیز «اهدناالصراطالمستقیم» اگر به قصد دعا خوانده شود، قرائت نیست و اگر قرائت و حکایت باشد، قصد دعا و انشاء با آن نمیشود و یا اینگونه نیست؟ لذا بعضی گفتهاند: باید قرائت را به نحو حکایت خواند نه به نحو انشاء؛ بنابراین که جمع بین حکایت و انشاء را قبول نداشته باشند، از باب امتناع جمع بین اراده إخبار و إنشاء از یک لفظ در یک استعمال.
دعایی از امام صادق(علیه السلام) جهت استخلاص
یکی از خلفای جور، یک نفر شیعه را به اعدام محکوم کرده بود و میخواست او را به دار بیاویزد. در همان لحظه نامهای به خط امام صادق(علیه السلام) به او رساندند که در آن دعایی بود که برای استخلاص او نوشته شده بود، به این صورت:
«یا کآئناً قبل کل شیء، و یا کآئناً بعد کل شیء، یا مکون کل شیء، ألبسنی درعکالحصینة من شرّ جمیع خلقک؛ ای خدایی که پیش از هرچیز بودهای و بعد از هر چیز هستی و همه اشیا را بهوجود آوردهای، آن زره مصون و محفوظ خود را که انسان را از شرّ تمام مخلوقاتت محافظت میکند، بر من بپوشان.» وی میگوید: آن را خواندم و تأثیر کرد و آمدند و مرا باز کردند و آزاد نمودند.
برای محفوظ ماندن هر صبح و غروب سهبار بگویید: «أللهم اجعلنی فی درعکالحصینة التی تجعل فیها من ترید»؛ خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود – که هرکس را بخواهی در آن قرار میدهی – قرار بده!
در مورد اذکار و اوراد و قرائت و امثال اینها، انسان همیشه تحری [کوشش در جستوجو] و مراقبت نماید [که] چه عملی تا چه اندازه موافق با نشاط و حضور قلبی او است، همان را اختیار کند.
دعای با خلوص و صدق نیت و توبه برای تعجیل فرج
راه اخلاص از گرفتاریها منحصر است به دعاکردن در خلوت برای فرج حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف نه دعای همیشگی و لقلقهی زبان و صرف گفتن «عجلفرجه» (در فرج او تعجیل فرما) بلکه دعای با خلوص و صدق نیت و همراه با توبه.
منابع: در محضر آیةاللهالعظمی بهجت، ج1و2؛ پایگاه اطلاعرسانی آیةاللهالعظمی بهجت(ره) ؛ گوهرهای حکیمانه و بهسوی محبوب.
تهیه و تنظیم: رمضانعلی عزیزی
این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.
پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی
3
7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org
قم، صندوق پستی 371…
پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی
مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3
7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…
چگونه بعد از نماز دعا کنیم
مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه
1385/6/1
3
mbl
بايد پيش از دعا حـمـد و سـتـايش خدا كني، نعمتهايي را كه به تو بخشيده به ياد آوري، سـپـس شـكـر و سپاس گويي، آن گاه درود بر پيغمبر و آل او فـرسـتي، سپس از گناهانت ياد كرده اقرار نمايي و از آسيب آن به خدا پناه بري؛ اين است جهت و راه دعا
کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری-تحلیلی خبرگزاری صدای افغان(آوا) می باشد
جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!
تنوع فوق العاده طرح و رنگ صندلهای چرم
دعا بعد از نمازهای واجب
چگونه بعد از نماز دعا کنیم
دعاها و ذکرهای بعد از هر نماز بسیار است یکی از ذکرها که كلينى و ديگران به سند معتبر از اهل بيت عليهم السلام روايت كرده اند این است که هر كه بعد از هر نماز ريش خود را بدست راست خود بگيرد و دست چپ را بسوى آسمان بگشايد و سه مرتبه بگويد:يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ ارْحَمْنِي مِنَ النَّارِاى صاحب جلال و بزرگوارى رحم كن بر من از آتش دوزخپس سه مرتبه بگويد:أَجِرْنِي مِنَ الْعَذَابِ الْأَلِيمِنگاهم دار از عذاب دردناكپس دست راست را از ريش بردارد و هر دو دست را بسوى آسمان بگشايد و سه مرتبه بگويد:يا عَزيزُ يا كَريمُ يا رَحْمنُ يا غَفُورُ يا رَحيمُپس دستها رابگرداند وپشت دستها را به جانب آسمان كند و سه مرتبه بگويد:أَجِرْنِي مِنَ الْعَذَابِ الْأَلِيمنگاهم دار از عذاب دردناكپس بگويد:وَصَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَالْمَلاَّئِكَةُ وَالرُّوحُو درود فرستد خدابر محمد و آلش و نيز فرشتگان و روحپس حضرت فرمود كه هر كه اين دعا را بخواند خدا جميع گناهان او را بيامرزد و از او راضى شود و استغفار كند براى او جميع خلايق بغير از جنّ و انس تا هنگام مردن او منبع : اصول کافی ج 4 ص 474
در ادامه بخوانید
ازکجالوازم خانگی رو باقیمت مطمئن خریدکنیم؟
تمام قابلیت ها که ازیک تلویزین انتظاردارید
سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط
اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت
مشاور دعاوی حقوقی و کیفری
مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان
درخواست وکیل ملکی با مشاوره رایگان
دیگه لازم نیست برای خرید بلیط بری ترمینال!
جدیدترین کالکشن کیف برای نوروز
هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید
کیف عیدتو از سیلارشاپ بخر
واسه همه چی جا هست!
بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه
لاکچری ترین نوع لمینت دندان
Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021
روش و آداب دعا کردن
۱۳۹۳/۱۱/۱۹
–
۹۸۵۳ بازدید
نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
شفقنا افغانستان- دعا کردن شیوه و آداب خاص خود را داشته که در ادامه می خوانیم:
الف : آداب دعا دعائی که با بسم الله الرّحمن الرّحیم شروع شود ردّ نمی شود رسول اکرم (ص)۱ – دعا کننده باید با تمام وجود متوجّه ذات مقدّس خدا باشد و از غیر او بکّلی دل بکند و هیچ امیدی به دیگران نداشته باشد. ۲ – در طول روز در کارهای نیک پیشقدم باشدودر شب که همه دربها بجز در دوست باز است با بیم و امید در خلوت خود وخدا به دعا بنشیندوبا او دوستانه صحبت وراز ونیاز کند .۳ – توجّه قلبی نیز از شرایط دعاست که داعی باید با توجه کامل و از ته دل خدا را بخواند. حضرت علی علیه السّلام فرموند: لا یَقْبَلُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ دُعاءَ قَلْبٍ لاهٍ یعنی :خداوند بزرگ، دعای دلی را که غافل و مشغول باشد را نمی پذیرد۴ – بهتر است انسان هنگام دعا و مناجات دستهای خویش را به سوی آسمان بالا برد چنان که نقل شده است که رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله ـ هنگام دعا و مناجات دستهایش را بالا می برد. امام صادق ـ علیه السلام ـ در مورد حکمت این کار فرمود: «هرگاه بنده دستهایش را به سوی خدا بالا برد، خداوند آنها را خالی برنمیگرداند. ۵ – استعمال بوی خوش، صدقه قبل از دعا و انگشتر عقیق به دست داشتن نیز از آداب دعا شمرده شده است.
ب : رعایت زمان دعا گرچه درهای رحمت الهی، همواره به سوی بندگانی که صادقانه و مخلصانه او را می خوانند، باز است و خداوند، به آنها وعده پاسخ داده است، امّا امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ به بعضی از زمانها و اوقات، عنایت بیشتری داشته اند و احتمال استجابت در آن مواقع خاص، بیشتر دانسته اند. از آن جمله:۱ – ماه مبارک رمضان بویژه شبهای قدر۲ – روز عرفه ۳ – روزهای عید فطر، قربان، غدیر۴ – شبهای جمعه وشبهای ابیض در سه ماه رجب وشعبان ورمضان ۵ – روزهای تولد ووفات امامان معصوم که عرشیان در حال جشن وسرورو یا غم هستند به زمینیان توجه دارند ۶ – هنگام بارش باران وبین طلوعین و بعد ازتسبیح حضرت زهرا (س)در فریضه نمازهای واجب ودر قنوتاز امام صادق (ع) سؤال شد چه وقت هایی برای دعا کردن مناسب استامام صادق (ع) فرمودند: سه وقت است که دعا در آن اوقات مستجاب است۱.بعد از نماز واجب۲.هنگام آمدن باران۳.هنگام ظاهر شدن نشانه ای از طرف خدا برای بندگان خود
امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود: «إِنَّ اللهَ تَعالی یُنادی کُلَّ لَیْلَهِ جُمُعَهٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ مِنْ اَوَّلِ اللَّیْلِ إِلی آخِرِهِ: اَلا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ یَدْعُونی لِدینِهِ وَدُنْیاهُ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَاُجیبُهُ یعنی منادی خدای بزرگ در هر شب جمعه از اول تا آخر شب از بلندای عرش ندا دهد که آیا بنده مؤمنی نیست که امشب مرا برای دین و دنیای خویش بخواند تا او را اجابت کنم. امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: إِذا زالَتِ الشَّمْسُ فُتِحَتْ اَبْوابُ السَّماءِ و اَبْوابُ الْجَنانِ وَ قُضِیَتِ الْحَوائِجُ الْعِظامُ یعنی به هنگام نیمروز، درهای آسمان و بهشت گشوده می شود و حاجتهای مهم برآورده می گردد. رسول اکرم صلیّ الله علیه و اله در ماه رمضان فرمودند: وَ دُعاءُکُمْ فیهِ مُسْتَجابٌ دعا در ماه مبارک رمضان را مستجاب است . ج : توجّه به مکان دعا جای دعا کردن نیز در چگونگی استجابت دعا نقش دارد. مکان هر چه مقدستر باشد دعا به استجابت نزدیکتر است. مانند: مکه معظّمه، مدینه منوّره، مشاهد مشرّفه امامان، مساجد، امامزاده های معتبر امام رضا ـ علیه السلام ـ درباره دعا کردن در شهر مقدّس مکّه فرمود: هیچ کس در این کوهها (مکّه) نه ایستاد (و دعا نکرد) مگر اینکه مستجاب شد. در جوار قبر رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله ـ نیز دعا به اجابت می رسد.همچنین کنار مرقد مطهّر سیدالشهدا حسین بن علی ـ علیهما السلام ـ از مکانهایی است که دعا مستجاب می شود. اگر همیشه سجاده نماز در جای ثابتی ودر مکان خاصی در منزل پهن گردد بسیار موثر است .د: اسباب و عوامل اجابت علاوه بر آداب ظاهری دعا، عوامل دیگری نیز در استجابت دعا موثرند، که در اینجا بطور اختصار می آوریم: ۱ – قطع امید از غیر خداقطع امید از غیر خدا، عزم دعا کننده را در توسل به پروردگار و مبداء هستی قویتر کرده، با خلوص بیشتری خواسته های خود را از درگاه خدا طلب می کند. امام صادق ـ علیه السلام ـ در این باره فرموند: هرگاه یکی از شما اراده کرد که هر چه از خدا بخواهد به او بدهد باید از همه مردم ناامید شود و جز به خدا امیدوار نباشد. اگر خداوند این حالت را در قلب دعا کننده یافت هر چه از او درخواست شود عطا می کند. ۲ – دسته جمعی دعا کردناز دیگر عوامل مؤثر در اجابت دعا، گروهی بودن آن است و این نشانه اهتمام اسلام به جمع و اجتماع است. یکی از حکمت های آن، این است که هر چه افراد، بیشتر باشند، هر یک به سهم خود و نسبت به خصایل نیکویی که دارند، نظر پروردگار را جلب و دعا را به هدف اجابت، نزدیکتر می کنند. امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: «هرگاه امری پدرم (امام باقر ـ علیه السلام ـ ) را محزون می کرد، زنان و کودکان را جمع نموده، دعا می کردند و آنها آمین می گفتند. ۳ – واسطه قرار دادن اهل بیت ـ علیهم السلام انسان غیر معصوم، به طور معمول، مرتکب گناه و اشتباه شده، بدین وسیله در درگاه الهی خجل و روسیاه است. از این رو، اگر اولیای مقرّب درگاه خدا را واسطه قرار دهد به خاطر آنها دعا به اجابت نزدیکتر می گردد. در میان امت اسلامی هیچ کس از پیامبر و خاندانش نزد خدای محبوب تر نیست. خداوند، فرموده است: محبوب ترین و گرامی ترین بندگانم نزد من محمّد و علی، حبیب و ولی من هستند، هر کس به وسیله آن دو و خاندان پاکشان از من چیزی بخواهد، خواسته اش را رد نمی کنم. رسول اکرم ـ صلی الله علیه و اله ـ نیز فرمود: إِجْعَلُونی فی أَوَّلِ الدُّعاءِ وَ فی آخِرِه ِوَ وَسَطِهِِ یعنی مرا در اول، وسط و آخر دعا قرار دهید. ه : موانع اجابت دعا همان طور که عواملی موجب تسریع در اجابت دعا می شود، عللی نیز مانع اجابت دعا می گردند، که به شرح زیر است: ۱ – گناه : گناه، دشمن دیرینه و خطرناک انسان و دورکننده او از نعمتهای مادّی و معنوی است و مانع بزرگی در مسیر کمال او محسوب می شود. ۲ – دعای فرد گنهکار به اجابت نمی رسد و ناله هایش خریدار ندارد. امام باقر ـ علیه السلام ـ فرموند: انسان گاهی حاجتی دارد و از خدا طلب می کند و خداوند ضمن قبول آن انجامش را به وقت مناسبی وا می گذارد، ولی بنده در این مدّت مرتکب گناه می شود. خداوند به مأمور اجابت دعا امر می کند: خواسته اش را اجابت نکن و او را از این لطف محروم نما که خشم ما را برانگیخت و شایسته بی اعتنایی گردید. شخصی خدمت رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله ـ آمد و گفت: دوست دارم که دعایم مستجاب شود، حضرت به وی فرمود: «طَهِّرْ مَأْکَلَکَ وَلا تُدْخِلْ بَطْنَکَ الْحَرامَ یعنی : خوراک خود را پاکیزه کن و غذای حرام نخور. ۳ – تقاضای امر محال و یا غیر جایز اجابت دعا از جانب خدای سبحان پس از حصول شرایط در صورتی است که آنچه از خدا خواسته ایم شدنی و ممکن باشد و نامشروع نباشد. به عبارت دیگر، دعا در مسیر مصلحت خلقت انجام گیرد و دعای انحرافی نباشد. از حضرت علی ـ علیه السلام ـ سؤال شد: فَاََیُّ دَعْوَهٍ اَضَلُّ؟ قالَ: الدّاعی بِما لا یَکُونُ کدام دعا گمراهی است؟ فرمود: دعا کردن و خواستن کارهای نشدنی و غیر ممکنو : شرایط دعا کردناول: اعتراف به گناهاندوم: شکر نعمت هاسوم: صلوات بر محمد و آل محمدچهارم: دعا کردن و حاجت خواستنپنجم: صلوات بر محمد و آل محمد قبل وبعد از دعا
انتهای پیام
چگونه بعد از نماز دعا کنیم
انتهای پیام
شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | فیسبوک | تلگرام
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، تا انسان معرفت نداشته و توحید محض، کامل و تمام را درک نکرده باشد و از هر گونه شرک خود را پاک نکرده باشد، نمیتواند دستهای نیایش را به سوی خدا بلند کند. از این رو میتوان همه زیباییهای عبادت و پرستش را در نیایش یافت.
دعا بریدن از غیرخدا و همه اسباب هستی و پیوستن به غنای ذات الهی است. نیایش، دستهای خالی فقر است که به سوی ذات غنی دراز شده و بدان پیوسته است. دعا، فرار انسان از همه چیز و درک اضطرار ذاتی به خداوند غنی حمید است. لذا دعا را نماد اخلاص و توحید و بندگی و زیباترین نمایش خضوع و خشوع دانسته وگریزان از دعا را بدترین بنده گفتهاند.
حقیقت و نقش دعا به پیشگاه خداوند را بر اساس آموزههای اسلام
معرفت؛ لازمه دعادعا درخواست شخص پایینتر از بالاتر(معجم الفروق اللغویّه، ص231) برای انجام چیزی است.(همان، ص534) از ویژگی و مولفههای دعا این است که دعا همواره با حمد، مدح و ثنا و نیز استغاثه نیایشگر در حق نیایش شونده همراه است. (لسان العرب، ج 4، ص 359)
بنابراین، نیایشگر درک و تصوری درست از حقیقت و جایگاه خود و نیایش شونده دارد؛ از این رو دعا هماره با معرفت نسبت به خود و نیایش شونده همراه است. نیایشگر با درک ناتوانی خود و توانایی نیایش شونده به بیان ناتوانیهای خود و تواناییهای نیایش شونده میپردازد تا توجه، التفات و اهتمام نیایش شونده را بر انگیزد و مهر و محبت او را به سوی خود جلب کند تا خواستهاش را بر آورده سازد.چگونه بعد از نماز دعا کنیم
هنگامی که انسان متوجه فقر ذاتی و غنای خداوند حمید (فاطر، آیه 15)، مالک، قادر، رحمان، رحیم و دیگر صفات جمالی او میشود و این معنا را درک میکند که خداوند پروردگار و رب العالمین است و به تمام نیازهای انسان، آگاه و توانا است و در انجام خواستههای او بخل نمیورزد(محمد، آیه 38) به دعا میپردازد و درخواستهای مادی و معنوی، اخروی و دنیوی خویش را مطرح میکند.
خداوند در آیات 99 و 100 سوره مومنون با تصویری که از وضعیت مشرک در هنگام احتضار و مرگ میدهد، به انسان نشان میدهد که نقش اساسی معرفت در گرایش به نیایش و دعا تا چه اندازه است. در این آیات خداوند بیان میکند که معرفت شهودی و دستیابی به علم شهودی و یقین برخاسته از مکاشفه برای محتضر مشرک چگونه او را به سمت دعا سوق میدهد؛ چرا که در هنگام مرگ همه انسانها به نوعی شهود و علم حضوری میرسند که از آن به کشف الغطاء و کنار رفتن پردهها و حجابها یاد میشود.(ق، آیات 21 و 22) در آن هنگام کافر و مشرک آتش دوزخ را به چشم دل و مکاشفه شهودی میبیند(تکاثر، آیات 6 و 7) پس این شهود و دریافت معرفت شهودی و بصیرت و بینایی دل هاست که کافر و مشرک را به سمت دعا سوق میدهد و بازگشت برای جبران گذشتهها و انجام اعمال صالح را خواستار میشود.
پس عمل صالح موجب خشنودی خداوند و زمینهساز استجابت دعاست. البته از آنجایی که اسلام دین اجتماعی است تنها عمل صالح برای اجابت دعا کافی نیست، بلکه میبایست همان گونه که به عمل صالح گرایش دارد، نسبت به منکرات اجتماعی نیز واکنش منفی داشته و به معروف امر نماید.(سوره عصر) دارد، از این رو عدم امر به معروف موجب مستجاب نشدن دعاست. یعنی کسی که ترک امر به معروف و نهی از منکر میکند،امید نداشته باشد که دعایش مستجاب شود. پیامبر(ص) میفرماید:إذا لَم یَأمُروا بِمَعروفٍ وَلَم یَنهَوا عَن مُنکَرٍ وَلَم یَتَّبِعوا الأخیارَ مِن أهلِ بَیتى ، سَلَّطَ اللّه عَلَیهِم شِرارَهُم ، فَیَدعوا عِندَ ذلِکَ خِیارُهُم فَلا تُستَجابُ لَهُم؛هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منکر نکنند و از نیکان خاندان من پیروى ننمایند، خداوند بدانشان را بر آنان مسلّط گرداند و نیکانشان دعا کنند امّا دعایشان مستجاب نشود. (امالى صدوق، ص 254)
از جمله مواردی که دعا و درخواستها رد میشود هر چند که دعا و نیایش برخاسته از معرفت و علم بلکه معرفت و علم شهودی و حضوری باشد؛ هنگامه قیامت است. خداوند بصیرت مجرمان به نتیجه ذلّت بار گناه در قیامت را که زمینهساز دعاى آنان براى بازگشت به دنیا و انجام دادن عمل صالح است رد میکند؛ چرا که این بصیرت و دعا، بیرون از زمان خود واقع شده است و تاثیری نخواهد داشت.(سجده، آیه 12)
انسانی که به حقیقت خود و خدا معرفت یافته یا در مقام بصیرت و شهود قرار گرفته است، میداند که هیچ چیزی در هستی جز اراده و مشیت الهی تاثیرگذار نیست و اگر برای اسباب تاثیری قرار داده شده ، به اراده و مشیت الهی است که او مسبب الاسباب است. پس بریدن از همه چیز که مبتنی بر معرفت و شناخت است و پیوستن به خداوند و او را مسبب الاسباب دانستن، زمینهساز دعا و استجابت است. از اینرو هنگامی که انسان در هنگام اضطرار قرار میگیرد و از همه چیز میبرد و به خدا میپیوندد، نیایش او تاثیرگذار است.(یونس،آیه 22؛ لقمان، آیه 32؛ اسراء، آیه 67؛ عنکبوت، آیه 65)
امام سجاد(ع) ناامیدی از مردم و هر سبب دیگر از اسباب مادی و معنوی و غیر خداوند را عامل مهم و اساسی در اجابت خواستهها دانسته و میفرماید: مَن لَم یَرجُ النّاسَ فى شَىْ ءٍ وَرَدَّ أَمرَهُ إلَى اللّه عَزَّوَجَلَّ فى جَمیعِ اُمورِهِ استَجابَ اللّه عَزَّوَجَلَّ لَهُ فى کُلِّ شَىْءٍ؛ هر کس در هیچ کارى به مردم امید نبندد و همه کارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداوند هر خواستهاى که او داشته باشد اجابت کند. (کافى، ج2، ص148، ح3)
قرآن بصراحت در آیه 62 سوره نمل بیان میدارد که خداوند دعای مضطر را اجابت میکند. این بدان معناست که مضطر در حالت اضطرار تنها متوجه خداوند است و به درجهای از خلوص میرسد که تنها مسبب الاسباب را میببیند و از او درخواست یاری میکند.
از این آیات این معنا به دست میآید که دعا نمایش بندگی محض انسان و شناخت کامل از فقر خود و توانایی و غنای خداوند حمیدی است که بخل نمیورزد و کسی که خالصانه به او توسل جوید دست او را میگیرد و از سختیها و مشکلات میرهاند و خواستههای او اجابت میکند.
انسان با معرفت میداند که تنها خداوند است که او را آفریده و پرورش میدهد و او هیچ چیزی ندارد و حتی این هستی و وجودش را به عنایت و فضل الهی به او بخشیده شده است. پس هر کوچک و بزرگی را از خداوند میخواهد و متوسل به او میشود و حتی برای کمترین چیزها از جمله نمک خوراک خویش دعا میکند؛ و این گونه، هم به خداوند تقرب میجوید و هم خواستههایش را برآورده میسازد. امام صادق(ع) در این باره میفرماید: عَلَیکُم بِالدُّعاءِ ، فَإِنَّکُم لاتَقَرَّبونَ إِلَىاللّه بِمِثلِهِ ، وَلا تَترُکوا صَغیرَهً لِصِغَرِها أَن تَدعُوا بِها ، إِنَّ صاحِبَ الصِّغارِ هُوَ صاحِبُ الکِبارِ؛ شما را سفارش مى کنم به دعا کردن، زیرا با هیچ چیز به مانند دعا به خدا نزدیک نمى شوید و دعا کردن براى هیچ امر کوچکى را به خاطر کوچک بودنش رها نکنید، زیرا حاجتهاى کوچک نیز به دست همان کسى است که حاجتهاى بزرگ به دست اوست.(کافى، ج2، ص467، ح6)
آدم بیخبر و غافل از خداوند، چون اهل یقین و شهود نیست، دعایی که میکند از روی بیخبری است و چون مقام و منزلت الهی و توانایی و فضل و بخشش او را نمیداند و گمان باطل در حق خدا میبرد و او را بخیل میداند، همین حالت نیایشگر موجب میشود تا دعایش مستجاب نشود. پیامبر(ص) نیز در این باره میفرماید: اُدعُوا اللهَ وَ اَنتم مُوقِنونَ بِالاِجابَهِ وَاعلَموا اَنَّ اللهَ لا یَستَجِیبُ دُعاءَ مِن قَلبِ غافِلٍ لاه؛خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از قلب غافل بیخبر نمیپذیرد.(کنزالعمال، ج2، ص72)
زمینههای اجابت دعا
چنانکه گفته شد از مهمترین و اساسیترین زمینههای دعا، معرفت و شناخت نسبت به فقر خود و غنای الهی، اخلاص و خلوص و درک اضطرار واقعی انسان به خداوند است.
اما اگر بخواهیم دعاهای ما استجابت شود و از سوی خداوند رد نشود، میبایست کارهای ما مورد رضایت خداوندی باشد که نیت خالص و اعمال صالح بنیاد این رضایت الهی است. از اینرو مشرکان و کافران پس از کشف الغطاء در هنگام احتضار و مرگ خواهان بازگشت برای جلب رضایت الهی از طریق اعمال صالح میشوند.(مومنون، آیات 99 و 100)
امام حسن مجتبى(ع) درباره خشنودی خدا و نقش آن در استجابت دعا میفرماید: أنَا الضّامِنُ لِمَن لَم یَهجُس فى قَلبِهِ إِلاَّ الرِّضا أَن یَدعُوَ اللّه فَیُستَجابَ لَهُ؛ کسى که در دلش هوایى جز خشنودى خدا خطور نکند، من ضمانت مى کنم که خداوند دعایش را مستجاب کند. (کافى، ج2، ص62، ح11)
البته معرفت و شناخت مراتبی دارد، هر چه معرفت انسان بالاتر باشد و از علم حصولی به حضوری و در حضوری و شهودی از علم الیقین به سوی عین الیقین و از آن به سوی حق الیقین برود، درجه خلوص و نیز ایمان و کیفیت عمل صالح تغییر مییابد.
دعا در حق خود مستجاب است ولی اجابت سریعتر دعا در غیاب دیگران برای آنان است. اگر هر مومنی در غیاب دیگری در حق او دعا کند، آن دیگری نیز در حق او دعا خواهد کرد و این گونه حوائج و درخواستهای شما نیز برآورده میشود. بنابراین التماس دعا داشتن خوب است و هر کسی بکوشد تا التماس دعا داشته باشد و در حق دیگری نیز دعا کند تا در حق او دعا شده و اجابت گردد. پیامبر(ص) میفرماید: لَیسَ شَىْ ءٌ أَسرَعَ إِجابَهً مِن دَعوَهِ غائِبٍ لِغائِبٍ؛ هیچ دعایى زودتر از دعایى که انسان در غیاب کسى مى کند، مستجاب نمى شود.(بحارالأنوار، ج93، ص359، ح17)
امام موسی کاظم(ع) از مصادیق دعای سریع الاجابه، دعا در حق دیگری دانسته و فرموده است: أوشَک دَعوَهً وَ أسرَعُ إجابَهُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ؛دعایی که بیشتر امید اجابت آن میرود و زودتر به اجابت میرسد، دعا برای برادر دینی است در پشت سر او.(اصول کافی، ج1، ص52)
پیامبر(ص) برطرف کردن گرفتاری مردم را عامل مهم در استجابت دعا از سوی خداوند میداند و میفرماید: مَن أَرادَ أن تُستَجابَ دَعوَتُهُ وَأَن تُکشَفَ کُربَتُهُ فَلیُفَرِّج عَن مُعسِرٍ؛ هر کس مى خواهد دعایش مستجاب شود و غمش از بین برود باید گره از کار گرفتارى باز کند.(نهجالفصاحه، ح 2961)
حضرت رسول(ص) در بیان شرایط اجابت دعا، حالت تضرع و رقت قلب را مورد توجه قرار میدهد، زیرا این امر نشانهای از استغاثه و عدم تکبر و استکبار است. بر اساس آموزههای قرآنی مستکبران اهل دعا و نیایش نیستند و خود را غنی دانسته و از دعاگریزان هستند.(غافر، آیه 60) کسی که استکبار نمیورزد اهل خضوع و تضرع است و قلب او در گرو محبت و رحمت الهی است. پیامبر(ص) دعا هنگام رقت قلب را موثر میداند و میفرماید: اِغتَنِمُوا الدُّعاءَ عِندَ الرِّقَّهِ فَإِنَّها رَحمَهٌ؛ دعا کردن در هنگام رقّت قلب را غنیمت شمرید، که رقت قلب، رحمت است.(بحارالأنوار، ج93، ص347، ح14)
امام باقر(ع) میفرماید که دعا نزد قبر حسین(ع) یکی از زمینههای اجابت دعاست. حسین، بزرگ مرد کربلا، مظلوم و رنجیده خاطر و لب تشنه و مصیب زده به شهادت رسید. پس خداوند، به ذات خود، قسم یاد کرد که هیچ مصیبت زده و رنجیده خاطر و گنهکار و اندوهناک و تشنه اى و هیچ بَلا دیده اى به خدا روى نمى آورد و نزد قبر حسین(ع) دعا نمى کند و آن حضرت را به درگاه خدا شفیع نمى سازد، مگر اینکه خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده مىکند و گناهش را مى بخشد و عمرش را طولانى و روزىاش را گسترده مى سازد. پس اى اهل بینش، درس بگیرید! (بحارالأنوار، ج 101، ص 46، ح 5)
دعایی که همراه با بسم الله است رد نمیشود؛زیرا این نشانه آگاهی و معرفت شخص در حق خداوند است که هر چیزی را از خدا میداند و از او میخواهد. پیامبر(ص) میفرماید: لا یُرَدُّ دُعاءٌ أَوَّلُهُ بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ؛ دعایى که با بسم اللّه الرحمن الرحیم شروع شود، رد نمى شود.(الدعوات، ص 52)
البته باید توجه داشت که مراد از این سخن آن است که همه شرایط برای استجابت فراهم آید که شامل معرفت، اضطرار، تواضع و خشوع،بندگی، اخلاص ،عمل صالح و مانند آن است. از این رو که مثلا پیامبر(ص) در جایی دیگر مسئله حلال خوری را به عنوان یکی از شرایط اجابت بیان میکند و میفرماید که حلال خوری نقش مهمی در استجابت دعا دارد. چنانکه میفرماید: یا عَلىُّ مَن أَکَلَ الحَلالَ صَفادینُهُ، وَرَقَّ قَلبُهُ، وَدَمِعَت عَیناهُ مِن خَشیَهِ اللّه تَعالى وَلَم یَکُن لِدَعوَتِهِ حِجابٌ؛اى على هر کس حلال بخورد، دینش صفا مى یابد، رقّت قلب پیدا مى کند، چشمانش از ترس خداوند متعال پراشک مىشود و براى (استجابت) دعایش مانعى نمى باشد.(میراث حدیث، ج2، ص18، ح2)
دعاى کسانی که اعمال صالح انجام میدهند اجابت میشود. از جمله دعای پس از نماز یا دعای روزه داران در هنگام افطار اجابت میشود؛ زیرا اینها از اعمال صالح است. امام کاظم(ع) فرمود: دعوه الصائم تستجاب عند افطاره؛دعاى شخص روزه دار هنگام افطار مستجاب مى شود. (بحار الانوار، ج 92، ص 255، ح 33)
عدم اجابت یا تاخیر در اجابت انسانی که دارای معرفت حقیقی نسبت به خود و خداست، همواره آنچه رضایت خداوند است را مد نظر قرار میدهد که همان عمل صالح است. و از هر گونه اموری که ناپسند و زشت وگناه است دوری میکند؛ چرا که میداند که اعمال صالح موجب خشنودی خدا و اجابت دعاست و اعمال بد و زشت مانع از آن خواهد بود. امام صادق(ع) به عنوان نمونه استجابت دعا را با مال حلال و مانع آن را حرام خواری بیان میکند و میفرماید: إذا أرادَ أَحَدُکُم أَن یُستَجابَ لَهُ فَلیُطَیِّب کَسبَهُ وَلیَخرُج مِن مَظالِمِ النّاسِ ، وَ إِنَّ اللّه لا یَرفَعُ إِلَیهِ دُعاء عَبدٍ وَفى بَطنِهِ حَرامٌ أَو عِندَهُ مَظلَمَهٌ لأِحَدٍ مِن خَلقِهِ؛ هر کس بخواهد دعایش مستجاب شود، باید کسب خود را حلال کند و حق مردم را بپردازد. دعاى هیچ بنده اى که مال حرام در شکمش باشد یا حق کسى بر گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمى رود. (بحارالأنوار، ج93، ص321، ح31)
البته همیشه علت اجابت ظاهری یا تاخیر در اجابت این امر نیست؛ چرا که گاه خداوند اجابت کرده ولی دست نگه داشته و با تاخیر میدهد تا بنده خود را بیش از پیش خالص گرداند و به خداوند تقرب جوید؛ زیرا خداوند با بلاء و ابتلاء بر آن است تا ظرفیت وجودی بنده افزایش یابد و تحمل و صبر او بیشتر شود و به کمالات بالاتری دست یابد.
آن حضرت درباره علت تاخیر در استجابت دعا نیز میفرماید: إِنَّ العَبدَ لَیَدعو فَیَقولُ اللّه عَزَّوَجَلَّ لِلمَلَکَینِ: قَدِ استَجَبتُ لَهُ وَلکِنِ احبَسوهُ بِحاجَتِهِ ، فَإِنّى اُحِبُّ أَن أَسمَعَ صَوتَهُ وَ إِنَّ العَبدَ لَیَدعو فَیَقولُ اللّه تَبارَکَ وَتَعالى: عَجِّلوا لَهُ حاجَتَهُ فَإِنّى اُبغِضُ صَوتَهُ؛ هر آینه بنده دعا مىکند و خداوند عزوجل به دو فرشته مى فرماید: من دعاى او را مستجاب کردم اما حاجتش را نگهدارید، زیرا دوست دارم صداى او را بشنوم و همانا بنده دعا مى کند و خداوند تبارک و تعالى مى فرماید: زود خواستهاش را برآورید که من خوش ندارم صداى او را بشنوم.(کافى، ج2، ص489، ح3)
علل دیگری برای برآورده نشدن دعاها در آیات و روایات بیان شده است. از جمله امام على(ع) میفرماید: گاه چیزى را (از خدا) مى خواهى اما به تو داده نمى شود و دیر یا زود بهتر از آن به تو داده مى شود، یا به خاطر آنچه خیر و مصلحت تو در آن است از برآورده شدن خواسته ات دریغ مى شود، زیرا بسا خواسته اى که اگر برآورده شود به نابودى و تباهى دین تو مى انجامد، پس، چیزى بخواه که زیبایى و نیکیاش برایت مىماند و پیامد سوئى ندارد.(نهجالبلاغه، نامه 31)
همانگونه که عمل صالح عامل اجابت و حتی تعجیل در اجابت است، گناه عامل عدم اجابت دعاست. امام علی(ع) فرموده است: لا تَستَبطیِء إجابَهَ دُعائِکَ وَ قَد سَدَدتَ طَریقَهُ بالذُّنوبِ؛اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.(غررالحکم و دررالکلم ح 10329)
نافرمانی از والدین موجب حبس دعا ست. امام صادق(ع) میفرماید: گناهی که نعمتها را تغییر مى دهد، تجاوز به حقوق دیگران است. گناهى که پشیمانى مى آورد، قتل است. گناهى که گرفتارى ایجاد مى کند، ظلم است. گناهى که آبرو مى بَرد، شرابخوارى است. گناهى که جلوى روزى را مى گیرد، زناست. گناهى که مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خویشان است. گناهى که مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تیره و تار مى کند، نافرمانى از پدر مادر است.(علل الشرایع، ج 2، ص 584)
آثار و نقش دعا در زندگیدر آیات و روایات برای دعا تاثیرات شگرفی در زندگی مادی و معنوی و نیز دنیوی و اخروی انسان بیان شده است. از جمله در آیات قرآن برای دعا، آثاری چون تأمین خواستههاى درخواست کنندگان نیازمند(ابراهیم، آیه 34؛ طه، آیات 25 تا 36)، جلب رحمت خداوند(اعراف، آیات 56 و 156)، درمان بیماری ها(انبیاء، ایات 83 و 84؛ ص ، آیات 41 تا 43)، رفع و نجات از غم و اندوه(انبیاء، آیه 76)، رفع بلاها و دشواریها و گرفتاری ها(انعام، آیات 40 و 41)، مصونیت از گناه و انحرافات(یوسف، آیات 33 و 34)، برخوردارى از امداد الهى(بقره، آیات 250 و 251)، آمرزش گناهان (بقره، آیه 58)، آبرومندى در قیامت (آل عمران، آیات 190 تا 195) و هر مشکل و درد دنیوی از مادی و معنوی تا جلب نعمت و رفع بلا و دفع بلا بیان شده است.
در آیات و روایات دهها اثر برای دعا بیان شده است. چنانکه گفته شد دعا یکی از علل از بین برنده درد و بیماری در انسان است. پیامبر(ص) نیز درباره این نقش و تاثیر دعا در زندگی میفرماید: اَلصَّدَقَهُ تَدفَعُ البَلاءَ وَ هِىَ اَنجَحُ دَواءٍ وَ تَدفَعُ القَضاءَ وَ قَد اُبرِمَ اِبراما وَ لا یَذهَبُ بِالدواءِ اِلاَّ الدُّعاءُ وَ الصَّدَقَهُ؛صدقه بلا را برطرف مى کند و مؤثرترینِ داروست. همچنین، قضاى حتمى را برمى گرداند و درد و بیمارىها را چیزى جز دعا و صدقه از بین نمى برد.(بحارالأنوار، ج93، ص 137، ح 71)
اینها نمونههایی از مباحثی است که در آیات و روایات درباره دعا بیان شده است. همین مقدار به خوبی نشان میدهد که دعا چه جایگاه مهمی در عبادت و بندگی دارد و تا چه اندازه در زندگی انسانها تاثیر میگذارد و دنیا و آخرت ایشان را متاثر میسازد.
منبع:روزنامه کیهان
انتهای پیام/
بازگشت به صفحه رسانهها
0